ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 05/10/2008

תקנות חובת המכרזים (תיקון), התשס"ט- 2008

פרוטוקול

 
PAGE
67
ועדת החוקה, חוק ומשפט

5.10.2008

הכנסת השבע-עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 665
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

שהתקיימה ביום ראשון ו' בתשרי התשס"ט (5 באוקטובר 2008) בשעה 8:30
סדר היום
תקנות חובת המכרזים (תיקון), התשס"ז-2007.
נכחו
חברי הוועדה: מנחם בן-ששון – היו"ר

דוד רותם
מוזמנים
עו"ד יואל בריס – יועץ משפטי, משרד האוצר

עו"ד ברוך לוברט – לשכה משפטית, משרד האוצר

מירי בן שטרית – חשכ"ל, משרד האוצר

עו"ד קרן דהרי בן-נון – משרד המשפטים

יהודה רון – סמנכ"ל בכיר, משרד הבריאות

ד"ר עומר דקל – יועץ לוועדת החוקה, חוק ומשפט

עו"ד אברהם פורז – ארגון המהנדסים והאדריכלים העצמאיים

עו"ד עידו אציל – רשות השידור

עו"ד מרדכי כהן – לשכה משפטית, שירותי בריאות כללית

עו"ד מיכל הורביץ – לשכה משפטית , מכבי שירותי בריאות כללית

עו"ד עובדיה רחמים – לשכה משפטית, מנהל מקרקעי ישראל
ייעוץ משפטי
עידו עשת
מנהלת הוועדה
דורית ואג
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי

תקנות חובת המכרזים (תיקון), התשס"ז-2007
היו"ר מנחם בן ששון
בוקר טוב. אנחנו ממשיכים בתקנות חובת המכרזים. היום עוסקים בהוראת שעה. את דברי ההקדמה קיבלנו בצורה יסודית בפעם הקודמת- -
יואל בריס
אני מבקש בפתח הדברים- -
היו"ר מנחם בן-ששון
לפני פתח הדברים אני אגיד כמה מילים כלליות. אנחנו עדיין לא קיבלנו עוד נוסח לסעיף 15 ועוד פריטים נוספים שהערנו במהלך הדרך. אני מקווה שנוכל לקבל אותם משום שבעצם גמרנו לקרוא את התקנות עד הוראת השעה, וזה חיוני כדי שנוכל לבדוק מה הצלחנו לעשות עד היום. אני מבין שהיום אנחנו מסיימים ב-11:30 את הדיון.
יואל בריס
כן. יש לי ב-12:30 ממשלה.
היו"ר מנחם בן-ששון
לבקשת האוצר, דיון מקוצר. זה אפילו חרוז. מה שנשאר לך זה להצהיר הצהרות. אתה לא רוצה לעסוק היום בסעיף 5.
יואל בריס
אנחנו לא נעסוק היום בסעיף 5. בתקנה 5 כפי שהיא מיתקנת בהוראת השעה התעוררו ספקות אחרי שהכול לכאורה היה גמור בשל החלטת ממשלה אחרת שאפשר לפרש אותה כסותרת. לכן אנחנו נביא את העניין להכרעה. כבר היום אנחנו בדיונים גם עם המשרדים הרלוונטיים האחרים, בעיקר פנים, בינוי ושיכון ומנהל מקרקעי ישראל, כדי לגבש איזושהי הבנה. אף על פי שאנחנו אומרים כל הזמן שהשימוע שאנחנו עושים הוא למשרדים שעליהם חלות התקנות ולא לגופים המתקשרים מהצד השני, אנחנו נעביר להם בעניין הזה הערות לפני שנקיים כאן דיון. לכן אנחנו מקווים לגמור את זה במהירות, אבל זה ייקח עוד מעט זמן. כמובן, אחרי כל ישיבה אנחנו יושבים וכשמקבלים את הריכוז המסודר מהייעוץ המשפטי של הוועדה אנחנו מיד מתחילים להיערך בתיקוני נוסח. אנחנו בדרך כלל בפיגור של ישיבה אחת. כלומר, הנוסח הזה לא יהיה בישיבה הזאת, אלא בישיבה הבאה.
היו"ר מנחם בן-ששון
תודה.
שלוש הערות
ראשית, תודה לך, ד"ר דקל, על תיקון הסעיף. אני העדפתי את אפשרות 1 כי היא הקצרה ביותר. אני מבין את היתרונות של 2, ו-3 ממש לא נראית לי. לכן היועץ המשפטי, בין שאר הרשימות שהוא יעביר לכם היום או מחר, יעביר לכם גם את ההצעה הפשוטה מאוד של ד"ר דקל.
קריאה
אנחנו במתח.
היו"ר מנחם בן-ששון
לא, אתם לא. אתם במתח לקראת קריאת שני טקסטים אחרים. אני ממליץ שתקראו אותם שוב, כי אנחנו קראנו אותם; הראשון זה דוח זיילר והשני זה פסק דינה של השופטת צור. הדברים הללו יהיו לנגד עינינו, וודאי יהיו גם לנגד עיניכם בשעה שתבואו לבדוק מחדש את תקפותה של תקנה 5.


הדבר השלישי חוזר לעניין העקרוני. לדעתי, ייצא שכרכם בהפסדכם. הרי יש גופים שהם במוקד השיח של התקנות שאתם עושים, ויש גופים שהם נניח במעגל השיח השני. ההשקעה שאתם משקיעים בהידברות חוסכת לך אחר-כך כאן, כי לכאן מגיעים הגופים במשנה עוצמה. אבל כמו שאמרתי, הממשלה תעשה את מה שמוטל עליה; מנהלת הוועדה כבר נמצאת בטראנס של איסוף הכוחות השונים, ואנחנו נמצא את החברים. החברות הממשלתיות עדיין לא הצליחו להגיע, נכון? הם הבטיחו שהם יגיעו. 8:30, יום ראשון – המצב קשה, שינו את השעון.


בבקשה, מר פורז.
אברהם פורז
לפני שנים רבות אני ישבתי בכיסא הזה, אמנם במקום אחר בבניין, והייתי יושב ראש ועדת משנה שהכינה אז את התקנות האלה, גם של מערכת הביטחון.

באשר לתקנה 5, כבר אז הגישה הייתה שצריך ללכת לפי המחיר, וכבר אז אני ויתר חברי הוועדה שהיו אז, חשבנו שבתחום הזה אוי ואבוי לנו אם אנחנו ניקח את מרכיב המחיר כמרכיב עיקרי. לכן התקנה נוסחה כפי שהיא נוסחה.

הדבר ההגיוני, שאני יודע שבדרך כלל לא מתקיים, הוא שהממשלה באה עם דבר מגובש. פה היו שתי החלטות ממשלה סותרות או לפחות כאלה שאינן עומדות בקנה אחד. הוקמה במשרד המשפטים ועדה בין-משרדית שבראשה עומד עורך-הדין מלכיאל בלס, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה. עד כמה שאני יודע הוועדה שלו עוד לא סיימה. מי זאת הגברת קרן דהרי?
קרן דהרי
זאת לא ועדה, אני רוצה לתקן.
אברהם פורז
מעין ועדה.
קרן דהרי
התקיימו מספר ישיבות. יש כל מיני ישיבות שמתקיימות אצל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, בין היתר בנושא של התקשרויות.
אברהם פורז
אז נקרא לזה "ועידה".
קרן דהרי
אפשר.
אברהם פורז
ועידת תקנה 5. לדעתי, הוועידה עוד לא סיימה.
היו"ר מנחם בן-ששון
הוועדה, לא הוועידה. הצוות.
אברהם פורז
אסור לי להגיד ועדה, כי זאת לא ועדה.
היו"ר מנחם בן-ששון
הגברת דהרי, מה שאת רוצה. הדיון בראשותו של הגברת דהרי בעזרתו של מר בלס.
אברהם פורז
בכל מקרה, הגוף הזה – יהיה תוארו אשר יהיה – טרם סיים, ולפני שמגיעים לכנסת הממשלה צריכה לבוא עם דבר מגובש. ננסה לשכנע את כל הגורמים הממשלתיים בחשיבות לאמץ את ועדת היישום של זיילר בעניין הפרופורציה. בשעתו, כשהייתי שר הפנים, אני הייתי האיש שאליו הגיע זיילר עם הדוח של אסון ורסאי. תפוח האדמה הלוהט הזה היה בידיי, אז עשיתי את מה שעשיתי.

בכל מקרה, אני מאוד מודה על ההצהרה שנשמעה פה, ואחרי שנגמור את ההידיינות, אני מקווה שמשנתו של אדוני לבוא בהסכמה, אכן תתקיים.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה שתגיעו בהסכמה זה עוד לא אומר שאנחנו נהיה מאושרים. קרה לא אחת שהיו הסכמות, ואנחנו ביקשנו לתקן דברים מסוימים.


אתה כמובן, יכול לשבת איתנו, ואנחנו נסכים בסוגיות אחרות.
אברהם פורז
ממילא ברוב חוצפתי התיישבתי במקום שכתוב בו "חברי כנסת". אני פירשתי את זה שגם "לשעבר" יכול.
היו"ר מנחם בן-ששון
בסדר. אם כך, אנחנו מתחילים בהוראת השעה. אדוני רצה להתחיל בעניין התחולה.
עידו עשת
כן.
היו"ר מנחם בן-ששון
אנחנו נשארנו בעניין עמעום של תחולה, ואני שוב התכוננתי על הדברים. ראיתי שיש כאן דברים שהם בתחולות מדורגות. זאת אומרת שלא רק הוראת השעה יוצרת דחייה לחלק מהדברים, אלא גם חלק מהדברים במהותם לגבי חוזים קיימים או מכרזים קיימים תצטרך פאזה מאוחרת יותר. היועץ המשפטי יפנה אותנו לסעיף.
עידו עשת
אני מדבר על סעיף 39ב.
יואל בריס
39 כולו הוא א', ובסופו יש ב'.
עידו עשת
נכון. סעיף ב מדבר על תחולה מבחינת הגופים, ויש גם תחולה מבחינת זמן. חשוב להבין לפני הוראת השעה עצמה את התחולה מבחינת הגופים ומבחינת הזמן.
היו"ר מנחם בן-ששון
השאלה היא טריוויאלית.
עידו עשת
אתה מעדיף לרדת?
יואל בריס
לא, אין בעיה. כל הוראת השעה יוצאת משאלה מנהלית מבנית לממשלה. כיוון שלממשלה יש היום מנגנון של אישור מרכזי, שעליו דיברתי בדיון הקודם בהרחבה, שנושאים מסוימים מגיעים בשל סכום לוועדת פטור ובשל עילה לחשב הכללי. המנגנון הזה איננו קיים לגבי גופים שאינם הממשלה; שם ועדת המכרזים משמשת גם ועדת פטור, ולכן אין עניין של הגבלה בסכום, ואת החשב הכללי מחליף המנהל הכללי של המשרד עצמו.
היו"ר מנחם בן-ששון
או של יחידת הסמך.
יואל בריס
לא, יחידת הסמך זה עדיין ממשלה. אני מדבר על הגופים הלא-ממשלתיים. המקום שבו יש מעין יחידת סמך לגוף לא ממשלתי זה בית חולים של קופת חולים כללית, ששם רואים את בית החולים כיחידת סמך בכך שהמנהל הכללי של בית החולים הוא שמטפל בפטורים האלה – הוא ולא המנהל הכללי של קופת חולים כללית.

לכן לגבי כל הגופים האלה לא התחלנו את הוראת השעה. נכון שיש בהוראת השעה גם דברים שלא מתייחסים רק לנושא ביזור הסמכויות; יש נושאים, כמו הנושא שבשלו חבר הכנסת לשעבר פורז הגיע – התקשרות עם מתכננים. אבל כיוון שראינו את זה כחבילה אחת החלנו את החבילה הזאת לתקופת מבחן של שנתיים או לתקופה שתיקבע, על הגופים הממשלתיים, מתוך רצון שכל הנושא ייבחן, ואחריו נבוא עם הלכה סדורה לוועדת חוקה ונבקש הוראת קבע.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני לא חוזר לכלל הוראת השעה, אבל השאלה לגבי הסעיפים הללו החרגה בסעיף קטן (ב) שאומרת שבעצם פטרת את הגופים הציבוריים שאינם משרד ממשלתי, נשמע תכף מה הנזק, כלומר האם בדרך לא הפלנו עוד חללים, בכך שלא החלנו עליהם את הוראת השעה. אבל עכשיו אני רוצה לדעת במה זכו משרד האוצר ומנהל מקרקעי ישראל. אני רוצה לומר לך משהו כללי, כשאני בונה סרגל אני מצפה שהוא יהיה אחיד מתוך הנחה שהוא יהיה טוב ונכון.
יואל בריס
לאמירה של אדוני אני אשלים לגבי הגופים הלא ממשלתיים. בהוראת השעה יש שני חלקים: יש חלק אחד שמתייחס ספציפית למבנה הארגוני המנהלי, והוא רלוונטי רק למשרדי הממשלה שאינם מנהל מקרקעי ישראל, משום שלמנהל מקרקעי ישראל יש גם היום ועדת פטור של מנהל מקרקעי ישראל. הוא לא מגיע לוועדת הפטור המרכזית. לכן המבנה הארגוני שדיברנו עליו והשאלה האם כל המשרדים מגיעים אל מרכז אחד שמקבל את כל ההחלטות או שההחלטות מתקבלות שם, ורק החלטות קשות מגיעות למשרד האוצר – זה כבר היום מתקיים לגבי מנהל מקרקעי ישראל.

יש קטע שני של הוראת השעה שאנחנו ראינו אותו ככרוך, והוא מתייחס להתקשרויות המשך לנושא של חברות ממשלתיות, והוא רלוונטי בעיקר לממשלה ולמתכננים. בשלושת הגורמים האלה לא ראינו צורך לעשות תת-הפרדה שאומרת שהוראות השעה האלה יחולו גם לגבי אלה. הוראות השעה זה חבילה אחת. בכל מקרה זאת הוראת שעה, ובמהלך השנתיים האלה נוכל באמצעות הגופים שעליהם חל כל ההסדר, ללמוד את כל ההיבטים שלו, ואז נוכל לחזור לוועדה הזאת בתום תקופת הוראת השעה עם דבר דבור ועם הוראת קבע.

מנהל מקרקעי ישראל הוא לא רלוונטי מכיוון שגם היום יש בו הביזור- -
היו"ר מנחם בן-ששון
תפנה אותי לסעיף.
יואל בריס
סעיף 28.
היו"ר מנחם בן-ששון
מה קורה אם זה פחות מ-4 מיליון במנהל?
יואל בריס
הוא מגיע לוועדת מכרזים.
היו"ר מנחם בן-ששון
איזו?
יואל בריס
של מנהל מקרקעי ישראל.
היו"ר מנחם בן-ששון
האם יש לו ועדת פטור לפחות מ-4.5 מיליון?
יואל בריס
זאת ועדת המכרזים. אנחנו מציעים להשאיר את זה כך.
היו"ר מנחם בן-ששון
בעוד שבכל מקום אחר יש ועדת פטור? כאן אתה לא רוצה.
יואל בריס
כיוון שיש להם ועדת פטור- -
היו"ר מנחם בן-ששון
אין להם ועדת פטור.
יואל בריס
יש להם היום- -
היו"ר מנחם בן-ששון
יש להם ועדת פטור ל-2.5 מיליון ומעלה. כשאתה מנסה להרגיע אותי, זה לא מרגיע אותי. ממה נפשך? המנהל הוא גוף ממשלתי, ואין סיבה שלא תחיל עליו את זה. הנגזרת שלך היא נגזרת אדמיניסטרטיבית, לפי הבנתי, ולא נגזרת מתפיסת עולם עקרונית. אם אתה טוען שעקרונית המבנה הזה הוא מבנה תקין, אנחנו נשכח את זה גם בעוד 3 שנים כשנבוא להחיל את ההוראה אחרי הוראת השעה, ואז הוא כל הזמן יהיה סרח עודף. בוא ניישר איתו היום קו. נגיד כך: במנהל תהיה ועדת פטור עד 2.5 מיליון ומ-2.5 מיליון. עד 2.5 מיליון הוועדה תהיה בהרכב שייקבע, ומ-2.5 מיליון תעלה בדרגה כמו שאתה מעלה היום ברשויות הממשלתיות. היתרון הוא שכל המערכת נכנסת לדפוס התנהגות אחד. אני מדבר על הממשלה, עוד לא דיברתי על הארגונים הציבוריים.
יואל בריס
בכל מקרה היא לא נכנסת לדפוס אחד מפני שהסרח העודף בכל מקרה נשאר.
היו"ר מנחם בן-ששון
איזה?
יואל בריס
ועדת הפטור הרגילה הקיימת. היום יש ועדת פטור למנהל מקרקעי ישראל שדנה מ-2.5 ומעלה- -
היו"ר מנחם בן-ששון
מר בריס, מבחינתי תעביר את זה לוועדת הפטור הממשלתית. אין לי בעיה עם זה.
יואל בריס
- - -
היו"ר מנחם בן-ששון
אני יודע שאחרי שאני אתקן את התקנה כמו שאני מציע, כלומר אני איישר את הקו, מחר בבוקר יהיו פה נציגי מנהל מקרקעי ישראל ויגידו שהם ייחודיים. אז תגיד לי כבר עכשיו למה הם ייחודיים. אל תגיד לי שהם ייחודיים אדמיניסטרטיבית, אלא תסביר לי קודם כול מהותית מדוע הרחקתם אותם. אלא אם כן תגיד לי שזה כמו אם מנהל מקרקעי ישראל עובר כל פעם ממשרד ממשלתי אחד למשרד ממשלתי אחר להסכמים קואליציוניים, ואז צריך להשאיר אותו בצורה הזאת הייחודית. ד"ר דקל, אתה רוצה לעזור לי או שאני בינתיים בנתיב הנכון?
עומר דקל
אני בהחלט מסכים. יש לי רק כמה הערות.
היו"ר מנחם בן-ששון
תודה. בינתיים בוא נטפל בבעיה.
יואל בריס
מנהל מקרקעי ישראל הוא ייחודי מכמה היבטים. לכל העולם יש תקנה 3, ולמנהל מקרקעי ישראל יש תקנה 25 על 32 הפטורים שלו. בעבר היו להם יותר.

המאפיין המרכזי של מנהל מקרקעי ישראל בהיבט של הפטורים שבתקנה 25 הוא שרוב עיסוקו הוא במכירה, בעוד שרוב עיסוקה של הממשלה הוא ברכישה. מנהל מקרקעי ישראל מייצג גופים שאינם ממשלה. מנהל מקרקעי ישראל הוא ממשלה, אבל מכוח ההסכמים הידועים הוא גם קרן קיימת וגם רשות הפיתוח. לכן יש לו ועדת פטור עם הרכב ייחודי. כבר היום הדיונים של מנהל מקרקעי ישראל בהיבטים האלה נדון בוועדה הזאת. נראה לנו נכון להשאיר את מנהל מקרקעי ישראל כמות שהוא. הרי ועדת המכרזים של מנהל מקרקעי ישראל שיש לה הרכב ייחודי נותנת היום פטורים עד 2.5 מיליון; מ-2.5 מיליון ומעלה אם נוסיף עוד נדבך, גם לא תהיה אחידות וגם לא אדע לבחון אותו מול המערכת שעכשיו אני בוחן איך עובד כל שינוי המודל שאני עושה לשנתיים כדי שבסופו של התהליך אני אוכל לבוא עם מסקנות של בחינת המודל. כרגע אני בהחלט חושב להשאיר את מנהל מקרקעי ישראל מחוץ לתמונה. במאמר מוסגר אני אעיר, שלמנהל מקרקעי ישראל היו הערות רבות לתקנה 25, והם רצו להרחיב בחלק מהמקומות. אני אומר לזכותם שהם גם רצו לצמצם בחלק גדול מהמקומות כי הם ראו את המגמה של צמצום הפטורים, והם היו מוכנים לזה. אמרתי להם, ואני אומר גם לוועדה – נמתין עם הפרויקט הזה כפרויקט נפרד, וכרגע אני הייתי משאיר את מנהל מקרקעי ישראל מחוץ להוראת השעה.
היו"ר מנחם בן-ששון
תודה. ד"ר דקל, בבקשה.
עומר דקל
אני הייתי מקבל את זה בסייג אחד – שיחילו את חובת השקיפות גם על ועדת הפטור של מנהל מקרקעי ישראל.
היו"ר מנחם בן-ששון
זאת אומרת, בעיון במסמכים- -
עומר דקל
כמו שלוועדת הפטור המשרדית יש חובת שקיפות, והיא צריכה לפרסם את החלטותיה באינטרנט – שאותו כלל יחול על ועדת הפטור של מנהל מקרקעי ישראל.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה סביר.
יואל בריס
זה סביר. אבל זה לא כרגע להרוג את ועדת הפטור של מנהל מקרקעי ישראל או לעשות שם שינוי - -
היו"ר מנחם בן-ששון
בינתיים דעתי לא נוחה, אבל את התוספת של ד"ר דקל אני כבר מקבל. עכשיו אני רוצה לדעת מה אומרים התאגידים על כך שהם מוחרגים מהתקנה.
מוטי כהן
בישיבה הקודמת אמרנו שאנחנו גם צריכים להיכנס לתקנה הזאת, לפחות לחלקים הראשון והאחרון שלה.
היו"ר מנחם בן-ששון
קרי?
מוטי כהן
קודם מר בריס דיבר על כך שבקופת חולים עד היום המנכ"ל של כל בית חולים מוסמך לאשר את הפטור- -
היו"ר מנחם בן-ששון
כאן אני מבקש להביא פרשנות.
מוטי כהן
אם תיכנס הבקשה שלנו להבהיר שגם בתי-חולים במחוזות שלנו יהיו כמו יחידת סמך של משרד ממשלתי, אז אפשר יהיה לפרש את זה כך. עד היום זה לא היה כך, ובהתקשרויות או פטורים מעל סכום די מצומצם – 300 אלף דולר – זה תמיד באישור מנכ"ל, וזה מגיע לוועדת המכרזים הארצית. לכן אנחנו מאוד מעוניינים לשנות את ההגדרות כמו שביקשנו בפעם הקודמת או להחריג את זה במפורש.


בנוסף לכך, אנחנו יודעים שרוב הפטורים של התקשרויות הם בעיקר בהתקשרות המשך. יש כאן ניסיון של הוראת שעה לשנתיים שמשרדי הממשלה נותנים החרגה במקום ל-3 שנים, 5 שנים, ולא מעל 50% מההתקשרות הראשונה, אלא 100% מההתקשרות הראשונה. לכן אנחנו חושבים שההתקשרויות שלנו לא פחות זקוקות לפטור הזה בתקופה של הוראת השעה.
היו"ר מנחם בן-ששון
מר כהן, תנסה לדבר לא רק בכובע שלך. לצורך השיחה שלנו היום דבר גם בשמם של עוד תאגידים, לא רק בשמן של קופות החולים. אתה רואה את זה כשאלה סוחפת או שלדעתך, זאת רק בעיה של קופות החולים.
מוטי כהן
לפחות בעניין יחידות הסמך, זה יותר של קופת חולים כללית כי קופות חולים אחרות הן בהיקפים הרבה יותר קטנים.

בעניין 5 שנים ו-100% - זאת בעיה גם של שאר הגופים. אני חושב על חברת חשמל ועל כל מיני- -
היו"ר מנחם בן-ששון
כך חשבתי. חשבתי שזאת תהיה משאלת לב של כולם.

כלומר, מה שאומרים לכם זאת טענה של יישור קו. אם אתם לא רוצים לבנות גופים ארגוניים, אל תבנו. אבל אם המשק הממשלתי, שהוא הבן הבכור והבכיר, יתנהג היום לפי מקצבים אחרים, הגופים האחרים צריכים לקבל אותן הנחיות. זאת אומרת, זה סביר לפחות.
יואל בריס
מה ההכבדה שתהיה? עוד לפני שהייתי אחראי על דיני המכרזים בתפקידי הקודם, הייתי אחראי על מערכת הבריאות אצלנו במשרד. את הסעיף הזה כתבנו כדי לטפל בבעיית קופות החולים ולאפשר בתוך קופות החולים את אותו ביזור שקיים במערכת הממשלתית כלפי בתי-החולים.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה מדבר על סעיף 40ב?
יואל בריס
כן. אנחנו אומרים בסיפא- -
היו"ר מנחם בן-ששון
שזה לא יחול עליהם.
יואל בריס
לא. בנוסח המקורי אנחנו אומרים, שמשרד פירושו: "קופת חולים, בית חולים של קופת חולים".
עידו עשת
אבל זה רק לתקנה 13(1).
עומר דקל
3(1).
עידו עשת
אתה צודק.
היו"ר מנחם בן-ששון
בפעם הקודמת אמרתי, או שתיתנו פרשנות כתובה לדברים האלה או שתמחקו את הסיפא.
יואל בריס
אני אבקש לקבל את אישורו של סמנכ"ל קופות החולים במשרד הבריאות- -
היו"ר מנחם בן-ששון
הזכרת את אותו שם. שם פרטי נהדר, הכול בסדר.
יואל בריס
לעניין הספציפי הזה אין לי התנגדות שיובהר- -
היו"ר מנחם בן-ששון
עכשיו תענה לי על העניין העקרוני.
יואל בריס
אני אחזור עוד צעד אחד אחורה: היום כל התקנות, ובטח התיקון שאנחנו מביאים, בנויים על איזון כדלקמן: העיקרון הבסיסי שאנחנו רוצים להחיל אותו בכל מקרה ובכל מצב הוא מכרז פומבי פתוח לכול. זה עיקרון היסוד. אבל יש הכרה במציאות שלפעמים איננה מאפשרת את זה או שהתועלת למול העלות הבירוקרטית או הנזקים האחרים, יצא שכרנו בהפסדנו. התיקון שאנחנו מביאים מתמקד בדיוק בשאלות האלה. כל הזמן אני מדבר על שתי רגליים: רגל אחת זה ביזור סמכויות ורגל שנייה זה שלושת הנושאים: התקשרויות ההמשך, חברות ממשלתיות ומתכננים. ברור שעניין החברות הממשלתיות מתייחס רק לממשלה כי רק שם יש הבעיה; לקופת חולים יש פטור מקיף להתקשרות עם חברות-בנות של קופת החולים.
היו"ר מנחם בן-ששון
כל אחת מהארבע. זה נכון לגבי תאגידים אחרים?
יואל בריס
לגבי תאגידים אחרים נבקש להכניס את זה.
היו"ר מנחם בן-ששון
כדאי לרשום את זה: חברות-בנות, באשר הן, זוכות למעמד מועדף.
יואל בריס
ובלבד שהן מתקשרות במכרז.
היו"ר מנחם בן-ששון
אנחנו אמרנו את זה.
יואל בריס
כדי שאני לא אקים חברה ממשלתית להתקשרויות רק מחמת הפטור שלה ממכרז. זאת אומרת שלא יהיה ברטר על חובת המכרז.
היו"ר מנחם בן-ששון
מבחינתי, ובלבד שהחברה הייתה קיימת ביום כתיבת התקנות.
יואל בריס
לא. הצורך של לשכת עורכי הדין לאגד את ההוצאה לאור כחברת בת יכולה להיות היום, והיא גם יכולה לקום בעוד חמש שנים, וכך גם המחשוב של רשות שדות התעופה. זה עניין שיכול להתפתח כל רגע. אם אני אומר שכל התקשרות של חברת הבת נעשית במכרז, ובזה פתרתי את נושא הברטר, ואז הם יעשו את זה לפי השיקול הכלכלי.

עכשיו אני חוזר לשאלה של העלות מול התועלת. בשני הנושאים האחרים – התקשרויות ההמשך והמתכננים – עושים איזון מחדש בין כלל המכרז לבין העלות הבירוקרטית שבתהליך האישור.

ברם לגבי הגופים האחרים העלות הבירוקרטית הזאת היא מאוד נמוכה. ועדת הפטור היא ועדת המכרזים, החשב הכללי הוא המנהל הכללי – הכול נסגר בתוך הבית.
היו"ר מנחם בן-ששון
רע מאוד, לפי שיטתך העקרונית; או לפחות משרד המשפטים שיגיד את זה.
יואל בריס
זה מגיע ממקום אחר – הצורך בשמירה על העצמאות התפעולית של הגופים האלה. אנחנו לא רוצים שהביטוח הלאומי יהיה כפוף להנחיות החשב הכללי ברמה הזאת. כך גם לבנק ישראל או לרשות שדות התעופה, יש להם מידה של עצמאות. כך גם חברות ממשלתיות וקופות החולים. לקופות החולים יש מידה של פיקוח, אבל הן לא זרוע ארוכה של משרד הבריאות או של משרד האוצר. הם עוד קדמו למדינה, אז כך הדברים מתנהלים. לכן העלות הבירוקרטית היא נמוכה.

שנית, מה שלא פחות חשוב הוא שיש כאן לקיחת סיכון מסוימת בכך שמשחררים את הפיקוח המרכזי אל המשרדים. אבל כנגד זה יש בקרות. בקרה אחת היא הסמכות שנגיע אליה בסוף – אם ועדה תראה שיש שימוש לרעה היא תוכל להתערב ולצמצם את הסמכויות- -
עידו עשת
- - -
יואל בריס
זאת הוראת השעה 39(ג).
היו"ר מנחם בן-ששון
עוד לא עסקנו בזה.
יואל בריס
עוד לא. זה המצב שבו החשב הכללי מוציא התראה, ואם הוא רואה שלא מתייחסים להתראה הזאת או שהפגם אינו מתוקן, זה עובר לוועדה- -
היו"ר מנחם בן-ששון
הכול זכור.
יואל בריס
זאת בקרה אחת, והיא לא תוכל להתקיים לגבי הגופים האלה. דבר שני, אנחנו עושים את זה כניסוי, מה שנקרא "פיילוט" בלשון העם.
היו"ר מנחם בן-ששון
תוכנית חלוץ.
יואל בריס
זה דווקא ביטוי שאהבתי. אני אוכל לבוא בעוד שנתיים וחצי עם מסקנות מהתוכנית הזאת, ולראות האם היא הצליחה, אם לאו, על בסיס הנתונים שיהיה אצלי- -
היו"ר מנחם בן-ששון
מר בריס, לא הנחת את דעתי. גברת דהרי, אני רוצה לשאול אותך, ברשותך. אנחנו יוצרים עכשיו רף התנהגות לכל המשק. זה שבממשלה תהיה התנהלות שנראית מאוד תקינה עם התערבות של החשב כשנראה לו שהדברים לא "מריחים" טוב, נניח שדיינו; אנחנו נקרא היטב את סעיף 10(א) ואת סעיף 5 ונבין אותם. אבל איך אני יכול בחטף לפטור גופים כמו הביטוח הלאומי? זאת אומרת גופים שרציתם לומר משהו על דרכי ההתנהלות המוסרית שלהם. עכשיו אתם אומרים שתחכו שנתיים-שלוש ותמשיכו כמו שהיה. ממה נפשך? או שהכול תקין, ואז לא צריך לעשות את הרפורמות הללו, או שהדברים טעונים פיקוח והשגחה ומנגנון שהוא לא זהה. אם כך, איך אני משחרר את הגופים הלא ממשלתיים, ששם חוץ מחוק פלילי שאין לי, אין לי שום דבר להשגיח עליהם?
קרן דהרי
צריך לזכור שהתיקון הגדול לתקנות פה נובע משני גורמים: האחד הוא המלצות ועדת ויינשל-ליפשיץ, שבא לעשות רפורמה במלאת 10 שנים לתקנות, והוא עוסק בדברים בגדול; הוא מוסיף כלים תחרותיים, הוא מוריד פטורים ועושה את כל הדברים האלה. זה, לדעתנו, אמור לחול על כל הגופים בהתאמות מסוימות, כמו שראינו במהלך הדרך.

הנושא השני שאנחנו עוסקים בו בהוראת השעה הוא תוצר של ועדת אריאב. הנתונים שהביאו לעבודת הוועדה הראו שיש מסוים של פניות בשנה ממשרדים כלשהם- -
היו"ר מנחם בן-ששון
הכשלים הגדולים של הפקק.
קרן דהרי
והגורמים הגדולים של הפקק הם התקנות האלה שאנחנו מתקנים פה – התקשרויות המשך, התקשרויות עם חברות ממשלתיות והנושא של התקשרות עם מתכננים. הנתונים האמפיריים שהביאו לדבר הזה נבדקו- -
היו"ר מנחם בן-ששון
סליחה שאני מפריע לך באמצע, אבל את שוב לוקחת אותנו לאותו מחוז שמר בריס לקח אותנו אליו 3 פעמים כבר היום, אז אנחנו מתמצאים בו.
יואל בריס
זה לא אומר שזה לא נכון.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני לא מתווכח, אבל אני לא רוצה לשאול אותך על האדמיניסטרציה. לכן פניתי אלייך ולא אליו. לא חלילה שהוא לא יכול לחבוש את כובע היועץ המשפטי לממשלה. אני שואל את השאלה שלי מנקודת מבטו של משרד המשפטים, שיוצר את רף ההתנהגות במערכת כולה – בתאגידים, בחברות הציבוריות, בחברות הממשלתיות ובממשלה. אז על הממשלה לכאורה הנחתם את דעתי. אבל ועדת אריאב אומרת שיוצרים היום רף הרבה יותר שקוף, שעליו דיברנו – ואני לא רוצה לומר את זה בהערת אגב, אבל ההערה של ד"ר דקל היא גם לגבי גופים ציבוריים.
קרן דהרי
- - -
היו"ר מנחם בן-ששון
לגבי השקיפות אותו דבר יהיה לגבי קופות החולים. זה ברור שאנחנו נכנסים היום לשקיפות, ואתם מתקנים את זה לכולם. המהלך השני הוא שהיום את הולכת להתקשרויות מתכננים ולהתקשרות המשך, ויש לך היום רף חדש, אז אני לא מבין למה את מחריגה. אני שואל אותך דווקא כמי שרוצה להסתכל. אני גם אשאל אותך ביום מן הימים, בעוד יומיים-שלושה אחרי שנחזור אל התקנות, למה את לא רוצה שהיועץ המשפטי יסתכל, כמו שנתת לחשכ"ל להסתכל? שיסתכל מדי פעם בבדיקות רנדומליות, ומזה יסיק מסקנות, האם המהלכים החדשים שיצרנו תקיפים או נכונים או טהורים לגבי גופים שעד היום הזה היו אולי בשלהי תשומת הלב. אין לכם עניין בזה? אני שואל את השאלה ברמה המקצועית שלכם כמשרד המשפטים, לא ברמה של ניהול מכרז באשר הוא. מה התשובה?
קרן דהרי
אני חוששת שלא תהיה לי תשובה שתניח את דעתו של אדוני.
היו"ר מנחם בן-ששון
איש זקן כמוני, לימדו אותו הרבה שנים שגם "לא" זאת תשובה. את יכולה להגיד לי שתבדקי, לא אכפת לי. אני רוצה שתתנו את דעתכם לשאלה הזאת. הדוגמה טובה. ד"ר דקל אמר שנניח רגע את מנהל מקרקעי ישראל ושניתן חובת שקיפות. אמרתי, שנכניס חובת שקיפות, ולא נבהלתם, אתם תבדקו את זה. זה מאוד לטעמך. זה גם לטעמן של קופות החולים. אני לא יודע אם הם יאהבו את זה, אבל אתם תפרסמו את המכרזים. אתם עושים את זה גם.
קריאות
עושים.
עומר דקל
אף אחד לא עושה את זה.
היו"ר מנחם בן-ששון
הם אומרים שהם עושים את זה.
עומר דקל
אף אחד לא עושה את זה.
היו"ר מנחם בן-ששון
ד"ר דקל, אז יעשו.
קריאה
אתה מדבר על פטור, לא על מכרזים.
היו"ר מנחם בן-ששון
לא. "עיקרי פרוטוקול ישיבות הוועדה ותמצית החלטותיה". סעיף משנה שניסחתם – זה ייכנס.
עומר דקל
אתם מפרסמים את החלטות הפטור?
קריאה
לא. על זה בא התיקון.
היו"ר מנחם בן-ששון
נראה היה לי נהרה על פניה של שכנתך כשאמרת את הדברים, משום שזה עולה בקנה אחד. אז אני רוצה את אותה נהרה גם לגבי דברים אחרים. תחשבי.
קרן דהרי
אנחנו נבדוק.
היו"ר מנחם בן-ששון
סעיף משנה (ב).
יואל בריס
עכשיו אני מגיע לקשה שבהם – משרד האוצר.
היו"ר מנחם בן-ששון
את משרד האוצר הייתי רוצה להחריג.
יואל בריס
אני אסביר למה משרד האוצר.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה לא צריך, זה ברור שזה לא תקין.
יואל בריס
אם זה היה לא תקין לא הייתי כותב את זה.
היו"ר מנחם בן-ששון
חשבתי שזה פשוט פליטת קולמוס.
יואל בריס
מבחינת ביזור הסמכויות ממשרד האוצר למשרד האוצר הוא פחות דרמטי- -
היו"ר מנחם בן-ששון
לא כל-כך הבנתי – הוא הדרמטי ביותר, אמרה קודם הגברת דהרי. לפני 5 דקות אמרה הגברת דהרי ששם היה הפקק הגדול.
יואל בריס
לא. למשרד האוצר יש שני כובעים: יש לו הכובע של ועדת הפטור העליונה והחשב הכללי שמאשרים, משגיחים או מפקחים על כל מה שקורה במשרדי הממשלה, לרבות משרד האוצר. היום נוצר פקק, שבמבצע קיצור תורים יפה שהלשכה המשפטית אצלנו הייתה שותפה לו סגרו פערים, והיום הטיפול השוטף כבר אינו מגיע למה שהיה בעבר, שהיו פקקים של חצי שנה ויותר. ועדיין נכון לעשות את ביזור הסמכויות מטעמים אחרים שגם נזכרים בוועדת אריאב שלא טוב שיהיה מישהו אחד שתהיה בידיו עוצמה גדולה מדי דווקא בהיקפים האלה. העיסוק בזוטות בא על חשבון האיכות, ולכן הגיעו למצב שלמעלה מ-95% מהבקשות אושרו – חלקן מבלי שאפשר היה לקיים בהן דיון מעמיק די הצורך.

במשרד האוצר עצמו המצב היום הוא שוועדת הפטור שאליה ילכו העררים מורכבת משלושה: שניים מתמנים בידי מנכ"ל משרד האוצר עצמו; אחד מהם צריך להיות מאגף החשכ"ל בדרגת סגן החשב הכללי לפחות, ובפועל גם הנציג השני הוא מאגף החשכ"ל בדרך כלל בדרגת סגן בכיר לחשב כללי. מחליפו בהיעדרו בדרגה של סגן חשב כללי; הנציג השלישי הוא הנציג של היועץ המשפטי למשרד האוצר. אחד מהנציגים האלה הוא עו"ד לוברט.


היום נוצר מצב משונה מדי. בוועדת המכרזים יושב נציג היועץ המשפטי, נציג המנכ"ל ונציג החשב; בוועדת הפטור המשרדית יושבים היועץ המשפטי עצמו, המנכ"ל עצמו וחשב המשרד עצמו. הערר על הוועדה הזאת היא בפני נציג היועץ המשפטי ושניים נוספים שהתמנו בידי אותו מנכ"ל. בהיעדר מנגנון שיסדיר לאן ילכו עררים על ועדת הפטור המשרדית של משרד האוצר- -
היו"ר מנחם בן-ששון
אז החרגנו את הכול. לא תקין.
יואל בריס
לכן לגבי משרד האוצר אמרנו שיש להחריג את הכול, ואני אומר שני דברים: ראשית, לעניין מיפוי החברות הממשלתיות, אנחנו לא רק לא החרגנו אף על פי שהתקנה מחריגה מכיוון שאנחנו לא נהנים מהתועלת. אבל מבחינת הצורך לעשות מיפוי של החברות הממשלתיות של משרד האוצר אנחנו המשרד השני שעשה, אחרי משרד הבינוי שביקש להיות ראשון, כדי לסווג אותן לצורך התקנות האלה. אנחנו, כמובן, נצטרך לתת שקיפות לפטורים ברובד האמצע.
היו"ר מנחם בן-ששון
תקנת דקל.
יואל בריס
ודאי.
היו"ר מנחם בן-ששון
החרגת את זה קודם.
יואל בריס
זה מכיוון שעשינו הכול כמקשה אחת, אבל בוודאי שאת שני הדברים האלה אפשר להחיל שוב על משרד האוצר, אין עם זה שום בעיה.
היו"ר מנחם בן-ששון
לי יש בעיה עם הקונספציה.
יואל בריס
לגבי העניין המבני, בהיעדר פתרון מבני אנחנו מציעים שוב שבהוראת השעה, שהיא התקופה- -
היו"ר מנחם בן-ששון
מה יהיה אחרי הוראת השעה? הרי אז תצטרך למצוא פתרון מבני.
יואל בריס
אני אצטרך למצוא פתרון. יכול להיות- -
היו"ר מנחם בן-ששון
לא, לא. אדוני, לא צריך.
יואל בריס
יש מחשבות על פתרונות.
היו"ר מנחם בן-ששון
גם לנו יש פתרונות ומחשבות.
יואל בריס
יכול להיות שהפתרון יהיה שוועדת הפטור המרכזית תשמש כוועדת פטור משרדית למשרד האוצר בלבד, ומשרד האוצר יהיה המשרד היחיד שלא יהיה בו מנגנון ערר. זה יהיה כמו בג"צים: כל התיקים הולכים למחוזי ורק אחר כך לעליון- -
היו"ר מנחם בן-ששון
וכמו ששם נתקעים דברים, בית המשפט העליון יהיה בענייני תביעות קטנות, כמו שאדוני אומר.
יואל בריס
אז הבעיה היא שיש בזה הסטה של תשומת הלב של ועדת הפטור מהעיסוק באותם 20% של תיקים חשובים אל הזוטות של משרד האוצר.
היו"ר מנחם בן-ששון
מר בריס, אני רוצה לתת לך כיוון למחשבה, ואם אתה רוצה אני אחשוב במקומך.
יואל בריס
אפשר לעשות עוד ועדת פטור.
היו"ר מנחם בן-ששון
נכון.

אתם - - -, ואני אגיד לך למה: יש לזה גם עניין של מראית עין וגם עניין של מהות. בעניין המהות כבר אמרתי לגברת דהרי, אני לא אחזור שלוש פעמים; למראית עין זה לא יכול להיות מהלך שכל-כך כואב להרבה גופים, ומשרד האוצר לא יהיה בו ראש, רגליים, גוף.
יואל בריס
הוראת השעה לא כואבת לאף גוף, הם רוצים אותה.
היו"ר מנחם בן-ששון
יש כאלה, ויש כאלה.
יואל בריס
היא צמחה מלמטה.
היו"ר מנחם בן-ששון
הוראת השעה לא צמחה מלמטה. יש דברים לא נוחים. אבל לא יכול להיות מהלך שהאוצר לא יהיה בתוכו. לכן מראית עין יכולה להידרש ליותר מפן אחד. חבל לי לחזור על הדיונים שהיו בשתי ועדות כנסת והיו מלאי חשד; אני תמכתי בכם, לא תמכתי בוועדות הכנסת בעניין הזה. עכשיו אני מגיע לעניין המהותי: למשרד האוצר יש יותר ממנכ"ל אחד בעצם. החשכ"ל הוא פקיד בדרג מנכ"ל, וראש אגף תקציבים הוא פקיד בדרג מנכ"ל. זאת לא רק כותרת ולא רק משכורת, זאת גם הגדרת אוטונומיה- -
יואל בריס
יועץ משפטי יש אחד.
היו"ר מנחם בן-ששון
אדוני, זה הזמן. אחרי שהוא יסיים ב-11:30 את הישיבה כאן הוא יקבל עוד יועצים משפטיים.

אתם תבנו מערכת זהה שבתאריה תהיה קצת שונה, אבל מבחינת מדרגים יש לכם מגוון אפשרויות במשרד האוצר למצוא חלופות למה שבמשרד אחר אולי לא היה. מראית העין במקרה הזה חייבת להיות. אני אומר את זה מעבר לעניין המהותי. אני רואה שמר רון מהנהן – זאת אומרת שלא אמרתי שגיאה חמורה.
יואל בריס
מר רון נשמע, זה לא שהוא לא נשמע בממשלה היטב.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני לא חיפשתי את ההנהון של מר רון. מר בריס, את התקנות קראתי לפני חצי שנה לקראת דיון אינטנסיבי בפסח ולפני כל דיון אני לומד אותן שוב. זה היתרון של הבור. במקרה הזה אני תורם את בורותי, והבורות אומרת שהתקינות הארגונית מחייבת למצוא מסלול מקביל; אני מניח שמשרד המשפטים יעזור לכם בנוסחים, ומשרד המשפטים צריך לתת לי תשובה לגבי הגופים האחרים. מדוע? משום שאנחנו יוצרים פה סרגל התנהגות. אני לא רוצה לעמוד בעוד שנתיים בפני אמירה כמו שאמרתי לכם על מנהל מקרקעי ישראל, שלפני שנתיים כשהיה מהלך הרחקתם אותם, ועכשיו כשהם יתחילו להיות בפאזה אחת של שנתיים וננסה עליהם את התרגיל החדש. לא – אני רוצה שהמשק ילך קדימה.
היועץ המשפטי, תייעץ לי, בבקשה.
עידו עשת
אני לא מתנגד.
היו"ר מנחם בן-ששון
ד"ר דקל.
עומר דקל
אין לי הערות.
היו"ר מנחם בן-ששון
מאחר שאני לא במיעוט כאן, ואין חברי כנסת שיעזרו, אני מבקש שתמצאו את הפתרון. אתם תחזרו אל המנכ"ל, יש הרבה דברים שאתם צריכים להתייעץ איתו. הוא חשב שאת התקנות מאשרים בן-רגע. עכשיו הוא האינסטנציה, הוא ה-step-in, הוא קשור למנכ"ל משרד ראש הממשלה, לא?
קריאה
כן.
היו"ר מנחם בן-ששון
אז גם הוא בעניין.

מר רון מחזק אותי. אותי לא צריך, אני מרגיש ממש בסדר. באנו להתחזק ויצאנו מחוזקים. אתם יכולים להגיד לי שכלו כל הקצים, אז נזמין את המנכ"ל ואת השר ונקבל את הנסח.
יואל בריס
כמו בכל התקנות האלה רוב העבודה לא נעשית בין כותלי הוועדה.
היו"ר מנחם בן-ששון
ודאי. אני גם אומר את זה לשבח, אני רק נתתי לך את הכיוון. כשאני חשבתי על העיוות של הסעיף הזה חשבתי שתגיד לי משהו כמו אוניה פרסונלית שלא חוזרים אל אותו גוף פעם שנייה, והוא פחות בדרגתו. אבל הפתרון הוא טוב, יש לכם מנגנונים מצוינים במשרד. תמצאו אותם. או לא, ותחזור אליי ותגיד לי שכלו כל הקצים, כולם מנכ"לים בדרגה פחותה. אתה תוכל לייעץ להם על כל מיני דברים.

אדוני, נתחיל. כמו בשירה של נעמי שמר: בתשרי – מהתחלה. סעיף 1 – פנייה מוקדמת לקבלת מידע כמשמעותה בתקנה 14.
יואל בריס
לא.
היו"ר מנחם בן-ששון
מה "לא"?
יואל בריס
אנחנו חוזרים מבחינת הוראת השעה.
היו"ר מנחם בן-ששון
נכון. אתה צריך את ההגדרות.
עידו עשת
אבל הוראת השעה מתקנת את ההגדרות. הוא מתחיל מתחילת ההגדרות.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה רוצה "פנייה תחרותית לקבל הצעות"?
יואל בריס
כן.
היו"ר מנחם בן-ששון
זאת טריוויה, צריך לעשות את זה.
יואל בריס
לא תיקנתי את "פנייה מוקדמת" כהוראת מידע, רק הוספתי אחריה הגדרה חדשה.
היו"ר מנחם בן-ששון
"פנייה תחרותית לקבלת הצעות".
יואל בריס
היא מתייחסת לתקנה 5 שלא נדון בה היום. אני אסקור- -
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה לא תסביר, אבל אתה רוצה לכתוב אותה.
יואל בריס
נכון. כפוף לכל מה שיהיה בתקנה 5, אני רוצה שהיא תהיה שם.
היו"ר מנחם בן-ששון
ועדת פטור משרדית בסעיף 2.
יואל בריס
משמעותה בתקנה 10א – זה העיקרון שיש ועדת פטור משרדית.
היו"ר מנחם בן-ששון
תקנה 3. מזמן לא עסקנו בתקנה 3. יש לנו מכתבים מפורטים שנקבל עכשיו מכל מיני גופים.

כיוון שניכנס עוד מעט לפגרה מאולצת מכיוון שסוגרים את שעריה של הכנסת, אני מציע שאת כל הפניות שנקבל מגופים ציבוריים, ממלכתיים ואחרים, אני אעביר אליכם, ואתם תכינו תשובות בכתב. כשנגיע לדיון אני אנסה לשים את התשובות באתר הוועדה, ואז נראה את עצמנו מקיימים דיון מוקדם ולא נצטרך להקצות שעות ארוכות.
מוטי כהן
לגבי הוראת שעה, המטרה היא גם להחיל את זה גם על גופים אחרים?
היו"ר מנחם בן-ששון
הכוונה היא שכן. הגברת דהרי תנסה למצוא איך נעשה את זה. לא על הכול, אלא על שלושת הסעיפים שנראו סעיפי ליבה.
קריאה
אני דיברתי על שניים.
יואל בריס
נשארו שניים. חברות ממשלתיות, אין להן - -
היו"ר מנחם בן-ששון
אבל קיבלתם מאיתנו כבדרך אגב מתנה מאיתנו, וזה השקיפות. על-כך אתם מודים.
יואל בריס
אנחנו עוברים על הקטגוריות הרגילות כחלק מההתקשרות הנדרשת בדחיפות. היום יש אישור של מנהל כללי גם אחרי התיקון שלנו עכשיו.
עידו עשת
התיקון של הוועדה היה גם עם נימוק בכתב.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני רציתי נימוק שלו.
יואל בריס
נכון. אז עכשיו זה יעבור להיות ועדת הפטור המשרדית שכל החלטותיה מנומקות בכתב. אני אזכיר שכל ההחלטות נכנסות לתוקף רק אחרי שהן מתפרסמות באינטרנט, ולגבי חלק מהן גם אחרי שעובר זמן מהמועד שהן פורסמו באינטרנט. לגבי התקשרויות בדחיפות, כמובן, התנאי הזה לא קיים. כלומר, הפרסום פה יהיה לאחר מעשה.
עידו עשת
אם אני לא טועה, הוראת השעה אומרת "מועד תוקפם הוא מועד פרסומם" לגבי ההוראה הספציפית הזאת, ולא בדיוק מה שאמרת. כלומר מועד תוקף ההחלטה הוא מועד פרסומה.
יואל בריס
כן?
עידו עשת
אם אני לא טועה.
יואל בריס
אני לא דייקתי עד הקצה, וטוב שמתקנים אותי. אין ערר על ההחלטות האלה, וזה אכן מיד עם פרסומן. אני חוזר: בניגוד להחלטות האחרות שנכנסות לתוקף 3 ימים אחרי שמתפרסמות באתר האינטרנט, אלה נכנסות מיד עם הפרסום באינטרנט.
היו"ר מנחם בן-ששון
הכול ברור.
יואל בריס
כמובן, זה אומר שההתקשרות נעשית במקבי, ואז הביקורת היא בעיקר לאחר מעשה. פסקה 3.
היו"ר מנחם בן-ששון
פסקה 3 תחזור על עצמה הרבה פעמים, אז תגיד אותה הפעם.
יואל בריס
כל הדברים שמחייבים אישור חשב כללי בשל עילה זה מגיע לחשב הכללי מהשקל הראשון. אחרי התיקון מהשקל הראשון ועד 2.5 מיליון שקלים זה יהיה בוועדת הפטור המשרדית, וערר ילך לחשב הכללי; ומעל 2.5 מיליון שקלים זה ילך ישירות לחשב הכללי, למעט תקנה 3(14)(א), שעוסקת בענייני ניהול כספים ששם מהשקל הראשון זה הולך לחשב הכללי כי זה דורש מומחיות מיוחדת שמצויה באגף החשב הכללי.
היו"ר מנחם בן-ששון
כמה עומס זה ייצור על האגף?
יואל בריס
ממש לא. מספר הבקשות לשנה הוא, לדעתי, ביד אחת ואולי אצבע או שניים מהיד השנייה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה מדבר על אגורה עד 2.5 מיליון.
יואל בריס
- - -
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה חושב שאחרי שנתיים אתה תחזיר את זה לחשכ"ל את מה שהוא פחות מ-2.5 מיליון? אני אגיד לך בדיוק לאן אני חותר; אני מציע שתוציא את זה מהוראת השעה. ממה אתה חושש, מדעת קהל?
יואל בריס
זה לא עניין של דעת קהל, זה עניין של מהות. השאלה היא האם כל המהלך הזה של הקמת ועדות פטור משרדיות, יצליח – אם לאו.
היו"ר מנחם בן-ששון
אם הוא לא יצליח תצטרך למצוא חלופה אחרת.
יואל בריס
אני לא יודע אם החלופה תהיה 2.5 מיליון בוועדת מכרזים.
היו"ר מנחם בן-ששון
אבל הטענה שלי היא שבמקרה כזה תצטרך לחזור ללב התקנות. אם יסתבר שזה בסדר, תצטרך לתקן את זה בתקנה קבועה.
יואל בריס
נטמיע את זה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אבל אני מכיר את ועדת החוקה. אתה תשב פה, יהיה איש מקצוע, ישאל אותך שאלות עוד יותר מקצועיות ממה שאנחנו עושים, והזמן יארך. לעומת זאת, אם התקנה סבירה, תן לה את האפשרות ונלך קדימה. נניח שזה כושל, אתה לא תחזור לתקנות הנוכחיות, אתה תצטרך לתקן תקנה אחרת, כי התקנה הנוכחית היא בלתי אפשרית לחיים. עיין דוח ויינשל, דוח אריאב- -
יואל בריס
אני ישבתי ובניתי את גרירות האקסל של ועדת אריאב- -
היו"ר מנחם בן-ששון
התקנה הזאת חוזרת 7-6 פעמים. ההנחה שלי היא אחת מהשתיים: אם זה כושל אתה תצטרך לשנות את התקנה; אם זה מצליח, אתה תאמץ את זה כאישור תקנה, אז למה לא תיתן לזה עכשיו מעמד קבוע?
יואל בריס
יש לפחות שתי חלופות למה שיקרה בעוד שנתיים.
היו"ר מנחם בן-ששון
אף אחת זה לא מה שכתוב היום. זה ברור לך שלא.
יואל בריס
נכון.

כשעושים ניתוח מדיניות תמיד חייבים לנתח כחלופה את הקיים, את ה-do-nothing, כי אחרת לא עשית ניתוח כראוי.
היו"ר מנחם בן-ששון
ה-do-nothing הוא לא available.
יואל בריס
אבל זה לא רק האם הוא זמין או לא זמין, אפשרי או לא אפשרי; השאלה היא איך הוא נמדד מול החלופות האחרות. אבל יש לפחות שתי חלופות: חלופה אחת יכולה להיות עד סכום מסוים שמן הסתם יהיה נמוך מ-2.5 מיליון, וזה יהיה בוועדת המכרזים, כי ועדת הפטור התגלתה ככישלון חרוץ, ואף אחד לא רוצה את ועדת הפטור המשרדית הזאת. אז אין ועדת פטור משרדית, ואני לא יודע מה לעשות איתה; ויכול להיות שזה יהיה בוועדת הפטור המשרדית, ובה יהיו לנו לקחים. כהערכה, לא כעמדה מוסמכת של הממשלה, אני מניח שאם נגיע בעוד שנתיים וחצי לוועדה, אנחנו נבקש להמשיך את הניסיון הזה כהוראת קבע בשינויים אלה שנלמד אותם מהנתונים שנאסוף במשך שנתיים על העבודה. אבל אני לא יודע מה יהיה המסקנות האלה.
היו"ר מנחם בן-ששון
מר בריס, בסדר. אני מקווה שאני אהיה פה כדי לשמוע את הדברים בעוד שנתיים. אני מאוד אשמח גם אז להמשיך את הדיון. הסבירות מבחינת האופציות היא שאתם תבקשו להמשיך את זה, אולי בעדכונים הכספיים המתאימים. להבנתי, כיוון שזאת הברירה הסבירה יותר, הכוחות האינרטיים חזקים יותר מכל כוח אחר, ומה שיצטרכו לעשות זה להפוך את זה מהוראת שעה להוראת קבע. חשבתי להציע לך את זה היום. אתה לא מעוניין, אז בוא נמשיך הלאה.
יואל בריס
עכשיו אני אתמקד בתקנה 4. תקנה 4 העסיקה מאוד את ועדת אריאב, ואדוני ראה שם גם את הנתונים. ראינו למשל את הדוגמה המובהקת של התקשרויות המשך של משרד השיכון עם יועצים. לכן גם הטיפול המשלים היה בעניין מתכננים. שם הבעיה התגלתה במלוא עוצמתה. התקשרויות הראשונות נעשו שלא במכרז, ולכן כל התקשרות המשך, לפי תקנה 3(4) כנוסחה הנוכחי, טעונה אישור חשב כללי.

המצב הנוכחי הוא שהתקשרות המשך שמקיימת שלושה תנאים מצטברים ניתן לאשר אותה בוועדת מכרזים משרדית. התנאי הרביעי הוא שאם זה למעלה מ-700 אלף, זה כמובן, מגיע לוועדת הפטור. אבל אם הוא מקיים את שלושת התנאים הוא במסלול של ועדת מכרזים ומעל סכום מסוים הוא בוועדת פטור.

שלושת התנאים המצטברים האלה הם שהתקשרות ההמשך נעשית תוך שלוש שנים מתחילת ההתקשרות הראשונה; שההתקשרות הראשונה הייתה במכרז; וסך-כל התקשרויות ההמשך הוא עד 50% מההתקשרות המקורית. כשהוא מקיים את שלושת התנאים המצטברים האלה אז ההתקשרות היא במסלול של ועדת מכרזים, וועדת פטור לפי סכום. אם הוא לא מקיים את אחד משלושת התנאים האלה הוא מידית הולך לחשב הכללי מטעמים מיוחדים.
היו"ר מנחם בן-ששון
מה היה בחברות הממשלתיות במקרים כאלה ובתאגידים?
יואל בריס
בחברות ממשלתיות ובתאגידים במקום החשב הכללי בא המנהל הכללי.
היו"ר מנחם בן-ששון
אבל זה לפי אותה מתכונת.
יואל בריס
כן. ההתקשרות הולכת למנכ"ל הגוף הרלוונטי. הבעיה הבירוקרטית קיימת, אבל היא פחות חריפה כי זה בתוך הארגון, והוא צריך רק לדאוג שהמנכ"ל שלו יהיה זמין לחתום על הפטורים האלה.

המצב היה שהבקשות של משרד הבינוי והשיכון לבדן היו למעלה מ-45% מכלל הבקשות של כלל המשרדים שנדונו במשרד האוצר.
היו"ר מנחם בן-ששון
שהיו בערך 1,200.
יואל בריס
1,600 זה כלל הבקשות; 1,200 טעונות אישור חשב כללי; כ-75% מאלה הן בקשות של משרד הבינוי והשיכון, כלומר מעט יותר מ-45% מכלל הבקשות כולן.
היו"ר מנחם בן-ששון
48.5%.
יואל בריס
נכון. כספית 48.5% מכלל הבקשות זה קצת פחות מאחוז ורבע. זה אומר שיש כאן- -
היו"ר מנחם בן-ששון
הכלל הידוע של 20%-80%, אבל שמתגשם ב-1-99.
יואל בריס
פה הוא הפוך. זה לא "עושה שכל" בשום דרך שהיא. מי שניסה לקרוא את תקנה 3(4) בנוסחה הקודם היה מתקשה מאוד להבין את זה, ואני יודע שבדרך-כלל לא מבינים מה התקנה הזאת אומרת, אבל עכשיו היא אומרת דברים מסודרים יותר.
היו"ר מנחם בן-ששון
גברת דהרי, אתם רגועים עם הניסוח הזה? אין לכם הערות?
קרן דהרי
הנוסח הזה מקובל עלינו.
יואל בריס
התקנות האלה הן עבודה צמודה של אוצר-משפטים.
היו"ר מנחם בן-ששון
הביטוח הלאומי לא רוצה אותו דבר?
יואל בריס
יכול להיות שהביטוח הלאומי לא ירצה שזה ילך למנכ"ל.
היו"ר מנחם בן-ששון
חברת חשמל לא רוצה?
יואל בריס
כדי לא ללכת למנכ"ל.
היו"ר מנחם בן-ששון
רק כדי לא ללכת למנכ"ל?
יואל בריס
כן. זאת הדבקות העיקרית.
היו"ר מנחם בן-ששון
אבל אדוני הרי יודע מה עושה מנכ"ל בחברה.
יואל בריס
אני יודע, אבל זה עדיין בתוך הבית פנימה.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה שזה מחוץ לחצרותיו של משרד האוצר או לחצרותיה של הממשלה זה עוד לא אומר שמנכ"ל חברה שצריך לעסוק בשאלות מסוימות שנוגעות לשוק הבינלאומי, צריך לבלות את זמנו עכשיו באישור 99% מהמכרזים של החברה, שהם בערך 1% מנפח ההתקשרויות.
יואל בריס
אם נניח שהמצב שלו הוא 1.15%, זה נכון, אבל עדיין הבעיה הבירוקרטית שאנחנו מצביעים עליה – הפקק הנוראי שנוצר במשרד האוצר עם 1,600- -
היו"ר מנחם בן-ששון
את משרד האוצר אני מבין, אבל למה לא תיתן את זה לביטוח הלאומי?
עומר דקל
אמרתי שנבדוק. אנחנו כל הזמן חוזרים לזה.
היו"ר מנחם בן-ששון
זאת הנקודה שביקשתי אותה.
עומר דקל
לפי הנוסח הנוכחי, עדיין המספר העצום שאמרת יגיע לחשב הכללי. כי כל מה שאמרתי לגבי אלה שבמשרד השיכון, הם ללא מכרז.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה ישתנה. אני טוען שפטורים ממכרז יהפכו להיות עסק נדיר. אנשים יתרגלו לכך שיש להם חלופות, והם יותוו לחלופות הללו. אם בזה לא הצלחנו, פירוש הדבר שכל הרפורמה עומדת בסימן שאלה.
יואל בריס
אני רוצה לומר יותר מזה: זאת ההשלמה שתחייב ותהיה לפחות אפשרות. אני לא רוצה להיכנס לזה. אני הבטחתי לחבר הכנסת לשעבר פורז שלא נדון בזה.
היו"ר מנחם בן-ששון
מתכננים?
יואל בריס
כן. אבל אחד הדברים שאנחנו מדברים בהם הוא פנייה תחרותית להצעות. זה מנגנון שהוא לא מכרז, אלא מעין מכרז, והוא יהיה רק ליועצים, ויש מחלוקת לגבי פרמטרים מסוימים שנוגעים אליו.
היו"ר מנחם בן-ששון
80% איכות, 20% כסף, למשל.
יואל בריס
אז אנחנו רצינו לעשות 80%-20% לאורך כל הדרך בלי השאלה מה עושים עם ההתקשרויות הקטנות- -
קרן דהרי
עד 2 מיליון.
יואל בריס
- - שזה לא כל-כך קטן ליועצים.
היו"ר מנחם בן-ששון
בדיוק. בשביל יועץ זאת פרנסתו.
יואל בריס
האם גם שם זה 80%-20% או שם זה 100% איכות, ו-0% פתיר. על זה הבטחתי לא לדבר.
היו"ר מנחם בן-ששון
לא מדברים על כסף היום.
יואל בריס
לא מדברים על מתכננים.

אבל הדבר היחיד שאני אגיד הוא שככל שתהיה לנו הסדרה שם אנחנו נראה בהליך המעין-מכרזי שעליו יוחלט, הליך של מכרז לעניין תקנה 3(4).
היו"ר מנחם בן-ששון
נקרא את הטקסט.
יואל בריס
הקראה סעיף 39(4)(א). "התקשרות ראשונה" – זה בהמשך לתיקון הגדול שעשינו בעניין מימוש זכות ברירה- -
היו"ר מנחם בן-ששון
למה אתה לא מכניס את זה להגדרות התקנות בכלל?
יואל בריס
לא נגעתי ב-3(4) בתקנות העיקריות. כל 3(4) בהוראת השעה שונה לחלוטין. אנחנו לא נרצה לחזור ל-3(4) כמות שהוא, אבל אני לא יודע לאיזה 3(4) אני ארצה לחזור, אם אני ארצה לחזור. לכן אני משאיר לברוך בעוד שנתיים.
היו"ר מנחם בן-ששון
ואז השאלה שלי היא התקשרות של כל גוף.
יואל בריס
כן. אנחנו אומרים פה: "כל זכות ברירה", כלומר שכשאנחנו סופרים את הסכום ואת התקופות אנחנו כוללים את הכול, כולל את זכות הברירה כי אנחנו רואים את זכות הברירה כחלק מהחוזה ולא כחלק מהתקשרויות ההמשך.


המשך הקראה סעיף 39(4)(א) – "הרחבת התקשרות ראשונה". זה למעט מצב שבו אנחנו דוחים מועדים. לפעמים מגיעים לוועדת הפטור העליונה רק על דחיית מועדים כי ההתקשרות היא עד 31 בדצמבר 2008. אומרים לו, שאם הוא לא הספיק הוא יכול לעשות את זה עד סוף מרס. ואז אומרים, שבעצם ההתקשרות הראשונה לא הייתה במכרז, עברו 3 שנים מאז ההתקשרות הראשונה. לכן זה לא הרחבה של כלום בעצם.
היו"ר מנחם בן-ששון
לדעתי, אתה רוצה את ההארכה.
יואל בריס
המשך הקראה: "הארכת התקשרות ראשונה" – אנחנו עושים הבחנה בין שני אלה.
המשך הקראה
"התקשרות המשך". זה כדי לבדל – מימוש זכות ברירה איננה התקשרות המשך, אלא חלק מההתקשרות המקורית.


"התקשרות המשך ללא עלות נוספת" – עוד מעט נראה שהתקשרות כזאת- -
היו"ר מנחם בן-ששון
זה נס גלוי? זה סעיף ששייך לתרומות בסתר?
יואל בריס
יש שני מצבים כאלה: המצב הרגיל שבו אני מאריך את ההתקשרות, אבל אני מקבל אותה כמות טובין ושירותים, ולכן לא קרה פה דבר מבחינה זו- -
היו"ר מנחם בן-ששון
קרה מאוד – אני קיבלתי את התוצרת שנה מאוחר יותר.
יואל בריס
אבל אם אני מוכן לקבל את התוצרת מאוחר יותר וללא עלות נוספת, אז לא עשיתי הרחבה של ההתקשרויות כי בסך-הכול ויתרתי על איזושהי זכות- -
היו"ר מנחם בן-ששון
Time is money – לא קנסת אותו, לא מימשת את הזכות שלך לפיצויים.
יואל בריס
יכול להיות שכן, ואני מקווה שכן. חייבים לעשות את זה.


האפשרות השנייה שבה המשך התקשרות ללא עלות נוספת מתרחשת, היא כאשר הקנס יכול להיות משולם בדרך של הגדלת הטובין כנגד האיחור. כלומר, אתה צריך להביא לי 100 עפרונות, וכיוון שאיחרת אתה מביא לי 105 עפרונות. 5 העפרונות האלה הן לא הרחבת ההתקשרות שבגללה אני צריך להתחיל עכשיו להקים מנגנונים, אלא זה בתוך החוזה, ומכיוון שזה ללא עלות נוספת זה יהיה במסלול הקל.


אני אמשיך את ההקראה של הסעיף, ותוך כדי כך אעשה תיקון שעלה בהכנה לדיון היום.

סעיף 39(4)(ב). זה בתקנה הקיימת אבל שם זה מושא עקיף שקשה להבין מה ההקשר שלו. המילה "הנעשית" יתחיל אחרי סימון (1). זה חשוב, מכיוון שאנחנו נראה את מי מותר לחשב הכללי להחריג. מותר לו להחריג גם את זה.

המשך הקראה המילה "נעשית" וכן פסקה 39(4)(ב)(1).החלופה הזאת נשארת בידי ועדת המכרזים. אף על פי שאמרנו שאת כל הפטורים אנחנו מעלים מוועדת המכרזים לוועדת הפטור המשרדית. אם כל התקשרויות ההמשך הם 45 אלף, ועשיתי התקשרות ל-2 מיליון שקלים, והערכתי בהתחלה את ההתקשרות על כמויות מסוימות לתקופות, ואז פספסתי ב-45 אלף שקלים, היום חייבים להגיע לחשכ"ל, וזה לא הגיוני. אנחנו אומרים שכיוון שסמכות ועדת המכרזים היא בכל מקרה 45 אלף שקלים, גם הסמכות שלו על הסטייה תהיה עד 45 אלף שקלים.
עידו עשת
זה עולה בקנה אחד עם 3(1) בגלל הסמכות של הוועדה.
יואל בריס
כן. עד 45 אלף.
המשך הקראה
39(4)(ב)(2). נשמטה פה מילה "משרדית". "ועדת פטור משרדית".

הקראת סעיף 39(4)(ב)(2)(ב).
היו"ר מנחם בן-ששון
"פנייה תחרותית מוגדרת בחוק"?
יואל בריס
זאת ההגדרה שדילגנו עליה, והיא קשורה לחבר הכנסת פורז כי היא מתייחסת לנושא של מתכננים.


המשך הקראה 39(4)(ב)(2)(ג).
היו"ר מנחם בן-ששון
למה לא שלוש שנים?
יואל בריס
כי זה בדיוק המצבים האלה שבהם זה מגיע לפקק הגדול במשרד האוצר.
היו"ר מנחם בן-ששון
אז עכשיו הפקק יהיה ב-5 שנים.
יואל בריס
אחרי 5 זה יגיע למשרד האוצר, אבל עד 5 שנים יש לי אינסטנציה חדשה שאמינה עליי, והיא תוכל לטפל בזה. 5 שנים זה עדיין חריג, אבל לא עד כדי כך שזה מחייב את המעורבות של הגורם המרכזי- -
היו"ר מנחם בן-ששון
למה אתה צריך את זה בכלל? יכול להיות שאתה אומר, תן שיקול דעת לוועדה, מה אכפת לי איזון?
יואל בריס
זה הכול איזונים. אם זה מעבר ל-5 שנים יש כאן איזשהו מהלך חריג- -
היו"ר מנחם בן-ששון
מה ניתחת כשהיו לך נתונים? ממה נולדת הדיפרנציאציה בין 3 ל-5, רק מחוק האצבע?
יואל בריס
יש דבר שאני חייב לומר אותו, ואמרתי אותו גם כשדיברנו על החובה למסור נתונים. המאגר שלנו היום לא מאפשר פילוח מספיק טוב. אני יודע להגיד לאן הביאו אותי 3 שנים ו-50%- -
היו"ר מנחם בן-ששון
אני רוצה לעזור לך; יש מישהו מסביב לשולחן שיש לו הצעה אחרת? אולי 6 שנים?
קריאה
4.5.
היו"ר מנחם בן-ששון
לא, השאלה היא מה טיבן של ההתקשרויות, מה אופי הדברים. יכול להיות שתגיד שיש brake even point אחר לגמרי שכדאי ללכת אליו, והוא יהיה מידתי מבחינת השינוי ויוריד עומס בחיים.
יהודה רון
לדעתי, עד 5 שנים זה מכסה את מירב המקרים.
היו"ר מנחם בן-ששון
זאת אומרת, בהם אתה רוצה לעיין בעיון קפדני יותר.
יהודה רון
כן.
מוטי כהן
רציתי לחזק את העניין של 5 השנים. אף על פי שזה לא חל עלינו כרגע, אנחנו רוצים שזה יחול עלינו, כי ברגע שעברו שנתיים, עברו 50%, ואז זה מחייב אותנו לרוץ למנכ"ל. אם זה יהיה 5 שנים, ברגע שיש הסכמים ל-4 שנים - -
היו"ר מנחם בן-ששון
אז יתחלף המנכ"ל. זה כבר בקדנציה אחרת. אגב, זה באמת נכון. יש יותר היגיון במי שמכריע את ההכרעה ב-3 שנים במקרה כזה. כנראה, מסביב לשולחן יש הסכמה על 5 שנים.
יואל בריס
התנאי הבא הוא ששוויין המצטבר של כל התקשרויות ההמשך שנעשו לאותה התקשרות ראשונה אינו עולה על שווי ההתקשרות הראשונה ולא על מחצית.
היו"ר מנחם בן-ששון
לזה נתת קצת אוויר.
יואל בריס
ההנחה היא ששני הדברים האלה יחד עם הפנייה התחרותית לקבלת הצעות- -
היו"ר מנחם בן-ששון
חובתי לשאול האם לא שחררת מדי.
יואל בריס
כיוון שאין לי פילוח פנימי, כמו שאמרתי- -
היו"ר מנחם בן-ששון
ואיך שלא יהיה אסור שזה יהיה למעלה מסכום מסוים- - -
יואל בריס
שוויין המצטבר של כל התקשרויות ההמשך שנעשו לאותה התקשרות ראשונה, לרבות התקשרות ההמשך הנוכחית, אינו עולה על 2.5 מיליון שקלים חדשים; את סעיף (ה) נתקן לפי ההנחיה של אדוני בהקשר של 3(1) – למנוע פיצולים מלאכותיים. המשלתי את זה לקופות הגמל העצמאיים לפני הרפורמות שהיו ל-15 שנה. אז כולם החזיקו כמה קופות גמל כדי שתמיד יוכלו למשוך את זה ולהפקיד בשני, והחזיקו כמה חוזים מראש עם אותו אדם כדי שכל פעם יוכלו לעשות פעם התקשרות המשך פה ופעם התקשרות המשך שם, וכך לחמוק מהעין הפקוחה של משרד האוצר. לכן לא בוצעה התקשרות המשך להתקשרות הראשונה או התקשרות המשך להתקשרות אחרת עם אותו ספק באותו עניין ב-12 החודשים שקדמו למועד עריכת התקשרות ההמשך. הרעיון הוא למנוע פיצולים מלאכותיים.
היו"ר מנחם בן-ששון
ד"ר דקל, בבקשה.
עומר דקל
אין לי הערות, רק שאלה אחת לגבי עניין ההמשך שנתקלתי בו בשטח. כשגוף קונה, למשל, אלף כיסאות במועדי אספקה של חצי שנה, ועכשיו הוא מאוד מרוצה, ועברה שנה. עכשיו הוא רוצה עוד 500 כיסאות – האם זאת התקשרות נמשכת?
היו"ר מנחם בן-ששון
לטעמי, לא. לטעמך?
עומר דקל
אני לא יודע, אני שואל.
יואל בריס
כמובן, הסיבה שצריך לקנות דווקא את הכיסאות האלה זה מכיוון שהם נערמים, ואחר-כך אתה לא יכול לערום אותם בצורה מסודרת.

הכנסתי את המילים "הנעשית במהלך תקופת ההתקשרות הראשונה או סמוך לאחריה" לפסקה אחת. "סמוך" הוא מונח תלוי הקשר – ועוד רגע אני אביא את הדוגמה המובהקת ביותר למצב של התקשרות המשך בפער זמנים גדול, וזה דווקא חוזר לענייני המתכננים. אבל אם היא נעשית במהלך ההתקשרות, כלומר יש לי עדיין התקשרות תלויה, ואני רוצה לעשות עכשיו התקשרות המשך או סמוך אחריה, אז היא יכולה להיות בוועדת המכרזים אם היא עונה לתנאים הנוספים או בוועדת הפטור המשרדית אם היא לא עונה על התנאים האחרים. לעומת זאת אם אם היא לגמרי לא בסמיכות למכרז הראשון אזי היא תלך לאישור החשכ"ל שבפסקה שלוש. זה האיזון שאנחנו מציעים.
היו"ר מנחם בן-ששון
בנפח תקציבי מסוים, לא בכל נפח.
יואל בריס
בכל נפח. אם עברה שנה שבה ההתקשרות הזאת פגה ומתה ואינה קיימת, והנפח התקציבי הוא מעל 45 אלף או אפילו לא מ-45 אלף- -
היו"ר מנחם בן-ששון
מהאגורה הראשונה? זה בלתי סביר.
יואל בריס
אז אפשר לעשות רק מעל 45 אלף.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה תציף אותו שוב בטריוויה.
יואל בריס
זה מקרים נדירים שבהם יהיה הפער הזה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני לא יודע.
יואל בריס
אחת הדוגמות היא שהייתה תוכנית להרחבת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, וזה קשה כי יותר קל לבנות משהו חדש מאשר לשפץ מבנה קיים. יותר קל גם לפעמים לכתוב תקנות חדשות מאשר לשפץ תקנות קיימות.
היו"ר מנחם בן-ששון
לכן בניתם היכל בפתח תקווה.
יואל בריס
התוכנית להרחבת ההיכל חייבה בדיקות, ולקחו יועץ שעשה את כל הבדיקות, תכנן את כל התוכניות, ואז התוכנית הוקפאה. כעבור שנים רבות התוכנית יצאה מהמגירה לאחר שהתחלף שר המשפטים והתחלף שר האוצר, ורצו שוב להרחיב אותה. אז אמרו האם כדי ליישם צריך לעשות את כל הבדיקות מחדש או אפשר לקחת את אותו אדריכל שעשה את התוכנית המקורית ולבקש ממנו לעשות את השלב הבא. ואף על פי שהיה פער זמנים אישרו, לפי תקנה 3(4) את אותו אדם.
היו"ר מנחם בן-ששון
אז למה אני צריך את החשכ"ל? קח אותו לוועדת הפטור.
יואל בריס
כי זה בכל זאת חריג.
היו"ר מנחם בן-ששון
אז קח אותו לוועדת הפטור.
יואל בריס
המשרדית?
היו"ר מנחם בן-ששון
כן, עד 45 אלף- -
יואל בריס
לא, אני מדבר מעל 45 אלף.
היו"ר מנחם בן-ששון
קודם כול, אתה מסכים עד 45 אלף?
יואל בריס
אפשר.
היו"ר מנחם בן-ששון
אז מכאן ואילך אני מוכן לוותר לך, קח אותו לחשכ"ל. אבל 45 אלף לא.
יואל בריס
בסדר גמור.
עידו עשת
דרך איפה תביא את המתכנן הזה של התקופה הארוכה?
יואל בריס
אני אשים אותו 3(4)(3), וזה ילך לחשכ"ל.
עידו עשת
אף על פי ש-(2) אין לך - - -
יואל בריס
עכשיו אני אעשה אותו. אני הכנסתי את זה לתקנה 1, וזה אומר שאם רוצים להחריג את זה, מהשקל הראשון צריך להעלות. אם אני אכניס את זה לתנאים של תקנה 2, המשמעות היא שעד 45 אלף, גם אם זה לא סמוך, זה ועדת המכרזים; מעל 45 אלף – אם זה סמוך, זה ועדת הפטור המשרדית, ואם זה לא סמוך זה בכל מקרה החשכ"ל.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני מבקש שתעשו את הרשימה ותנו לנו להציץ בסופה של הדרך על מה שיש בידיו של החשכ"ל. אני אומר את זה לא חלילה כדי לקצץ בסמכויותיו, אלא אני מעוניין שהחשכ"ל יעשה חשכ"לות ולא יעסוק ב"פוטפורי".
יואל בריס
המגמה שלנו הייתה לצמצם בחמישית.
היו"ר מנחם בן-ששון
לפני רגע כמעט שלחנו לו כיסאות בשווי של 20 שקל.
עידו עשת
אבל איך "בסמוך" יחיה עם 5 שנים? אם נכניס את זה ל-2, שם יש עדיין התנאי של התקשרות המשך.
יואל בריס
לא יכול להיות "סמוך" שהוא מעבר ל-5 שנים.
עידו עשת
זה ברור.
יואל בריס
זה יכול להיות אם ההתקשרות המקורית הייתה 6 שנים. אבל ודאי שיכול להיות "לא סמוך" תוך 5 שנים. הייתה לי התקשרות לשנה, ועברו עוד 3 שנים, ועכשיו אני רוצה לעשות התקשרות המשך.
עידו עשת
זאת שאלה מה אורך ההתקשרות הראשונה, לפי זה יוכרע ה"סמוך".
יואל בריס
ה"סמוך" הוא סמוך להתקשרות הראשונה, כאשר צריך לזכור שההתקשרות הראשונה כוללת את האופציות לצורך העניין הזה. הייתה לי שנה ועוד שנה אופציה, אז ה"סמוך" יימדד מסוף השנה השנייה.
היו"ר מנחם בן-ששון
לי נוח עם זה.
עידו עשת
עדיין יש לי בעיה עם ה"סמוך". ב-(ב) "התקשרות ההמשך" היא אחד התנאים ל-2: "התקשרות ההמשך נעשתה בתוך 5 שנים ממועד עריכתה של ההתקשרות הראשונה".
היו"ר מנחם בן-ששון
וההתקשרות הראשונה זה לפי הגדרתה.
יואל בריס
אני אוסיף פה בין (א) ל-(ב): "התקשרות ההמשך נעשית במהלך תקופת ההתקשרות הראשונה או סמוך לאחריה".
היו"ר מנחם בן-ששון
תוסיף גם את הסכום.
יואל בריס
את זה פתרתי בכך ששמתי את זה ב-2, כי ב-1 זה עד 45 אלף, ואין בו התנאי הזה.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה סביר בעיניי. יש גבול עד כמה אתה יכול להטריד את המערכת. אם אתה מחיל את זה על התאגידים ועל החברות, אתה תצטרך להגדיר את האישיות הרלוונטית?
יואל בריס
זה אוטומטית. החשכ"ל הוא המנכ"ל, ולצורך הכנסת החשכ"ל גם יהיה המנכ"ל.
היו"ר מנחם בן-ששון
עכשיו אנחנו מדלגים על 5.
יואל בריס
לא. זה 3(5), זה לא 5, אדוני.
היו"ר מנחם בן-ששון
אנחנו מדברים על החברה הממשלתית.
יואל בריס
כן. אבל סדר ההקראה פה הוא מהותי. אני מציע לקרוא קודם את 3(ב) שעכשיו יהיה 3(ד).
היו"ר מנחם בן-ששון
לא 3(ה)? כשהכנתי את זה היה נדמה לי שזה 3(ה).
יואל בריס
3(ג) זה זכות הברירה, ולכן זה יהיה 3(ד).
היו"ר מנחם בן-ששון
למה?
עידו עשת
הוספנו את (ג) שזה האחדה, וזאת בעצם התקשרות ברירה, ועכשיו צריך להכניס עוד סעיף- -
יואל בריס
מכיוון ש-3 הוא כל כך ארוך, הוא נראה כתקנה- -
היו"ר מנחם בן-ששון
זה בסדר גמור. אתם זוכרים את הצעת העריכה, שתכתבו את התקנות מחדש.
יואל בריס
כרגע אמרתי שיותר קל לבנות בניין מאשר לשפץ.
היו"ר מנחם בן-ששון
ד"ר דקל יכול לכתוב אותן ברצף אחד. בעוד שנתיים נעשה את זה, כשתגמרו את הוראת השעה.
יואל בריס
יכול להיות.

התקשרות מסגרת עם חברה ממשלתית.
היו"ר מנחם בן-ששון
קודם הלוגיקה ואחרי זה החיים.

חברה ממשלתית, ובכלל זה חברות-בת של חברות אחרות.
יואל בריס
לא, לגביהן, המצב הוא פחות חמור. גם לגבי חברות ממשלתיות וגם לגבי קופות חולים אנחנו נוסיף רק את התאגידים הסטטוטוריים, שלגביהם אין ההוראה הזאת; קופת חולים וחברות ממשלתיות רשאיות להתקשר עם חברת-בת בתנאי שהיא מקיימת מכרזים, ואין תנאי נוסף.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה פרק ו' של התקנות?
יואל בריס
כן.
היו"ר מנחם בן-ששון
ומה עם התאגידים?
יואל בריס
אין, ואנחנו נוסיף.
היו"ר מנחם בן-ששון
איפה?
יואל בריס
בפרק של התאגידים.
היו"ר מנחם בן-ששון
אז אם תוסיפו את זה לפרק של התאגידים, נעשה הפסקה של 2 דקות, אני פשוט לא יכול לבקש ממישהו שיחליף אותי כי אין חברי כנסת.


חבר הכנסת רותם, טוב שבאת, תמשיך את הדיון.
מ"מ היו"ר דוד רותם
אני אמשיך.
יואל בריס
אנחנו בעניין של התקשרויות מסגרת עם חברות ממשלתיות. התחלתי לומר לחבר הכנסת בן-ששון שלגבי חברות ממשלתיות ולקופות חולים, ההתקשרויות עם חברות-בנות שלהם נעשות ללא הגבלה, כלומר הן לא צריכות תהליך פטור להתקשר עם חברת-בת. הדבר היחיד שנדרש הוא שחברת-הבת צריכה ליישם את ההתקשרות עם הגוף שחייב במכרז באמצעות מכרזים, כי אחרת זה ברטר על חובת המכרז- -
מוטי כהן
יש לי הערה; אם החברה עצמה מבצעת את הפעילות, זה בסדר; אם החברה הבת היא זאת שמבצעת את הפעילות יש פטור, אבל אם היא מתקשרת עם גופים שלישיים- -
דוד רותם
היא מעבירה הלאה. משרשרת.
יואל בריס
כמובן. זה כדי שלא יהיה ברטר על- - - ועכשיו הכנסנו את זה גם ב-matching, לבקשת הוועדה. לגבי הממשלה, לא כך היום. כל התקשרות של ממשלה עם חברה ממשלתית – חברה ממשלתית או חברת-בת ממשלתית או חברה מעורבת- -
מ"מ היו"ר דוד רותם
תזכיר לי את ההגדרה לחברה מעורבת.
יואל בריס
"חברה מעורבת" זאת חברה שהממשלה היא מחזיקה במניות, אבל איננה שולטת.
קריאה
יש לה 50%.
מ"מ היו"ר דוד רותם
לא.
יואל בריס
יש לה 50% ומטה, אין לה 51%.
מ"מ היו"ר דוד רותם
יכול להיות לה גם 10%.
יואל בריס
נכון.
מ"מ היו"ר דוד רותם
שם אין הרציו שיש בחברה ממשלתית או בחברת-בת ממשלתית.
יואל בריס
הזעקתי את רשות החברות לדיון בעניין הזה.
מ"מ היו"ר דוד רותם
בהגדרה של חברה מעורבת בחוק החברות הממשלתיות כתוב במפורש: "חברה מעורבת – חברה שאינה חברה ממשלתית".
יואל בריס
נכון.
מ"מ היו"ר דוד רותם
אני רוצה להבין את הרציונל. אני מבין את הרציונל בחברה ממשלתית ובחברת בת ממשלתית. כאשר החשכ"ל נותן ליחידת הבנא"ם שלו לעשות את העבודה, בעצם הוא עושה את העבודה. אבל כשאתה מוסר את זה לחברה שבה אני מחזיק 95%, והממשלה מחזיקה 5% - למה שלא תהיה תחרות רגילה?
יואל בריס
עוד מעט אנחנו נגיע לכל הסיווגים. דיברנו על חברת זרוע ביצוע שכל תפקידה הוא לבצע עבור הממשלה. יש חברות שאינן חברות זרוע ביצוע, אנחנו עוד נגיע לחלוקה הזאת.

(יושב ראש הישיבה חזר)

אדוני, חבר הכנסת רותם שאל למה חברות מעורבות נמצאות בכלל במשחק של חברות ממשלתיות. אגב, ההכרה שאנחנו נותנים לחברות מעורבות איננה קיימת לגבי הגופים האחרים. החברות המעורבות יכולות להיות לעיתים אפילו חברות זרוע ביצוע. הדוגמה המובהקת לכך היא חברה ממשלתית עירונית 50%-50%. כיוון שהממשלה איננה שולטת החברה היא חברה מעורבת ולא חברה ממשלתית ולא חברת בת ממשלתית. אבל יכול להיות שהיא משמשת זרוע ביצוע של הממשלה לשיכון עולים חדשים בדרום תל-אביב. לכן גם לחברה מעורבת אנחנו צריכים להתייחס בתקנות האלה.
דוד רותם
אז יכול להיות שההגדרה של חברה מעורבת היא לא נכונה. יכולה להיות גם חברה מעורבת שהציבור או גופים עסקיים פרטיים יחזיקו ב-60% מהמניות, והממשלה ב-40% מהמניות.
יואל בריס
תיאורטית.
דוד רותם
אז זה לא הגון לתת להם זכות יתר.
עומר דקל
ודאי. אני יכול לתת דוגמה מעשית: חברת מקורות הקימה עם חברה קטנה בשם "ג'נרל אלקטריק" חברה, שבה המקורות 20%, ול"ג'נרל אלקטריק" 80%. אני לא חושב שמישהו חושב שחברה כזאת צריכה להיות פטורה ממכרז. היא עומדת להקים מתקן התפלה, והיא לא תקבל את זה בלי מכרז.
היו"ר מנחם בן-ששון
כי זה לא כאמור בסעיף 60.
עומר דקל
זאת דוגמה לחברה מעורבת.
דוד רותם
היא כן תקבל פטור.
היו"ר מנחם בן-ששון
לפי סעיף 60?
עידו עשת
היא יכולה להיות כזאת שאפשר לכרות הסכם מסגרת בגינה.
עומר דקל
אפשר אפילו לקרוא לה "זרוע ביצוע" כי היא מקימה מתקן התפלה, וזה מתקן תשתית.
היו"ר מנחם בן-ששון
ואז איך היית מגדיר את זה?
דוד רותם
אם אתה מדבר על חברה שהיא חברה חצי ממשלתית וחצי עירונית, אז בסדר, אני יכול להגיד שמכיוון שהם זרוע ביצוע אני מוכן לתת להן. אבל כאשר אתה מדבר על חברה בשוק הפרטי, זה לא נכון, לדעתי.
היו"ר מנחם בן-ששון
השאלה היא איך תמצאו פתרון להערה של ד"ר דקל ושל חבר הכנסת רותם. שיהיה ברור שבמקרים שזה ציבורי, זה ציבורי, ובמקרים שזה פרטי ההגדרה לא טובה.
יואל בריס
רשות החברות בדרך לכאן, אולי יהיו להם תשובות.
היו"ר מנחם בן-ששון
הרשות בדרך לכאן?
יואל בריס
כן.
היו"ר מנחם בן-ששון
למה כל כך מוקדם?
יואל בריס
הם ביקשו שאני אזעיק אותם לפני שזה מגיע, ואני הזעקתי אותם לפי שעון קיץ שתלוי כאן ועדיין לא מכוון. אמרתי להם שנראה לי שבסביבות 10:15 נגיע לעניין שלהם.
דוד רותם
אני רוצה ללכת עוד יותר רחוק מזה, כי אתם מוסיפים בהגדרה: "או תאגיד אחר, כאמור בסעיף 60 לחוק". סעיף 60 לחוק מדבר על חברות- - - מניות, תאגידים שאינם חברות, מדינה, חברה ממשלתית או חברה-בת ממשלתית שולטת בהם או משתתפת בהם במידה רבה".
יואל בריס
זה עמותות. יש עמותות ממשלתיות שנשלטות בידי המדינה, אבל הן עמותה ולא חברה ממשלתית.
דוד רותם
אם הן נשלטות אין לי בעיה.
יואל בריס
יש עמותה שנקראת "העמותה לפיתוח רחבת הכותל"- -
דוד רותם
זה נקרא "עמותה לפיתוח מנהרות הכותל המערבי".
יואל בריס
יש עוד אחת שנדמה לי שהיא לעניין רחבת הכותל.
דוד רותם
היא מכרה לפחות בניין אחד בלי מכרז, וזה הגיע לבג"ץ.

לכן אתה לא צריך להפנות את זה להגדרה בחוק, אלא לומר שחברת-בת או חברה שהמדינה שולטת בה, ואני יודע שרווחיה חוזרים לקופה הציבורית, אז אני יודע שהאוצר שילם לחברה הזאת עוד 1 מיליון שקל, ולא קרה כלום, זה חזר בדרך העקיפה. אבל אם זה הולך לידיים פרטיות אני לא מוכן לתת את הפטור.
יואל בריס
יכול להיות שצריך למצוא לזה פתרון, ויכול להיות שצריך לחכות לרשות החברות.
היו"ר מנחם בן-ששון
נחכה להם.
יואל בריס
מה שיש בראשי זה בדיוק אותה חברה ממשלתית-עירונית, והיא לא נשלטת.
דוד רותם
היא נשלטת על-ידי גופים ציבוריים.
היו"ר מנחם בן-ששון
אבל למה עכשיו? חכו ל-ב(1)(א). יש שם ניסיון להגדרה שחלקה עונה על מה שאמרת. בואו נקרא, זה פשוט העתקה חלקית למה שהיה קודם ב-5(א).
יואל בריס
הקראה – סעיף 39(4): "צוות מנכ"לים". המנהל הכללי של משרד ראש הממשלה הוא נציגם של המנהלים הכלליים של המשרדים השונים.
היו"ר מנחם בן-ששון
למה לא לקחת לכאן את המנכ"ל של המשרד שבו החברה פועלת?
יואל בריס
הוא בהמשך.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני זוכר אותו מהמשך הטקסט.
יואל בריס
המשך הקראה 39(4)(ב).
היו"ר מנחם בן-ששון
נתחיל עם התנאי השני שהוא פשוט יותר.

הקראה 39(4)(ב)(2). תחזור ל-1 עם שני הסעיפים שלו.
יואל בריס
הקראת 39(4)(ב)(1) – "צוות המנכ"לים" – יש פה הצהרה מה אמור להנחות את צוות המנכ"לים, ואז הוא צריך לקבוע אחד משני דברים לגבי החברה הממשלתית שמצויים בסעיפים (א) ו-(ב) שאחר-כך. יש פה תיקון קטן בסעיף (א): "באופן שאינו ניתן להפרדה לפעילות ליבה של החברה".
דוד רותם
אבל אין לה תחרות לספק יחיד.
היו"ר מנחם בן-ששון
לא רק זה; זה ספק יחיד ואזור הביצוע – שני דברים.
דוד רותם
לא צריך אזור הביצוע, מספיק שהיא ספק יחיד. ממילא התחרות היא ספק יחיד.
יואל בריס
סעיף 39(4)(ב)(1)(ב).


מהן שתי החלופות? החלופה הראשונה היא במצב של חברה שלא פועלת בתחרות לשוק; היא לא בהכרח ספק יחיד לגבי כל פעולותיה, ובעיקר הסיומת מבליטה את זה: פעילות הליבה שלה היא שאין לה תחרות בשוק, היא חברת הרכבת; אין שתי חברות רכבת בין-עירוניות במדינה, זה לא דבר אפשרי מבחינה כלכלית, אתה צריך חברת רכבת אחת. יכול להיות שלאותה חברת רכבת יש פעילויות נלוות שהן הכרחיות לפעילות הרכבת, ויכול להיות שאפילו בחלק מהן יש לה תחרות: היא בונה גשרים, היא מרמזרת רמזורים, וכדומה.

החברה הזאת, לגבי כלל פעילויותיה – פעילות הליבה והפעילות הנלוות – אפשר לחתום איתה על הסכם מסגרת, שעוד מעט נראה מהו; אבל אחרי שכרתי את הסכם המסגרת, בתוך הסכם המסגרת אנחנו משחררים את החברה הממשלתית ואת המשרד הממשלתי מהצורך להגיע אל הגורם המאשר המרכזי. המושג שחברה ממשלתית היא חלק מהמבנה המנהלי של ממשלה קיים גם כאן ובכל מקום בעולם. ממשלה יכולה לפעול באמצעות משרדי ממשלה ובאמצעות יחידות סמך וגם באמצעות חברות ממשלתיות. מי שמטפל בגופים האלה היא רשות לחברות ממשלתיות. כדי לאפשר את זה צריך לשחרר את הפעילות הזאת כדי שלא יהיה מצב שעל כל שקל היא חייבת באישור של חשב כללי שהוא גורם מאשר אחר, שדרך החלטות על פטור או אי מתן פטור ממכרז, הוא יכול להחליט על הפרטה של חברה. אם כל פעילותה היא לשמש זרוע ביצוע של הממשלה ולא מאשרים לה אף התקשרות, היא למעשה צריכה לפטר את כל עובדיה ולעבור למסלול של הפרטה או של - - -
דוד רותם
למדינה יש זכות למנות דירקטורים בחברת כביש 6?
יואל בריס
יש שם שתי חברות: חברת "דרך ארץ" היא הזכיין, והחברה הממשלתית מנהלת בשם הממשלה את ההתקשרות בשם המדינה עם חברת "דרך ארץ".
דוד רותם
החברה שסללה את הכביש היא לא אותה חברה שמנהלת. יש "דרך ארץ" ויש עוד אחת.
יואל בריס
יש חברת כביש 6 שהיא החברה הממשלתית, שהיושב ראש שלה היה הרמטכ"ל לשעבר משה לוי ז"ל. החברה הזאת מנהלת בשם המדינה את ההתקשרות עם הזכיין. הזכיין הוא כביש 6, הוא חברה פרטית.
דוד רותם
היא לא חברה מעורבת.
יואל בריס
לא.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני מקריא מסעיף 39(4)(ב). זה סעיף מקדמי. סעיף (ג) אומר איך היא תיערך. בסעיף (ג) אתם יכולים להכניס שהנימוקים ייכתבו, אבל בסעיף (ב) חייבים להגדיר כתנאי סף, נסיבות מיוחדות. כך אתם כתבתם בדוח אריאב.
יואל בריס
בתוך סעיף (ב) כתבתי את הנסיבות המיוחדות.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה הולך לפטור ממכרז בהתקשרויות הללו, ואתה עושה את זה בצורה אחרת ממה שעשית קודם לכן. לכן אני רוצה להיות רגוע שבאמת במקרה שלפנינו אתה לוקח את חברת הרכבת לסלול לך כבישים ולא את מע"צ ועוד שש חברות אחרות כי זאת פעילות הליבה שלה. אני רוצה תחרות.
יואל בריס
אם יש מספר חברות ממשלתיות זה ייעשה ביניהן מכרז- -
היו"ר מנחם בן-ששון
זה כתוב.
יואל בריס
- - אבל מע"צ היא גם חברה ממשלתית.
היו"ר מנחם בן-ששון
אבל אני רוצה להתחרות בחברה הממשלתית. ההגדרות ב-(א) ו-(ב) הן כל כך נדיבות- -
יואל בריס
הן לא נדיבות. לדעתי, הן קמצניות.
היו"ר מנחם בן-ששון
אז אני רוצה לקרוא אותן שוב.
דוד רותם
ההגדרה ב-(1) היא נוראית.
יואל בריס
יש כאן טעות בהדפסה. בהגדרה של חברה ממשלתית היה צריך לכתוב: "חברה ממשלתית", ואחר-כך לכתוב: "חברה ממשלתית, חברת-בת", זה פשוט נשמט.
היו"ר מנחם בן-ששון
מי יבדוק את העניין לי את העניין הזה שאין לה תחרות?
יואל בריס
צוות המנכ"לים.
היו"ר מנחם בן-ששון
ואיך הם יצהירו על זה? "בשים לב לעקרונות השוויון, השקיפות וטוהר המידות"?
יואל בריס
כן.
היו"ר מנחם בן-ששון
ואיפה הם יצהירו את זה?
יואל בריס
בדוח.
דוד רותם
אתה בעצם אומר ב-1(ב) דבר נורא פשוט: כל מכרז כזה יסתיים בבית המשפט.
יואל בריס
לגבי חברות הניהול?
דוד רותם
ברגע שאתה אומר: "צוות המנכ"לים, בשים לב לעקרונות השוויון, השקיפות, טוהר המידות, החיסכון, מזעור הפגיעה בתחרות והאפשרות לקיים תחרות בתחומים השונים קבע" – כל קביעה שלהם תגיע בסופו של דבר לבית משפט. צריך להיות פראייר. כיוון שאנחנו מכירים את הפסיקה בנושא מכרזים תמיד יהיה נוח לי לרוץ לבית המשפט, ובית המשפט ימצא סדק ויגיד, פה לא שמתם לב שיש תחרות.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה אין גם שם.
דוד רותם
לכן אני רוצה מכרז.
יואל בריס
ההבדל הוא מתי יהיה הדיון בבית המשפט.
היו"ר מנחם בן-ששון
אחרי שעובדים בשטח שלושה שבועות.
יואל בריס
כשאני עושה את הסכם המסגרת, הסכם המסגרת יפורסם באינטרנט. לפני שהסכם המסגרת נחתם עקרונות הסכם המסגרת הם פומביים. אם מישהו רוצה לתקוף את עקרונות הסכם המסגרת שילך אז. אחרי שיש הסכם מסגרת התקיפה היחידה יכולה להיות שחרגו מהסכם המסגרת, כי הוא יהיה תחום בזמן, בנושאים, בתחומים, בכסף.
דוד רותם
אחרי הסכם המסגרת אין לי בעיה, כי אחרי הסכם המסגרת הכול יוצא למכרז.
יואל בריס
אבל בתוך תקופת הסכם המסגרת. יש שלב שבו אני מגבש את הסכם המסגרת. למשל, אני מגבש את הסכם המסגרת עם הרכבת, ואני מחליט גם מי ירמזר את המפגשים רכבת-כביש – האם זה יהיה מע"צ או הרכבת; מי יבנה את הגשרים במקום שלא תהיה הפרעה לתנועה, ומי יבנה את המנהרה. הכול אני מחליט.
דוד רותם
והכול נתת לרכבת. הרכבת תצא כל פעם למכרז על כל גשר, היא הרי לא מבצעת לבד.
יואל בריס
הדיון פה הוא לא על המכרזים של הרכבת, אלא על ההתקשרות בין הרכבת למדינה. אם בהתחלה קבעתי שכל המפגשים יהיו רכבת ולא השוק הפרטי, פרסמתי את זה באינטרנט, ועכשיו הזמן לתקוף. עברו התקיפות והחליטו שלא צריך להיות כל מצב, אלא רק מפגשים כאלה ולא אחרים, רק גשרים ולא מנהרות – נחתם הסכם המסגרת, ויש לי 5 שנים שבהן אני פועל לפי הסכם המסגרת, ואין מה לתקוף כל עוד אני בתוך הסכם המסגרת. עברו 5 שנים – אני צריך לבנות הסכם מסגרת חדש. בהסכם המסגרת החדש ייבחנו כל השאלות האלה מחדש.
דוד רותם
אם אתה תצא למכרז אחרי שנה יהיו לך חוזים על כל מה שאתה רוצה. כשנעשה את זה בפטור הזה במשך 5 שנים לא תעשה רכבת, כי במשך 5 שנים יתקפו אותך על עקרונות הסכם המסגרת בבתי משפט שלא שמת לב מספיק לעקרונות התחרות- -
היו"ר מנחם בן-ששון
לכן אתה רוצה למחוק את מה שכתוב בסעיף 1?
דוד רותם
לא, לכן אני לא רוצה לתת את הפטורים האלה כל-כך בנדיבות.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתם אמרתם שלא נותנים בנדיבות.
דוד רותם
- - - בנדיבות.
יואל בריס
לא הבהרתי את עצמי, כנראה, היטב. הדיון בעקרונות הסכם המסגרת יהיו בפעם הראשונה בנקודת היציאה כשקבעתי שחברת הרכבת היא חברת זרוע ביצוע שאין לה תחרות בעניינים מסוימים, ובפעם השנייה כשקבעתי את הסכם המסגרת. אחרי שקבעתי את הסכם המסגרת איש לא יוכל לתקוף את כל ההתקשרויות במסגרתו, ולומר שבעצם העקרונות לא טובים.
עידו עשת
את ההתאמה בין ההתקשרות - -
יואל בריס
את ההתאמה בין ההתקשרות לבין הסכם המסגרת.
דוד רותם
אני תוקף את ההחלטה.
יואל בריס
איזו?
דוד רותם
ב-ב(1), של צוות המנכ"לים.
יואל בריס
כשצוות המנכ"לים קיבל את ההחלטה.
דוד רותם
איך תפרסם את זה? הרי פה אני לא יודע.
היו"ר מנחם בן-ששון
חבר הכנסת רותם, השאלה היא מהו ה-trade-off – ללכת לפטור ממכרז או ללכת למכרזים במקום שבסופו של יום אין עם מי להתחרות כי בחלק מהדברים הוא אומר, אתה בלעדי. הרי זה הדבר שקראת בסעיף (א) ובסעיף (ב).
יואל בריס
בסעיף (ב) יש טעמים מיוחדים שגוברים על כך שאין בלעדיות.
דוד רותם
צריך להגביל את החברות הממשלתיות. כאשר זאת חברה ממשלתית, זה בסדר, כי בעצם היא זרוע ארוכה שלי. זה כמו שעיריית ירושלים אומרת למהנדס העיר שלה לתכנן לה בניין.
היו"ר מנחם בן-ששון
מה שמפריע לך זה חברות הבת.
דוד רותם
החברות המעורבות.
היו"ר מנחם בן-ששון
בסדר, על החברות המעורבות השאלה שלך היא במקום.
דוד רותם
זה מפריע לי.
היו"ר מנחם בן-ששון
לגבי החברות הממשלתיות גם לי יש תמיהה כי על חלק מהעבודות יגידו שהם לא בלעדיים. התשובה היא שהסכם המסגרת יצטרך לתת את דעתו.
דוד רותם
אם הם לא בלעדיים זה לא מפריע לי. גם מהנדס העיר הוא לא בלעדי, יש הרבה מהנדסים. אבל אם אני אומר לו להכין לי תוכנית אני לא יוצא לעבודה אחרת, את זה עושה העירייה.
היו"ר מנחם בן-ששון
הקושיה שלך נשארת בהגדרת חברה ממשלתית, ואנחנו נקבל עליה תשובה.


תקרא את סעיף (ג).
יואל בריס
הקראת סעיף קטן (ג)(1). המנהל הכללי הוא לא ממונה, אז זה צריך להיות "המנהל הכללי של המשרד של השר הממונה". לפי הסעיף, אי אפשר לעשות הסכם מסגרת כצ'ק פתוח – לא בכסף, לא בזמן ולא בתחומים.

הקראת סעיף קטן (ג)(2). זה לגבי מקום שיש תחרות; במקום שאין תחרות זה פחות משמעותי.

הקראת סעיף קטן (ג)(3) – הכוונה היא שזה יהיה הקבינט החברתי-כלכלי, אבל העירו לנו בנוסח שאי אפשר לפנות לגוף שאינו קיים סטטוטורית.
המשך הקראת הסעיף הקטן
"דיון של ועדת השרים לאישור עקרונות הסכם מסגרת, בקשר עם חברה ממשלתית כאמור בתקנת משנה (ב)(1)(ב), יתקיים לא פחות מ-14 ימים מפרסום עקרונות ההסכם באתר האינטרנט, בהתאם לפסקת משנה (2)".
דוד רותם
לא מוקדם, אתה מתכוון, לא "לא פחות".
יואל בריס
נכון.
דוד רותם
הקראת סעיף קטן (4). כלומר הסכם המסגרת תואם את עקרונות הסכם המסגרת. וכן אם קבענו שההסכם צריך להיעשות באמצעות מכרזים פומביים ולא סגורים, צריך שיהיו גם מנגנוני בקרה ופיקוח.
דוד רותם
הייתי רוצה שהסעיף הזה ייקבע במפורש בתקנות. אני לא רוצה שאחר-כך החברה הממשלתית או חברת-הבת תתקשר עם חברה ממשלתית- -
יואל בריס
עוד רגע נגיע לזה.
דוד רותם
זה צריך להיות סעיף מפורש בתקנות.
יואל בריס
זה יהיה בתקנות. עכשיו כשראינו מהו הסכם המסגרת אפשר לחזור לסעיף הפטור, 5(א): "התקשרות עם חברה ממשלתית כהגדרתה בתקנה 3ד להזמנת טובין, עבודה או שירותים, שוועדת הפטור של המשרד של השר הממונה על החברה הממשלתית, ולעניין הענקת זכות מקרקעין בידי מנהל מקרקעי ישראל, ועדת פטור של מועצת מקרקעי ישראל" – ואם יהיה הסכם מסגרת שאומר שאפשר להעמיד קרקעות של מנהל מקרקעי ישראל לצורך פעילות הרכבת זה יהיה ועדת הפטור של מנהל מקרקעי ישראל – "אישרה כי היא נעשית במסגרת הסכם מסגרת כמשמעותה בתקנה 3ד".


יש לנו פה התייחסות ספציפית של מצב אפשרי, שהשר הממונה על מע"צ הוא שר התשתיות או שר התחבורה – אני לא זוכר כרגע – אבל לצורך העניין נאמר שזה שר התשתיות. למשרד האוצר יש צורך להתקשר עם מע"צ לעניין מסוים. איך זה ייעשה? הרי ועדת המכרזים היא במשרד האוצר, אבל ועדת הפטור המשרדית שמנהלת את הסכם המסגרת היא במשרד התשתיות. אז יש מנגנון נפרד לעניין הזה – התקשרות של משרד שאינו המשרד של השר הממונה על החברה הממשלתית תיעשה, לפי החלטה של ועדת המכרזים שאושרה בידי ועדת הפטור של המשרד ובידי ועדת הפטור של המשרד של השר הממונה על החברה הממשלתית.
היו"ר מנחם בן-ששון
זאת אומרת, זה יהיה שם ולא במשרד האוצר.
יואל בריס
יש שתי פאזות: הוא צריך ללכת מוועדת המכרזים המשרדית של האוצר לוועדת הפטור של האוצר לוועדת הפטור של משרד התשתיות.
דוד רותם
אבל אני רוצה שתיתן לי דוגמה על כך כי הרכבת היא דוגמה לא טובה.
היו"ר מנחם בן-ששון
הייתה לך הדוגמה של סלילת הכביש.
דוד רותם
אם עשיתי הסכם מסגרת עם רכבת ישראל לבניית כבישים, גשרים ורמזורים. לאיזה עוד משרד יש אפשרות להשתמש במכרז הזה?
היו"ר מנחם בן-ששון
האוצר, התחבורה- - -
דוד רותם
השיכון?
קריאה
לא.
דוד רותם
אמרת טוב. משרד השיכון מבצע תשתיות לבניית שכונת מגורים במודיעין, והוא אומר שיש הסכם מסגרת של האוצר, ולכן מבקש שיסללו לו, כשזה לא קשור לא לרכבת ולא לשום דבר. זה בדיוק הנקודה שמפחידה.
מוטי כהן
גם אצלנו – להסדיר את הכניסה מהכביש לבית החולים.
דוד רותם
זאת אומרת, תיתן פעם אחת לרכבת ופעם אחת למע"צ את כל העבודות.
היו"ר מנחם בן-ששון
אז אתה צריך להגדיר את הסייג, ובלבד שהדברים נעשים לתכלית הרצויה.
דוד רותם
אבל זה לא לתכלית.
קריאה
זה המנגנון.
דוד רותם
זה לא למנגנון, הוא לא רוצה את התכלית.
היו"ר מנחם בן-ששון
למה, הוא כתב קודם תכלית.
דוד רותם
לא.
היו"ר מנחם בן-ששון
בהגדרת התיאור הוא כתב.
דוד רותם
ב-5א הוא ביטל לך את זה.
יואל בריס
זה עבר ל-3ד.
היו"ר מנחם בן-ששון
ב-3ד, סעיף (ג) כתוב לקראת הסוף: הוא יהיה תחום בהסכם מסגרת שבו יהיו גם תחומי פעילות. תחומי פעילות אתה תגדיר.
יואל בריס
אז הוא יגיד לך סלילת כבישים.
היו"ר מנחם בן-ששון
אז אתה תוסיף עכשיו "תחומי פעילות בשם אותו מכרז". זה מה שאתה רוצה.
דוד רותם
של אותו משרד.
יואל בריס
למה זה צריך להיות מוגבל לאותו משרד?
היו"ר מנחם בן-ששון
- - -
דוד רותם
- - -
יואל בריס
ההגבלה למשרד היא לא רלוונטית, ההגבלה לתחום היא רלוונטית.
דוד רותם
לא לתחום. אני לא רוצה שכל הכבישים- - -
היו"ר מנחם בן-ששון
- - -
יואל בריס
רק הפעילות שקשורה לפעילות הליבה שאין בה תחרות. אם זאת פעילות שיש בה תחרות זה רק פעילות ניהולית שיש סיבה מאוד מיוחדת לכך שזה חייב להיות בידי הממשלה.
היו"ר מנחם בן-ששון
איפה כתבת "מיוחדת"? אתה זוכר שביקשת?
יואל בריס
ב-3ד(ב)(1)(ב): "הפעילות באמצעותה היא חיונית לשם הגשמת מטרות המדיניות בצורה מיטבית".
היו"ר מנחם בן-ששון
"נסיבות מיוחדות" אתה לא תכתוב.
דוד רותם
אותי, לפחות, אתה מסבך. קודם כול צריך שתהיה מדיניות לממשלה ושזאת תהיה מדיניות מיטבית. ממשלה עם מדיניות כלכלית לא ראיתי כבר הרבה שנים.
יואל בריס
זה דיון אחר.
דוד רותם
זה לא דיון אחר. עכשיו אני מדבר כפוליטיקאי, אבל הוועדה הזאת היא ועדה פוליטית.
היו"ר מנחם בן-ששון
מה הבעיה שלך, חבר הכנסת רותם?
דוד רותם
אתה יכול להגיד לי מהי מדיניות הממשלה?
היו"ר מנחם בן-ששון
זאת לא השאלה עכשיו.
דוד רותם
לך זאת לא השאלה, לי זאת השאלה.
היו"ר מנחם בן-ששון
ועדת חוקה עוסקת בדברים אחרים.
דוד רותם
אבל אתה הולך לאשר פה שכתוב פה: "לשם הגשמת מטרות מדיניות הממשלה". מה זה מדיניות?
היו"ר מנחם בן-ששון
מדיניות, זה למשל, ליישב את הגליל, ולכן אתה סולל שם כביש גדול.
דוד רותם
זה בדיוק העניין. הסכם המסגרת שלפיו יש לסלול כביש לגליל זה מדיניות הממשלה. אבל אחר-כך אני נותן לה את האפשרות לסלול גם את הכביש בכניסה לבית החולים.
היו"ר מנחם בן-ששון
הוא לא יכול.
דוד רותם
הוא כן יכול.
יואל בריס
"מדיניות" זאת לא מילה טובה.
היו"ר מנחם בן-ששון
יעדים, ביצוע יעדים.
יואל בריס
משרד ממשלתי או כל גורם ממשלתי קיים כדי להגשים מטרות. הוא לא קיים בשביל דבר אחר. משרד האוצר קיים כדי להגשים אחריות פיסקלית ואיזון תקציבי. אם את המטרות האלה, כדי להגשים אותן, אני חייב חברת ניהול, אף על פי שיש תחרות אני יכול לקיים אותה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אם אני אקח לדוגמה את חברת הניהול של ד"ר דקל ואת חברת הניהול של- -
יואל בריס
זאת חברה ממשלתית.
דוד רותם
או מעורבת.
היו"ר מנחם בן-ששון
כל הזמן מטרידה אותי "חברה ממשלתית". מי עושה לגם את פרויקט המרכבה?
יואל בריס
לא חברה ממשלתי. יש פעילות במשרד האוצר שנעשית בידי יחידה בתוך משרד האוצר, והיא נעשית בהתקשרות עם גורם מסחרי.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתם עשיתם מכרז, נכון?
דוד רותם
ודאי.
היו"ר מנחם בן-ששון
ובן כמה שנים המכרז?
יואל בריס
זה לעניין התקשרויות המשך. אני לא יודע להגיד פרטים על ההתקשרות הספציפית הזאת- -
היו"ר מנחם בן-ששון
אז אני אגיד לך שההתקשרות הזאת היא ללא סוף, כי האנשים האלה יושבים במשרד הממשלתי ועובדים בו- -
עומר דקל
- - -
היו"ר מנחם בן-ששון
הממשלה בנתה מרכאות, וחברת הניהול הזאת נתנה פטור; מה לא? אל תקמט את המצח. אני ראיתי את הכשלים של המערכת הזאת במו עיניי.
יואל בריס
לא בניתי עליו את הניהול, התקשרתי עם חברת ניהול.
היו"ר מנחם בן-ששון
לא התקשרת, חלק מהאנשים עבדו אצלך קודם, והם התפטרו ועברו לחברת הניהול. ואז?
יואל בריס
בכל מקרה זה לא חברה ממשלתית. זה עניינים של התקשרות המשך – מה קורה אם יש מצבים שבהם אתה נכנס להתקשרות עם חברה שהמעבר ממנה הוא מאוד קשה. אז צריך לבדוק מהם המצבים שאומר – "עד כאן". ואז אף על פי שזה יעלה לי הון תועפות להעביר, וזאת תהיה הכבדה קשה ויעכב את הפעילות – בכל זאת אני עובר. אבל אלה נושאים של התקשרויות המשך.
עומר דקל
אדוני נוגע בכשל מסוג אחר, שהוא חשוב ובעייתי כשלעצמו. אבל פה, לדעתי, הכשל הוא אחר. בעיקר בסעיף קטן (ב), בנושא של התקשרות עם זרוע הביצוע של הממשלה בתחומי הניהול, אין שום יתרון לחברות האלה. אני רואה לנגד עיניי את חברת "ערים", שאני מכיר לא הרבה, אבל מכיר. היום השירותים שהיא נותנת יכולות לתת 50 חברות במדינת ישראל, ואין שום סיבה להתקשר דווקא עם "ערים", למעט העובדה שבערים אני כשר יכול למנות את המנכ"ל, יכול למנות פה ושם, יכול להשפיע כך או אחרת ולתפוס עוד קצת אדמות בכל מקום שאני רוצה. מכל מיני סיבות לא ענייניות אני מוכן לקבל ונראית לי סבירה הדוגמה של הרכבת, של מע"צ או של נמלי הים. זה סביר. בסעיף קטן ב' אני לא רואה בו הצדקה.
דוד רותם
ההצדקה היא שהרווח של חברת "ערים" חוזר לציבור.
יואל בריס
ממש לא. אסור שזה יהיה שיקול.
דוד רותם
זאת הזרוע הארוכה.
עומר דקל
תעשה מכרז לחברת ניהול, ותן ל"ערים" להתחרות. "ערים" תהיה טובה יותר או כמו האחרות – היא תזכה במכרז. אבל אין סיבה ש"ערים" תקבל את זה ללא מכרז.
דוד רותם
נניח שבמשרד השיכון יש מחלקה של מהנדסים ורוצים לתת להם לבצע את הפיקוח על כביש מס' 9 לכיוון מעלה אדומים, ש"ערים" ביצעה אותו. רוצים לתת את הפיקוח ואת הביצוע. לא צריכים לעשות מכרז כי יש במשרד השיכון מספיק מהנדסים, והם יבצעו את זה. "ערים" מבחינתי זאת מחלקה במדינה של משרד השיכון יחד עם עיריית ירושלים. זה שעשו את זה תחת חברה ממשלתית או עירונית זה כדי שיהיו כמה מינויים לשרים וכדומה. נניח שאנחנו מבטלים את זה, ו"ערים" מפסיקה להיות חברה, והיא הופכת להיות מחלקה במשרד השיכון- -
היו"ר מנחם בן-ששון
אגב, "ערים" היא באמת בדרך להפרטה או כבר הופרטה.
דוד רותם
בוא נגיד שהיא לא מופרטת, אלא מעבירים אותה להיות מחלקה במשרד. אין בעיה, אלה עובדים של המשרד, והם מבצעים את העבודה. לכן כאשר אני משתמש בחברה ממשלתית או עירונית כזרוע ארוכה, ואני מבטיח שכשהיא מוציאה החוצה את העבודה היא יוצאת למכרז, אין לי בעיה לתת לה את זה בלי מכרז. היתרון הוא שאני יכול לפקח על החברה הזאת יותר ממה שאני יכול לפקח על חברה חיצונית, וזה לגיטימי; ואם יהיו שם גם רווחים יום אחד, אז אני גם אקבל אותם. בריס אומר שאסור להגיד את זה, ואני אומר שמותר. לכן אני מוכן לתת לה פטור, אבל בתנאי אחד: שזאת חברה ממשלתית עירונית נקייה, לא עם ספיחים.
היו"ר מנחם בן-ששון
אנחנו שוב חוזרים לשאלת הגדרת - - -
דוד רותם
אני כל הזמן חוזר לזה, כי זה מה שמפריע לי. לדעתי, ההסכם יכול להיות הסכם מסגרת לגבי פרויקט, אי-אפשר להרחיב אותו אחר-כך ולתת עוד כביש פה ושם. אלא אם כן – ואתה תגיד לי שוב שאני חוזר לזה – זאת מחלקה שלך.
היו"ר מנחם בן-ששון
נכון. אבל אני אוסיף לזה עוד דבר אחד. בדו"ח אריאב הדברים נאמרו בצורה מפורשת. בגלל השאלות הללו: מיהן החברות, ומה אופי פעילותם, היא מסכמת את הדברים כך: "אנשי מקצוע ברשות החברות יביאו בפני ועדת המנכ"לים לדיון את רשימת חברות זרוע הביצוע ותחומי פעילות מעודכנים אחת לשלוש שנים". אם יש לך רשימה כזאת אז זאת לא תיאוריה, זאת רשימה סגורה. יש לך רשימה של 10-6 חברות, ואתה מכניס אותן בהוראות חשכ"ל כי במקרה הזה זה משרד ממשלתי. אני גם יכול להפנות להוראות חשכ"ל. אז זה לא נשאר באוויר.
עומר דקל
אני הולך לכיוון השקיפות. אמנם יש כאן חובה לפרסם את עקרונות הסכם המסגרת – ואני לא יודע מה זה "עקרונות", זאת מילה מאוד פתוחה – ומן הראוי שיפורסם הסכם המסגרת. די לי בכך. אם הסכם המסגרת יהיה הסכם פרוץ, יהיה מי שיתקוף אותו.
קריאה
הסכם המסגרת פורסם.
עומר דקל
הסכם המסגרת לא פורסם, רק עקרונות הסכם המסגרת.
דוד רותם
ד"ר דקל, אותי זה מחריד. אני רוצה שהרכבת תיסע מירושלים לתל-אביב; אני לא רוצה שיהיו לי הסכמי מסגרת ופסקי דין ומלחמות היהודים. אין לי עניין בזה. כממשלה אני רוצה את הרכבת. אם אני מקבל את ההצעה שלך זה בסדר גמור. מה שיקרה בסופו של דבר הוא שבית המשפט יקבע מי הזוכה, ולא אף אחד אחר.
עומר דקל
לדעתי, זה יוצר הרתעה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אם אין בעיה ביטחונית בסעיף קטן 2(ג)(2), אפשר להוריד את המילה "עקרונות". לכן זאת לא בעיה בכלל.
יואל בריס
חשוב לי שזה יהיה בשתי פאזות. אני יכול לפרסם את כל ההסכם באינטרנט, ואף אחד לא יידע.
דוד רותם
נכון.
יואל בריס
אני רוצה שאת עקרונות ההסכם יפרסמו באתר האינטרנט, ועל בסיס זה אחר-כך עורך-דין יכתוב. זה כמו בתשקיפים.
היו"ר מנחם בן-ששון
בסדר, אבל אני רוצה לפרסם גם את הסכם המסגרת בסופו של יום.
יואל בריס
כשאני מביא את העקרונות האלה בפני השר, אני לא אומר, אדוני השר, הנה התקנות, תאשר אותם. אני כותב לו את עקרונות התקנות, ובשביל התקנות צריך מספר דיונים כדי להביא אותם.
היו"ר מנחם בן-ששון
מבחינתי אתה יכול לפרסם את העקרונות לפני כן, ועם הפירוט אפשר לחכות לאחר החתימה. זה לא אכפת לי. זה חלק מהשקיפות של הביקורת. אם תהיה תקלה, היא תביא לשינוי התקנות. זה חלק מהדברים שכשאתה יודע שאתה מפרסם אותם בציבור אתה תעשה אותם.
יואל בריס
אין לי בעיה לפרסם גם את זה.
היו"ר מנחם בן-ששון
לאחר התקנות.
יואל בריס
לאחר התקנות.

לעניין התיחום. המבנה המדורג שעשינו, שקודם מתייחסים לחברות הממשלתיות, יסרוק צוות המנכ"לים את כולן. כשד"ר ניסן נכנס לתפקיד אמרתי לו, תראה איזו עבודה הכנו לך, יש כבר צוות שסורק לך את כל החברות הממשלתיות ויעשה לך מיפוי, וסוף סוף מישהו יידע מה קורה שם. זה אני אומר בחצי שעשוע, אבל מבחינת דרך ההתקשרויות עם הממשלה, נראה מה זה החברות האלה ונציף אותן בצורה מסודרת. הסכם מסגרת עושים לחברה-חברה. הסכם מסגרת הוא לא לפרויקט מסוים, הוא לעניין תחומי הפעילות. זה מ אפשר לחברה ולממשלה להיערך. לא יהיה מצב שבו אני מעסיק יועץ בממשלה או ביחידת הסמך לעניין מסוים. כאשר בסוף החלטתי שכל הנושאים האלה בחברה הממשלתית אני לא צריך את הכפילות, אלא אני צריך לדעת האם אני מעסיק את האיש הזה כאן או כאן. החברה הממשלתית יודעת להיערך מבחינת התשומות שהיא צריכה להביא, מבחינת ההכנסות שהיא יכולה לצפות. על פני שנים היא יודעת בערך מה יהיה איתה. שני הצדדים ערוכים, עקרונות ההסכם קיבלו פומבי, בדקנו אחת לכמה שנים מחדש את הרשימות האלה- -
היו"ר מנחם בן-ששון
אחת לשלוש שנים. תכניס את זה באיזושהי צורה כדי שאני אוכל לדעת שאחת לשלוש שנים אתה מקבל בקרה על זה.
יואל בריס
יכול להיות שאחת לשלוש שנים זה יותר מדי.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה רוצה אחת לשנתיים, שיהיה.
יואל בריס
אני יכול לכתוב פה אחת ל-5 שנים, וכל הוראת השעה היא לשנתיים.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה צודק.
יואל בריס
לגבי חברות הניהול יש נסיבות מיוחדות. תיארו לנו מצבים שחברה אמנם פועלת משיקולים כלכליים בלבד, ובכל זאת אתה רוצה שהיא תהיה חברה ממשלתית שיש עליה את התחולה כגוף דו-מהותי של כללי המנהל, לצורך העניין. למשל, חברה שעוסקת בשיכון נכים, או בהתאמת דיור לנכים, או חברה שעוסקת בנושאים שקשורים לדיור לעולים חדשים, או כשדיברו בשעתו על "ערים" – אז נכון, משרד האוצר לא אישר את הפטור הזה, אבל הטענה הנגדית הייתה שמדובר במצב שמחייב רגישות, ולא מתאים שהיא תהיה בחברות פרטיות לחלוטין, אלא יותר מתאים שהיא תהיה בידי חברה שיש עליה אימת הדין המנהלי במידה כזאת או אחרת.אלה הגופים שאנחנו מדברים עליהם: נסיבות מיוחדות, דברים חריגים, שבהם אף על פי שזאת חברה שאולי יש לה תחרות בשוק, יש מטרת מדיניות משמעותית. זה מה שוועדת המנכ"לים תצטרך להבטיח.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה לא מתכוון לחברת "ערים" או משהו דומה לה, כי הרי את אלה מפריטים.
יואל בריס
חברת "ערים" היא בתהליך של הפרטה.
היו"ר מנחם בן-ששון
כזאת או דומות לה.
יואל בריס
אבל חברת "פרזות" שעוסקת בשיכון מעוטי יכולת, יכול להיות שמישהו יחליט שכך צריך להיות ונכון שיהיה, ולא שניתן את זה לקבלני בניין.
היו"ר מנחם בן-ששון
רותם אומר לך שזה בכל זאת שווה כי הכסף חוזר לממשלה- -
יואל בריס
אסור שזה יהיה השיקול המכריע, כי עדיף לי לחסוך את הכסף.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני לא נכנס להגדרה הזאת, משום שפעם תהיה לנו הגדרה של חברה ממשלתית, ואז תדע שאם זה לא לפי הגדרת הכסף, זה לפי הגדרת המהות. לא זאת השאלה שמעסיקה אותי. השאלה חוזרת לחברות מעורבות, לדרך מימון המכרזים. אתה כותב "נסיבות מיוחדות", זה בסדר אם אתה כותב אותן בסעיף (ב). לכן יש עליי עול כלשהו, ואנחנו נשארים תקועים עדיין בהגדרה.
יואל בריס
דבר אחד נשמט לנו. ב-5 כשהעתקנו את א-ג, בלי משים לא העתקנו את תקנה 5ד'. תקנה 5ד שבתקנות הקיימות קובעת שהתקשרות של חברה ממשלתית ליישום ההתקשרות תיעשה במכרז. כמובן, אין כוונה להמית את התקנה הזאת או לא להחיל אותה. כמובן, הכוונה היא שהיא תחול.
דוד רותם
עורך-דין בריס, אתה נתת את הדוגמה של הרכבת, אני רוצה לתת דוגמה לשתי חברות יותר פשוטות. יש חברה ממשלתית שנקראת "חברה להדברת עשבי בר"- -
עומר דקל
הייתה. מכרו אותה.
דוד רותם
אם מכרו אותה נדבר על החברה השנייה: החברה לאוטומציה בשלטון המקומי. זאת חברה ממשלתית.
יואל בריס
זאת חברה מעורבת.
דוד רותם
לא. ממשלתית.
עומר דקל
של מרכז השלטון המקומי.
דוד רותם
לא, לא.
יואל בריס
היא מעורבת – 50%-50%.
דוד רותם
לא, לממשלה רוב. תאמין לי, את החברה לאוטומציה אני מכיר.
קרן דהרי
60%-40%. יש רק 40% לממשלה.
דוד רותם
אז זאת חברה מעורבת. מחר החברה הזאת תקבל בלי מכרז את מחשוב תקציבי הרשויות המקומיות במשרד הפנים, ואם עושים איתה הסכם מסגרת אתה נותן לה מחר את כל פרויקט המרכבה.
יואל בריס
צריך להיות לה נימוק מיוחד.
דוד רותם
הם מומחים באוטומציה. תשאל את כל הרשויות, הם יגידו לך.
יואל בריס
זה לא נימוק.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה נתת כמה דברים- - -. אתה צחקת ואמרת שזאת תחילת הידיינות: טוהר כפיים- -
דוד רותם
עיקרון השוויון, שקיפות וטוהר המידות זה חיסכון.
היו"ר מנחם בן-ששון
יצאת לדרך עם אמירת סל.
דוד רותם
אני הולך עם החיסכון תוך מזעור הפגיעה בתחרות.
היו"ר מנחם בן-ששון
רבותיי, את הסעיף הזה סיימנו. אני מבקש לשלוח מחאה לחברות הממשלתיות שלא שלחו נציגות לכאן. זה עוד לאחר שביררנו למה לא צריך להזמין את כל החברות הממשלתיות, כי בכל אופן יש אינטרסים מיוחדים. לא ייעשה כן, וזה יישלח מהוועדה.


בבקשה, אדוני.
עידו עשת
יש דבר אחד שביקשנו להבהיר בנושא התחולה או החלות של ההתקשרות לעומת התחולה של הסכם המסגרת. זאת נקודה שאולי שווה להבהיר אותה.
יואל בריס
החשש שהעלה עורך דין עשת - -
היו"ר מנחם בן-ששון
עכשיו הוא היה נדיב; הוא העלה את זה בסדרה של 6-5 שאלות משנה.
יואל בריס
הוא מאוד ממוקד, ואני נהנה מזה. השאלה הייתה, שאם נניח יש הסכם מסגרת ל-3 שנים, שלא תהיה אחרי שנתיים ו-11 חודש התקשרות ל-7 שנים. ההתקשרות הפרטנית היא בתוך תקופת התקשרות המסגרת.
היו"ר מנחם בן-ששון
הגדרת הזמנים חייבת להיות מוגבלת.
דוד רותם
אין דבר כזה. נניח שעשית עם מע"צ חוזה מסגרת ל-3 שנים, ואחרי שנה וחצי נתת לו לסלול כביש מירושלים לקריית שמונה – אז הוא צריך לגמור את זה בשנה וחצי? אין דבר כזה. הרי יכול להיות מצב שההתקשרות היא מעבר לחוזה המסגרת שלך; זה תלוי בהיקף העבודה, בגודל העבודה – אי אפשר להגביל את זה.
יואל בריס
"גם את צודקת", כמו בבדיחה הידועה. אנחנו נחזור עם תשובה לשאלה הזאת.
היו"ר מנחם בן-ששון
שאלת הזמנים נשארה פתוחה כמו ששאלת הגדרת "חברת-בת" נשארה פתוחה. אף על פי שהשאלה הראשונה הייתה מוטלת על מישהו שהיה צריך להגיע, זאת שאלה שבאה מן השטח וצריכה פתרון תוך כדי עבודה. מר לוברט, לא צריך להביא אותם, את הנזיפה שלהם הם קנו ביושר.
יואל בריס
על סעיף ג' דיברנו, אבל אני אקריא אותו: "אם קיימת יותר מחברה ממשלתית אחת שעימה יש הסכם מסגרת, ובמסגרתה ניתן לבצע את ההתקשרות בהתאם לפסקה זו" – מצב שבו תיאורטית יש חפיפה בין הסכם המסגרת של הרכבת לבין הסכם המסגרת של מע"צ – "אזי ייערך מכרז סגור ביניהם".
היו"ר מנחם בן-ששון
זה יפה. הלאה.
יואל בריס
פסקה 5א מדברת על חברה ממשלתית שעוסקת בהעסקת נכים – חברת "המשקם".
היו"ר מנחם בן-ששון
שכמעט הפכה להיות לחברה פרטית.
יואל בריס
יכול להיות שגופים ציבוריים אחרים לא התקיימו- -
היו"ר מנחם בן-ששון
תקריא.
יואל בריס
כיוון שהזזנו את ההגדרה של חברה ממשלתית מפסקה 5- -
דוד רותם
סליחה, אני רוצה לחזור ל-ג'. מנחם אמר "יופי" ורצתם הלאה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני אמרתי "יופי" כי זאת העתקה של ג' הקודם.
דוד רותם
מה הרציונל של כל הסיפור עם חברות ממשלתיות? זאת זרוע ארוכה שלי, נכון? אז אני מחליט מאיזו מהחברות הממשלתיות אני - - - במקום שאני אעשה ביניהן מכרז סגור.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה כאילו לא היית בדיונים של הוועדה.
דוד רותם
כשאני מחליט עכשיו מי ילך עכשיו למכולת – הבן הקטן שלי או הבן הגדול שלי – אני לא עושה ביניהם מכרז, אני פשוט מחליט. אותו דבר הממשלה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אל"ף, אני מוכרח לומר שאני מתרשם מהאוטוריטה החינוכית שלך בבית, אבל בין כסה לעשור הכול יכול להיות.
דוד רותם
שתי מחלקות במשרד השיכון – האחת עוסקת בתכנון ואחת עוסקת בהנדסה. המנכ"ל לא מחליט מי יבצע מה?
היו"ר מנחם בן-ששון
לא.
יואל בריס
זה לא יחידות.
דוד רותם
זה יחידות. חברה ממשלתית, מבחינתי, זה זרוע ארוכה, אחרת כל הרציונל מת.
יואל בריס
גם כיום קיימת ההוראה הזאת. אף על פי שהן חברות זרוע ביצוע יש להן גם גופים עסקיים. אתה יכול להשיג דרך התחרות הקטנה הזאת בין החברות הממשלתיות עוד טיפה יעילות למערכת הממשלתית.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני רוצה להזכיר לחברי המלומד שהיה איתי בחזית הזאת, ואפילו מספר פעמים זיהו אותנו בעניין הזה – לא אחת יש ויכוח בין החברות הממשלתיות והידיינות משפטית בין החברות הממשלתיות. אתה ואני בנינו להם בוררות חובה, עד כדי כך הגענו. אז כשהתחלנו את הדיון אז, גירדנו בשערות ראשינו, ושאלנו, הייתכן? כן, ייתכן.
דוד רותם
לכן אני רוצה שהבוס של שניהם יחליט.
היו"ר מנחם בן-ששון
לפעמים הוא יכול, לפעמים הוא לא יכול. כשאדוני יהיה ראש הממשלה הוא ימחק את הסעיף הזה.
דוד רותם
מה קורה כשחברה ממשלתית מפסידה כסף? מי מכסה את ההפסדים האלה?
יואל בריס
זאת החלטה של הממשלה. היא יכולה להזרים, היא יכולה לסגור, היא יכולה להגיד להם לצמצם.
דוד רותם
כאשר צריך לסלול את מסילת הרכבת מירושלים לתל-אביב, ויהיה ויכוח בין מע"צ לבין חברת הרכבת, אני במקום כל אחד מהם הייתי נותן הצעה שאני עושה את זה בשקל אחד – מה אכפת לי?
יואל בריס
בוודאי שאכפת לך.
היו"ר מנחם בן-ששון
למה אכפת לי? מה יקרה, אני אפסיד את העבודה? תממש לי ערבויות? הכול על חשבוני.
יואל בריס
ודאי שכן.
היו"ר מנחם בן-ששון
מר בריס, אם מר רותם ירצה הוא יגיד שלא צריך להצביע על זה. נמשיך.
דוד רותם
לך התשובה ברורה, לי לא.
היו"ר מנחם בן-ששון
כי חברות ממשלתיות לא עובדות. פלוני ממנה את אלמוני לראש ועדת חקירה, וברגע שמינית אותו הוא איש עצמאי; אלמוני ממנה את פלוני בתור ראש ועדת משנה של הוועדה שלו, וברגע שמינית אותו בתור יושב ראש ועדת משנה הוא פורח.
דוד רותם
בטח. הבעיה היא שאם הוא לא יעשה מה שאתה רוצה אז בפעם הבאה לא תמנה אותו.
היו"ר מנחם בן-ששון
אולי לא, אבל כיוון שבוועדה אין לי אף אחד אחר חוץ ממך אני חוזר אליך תמיד.
דוד רותם
אין לי בעיה. כי אני עושה את הדברים הנכונים.
היו"ר מנחם בן-ששון
אז תבוא לתקן אותי.
יואל בריס
5א הוא עניין ספציפי של חברת המשקם וכל חברה אחרת שעיסוקה בהשמת נכים. כיוון שהזזנו את ההגדרה של חברה ממשלתית הזזנו גם את ההפניה; במקום "כמשמעותה בתקנה 5", יבוא: "כהגדרתה בתקנה 3ד. וכיוון שהיום כל התקשרות עם חברת המשקם טעונה אישור החשב הכללי מהשקל הראשון אנחנו מזיזים את זה: "התקשרות לחברת המשקם עד לסכום של 2.5 מיליון שקלים חדשים" – שאלה רוב ההתקשרויות עם חברת המשקם – "יהיו בידי ועדת הפטור המשרדית".

תקנה 7 זה התקשרות עם תאגיד סטטוטורי – זה הצד השני של התאגידים הסטטוטוריים. מותר להתקשר עם תאגיד סטטוטורי במסגרת תפקידיו, והיום זה טעון אישור החשב הכללי. לעניין הקצאת קרקעות – אם מנהל מקרקעי ישראל ירצה להקצות קרקע לרשות הנמלים לפיתוח הנמל, זה ועדת הפטור של המנהל. השארנו את זה כך, ועד 2.5 מיליון העברנו לוועדת הפטור המשרדית.
עידו עשת
יואל, "התקיימו התנאים האמורים" בפסקה 5(ב)-(ד) בשינויים המחויבים, זה אותו דבר.
יואל בריס
זה נשאר, לא הזזתי.
דוד רותם
יש לי שאלה על סעיף 7. מחר מתארגנת אגודה שיתופית שרוצה להקים קיבוץ באיזשהו מקום. מנהל מקרקעי ישראל נותן לסוכנות היהודית או להסתדרות הציונית קרקע בפטור ממכרז כדי שיקימו שם את היישוב. בעצם, הסעיף הזה אומר- -
יואל בריס
הסעיף הבא, 3(18), זה ההסתדרות הציונית.
דוד רותם
לא, סעיף 7.
יואל בריס
סעיף 7 הוא תאגיד על פי דין. ההסתדרות הציונית היא לא תאגיד על-פי דין.
היו"ר מנחם בן-ששון
יש סעיף 19 שכל כולו מיוחד לסוכנות היהודית ולהסתדרות הציונית, חבל לבזבז על זה דיון.
יואל בריס
התבלבלתי בין הקרן הקיימת במספרים.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה לא רוצה לשנות את המספרים.
יואל בריס
18 זה הקרן הקיימת והג'וינט או תאגיד שבשליטתם, שהכול היום באישור החשב הכללי. ואנחנו כמובן מתקנים את זה שבאישור החשב הכללי זה יהיה רק מ-2.5 מיליון.

בפסקה 29 היה המנהל הכללי, אבל מכיוון שזה כבר לא המנהל הכללי, אלא ועדת הפטור להערתה של הוועדה, ובכל זאת הייתי רוצה שבמקום ועדת הפטור העליונה נשקול לפחות שבעניין הזה, זה יהיה ועדת הפטור המשרדית.
דוד רותם
כאשר מאושרת תוכנית מתאר, הקרקעות שייכות כולן למנהל, וחלק מהקרקעות עוברות לצורכי ציבור באמצעות הרשות המקומית, זאת אומרת הן עוברות שטחים חומים, ואז נחתם איתם הסכם. איך זה הולך עם סעיף 7? איפה כתוב שזה יהיה פטור ממכרז? יגידו לי מחר, שלא מבצעים את זה כי צריך להיות מכרז.
היו"ר מנחם בן-ששון
דרך ועדת הפטור.
דוד רותם
לא, התב"ע קובעת, היא דין; לפיה, הקרקעות יועברו לרשות הציבורית.
יואל בריס
אני יודע שבעבר היה דיון בשאלה האם אפשר בכלל להפקיע מקרקעי ישראל באמצעות תוכנית, ואני זוכר שהייתה פסיקה סותרת. אני לא זוכר מה היה הסוף של כל הגלגול הזה; אני זוכר שהיה דיון משפטי שהגיע לבית המשפט העליון, אבל הוא לא נעשה דרך סעיף הפטור, אלא דרך הדין.
היו"ר מנחם בן-ששון
את 29 סיימנו?
יואל בריס
זה נשאר באישור המנהל הכללי. השאלה שצריך לדון בה היא ב-3א(ג). עוד רגע נגיע לזה, אני קפצתי לזה שלא לפי הסדר.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה צריך להגיע ל-31 עכשיו.
יואל בריס
בפסקה 30א מחקנו את החשב הכללי.
עידו עשת
נכון.
יואל בריס
לכן גם פה כל התיקונים.
היו"ר מנחם בן-ששון
ב-31א יש לך חשב כללי.
יואל בריס
כן. זה לגבי בחינת קיומם של ספקים באישור החשב הכללי – זה יהיה רק מעל ל-2.5 מיליון, ועד 2.5 מיליון זה יהיה הוועדה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אם כך, אתה צריך לקרוא את הסעיף שוב, ולמחוק את החשב הכללי.
יואל בריס
באותו דיון זה יהיה במקום החשב הכללי.
היו"ר מנחם בן-ששון
אז אתה צריך למחוק את החשב הכללי. בנוסח זה מופיע.
יואל בריס
נכון, לא מחקתי. עכשיו מחקתי.
היו"ר מנחם בן-ששון
תודה.
יואל בריס
עוד הערה: כיוון שהתלבטתי מה כוונת הוועדה לעניין בחינת קיומם של ספקים. אנחנו שמנו שם סעיף שאומר: "ועדת הפטור רשאית מטעמים מיוחדים שיירשמו, לאשר התקשרות עם ספק יחיד, עם ספק חוץ או עם בעל רעיון ללא פרסום הודעה, כאמור, בתקנה זו, או ללא קיום אחד מהתנאים הנוגעים לפרסום כאמור". זאת ועדת הפטור המרכזית. השאלה היא אם אנחנו רוצים שזה יהיה ועדת הפטור המרכזית או המשרדית.
היו"ר מנחם בן-ששון
סעיף ג. אם כך, תשאיר את הסכום: מסכום מסוים עד סכום מסוים. כי אתה נותן פה אפשרות לדילוג על מכרזים. זה סוחף מאין-כמוהו.
דוד רותם
אבל זה ספק יחיד.
יואל בריס
אבל מה שעשינו שם זה כדי לברר הליך של מברר שהוא ספק יחיד. לפעמים אני פוטר מלקיים את הדיון להוכיח שהוא ספק יחיד.
היו"ר מנחם בן-ששון
זאת שאלה של סמכות, כאן צריך מידתיות.
עומר דקל
אבל פה יוצא שאותו גוף מאשר לעצמו.
יואל בריס
תמיד.
עומר דקל
יש הרי כלל שצריך לתת פומביות. אז מי רשאי לפטור מהפומביות? גוף אחר, יותר גבוה.
היו"ר מנחם בן-ששון
לכן הוא אמר שתעשה את זה כוועדת פטור כללית.
עומר דקל
אני חושב שכן.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה יכול להגיע להסכמים זהירים, ולכן אני מציע את החלוקה, שאם אתה רוצה שזה יהיה בידיעה או בדיווח, בבקשה – שלח דיווח לוועדת הפטור המרכזית. אבל אל תערב אותם בסכומים שלכל אורך הדרך פטרת אותם- - -


ההצעה שלי, למרות הכול, מסתברת על דעתו של ד"ר דקל.
יואל בריס
ועדת פטור מרכזית?
היו"ר מנחם בן-ששון
לא. ועדת פטור עד סכום מסוים. הוא יכול לדווח על ועדת הפטור המרכזית, מבחינתי, אבל לא יותר מאשר דיווח. אז הוא יוכל להיות שקט.
יואל בריס
טוב.
היו"ר מנחם בן-ששון
- - - באתר האינטרנט אחר-כך.
עומר דקל
לא. זה גם פטור מפרסום.
היו"ר מנחם בן-ששון
אז שידווחו לוועדת הפטור רק בסכומים הקטנים. הרי אתה נמצא במנגנון של בקרה, נכון?
עידו עשת
- - -
יואל בריס
מעל סכום מסוים.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני רוצה שמעל סכום מסוים זה ילך לאישור ועדת פטור.
עידו עשת
ומתחת רק דיווח לוועדת הפטור?
היו"ר מנחם בן-ששון
כן. שידווחו על זה שהם פטרו.
עידו עשת
שהם פטרו ולא מפרסמים.
היו"ר מנחם בן-ששון
בסעיף 4 הורדת את המילה "סיפא".
יואל בריס
כן. בשינוי של ההפניות זה מיותר.
היו"ר מנחם בן-ששון
את כל 5 אתה לא רוצה עכשיו.
יואל בריס
אני מנוע.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני לא הבנתי בדיוק מה הסתירה בהחלטות הממשלה כי כשקראתי את הדברים של השופטת מסתבר שב-1 בינואר 2008 כבר הכול בסדר. תסבירו לי אחר-כך.

על 10א 20 דקות מספיקות?
יואל בריס
לא, זאת תקנה מאוד ארוכה.
היו"ר מנחם בן-ששון
יש כל מיני ניקיונות של 2.5 מיליון לאורך כל הדרך, נגמור אותם, בסדר?
יואל בריס
בתקנה 12, לא 12א.
היו"ר מנחם בן-ששון
12(א).
יואל בריס
נכון. בתקנת משנה (א), במקום 400 אלף שקלים חדשים- - -
היו"ר מנחם בן-ששון
מה הבעיה?
יואל בריס
התמונה לא מלאה עד שלא קוראים את 10א.
היו"ר מנחם בן-ששון
יש לנו בערך רבע שעה. אנחנו יכולים ללכת הביתה, ואנחנו יכולים להמשיך.
עידו עשת
הייתי עוצר, כי הדברים קשורים למה שאתה תסביר - -
היו"ר מנחם בן-ששון
אז נעשה רק דבר אחד: בהנחה שיש ועדה משרדית ב-14ב, אנחנו מאשרים את זה; אותו דבר ב-16(א) – תהיה ועדה משרדית. ב-16א – "מכרז סגור במסגרת פנייה תחרותית"- -
יואל בריס
זה אי אפשר כי זה תקנה 5.
היו"ר מנחם בן-ששון
אז נעצור פה. מתי נפגשים שוב, מחר?
יואל בריס
ביום שלישי.
היו"ר מנחם בן-ששון
להתראות בעוד יומיים.

הישיבה ננעלה ב-11:15

קוד המקור של הנתונים