ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 11/08/2008

הצ"ח מוזיאון הכנסת התשס"ה 2004 (בית פרומין) - החלת דין רציפות

פרוטוקול

 
PAGE
57
ועדה משותפת חינוך ופנים לדין רציפות-חוק מוזיאון הכנסת

11.8.08

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 2

מישיבת הוועדה המשותפת חינוך ופנים לדין רציפות-חוק מוזיאון הכנסת

יום שני, י' באב התשס"ח (11 באוגוסט 2008), שעה: 09:00
סדר היום
הצעת חוק מוזיאון הכנסת התשס"ה-2004 (בית פרומין) – החלת דין רציפות
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל מלכיאור – היו"ר

זבולון אורלב
מוזמנים
עו"ד אלי רוזנפלד – משרד האוצר

אריאל אבלין – רפרנט תכנון בניה וממ"י

יעל מבורך – משרד האוצר

ריקרדו לסטרל – מנהל בכיר על אגף, משרד מבקר המדינה

יעקב חיינה – מנהל ביקורת, משרד מבקר המדינה

עידית עמיחי – מנהלת מחלקת מוזיאונים, משרד המדע, התרבות והספורט

אפרת דון-יחיא – לשכה משפטית, משרד הפנים

סיגי בארי – לשכת התכנון, משרד הפנים

רוני טלמור – משרד המשפטים

יוסי פלדמן – מנכ"ל, המועצה לשימור אתרים

יוסי כץ – המועצה לשימור אתרים

עומרי שלמון – משנה למנכ"ל, המועצה לשימור אתרים

נחמה נובנשטרן – עוזרת מנכ"ל, המועצה לשימור אתרים

ישראל קמחי – יו"ר המועצה לשימור אתרים, ירושלים

שרון בלומברג – המועצה לשימור אתרים

עו"ד דוד שמעון – נציג היזם

מאיה קרבטרו – עמותת "חיים וסביבה"
ייעוץ משפטי
ארבל אסטרחן

מירב ישראלי
מנהלת הוועדה
יהודית גידלי
רשמת פרלמנטרית
דרורה רשף

הצעת חוק מוזיאון הכנסת התשס"ה-2004 (בית פרומין) – החלת דין רציפות
היו"ר מיכאל מלכיאור
בוקר טוב. קודם כל אני מתנצל על האיחור, אבל היתה לנו התייעצות משפטית שהיינו צריכים לעשות קודם על דברים שהתעוררו.


אנחנו רוצים לטפל – אחרי שהוחל דין רציפות על בית פרומין, הוקמה ועדה משותפת, נכון?
קריאה
נכון.
היו"ר מיכאל מלכיאור
שלנו ושל ועדת הפנים. זאת הישיבה המשותפת.
קריאה
השנייה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
זאת ישיבה ראשונה אחרי שהוחל דין רציפות, ישיבה ראשונה הייתה להכין את דין הרציפות, עכשיו זו ראשונה אחרי. אני רוצה להגיד רק דבר אחד עקרוני. הבניין הזה, של בית פרומין, בניין במרכז ירושלים שמספר הרבה מאד על תחילת ימות מדינת ישראל כמדינה מודרנית. מספר גם הרבה על איך היתה עבודה פרלמנטרית גם בממשלה. משרדי הממשלה יושבים שם ואין ספק שחובה עלינו, לפני שזה מאוחר מדי – וזו שאלה אם זה לא. כלומר אין ספק שהיו צריכים לעשות את זה לפני שמכרו את הבניין, אבל אין ספק שחובה עלינו ככנסת לשמור על הבניין הזה לדורות הבאים ולשמור את המשכן הזה כמשכן ראוי, והיא מייעצת לנו ללכת בדרך הזאת ולעשות את הבניין את המשקל הראוי כמוזיאון הכנסת לכל דבר ועניין. לכן יש את החוק.

לדעתי, אנחנו בלוח זמנים כזה שעכשיו בפגרה הייתי רוצה כבר לגמור את זה היום. אבל מאחר והיו כמה השגות ליועצת המשפטית – שאני לפחות לא מעז להפר את מילתה, גם בגלל שהיא תמיד הגונה ועושה את הדברים בצורה נכונה ומייעצת לנו ללכת בדרך הזאת.

יש עוד שאלה שכנראה לא נפתור היום, על אף שנשמע דעות, לגבי האפשרות להכניס לתוך החוק את הכללים של הפקעת הבניין. זאת שאלה אחת, שאותה כנראה לא נוכל לסיים היום, כי זה צריך עוד התייעצויות. אבל אני מתכוון שאת כל שאר הדברים, גם את הבעלות על הבניין וגם את כל שאר הפרטים, ככל שניתן, נסיים היום. נשאיר את השאלה הזאת פתוחה עם הצעות ורעיונות. ניתן למירב לעבוד קשה ולהביא לנו, על פי מה שסוכם פה, הצעה איך לעשות את הדברים בצורה מידתית משפטית נכונה. חס ושלום לא רוצים להפר את הזכויות של אף אחד, גם אם קיבל את הזכויות בצורה שאחר כך נשמע איך הצורה הזאת נראית בדו"ח מבקר המדינה. אבל זה לא לענייננו כרגע, על אף שנמצא פה יושב ראש הוועדה לביקורת המדינה, שאולי רוצה ואולי לא רוצה להגיד דברים בעניין.
זבולון אורלב
אני יכול להגיד.
היו"ר מיכאל מלכיאור
בסדר, אז זאת הכוונה. אני יודע שהממשלה קיבלה את החלטתה לתמוך בדין רציפות בהסתייגויות גדולות מאוד שלדעתי הן מעקרות כל תוכן בחוק הזה. כי לקבל את הדין רציפות אבל לעקר את כל הסעיפים של השימור לגבי הבניין, זה לדעתי חסר תוחלת ואני לפחות לא מתכוון להיות כפוף לדבר הזה. מה שכן, אני כן מתכוון להיות כפוף לניסיון לתיאום מרבי עם משרדי הממשלה, גם בנושא של אופי. זאת אומרת השגות ענייניות של משרד המשפטים, גם לשמוע ממשרד האוצר ולא יודע מי עוד רוצה להגיד בעניין, וננסה לתאם במידת האפשר. אני מאד אשמח אם החוק הזה לקריאה שנייה ושלישית יבוא בתמיכת הממשלה ולא יהיה חוק תקציבי, אבל אם אי אפשר אז נעשה את זה בלי תמיכת הממשלה כי זה מספיק חשוב. זאת אומרת אין פה הרבה מאוד מקום להתמהמה יותר מידי כי צריך לגמור את זה.

הכוונה שלי, אני אגיד את זה שוב פעם חד משמעית: במשך הפגרה אנחנו נגמור ונצביע על החוק וההכנה לקריאה שנייה ושלישית, בתקווה שהאופוזיציה תיתן לנו איזה שבוע שבועיים אחרי הפגרה. אולי הממשלה. אני כבר לא יודע מי רוצה יותר בחירות, מי לא רוצה, אבל אם יהיה לפחות מושב, אפילו של שבוע או שבועיים, נוכל להביא את זה אז ולסיים את הפרשה כמו שצריך.


עד כאן להקדמה שלי וניתן את זכות הדיבור לחבר הכנסת זבולון אורלב, בבקשה.
זבולון אורלב
תודה רבה. כידוע, דו"ח מבקר המדינה – אני לא זוכר כרגע את מספרו – לפני נדמה לי כשלוש שנים התייחס לנושא הזה. וועדת ביקורת המדינה קיימה דיון בנושא הזה, נדמה לי לפני כשנה וחצי, וביקשה מן המבקר להמשיך ולקיים דוח מעקב קצת יותר מעמיק בפרשה הזאת. הדוח הושלם ונמסר לתגובת המבוקרים, וכרגע הוא נמצא אצל המבוקרים ועדיין תגובתם לא נמסרה כי עדיין הם במסגרת הזמן. לכן הכנסת כרגע מנועה מלהתייחס לדוח שעדיין לא הושלם. אני מניח שהדוח יוגש בשבועות הקרובים לוועדת ביקורת המדינה. אבל, מהדוח הבסיסי ומהדיון שהתקיים עולות שאלות קשות מאד באשר לכל ההתנהלות סביב מכירת הנכס. אני לא רוצה להעמיק בדבר הזה, הדוח יאמר את דברו כפי שיתפרסם.


השאלה, אדוני היושב ראש, הסוגיה הזאת, היא בעצם מבחן ערכי. עד כמה שיקולי תקציב מדינה גוברים, באופן שהאוצר מוכן למכור כל מה שזז כדי למנוע הוצאות תקציביות כאלה ואחרות – וכנראה מהדוח הראשון ומהדיון יתברר שיש איזשהו קשר בין מכירת הבניין לבין בניית קריית הממשלה החדשה, וכן גם איזשהו פתרון למכללה האקדמית בצלאל – או ששיקולים ערכיים גוברים. שיקולים של מורשת, של מסורת, של זיקה, של קשר, של הנחלת ערכים של דמוקרטיה וכדומה, הם שגוברים. אני חושב שעבור הכנסת זה מבחן חשוב מאד. כמו שהכנסת, הוועדה הזאת, הכנסת באמצעות הוועדה הזאת, פועלת בנמרצות לבית העצמאות, להיכל העצמאות ששם הוכרזה מדינת ישראל, כך גם לפי דעתי צריך לפעול בפרשה הזאת, ואין לי שום ספק שהכנסת היא זאת שצריכה להוביל, ולא הממשלה. אני לא קושר את כל העניין הזה כל כך לממשלה, זה לא העניין של הממשלה, זה עניין של הכנסת ושלנו כחברי כנסת לשמור על מורשת הכנסת, לפתח מוזיאון שינחיל את המורשת הדמוקרטית של הכנסת. לכן אני מעודד, ואתמוך ואסייע בכל דבר אפשרי, כדי שהמדינה תקבל לידיה את המבנה הזה בדרך חוקית, בדרך מסודרת, בדרך שהחוק מתיר. אין כאן שום כוונה או רצון לקפח מישהו או לפגוע במישהו. אבל, האינטרס הציבורי כאן, אני חושב, מחייב באופן חד משמעי לקבל את הבניין הזה.

וכאמור כמו שהיושב ראש אמר נכון, יש כאן שני עניינים. עניין אחד זה איך ינוהל הבניין ואני סבור שאת הבניין הזה צריכה לנהל הכנסת. הכנסת, היא צריכה להיות מופקדת ישירות על המבנה הזה, על תכניו. אני רוצה להזכיר לך שתכנית האב של הקמפוס שאנחנו נמצאים בו גם כללה איזשהו מרכז מבקרים. במקום שנמצא מגרש החניה של המשמר היה צריך להיות מרכז מבקרים. אלא שאחד מיושבי הראש, שבא אחרי היושב ראש שקבע את זה, החליט לבטל את מרכז המבקרים שעניינו היה באמת מורשת הכנסת. הואיל וזה בוטל אז אני רואה מקום גדול, וכמי שקצת מצוי בשדה החינוך אני רואה כר נרחב לפעילות בבניין הזה, כדי לחזק את הדמוקרטיה. תלמידים שמגיעים לירושלים יכולים לעבור במבנה הזה כאחד ממוקדי הסיור שלהם בירושלים, כמו בית המשפט העליון, הכנסת, הר הרצל, יד ושם, הכותל המערבי - - -
היו"ר מיכאל מלכיאור
הספרייה הלאומית.
זבולון אורלב
הספרייה הלאומית.

יש עוד מוקד שהוא מוקד חשוב מאוד. הנושא השני הוא כמובן איך הבניין יעבור חזרה לרשותה של המדינה. אנחנו נשמע. המדינה בזרועותיה השונות, בין אם מדובר ברשויות מקומיות, בין אם מדובר במישרין, יודעת כיצד לקבל לידיה נכסים, להפקיע, לקנות – יש מושגים שונים, זה לא איזשהו דבר נדיר או דבר חריג, זה מעשה כמעט של שגרה שרשות מקומית מפקיעה קרקע לצורכי גן ילדים, לצורכי כביש, לצורך ציבורי כזה או אחר, ושהמדינה עושה את הדברים האלה במקומות שבהם רשויות מקומיות לא עושות. להבדיל אלף אלפי הבדלות, כשרצו לגרש את תושבי גוש קטיף, גם את זה ידעו איך לעשות, להפקיע זכויות קניין וכדומה. המדינה יודעת איך עושים את זה – אני לא רוצה שנעשה. כמי שהתנגד בחריפות להתנתקות אני לא רוצה שנעשה בבית פרומין את מעשה המדינה בגוש קטיף, חס וחלילה, מספיק את הצרה הזאת והאסון שם, אבל אני אומר: יש מספיק מנגנונים שהמדינה משתמשת בהם ואפשר להשתמש כדי שיעשה צדק ברכישת הבניין חזרה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
תודה. יש מי מנציגי הממשלה פה, שרוצים לחלק אתנו את תובנותם?
אלי רוזנפלד
אולי אני אתחיל?
היו"ר מיכאל מלכיאור
בבקשה, רק תגיד לי מה שמך.
אלי רוזנפלד
עורך דין אלי רוזנפלד, הלשכה המשפטית במשרד האוצר. היינו בדיון הקודם.
היו"ר מיכאל מלכיאור
כן, כן. אני זוכר את הפנים ולא את השם.
אלי רוזנפלד
לאט לאט.
היו"ר מיכאל מלכיאור
זה חלק מהסניליות הזוחלת. בסדר.
אלי רוזנפלד
קודם כל אני רק רוצה לעדכן מהפעם הקודמת שבה ישבנו ודיברנו, והעליתי את בפני אדוני את הנושא של המשא ומתן מול היזם. יושב פה עורך דין שמעוני, למעשה כמו שאדוני אמר הגורם שנכנס לתמונה כרגע, מבחינתנו לפחות, הוא מבקר המדינה. שלחו לנו טיוטה, נתנו תגובות, יושבים פה אנשים של המבקר והם יפרטו יותר. כרגע מבחינתנו כל העניין של המשא ומתן מול
היזם הוא בהקפאה מסוימת. אנחנו מחכים לראות תוצאות דוחות המבקר, אנחנו לא רוצים לקבוע משהו.
זבולון אורלב
לא, הכנסת – אני רוצה לומר לך את סדרי השלטון. הכנסת איננה צריכה לחכות לתוצאות המבקר.
אלי רוזנפלד
לא התכוונתי - - -
היו"ר מיכאל מלכיאור
לא, הוא אמר - - -
אלי רוזנפלד
ממש לא התכוונתי לכנסת.
היו"ר מיכאל מלכיאור
הוא אמר שמבחינתם היה משא ומתן והם הקפיאו את המשא ומתן בעניין הזה.
אלי רוזנפלד
אני רק רוצה להסביר: לאור כך הנושא הסבוך הזה, למעשה הכנסת – לא ניכנס כרגע לשורשים ההיסטוריים של המשא ומתן, אבל הכנסת גם מעורבת במשא ומתן הזה, עם לשכתה של יושבת ראש הכנסת. אבל כרגע מה שקורה זה – מכיוון שהגיעה הטיוטה של דוח המבקר אנחנו את המשא ומתן עם היזם הקפאנו, עצרנו, בנקודה יחסית – לפי דעתי, אולי עורך דין שמעוני יחשוב אחרת, אבל לפי דעתי – די מתקדמת. עצרנו כרגע את המשא ומתן, לראות את דברו של המבקר. זוהי למעשה נקודת המבט שלנו, המשא ומתן שדיווחתי ליושב ראש הוועדה בפעם הקודמת. זהו, אז אנחנו ממתינים כרגע.
היו"ר מיכאל מלכיאור
בסדר. בבקשה.
דוד שמעון
תודה, שמי עורך דין דוד שמעון, אני מייצג את היזם. אני אנסה לא להאריך.
זבולון אורלב
אתה יכול לומר מה שמו של היזם?
דוד שמעון
כן, היזם הוא בחור ששמו אילן רג'ואן והחברה, החברה היזמית שהוא הקים לצורך העניין, נקראת חברת בית משכן הכנסת הישנה בע"מ.
זבולון אורלב
אילן רג'ואן כאדם הוא היזם?
דוד שמעון
לא, החברה היא חברה יזמית, החברה היא בשליטה שלו במאה אחוז. הוא שולט בה.
זבולון אורלב
החברה של משכן הכנסת או החברה שרכשה את זה?
דוד שמעון
הוא הקים חברה שרכשה את הנכס במכרז, והחברה שמה הוא: בית משכן הכנסת הישנה בע"מ.
זבולון אורלב
הבנתי.
דוד שמעון
אילן רג'ואן.
אלי רוזנפלד
חברה פרטית.
דוד שמעון
סליחה?
אלי רוזנפלד
חברה פרטית.
דוד שמעון
היא חברה פרטית.
זבולון אורלב
אם אפשר רק לתקן את השם, זה לא בניין הכנסת הישנה - - -
קריאה
זה הבניין הישן של הכנסת.
זבולון אורלב
זה בניין ישן של הכנסת.
דוד שמעון
אני מקבל את ההערה באהבה, גם מבחינה לשונית וגם מבחינה מהותית.

אני אולי במילים קצרות אתאר את ההתפתחות ואחר כך אולי אגיד כמה מילים ביחס לחוק, אם כי נדמה לי שבמובן המהותי אני אתפרץ במילים האלה לדלת פתוחה לאור הדברים ששמעתי, הן מהיושב ראש והן מחבר הכנסת אורלב. המכרז שיצא יצא בזמנו על ידי, בעצם, כל האקזקוטיבה במדינה. המכרז יצא על ידי שלושה גופים – מנהל מקרקעי ישראל, החשב הכללי והרשות לפיתוח ירושלים, שהיא גוף משפטי שבעצם שני המשתתפים בו הם המדינה ו - - -
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני רק מבקש ממך, בקטע הזה.
דוד שמעון
אני אקצר.
היו"ר מיכאל מלכיאור
תקצר כי זה נושא הדוח של מבקר המדינה. אנחנו, מבחינתנו, רואים בחברה הזאת את הבעלים של הבניין ואם המדינה עשתה דברים שלא הייתה צריכה לעשות, זה העניין של דוח מבקר המדינה.
דוד שמעון
אני אקצר, אני באמת לא מתכוון להאריך יתר על המידה. אין בזה צורך, אתם בקיאים היטב בדברים. אני לא רוצה להרחיב יתר על המידה, אבל בכל זאת כמה מילים על הרקע.
היו"ר מיכאל מלכיאור
בסדר.
דוד שמעון
על פי הוראות המכרז, היזם בעצם היה צריך להרוס את הבניין. כך כתוב שם, דוח המבקר יאמר את הדברים בפירוט, אבל כך כתוב בגוף המכרז. ולמרות זאת, היזם הבין מיד בהתחלה את החשיבות – כתוב, כתוב. אני אראה לך.
זבולון אורלב
כרגע הוא מושכר על ידי המדינה.
דוד שמעון
שנייה אחת.
זבולון אורלב
לא יכולים כרגע להרוס אותו.
דוד שמעון
תרשו לי.
היו"ר מיכאל מלכיאור
לפי המכרז היה צריך.
דוד שמעון
אני אומר: זאת היתה הוראת המכרז. תנו לי.
היו"ר מיכאל מלכיאור
בסדר. בסדר.
דוד שמעון
מאחר שהוא הבין את הדבר, הוא פנה מיד בתחילת הדרך לאדריכל דוד קרויאנקר וקיבל ממנו דוח לצורך הנצחה וטיפול של השהיה שם. הרי למעשה, הבניין, כל התוכן שלו לא נשמר בתקופה שמעזיבת הכנסת. בתקופת משרד התיירות הרסו שם למעשה את כל הפנים. מה שנשאר זה בחוץ, התוכן בפנים פשוט נהרס. והוא קיבל דוח מתאים וכולי. עכשיו, הוא לא התכוון להרוס את הבניין אלא התכוון לבנות מעל הבניין, והתכוון להקים בתוכו מוזיאון.

בהמשך, כאשר התעורר העניין הציבורי, המועצה לשימור אתרים ואחרים הרימו קול זעקה סביב העניין והתחיל המסלול שאנחנו מצויים בו, עלה הרעיון – ואנחנו בהקשר הזה קיימנו מספר רב של דיונים עם הוועדה הזאת ועם יושב ראש הוועדה המנוח, חבר הכנסת יולי שטרן, קיימנו שורה ארוכה של דיונים וגם והצגנו מצגת שמאפשרת בעצם לשמר את הבניין בידי הכנסת או גוף שהכנסת תקים, וביחד עם זה לבנות מעל הבניין בניין שבאופן ארכיטקטוני יאפשר בידול בין החדש ובין הישן. באופן כזה גם, מצד אחד, מנקודת מבט היזם, הוא לא יצטרך לקבל פיצוי בכסף, מצד שני, במה שנוגע לפיתוח העיר ולמגמות העירוניות לפתח את מרכז העיר, המגמות האלה תתקיימנה באופן מלא, ומצד שלישי החשיבות של הבניין עצמו, החשיבות ההיסטורית שלו, היכולת לקיים בו מוזיאון הכנסת כמקום ראוי – כפי שהכנסת תחליט, זה לא מקומנו להחליט, אבל אנחנו חושבים שהיוזמה היא בהחלט ראויה – זה מקום שיעמיק את הדמוקרטיה ויהיה מקום ציון לפעולה ארוכת שנים של הכנסת. כל זה יוכל להישמר. לא יקרה מה שקרה בבניין האופרה בתל אביב, שמה שנשאר מהכנסת הראשונה זה שלט קטן שגם אותו בקושי רואים, אלא להפך, הבניין הזה יקוים ונוכל לקיים את הטוב עם המועיל.


בהקשר הזה, אולי במילה אחת, צריך לזכור שהיזם רכש את הזכויות שלו במקום בעיצומה של האינתיפאדה. לא באיזה תקופה של פרוספרטי אדיר בירושלים. הוא לקח את הסיכונים, הוא שילם את הכספים שצריך היה, לרבות הכספים שצריך היה לשלם לבצלאל על פי תנאי המכרז וגם מעבר לתנאי המכרז, ורכש את המבנה. עכשיו באשר למשא ומתן, נכנסנו למשא ומתן עם יושב ראש הכנסת הקודם, חבר הכנסת רובי ריבלין, ואחר כך עם יושבת ראש הכנסת הנוכחית. המשא ומתן הזה התקדם ואחר כך מידי פעם הוא נתקע. קיימנו אצל מנכ"ל הכנסת בחודש פברואר ישיבה, שבעקבותיה נתבקשנו להכין טיוטת הסכם שמסכמת למעשה את העקרונות. שלחנו את הטיוטה הזאת ב-13 במרץ, ומאז אנחנו בעצם תלויים באוויר.

את הערותינו לדוח מבקר המדינה שלחנו בסמוך לאחר שקיבלנו את הקטע שלנו להערות, שלחנו אותו מיד בתוך ימים אחדים, בתוך המועד שנקבע לכך, ואנחנו ממתינים לתגובה. לפי דעתי, המשא ומתן הזה שמשמעו, בקליפת אגוז, העברת הבניין בעיקרו – מינוס כניסה צדדית וחנייה, אבל העברת הבניין הקיים בעיקרו – לידי הכנסת, ומתן אפשרות לבנייה של תוספת באופן מפורד, מנקודת מבט שלנו אם ירצו עוד פיקוח אדריכלי – כל דבר שישפר את האסתטיקה ויעשה את הדבר הזה יותר נכון מבחינתנו רק טוב– את הטיוטה הזאת העברנו, העניין הזה תקוע, ואנחנו מבחינתנו מוכנים להתקדם במסלול הזה בכל עת.


עכשיו אם יורשה לי הערה לגבי הצעת החוק גופה. אנחנו נאמר, כפי שהיא מנוסחת – וכאן אני אומר שאני מתפרץ לדלת פתוחה מול חברי הכנסת הנכבדים, היושב ראש וחבר הכנסת אורלב שנמצאים כאן כי הדברים נאמרו, אבל – בהצעת החוק לא מופיע שום מנגנון פיצוי ולפי דעתי זה הופך את הצעת החוק, כפי שהיא מנוסחת ברגע זה, לבלתי חוקתית. זה דבר שאני מבין שעובדים על תיקון שלו, בין בחוק הזה ובין בהסדר אחר. אבל ללא הדבר הזה זה, כמובן, יעמיד אותנו כצדדים לעומתיים, דבר שהוא לא ראוי ולא נכון, כפי שאתם עצמכם אומרים. זה דבר שמוכרחים לתת לו ביטוי.


הערה אחת קטנה שאני מבקש – ואתם תסלחו לי על חוסר הנימוס, אבל אני בכל זאת מוכרח לומר אותה – ועוד הפעם, אני חושב שהחברים שאני יושב מולם, שחברי הכנסת הנכבדים שאני יושב מולם הם לא – ואני אומר את זה לפרוטוקול: כאשר הכנסת דנה בדבר חקיקה שעוסק בה עצמה וכשיש לכנסת כביכול אינטרס לאותו דבר חקיקה, כנראה שהיא חייבת משנה זהירות. על רקע זה אני מודה ליושב הראש שהזמין אותנו לישיבה הזאת, אבל אני מוכרח להעיר שבישיבות קודמות, הן בוועדה הזאת בזמן הקרוב והן בישיבות שהיו בוועדת ביקורת המדינה, ואני יודע שהדבר נבע מטעות - - -
זבולון אורלב
כולל בראשותי, וכתבתי לך על כך.
דוד שמעון
אני מודה, אני רציתי לומר את זה. בהגינותך כתבת לי ומשהו שדומה להתנצלות אפילו, וזה בסדר גמור. אבל אני חושב שיש חובה להקפיד מכאן ולהבא להזמין אותנו. אני משוכנע ששום דבר לא היה בשום כוונת זדון. זו גם לא דעתי בכלל. יחד עם זה, אני מבקש מאוד להקפיד מפני שאני לא מחפש את הכלים המשפטיים לתקוף את העניין הזה. אני חושב שאנחנו צריכים לעבוד בשיתוף הפעולה המרבי על מנת לנסות להביא באמת להקמת מוזיאון הכנסת, תוך שמירה על הזכויות שלנו.
היו"ר מיכאל מלכיאור
טוב. תודה רבה. יש עוד משרדי ממשלה שרוצים לדבר?
זבולון אורלב
אם מותר לי לשאול אותו רק שאלה – אם אתם כדברי נציג האוצר, מנהלים משא ומתן על רכישת המבנה על ידי המדינה, אז אני מבין שאין לכם התנגדות עקרונית, אידיאולוגית, קונספטואלית, להחזיר את הבניין חזרה לחזקת המדינה תמורת פיצוי ראוי בעיניכם.
דוד שמעון
אני אומר כך: רוח הדברים עד כאן היתה כזאת שייעשה מהלך משולב שבו אנחנו לא נקבל פיצוי בכסף, אלא פיצוי בזכויות בנייה. זה היה המהלך שהיה עד הנה. אני הבנתי את השאלה. אני מוכרח לומר: גם היזם – ובהקשר הזה גם לי נדמה שאפשר לעשות דבר נכון וראוי עם ביצוע של דבר משולב. היה וירצו שלא לעשות - - -
זבולון אורלב
וזאת רוח הדברים. שתהיה מודע שרוח הדברים של הכנסת היא לא בכיוון הזה. רוח הדברים של חברי הכנסת – אני לא אומר בכנסת. של חברי הוועדה כאן - - -
דוד שמעון
בסדר, אני חושב שצריך לשקול את הדבר הזה היטב ואני בהחלט מוכן להציג - - -
היו"ר מיכאל מלכיאור
טוב, תודה רבה.
זבולון אורלב
היה ובכל זאת?
דוד שמעון
אני בהחלט מוכן להציג - - -
זבולון אורלב
הוא לא משיב על השאלה.
דוד שמעון
להראות במצגת של דברים שניתן לעשות דבר מאוד מוצלח, גם אם עושים דבר משולב.
זבולון אורלב
והיה?
דוד שמעון
אבל, והיה ולא כך פני הדברים, אז השאלה היא שאלה של כמות, של מידה. איך קובעים את הפיצוי, איזה מין מנגנון מקימים לצורך מתן הפיצוי. בניית בניין היא לא אידיאולוגית, בניין מוזיאון כנסת היא אידיאולוגית.
זבולון אורלב
כמו שקבעו מנגנון לרכישת הבניין.
דוד שמעון
תראה, רכישת הבניין נעשתה במכרז, היו אמנם מספר ניסיונות שבהם המכרז הזה לא צלח. בסופו של דבר אנחנו היינו המציע היחיד.
היו"ר מיכאל מלכיאור
או.קי. בוא, לא צריך להרחיב. הדברים ידועים, בוא נעזוב את זה, קיבלנו תשובות. אני מאוד שמח, תודה. מי אדוני?
ריקרדו לסטרל
אני ריקרדו לסטרל ממשרד מבקר המדינה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
כן.
ריקרדו לסטרל
לצורך הפרוטוקול אני רוצה לציין שסיימנו את הבדיקה הראשונית והתחלנו לקבל תשובות מהגופים המבוקרים. תידרש עוד איזושהי התכתבות בנושא הזה ואז נגבש את הטיוטה הסופית וזה ייקח עוד לא מעט זמן, לא מדובר בחודשים, אבל בוודאי עוד מספר שבועות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
תודה רבה. כן.
אפרת דון-יחיא
משרד הפנים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
משרד הפנים, יופי כי אתם לא רשומים פה משום מה.
אפרת דון-יחיא
עורכת דין אפרת דון יחיא.

יש לנו שתי הערות עקרוניות שגם קיבלו ביטוי בהחלטת ועדת השרים. ראשית, אנחנו מתנגדים לתכנון על ידי חוק. אנחנו סבורים שחוק התכנון והבנייה שקובע שמוסדות התכנון הם אלה שקובעים את התכנון ויעודי קרקע, המשטר הזה צריך להמשיך ולחול. יש הרבה פרויקטים לאומיים שקודמו בדקרך הזאת. כביש 6, נתב"ג, צינור הגז, העיר מודיעין. כולם, למרות שהיה עיקרון להקים ולהצר את האפשרות לאותם פרויקטים - - -
היו"ר מיכאל מלכיאור
סליחה, שאני שואל, אני לא מבין בכלל את ההשוואה. מה זה קשור?
אפרת דון-יחיא
אנחנו מבקשים שאת התכנון של הבניין הזה, שקביעת הייעוד שלו לשימור או כל דבר שכאן ייקבע - - -
זבולון אורלב
נכשלתם.
אפרת דון-יחיא
ייעשה על ידי תכנית.
זבולון אורלב
נכשלתם כישלון חרוץ אז מה את באה להגן על הכישלון? נכשלתם בכך שלא ידעתם ולא השכלתם להפעיל את כל המנגנונים החשובים מאוד שאת מדברת עליהם כדי לשמור על הכנסת הישנה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
נכון, אם אתם הייתם עושים את עבודתכם לא היינו יושבים פה.
זבולון אורלב
זאת אופרציה של חוק. לו כוונת השימור הייתה מגיעה למקומה ומקבלת את הסטאטוס שלה, הכול היה נראה אחרת.
אפרת דון-יחיא
אז בהליך של התכנון יש מספר שלבים שאמורים להבטיח בדיוק את זה, ואני חושבת שבמקרה הזה זה גם נעשה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
מה? מה? סליחה.
אפרת דון-יחיא
תנו לי, אני אשלים ואני אסביר. אחרי הפקדת התכנית יש את שלב ההתנגדויות. במקרה הזה הוועדה המחוזית החליטה להפקיד תכנית.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אבל לפני שמכרתם את הבניין.
אפרת דון-יחיא
מוסדות התכנון לא מכרו את הבניין.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אבל משרד הפנים היה יכול להביא את עמדתו. לפעמים אנחנו יושבים פה ואנחנו לא מאמינים שמשפטים יוצאים מפיהם של יועצים משפטיים, שלא מסוגלים לראות. תראו מה קרה פה, המדינה לקחה דבר כל כך חשוב במורשת של הציונות ומדינת ישראל, בלי – אני לא רוצה להגיד דברים יותר חריפים כי את זה בטח אני אשמע בדוח המבקר, אף על פי שיש כבר דוח ראשון – המדינה. לא משרד הפנים ולא משרד האוצר ולא משרד החינוך ולא משרד התרבות ולא אף אחד, שם לב למה שעשו פה. עשו פה פשע. הלכו ומכרו את זה ואפילו, כפי שאמר עורך דין שמעון, אפילו כתבו שם שכחלק מתנאי המכרז צריכים להרוס את הבניין בכלל. זה תכנון.
אפרת דון-יחיא
זה לא תכנון, אדוני.
היו"ר מיכאל מלכיאור
זה לא תכנון, טוב.
אפרת דון-יחיא
לוועדה המחוזית הוגשה תוכנית ואחרי שהופקדה הוגשו התנגדויות, בעקבות ההתנגדויות אלו הופסק הטיפול. במקביל, שר הפנים השתמש בסמכות שלו לפי סעיף 109 וקבע גם הוא את התכנית. - - -
היו"ר מיכאל מלכיאור
טוב, הבנתי. אתם מתנגדים לתכנון על פי חוק.
אפרת דון-יחיא
רגע.
היו"ר מיכאל מלכיאור
בסדר, מה עוד? איזה עוד התנגדות יש לכם?
אפרת דון-יחיא
ברגע שההקפאה על ההליך התכנוני, מה שחל, ייפסק, ידונו בהתנגדויות, וכמו שזה נראה כרגע לגבי מדיניות התכנון לגובה של תכנית המתאר שמקובלת גם על הוועדה המקומית ירושלים, בניה גבוהה במקום הזה לא תאושר. זאת אומרת: התכנית כרגע במצב כמו שהיה קודם.
זבולון אורלב
לא אישרו שש קומות?
אפרת דון-יחיא
בתכנית כרגע תקף המצב כמו שהיה מאז ומעולם, גם לפני המכירה. הוא מעולם לא שונה, מעולם לא אישרו את ה-18 קומות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
בנושא הזה אנחנו תמימי-דעים.
אפרת דון-יחיא
לגבי הנושא השני שאנחנו מאוד מתנגדים לו – זה לגבי הנושא של ההפקעה, שלא ניתן לקבוע. שאין. כל הנושא של הבעלות על המקרקעין והנושא הקנייני לדעתנו גם צריך להיות מוסדר על ידי תכנית שתקבע אפשרות להפקעה, שתקבע ירידת ערך, שתאפשר פיצוי הגון לבעלים כרגע.
זבולון אורלב
נזמין אותם להגיש הצעה בכתב.
היו"ר מיכאל מלכיאור
מה?
זבולון אורלב
נזמין אותם להגיש הצעה בכתב.
היו"ר מיכאל מלכיאור
בסדר. אני מציע שבדיון שאנחנו נדון עכשיו, בין הישיבה הזאת לבין הישיבה הבאה, הרעיונות של משרד הפנים איך צריך להפקיע את הבניין הזה, יובאו בחשבון לפני שאנחנו קובעים בחוק את העניין.
אפרת דון-יחיא
ההפקעה שמשרד הפנים מכיר זאת הפקעה בדרך של תוכנית.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אנחנו נציע לכם, אם אתם רוצים, להיות שותפים לקביעת החוק פה. אני מציע לכם להציע לנו דרך להפקיע – לנו או לממשלה, לא אכפת לי – להפקיע את הבניין בצורה חוקית וראויה. אני מבקש מכם, אם אתם רוצים להיות חלק מהתהליך הזה אז תגישו לנו הצעה, נגיד תוך עשרה ימים, תגישו לנו הצעה איך אתם מציעים לעשות את הפקעת הבניין לפני שנקבל את החוק. בבקשה.
רוני טלמור
טוב, אני אגיד כמה מילים גם לגבי העניין הזה וגם לגבי החלק השני של הנושא. בסופו של דבר אנחנו מדברים פה על עסקה, או.קי. עסקה שבוצעה ועסקה נוספת שצריכה להיות מבוצעת כדי להשיב את הדברים לאחור, בין אם זו תהיה עסקה ממש, כמו שמשרד האוצר קיווה שזה יהיה, בין אם זו לא תהיה עסקה רצונית אלא בהפקעה או בדרך אחרת. בממשלה – אני חושבת שהדברים נאמרו בצורה ברורה ולכן אני לא ארחיב – כל אחד מהכיוון שלו מבקש בעצם שהשלב הזה לא יעשה בדרך של חקיקה, אלא לתת למהלכים הרגילים, בין אם הסכמים, בין אם הם קשורים לתכנון ולסעיף 197, לחול. מבקשים שהדברים יעשו בדרך שכבר מותוות בחוק, שזה נראה לנו הדבר הראוי.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אתם מתנגדים לחוק?
רוני טלמור
העמדה של הממשלה, אדוני ראה אותה ואני יכולה להקריא אותה אם צריך.
היו"ר מיכאל מלכיאור
ראיתי.
רוני טלמור
העמדה היא שאנחנו תומכים ברציפות בכפוף לתנאים, שאחד מהם הוא בדיוק אחד התנאים שעליו דיברה חברתי ממשרד הפנים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
זאת אומרת שלא יהיה חוק?
רוני טלמור
זאת אומרת שהחוק לא יעסוק באותו שלב שכולל תכנון והפקעה. שדברים אלה לא יעשו מכוח חוק. זאת בעצם הבקשה. עכשיו אני חושבת, אדוני, שהמשמעות של הדברים איננה כפי שאתה מציג. משום שכאשר נקום בבוקר, בבוקר יפה ונחמד כאשר הנכס נמצא כבר בידי המדינה, אנחנו עדיין ניוותר עם שורה ארוכה של שאלות שצריך לפתור אותן. לגבי העניין הזה, אגב, השאלה הראשונה צריכה להיות בידי מי הנכס יהיה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
את זה אנחנו נקבע בחוק.
רוני טלמור
האם הנכס יהיה נכס של הממשלה?
היו"ר מיכאל מלכיאור
את זה אנחנו נקבע בחוק.
זבולון אורלב
הכוונה שלנו – אנחנו שוקלים ברצינות שהנכס יהיה של הכנסת.
רוני טלמור
או.קי. יש לזה, כמובן, משמעויות לגבי העלות של הנכס.
זבולון אורלב
נכון.
היו"ר מיכאל מלכיאור
נכון, ברור.
רוני טלמור
בסדר. האמת היא שאני, במשרד שלנו, לא מטפלת בדיני כנסת.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני מבטיח לך דבר אחד: שלא נקום יום אחד אחרי שהחזרנו את המצב כפי שהיה לפני מכירת הנכס, ונהיה באותו מצב כמו שהיינו לפני כמה שנים. אני מבטיח לך שאנחנו נבטיח את זה בחוק ואת לא צריכה לחשוש לקום יום אחד ושום דבר לא יהיה מוסדר. הדברים יהיו מוסדרים כחוק. זו הכוונה.
רוני טלמור
ברור, אני מבינה שזאת הכוונה. אני לא בטוחה שכל הדברים צריכים להסתדר בחוק, אבל מה שכן ברור לי שנקום באותו יום והנכס כבר יהיה במצב כזה שהכנסת תוכל לעשות בו שימוש. אז, קודם כל, אני מאד מסכימה עם הדברים שאמר חבר הכנסת אורלב, שיותר מתאים למצוא פתרון שבו הניהול של הנכס יעשה ישירות על ידי הכנסת ולא בצורה של תאגיד. אני חושבת שהפיתרון שהוצע של תאגיד הוא פיתרון - - -
היו"ר מיכאל מלכיאור
התחשבנו בעמדת משרד המשפטים אפילו בלי לשמוע אותה, כי אנחנו יודעים מה אתם חושבים על תאגידים.
רוני טלמור
מדי פעם אנחנו טורחים לציין את זה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
ולכן אנחנו רוצים לבוא לקראתכם.
רוני טלמור
בסוף מקשיבים לנו. אבל גם אם זה לא יהיה תאגיד אנחנו כשלעצמנו – אין לנו הצעה סדורה חלופית. והצעה חלופית צריך.
היו"ר מיכאל מלכיאור
זה חלק מהבעיה, אגב. אבל בסדר.
רוני טלמור
אנחנו כמובן עומדים לרשותכם, גם בדיון וגם מחוץ לדיון, כדי לגבש מתווה חלופי כזה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
או.קי.
רוני טלמור
אבל גם העניין הזה הוא עניין לא פשוט ומעורר כל מיני שאלות משפטיות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
איזה שאלות משפטיות?
רוני טלמור
אני אפרט בהמשך. זה מעורר למשל שאלה האם הקרקע אמורה להיות ישירות של הכנסת או איך ניתנת השליטה של הכנסת בקרקע. איך נעשה הניהול, איזה מעמד - - -
זבולון אורלב
אני ממש לא מבין אותך.
מירב ישראלי
זאת שאלה, זאת שאלה. זה נכון. בעיקרון היום הקרקעות של הכנסת – זה הרי חוק משכן הכנסת ורחבתו. יש סעיף שמדבר על נושא של קרקעות ודברים ומקומות נוספים של הכנסת, שרק דברים מסוימים חלים עליהם. אם נחליט שהדבר הזה הוא באמת כמו מרכז מבקרים אבל הוא לא מרכז מבקרים בתוך המתחם של משכן הכנסת אלא במקום שהוא נפרד, אנחנו נצטרך לקחת את ההוראות שקיימות היום לגבי מתחם נוסף ולראות, להתאים את ההוראות האלה ולראות מה צריך לעשות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
בסדר.
מירב ישראלי
לא, זאת שאלה.
זבולון אורלב
מירב, כמו שיש שאלה – סליחה על הביטוי – מה הממשלה בכלל צריכה להתערב בעניינה של הכנסת.
מירב ישראלי
לא, בסדר, זאת חקיקה.
זבולון אורלב
באה הכנסת ואומרת: רבותיי לנו חשוב העניין הזה, אנחנו רואים את העניין כחלק בלתי נפרד מהוויתה של הכנסת ולכן תאפשרו. אני לא מבין מה משרד המשפטים – אני מאוד מקבל את ההערה.
מירב ישראלי
לא, ההערות הן נכונות צריך פשוט פתרונות לדברים האלה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
צריך פיתרון.
זבולון אורלב
הרי רק בגלל שהם נכשלו אנחנו נכנסנו לעניין. לו המדינה, משרדי הממשלה, היו משאירים את בית פרומין, מטפחים אותו, ומשרד התרבות היה הופך אותו למוזיאון וכולי, ולא היו מקימים תאגיד ועיריית ירושלים הייתה מחזיקה – אנחנו לא עשינו את כל הבלגאן הזה, הם עשו בלגאן גדול, אנחנו עכשיו מנסים סך הכול להתיר את הפלונטר הזה. אני לא מבין מה אתם רוצים מאיתנו.
היו"ר מיכאל מלכיאור
טוב, רוני, בואי תמשיכי, בבקשה.
רוני טלמור
לא, אני מבחינתי סיימתי.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אין עוד שאלות? את אמרת שיש הרבה שאלות כבדות.
רוני טלמור
אני לא בטוחה שאני מציעה להיכנס אליהן, הזמן קצר.
מירב ישראלי
כשנדון בפרטים של החוק ניכנס.
היו"ר מיכאל מלכיאור
בסדר גמור. אני מציע שכדי שנעשה את הדברים כמה שיותר בצורה ראויה, תהיו שותפים מלאים בעיבוד הפרטים. גם מה שנגמור פה, ואם יש דברים נוספים שלא נגמרו פה היום אז לתקופה עד שנסיים את זה בקריאה שנייה ושלישית. חבר הכנסת לשעבר ואולי בעתיד, עורך דין יוסי כץ, בבקשה.
יוסי כץ
תודה, אני לא בא כעורך דין אלא כמתנדב במועצה לשימור אתרים. בעוונותיי הייתי יושב ראש ועדת הכנסת כשהפרשה הזאת התעוררה. אני בעצם הייתי הראשון שעצר את התהליך ושמחתי לשמוע את דברי בא כוח - - -
היו"ר מיכאל מלכיאור
מה, זה לא היה משרד הפנים שעצר את התהליך?
יוסי כץ
לא. האמת וכל האמת, פשוט נדהמתי לשמוע על הסיפור. פגשתי את יוסי פלדמן בביקורי הראשון באתר, ומיד נקטנו באמצעים כדי למנוע את המשך ביצוע איזשהן תוכניות בניה במקום. אני שמח על זה, הייתי אומר שיש שינוי של 180 מעלות בהתייחסות היזם. משום שבהתחלה, כשטיפלנו בנושא, היה לנו קשה ביותר להביא למצב שבו גופי התכנון בכלל יקשיבו לנו. ולמעשה הצורך בחקיקה נולד כתוצאה מכך שהייתה סכנה שבסופו של דבר יכולים לצפצף על הכנסת ועל הרצונות שלה, כי אין לה מעמד חוקי. לכן נולד הצורך ביוזמת חקיקה.
עכשיו צריך להבין
מדינה שמתפרקת מהנכסים התרבותיים וההיסטוריים שלה, בעיני אין לה הצדקה. אין לה הצדקה. אני לא רוצה להשתמש במטבע הלשון השחוק של המנוח יגאל אלון שאמר מדינה שלא מכבדת את עברה אין לה עתיד.
היו"ר מיכאל מלכיאור
טוב שאתה לא רוצה להשתמש בזה.
יוסי כץ
נקודת המוצא שלי היתה שמשכן הכנסת – אני גם חושב שהחטא הקדמון היה בהתייחסות של הממשלה, וזה לא עניין של פוליטיקה מפלגתית, זה עניין של התייחסות של מערכת ממשלתית כמו של הרבה מאוד גופים באותה תקופה, אולי. חוסר הבנה וחוסר התייחסות לנושא השימור.

בכל מדינה שאנחנו מבקרים בה – אני מסתובב הרבה מאד באירופה. כל בניין שהתגורר בו - - -
זבולון אורלב
חבר כנסת.
יוסי כץ
שגר בו מוזיקאי גדול, כתוב: פה התגורר. הם משחזרים את החדר כמות שהוא. זו כנסת, בניין שהתרחשו בו אירועים היסטוריים ממדרגה ראשונה. אמת, הרס ההיסטוריה – היושב ראש דיבר על זה, ולכן אני מעריך עצה פרקטית. הצעות החוק הטובות ביותר הוכנו במהלך פגרת הכנסת. זה המועד האידיאלי להכין את הצעות החוק עם הגורמים הנוגעים בדבר. בהחלט ראוי לשתף גם את נציג היזמים ובוודאי גם את כל הגופים שנמצאים כאן. אבל זה המועד הנוח, השקט, שבו אפשר לקיים דיון רציני.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אצלנו לא שקט. אתה לא מכיר את עבודתה של ועדת החינוך? אבל אנחנו נעשה את זה.
יוסי כץ
לכן, אני בטוח שידברו אחרי גם חברים אחרים במועצה לשימור אתרים. אנחנו נעמוד לרשותכם כדי לגבש את ההצעה הטובה ביותר בלוח הזמנים, שמתחייב מהעובדה שהיתה כבר רציפות, ואני מודה לך על תשומת הלב ולחברי הוועדה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
גם אני, ואני גם מזכיר שלא יכולה להיות עוד רציפות.
יוסי כץ
לזה התכוונתי.
היו"ר מיכאל מלכיאור
ולכן אנחנו חייבים לסכם. אני מודה לך מאוד על דבריך. האם יש מישהו – בקיצור, כי אני רוצה להתחיל לעבוד על החוק – מהמועצה לשימור אתרים, אולי רוצה להסביר לנו נקודה אחת שאני חושב שהיא חשובה פה – ופה אני כן מסכים עם משרד הפנים בעניין – למה חשוב לשמר את הבניין הזה בלי להוסיף לא 16 ולא 8 ולא 6 ולא 2 קומות? למה? מה רע בזה? יהיה שם את כל השימור של זה, ואחר כך למעלה יהיו הקומות הנוספות. למה זה לא טוב?
ישראל קמחי
אני מוכן להשיב. שמי ישראל קמחי ואני יו"ר המועצה לשימור אתרים בירושלים. הייתי מנהל אגף לתכנון העיר במשך 25 שנה ואני מתמצא בנושאים התכנוניים גם. החשיבות של הבניין הזה היא לאו דווקא בחשיבות הארכיטקטונית שלו. יש הרבה בניינים דומים לו ומבחינה ארכיטקטונית זה לא הבניין. החשיבות שלו זה החשיבות ההיסטורית, החשיבות ההיסטורית של משכנה הראשון של הכנסת במשך 16 שנים. כקונפליקט, כבניין, זוהי החשיבות שלו. אם אנחנו נבוא ונוסיף עליו עוד 16 קומות ונעשה – אגב, אין 16 קומות. אלה דיבורי סרק. תכנית המתאר של 1962 תקפה לגביו, כל אחוזי הבנייה נוצלו בו כבר מזמן וכל השאר זה הבטחות על הנייר והנייר סובל את הכול.
היו"ר מיכאל מלכיאור
משרד הפנים די הבהיר את זה, בלי להגיד את זה בהאי לשנה.
ישראל קמחי
כן, ולכן אני אומר: החשיבות היא החשיבות של המבנה בתור שכזה.
זבולון אורלב
אני חולק עליך. אני אומר לך שאם לא נחוקק ולא נעצור את המהלך, יתנו להם את כל הקומות שהם רוצים. אני אראה לך הרבה תקדימים בירושלים שכך זה נעשה.
ישראל קמחי
רק ציינתי את המצב הסטטוטורי הנוכחי.
זבולון אורלב
אמרת: הקיים. לא, נתת להבין כאילו גם זה לא יתקיים.
ישראל קמחי
לא. אמרתי זה המצב הסטטוטורי הנוכחי, זה מה שאמרתי. ולכן זוהי החשיבות שלו, החשיבות שלו בתור מבנה שיכיל בתוכו את הכנסת, כמות שהוא.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אבל עדיין אתה לא ענית על השאלה שלי. אתה יכול לענות הרבה יותר טוב, או מישהו מחבריך. למה זה לא טוב?
דוד שמעון
כנראה שאין לעניין הזה תשובה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אם לא הייתי יודע, אם לא הייתי שומע – אני הכנתי את עצמי לישיבה, אם לא הייתי יודע את התשובה לא הייתי שואל.
יוסי פלדמן
הנושא של כיצד לשמר בדרך כלל טבוע בכל מיני תכניות או אמנות בין לאומיות, מבנים בעלי ערך היסטורי מיוחד – בכל האמנות – לא ניתן להוסיף להם, כי הם בפני עצמם מונומנט. הנושא הזה של הוספה או לא הוספה בכלל לא בא בחשבון.

תראו, בתל אביב יש תכנית גדולה, אתם שמעתם שעכשיו אישרו אותה, אבל מתוכה יש 45 בתים שהם מיועדים לשימור מלא ואי אפשר להוסיף עליהם. ואיזה בתים אלה? זה הכנסת? זה בית ביאליק, שהוא בתוכם, אבל לא על זה מדובר. מדובר על בתים בעלי צורה מיוחדת או אנשים שגרו בהם ול-45 בתים אי אפשר להוסיף. והיה על זה רעש גדול של היזמים ונדל"ן, ועיריית תל אביב – כל הכבוד – עמדה בזה. לכן אם נראה מה קורה בעולם – ונכון הוא שאצלנו בארץ לא בכדי אמר יוסי שלפני כמה שנים התייחסו אחרת. גם היום יש תהליך חיובי.


אני רוצה לשאול שאלה אחת את חברי הכנסת. אני שומע שצריך לפצות את היזם, למרות שהיזם ידע לרכוש את המבנה למרות שאין עליו תכנית מאושרת. זאת אומרת: הוא ידע שהוא שם את הכסף על קרן הצבי כי הוא לא היה בטוח.
היו"ר מיכאל מלכיאור
זאת לא בעיה שלך.
יוסי פלדמן
לא, אני אומר למרות שהיזם שם את הכסף, הוא לא רכש את הזכויות, שלא היו קיימות. מצד שני, אני רוצה לשאול: איפה אנחנו, הציבור, שיפצו אותנו על כל העוולות שנעשו? אני חושב שגם לזה היה צריך מישהו לתת את הדעת. אני רוצה להגיד דבר לצטט כאן: שר האוצר דאז, ביבי נתניהו, בפגישה אצל יושב ראש הכנסת יחד עם אנשי האוצר אמר לאיש - - -
היו"ר מיכאל מלכיאור
רק אל תגיד, הוא לא היה שר אוצר כשהבניין נמכר.
יוסי פלדמן
מה?
היו"ר מיכאל מלכיאור
הוא לא היה שר אוצר כשהבניין נמכר.
יוסי פלדמן
אני לא יודע.
דוד שמעון
הוא לא היה. הבניין נמכר ב-2002, הוא נבחר ב-2003.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני רק רוצה לדייק לפרוטוקול.
יוסי פלדמן
אבל הוא אמר כשר.
היו"ר מיכאל מלכיאור
לא, אתה מתכוון. סליחה, אני רק רוצה לדייק, כי זה חשוב פה. בישיבות שלנו גם הדברים נאמרים לפרוטוקול. ביבי נתניהו לא היה שר האוצר כשהבניין הזה נמכר. הוא היה שר אוצר יותר מאוחר.
יוסי פלדמן
אבל הוא היה שר אוצר בישיבה אצל יושב ראש הכנסת, והוא אמר לאיש שחתם על זה, הוא שאל אותו, הוא אמר: לא רעדה לך היד כשחתמת?
היו"ר מיכאל מלכיאור
ומה האיש ענה?
יוסי פלדמן
האיש התכווץ בתוך עצמו.
היו"ר מיכאל מלכיאור
או.קי.
יוסי פלדמן
וזה היה מתוך מגמה - - -
זבולון אורלב
מי זה האיש היה?
יוסי פלדמן
מה?
זבולון אורלב
מי זה האיש?
יוסי פלדמן
מאנשי האוצר. אני לא זוכר את השם, אני לא מכיר גם.
היו"ר מיכאל מלכיאור
האיש רעד כששאלו אותו את השאלה. טוב, בסדר, או.קי. תודה. בוא, אנחנו.
יוסי פלדמן
אני רוצה רק לחדד את העניין.
היו"ר מיכאל מלכיאור
הדברים שלך מאוד ברורים.
יוסי פלדמן
רק דבר אחד לחדד, משרד הפנים אומר דבר בצדק: תכנון לא עושים בחוק. אבל משרד הפנים כדי שלא יעשה חוק יש לו מחויבות, ואם שלוש שנים הנושא הזה היה בדיון של תכנון ולא הגיע לפיתרון, סימן שמישהו לא עשה את תפקידו.
אפרת דון-יחיא
לא, לא קידמו את הבקשה של היזם להוסיף שם קומות. המצב כמו היום.
דוד שמעון
למען הסדר, אולי אני אדייק אתכם פשוט.
אפרת דון-יחיא
משרד הפנים לא יזם את התכנית.
דוד שמעון
שר הפנים הנחה בכל תוקף סמכות מסוימת שלו – שר הפנים אז, נדמה לי, היה פורז, הוא הנחה את הוועדה לחדול לדון בתכנית שהוגשה.
אפרת דון-יחיא
בקידום התכנית לתוספת זכויות בנייה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
מי הגיש את התכנית?
זבולון אורלב
את התכנית היזם הגיש, ביחד עם הרשות לפיתוח ירושלים.
זבולון אורלב
הרשות לפיתוח ירושלים היא רשות סטטוטורית?
דוד שמעון
סטטוטורית, כן.
זבולון אורלב
שבבעלות עיריית ירושלים, המדינה. כלומר, רשות סטטוטורית של המדינה שותפה ליזם פרטי כדי לקדם תכנית להוסיף קומות.
דוד שמעון
נכון.
זבולון אורלב
אולי משרד הפנים לא יודע, אני פשוט רוצה לומר לו את זה.
דוד שמעון
הוא הבין את הדברים היטב. כך הדבר, כאשר כפי שאמרתי אנחנו ייצגנו כבר - - -
זבולון אורלב
לא, אתם משחקים את עצמכם צדיקים, לא המדינה.
דוד שמעון
הצגנו תכנית שמאפשרת בידול בין הבניין הקיים לבין - - -
היו"ר מיכאל מלכיאור
או.קי. תודה. בואו נתחיל לקרוא את החוק.
מירב ישראלי
טוב, אז אולי צריך לומר באמת כמה דברים מקדמיים, ככיוונים, כי לדעתי ההוראות בחוק נצטרך לעשות בהן שינויים לאור הדברים שנאמרו כאן. אז ראשית, הכיוון מבחינתי, הבנתי שכבר בישיבה הקודמת של הרציפות - - -
עידית עמיחי
אני רציתי גם לומר – אני אומר את זה בקצרה ואני גם ממשיכה את רוני. אני מבינה שהכוונה באמת להקים מוזיאון, ולמרות שמשרד התרבות הסתייג מהמונח מוזיאון, נוכח המצב אני מניחה שעדיף שזה יהיה מוזיאון מאשר האופציה השנייה פה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
מאשר חניון.
עידית עמיחי
כן.
מירב ישראלי
אני מציעה שבאמת שנדון בפרטים אז נראה גם את היחס.
עידית עמיחי
לכן פה אני רוצה למנוע, דבר שגם בעיני הוא חמור, שנסתור את חוק המוזיאונים ונכניס דברים שחייבים להכניס בפרקים השונים.
מירב ישראלי
בסדר, כשנדון בזה אז תעירי את ההערות.
זבולון אורלב
כמו למשל?
עידית עמיחי
כמו למשל, אם אתם רוצים שזה יהיה מוזיאון, חייב להיות איש אוצר שאחראי על האוסף. זה הפיצוי, יוסי, שיכול להיות לציבור. אם יהיה לנו את הסיפור של השילומים, של חוקי היסוד, של כל מה שהיה בתקופה הזאת של הכנסת הראשונה והציבור יוכל ללמוד את הנושא הזה, זה יכול להיות פיצוי חינוכי לזה. את זה יכול לעשות רק אוצר.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני לא בטוח, גם, שיוסי התכוון שהמדינה תפצה את כל תושביה על כל עוולה ממשלתית שנעשתה כלפי תושביה.
עידית עמיחי
לא, ואני אומרת: אם יהיה הסיפור של עונש המוות – שאז הוחלט להסיר את עונש המוות – אם יהיה הסיפור של השילומים. כל הנושאים הגדולים שקמו אז בכנסת הראשונה, זה יכול להיות סוג של - - -
זבולון אורלב
יש לי שאלה אליך, אינפורמטיבית. יד ושם מוגדר כמוזיאון על פי חוק המוזיאונים?
עידית עמיחי
כן.
דוד שמעון
המוזיאון ביד ושם הוא מוזיאון, כן. לא כל יד ושם.
עידית עמיחי
הוא מוזיאון מוכר.
זבולון אורלב
יד בן גוריון?
עידית עמיחי
לא.
היו"ר מיכאל מלכיאור
יש לנו עכשיו, יש לנו חוק על זה.
עידית עמיחי
אם אנחנו מחליטים לעשות מוזיאון נעשה אותו בצורה כזאת שזה יעמוד בחוק המוזיאונים, זה מה שאני רוצה.
מירב ישראלי
אז אני מציעה באמת שכשנגיע לזה נעמוד על היחס בין הדברים והאם אנחנו באמת רוצים להקנות סמכות של ממש למועצת המוזיאונים או רק סמכות מייעצת, כמו ש – אני לא יודעת אם היית שותפה לדיונים בבית העצמאות. למשל, בבית העצמאות – שאני רוצה להציע אותו בהמשך, כמודל קצת דומה גם לפה, רק שפה זה בראשות הכנסת ולא הממשלה – שם נדמה לי שסגרנו, אני אסתכל תכף, על איזשהו מודל של ייעוץ. זאת אומרת: של איזושהי הזנה הדדית. לאו דווקא הכרה מכוח המוזיאונים, אבל איזושהי התייעצות עם מועצת המוזיאונים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
או.קי. תודה.
מירב ישראלי
זה היה מקובל על עדנה הראל בזמנו.
עידית עמיחי
אני לא מכירה את זה, אז אני צריכה ללמוד את זה.
מירב ישראלי
אני מציעה שכשנגיע לפרטים אז אולי נדון בזה.
זבולון אורלב
היא היועצת המשפטית?
מירב ישראלי
לא, היא את מנהלת מחלקת מוזיאונים, נכון? במשרד התרבות. עידית עמיחי. ראשית אני חושבת שצריך אולי לקבוע כמה קווים כלליים, כדי שנדע לאן אנו הולכים. אז אני חושכת שהנושא הראשון שעלה פה וזה בעצם הכיוון של המשא ומתן שמתנהל כרגע, זה באמת נושא של שימור המבנה הקיים באיזושהי דרך פלוס תוספת של בנייה. שזה משאיר הן את הכנסת והן את היזם בתמונה.

לעומת זאת, מה שדובר פה, אני חושבת שהכיוון הוא שרק הכנסת נשארת בתמונה והבניין נשאר בעצם כמו שהוא נשאר. אני חושבת שזה דבר בסיסי שצריך להכריע בהתחלה כדי שנדע בכלל לאיזה כיוון הולכים, הן במובן של מה יהיה שם ואיך זה ינוהל, והן במובן של מודל הפיצוי שנכריע בו בסוף. לכן אני חושבת שזה דבר ראשוני שצריך להכריע בו כדי לראות איך מתקדמים. אני מבינה שהכיוון זה שבעצם הבניין נשאר כמו שהוא והכנסת מנהלת אותו באיזושהי דרך שעוד מעט נדבר אליה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אנחנו לא מסוגלים לצאת נגד משרד הפנים.
מירב ישראלי
טוב, אתם לא מסוגלים. או.קי. אז אני מציעה אולי, שנתחיל לקרוא את הדברים, למרות שחלק מהדברים נראה לי שישתנו אם אנחנו נלך לכיוונים שדיברנו עליהם. אז:

"מטרה
1. מטרתו של חוק זה לשחזר ולשמר את הבניין שבו שכנה הכנסת לראשונה בירושלים (בחוק זה – המשכן הקודם), בהיותו בעל חשיבות לאומית והיסטורית בתולדות העם והמדינה, ולהקים למען הציבור, במקרקעי המשכן הקודם, מוזיאון לתולדות הכנסת ולפועלה, שימלא גם תפקידים אחרים לפי חוק זה."

זה, אני חושבת, פחות או יותר גם הכיוון שרוצים ללכת אליו, אז נשאיר את זה כרגע ככה. אני מדלגת רגע על ההגדרות מכיוון שהן ייגזרו מההסדר שיעשה. או.קי. סעיף 3.

"3.
המשכן הקודם ישמש מוזיאון לתולדות הכנסת ולפועלה וכן ניתן לקיים בו מרכז חינוכי להנחלת ערכי הדמוקרטיה, מרכז לקריאה ולעיון, מרכז לכינוסים בנושאים שתקבע המועצה, וכל פעילות אחרת שתקבע המועצה באישור יושב ראש הכנסת".
קריאה
המשכן הקודם או המשכן הנדון?
מירב ישראלי
לא, פשוט יש הגדרה.
קריאה
הקודם לא נשמע טוב.
מירב ישראלי
בסדר, זה אחר כך אפשר יהיה לשנות בניסוח, כרגע זה מוגדר:

"מקרקעי המשכן הקודם" – המשכן הקודם וקרקע המשכן הקודם;

"קרקע המשכן הקודם" – הקרקע הלא בנויה שבמגרש שעליו בנוי המשכן הקודם.


המשכן הקודם מוגדר איכשהו. בעצם אפשר להגדיר את זה בצורה יותר ברורה, כמו שעשינו בבית העצמאות. רחוב ומספר או משהו מעין זה. אבל זה באמת עניין של ניסוח. כן, בסדר, זה כבר עניין של איך מחליטים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
כן, קדימה.
זבולון אורלב
עניין של מחקר לא היינו רוצים להכניס בסעיף 3?
מירב ישראלי
עניין של?
זבולון אורלב
"מרכז לקריאה, לעיון ולמחקר" הייתי מציע להוסיף. לקריאה, לעיון ולמחקר.
מירב ישראלי
אתה חושב שצריך להיות שם "למחקר"?
זבולון אורלב
אני חושב, כן. בוודאי יהיו שם הרבה מאוד מחקרים על פעילויות ועל חוקים.
מירב ישראלי
כי היום למעשה הספרייה פלוס הממ"מ בעצם ממלאים את הפונקציה הזאת לצורך הכנסת. אתה רוצה שיהיה מחקר היסטורי?
זבולון אורלב
בוודאי.
מירב ישראלי
כי זה, אני חושבת, באמת יחייב איזושהי היערכות אחרת בתוך זה.
זבולון אורלב
סקרה בצדק מנהלת המחלקה למוזיאונים. אנשים רוצים לעשות מחקרים על, סתם אני אומר, סוגיית השילומים, כל החוקים שהתקבלו.
מירב ישראלי
אז זה משהו אחר ממוזיאון, זה מעין מכון מחקר. זה משהו אחר לגמרי.
עידית עמיחי
זה יכול להיות מוזיאון. אם אנחנו מציגים דוקומנטים, אם אנחנו מציגים צילומי ארכיון שהיו, אפשר להפוך את זה למוצג.
מירב ישראלי
אין ספק. רק אני אומרת – תראי, הכנסת תפעיל את זה. עכשיו הכנסת צריכה להחליט מה בדיוק היא מפעילה שם.
רוני טלמור
למה צריך להגדיר? אם זה באמת יהיה קרקע – סליחה, נכס – בשליטה של הכנסת, למה צריך להגדיר בצורה כל כך מפורטת אילו פעילויות כן או לא יהיו באותו מקום?
מירב ישראלי
אני חושבת שאנחנו כן צריכים להחליט מה הייעוד של הנכס הזה. אחרת מה? אז נקיים שם ישיבות של הכנסת?
זבולון אורלב
מי יחליט? ועדת הכנסת.
רוני טלמור
אם רוצים ביום העצמאות ה-100 לקיים שם חגיגה?
מירב ישראלי
בסדר. אם רוצים לקיים אירועים, אפשר לקיים אירועים, לא זה העניין. אבל השאלה מה הייעוד המרכזי של הדבר הזה בעצם.
רוני טלמור
איך נראה היום ייעוד של משכן הכנסת? למה זה מוגדר?
מירב ישראלי
הכנסת יש לה פעילות מסוימת של כנסת, הכוונה היא לא להעביר את פעילות הכנסת למשכן ההוא.
רוני טלמור
לא, לא להעביר.
מירב ישראלי
זה משהו שיהיה איזשהו באמת סוג של מוזיאון, עם מרכז מבקרים.
עידית עמיחי
מרכז חינוכי, מרכז מחקרי.
מירב ישראלי
כן, השאלה אם באמת מכון מחקר? זה כבר הרחבה מסוימת של הדברים.
זבולון אורלב
מחקר לתקופה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
טוב, בואו נכניס את זה עכשיו.
מירב ישראלי
או.קי.
היו"ר מיכאל מלכיאור
זה לא אומר שום דבר על מה - - -
זבולון אורלב
תולדות הכנסת, זה לא הפעילות השוטפת.
עידית עמיחי
תולדות המקום הזה.
זבולון אורלב
תולדות המקום וגם תולדות הפעילות שנעשתה שם.
מירב ישראלי
לא, אבל זה רחב יותר. זה רחב יותר.
זבולון אורלב
אני מסכים.
מירב ישראלי
זאת אולי ההיסטוריה של ראשית המדינה.
זבולון אורלב
ראשית הרשות המחוקקת.
עידית עמיחי
זאת נקודת המוצא של המוזיאון הזה.
זבולון אורלב
ראשית הרשות המחוקקת, נכון.
מירב ישראלי
אבל אז יהיה לך מחקר רק לראשית הרשות המחוקקת ולא להמשך. השאלה היא איזה סיבה יש.
היו"ר מיכאל מלכיאור
בואו, אנחנו לא חייבים לקבוע את זה עכשיו. אפשר להכניס את המילה מחקר, ומה שיחליטו אחר כך, באיזה מידה, באיזה היקף – זה לא עכשיו, אנחנו לא צריכים עכשיו לעסוק בזה. את צודקת.
מירב ישראלי
נכון, אני חושבת שזה הנכון, חבל להגביל את זה. עכשיו לפני שאנחנו נכנסים לכל הנושא של השחזור, הגבלות הבנייה, אני חושבת שאנחנו צריכים להחליט על המודל של הניהול של הדבר הזה. הכיוון שדובר עליו פה – ואני חושבת שהוא נכון כי תאגיד סטטוטורי הוא לא מתאים, הכנסת היא לא גוף מבצע. תאגיד סטטוטורי זה בדרך כלל משהו שהממשלה מורידה מעצמה בעצם לסוג של תאגיד עצמאי. זה לא מתאים פה, וגם אין סיבה שיהיה את המדרג הזה, ואם הכנסת רוצה בעצם לנהל את המקום הזה אין סיבה שיהיה עוד גוף באמצע.


לכן חשבתי להציע מודל דומה למה שעשינו בבית העצמאות כהצעה ראשונית. זאת אומרת צריך לראות עוד איך. זה עבר קריאה ראשונה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
כן.
זבולון אורלב
אני מוחה שזה עוד לא הוכן לקריאה שנייה ושלישית.
היו"ר מיכאל מלכיאור
זה רק בגלל משא ומתן.
עידית עמיחי
אולי תסבירי.
מירב ישראלי
כן, אז בעיקרון מה שהוחלט שם זה - צריך לעשות את זה בתיאומים המחויבים כאן - שבעצם בית העצמאות יופעל מטעם המדינה. שם הוחלט בידי הגנז, שבעצם זה סוג של שלוחה של הארכיון, כשלידו יש מועצה מייעצת. אני חושבת שזה יכול להיות סוג של הסדר. הכנסת תצטרך להגיד אולי איזה גורם מטעם הכנסת, או להגיד שהכנסת תנהל – הבאתי את ארבל לפה בתור יועצת משפטית של ועדת הכנסת.
זבולון אורלב
לדעתי היושבת ראש תקבע, באישור ועדת הכנסת. היא צריכה לקבוע את הסדרים איך לנהל את זה, מה התקציב, והאם משמר הכנסת ישמור שם, האם הסדרנים.
מירב ישראלי
לא, אבל יהיו דברים בכל זאת שנצטרך להתייחס אליהם בחוק.
עידית עמיחי
מי ינהל את המקום?
זבולון אורלב
הכנסת. הכנסת, יש לה מוסדות, יש יושב ראש, יש ועדת כנסת, יש גוף.
מירב ישראלי
אפשר לקבוע.
זבולון אורלב
חוק לא צריך להגיד מי בתוך הכנסת ינהל.
מירב ישראלי
אפשר כן לקבוע בחוק פונקציות. אם אנחנו רוצים פונקציות מסוימות, כמו מנהל, אפשר לקבוע את זה בחוק. זה משהו שהוא אפשרי. אנחנו צריכים רק לחשוב על כל הפרטים האלה.


אולי רק נקבע את הכללים ואז אפשר יהיה לנסח הצעה ולהביא אותה לישיבה הבאה.
עידית עמיחי
ומי האקוויוולנט לגנז פה?
מירב ישראלי
אז אני אומרת: הכנסת.
עידית עמיחי
הכנסת.
מירב ישראלי
כאן כתוב שהוא יופעל מטעם המדינה, בידי הגנז, או מי שהוא מינה לעניין זה. אז כרגע, אני פשוט רוצה שננסה לקבוע את זה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
תמשיכי לדבר, אני מקשיב.
מירב ישראלי
אני רוצה שננסה לקבוע רק את הקווים המנחים לאיך הגוף הזה יופעל, ואז אפשר יהיה לנסח איזושהי הצעה ולהביא אותה בפני הוועדה. אז בעיקרון המוזיאון יופעל על ידי הכנסת או מטעם הכנסת – נראה איך ננסח את זה. פה אפשר להגיד: בידי מי שמונה על ידי יושב ראש הכנסת או משהו כזה, נראה אם אולי נקבע איזה מנהל כללי.
זבולון אורלב
אני מציע שיושב ראש הכנסת באישור ועדת הכנסת. רק אם מאשרים.
מירב ישראלי
אבל אולי כדאי לקבוע כבר בחוק, כי אנחנו יודעים שבגופים כאלה לפעמים ממנים מנהל כללי שפשוט הוא מנהל את המוסד.
ארבל אסטרחן
זה לא יהיה משהו כל כך פשוט.
זבולון אורלב
לא הייתי עושה כבר מנהל כללי.
מירב ישראלי
מנהל.
זבולון אורלב
עם משכורת מנכ"ל ועם רכב צמוד. מה.
מירב ישראלי
מנהל, לא מנהל כללי. מנהל המוזיאון.
זבולון אורלב
קצת צניעות.
מירב ישראלי
השאלה אם פה זה צריך להיות בחקיקה, או שאנחנו יכולים להשאיר את זה, שיושב ראש הכנסת יחליט או מי שמונה על ידי יושב ראש הכנסת.
קריאה
מי שמטעמו.
ארבל אסטרחן
איזשהו פונקציונר בכיר בכנסת כמו מנהלי אגפים אחרים.
זבולון אורלב
נכון.
ארבל אסטרחן
שזה יהיה תפקידו.
מירב ישראלי
השאלה היא, אבל, מה להגיד בחקיקה, האם אני אומרת: המוזיאון יופעל.
ארבל אסטרחן
שיושב ראש הכנסת ימנה עובד כנסת.
זבולון אורלב
אני הייתי אומר משהו יותר כללי, שיושב ראש הכנסת באישור ועדת הכנסת יקבעו את ההסדרים לאשור לניהולו של המוזיאון, לרבות מינוי המנהל, המומחים.
מירב ישראלי
לא, אני לא בטוחה שצריך פה אישור ועדה כי זה עניין שהוא בעצם מנהלי. לא נראה לי שצריך אישור ועדה. זה בעצם יהפוך להיות עוד גוף של הכנסת, אלא אם כן רוצים להגיד בחוק כבר משהו עם קישורים או משהו כזה. ואז נגיד את זה כבר בחוק.
ארבל אסטרחן
לא מתייעצים עם ועדת הכנסת כשממנים מנהל ארכיון הכנסת. רק ביועץ המשפטי.
זבולון אורלב
ארבל, זה לא עוד אגף של בנא"מ. זה לא עוד איזה של בינוי או אפסנאות, משק ונכסים.
מירב ישראלי
אז אולי כדאי להגיד משהו בחוק.
זבולון אורלב
לכן אני חושב שבחוק כן צריך להגיד שיושב ראש הכנסת באישור ועדת הכנסת יקבעו את סדרי הניהול.
מירב ישראלי
לא, כרגע מדובר על מי ינהל, תכף נדבר על סדרי הניהול.
זבולון אורלב
בסדר, סדרי הניהול, סדרי הנוהל, זה גם מי ינהל.
מירב ישראלי
לא, קודם מינוי אישי. תכף נדבר על סדרי הניהול.
זבולון אורלב
יקבעו סדרי בחירת המנהל וסדרי הניהול.
עידית עמיחי
לצד המנהל תהיה ועדה מייעצת בוודאי.
מירב ישראלי
תכף נדבר על הוועדה המייעצת.
עידית עמיחי
אי אפשר. אני חושבת שהמשפט הזה בתוך המוזיאונים, שהנהלת המוזיאון היא בת חורין לכלכל כטוב בעיניה את ענייני המוזיאון, על זה כן חשוב להקפיד. למרות שאנחנו יודעים שזה מוזיאון מטעם הכנסת, אם תהיה לו ועדה מייעצת שיישבו בה נציגים טובים, ממגזרים שונים, בואו נאמר, כן חשוב שלמנהל תהיה את הזכות לכלכל את מעשי המוזיאון ולקבוע את התערוכות ואת התצוגה, את המחקר ואת הפעילות החינוכית. ושלא יהיו פה מינויים של מנהל מוזיאון, שאנחנו אחר כך לא נוכל - - -
מירב ישראלי
רגע, אז לכן אני אומרת יכול להיות שמה שאנחנו צריכים לעשות, אם אנחנו רוצים שזה באמת יהיה מישהו שהוא בעל כישורים מוזיאליים, בעל כישורים ארכיוניים, בעל כישורים, אז לדעתי זה כן משהו שאולי כדאי להגיד בחוק.
עידית עמיחי
בהחלט, בהחלט. אני מסכימה אתך מאד.
מירב ישראלי
אז אני חושבת שהכיוון הוא כן. מכיוון שהמנהל פה, בהקשר הספציפי הזה, צריך להיות עם כישורים לניהול מוזיאון שזה לא משהו, כמו שאתה אומר זה לא בנא"מ, אז אולי כן צריך להגיד בחקיקה.
זבולון אורלב
שלא יובן מדברי שמנהל בנא"מ לא צריך כישורים.
מירב ישראלי
בוודאי.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אבל לא כישורים לנהל מוזיאון. בואו, אני חושב שהדברים הם פשוטים ומקובלים.
מירב ישראלי
אז או.קי. אז המנהל צריך – אולי תעבירו איזה סוג של כישורים שאתם חושבים שצריכים להיות ונראה מה אפשר לקבוע כבר בחקיקה. או.קי, אז אנחנו אומרים בעצם שהמוזיאון יפעל מטעם הכנסת בידי מנהל עם כישורים מסוימים, שימונה בידי יושב ראש הכנסת.

עכשיו, מה שהיה, זה אני אומרת לך, עידית, מה שסוכם בבית העצמאות – וזה היה על דעת הממשלה בזמנו – זה שמועצת המוזיאונים רשאית להמליץ לגנז, במקרה ההוא למי שמפעיל את המוזיאון, כל המלצה הנראית לה בעניין הקמתו והפעלתו של המוזיאון.
זבולון אורלב
אני עדיין מתעקש שעניין המנהל יהיה בכל זאת באישור ועדת הכנסת או ועדת איתור.
עידית עמיחי
אני גם חושבת.
מירב ישראלי
בסדר.
זבולון אורלב
אנחנו השתחררנו במדינת ישראל - - -
עידית עמיחי
נראה לי שכבר שנתיים אין לי מועצת מוזיאונים.
זבולון אורלב
השתחררנו במדינת ישראל מכך שאדם אחד ממנה. זו לא משרת אמון, זו משרה מקצועית. או ועדת איתור או אישור ועדת הכנסת.
מירב ישראלי
בסדר, אז אולי נעשה מנגנון דומה, אם זה נראה לך מתאים שנעשה מנגנון דומה ליועץ משפטי.
עידית עמיחי
אולי בהיוועצות עם מחלקת המוזיאונים.
זבולון אורלב
לא.
מירב ישראלי
לא, רגע, זה משהו אחר.
זבולון אורלב
יש פה רשויות שונות.
עידית עמיחי
או.קי. בסדר.
מירב ישראלי
אז נעשה ועדת איתור בדומה למה שקיים היום בחוק הכנסת.
זבולון אורלב
ועדת איתור, מאה אחוזים.
מירב ישראלי
אז נעשה מנגנון דומה. זה בעניין של ניהול, עכשיו בעניין של מועצת המוזיאונים. אני לא יודעת אם אנחנו צריכים להכניס את המוזיאון הזה לגדר המוזיאונים המוכרים לפי חוק המוזיאונים או ללכת למודל הזה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אז תלכי למודל, זה מודל מצוין, זה בדיוק מה שצריך לעשות.
עידית עמיחי
מה זה?
היו"ר מיכאל מלכיאור
המודל של בית העצמאות.
מירב ישראלי
למרות ששם זה הכול בתוך.
עידית עמיחי
בתוך הגנז. פה זה לא, אני לא מבינה בדיוק.
מירב ישראלי
טוב, בואי נעשה בינתיים – אולי תתייעצי גם עם עדנה הראל בנושא הזה. רוני, אני לא יודעת אם יש לכם עמדה. כי בזמנו זה היה מתואם גם עם משרד ראש הממשלה וגם עם משרד המשפטים, הנוסח הזה.
רוני טלמור
זה?
מירב ישראלי
כן, שמועצת המוזיאונים לא תהיה לה סמכות לגבי המוזיאון הזה, מעבר לסמכות המלצה. אבל יהיה איזשהו קשר מקצועי, של הזנה הדדית.
רוני טלמור
בסדר, נברר את זה. אני לא יודעת.
מירב ישראלי
בעיקרון נראה לי – אולי נחלק את סעיף המטרה לסעיף מטרת החוק וסעיף מטרות המוזיאון. אני חושבת שזה יהיה יותר נכון, וגם נפרט את מטרות המוזיאון בצורה אופרטיבית.


כאמור, המודל שם זה באמת ניהול בידי גורם מקצועי – שימונה על ידי הכנסת ומוסדותיה, ותהיה לו מועצה מייעצת שתהיה לידו שבעצם תסייע לו בעבודתו. השאלה כאן מהו ההרכב של המועצה המייעצת. זה משהו פתוח, אז אם יש למישהו הצעות בעניין הזה.
יוסי כץ
כן, לא רצוי, לפי דעתי, שיושב ראש המועצה יהיה חבר כנסת. זה לא רצוי, אני חושב.
מירב ישראלי
לא, חברי כנסת פעילים אנחנו בדרך כלל לא מכניסים לסוג של ביצוע מהסוג הזה.
יוסי כץ
מה גם, שלפי ההצעה יש ועדה משותפת, אני מבין. אבל, בעלת סמכויות. אני לא יודע אם יש כוונה להחזיק את זה.
מירב ישראלי
תכף נראה. אני לא בטוחה שיהיה צורך בוועדה המשותפת, אבל עדיין השאלה היא אם אנחנו צריכים מועצה מייעצת או שאתה סומך על המנהל המקצועי שינהל את זה?
יוסי כץ
רצוי שהכנסת תהיה מעורבת ותהיה מועצה, שיש בה אנשים בעלי זיקה מיוחדת לכנסת ולתולדותיה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
למשל, יושבי ראש לשעבר של ועדות הכנסת?
יוסי כץ
זה אתה אמרת.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני חושב שזה נכון.
יוסי כץ
אני לא חושב שצריך.
זבולון אורלב
אני חושב שכן רצוי שהיושב ראש יהיה מי שהיה בעבר חבר כנסת או בעל זיקה עמוקה לעבודת הכנסת.
יוסי כץ
כן, לשעברים.
זבולון אורלב
גם מי שהיה בעבר מזכיר כנסת או תפקיד אחר.
היו"ר מיכאל מלכיאור
לא, לא רק היושב ראש. אני חושב שזה חשוב.
יוסי כץ
לשעברים זה בסדר, אבל לא רצוי שהכנסת בעצמה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
לא. לא חברי כנסת.
מירב ישראלי
אם נגיד משהו כמו: נציג ציבור שהוא בעל זיקה לעבודת הכנסת – ואז זה יכול להיות גם חבר כנסת לשעבר?
היו"ר מיכאל מלכיאור
כן, אבל זה היושב ראש.
מירב ישראלי
כן, היושב ראש.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אחר כך צריך גם לקבוע מועצה והרכב מועצה.
מירב ישראלי
כן.
זבולון אורלב
המועצה – הייתי אומר ככה: עוד כמה נציגי ציבור שיש להם זיקה לעבודת הכנסת. הייתי שם שם עוד כמה אנשים מהאקדמיה. הייתי שם ממועצת המוזיאונים, הייתי שם מהמועצה לשימור אתרי מורשת.
היו"ר מיכאל מלכיאור
שוב, הם לא יכולים להיות בחוק, כי אנחנו כבר ניסינו לעשות את זה הרבה פעמים.
מירב ישראלי
נעשה נציגי ציבור.
זבולון אורלב
לא, נציגי ארגונים שיש להם זיקה לשימור אתרים.
מירב ישראלי
בסדר. מועצת הארכיונים, נראה לך שכדאי שיהיה נציג?
זבולון אורלב
כן, בהחלט כן. מועצת הארכיונים, הייתי שם גם נציג של הגנז.
עידית עמיחי
הייתי שמה אולי איש חינוך.
מירב ישראלי
אולי הגנז או נציגו.
זבולון אורלב
הגנז או נציגו. היא צודקת, הייתי שם גם נציגי חינוך, כלומר איש חינוך אם רוצים להנחיל שם ערכים.
עידית עמיחי
מאוד חשוב איש חינוך.
זבולון אורלב
אקדמיה, לדעתי, זה מישהו שקשור לעניין של מחקר.
מירב ישראלי
אז אפשר להגיד שאחד מהם הוא מתחום חינוך.
זבולון אורלב
למה אחד?
עידית עמיחי
למה אחד? בדיוק.
מירב ישראלי
מנציגי האקדמיה.
עידית עמיחי
למה? איש חינוך.
זבולון אורלב
הייתי אומר: נציגי ציבור שיש להם זיקה עמוקה לתחום החינוך.
מירב ישראלי
או.קי.
היו"ר מיכאל מלכיאור
רגע, מה זה נציגי ציבור שיש להם זיקה עמוקה לתחום החינוך?
מירב ישראלי
לא, מתחום החינוך, נראה איך ננסח את זה. בטח יש לזה תקדימים. עכשיו מבחינת היחס אנחנו נבדוק את זה.
זבולון אורלב
מנכ"ל משרד החינוך הוא רשות מבצעת, אנחנו לא רוצים לקחת אנשים פעילים.
מירב ישראלי
לא, זה לא חייב להיות איש משרד החינוך.
עידית עמיחי
איש חינוך.
זבולון אורלב
אנחנו לא רוצים לקחת אנשים פעילים של הממשלה.
מירב ישראלי
אלה אמורים להיות נציגי ציבור.
זבולון אורלב
הרעיון הוא שיש הפרדת רשויות.
עידית עמיחי
נכון.
מירב ישראלי
אז אני אולי אומר מה עשינו: היו"ר הוא נציג ציבור בעל זיקה לעבודת הכנסת שיכול להיות גם חבר כנסת לשעבר. עוד מספר נציגי ציבור, כאמור, נציגי אקדמיה, גנז או נציגו – הגנז הוא כן איש ממשלה .
זבולון אורלב
כן, אבל נאמנותו היא אחרת
מירב ישראלי
נציג מועצת המוזיאונים, נציג מועצת הארכיונים. נציגי הארגונים לשימור ונציגי ציבור מתחום החינוך.
זבולון אורלב
יש לי הצעה. אני בכל זאת הייתי שם או את מנכ"ל הכנסת או את מזכיר הכנסת או את שניהם.
מירב ישראלי
בתוך המועצה? אולי הוא יוזמן לישיבות.
זבולון אורלב
למה?
עידית עמיחי
מה? מה הייתה ההערה?
זבולון אורלב
שמנכ"ל הכנסת או מזכיר הכנסת גם יהיו חברים במועצה. זה יהיה אחרת, אם מה שקורה שם זה איזה מועצה מנותקת כזאת מהיושב ראש או מהכנסת.
ארבל אסטרחן
כי זה מוזיאון הכנסת.
מירב ישראלי
בגלל שזה מועצה מייעצת שהיא - - -
היו"ר מיכאל מלכיאור
היא בעצם למנכ"ל.
מירב ישראלי
כן. אפשר להזמין אותו לישיבות, אני חושבת.
ארבל אסטרחן
לא, הוא צריך לכנס את הישיבות.
מירב ישראלי
לא, זה היו"ר. המועצה היא עצמאית, אני חושבת שהיא צריכה להיות מנותקת מעובדי הכנסת.
זבולון אורלב
למה?
מירב ישראלי
כי הרעיון הוא שהמועצה תהיה מועצה ציבורית עצמאית שתייעץ למנהל המוזיאון, שהוא יהיה עובד כנסת.
זבולון אורלב
תשב המועצה שם תגיד: תשמע, צריכים עכשיו לפתח עוד כזה דבר או דבר.
מירב ישראלי
בשביל זה היא מייעצת.
זבולון אורלב
יבוא המנכ"ל יגיד להם: חבר'ה, מה אתם מרחפים באוויר, אנחנו בכלל בגירעון, תפסיקו לבלבל את המוח. אחרת איפה מתקיים הדו שיח הזה?
מירב ישראלי
השאלה היא אם אולי צריכים להיות עובדי כנסת במועצה.
זבולון אורלב
מנכ"ל הוא איש אמון, מנכ"ל או מזכיר.
קריאה
הם מכירים את תקציב הכנסת.
זבולון אורלב
הם מכירים את תקציב הכנסת, את מצבת העובדים של הכנסת. תשב המועצה ותקבל כל מיני המלצות, הן מנותקות מהמציאות.
עידית עמיחי
זה לא רעיון רע אולי שמזכיר המועצה – כל הנושא התיאורטי – זה יכול לעשות אולי דברים.
מירב ישראלי
בסוף זאת הרי תהיה בעיה של התקציב. בכלל לא ידון בזה מזכיר הכנסת.
זבולון אורלב
כי צריכים תקציב עובדים, ואבטחת הבניין.
היו"ר מיכאל מלכיאור
זה המנכ"ל.
זבולון אורלב
את יודעת מה, מזכיר הכנסת ועוד עובד, והיא, המועצה, תקבע את המנכ"ל.
מירב ישראלי
אז הם יהיו חברים במועצה.
זבולון אורלב
כן. כן.
מירב ישראלי
והיושב ראש יהיה נציג ציבור?
זבולון אורלב
היושב ראש נציג ציבור. תשמעי, גם בתאגידים סטטוטוריים את נותנת לממשלה נציגים, למרות שזה תאגיד סטטוטורי.
מירב ישראלי
כן, אבל זה לא מצב שנציג ציבור יושב כיושב ראש מועצה מעל מנכ"ל או מזכיר.
זבולון אורלב
למה?
מירב ישראלי
זה בדרך כלל לא מקובל.
זבולון אורלב
למה? תסלחי לי. בכל מועצה סטטוטורית יושבים נציגי ציבור שהם מונו על ידי – אגב, בכל רשות, בכל חברה ממשלתית ובכל תאגיד זה כך.
מירב ישראלי
לא, אני לא אומרת שזה לא קיים. מה שאני אומרת זה שאנחנו יוצרים פה מצב שבעצם נציג ציבור הוא יושב ראש מועצה, שהמזכיר והמנכ"ל הם רק חברים בה.
זבולון אורלב
נכון. קיים אגב בכל תאגיד, בכל תאגיד סטטוטורי.
מירב ישראלי
לא, אני לא מכירה מצב שמנכ"ל גוף ממשלתי יושב במועצה שהיושב ראש בה הוא אחר. אין מצב כזה, זה משהו שהוא חריג.
זבולון אורלב
כך היה בחברת המתנ"סים.
יוסי כץ
אולי נשאיר את זה לשיקול דעת של יושב ראש הכנסת. הוא יחליט. הוא יכול להחליט שזה המנכ"ל.
היו"ר מיכאל מלכיאור
המנכ"ל היה חבר בחברת המתנ"סים.
זבולון אורלב
עד שעשו את ההפרדות.
מירב ישראלי
זה לא תאגיד סטטוטורי.
זבולון אורלב
למה? חברה ממשלתית. עד שעשו את ההפרדה. בוודאי. אגב, באמת מאז הם ישבו, מה קורה? אנשים שם מקבלים החלטות מנותקות, אז הם בפועל יושבים, יש שם סמנכ"ל, עדי הרשקוביץ' יושב שם.
היו"ר מיכאל מלכיאור
כן, אבל אולי היה צריך שהמנכ"ל או מזכיר הכנסת יהיה היושב ראש.
זבולון אורלב
לא. לא.
היו"ר מיכאל מלכיאור
מה?
זבולון אורלב
לא, לא צריך.
מירב ישראלי
אז הם צריכים אולי להיות משקיפים. להיות מזומנים.
עידית עמיחי
טוב, בואו נראה מי הוועד המנהל.
מירב ישראלי
אני אולי אומר ככה: השאלה היא איזה מין מועצה זאת? בתאגידים סטטוטוריים הרבה פעמיים המועצה מורכבת בעיקר מעובדי משרדי ממשלה, יש איזשהו איזון בין משרדי ממשלה, אקדמיה, ונציגי ציבור. בדרך כלל יש שליטה מסוימת לממשלה בדברים. כאן אנחנו יוצרים מודל אחר. אנחנו יוצרים מודל של מועצה מייעצת, שהרוב בה הוא לא עובדי הכנסת והוא לא המנגנון של הכנסת. מועצה יותר מייעצת. ואתה נותן איזה סוג של אמירה קטנה למנכ"ל ולמזכיר. אני לא בטוחה שזה איזון נכון. או שזאת מועצה מייעצת ואז היא מייעצת.
עידית עמיחי
ומה הסמכות של העצות האלה?
מירב ישראלי
ייעוץ, ייעוץ בלבד.
עידית עמיחי
אז לא צריך להיות אף אחד.
מירב ישראלי
אז אני אומרת: אולי המנכ"ל והמזכיר יוזמנו לישיבות המועצה.
זבולון אורלב
הם לא יבואו.
עידית עמיחי
הם לא יבואו.
זבולון אורלב
אם הם לא חברים הם לא יבואו. ותהיה מועצה מקטרת ולא מייעצת ומה שיקרה שם זה שאין להם שום סמכות. שום דיון.
מירב ישראלי
אז אולי בכל זאת המנכ"ל או המזכיר צריכים להיות יושבי ראש המועצה. זה מה שאני אומרת.
זבולון אורלב
לא, הם לא יכולים להיות.
ריקרדו לסטרל
אולי שופט עליון בדימוס?
זבולון אורלב
בוודאי, זה צריך להיות איזה איש ציבור. זה דבר ציבורי.
מירב ישראלי
אולי איזה חבר כנסת לשעבר יהיה יו"ר המועצה והמנכ"ל או המזכיר כאילו תחתיו?
זבולון אורלב
נכון. נכון. הוא מתחתיו, הוא פקיד. נכון, שניהם פקידים. הוא יושב ראש ציבורי, והוא פקיד. אני לא מבין מה הבעיה? הוא פקיד. נכון? מה הבעיה בזה שהוא יהיה חבר? יש לי שאלה אליך: חבר ועדת האיתור ליועץ המשפטי של הכנסת, היושב ראש הוא שופט עליון וחבר בה יושב ראש הוועדה. מה הבעיה?
מירב ישראלי
לא, אין בעיה. זה מודל אחר.
זבולון אורלב
מה זה, פחיתות כבוד?
מירב ישראלי
זה לא עניין של פחיתות כבוד, לא לזה אני מתייחסת. זה מודל שהוא בדרך כלל לא קיים. בדרך כלל או שיש שליטה לגורם המבצע והמועצה, היא מועצה ציבורית מייעצת בעצם. אנחנו יוצרים פה איזה סוג של משהו - - -
היו"ר מיכאל מלכיאור
זה מה שהוא רוצה, הוא רוצה שהמנכ"ל לא יוכל להתעלם מהכתובת והמשקל של המועצה. ברגע שהוא חבר אז יש לזה צורה אחרת. זו המטרה.
מירב ישראלי
בסדר. או.קי. טוב. עכשיו צריך באמת לעשות סדרה של הוראות לגבי תפקידי המועצה, שזה לייעץ למנהל לגבי המדיניות של המוזיאון.
היו"ר מיכאל מלכיאור
למנהל המוזיאון.
מירב ישראלי
כן, לקבל ממנו דו"חות, לייעץ לעניין התקציב. השאלה אם יהיה לו פה – אני לא יודעת אם יהיה לו, כי הוא לא תאגיד – תקציב נפרד?
ארבל אסטרחן
זה חלק מתקציב הכנסת.
מירב ישראלי
אבל השאלה היא עדיין אם יהיו המלצות לגבי תקצוב שנתי לגוף הזה. האם המועצה, התקציב של הגוף הזה, יהיה חלק מכל התקציבים, זאת אומרת סעיף בתקציב הכנסת, או שלמועצה יהיה סיי בכל זאת בייעוץ.
זבולון אורלב
המועצה יכולה לייעץ היא לא יכולה לקבוע את התקציב.
מירב ישראלי
לא, לייעץ.
היו"ר מיכאל מלכיאור
היא יכולה לייעץ, כן.
מירב ישראלי
ברור. אבל האם היא יכולה לייעץ מה צריך להיות התקציב?
זבולון אורלב
כן.
היו"ר מיכאל מלכיאור
בוודאי. כן.
זבולון אורלב
לייעץ כן, אבל מי שקובע, זה מי שקובע את תקציב הכנסת.
מירב ישראלי
ברור.
רוני טלמור
סליחה, בלי להתערב בענייני הכנסת אני חושבת שהיה כדאי – אני הייתי מציעה לשלב את השאלה שאתם כרגע מעלים לנושא של תכנית עבודה. זאת אומרת: היה כדאי שתהיה איזושהי תכנית עבודה שבעצם קובעת את המטרות והיעדים לשנה מסוימת או לתקופה מסוימת.
מירב ישראלי
זה ביחד באמת. תקציב והתוויית תוכנית עבודה שנתית.
רוני טלמור
בדיוק, כן.
מירב ישראלי
זה מופיע ביחד. עדיין השאלה היא פה אם לתת להם רק את תכנית העבודה או לתת להם גם איזושהי סמכות לגבי התקציב השנתי של זה.
רוני טלמור
המשמעות של תוכנית עבודה היא שהיא עולה כסף, והיה כדאי שמי שמייעץ מה לעשות יבין את העלויות של ההמלצות שלו.
מירב ישראלי
או.קי אז לייעץ לעניין התקציב והתווית תכנית עבודה שנתית. או.קי. עכשיו אני מציעה שאת ההוראות לגבי דרכי פעולת המועצה – אלה הוראות סטנדרטיות. כמה פעמים בשנה אתם חושבים, למשל, שהיא צריכה להתכנס?
היו"ר מיכאל מלכיאור
סטנדרטי.
מירב ישראלי
לא, כמה?
היו"ר מיכאל מלכיאור
שלוש , ארבע.
מירב ישראלי
אז ארבע?
היו"ר מיכאל מלכיאור
כן, ארבע פעמים בשנה.
מירב ישראלי
או.קי.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני כבר זוכר כל כך הרבה חוקים.
מירב ישראלי
כן, וכל פעם יש לנו וריאציה. בסדר, יש הוראות קבועות של סמכות היושב ראש. קביעה של סדרי עבודה ככל שהם נקבעו לפי החוק. מבחינת גמול והחזר הוצאות למועצה, הם בדרך כלל אומרים שהם לא זכאים לקבל גמול אבל החזר הוצאות כן. השאלה פה מי יקבע אותם?
זבולון אורלב
מי בדרך כלל קובע אותם?
מירב ישראלי
בדרך כלל זה בהסכמת שר אוצר, כי זה משהו של הממשלה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אז זה חייב להיות יושב ראש הכנסת.
מירב ישראלי
כן, או.קי. אז גמול והחזר הוצאות – יושב ראש הכנסת.
ארבל אסטרחן
הוא גם קובע את התשלומים לוועדות ציבוריות אחרות בכנסת.
היו"ר מיכאל מלכיאור
כן.
ארבל אסטרחן
הוועדה למימון מפלגות וכולי.
מירב ישראלי
תקופת כהונה של שלוש שנים? נראה הגיוני?
זבולון אורלב
מה?
מירב ישראלי
שלוש שנים תקופת כהונה?
זבולון אורלב
לא, אני תמיד מעיר שזה מידי קצר. עד שאדם נכנס ועד שמתפנה ועד שפה – ארבע שנים או חמש שנים.
מירב ישראלי
חמש שנים?
זבולון אורלב
כן.
היו"ר מיכאל מלכיאור
ארבע שנים. עם אפשרות להארכה.
מירב ישראלי
כן, אז ארבע שנים עם אפשרות הארכה לנצח או להגביל?
זבולון אורלב
יש שתי קדנציות. תמיד עושים שתי קדנציות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אתה בדרך כלל רוצה יותר קדנציות.
זבולון אורלב
לא.
עידית עמיחי
אפשר לבקש ששליש ימשיך תמיד. שיהיה שליש שימשיך, זה נותן איזשהו רצף.
רוני טלמור
ואם לא יהיה שליש כזה שירצה להמשיך?
עידית עמיחי
אז כדאי למצוא שליש.
מירב ישראלי
אפשר לעשות במקום שתיים אולי שלוש תקופות כהונה רצופות ואפשר לשחק עם זה. זה בסדר? זה מקובל?
היו"ר מיכאל מלכיאור
כן.
עידית עמיחי
כדאי שיהיה רצף.
זבולון אורלב
אבל לא שלוש שנים.
מירב ישראלי
ארבע שנים.
ארבל אסטרחן
זה יכול לצאת 12 שנה. זה לא קצת מוגזם?
היו"ר מיכאל מלכיאור
זה עד, זה לא חייבים להמשיך. גם אם אדם לא יהיה באותו תפקיד, אם הוא נציג, אז הוא עוצר.
מירב ישראלי
או.קי. פקיעת כהונה, השעיה מכהונה והעברה מכהונה זה דברים סטנדרטיים, מה נבצר ממנו, נעדר מכמה ישיבות. שלוש ישיבות רצופות?
זבולון אורלב
עבר לאופוזיציה, כן.
ארבל אסטרחן
הוגש נגדו כתב אישום.
מירב ישראלי
נעדר מארבע ישיבות. לא, זה שלוש ישיבות רצופות או ארבע מתוך שנה.
עידית עמיחי
אמרת עוד משהו?
זבולון אורלב
תראה, הם כבר מנהלים משא ומתן. זה בסדר, תמשיכו.
עידית עמיחי
מה לגבי קוורום?
מירב ישראלי
לא תמיד אנחנו כותבים, האמת.
עידית עמיחי
לא כדאי לקבוע קוורום?
מירב ישראלי
לא תמיד אנחנו מציעים. אני חושבת שהם צריכים לקבוע את זה אולי בתקנון של דרכי הפעולה. אני לא יודעת אם להיכנס לזה. או.קי. תוקף פעולות אז "קיום המועצה, סמכויותיה ותוקף החלטותיה לא יפגעו מחמת שנתפנה מקומו של חבר או מחמת ניגוד עניינו בהמשך החלטתו ובלבד שרוב חברי המועצה מכהנים כדין". זה הנוסח הרגיל. ניגוד עניינים אני גם מציעה שנאמץ את הנוסח הרגיל, גם של איסור המינוי וגם של איסור ההשתתפות. עכשיו אני רוצה לחזור לנוסח.
זבולון אורלב
אני לא יודע אם אני אומר עכשיו משהו על דעת היושב ראש. אם אתם רוצים לנהל משא ומתן, לא על מגדל בבל אלא על הבניין כמו שהוא, אני חושב שאין לנו שום התנגדות, במקום שנחפש דרך הפקעה או דרך פיצוי אחרת, אם אפשר להגיע להסכם. כי תראה: המצב כמו שהוא – לא נראה לי שאנחנו נאפשר את הבנייה, למרות שאנחנו לא רוצים להתערב בתכנון. שורה תחתונה – לא יבנו מעל הבניין הזה, זו הערכתי. עכשיו אם אתם מנהלים משא ומתן על פיצוי של 16 קומות - - -
היו"ר מיכאל מלכיאור
זה על דעתך.
זבולון אורלב
על דעתי כן, ודעתי היא שאני אלחם עליה, אני אאבק עליה. אם אתם מנהלים משא ומתן או רוצים לנהל משא ומתן על פיצוי ולחסוך מאתנו בחוק את כל העניין של פיצוי והפקעות, איך להחזיר את המצב לקדמותו במצב הסטטוטורי הנוכחי של התכניות, שאני מבין שהן כמו שהמצב בבניין כמו שהוא, אני כשלעצמי מוכן לעודד את זה. יחסוך מאתנו את כל החקיקה של הפקעות.
דוד שמעון
מנקודת המבט שלנו, אני לא רוצה לעשות עבודה סיזיפית. אני חושב שניתן, ומקצועי – עם כל הכבוד והצניעות אני חושב שאתם טועים בדבר הזה. אבל בסופו של דבר - - -
זבולון אורלב
נבחרנו כדי לטעות.
דוד שמעון
בסופו של דבר נבחרתם כדי להשתדל לטעות מעט. אני חושב שניתן לעשות דבר יוצא מהכלל ואני עכשיו לשנייה אחת מדבר גם כירושלמי. אני חושב שפיתוח מרכז ירושלים, השארת מרכז ירושלים כמו שהוא, הוא אסון. אסון אמיתי. אנחנו הולכים לקראת אסון בירושלים אם לא נעשה דברים אחרים. בין היתר הדבר הזה, אבל זה השוליים שבשוליים. יש כמה דברים שחשוב מאוד לעשות בירושלים ואנחנו תקועים. העיר תקועה. אבל נעזוב את זה לרגע.

אבל בהנחה שאני לא מצליח לשכנע בדבר הזה, אז בוודאי שאנחנו נהיה מוכנים למשא ומתן. לנו אין עניין בהליך ממושך ואם ההכרעה תהיה בניגוד לעמדתנו, כפי שאתם זכאים להחליט - - -
זבולון אורלב
אז כבר לא יישאר לך זמן למשא ומתן.
יוסי פלדמן
אבל אתה מודע לכך שיש יותר תקועים?
דוד שמעון
לא, אז אני אומר אנחנו מוכנים להיכנס למשא ומתן, רק יש דבר אחד. בהנחה שרוצים להיכנס למשא ומתן צריך יהיה להיכנס למשא ומתן בקצב מהיר, ובמובן הזה צריך יהיה להסמיך. אני מוכרח לומר, אנחנו מגיבים כמו אנשים פרטיים, אנחנו מגיבים מהר. התגובות מהצד השני הן איטיות מאוד ואין לי טענה לעובד ציבור זה או אחר.
זבולון אורלב
אני יכול לשאול משהו? אמר נציג האוצר שבגלל דו"ח מבקר המדינה הם הקפיאו את המשא ומתן. האם אתם רואים בעיה בכך שהם ינהלו משא ומתן, לא על הבניין כמו שהם חשבו, אלא על הבניין במצבו הסטטוטורי הנוכחי, להשיב את המצב לקדמותו, אתם רואים בעיה בניהול משא ומתן?
ריקרדו לסטרל
אני חושב שלדו"ח תהיה איזושהי השפעה ישירה או עקיפה על המשא ומתן ולכן אני חושב שכדאי להמתין. לא מדובר בחודשים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
כן אבל אני רק אומר לך את לוח הזמנים שלנו. אנחנו חייבים לגמור את העבודה הזאת עוד לפני סוכות.
זבולון אורלב
כן, הכוונה שלנו היא להביא את החוק לקריאה שנייה ושלישית בשבוע הראשון או השני של כנס החורף. אני לא יודע אם עד אז יהיה הדו"ח.
ריקרדו לסטרל
צריך לסכם עם המבקר עצמו.
זבולון אורלב
אז אני מציע, ברשותך, היושב ראש, שתהיה בקשה של הוועדה, של ועדת החינוך – של שני יושבי ראש הוועדות, גם יושב ראש ועדת החינוך וגם יושב ראש ועדת ביקורת המדינה – למבקר, שיתחשב בלוח הזמנים של החקיקה כדי להקדים ככל האפשר את הדו"ח, כדי שהוא יעמוד בפנינו לפני שאנחנו מעצבים סופית את החוק בקריאה שנייה ושלישית. כאשר אנחנו אומרים למבקר שאין לנו ביטחון שנוכל להמתין אם מסירת הדו"ח תתעכב עד אחרי פתיחת כנס החורף.
דוד שמעון
אם מותר לצטט אותך, לשנייה אחת, בתחילת דבריך אמרת שלא כל המבוקרים הגישו עדיין את התיחסויותיהם.
זבולון אורלב
אני לא יודע כמה זמן הקציבו.
דוד שמעון
לא, בהנחה שהם לא הגישו את ההתייחסות אז המבקר לא יוכל - - -
זבולון אורלב
קודם כל אני מודע בהחלט לדבר הזה אבל למיטב ידיעתי, אני יודע שהמבקר קוצב זמן למתן תשובות.
ריקרדו לסטרל
אנחנו נתנו את התשובה שלנו.
זבולון אורלב
או.קי. אני גם יודע שאחרי שהמבקר מקבל את ההערות יש עוד הליך שמתקיים.
ריקרדו לסטרל
שלב של עיבוד.
זבולון אורלב
כוונתי הייתה לאותו הליך וגם להליך הלוגיסטי של העריכה, הגהה, הדפסות, שאני יודע יותר טוב ממך כמה זמן הוא נמשך שם. את כל ההליכים האלה ניסיתי עכשיו לקצר, לא חס וחלילה את השלב שבו למבוקרים יש את הזמן הקצוב שלהם כדי לתת את התגובה שלהם.
היו"ר מיכאל מלכיאור
כן, בוודאי. אני חושב שראוי לעשות את זה כמה שיותר מהר כי זה מעכב. זה לא רק עד פתיחת המושב אלא כפי שאמרת בעצמך, יכולה להיות לזה השפעה מרכזית על המשא ומתן, אז זה מעכב את כל שאר הדברים. אנחנו לא יכולים לנהל משא ומתן, לא יכולים לקבוע את מנגנון הפיצוי, וכל הדברים האלו. זה חיוני כדי שיהיה לנו את הכלי הזה כדי לחוקק נכון את מה שרוצים לעשות. לכן מאוד היה טוב אם הייתם יכולים לזרז וגם להודיע לנו איפה הדברים עומדים. זאת אומרת, שנוכל לעקוב במשך השבועות הללו ולקחת את זה בחשבון בתהליך. גם סדרי הישיבות שלנו בוועדה.
ריקרדו לסטרל
נראה לי בהחלט סביר מה שחבר הכנסת אורלב הציע, לפנות למבקר המדינה, גם כבוד יושב ראש וגם - - -
היו"ר מיכאל מלכיאור
אנחנו כבר פנינו כמה פעמים ביחד, אז לא תהיה בעיה. בסדר גמור.
זבולון אורלב
נכין לו פניה משותפת.
היו"ר מיכאל מלכיאור
פניה משותפת, גם של יושב ראש הוועדה לביקורת המדינה. בסדר. בואו נמשיך.
מירב ישראלי
או.קי. הגענו לנושא של מעמד המקרקעין, וכאן השאלה באמת איך אנחנו צריכים לעשות את זה, כי היום למעשה, בחוק משכן הכנסת כתוב: משכן הכנסת – הבניין שיוחד לכנסת. ויש גם הגדרה של רחבת הכנסת. השאלה היא אם אנחנו מכניסים את זה בעצם כחלק מהכנסת או שנקרא לזה מתחם נוסף, שנעשה לגביו הוראות מיוחדות. זה משהו שצריך עוד אולי לחשוב.
זבולון אורלב
אני לא חושב שצריכים להחיל על המבנה הזה את חוק משכן הכנסת עם סמכויות משמר. זו לא המהות. המהות היא שונה לחלוטין. צריך להגדיר פה הגדרות.
עידית עמיחי
ואז יש את הבעיה של הארנונה וכמה דברים של מוזיאונים עכשיו.
זבולון אורלב
אין שום בעיה, אז הוא ישלם ארנונה. זו לא בעיה לשלם ארנונה, זו מצווה לשלם ארנונה.
עידית עמיחי
לא, זה יעשה גירעון עצום. אבל המוזיאון הזה הוא לא עצמאי, הוא חלק מהכנסת.
זבולון אורלב
סליחה, הכנסת לא משלמת ארנונה?
עידית עמיחי
הוא לא מוזיאון שמתנהל - - -
זבולון אורלב
הכנסת משלמת ארנונה.
עידית עמיחי
לא, כי עד לא מזמן מוזיאונים היו פטורים מארנונה. אני חושבת שהכנסת לא משלמת ארנונה.
זבולון אורלב
הכנסת משלמת ארנונה, הממשלה משלמת, בסיסי צה"ל משלמים ארנונה.
עידית עמיחי
לא בטוח, תשאל את משרד הפנים.
אלי רוזנפלד
רוצים שישלמו ארנונה.
זבולון אורלב
בואי נאמר ככה, מבחינת המהות להחיל על בית פרומין את חוק חסינות הכנסת – נראה לי לא מתאים.
מירב ישראלי
טוב, אז יכול להיות שכל הנושא הקנייני צריך להיות מוסדר מחוץ לחוק, אני באמת לא יודעת. זה משהו שצריך, ארבל, עוד לראות. כי כרגע הרי הבעלות עברה ליזם, אם הבעלות תעבור למדינה לפני סיום חקיקת החוק אז צריך שתהיה איזושהי הזדמנות בין הממשלה לבין הכנסת לגבי העברה של המקרקעין לרשות הכנסת. עכשיו אם זה לא יהיה לפני סיום החקיקה ונאלץ לעשות הוראות של הפקעה בחוק, אז נצטרך לראות גם מי ישלם את הסכום ואז לרשות מי זה יעבור. אז בשלב הזה אני לא בטוחה שאנחנו יכולים להתייחס.
היו"ר מיכאל מלכיאור
ברור שהממשלה תשלם את הסכום.
מירב ישראלי
אם זה עובר לרשות הכנסת, אז בוודאי צריך התדיינויות בין הכנסת לממשלה.
רוני טלמור
שאלתי לגבי מצב שבו הכנסת תחליט שהיא לוקחת.
היו"ר מיכאל מלכיאור
לא, בסדר, הכנסת. לא, לא, אני חוזר בי. הכנסת, אבל זה ברור שהממשלה תעביר את הכסף, הכנסת יש לה רק את התקציב שמקבלת.
מירב ישראלי
זו הגדלת תקציב הכנסת.
היו"ר מיכאל מלכיאור
זו הגדלת תקציב הכנסת, זאת אומרת תקציב מהאוצר לכנסת. ברור. זה לא שהכנסת תקצץ בהוצאותיה ותעשה את זה. זה לא.
מירב ישראלי
כל הנושא הזה, אני לא בטוחה שאנחנו בשלים לדעת מה ייכתב בחוק כרגע. אם בכלל ייכתב בחוק, יכול להיות שהדברים האלה יסגרו מחוץ לחוק בכלל.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אבל אנחנו צריכים לקחת בחשבון שזה ייחקק בחוק, להכין את החוק בצורה כזאת כדי שנהיה מוכנים, לא להשאיר את זה. אם זה ייגמר במשא ומתן מה טוב, אני שמח על כך.
מירב ישראלי
אז יכול להיות שכן צריך להגיד משהו לגבי הניהול של המקרקעין על ידי הכנסת.
אפרת דון-יחיא
אם זה נגמר במשא ומתן, והבעלות תעבור למדינה – הכנסת או הממשלה – אז אני מבקשת שישקלו שוב את הנושא התכנוני. אפשר לקבוע את הרעיונות אבל זה ייעשה במקביל על ידי תכנון.
מירב ישראלי
יכול להיות שאז לא יהיה צריך בעצם בהוראות התכנוניות הפרטניות לגבי המשכן.
ארבל אסטרחן
כמו שבנו בכנסת.
מירב ישראלי
כן, אותו הדבר. מה שיחול על הכנסת.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני לא יודע מה, איזה סוג הוראות יש?
אפרת דון-יחיא
כרגע יש הוראה שאומרת, בסעיף 5 - - -
מירב ישראלי
רגע, אז בואו אולי נעבור לפי סדר.
אפרת דון-יחיא
הייעוד למוזיאון או למשכן, יראו אותו כאילו אושר בתוכנית. כאילו לא צריך תכנית, זה אוטומטית מכוח החוק.
מירב ישראלי
אני לא בטוחה שיהיה צורך בהוראות האלה, שהממשלה גם מתנגדת להן, ברגע שזה יעבור לרשות הכנסת ויהיה בעצם חלק מהמקרקעין של הכנסת.
אפרת דון-יחיא
שברור שהיא תקדם רק משהו שתואם את ה - - -
היו"ר מיכאל מלכיאור
את המטרה.
מירב ישראלי
את המדיניות שלה. אז באמת יכול להיות שלא יהיה צורך בהוראות האלה, אבל בשביל זה אנחנו צריכים לדעת, באמת.
היו"ר מיכאל מלכיאור
רגע, שעושים בכנסת, זה עובר גם את התהליך התכנוני הרגיל לכל עניין?
אפרת דון-יחיא
כן.
היו"ר מיכאל מלכיאור
כן?
אפרת דון-יחיא
כן.
מירב ישראלי
בכל מקרה הרי הכנסת לא תיזום משהו שהוא לא תואם.
דוד שמעון
התהליך שלכם יהיה פשוט. בהנחה שזה נשאר כמו שהוא, מבחינה תכנונית זה יהיה הליך מאוד פשוט.
היו"ר מיכאל מלכיאור
כן, ברור, אין לי בעיה. אין לי בעיה עם זה.
דוד שמעון
לא, אתה שוזר את החבל.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אין לי בעיה עם זה. אני רק רוצה להגיד הודעה מצערת שאנחנו נאלצים לסיים את הישיבה.
מירב ישראלי
טוב, מה שניתן אני אכין לישיבה הבאה כבר, אפילו אופציות. אני גם אתעדכן במה שקורה מבחינת משרדי הממשלה ונכין אולי כמה אופציות לדיון או איזשהם כיוונים לפחות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
או.קי. תודה רבה.
הישיבה ננעלה בשעה
10:55.

קוד המקור של הנתונים