ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 15/09/2008

פניות ציבור של דיירי מקבץ דיור "נווה ספיר" בעכו.

פרוטוקול

 
PAGE
17
הוועדה לפניות הציבור –

15.9.2008


הכנסת השבע עשרה




מושב שלישי







נוסח לא מתוקן

פרוטוקול מס' 123

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום שני, ט"ו אלול התשס"ח (15 בספטמבר 2008), שעה 11:00
ס ד ר ה י ו ם
פניות ציבור של דיירי מקבץ דיור "נווה ספיר" בעכו
נכחו
חברי הוועדה: סופה לנדבר – היו"ר
מוזמנים
ניצן לוז – פניות ציבור המשרד לאיכות הסביבה

רונן כהן – מנהל תחום פרט בקבוצות חריגות, אכלוס, משרד הבינוי והשיכון

אורה חריש – סגנית מנהלת אגף נכסים משרד הבינוי והשיכון

דקלה עדי פרץ – ראש צוות תכנון מחוז צפון משרד הפנים

חביב קצב – מנהל אגף בכיר לדיור משרד הקליטה

שלום בוכבוט – מנכ"ל המשרד לענייני גמלאים

יוסף אבוטבול – מנהל מרחב ירושלים ויו"ש עמידר

זאב נוימן – מ"מ וסגן ראש עיריית עכו

ילנה נביליצין – מחלקת קליטה עיריית עכו

לאוניד סובולבסקי – עוזר של מ"מ וסגן ראש עיריית עכו

ראיסה גוט – עיריית עכו

אייל וינרב – מנהל הנכסים סאמיט אחזקות נדל"ן בע"מ

אורנה פרנקל – מנהלת המקבץ

פלורה קוק דוידוביץ – מ.מ.מ.
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רשמה וערכה
מעיין מכלוף - חבר המתרגמים בע"מ

פניות ציבור של דיירי מקבץ דיור "נווה ספיר" בעכו
היו"ר סופה לנדבר
רבותיי, שלום למי שהגיע ואנחנו ממשיכים את הישיבה השנייה היום, ואני צריכה להגיד שהישיבה מתקיימת אחרי שאני ביקרתי במקום. אני נמצאת בפגרה וכמעט כל יום נמצאת במקום אחר. אני ביקרתי גם שם.
זאב נוימן
בקדנציה הקודמת היתה מצוקה של עולים, היו הרבה עולים שחיכו לדיור. בזמנו של יולי אדלשטיין ובעזרה של חביב הקמנו שם מקבץ דיור. השנים התחילו להתארך, עד שהמקבץ הסתיים היה איזה שהוא עיכוב, בסוף הצליחו עכשיו להעביר מארגמן, לאכלס את המקום, פינו את ארגמן, איכלסו את המקום או חלק מהמקום בנווה ספיר. יש שם כמאה ומשהו איש. לפני שלושה חודשים התחלנו פעילות עם אירנה, פעילות טובה, עיריית עכו מפעילה פעילות למבוגרים שהיו שם בבטלה, לא היה להם מה לעשות, הסתובבו, ובאמת הכרנו את אירנה, שיתוף פעולה מצויין, אנחנו נותנים שם פעילות לעולים, אני חושב שזה הולך טוב, זה מתקדם.

אבל לעולים יש שם איזו שהיא תלונה. יש שני מפעלים שקיימים שם, שעיריית עכו עשתה שם פעילות, אנחנו זימנו את בעל המקום, את בעל המפעל שהוא שם ארבעים חמישים שנה לשימוע, לנסות לסגור את המקום או שהוא יעמוד בתנאים שלנו, שהוא לא יפעיל את המקום בשתיים, שלוש בבוקר, יעיר את כולם, הוא מוציא שם קיטור ועושה רעש, וכל הקטע של העשן מגיע אליהם לחלונות. אנשים מבוגרים, עברו מלחמות, אצלם הכל מתפרש כגזים ורוצים לחסל ואתם לא מבינים מה אנחנו עוברים שם. אירנה תגיד כמה מלים. מהבחינה הזו אנחנו בודקים, יש שם סיורים, גם השבוע סיירנו שם במקום. אנחנו עושים את הפעילות לנסות לסגור את המקום.

יש שם עוד מפעל שמייצר חומרי ניקוי. גם משם יוצא איזה שהוא ריח שהאנשים המבוגרים מבוהלים ממנו, ואנחנו גם שם ביקרנו השבוע. או שבמפעל הזה היו מוכנים לקראתנו או לא, אבל הם השבוע דווקא היו במצב נקי ומסודר במקום הזה.

חוץ מזה, במקום עצמו יש הרבה תלונות לאנשים המבוגרים. למשל שאין להם בערב מה לעשות, אין שם ספסלים. יש גם תעלה, שכשהקמנו את המקום לפני שמונה תשע שנים, משהו כזה, אז בעל הנכס התחייב שהם סוגרים את התעלה. הוא מכר את המקום הזה למישהו אחר, יש לנו מכתב פה התחייבות שלו שתוך כמה חודשים הוא מתחיל לסגור אותו. אנחנו עוקבים אחרי זה. אבל בעל הנכס הראשון, למה ואיך אני לא יודע להרחיב, לא עשה את מה שכתוב בחוזה. הסגירה של התעלה עולה שניים, שלושה מיליון שקל, משהו כזה.

היו שם חברת באו-האוס, שמכרו את המקום לתשובה אם אני לא טועה והוא מכר את זה לגמלאים, אבל התעלה שייכת לבעל המקום החדש. מי שקנה אמור וחייב על פי החוזה לסגור את המקום. אנחנו מבחינת עיריית עכו עשינו את הניקיון הראשוני, אנחנו מרססים, אבל שוב פעם, מדובר באנשים מבוגרים, שהאנשים האלה מבוהלים מכל דבר. אנחנו גם מקימים שם במקום מגרשי טניס, שתהיה להם אווירה יותר טובה קצת. סך הכל התלונות שלהם נכנסות לבעלי המקום, אם זה בעניין של המקלטים שחברת הכנסת סופה תעלה את זה, שאין להם מקלטים, אין להם מים, אין להם איוורור במסדרונות, אם נתנו להם את החדרים אז הם מתלוננים שעל הרשתות, שתבינו, יש חלונות שם, אז רשתות, אם מישהו רוצה להרכיב את הרשת הוא צריך לשלם איזה שלוש מאות ומשהו שקלים להרכיב את הרשת. אני פניתי לחברים, הם אומרים זה לא בחוזה, אנחנו מוכרים את זה. אז גם זו תלונה שלהם, בקטע הזה. אתם תשמעו עכשיו את כל התלונות בנושא הזה.

אנחנו מבחינת עיריית עכו עושים את כל המאמצים שהחיים שלהם יהיו חיים טובים, וכמה שיותר טובים. אנחנו מכניסים פרוייקטים שלנו לתוך המקום, אנחנו מקבלים את הסיוע ממשרד הקליטה חלק וחלק ישירות מתקציב של עיריית עכו, שאחראית על זה לנה שהיא עובדת ישירות עם אירנה. כבר עשינו כמה פעילויות ואני חושב שזה הולך טוב. הרכבנו שם שלושה ספסלים שהיו חסרים. אבל אם מאה או מאה חמישים דיירים יוצאים בערב ואין להם איפה לשבת אז כל אחד יוצא מהבית עם הכסא, זה קצת לא נשמע טוב. אלה הטענות של הדיירים. הזמנו את חברת הכנסת סופה לנדבר, אני רוצה להגיד לכם, במהלך מהיר, בלי הרבה דיבורים, באמצע החופש שלה, הגיעה לשם. היא ישבה איתם ודיברה, היא שמעה את כל הבעיות, ונשמע.
היו"ר סופה לנדבר
טוב, רבותיי, אנחנו ניתן לדבר לדיירים, אני הייתי במקום אבל בגלל שאני רוצה לכבד את הדיירים ולתת להם הרגשה טובה, בכל זאת הגיעו מעכו, אני אתן להם לדבר. רק אני רוצה בכמה נקודות להגיד. שני הבניינים האלה נמצאים בין מפעלים ותעלת ניקוז. שזה ריחות חזקים ואני חושבת שאתם מבינים שכאשר אנשים מבוגרים נמצאים במצב הזה אז זה מכניס אותם ללחץ. תעלת הניקוז פתוחה, והיו צריכים לסגור אותה לדעתי לפני שנה כשהם נכנסו, וגם להפעיל את כל הדברים כלפי המפעלים.

כמו שאני ציינתי בשבוע הקודם אין שם איוורור במסדרונות. אין צל בגינה, אנשים יוצאים והם לא מבינים מי אחראי על כך. נכון שזאב מטעם העירייה הגיע לשם, ואני לא יודעת איך הוא השיג את הספסלים אבל הוא הכניס לשם ספסלים, אבל אני חושבת שצריכים לדאוג לאנשים, בכל זאת אנשים רוצים לצאת, רחוק לא יכולים ללכת, אין שם גינה, אין שם ירק, אין שם צל, וצריכים לטפל בזה. אין שם גם מספיק פעילות חברתית. אני שמחה שהתחילו פעילות חברתית אבל כנראה מישהו במשרד הקליטה בזמן שמוציאים את המכרזים גם מכניסים בתוך המכרז שיש שם או צריך להיות שם פעילות חברתית. צריך לחצני מצוקה, האנשים בעצם נמצאים בחרדה ובמצב כזה נפשי כאילו הכניסו אותם לאיזו שהיא סאונה, בלי איוורור, בלי מקומות ישיבה, בלי ברז מים וחדרי שירותים, בלי איוורור גם בחדרי שירותים.

אני אתן לרעיה לדבר, היא בעצם ריכזה המון פניות, ואת כל הפניות האלו הם היו מרוצים במקום הישן איפה שבארגמן קיבלו לפני מספר שנים את הדירות שם, אבל כאשר משרד הקליטה העביר אותם לחצו על האנשים האלה לעבור. שלמה זיו לחץ.
ראיסה גוט
לחצו ושיקרו. הם עברו לשם מלחץ ומאיומים כי לא היתה להם ברירה בעצם. המעבר לא עלה להם כלום, זה הכל היה על חשבון משרד הקליטה. הם עברו בחורף. לא ראו שום דבר ולא שמעו על שום בעיות. הם היו מפוחדים. הם חשבו שאם הם לא יעברו אז הם יישארו תחת השמיים הפתוחים. לא מבינה באיזה ראשים נולד הפרוייקט הזה מבחינת תכנון. יש שם מפעלים כימיים, שמזיקים לבריאות. מפעל לצמיגים, עבודה בלילה, בשתיים בלילה ובעשרה לשש בבוקר. משחררים ריח. הם נושמים כל יום אדים של דבק וגומי. יש גם מפעל לחומרי ניקוי. ניסתה להיכנס למפעל אבל בעל המפעל סילק אותה. היא הצליחה להיכנס למפעל ודיברה עם העובדים שם במפעל. היא ראתה שם עשן מאוד גדול ואז היא עוד יותר נבהלה מכל מה שהם נושמים.

המהנדס הראשי של המפעל אמר תכתבי לאן שאת רוצה, תפני לאן שאת רוצה, תעשי מה שאת רוצה. כל יום מתעוררים בארבע לפנות בוקר. החלונות שלהם ממש משקיפים למפעל. חמישה דיירים כבר עברו משם. אין אוורור במסדרונות. בשטח אין שם שום דבר ירוק או צמחיה. יש רק שלושה ספסלים. אין הצללה. מקלטים לא מאובזרים. אין שירותים, אין מים, אין כסאות, אין כלום בתוך המקלטים. בתעלה יש צפרדעים והם שומעים כל הלילה את הצפרדעים.
היו"ר סופה לנדבר
חוץ מזה יש ריח מהתעלה הזאת, זו תעלת ניקוז.
ראיסה גוט
זה מקור לזיהומים. מדובר באנשים בני שמונים פלוס. לא יודעים מי הבעלים, טענה אליך שאתה קמת באמצע הישיבה ועזבת. בשביל מה אנחנו משלמים תשע מאות שלושים שקל. לא ברור איך ליד מפעלים כאלה בנו בנייני מגורים. זה השמדת עם.
היו"ר סופה לנדבר
חביב, אתה זוכר, קיימנו פעם אחת איזו שהיא ישיבה באיזה שהוא הוסטל באשדוד, אתה זוכר, לא תרגמתי הכל אבל גם לא נתתי לאנשים להתפרץ, ואתה זוכר איך אנחנו החזקנו אותם. עכשיו אני צריכה להגיד לזכותו של זאב, ועכשיו אני לא אתרגם את זה, הוא פשוט החזיק אותם בכוח, מפני שהצער והכעס שיש במקום זה פשוט בלתי נסבל. והם לא כועסים סתם. יש שם עובדה ששני הבניינים האלה נמצאים באזור של תעשייה. ואני לא יודעת מי לא ראה את זה, איך לא ראו את זה, אבל בניין עומד בין מפעלים, שיש שם זיהום אוויר, ובין התעלה הזאת, שזה פשוט בלתי נסבל. ואני לא יודעת, לא מעבירים אנשים מבוגרים למצב כזה.
חביב קצב
לפני שניכנס לדיון רציתי להגיד משפט אחד, וזה גם לך איל וגם לך אירנה. פשוט, איך אומרים, אנחנו יושבים פה, אנחנו משרד הקליטה, אנחנו אחראים על הבניין, אנחנו שכרנו את הבניין. אנחנו יושבים פה מול העולים ויושבים בוועדה לפניות הציבור בכנסת. אנחנו אחראים מול הכנסת, מול העולים, מול כל מי שצריך. אנחנו אתכם, אם צריך לעשות משהו אתכם, אתם לא צד כרגע, תרשו לי להגיד, תשמעו את זה, אנחנו חתומים על חוזה, אנחנו אחראים על החוזה, יש לי בקשה לא להיגרר לדברים שלא צריך להיגרר אליהם. תודה.
ניצן לוז
אני מהמשרד לאיכות הסביבה. לגבי זה ששמים בניינים ליד מפעלים זו לא האחריות שלנו, אם אפשר אחר כך לתרגם לה מה שאני אגיד לה, זה לא אחריות שלנו וזה באמת לא קשור. אבל מה שחשוב בשביל להרגיע אותה זה שאנחנו בודקים את המפעלים האלה באופן קבוע, מבקרים בהם הרבה מאוד, אנחנו יודעים מה המצב. אין שם זיהום אוויר. יש ריח. הם התלוננו בזמנו על ריח ואת הריח עם המפעל צמיגים אנחנו הקטנו. על הרעש פעם ראשונה שאנחנו שומעים וזה דבר שאנחנו נבדוק. זאת אומרת המפעל של החומרי ניקוי זה בעיקר איפסון. אנחנו בודקים בתוך המפעל ואין זיהום אוויר שיוצא מהמפעל שמסוכן לאנשים. זה חשוב שהיא תדע בשביל להרגיע אותה.


לגבי תעלת הניקוז, זה לא ניקוז של ביוב, אני הבנתי שהיתה שם בעיה של מי תהום גבוהים ועשו תעלה, בחורף זה בטח יותר זורם, יש שם מי גשמים אבל עשו את התעלה בשביל לנקז את מי התהום הגבוהים. זה לא שעובר שם ביוב. אם יש יתושים זה לא בסדר, ברור שצריך לטפל בזה. אם מים עומדים בקיץ זה לא בסדר, צריך לטפל בזה.
היו"ר סופה לנדבר
מי צריך לטפל בזה?
ניצן לוז
העירייה, אני מניחה שיגידו מה שהם עושים. אנחנו יכולים לבוא לבדוק, ואם יש עוד תלונות ועוד תלונות, הבעיה של מים עומדים בתעלה וזבובים ויתושים, אנחנו נבוא ונעשה את הבדיקות והעירייה מחוייבת לבוא ולטפל. אבל חשוב שהיא תבין שאנחנו עושים שם הרבה בדיקות, בגלל שזה קרוב לאזור מגורים. זה האיגוד ערים לאיכות סביבה גליל מערבי עושה את זה. הם מגיעים לשם המון.
זאב נוימן
אנחנו עושים שם פעם בחודש.
היו"ר סופה לנדבר
אני לא יודעת, רבותיי, תשמעו, משהו לא מסתדר לי. אם לא הייתי במקום אז הייתי קוראת את המכתב, הייתי אומרת זאב, היו שם משרד איכות הסביבה, הכל בסדר, רק אנשים מתים שם, אני לא יודעת ממה הם מתים אבל זה כנראה מהיסטריה שיש שם במקום. אני הייתי שם במקום. ריח מגעיל, אני לא יודעת האם מותר לבנות את הבניינים בתעשייה, זה איזור תעשייה.
ניצן לוז
זה לא החלטה שלנו.
היו"ר סופה לנדבר
בסדר, אנחנו עכשיו נשאל את משרד הפנים איך הכניסו את האנשים המבוגרים למצב כזה. זה מצב פשוט בלתי נסבל.
ניצן לוז
אבל לגבי הריח של הצמיגים אנחנו עבדנו עם המפעל הזה והם הקטינו ריח. עכשיו הצמידות הזאת אמרתי מראש, זה לא מקובל עלינו, אבל לא מתייעצים איתנו על זה.
היו"ר סופה לנדבר
מזכירים לי שכשאני באתי אני שטפתי את הרכב לפני זה, נכנסתי למקום, הייתי שם שעה, שעה וחצי, כל הרכב שלי היה עם אבק כזה מגעיל.
ניצן לוז
יש שם בנייה ליד, של המגרשי ספורט האלה.
היו"ר סופה לנדבר
אבל אני הייתי בחצר של המקום הזה. משרד הפנים, מה קורה שם?
דקלה עדי פרץ
אני דקלה, נציגה של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה. אני יכולה לספר לכם על המצב התכנוני. איפה שהוקמו מקבצי הדיור זה שטח ששינה ייעוד מתעשייה למגורים, לפני הרבה שנים, הוא שינה את הייעוד למגורים ובשטח הזה הוקמו מקבצי הדיור. שטח של המפעלים זה שטח שהיה שטח תעשייה. כששינו את הייעוד למגורים לקחו בחשבון שכל האזור תעשייה צריך לעבור רה-תכנון ולשנות ייעוד למגורים.
היו"ר סופה לנדבר
זאת אומרת את המפעלים צריכים להעביר למקום אחר, בשפה הכי ברורה.
דקלה עדי פרץ
כן. עכשיו באמת אושרה תכנית בשנת 2004 בשטח של המפעלים האלה, שהמפעלים מסומנים להריסה ומיועדים למגורים. יש שם שטח שמיועד למגורים. עכשיו השטח הזה, התכנית הזאת עוד שנה התוקף שלה פג, כי היא היתה לתוקף מוגבל של כמה שנים. משיחה עם מהנדסת העיר של עכו היא אמרה שהם עושים עכשיו תכנית חדשה שבאה להאריך את התוקף של התכנית הזאת כי הם כן מעוניינים שהשטח יישאר שטח למגורים. שטח לבנייה למגורים ולא שטח לתעשייה. גם לפי תכנית המיתאר החדשה לעיר עכו שהיא עכשיו בהכנה ותכנית האב שאומצה על ידי הוועדה המחוזית השטח מיועד למגורים. השטח צריך לעבור ולהשתנות להיות מגורים, לא שטח של תעשייה.
היו"ר סופה לנדבר
מי אחראי על זה שמפעילים בינתיים שם מפעלים?
דקלה עדי פרץ
היזמים של התכנית שייעדה את השטח למגורים זה היו יזמים פרטיים, שהשטח הוא שטח של המדינה, עם חכירה ליזמים פרטיים. אני הבנתי שהיזמים כן ניסו לשווק את השטח וזה לא היה להם מספיק כלכלי, אז הם לא עשו את זה בינתיים.
חביב קצב
אנחנו השארנו שם, אם את זוכרת, מאתיים שבעים יחידות דיור. בלחץ שלי שהדיור לא יהיה פחות ממאה מטר, את זוכרת, לא רצינו שם דיור קטנות, רצינו איזו שהיא שכבה של ציבור ברמה יותר גבוהה, ואז זה נתקע באיזה שהוא מקום. הם רצו שלוש מאות ועשר דירות, היה שם סיפור.
היו"ר סופה לנדבר
עכשיו לא מעניין אותי איזה תכנון היה ואיזה ועדה אישרה. אם היה שם שינוי בתכניות ואישרתם בעצם את הבנייה בוועדה המחוזית, איך אתם משאירים שם את המפעלים, מי אחראי לכך שמפעלים בינתיים מפעילים את המפעלים והם עובדים במקום לסגור אותם מייד לפני שהעבירו את האנשים לשם.
דקלה עדי פרץ
תראי, לפי התכנית אנחנו אחראים על התכנון, אבל ביצוע בשטח אנחנו לא יכולים להכריח.
היו"ר סופה לנדבר
מי אחראי על השטח?
דקלה עדי פרץ
מכיוון שהיוזמה פה, היזמים פה היו יזמים פרטיים.
היו"ר סופה לנדבר
אבל הם יזמים פרטיים במדינת ישראל, לא באי בודד.
דקלה עדי פרץ
נכון, זה שטח של המדינה. אני מניחה שאולי אם היו מסבסדים להם את זה אז זה היה הופך להיות יותר כלכלי ומישהו היה הופך את זה.
היו"ר סופה לנדבר
לא, אבל לפני שנתתם אישור, אתם נתתם אישור לבנייה ציבורית.
דקלה עדי פרץ
אנחנו משנים את הייעוד של השטח. אנחנו קובעים מה הייעוד של השטח. היתרי בנייה יוצאים, אחרי זה מישהו צריך לבוא, לפנות לוועדה המקומית שנמצאת בעירייה ולהוציא היתרי בנייה. אף אחד לא בא ועשה את זה. אף אחד לא לקח את היוזמה, כנראה בגלל חוסר כלכליות של השטח.
זאב נוימן
היזם שתכנן את המקום יום אחד ראה בעיתון שיש מכרז, חמישה שישה יזמים מהעיר הגישו בכל מיני מקומות בעיר והם זכו. אנחנו לא יכולנו למנוע את זה מהם. הם אמרו אנחנו בונים שני בניינים פה. אנחנו לא יכולנו למנוע את זה אחרי שאישרנו. אבל המקום היה מיועד, על החניה.
היו"ר סופה לנדבר
אבל מישהו אחראי על זה, נכון, שינו את היזם, זה נמצא בתוך מדינה, ועדה מחוזית שינתה את הייעוד, כאשר משנים את הייעוד לוקחים בחשבון שיש שם מפעלים וזה איזור של תעשייה וצריכים לשנות את זה. רבותיי, זה לא נשמע לי הגיוני.
חביב קצב
ועדה מחוזית אישרה שינוי ייעוד. אבל מתן ההיתר לבנייה זה ועדה מקומית שאישרה את ההיתר. ועדה מקומית היתה צריכה להמשיך לדעתי ולדאוג לפינוי כל האיזור מהאיזור התעשייתי. זו דעתי זאב.
זאב נוימן
אני מקבל את זה, אבל מישהו יזם צריך לבוא.
היו"ר סופה לנדבר
מי היה אז ראש העיר?
זאב נוימן
שמריהו בירן. אם בא יזם ואומר אני רוצה לבנות פה בניין והוא מקבל מהמדינה, אדמות מינהל, אז המינהל צריך לבוא.
היו"ר סופה לנדבר
אני רוצה שאנשים ימשיכו להיות בתנאים תנאים, ולא בתנאים כמו שהם חיים.
זאב נוימן
משרד הקליטה שייתן את השירות שלו למקום.
היו"ר סופה לנדבר
טוב, תסבירו לי איפה נמצאת הבעיה, איך אנחנו מטפלים עכשיו בבעיה הזאת.
אורה חריש
העירייה צריכה לדאוג לפנות את המפעלים. ואז יהיה קרקע שיהיה יותר קל לשווק אותה. תבדקו את זה.
דקלה עדי פרץ
המבנים מיועדים להריסה וכתוב פה שזה באחריות הוועדה המקומית תוך חצי שנה מיום אישור התכנית לפנות את המפעלים ולהרוס אותם. ועדה מקומית אחראית להריסה של המבנים האלה, תוך חצי שנה מיום אישור התכנית, שזה היה 2004. עוד שנה כבר התוקף שלה פג, אבל הבנתי שהם פועלים להאריך את התוקף של התכנית. העירייה כן מעוניינת שיהיו שם מגורים ולא תעשייה.
שלומית אבינח
אבל כמה זמן צריך להרוס מפעל?
זאב נוימן
תשמעי, את לא יכולה לבוא לבנאדם שחמישים שנה יש לו שם מפעל- - -
רונן כהן
אבל זה בטוח חלק מהמכרז. כשאתה הוצאת את המכרז לשיווק אתה היית צריך לתת ביטול.
זאב נוימן
חבר'ה, מי שעשה את השיווק, יושבת פה דקלה, אנחנו ישבנו באותה ועדה. בעל הנכס, שהיה אז באוהאוס, הביאו איזו שהיא תכנית. הם הכניסו אותם בתכנית מיתאר.
אורה חריש
רק העירייה יכולה לאכוף את זה.
היו"ר סופה לנדבר
טוב, חביב, מה אתה אומר, כמה שנים עמדו הבניינים האלה ריקים?
חביב קצב
שנתיים וחצי הבניינים עמדו ריקים.
היו"ר סופה לנדבר
למה העברתם אותם לפני שהרסו את המפעלים האלו?
חביב קצב
אין שום קשר, אנחנו יש לנו בניין, אנחנו קיבלנו היתרים, אנחנו פעלנו עם בניין עם היתר מגורים, אנחנו קיבלנו אישור של ועדה מקומית לאיכלוס, קיבלנו אישור ועדה מקומית להקמת המבנה. הלכנו על פי החוקים, יש לנו את כל האישורים. אנחנו פועלים על פי אישורים ואנחנו לא מאכלסים שום בניין בלי אישורים. ואנחנו קיבלנו את כל ההיתרים. ואני שמח כל יום שאנחנו פינינו את ארגמן והעברנו אותם לפה. אני שמח על כל יום.
היו"ר סופה לנדבר
הם היו שמחים להיות בארגמן.
חביב קצב
אני שמח על כל יום שאנחנו פינינו, אני חושב שזו היתה פעולה נכונה, היתה פעולה בזמן הנכון, במקום הנכון והיתה הכרחית.


עכשיו אני חוזר לנושא עצמו. אנחנו כמה פעמים כבר פנינו, שתדע זאב, פנינו כמה פעמים לראש העיר בנושא של המפגעים התברואתיים האלה. אנחנו לפני איזה חודשיים פנינו גם באמצעות עמידר למשרד לאיכות הסביבה, שיבוא ויבדוק את הנושא הזה. אנחנו לטעמנו, ואני לא בא על תקן של מחלק אחריות, זאב, אל תבין את זה בצורה לא נכונה, אתה מכיר אותי. אני חושב שזו אחריות העירייה לאכוף את הנושא הזה. המקום הזה הוא מפגע. אי אפשר לבוא ולהגיד גבירתי שייצא ריח, לא ייצא ריח. המקום, מי שהיה במקום ורואה את המקום, אני לא איש מקצוע כמוך אבל אני חושב שהמקום הזה מהווה מפגע תברואתי. אני פניתי כבר כמה פעמים לראש העיר במכתב הזה, ולאחר שראיתי שזה לא התקדם ביקשתי מעמידר לפני חודשיים לפנות למנהל המחוז של משרד איכות הסביבה בצפון שיבוא, יאכוף ויבדוק את הנושא הזה. לטעמי זה מפגע תברואתי לכל דבר ועניין.
ניצן לוז
תראה, לנו יש אנשי מקצוע שבודקים את הדברים, וזה התוצאות שהם נותנים.
חביב קצב
אני מכבד את זה, רק אני חייב להגיד לך, אם תרשי לי.
ניצן לוז
אבל אם היו שואלים את משרד איכות הסביבה לפני שבונים את הבניינים האלה אם צריך לשים מגורים ליד איזור תעשייה.
חביב קצב
זה לא נכון, הלא החליטו על כל השטח בשינוי ייעוד. הנקודה היא שהעירייה לא אכפה את פינוי האיזור הזה. לדעתי העירייה צריכה לאכוף את הפינוי, היא צריכה לבצע את הנושא של ההחלטה של שינוי הייעוד כי יש החלטה של ועדה מחוזית לשינוי ייעוד, לדעתי צריכים לעשות את זה. ואני חושב, את היית במקום גברת?
ניצן לוז
אני הלכתי למקום לפני שבאתי לפה.
חביב קצב
אז אני הייתי במקום, אני לא איש מקצוע, אתם אנשי איכות הסביבה יודעים, יש לכם את התקנים שלכם, אני מכבד את זה, אבל תדעי, מי שנמצא במקום רואה שזה מפגע.
ניצן לוז
תשמע, מפגע לבנאדם שמריח ושומע רעש, לבי לבי איתו. אני לא אומרת, אנחנו בודקים את המדדים של התנאים שאנחנו צריכים לעמוד בהם. אבל יש מקומות, בשביל זה יש איזורי תעשיה ואיזורי מגורים. תעשייה כולם עובדים באותן שעות ועושים רעש ומהומה ומגורים גרים לחוד. אם שמים מגורים של אנשים ליד תעשייה זה באמת לא בסדר.
חביב קצב
את צודקת. צריך לפנות את המפעלים האלה.
זאב נוימן
השאלה באיזו שעה אתם בודקים. אם תבואו בשתיים היא טוענת, אם אתם באים בשמונה עשר בבוקר. היא אומרת שמעירים אותם בשתיים שלוש בבוקר.
ניצן לוז
אז יבוא פקח שלנו בשתיים בלילה.
רונן כהן
יש לך חוזה לפנות את המקום, יש לך את הכלים המשפטיים להוציא צו סגירה.
היו"ר סופה לנדבר
רבותיי, אני צריכה להגיד שהוא בינתיים ממלא מקום ראש העיר, הוא לא ראש העיר, וההחלטה היתה של שמריהו, שאתם יודעים באיזה מצב הוא נמצא. אז עם כל הכבוד אנחנו עכשיו מנסים את האשמה לזרוק אחד על השני. אני שואלת מה אני עושה כדי שאנשים יהיו במצב טוב. אני חושבת שזו אחריות של כולנו.
רונן כהן
נכון, אנחנו מרגישים אחריות ואני חושב שצריך לפנות לאלה שזכו במכרז. מי שמחוייב, מי שמחזיק בשטח הזה. אין תכנית שמוציאים, שמקבלים עליה היתר בלי תנאים. יש סט של תנאים, אתה מקבל, אתה צריך לעמוד בקריטריונים, יש לך לוח זמנים.
אורה חריש
העירייה צריכה לבדוק את ההסכמים שיש שם, אם צריך לפנות אנשים תמורת פיצוי אז לעשות מה שצריך ולשווק את הקרקע למגורים. אבל זה עניין של העירייה.
היו"ר סופה לנדבר
תסבירו לי מה אני עכשיו כיושבת ראש ועדה צריכה לבדוק.
רונן כהן
אני הייתי פונה לראש העיר, אומר לו זה המפגע, בוא תגיד מי אחראי.
זאב נוימן
אנחנו מטפלים בזה עכשיו, אמרתי לכם בתחילת דבריי שהיינו במקום, ואנחנו רודפים אחרי אנשים, ואנחנו בודקים ביום ובלילה. אם איכות הסביבה מגיע ואומרים שהכל בסדר אז אנחנו בבעיה.
ניצן לוז
אתם החלטתם שזה לא איזור של מפעלים, אתם צריכים להוציא את המפעלים משם. אי אפשר לשנות את התקנים של איכות הסביבה בגלל ששמתם אנשים ליד מפעלים.
זאב נוימן
תקשיבי, התפקיד שלך זה כרגע להגיד, אני ככה חושב, כי אני גם יושב באיכות הסביבה בכרמיאל, התפקיד שלך להגיד אם זה מסוכן או לא מסוכן. תבואו בלילה, איפה שמנו מה שמנו אנחנו נדון, תאמיני לי, דיקלה פה.
רונן כהן
אני לא חושב שחייב להיות מסוכן, מספיק שזה בלתי נסבל. אם היא אומרת לך אני לא יכולה לחיות שם זה בלתי נסבל. לא חייבים למות מכל דבר.
ניצן לוז
אפשר לשלוח פקח בשתיים בלילה שיקשיב לרעש. רעש זה גם מפגע. אז עכשיו אנחנו שומעים פעם ראשונה בלילה שזה קורה. המפעל דיווח לנו שהוא עובד בין שש בבוקר לשש בערב. אנחנו קיבלנו את מה שהוא דיווח. יבוא פקח ושהם יגידו בדיוק באיזה שעות זה קורה.
היו"ר סופה לנדבר
אני מבקשת מכם, איכות הסביבה, משרד השיכון, משרד הקליטה, עמידר, תפתחו את המכתב שאני כתבתי, תרגום של פנייה שאני קיבלתי והעברתי אותה למשרד הקליטה. אני קיבלתי פנייה של אנשים. תסתכלו על מה שהם כותבים. על מפעלי כימיקלים, על חומרים מסוכנים ,על זה שיש שם ריחות וסבל וכאבי ראש וגרון ועיניים ופה. גברת זקנה, קשישה, עם מחלות נשימה, היא פשוט גוססת שם במצב הזה.
חביב קצב
אני בכל זאת רוצה לחלק, אם תרשי לי, את הנושא לכמה דברים. יש את הנושא של בדיקה של איכות הסביבה שהגברת המכובדת ממשרד איכות הסביבה אמרה מה שאמרה, שתלך לבדוק וכו', שהנקודה היא, אין בעיה שם של רמה, זיהום אוויר, סכנה, כל מיני דברים כאלה, אני מניח שהיא בדקה את זה. אבל העובדה קיימת והבעיה קיימת. הגברת אמרה שתבדוק בלילה. הבעיה קיימת ויש בעיה. אני הייתי במקום כבר כמה פעמים, אני פניתי לראש העיר כבר כמה פעמים, ויותר מזה, מאחר והתייאשתי ביקשתי לפנות למשרד איכות הסביבה לבדוק את הנושא הזה כי לטעמי זה מפגע. אני הייתי במקום כבר כמה פעמים, מי שנמצא במקום לא יכול להגיד שזה לא נפגע. אז יכול להיות שעל פי התקנים שלכם, אני מכבד את זה, אבל שתדעי שהמקום מהווה מפגע.


עכשיו אני מגיע לנקודה השנייה, יש פה נושא אכיפה של הרשות המקומית לנושא של החלטות שהתקבלו. ואין מה לעשות, החלטות שהתקבלו שינו את האיזור משינוי ייעוד לאזור תעשייה לאזור מגורים. חלק מהנושא הזה קם כאזור מגורים וחלק שני לא אכפו את הנושא של שינוי ייעוד. אין מה לעשות. העירייה, זה סמכות שלה, זה החובה שלה לאכוף את הנושא הזה בדרך שלה, לא כל כך פשוט, אני מודע לזה זאב, אבל אין מה לעשות, זו אחריות העירייה לאכוף ולפנות את המפעלים. ללא שום קשר לרמת הזיהום שיוצא משם. כי ברגע שהתקבלה החלטה לשנות את הייעוד העירייה צריכה לאכוף את זה. אין מה לעשות. אז לאחר שהעירייה אוכפת את זה, אז כבר ההחלטה השנייה, יש שיווק, אין שיווק, זה כבר נושא אחר לגמרי. אבל אכיפת שינוי הייעוד העירייה חייבת לעשות את זה. ולא על תקן של הפלת אחריות.
זאב נוימן
קודם כל אני רוצה להגיד לכם שההחלטה היא מ-2004. חבל מאוד שאתה לא היית איתי בקשר בתקופה האחרונה, אני בטוח שאני אעלה את זה לראש העיר, ראש העיר הוא קשוב, משתף איתי פעולה, אני בטוח שאנחנו נשתף פעולה בנושא הזה, אני אעיר את תשומת לבו. דקלה כבר מודיעה לך פה שהמהנדסת שלנו אמרה, אני אגיע היום לעירייה ואני כבר אבדוק את זה.
רונן כהן
אפשר להגיש בקשה לשנות ייעוד חזרה לתעשייה.
זאב נוימן
אבל כבר הבתים נמצאים, אז מה עשינו בזה. דקלה העירה את תשומת לבי, אני בטוח, אני אגיע היום אני אבדוק את זה. אני גם אדבר עם המהנדסת, אני אעיר את תשומת לבו של ראש העיר, יש לנו שיתוף פעולה מלא.
חביב קצב
דרך אגב, אני גם מוציא מכתב היום לראש העיר, בעקבות זה. עכשיו דבר שני בנושא התעלה, אני שומע את זה פעם ראשונה היום, אני כבר כמה פעמים דיברתי עם ראש העיר על נושא התעלה, כשהיינו במקום אפילו ביחד, ולא ידעתי שנושא אטימת התעלה מוטל על היזם.
זאב נוימן
לא, לא היזם שלכם. בעל הקרקע, זה שם הום-סנטר.
חביב קצב
כי אני כבר כמה פעמים כשפניתי לראש העיר בנושא אטימת התעלה אז הוא אמר שהוא מטפל בזה ושלח פקחים ושלח טרקטורים עם כל מיני משאיות עפר על מנת לעשות את זה.
רונן כהן
בתכניות הפיתוח העתידיות של השטח הזה התעלה צריכה להיות סגורה.
חביב קצב
אבל איך אוכפים את זה? זאב, אני חייב להגיד לך, מי שנמצא שם במקום זה מפגע תברואתי אמיתי. מבחינת יתושים ומבחינת דברים אחרים שאני לא רוצה להזכיר מה קורה שם, וריחות. אין מה לעשות, זה עובדה.
זאב נוימן
אנחנו מטפלים, העירייה מטפלת בזה.
דקלה עדי פרץ
אותו יזם גם ממשיך ומגיש בקשות להיתרי בנייה באיזור הזה שם. זה אחד מהכלים שיש לכם, לאכוף את זה שהוא יסגור כבר את התעלה הזו, כי זה משהו שהוא היה צריך לעשות.
זאב נוימן
דקלה, את יודעת, המעבר הזה מבאוהאוס לחברת דלק זה מה שתקע את העניין, את יודעת.
דקלה עדי פרץ
כן, אבל הם מאוד פעילים מבחינת בקשות להיתרי בנייה, והם כל הזמן פונים, זאת אומרת לבקש הם מבקשים.
זאב נוימן
הם קנו את זה מבאוהאוס. זה ההתחייבות של באוהאוס ב-2004 על התעלה. בסדר.
היו"ר סופה לנדבר
הם אומרים שלפני ביקור של משרד איכות הסביבה הם עשו ניקיון ובגלל זה אתם הגעתם ובדקתם בעצם מצב טוב ותקין, במפעל הצמיגים.
ניצן לוז
כי החומרי ניקוי, שמבחינתנו זה דברים שבאמת מסוכנים, הבנו שזה בעיקר איפסון שם ומאוד בדקנו. לגבי הצמיגים מה שהוא אמר לי האחראי על התעשייה של איגוד ערים גליל מערבי, שבודק שם פעם בחודש, שזה לא עניין של ניקיון, זה עניין של הסכנה של מה שיוצא, שאולי את רואה, אולי את מריחה, אבל זה לא באמת מסוכן.
היו"ר סופה לנדבר
רבותיי, אני רוצה שתתקנו את זה. קודם כל אני חושבת שבזמן שמוציאים שינוי ייעוד מוציאים גם מכתב דרישה לעירייה. זה פשוט משהו בלתי נסבל. אני לא רואה עכשיו לחפש מי אחראי על הסיפור הזה אבל אני מכריזה על כך שאנשים שנמצאים שם הם נמצאים בתנאים בלתי נסבלים. זה פשוט אי אפשר לסבול. ובגלל זה קודם כל חביב אני מבקשת באותו זמן שאתה תשלח את המהנדס שיבדוק אוורור בהוסטל בחדרה אתה לבדוק לי בבקשה את מצב האוורור במקום בעכו, בגלל שיש אותה בעיה.
חביב קצב
אני אבדוק, אבל הבעיה שם זה לא אוורור. אבל לא משנה, נעשה את זה. אני אכבד את זה. אני יכול להגיד לך ברשותך גבירתי, אם הבעיה של המפגעים הסביבתיים האלה תיפתר פשוט הבניין הוא לתפארת עם ישראל.
היו"ר סופה לנדבר
כן, אבל תסביר לי, גינון והכל מי אחראי על כך? אין שם גינון, אין שם צל.
חביב קצב
זה אחריות הרשות המקומית שנתנה היתר, הרשה לי, זאב, גם בתוך המיתחם שאתה אישרת תכנית, הלא שום תכנית לא קמה לפני שרשות מקומית מאשרת, גם בתוך המתחם. אני בפרוגרמה שלי כשאני מפרסם לשכירת מקבצי דיור אני לא מתייחס לגינון. גינון אצלי זה לא חלק מהמפרט, גם זה לא אחריות שלי. אחריות הרשות המקומית לקבוע איפה היא עושה גינון, איפה היא לא עושה גינון. גם כשהיא נותנת היתר לבעל הבניין לבנות איזה בניין, באיזה גודל, היא קובעת.
זאב נוימן
בתוך המתחם אנחנו לא קובעים אם יהיו ספסלים בחוץ, אם יהיה להם צל או אם מוכרים להם את הרשתות. אנחנו לא יכולים לשלוט על זה.
חביב קצב
אני לא חושב שצריך גינון במקום. אם אתה שואל אותי, אני ברמה המקצועית, זה מדובר בבניין למגורים, אין שום קשר בין בניין למגורים לגינון.
היו"ר סופה לנדבר
רבותיי, תשמעו, זה אנשים שרגילים לצאת ולא לשבת עשרים וארבע שעות בחדר. אין שם פארק, אין שום מקום, המקום של התעשייה הפך להיות למקום מגורים.
חביב קצב
אבל יש גם מועדון, גבירתי, יש מועדון בפנים, יש מועדון ממוגז, יש מועדון ענקי, יש יופי של שולחנות, יש טלויזיה, יש משחקי שח.
היו"ר סופה לנדבר
חביב, אנחנו לא יכולים להגיד לאנשים מבוגרים תשבו שם בחדר או תשבו במועדון או תשבו באיזה שהוא מקום. הם רוצים לנשום אוויר.
חביב קצב
משרד הגמלאים רצה בזמנו להוסיף כמה ספסלים למקום. היתה בקשה, אנחנו בזמנו ישבנו ודיברנו עם המנכ"ל שלך והוא אמר שהוא הולך לתת ספסלים במקום, באותו יום שהיה במקום ביחד עם השר, אמרו שהולכים לתת ספסלים למקום לטובת הדיירים.
דובר הגמלאים
אני הייתי במקום ולא זכור לי שהובטחה הבטחה כזו, אבל אני ידוע שעלתה הבעיה ועלתה הבקשה והנציגים מטעם המשרד פועלים לספסל שם את המקום. הגורם שמטפל בזה הוא יבדוק דרכים לסייע בדבר הזה.
היו"ר סופה לנדבר
כמה זמן אתה צריך? עד סוף חודש הזה אתם תהיו מסוגלים להביא את זה? תשמע, מתי היה הביקור של השר?
שלום בוכבוט
היה לפני ארבעה, חמישה חודשים. אבל לא היתה הבטחה כזו. הבעיה של הספסלים עלתה מאוחר יותר. אני אומר עוד דבר, ממול המבנה יש שטח פתוח, ובישיבה שהיתה גם עם השר וגם עם ראש העיר אנחנו החלטנו להקצות מתקני כושר בטבע שמותאמים לאוכלוסיה המבוגרת שזה יהיה גם כן חלק מהפעילות של הדיירים וביקשנו שהמתקנים שאנחנו מקצים לעירייה יותקנו בשטח הזה ממול.
חביב קצב
אבל צריך צל.
זאב נוימן
מתי אתם מעבירים את זה?
שלום בוכבוט
זה אמור להיות בתחילת 2009. לא דיברתי על ספסלים עכשיו.
היו"ר סופה לנדבר
המפלגה של גמלאים מדברת כל כך גבוה על דאגה לקשישים ומבוגרים.
שלום בוכבוט
אני לא מהמפלגה, אני מהמשרד. אז אני מצטער.
היו"ר סופה לנדבר
אז אני אומרת, גם השר שלך מדבר גבוה מאוד בכנסת.
שלום בוכבוט
אני יכול להעביר לו את המסר.
היו"ר סופה לנדבר
תעביר לו את המסר ותטפלו בזה דחוף. אם הבטחתם לאנשים אני חושבת שהשר הגיע לכאן לכנסת ולממשלה כדי לטפל בבעיות של קשישים. בינתיים אנחנו מטפלים ושם כמו צב, הולך לאט לאט וכלום לא זז. לא מקובל עליי.


רבותיי, אנחנו נכנסים ליום כיפור עוד מעט, אז לפני שאנחנו ניכנס ליום כיפור, כל הדברים שאנחנו צריכים לבקש סליחה אנחנו נבקש סליחה בצורה אחרת. אנחנו בבניין הזה נבקש סליחה בזמן שאנחנו נתקן את הבעיות שיש שם. אני היום מעבירה מכתב לראש העיר על דרישה לסגירת המפעלים, ואנחנו נפרסם את זה גם בתקשורת. אני חושבת שמי שצריך להיות אחראי לכך זה העירייה. יחד עם זה, אני לא רוצה להוריד את האחריות מכולנו בגלל שפה יש סלט אחד גדול. אחד מעביר את האשמה לשני, שני לשלישי, ובינתיים אנשים כבר כמה חודשים חיים בתנאים לא תנאים. אני גם מבקשת ומעבירה את הפנייה לראש העיר לדרוש לסגור את התעלה. אני מבקשת מהשר לאיכות הסביבה לעשות את הבדיקה דווקא בלילה, בזמן שזה מפריע לאנשים. אני חושבת שהטענות שלהם מוצדקות ובגלל זה צריכים לעשות את הבדיקה בדיוק בזמן ושלא ידעו שיש בדיקה. אני חושבת שבזמן שהם מכינים את עצמם לבדיקה זה לא טוב.


ולך חביב אני מבקשת בזמן שאתה תשלח לחדרה את המהנדס שהוא גם יבדוק בעכו. אלו הדברים ואני תוך זמן קצר אדרוש ישיבה נוספת כאשר כל אחד ידאג להעביר לכאן מה נעשה בזמן הקצר הזה. אני מבקשת שתעשו שם פיתוח ושיהיה צל לאנשים וספסלים ושזה לא ייקח עד שנה הבאה מפני שבשנה הבאה אני מאמינה שחלק מהדיירים כבר לא יהיו כאן.
זאב נוימן
יש את נושא הרשתות. הם קיבלו חלונות ללא רשת. בא בנאדם רוצה רשת הוא צריך לקנות אותה מהם, כי זה לא בהסכם איתם.
אייל וינרב
הוא לא צריך לקנות את זה מאתנו. אנחנו יצרנו איזה שהוא קשר עם ספק ואנחנו הוזלנו את העלויות ואנחנו מציעים להם את זה במחיר מאוד מוזל. אף אחד לא צריך לקנות את זה מאתנו. צריך להסביר פה משהו לגבי המבנה הזה שאת אומרת שהחיים שלהם הם בלתי נסבלים. צריך להפריד בין האיכות של הסביבה לאיכות חיים בתוך המבנה. כי המבנה הזה הוא מבנה ברמות הכי גבוהות.
היו"ר סופה לנדבר
אם אתה תשים את הבניין בגן עדן זה דבר אחד ואם אתה תשים את הבניין הזה בגיהנום אז הוא יהיה גיהנום. אני לא רוצה להפריד בגלל שאנשים חיים בתנאים לא תנאים.
אייל וינרב
אבל את צריכה להבין את כל התנאים, כי אנחנו קנינו את המבנה הזה כבר מתוכנן. מתוכנן אחרי שאישרו את התכנון הזה בכל הוועדות. אני במקרה מהנדס בניין שיודע את כל התהליכים, קנינו את זה כבר מאושר, עם חוזה. אנחנו מילאנו את כל התנאים של החוזה, בנינו את הבניין.
חביב קצב
אבל אתה יודע למה צריך רשתות? בגלל המפגעים. לא צריך רשתות. בבית שלי אין לי רשת.
אייל וינרב
בקיצור, באמת צריך להבין, המתקן עצמו, מועדון, חדר כביסה, כל השטחים הציבוריים, הם ברמה הכי גבוהה.
היו"ר סופה לנדבר
תשמע, יכול להיות שאתם עשיתם טעות בקנייה הזאת.
חביב קצב
הבעיה היא לא אצלם.
היו"ר סופה לנדבר
הבניינים יפים אבל חיים שם בלתי נסבלים.
אייל וינרב
אנחנו גם מנסים לעזור לדיירים, ופנינו לעירייה שבאמת תטפל במפגעים של המפעלים והתעלה הזאת, וגם כתבנו מכתב וקיבלנו תשובה מהעירייה שדלק אחראית לסגור את התעלה הזאת.
היו"ר סופה לנדבר
הכל בסדר שם בבניינים האלה?
אייל וינרב
לא, אנחנו יודעים שיש בעיה עם הסביבה.
היו"ר סופה לנדבר
אתה יודע שקשה לאנשים מבוגרים כאשר אין אוורור?
אייל וינרב
איפה אין אוורור? בואו תהיו ממוקדים. אני גר בבניין שמונה עשרה קומות, גם אצלי בקומה אין חלונות. זה תקן, תקן לבנייה. אתם רוצים עכשיו לשנות את כל התקנים, לפרוץ חלונות? אין כזה דבר.
חביב קצב
הבעיה ממוקדת במפגעים התברואתיים שנמצאים בסביבה שאכן אני חושב שהם בעייתיים מאוד מאוד.
היו"ר סופה לנדבר
חביב, תשמע, אני יכולה, לפני שאני מסיימת, לקבוע שוועדת פניות ציבור תפנה לכנסת ותקבל אישור לחקירה פרלמנטרית מה קרה שם, איך אישרו ומי אישר. לא רוצה לעשות את זה. יש פה המון רשלנות, אבל האנשים האלה, מבוגרים, שעברו בחיים, ניצולי שואה, אנשים מבוגרים שכל כך הרבה אסונות עברו בחיים, לא מגיע להם מה שהם חיים היום. ואני מדברת בשפה הכי עדינה. לא רוצה לזרוק אשמה על אף אחד. אבל יש פה מצב נתון ואתה בדיוק יודע.
חביב קצב
אני לא מתווכח איתך. אני בא ואומר שהמקום הזה יש בו מפגעים תברואתיים מאוד בעייתיים שצריכים לחסל את זה.
היו"ר סופה לנדבר
אם המצב בזמן קצר לא יתוקן אני אקיים את הישיבה הבאה במקום, והכעס שיהפוך להיות לגיהנום לכל אחד שיושב פה בשולחן יהיה פשוט קטסטרופה. ואתה בדיוק יודע, כאשר אנחנו היינו בהוסטל באשדוד, אם לא הייתי מחזיקה את האנשים האלו אני לא יודעת מה היה קורה שם. אני הייתי בישיבה, ואני הגעתי מאשדוד לעכו, פיספסתי את היום שהיו לי כמה דברים אחרים. אבל אני אומרת שמה שאני ראיתי שם זה לא החיים הראויים לאנשים האלה. צריכים לתקן ומהר מאוד. ואני לא אחפש עכשיו את האשמים. רבותיי, יש שם מצב, חיים שם אנשים מבוגרים, יש להם המון בעיות בריאות. המצב הזה, אני אישית כיושבת ראש לא רוצה לסבול יותר. מי שצריך לסגור שיסגור, מי שצריך לתקן שיתקן. אני נותנת לזה חודש ימים. אם לא אני אדרוש ועדת חקירה ואני מאמינה שאני אקבל אותה. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:15

קוד המקור של הנתונים