ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 07/09/2008

חוק הרשויות המקומיות (בחירות) (תיקון מס' 39), התשס"ט-2008

פרוטוקול

 
PAGE
ועדת הפנים והגנת הסביבה
5
7/9/2008

הכנסת השבע-עשרה
נוסח לא מתוקן
מושב שלישי

פרוטוקול מס' 440

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה
‏יום ראשון, ז' באלול התשס"ח (‏7 בספטמבר, 2008), שעה 12:40
סדר היום
1.
הצעת חוק הרשויות המקומיות (בחירת ראש הרשות וסגניו וכהונתם) (תיקון – יושב-ראש ועדה ממונה), התשס"ח-2008 (פ/3443), של חה"כ יורם מרציאנו
נכחו
חברי הוועדה: אופיר פינס-פז – היו"ר
מוזמנים
חה"כ יורם מרציאנו

עו"ד מאור דבוש
-
מפקח ארצי על הבחירות, משרד הפנים
ייעוץ משפטי
גלעד קרן


מיטל מלכיאל (מתמחה)
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמת פרלמנטרית
אירית שלהבת
הצעת חוק הרשויות המקומיות (בחירת ראש הרשות וסגניו וכהונתם)
(תיקון – יושב-ראש ועדה ממונה), התשס"ח-2008 (פ/3443)
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מבקש לפתוח את ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה. על סדר יומנו הצעת חוק הרשויות המקומיות (בחירת ראש הרשות וסגניו וכהונתם) (תיקון – יושב-ראש ועדה ממונה), התשס"ח-2008. חבר הכנסת יורם מרציאנו, מציע החוק, בבקשה.
יורם מרציאנו
תודה רבה. הצעת החוק הזאת נועדה לאפשר לראשי ועדות ממונות לעבוד מבלי שיהיה להם קשר פוליטי כזה או אחר. לצערי הרב במשך שנים היינו עדים לתופעה של ראשי ועדות ממונות שמונו על-ידי שר הפנים ברשויות מקומיות, שתוך כדי התפקיד שלהם התאהבו בתפקיד והפסיקו להיות פקידים ממונים. בעצם התפקיד הוא פקיד ממונה של שר הפנים, איש שאמור לבוא לרשות מקומית ולתקן את המצב. בדרך כלל מתמנות ועדות ממונות כאשר שר הפנים החליט לפזר את המועצה ואת ראש הרשות כאשר כל מיני סיבות פוליטיות וניהול כושל הובילו למצב לא תקין. לצערי הרב בלא מעט מן הרשויות המקומיות מצאנו שראשי ועדות ממונות מחליטים להתמודד בבחירות. אני סבור שזה פסול, קודם כול כי זה נותן לראש הוועדה הממונה יתרון.
היו"ר אופיר פינס-פז
אתה עושה הבחנה בין ועדות ממונות וועדות קרואות?
יורם מרציאנו
אני מדבר גם על ועדות ממונות וגם על ועדות קרואות.
היו"ר אופיר פינס-פז
היתה לי תחושה שראשי ועדות קרואות לא יכולים להתמודד בבחירות. היתה הצעת חוק כזאת שלי בוודאות.
יורם מרציאנו
אולי היתה הצעת חוק, אבל היא לא עברה.
היו"ר אופיר פינס-פז
היא עברה בקריאה טרומית ובקריאה ראשונה. ייתכן שלא עברה בקריאה שנייה ושלישית.
יורם מרציאנו
אשמח מאוד לצרף את הצעת החוק שלך להצעת החוק שלפנינו.
היו"ר אופיר פינס-פז
לא, היא לא על סדר היום. היא עברה בקריאה ראשונה עוד לפני שנבחרת להיות חבר הכנסת, לא בכנסת הנוכחית. אבל חשבתי שהיא עברה בקריאה שנייה ושלישית.
יורם מרציאנו
היא לא עברה בקריאה שנייה ושלישית. כל מה שיש בעניין הזה הוא חוזר מנכ"ל משרד הפנים, שכתב מר אריה בר בעקבות בקשה של שר הפנים, שמורה לראשי ועדות ממונות וקרואות לא להתמודד בבחירות. אבל חוזר מנכ"ל הוא בגדר המלצה, זה לא דבר שקבוע בחוק.


כאשר ראש ועדה ממונה או ראש ועדה קרואה בא לשמש בתפקיד הוא צריך להיות נטו בתפקיד, שנתיים, שלוש או ארבע שנים כדי לעשות סדר באותה רשות מקומית ולא להיטמע בתוך הפוליטיקה המקומית, ולא להודיע שאחר-כך הוא מתמודד בבחירות לראשות העיר מכיוון שהתאהב בתפקיד. עליו לעבוד נטו עבור אותו ישוב ושלא יהיו לו שיקולים זרים. ברגע שאדם חושב להתמודד הוא מוצא עצמו פתאום נמצא בתוך כל הקלחת הפוליטית המקומית.
היו"ר אופיר פינס-פז
היו מי שהתמודדו, וגם נבחרו.
יורם מרציאנו
אני יודע. לכן אני מציע לתקן את החוק. יש בזה חוסר שוויוניות משום שאם אדם מתמנה לעמוד בראש ועדה ממונה בישוב מן הסתם המנגנון שניתן לו באותה רשות מקומית נותן לו יתרון כלשהו, וזה דבר פסול.
היו"ר אופיר פינס-פז
אפילו יותר מזה. כאשר אדם עומד בראש רשות ממונה הוא לא עומד באותם אילוצים שעומד אדם שנבחר עם מועצה נבחרת וכדומה. כלומר התנאים של ראש הוועדה הממונה הרבה יותר קלים ולכן הסיכוי שייבחר לאחר מכן בקלפי גדולים הרבה יותר. זה מסובך מאוד. אני מסכים אתך לחלוטין שזה דבר שצריך למנוע.


האם אתה סבור שזה צריך להיות קטגורי, שלעולם לא יוכל להתמודד, או לקבוע שלא יוכל להתמודד רק למשל בקדנציה הראשונה לאחר שמונה?
יורם מרציאנו
לא באופן קטגורי. אם הוא התאהב באותה עיר ועובר לגור בה, אם ירצה יוכל להתמודד בבחירות לראשות העיר 5 שנים לאחר מכן.
היו"ר אופיר פינס-פז
איסור גורף להגיש מועמדות מסובך מאוד בדמוקרטיה. אפשר לקבוע מעין תקופת צינון של 5 שנים לאחר סיום תפקידו כראש הרשות הממונה.
יורם מרציאנו
יש לי דוגמה קלסית בעניין הזה. כאשר השר חיים רמון היה שר הפנים מוניתי להיות חבר בוועדה הממונה הקודמת בלוד. הגישו נגדי עתירה לבג"ץ. בבואי לבג"ץ אמרו לי שלושת שופטי בית-המשפט העליון, שאנחנו מכבדים אותו מאוד ורוצים לשמור עליו: אין שום מניעה שתמשיך להיות חבר בוועדה הממונה, ובתנאי שתפקיד מכתב לפיו בבחירות שלאחר מכן לא תוכל להתמודד. את זה אמרו לי שופטי בג"ץ. עם כל הכבוד, הכלל הזה צריך לחול גם בחוק מסודר של כנסת ישראל.


אם ראש ועדה ממונה או ראש ועדה קרואה יחליט לגור בישוב ואחרי 5 שנים ירצה להתמודד בבחירות המקומיות ואנשים יחשבו שהוא מועמד ראוי, מישהו יכול לפסול את מועמדותו? אך לא מייד עם סיום תפקידו כראש הוועדה הממונה, ודווקא בשל הסיבה שאתה ציינת. כראש ועדה ממונה אין לו מועצה. זו ועדה שמינה לו שר הפנים, בדרך כלל ל-5 שנים. אף אחד לא מפריע לו לעבוד, הוא עושה שם מה שהוא רוצה. עם כל הכבוד, את זה צריך למנוע. צריך להשאיר בידיו שיקול אחד ויחיד – עליו לעבוד למען העיר בלי שום שיקול זר.
היו"ר אופיר פינס-פז
הממשלה תומכת בהצעת החוק?
מאור דבוש
כן.
יורם מרציאנו
משרד הפנים תומך. משרד המשפטים תומך.
היו"ר אופיר פינס-פז
אדוני היועץ המשפטי, יש לך נוסח אחר? יש הצעה לשינוי הנוסח.
גלעד קרן
השינויים טכניים בעיקרם. בעקבות החוק של חבר הכנסת יואל חסון שנתקבל לא מזמן, על ראש רשות שכהונתו פקעה בשל עבירה שיש עמה קלון, היה צריך להכניס כאן התאמות.


השינוי המהותי היחיד שהכנסנו, הוספנו תיקון לחוק המועצות האזוריות (בחירות ראש המועצה), התשמ"ח-1988, לפיו זה יחול גם על ועדות ממונות במועצות אזוריות.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני מבקש שתוסיף את התיקון שלי, שזה יחול רק בבחירות הראשונות שלאחר סיום תפקידו של אדם כראש ועדה ממונה.
גלעד קרן
זה כתוב בפסקה 1(2): "... לא יהיה זכאי להיבחר כראש רשות בבחירות שייערכו ברשות המקומית לראשונה לאחר מינויו".
יורם מרציאנו
מקובל עליי.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה שינוי לא טכני אלא מהותי.
גלעד קרן
זה הופיע גם בנוסח המקורי, זאת היתה הכוונה. לכן אמרתי שזה תיקון טכני.
היו"ר אופיר פינס-פז
משרד הפנים, בבקשה.
מאור דבוש
כפי שאמרתי, עמדת הממשלה לתמוך בהצעת החוק, אך להוסיף גם ראש מועצה ממונה בישוב חדש.
יורם מרציאנו
כך אמרתי.
מאור דבוש
לא צריכה להיות הבחנה כי מדובר למעשה באותה סיטואציה. כאשר קם ישוב חדש שר הפנים ממנה ועדה ממונה לנהל את הישוב בתחילת דרכו.
יורם מרציאנו
יש ועדה קרואה ויש ועדה ממונה. ועדה ממונה היא ועדה ראשונה בישוב.
היו"ר אופיר פינס-פז
נכון, וועדה קרואה זה כאשר נאלצים להדיח ראש רשות ומועצה.


כלומר החוק יחול על שני המקרים: גם כאשר שר הפנים מקים ועדה ממונה בישוב חדש, כמו למשל באבו באסמה – ברשות חדשה חייבים להקים ועדה ממונה וחברי הוועדה הממונה לא יוכלו להתמודד בבחירות שלאחר מכאן בישוב. אני מציע שתקופת הצינון תחול גם על חברי הוועדה הממונה ולא רק על היושב-ראש. בבחירות בפעם הראשונה לא יוכלו להתמודד, ואחר-כך כן. הם גם לא אמורים לגור בישוב, שר הפנים לא ממנה אנשים מן הישוב. למרות שזה לא על-פי החוק זה הנוהל שהתקבע; וגם כאשר שר הפנים ממנה ועדה קרואה לרשות שפרנסיה נכשלו בניהול העיר. זה לא רשות חדשה. גם שם ראש הוועדה הקרואה אינו יכול על-פי הצעת החוק להתמודד בבחירות שלאחר מכן.


אם אין הערות נוספות ניגש להצבעה. מי בעד הצעת החוק? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

בעד הצעת חוק הרשויות המקומיות (בחירת ראש הרשות וסגניו וכהונתם) (תיקון – יושב-ראש ועדה ממונה), התשס"ח-2008 – 2

נגד – אין

נמנעים – אין

הצעת החוק נתקבלה.
היו"ר אופיר פינס-פז
הצעת החוק נתקבלה פה אחד ותועבר לקריאה ראשונה. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:50

קוד המקור של הנתונים