ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 15/09/2008

תקנות התעבורה (תיקון מס'), התשס"ח-2008 - אגרות רישיונות נהיגה

פרוטוקול

 
PAGE
8
ועדת הכספים

15.9.2008

הכנסת השבע עשרה






נוסח לא מתוקן
מושב שלישי

פרוטוקול

מישיבת ועדת הכספים

יום שני, ט"ו באלול התשס"ח (15 בספטמבר 2008), שעה 11:20
סדר היום
תקנות התעבורה (תיקון מס'), התשס"ח-2008 – אגרות רישיונות נהיגה
נכחו
חברי הוועדה: אבישי ברוורמן – היו"ר

שלי יחימוביץ

יעקב ליצמן

סטס מיסז'ניקוב

יורם מרציאנו

אורית נוקד

ראובן ריבלין
מוזמנים
דפנה עין דור

- משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

חנן אהרן

- מנהל אגף הרישוי, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

עו"ד ישי יודקביץ
- לשכה משפטית, משרד הביטחון

עו"ד זוהר גרינברג
- מועדון האופנועים הישראלי
מנהל הוועדה
טמיר כהן
ייעוץ משפטי
שגית אפק



מרב תורג'מן
ייעוץ כלכלי
סמדר אלחנני
רשמה וערכה
סמדר לביא - חבר המתרגמים בע"מ

תקנות התעבורה (תיקון מס'), התשס"ח-2008 – אגרות רישיונות נהיגה
היו"ר אבישי ברוורמן
אנחנו עוברים לסעיף הבא. תקנות התעבורה, אגרות רישיונות נהיגה. לקראת ראש השנה, בשורה קטנה, צ'ופר קטן לחיילי המילואים שעושים כל כך הרבה ומקבלים כל כך מעט.
דפנה עין דור
אני מנהלת אגף הכלכלה במשרד התחבורה ויש לנו שתי בקשות שמתייחסות לאגרות רישיונות נהיגה. הבקשה הראשונה היא בנושא של יישום החלטת הממשלה בנושא של מתן הטבות לחיילי מילואים. בהתאם להחלטת הממשלה נקבע שחייל מילואים יקבל פטור מאגרת רישיון הנהיגה, למעט פטור תשלום סמלי. התשלום הסמלי שקבענו זה 10 שקלים לחידוש רישיון נהיגה או הנפקתו, לתקופה של שנה עד עשר שנים, תלוי מה המועד שהוא צריך לחדש. זה תיקון אחד.
ראובן ריבלין
אני לא מבין דבר אחד. בזמן החידוש אני חייל מילואים ואני מקבל רישיון לעשר שנים ואחרי שנה אני משוחרר מהמילואים.
דפנה עין דור
במועד ההנפקה הוא צריך להיות חייל מילואים פעיל.
ראובן ריבלין
ברוכים תהיו, יפה מאוד.
דפנה עין דור
חייל מילואים פעיל, בהתאם לרשימה שצה"ל דיווח למשרד התחבורה. משרד התחבורה לא מפעיל את שיקול דעתו.
ראובן ריבלין
חייל מילואים פעיל בזמן חידוש הרישיון.
דפנה עין דור
בשנה שרלוונטית.

שינוי נוסף שאנחנו מדברים לגבי האגרות זה שינוי של כלל האגרות של החידוש, לתקופה של שנה עד עשר שנים. קיבלנו ריבוי של פניות לגבי מחדשי רישיונות לתקופה של שנתיים, רובם היו אזרחים ותיקים שטענו שהתשלום בגין חידוש לתקופה של שנתיים גבוה באופן יחסי לחידוש לתקופה של עשר שנים או יתר התקופות. בחנו את הנושא. הסיבה המקורית היתה בגלל שמדובר בתשלום מראש. נתנו איזה שהיא הנחה די גדולה לנושא הזה, כשהמימון של זה, חלקו נובע מהעלאה של 7 שקלים של האגרה לעשר שנים, שהיא מהווה את המאסה המרכזית, כשאובדן הכנסות המדינה הוא 15 מיליון שקלים מכל השינוי. מדובר פה בהפחתה משמעותית לרוב האגרות, למעט עשר שנים, ששם מדובר בהעלאה של 7 שקלים.

שני השינויים האלה צריכים להיכנס לתוקף רק ב-1 לדצמבר, מכיוון שהרישיונות נשלחים חודשיים מראש וכל הרישיונות לנובמבר כבר נשלחו.
שגית אפק
התקנה כרגע היא 1 בנובמבר. את רוצה לתקן?
דפנה עין דור
אנחנו צריכים לתקן ל-1 לדצמבר.
היו"ר אבישי ברוורמן
אנחנו את ניצולי השואה הבטחנו ותוך שבוע העברנו, למה פה צריך ללכת עוד פעם אחורה?
דפנה עין דור
כי הרישיונות כבר נשלחו. הרישיונות נשלחים חודשיים קודם.
סמדר אלחנני
תתכוננו למתקפה של חיילי המילואים שעדיין לא יקבלו את זה. הבטיחו להם, אמרו להם ב-1 בנובמבר. אני כל הזמן מקבלת מכתבים.
היו"ר אבישי ברוורמן
גב' אלחנני, מה שמגיע לשולחן הזה עובר מיד. מכיוון שזה הגיע רק עכשיו---
יעקב ליצמן
קודם כל אני רוצה להעיר הערה. אני תומך. אני חושב שזה טוב בטח. אבל אדוני יסביר לי למה זה יום אחד לפני פריימריז?

דבר שני, המחבר דאג לזה והוא כתב כך בעמוד האחרון, שאושר על ידי אגף התקציבים. זאת אומרת שגם מר רוני בראון תומך בזה, גם מחנה לבני.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני חושב שזו שאלה רטורית. הלוא חבר הכנסת ליצמן חושף את מה שקורה בעולם ואנחנו רק מקשיבים לו תמיד בהערכה ובאהבה.
יעקב ליצמן
אני רוצה שהיועצת המשפטית תגיד אם זה מותר.
שגית אפק
האישור של שר האוצר נדרש מתוקף החוק, לפי סעיף 39(ב) לחוק יסודות התקציב.
ראובן ריבלין
הוא יכול לא לתת אותו.
שגית אפק
מדובר באישור עוד מ-9 ביולי וזה הגיע לשולחן הוועדה ב-30 ליולי.
היו"ר אבישי ברוורמן
חבר הכנסת ריבלין, לחברי כנסת מעולם אין מחשבות רעות.
ראובן ריבלין
אני רוצה להתייחס לדבר פחות רציני מהערתו של חבר הכנסת ליצמן, שגם לוֹ הייתי אומר, גם מתוך שלא לשמה, כשיוצא לשמה, מה טוב.

אני רוצה לשאול את נציגי משרד התחבורה את השאלה הבאה – מדוע צריך אדם שהוא מעל לגיל 65 או שהגיע לגיל מתקדם והוא צריך לחדש את רישיונו כל שנתיים, מדוע הוא צריך לעשות בדיקה רפואית. אני גם מבין זאת וגם מוכן להעיד באופן אישי שטוב מאוד שיעשו בדיקה רפואית, אבל מדוע אני צריך לשלם אגרה שהיא פי ארבעה או פי שלושה יותר גבוהה מאשר משלם כל צעיר וטוב בישראל? שהרי אם אני משלם 250 שקל לעשר שנים, פירושו של דבר שאני משלם 25 שקלים לשנה, בעוד שממני מבקשים, בתור אדם בעל גיל מתקדם, 140 שקל לשנתיים. אם אני חבר כנסת, חשוב מאוד שעושים זאת ואני מברך אתכם, אבל מדוע אנשים אחרים צריכים לשלם זאת? לשלם פי שלושה מהאגרה הקבועה לגבי צעירים יותר.
יעקב ליצמן
כי צריכים להוריד אותם מהכביש.
ראובן ריבלין
על זה היו אומרים בירושלים בזמנו, מה הוא שיא החוצפה? לדחוף סבתא במדרגות ולשאול אותה 'סבתא, למה את ממהרת?'

אני רוצה להבין איך יוצא דבר כזה. אני לא מדבר כרגע על אנשים בעלי יכולות על פי מדגם סוציו-אקונומי, אני מדבר על אדם שצריך לתת לו את הכבוד וההדר על זקנתו והנה באים ואומרים לו 'לא רק שאתה זקן, תבוא כל שנתיים, כי אנחנו מפחדים לתת לך רישיון, כדי שלא תתפגר לנו לפני שפג תוקפו', ובצדק, מבחינת התחבורה התקינה ומבחינת הצורך שאדם ירענן את יכולותיו לגבי נהיגתו מבחינת שלום הציבור, אבל מדוע שאני אשלם פי שלושה מאשר משלם צעיר כמו מר מולכו?

קודם כל, האם אני צודק שאני משלם 140 שקלים לשנתיים? האם אני צודק שבני הצעיר משלם---
דפנה עין דור
אתה צודק ובדיוק בשביל זה אנחנו כאן ואת זה התיקון מכוון למנוע. זה בדיוק התיקון. התיקון לחידוש רישיון לעשר שנים, האגרה תהיה 375 שקלים, כשהאגרה לחידוש רישיון לשנתיים, שזה רלוונטי לאזרח ותיק, תהיה 80 שקלים. פר שנה זה בערך אותו דבר. כאן זה 37.5 שקלים, כאן זה 40, כשיש תשלום מראש לעשר שנים.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני מבקש את היועצת הכלכלית, גב' סמדר אלחנני, ואני חושב שנעבור להצבעה.
סמדר אלחנני
אני לא רוצה להתייחס למה זה רק עכשיו בא לדיון, אבל---
דפנה עין דור
היו הרבה תלונות של חיילים, אני מודה, גם של ותיקים.
סמדר אלחנני
היתה הבטחה ממשלתית לכל מיני הקלות לחיילי מילואים, אחת מהן זו ההקלה הזאת, שבשביל לקבל אותה צריך לקבל מכתב מהצבא שאתה חייל מילואים פעיל.
דפנה עין דור
הם רק עכשיו קיבלו את המכתבים.
סמדר אלחנני
אני אומרת שהם צריכים לסדר לעצמם עוד איזה ביורוקרטיה. יש לי שאלה, כל אחד שפנה אלינו, אמרנו שיש פנייה של משרד התחבורה, היו הבטחות שהחל ב-1 בנובמבר, זה יהיה רק 10 שקלים. אני שואלת אתכם, אתם עכשיו דוחים את זה, האם אפשר יהיה להחזיר להם את הכסף?
דפנה עין דור
כדי שאפשר יהיה להחזיר צריך שהתחילה תהיה 1 לנובמבר. מבחינתנו שלחנו את הרישיונות, זה לטרטר אזרחים כרגע לקבל החזרים. יהיו יותר תלונות.
היו"ר אבישי ברוורמן
רבותיי, יש לי שאלה. השאלה היא כזאת, את אומרת שבגלל הפיגור... ועדת הכספים רוצה להחיש את זה כמה שיותר, יושב מולי מג"ד מילואים. בכל מקרה, האם משרד התחבורה יכול, באיזה תקנה מיוחדת, להגיע למצב שזה יהיה בנובמבר ולא בדצמבר? יש איזה שהיא דרך טכנית שאפשר לבצע את זה?
דפנה עין דור
טכנית נשלחו הרישיונות, זה ייצור בלבולים, כשאנשים שכבר שילמו יצטרכו להגיע למשרדי התחבורה---
היו"ר אבישי ברוורמן
זאת אומרת אין שום אפשרות טכנית ולכן במקרה הזה, גב' אלחנני, אם אין אפשרות טכנית, המילואימניקים בצדק כועסים, ואני מצביע לא לכאן אלא למקום אחר, מה שאנחנו יכולים לעשות, להחיש את זה, אבל מבחינה טכנית אם אין פתרון טכני אחר, ואני שואל פה את כל הציבור הזה, אנחנו נאשר את זה עכשיו וחבל שעוד חודש---
סמדר אלחנני
יש פתרון.
היו"ר אבישי ברוורמן
יש פתרון טכני?
סמדר אלחנני
אתה נותן זיכוי. מי שלא ירצה, לא יילך לקחת את זה, הזמן שלו יותר יקר. מי ש---
שגית אפק
נכון, יכול להיות שהטרטור יהיה שווה להם.
היו"ר אבישי ברוורמן
אפשרות הבחירה להיות מטורטר ולנסות. אני מציע לכם---
יעקב ליצמן
אדוני, יש לי הצעה אחרת. אני אומר מה שהיה, היה. אי אפשר, בסדר. כמה שווי הכסף לממשלה על החודשיים האלה?
דפנה עין דור
אין לנו אומדן כרגע. מה שאנחנו יודעים זה שיש בערך 50,000 חיילי מילואים פעילים, זה בערך 2 מיליון שקלים לשנה.
יעקב ליצמן
אני רוצה שייתנו את ההפרש הזה בכסף... להחזיר כספים אי אפשר, אז מהיום הממשלה לא צריכה להרוויח על זה, בכסף הזה שישנו צריך לתת הנחה למבוגרים.
דפנה עין דור
אובדן ההכנסות למדינה מהצעד הקודם זה 13 מיליון שקלים.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני מבקש ממפקד הגדוד, מר זוהר גרינברג.
זוהר גרינברג
מפקד גדוד הייתי לפני הרבה שנים, אבל המנהג במדינה של רוב האזרחים זה לא לשלם ביום שהם מקבלים את שובר האגרה. הרוב משלמים או ביום האחרון או אחרי היום האחרון, לכן אם תלכו לגבי 1 לנובמבר, לפני מספר שבועות, סביר להניח שהרוב לא שילמו. סביר להניח שאם תצא הודעה, תתפרסם בעיתונות, שזה נכנס לתוקף ב-1 לנובמבר, אז אלה שלא שילמו ימתינו ויקבלו שוברים חדשים. המעטים ששילמו לפני הזמן, במקרה הזה מי שיבחר יטריח את עצמו ויקבל זיכוי או החזר. אבל הרוב להערכתי עוד לא שילמו.
ראובן ריבלין
כל מי שירצה לבקש זיכוי, יקבל.
היו"ר אבישי ברוורמן
מדוע לא, גב' עין דור? היה פעם בזמן שחבר הכנסת ריבלין היה מספר את הבדיחות על ירושלים היה יהודי בשם דן בן אמוץ ויש סיפור מאוד ידוע שיום אחד הגיע יהודי עם קפה, בזמן הצנע של דב יוסף והיה קיצוב וזו היתה הברחה גדולה, אז אמרו 'מה הבאת?' 'הבאתי מזון לציפורים', אמרו 'אבל זה קפה', 'לא, זה מזון לציפורים', 'איך?' הוא אומר 'ירצו – יאכלו, לא ירצו- לא יאכלו'. אז גם במקרה הזה, לתת את האפשרות הזאת. אם את מקבלת, נכניס את התיקון הזה, גם אתם תצאו טוב ואני חושב שזכות הבחירה למילואימניקים.
דפנה עין דור
הבעיה שבנושא של חידוש רישיונות נהיגה כן משלמים מראש, מכיוון שצריך לשלוח להם, הם צריכים ללכת להצטלם, אז כך שתקופת הזמן הזו---
חנן אהרן
צריך לזכור גם שזה לא פשוט, יש לנו החזרי אגרות לנכים, מדובר על עשרות אלפי פניות כאלה של נכים שצריכים להגיע למשרדי רישוי לעשות להם החזרים ושם זה דבר לא פשוט. כידוע במשרדי הרישוי כח האדם הוא לא משהו ואתה רואה גם את כל התורים הארוכים, להוסיף עוד עשרות אלפי נהגים, שוב, לבוא למשרדי הרישוי עם כל הביורוקרטיה, אני לא יודע אם זה חכם.
זוהר גרינברג
בנושא של הצילום, הוא לא קשור בכלל לחידוש הרישיון. אנשים הצטלמו ללא קשר, זה היה תנאי לקבל את הרישיון בפורמט החדש. מדובר כאן על תשלום על פי שובר התשלום, ואם יש 50,000 אנשי מילואים פעילים, אז בחודש יש 5,000, הרי לא כולם מחדשים באותו יום, לא כולם קיבלו לחדש את זה החודש, ולכן יש 5,000 בממוצע, סביר להניח שרובם לא שילמו, יש כמה מאות אנשים. אני חושב שחשוב שמהוועדה הזאת ייצא איזה קול לחיילי המילואים שמגלים בכל מקום, ואפשר לקרוא את זה בפורומים, מרגישים שאיפה שאפשר זה נעצר.
היו"ר אבישי ברוורמן
ההצעה שלי היא כזאת. הצעת החוק שהנחתם על שולחננו לגבי התקנות, רשום נובמבר. אני מעוניין להעביר את ההצעה כמו שהצעתם בנובמבר, ושימצאו את הדרך לתת את הזיכוי. אם אתם לא תוכלו ותעשו לדצמבר, דצמבר. מה שמונח על שולחני זה נובמבר, לכן אני רוצה שמכאן ייצא נובמבר. אם יש את האפשרות שאתם תעשו את הדברים כמו שנאמר כאן, תעשו, אם לא – תלכו לדצמבר. מבחינתי זה נובמבר ואני יודע שאם רוצים למצוא פתרון, מוצאים פתרון.
יעקב ליצמן
אפשר ביולי.
היו"ר אבישי ברוורמן
חבר הכנסת ליצמן, לא להגזים.
יעקב ליצמן
התכוונתי להגיד שיתפסו מהר את ההצעה של נובמבר, לפני שיהיה להם את יולי.
דפנה עין דור
מה שאנחנו צריכים זה שהתחולה של הסעיף הראשון שמתייחס לכלל הנהגים תהיה בחודש דצמבר, ב-1 לדצמבר, כשרק לגבי חיילי המילואים התחילה תהיה ב-1 לנובמבר.
היו"ר אבישי ברוורמן
בסדר גמור, מקובל עליי לחלוטין. אני מעביר את זה ככה.

מי בעד? מי נגד?
ראובן ריבלין
אנחנו בעד, עם השינוי שלך.
שגית אפק
עם הקיים. לגבי חיילי מילואים התחילה 1 בנובמבר, יתר ההעלאות וההטבות יחולו מדצמבר.
מרב תורג'מן
גב' עין דור, תקנות נהגי המוניות שהבטחת לוועדה מזמן?
דפנה עין דור
בנושא של מורים לנהיגה, ראיתי שזה פורסם ברשומות. השינוי שבועז היה צריך פורסם ברשומות לפני שבוע-שבועיים, עכשיו כבר הוא יוכל. עכשיו זה אצל בועז.
היו"ר אבישי ברוורמן
בסדר גמור, נפנה אליו.

אני מעביר להצבעה. נובמבר למילואימניקים, דצמבר ליתר עם ישראל. מי בעד? מי נגד?

התקנות אושרו

פה אחד


אושר פה אחד. עוד בשורה למילואימניקים.

הישיבה ננעלה בשעה 11:45

קוד המקור של הנתונים