ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 30/07/2008

בחירת יושב ראש הוועדה, בהתאם לסעיף 10(א) לתקנון הכנסת

פרוטוקול

 
PAGE
11
ועדת הכלכלה

30/07/2008

הכנסת השבע-עשרה נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 666

מישיבת ועדת הכלכלה

יום רביעי, כ"ז תמוז, תשס"ח (30.07.2008), בשעה 10:30
סדר-היום
בחירת יושב ראש הוועדה, בהתאם לסעיף 10(א) לתקנון הכנסת
נוכחים
חברי הוועדה: גלעד ארדן – היו"ר

ישראל חסון

יצחק זיו

יורם מרציאנו

חנא סוייד

רונית תירוש
מוזמנים
דליה איציק – יושבת ראש הכנסת

דוד טל – יו"ר ועדת הכנסת

חה"כ – יצחק אהרונוביץ

חה"כ אבשלום וילן

חה"כ אלכס מילר

חה"כ סטס מיסז'ניקוב

חה"כ בנימין נתניהו

חה"כ שכיב שנאן

אייל ינון – מזכיר הכנסת

ירדנה מלר-הורביץ – סגנית מזכיר הכנסת

שירלי אבנר – משרד המשפטים

עמי צדיק – מרכז המידע והמחקר של הכנסת
יועצת משפטית
אתי בנדלר
מנהל הוועדה
לאה ורון
רשמת פרלמנטרית
אתי אפלבוים


בחירת יושב ראש הוועדה, בהתאם לסעיף 10(א) לתקנון הכנסת
היו"ר גלעד ארדן
ברוכים הבאים. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הכלכלה. על סדר היום: בחירת יושב ראש חדש לוועדת הכלכלה. אני מעביר את רשות הדיבור ליושב ראש ועדת הכנסת, ידידי חבר הכנסת דוד טל.
דוד טל
גברתי היושבת ראש, חבר הכנסת נתניהו, ידידיי, המשמר היוצא והמשמר הנכנס, ישראל חסון וגלעד ארדן. בהתאם להוראות סעיף 10(א) לתקנון הכנסת, ממליצה ועדת הכנסת בפני ועדת הכלכלה, לבחור בחבר כנסת ישראל חסון לכהן כיושב ראש הוועדה במקום חבר הכנסת גלעד ארדן.

אני רוצה לציין שאתמול אישרנו שהחילופין ייכנסו לתוקף ב-18 לאוגוסט. היום אנחנו עושים את זה רק מבחינה פרוצדוראלית ולתוקף זה ייכנס רק ב-18.8. עד כאן ההמלצה של ועדת הכנסת. נצטרך להצביע עליה אבל כרגע אאפשר ליושבת ראש הכנסת לומר את דברה. לאחר מכן ידברו יושב ראש הוועדה היוצא, יושב ראש הוועדה הנכנס וחברי הכנסת אשר ירצו להתייחס ולומר דברים בשבחו של יושב ראש הוועדה היוצא.
היו"ר דוד טל
יושבת ראש הכנסת אומרת שאחרי ההמלצה שלי אני צריך להעלות את זה להצבעה.

מי בעד לאשר את כהונתו של חבר הכנסת ישראל חסון כיושב ראש ועדת הכלכלה?
דליה איציק
אני יכולה להצביע כממלאת מקום?
היו"ר גלעד ארדן
כן, את יכולה למלא את מקומו של יואל חסון.
דוד טל
מי בעד, ירים את ידו?

הצבעה

בעד - רוב

נגד – אין

נמנעים - אין
דוד טל
אשר על כן חבר הכנסת חסון נבחר פה אחד להחליף את יושב ראש הוועדה גלעד ארדן.

גברתי היושבת ראש, בבקשה.
יושבת ראש הכנסת דליה איציק
תודה אדוני יושב ראש ועדת הכנסת, יושב ראש ועדת הכלכלה היוצא. חשבתי לעצמי מה אני אומרת היום לגלעד, שאני חשודה בסימפטיה מאוד גדולה אליו. אני חשודה בסימפטיה גדולה אליו בגלל כמה טעמים. אחד, יש בגלעד משהו שהוא כאילו מאוד קופצני, אבל יש בגלעד משהו הרבה יותר עמוק ממה שנוטים לחשוב. לא רק הוא, אבל גם הוא, הפך את הוועדה הזאת לוועדה מאוד מאוד קצבית, דינאמית. זה קורה בהרבה וועדות. בואו נאמר את האמת, יורדים לכאן חוקים, אנחנו דנים בהם ומדברים בהם. תשימו לב שהחקיקה כאן, שהיא חשובה, הופכת להיות שיח ושיג עם הציבור, שזה בעיניי מאוד מרשים. עוד קצת, עוד שבוע, עוד שבועיים, עוד שלושה, לא העיקר לעלות למעלה ולסמן וי. למרות הכל הוא מחוקק מצוין.

ניסיתי לעבור על החוקים. זה לא סוד שאני רוצה לבדוק אפשרות של אכיפת חוקים. לצערי, הרבה החלטות בממשלות ישראל לדורותיהן, לא מתקיימות ולא מתבצעות וגם החקיקה בישראל איננה נאכפת בחלקה הגדול.

בדקנו את מספר החוקים לעומת הקדנציה הקודמת. לטעמי, יש פה חקיקה אפילו מוגזמת. מדוע? כשבאנו לבדוק את אכיפת החוקים ואת תוכנם, התברר לנו שיש כאלה שעדיף שלא היו נחקקים. גם אנחנו בבית הזה, שאמונים על הפיקוח הפרלמנטרי על פעולות הממשלה וצריכים לעשות את זה, צריכים לבדוק את עצמנו. חקיקה זה דבר חשוב אבל אסור שהיא תהיה חפוזה. זה מה שיש בגלעד.

יש בו גם מזג טוב. אתם תסתכלו עליו, למרות שהוא צעיר ודינאמי, אני לא זוכרת שראיתי אותו אי פעם יוצא מגדרו. יש לו מזג שיפוטי נכון. הוא נבון ועושה את הכל בשכל. תסתכלו על מערכת היחסים בתוך הוועדה, בין הצוות של העובדים, בין חברי הכנסת. מעולם לא ראיתי אותו מתפרץ או מדבר בסגנון לא יפה. אני מקווה שכך זה יישאר. זאת דוגמה לחברי כנסת צעירים שנכנסים לבניין, לומדים אותו, כמעט משתלטים עליו, אבל באמת בהרבה מאוד שכל.

גלעד, אתה לא מתפטר כל כך מהר מעבודתך ואתה לא יוצא לחופש. יש לי כמה תוכניות עליך ולגביך ואני מתכוונת לנצל גם את מה שרכשת כאן, את הניסיון. אני רוצה לומר לך שעבדתי איתך בשיתוף פעולה יוצא מן הכלל. היה כיף לעבוד איתך. כל מי שמכיר את גלעד יודע שהוא בחור מקסים ובן אדם. לא תמיד זה הולך יחד. אתה יכול להיות איש מוכשר אבל לא תמיד אתה בן אדם. במקרה שלנו זה מתבצע וקורה. הוועדה הזאת לקחה על עצמה אין ספור נושאים. חלוקת הקשב בוועדה הזאת כל כך בעייתית כי כמעט אין נושא שלא שייך לוועדת הכלכלה. כמעט כל נושא הוא כלכלה. חוסר במבחני כוח, היכולת לוותר, בלי לצאת – אתם יודעים יש בישראלים משהו נורא, העיקר לא לצאת פראייר.

גלעד מוכן להגיד לך בוקר טוב ראשון בלי לחוש שהוא יצא פראייר. בגלל זה גם כעבדתי עם דוד טל בחלוקת החוקים בחוק ההסדרים, חלק מהנושאים המכובדים והנכבדים עברו אליו כי ידענו שאפשר לסמוך עליו ואפשר יהיה לעשות את זה הכי טוב שאפשר. בסוף אופוזיציה היא לא אופוזיציה למדינת ישראל ובסוף יש פה מכנה משותף הרבה יותר גדול.

אני תמיד אומרת, גם לחברים הטובים שלי באופוזיציה, שאף פעם, אבל אף פעם, אסור שנראה תקנון או חוקים מהצד שאנחנו יושבים בו. אני גם חייבת להחמיא ליושב ראש האופוזיציה, שלא מעט פעמים ראיתי אותו יוצא נגד חוקים שהוא לא היה שלם איתם כשהיה שר אוצר וגם עכשיו הוא מתנהג כך. אני מכירה את המשחקים אופוזיציה-קואליציה, גם אני הייתי שם אבל בסוף צריך לזכור - לא בסוף אלא בתחילתו של היום ובעיקר בסופו של היום, שיש פה אזרחים, יש פה מדינה ויש פה אחריות. זה מה שזכר גלעד כל היום.

הוא גם איש אמיץ לב, הוא ניסה והצליח להתעמת עם גורמים, שלעיתים אנחנו עושים להם חשבון, לטעמי, רב מידי, והמבין יבין.

גלעד, אני גאה בך, אני גאה בהישגים שלך. אני חושבת שאתה חבר כנסת מעולה ואני מתכוונת לגייס אותך. אני מאחלת לך בהצלחה.
היו"ר דוד טל
גברתי, גייסנו אותו היום כיו"ר וועדה משותפת של נתוני אשראי. הוא לא מוריד את כיפת היו"ר, הוא עובר להיות יו"ר אחר.
יושבת ראש הכנסת דליה איציק
ישראל, פעם דיברנו על זה. פעם הייתי אצל שרון והיתה לי תקופה פוליטית קשה, כמו לכולנו. יש לנו תקופות כאלה ותקופות כאלה והיתה לי תקופה מאוד לא סימפטית ומאוד לא נעימה. הוא צייר לי מעגל. הוא אמר: פעם הייתי כאן ופעם הייתי כאן. עכשיו אני ראש ממשלה ואני כאן. מה שאת צריכה להקפיד זה להיות על הגלגל.

אני אומרת לך את זה מכיוון שלשנינו היו שיחות נפש בחדרי. והנה היית פה והיית שם. אתה בא עם רזומה מאוד מרשים ומדינת ישראל חייבת לך לא מעט על שירותיך החשאיים והגלויים. הנה אתה פה ואתה הולך להיות יו"ר ועדה מאוד מאוד חשובה. כדי שאני לא אשבח אותך לפני הזמן, הרי יגידו שזה לא רציני, אז כשיהיו חילופי וועדה, בבוא העת, אני בטוחה שיהיו לי הרבה דברים טובים לומר עליך.

בכל מה שאתה קשור אלי, דלתי תמיד פתוחה ואנחנו נעבוד בשיתוף פעולה.

אני צריכה לעלות למעלה ולנהל את הישיבה בשעה 11:00.

על כל פנים אני שמחה שהיום יש בכנסת תנאים שלא היו מביישים שום מדינה מתקדמת. אם מותר לי לומר, בסיום המושב, שאפילו החזרנו כסף לאוצר, לא מעט כסף. אנחנו מאוד משתדלים שהבית הזה יתנהל ביעילות. הכיבוד הזה הוא חד פעמי. אני רואה שהוא מוגזם ואני תכף אדבר עם המנכ"ל.
היו"ר גלעד ארדן
אגב, הוא באמת חד פעמי.
דוד טל
סטס בא אלי בטענות שאנחנו לא דאגנו לכיבוד כזה בוועדה שלו.
יושבת ראש הכנסת דליה איציק
אדוני יושב ראש ועדת הכנסת. זאת הזדמנות לומר גם לך שאילולא הנמרצות שלך – בסופו של דבר יו"ר ועדת הכנסת הוא יותר מאשר יושב ראש ועד הבית כי בלעדיו הדברים לא יכולים להתנהל בשיתוף הפעולה ובמיידיות. הוא הגיע לתפקיד הזה מאוד מנוסה וגם שיתוף הפעולה גובר על חילוקי הדעות. זאת ההוכחה שאפשר לעשות דברים משותפים יחד.

אדוני יושב ראש האופוזיציה, אני רוצה להודות לך ולכם על שיתוף הפעולה. זה היה מושב לא פשוט, מן הקשים שאני הכרתי. אני איתנה בדעתי שמדינת ישראל מצויה במצוקה והיא איננה תלויית ראש ממשלה כזה או אחר. מי כמוך, אדוני יושב ראש האופוזיציה, יודע שמדינת ישראל נתונה היום במצוקה ואיחוד הכוחות והמוחות חשובה מאוד. היות ואמרתי את זה כבר לפני שנתיים אני אומרת את זה כבר היום. חטפתי בעבר על שקיימתי וניהלתי משא ומתן לממשלת אחדות לאומית בשנים שעברו, כך שאי אפשר לומר שזה ממניע כזה או אחר. אצלנו השיח הוא תמיד אישי. כשמישהו אומר משהו, מייד חושבים את מי הוא רוצה להציל. בכלל לא עולה על הדעת שאולי רוצים להציל משהו אחר.

אני אומרת את הדברים הללו כי אנחנו יוצאים לפגרה של שלושה חודשים אבל הצרות לא יוצאות לחופשה, הצרות והבעיות נשארו. מרביתנו בבית הזה נעבוד. רק שבועיים נהיה בחופשה ויתר הבית יפעל. אני אקשיב לקולות.

אני רוצה להודות לך ולהודות לכם חבריי חברי הכנסת. אני יכולה לומר שעבדתי בשיתוף פעולה עם 99% מחברי הכנסת. מרביתם עובדים קשה ולצערי הרב זה לא בא לידי ביטוי מספיק בתקשורת. הם אנשי אחראים שאיכפת להם. דמוקרטיה היא פשרה, היא הבנה, היא שיח ושיג ודיון ועיון וליבון ובסוף אתה מתגבש לכדי הסכמה. אתה קצת מוותר, הוא קצת מוותר ובסוף מתכנסים לידי הסכמה. אני מנסה ביכולותיי - אני מקווה שגם הצלחתי בהרבה מאוד מקרים, לגבש את הבית הזה ולעבוד בצורה יותר משותפת.

אני מאחלת לכם חופשה נעימה. תודה רבה ובהצלחה לכולכם.
היו"ר גלעד ארדן
אני מבקש מיושב ראש האופוזיציה, חבר הכנסת נתניהו לברך ולאחר מכן אומר את דבריי ואאפשר לחברי הכנסת לומר את דבריהם.
בנימין נתניהו
נהוג לחשוב על ועדת הכלכלה כעל מושב אחורי של ועדת הכספים. לעיתים זה באמת קורה כך ולעיתים זה לא קורה. זה לא קורה כשעומד בראש הוועדה אדם שמעלה אותה, את קרנה וחשיבותה בגלל טיב החקיקה ועומק הנושאים. אני חושב שזה קרה כמה וכמה פעמים. זה קרה גם אצל קודמך בתפקיד, וזה קרה בצורה מובהקת בתקופת כהונתך, גלעד. אני מאחל לך, ישראל, שזה יימשך בתקופת כהונתך.

אני חושב שהסיבה שגלעד העלה את חשיבות הוועדה זה בגלל תפיסת עולם שבאה לידי ביטוי במעשה. תפיסת עולם של כלכלה חופשית ורגישות חברתית וכיצד לשלב בין שניהם. גלעד הוא בפירוש איש של כלכלה חופשית ואיש שמבין היטב בנושאים כלכליים וגם בעולם העסקי. על כן תמיד הצרכים של צמיחה כלכלית היו לנגד עיניו, בשעה שהוא איזן אותם עם שיקולים אחרים.

אני חושב שתפיסת העולם היא המפתח לכל התקדמות שאנחנו עושים, לכל תיקון שאנחנו עושים בחיי המדינה, אם זה בכלכלה, בחינוך, בחברה או בביטחון. זה לא דשדוש מקרי סביב נושאים, זאת תפיסה של כיוון ודרך, שאנחנו מתאימים אותה מעת לעת אבל יש לה תמיד יעד מוגדר. כך הרגשתי בחקיקות השונות שדיברנו עליהן. תמיד גלעד לא יצא מהצד של ארגומנטציה וכיצד לשכנע, אלא מתוך השכנוע הפנימי שהביא אותו לאותה מדיניות שהוא ניסה לבטא אותה בחוקים.

אמרה היושבת ראש שלפעמים יש יותר מידי חוקים. אני, בוודאי, הראשון שיגיד את זה. אתה קודם כל שיאן החקיקה, אז מגיעה לך ברכה - - -
היו"ר גלעד ארדן
אחרי היום זאת אולי מילת גנאי.
בנימין נתניהו
לא, זאת לא מילת גנאי כי יש הרבה מקומות שצריך תיקוני חקיקה. יש תחום אחד שהוא אינו מובן מאליו וזה תחום הכלכלה. אנחנו אומרים שהרגולטור הטוב ביותר זאת תחרות אמיתית ושקופה ופתוחה וחסרת פניות. זה הרגולטור הטוב ביותר. אילו היתה לנו תחרות חופשית ברוב התחומים של הכלכלה הישראלית, חלק לא קטן מהעבודה של וועדת הכלכלה היה מתייתר. אבל זה לא המצב. אנחנו סוחבים במשק שלנו שיירים של מונופולים ודואופולים וחסמים לתחרות, שניבנו כאן שכבות על גבי שכבות, לפעמים על ידי תפיסת עולם אחרת, לפעמים מתוך ריכוז של כוח אינטרסנטי שונה כזה או אחר שמונע את אותה תחרות, את אותה שקיפות, את אותה פתיחות, ולכן מחייב תיקון של המחוקק.

אני יודע שאחד מהנושאים הללו הוא הנושא של עמלות הבנקים. יש כאן דוגמה מובהקת למצב, שכמעט לא קיים בשום כלכלה בעולם, למיטב ידיעתי. אנחנו פעלנו לתקן חלק מזה בתחום אחד, בתחום החסכונות לטווח ארוך, אבל עדיין הריכוזיות של הבנקים בישראל היא מהגבוהות בעולם המתקדם. מדובר כאן על ריכוזיות ששניים או שלושה שולטים ב-80% מהשוק. הדבר הזה גורם לעיוותים שונים, פוגע בצרכנים ובסופו של דבר הוא פוגע בחלשים ביותר.

אם יש מסר אחד, שאני יודע שגלעד משותף לו ואני מאמין בו, זה שתחרות פתוחה ושקופה קודם כל עוזרת לחלשים, משום שלעשירון העליון לא אכפת ממחירון העמלות, לא איכפת לו ממחירי מוצרי היסוד, לא אכפת לו מה גובה המשכנתא. ברור לגמרי, שככל שיש תחרות, אם זה בטלפונים סלולאריים, שפתאום נעשים זמינים למיליוני אזרחים והמחיר צונח, או מחיר של עמלות, מחיר של משכנתאות, מחיר הלחם, מצרכי יסוד, הדברים הללו יכולים בהחלט לסייע לחברה כולה ובמיוחד לחלשים.

אין לנו מצב של תחרות מספקת בין הבנקים. יש לנו עודפי עמלות ורמה של שימוש בעמלות שהיא גבוהה בהרבה ממה שמקובל בעולם. לכן, אם היה בארץ מצב ששלושת הבנקים הגדולים, נתח השוק שלהם היה מתחת ל-50% ואולי 40%, יכול להיות שהחוק שאתה מדבר עליו היה מתייתר. אני יודע שאתם תדונו בו בקריאה ראשונה שניה ושלישית, יש הרבה מה לדון בזה. אני רוצה לחדד ולומר שכשהשוק סגור או שהשוק אינו מאפשר את אותה תחרות, שהיא כל כך חיונית, יש צורך לפעמים בהתערבות. אני חושב שזה אחד המקרים.

כיוון שמישהו טען שלנו אין ראייה משותפת בעניין הזה, ניצלתי את ההזדמנות להזים את הנחה הזאת. אני יודע שאתה וחברנו משה כחלון, שהיה יו"ר הוועדה לפני כן, מציעים את ההצעה הזאת. נדון בה בכובד ראש, מתוך אותה ראייה שביטאתי כאן.

גלעד אני רוצה לברך אותך על העבודה המצוינת שעשית כאן, היא באמת מצוינת. אני חושב שכולם שותפים לזה. אני רוצה להגיד שיש לך עוד הרבה מה לעשות בתחומים השונים ועלה והצלח.
היו"ר גלעד ארדן
תודה רבה.

חבריי חברי הכנסת, אדוני יושב ראש האופוזיציה. אני רוצה לפתוח בברכות לחבר הכנסת ישראל חסון’ שמחליף אותי כיו"ר ועדת הכלכלה. למרות שלישראל יש רקע ביטחוני ומדיני מאוד עשיר, אני חייב לומר, כיושב ראש וגם כחבר בוועדה, שהוא היה חבר פעיל בוועדת הכלכלה לאורך כל השנים שהוא בכנסת. אני חושב שהוא דווקא משלב ראיית עולם אינטרדיסציפלינרית. הוא גם פעיל בתחומים הכלכליים והוא אדם אחראי מאוד מנוסה מאוד ואין לי ספק שהוא ימשיך ויוביל בהצלחה את הוועדה להישגים כלכליים ולהישגים חברתיים חשובים. אני באמת מאחל לך, ישראל, הצלחה רבה.

אמרו פה כל מיני דברים עלי, אבל אני חייב לומר, מהלב, שאני סבור שוועדת הכלכלה צוברת כוח רב ומרכזיות בכנסת בעשור האחרון וזה דבר שלאו דווקא תלוי בפרסונה שמכהנת כיושב ראש הוועדה. זה מושפע מעוד שני גורמים שאי אפשר להתעלם מהם.

גורם אחד אלה התהליכים של ההפרטה. אמנם ההפרטה הפכה להיות מילת גנאי, כי עשו מסע יחסי ציבור נגדה, אבל צריך להבין שהפרטה, ליברליזציה, פתיחת המשק לגורמים פרטיים ולתחרות, מיטיבה בסופו של דבר עם הציבור הרחב. בסופו של דבר, מי שנהנה ממנה אלה אנשים - אותו סכום קטן שהם חוסכים הוא חלק גדול יותר מהמשכורת שהם משתכרים.

התהליכים שהובילו ראשי המדינה בשנים האחרונות, וכמובן אחד התהליכים המרכזיים היה התהליך שאתה הובלת, הופך את ועדת הכלכלה באמת לגורם כל כך מרכזי ומשפיע. ברגע שהמדינה יוצאת מהמעורבות שלה - אני לא תומך ביציאה שלה ממעורבות בכל תחום וביטאתי את עמדתי בכל הנושא של ניהול בתי סוהר ודברים אחרים. אבל, כאשר המדינה יוצאת מהמעורבות שלה בתחומים שבהם היא לא צריכה להיות מעורבת, נוצר צורך עצום שהכנסת תביא לאיזון בין תהליך ההפרטה והקפיטליזם לבין אותה רגישות עליה דיברת, כדי שמי שבסופו של דבר שולט או משתלט על אותם גופים כלכליים, לא יעשה את זה בצורה שממקסמת את רווחיו עד כדי כך שבסוף החלשים נותרים מאחור. אני באמת מסכים איתך שהשילוב הנכון הוא שילוב של כלכלה חופשית ורגישות חברתית ולכן ועדת הכלכלה הופכת להיות גורם יותר ויותר מרכזי בעבודת הכנסת ללא קשר למי יושב בראשה.

הגורם השני שגורם לוועדת הכלכלה להיות גורם מרכזי בכנסת הוא הצוות שלה. אי חייב לומר שכשנכנסתי לתפקיד לא כל כך הבנתי את זה. יש נטיה לחברי כנסת - בעיקר כשצעירים, יש רצון להשיג הישגים מהר ולקדם נושאים ולהגיע ליעדים שהצבת לעצמך. לפעמים זה עלול לבוא על חשבון הרצינות ועל חשבון ההבנה לעומק של הנושאים שאנחנו עוסקים בהם. הבנה לעומק היא הכרחית כדי שהציבור ייתן אמון בדברים שיוצאים תחת ידיה של הכנסת.

בסופו של דבר אנחנו מכריעים כאן בגורלות של אנשים. אם חברה תקרוס או לא תקרוס בעקבות מה שייצא תחת ידיה של וועדת הכלכלה, זה עלול להשליך אחר כך לא רק על בעלי המניות שלה אלא גם על מאות ואלפי עובדיה, ומצד שני גם על מיליוני האזרחים.

לכן, באמת, מעומק הלב – אני לא טיפוס רגשן אבל היום אני באמת מתרגש. אני רוצה להודות לצוות של הוועדה, למנהלת הוועדה, לאה ורון, שבאמת לימדה אותי הרבה מאוד על איך צריכה להתנהל ועדה בכנסת. אני מודה לכל הצוות שלה: לעידית חנוכה, לדקלה טאקו, לללי, שליוותה את הוועדה ותגברה אותנו בשבועות האחרונים. כמובן לצוות המשפטי בראשותה של היועצת המשפטית של ועדת הכלכלה עורכת הדין אתי בנדלר. הצוות הזה, אתי ולאה, אני חושב שהוא הגורם המרכזי שהביא לוועדת הכלכלה את השם שלה ואת המקצועיות שלה ואת העובדה שגם במשק, למרות שהרבה בעלי הון לא נהנים ממה שיוצא תחת ידיה של ועדת הכלכלה, הם עדיין מעריכים ומכבדים ומבינים את הצורך הציבורי וזה הרוב בזכות הצוות המקצועי של הוועדה. כמובן, גם עורך הדין ניר ימין ואיתי עצמון, המתמחה שליוותה אותנו, ליאנה מאור, הצוות של מרכז המידע של הכנסת, שבלעדיו לא היינו יכולים לקדם הרבה מאוד נושאים חשובים, בראשותם של שירלי ועמי.

כמובן תודות מעומק הלב לעוזריי שליוו אותי בשנה ורבע הכל כך אינטנסיביות, לעוזרת ולדוברת שלי, מירי שאול. ליועץ המקצועי גיא בר, לעוזר שלי שי קינן וכמובן לחברי הכנסת, חברי וועדת הכלכלה. לא במקרה אלה שנותרו כאן הם העיקביים והמסורים ביניהם שטרחו והגיעו כמעט לכל דיוני הוועדה והיו רבים כאלה בשנה האחרונה.

נעדר מכאן גם מי שהחלפתי אותי, חבר הכנסת כחלון, שבשל נסיבות אישיות לא יכול היה להיות כאן היום. אני חייב לומר שאני השתדלתי להמשיך את הקו החברתי שהוא הוביל כאן בוועדה. התחייבתי בתחילת כהונתי בוועדה, שהוועדה תתמקד בנושאים שהם צרכניים ובנושאים שקשורים לתחבורה ובטיחות בדרכים, גם בגלל שזאת הזדמנות חד פעמית לעסוק בתחום כלכלי שיכול גם להציל חיי אדם והוא הבטיחות בדרכים. עברו כאן מספר רב של חוקים חשובים בנושא הזה וגם נושאים בתחום הצרכנות. כפי שהסברתי קודם, נושא הצרכנות הוא אולי הנושא החברתי ביותר שהוועדה יכולה לעסוק בו. כשאנחנו מצליחים להגן על הצרכנים, לעלות את רמת השירות, לחסוך לצרכן כסף מיותר שהוא משלם, בסופו של דבר ההשפעה הגדולה ביותר היא על השכבות החלשות, שעבורן אותן עשרות, מאות שקלים ואפילו שקלים בודדים הם לפעמים חלק מאוד משמעותי מההכנסות שלהן ומסדר העדיפויות שלהן, כאשר הן צריכות להחליט כיצד להוציא את כספן.

הוועדה עסקה גם רבות בתחומים שקשורים לקידום ועידוד הפריפריה ופה אני רוצה להתחבר, או לפחות להגיב למה שנאמר בימים האחרונים בעניין החקיקה. אני חושב שאם יש כישלון אחד של כנסת ישראל, והוא לא קשור דווקא לוועדת הכלכלה, זה הכישלון של הכנסת בתפקידה בפיקוח ומעקב אחר פעילות הממשלה. התפקיד של הכנסת הוא לא רק לחוקק, אלא גם להיות הגורם שמפקח ועוקב אחר ביצוע הממשלה את החלטות הכנסת ותפקוד הממשלה בכלל.

בנושא הזה אני חושב שנדרשת לנו רפורמה כוללת כיוון שכל כמה שאני כיושב ראש ועדה, שלא היה אכפת לו לעשות דיונים מבוקר עד ערב. כל כמה שלא ניסיתי לנסות ולהכניס יותר ויותר נושאים של מעקב, פיקוח ובקרה, הזמן שמוקדש לדיונים בוועדות הבית, לא יכול לאפשר גם את התפקיד הזה וגם את התפקיד הזה.

אם יש משהו שאני לוקח אותו כלקח, הוא לא שצריך לצמצם בחקיקה. אני חושב שרוב החוקים שעוברים בכנסת – גם משרד האוצר, בעניין הזה, נוקט בפופוליזם שאין לו מקום. יש להבחין בין חוק שעובר בקריאה שניה ושלישית לבין חוק שעבר בקריאה טרומית, שהמטרה שלו היא לגרום לממשלה לעסוק בנושא שהכנסת רוצה שהממשלה תעסוק בו והיא לא עוסקת בו. עם כל הכבוד, חוץ מחוק הדיור הציבורי, חוק סופר חשוב שעומד, בעזרת השם, לעבור היום בקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת, אני לא מכיר שום חוק שעולה מיליארדים שעבר בכנסת הזאת בקריאה שניה ושלישית וחייב את הממשלה להוציא מיליארדים, כמו שהיום מתדרכים כל פקידי האוצר או פקידים מטעם משרד ראש הממשלה. אין חוקים כאלה.


מה כן יש? כיוון שמשרד האוצר והממשלה מסרבים, לדוגמה, לתת פיתרונות דיור או סיוע אפקטיבי למי שמתקשה בהשגת דיור, ואת זה אמר כאן שר הבינוי והשיכון בישיבה מיוחדת, אז הכנסת רוצה לכפות על הממשלה לעסוק בנושא הזה. לכן, בלית ברירה, כיוון שדיון שבסופו יש החלטה או קריאה לממשלה לא משיג את התוצאות, אז מנסים לעשות זאת על ידי קידום יוזמת חקיקה. אף אחת מיוזמות החקיקה האלה, ככל שאני זוכר, חוץ מחוק הדיור הציבורי, עדיין לא עברה בקריאה שניה ושלישית.

אגב, גם אם היא תעבור בקריאה שניה או שלישית ועל פי תקנון הכנסת היא צריכה לקבל למעלה מ-50 ח"כים שיתמכו בה, זהו מחיר הדמוקרטיה. הממשלה צריכה ללמוד ולהבין שאם סדר העדיפויות של הכנסת, של בית המחוקק, הוא שכשיש 50 חכ"ים שמצביעים בעד חוק מסוים – ורוב החוקים האלה עוברים בזכותם של ח"כים מהקואליציה, שמגלים רגישות חברתית, בסופו של דבר זה תפקידה של הממשלה, לבצע את החוקים שיוצאים מהכנסת.

לכן אני לא רואה בעיה בחקיקה מרובה. הבעיה נוצרת מכך שהממשלה לא מקיימת את החקיקה. הבעיה נוצרת מכך שאם נבחן את כל תקציבי המשרדים, והתחלנו לעשות זאת, אם זה בתחום הבריאות, התחבורה, ביטחון פנים ומשטרת ישראל, אנחנו רואים פעם אחר פעם שהתקציבים שהממשלה מקצה לאכיפת חוקים הם תקציבים מגוחכים מול המשימות של שהממשלה עצמה רוצה לבצע: הקטנת הפשיעה, בטיחות בדרכים, תברואה. בכל הדברים הללו תמיד כשאנחנו בודקים מדובר ברמת פיקוח של בין מספר פקחים שאפשר לספור אותם על אצבע אחת, לבין עשרות בודדות של פקחים גם בתחומים הרחבים ביותר. לכן אי אפשר לבוא בטענות לכנסת לפני שהממשלה בכלל מעמידה את כח האדם הבסיסי והרלוונטי לצורך אכיפת חוקים שהיו עוד לפני הכנסת הזאת ועוד לפני שנים רבות.

לכן אני באמת רוצה לסיים ולומר שהלקח שאני לוקח איתי לתפקידיי הבאים הוא הצורך בהגברה משמעותית של הפיקוח והבקרה של הכנסת. ייעצתי ליושבת ראש הכנסת ואני שמח שהיא קיבלה את זה, שאנחנו צריכים להקים מחלקת בקרה תקציבית הרבה יותר רחבה של הכנסת, שתאפשר לנו לזמן כל אחד מהשרים לקראת סוף שנה ולתת דין וחשבון על תת ביצוע. הרי רבים מהמשרדים מקבלים תקציב וזועקים חמס ובסוף השנה אנחנו מגלים שבסעיפים הכי חברתיים שעבורם הם ביקשו תקציב, התקציב בכלל לא נוצל. אני חושב שאם תהיה עין ציבורית ושרים יצטרכו לתת דין וחשבון ולהסביר לציבור למה הם לא השתמשו, קודם כל, בתקציב שכן העמידו לרשותם, אז אולי רמת הביצוע של הממשלה תשתפר ותעלה לאין שיעור.

אני חושב שיש צורך בוועדה מיוחדת שתזמן את משרדי הממשלה ותעבור חוק חוק, בהתאם לסדר עדיפויות שייקבע, ותשווה את רמות האכיפה בו ואת רמות היישום שלו מול מה שקיים בעולם ומול מה שנדרש. זה דבר הכרחי. זה דבר שאני לא הצלחתי לעשות כאן למרות שרציתי לעשות אותו. כן הצלחנו להזמין את השרים להציג תכניות עבודה לשנת 2008 ולהביא את זה לרמת פירוט של הצבת יעדים מדידים עם לוחות זמנים. צריך לציין לשבח את שר התמ"ת שעשה את זה ברמת הפירוט הגבוהה ביותר. כמובן שלהצהיר זה לא מספיק וצריך גם לבדוק שהמשרד גם יעמוד ביעדים, אבל אני חושב שבעניין הזה - - -
בנימין נתניהו
מתי תהיה ישיבת הבדיקה? אולי תזמינו אותי?
היו"ר גלעד ארדן
אני, כמובן, לא מתערב בסדרי העדיפויות של הוועדה מאחר ואינני יותר יושב הראש שלה. אני יכול רק להמליץ ולקוות.
ישראל חסון
אחד הגורמים היא מנהלת הוועדה, היא לא מרשה לי, עדיין, לקבוע פגישות.
היו"ר גלעד ארדן
אני אסיים במשפט אחרון. אמרתי בכניסתי לתפקיד שאני ברגשות מעורבים. מצד אחד, שמחתי מאוד כי זאת היתה פסגת השאיפות שלי בכנסת. כי בעיניי זאת הוועדה הכי מעניינת והכי מרתקת בכנסת. מצד שני, אמרתי שככל שכהונתי תתארך כאן סימן שהממשלה שורדת. לכן הייתי ברגשות מעורבים. היום שוב אני ברגשות מעורבים. מצד אחד אני נורא עצוב לעזוב את הוועדה הזאת ואת התפקיד הכל כך מעניין ומרתק וגם הממשלה עדיין לא נפלה, זה גם סיבה לעצב. מצד שני, אני קצת שמח כי אני נורא עייף ומותש ואני חייב קצת מנוחה מכל הלחצים ומהאינטנסיביות של מה שעברתי כאן בשנה ורבע האחרונים.

זה המסר לכל מי בציבור שחושב שחברי הכנסת לא מרוויחים כאן את לחמם ביושר. אני חושב שחברי הכנסת עובדים מאוד קשה, בעיקר בוועדות, הם דואגים לציבור הרחב.

אני מודה לחבריי חברי הכנסת שליוו את הדיונים, השפיעו וסייעו להשיג את המטרות שרצינו להשיג כאן למען מדינת ישראל. תודה רבה לכם.
ישראל חסון
ראשית, תודה. גלעד, מאחר וציינו את גילך הצעיר, לגיל צעיר יש רק חיסרון אחד וזה הניסיון.
היו"ר גלעד ארדן
אני עוד מעט 6 שנים בכנסת, מוותיקי המשכן.
ישראל חסון
מה ההבדל בין מסיבת פרידה להספד? במסיבת פרידה יש אחד שמאמין למה שאומרים עליו. אני, ביושר, מוכן להגיד שאני גם מאמין. אני חוויתי את זה באופן אישי. אני לא כל כך אוהב לומר שבחו של אדם בפניו אבל הרגשת דקה דקה את הערכתי כלפיך. אני לא יודע להעריך את מה שאני לא מעריך אותו באמת. אני חושב שפעלת כמיטב אמונתך והבנתך.עשית את זה ביושר ובנמרצות. אני מאחל לכולנו שאכן שכל מה שנאמר פה על ידי הגורמים האחרים יתורגם לעמדות דומות בהמשך הדרך ותמשיך לעשות את זה כי אתה עושה את הדברים באמת מתוך אמונה ועל זה מגיע לך את כל הכבוד.

מעבר לזה, יחסית לאחד שעוד לא עשה כלום בתפקיד הזה אמרתי כבר המון. תודה ואני מקווה שאנחנו נהיה עייפים באותה מידה בעוד שנה.
יורם מרציאנו
הייתי פעיל בוועדת הכלכלה בתקופה שגלעד היה יושב ראש. נכון שהיו לנו הרבה ויכוחים אבל יחד עם זאת אני לא יכול להתעלם מהעובדה שגלעד עשה את הדברים על פי צו מצפונו ולפי אמונתו באופן הכי ישר וכן. לא היה פה שום דבר אישי נגד כזה או אחר. אני מקווה שאכן הוועדה תמשיך להתנהל, כפי שהיתה עד היום, בראשותו של ישראל . אני חושב שדליה איציק אמרה פה דבר ואני רוצה לחזק אותו כאיש חברתי. אני חושב שאם הייתי היום נכנס לכנסת והיו שואלים אותי לאיזה ועדה אני רוצה ללכת, הייתי אומר שאני רוצה ללכת לוועדת הכלכלה. אני חושב שוועדת הכלכלה זאת הוועדה שמשפיעה על חיי האזרח במדינת ישראל מהגיל הרך ועד הקשיש והיא תופסת אותו בכל מקום, בבית, בתעופה, בתחבורה, בנמלים, במקום העבודה ובכל מקום וגם בחברה קדישא.

אני רוצה לאחל לך, גלעד, שכל המאוויים האישיים שלך יתגשמו. אמרת שאתה בחור צעיר. פעם פרס אמר שצעיר זאת מחלה שעוברת אבל רק אצלו המחלה עוד לא עברה. אני מאחל לך שתהיה לך אותה מחלה.
אבשלום וילן
אני באמת חושב, גלעד, שמילאת את תפקידך ביושר ובהגינות רבה ואתה באמת אהבת את הנושאים. ציינת בצדק שיש פה מסורת ארוכה של יושבי ראש ועדות שאחד המשיך את השני. אני חושב שישנה סיבה השלישית, מעבר למה שציינת, וזה הנושא של התפתחות הטכנולוגיות והתפתחות התקשורת. אלה כל הענפים שהוועדה עוסקת בהם, שבשנים האחרונות נעשו יותר ויותר מרכזיים. לכן, כמי שיושב גם פה וגם בוועדת כספים, בשנים האחרונות הוועדה הזאת יותר חשובה בהרבה מאוד נושאים מוועדת הכספים.

נקודה אחת שלא אמרו לך פה אני חושב שאסד הזקן היה מתקנא בך ביכולת שלך למשוך את הימים הארוכים האלה בישיבות האין סופיות שמתחילות ב-09:00. כנראה שאתה יכול ללמד אותנו שיעור בנושא הזה. ישראל, אני מקווה שאתה תהיה קצת יותר גמיש. לא נורא, אפשר לסיים גם ב-14:00. אני חושב, גלעד, שעשית יופי של עבודה בהגינות וביושר.

ישראל אני מאחל לך שאחרי שנתיים בכנסת אתה סוף סוף תצליח להגיע למימוש היכולות שלך. כל הזמן היתה לי תחושה שהפוטנציאל ישנו אבל לא נותנים לך לממש אותו. אני בטוח שתממש את הפוטנציאל.

אני מאחל לך, כאיש אופוזיציה שתהיה לך כהונה ארוכה ככל האפשר, גם אם הגיע הזמן לחתוך את הקדנציה של הממשלה הזאת.
רונית תירוש
רבותיי יושבי הראש. אני מלווה את הוועדה עוד מתקופתו של כחלון ואני חייבת לומר ביושר ובאומץ, גלעד, שאני עברתי חוויה טראומטית במעבר מכחלון אליך. אתם מנהלים מסוג שונה לחלוטין. בעיניי, אלה ממש שני קצוות. אם יושב ראש התנועה שלכם היה יושב פה, הייתי מחמיאה לו על ההרכב שיש לו בליכוד. אני לא יכולה לומר את זה על כל האנשים שם, אבל לפחות אלה שעבדתי איתם, מאוד נהניתי, מאוד למדתי. אמנם אלה לא אנשים דומים אבל מסתבר שאפשר.

במסגרת הלימודים שלי אני לומדת שאפשר להשיג את אותן תוצאות ואפילו טובות יותר, משתבחות כל פעם,בסגנונות ניהול שונים. אני מאוד נבהלתי מהסגנון של גלעד. הוא נראה לי בתחילה חסר סבלנות. היתה לי נטייה להקשיב וללמוד ולהעשיר את עצמי בישיבות הוועדה וחששתי שזה ייגמר. הופתעתי לגלות שאפשר בדרך מאוד אנרגטית ותזזיתית, עם יתר נמרצות, עדיין לתת מרחב נשימה לכולם, לשמוע את כולם. מה שנראה כחוסר סבלנות, אבל בסבלנות רבה, כמעט בלתי אפשרית, באיפוק רב, התגלית כאדם מאוד סובלני. דווקא כאיש אופוזיציה נתת הרבה חבל ואורך נשימה לקואליציה, לשרים למשרדים. גם נתת להם את מרחב הנשימה אבל גם היית מאוד הגון כלפיהם. זה לא דבר מובן מאליו. ישרת קו, ואפשרת להם, ואותת להם, זירזת אותם, ובסופו של יום הגעת להישגים שרצינו בהם. רצינו שדברים ימוצו ויגיעו לשלב גמר ואתה עשית את זה בדרך שלך, בקצב שלך, עם הספק בלתי רגיל.

למדתי ויישר כוח ואין לי ספק שאתה תתקדם בצורה מאוד מהירה, לפחות בקצב שאתה יודע לעבוד. אני מאחלת לך הצלחה רבה. נעם לי לעבוד איתך ולצידך גם כפרלמנטר ולאו דווקא כיושב ראש הוועדה.
היו"ר גלעד ארדן
עוד נעבוד יחד.
רונית תירוש
אני רק רוצה לומר לישראל, שבאמת חובת ההוכחה עליו, אבל במעט שאני צופה בו במליאה, אדם עם נועם הליכות, עם יושרה, עם נחישות לגבי דברים שאתה מאמין בהם ואתה משיג אותם. אתה הוכחה לכך שלא צריך רק מרפקים, צריכים סבלנות ומגיעים בסוף. אני מאחלת לך הרבה הצלחה ואני בטוחה שכך יהיה.
יצחק זיו
כחבר כנסת צעיר, מזלי שהתחלתי עם כחלון. אם הייתי מתחיל איתך, אני לא יודע אם הייתי נשאר בישיבות. פשוט עברתי את הדברים בהדרגה. אחרי שאתה נמצא עם חבר הכנסת כחלון, כיושב ראש הוועדה, אתה מתרגל לאווירה שאפשר להשיג דברים ברוגע. פתאום הגיע גלעד ארדן ופתאום ראית אווירה שונה. אמרתי לעצמי, בוא נראה את ההמשך.

אני מוכרח לומר לך שגם בדרך שלך, שלא כל כך האמנתי בה, הוכחת שאפשר ואפשר אפילו טוב מאוד. אני מאחל לך הצלחה בהמשך הדרך. במעט ישיבות ששמעתי את חסון ראיתי את הרוגע שחוזר לוועדה.
היו"ר גלעד ארדן
אתה יודע ששקט הוא רפש. אני בא מבית מדרשו של ז'בוטינסקי.
יצחק זיו
עכשיו הגיע מישהו לוועדה שכבר מסתכל על גיל הפנסיה.
היו"ר גלעד ארדן
אתה יודע שהוא בא ממקום שבו יש שקט שקט ואז טלטולים. אל תבנה על השקט הזה יותר מידי.
ישראל חסון
חבר הכנסת זיו, לפני שאתה מסיים. המוטו של הדיון פה היה אורך הקדנציה, כמה זמן עוד נשאר.
יצחק זיו
כשהגעתי לכנסת היתה אותה שאלה ועובדה שעברנו את מחצית הדרך.
ישראל חסון
זמן קצר אחרי רצח רבין התחילו לאבטח את ראשי הממשלה בצורה מאוד דרמטית. ביבי היה ראש הממשלה ואני מוניתי לסגן ראש השירות ונדרשתי ללכת לבדוק איך מאבטחים באירוע המוני. לא אהבתי את העיסוק באבטחה. אז הלבישו אותי על ביבי למימונה במגדל העמק. הגענו לבית של שאול עמור ז"ל. שם היינו צריכים לאכול כיבוד סמלי בקומה הראשונה. עלינו לקומה השניה, היה כיבוד קצת יותר מסמלי. עלינו לקומה השלישית היה כיבוד. הכל בשעה 08:30. אנחנו יוצאים ליער במגדל העמק, שם היה אירוע.


גלעד, זה למורשת של הליכוד. עולים על הבמה ועולה ראש העיר ומברך את ראש הממשלה. עולה אשת ראש העיר ומברכת את ראש הממשלה, עולה הרב הראשי מברך את ראש הממשלה, בקיצור 30 ברכות. אתם מכירים את הסבלנות של ביבי. בסוף עולה איזה סגן עוזר של איזה משגיח כשרות בפינה הימנית של הרבנות ואומר לו: אדוני ראש הממשלה, שכל אלה שמשמיצים אותך ומלעיזים עליך ידומו ושממשלתך תיכון לאורך ימים עד ביאת המשיח, במהרה היום. אתה מבין?
יצחק זיו
גלעד, הוכחת שאפשר גם בדרך אחרת. אני מאחל לך הצלחה בכל דרך שתלך בה.

ישראל חסון, איך אמרנו? הכדור לפניך, תוכיח.
היו"ר גלעד ארדן
תודה רבה לכולם, הישיבה נעולה, בהצלחה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:40

קוד המקור של הנתונים