ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 24/09/2008

תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר בחירת נציגי המגדלים) (תיקון), התשס"ח-2008

פרוטוקול

 
PAGE
22
ועדת כלכלה

24.09.2008


הכנסת השבע-עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
פרוטוקול מס' 690
מישיבת ועדת הכלכלה

יום רביעי, כ"ד באלול התשס"ח (24.09.2008), בשעה 10:30
סדר היום
תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר בחירת נציגי המגדלים) (תיקון), התשס"ח-2008
נכחו
חברי הוועדה: ישראל חסון – יו"ר הוועדה

רוברט אילטוב

אבשלום וילן
מוזמנים
עו"ד אפרת ורד – לשכה משפטית, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

עו"ד אריאל כהאן – משרד המשפטים

שמואל לויט – מנכ"ל המועצה לענף הלול

עו"ד תומס מנור – יועץ משפטי, המועצה לענף הלול

יעקב כהן – מזכיר ארגון מגדלי עופות

יצחק כהן – יו"ר אגף המשק תנועת המושבים
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמת פרלמנטרית
מיטל בר שלום

תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר בחירת נציגי המגדלים)

(תיקון), התשס"ח-2008
היו"ר ישראל חסון
שלום, אני פותח את ישיבת הוועדה. אני אשמח אם תציגו את התקנות.
אפרת ורד
יש מספר תיקונים טכניים. התיקון המהותי הוא התיקון הנוגע למועד הבחירות. בנוסף, נדרשה גם הבהרה ביחס למגזר השיתופי ולחברות שבבעלות קיבוצים, והוספת סעיף של סייגים לכהונה.
איתי עצמון
כשרות להיבחר.
אפרת ורד
סייגים לזכות להיבחר.
היו"ר ישראל חסון
אפרת, תתייחסי לשינויים שאתם מבקשים.
אפרת ורד
העלינו את הכל במכתב שכתבנו. הנוסח הקודם קבע שהבחירות תיערכנה אחת לשלוש שנים. בעבר נתקלנו בקשיים במינוי, גם מול הוועדה לבדיקת מינויים. היתה תקופת בחירות, ומפעם לפעם נדחתה הבדיקה של המינויים, והגענו למינויים של שנה וחצי אחרי מועד הבחירות כאשר החוק קובע כהונה של שלוש שנים.
איתי עצמון
את לא מדברת על כשירות של הנציגים.
אפרת ורד
לא, אני מדברת על מועד הבחירות.
איתי עצמון
אבל עכשיו דיברת על בדיקת כשירות בוועדה לבדיקת מינויים של המועמדים.
אפרת ורד
דיברתי על הבדיקה של ועדת המינויים בהקשר של העיכוב שהיה במינויים של המגדלים ושל המועצה בכללותה. הגענו למסקנה, שצריך לקיים את הבחירות שלוש שנים לאחר המועד בו הם מונו בפועל.
איתי עצמון
ולא מהמועד בו הם נבחרו.
אפרת ורד
בדיוק.
שמואל לויט
אני אסביר זאת. מליאת המועצה מורכבת מ-47 אנשים, כאשר 24 מהם הם נציגי מגדלים הנבחרים בבחירות ישירות על ידי המגדלים ו-23 ממונים על ידי השרים. כך נוצר מצב בו הבחירות הכלליות היו בנובמבר 2005 ונציגי המגדלים נבחרו כדין, ואילו הממשלה התמהמהה כשנה וחצי עד אשר הצליחה למנות את הנציגים. בפועל, המוסדות התכנסו לראשונה רק באפריל בשנה שעברה. כתוצאה מכך, המוסדות למעשה מכהנים רק שנה וחצי בפועל למרות שהבחירות התקיימו לפני 3 שנים. אנחנו מבקשים להתאים את מועד הכהונה למועד התחלת הכהונה של המוסדות הנוכחיים, ולקבוע ש-3 הם מהמועד בו המוסדות כונסו לראשונה.
היו"ר ישראל חסון
בקשה מסוג כזה ניסיתם להעביר בהחלטה רחבה יותר מאשר הגורם הזה שנבחר. כלומר, נבחרו אנשים שלא בהכרח משקפים היום את עמדת המגדלים.
שמואל לויט
ענף הלול הרבה יותר יציב מהמדינה כולה.
היו"ר ישראל חסון
זו תשובה נחמדה.
אבשלום וילן
אין בעיות עם נציגי המגדלים. הבעיה היא עם הפוליטיקה של שר החקלאות. נציגי הממשלה הם הבעיה, ולא המגדלים. המגדלים בוחרים את הנציגים האותנטיים. אין שינויים גדולים ב-3 שנים. הבעיה היא עם הפוליטיקה של שר החקלאות.
היו"ר ישראל חסון
אני בטוח שאם היית בין אלה שלא נבחרו והיית רוצה עכשיו להיבחר, לא היית שמח על התקנה הזו.
אבשלום וילן
להזכירך, אני יו"ר הלובי החקלאי קרוב ל-10 שנים. אני מכיר את הנושא הזה, ואני מלווה אותו 10 שנים. אני אומר לך באחריות מלאה, כי אין בעיה עם המגדלים. המגדלים מגיעים להסכמות. זה על בסיס אזורי: גליל, נגב, מושבים וקיבוצים. הם מגיעים ביניהם להסכמות. שם לא הבעיה. הבעיה היא עם המינויים שמשרד החקלאות עושה. כל שר מחפש למנות את המקורבים לו. אתה צריך לתת יד למנוע את הפוליטיזציה. אני לוחם נגד זה, כולל נגד חבריי הטובים שהיו שרי חקלאות.
היו"ר ישראל חסון
איך אתה מבקש לצמצם את זה?
אבשלום וילן
למה שנה וחצי הם לא יצאו לדרך? כי היו חיכוכים פוליטיים בתוך משרד החקלאות. המגדלים בחרו, ולכן הייתי מוציא את זה לדרך. עבדו על התקנות האלה הרבה. היו קרבות מאוד קשים פה מול משרד החקלאות. צריך להמשיך ולהילחם. צריך להוציא את הפוליטיזציה מהדברים האלה.
היו"ר ישראל חסון
אבל אתה לא מציע פה שום דבר.
אבשלום וילן
כי אני חושב שההצעה שלהם הגיונית. צריך לתת להם לעבוד. הם רק התחילו לפני שנה וחצי.
היו"ר ישראל חסון
זה בסדר. ההצעה שלהם באה לעשות צדק עם הבחירות של נציגי המגדלים, אבל היא לא מעקרת בשום דרך את הנושא של הפוליטיזציה. אם אתה טוען שה-23 החברים הנוספים הם בגלל פוליטיזציה, אז היום לשר החקלאות קוראים שלום שמחון כאשר עוד חודשיים הוא עשוי להיות שר החוץ.
דוד טל
או שר החוצה.
היו"ר ישראל חסון
אנחנו ממשיכים להפקיד את פעילות המועצה בידיים של המינוי הפוליטי.
אבשלום וילן
על זה היו קרבות מאוד גדולים. לצערי, האוצר נכנע בזמנו לשר ישראל כך, ושינה את חוק מועצות הייצור מהקצה ואחרי זה הצטער על כך שעשה את זה. הוא הכניס פוליטיזציה, ואנחנו התחלנו לנקות. זה תהליך. שינוי החוק זה עניין של החלטת ממשלה.
היו"ר ישראל חסון
התקנות האלה לא משפיעות על הניקיון.
אבשלום וילן
ודאי שלא.
יעקב כהן
לשמחתי, נציגי המגדלים במליאת המועצה ומוסדותיה הם נציגי מגדלים אותנטיים. ארגון מגדלי העופות והמועצה עובדים בשיתוף פעולה מלא. לשמחתי, אפילו חברי מזכירות הארגון נבחרו למליאת המועצה ומוסדותיה. זה גוף שעובד. אנחנו כנציגי מגדלים מהווים את הרוב שם. אני מבקש לאשר את הבקשה הזו, כדי שנציגי המגדלים יכהנו לפחות 3 שנים. במועצה הצמחית ישנה כהונה של 4 שנים. לשמחתי, אנחנו עובדים בשיתוף פעולה בצורה יוצאת מן הכלל, לטובת כולם, כולל טובת הציבור.
היו"ר ישראל חסון
אני מבין שלכם יש אינטרס, שמי שיהיה חבר במועצה הזו יהיה מגדל בפועל ככל האפשר.
יעקב כהן
בוודאי.
היו"ר ישראל חסון
אם כך, למה אתם מציעים שהמגדלים שיהיו רשאים להיבחר כנציגים יהיו מגדלים שנה וחצי לאחור? יש סעיף המדבר על כך שמי שזכאי להיבחר כנציג מגדלים, צריך להיות מגדל עד דצמבר האחרון של אותה שנה בה מתקיימות הבחירות. זה בערך חצי שנה.
איתי עצמון
תלוי במועד הבחירות.
היו"ר ישראל חסון
בממוצע מדובר בחצי שנה. התיקון לא מדבר על דצמבר שנה לפני כן, אלא דצמבר של שנה נוספת לפניה.
איתי עצמון
הקודמת לשנה שהסתיימה לפני מועד הבחירות.
היו"ר ישראל חסון
כלומר, מדובר במרחק של שנה וחצי מאז היות הנציג מגדל.
איתי עצמון
יכול להיות שיותר.
היו"ר ישראל חסון
השאלה היא, מדוע אתם מבקשים את זה.
אפרת ורד
החוק עצמו קובע תקופת כהונה של 3 שנים, כאשר המינוי הבא צריך להיות בתוך שלושה חודשים אחרי חלוף ה-3 שנים. פה אנחנו מתקנים עיוות, שנוצר בגלל שלא יכלו למנות את המועצה. זה לא שאנחנו מגדילים את פרק הזמן. פרק הזמן קבוע בחוק. אם רוצים לתקן את פרק הזמן, צריך לעשות זאת בחוק ולא בתקנות.
איתי עצמון
פרק הזמן קבוע בתקנות.
אפרת ורד
אני מפנה אותך לסעיף 16 בחוק.
איתי עצמון
אם אתם מדברים על התקופה הקובעת, השנה שהסתיימה ביום הקובע, כאשר מגדל שהוא אדם שזכאי לבחור בבחירות ולהיבחר בבחירות, הוא אדם שעסק כדין בתקופה הקובעת בייצור וישווק של תוצרת הלול. אתם מציעים כאן לשנות את הדברים ולומר: היום הקובע – היום ה-31 לדצמבר של השנה הקודמת לשנה שהסתיימה לפני מועד הבחירות. לכך כיוון היו"ר.
שמואל לויט
השינוי ביום הקובע נובע מסיבה אחרת – דוחות כספיים. אנחנו צריכים לקבוע את היחסיות בתוך המועצה לפי ההיקף הכספי.
דוד טל
זה לא ברור לי. מה קשר דוחות כספיים לזה?
שמואל לויט
אני אסביר את הדברים. במועצה מיוצגים שלוחות שונות של ענף הלול: ענף ביצי המאכל, ענף הפטם, ענף ההודו, שלוחות הרבייה השונות. המשקל של כל שלוחה במועצה מורכב משני אלמנטים: אלמנט אחד הוא כמות המגדלים, והאלמנט השני הוא המחזור הכספי של הענף. על ידי שקלול של שני הפרמטרים האלה קובעים מה תהיה הנציגות של ענף הביצים, ענף הפטם וכו'.
דוד טל
ככל שהמחזור שלי יהיה יותר גדול, יהיו לי יותר נציגים.
שמואל לויט
נכון. ככל שיהיו לך יותר מגדלים, הייצוג שלך יגדל.
אפרת ורד
זו גם הוראה בחוק.
שמואל לויט
יש שקלול קבוע בתקנות. בשביל לקבוע נכון את הייצוג, בהנחה שהבחירות תהיינה במרץ 2010 ועדיין לא יהיו מושלמים הדוחות של 2009 שמבוקרים על ידי רואה חשבון, הדוחות שיהיו באותה העת יהיו הדוחות של שנת 2008. לצורך זה שונה היום הקובע.


נכון שהמשמעות היא לגבי המגדלים, אבל אני יכול לומר לכם מהניסיון של העשור האחרון שמגדלים לא שולחים אלא את הנציגים האותנטיים שהם לאורך זמן. גם במועצה הנוכחית הנציגים הם נציגים שממשיכים לגדל וימשיכו לגדל עוד הרבה שנים קדימה. זו בחירה של המגדלים, והם לא בוחרים אנשים שהם לא חושבים שהם יישארו איתם לאורך זמן וייצגו אותם. אמנם זה תיקון שנובע מהיום הקובע, אבל בפרקטיקה אין לו משמעות.
איתי עצמון
המשמעות היא כמו שאני אמרתי.
אבשלום וילן
המשמעות הזו היא משמעות משפטית. בפועל, מה יש למגדל שיצא מתחום הגידול לחפש במועצה? על מה הוא יתווכח, על מכסות שהוא כבר לא מתעסק איתן?

על הנושא הזה היו קרבות גדולים בעבר, וזו פשרה. דעתי לא נוחה מזה. אני חושב, שמועצות ייצור צריכות להיות בידי המגדלים. זה צריך להיות גורם שיעבוד בשיתוף פעולה עם הממשלה. דיין בזמנו הקים את המועצות הללו, והציב את החקלאות קדימה. בשנת 2003 ראש הממשלה הוביל מהלך שהוא בכייה לדורות. צריך לתקן אותו בצורה רציונאלית, לעשות סדר ולמנוע את הפוליטיזציה, כמו בשאר החברות הממשלתיות. שר המסחר והתעשייה לא ויתר על הרוב שלו במועצה הישראלית לצרכנות. אנחנו הולכים לקראת משבר כלכלי גדול, וכולנו נשלם מחיר כבד בקרוב כתוצאה מהמיתון. ככל שיהיו פחות מינויים פוליטיים בכל התאגידים הממשלתיים ויותר נציגי מגדלים ותעשיינים, העסק יפעל לטובת העניין.
היו"ר ישראל חסון
אבל התיקון שאתה מבקש הוא לא בתקנות.
אבשלום וילן
דיברתי לפרוטוקול עכשיו.
אפרת ורד
אני מפנה אתכם לסעיף 9 לחוק, שקובע את מספר החברים בכל ענף שהוא יהיה שליש לפי מספר המגדלים בענף המשני ביחס למספר המגדלים הכולל, ושני שליש לפי החלק היחסי של אותו ענף משנה במחזור הכספי השנתי. מכאן אני מגיעה לתקנה 5 בתקנות, שקובעת את המחזור הכספי השנתי. לאור הניסיון מהבחירות הקודמות, מבחינת השיוך של המחזורים ביצענו העברה לעניין תאגידים שהם בשליטת קיבוץ.
איתי עצמון
מה אתם מבקשים לעשות בתיקון הזה? כתבתם כאן: "למעט בודדים שאינם תאגיד".
אפרת ורד
קודם היה רשום: בודדים ייכללו במגזר המשפחתי. מבחינת משמעות "בודדים" יכול להתפרש גם כחברה. אם החברה היא בבעלות קיבוץ, אין שום הצדקה שהיא תשויך למגזר שהיא לא חלק ממנו.
תומס מנור
לא ידענו על הקיום של הגופים האלה כאשר ניסחנו את התקנות, ואז נוצרה אנומאליה. כאשר אמרנו בודדים הכוונה היתה לכאלה שלא משתייכים לשום מגזר. פתאום התאגידים הפכו לחלק מהמגזר של המושבים.
היו"ר ישראל חסון
אפשר להתחיל לקרוא את התקנות.
אפרת ורד
קוראת סעיף 1: בתקנה 1 לתקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר בחירת נציגי המגדלים), התשס"ה-2005 (להלן – התקנות העיקריות) –

(1) במקום ההגדרה "היום הקובע" יבוא:

"היום הקובע" – יום 31 בדצמבר של השנה הקודמת לשנה שהסתיימה לפני מועד הבחירות".

(2) במקום ההגדרה "המנהל" יבוא: "המנהל" – המנהל הכללי שמונה לפי סעיף 26 לחוק.
איתי עצמון
אני בכל זאת רוצה להקשות בעניין הסוגיה שעוררתי קודם. המשמעות כאן היא, שאתם גורמים לכך שאדם שלא היה מגדל בתקופה הזו לא יוכל להיבחר ולבחור. לא שמעתי תשובה משכנעת לשאלה, למה אתם מתקנים את היום הקובע לעניין רלוונטיות לנושא זכות לבחור ולהיבחר.
תומס מנור
חלק מהמנגנון של הבחירות ושל החישוב של מספר הנציגים של כל מגזר הוא פונקציה של מחזורים כספיים. כך נקבע בחוק. מחזורים כספיים יכולים להיקבע אך ורק על פי דוחות כספיים. מהניסיון של הבחירות האחרונות אנחנו מגלים, שאם אתה לא קובע את ההוראה הזו השיקוף של ההוצאות הכספיות של כל גוף שעל פיו נקבעת הנציגות לא משקף את המצב לאשורו.
היו"ר ישראל חסון
אם אתם רוצים להגיע לדיוק בקביעת המועמדים, אתם צריכים שהמועמד יענה להגדרה של מגדל במועד הכי קרוב למועד הבחירות ולא שנה וחצי לאחור.
תומס מנור
זה לא חייב להיות שנה וחצי לאחור.
היו"ר ישראל חסון
זה חייב להיות פרק זמן של שנה לפחות. מה שאמר חה"כ וילן מרגיע אותי קצת, אבל בסופו של דבר אם אתה רוצה בתקנה לייצר תהליך שהוא מדויק ונותן מענה לאורך זמן, אתה צריך להגדיר את זה. אם אתה היית אומר שאת הבחירות למועצה תדחה ב-3-4 חודשיים, זה היה בסדר.
תומס מנור
אבל יש לי מגבלה של החוק. אני חייב לערוך בחירות בכל 3 שנים. מבחינתנו, זה הפתרון היחידי האפשרי אחרי ששקללנו את כל האפשרויות. אין אפשרות אחרת. אם החוק היה מאפשר לקיים בחירות לאחר 3 שנים וחצי, זה היה אחרת.
היו"ר ישראל חסון
אתה כעת בא ואומר, שאתה רוצה שהתוקף של הספירה של הבחירה של המועצה יהיה מיום המינוי של פעילות המועצה.
תומס מנור
מיום הקינון של המועצה.
היו"ר ישראל חסון
אם תדחה את זה בשלושה חודשים, אתה פותר את הבעיה ל-20 שנה.
תומס מנור
גם זו אפשרות.
היו"ר ישראל חסון
השאלה היא, כמה זה חשוב. יכול להיות שאנחנו פה מתעקשים על נקודה, שרמת הרגישות שלה היא לא גבוהה.
תומס מנור
זה החלק השני שרציתי לומר. אני חושב שגם חה"כ וילן אמר את זה. תחלופת המגדלים בענף הלול היא אפסית. אתה לא יכול להיות מגדל מהיום להיום. אתה חייב להקים תשתיות ולול. לכן, התחלופה של מגדלים בענפים האלה היא תחלופה בפערים של 5-6 שנים, ולא תחלופה שתיפול בחצי שנה הזו. אם יהיה מגדל אחד כזה, לא בגלל זה צריך יהיה לשנות את הכל.
איתי עצמון
אני לא מביע דעה לכאן או לכאן. אני אומר שצריך להבין את המשמעות. נכון להיום אם אני נחשב למגדל עד ל-31 לדצמבר 2007 אני יכול לבחור ולהיבחר. לפי התיקון שלכם, אני לא אוכל לבחור ולהיבחר.
תומס מנור
זה נכון.
איתי עצמון
בסדר. צריך להבין על מה מצביעים.
היו"ר ישראל חסון
אני אתאר לך עכשיו תרחיש אחר לחלוטין. אחד התהליכים שעברו על משק הלול בעשור האחרון, הוא גידול במסגרת תאגידים כאלה ואחרים.
אבשלום וילן
אינטגרציות.
היו"ר ישראל חסון
בדיוק. אני מבין שאינטגרציה מוגדרת בתקנות כתאגיד. לתאגיד יש יותר משקל בבחירות.
שמואל לויט
לא. האינטגרציה לא מופיעה כאינטגרציה. מגדלים ב-20 קיבוצים ממשיכים להופיע בשמם כמגדלים. יש להם את המשקל שלהם כמגדלים. נניח שאני הייתי מגדל בשנת 2007 ושמורה לי לפי התקנות האלה הזכות לבחור ולהיבחר. נניח שיצאתי בשנת 2008 מהענף, אני לא אוכל ללכת להיבחר על ידי מגדלים ב-30 בנובמבר או במרץ 2009 כי אף אחד לא יבחר אותי למרות שהיתה לי זכות להיבחר. לכן, לתיקון הזה אין השפעה.
היו"ר ישראל חסון
תסביר את הנושא של האינטגרציה. אם עכשיו 10 קיבוצים הם אינטגרציה של אזור מילואות, האם אם מופיעים כ-15 יישובים נפרדים?
שמואל לויט
בוודאי. היא מופיעה כקיבוצים, כמושבים ואינטגרטור כמשווק.
היו"ר ישראל חסון
אבל הדוחות הכספיים הם של אינטגרציה.
שמואל לויט
של כל הענף כולו ביחד.
יעקב כהן
הם משלמים היטלים על כל משק בנפרד.
היו"ר ישראל חסון
כלומר, זו מסגרת ניהולית.
שמואל לויט
נכון. התיקון הזה נכנס, כיוון שהיו כמה קיבוצים שבמקום לפעול כאגודה שיתופית בשנים האחרונות הם העבירו את פעילות הענפים שלהם לחברת אחזקות בע"מ.
איציק כהן
אני מתנועת המושבים. אני ממושב רמות נפתלי. אני מלווה הרבה חקלאים שמתעסקים בענף הזה. אני רוצה לומר, שהיום אחרי כל התקנות החדשות שהתקינו בנושא איכות סביבה ואחרי דרישות הוועדות, ישנם מגדלים שהגישו בקשה להקמת לול לפני 3 שנים ועוד לא סיימו את ההליך. כלומר, להיכנס לענף כרוך בתהליך ארוך מאוד. לצאת מהענף זה בקלות. יכול להיות שייצאו מגדלים, אבל להיכנס לוקח הרבה זמן.
היו"ר ישראל חסון
לא מעודד.
איציק כהן
זה המצב.
היו"ר ישראל חסון
אנחנו עוברים להצבעה על התקנה. מי בעד תקנה 1?

ה צ ב ע ה

בעד - 2

נגד – אין

נמנעים – אין

תקנה 1 התקבלה
אפרת ורד
קוראת תקנה 2: במקום תקנה 2 לתקנות העיקריות יבוא: (א) הבחירות לנציגי המגדלים במועצה יתקיימו בהתאם לתקנות אלה, במועד שתקבע ועדת הבחירות, לאחר התייעצות עם המועצה.

(ב) יום הבחירות יהיה ביום חול, בתוך שלושה חודשים מתום שלוש שנים ממועד השלמת מינויים של נציגי המגדלים במועצה לאחר מועד הבחירות הקודם.

(ג) הודעה על מועד הבחירות תפרסם ועדת הבחירות כאמור בתקנה 10.
איתי עצמון
יש לי הערה לעניין התיקון הזה. לפי סעיף 16 תקופת כהונתם של נציגי ציבור היא 3 שנים, והם יוסיפו לכהן עד שיתמנו נציגים חדשים, ובלבד שלא יוסיפו לכהן כך לתקופה העולה על 3 חודשים. כלומר, יש לנו מרווח של 3 חודשים. כאן אתם קבעתם, יום הבחירות יהיה ביום חול בתוך 3 חודשים מתום 3 שנים. האם זה לא פרק זמן קצת צפוף כדי לערוך בחירות?
שמואל לויט
אין לנו בעיה, כי אנחנו מתחילים את התהליך לפי מה שקבוע בתקנות. יש פרקי זמן שקצובים בתקנות, להתחיל הרבה לפני. את כל התהליך אנחנו מתחילים חצי שנה לפני.
איתי עצמון
3 חודשים זו תקופה שהיא מעבר לתקופת הכהונה. זו מן תקופת מעבר עד שיתמנו נציגים חדשים. אתם אומרים, שבתוך ה-3 חודשים האלה אתם תערכו בחירות.
שמואל לויט
אבל לפי התקנות, את כל ההליך אנחנו יכולים להתחיל חצי שנה לפני.
תומס מנור
אם היית כותב פה 6 חודשים, היית חורג מהחוק המסמיך.
איתי עצמון
בוודאי.
תומס מנור
3 חודשים תואמים את אותם 3 חודשים של הכהונה הנוספת. אי אפשר יותר מזה.
היו"ר ישראל חסון
מולי, תלמדו לקחים מהפריימריז בקדימה. הם הזדרזו, וראית איך זה יצא.
שמואל לויט
בגלל זה אנחנו לא לוקחים פרקי זמן.
היו"ר ישראל חסון
מספרים שיהודי אחד הלך לחייט וביקש לתפור חליפה. החייט מודד ומודד, והאיש שואל מתי לחזור ולקחת את החליפה. החייט אומר לו: תחזור עוד חודש. היהודי שואל: האם לוקח לך חודש לתפור חליפה? החייט אומר לו: כן. היהודי אומר לו: ה' סיים לברוא את העולם כולו בשבוע, ולך ייקח חודש להכין חליפה? אומר לו החייט: אם אתה רוצה שהחליפה שלך תיראה כמו שהעולם נראה, תבוא עוד שבוע. אל תזדרזו עם ה-3 חודשים. אנחנו עוברים להצבעה על תקנה 2. מי בעד?

ה צ ב ע ה

בעד - 2

נגד – אין

נמנעים – אין

תקנה 2 התקבלה
אפרת ורד
קוראת תקנה 3: אחרי תקנה 3 לתקנות העיקריות יבוא: סייגים לזכות להיבחר 3א. לא רשאי להיבחר בבחירות אדם שנתקיים בו אחד מאלה:

(1) הורשע בדין על עבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לשמש כנציג ציבור במועצה.

(2) הוכרז פושט רגל כל עוד לא ניתן לו הפטור מאת בית המשפט
(3) הוכרז פסול דין
(4) חבר בוועדת הביקורת או בוועדות הקנסות של המועצה או בוועדת הבחירות
איתי עצמון
אני רוצה לקרוא את הסעיף המסמיך, סעיף 9ב לחוק המועצה לענף הלול, שמכוחו מותקנות התקנות: "חברים האמורים בסעיף קטן (א) שהם נציגי המגדלים ייבחרו על ידי המגדלים מתוכם בבחירות כלליות וחשאיות, כפי שיקבעו השרים בכללים, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת".

ועדת הכלכלה אישרה לפני 3 שנים את התקנות, שקובעות סדרים פרוצדוראליים של הבחירות: מינוי ועדת בחירות וכו'. למעשה, לא נקבע בסעיף המסמיך סמכות לשר לקבוע סייגים להגשת מועמדות. אני ממליץ בפני הוועדה גם לא לקרוא לסעיף הזה "סייגים לזכות להיבחר". הזכות להיבחר היא זכות יסוד, על אחת כמה וכמה כאשר אין לנו הסמכה מפורשת בחוק. יתרה מכך, מדובר כאן גם על שני תנאים שאין צורך בהם. פסול דין הוא אדם שאינו כשר לפעולה משפטית, ובוודאי שהוא לא יכול להיבחר. אני באתי בדברים עם נציגי משרד המשפטים, והגענו לכלל הבנה שאין צורך בפסקה הזו.

בפסקה (4) מדובר בהוראה של ניגוד עניינים. כלומר, אדם שהוא חבר בוועדת ביקורת, קנסות או בחירות, לא יכול לכהן. אני מציע, לנסח את זה בצורה אחרת ולא ככשרות להגשת מועמדות. למשל: "מי שהציג מועמדותו לא יהיה חבר בוועדות אלה". למעשה, אם הוא מתפטר מהוועדות הוא כן יוכל להיות מועמד באותן בחירות.

לעניין שני התנאים האחרים - אני מביע ספק, האם זה באמת עולה בקנה אחד עם הסעיף המסמיך.
תומס מנור
סעיף 9ב אומר: ייבחרו בבחירות כלליות וחשאיות, כפי שיקבעו השרים בכללים. כלומר, הסמכות של השרים היא לקבוע בכללים את אופי הבחירות ואת דרך הבחירה. זו סמכות מאוד רחבה. אני ניסחתי את הנוסח הראשון של התקנות, כאשר ביססתי זאת על בחירות בלשכת עורכי הדין או גופים מהסוג הזה. גם שם לא תמצא בחוק המסמיך שום הוראה שאומרת, שיהיו רשאים לקבוע גם סייגים לבחירה. ברגע שנקבעה סמכות בחקיקה הראשית להסדיר את נושא הבחירות, הרי שגם היא טומנת בחובה את הסמכות לקבוע איזה אנשים אינם כשירים להיבחר על פי פרמטרים מקובלים. כלומר, אדם שהוכרז כפושט רגל לא ייבחר. אתה יכול להסתכל על הנורמטיביות של ההוראה הזו, האם היא מוצדקת או לא מוצדקת.
איתי עצמון
אני לא נכנסתי לשאלה המהותית, האם ההוראה מוצדקת או לא. כאשר אני קורא את הסעיף המסמיך המדבר על משהו יותר טכני, אני לא כל כך מבין שמדובר כאן על תנאי כשירות.
תומס מנור
זה היה גם במקור.
איתי עצמון
בנוסח הקיים היום אין תנאי כשירות להגשת מועמדות.
תומס מנור
זה במקור של סדרת תקנות העוסקת בבחירות, למרות שאף אחד מהחוקים הקיימים אינו מסמיך באופן מפורש וספציפי את השר שמתקין את התקנות להטיל סייגים על בחירה. זה חלק אינטגראלי.
לאה ורון
אולי עו"ד כהאן ממשרד המשפטים יתייחס לנושא.
אריאל כהאן
אני אתייחס ל-4 החלופות. לגבי החלופה הרביעית, אין מניעה לכתוב את זה כסעיף נפרד של ניגוד עניינים, ובלבד שההסדר כמו שהוא יישמר. נקרא לזה "סעיף ניגוד עניינים", כי זה סעיף שמדבר על ניגוד עניינים. את הסעיף המדבר על פסול דין אפשר לבטל, כי פסול דין בכל מקרה לא יכול לבחור ולהיבחר.

לגבי סעיף (1) ו-(2) – אפשר להוסיף את סעיף 18 לחוק שקובע: "השרים יעבירו נציג ציבור מכהונתו אם פשט את הרגל או הורשע בדין בעבירה שיש עמה קלון". כלומר, יש דין מהותי בחוק שקובע, שאדם שפשט רגל או שהורשע בעבירה שיש עמה קלון לא יכול לכהן במועצה.

זה נכון שאנחנו אוהבים שיש סעיף שמסמיך באופן מפורש את השר לקבוע תקנות שעניינים כשירות, אבל במקרה הזה כאשר יש סעיף מהותי שאומר שאדם כזה לא כשיר לכהן במועצה וגם את הסעיף הנוסף שהוזכר כאן, חבל לעשות את כל התהליך. אדם יעמיד את עצמו לבחירות, ייבחר, ואז השר יעביר אותו מכהונתו בגלל שהוא הורשע בעבר. נראה לנו, שבמקרה הזה ההסדר הזה הוא בסדר.
אפרת ורד
אני רוצה להוסיף עוד שני דברים בהקשר הזה. כל הסעיף הזה נוסח בהתייעצות עם משרד המשפטים. למיטב הבנתי, גם מייק הסכים לו. לפי הנחית היועץ המשפטי מס' 1.1500 קובעת, שכל מינוי שנעשה על יד שר ולא נבדק על ידי הוועדה לבדיקת מינויים ייבחן על ידי היועץ המשפטי של אותו משרד שעשה את המינוי.
איתי עצמון
ועדת הבחירות תקבע את תנאי הכשירות, לפי התיקון שלכם.
אריאל כהאן
אפשר לומר, שיו"ר ועדת הבחירות יבדוק את הקלון.
איתי עצמון
אתם כתבתם "ועדת הבחירות".
תומס מנור
אני מניח שזה מה שנעשה בפועל. לא כתוב מי בודק. כתוב: "לא רשאי להיבחר".
אריאל כהאן
נכון יהיה שמי שיבדוק את ההרשאה הוא יו"ר ועדת הבחירות ולא הוועדה.
איתי עצמון
אני אקשה ואשאל, מה דינו של אדם שהורשע כאשר לאחר מועד הבחירות כבר לא יהיה קלון בעבירה שהוא ביצע. ככל שהוועדה מחליטה כן לקבל את התיקון, אני מציע תיקון טכני. אני מציע לא לקרוא לסעיף: "סייגים לזכות להיבחר", כי זה קצת בוטה מדי. זו פגיעה בזכות יסוד בחקיקת משנה ללא הסמכה מפורשת. אולי אפשר לומר: "סייג להגשת מועמדות".
תומס מנור
בסדר.
לאה ורון
"סייגים להגשת מועמדות".
איתי עצמון
אפשר לומר: "לא יגיש מועמדות בבחירות אדם, מי שיתקיימו בו לאחר מועד הבחירות העילות להעברה מכהונה לפי סעיף 18. אז אנחנו יוצרים תמונת ראי עם סעיף 18.
קריאה
ואם הוא הורשע חודש לפני או שנתיים לפני הבחירות?
איתי עצמון
לאחר מועד הבחירות הוא ייראה כמי שהורשע בעבירה שיש עמה קלון.
תומס מנור
אנחנו לא מדברים על קלון. הקלון הוא הבעיה. כאשר כתוב בחוק: "קלון", אנחנו יודעים מהי עבירה שיש עמה קלון. כאשר אנחנו מדברים על להיבחר למועצה, זה אחרת. יכול להיות שמדובר באדם שהורשע בעבירות על חוק המועצה: הבריח תוצרת וכו'. אני לא חושב שאלה עבירות שיש עמן קלון.
איתי עצמון
האם אתם רוצים לציין את זה במפורשות.
אריאל כהאן
הם כותבים: "עבירה שמפאת מהותה חומרתה". זה נוסח חדש. גם את המילה קלון אנחנו כבר לא אומרים.
תומס מנור
הרי לא מתקבל על הדעת שאדם כזה יהיה חברה המועצה. זה נושא חשוב, ואנחנו עומדים על כך שהוא יוסדר בצורה הזו. היו בעיות בנושא הזה. היו אנשים שלא היה עליהם קלון אבל הם עברו על חוק המועצה, ואז המועצה למינויים לא אישרה את מועמדותם.
איתי עצמון
אנחנו מוחקים את סעיף (3) ואת סעיף (4) אנחנו הופכים לסעיף של ניגוד עניינים.
אפרת ורד
אני לא הבנתי מה הבעיה עם סעיף (4).
איתי עצמון
סעיף (4) הוא לא סעיף של כשירות. זה סעיף שעניינו הוא ניגוד עניינים. אדם שמתפטר מחברות בוועדות האלה יוכל להיות מועמד.
אפרת ורד
זה בדיוק מה שאתה משנה. אתה קורא לזה: "סייגים להגשת מועמדות".
איתי עצמון
אני אומר שפסקה (4) מבחינת התוכן המהותי שלה היא לא פסקה המדברת על סייג למועמדות. הפסקה הזו מדברת על כך, שאדם שהוא חבר באותן ועדות הוא לא יוכל להציג מועמדות אלא אם כן הוא יתפטר. אני חושב שיותר נכון להפוך את הסעיף לסעיף של ניגוד עניינים.
תומס מנור
האם אתה מציע להוציא את זה כסעיף נפרד?
איתי עצמון
כן.
תומס מנור
בואו ננסח את זה עכשיו.
איתי עצמון
אני מציע לומר, שמי שהציג מועמדות לא יהיה חבר בוועדות ביקורת, קנסות ובחירות.
תומס מנור
התקנות האלה באות להסדיר את העניין של הבחירות ולא את העניין של החברות בוועדות. בניסוח הזה אתה מכניס סעיף שלא קשור לתקנות בכלל, כי הוא מסדיר את החברות בוועדת הקנסות.
איתי עצמון
לא. אני מציע לנסח את זה הפוך.
תומס מנור
זה לא המקום הנכון להוראה הזו. אם הוא רוצה להתפטר, זה בסדר.
איתי עצמון
גם אני וגם עו"ד כהאן סבורים, שהמקום של ההוראה הזו הוא לא בסעיף של תנאי כשירות למועמדות.
אפרת ורד
אני שוחחתי עם אריאל בחוץ, והוא לא רואה את זה כמשהו מהותי.
היו"ר ישראל חסון
בואו בינתיים נתקדם לתיקון תקנה 5, ונחכה עד אשר אריאל יחזור.
אפרת ורד
קוראת סעיף 4: בתקנה 5 לתקנות העיקריות, בתקנת משנה (ב), אחרי "במגזר המשפחתי" יבוא "למעט בודדים שהינם תאגיד שבשליטה של קיבוץ, אשר ייכללו במגזר השיתופי. לעניין זה, "שליטה" – כמובנה בחוק ניירות ערך, התשכ"ח – 1968.
איתי עצמון
אומרים "כמשמעותה" ולא "כמובנה".
היו"ר ישראל חסון
אנחנו עוברים להצבעה. מי בעד?

ה צ ב ע ה

בעד - 2

נגד – אין

נמנעים – אין

תקנה 4 התקבלה
אפרת ורד
קוראת סעיף 5: בתקנה 7 לתקנות העיקריות, בתקנת משנה (א), ברישא, במקום "בתוך שלושים ימים מיום פרסומן של תקנות אלה" יבוא "ששה חודשים לפני מועד הבחירות".
איתי עצמון
האם תוכלי להסביר מה משמעות התיקון?
שמואל לויט
זה התנעה של תהליך הבחירות. ההתנעה צריכה להיות חצי שנה לפי מועד הבחירות.
איתי עצמון
כדי שתצליחו להכין את הכל.
קריאה
זה בגלל שהיו תקנות ראשונות.
היו"ר ישראל חסון
אנחנו עוברים להצבעה. מי בעד?

ה צ ב ע ה

בעד - 2

נגד – אין

נמנעים – 1

תקנה 5 התקבלה
אפרת ורד
קוראת סעיף 6: "בתקנה 9 לתקנות העיקריות, בתקנת משנה (ג), אחרי "מפנקס הבוחרים" יבוא "והעתק מפנקס הבוחרים של כל אזור בחירה".
איתי עצמון
מה משמעות התיקון?
שמואל לויט
הצגת פנקס הבוחרים במועצות האזוריות.
איתי עצמון
כלומר, בנוסף צריך להציג את העתק פנקס הבוחרים של כל אזור בחירה.
היו"ר ישראל חסון
אנחנו עוברים להצבעה. מי בעד?

ה צ ב ע ה

בעד - 2

נגד – אין

נמנעים – אין

תקנה 6 התקבלה
אפרת ורד
קוראת סעיף 7: "בתקנה 13 לתקנות העיקריות, בתקנת משנה (א), אחרי "כדין" יבוא "ואם המועמדים כשרים להיות מועמדים, לרבות לעניין תקנה 3א".
איתי עצמון
כאן אני מציע שמי שיבדוק את הכשירות יהיה יו"ר ועדת הבחירות, שהוא שופט בדימוס, ולא כל ועדת הבחירות.
לאה ורון
בתקנות העיקריות בסעיף 13א כתוב: ועדת הבחירות תבדוק את כתבי המועמדויות ותחליט אם הוגשו כדין.
תומס מנור
אפשר להוסיף בתקנת משנה (א): "יו"ר ועדת הבחירות" במקום "ועדת הבחירות" ובמקום "תבדוק" יבוא "יבדוק".
אפרת ורד
זה רק לגבי הסיפא. ברישא ועדת הבחירות יכולה להישאר. לא צריכים להעמיס על השופט את הכל.
איתי עצמון
רק לגבי הכשירות. למעשה, השרים הם אלה שמוסמכים למנות ולהעביר מכהונה.
תומס מנור
בסיפא יבוא: "יו"ר ועדת הבחירות יבדוק אם המועמדים כשרים". זה התיקון שאתה מציע.
איתי עצמון
כן.
היו"ר ישראל חסון
אנחנו עוברים להצבעה. מי בעד?

ה צ ב ע ה

בעד - 2

נגד – אין

נמנעים – אין

תקנה 7 התקבלה
אפרת ורד
קוראת סעיף 8: בתקנה 16 לתקנות העיקריות, אחרי "אזוריות ומקומיות" יבוא "או מבנה מתאים אחר.
איתי עצמון
כלומר, גם מבנה מתאים אחר יוכל לשמש כתחנת קלפי.
היו"ר ישראל חסון
אנחנו עוברים להצבעה. מי בעד?

ה צ ב ע ה

בעד - 2

נגד – אין

נמנעים – אין

תקנה 8 התקבלה
היו"ר ישראל חסון
אני רוצה לסכם את תקנה (3). אני חושב שהדיון פה הוא דיון על הכותרת. זה לא "סייגים לזכות להיבחר" אלא "סייגים למועמדות". עם זה אין לכם בעיה.
אפרת ורד
אין לי בעיה, אבל צריך לדאוג שתהיה הלימה להגדרות האחרות בתקנות.
תומס מנור
זה בסדר. עברתי על התקנות.
היו"ר ישראל חסון
אם כך, השינוי הזה מקובל עליכם. מה לגבי הנוסח בסעיף 3(א)?
איתי עצמון
אני מציע לומר: "לא יהיה אדם כשיר להציג את מועמדותו כנציג ציבור אם יתקיים בו אחד מאלה..".
אפרת ורד
מדובר בשינוי נוסח ולא במשהו מהותי. הנוסח המוצג לפניכם עבר את האישור של משרד המשפטים. אם אני אביא משהו שלא מקובל עליהם, הם שוב ישנו זאת.
איתי עצמון
הוועדה רשאית לשנות.
היו"ר ישראל חסון
הסדר פה הוא הפוך.
אפרת ורד
אבל זה נוסח ולא מהות.
איתי עצמון
לדעתי, זה כן מהותי שכותבים "סייגים לזכות להיבחר" בחקיקת משנה בלי הסמכה. אני לא אחזור על הדברים שאמרתי קודם, אבל בעיני זה קצת בוטה. הצעתי קצת לעמעם את זה.
תומס מנור
מה הצעת לגבי הרישא?
איתי עצמון
שלא יציג אדם מועמדותו אם יתקיימו בו אחד מאלה.
היו"ר ישראל חסון
לגבי הורשע בדין ומי שהוכרז כפושט רגל, אין בעיה. לגבי פסול דין – זה מיותר להכניס את זה. טומי אומר שבעניין הזה הוא לא עושה את זה בניסוח עם הפנים לאחור אלא עם פנים קדימה. כלומר, אם אתה רוצה להיבחר אתה לא יכול להיות חבר בוועדה. אתה צריך להתפטר.
איתי עצמון
מהי ההתייחסות של נציג משרד המשפטים? משרד החקלאות אומר שהמקום של סעיף ניגוד העניינים הוא לא בהכרח בכללים האלה. הם מציעים להשאיר את פסקה (4) כמו שהיא מנוסחת. אני חושב שזה לא נכון לנסח את זה ככה.
תומס מנור
אם הוא כותב את זה כסעיף נפרד, הוא בעצם מגביל את החברות בוועדת קנסות וזה לא המקום. אלה תקנות שמסדירות בחירות, ולא תקנות המסדירות את החברות בוועדת קנסות ובוועדת ביקורת. זה כתוב בחוק.
איתי עצמון
לא. אתה אומר, שאדם שרוצה להגיש מועמדות צריך להתפטר. הוא לא יוכל להיות גם נציג באחת מהוועדות וגם להגיש מועמדות.
אריאל כהאן
אתה בעצם אומר כמעט אותו דבר. חבר בוועדת ביקורת, בוועדת קנסות או בוועדת הבחירות לא יהיה רשאי להיבחר בבחירות.
איתי עצמון
להציג מועמדות.
אריאל כהאן
אתה אומר את אותו דבר בסעיף אחר שנקרא "ניגוד עניינים". להבנתי, מדובר בעניין טכני לגמרי.
תומס מנור
אני לא מבין למה צריך לפתוח סוגריים ולהוציא את זה, אבל בסדר.
אריאל כהאן
הכוונה היא לומר את אותו דבר: לא יהיה רשאי להיבחר בבחירות אדם שהוא חבר בוועדת ביקורת או בוועדת קנסות.
היו"ר ישראל חסון
אם כך, אני מעלה את הסעיף הזה להצבעה בהתאם לתיקונים שהוצעו פה. מי בעד?

ה צ ב ע ה

בעד - 3

נגד – אין

נמנעים – אין

תקנה 3 התקבלה
איתי עצמון
אני מבין שמועד התחילה של התקנות האלה יהיה עם פרסומן.
תומס מנור
מיידי.
איתי עצמון
למעשה, הבחירות הבאות ייערכו במרץ 2010.
תומס מנור
כן.
היו"ר ישראל חסון
מולי, מעכשיו הכל תירוצים. סידרנו לכם את כל מה שאתם צריכים. מעכשיו אין יותר תירוצים. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:30

קוד המקור של הנתונים