ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 28/07/2008

תיקון תקנות שירות התעסוקה (תשלומים ממבקש עבודה בקשר לתיווך עבודה) (הוראות שעה), התשס"ו-2006

פרוטוקול

 
PAGE
5
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

28.7.2008

הכנסת השבע עשרה

מושב שלישי







נוסח לא מתוקן

פרוטוקול מס' 512

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שני, כ"ה תמוז תשס"ח (28 ביולי 2008), שעה 11:30
סדר היום
תיקון תקנות שירות התעסוקה (תשלומים ממבקש עבודה בקשר לתיווך עבודה) (הוראות שעה) התשס"ו 2006.
נכחו
חברי הוועדה: יצחק גלנטי – היו"ר

רן כהן

שלמה (נגוסה) מולה

יורם מרציאנו
מוזמנים
יובל יעקובי
- משרד האוצר

שי סומק
- משרד המשפטים

אריאלה בן צור
- יו"ר ארגון אחיעוז

יוסי בן דוד
- ארגון אחיעוז

שמואל ערמון
- ארגון אחיעוז

חני מימון
- ארגון אחיעוז

רוני שכטר
- מטה מאבק הנכים

שושנה שטראוס – משרד התמ"ת
יעוץ משפטי
עו"ד אייל בן ארי

ליטל שוורץ - מתמחה
מנהלת הוועדה
- וילמה מאור
רשמה וערכה
- נוגה לנגפור - חבר המתרגמים בע"מ

תיקון תקנות שירות התעסוקה (תשלומים ממבקש עבודה בקשר לתיווך עבודה)
(הוראות שעה) התשס"ו 2006
היו"ר יצחק גלנטי
רבותי, צהריים טובים לכל הנוכחים. אני אם כן פותח את הדיון של תקנות שירות התעסוקה ממבקש עבודה בקשר לתיווך עבודה, תיקון תשס"ח 2008. אבקש את היועץ המשפטי אייל להציג את זה.
אייל לב ארי
כפי שבעצם עלה בדיון האחרון התבקשה הארכה נוספת של שנתיים של התקנות שהתירו את החריג לגבות דמי תיווך מעובדים זרים. הערה טכנית בעניין תקנה 3א' פקעה. יהיה צורך בעצם להתקין אותה מחדש וכמובן להאריך את תקנה 8 שמוצעת לעוד שנתיים כפי שמשרד התמ"ת מבקש. סיום הדיון ביקש היושב ראש ממשרד התמ"ת ומשרד המשפטים לעשות חושבים נוספים ואני אעביר את הדיבור למשרד התמ"ת.
שושנה שטראוס
כמו שהוצג כאן וכמו שפנינו ליושב הראש לדעתנו המצב הנוכחי בו תוקף התקנות פג אסור לגבות שום סכום מעובד זר בגין דמי תיווך כך שכול העלות של דמי התיווך חוקי יפול על המעסיקים, החקלאים, הסיעודיים. זה לא מצב תקין. התקנות שלנו באות לאזן בין העלויות של המעסיק לעלויות של העובד הזר ומאפשרות כפי שהצגנו גם באכיפה המנהלית נגד הגבייה הבלתי חוקית ואנחנו מבקשים להאריך את תוקף התקנות, לחדש את תוקף התקנות לתקופה נוספת של שנתיים, שוב שאחרי שנתיים תהיה אפשרות לבחון שוב ולראות אם ההסדר הזה מועיל או לא.
יורם מרציאנו
מהדיון הקודם עשיתם איזשהם שינויים, מההצעה הקודמת שהיתה פה לפני חודש? ביקשנו מכם היושב ראש, על פי הצעה שלי גם, ביקשנו מכם ללכת להכין שיעורי בית, לראות איך אנחנו בכל זאת מתקנים את זה כי הגענו לאיזושהי מסקנה גם היושב הראש וגם אנוכי, לפחות אנחנו שהיינו פה בישיבה, שעל פי התקנות האלה הרי אנחנו לא נצליח לעמוד במחיר שאתם הצעתם של 3100 שקלים, ואז זה יהפוך את זה להיות לשוק עבדים, לסחר עבדים, וחשבנו שאנחנו נצטרך לחשוב על זה באופן אחר ושונה. לצערי הרב אני לא רואה שבאתם עם הצעה אחרת היום לכאן.
שושנה שטראוס
אחרי שבאמת דנו בזה שוב וגם התייעצנו עם הלשכות והעם הנציגים ולא מצאנו מקום לחרוג מההצעה הקודמת שהיא כבר קיימת שנתיים והוכיחה את עצמה באופן התחלתי וראינו שהמצב הזה זה מצב שיש להעריך אותו, ושוב בעוד שנתיים אנחנו נבחן שוב ונראה אם יש מקום לשנות.
יורם מרציאנו
אז את לא רוצה שעמדתי תשתנה מהעמדה שלי בישיבה הקודמת. הרי אם את לא מצאת לנכון לעשות שינויים את לא מצפה שאני אבוא היום לעשות שינויים כדי לאשר לך את התקנות. יותר מזה, אני גם אומר לך באופן הכי חד משמעי, שלא יכול להיות שמצד אחד אני בעד לשדרג את השירות, את מבקשת מהם לבחור את העובד תוך עמידה ליכולתו והתאמתו, לשים שם עובדים סוציאליים, את מבקשת שמה הכשרה, וכול זאת את מבקשת ב-3100 שקל, מה את עושה? את תגמרי את החברות הגדולות, ופתאום תיצרי פה שוק של חאפרים שיתחילו להתעסק במסחר, זה מה שאמרנו גם בדיון הקודם, ועל זה לדעתי אתם לא נותנים את הדעת.
שושנה שטראוס
אבל הסברנו שהמצב הקיים אם לא יאריכו את התקנות זה שאסור לגבות שום סכום.
יורם מרציאנו
אם את אומרת לי אחרי ששמעת פה את חברי הכנסת שאנחנו אמורים לאשר את התקנות, אנחנו ביקשנו מכם ללכת להכין שיעורי בית, לחזור לכאן עם איזושהי הצעה אחרת. את אומרת הלכנו, ישבנו, החלטנו שזה מה שיש. אם זה מה שיש אז אני עומד עדיין בעמדתי.
היו"ר יצחק גלנטי
חבר הכנסת מרציאנו אני מחזיק בידיים שלי מסמך של שר המשפטים שהוא פונה לאלי ישי, שר התעשייה והמסחר והתעסוקה, ואני אקריא לך מה שכתוב פה. "שלום רב, הנידון: תקנות שירות התעסוקה, תשלומים ממבקש עבודה בקשר לתיווך עבודה, תיקון התשס"ח 2008. הריני לאשר, קוימה עימי התייעצות בקשר לתקנות שבנדון בהתאם לסעיף מס' 69 ה' א' ו-69 ז' 1 לחוק שירות התעסוקה התשי"ט 1959. חתום השר דניאל פרידמן."

אני מתוך זה מסיק שההתייעצות התקיימה. אז אני בא ושואל אותך מה לך כי תלין?
יורם מרציאנו
מה לי כי תלין? אין שום שינוי בעמדה שלהם מהדיון הקודם. אני טוען שב-3100 שקל הם לא מצליחים להעמיד עובדים ברמה כזאת וחברות כוח אדם שלא יעברו על החוק. שמענו פעם קודמת את הנציגים פה שהם די הודו בזה. תיקח את הפרוטוקול מהדיון הקודם. הם אמרו אתם צודקים. הם לא אמרו לנו שאנחנו לא צודקים. הם לא שלחו אותי הביתה עם שאלות ותהיות. הם שלחו אותי מתוך כוונה שהם אמרו, שמע, אנחנו יכולים להסכים עם מה שאתה אומר. הרי אנחנו מדברים על משהו שסביב העולם שנע בסביבות ה-5000 שקל. ופה אתה מדבר על 3100 שקל שזה לעג לרש. מצד אחד להגדיל את השירות ולעשות אותו טוב יותר ומצד שני להוריד את המחיר. נראה לי מוזר.
יוסי בן דוד
המסמך הזה אגב היה גם בוועדה הקודמת. זה לא מסמך שהומצא אחרי הדיון בוועדה.
יורם מרציאנו
יש לי את היכולת שלי כחבר כנסת ולך לבוא ולשנות את המחיר. אני חושב שעם כל הכבוד זה לא יעמוד במבחן וזה יעשה תוהו ובוהו כשאנחנו נשאיר את זה ב-3100 שקל. אני חשבתי שזה ילחיץ אותם והם ילכו למצוא איזו נוסחה. איפה התייעץ דני פרידמן אני לא יודע. אנחנו מכירים את ההתייעצויות האלה לצערי הרב רן.
רן כהן
אדוני היושב ראש, אני באמת בצער רב אני יכול לומר אנחנו מנסים בוועדת העובדים הזרים לנסות ככל האפשר לצמצם את כל השוק הפרוע בתחום הזה ונדמה לי שבלי אישור התקנות האלה הסכנה היא הרבה יותר גדולה, ועם כל הכוונות הטובות אנחנו חייבים לאשר את זה אם רוצים איזושהי דרך לשלוט על השוק הזה. אני יכול לומר דבר אחד ממה שאני יודע, ומה שנמסר בוועדה, הרבה מאוד גורמים כן עומדים בסכומים האלה ויכולים לקיים את זה בסכומים האלה ואין סיבה שזה לא יתקיים.
שמואל ערמון
הנהלת אחיעוז העמותה שמכנסת בתוכה את לשכות התיווך, לשכות ההשמה. חשוב שנביא את הדברים, נעמיד אותם על דיוקם. אנחנו לא מתנגדים חלילה להתקנת התקנה או להמשכה. להיפך. אנחנו בעד הסדר הזה ואני חושב שחבר הכנסת רן כהן שהוא יושב ראש הוועדה לעובדים זרים מלווה אותנו הרבה שנים ובסך הכול אנחנו מברכים, באמת מברכים על התקנת התקנות ויש בהם צורך. אלא מה, צריך לזכור, התקנת התקנה הזו שמבקשים להעריך אותה בסכום של 3135 שקלים. היום יש מצב חדש. כלומר ב-1 בספטמבר מתחיל נוהל חדש של התמ"ת שהביא אל השולחן כללים חדשים לחלוטין. הוא מבקש מאיתנו הוצאות הרבה יותר גדולות. הוא דורש מאיתנו דרישות שלא היו בעבר. כלומר שבעבר היו 3155 שקל על פי הדרישות ההן בסדר, אבל היום באתם בדרישות חדשות, ביקשתם מאיתנו דרישות בנוהל כתובות, ברורות, אין לנו אפשרות לסטות מהן לא שמאלה ולא ימינה. מכאן שבעצם דורשים מאיתנו כלפי המעסיק והעובד מקצועיות, מיון ברמה מקצועית, הכשרה, פיקוח של עובדים סוציאליים. מאיפה נביא את הכסף הזה אם אנחנו נשארים עם אותה תקנה שהיתה קודם. יווצר מצב שאנחנו נדרשים לרמת מקצועיות שדורשת מאיתנו איקס כסף שאיננו דומה בכלל לנוהל הקודם, אל אותה תקנה קודמת. תעבירו את הנוהל. אנחנו לא רוצים שכל הכסף ילך, זאת אומרת שנגבה מהקשיש, הקשיש המסכן, יהיה זה שיפול על גבו כל העניין הזה. להיפך. אנחנו בעד התקנת התקנה אלא לעדכן פשוט את המחיר זה הכול, למחיר סביר, למחיר ריאלי. זה כל מה שאנחנו מבקשים.
רן כהן
אני יכול להתנדב למשהו? אני מוכן להתנדב ואני אומר את זה על השולחן, לאחר אישור התקנות האלה אני מוכן לקיים דיון בוועדה שלי לגבי הנושא של הסכומים. נביא את כל הגורמים ונראה.
היו"ר יצחק גלנטי
יש בזה הרבה מן ההיגיון ואני אשמח מאוד אם להתנדבות הזאת יצטרף חבר הכנסת מרציאנו.
רן כהן
אני כבר מתחייב להזמין את חבר הכנסת מרציאנו שתמיד נעים לי לעבוד איתו.
יורם מרציאנו
אתה יודע מה? היות ואני רואה שגם יש פה גיוס של הקואליציה אני מבין שעבדת יפה. זה בסדר.
רן כהן
מה אתה לא בקואליציה?
יורם מרציאנו
אם היינו בקואליציה תמיד אז חוק הדיור הציבורי שהוא מחר יעבור בכנסת לא בטוח שהיה עובר שזו הבשורה הכי יפה שחבר כנסת רן כהן יכול היה לבשר להיות שותף שלו. אז בוא נגיד שאני לא בקואליציה. בואו נצרף את חבר כנסת רן כהן לקואליציה שלנו ואז פתרנו את הבעיות.


אני חושב שמן ההגינות שאם אתם לא הצלחתם לעשות את זה אני סומך על חברי חבר הכנסת רן כהן לקיים דיון לגבי הנושא של הסכום ונעשה את זה כבר בפגרה. אנחנו הרי לא רוצים שיהיה פה שוק עבדים. אנחנו באמת רוצים שיהיה פה משהו מסודר ותאמינו לי אם יש מישהו שאני סומך עליו זה חבר הכנסת רן כהן. רק בואו נגביל את זה בזמן שעם המושב הבא אנחנו מביאים את זה אחרי שקיימנו כמה דיונים ורואים איך זה עובד.
רן כהן
אני מודיע פה קבל עם ועדה חודש ימים לכל היותר אני מקיים על זה דיון.
היו"ר יצחק גלנטי
תודה רבה אני חושב שאנחנו יכולים לסכם את הנושא. מי בעד אישור התקנות בבקשה, חבר הכנסת מולה. תודה רבה פה אחד רבותיי. אין מתנגדים. אין נמנעים. התקנות אושרו. הישיבה נעולה.


הצבעה על תיקון תקנות שירות התעסוקה, תשלומים ממבקש עבודה בקשר לתיווך עבודה התשס"ו 2006




בעד – פה אחד




נגד – אין




נמנעים – אין

הישיבה ננעלה בשעה 12:00

קוד המקור של הנתונים