ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 12/08/2008

הערכות ההשכלה הגבוהה לפתיחת שנה"ל תשס"ט

פרוטוקול

 
PAGE
11
ועדת החינוך, התרבות והספורט

12.8.2008

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
פרוטוקול מס' 502

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שלישי, י"א באב התשס"ח (12 באוגוסט 2008), שעה 12:00
סדר היום
היערכות ההשכלה הגבוהה לפתיחת שנת הלימודים תשס"ט.
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל מלכיאור – היו"ר

אלכס מילר

רונית תירוש
מוזמנים
ריקי ארמן – משרד האוצר

פרופ' שלמה גרוסמן – יו"ר ות"ת

פרופ' צבי גליל – נשיא אוניברסיטת תל-אביב

חיים טייטלבאום – סגן רקטור אונ' בר-אילן

פרופ' זאב נוימן – נשיא המסלול האקדמי במכללה למינהל

דגניה כהן – דוברת ור"ה

אבי גור – ארגון הורים הארצי

עליזה גורן

איתמר אליצור – מנכ"ל התאחדות הסטודנטים

אדיר ינקו – דובר אגודת הסטודנטים, אוניברסיטת תל-אביב

אביגיל איכן – מזכ"ל ארגון סטודנטים ואקדמאים בישראל
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
קצרנית
חנה כהן
היערכות ההשכלה הגבוהה לפתיחת שנת הלימודים תשס"ט
היו"ר מיכאל מלכיאור
שלום לכולם, אני מתכבד לפתוח את הישיבה. אנחנו מקיימים את הישיבה הזאת משום שאנחנו מתקרבים לפתיחת שנת הלימודים ומבקשים לדעת היכן הדברים עומדים, גם מתוקף האחריות שלנו להשכלה הגבוהה בישראל. מאז הישיבה הקודמת עברו שבועיים ואנחנו במבוכה גדולה. אני מקווה שאתם סידרתם כבר את הכל ותוכלו להתיר את הספקות ולהפריח את העננים. התחייבתי שעל אף הפגרה אנחנו נשב פה, נשב ונשב, נדרוש ונדרוש, כדי להבטיח את פתיחת שנת הלימודים.
פרופ' שלמה גרוסמן
אני רוצה להודות ליושב-ראש בשם מערכת ההשכלה הגבוהה על כך שגם בתקופת הפגרה הנושא עומד על סדר היום. מצב ההשכלה הגבוהה, כפי שתיארנו אותו בעבר, לא השתנה ודוח שוחט שהיה אמור להיות מאומץ על-ידי הממשלה, לצערנו לא אומץ. למעשה אנחנו נמצאים במצב שכיום אין באפשרותנו, יחד האוצר, לקבוע מתווה רב-שנתי. לכן סוכם בינינו לבין אגף התקציבים באוצר שאנחנו נעבוד על שנת גישור – תשס"ט – שתאפשר לנו לקיים את המערכת.
היו"ר מיכאל מלכיאור
יש סיכום כזה?
פרופ' שלמה גרוסמן
זו תורה שבעל-פה. מערכת ההשכלה הגבוהה חייבת מתווה רב-שנתי. אופיה הוא כזה שהתכניות, התכנון וכל פיתוח הנושאים הוא רב-שנתי. כל תכנית אורכת בין שלוש לשבע שנים וברור שקשה מאוד לעבוד על שנה אחת. הוחלט שנתכנס סביב תשס"ט כשנת גישור.


אני חייב לומר שכיום קיים משא ומתן ענייני. כלומר, זה לא משא ומתן שלא לשמו, אלא הוא משא ומתן לשמו.
היו"ר מיכאל מלכיאור
לשמו של המשא ומתן או לשמו של הפתרון.
פרופ' שלמה גרוסמן
לשמו של הפתרון. יש רצון, גם מצד האוצר וגם מצדנו, להגיע להבנה בנושא הזה. אנחנו עדיין רחוקים, אבל כל צד מסביר את עמדותיו והמשא ומתן מתקדם. אני מקווה – אני לא יכול להיות אופטימי לחלוטין – שבמהלך המשא ומתן, שהוא אינטנסיבי, נוכל להגיע להבנות שיאפשרו את פתיחת שנת הלימודים. כאמור, המערכת דורשת את שיקום תשתיות המחקר, היא דורשת קליטת מדענים צעירים, מניעת בריחת מוחות, עידוד נושא המחקר וכו'. אנחנו מנסים לקרב עמדות ואני מקווה שנצליח במשא ומתן.
היו"ר מיכאל מלכיאור
בישיבה הקודמת דיברנו על 450 מיליון לשנה הקרובה לפי המתווה שמקובל גם על האוצר. זה בעצם רבע מ-1.8 מיליארד.
ריקי ארמן
אני מבקשת לדייק. הסכום שעליו הוחלט בוועדת שוחט כחלק המדינה הוא 1.4 או 1.5 ולא 1.8. אומרים הרבה את המספר הזה 1.8 והוא לא נכון.
פרופ' שלמה גרוסמן
יש שאלות של פרשנויות בינינו לבין האוצר. מה שחשוב הוא התוצאה הסופית, קרי מה באמת הסכום שמאפשר את קיום ההשכלה הגבוהה.
ריקי ארמן
אני מבקשת שתדייק. בוועדת שוחט לא נכתב הסכום 1.8 מיליארד, אלא אתה חושב שהצרכים הם 1.8. בכל מקרה אין לזה קשר לוועדת שוחט.
פרופ' שלמה גרוסמן
ועדת שוחט קבעה שהצרכים הם 2.5 מיליארד.
ריקי ארמן
לסכום 1.8 אין אחיזה בוועדת שוחט.
היו"ר מיכאל מלכיאור
למי שלא יודע, אני מזכיר שהצרכים כוללים את מה שוועדת שוחט ומשרד האוצר חשבו שצריך להטיל על הסטודנטים, היינו עוד 650 מיליון שקלים נוספים. בין אם זה יוטל על הסטודנטים ובין אם זה לא יוטל, כפי שאנחנו סבורים, זה לא משנה את מתווה הצורך שהוסכם עליו בוועדת שוחט.
איתמר אליצור
אני מבקש לתקן. הסכום שהוטל על הסטודנטים בוועדת שוחט הוא יותר ממיליארד שקלים. יש שם טעויות חישוב של יותר מחצי מיליארד שקלים שהם פשוט התעלמו מזה. הרצון של ועדת שוחט היה להטיל על הסטודנטים יותר ממיליארד שקלים. סך הרפורמה היא 1.8 מיליארד שלא קשורים לסטודנטים וזה מה שאנחנו מבקשים שיועבר להשכלה הגבוהה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אנחנו מודעים לכך שיש הבדלים בין הפרשנויות. השנה אנחנו מדברים על 450-400 מיליון שקל, בלי להתחשב בכסף שהיה אמור להיות מוטל על הסטודנטים לפי ועדת שוחט. הסכום הזה הוא בנוסף ל-400 מיליון שקל בגין הסכם השכר.


אני מבין שבניגוד למצב שהיה לפני שבועיים, עכשיו יש משא ומתן ויש נכונות של שני הצדדים לא רק לנהל משא ומתן, אלא גם להגיע לפתרון. אם הייתי פרשן הייתי מגדיר את זה כאופטימיות זהירה ונכונות מסוימת להגיע לפתרון שיאפשר לא רק פתיחת שנת הלימודים, אלא הפעלת שנת הלימודים.
פרופ' שלמה גרוסמן
אתה מגדיר את זה נכון. הייתי אומר אופטימיות זהירה מאוד. המשא ומתן הוא בהחלט משא ומתן ענייני.
היו"ר מיכאל מלכיאור
המשא ומתן מתנהל ברצף? אחת הבעיות שיש תמיד במשאים ומתנים מסוג זה הוא שיש הרגשה שיש זמן ופתאום מגיעים לפתיחת שנת הלימודים ואין שום דבר.
פרופ' שלמה גרוסמן
ישנו כבר הסכם הבנה בינינו לבין האוצר שהסכם השכר ישופה בדרך הרגילה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
יפה, אפשר להוריד נושא אחד מעל השולחן.
פרופ' שלמה גרוסמן
אנחנו מתקדמים צעד אחר צעד ועושים את המיטב.
פרופ' צבי גליל
אני אומר מספר דברים, בחלקם אני אחזור על דברים ידועים, אבל יש דברים שחייבים לחזור עליהם בכל הזדמנות.


אדוני היושב-ראש, אני רוצה להודות לך שכינסת את הוועדה בזמן הפגרה, כי הנושא חשוב וחייב להישאר על סדר היום. המצב גרוע ומערכת ההשכלה הגבוהה נמצאת על פי תהום. אני לא יודע אם הציבור מבין את זה, אני לא יודע אם אפילו חברי הכנסת מבינים את זה, אבל המערכת היתה על סף קריסה. אני קצת מעודד, כי היתה איזושהי תזוזה, מתחילים לדבר עניינית, לא משלחים נגדנו את כלבי התקשורת. יש לנו כאן מערכת לתפארת, אחת המערכות הנהדרות במדינת ישראל. באתי לכאן לאחר 25 שנה באוניברסיטת קולומביה בארצות הברית ואני יודע יפה מאוד איך מתייחסים לאוניברסיטאות בארץ. יש כאן אוניברסיטאות לתפארת, עם הישגים מדהימים, הישגים שאולי לא יחזרו אם נמשיך בדרכנו. אני חוזר שוב ושוב שמה שנעשה נגד המערכת הזאת הוא פשע לאומי. הפשע אינו נגד המערכת אלא נגד מדינת ישראל, נגד הקיום שלה כמדינה, נגד העתיד של המדינה.

המערכת צריכה להתייעל והיא תתייעל לאט-לאט. ברגע שקיצצו יותר מ-23% מהתקציב, איבדו 900-800 אנשי סגל באוניברסיטאות, באוניברסיטת תל-אביב לבד 400 אנשי סגל. מי שטוען שלא התייעלנו צריך לזכור שמ-1,400 אנשי סגל ירדנו ל-970 כאשר מספר התלמידים נשאר כפי שהיה ואולי אפילו יותר.
היו"ר מיכאל מלכיאור
השאלה היא אם זה הביא להתייעלות או פשוט להורדת הרמה.
פרופ' צבי גליל
היתה התייעלות, אבל כשמרעיבים את הסוס בסופו של דבר קורה לו משהו. הכיתות גדולות, אין עוזרי הוראה, הספריות לא קונות, נותנים לסטודנטים לבדוק את התרגילים של עצמם וכו'. המערכת מורעבת.
היו"ר מיכאל מלכיאור
זה גם זה שיש יותר ויותר סטודנטים והמרצים מבוגרים יותר. אנחנו מודעים היטב למה שקורה.
פרופ' צבי גליל
המערכת על סף קריסה. השאלה היא כמה עצמות יזרקו לנו. גם אם ימלאו את כל מה שכתוב בדוח שוחט, כולל החלק של הסטודנטים, כנראה שזה לא יספיק. עצם ההצמדה של שכר הלימוד לוועדת שוחט היה או נאיביות או במטרה לטרפד את המהלך.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אדוני, אתה לא צריך לשכנע אותנו, כי אנחנו מחינו בפני גוף שאתה מכיר היטב – ור"ה.
פרופ' צבי גליל
אז לא הייתי פה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
קיבלנו אז החלטות נחרצות. זו היתה מלכודת דבש וכל ראשי האוניברסיטאות, שרת החינוך ואחרים נפלו לתוך המלכודת הזאת וכולם קנו את הבניין הזה. זה גורם לכך שיש הצדקה לאוצר לחזור לממשלה ולומר שהיתה חבילה מסוימת שהוסכם עליה. אתם חתמתם על החבילה ועכשיו אתם רוצים לקיים צד אחד שלה. אם הייתי שר אוצר גם אני הייתי אומר אותו הדבר. זו היתה טעות, אסור היה להסכים לזה כי היה ברור לגמרי שזה מה שיקרה. פרופ' גרוסמן יכול להעיד כמה פעמים, עוד לפני הקמת הוועדה, התרענו שהכל ייפול על זה.
איתמר אליצור
גם אנחנו התרענו על כך.
היו"ר מיכאל מלכיאור
נכון, הסטודנטים היו שותפים לגמרי לזה ולכן גם לא הזמינו אתכם להיות חלק מוועדת שוחט. פרופ' גלילי, אתה מתפרץ לדלת מאוד-מאוד פתוחה, אבל אתה חייב לבוא בטענות גם לקולגות שלך.
פרופ' צבי גליל
אכן באתי בטענות והם לא אהבו את זה.


השורה התחתונה היא שבמחקר אנחנו עדיין מעולים, אבל זה לא יחזיק מעמד. הדברים שאנחנו משיגים היום הם על בסיס שנות ה-80 וה-90. בנושא ההוראה - אני לא רוצה להצביע על האוצר או אחרים, כי זה לא רק האוצר, זה גם הממשלה כולה וגם הכנסת - - -
היו"ר מיכאל מלכיאור
בהחלט לא. לכנסת היתה עמדה שונה מאוד בעניין. אנחנו עדיין לא גוף ביצועי. אמרנו את עמדתנו, שחצתה את כל הגבולות בכנסת, והיינו גם מוכנים לחקיקה נגד ההחלטה הזאת. אפשר להאשים את הכנסת בהרבה דברים, אבל לא בהקשר הזה.
פרופ' צבי גליל
בנושא ההוראה המערכת מכריחה אותנו לעשות מלאכת רמייה. כתוצאה מן המצב אנחנו לא עושים ג'וב אפילו סביר.


אני מודה שיש איזושהי תזוזה ואני מקווה שבכל זאת אנשים פה יתפקחו ויאפשרו לנו לקחת את המערכת הזאת קדימה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני לא יודע אם אחרי הפגרה הכנסת תמשיך, אבל אם הכנסת תמשיך ועדיין לא יהיה פתרון, אנחנו נשלים את החקיקה שיש על שולחן הוועדה.
פרופ' צבי גליל
אני מייחס את התזוזה שהיתה גם לפעילות שלך ושל עמיתיך וגם לקבוצת חברי הכנסת שהציעו את הצעת החוק. לפני כן זה היה דו-שיח של אילמים וחירשים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אנחנו בהחלט מודעים לעומק המשבר וגם ברור שמה שוועדת שוחט נותנת הוא רק כדי להחזיר איכשהו את מה שנלקח, אבל צריך עוד הרבה מאוד דברים כדי לשים את האוניברסיטאות במקום שראוי להן. זה לא בשביל האוניברסיטאות, אלא בשביל הכלכלה, בשביל החברה, בשביל כל דבר ראוי בחברה שלנו.
ריקי ארמן
הדברים שתוארו כאן מדויקים. מתקיים משא ומתן בין האוצר לות"ת. לדעתנו הפערים צומצמו באופן משמעותי. אנחנו מקווים שבשבוע שבועיים הקרובים אנחנו כבר נגיע לסיכום.
אבי גור
בשנה האחרונה ההורים החליטו לשנות כיוון ולהצטרף לסטודנטים. בעקבות הדיון שהיה כאן הבוקר בנושא של צו ההרחבה וגם בהמשך להחלטות שלנו, אנחנו רוצים להתוות כיוון – כפי שפרופ' צבי גליל התווה – שמערכת החינוך תכלול את ההשכלה הגבוהה ושחוק חינוך חובה חינם יהיה בשלב ראשון על השנה הראשונה בלימודים האקדמאיים ובשלבים הבאים גם יותר מזה. אם אנחנו מדברים על מבט ארוך וההישגים היום הם בגלל ההשקעות בשנות ה-80, אז גם אנחנו מדברים היום על הדברים האלה.


באשר לניהול של ור"ה ושל פרופ' גרוסמן מות"ת – אולי אפשר לקחת את המודל הזה של ההשכלה הגבוהה וליישמו בחינוך העל-יסודי. אם החינוך העל-יסודי יהיה עצמאי, יהיו לנו הישגים כמו בהשכלה הגבוהה.
אלכס מילר
בהצעת ה"מחליטים" שהונחה על שולחן הממשלה יש תוספת למערכת ההשכלה הגבוהה?
ריקי ארמן
ב"מחליטים" מצויים שינויים מבניים ולא מדובר שם על תוספות תקציב.
אלכס מילר
יש איזושהי התייחסות לנושא שכר הלימוד?
היו"ר מיכאל מלכיאור
השאלה היא לגבי התקציב ולא לגבי חוק ההסדרים. מה תקציב האוניברסיטאות לשנת 2009?
ריקי ארמן
המשא ומתן שלנו עם ות"ת חייב להסתיים בשבועות הקרובים, עד לאישור התקציב ב-24 באוגוסט. התאריך הזה ידוע לנו וידוע גם לות"ת. כרגע אין סיכום, אבל זה חייב להסתיים עד ה-24 באוגוסט ואז זה צריך לבוא לידי ביטוי בתקציב. בינתיים זה סעיף ריק.
אלכס מילר
לפי מה בנוי התקציב, על-פי השנה הקודמת?
ריקי ארמן
סעיף 21 חי וקיים.
אלכס מילר
יש לפחות גידול טבעי? בשנים האחרונות הגדלתם את התקציב בגין גידול טבעי של המוסדות. אם במשא ומתן לא תגיעו לאיזשהו הסדר, האם עדיין יהיה גידול או שיש מדיניות של קיצוץ? מה המדיניות של האוצר אם לא יהיה איזשהו הסדר?
ריקי ארמן
אם בסופו של דבר לא יהיה סיכום בינינו לבין ות"ת, התקציב שעליו סוכם לשנת תשס"ח במסגרת תכנית החומש הקודמת יהיה התקציב לבסיס שאיתו נמשיך. אני מקווה שכן נגיע לסיכום ותהיינה תוספות.
אלכס מילר
אתם מתכננים איזשהו שינוי בשכר הלימוד?
ריקי ארמן
אני צריכה לבדוק את זה.
אלכס מילר
לפי מה שראיתי, לא מימנתם את תוספת היוקר וזה נופל על הסטודנטים.
ריקי ארמן
זה לא דבר חדש. יש החלטת ממשלה על הקפאה נומינלית ובמסגרת ההחלטה להקפאה נומינלית גם על נושא שכר הלימוד לא חל שיפוי.
איתמר אליצור
זה לא היה בעבר, זו השנה הראשונה שזה קורה.
ריקי ארמן
אני יודעת שזה מצוי לאורך שנים. אני אשמח אם ות"ת יתייחס לזה כי הם יודעים על ההחלטה להקפאה נומינלית בשנים האחרונות.
איתמר אליצור
אם אני זוכר טוב, העברתם מכתב בו טענתם שהעברתם את הכסף.
אלכס מילר
מה יהיה אחוז ההפחתה של שכר הלימוד? בזמנו דובר על כך ש-6% היו בהסכמים קואליציוניים ואתם לא מחויבים לזה.
ריקי ארמן
אני צריכה לבדוק את זה משפטית. צריך לראות מה החלטת הממשלה האחרונה שמתייחסת לשכר הלימוד.
איתמר אליצור
היום, כשאתם מציגים את זה, זה על-פי 20% או 26%?
ריקי ארמן
אני אבדוק את הנושא של שיפוי שכר לימוד.
אלכס מילר
אני מבקש שתבדקי את זה עוד במהלך הישיבה, כי זה אחד מהדברים שאנחנו יכולים להשפיע עליו.


אנחנו מעלים כל הזמן את הנושא של ועדת שוחט, אנחנו דנים בזה, אבל כולנו יודעים שכנראה שזה לא יקרה. אני לא מאמין שממשלת ישראל תצביע על הדוח הזה. כולנו יודעים מה הצורך של המערכת, אין כאן שאיפה להתפתח ולגדול, אלא צורך לשרוד. אם רוצים להתפתח ולגדול צריך להוסיף ולהכפיל את התקציבים. לדעתי הוועדה צריכה לקרוא לממשלת ישראל להחליט מה סדרי העדיפויות שלה. אם סדרי העדיפויות שלה זה להשקיע במערכת ההשכלה הגבוהה, המנגנון של התקציבים צריך להיות בנוי על-פי זה ולתת לאנשים שהם חלק מהמערכת הזאת לבנות את זה בצורה מסודרת, ללא הכנסה של היבטים פוליטיים, כמו הנושא של שכר הלימוד ופתיחת מוסדות כאלה ואחרים. הנושא של המוסדות הפרטיים ושל המורים לא נדון בוועדת שוחט, אבל הם עקרוניים מאוד למערכת. אם אנחנו רוצים לשמור על מערכת ציבורית טובה, צריך לקבל החלטות בהתאם.


אני חושב שצריך להגיע למצב שהמוסדות יקבלו את התקציבים המתאימים כדי שיוכלו להתקיים ולהמשיך לגדול. זה לא צריך להיות כרוך בהצבעת ממשלה על הדוח השלם. אם יחייבו את זה, אני לא מאמין שיהיה איזשהו תקציב לכך. אני סבור שבמקום משא ומתן על שנת גישור היה צריך לקיים משא ומתן על החומש הקרוב.
איתמר אליצור
אני רוצה לספר שלא מתקיים משא ומתן בין הסטודנטים לבין שום גוף ממשלתי ובינתיים יש ניסיונות להעלאת שכר הלימוד, באמצעות חוק ההסדרים, גם בנושא של ה-6% האלה וגם בנושא של שכר לימוד דיפרנציאלי. הסטודנטים לא יאפשרו העלאת שכר לימוד חד-צדדית. אני שמח שמתקיים משא ומתן בין ות"ת לבין האוצר, אבל שוב אתם משאירים אותנו בחוץ. זו הטעות הראשונה שהיתה לכם בוועדת שוחט ואם תמשיכו להתנהל בצורה הזאת, זה לא יהיה לטובה.
פרופ' צבי גליל
ור"ה הזמינה את בועז לדבר איתו ביום שישי.
איתמר אליצור
אבל זה כבר לפני סגירה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני חושב שזה סימן טוב שאתם לא בעניין, כי לפי ההסכם אסור לגעת בשכר הלימוד בלי משא ומתן עם הסטודנטים. ברור שאם רוצים משא ומתן אתכם זה יהיה כדי להעלות את שכר הלימוד, אפילו בצורה משמעותית. אני חושב שעצם ההחלטה לא להכניס אתכם למשא ומתן במקרה הזה אומרת שמקבלים כאכסיומה שלא נוגעים בשכר הלימוד. זה גם מה ששרת החינוך הציעה לממשלה.
איתמר אליצור
בפעם האחרונה שהם ישבו ביחד זה הביא לנו את דוח שוחט, שזה העלאת שכר הלימוד ב-70%.
אלכס מילר
אבל למדו כבר את הלקח.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אתה צודק לגמרי, אבל במקרה הנוכחי נושא שכר הלימוד לא על השולחן, וטוב שכך.
איתמר אליצור
אני מצטרף לדבריו של נשיא אוניברסיטת תל-אביב באשר לירידה ברמת ההוראה, ספריות וכו'. לפיכך בהסכם שנחתם עם הממשלה הכנסנו סעיף שמדבר על ועדה שיהיה לה תקציב והסטודנטים יהיו חלק מההחלטה לאן מופנים הכספים. המטרה שלנו היתה שאכן יוזרמו כספים לנושאים הללו. גם על כך אין עדיין דין ודברים.

כרגע אנחנו יושבים ומדברים ומכינים את פתיחת שנת הלימודים. אנחנו רוצים לפתוח את השנה ומקווים מאוד שממשלת ישראל תזרים את התקציבים חזרה להשכלה הגבוהה בלי להתעסק בנושא של שכר הלימוד. בכל מקרה, אנחנו מתכוננים לכל צרה שלא תבוא.
היו"ר מיכאל מלכיאור
חשוב לצרף את הסטודנטים לכל הדיונים, לא רק בנושא שכר לימוד.
ריקי ארמן
החלטת הממשלה האחרונה שמדברת על שיפוי שכר לימוד עומדת על 20%. כפי שאמר חבר הכנסת מילר, ה-6% היו חד-פעמיים ועל כן השיפוי לשנה הבאה עומד על 20%.
אלכס מילר
כלומר, שכר הלימוד השנה יעלה ב-6%.
ריקי ארמן
השיפוי יורד מ-26% ל-20%.
אלכס מילר
טוב שאנחנו עולים על זה עכשיו ולא בעוד חודשיים-שלושה.
ריקי ארמן
השיפוי בגין וינוגרד יורד ב-6%.
אבי גור
מה זה אומר?
איתמר אליצור
העלאה של 1,000 שקלים.
אלכס מילר
איך זה מסתדר עם הצהרת שרת החינוך על כך ששכר הלימוד לא יעלה, לפחות עד שתהיה החלטת ממשלה?
ריקי ארמן
אני לא אחראית להצהרות שרת החינוך.
איתמר אליצור
מה עם חתימת ממשלת ישראל על ההסכם ששכר הלימוד לא יעלה? ראש הממשלה חתום על ההסכם הזה.
ריקי ארמן
לדעתי ההסכם הזה היה תקף לתשס"ח.
היו"ר מיכאל מלכיאור
החתימה שהיתה בעקבות שביתת הסטודנטים היתה על כך שכל החלטה על העלאת שכר הלימוד תידון תחילה עם הסטודנטים. הייתי מעורב מאוד במשא ומתן הזה ובכל הבדלי הניסוח של ההסכם הזה. ההחלטה לא התייחסה רק לשנת הלימודים תשס"ח.
פרופ' צבי גליל
אני חושב שיש קצת בלבול, כי השיפוי של 20% או 26% אינם שייכים לדוח שוחט.
איתמר אליצור
בהסכם בינינו לבין הממשלה אין אפילו מילה אחת על דוח שוחט.
פרופ' צבי גליל
כל שנה הוספו ה-6%, כך שאם השנה לא יעשו כלום, זה יעמוד על 20%.
היו"ר מיכאל מלכיאור
לדעתי הדברים בהקשר הזה אינם ברורים.
רונית תירוש
הבסיס הוא 20%?
ריקי ארמן
כן. ה-6% הוספו כל שנה בהחלטה. אם לא תהיה החלטה אחרת, זה חוזר ל-20%.
אלכס מילר
ההסכמים הקואליציוניים על 6% נוספים היו עוד הרבה לפני הכנסת השבע-עשרה. במשך שלוש שנים כיבדתם את ההחלטות שנעשו עם המפלגות, אז איך קורה שאחרי שלוש שנים לא מכבדים פתאום את מה שהוסכם? על סמך מה מתקבלת החלטה?
ריקי ארמן
עד היום היו החלטות ממשלה בנושא.
אלכס מילר
מתי התקבלה החלטת ממשלה לגבי ה-6% הללו?
ריקי ארמן
כל שנה מחדש החליטו באופן חד-פעמי לתת עוד 6%.
פרופ' שלמה גרוסמן
הממשלה עדיין לא דנה בזה לגבי תשס"ט.
היו"ר מיכאל מלכיאור
ברור לגמרי שהממשלה צריכה לקבל החלטה בנושא שכר הלימוד. לדעתי ההחלטה צריכה להיות בדיוק כפי שהיה בשנתיים-שלוש האחרונות. ברור שאסור להוריד את השיפוי של ה-6%. אם זה לא ייעשה, אנחנו נדע איך לפעול ואני בטוח שגם הסטודנטים ידעו לפעול.


אני מבקש לסכם. אנחנו מברכים על המשא ומתן הענייני-הרציני. אני מניח שבימים הקרובים נדע אם אפשר להיות אופטימיים או לא. אנחנו מברכים על ההתקדמות שהושגה, לפחות בעניין השכר. אני מקווה ש-450 מיליון השקלים יועברו לאוניברסיטאות. ברור שזה לא הדיון האסטרטגי הגדול, אלא זה מה שצריך להפעלת שנת הלימודים.

אנחנו נמשיך לעקוב אחר הנושא ולשמוע דיווחים מות"ת וממשרד האוצר. אני חושב שברור למשרד האוצר שאם לא יהיה הסכם אנחנו נעביר את החוק. אני מעדיף לא להעביר את החוק, אלא שהדברים ייעשו בהידברות. כשיש רצון טוב של שני הצדדים זה מפתיע עד כמה אפשר להגיע לפתרונות.

אני מודה לכולם, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:45

קוד המקור של הנתונים