ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 01/09/2008

תקנות הרופאים (פרסומת אסורה), התשס"ח-2008

פרוטוקול

 
PAGE
58
ועדת החוקה חוק ומשפט

1.9.2008

הכנסת השבע-עשרה





נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 644

מישיבת ועדת החוקה חוק ומשפט

יום שני, א' באלול התשס"ח (1 בספטמבר 2008), שעה 09:00
סדר היום
תקנות הרופאים (פרסומת אסורה), התשס"ח-2008
נכחו
חברי הוועדה: מנחם בן-ששון - היו"ר

משה שרוני
מוזמנים
ד"ר בועז לב, מנכ"ל משרד הבריאות

עו"ד טליה אגמון, משרד הבריאות, הלשכה המשפטית

עודד דפנה גלוק, משרד המשפטים, מח' ייעוץ וחקיקה

פרופ' אבינועם רכס, ההסתדרות הרפואית בישראל, יו"ר הלשכה לאתיקה

ד"ר תמי קרני, ההסתדרות הרפואית בישראל, יו"ר ועדת פרסום ופרסומת רופאים

עו"ד רביב מייזל, ההסתדרות הרפואית בישראל, ראש תחום מדיניות ציבורית

עו"ד גילי שילת, ההסתדרות הרפואית בישראל, יועצת משפטית של הלשכה לאתיקה

אתי שילינג, שירותי בריאות כללית, דוברת

עופר חברוני, שירותי בריאות כללית, ראש אגף שיווק

דו"ר אשר אלחיאני, שירותי בריאות כללית, מנהל מחוז מרכז

עו"ד שלי החנוכי, קופ"ח מכבי, מנהלת הלשכה המשפטית

עידו הדרי, קופ"ח מכבי, דובר

עו"ד גיורא דן, קופ"ח מאוחדת, יועמ"ש

רון מריונובסקי, איגוד לשכות המסחר, מרפאת מגן השן

רוני רייבר, איגוד לשכות המסחר, מנהלת תחומי הרפואה

מיטל בשרי, המועצה הישראלית לצרכנות

אינה צוקרמן-קלוש, המועצה הישראלית לצרכנות
יועץ משפטי
עו"ד אלעזר שטרן
מנהלת הוועדה
דורית ואג
קצרנית פרלמנטרית
אסתר מימון

תקנות הרופאים (פרסומת אסורה), התשס"ח-2008
היו"ר מנחם בן-ששון
ברוכים הבאים, בוקר טוב, אני מבקש לפתוח את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט. אנחנו פותחים את הדיון בתקנות הרופאים (פרסומת אסורה), גב אל גב נעסוק בתקנות רופאי שיניים. קיבלנו את תקנות רופאי השיניים לפני כמה שנים, כנראה ניאלץ לעשות את העבודה בצוותא כאן. ההערות שהיו לנו בזמנו, הלוא הן כתובות בחוק. החוק, בסעיף 11 שלו, דיבר על סעיפים וסעיפי משנה בענייני משמעת. אנחנו עוסקים בכבוד המקצוע, אנחנו עוסקים בהגינות, אנחנו עוסקים בתקינות של פרסום מצד אחד, ומצד שני, לצורך האיזון, אנחנו עוסקים בחופש דיבור וחופש פרסום. נצטרך לעסוק גם בסוגיות הללו. אנחנו לא עוסקים בשאלות תיאורטיות, נעסוק בהן אחת לאחת כשנגיע לתקנות עצמן. משרד הבריאות, בבקשה.
טליה אגמון
אנחנו נמצאים היום כמה וכמה שנים אחרי שתוקן התיקון לפקודת הרופאים, שתיקן את האיסור המוחלט על פרסומת לרופאים שהיה קודם, ואפשר לרופא מורשה לעשות פרסומות, אלא אם כן יש בהן כדי להטעות, או פגיעה בכבוד המקצוע, או שהן בניגוד לתקנות שנתקין. התקנות שאנחנו מביאים היום הותקנו לאחר התייעצות ארוכה עם ההסתדרות הרפואית ואחרי שהן היו הרבה שנים במחשבה ובדיונים. ראינו את ההערות של כבודו בנושא תקנות רופאי השיניים, שרצו במקביל, שהן דומות מאוד. בסופו של דבר זה הנוסח שמשרד הבריאות היה רוצה לראות אחרי תיקונים מספר שעשינו מראש עם היועץ המשפטי של הוועדה, כנוסח של תקנות שמגדירות מה אסור לפרסם ברפואה ובעיסוק ברפואה במטרה למנוע הטעיה, להגן על מקצוע הרפואה ועל כבודו, ועל אמון הציבור בו, כדי להבטיח את היכולת לתת טיפול טוב, וכדי למנוע פגיעה בציבור, שזה משהו יותר כללי, בעיקר ברמות של גרימה לציבור לבצע טיפולים שהוא לא צריך, או לחפש טיפולים שיכולים להזיק לו וכן הלאה.
היו"ר מנחם בן-ששון
קיבלתי שני מכתבים, האחד משירותי הבריאות הכללית – כאן יש לי תיכף הערה אישית או "אישתית" – ואחרי זה קיבלתי מכתב מקופת החולים מכבי, שלא נועצו בהם. החוק לא אומר שצריך להיוועץ בכם, אתם יכולים להגיד שזה לא יפה שלא נועצים בכם, זה בסדר, אבל בחוק, המחוקק אמר בזמנו שצריך להיוועץ בהסתדרות הרופאים, ומי שצריך לאשר, זאת ועדת החוקה. אנחנו בנוהל. אם יהיו לכם הערות, וודאי יהיו לכם, כי קראתם את תקנות רופאי השיניים, ומשם אתם יכולים להסיק מסקנות גם לגבי התקנות הללו – הן דומות מאוד, כמעט ב-90%, אני לא אטעה כשאני אומר את זה – תוכלו להעיר את הערותיכם.


אמרתי שאני מבטיח הערה "אישתית". רעייתי עובדת בקופת החולים הכללית בתפקיד בכיר, היא חברת הנהלה לפי ההגדרה היום, ושאלתי את היועצת המשפטית של הכנסת האם אני רשאי לדון בנושא הזה. את דבר הייעוץ המשפטי יביא היועץ המשפטי.
אלעזר שטרן
הוחלט בלשכה המשפטית שאין בעיה עם זה, כי אין פה השפעה אישית ישירה, זה עניין מוסדי כללי, זה לא עניין עם נגיעה אישית, ולכן אין מניעה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני יכול להגיד לכם שהייתי הרבה שנים גם איש האוניברסיטה, ומשם אני מכיר את הצד האחר של עבודת הרופאה, פעם עבדתי כתף אל כתף עם פרופסור רכס, וכל אחד סוחב איתו את המטענים האישיים וה"אישתיים" שלו. כדי שהגילוי יהיה נאות, ויהיה ברור, אמרתי אותו בראשית הדברים.
טליה אגמון
יש מצגת שהכין פרופסור רכס, ויש גם מצגת שאני הכנתי, שמכילה דוגמאות של פרסומות שקיימות.
אלעזר שטרן
באתר של הוועדה פורסם נוסח מטעם הייעוץ המשפטי. בינתיים ישבתי עם עורכת-הדין אגמון. להם יש נוסח שלהם. אנחנו ניפגש איפשהו באמצע לגבי כמה דברים.
היו"ר מנחם בן-ששון
או לא. גם אם לא ניפגש באמצע זה בסדר.


נמצאים פה מיטב הצוותים כדי לעסוק בסוגיה הזאת, ובדברים שיסתבר שצריך לחשוב עליהם פעם נוספת, תגידו לי, ובעוד שבועיים יהיה לנו עוד דיון. עד אז נוכל להשלים את שיעורי הבית ולסיים, אם יוותרו דברים באוויר.
אבינועם רכס
ברשותך, עשיתי תמצית קטנה למצגת. יש לי מצגת גדולה ומורכבת יותר שנקראת "פרסום ופרסומת של רופאים", ושם אני מראה לחברים שלי, הרופאים – זאת היתה מצגת לצרכים הפנימיים של ההסתדרות הרפואית – איך כל שורה בתקנות שאנחנו אמורים לדון בהן מופרת על ידי הרופאים.
היו"ר מנחם בן-ששון
הן עדיין לא קיימות.
אבינועם רכס
אנחנו רואים בהן איזה סטנדרט. אני רוצה לעשות טיול קצר במודעות. יש כאן מודעת תדמית, הנחזית שאינה פרסומת. אני רוצה להסביר שרפואה היא לא כמו כל מקצוע אחר, כשאתה מפקיד את החיים שלך בידיים של רופא. לצורך העניין אין א-סימטריה יותר גדולה בחברה מאשר קיימת בין רופא וחולה, ולצורך העניין תחשוב על רופא שמכניס את הידיים שלו לבית החזה של חולה ועוקר משם את הלב. אין א-סימטריה כזאת בחברה, ופערי הידע בין הרופא למטופל הם עצומים. כשאתה ניצב מול רופא, אתה צריך לדעת שאתה נמצא מול איש מקצוע טוב, שהמוניטין שלו אמיתי – נדבר מה זה מוניטין ואיך רוכשים אותו – ולא מישהו שקנה אתמול עמוד בידיעות אחרונות ובגלל זה אתה בא אליו. החברים שלנו, שאלה החברים שלי, הרופאים, ואני אומר את זה בכאב רב, עוברים על גבולות הטעם הטוב ועל גבולות המקצוע. אני לא חושב שרופא צריך לקנות עמוד שלם בעיתון או חצי עמוד בעיתון ולפרסם את עצמו בצורה שכזאת. אתם יכולים לראות שהם קונים עמודים בעיתונים שבכלל לא קשורים לרפואה. חברים שלי קונים עמודים בעיתונים וממציאים שאלות – האם אני מתאימה לשאיבת שומן?; יש לי שד אחד קטן ושד אחד גדול. זה מופיע שבוע אחרי שבוע בעיתון. דיברתי עם הרופא הזה, היה צורך לעשות מהלך משפטי שעלה להסתדרות הרפואית הרבה מאוד אלפי דולרים כדי להביא את פרופסור גליק ולהגיד לו שבפרסום הזה יש פגיעה בכבוד המקצוע, הוא מהווה התנהגות שאיננה הולמת רופא, ולהוריד אותו מעל העיתונים.


מה שאני מראה זה מה שנקרא "טעימות". אני לא חושב שרפואה זה מקצוע שצריך לעשות מבצעים לקיץ ולפרסם מחירים. זה פוגע בכבוד המקצוע וזה פוגע בצורה שבה הציבור מסתכל על המקצוע. לא יכול להיות שד"ר סנטר יקנה עמודים שלמים בעיתונים ויזמין אנשים לעשות ניתוחים חזה ב-13,300 שקלים בלבד. אני חושב שזה מבזה את המקצוע שלי, זה פוגע במעמד שלו ובצורה שבה הציבור רואה אותו. אני לא חושב שצריך להפחיד את הציבור כדי לקנות מוצרים רפואיים. אין מחלה שנקראת "צלוליט", אין מחלה כזאת. אם תפתח את המילונים הרפואיים תמצא שאין מחלה כזאת, אבל מוכרים טיפול, וביותר מבית חולים אחד.

אני חושב שאסור, וזה לא נכון, להשתמש בשמות של ידוענים כדי לקדם את העניינים. מופיעים פה חברי כנסת. אני לא בטוח שפואד בן-אליעזר או אפרים סנה נתנו את ההסכמה להשתמש בשם שלהם, וכמה קילוגרמים הם ירדו בדיאטה. זה ניצול של המעמד שלהם. לא נכון לעשות את זה. לא צריך להשתמש ברשימת דוגמניות כדי לקדם אינטרסים של כירורג פלסטי. זה לא נכון ולא אתי.


יש בתקנות תקנה שאוסרת להשתמש באברי גוף מוצנעים. אני רוצה להראות לכם פרסומת של פלסטיקאי מסוים, שמשתמשת באברי גוף מוצנעים. זה לא נכון ולא ראוי, ובצד האחר, זה שימוש בגוף של אישה כחפץ כדי לקדם אינטרסים כלכליים של רופא. זה לא ראוי ולא נכון. ואם אתם עוברים מהנייר לאינטרנט, כך נראה האתר של הרופא הזה. אני לא חושב שזה ראוי. אני לא חושב שכך צריך רופא לנהל את עסקיו. זאת פרסומת שפוגעת במקצוע. לא צריך לעשות סוף שבוע בדן פנורמה ופלסטיקאי, סוף שבוע של זהב. זה לא נכון.


הדבר שפוגע ביותר זה, שאנחנו הופכים את הרפואה לחפץ כמו כל דבר אחר. אם אתם הולכים לחוברות של הקופון של המדינה, שם צריך לפרסם טלוויזיות, מקררים, אם אתם רוצים מכשרי גז או טלוויזיה, החברים שלי מפרסמים שם רפואה. בתוך הקופון של המדינה יש טיפולים רפואיים עם מחירים. זה לא נכון.
היו"ר מנחם בן-ששון
רק ניתוחים פלסטיים או גם דברים אחרים?
אבינועם רכס
בעיקר ניתוחים פלסטיים. אקזמה, החברים הדרמטולוגיים שלי לא יפרסמו, כי זה השוק הכי קשה.


תראה את התהליך ההרסני מבחינתי, מה קורה לחברה.
היו"ר מנחם בן-ששון
באתר הרופא, לפי הוועדה, אלמלא זה היה בעל אופי מסוים, אין בעיה, משום שזה אתר המוגדר כאתר רפואה, למשל ב"הדסית".
אבינועם רכס
באתרים של הדסה זה עובדתי, הכול עובדתי – מי אתה, מה אתה, מה ההכשרה שלך.
היו"ר מנחם בן-ששון
הפרסום של ד"ר באתרו זה פרסום שיש לו הגדרה אחרת, זה לא כמו הפרסום בשקם אלקטריק.
אבינועם רכס
אני רוצה שתבין את התהליך החברתי כמו שאני רואה אותו, כדי שתעזור לי, מפני שאם אתה מסתכל על מעריב כמשקף את החברה, תראה מה קרה לרופאים – הרופאים הם חפץ, אנחנו ברשימה במקום ה-13 של אולמי אירועים, בתי ספר, בתי מלון, צימרים, חברות תעופה, אתרי קניות, מסעדות יוקרה, מסעדות פועלים, גלידריות. אפילו הגלידריות הן לפני הרופאים באינדקס. אם אנחנו נמצאים בקופון של המדינה, אז אנחנו יכולים להיות אחרי הגלידריות, זה מקום טבעי לחלוטין. לכן אנחנו מנהלים מלחמה גדולה מאוד.


אני אעצור כאן. יש לי הרבה דוגמאות נוספות. בלשכה לאתיקה אני נאבק עם פרופסורים בעיני עצמם, שלקחו להם מהשמים פרופסורה ושמו להם על החזה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני יכול להוסיף לך עוד כמה כאלה.
אבינועם רכס
אתה, שהיית רקטור שלי באוניברסיטה, יודע איזה מסלול מכשולים עצום הרופא צריך לעבור כדי לקבל פרופסורה. לצערי הרב, החברה רואה את הפרופסור כרופא יותר טוב, וזה לא תמיד נכון. הרופאים המקצועיים טובים באותה מידה, אבל זה נותן יתרון כלכלי – אנשים לוקחים לעצמם יתרונות מהשמים, הם פרופסורים בעיני עצמם, מומחים בעיני עצמם וכדומה.


התהליך הוא שיטפון, ואני, כמי שמייצג את ההסתדרות הרפואית בישראל מבקש את עזרתך, כמחוקק. אנחנו תומכים לגמרי בהצעה של משרד הבריאות כדי לבלום את התהליכים האלה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אחד הטקסטים מלפני 1,100 שנה שואל שאלה שנוגעת בגוף ונוגעת בהיגיינה. אנשי פס ממרוקו שואלים, האם מותר לגבר להוריד את שיער בית השחי ושיער הערווה. זאת בעיה משום, שלפי הגדרות התלמוד לפחות, זה עשוי להיראות ככלי גבר על אישה, וכלבוש אישה על גבר. הגבר שמסיר את שיער בית השחי, שיער הערווה ואולי גם את שיער הגוף יכול אחר כך להיחשב כמי שהתלבש בלבוש אישה. בסביבות שנת 960 אחרי הספירה משיב שרירא גאון מעירק. הוא אומר: אופנה היא לא מה שהיהודי קובע ולא מה שהתלמוד קובע, אלא מה שקובע העולם בזמן נתון. בדברים הללו אתה יכול להילחם עד לנקודה מסוימת. ולכן, אם נהוג היום בחברה המוסלמית, ובחברה הזאת הוא חי, שההיגיינה של הגבר גוברת על שאלות אחרות וגבר מוריד את השיער הזה, יהודי לא יכול להתעלם, ואי אפשר להגדיר את זה כהתעטות המאפיינת נשים. אני אומר את הדברים משום שזה מזכיר קצת את פסק-הדין של השופט טל בסוגיות הללו של פרסום, שהנוהל המצוין והמקובל בציבור הרבה פעמים קובע את הסטנדרטים.
טליה אגמון
צריך לזכור שהמחוקק, כשהוא ביטל את האיסור הגורף על הפרסומת של מקצועות רבים, בשנת 2000, לא רק של הרופאים, של פסיכולוגים, של רופאי שיניים, הוא לא ביטל לחלוטין את האיסור על פרסומת, אלא הוא אמר, שלמרות הטרנד החברתי שהכול מפרסמים והכול מותר, אז לא במקצועות האלה. וחשוב שנקיים את ההוראה הזאת בצורה חכמה.


מה שאנחנו מנסים לעשות בתקנות האלה זה ליצור מסגרת שהפרסומת ברפואה תוכל להעביר את המידע לציבור, מידע נחוץ, מידע אמין, שתהיה אינפורמטיבית ושתהיה מכובדת ומכבדת, גם את המקצוע וגם את הציבור, כאשר, כפי שאמר פרופסור רכס, אנחנו מבחינים בין טיפול רפואי למוצרי צריכה אחרים, ויוצרים לנו גבולות מוגדרים שאנחנו, כמשרד הבריאות, נוכל לאכוף אותם ולהגן על הציבור מהשפעה בלתי הוגנת ולשמור את האמון שלו ברפואה.


הרבה מאוד פרסומות מכילות כל מיני פגמים. חלק מהפרסומות נראות ממש כמו הפרסומות הקטנות האלה שמדביקים על האוטו בתל-אביב ובאילת של מכוני הליווי, שזה צורם לעין גם למי שאינו רופא וכבוד המקצוע הרפואי פחות נוגע לו באופן אישי. מבצעים, מחירים, במיוחד מכירת הניתוחים הפלסטיים, זה כמו מכירת טלוויזיה. דרך אגב, אנחנו מדברים על שימוש באיברים מוצנעים, לא כל כך רואים את זה במצגת, כי זה קטן, אבל המרפאה הספציפית הזאת גם עושה, כתוב בקטן למטה, "אסתטיקה וגינלית", אני מאוד שמחה שהם לא שמו תמונות של זה.


פרסומות שמשבחות את ד"ר הוכוולד, "המומחה הכי גדול בארץ, עם הניסיון הכי רב בארץ לבעיות מסוימות". אני לא יודעת מי קבע את זה, באיזה תחרות הוא ניצח, באיזה "כוכב נולד".
אבינועם רכס
הוא קנה באופן ספציפי עמוד שלם בידיעות אחרונות בחלק האמצעי של אמצע השבוע. עמוד שלם. אני שלחתי את זה כתלונה לפרופסור גליק.
טליה אגמון
זאת דוגמה של פרסומת של רופא שמסביר שיש לו ניסיון רב של למעלה מ-30 שנה, פרסם ספר וכל מיני דברים שהם לא כל כך קשורים דווקא לעובדה אם הוא רופא טוב או לא רופא טוב. זאת דוגמה של מכון שמשתמש במפורסמים לפרסומת, זה מכון שעושה כל מיני דברים שהם לא רפואיים, אבל גם רפואה אסתטית.

בדוגמה הבאה יש סרט שמראה איך מורידים למישהו משקפיים בלייזר, ממש סרטון של טיפול אמיתי. זה נראה לנו בעייתי לשים את זה באינטרנט. אנחנו לא יודעים האם המטופל הסכים או לא הסכים, מה הוא קיבל בתמורה, ואיך שכנעו אותו לעשות את זה.

בדוגמה הבאה יש רופא שמספר שהוא עשה לאימא שלו טיפול. כאן יש פרסומת קצת יותר ישנה של דוגמנית שמפרסמת כירורגיה. כל הפרסומות שרק נראות כמו מודעה – "המלצה שלי", זה לא באמת ההמלצה שלי, זה מדור פרסומי, זה כתוב בקטן-קטן למעלה, יש מקומות שאפילו רק שמים מ"ם בסוגריים וחושבים שזה מספיק כדי שנדע שזאת מודעת פרסומת.


הטיפולים בחינם והפרסום של המחירים מדאיגים אותנו מסיבות שנפרט כשנגיע לסעיפים, אבל בעיקר בגלל הדחיפה של אנשים לעשות טיפולים שהם לא התכוונו לעשות, שהם לא רוצים לעשות, שהם לא צריכים לעשות. זה מתחיל בצילומי רנטגן לשיניים וקבלת הקרינה הכרוכה בזה, ועד כירורגיה פלסטית, שגורמת לכולנו לחשוב שכולנו מכוערים.


בדיוור ישיר הביתה יש אגרסיבי יותר ואגרסיבי פחות. גם היום אנחנו רואים חקיקה שמנסה למנוע מהמפרסמים להידחף אלינו לתוך הפלאפון, לתוך תיבת האי-מייל, יש חוק חדש בעניין הזה. משלוח הביתה באופן גורף, מילא לאנשים שהם כבר מטופלים אצלך, וזה אנחנו לא מתכוונים לאסור, אבל כשזה לקהל הרחב, זה נראה לנו יותר בעייתי.
עידו הדרי
למותר לציין שזה לפני 11 שנים.
טליה אגמון
זה ישן, אני יודעת.
עידו הדרי
אני רוצה לציין שאנחנו רואים את התמונות האלה בפעם הראשונה, למשרד הבריאות כנראה חשוב להפתיע אותנו.
טליה אגמון
לא התכוונתי להביא את זה כדוגמה דווקא למכבי, אלא כמשהו שהוא בעייתי בעינינו. זה נפוץ מאוד ברפואת השיניים כנראה.


כאן יש עוד דוגמה של משהו ישן, הוא מחולק בתיבות הדואר, ומזכה אותך בבדיקת שיניים חינם, שזה דבר שאולי מישהו יכול לחשוב שהוא נחוץ, אבל תלוי במה זה כרוך, ומה אחר כך מלבישים עליך, ברגע שאתה נכנס בדלת.

הפרסומות באינטרנט – הבחורה מסתובבת, ושואלים אותה: להוריד? ואני שואלת: מה להוריד? מסתבר שזה להוריד את המשקפיים. כאן יש קישורים שהם יחסית יותר אסתטיים ולגיטימיים. קישורים קטנים באתר בריאות, הרבה יותר נוח לי עם הדברים האלה. זה מוביל אותנו לתוך אתר של "רופא", מי שרוצה לוחץ, מי שלא רוצה לא לוחץ. זה יותר לגיטימי. יכול להיות שבאתר עצמו יש לי בעיות עם התוכן, אבל כפי שנשאל קודם, אתר הבית של "רופא" הוא פחות פרסומת, כי מישהו נכנס אליו ביוזמתו ולא קופץ עליו ומתנפל עליו כשהוא גולש בחדשות.


עוד סוג של קישורית בלינק. השאלה, לאן זה הולך ומה כתוב בלינק הזה. מפחידים אותנו שאנחנו עלולים לקבל התקפי לב, ושאנחנו צריכים לעשות צנתור וירטואלי, שבכלל לא בטוח שזה דבר מוצלח ונכון. מפחידים אותנו עם מה לא ידוע לך על שתלים דנטליים, ואנחנו מנסים מדי פעם להילחם בזה באמצעות שאנחנו, כמשרד הבריאות, מוציאים הודעה לעיתון. כשאנחנו משחקים בגוגל ומחפשים משהו, אנחנו מקבלים תוצאות, ואלה שמסומנות במסגרות הן פרסומות, ואנחנו לא יודעים שהן פרסומות. כתוב בקטן "קישורים ממומנים". זאת פרסומת. הסיבה שזה מופיע ראשון בגוגל היא שמישהו שילם על זה כסף.


כאן יש תופעה חדשה, כמו שאפשר לקבל חמש הצעות למשכנתה, אפשר לקבל חמש הצעות להגדלת חזה וחמש הצעות למתיחת בטן. האתרים האלה עצמם אינם פרסומות של הרופאים, אבל כל רופא שמשתתף בהצעות האלה עושה את זה במודע וביודעין. אותו דבר על מרפאות שיניים. כאן אתה קונה ב-300 שקלים במרכז המסחרי בכרמיאל ומקבל שובר למרפאת השיניים, ממש כאילו שהלכת עכשיו לקבל גלידה בגלידרייה הסמוכה שהזכיר פרופסור רכס קודם.


אתרי הבית הם סיפור אחר, ונראה איך אנחנו מתייחסים אליהם בהקשר אחר. בגדול, אלה הדוגמאות שרציתי להביא.
היו"ר מנחם בן-ששון
יש לי שאלה אליך כאשת משרד הבריאות. אתם רוצים עכשיו להוסיף קופת חולים חמישית?
טליה אגמון
כן.
היו"ר מנחם בן-ששון
הסיבה שהסברתם לנו היא שזה צריך להיות תחרותי. איך תהיה התחרות? אני לא רואה שמישהו רץ לעשות אותה.
טליה אגמון
זאת בעיה בפני עצמה. קודם כול, התקנות האלה לא חלות על הפרסומת של קופת חולים כמבטחת. יש כאן, למשל, דוגמה מעיתון שאספתי חינם: מאוחדת בשביעות רצון במקום הראשון. זה לא פרסומת שהתקנות האלה חלות עליה. התקנות האלה חלות על הפרסומת של הטיפולים הרפואיים, של העיסוק ברפואה, של המוסדות הרפואיים עצמם, לא של קופת החולים כקופה. לקופת החולים יש מגבלות אחרות על הפרסומת כקופה, שמכוח חוק ביטוח בריאות ממלכתי יותר מתייחסות לכסף.
היו"ר מנחם בן-ששון
נניח, אומר הנציג של קופת החולים החמישית, שאצלם יש הרופאים המנוסים ביותר, היא צברה ניסיון של 100 שנה. זה יהיה אסור. דרך אגב, אם אני קורא נכון, בין השיטין של סעיף 11, אפילו היום זה בעייתי.
אבינועם רכס
אם תכתוב שאצלנו הרופאים טובים זה בסדר.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני אכתוב: הטובים ביותר, אז אני נכנס לבעיה.
טליה אגמון
הרופאים הטובים ביותר זו אכן בעיה, אבל הקופה שהכי הרבה מרוצים ממנה והקופה שיש לה הכי הרבה סניפים, זה בכלל לא בטריטוריה של התקנות.
היו"ר מנחם בן-ששון
אם אני אגיד שבבית החולים שלי יש הכי פחות תמותה, תגידי לי שזה לא בסדר שאני מפרסם. אני אגיד לך: גברתי, יש לך הנתונים, תני לי אותם. את יודעת בדיוק איפה יש הכי הרבה זיהומים, איפה יש הכי הרבה תמותה, ואני לא יודע. בזמנו רציתי את הנתונים הללו לצרכים מסוימים. את לא תתני לי אותם – אני יכול לפרסם אותם. זה נתון עובדתי. איך נעשית התחרות?
טליה אגמון
הבעיה המרכזית עם הנתונים ברפואה היא פער המידע והעובדה שהנתונים הם נתונים שלא משקפים שום דבר. העובדה שבבית חלים מסוים אחוזי התמותה נמוכים, אולי הוא מטפל בחולים הרבה יותר קלים, הוא רק עושה ניתוחים פלסטיים ולא מטפל במונשמים כרוניים. כשאתה מוסר מידע כזה, בהגדרה שאתה מוסר את המידע הוא חלקי, והוא עלול להטעות.
היו"ר מנחם בן-ששון
נכון, כל מידע הוא חלקי. אם תתני לי את כל מידע המערכת, חלק מהיושבים כאן יהיה מאושר, אני מניח, בוודאי בתי חלים מן המתוקנים שבהם יהיו מאושרים מאוד אם תתני להם את המידע הזה, שהם יוכלו לפרסם רק את הנתונים הבאים, שמספר הזיהומים שלו הוא X- - -
טליה אגמון
כמה ניתוחים ואיזה ניתוחים הם עושים. כמו שמישהו אומר שיש לו 100% הצלחה בניתוחים.
היו"ר מנחם בן-ששון
לא זאת השאלה שלי. את צריכה לענות על שאלה אחרת – את לא צריכה, את יכולה להגיד לי שאין תשובה – איך לפי דמיונכם חשבתם שקופת החולים החמישית תכבוש את מעמדה בצורה תחרותית. זה הכול.
עידו הדרי
לקופות האחרות יש תשובה טובה לזה.
היו"ר מנחם בן-ששון
יכול להיות, אבל שאלתי את משרד הבריאות, כי הוא בא עם רעיון העוועים.
טליה אגמון
היא תפרסם את השירותים שלה כמבטחת, את מספר הסניפים שיש לה, את שביעות הרצון של המבוטחים ממנה, כמה השתתפות עצמית בתרופות אתה משלם ואיזה דברים אתה נותן למבוטח ברמה של קופת החולים.
היו"ר מנחם בן-ששון
איכות הטיפול תהיה בלתי רלוונטית.
טליה אגמון
זה יהיה כפוף לכללים האלה, זה לא שאי אפשר לפרסם. אפשר לפרסם. אפשר לעשות פרסומות, אפילו אטרקטיביות וטובות, תחת הכללים האלה. אנחנו לא מנסים להכניס בדלת האחורית את איסור הפרסום, ממש לא, אנחנו רוצים שיהיה מידע לציבור, אבל שיהיה בצורה הגונה ומהוגנת.
אשר אלחיאני
אני רוצה להמשיך בשאלה שלך, שהיא שאלה חכמה.
היו"ר מנחם בן-ששון
כל אחד עם נטיותיו.
אשר אלחיאני
זה באמת בניגוד למגמה בעולם. אנחנו כאחת המדינות המערביות הולכים בניגוד למגמה בעולם, יותר ויותר מידע שמשרת את הציבור מתפרסם. זה שנאסור על המידע להתפרסם או את הפרסומת או איך שנקרא לזה – ערבבנו בהצעת החוק בין מידע ופרסומת ואין גבולות – אין איסור על העיתונאים לפרסם כל מיני נתונים שמגיעים אליהם, בסוף יתפרסם מידע לא מבוקר. הקהל צמא לדעת על האיכות, הקהל צמא לדעת על התמותה, הקהל צמא לדעת על התחלואה, הקהל צמא לדעת מי רופא יותר טוב, מי בית חלים יותר טוב.


אנחנו כל הזמן מדברים על פערי המידע. נכון, פערי המידע הם צרה צרורה בתוך מערכת הבריאות. איך בדיוק נקטין את פערי המידע אם אנחנו נגביל עוד יותר את המידע שמגיע לציבור? יש כאן פגיעה. אם יש עכשיו פנדמיה, אירוע, קורא מדי פעם שיש אירוע רפואי, ואז כלי התקשורת מזמינים רופא לספר על זה, לדבר על זה, שואלים אותו שאלות. אסור לו לדבר? אסור לו להגיד מה שמו? הוא יופיע כרופא אלמוני?
אבינועם רכס
לא. זה לא האישיו. לאן אתה לוקח את זה?
טליה אגמון
זה לא כתוב בשום מקום בתקנות.
היו"ר מנחם בן-ששון
חברים, ד"ר אלחיאני מדבר עכשיו.
אשר אלחיאני
קראתי. נכון שיש פה דברי הסבר. כמו שכתוב היום זה גורף לחלוטין. צריך להפריד. כל הדוגמאות שהביאו פה הן דוגמאות לא ראויות, בגלל פלסטיקאים, בגלל ענף אחד, לא צריך
לשפוך את האמבטיה עם התינוק – אסור היום להגיד תינוק – אבל האמבטיה עם המידע לציבור, שצריך היום להינתן. נראה לי שיש פה איזה סחף שאנחנו לא מצליחים להפריד.


מה יקרה בסוף? אתמול היתה השתלה של לב מלאכותי--
היו"ר מנחם בן-ששון
לאדם בן 65 בצפון.
אשר אלחיאני
--בבילינסון. זה איזה חידוש, משהו שהוא מידע לציבור. חשוב לדעת שיש אופציה כזאת היום. מה נגיד? נדע מי כוח העזר, נדע מי האחות, אולי נדע גם מי בית החולים, אסור להגיד מי הרופא. למה?
טליה אגמון
לא אוסרים את זה בשום מקום.
היו"ר מנחם בן-ששון
ד"ר אלחיאני, אתה שואל שאלות רטוריות, זה מזמין תגובות. אפילו אני רציתי לענות לך מי יהיה רשאי לפרסם. יש לי תשובה. הרב פירר למשל.
אשר אלחיאני
מה שקראתי מבחינת התכנים, זה נכון. אסור לספר על הצלחה של טיפול רפואי או טיפול אחר שמבצע הרופא.


צריך להפריד בין משהו שקונים – אם אני קונה עמוד כדי לפרסם את עצמי, אסור בהחלט – לבין אם בא מידע מהציבור, אם בא מידע ממוסד רפואי, ואני פה מדבר כמנהל בית חולים. למשל, פונה כתב ורוצה לעשות כתבה על ניתוח חדשני שעשו במחלקת עיניים בבית החולים מאיר. אני אגיד לו: לא, עכשיו אסור לי, לך תפרסם משהו מאלסקה או ניו-יורק, זה מותר לך. אני אגיד לך בדיוק מי הרופא המקביל בניו-יורק. יש כאן סחף אדיר במשהו שצריך לתקן. אין ספק שצריך לתקן, אין ספק שהתקנות היום לא מקוימות, ובגלל שהתקנות לא מקוימות לא צריך עכשיו לעשות משהו שג'ורג' ארוול- - -
היו"ר מנחם בן-ששון
הפתיח שלך מצוין, משום שהוא אומר שנשב ונעבוד כמו שפתחתי ואמרתי. זה מה שאנחנו הולכים לעשות.
אשר אלחיאני
יש פה בעיה, וצריך קצת להתייעץ. נכון שלא חובה להתייעץ עם הקופות, אבל יש פה הרבה אנשים שיש להם קצת ניסיון בדברים האלה.
היו"ר מנחם בן-ששון
נשב ונעבוד, תיכף נעשה את זה.
אתי שילינג
אני רוצה להוסיף ולבקש הבהרה, מפני שבדוגמאות שהוצגו כאן, של כל אותם רופאים או מכונים שמפרסמים את עצמם, מדובר בפרסום בכסף. ההצעה כאן, כפי שהבנו, ואם טעינו, אני אשמח, מדובר על כל צורה של התבטאות של רופא, לאו דווקא בתשלום. בכל מה שראינו כאן אין בינינו ויכוח. אנחנו חושבים שההיגיון שעומד מאחורי ההצעה הזאת נכון. אנחנו לא בעד פרסום
מטעה, פרסום שקרי, פרסום מתחזה משום סוג שהוא, אבל יש פה חוסר בהירות בגבול בין מסירת מידע לבין פרסומת. נאמר כאן קודם מחלת שפעת או איזה פנדמיה כזאת או אחרת, או שפעת העופות, או רמדיה חלילה. לי היום, על-פי הנוסח שאנחנו מחזיקים ביד, אסור להעמיד רופא מומחה להסביר לציבור במה מדובר, לתת לו הדרכה איך להימנע, מפני שזה עלול להתפרש כפרסומת שמשבחת את כשירותו המקצועית של הרופא או של המוסד הרפואי.
היו"ר מנחם בן-ששון
השאלה ברורה. התשובה שלי היא באמצעות החוק. לפיכך נתכנסנו. אני רוצה להסביר מה אנחנו הולכים לעשות. חלק מאיתנו איננו עורכי דין, גם היושב-בראש, ולכן אני אסביר שקודם כול יש חקיקה ראשית, וחקיקה ראשית היא מה שנעשה בזמנו בחוק ובסעיף 11 שלו, ולא מזמן היה עוד תיקון בוועדת הרווחה, לא אצלנו. הדבר השני הוא תקנות, תקנות שנוגעות להגבלת חופש הדיבור, תקנות שנוגעות להגבלת חופש ההתבטאות, אלה תקנות שהן חקיקה משנית, עושה אותם ועדה בכנסת, לא צריך לחזור עם זה למליאה, וזה מה שאנחנו עושים. הוועדה תחליט ותצביע אחרי שהיא תקיים דיון. את הדיון אני אקיים בצורה הפתוחה והנאותה, ואני הרבה פחות פתוח ממה שאת, אבל כשנגיע לסעיפים, נדבר עליהם.
אתי שילינג
הבקשה שלנו, אם אפשר, להחזיר את זה למשרד הבריאות.
היו"ר מנחם בן-ששון
התשובה היא לא. הסברתי בהתחלה.
אבינועם רכס
זה יושב משנת 2000.
היו"ר מנחם בן-ששון
אין חובת היוועצות עם קופות החולים.
אתי שילינג
נכון, ובכל זאת- - -
היו"ר מנחם בן-ששון
גברתי, התשובה שלי אחרת – אתם כאן, ואני נועץ בכם, כמו שאני נועץ בעוד אנשים. אם מר אילן שחר היה מסיר לרגע את מגבעת העיתונאי המדווח, ופעם אחת הוא עשה את זה לרווחת הדיון, והיה בא כאיש שתחום העיתונאות הוא מקצוע אצלו, היה בא כמומחה, הייתי מבקש ממנו גם חוות דעה. אני מבין שהוא לא יכול לעשות את זה היום, נזמין אותו לדיון אחר או נזמין מישהו אחר. יש לנו כאן משרד פרסום, רופאים יש לנו כאן, ואם יש מישהו חסר, יש לנו עוד דיון.
עידו הדרי
אני הדובר של מכבי. אנחנו מברכים על כל תקנה שתיתן כוח ויתר יוקרה למקצוע הרפואי, אין לנו עם זה שום מחלוקת.
היו"ר מנחם בן-ששון
הפתיח שלך חשוב והייתי צריך לומר אותו לפני מה שאמר פרופסור רכס. פרופסור רכס רודף אחרי אנשים בענייני אתיקה. איך אני יודע את זה? אני יודע מהכרתי את החזית הזאת. בחלק מהמקרים הוא אומר – זה לא קשור לתקנות רופאי השיניים – שאם היו לו שיניים, הוא היה יכול לנשוך, אבל הוא לא יכול. הוא כותב מכתב לפלוני, לאלמוני, מדי פעם הוא מצליח להגיש תביעה ונכשל או לא, אז הוא מבקש עכשיו איזו יכולת פעילות. מה שניתן לו, זה בסוף הדיון.
עידו הדרי
אנחנו כאמור מברכים על הרעיון הבסיסי. אנחנו חושבים כמו ד"ר אלחיאני שהלכנו רחוק מדי, ויכול להיות שבניסוח התקנות כללנו דברים שיגבילו בצורה משמעותית מספר דברים עקרוניים מאוד בפעולה שלנו, ואני אמנה רק שלושה מהם.


הדבר הראשון זה הנושא של קידום הבריאות. אני דווקא אקח דוגמה מהאגודה למלחמה בסרטן, דוגמה קצת פרובוקטיבית אולי. הם צילמו מחשוף של מטופלת שסבלה מסרטן שד, לא רואים את זה בתמונה, והפרסומת אומרת שהרבה מאוד חברות משתמשות בזה כדי למכור לכם שמפו ועוד הרבה מוצרי צריכה, אנחנו משתמשים בזה כדי להציל לכם את החיים. זאת פרסומת שעשתה פעולה, הניעה נשים לבוא ולהיבדק.


דווקא על המשקל הזה של סרטן השד אני רוצה להתייחס לעוד סעיף שמופיע כאן, וזה שימוש בידוענים, ויש עוד סעיף שמופיע, וזה שימוש בחולים, אפילו אם הם הביעו את הסכמתם. שרון חזיז, זמרת מוכרת, התפרסמה כאחת שחלתה בסרטן שד והבריאה, החלימה, אני לא יודע באיזה מינוח להשתמש.
היו"ר מנחם בן-ששון
אחרי שש שנים, זה בסדר.
עידו הדרי
נתפרסמה מודעה בגדול, נדמה לי בגב של ידיעות אחרונות ביום ששי, זה בהחלט פרסום מאוד-מאוד גדול. לכאורה אסור לי עכשיו כקופה – במקרה הזה מדובר על מבוטחת מכבי, היא אומרת את זה גם בכתבה – לפנות אליה ולהגיד לה שהיא דמות מוכרת, שהיא בגיל שיכול להניע הרבה מאוד נשים להיבדק. אסור לי להיעזר בה, שלא לדבר על לשלם לה.
היו"ר מנחם בן-ששון
נגיע לזה. תהיה איתנו בסעיף הזה.
עידו הדרי
הדבר האחרון הוא "גלויות שפעת". מכבי שולחת בכל שנה, אני חושב שרוב הקופות עושות את זה, גלויות "בוא להתחסן" לקבוצת היעד לחיסון, לאוכלוסייה בסיכון, קבענו גילאים. לפני שנתיים אפילו עשינו קבוצות מיקוד של אנשים שמוצבים מאוד גבוה, והם קצת התנהגו כמו הכלבים של פבלוב ואמרו לנו שעד שהם לא יקבלו גלויה הם לא באים להתחסן.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה מה שנקרא "דבר גלויות".
עידו הדרי
אני לא אוכל "לדבר יותר גלויות", כי לפי התקנות האלה, אם אנחנו מבינים אותן נכון, אני לא אוכל לכתוב שהחיסון מפני שפעת הוכח כמגן בפני מחלה, חוסך תחלואה, חוסך אשפוזים, מפחית תמותה, אני לא אוכל לכתוב שהוא עולה אפס, חמישה שקלים או 13 שקלים, אני לא אוכל לכתוב את זה יותר. לכאורה אני אפילו לא אוכל לשלוח אליהם את הגלויה. יותר מזה, מבוטח שלא מגיע להתחסן, אני מתקשר אליו. אני היום מודד את הסניפים שלי, כמה מתוך קבוצת היעד שלהם באו להתחסן. הסניפים מצאו כל מיני דרכים לעודד אנשים לבוא ולהתחסן, ואני לא אוכל יותר להתקשר אליהם. למשרד הבריאות חשוב מאוד-מאוד שאני אעשה את הפעולות האלה.
היו"ר מנחם בן-ששון
הפיתוח של הנושא הזה ברור, רק שאני חושב שאתה טועה, וחבל שאתה משקיע זמן בזה.
עידו הדרי
זו היתה סוגיית קידום בריאות, ויש לי עוד שתי סוגיות. הסוגיה הבאה זה מידע צרכני.
היו"ר מנחם בן-ששון
אומר לך פרופסור רכס שמידע צרכני בכ"ף זה בסדר, אבל לא בחי"ת.
עידו הדרי
זה בסדר גמור. לי כדובר יהיה קשה להביא לפרסום בעיתון כלשהו, בהנחה שזה לא קנוי, ידיעה שאומרת שקנינו עכשיו מצלמה חדשה לקרקעית העין, בואו לעבור את הבדיקה, זה מיועד בעיקר לחולי סוכרת. אני אוכל להוציא משפט שאומר שיש לי מצלמה חדשה לקרקעית העין, אני לא בטוח ש"חדשה" עונה על התקנות, נניח שכן, אבל אני לא אוכל לכתוב שהוכח במחקרים שהיא יעילה כמו או יעילה יותר מכך וכך, ושהיא נהדרת כי היא חוסכת את הצורך בהרחבת האישונים. אני לא אוכל להשתמש בסופרלטיבים. אני לא בטוח שיש הרבה עיתונאים שיפרסמו את זה בלי שימוש באיזה סופרלטיב. זה לגבי מידע צרכני.


הדבר האחרון. אתה נגעת בו בהחלט בדרך הכי בוטה – נושא התחרות. אם הדבר היחיד שאני יכול להתחרות עליו עם שירותי בריאות כללית ועם המאוחדת והלאומית זה מספר הסניפים שיש לי, אנחנו קצת כמו "אייס" נגד "הום סנטר", אנחנו לא גופים רפואיים, ואני חושב שלא זאת כוונת המחוקק.
גיורא דן
כיוון שנציגת משרד הבריאות הסכימה שהתקנות אינן חלות על קופות החולים- - -
היו"ר מנחם בן-ששון
הבנתי אחרת. הן חלות על קופות החולים באשר לעבודת הרופא, הן לא חלות בהגדרת פעילותה של הקופה.
גיורא דן
קודם כול, יש בסעיף 2 יש הגדרה של מוסד רפואי. צריך להגדיר מה זה מוסד רפואי, אחרת לכאורה גם קופת חולים זה מוסד רפואי. זה דבר ראשון. בכלל צריך לעשות סעיף הגדרות ולהגדיר מה זה מוסד רפואי, כדי למנוע בעיות.


דבר שני זה הנושא שאתה נגעת בו. פרסומת של קופת חולים זו פרסומת שנעשית בידי אנשים, ולפעמים על אנשים. ולכן קווי הגבול צריכים להיות ברורים מאוד, ופה הם לגמרי מטושטשים. כשניכנס לפירוט, צריך לעשות את הדברים האלה הרבה יותר ברורים, היום קווי הגבול לגמרי מטושטשים.
מיטל בשרי
המועצה הישראלית לצרכנות מברכת על תיקון התקנות האלה. אני רוצה עוד להתייחס לטעויות בפרסומות שהגיעו לפתחו של בית המשפט. אחת הנקודות נוגעת למועצה להשכלה גבוהה, כאשר אנחנו רואים כל מיני מטפלים אלטרנטיביים שמתפארים בתואר של דוקטור ND, והציבור לא מודע לכך שיש הבדל בין ND ל-MD, והולכים אחריהם שולל.
היו"ר מנחם בן-ששון
יש לי רעיון יותר טוב, שאדם ישנה את שמו במשרד הפנים לדוקטור.
עידו הדרי
בדיוק. הוא יעקוף הכול.
היו"ר מנחם בן-ששון
החותן שלי היה איש כזה, ששמו הפרטי היה דוקטור, ושם משפחתו הורכב משני שמות.
מיטל בשרי
יש להתייחס גם לדברים האלה. יש עוד הרבה מקרים שבעלי תואר PHD, שמפרסמים את עצמם כדוקטור בפרסומות האלה, ואין התייחסות לכך שהם לא ד"ר ברפואה, ודברים אחרים כאלה, ויש לתת את הדעת על הדברים האלה.


כמו שאמרתי, המועצה מברכת על התיקון של התקנות, אבל היא גם מציעה לתקן, אם אפשר, בפקודת הרופאים את סעיף 1. יש שם בהגדרה של עיסוק ברפואה בסוגרים "לרבות עיסוק באקופונקטורה", אם אפשר להוסיף שם רפואה טבעית ,זה יבורך.
היו"ר מנחם בן-ששון
אנחנו לא מבינים את החוקים כך, רק חוקי-יסוד משנים בוועדת חוקה מהבסיס.
מיטל בשרי
נשמח אם תהיה התייחסות גם לזה.
היו"ר מנחם בן-ששון
תציעו, יש לכם חברים פה. אולי מישהו מחברי הכנסת יקבל את האתגר.
רון מריונובסקי
אני ממרפאת שיניים "מגן השן".
היו"ר מנחם בן-ששון
אני יכול להציע לך לשמור את הדברים הללו לעוד שבועיים? בעוד שבועיים אנחנו עוסקים בשיניים, היום אנחנו עוסקים ברפואה באופן כללי.
רון מריונובסקי
זה נוגע רק להערה מסוימת. פה דובר, ולא בדיוק הבנתי, שקופות החולים לא יהיו כפופות לתקנות. לא הבנתי את ההפרדה. מדובר פה בפגיעה בתחרות. אני לא רואה סיבה שלקופות החולים יהיו תקנות אחרות ממרפאות תאגידיות שפועלות על-פי חוק. אני רוצה לקבל על זה הסבר. צריך לתת פה את הדעת. אני רוצה להקים את קול זעקת מרפאות השיניים התאגידיות.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה לא ממש צריך, תיכף תראה שאתה לא צריך. אותה בעיה שיש להם, יש לכם. אותו פתרון שיש להם, יש לכם. מבחינה זו הכול במסגרת.
היו"ר מנחם בן-ששון
משרד המשפטים.
דפנה גלוק
כשנרד לגופם של דברים.
היו"ר מנחם בן-ששון
היועץ המשפטי של הוועדה.
אלעזר שטרן
נתחיל עם התקנות.
היו"ר מנחם בן-ששון
חברים, מתחילים לעבוד.
אלעזר שטרן
יש שני נוסחים, נוסח שפורסם באתר הוועדה, שהוכן על ידי, עם הערות שלי, ויש נוסח שעורכת-הדין אגמון ממשרד הבריאות הכינה.
טליה אגמון
יש הנוסח שהופץ עם ההזמנה המקורית בלי התקנות.
אלעזר שטרן
אני אשתדל להתייחס לכל הוורסיות האפשריות, ונדון בכל שינוי אפשרי.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני מבקש, תתחילי בסעיף החוק, סעיף 11 על סעיפי המשנה שלו, כדי לתת את המסגרת, ואז יסתבר שאני לא נענה לבקשתה של גברת בשרי.
טליה אגמון
הסעיף יבהיר שקודם כול אנחנו מדברים על פרסומת לעיסוק ברפואה או לעיסוקו של רופא מורשה. אנחנו מדברים על פרסומת, ולא על סוגים אחרים של מסירת מידע.
אתי שילינג
פרסומת בתשלום?
טליה אגמון
המונח לא מוגדר בחוק עצמו, אבל התפיסה, גם הפסיקה, היא מאוד חד-משמעית. יש הבדל גדול בין פרסומת שהיא דבר מסחרי לבין דבר אחר.


סעיף 11 לפקודת הרופאים.

"11.  (א)  רופא מורשה לא יעשה, במישרין או בעקיפין, פרסומת לעיסוקו שיש בה כדי להטעות או שיש בה משום פגיעה בכבוד המקצוע או שהיא בניגוד לתקנות שהותקנו לפי פסקה (ג)."
היו"ר מנחם בן-ששון
זאת אומרת, מותר לו לעשות פרסומת, אלא בשלושה דברים אסור לו. זה מה שהמחוקק קבע. את זה אנחנו לא משנים היום.
טליה אגמון
"(ב)  שר הבריאות, בהתייעצות עם ההסתדרות הרפואית בישראל ובאישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, רשאי לקבוע סוגים, צורות, ודרכים של פרסומת--
היו"ר מנחם בן-ששון
זה מה שאנחנו נמצאים היום.
טליה אגמון
--(1)  שיש בהם כדי להטעות; (2)  שיש בהם משום פגיעה בכבוד המקצוע.
(ג)  שר הבריאות, בהתייעצות עם ההסתדרות הרפואית בישראל ובאישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, רשאי לקבוע איסורים על סוגים, צורות ודרכים של פרסומת שיש בהם משום פגיעה בציבור."
היו"ר מנחם בן-ששון
כשאתה מפרש, בדרך כלל אתה מפרש רשאי כצריך.
טליה אגמון
"(ד)  לא יעשה אדם פרסומת לעיסוק ברפואה או לעיסוקו של רופא מורשה, אשר אילו נעשתה בידי רופא מורשה היתה אסורה לפי הוראות סעיף קטן (א)." זה הסעיף שכולל את זה גם על אחרים ולא רק על הרופאים עצמם.
"(ה)  רופא מורשה, שאדם אחר עוסק בפרסום עיסוקו, חייב לעשות כל שאפשר כדי למנוע מאותו אדם לפעול בניגוד להוראות סעיף קטן (ד); המפר הוראה זו, דינו – מחצית הקנס הקבוע בסעיף 61(א)(1) לחוק העונשין, התשל"ז-1977."
היו"ר מנחם בן-ששון
מהו הקנס?
אלעזר שטרן
12,600.
טליה אגמון
"(ו)  הפר אדם את הוראות סעיף קטן (ד), לענין רופא מורשה מסוים, חזקה היא כי אותו רופא הפר את חובתו לפי סעיף קטן (ה), אלא אם כן הוכיח הרופא כי עשה כל שאפשר כדי למלא את חובתו."
היו"ר מנחם בן-ששון
אז אפשר להתלות רישיון או לנקוט בסנקציות. מה הן הסנקציות?
טליה אגמון
זאת עבירת משמעת וגם עבירה פלילית. עבירת המשמעת היא עבירה של התנהגות שאיננה הולמת רופא. הענישה עליה יכולה להיות התליה של הרישיון, נזיפה, התראה, ביטול של הרישיון. אני מניחה שבדברים האלה זה תלוי בחומרה.
היו"ר מנחם בן-ששון
את מדברת על סעיף 41 ואילך לחוק.
טליה אגמון
העבירה של פרסומת היא גם עבירה פלילית, אבל אני מניחה שעיקר האכיפה בה יהיה במישור המשמעתי.
היו"ר מנחם בן-ששון
את לא יכולה להניח את זה.
טליה אגמון
כלפי הרופאים, מי שאנחנו יכולים לעשות כנגדו דין משמעתי.
היו"ר מנחם בן-ששון
נקרא את סעיף 41, כדי שנדע באיזו מסגרת של סנקציה אנחנו מדברים, שלא תחשבו שאנחנו עוסקים בדברים תיאורטיים.
טליה אגמון
"41.  ראה השר, על יסוד קובלנה של המנהל או של אדם שנפגע, כי רופא מורשה עשה אחת מאלה, רשאי הוא, בצו חתום בידו, לבטל את הרשיון של הרופא או להורות שהרשיון יותלה לתקופה שקבע בצו, או לתת לרופא נזיפה או התראה: (1)  נהג בדרך שאינה הולמת רופא מורשה", שזאת העבירה הרלוונטית לנושא הזה. " (4)  התמיד להפר הוראות פקודה זו; (5)  הורשע בעבירה פלילית שלא לפי פקודה זו." זה יהיה רלוונטי לפרסומת שאסורה על-פי חוקים אחרים: חוק הגנת הצרכן או חוק הבזק החדש.
היו"ר מנחם בן-ששון
עכשיו אנחנו יודעים שאנחנו במסגרת ריאלית. בבקשה, גברתי, תקנה ראשונה.
טליה אגמון
תקנות הרופאים (פרסומת אסורה), התשס"ח-2008


"בתוקף סמכותי לפי סעיף 11(ב) ו-(ג) לפקודת הרופאים [נוסח חדש], התשל"ז-1976, בהתייעצות עם ההסתדרות הרפואית בישראל ובאישור ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה: (1) בתקנות אלה – "פרסומת" – לרבות מודעת תדמית, לעיסוקו ברפואה של רופא מורשה בישראל או לעיסוק ברפואה בישראל המיועדת, לפי צורתה, תוכנה או דרך פרסומה, לקהל בישראל ונצפית על ידו, אף אם היא מופצת משודרת או מודפסת מחוץ לישראל."
קריאות
זה לא מה שקיבלנו.
היו"ר מנחם בן-ששון
היא הסבירה, זה אפילו לא מה שיש לי, כי היא תיקנה עם היועץ המשפטי של הוועדה.
אלעזר שטרן
יש שינויים שנעשו ממש ברגע האחרון, אפילו היום, הבוקר.
טליה אגמון
הניסוח פחות משמעותי. קודם כול, אנחנו מדברים על "פרסומת, לרבות מודעת תדמית", ותיכף נגדיר מהי מודעת תדמית. הפרסומת היא כפי שהחוק קובע "לעיסוקו ברפואה של רופא מורשה או לעיסוק ברפואה בישראל", וההמשך של ההגדרה מתייחס למצב שבו היום, בעולמנו הקטן והגלובלי, אפשר לשדר פרסומת לישראל או להדפיס פרסומת לישראל גם מחוץ לישראל, במיוחד באינטרנט, בטלוויזיה וכן הלאה. אנחנו מדגישים שהפרסומת מיועדת לעיסוקו של מי שעוסק ברפואה בישראל, והיא נעשית בדרך שנצפית על ידי קהל בישראל, לא משנה מאין משדרים או מפיצים אותה. העבירה של עשיית הפרסומת למעשה נעשית בארץ, וזה שהקהל רואה אותה, שזו המשמעות של פרסומת, כי בלי שהקהל רואה את הפרסומת, זה לא ממש משנה שעושים אותה. הכוונה שלנו להחיל את האיסור על פרסומת שנצפית על ידי קהל בישראל ומיועדת לעיסוקו של רופא שעובד בישראל או למוסד רפואי שנמצא בישראל.
היו"ר מנחם בן-ששון
ממילא, גברת שילינג, התשובה לשאלה שלך, כסף או לא כסף, זה לא משנה. זאת אומרת, מה שקובע זה המוצר.
אתי שילינג
איפה הגבול?
טליה אגמון
המוצר הוא פרסומת.
דפנה גלוק
הגבול, כשמדברים על פרסומת במובן המסורתי. אנחנו לא מדברים על סיטואציה שבה יש כתבה יזומה על ידי אחר, להבדיל מכתבה שיזומה על ידי המוסד הרפואי, ואז זאת מודעת
תדמית. למעשה, אתה בא למישהו ומוכר את עצמך כדי שהוא יפרסם. תתקן אותי טליה אגמון, הכוונה, גם במקצועות אחרים שבהם יש הגבלת פרסומת, כשאתם רואים מודעה בעיתון שמספרת שרופא זה וזה הצליח, או שלפעמים יש כתבות צבע בידיעות אחרונות, או בכל עיתון גדול אחר, שהנה הצליח הליך רפואי חדש, ואפילו כתוב איפה הוא נעשה, זו לא פרסומת.
אשר אלחיאני
הכתבה על CVA באיכילוב לפני כחודש היא לא פרסומת?
אתי שילינג
היום, בעיתון מקור ראשון, יש על לב מלאכותי חדש וקבוע, שהושתל בבילינסון עם שמות הרופאים.
דפנה גלוק
זאת לא פרסומת.
טליה אגמון
זאת לא פרסומת.
דפנה גלוק
המשמעות המסורתית של פרסומת – וייתכן שיש איזה פער בפרקטיקה בנושא הזה, כי מן הסתם כשיש לך אגף יחסי ציבור למוסד, אחד הדברים שהוא עובד עליו זה חשיפה תקשורתית מעבר לזה, וזה חלק מהבעיה וחלק מהטענה בכלל על מגבלות על פרסומת – אבל כשאנחנו מדברים על פרסומת במובנה המסורתי, פרסומת שכאשר תוקן החוק עליה מדובר, מדובר אל"ף, בפרסומת בתשלום, שאדם קונה מודעה בעיתון, זה יכול להיות גם שלא בתשלום- - -
היו"ר מנחם בן-ששון
שאלתי את העיתונאי שבא אם מותר לו לתת חוות דעת על השאלה הזאת. ברור לי שהכתבה שהבאת, גברת שילינג, היא בוודאי לא פרסומת. מחר בבוקר אני אקח אותה, אשים אותה במסגרת, אשים מ"ם לידה, ואז יגידו לי שהמ"ם קטנה מדי או לא. אחרת, לא השארנו מקום לעבודה העיתונאית הסבירה. אלא מאי, ברור לי שהדוברת של בית החולים המסוים, אפילו כתב את הכתבה כדי שהיא תהיה כתובה בצורה מדויקת. לפעמים הטרמינולוגיה של הכתב, אם הוא לא כתב בריאות מיומן מאוד-מאוד, תהיה מוחמצת, ולכן אתה יושב, כותב את הכתבה, מעביר אותה, ואתה מצפה שהדברים יגיעו בצורה תקינה. השאלה היא, איפה המעבר בין השניים. לפני שאתם עונים לי, אני רוצה לשמוע איך משרד המשפטים רואה את זה. לי טריוויאלי שזה לא פרסומת.
דפנה גלוק
זה ודאי טריוויאלי, אני לא חושבת שקרה מקרה שהיתה איזו טענה לגבי כתבה עיתונאית. זה קיים במקצועות אחרים, במקצוע עריכת הדין זה הדבר הכי נפוץ בעולם, במקום שמגבלות הפרסומת הרבה הרבה יותר חמורות ממה שמוצע כאן, ומעולם לא היתה בעיה עם זה שיש כתבות וידיעות אודות בעלי מקצוע מסוימים בתקשורת.


לשאלה, מה קורה אם הכתבה יזומה על ידי הדובר. הדובר מתקשר לעיתונאי ואומר לו: יש לי סיפור בשבילך, עשינו איזה טיפול רפואי יוצא מן הכלל. גם פה לא הייתי אומרת שזאת פרסומת אסורה, כל עוד מי שמכריע בסופו של דבר הוא אותו עיתונאי ולא המוסד הרפואי שהזמין את המקום.
היו"ר מנחם בן-ששון
הגברת גלוק, האם היית יכולה לנסח פה, שיהיה ברור מה לא. זאת אומרת, למעט כתבה עיתונאית.
עופר חברוני
אנחנו מתעלמים מהתוכן ומדברים על השאלה האם שולם על זה כסף או לא. אם לצורך העניין, באותה כתבה, מחליט העיתונאי שאין בה עניין חדשותי ורוצים לפרסם אותו מלל, מפרסמים בתשלום. קונים עמוד ומפרסמים את הכתבה, כי אותו עיתונאי החליט שאין פה דבר חדשותי, למרות שיכול להיות מידע שלציבור הוא טוב.
היו"ר מנחם בן-ששון
מר חברוני, במקרה הזה אני סומך על שיקול הדעת של העיתונאי, לא משום שאני סומך או לא סומך, אלא שזה בדיוק הדיאלוג בכוחות החברתיים. יש שיקול דעת לעיתונאי, הוא מחליט שזה לא ראוי לפרסום, יש לך שתי אפשרויות: אפשרות אחת לגנוז, כמו שאנחנו עושים בדרך כלל, ואפשרות שנייה היא לא לגנוז, אלא לכנוס, זאת אומרת, לשים את זה במקום מרכזי ולשלם בשביל זה. במקרה כזה התשלום לא יצר את השינוי. זה דבר שהיה לנו בדיון ארוך מאוד, שלא הייתם בו, והפסדתם, בענייני הבחירות. יש בעיתונות החרדית כל מיני השקפות של גדולי הדור האם פרסום של דעת גדולי הדור בחינם זו פרסומת. עיתון X רוצה לפרסם, זה חשוב מאוד בשביל הציבור שלו, שצריך להצביע בשביל מפלגה זאת וזאת. אתה יכול להגיד שזה פרסום, אומר העיתון שזה חלק ניכר מה-essence שלו, אחרת הוא לא מפרסם. "הדף הירוק" מפרסם את הדברים בחינם לפי תפיסת עולם מסוימת. עיתון שיש בו גוון אידיאולוגי מוגדר, לא חשוב מה הצבע שלו, לפעמים זה צבע צהוב, לא ירוק ולא שחור, התפיסה הזאת יוצרת לאחר מכן תולדה של פרסום, גם כשהוא איננו פרסום בכסף. ועל זה מתחיל הוויכוח.


אין לי ספק שהכרעתו של עיתונאי היא נקודת המעבר בין מה שהוא לא פרסום למה שהוא פרסום. השאלה, אם הייתי יכול להגדיר את זה גם בחוק. לכן שאלתי את משרד המשפטים.
דפנה גלוק
מה אומר משרד הבריאות?
היו"ר מנחם בן-ששון
את משרד הבריאות אני יכול לשאול לבד.
דפנה גלוק
אותי מעניין לדעת מה אומר משרד הבריאות.
טליה אגמון
אני מסכימה שאין מחלוקת שזאת לא פרסומת, השאלה היא, איך מנסחים את זה. יכול להיות שאפשר לחפש דוגמה מחקיקה אחרת.
אבינועם רכס
יש הצעה של היועצים המשפטיים של ההסתדרות הרפואית, אולי זה יענה לדרישות של הקופה. ההצעה היא להוסיף בסעיף פרסומת "למעט פרסומים אינפורמטיביים המתמקדים בעובדות שמטרתן הפצת ידע והסברה רפואית".
היו"ר מנחם בן-ששון
זה כבר מרחיב יותר. זה לא שייך לסעיף הזה, לדעתי. זה יפה, זה טוב, זו אמירה מצוינת, אבל זה עוד לא מוביל אותנו לעיתונאי. אני אשתמש בזה, כי במקרה כזה הם גם מתירים פרסום.
טליה אגמון
ברשותך, אני אקרא מהרציו של פסק-דין בעניין פרסומת של עורכי דין.
היו"ר מנחם בן-ששון
איזה פסק-דין את קוראת?
טליה אגמון
ערעור לשכת עורכי הדין של דרור חוטר ישי נגד הוועד המחוזי מ-1986.
אלעזר שטרן
יש לציין שפסק-הדין הזה ניתן לפני החקיקה.
טליה אגמון
הוא קובע למשל "הופעת עורך דין בכלי התקשורת, על פי בקשתם של אלה, בעניין בעל חשיבות ציבורית, על מנת לתת הסבר בבעיה משפטית, אין לראותה כעשיית פרסומת לעצמו; בהופעת פרסומת כזאת ממלא עורך הדין את תפקידו, שומר על כבוד המקצוע, הוא מספר מידע שלציבור עניין בו". יכול להיות שאפשר להוציא מתוך זה איזה נוסח.
היו"ר מנחם בן-ששון
לפי הבנתי צריכים להיכנס פה שתי הסתייגויות. הראשונה, שתגדיר את הדברים למעט כתבה עיתונאית, אני לא יודע בדיוק איך הדברים ייכתבו. השנייה, אני מבקש לשקול את ההצעה של ההסתדרות הרפואית, היא תעזור לנו אחרי זה. מה אומרת הר"י? היא אומרת שהיא מציעה להתיר פרסומת שהיא ברמה עובדתית.
קריאות
אניפורמטיבית.
היו"ר מנחם בן-ששון
לא תיארתי לעצמי שתרוצו לזה. משרד הבריאות, האם אתם מוכנים לזה?
בועז לב
כן. עובדה, כן. אני נציג משרד הבריאות בין השאר.
היו"ר מנחם בן-ששון
יש מישהו מסביב לשולחן שיש לו הערה?
עידו הדרי
נניח שבילינסון הוציא הודעה לעיתונות על ההשתלה הזאת והיא פורסמה בהארץ, במעריב ובידיעות, והיא לא פורסמה בגלובס. היא עברה את המבחן העיתונאי של שלושה עיתונים. האם מותר עכשיו לבילינסון להחליט שהוא קונה מודעה בגלובס ומפרסם את אותו הטקסט?
היו"ר מנחם בן-ששון
רק בתנאי שזה מידע המתמקד בעובדות ומטרתו הפצת ידע והסברה רפואית. העובדה שעיתונאי מסוים השתמש בסופרלטיבים או בכל מיני דברים שאולי לא היו מדויקים, לא הופך את זה- - -
עידו הדרי
בהנחה שזה מדויק.
היו"ר מנחם בן-ששון
לכן אני מגדיר. זה לא הופך את הכתבה שלו לאחר מכן לכשרה לפרסום בעיתון אחר. העובדה שזה עבר מבחן עיתונאי, זה בסדר, על זה אני לא רוצה לומר שום דבר, אבל זה לא הופך את זה לכשר למודעה אחר כך.
עידו הדרי
נניח שאני לוקח את הכותרות כפי שהן, של הארץ, של מעריב ושל ידיעות, וגם נותן אזכור מקום, ועל זה קונה מודעה בגלובס.
היו"ר מנחם בן-ששון
הייתי אומר שזה לא בהגדרת עובדות ומטרתו הפצת ידע, אלא פרסום. זה פרסום, ונראה אם זה כשר או לא כשר.
אלעזר שטרן
השאלה לא רק מה התוכן, אלא גם מה המטרה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה דובר, מימינך נמצאת האישה שתגן עליך אחר כך בבית המשפט. במקרה הזה היא תשאל מה היסוד הנפשי. מכיוון שאמרת כאן בצורה גלויה שהיסוד הנפשי במקרה הזה הוא פרסום, היסוד הנפשי של פרסום אחרי זה יכניס אותך לבית הסוהר לשנתיים, ואחרי שנתיים תצא, תוכל להיות דובר מוכשר יותר ומנוסה יותר...
אלעזר שטרן
לאור הניסוח במשפט השני "למעט מסירת מידע" וכן הלאה, לא בטוח שיש צורך בכלל בניסוח של "למעט כתבה עיתונאית", כי במרבית המקרים כתבה עיתונאית תיכנס להגדרה של מסירת מידע לצורך- - -
היו"ר מנחם בן-ששון
יש כתבים שאינם אחראים, שהם כותבים כתבה כפי שניתנה על ידי בית החולים, ובמקרה כזה אני רוצה להגן על העיתונאי ולהגן על בית החולים.
בועז לב
אפשר גם להוציא את זה מהקונטקסט. הרי אפשר לקחת חמישה ציטוטים ולהוציא אותם מהקונטקסט.
היו"ר מנחם בן-ששון
השאלה היא אחרת. אומר היועץ המשפטי של ועדת החוקה: שים לב, אם אמרת שהסעיף הנדיב של הר"י, עכשיו שלך, של משרד הבריאות, מחר בבוקר למה אני צריך את הרישה? על זה אמרתי לו שיש עיתונאי שיכתוב סופרלטיבים בלתי אחראיים. בית החולים נתן לו את זה, ומחר בבוקר זה יפורסם. במקרה הזה אני רוצה להגן על העיתונאי. דרך אגב, אולי גם על בית החולים. הצליח – הצליח.
דפנה גלוק
כשאני אומרת "למעט כתבה עיתונאית", אני מגדירה איזו צורה של העברת מידע שאינה נחשבת פרסומת, היא לא נופלת למה זה פרסומת גם במובן הטבעי שאנחנו מדברים על המילה במובן המסורתי. מסירת מידע מתמקדת בעובדות, וזה כבר עניין של תכנים. ולכן לעולם אני לא אוכל להחליף האחד בשני, הם לא מדברים על אותו מאפיין של פרסומת.
היו"ר מנחם בן-ששון
הסכמנו שיהיה גם וגם.
דפנה גלוק
בסופו של דבר, אם מסתכלים על התכנים של ההגבלות, רואים שמסירת מידע המתמקד בעובדות, שמטרתו הפצת ידע והסברה רפואית, לא תמיד נכנס לכאן. דרך אגב, אני לא מבינה, כשכותבים "למעט", האם הכוונה שגם מסירת מידע תהיה ממועטת ממגבלות על גודל בעיתון ומגבלות על כל מיני דברים נוספים.
היו"ר מנחם בן-ששון
אחרי זה, כשנגיע לסעיף, תגידי: למרות האמור בסעיף 1, כך וכך, או לא.
טליה אגמון
ברגע שזה תופס צורה של כתבה וצורה של מסירת מידע אינפורמטיבי, יש לי הרבה פחות בעיה עם כל יתר המגבלות.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני אביא את הדוגמה שהביא קודם שכנך מימין, גברת גלוק. אם אני מפרסם הודעה בכפולה, כמו שנוהגים לקרוא על שפעת, והיא מתמקדת בעובדות ומטרתה הפצת ידע והסברה רפואית, אדרבה ואדרבה, כמו שאמר שכנך מימין. למה אני רוצה למנוע את זה? שיקנה שלוש כפולות ושישלם על זה ממיטב כספו. היא לא מרשה לו, משום שאסור להוציא את תקציב הקופה על כך, כך היא אמרה קודם. אם היא היתה מרשה לו, הוא היה עושה את זה, וכולם היו מרוויחים. האם יש מישהו שרוצה לעצור אותנו בהגדרה? לא. נעבור הלאה.
טליה אגמון
"'מודעת תדמית' – מודעת פרסומת העלולה להביא אדם להניח כי אינה פרסומת." זה ניסוח שלקוח, בווריאציה קלה, מההוראות של חוק הגנת הצרכן, והוא מתייחס לכל הסגנון של הפרסומות שראינו, שזה לא באמת כתבה, זה רק נראה כך.
דפנה גלוק
ויתרתם על המבחן האובייקטיבי? הורדתם גם אדם סביר וגם אדם מהיישוב.
טליה אגמון
סליחה, טעות שלי. זה צריך להיות "אדם סביר להניח".
היו"ר מנחם בן-ששון
חברים מסביב לשולחן, האם יש למישהו הערה על זה?
גיורא דן
אני מציע להוסיף לסעיף ההגדרות מוסד רפואי שאת משתמשת בו אחר כך, זה ממש חיוני, כי אתה לא יכול להשתמש במונח "מוסד רפואי", שהוא יכול לכלול הכול בלי להגדיר.
היו"ר מנחם בן-ששון
נגיע לזה, ואז נחזור לרישה.
טליה אגמון
פרסומת מטעה או פוגעת בכבוד המקצוע

"2. פרסומת מסוג כמפורט להלן, או הנעשית בצורה או בדרך כמפורט להלן, היא פרסומת שיש בה כדי להטעות את הציבור, או כדי לפגוע בכבוד המקצוע."
היו"ר מנחם בן-ששון
האם בצורה שהגדרת מיקדת את סעיף 11, סעיף משנה שלו, ומכאן ואילך אלה הם הדברים הפוגעים בכבוד ולא דבר נוסף? האם אין משמעות שיורית לסעיף החוק?
טליה אגמון
סעיף החוק אומר שהם הולכים לקבוע סוגים, צורות ודרכים, ואנחנו קובעים סוגים, צורות ודרכים שבאופן מובהק- - -
היו"ר מנחם בן-ששון
קבעת עכשיו. האם נשאר משהו שיורי? אני לא רוצה לתת דוגמה, כי אם היתה לי דוגמה, הייתי מכניס אותה לסעיפים. לו יצויר שמישהו המציא דרך ביטוי שבדמיון הפרוע של חקיקת המשנה לא חשבתי עליה, אבל ברור שזה מטעה הטעיה ברורה. אני לא מדבר על כבוד המקצוע, כי זה דבר נזיל. דיברנו כבר קודם מהי בושה ומהו כבוד, לפעמים השאלה היא כמה אתה משלם.
אשר אלחיאני
צריך להגיד "לרבות" או "בין היתר".
היו"ר מנחם בן-ששון
יכול להיות שאני לא צריך לומר. האם מבחינה משפטית, בעובדה שנקבת היום את הדברים הללו, יצאת ידי חובה, ומכאן ואילך כל דבר שהוא במרווח הזה לא הותיר סמכות שיורית לסעיף 22, או שעדיין סעיף 11 יוכל לתפוס את האנשים הללו?
טליה אגמון
סעיף 11 קובע שאסור להטעות ואסור לפגוע בכבוד המקצוע, וזה סעיף שנמצא בחוק עצמו. התקנות רק מפרטות סוגים, צורות ודרכים, והן לא בהכרח רשימה ממצה וסגורה. לעומת
זאת, הפגיעה בציבור היא רק מכוח התקנות, ומה שנחשב כפגיעה בציבור ולא יהיה בתקנות, לא נוכל על סמך זה- - -
היו"ר מנחם בן-ששון
שאלתי אך ורק על הטעיית הציבור.
טליה אגמון
האיסור הוא מכוח החקיקה עצמה, ואם יהיה ברור, ואפשר יהיה להוכיח ברמת ההוכחה הנדרשת בדין הפלילי או המשפטי שזה אכן מטעה וזה לא בתקנות- - -
היו"ר מנחם בן-ששון
עכשיו נגיע אל התכנים.
אתי שילינג
אני מתנצלת, אני לא משפטנית. האם כל תתי הסעיפים שמופיעים מפסקה (1)(א) וכל תתי הסעיפים הבאים, האם כולם מתייחסים רק להערה מימין שמדברת על פרסומת מטעה?
היו"ר מנחם בן-ששון
או שהיא פוגעת בכבוד המקצוע.
אתי שילינג
האם "ציון נתונים מספריים או אחרים על הצלחה של טיפול", הכוונה היא לנתונים שגויים?
היו"ר מנחם בן-ששון
תשאלי כשנגיע.
טליה אגמון
אנחנו מדברים כאן רק על פרסומת שמטעה ופוגעת בכבוד המקצוע. יכול להיות שאותו משפט יהיה גם זה וגם יפגע בציבור, אבל כרגע אנחנו מדברים על הפרסומת שמטעה ופוגעת בכבוד המקצוע.

(1) תכנים – "(א) פרסום עובדות שגויות או מטעות, מידע לא נכון או מצג שווא אחר".
היו"ר מנחם בן-ששון
על זה אני מניח שאין ויכוח. האם יש מישהו מסביב לשולחן שרוצה להתווכח?
קריאות
לא.
טליה אגמון
"(ב) ציון נתונים מספריים או אחרים על הצלחת הרופא המורשה או המוסד הרפואי שאודותיו הפרסומת בטיפול רפואי או אחר בבריאות אדם." פירקנו את הסיפה לפסקה (ג). הסיפה היתה "לרבות הבטחת תוצאות של טיפול או יצירת תקוות שווא", ולבקשת היועץ המשפטי של הוועדה הוא הפריד לפסקה נפרדת. זה חוזר לאמירה שהיתה בהתחלה, שכאשר
מפרסמים נתונים מספריים על הצלחה של טיפול רפואי, במהות שלהם, במקרים מועטים מאוד הם יכולים להיות מדויקים ונכונים, כי הם אף פעם לא כוללים את כל האינפורמציה. אחוזי הצלחה בניתוח תלויים באיזו אוכלוסייה אתה מקבל לניתוח, מה האוכלוסייה שאתה מטפל בה, מה רמת החומרה של הבעיה שהיתה.
אשר אלחיאני
מה עם האחרים?
שלי החנוכי
מה עם האחרים?
היו"ר מנחם בן-ששון
יש לי שאלה לפני כן. במאמר מדעי שאדם מפרסם הוא בהחלט כותב נתונים סטטיסטיים על אחוזי הצלחה. דרך אגב, מאמרים שעוסקים בסוגיות אפידמיולוגיות, בהחלט משופעים בנתונים כאלה, אם אתם משחררים אותם.
טליה אגמון
זה אחד ההבדלים בין פרסומים מדעיים לבין פרסומת.
אבינועם רכס
זה בתחום האקדמי ולא בתחום הפרסומת.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה לא עוסק באפידמיולוגיה, אבל נניח שפלוני עסק. אני זוכר את המאמרים של אפשטיין, הוא כותב עכשיו מאמר ואומר שבית חולים זה כך, בית חולים זה כך ובית חולים זה כך. מחר בבוקר אני לוקח את הנתונים הללו מהמאמר שלו ומפרסם ממאמרו של אפשטיין, וכוונותי בהחלט פרסומיות.
טליה אגמון
במאמר עצמו יש מן הסתם עוד אינפורמציה שאתה לא כותב בפרסומת, כמו למשל הרכב האוכלוסייה שמטופלת, או, למשל, סוג הניתוחים שנעשו.
היו"ר מנחם בן-ששון
גברתי, אני אכתוב. את מונעת ממני את האפשרות לעשות את זה.


מגמתי ודאי פרסומית. אני לא רוצה לעשות כחש, אני רוצה להגיד שבית החולים שלי הוא הטוב, ואני יכול לעשות את זה באמצעות מאמר שפרסם פרופסור אפשטיין, ויש מאמרים שלו. הדוגמה היא לא תיאורטית, קראנו שנינו, אני ופרופסור רכס מאמרים כאלה. אני זוכר אפילו, לנגד עיני, פוסטר שהיה ביום עיון של הפקולטה, ואני שואל את עצמי, במקרה הזה למה לא?
בועז לב
ככל שזה מוסיף אינפורמציה, זה יכול לשמש את הציבור.
היו"ר מנחם בן-ששון
איך הוא אמר: בוא אלי, לבית חולים מאיר. אני אביא דוגמה, הנתונים שאצלך, אני יודע את זה מנתונים של הישגי מחקר של מוסדות, אתה אומר שבבית חולים מסוים, אם היית יודע שהזיהום המוכח הוא פחות, זה בהחלט שיקול דעת איפה להתאשפז, אם בכלל היה שיקול דעת איפה להתאשפז, ובמקרה הזה אתם לא נותנים את הנתון הזה. מישהו כבר עשה את המחקר, הוא הצליח להגיע לנתונים הללו, אני רוצה לדעת, אני רוצה לדעת ש"סלון קטרינג" הוא הטוב ביותר בשביל טיפולים בסוג מסוים של סרטן, אני נוסע ל"סלון קטרינג", אני לא נוסע לקיימברידג'.
אבינועם רכס
המציאות שיצרה את הצורך הזה זה לא בית חולים הדסה נגד בילינסון או תל השומר או כל בית חולים אחר, אלא אדם פרטי שאומר: תבוא אלי לעשות ניתוח נגד נחירות, אצלי יש 99% הצלחה.
בועז לב
זה משליך על התחרות של המוסדות. זאת הדילמה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני מסכים. איפה החזית? אני זוכר אותה גם מהתלבטות שהיתה לנו בסוגיות אחרות, בסוגיות אקדמיות. היו שנים שמוסדות מחקר בארץ לא פרסמו את עצמם, אלא רק מוסדות להשכלה גבוהה, ובנקודה מסוימת אמרו מוסדות המחקר שאין ברירה והם מוכרחים לפרסם את עצמם. במה תפרסם את עצמך? פתאום פרסמו שיש להם כך וכך שופטים עליונים. מה זה רלוונטי לכך שאתה מלמד משפטים טוב יותר? מוסד אחר אמר שממנו יש הרבה יותר אנשים שנמצאים בעמדות מפתח ברפואה, מנהלי מחלקות, תפקידים רשמיים. עכשיו נחזור חזרה. נתונים מספריים זה הלב, אתה נותן נתון. את אומרת שיש פרשנות, אני מסכים. אבל כל נתון, זה הרי האיש שטבע בבריכה שגובה המים בה בממוצע מטר.
טליה אגמון
אפשר לטבוע בבריכה שגובה המים בה מטר.
בועז לב
יותר מזה, בעיתון בארצות-הברית יום אחד פרסמו נתוני תמותה בעמוד הראשון של הניו-יורק טיימס. מה שקרה, הם פרסומו נתוני תמותה של בתי אבות, של בתי חולים סעודיים. זה יצר תמונה מעוותת מאוד של נתוני תמותה. הדברים האלה יוצאים מהקונטקסט. בכתבה עיתונאית יש לזה קונטקסט, זה לא לצורך פרסומי, זה לצורך העברת אינפורמציה. בפרסום יש בזה בעיה, משום שכאשר לציבור, לעתים, אין היכולת, והנתונים הגולמיים אינם משרתים את הציבור מבחינת אינפורמציה. יתרה מזו, הם מטעים. זאת הבעיה המרכזית. בפרסומת אתה רוצה במידה מסוימת להטעות או להסב את לבו של הציבור לכיוון שלך, וכדי לעשות את זה אתה מייפה, אתה נותן את הנתונים הגולמיים שלפעמים לא אומרים שום דבר, רק לאיש מקצוע הם יאמרו משהו, ואתה לוקח את זה למקום אחר.
היו"ר מנחם בן-ששון
הגברת בשרי תגיד לך, וזו העבודה שהיא עושה יום-יום, שמידע צרכני בסופו של דבר יוצר צרכן נבון, והצרכן הנבון יודע לפלות את הכינים מן השערות, את התוכן מהצורה. מה שמטריד אותי שכתב העיתונאי פעם אחת, וזהו. אתה הולך למרפא קסמים, הוא שינה את שמו הפרטי לדוקטור ושם משפחתו כהן, וכתוצאה מכך הוא כותב: דוקטור כהן שמרפא והצליח לרפא 3,000 אנשים, באמצעות עשבים, מסרטן. אנשים הולכים להתרפא, ואני רוצה להצילם מידיו. אתם כולכם תעשו באיזו צורה קונסולטציה ותשאלו את עצמכם איך אני מציל מידיו של אדם כזה, שהוא מחבל – אני מקווה שאני אומר את הדברים נכון – ואז תגידו שאתם מוכרחים לפרסם את הנתונים. לעיתונאי כבר נמאס, זה כבר לא מעניין אותו, הוא פרסם פעם אחת. מסתבר שהאיש כתב את שמו דוקטור אחרי ששינה את שמו במשרד הפנים. מה אני עושה? במקרה הזה אני אומר: רבותי, פרסום בדברים הללו מסוכן. אני מוצא פתרונות לכלי רכב שכאשר מתקרבים לכלי רכב אחר הם יצפצפו, כך גם פה צריך למצוא פתרון. כאן אנחנו סביב שולחן אחד שעניינו איך נביא את הנתונים המספריים הסבירים, ואל תגידו לי שנתון בלי קונטקסט הוא לא נתון, כי תמיד הוא בלי קונטקסט. גם במאמר הטוב ביותר עדיין יש מרחב אחר שאני יכול להגיד שאחרי זה אני יכול למצוא עוד קונטקסט אחר, בעכברים ובגובה של 3,000 מטר ומעלה, התרופה הזאת עובדת שנה.


לאחרונה היתה סדרת כתבות על תרופות, אני לא זוכר אם זה היה במודעות פרסומת או לא, שלא פועלות או כן פועלות על אנשים שהם עם מגבלות רפואיות. שולחים אותך לקחת אותן ואומרים: תיזהר, אם אתה בעל בעיות אלה ואלה.
אבינועם רכס
פרמקוגנטיקה.
היו"ר מנחם בן-ששון
זאת בעיה יומיומית. פעם אחת עיתונאי פרסם את זה. איפה אני אפרסם את זה מכאן ולהבא?
אלעזר שטרן
ככל שמדובר על ניסיון להזהיר את הציבור מפני בעיות מסוימות כמו הדוגמה שהבאת, אני לא חושב שזה נכלל בעניין של פרסומת, זה נכלל בסייג שהוספנו של- - -
היו"ר מנחם בן-ששון
של עובדות, זה מה שנתנה לנו הר"י.
אלעזר שטרן
ככל שמדובר במטרה של פרסומת, החשש למניפולציה ולהצגת הנתונים בצורה מטעה נוכח העובדה שלאדם הסביר אין הכלים לקרוא בצורה הנכונה את הנתונים ואת ההקשר שלהם, אני חושב שהדבר הזה מוצדק. במקרים הבעייתיים שצריך להזהיר את הציבור, זה באמת לא פרסומת. אם בית חולים או משרד הבריאות מפרסמים: דעו לכם, אדם פלוני-אלמוני, או סוג מסוים של טיפול בעייתי, כי הוכח במחקרים שכך וכך, זה לא במטרה של פרסומת, זה במטרה של מסירת מידע רפואי ובריאותי לציבור, וממילא זה לא יהיה אסור על-פי התקנות.
היו"ר מנחם בן-ששון
לא נחה דעתי. המועצה לצרכנות, מה יש לכם להגיד על הסעיף הזה? האם אתם שלמים איתו?
אינה צוקרמן
הייתי מעוניינת לדעת למה אי אפשר לצרף לצד הנתונים המספריים הסברים שיכולים לפשט לצרכן הרגיל את הנתונים?
היו"ר מנחם בן-ששון
הוא מעוניין להסביר, אבל כל אינץ' עולה לו וכל מילה עולה לו. הוא לא רוצה. הוא רוצה לפרסם מה שהוא רוצה.
דפנה גלוק
אפשר לחייב. אפשר להגיד שנתיר את המספרים, אבל בלבד שכך וכך.
אינה צוקרמן
אתה רוצה להציג בפני קהל הצרכנים נתונים מספריים שיכולים לשבח אותך, יחד עם זה אתה צריך להוסיף עוד כמה אינצ'ים.
משה שרוני
אני לא תופס את כל נושא התקנות. אם אנחנו מסתכלים בפרסומת של קופות חולים, נביא לדוגמה את קופת החולים הכללית, שמפרסמת כל הזמן, אצלנו הטיפול כך וכך, הכול כל כך יפה וכל כך טוב שאין מקום אחר. האם משרד הבריאות מסכים לזה? בודקים אם זה נכון או לא נכון? אנחנו רוצים להוציא תקנות שלא יכולים לעמוד בהן. צריך להוציא תקנות שמקובלות, של העם, ולא מקובלות על שר הבריאות ועל מי שרוצה להוציא את התקנות האלה. אני רוצה לשמוע את ההסתדרות הרפואית, מה דעתם בנושא הזה.
אבינועם רכס
אנחנו מאוד בעד. הצגנו את זה לפני שאדוני הגיע.
משה שרוני
אתם גם בעד הפרסומת של קופות החולים?
אבינועם רכס
אנחנו מזהים את האינטרסים של הקופות ורוצים לשמור על האינטרסים של הקופות, אנחנו מוטרדים ממה שעושים רופאים ברמה הפרטנית במיוחד.
משה שרוני
זה לא מה שימנע מכל מיני אנשים לעשות מה שהם עושים. נוציא תקנות שמנהל מחלקה לא יכול לפתוח קליניקה. נקודה. למה לעשות קונקורנציה לבית חולים שבו הוא עובד והוא מתפרנס מזה? למה לא להוציא גם תקנות כאלה אם רוצים את כל זה?
היו"ר מנחם בן-ששון
אנחנו רוצים שאנשים יחיו. בדרך כלל אנחנו לא מגיעים לרזולוציה כזאת בתקנות פרסום, ואנחנו מקבלים את רוח המחוקק.
מיטל בשרי
רציתי להתייחס לעניין הנתונים. חיכיתי לפסקה (ה), "לשימוש בתואר מומחה", כאשר כל מיני רופאים- - -
היו"ר מנחם בן-ששון
נגיע לזה. עכשיו אנחנו בפסקה (ג).
מיטל בשרי
אז חורה לי יותר השימוש בכל הנתונים האלה, כאשר רופא מציג את עצמו כרופא עם ניסיון.
היו"ר מנחם בן-ששון
הגברת בשרי, אנחנו בפסקה (ג), לא בפסקה (ה). אני אביא דוגמה. הרופא שעשה אתמול את הניתוח, שהשתיל לב מלאכותי, יכול להוציא מחר פרסומת ולומר: כל הנתונים שנכתב עליהם בארץ בנושא של השתלת לב מלאכותי נעשו בבית החולים שלנו. אומרת לך היועצת המשפטית של משרד הבריאות, שעם כל הכבוד, זה מטעה, כי היה ניתוח אחד, ואת הניתוח הזה הוא עשה. נתמזל מזלו שהפציינט, ברוך השם, בינתיים מאריך ימים, כבר יום שלם הוא חי.
מיטל בשרי
כאשר המידע הוא מידע מלא. אם מפרסמים רק את הניתוחים המוצלחים, ולא מפרסמים את הניתוחים שאינם מוצלחים, יש בעיה בעניין הזה, וזה פרסום מטעה. אם המידע הוא מידע מלא, אם הפרסום הוא פרסום של ניתוח אחד בלבד, אין בעיה עם העניין.
אתי שילינג
האם מותר לבילינסון לפרסם ידיעה שאומרת ש-80% מכלל השתלות האיברים במדינת ישראל מתקיימות בבית החולים בילינסון, בהנחה שזה נכון, בהנחה שהמספרים מדויקים?
אבינועם רכס
זו לא הצלחה, זו עובדה. זה לא תבואי אלי, כי אצלי יש 90% הצלחה.
היו"ר מנחם בן-ששון
פרופסור רכס, המשפט שאחריו ברור – 80% מההשתלות נעשות אצלי, ולכן אני מצפה שתבוא אלי.
אבינועם רכס
את זה אסור להגיד, את זה ודאי לא להגיד.
אתי שילינג
אנחנו לא אומרים את זה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתם לא אומרים גם היום?
אתי שילינג
אנחנו לא אומרים את זה.
היו"ר מנחם בן-ששון
חבר הכנסת שרוני קורא את זה אצלכם.
אתי שילינג
אנחנו חושבים שהציבור אינטליגנט.
אבינועם רכס
הציבור יכול להקיש, זה בסדר. אני אבחר בה, כי היא עשתה 80%, זה משהו אחר.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה נתון חשוב לי, כי אני רואה שהמנתח הזה כבר עשה 1,000 ניתוחים.
אבינועם רכס
נכון, אבל זה לא על הצלחה. הוא עשה 1,000 ניתוחים, ומתו 999 איש. על הצלחה מדברים.
אתי שילינג
האם מותר לי לומר ש-45% מההשתלות הצליחו, וזה מספר גבוה, והוא תואם למספר העולמי?
היו"ר מנחם בן-ששון
השאלה היא מהי הגדרת הצלחה.
אתי שילינג
ספרות.
טליה אגמון
מה זה הצליחו? הוא חי עשר שנים, הוא חי עשרים שנה?
היו"ר מנחם בן-ששון
יש מדדים, זה מה שאמרתי קודם. על סרטן נדמה לי שזה 5 year survival או שיש משהו אחר היום?
אבינועם רכס
זה אחד הממדים. בגדול, מותר למרכז רפואי להגיד שאצלו עשו 85% מהשתלות הכליה או הלב. אבל אסור לו ליצור מצב שהוא יגיד במשתמע או במפורש: תבוא אצלי, כי אצלי יש 90% סיכויי הצלחה. זו רוח הדברים.
אשר אלחיאני
את זה פסקה (ג) מכסה.
אבינועם רכס
אלה נתונים מספריים על הצלחה של טיפול רפואי. זה שעשיתי 90% מהניתוחים זאת עובדה. לגבי ההצלחה- - -
היו"ר מנחם בן-ששון
אני שואל אותך כנוירולוג, אתה אומר שאתה מטפל כך וכך. איך אתה בודק הצלחה?
אבינועם רכס
אי אפשר, זאת בעיה קשה מאוד. אני מטפל בחולה פרקינסון או בחולה אלצהיימר, שזאת מחלה שבהגדרה מחר יהיה יותר גרוע.
היו"ר מנחם בן-ששון
דוגמה מצוינת היא חבר מצוין של שנינו, ובטיפול זהיר דחית חלק מהתופעות לשלוש שנים הלאה.
אבינועם רכס
איך אתה בודק פסיכיאטר שיושב אחד מול אחד בחדר סגור עם בן אדם? יש בעיה גדולה מאוד איך בודקים את זה. זה מסובך מאוד, במיוחד במקצועות מסוימים. בסוכרת יש לך מספרים שאתה יכול להפיק מהדם, ואז אתה יכול להגיד. ניתוח לב פתוח זה לא המקצוע שלי, אבל מהמעט שלמדתי, תמותה, תחלואה, משך אשפוז, זיהומים וכדומה, זה כל כך multifactorial. אתה יכול להיות הווירטואוז הכי גדול בעולם, והאחות במשמרת לילה, שהיא לא מוכשרת מספיק, סליחה על הביטוי, "גמרה" את החולה. הקופה צודקת, מותר לה להגיד שהיא עשתה X ניתוחים, היא לא יכולה להבטיח נתונים של הצלחה עתידית.
בועז לב
דוגמת הסוכרת היא דוגמה טובה מאוד. קופה יכולה להתגדר בעובדה שהיא בודקת 87% מהאנשים, ובזה מנגישה את השירות הזה.
היו"ר מנחם בן-ששון
את זה אתה מרשה לה.
בועז לב
את זה אני מרשה ומעודד, כי זה איכות טיפול. למשל,
אם היא תאמר שהיא הצליחה לאזן 60%, יכול להיות שאוכלוסיית היעד שבה היא מטפלת היא שונה. קופה אחרת היא הרבה יותר גרועה, והם לא יכולים להגיע ל-60%. זאת אומרת, זה הרבה יותר מורכב מבחינת הפרמטרים.
היו"ר מנחם בן-ששון
יש מדד.
בועז לב
המדד כאן הוא המדד המבני התהליכי של הבדיקה.
אתי שילינג
אלה גם מדדים לאומיים.
בועז לב
דרך אגב, למעט מכבי, הקופות מתנגדות לפרסם.
היו"ר מנחם בן-ששון
כשמשה שרוני היה יושב-ראש ועדה הבאתם אליו כל מיני חוקים. אמרתם שיש מדדים כאלה ואחרים, ואתם רוצים שנממן עד לכך וכך, עד לזה שלפי מדד זה וזה שהוא יקבל טיפול בכך וכך כסף, ולפי זה קצבתם תקציב לכל מיני טיפולים. אמרתם שזאת הצעה תקציבית או לא הצעה תקציבית. זאת אומרת, יש מדדים מסוימים שלפיהם אתם אומרים שיש הצלחה.
בועז לב
הם לצורך ההקצאה הכספית.
היו"ר מנחם בן-ששון
תתנו כאן פתח מפלט לפחות. אני מסכים שב-X אין מדד הצלחה ובסוכרת יש מדד הצלחה. אני שואל את עצמי האם אני יכול במקרה הזה ליצור איזה גוף, לתת לו מעמד סטטוטורי, שהוא יהיה הוועדה שתאשר פרסום כזה, ואז תוכלו לשלוח אליו, תגידו שאתם רוצים לפרסם מודעה זאת וזאת, אתם תתנו לו את החותמת, ומכאן ואילך הוא יגיד: רבותי, אני מוכן. אני רוצה שתהיה לי אפשרות גם לפרסם הצלחה ולא רק נתונים.
אבינועם רכס
איפה תפקיד את הסמכות הזאת? אנחנו מוכנים לקחת אותה.
בועז לב
יש גוף כזה, למשל לגבי פרסומת מטעה במזון ולגבי תרופות. יש לנו היום גוף במשרד הבריאות, ועדה שבוחנת.
היו"ר מנחם בן-ששון
ממי היא מורכבת?
בועז לב
היא מורכבת מאנשי מקצוע של משרד הבריאות.
היו"ר מנחם בן-ששון
יהיה נספח ב' לתקנות, ותשימו אותה.
בועז לב
אני לא יודע אם זה כל כך פרקטי, אבל היא עובדת ובוחנת הטעיה בפרסום.
טליה אגמון
היא עושה פרה-רולינג?
בועז לב
בוודאי, היא עושה פרה-רולינג ופוסט-רולינג.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני מקווה שבתקנות הללו נצליח, בתחום של פרסומת מטעה, להגיע לסיכומים – תיכף נגיע לסעיפים אחרים במטעה – אני מניח שאין ויכוח מסביב לשולחן. בדברים אחרים נהיה בשטחים אפורים יותר. יכול להיות שנוח לי להקים גוף סטטוטורי לא רק לצורך תקופת המעבר. אגב, מי צריך להיות הרגולטור? כמובן, משרד הבריאות. את מי הוא ייקח לעצמו? שייקח לעצמו נציג מהר"י, שייקח לעצמו נציג איש ציבור, שייקח לעצמו נציג מקופות חולים. אני לא יודע איך הוא יבנה את זה.
בועז לב
כך זה בנוי היום.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה יהיה נספח ב' לתקנות, ונספח ב' יהיה פתח המפלט שלנו. חברים, הפסקה של עשר דקות.

(הישיבה נפסקה בשעה 10:35)

(הישיבה נתחדשה בשעה 10:45)
היו"ר מנחם בן-ששון
חברים, המחוקקים והעוזרים להם, אנחנו ממשיכים בעבודה. שאלו אותי בהפסקה אם אני גומר את התקנות היום. התשובה היא לא. אני יכול להצביע, אבל אני לא רוצה, משום שלא התקדמנו מספיק.
אלעזר שטרן
בהקשר למה שדיברנו לפני ההפסקה, עלה הרעיון אולי ליצור גוף, ועדה, אולי אפילו לקבוע ועדה שכיום משמשת כוועדת משמעת, שיש בה נציגים של משרד הבריאות ושל ההסתדרות הרפואית, שניתן יהיה להפנות אליה מראש שאלות, ושם באמת יושבים אנשי מקצוע, גם ממשרד הבריאות וגם מההסתדרות הרפואית, שיוכלו לומר האם יש פה משהו מוטעה. האם מדדי ההצלחה שמפורסמים פה הם מדדים שיטעו את הציבור או שבאמת זה משקף את הדברים בצורה טובה.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה לפתח המפלט. מי זה ראש הוועדה עכשיו?
טליה אגמון
אין ועדה אחת.
עידו הדרי
הוועדה למזון.
היו"ר מנחם בן-ששון
לא הוועדה למזון, אני שואל על ועדת המשמעת.
בועז לב
זה לא נושא לוועדת משמעת, זה נושא לוועדה מקצועית עניינית.
היו"ר מנחם בן-ששון
תגדירו אותה ותקימו אותה.
אבינועם רכס
אלעזר שטרן, מעצם העובדה שאתה יוצר פילטר כלשהו, אנשים יחשבו רגע לפני כן, ואז ודאי יביאו חומר ראוי.
היו"ר מנחם בן-ששון
הפרה-רולינג יהיה משמעותי מאוד.
אשר אלחיאני
אני בעד ועדה יעילה, ושיהיה בה גם נציג ציבור, כי יש כאן גם זכות ציבור.
היו"ר מנחם בן-ששון
נשמע את הרכב הוועדה. אני לא רוצה לבנות אותה על השולחן. כיוון שהדיון לא יסתיים היום, תיקחו את החומר הזה, תעירו לי הערות, תכתבו אותן, זה יהיה באתר הוועדה, אני אוכל להתכונן אליהן כמו שנהוג.
אשר אלחיאני
נראה לי שפסקה (ג) מכילה את פסקה (ב). פסקה (ג) מייתרת את פסקה (ב).
אלעזר שטרן
לגבי מה שכותבת עכשיו עורכת הדין אגמון, אני מציע שאולי ה"למעט", אם אושר משהו על ידי הוועדה, זה יהיה כתוב בתחילת הסעיף, בפתיח לסעיף ולא בסעיף ספציפי, כי אז אפשר יהיה שזה יחול על כל תתי הסעיפים. זאת אומרת, "פרסומת מסוג כמפורט להלן, או הנעשית בצורה או בדרך כמפורט להלן, היא פרסומת שיש בה כדי להטעות את הציבור או כדי לפגוע בכבוד המקצוע, למעט אם אישרה זאת הוועדה", ובסעיף ההגדרות להוסיף את הגדרת הוועדה.
טליה אגמון
זה לא רלוונטי לכל הנושאים.
אתי שילינג
מספר ההשתלות בבילינסון יצטרך לעבור לוועדה?
אלעזר שטרן
לא, אין חובה ללכת לוועדה הזאת, אבל זה מאפשר לך לבוא ולבדוק, כדי שלא יבואו אחרי זה נגדך בטענות. אם את לא בטוחה האם פרסום של 60% מחולי הסוכרת שטופלו אצלכם זה מטעה או לא, את יכולה מראש לבוא ולקבל את חוות הדעת של הוועדה.
היו"ר מנחם בן-ששון
שימי לב למה שאמר קודם פרופסור רכס, ההבדל הוא בין נתונים לנתוני הצלחה. על נתונים אין לך שאלה, זה תמיד כשר, על נתוני הצלחה יש לך שאלה, תשאלי את ועדת האתיקה הזאת או ועדת הפרסום. תסכים – טוב, לא תסכים, את יכולה גם להחליט שאת הולכת לבית משפט.
אבינועם רכס
אנחנו מקיימים אצלנו ועדה במודל דומה של קשר בין רופאים וחברות תרופות. מעבירים לוועדה חומר דיגיטלי, היא מתייעצת דיגיטלית, היא משיבה בתוך 24 שעות.
היו"ר מנחם בן-ששון
פרופסור רכס, לא נבנה את הוועדה ולא נהליה כאן.
גיורא דן
אני חוזר להגדרה של מוסד רפואי. יש בסוף הגדרה של מוסד רפואי בעניין של שלט מותר, כתוב "שלט יחיד המוצג על ידי מוסד רפואי, כהגדרתו בפקודת בריאות העם". זה בסעיף 3(ה).
היו"ר מנחם בן-ששון
מה אומרת תקנת בריאות העם על מוסד רפואי?
גיורא דן
מוסד רפואי כהגדרתו בבריאות העם זה "בית חולים, מרפאה, מוסד לטיפול במשתמשים בסמים ומעבדה". לכל הדעות זאת הגדרה ארכאית. פקודת בריאות העם היא מ-1936. קופת חלים, ספק אם היא מרפאה, אם היא לא מרפאה.
טליה אגמון
מרפאה של קופת חולים היא מוסד רפואי.
היו"ר מנחם בן-ששון
עורך-הדין דן, הבעיה היחידה שאני רואה, שאתה יוצר כאן הגדרה שעלולה להיות עוד רגע, לפי מה שאתה רוצה בתקנות, שונה מהגדרת החוק, שזה אפשרי. זה אומר שלעניין תקנות אלה, מוסד רפואי כך וכך. אסתטית יש בעיה, אבל קודם תגיד, אחרי זה נעסוק בפלסטיקה.
גיורא דן
אילו היינו מדברים על החוק המסמיך, ועושים הגדרה אחרת, אתה צודק במאה אחוז, אבל שולחים אותנו לפקודת בריאות העם שעוסקת במטריה אחרת, בדבר אחר, ולכן אין בעיה. אם לא נעשה הבהרה, אנחנו כבר יוצקים אי בהירות גדולה מאוד. מה זה מרפאה? פקודת בריאות העם חוקקה בשנת 1936, היום אנחנו כבר 70 שנה אחרי זה. אי אפשר להשאיר את הדברים האלה סתומים. מה זה מרפאה, האם קופת חולים כוללת מרפאה או לא כוללת מרפאה? האם מרפאה של מוסד ציבורי, כן או לא? מה זה מוסד לטיפול משתמשים בסמים? מה זה מעבדה?
היו"ר מנחם בן-ששון
איך אדוני מציע לנסח את ההגדרה של המוסד הרפואי?
גיורא דן
לטעמי, בגדול, בכלל אסור לדבר על מוסד רפואי. החוק המסמיך, פקודת הרופאים, דיבר על רופא, איסור פרסום לרופא. אין ספק שאיסור פרסום הוא הגבלה על חירויות אזרח. פסיקת בית המשפט העליון באופן עקבי אומרת שהגבלה על חירויות צריכה להתפרסם באופן מצמצם--
היו"ר מנחם בן-ששון
אני רוצה להפסיק אותך בדברי המבוא, כי הצלחנו להגיד אותם לפני שהגעת, אפילו אני.
גיורא דן
--אי אפשר לגזור מהגבלה על חירויות על רופא שאסור לפרסם, שאסור גם למוסד רפואי לפרסם, שזה מה שעושות התקנות. החוק המסמיך לא דיבר בכלל על איסור פרסום של מוסד רפואי. אי אפשר, בדרך של הרחבה על ידי התקנות, ללכת למוסד רפואי. לא הייתי מתנגש בכל זה אילו היו אומרים שזה לא כולל קופות חולים, דיינו. בשבילי זה מספיק. אני פה מייצג את קופת חולים. צריך להיות ברור ולהבהיר שזה לא כולל קופות חולים, כפי שגם היועצת המשפטית של משרד הבריאות אמרה בצורה גלויה מאוד – החוק לא חל על קופות החולים.
טליה אגמון
זה לא מה שאמרתי.
היו"ר מנחם בן-ששון
אדוני, אני הבנתי אחרת, וכבר אמרתי קודם שאני חושב שהבנו שונה את היועצת המשפטית. אני אגיד לך איך אני הבנתי. סעיף 11 לפקודת הרופאים מכניס כל גוף, לא חשוב אם הוא אדם או מוסד, תחת הכותרת הזאת. מה הוא אומר? "לא יעשה אדם פרסומת לעיסוק ברפואה או לעיסוקו של רופא מורשה, אשר אילו נעשתה בידי רופא מורשה היתה אסורה", זאת אומרת, החוק בסעיף הזה לא מדבר על הרופא, אלא הוא מדבר גם על גוף אחר, ובכלל זה חבר שלו, או המוסד שעובד אצלו, או כל גוף אחר. לכן, לפי הבנתי, מה שעושים שעוזרים לך, כיוון שבנוהג שבעולם מי שעושה את הפרסומת לרופא זה או הרופא עצמו, או משרד יחסי ציבור, או קופת החולים שלו. אומרים את זה במפורש.
שלי החנוכי
זה פרסומת לרופא, לא פרסומת למוסד.
גיורא דן
מותר לי לעשות פרסומת למוסד.
היו"ר מנחם בן-ששון
פרסומת למוסד אין בעיה, זה לא החוק הזה.
גיורא דן
פה התקנות אוסרות את זה.
היו"ר מנחם בן-ששון
לא. אם המוסד מדבר על איכותו כמוסד, אין לך בעיה, אם הוא מדבר על איכות הטיפול הרפואי, יש בעיה, כי אז הוא נושק- - -
אבינועם רכס
הקופה לא יכולה לדבר על איכות הרופא הספציפי שלה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אדוני לא רוצה שנכתוב מוסד רפואי, ועוזרים לנו. אומרים לנו במקרה הזה, כדי שלא תמצא את עצמך מחר בבית משפט, כי בדרך כלל אתה עושה את הפרסומת לדוקטור כהן, אתה אומר שדוקטור כהן שלך הוא הכי טוב, כי הוא מסיר עדשות, עיניים ואוזניים בלי שמרגישים – במקרה הזה אנחנו כותבים: תיזהר לך. אתה אומר: תמחק את זה, אני יכול למחוק את זה, אבל אני חושב שתהיה תחת החוק בין כך ובין כך, לכן כדאי לך שנכתוב את זה.
גיורא דן
מה שעולה היום מהתקנות, שאסור לי גם לפרסם את המוסד.
היו"ר מנחם בן-ששון
לא נכון. תגיד לי איפה זה כתוב.
אבינועם רכס
פסקה (ג) מדבר על רופא ספציפי.
גיורא דן
כתוב "הצלחת הרופא או המוסד".
אבינועם רכס
זה לא הצלחה באופן כללי, זה "ציון נתונים מספריים או אחרים על הצלחת הרופא המורשה או המוסד הרפואי".
היו"ר מנחם בן-ששון
או הפעילות הרפואית במוסד.
טליה אגמון
העיסוק ברפואה בו.
שלי החנוכי
יש הבדל בין פעילות רפואית לבין עיסוק, כי אנחנו גם עושים קידום בריאות, וקידום בריאות שעושה המוסד, אי אפשר להחריג.
היו"ר מנחם בן-ששון
את צריכה לאסור למוסד מה שאסור על-פי סעיף 11.
אתי שילינג
מה זה אומר?
היו"ר מנחם בן-ששון
זה מה שכתוב בסעיף 11.
טליה אגמון
זאת בדיוק ההבחנה בין האיכויות "המלונאיות" של בית החולים לבין ההצלחה של הניתוחים שנעשים בו, והטיפול שניתן בו. בית חולים כבית חולים או מרפאה כמרפאה- - -
גיורא דן
הייתי אומר שצריך לרשום את זה לגבי רופא ספציפי כמו שאתה ופרופסור רכס אמרתם.
טליה אגמון
גם החוק לא מתייחס לרופא ספציפי.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה לא יכול להגיד שכל הרופאים במחלקה הזאת מצליחים להגיע ל-100% הצלחה. אי אפשר, למשל, לפרק את הגוף, להגיד שלרופא הבודד אסור, אבל ניקח ארבעה רופאים כצוות, ונגיד שהצוות הזה הוא כבר לא אדם, אלא זה הפך להיות ישות מופשטת. זה עדיין אותו דבר, זאת עדיין בעיה של ההצלחה. אתם יכולים לטייב עוד את הסעיף הזה, אבל מבחינת העניין, מה שאומרים כאן, שאסור לדבר על פעילויות רפואיות או על עיסוק רפואי שנעשה שם.
גיורא דן
הייתי אומר "על הצלחת הרופא המורשה או הצלחתו במוסד הרפואי".
היו"ר מנחם בן-ששון
מה תעשה אם במחלקה מסוימת יש ארבעה רופאים שהם הצוות הכי טוב בארץ?
גיורא דן
יחיד ורבים, לפי פקודת הפרשנות זה חל גם על רבים.
אבינועם רכס
אתה לא יכול להגיד: לי יש הרופאים הכי טובים בארץ. אי אפשר.
שלי החנוכי
ההגדרה המקורית היתה יותר טובה. בכלל לא צריך להכניס כאן את המוסד הרפואי. כתוב "טיפול רפואי או טיפול אחר בבריאות אדם שמבצע הרופא שאודותיו הפרסומת" – רופא או שני רופאים שאודותם הפרסומת. זה משרת הכי נכון.
טליה אגמון
התיקון הזה נעשה בשביל להתאים את האיסור הזה לנוסח שיש בחוק, זאת אומרת, האיסור הוא על הפרסומת של הרופא המורשה או של עיסוק ברפואה, לכן נעשה התיקון הזה.
היו"ר מנחם בן-ששון
תגיד לך גברת החנוכי, בסדר, תישארי על הרופא ועל העיסוק ברפואה, ותורידי את המוסד. במקרה הזה את לא צריכה אותו, כי המוסד ישב פה, והוא מבין שזה חל עליו.
טליה אגמון
זה לא יבטל את האיסור.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה לא יבטל. זה מה שהסברתי למר דן. אמרתי למר דן שהוא תחת סעיף 11, הוא לא צריך לחכות לתקנות, הוא כבר מזמן שם.
גיורא דן
אני מקבל את זה, אני רק לא רוצה שיהיה איסור על מוסד- - -
היו"ר מנחם בן-ששון
מר דן, הכול בסדר. קיבלת.
שלי החנוכי
לנו חשוב כל הזמן, וגם עידו הדרי אמר את זה קודם, גם הנושא של קידום בריאות.
היו"ר מנחם בן-ששון
גברת החנוכי, מה לא טוב לך? מה ההבדל בין יריות הפתיחה שהשקענו בהן 20 דקות מזמננו היקר לבין העבודה עכשיו? ההבדל הוא שזה החוק מחר בבוקר. תגידו לי, ואני אתקן.


האם יש הערות על פסקה (ב)? אין. בשל להצבעה.
טליה אגמון
פסקה (ג) היא הסיפה של פסקה (ב) שפורק, "הבטחת הצלחה של טיפול או יצירת תקוות שווא". פה הביטויים שאנחנו רואים בפרסומות של הבטחה.
היו"ר מנחם בן-ששון
לא צריך להרחיב, הרי כולנו יודעים על מה מדובר. מה ההבדל בין הרישה לבין הסיפה? מה זה "תקוות שווא" לעומת "הבטחה"?
עידו הדרי
בפסקה (ב) יש בעיה בעברית, ברשותך.
היו"ר מנחם בן-ששון
בשביל זה יש נסחים לחוק אחרינו.
עידו הדרי
צריך להיות "הצלחת הרופא המורשה או העיסוק ברפואה שאודותיו הפרסומת".
אלעזר שטרן
חזרנו לניסוח המקורי.
היו"ר מנחם בן-ששון
האם הרישה לא מימשה את הסיפה?
אבינועם רכס
הבטחת הצלחה של טיפול רפואי אסורה.
היו"ר מנחם בן-ששון
מה זה "תקוות שווא"?
אבינועם רכס
זה אינטרפרטציה. אסור לי להגיד לך שתבוא אלי לניתוח ותקבל 99% הצלחה.
היו"ר מנחם בן-ששון
מה זה "תקוות שווא"?
אבינועם רכס
זה הפועל היוצא מההבטחה הזאת.
היו"ר מנחם בן-ששון
למה אתה צריך, אלא אם כן מישהו מתעקש על תקוות שווא?
אתי שילינג
מצד שני, חובתך להגיד לחולה מה שיעור ההצלחה בניתוח.
טליה אגמון
לחולה כן, כשהוא כבר מגיע אליך. כל האינפורמציה שצריך למסור למטופל לפני טיפול, בוודאי שהתקנות האלה לא מתייחסות לזה.
בועז לב
חוק זכויות החולה מחייב שתאמר.
היו"ר מנחם בן-ששון
בחוק זכויות החולה יש תקוות שווא?
בועז לב
לא.
היו"ר מנחם בן-ששון
מאיפה זה בא? אתה מכיר בספר החוקים "תקוות שווא"?
טליה אגמון
מחקנו "תקוות שווא".
עידו הדרי
נניח שאני עושה סדנאות גמילה מעישון, ויש מדד מקובל, שבודקים שנה אחר כך.
היו"ר מנחם בן-ששון
יצרנו לך ועדה עם פרה-רולינג, היא תיתן לך אישור.
שלי החנוכי
בכל פעם אני צריכה ללכת ולקבל את אישור הוועדה?
אתי שילינג
תלך לוועדה, בעוד שנתיים תקבל תשובה.
אלעזר שטרן
אין חובה ללכת לוועדה. אם את רוצה להיות נקייה מספקות, את לא בטוחה אם משהו מסוים בסר או לא בסדר, את יכולה לבוא ולבקש מראש, מתוך הנחה שאם אותה ועדה, שיש בה נציגים של משרד הבריאות ושל ההסתדרות הרפואית, אם היא תיתן לך אור ירוק לזה, לא יבואו נגדך אחרי זה בטענות על כך שהפרת את התקנות.
היו"ר מנחם בן-ששון
לגבי השאלה של גברת החנוכי וגבת שילינג. גבירותי, אם יסתבר שאתם מקבלים תשובה אחרי שלושה חודשים ולא מיד, תכתבו לוועדת החוקה, וועדת החוקה תתערב, כמו שעשינו עם תקנות המכרזים. היו דברים תקועים שש שנים, אז יש לנו עכשיו תקנות מכרזים שמקבלים מכרזים אחת ושתיים.
בועז לב
לא תהיה בעיה.
טליה אגמון
פסקה (ד): "פרסום המשבח את מיומנותו, ידיעותיו וכשירותו המקצועית של רופא או של מוסד רפואי".
שלי החנוכי
צריך להוריד "מוסד רפואי".
טליה אגמון
אם כך, נחזיר את המסוים או בלתי מסוים.
היו"ר מנחם בן-ששון
"פרסום המשבח את מיומנותו, ידיעותיו וכשירותו המקצועית של רופא מסוים או בלתי מסוים".
קריאה
מה זה רופא בלתי מסוים?
טליה אגמון
מה שדובר עליו קודם, יש רופא שהוא דוקטור X, ויש צוות רפואי או שהרופאים שלי הכי הכי וכן הלאה, זה המסוים או הבלתי מסוים.
היו"ר מנחם בן-ששון
גברת שילינג, מה טוב לך בזה?
אתי שילינג
אני במחלקת השאלות. אני בבילינסון, אז היום בילינסון על המוקד. לפני חודשים מספר התפרסמה כתבה בשבעה ימים, אגב היא לא היתה יוזמה של בילינסון, כתבה על פרופסור. האם כתבה כזאת על שנות חייו, או, מחר, רופא קיבל פרס ישראל, האם מותר לעשות כתבה?
אבינועם רכס
אף אחד לא היה מאשים. זאת דוגמה לא טובה. זה לא פרסומת.
היו"ר מנחם בן-ששון
גברת שילינג, זה כבר היה ברישה. בגלל זה התחלת את הדיון היום בהגדרות. בגלל זה הלכתי לעיתונאי ורציתי להיות רגוע שאני לפחות מגן על המקצוע שהוא אוויר בשבילנו. בשבילנו, אני מדבר על החברה לא רק על הכנסת. אנחנו רגועים. האפיק הזה קיים.
עידו הדרי
נניח שקופה מסוימת תקים מרפאה ביישוב שעד עכשיו לא היו בו בכלל שירותי רפואה ותכתוב: הבאנו אליכם את ד"ר כהן שהוא רופא מומחה בכך וכך, בעל עשר שנות ניסיון, את ד"ר לוי וכן הלאה.
אבינועם רכס
זה עובדתי. זה בסדר.
עידו הדרי
אפילו פרופסור רכס שותף באותו צוות שייסע לאותו יישוב, והוא אחד מבכירי הרופאים בישראל.
היו"ר מנחם בן-ששון
אסור לכתוב את זה, אפילו שזה אמת.
עידו הדרי
עכשיו זה נוגע בדבר, אז הוא חייב לשתוק.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני הגנתי עליו.
אבינועם רכס
יש לי בא כוח כל כך טוב. אם אתה כותב שאתה מביא רופאים מומחים באורולוגיה, ברפואת נשים וכדומה, אם אתה כותב שאתה מביא רופאים בעלי מקצוע- - -
עידו הדרי
עם השם ואפילו עם תמונה.
אבינועם רכס
כן, אבל אתה לא יכול להגיד שהוא הכי טוב, והוא מומחה במומחיות שאינה מאושרת על ידי המועצה המדעית. זה הכול. אין לנו מחלוקות על הדברים האלה.
שלי הרנוכי
אנחנו מורידים את המוסד הרפואי?
אבינועם רכס
כן. כן.
היו"ר מנחם בן-ששון
האם מסביב לשולחן יש למישהו בעיה עם פסקה (ד)? אין. פסקה (ה): "דברי זלזול, השמצה או שלילת כשירותו או ניסיונו של רופא או מטפל אחר". עם זה אין לי בעיה.
אבינועם רכס
לכולנו אין בעיה. היה בית חולים פרטי שהוציא מודעות על עמוד שלם, שאמר: למה לכם ללכת לקבל רפואה במערכת הציבורית. כך הוא כתב. זה לא ראוי. ד"ר לב, אתה יודע על מה אני מדבר.
טליה אגמון
פסקה (ו): "שימוש בתואר מומחה שלא אושר לרופא לפי תקנות הרופאים (אישור תואר מומחה ובחינות), התשל"ג-1973 או בתואר דומה עד כדי הטעייה לאחד התארים שלפי התקנות האמורות או ציון תחום מומחיות שאינו קיים באותן תקנות."
היו"ר מנחם בן-ששון
זה ממש נעשה לפי בקשתכם, ד"ר אלחיאני.
אשר אלחיאני
אני לא אוהב את הסיפה. נניח יש מומחיות שכבר קיימת בארצות-הברית, עוד לא הגיעה לכאן ולא אושרה במועצה המדעית.
אבינועם רכס
היא לא קיימת.
אשר אלחיאני
הוא מומחה בלופוס למשל.
אבינועם רכס
אין מומחה למחלה.
אשר אלחיאני
יש מומחיות ללופוס. יש לי רופא שהתמחה בארצות-הברית במומחיות שעוד לא הגיעה לארץ, היא תגיע בעוד עשר שנים.
אבינועם רכס
אין, זה לא נכון. עובדתית זה לא נכון.
היו"ר מנחם בן-ששון
יש בירושלים מכון להשכלה משלימה, והוא נותן לאנשים, אחרי שהם למדו מה שהם רוצים בחיים, פילוסופיה או לא פילוסופיה, אפילו לא למדו כלום, נותן להם אפשרות לקרוא בקפה ובכף היד ולפתור את הבעיות, ואחרי זה הוא יוציא לזה תעודה.
אשר אלחיאני
זאת הקצנה. יש התפתחות במקצועות הרפואה. לפני 20 שנה, אם היינו דנים בזה, לא היינו מומחה לאנדוקרינולוגיה, כי כולם היו רק פנימאים. לאט-לאט, מתוך ההתמחות של הפנימית, זה נעשה אנדוקרינולוגיה.
אבינועם רכס
זה מוכר.
היו"ר מנחם בן-ששון
השאלה היא כזאת, מה הדלתה של הזמן שלוקח לך לשכנע את המועצה הרפואית?
אשר אלחיאני
20 שנה.
בועז לב
יש פתרון פשוט. אם הוא מומחה, למשל, הוא born certified באמריקה, אתה רושם ד"ר כך וכך, born certified, מארצות-הברית.
אשר אלחיאני
זה לא מה שכתוב בתקנות.
אבינועם רכס
מישהו שהוא born certified מקבל גם בארץ.
היו"ר מנחם בן-ששון
ד"ר לב, תמצא את הניסוח לגבי הקטע ששאל עליו ד"ר אלחיאני. זה אחד התארים שלפי התקנות "או ציון תחום מומחיות שאינו קיים באותן תקנות".
בועז לב
נמצא את הפתרון לזה.
היו"ר מנחם בן-ששון
ד"ר אלחיאני, זה פשוט, כי, למשל, יש אדם שעובד כרופא והוא קיבל את הפרופסורה שלו בתחום שהוא לא רפואה, בתחום הפסיכולוגיה. פסקה (ז) יאמר, תיכף תראה, "שימוש בתואר אקדמי במקצוע שאיננו רפואה", ושם אני כותב בסוגריים פסיכולוגיה.
בועז לב
אותו המנגנון.
היו"ר מנחם בן-ששון
תקרא את פסקה (ו), ונדבר על שניהם בחדא מחתא.
טליה אגמון
מה שעכשיו נהיה פסקה (ז). "שימוש בתואר אקדמי במקצוע שאיננו רפואה, כשאין בצידו ציון תחום התואר, באופן העלול להביא אדם סביר להניח כי התואר הוא תואר ברפואה".
היו"ר מנחם בן-ששון
במקרה הזה אתה כותב בסוגריים פסיכולוגיה, היסטוריה.
אבינועם רכס
לגבי פסקה (ו) החדש, אשר אלחיאני, יש איזה תהליך אבולוציוני שבו נוספות כל הזמן מומחיות. במועצה המדעית רשומות כרגע 52 או 54 מומחיות שונות, וזה תהליך מתקדם. אתה מביא את ארצות-הברית לדוגמה, אני יכול להביא לך אנשים שמביאים תארים מאוקראינה, וצריך לעשות סדר בדברים האלה. המדינה נתנה למועצה המדעית לבדוק מומחיות ולהוסיף אותן בהדרגה בתהליך מבוקר וכדומה. אין מומחה ללופוס, יש מומחה למחלות זיהומיות, יש מומחה למחלות אוטואימוניות, יש מומחה למחלות פנימיות – יש הדיסציפלינות שעונות לדבר. לכן אני מציע להשאיר את זה במנגנון שקיים עד היום, ביחסים בין משרד הבריאות לבין המועצה המדעית של הר"י, וזה הגוף שנקבע שהוא קובע מומחיות.
בועז לב
אני נוטה להסכים עם ד"ר רכס.
היו"ר מנחם בן-ששון
חשבתי שד"ר לב היה עונה לך, זה בסדר, אם מישהו רוצה לכתוב שהוא בא ממדינה מסוימת, ומשם יש לו התואר, שירשום את זה, שיכתוב לטביה, ונראה אחרי זה כמה אנשים- - -
אבינועם רכס
ממש לא. זה פתח נורא שאני נלחם בו כל הזמן. אתה מדבר על born certified בארצות-הברית וקנדה, אבל המציאות שאנשים מביאים את זה מאוקראינה ולטביה. בשום פנים ואופן לא, כי זה פתח לבלגן שאין כמותו.
אשר אלחיאני
יש מומחה ברפואה דחופה, לקח הרבה זמן עד שזה הגיע לפה, זה מקצוע שהתפתח לפני עשר שנים בארצות-הברית. אם מישהו הלך לארצות-הברית, למד את זה, קיבל את המומחיות שלו, יודע יותר מאחרים, רוצה לכתוב "מומחה לרפואה דחופה מאוניברסיטת הרווארד בארצות-הברית. מה רע בזה? הוא לא מטעה את הציבור.
היו"ר מנחם בן-ששון
בינך לבין פרופסטור רכס לא רק עומדים שישה אנשים, אלא עומדות שתי הדוגמאות הקיצוניות. הוא שואל מה הוא עושה עם אדם שיכתוב ארץ שלפי הבנתי אולי לא תכבד את בעליה. אומר לך ד"ר לב את התשובה שלו.
בועז לב
מה שפרופסור רכס אומר אמת ויציב. אנחנו לא רוצים להיכנס עכשיו ללטביה ולאוקראינה, ולצורך העניין לקנדה ולדרום-אפריקה, כי ההבחנה הזאת תמיד תהיה בעייתי וגם תפלה. יש לנו כבר מנגנון שמדבר על ההטעיה. באותם מקרים מעטים שעליהם מדבר ד"ר אלחיאני, שיפנה לוועדה.
אבינועם רכס
איזה ועדה?
היו"ר מנחם בן-ששון
הוועדה של פרה-רולינג.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה פתרון נכון. לאט-לאט נכניס את זה לחוק.
אבינועם רכס
שיהיה פילטר לזה.
מיטל בשרי
הרבה מאוד פעמים אנחנו רואים שרופאים מציינים את כל התפקידים שלהם, ובצד הם מציינים ניסיון של כך וכך שנים, הצלחות כך וכך, ועל פניו, כל אדם יכול לחשוב שמדובר ברופא מומחה לפי כל הפרסומת שבצדה. בתקנה הזאת יש התייחסות לשימוש בתואר מומחה. אנחנו מבקשים, אם אפשר, להכניס "או בכל מה שיכול להשתמע כי הרופא הוא מומחה". יש רופאים שאינם מומחים ומפרסמים את ההצלחות ואת הניסיון שלהם וכל מיני דברים כאלה, וזה פשוט מטעה את הציבור. אנשים הולכים וחושבים שאלה רופאים מומחים.
אלעזר שטרן
זה בדיוק מה שכתוב בהמשך התקנה.
טליה אגמון
אני מניחה שהגברת מתכוונת לא רק לתואר דומה עד כדי הטעיה, אלא למידע שיוצר רושם.
מיטל בשרי
גם כל מידע שיוצר רושם.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה כתוב. המושג "מרצה בכיר", שהוא תואר שקיים אצלנו, בהרבה מהמדינות המתוקנות לא קיים בכלל. בן אדם מגיע, ישר הוא "פרופסור חבר", אבל נתנו לאנשים, כדי לענות אותם בעלייתם בדרגה, את התואר מרצה בכיר. בחוגים החרדיים יש מודעות: פלוני-אלמוני ייתן דרשת תשובה במקום זה וזה, מרצה בכיר בישיבה זאת וזאת. זה מעניין איך תארים זולגים.
גיורא דן
אי אפשר יהיה לציין תת-התמחות?
אבינועם רכס
זאת התמחות-על. זה תמיד על משהו נוסף.
גיורא דן
מישהו אורטופד, וההתמחות שלו ברך. האם הוא יוכל לציין את זה?
היו"ר מנחם בן-ששון
אם היא מוכרת – כן.
גיורא דן
היא לא מוכרת.
היו"ר מנחם בן-ששון
שילך לוועדה וישאל אותה.
אבינועם רכס
לפסקה (ז), "שימוש בתואר אקדמי במקצוע שאיננו רפואה", אני רוצה להסב את תשומת לבכם לנייר של הכנסת מאוקטובר 2004 שדן בשימוש המטעה בתארים אקדמיים בישראל. המקרה של רופאים ועורכי דין, אתם בטח מכירים. יש לנו בעיה גדולה מאוד עם אנשים שיש להם תואר שלא ברפואה. מה שהוא כותב, אני אשתמש בשמי, כדי לא להיכשל בלשוני, הוא לא כותב ד"ר אבי רכס, הוא כותב אבי רכס באותיות קטנות, ולמטה פרופסור, ובאותיות קטנות לקרימינולוגיה, לצורך העניין. זאת עבודה גרפית. לא רציתי להביא את זה לפה, מפני שאני לא רוצה להיכשל בלשוני ולתת שמות פרטיים של רופאים כאלה. אני מבקש שפסקה (ז) ייקרא כך: "שימוש בתואר אקדמי במקצוע שאיננו רפואה", נקודה.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה אינהרנטי. אני אביא דוגמה ששנינו מכירים בלי שנזכיר את האדם. יש אנשים בתחום הרפואה שרכשו לעצמם את הפרופסורה בתחום שהוא לא רפואה, זאת פרופסורה אינהרנטית למקצוע כמו פסיכיאטריה ופסיכולוגיה, כמו אפידמיולוגיה וסטטיסטיקה. אני כן רוצה שאדם יידע שהוא הולך לאיש הטוב ביותר. הלכתי לאפידמיולוג שיודע לעשות את הניתוח הכי טוב, ולכן הסיפה במקום. חשבתי שאתה רוצה להציע שבגרפיקה הדברים יבואו לידי ביטוי, אבל זה כבר אמר לנו קודם היועץ המשפטי, הוא אמר: שימוש מטעה.
אבינועם רכס
אני אבי רכס. איך אתה רוצה שאני אציג את עצמי? אני אכתוב ד"ר אבי רכס, פרופסור לקרימינולוגיה?
אלעזר שטרן
אפשר לכתוב ד"ר בסוגריים.
אבינועם רכס
הם לא כותבים את זה.
אלעזר שטרן
אם לא כותבים, זה מטעה.
אבינועם רכס
אתה המחוקק, תעזור לי לפתור את זה.
אלעזר שטרן
זה בדיוק מה שהתקנה עושה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אחרי שיש תקנה, תכתבו.
אבינועם רכס
אתם תעשו איתנו סדר. אני לא יכול לעשות סדר. מה שקורה בפועל, אני רוצה להביא בעיה אמיתית שאני מתמודד איתה, כי יש בפני תלונה שאני לא יודע איך לפתור. אדם משמיט את התואר ד"ר ברפואה, הוא כותב רק את שמו, ולמטה הוא כותב פרופסור לקוקוריקו, מה זה חשוב למה. בעין הציבורית הוא פרופסור.
אלעזר שטרן
אם הוא כותב שהוא פרופסור לקרימינולוגיה. מה מטעה בזה?
אבינועם רכס
הוא יוצר את ההקשר האסוציאטיבי שהוא פרופסור ברפואה, והוא לא פרופסור ברפואה. הוא כותב את סיכומי המחלה שהוא מוציא מהמרפאה שלו.
אלעזר שטרן
הוא פרופסור לקרימינולוגיה.
אבינועם רכס
זה לא רלוונטי לרפואה.
אלעזר שטרן
זה באמת לא רלוונטי, אבל הוא רוצה להציג ללקוחות שלו, שיש לו ידע נרחב גם בתחומים אחרים. זה בסדר גמור, אין שום בעיה עם זה. הוא לא מטעה לחשוב שהוא פרופסור ברפואה.
דפנה גלוק
אני חוזרת לתואר מומחה, כי יש איזו נקודה שצריך להבהיר. לי היא לא ברורה בכל מקרה. דיברנו על כך שיש סוגים של תואר מומחה שמגיעים מחוץ לישראל, ואז נאמר שהוא ילך לוועדה, הוועדה תחליט. המבחן שהוועדה תצטרך להפעיל זה מבחן ההטעיה. הבנתי שההטעיה שעליה אנחנו מדברים בשימוש בתואר מומחה היא הטעיה שאומרת שאין מומחיות כזאת שמוכרת בישראל. כאשר הוועדה תבחן את אותו אדם שבא עם תואר מומחיות מלטביה, האם היא תשאל האם תואר מומחה כזה קיים או לא קיים? האם אנחנו אוהבים את מה שהלטבים עושים לעומת מה שהאמריקנים עושים?
היו"ר מנחם בן-ששון
ד"ר לב יענה על השאלה.
בועז לב
לא הקשבתי, אני מצטער.
טליה אגמון
אני מניחה שאם יש מומחיות מוכרת כזאת בתהליך של הכרה או משהו כזה, זה אולי יהיה יותר- - -
דפנה גלוק
השאלה, אם הם יכולים להביא מבחן. אני לא מבינה מספיק מה קורה בהכרה במומחיות כדי לדעת איפה ההטעיה באמירה מומחה בלטביה לעומת מומחה ממקום אחר.
בועז לב
מומחה במדינת ישראל מקובל על כולנו, אנחנו חיים כאן. כאשר יהיה מדובר במקרה שולי, שחשוב מאוד שהציבור יידע שהוא מומחה בכך וכך, זה יבוא בפני הוועדה, והיא תאשר את זה, אם זה מלטביה או מצ'כוסלובקיה, לא משנה מהיכן, ובלבד שהוועדה חשבה שזה ראוי וחשוב.
דפנה גלוק
ואז הוא יכתוב מומחה מלטביה?
היו"ר מנחם בן-ששון
אז, גברתי, ד"ר לב רצה להגיד עוד משהו.
בועז לב
לגבי התארים, אנחנו מנסים באמצעות התקנות האלה לפתור בעיה יותר גדולה. בארצות-הברית זה פשוט מאוד, כי כותבים, בועז לב, ND, פרופסור לקרימינולוגיה, וזה פותר את הבעיה. כאן אנחנו לוקחים את הכמיהה הציבורית לפרופסורים, ואז נוצרת כל הבעיה הזאת. הפתרון צריך להיות פתרון שורש, כי כאן לא נצליח לפתור את הבעיה הזאת. המצב הקיים הוא הרע במיעוטו, אפשר לחיות עם זה גם כך וגם כך, אני לא אפול מהכסא בשום צורה.
היו"ר מנחם בן-ששון
לכן חיוני פסקה (ז), משום שאני נזכר שיש גם דוקטורים בחקלאות שהם פרופסורים ועוסקים בתחום המזון שהוא תחום שנושק אחר כך לתחומים רפואיים בענייני דיאטה.
אשר אלחיאני
מעבדות.
עידו הדרי
באתרי האינטרנט של קופות החולים, כשהמבוטח נכנס ורוצה לחפש לעצמו רופא, הוא מחפש רופא בירושלים שעובד בימים זה וזה או אורטופד, ויש לו רובריקה לחפש אורטופד שמומחה בברכיים. אני מנסה להתחמק מהמלים "מומחה בברכיים".
אבינועם רכס
שיש לו מוניטין.
עידו הדרי
שיש לו מוניטין בתחום הברכיים בשונה מאורטופד שרוב עיסוקו בקרסוליים. מעניין איך אנחנו מיישבים את המציאות עם התקנות האלה.
היו"ר מנחם בן-ששון
איך אתה עושה את זה היום?
עידו הדרי
אני לא זוכרת את הכותרת אם כתוב תת-התמחות- - -
אשר אלחיאני
כתוב לבעיות ברכיים.
אתי שילינג
כתוב מומחה לברך. זה אותו דבר, כשאתה מדבר על רופא מסוים, אתה אומר מומחה באונקולוגיית שד או אונקולוגיית מעי גס וכן הלאה.
אבינועם רכס
אין מומחיות כאלה, יש מוניטין. אדם רוכש לו מוניטין, ואז הוא מצלצל לשר"פ בהדסה ומבקש מומחה לברך, אז במוניטין, או בחלוקת העבודה הפנימית המקובלת בקבוצה האורטופדית, זה עוסק בזה וזה עוסק בזה. אין מומחיות לברך.
היו"ר מנחם בן-ששון
יש לי פתרון לעניין שלך, ואתה יכול לעקוף אותו ללא שום קושי. אם אתה רושם שהאיש מטפל או טיפל ב-6,000 בעיות ברכיים או ניתח 6,000 בעיות ברכיים. זאת עובדה, תוכל להכניס אותה.
אתי שילינג
האם מותר להגיד מתמחה בברך?
עידו הדרי
האם מותר להגיד עיקר עיסוקו בברך?
היו"ר מנחם בן-ששון
אם אין התמחות בתחום- - -
עידו הדרי
אני יכול לכתוב עיקר עיסוקו.
אבינועם רכס
עיסוקו, זה בסדר.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני מקבל כל הזמן שאלות כאלה בתחומי העיסוק שלי. אומרים שאני עוסק בתחום מסוים, אני יודע את ימי הביניים, אבל זה המון זמן, זה 1,000 שנה, ואדם רוצה דווקא לדעת בעיות שמתחוללות בין המאה השביעית למאה ה-11. אתה לא יודע את זה לפי שנתון
האוניברסיטה, אתה לא יכול למצוא את זה בדרך אחרת, אז אתה הולך ושואל אדם שעוסק במרחב, מי יודע מי עוסק בתחום, והוא אומר לך שבתחום הזה עוסק פרופסור זה וזה.
גיורא דן
מה התשובה?
היו"ר מנחם בן-ששון
התשובה היא שלפי דעתי אפשר יהיה לרשום את זה כעוסק בכך וכך.
אשר אלחיאני
עדיין הציבור יקרא לזה התמחות בכך וכך.
אבינועם רכס
היועץ המשפטי של הוועדה, לשיטתך, אני פרופסור לקרימינולוגיה, איך יהיה כתוב נייר המכתבים שלי?
אלעזר שטרן
פרופסור בסוגרים לקרימינולוגיה, אבינועם רכס.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני הייתי כותב את זה ד"ר לרפואה- - -
אבינועם רכס
הם לא כותבים את זה.
אלעזר שטרן
אבינועם רכס, פרופסור לקרימינולוגיה.
אבינועם רכס
זה האלמנט של ההטעיה של הציבור, כי הוא יוצר את האסוציאציה הקוגניטיבית אצל מי שרואה את זה, שהוא פרופסור.
קריאה
אם עיקר עיסוקו זה רופא- - -
אבינועם רכס
החברים שלי משמיטים את התואר הרפואי.
היו"ר מנחם בן-ששון
חברים, אפשר לכתוב בתקנות שד"ר לרפואה חייב לכתוב שהוא ד"ר לרפואה. כבוד הוא לנו, שיידעו שהוא MD ולא PHD, ואם הוא MD PHD, שיכתוב MD PHD.
אבינועם רכס
עם אלה אין בעיה. הבעיה היא לא עם הכשרים, לכשרים לא צריך לעשות תקנות.
היו"ר מנחם בן-ששון
הוספנו חיוב לציין את תואר הד"ר ברפואה, ואז יהיה ברור לי מי הוא לא. הרווחת את לחמך ביושר. זה חשוב, משום שבחלק מהמקרים אנשים מקבלים תואר פרופסור בלי להיות דוקטורים בכלל.
אבינועם רכס
לא ברפואה, זה לכבוד.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה קיים באוניברסיטאות בעולם בכל תחום.
אבינועם רכס
ד"ר של כבוד.
היו"ר מנחם בן-ששון
לא ד"ר של כבוד. יש כמה פוליטיקאים שמסתובבים עם כותרת פרופסור, שלא היו מעולם דוקטורים.

פסקה (ח): "ציון כהונה על פי דין בתפקיד ציבורי."
טליה אגמון
הסעיף הזה מתייחס לאפשרות שבה רופא או מי שעוסק ברפואה יציין בפרסומת שלו, שבנוסף לזה שהוא רופא והוא מומחה וכן הלאה, הוא גם מכהן באיזה תפקיד שניתן לו מכוח חוק.
היו"ר מנחם בן-ששון
ראש ועדת האתיקה.
אבינועם רכס
לא, זה לא על-פי דין.
טליה אגמון
תלוי איזו ועדת אתיקה, לא הלשכה לאתיקה של הר"י ולא מזכ"ל הר"י. למשל, חבר בוועדות המשמעת של משרד הבריאות, או יושב-ראש ועדת הלסינקי של בית החולים תל-השומר.
אתי שילינג
איך יידע מתי כן ומתי לא?
היו"ר מנחם בן-ששון
על-פי דין.
טליה אגמון
על-פי דין זה אומר תפקיד שהוא מכוח חוק. אפשר לכתוב גם מכוח חיקוק, אין שום בעיה לתקן את הניסוח. מדובר על תפקידים שמונו אליהם מכוח חוק, כשרציונל האיסור הוא משני הכיוונים: מכוח זה שאנחנו לא חושבים שבהכרח, במקרים שאנשים מתמנים לתפקידים, זה דווקא קשור לשאלה אם הם רופאים טובים יותר או פחות. הרבה פעמים זה בגלל כישורים ספציפיים שלהם למלא אותו תפקיד על-פי חוק. ובנוסף יש הצד השני, שהוא שימוש לא ראוי ולא הולם בתפקיד שקיבלת במסגרת ציבורית כדי לקדם את עסקיך הפרטיים המסחריים, וזה לא ראוי מהכיוון השני. לכן חשבנו שנכון להגביל את זה, ואם הביטוי על-פי דין נראה למישהו יותר מרחיב מאשר על-פי חוק, אין שום בעיה לתקן את זה.
היו"ר מנחם בן-ששון
גברת אגמון, למה אדם שהוא ראש ועדת האתיקה של הר"י או ראש הר"י יכול לרשום את זה, ואילו את זה על-פי דין הוא לא יכול לרשום? אני מניח שיש אנשים שטועים וחושבים שאם אדם הוא יושב-ראש הר"י הוא רופא יותר טוב, אנחנו מדברים על ד"ר בלשר לצורך העניין, ואילו אם הוא ראש ועדת המשנה, שזה היה פרופסור גליק- - -
טליה אגמון
הוא לא יושב-ראש ועדת המשמעת, הוא נציב תלונות הציבור.
היו"ר מנחם בן-ששון
הוא גם בתפקיד סטטוטורי. אם הוא נציב קבילות הציבור, זה הוא לא יוכל. ממה נפשך? אם אני אוסר לציין כהונות, שאף כהונה לא תצוין. אם אני מתיר לציין כהונות, שכל כהונה תצוין.


יש כאן עניין שלא קשור לרפואה, זה מה שנקרא "חוק שימור הכבוד". למדתי אותו כשהייתי צעיר מאוד ממתרגם חשוב שנקרא "עמנואל הרוסי", שאנחנו זוכרים אותו מן השירים. אני זוכר שפעם אחת הוא תרגם איזה ספר בהיסטוריה, הייתי סטודנט בן פחות מ-25, אמרתי לו מילה טובה, הוא מאוד שמח. שאלתי אותו: למה זה משמח אותך? הוא אמר שמשום שכשאדם עובד, הוא רוצה הכרה, ולכן הוא אמר שכאשר כותבים שהוא מתרגם תעודה אחת, אפילו בספר תעודות – זאת היתה תעודה לספר תעודות לסטודנטים – הוא שמח שזה נכתב.


אנחנו ציניים, כי פעם היינו חברה חלוצית. היום אנחנו חברה שאנשים רבים מכהנים בה בהתנדבות בכהונות על-פי דין, ואין שום דרך לבטא את זה. הוא לא רופא יותר טוב. אני לא יודע מה קורה בלשכת עורכי הדין, אני מניח שהעתקתם את זה משם.
אלעזר שטרן
בלשכת עורכי הדין אפשר לציין.
אינה צוקרמן
אי אפשר לציין.
היו"ר מנחם בן-ששון
לי לא מפריע שאדם יציין. כמו שקודם אמרתם לי עם הפרופסור לקרימינולוגיה או היסטוריה, שנדע להיזהר ממנו, רופא גדול הוא לא יכול להיות. אותו הדבר גם כאן. נדע שאין לו זמן בכלל להתמחות ברפואה, שהוא כל הזמן עוסק בתפקידים ציבוריים, אבל הוא לפחות יגיד שהם לא מגיעים אליו כרופא, אבל קצת הנכדים שלו יודעים שהוא עוסק בצורכי ציבור באמונה, וזה חשוב לו.
גברת אגמון, למה כתבתם את זה?
טליה אגמון
קודם כול, לשאלה למה רק על-פי חוק. פתחנו את הדיון בכך שצריך איזון, וניסינו למצוא שביל באמצע בין איסור גורף לבין פתיחה לחלוטין. אמרת שהתפקידים האלה הם תפקידים שנעשים בהתנדבות, ואכן אלה תפקידים שצריכים להיעשות בהתנדבות, לא מתוך רצון לקבל איזו טובת הנאה, ויש טובות הנאה שוליות שמובנות בעניין הזה של כהונה בתפקיד כלשהו, ואת זה אי אפשר למנוע, אבל כן אפשר למנוע לעשות שימוש מסחרי בעובדה שנבחרת, או הסכמת, לכהן בתפקיד כזה. לדוגמה, אם מישהו, למשל, מתמנה כנציג ארגון בתי החולים למועצת הבריאות, והוא משתמש בזה בפרסומת שלו כרופא פרטי, בקליניקה הפרטית שלו, אני לא אתפלא אם יש לו אולי כוונה, שהקהל יבין שדרכו אפשר לקבל כל מיני דברים שלא בסל. זה מסוג הדברים שאנחנו רוצים למנוע. הדברים האלה הם לא ראויים ברמה המהותית, קל וחומר אם עושים בהם שימוש בפרסומת.
היו"ר מנחם בן-ששון
אם כך, גם להר"י יש סמכויות אדירות.
טליה אגמון
יכול להיות, אבל אנחנו מנסים לשים את הגבול.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני יכול לתהות האם העובדה שנועצתם בהר"י יכולה להביא לכך שהר"י לא נכנסה, אבל כהונות אחרות על-פי דין – כן. אני צריך לשאול את האנשים.
טליה אגמון
זה דווקא לא סעיף שהר"י הציעה.
עופר חברוני
לציין רופא שהוא מנהל מחלקה למשל.
קריאות
זה לא על-פי דין.
עופר חברוני
זה לא על-פי דין? אני לא יכול?
היו"ר מנחם בן-ששון
נציין שיש רוטציה בכל ארבע שנים.
טליה אגמון
אם הוא עובד מדינה למשל, אסור יהיה לו מכוח התקשי"ר, אבל זה לא איסור מכוח התקנות.
בועז לב
יש כל כך הרבה מקומות שאנשים יכולים להתגדר במשרות או במינויים, זה לא צריך להופיע בטייטל שקשור לעיסוק שלו כרופא.
טליה אגמון
במיוחד לעיסוק המסחרי.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני מגן על המתנדבים שעושים כהונתם על-פי דין ועל כאלה שלא עושים על-פי דין, ואני שם את כולם באותו סיר. או שתציינו את כולם או שתאסרו על כולם. אני לא רואה כאן הבדל בין אלה לאלה.
בועז לב
אני בעד לאסור על כולם.
אתי שילינג
יש מצבים שאנשים מתמנים לתפקיד מסוים, אבל לא בהכרח יש להם עניין כזה או אחר לפרסם את זה, ואני יכולה אפילו לחשוב על דוגמה מהעולם שלנו.
טליה אגמון
הם לא חייבים לפרסם.
אתי שילינג
ד"ר לב מינה X, Y, Z לשמש ועדת חקירה לנושא כזה או אחר, לתקלה כזאת או אחרת שקרתה. החברים לא מאוד ששים ללכת עם השלט הזה.
בועז לב
אלה לא חייבים, זה לא על-פי דין.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני שמח על המחיקה של "על-פי דין", אלא אם כן פרופסור רכס רוצה לשכנע אותי שטעיתי.
אבינועם רכס
אני רוצה לנסות לשכנע את החברים שלי במשרד הבריאות להוריד את הסעיף הזה לחלוטין.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני איתך.
אבינועם רכס
דיברנו קודם על המוניטין של הרופא. אדם שנבחר לוועדה, זה משקף איזה קונצנזוס בחברה המקצועית שלו שהוא אדם ראוי, הוא ישר, יש לו מוניטין של יושר, של אינטגריטי. זה משקף עוד אלמנטים שמשליכים גם על היחס שלו לחולים.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה צריך לשכנע לא את משרד הבריאות, אלא את הוועדה. אותי שכנעת. אם משרד הבריאות רוצה למשוך את התקנות בגלל זה, זה עניינו.


פסקה (ח) נמחקה. פסקה חי"ת בחטא.
טליה אגמון
פסקה (ח), היום (ט): "שימוש בידי מי שעיקר עיסוקו ברפואה הוא בישראל – בתואר פרופסור ברפואה, שניתן מחוץ לישראל כשאין בצידו שם המוסד והארץ שבה ניתן". זאת תוספת של היועץ המשפטי של הוועדה, ואני מבינה שהר"י מתנגדים לתוספת.
אלעזר שטרן
אני אסביר מדוע נעשה השינוי. הנוסח שהוצע על ידי משרד הבריאות קצת מרחיק לכת מדי. הרעיון הוא ליצור שקיפות. אם יודעים שאת הפרופסורה שלך קיבלת באוניברסיטה מלטביה, שאנשים יידעו להתייחס לזה בהתאם. להגיד שיש צורך שהדבר גם יאושר, נראה לי שזה קצת מרחיק לכת. ברגע שאדם כותב: פרופסור מאוניברסיטת כך וכך בלטביה, אנשים מבינים על מה מדובר, גם אם המוסדות המתאימים בישראל לא אישרו את זה. את השקיפות זה יוצר, אנשים יבינו מה המשמעות של זה. מקסימום הם יכולים להיכנס באינטרנט לגוגל ולבדוק מה האוניברסיטה הזאת.
אבינועם רכס
אין לנו שום בעיה עם רופא שהתקדם בהיררכיה של הרווארד וקיבל תארים אקדמיים במנגנון שאנחנו מכירים כאן באוניברסיטה העברית בכל מוסד אקדמי פה. אין לנו בעיה. אנשים כאלה הם בדרך כלל אנשי מקצוע מעולים, הם נקלטים בבתי הספר בפקולטות לרפואה בארץ, ובתוך שנה, תקופת המעבר, הם מקבלים פרופסורה בארץ. אין בזה בעיה, ובזה אתה צודק, ואני איתך במאה אחוז. זאת לא הבעיה, מפני שהם ספורים, הם מעולים, וחוטפים אותם, והלוואי והיו לנו עוד כמוהם. הבעיה אחרת לחלוטין, מפני שחלק גדול מהרופאים נוסעים לארצות-הברית, ואז הם מקבלים שם תואר אקדמי לצורכי משכורת, visiting assistant professor, הם לא עוברים שום ועדת מינויים אקדמית, הם לא עוברים שום ברירה ושום תהליך של פילטר האם הם ראויים, זה תואר אדמיניסטרטיבי לצורכי שכר. הוא שם, והוא מקבל visiting לתקופה, אני הייתי visiting assistant professor ואחר כך associate professor כאורח בקולומביה, וביום שהלכתי הייתי אמור להשאיר את התואר אחראי באוניברסיטה של קולומביה. יש לי חברים שהיו בחוץ לארץ חודשיים, חזרו לארץ, ומעכשיו הם פרופסור. יש לי עכשיו מקרה קונקרטי עם הרקטור של אוניברסיטת "ונדרבילט", יש פה חברים שיעידו, שאלנו אותו, האם ראוי שמי שהיה אצלכם שלושה חודשים בקיץ, ישתמש בתואר שלו פה.
היו"ר מנחם בן-ששון
האם מישהו רוצה לחלוק על דבריו?
אשר אלחיאני
לפעמים אתה מפרסם הרצאות של פרופסורים שבאים לכאן. זה גורף, ואני לא יכול לפרסם אף אחד שיש לו תואר פרופסור ממקום אחר.
טליה אגמון
מדברים על "מי שעיקר עיסוקו ברפואה הוא בישראל".
אבינועם רכס
אם אתה מביא אורח פרופסורה, אין שום בעיה. להפך, תביא הרבה. הבעיה היא החברים שלנו שנוסעים לשבתון, אפילו לשלושה חודשים, וחוזרים משם עם פרופסורה.
אשר אלחיאני
למה אנחנו מדברים רק על רפואה?
היו"ר מנחם בן-ששון
הייתי שמח אם אפשר היה להחיל את זה מעבר לזה.
אבינועם רכס
זה לא משקף ערך אקדמי של פרופסור כמו שאתה ואני מבינים אותו.
אלעזר שטרן
אפשר להוסיף ש"אין בצדו שם המוסד והארץ שבה ניתן, וטיב התואר". אופי התואר או טיב התואר. כשאתה מדבר על פרופסור אורח או פרופסור חבר, אם אני סתם כותב פרופסור מאוניברסיטה כזאת וכזאת, זה באמת יכול להטעות, אבל אם אני כותב פרופסור אורח, זה מקבל את המשמעות וההקשר הנכון שלו.
בועז לב
זה לא פרקטי.
היו"ר מנחם בן-ששון
חברים, במקרה הזה, התקנה חשובה ביותר, אני אשאיר את הנוסח כפי הצעת משרד המשפטים, קרי, "אלא אם כן אושר על ידי מוסד אקדמי מוכר בישראל". וכמו שייחל ד"ר אלחיאני, ואני מניח גם המועצה לצרכנות, הלוואי ונצליח להעביר את זה גם לתחומים אחרים.


חברים, אנחנו חמש דקות לפני הסיום. להתחיל "צורה", שהוא נוסף מפוצץ, אין טעם להתחיל עכשיו. אתם תשלחו לי את חוות הדעה שלנו. שימו לב, יש מועד נוסף לדיון על התקנות שלנו, ואני מניח שאם תשלחו לי בזמן את ההערות נוכל לסיים את הדיון בפעם הבאה. הישיבה הזאת נעולה. תודה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:45

קוד המקור של הנתונים