ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 28/10/2008

הצעת חוק הספורט (תיקון מס' 6) (פטור מבדיקות רפואיות), התשס"ט-2008

פרוטוקול

 
PAGE
18
ועדת החינוך, התרבות והספורט

28.10.2008


הכנסת השבע עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 519

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שלישי, כ"ט בתשרי התשס"ט (28 באוקטובר 2008), שעה 12:30
סדר היום
הצעת חוק הספורט (תיקון – הגדרת ספורטאי), התשס"ו-2006

הצעתה של חברת הכנסת אורית נוקד
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל מלכיאור – היו"ר

אורית נוקד
מוזמנים
דוד מלכה, סגן ראש מינהל הספורט, משרד המדע, התרבות והספורט

עו"ד מיטל שרעבי, הלשכה המשפטית, משרד המדע, התרבות והספורט

עו"ד שירלי אבנר, משרד המשפטים

ד"ר יורם לוטן, המחלקה לשירותי רפואה, משרד הבריאות

עו"ד נלי דיקמן-חיון, משרד הבריאות

אריה אלטר, מנכ"ל איגוד שחקני הכדורגל

יורם ארנשטיין, מנכ"ל מרכז "הפועל"

נועם דבי, יו"ר איגוד השחייה
ייעוץ משפטי
מוריה בקשי-כהן
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
מזכירת הוועדה
רבקה וידר
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ

הצעת חוק הספורט (תיקון – הגדרת ספורטאי), התשס"ו-2006

הצעתה של חברת הכנסת אורית נוקד
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני פותח את ישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט. יש לנו הצעת חוק שאמנם אנחנו לא מטפלים בה לקראת קריאה ראשונה, אבל ביקשה חברת הכנסת נוקד ולא רציתי לסרב לב. אודה על האמת שאין לי מושג לגבי הצעת החוק אבל אנחנו נלמד אותה עכשיו. מאחר שהבנתי שמדובר בתיקון קטן אבל חשוב, אני מתכוון להעביר אותו בקריאה ראשונה במליאה, כך לפחות נוכל בכנסת הבאה להחיל על זה דין רציפות כי אני לא חושב שנספיק להגיש את ההצעה לקריאה שנייה ושלישית עוד בכנסת הנוכחית.
אורית נוקד
זה ברור.
היו"ר מיכאל מלכיאור
תסבירי לנו מה מהות החוק ולאחר מכן נשמע התייחסויות. יש כמה הצעות של היועצת המשפטית שמציעה גם אלטרנטיבה לחוק ואולי תיקון של חוק אחר, והיא תסביר לנו למה היא מתכוונת.
אורית נוקד
התיקון הוא בחוק הספורט שחוקק במטרה להגן על ספורטאים מקצועיים ולהסדיר את הפעילות הספורטיבית בארץ.


בחוק עצמו אין הגדרה של מיהו ספורטאי וגם מי עוסק בספורט באופן עממי או חובבני, דבר שמאוד מקשה על חובבים שרוצים לעסוק בספורט והם לא חברים באגודת ספורט.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני הצגתי את זה במליאה.
אורית נוקד
נכון. אם אני לא טועה, זה היה יום שלג ולא הצלחתי להגיע לכנסת.


המטרה שלנו היא להקל על אותם ספורטאים חובבים שיוכלו להשתתף מבלי שהם יחויבו לעמוד בכל אותן התניות שנדרשות ממקצוענים כגון ביטוח ובדיקות רפואיות.


אני מודה שאת ההצעה שלי הנחתי בעקבות בקשה של אב שבתו עסקה ברכיבת אופניים ונדרסה על ידי רכב. זה עוד היה לפני שהתופעה הזאת של תאונות פגע וברח הפכה לתופעה נפוצה. לזכרה – ושמה תמר דבוסקין – מקיים מדי שנה בהרצליה, בחוף הים, טריאתלון. גם אני חובבת ספורט, והוא שאל אותי אם אני יכולה לסייע, ואמרתי שאכן כן. זאת הסיבה שהגשתי את ההצעה. אני חושבת שההצעה הזאת, אם תעבור - יכול להיות שניתן לבצע שינויים כאלה ואחרים או היום או אולי לאחר שהיא תעבור קריאה ראשונה, בין הקריאה השנייה והשלישית, - היא תסייע ותאפשר להרבה מאוד ספורטאים לקיים פעילות ספורטיבית עממית. אני חושבת שזה דבר שאנחנו כמדינה, ובוודאי אנחנו כחברי הכנסת, צריכים לעודד.
יורם ארנשטיין
חוק הספורט 1988 מסדיר את פעולותיהם של אגודות הספורט, איגודי הספורט, ארגוני הספורט והתאחדויות הספורט ובעצם רכיביו נותנים מענה לשורה גדולה מאוד של עניינים. אחד העניינים החשובים הוא שכל פעילות ספורטיבית שמאורגנת על ידי אותם ארגונים וישויות משפטיות, צריכה להיות מוגנת גם על ידי ביטוח וגם על ידי חובת בדיקה רפואית של המשתפים שהם מארגנים לפעילות כזו או אחרת.


לפני שחוקק חוק הספורט, מרבית מרכזי הספורט במדינה, כמו הפועל, מכבי, בית"ר, אליצור וכל מי שבעצם עסק בספורט עממי והפעיל את הספורט העממי, הם אלה שבעצם ייסדו את כל פעולות הצעדות, משחים, מרוצים וכדומה. מאז 1988 ארגוני הספורט חדלו לעסוק בפעילות ובייזום של פעילות ספורט עממי כיוון שקשה לעשות צעדה ולדרוש מכל המשתתפים שלה – לדוגמה, צעדת הגלבוע – שהם יגישו את חובת הביטוח הרפואי ואת הבדיקה הרפואית. מאז, מי שמתעסק בביצוע ובייזום של פעולות ספורט עממי אלה רשויות מקומיות גדולות ומפורסמות וכל אדם מן הישוב. כבוד היושב-ראש יכול מחר בקהילתו ליזום הליכה שכונתית ואין לו צורך לעשות בדיקות רפואיות לכל מי שרוצה להשתתף. יתכן שאחד המשתתפים לוקה בלבו והוא לא חייב על פי חוק הספורט – מכיוון שהוא לא ארגון ספורט ולא התאחדות ספורט – לעשות במקום מגוריו פעילות ספורט שהיא בעצם כפופה לחוק הספורט.


ארגוני הספורט – ויושבים כאן גם נציגים של אגודת ספורט מירושלים שעוסקת בשחייה – אנחנו באים לכאן יחד עם חברת הכנסת נוקד ומבקשים את האפשרות לעשות פעילויות ספורט עממי כפי שהיינו נוהגים בעבר. מאז חלה רגולציה על כל פעילות הספורט במדינת ישראל וכל אגודה היא אישיות משפטית נפרדת, בעצם מעמדם של מרכזי הספורט, מצד אחד של הספורט ההישגי וגם מצד הספורט העממי, הלך ופחת.

אנחנו מחזקים את ידיה של חברת הכנסת אורית נוקד ואנחנו מבקשים שיותר לנו באמצעות שינוי הגדרת הספורטאי לעשות פעילות ספורט עממי.

ברור שאנחנו לא מבקשים כאן כל פריבילגיה להפועל תל-אביב, שם ימשיכו ספורטאים לעשות בדיקות רפואיות, לעשות ביטוח על פי חוק הספורט וכדומה, אבל אנחנו כארגוני ספורט רוצים לקחת על עצמנו ולארגן פעולות ספורט עממיות בו המשתתף לא יצטרך לעשות בדיקות רפואיות. את חובת הביטוח אנחנו נמשיך לנהל ואנחנו נבטח את האירוע ואת המשתתפים בו בביטוח חד ג' או צד ד' או כל מה שצריך, אבל בנושא הבדיקות הרפואיות, אנחנו מבקשים לקבל שוויון הזדמנויות.
יורם לוטן
אנחנו אלה שמהצד הנוסף של החוק אמורים לבצע את הבדיקות. אין לנו התנגדות אלא להפך, אנחנו מעונינים שיהיה השינוי הזה מאחר שנושא הבדיקות הפך לנושא מורכב ויוצא כל מיני בעיות שלא אפרט, למרות שאם אתבקש, אני מוכן לפרטן.


יש לנו בעיה מבחינת ההגדרות, משום שאם רק משנים כפי שההצעה אומרת, הרי לפי חוק הספורט, ספורט או פעילות ספורט היא פעילות משחקית בין תחרותית ובין שאינה תחרותית אשר נדרש לה מאמץ גופני. אם לא משנים את ההגדרה הזאת, יש בעיה אם אנחנו רק נשנה אם מישהו רשום או לא רשום. זה עניין טכני. עלול להיות מצב שמישהו, כדי להתחמק מבדיקות רפואיות – ובדיקות רפואיות עולות כסף – יעשה תחרויות, יהיה באיזושהי אגודה ולא יהיה רשום בה. אנחנו לא נשלח שוטרים לבדוק מי כן רשום, מי לא רשום, מתי פג הרישום של אותו אדם וכולי.
נלי דיקמן-חיון
אני רוצה לחדד ולומר שכוונת החוק כפי שהיא מובאת בדברי ההסבר מקובלת עלינו וזה תואם את מדיניות המשרד. יש לנו קושי רב עם הניסוח הקיים.
שירלי אבנר
הבנו פחות או יותר את מטרת החוק. עם זאת אנחנו חושבים שההצעה כמו שהיא היא רחבה מדיי והיא עלולה לפגוע בסופו של דבר באלה שרוצים להשתתף בפעילויות ספורט וצריך לעשות הבחנה בין חובות כאלה ואחרים ובין סעיפים כאלה ואחרים שמופיעים בחוק. לשם המחשה, סעיף 6(א) למשל אוסר על הספורטאי להשתמש בסם ובתכשיר ממריץ. אין שום סיבה לפטור מי שמשתתף בפעילות ספורטיבית, שהוא לא חבר רשום בגוף כזה ואחר, מהאיסור הזה. מעבר לזה, חובת הביטוח הקבועה בסעיף 5 לא מוטלת היום על הספורטאי אלא היא מוטלת על אותם ארגוני ספורט אשר מארגנים את הפעילות. גם במקרה הזה לפי דעתנו אין מקום לפטור מביטוח של מי שמשתתף בפעילות ספורט, גם אם הוא לא רשום באגודה, בהתאחדות וכיוצא בזה.


בקשר לבדיקות הרפואיות. עמדת משרד הבריאות בהחלט מקובלת עלינו. עם זאת, אני כשלעצמי לא חושבת שיש צורך בשינוי הגדרת ספורט ופעילות ספורט כי לפי דעתי הנוסח של הסעיף המחייב בדיקות רפואיות מתייחס באופן מובהק לספורטאי.
נלי דיקמן-חיון
יש לנו קושי עם זה שלא ברור מי חייב. בחוק אין שום חובת רישום באגודת ספורט ולכן כל עוד אין חובה על ספורטאי שהוא מקצוען להירשם על מנת להיות פעיל באגודת ספורט, למעשה החוק הזה יכול קצת לרוקן מתוכן את כולם כי נכון לנוסח הקיים אף אחד לא חייב להירשם באגודת ספורט ולכן אף אחד לא חייב בבדיקה רפואית. חייבים לחייב את המקצוענים כן להירשם באגודת ספורט ואז להיות חייבים בבדיקות, ואת החובבנים אפשר לפטור.
שירלי אבנר
זו בדיקה שנראה לי שמינהל הספורט גם יצטרך לעשות מהבחינה הזאת.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אנחנו נכנסים לפרטים וזאת לא הייתה הכוונה.
דוד מלכה
אנחנו עוסקים בזה כבר שלושה חודשים ולפני שאני אומר מה אנחנו עושים, אומר שאניח מצטרף לדעתו של משרד הבריאות. אנחנו קודם כל רוצים להצטרף להצעה של חברת הכנסת אורית נוקד, אבל עם תיקון קל. הבנו שבתוך המכלול של ההצעה שלנו אנחנו מדברים גם על כך שנגדיר מיהו ספורטאי ומה החובות שאנחנו מצפים מאלה שהם ספורטאים ומאלה שהם מוגדרים כספורטאים עממיים. זה נותן מענה לפנייה של משרד הבריאות.


את הפנייה הכוללת שלנו העברנו לפני כחודשיים ללשכה המשפטית של משרד הבריאות וזאת החובה שלנו, לקיים התייעצות עם משרד הבריאות. אנחנו כעת מחכים לתשובתם. אני רוצה לומר שכחלק מהקונספט הכללי שמדבר גם על בדיקה רפואית, אנחנו מצטרפים להצעה עם התיקון הקל הבא האומר שחבר הרשום באגודה או באיגוד או בהתאחדות. במבנה הספורט בישראל יש מספר איגודים שיכולים לרשום ספורטאי ולהתחרות במסגרת של תחרויות שלהם גם אם הוא לא חבר באגודה, כמו למשל ניווט, כמו למשל טריאתלון, טיסנאות ועוד כמה ענפים. אמנם זה כחמישה עד עשרה אחוזים מהספורטאים, אבל לא כדאי לא לקחת אותם בחשבון.
נועם דבי
אני יושב-ראש איגוד השחייה וגם מפעיל כמה אגודות בירושלים בכמה ענפי ספורט. אני רוצה להוסיף ולומר שגם אותם גופים מקומיים שבמשך כל השנים ידעו לעשות הרבה מאוד פעילות ספורט, אני מאוד שמח על מה ששמעתי כאן ממשרד הבריאות וזאת פעם ראשונה שאני שומע את עמדתו זו, כי כל הנושא של הבדיקות הרפואיות רק גרם לנזק רפואי הרבה יותר גדול כי פשוט הגופים הפסיקו לארגן את האירועים העממיים שהיום אנחנו יודעים כמה הם טובים לבריאות הציבור.
היו"ר מיכאל מלכיאור
מאחר שיש רק סעיף אחד כאן, ניתן את זכות הדיבור ליועצת המשפטית שתאמר לנו איך אנחנו כוללים כאן את כל ההסתייגויות והתוספות ששמענו ומעבירים את החוק.
מוריה כהן-בקשי
קודם כל, הערה כללית, בהמשך לדברים שאמרה שירלי אבנר.
אורית נוקד
אגב, הממשלה תמכה בחוק.
היו"ר מיכאל מלכיאור
כולם תומכים בו. הממשלה תומכת בחוק, לא בטרומית.
אורית נוקד
לא בטרומית. היא תומכת.
שירלי אבנר
יש לנו את הפרוטוקול בו נאמר:

"מחליטים בהתאם לסעיף 56 בתקנון לעבודת הממשלה לקבוע כי בעת הקריאה הטרומית בהצעת חוק הספורט תהיה עמדת הממשלה לתמוך בהצעת החוק בכפוף לכך שהמציעה תתאם את נוסח הצעת החוק עם משרד המדע, התרבות והספורט".
היו"ר מיכאל מלכיאור
זה מה שאנחנו עושים כאן. זה נקרא שהממשלה תומכת בחוק.
מוריה כהן-בקשי
חוק הספורט הוא חוק שעוסק כללית בנושא הספורט ויש בו סעיפים שונים שמתייחסים לספורטאי. לכן אני חושבת שיש יתרון בהשארת הגדרת ספורטאי כהגדרה קיימת, גם מהצד ההצהרתי של החוק אבל גם בגלל סעיפים קונקרטיים כמו הסעיף שאומר ש"לא ישתמש ספורטאי בסם או בתכשיר ממריץ להגברת הישגיו בספורט". לא היינו רוצים שזה ייאמר רק לחבר איגוד בספורט כזה או אחר.


יש סעיף אחר בחוק שזה סעיף 16 האומר:

"(א)
הוראות חוק זה לא יחולו על ספורטאים מחוץ לארץ.

(ב)
הוראות סעיפים 2, 3 ו-8 לא יחולו על".


כיוון שאנחנו עוסקים בנושא של ביטוח מצד אחד ובנושא של בדיקות רפואיות מצד שני, אני מציעה שנכתוב בסעיף 16 שהוראות סעיף הביטוח לא יחולו על ונגדיר בדיוק על מי אנחנו רוצים שיחול. שוב, אני לא נכנסת עכשיו אלא נדון בהצעות הקונקרטיות. גם לגבי הוראת הביטוח וגם לגבי הוראת הבדיקות הרפואיות, נגדיר ספציפית על מי אנחנו רוצים שזה יחול.


זה יאפשר לנו את ההגדרה הכללית בחוק לספורטאי ואת התחולה למשל של הוראת הסם על כלל הספורטאים בישראל, בין אם חובבנים ובין אם לא.


אפשרות אחרת היא לעשות שני סוגים של ספורטאים אבל אני חושבת שזה פחות טוב.
שירלי אבנר
לגבי הבדיקות הרפואיות, מקובל בהחלט שאפשר לעשות את ההבחנה. לגבי הביטוח, אנחנו מתנגדים.
מוריה כהן-בקשי
אני לא מדברת מהותית אלא ניסוחית.
שירלי אבנר
אם תשימו לב לסעיף שמדבר על הביטוח, סעיף 5, הוא לא מדבר על חובת הביטוח על הספורטאי אלא הוא מטיל את חובת הביטוח של השתתפות של ספורטאים בפעילות בתחרויות ספורט על אגודת ספורט, מכון ספורט, התאחדות או איגוד. כלומר, אם נאמר שהסעיף הזה לא יחול על מי שהוא לא רשום באגודה, התאחדות וכיוצא בזה, אנחנו למעשה פוטרים את האגודה, את האיגוד וכיוצא בזה מלבטח ספורטאים שלא רשומים אצלם, וזה משהו שאנחנו לא רוצים.
קריאה
את מדברת על סעיף 7.
שירלי אבנר
אבל זה אותו עיקרון. "אגודת ספורט, ארגון ספורט, התאחדות ואיגוד יבטחו את הספורטאים הנוטלים חלק בתחרויות ספורט". זה לא נכון לומר שההגדרה של ספורטאי לגבי הסעיף הזה זה רק ספורטאי שרשום באותם גופים.
מוריה כהן-בקשי
את מי אתם רוצים להוסיף?
שירלי אבנר
את כל מי שנוטל חלק בפעילויות שהם מארגנים.
מוריה כהן-בקשי
זה כבר מהותי.
היו"ר מיכאל מלכיאור
זה הרעיון של החוק.
שירלי אבנר
זאת לא חובת ביטוח שמוטלת על המשתתפים. זה לא קושי של המשתתף.
היו"ר מיכאל מלכיאור
לפי מה שהבנתי – ואולי אני טועה – זה יוצר אפליה בין האפשרות של כל אדם פרטי שיכול להשתתף במרוץ ובטורניר כדורגל והוא לא צריך לעשות ביטוח אבל אם "הפועל" עושה זאת, כן צריך לעשות ביטוח.
שירלי אבנר
אתה מארגן את זה כאדם פרטי, אתה נוטל על עצמך סיכון כי אתה כן חשוף לתביעות נזיקין. עם כל הכבוד, זה משהו שיכול להיות שהחוק הזה היה צריך לטפל בו אבל הוא בא לטפל בעיקר במובן הזה בפעילויות של ארגוני הספורט למיניהם.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אף פעם לא באת לכאן ודרשת שאני אצטרך לארגן ביטוח אם אני מארגן פעילות ספורטיבית.
שירלי אבנר
יש הבדל בין אדם פרטי לבין ארגוני הספורט, כמו שיש הבדל בין עירייה לאדם פרטי.
היו"ר מיכאל מלכיאור
למה את מאפשרת לאדם פרטי לעשות זאת?
שירלי אבנר
יש חשיפה לתביעות נזיקין.
אורית נוקד
לא תהיה כאן אפליה בין חברות מסחריות עשירות שכן יוכלו לעמוד בזה לבין אחרות שלא יוכלו לעמוד בזה ורוצות לעשות ספורט?
שירלי אבנר
יכול להיות שצריך לחשוב על זה במובן אחר, אבל בין זה לבין לפטור, מה המשמעות? תסתכלו על דברי ההסבר של הסעיף הזה. הסעיף הזה, המטרה שלו הייתה לבטח את המשתתפים בפעילויות ספורט, לאו דווקא המקצוענים, כדי שבמקרה שייגרם להם נזק כלשהו, בגלל שמודעים לכך שבפעילויות האלו יש חשיפה וסיכונים מסוימים של המשתתפים בפעילות לנזקים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אותו טיעון את יכולה לטעון גם לגבי הבדיקה הרפואית.
שירלי אבנר
בדיקה רפואית, אני לא משרד הבריאות. אם משרד הבריאות אומר שניתן להסתפק בהצהרה של המשתתף בפעילות, במקום להטריח את המשתתף עצמו, כי זה תלוי בטרחה של המשתתף ולאו דווקא של האגודה וההתאחדות או ארגוני הספורט למיניהם. זה ממש הטלת נטל מסוים שמכביד על המשתתף בפעילות הספורט. לעומת זאת, חובת הביטוח מוטלת היום לא על הספורטאי, לא על מי שמשתתף בפעילות הספורט אלא על מי שמארגן את הפעילות ואנחנו לא רוצים לפטור את זה. המשמעות היא שתהיה אפליה בין מי שרשום בארגוני הספורט לבין מי שלא, כי זה יהיה מבוטח וזה לא.
היו"ר מיכאל מלכיאור
ממילא יש אפליה גם בנושא של בדיקה רפואית.
שירלי אבנר
אבל אז אתה פוגע במשתתף שלא רשום באגודה, בהתאחדות ובארגון משום שהוא לא יהיה מבוטח. זאת המשמעות. הוא לא יהיה מבוטח בפעילות הזאת.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני פוגע בו אם אני לא דורש ממנו לעשות בדיקה רפואית.
שירלי אבנר
זה לא נטל שמוטל עליו.
היו"ר מיכאל מלכיאור
זה עניין של שיקול דעת. אפשר לומר כך ואפשר לומר הפוך. זה לא מוכרח להיות מה שאת אומרת.
שירלי אבנר
זה כן, בגלל שזה פוגע.
היו"ר מיכאל מלכיאור
את אפשרת במדינת ישראל לקיים – גוף מסחרי, גוף פרטי - פעילות בלי לדרוש מהם לעשות ביטוח.
שירלי אבנר
מה המשמעות של חובת הביטוח? המשמעות היא שיהיה ממי להיפרע. האם אותה חברה פרטית רוצה לקחת על עצמה את הסיכון שיתבעו אותה ושלא תהיה לה חברת ביטוח? עם כל הכבוד, יש מקום להבחין בין חברה שזאת לא פעילות רגילה שלה, אדם פרטי שזה לא תחום עיסוקו, לבין ארגונים שזה תחום עיסוקם.
היו"ר מיכאל מלכיאור
מה זה משנה לאותו אדם שבא לאותו מרוץ?
שירלי אבנר
בסופו של דבר זה מהווה פגיעה באותם אנשים שאתם רוצים להגן עליהם כי הם לא יהיו מבוטחים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
הם גם לא מבוטחים היום.
שירלי אבנר
הם מבוטחים היום.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אם הם עושים את מרתון הכינרת במסגרת של "הפועל", את דורשת שהם יהיו מבוטחים. אם הם עושים את המרתון הזה במסגרת אחרת, הם לא מבוטחים.
יורם ארנשטיין
זה שעיריית טבריה מבטחת פשיטה, כי עיריית טבריה מתוך אחריות מדברת עליה היועצת המשפטית מבטחת את הפעילות הזאת. אני מעריך שכל ארגוני הספורט והאגודות תבטחנה כל פעילות ספורט גם אם תהיה עממית.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אם אתה אומר כך, חבל על הוויכוח.
יורם ארנשטיין
אם כבודו יעשה פעילות ספורט עממית במקום מגוריו, אני מעריך שהוא ידע להגן על עצמו בצורה כזו או אחרת, אבל כאן בעצם במהות מפלים אותנו ומחייבים אותנו.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני לא רוצה לקיים כאן ויכוח עם הממשלה על דבר שהוא תיאורטי לגמרי. אם ההערכה שלך – ואני מסכים עם ההערכה שלך – שממילא אגודות הספורט ירצו להגן על עצמן ולדאוג לביטוח, אם ממילא זה יקרה, אני לא רוצה לפטור אותן מלעשות זאת על פי חוק. אין לי עניין בזה. אם אתה היית אומר שזה מכביד וזה גורם לאגודות הספורט לא לעשות זאת, אז יש מקום לשיקול דעת שלנו. אם אתה אומר שלהערכתך ממילא יעשו זאת, למה לנו ליצור את הוויכוח?
יורם ארנשטיין
יש כאן שני רבדים כאשר הרובד האחד הוא הבדיקות הרפואיות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
על זה יש הסכמה.
יורם ארנשטיין
הנושא של הביטוח. לדוגמה, בשבוע הבא ביום שישי עיריית תל-אביב עושה מיני מרתון תל-אביב. סביר להניח שהעירייה מחזיקה בידה ביטוח אבל אף אחד לא מחייב אותה. אני לא יכול לומר לך בוודאות שעיריית תל-אביב מחזיקה לצורך המרתון את הביטוח המתאים כי ביטוח על פי חוק הספורט הוא ביטוח א' ויתכן שהעירייה מחזיקה בביטוח שהיא עושה לכלל התלמידים שלה ברשות המקומית.
היו"ר מיכאל מלכיאור
כל תלמיד על פי חוק מבוטח בכל מקום שהוא נמצא ולא חשוב אם זה בספורט או בבית ספר.
יורם ארנשטיין
בטוח שההורה של התלמיד לא מבוטח בעיריית תל-אביב והוא רוצה לרוץ במרתון תל-אביב.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני בדיוק טענתי את הטיעון שלך. אמרת שלפי הערכתך אגודות הספורט ירצו להיות מכוסות ולכן כולן יעשו את הביטוח הנכון. אם זאת ההערכה שלך, אני לא אצור כאן – זה כמובן תלוי גם בהסכמת חברת הכנסת נוקד כי היא המובילה כאן – ויכוח עם הממשלה שעומדת על כך. אני לא כל כך מבין את זה, אבל הייתי דואג יותר, אם הייתי בעמדת הממשלה, להכניס חובת ביטוח לכל מי שמארגן ספורט במובן. מאחר שהממשלה לא יזמה את הדבר הזה, קשה לי להבין את העמדה הזאת, אבל אני לא אצור את הוויכוח אתה אם אתה אומר שזה ממילא יתקיים.
אורית נוקד
אני חושבת שכדאי בכל זאת לנסות להעביר את החוק הזה בקריאה ראשונה ולהתווכח אחר כך כל על כל הדברים האחרים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אפשר להעביר את זה כך ואפשר להעביר את זה אחרת.
אורית נוקד
אפשר לכתוב את זה בדברי ההסבר.
היו"ר מיכאל מלכיאור
את מציעה להוריד את זה, לקבל הסמכת ממשלה ולכתוב בדברי ההסבר שלקראת קריאה שנייה ושלישית אנחנו נדבר עוד פעם על הנושא?
אורית נוקד
כן, נראה לי שכן.
שירלי אבנר
אנחנו נשקול להגיש הסתייגות ונתנגד לסעיף הביטוח.
יורם ארנשטיין
לנושא הבדיקות אני מבין שיש קונצנזוס.
היו"ר מיכאל מלכיאור
בקריאה ראשונה אין הסתייגויות.
שירלי אבנר
אנחנו נתנגד לנושא גם בקריאה שנייה ושלישית.
היו"ר מיכאל מלכיאור
זה תיקון בנושא הבריאות שכולם מסכימים עליו.
מוריה כהן-בקשי
אם כך, יכול להיות שהתיקון צריך להיות בסעיף 5 לגבי הבדיקות הרפואיות. נקרא אותו ונראה מה אנחנו רוצים לתקן בו כי זה סעיף מאוד ספציפי שאותו אנחנו רוצים לעצב.
מיטל שרעבי
כמו שנאמר כאן קודם, אנחנו כן בעד להקל בדרישות של בדיקות רפואיות. אנחנו חושבים בכל זאת שכדאי לחייב את המשתתפים למלא טופס הצהרת בריאות ולא לפטור.
מוריה כהן-בקשי
אני אקרא את הסעיף ונראה מה אנחנו מוסיפים לו.
מיטל שרעבי
הערה נוספת לגבי מה שנאמר כאן קודם. במסגרת הצעת חוק ממשלתית שאנחנו עכשיו עובדים עליה, אנחנו כן שוקלים לחייב גופים אחרים, ולא רק את האגודה, האיגוד או ההתאחדות, בחובת ביטוח. זה משהו שאנחנו כן רוצים להחיל על שאר הגופים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אבל בואו נראה אתכם עושים משהו כי את זה כמעט לא ראינו במשך כמה שנים, שהממשלה מצליחה לגמור הצעת חוק ולהביא לנו. כשזה יבוא, נתייחס בהתאם.
מוריה כהן-בקשי
אני אקרא את סעיף 5 ונראה איפה אנחנו מצמצמים, ואם זה מוסכם להוסיף את חובת ההצהרה, גם את זה נוסיף כאן.

(א)
אגודת ספורט, מכון ספורט, ארגון ספורט והתאחדות או איגוד לא ישתפו ספורטאים בתחרויות ספורט המאורגנות בידם או מטעמם אלא אם כן הספורטאים נבדקו תחילה בדיקות רפואיות ונמצאו כשירים.

(ב)
השר בהסכמת שר הבריאות רשאי לקבוע בתקנות לאחר התייעצות בהתאחדות או באיגוד הנוגע לעניין את סוגי הבדיקות הרפואיות ותדירותן.

(ג)
הבדיקות הרפואיות ייערכו בתחנות לרפואת ספורט ששר הבריאות קבע לעניין זה.

אני חוזרת לסעיף קטן (א). בסעיף קטן (א) אפשר לכתוב: אגודת ספורט, מכון ספורט, ארגון והתאחדות לא ישתפו ספורטאים החברים בהם בתחרויות ספורט המאורגנות אלא אם כן נבדקו בדיקות רפואיות ולהוסיף הוראה, כפי שהוצע, ולא ישתפו ספורטאים אחרים אלא אם כן הצהירו וכולי.
יורם ארנשטיין
אין צורך בהצהרה.
מוריה כהן-בקשי
זאת שאלה עקרונית, אם אתם רוצים את ההצהרה או לא.
נלי דיקמן-חיון
אני חושבת שזה לא ברור מספיק. לא ברור מי הוא חבר רשום באגודת ספורט. זה מושג חדש ואנחנו לא יודעים מי הוא. אנחנו לא יודעים אם יש חובה על כל ספורטאי מקצוען להירשם באגודת ספורט כלשהי. אין חובה חוקית ולכן אפילו ספורטאי מקצועי יוכל להשתתף בתחרות בלי להירשם באיגוד שמארגן את התחרות והוא לא יהיה חייב בקיום הבדיקות. זה החשש שלנו.
היו"ר מיכאל מלכיאור
איך אתם מציעים להבדיל?
מוריה כהן-בקשי
אין לי דרך.
נלי דיקמן-חיון
אני חושבת שאין מנוס מלתת איזשהו תוכן למי הוא הספורטאי החובב אליו אנחנו מתייחסים וכן להגדיר אותו ורק אותו לפטור.
היו"ר מיכאל מלכיאור
מה את מציעה?
נלי דיקמן-חיון
אני הייתי אומרת בסיפא של (א): ואולם ספורטאי המשתתף – כאן צריך להכניס תוכן – בספורט עממי באופן שאינו קבוע וכולי
היו"ר מיכאל מלכיאור
זאת לא הגדרה משפטית. ביקשתי ממך הגדרה משפטית.
נלי דיקמן-חיון
אני מסכימה שצריך למצוא הגדרה משפטית. לי אין את ההצעה היום להגדרה משפטית ואני חושבת שצריך לקיים דיון.
היו"ר מיכאל מלכיאור
זה מה שאנחנו עושים עכשיו.
אורית נוקד
הרי לא מדובר כאן בתיקון לחוק בעל מאות סעיפים. חבל שלא באתם מוכנים. לכן אני מציעה שנעביר את זה כפי שזה עם ההערות.
יורם לוטן
אפשר לומר שספורטאי שהוא רשום באגודה או באיגוד או בהתאחדות, רק אז הוא שייך לתחרות ורק אז הוא יכול בכלל להשתתף בתחרויות מטעמם. אין דבר כזה שאחד שאינו רשום יכול להשתתף בתחרויות.
יורם ארנשטיין
צריך לכתוב את זה בחוק. היום זה לא מופיע. היום אין סעיף כזה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
יש דבר כזה שמישהו משתתף בספורט קבוע והוא לא רשום?
יורם ארנשטיין
אין דבר כזה. כל ארגוני הספורט מקיימים פעילות רק לאלה שחברים אצלם או שרשומים אצלם.
יורם לוטן
ליגה למקומות עבודה.
יורם ארנשטיין
הם מבוטחים במקומות העבודה עם פוליסות.
יורם לוטן
אבל עליהם חלה חובת רישום כספורטאי מקצועי?
יורם ארנשטיין
הם רשומים בעמותות לליגות למקומות עבודה ומבוטחים. הם מבוטחים על פי חוק הספורט. הם עושים בדיקות רפואיות בהתאם לחוק.
נלי דיקמן-חיון
אנחנו עוסקים במסמך משפטי והדברים צריכים להיות ברורים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
לכן ביקשתי ממך.
נלי דיקמן-חיון
אני מוכנה ללכת הביתה ולגבש נוסח.
היו"ר מיכאל מלכיאור
זה בדרך כלל עושים לפני שבאים לישיבה.
נלי דיקמן-חיון
אנחנו מגיבים לנוסח הקיים. אנחנו לא מנסחים את החוק.
מוריה כהן-בקשי
המציאות היא שיש חברויות. לא הייתי מתעלמת מזה. נכון שזה לא מעוגן אבל לא הייתי מורידה את מי שהוא לא חבר באגודה. אפשר להוסיף לזה דרישות כמו משתתף חד פעמי או משהו כזה, אבל לא הייתי מורידה את עניין החברות. אז אף אחד לא יוכל לעקוף את זה ולומר שהוא נמצא באגודה באופן קבוע אבל הוא לא חבר כי המציאות היא שהוא חבר באגודה.
יורם ארנשטיין
אני מציע להוסיף את שלושת סעיפי המשנה, למעט לימוד ספורט.
יורם לוטן
בהגדרות אתה צריך להכניס מה זה ספורט עממי.
היו"ר מיכאל מלכיאור
לא, אתה לא יכול לעשות את זה כי אין הבדל בהגדרה. משחק כדורגל הוא משחק כדורגל. ההבדל הוא בשייכות לאגודה והקביעות ולא אם אתה רץ או משחק כדורגל או רוכב על אופניים.
מוריה כהן-בקשי
אני הייתי משלבת את היעדר החברות בכך שהפעילות היא פעילות חד-פעמית או משהו בנוסח הזה, כדי זאת לא תהיה פעילות קבועה.
שירלי אבנר
יכול להיות שזה מצומצם מדיי כי יכול להיות מישהו שאוהב להשתתף בפעילויות של אגודה מסוימת אבל הוא לא חבר בה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
יש השבוע או בשבוע הבא מרוץ אופניים אליו באים מכל העולם והוא מתקיים במשך ארבעה ימים. זה נקרא חד פעמי?
אריה אלטר
כן. זה אירוע חד פעמי.
היו"ר מיכאל מלכיאור
ואם הוא עושה את זה פעמיים בשנה?
אריה אלטר
האירוע כאירוע הוא חד פעמי.
נלי דיקמן-חיון
היכן הוא משתתף? בפעילות של אותה אגודת ספורט?
אריה אלטר
לא, פעם הוא עושה את זה ב"הפועל" ופעם הוא עושה את זה במקום אחר.
שירלי אבנר
אם זאת אגודת ספורט, אותה פעילות ספורטיבית של רכיבה על אופניים, זאת אגודת ספורט מסוימת שעושה את זה אחת לשנה או פעמיים בשנה, זה לא משנה, הוא לא חבר באגודה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
יש לנו הצעה לנוסח ואני רוצה לראות אם זה מקובל עליכם.
מוריה כהן-בקשי
ההצעה אומרת: סעיף זה – ותכף נחיל אולי הסדר אחר – לא יחול על מי שאינו חבר באגודה, ארגון, איגוד וכולי כאמור, ומשתתף בתחרויות ספורט שאינן קבועות.
יורם ארנשטיין
בסדר.
שירלי אבנר
לא התחרויות, אלא ההשתתפות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
זה לא רק תחרויות אלא אלה פעילויות ספורט.
שירלי אבנר
הייתי מציעה לומר: עוסק בפעילות ספורטיבית באופן.
מוריה כהן-בקשי
הסעיף עצמו שמדבר על חובת הבדיקות הרפואיות אומר: "לא ישתפו ספורטאים בתחרויות ספורט המאורגנות בידם או מטעמם". לא כתוב כאן על פעילויות. אני מתייחסת לניסוח הקיים ואני אומרת שסעיף זה לא יחול.
יורם ארנשטיין
בסדר.
היו"ר מיכאל מלכיאור
בסדר.
אורית נוקד
בקריאה שנייה ושלישית אפשר יהיה לחזור לזה.
מוריה כהן-בקשי
השאלה אם רוצים להוסיף גם את נושא האישורים הרפואיים.
יורם ארנשטיין
עלינו הנוסח הזה מקובל.
מוריה כהן-בקשי
"אגודת ספורט, מכון ספורט, ארגון ספורט והתאחדות לא ישתפו ספורטאים בתחרויות ספורט המאורגנות בידם או מטעמם אלא אם כן הספורטאים נבדקו תחילה בדיקות רפואיות ונמצאו כשירים".
לזה אני מוסיפה
"סעיף זה לא יחול על מי שאינו חבר באגודה, ארגון, או איגוד כאמור, ומשתתף בתחרויות ספורט שאינן קבועות".
נלי דיקמן-חיון
הייתי אומרת שלא יחול על מי שאינו חבר באגודה ועוסק בפעילות ספורטיבית באופן שאינו קבוע.
היו"ר מיכאל מלכיאור
לא, ואם הוא מתכונן כל השנה למרתון? לא, זה לא. אנחנו מקבלים את הניסוח כפי שהוצע כאן.


אנחנו צריכים לדון בשאלה האם צריך את ההצהרה.
אורית נוקד
האם ההצהרה הזאת חלה על כל פעילות אחרת?
יורם ארנשטיין
לא.
מיטל שרעבי
זה בסך הכל בא להגן על ארגוני הספורט. זה משהו שהוא מאוד מאוד חשוב, שכן תהיה מודעות למי שמשתתף בפעילות ספורט שימלא טופס כזה כדי לראות אם הוא אכן יכול להשתתף בפעילות כזאת. זה גם בא להגן על המשתתף וגם על מי שמארגן את הפעילות.
יורם ארנשטיין
בכל המקומות בעולם אין הצהרות. אדם נרשם דרך האינטרנט ומתייצב, מקבל מספר ומשתתף בפעילות.
מיטל שרעבי
אנחנו חושבים שזה מאוד מאוד חשוב.


מה עם מכוני כושר?
יורם ארנשטיין
לגבי מכוני כושר יש חקיקה נפרדת.
היו"ר מיכאל מלכיאור
מכוני כושר זה דבר קבוע. אתה לא בא למקום הזה באופן חד פעמי. השאלה אם רוצים להקפיד על זה או לא.
אורית נוקד
בעיניי השאלה אם רוצים ספורט עממי או לא רוצים. אני רוצה שמתחילים לעמוד על קוצו של יוד.
שירלי אבנר
לא, ממש לא. ארגון יכול בכל מקרה בתנאים לומר שהוא לא מקבל מישהו שלא בא וחותם.
היו"ר מיכאל מלכיאור
הוא יכול גם לדרוש בדיקה רפואית.
שירלי אבנר
הוא יכול לדרוש.
היו"ר מיכאל מלכיאור
הוא יכול לדרוש כל מה שהוא רוצה.
מיטל שרעבי
אז למה לא לעגן את זה?
היו"ר מיכאל מלכיאור
את השאלה הזאת נשאיר לקריאה שנייה ושלישית.


אנחנו בהסכמה על הכל?
מיטל שרעבי
ציינתם באגודה, איגוד או התאחדות?
היו"ר מיכאל מלכיאור
כן.
מוריה כהן-בקשי
אגב, ארגון כולל את האגודות, כך שלא בטוח שצריך להזכיר אותם.
יורם ארנשטיין
יש ארגונים שאין להם אגודות.
מוריה כהן-בקשי
לפי ההגדרה של ארגון הוא חייב לאגד אגודות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
לכן הוספנו גם את זה וגם את זה. אם זה בהסכמה, אנחנו יכולים להצביע.
נלי דיקמן-חיון
האם אפשר לציין לפרוטוקול שאנחנו לא משוכנעים שהנוסח הזה אכן מכסה את הנושא בצורה מספקת ואנחנו עדיין חוששים מהתחמקות מבדיקות רפואיות, דווקא מאלה שאליהם מכוון החוק.
היו"ר מיכאל מלכיאור
כל מה שאת אומרת, זה מצוין לפרוטוקול. אם יש לך הצעה טובה, יש לך עכשיו הרבה זמן לעבוד מאחר שלא נביא את זה לקריאה שנייה ושלישית בקרוב. יש לך לפחות חצי שנה להכין נוסח שיעגן גם את החשש הזה.
נלי דיקמן-חיון
אם אפשר לציין בדברי ההסבר שלקראת קריאה שנייה ושלישית נדון גם בנוסח שיובא על ידי הממשלה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
את זה אי אפשר לכתוב. החשש שלך שיהיה מישהו - אף על פי שנאמר כאן חד משמעית שאין חיה כזאת – ספורטאי וכדי להימנע מבדיקות רפואיות, הוא לא יירשם.
מוריה כהן-בקשי
לכן הסרתי את ה-חד פעמי. אם אתם חושבים שצריך להוסיף עוד משהו, אני יכולה לכתוב בדברי ההסבר לגבי הגדרת מי שפטור לפי סעיף זה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני הייתי לוקח את זה ברצינות אם זה היה דבר קיים, אבל מאחר שקיבלנו מכולם הסבר שזה דבר שלא קיים, אני לא רוצה את זה.


אנחנו מכניסים את זה. את זה כן אפשר לשנות בקריאה שנייה ושלישית.


על זה אנחנו מצביעים.

ה צ ב ע ה

אושר פה אחד

תודה רבה לכם.

הישיבה ננעלה בשעה 13:15

קוד המקור של הנתונים