ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 06/08/2008

התחבורה הציבורית במבשרת ציון

פרוטוקול

 
PAGE
34
ועדת הכלכלה

06.08.2008


הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
פרוטוקול מס' 675

מישיבת ועדת הכלכלה

יום רביעי, ה' באב התשס"ח (06.08.2008), בשעה 09:00
סדר היום
התחבורה הציבורית במבשרת ציון
נכחו
חברי הוועדה: גלעד ארדן – היו"ר

ישראל חסון

דוד טל
מוזמנים
חה"כ רן כהן

אלכס לנגר – המשנה למנכ"ל, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

דרור גנון – סגן מנהל אגף תחבורה ציבורית, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

יוסי אזולאי – ממונה מחוז ירושלים והדרום, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

אריה שמם– ראש מועצת מבשרת ציון

דוד שרביט – מזכיר מועצה מקומית מבשרת ציון

יורם שמעון – חבר מועצה מקומית מבשרת ציון

קרני צדקיהו – עמותת אוחזי ההגה, ארגוני המוניות

אורלי בן יונה – חברת ועד הפעולה למען תחבורה ציבורית שפויה, נציגי תושבים

נרדית מנחם – חבר ועד הפעולה למען תחבורה ציבורית שפויה, נציגי תושבים

אורן טוקטלי – חבר ועד הפעולה למען תחבורה ציבורית שפויה, נציגי תושבים

ד"ר מרינה פרלמן – חברת ועד הפעולה למען תחבורה ציבורית שפויה, נציגי תושבים

אליהו חסון – תושב, ומנכ"ל משרד התחבורה לשעבר, חבר הוועדה לתחבורה ציבורית

ניר לנדאו – מנהל תנועה, אזור ירושלים, אגד

יעקב נחום – מנהל אגף השיווק, אגד
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמת פרלמנטרית
מיטל בר שלום


התחבורה הציבורית במבשרת ציון
היו"ר גלעד ארדן
שלום, אני פותח את ישיבת הוועדה. אני קיבלתי פנייה מחבר מועצת מבשרת ציון, יורם שמעון, ולאחר שבחנתי את הפנייה לעומק חשבתי שיש טעם לקיים דיון דחוף בוועדת הכלכלה, אפילו בעת פגרת הכנסת, בעיקר לאור העובדה שדווקא מי שמופקד על הנושא הזה מועמד היום לראשות ממשלת ישראל. אחרי שעיינתי לעומק בתיק, התרשמתי. לא נראה לי שאזרחים רגילים: רופאים עורכי דין, עובדים שונים, ימצאו לנכון לבזבז את זמנם ומרצם בארגון עצומות ומחאות, אלא אם כן מדובר בסבל יומיומי מתמשך של אנשים, שהקשיבו להרצאות של מנכ"ל משרד התחבורה, ולמדו שמשרד התחבורה שם בראש סדר העדיפויות שלו לקדם את השימוש בתחבורה ציבורית במדינת ישראל, האמינו לו ומנסים להשתמש בתחבורה הציבורית ביישוב שלהם. אני חושב, שזו דוגמא שממנה ניתן ללמוד על הרצינות של ההצהרות האלה והיישום שלהן בכל רחבי מדינת ישראל. לפני שאני אכנס לעובי הקורה אנחנו נשמע את הנציגות של התושבים לגבי הבעיות שמאפיינות את השימוש בתחבורה הציבורית במבשרת ציון. אני לא אשא כאן את כל הנאום על החשיבות מבחינת בטיחות בדרכים, הפחתת הגודש, הגנת הסביבה, הפחתת זיהום האוויר וכו'. אני חושב, שהדברים האלה ברורים לכל מי שנמצא פה.
לאה ורון
אני רוצה להעיר, שלישיבה הוזמן מנכ"ל משרד התחבורה, והישיבה תואמה איתו. גם זו אחת הסיבות לקביעת הישיבה בפגרה. אתמול הודיע לנו המנכ"ל שמסיבות אישיות הוא לא יוכל להגיע. המשנה למנכ"ל נמצא פה, וכן סגן מנהל אגף תחבורה ציבורית.
אלכס לנגר
אני התבקשתי להתנצל בשמו של גדעון סיטרמן, המנהל הכללי. אבא שלו במצב קשה.
לאה ורון
אנחנו מאחלים לאבא שלו רפואה שלמה.
אלכס לנגר
אתמול בלילה הוא ביקש ממני להחליף אותו.
היו"ר גלעד ארדן
יורם שמעון, בבקשה.
יורם שמעון
אני רוצה קודם כל להודות לך על הרצון והנכונות לכנס את הוועדה בהקדם, לאחר שהקשבת לדברים, קיבלת את החומר ועיינת בו עיון רב. אני רוצה לומר תודה בראשית דבריי. אני רוצה להודות גם ללאה ורון, דיקלה וכל השאר שתיאמו את הדיון הזה כמה שיותר מהר. אני רוצה גם להודות. לכל חברי ועד הפעולה, על העבודה המבורכת שעשו.

יו"ר הוועדה, מצב התחבורה הציבורית במבשרת ציון הוא גרוע מאוד. אגד הוא המפעיל היחיד, והוא אינו נותן מענה לכל הצרכים הרבים של היישוב. לפני שלוש שנים התחלנו במאבק של ועד הפעולה ושל תושבים רבים, שסובלים סבל רב מרמת השירות של אגד. המאבק הזה נסב סביב כמה נושאים חשובים: תדירות הנסיעות, מספר הקווים הנמוך, מספר האוטובוסים הקטן המגיע ליעדים השונים, שכונות רבות לא מקבלות מענה לצרכים הרבים, התחזוקה של התשתיות היא נמוכה, הקווים לירושלים לא נותנים מענה, הנסיעות מתמשכות מעל 45 דקות בעוד שהנסיעה אמורה להימשך 10 דקות בלבד, אין מענה של קווים לתל אביב ועוד אזורים.

אני אדבר על הפתרון שאני חושב שיש לתת לבעיות הרבות. אני אסכם את הפתרון במילה אחת – תחרות. תחרות טובה בכל תחום, וזה נכון גם בשאר מדינות העולם. אני מציע להכניס מפעיל נוסף, רכבת או מוניות שירות. זה הפתרון היחיד שיכול לתת היום מענה לבעיות הרבות הקיימות ביישוב. לצערי, הנושא הזה עלה לא פעם בפני אנשי משרד התחבורה, אלכס לנגר ודרור גנון, ונתקלנו בקושי רב, בחוסר נכונות ורצון לתת מענה לנושא הזה. הלחץ הוא מלמעלה. יש שיקולים פסולים, שמנחים את ראשי משרד התחבורה. אנחנו רואים כמה הרצון של משרד התחבורה לתת מענה, עד כדי כך שלא השר ולא המנכ"ל שלו מצאו לנכון להגיע לדיון החשוב הזה. כנראה שלשר התחבורה יש שיקולים פסולים אחרים, והם מתפקדים של קדימה שמשפיעים על הרצון לתת פה מענה הולם ולפגוע בחברת אגד. אגד מפעילה לובי חזר ומשמעותי.
היו"ר גלעד ארדן
האם בקרב תושבי מבשרת אין מתפקדי קדימה?
יורם שמעון
יש מתפקדים לקדימה, אבל כנראה שהם לא מספיק חזקים כמו הלובי של אגד. אנחנו לא זוכים לקבל פתרון ממשרד התחבורה. השתתפנו בעשרות דיונים במשרד התחבורה, מול כל הדרגים, ולא קיבלנו שום מענה, לא בנושא של מסוף, לא בנושא של מפעיל נוסף, לא בנושא של שיפור תשתיות, לא בנושא תחנות ההסעה, לא בנושא של קווים נוספים, שינוי המסלולים והתדירויות. כלומר, המצב הוא קשה מאוד.

יו"ר הוועדה, אני קורא לך לקבל היום החלטה שאומרת: אנחנו צריכים לקבל פתרון. אי אפשר להמשיך במצב בו אגד מפעיל יחיד של התחבורה הציבורית במבשרת. צריך ליצור תחרות, וזה הפתרון היחיד.
אורן טוקטלי
אני בין השאר כלכלן, ואני רוצה להזכיר פה כמה נתונים. אנחנו נשמע מפי חברים נוספים על משמעות הסבל בחיי היומיום. אני רוצה לתת לדבר הזה משמעות לאומית. לא מדובר כאן על יישוב קטן.
לאה ורון
כמה תושבים יש במבשרת?
אורן טוקטלי
כ-25,000 תושבים.
רן כהן
עכשיו יודעים מצוין כי יש בחירות.
היו"ר גלעד ארדן
איך הם לא קיבלו מעמד של עיר?
רן כהן
הם לא מבקשים מעמד של עיר.
יורם שמעון
בדיוק. אנחנו לא בוחנים את זה. אנחנו רוצים שיישאר צביון כפרי ליישוב.
היו"ר גלעד ארדן
אבל אולי עם מעמד של עיר התחבורה הציבורית תיראה אחרת.
יורם שמעון
היא לא תשתנה.
אליהו חסון
אגב, אם יבטיחו לנו את זה, זו בהחלט תהיה סיבה למהר ולעשות את זה.
אורן טוקטלי
בדרוג של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מבשרת ציון מופיעה במקום מאוד גבוה, באשכול השמיני. לכאורה, אפשר לומר כי מדובר באוכלוסייה מבוססת, חזקה, הגרה קרוב לעיר, ומדוע הם צריכים תחבורה ציבורית.
היו"ר גלעד ארדן
כאשר אני הייתי גר במבשרת, הייתי לוקח חיילים מרכס חלילים ליציאה ממבשרת.
קריאה
אבל לא נסעת באוטובוס.
היו"ר גלעד ארדן
יש לי רכב מהכנסת. אני מבטיח לך, שכאשר אתם תיסעו באוטובוס גם אני אסע. אם האוטובוס היה יעיל, ומאפשר לי להגיע במהירות ובדרך להוריד את הילדים, הייתי משתמש בו.
אורן טוקטלי
בדיוק בנושא הזה אני רוצה לומר כמה מילים. מבחינת רמת המינוע שלה, מבשרת ציון היא במקום מאוד מכובד. כ-35% יש להם רכב.
היו"ר גלעד ארדן
הייתי פוגש ברמזור את היועצת המשפטית של משרד התחבורה. לא ראיתי שהיא נוסעת באוטובוס.
אורן טוקטלי
אפשר לחשוב שזה נובע רק מכך שמדובר באוכלוסייה מבוססת, אבל זה לא מדויק. אחת הסיבות לשיעור הגבוה של אלה שיש להם רכב, היא שאין אלטרנטיבה אחרת. כאשר שני בני הזוג עובדים וכאשר יש כבר צעירים בבית שיכולים לנהוג, אין אלטרנטיבה מתקבלת על הדעת. לכן, אין ברירה להרבה מאוד משפחות אלא להחזיק כלי רכב נוסף. זאת אומרת, שמדיניות משרד התחבורה תורמת להגדלת מספר כלי הרכב הפרטיים. להערכתי, חלקם לא היו רוכשים כלי רכב נוסף. יש פה בהחלט בזבוז לאומי.

המשמעות הלאומית הנוספת, הנגרמת כתוצאה מהשירות ברמה כל כך נמוכה, היא בכך שהחיים הופכים להיות יותר ויותר בלתי נסבלים. אנחנו נשמע מה עשו השינויים של השבועות האחרונים סביב הפרויקט של הרכבת הקלה, שגרם לכך שאנשים שנהגו לנסוע בתחבורה ציבורית היום מתקשים לעשות זאת. הנסיעה נמשכת יותר זמן, וגם עולה יותר כסף. במילים אחרות: הופכים את החיים ליותר קשים.
יש בדיחה שמספרים על רופאים
כמה רופא אוהב להגיע לבית החולים, הציוד משוכלל והכל נחמד, אבל הבעיה היא עם החולים. יש לנו הרגשה שלמשרד התחבורה יש גישה דומה. הכל נחמד, יש פרויקט של הרכבת הקלה, אבל הבעיה היא עם הנוסעים, התושבים שצריכים להגיע ממקום למקום. אנחנו מתנצלים שאנחנו מפריעים את מנוחתו של מישהו להמשיך ולחגוג סביב פרויקטים ארוכי טווח, קצרי ריאות להחריד.

אני יכול לתת דוגמאות של אנשים שעזבו את ירושלים ועברו למבשרת, מתוך מחשבה שזה יקל עליהם את ההגעה למקום העבודה שלהם בשפלה. כאשר הם הגיעו למבשרת הם הבינו שמצבם הורע. התחבורה ממבשרת ציון לשפלה היא גרועה יותר, ואין להם ברירה אלא לעבור הלאה לשפלה.
רן כהן
או לנסוע לירושלים כדי להגיע לתל אביב.
אורן טוקטלי
יותר פשוט לעבור לגוש דן, וכאשר יש צורך לנסוע חזרה לירושלים. למדיניות הזו יש משמעות של הרחקת הציבור מהאזור הזה. זו משמעות חמורה ביותר.

אני רוצה להזכיר עוד שני נושאים עם היבט לאומי. הנושא האחד הוא כביש מס' 1. השיפור המתבקש נדרש מזה הרבה מאוד שנים, שיפור רמתו של כביש מס' 1, בעיקר בקטע שבין שער הגיא לבין מבשרת. יש פרויקט מאוד גדול, שקיבל עכשיו ממדים הרבה יותר גדולים, ביקשו את תגובת הציבור, אבל לא כל כך מתייחסים לתגובת הציבור.
היו"ר גלעד ארדן
איזה פרויקט?
אורן טוקטלי
החברה הלאומית לדרכים מדברת על שדרוג הכביש הזה משער הגיא ועד מבואות ירושלים.
היו"ר גלעד ארדן
זה לא הנושא.
אורן טוקטלי
יש שם קטע אחד שחשוב למבשרת.
היו"ר גלעד ארדן
גם זה לא הנושא.
אורן טוקטלי
אני רוצה לומר עוד משפט אחד בנוגע לרכבת. אם מדברים על כך שרוצים לאפשר לציבור לנסוע בנוחיות, אז צריך להסתכל על הדברים בהיבט רחב.
רן כהן
בנושא הזה התקיים כאן דיון ביוזמתי לפני שלוש שנים, ושר התחבורה פסל את זה מכל וכל.
אורן טוקטלי
נכון. אני רוצה לבקש, שתמצאו את הזמן לקיים על כך דיון נוסף. התקיים כאן דיון ארוך, שבסופו של דבר לא הביא לתוצאה. עדיין אפשר לעשות דברים, ולמנוע בכייה לדורות.
אליהו חסון
המצב הוא עגום ביותר. נתחיל מהדברים היותר קלים. במבשרת שהיא מצפון לדרום 4 קילומטר, אין תחבורה פנימית. כאשר היה ניסיון לתחבורה פנימית, הוא התפרק והיה בתדירות בלתי אפשרית. זה לא משרת את הצעירים ולא את הזקנים. המצב הוא עגום ביותר.
רן כהן
לא את הנכים, ולא את החולים.
אליהו חסון
יש שכונה שמתאכלסת מאז 2002, רכס חלילים, ובה 4,000 נפש. עד כה אין לה שירות תחבורה ראוי. ישנה שכונת י"א בה יש 600 יחידות דיור, וגם שם אין שירות מתקבל על הדעת. אני רוצה לקרוא מה משמעות התדירות הקיימת לרשות תושבי מבשרת. בשנת 2002, על פי לוח הזמנים של אגד, היו 32 תדירויות יומיות ממבשרת לירושלים. היום באותו קו יש רק 29 תדירויות, כאשר אוכלוסיית מבשרת הוכפלה.

בשנת 2002 סך כל התדירויות שעמדו לרשות מבשרת, ממבשרת לירושלים בכל הקווים, היו 213 ליום, כאשר דובר על 4,000-5,000 נוסעים. היום מדברים על 6,000 נוסעים, כאשר הפוטנציאל הוא לפחות 9,000 נוסעים, והנתונים מדברים על 187 תדירויות ליום. כלומר, ישנה ירידה של למעלה מ-20 תדירויות ליום. בשנת 2002 לכיוון ירושלים היו 118 תדירויות, ואילו מירושלים דובר רק על 95 תדירויות.
היו"ר גלעד ארדן
האם כאשר אתה מדבר על 187 תדירויות הקיימות היום, אתה מתייחס לשני הכיוונים?
אליהו חסון
כן. 99 תדירויות הן ממבשרת, ו-88 תדירויות מירושלים. האם האנשים עפים כאשר הם מגיעים לירושלים?
קריאה
הם לא חוזרים, הם עוזבים.
אליהו חסון
הם עוזבים את מבשרת. זו התוצאה. ניקח את תעריפי התחבורה הציבורית. יש לי נתון של הלמ"ס המתפרסם באינטרנט. מחירי התחבורה הציבורית בקווים קבועים עלו מאז ינואר 2002 ועד מרץ 2007 ב-3.7%.
היו"ר גלעד ארדן
זה לא הרבה.
אליהו חסון
נכון. אני רוצה לומר, שתעריפי הדלק בתחבורה פרטית עלו ב-76%. מחירי החנייה גם הם הוכפלו. ירושלים מלאה הגבלות חנייה לרכב פרטי. קשה היום להגיע לירושלים ולקבל שירותים. תחשבו על איש מבוגר, שצריך להגיע לירושלים לקבל שירותים בקופת חולים או בבנק. כאשר באים ואומרים שאגד משתדלת, זה לעג לרש. החברה מפרסמת לוחות זמנים, שאני לא יודע אם יש אדם מבוגר שיכול לפענח אותם. ישנם לוחות זמנים שלא תואמים אחד את השני. אני מבקש שהיו"ר יעיין בכל המסמך. זה נראה לי עלבון אלמנטארי, וחוסר מקצועיות. אני לא מבין איך דבר כזה יכול לקרות. אני הוצאתי את זה מהאינטרנט.

אני מוכרח להודות, שבכל ההתדיינויות שהיו לנו משרד התחבורה היה מאוד פתוח וידידותי. אני מוכרח להגיד את זה לשבחם של האנשים העובדים שם, אבל תוצאות בפועל לא היו.

העובדה שמשרד התחבורה ממשיך לא להתחשב בנושא הקמת תחנת רכבת למבשרת, זו בכייה לדורות. אמנם זה לא עומד על הפרק, אבל אני אסביר את זה. נאמר לי ממשרד התחבורה, שרכבת מהירה לא יכולה לעצור בירושלים. זה מקובל. אנחנו לא מבקשים רכבת מהירה. אנחנו מסתפקים ברכבת מאסף. מה אמרו לנו אז? שרכבת מאסף לא יכולה לעצור, כי קיבולת הפסים מוגבלת. אפשר היום לתכנן רכבות יותר ארוכות, וגם על זה להתגבר. מישהו פה טועה בגדול. לא מדובר רק על מבשרת אלא על כל פרוזדור ירושלים. בדיוק אותה טעות היתה כאשר תכננו את הרכבת הקלה בירושלים, כאשר אני הייתי מנכ"ל משרד התחבורה. היה צריך להשקיע עוד מיליארד שקלים נוספים, ולהעביר אותו ברחוב יפו תחת האדמה. היום הורסים את רחוב יפו. זו לא רק דעתי הפרטית, אלא דעתם גם של כלכלנים בכירים ואנשי תחבורה מובהקים. זה חבל. אם היום נציגי העם יכולים למנוע את המשך הטעויות, זו ההזדמנות לעשות חשבון נפש.
אורלי בן יונה
אני באה לכאן עם העמדה הצרכנית. אנחנו הנוסעים צרכניי תחבורה ציבורית. כל התהליך פה הוא תהליך המטרטר אותנו מגוף לגוף. אנחנו נשלחים ממע"צ, לאגד, למשרד התבורה, ובחזרה. אנחנו לא מקבלים גוף אחד שמטפל בעניינים שלנו. אני רוצה להדגים את זה בדוגמא קיצונית, שהיא המשך לשנתיים פעילות שאנחנו עוסקים בנושא התחבורה הציבורית בלי קשר להסדרי הרכבת הקלה.

ב-22 ליוני נכנס עוד גוף בשם הרכבת הקלה, וחילק פרוספקט מאוד נחמד בתיבות הדואר שלנו. הפרוספקט הזה מראה שלא סופרים את הצרכנים. אם אדם פותח את הפרוספקט ומחפש איך הוא יגיע למקום העבודה שלו בבניין כלל, הוא לא מוצא. לא מסבירים את זה. מסבירים שלהגעה למרכז העיר יש לעבור בתחנה מרכזית לאחד מעשרות הקווים בירושלים העירונית. איך?
היו"ר גלעד ארדן
אני מציע לא להתמקד בבעיות ההסברה של גופי התחבורה. אני מציע שתתמקדו במהות. אם בגלל בניית הרכבת הקלה אתם צריכים להחליף קו ולשלם כסף נוסף, זה דבר מהותי שצריך להיאמר.
אורלי בן יונה
בדיוק. אני רוצה להראות איך מביאים אותנו לשלם כסף נוסף, ובאיזה זלזול. באותו פרוספקט לא אומרים לנו כמה זה יעלה. ב-22 לחודש עלו הנוסעים לאוטובוס, וגילו שהתייקרה הנסיעה שלהם ב-20%. מדובר בקשישים ובאנשים קשיי יום.
היו"ר גלעד ארדן
בגלל החלפת אוטובוס.
יורם שמעון
הוספת תשלום.
היו"ר גלעד ארדן
כלומר, גם התעריף עצמו התייקר.
יורם שמעון
כמובן. אגד פועלת למען מקסום רווחיה.
אורלי בן יונה
אין שום סיבה שעל הכבדה כזו גדולה במעברים מקו לקו, גם ישלמו. אפשר להגיד שמדובר במחיר סמלי, אבל לאנשים האלה זו בעיה כואבת ואמיתית. אחד הדברים החסרים לנו כתושבים וצרכנים, זה תקנון ברור של הזכויות שלנו. לא ברור לנו מהן הזכויות שלנו. אנחנו עומדים בתחנות הסעה מוזנחות, אין לנו שירותי מידע, אנחנו מופתעים מתעריפים, משנים לנו מסלולים, לוח הזמנים והתדירויות הוא לא ברור, הוא משתנה, ואנחנו מאחרים למקומות עבודה. מישהו צריך לרכז את הנושא הזה, ולתת לנו תשובה צרכנית. אני לא רוצה להאריך בדברים, כי יש מקום לשמוע שתי עדויות שיודעות לתאר מהשטח את המצב של הנוסע בתחבורה הציבורית. הראשונה היא ד"ר מרינה פרלמן, שעובדת בתל השומר ועושה את המסלול הלוך ושוב יומיום. השנייה היא גברת נרדית מנחם שעובדת בבניין כלל, והיא תוכל לספר איך היה קודם ואיך החמיר המצב.
דוד טל
האם יש לכם קווי שירות של מוניות שירות?
יורם שמעון
לא. הלוואי ויהיה.
היו"ר גלעד ארדן
למה אין? במסגרת הרפורמה לא פתחו שירותי מוניות שירות?
רן כהן
הדבר היחידי שאפשר במבשרת, זה להזמין את נשר לשדה התעופה וחזרה.
דוד טל
לנו בשיכון המזרח היתה את אותה הבעיה. כאשר הכניסו את מוניות השירות הכל השתפר פלאים.
היו"ר גלעד ארדן
של דהרי? דהרי הוא חזק.
יורם שמעון
נציגי משרד התחבורה טוענים שאין יותר רישיונות למוניות שירות.
דוד טל
אני רוצה להודיע לוועדה, שאגד היתה בתקופת זמן מסוימת במשא ומתן כדי לרכוש זאת. הממונה על ההגבלים העסקיים מנעה את זה כרגע. יכול להיות שאגד בסופו של דבר תרכוש את קווי השירות הללו. ברגע שהכניסו את קווי השירות הללו לשיכון המזרח, שזה סוף העולם, המצב השתפר פלאים.
היו"ר גלעד ארדן
לי לא איכפת שאגד תרכוש איזה מוניות שירות שהיא רוצה, רק שיהיה שירות. כרגע אין תחרות.
דוד טל
שם זה היה תוצאה של חוסר שירות.
יורם שמעון
אבל אם זה יישאר כמונופול, זה לא יעשה שום דבר לטובת השירות הציבורי של התחבורה הציבורית.
מרינה פרלמן
אני שמחה שכולנו פה. לא חשבתי שאני מסוגלת להציג את הבעיות הקשות שלי בפני ועדה חשובה ורצינית. עכשיו יש לי תקווה, שכבר אבדתי לפני כמה זמן. אני נוסעת יומיום. אני לקוחה או בת ערובה של אגד. אני לא יודעת איך להציג את עצמי. אין לי ברירה, וחבל. הייתי מאוד רוצה שתהיה לי אלטרנטיבה אחרת, כך שאני לא אשתמש בשירותי אגד.

אני התחלתי את המאבק בשנת 2006. אספתי 45 חתימות, וחשבתי שזה יספיק לאגד לקבל מכתב כזה מצרכנים שלו. אמרו לי שיעשו הכל, ולא עשו כלום.
היו"ר גלעד ארדן
בואי תסבירי את הקשיים. איך מתייחסים לתלונות שלכם או איך מטפלים, זה לא רלוונטי. תתמקדו בבעיות המהותיות בתחבורה הציבורית.
מרינה פרלמן
הבעיות נמשכות הרבה שנים, ולא רק שאין פתרון אלא שיש החמרה. אני יוצאת מהבית שלי ברחוב חרמון, אני יורדת ברגל עד לתחנת האוטובוס בהראל, בגשם ובשלג.
היו"ר גלעד ארדן
מה המרחק?
מרינה פרלמן
אני הולכת 20 דקות. אחר כך אני מחכה לאוטובוס קו 400, שהוא מלא באנשים. אם יש יותר מ-10 אנשים בעמידה, לא לוקחים אותי. אם יש לי מזל, אני עולה ועומדת במשך כל הנסיעה. עכשיו עושים מלחמה גם על ישיבה במדרגות. אם אני נוסעת בחזרה, אני נכנסת לתחנת אוטובוס באלוף שדה, ואין מקום ישיבה. אתמול ישבתי במדרגות. שלשום בעלי לקח אותי לירושלים, וגם שם כבר לא היה מקום ישיבה. חיכיתי לאוטובוס נוסף. הייתי בדרך שעתיים וחצי, ואיחרתי לעבודה. אני מגיעה לעבודה במצב לא טוב בכלל.
היו"ר גלעד ארדן
איזו רופאה את?
מרינה פרלמן
לפתולוגיה.
היו"ר גלעד ארדן
בגלל זה אולי לא חשוב להם שתגיעי עייפה.
מרינה פרלמן
זה לא מתים, אלא אנשים חיים. אני מבצעת ביופסיות. אם אני מסתכלת במיקרוסקופ ורואה במקום תהליך שפיר תהליך ממהיר ועושה למישהו אבחנה לא נכונה, זה לא טוב. אני חושבת שצריך אלטרנטיבה נוספת. אני מאוכזבת מאוד מאגד. צריכים להכניס למבשרת שירות אחר, כמו מוניות שירות. לא צריכים אוטובוסים גדולים, שיהיו חצי ריקים. זה לא נראה לי כל כך מסובך. אני כבר בזבזתי הרבה זמן על ישיבות בנושא, וזה לא מתקדם. מוכרחים לפתור את הבעיה דחוף, ולא לחכות לרכבת או מטוס. צריך להכניס למבשרת מוניות שירות לשפלה ולירושלים. התושבים ממש מאוכזבים ואין שום פתרון.
היו"ר גלעד ארדן
אני רוצה לומר, כי בחוק ההסדרים הקודם משרד האוצר הביא הצעה לפתיחה לתחרות למספר רב של קווי תחבורה בארץ. אני לא חושב שקו ירושלים-תל אביב היה ביניהם. על פי תקנון הכנסת, ועדת הכלכלה היא זו שמפקחת על משרד התחבורה, וזה היה צריך להגיע לכאן. מסיבות שלא ברורות לי, זה לא הגיע לוועדת הכלכלה אלא לוועדת הכספים. שם זה נמצא עד היום.
דוד טל
אני רוצה להסביר, שאנשי האוצר ביקשו ממני לזמן פגישה בינם לבין אנשי אגד ודן, על מנת לדון בנושא של הרפורמה בתחבורה הציבורית.
רן כהן
האם הם צריכים אותך כדי להיפגש איתם?
דוד טל
כן. במידה מסוימת הם השתמשו בי. הסיכום היה, שהם יתחילו במשא ומתן כדי שלחוק ההסדרים הזה הם יגיעו לתוכנית כוללת. אם זה היה תלוי רק בי, אני הייתי רוצה לחלק את הנושאים אחרת. לפעמים יש שתי ועדות משיקות.
היו"ר גלעד ארדן
לא בנושא התחבורה הציבורית.
נרדית מנחם
אני גרה בשכונת י"א. אני עובדת בבניין כלל. אני מנהלת קשרי לקוחות של כלל פיננסיים בטוחה.
רן כהן
חשוב להסביר, ששכונת י"א היא שכונה מנותקת לחלוטין ממבשרת. יש לה גישה רק דרך הכביש הראשי.
נרדית מנחם
אני צריכה לצאת דרך כיכר של אבו גוש, לכביש ירושלים- תל אביב ואז להיכנס למבשרת. זה חלק נפרד ממבשרת. התחבורה שם במצב קטסטרופאלי. בשנת 2006 ארגנתי 300 חתימות. בזבזתי מזמני היקר, על חשבון בתי היקרה, וארגנתי עצומה ענקית. הזמנתי את כולם לבוא ולעלות איתי לאוטובוס בשעה 07:10. אני מסתובבת 40 דקות. אני מגיעה לעיר בשעה 07:50. אורך המסלול הוא ארוך ומתיש. אחרי שהאוטובוס נכנס לכל השכונות, הוא יוצא ממבשרת בשעה 07:40. זה לא נראה הגיוני.
רן כהן
שכונת י"א היא שכונה שנבנתה בהמשך לקסטל, כאשר התכנון היה שיהיה רחוב המוביל מהקסטל לתוך שכונה י"א כדי שתהיה תחבורה לשכונה. הכביש הזה נחסם על ידי כל מיני בעלי חזקות, שהשתלטו על העניין, והיום אין רחוב המחבר את השכונה עם מבשרת באופן ישיר. צריך לצאת לכביש מספר 1, ולהגיע למבשרת מבחוץ דרך הכביש הראשי.
לאה ורון
את אומרת, שלוקח לך 40 דקות להגיע ממבשרת למרכז העיר.
נרדית מנחם
במקום נסיעה קצרה יותר.
לאה ורון
כמה זה לוקח ברכב פרטי בבוקר?
נרדית מנחם
רבע שעה.
לאה ורון
ברכב פרטי זה לוקח רבע שעה?
היו"ר גלעד ארדן
אם יוצאים בשעה 07:10, כן.
נרדית מנחם
משך הנסיעה בתוך מבשרת הוא ארוך. המסלולים הם ארוכים מאוד. אין מספיק תדירות. תבוא אגד ותגיד, שאין מספיק נוסעים. מאחר ואין תדירויות, אנשים מצאו אלטרנטיבות אחרות.
דוד טל
אבל אמרו שאין אלטרנטיבות.
היו"ר גלעד ארדן
היא יכולה לרכוש רכב אני מאמין.
נרדית מנחם
יש לי רכב, ואני לא מגיעה איתו למרכז העיר כי החניה עולה 500 שקלים.
אורן טוקטלי
כיוון שהתחבורה הציבורית כל כך לא טובה, אנשים נאלצים להחזיק רכב נוסף.
דוד טל
מה התדירות של האוטובוסים?
נרדית מנחם
בשעה 07:10 בבוקר יש לי אוטובוס, כאשר האוטובוס אחריו הוא בשעה 07:45.
דוד טל
יש לחברות האוטובוסים בעיה לא קטנה, והיא מספר הנוסעים. אי אפשר להשית על חברות הוצאה גדולה.
נרדית מנחם
לפי הנתונים, לנו יש יותר נוסעים מאשר לשכונות אחרות במבשרת.
דוד טל
יכול להיות. צריך להבין, שלא יעמידו קו שלם בשביל 5-7 נוסעים.
נרדית מנחם
במקום להתחיל את הקו בקניון, אפשר להתחיל אותו לפני כן.
יורם שמעון
במונית שירות יש 10 נוסעים, והיא הרבה יותר נוחה.
היו"ר גלעד ארדן
זה לא ויכוח. יש לכם טענות שונות, אבל לא כל הטענות שאתם מעלים יכולות להראות לחברי הכנסת לגיטימיות. זה נכון שהנסיעה ממבשרת היא כמו נסיעה בין עירונית, אבל הרבה ירצו לראות במבשרת כחלק מירושלים. אני מבטיח לכם, שיש הרבה שכונות בירושלים שלנסוע מהן למרכז ירושלים גם לוקח חצי שעה.
קריאה
יכול להיות שהרבה ירושלמים שרוצים שמבשרת תהיה חלק מירושלים, אבל אין הרבה מבשרת שרוצים זאת.
היו"ר גלעד ארדן
אני לא אמרתי שאני רוצה.
קריאה
אין הרבה במבשרת שרוצים זאת.
היו"ר גלעד ארדן
בקלפי כל קול הוא קול.
רן כהן
יש רק נושא אחד המוסכם על כל תושבי המבשרת, והוא שהם לא רוצים להיות חלק מירושלים.
לאה ורון
אבל הירושלמים כן רוצים להיות חלק ממבשרת.
נרדית מנחם
יש לי גיסה בת 15 ועוד הרבה בני נוער, שקשה להם להגיע בבוקר לתיכון. יש להם אוטובוס אחד בשעה 07:15. מה קורה אם הם מתחילים ללמוד בשעה 08:30 או 09:00? אין להם איך להגיע, והם אמורים ללכת ברגל.
רן כהן
הם הולכים ברגל.
נרדית מנחם
אין תחבורה שמקשרת לספרייה, לצופים.
אורלי בן יונה
הם חוצים את גשר הראל, שהוא מאוד לא ידידותי לילדים. צריך גם להתאים את דרכי ההליכה לילדים ובכל מזג אוויר.
היו"ר גלעד ארדן
קיבלתי מסמך ממזכיר המועצה דוד שרביט, שהוא מפרט חלק נכבד מהבעיות שהעליתם כאן. לי נראה שהבעיה הדחופה והחמורה במיוחד, היא רמת השירות בין מבשרת לירושלים. כלומר, לעולם אין מקומות ישיבה לטובת תושבי מבשרת, וזה כנראה בגלל התדירות הנמוכה של העצירה שם. בנוסף, ישנה בעיה של התייקרות הנסיעה לירושלים בגלל העבודות של הרכבת הקלה, וכן הצורך בהחלפת קווים. צוין כאן עוד, חוסר הקשר עם שכונות מנותקות בהן גרים אלפי אנשים.
אריה שמם
אין ספק שיש כאן בעיה לא פשוטה. התנועה המקומית האזרחית הזו – ואני אומר זאת כמתמודד לבחירות - היא לא תופעה פוליטית המתעוררת לקראת בחירות, כמו שנהוג במקומותינו. המחאה הזו קיימת חודשים רבים. יש פה קושי אמיתי. הדברים שתוארו כאן, אנשים שחווים את הקשיים בנסיעה בתחבורה הציבורית יומיום, הם נכונים. אני מסכים עם כל מה שנאמר כאן בעניין של אין או יש תחבורה ציבורית נאותה. אנחנו יודעים שבמקומות בעולם רמת איכות החיים נמדדת בפרמטר של הנסיעה בתחבורה הציבורית. אין ספק, שכאן יש מקום רב לשיפור. אלה עובדות שצריך לטפל בהן.

אני לא מייחס כאן כוונות זדון כאלה ואחרות לעובדי משרד התחבורה או לחברת אגד. אני יודע שעושים מאמצים בעניין. המזכיר יפרט עוד מעט על המהלכים שנעשים על ידי המועצה ואגד. נעשים לא מעט מאמצים. אני יכול לומר לכם, שאני בחודש האחרון נדרשתי למספר ישיבות בעניין, גם עם משרד התחבורה וגם עם התושבים. לפני יומיים היתה לנו ישיבה במשרד התחבורה, והעלינו שם מספר רעיונות שחלקם עלו בדיונים עם התושבים. דיברנו על אפשרויות שונות לפתרון. אני לא כל כך אופטימי, כי אני מבין שיש בעיה עם התחבורה לירושלים.
רן כהן
השאלה היא האם בעקבות הדיון יש פתרונות.
אריה שמם
יש הצעות לפתרונות. אנחנו הצענו, ומשרד התחבורה צריך לתת תשובות. אני לא קיבלתי תשובה, ולכן זה עדיין בגדר הצעה.

אנחנו אמרנו להם, שכאשר מכבידים על ציבור בדרך כלל גובים פחות ולא יותר. גם אם מדובר רק על שקל וחצי וגם אם יש כאלה שיש להם כרטיס חופשי-חודשי או כרטיס גמלאי, עדיין זה מכביד על הציבור.
היו"ר גלעד ארדן
האם זה ברור שיש קשר בין עבודות הרכבת הקלה להתייקרות הנסיעה ממבשרת לירושלים?
נרדית מנחם
ברור. זו עוד נסיעה. מחליפים אוטובוסים.
אריה שמם
התושבים שקודם נסעו בקו מסוים למקום מסוים, חייבים היום להחליף אוטובוס.
היו"ר גלעד ארדן
כי הוא היה ממשיך לאורך רחוב יפו.
אריה שמם
נכון. היום הם חייבים להחליף אוטובוס בתחנת מעבר בבנייני האומה, והם נאלצים לשלם תשלום סמלי פעם נוספת.
היו"ר גלעד ארדן
אני הייתי חוסם את הכביש. זה לא יאומן. שהרכבת הקלה תשלם את זה.
אריה שמם
פנינו למשרד התחבורה, והם טענו שזה דורש אישור של אגף התקציבים במשרד האוצר אם לפתור את השקל וחצי או לא. כרגע תשובות אין.
היו"ר גלעד ארדן
זה שקל וחצי לכל כיוון, כלומר 3 שקלים כפול 22, שזה 62 שקלים בחודש.
אריה שמם
יש כאן בעיה, וכאשר אני יושב עם משרד התחבורה ואני שואל אותו איך אדם מוגבל אמור להגיע ממבשרת לאזורים מסוימים בירושלים, אין פשוט פתרון. יש לנו בעיה. אם אדם צריך להגיע לבניין ג'נראלי או למגרש הרוסים, הוא לא יכול. הוא צריך ללכת ברגל. אם הוא נכה, הוא צריך לחפש מישהו שיסחב אותו. תשובות לא קיבלתי לעניין הזה.

מבחינת הרשות המקומית, אנחנו קיימים כדי לשרת את התושבים. אנחנו עושים ככל שמתבקש בעניין. כל פתרון שהמועצה יכולה לתת, היא מיד מעמידה אותו כדי לפתור את הבעיה של הנוסעים. באחד הדיונים, כאשר הבנתי ממשרד התחבורה שצריך מסוף או מקום להמתנת אוטובוסים, הקצתי לטובת העניין מגרש חנייה למכוניות פרטיות. אני מוכן להסב אותו למסוף זמני, שבו יהיה מקום למספר אוטובוסים להמתין ולאסוף נוסעים לכיוון השפלה. הפתרון הזה מתגלגל כרגע ברמת התכנון. אני מבין שמשרד התחבורה ואגד קיבלו אותו בשתי ידיים. זה איזשהו שיפור.

הנושא של שכונת י"א, הוא נושא שהוא די כאוב במשך שנים רבות. הכביש חסום שם לא בגלל כמה בעלי קרקעות, אלא בגלל שרוב תושבי הקסטל לא רצו את המעבר, בעיקר בגלל קיבולת התנועה לתוך רחוב הפלמ"ח.
רן כהן
היה שם בן אדם שבנה על יד הכביש.
אריה שמם
לא. הכביש פנוי. המועצה ביצעה הפקעה.
היו"ר גלעד ארדן
זה לא הנושא.
רן כהן
היו"ר צודק, זה לא הנושא.
היו"ר גלעד ארדן
תתמקדו רק בתחבורה הציבורית, כי אני רוצה להספיק לשמוע את משרד התחבורה ואגד.
דוד שרביט
אמנם מקבלים החלטות לשיפור השירות ויוצאים למכרזים על מנת שחברות יתחרו, אבל לא חושבים על הנוסע ועל התנאים בהם הוא ייסע. התוצאה של התחרות גורמת לכך שלאורך השנים, למרות שמספר התושבים גדל, התדירות יורדת. לא מתחשבים בנוסע.
רן כהן
איזו תחרות יש?
דוד שרביט
בין אגד לחברות נוספות שרוצות להשתלב בתחבורה?
רן כהן
אבל אין כרגע חברות נוספות.
דוד שרביט
היה מכרז שלא כלל את מבשרת ציון, מכרז במושב בתי יהודה, וחברה אחרת זכתה בו.
היו"ר גלעד ארדן
האם שם אין תלונות?
דוד שרביט
זה התחיל רק לפני מספר חודשים, ואין לנו אינדיקציה.
היו"ר גלעד ארדן
מה אתה רוצה להגיד לגבי מבשרת?
דוד טל
ממה שאתה אומר אין תחרות. יש רק את אגד.
אריה שמם
אלה דברים שקבע משרד התחבורה. אני ביקשתי ממשרד התחבורה שייתן לי היתר למפעיל נוסף, ואני תוך דקות אני יוצא עם מכרז למפעיל נוסף. אני לא רוצה לעבור על החוק. אם יהיה היתר, אני תוך דקות יוצא במכרז למפעיל נוסף, לפחות בתוך היישוב. יש קושי עצום. להגיע משכונת י"א לירושלים, זה קושי עצום.
היו"ר גלעד ארדן
אתם גם ביקשתם שיהיה קו מוניות שירות, ואמרו לכם שזה לא אפשרי.
אריה שמם
נכון. לא מוכנים לאשר לנו רישיון כזה.
דוד שרביט
משרד התחבורה הנחה אותנו בדצמבר 2007 לתוכנית אב לתחבורה ביחד עם ועד הפעולה, נציגות התושבים וחברת אגד, לשיפור התחבורה הציבורית במבשרת ציון. התוכנית מבטאת שיפור בכל הקווים, תוספת קו אוטובוס לשכונת רכס חלילים, קו שאני נלחם עליו שנים רבות. יש למעלה מ-1,200 יחידות דיור ו-4,000 תושבים שם. אנחנו בנקודת זמן קריטית. התוכנית הוצגה, וקיבלה את ההסכמה העקרונית של נציגי ועד הפעולה והמועצה.
קריאה
לא נכון.
היו"ר גלעד ארדן
מי אפיין את הצרכים?
יורם שמעון
זה לא נכון.
דוד שרביט
חשוב להדגיש, שהמועצה משתפת פעולה באופן מלא עם התושבים.
היו"ר גלעד ארדן
אני לא אמרתי כלום. אני שאלתי, מי אפיין את הצרכים.
יורם שמעון
אגד.
דוד שרביט
אפיון הצרכים נעשה באמצעות תוכנית אב לתחבורה.
היו"ר גלעד ארדן
עבור מי? אם קשה לך שאני שואל אותך שאלות, תעצור כאן. אם זה מפריע לך שאני שואל אותך שאלות, אז בוא לא נדבר יותר. אני רוצה להבין. מי הזמין את האפיון, משרד התחבורה, אגד, אתם?
דוד שרביט
המועצה.
היו"ר גלעד ארדן
זו התשובה.
אריה שמם
הדברים האלה נקבעו בין אגד, משרד התחבורה והתושבים.
דוד שרביט
התוכנית הוצגה, והיתה הסכמה על העקרונות שבה, להוציא הצגת תוכנית של תדירות הנסיעות שלא תבוא על חשבון התדירות הקיימת ומתן מענה לחיבור בין השכונות, במיוחד לשכונה י"א. עד לרגע זה לא קיבלנו את הדרישות שלנו. בתחילת השבוע היינו במשרד התחבורה, והצגנו שוב את דרישות המועצה לאור אפיון הצרכים. אני מצפה לקבל בימים הקרובים את האישור של התוכנית. נציג אותה בפני התושבים, נציג אותה בפני חברי המועצה והציבור בכלל, ואם תהיה עליה הסכמה היא תצא לפרסום לכלל הציבור.
היו"ר גלעד ארדן
אבל מי שצריך בסוף לבצע את האפיון, אם בכלל, זה משרד התחבורה. כלומר, התושבים יכולים להסכים לו הרבה פעמים וזה עדיין לא אומר שזה יתרחש.
דוד טל
אדוני המזכיר, כאשר אתה מסכים עם התושבים אתה בעצם מסכים עם עצמך. התושבים זה אתה.
רן כהן
הבעיה היא, שעוד לא אמרתם מה אתם בעצם דורשים ממשרד התחבורה.
נרדית מנחם
עוד קווים, עוד אוטובוסים.
רן כהן
אתם אמרתם, אבל המועצה לא אמרה.
נרדית מנחם
המועצה זה אנחנו.
דוד שרביט
המועצה והתושבים הציגו את אותן דרישות, לקווים נוספים, להגברת התדירות.
רן כהן
אבל לא אמרתם מה.
אריה שמם
אנחנו דורשים קו נוסף עם מסלול מסוים.
רן כהן
גם קו נוסף, גם חברה נוספת, גם פתיחת השוק לתחרות. זו ועדת כלכלה.
דוד שרביט
יש תוכנית מפורטת שהוצגה למשרד התחבורה, והיא כוללת הגברת התדירות בקווים הקיימים. דבר נוסף, הוא אותו מסוף אוטובוסים שמשרד התחבורה אישר לפני שנתיים והגדיר את עלותו כ-2,200,000 שקלים. עד לרגע זה לא קיבלנו את התקציב לביצוע המסוף. אין ספק, שברגע שהמסוף הזה יתוקצב ויוקם הוא ישפר בצורה משמעותית את השירות למבשרת ציון, לירושלים, ולתחבורה הציבורית הבין עירונית.
היו"ר גלעד ארדן
איך המסוף ישפר את השירות? הוא ישפר את התנאים בהמתנה.
דוד שרביט
הוא אמור לשפר את התנאים ואת השירות בתוך היישוב, בכל מה שקשור לשירות בין חלקי השכונות, ולאוטובוסים ישירים שאמורים לצאת למערב, לשפלה ולערים אחרות.
היו"ר גלעד ארדן
האם עצם זה שיש מסוף זה יגרום לזה שיהיו יותר אוטובוסים?
דוד שרביט
כן. יהיו אוטובוסים ישירים ממבשרת ציון למערב, לשפלה ולערים אחרות.
קריאה
המסוף הוא לא במקום אוטובוסים.
אריה שמם
במקום שהאוטובוס יסתובב בכל השכונות ויצא לירושלים, ברגע שיהיה מסוף התדירות מהמסוף אל העיר תהיה יותר גבוהה.
היו"ר גלעד ארדן
אבל אדם שצריך להגיע למסוף, יצטרך ללכת ברגל.
אריה שמם
לא, להגיע אליו בתחבורה פנימית.
יורם שמעון
אבל אין תחבורה פנימית.
היו"ר גלעד ארדן
מסוף זה מבנה פיזי.
קריאה
המסוף ייתן שירות לנהגי אגד, כך שיהיה להם איפה לשתות קפה.
קרני צדקיה
אם הגברת הזו לא רוצה לנסוע באוטובוס אלא במונית ספיישל, זה גם בלתי אפשרי. סגרו את קינג ג'ורג', ולכן אני לא יכול לקחת אנשים בשירות ספיישל לעיר. עומד שוטר, ולא מאפשר מעבר. מוניות ספיישל לא יכולות להגיע למרכז העיר. לא נותנים לנו להיכנס. אני לא יודע מה האינטרס שלהם. הם פשוט מתים על אגד.
היו"ר גלעד ארדן
מה לגבי מוניות שירות בתוך ירושלים?.
קרני צדקיה
אין מוניות שירות בתוך ירושלים. אם אתה מבקש ממני מפה לקחת אותך לקינג ג'ורג', אני לא יכול.
קריאה
הוא יכול מאגריפס להגיע למלך ג'ורג', אבל הוא לא רוצה לנסוע.
קרני צדקיה
זה עולה 80 שקלים. מי ייסע איתי בסכום כזה? על שקל וחצי הם רבים פה.
אלכס לנגר
הדיון על תחבורה ציבורית במבשרת הוא מיקרו קוסמוס של התחבורה הציבורית בכלל: פרישה של שימושי קרקע, בנייה צמודת קרקע מפוזרת. תחבורה ציבורית היא יותר אפשרית בבנייה בצפיפות גבוהה. במבשרת יש בעיה של פרישה קשה. הדילמה, היא בין זה שהאוטובוס ייסע וייקח כל נוסע מהשכונה שלו, לבין זה שהנסיעה בקו תהיה מסורבלת.
היו"ר גלעד ארדן
אני גדלתי באשקלון בשכונה שבה כל הבנייה היא צמודת קרקע, ואני לא זוכר שהיו לי בעיות עם התחבורה הציבורית.
רן כהן
זה מזכיר לי שבזמנו אני נלחמתי שיהיו אוטובוסים לנכים. משרד התחבורה היה נגד. התעקשו להמציא מעלית לאוטובוס. אמרתי להם שיש אוטובוסים כאלה בכל העולם, אבל משרד התחבורה התעקש המציא את זה בארץ. מה עשו? נתנו לאגד תקציב, והוא בנה מעלית שבסיבוב הראשון שהאוטובוס עשה המעלית נדפקה. אחר כך אמרו: אין פתרון לנכים. עכשיו מביאים אוטובוסים מהעולם. עכשיו אומרים: אין פתרון לתחבורה הציבורית. אפשר ללמוד על הבעיה מטוקיו, ניו-יורק, פריז, לונדון ואמסטרדם.
היו"ר גלעד ארדן
כאשר יש בנייה נמוכה צמודת קרקע, זו בעיה.
אלכס לנגר
יש דילמה, ואנחנו מנסים לפרוש את הקווים בצורה טובה יותר. בסופו של דבר מדובר באיזון בין כל מיני צרכים. אני מזכיר לכולנו, שאנחנו עומדים בפתחו של מהפך בתחבורה בירושלים. החל משבוע זה יש עבודות לכל אורכו של רחוב יפו. יש לנו בעיה להעביר את האוטובוסים לאורך רחוב יפו. רחוב יפו הוא רחוב שכולו תחבורה ציבורית. עכשיו יש לנו אפשרות לשימוש חלקי.
קרני צדקיה
האם מוניות זה תחבורה ציבורית?
אלכס לנגר
הזכיין של הרכבת הקלה התעקש לסגור קטעים שלמים של כביש, ואנחנו התעקשנו לשמור נתיב לאוטובוסים. עם זאת, הקיבולת של רחוב יפו ירדה, ולפיכך אנחנו לא יכולים להעביר את כל האוטובוסים שהיינו רוצים. יש לנו כמות קטנה יותר של אוטובוסים. לכן, נאלצנו לערוך את מערכת הקווים העירונים אחרת ולבצע את המעברים. אגב, הרעיון של הרכבת הקלה היא מצד אחד שתהיה תחבורה ציבורית יעילה יותר, ומצד שני מבוססת על מעברים. באין ברירה, אוטובוסים שמגיעים ממבשרת לא יכולים להגיע לרחוב יפו.
היו"ר גלעד ארדן
מי קבע שאת התשלום צריכים לשלם התושבים?
אלכס לנגר
זה לא ייחודי רק למבשרת. זה נוגע לכל יישובי הפריפריה של ירושלים: מעלה אדומים, גוש עציון, אפרת וכו'. כל הקווים הפרברים שנכנסים לעיר מבחוץ, נאלצים לעשות את המעבר הזה.
רן כהן
מי כן יוכל לנסוע באוטובוסים?
אלכס לנגר
כולם יכולים לנסוע בתחבורה הציבורית, אבל חלק מהנוסעים צריכים לבצע מעבר. לפי הסקרים שלנו, רק שליש מהנוסעים בתחבורה הציבורית בירושלים יעדם הוא מרכז העיר. שני שליש מהנוסעים כיוונם ליעדים אחרים בעיר. כלומר, שני שליש מהנוסעים מבצעים מעבר גם היום. נוסעים רבים מגיעים לירושלים, ולוקחים אוטובוס ליעד אחר. זה נוגע רק לשליש מהנוסעים ולא לרובם.
היו"ר גלעד ארדן
ממתי הסקר הזה?
אלכס לנגר
אני חושב, שנה וחצי-שנתיים.
היו"ר גלעד ארדן
מה זה חושב? האם הוא לא מולך?
אלכס לנגר
אני לא זוכר בעל פה. אני יכול להעביר לך נייר.
דרור גנון
הסקר התבצע לפני שנה וחצי במסגרת הבחינה של כרטיס המעבר. חלק גדול מתושבי מבשרת בכלל לא משתמשים במרכז העיר.
היו"ר גלעד ארדן
אני הבנתי את מה שהוא אמר. אין צורך לפרט. אתם אומרים, ששני שליש מאלה שמגיעים לירושלים מפרברי ירושלים לא רוצים להגיע למרכז העיר, ולכן ההתייקרות רלוונטית רק לגבי שליש שמגיעים לירושלים מפרבריה. מעניין איך מרכז העיר הפך להיות מרכז העיר. לפי התיאוריה הזו הוא לא אמור להיות המרכז שלה, כי רק מעט מהאנשים רוצים להגיע אליו.
אלכס לנגר
אחת המטרות של הרכבת הקלה הוא לחזק את מרכז העיר. אין ספק, שבמרכז העיר יש תהליכים קשים של התדרדרות. מה לעשות שנפתחים מרכזי תעסוקה אחרים.
היו"ר גלעד ארדן
זו לא הבעיה כרגע.
אלכס לנגר
נסכם ונאמר, שמדובר רק בחלק מהנוסעים.
היו"ר גלעד ארדן
אבל גם לשליש מהנוסעים צריך לדאוג.
אלכס לנגר
צריך לזכור, שלנוסעים הקבועים הנוסעים עם מנויים לא מושפעים מזה. מי שיש לו מנוי חופשי-חודשים המעברים חופשיים עבורו.
היו"ר גלעד ארדן
כלומר, למי שיש מנוי חופשי-חודשי יכול להחליף אוטובוסים בלי תשלום.
נרדית מנחם
אבל הכרטיס גם כן התייקר בעוד עשרה שקלים.
אלכס לנגר
זה כחלק מההתייקרות הכוללת של כל התחבורה הציבורית. לכן, אנחנו מדברים יותר על נוסעים מזדמנים ולא על הנוסעים הקבועים. לכן, החישוב שנעשה פה לגבי כמה זה יוצא בחודש אינו נכון. גם את זה אנחנו לא אוהבים. היינו רוצים להגיע למצב שהמעברים יהיו חופשיים. אנחנו בדיונים עם משרד האוצר, ולבקשתו נבחנות מספר חלופות של מדיניות תעריפים כוללת למטרופולין ירושלים. אנחנו מקווים, שהתוצאה תהיה שאף אחד לא ישלם על מעבר. אנחנו חושבים שזה הכי נכון והכי טוב למשתמשים, אבל עוד לא השגנו את זה. נכון להיום יש תוספת של שקל וחצי, שלשני שליש מהנוסעים זה עדיין מבטא הפחתה.
היו"ר גלעד ארדן
צריך לקרוא לנוסעים לשמור את הכרטיסים. אם תגיעו להסכמה, הם אולי יקבלו את זה חזרה. זה נראה הזוי, שהמדינה מתקשרת עם זכיין שעושה את זה כדי להרוויח כסף וכתוצאה מכך סוגרים את מרכז העיר, ולא מתמחרים את זה בעלויות של העבודה אלא מפילים את זה לתושבים ומציגים זאת כאילו הכל נעשה למענם. לא הכל נעשה למענם. מפילים זאת על האזרחים. בשביל מה גובים מסים? אין שקיפות בהחלטות של הממשלה ובצורה שבה הן מבוצעות. אם יש דברים שגורמים לייקור של מוצר כתוצאה מכך, לא האזרחים צריכים לשלם את זה. או הזכיין או המדינה צריכים לשאת בכך בתמחור הכללי.
אלכס לנגר
משרד התחבורה היה מעוניין להגיע למדיניות תעריפים כזו שתאפשר מעברים חופשיים.
היו"ר גלעד ארדן
אתם מעוניינים, אבל אם האוצר לא יוסיף לשם כך תוספת תקציבית אתם לא תעשו את זה. אתם לא באמת מעוניינים.
אלכס לנגר
אנחנו בסופו של דבר פועלים במסגרת האילוצים שישנם. אנחנו מנסים לעשות את הכי טוב, אבל גם לזה יש סוף.
היו"ר גלעד ארדן
הכל זה שאלה של סדרי עדיפויות.
אלכס לנגר
נכון. רציתי להתייחס לנושא שהועלה כאן בנוגע לנסיעות הבין עירוניות. חלק גדול מעובדי משרד התחבורה גרים במבשרת, ואי אפשר להאשים אותנו שאנחנו לא רוצים בטובתם.
היו"ר גלעד ארדן
האם הם נוסעים בתחבורה הציבורית?.
אלכס לנגר
כן.
דוד טל
יכול להיות שאתם מתנכלים להם בכוונה.
אלכס לנגר
אני שומע את התלונות ישירות. סיכמנו עם אגד שיהיה לנו מסוף קטן, מסוף שקיים במבשרת והפך לחניון לרכב פרטי. אם המועצה תאפשר את השימוש בו, אז אגד יוציא כמה אוטובוסים בבוקר בשעות השיא לתל אביב.
רן כהן
אם אני לא טועה, זה נבנה בשביל זה.
אלכס לנגר
אני לא יודע בשביל מה הוא נבנה, אבל כמו שאתה יודע הוא לא פעיל. אני מבין שזה עניין של ימים עד שהדבר ייצא לדרך. אני חושב, שזה יהווה הקלה גדולה למשתמשים הקבועים.
דוד טל
מה בקשר לקווי שירות של מוניות?
היו"ר גלעד ארדן
לפני כן, הוא העלה נקודה חשובה ולא הבנתי איפה היא עומדת. אתם פניתם לאגד שבשעות העומס יוציא נסיעות ישירות ממבשרת לתל אביב. מה ענה על כך אגד?
אלכס לנגר
אגד מוכן. שירות כזה צריך תשתית.
היו"ר גלעד ארדן
ברגע שתעמידו לרשותם מסוף. בשביל מסוף צריך 2,200,000 שקלים.
רן כהן
זה מסוף מוכן.
אלכס לנגר
זה מתקן קטן הקיים היום במקום. איך שהוא הרכב הפרטי השתלט על זה, ואנחנו רוצים להחזיר את זה לתחבורה הציבורית.
היו"ר גלעד ארדן
מה מעכב את זה?
אלכס לנגר
תיאום תוכניות כדי שהמועצה תאשר את זה.
אריה שמם
המועצה הציעה את זה.
אלכס לנגר
אין לי טענות למועצה. אני יודע שהיום זה עומד בשלב של אישור תוכניות. אני מקווה שתוך שבועיים זה ייצא לדרך.
היו"ר גלעד ארדן
כלומר, ברגע שהמועצה תאשר את השימוש במסוף לטובת אוטובוסים שייצאו ישירות ממבשרת לתל אביב, תצא הנחיה מכם לאגד להתחיל ולהפעיל שם קווים ישירים.
דרור גנון
יצאה כבר.
רן כהן
תקבעו כבר מועד.
היו"ר גלעד ארדן
אני הייתי מכנס את המועצה בשעה 01:00 בלילה לאשר את זה.
אריה שמם
גלעד, הרעיון הזה הוא שלי. אני הצעתי אותו כדי לתת פתרונות לאוטובוסים בהמתנה. זה ערוך ומוכן.
רן כהן
אז תקבעו מועד.
היו"ר גלעד ארדן
האם זו פעם ראשונה שאתה שומע שיצאה הוראה כזו לאגד?
אריה שמם
לא. זה תהליך, והתוכנית כרגע באישור ותוך ימים היא תצא לביצוע.
אליהו חסון
היינו רוצים לקבל רשימה של תדירות האוטובוסים לשפלה, ולאיזה ערים.
היו"ר גלעד ארדן
קודם שיהיה מסוף, ואחר כך אנחנו נלחץ שיהיו אוטובוסים. עוד לא שמו את היסודות לווילה, ואתה כבר מבקש לדעת איזה מקרר יהיה בוילה.
מרינה פרלמן
אני רוצה לומר, שזה משהו לא מתקבל על הדעת. את זה מתכנן מישהו שלא משתמש בתחבורה.
היו"ר גלעד ארדן
את מה?
מרינה פרלמן
את המסוף. בשעות הבוקר משתמשים באוטובוס 4 אנשים, כאשר כל אחד יוצא מהבית בשעה אחרת. איך יהיה אוטובוס אחד לכולנו?
היו"ר גלעד ארדן
גברתי, ככה זה כל התחבורה הציבורית בארץ. תחבורה ציבורית זה לא מונית.
מרינה פרלמן
אם אתה מאחר לאוטובוס, האוטובוס יכול לצאת ריק.
היו"ר גלעד ארדן
ככה זו התחבורה הציבורית. מה את רוצה, שהוא יעשה איסוף מהבתים?
מרינה פרלמן
עכשיו יש קו כל 20 דקות.
היו"ר גלעד ארדן
זה ימשיך להיות. עוד אין קו ישיר, והם כבר רבים איך יהיה הקו הישיר. קודם שיהיה קו ישיר.
מרינה פרלמן
בינתיים שיתנו עוד אוטובוס בשעות הבוקר.
היו"ר גלעד ארדן
אני עדיין לא סיימתי לשמוע אותו. תנו לי את הקרדיט שרשמתי לי מה העליתם. על מה שהוא לא ענה אני אמשיך לשאול. לא צריך שכל פעם תעצרו את הדיון.
אלכס לנגר
כמו שנאמר, אופיינו הצרכים העדכניים של תושבי מבשרת לפרישת הקווים. יש לנו עכשיו חלופה חדשה של פרישה של שלושה קווים, שישרתנו טוב יותר לפי רצון הנוסעים.
קריאה
דיברנו על 4 קווים ולא על 3 קווים.
דרור גנון
הוא מדבר על הקווים הקיימים.
אלכס לנגר
התוכנית קובעת פרישה מחדש של הקווים, ותגבור שלהם.
היו"ר גלעד ארדן
האם אתה מדבר על הקווים הפנימיים או על הקווים החיצוניים?
אלכס לנגר
מ-203 נסיעות יומיות היום, אנחנו נעלה ל-228 נסיעות.
אליהו חסון
זה לא מה שקיבלנו.
דרור גנון
אנחנו עובדים מול המועצה.
היו"ר גלעד ארדן
חברים, אם אתם רוצים לעשות איתם פגישה, אז אני ורן מיותרים כאן. אני מבין, שאתה מדבר על הקו לירושלים.
אלכס לנגר
על הקווים לירושלים לשני הכיוונים. אין איזון בין הנסיעות, כי בשעות השיא בבוקר מבצעים יותר נסיעות לירושלים.
היו"ר גלעד ארדן
מתי זה אמור לקרות?
אלכס לנגר
אני מקווה שנגיע לזה בתחילת ספטמבר, עם תחילת שנת הלימודים שמייצגת את השימוש המאסיבי בתחבורה הציבורית. אני לא מתחייב על כך, כי אני לא השחקן היחידי פה.
היו"ר גלעד ארדן
מי עוד שחקן פה?
אלכס לנגר
המועצה שחקן ראשי מבחינתנו.
היו"ר גלעד ארדן
למה, מה היא אמורה לעשות?
אלכס לנגר
היא צריכה לאשר זאת. היא הציגה פה בגילוי לב, שהם צריכים להציג את זה לתושבים.
רן כהן
המועצה רוצה.
אלכס לנגר
אנחנו עשינו את עבודת התכנון הזו.
היו"ר גלעד ארדן
האם חוץ מהמועצה יש עוד שחקנים?
אלכס לנגר
אגד, אבל איתה אנחנו כבר מתואמים לגבי התוכנית הזו. הייתי רוצה להבטיח שהתוכנית תושק בראשון לספטמבר. אם נצליח, בסדר. אם לא, זה יהיה במחצית ספטמבר.
דוד טל
אדוני היו"ר, אני מציע לקיים דיון ב-5 בספטמבר.
היו"ר גלעד ארדן
הוא אמר שלכל המאוחר זה יתבצע באמצע ספטמבר.
אלכס לנגר
כן. זה משהו עכשווי.
היו"ר גלעד ארדן
אני אבקש מהיו"ר שמחליף אותי לאפשר לי לבצע דיון מעקב.
אלכס לנגר
אני מאוד מקווה שנגיע גם להסכמות עם אגד להגדיל גם את כמות הנסיעות הזו. אנחנו צריכים לראות מהי מידת השימוש, ואז נעבוד כדי לתגבר גם את המערכת הזו. אלה הדברים שסוכמו עד עכשיו, ואני מקווה שנצליח להוציא אותם לפועל בזמן הקרוב.
היו"ר גלעד ארדן
האם הוצגה לכם הבעיה של הניתוק הפנימי בתוך מבשרת?
אלכס לנגר
דרור יענה על כך.
היו"ר גלעד ארדן
יש לי שאלה נוספת. אני זוכר סעיף שאומר, שבמקומות שפעל בעבר לפני הרפורמה השר עדיין יכול לאשר הכנסה.
אלכס לנגר
אבל השר לא פעל. אין אפשרות לכך מבחינת החוק.
רן כהן
למה?
היו"ר גלעד ארדן
כי היינו אידיוטים לפני 3 שנים, כי האיום של הכנסה כזו בהליך יותר מהיר מחקיקה חייב להיות תמיד מונח על סדר היום. אני לא אומר שצריך להכניס, אבל צריכה להיות סמכות לשר תחבורה בהתאם לנתונים מסוימים של קיבולת, מנימוקים שיפורטו, עם שקיפות, לבצע זאת. לא יכול להיות שעכשיו כדי להכניס קו שירות נוסף במקום בארץ הממשלה צריכה לקיים שלוש קריאות. זה נראה לי לא נכון.
אלכס לנגר
הייתי שמח להציג את המדיניות שלנו ואת נושא התחרות בתחבורה הציבורית, כדי שתובן האסטרטגיה. אנשים תמיד מסתכלים ברמת המיקרו.
היו"ר גלעד ארדן
כל אחד בוכה מאיפה שכואב לו.
אלכס לנגר
אבל מישהו צריך להסתכל על התמונה הכוללת, ולעשות מהלכים שבסופו של דבר יהיו אפקטיביים. אני חושב שאנחנו עושים אותם. בתחילת דבריך דיברת על הנושא של התחרות. כמי שמוביל את הנושא הזה במשרד התחבורה, אני יכול לומר לך שהמדיניות של המשך התחרות בתחבורה הציבורית היא מדיניות שהממשלה ממשיכה לתמוך בה, והיא תביאו אותה לידי ביטוי בהצעות מחליטים אם נגיע להסכמות של הרגע האחרון.
היו"ר גלעד ארדן
אני אגיד לך את תפיסתי על רגל אחת. אין לי שום טענה לאגד, בשונה ממה שמתרשמים. אף אחד לא יודע לתמחר את העלויות שמוטלות על אגד כתוצאה מזה שהיא חייבת לקיים גם קווים למקומות יותר נדחים ולא רווחיים בכלל. הבעיה היחידה שלי היא מול ממשלת ישראל. אם ממשלת ישראל היתה באמת מתכוונת לעודד שימוש בתחבורה הציבורית, זה היה צריך להתבטא בהקצאת משאבים מאוד גדולים. אם אגד היתה יודעת שגם במקומות בהם יש תחרות מפצים אותה ברמה הוגנת וסבירה על כך שהיא צריכה להמשיך ולקיים קווים מסוימים שמפעלים פרטיים לא ירצו לקיים אותם, זה היה בסדר. אם היתה נפתחת תחרות בכל הארץ והציבור היה מתרגל לתדירות גבוהה, והיתה תחרות על רמת השירות, הנוחיות ומקומות ישיבה, זה ההיה נראה אחרת. לא סתם מגיעים ליוזמות חקיקה שלא נכונות כלכלית, כמו של יעקב כהן. זה לא קורה במקרה. זה קורה כי באמת יש בעיה במדינת ישראל. אם כך יהיה, אנשים יתרגלו לנסוע בתחבורה ציבורית, ולא יפחדו מכך שאין מספיק תדירות או מכך שאין מקום לשבת. אני לא מאשים רק אותך בזה. כפי שאתה אמרת, זה עניין של סדרי עדיפויות.
רן כהן
אני רוצה להוסיף ולומר, שאתם פסלתם את הרעיון שהרכבת הקלה תעצור במבשרת, מבלי לתת פתרון חלופי. יש 100,000 בני אדם שחיים באזור הזה, ומגיעה להם אפשרות להיכנס לתל אביב בשלושת רבעי שעה ולא בשעתיים. אין שום סיבה בעולם שזה יקרה. אתם יכולים להחליט למשוך את הרכבת ממודיעין ועד שער הגיא, ושם יהיה חניון. כך אנשים יוכלו לנסוע כמו בני אדם. כרגע אין לכם שום כיוון כזה.
אלכס לנגר
זה נושא גדול, ואני לא אפתח אותו כרגע. לאור הדברים שאתה אומר, אני יכול לומר לך שחסר לך מידע בנושא הזה. הייתי רוצה להציג את זה בפניכם לא באופן אינטרסנטי, אלא כך שתבינו את זה יותר נכון.
היו"ר גלעד ארדן
אני מקווה להיות במקום, שיהיה לך הרבה זמן להסביר לי את הנושא הזה.
אלכס לנגר
אני גם מקווה.
דרור גנון
אני רוצה לציין, שאת העבודה המקצועית שלנו אנחנו מבצעים מול המועצה. אנחנו עובדים מול הגורמים הסטטוטוריים שאנחנו יכולים לקבל איתם החלטות. אנחנו מנהלים את ההליך כבר מינואר. אני אישית נפגשתי עם האדונים האלה לפחות 3 פעמים אצלנו במשרד. בענו איתם את ההליך, הצגנו את ההתחבטות ואת התוכנית של אגד ואת התוכנית של משרד התחבורה. לאחר מכן גיבשנו חלופה מוסכמת, שהוצגה להם ולכלל התושבים. בחרנו את החלופה, וישבנו על פירוט מפורט עם המועצה. לקחנו מהם את כל הנתונים שהם ירצו שייכללו בתוכנית, וגיבשנו את החלופה. עכשיו נשאר לנו להתאים שני דברים: לוחות הזמנים לבתי הספר, כך שלא נחטא בכך שהאוטובוס יגיע אחרי שמתחילה שעת הלימודים, והנושא של התדירות לירושלים. מבחינתנו, אנחנו ערוכים להפעיל אפילו ב-27 לאוגוסט, שלושה ימים לפני תחילת הלימודים. בנינו קו חדש שפותר את הבעיה של רכס חלילים.
היו"ר גלעד ארדן
מתי הוא אמור להתחיל לפעול?
דרור גנון
באותו מועד. מדובר על נסיעה כל 10 דקות על הציר הראשי לירושלים. חזקנו את הקשרים בין מעוז ציון למבשרת באמצעות הקווים האלה.
היו"ר גלעד ארדן
אבל כל מה שאתה אומר הוא עדיין על הנייר.
דרור גנון
לא. אנחנו מוכנים להפעיל זאת ב-27 לאוגוסט. הם יעבירו את ההחלטה שלהם במועצה, ואז נפעל. אנחנו חייבים לקבל אישור שלהם. אנחנו את שלנו עשינו.
היו"ר גלעד ארדן
למה נתתם לי לקיים דיון? היית שולח לי פקס ואומר, שב-27 לאוגוסט אתם מוכנים להפעיל את התוכנית, מותנה באישור המועצה.
יורם שמעון
זה לא בדיוק ככה.
היו"ר גלעד ארדן
אני מתאם לעצמי שזה לא בדיוק ככה.
דרור גנון
גם הבעיה של שכונה י"א קיבלה ביטוי של קו ישיר שנוסע לירושלים, עם חלופה בבוקר של קו הנוסע ישירות דרך מחלף הראל לירושלים. אני לא יודע על מה הם מדברים. אנחנו תכננו את זה בהתאם לבקשה שלהם.
לאה ורון
האם זה פתרון שכבר מצוי?
דרור גנון
הם צריכים להגיד שהם מסכימים, ואנחנו נפעיל זאת.
היו"ר גלעד ארדן
הם מוכנים להתחיל להפעיל קו ישיר משכונה י"א לירושלים.
דרור גנון
מתוך רצון לשפר את רמת השירות בתוך ירושלים, ביקשנו מהמועצה להעביר לנו הצעה לקו נוסף בתוך ירושלים, כמו סטודנטים להר הצופים. אנחנו מוכנים לבחון גם את זה.
אריה שמם
קיבלתם מאיתנו הצעה.
דרור גנון
עוד לא קיבלנו.
אריה שמם
קיבלתם הצעה לקו שאנחנו רוצים ביום שני.
דרור גנון
לגבי התאמת לוחות הזמנים של הנסיעה בתוך ירושלים לקווים העירוניים, עשינו עבודה. אנחנו הולכים לתגבר מספר קווים בתוך ירושלים בנקודות המעבר. צריך להבין, שנושא של הפריפריה: מבשרת, מעלה אדומים, גבעת זאב וכו', הם באותו הסדר. אנחנו נכנסים לעידן חדש של הרכבת הקלה פלוס מערכת הסעת המונים, שנותן פתרון לתושבי ירושלים והסביבה. אנחנו מדברים על 465,000 נסיעות נוסע ביום בתוך ירושלים. אנחנו מאוד מתחשבים במבשרת ורוצים לפתור את הבעיות, מעמידים את המשאבים ואת התשומות הנדרשות ככל שאנחנו יכולים במסגרת הקיים, אבל מדובר על 4,800 נוסעים ליום, שמקבלים שירות שהוא פי שלושה מכל שכונה אחרת בירושלים. אם ניקח לדוגמא את פסגת זאב בירושלים, שם יש 52,000 איש, נמצא שרמת השירות שם היא ב-30%-40% פחות ממה שמקבלת מבשרת, שלא לדבר על יחס לנוסעים.
היו"ר גלעד ארדן
אני לא יודע כמה נוסעים יש בפסגת זאב.
דרור גנון
יש 20,000 נוסעים, פי חמישה.
היו"ר גלעד ארדן
אז זה גם לא בסדר.
דרור גנון
אי אפשר לבוא אלינו בטענה, שאנחנו לא מקצים משאבים מעבר לכל שכונה אחרת בתוך ירושלים. אתה ציינת, שגם נסיעה מפסגת זאב לירושלים בשעת שיא בוקר לוקחת קרוב ל-45 דקות. גם התושבים שם נתקעים באותם פקקים.


בשביל שיהיה טוב צריך לסבול תקופה קצרה של עבודות. רחוב יפו יהפוך להיות מדרחוב ואף אחד לא ייסע בו. גם בשלב הבא בעוד שנה וחצי, לא תהיה כניסה לאף אחד, גם לא לתושבי ירושלים. כולם יצטרכו לעשות מעברים לרכבת הקלה. זה חלק מהעניין.


אנחנו בדיונים עם המועצה כבר מלפני שנתיים. היו תהליכים שהגיעו לנקודת מיצוי, ואנחנו משתדלים לשפר את המצב כל הזמן.
היו"ר גלעד ארדן
מה לגבי ההתייקרות כתוצאה מעבודת הרכבת הקלה?
דרור גנון
אנחנו כרגע עובדים על מדיניות תעריפים כוללת לכל המטרופולין של ירושלים בכמה מישורים. אחד, לייצר בהירות מבחינת התעריפים. כיום יש קרוב ל-20 ומשהו תעריפים במטרופולין ירושלים. המטרה היא לייצר מספר תעריפים קטן יותר. במסגרת המדיניות הזו אנו מציעים להקטין את עלות התעריף לתושבי הפריפריה הירושלמית הקרובה, להתייחס אליהם כמו שכונה של ירושלים מבחינת התעריף והתחבורה. זה כרגע בעבודה. מדובר בסבסוד של משרד האוצר, כי דבר כזה אי אפשר לעשות בלעדי זה. אנחנו מייחלים, שבתחילת שנה הבאה זה ייצא לפועל.
היו"ר גלעד ארדן
אני רוצה לראות שהבנתי אותך לגמרי. היה אפיון שנעשה על ידי המועצה אחרי התהליך מול התושבים. האפיון הזה הוגש לכם, למדתם אותו והסברתם עכשיו מה אתם מוכנים לעשות. גם 70% פתרונות זה יותר טוב מאפס. כרגע הדבר שאתם ממתינים לו זה אישור המועצה, שאומר שהם מוכנים למה שמשרד התחבורה הציע לה, מבלי שיהיו לה עוד טענות בזמן הקרוב.
דרור גנון
יכולות להיות לה טענות, וזה בסדר. יש אישור למסלולים, וכרגע נשאר לסגור את הנושא של הלוחות זמנים בהתאמה לבתי הספר. יש אישור עקרוני שהם צריכים להעביר במועצה, וזה לא תלוי בי.
היו"ר גלעד ארדן
אישור למה?
דרור גנון
אני לא יודע. זה מה שנאמר לנו.
אריה שמם
המועצה רוצה להעביר אישור שמקובל על המשתמשים. לכן, מתקיימים דיונים בעיקר בקרב המשתמשים ונציגות של המועצה, כדי לדעת שהפתרונות המוצעים הם טובים. ברגע שהנוסעים יאשרו את זה, המועצה תחתום.
יורם שמעון
יש הרבה בעיות עם התוכנית, מבחינת תדירויות, מבחינת מסלולים, מבחינת חוסר בקווי נסיעה. ביקשנו הוספה של שני קווים, ועדיין לא קיבלנו מענה. לכן, התוכנית נדחתה. בנוסף, האפיון לא נערך בשיתוף איתנו. מי שערך את התוכנית, זה מת"י מטעם משרד התחבורה. ישבו איתם ביחד נציגי אגד. מכאן אפשר להבין את האבסורד וניגוד העניינים.
ניר לנדאו
זה לא נכון.
היו"ר גלעד ארדן
האם לא עדיף שלפחות מה שכרגע ניתן להשיג ייצא לדרך?
יורם שמעון
אפשר לאשר חצי תוכנית.
דוד שרביט
אורלי, אליהו, אתם יחד איתי ישבתם לאפיין את הצרכים. אני מרגיש שאני במצב הזוי. אליהו, עברנו את התהליך הזה או לא?
אליהו חסון
אני לא הייתי.
אורלי בן יונה
הצרכים הוגדרו.
דוד שרביט
יורם, אתה שותף לכל הדיונים כחבר המועצה.
יורם שמעון
האפיון וההגדרה זה השלב הראשוני. כשבונים מערכת יש שלבים.
היו"ר גלעד ארדן
האם אתם משעים את האישור של התוכנית שהציע משרד התחבורה, כיוון שהתושבים או ועד הפעולה לא קיבל עדיין את מה שמציע משרד התחבורה?
דוד שרביט
כן. קיבלנו תוכנית לפני שבועיים. כאשר אני ראיתי אותה, לא הסכמתי איתה. כאשר הצגתי אותה לנציגי התושבים, הם לא הסכימו גם כן. הוצאתי מכתב לדרור וביקשתי שינוי. כשנקבל את ההערות שלנו, נחזיר את זה לתושבים, נקבל תוקף אישור, נוציא את זה לידיעת הציבור, ונשמח אם זה ייצא לפועל בתחילת ספטמבר.
אריה שמם
החכמה היא לא להגיע לתמימות דעים בין המועצה לבין משרד התחבורה. מי שמשתמש בסופו של דבר בשירות, אלה הם התושבים.
נרדית מנחם
בשביל זה יש ועד פעולה.
אליהו חסון
העניין הוצג כאילו שהחלופה הזו מהווה מהפיכה ממשית. זה לא נכון. זה רחוק מזה. יש שיפור מסוים בהשוואה לקיים, אבל זה עדיין מחייב רביזיה רצינית כולל פתרונות נוספים כמו שציין משרד התחבורה.
היו"ר גלעד ארדן
אבל כמו בעריכת דין, יש מצבים שאתה מקבל תחת מחאה גם הצעות שמציעים לך בבית המשפט כי אין לך ברירה. אני חושב, שכרגע מבחינת טובת התושבים עדיף קודם לקחת את מה שמשרד התחבורה מציע, להתחיל לראות איך זה עובד כאשר תמיד אפשר לקיים דיון מעקב נוסף כאן ולראות מה התקדם. כמובן שאני לא מתערב בחיי התושבים, אבל אני היית מייעץ קודם כל לצאת לדרך עם העניין הזה. אני עדיין לא רואה את זה בשטח, אבל אני מבין שיש כוונה ורצון טוב מצד משרד התחבורה בעניין הזה. אנחנו נצטרך לבחון את זה בשטח באמצע חודש ספטמבר.
ניר לנדאו
אני רוצה להתחיל ולומר משהו פשוט, והוא שכדי לפתור בעיה קודם כל צריך להבין מה הבעיה. יכול להיות שהבעיה היא המפעיל, התדירות או התשתית.
היו"ר גלעד ארדן
אני מבין, שמשרד התחבורה במגעים עם התושבים כבר כמעט 6-7 חודשים.
ניר לנדאו
יש תוכנית שעליה ישבנו בשקידה עם משרד התחבורה והמועצה, שעונה על רוב הצרכים שהעלו כאן התושבים. תאריך היעד שלנו, שהגשנו למועצה ולמשרד התחבורה בתיאום מלא, היה 24 לאוגוסט. התוכנית מסוכמת וכתובה, היא ענתה על הביקוש לפי תכנית אב לתחבורה, ואני מבקש לצאת איתה לדרך. חלק מהדברים שנמצאים בה לא בהכרח על דעת אגד, אבל כתוצאה משיח משותף התוכנית הזו מוכנה. היא עונה על בעיית רכס חלילים ושכונת י"א. היא לא תואמת את ביקושי התחבורה הציבורית, אלא באה מתוך ראייה של מתן שירות. אני מקווה שלא נתעכב, וכולנו נצא איתה לדרך. התוכנית מוכנה, ולא צריך לתכנן אותה.

בנוסף, אני רוצה לומר כי הרבה פעמים פתרון לבעיות זה שפה. לצורך העניין, אגד מפעיל בשיתוף עם משרד התחבורה כבר שנה קווי לילה, שפועלים בימי חמישי ומוצאי שבת. בחופש הגדול הם פועלים כל יום. זה אחד הדברים היפים שעשו משרד התחבורה, העירייה ואגד לתושבי העיר ירושלים, מבחינת התוכנית "אם נוסעים לא שותים", בטיחות, מחיר וכו'. יש גם קו למבשרת. הקו הזה הוא הכי דליל במהלך כל השנה. משרד התחבורה משמר אותו ביחד איתנו, בגלל כל האפיונים של מבשרת. למה אני מספר את זה? כיוון שכל השכונות והפרברים עשו פעולות אדירות על מנת לפרסם את הפעילות הזו מעבר למה שאגד עשה. הגיע אלינו מכתב מחיילים עייפים, שהאוטובוס לא נוסע במסלול הנכון במבשרת. מדובר בשפה, ואנחנו נפתור את זה בדקה. מהות הבעיה היא שפה, וצריך לראות איך אנחנו פותרים את כל העניין הזה. דבר שני, צריך להוציא את התוכנית המסוכמת לדרך.
היו"ר גלעד ארדן
אני רוצה לומר לך, שאם יש בעיות בבוקר בהגעה לעבודה ובגלל זה אנשים רוכשים כלי רכב, אז הם משתמשים ברכב גם בלילה.
ניר לנדאו
מי שנוסע בלילה אלה לא אנשים בעלי רישיון. מדובר בילדים שלנו, שנוסעים למקומות הבילוי בצורה בטוחה.
היו"ר גלעד ארדן
אני לא מכיר את נתוני הביקוש, אבל אין קשר בין הגעה ללימודים ולעבודה בבוקר לבין דפוסי הבילוי בערב.
דרור גנון
ניר מנסה להראות שיש נכונות ורצון לשפר את רמת השירות, ולתת את האמצעים המשלימים, שהם לא לגיטימיים, בפריפריה. אנחנו עושים את זה כל הזמן.
היו"ר גלעד ארדן
אני רוצה לסכם את הישיבה. הוועדה אכן התרשמה שיש מצוקה בתדירות ורמת השירות הניתן לתושבי מבשרת ציון בתחבורה הציבורית. לכן, אנחנו נקיים דיון מעקב עד סוף חודש ספטמבר, כדי לראות אם חל שינוי בהתאם לדברים שהוצגו כאן.

אני לא רוצה להיכנס לפרטים ספציפיים בהחלטת הוועדה, כי אין לנו ידע מקצועי מספק בעניין הזה. בכל מקרה, לאור הודעת משרד התחבורה אנחנו מצפים לראות עד לראשון לספטמבר, ולכל המאוחר עד ה-15 לספטמבר, את השינויים הבאים: תחילת הפעלת קווים ישירים בשעות העומס ממבשרת ציון לתל אביב, כדי לפתור את הבעיה שאף פעם אין מקומות ישיבה לתושבי מבשרת. כדי להסדיר זאת, אנחנו מקווים שהמועצה תפתור את עניין האישור להפעלת המסוף.

בנוסף, אנחנו מצפים שעד ה-15 לספטמבר מספר הקווים לירושלים ובחזרה יתוגבר מ-203 ל-228, וזה לא סוף פסוק. זה הפתרון הדחוף והמיידי בהתאם למה שהצגתם, ובעתיד הוועדה תקיים דיון נוסף.

אנחנו נרצה לראות שהפעלת הקווים לשכונות המנותקות אכן תקרה. דבר נוסף, הוועדה קוראת למשרד האוצר ולמשרד התחבורה, לתת מענה דחוף להתייקרות שחלה עבור הנוסעים שצריכים להגיע למרכז ירושלים. הוועדה תהיה שותפה לקידום כל פתרון שיוצע בעניין הזה על ידי משרד התחבורה. לדעת הוועדה אין הצדקה להטיל את ההתייקרויות כתוצאה מעבודת הרכבת הקלה על הציבור.
אריה שמם
זו לא התייקרות, אלא תוספת נסיעה.
היו"ר גלעד ארדן
בפועל, זו התייקרות. אין איך לפתור את זה הבעיה שהנסיעה לוקחת יותר זמן. עבודה זו עבודה. אני לא יכול לבטל את העבודה. לקחנו בחשבון שיהיו סבל ומצוקה לטווח קצר עד בינוני, כדי שלטווח הארוך יהיה יותר נוחיות.

אני מבקש, שמשרד התחבורה יעביר לנו בכתב את התוכנית הזו. חבל שלא העברתם לנו אותה לפני, כי היא היתה יכולה להיות פלטפורמה לדיון היום. אני רוצה לראות אותה בכתב. עד מחצית ספטמבר תעבירו לנו מה התחלתם להפעיל מתוך מה שהוועדה ביקשה שיופעל.
יורם שמעון
אנחנו רוצים להוסיף קריאה למשרד התחבורה, לשקול את הנושא של המפעיל הנוסף.

זה לא ישים, כי זה דבר שממילא דורש תיקוני חקיקה. זו רפורמה שלמה.
היו"ר גלעד ארדן
אני מוכן להכניס את זה להודעת הוועדה, אבל זה לא ישים. זה דבר שדורש תיקוני חקיקה. זו רפורמה שלמה, וזה לא ספציפית למבשרת. יש מקומות נוספים הדורשים את זה. זה במסגרת הצורך הכולל לבחון את המשך פתיחת התחרות בתחבורה הציבורית. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:30

קוד המקור של הנתונים