ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 14/08/2008

חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 168 והוראת שעה), התשס"ח-2008

פרוטוקול

 
PAGE
38
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות

14.8.2008

הכנסת השבע עשרה

מושב שלישי







נוסח לא מתוקן

פרוטוקול מס' 236

מישיבת ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות

יום חמישי, י"ג אב, תשס"ח (14 באוגוסט 2008), שעה 10:00
סדר היום
הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס'167 והוראת שעה), התשס"ח - 2007

הכנה לקריאה שנייה ושלישית והצבעות – המשך דיון
נכחו
חברי הוועדה: מיכאל נודלמן – היו"ר

יולי יואל אדלשטיין

שלמה (נגוסה) מולה

אברהם מיכאלי

סטס מיסז'ניקוב
מוזמנים
גידי בר זכאי
- סמנכ"ל רשות המיסים, משרד האוצר

מיכל דויטש
- רשות המיסים, משרד האוצר

טלי דולן
- יועמ"ש, אגף כלכלה והכנסות המדינה, משרד האוצר

יהודה נסרדישי
- מנהל רשות המיסים, משרד האוצר

טובה פילקשטיין- יועצת משפטית, משרד הקליטה

עו"ד מיכאל אברמוביץ לוי – הלשכה המשפטית, הסוכנות היהודית

ג'ק קורקוס
- אגף הזכאות בחטיבת העלייה, הסוכנות היהודית

עו"ד איתן צחור
- יועץ משפטי, לשכת יועצי מס

עופר מנירב
- יו"ר ועדת מיסים, נשיא לשעבר, לשכת רואי החשבון

רו"ח אלכס הילמן – סגן נשיא, לשכת רואי החשבון

עו"ד גיא כץ
- לשכת עורכי הדין

רו"ח יובל כהן
- איגוד הבנקים

עו"ד איתי הכהן
- איתן צחור ושות', משרד עורכי דין

אלון רוזנר
- איתן צחור ושות', משרד עורכי דין

עו"ד פנחס רובין
- משרד עורכי דין גורניצקי

עו"ד דלית זמיר
- משרד המשפטים
יעוץ משפטי
עידו עשת



מירב תורג'מן
מנהלת הוועדה
- דנה גורדון
רשמה וערכה
- נוגה לנגפור - חבר המתרגמים בע"מ

הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס'167 והוראת שעה), התשס"ח - 2007

הכנה לקריאה שנייה ושלישית והצבעות – המשך דיון
היו"ר מיכאל נודלמן
חברים אנחנו מתחילים דיון על החוק. בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח ישיבת ועדת עלייה, קליטה ותפוצות. דנים על חוק לתיקון פקודת מס הכנסה מס' 167 (הוראת שעה) התשס"ח 2007. אנחנו התחלנו את הקריאה כמה ימים לפני כן ועכשיו ממשיכים.
אברהם מיכאלי
אנחנו לא סיימנו בעצם, אנחנו עדיין בסעיף 4 שהוא מתקן את סעיף 14 לפקודת מס הכנסה. אני רוצה לומר עוד פעם שאנחנו עובדים על הנוסח, אולי באמת שווה להגיד את זה, גם אמרתי את זה בישיבה הקודמת. כרגע הנוסח שמונח בפני חברי הוועדה זה הנוסח עם הסימונים הצהובים והנוסח הזה הוא בעצם הנוסח של הצעה של משרד האוצר, ובמקומות שבהן יש סטייה מהנוסח הכחול שהוא עבר קריאה ראשונה, בנוסח שמונח לפני חברי הוועדה מסומן בצהוב ואלה השינויים שמשרד האוצר מציע לאחר הקריאה הראשונה, לאחר הנוסח שהונח לקריאה ראשונה. אנחנו היינו בסעיף 4, ואני מבקש קודם מסמנכ"ל רשות המיסים להתייחס לסעיף 3. אני מזכיר שבסעיף 3 יש תיקון להנחה לקצבה של תושב ישראל, שהיה בעצם הנחה לקצבה של עולה, וכפי ששאלתי בפעם הקודמת, האם כאשר משנים את המילים הנחה לקצבה של עולה והופכים אותה לפי התיקון המוצע, מי שעלה לישראל וכן לגבי תושב חוזר ותיק, האם אין פגיעה, מכיוון שעל פי חוזה מס ההכנסה להבדיל מהטבות שהיו בסעיפי מס הכנסה הקודמים הניתנות לתושב חדש ותושב חוזר, ההטבה על פי סעיף 9ג' ניתנה למי שעלה לישראל ולכן אפשר לתת הטבה כזאת גם למי שעזב את הארץ בהיותו קטין וחזר אליה, ולכן אני עוד פעם שואל האם השינוי הזה לא משנה גם לגבי אותה קבוצה?
עידו עשת
אז אני מבקש להבהיר שעצם השינוי מעולה למילים, יחיד שהיה לתושב ישראל לראשונה, לא יהיה בו בכדי להרע את מצבו של אותו אחד שהיה מקבל את אותן הטבות תחת ההגדרה של עולה, קרי, אנחנו נותנים בהקשרים האלו את אותה פרשנות וגם לעולה וגם ליחיד שהיה לתושב ישראל לראשונה.
היו"ר מיכאל נודלמן
למה לא אותו דבר שם?
דובר
אני אומר שוב, יש שאלות רבות ורוחביות שעולות. ודאי שאם נכתוב את כולן אנחנו פשוט נמצא את עצמנו כותבים ספר ענקי. זו שאלה שעלתה על ידי הייעוץ המשפטי ולבקשתם אנחנו מבהירים את זה. אין ספק שהתמונה הזאת מתקבלת מקריאת החוק וההוראות שלנו ממילא.
אברהם מיכאלי
היועץ המשפטי, אני בפעם הקודמת הערתי את זה, אנחנו לא ניתן פה לפחות בוועדה הזאת לחוקק חוקים שבסוף נהיה תלויים בטובות של פרשנויות כאלה או אחרות על ידי חוזרים כאלה או אחרים. שמחוקקים חוק, חוק צריך להיות ברור ומושלם. אם צריך להכניס הגדרות נוספות נכניס הגדרות נוספות. שההגדרות האלה יגדירו את המצב.
עידו עשת
כאשר הסעיף הישן היה הסעיף הישן דיבר על עולה והוא לא דיבר על תושב ישראל לראשונה. וכאשר אתם כאן מציעים להחליף את המילה עולה במי שעלה לישראל לראשונה ויחיד שהיה תושב ישראל, יש כאן שינוי.
גידי בר זכאי
אני אומר שוב פעם אנחנו צריכים להתמקד בעיקר. זה נושא שהיינו צריכים להעביר אותו לבקשתכם. הוא בהחלט שולי ואין לו משמעות ולא יהיו פה פגיעות. חבל. חבל.
יהודה נסרדישי
אנחנו כן מתחייבים. אני לראשונה בוועדת קליטה ועלייה. אתם צריכים לתת לנו גם כן קרדיט כבעלי תפקידים, ונמצא פה, מותר לי להגיד ולא להיות צנוע, מנהל רשות המיסים הבכיר ביותר במערכת המס. אנחנו אומרים לפרוטוקול, אני מתחייב נכתוב את זה גם בהוראת הביצוע, וכך נעשה.
אברהם מיכאלי
מר נסרדישי אנחנו נותנים לך באמת את כל הכבוד אבל אנחנו מחוקקים חוקים. זה לא עניין של אמון במערכת הממשלתית. אנחנו מחוקקים חוק בכנסת, ובכנסת כשמחוקקים חוק צריכים להיות דברים ברורים אחרת אנחנו יוצרים לקונות מלכתחילה ואז תלויים בפרשנויות של בתי משפט או של כל מיני חוזרים וזה בלתי אפשרי .
יהודה נסרדישי
אי אפשר, הרי אם נשב פה עוד יומיים תמיד יהיה ויכוח.
טלי דולן
אני לא מבינה את הוויכוח. גם העולה וגם התושב החוזר אנחנו נותנים את זה לכולם. הרי עד היום היה לנו ב-9ג' את ההטבה לעולה. עכשיו אנחנו משנים אותה ואנחנו אומרים מי שהיה לתושב ישראל לראשונה ותושב חוזר ותיק, אז ממילא לא יכולה להתעורר הבעיה שמטרידה אתכם שאותו אחד שבא בתור קטין לא ייפול בתושב חוזר ותיק. הדבר היחיד שאנחנו עושים כדי להרגיע את חברי הוועדה זה שאנחנו משתמשים בנוסח אחיד בפקודה. הפקודה לא הכירה את המילה עולה, ולא טוב לכם להיות בפרשנות של מה הוא עולה, ולכן אנחנו באנו עם נוסח אחיד בכל הפקודה של תושב ישראל לראשונה, ועליו הוספנו את התושב החוזר הוותיק. הנוסח הוא רק מיטיב ולא מתעוררת שום בעיה.
אברהם מיכאלי
יש ביניכם קודם כל מחלוקת בייעוץ המשפטי.
עידו עשת
הנקודה היא באמת ככל שלא יהיו אנשים שלא יפלו במובן הזה שכל מי שעלה לישראל יהיה גם בהגדרה תושב חוזר ותיק אז לא יהיה אף אחד שייפגע.
טלי דולן
לא יהיה אף אחד שייפגע.
יהודה נסרדישי
לא יהיה. אני מסרתי על זה לפרוטוקול ובהוראת ביצוע. מה אכפת לי אם אני אומר מה שכתוב בחוק. אני שוב מרגיע גם את הציבור, גם את חברי ועדת קליטה ועלייה, שאכן יכתב בפרוטוקול, גם אם מישהו ייתן פרשנות אחרת ונכתוב את זה בהוראת ביצוע, אם כי החוק אומר את זה.
שלמה (נגוסה) מולה
אם אתה אומר שאני אכתוב את זה בהוראת הביצוע מה אכפת לך שיהיה כתוב?
יהודה נסרדישי
אבל זה כתוב. זה כתוב.
טלי דולן
החוק אומר את זה. אומר לך יהודה, לא רק שהחוק אומר את זה אלא הוא אומר את זה לפרוטוקול וזאת הוראה לביצוע. יותר חזק מזה אתם לא יכולים להיות.


אני חוזרת על סעיף 4. בסעיף 14 לפקודה (1) במקום כותרת השוליים יבוא תושב ישראל לראשונה ותושב חוזר. (2) במקום סעיפים קטנים א' עד ג' יבוא (א) יחיד שהיה לתושב ישראל לראשונה ותושב חוזר ותיק יהיו פטורים ממס במשך 10 שנים מהמועד שהיו לתושבי ישראל כאמור. על הכנסותיהם מכל המקורות המנויים בסעיפים 2, 2א' ו-3 שהופקו או שנצברו מחוץ לישראל או שמקורם בנכסים מחוץ לישראל אלא אם כן ביקשו אחרת לעניין ההכנסות, כולן, או חלקן. בסעיף זה נכס, למעט נכס שהגיע לידי היחיד בפטור ממס לפי סעיף 97א5 החל ביום כ"ג בטבת התשס"ח, 1 בינואר 2008. תושב חוזר ותיק, יחיד ששב והיה לתושב ישראל לאחר שהיה תושב חוץ במשך 10 שנים רצופות לפחות.
מירב תורג'מן
הכוונה פה, בעצם רצינו לתת פטורים למי שהופך להיות תושב ישראל על ההכנסות שהם מפיקים מנכסים שיש להם מחוץ לישראל ולא משנה מועד רכישתם. תכנון המס שנמנה פה בהגדרת נכס בעצם אומר כך, עולה מגיע לארץ, יש לו נכסים מחוץ לישראל, ויש לו גם אח ישראלי. אחיו הישראלי יש לו גם נכסים מחוץ לישראל. אחיו הישראלי כדי לא לשלם מס על ההכנסות שהוא מפיק מהנכס שנמצא מחוץ לישראל נותן אותם במתנה לעולה שהוא כבר פה. ברגע שהוא נותן אותם במתנה הם נכסיו של העולה ועכשיו מכבס את המס על הנכסים שבעצם היו של אחיו, ובדרך המלך האח היה חייב לשלם עליהם מס. פה בעצם רצינו למנוע את התכנון הזה. עכשיו למה זה חשוב שזה רק אחרי שהוא עולה? כי לפני שהוא עולה הוא לא יכול לקבל, אין תושב ישראל שיכול לתת לו מתנה כאשר הוא מחוץ לישראל, מהטעם שאין פטור למתנה לתושב חוזר.
מיכל דויטש
אנחנו יודעים את הבעיות שלנו עם כסף אבל בכסף אנחנו נעשה 86. יש לנו כלים פליליים וכלים של עסקאות. וזו המטרה, ו-1 בינואר 2008 כדי להקל.
מירב תורג'מן
אני ממשיכה, ב1.
אברהם מיכאלי
מה הניסוח שהתווכחנו עם איגוד הבנקים בפעם הקודמת?
טל דולן
אני חושבת שלא צריך את התיקון של איגוד הבנקים בגלל שאיגוד הבנקים בעצם רצה שנכניס תיקון כדי שיהיה ברור שגם דיבידנד וריבית על נייר ערך שהוא נייר ערך בחברה תושבת חוץ אבל הוא נסחר בבנק בארץ, שיהיה ברור שהוא יהיה פטור ממס, אבל אני חושבת שזה ברור שמקום ההפקה של דיבידנד וריבית כאלה הם בחו"ל לפי סעיף 4א' לפקודה שאומר שדיבידנד שמשלמת חברה תושבת חוץ, מקום ההפקה של הדיבידנד הוא בחוץ. ריבית שמשלם תושב חוץ, מקום ההפקה של הריבית הוא בחוץ, לכן אני לא חושבת שצריך להכניס איזשהו תיקון לסעיף הזה. הסעיף הזה כמו שהוא בסדר גמור.
יובל כהן
בסעיף הזה אנחנו נסתפק באמירה לפרוטוקול.
טל דולן
אתם לא צריכים את הפרוטוקול. יש חוק.
איתן צחור
יש לנו פה הערה בעניין 10 השנים, בסיפא, שנאמר במשך 10 שנים רצופות, הכוונה היא ל-10 ולא ל-14. כי אנחנו מדברים פה על לאחר שהיה לתושב חוץ שזה בעצם 4 שנים, ובא הסיפא ואומרת במשך 10 שנים לפחות. כלומר יוצא כביכול שזה 14 וקיבלנו הבהרה.
גידי בר זכאי
לא איתן, זה חד משמעי. זה גם עולה מקריאת החוק בצורה מאוד ברורה. אין צורך בתיקון.
איתן צחור
כתוב לאחר שהיה תושב חוץ במשך 10 שנים.
גידי בר זכאי
נכון. והמבחן של ה-4 שנים קובע תושבות מהיום הראשון, אז נותרו עוד 6 שנים לאחר שהוא חלף.
איתן צחור
לאחר שהיה תושב חוץ.
גידי בר זכאי
אבל ברגע שנאמר שמה שהוא נהיה תושב חוץ מהיום הראשון זה באופן רטרואקטיבי מהיום הראשון אז הוא נהיה תושב חוץ כבר בשנה הראשונה וכבר ביום הראשון. ולכן ספירת השנים מתחילה אז. אין צורך בהבהרה נוספת.
איתן צחור
בסך הכול זה 10 שנים.
גידי בר זכאי
חד משמעית 10 שנים.
מירב תורג'מן
בדיוק בשביל זה הכנסנו את התיקון של העיתוי. זה הגדרה של תושב חוץ.


ב1. על אף האמור בפסקה א' להגדרת תושב ישראל או תושב שבסעיף 1, לא יראו יחיד שהיה לתושב ישראל לראשונה או לתושב ישראל ותיק כתושב ישראל במשך שנה אחת מהמועד שבו עלה או שב לישראל לפי העניין. בסעיף קטן זה שנת ההסתגלות ובלבד שהיחיד הודיע, הם ביקשו להוריד את פקיד השומה.
מיכל דויטש
קיבלנו הערות שבעצם אומרות שהקשר או אפילו המפגש הקטן הזה של טופס שצריך להציג לאדם או לרשות ממישהו מרשות המיסים יכול להרתיע. אנחנו במגעים עם משרד הקליטה. אנחנו רוצים ליצור מצב שיהיה טופס שמכין, כנראה שיגישו אותו למשרד הקליטה, אבל בגלל שזה עדיין לא סגור ברמת התפעול השארנו את זה טופס שייקבע ויוגש. וננחה למי. פשוט אמרו לנו שהקשר אפילו להגיש טופס לפקיד השומה עלול להרתיע מיד. רצינו להקל. זאת פסיכולוגיה.
פנחס רובין
מה יהיה אם מישהו יבוא לשנה ואחר כך יעזוב?
גידי בר זכאי
השנה הנוכחית לא תיחשב כשנת תושבות. היא לא תיחשב לענייני דיני המס כשנת תושבות והוא ייחשב בשנה הזאת כתושב חוץ.
טל דולן
בדיוק בשביל זה יש שנת הסתגלות. כדי שבסוף השנה אם הוא ירצה הוא יקח את הדברים שלו וילך.
פנחס רובין
אני רציתי לומר את החידוד הזה ששנת ההסתגלות ואי התושבות חלה גם אם הוא לא בוחר בכל המסלול, אלא הוא בא רק להריח את המדינה.
טל דולן
לא. אנחנו לא ניתן לו את שנת ההסתגלות רק אחרי.
גידי בר זכאי
הוא לא יצטרך להגיע למשרד הקליטה כדי להיפרד גם.
מירב תורג'מן
ובלבד שהיחיד הודיע בתוך 90 ימים מיום הגעתו לישראל כאמור בטופס שקבע המנהל על בחירתו בהחלת הוראות סעיף קטן זה.
מיכל דויטש
המנהל קובע את הטופס. למי יוגש.
גידי בר זכאי
אנחנו פשוט קבענו שהטופס הזה אותה הודעה שאתה מדבר עליה פה היא תינתן למשרד הקליטה, זאת המשמעות.
מירב תורג'מן
2. על אף הוראות פסקה 1, הודיע יחיד על בחירתו בשנת ההסתגלות כאמור באותה פסקה תבוא שנת ההסתגלות במניין לעניין התקופות המפורטות להלן. א' תקופת הפטור האמורה בסעיף קטן א'.
אברהם מיכאלי
אם אחרי שנה הוא מודיע אז מחילים לו שנה לפני כן או שנה אחרי כן?
גידי בר זכאי
השנה הזאת באה במניין תקופת ההטבות.
אברהם מיכאלי
יפה, אז זה רטרואקטיבית.
מירב תורג'מן
בתקופה האמורה בפסקה ב2 להגדרת תושב ישראל או תושב שבסעיף 1. זה לעניין השליטה והניהול. (ג) התקופה האמורה בפסקה 2 להגדרת חברה, משלח יד זרה ובהגדרה הכנסה של בעלי המניות תושבי ישראל שבסעיף 55ה'. (ד) התקופה האמורה בהגדרת תושב ישראל שבסעיף 75ב' א' 15. התקופה האמורה בסעיף 75ט"ז רבא 1 , א1 ו-ג2א. (ו) התקופה האמורה בסעיף 97ב'1.
פנחס רובין
רגע, למה אתם רק לגבי דיווח ולא לגבי עצם החוות?
מיכל דויטש
לא צריך.
פנחס רובין
למה?
מיכל דויטש
זה היה בתוך 14א'. מכיל את 14א' על נאמנויות.
פנחס רובין
לא. אבל השנה הראשונה. זה לא נכון. בשנת ההסתגלות יש פקשוש. את פוטרת אותם מהדיווח, את לא פוטרת אותם מהחוות לגבי שנת ההסתגלות הראשונה. פשוט צריך להוסיף את הסעיף.
גידי בר זכאי
מכוח מה כמה החוות בשנת ההסתגלות הראשונה?
פנחס רובין
אם שנת ההסתגלות הראשונה, הוא שם תושב ישראל.
גידי בר זכאי
אבל אם אנחנו מחילים את זה. הוא לא תושב ישראל וככל שיהיה תושב ישראל אנחנו מחילים את זה רטרואקטיבית. ככל שהשנה הזאת נכנסת למניין שנות הפטור הוא בפנים.
פנחס רובין
אני רוצה להגיד לכם שאתם צודקים.
מירב תורג"מן
זה נכלל בא'. התקופה האמורה בסעיף 97ב' 1 . (ז) התקופה האמורה בסעיף 134ב' שזה הדיווח. (ח) התקופה האמורה בסעיף 135 1 ב' שזה הצהרת הון.
אברהם מיכאלי
יש עוד דברים מיוחדים שבעצם לא נכללו ברשימה הזאת שזה מהותי?
מירב תורג'מן
לא.


סעיף קטן ג'. תושב חוזר יהיה פטור ממס במשך 5 שנים מהמועד שהיה לתושב ישראל על הכנסות שהופקו מחוץ לישראל או שמקורן בנכסים מחוץ לישראל שאינן הכנסות מעסק המפורט להלן, אלא אם כן ביקש אחרת לעניין הכנסות.
טל דולן
שוב אין בעיה בנוסח.
מירב תורג'מן
1. הכנסות מקצבה, מתמלוגים, מדמי שכירות, מריבית ומדיבידנד שמקורן בנכסים מחוץ לישראל שרכש אותו התושב החוזר בתקופת שהותו מחוץ לישראל לאחר שחדל להיות תושב ישראל. 2. הכנסות מריבית ומדיבידנד שמקורן בנכסים מחוץ לישראל שהן ניירות ערך מוטבים.
פנחס רובין
לגבי סעיף קטן 1, הכנסה שרכש התושב החוזר בתקופת שהותו, זה אומר שבתקופת ההסתגלות שלו... ?
גידי בר זכאי
התושב החוזר לא נהנה מתקופת הסתגלות. אני אגיד בשמך שאנחנו צודקים.
מירב תורג'מן
רק הבהרה לעניין החמש שנים בגלל ההגדרה של תושב חוזר.
מיכל דויטש
בעצם ב-14ג' אנחנו הכחול אם ראיתם אנחנו בעצם ניסינו שהמצב של התושב החוזר אנחנו לא משנים אותו למעט נושא אחד שזה ניירות ערך המוטבים. עכשיו ההגדרה פה שסומנה בצהוב במקום יחיד ששב והיה לתושב ישראל לאחר ששהה... לתושב חוזר, בגלל השינוי של התוספת ההגדרה של תושב חוץ. ברגע שנתנו שם ופנים למתי אתה חדל, וכמה זמן אתה צריך להיות בחו"ל כדי להיות תושב חוזר, כבר לא צריך את כל המילים הארוכות לאחר שחדל מלהיות, ורכש את זה לאחר שחדל, ולכן יש לנו היום הגדרה לתושב חוזר. מדובר רק על פטור במשך 5 שנים על הכנסות שהופקו מחוץ לישראל ושמקורן בנכסים מחוץ לישראל, הפסקה הראשונה זה מה שתמיד היה בסעיף 14ג' הכנסות מקצבה, מתמלוגים, מדמי שכירות, מריבית ומדיבידנד, ופסקה 2 נדרשת בגלל הויתור על התנאי שרכש התושב החוזר בתקופת שהותו מחוץ לישראל, מהטעם שניירות ערך מוטבים בתוך ההגדרה בעצם אפשרנו שבתוך תיק ניירות ערך, בפורטפוליו של ניירות ערך שנעשים שינויים בתוך התיק לאחר שאותו תושב חוזר חוזר ארצה אותם ניירות ערך שבתוך התיק עצמו לא ייחשבו ככאלה שהוא רכש לאחר שהוא חזר ועדיין ההכנסות שנובעות מאותן ניירות ערך יהיו פטורות ממס.
פנחס רובין
זאת הבהרה חשובה וטובה.
אברהם מיכאלי
אני מבין גם אותה הערה לגבי איגוד הבנקים חלה גם בכל הסעיף הזה פה מה שהם רצו.
מיכל דויטש
פה הורדנו את המילה בהגדרת חשבון במוסד בנקאי. איגוד הבנקים טען שבכך אנחנו מרעים את המצב בכך שאנחנו אומרים שזה חייב להתנהל בחשבון במוסד בנקאי מחוץ לישראל. אז אנחנו פשוט שותקים בעניין הזה. אומרים שזה פורטפוליו בחשבון במוסד בנקאי. כל מה שקורה לגבי נכסים מחוץ לישראל, כל מה שקורה בתוכו גם אחרי שובו של אותו תושב חוזר ההכנסות שנובעות מאותן ניירות גם הן תהיינה פטורות ממס.
יובל כהן
מוסד בנקאי מחוץ לישראל ובישראל?
מיכל דויטש
מוסד בנקאי. גם תאגיד בנקאי.
גידי בר זכאי
גם בישראל.
יובל כהן
אבל מה הבעיה אם תגידי על זה כן וגמרנו.
מיכל דויטש
המהות היא ברישא למעלה.
מירב תורג'מן
יש לי עוד איזושהי שאלה לגבי ג1. בסעיף הקיים יש שנותרו בידו לאחר שהפך לתושב ישראל. השאלה אם אנחנו לא צריכים להכניס את זה גם לפסקה 1. הכנסות מקצבה, מתמלוגים, מדמי שכירות, ריבית ומדיבידנד שמקורן בנכסים מחוץ לישראל שרכש התושב החוזר בתקופת שהותו מחוץ לישראל לאחר שחדל להיות תושב ישראל שנותרו בידו לאחר שהפך תושב ישראל.
מיכל דויטש
זה לא משנה. זה הסעיף שאנחנו מחליפים.
מירב תורג'מן
זה לא מעלה ולא מוריד כי אין ספק שהוא פטור ממשהו שיש לו.
גידי בר זכאי
אני חושב שבהגדרה כשאנחנו עוסקים בחקיקה אנחנו לא נרשום משהו שמיותר, שלא מוסיף דבר.
מיכל דויטש
מירב אם זה לא נשאר בידו הוא לא יהיה פטור. הוא פטור רק על מה שיש לו. הוא לא פטור על מה שאין לו.
מירב תורג'מן
זה הכול נכון רק זה היה ב-14א'.
מיכל דויטש
אבל אנחנו גם מתקדמים.
מירב תורג'מן
אני ממשיכה. זה עם ההגדרות לעניין סעיף ג'. בסעיף קטן זה ניירות ערך מוטבים, ניירות ערך הנסחרים בבורסה שרכש התושב החוזר בתקופת שהותו מחוץ לישראל לאחר שחדל להיות תושב ישראל המנוהלים מחשבון במוסד בנקאי, ביקשתם להוריד זר, זה שינוי משמעותי, וכן ניירות ערך הנסחרים בבורסה שרכש התושב החוזר מתוך הכנסה מניירות ערך מוטבים שהופקדה באותו חשבון.

בורסה. בורסה לניירות ערך מחוץ לישראל שקיבלה אישור מידי מי שרשאי ליטול על פי דין במדינה שבה היא מתנהלת וכן שוק מוסדר מחוץ לישראל. הכנסה מניירות ערך מוטבים כל אחד מאלה. 1. ריבית שמקורה בניירות ערך מוטבים. 2. דיבידנד שמקורו בניירות ערך מוטבים.
פנחס רובין
יש לי רק הערה. בהגדרת בורסה נניח שיש רישום דואלי.
עידו עשת
יש הרבה שרשומות.
מיכל דויטש
אבל הנכס לא מצוי מחוץ לישראל בגזית.
פנחס רובין
רוב הנכסים נמצאים מחוץ לישראל. גזית לא טובה משהו אחר.
יהודה נסרדישי
אני שואל אתכם איפה מופקת ההכנסה? אגורה אחת בהכנסה שמופקת במדינת ישראל לא ניתן עליה פטור. תגיד לי איפה מופקת ההכנסה. אל תשאל אותי איפה נסחרת.
יובל כהן
מחוץ לישראל. כי ריבית ודיבידנד מקום מושב המשלם הוא קובע. לכן היא מופקת מחוץ לישראל.
פנחס רובין
תחשבו אם שווה. אחרת יכולה להיות תקלה למישהו ולא התכוונתם. אז שימו לב.
גידי בר זכאי
אנחנו צריכים להתמקד. אנחנו צריכים להתמקד ולהתקדם.
עדו עשת
כן. אבל מה התשובה להערה של רישום דואלי.
גידי בר זכאי
אנחנו עוסקים פה בדיני המס. אנחנו לא יכולים בכל נקודה לכסות את כל האפשרויות שיכולות להתעורר בהמשך הדרך. אנחנו לא נוכל לעשות כך.
עידו עשת
זה נכון, אבל אם עלתה הערה.
גידי בר זכאי
ניסינו לעסוק בהערה אבל אנחנו רואים שאנחנו עוסקים פה בנושא מאוד רחב וודאי שלא נוכל לתת עליו את הדעת במסגרת שיש לנו פה.
פינחס רובין
תבדקו את זה ואם צריך בהערת ביצוע תבהירו את זה. תבדקו.
גידי בר זכאי
ודאי שככל נידרש להתייחס לזה בהוראת ביצוע אין ספק.
מירב תורג'מן
אני חושבת שזו הערה מהותית כדי לעשות את זה בהוראת ביצוע. זו הערה מהותית.
מיכל דויטש
זה שוב מכניס את כל הסוגיה שגידי דיבר עליה בדיון הקודם עם התאגיד הבנקאי, ובורסה בישראל ושאלת מקום הפקה. עכשיו זה מאוחר מדי. זה פשוט מאוחר מדי. זה יושב כאן.
עידו עשת
זה מאוחר מדי? זה הצעת חוק ממשלתית. זה המקום.
מיכל דויטש
הנושא של מקום ההפקה היא שאלה מורכבת. אתם מבקשים מאיתנו כל מיני דברים בניסיון שנסגור דברים שקיימים לאורך שנים. צריך לבחון את זה אבל לא עכשיו. אז אם נראה שצריך תיקון אנחנו נביא תיקון וכל השאלה של מקום ההפקה. אבל השאלה של מקום ההפקה היא מקום מורכב. לעשות את זה ככה על רגל אחת יהיה ממש לא אחראי מצידנו.
עידו עשת
אם אפשר היה להפוך את דיני המס.
יהודה נסרדישי
בשליפה כזאת אי אפשר לעשות מה שפה נדרש כי אני לא יודע מה השלכותיו. אני אומר לפרוטוקול, בעניין העולים האלה והפטורים שחלים על סעיף 14 גם לגבי עולים חדשים ותושבים ותיקים חוזרים, כל שקל של הכנסה שיופק במדינת ישראל יתחייב במס. וכל רווח במסגרת החוק הזה שמופק מחוץ לגבולות ישראל לא יתחייב במס. ועכשיו אני לא יכול לעשות מהפכות אחרות.
עידו עשת
הכלל המהותי ברור אבל השאלה האם זה נכלל או לא נכלל זו גם שאלה שהם צריכים לדעת אותה.
יהודה נסרדישי
זו שאלה רוחבית מאוד. אי אפשר לענות עליה פה.
גידי בר זכאי
אם היינו יכולים להפוך את דיני המס למטריצה שהיא מתמטית וכל אחד היה מסתכל בטבלה ויודע איפה הוא נמצא ויודע בדיוק כמה מס לשלם היינו מאוד מברכים על כך למרות שהיינו נשארים בלי עבודה. אנחנו מנסים כמה שיותר להגיע למקומות של הוודאות ושל הפשטות. המציאות היא מורכבת. בכל העולם מבינים את זה וגם אנחנו. אנחנו גם בחקיקה הזאת הולכים לכיוון של פשטות ובהירות. אבל אנחנו לא נוכל לפתור את כל הבעיות. בוודאי שלא נוכל להגיע לפשטות. די לכל אחד מאיתנו שייקח דיון ממוצע בבית משפט מחוזי בנושא מיסים ויבין שרבות הסוגיות שדרושות עיון והעמקה ופרשנות, ואנחנו לא יכולים לכתוב חוק שיפתור את כל הבעיות האלה.
פינחס רובין
על זה אני יכול לומר על עצמי שטיפש זרק אבן, עשרה חכמים התקשו להוציא אותה.
מירב תורג'מן
חשבון במוסד בנקאי. חשבון במוסד בנקאי שלא בוצעו בו הפקדות לאחר שהתושב החוזר היה לתושב ישראל פרט להפקדה של הכנסה מניירות ערך מוטבים. תושב חוזר, יחיד ששב והיה לתושב ישראל לאחר שהיה תושב חוץ במשך 6 שנים רצופות לפחות. פה נדרשת איזושהי הבהרה.
מיכל דויטש
אנחנו בעצם בקשר להגדרת תושב חוץ שהוספנו, אמרנו תושב חוץ ייחשב מהיום הראשון רטרואקטיבית לאחר מילוי של ארבע שנים של שנתיים נספר ועוד שנתיים מרכז חיים, בעצם אמרנו איך אדם חדל מלהיות תושב ישראל וממתי. עכשיו הסוגיה הזו היתה סוגיה מאוד עמומה בפקודה לפני הצעת החוק הזו. לא היתה לנו הגדרה לתושב חוזר. ב-14ג' ניתנו הקלות למי שחדל להיות תושב ישראל ושהה מחוץ לישראל שלוש שנים לאחר שחדל. כל השאלה היתה מה זה לאחר שחדל. בנוסח הכחול שלכם הופיע מי ששהה שלוש פלוס שתיים. במובן הזה היה שלוש שנים לאחר שחדל ותושב חוזר ותיק שמונה שנים תושב חוץ, כלומר מחוץ לישראל 10 שנים, 8 שנים לאחר שחדל. בעצם בזה ניסינו להגיד מה שאנחנו עושים בהסדרי מס, מה שדיברנו פעם קודמת, שלוקח זמן להתנתק ממדינת ישראל ואם אנחנו מסתכלים על הממוצע אנחנו מדברים על שנתיים. ולכן בהקשר הזה בפרשנות של 14ג' לפני ההצעה בעצם דיברנו שאתה צריך לעזוב את הארץ במשך 5 שנים לפחות כאשר כשאתה חוזר אתה רוצה את ההטבות לתושב חוזר. דוגמה שנתנו בפעם הקודמת עם 2007 ו-2012.
עידו עשת
שזה הורכב מהשלוש שנים שקבוע בחוק פלוס שתיים שככה ראיתם את החדילה.
מיכל דויטש
פלוס שתיים תהליך החדילה. ובעצם פה אנחנו אומרים, אם היום אנחנו אומרים שתושב חוץ הוא מי שמקיים 4 שנים את השנתיים מספר ועוד שנתיים מרכז חיים, פה אנחנו רוצים שהוא יקיים את זה במשך 6 שנים. משמע, שנתיים מספר ועוד 4 שנים מרכז חיים מחוץ לישראל, ואז כשהוא חוזר רק אז הוא ייחשב כתושב חוזר. וזו בעצם תוספת אם אנחנו מסתכלים בראי הפרשנות שהיתה קיימת לדין הקודם לפני, מעכשיו תוספת של שנה. הדבר הזה בא גם במענה למה שאנחנו אמרנו לגבי החוסר שוויון אם בכלל שקיים לגבי כל אלה שעושים ישוב מחדש ל-3 שנים וחוזרים, האם באמת חדלו, האם באמת פסקו להיות תושבי ישראל. ואנחנו חושבים שהדבר הזה עושה את האיזון הראוי בין תושב חוזר לבין תושב חוזר ותיק לבין עולה לבין תושב ישראל שהיה מאז ומתמיד פה ואף פעם לא עזב ולא חשב לעזוב.
מירב תורג'מן
אולי זה המקום להגיד גם לגבי התחילה.
מיכל דויטש
עכשיו לגבי התחילה אז במובן הזה אנחנו אומרים כך, ההחמרה הזו של שש שנים מחוץ לישראל למי שרוצה ליהנות מתושב חוזר תחול רק על מי שחדל להיות תושב ישראל.
מירב תורג'מן
סעיף 16ב' למי שמסתכל על הנוסח.
מיכל דויטש
בסוף ההצעה רק על מי שחדל להיות תושב ישראל אחרי 1109 כך שההחמרה לא תחול על מי שחדל להיות תושב ישראל לפני. משמע אדם שירד מהארץ ב-2007 ויחזור ב-2012 אנחנו לא נאמר לו, אדוני לא שהית שש שנים מחוץ לישראל לפי ההגדרה, אלא אנחנו הולכים לחדל להיות תושב ישראל במשך שלוש שנים רצופות לפחות, ובהקשר הזה משרד המשפטים, בעצם אנחנו אומרים שההקלה לתושב החוזר החדש של השחלוף ניירות ערך תחול כבר החל מ-1 בינואר 2008. כלומר מי שיחזור ב-2008 ויקיים את השש שנים תתקיים בו ההגדרה כבר, תהיה לו ההקלה של השחלוף.
עידו עשת
רק מי שיקיים את השש שנים.
מיכל דויטש
מי שמקיים את השש שנים תהיה לו את ההקלה של השחלוף ניירות ערך. ותיכף אני אגיד את הנוסח כשנגיע ל-16ב'.
מירב תורג'מן
אני חוזרת לסעיף 5. תיקון סעיף 67ח'. בסעיף 67ח' לפקודה ברישא במקום או לפני שהיה לתושב חוזר כמשמעותו בסעיף 14ג' יבוא לתושב חוזר ותיק או לתושב חוזר כאמור בסעיף 14א' ו-ג'.
מיכל דויטש
הסעיף הזה פשוט מדבר על הוראות מיוחדות לעניין מי שהיה לתושב ישראל. וכל עוד הפקודה הכירה רק את מי שהיה לתושב ישראל לראשונה כתושב חוזר, ברגע שהוספנו מעמד ניסויי של תושב חוזר ותיק נכנס לכאן.
מירב תורג'מן
(6) תיקון סעיף 75ב'. בסעיף 75ב' לפקודה בסעיף קטן א' (1) בפסקה אחת בהגדרה חברה נשלטת זרה, בפסקת משנה ד'1 המילים או בידי אזרחי ישראל תושבי האזור כהגדרתם בסעיף 3א' בסעיף זה תושבי ישראל יימחקו. (2) אחרי פסקה 14 יבוא 15, תושב ישראל לרבות אזרח ישראל תושב האזור כהגדרתו בסעיף 3א' ולמעט מי שהיה לתושב ישראל לראשונה או לתושב חוזר ותיק כאמור בסעיף 14 בטרם חלפו 10 שנים מהמועד שהיה לתושב ישראל כאמור.
מיכל דויטש
זה בדומה לחברת משלח יד זרה וההוראות שניתנו שם בעניין ההתעלמות מהספירה של תושב ישראל שהוא תושב ישראל לראשונה או תושב חוזר ותיק אותה הוראה ניתנה לגבי חברה נשלטת זרה שאחד מהתנאים שצריכים להתקיים בה כדי שהיא תהיה חברה נשלטת זרה שזה 50% באחד או יותר מאמצעי השליטה בה המוחזקים בידי תושבי ישראל. בעניין הזה אנחנו מחקנו את תושב ישראל לראשונה ואת התושב החוזר הותיק במשך תקופת ההטבות שהיא על 10 שנים.
עידו עשת
מה קורה בשנת ההסתגלות?
מירב תורג'מן
זה חל עליו. תיקון סעיף 75ז'7. בסעיף 75ז'ה' לפקודה תושב ישראל לראשונה יבוא לתושב חוזר ותיק ובמקום לפי סעיפים 14א' עד ג' יבוא לפי סעיפים 14א' או ג'.
מיכל דויטש
אפשר לקרוא את כל השלוש ולהסביר לגבי כול שלושת הסעיפים הללו?
מיכל תורג'מן
כן. כי זה באמת התאמות. תיקון סעיף 75י"א (8). בסעיף 75י"א א' לפקודה החל לתושב ישראל לראשונה יבוא תושב חוזר ותיק. ובמקום לפי סעיפים 14א' עד ג' יבוא לפי סעיפים 14א' או ג'. (9) תיקון סעיף 75י"ב. בסעיף 75י"ב ז' לפקודה החל לתושב ישראל לראשונה יבוא לתושב חוזר ותיק ובמקום לפי סעיפים 14א' עד ג' יבוא לפי סעיפים 14א' או ג'.
מיכל דויטש
שלושת הסעיפים הללו הם סעיפים מתוך פרק הנאמנות. ב-75ז'ה' י"א א' וי"ב ז' אלה ההקלות של תושב ישראל לראשונה ותושב חוזר לגבי נאמנויות שהופכות להיות נאמנות תושבי ישראל עקב עליית יוצר. כמו ב-67ח' מהטעם שהפקודה לא הכירה מעמד של תושב חוזר ותיק הכנסנו אותם לפה. הסיפא במקום סעיפים 14 א' עד ג' יבוא לפי סעיפים 14א' עד ג', זה בגלל שלפי הדין הקיים ההטבות יתחלקו בין 14א' פסיביות, 14ב' הכנסות מעסק, 14ג' פסיביות של תושב חוזר. עשינו 14א' עד ג' כדי שגם העסק יחול, אבל לאור העובדה שהעסק עלה ל-14א' כי כל המקורות הם א'.
עידו עשת
וב' זה הסתגלות.
מיכל דויטש
ב' זה הסתגלות וג' תושב חוזר רגיל עשינו 14 א' או ג'.
מירב תורג'מן
כאן זה איזושהי תוספת לגבי הנאמנויות. אני אקריא את כל סעיף (10) ביחד. (10) תיקון סעיף 75 ט"ז 1. בסעיף 75ט"ז 1 לפקודה (1) אחרי סעיף קטן א' יבוא א'1, הוראות סעיף קטן א' לא יחולו לגבי יוצר שהיה לתושב ישראל לראשונה או לתושב חוזר ותיק כאמור בסעיף 14א'. במשך 10 שנים מהמועד שהיה לתושב ישראל כאמור ובלבד שבמשך כל התקופה האמורה הקנה רק נכס מחוץ לישראל או הכנסה מנכס מחוץ לישראל. בתום 10 שנים האמורות יחול הוראות סעיף קטן א' אלא שההודעה האמורה בו תוגש עד יום 30 באפריל בשנת המס הראשונה לאחר שתמה התקופה האמורה. ואולם אם חלה על היוצר חובה להגיש דוח לפי סעיף 131 במועד הגשת הדוח. (2) בסעיף קטן ג' האמור בו יסומן 1 ואחריו יבוא 2, על אף האמור בפסקה 1, א' יוצר כאמור בפסקה 1 שהיה לתושב ישראל לראשונה או לתושב חוזר ותיק כאמור בסעיף 14 א' לא יהא חייב בהודעה כאמור באותה פסקה במשך 10 שנים מהמועד שהיה לתושב ישראל כאמור ובלבד שבעת שהיה לתושב ישראל יש לו נאמן ונאמנות רק נכס מחוץ לישראל או הכנסה מנכס מחוץ לישראל ושבמשך כל התקופה האמורה הוקנו לנאמן רק נכס או הכנסה כאמור. בתום 10 השנים האמורות יחולו הוראות פסקה 1 אלא שמועדים להגשת ההודעה האמורה באותה פסקה יחולו בשנת המס הראשונה לאחר שתמה התקופה האמורה לפי העניין. הוקנו לנאמן במהלך 10 השנים האמורות נכס בישראל או הכנסה מנכס בישראל יחולו הוראות פסקה 1, אלא שמועדים להגשת ההודעה האמורה באותה הפסקה יחולו בשנת המס הראשונה שלאחר ההקניה כאמור.

(ב) יוצר כאמור בפסקה 1 שהיה לתושב ישראל לראשונה או לתושב חוזר ותיק כאמור בסעיף 14א' יהיה חייב בהודעה כאמור באותה פסקה במועדים הנקובים בה. אם בעת שהיה לתושב ישראל יש לו נאמן ונאמנות גם נכס בישראל או הכנסה מנכס בישראל. ואולם לעניין פרטי הנכסים והכנסה כאמור בסעיף קטן ב'2 יפרט היוצר רק את פרטי הנכסים בישראל והכנסה שמקורה בנכסים בישראל שהקנה היוצר לנאמן בחמש השנים שקדמו לשנת המס שבה היה היוצר תושב ישראל.
מיכל דויטש
תיקון 165 לפקודה שפורסם ב-11 ביוני 2008 שינינו את פרק הנאמנויות והקלנו בחובות הדיווח שחלות בנאמנות והפכנו את רובן לחובת הודעה למעט במקרים שבהם הקשר למדינת ישראל ולהכנסה למדינת ישראל הוא כזה שצריך דוח שנתי לפי הפקודה. במסגרת הזו בגלל סעיף 13, 4 להצעת החוק בעצם מעניק פטור מחובת דיווח ליחיד שהיה לתושב ישראל לראשונה ולתושב חוזר ותיק על נכסים והכנסות שיש לו מחוץ לישראל במשך 10 שנים מיום שובו או עלייתו לפי העניין.


בהקשר הזה באו ואמרו לנו רגע, אז מה קורה עם נאמנות? הרי על נאמנות קבעתם חובת הודעה ואתם עכשיו חוקקתם את פרק הנאמנות כדי שלא יהיה להם יותר קל מיחידים. עכשיו אתם בעצם מחמירים. נאמנות חייבת בחובת הודעה, יחידים לא חייבים. בעצם מה שעשינו כאן בתוספת הצהובה הארוכה הזאת בעצם לקחנו את המקרים 75 ט"ז 1 מדבר על חובות יוצר במקרים מסוימים. מנינו את המקרים בהם יוצר לא יהיה חייב בהודעה. עכשיו למה זה כל כך ארוך? בגלל שנאמנות היא בעצם היציר הניסויי ואנחנו צריכים לבחון האם לנאמן בנאמנות יש נכסים בישראל ולכן זה יוצא מסודר. כלומר אין בנאמנות בעת העלייה ולא יהיו בה פטור מלא. רק על ההכנסות והנכסים בישראל ולכן זה מסודר לפי הסיטואציות האפשריות.
אברהם מיכאלי
חובת הדיווח עדיין נמשכת בתוך 10 שנים או חובת הדיווח תהיה פטורה בסוף? לגבי נאמנויות שהובאו מחוץ לישראל.
מיכל דויטש
אם בנאמנות יוצר תושב ישראל שיצר בשנת המס נאמנות, אם הוא עולה לישראל והנאמנות יש בה נכסים רק מחוץ לישראל אין חובת דיווח במשך 10 שנים. ואם הוא עולה ויש נכסים בישראל אז יש חובת דיווח מצומצמת. בסעיף 11 זה הצד השני. חובת יוצר זה ב-75ט"ז 1 חובות הגשה לידי נאמן זה 75ט"ז2 וגם שם סימנו את המקרים שאנחנו לא רוצים שהנאמן יגיש לנו את ההודעה מהטעם שאנחנו לא רוצים להחמיר את מצבה של הנאמנות לענייני מס ודיווח אל מול מצב שהיה קיים אם זה היה רק יחיד.
מירב תורג'מן
אני קוראת את (11) תיקום סעיף 75 ט"ז 2 . בסעיף 75ט"ז 2 לפקודה בסעיף קטן א2 בסופו יבוא הוראות פסקה זו לא יחולו על שינוי סוג של נאמנות לנאמנות תושבי ישראל משום שיוצר אחד בה או נהנה אחד בה לפי העניין היה לתושב ישראל לראשונה או לתושב חוזר ותיק כאמור בסעיף 14א' ובלבד שבעת שהיה לתושב ישראל כאמור יש לנאמן בנאמנות רק נכס מחוץ לישראל או הכנסה מנכס מחוץ לישראל. (12) תיקון סעיף 97. בסעיף 97 לפקודה בסעיף קטן ב' 1. בפסקה 1 במקום כמשמעותו בסעיף 14 יבוא תושב חוזר ותיק כאמור בסעיף 14א'. המילים לפני היותו לתושב ישראל יימחקו. ובסופה יבוא לעניין זה נכס למעט נכס שהגיע לידי היחיד בפטור ממס לפי סעיף קטן א'5 החל ביום כ"ג בטבת התשס"ח , 1 בינואר 2008.
אברהם מיכאלי
זאת ההגדרה למעלה.
מירב תורג'מן
(2) בפסקה 2 במקום הרי שעד המילים באותו סעיף יבוא תושב חוזר כהגדרתו בסעיף 14ג' פטור ממס על רווח הון ממכירת נכס שרכש מחוץ לישראל בתקופת היותו תושב חוץ, ובסופה יבוא לעניין זה נכס, לרבות נכסים שמחוץ לישראל שהם ניירות ערך מוטבים כהגדרתם בסעיף 14ג'.
יובל כהן
יש לי פה הערה קטנה. אנחנו יכולים להסכים פה על מה שאנחנו רוצים על רשות המיסים אבל ברגע שכתוב פה נכס שהוא נכס רק מחוץ לישראל זה משאיר עמימות ואי ודאות למה זה נכס מחוץ לישראל. אין מקום להשתמש במונח הזה נכס מחוץ לישראל כשיש לכם הגדרה במקום אחר של מקום הפקת רווח הון.
גידי בר זכאי
אבל בסעיף 14 היה מקום להשתמש?
יובל כהן
סעיף 14 היה לכם צידוק אחר שקשור להכנסה מעסק.
מיכל דויטש
לא. בפסקה 2.
יובל כהן
אין מקום להשאיר בסעיף 97 נכס מחוץ לישראל כשאתם מסכימים איתי ואתם משאירים את אי הוודאות הזאת ואני אומר לך שיועץ שיגיע לתושב חוץ בשטח, יגיד לו תשאיר את הנכס מחוץ לישראל, ואל תביא אותו לישראל. ולפני שאתה עולה לישראל תעביר את הנכסים שלך מהבנק בארץ לבנק בחו"ל. למה?
מירב תורג'מן
אני חושבת שקודם כל זה משתמע מהסעיף ודבר שני זה למען הסר ספק וזה ברור שהכוונה היא לנכסים שמחוץ לישראל.
יובל כהן
זה בסדר למען הסר ספק.
מיכל דויטש
וגם לעניין הקוהרנטיות של החקיקה בסעיף 14ג2 אפילו מוצהר שמקורם של הנכסים...
יובל כהן
ב-14 יש לך מקום מקור בסעיף 4א', כתוב שריבית ודיבידנד מקור ההכנסה זה לפי מקום מושב המשלם. בסעיף 97 שזה רווח הון יש לך את סעיף 89 שהוא קובע את מקום הפקת ההכנסה. שאין הפנייה פה לסעיף 89.
מיכל דויטש
זה לא קשור אבל.
יובל כהן
עכשיו כשמשתמשים במונח מקום הפקת ההכנסה זה בסדר, אבל פה השתמשו במונח חדש, נכס מחוץ לישראל. זה לא מקום הפקת ההכנסה. שם יש לך התייחסות למקום הפקת ההכנסה. מקום המקור. בסעיף 4א'. בסעיף הפירותי יש לזה פתרון.
מיכל דויטש
אין לזה פתרון.
יובל כהן
יש לזה פתרון בסעיף 4א'. פה אין לזה פתרון. את משאירה את זה עמום.
מיכל דויטש
זה לא עמום, זה ברור.
יובל כהן
אם זה ברור אז למה לרשום את זה?
מיכל דויטש
כתוב ב-14ג2 הכנסות מריבית ומדיבידנד שמקורן מנכסים מחוץ לישראל שהם ניירות ערך מוטבים. בתוך הגדרת ניירות ערך מוטבים אין אפיון למקום ולכן זה מופיע ברישא וגם פה ב-97 זה תמונת הראי של מה שכתוב ב-14ג2 נכס לרבות נכסים מחוץ לישראל שהם ניירות ערך מוטבים. לא תיקנו דבר.
יובל כהן
אבל יש לך את זה ב-89.
מיכל דויטש
לא תיקנו דבר בסעיף 97ב2 למעט את מועד רכישת הנכס. מעבר לזה הוא אותו דבר.
עידו עשת
ההגדרה פה של הנכס, לרבות נכסים מחוץ לישראל היא כן מתייחסת וכן צודקת מיכל. היא מתייחסת כן להגדרה הפירותית של 14. היא מתייחסת לניירות ערך מוטבים. היא באה להבהיר.
יובל כהן
זה בסדר ניירות ערך מוטבים אבל למה צריך נכסים מחוץ לישראל? שם כתבת שהופקו מנכסים. יש לך את סעיף 4א שאומר לך זה בסדר, נכס מחוץ לישראל נקבע לפי מקום מושב המשלם. פה אין לך את זה.
מיכל דויטש
מקום מושב המשלם זה עניין ההכנסה. זה לא הנכס.
יובל כהן
כתבת הכנסות שמקורן בנכסים מחוץ לישראל. זה יש לי בסעיף 4א אמירה ברורה מה זה הכנסה שמקורה בנכסים שמחוץ לישראל. כי לגבי הריבית כתוב לי מה זה. במקום מושב המשלם. לגבי דיבידנד כתוב לי זה מקום מושב המשלם. פה אין לי. אין לי את זה ולכן יכולתי לחיות עם זה בסעיף 14. סעיף 14 אפשר לחיות עם זה בגלל שיש התייחסות בסעיף 4א למקום המקור של ההכנסה.
עידו עשת
למה זה לא נשמר? אם ההגדרה שקיימת כרגע, ריבית או דיבידנד שמקורם מחוץ לישראל בסדר. שומרים על אותה הגדרה של ניירות ערך מוטבים לרבות נכסים מחוץ לישראל שהם ניירות ערך מוטבים. זה התוספת.
מיכל דויטש
אפשר להציע בניירות ערך מוטבים אפשר לכתוב נכסים מחוץ לישראל שהם ניירות ערך הנסחרים בבורסה ואז להשתמש ב-97 נכסים מחוץ לישראל. בסעיף 14 ג2 הכנסות מריבית ומדיבידנד שמקורם בניירות ערך מוטבים. בהגדרת ניירות ערך מוטבים נכסים מחוץ לישראל שהם ניירות ערך הנסחרים בבורסה. בתוך ההגדרה ניירות ערך מוטבים כפי שהיא בנויה היום אין שום דבר על המיקום של הנכס. אם קוראים את זה המהות נמצאת למעלה ב-2 ולכן אם היינו מוסיפים מראש את הנכסים מחוץ לישראל. מה זה ניירות ערך מוטבים? זה חייב להיות מחוץ לישראל וזה חייב להיות ניירות ערך שהם נסחרים בבורסה. אם אני אוותר על זה ב-97 עם מה יצאתי? יובל מה מטריד אותך?
יובל כהן
עולה חדש מחזיק מניית IBM בבנק ישראלי ועולה לישראל. הנכס הזה מחוץ לישראל או בתוך ישראל? אני שואל את האדם הפשוט.
טלי דולן
אתה רוצה לתת לעולה החדש פטור ממס רווח הון. אתה אומר בחקיקה על נכס מחוץ לישראל. אתה מתכוון לרווח הון שהופק מחוץ לישראל. אומר לך יובל נכס מחוץ לישראל מעורר בעיה כי חברת IBM העולמית שמוחזקת בידי בנק בישראל אולי יש לנו פה נכס שהוא לא מחוץ לישראל.
מיכל דויטש
זה פשוט לא נכון.
טלי דולן
אין שום שינוי אותו עולה היום שבא היום לפי סעיף 97 אליך למשרד ושואל אותך מה מצבו עם הנכס של IBM שהוא מחזיק בבנק פועלים מה אתה אומר לו?
יובל כהן
אז אני אומר שיש אי ודאות ביחס לזה.
טלי דולן
אבל אנחנו לא שינינו את המצב. אותו נוסח של 97 הוא שקיים פה.
מיכל דויטש
תבקש שאלת הבהרה יהיו לך חמש שנים מאז ש-97ב1 נכנס. אתה יכולת לשאול את רשות המיסים. אתה יודע טוב מאוד מה התשובה. אנחנו ביקשנו לא לשנות.
עידו עשת
מה השינוי המהותי. מיכל, הטענה שלכם שאין שינוי מהותי ממה שחל היום. אותה שאלה שהוא שואל יכולה להישאל על אזרח היום, לא על עולה, אותה שאלה בדיוק.
מיכל דויטש
אני חושבת שאם נשאיר את נכסים מחוץ לישראל ב-14ג2 ונסיר את תמונת הראי ב-97 זה יכול לעמוד לי לרועץ.
עידו עשת
ב-14 אני מבין אותך.
מיכל דויטש
אתה לא יכול להבין אותי כי ב-14ג2 זה לא קשור לעסק. זה סעיף אחר.
עידו עשת
כולנו מסכימים על זה שאנחנו לא רוצים לחייב את אותו תושב.
מיכל דויטש
זה לא קשור. זה אותו נכס שההכנסות ממנו פטורות מכוח 14ג2 המכירה של הנכס עצמו פטורה.
עידו עשת
כן אבל הוא לא דואג מכיוון שלגבי אותן הכנסות פירותיות הוא יכול ללכת לפקודה והוא אומר הנה, מקום הפקה.
גידי בר זכאי
אז שילך לסעיף 89 ויקבל את התשובה.
יובל כהן
אבל פה זה משהו מעל סעיף 89 גידי.
עידו עשת
הטענה שלכם שאתם לא רוצים לשנות את המצב וזה בסדר. השאלה האם ההוספה פה זו שאלה שצריך להתייחס אליה.
מיכל דויטש
אין שינוי מהמצב שהיה קיים בדין הקיים, אין שינוי מהמצב המוצע פה לדין הקיים למעט מועד רכישת הנכס.
גידי בר זכאי
לטעמנו יובל אנחנו שמענו ודנו בזה וניסינו לחשוב על האפשרות שאתה מציע. אנחנו עדיין סבורים שאנחנו לא משנים בהוראה הזאת את הדין שהיה קיים לפני שקבענו את ההוראה. ולכן אני חושב שאנחנו נמנע מלשנות את הפוזיציה במסגרת החקיקה הזאת. התפר של החקיקה הזאת הוא מאוד קריטי בכל מה שקשור במה שטריטוריאלי ומה שפרסונאלי. האמירה הזאת היא לא לוקחת את זה לא לשם ולא לשם. היא משמרת את המצב הקיים.
יובל כהן
זה אי ודאות.
גידי בר זכאי
זה
לא אי ודאות. אי אפשר לחזור כל הזמן על הסיסמה הזאת של האי ודאות. האי ודאות בדיני המס ככל שהיתה קיימת לפני החקיקה הזאת בוודאי שהחקיקה הזאת לא מרחיבה אותה. במקרים אחרים היא מצמצמת. אנחנו חושב שדנו בזה ואנחנו לא צריכים להמשיך.
שלמה (נגוסה) מולה
כדי שנתקדם אתם מוכנים לומר אם תיווצר בעיה אתם מוכנים להתמודד עם זה בהמשך?
גידי בר זכאי
אנחנו טוענים יותר מזה, אנחנו טוענים שבסעיף הזה כשלעצמו לא מעורר שום בעיה חדשה שלא היתה קיימת לפני זה וודאי שככל שיש בעיות ודברים שצריך להתעמק בהם אנחנו נעשה את זה.
יובל כהן
אם היתה בעיה לפני כן גידי למה לא לפתור אותה? יש בעיה. לא יודעים מה זה נכס מחוץ לישראל.
גידי בר זכאי
אנחנו לא הולכים לפתור כרגע בעיות רוחביות שלא עולות באופן ישיר מהחקיקה הזאת ואנחנו צריכים להתקדם.
שלמה (נגוסה) מולה
הטענה שלך נכס מחוץ לישראל זה מעורר איזושהי בעיה היום?
יובל כהן
כן. זה מעורר בעיה היום.
טלי דולן
אם אני יכולה לפתור את הבעיה אתם תהיו מרוצים ואנחנו נהיה מרוצים.
יהודה נסרדישי
יובל, דיברנו איתך שעות. אמרנו לך שלא נעשה את זה. אני רוצה להגיד דבר אחד לפרוטוקול. החוק הזה הוא חוק יפה אבל באמצעות החוק הזה אני לא מוכן לתקן ולתת הבהרות לכל פקודת מס הכנסה. אני לא מוכן היום לסרוק את כל דיני המס שלי ולתקן אותם. אנחנו אומרים לכם שההגדרה הזאת פה מבהירה את המצב הקיים ולא נשנה אותה. ולכן אני לא יכול לקחת ריסק. אני לא רוצה לשנות את זה.
שלמה (נגוסה) מולה
אנחנו באמת רוצים להתקדם עם החוק הזה. יכול להיות שהטענה שלך צודקת אבל לא נוכל להיכנס למערבולות.
יובל כהן
לבעיה יש פתרון.
יהודה נסרדישי
אמרתי לך, ספקולציות היום בדיני המס באמצעות התיקון הזה אני לא עושה. אני אמרתי לך את זה בתחילת הדיון.
היו"ר מיכאל נודלמן
חברים, אנחנו ממשיכים. אני מבקש.
מירב תורג'מן
אני אמשיך. (3) בפסקה 3 במקום או תושב חוזר לפי העניין יבוא כאמור באותן פסקאות. הוספת סעיף 134ב13. אחרי סעיף 34 א לפקודה יבוא פטור מדיווח סעיף 134ב. על אף הוראות סעיף 131 יחיד שהיה לתושב ישראל לראשונה או לתושב חוזר ותיק כאמור בסעיף 14א לא יהיה חייב בהגשת דוח כאמור בסעיף 131 לגבי כל הכנסותיו שהופקו או שצמחו מחוץ לישראל או שמקורן בנכסים מחוץ לישראל. במשך 10 שנים מהמועד שהיה לתושב ישראל כאמור. הוראות סעיף זה לא יחולו על הכנסות שלגביהן ביקש היחיד לפי הוראות סעיף קטן א' של סעיף 14 כי לא יחולו הוראות הסעיף הקטן האמור, ולגבי הכנסות שמקורן בנכס שהגיע לידי היחיד בפטור ממס לפי סעיף 97א5 החל ביום כ"ג בטבת תשס"ח, 1 בינואר 2008. פטור מדיווח.
מיכל דויטש
מוצע פטור לדיווח בתקופת ההטבות מהגשת דוח שנתי על ההכנסות שבעצם פטורות מכוח 14א וכמובן לא על הכנסות שהיחיד בחר נניח לא להשתמש בפטור, וכמובן לא על הכנסות שמופקות מנכסים שהחרגנו אותם ב-14 וב-97 מעצם הפטור.
עידו עשת
שאלה. השינויים שעשיתם בסעיף הראשון לגבי חבר בני אדם אמור להשפיע על זה כמו שאמרתם שזה לא יחול על יחיד שביקש שלא זה, השאלה אם לגבי חבר בני אדם גם צריך לציין? כי אתם הוספתם בישיבה הקודמת.
גידי בר זכאי
השאלה היא האם ששינינו את הנושא של שליטה וניהול לבחירתו של הנישום זה בא לידי ביטוי פה כבר באופן אינהרנטי בהוראות החוק ואני סבור שכן. אומר שאותו תאגיד שיבחר להיות תושב ישראל ולשלם מס בישראל לא יהיה פטור לפי הסעיף הזה מחובת הדיווח.
עידו עשת
התשובה היא שזה חל גם על אותה חברה שאם תבקש כן שתהיה, היא תהיה חייבת בדיווח זאת השאלה.
גידי בר זכאי
כי אנחנו עוסקים פה ביחיד. יחיד זה לא כולל חבר בני אדם. אין לו פה פטור מדיווח. הפטור מדיווח מוענק פה ליחיד ולכן הפטור מדיווח מראש לא ניתן לחבר בני אדם ולכן הבעיה שאתה מעורר נפתרת במקורה כבר.
מיכל דויטש
אם החבר בני אדם שהחרגנו הוא הופך להיות תושב חוץ, כל ההכנסות שלו הם מחוץ לישראל.
עידו עשת
ממילא הוא לא חייב.
מירב תורג'מן
(14) בסעיף 135 לפקודה בפסקה 1 האמור ביישומן א ואחריה יבוא.
מיכל דויטש
חבר בני אדם על הכנסה בשנת המס. ואתה יכול לקרוא בזה שגם חברה זימבבוית חייבת בדוח.
עידו עשת
לא. לא צריך. אנחנו לא רוצים את זה. כי היא לא תחשב כחברה תושבת ישראל.
מיכל דויטש
למרות שהפקודה לא משתמשת במונח חברה תושבת ישראל. היא מדברת על חבר בני אדם שהיתה לו הכנסה בשנת המס. לא צריך להכניס את זה. כי אם יש לו הכנסה בישראל היא תגיש דוח זה כמו שאותו יחיד שפטרנו אם יש לו הכנסה בישראל שעולה כדי חובת דיווח הוא גם יגיש דוח. על מה הוא לא יגיש דוח? הוא פטור על הכנסה מחוץ לישראל.
מירב תורג'מן
הוויכוח הוא לצורך ההכנסה. זאת אומרת מבחינת ההכנסה אתם בוחנים ולא לצורך אחר.


(ב) על אף הוראות פסקת משנה א יחיד שהיה לתושב ישראל לראשונה או לתושב חוזר ותיק כאמור בסעיף 14א לא יהיה חייב בהגשת דוח על הונו ועל נכסיו שמחוץ לישראל במשך 10 שנים מהמועד שהיה לתושב ישראל כאמור. הוראות פסקת משנה זו לא יחולו על נכס שהגיע לידי היחיד בפטור ממס לפי סעיף 97א 5 החל ביום כ"ג בטבת תשס"ח, 1 בינואר 2008, ועל הון ונכסים שלגבי ההכנסות שנבעו מהן, כולן או חלקן, ביקש היחיד לפי הוראות סעיף קטן א של סעיף 14 כי לא יחולו הוראות הסעיף הקטן האמור.
מיכל דויטש
לא יחולו על הון ונכסים ועל נכס שהגיע. סעיף 135 לפקודה מדבר על סמכות לדרוש דוחות, ידיעות, פנקסים וכו' כדי להגיע לידיעה מלאה על הכנסתו של אדם ואחד הדברים שמפורטים כאן זה דוח על הונם ונכסיהם שאנחנו קוראים במילים הצהרת הון. כמו שנתנו את הפטור מהדיווח השנתי הצהרת הון אנחנו אומרים גם.
מירב תורג'מן
אני חייבת לומר שיש לי עדיין את החשש הזה מפני הצהרת הון. זאת אומרת שבתום עשר שנים, אני יודעת שזה פותח את כל הנושא הזה של דיווח מהתחלה לדיון אבל עדיין יש לי חשש, אחרי עשר שנים אתם לעולם לא תוכלו לדעת את האמת. יש לכם פער במידע של עשר שנים שאתם לעולם לא תוכלו למלא אותו. למעשה אחרי עשר שנים הצהרת ההון הראשונה היא לא תהיה אמיתית.
גידי בר זכאי
כשאת אומרת שהצהרת הון השנייה תהיה חסרת משמעות את מניחה שאם היתה ניתנת הצהרת הון הראשונה גם שמה היא היתה בעלת משמעות. ואני רוצה רגע לעשות פה סדר. קודם כל במצב הקיים כיום לפני שאנחנו מתעסקים עם הנושא הזה קיימת שאלה מאוד משמעותית מה קורה שתושב ישראל נוסע לחו"ל ואחר כך חוזר משם ומצהיר על נכסיו. הבעיה הזאת קיימת ממילא ויכול להיות שדווקא במקרים כאלה הדיווחים שמתקבלים על היקף של נכסים בהחלט יכולים לשמש דווקא את הנישום שמעוניין לעשות בזה שימוש לרעה ופחות את הנישום שמעוניין לדווח על הונו, וודאי שפחות את רשויות המס בבואם לערוך שומה. לבוא ולומר היום שמי שמגיע לישראל מחו"ל ונדרש באופן מיידי לתת הצהרת הון ולחילופין להשוות את אותו מצב שזה יהיה לאחר 10 שנים אנחנו לא משפרים את מצבנו בדבר. אנחנו לא משפרים את מצבנו במיוחד לאור העובדה שהתקופות האלה ממילא פטורות.
מירב תורג'מן
אני לא מסכימה לזה.
גידי בר זכאי
אז בואי נדון בזה. אבל במיוחד לאור העובדה שהתקופות שקדמו לעלייתו הן תקופות שהן מחוץ לרשת המס הישראלית ממילא לכן לצורך העניין הזה בלבד.
מירב תורג'מן
אני יודעת שזו המהות של ההצעה.
גידי בר זכאי
לא. נישום שמחוץ לרשת המס הישראלית ביום שהוא עולה זה מקרה אחד. המקרה הזה אינו שונה במאום מאותו נישום שעשר שנים לאחר מכן את מכניסה לרשת המס הישראלית את הנכסים שיש לו בחו"ל. ככל שהצהרת ההון הראשונה יכולה להיות אמינה בעינייך וודאי שלאחר עשר שנים את אותה אמינות את יכולה לייחס להצהרת הון שתתווסף ולצורך העניין הזה זה לא מעלה ולא מוסיף. ופעם שנייה צריך לנפץ את המיתוס הזה שברשויות המס יש מישהו שיושב ומסוגל לקבל דיווחים על כל הנכסים שקיימים מחוץ לישראל. אנחנו מדברים פה על טונה של אינפורמציה שאין יכולת לעשות בה שימוש של ממש וצריך לומר את זה ולהודות בכך.
מירב תורג'מן
אבל אתה תצטרך את האינפורמציה הזו בבוא היום.
גידי בר זכאי
בואי תסבירי לי למה אני אצטרך אותה?
מירב תורג'מן
אחרי עשר שנים הצהרת הון אמיתי.
גידי בר זכאי
אנחנו לא מתעסקים פה בשאלה תיאורטית. אנחנו מתעסקים פה בשאלה מעשית. אולי עדיף שיהודה נסרדישי שהוא קצת מנוסה ממני בעבודת השומה יסביר במה המדובר.
יהודה נסרדישי
מירב אני רוצה להגיד לך משהו. הצהרת הון היא הון לנכסים והתחייבות שלי או שלך כאשר את מגישה אותה. כאשר יש לך חברות שהן מנוהלות בחו"ל ועסקים בחו"ל וניהול שליטה בחו"ל אין לי שום ערך ומשמעות להצהרת ההון. מדוע? בהצהרת ההון את צריכה לכתוב לי מה ההשקעות שלך בחברה זו, בחברה אחרת, מה יתרת החוב שלך, מה ההתחייבויות שלך, כמה דיבידנדים יש לך. היום בתקופת הפטור העשר שנים האלה כאשר המידע הזה שחררתי אותו מהגשת דוח במישור ההכנסות, במישור פעילויות של החברות, אין לי מידע מדויק. גם לא יהיה לי. גם היום בנושא של יחסים עם חו"ל ותושבים חוזרים ועולים חדשים שיש להם נכסים שמה המידע הזה הוא איננו אפקטיבי והשומה שלנו לא עובדת רק על זה. ולכן דווקא בתקופה שאנחנו הולכים לשחרר את העולים החדשים לעשר שנים, פטור מכל ההכנסות בחו"ל, מניהול ושליטה בחברות חו"ל אין ערך לאותו מסמך של הצהרת הון שאני אקבל אותו. הוא לא יתרום לי.
עידו עשת
גם לא ערך עתידי? כי לגבי הפטור ברור.
פינחס רובין
אני רוצה להוסיף לכם עוד נימוק אחד. הצהרת הון שמושוות בחלוף 10 שנים שווה כקליפת השום.
יהודה נסרדישי
אני לא יכול להגיד את זה כי אז לא תגיש לי אותה.
מירב תורג'מן
אני חייבת לומר שאם מנהל רשות המיסים אומר שהוא לא צריך את המידע הזה אז קטונתי. אני לא בודקת שומות.
פינחס רובין
אבל תבינו 10 שנים. יש לך חזקה רק שתהיה לך פרספקטיבה יותר רחבה, הצהרות הון ישנה חזקה שאם ישנו גידול בלתי מוסבר בפרק זמן של כמה שנים הנטל עובר לנישום להסביר כיצד גדל הונו. החזקה היא שלוש או ארבע שנים. עשר שנים זה דור בהקשר הזה. זה לא נותן להם כלום. אגב גם בחיים עכשיו הצהרת הון שמושוות כעבור עשר שנים.
מירב תורג'מן
סעיף 15 הוראת שעה. על אף הוראות סעיף 14א לפקודה כנוסחו בסעיף 4 לחוק זה לגבי מי שהיה תושב ישראל בשנת המס 2008 או 2009 יקראו את ההגדרה תושב חוזר ותיק שבסעיף האמור כך, תושב חוזר ותיק, יחיד ששב והיה לתושב ישראל לאחר שהיה תושב ישראל ותושב חוץ במשך 5 שנים רצופות לפחות. זו למעשה התוצאה מיכל כי את רוצה להעביר את הוראת השעה.
מיכל דויטש
כן, אנחנו הרי הגדרנו תושב חוזר ותיק ככזה ששהה מחוץ לישראל 10 שנים. אם אני מתחילה מהכחול 10 שנים מחוץ לישראל מהן 8 לאחר שחדל. ואז באנו עם ההגדרה החדשה של תושב חוץ ואמרנו תושב חוץ הוא מי ששוהה מחוץ לישראל שנתיים מספר ועוד שנתיים מרכז חיים. ולכן שינינו בתושב חוזר ותיק 10 שנים תושב חוץ. כמו שאמר גידי בר זכאי בישיבה הקודמת הכוונה היא שאנחנו לא רוצים לשלוח אותם לעשר שנים ושיישארו עשר שנים בחו"ל ומאידך אנחנו לא רוצים שעכשיו אנשים יצאו מהארץ, אז יש פה הוראת שעה. מי שישוב עכשיו בשנים 2008 ו-2009 הבקשה היא שהוא יהיה תושב חוץ במשך חמש שנים בלבד. וזה לא יחול על מי שיעזוב עכשיו. רק מי שהיה כבר תושב חוץ ב-1108. ככה אנחנו לא מעודדים אף אחד לצאת. אנחנו לא מעודדים מי שכבר נמצא בחוץ להישאר עשר שנים, וזה התשובה בעצם לפרופ' אדרעי מהדיון הקודם.
יהודה נסרדישי
אי אפשר לעשות על זה תכנוני מס. כי אם אתה אומר 1 בינואר 2008 זה תאריך שחלף.
שלמה (נגוסה) מולה
בסדר גמור. הייתם יצירתיים מאוד.
עופר מנירב
אנחנו פה מתחילים משנת 2008 ודיברנו שנכון להעביר לשנת 2007. ואם אתם מסכימים על 2007 צריך גם לתקן את סעיף 15 לתקן ל-2007 שיחול גם בנושא הזה. ואני מקדים אולי את המאוחר, אם יש סעיף 16 שמדבר על תחילה ותכולה, מדבר על 1 לינואר 2008 דובר על זה גם בישיבה שלפני הישיבה הקודמת להעביר את זה ל-2007.
מיכל דויטש
לתושב ישראל בשנת המס 2007-2008 או 2009.
עידו עשת
למה 2007 עוד פעם?
עופר מנירב
כי הכוונה היא לשנות את התחולה גם כן מ-1 לינואר 2007. בסעיף 16.
עידו עשת
לא הבנתי למה ולא הבנתי את ההצעה.
גידי בר זכאי
קודם כל נתחיל מההצעה שהוצעה על ידי לשכת רואי החשבון שהיא בהחלט מקובלת עלינו שאת התחולה אנחנו ניקח לשנת 2007. התחולה של כל החוק. גם אותו מעמד שאנחנו עוסקים בו בסעיף 15 יורחב לתוך אותה הגדרה. אני לא רואה פה את הבעיה כי מה שהנחה אותנו פה זה לוודא שהבן אדם כבר נמצא בחו"ל אז קל וחומר שאם בשנת 2007 הוא היה בחו"ל אנחנו ממילא מגשימים את המטרה הזאת. בדיוק בגלל זה אנחנו נעצור שמה בשנת 2007. יש פה איזו שאלה מסוימת בנושא התחולה הרטרואקטיבית עד כמה ניתן, אז נחבר את הנושא ששנת השישים חלה בשנת 2007 עם האמירה של יהודה נסרדישי שאנחנו התחלנו לעסוק בחוק בשנת 2006 מביאה אותנו לתוצאה שאנחנו בהחלט יכולים לחיות איתה ואנחנו מברכים על התיקון ועל ההצעה.
עידו עשת
כמה אנשים? הרי זה אנשים שכבר עלו ב-2007. שהגיעו, הם כבר פה.
אלכס הילמן
כל ההגדרה של תושבות היא הגדרה נזילה. ברגע שתיכנס לוויכוח אם הם היו פה תושבים כבר ב-2007 כן או לא.
מיכל דויטש
הכוונה היא שכל אלה שמתנדנדים יבואו ויגידו שיש להם שנת הסתגלות על 2007.
מירב תורג'מן
אני מתקנת גם את 15, 2007, 2008, 2009, וגם מה שאני אקריא בסעיף 16. גם כמובן תאריכים. (א) תחילה ותחולה. גם צריך להוסיף פה בהוראת שעה. הוראת מעבר.
היו"ר מיכאל נודלמן
חברים אני מבקש שלקראת שהוועדה תקבל דוח כמה אנשים, כמה עולים ותושבים חוזרים הגיעו.
גידי בר זכאי
אני חושב שכדאי שיענו על זה משרד הקליטה.
עידו עשת
בעצם ששר הקליטה ידווח כמו שהיה בחוק, שר הקליטה ידווח מדי שנה על מספר האנשים שעלו. אפשר להשתמש בבחירה בשנת ההסתגלות בעצם.
גידי בר זכאי
אין ספק שזה יהיה אינדיקציה שבהחלט בין אותם אנשים לבין החוק.
מירב תורג'מן
ממילא אתם תקבלו את הדוחות לגבי הבחירה בשנת ההסתגלות.
גידי בר זכאי
בסופו של יום אנחנו נוכל לומר שזה לפחות המספר שחזר בעקבות החוק. זה המינימום.
היו"ר מיכאל נודלמן
הוועדה יכולה לדרוש רק שנה ראשונה. בינתיים. אחר כך נראה.
עידו עשת
בינתיים שנה. הסעיף הזה יעמוד הוראת שעה לחמש שנים. זאת אומרת שהדיווח הראשון יימסר עד ליום.
גידי בר זכאי
זה נכנס כסעיף בחוק הנושא של הדיווח?
היו"ר מיכאל נודלמן
כן. זה בחוק.
עידו עשת
זה לא ייכנס לפקודת מס הכנסה.
מירב תורג'מן
אנחנו מבקשים להוסיף סעיף, היושב ראש כמובן, לא אני, אני לא חברת כנסת.
היו"ר מיכאל נודלמן
אני שמעתי פה ויכוחים על כל מיני דברים. אני רוצה להיות בטוח בסוף השנה להיות בטוח שאנחנו עשינו דבר טוב.
מירב תורג'מן
נבקש להוסיף סעיף בחוק המתקן שקובע חובת דיווח לוועדה בדבר מספר העולים שבחרו להחלת החוק הזה.
היו"ר מיכאל נודלמן
אתם מוכנים?
מירב תורג'מן
כן. אנחנו קובעים כהוראת שעה.
עידו עשת
הכוונה היא בחובת הדיווח ששר הקליטה ידווח על מספר האנשים שעלו. לא רק מספר האנשים שעלו, זה נתון כללי, אבל גם מספר אלה שבחרו בשנת הסתגלות. דיווח מפורט לוועדה כאשר הדיווח הראשון ייעשה תוך שנה וההוראה הזו תעמוד בתוקף בחמש שנים.
גיא כץ
רק כדי שהנתון הזה יהיה מדויק יש הרבה אנשים שמגיעים לישראל ולא עושים עלייה רשמית אלא נמצאים פה על ויזת A1 וויזת B1 של היהודים וכו' צריך כמובן לכלול את האנשים האלה בנתון שיבוא נתון אמיתי ולא רק נתון של אנשים שעושים עלייה.
מירב תורג'מן
אנחנו מדברים בעיקר על מי שבחר בשנת ההסתגלות.
היו"ר מיכאל נודלמן
כל אחד צריך למישהו. או למשרד קליטה או לאגף מיסים.
גיא כץ
כבוד היושב ראש, פשוט שאנשים מגיעים לישראל יש להם כמה אפשרויות. אפשרות אחת זה לעשות עלייה פורמלית, אפשרות שנייה זה לבוא על ויזת עבודה, והם עדיין נמצאים פה לכל דבר ועניין. יש גם ויזה מיוחדת שנקראת A 1 בדיוק לשלוש שנים שמאפשרת ליהודים לבוא לישראל.
שלמה (נגוסה) מולה
אנחנו מדברים על אזרחים.
היו"ר מיכאל נודלמן
תושבים חוזרים.
מירב תורג'מן
אנחנו חוזרים שוב פעם להוראת השעה לסעיף 15. עלו כאן כל מיני הסתייגויות של חברי הכנסת והיה דיון בתוך משרד האוצר לגבי ההחלה של החוק לגבי שנת 2007. כרגע מה ההחלטה?
היו"ר מיכאל נודלמן
אנחנו מחליטים 2008.
מירב תורג'מן
החל משנת 2008. חוזרים לנוסח המקורי.
היו"ר מיכאל נודלמן
אם השר רוצה בזמן ההצבעה פה הוא יכול להסתייג.
אלכס הילמן
אדוני היושב ראש אני יכול להגיד מילה אחת. אני חושב שאתם פוגעים פה בהרבה משפחות. יש פה בעיה של משפחות שהגיעו.
היו"ר מיכאל נודלמן
סליחה. אתם שמעתם מה היה פה. אני אמרתי אנחנו מחוקקים חוק לעולים חדשים ותושבים חוזרים, לא לעשירים. ואם זה ככה אני לא צריך 2007. אני צריך 2008.
אלכס הילמן
יש משפחות שידעו שהם מתכוונים לעלות ב-2008 והמשפחה בגלל שנת הלימודים ובגלל מה שאמרו להם שבחודש אוגוסט מגיעים רוב המשפחות בגלל שנת הלימודים, הגיעו עם המשפחה ודחו את העלייה שלהם עצמם ל-2008. יתחיל ויכוח בין מס הכנסה שיבוא בעתיד ויגיד, אדוני החוק לא מגיע אליך בגלל שהמשפחה שלך היתה כאן והתושבות שלך התחילה משנת 2007.
היו"ר מיכאל נודלמן
מי אמר ב-2007 שיש את החוק הזה?
אלכס הילמן
כי דיברו על זה כל הזמן.
עופר מנירב
דיברו על זה כבר מסוף 2006 אדוני, וכל 2007 מדברים על החוק הזה. כולם יודעים על החוק הזה. היה כתוב בעיתונים על החוק הזה. אומר לך מנהל רשות המיסים שדובר על זה בשנת 2007 כל השנה.
אלכס הילמן
שנת השישים אני רוצה להזכיר לאדוני התחילה במאי 2007. זאת שנת השישים שלנו.
טלי דולן
הופץ תזכיר חוק שקבע שההטבות יחולו על מי שהגיע לארץ ב-1 בינואר 2008. אני חשבתי שגם ינואר 2008 הוא מרחיק מדי כי אם המטרה להביא את העולים לא צריך לתת הטבות לעולים שנמצאים פה. תזכיר החוק והבלו פרינט מדברים על מי שהגיעו לארץ ב-2008.
אלכס הילמן
את חיה בעמך ואת יודעת שבכל קהילות היהודים ידעו שהחוק חל ב-2006.
טלי דולן
אני חיה בעמי ב-2008.
אלכס הילמן
את חיה לפי תזכירי חוק ואני מודיע לך תשאלי את אנשי משרד הקליטה, תשאלי את אנשי משרד האוצר שנפגשו ב-2007 עם יהודים.
טלי דולן
אז למה עשינו את הבלו פרינט ואת התזכיר ב-2008?
אלכס הילמן
באותו יום שהיה כתוב הבלו פרינט...
עופר מנירב
בגלל זה מסכימים לתקן אותו. האוצר מסכים לתקן אותו. הם מבינים שנכון לתקן אותו ל-2007.
גידי בר זכאי
אני קצת לא מבין מה קורה פה שנציגי לשכת רואי חשבון מתווכחים עם נציגת האוצר שעמדת האוצר היא כעמדתכם. אני מציע שזה יפסק.
היו"ר מיכאל נודלמן
אני לא מקבל החלטות ורעיונות בדקה האחרונה. דיברנו שלושה ימים. חברי הכנסת בבקשה.
סטס מיסז'ניקוב
תודה אדוני היושב ראש. יש לי שתי הצעות. אנחנו מתקנים את החוק הזה בשביל עולים חדשים. נגיד באופן תיאורטי מגיעה משפחה והנכסים הם פטורים ממס, הם רשומים על שם אבי המשפחה. וחלילה בדרך משדה תעופה למרכז קליטה או לדירה שכורה קורית תאונה והוא נפטר. או שהוא נפטר בשנה הראשונה או אחרי חמש שנים חלילה, או אחרי תשע שנים.
היו"ר מיכאל נודלמן
סליחה אנחנו גמרנו את הוויכוח על דברים כאלה. יש וויכוח על תאריך. אני היושב ראש ואני אומר, אני לא מקבל שאלות.
סטס מיסז'ניקוב
אבל זה עידוד עלייה כי ברגע שאבי המשפחה נהרג ואתה מונע את הירושה מיורשיו החוקיים אתה פשוט מונע מהם. אתם רוצים לעודד עלייה ואתם מונעים עלייה. אני מבקש מחברי הכנסת להתחבר להצעה הזאת כי לדעתי זה צודק מאוד. אתה נותן את הפטור ממס למשפחה, אבי המשפחה נהרג, והמשפחה נשארת. למה אתה מונע את זה מהם.
יהודה נסרדישי
אני אענה לך. זכויות לא עוברות בשרשור ולא עוברות בירושה. כך לדוגמה, אבא נכה מאה אחוז ויש לו פטור כמעט 480 אלף שקל בשנה מיגיעה אישית והכנסה פסיבית. לצערי אם האבא מחזיר נשמתו לבורא הזכות הזאת לא משורשרת לנכדים או לילדים ולכן אין תשובה לכך.
שלמה (נגוסה) מולה
אני מבין שאתם הגעתם לאיזשהו דו שיח ואתם רוצים לדון בנפרד, לא לעכב את ביצוע החוק, נכון?
גידי בר זכאי
נכון. אל תשכח שבאותם מקרים שאתה מכוון אליהם שאני מרגיש בתחושה חזקה שמדובר בסמוכים אל שולחנו, כאלה שתלויים בו וסמוכים על שולחנו, כי אחת התלות והקושי הזה הוא פחות כואב. וודאי שאלה שסמוכים על שולחנו ודאי יש לצפות שעלו עימו וממילא הם נהנים מאותן הוראות שחלות עליו ולכן הבעיה הזו ברובה לא קיימת.
סטס מיסז'ניקוב
לפעמים עולים מתפצלים. עולה אבי המשפחה ואחר כך עולים הילדים שהם אחר כך סמוכים על שולחנו.
גידי בר זכאי
אני לא חולק עליך. עיקר הכאב בבעיה כמו שאתה מתאר נפתרת.
סטס מיסז'ניקוב
אתם רוצים לעודד עלייה אז תעודדו גם את המשפחה שנשארת ללא אבי המשפחה. זה צודק. רשות המיסים צריכה להתחבר לזה, אם אתם כבר נותנים את ההטבות, ואדוני היושב ראש והיועצת המשפטית אני מגיש הסתייגות ואני מבקש הצבעה על ההסתייגות הזאת. ואני מבקש מחברי הכנסת להתחבר לזה כי אם אנחנו רוצים לעודד עלייה זה אשכרה צודק.
עידו עשת
מה תוכן ההסתייגות?
סטס מיסז'ניקוב
תוכן ההסתייגות שאם אבי המשפחה או בעל הנכס נפטר במהלך 10 השנים האלה שהוא זכאי לפטור ממס יורשיו החוקיים יהנו מאותו פטור ממס.
שלמה (נגוסה) מולה
אם הנכס רשום על שם אחד מבני הזוג בלבד אותו אדם שהוא בעל הנכס נפטר, הממשיכים הטבעיים זה או האלמנה או הילדים. נדבר על האשה. אז מה הבעיה עם זה?
יהודה נסרדישי
אתם מציירים תמונת מצב שעלה אבא עם אשתו ועוד שני ילדיו. ויש לו נכסים בחו"ל. אותו אבי המשפחה יש לו פטור לעשר שנים. אתה אומר בדרך משדה התעופה לשיכון הקבע תאונה, נפטר.
סטס מיסז'ניקוב
או אחרי שנה או אחרי תשע שנים לצורך העניין.
יהודה נסרדישי
הרי אותם הילדים הם גם עולים חדשים. הם יקבלו. אדוני היושב ראש, אנחנו באים ואומרים הרי אותם היורשים שעלו איתו גם הם נכנסים לאותו סטטוס של עולה חדש. ולכן הם מקבלים את הנכס בירושה. כשהנכס הוא בחו"ל אותו פטור ישורשר אליהם.
סטס מיסז'ניקוב
אם זה כך. זה צריך להיאמר לפרוטוקול. שנית, אין בעיה להצביע על ההסתייגות שלי.
מירב תורג'מן
אם אותם יורשים הם גם כן נחשבים עולים למעשה אותו אירוע של הירושה מקים להם גם את הפטור. לא משנה אם הם עלו באותו מועד או אחריו או מוקדם יותר.
גידי בר זכאי
הייתי אומר את הדבר הבא. עולה חדש או תושב חוזר ותיק שלאחר מועד עלייתו רכש נכס בחו"ל הוא פטור ממס. קל וחומר אם הוא קיבל את אותו נכס, אם הנכס הגיע אליו בדרך של ירושה הוא פטור עליו באותה מידה אז העולים עדיין ממשיכים ליהנות מהוראות החוק גם במקרה של ירושה ככל שמקבל הנכס הוא במעמד של עולה או תושב חוזר ותיק.
סטס מיסז'ניקוב
גידי, אני לפרוטוקול. אדוני היושב ראש ברשותך. מה שאתם אומרים שבעל הנכס שעל שמו רשום הנכס נפטר במהלך עשר שנים שהוא זכאי לפטור ממס יורשיו החוקיים, לא משנה מתי הם עלו, לפניו או אחריו, יורשיו החוקיים כל עוד הם אזרחי מדינת ישראל...
טלי דולן
בואו נעשה רגע סדר בין החוק שלנו לבין פטור ממס לעשר שנים לעולה לבין חוק הירושה. החוק הזה נותן פטור ממס לעשר שנים. ברוב המקרים היורשים הם בני המשפחה וסביר מאוד להניח ב-99% מהמקרים שהעולה יהיה זכאי לפטור ממס על הנכס לא בגלל שהוא ירש אותו ממי שהוא פטור ממס, בגלל כמו שיהודה הפטור הספציפי לא ניתן בירושה, אלא סביר להניח שהוא בעצמו יהיה עולה חדש.
איתן צחור
לא. הוא נולד פה, טלי, הוא נולד פה.
טלי דולן
מתי יהיו המקרים המאוד בודדים שזה לא יקרה שלמשל העולה החדש נפטר והיורש שלו הוא כבר מישהו שנולד פה.
סטס מיז'ניקוב
טלי אני רוצה לשאול אותך משהו.אנחנו מטפלים בוועדה הזו במיוחד בהרבה מקרים שאנשים שעלו יחד עם המשפחה אולי דור רביעי, אולי בת מנישואים הקודמים, היא סמוכה לשולחנו אבל היא לא מוגדרת כעולה חדשה. מה קורה במקרים האלו? הם מקבלים סטטוס של א5 תושב ארעי.
מיכל דויטש
זה לא משנה הדבר. הפקודה לא מתייחסת לחוק השבות או לחוק הכניסה לישראל. הפקודה נותנת הקלות למי שהופך להיות תושב לפי פקודת מס הכנסה מי שמרכז חייו בישראל. בדוגמה הראשונה שלך היא היתה נכונה פעם לפני שבאנו עם התיקון כי היורשים היו אומרים להם, רבותי הנכבדים לא היה לכם את הנכס הזה לפני שעליתם ותנאי להקלות על פי הפקודה שהנכס הפטור הוא זה שהיה לך לפני, ויתרנו על התנאי הזה, לכן בדוגמה הראשונה שנתת אין בעיה. אם מי שעולה איתו הוא תושב ישראל לראשונה או תושב חוזר ותיק הוא זכאי להקלות על נכס שיש לו מחוץ לישראל במשך עשר שנים מיום שהוא עלה.
גידי בר זכאי
לצורך הוראות החוק הספציפי הוא נבחן בפני עצמו. ברגע שהוא עונה על ההגדרה של עולה או תושב חוזר ותיק הוא פטור ממס על נכסים שעונים להגדרה שזה נכסים מחוץ לישראל בלי קשר לשאלה איך הם הגיעו אליו.
מירב תורג'מן
מניין הימים חשוב לציין, שמניין הימים נספר מהמועד שהוא עצמו עלה.
מיכל דויטש
בעניין הדוגמה השנייה הדוגמה שלו היה מת בתאונת דרכים ביום שהוא חזר לארץ. זה לא אחרי 12 שנה.
סטס מיסז'ניקוב
לא. אני אמרתי במהלך עשר השנים האלה.
טלי דולן
אבל יש הרבה דברים בקשר לירושה וזה אחד מהם.
גידי בר זכאי
מצד שני והיה והיורשים עלו לישראל והמוריש מוריש להם את הנכס בחו"ל בעצם העובדה שהם עלו לישראל בלי קשר מה קרה עם המוריש שהוא נפטר בהיותו תושב חוץ הם פה בארץ ייהנו מהפטור על הנכסים שהיו בחו"ל.
מיכל דויטש
ולישראלי, לדוגמה השנייה, זה לא. כי ההקלות ניתנות לעולים ולתושבים חוזרים ותיקים.
עידו עשת
זו תכלית החוק.
סטס מיסז'ניקוב
מיכאל אבל אנחנו פה מדברים שעולים יחד עם ההורים שלהם ומשרד הפנים לא מכיר בהם כעולים.
עידו עשת
הם ייהנו מאותן הטבות אישיות על פי פקודת מס הכנסה, על פי התיקון מכיוון שפקודת מס הכנסה מדברת על תושב ישראל.
עופר מנירב
הפקודה תוקנה. זה לא כתוב עולה. מה שאתה מגדיר אותו כעולה, משרד הפנים, אלא מי שתושב ישראל לראשונה בלי קשר אם יש לו אשרת עולה חדש או לא. זה רק סטטוס. אם הוא נמצא פה לראשונה במשך התקופה הוא נכנס לכל ההטבות בחוק.
סטס מיסז'ניקוב
ודבר שני.
היו"ר מיכאל נודלמן
מה עוד?
סטס מיסז'ניקוב
אני רואה שאני מעסיק את הוועדה. אני שוב פעם פונה לרשות המיסים. אני מבין שגם כשהם פטורים ממס על הנכסים בחו"ל הם לא פטורים מניכוי מס במקור. האם זה נכון?
יהודה נסרדישי
לא מדויק. כי ניכוי במקור חל על הכנסה שחייבת במס ולא על הכנסה פטורה. ולכן אם ההכנסה לא מתקיימת אין גם ניכוי במקור.
סטס מיסז'ניקוב
תפתרו את זה. אנחנו מטפלים פה בעולים חדשים. אנחנו רוצים לעודד עלייה.
טלי דולן
אני לא מצליחה להבין את השאלה. סליחה. ניכוי במקור כשמדובר בחו"ל הוא ניכוי במקור במדינת חוץ.
יובל כהן
הוא מתכוון נכס פה בבנק ישראל. מנכים מס במקור. כמו בדוגמה שנתנו. בתקנות.
גידי בר זכאי
זה דרך אגב לא נושא של חקיקה. ראוי בהחלט כי הרי עסקינן פה באותו מצב שאנחנו חפצים שאותם אנשים יבינו שהם לא ברשת המס דה פקטו.
סטס מיסז'ניקוב
אז יש מצב שתתקנו את התקנה?
יהודה נסרדישי
אני מבטיחך סטס אם ההכנסה לא מתחייבת במס אני לא רוצה לנכות במקור. אנחנו נבחן את הנושא הזה.
מיכל דויטש
לא בטוח שתמיד המשלם יכול לזהות למי הוא משלם.
סטס מיסז'ניקוב
כיוון שאני במהלך שנה וחצי שניהלתי את ועדת המיסים נוהג לסמוך עליכם אז גם במקרה הזה סומך שאתם תבחנו לחיוב.
מירב תורג'מן
במקום סעיף 16 יבוא סעיף של חובת הדיווח.
מיכל דויטש
מה סגרנו?
מירב תורג'מן
2008 כרגע.
שלמה (נגוסה) מולה
לגבי 2007, 2008. אני מבין העמדה של משרד האוצר אין לכם התנגדות לגבי 2007. נכון?
טלי דולן
היתה איזושהי תקלה בהליך הפנימי במשרד האוצר.
גידי בר זכאי
אנחנו בעד ומיכל את רצית לעדכן על עמדת השר שהוא בעד.
עידו עשת
גם הייעוץ המשפטי חושב ש-2007 זה לא מתיישב עם תכלית החקיקה ואני קורא אותה, מטרותיו העיקריות של החוק המוצע הן קליטת עלייה, החזרת הון אנושי איכותי למדינת ישראל, ועידוד משקיעים.
אברהם מיכאלי
זה לא מסתדר גם עם 2008. את העיקרון הזה גם מבחינת 2008 לא מסתדר. עזבו.
גידי בר זכאי
אנחנו לא נוכל ללכת מעבר ל-2007 ובדיוק בשל כך הסכמנו גם ללכת לשנת 2007 ובכך לעצור את זה. אני מוכרח להגיד לעניין הזה שני דברים. בראש ובראשונה הנושא של התושבות הוא לא דבר טכני ואוטומטי וגם אנשים שלכאורה התחילו להתערות והתחילו לחזק את זיקותיהם לישראל בשנת 2007 הם לא בהכרח תושבי ישראל. בדיוק את אותה אוכלוסייה שהיא העוצמה של הבעיה הזאת בשנת 2007 היא 90. בשנת 2006 היא אולי 40 ובשנת 2005 היא 20. בשנת 2007 שהם נמצאים פה, בשנת 2008 זה 100. כשהם נמצאים פה בשנת 2007 והם שואלים את עצמם איך אני מתערה כשהם יודעים כל הזמן שאנחנו מתעסקים בחקיקה שמטרתה להקל על עולים אנחנו אכן סבורים, ואני אומר את זה בצורה הברורה ביותר, שזה הדבר הנכון לעשותו. לתת את שנת 2007 במסגרת החלטת החוק.
שלמה (נגוסה) מולה
אני מציע שאנחנו נלך עם העמדה של רשות המיסים. אז אני אנמק גם מדוע למרות שאני מבין את ההסתייגות של הלשכה המשפטית. לא מדובר בכמויות של אלפים. לכן אני מציע כדי להסיר ספק נצביע על הנקודה הזאת הצבעה נפרדת לחלוטין. זאת תהיה עמדתנו כדי לעגן את זה שאנחנו כחברי כנסת היינו מודעים לקושי שעלול להתעורר ואז אם מישהו ילך חס וחלילה לבג"ץ אז לפחות אנחנו היינו בעמדה הזאת. לכן אני מציע שנלך על עמדת 2007 אבל נצביע עליה.
היו"ר מיכאל נודלמן
אני אגיד מה מפריע לי. אנחנו יושבים פה שלוש ישיבות. בפעם הראשונה בסוף.
אלכס הילמן
בישיבה הראשונה אנחנו הצגנו את הנושא הזה.
עידו עשת
אתם רק הערתם לעניין הזה.
אלכס הילמן
לא. מהיום הראשון אנחנו הצגנו את זה.
עידו עשת
נכון, אתם הערתם. אני מדבר על מה שהוגש לוועדה מטעם משרד האוצר. מה שמונח על שולחן הכנסת מטעם משרד האוצר. וגם בנוסח שנשלח שלשום זה לא היה.
אלכס הילמן
מהישיבה הראשונה הנושא עלה, היה דיון.
עידו עשת
יש הבדל בין הערות לבין הנוסח של משרד האוצר.
מיכל דויטש
כבוד היושב ראש, אתה שלחת אותנו לעשות שיעורי בית. שיעורי הבית שהתשובות להן ניתנו עד ה-5 באוגוסט שזה המועד ששלחנו לכם את הנוסח היו התשובות שמופיעות פה בצהוב. היו שאלות נוספות שלא ניתנו תשובות סופיות להן עד המועד שאתם קצבתם לנו להעביר לכם את הנוסח היתה עוד פעילות אחרי ה-5 באוגוסט. אם התוכנית הזו היא תוכנית של משרד האוצר ומשרד הקליטה שהובאה לאישור הממשלה ואושרה, ואנחנו לא חדשים בעניין הזה, יושב פה יושב פה ראש ועדת כספים לשעבר שיודע שחוק מס הכנסה שלילי לתוך כחול קיים. יש התנהלות שהיא התנהלות חיה. הדברים זזים. ואם משרד האוצר אומר שהעלות התקציבית היא עלות תקציבית זניחה, שאנחנו מדברים על אלפים, שאנחנו מדברים על אנשים שבאו ב-2007 ועדיין אנחנו לא רוצים להתחכך איתם האם הם תושבים או לא תושבים מהטעם שהגדרת תושב היא הגדרה שהיא רקמה פתוחה והגדרה בעייתית. אנחנו באים לקראת וגם לקראתנו. אנחנו אומרים להם, אין לכם מה לדאוג. אל תריבו איתנו.
היו"ר מיכאל נודלמן
אנחנו גמרנו את הדיון.
שלמה (נגוסה) מולה
אני מבקש להגיש הסתייגות על 2007 ונצביע.
יולי יואל אדלשטיין
אדוני היושב ראש, אתה תמיד מאוד בהגינות אומר שאסור ככה לעשות מחטף ברגע האחרון, זו עמדה עקבית שלך, לכן אני רוצה לומר בגלוי ולפרוטוקול, שאילו היינו עושים פה איזשהו מחטף בניגוד לדעת רשות המיסים ולדעת משרד הקליטה אז אני הייתי הולך איתך ואפילו מצביע נגד. מכיוון שאנחנו פה במחזה בחיוך די נדיר שרשות המיסים מסכימים, משרד האוצר מסכימים, משרד הקליטה מסכימים, גורמים מקצועיים מסכימים, אז אני אומר אני לא רואה בזה שום מחטף ושום הסתייגות.
אברהם מיכאלי
אני מתנגד לכמה דברים אחרים אבל אני כבר גם לזה לא מתנגד.
מירב תורג'מן
עמדת משרד האוצר היא להסכים ל-2007.
יהודה נסרדישי
אדוני היושב ראש, כחול, סטס מכיר, זה לא ערך מקודש. הכחול יוצא במהלך הדיונים בוועדות כספים או בוועדות אחרות תוך משאים ומתנים משנים דברים שוליים ומהותיים בכחול. שלחת אותנו לנהל משא ומתן. היו שלוש או ארבע נקודות מחלוקת. אחת הנקודות של המחלוקת היו עם לשכת רואי החשבון מה התחולה של החוק. במהלך המשא ומתן רשות המיסים הסכמנו שהתחולה של החוק תהיה מ-2007 והנימוקים שאמר רואה חשבון אלכס הילמן נשיא לשעבר ועופר מנירב נשיא לשכת רואי חשבון ופינחס רובין מנדנד בראשו, אנחנו מסכימים לכך. יכולה הוועדה לא לקבל את התיקון ולהחליט אחרת.
היו"ר מיכאל נודלמן
בסדר. אתם רוצים שאנחנו נחליט היום.
מירב תורג'מן
אז אני שוב חוזרת לסעיף 15. בשנת המס 2007, 2008 או 2009. ושוב אחרי סעיף 16 חובת הדיווח לכנסת כפי שאנחנו נכתוב אותה. אנחנו מבקשים לקבל הסמכה מהוועדה.
עידו עשת
הסמכה מהוועדה על חובת הדיווח בעיקרון ששר הקליטה ידווח בכתב לוועדה.
מירב תורג'מן
זה לתקופה של שלוש שנים.
עידו עשת
הוראת שעה כרגע לגבי חובת הדיווח לתקופה של שלוש שנים.
מירב תורג'מן
סעיף 16א'. תחילת תחולה והוראת מעבר. תחילתם של סעיפים 1, 55ה, 9ג, 14א ו-ב, 67ח', 75ב' א', 75ז' ה', 75י"א א', 75 י"ב ז', 75 ט"ז 1, א1 ו-ג2, 75 ט"ז 2 א2, 97 ב 1, 134ב, 135 1 לפקודה כנוסחם בחוק זה ביום 1 בינואר 2007. בסעיף זה יום התחילה והם יחולו לפי העניין על מי שהיה לתושב ישראל לראשונה או לתושב חוזר ותיק ביום התחילה ואילך. הסעיפים האמורים כנוסחם לפני יום התחילה ימשיכו לחול לפי העניין על מי שהיה לתושב ישראל לראשונה או לתושב חוזר לפני יום התחילה. (ב) תחילתם של סעיף 14ג ו-97ב2 לפקודה כנוסחם בסעיפים 4,2, 12, 2 לחוק זה ביום ד' בטבת תשס"ח 1 בינואר 2009 והם יחולו על מי שחדל להיות תושב ישראל במועד האמור ואילך, בסעיפים האמורים כנוסחם לפני המועד האמור ימשיכו לחול על מי שחדל להיות תושב ישראל לפני המועד האמור ופה התיקון לגבי השש שנים.
מיכל דויטש
אנחנו נוסיף שסעיף 14 , 2.
עידו עשת
מיכל תסבירי את הרציונל שוב.
מיכל דויטש
הרי אמרנו שההחמרה בתושב חוזר שהוא רק זה שהיה שש שנים מחוץ לישראל יחול רק על מי שחדל ב-1109 אבל מי שיחזור לפני ומקיים כבר את אותם שש שנים אנחנו רוצים להעניק לו את מה שנקרא ניירות ערך מוטבים. אז אנחנו מבקשים שסעיף 14ג2 יחול על תושב חוזר כהגדרתו ב-14ג גם על מי שהיה לתושב כאמור החל ב-1107 ואילך.
עידו עשת
מהותית מי שעומד בתנאים.
מירב תורג'מן
סעיף 14ג2 יחול על תושב חוזר כהגדרתו בסעיף 14ג גם למי שהיה תושב חוזר כאמור אחרי יום. עוד דבר אחד. הוראת מעבר לגבי שנת ההסתגלות, לגבי הדיווח, שהדיווח יחול רק מיום פרסום החוק. (ג) על אף האמור בסעיף 14ב כתיקונו בסעיף 4 לחוק זה לגבי יחיד שהיה לתושב ישראל לראשונה או לתושב חוזר ותיק לפי העניין לאחר תחילתו של חוק זה אך לפני מועד פרסומו יקראו את סעיף 14ב כאילו במקום בתוך 90 ימים מיום הגעתו לישראל בא בתוך 90 ימים מיום פרסומו של חוק זה. זהו. סיימנו.
היו"ר מיכאל נודלמן
סיימנו חברים. חברי הכנסת. לחוק אין הסתייגויות. אנחנו יכולים להצביע לקראת קריאה שנייה ושלישית.
עידו עשת
כולם הסתייגות דיבור?
טלי דולן
אין הסכמה של השר.
היו"ר מיכאל נודלמן
אז זה לא בסדר. אמרו לנו שיש הסכמה של השר. אנחנו חברי כנסת.
טלי דולן
אז סליחה. היתה פה טעות. אין הסכמה של השר.
גידי בר זכאי
לפרוטוקול, רק לחדד. אני מבין שזה לא רלוונטי לצורך ההצבעה שלכם אני רק רוצה לחדד שמנהל רשות המיסים על סמך עדכון ממנהלת מחלקת חקיקה ברשות המיסים שדברה עם לשכת השר קבעה את מה שקבעה וכפי שקבעה ואני מבקש שזה יירשם לפרוטוקול. אני מבקש טלי את דברייך אמרת ואני אמרתי את דבריי. אין צורך להתכתש פה. זה לא מכובד בכלל.
היו"ר מיכאל נודלמן
בסדר. השר יכול גם להגיש הסתייגות
אברהם מיכאלי
סמכנו עליה בכל החוק שהם מצטטים את לשכת השר.
עידו עשת
משרד המשפטים בבקשה.
דלית זמיר
אני לא הייתי פה בדיון ולא שמעתי את הדברים. אני מצטערת כי אני בדיון בוועדה מקבילה. על פניו לדעתי יש קושי לבוא ולקבוע איזשהו מועד סתמי בעבר. ככל שיתנו הצדקות דווקא למועד הזה אז יכול להיות שזה מקובל. ללא ההצדקה למועד הזה יכולים להיות שני דברים. או להחליט רטרואקטיבית ללא כל הגבלת זמן שאני לא חושבת שזה מוצדק, או שצריך לתת הצדקה דווקא למועד הזה. המועד של ה-1 בינואר 2008 נקבע מאחר שמטרת החוק היתה לגרום לאנשים לבוא לארץ כתוצאה מהחוק. זו המטרה של החוק. לגבי אנשים שכבר נמצאים בארץ המטרה הזו לא מתקיימת.
היו"ר מיכאל נודלמן
מה שאני אמרתי, צריכים להצביע על 2008. אם השר רוצה ב-2007.
שלמה (נגוסה) מולה
הפוך. אדוני היושב ראש, מה שאני מציע ל-2007 נצביע. אם השר רוצה רוצה לעשות משהו אחר זו בעיה שלהם. זו לא בעיה שלנו בכלל. אנחנו הבנו מה העניין, הבנו גם את הקושי ואנחנו יכולים להצביע.
יולי יואל אדלשטיין
רשות המיסים ומשרד הקליטה בשבילנו באותו מובן, אני כרגע מתעלם ממקומי באופוזיציה או בקואליציה, מופיעים בוועדת כנסת גופים ממשלתיים. שומעים את מנהל רשות המיסים, שומעים את היועצת המשפטית של משרד הקליטה. הם מודיעים שהממשלה בעד 2007. גורמים אחרים בממשלה נכבדים ככל שיהיו אומרים משהו אחר. במידה והממשלה תרצה להגיש הסתייגות כמו שהחלטנו, השר יכול להופיע עם הסתייגות. זה מאוד מקובל. העברנו עכשיו בשבועות האחרונים עשרות חוקים שהיתה בהם הסתייגות של שרים. אז לכן אני מציע 2007 להצביע.
היו"ר מיכאל נודלמן
מי בעד הניסוח שיש פה בלי הסתייגויות 2007 עם כל התיקונים. מי בעד?

הצבעה


בעד הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה 167 הוראת שעה – פה אחד.

הישיבה ננעלה בשעה 12:00

קוד המקור של הנתונים