ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 22/07/2008

הצעת חוק חופשה שנתית (תיקון מס' 11) (מספר ימי אבל), התשס"ט-2008, הצעת חוק חופשה שנתית (תיקון מס' 11) (מספר ימי אבל), התשס"ט-2008

פרוטוקול

 
PAGE
6
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

22.07.2008


הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
פרוטוקול מס' 504

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שלישי, י"ט בתמוז התשס"ח (22.07.2008), בשעה 13:30
סדר היום
1. הצעת חוק חופשה שנתית (תיקון – קביעת מספר ימי אבל), התשס"ז-2007, של חה"כ ג'מאל זחאלקה, חה"כ סעיד נפאע, חה"כ ואסל טאהא (פ/2925) – הכנה לקריאה ראשונה.

2. הצעת חוק חופשה שנתית (תיקון – אורך חופשת אבל), התשס"ז-2007, של חה"כ מוחמד ברכה, חה"כ דב חנין, חה"כ חנא סוויד (פ/2020) – הכנה לקריאה ראשונה.
נכחו
חברי הוועדה: יצחק גלנטי – היו"ר

אריה אלדד

ואסל טאהא

שכיב שנאן
מוזמנים
חה"כ חנא סוויד

עו"ד איה דביר – יועמ"ש במחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

נאדר אלקסאם – מרכז בכיר, נציבות שירות המדינה

חזקיה ישראל – התאחדות התעשיינים
ייעוץ משפטי
נועה בן שבת
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
רשמת פרלמנטרית
מיטל בר שלום


1. הצעת חוק חופשה שנתית (תיקון – קביעת מספר ימי אבל), התשס"ז-2007, של חה"כ ג'מאל זחאלקה, חה"כ סעיד נפאע, חה"כ ואסל טאהא (פ/2925) – הכנה לקריאה ראשונה.

2. הצעת חוק חופשה שנתית (תיקון – אורך חופשת אבל), התשס"ז-2007, של חה"כ מוחמד ברכה, חה"כ דב חנין, חה"כ חנא סוויד (פ/2020) – הכנה לקריאה ראשונה.
היו"ר יצחק גלנטי
שלום, אני פותח את ישיבת הוועדה. אני מבקש מהראשון ברשימה, חה"כ ואסל טאהא, להציג את ההצעה.
ואסל טאהא
בשבוע שעבר היה דיון בנושא, ושמענו את כל הדעות. הצעת החוק באה מטעם אחד המבוסס על עקרון השוויון. שוויוניות זה עניין חשוב. לא ייתכן שאזרחים במדינת ישראל יתאבלו יום-יומיים ואחרים 7 ימים. כולנו במדינה אחת, והשוויוניות חשובה. הגשתי את הצעת החוק הזו, כדי לעשות צדק עם המוסלמים והנוצרים, שעל פי תקנות נציבות שירות העובדים נותנים להם רק 3 ימים. הגשתי את הצעת החוק בכדי לעשות צדק עם הקבוצות האלה.


בישיבה הקודמת היה דיון רחב, וסיכמנו שאנו נגיש את ההצעה על פי הסיכום והייעוץ המשפטי של הוועדה. אני מסכים לנוסח המונח לפנינו, ומקווה שאנו נאשר זאת היום לקריאה ראשונה.
שכיב שנאן
ברשותך, אני רוצה להגיש הסתייגות להצעת חוק זו. לגבי העדה הדרוזית המצב הקיים היום המצב יישאר כפי שהוא. כלומר, חופשת אבל של 7 ימים ל-21 קרבות המפורטות בנציבות.
היו"ר יצחק גלנטי
אנחנו לא משנים כלום. אנחנו בסך הכל מוסיפים חופשה שנתית. אני מבקש לקרוא את הצעת חוק.
נועה בן שבת
קוראת את הצעת החוק: 1. בחוק חופשה שנתית, התשי"א-1951 בסעיף 5(א)(5), בסופו יבוא "ובאבל על מות בן זוג, הורה, אח או ילד – לא פחות משבעה ימים".

אני רוצה להסביר מה אומר סעיף 5(א)(5). הכותרת של הסעיף: "ואלה הימים שלא יובאו במניין ימי החופשה". בפסקה (5) כתוב: ימי אבל במשפחה, שמטעמי דת או נוהג אין העובד עובד בהם. כלומר, הכל לפי המנהג. אם אצל הדרוזים יש 21 קרבות, כאשר על כל אחד מהם מגיעים 7 ימי התאבלות, כך יהיה. למעשה, החוק היום לא צריך תיקון כי הוא בעצם מאפשר הכל לפי הנוהג. חברי הכנסת חנא סוויד וואסל טאהא באו וביקשו לציין, שימי אבל על קרבה ראשונה יהיו 7 ימים כדי להסיר ספק. רצו לכתוב בפירוש שמדובר ב-7 ימים. לכן, הצענו את הנוסח הזה שאומר שהכל לפי הנהוג, ולהבהיר שבאבל על מות בן זוג, אח או ילד לא פחות מ-7 ימים.
ואסל טאהא
זה מסיר את הספק.
נועה בן שבת
לפי מה שחה"כ שנאן מבקש, אנחנו נתחיל לכתוב עכשיו איזה ימי אבל יש לדרוזים, איזה ימי אבל יש ליהודים וכו'.
שכיב שנאן
אם התיקון לא פוגע במצב הקיים, אין שום בעיה.
נועה בן שבת
הוא לא פוגע, הוא רק מבהיר שבאבל על מות אדם מקרבה ראשונה מדובר על 7 ימים.
שכיב שנאן
אז אני חוזר בי.
היו"ר יצחק גלנטי
כלומר, אין הסתייגות לחה"כ שנאנן.
נאדר אלקסאם
אני רוצה לומר, שכל ימי האבל נקבעו בדיון עם ראשי העדות הנוצריות, המוסלמיות, הדרוזיות. ראשי העדות העבירו את רשימת הקרבות לפי המנהגים שלהם, ולפי זה נקבע מספר ימי האבל. בנובמבר 2007 יצאה הודעת עדכון מטעם נציבות שירות המדינה, לפיה על מות אדם מקרבה ראשונה, גם של הנוצרים וגם של המוסלמים, יקבלו 7 ימי אבל. ההודעה הזו הועברה לכל המשרדים, והמשרדים כבר נוקטים לפי ההודעה הזו. כמו כן, ישנה תוספת שלקרבה השנייה בעדות הנוצריות והמוסלמיות מגיעים 3 ימי אבל.
נועה בן שבת
זה קיים בהוראות התקשיר.
נאדר אלקסאם
זה עדכון להוראות התקשיר. כלומר, מה שמבקש החוק אנחנו כבר עשינו והמשרדים נוהגים לפי זה. לכן, לפי דעתי לא צריך את החוק.
וילמה מאור
אתה טועה. זה לא חל על המגזר הפרטי, אלא רק על עובדי המדינה.
ואסל טאהא
את צודקת.
היו"ר יצחק גלנטי
הבקשה כאן איננה גורעת מהקיים. לכן, אין שום סיבה שלא לאשר זאת בחקיקה ראשית. שום דבר פה לא נגרע, ואף אחד לא נפגע.
ואסל טאהא
זה גם לגבי המגזר הפרטי.
חזקיה ישראל
בישיבה הקודמת דובר על 7 ימים, כדי שלא יהיה מצב בו יקבל אדם פחות מ-7 ימי אבל. הנוסח המופיע פה: "לא פחות מ-7 ימים" יכול ליצור מצב בו כאילו מדובר במינימום.
היו"ר יצחק גלנטי
לא.
נועה בן שבת
אתה צודק מבחינה זו שאפשר לפרש זאת כך, אבל אם זה לא הנוהג אז זה לא המצב. המטרה היתה לדבר על אותם מצבים בהם היתה פטירה, ולקח זמן עד שהגיע הארון מחו"ל.
היו"ר יצחק גלנטי
כתוב: לא פחות מ-7 ימים, משום שיכול להיות ויכוח ממתי אתה סופר את הימים. לא פעם האבל מתעכב. כלומר, יש פער בין הזמן בו אדם נפטר לבין הזמן בו הוא נקבר. לכן, אני מקבל את הניסוח הזה. היות והנוסח הזה איננו גורע, ונאמר פה שזה מתייחס גם למעסיק פרטי ולא רק למעסיק של המדינה, הרי הוא מבהיר את הדברים בצורה חד משמעתית. אני חושב, שיש לקבל את הנוסח הזה.
איה דביר
ועדת השרים התנגדה להצעת החוק. היה דיון מעמיק בשאלות האלה בדיון הקודם, אבל חשוב להדגיש שוב שחוק חופשה שנתית הוא לא המקום המתאים להכנסת הוראה מן הסוג הזה. הוא בסך הכל קובע את סוגי היעדרויות שלא ייחשבו לצורך חוק חופשה שנתית. הוא לא קובע ויוצר זכויות יש מאין. הנושא של חופשת אבל, שהוא נושא מאוד חשוב לכל אדם, כולו הוסדר בהסכמים קיבוציים או בהוראות התקשיר. הוראות התקשיר כבר תוקנו, ואנחנו לא אומרים שאין מקום לתקן הסכמים קיבוציים אחרים שחלים על המגזר הפרטי ולהרחיב אותם בצו הרחבה לכשיתוקנו. אנחנו עדיין סבורים שהדרך לתת את הזכות ל-7 ימי אבל לכל הדתות באשר הן, היא לא דרך חוק חופשה שנתית. זו הסיבה שמבחינה מקצועית אנחנו התנגדנו לחוק הזה. חברתי ממשרד התמ"ת אינה נמצאת פה, אבל אני יודעת שגם היא שותפה לעמדה הזו. זו עמדה משותפת לכמה משרדים מקצועיים.
היו"ר יצחק גלנטי
אני הייתי מבקש לדעת, מה מנע עד כה מלהרחיב את זה גם למגזר הפרטי. האם מישהו עמד בפרץ?
איה דביר
אני לא יודעת לומר מה היה או לא היה, אבל אילו היו פניות להסתדרות העובדים, שחותמת על הסכמים קיבוציים, זה היה מתבצע. הנושא של הסכמים קיבוציים לא מצוי בשליטת הממשלה או נציגי הממשלה.
היו"ר יצחק גלנטי
גברתי, יש הרבה מעסיקים שאינם נכללים בהסכמים קיבוציים. האם בשל כך העובד מנוע מלקבל מינימום 7 ימי אבל כאשר קרוב נפטר לו?
נועה בן שבת
צו ההרחבה מדבר על כך שעד 7 ימים אדם זכאי לתשלום עבור ימי אבל. זה לא מכוח החוק של חופשה שנתית. השינוי שייעשה בחוק חופשה שנתית לא ישפיע על הזכאות לתשלום. הזכאות לתשלום עבור אותם ימים קבועה בצו הרחבה. שם כתוב: עד 7 ימים. אני לא יודעת איך מפרשים את זה, אם רבים עם העובדים, אם מתווכחים איתם על ימי האבל או לא מתווכחים איתם. כרגע אנו מנתקים בין שאלת השכר, לבין השאלה אם הימים האלה באים במניין ימי החופשה או לא באים במניין ימי החופשה. לפי ההוראה הקיימת פה הם לא באים במניין ימי החופשה, ולא קבועה שום הוראה לגבי תשלום עבורם.
היו"ר יצחק גלנטי
בואי נעזוב את הנושא של השכר. נניח שעובד במקום פרטי צריך לשבת שבעה או להיות באבל מספר ימים. המעביד היום יכול לומר לו: זה לא בהסכם העבודה ביני ובינך. אם אתה לוקח חופשה כזו, אתה מפוטר.
ואסל טאהא
תפקידה של הכנסת היא לעגן את הדברים האלה בחוק. אי אפשר להמתין עד שההסתדרות והמעסיקים יגיעו להסכם קיבוצי, ינהלו משא ומתן ויחתמו. זה תפקידה של הכנסת לחוקק חוקים, ולעגן את הדברים האלה בחוק.
איה דביר
ראשית, לגבי הטענה של מעביד שיכפור בחובותיו כמעביד. ככל שיש נוהג מצדיק והמנהיגים של אותה עדה קובעים שיש נוהג להתאבל 7 ימים, אז מדובר במעביד עבריין שמפר חובה שחלה עליו.
היו"ר יצחק גלנטי
את מציעה, שיבוא העובד שפוטר ויפנה לערכאות משפטיות כיוון שהמעביד שלו חטא ולא קיים את הנוהג. האם העובד נמצא באותו מעמד של המעביד?
ואסל טאהא
החוק הזה יזרז תיקון ההסכמים הקיבוציים.
איה דביר
מעבידים עשויים שלא לקיים חובות שלהם כלפי עובדים, בין אם החובות האלה קבועות בצו הרחבה ובין אם הן קבועות בחקיקה של הכנסת. מטבע הדברים, אלה מקרים לא ראויים שאנו לא תומכים בהם. למיטב הבנתי, במישור המשפטי אין זה מעלה או מוריד אם מדובר בהוראה הקבועה בצו הרחבה או בחקיקה של הכנסת.
נועה בן שבת
נאמר פה משהו על איסור פיטורין. אני רוצה להבהיר, שהחוק הזה לא מגן מפני פיטורין אלא אומר שכאשר עובד יצא לחופשה ובאמצע הוא נקלע לאבל, לא ימנו את ימי האבל במספר ימי החופשה.
וילמה מאור
הם לא ישולמו לו.
נועה בן שבת
הם לא ישולמו לו לפי החוק הזה, אבל לפי צו הרחבה הם ישולמו עד 7 ימים. היום יש צו הרחבה שחל על מרבית העובדים במשק: "עובד שעבד במקום עבודה לפחות 3 חודשים, מקיים חובת אבלות במות הורים, ילדים, בן זוג, אחים ואחיות מטעמי דת ונוהג (שבעה) ואינו עובד באותם ימים, יהיה זכאי לתשלום שכרו עבור ימי העבודה שהוא נעדר בהם, ולא יותר מ-7 ימים קלנדאריים". שם יש את ההוראה לתשלום. זו הוראה קיימת.
היו"ר יצחק גלנטי
אנחנו לא מדברים עכשיו על כסף.
איה דביר
לשאלתו של חה"כ המציע, האם לא ראוי לקחת זכויות המצויות היום בצווי הרחבה ולחוקק אותם כחוקים. אני חושבת שזה ראוי, אבל חוק חופשה שנתית יוצר הסדר חסר כיוון שהוא לא מסדיר את עניין התשלום. לכן, במתוכנת של הצעת החוק הנוכחית זה פחות נכון משפטית, מבלי להיכנס לשאלה האם לא ראוי לקחת את נושא חופשת האבל ולשקול להסדיר אותה בתוך חקיקה. זו אפשרות סבירה וקיימת. לא קיבלתי גיבוי לעמדה הזו בוועדת שרים, אבל ברמה המקצועית אין לנו בעיה עם הסדרה מהסוג הזה.
היו"ר יצחק גלנטי
אנחנו עוברים להצבעה. מי בעד הצעת החוק?

ה צ ב ע ה

בעד – 3

נגד – אין

נמנעים – אין

הצעת החוק עוברת לקריאה ראשונה

תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:15

קוד המקור של הנתונים