ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 15/09/2008

פניות ציבור בנושא מערכות אוורור בהוסטלים לקשישים ובמקבצי דיור.

פרוטוקול

 
PAGE
12
הוועדה לפניות הציבור –

15.9.2008


הכנסת השבע עשרה




מושב שלישי







נוסח לא מתוקן

פרוטוקול מס' 122

מישיבת הוועדה לפניות הציבור

יום שני, ט"ו אלול התשס"ח (15 בספטמבר 2008), שעה 10:00
ס ד ר ה י ו ם
פניות ציבור בנושא מערכות אוורור בהוסטלים לקשישים ובמקבצי דיור.
נכחו
חברי הוועדה: סופה לנדבר – היו"ר
מוזמנים
חביב קצב – מנהל אגף בכיר לדיור משרד הקליטה

אורה חריש – סגנית מנהלת אגף נכסים משרד הבינוי והשיכון

יוסף אבוטבול – מנהל מרחב ירושלים ויו"ש חברת עמידר

רומן גישר – מ"מ ראש עיריית חדרה

גלינה ז'וסן – דיירת

סימה פדוסוב – דיירת

דודונסקי יוסף – פונה

פלורה קלר-דוידוביץ – מ.מ.מ.
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רשמה וערכה
מעיין מכלוף - חבר המתרגמים בע"מ

פניות ציבור בנושא מערכות אוורור בהוסטלים לקשישים ובמקבצי דיור.
היו"ר סופה לנדבר
אני מתכבדת לפתוח את ישיבת הוועדה. אנחנו מקיימים את הישיבה אחרי הביקור שלי בהוסטל בחדרה. גילינו שם ליקויים רבים ועליהם אנחנו נדבר היום בישיבה. נמצא כאן ממלא מקום ראש עיריית חדרה.
רומן גישר
קודם כל אני רוצה להודות ליושבת ראש הוועדה סופה לנדבר שיזמה את הישיבה. זו פעם ראשונה שאנחנו דנים על דבר כזה במקום המכובד הזה ובזכות סופה יש לנו הזדמנות להגיד מה כואב לנו בעיר שאנחנו גרים ומה הסבל של אותם אנשים שהנציגים שלהם יושבים פה.


כל מה שאני אגיד זה לא מספיק, בשביל להבין מה אני מדבר צריך להרגיש וצריך לראות מה קורה במקבץ, שאני חושב שזו אחת מהדוגמאות, אני חושב שאותה בעיה יש, אם לא בכל המקבצים אז בחלק גדול מהמקבצים במדינת ישראל.
חביב קצב
אתה ביקרת במקבצים? מאיפה אתה יודע רוב המקבצים?
היו"ר סופה לנדבר
אני ביקרתי.
חביב קצב
אל תעשה הכללות. אל תגרור אותי להגיב.
רומן גישר
אני לא מבין מה הטון התוקפני הזה.
חביב קצב
הטון הזה, למה אתה מדבר בהכללה, מאיפה אתה יודע, אתה ביקרת בכל המקבצים?
רומן גישר
כן, אני גם מבקר בהרבה מקבצים, וכמו שאתה מדבר עכשיו אתה גם דיברת איתי בפעם האחרונה. זה הטון שלך ואני מצטער שזה הטון שלך.
חביב קצב
אל תדבר בהכללה. תדבר על המקום שאתה רוצה. שלא ידבר בהכללה, שלא ישמיץ. ידבר איפה שהוא היה, אני אדע להגיב איפה שהוא היה. זה הכל.
רומן גישר
אם אתה מתכוון להגיב כמו שהגבת פעם אחרונה אז חבל על הדיון הזה.
חביב קצב
אני מוכן בכיף להיות בחדרה איתך ולהתרשם. אבל אל תדבר, בבקשה ממך, בהכללה.
רומן גישר
בסדר. אני אדבר על חדרה. אז בחדרה המצב בלתי נסבל. אני דיברתי איתך על זה ודיברתי עם העוזרת שלך שהבטיחה לתת תשובה, נכנסה להריון, בעזרת השם ילדה, לא יודע מה נולד לה, שיהיה לה במזל טוב. אבל העניין הוא שאנחנו לא יכולים להמשיך ככה. יש לי בבית מזגן, ואני מרגיש מצויין, גם במשרד שלי. אבל אני מציע לכם לבקר במקבץ הזה ולראות מה האנשים האלה מרגישים. שלא יגידו שאני עושה על זה פוליטיקה. אנשים ידברו.
היו"ר סופה לנדבר
אני הייתי שם. אני אספר עכשיו מה היתה לי ההרגשה שם. כמעט הלכתי להתעלף. אני אישה קצת יותר צעירה וקצת יותר בריאה, ואנחנו פשוט רצנו למדרגות ולא עמדנו ליד המעלית בגלל שזה היה בלתי נסבל. פשוט בלתי נסבל. וחביב, אתה יודע, אני מתאפקת.
סימה פדוסוב
הבניין קיים כבר שנה שלישית, הבנייה לא מותאמת לחיים בבניין. אתמול רק התקינו להם מערכת כריזה.
רומן גישר
כי היתה שריפה פעמיים ואנשים כמעט מתו שם בגלל שלא היתה כריזה, כדי להגיד לאנשים מה קרה, כי אנשים נבהלו, הם לא ידעו מה לעשות. בבניין פשוט לא היתה מערכת. עכשיו יש מערכת ואפשר להסביר לאנשים לרדת מקומה שלישית או מקומה רביעית, להיכנס למעלית או לעשות משהו. לא היתה אפשרות עד עכשיו, עד אתמול.
סימה פדוסוב
אנחנו מודים לכל אלה שעשו את זה. זה היה צורך חיוני כי פעמיים היתה שריפה בבניין. היתה גם הצפה. יש הרבה חולי לב. אין איוורור בבניין. במסדרון הרגשה כמו סאונה. אנשים מבוגרים וחולים ואין מה לנשום. צריך לפתור את הבעיה הזאת, למרות שזה קשה. מי שמצא פתרון התקין מזגן בתוך הדירה. הבעיה זה במסדרונות. הרוב גם חיים ללא מזגנים בדירות. נחנקים. במיוחד אלה שיש להם בעיות עם הנשימה. בקשה גדולה לפתרון יצירתי לבעיה הזאת. גם במעלית אין. גם בשירותים בתוך הדירות.
היו"ר סופה לנדבר
כנראה חסכו ולא עשו איוורור באף מקום.
סימה פדוסוב
אנשים מזדקנים שם, רואים את ההחמרה במצבם הבריאותי. לא קולטים את "רקע" ולא קולטים גם טלויזיה כמו שצריך. הטענה שיש חשש לקרינה וגם זה משפיע על קליטה של רשת רדיו ורשת טלויזיה. הפרעות בתקשורת.
דודונסקי יוסף
אין תורן, אי אפשר להזמין רופא, סוגרים את הדלתות בלילה כי ביום נכנסים ערבים ונרקומנים.
היו"ר סופה לנדבר
רבותיי, אני צריכה לומר, אני הייתי בחדרה, אנחנו עכשיו נדבר על חדרה, למרות שאני חושבת שיש עוד כמה מקומות שיש את אותה הבעיה. אני לא יודעת מי קיבל את התקן ומי נתן את התקן, לא יודעת אפילו מי חשב על כך שבנו את הבניינים בלי איוורור בכלל, וזה צריכים דחוף לתקן. חיים שם אנשים מאוד מאוד מבוגרים. ניתן להגיד קשישים, שאני לא אוהבת את המילה הזאת, אבל ככה זה. אנחנו היינו בביקור, אני הייתי בביקור שלא קשור להוסטל ורומן ביקש ממני, בגלל שהוא מקבל לא מעט תלונות להיכנס להוסטל. האמת שאני קיבלתי לפני זה מכתב, ולא מכתב אחד. אני מצטערת שלא הגבתי, אבל כנראה כאשר נוגעים בבעיה ומרגישים את הבעיה, מרגישים שהיא מאוד מאוד חזקה, דומיננטית, עמוקה.


אני כן הייתי בהוסטלים האלה, אני כן ביקרתי שם. אני כבר לא מדברת על תכנון, הדירות מאוד מאוד קטנות. אני כבר לא מדברת על זה שלא ניתן לשנות, זאת אומרת לא ניתן לבנות חלונות בכל פרוזדור ופרוזדור. אבל סאונה זאת מילה מאוד מאוד עדינה כלפי מה שאני הרגשתי שם. אנשים יצאו מחדרים ועל יד המעלית היתה קבוצה של כמה אנשים בבת אחת. אני הייתי צריכה לרדת מאותה קומה. לא יכולתי לרדת. אני לא יכולתי לעמוד שם. אני פשוט הרגשתי שאני עומדת להתעלף. אני כבר לא מדברת על ריח, בגלל שכאשר אין איוורור הריח מאוד מאוד חזק יש שם בתוך הפרוזדור, ואין איורור, אז הוא לא יוצא, לאן הוא יכול לצאת, או כאשר פותחים את הדלתות בחדר, או אני לא יודעת. אז יש שם ריח חזק וחום כזה שאפשר פשוט למות על יד המעלית. אני לא יודעת, היתה לי רחמנות לאנשים האלה. ואני חושבת שבכל מקום שאין איורור לתקן את זה ולעשות מייד איורור. בגלל שמדינת ישראל זאת מדינה שצריכה לחשוב על אותם אנשים שנתנו להם להיכנס להוסטלים, לדיור מוגן, לבניינים משותפים.


עכשיו אתה צודק, ואמרת את זה בלי פרוטוקול, שגם יש מקומות שאין מזגן בפרוזדור. אין מזגן, אבל איורור חייב להיות. עכשיו אני שואלת את משרד השיכון איזה תקן קיים, איך אתם נותנים את האישורים, או מי נותן את האישורים. אני פשוט לא יודעת.
אורה חריש
מקבצי דיור לא שייכים למשרד השיכון.
חביב קצב
זה לא משרד השיכון. זה תקן בנייה. או ועדה מקומית או ועדה מחוזית שנותנת את התקן, קובעת את התקן. מי שנותן טופס 4 לבניין זה ועדה מקומית. צריך אישור של ועדה מחוזית, או לא צריך, לא משנה, אבל מי שמאשר את האכלוס, מי שנותן טופס 4 זו ועדה מקומית.


עכשיו אני יש לי דעה מאוד מגובשת בנושא הזה, ואני מכבד אותך, את יודעת, ומאחר שאני מכבד אותך ואני אומר את זה דוגרי, פשוט על השולחן, אני אבקש ממהנדס מטעמנו שילך ויבדוק את המקום, ביחד עם מהנדס מטעם הקבלן ולראות איזה אפשרויות לשפר ולעשות על מנת לשפר את המצב, למרות, איך אומרים, אמרתי מה שאני חושב, אני לא רוצה לחזור על זה. אבל רק מתוך כבוד אליך ולוועדה.
היו"ר סופה לנדבר
ולאותם אנשים.
חביב קצב
ולאותם אנשים בוודאי, אבל שוב אני אומר, אני לא חושב שזאת בעיית אמת. אני אומר שזו בעיה, אבל לא בעיה כזו קריטית. אני לא מתעלם, בנאדם בא ואומר מה שאומר, אני מכבד. אני לא מתעלם מהנקודה הזאת. אבל אני אומר שזאת בעיה אבל זו לא בעיה קריטית לניהול חיי יום יום. בכל זאת לאור הפנייה שלך, שוב אני אומר, אני מכבד את זה, אני אשלח מהנדס לבדוק את הנושא הזה. זה דבר אחד.


דבר שני, בנושא של חדר טרנספורמציה. חדר טרנספורמציה היה לפני שאנחנו הגענו, זאת אומרת לפני שבנו את המקבץ וכו', ויש לו את כל ההיתרים, מבחינת הקרינה. אני ביקשתי לבדוק לפני שבועיים את הנושא של ההפרעה לשידור הטלויזיה. אני לא יכול לצפות מאנשים שחיים בחדר קטן ושהטלויזיה אצלם מהווה דבר חשוב לחיי היום יום שלא יראו את זה. עכשיו על פי הנתונים שקיבלתי אין הפרעה. בכל זאת ביקשתי מהנדס. עכשיו זה מהנדס מיוחד שבא לבדוק את הנושא, זה לא מהנדס רגיל. יגיע גם מטעמנו, ביקשתי חוות דעת ללכת לבדוק אם יש בחדר טרנספורמציה הפרעה לשידור רדיו רקע או לשידור ערוצי טלויזיה. זה מה שיש לי להגיד.
היו"ר סופה לנדבר
כמה זמן אתה צריך כדי לבדוק את זה?
חביב קצב
במהלך ספטמבר. תוך חודש מהיום בסדר? יש לי חגים, יש לי דברים.
היו"ר סופה לנדבר
תעשה את זה לפני החגים.
חביב קצב
אני ביקשתי, אבל זו הזמנה מיוחדת שגם עולה לנו הרבה כסף.
היו"ר סופה לנדבר
בסדר, זה צריך לעלות כסף. אני לא מאמינה שלפני שעשינו ישיבה לא קיבלתם תלונות.
חביב קצב
אני קיבלתי על האיורור. על האיורור רומן דיבר איתי לפני שנה, ודיבר איתי על מערכת כריזה. אני ביקשתי מהקבלן, למרות שהוא לא מחוייב על פי החוזה, להתקין מערכת כריזה, כי אני חושב שצריכה להיות במקום מערכת כריזה. זה קיבלתי, זה ביקשתי לעשות והם עשו את זה, למרות שזה לא מופיע בחוזה. שאר הדברים ביקשתי לבדוק, אנחנו נבדוק ונעשה כל מה שצריך.
היו"ר סופה לנדבר
עכשיו מה אתה חושב על מערכת כריזה, לא רק במקום הזה אני קיבלתי תלונות. הם אנשים כולם מבוגרים והם מפחדים.
חביב קצב
אני בודק את נושא מערכת הכריזה. זה עלויות.
רומן גישר
זה קיים, זה היה מהתחלה וזה בסדר, חוץ מבניין של עמידר. אתה בטח מכיר את הבניין שלנו בחדרה.
אורה חריש
אני מכירה.
רומן גישר
יש סיכוי שמתחילים שיפוצים בזמן הקרוב?
אורה חריש
בהחלט כן. במהלך השנה. במהלך של שנה יעבור שידרוג. שיפוצים של הדירות. זה חבילה אחת כללית של גם שיפוץ הדירות, גם מערכת כריזה, וגם שיפוץ שטחים ציבוריים.
רומן גישר
אני מדבר עכשיו משהו אופרטיבי, לפחות דלת כניסה. את ראית איזה דלת כניסה שם? היא בנוייה מתריס ישן.
אורה חריש
יעבור שידרוג, כל הבית.
רומן גישר
לפני שלושה ימים, אני הייתי נוכח פשוט שם, נכנסו לבניין בלילה עבריינים, עם גרזן, עם מסיכות, משהו קטסטרופה, אנשים התקשרו אליי בשלוש בלילה עם בכי, הזמנתי משטרה, הגיעה לשם משטרה, הם בכו, וזה כבר היה פעמיים. אנשים נכנסים ללחץ. עכשיו על מה אני מדבר, אני מדבר על דלת כניסה. תעשו משהו עכשיו, בשביל שאנשים ירגישו איזה שהוא בטחון. עכשיו, עד שאתם מתחילים עם השיפוצים. זה דבר מינימלי. אני לא מדבר עכשיו על כניסה לנכים.
אורה חריש
הבית כולו יש לו תקציב של כמה מיליונים.
היו"ר סופה לנדבר
כן, אבל אם יש שם סכנה לאנשים אז צריכים לעשות את זה.
אורה חריש
כן, אבל זה לעשות דלת כניסה ואחרי זה צריך להרוס, כי הם רוצים לחבר שם את כל השטח. יש מספר שלבים, זה ממש בשלב הראשון, חדרה הוא בקבוצה הראשונה.
רומן גישר
אני כבר שומע את זה הרבה זמן, אבל אני אומר עוד פעם, שלא יקרה איזה שהוא מקרה טראגי.
אורה חריש
תשמע, תקציב כבר יש. הוא בקבוצה הראשונה של השלב הזה.
רומן גישר
גבירתי היקרה, אני שומע את זה כבר שנים.
אורה חריש
נכון, שמעת את זה שנים ולא היה תקציב, עכשיו יש תקציב. אז אתה שומע וזה יהיה.
יוסף אבוטבול
בוא תשמע, זה נשמע הרבה שנים, אבל עכשיו כבר הכסף, התכנית קיימת, זה יבוצע.
רומן גישר
תעשו דלת כניסה רק שאנשים ירגישו בטחון. זה לא יכול להיות שהדלת בנוייה מתריס. אני נותן מכה, אני שובר את הדלת. זה לא יכול להיות.
יוסף אבוטבול
כל דלת ניתן לשבור. אבל זה יבוצע. כל הבניין הולך לשיפוץ. זה שידרוג של ההוסטלים הישנים, נתקבלו מיליונים, וזה יבוצע.
רומן גישר
תעשו לי טובה, תוציאו מכתב לדיירים שאתם הולכים לעשות את זה. תרגיעו אותם.
אורה חריש
אנחנו נשמח אם העירייה תעזור לנו אחר כך מול הדיירים שיסכימו שישפצו להם.
רומן גישר
אני מבטיח לכם עזרה ואנשים יסכימו לכל דבר. אבל עכשיו אני מבקש דבר מינימלי. מכתב קודם כל שידעו שהולך להיות שם שיפוץ, ודלת כניסה. זה הכל.
אורה חריש
הם יקבלו מכתב לפני.
היו"ר סופה לנדבר
חביב, לסיכום, אני רוצה את כל ההוסטלים וכל הדיור מוגן שהמהנדס הזה יבדוק. אני היום אופיע ברדיו ואני אומר לאנשים לפנות למשרד הקליטה, לא אלינו, למשרד הקליטה עם בעיות דומות לבעיה שקיימת בחדרה. אני אומרת לך, אתה לא רוצה שאני אגרור ואני גם לא רוצה לגרור, אבל אני אומרת לך, בוא נעשה את זה בשלבים מהירים מאוד. אתה יכול להזיז את זה מהר מאוד, אתה יודע שאני רגישה לסיפור ובזמן שאני ביקרתי שם ואני ראיתי, אני הייתי בישיבה עם האנשים האלה. פחד כזה, בגלל ששריפה היתה שם במקום, מה הם ביקשו, מערכת כריזה, אני חושבת שכל אחד לפני שהוא נכנס לבניין כזה, הרי אנחנו דיברנו גבוה גבוה, ואני חושבת שאחת מהדרישות של משרד הקליטה היתה צריכה להיות שבכל בניין כזה משותף, שיש שם המון מבוגרים, ואנחנו יודעים, בית מלא אנשים עם מחלות, בקושי זזים, חלק כבר עם הליכון, אז מערכת כריזה צריכה להיות.

בבניין הזה תבדקו מהר מאוד ותתנו לי דין וחשבון בבקשה מה קרה שם. אם אנחנו נצטרך בוועדת כספים לבקש ולדרוש תקציב מהרזרבות אנחנו נדרוש תקציב מהרזרבות.
רומן גישר
אני חושב שזה המקבץ הכי גדול במדינת ישראל דרך אגב. יש שם מאתיים דירות. זה מקבץ ענק.
חביב קצב
זה גודל סטנדרטי.
רומן גישר
לא, יש פשוט מקצבים יותר קטנים אצלנו בחדרה. מאה תשעים ושמונה דירות, שלוש מאות חמישים איש. יש פה בעיות נוספות, של המעליות שלא לפי סטנדרט, זה לא לפי הפרופורציה, זה לא מספיק שתי מעליות קטנות, אני לא חושב שזה גם כן נכון היה לעשות. אני כבר לא מדבר על זה שהשטח של הדירות.
חביב קצב
זה לא מעליות קטנות, אחת מעלית ארוכה ואחת מעלית קטנה.
רומן גישר
כמו שאמרת עם זה אפשר לחיות. אפשר לחכות עוד עשר דקות בתור. אנחנו באנו לפה בשביל להגיד על הדברים שאי אפשר לחכות, כי אנשים פשוט ימותו, אני אומר חד וחלק. אני, שאני איש עוד צעיר ובריא אני יכול עוד לסבול, אבל אני אומר לכם, במה שקשור לאנשים חולים זה יכול להיות קטסטרופה.
היו"ר סופה לנדבר
זה קשה. אנחנו לא סתם הזעקנו אתכם. בסיכום של הדברים אני רוצה שעד סוף חודש ספטמבר תבדקו את זה ותגישו לנו לוועדה את העניין איך מתקנים את האיוורור בבניינים ובבניין הזה במיוחד.
אורה חריש
רק אני מבקשת להוריד את המילה הוסטלים, רק מקבצי דיור, כי בהוסטלים אין את הבעיה.
היו"ר סופה לנדבר
מקצבי דיור.
רומן גישר
יש לנו למשל את ההוסטל ברחוב סמילנסקי, זה כמו בית מלון. אנשים מרוצים, חיים בכייף, באמת, תענוג. זה עושה אנטגוניזם, כי אנשים חיים במקום אחר, רואים מה קורה במקום, אומרים למה אנחנו צריכים להיות סוג, תסלחו לי אני לא רוצה להגיד איזה, ואלה צריכים לגור פה במצב יותר טוב. אז זה עושה בלגן, זה עושה דברים לא נחמדים. לכן אני מקווה שכולם יגורו פחות או יותר באותם תנאים.
היו"ר סופה לנדבר
כמה זמן אתם צריכים בשביל להכניס לשם את הדלת כניסה? אם כבר היו שם גנבים ונכנסו עם ברזל ומסיכות אני חושבת שאתם גם אחראים על זה.
רומן גישר
דלת אפשר רק להתקין לבניין אחרי שיפוץ, אבל בינתיים תעשו לי טובה, אני באמת מבקש בכל לשון של בקשה.
היו"ר סופה לנדבר
עכשיו משרד השיכון, תגידו לי, מי צריך להוציא את התקן על איוורור בבניינים משותפים?
אורה חריש
יש תקנים של בנייה במשרד השיכון, אבל שוב, מקבצי הדיור לא קשורים למשרד השיכון.
היו"ר סופה לנדבר
בסדר, זה בניין שעומד במדינת ישראל, מה זה משנה.
חביב קצב
זה משרד הפנים, המועצה הארצית לתכנון ולבנייה. היא קובעת תקן. והיא מנחה את הוועדות המחוזיות והוועדות המקומיות בהתאמה. יש תקן בנייה.
פלורה דוידוביץ
בדקנו עם משרד הפנים ואין תקנים בנוגע לאיוורור לפי מה שנמסר לנו במרכזים לדיור לקשישים. במקבצי דיור אין תקנים.
חביב קצב
זה לא קשר למקבצי דיור, זה בניין רגיל. אין תקן איוורור בבניין רגיל במסדרון.
פלורה דוידוביץ
המידע שנמסר לנו היה לגבי מקצבי דיור. לגבי מה שהוזכר קודם לגבי בטיחות אש מה שקורה זה שיש איורור בתקנים במדרגות וזה תקן אחר, שהוא לא קשור לבנייה עצמה.
חביב קצב
סופה, תרשי לי, אני בדקתי את זה. אין תקן איוורור בתקני בנייה על פי התקנים של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה. אין דבר כזה. ולא סתם כשאת נמצאת בבית מלון חמישה כוכבים את יוצאת לפרוזדור וחם שם. אין תקן כזה.
היו"ר סופה לנדבר
אז את זה כנראה צריכים לתקן.
חביב קצב
אז יפה, צריך לתקן, ואז התיקון יהיה עתידי. אבל אם הגיעו למסקנה לא לתקן אז זה לא מהסתם. יש תקן אחר, תקן מתן מענה לספרינקלרים וגלאי עשן על ידי שירותי כיבוי אש ושירותי הג"א. וזה קיים, וזה קיים בכל מקרה. ובלי זה לא היו נותנים טופס 4.
היו"ר סופה לנדבר
כן אבל אם אני אומרת לך שרומן אומר והדיירים אומרים שאי אפשר להיות שם, אני אומרת לך, אי אפשר לרדת שם במדרגות.
חביב קצב
אז אני אומר לך, אני לא רוצה להיכנס לויכוח. אמרתי שאני מכבד אותך ולא הולך להיכנס לויכוח. אני חושב אחרת לגמרי. אבל לא משנה.
היו"ר סופה לנדבר
אני אבלה איתך שם בבניין, אני אסגור אותך במדרגות, ואתה תראה.
חביב קצב
אם את תהיי מוכנה לשבת שם אני גם אהיה מוכן.
חביב קצב
אמרתי, אבדוק את זה. אבל אני רוצה שתבינו, תקנים שמחייבים אותנו ומחייבים את הרשות, מחייבים את הוועדה המקומית שנתנה טופס 4, זה התקנים שקשורים בנושאי בטיחות, שקשורים בנושאי מה שכיבוי אש והג"א דורשים. והם קיימים. שתבינו.
רומן גישר
חביב, סליחה, בוא לא נסתכל על זה כמו פקידים, בוא נסתכל על זה כמו בני אדם. ואני אומר לך עוד פעם, קצת להפעיל את הראש.
חביב קצב
סליחה, עדיין פקידים הם בני אדם אם אתה רוצה לדעת. אני רוצה שתדע.
רומן גישר
אפשר לפתור את הבעיה. זה יעלה קצת כסף. אני אומר לך, לשים מזגנים זה יפתור את הבעיה.
חביב קצב
רומן, שלא יהיה פה ספק, עכשיו אני מודיע גם לפרוטוקול. אנחנו לא שמים מזגנים. אני יודע בדיוק מה עומד אחרי בקשת המזגנים. לא יהיו מזגנים בפרוזדורים.
היו"ר סופה לנדבר
אני מבינה שלא יהיו מזגנים, זה לא בית מלון וגם בבית מלון אין במזגנים.
גלינה ז'וסן
סליחה, זה כמו קופסה סגורה.
חביב קצב
זה כמו קופסה סגורה שקיבלה את כל ההיתרים מבחינת כיבוי אש ושירותי הג"א.
יוסף אבוטבול
אנחנו עסקנו בזה בנושא אחרי מה שהיה בבניין התאומים. בחדרי מדרגות ובמסדרונות במתכוון אין איוורור כי במקרה שריפה זה מלבה אותה. בגלל זה אומרים להיכנס לחדרים אם יש שריפה ולסגור, להישאר נעולים. לא מכניסים חמצן לחדרי מדרגות כדי לא ללבות אותה. עכשיו זה שאין תקן לזה אני בכלל לא יודע, חייב להיות משהו בעניין הזה, או זרימת אוויר. באף מקום אין מיזוג בחדרי מדרגות ובמסדרונות. יש אוויר שזורם. זה עלול ללבות שריפות.
היו"ר סופה לנדבר
אתה יודע שאני לא עקשנית. תיכנסו לשם תראו מה שקורה. עכשיו אני לא רוצה להיות עדינה. זה לא יימשך. אם אין תקן אז צריך להיות תקן. לא יכול להיות שאין שם זרימת אוויר. אני לא יודעת, אני לא טכנאית, אני לא מהנדסת, אני יושבת ראש ועדה, אני הייתי שם ואני פשוט אומרת שאני לא בגיל של האנשים האלו, האנשים האלו מסכנים. תבדקו את זה ותתקנו את זה מהר. תתנו לי דין וחשבון בבקשה ואנחנו ניפגש אחרי שמהנדס יבדוק את העניין וייתן בעצם מכתב איך צריכים לתקן את הסיפור הזה.
רומן גישר
גם דיברו על זה שאין תקן לכריזה. אבל כשרציתם עשיתם. אותו דבר גם פה, אם אתם תרצו אין זו אגדה.
חביב קצב
אנחנו צריכים להיות משוכנעים, בשביל זה אנחנו שולחים מהנדס שיבדוק את זה. אם אנחנו מקבלים חוות דעת ממהנדס שצריך לתקן איזה משהו אנחנו נתקן וזו לא הבעיה של הכסף. אם חסר לנו כסף אנחנו נדאג לתוספת.
רומן גישר
יופי, מצויין ,זו תשובה עניינית.
היו"ר סופה לנדבר
חביב, קודם כל תודה רבה לך, ושנית אני מבקשת שכאשר מהנדס יהיה שם שיהיה במקום מישהו, רומן שיהיה במקום.
חביב קצב
מהנדס עושה את העבודה שלו בלי אף אחד. הוא איש מקצוע.
היו"ר סופה לנדבר
בסדר, אבל הוא צריך להיפגש עם אנשים ולראות באיזה מצב הם נמצאים.
חביב קצב
הוא לא צריך להיפגש עם אף אחד. יש תקנים, מהנדס יודע מה לעשות, יודע בדיוק מה התכנית, יעבור על תכנית הבניין עצמו, יראה מה הבניין, מה התכנית שלו, יראה אם היתה איזו חריגה בתכנית עצמה.
היו"ר סופה לנדבר
בסדר, אנחנו ממתינים לתשובה ממך. תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:00

קוד המקור של הנתונים