ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 01/09/2008

חוק העונשין (תיקון מס' 101), התש"ע-2009, הצעת חוק העונשין (תיקון מס' 97) (גניבת ציוד חקלאי ותוצרת חקלאית), התשס"ח-2007, הצעת חוק העונשין (תיקון - החמרת ענישה בגין גניבת תשתיות), התשס"ז-2007, הצעת חוק העונשין (תיקון - היזק לתשתיות), התשס"ו-2006

פרוטוקול

 
הכנסת השבע-עשרה

2
2
ועדת החוקה, חוק ומשפט

01/09/2008

הכנסת השבע-עשרה





נוסח לא מתוקן
מושב שלישי

פרוטוקול מס' 645

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום שני, א' באלול התשס"ח (1 בספטמבר 2008), שעה 12:00
סדר-היום
(1) הצעת חוק העונשין (תיקון - היזק לתשתיות), התשס"ו-2006 - של חבר

הכנסת ניסן סלומינסקי (פ/1334).

(2) הצעת חוק העונשין (תיקון מס' 100) (החמרת ענישה בעבירות רכוש),

התשס"ח-2008.

(3) הצעת חוק העונשין (תיקון מס' 97) (גניבת ציוד חקלאי ותוצרת חקלאית),

התשס"ח-2008 - של חברי-הכנסת שי חרמש, זאב אלקין, אורית נוקד,

יורם מרציאנו, יואל חסון, רונית תירוש, מיכאל נודלמן, ליה שמטוב, חיים

אמסלם, אברהם מיכאלי ועתניאל שנלר (פ/1885) - הכנה לקריאה שניה

וקריאה שלישית - דיון.

(4) הצעת חוק העונשין (תיקון - החמרת ענישה בגין גניבת תשתיות), התשס"ז-

2007 - של חברי-הכנסת שי חרמש, שרה מרום-שלו, יצחק זיו, ראובן

ריבלין, יואל חסון, זאב אלקין, מיכאל נודלמן, אורית נוקד, אורי אריאל,

אברהם מיכאלי ויצחק גלנטי (פ/2198) - הכנה לקריאה שניה וקריאה

שלישית - דיון.
נכחו
חברי הוועדה: מנחם בן-ששון – היו"ר

יצחק לוי

עתניאל שנלר

משה שרוני
מוזמנים
חבר-הכנסת שי חרמש

חברת-הכנסת אורית נוקד

רביד דקל

- משרד המשפטים

רענן גלעדי

- הסניגוריה הציבורית הארצית

רפ"ק תמר שיבט

- מחלקת תביעות, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

דנה צ'רנובלסקי

- ע' יועמ"ש, משטרת ישראל, המשרד לביטחון פנים

רויטל גור

- ע' יועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

יורם רונדשטיין

- מנהל מינהל החשמל, המשרד לתשתיות לאומיות

טל רוזנפלד

- הלשכה המשפטית, משרד התקשורת

מיכל בר-דור

- מתמחה, הלשכה המשפטית, משרד התקשורת

יערית שמולה

- הלשכה המשפטית, "בזק"

יוסף מרציאנו

- ביטחון, חברת החשמל

עידן אבוהב

- עו"ד, נציג המטה למלחמה בפשיעה החקלאית, התאחדות חקלאי ישראל

ליאור בן-דוד

- חוקר, מרכז המחקר והמידע, הכנסת

רוזי אטיס

- עוזרת מחקר ומידע, מ.מ.מ., הכנסת
מנהלת הוועדה
דורית ואג
יועצת משפטית
אפרת רוזן
קצרנית פרלמנטרית
חפציבה צנעני

הצעת חוק העונשין (תיקון - היזק לתשתיות), התשס"ו-2006

הצעת חוק העונשין (תיקון מס' 100) (החמרת ענישה בעבירות רכוש), התשס"ח-2008

הצעת חוק העונשין (תיקון מס' 97) (גניבת ציוד חקלאי ותוצרת חקלאית), התשס"ח-2008

הצעת חוק העונשין (תיקון - החמרת ענישה בגין גניבת תשתיות), התשס"ז-2007
היו"ר מנחם בן-ששון
אני פותח את הישיבה. אנו עוסקים היום בחוקי העונשין, עבירות על רכוש. יש כאן מקבץ נאה שאת חלקו עשו המחוקקים ואת חלקו עשתה הממשלה. חלק מהמציעים נמצאים כאן כמו חברי הכנסת עתניאל שנלר ושי חרמש. בתבונתה, היועצת המשפטית הכינה לנו מערכת פרטנית שתגיע גם לכדי גיבוש כשיבשיל העניין. היועצת המשפטית תיתן לנו את המסגרת, ולאחר מכן המשטרה תיתן את הנתונים.
אפרת רוזן
על שולחן הוועדה מונחות ארבע הצעות חוק. הצעת החוק הממשלתית - הצעת חוק העונשין (תיקון מס' 100) (החמרת ענישה בעבירות רכוש) - עברה קריאה ראשונה, ומטרתה לקבוע נסיבה מחמירה בעבירות הגניבה ובעבירות ההיזק לפי ערך הדבר הנגנב או ערך הדבר שלגביו נעשתה עבירת ההיזק.


הצעת חוק נוספת שעברה קריאה ראשונה היא הצעת החוק של חברי-הכנסת אורית נוקד ושי חרמש, שבאה לקבוע נסיבה מחמירה לעניין עבירת הגניבה ככל שמדובר בגניבת ציוד חקלאי ותוצרת חקלאית. מדובר בהצעת חוק שהיא תוצר של מיזוג של שתי הצעות חוק פרטיות.


כמו כן, יש שתי הצעות חוק שעברו בקריאה הטרומית ומונחות על שולחן הוועדה לקראת הקריאה הראשונה: הצעת חוק העונשין (תיקון - היזק לתשתיות) - של חבר-הכנסת ניסן סלומינסקי - שבאה לקבוע נסיבה מחמירה לעניין היזק לתשתיות, והצעת חוק העונשין (תיקון - החמרת ענישה בגין גניבת תשתיות) - של חבר-הכנסת גלנטי וקבוצת חברי-כנסת - שבאה לקבוע נסיבה מחמירה לעניין גניבה של תשתיות.


אני מציעה, שבשלב הזה נדון בהצעות החוק בנפרד, לאור הנוסח המשולב שמונח לפניכם. הנוסח, שמונח על שולחן הוועדה מהייעוץ המשפטי, הוא נוסח שמבטא את הצעת החוק הממשלתית ואת הצעות החוק של חברי-הכנסת.
עתניאל שנלר
האם תהיה גרסה א'?
אפרת רוזן
בין היתר. אני אעבור גרסה גרסה. כאמור, זה מבטא את הרעיון שהצעת החוק הממשלתית ביקשה לבטא, כמו גם את הצעות החוק של חברי-הכנסת וכן הערות שחברי-הכנסת העלו בדיון הקודם בעניין נסיבות מחמירות שונות. הצעתי לחברי הוועדה היא בשלב הזה לא לקבל כרגע החלטה לעניין מיזוגים או שילובים, אלא לראות לקראת סוף הדיון להיכן הדיון מתקדם ואיך לקדם את הצעות החוק.
היו"ר מנחם בן-ששון
שאלה עובדתית - היכן רביד דקל ממשרד המשפטים?
אפרת רוזן
היא בכניסה לכנסת.
היו"ר מנחם בן-ששון
נחכה שהיא תבוא. הרב יצחק לוי, האם ועדת שרים לענייני חקיקה לא מתכנסת בפגרה?
יצחק לוי
כשאני הייתי שר, זה היה.
היו"ר מנחם בן-ששון
חברינו מה-מ.מ.מ. הכינו נייר על שאלת ערכו של הרכוש כנסיבה מחמירה או מקילה בעבירות גניבה והיזק במדינות העולם. נשמע את דיווחם הקצר עקבות העבודה היותר יסודית שהם הכינו.
אפרת רוזן
זה לא רק לפי הערך, אלא גם לפי טיב הדבר הנגנב.
ליאור בן-דוד
אני ליאור בן-דוד. אתייחס בקצרה למסמך שהכנו. לא ארד לפירוט לגבי כל מדינה, ואתם יכולים לראות זאת במסמך עצמו. לפי בקשת הוועדה, עניין אותנו לבדוק את זה יחסית ספציפית לערכו וטיבו של הרכוש שנגנב או שניזוק בעבירות השונות. וזאת, לפי כמה שאלות שעלו: האם יש התייחסות לערך אובייקטיבי, ערך סובייקטיבי, ערך תרבותי או אומנותי, לפגיעה בציבור הרחב וכיו"ב. בסך-הכל, ניתן לראות שיש מגוון רחב של התייחסויות למדדים האלה בהרבה מהמדינות. בחלק מהמדינות יש, בהחלט, התייחסות לערך המוחלט של רכוש שנגנב או ניזוק. למשל: בספרד יש אבחנה ברורה, אבחנה יסודית, כמו שקיימת אצלנו אבחנה, בין מדרגים שונים של עבירות לפי חומרת הענישה שבצדן. אני מדבר על האבחנה המוכרת בין חטא, עוון ופשע במשפט הישראלי. כך גם בספרד יש אבחנה בסיסית בין delitos ל-faltas, כאשר ה-delitos הן העבירות עם העונשים החמורים יותר. המדד הבסיסי לאבחנה ביניהם בעניין של עבירות רכוש הוא באמת עבירות גניבה או היזק שעולות על 400 אירו או שהנזק הוא פחות יותר. גם באנגליה, בארצות-הברית, בקנדה ובניו-זילנד יש התייחסויות ספציפיות לערך המוחלט של הרכוש.
עתניאל שנלר
האם מופיע שם סוג הרכוש?
ליאור בן-דוד
מייד אגיע גם לסוג הרכוש. במדינות אחרות גם כשאין התייחסות לשווי המדוייק של הרכוש, ולא נוקבים במספר, עדיין יש אבחנות בין גניבה או היזק לרכוש קל ערך, כלומר מצב שבגניבה או בהיזק הפגיעה היא קלת ערך או רבת ערך. יש התייחסויות גם במובן הזה.


אנו מוצאים גם התייחסויות לפגיעה בערך הסובייקטיבי של הרכוש. למשל: בפינלנד יש התייחסויות לזה, ומדובר על כך שזה בהתחשב בנסיבותיו של הקרבן ובמצבו הכלכלי של הקרבן. בכמה המדינות, גם באנגליה וגם בספרד, יש התייחסויות לנושא הזה.


מקובל, בהחלט, להתייחס לפגיעה בערך תרבותי, הסטורי, דתי, אמנותי ומדעי של רכוש, כשבדרך-כלל מדובר כמובן בנסיבות מחמירות.


לגבי השאלה האחרונה שנשאלה פה, בהחלט יש גם התייחסות ספציפית פרטנית וחמורה יותר לפגיעה ברכוש שבצידה יש נזק לְציבור כשמדובר בתשתיות שמשמשות את הציבור הרחב וכיו"ב. הפירוט כבר מופיע בגוף המסמך עצמו.
היו"ר מנחם בן-ששון
משטרת ישראל, הבאתם נתונים הבוקר. האם אתם רוצים לתת לנו את מה שעולה מתמונת המצב? הכצעקתה?
דנה צ'רנובלסקי
אני לא יודעת לתת ממש תמונת מצב ולהסביר את זה, אבל הבאנו נתונים לגבי מעצרים.
רפ"ק תמר שיכט
מכל הנתונים שהמשטרה מפיקה ערך הדבר הנגנב לא מובא עד היום כנתון שנספר.
היו"ר מנחם בן-ששון
עכשיו לא. זה צריך יהיה לקרות.
רפ"ק תמר שיכט
יכול להיות שיהיה שינוי, אבל נכון להיום, טרם חקיקת החוק, הנתון הזה לא נמצא במסד הנתונים של משטרת ישראל. האם יש יותר גניבות על-פי ערך הדבר הנגנב? - יש לנו קושי למסור זאת. הדבר היחידי, שאנו יכולים למסור, הוא את כמות המעצרים. גם זה נתון לא הכי מדוייק בעולם, כי יכול להיות שאדם נעצר על עבירת גניבה, אבל גם על עבירה של תקיפה חמורה. כלומר, יכול להיות שהמעצר הוא בכלל לא בגלל הגניבה אלא בגלל התקיפה. לכן, יש קושי להוציא מהנתונים שהובאו איזו שהיא אמירה חדה ובעלת משמעות לצורך הדיון בנושא הספציפי הזה.
היו"ר מנחם בן-ששון
שאלה - בנתונים שאתם הבאתם אתם מציינים בזה אחר זה בסוגי הגניבות שכאן יש ירידה באחוזים וכאן יש ירידה באחוזים.
יצחק לוי
בעיקר במחוז תל-אביב.
היו"ר מנחם בן-ששון
החרדה שלי היא שמא מה שמתרחש הוא שאנשים פוסקים מלהתלונן. כלומר, הירידה איננה תולדה של הפסקת העוולות ושאנשים לא ניזוקו אלא כמו שאז דיברנו על שאלות אחרות של תקיפה ברכוש בכלל וברכוש חקלאי חלק מהציבור נואש מלהתלונן ולכן יש ירידה בתלונה.
אפרת רוזן
או שלחלופין יש אכיפה גדולה יותר.
היו"ר מנחם בן-ששון
או שיש אכיפה גדולה. זו שאלתי.
דנה צ'רנובלסקי
אנו לא יכולים להסביר זאת. בעבירות גניבה דווקא האמירה היא לרוב שיש כן אחוזי דיווח גבוהים בגלל ענייני ביטוח. אנו לא יכולים לדעת אם זה בגלל תת-דיווח או בגלל אכיפה גבוהה יותר. אנו רק יכולים להראות את הנתונים הסטטיסטיים.
היו"ר מנחם בן-ששון
מה אתם רוצים לומר על עניין הברזל שעיניין אותנו באופן מיוחד משום ששם היתה מצוקה שחלק מהחברים הגיעו לכך אפילו שרצו לחוקק חוק על ברזל? אתם נתתם נתון, והשאלה היא איך אתם מנתחים אותו.
דנה צ'רנובלסקי
גם הנתונים לגבי גניבת הברזל הם לא נתונים ברורים. אלה הערכות שנעשו, כי אין כיום עבירה עצמאית, כמו שביקשו להציע כאן, של גניבת תשתיות ברזל.
היו"ר מנחם בן-ששון
יש עלייה בעשרות אחוזים, במאות אחוזים. במחוז הצפון יש שינוי של כ-320%.
רפ"ק תמר שיכט
זה מתוך ראיה בתוך התיקים עצמם.
היו"ר מנחם בן-ששון
מהו ההסבר לתופעה?
דנה צ'רנובלסקי
בעבירות האלה היתה הגברת אכיפה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אסביר למה אני שואל, אינני רוצה להתאנות חס וחלילה. אנו עומדים לחוקק. אם יש בעיה גם ב-א', ב' או ג', אתם יכולים להגיד "אין בעיה", כלומר לבוא ולהגיד: "אדוני, אתם מחוקקים חקיקת שוא. מספר העבירות ירד. אנו במצב של אכיפה מוגברת. המצב הוא תחת השגחה, under control, ואין מקום לכל החקיקה הזאת". מצד שני, אתם אומרים, וזהו הנתון השני: "אפילו אם יש ירידה, עדיין אם אני מנסה לבודד את אלמנט הברזל מסתבר שזו לא עליה סתם אלא במאות אחוזים". השאלה היא: אם אינכם יודעים לתת תשובה לראשון, אולי אתם יודעים לתת תשובה לשני, או שאתם אומרים "לא יודעים לתת תשובה לא על הראשון ולא על השני" וגם זה בסדר. ואז, אנו נישאר עם הנתונים שבידי חברי-הכנסת שהביאו אותם לחקיקה שלהם.
דנה צ'רנובלסקי
קודם כל, אין לנו התנגדות לחקיקות. אנו לא באים להגיד שאין בעיה. כמו שהתחלתי להגיד לגבי הברזל, מבחינה סטטיסטית, אין לנו אפשרות להגיד במדוייק כמה עבירות של גניבת ברזל בוצעו, כי אין לזה סעיף ספציפי. כאן נעשו איזה שהם אומדנים תוך בדיקת תיקים מסויימים, וניסו לגבש כאן איזה שהם נתונים. הנתונים הם לא חד-משמעיים. אפשר להסביר חלק העלייה גם בעליית אכיפה, וכן נושא גניבת תשתיות קיבל עדיפות באכיפה, וכן בוצעה אכיפה מוגברת. אנו לא יכולים להגיד שזה אומר שלא צריך את התיקונים, ואנו לא אומרים את זה. אנו רק אומרים שגם בלי התיקונים המשטרה נותנת עדיפות לעבירות האלה, והיא אוכפת אותם. מבחינת נתונים, קשה לנו לתת תמונה חד-משמעית.
היו"ר מנחם בן-ששון
משטרת ישראל, למה גונבים יותר ברזל? מה הן הסיבות?
דנה צ'רנובלסקי
עליית מחירי הברזל.
יורם רונדשטיין
עליית מחיר הברזל.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתם יכולים להגיד שאינכם מעוניינים בסיבות, אבל כדי להתמודד עם בעיה יכול להיות שאתם אומרים: "אולי הסיבה היא כדי לשווק למקום מסויים. אז אשים לזה אכיפה בתחנת השיווק. אולי כתוצאה מזה אפתור את הבעיה".
דנה צ'רנובלסקי
אנו לא יודעים להגיד את זה.
יורם רונדשטיין
אני ממשרד התשתיות הלאומיות. בהתייחס לנושא גניבת תשתיות חשמל, יש לי קצת נתונים. לגבי היקף הגניבות ב-2007, זה מסתכם ב-22 מליון שקל. ברבעון הראשון של 2008 זה מסתכם ב-6 מליוני שקלים, וברבעון השני - ב-7.3 מליוני שקלים. בסך-הכל, עד עכשיו, ב-2008, יש לנו כ-250 מקרים של גניבות. זה כולל גניבות מונים, כבלים, שנאים ושאר אביזרי חשמל. יש פה פירוט לפי אזורים.
היו"ר מנחם בן-ששון
למה, לדעתך, גונבים תשתיות?
יורם רונדשטיין
יש ביקוש למתכות. מפרקים את הכבלים החשמליים שבדרך-כלל מכילים נחושת. הנחושת התייקרה באחוזים ממש גבוהים בשנים האחרונות, ולכן יש לזה ביקוש רב. באביזרים האחרים, כמו מונים, ניתן לעשות שימוש משני במיתקנים לא חוקיים ודברים כאלה.
היו"ר מנחם בן-ששון
מר רונדשטיין, האם מייצאים את הסחורה הזאת או שהיא נשארת בתחומי המרחב היבשתי שלנו?
יורם רונדשטיין
המרחב היבשתי כולל עזה ושומרון?
היו"ר מנחם בן-ששון
עזה ויהודה ושומרון.
דובר
כולל סין.
יורם רונדשטיין
לא ידוע לי על ייצוא למדינות שמעבר לים.
אפרת רוזן
מר רונדשטיין, שאלה בעניין גניבת התשתיות: האם אתם יכולים להצביע על גניבת תשתיות יותר במקומות בהם התשתיות אינן מוגנות כלומר נמצאות באיזה שהוא אזור פתוח שאין עליו הגנה או שאי-אפשר לעשות את האבחנה הזאת?
יורם רונדשטיין
המגמה היא שרוב הגניבות הן באמת באזורים פתוחים כמו מחוץ ליישובים העירוניים כי שם התשתיות, כידוע, ברשות הרבים, ולא קל לתפוס.
היו"ר מנחם בן-ששון
רביד דקל, האם את רצית להוסיף משהו? האם יש ישיבות שרים לענייני חקיקה בפגרה?
רביד דקל
בעקרון, אין. תהיה ישיבה להצעות חוק ממשלתיות בלבד ועוד ישיבה אחת תהיה ממש לפני תחילת המושב.


אני רוצה לומר משהו כללי בעניין הזה. בישיבה הקודמת הצגתי את הצעת החוק הממשלתית שהעלתה רמה של אי-שביעות רצון מסויימת משום שהיא הצעה כללית מאד וטכנית לדברי אדוני. זו הצעת החוק שהשר באופן אישי סמך את ידו עליה.


כמו שאני חושבת שאמרתי, לפי הזכור לי מהפרוטוקול הקודם, קודם להצעת החוק הזאת אנו עשינו עבודה רחבה מאד של נסיון לעשות איזה שהוא סדר בפרק של עבירות הרכוש ובעבירות הגניבה בכלל מתוך איזו שהיא כוונה באמת לעשות מדרג של נסיבות מחמירות שמתלבשות על העבירה הבסיסית, מתוך מחשבה מסודרת תיאורטית שבאמת הערך המוגן הבסיסי הוא הערך של ההגנה על קניינו של אדם ורכושו של אדם. יש אפיונים נוספים שמהווים פגיעה נוספת בערך מוגן משני כמו למשל העובדה שהגונב הוא אדם ספציפי כמו עובד, מעביד וכו'. טיבו של הנכס גם משמש כנסיבה מחמירה כמו בבקר, כמו שאנו מכירים מסעיף 393א וכמו בסימן שמתייחס לגניבת רכבים.


בהצעות שלנו ניסינו לתת מענה של ערך מוגן משני שמנוסח בצורה שראויה להיות מנוסחת בחוק העונשין, שהוא מספיק בהיר וקונקרטי כדי שאדם יוכל לכוון את ההתנהגות לפיו והוא יידע למה המחוקק רואה חומרה מיוחדת בדבר הזה והוא מבטא באמת את הערך המוגן הנוסף. ניסינו גם שהוא יהיה מספיק רחב כדי שהוא יוכל לכלול תופעות שאנו היום לא יכולים לשער איך הן ייראו ומה הן יהיו.


ההצעות האלה, שהן דומות להצעות שהיועצת המשפטית של הוועדה הניחה בפני הוועדה, הובאו בפני השר, והשר דחה אותן. לכן, אני לא אוכל להציג איזו שהיא עמדה ממשלתית, לפני שהנוסח, כפי שיתגבש אחרי הדיון הזה, יקבל את האישור של השר ויצטרך גם לקבל את האישור של ועדת שרים. אני מוכנה להעיר הערות מקצועיות לגופו של עניין. יש לנו הרבה מה להגיד על הדברים האלה, בעד ונגד. אני מציעה שחברי-הכנסת וחברי הוועדה יתנו את הדעת על ההערות האלה, יקבלו את הפורמט, את הנוסח, שמבחינתם הוא הנוסח האופטימלי.
היו"ר מנחם בן-ששון
גברתי שמעה בפעם הקודמת את ההערה המהותית שלי לפחות שזה לא רק שיש לנו חוסר נחת מההצעה הממשלתית כי קדמנו לה כמחוקקים, גם אלה שהניחו את הצעת החוק אחרי מבחינה כרונולוגית או שאישרו אותה אחרי, אלא שמהות העבירה כפי שהוצעה בהצעה הממשלתית לא תפשה, לפי הבנתנו, את השור בקרניו. אני אומר את האמירה הזאת שוב כי אני רואה אותה כבעיה. אני אדבר עם השר לפני ישיבת ועדת השרים, כי אני מקווה שעד אז תהיה לי גם את רוח הדיון של היום שהיא תהיה עם הערות נבונות שלךְ אבל עם תפיסתם של המחוקקים.
עתניאל שנלר
הערה מקדמית - אולי זו הסיבה לכך שבחרתי להגיע היום - בעיניי, יש כאן דבר מהותי מאד ועקרוני מאד, ולא בכסף עסקינן. אינני מתנגד לקביעות נורמטיביות של 10,000 שקל או חצי מליון שקל. הנתונים ודאי ידועים, וודאי הם חכמים וברורים. הבעיה המרכזית היא שכל מה שלא נכלל נותן אור ירוק לביצוע עבירה. אותי מפחיד מאד שהמחוקק, דרך החוק שהוא רוצה להחמיר, ייתן אור ירוק לעבירות לכאורה שלא ייכנסו במסגרת פשע.


זאת ועוד, לא סתם שאלתי את נציג המ.מ.מ. האם עושים אבחנה בסוגי עבירות. בעיניי, זו לא שאלה של חקלאי או לא-חקלאי וזו לא שאלה סופרמרקט או לא-סופרמרקט. בעיניי, עומדת כאן שאלה של רשות הפרט או רכוש הפרט הנמצא ברשות הרבים וזו המהות. אני יכול להבין חלוקה מסוג כזה שאומרת: כל מה שקשור לאדם בחובת שמירת רכושו הפרטי בחלקתו הפרטי והוא יעשה את כל מה שצריך לעשות - המחוקק רואה בזה הדרגה כזו או אחרת: עוון, חטא, פשע, ומה שיחליט המחוקק זה בסדר והשופט בסוף יגזור את גזר דינו. אנו באים להגיד כאן דבר אחר: "חייבים לחפש דרך להגן בכל דרך על רכושו הפרטי של האדם כאשר אופיו של הרכוש שהוא נמצא ברשות הרבים ו/או רכוש המדינה באופיו נמצא ברשות הרבים כמו תשתיות, ברזל, רכוש חקלאי, תוצרת חקלאית". את זה אני רוצה לעגן, וכאן אני לא רוצה להקל בכלל.
רביד דקל
לא הבנתי את זה.
היו"ר מנחם בן-ששון
מבחינה זו, אני מזדהה עם התוכן, משום שזה הדבר שאמרתי בפעם הקודמת למשרד המשפטים. כיוונתי לדעתך.
עתניאל שנלר
אני מצטער שלא הייתי בפעם שעברה. כיוונתי לדעתך כמובן.


אם תהיה משמעות לדברים שלי בהקשר, הייתי רוצה לראות שינוי להצעה הממשלתית שלא לוקחת את ה-10,000 שקל בכלל להגדרה שהגדרתי: מ-0 ואילך עד חצי מליון, מה שתחליטו וזה לא משנה- - -
היו"ר מנחם בן-ששון
אלא המהות והאיכות.
עתניאל שנלר
בדיוק. וכן, דברים פרטיים.
היו"ר מנחם בן-ששון
בוא ונראה כאשר נתקדם בנוסח. הנוסחים של החברים עסקו במהות.
משה שרוני
יכול להיות שהממשלה תפצה עד 10,000 שקל, ונראה מה יש.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני אומר שגם זו אפשרות.
משה שרוני
אם המדינה, עם כל הכלים שלה, לא יכולה לשמור כך שהגענו למעמדים כאלה של גניבות חקלאיות וכל מה שיש עם המתכת וכו', זה אומר דרשני. אנו מביאים כאן מה קורה בסקוטלנד או בספרד, וזה לא דומה למה שיש אצלנו. ההפקרות אצלנו בנושא הציוד החקלאי והחי זה לא כמו בספרד, בסקוטלנד או בפינלנד. אצלנו זה שונה לגמרי. אנו במזרח-התיכון. אם היינו על יד פינלנד, זה היה טוב. זו הבעיה המרכזית.


אני חושב שזה עיוות לקבוע עד 10,000 שקל. מי קובע? יבואו לדיון לשופט, והשופט יצטרך לשבור את הראש אם זה ערך של 10,000 שקל או פחות מזה. האם אנו רוצים להעמיס על השופטים גם את המעמסה הזאת?! מה זה?
שי חרמש
להיות שמאים?
משה שרוני
בטח. זה לא מקובל בכלל.
שי חרמש
אגיד רק דבר אחד ברמה העקרונית. אני מציע לא להתמחר. ברגע שפוגעים ברכושו של אדם, פוגעים ברכושו של אדם. דין פרוטה כדין מאה. ברגע שהגיעו לביתו, לחצרו או לנכסיו ופגעו, משבירת חלון באוטו והוצאת רדיו שלא שווה שום דבר ועד משיכת פרה או עגל, אני אומר שכל ההתמחרות הזאת תעביר זאת לבסיס של פגיעה ברכוש של אדם וויכוח כמה הוא הנזק. בואו ונשאיר את הנזק לחברות ביטוח, לשמאים ולכל העולם. תעזבו אותנו בנושא הזה. מה זה חשוב המחירים?
היו"ר מנחם בן-ששון
רציתי להוסיף דבר בדיוק בכיוון שאתם אמרתם. אני רוצה להוסיף דבר שאמרתי בפני היועץ המשפטי לממשלה ביום עיון שעסק בתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. בפגישה הראשונה שלנו כוועדה עם היועץ, הוא דיבר על סדרי עדיפויות בחיי אכיפת החוק. טענתי היתה, שעומס העבודה שמוטל עליו גורם לכך שהוא לא מצליח להגיע לסדרי העדיפויות שלו. אחת מטענותי היתה: "תְִראה איפה עומד הטיפול בעבירות רכוש". להבנתי, חלק ניכר מהבעיה איננו בעיית חקיקה. לכך כיוונתי כאשר שאלתי את החברים קודם לכן. חלק מהבעיה יכול היה להיפתר באכיפה מוגברת, אם מישהו היה אומר שבראש סדר העדיפויות הוא מקצה X כוח-אדם ומבקש עוד כוח אדם--
שי חרמש
אכיפה וענישה.
היו"ר מנחם בן-ששון
--לסוגיה הזאת של רכוש, ולא אכיפה וענישה סתם. באותו יום נתתי את הדוגמא הזאת ואת הדוגמא של פגיעה בקשישים, אמרתי: "אתה יכול בסוף להגיד שסדר העדיפויות שלך שונה, אבל בוועדה אמרת שסדר העדיפויות הוא זה. אנו כיוונו לסדר העדיפויות הזה כמחוקקים. זו לא הצעה של חבר-כנסת אחד". כאן אני מגיע למהות הכנסת כמחוקקת. קבוצת חברי-הכנסת שחוקקה מביאה אותנו ללמעלה מעשרה חברי כנסת. קבוצת גדולה של חברי-כנסת הביעה את המועקה שלה למשל בעניין הכאת קשישים - ואת היית איתנו בדיון הזה - ואי-אפשר להתעלם מזה. זה לא שמישהו לקח כותרת ביום מסויים, אלא זה עוד אחד ועוד אחד וכל אחד הגיע ממחוז אחר. הדוגמא היא עוד יותר טובה בעבירות הרכוש, כי בעבירות הרכוש מתחומים שונים אנשים מביעים את המועקה והם לא מוצאים מפלט אלא בנוסח של חוק ובענישה. תגידו לי ובצדק: "מנחם בן-ששון, עם כל הכבוד, תפקידך ככנסת, לפני שאתה נכנס לחוקק, אולי תקיים דיון בקרה?". קיימתי. היה לנו דיון שעסק בסוגיה הזאת של רכוש. דיברו על כך שיקימו גוף, שתהיה דרך ושאנשים יחושו ביטחון. יש דברים, ובשורות חדשות משליכות צרות ישנות. אני לא רוצה להתווכח היום ולומר מה הם סדרי העדיפות שאני חש שיש היום בגורמי האכיפה ובמה משקיעים את סדרי העדיפות. לא נראה לי שבסוגיה הזאת ניתן המקום הראוי לה. את הקביעה הזאת אני אומר בצורה אחראית לא רק בגלל התוצאות העלובות ולא רק בגלל תחושות הבטן, אלא בין השאר גם בגלל מה שאני רואה ברצונם של המחוקקים.


לכן, אני, בהחלט, חושב שנעבור ללשון החוק, כי זו הדרך היחידה שיש לנו להביע גם את מורת הרוח וגם את הרצון למצוא פתרון לבעיה. זו טענתי המהותית, ולכן לא מצאנו פתרון או מזור בנוסח של החקיקה הממשלתית. עתה, אנו קוראים את הצעות החוק.
יצחק לוי
הנוסח המשולב.
היו"ר מנחם בן-ששון
כן. אנו קוראים אחת אחת.
שי חרמש
האם זה כבר לקריאה שניה?
אפרת רוזן
זה עדיין לא לקריאה שניה וקריאה שלישית. מדובר פה באיזה שהוא נוסח משולב, אבל מדובר בחלק מהצעות חוק פרטיות שעברו קריאה טרומית ונמצאות לקראת קריאה ראשונה.
יצחק לוי
האם משלבים אותן?
היו"ר מנחם בן-ששון
עדיין לא.
אפרת רוזן
את זה צריך להחליט בסוף.
שי חרמש
אם אני כיוזם מוותר ומשתלב פה, האם פתרתי לכם את הבעיה?
היו"ר מנחם בן-ששון
לא. אנו מגינים עליך בינתיים.
אפרת רוזן
מבחינה פרוצדורלית, אין בעיה להגיע למצב של קריאה שניה וקריאה שלישית. אדוני, אפשר את הצעת החוק שלך למזג בהחלטה של ועדת הכנסת לפי סעיף 122. לפי סעיף 138(ב), את
הצעות החוק הטרומיות אפשר לשלב בהצעה הממשלתית, ואז להעביר את הכל לקריאה שניה וקריאה שלישית. זו החלטה של חברי הוועדה האם הם מעוניינים להשתלב בהצעה הממשלתית, כי אז בעצם הכוח נמצא בידי הממשלה אם למשוך או לא.

כי אז בעצם --
היו"ר מנחם בן-ששון
הצעתנו לכם: לא.
משה שרוני
הצעה ממשלתית - יתקנו אותה, כן?
היו"ר מנחם בן-ששון
מכיון ששמענו את האזהרה של גברת דקל שיתכן שמורת רוחו של שר המשפטים תהיה ממורת הרוח שלנו ותהיה בו דבקות על הסכומים והמספרים שהוא הציע, ואז חלילה ימשכו לנו את כל השטיח מתחת לרגליים, אנו בינתיים ממשיכים עם ההצעות שלנו. אני מבטיח לכם שההצעות שלכם תזכינה לקידום הראוי, כי אני רואה בעיה.
אפרת רוזן
הערה קטנה - לדעתי, עבירות הרכוש הן מסוג העבירות שהיו מצדיקות דיון מהותי שחבל שלא קורה בוועדה לגבי השאלה של משמעות החמרת ענישה: האם החמרת הענישה היא זו שתביא באמת להרתעה והיא זו שתמנע את העבירות או שבאמת בסוג העבירות האלה אכיפה מוגברת, כמו שאדוני אמר, היא הפתרון הנכון?
עתניאל שנלר
זה לא סותר.
אפרת רוזן
זה לא בהכרח סותר. השאלה היא באמת האם נקודת המוצא היא שהחמרה בענישה יוצרת הרתעה. זו שאלה שלא ניתנה עליה תשובה.
עתניאל שנלר
זו שאלה פילוסופית פסיכולוגית.
אפרת רוזן
לא בהכרח.
עתניאל שנלר
עסקתי בזה עשר שנים כאשר עסקתי בנושא דיני תעבורה. חד-משמעית, כל החוקרים בכל הסקרים בעולם והמחקרים מראים, שהחמרת ענישה מרסנת עד הגבול שאין מה להפסיד. אין כאן שום גבול שאין מה להפסיד.
אפרת רוזן
אני מכירה מחקרים שונים לגבי עבירות שונות. הנחת המוצא של המחוקק היא שנכון כרגע להכביד את הענישה. זו הנחת המוצא שעומדת ביסוד הצעות החוק הללו.
היו"ר מנחם בן-ששון
אגיד זאת בניסוח שאמרתי אותו קודם במשפט קצר: אני חושב שכיושב-ראש ועדה הייתי שמח, אם אחרי הדיון - שהיה לנו בזמנו עם שר המשטרה, מנכ"לית משרד החקלאות ואנשי משרד המשפטים, ואז לא היה המנכ"ל ולא היה השר וגם לא היה היועץ המשפטי - הייתי יכול, כתוצאה מהזעקה ההיא הארוכה שהשמענו, להגיד שמשהו משתנה. מכיון שאינני מרגיש את הדבר ומכיון שאינני רואה את מתן סדר העדיפויות ואינני רואה את מאות השוטרים אוכפי החוק, האנשים שנמצאים במערכת, ששינו את תחושתו של אזרח, אז אני משתף פעולה עם דרך ההבעה של חברי-הכנסת, ואני רואה בה אפיק לזכות הזעקה, למרות שאני שותף לתחושה שלךְ או לתחושה שאמרתי אותה קודם לגבי אכיפה.
אפרת רוזן
אני לא אומרת שזה נכון. אני רק אומרת שזה שווה בדיקה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני חושב שאכיפה טובה היתה מעמידה אותנו במקום אחר, והשאלה היא איפה אנו אוכפים, איפה אנו משקיעים שוטרים, איפה אנו משקיעים פרקליטים, איפה אנו משקיעים תביעות ואיפה אנו משקיעים חקירות.


נתחיל לקרוא חוקים.
אפרת רוזן
אתחיל לקרוא את הנוסח. זה נוסח שמבטא את העקרונות- - -
רענן גלעדי
אני רענן גלעדי מהסניגוריה הציבורית ואומר הערה כללית. עוד סוג אחד של נתונים שחסר, וזה לא הובא בנתוני המשטרה או המ.מ.מ., זה פסיקת בתי-המשפט לעומת הרף הקיים היום. כל השיקולים המחמירים שמועלים פה בהצעות הם שיקולים שבתי-המשפט שוקלים; בכל פסק-דין בו יש נסיבות מחמירות מן הסתם יחמירו בענישה. השאלה היא האם הרף הקיים באמת היווה היום איזה שהוא חסם בפני בתי-המשפט. אם בדיקה כזו תעלה שלא, המשמעות היא שאין טעם בהעלאת הרף העליון, התקרה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אם מעלים רף, זה לא משנה את דעתךְ - - -
רביד דקל
קודם שימצו.
אפרת רוזן
בזמנו, עשיתי בדיקה מדגמית לעניין סעיף 393א לעניין גניבת בקר ומקנה בעקבות הדיון שהיה בקריאה הראשונה בהצעת החוק של חבר-הכנסת חרמש. מהבדיקה המדגמית, שעשיתי אז, ראו שגם כאשר מאשימים בעבירה זו יחד עם עבירות נוספות לא הגיעו לרמה הגבוהה של נסיבה מחמירה של ארבע שנות מאסר.
היו"ר מנחם בן-ששון
קיבלתי עבודה של הסנגוריה הציבורית בעניין אחר, שכאשר החמירו ענישה עדיין לא הגיעו לחומרה אבל עלתה הענישה. כלומר, כאשר המחוקק החמיר את הענישה, - לא אגיד: פרופורציונלית - בזיקה ישירה להחמרת הענישה של המחוקק ראו החמרת עונשים.
שי חרמש
אתה רואה בבקר ירידה בגניבות בקר.
רביד דקל
זה לא בגלל זה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אפילו אם לא. לכן, אמרתי את מה שאמרתי כשגמרו חבריי לומר את זה. לפעמים, אתה מחוקק מתוך מחאה, ואתה אומר לרשויות האכיפה: "אדוני היועץ המשפטי, אדוני הפרקליט, אדוני המפכ"ל, שימו לב. דעתנו לא נוחה". אני אומר את זה בדרך כזו.
עידן אבוהב
בהמשך לדבריך, גם בפסיקה בנושא הבקר, שעלה מעבירת עוון לפשע, יש אמירה ברורה של בתי-המשפט שמתייחסים לצעד שעשיתם.
היו"ר מנחם בן-ששון
שמחתי. יש לי עבודה אחרת של הסנגוריה על סוגי ענישה שנתנה לי גברת רובינשטיין, שהראתה לא עליה אלא במקומות מסויימים קפיצה. תמיד אומרים: "העלאת רף הענישה לא משפיעה על שופטים". היא הראתה שנכון שלא ממצים עד למרחב שניתן, אבל כשהמחוקק העלה השופטים התנהגו בהתאם. מבחינה זו, אנו נעזור להם עכשיו.
אפרת רוזן
בסעיף 1 מדובר על הוספת סעיף 384א, וכרגע אנו מדברים על גניבה בנסיבות מיוחדות. הפסקאות בסעיף קטן (א) לא תלויות אחת בשניה. חברי הוועדה כמובן יכולים להחליט לקדם חלק מהנסיבות ולא את האחרות. הפסקה קובעת נסיבה מחמירה לעניין גניבה שמעלה את העונש משלוש שנים, שזה העונש היום, לארבע שנים, ובין היתר מדובר מבחינת הנפקות של זה בשינוי העבירה מעבירת עוון לעבירה של פשע.


בפסקה (1) נאמר: "דבר שערכו עולה על 10,000 שקלים חדשים". זה היה בנוסח הממשלתי בכחול.
יצחק לוי
האם כל גניבה תהיה עכשיו פשע?
אפרת רוזן
לא. גניבה רגילה - עוון, ומדובר על גניבה של דבר שערכו עד 10,000 שקלים. אם גונבים דבר שערכו עולה על 10,000 שקלים, מדרג העבירה יקפוץ מעוון לפשע.
שי חרמש
ארבעה גנבים ב-40 אלף שקל - האם זה 10,000 שקל?
רביד דקל
כל אחד זה 10,000 שקל.
דוברת
לא נכון.
רפ"ק תמר שיכט
יוגש כתב-אישום על 40 אלף שקל. לא מחלקים. זה כמו אחזקת סמים. לא אומרים: "חתיכה כזו וחתיכה כזו".
אפרת רוזן
את יכולה גם להעמיד אותם לדין בנפרד.
רפ"ק תמר שיכט
תלוי בנסיבות ובראיות שנאספו. אבל, התפיסה ככלל, היא לא לעשות אבחנה.
ניסן סלומינסקי
ואז, הם יתפצלו. תתפסו כל אחד עם 10,000.
שי חרמש
אם תופסים ארבעה על 40 אלף שקל, כל אחד זה 40 אלף שקל.
רפ"ק תמר שיכט
כן.
אפרת רוזן
הערה לעניין ערך הדבר הנגנב - קודם נאמר פה לעניין השמאות שבית-המשפט יצטרך לעשות. חברי הוועדה גם צריכים לתת את הדעת לכך שמדובר על יסוד מיסודות העבירה. מדובר בנסיבה, ולכן התביעה תצטרך להוכיח מודעות של החשוד, של הנאשם, לכך שערך הדבר שהוא גנב אכן היה עלה על 10,000 שקל.
רפ"ק תמר שיכט
זה ממש קשה ובעייתי.
אפרת רוזן
גרסה ב' מציעה להעמיד את ערך הדבר הנגנב על סכום אחר, וכרגע מוצע 50 אלף שקלים חדשים. הצעתי לדיון היא, שאם אכן מחליטים לעשות נסיבה מחמירה לפי ערך הדבר הנגנב - וזו השאלה המקדמית האם בכלל לעשות זאת - האם ראוי שהרף יעלה מעבירת עוון לעבירת פשע? האם ראוי שהרף ייקבע על 10,000 שקלים חדשים? בעניין הזה אני מציעה שחברי הוועדה ישקלו שני פרמטרים מרכזיים, בין היתר: (1) האם באמת יש קורלציה בין ערך הדבר הנגנב לבין מידת האנטי-חברתיות שמייחסים לעבריין שעושה את אותה העבירה? (2) שאלה עובדתית, כלומר אם אנו רואים שהעבירה הטיפוסית היא באמת עד 10,000 שקלים או שמדובר בעבירה טיפוסית.
היו"ר מנחם בן-ששון
חבר-הכנסת שנלר ענה לנו קודם, שלפי תפיסתו - ואמר זאת גם חבר-הכנסת שי חרמש - בגניבה דין פרוטה כדין מאה, ולכן הוא היה מוכן גם על 5,000 שקל או על חמישה שקלים להחיל דין עוון. במצב הפקרות שאנו נמצאים בו עצם החדירה לרשות הפרט, לקיחת החפץ והעברתו לרשות הגנב, אם נניח חדירה לרשות הפרט היא רק עוון, אז ברגע שהוא לקח חפץ והעביר אותו לרשותו היא נכנסת אוטומטית להגדרת פשע. אדוני, האם הבנתי נכון את דבריכם?
שי חרמש
כן.
היו"ר מנחם בן-ששון
לא רכוש חקלאי ולא כלום. בכל מקום שהוא באופן אוטומטי זה מה שקורה.
עתניאל שנלר
רכוש פרטי ברשות הציבור.
אפרת רוזן
זה הנסיבות אחר כך.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני שאלתי אותך.
עתניאל שנלר
אם אתה שואל אותי, אני בעצם יותר מתקרב לגרסה השניה שעושה אבחנה בין רשות הכלל לבין רשות הפרט.
אפרת רוזן
זה לא קשור לערך.
עתניאל שנלר
זה לא קשור לערך.
היו"ר מנחם בן-ששון
הבינותי. מר חרמש, מה איתך?
שי חרמש
אני מוכן להתחבר לזה. אין לי בעיה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אם כך, אני צריך ממךְ שוב הוא את ההגדרה של הערך.
אפרת רוזן
השאלה היא האם חברי הוועדה דוחים כאן את הרעיון של נסיבה מחמירה לפי ערך הדבר הנגנב בנפרד משאר- - -
היו"ר מנחם בן-ששון
אחדד לכם את דברי חבר-הכנסת שרוני, כדי לעזור לכם אולי לאמץ את החלטת הממשלה. חבר-הכנסת שרוני, ואולי הוא לא אמר זאת כך, אמר: "לי יש רעיונות אחרים כשנגיע אליהם, נניח חקלאות ותשתיות, ואני אומר את דברי. אבל, אם הממשלה רוצה להוסיף גם מדד של כסף ולעשותו מדד לא גבוה במיוחד, למה שאני לא אלך איתם? נקבל 10,000 שקל". האם הבנתי את דבריך או לא?
משה שרוני
אמרתי שהממשלה תפצה אותו עד 10,000 שקל, ומ-10,000 שקל יהיה משפט. הממשלה לא יכולה להיות טובה על חשבון הנפגע.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה אומר: "גניבה היא גניבה".
שי חרמש
הוא אומר דבר פשוט: הממשלה לא יודעת לספק ביטחון? - שתיקח את ההשתתפות העצמית.
משה שרוני
בדיוק.
היו"ר מנחם בן-ששון
היועצת המשפטית, החברים כאן, לפחות חברי-הכנסת, לא מחפשים את הערכים אלא את חוסר הערכים, כלומר לא את הערכים הכספיים אלא את חוסר הערכים החברתיים שמגיעים לגניבה.
דובר
את העקרון. זה כיבוד זכות הפרט.
היו"ר מנחם בן-ששון
לכן, הם לא רוצים את פסקה (1). גברת דקל, האם את רוצה לשכנע אותם?
משה שרוני
היתה שמה פסקה שם על עוגמת הנפש.
היו"ר מנחם בן-ששון
חבר-הכנסת שרוני, הממשלה רוצה להגן על תפיסתה.
משה שרוני
אנו צריכים לקבוע שאנו לא הולכים עם הממשלה, וזה הכל.
עתניאל שנלר
אני כן רוצה ללכת עם הממשלה חצי דרך. אני רוצה לעזור לממשלה. ברשותך, אני רוצה לעזור. אם הממשלה תגיד שמעל חצי מליון שקל היא רוצה שבע שנים, אני חושב שזו קביעה נורמטיבית ראויה.
דוברת
היא אומרת את זה.
דובר
לא.
עתניאל שנלר
בעניין הזה אני בהחלט חושב שזה ראוי.
רביד דקל
גם את זה אנו אומרים.
שי חרמש
אתה לא רוצה סכום כספי. אתה לא יכול להרוויח מכל העולמות.
עתניאל שנלר
מי אמר?
היו"ר מנחם בן-ששון
לא. הוא אומר: אם יש סכום כספי ברמות הגבוהות, אז אני גם אומר שרמת הביניים - בוא ונעלה אותו לרמה כזו.
עתניאל שנלר
כן. יש הגיון.
רביד דקל
הרעיון הוא לעשות איזה שהוא קו מבחין גם ברמות היותר נמוכות, כי יש גניבות שאינן נכנסות לנסיבות מחמירות שחברי-הכנסת רוצים לקבוע אותן. המלאכה הייתה באמת קשה לנקוב בסכום שהוא רלוונטי בהקשר הספציפי של הגניבה. בהתחלה התלבטנו האם זה צריך להיות איזו שהיא מכפלה של השכר הממוצע במשק אולי שישקף את הפגיעה מבחינת הפרט, כי יש כאן איזו שהיא פגיעה כלכלית שמישהו גונב סכום משמעותי מבחינת בן-אדם רגיל שלא תמיד זה מכוסה ע"י הביטוח, ולכן צריך לתת איזה שהוא ביטוי לערך המוגן הנוסף של הפגיעה הכלכלית שנגרמת לנפגע. אנו ניסינו לעגן את הסכום הזה בהתחלה על מה שכתוב כאן בדברי ההסבר: האם אפשר
לאפיין מהי הגניבה השכיחה שמעבר אליה אנו באמת יכולים להגיד שזה ראוי להתייחסות יותר מחמירה? לא הצלחנו לחלץ את הנתונים האלה מהמשטרה.
עתניאל שנלר
זה - הנתונים האלה - נדון בפני בית-משפט?
היו"ר מנחם בן-ששון
גברת דקל, אתן לך דוגמא כמי שגנבו ממנו קרוב לעשר פעמים מביתי.
אפרת רוזן
זו גם התפרצות. התפרצות היא עבירה יותר חמורה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני רק רוצה להגיד לךְ איך היה נראה לי לפחות שזה קורה. כשהמשטרה אמרה "אין טעם שנבוא לקחת שום דבר. לא זה ולא זה ולא זה", הם הסבירו לי שנכנס הגנב, בא עם שמיכה, ובמקרה הזה הוא לא בא עם שמיכה אלא לקח שמיכה מהבית, ערם לתוכה את הדברים הזמינים הקרובים ביותר שהיו כדי לצאת מהבית תוך 10-15 דקות ויצא מן הבית.
שי חרמש
הוא לא פגע באף אחד ולא הזיק.
היו"ר מנחם בן-ששון
לפעמים היה בזה ערך כספי גבוה, ולפעמים - ערך כספי נמוך. ערך כספי נמוך זה למשל המחשב שלי שלא שווה כלום, אלא שבתוכו היה ספר שלם שכתבתי ולא היה גיבוי. אין לזה מחיר. הוא בא ולקח. הוא מקבל בשביל זה 50 שקל ואחרי זה הוא יקנה בזה סמים. אתה שואל מהי רמת המודעות. הוא לוקח מכל הבא ליד.


הרב לוי, האם אתה חושב שאני הולך בדרך לא נכוחה.
יצחק לוי
לא. אני רוצה לומר רעיון אחר. אני מבין שרוצים לעשות פה איזה שהוא מדרג שבסופו של דבר החצי מליון שקל יהיה שבע שנים, אלא שאנו צריכים איזו שהיא דרגת ביניים. היום, אנו מדברים על גניבה שהיא משלוש שנים. לא סביר להקפיץ מחטא לפשע בלי לעבור דרך עוון. אני מבין שזו החשיבה.
רביד דקל
כן. השבע שנים גם נובע בגלל המדרג שקיים.
יצחק לוי
אני מציע: 200 אלף שקל.
אפרת רוזן
האם זה לארבע שנים?
יצחק לוי
כן. אם אתם רוצים 100 אלף - אז 100 אלף, 300 אלף - 300 אלף. אינני מבין את העניין של ה-10,000 שקל. 10,000 שקל זה נראה לי דבר שמזלזל קצת. אתה אומר: "טוב בסדר. אז גנבו 7,000 שקל.". מבחינת הסכום, אתם רוצים לגעת בגניבות הגדולות.
רביד דקל
כן.
יצחק לוי
האם אתם רוצים לקבוע דרגת ביניים? תקבעו דרגת ביניים סבירה ותגידו: "200 אלף שקל - 4 שנים". 10,000 שקל - זה לא נשמע לי. זה ממש דבר שלא נראה לי: לא לכאן ולא לכאן ולא לכלום.
שי חרמש
זה שתי עגלות.
היו"ר מנחם בן-ששון
הרב לוי, אני רוצה לסנגר עליהם. אני מניח שמה שעמד לנגד עיני שר המשפטים זה עניין אישי. זה היה בדיוק מה שדיברנו עליו קודם - התערערות הביטחון האישי שהוא בסכומים קטנים.
שי חרמש
מדובר על עצם החדירה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני מניח, שלא היה נראה להגיד "5,000", ואמרו שאולי 5,000 שקל זה סכום קטן מדי, ולכן אמרו: "סכום של שתי משכורות" - אז זה היה 10,000 שקל - "ומזה נבנה את הבסיס התחתון".
עתניאל שנלר
בצד העקרוני, אני מתנגד לדבר הזה מסיבה פשוטה.
יצחק לוי
אתה הסכמת לחצי מליון. אני בא לקראתך. אתה רוצה לקבוע ב-500 אלף עבירה של שבע שנים. אני רוצה איזו שהיא דרגת ביניים.
עתניאל שנלר
לא. אני רוצה להגיד אחרת. אני לא רוצה דרגת ביניים. אני חושב שדרגת הביניים היא שיקול דעתו של בית-המשפט. בית-המשפט יכול לגזור מזיכוי ועד X. לכן, כל רף תחתון הוא
מיותר בהגדרה, אם אני מאמין לבית-המשפט. בית-המשפט רשאי על חמישה שקלים גניבה לגזור עד ארבע שנים. הוא יכול להוציא זכאי, הוא יכול לתת יום אחד והוא יכול לתת עבודות שירות או כל דבר. כך בהצעת החוק הזאת.
אפרת רוזן
לא. גם לפי ההצעה של הממשלה, רק מעל 10,000 שקל.
\דובר
זה מה שחבר-הכנסת שרוני אמר.
עתניאל שנלר
לא. זה מה שאני מבקש לשנות. אני ארצה להגיע למצב שבית-המשפט יוכל להטיל מאפס עד ארבע שנים, מאפס כסף עד חצי מליון שקל. זה משהו שראוי לעשות.
היו"ר מנחם בן-ששון
חבר-הכנסת שנלר נאמן לדעתו. הוא אמר קודם, וגם אתה אמרת.
עתניאל שנלר
על כל עבירת גניבה בית-המשפט יכול להטיל עד ארבע שנים. בינתיים, אני סומך על מערכת בתי-המשפט בדגש כמובן על המלה "בינתיים". מחצי מליון שקל אנו צריכים לתת לשופט כלי נוסף. הכלי הוא לשופט להגיד: "משום שזה מעל חצי מליון, זה נותן לך שבע שנים". אבל, אני עובד מול השופט ולא מול הקליינט.
היו"ר מנחם בן-ששון
לסעיפים (ג) ו-(ד) נגיע אחר כך.
רביד דקל
אני לא מבינה. ואז מה קורה עם הנסיבות של גניבה של משהו שהוא מושכר- - -
יצחק לוי
נגיע לזה.
רביד דקל
האם זה יהיה מעבר לארבע שנים?
היו"ר מנחם בן-ששון
לא. זה גם ארבע שנים.
אפרת רוזן
בגלל שאתה מעלה את הענישה לגבי עבירת הגניבה הכללית לארבע שנים, תצטרך לתת ביטוי, אם תרצה לעשות נסיבה מחמירה של חקלאות ותשתיות, למעל ארבע שנים, כלומר שזה יעלה אולי לחמש שנים, שכן היום עבירת הגניבה היא שלוש שנים.
יצחק לוי
זה הקושי בהצעה של חבר-הכנסת עתניאל שנלר. ההצעה של חבר-הכנסת עתניאל שנלר היא שדין משקפיים כדין פרה.
היו"ר מנחם בן-ששון
ממילא אנו נצטרך לחזור לדון.
עתניאל שנלר
לא. שוב לא הסברתי את עצמי נכון. אני ממש מתנצל שאני ממש מתקשה היום להסביר את דבריי. לא סברתי שצריך לשנות את החוק מלכתחילה לגבי הדברים הנורמטיביים היום. כן צריך לשנות את החוק למה שקשור לדברים ברשות הרבים: חקלאות, תשתיות וכו'. כאן חילקתי לשני חלקים ואמרתי: "אם הערך הוא מתחת לחצי מליון - נחמיר לארבע שנים. אם מעל חצי מליון - נחמיר לשבע שנים.".
יצחק לוי
רק איפה שרשות הרבים.
עתניאל שנלר
אני מדבר על זה מהתחלה. לכן, העבירה בסופרמרקט תישאר כמו שהיא היום כי זו לא מכת מדינה, ולצערי זה דבר נורמלי.
שי חרמש
חבר-הכנסת עתניאל שנלר, זה אפילו מתומחר ע"י הרשתות.
רביד דקל
נסיבה מחמירה על המחמירה?
היו"ר מנחם בן-ששון
חבר-הכנסת שנלר, אתה יכול בהחלט להציע את הצעתך.


אני מציע שאני אשאיר את ההצעה של הממשלה כמו שהיא - על 10,000 שקל.
יצחק לוי
אם כך, אני מבקש להוסיף גרסה של 200 אלף שקל.
היו"ר מנחם בן-ששון
של ארבע שנים.
רביד דקל
אז, לא צריך 10,000 שקל. לא צריך 200 אלף שקל.
אפרת רוזן
אציין גם למה אנו ציינו את ה-50 אלף שקל, והמשטרה תתקן אותי אם אני טועה. לפי תיקון 33, אני סבורה שהאבחנה בין בית-משפט שלום לבית-משפט מחוזי לעניין עבירת הגניבה עומד על סכום הדבר הנגנב שהוא 50 אלף שקל.
דוברת
נכון.
אפרת רוזן
לכן, חשבתי ש-50 אלף שקל זה רף- - -
היו"ר מנחם בן-ששון
את צודקת. אם כך, תתפשר איתי על 50 אלף שקל.
יצחק לוי
לא.
רפ"ק תמר שיכט
מהמקום של התביעה המשטרתית שהיא תעסוק ברוב העבירות האלה, כי אני מניחה שיכול להיות שלפי תיקון 33 זה גם יעבור לסמכותה אם מדובר בעבירות פשע, אני מודאגת מאד מיכולת ההוכחה שלנו. כאשר מדובר ב-10,000 שקל, אני צריכה להוכיח שהיתה מודעות ויהיה קושי רב.
היו"ר מנחם בן-ששון
גברת שיכט, אנו כבר לא ב-10,000 שקל. אין אף אחד ב-10,000 שקל. זה או כלום, חבר-הכנסת שנלר אומר: "אל תגעו בזה בכלל" והוא מבקש למחוק את סעיף (1), והרב לוי ואני משאירים את סעיף (1): אני - ב-50 אלף שקל, והרב לוי - ב-200 אלף שקל. בסדר?
רענן גלעדי
הערה - צריך לשים לב שחוץ מאשר הענישה במאסר, בשנות מאסר, עליה כל הזמן מתמקדים פה, יש גם את הענישה הכלכלית שזה קנס, וגובה הקנס תלוי, לפי החוק, בערך הדבר שנגנב. אפשר להטיל פי ארבעה מהנזק שנגרם בעבירה. לכן, ככל שהגניבה יותר גדולה, כך ניתן להטיל קנס, עונש כלכלי, יותר גדול, ואלה בעצם עבירות כלכליות שהענישה הטובה עליהן היא ענישה כלכלית.
היו"ר מנחם בן-ששון
אם יחליטו על ענישה כלכלית, ואם יחליטו על מאסר - אז מאסר.
עידן אבוהב
מדובר בחלופות - נכון? רציתי לוודא שכל אחת היא חלופה.
אפרת רוזן
כל פסקה עומדת בפני עצמה.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה מה שהסבירו בהתחלה.
יצחק לוי
היא יכולה להיות מצטברת. היא לא חייבת להיות חלופה.
עידן אבוהב
לא. צריך שלא יהיה מצב של 10,000 שקל, ואז יתחילו לבדוק למשל לגבי תשתית ובסעיף (2) - - -
יצחק לוי
לא.
היו"ר מנחם בן-ששון
מר אבוהב, אדוני הוא משפטן. תכף נקרא את סעיף (3) ונגיע לזה. כרגע, אנו בסעיף (2)
אפרת רוזן
פסקה (2) קובעת נסיבה מחמירה לפי טיב הדבר הנגנב שזה תשתיות, וכך נאמר בה: "דבר [הנמצא [מעצם טיבו], במקום פתוח ונגיש לציבור, ו] המשמש כחלק מקווי תשתיות מתקני תשתיות או חיבור אליהם, או המשמש כתשתיות שמטרתן הבטחת בטיחות הציבור;".


אין פה הגדרה של "תשתיות". צריך לשים לב שמדובר פה על השארת הדבר עמום לשיקול דעת בית-המשפט ושיקול הדעת של התביעה. בהקשר הזה יש עבירות שקובעות היזקים לתשתיות, וקובעים שם עבירה עם הגדרה קזואיסטית יותר, אבל החשש הוא שאי-אפשר יהיה לכלול באמת את כל סוגי התשתיות אם ננסה לפרט הגדרה מפורטת.
יצחק לוי
אבל, למה דווקא במקום פתוח?
היו"ר מנחם בן-ששון
מייד היא תגיע לזה. זה סעיף קטן (2).
שי חרמש
מעצם ההגדרה זה פתוח.
אפרת רוזן
לא. זה לא הכרחי.
יצחק לוי
מה עם מרכזיית טלפונים שפורצים אותה, גונבים ולוקחים?
אפרת רוזן
הרב לוי, יש פה מספר חלופות שתלויות לפי מה שהוועדה תראה לגבי הערך המוגן שרוצים להגן עליו. האם אתה מגן על תשתיות בתור תשתיות? האם גניבת תשתיות בתור גניבת תשתיות לכשעצמה מצדיקה החמרת ענישה? האם אתה מחמיר את הענישה בגלל שמדובר על דבר שנמצא במקום פתוח או האם אתה מחמיר את הענישה בגלל דבר שנמצא מעצם טבעו במקום פתוח אפילו אם הוא לא נמצא בפועל במקום פתוח? אלה שלוש החלופות שהפסקה הזאת כרגע מדברת עליהן.
יצחק לוי
אני מעדיף את החלופה שהנסיבה המחמירה היא בעצם היותם תשתיות.
אפרת רוזן
אתה מוותר על הסוגריים.
יצחק לוי
תשתיות שהמדינה משקיעה בהן ואדם בא וגונב אותן - זו נסיבה מחמירה ולא משנה אם זה במקום פתוח או במקום סגור.
היו"ר מנחם בן-ששון
אסביר לך למה אני תומך בדעתך, ואני צריך הפעם להתנצל על זה. בסעיף (3) תהיה לי הזדמנות לדבר על מקום פתוח, ושם אני אוכל להוסיף "לרבות קווי תשתית". סעיף (3) עוסק במקום. אם אני מקבץ את הסעיפים אחד לשני, סעיף (2) הוא באשר הוא, תשתיות באשר הן.
יצחק לוי
נכון.
עתניאל שנלר
בהחלט. אני יכול להצטרף לזה.
אפרת רוזן
צריך לשים לב, שמבחינת תשתיות מדובר פה גם על דבר שמשמש חלק מקווי תשתית וגם מיתקני תשתיות או חיבור אליהם", וכשמדובר על תשתית לכשעצמה מדובר על תשתית שמטרתה הבטחת בטיחות הציבור.
היו"ר מנחם בן-ששון
נאמר: "או המשמש כתשתיות שמטרתם הבטחת בטיחות הציבור". לדעתי, יש לומר "שמטרתן" ולא "שמטרתם".
שי חרמש
למה הדגש על בטיחות?
יצחק לוי
לא הבנתי את התוספת.
דובר
יש קשר לבטיחות.
אפרת רוזן
אנו ניסינו לחשוב על איזה סוגי תשתיות מדובר.
עתניאל שנלר
למשל: רמזור.
אפרת רוזן
בדיוק. רמזור לא חיבור לתשתית וזה לא קו תשתית.
עתניאל שנלר
רמזור הוא ברזל וזו לא תשתית לאומית, אבל זו בטיחות. דוגמא אחרת היא: גדר הפרדה.
דובר
הרקה של בית.
יצחק לוי
למה צריך לציין זאת בנפרד?
אפרת רוזן
יש פה כמה חלופות. רמזור, למשל, לא משמש חלק מקווי תשתית, זה לא מיתקן תשתית וזה לא חיבור לתשתית, אלא מדובר על תשתית שמשמשת לבטיחות הציבור. זה סוג הדברים שאתה רוצה להחמיר את הענישה לגביהם: רמזורים, מסילות ברזל וכו'.
יצחק לוי
אבל, האם זה לא מצמצם?
היו"ר מנחם בן-ששון
כתוב: "או".
יצחק לוי
הבנתי שזה "או", אבל האם ה"או" הזה לא מצמצם תשתיות אחרות?
אפרת רוזן
לא הצלחתי להעלות בדעתי תשתיות נוספות שהן לא מיתקן חיבור או קו?
יצחק לוי
למשל: תחנת הסעה לילדים ליד בית-ספר. זה כמו רמזור, אבל זה לא עניין של בטיחות דווקא.
רביד דקל
האם מישהו גונב את זה?
עתניאל שנלר
הסנגוריה הכללית תגיד שזו לא תשתית לאומית. היא תגיד שזו לא תשתית --
היו"ר מנחם בן-ששון
--ואתה תגיד שכן. התביעה תתווכח.
עתניאל שנלר
אני רוצה למנוע את זה שאני אתעסק עם התביעה על העניין הזה. אני אומר שהתוספת הזאת טובה לי. בעצם, אני אומר: אם אתה נגעת בבטיחות, לא רק גנבת אלא גם סיכנת אדם.
יצחק לוי
בוא ונוריד ב"או" את המלה "תשתית" ונכתוב "מיתקנים ציבוריים". למה להינעל על עניין התשתית, אם אנו רוצים להרחיב את העניין? אנו רוצים לדבר על רמזור ועל תחנת הסעה. אני רוצה לדבר גם על מיתקנים של משחקים לילדים. אני רוצה לדבר על כל דבר ציבורי שאדם בא ולוקח מהציבור.
היו"ר מנחם בן-ששון
אם כך, תגיד "לרבות", כלומר: "לרבות מיתקנים ציבוריים".
יצחק לוי
אני רוצה שזו תהיה נסיבה מחמירה. נדבר על מיתקנים ציבוריים. למה לדבר דווקא על "תשתית"?
היו"ר מנחם בן-ששון
אם כך, הניסוח שלך הוא לא "או" אלא "לרבות מיתקנים ציבוריים". ואז, ה"לרבות" פותר לך את הבעיה.


עורכת-הדין דקל, את הבנת את המצוקה.
רביד דקל
כן. הייתי שותפה למצוקה הזאת בעבר. הרעיון היה לתת ביטוי מחמיר לעובדה שמישהו מזלזל בכך שנגנב משהו ששימוש של ציבור רחב נסמך עליו. כשאדוני מדבר על מיתקן ציבורי, אני בהחלט יכולה לראות שגם גניבת ברזיה תזכה לביטוי של ענישה מחמירה של ארבע שנים, ואינני חושבת שזו הכוונה. אם אני הולכת אחורנית, אני חושבת שהמקור - - -
יצחק לוי
למה? למשל: ברזיה שמשמשת ילדים שמשחקים.
ליאור בן-דוד
זו לא בטיחות.
יצחק לוי
לכן, אני אומר שזה לא חייב להיות בטיחות.
דוברת
זה לא היה הרציונל של ההחמרה.
היו"ר מנחם בן-ששון
שאלה - כשלקחו סולם מתכת או שלבים של סולם מגינה ציבורית, האם זה נכנס לגדר של תשתיות ציבוריות?
רביד דקל
לא.
היו"ר מנחם בן-ששון
את לא רוצה זאת. נציג משרד התשתיות הלך. כאשר עשו מבצע ניקוי ברזלים ממדינת ישראל, אני יכול לספר לך שלקחו מגינת ציבוריות סולמות, מגלשות וקווי מקביל - וכל דבר קטנצ'יק כזה עולה 500 שקל - ואספו אותם למפעלי הברזל. זה לא עניין בטיחותי.
יצחק לוי
זה כן עניין בטיחותי, אבל זה לא מוגדר כבטיחותי.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה לא בטיחותי.
רביד דקל
אני חושבת, שאדוני מכוון את דבריו לקבוע נסיבה מחמירה שהיא מכת מדינה. בעינינו, זו נסיבה מחמירה שהיא לא לגיטימית פה. אנו מנסים לכוון למשהו שבאמת מבטא מכה יתרה.
היו"ר מנחם בן-ששון
האם דבר שהוא מכת מדינה איננו לגיטימי?
רביד דקל
מכת מדינה כנסיבה מחמירה בחוק? ממש לא.
יצחק לוי
אני לא מדבר על מכת מדינה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אינני מבין למה אינני יכול לעצור מכת מדינה. כשהיתה מכת גניבות רכב, אני לא בטוח שהסכמתם לזה בהתחלה, --
רביד דקל
לא הסכמנו.
היו"ר מנחם בן-ששון
--וגם לא פתרנו את הבעיה בינתיים.
רביד דקל
זה, בדיוק, העניין.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני חוזר למה שאמרתי היום בתחילת הדיון, שעדיין, להבנתי, הכל מתחיל ונגמר באכיפה. כשהיתה מכת מדינה של גניבות רכב, יש אנשים שמשתבחים שזו היתה חקיקה נהדרת בעיניהם, ואני חושב שהחקיקה לפחות הביעה את החרדה של מכת מדינה. אומר אדם: "אני צריך לטפל במגיפה כמו במגיפה. איך אני עושה זאת? אני אוסר על כניסת אנשים למקום מסויים, אני סוגר דרכים או שם שוטרים. אני מטפל בזה כעל מכה". במקרה הזה, אם אתם לא יודעים שזו מכת מדינה, אני רוצה להגיד לכם שזו מכת מדינה. אני אומר זאת באמצעות החוק. מה אני יכול לעשות אחרת?
רביד דקל
הדרך לטפל במכת מדינה היא לא לקבוע סעיף מחמיר בחוק העונשין. בדיוק הדרכים שאתה פירטת קודם הן הדרכים לטפל במכת מדינה.


אנו מנסים למצוא באמת את המהות של הדבר שכל כך מקומם אותנו בעניין הזה. למה זה מקומם אותנו? זה מקומם, כי ל-20 אלף אנשים בגוש דן פתאום אין טלפון כי הוציאו את כבל התקשורת. אם זה היה בן אדם אחד או שניים, זה לא היה מקבל כזו תהודה. זה ה-essence של הדבר הזה. זו המהות.
היו"ר מנחם בן-ששון
300 אלף ילדים שאין להם מגלשה זה לא נורא.
רביד דקל
האם 300 אלף ילדים משתמשים במגלשה אחת?!
היו"ר מנחם בן-ששון
זה היה מבצע לנקיון מגלשות.
יצחק לוי
מה ההבדל בין 500 ל-20 אלף? אולי באמת במקום לכתוב סכומים נכתוב את מספר האנשים הנפגעים, ולפי זה אנו נראה.
רביד דקל
לא. אפשר לקבוע לגבי המתכת.
יצחק לוי
אני מסכים שבמכת מדינה אפשר להלחם בחקיקה, נניח, בהוראת שעה, אם רוצים. לא צריך להפוך זאת לחלק מהחוק. אבל, אני חושב שהנסיבה המחמירה פה היא נסיבה מחמירה בגלל שזו פגיעה בציבור או לא פגיעה ביחיד. יש נסיבה מחמירה יותר בפגיעה בציבור מאשר פגיעה ביחיד. לכן, לגבי הפגיעה בציבור, אני רוצה לנסות להקיף את כל הבעיות בציבור שיש ופגיעות נוספות, ולא רק את הפגיעה בתשתיות החשמל, בשולי הכביש שיש בהם מחיצות ובטלפוניה. יש פגיעה במגרשי שעשועים, ויש פגיעה בתחנות. למשל, הרבה פעמים אני שומע שגונבים אנדרטאות. אני חושב שאנדרטה היא פגיעה בציבור, ופה זה לא נמצא.
אפרת רוזן
איך היית כותב דבר כזה? זה לא מיתקן ציבורי.
יצחק לוי
זה מיתקן ציבורי.
שי חרמש
אתרים לאומיים.
יצחק לוי
הייתי כותב "אתרי זכרון".
היו"ר מנחם בן-ששון
אפשר לכתוב: "לרבות, מיתקנים ציבוריים ואתרי זכרון".
יצחק לוי
יש שם הרבה ברזל, ושם זו פגיעה מאד חמורה ברגשות של אנשים. זה לא מליון אנשים, אבל זה יכול להיות 100, 1,000 או 5,000, לפי האנדרטה ולפי העניין. אנו שמים את האנדרטאות האלה בחוץ ולא מגינים או שומרים עליהן ולא תמיד גודרים אותן, מתוך הנחה שאלה דברים שצריכים בציבור. בעיניי, זו נסיבה מחמירה כמו לגנוב מרכזיית טלפון שמשרתת כפר של 10,000 אנשים.
היו"ר מנחם בן-ששון
כשהיה כאן הדיון, ולא החקיקה, כשהתחלנו את הדיון הראשון בעבירות רכוש, השר לביטחון פנים אמר פה: "הבעיה היא לא אכיפה. הבעיה היא מערכת בתי-המשפט. צריך להקרין להם שצריך להחמיר, ואז זה יתן משמעות". אני עדיין חולק על הקביעה. אבל, אני אומר שאין לי דרך לשדר לכם את חוסר הנחת שלנו במקרה הזה.
רביד דקל
אדוני מיטיב לשדר את חוסר הנחת שלו.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני לא מצליח. אני צועק את זה בכל מקום.
משה שרוני
הבעיה המרכזית היא שאחד מתנער מאחריות ומטיל על השני.
היו"ר מנחם בן-ששון
לכן, אין לך ברירה אלא לחוקק. לא נתתי לך לחוקק בקלות בהתחלה את נושא המכות לזקנים, אבל בנקודה מסויימת אמרתי: "לא שומעים לנו. אני מוכרח לתת לך את הדרך להביע את השליחות הציבורית שלך" וזאת הדרך.
רענן גלעדי
השאלה היא למה אי-אפשר שהמחוקק יכתוב שגניבה של תשתיות או היזק לתשתיות הוא נסיבה מחמירה לעניין העונש? למה צריך להעלות את הרף. שלוש שנות מאסר הוא רף מאד מאד גבוה. שלוש שנות מאסר זה הרבה מאד.
היו"ר מנחם בן-ששון
כאשר משרד המשפטים יחזור אלי עם הבניית שיקול הדעת בענישה ויגיד לי שזה בעל עדיפות, אז אולי שם אוכל להבנות את שיקול הדעת. היום, זה לא עדיפויִי לדעת משרד המשפטים, ולכן אין לי ברירה אלא לחוקק זאת בפירורים.
רענן גלעדי
אפשרות אחרת: אם מעלים את הרף, אז למה לא להעלות את הרף הכלכלי ולפחות את רף המאסר להשאירו בעינו? כלומר, להגיד: "מדובר בעבירה כלכלית, גניבת תשתיות לצורך ברזל וכדי להרוויח כסף, ולכן נעלה את העונש הכלכלי שאפשר להטיל בגין הדבר הזה", אבל לא להעלות את המאסר. ממילא אדם שהולך לגנוב אנדרטה לא אכפת לו אם התקרה היא שלוש שנים או ארבע שנים. הוא יורתע באותה מידה משני הדברים. יכול להיות שהוא יורתע יותר מענישה כלכלית.
משה שרוני
אז, שיעשה ארבע שנים.
היו"ר מנחם בן-ששון
האמת היא, שזה פחות מטריד אותי. במקום "ארבע שנים" אני מוכן לכתוב שהעונשים של האנשים האלה יהיו פי עשרה מערך הגניבות. אבל, באמצעות אמירת המאסר נגמר דבר אחר.
יצחק לוי
זה רעיון. אני מסכים לכתוב זאת כאופציה. אנו לא מצביעים היום. אפשר לבחון את העניין.
היו"ר מנחם בן-ששון
כן, כחלופה. אבל, זה יהיה בְּתחילה. אני אגיד "פי עשרה".
יצחק לוי
נסיבה מחמירה על מה? האם זה כולל כל מיתקן ציבורי או לא?
היו"ר מנחם בן-ששון
מייד נגיע לזה.
דוברת
יש לי הצעה.
היו"ר מנחם בן-ששון
הסנגוריה אומרת: "תיתן מעטפת אחרת שבסעיף א(א): "הגונב דבר כמפורט להלן דינו מאסר ארבע שנים או השתת- - -
אפרת רוזן
לא "או". זה לא מה שהוא מציע. הוא מציע להשאיר את זה שלוש שנים ולקבוע נסיבה. אתה מציע מה הסנגוריה מציעה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני יודע. אבל, אני מוסיף עכשיו: "או השתת ערך כלכלי, עונש כלכלי, פי עשרה".
יצחק לוי
לא. אז, אתה מחמיר בשני הצדדים.
היו"ר מנחם בן-ששון
יכול להיות. חבר-הכנסת הרב לוי, כשנצביע, נעשה את ה-fine tuning של זה. אנו עדיין לא שם. תודה על ההערה. היא במקום.
רענן גלעדי
אני מדגיש שזה לחלופין. עמדתנו הבסיסית היא שלא צריכים זאת ושצריך רק לקבוע כנסיבה מחמירה ברף הקיים.
היו"ר מנחם בן-ששון
עורך-הדין גלעדי, הבנתי. בינתיים, אני שומר את הדברים. כשיבוא הזמן, אנו נעסוק בזה.


לגבי הערת הרב לוי, בסעיף (2) בעמוד 2, אחרי המלה "אליהם" יבוא פסיק ו"לרבות". האם אני לא בסדר? כך הבנתי את הרב לוי. תקני אותי, אם אני טועה.
אפרת רוזן
אינני חושבת שאנו מדברים פה על מצב של "לרבות". אני חושבת, שצריך להבחין בין נסיבה של תשתיות לבין נסיבה של מה שהרב לוי מציע.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני מסכים.
אפרת רוזן
לדעתי, נסיבת התשתיות צריכה להיות דבר "המשמש כחלק מקווי תשתית, מיתקני תשתית או חיבור אליהם, או המשמש כתשתיות שמטרתן הבטחת בטיחות הציבור", כדי לכלול את הרמזור ואת הדברים מהסוג הנוסף שדיברנו עליהם.


אם רוצים להוסיף נסיבה נוספת, --
יצחק לוי
--תעשי (2)(א) ו-(2)(ב).
אפרת רוזן
--אפשר לעשות עוד נסיבה. אם אני מבינה את הצעתך נכון, אתה מדבר על דבר המשמש או שיוחד לשימוש הציבור, או משהו בסגנון הזה. אני לוקחת זאת בהיקש מסעיף 174 שזה פגיעה בבנייני ציבור, שם יש סעיף הקובע: "ההורס, משמיד או מפיל בניין או מצבה שיוחדו לשימוש הציבור או לנוי או גורם להם נזק...". אפשר לדבר על "דבר המשמש או שיוחד לשמש לשימוש הציבור לרבות מצבה, אנדרטה" וכן הלאה, ואז אולי זה כולל עוד דברים.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה יהיה סעיף 3.
אפרת רוזן
אני חייבת להגיד שזה רחב מאד.
יצחק לוי
בעקרון, אין הבדל בין תשתיות לבין גן-שעשועים של ילדים בו ילדים לא יכולים להשתמש בסולם.
אפרת רוזן
אינני מדברת על הרעיון.
היו"ר מנחם בן-ששון
הרב לוי, זה בא להקל על התביעה - כך אמר קודם חבר-הכנסת שנלר - כדי שהיא לא תצטרך להיאבק בשאלה כשהיא עומדת מול הסנגוריה, ויגידו: "רבותי, כתוב במפורש. לקחו כאן ציוד של ילדים, וזה נכנס תחת סעיף 3 חדש" וזה יהיה הסעיף.
ליאור בן-דוד
אני רוצה להגן על זה שזה גם מתבטא בחקיקה אחרת בעניין בטיחות, למשל על גניבת שלבים מסולם.
היו"ר מנחם בן-ששון
כן, הבאת את הדוגמאות.
ליאור בן-דוד
מדובר על מצב שהגניבה או הנזק עלולים לגרום לתוצאה של פגיעה בחייו של אדם או לגרום לו נזק גופני כלשהו. ואז, אין שום חשיבות לערך הכספי של הרכוש. זה כן קשור גם למודעות מבצע העבירה. אם אדם שלוקח שלבים של סולם של ילדים או תמרור או רמזור, הוא יודע שזה עלול לגרום לאובדן חיים או למישהו שישבור גפה או כל דבר כזה. זה יכול להיות כמשהו שהוא בנפרד לגמרי. זה כמו שבחקיקה שהצגנו בהחלט יש סעיפים נפרדים לגמרי שמדברים על פגיעה בערך אומנותי, ערך תרבותי, אנדרטאות ומצבות, שזה חילול בתי-קברות.
היו"ר מנחם בן-ששון
אנו לא עוסקים בזה היום. אנו לא עוסקים בחילול.
אפרת רוזן
יש בזה גם סעיף.
ליאור בן-דוד
אבל, זה סוג של פגיעה. זה היזק.
היו"ר מנחם בן-ששון
גם כתבת: ערכי תרבות.
ליאור בן-דוד
אלה דברים נפרדים.
היו"ר מנחם בן-ששון
אנו עוברים לסעיף (3). כנראה שסעיף (3) יהפוך להיות סעיף (4).
אפרת רוזן
סעיף (3) קובע נסיבה מחמירה לפי טיב הדבר הנגנב, שוב, כשאנו מדברים פה על כלים חקלאיים, תוצרת חקלאית, בקר ומקנה: "דבר הנמצא במקום פתוח, המשמש ככלי עבודה או המשמש כאמצעי להפקת פרנסתו של אדם, ובכלל זה כלים חקלאיים, תוצרת חקלאית, בקר או מקנה".


אסביר את גרסה ב'. מדובר על קביעה של עבירה נפרדת לעניין כלים חקלאיים, תוצרת חקלאית, בקר ומקנה, שלא כוללת את הנסיבה של "מקום פתוח", או לחלוטין או בנוסף שאינה דורשת שיהא מדובר בכלי שמשמש להפקת פרנסתו של אדם.


צריך לחשוב פה מהו הערך המוגן. האם רוצים להחמיר בענישה, כאשר אותם דברים נמצאים במקום פתוח, כך שהגנבים מנצלים את העובדה הזאת כדי לגנוב את אותם כלים, בקר או מקנה, או שרוצים גם להחמיר בענישה כיון שמדובר במשהו שמשמש להפקת הפרנסה של אדם ובמקרה כזה לא תהיה החמרה בענישה? למשל, מקרה תיאורטי של גניבת בקר ומקנה שנמצא לנוי בגינה של מישהו. זה מצב תיאורטי מאד.
שי חרמש
מהו, מבחינתךְ, ההבדל בין "פתוח" ל"סגור"? רפת היא סגורה, לול הוא סגור וגם דיר הוא סגור. מה ההבדל בינם לבין בקר שנמצא במרעה פתוח?
אפרת רוזן
אכן אחת השאלות היא לגבי מקום פתוח. ההנחה שלי היא שלא מדובר במקום שהוא מגודר בהכרח.
אורית נוקד
האם, למשל, בשדה?
אפרת רוזן
כן.
שי חרמש
מה ההבדל בין מרעה פתוח לרפת?
אפרת רוזן
להבנתי, רפת לא תיכלל ב"מקום פתוח".


אסביר שוב שהיום בסעיף שמתייחס לבקר ומקנה, ויש היום סעיף שקובע נסיבה מחמירה, --
שי חרמש
הוא פשע בכל מקרה, ולא משנה איפה זה נמצא.
אפרת רוזן
זה לא משנה אם זה משנה למקום פתוח, אבל גם לא משנה אם זה משמש כאמצעי להפקת פרנסתו של אדם.
שי חרמש
בקר כבקר.
אפרת רוזן
נכון. לדעתי, ראוי שהוועדה תשקול האם נכון לדבר על זה שזה משמש, כי אני חושבת שזה מה שעמד ברציונל אז כשהחמירו בענישה, שאמרו שגונבים בקר מבן-אדם שזה חלק מפרנסתו וגורמים לו לפגיעה יתירה.
שי חרמש
חברתי המלומדה, חברת-הכנסת אורית נוקד, באה ואמרה: "מה נפקא מינה בין תרנגולת, עז ובקר? בסופו של דבר, כל אחד מהם הוא פרנסה. אפילו יבול על עץ אבוקדו במטע הוא פרנסה". כל הרעיון בהצעת החוק שלה היה פשוט מאד: החילי על כל הנושא החקלאי, שזה פרנסתו ומטבעו נמצא בשטחים פתוחים או לא בשטחים פתוחים אלא אף בשטחים מגודרים, בשטחים גדולים, בהרבה מקומות מבודדים ובמקומות חשוכים. אומרת חברת-הכנסת נוקד, ואני אהיה לה לפה בעניין הזה: "אין הבדל בין בקר בגודל כזה לזה". לכן, ההצעה שלנו היא להחיל על הכל את מה שהוחל על הבקר.
אורית נוקד
נכון.
היו"ר מנחם בן-ששון
לכן, לפי הצעתך, אתה רוצה סעיף נפרד.
שי חרמש
כן. זה בכלל לא משנה אם זה פתוח, סגור או נעול. כיום, גניבת בקר זה פשע. חבר-הכנסת יצחק לוי, בוא ונתחיל מזה שהשופטים יתנו ארבע שנים.
היו"ר מנחם בן-ששון
בוא ונתחיל בזה שיתפסו את הגנבים. אנו מדברים פה בתיאוריה. אני חוזר כל פעם לנקודת המוצא: אנו מדברים על אכיפה כושלת.
שי חרמש
זה לא תפקידנו. אנו ועדת חוקה.
אורית נוקד
אנו רוצים גם שתהיה הרתעה.
היו"ר מנחם בן-ששון
חברת-הכנסת אורית נוקד, כך התחלתי היום. לא התווכחתי. הוועדה משמשת כפה למחאה על כשל ההרתעה והאכיפה. כל זה אמת.


אתה רוצה לחלק את סעיף (3) לשניים. אתה אומר: "דבר הנמצא במקום פתוח, המשמש ככלי עבודה או המשמש כאמצעי להפקת פרנסתו של אדם. נקודה.", ויהיה עוד סעיף נפרד: כלים חקלאיים, תוצאת חקלאית, שלא קשורה בכלל למקום פתוח. איך אתה רוצה שזה יהיה כתוב? אפרת רוזן, תכווני אותנו.
אפרת רוזן
בהמשך למה שהיושב-ראש מציע, האם אתה יכול לעשות את האבחנה בין כלים חקלאיים ותוצרת חקלאית, שבמקרה הזה אתה כן קושר את זה למשהו שמשמש להפקת פרנסה של אדם או כלי עבודה, לבין בקר ומקנה שאתה לא קושר את זה בהכרח לזה? האם אתה עושה את האבחנה?
שי חרמש
הבקר ומקנה כבר קיים. לדעתי, אני רוצה לאחד את זה להצעה של חברת-הכנסת אורית נוקד, כלומר לתת מעמד שווה לכל כמו לבקר.
אפרת רוזן
השאלה היא מהו הרציונל. למה אתה מחמיר בענישה?
רביד דקל
האם גם כבשת מחמד מפינת החי?
שי חרמש
אם מחר בבוקר, ערב קציר, מישהו מפרק חלק מקומביין ואי-אפשר מחר לצאת ולקצור--
אפרת רוזן
--זה כלי שמשמש פרנסה לאדם.
שי חרמש
ודאי. אין כלי חקלאי שלא משמש לפרנסה.
אפרת רוזן
זה לא סתם כלי חקלאי. זה משהו שמשמש לפרנסה. בדיוק בגלל אני אומרת שאולי נכון להבחין בין כלים חקלאיים לבין בקר ומקנה.
עידן אבוהב
מה יקרה אם יגנבו מחר טרקטורון? הסניגור ישאל את בן החקלאי: "כמה פעמים נסעת עם הטרקטורון לבית-הספר? כמה פעמים טיילת אותו בשבתות?". זה כלי עבודה.
אפרת רוזן
טרקטורון זה לא בהכרח כלי עבודה.
עידן אבוהב
למה לא? עכשיו, אנו נכנסים לדיון.
שי חרמש
גברתי צריכה לצאת לשטחים החקלאיים לראות איך נוסעים.
אפרת רוזן
אבל, אתה עושה פה עבירה כללית ולא עבירה בשטח חקלאי. נניח שיש לאדם טרקטורון בעיר.
עידן אבוהב
הוא רכוש חקלאי. לא מדובר על טרקטורון בעיר. במושב טרקטורון הוא כלי עבודה. אסור לרדת אתו אפילו לכביש.
אפרת רוזן
בסדר. הוא משמש ככלי עבודה. בכל מקרה, התביעה תצטרך להוכיח מודעות שזה שימש ככלי עבודה.
עידן אבוהב
עכשיו, השאלות תהיינה האם הילד לקח אותו לבית-הספר וכמה פעמים הוא טייל בו בשבת. זה מה שיקרה בבית-המשפט.
אפרת רוזן
זה לא מה שמשנה. מה שמשנה זה האם הוא יודע, האם הוא היה מודע, שמדובר בכלי שמשמש ככלי עבודה. זה מה שחשוב.
עידן אבוהב
דבר נוסף - לגבי הנושא של "מקום פתוח", האם יצא לךְ פעם לקרוא פוליסת ביטוח של טרקטור למשל? החקלאי שם צריך לישון מחובק עם הטרקטור כשאשתו מהצד שני.
אפרת רוזן
אדוני, אני מדברת פה על הדין הפלילי ולא על פוליסות ביטוח.
אורית נוקד
אפשר לומר: "דבר הנמצא גם במקום פתוח".
היו"ר מנחם בן-ששון
אדוני, תודה. שאלת שאלה, וקיבלת תשובה.
רביד דקל
אני חושבת שאם מורידים את העניין הפקת פרנסה, אנו מכניסים פה טווח גדול מאד של דברים כמו מזמרה או את חפירה ששוכבות אצלי בגינה שהן בהחלט כלים חקלאיים אך הן לא משמשות אותי לפרנסתי, או לחלופין עז המחמד שמישהו מגדל בחצר ביתו.
דובר
מה מפריע לך בזה?
היו"ר מנחם בן-ששון
אין לי בעיה. הכל לפרנסתו.
רביד דקל
לא. האם ראוי שהעונש לגבי זה ייקבע כארבע שנות מאסר?! - אני חושבת שלא.
יצחק לוי
אני מסכים איתךְ, שזה צריך להיות כתוב שזה יהיה לפרנסתו.
היו"ר מנחם בן-ששון
חבריי, האם אתם מסכימים שגם בסעיף השני, המיוחד לתוצרת חקלאית, גם היא תשועבד לעניין פרנסתו של האדם?
דובר
כן.
היו"ר מנחם בן-ששון
ודאי.
עידן אבוהב
אם זה רלוונטי, מה קורה עם חקלאי שסוגר חומרי הדברה? חומרי הדברה לא יכולים להישאר בשטח הפתוח.
אורית נוקד
אולי להגיד: "גם מקום פתוח".
שי חרמש
מה ההבדל אצלכם בין פתוח לסגור?
רביד דקל
גם סגור וגם פתוח. אפשר לעשות את הכל ארבע שנים.
שי חרמש
דרך אגב, נניח שיש בטונדה באמצע השדה, מרוחקת חמישה קילומטרים מהבית ונעולה עם מנעול ובתוכו חומרי הדברה בעשרות אלפי שקלים. כדי לשבור את המנעול צריך בקושי חצי פלאייר. האם זה פתוח או סגור?
רביד דקל
אני חושבת שהרעיון כאן היה להבחין את המיקום של האמצעים האלה ממקום שהכניסה אליו היא התפרצות לבית מגורים - נכון?
אפרת רוזן
כך אני הבנתי.
רביד דקל
יכול להיות שהניסוח לא מוצלח ולא מבטא את זה, אבל הרעיון היה שזה משהו שבאופן תדיר אנשים לא נמצאים שם כל הזמן. זה לא כמו התפרצות לבית מגורים שמקבלת ביטוי של החמרה בגלל עצם ההתפרצות לבית מגורים והכניסה לרשות הפרט.


כאן הרעיון היה של משהו מופקר שנמצא מרוחק משליטתו של אדם--
אפרת רוזן
--כשהפגיעה היא באמת פגיעה מעבר לזה שאתה גונב דבר, כלומר אתה גוזל מבן-אדם אפשרות להפיק את הפרנסה שלו.
רביד דקל
--כשהפגיעה היא בזה שניכר בדבר הזה שהוא משמש לפרנסה של אדם, והזלזול בערך המוגן הוא בזה שמישהו גונב משהו שהוא יודע שזה כך.
יצחק לוי
זה בסדר, אבל מה ייגרע מהסעיף אם נמחק או ניטול את עניין ה"פתוח"?
היו"ר מנחם בן-ששון
הרב לוי תחליף אותי לחמש דקות.


(יו"ר הוועדה, חה"כ מנחם בן-ששון, יוצא מחדר הישיבות.)
אפרת רוזן
גם גניבה של כלים חקלאיים שנמצאים בתוך הבית, למשל, ולא היתה התפרצות, תהיה נסיבה מחמירה.
מ"מ היו"ר יצחק לוי
מה הבעיה עם זה?
אפרת רוזן
זו החלטה ערכית של המחוקק. אני מציגה את האופציות.
מ"מ היו"ר יצחק לוי
מה הבעיה עם זה? יהיה לנו סעיף שמדבר על פריצה לבית ויהיה את הסעיף האחר, והוא עבר שתי עבירות, והתביעה תחליט על מה להאשימו: על שניהם יחד או על זה. מה הבעיה?
עתניאל שנלר
האם אתם רוצים להוריד את "מקום פתוח"?
מ"מ היו"ר יצחק לוי
כן.
אורית נוקד
כן.
עידן אבוהב
כן. נוצר מצב שחקלאי שנועל נענש. כך גם לגבי חומרי הדברים שנשארים נעולים בשטח או תפוזים בבית האריזה.
מ"מ היו"ר יצחק לוי
נניח שמדובר במחסן.
אורית נוקד
הוא נענש. זה יוצא הפוך על הפוך.
עידן אבוהב
חצי מבתי האריזה החלונות שלהם פרוצים ואתה יכול להיכנס בזחילה ולהוציא הכל. אני לא יודע אם זה ייכנס לגדר פריצה בכלל.
רענן גלעדי
מה משאירים על שלוש שנים מכל הסיפור?
מ"מ היו"ר יצחק לוי
פחות מ-10,000 שקל.
דובר
לא.
שי חרמש
חוק הבקר נותן פשע.
עתניאל שנלר
בנושא חקלאות לא משאירים. בנושא אפידמיה לא משאירים. לגבי גניבת חוטי ברזל, לא משאירים. המחוקק אומר לךָ: "אנו הולכים לתת תשובה לאפידמיה". זה הסיפור.
רביד דקל
לא. אדוני פיספס את הקטע הזה של הדיון פה.
מ"מ היו"ר יצחק לוי
יש פה ויכוח שכבר היה ולא היית פה: האם אנו פה באים לענות על מכת מדינה או שאנו מדברים על דבר שיש לו איזה שהוא ערך בפני עצמו גם אם זו לא מכת מדינה, שפוגם במיתקנים של ציבור?
עתניאל שנלר
באופן מפתיע, כן הייתי כשדיברתם על זה.
מ"מ היו"ר יצחק לוי
היושב-ראש ניסה להוביל את העניין שהחקיקה היא כן כתוצאה ממכת מדינה, ומשרד המשפטים ניסה להוביל שלא. זה לא משנה כרגע, ולא כדאי להסביר עוד פעם.


(יו"ר הוועדה, חה"כ מנחם בן-ששון, חוזר לחדר הישיבות.)
אפרת רוזן
הרב לוי, למשל אם נמחק את ה"נמצא במקום פתוח", צריך להבין מה הסעיף אומר. זה דבר "המשמש ככלי עבודה או המשמש כאמצעי להפקת פרנסתו של אדם, ובכלל זה וכו'". אני רוצה להסביר את זה ולא להביע עמדה לעניין.
יצחק לוי
למשל: פטיש של הנגר.
אפרת רוזן
כן או מכונת תפירה של מישהי שנמצאת בתוך הבית - גניבה של זה מייד הופכת זאת לנסיבה מחמירה של ארבע שנים. צריך להבין שזה לא סעיף ספציפי.
יצחק לוי
אבל, בין כך בתוך הבית יש לנו סעיף של שבע שנים.
אפרת רוזן
רק אם זו התפרצות.
יצחק לוי
אינני מבין מה אנו מפסידים מזה. האם אנו מפסידים שיש לנו עוד סעיף? שהתביעה תצטרך לשקול באיזה סעיף מדובר?
היו"ר מנחם בן-ששון
לאן הגעתם כשיצאתי, מבחינת ניסוח סעיף (3) ?
אפרת רוזן
הוסכם שזה אמצעי להפקת פרנסה.
יצחק לוי
אנו פה מביעים עמדה שיכול להיות שבסעיף (3) צריך כן להופיע עניין הפרנסה, אבל לא "מקום פתוח".
היו"ר מנחם בן-ששון
לכך אנו הגענו, ואז אנו לא צריכים סעיף נפרד לכלים חקלאיים.
אורית נוקד
נכון.
היו"ר מנחם בן-ששון
ואז, הכלים החקלאיים משועבדים לפרנסתו של אדם, ואז ממילא אני לא צריך לייחד אותם.
יצחק לוי
אם זה כלי חקלאי שהוא לא לפרנסה, הוא לא נכנס לסעיף הזה.
היו"ר מנחם בן-ששון
מר אבוהב, מה לא תקין עכשיו?
עידן אבוהב
לא הבנתי.
אורית נוקד
הוא הוריד את המלה "פתוח".
היו"ר מנחם בן-ששון
החברים הבינו.
שי חרמש
היושב-ראש מנחם בן-ששון, האם זה בהסכמה עם כולם?
היו"ר מנחם בן-ששון
לא. משרד המשפטים לא אתנו.
דובר
האם נשאר: "לרבות תוצרת חקלאית"?
שי חרמש
לא צריך. למה את צריכה?
אפרת רוזן
"ובכלל זה" - "דבר המשמש ככלי עבודה או המשמש כאמצעי להפקת פרנסתו של אדם, ובכלל זה כלים חקלאיים, תוצרת חקלאית, בקר או מקנה".
שי חרמש
בסדר גמור. אין בעיה.
רענן גלעדי
בגלל ההרחבה, מתבקש להחריג מתוך זה את הגניבות הפעוטות שיש לזהה התייחסות לזה גם אחר כך בגרסה של סעיף (ג). צריך שזה יהיה כתוב פה או אחר כך.
יצחק לוי
למה תוצרת חקלאית ולא תוצרת אחרת? אני לא מדבר על שטחים פתוחים.
היו"ר מנחם בן-ששון
למה את חושב שצריך?
רענן גלעדי
כאשר גונבים פטיש או מעדר משטח חקלאי פתוח, להגיד שזה מצדיק תקרת ענישה של ארבע שנים זה קצת מרחיק לכת. יש פה הרחבה.
שי חרמש
יש גם שיקול דעת של שופט. לא יגיעו לארבע שנים.
היו"ר מנחם בן-ששון
שיקול הדעת הוא אחר. שיקול הדעת הוא האם זהו כלי עבודה המשמש לפרנסת האדם. אם זה כלי עבודה המשמש לפרנסת אדם, השופט יגיד: "זה ארבע שנים, כי זה הפטיש היחידי שיש לו".
רענן גלעדי
אם זה הפטיש היחידי שיש לו, זה משהו אחר.
היו"ר מנחם בן-ששון
במקרה אחר, השופט יגיד שזה לא הפטיש היחידי שיש לו, ולכן הוא יכול לתת לו פחות למשל שנתיים. גברת דקל, זה מה שאת רצית לתת לו. אם זה פטיש, זה שנתיים.
רביד דקל
לא.
עידן אבוהב
אבל, אדוני, יש גם זוטי דברים.
יצחק לוי
אני רוצה לראות אם אנו לא מפלים פה את התוצרת של אחרים מול התוצרת החקלאית.
היו"ר מנחם בן-ששון
התשובה היא: לא.
אפרת רוזן
כתוב: "ובכלל זה". אני נותנת פה דוגמה לאמצעי המשמש כלי עבודה או אמצעי המשמש להפקת פרנסתו.
יצחק לוי
לא הבנתי. "דבר הנמצא במקום פתוח, המשמש ככלי עבודה או המשמש כאמצעי להפקת פרנסתו, ובכלל זה...". "אמצעי" זה גם תוצרת, כלומר כל תוצרת.
אפרת רוזן
כך אני רואה את זה.
יצחק לוי
כלומר, זה גם אם פורצים למחסן של אדם שעושה חולצות.
היו"ר מנחם בן-ששון
כן. למשל, הספר שלי בתוך המחשב.
יצחק לוי
אם כך, למה אתה צריך את המלים "ובכלל זה"?
רביד דקל
זה צריך להיות כפוף למודעות של הגנב.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני לא חושב שצריך.
שי חרמש
כי כמו שאמר חבר-הכנסת עתניאל שנלר הנושא הוא בחזקת אפידמיה.
אפרת רוזן
זה דווקא יעזור לתוצרות אחרות. קודם כל, זו קריאת כיוון של המחוקק שאומר: "אני מודע לאיזו שהיא תופעה". זה דווקא מכוֵון יותר את שיקול הדעת שאומר: "תוצרת זה כן מסוג העניינים של נסיבה מחמירה".
שי חרמש
אגיד לךְ אפילו יותר מזה. יש לי תשובה.
יצחק לוי
תן לי לשאול משהו. השאלה היא האם התוספת הזאת - ההפך - לא תבוא ותגרע מהשאר; בא המחוקק ונתן דגש מיוחד לנושא התוצרת החקלאית. כלומר, זה אחרת לגבי תוצרת אחרת, למשל אדם שעובד במקצוע אחר וגנבו לו את התוצרת.
עתניאל שנלר
תן דוגמא.
יצחק לוי
אדם שתופר חולצות ויש לו מחסן בגדים, והמחסן אינו בביתו ופרצו לו באזור תעשיה.
עתניאל שנלר
אין באמצע השדה איזה שהוא מחסן לחולצות.
יצחק לוי
יכול להיות לו באמצע העיר.
שי חרמש
מחקנו מהשדה. חבר הכנסת עתניאל שנלר, אענה לך.
היו"ר מנחם בן-ששון
מחקנו "מקום פתוח".
יצחק לוי
זה באמצע העיר ולא באמצע השדה. במקום אחר ששם התוצרת שלו.
שי חרמש
אני רוצה להגיד משהו כעיקר. חבר-הכנסת יצחק לוי, כשיש מחסן חולצות בכפר מימון, ברור שמי שנכנס פנימה גונב. אבל, כשעוברים במטע האבוקדו של כפר מימון וממלאים שני ארגזים ומעמיסים אותם, זה משחק שהוא כמו שלוקחים תרנגולת מהלול.
יצחק לוי
זה שום דבר. זה לא אכפת לי בכלל.
אפרת רוזן
הרב לוי, לפי הבנתי את הסעיף, מכיון שלא ייחדתם סעיף נפרד רק לחקלאות אלא הכנסתם זאת בסעיף הזה שמדבר על אמצעים להפקת פרנסת אדם, ודיברתם על "בכלל זה" או "לרבות" - ונראה את הנוסח - אינני חושבת שיש פה בעיה.
יצחק לוי
האם זה לא גורע ממישהו אחר?
אפרת רוזן
אני לא חושבת.
היו"ר מנחם בן-ששון
המלה "לרבות" מתייחסת לבעיה אקוטית, ועונה על חוק שחברים ביקשו לחוקק אותו.
יצחק לוי
אם זה לא גורע מאחרים, זה בסדר.
היו"ר מנחם בן-ששון
אם כך, אנו מורידים את גרסה ב', ואנו משאירים בגרסה א' "לרבות".
עתניאל שנלר
אם מותר לי לשאול על אף שזה כבר נדון, לא הבנתי. הורדתם את "מקום פתוח", ואני אהבתי את "מקום פתוח" משום שכל מה שהוא לא מקום פתוח זה פריצה. בעיניי, המקום הפתוח היה, להבדיל, לְפריצה. לגבי פריצה, המחוקק כבר קבע ענישה יותר חמורה.
אפרת רוזן
פריצה זה: "השובר חלק חיצוני או פנימי של בניין או פותח במפתח, במשיכה, בדחיפה, בהרמה או בכל דרך אחרת, דלת, חלון, תריס או כל דבר שנועד לסגור או לכסות פתח בבניין או פתח הנותן מעבר מחלק לחלק בבניין נקרא פורץ".
עתניאל שנלר
ומחסן - לא?
אפרת רוזן
מחסן נכלל בכל מקום סגור.
עתניאל שנלר
כן, ואז מה הענישה לזה? - שבע שנים.
אפרת רוזן
כניסה והתפרצות למקום מגורים זה חמש או שבע שנים.
עידן אבוהב
אבל, חצר - לא.
אפרת רוזן
התפרצות לבניין או בניין שאינו מקום מגורים - זה חמש או שבע שנים.
עתניאל שנלר
אני לא מתנגד.
עידן אבוהב
חבר-הכנסת שנלר, יש בעיה עם חצר.
היו"ר מנחם בן-ששון
נמשיך לסעיף (ב).
אפרת רוזן
[קוראת סעיף 1(ב) בנוסח המוצע לדיון: "(ב) הגונב דבר שערכו עולה על 500,000 שקלים שקלים חדשים, דינו - מאסר שבע שנים".]
היו"ר מנחם בן-ששון
זהו הסעיף של חבר-הכנסת עתניאל שנלר, סעיף הבריח.
אפרת רוזן
האם הוועדה מאשרת?
היו"ר מנחם בן-ששון
הלאה.
אפרת רוזן
סעיף קטן (ג) הוא סעיף שנמצא פה לדיון בעקבות הערות שעלו בדיון הגונב, והוא אומר כך: "הגונב דבר שערכו אינו על 1,000 שקלים חדשים, דינו - מאסר שנתיים".
יצחק לוי
אני נגד הסעיף הזה.
עתניאל שנלר
אני נגד.
אפרת רוזן
אני רק רוצה להסביר על אפשרות אחרת, אם הוועדה מתנגדת לקבוע נסיבה מקלה בעקבות הערה של נציג הסנגוריה : לקבוע שהנסיבה המחמירה במקרים של גניבה לפי טיב הרכוש הנגנב, כלומר גניבות חקלאיות וכן הלאה, הנסיבה המחמירה לא תחול במקרים של גניבות דה-מינימיס, גניבות פעוטות של מתחת לערך מסויים.
היו"ר מנחם בן-ששון
האם זה לא דבר שהוא מובן?
אפרת רוזן
לא.
רענן גלעדי
זה לאו דווקא דה-מינימיס. זה לא חייב להיות דה-מינימיס.
אפרת רוזן
אלף שקל או משהו. זו תפיסת הדה-מינימיס.
היו"ר מנחם בן-ששון
איך תנסחי את זה?
אפרת רוזן
נקבע שסעיף קטן (א), ואז יהיו (2) ו-(3), לא יחול כשערך הדבר הנגנב אינו עולה על - ולקבוע את הסכום.
יצחק לוי
נדמה לי שיש סעיף כללי של זוטי דברים.
רענן גלעדי
אלה לא זוטי דברים.
עתניאל שנלר
אני לא מצליח להבין למה צריך את זה.
רענן גלעדי
היום המשטרה מעמידה לדין, המון פעמים, נרקומנים, הומלסים או אנשים שנכנסים ל"סופרפארם" וגונבים בושם. לטעמנו, ואולי את זה אפרת רוזן לא אמרה, כל מיני דברים כאלה מצריכים אפילו הקלה בענישה. כמו שהנסיבות המחמירות מצדיקות לטעמכם החמרה, הנסיבות המקלות אמורות להצדיק הקלה, כלומר הורדת של הרף משלוש שנים, לטעמנו, לשנה, ופה כתוב: "שנתיים". לגבי אותן עבירות בהן מדובר פה על אמצעי להפקת פרנסה - לפחות שבדברים האלה, כאשר מדובר על גניבות קטנות, ההחמרה לא תחול אלא תישאר על שלוש שנים.
יצחק לוי
אני לא אוהב את זה.
יוסף מרציאנו
יש, למשל, פגיעה בתיל הרקה של של בית מגורים ששווה עשרה שקלים, ותיל הרקה יכול להרוג אנשים אם הוא חסר.
דובר
זה סיכון לחיי אדם, וזה משהו אחר.
רענן גלעדי
זו נסיבה מחמירה אחרת. אנו מדברים על נסיבות מקלות.
יוסף מרציאנו
צריך להדגיש, שהנסיבה הזאת לא תחול על נושא התשתיות.
עתניאל שנלר
מה מחייב את השופט בסופו של יום? אם הוא גנב בורג, יגיד השופט: "מה אתם מבלבלים לי את השכל? הוא גנב ב-50 שקל, ויקבל כך וכך קנס".
אפרת רוזן
אבל, השאלה היא האם אתה רוצה להפליל התנהגות כזו.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני יכול בלי הפללה.
יצחק לוי
האם שנתיים זה לא הפללה?
היו"ר מנחם בן-ששון
זו גם הפללה. אני לא רוצה.
אפרת רוזן
זה עוון.
היו"ר מנחם בן-ששון
לי אין מה לעשות. לי אין מה לומר.
יצחק לוי
זה מסר שלילי. זה מסר שאתה בא ואומר לאנשים: "יש גניבות גלות ויש גניבות קשות". אני רוצה לומר: "יש גניבות קשות, ויש גניבות קשות עוד יותר". אני לא רוצה לומר: "יש גניבות קלות".
רענן גלעדי
אבל, יש גניבות קלות.
יצחק לוי
אם כך, או שהתביעה לא תתבע, או שהיא תבקש רק על-תנאי, או שאם זו פעם ראשונה - שלא תתבע, ואם זו פעם עשירית - שתבקש ארבע שנים.
היו"ר מנחם בן-ששון
חברים, יש לנו הסכמה שסעיף (ג) נמחק.
אפרת רוזן
השאלה האם יש הסכמה גם לא להכניס סייג לעניין הנסיבה המחמירה של תוצרת חקלאית שבאותו מקרה אם מדובר בערך של דבר שנגנב שהוא נמוך אז לא תחול הנסיבה המחמירה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אפשר להוסיף. השאלה היא האם זה לא ברור. יש עניין של זוטי דברים.
שי חרמש
יש שיקול דעת.
אפרת רוזן
אני שואלת. לא מדובר על זוטי דברים.
שי חרמש
חבר'ה, תבינו שהבעיה שלנו הפוכה. גונבים במאות אלפים והענישה היא מינימלית.
רענן גלעדי
זה בסעיף אחר.
היו"ר מנחם בן-ששון
אבל, את זה פתרת עכשיו.
עתניאל שנלר
הבעיה תהיה כשאלך איתך לארגז האבוקדו. נניח, שאני גונב ארגז אבוקדו בשווי 999 שקלים, יוצא ומעמיס לאוטו, ולאחר מכן אני חוזר ולוקח עוד ארגז בשווי 999 שקלים.
רביד דקל
זה אותו מעשה.
עתניאל שנלר
לא. למה?
רענן גלעדי
יש הצטברות עונשים.
יצחק לוי
לא. חבר-הכנסת עתניאל שנלר, בדוגמא שלך חסר פרט: ביום ראשון לקחת, וביום שני לקחת עוד ארגז, --
עתניאל שנלר
--וכך משמרת בוקר, משמרת צהריים ומשמרת לילה.
יצחק לוי
כלומר, זה לא באותו שלב.
רענן גלעדי
החוק מאפשר לצבור עונשים. במקרה זה, זו לא בעיה.
אפרת רוזן
לגבי מה שחברי-הכנסת טוענים, אין לי שום ידיעה לגבי הערך של בקר ומקנה אבל למשל אם יש לאדם רק פרה אחת שמשמשת אותו והיא עולה פחות מאלף שקלים, האם אתה רוצה לעשות זאת נסיבה מחמירה?
שי חרמש
גברתי, פרות כאלה- - -
אפרת רוזן
אז, זה דווקא מתאים לעשות את זה נסיבה מקלה.
יצחק לוי
בסיפורי החסידים דווקא מדברים על עז אחת ולא על פרה אחת.
אפרת רוזן
אם כך, נניח שיש עז אחת שהיא פחות מאלף שקל והיא העז היחידה שמשמשת אותו להפקת פרנסה.
היו"ר מנחם בן-ששון
רבותי, סעיף (ג) לא יהיה כתוב. בינתיים, אין זוטי דברים. יפה.
רענן גלעדי
לא. זה חשוב. זה לא זוטי דברים.
היו"ר מנחם בן-ששון
את זה גמרנו.
רביד דקל
זוטי דברים זה שאין אחריות פלילית.
היו"ר מנחם בן-ששון
אם אני קוטף פרי אחד, האם זה זוטי דברים?
רענן גלעדי
מדובר על סכומים של אלף שקל. התביעה המשטרתית מגישה על זה כתבי אישום כל הזמן. כל יום מוגשים כתבי אישום על דברים כאלה של מאות שקלים.
היו"ר מנחם בן-ששון
אינני רוצה להתווכח איתך, אבל אם התביעה המשטרתית היתה מגישה ותופסת אנשים שגונבים ב-100 שקלים וב-300 שקלים - אנו היינו במקום אחר בחקיקה היום.
עידן אבוהב
יש תיק שנדון בבית-המשפט, אחד הבודדים שבבודדים, בנושא פירות וירקות שנגנבו. אדם גנב שני ארגזי מנגו ופטרו אותו בדיוק בשימוש בסעיף של זוטי דברים. כלומר, מערכת המשפט עושה בזה שימוש.
רענן גלעדי
זה נדיר מאד.
היו"ר מנחם בן-ששון
רבותי, בינתיים, אנו לא כותבים את הסעיף הזה. אם אתם רוצים להציע לנו, תציעו לנו נוסח.
רביד דקל
צריך להבין שהסעיף של זוטי דברים לא מדבר על הערך אלא זה לאור טיבו של המעשה, נסיבותיו, התוצאות והאינטרס הציבורי. זה משהו הרבה יותר רחב. זה משהו שהחברה מסתכלת על זה ואומרת: "זה לא עבריין. זו לא עבירה". אלך ואקטוף ענף של אבוקדו, ולא יגישו נגדי כתב-אישום על היזק. זה מסוג הדברים שאתה אומר: "אין פה פליליות של המעשה בכלל".
דובר
זה לא היעדר עניין לציבור. זה משהו אחר. זה בכלל מצב שאין פליליות.
רביד דקל
זה לא בגלל הערך הנמוך או הערך הלא נמוך. אני חושבת שזו קצת דוגמא בעייתית.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני אומר שוב: תציעו לי הצעה ונשמע אותה. הרי אנו לא נגמור היום את העבודה על החוק. נשמע אותה. אנו לא נכניס את סעיף (ג) בצורה הזאת.


אנו עוברים לסעיף (ד). למה בגרסה ב' של סעיף זה את אומרת למחוק את הסעיף הזה?


היועצת המשפטית, תקראי יותר בשקט, כי זה מפריע לחבר-הכנסת חרמש להסביר את החוק לחבר-הכנסת שנלר. חברי הכנסת חרמש ושנלר, מה אתכם? כמה פעמים אעיר ליועצת המשפטית להנמיך את קולה וזה לא מספיק לכם?
אפרת רוזן
[קוראת סעיף 1(ד) בנוסח המוצע לדיון: "הסכומים הנקובים בסעיף זה יתעדכנו ב-1 בינואר של כל שנה (בסעיף קטן זה - יום העדכון), לפי שיעור עליית המדד שפורסם בחודש נובמבר שקדם ליום העדכון, לעומת המדד שפורסם בחודש נובמבר בשנה הקודמת; המנהל הכללי של משרד המשפטים יפרסם, בהודעה ברשומות, את הסכומים המעודכנים לפי סעיף קטן זה; לעניין זה, 'מדד' - מדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.".]
עתניאל שנלר
מה רלוונטי הסעיף הזה? אין קנסות.
אפרת רוזן
זהו הערך של הדבר הנגנב.
עתניאל שנלר
אבל, אין. הורדנו את מרכיב הערך.
דוברת
נשאר ה-500 אלף.
היו"ר מנחם בן-ששון
יש את ה-100 אלף שקל או 200 אלף שקל של חבר-הכנסת יצחק לוי וה-50 אלף שקל שלי.
רפ"ק תמר שיכט
גם ה-50 אלף שקל נשאר.
עתניאל שנלר
תם תורידו אחר כך את ה-100 אלף שקל או את ה-200 אלף שקל.
דובר
אולי. אבל, אם זה יישאר, אז צריך - - -
עתניאל שנלר
בסדר.
יצחק לוי
האם אין איזה שהוא סעיף כללי בחוק שמעדכן את כל הסכומים האלה?
אפרת רוזן
הרב לוי, אסביר למה הצעתי היא למחוק את הסעיף. זהו סעיף שאיננו מקובל בדין הפלילי, מכיון שיצטרכו להוכיח שהבן-אדם מודע לנסיבה של ערך הדבר הנגנב - שהוא מודע לזה שזה 500 אלף שקל למשל. יש חשיבות גדולה מאד לבהירות החוק. למשל: יהיה מאד קשה לדרוש מאדם להיות מודע לזה שזה 500 אלף ושלושה שקלים למשל. זהו הרעיון של עדכון למדד. במידה ויהיה איזה שהוא שינוי גדול מאד במדד, אני חושבת שנכון לבקש תיקון חקיקה שיתקן את ערך הדבר הנגנב. אבל, כל עוד מדובר בסכומים קטנים, אפשר לוותר על זה.
היו"ר מנחם בן-ששון
שיכנעתְ אותנו. אין בעיה. תודה.
אפרת רוזן
סעיף קטן (ד) נמחק.


(קוראת סעיף 2 בנוסח המוצע לדיון, לגבי ביטול סעיף 393א: "סעיף 393א לחוק העיקרי - בטל".)


מדובר על הסעיף של גניבת בקר ומקנה. כרגע, הוא מיותר, לאור העובדה שאנו מכניסים זאת כנסיבה. אפשר למחוק זאת.
רענן גלעדי
לגבי סעיף (ב) בעניין של 500 אלף שקל, כנראה שאני פיספסתי, אם זה עבר ואושר, אני רק רוצה להעיר שכמובן עמדת הסנגוריה היא ששבע שנים זה מופרז מאד. אנו לא כופרים בזה ש-500 אלף שקל זה סכום שמצדיק החמרה, אבל לא החמרה עד כדי שבע שנים.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתם לשיטתכם, שגם ארבע שנים ל-50 אלף שקל זה גבוה מדי.
רביד דקל
ההצעה הממשלתית ניסתה לעשות איזה שהוא סדר במדרג הענישה, מכיון שבכלי רכב אנו חשבנו שזה לפי ערך ממוצע של רכב, ואז ראוי שהדבר הזה יקבל איזה שהוא ביטוי.
יצחק לוי
איזה רכבים?
רביד דקל
יש את העניין של גניבת רכב.
היו"ר מנחם בן-ששון
עכשיו, אנו בסעיף לגבי תיקון סעיף 453.
אפרת רוזן
אנו נכנסים עכשיו לסעיף נסיבות של היזקים מיוחדים שכבר היום קיים - סעיף 453. הסעיף קובע היום ש"עובר עבירה כאמור בסעיף 452" - כלומר, עבירה של היזק - "בבאר מים, בקידוח למים, בסכר, בגדה, בקיר או בשער הצפה של בריכה או של בריכת תחנה, בעצי תרבות, בגשר, במוביל מים או במאגר מים, דינו - מאסר חמש שנים". זו עבירה שקיימת היום בסעיף 453. זה סעיף שקיים היום בחוק העונשין.


מוצע פה להוסיף עוד שני סעיפים קטנים. מוצע לעשות התאמה בסעיף 3(ב).
יצחק לוי
נעשה את ההתאמה. עוד לא גמרנו.
יוסף מרציאנו
אני נציג חברת החשמל. שוב הגדרתם את ה-10,000 שקל כרף. בסעיף 3(ב) רשום שוב 10,000 שקל כערך הכספי.
יצחק לוי
לא. הדבר הזה בוטל.
עתניאל שנלר
לא. זה לא יהיה.
אפרת רוזן
כבר הוחלט שזה לא 10,000. זה 50 אלף או 200 אלף שקל.
היו"ר מנחם בן-ששון
או בכלל לא.
אפרת רוזן
או בכלל לא.


בנוסף, שוב, יש את ההצעה לגבי ה-500 אלף שקל.
דובר
טוב. זה תוצאתי.
אפרת רוזן
לגבי סעיף 3(ד) אם הוועדה החליטה להוריד את האלף שקלים, אז זה יורד.


סעיף קטן 3(ה) יורד, מכיון שאין הצמדה למדד.


סעיף 4 להצעת החוק, בנוסח המוצע לדיון, מדבר על תיקון הוראת השעה לעניין תיקון מס' 33: "בחוק סדר הדין הפליי (תיקון מס' 33 והוראת שעה), התשס"א-2001, בסעיף 9, בתוספת ראשונה א' המובאת בו - (1) אחרי פרט (8א) יבוא: '(8ב) גניבה של דבר כאמור בסעיף 348...". אנו נעשה את ההתאמות לנסיבות המחמירות.
היו"ר מנחם בן-ששון
ברור.
אפרת רוזן
שוב, אותו דבר זה לגבי ההיזק לפי ההצעה הממשלתית.
טל רוזנפלד
אני טל רוזנפלד מהלשכה המשפטית במשרד התקשורת. אני רוצה להעיר, שככל שמתקדמים עם הסעיף בנוגע לתשתיות, אנו נבקש לבצע תיקון עקיף ולבטל סעיף שיש בחוק התקשורת שקובע מאסר של שלוש שנים על המשחית מיתקן בזק, גורם לו נזק או מסלק אותו ממקומו.
היו"ר מנחם בן-ששון
כבר עברנו לארבע שנים. את זה תגידי ליועצת המשפטית.


האם יש עוד הערות? מהו הנוהל? הנוהל הוא שגמרנו את העבודה. האם אני לא מצביע עכשיו או שאני יכול להצביע על כל אחד בנפרד?
אפרת רוזן
אין לך מה להצביע.
עתניאל שנלר
אני רוצה להציע שינסחו את זה- - -
דובר
נצביע אחד אחד.
אפרת רוזן
לגבי סעיפים, אני מבקשת מהממשלה- - -
היו"ר מנחם בן-ששון
אנו לא מצביעים עכשיו, כי אני צריך לדבר עם שר המשפטים.


רבותי, גמרנו את העבודה. תודה רבה לכם וחופש נעים עד הישיבה הבאה.


הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 13:39.

קוד המקור של הנתונים