ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 31/08/2008

צו רשות שדות התעופה (הוראת שעה) (שינוי התוספת לחוק) (מס' 2), התשס"ח-2008 בדבר גריעת מסופי המעבר כרם שלום וקרני מהרשימה בתוספת לחוק

פרוטוקול

 
PAGE
8
ועדת הכלכלה

31.8.2008

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 686

מישיבת ועדת הכלכלה

יום ראשון, ל' באב התשס"ח (31 באוגוסט 2008), שעה 8:30
סדר היום
צו רשות שדות התעופה (הוראת שעה) (שינוי התוספת לחוק) (מס' 2), התשס"ח-2008 בדבר גריעת מסופי המעבר כרם שלום וקרני מהרשימה בתוספת לחוק
נכחו
חברי הוועדה: ישראל חסון – היו"ר

ליאון ליטנצקי
מוזמנים
חה"כ מיכאל מלכיאור

צביה בלאו – עו"ד, לשכה משפטית, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

רינה פאר – עו"ד, משנה ליועץ המשפטי, רשות שדות התעופה

יואב אורן – ראש אגף תפעול מסופים, רשות שדות התעופה

בצלאל טרייבר – ראש מינהלת המעברים, משרד הביטחון

מיכאל פיטרו – ראש תחום מינהל ותקציב, משרד הביטחון

רס"ן רמי הופטמן - משרד הביטחון

יצחק וכטל – עו"ד, משרד הביטחון

ערן כהן – רפרנט תחבורה באגף התקציבים, משרד האוצר
יועצת משפטית
אתי בנדלר
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמות פרלמנטריות
יפעת שפרכר, אירית שלהבת

צו רשות שדות התעופה (הוראת שעה) (שינוי התוספת לחוק) (מס' 2),

התשס"ח – 2008 בדבר גריעת מסופי המעבר כרם שלום

וקרני מהרשימה בתוספת לחוק
היו"ר ישראל חסון
אני פותח את הדיון של ועדת הכלכלה. ב24 באוגוסט 2008 התקבל בוועדה צו של רשות שדות התעופה (הוראת שעה) (שינוי התוספת לחוק) (מס' 2), התשס"ח- 2008, שעניינו גריעת מסופי המעבר כרם שלום וקרני מהרשימה בתוספת לחוק רשות שדות התעופה. מדברי ההסבר ששלח השר למדנו כי מועצת הרשות אישרה כמתחייב את הצו ב9.7.2008. הייתה אלי פנייה לפני שבוע לקיים את הדיון הזה באופן דחוף. אנחנו ראינו שמועצת רשות שדות התעופה פעלה כנדרש ואישרה את זה ב9.7. זה איכשהו התגלגל במסדרונות משרדי הממשלה. כתוצאה מלוח הזמנים שלנו קבענו את הדיון ל-31. אני ראיתי בחדשות שכרם שלום נפתח. התקשר אלי סגן שר הביטחון שהסביר לי מה הייתה ההשתלשלות שיצרה את התוצאה הזאת. הייתי שמח לשמוע כאן בוועדה מה גרם למשרד הביטחון לפתוח את זה, זאת מבלי לקבל את אישור הוועדה כנדרש.
בצלאל טרייבר
עד יום רביעי שעבר בוצעו הרצות ברמות שונות במעבר כרם שלום. פתיחת מעבר איננה פעולה שמתבצעת מהיום למחר. זאת לא החלטה שמחליטים אותה היום ומחר המעבר מתחיל לעבוד. מתקיים תהליך הרצות ארוך מאוד. הוא נמשך כמעט שבועיים. זה כולל הרצת מערכות טכנולוגיות, מצלמות, שערים. יש פה עסק מאוד מורכב של תיאום עם הפלסטינים. נכנסות ויוצאות משאיות מהצד הפלסטיני. נכנסים ויוצאים נהגים ומלגזנים מהצד הפלסטיני לצד הישראלי. יש תהליך של חבירה אליהם. מדובר באנשים חדשים בצד הפלסטיני. מדובר באנשים חדשים בצוות הניהול בצד הישראלי. מתחייבת הרצה של הכמויות של הסחורות, של שעות העבודה, של תיאום עם הפלסטינים. זה מה שמשרד הביטחון ביצע.
היו"ר ישראל חסון
אני הבנתי שזה נפתח.
בצלאל טרייבר
המעבר סגור. הוא היה סגור ביום רביעי וביום חמישי.
היו"ר ישראל חסון
אני הבנתי שהוא נסגר אחרי הרקטה.
בצלאל טרייבר
אפשר היה להפעיל אותו. הוא הגיע לבשלות הפעלה. לא העברנו בו 100% תפוקה. יש הבדל בין העברה של 20 משאיות, 50 משאיות ל-100 משאיות. נכון שבעקבות הסבת תשומת הלב הפסקנו את המשך ההרצות שהיו אמורות להימשך. חזרנו חזרה למעבר סופה. מעבר סופה הוא מעבר לא כשיר להמשך הפעלה.
לאה ורון
האם אתה אומר שעצרתם את ההרצות? למה?
בצלאל טרייבר
עצרנו את ההרצות בגלל הסבת תשומת הלב כפי שהועברה מכאן.
לאה ורון
זאת אומרת שמלכתחילה ידעתם שלהרצות אין מקום.
בצלאל טרייבר
לא אמרתי שאין להן מקום, אמרתי שאני חושב שההרצות היו צריכות להימשך. היו צריכות עוד הרצות להתבצע, אבל אותן לא ביצענו. הדבר השני זה שבתמימות הגעתי עד לשלב שבו יכולתי להפעיל הפעלה מלאה, אבל לא ביצעתי את ההפעלה המלאה. מעבר סופה, שזה המעבר היחידי שדרכו ניתן היה להעביר סחורות בחודשים האחרונים, איננו בכשירות. יש צורך להפסיק את העבודה בו. יש עליו שאלות אחרות שלא כאן לדבר עליהן.
אתי בנדלר
מאיזה מועד המסופים האלה אינם מופעלים על ידי רשות שדות התעופה?
יואב אורן
מאז הפיגוע האחרון במסוף כרם שלום שקרה ב19.4.2008. מסוף קרני לא פועל מ12.62007.
אתי בנדלר
מדוע חיכיתם תקופה כל כך ארוכה עד לבקשה לגריעת מסופי המעבר מהתוספת?
יואב אורן
המסופים לא עבדו מטעמים ביטחוניים. המהלך של העברת האחריות לניהול וטיפול המעברים למשרד הביטחון נרקם במקביל עכב חוסר היכולת שלנו כגוף אזרחי להפעיל מעבר בתנאים הביטחוניים שיש בגזרה של עזה. לאחר הגעה להסכמה בין מנכ"ל רשות שדות התעופה למנכ"ל משרד הביטחון ואישור מועצת הרשות הגענו לפה.
היו"ר ישראל חסון
מה השיקול שלכם לצאת משם?
יואב אורן
חוסר היכולת להפעיל את המתקנים.
היו"ר ישראל חסון
למה?
יואב אורן
אין לנו שום יכולת ביטחונית כגוף אזרחי מול המערכת הצבאית.
היו"ר ישראל חסון
הדרישות הביטחוניות שנגזרות מהדרישות של הצבא לא מאפשרות לכם לקיים את זה?
יואב אורן
הדרישות הביטחוניות של הצבא מונעות מאיתנו להיכנס למתקנים האלה ולהפעיל אותם. אנחנו לא נמצאים שם. אנחנו לא מפעילים אותם. המתקנים סגורים ברמה שלא ניתן לתחזק את הציוד.
היו"ר ישראל חסון
איך החיילים הולכים להיות שם? עם מי אתה הולך להיות שם? עם חברה אזרחית אחרת?
בצלאל טרייבר
במתכונת דומה, אבל עם מערכת אחרת. אני חלק ממשרד הביטחון.
היו"ר ישראל חסון
עם מערכת אזרחית אחרת?
בצלאל טרייבר
כן.
היו"ר ישראל חסון
אני מודה ומתוודה שמשהו פה נשגב מבינתי. עם יתרות הכסף שיש לרשות שדות התעופה אנחנו משלמים לעוד חברה?
יואב אורן
מסופי הגבול היבשתיים אינם מופעלים עם היתרות הכלכליות של רשות שדות התעופה. הם מופעלים כמשק כלכלי סגור, כקבלן של המדינה באופן ישיר. רשות שדות התעופה אינה חלק כלכלי בהפעלת מסופי הגבול היבשתיים.
היו"ר ישראל חסון
איך יכול להיות שאנחנו יודעים להפעיל את זה עם חברה אזרחית אחרת ולא עם רשות שדות התעופה?
בצלאל טרייבר
כל המעברים מול הרשות הפלסטינית צריכים להיות מנוהלים על ידי גוף אחד שצריך לרכז את כל הפעילות. משרד הביטחון מפעיל זה מכבר את מעבר ארז על שני חלקיו. הוא מפעיל אותו גם כמעבר להולכי רגל וגם כמעבר רכב. מאז ההתנתקות משרד הביטחון, באמצעות מינהלת המעברים, מפעיל את המעבר הזה. הוא לא עושה את זה באמצעות הצבא. ההיגיון שבהעתקת המעברים האלה ברצועת עזה לאחריות התפעולית של משרד הביטחון נגזר מהצורך לייצר מערכת אחידה שתתפעל את כלל המעברים בעזה וביהודה ושומרון.
היו"ר ישראל חסון
מי יושב באלנבי?
בצלאל טרייבר
מדובר במעברים בינלאומיים.
היו"ר ישראל חסון
אנחנו יודעים מי הלקוח המרכזי.
בצלאל טרייבר
צריכה לקום במדינת ישראל רשות מעברים יבשתית שתנהל את כלל המעברים במדינת ישראל. כך זה נהוג בכל העולם.
היו"ר ישראל חסון
מי מפעיל את ג'אלמה?
בצלאל טרייבר
אני. כל המעברים מול יהודה ושומרון מופעלים על ידי מינהלת המעברים. זה נכון להעביר את מעברי עזה לאחריות משרד הביטחון, כשלשר הביטחון יש גמישות מלאה ועצמאות מלאה בתפעול מול כל האילוצים שיש באותם אזורים שהרגישויות בהם מאוד גבוהות ומחייבות תיאומים נפרדים.

היו"ר ישראל חסון
אתה מוכן להסביר לי את המבנה של המעברים? איך הדבר מנוהל? מאפה זה מתוקצב?
יואב אורן
מדובר במעברים הבינלאומיים. לאחר השלמת המהלך הזה רשות שדות התעופה תנהל רק את המעברים הבינלאומיים של ישראל עם ירדן ועם מצרים. לגבי סוגיית המימון ישנו הסכם של רשת ביטחון בין משרד התחבורה, משרד האוצר ורשות שדות התעופה שמסדיר את הפעלת מעברי הגבול היבשתיים. כשקרני וכרם שלום היו תחת המסגרת הזאת נוצרו גירעונות של 30 ו40 מיליון שקל מידי שנה. משרד האוצר מעביר את הכסף לרשות שדות התעופה. הוא מממן את הגירעון. היה ויהיו עודפים - עד עכשיו משנת 1994 היו עודפים רק שנה אחת - רשות שדות התעופה תעביר לקופת המדינה את העודפים חזרה. בצורה כזאת זה מנוהל.
אתי בנדלר
לא מדובר על כך שכל המסוף מנהל את עצמו, אלא על כך שהוא מנהל את סך כל המעברים היבשתיים.
יואב אורן
נכון מאוד. מסוף קרני ספג הפסדים של כ40 מיליון שקל מידי שנה.
היו"ר ישראל חסון
אני מודה ומתוודה שיש נושא שלא נוגע לשולחנה של הוועדה הזאת. קיבלתי את הדברים כשישבתי בכובע שלי בוועדת חוץ וביטחון. זה היה קשור לכל הדיון על התהדיאה, מעברים, גלעד שליט. כל המשולש הזה. דווח לוועדה אחרת בכנסת שהמעברים לא ייפתחו אלא בהתקדמות ממשית בנושא של גלעד שליט. מאחר והתהדיאה לא הייתה מחוברת לגלעד שליט, הבנתי למה ההרצות קוימו. זה היה מאוד חשוב לעשות הרצה לפני הביקור של ברק במצרים. אני לא יודע לנתק בין הדברים האלה. רשות שדות התעופה ומשרד הביטחון הוא סעיף ב', לא סעיף א' בדיון. חשוב לי שהדבר הזה יעבור מכאן. כרם שלום זה מסוף עוקף רפיח לגבי סחורות. הדיון פה הוא על התקנה. הדיון פה הוא הדיון שהתקיים בוועדת חוץ וביטחון. באופן הזה אני דן בדברים האלה. הבנתי את הרצון לפתוח, הבנתי למה אתם לא נכנסים. אנחנו צריכים לקבל הסבר בוועדה אחרת.
אני מתכוון להעביר את זה לשם. אני מתכוון לבקש את ההבהרות. זה עומד בסתירה למה שנאמר לנו שם. שם התעקשתי על השאלה הזאת.
בצלאל טרייבר
אין הכוונה להוסיף מעברים. גם אם הדרג המדיני יחליט שהוא יורד ב50% מכמות הסחורות שהוא מעביר, אין דרך אחרת אלא לבצע את זה במעבר כרם שלום. מעבר סופה איננו כשיר מבצעית כדי לבצע את זה.
צביה בלאו
צו רשות שדות התעופה (הוראת שעה) (שינוי התוספת לחוק) (מס' 2), התשס"ח-2008. בתוקף סמכותי לפי סעיף 2(ד)(2) לחוק רשות שדות התעופה (הוראת שעה), התש"ם-1980 (להלן – החוק), בהתייעצות עם מועצת רשות שדות התעופה ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אני מצווה לאמור: 1. גריעה של מסופי מעבר. בתוספת לחוק – (1) בחלק א', המילים "מסוף כרם שלום" – יימחקו; (2) בחלק ב', המילים "מסוף קרני" – יימחקו.
היו"ר ישראל חסון
אם אני מעלה את זה להצבעה זה נופל כי אני נמנע. תוך כמה זמן הם יודעים לארגן את עצמם?
בצלאל טרייבר
דיברתי עם מי שאני יכול לדבר אצלי במשרד. לוקח להריץ אנשים.
צביה בלאו
הליך החתימה של ההסכמים בין משרד הביטחון למשרד התחבורה עדיין לא הסתיים. זה מותנה בהסכמה של האוצר להעביר כספים לרשות שדות התעופה.
היו"ר ישראל חסון
אני מניח שזה לא ימנע את פתיחת המעבר.
צביה בלאו
אני חושבת שזה ימנע, משום שפתיחת המעברים מותנית בחתימה על ההסכמים. ההסכמים עדיין לא נחתמו.
היו"ר ישראל חסון
זאת אומרת שמועצת רשות שדות התעופה היא הגורם שיכול להשאיר את המעברים האלה סגורים.
צביה בלאו
חוק רשות שדות התעופה (הוראת שעה), שחל על מסוף מעבר יבשתי, קובע שהתפקידים והסמכויות של רשות שדות התעופה הם להחזיק, להפעיל את מסופי המעבר ולנקוט אמצעים לביטחונם של בני אדם והולכת סחורות. כרגע, לאור האירועים הביטחוניים, רשות שדות התעופה לא יכולה לנקוט באמצעים לביטחונם של העוברים ושל הסחורות. מסוף רפיח הפך למסוף כרם שלום. קרני וכרם שלום מושבתים בפועל. המשמעות של גריעה מהתוספת היא העברת הסמכויות של הניהול והפיקוח מרשות שדות התעופה למשרד הביטחון.
לאה ורון
מתי את מעריכה שההסכמים ייחתמו?
צביה בלאו
ברשת שדות התעופה אמרו לי שזה בהליך, שזה מותנה בהסכמת האוצר.
לאה ורון
חשוב לוועדה לקבל את הנתון, במיוחד כשמפעילים עליה לחץ להתכנס בפגרה ולהעמיד את הצו על סדר יומה.
צביה בלאו
בזמן הקרוב. זה לקראת סיום.
היו"ר ישראל חסון
אפילו אם אנחנו מאשרים את הצו אתם לא פותחים עד שלא מסיימים את הדיון בין משרד האוצר לרשות שדות התעופה.
בצלאל טרייבר
ברשות שדות התעופה סיימנו את הדיון, אנחנו מוכנים לחתימה.
ערן כהן
הסיכום בין האוצר לרשות שדות התעופה לא קשור למשרד הביטחון.
היו"ר ישראל חסון
אני הבנתי שמועצת רשות שדות התעופה אישרה את זה, ובלבד שהאוצר ידע להגיע לסיכומים איתם. אם הוא לא יגיע לסיכומים איתם, הם יחזיקו את זה כמנוף לחץ על האוצר.
אתי בנדלר
ברגע שהצו יאושר ויפורסם אין לרשות שדות התעופה שום סמכות להחזיק את זה. אני לא יודעת מה תוכנו של ההסכם המתגבש, אבל החקיקה גוברת על כל הסכם. משמסופי המעברים האלה ייגרעו מהתוספת לחוק, הם לא יהיו יותר בסמכותה של רשות שדות התעופה והיא לא תהיה רשאית להחזיק אותם או לא להחזיק אותם. אין לה שום סמכות לגבי המעברים האלה מהרגע שהצו יאושר ויפורסם ברשומות.
יואב אורן
עדיין יש שם מבנים וציוד בשווי של מאות מיליוני שקלים. ברגע שזה נגרע מהחוק אין לנו סמכות להפעיל. עדיין יש סמכויות כלכליות ואחרות שצריך לסכם עם מי שיכנס בנעלנו.
היו"ר ישראל חסון
אני לא רוצה לכפות את דעתי על מערכת הביטחון. אני מציע שנדחה את ההצבעה לשעה 13:00.
אתי בנדלר
אני רוצה, ברשות היושב-ראש, לברך את עו"ד צביה בלאו שהיום זה יומה האחרון לפני פרישתה. היא ליוותה את דיוני הוועדה מטעם משרד התחבורה בכל נושא התעבורה האווירית והימית במשך תקופה ארוכה. כולנו מודים לה על התרומה ומאחלים לה הצלחה.

(הפסקה בדיון)

(חידוש הדיון 13:14)
היו"ר ישראל חסון
אני מחדש את ישיבת הוועדה. לא סתם הטרחתי אתכם, אלא לא רציתי לקיים את ההצבעה הבוקר ולהפיל את ההצעה. הסברתי מדוע אני מתנגד לפתיחת המעבר בכרם שלום. ההסבר שלי רלוונטי לדיוננו, אך לא לוועדת הזאת. בוועדת החוץ והביטחון נאמרו לנו דברים אחרים וכרגע הפעולות סותרות. לא רציתי להכשיל את ההחלטה של שר הביטחון וסגן שר הביטחון ולפיכך דחיתי את ההצבעה. אני מציע שנצביע כעת.
אתי בנדלר
אם הוועדה מאשרת את הצו, משמע שמסוף שלום ומסוף קרני יעברו מאחריותה של רשות שדות התעופה לאחריות של משרד הביטחון.
היו"ר ישראל חסון
מי בעד? מי נגד?

ה צ ב ע ה

צו רשות שדות התעופה (הוראת שעה) (שינוי התוספת לחוק)

(מס' 2), התשס"ח-2008

בעד – 2

נגד – 1

נמנעים – אין

הצו נתקבל


הצו נתקבל. תודה רבה. שיהיה בהצלחה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:15

קוד המקור של הנתונים