פרוטוקול

 
PAGE
13
ועדת הכספים

23.7.2008


הכנסת השבע עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס'

מישיבת ועדת הכספים

יום רביעי, כ' בתמוז התשס"ח (23 ביולי 2008), שעה 10:00
סדר היום
פניית יושב-ראש ועדת הכנסת לחילופי גברי – ראשות ועדת הכספים
נכחו
חברי הוועדה: סטס מיסז'ניקוב – היו"ר היוצא

אבישי ברוורמן – היו"ר הנכנס

יצחק אהרונוביץ

זאב אלקין

חיים אורון

יצחק בן-ישראל

מוחמד ברכה

אלחנן גלזר

משה גפני

יצחק וקנין

אבשלום וילן

יצחק זיו

נאדיה חילו

יואל חסון

שי חרמש

אחמד טיבי

דוד טל

שלי יחימוביץ

איתן כבל

חיים כץ

יעקב ליצמן

שלמה מולה

יעקב מרגי

אורית נוקד

ניסן סלומינסקי

ראובן ריבלין

שכיב שנאן
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ

פניית יושב-ראש ועדת הכנסת לחילופי גברי – ראשות ועדת הכספים
היו"ר סטס מיסז'ניקוב
אני פותח ישיבה חגיגית של ועדת הכספים. על סדר היום פניית יושב-ראש ועדת הכנסת לחילופי גברי – ראשות ועדת הכספים.


הגיע יושב-ראש ועדת הכנסת, חבר הכנסת דוד טל, ואני מניח שיש בפיו ידיעה מרעישה שהגיעה זה עתה והוא רוצה ליידע אותנו.
דוד טל
ועדת הכנסת החליטה על פי סעיף 10(ב) שמדבר על החלפת יושב-ראש להמליץ על חבר הכנסת אבישי ברוורמן כיושב-ראש ועדת הכספים. ועדת הכנסת רק ממליצה ולא קובעת בפני ועדת הכספים על חילופי אישים, בין חבר הכנסת מיסז'ניקוב לבין חבר הכנסת ברוורמן.
יעקב ליצמן
האם אפשר להציג מועמדות?
דוד טל
אני לא יודע. נמצאת כאן היועצת המשפטית. אם היית רוצה, היית מגיש מועמדות לוועדת הכנסת ושם היינו מצביעים. אם היית זוכה שם, הייתי ממליץ עליך כאן, אבל היות שזה לא נעשה, חבר הכנסת ברוורמן כרגע הוא המועמד היחידי.
ראובן ריבלין
מה הסיבה לחילופי הגברי?
דוד טל
אני לא יודע להשיב לאדוני משום שאף לא אחד הכניס אותי לסוד העניינים. הייתה פנייה של יושב-ראש הקואליציה.
יצחק בן-ישראל
חבר הכנסת מיסז'ניקוב לא תיפקד טוב?
דוד טל
למה אתם מטיחים את השאלות בפניי? אני ממלא את תפקידי ואני מוסר את ההמלצה. אם אתם לא רוצים, תעשו כחפצכם.
היו"ר סטס מיסז'ניקוב
אתם מעמידים את דוד טל במצב רגיש ואני אומר לכם למה. ראשית, הוא חבר, שנית, הוא בן עירי, ויש עוד סיבות. אגב, יש לי שאלה והיא בצחוק. אמרת שאי אפשר להעמיד מועמדות נוספת למועמדות של יושב-ראש שמוחלף.
ראובן ריבלין
או דוחים או מקבלים את המלצת ועדת הכנסת.
היו"ר סטס מיסז'ניקוב
האם אפשר להציג גם את המועמדות שלי?
ראובן ריבלין
אם אתה לא מתפטר ונדחה את הצעת ועדת הכנסת, אתה נשאר יושב-ראש.
היו"ר סטס מיסז'ניקוב
אני רוצה לומר כמה מלים ואני מניח שיש כאן חברי כנסת שירצו להירשם לרשות הדיבור, אבל אני מאוד מבקש לתת לי את הזמן כאילו אני חדש כאן וכאילו זה הנאום הראשון שלי בכנסת, כאשר יש נוהג בכנסת לא להפריע בזמן הנאום של חבר הכנסת החדש. לא הייתי רוצה לגלוש לזמן המליאה כי אני מכבד את יושב-ראש הכנסת ואני לא רוצה לגרום לאי-נעימות שלא נספיק לעשות דבר שלשמו התכנסנו.


במצב הזה הייתי לפני שנה וחצי וכמעט כל מי שנוכח כאן מחברי הכנסת היה שם אלא שכמובן אני בכיוון הפוך. זאת הפעם האחרונה בדבריי שאני אומר משהו פוליטי, אבל זה רק מראה עד כמה אנחנו נמצאים בעידן של חוסר יציבות שלטונית. אם מתמנים שלושה שרים ואחד מהם נמצא כאן במשך שנה ומוחלפים שלושה יושבי-ראש ועדת הכספים במשך שנה וחצי, זה באמת אומר משהו לגבי השלטון, לגבי הממשלה, לגבי הקואליציה. זאת פעם אחרונה שאני אומר משהו פוליטי בדבריי, אבל זה מה שנקרא חומר למחשבה.


במשך השנה וחצי הזאת, מבחינתי, לפעמים לילה אחד זה כמו נצח ואתם מכירים את זה. אני לא נרדם ולא נרדם, סופר דקות וזה נמשך כמו נצח, ולפעמים דווקא שנה וחצי רצה כמו מטאור. מבחינתי זה עבר כאילו זה היה אתמול ואני זוכר כל רגע, כל דקה, את כל הדברים היפים והרוב היו יפים.


הזדמן לי כאן בוועדה, גם כחבר הוועדה וגם כיושב-ראש, לשמש בארבעה תפקידים. הייתי חבר ועדה אופוזיציוני, כך התחלתי, אחר כך הפכתי לחבר ועדה קואליציוני, אחר כך הפכתי ליושב-ראש מטעם הקואליציה וסיימתי כיושב-ראש מטעם האופוזיציה. עשיתי עוד כמה דברים, אבל אני לא רוצה לספר כי נמצאים כאן עיתונאים. זה בהחלט הספק רב עבור שנתיים וחצי בכנסת וחברות באותה ועדה.


אני רוצה לומר, בלי להצטנע, שאני לא חושב – ובאמת, אני הכי ביקורתי כלפי עצמי - מישהו שם לב להבדל עת שימשתי באחד מארבעת התפקידים האלה שציינתי מבחינת תפקודי ומבחינת הענייניות שניסיתי להקרין.


אמרתי בפתיח, עת נכנסתי לפני שנה וחצי לתפקידי ואני אומר את זה גם עכשיו, שמבחינתי ועדת הכספים היא החוט שמקשר בין הממשלה לבין הכנסת בנושא כספים, כלכלה, חברה ועוד. מבחינתי זה מה שעושה את הוועדה הזאת לוועדה הכי חשובה בכנסת כי אין שום נושא שאי אפשר לא לנכס אותו לוועדת הכספים, אם זה נושא כספי, אם זה נושא כלכלי, אם זה נושא חברתי – הכל.
דוד טל
אני רוצה לראות איך ועדת הכספים ממליצה לוועדת הכספים להחליף את היושב-ראש שלה.
היו"ר סטס מיסז'ניקוב
אנחנו ניכסנו ברוח טובה הרבה מאוד דברים לוועדת הכספים. אני זוכר, וגם אחרים זוכרים, שעלה כאן חשש כאשר נכנסתי לתפקיד, בגלל ההסכם הקואליציוני של ישראל ביתנו עם הממשלה, שאני אהיה מה שנקרא עושה דברם של הממשלה, של אנשי האוצר וכך הלאה. היה חשש כזה. אני התבטאתי אז ואמרתי שאני מפרש את ההסכם הקואליציוני שהיה בינינו בצורה קצת אחרת. דיברתי על שותפות אמת, דיברתי על כבוד הדדי, דיברתי על כך שלא יהיו שליפות, דיברתי על כך שתמיד יהיה שיתוף פעולה מלא בין ועדת הכספים לבין הממשלה בכל דבר. אני חושב שאני קיימתי את הבטחתי אבל תמיד אמרתי שהדברים הגדולים שייכנסו לכאן, לא יצאו כפי שהם נכנסים. אני גם חושב שאנחנו כולנו קיימנו את זה ואני רוצה להאמין שגם פרופסור ברוורמן, אם תמליצו עליו היום, יעשה אותו הדבר.


בקצרה, בואו ניזכר כמה רפורמות נכנסו ויצאו בצורה קצת אחרת.


מס הכנסה שלילי, כמה אוכלוסיות הכנסנו לעומת ההצעה הממשלתית.


שווי שימוש הרכב. אני יודע שכמה אנשים לא מרוצים מזה, אבל לעומת מה שהיה יכול לקרות עם ההצעה של האוצר, הרפורמה הזאת יצאה מעולה.


ריווח מדרגות המס לשכבות הביניים. מה שלא הצליח לעשות שר האוצר, אנחנו הצלחנו לעשות כאן בוועדת הכספים ב-2 מיליארד שקלים פחות במיסוי לשכבות הביניים.


פנסיה לכל עובד ב-1 לחודש. שאפו להסתדרות המעסיקים אבל שאפו גם לוועדת הכספים שתרמה רבות להסכם הזה.


ייעוץ פנסיוני בין הבנקים. הכנסנו את הבנקים הגדולים לפריפריה על מנת לתת ייעוץ פנסיוני לאותם אנשים שנכנסו להסדרי פנסיה.


ניתוק תרופות מצילות חיים מהשב"נים של קופות החולים.


ניוד השקעות בין אפיקים שונים.


אישור פטור ממס רכישה.


העברת חוק מכר דירות בעקבות קריסת חברת חפציבה.


אישור תמ"א 38 כולל ביטול מע"מ לאלה שנכנסים לתוכנית הזאת.


ועוד הרבה הרבה דברים אחרים. אני אומר שאני מרגיש גאווה שהייתי חלק מהרפורמות האלה שנדונו בוועדת הכספים.


תקציב 2008 עבר ב-25 לדצמבר בוועדת הכספים או אפילו יותר מוקדם. לדעתי שיא והצלחנו להוריד כאן בוועדה הרבה הרבה מאוד עזים מחוק ההסדרים שעוד נשארו אחרי התערבות יושבת-ראש הכנסת ואחרים, של דוד טל, ואנחנו הצלחנו להוריד אותם כמו למשל קיצוץ קצבאות למיניהן, כמו ביטול הטלת מס על שכבות חלשות ואתם זוכרים את האימהות החד-הוריות, והכל עוד לפנינו כל הגזרות האלה חוזרות עכשיו כמו סרט נע. גם ביטול של הביטול של החקיקה הפרטית של חברי הכנסת ואני מזכיר את זה שהצלחנו שוב להכריח את הממשלה להתחיל לבנות את בית החולים באשדוד למרות שהיא לא ששה כל כך לעשות את זה, אבל לפחות ביטלנו את הביטול ואת הביטול של הביטול של ההנחה של 50 אחוזים על הפטור מחשמל לשכבות החלשות ועוד הרבה דברים.


הוכחנו גם לגבי אותם סעיפים בחוק ההסדרים שכן הגיעו לוועדה שאפשר בדיונים מרתוניים ובדיונים מאוד מאוד מדוקדקים לעשות הרבה דברים משופרים שגם הממשלה מרוצה מהם. הנה, לראיה, רק לפני כמה שבועות עשינו מעשה לגבי מועצות דתיות, מחקנו להן את חובות העבר, פרסנו אותם והצלחנו להגיע להסדר עם האוצר. עשינו עבודה נאמנה גם באותם סעיפים בחוק ההסדרים שעדיין נשארו. אמרנו את האמירה שלנו שלוועדת הכספים תמיד יש SAY.


קיימנו גם הרבה מאוד דיונים יזומים והכרחנו – ושוב אני חוזר על המילה, הכרחנו – לפעמים את האוצר ואת הממשלה להקשיב לאמירה של ועדת הכספים בכל הנושאים האלה.


בניית תוכנית פיסקלית, במקום הממשלה בנושא קריסת שער הדולר ויחד אתו תעשיות מוטות יצוא.


טיפול באפליה של עסקים קטנים ועצמאים.


הגנה על הסקטורים השונים כגון חקלאים, עובדי קבלן, מועסקים זרים, עוסקים בתיירות ועוד.

אין גוף אחד, זולת ועדת הכספים, שטיפל ביסודיות ובצורה כל כך יסודית בנושא של עוטף עזה ושדרות, כולל פיצויים לעסקים, כולל פיצויים לאנשים פרטיים, לשכירים, כולל נושא של המיגון וחבל ששי חרמש לא כאן, כולל העברת חוק שדרות ועוטף עזה עם כל ההטבות הכלכליות שנלוות לכך. באמת, לדעתי עשינו כאן עבודה נפלאה שכולנו יכולים להתגאות בה.


הוועדה גם לא התביישה ואמרה את דעתה הנחרצת לגבי פגיעה ברשויות המקומיות ועשתה זאת לא פעם אחת, כולל ביטול מענקי איזון, כולל טיפול ברשויות שלא מצליחות להעניק מצ'ינג על כל מיני פרוייקטים בגלל שהן בקריסה, כולל אי-אישור של החוק שנמצא אצלנו הרבה זמן לגבי פריסה של מפה לעדיפויות לאומיות. לקחת מקריית שמונה את האחוזים שלה ולחלק לאלה שאין להם על מנת לעשות אפליה מתקנת כלפי ישובים שמזמן היו צריכים לקבל את ההטבות האלה, אנחנו לא אישרנו את זה כי זה לא פטנט לקחת מקריית שמונה ולהעביר למישהו אחר כי אם זה יהיה המצב, לא יהיה שם תמריץ להקים מפעלים.


ועדת הכספים ידעה גם להתעקש על החזרת כסף שנגזל מהסקטורים השונים כגון ההישג האחרון של הוועדה, של חברי הכנסת שנמצאים כאן, כמו החזר לסל הבריאות הממלכתי, כמו התחשבנות עם נפגעי חפציבה ודברים אחרים שאני פשוט לא זוכר אבל היו לא מעט הישגים.


הוועדה בדקה גם את עבודת החשב הכללי בנושא של המכרזים, התנהלות של חברות שונות בנושא הפרטה והרבה דברים אחרים.


נושא אחד, אני חייב להודות, לא הספקתי לטפל בו למרות שאני מאמין שאנחנו כוועדת הכספים חייבים להיכנס לעובי הקורה וזה נושא בניית התקציב. אנחנו הוועדה שמאשרת את תקציב המדינה, אנחנו אלה שמזמנים משרדי ממשלה על מנת לבדוק מדדים של ביצוע מול היעדים שלהם, אבל אנחנו לא שותפים לבנייה תקציבית. אין לנו שמץ של מושג מה היעדים ומה הבייסיק של התקציב. כאשר הצגתי את התקציב ב-25 בדצמבר 2007 אמרתי את זה לשר האוצר שהסתכל עלי כאילו אני שייך לחדר מספר 8 באברבנאל ולא לוועדת הכספים. אני יודע שמי שאמור לבוא במקומי מאוד מאוד "מיינדד" לנושא הזה של התקציב, ואני מקווה מאוד שמה שאני לא הספקתי לעשות – למרות שמאוד רציתי ובמדינות נאורות אחרות כי משתפים את ועדת הכספים ומומחים אחרים בבניית התקציב כי אחרת יוצא מה שיוצא – הוא יעשה. דיברנו על כך שיש עכשיו עודף של 20 מיליארד חובות וכל ה-1,7 כבר לא רלוונטי וכך הלאה. אני בטוח וסומך על פרופסור ברוורמן שימצא דרך לטפל בזה ביד רמה ובזרוע חזקה.


אני חושב שוועדת הכספים מאופיינת בחברי כנסת שעושים עבודה נהדרת וזה לא לגנאי חברי הכנסת מהקואליציה כמובן אבל רוב הדברים שעוברים כאן, לפחות בתקופתי, עוברים בזכות האופוזיציה. האופוזיציה כאן ממלאת תפקיד ממלכתי, של הממלכה, ואני אומר את זה לשבח. הרבה מאוד הצעות חוק ממשלתיות, תקנות וכך הלאה היו נתקעות כאן אם אנשי האופוזיציה היו רוצים בכך. יש כאן אנשים נהדרים גם מהקואליציה וגם מהאופוזיציה שהם קודם כל דואגים לממלכתיות ולנושאים שעומדים על סדר היום ואחר כך כבר מתחשבנים האם הם באופוזיציה או בקואליציה. באמת, שאפו לכולם.


אני גם יכול לומר בגאווה שלא היו לי, לא יהיו לי וגם אין לי דעות קדומות לגבי סקטור כזה ואחר. אני חושב שאין כאן חבר כנסת אחד בוועדה שיכול לומר שברגע שהוא פנה אלי לשים על סדר היום נושא של סקטור מסוים או אוכלוסייה מסוימת, לא עשיתי זאת מיד ולא טיפלנו בזה כראוי. אני אומר את זה לא כדי לשבח אותי אלא מאחר שהובע איזשהו חשש שאולי לא אנהג כך, אבל נהגתי כך ואנהג כך בעתיד בכל תפקיד שאני אמלא כי אני מאמין בזה.


מעולם גם לא הייתי מגזרי ויכול להיות שזאת מגרעה גדולה מאוד ליושב-אש ועדת הכספים. גם בהסכם קואליציוני של ישראל ביתנו והממשלה האחרון, רוב הכסף שאנחנו השגנו, העברנו דרך ועדת הכספים לארבעה בתי חולים פריפריאליים. אשמתי, לא הייתי מגזרי. אני חושב שטבעו של יושב-ראש ועדת הכספים להיות ממלכתי וכך ניסיתי לעשות.


אחרי שסיימתי את דבריי, אני רוצה קצת דברי תודה. הזדמן לי להתנסות בעבודה מדהימה. פשוט עבודה מדהימה. ועדה מרתקת ועבודה מדהימה. אין זה סוד, ואני אומר את זה גם לפרוטוקול וגם לעיתונאים, שאני מאוד התאהבתי בעשייה בוועדה, בידע שהיא העניקה לי, בהרחבת אופקים, במגוון הנושאים שניתן היה להעלות על סדר היום לרוחב ולאורך. אין תפקיד כמו התפקיד הזה על מנת באמת להכיר את המטריה שכולנו עוסקים בה. דרך אגב, אין גם כמו חברות בוועדת הכספים כדי להכיר את הדברים האלה.

על כך, על מה שאמרתי קודם, אני קודם כל מודה להוריי. לפני 26 שנים הם עשו צעד ועלו ארצה, למרות שאז, בשנת 1982, כל העולם היה פתוח, אוסטרליה, קנדה, ארצות-הברית, ומדינת ישראל לא הייתה במצב הכי סימפטי, אבל הם החליטו שמקומם כאן ואני אומר להם אחרי 26 שנים שאני בארץ, שמזדמן לי גם להיות נציג ציבור וגם להיות יושב-ראש ועדת הכספים, לנסות לשפר את המדינה שלנו על מנת שהילדים והנכדים יחיו כאן בצורה הרבה יותר טובה, על כך אני קודם כל מודה להם, על ההזדמנות הזאת שנתנו לי.

החלק השני, ומאוד מאוד חשוב מבחינתי, אלה חבריי ושותפיי לוועדת הכספים, חברי הכנסת שהיו כאן אתי. אני מאוד מאוד נהניתי לעבוד אתכם גם כחבר ועדה וגם כיושב-ראש ועדה. מאוד מאוד נהניתי מהעבודה המשותפת ומהפרות שהפקנו מהעבודה הזאת.

למען האמת, בתחילה חששתי כי באמת יושבים כאן אנשים דעתניים שלא קוטלים קנים, ואני מאוד מאוד שמח שמצאתי שפה משותפת עם כולכם, שידענו להכיר אחד את השני, שידענו לחיות אחד עם השני, שידענו גם להסתדר מבחינת פשרות שאין מצב של וין-וין אלא תמיד יש פשרות ואני מאחל לבא אחרי לעשות אותו דבר עם האנשים הנפלאים שיושבים כאן.

אני מודה לחברי סיעת ישראל ביתנו, קודם כל ליושב-ראש המפלגה, שנתנו בי אמון ומינו אותי לתפקיד הזה. אני רוצה לומר לכם משהו. כמובן כולנו כאן אידיאולוגית שונים אחד מהשני, אבל כאשר אנחנו מדברים במפלגה שלי על מילה זו מילה, זאת לא סיסמת בחירות אלא זאת דרך חיים. כך אנחנו נוהגים. כאשר אנחנו אמרנו שאנחנו פרשנו מהקואליציה שאני מחזיק בוועדה הזאת כפיקדון בשל בקשה רשמית של ראש-הממשלה, התכוונו לזה וברגע שהתבקשנו להחזיר, אנחנו מחזירים. אתם יודעים לספור את הקולות ויודעים שיכולנו לנצח לפני יומיים בוועדת הכנסת אבל זה נפל על קולות שלנו. אמרנו והבטחנו שאנחנו לא מחזיקים בקרנות המזבח אלא אנחנו נחזיר את זה ברגע שאנחנו נדרשים וכך עשינו ונעשה את זה גם היום.

מילה זאת מילה וזה לא סלוגן אלא דרך חיים. שוב, רבים לא יסכימו אתי אבל אני אומר את זה מהלב, אין הרבה פוליטיקאים כמו אביגדור ליברמן שהוא גם מדינאי וגם ג'נטלמן שנותן מילה וגם מקיים אותה וכך גם חברי סיעתו. אני, כספורטאי לשעבר, חייב לומר לכם שלא בטוח שהייתי מוותר עד הסוף. אף פעם לא ירדנו מהמגרש בלי לנסות לנצח, אבל לא זה המצב.


אני רוצה להודות לעוזריי המדהימים שמלווים אותי תקופה, גם עת הייתי חבר ועדה וגם כיושב-ראש הוועדה. הייתי עוזר פרלמנטרי כמו יואל חסון ואני יודע שבחירת צוות מנצח זה 90 אחוזים מהעבודה המוצלחת. אני חושב שבחרתי צוות מדהים ואני רוצה לתת קרדיט לאלון אשקובה, לרועי ולר ולמיכאל דולמן שיושבים כאן והם באמת עוזרים לי.


אני גם משאיר לבא אחרי משהו שאני מאוד אתגעגע אליו וזה צוות ועדת הכספים. אם אני אתגעגע למשהו כאן, הרי זה לאנשים שיושבים גם משמאלי וגם מימיני. למנהל הוועדה, טמיר כהן, תודה לך על מקצועיות ובמיוחד על החברות. אנחנו חברים ומבחינתי זה שווה הכל. הבחורה המדהימה שיושבת לימיני, נכס לכל יושב-ראש ועדה, שגית אפיק, היועצת המשפטית. תודה על מקצועיות הרבה שלך, על המסירות הרבה, על הלילות הקשים שהיית צריכה להכין הצעות חוק. באמת, תודה על הכל. תודה למירב ותודה לענת. תודה על העבודה המדהימה שעשיתם ועוד תעשו עבור הוועדה הזאת ואני עוד איעזר בכם כחבר כנסת מהשורה. הרבה הרבה תודה מהלב.


סמדר, המון תודה על המקצועיות שלך. אנחנו לא רוצים שתחשבי אפילו לעזוב את ועדת הכספים כי ועדת הכספים זקוקה לך ולידע שלך ואכן יש לך ידע ענק וכולנו מדי פעם והרבה פעמים נזקקים לו. תודה רבה על שיתוף הפעולה.


לליאת, לאורית, לרחל, תודה רבה לכן על הסיוע ועל העזרה. תמשיכו לעשות את העבודה המצוינת שלכן. באמת, נהניתי מאוד לעבוד אתכן.


תודה לאנשי מרכז המחקר והמידע של הכנסת שסייעו לי רבות בהבנת החומר, בהבנת הנקרא. תודה גם לכם, ובראשם דוקטור שירלי אברמי. עמי, תודה רבה.


אני רוצה להודות לכל הגורמים הממלכתיים, החל מהשרים והמנכ"לים שאני לא יכול לציין כל אחד בשמו, וכלה ברפרנטים על שיתוף פעולה פורה ומצוין. בלעדי שיתוף הפעולה הזה לא היה ניתן להשיג את כל התוצאות המדהימות האלה שהשגנו בוועדת הכספים.


אני רוצה להודות לכל הארגונים והגופים החוץ-פרלמנטריים, עמותות, יועצים חיצוניים ואנשי קשרי ממשל – או בלעז, לוביסטים – שמאוד מאוד עזרו לי בהבנת החומר, בהבנת הפרספקטיבה האחרת ממה שמציגים אנשי הממשל הרגילים. הם עושים עבודה נאמנה ואני חושב שכולנו נזקקים להם מדי פעם על מנת לקבל פרספקטיבה רחבה יותר.
שלי יחימוביץ
לא כולם.
היו"ר סטס מיסז'ניקוב
מי שלא נזקק – שאפו.


משפט לסיום. משפט שחשבתי עליו בלילה. דלתות נסגרות ודלתות נפתחות. זה כמו במערכת יחסים, כמו בזוגיות. יש דברים שנפתחים ויש דברים שנסגרים, אבל תמיד אחד בא על חשבון השני. צריך לשמור על הפרספקטיבה וצריך לשמור על מה שנקרא – אני אשתמש בשפת שיווק שמוכרת לי כל כך מהעבודה הקודמת שלי – העיקר לא לאבד את האמת המוסרית שלנו, של עצמנו. בלילה האחרון הבנתי כמה דברים שאני איישם. הרבה מאוד דברים הסתברו לי בלילה הזה ואני גם מיישם אותם בחיי האחרים. אני מציע שכולנו תמיד נחיה עם הפרספקטיבה היותר רחבה כי בסך הכל מה שאנחנו עושים כאן, אנחנו בשליחות וכל תפקיד הוא נלווה לכך.


הרבה תודה לכולכם.
אחמד טיבי
הצעה לסדר. אני מנהל ישיבה בשעה 10:55 ואני רוצה להשתתף בהצבעה. אני דורש שההצבעה תתקיים לפני כן.
היו"ר סטס מיסז'ניקוב
אין בעיה. אני מוכן להתחיל בהצבעה.
ניסן סלומינסקי
תעשה את ההצבעה ואחר כך תהיה התייחסות.
היו"ר סטס מיסז'ניקוב
אני מתחייב להצביע עד 11:00 אבל בינתיים תן ל להמשיך בהתייחסויות.
ראובן ריבלין
אני מוותר על זכות הדיבור ומציע שיושב-ראש הקואליציה ומרכז האופוזיציה ידברו.
היו"ר סטס מיסז'ניקוב
אני מתחייב להצביע עד 11:00 אבל תקצרו בדברים.
ראובן ריבלין
אני אהיה קצר מאוד משום שדיברת על הרבה דברים שאני רציתי לדבר. אני רוצה לומר שגם ברמה האישית וגם ברמה הפרלמנטרית היית הפתעה יוצאת מן הכלל. להיות יושב-ראש ועדת כספים בקדנציה הראשונה ואחרי שנה בכנסת, למרות ניסיונך כעוזר פרלמנטרי, בהחלט אתה עמדת בכל המטלות שהתפקיד הזה מטיל עליך ועל כך שאפו וכל הכבוד לך. כל שאר הדברים, הלא הם כתובים בספר דברי הימים.


אני רוצה לברך את כנראה המועמד הנכנס שבכל זאת יהיה אבישי ברוורמן, למרות כל הקשיים. אתה יודע, כאשר מקבלים תפקיד לאחר התגברות על כל כך הרבה מכשולים, זה רק מוסיף לתפקיד עצמו. אתה אחד מהאנשים הידועים בארץ ובעולם במקרו-כלכלה וכאן אנחנו מתעסקים בעיקר במיקרו-כלכלה. אני תקווה רבה שהיכולת שלך להיות אדם בעל אופקים רחבים ביותר לא תשכיח מלבך את העובדה שאתה הולך להיות יושב-ראש של נושאים שהם קשורים בבני אדם. רבים מחבריי שהיו במערכות שונות שכחו את העובדה הזאת ואני יכול רק לברך אותך ולומר שכפי שזכית לשמש במקרו, תוכל לשמש במיקרו ביד רמה ובזרוע נטויה. בהצלחה. זאת אני אומר למרות שעדיין לא הצבענו.
אחמד טיבי
אדוני היושב-ראש, עולה לי בבריאות לומר דברים טובים על נציג של ישראל ביתנו אבל ברמה האישית, ברמה הפרסונלית, כחבר ועדה אני חושב שעשית עבודה מצוינת ומקצועית. נכנסת מהר מאוד להילוך גבוה לתפקיד החשוב, אולי התפקיד החשוב ביותר בכנסת. אני לא רוצה להסתיר את העובדה שזה תענוג גם להדיח איש ישראל ביתנו מהתפקיד, אבל זאת דרכה של עבודת הכנסת, זה דרכם של מהלכים פוליטיים. עשית עבודה מצוינת ובמקומך נכנס אדם בעל יכולות מובהקות ומוכרות ואני מקווה שמי שנכנס לתפקיד, פרופסור ברוורמן, תנהג באלה הזקוקים לעזרת יתר, כפי שעשית עת היית נשיא אוניברסיטת בן-גוריון ותטה אוזן לצרכים של האנשים הזקוקים לכך.
יצחק וקנין
אני חושב שחבר הכנסת ריבלין ביטא את הדברים במלים הנכונות. שנה בכנסת ואתה בתפקיד לא פשוט, יושב-ראש ועדת הכספים. אני חושב שעשית את זה בקור רוח, בטוב טעם, כמעט שאני לא זוכר שראיתי אותך יוצא מהכלים, ואני חושב שאתה ראוי גם לתפקידים גדולים מאלה. אני מאחל לך הרבה הצלחה. אני חושב שדווקא בוועדה הזאת האופוזיציה, כמו שאמרת, היא יותר דומיננטית, גם בהשתתפות שלה בישיבות. אני בין אלה שמשתתף כמעט ברוב הישיבות ואני יכול לומר שרוב הדיונים כאן הם דיונים ענייניים למרות שלאופוזיציה הייתה כאן אפשרות להפיל הרבה הצבעות אם היא רצתה לעשות זאת. אני חושב שהדיונים בוועדת הכספים הם מאוד ענייניים ואתה תרמת לכך שהדיונים יהיו כאלו, ובאמת ניהלת את הוועדה הזאת ללא שום משוא פנים ובדרך הישרה שלך. אני מחל לך הצלחה.
יצחק אהרונוביץ
אני לא רוצה לומר שאני משתתף בצער או כואב לי או קשה לי אבל אני אומר שבאמת בחצי שנה שאני נמצא כאן יצא לי ללמוד, להכיר וגם להוקיר את עבודתו של סטס מיסז'ניקוב. אני לא הופתעתי. אישית, כחבר במפלגה אני אומר שאני מאוד שמחתי ושמח מאוד שאנחנו עוד ממשיכים לעבוד ביחד בסיעה גם בעתיד, אבל באמת, הובלת כאן מהלכים נהדרים שאת חלקם הגדול מנית. בהחלט זה ייזקף לזכותך. כאחד שגם שירת בתפקיד בכיר וירד, אני אומר שלא נורא. כפי שאמרת, ואני מאמין בזה, אכן דלת נסגרת ודלת נפתחת.


אני מאחל לך שתמשיך בתפקידים. אני יכול לחזק את דבריו של סטס מיסז'ניקוב לגבי המשחק המכוער שהיה לגבי המינוי.
היו"ר סטס מיסז'ניקוב
לא, לא אמרתי. את זה אתה אומר.
יצחק אהרונוביץ
אני אומר. אנחנו החלטנו שאנחנו לא במשחק הזה, ואמרת את זה בצורה ברורה וחדה וכך צריך לנהוג באחריות.


לגבי המחליף שייבחר בעוד מספר דקות, מאחר שאנחנו מכירים כבר מספר שנים, פרופסור ברוורמן, עוד מהתפקידים הקודמים, אין לי שום ספק שתוביל את הוועדה הזאת להישגים נוספים. אני באמת שמח על כך שאתה תקבל את התפקיד והחברות תישאר תמיד.
אורית נוקד
אני רוצה מאוד להודות ליושב-ראש. נכנסת לנעליו הגדולות של חבר הכנסת ליצמן ומי כמוך יודע כמה זה לא היה פשוט, אבל אתה הצלחת לעשות את התפקיד בהצלחה רבה ובצורה מאוד עניינית והוגנת. כפי שאמרת, פעלת וייצגת את כולם והיו לנו הרבה הישגים. אני משוכנעת שאתה תצליח בהמשך.


אגב, מאוד ריגש אותי שאמרת דברים להוריך. גם זה פן שהוא מיוחד באישיות שלך.


אני חסה על אבישי ברוורמן שנאלץ לעבור כל כך הרבה עד שהגענו לרגע הזה. אני בטוחה שהוא ייבחר ואני רוצה לאחל לו הצלחה רבה. אני יודעת שאתה אדם עם עקרונות, בעל יושרה ואידיאולוגיה, ועם הכישורים שלך והקשרים שלך, אתה תצליח לקדם את כל הנושאים החשובים שעומדים לפתחה של ועדת הכספים. אני יודעת שנושא הגמלאים קרוב אליך, נושא של הפריפריה, התשתיות, ההשכלה הגבוהה. אנחנו נעזור לך ככל שנוכל על מנת לקדם את הדברים האלה.
היו"ר סטס מיסז'ניקוב
בנאום שלי שכחתי שהרבה מאוד דברים שעזרו לי להצליח למדתי מקודמי – ובאיזשהו מקום ממורי - חבר הכנסת ליצמן ואני לא מסתיר את זה. אני מקווה מאוד שאתה תתרום גם מהידע שלך לבא אחרי כי יש לך הרבה מה לתרום לכל יושב-ראש ועדת כספים שנכנס לתפקיד הזה. תודה רבה לך מעומק הלב.
ראובן ריבלין
יישר כוח.
חיים אורון
אני רוצה לצרף גם את התודה וגם את הברכות לסטס מיסז'ניקוב. כפי שאמר חבר הכנסת ריבלין, זה לא פשוט בקדנציה הראשונה לשמש כיושב-ראש ועדת הכספים ואני אפילו העזתי לומר לך שאם היו מטילים את זה עלי בקדנציה הראשונה, אני לא הייתי מקבל, אבל הוכחת שאפשר. אני אומר את זה בכל ההערכה. הוכחת שאפשר ללמוד יותר מהר מאשר חשבתי אולי, הוכחת שאפשר לנהל את הוועדה באופן ענייני והוגן למרות דעות שונות, ולראות באמת בנושא של מקומה של הוועדה נושא מרכזי ובהחלט הקרדיט על פעולתה של ועדת הכספים בשנה וחצי האחרונות מגיע קודם כל לך.


נדמה לי, וכאן אני רוצה לומר משהו לידידי אבישי ברוורמן, שלמדת אולי יחסית מהר את היכולת העצומה של ועדת הכספים אבל גם את מגבלותיה והרבה יותר קשה לפעמים לדעת את המגבלות מאשר את היכולת ולפעמים יש מישהו שחושב שהוא בא לכאן ובכלל הוא מחזיק את כולם במקומות רגישים ופתאום מתברר שלא כך הדבר. איך לתמרן בין השניים, זאת באמת סגולה חשובה.

אני מוכרח גם לומר שבאופן אישי, למרות הפערים – גם בגיל וגם במרחק וגם בעמדות – היה לי מאוד מאוד נעים לעבוד אתך ובאמת תודה.

אני רוצה לומר לידידי אבישי ברוורמן, שאנחנו מאותה שכונה בה גדלנו, ברמת-גן, באזור מסוים של רמת-גן, ואחר כך שנים ארוכות מאוד שחבר הכנסת ברוורמן היה בבאר-שבע והקים את האוניברסיטה והפך אותה למה שהיא. היו כאן הרבה יושבי-ראש ועדת הכספים שהיה להם ניסיון רב. אני לא זוכר שהיה מישהו שגם היה לו ניסיון בעשייה וגם היה לו את הידע התיאורטי. לא אכחיש בפניך, המפגש הזה בין התיאוריה לבין העשייה, זה המקום שמרתק אותי לשבת כאן כל השנים האלה. אני בטוח שאם תצליח בתפקיד של יושב-ראש, וזה יותר קשה מאשר בתפקיד האופוזיציה, לחבר בין האקדמיה, התיאוריה והאידיאולוגיה – ואין לי בעיה לומר את המלים האלה – לבין העשייה, זה אתגר ענק אבל מי כמוך יודע עד כמה זה אתגר שאם אפילו מצליחים בו באופן חלקי הוא עיקר העניין.

ברכות. אנחנו נמשיך לשתף פעולה. אני מתאר לעצמי שעכשיו בתוך המגבלות שלנו, אני לא יודע אם נריב אבל נתעמת, אבל זה חלק מהחיים. ברכות לשניכם.
שלי יחימוביץ
סטס, אני מודה שהייתי חשדנית כלפיך בראשית הדרך, גם בגלל המצע הפוליטי שלך וגם בגלל החברות שיש לי וההערכה העצומה שיש לי אל מי שאז פרש מראשות ועדת הכספים, יעקב ליצמן. אני חושבת שהיית יושב-ראש מצוין והצלחת לא להיות מגזרי אלא להיות קשוב לקולות של כולנו שמייצגים השקפות עולם שונות, וסקטורים שונים. אנחנו גם משתפים פעולה בחקיקת הכנסת ואני משוכנעת שנמשיך לעשות זאת באופן פורה. אני מאחלת לך הצלחה ואני בטוחה שעוד נכונו לך תפקידים נוספים.


לפרופסור ברוורמן אני רוצה לומר. עברנו דרך חתחתים עד שהגענו לרגע ההיסטורי הזה שעומד לקרות בדקות הקרובות. מבחינת מפלגת העבודה מדובר בהישג ואני ממש לא מהססת כאן לדבר במונחים פוליטיים כי בעיניי הפוליטיקה היא האידיאולוגיה. כמי שחתום על המצע הכלכלי של מפלגת העבודה, התפקיד שלך ושלנו ביחד אתך, שלובי זרוע, הוא להביא – וגם את זה אני אומרת בלי להסס – למימוש כמה שיותר סעיפים מאותו מצע כלכלי אידיאולוגי בתוך הממשלה, בתוך הכנסת ובתוך ועדת הכספים באופן ספציפי שאין ספק שהעובדה שאתה תהיה יושב-ראש ועדת הכספים ייתן לנו כוח שעד היום לא היה לנו. יש לנו כבר משימה ראשונה, לממש את החוק שלך להעלות מ-1,7 ל-2,5 ואני מאמינה שנצליח לעשות זאת עכשיו כאשר תהיה יושב-ראש הוועדה.


אתה נכנס בתקופה מאוד מאתגרת גם מבחינה פוליטית, גם ערב התקציב וחוק ההסדרים. אני מאוד מזדהה עם הדברים שנאמרו כאן על הצורך וההכרח לשלב בין אידיאולוגיה, ואני לא מתביישת לומר אידיאולוגיה ואני מניחה שגם אתה לא מתבייש לומר זאת, לבין תפיסת עולם מקרו לבין העבודה המאוד קשה שמתבצעת כאן בוועדת הכספים מדי יום. זה אתגר תמידי לשמור על הנקודה הפנימית האידיאולוגית ובמקביל גם לעסוק בעשייה היום יומית שהיא מאתגרת לכשעצמה.


אני מאחלת לך הצלחה רבה ומבטיחה לך אישית את הסיוע ושיתוף הפעולה בכל מהלך ומהלך. בהצלחה לכולם.
זאב אלקין
סטס, דיברו כאן כמה חברים ואפילו אתה רמזת בדבריך לכך שכאשר הועמדה המועמדות שלך, היו לחלק מחברי הוועדה ספקות וחלקם אמרו זאת ישירות וחלקם אמרו זאת מאחורי הגב. אני זוכר שכאשר הייתה אז הצבעה, מאוד כעסתי אפילו על חלק מהיושבים בחדר הזה ונדמה לי שאפילו תקפתי את הספקות שהיו. אני חושב שאנחנו שומעים כרגע, היא ההוכחה הנחרצת לכך שהוכחת לכולם שיכול לבוא חבר כנסת חדש ולהיות יושב-ראש ועדה מצוין. אני בוועדה הזאת מהיום הראשון של הכנסת, מאז היא התחילה לעבוד, וזכיתי לכהן תחת שני יושבי-ראש מצוינים ולכן רמת הציפייה שלי מאבישי ברוורמן היא גבוהה מאוד. התמזל מזלי שהיו לנו שני יושבי-ראש מצוינים והשלישי, אין שום סיבה שלא ימשיך את המסורת הזאת.


דיברת על כך שידעת לעמוד מעל הפוליטיקה, ואני מעיד על כך וזאת לאורך כל הדרך ולא רק כאן בוועדה. אנחנו במפלגות שונות, אנחנו נאבקים על קולות של אותו ציבור, אבל הרבה פעמים ידענו לשתף פעולה והפוליטיקה הייתה בצד. גם כאן לא משנה אם היית מהקואליציה או מהאופוזיציה – ידעת מצד אחד לעמוד על עצמאות הוועדה, וזה מאוד מאוד חשוב, והכוח שלה, ומצד שני לא היית יושב-ראש ועדה לעומתי וידעת גם לשתף פעולה, גם כשזה הכעיס, גם אותי, גם לפעמים חלק מהחברים. אני חושב שעל הממלכתיות הזאת מגיעה לך ברכה גדולה מאוד. ייצגת בגאווה את כולנו ואני חושב שהתפקיד הזה הוא רק ראשית הדרך. כמו שכבר נאמר כאן, תגיע מעלה מעלה ואני מאחל לך את זה, למרות שאנחנו במפלגות שונות.


לאבישי ברוורמן, אני מאחל לך, עוד מעט תיכנס לתפקיד החשוב הזה, ועוד בתקופה אולי הכי קריטית וקשה של טרום תקציב וחוק ההסדרים והכל ייפול עליך, שתמשיך את הדרך הזאת של ועדה עצמאית שתדע לעמוד על שלה ויחד עם הידע אתה מביא לכאן, לוועדה, את הגיבוי שלנו תקבל, כדי שקולה של ועדת הכספים ימשיך להישמע כמו שהוא נשמע במשך כל תקופת הכנסת הזאת.
אבשלום וילן
סטס, הרבה ברכות. אני חושב שהדבר הכי קשה היה ללמוד להגות את השם שלך כהלכה. אני חושב, כמו שאמרו כאן, היו הרבה חששות אבל הדבר החשוב ביותר הוא שהיית מאוד ענייני, מאוד הגון, ללא שמץ של הטיות לא לכאן ולא לכאן. מאוד נהניתי לשתף אתך פעולה. אני מקווה שגם בהמשך הדרך תשמור על הכיוון עליו דיברת כי זה החשוב וכל השאר הם דברים מתחלפים.


לאבישי ברוורמן שאנחנו מכירים כבר די הרבה שנים, אני חושב מאז שאבא שלי היה אצלו דיקן הסטודנטים, הרבה הצלחה. אכן, יש הרבה עבודה והמבחן כמובן יהיה כמה הוועדה תוכל באמת להשפיע בנושאים הכבדים שלפנינו. בהצלחה.
יעקב ליצמן
אני מצטרף לכל הברכות. סטס, אני רוצה להרגיע אותך ולומר לך שלילה לפני ההדחה שלי ישנתי מצוין. לא חשבתי ולא תכננתי נאום. לא הכנתי כלום והכל היה בסדר. אני רוצה לאחל לך הצלחה ומצטרף לכל הברכות.


לאבישי ברוורמן אני רוצה לומר דבר אחד. ראינו בימים האחרונים את כל הגזרות שהאוצר רוצה להטיל וראיתי גם את הראיונות שלך. תן לי לומר לך שאני מקווה שזה לא מה שאתה עומד לעשות ואני אומר את זה חד-משמעית. יכול להיות שזה לקראת האוצר, אבל אני יכול להרגיע אותך ולומר לך שלא כל מה שהם רוצים צריך לעשות. תאמין לי שיצאתי שלם לא רק בוועדה אלא גם אצלם.
היו"ר סטס מיסז'ניקוב
בניגוד אלי, אתה לא כותב נאומים, אבל אני בניגוד אליך לא קורא עיתונים כך שאני לא יודע מה נאמר ומה נכתב בנושא.
יואל חסון
סטס, אני תמיד הרגשתי אליך יחס מיוחד וגם ביום הראשון שנכנסנו כאן לכנסת שנינו ביחד מיד הייתה קרבה ולו מהעובדה שהכרנו הרבה שנים קודם עת היינו באותה תקופה עוזרים פרלמנטריים – לשני חברי כנסת מרכזיים, אתה של יורי שטרן ואני של עוזי לנדאו – ושמחתי לראות אותך בשערי הכנסת כמוני בתחילת הקדנציה הזאת ועוד יותר שמחתי כאשר התקדמת והגעת לתפקיד יושב-ראש ועדת הכספים. אני חושב שכאשר היית יושב-ראש ועדת הכספים באמת עבדנו בשיתוף פעולה פורה אבל גם כאשר היית יושב-ראש והיית באופוזיציה, היה אפשר לעבוד אתך ועבדת עם האמת שלך ולא נגד בכל הכוח. אני חושב שהוכחת דברים. הוכחת שצעירים יכולים להצליח בפוליטיקה, יכולים לעשות דברים גדולים, ואני בטוח שתעשה עוד דברים גדולים בהמשך.


אני חייב לומר שהוטלה עלי המשימה יחד עם איתן כבל לבצע את תהליך ההחלפה, אולי באופן אישי לא היה לי קל ואמרתי לך את זה גם בטלפון, אבל עשיתי את זה כי זאת הייתה המחויבות הקואליציונית ואיתן כבל ואני הבאנו להגשמת הדבר הזה ביחד. אני מאחל לך בהצלחה בהמשך ויהיה עוד המשך.


לפרופסור ברוורמן, אני בטוח שעם כל הניסיון שלך תוכיח את עצמך ותעשה עבודה מצוינת ואני מאחל לך בהצלחה, ויותר מזה, מאחל שנעבוד בשיתוף פעולה ביחד.
היו"ר סטס מיסז'ניקוב
רבותיי, אנחנו עוברים להצבעה. אני מעמיד להצבעה את הצעת ועדת הכנסת לפי סעיף 10(ב) לתקנון לבחור בחבר הכנסת אבישי ברוורמן לכהן כיושב-ראש ועדת הכספים במקומי.

ה צ ב ע ה

בעד – הרוב

נגד – אין

נמנע – 1

הוחלט לאשר את חבר הכנסת אבישי ברוורמן כיושב-ראש ועדת הכספים

אני נמנע.


ברכות לפרופסור ברוורמן.
איתן כבל
כמי שניהל את כל המהלך שבסופו של דבר נבחר חבר הכנסת אבישי ברוורמן ליושב-ראש ועדת הכספים, אני בכל זאת רוצה לומר מספר מלים על כמה חברים.


אני מודה לכל מי שתמך בחבר הכנסת ברורמן ולכל מי שסייע כדי שהוא יגיע לרגע הזה אבל בכל זאת בתוך כל המהלך הלא פשוט הזה, המורכב מאוד שעוד ידובר ויסופר בו, אני חושב ואני מרגיש חובה לומר תודה לחבר הכנסת אחמד טיבי, לחבר הכנסת מוחמד ברכה, ואני אומר לכם שמנקודת המבט שלי הם בראש ובראשונה שומרי השוויון ושלא על מנת לקבל פרס. זה לא היה משא ומתן. זה צד אחד ואני מודה לכם מכל הלב. גיליתם חברות וזה ברגעים לא פשוטים שאינם מקובלים בפוליטיקה והתעליתם מעל כל שיקול פוליטי.

מצד שני, אני רוצה להודות לאביגדור ליברמן שאני לא יודע כמה יש לנו מן המשותף בעניינים הפוליטיים, אבל אני אומר לכם, לחברי ישראל ביתנו, לסטס מיסז'ניקוב ולכולכם, שזה בכלל לא פשוט בתוך פוליטיקה שמילה היא מילה, שעמידה מאחורי מילה היא עמידה מאחורי מילה. אני מבין את כל התחושה הלא פשוטה שהעביר כאן סטס. זה לא עניין של מה בכך לקום ולעזוב תפקיד, אחד התפקידים המרכזיים בכנסת ישראל, גם אם יש חיים אחרי ואנחנו מכירים את זה.

יחד עם זאת, אני אומר לכם שהשתכנעתי ואף יותר, אחרי השבועות האחרונים, שהמעשה שהוליך אותו אביגדור ליברמן שנתן את מילתו לראש-הממשלה והוא הנחה את ישראל ביתנו לעמוד מאחוריה, אני מצדיע לו ומוריד בפניו את הכובע.

אני מאחל לאבישי ברוורמן הצלחה מכל הלב. תודה.
היו"ר אבישי ברוורמן
קודם כל, תודה. תודה על האמון שנתתם בי. אני רוצה באמת להודות דבר ראשון לסטס מיסז'ניקוב. אני נמצא בכנסת כשנתיים וחבר ועדת הכספים, למדתי הרבה, הקשבתי ואני מודה לך כמו שאמרו כולם על העבודה המסורה, על האחריות, על נועם ההליכות. מכל מלמדיי השכלתי ולמדתי ממך. אתה צעיר, אבל אתה נבון ואתה איש איכות ועוד נכונה לך דרך גדולה לפניך.


כמובן שלמדתי מהמנוסה מכולם, חבר הכנסת יעקב ליצמן, שהסביר לי עת הייתי בבאר-שבע את ההבדל בין מדינה ושטייטל ואני לא יודע אם הוא חושב שאנחנו עדיין מדינה או שטייטל, אבל הוא יצא. אני מודה לו ואני בטוח שאמשיך ללמוד מכל הניסיון שלכם.


יש כאן חברי כנסת ותיקים, חברים שאני לומד מהם, יש כאן חברי כנסת יותר צעירים, ואני מבטיח לכם דבר אחד. אני אעבוד עם כולם בשיתוף פעולה, בהגינות ובמוסר כפי שחונכתי. העבודה תהיה קשה כי אמר חבר הכנסת אורון דבר מאוד חשוב, זה לא רק האפשרויות בתפקיד הזה, המגבלות בו הן עצומות ובמיוחד בתקופה בה הכלכלה האמריקאית ברור שתהיה במצב יותר גרוע בשנה הבאה, תהיינה כאן השלכות, האם תהיה כאן מערכת בחירות או לא, ולכן אזדקק לכל החכמה הקולקטיבית כאן ולעבודה ביחד.


אני מודה לכם מעומק הלב על מה שלימדתם אותי ועל מה שתלמדו אותי.


אני רוצה להודות למפלגתי, ליושב-ראש המפלגה אהוד ברק, לאנשים שנתנו לי את התמיכה. לאיתן כבל שעשה לילות כימים, לפואד בן-אליעזר והחברים האחרים וכמובן לקואליציה ולראש-הממשלה. אני מודה לכם. מה שהיה, היה, קדימה, לעבודה. תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:05

קוד המקור של הנתונים