ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 28/10/2008

חוק התקשורת (המשך שידורי חדשות מקומיות בטלוויזיה) (תיקוני חקיקה) (הוראות שעה) (תיקון) (הארכת תוקף הוראות שעה), התשס"ט-2008

פרוטוקול

 
PAGE
6
ועדת הכלכלה

28.10.2008


הכנסת השבע עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב רביעי

פרוטוקול מס' 698

מישיבת ועדת הכלכלה

יום שלישי, כ"ט בתשרי התשס"ט (28 באוקטובר 2008), שעה 11:30
סדר היום
הצעת חוק התקשורת (המשך שידורי חדשות מקומיות בטלוויזיה) (תיקוני חקיקה) (הוראת שעה) (תיקון – הארכת תוקף הוראת שעה), התשס"ח-2008, הצעתם של חברי הכנסת גדעון סער ושלי יחימוביץ.
נכחו
חברי הוועדה: ישראל חסון – היו"ר

אבשלום וילן

דוד טל

שלי יחימוביץ

גדעון סער
מוזמנים
ניצן חן, יו"ר מועצת הכבלים והלווין, משרד התקשורת

דורלי אלמגור, מנהלת מינהלת השידורים האזוריים, משרד התקשורת

פיני יצחקי, יועץ שר התקשורת

יורם כהן, מנהל חדשות HOT, משרד התקשורת

עו"ד דודי קופל, משרד התקשורת

משה אורן, אגף התקציבים, משרד האוצר

עו"ד דנה נויפלד, משרד המשפטים

עו"ד תומר קרני, הלשכה המשפטית, רשות השידור

יורם מוקדי, סמנכ"ל אסטרטגיה וקשרי ממשל, חברת HOT
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ

הצעת חוק התקשורת (המשך שידורי חדשות מקומיות בטלוויזיה) (תיקוני חקיקה) (הוראת שעה) (תיקון – הארכת תוקף הוראת שעה), התשס"ח-2008

הצעתם של חברי הכנסת גדעון, סער ושלי יחימוביץ
היו"ר ישראל חסון
אני פותח את ישיבת ועדת הכלכלה בנושא הצעת חוק התקשורת (המשך שידורי חדשות מקומיות בטלוויזיה) (תיקוני חקיקה) (הוראת שעה) (תיקון – הארכת תוקף הוראת שעה), התשס"ח-2008 של חבר הכנסת גדעון סער וחברת הכנסת שלי יחימוביץ.


הצעת החוק הזו אושרה בקריאה הטרומית ב-2 ביולי השנה ונעניתי לבקשתם של חברי הכנסת יחימוביץ וסער לקדמה שאם לא כן, ובהיעדר הצעת ממשלה בעניין הזה, ב-31 בדצמבר 2008 אמורים להפסיק את שידורי החדשות המקומיות. מאחר שאני סבור שהדבר הזה חשוב ואני חושב שהוא חשוב בעיקר לשרשרת הדיונים עליהם אנחנו מדברים, על פריפריה או נגב וגליל שלהם כמעט אין ייצוג בתקשורת הארצית, לכן קבענו את הדיון הזה.
גדעון סער
שלום אדוני היושב-ראש והוועדה הנכבדה. אני מודה לך על ששמת את הנושא על סדר היום. אתה בעצם הצגת את התמצית של הדברים, שאם אנחנו לא נמהר מאוד בנסיבות הפוליטיות שנוצרו, יכול להיות שזה יהיה הקץ לחדשות המקומיות מכיוון שאנחנו עוד בטרם הקריאה הראשונה. אינני יודע מתי הכנסת הזאת תצא לפגרת בחירות, אבל זה יכול להיות גם בשבוע הבא, והתוצאה תהיה שבאופן אוטומטי, ובהיעדר הסדר חדש, הוראת השעה פגה בסוף שנת 2008, דהיינו, בעוד חודשיים, וכל המלאכה שהושקעה בכנסת הזאת במהלך הקדנציה – ואני מזכיר שבעצם העברנו שני חוקים, חוק ראשוני, חוק שמאריך את הסדר הביניים וגם מכניס את רשות השידור לעניין לפני שנה – תרד לטמיון ולא יקבל ביטוי אותו כלי חשוב לביטוי כפי שהצגת לנושאים מקומיים, לנושאים חברתיים, לנושאים פריפריאליים, הסיכוי שלהם להיכלל במהדורות החדשות הכלל-ארציות הוא מאוד מאוד נמוך, אם בכלל. הכנסת אמרה מספיק פעמים את דברה בנושא הזה כדי שאני לא אצטרך להסביר בפירוט את החשיבות של זה.


לכן אני מציע לאשר היום במהירות את הנושא לקריאה ראשונה. אתמול הייתה לי שיחה עם יושב-ראש הקואליציה בנושא הזה והוא הבטיח לנסות לקדם את הנושא בצורה אוהדת. אני לא רוצה להטעות את הוועדה, הוא לא אמר לי דבר סופי אבל הסברתי לו את הנושא.


אני מוכן גם ללכת באותה מתכונת בה הלכנו בעבר. כאשר אני וחברת הכנסת יחימוביץ הגשנו את הצעת החוק הנוכחית רצינו להאריך את ההסדר בשנתיים מכיוון שמספר פעמים במהלך הקדנציה משרד התקשורת התחייב להביא הסדר אלטרנטיבי ואנחנו קיבלנו את זה. אמרנו שהרגולטור והגורם שצריך להביא הסדר בנושא הזה הוא לא אנחנו אלא זה משרד התקשורת. אנחנו נכנסנו לוואקום מתוך ראייה של חשיבות הנושא כאשר לא הייתה פעילות ממשלתית להסדיר את הנושא הזה. עד לרגע זה לא הובא הסדר ממשלתי ולכן אמרנו שאנחנו לא רוצים לשגע את הכנסת כל שנה ולכן נאריך את ההוראה בשנתיים. ראיתי גם את הנייר של האגודה לזכות הציבור לדעת, אנחנו גם בתקופת מעבר ולא מפריע לי בכלל להאריך את התוקף בשנה כדי למנוע את ירידת החדשות המקומיות בעוד חודשיים. אם כן, אנחנו מבקשים הארכה לשנתיים אבל אני מוכן להאריך בשנה.
דוד טל
אם משרד האוצר יגיש הצעה, נדון בה.
גדעון סער
היום צריך להבדיל בין העיקר לתפל. אפשר להתפלפל, גם אני אוהב להתפלפל ואני גם לא רע בזה, אבל אני חושב שמה שחשוב זה להשלים את החקיקה ולהאריך את ההסדר.


יש כאן נקודה שבנסיבות רגילות היה צריך לתת עליה את הדעת אבל אני לא יודע אם הוועדה תספיק לעשות זאת. בהחלט היה טיעון שעלה במסגרת הליכי החקיקה בסיבוב הקודם שאמר שרשות השידור שנכנסה לעניין הזה כמפיק לך-הוט, מן הדין ומן ההגיון שעצם הפקת החדשות המקומיות תעבור אליה. מאחורי זה היה רציונל כאשר למעשה אנחנו מדברים על שידור ציבורי, על סוג של שידור ציבורי, וסוג של שידור ציבורי הגיוני שהוא יהיה בחדשות המקומיות ולא בסידור שעבר הרבה מאוד התפתחויות מכיוון שמלכתחילה הדרישה הזאת הייתה מ-הוט כאיזושהי מחויבות כלפי הציבור, כחלק מהתנאים. בינתיים נכנסה YES ובכל התקופה הזאת צופי YES לא נחשפו ונוצר איזשהו הסדר טלאים. זאת שאלה מאוד כבדה. אני לא יודע האם בלוח הזמנים הזה נוכל להיכנס לסוגיה הזאת ולפתוח את ההסדר מחדש כי היום ההסדר שקיים, של קיזוז התמלוגים של חברת הוט, הוא הסדר נוח. האוצר לא מכניס ממש כסף לכיס, אלא הוא מוותר על תמלוגים.


אני חושב שהייתה התקדמות מסוימת - אני לא ממש בקיא ואני לא יכול לדבר עליה – בנושא של החדשות המקומיות אבל לטעמי היא לא מספקת. אני חושב שלנושא הזה יש גם פוטנציאל במה שנהוג לומר רייטינג הרבה יותר גבוה מכפי שזה מומש, כולל במהלך השנה האחרונה. אני חושב שראייה נכונה, עמוקה וארוכת טווח של הנושא הזה מחייבת להמשיך את המפעל הזה. כאשר אמרתי איזו חקיקה הכנסת צריכה להשלים ואיזה לא, זה בדיוק מסוג החקיקות שחשוב מאוד שהכנסת תשלים לפני שהיא מתפזרת וזאת כדי למנוע ואקום שהורג את העניין.


עד כאן אדוני ושוב, תודה.
שלי יחימוביץ
אדוני היושב-ראש, החוק הזה הוא לא חוק שעוסק בשידורי טלוויזיה בלבד אלא יש לו משמעות חברתית הרבה יותר עמוקה ונרחבת ממה שעלול להיראות על פני השטח. מטבע הדברים בחדשות הארציות, בכל הערוצים המרכזיים, יש ביטוי עודף לאינטרסים של המרכז, לאינטרסים ולשיקוף הדמויות של אליטה מסוימת, הפנים שאנחנו רואים בשידורים האלה הם בדרך כלל פנים זהות שבאות מתוך אליטה מסוימת ואפילו ממוצא מסוים וגם מאזור מגורים מסוים. רוב עובדי תעשיית הטלוויזיה בשלושת הערוצים המרכזיים – בערוצי החדשות בעיקר – באים ממרכז הארץ והם שייכים למגזר מסוים באוכלוסייה. מי שצופה בערוצים האלה וחי בפריפריות מתקשה למצוא את עצמו ולזהות את עצמו בערוצים האלה והוא מתקשה להזדהות אתם. אם הוא כבר רואה את עצמו שם, זה בדרך כלל כקורבן, קורבן למעשה פשע, קורבן לפיגוע וכן הלאה. לכן החשיבות של החדשות המקומיות היא הרבה מעבר לעוד תוכנית טלוויזיה וגם הרבה מעבר למה שהיה אחד המניעים שלנו בחקיקה הזאת מלכתחילה, כאשר יותר מ-100 עובדי החדשות המקומיות לא יעבדו את מקור פרנסתם. זה חשוב, אבל לא העניין המרכזי.


גם אני, כמו חבר הכנסת גדעון סער, חושבת שהחקיקה הזאת היא לא הפתרון האידיאלי אבל באין פתרון אחר ומאחר שהממשלה לא מזדרזת להסדיר את העניין על בסיס קבוע, אני חושבת שחובה עלינו להעביר את החוק הזה כמה שיותר מהר ולאפשר את קיום ערוץ השידורים. באמת עברנו הרבה מאוד גלגולים, עברנו מ-הוט לרשות השידור ועכשיו YES עומדת על הפרק, ונכון שהחקיקה הזאת במידה רבה היא חקיקת טלאים, אבל זה הדבר הטוב ביותר שיש, ואם אנחנו לא נחוקק את החוק הזה, יש לי חשש כבד שלא יהיו יותר חדשות מקומיות. כלומר, אם נפסיק את הרצף ועכשיו כמה חודשים לא יהיו חדשות, הן לא יחזרו בשום מתכונת אחרת. אנחנו בעצם משמרים כאן את הקיים עם כמה שכלולים, עם רשות השידור.

גם אני מציעה לא להיכנס לעניין של YES או רשות השידור עכשיו אלא פשוט לאשר את החוק כמות שהוא וכמובן שאנחנו נעשה הכל כדי להעביר אותו במליאה.
אתי בנדלר
בהמשך לדבריו של חבר הכנסת גדעון סער, אני שבה וחוזרת נדמה לי בשנה השלישית לעניין משך התקופה, תקופת הארכת התוקף. נדמה לי שזה קצת פיאסקו התהליך הזה שכל שנה מחדש מתמקחים על הזמן והממשלה אומרת לא, רק שנה, כי אנחנו חייבים להביא בפני הכנסת הסדר קבע. הכנתי ציטוטים מפרוטוקולים, אבל אולי זה מיותר וחבל על הזמן, לגבי הצהרות המשלה.


אני שבה ורוצה להציע להאריך את התוקף לשנתיים ואם הממשלה תמצא איזשהו הסדר קבע אחר בתקופה הזאת, היא יודעת להגיש הצעות חוק ובמסגרת כל הצעת חוק אחרת, לרבות במסגרת התיקון לחוק רשות השידור, אפשר יהיה לתקן גם את הסעיף שמאריך את המשך שידור חדשות מקומיות לשנתיים.


אני ממש מפצירה במשרדי הממשלה לא להתעקש ולהפסיק להטריד את הכנסת בעניין הזה.
היו"ר ישראל חסון
יש למישהו הערה כללית או התייחסות כללית?
דוד טל
שאלה למשרד התקשורת והיא היכן הדברים נמצאים כרגע, ואם לממשלה יש כוונה לסיים את הצעת החוק.
אתי בנדלר
האם גיבשתם איזשהו הסדר קבע? רעיון להסדר קבע? משהו?
פיני יצחקי
השר תומך בהצעת החוק והוא גם הגיש את עמדתו הכתובה לוועדת שרים לענייני חקיקה. השר דיבר בזמנו עם שר האוצר לשעבר הירשזון והתחילו לגבש משהו. השר גם תומך ברעיון של העברת כל ההפקה הזאת לידי רשות השידור. אני זוכר שהיו גם מספר מגעים עם מר גביש מרשות השידור שטען שיש להם קשיים כאלה ואחרים. השר הציע לדבר על מימון ציבורי לעניין הזה. כרגע עדיין אין פתרון כי רשות השידור עדיין מתקשה ועדיין משרד האוצר לא הגיע אתם לאיזו הבנה לגבי המימון של הדבר הזה.
דוד טל
זאת אומרת, לא נעשה דבר מהבחינה הזאת שבא לגבש איזושהי הצעת חוק אלא היו רק דיבורים בעלמא.
פיני יצחקי
לא אומר דיבורים בעלמא.
אתי בנדלר
אולי בכל זאת כדאי לצטט את עמדת משרד התקשורת ב-22 באוקטובר שנה שעברה כי היא די דומה.
ניצן חן
עד שיימצא פתרון ממשלתי אנחנו כמועצת הכבלים והלוויין, כמועצה ציבורית, מברכים את יוזמי החוק ותומכים בהצעה של חברי הכנסת סער ויחימוביץ. אני רוצה ליידע את חברי הוועדה ולומר שיש בקשה של הוט להעביר את החדשות המקומיות לשידור הקהילתי, לערוץ 98, כאשר המשמעות היא – מה שמרמז חבר הכנסת סער – שגם צופי YES יצאו נשכרים בגין החדשות המקומיות. אנחנו במשא ומתן גם עם הוט וגם עם רשות השידור בעניין הזה ואם וכאשר נגיע לעמק השווה, ב-1 בינואר החדשות המקומיות ישודרו בערוץ 98 במקום בערוץ 3.


הייתי רוצה שהוועדה החשובה הזאת תדע זאת ולעדכן אתכם שרשות השידור עומדת במחויבות שלה גם מבחינת התוכן וגם מבחינת האיכות כתוצאה מזה שבשנה האחרונה הם קיבלו בעלות על הדבר הזה. יש לנו משא ומתן והתדיינות על חלק מהדברים שהם פחות עומדים בתנאי הרשיון, אבל בסך הכל, בגדול, לא רק שהם לא נופלים מהקבלן הקודם – JCS – אלא הם בחלק מהפרמטרים אף עולים עליהם גם מבחינת איכות וגם מבחינת התוכן.
היו"ר ישראל חסון
חבר הכנסת סער, שאלה אחת. השר הביע את תמיכתו בהצעת החוק? כלומר, הארכה בשנתיים.
פיני יצחקי
כן.
גדעון סער
אנחנו כמובן מעדיפים שנתיים. יותר נכון שנתיים משנה.
פיני יצחקי
זאת ההחלטה של ועדת השרים לענייני חקיקה.
היו"ר ישראל חסון
אם כן, אנחנו מצביעים על שנתיים.


אנחנו נקרא את הצעת החוק ולאחר מכן נצביע.
גדעון סער
אני מקריא נוסח זהה שהוגש בקריאה הטרומית.
אתי בנדלר
כן, אלא אם כן יישמעו כאן הערות.
גדעון סער
הצעת חוק התקשורת (המשך שידורי חדשות מקומיות בטלוויזיה) (תיקוני חקיקה) (הוראת שעה) (תיקון – הארכת תוקף הוראת שעה), התשס"ט_2008

1.
תיקון סעיף 4

בחוק התקשורת (המשך שידורי חדשות מקומיות בטלוויזיה) (תיקוני חקיקה) (הוראת שעה), התשס"ח-2007 –
(1)
בסעיף 3, במקום "ד' בטבת התשס"ט (31 בדצמבר 2008)" יבוא "כ"ד בטבת התשע"א (31 בדצמבר 2010)".

(2)
בסעיף 4, במקום "עד ד' בטבת התשס"ט (31 בדצמבר 2008)", יבוא "כ"ד בטבת התשע"א (31 בדצמבר 2010)".


אני מציע לעשות את המאמץ – ואני מבקש את זה מהצוות המסור והמצוין של מנהלת הוועדה והיועצת המשפטית – להניח את זה היום כדי שאולי מחר נקיים את הקריאה הראשונה, כי אחרת יהיה לנו מאוד קשה להשלים את זה בשבוע הבא.
אתי בנדלר
אני בספק גדול מאוד אם ניתן יהיה להפיק היום חוברת. אני רק רוצה להפנות את תשומת לבך שגם אם החוברת תונח מחר, ניתן לבצע קריאה ראשונה ואין חובת המתנה לגבי הצעת חוק פרטית.
גדעון סער
אם כן, לכל המאוחר מחר בבוקר כדי שנוכל לשלב את זה בסדר היום.
אתי בנדלר
אני אשתדל להריץ את זה.
היו"ר ישראל חסון
אנחנו מצביעים.

ה צ ב ע ה

הצעת החוק אושרה פה אחד
לאה ורון
עמדת נציג האוצר ביחס לעלות התקציבית?
דוד טל
אין עלות. הוא מקבל פחות כסף אבל הוא לא מוציא.
לאה ורון
הוא צריך להודיע זאת.
אורן משה
הצגנו את העלות התקציבית בוועדת השרים כאשר העלות היא 51 מיליון שקלים לשנתיים. הממשלה תומכת בהצעה.
אתי בנדלר
העלות היא 51 מיליון שקלים לשנתיים.
גדעון סער
מאחר שהממשלה תומכת, זאת לא הצעת חוק תקציבית כמשמעה בחוק יסוד: משק המדינה.
אתי בנדלר
אכן כך.
היו"ר ישראל חסון
תודה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:20

קוד המקור של הנתונים