ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 22/07/2008

חוק איסור אלימות בספורט, התשס"ח-2008

פרוטוקול

 
PAGE
32
ועדת החינוך, התרבות והספורט

22.7.2008

הכנסת השבע עשרה
מושב שלישי







נוסח לא מתוקן

פרוטוקול מס' 482

מישיבת ועדת החינוך, התרבות והספורט

יום שלישי, י"ט תמוז תשס"ח (22 ביולי 2008), שעה 10:30
סדר היום
הצעת חוק איסור אלימות בספורט, התשס"ח 2008

של ח"כ אחמד טיבי, ח"כ אבשלום וילן, ח"כ יואל חסון, ח"כ רונית תירוש, ח"כ יורם מרציאנו, ח"כ מיכאל איתן, ח"כ נאדיה חילו, ח"כ אורית נוקד

חברי הוועדה

מיכאל מלכיאור – היו"ר

אבשלום וילן

יעקב מרגי

רונית תירוש
מוזמנים
שלמה סביה
- מפקח במנהל הספורט, משרד המדע, התרבות והספורט

מירב כהן
- לשכה משפטית, משרד המדע, התרבות והספורט

יואל הדר
- יועמ"ש בט"פ, המשרד לביטחון פנים

עו"ד רויטל גור
- עוזרת ליועמ"ש, המשרד לביטחון פנים

סנ"צ אבי שושן
- אג"מ רמ"ד מוסדות חינוך, המשרד לביטחון פנים

יובל יעקב
- רפרנט תעסוקה באג"ת, משרד האוצר

רפ"ק אפרת בורגנסקי – יועמ"ש משטרה, המשרד לביטחון פנים

אושרה קנצפילסקי – משרד המשפטים

גבי פיסמן
- יעוץ וחקיקה, נציגת הפרקליטות, משרד המשפטים

הסנגוריה הציבורית

זאב דיבסק
- משרד התמ"ת

משה אביבי

רותם קמר

דרור לסקר
יעוץ משפטי
- מרב ישראלי
מנהלת הוועדה
- יהודית גידלי
רשמה וערכה
- נוגה לנגפור - חבר המתרגמים בע"מ

הצעת חוק איסור אלימות בספורט, התשס"ח 2008

של ח"כ אחמד טיבי, ח"כ אבשלום וילן, ח"כ יואל חסון, ח"כ רונית תירוש, ח"כ יורם מרציאנו, ח"כ מיכאל איתן, ח"כ נאדיה חילו, ח"כ אורית נוקד
היו"ר מיכאל מלכיאור
פותחים את הישיבה. רבותיי, אנחנו רוצים עכשיו לסיים את חוק איסור אלימות בספורט ואני מבין מחבר הכנסת אבשלום וילן שיש הסכמה על נוסח של כל השאלות. אני מאוד שמח על כך. אנחנו עמדנו במקום שהיינו צריכים להקריא את הסיפור הנוסף של בעלי התפקידים.
מרב ישראלי
כן. יש פה נוסח מתוקן.
זאב דיבסק
בנוסח שקיים יש לנו הערה שמקובלת על כל הצדדים.
אבשלום וילן
רגע, רגע, אדוני היושב ראש. אני וחברת הכנסת רונית תירוש ישבנו עם נציגי משרדי הממשלה, פגישה שנקבעה. שם הגענו לנוסח מוסכם. ההתאחדות לכדורגל יש לה כמה הערות לנוסח. היא לא היתה בדיון. צריך לשמוע את ההערות לעניין ולראות. אני הבנתי על פי מנדט שבאו אליי, בקשת השר דיכטר, שמה שאנחנו גומרים עם המשרדים נגמר. לא שפה מתחילים את כל הסיפור מהתחלה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
רגע, חבר הכנסת וילן, זה היה מיותר לדעתי, סליחה שאני אומר לך. נשמע את ההערה. אם בהערה הזו אין בעיה אז נקבל אותה. אם יש בעיה אז לא נקבל אותה.
זאב דיבסק
מדובר על סעיף מינוי מנהל ספורט.


סעיף 5. מינוי מנהל אירוע ספורט. מה שאנחנו מציעים לגבי סעיף 4 זה בעל ניסיון מוכח בארגון אירועי ספורט מוסדרים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
תודה. אנחנו נשאיר את זה כמות שהוא. אנחנו לא נפתח אלא אם כן יש הסכמה לכל דבר. לא נפתח עוד סוגיות חוץ ממה שאבו התחייב כלפי ההתאחדות.
מרב ישראלי
רגע אז פה משאירים "תחת כיפת השמיים"?
היו"ר מיכאל מלכיאור
כן. משאירים מה שכתוב. אלא אם כן יש הסכמה על משהו אחר. אז אין הסכמה אנחנו לא פותחים את זה.
זאב דיבסק
הכוונה היא שמדובר על אירועי תרבות ובידור שמספר המשתתפים בהם מעל לאלף איש ולא אירוע תרבות של נגיד מסיבת יום הולדת בכיתה ה'.
היו"ר מיכאל מלכיאור
כתוב או אירועי ספורט או אירועי תרבות ובידור תחת כיפת השמיים. זה לא הכוונה למסיבת יום הולדת בכיתה ה'. אף אחד לא יבין את זה ככה.
אפרת בורגנסקי
זה כרגע לא מוגדר.
זאב דיבסק
זה לא מוגדר.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אז תגידו אירועי תרבות משמעותיים.
מרב ישראלי
תחת כיפת השמיים מתייחס רק לתרבות או רק לספורט?
זאב דיבסק
לא. רק תרבות ובידור.
אפרת בורגנסקי
מה רצו להגיד בתחת כיפת השמיים?
מרב ישראלי
זה עניין של סדר גודל.
זאב דיבסק
זה אירוע המוני. זה מעל אלף איש. זה בסדר.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אם זה מקובל אז נכתוב מעל מאתיים איש.
מרב ישראלי
אז אני מורידה תחת כיפת השמיים ואני כותבת אירועי ספורט או אירועי תרבות ובידור מעל מאתיים איש.
אפרת בורגנסקי
עוד הערה אחת שלגביה יש הסכמה באותו סעיף, סעיף (א)(1) שנמחק צריך לחזור אבל במקום המילה בלבד צריך להיות רשום שם אלא אם. סעיף (5) תוקפה של הסמכה לפי סעיף זה. אלא אם הוא מכהן בתפקיד הסמכה נרשמת.
אבשלום וילן
כל זה מחוק. סיכמנו למחוק את זה. נורא מצטער. שני הסעיפים האלה מחוקים. היה דיון ארוך על זה. גם רונית תירוש וגם אנוכי לא הסכמנו עליהם וזה ירד.
מרב ישראלי
אני מזכירה שאנחנו נמצאים באזור של סעיף הסדרנים. אנחנו מוסיפים בתוך ההצעה סעיפים חדשים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני מבקש רק הערות נחוצות ביותר אפשר להעיר. כל השאר לא להגיד כלום. זה לא מושלם אף פעם. תמיד אפשר להתווכח על עוד משהו. אבל אז לא יצא שום דבר. אני מזכיר ששוב היה משחק שהופסק אתמול בגלל אלימות, המשחק בין סכנין לבין הרצליה. אבל אלימות בין השחקנים.
מרב ישראלי
הנחיית שר התעשייה, המסחר והתעסוקה, מבחינת שר התעשייה, המסחר והתעסוקה, בהתאם לסמכותו לפי חוק רישוי עסקים והתייעצות עם שר המדע, התרבות והספורט, בעניין הבטחת איכותם של מתקני ספורט לרבות הנחיות למנהל הבטיחות או לבעלי תפקידים אחרים בתחום הבטיחות ככל שיקבעו בעלי תפקידים כאמור לעניין זה ובכלל זה תנאי כשירות והכשרה וכן פעולות ובדיקות שחייבים לערוך בשם הבטחת של אירוע ספורט. הערתי את זה. זה לא תוקן. הנושא של היחס לחוק רישוי עסקים. אני אומרת את זה שוב ושוב. אנחנו משאירים לעצמנו לקבוע איזה הסדרים צריכים להיקבע בחוק רישוי עסקים ואיזה הסדרים כאן. הערתי את זה בישיבה הקודמת.


מנהל אירוע ספורט. מי שמונה על ידי האחראי על האירוע כהגדרתו בסעיף (2) לחוק משמש כאחראי לניהול וארגון אירוע הספורט והוא בעל כישורים והכשרה מתאימים בהתאם להוראות החוק והתקנות.


מנהל בטיחות. האחראי למילוי הוראות בנושא הבטיחות בהתאם להנחיות שר התעשייה, המסחר והתעסוקה יכול להיות שיהיה אחראי על האירוע, מנהל האירוע, או בעל תפקיד שמונה על ידי מי מהם והוא בעל כישורים והכשרה הכול בהתאם להנחיות שר התעשייה, המסחר והתעסוקה.


מנהל ביטחון. מי שמונה על ידי מנהל אירוע הספורט לשמש כאחראי למילוי הוראות החוק, התקנות ותנאי הרישיון לעניין שמירת הסדר הציבורי, שלום הציבור וביטחונו באירוע ספורט, והוא בעל כישורים והכשרה מתאימים בהתאם להוראות החוק והתקנות.


בעלי תפקידים. מנהל אירוע ספורט, מנהל בטיחות ומנהל ביטחון.


תנאים לקיום אירוע ספורט. לא יקוים אירוע ספורט אלא אם כן יתקיימו התנאים הבאים: מתן רישיון עסק או היתר זמני בהתאם להוראות רישוי עסקים והתקנות שהותקנו על פיו, וכן התקיימו תנאי הרישיון או ההיתר הזמני.


יתקיימו לגביו הוראות חוק זה והתקנות שהותקנו על פיו וכן חוק הבטיחות והתקנות על פיו.


לא יקוים אירוע ספורט שמספר הצופים בו בין בפועל ובין במשוער לפחות מאתיים בני אדם אלא אם יהיו סדרנים לאירועי ספורט כאמור בסעיף (2) לחוק ובהתאם לתקנות.


לא יקוים אירוע ספורט מוסדר בענפי הספורט המפורטים בתוספת השלישית שמספר הצופים בו בין בפועל ובין במשוער הוא בין מאתיים לאלף בני אדם אלא אם מונה מנהל אירוע כאמור בסעיף (5) לפרק זה.


עכשיו התוספת היא כרגע כדורגל, כדורסל, כדוריד, וכדורעף.


לא יקוים אירוע ספורט שמספר הצופים בו בין בפועל ובין במשוער הוא לפחות אלף בני אדם אלא אם מונה מנהל אירוע ספורט ומנהל ביטחון שניתן פטור למינוי כאמור בהתאם לסעיף (3) לפרק זה ויתקיימו הוראות סעיף (9)


פטור מחובת מינוי מנהל ביטחון. על אף האמור בסעיף (2) (ד) לפרק זה רשאי מפקד יחידת המשטרה שבתחומו נערך האירוע או קצין משטרה שהוא הסמיך לכך לבקשת אחראי האירוע או מנהל אירוע הספורט לפטור מהוראות סעיף (11) לפרק זה באשר לאירוע ספורט.


רישיון עסק. רישיון הוא היתר זמני שניתן לפי חוק רישוי עסקים לעסק המשמש גם לקיום אירוע ספורט, יראו אותם כאילו ניתנו גם בהוראות חוק זה.


מינוי מנהל אירוע ספורט. אחראי על האירוע לא ימנה אדם כמנהל אירוע ספורט אלא אם הוא הוסמך על ידי השר או על ידי מי שמונה לעניין זה על ידי השר לאחר שנתמלאו בו כל אלה. מלאו לו 21 שנה, שולט בשפה העברית, הוסמך כסדרן לאירועי ספורט, בעל ניסיון מוכח בארגון אירועי ספורט או אירועי תרבות ובידור שמעל מאתיים איש, עבר הכשרה מקצועית כפי שהורה שר המדע, התרבות והספורט, שאושרה על ידי שר התעשייה, המסחר והתעסוקה, והשר לביטחון פנים. משטרת ישראל אישרה מטעמים של שמירה על שלום הציבור וביטחונו לרבות נקיון עברו הפלילי. הוא סיים לימוד חובה בישראל במוסד חינוך מוכר, הוא המציא אישורים למשרד החינוך להשכלה כללית שוות ערך לעניין זה לימוד חובה במוסד חינוך מוכר, כמשמעותם בחוק לימוד חינוך חובה, התש"ט 1949.


עכשיו מה שדיברנו בפעם הקודמת ירד העניין של השנתיים ואמרנו שנכניס הוראה שהשר רשאי לבטל אם לא יתקיימו התנאים, תוך שימוע. זה משהו שסיכמנו להכניס בישיבה הקודמת.


תפקידיו של מנהל אירוע הספורט.
זאב דיבסק
אולי אפשרות גם לדרוש מהם השתלמויות במידת הצורך.
מרב ישראלי
זה לא סוכם.
זאב דיבסק
אבל זה מקובל על כולם. אמרנו אם יהיה צורך שינוי חקיקה או דרישות חדשות ניתן לדרוש מהם השתלמות.
מרב ישראלי
השאלה אם אנחנו צריכים לתת סמכות לדרישות נוספות.
אבשלום וילן
בתקנות אפשר להגיד את זה.
אבי שושן
בתנאים של ההכשרה אולי אפשר להכניס שהוא גם ישמור על כשירות.
מרב ישראלי
עבר הכשרה מקצועית תקופתית.
גבי פיטמן
עמד בתנאי כשירות נוספים ככל שהורה השר.
מרב ישראלי
כן, אבל כאן זה הסמכה ראשונית. אני נותנת לו הסמכה אחרי שהוא עבר את ההכשרה. עכשיו יש שאלה איך את נותנת לשר סמכות להכריח אותו לבוא להשתלמויות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
פשוט וחלק להסמיך את השר לקבוע תקנות כדי שאדם ישמור על הכשירות.
אושרה קנצפילסקי
אני לא חושבת שנדרשות תקנות בשביל זה. אולי לתת סמכות לשר אבל שלא תהיה בתקנות כי זה צריך להיות משהו יותר גמיש.
מרב ישראלי
אני אשווה את זה לניסוח של סעיף (5).


תפקידיו של מנהל אירוע ספורט. מנהל אירוע ספורט יהיה אחראי על מילוי הוראות חוק זה והתקנות שהותקנו על פיו ולקיום תנאי רישיון עסק או היתר זמני, והכול בכפוף להוראות המשטרה.
משה אביבי
יש לנו הערה לעניין הסעיף הזה. השימוש במונחים יהיה אחראי אנחנו צריכים להשוות את זה כפי שנאמר לגבי מנהל ביטחון. בתפקידיו של מנהל ביטחון נאמר, מנהל ביטחון יפעל לשמירה על הסדר הציבורי, שלום הציבור וביטחונו וכו'. אנחנו חושבים שאותו דבר בסעיף (6) צריך להיות. מנהל אירוע ספורט יפעל למילוי הוראות חוק זה והתקנות שהותקנו על פיו, ובהמשך ובכלל זה יפעל כמפורט להלן, הכול בכפוף להוראות המשטרה. ולא מראש לקבוע את התג שיהיה אחראי.
אפרת בורגנסקי
גם לגבי מנהל ביטחון (12) (א) כתוב יהיה אחראי לניהול ולקיום תנאי הרישיון ההיתר הזמני , עניין שמירה על הסדר הציבורי, שלום הציבור וביטחונו, זה קיים גם לגבי מנהל בטיחות, גם לגבי מנהל ביטחון וגם לגבי מנהל אירוע.
משה אביבי
אבל כתוב קודם כל ב(12) מנהל הביטחון יפעל לשמירת הסדר הציבורי, שלום הציבור וביטחונו. אנחנו חושבים שזה המונח הנכון גם לשימוש גם לגביו.
היו"ר מיכאל מלכיאור
הבנו את ההערה . אבו מה אתה אומר?
אבשלום וילן
תראה הבעיה העקרונית פה והיא לא פשוטה שעל פי המודל המשטרה צודקת. כי מה המודל אומר? שהסמכות עוברת למנהל האירוע וניתנת גם האחריות. אם הסמכות אז גם האחריות. הם אחראים כלפי שלטון החוק. מצד שני בכדורגל, הם מגדירים את זה כך, המשמעות שתמורת כמה מאות שקלים בודדים שצריך מנהל אירוע ולקחת אחריות פלילית עד שנתיים מאסר, מי יהיה המשוגע שיעשה את זה? אם זה כל כך חד וחלק שכול האחריות עליו.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אז הסברת יפה את הדילמה ומה התשובה?
משה אביבי
כפי שזה מנוסח כרגע מדובר על איזושהי אחריות כוללת. אין איזושהי רשימה שאותו מנהל אירוע יודע, הגשתי תוכנית אירוע, עמדתי בתנאים. מיניתי מאה, מאתיים איש סדרנים, עמדתי בתנאים. יש לי רישיון עסק, עמדתי באיזשהו תנאי. ברגע שאתה נותן לו אחריות כללית כזאת, כלומר מרמה של תקנות בטיחות ועד רמה של משהו מאוד כללי זה כמעט בלתי אפשרי לאזרח שהוא מנהל אירוע ושוב, אני חוזר לדוגמאות האלה של כפרים בצפון. זה כמעט בלתי אפשרי. אנחנו צריכים להנחות אותו לפעול באיזושהי דרך מסוימת. כמובן שזה בכפוף להנחיות המשטרה. אני חושב שהמונח הזה יבהיר יותר שמנהל אירוע צריך לפעול באיזשהם דפוסי פעולה מסוימים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אוקיי. אבו נשאר בנוסח שסוכם.
משה אביבי
זה נוסח שנותן כבר תוצאה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
הבנו את הדילמה. זו דילמה אמיתית. הטיעון הוא לגיטימי. אם תשכנעו אותו עד סוף הישיבה אז נשנה את זה. אם לא אז נשאר.
אבשלום וילן
או נרוץ עד הסוף ואם יישאר זמן נראה מה אפשר לעשות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
לא יישאר זמן.
זאב דיבסק
ניתן לעשות את זה באמת באופן דומה למנהל הביטחון. זאת אומרת לקבוע את האחריות וגם לקבוע את הדרישות אבל את האחריות אי אפשר להוריד ממנו.
היו"ר מיכאל מלכיאור
הבנו. אין צורך לחזור על אותם דברים שכבר נאמרו.
מרב ישראלי
הכל בכפוף להוראות המשטרה לקיום הסדר הציבורי, שלום הציבור וביטחונו, ולבטיחות האירוע לפני תחילת אירוע הספורט, במהלכו, ועד לסמוך לאחר סיומו וכן לניהול התקין של אירוע הספורט. למנות מנהל ביטחון ומנהל בטיחות ככל שנדרש לפי הוראות החוק ולפי הנחיות שר התעשייה, המסחר והתעסוקה. למלא את תפקידיהם של מנהל הביטחון ושל מנהל הבטיחות בהעדרם או לפקח על מילוי תפקידיהם כנדרש לפי חוק זה בתנאי הרישיון לפי העניין, להיות נוכח במקום שבו מתקיים אירוע הספורט, לפני תחילת אירוע הספורט, במהלכו ועד לסמוך לאחר סיומו, להיות אחראי לקיום הוראות כל גופי ההצלה השונים. בשם מילוי תפקידו יהיה למנהל הספורט כל הסמכויות הניתנות לסדרן בקיום אירוע ספורט. אי קיום אירוע ספורט בשל אי עמידה בתנאים. נוכח מנהל אירוע ספורט בסמוך לפני תחילת אירוע ספורט כי לא התקיימו חוק הוראות זה, חוק הבטיחות והתקנות שהותקנו על פיהם, תנאי הרישיון לפי הנחיות שר התעשייה, המסחר והתעסוקה, הוראות המשטרה, המליץ על אי קיום אירוע הספורט, לפני קצין משטרה כמשמעותו בסעיפים (8) ו-(9) לחוק הבטיחות. אין באמור בסעיף זה כדי לגרוע מסמכות קצין משטרה לפי סעיפים (8) ו-(9) לחוק הבטיחות.


מינוי מנהל בטיחות. בנסיבות המפורטות בסעיף (2)(ד) לפרק הזה וככל שהדבר נדרש לפי הנחיית שר התמ"ת, תנאי רישיון העסק שיקבעו על ידי שר התמ"ת, זאת אומרת זה כפוף. מנהל אירוע ספורט ימנה מנהל בטיחות שמשטרת ישראל אישרה כי אין מניעה להסמיכו מטעמים של שמירת שלום הציבור וביטחונו, לרבות מפאת עברו הפלילי.


תפקידי מנהל בטיחות. מנהל הבטיחות יהיה אחראי למילוי הוראות כל דין הנוגעות לבטיחות וכן לקיום תנאי רישיון או היתר זמני הנוגעים לבטיחות מתקני הספורט בהתאם להנחיות שר התמ"ת בעניין זה.


מינוי מנהל ביטחון. לפי הנסיבות המפורטות בסעיף (2)(ד) לפרק זה, מנהל אירוע ספורט ימנה מנהל ביטחון שהוסמך על ידי השר לביטחון פנים או על ידי מי שמונה על ידו לעניין זה. לאחר שנתמלאו כל אלה. מלאו לו 21 שנה, שולט בשפה העברית, הוסמך כסדרן לאירועי ספורט, עבר הכשרה מקצועית על ידי משרד המדע, התרבות והספורט שאושרה על ידי המשטרה. משטרת ישראל אישרה כי אין מניעה להסמיכו מטעמים של שמירה על שלום הציבור או ביטחונו, לרבות מפני עברו הפלילי. סיים לימוד חובה בישראל במוסד חינוך מוכר, או המציא אישור ממשרד החינוך על השכלה כללית שוות ערך, לעניין זה לימוד חובה כפי שצוין בחוק לימוד חובה. תוקפה של הסמכה לשנתיים.
רותם קמר
צריך להיות אלא אם במקום בלבד.
מרב ישראלי
אבל אם אתם עושים לו הכשרה תקופתית למה זה יהיה בעייתי?
אבי שושן
זה לא יהיה בעייתי כי מדובר פה באמת אם הוא עומד בכל ההכשרות.
מרב ישראלי
הבעיה היא גם האדמיניסטרציה.
אבי שושן
זה קיים גם בחוקים אחרים.
מרב ישראלי
ברור שזה קיים. אני שואלת למה שנתיים? יש שלוש, יש חמש.
אבי שושן
אנחנו עושים את זה גם למאבטחים וגם לממוני ביטחון על פי חוק הסדרת הביטחון. זה קיים.
רותם קמר
זה בכל מקרה יש לך. למה לעשות הסמכה מחדש?
אבי שושן
זה בסך הכול ניפוק תעודה.
רותם קמר
למה אתה מתעקש על זה?
היו"ר מיכאל מלכיאור
בואו נגביל את זה לשלוש שנים.
אבי שושן
אז כאילו ההסמכה שלו מתבטלת אחרי שלוש שנים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
לא.
רותם קמר
לא. היא צריכה להתחדש. זה לא שהיא מתבטלת. אם זה טוב למנהל אירוע למה זה לא טוב למנהל ביטחון? מה ההבדל?
היו"ר מיכאל מלכיאור
תראה, אם דורשים את זה לכל אורך הקו והגדלנו את זה לשלוש, אפשר לעשות עוד שלוש.
מרב ישראלי
גם כאן צריך להיות סעיף ביטול. וזאת על עוד משמש מנהל הביטחון בתפקידו, לא לגמרי ברור לי הניסוח הזה כי בעיקרון הרי זה לא שהוא בהכרח שכיר שעובד כל הזמן. יכול להיות שהוא יועסק לאירוע מסוים. צריך למצוא פה איזה משהו אחר.
אבשלום וילן
היועצת המשפטית צודקת.
היו"ר מיכאל מלכיאור
תראו, זה תקופה קצרה. הוא קיבל אישור לזה.
מרב ישראלי
אז יבדקו אם הוא עדיין כשיר.
אפרת בורגנסקי
אבל העניין הוא שבמהלך התקופה הזאת,
מרב ישראלי
אז תגידי, ובלבד שהוא עבד, משהו כזה, אבל לא שתפקידו כי זה לא תפקיד ממונה. זה יכול להיות שהוא לא היה כל השלוש שנים. אז אם הוא היה לפני חצי שנה זה בסדר. אם הוא היה לפני חודש זה בסדר. אם הוא היה לפני שנה זה בסדר. אני לא יודעת.
אפרת בורונובסקי
מה ההבדל בעצם? ההבדל הוא בין חידוש. זה לא כמו להוציא תעודה חדשה. חידוש זה משהו אחר.
מרב ישראלי
נגיד שלפני שנה היה לו אירוע אחד שהוא עבד. שנה הוא לא עבד. חודש הוא לא עבד. זה בסדר.
אפרת בורגנסקי
לגבי מאבטח שגם זו עבודה שאדם לא עובד בה בהכרח יום יום, זה לא משרה.
מרב ישראלי
אני חושבת שיש בעיה בניסוח בהקשר לתפקידים האלה.
אבשלום וילן
מאבטח זה עבודה יומיומית בהרבה מקרים. פה זה עבודה שיכול לקבל פעם בחודש אירוע.
אבי שושן
אם מישהו שבמשך התקופה של השלוש שנים עשה אירוע אחד.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אז מה המינימום?
מרב ישראלי
תגידו מה שאתם רוצים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
תגידו וזה מה שיהיה. אבל אתם לא אומרים כלום.
מרב ישראלי
אתם לא תוכלו להפעיל את הדבר הזה. הוא יטען שהוא היה לפני שנה וזה בתוך השלוש שנים וזה בסדר. אז מה תגידו לו? אני רוצה לתת לכם אפשרות להפעיל את זה. אנחנו כותבים בלבד שהוא עבד במשך השנה שלפני. תגידו מה. משהו הגיוני.
גבי פיסמן
אתם יכולים לקבוע כמה אירועים.
מרב ישראלי
מספר אירועים. משהו.
היו"ר מיכאל מלכיאור
תחשבו על זה תוך כדי. קדימה (12).
מרב ישראלי
אוקיי. תפקידי מנהל ביטחון. מנהל ביטחון יפעל לשמירה על הסדר הציבורי, שלום הציבור וביטחונו, וינקוט בכל האמצעים הדרושים לשם כך ובכלל זה יפעל כמפורט להלן, הכול בכפוף להוראות המשטרה. וכן לקיום תנאי הרישיון או ההיתר הזמני לעניין שמירה על הסדר הציבורי, שלום הציבור וביטחונו, יגיש תוכנית היערכות לאישורו של מפקד יחידת המשטרה שבתחומה נערך האירוע או קצין משטרה שהוא הסמיך לכך והוא יפעל על פיה, בסעיף זה תוכנית היערכות, מסמך המפרט את ההיערכות לשמירה על הסדר הציבורי, שלום הציבור וביטחונו, לרבות מספר הסדרנים לאירועי ספורט שיוצגו באירוע הספורט במקום הצבתם והאמצעים הנוספים שינקטו לשם כך. ימנה סדרנים לאירועי ספורט במספר ובתנאים הקבועים בחוק, בתנאים נוספים כפי שיקבע השר, ובהתאם לתוכנית ההיערכות שאושרה לאירוע הספורט, וכן יהיה אחראי להדרכתם, להצבתם במקום אירוע הספורט, ולתפקודם. יהיה נוכח במקום שבו יתקיים אירוע הספורט מתחילת האירוע, במהלכו, ועד לסיומו. למנהל ביטחון תהיינה כל הסמכויות המסורות לסדרן לאירוע ספורט. מנהל ביטחון ייתן הוראות לסדרנים לאירועי ספורט במהלך אירוע הספורט לביצוע פעולות לשם שמירה על הסדר הציבורי, שלום הציבור וביטחונו, לרבות לעניין הטיפול למי שמפריע לסדר הציבורי, שלום הציבור או לביטחונו, כמפורט בחוק ובתקנות. עונשין. הוראות חוק זה, חוק הבטיחות והתקנות שהותקנו על פיהם. הנחיות שר התעשייה, המסחר והתעסוקה, או תנאי רישיון או היתר זמני, יהיה דינם של בעלי התפקידים לפי העניין, מאסר שנתיים, זולת אם הוכיחו שנקטו באמצעים סבירים לקיום ההוראות כאמור.
גבי פיסמן
יש לנו כאן הערה לגבי הנושא של התקופה. אנחנו חושבים שתקופת המאסר צריכה להיות קצרה יותר. אנחנו חושבים שזה יותר נכון לומר יהיה שישה חודשים. צריך לראות את האחריות שמטילים פה ברישא לסעיף (14). כלומר מה צריך, לא קוימו באירוע ספורט, זה הוראות חוק. חוק הבטיחות והתקנות שהותקנו על פיהם. הנחיות שר התעשייה, המסחר והתעסוקה, תנאי הרישיון, תנאי ההיתר הזמני, לא קוימו כל אלה או משהו מכל אלה הוא יקבל שנתיים מאסר. אני לא חושב שיימצא אחד שילך לתפקיד הזה. כלומר לא הגדירו פה ואמרו שאם הוא יעבור על סעיף כזה וכזה, זה מאוד בעייתי.
מרב ישראלי
האמת שגם המחלקה שלכם בדרך כלל מפרטת את ההתנהגויות בצורה אחרת. להגיד בצורה כל כך גורפת שכל ההוראות של החוק, בין אם זה טכני, בין אם זה קטן, בין אם זה גדול, זה מאוד מאוד גורף. יש מן הצדק בהערה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
מה אומרים נציגי הממשלה? לא אומרים כלום?
מרב ישראלי
יכול להיות שצריך לעשות תקופה קצרה יותר ודברים ספציפיים שאתם חושבים שהם מאוד חמורים שנדוג אותם מתוך הדברים האלה אז לתת להם תקופה יותר קצרה.
רויטל גור
הכוונה היתה להתאים את זה לחוק העונשין להפרת חובה חוק וחוקה או להפרת הוראה חוקית שהעונש עליהם לפי חוק העונשין הוא שנתיים.
מרב ישראלי
כיוון שפה מדובר על דברים שהם יכולים להיות מאוד טכניים.
רויטל גור
זו עדיין הוראה חוקית. זאת אומרת אם אנחנו לא כותבים שום דבר זה ממילא חוק העונשין של מאסר שנתיים.
מרב ישראלי
האמת שאפרופו הדבר הזה זה נראה, בגלל שההוראה מנוסחת באופן מאוד גורף.
אפרת בורגנסקי
אם היום יש לנו את חוק הבטיחות עם אותו אחראי לאירוע שהוא אוטמטית מבקש הרישיון ולאו דווקא אדם מקצועי שנחשב מוסמך לעניין, וכאן כל העניין היה לתת בידו כלים ואנשים מקצועיים לקיים את כל החובות הרלוונטיים לקיום אירוע כזה שם החובה שלו, האחריות שלו, היא בדיוק כזו שנתיים, לקחת את הסעיף בין היתר משם. חשבנו שצריכה להיות הלימה מוחלטת.
מרב ישראלי
האמת היא שהיתה התפתחות בנושא הזה, אני יודעת, בחקיקה בשנים האחרונות דווקא, ואני יודעת שכל חוק יש בהוראה פלילית דווקא משרד המשפטים בא ואומר להם כבר אי אפשר לכתוב את זה כמו שכתבו בעבר, שהעובר על הוראות חוק זה דינו כך וכך, אלא תפרטו את הסעיפים, בואו נבדוק את המדרג לגבי כל עבירה, זאת אומרת יכול מאוד להיות שבעבר היתה התייחסות יותר קלה בעניין הזה. אני יודעת שהיום המדיניות היא באמת לנסות לפרק.
אפרת בורגנסקי
מה יצא אם האחריות של האחראי לאירוע שהוא דווקא לא איש המקצוע אצלו יהיה עונש שנתיים.
מרב ישראלי
אנחנו עושים בעצם חוק מיוחד פה לעניין. יכול להיות שהוא חוק חדש.
אבשלום וילן
אדם בסך הכול הוא כמעט מתנדב.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אז מה אתה מציע?
אבשלום וילן
אני מציע בגלל שזה ספורט, הייתי הולך לקולא, יהיה דינם של בעלי התפקידים לפי העניין עד שנת מאסר, זולת אם הוכיחו שנקטו באמצעים לקיום ההוראות כאמור. נשאר כללי, מוריד את זה בחצי, זו הפשרה.
מרב ישראלי
השאלה אם יש דברים ספציפיים שאתם יכולים להוציא החוצה ולהגיד שאתם רוצים שזה יהיה שנתיים.
אבשלום וילן
יושב הראש אני מציע לקבל את ההצעה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אוקיי. קיבלנו את זה. אני רק רוצה לברך את האורחים שלנו הצעירים. ברוכים הבאים. זה לא דיון רגיל של הוועדה שאם תבואו לפה בעוד שעה יהיה דיון רגיל. אנחנו כרגע בסיום תהליך מאוד ארוך של מאות שעות של עבודה של כולנו לקבל חוק שמסדיר את כל הנושא ובא למנוע אלימות בספורט. זה דבר ששייך מאוד גם לכם כי אתם גם בקו של בניית אלימות. אבל פה כל הדבר הזה לא הוסדר בישראל ויש המון אירועי ספורט שיש שם אלימות. אנחנו רוצים למנוע את זה ולקרוא אחריות ולקבוע עונשים שאנחנו נהיה במתוקנות שבמדינות בתחום הזה. אז זה הולך קצת מהר אבל זה מה שאנחנו עושים כרגע. אז ברוכים הבאים וברכה לקו הזינוק שעושה דברים נפלאים יום יום.
רותם קמר
רק הערה קטנה נוספת בנוגע למנהל ביטחון וסמכויות. בנושא הסדרנים שמנהל האירוע יכול להפעיל את הסדרנים לשימוש בכוח סביר פה יש אותן סמכויות למנהל ביטחון, יהיה נכון שגם למנהל הביטחון תהיה האפשרות להפעיל את הסדרנים במקרים כאלה. אם אנחנו לסעיף בדף הכחול שמתייחס לכך שסדרן יכול להפעיל שימוש בכוח סביר רק אחרי שהוא קיבל אישור ממנהל האירוע צריך להיות גם מנהל ביטחון. כלומר גם למנהל הביטחון צריכה להיות האפשרות להפעיל את הסדרנים. מנהל אירוע או מנהל ביטחון.
מרב ישראלי
אז אני מתקנת סעיף (3) בכחול. נעשה את ההתאמות גם בפרק שלכם. אנחנו צריכים לעבור על הכחול ולראות כל מקום שיש אחראי אירוע לראות איך אנחנו מפרקים את זה גם בהקשר הזה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
יש לכם הצעה לגבי מה זה נקרא להיות כשיר?
אבי שושן
ובלבד שישתתף בהכשרות הנערכות מעת לעת כפי שיקבע לשם הכשרה מקצועית וישמש בתפקידו לפחות בשני אירועים במהלך כל שנה בשלוש שנים שחלפו.
אפרת בורגנסקי
בכוונה לא החמרנו. שני אירועים בשנה זה לא הרבה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
שני דברים. גם שהשתתף בהכשרות וגם שלקח חלק לפחות פעמיים בשנה. אני חושב שזה מאוד סביר ונכון. תודה רבה.
מרב ישראלי
שינוי התוספת. זה סוג ענפי הספורט. השר רשאי בהתייעצות עם שר לביטחון פנים ובהסכמת שר התעשייה, המסחר והתעסוקה לשנות את התוספת השלישית. זה אומר גם לגרוע וגם להוסיף. הוראת המעבר. מי שמונה כסדרן טרם כניסתו לתוקף של חוק זה מכוח תקנות הבטיחות במקומות ציבוריים יוכל להמשיך בתפקידו. זה לא צריך להיות מכוח התקנות. זה צריך להיות לפי החוק. יוכל להמשיך בתפקידו לתקופה שלא תעלה על שנתיים מיום כניסתו לתוקף של חוק זה.
אבשלום וילן
הבעיה עם זה שאני לא בטוח פה עם כל, עד שיתארגנו ועד שהאוצר יקצה את התקציבים, זה לא הרבה כסף, אנחנו יודעים, אבל השניים, שלושה מיליון שקל של הכשרות עוד יוציאו את הנשמה עד שיתנו אותם, ואז כתבנו פה, לא תעלה על שנתיים, יכול להיות שהם עוד לא יגמרו את כל המערכת ההכשרה של המאבטחים מסיבות תקציביות. השאלה אם לכתוב, תקופה שלא תעלה על שלוש שנים.
מרב ישראלי
שאלה נוספת זה האם תיערכו להכשרות של בעלי התפקידים. אם אתם צופים בעיה מה שיש אפשרות לעשות זה להגיד שהוא מקיים את כל השאר, ובלבד שהוא התחיל בהכשרה. לאפשר למישהו להיות מנהל ביטחון, מנהל אירוע, כל עוד הוא התחיל בהכשרה. כי יכול להיות שעד שתיערכו, השר יקבע את ההכשרה, הוא יקבל את האישור של השרים האחרים, יתחילו את המערך של ההכשרה, ואז השאלה אם עד כניסת החוק לתוקף כל בעלי התפקידים יוכלו להיות מוכשרים.
רויטל גור
אנחנו חשבנו שאולי לגבי פרק בעלי התפקידים שבאמת אנחנו מודעים לבעייתיות שבהפנמה שלו ובהפעלה פשוט תהיה התחלה מאוחרת.
מרב ישראלי
בסוף השנה הזאת הם כבר יעברו את ההכשרה.
אבשלום וילן
זה ממש מה שלא התכוונתי.
מרב ישראלי
זו הכשרה שהשר מאשר אותה.
אבשלום וילן
זה לקבור את החוק.
רונית תירוש
בנושא של ההכשרה השאלה מי עושה אותה. אם יטילו את זה על המשרד אז צריך לוודא שהמשרד יקבל תוספת תקציבית לנושא הזה. אני יודעת שלמשרד הספורט אין אגורה שחוקה כדי לעשות את ההכשרה. אני לא רוצה שהחוק הזה יהיה חוק על המדף. בסוף לא יכשירו.
שלמה סביה
המשרד לא יוכל להקצות לזה שקל אחד, מבדיקה שערכנו גם עם ראש המינהל וגם עם המנכ"ל שלנו בכל ההכשרות האלו. אז שנתיים אולי נתחיל את הנושא הזה אולי לא.
מרב ישראלי
מי מכשיר את המאבטחים למשל?
אבי שושן
היום מי שמכשיר מאבטחים זה גופים פרטיים שאנחנו מסמיכים. אנחנו מכתיבים את תוכנית האימון אבל מי שמשלם את ההכשרה בסופו של דבר זה הגורם שמזמין. אני אתן לך דוגמה. משרד האוצר למשל המאבטחים שלו, מי שמממן זה קב"ט משרד האוצר מממן את ההכשרה שלהם. גם מאבטחים של גוף פרטי. בואו ניקח מאבטחים של דיסקוטק למשל או מאבטחים של בית מלון. מי שמשלם את ההכשרה זה הדיסקוטק או בית המלון. אנחנו מחייבים אותם להציב מאבטחים.
רונית תירוש
המאבטחים של מכבי תל אביב. הם פעם מאבטחים את המשחק של מכבי ופעם מאבטחים משחק אחר. אז מי מממן את זה?
אבי שושן
גם היום הקבוצות, זה לא שהן מעסיקות ישירות. הן מעסיקות באמצעות חברות אבטחה ששוכרות את השירותים שלהם. המימון של המשחק מגלם גם את ההכשרה.
אבשלום וילן
באופן עקרוני במקום לשלם לשוטרים במגרשים שהם יותר יקרים שילמו לסדרנים דרך חברות אבטחה. זה המהות. לכן הדיון הזה מיותר. איפה כן יעלה? לכל מנהלי האירועים, מנהלי הביטחון, זאת ההכשרה שתעלה. כי מאבטחים סדרנים זה יהיה כמו היום. במקום שוטרים.
שלמה סביה
כן אבל גם היום דרך אגב אבו יש השתתפות של שלושה גומרים במימון קורס הסדרנים.
אבשלום וילן
בחוק אי אפשר להכניס את העלות התקציבית. צריך להגיע להסדרים. אמרתי את זה למנכ"ל שלכם. חבל שזה עולה פה כי המשמעות היא שאין חוק.
מרב ישראלי
אם אתם רוצים את המנגנון הזה וכנראה זה מה שיהיה יכול להיות שבתנאי הכשרה למשל בסעיף (11) בסעיף של הסדרנים עבר הכשרה מקצועית כפי שהורה השר שאושרה על ידי המשטרה, אם אתם רוצים גם סמכות להכיר בגופים שיעשו את זה אז יכול להיות שצריך להגיד את זה. כי אחרת כל גוף שלכאורה יפעיל את התוכנית יכול להפעיל אותה בלי שאתם תאשרו אותו.
שלמה סביה
יש סעיף כזה בחוק סמכויות לשמירה על ביטחון הציבור.
מירב כהן
מירב קודם כל בסעיף (11) בסעיף קטן (4) עבר הכשרה מקצועית אני רוצה שזה יהיה כפי סוכם.
מרב ישראלי
אז אמרתי. פה יכול להיות שלא רק ההכשרה צריכה להיות כפי שהורה.
אבשלום וילן
אני הצעתי אדוני היושב ראש בסעיף (16) במקום שנתיים שלוש שנים. האם זה אפשרי או לא?
היו"ר מיכאל מלכיאור
זה אפשרי.
משה אביבי
אבל שזה יהיה לכול בעלי התפקידים, לא רק הסדרן.
אבשלום וילן
לא כתוב בהוראות מעבר. פה הוראת מעבר מי שמונה כסדרן לשלוש שנים. מה אתה מציע עכשיו שיקח שלוש שנים נוהל הכשרה? ואם הוא יקח פחות.
רותם קמר
אנחנו גם צריכים לצאת באיזשהו צעד הסברתי לקבוצות.
אבשלום וילן
הסדרנים הקיימים שכל הנוהל הזה עד שלוש שנים. כל השאר יוצא לדרך.
רותם קמר
מה מנהל אירוע? מנהל אירוע לא יכול לצאת לדרך.
אבשלום וילן
רותם מה שאתה מציע אין תקציב אין כלום.
אפרת בורונובסקי
אני רק רוצה שיהיה לנגד עינינו שהוראת השעה שעוסקת היום בסדרנים באספות, התקנה שונתה אבל גם הוארכה עד מאי 2009 מתוך מחשבה של ועדת הפנים שעד אז כבר החוק הזה יתן הסדר.
מרב ישראלי
בהנחה שאין הסדר הם יצרכו כנראה להאריך את זה שוב.
יואל הדר
מי שהיה סדרן אז הוא יכול להמשיך עוד שלוש שנים.
מרב ישראלי
לגבי סדרנים צריך הוראת מעבר כי יש סדרנים קיימים. לגבי בעלי התפקידים האחרים אני חושבת שצריך לטפל בזה בנושא של התחילה. אולי סוג של הוראת מעבר לתקופה מסוימת שהם עומדים נגיד בחלק מתנאי ההכשרה, לפחות שיהיה מינימום, והשאר הם צריכים להשלים תוך זמן. זה בדרך כלל מה שעושים. בואו נגמור את המסמך של הממשלה ואז נחזור לכחול. אוקיי. אז חוק רישוי עסקים. בחוק רישוי עסקים אחרי סעיף (2) (ז) יבוא (2)(ח) נתכנס פה. לא יינתן רישיון או היתר זמני לפי חוק זה למתקני ספורט אלא אם כן ניתן אישור לכך מאת מי ששר התעשייה, המסחר והתעסוקה הסמיכו לכך. ושר התעשייה, המסחר והתעסוקה בהתייעצות עם שר המדע, התרבות והספורט יוצא בצו תוך 18 חודשים סוגים של מתקני ספורט עליהם תחול חובת האישור וכן יהיה רשאי לפטור בצו מחובת אישור סוגים של מתקני ספורט.
דרורי לסקר
דרורי לסקר משרד הפנים. אתם רציתם להוסיף בעצם התייחסות לחוק רישוי עסקים. אז משרד התמ"ת יהיה נותן אישור למתקני ספורט ושר התמ"ת בהתייעצות עם שר הספורט יקבע איזה מתקני ספורט הרישוי יחול עליהם בצו נפרד.
מרב ישראלי
אבל זה לא עונה לי, תגידו לי אם אני טועה, הנחיות שר התעשייה, המסחר והתעסוקה בהתאם לסמכותו לפי חוק רישוי עסקים. מה זה אומר? זה לא נכנס לי פה ל(א) ו(ב) כמה שאני מבינה.
דרורית לסקר
בשביל להכניס את ההנחיות פשוט צריך להוסיף פלוס בצו רישוי עסקים. זה תיקון בצו רישוי עסקים שהוא לא צריך להתבצע דרך החוק הזה. בצו רישוי עסקים מוסיפים פלוס ואז נותן האישור גם משרד התמ"ת.
מרב ישראלי
אם הוא לא מוסיף את הפלוס הזה אז אין הנחיות. זאת המשמעות.
אפרת בורגנסקי
יש לך את סעיף (16) אמירה שאומרת שהוא יוסיף פלוס באותם מתקנים.
מרב ישראלי
מה שנאמר פה חובת אישור שזה אישור מאת שר התעשייה לפי (א) ולפטור בצו מחובת אישור. זה מה שזה אומר. אני לא רואה פה שיש התייחסות להנחיות.
אפרת בורגנסקי
זו המסגרת שאומרת שר התמ"ת נכנס במקומות שהוא סבור שצריך בתוך המסגרת שנקראת מתקני ספורט אז שם הוא נכנס. ברגע שהוא בפנים הוא נותן הנחיות. ולהנחיות האלה הפנינו בסעיף ההגדרות.

משרד התמ"ת


הלוגיקה היתה שבמקום שתהיה מעורבות של משרד התמ"ת בנושא הבטיחות בכל אירוע ואירוע כפי שהיה בדיונים הקודמים של ההצעה אנחנו הגענו לאיזושהי הסכמה שהיא קצת יותר נראית לנו סבירה והיא אומרת שמשרד התמ"ת יהיה מעורב ברישוי השנתי של מתקני ספורט וזו תהיה נקודת הזמן שבה הוא יקבע את ההוראות לענייני בטיחות. אני חייבת להודיע לוועדה. משרד התמ"ת לא ערוך כרגע לטפל בנושא הזה. זה נושא חדש לגמרי שהוא לא טיפל בו מעולם והמשרד יצטרך תקציבים כדי להיערך וכדי לבצע את כל מה שמוטל עליו כאן.
מרב ישראלי
מה בדיוק מוטל עליו?

משרד התמ"ת


מוטל עליו לקבוע שסוגים שונים של מתקני ספורט יהיו חייבים ברישוי עסקים שנתי וזה אומר שבנקודת הזמן הזו של רישוי העסק יהיה צריך לבדוק את אותו מתקן, יהיה צריך לקבוע לו דרישות, יהיה צריך לראות האם הוא עומד בדרישות.
רונית תירוש
יש לכם שנה וחצי להיערך לנושא הזה. תגידו תודה שהגשנו את החוק.
יובל יעקב
משרד האוצר מתנגד לניסוח הזה של שינוי חוק רישוי עסקים. בהסכמה בין השרים מה שהוחלט זה ששר התמ"ת יכתוב הנחיות שייכנסו אולי לחוק רישוי עסקים וינחה את משרד הפנים כיצד לתת רישוי עסקים.
דרורית לסקר
לא היתה שום הסכמה לגבי שר הפנים. ההסכמה היחידה שהיתה היתה שיוסף פלוס ומשרד התמ"ת ייתן הנחיות. מה שכתוב פה עכשיו מואיל משרד התמ"ת ומואיל גם ההיבט שלכם. אז אתה לא מבין את השינוי שנעשה פה כדי לאפשר למשרד התמ"ת.
מרב ישראלי
אני רוצה להבין איפה ההנחיות. אני רוצה להבין את זה.
דרורית לסקר
ברישוי עסקים כל נותן אישור קובע את ההנחיות שלו.
מרב ישראלי
זה לא הנחיות. זה תנאים בתוך רישיון עסק.
דרורית לסקר
יש הנחיות בסיסיות שניתנות לפני שניתן רישיון עסק.
מרב ישראלי
מכוח מה ההנחיות האלה ניתנות?
דרורית לסקר
מכוח חוק רישוי עסקים.
מרב ישראלי
איזה סעיף בחוק רישוי עסקים נותן סמכות לשר התמ"ת לקבוע הנחיות שהן לא תנאים בתוך רישיון עסק. אישור זה לא רישיון.
דרורית לסקר
סעיף (11) א לחוק רישוי עסקים זה שר התמ"ת רשאי להתקין לעסקים טעוני רישוי כאמור בסעיף או לסוגים מהם תקנות בעניין בטיחותם של הנמצאים במקום העסק או בסביבתו לרבות תקנות שעניינם הוראות להדרכת מועסקים לצורך הבטחת המטרה.
מרב ישראלי
זה לא נאמר בשום מקום שההנחיות הם מכוח הסעיף הזה. שיגידו לנו איזה סעיפים בחוק רישוי עסקים. נבדוק את זה.
רונית תירוש
תעשו מיפוי של כל הסעיפים הרלוונטיים.
דרורית לסקר
סעיף (7) לחוק רישוי עסקים. נותן האישור רשאים להתנות את מתן הרישיון, ההיתר הזמני או האישור לפי העניין בתנאים שיש לקיימם לפני שיינתן הרישיון או ההיתר הזמני או להתנות את הרישיון או ההיתר הזמני בתנאים ורשאים הם להוסיף תנאים לרישיון על ההיתר הזמני שניתן והכל על מנת לקדם את מטרות הרישוי.
מרב ישראלי
ואתם מפרשים את זה גם כתנאים כלליים ולא רק תנאים ברישיון ספציפי.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אוקיי סגרנו.
יובל יעקב
אני רק יכול להשלים את עמדת משרד האוצר בעניין הזה. בכל אופן משרד האוצר היא ששר התמ"ת לא יהיה מעורב ברישוי הפרטני של כל אירוע ואירוע. הוא יתן הנחיות כלליות. העמדה של משרד האוצר נובעת מתוספת התקנים שנוספה למשרד התמ"ת כתוצאה משינוי חוק רישוי עסקים באופן הזה. אני רק רוצה להשלים את העמדה שלי. בכל אופן הוא לא יהיה מעורב ברישוי הפרטני אלא ייתן הנחיות שייכנסו לחוק רישוי עסקים במקום הספציפי שם. כיצד יש לרשיין עסקים בכל מה שקשור לביטחון.
מרב ישראלי
ואז איך ההנחיות האלו יבואו לידי ביטוי בפעילות של העסק? זה חייב להיות ברישיון.
יובל יעקב
שר הפנים אחראי על אכיפת חוק.
יואל הדר
סליחה. הוא לא מטעם משרד ראש הממשלה. הוא מטעם שר האוצר. לא קבענו שום הנחייה על שר האוצר פה, רק על שר התמ"ת בהסכמתו. לכן בכל הכבוד לך כמו שלא תתערב בנושא של ביטחון פנים אל תתערב בסמכויות של משרדים אחרים. אין לך סמכות בעניין הזה.
אבשלום וילן
כל מה שאנחנו דורשים זה לעמוד בתנאי החוק הקיים.
משרד התמ"ת
הנושא הזה של בטיחות באירועי ספורט מטופל היום במידה זו או אחרת על ידי המשטרה. ואני מניחה שהמשטרה מקצה לכך משאבים. האנשים שמוגדרים כרגע כאנשים שיצטרכו לטפל בעניין הזה מטפלים היום בכל מה שקשור בבטיחות ובריאות של עובדים בעבודה. מה שהוועדה הזו כנראה רוצה שנעשה זה שניקח אנשים שמטפלים היום במניעת תאונות עבודה ונקצה מכוח העבודה שעומד לרשותם.
היו"ר מיכאל מלכיאור
הממשלה לא רוצה באף אחד מהחוקים, לא רוצה שאנחנו נגדיר מה מקור התקציבי לאותו חוק. אף פעם. זה אסור לנו לעשות. זה כלל גדול בתורה. אתם לא יכולים מצד אחד להגיד שאסור לנו לקבוע את זה ומצד שני להגיד אנחנו לא יודעים לעשות. זה חוק שבא, זה מוסכם על הממשלה. זה ברור שיצטרכו להוסיף כמה אנשים. זה לא בשמיים. זה לא איזה סכומים, אפשר לחשוב שאנחנו מדברים על 470 מיליון שקל. אתם תצטרכו לקבל את תוספת כוח האדם בין אם זה מתקציבכם ובין אם זה מתקציב תוספתי. אני מקווה תקציב תוספתי. ככה זה צריך להיות. אבל זה דבר שמוסדר בתוך הממשלה. לא הכנסת היא המקום לקיים את הדיון הזה.
אבשלום וילן
זה התקציב למועצה שפה הוזכר וקיים.
היו"ר מיכאל מלכיאור
תודה. אנחנו ממשיכים.
מרב ישראלי
אז אנחנו חוזרים לכחול. עד כמה שזכור לי הגענו לסעיף (5), תקנו אותי אם אני טועה. עבדנו כבר שלוש ישיבות על ההסדר של הממשלה. אני מזכירה שעשינו תיקונים לגבי משרד החינוך. אני מקריאה את (5). סמכות הרחקה לקצין משטרה. הורחק אדם על ידי שוטר בהתאם להוראות סעיף (4)(ט) או על ידי סדרן אירועי ספורט בהתאם להוראות סעיף (3)
גבי פיסמן
סעיף (ב) יש כאן איזשהו מדרג של פעולות ששוטר צריך לעשות לפני שהוא מרחיק. בדומה למדרג של פעולות הסדרן. אין כאן את העניין של ההתראה לפני הרחקה. יש מתן הוראות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אנחנו דנו בזה בהרחבה. גם על הנושא הזה של התראה.
מרב ישראלי
לדעתי זה מועתק. מחוק הבטיחות במקומות ציבוריים לא עשינו תיקון בעניין הזה. העברנו את סעיף (11)(א) רבתי מחוק הבטיחות לחוק הזה.


אז (5) הורחק אדם על ידי שוטר בהתאם להוראות סעיף (4) (ב) או על ידי סדרן לאירועי ספורט בהתאם לסעיף (3) והתקיימו הנסיבות המפורטות בסעיף (9)(1) או (2) רשאי השוטר או הסדרן לאירועי ספורט לפי העניין לתת לו זימון להתייצב בפני קצין משטרה בתוך 72 שעות במועד שיקבע. בזימון לפי פסקה אחת יובהר לו, וכן יפורטו במקום, ומספר טלפון לקבלת תוכן החלטתו של קצין המשטרה לפי סעיף זה.
גבי פיסמן
כאן הייתי מבקשת להוסיף בסעיף (2) וכן יירשמו פרטיו הטלפוניים ליצירת קשר. משום שבהמשך בסעיפים הבאים יש אפשרות לתת החלטה בהעדרו מבלי שלפני כן מנסים להשיג אותו לכן הייתי מבקשת שבשלב הזה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
טוב. אין בעיה. נוסיף את זה.
מרב ישראלי
קצין משטרה לאחר ששמע את טענותיו של אדם לפי סעיף (א) רשאי להורות על הרחקה או הגבלה כמפורט בסעיף (10) (א) בשינויים המחויבים בתקופה שלא תעלה על 30 יום או עד למתן צו הרחקה או הגבלה כאמור (10)(א) על ידי בית המשפט. הורה קצין משטרה כאמור יחולו ההוראות בסעיף (10) (ב) בשינויים המחויבים לתקופה שקבע. לא יתייצב האדם בפני קצין משטרה במועד שזומן אליו כאמור בסעיף (א) רשאי קצין המשטרה להורות על הרחקתו לתקופה שלא תעלה על 30 ימים בהעדרו. מאותו מועד יראו את האדם כמי שנודע לו שהורחק לתקופה האמורה.
אפרת בורגנסקי
בדיוק בגלל זה רציתי את הסיפא.
גבי פיסמן
אני רוצה להוסיף. אחרי כאמור בסעיף (א) ינסה הקצין להשיגו טלפונית. אפשר לנסות לעשות מאמץ סביר לפני שנותנים החלטה כנגד אדם בהעדרו.
אבי שושן
סליחה. הוא מקבל זימון והוא לא מתייצב. מה את רוצה שירדפו אחריו?
היו"ר מיכאל מלכיאור
שמענו הערה. דחינו אותה. אני לא מקבל את זה. הוא זומן, הוא לא מגיע. זה לא ששמים אותו בבית סוהר פה. אנחנו נמצאים במישורת אחרונה של חוק שעבדנו עליו מאות שעות. הערות שלא קיבלנו עד עכשיו לא ייכנסו עכשיו. לא יעזור שום דבר. יש לנו עוד חצי שעה ומירב מקריאה. אם זה לא דברים ממש מהפכניים.
גבי פיסמן
הודעה על עצם מתן החלטה של אותו קצין ממונה. אפשר לדרוש שהיא תשלח לאדם שכנגדו ניתנה החלטה? התוקף של ההחלטה יהיה מיד אחרי שהיא תינתן אבל הודעה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
זה ברור שהוא צריך לקבל את ההודעה.
גבי פיסמן
אין את זה, אז אני מבקשת להוסיף.
אפרת בורגנסקי
המנגנון אגב הוא קיים. לגבי פסילת רשיון לא רק הרחקה. לא רק הרחקה ממשחקי כדורגל. אני מדברת על רישיון נהיגה, זה המנגנון, פסילה מנהלית. בגלל זה נאמר שבהודעה יהיה מספר טלפון, יהיו פרטים שבהם יכול אותו אדם ליצור קשר עם המשטרה משום שאם הוא בחר שלא להתייצב במועד שנרשם לו במפורש אז הוא זה שאמור לברר את ההחלטה. זה המנגנון. הוא עובד והוא נכון. הוא יכול פשוט להתייצב. ואז ישמעו אותו ויתנו החלטה בפניו.
יובל יעקב
סליחה אני צריך ללכת לישיבה אחרת. אני מבקש שיירשם בפרוטוקול הסתייגות שר האוצר לסעיף (16) לתיקון חוק רישוי עסקים.
מרב ישראלי
תביא את זה בכתב חתום על ידי שר האוצר.
אבשלום וילן
מניסיוני בחודש האחרון בכנסת כל הסתייגות של שר האוצר נדחית.
מרב ישראלי
(ג) מניין הימים כאמור יחול במועד למתן ההחלטה על ידי קצין המשטרה. מי שקצין המשטרה הורה לגביו כאמור בסעיפים קטנים (ב) או (ג) רשאי לבקש מבית המשפט לבטל את החלטת קצין המשטרה ובית המשפט לאחר ששמע את התובע לפי סעיף (12) לחוק סדר הדין הפלילי או שוטר שהוסמך לכך על ידי המפקח הכללי של המשטרה רשאי לבטל את החלטת קצין המשטרה בתנאים או ללא תנאים ובלבד שלא יהיה בכך לפגוע בביטחון הציבור ובסדר הציבורי. (6) סעיף זה זה איסור הכנסת חפץ אסור למקום שבו מתקיים אירוע ספורט. בסעיף זה חפץ אסור כל אחד מאלה, כלי ירייה, חומר נפץ, סכין ואולר, הגדרתם בחוק העונשין, חומר מסוכן כהגדרתו בחוק החומרים המסוכנים יכלול את האמצעים הכימיים שהפעלתם גורמת לקולות נפץ, עשן, או אור לרבות חזיזים. חפץ שאחזקתו, השימוש בו מהווים עבירה. חפץ שקבע השר לביטחון פנים בתוספת השנייה. כל חפץ לרבות בעל חיים שלדעת קצין משטרה שהוסמך לכך על ידי המפקח הכללי של המשטרה יש בו או בשימוש בו כדי לפגוע בשלום הציבור, בבטיחות או בסדר במקום שבו מתקיים אירוע הספורט. הודעה על כך תוצג באופן נראה לעין במקום הכניסה לאירוע או בדרך סבירה אחרת במקום האירוע.
גבי פיסמן
לסעיף קטן (6) אני מבקשת הבהרה. זה לא ברור מה זה חפץ שאחזקתו או השימוש בו מהווים עבירה. גם אדם שנכנס למגרש ספורט עם שעון גנוב על היד שלו אז זה חפץ שהאחזקה שלו מהווה עבירה.
רונית תירוש
תגידי אין פה שיקול של אדם סביר. החוק הוא חוק למניעת אלימות. מה שעון ככלי מאיים? באמת קצת שכל ישר צריך להפעיל. מה שייך שעון לאלימות בספורט?
גבי פיסמן
רק נתתי דוגמה לסיטואציה אבסורדית.
גבי פיסמן
זה תקנות בטיחות.
גבי פיסמן
אם מבקשים לאסור הכנסת חפץ שאחזקתו או השימוש בו מהווים עבירה אז מה הכוונה?
אבשלום וילן
יש אגרופן. את יודעת מה זה אגרופן?
גבי פיסמן
כן.
אבשלום וילן
יש חתיכת זכוכית. כל החפצים ששוטר רואה ובודק ואומר אלה מסוגלים לשימוש באלימות. הרי אנחנו רוצים להוציא את האלימות.
אבי שושן
מה שאת אומרת זה לפרט רשימה ולרוץ למחוקק כל פעם.
מרב ישראלי
השר לביטחון הפנים רשאי לקבוע בצו בתוספת השנייה חפץ אסור נוסף לרשימת החפצים האסורים והמוגדרים בסעיף קטן (א) (1-6) המכניס למקום שבו מתקיים אירוע ספורט חפץ אסור כהגדרתו בסעיף קטן (א) (1-6) דינו מאסר חמש שנים. המכניס למקום שבו מתקיים אירוע ספורט חפץ המפורט בתוספת השנייה או חפץ אסור מוכרז דינו מאסר שנתיים. הקצין המוסמך רשאי להתיר את הכנסתו של חפץ אסור למקום שבו מתקיים אירוע ספורט. יתיר כאמור הוצגה הודעה על התרת החפץ האסור באופן נראה לעין במקום הכניסה לאירוע וידוע על כך בדרך סבירה אחרת במקום האירוע לא יחולו לגבי אותו חפץ אסור, הוראות סעיפים קטנים (ג) ו(ד) לפי העניין.


המתבטא התבטאות גזענית במהלך אירוע ספורט דינו מאסר שנתיים. בחוק זה התבטאות גזענית קריאה של מילים, צלילים או נהמות וכן התבטאות חזותית על ידי אדם לבדו או יחד עם אחר או במקהלה שיש בהם איום, השפלה, ביזוי, גילוי איבה, עוינות, אלימות וגרימת מדנים כלפי אדם, ציבור, או חלקים של האוכלוסייה והכול בשל צבע או השתייכות לגזע או דת או למוצא לאומי אתני.
גבי פיסמן
אני מבקשת להעיר לגבי סעיף (7) אני פשוט רוצה להפנות את תשומת הלב גם לסעיפים אחרים שמדברים על פרסומי הטרדה והסתה לגזענות בחוק העונשין. תמיד יש קשר בין עצם ההתבטאות למטרה כפולה. כאן עצם ההתבטאות היא מהווה עבירה. וצריך להוסיף איזשהו קשר בין ההתבטאות עצמה למטרה פסולה.
רונית תירוש
לא רוצה. רוצה שכולם ידברו יפה.
אבשלום וילן
גבירתי המלומדת הקריאות הגזעניות זה בעקבות וופה וההתמודדות בכל העולם. במגרשי ספורט יש תרבות קלוקלת מאוד עם קריאות גזעניות בעלות אופי ספציפי מאוד ולכן אין להגדרות. הן הועתקו מהמדיניות האירופיות שעשו בדיוק אותו דבר וחוקים הרבה יותר חמורים. על זה אנחנו עובדים.
סנגוריה ציבורית
באופן מעשי אני גם לא רואה איך אפשר לאכוף את הסעיף הזה שבדרך כלל קריאות גזעניות הן מתבצעות במקהלה. עכשיו מקהלה של מאה איש יקראו קריאה גזענית.
אבשלום וילן
שיקחו עשרה ועשרים. שעשרים ישבו בכלא שנה על קריאות גזעניות, התופעה תיפסק. אני פעם בשבוע בהתנדבות אתן הרצאות לאותם שמונים כנגד האסון של האנושות בתופעות הגזעניות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
ואיך את רוצה לקיים את זה? אם היתה זיקה אז איך היית עושה את זה?
רונית תירוש
היא לא רוצה. היא מסנגרת. היא רוצה להוציא אותו נקי מהעניין.
היו"ר מיכאל מלכיאור
בגלל זה אין אף פעם ענישה במדינת ישראל על כול הגזענות שמסתובבת פה. בואו נמשיך.
מרב ישראלי
הנכנס לשדה המשחק בזמן אירוע ספורט מוסדר בלא היתר מאחראי הבטיחות, משוטר או מסדרן לאירוע הספורט דינו מאסר שנה, בסעיף זה אחראי הבטיחות כמשמעותו בחוק הבטיחות, שדה המשחק, המקום המיועד והמסומן לקיום פעילות הספורט. כאן זה רק באירוע ספורט מוסדר, זה לא בכל אירוע ספורט. לבקשת התובע רשאי בית המשפט לתת לאדם צו הרחקה או הגבלה כאמור בסעיף (10) אם רק יתקיים אחד מהם. האדם מתנהג באופן אלים או תוך הפרת הסדר הציבורי באירוע ספורט או שקיים לגביו חשד סביר שעבר עבירה הקשורה לספורט או לא ציית להוראות שוטר או סדרן לאירועי ספורט. התנהגותו של האדם במהלך אירוע ספורט נותן בסיס סביר לחשש שהוא עלול בעתיד באופן אלים ותוך הפרת הסדר הציבורי באירוע ספורט או להתבטא גזענית.


צו הרחקה או הגבלה. בית משפט רשאי לתת צווים לחוק זה, צו הרחקה או הגבלה, כמפורט להלן: צו האוסר על אדם לעשות את אלה, כולם או מקצתם. להיכנס למקום שבו מתקיים אירוע ספורט באירוע ספורט מסוים, להיכנס למקום שבו מתקיים אירוע ספורט לתקופה שלא תעלה על שלוש שנים, להימצא בתחום מרחק מסוים שיקבע כי קבע מקום שבו מתקיים אירוע ספורט, אירוע ספורט מסוים או בתקופה שלגביה ניתן צו לפי פסקה משנה ב. (2) צו הקובע הגבלות לכניסתו של אדם לאירוע ספורט מסוים, לכניסתו של אדם לאירוע ספורט לתקופה שלא תעלה על שלוש שנים, להימצאותו של אדם במקום שבו מתקיים אירוע ספורט לתקופה שלא תעלה על שלוש שנים. ניתן צו הרחקה או הגבלה לפי סעיף קטן (א) יתייצב האדם שלגביו ניתן הצו בתחנת משטרה כשעה לפני פתיחת אירוע הספורט או האירוע הספורט שלגביו ניתן הצו וישהה בה עד שעה לאחר סיומה, כפי שיקבע בית המשפט אלא אם כן קבע בית המשפט אחרת מנימוקים מיוחדים שיפורטו בהחלטתו בהתחשב בין היתר בתקופה שניתנה לצו הרחקה או הגבלה.
גבי פיסמן
באופן מעשי הסעיף מקנה סמכות מעצר אוטומטית.
מרב ישראלי
אנחנו דנו בזה. אני סברתי כמוך. צו הרחקה או הגבלה יכול שיחיל גם דרישה או ערובה לקיומו, הוראות להתנהגות נאותה באירועי ספורט בעתיד והוראות בדבר סידורים מיוחדים הנדרשים להבטחת קיומו של הצו. בצו יפורטו תנאי הערובה כאמור בסעיף קטן (ג) לרבות תקופת תוקפה שלא תעלה על שנה נוספת שתחילתה אחרי מועד מתן הצו. בית המשפט רשאי מנימוקים מיוחדים שיפורטו בהחלטתו להאריך את תקופת תוקפה של הערובה כאמור בסעיף קטן (ד) לתקופה שלא תעלה על שנה מיום שיפוג תוקפה של הערובה.


הרחקה או הגבלה לאחר הרשעה. הורשע אדם בעבירה הקשורה לספורט יתן בית המשפט שהרשיעו צו להרחקתו לפי סעיף (10)(א) (1) לתקופה שלא תעלה על חמש שנים אלא אם כן קבע בית המשפט אחרת. הנימוקים מיוחדים שיפורטו בהחלטתו. בסעיף זה הורשע לרבות מי שנקבע שביצע את העבירה.


צו הרחקה או הגבלה או צו להארכת תוקפה של ערובה לפי סעיף (10) יינתן במעמד שני הצדדים ואולם רשאי בית המשפט לתת צו כאמור במעמד צד אחד אם הוזמן המשיב ולא התייצב כדין. ניתן צו כאמור בסעיף קטן (א) שלא במעמד המשיב רשאי בית המשפט לבקשתו של המשיב לחזור ולדון בבקשה למתן הצו בנוכחות שני הצדדים אם שוכנע כי נבצר ממנו להתייצב מסיבה מוצדקת או אם הוא סבור כי הדבר דרוש כדי למנוע עיוות דין.


המועצה למניעת אלימות בספורט ותפקידיה. מוכרת בזה המועצה למניעת אלימות בספורט ואלה תפקידיה. להציע דרכים לשיתוף פעולה לשם מניעת אלימות בספורט בין משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות, משטרה, כוחות ההצלה, התאחדויות וגופים אחרים הפועלים בתחום הספורט ולפעול לקידום שיתוף פעולה זה. לגבש תוכניות לפעולה ולתפעול בנושא אלימות בספורט ובכלל זה להציע חקיקה והוראות משמעת בנושא זה. לעודד פעולות הסברה לשם העמקת המודעות הציבורית לנושא מניעת האלימות בספורט. להמליץ לשר על כללי ההתנהגות באירוע ספורט לשם מניעת האלימות בספורט. להציע למערכת החינוך ומוסדות החינוך השונים תוכניות ללימודים עיוניים ומעשיים בנושא החינוך למניעת האלימות בספורט. לקיים קשרים עם גופים בארץ ובחוץ לארץ הפועלים בתחום מניעת האלימות בספורט. לרכז מידע על יזום עריכה של מחקרים וספרים ולפרסמם ולפתח ידע בתחום פעולתה של המועצה בכפוף להוראות כל דין. למלא כל תפקיד אחר שהוטל עליה.


(14) השר ימנה את חברי המועצה ואלה הם: שופט בדימוס שימונה לאחר התייעצות עם שר המשפטים והוא יהיה היושב ראש. ראש מנהל הספורט במשרד המדע, התרבות והספורט. הוא יהיה ממלא מקום היושב ראש. עובד בכיר במנהל הספורט. עובד בכיר במשרד ראש הממשלה לפי המלצת ראש הממשלה. עובד בכיר במשרד הביטחון כנ"ל, עובד בכיר במשרד החינוך כנ"ל, עובד בכיר במשרד המשפטים כנ"ל, קצין בכיר במשטרת ישראל כהגדרתו בפקודת המשטרה, לפי המלצת המפכ"ל, עובד בכיר במשרד הפנים, יושב ראש המועצה כהגדרתה בחוק הסדר ההימורים בספורט או חבר אחר במועצה שהוא מינה לעניין זה, יושב התאחדות לכדורגל או ממלא מקומו, יושב ראש איגוד הכדורסל או ממלא מקומו, חבר הנהלת הועד האולימפי, נציג שחקני העבר ששיחק בנבחרת ישראל שנתיים לפחות, מנהל איצטדיון שבו מתקיימים אירועי ספורט, נציג ציבור בעל מעמד בשדה העשייה והמחקר ובתחום מניעת האלימות והגזענות. המילים מנהל איצטדיון בזמנו אמרנו שנשאיר את זה לשנייה ולשלישית אם אפשר להגדיר את זה בצורה יותר ברורה.
רותם קמר
אפשר לקבוע איצטדיון בסדר גודל מסוים, מעל עשרת אלפים איש.
מרב ישראלי
השאלה בכלל אם המילה מנהל איצטדיון זה תפקיד.
רותם קמר
מנהל אירוע באיצטדיון מעל עשרת אלפים איש.
מרב ישראלי
אז מנהל אירוע ספורט שזה מה שהגדרנו פה באיצטדיון שיש בו מעל עשרת אלפים צופים.

לא ימונה לחבר המועצה מי שהורשע בעבירה שמפאת חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לשמש חבר המועצה. נציגי האוהדים מקרב הקבוצות השונות ונציגים של ארגוני שחקנים שונים יוזמנו לדיוני המועצה וישתתפו בהם כמשתתפים. חברי המועצה שהם עובדי משרד ממשלתי או נציגי גופים כאמור בסעיף קטן (א) יהיו בעלי ידע בתחומים הנוגעים לתפקידי המועצה. לצורך מילוי תפקידיה רשאית המועצה למנות ועדות משנה בין חבריה ולצרף לוועדות אלה למי שאינו נמנה עם חבריה ובלבד שהיושב ראש כל ועדת משנה יהיה חבר המועצה ולפחות חמישית מחבריה יהיו חברי המועצה. חברי המועצה יבחרו לתקופה של ארבע שנים וניתן לשוב ולמנותם לתקופה נוספת כאמור. צריך להגיד לתקופות נוספות.


חבר המועצה יחדל לכהן לפני תום תקופת כהונתו בהתקיים אחד מאלה, הוא התפטר במסירת כתב התפטרות לשר. חדל להתקיים בו תנאי שבסעיף (14)(א). הוא הורשע בעבירה. השר רשאי להעביר חבר מועצה מכהונתו לפני תום תקופת כהונתו בהתקיים אחד מאלה, נבצר ממנו, נעדר בלא סיבה מוצדקת שלוש ישיבות, לא ממלא כראוי את תפקידו.


קיום המועצה, סמכויותיה ופעולותיה לא ייפגעו מחמת שנתפנה מקומו של חבר בה. ניגוד עניינים. חבר המועצה יימנע מהשתתפות בדיון בישיבות אם הנושא הנדון נוגע לו במישרין או בעקיפין, לבין תפקידו, לבין עניין אישי לבין תפקיד אחר שלו. חבר המועצה לא יטפל במסגרת תפקידו בנושא העלול לגרום לו להימצא במצב כאמור גם מחוץ לישיבות. התברר לחבר כי נושא הנדון בישיבה ומטופל על ידיו עלול לגרום לו להימצא במצב של ניגוד עניינים יודיע על כך ליושב ראש המועצה. לעניין סעיף זה, אחת היא אם יהיה תמורה או שלא בתמורה, סעיף זה עניין אישי, לרבות עניין אישי של קרובו, או עניין שגוף שקרובו מנהלים חברים האחראים בו, או עניין של גוף שיש לכל אחד חלק במניות, בזכות לקבל רווחים, קרוב, בן זוג, הורה, אח או אחות, ילד, או אדם אחר הסמוך על שולחנו של חבר המועצה.


המועצה תתכנס לפחות ארבע פעמים בשנה. יושב ראש המועצה ינהל את ישיבותיה. הוא יזמן את ישיבות המועצה, ויקבע את מועדן, מקומן וסדר יומן. המועצה תקבע את סדרי עבודתה. יושב ראש המועצה זכאי לקבל גמול עבור השתתפותו בישיבות המועצה כפי שייקבע השר בהסכמת שר האוצר. תקציב המועצה ייקבע בתחום הפעולה ספורט במסגרת תקציב משרד המדע, התרבות והספורט בחוק תקציב שנתי, לעניין זה תחום פעולה וסעיף תקציב כהגדרתם בחוק תקציב שנתי כמשמעותו בחוק התקציב. השר יקבע כללי התנהגות באירועי ספורט. מי שמקיים אירוע ספורט מוסדר יפרסם כללים אלה במקום בולט, במקום שבו מתקיים אירוע ספורט, בדרך שיקבע השר. גם את זה השארנו לשנייה והשלישית והשאלה היתה מה הכללים האלה באים להוסיף ומה המשמעות שלהם. אז הוא קובע את זה. זה נתלה. אבל אין לזה משמעות. אין סנקציות. זה סעיף תלוש קצת. זה כללי התנהגות כלפי הצופים. הוא יקבע את הכללים. זה יפורסם באירוע ספורט. זה לא כללים שהם תקנות.
יואל הדר
למה שלא נכניס את זה כעבירה שקשורה בספורט?
מרב ישראלי
לא. לא. בשום פנים ואופן לא. אתה רוצה לקבוע תקנות, אתה רוצה לקבוע הוראות עונשיות תקבע. אבל לקבוע כללים להיכנס בשערים אחד אחד אין לזה משמעות אמיתית.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אבל כבר אמרנו על הכללים. היה את זה.
שלמה סביה
זה תפקידיה של המועצה בסעיף (4).
רונית תירוש
אז בואו נוסיף שהשר מוסמך לקבוע.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אין לזה שום משמעות.
יואל הדר
יש לזה משמעות נורמטיבית.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אנחנו נשאיר את הסעיף כמות שהוא וזהו.
מרב ישראלי
השר לאחר התייעצות עם השר לביטחון פנים, עם שר המשפטים ועם המועצה רשאי לשנות בצו את התוספת הראשונה. אין בהוראות חוק זה כדי לגרום להוראות כל דין לרבות חוק הבטיחות. השר ממונה על בצוע חוק זה והוא רשאי להתייעץ עם השר לביטחון פנים ועם שר המשפטים להתקין תקנות לביצועו. חוק הבטיחות למקומות ציבוריים. כאן זה התיקונים העקיפים של המחיקות וההעברות וכל הדברים האלה. בסעיף (1) ההגדרה בית משפט תימחק. במקום ההגדרה, ספורט, פעילות ספורט, עונת ספורט וכן התאחדות ואיגוד יבוא ספורט או פעילות ספורט כהגדרתם בחוק הספורט. בסעיף (2)(א) בפסקה (3) יבוא סדרן בטיחות לרבות סדרן לאירועי ספורט כהגדרתו בחוק לאיסור אלימות בספורט תשס"ח 2008. פיסקה (6) תימחק. סעיפים (11)(א) עד (11) (ד) שהעברנו אותם לחוק הזה והתוספת השנייה בטלים. התוספת הראשונה בכותרת במקום תוספת ראשונה בתוספת. אוקיי. הגענו לנושא של התחילה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
הנושא של התחילה. היו דברים שונים בנושא של התחילה.
רותם קמר
ההצעה שלנו היתה שכול הנושאים שקשורים בענישה והרחקה התוקף שלהם יהיה מיידי. כלומר עם הפרסום של החוק הזה ברשומות. כל מה שקשור לנושא הרישוי, כל זה יכנס לתוקף בעוד שלוש שנים. צריך לראות איפה זה עומד מבחינת ההיערכות של המשרדים, הקורסים, מנהלי האירוע. ככה אנחנו רואים את זה. גם מבחינת הקבוצות וההסברה שלנו זה צריך לקחת זמן כל הנושא הזה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אתם רוצים שזה ייקח כל כך הרבה שנים עד שיהיו כל הדברים האלה?
רותם קמר
אנחנו רוצים שזה יהיה אבל אני לא רוצה שייוצר מצב שאין. כלומר שמטילים עלינו אחריות בלי שיש מנהל אירוע. לא אכפת לי שזה יהיה יותר קצר שלשרים תהיה אפשרות בתקנות.
רונית תירוש
אנחנו נציע שנתיים.
רותם קמר
שנתיים. ובמידה ולא עומדים בשנתיים השרים יוכלו לדחות את זה בעוד חצי שנה, עוד שנה. גם אותם להגביל.
אבשלום וילן
תחילה בעוד שנתיים?
היו"ר מיכאל מלכיאור
הוא אמר שכול הדברים שקשורים לענישה זה מיידית וכל הדברים שקשורים לרישויים ובעלי תפקידים.
אבשלום וילן
הרי מה יקרה? אנחנו מכירים. כל מה שקשור במתן כסף להכשרות וכו' אם יהיה כתוב בעוד שנתיים, שנתיים לא יהיה כסף. זה המשמעות של זה. צריך לכתוב את זה יותר חכם. שבכל הנושאים הדורשים הכשרות מיוחדות החוק יכנס לתוקפו רק עם ביצוע ההכשרות. כי אם אני מגביל את זה באוצר.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אז זה יהיה יותר גרוע. אז בעוד שנתיים לא יהיה לך.
אבי שושן
עלול ליצור מוטיבציה שלילית.
אבשלום וילן
זה בדיוק מה שאני מחפש למנוע.
רותם קמר
אם אתה לוקח את השר לביטחון פנים שיש לו אינטרס שזה יצא ממנו ויעבור לגופים אזרחיים ואתה לוקח את שר הספורט שיש לו אינטרס לשמור על גופי הספורט, לראות שהם באמת מוכנים לקיום החוק הזה, ושניהם בהתייעצות אחת יכולים להעריך את זה במידה שנדרש אני חושב שיוצא איזשהו איזון.
מרב ישראלי
אני אגיד לך מה קורה, אנחנו לא אוהבים את הדברים האלה. אנחנו חושבים שהכנסת בשלוש קריאות קובעת מועד תחילה, במקרה הזה ארבע קריאות, קובעת מועד תחילה, רק במקרים מאוד נדירים מאוד רצוי שהשרים לא אחר כך יבואו וישנו משהו.
רותם קמר
תגבילי אותם גם בעניין הזה. תגידי חצי שנה.
מרב ישראלי
אני אומרת לך מהניסיון שלי. פעם קבענו את זה. כמובן שהם האריכו. אז אין לזה משמעות. הם יגידו לא הספקנו ויאריכו.
רותם קמר
ומה יהיה אם עוד שנתיים?
היו"ר מיכאל מלכיאור
ומה יהיה אם עוד שלוש שנים?
מרב ישראלי
צריך לראות מה הגיוני.
אבשלום וילן
לכן אני נגד לקבוע פה מועד.
רותם קמר
שנתיים זה יהיה מקובל עלינו.
אבשלום וילן
זה טעות עם השנתיים. זה טעות קביעת הזמן כי לא תקבל גרוש. תקשיב מה מירב מסבירה לך פה. איך עובדת הפרוצדורה מבחינת קבלת חוק.
רותם קמר
אבו אבל אנחנו מבחינת הקבוצות צריכים להיערך לדבר כזה.
אבשלום וילן
אז ייקח לך שנתיים להיערך. אבל איש לא יתבע אותך אם לא העבירו את הקורסים האלה.
רותם קמר
לפי החוק הזה אני מיד נהיה עבריין. אני לא יכול לקיים אירוע ספורט אם אין לי את הדברים האלה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אם אפשר להפריד בין כל הדברים שאפשר מיידית.
מרב ישראלי
כל הפרק של הממשלה הוא לא מיידי.
היו"ר מיכאל מלכיאור
זה הנושא של השנתיים.
מרב ישראלי
זה שנתיים. עכשיו ככה. סדרנים זה גם נכון? כאן יש הוראת מעבר.
אפרת בורגנסקי
יש הבדל בין הוראת מעבר שאומרת שמי שסדרן היום יוכל להישאר סדרן.
מרב ישראלי
בגלל שהיום יש סדרנים ויש הוראת מעבר יכול להיות שזה יהיה פחות משנתיים.
אבי שושן
אם הולכים להרחיב להם את ההכשרה תהיה בעיה.
אבשלום וילן
הסדרנים אין בעיה.
רותם קמר
הסדרנים גם היום פועלים.
מרב ישראלי
סמכויות זה מיידי. (3) מיידי. (4) מיידי. (5) כנ"ל. (6) זה עבירות. (9) (10) זה סעיפים שקיימים. רק תיקנו אותם בחלקם. הרחקה או הגבלה זה מיידי. סדרי דין גם בעצם. (12) מיידי. מועצה צריך קצת זמן למינוי. תגידו לי כמה.
רותם קמר
חצי שנה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
שישה חודשים.
מרב ישראלי
כל הפרטים של המועצה. כללי התנהגות באירועי ספורט.
רותם קמר
צריך את המועצה. שנה.
מרב ישראלי
שינוי תוספת זה יכול להיות מיידי. (25) זה מיידי. (26) זה מיידי. חוק הבטיחות זה צריך תיקון. תחילה אנחנו נפרט.
אפרת בורגנסקי
יש לנו תיקון לעניין סדרנים. נגיד היום אדם שלא היה סדרן ורוצה להתחיל להיות סדרן. ממתי הוא צריך לעמוד בתנאים? בחשיבה נוספת זה כן מצריך איזושהי היערכות.
היו"ר מיכאל מלכיאור
כמה זמן אתם רוצים?
אבי שושן
חצי שנה. אולי שנה.
שלמה סביה
זה במידה ויימצאו התקציבים. מה שאבי מדבר זה להכין תוכניות וזה בסדר גמור. אבל להוציא את זה לפועל זה לא פשוט.
מרב ישראלי
שנה. חוץ מזה על גבי השנה הזאת אני מזכירה שיש את סעיף הוראת המעבר שבואו נראה עכשיו אם הוא הגיוני לאור זה שנתנו עוד שנה. אני אומרת ככה, סעיף הסדרנים נכנס לתוקף תוך שנה. מה שהוראת אומרת זה ככה. מי שמונה כסדרן טרם כניסתו לתוקף של סעיף הסדרנים כי זה לא חוק.
אפרת בורגנסקי
זה צריך להיות מותנה בתקופת תוקפה של הוראת השעה שקיימת היום בתקנות.
מרב ישראלי
זה שני דברים. קודם כל זה מי שמונה טרם כניסתו של סעיף הסדרנים שזה שנה. הוא יכול להמשיך עוד שנתיים.
אפרת בורגנסקי
החל מה-31 במאי 2009 אין הוראת שעה בתוקף. אנחנו היום ביולי.
מרב ישראלי
מה עשיתם לפני כן?
אפרת בורגנסקי
מוסד הסדרנות הוא משהו שנולד והשתכלל בשנים האחרונות. הוראת השעה, אני הייתי בוועדת הפנים היתה ביקורת על זה ששוב באים ומבקשים הארכה ובסוף נתנו. אני מציעה ליצור חיבור. זאת אומרת הסעיף הזה ייכנס לתוקף ב-31 למאי 2009.
שלמה סביה
אני מתנגד. אנחנו מתנגדים. לא נעמוד בלוח זמנים הזה. אני מצטער. אני מאוד ריאלי.
אושרה קנצפילסקי
תצטרכו להאריך את הוראת השעה.
שלמה סביה
גם היום אין מספיק סדרנים.
אבי שושן
זה סדרנים אחרים, זה בתי ספר אחרים.
מרב ישראלי
פיסקה 3. סעיף (2)(א) שר הפנים בהתייעצות עם שר המשטרה רשאי לקבוע לאספות הוראות בעניינים אלה. סדרני בטיחות שיתמנו על ידי האחראי לבטיחות באספה ושיעמדו לרשותו בסימני ההיכר של סדרנים אלה. זה מה שיש בחוק הבטיחות. אבל ההסמכה בחוק היא כללית.
אפרת בורגנסקי
סדרן לצורך שמירה על הסדר הציבורי אפשר למנות היום רק מכוח התקנות.
מרב ישראלי
והתקנות חלות רק על אירועי ספורט?
אפרת בורגנסקי
רק על אירועי ספורט.
מרב ישראלי
אני לא רוצה לעשות את זה. אם הדין יפסיק להתקיים אני נותנת פה חיים לדין לא קיים. אני לא רוצה לעשות את זה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
למה אי אפשר לעשות את זה עד ה-31 במאי 2009?
מרב ישראלי
אפשר. הם טוענים שלא יעמדו בזה.
היו"ר מיכאל מלכיאור
לא. יעמדו. זה שנה.
אבשלום וילן
כבוד היושב ראש, אנשי המשטרה יש לי בקשה. מיכאל אתה שאלת אותי קודם. בסעיף (6) ואני פסקתי שמנהל יו"ר ספורט יהיה אחראי. עכשיו אני שואל אם בסעיף (6) בנייר הלבן אתם הבאתם, אתה מוכן לעשות חצי פשרה ולהגיד מנהל אירוע ספורט יפעל למילוי הוראות חוק זה. ובכלל זה יהיה אחראי כמפורט להלן. הכול בכפוף להוראות משטרה ואז יש לנו את כל הסעיפים. השאלה אם אתם יכולים לחיות עם זה או לא. תגידו כן.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני חושב שלא צריכה להיות לכם בעיה בזה. תודה רבה. עכשיו יש הצבעה.
שלמה סביה
סעיף הסדרנות עובד היום במודל משותף שלמעשה המשטרה אחראית על הכנת התוכנית והמשרד שלנו מבצע מול הזוכה במכרז את הקורס עצמו. לפי מה שהבנתי כרגע מאחר והשדרוג בתפקיד של הסדרן שונה הכול הוא באחריות המשטרה. הווה אומר גם התוכנית וגם ההכשרה. האם אני צודק?
אבי שושן
יש לך סמכויות שקובעות איך מבוצעת ההכשרה.
מרב ישראלי
עקרונית כתוב השר לביטחון פנים או מי שהוא הסמיך לעניין זה רשאי להסמיך אדם כסדרן לעניין חוק זה ובלבד שיתקיימו בו כל אלה. א,ב,ג,ד. הכשרה כמו מאבטח.
היו"ר מיכאל מלכיאור
אני באמת רוצה להודות לכם. אני כבר רגיל לפרצופים מסביב לשולחן באופן קבוע, פעם בשבועיים במשך שנה האחרונה. לא זוכר כמה זמן. היה נעים להכיר אתכם. אני מקווה שתגיעו לפה להרבה חוקים אחרים. אני מצטער ומתנצל אם פגעתי בדרך כלשהי באנשים בדרך. היינו חייבים לסיים את זה. עכשיו אנחנו נעשה הצבעה על כל החוק עם כל השינויים.
אבשלום וילן
לפני ההצבעה יש לי רק משפט אחד אדוני היושב ראש. אני רוצה להגיד לך באופן אישי, אילולא ההתעקשות שלך להביא את החוק הזה ולהשקיע שעות על שעות על שעות לא היינו עוברים את התהליך ובאמת כמי שאוהב ספורט ורואה את החשיבות של הוצאת האלימות מהספורט אני רוצה להודות לך.



הצבעה



בעד חוק איסור אלימות בספורט – 2 פה אחד.



נגד - אין



נמנעים – אין



חוק איסור אלימות בספורט התקבל.

הישיבה ננעלה בשעה 12:30

קוד המקור של הנתונים