ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 07/10/2008

חוק הרשויות המקומיות (ביטול איחוד המועצות המקומיות מג'ד אל כרום, דיר אל אסד ובענה), התשס"ט-2008

פרוטוקול

 
PAGE
12
ועדת הפנים והגנת הסביבה

7.10.2008


הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 453

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום שלישי, ח' בתשרי התשס"ט (7 באוקטובר 2008), שעה 13:30
סדר היום
הצעת חוק הרשויות המקומיות (דחית הבחירות לעיריית שגור – הוראת שעה)

התשס"ח-2008 –

של חה"כ דוד אזולאי, חה"כ יצחק וקנין, חה"כ יורם מרציאנו, חה"כ אברהם מיכאלי,

חה"כ אמנון כהן, חה"כ אחמד טיבי, חה"כ מוחמד ברכה, חה"כ חיים אמסלם, חה"כ

נסים זאב, חה"כ זהבה גלאון, חה"כ נאדיה חילו, חה"כ שלי יחימוביץ, חה"כ ואסל

טאהא, חה"כ חנא סוויד, חה"כ עבאס זכור, חה"כ דב חנין, חה"כ ג'מאל זחאלקה,

חה"כ סעיד נפאע. (פ/2383)
נכחו
חברי הוועדה: אופיר פינס –פז – היו"ר

זהבה גלאון

אחמד טיבי
מוזמנים
עו"ד יהודה זמרת – יועץ משפטי למשרד הפנים, משרד הפנים

ערן ניצן – רכז פנים, אגף תקציבים, משרד האוצר

מרים אסי – רפרנט פנים, משרד האוצר

מנחם זליצקי – ראש אגף שטחים פתוחים, המשרד להגנת הסביבה

אתי זרגרי – מנלהת תחום, המוסד לביטוח לאומי

עו"ד רחל רחמים סובול – המוסד לביטוח לאומי

ציפי יוסף – מנהלת אגף הגבייה, רשות המסים

אחמד דאבח – ראש עיריית שאגור

עו"ד נסר סנעאללה – דיר אל אסד, שאגור

חוסין אסדי – פנסיונר, דיר אל אסד, שאגור

עלי נעמה – עצמאי, דיר אל אסד, שאגור

עלי סנעללה – פנסיונר, דיר אל אסד, שאגור

מוסטפה חסארמה – מנהל כוח אדם, כפר בענה

חליל חאזן – מחלקת חינוך, כפר בענה

אחמד בדראן – כפר בענה

ג'אד דבאח – עוזר ראש העיר, דיר אל אסד, שאגור

עבאס תיתי – מזכיר ההסתדרות החדשה, מ"מ ראש העיר לשעבר, כפר בענה
ייעוץ משפטי
תומר רוזנר
מזכירת הוועדה
שוש אזולאי
רשמת פרלמנטרית
רותי וייס



הצעת חוק הרשויות המקומיות (דחית הבחירות לעיריית שגור – הוראת שעה)

התשס"ח-2008 –
של חה"כ דוד אזולאי, חה"כ יצחק וקנין, חה"כ יורם מרציאנו, חה"כ אברהם מיכאלי,

חה"כ אמנון כהן, חה"כ אחמד טיבי, חה"כ מוחמד ברכה, חה"כ חיים אמסלם, חה"כ

נסים זאב, חה"כ זהבה גלאון, חה"כ נאדיה חילו, חה"כ שלי יחימוביץ, חה"כ ואסל

טאהא, חה"כ חנא סוויד, חה"כ עבאס זכור, חה"כ דב חנין, חה"כ ג'מאל זחאלקה,

חה"כ סעיד נפאע. (פ/2383)
היו"ר אופיר פינס-פז
שלום לכולם, אני פותח את ישיבת ועדת הפנים. הפעם אנחנו דנים בפירוק עיריית שאגור. אני רוצה לעדכן אתכם, הצעת החוק המעודכנת פרוסה לפניכם. המתכונת של הפירוק יהיה כדלקמן. אנחנו מדברים על זה ששר הפנים יהיה מוסמך למנות מפרק. המפרק ייכנס לתפקידו מייד לאחר שהצעת החוק תעבור קריאה שנייה ושלישית. אני מניח שזה יקרה בנובמבר. גם כך אתם יודעים ששר הפנים דחה את הבחירות ביישובים או בעירייה לפברואר. המפרק יעבוד 6 חודשים. ישנה אופציה שנדחה את הבחירות אפילו למאי כדי שהמפרק יסיים את עבודתו וכל מי שייבחר ידע למה הוא נבחר ויתחיל לנהל את היישוב בצורה מסודרת כי כרגע יש הרבה מאוד בעיות. למפרק תהיינה בעיות רבות. יש עניין של חובות, יש עניין של כוח אדם, יש עניין של מכרזים, יש עניין של שירותים, חינוך, רווחה וכדומה. את כל הדברים האלה צריך להסדיר על ידי המפרק לפני שהולכים לבחירות, לפי דעתי. כרגע רשמנו 2 גרסאות בנוסח אבל מה שמסתמן, אגב זה גם מאוד דומה לדיונים הקודמים, זה ששר הפנים, כבר ביקשתי משר הפנים לנסות לבחור מפרקים כבר מעכשיו כדי לא לבזבז זמן כדי שאפשר יהיה למנות אותם בנובמבר. המפרק יקבל את הסמכויות לפרק משר הפנים ויהיה לו 6 חודשים לבצע את העבודה ואז ראשי הרשויות שייבחרו ייכנסו למציאות שהם יכולים לנהל דבר מסודר ולא דבר שהוא בסימן שאלה.


יכול מאוד להיות שנייצר מכניזם של פיקוח על עבודת הפיקוח. כפי שאתם יודעים בפירמות פרטיות כשצריך לפרק אותם הפירוק נעשה באמצעות בית משפט שממנה מפרק ובעצם בית המשפט מפקח על התהליך. במערכות כגון אלה אין בית משפט. חשבנו שנכון יהיה לייצר מערך של פיקוח על הפירוק. יכול להיות שהמפקח על הפירוק יהיה כונס הנכסים הרשמי של מדינת ישראל. בדקנו איתו את העניין טלפונית, כרגע הוא לא פוסל את הדבר הזה אבל כמובן שנצטרך לשקול את זה, גם הממשלה צריכה לשקול את זה, גם חברי הכנסת צריכים לשקול את זה וגם האדם עצמו צריך לשקול את זה. הוא יבוא לוועדה בדיון הבא.


בדיון הבא אנחנו מתכוונים להצביע על נוסח החוק. הדיון הבא יהיה דיון משולב של כל היישובים כי הנוסח הוא די דומה וההצבעה תהיה כמובן נפרדת כי מדובר ב-3 חוקים שונים. אדוני ראש העיר, בבקשה אם יש לך הערות לפירוק, למה שכתוב בהצעת החוק וכדומה. נמצאים פה גם נציגי הביטוח הלאומי ומס הכנסה שהם 2 גורמים שהם מבחינת נושים של העירייה. הזמנו גם את הבנקים שלצערי בחרו שלא להגיע לדיון הזה. כנראה שיש להם כרגע בעיות יותר קשות מהדבר הזה. ראש העירייה בבקשה.
אחמד דאבח
רק היום קיבלתי את החומר ליד ועיינתי קצת בדרך. נראה לי שכמו שהיה קשה לבצע את האיחוד גם העניין של הפירוק הוא דבר קשה ומסוכן מאוד. עקב כך לפי דעתי לא צריך למהר בהצבעה, צריך ללמוד את העניינים עם כל הגורמים שנוגעים בדבר, צריך ללמוד את החוק ולתת את ההערות. אני מציע שעד הדיון הבא אני אלמד היטב את הנושא ואעלה את המסקנות וההמלצות שלנו.
היו"ר אופיר פז-פינס
נשמח שתלמדו את הנוסח שאנחנו מציעים רק הבקשה שלנו היא להעביר את כל ההערות שלכם לנוסח בכתב לפני הדיון ולא בדיון עצמו משום שלא נוכל להתייחס אליהם בדיון עצמו. נהיה מוכנים לשלב את אותן הערות שנחשוב שהן נכונות לתוך הצעות החוק אבל תעשו את זה לפני ולא ברגע האחרון. אני מניח שהדיון הבא יהיה בתחילת נובמבר, משהו כמו חודש מהיום, כשהכנסת חוזרת מהפגרה וזה הדיון שבו תתקבלנה ההחלטות כי אנחנו גם צריכים לצאת לדרך באיזשהו מקום. חוסין אסדי, בבקשה.
חוסין אסדי
ראשית לגבי מה שאמר ראש העיר. אני למשל כשהוזמנתי לבוא לוועדה בכלל לא ידעתי במה מדובר. הנחתי שבאים לוועדת הפנים, הוועדה מוכנה להצבעה וזהו.
היו"ר אופיר פז-פינס
אנחנו פחות יעילים מנבחרי הציבור בדיר אל אסד. אתה חושב שמצביעים בחאפ לאפ? יש תושבים, יש אנשים, יש בעיות קשות. צריך לחשוב על כל הדברים האלה.
חוסין אסדי
אנחנו מדברים כרגע על לפרק ולדחות את זה ל-6 חודשים. יש משהו שצריך לדון עליו? לא. אין על מה לדון.
היו"ר אופיר פז-פינס
לא הבנתי.
חוסין אסדי
המצב תוהו ובוהו. אין פעילות, אין עירייה, אין משכורות, אין שום דבר ולכן אין שום סיבה שבעולם לדחות את זה בעוד 6 חודשים.
היו"ר אופיר פז-פינס
אדוני, אתה כנראה לא מבין.
חוסין אסדי
אני מבין.
היו"ר אופיר פז-פינס
כי אתה חושב שאנחנו דוחים את הפירוק ב-6 חודשים. המפרק יעבוד 6 חודשים משום שצריך להכין את הפירוק. לעשות פירוק זה דבר מסובך ומורכב. תיכף תשמע את מס הכנסה כמה חובות יש ליישוב. מה עושים עם החובות? אתה רוצה שנפיל את הכל על דיר אל אסד?
חוסין אסדי
אני כאזרח אחראי על מס הכנסה או על ביטוח לאומי? לדעתי אין שום סיבה לדחות. צריך לעשות את זה אוטוטו ללא שום הערות, ללא שום הסתייגויות. אנחנו מדברים על פירוק וזהו זה.
היו"ר אופיר פז-פינס
תודה. אחמד בדראן, בבקשה.
אחמד בדראן
אני רוצה להתייחס לנקודה אחת. האיחוד שנעשה בשאגור עדיין הן 3 מועצות נפרדות. אפילו את החובות של דיר אל אסד ומג'ד אל כרום ובענה, אם יש, עדיין החובות שלפני 2003 מחולקים. ידוע, אין מיזוג של חובות. החוב השוטף של העירייה נמצא בתוך המערכת. אין בעיה לחלק את החובות, הרי הם מחולקים.
היו"ר אופיר פז-פינס
יהודה זמרת, נכון שבשאגור חובות העבר עדיין מחולקים?
יהודה זמרת
מבחינה משפטית כל החובות הם של גוף אחד, הגופים האחרים כבר לא קיימים. אם מישהו רוצה לבוא ולשייך אותם והוא מסוגל לשייך אותם הוא יכול.
היו"ר אופיר פז-פינס
כלומר בחשבונאות הם מופרדים.
יהודה זמרת
הם מגישים דוח אחד, מבחינת משרד הפנים יש דוח חשבונאי אחד שאומר מה קורה עם העירייה.
אחמד בדראן
אבל החוב של העבר עדיין קיים, אפשר לזהות אותו, לא קשה בכלל.
היו"ר אופיר פז-פינס
תודה, מוסטפה חסארמה, בבקשה.
מוסטפה חסארמה
אני מברך על ההחלטה של כבודו בקשר לנושא הפירוק. לאורך כל הדרך ליוויי והייתי מלווה גם בעניין העובדים של המועצה ובקשר לחובות והסדר הנושים שהיה בבענה, עד היום הנאמנים לא גמרו את העבודה שלהם.
היו"ר אופיר פז-פינס
מה זה נאמנים?
מוסטפה חסארמה
בבענה היה הסדר נושים, סידרנו את כל החובות בבענה. יש כבר תוכנית הבראה לעובדים של בענה, אין בבענה עובדים חדשים בכלל, הנושא שלנו מוסדר. לכן את הפירוק שייעשה אני מבקש שלא יהיה לאורך זמן. היום הדבר צריך להיעשות כמה שיותר מהר.
היו"ר אופיר פז-פינס
מה שאתה מציע ואנחנו צריכים לשקול את זה זה שהפירוק לא נקבע 6 חודשים אלא נקבע עד 6 חודשים ושר הפנים יהיה מוסמך, אם הוא רואה שהכל הולך יותר מהר, לקצר את המועדים. יהודה, זה יכול להיות רעיון לא רע.
מוסטפה חסארמה
כן, עד 6 חודשים.
היו"ר אופיר פז-פינס
ואז אפשר יהיה להחליט למשל שבמקרה מסוים זה הולך קל אז זה 3 חודשים ובמקרה אחר שיותר קשה זה הולך 5 חודשים. תודה, תיתי עבאס, בבקשה.
עבאס תיתי
ראשית אני מאחל שנה טובה לכולם. בנושא כפר בענה, כל מצב שנגיע אליו בטוח שהוא יותר טוב מהמצב הקיים.
היו"ר אופיר פז-פינס
אינשאללה.
עבאס תיתי
אני אומר את זה מתוך ניסיון, אני עברתי את זה. בתקופה שהייתי סגן ראש עיר, אין אנשים אשמים בנושא הזה. אני מטיל היום את כל האשמה על הגורמים שעשו את האיחוד ולא למדו את הנושא לא בעבר ולא בהווה.
היו"ר אופיר פז-פינס
עבאס, כבר דיברנו על זה וקיימנו את הדיון העקרוני. השאלה אם יש לך הערות לנוסח או למה שאמרת? חבל, כי אנחנו יודעים שאתם בעד הפירוק. אגב, אתם רוצים להישאר עם דיר אל אסד?
חוסין אסדי
רק שלשום באור יום בשעה שש ירו במישהו מדיר אל אסד.
היו"ר אופיר פז-פינס
על רקע מה?השאלה אם זה קשור לעניין.
חוסין אסדי
זה אירוע שמקשה על היחסים בין האנשים, הפך להיות חמולות וכל הדברים האלה.
אחמד טיבי
אני מציע לא לערב את זה בדיון.
היו"ר אופיר פז-פינס
נסר סנעאללה, בבקשה.
נסר סנעאללה
יש לי הערה. הייתי מבקש לא לתת משקל יתר או משקל עודף לדעה של הרשות המקומית מאשר לכל דעה אחרת פה ואסביר מדוע. כי הדעה של הרשות המקומית היא דעת יחיד. ראש רשות שנמצא בלי מועצת עיר, בלי שום דבר, המועצה התפרקה, הוא נשאר בתפקיד. לכן אי אפשר היום להתייחס ל-3 הכפרים כאילו דעתו של ראש הרשות שנשאר בתפקיד שלו אחרי שקרה מה שקרה – כאילו דעתו מייצגת את דעת המועצה. אין מועצה, אין מועצת עיר, אין רשות בדיר אל אסד ובבענה ובמג'ד אל כרום ולכן הדעה היא דעת יחיד שאינה מייצגת. עובדה שאנשים מייצגים מכל הגוונים יש להם דעות אחרות לכן צריך להתייחס לדעות האלה באופן שווה. הייתי מעדיף לעדכן את כל הנוכחים פה בישיבות הקודמות ובכל ההתפתחות שלא תהיה בפני הוועדה רק דעה אחת.
היו"ר אופיר פינס-פז
ברור. יש פה מישהו ממג' אל כרום? למה הם לא באו?
אחמד בדראן
הם משוכנעים שזה יפורק.
היו"ר אופיר פז-פינס
ראש העיר, בבקשה.
אחמד דאבח
העמדה שלי כל הזמן הייתה עם האיחוד על מנת לתת לו הזדמנות וזמן. כבודך יודע שהגירעונות היו של למעלה ממאה מיליון שקל שלא נעשה הסדר נושים. למרות הכל, אדוני היושב ראש, אני לא רוצה להגיב לאף אחד אבל עיריית שאגור מתפקדת יותר מ-80% מהרשויות הערביות במדינת ישראל.
היו"ר אופיר פז-פינס
איך אתה יכול להוכיח את זה?
אחמד דאבח
העירייה נותנת את כל השירותים, נותנת מים, מפנה אשפה בזמן ובצורה הכי טובה. שירותים, טיפול בכבישים, טיפול בעמודי חשמל. כל הדברים החיוניים העירייה עושה אותם ומה שעושה עיריית אל שאגור לא נעשה באף רשות מקומית ערבית במדינת ישראל: 4 בתי ספר יסודיים, גני ילדים, 3 מתנ"סים, יש לי תקציב מוכן לאיצטדיון כדורגל בדיר אל אסאד, 3 וחצי מיליון ₪ מעכב את הביוב, עבודות ביוב מעל 20 מיליון ₪, כבישים מעל 20 מיליון ₪. הפרויקטים שנעשו בתקופת האיחוד לא נעשו מעולם. אולמות ספורט, כל מיני דברים, אני לא רוצה לפרט כאן כל דבר ודבר אבל דברים אלו לא נעשו זמן רב. העירייה סגרה גירעונות למקורות 7 מיליון ₪, למרות שהיא לא קיבלה כסף מהממשלה, סגרה הרבה כסף למס הכנסה, סגרה גירעונות לקבלן האשפה 4 מיליון ₪. סגרה כספים שהיו מיועדים לקבלנים על חשבון החינוך, מעל 4, 5 מיליון ₪ ולמרות הכל ולמרות הגירעון שירשנו אנחנו מתפקדים במאה אחוז.
היו"ר אופיר פז-פינס
מה הגירעון בשוטף?
אחמד דאבח
בשוטף אין לי גירעון. עירייה עם גירעון של 120 מיליון ₪ ירושה אבל בשוטף אין לה גירעון של שקל אחד. זאת אומרת שהעירייה מתנהלת בצורה הטובה ביותר.
היו"ר אופיר פז-פינס
ומה הגירעון המצטבר?
אחמד דאבח
הגירעון המצטבר הוא מעל 100 מיליון ₪ ואנחנו סוגרים כל שנה 20 מיליון ₪ שזה תיק איחוד ואנחנו סוגרים אותו מהשוטף. 50% מהמענק איזון שלנו הולך לסגירת גירעונות ולמרות זה אנחנו מתפקדים.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה קורה בוועדת תכנון ובניה?
אחמד דאבח
אושרו קרוב ל-8 תוכניות מפורטות. מה שמעכב זה הרחבת מת"ש כרמל. 25 שנה לא אושרו שום תוכנית מפורטת. בתקופתי פורסמו 7 תוכניות מפורטות ואושרו 3 בתי קברות, לא היו בתי קברות קודם.

אני אומר בגלוי, הסכמתי לפירוק בגלל התושבים של בענה. עם כל הכבוד לתושבי דיר אל אסד ותושבי מג'ד אל כרום. אני מצהיר היום שבגלל הדברים של אנשים שממהרים לפרק, אני אמרתי שצריך לעשות את התהליך לאט. אני חוזר מהעמדה שלי ואני רוצה שהאיחוד הזה יישאר. אני לא רוצה לפרק את האיחוד הזה. 25 שנה הייתה ועדה שהוקפאה בגלל הפירוק. אזור תעשיה בר לב שאחרי שקיבלנו 25% ממנו – הוקפא. אתה מבין? הרבה עניינים שהתקדמנו בהם והשגנו אותם – בגלל הפירוק נעצרו. תקציבים, הסדר נושים. משרד המשפטים לא רצה לאשר אותו בגלל הפירוק. נכון, מר יהודה זמרת?
יהודה זמרת
כרגע אני לא יכול להגיד שמסכימים להסדר כשבמקביל הם לא יודעים - - -
אחמד דאבח
הקיפאון בתקופה הזאת היא בגלל ההחלטה של פירוק האיחוד. אני רוצה שהאיחוד הזה יישאר.
היו"ר אופיר פז-פינס
תודה. מס הכנסה, בבקשה. אומר לנו ראש המועצה שהכל נפלא.
ציפי יוסף
הרשות המאוחדת מאמצע 2005 באמת אין לה חובות. משלמים את כל השוטף. בבענה אין חובות, בדיר אל אסד יש חוב שולי אבל מה שעומד מ-2003 עד 2005 זה חוב של מג'ד אל כרום, 15 מיליון.
היו"ר אופיר פינס-פז
אבל מה זה מג'ד אל כרום? יש שאגור. יש הסדר חובות מול שאגור?
ציפי יוסף
לא.
אחמד דאבח
היה הסדר. כל חודש שילמתי 250,000 ₪, שילמתי 3 מיליון ₪ על החובות של מג'ד אל כרום וסגרתי גם ביטוח לאומי
היו"ר אופיר פז-פינס
יש לך כאן את הביטוח הלאומי, בבקשה גברתי.
רחל בן רחמים –סובול
אכן החוב השוטף משולם ויש עוד חוב של 10 מיליון ₪.
אחמד דאבח
אין עוד עירייה במגזר הערבי שמתפקדת כמו שאגור.
ציפי יוסף
דווקא יש.
היו"ר אופיר פינס-פז
יש פתגם בעברית, אין הנחתום מעיד על עיסתו. תן לאחרים להגיד שאין עירייה כזאת בכל הארץ. אתה לא חייב להעיד על עיסתך אבל אני בהחלט חושב שיש גם דברים טובים שקורים בשאגור וצריך לדעת להעריך את זה. את אומרת שיש חוב של 10 מיליון ₪ שאינו מטופל. יש הסדר על החוב הזה?
רחל בן רחמים –סובול
אין הסדר.
היו"ר אופיר פז-פינס
למה לא דרשתם הסדר?
רחל בן רחמים –סובול
אין לנו מול מי לעמוד.
אתי זרגרי
אין לנו אפשרויות - - -
ציפי יוסף
בהוראת השעה שנקבע יש אפשרות לעקל כספים עם הוראת השעה שצובעת את הכספים.
יהודה זמרת
הם נהנו במסגרת תיקון 31, העברות כספים, חלק מהכספים הועברו בחשבונות מוגנים.
היו"ר אופיר פינס-פז
אבל זה בוטל מזמן.
יהודה זמרת
אבל חלק מהחובות שלהם עדיין המשיכו על העבר. חלק מהכספים שמדובר פה שהגיעו אל הרשות להשתמש בהם - - -
היו"ר אופיר פינס-פז
זה כתוב אצלכם ברמה של חובות אבודים?
ציפי יוסף
לא, לפי החוק שהוראת השעה תתבטל ויהיה הסדר.
היו"ר אופיר פז-פינס
הוראת השעה בוטלה.
יהודה זמרת
יש לנו הוראת שעה לגבי תוכנית ההבראה שלהם שנמשכה, על מה שהולך לגירעון. על השוטף הם יכולים לקחת. מדובר על העבר, לא על השוטף, לכן את השוטף הם משלמים כנדרש. מדובר פה על חובות עבר. הם מגיעים להסדר נושים.
היו"ר אופיר פינס-פז
יש תוכנית הבראה?
יהודה זמרת
בגלל היקף החובות המאוד גדול, חלק מהחובות לא ידועים עד הסוף, נאמר שחלק מהמתכונת יהיה מה שנקרא: הסדר נושים. זה היה אמור בהתחלה להיות רק על מג'ד אל כרום. תוכנית האיחוד נכנסה לתוקפה, עברה התקופה של הרשויות הנפרדות ולכן היה צריך לעשות לכולם. ביצוע ההליך התעכב מכל מיני סיבות, התנגדויות של גורמים - - -
היו"ר אופיר פינס-פז
אבל זה מתעכב שנים.
יהודה זמרת
היו רצונות של הרשות המקומית לא לקדם תהליך אלא לנסות להגיע לתיק איחוד ולייתר את הצורך ולא לקדם את הסדר הנושים.
תומר רוזנר
ההסדר תלוי ועומד?
היו"ר אופיר פז-פינס
אין הסדר.
יהודה זמרת
בזמנו ניתן אישור של שר המשפטים לפתוח בהליך. לאחר מכן הרשות ניסתה לא להגיע להסדר נושים כי יש לו משמעויות אלא להגיע לתיק איחוד ולנסות לנהל את זה בעצמה. זה לא צלח ובסופו של דבר התקבלה החלטה לחזור להסדר נושים אבל אז כבר נכנס לתוקף החוק על הפירוק ומאותו רגע שיש לי פירוק אני כבר לא יכול להיכנס לבית משפט בהליך ולהגיד לבית המשפט למי בדיוק הנושה, למי אני מחלק וכו'.
תומר רוזנר
אין כרגע תהליך של הסדר נושים.
יהודה זמרת
ברגע שיש הצעת חוק לפירוק אני לא יכול ללכת להסדר נושים.
היו"ר אופיר פינס-פז
שנים דיברו על הסדר נושים, עכשיו הבעיה היא הצעת החוק? איפה הייתם 5 שנים? אם היה לנו הסדר נושים לפני 5 שנים אף אחד לא היה מדבר היום על פירוק, לא היו מביאים הצעות חוק לפירוק.
יהודה זמרת
הרכב החוב בעיר הכרמל, אם מסתכלים על הגירעון השוטף שלהם, זה לא היה מה ששינה.
היו"ר אופיר פינס-פז
ראש העיר אומר שהמצב השתפר לאין ערוך.
אחמד דאבח
היחסים בין דיר אל אסד לבענה רק בתקופת האיחוד היו טובים.
היו"ר אופיר פז-פינס
אני מדבר על תוצאות ברמת העובדות.
אחמד בדראן
התוצאות נראות לעין בדיר אל אסד טוב מאוד, בבענה פחות, במג'ד אל כרום גם פחות אבל זה מה שהוא יכול. מה שרציתי להוסיף זה שאילו הייתי תושב דיר אסד ומצביע שם - לאחר הפירוק הייתי תומך בו, באחמד דאבח כי הוא עשה המון לדיר אל אסד אבל אני אומר בפניו שהוא לא נתן את התמורה לאנשי בענה שהצביעו עבורו. הוא נתן לדיר אל אסד ועשה לדיר אל אסד ואילו הייתי תושב שם הייתי מצביע לו. אפילו לא צריך שיהיו שם בחירות, הם צריכים למנות אותו. אני מבקש ממנו להצהיר הצהרה שונה עכשיו, תחזור בך מההצהרה שהצהרת.
היו"ר אופיר פז-פינס
הפוליטיקה הזו היא לא מעניינה של הוועדה ואל תערבו אותנו בדברים האלה.
חוסין אסדי
אני לא רוצה להפוך את הדיון המכובד הזה לעימות אבל הייתי עונה לו.
אחמד בדראן
ראש העיר עשה המון עבור דיר אל אסד, בניה, בתי ספר ועוד. בבענה עד היום תקוע מגרש בשביל מיליון ₪. בדיר אל אסד הוא רוצה לעשות איצטדיון גדול ב-15 מיליון ₪ והוקצה לו רק 2 מיליון. היה שם מיליון ₪ לבענה ומסיים את המגרש. אנחנו סובלים מזה מאוד.
אחמד דאבח
בקשתכם חשובה לי.
היו"ר אופיר פז-פינס
יש הערות נוספות?
עלי נעמה
לפני כ-6 חודשים נרצח מישהו מכפר בענה ואמרו שאנשים מדיר אל אסד רצחו אותו. חשוב מאוד שהממשלה תדע ותיקח אחריות על כל הרג שיהיה בעתיד. היום אתם מדברים שנישאר בשותפות בין דיר אל אסד לבענה. גם אתמול ניסו אנשים מבענה לרצוח אדם שהוא עכשיו במצב קריטי בבית החולים רמב"ם. יצא חוק במשפחה של אסד שזה כללית 5,6,7, אלף - אין למשפחת פטרי להיכנס לדיר אל אסד ואנחנו גם לא נכנסים לשם. איך נהיה שותפים? איך נסגור דברים במועצה המקומית או בעירייה אם אסור לנו להיות אחד אצל השני? מה זאת אומרת שלא לערב את הדבר? היום שלחנו לוועדת הסולחה ופסלנו את מה שהיה ואמרנו: תחזירו את הכסף. זה ידוע לכולם. פתאום אומרים זה דבר לא חשוב. זה חשוב ביותר. אם דיר אל אסד ובענה יהיה שותפות, אני לא מדבר כבענה כלל, אני מדבר כחלק. זה יכול להיות תוהו ובוהו בכפרים.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מקווה שסכסוך הדמים הזה יסתיים במהירות ושתהיה סולחה. זה לא קשור אם מאחדים או מפרקים כי הבתים שלכם זה אחד ליד השני. זה לא סוד שהייתי בדעה שצריך לפרק רק את מג'ד אל כרום ולהשאיר את דיר אל אסד ובענה ביחד. זו הייתה דעתי לאורך כל הדרך, גם כשהייתי שר הפנים וגם היום. לצערי האיחוד עשה את שלו בהגברת המתחים בין היישובים והיום המצב הרבה יותר קשה. אני לא מאמין שאפשר לאחד אנשים בניגוד לרצונם. בזמנו כשהיה איחוד היה רצון טוב גם בבענה וגם בדיר אל אסד, לא היה במג'ד אל כרום אבל בדיר אל אסד ובבענה היה רצון טוב לאיחוד. אם משרד הפנים היה מסתפק אז באיחוד הקטן ולא היה מנסה לעשות איחוד בלתי אפשרי היינו היום במקום אחר אבל זה חלב שנשפך.
מוסטפה חסארמה
בדיר אל אסד תמיד לא הייתה הסכמה לאיחוד.
היו"ר אופיר פינס-פז
היו יחסים, היה שיתוף פעולה, אתה היית באופוזיציה.
חוסין אסדי
אני היחידי שעוד החתים 480 משפחות.
עלי סנעאללה
אני לא מרוצה שהם העלו את הדבר הזה שאנחנו מתביישים בו בדיר אל אסד ובבענה. זה לא הנושא שלנו. אנחנו ביחסים טובים עם כל אנשי בענה. אין לנו שום דבר נגדם ואין להם שום דבר נגדנו, זה קורה בכל הכפרים, גם במגזר היהודי, גם במגזר הערבי. לא באנו פה לוועדת סולחה ערבית לעשות דבר כזה.

בקשר לאיחוד ופירוק האיחוד. יש חוות דעת בשביל כל התושבים. בשביל 2 הכפרים דיר אל אסד ובענה. אם האזרח היה מרגיש שינוי לטובתו הוא לא היה מבקש את פירוק האיחוד. למרות שכשהייתי ראש מועצה בשנת 80 אני בעצמי קיבלתי החלטה בישיבת מועצה לעשות איחוד עם בענה. אבל לא הרגשנו שיש משהו לטובתנו באיחוד הזה. כמעט אין בתי ספר משותפים. הקיר בין מה שהיה דיר אל אסד לבין החצר שלהם ובית הספר שלנו הוא כמו חומת ברלין. אין שום תועלת מהאיחוד הזה. האיחוד נעשה כדי שכל מערכת החינוך וכל השאר יהיה משותף. אצלנו קוראים לזה איחוד אבל כל כפר הוא לבדו. לא נעשה שום דבר.
היו"ר אופיר פז-פינס
תודה, חברת הכנסת גלאון, בבקשה.
זהבה גלאון
אדוני היושב ראש, אני רוצה לתמוך בפירוק האיחוד ושהכנסת תתחיל לקדם את פירוק האיחוד. אני רוצה לומר כמה הערות ולהתחיל מהסוף, מהדברים האחרונים שנאמרו כאן.

אין לי ספק שראש המועצה המשותפת שיושב כאן עשה כל מאמץ כדי שהאיחוד יצליח. אני משוכנעת שהוא בא בתום לב ועשה את המאמץ. אבל כמו שאומרים, אפשר להביא את הסוס לבאר, אי אפשר להכריח אותו לשתות. אני חושבת שהדברים האחרונים ששמענו כאן קודם על היחסים המתוחים, עכשיו אני דווקא מדברת על ההיבטים החברתיים. יכול להיות שגובים יותר, יכול להיות שיש פחות חובות למס הכנסה אבל יש מצב שאני חושבת שהכנסת צריכה לתת את הדעת עליו כי אנחנו לא יכולים להתחמק מהאחריות הזאת. אם אנחנו שומעים פה שאולי אתמול ירו כי זה היה על רקע פלילי וכו', אבל כיוון שאני מכירה את מה שקורה בדיר אל אסד כבר הרבה מאוד שנים ואני גם מדברת איתך על זה הרבה מאוד שנים – יש איזשהו מתח שהוא מתח רע ומתח רע יכול להוביל לשפיכות דמים ויש כבר ניסיונות כאלה. אני חושבת שזאת האחריות שלנו. כיוון שהכנסת אמרה את דברה ברוב גורף. זה לא שיש כאן גחמה של מישהו לפרק איחוד. המהלך של האיחוד היה מהלך רציני אבל כשאנחנו שומעים שיש תחושה של אנשי בענה, יכול להיות שהיא לא מוצדקת אבל כנראה שהיא נכונה, שמשקיעים יותר מאמצים ויותר כספים בדיר אל אסד, והם בכלל לא היו במצב של גירעונות או כשיש תחושה למקומות אחרים שהם עכשיו סוחבים על הגב שלהם את מה שהיה במג'ד אל כרום - הגיעו למצב שזה לא עובד וכשזה לא עובד לא צריך בכוח וזאת האחריות שלנו ואני חושבת שאנחנו גם צריכים להסתכל מעבר לאחריות התפקודית שהיא בראש מעיננו, גם לאחריות של מרקם היחסים בין התושבים בין המקומות האלה, וזה לא עובד ולכן אנחנו צריכים לקדם את פירוק האיחוד.
היו"ר אופיר פז-פינס
תודה. חבר הכנסת טיבי, בבקשה.
אחמד טיבי
אני נמצא פה מהבוקר ביום דיונים ארוך, כמוך אדוני היושב ראש, למרות שאני לא חבר בוועדת הפנים, בשל חשיבות הנושא שאנחנו מלווים אותו זמן רב ואנחנו רוצים שהוא יסתיים בתוצאה אחת ויחידה - פירוק האיחודים הכפויים. אני קורא לזה איחוד כפוי כי אידיאולוגית אנחנו לא נגד איחודים אבל אם התושבים מתנגדים צריך לפרק את האיחודים האלה ומלכתחילה לא היה צריך לבצע אותם.

לכן ההצעה של ראש העיר להשאיר את האיחוד היא הצעה לא טובה בלשון המעטה. צריך ללכת לפירוק הזה. הפירוק הוא טוב ל-3 היישובים, האיחוד הוא רע ל-3 היישובים. אגב, ללא כל קשר למעשים פליליים שמתרחשים, הם התרחשו קודם, הצעתי לא להכניס את זה לדיונים. התקבלה בכנסת החלטה לפרק את האיחודים האלה ויש ללכת עד הסוף בנחישות כדי לפרק את הרשויות, גם בעוספיה דליה, גם בבקה ג'ת וכאן גם בדיר אל אסד, תודה.
היו"ר אופיר פינס-פז
תודה. כפי שאמרתי, נקיים את הדיון הבא לקראת סוף החודש או תחילת נומבבר. הדיון הבא יהיה דיון משולב, ההצבעות תהיינה נפרדות, זה דיון אחרון. אנחנו צריכים להצביע בפעם הבאה ולהכניס את המערכת לפעולה. אני רוצה להודות לכם שהשתתפתם בישיבה, שנה טובה וגמר חתימה טובה, צום קל.

הישיבה ננעלה בשעה 14:20

קוד המקור של הנתונים