ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 28/07/2008

תקנות התעבורה - ביטול תוספת לאגרה לרכב מונע בסולר

פרוטוקול

 
PAGE
6
ועדת הכספים

28.7.2008


הכנסת השבע עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס'

מישיבת ועדת הכספים

יום שני, כ"ה בתמוז התשס"ח (28 ביולי 2008), שעה 10:00
סדר היום
תקנות התעבורה – ביטול תוספת לאגרה לרכב מונע בסולר
נכחו
חברי הוועדה: אבישי ברוורמן – היו"ר

חיים אורון

שי חרמש

שלי יחימוביץ

יעקב ליצמן

סטס מיסז'ניקוב

אורית נוקד

ניסן סלומינסקי

ראובן רבלין
מוזמנים
דפנה עין-דור, מנהלת אגף תכנון וכלכלה, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

בועז סופר, סגן בכיר למנהל רשות המסים בישראל, משרד האוצר

חזקיה ישראל, התאחדות התעשיינים

אבי גולן, יו"ר ארגון ארצי של מורי הנהיגה בישראל

צדקיהו קרני, יו"ר ארגון מוניות, ירושלים

יהודה בר-אור, יו"ר איגוד המוניות הארצי

אהרן כהן, סגן יו"ר איגוד המוניות הארצי
ייעוץ משפטי
שגית אפיק

מירב תורג'מן
ייעוץ כלכלי
סמדר אלחנני
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ

תקנות התעבורה – ביטול תוספת לאגרה לרכב מונע בסולר
היו"ר אבישי ברוורמן
בוקר טוב. אני פותח את ישיבת ועדת הכספים.
אורית נוקד
הצעה לסדר. אני רוצה קודם כל לברך את היושב-ראש ולאחל הרבה הצלחה.


הייתי רוצה שהוועדה תעלה לדיון את הנושא של יעד הגירעון. אני אומרת את זה עכשיו גם כחברת מפלגת העבודה וכחברת כנסת שמאמינה שעל מנת שאנחנו נוכל לעמוד ביעדים שהצבנו לעצמנו ולהקטין את הפערים בחברה, אנחנו צריכים להגדיל את הוצאות הממשלה. אני יודעת שגם אתה אדוני היושב-ראש תמכת בזה והייתי רוצה שנקיים על זה דיון. קראתי בעיתוני סוף השבוע על כך שהאוצר "ניצח" את ראש הממשלה, שעמדתו הייתה אחרת, דומה יותר דווקא לעמדות שאנחנו הצגנו, ורציתי שיתקיים דיון בנושא הזה.


פניתי בזמנו לחבר הכנסת מיסז'ניקוב. הצעת החוק שלי שעברה קריאה טרומית ובתמיכת הממשלה ועסקה בקצבאות הזקנה והשוואתן לשכר הממוצע במשק, צריכה להגיע אל הוועדה להכנה לקריאה ראשונה. אני חושבת שחשוב מאוד שהדיונים האלה יתקיימו בהקדם ולכן אני פונה אליך ומבקשת שתינתן עדיפות. לדעתי אפשר גם בפגרה לקדם את זה.


בישיבה האחרונה ביקשתי שיתקיים דיון שקשור בנושא חוות הדגים בים סוף. עד היום לא קיבלנו את תשובת הממשלה ואני חושבת שצריך להזמין את האוצר והממשלה כדי לקבל את התשובות כי חלפו כבר שלושה שבועות.
היו"ר אבישי ברוורמן
רשמנו את שלושת הנושאים ונקיים בהם דיון.
יעקב ליצמן
אני צריך להיות לפה לשלי יחימוביץ כי היא לא כאן. אני מבקש להזמין לכאן את שר האוצר כדי להסביר את כל הגזרות ששלי יחימוביץ גילתה אתמול ברדיו, ולא רק את זה אלא אני חושב שצריך לקיים דיון על תקציב 2009 ולעשות זאת עוד לפני שהממשלה עושה זאת. חברת הכנסת יחימוביץ הגיעה והיא תוכל להרחיב. לממשלה הוא לא יגלה, אבל לפחות שיגלה לנו את הגזרות שהוא רוצה להטיל, כפי ששמעתי הבוקר מפיה של שלי יחימוביץ.
היו"ר אבישי ברוורמן
אני מבטיח שנקיים דיון ואני בטוח שהוא יבוא.
שלי יחימוביץ
אדוני היושב-ראש, קראתי בעיתון שיש סיכום בין שר האוצר לבין ראש הממשלה על ה-1,7.
היו"ר אבישי ברוורמן
אורית נוקד העלתה את הנושא קודם לכן.
שלי יחימוביץ
בכל זאת אני אומר מילה. אני רואה בזה סוג של הפגנת זלזול. לא אכנס כאן לעניינים מפלגתיים אבל אנחנו יודעים שבשעתו הייתה התחייבות שאתה הסכמת לגנוז את החוק שלך לגבי ה-2.5 בתמורה לכך שתוקם ועדה ותרחיב את ההעלאה ל-2.5 ב-2009. כאן אנחנו רואים התעלמות בוטה מהסיכום הזה. מעבר לזה, אני חושבת שאם יש משהו שכולנו צריכים להתאחד סביבו, ואני בטוחה שאנחנו מסכימים עליו עקרונית, אידיאולוגית כלכלית, זה העניין של ה-2,5, להביא את הצעת החוק שלך לוועדה ולהביא אותה לידי גמר וגם להבהיר לאוצר ולראש הממשלה שהם לא יכולים להגיע לסיכומים כאלה בינם לבין עצמם אלא יש להם עוד פרטנרים גם פרלמנטריים כאן בוועדת הכספים וגם פוליטיים.
יעקב ליצמן
למה יש לי רושם שתקציב 2009 לא יעבור?
סטס מיסז'ניקוב
זה רק הרושם שלך.
יעקב ליצמן
לא יהיה אותו התקציב שהוגש לממשלה.
היו"ר אבישי ברוורמן
התחזיות שלך רובן נכונות. אנחנו נראה מה יהיה הלאה.


תודה. אנחנו נעלה את הנושאים האלה. אנחנו עוברים לסדר היום ומתחילים בנושא תקנות התעבורה, ביטול תוספת לאגרה לרכב מונע בסולר. יש פה בשורה קטנה לכל אלה שנוהגים ברכב דיזל.
בועז סופר
מדובר בסופו של מהלך שלנו כמובן יד ביד עם משרד התחבורה לבטל את התוספת שנגבית בגין אגרת הרישוי. מדובר בחלק אינטגרלי ממה שאנחנו קוראים הסדר הסולר שבעצם נחקק בשנת 2005 עם חמישה שלבים ואנחנו התחייבנו ועמדנו על קוצו של יוד – וכאן המקום להכיר תודה גם לטמיר שדאג שאנחנו נעמוד על זה – שבכל רגע נתון שיש עלייה בסולר, בהתאם לאותו מתווה מקורי שכבר אושר לפני חמש שנים, תהיה הפחתה באגרה. אפילו יום לא פספסנו ואני מאוד מאוד שמח להשלים את המהלך. אנחנו מבקשים לבטל את התוספת. היום התוספת היא של כ-400 שקלים. אדוני, חבר הכנסת מיסז'ניקוב, אם אתה זוכר, בשנה שעברה הורדנו את זה מ-850 ל-400 ועכשיו אנחנו משלימים את המהלך, כך שלא יהיה כל פער בין כלי רכב מונעים דיזל לבין כלי רכב מונעים בנזין ואגרת הרישוי, בהתאם למה שכתוב בתקנות התעבורה, ובזה מסתיים העניין של התוספת לאגרת הרישוי.
יעקב ליצמן
מתי אתם מורידים את הבלו על דלק?
בועז סופר
זה לא רלוונטי לא לנהגי מונית ולא למורי נהיגה שפשוט יש להם אגרה מופחתת משלהם.
יעקב ליצמן
בוא נבטל את הבלו.
היו"ר אבישי ברוורמן
כמה רכבי דיזל יש בישראל?
בועז סופר
רכבי הדיזל בישראל עומדים על כ-50 אלף מצי הרכב הפרטי ועל כ-200, טיפה יותר, מצי הרכב המסחרי. לכן אנחנו כאן מדברים על בשורה ל-250 אלף. צי הרכב הוא כשני מיליון.
שלי יחימוביץ
בשורה לאיזה כלי רכב?
בועז סופר
כלי רכב מסחרי או פרטי שמשקלם הכולל עד 3.5 טון, שזה רוב כלי הרכב בישראל, שיש להם מנוע דיזל. בכל שלב שעלה המס על הסולר, וזה כבר תוואי קיים, מיד, ממש במקביל, הורדנו את התוספת לאגרת הרישוי. בזמנו, לפני כ-14 שנים, נקבע שמכיוון שהמיסוי על הסולר נמוך מאוד, הפיצוי למדינה או כדי לא ליצור תמריץ לשימוש יתר ברכבי דיזל, תהיה אגרה, אבל ברור לחלוטין שמרגע שהמס עולה, אין שם סיבה להטיל אגרה. לכן אמרתי שפשוט אנחנו עשינו את זה בחמש שנים, הורדנו כל פעם 400-500 שקלים בקירוב והיום אנחנו בעצם מבטלים את זה לגמרי.


התחולה היא מה-1 בספטמבר.
יעקב ליצמן
שאלתי על הבלו.
בועז סופר
התקיים דיון על הבלו ואני חושב שלא התחמקתי אפילו לרגע.
קריאה
בשורה התחתונה, לא קיבלנו את זה.
היו"ר אבישי ברוורמן
לנושא הזה, אני בטוח שיש הסכמה ואין כאן התנגדות.
יעקב ליצמן
אני רוצה לשמוע על הבלו.
שלי יחימוביץ
זה לא רלוונטי לבלו?
יעקב ליצמן
זה רלוונטי. אני חושב שצריך להעלות את הנושא שוב לדיון. זה לא עניין של פופוליזם.
יהודה בר-אור
אמנם ב-1 בחודש היה דיון בנושא הבלו אבל מאז לא התקדם שום דבר. זה כן קשור כי למעשה לקחתם אותנו כבני ערובה בתוך העניין הזה שהורדת את אגרות הדיזל לכל כלי הרכב הנוספים, למוניות העלית את הבלו על הסולר, עלייה שלא הייתה כדוגמתה מאז ומעולם, ממצב שהבנזין היה רבע מהסולר והיום הבנזין עולה ב-3 שקלים פחות מהסולר ובגלל הבלו אנחנו מגיעים היום למצב שאנחנו משלמים על סולר יותר כסף מאשר על בנזין. בגלל הבלו הגענו לנקודה שאין חזרה ממנה. אנחנו לא יכולים יותר להתקיים. לא לקחת בחשבון בשנת 2005 שהעליות של הסולר והבלו על הסולר ימיטו אסון על ענף שלם של נהגי מוניות שהיום לא מגיעים לשכר מינימום בשמונה שעות עבודה ואנחנו כל הזמן אומרים שאי אפשר להתקיים כך. הבלו על הסולר חייב להימצא לו פתרון והפתרון הוא בשתי אפשרויות: או שהמדרגות הבאות של 30-30 ייעצרו ולא נקבל את זה כתוספת על המחיר הקיים שייקר עוד יותר את הסולר לעומת הבנזין בעשרות אחוזים או להחזיר לנו את ההחזר כמו לתעשיינים. אי אפשר אחרת כי אנחנו מתמוטטים. אתם יודעים שגם כך אנחנו לא מרוויחים. אתה בעצמך אמרת לא פעם ולא פעמים שכל נהגי המוניות לא מנצלים את הכל. תן לנו אפשרות לנצל את הכל. אולי אם הדרגה תהיה 1.55 החזר, אולי כן ינצלו את זה נהגי המוניות וכן יהיה לכם יותר פיקוח. אתם תרוויחו, נהגי המוניות ירוויחו וקצת יהיה צדק בנושא הזה.
צדקיהו קרני
אני חושב שזה טוב שמורידים מחירים, אבל זאת הצגה גדולה. במקום לדבר על הבלו, שזה הדבר האמיתי ביותר, מה תוריד? תוריד את האגרה בסך 700 שקלים, בסדר, אז הורדת, אז מה? אז המחיר הוא 10 שקלים לליטר סולר ואם זה כך, מה עשית? לא עשית כלום. תבוא לקראתנו, תפטור אותנו. כשאני הולך לקנות מונית, תעשה לנו בדיוק כמו במקרה של המשאיות ותן לנו פטור מלא ממיסים. את זה הבטחתם ולא קיימתם.
בועז סופר
פטור ממס קנייה.
צדקיהו קרני
אם אתה מדבר על אגרות, תוריד לנו את הפטור המלא של המוניות. למה אתה עושה איפה ואיפה בין המשאיות לבין המוניות? אני רוצה להבין למה אני צריך לשלם מסים יותר והמשאיות פטורות. תוריד לנו את זה כי זה באמת יעזור לנו.
היו"ר אבישי ברוורמן
הנושא שהעליתם הוא נושא ראוי ואנחנו נקיים עליו דיון נפרד. בכל אופן, ברור לנו שכולנו מסכימים ואין כאן כל התנגדות לביטול האגרה לדיזל. אני לא רואה שיש חבר כנסת אחד שמתנגד לביטול האגרה לדיזל. לגבי הנושא שאתם העליתם, אנחנו נקיים דיון בנפרד.
צדקיהו קרני
צריך לאסור בכלל כניסת דיזל למדינת ישראל.
היו"ר אבישי ברוורמן
את זה לא נפתור היום.
דפנה עין-דור
חשוב שהתוקף של ביטול האגרה הוא מה-1 בספטמבר 2008.
היו"ר אבישי ברוורמן
כאמור, נקיים דיון נוסף ומעמיק בנושאים שהעליתם.


אנחנו מצביעים על תקנות התעבורה, ביטול תוספת לאגרה לרכב מונע בסולר.

ה צ ב ע ה

אושר פה אחד
היו"ר אבישי ברוורמן
תודה, אני נועל את הישיבה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:15

קוד המקור של הנתונים