ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 30/07/2008

הצעת חוק שירות הכבאות והחילוץ התשס"ו-2006

פרוטוקול

 
PAGE
9
ועדת הפנים והגנת הסביבה

30.07.2008

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
פרוטוקול מס' 425

מישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה

יום רביעי, כ"ז בתמוז התשס"ח (30 ביולי 2008), שעה 09:00
סדר היום
הצעת חוק שירות הכבאות והחילוץ התשס"ו-2006, מאת חברי הכנסת: דוד אזולאי, יצחק אהרונוביץ, גאלב מג'אדלה, יוסי ביילין, משה גפני, מגלי והבה, יורם מרציאנו, יעקב מרגי, שרה מרום שלו, נאדיה חילו (פ1311), הכנה לקריאה ראשונה.
נכחו
חברי הוועדה: אופיר פינס-פז – היו"ר

דוד אזולאי
מוזמנים
בנימין וינרמן
- נציבות הכבאות

עו"ד הראל גולדברג
- לשכה משפטית, משרד המשפטים

אהרון עוזיאלי
- סגן בכיר לממונה על השכר, משרד האוצר

ערן ניצן

- משרד האוצר

עו"ד בנימין חנוך
- לשכה משפטית, המשרד להגנת הסביבה

רובי גלעד

- מנהל מרכז מידע חומרים מסוכנים, המשרד להגנת הסביבה

אורי בר חיים
- ראש חטיבת תורה ותרגילים, ברשות חירום לאומית, משרד הביטחון

סנ"צ קלוד גוגנהיים- יועץ משפטי, משטרת ישראל

דן בן חיים

- ממונה על כ"א ויחסי עבודה, מרכז השלטון המקומי

גיל בר-טל

- מנהל חטיבת עובדי הרשויות המקומיות, ההסתדרות החדשה

אסי לוי

- יו"ר איגוד רשויות לכיבוי והצלה, ארגון הכבאים

יואב גדסי

- חבר מזכירות ארגון הכבאים

רוני מלכא

- מנהל חטיבת אכיפה, רשות הטבע והגנים הלאומיים

רחמים תשרה
- גמלאים

מוריס ארמה

- גמלאים
ע' ליועץ המשפטי
גלעד קרן
מנהלת הוועדה
יפה שפירא
רשמת פרלמנטרית
סיגל גורדון


הצעת חוק שירות הכבאות והחילוץ התשס"ו-2006, מאת חברי הכנסת: דוד אזולאי, יצחק אהרונוביץ, גאלב מג'אדלה, יוסי ביילין, משה גפני, מגלי והבה, יורם מרציאנו, יעקב מרגי, שרה מרום שלו, נאדיה חילו (פ1311), הכנה לקריאה ראשונה
היו"ר אופיר פינס-פז
בוקר טוב, אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה, על סדר היום: הצעת חוק שירות הכבאות והחילוץ התשס"ו-2006, של חבר הכנסת דוד אזולאי ואחרים. נרצה לשמוע איפה עומדת ההידברות, מה קורה עם הרפורמה? משרד הפנים בבקשה.
בנימין וינרמן
כידוע, היתה החלטת ממשלה בעניין, הוקמה ועדה לקביעת המבנה הרצוי בראשות נציב כבאות והצלה, חברים בה המנכ"ל, הנציבות והמחלקה המשפטית של המשרד, אגף התקציבים ונש"מ והשלטון המקומי. כפי שאמרתי, הוועדה היא בראשות נציב כבאות והצלה. כמו כן, ישנה ועדת היגוי בראשות המנכ"ל.
היו"ר אופיר פינס-פז
מתי הוקמה הוועדה?
בנימין וינרמן
היא הוקמה בתקופה האחרונה, הכול נעשה בחודשיים האחרונים. הוועדה הוקמה לשם קביעת תנאי השירות בנציבות הכבאות. מינהל הדיור הממשלתי מתחיל לעשות סקר נכסים, גויס יועץ משפטי לקביעת חוק הכבאות החדש ואמורים להיערך באמצעי הסברה לכלל העובדים בשירותי הכבאות.


ארגון הכבאים, כלומר הוועד, לא משתף פעולה, בגלל אי שיתוף הפעולה, ועדת ההיגוי בראשות המנכ"ל והוועדה בראשות הנציב וכנסי ההסברה נעצרו בשלב זה.
דוד אזולאי
באותו צוות היגוי יש נציגות של הכבאים?
בנימין וינרמן
כן. הסיבה שארגון הכבאים לא משתף פעולה, בגלל חילוקי דעות בשיטת המשמרות.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה זאת אומרת?
בנימין וינרמן
הכבאים בדור א' עובדים 24 שעות, וחופשיים 48 שעות. האוצר מבקש שיעבדו בשיטה הרגילה, כלומר, שמונה שעות, שמונה ושמונה, ועל זה יצא הקצף.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה אתם מבקשים? אתם משרד הפנים או שנוכל לפזר אתכם ונאחד אתכם עם האוצר? רוצה האוצר, ינהל את המשא ומתן. מה אתם רוצים? למשרד הפנים יש עמדה או שהכול מונחה אוצר?
בנימין וינרמן
אני רוצה להיות זהיר, כרגע יש את דור ב' שכבר עובד בשיטה הזאת של שמונה, שמונה, שמונה, כלומר, זה עובד בפועל.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה מתחיל להזכיר לי את המצילים, כבאות זה גם הצלה, אז אולי נאחד את המצילים עם הכבאים, נשים אותם בוועד הפועל של ההסתדרות ונראה לאן נגיע.
דוד אזולאי
כדאי לציין דבר אחד, שנושא השעות של 24 שעות עבודה ו-48 שעות, זאת לא המצאה של הכבאים, זה במסגרת אחד ההסכמים עם הכבאים, הסכם עבודה, הם ויתרו על חלק מהשכר בשביל התנאים הללו.
היו"ר אופיר פינס-פז
זה בטח הסכם היסטורי.
דוד אזולאי
לא, זה משהו כמו ארבע-חמש שנים.
בנימין וינרמן
לא, זה הרבה שנים.
היו"ר אופיר פינס-פז
לא עושים הסכמים כאלה היום, מי עושה הסכם כזה היום? אין דבר כזה.
היו"ר אופיר פינס-פז
כמה כבאים מדור א' נותרו שלא יצאו לפנסיה?
בנימין וינרמן
רוב הכבאים הם מדור א'.
היו"ר אופיר פינס-פז
איפה ארגון הכבאים?
גיל בר-טל
ההסתדרות כאן, בשם ארגון הכבאים, חולקת קצת על הסקירה, יש ישיבות אצל מנכ"ל משרד הפנים, בהתאם להצעת החוק הממשלתית, שינוהל משא ומתן, נקבעה פגישה ביום שני הקרוב עם מנכ"ל משרד הפנים והצוות, בהשתתפות ההסתדרות וארגון הכבאים. הצעת החוק כאן היא באותו נושא אבל היא אחרת. בהתאם להצעת החוק הממשלתית אנחנו מנהלים את הדיונים שלנו.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני ביקשתי להכין הצעת חוק אחרת.
גיל בר-טל
אנחנו משתפים פעולה. יש דיון על הצעת החוק הזאת ובמקביל, לפי החלטת הממשלה, מנהלים אתנו משא ומתן על הקמת רשות לכבאות.
היו"ר אופיר פינס-פז
יש משא ומתן או אין משא ומתן?
גיל בר-טל
בוודאי, יש ישיבה אצל מנכ"ל משרד הפנים.
בנימין וינרמן
אנחנו רוצים לעשות כנסי הסברה - - -
היו"ר אופיר פינס-פז
מה אתה רוצה להסביר? אין לך עדיין מה להסביר.
ערן ניצן
ישנה ועדת משנה בראשותו של נציב הכבאות והיא עוסקת ספציפית בתנאי השירות, ישנן מספר ועדות מקבילות. בשתי הישיבות האחרונות שנערכו אצל נציב הכבאות בנושא, נציגות העובדים לא הגיעה.
גיל בר-טל
היתה בעיה לוקאלית בעקבות המשמרות והיא נפתרת עם הנציב, התקוטטות מקומית מאוד שלא מעניינה של הוועדה הזאת וזה נפתר.
היו"ר אופיר פינס-פז
יש תזוזה מאז הישיבה הקודמת מלפני חודש וחצי?
ערן ניצן
בוודאי, ישנה תזוזה משמעותית, תזכיר החוק מתחיל להיכתב, מתקדם משא ומתן עם חברה שתבצע את סקר הנכסים, הדיונים עם העובדים אומנם מתקדמים בעצלתיים אבל מתקדמים. שלושת השלבים הללו של נכסים, של עובדים ושל כתיבת תזכיר החוק בהחלט מתקדמים.
היו"ר אופיר פינס-פז
יש טענה שאתם לא מופיעים לישיבות, לישיבות המשא ומתן, כנראה בגלל הוויכוח של 48 שעות, 24, דור א'. איך אתה רואה את הדברים?
יואב גדסי
אני רוצה להבהיר, אדוני היושב ראש, אתה יודע את זה שאנחנו הסכמנו ללכת למהלך של רפורמה. אחת הסיבות למהלך הזה, בגלל בעיות שיש ברשויות. כולם יודעים, הבעיות היו ברשויות, לא אתנו. הסכמנו להיכנס לתהליך הזה אבל לא בכל מחיר. היו לנו שיחות טובות עם חבר הכנסת דוד אזולאי, הבהרנו את העמדות, התקיימו פגישות עם מנכ"ל משרד הפנים, עם שר הפנים, היו הבהרות היכן הקווים האדומים. היה מצב, שלמשרד הפנים אפילו לא היה יועץ ארגוני ללוות את התהליך, אנחנו הבאנו יועץ ארגוני על חשבוננו.
היו"ר אופיר פינס-פז
יש יועץ ארגוני שמלווה את התהליך?
ערן ניצן
כן, יש יועץ אחד שעוסק במבנה הארגוני המוצע, אבל כרגע הדיונים סביב המבנה הארגוני לא נעשים באמצעות יועץ אלא נעשים בישיבה משותפת - - -
היו"ר אופיר פינס-פז
אתם באמת חושבים שאתם יודעים הכול?
בנימין וינרמן
יש כוונה - - -
יואב גדסי
יש רק כוונות, בני, אתה לא שותף לזה, אתה לא היית חבר בוועדה, יש שתי ועדות, יש ועדה של מבנה ארגוני, שיושבים בה בעלי מקצוע מתוך שירותי הכבאות שקובעים איך ייראה המבנה, איך הפריסה, מה כמות כוח האדם, מה התקן שצריך להיות, על מנת שלא נגיע שוב למצב של שני אנשים בתחנה או אדם אחד בתחנה. לא יכול להיות שנישאר בתחנות עם כבאי אחד או שני כבאים. אז אם הולכים למבנה ארגוני חדש עם פריסה מחודשת, מן הדין שיהיה נציג של האוצר שגם יישב שם, שילווה את התהליך הזה. אם תתקבל החלטה שצריך להוסיף 400 כבאים, אתם תעמדו מאחוריה? תגידו, לא היינו שותפים להחלטות ואז נחזור בעצם לוועדה השנייה שאומרת מהם תנאי העבודה, השכר, גמלאים, פרישה, זה מה שמעניין אתכם, איפה אפשר לחתוך. אבל כאשר צריך להוסיף עוד 400 או 600 או אלף כבאים – בדוח גינוסר מ-1996 כתוב, להוסיף עוד אלף כבאים, והיום אנחנו נמצאים בפתחה של שנת 2009 ועדיין לא הוסיפו כלום. ישנה שיטה חדשה עכשיו, לא מקבלים כוח אדם כעת עד לביצוע הרפורמה. אנחנו מתחת לתקן של תת תקן. ערן ניצן יודע, יש 200 תקנים פתוחים, תחנות עובדות עם כבאי אחד ואתם אומרים, נחכה, נעשה דור ב', אחר כך יהיה דור ג'. כשאני מגיע לישיבה על ליבת הנושא, תנאי עבודה, השכר, גמלאים, אתם חוזרים אתי 30 שנה אחורה ואומרים לי, באיזה שיטה נעבוד, שמונה שמונה? מי דיבר על זה בכלל? יושב נציג השלטון המקומי ואומר, חלק מרוויח כך וחלק מרוויח שכר נמוך יותר, נעשה אמצע. מישהו דיבר על לפגוע בעובדים? ישבנו שיחות לא מעטות ואמרתי לך את הקווים האדומים. שיטת העבודה זה לא רק כסף, זה דרך חיים. אמרתם, אין לכם בעיות אתנו, הבעיה עם הרשויות, אז אני הולך אתכם, בוא נפתור את הבעיות עם הרשויות, נעביר את זה לרשות כדי שתהיה רשות אחת, צריך לתת סמכויות לנציב כדי שהרמה תהיה גבוהה מהיום. אבל מה אתם אומרים לי? אתם מתעסקים אתי לא במבנה, אתם מתעסקים בשקלים. אתם יודעים שזה יעלה כסף.

היום יש 1,200-1,300 כבאים, כאשר אתם יודעים שבפועל צריך להיות מעל 2,500 כבאים, זה נקבע עוד בדוח גינוסר מ-1996, מה התקדם מאז? האוכלוסייה גדלה, בניינים צומחים לשמיים, 70 קומות, 50 קומות, 30 קומות, למישהו יש פתרונות? יש ציוד? אין ציוד, אין כבאים ואתם מקפיאים, לא קולטים כבאים עכשיו, אומרים, נחכה, נלחץ אותם, שייחנקו. אנחנו לא נחנקים, בצפת אנשים נחנקו, שלושה ילדים הלכו. מחר זה ייקרה במקום אחר. תסתכל מה קורה בקרית ספר, כבאי אחד. כל קריית ספר, אוכלוסייה של שבע נפשות בדירה, תסתכל מה קורה בדימונה, שני כבאים במשמרת, אנשים שחוקים, גמורים. בוא תראה מה הולך בתחנות, חולי סרטן, "דפוקים" בגב בגלל שחיקה ולחץ, למישהו אכפת?

אתם רוצים רפורמה, בבקשה, אמרנו, בוא נלווה את זה, הבאנו על חשבוננו יועץ ארגוני כדי שלא ניתקע, אמר לי הנציב, יש בעיה, דרך משרד הפנים זה לוקח זמן, אמרתי, אני מביא משלי, אני משלם. נמצא כאן נציג החברה של קוצ'יק, הבאנו איש מטעמו, רוצים להוביל את המהלך, אבל אתם לא רוצים, לא זזים. זה לא שוק, אנחנו לא מתכוונים לעשות מזה שוק, רוצים ללכת לתהליך, תהליך בריא, שיפתור את הבעיה של מעבר לרשות אחת ארצית שתהיה טובה לאזרחי מדינת ישראל אבל שלא תהיה גרועה לכבאים, לא לפגוע בכבאים. זאת היתה הבטחה של שר הפנים, של מנכ"ל משרד הפנים, וגם שלך, אדוני יושב ראש ועדת הפנים, לא לפגוע בכבאים, הם לא אשמים. אז אם רוצים ללכת בתהליך הוגן, תשבו, אבל תשבו על מה שסוכם, לא ללכת 30 שנה אחורה.
אהרון עוזיאלי
ברשותך הייתי רוצה להוסיף בנושא תנאי השכר ומעבר, איך עוברים מ-24 איגודים ומחלקות עירוניות לרשות ארצית אחת. אני לא רוצה להתייחס לנושא של התקינה והמבנה הארגוני, זה לא נושא שאני שותף לו.
יואב גדסי
זאת הבעיה, שאתם לא שותפים. אם הייתם שותפים, זה היה קל יותר.
אהרון עוזיאלי
יש סדר בדברים, יש צוותי משנה ואנחנו החלטנו על איזה שהיא חלוקה בין הדברים. הנציבות ומשרד הפנים מובילים את הקטע הארגוני. עם כל הכבוד, לא באנו עם אף הצעה לפגוע בזכויות של עובדים קיימים. אנחנו יודעים היטב, יש לנו גם דיבורים והסכמות קודמות איך אנחנו רוצים להתקדם בנתיב הזה. הכוונה שלנו היא לשמור על אותן זכויות של העובדים, ככל שהן קיימות כדין, יש חריגות שכר, זה דברים אחרים.


אנחנו אכן דיברנו על משמרות של שמונה, שמונה, שמונה, זה חלק מהחשיבה שלנו, אבל לעתיד לבוא, לא דיברנו על פתיחת העבר. אני חושב שמישהו היה כאן עם "פיוזים קצרים" וברגע שהוא שמע שמונה, שמונה, שמונה, לא הסכים לשמוע למי התייחסה האמירה הזאת של שמונה, שמונה, שמונה. אנחנו לא פוגעים בקיימים, אין לנו חשיבה לפגוע בקיימים, אנחנו רוצים לייצר עתיד חדש שהוא נכון, אנחנו רוצים שבמודל המעבר הזה לא יפסידו ולא ירוויחו. זאת אומרת, אם ישנם עובדים במתכונת עבודה קיימת, קבועה, ברורה, היא נשמרת להם. כל היתר, ביום ראשון נשב עם מנכ"ל משרד הפנים, יחד עם ההסתדרות, ודאי שהרשויות המקומיות מיוצגות כי הן המעבידים הנוכחיים, יש כאן מודל של מעבר, יש מי שהעסיק עד עכשיו ויש מי שיעסיק בעתיד, לכן השלטון המקומי נמצא בצוות.
היו"ר אופיר פינס-פז
מה עם הגמלאים של הכבאים?
אהרון עוזיאלי
זאת אחת השאלות, יש לנו חשיבה מה לעשות עם הגמלאים, יש גמלאים של איגודי ערים, החשיבה שלנו כרגע לפחות היא, לקלוט אותם למנהלת הגמלאות במסגרת שירות המדינה כי לא יהיו יותר איגודי ערים. לגבי הגמלאים של המחלקות העירוניות, השאיפה שלנו, שהם יישארו במסגרת המחלקות העירוניות, במסגרת העיריות הקיימות. זה המודל שיושב לנו כרגע בראש.

ביום ראשון נציג גם לצוות הכבאים איזה שהיא הצעה כוללת איך תפיסת המצב שלנו מבחינת יחסי העבודה, הסדרת השכר וכל הדברים האלה.
יואב גדסי
אני רוצה להבהיר נקודה נוספת, אני דיברתי על רפורמה שכוללת את כל שירותי הכבאות. אם יש כוונה או רצון של מישהו לעשות הפרדה בין מה שנקרא מחלקות עירוניות לאיגודי ערים, אנחנו לא בסרט הזה. רפורמה היא רפורמה לכולם, רשות אחת ארצית, לא שני מחנות.
אסי לוי
מזה זמן רב אני שומע כל מיני הצעות. תראו, הכבאות עומדת בפני פשיטת רגל, אדוני יושב ראש הוועדה, אתה היית שר הפנים, מאז, בקושי קולטים עובדים, אנשים נכנסים לאירועים בלי כוח אדם. אנחנו צריכים לברך את העובדים שמתפקדים. אין אנשים, אין כוח אדם, לא מאפשרים לנו לגייס כוח אדם, עוד מעט הכסף של הדלק אוזל לנו, בעולם העלו את מחיר הדלק ואנחנו קורסים.
היו"ר אופיר פינס-פז
בגלל זה עושים רפורמה.
אסי לוי
שמישהו כבר יעשה את זה, מדברים על זה 30 שנה.
היו"ר אופיר פינס-פז
למה זה מתמהמה?
אסי לוי
הלוואי שיהיה מישהו שייקח סוף סוף את כל נושא הכיבוי בארץ, אי אפשר ככה, אנחנו קורסים. כל יום אני צריך ללכת לרשות אחרת ולבקש כסף, מה קרה? שהמדינה תיקח את זה עליה ויבוא לציון גואל, זה יהיה הכי טוב למדינה הזאת. יש אנשים טובים, חבל לאבד אותם.
ערן ניצן
דובר כאן על השתהות והתמהמהות, אני חושב שבחודשים האחרונים משרד הפנים ומשרד האוצר משקיעים מאמץ לא פשוט על מנת לקדם את הנושא. זאת הפעם הראשונה שמגיעה החלטת ממשלה מפורטת בה הממשלה מחליטה לקחת על עצמה הקמה של רשות ארצית לכבאות. זה נכון שיש לא מעט סוגיות סבוכות, חלקן בנושא של כוח אדם אבל יש סוגיות נוספות. בסך הכול, יש כאן 24 תאגידים שצריך להפוך לתאגיד אחד, זה לוקח זמן. כולנו מקווים, שלמושב הבא נגיע כבר עם הצעת חוק ממשלתית, זאת השאיפה שלנו.
רחמים תשרה
אני רוצה להתייחס לגמלאים, בהצעת החוק אין התייחסות לגמלאים שיצאו.
היו"ר אופיר פינס-פז
באיזה הצעת חוק?
רחמים תשרה
בהצעת החוק המונחת על השולחן לא מתייחסים לגמלאים שיצאו לגמלאות, אנחנו שומעים בעל פה שהאוצר דן לחלק את הרשויות, אבל בפועל, יש 700 גמלאים שכבר יצאו ואני מאמין, שברפורמה ייצאו עוד כמה מאות גמלאים ואין התייחסות לגמלאים.
היו"ר אופיר פינס-פז
למה אתה מאמין שברפורמה ייצאו עוד כמה מאות גמלאים? ברפורמה אנחנו רוצים להגדיל את מספר הכבאים, לא לצמצם אותם.
רחמים תשרה
בהצעת החוק כתוב, שעד גיל 55 כולם יפרשו.
יואב גדסי
הכוונה לאלה שיתקבלו כאשר תקום הרשות, לא לגבי אלה הקיימים.
היו"ר אופיר פינס-פז
נכון, לא עושים חקיקה רטרואקטיבית. ישנם התייחסויות נוספות?
אריאל סיזל
כן, אני מהלשכה המשפטית של המשרד לביטחון הפנים, רק רציתי לומר, ראשית, אנחנו מברכים על המטרה שעומדת מאחורי ההצעה הזאת, להקים רשות ארצית זה דבר מבורך כשלעצמו. לגבי סעיפים פרטניים, אנחנו סבורים שיש מקום לעשות את התיאומים הדרושים מול המשטרה בכל הנוגע למשל בנושא סמכויות חקירה, תהיה הבחנה בין סמכויות חקירה לצורכי פיקוח לבין סמכויות חקירה כאשר ישנו חשד לפלילים, ועוד כהנה וכהנה, כל מיני ממשקים שקיימים בין הסמכויות הקבועות כאן לבין הסמכויות של משטרת ישראל. כמובן יש נושאים נוספים המחייבים התאמות.
היו"ר אופיר פינס-פז
אני לא רוצה לחזור על דברים שאמרתי בישיבה הקודמת, אבל אי אפשר בלי משפט אחד, קודם כל, המצב בכבאות הוא מצב חמור מאין כמותו, למרבה הצער, הוא גם הולך ומתדרדר בקצב מואץ. יכול להיות, שדווקא על רקע הרפורמה ודווקא על רקע המשא ומתן והמתיחות יש הידרדרות כי יש סוג של סטאטוס קוו, עצם זה היא הליכה אחורנית. אנחנו נמצאים על מדרון חלקלק מאוד, כאן מדובר בשירות שהוא מציל חיים. לכן, אני קורא לכל הצדדים, לנהל את המשא ומתן הזה מתוך אחריות גדולה, לא כל אחד רק לקטע שהוא מופקד עליו, אני מבין שלכל אחד יש תפקיד, זה בסדר גמור, אני לא מציע ולא מבקש מאף אחד להתעלם מתפקידו ולא למעול בתפקידו. אבל אחרי שאמרתי את זה, יש כאן דבר יותר גדול מכם ומהתפקידים שלכם, עם כל הכבוד ויש כבוד. יש כאן עניין, שהתפקיד שלנו הקולקטיבי הוא להציל את המערכת הזאת מקריסה ולהביא אותה לתפקוד יעיל, מודרני, מקצועי, ברמה הכי גבוהה. למרבה הצער, בוזבזו שנים יקרות. לא הייתי צריך להיות גאון בתפקידי כשר הפנים כדי להבין, שזאת מערכת שלא יכולה לשרת את המטרות שלשמה היא נועדה, במבנה שלה ובדרך ההתנהלות שלה.

לצערי, בזמנו לא היתה אוזן קשבת של האוצר, האמת היא, שהקשיבו לי אבל לא הלכו אתי בעניין הזה, משיקולים כאלה ואחרים. אני מניח, שגם בשנים קודמות זה לא נעשה, אבל אני שמח שנוצרה שעת הכושר, לצערי על רקע משבר קשה בכבאות, אבל נוצרה שעת כושר ואני ממליץ שלא להחמיץ אותה. אני חושב, שאף אחד לא יסלח לכל המעורבים בעניין אם שעת הכושר תוחמץ, בגלל כל מיני סיבות, ממשלה תיפול, ממשלה תקום, שרים יתחלפו, שינויים בתקציב המדינה, אלף דברים יכולים להכשיל את הרפורמה ואף אחד לא יוכל לרחוץ בניקיון כפיו, לא משרד הפנים, לא משרד האוצר, לא ארגון העובדים, לא ההסתדרות ולא הכנסת.

אני לא מקיים הצבעה היום משתי סיבות, אל"ף, לצערי, הלשכה המשפטית לא הכינה את החוק כמו שביקשתי, את הבירור נקיים אחר כך. בי"ת, משום שההסתדרות ביקשה לתת עוד הזדמנות למשא ומתן בטרם חקיקה. אני אומר לחבריי בהסתדרות, את הבקשה שלכם כלפיי מיציתם, נעניתי, אל תפנו אליי עוד הפעם בעניינים האלה. אני אומר לכם אמיתי, אל תפנו אליי עוד הפעם בעניינים האלה. במושב הבא, מה שלא יהיה, שתדעו, אם במושב הבא אין הצעת חוק ממשלתית ואין סיום המשא ומתן, הצעת החוק הזאת מקודמת, חד וחלק. זה יותר גדול מכולנו, אני לא מסכים שהעניין הזה ילך לעזאזל. יש דברים שגם ההיסטוריה תצטרך לשפוט. כמו ששירות הכבאות נראה, זה בלתי נסבל וזה עולה בחיי אדם. אתם יודעים את זה ואמר את זה גם יושב ועד הכבאים. זה עולה בחיי אדם, נקודה, אי אפשר להמשיך עם זה. זה חוסר אחריות מדרגה עליונה.

לכן אני קורא לכל הצדדים לעשות מאמץ כן ואמיתי לקדם את הרפורמה, לקיים את המשא ומתן הזה בענייניות, בתום לב, מתוך ראיית כל האינטרסים של כל החלקים בפזל הזה. אני מקווה מאוד, שתצא תחת ידכם תוצאה טובה, תוצאה שתבטיח שירות כבאות למופת. אני משוכנע שיש את הכלים האיכותיים בתוך המערכת, יש עם מי לעבוד, יש אנשים שהם מוכנים לעשות את הדברים. ראיתי את הכבאות באתגרים גדולים, במצבים קשים, בלי כלים, עם הרבה מאוד מוטיבציה, עם הרבה נכונות לשרת, עם הרבה התנדבות, עם נכונות לקחת סיכונים, זה לא משחק ילדים. אבל הסך הכול הוא בעייתי מאוד ואני לא בא להאשים אף אחד, לא באתי לחלק ציונים, כולנו יודעים איך הדברים מתנהלים, איפה, אגב, אין אחידות בכלל, יש מקומות שמתנהלים יוצא מן הכלל, יש מקומות שמתנהלים על הפנים, איך אחידות בשירות הזה. יש הרבה עבודה שצריך לעשות.

אני מבקש מכל המעורבים במשא ומתן לשים את המשא ומתן ואת הרפורמה הזאת בסדר עדיפות גבוה מאוד של הגורמים כדי שנוכל להתקדם ובבוא היום נוכל לברך על המוגמר, שנראה שנעשית עבודה ראויה למען מדינת ישראל ולמען הציבור הישראלי. אני משתמש במילים גבוהות, אבל זה בדיוק כך.
דוד אזולאי
אדוני היושב ראש, אני רוצה לבקש דבר נוסף, היות ואנחנו שומעים שיש תחילה של התדיינות בעניין קידום הרפורמה, יש חילוקי דעות, זה דבר טבעי כאשר מנסים לעשות רפורמה שבאה לתת מענה בשירותי הכבאות, זה דבר טבעי שיש ויכוחים. מה שהייתי מבקש, גם כשאנחנו בפגרה, אם צריך לכנס את הוועדה כדי לקבל דיווחים על הנעשה במשא ומתן, אני מבקש - - -
היו"ר אופיר פינס-פז
יותר מזה, אני אקים צוות בראשותך שיוכל לעקוב באופן שוטף אחר הדברים, שיתכנס מעת לעת גם מחוץ לשעות הוועדה המקובלות, לקבל דיווחים, לטפל בדברים, לקדם מהלכים, לדווח לוועדה, בליווי מקרוב. אני חושב שזה נכון לעשות כדי להבהיר, שגם לנו בוועדה הפנים הדבר הזה הוא בסדר עדיפות גבוה ואנחנו רוצים לעקוב אחריו ברמה היום יומית.
דוד אזולאי
אני רוצה להצטרף לדבריו של היושב ראש, אני אומר את הדברים הללו גם למשרדי הממשלה, גם לכבאים, אני בטוח שלכל אחד יש כוונות טובות, אבל צריך לזכור, שהנושא הזה מתמשך הרבה שנים ואני חושב שזאת הזדמנות טובה וחבל שתהיה החמצה היסטורית שאחר כך כולנו נצטער עליה כשיהיה אסון ותוקם ועדה שתבדוק למה קרה אסון כזה או אחר, אבל אז זה יהיה כבר מאוחר כי מישהו ישלם בחייו. לכן, אני מצטרף לבקשתו של היושב ראש, שכל אחד מכל הצדדים, שיעשה כל ביכולתו על מנת להתקדם ולקדם את הרפורמה שאנחנו מדברים עליה כל כך הרבה שנים, הגיע הזמן לעשות את זה. תודה רבה.
היו"ר אופיר פינס-פז
חברים, תודה רבה, אנחנו נהיה בקשר, הישיבה נעולה. , דים במתכונת עבודה קיימת, קבועה, ברורה, היא נשמרת להם. דש שהוא נכון, אנחנו רוצים שבמעברר. רצית שתהיה טובה ל
הישיבה ננעלה בשעה 09:50.

קוד המקור של הנתונים