ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 28/07/2008

פניות ציבור לגבי סגירת הספרייה הרוסית בירושלים. ישיבת המשך לישיבות הוועדה שהתקיימו בנושא ב- 21/11/2007, ב- 24/6/2008 וב- 2/7/2008

פרוטוקול

 
24
הוועדה לפניות הציבור

28.7.2008


הכנסת השבע עשרה

מושב שלישי







נוסח לא מתוקן

פרוטוקול מס' 119
מישיבת הוועדה לפניות הציבור
יום שני, כ"ה בתמוז תשס"ח (28 ביולי 2008), שעה 9:30
סדר היום
פניות ציבור לגבי סגירת הספרייה הרוסית בירושלים

ישיבת המשך לישיבות הועדה שהתקיימו בנושא ב-21.11.07, 24.6.08, וב-2.7.08.
נכחו
חברי הוועדה: סופה לנדבר– היו"ר
דוד רותם

זאב אלקין
יולי אדלשטיין

מרינה סולודקין
מוזמנים
מרק נשפיץ – מרכז שלטון מקומי, אגף בכיר לקליטה בקהילה, משרד הקליטה

קובי סדן – הממונה על נכסים, עיריית ירושלים

ניר ברקת – יו"ר האופוזיציה, עיריית ירושלים

רוקסנה פטלרסקי – מנהלת מחלקת ספריות, עיריית ירושלים

לידיה בלוצקי – חברת מועצת העיר, עיריית ירושלים

הדס קרני – עוזרת אישית של יו"ר האופוזיציה, עיריית ירושלים

קלרה אלברט – מנהלת הספרייה הרוסית בירושלים

איגור קוגן – הספרייה הרוסית בירושלים

רומן גורוביץ – יו"ר מטה מאבק בלתי תלוי למען זכויות עולים בירושלים

מרינה שלף – פעילת מטה מאבק בלתי תלוי למען זכויות עולים בירושלים

מרינה גנקינה – פעילת מטה מאבק בלתי תלוי למען זכויות עולים בירושלים

רחל קובנר – פעילת מטה מאבק בלתי תלוי למען זכויות עולים בירושלים

מרק ישראלי – פעיל מטה מאבק בלתי תלוי למען זכויות עולים בירושלים

מרינה קונצביה

בינה סמחוב

לב אוטבשסקי

אירנה דרשבסקי – משרד החינוך

ילנה אבאיב – קונגרס עולמי

אילנה יליטבה

מוטי שמידט

דוד שמואלי

דפנה סידס כהן, ממ"מ
מנהלת הוועדה
שלומית אבינח
רשמה וערכה
ג'ניה וינוקור - חבר המתרגמים בע"מ

פניות ציבור לגבי סגירת הספרייה הרוסית בירושלים
היו"ר סופה לנדבר
רבותיי בוקר טוב, אנחנו נתחיל את הישיבה. סיכמנו לפני מספר שבועות שלפני הפגרה נעשה ישיבת מעקב. סוכם שבעצם הסיפרייה תהיה סגורה עד ה-15 לספטמבר וכי תהיה הסכמה לארוז את הספרים רק בשעה שנדע בדיוק מה איך ומתי עתיד לקרות. עיריית ירושלים הודיעה כי אין לה שום בעיה עם שיפוצים ומקום, ואם יועבר לעיריית ירושלים מקום בשוקניון שגודלו כ-400 מטרים, לא תהיה שום בעיה עם שיפוצים היות ויש כסף ותקציבים, ובגדול לא יהיו שום תקלות עם המעבר הזה. זה מה שסוכם בישיבה הקודמת.


קיבלנו העתק מהמכתב של מנהלת מחלקת סיפריות בעיריית ירושלים ושם כתובה המלצה לתת לכל לקוח של הסיפרייה כ-20 ספרים שלדעתי זה מוגזם, אבל רוקסנה אמרה שזה בעצם דבר מקצועי שאנחנו לא צריכים להתערב בו, על אף שלדעתי אם יינתנו לכל קורא בסיפרייה 20 ספרים אחר כך יהיה קשה מאוד לאסוף את הספרים, זו לפחות דעתי האישית. יחד עם זאת, לא הייתה הסכמה מאיתנו לסגור את הספרייה עד לחודש דצמבר.

רוקסנה, ספרי לנו מה קורה עכשיו עם העניין.
רוקסנה פטלרסקי
אנו כעת בתהליך הכנה.
היו"ר סופה לנדבר
תהליך ההכנה, מה הוא אומר?
רוקסנה פטלרסקי
זה אומר שבראשון לאוגוסט אנו צריכים להעביר את הסיפרייה, כי תקופת הזמן אשר ניתן לנו פגה, ואנחנו כבר צריכים לפנות את המקום. לגבי הקוראים, אנו שמנו מודעה שתיידע אותם בדבר, והבנתי שגם מודיעים באופן אישי לכל קורא כיוון שהתרעה היא די קצרה, אז שיבואו וייקחו את הספרים. בנוסף נתנו אפשרות להחליף את הספרים בספריות אחרות, עירוניות. את קיבלת וקראת את המכתב. זה פחות או יותר המצב.
היו"ר סופה לנדבר
זה כנראה לא סוד, הרי כל קורא קיבל את ההזמנה או הממלצה.
רוקסנה פטלרסקי
פשוט שאלתי כי המכתב לא בדיוק נועד לקוראים, אבל אין בעיה.
ניר ברקת
כל מכתב שאת מוציאה הוא public knowledge. זה רק שתדעי, שכל מכתב שאת מוציאה חייב להיות שקוף לציבור.
רוקסנה פטלרסקי
לגטימי לשאול.
ניר ברקת
זה אפילו לא מכובד לשאול, אבל כן. לגיטימי.
רוקסנה פטלרסקי
למה אתם חושבים שזה מעניין בכלל את הקוראים או העובדים. אם זה לקוראים זו קונוטציה אחרת אפשר לשמוע מה התגובה. קוראים שפנו אליי בשאלות, יש להם את האפשרות לקבל יותר מידע בדבר הסגירה. כמו שאמרתי, הוזמנה כבר חברת ההובלה , ממשיכים את העבודה ביסודיות, גם עובדי הספרייה נרתמו למשימה מבחינת דברים טכניים, למשל הם צריכים לכתוב על גבי ארגז וארגז איזה ספרים נמצאים בפנים על מנת להחזיר אותם אחר כך למקום. זהו. זה מה שיש לי לומר.
יולי אדלשטיין
מה הסטטוס של המקום החדש בשוקניון? באיזה מצב זה נמצא, האם הוא יהיה מוכן לקלוט את הספרייה?
רוקסנה פטלרסקי
הוא יהיה מוכן לקלוט את הספרים בראשון לספטמבר.
יולי אדלשטיין
אז את בעצם אומרת שהמקום יהיה כבר מוכן אחרי השיפוצים באחד בספטמבר?
רוקסנה פטלרסקי
רוב הדברים יהיו מוכנים, נכון שנצטרך להקים את הספרייה מחדש, להחזיר את הספרים וכו', הדבר ייקח כחודש ימים. אם זה ייקח פחות זמן יהיה מצויין, וכמובן שנשתדל שזה ייקח כמה שפחות. מובן שהספרייה תיפתח רק במצב שהיא תהיה מוכנה לקבל את הקוראים.
דפנה סידס כהן
כלומר בראשון בספטמבר אתם מוכנים לקלוט את הספרים אבל זה לא מבטיח את זה שפותחים את הספרייה.
היו"ר סופה לנדבר
לא לא, בראשון בספטמבר הם מפנים את המקום הראשון.
רוקסנה פטלרסקי
קודם כל צריכים לארוז את הספרים. בראשון לאוגוסט אנחנו מתחילים את התהליך. חודש ימים זה ייקח, ונעביר את כל הספרים. אמנם אני מניחה שזה לא ייקח בדיוק חודש ימים, אני מניחה שזה ייקח משהו כמו שלושה שבועות. אם מישהו לא יודע, הספרייה היום נמצאת בבניין של שלוש קומות.
רומן גורביץ
אני רוצה לעדכן כי במקום החדש יש מחסן, והשיפוצים עדיין לא התחילו. המחסן אפילו לא פנוי עדיין.
היו"ר סופה לנדבר
הם אפילו עדיין לא עברו את האישורים של העירייה.
רומן גורביץ
שום כלום לא עשו.
היו"ר סופה לנדבר
מועצת העיר לא אישרה מה שהייתה צריכה לאשר בחודש הזה. האישורים יהיו רק בחודש אוגוסט למיטב הבנתי.
ניר ברקת
את יודעת האם יהיה אישור לסיפרייה ליום חמישי הבא?
רוקסנה פטלרסקי
אני לא מטפלת בזה, מי שמטפל בזה זה קובי ואני יודעת שזה כן יטופל. אני יודעת שהכל מוכן להעברה.
ניר ברקת
המקום מוכן בראשון לספטמבר ואתם רציתם שהספרייה תיפתח בראשון לדצמבר. למה שלושה החודשים האלה?
רוקסנה פטלרסקי
נכון, השלושה חודשים דרושים כי צריך להקים אותה מחדש. אם אנשי מקצוע, חברה של סבלים שמתעסקת בזה נותנת חודש ימים לארוז הכל, אני מניחה שלהעביר את זה ייקח לפחות חודש ימים.
ניר ברקת
תראי, אפשר לקחת את הכל, לארוז, לשים בצד ולא לעשות עם זה כלום. אבל אפשר גם אחרת , אפשר לקחת ולהעביר את הספרייה בחלקים מפה לשם ומבחינת הציבור יש את הספרייה פתוחה.
רוקסנה פטלרסקי
קודם יש לקבל את האישור של המועצה.
ניר ברקת
עזבי רגע את המועצה, אני צריך להבין למה לא לקחת מחלקה מחלקה, להשאיר את הספרייה פתוחה לציבור, ולהעביר אותה בחלקים. אני העברתי משרדים באופן אישי בעבר ואני יודע שזה אפשרי. למה לסגור את הספרייה לארבעה חודשים? אפשר להשאיר אותה סגורה שבוע.
רוקסנה פטלרסקי
גם אני העברתי ספריות באופן אישי. אם נוכל לעשות את זה יותר מהר אני אשמח.

אני לא יכולה להסביר הכל, יש דברים שהם מעניינו של קובי, הוא יגיע וייתן לכם תמונה יותר כללית. אני כמובן עוקבת אחרי המהלכים ומה שאני יודעת זה שהכל מוכן, וברגע שיהיה לנו אישור מועצה אנחנו סוגרים את החוזים. אסור לנו לעשות את זה לפני. אז זה מה שאני יודעת לומר, ותיכף קובי יגיע ותהיה לכם תמונה כללית יותר.
ניר ברקת
אני לא מצליח להבין דבר אחד. למה הספרייה צריכה להיות סגורה. שוב, אפשר שהיא תהיה פתוחה, יודעים מה מעבירים, בשלבים. אפשר שהספרייה תהיה פתוחה.
רוקסנה פטלרסקי
זה לא כל כך פשוט. הרי אנחנו סוגרים את המחשבים.
ניר ברקת
למה אתם סוגרים את המחשבים?
רוקסנה פטלרסקי
אנחנו צריכים לארוז אותם.
ניר ברקת
עם כל הכבוד, לא צריך לארוז מחשבים.
רוקסנה פטלרסקי
אבל אני עושה את זה בקומפלקס. אני לא אתחיל לסדר את הספרייה ככה.
היו"ר סופה לנדבר
אני מבקשת רגע תשומת לב, קובי הודיע כי הוא לא מרגיש טוב ולכן הוא יגיע תוך חצי שעה. יש שתי אפשרויות. נמשיך את הדיון וקובי יצטרף, או שנעשה הפסקה לחצי שעה וכאשר הוא יופיע, נמשיך את הישיבה. זאת על מנת שלא נמשיך לדבר דברי סרק.
מרק נשפיץ
אני רוצה לומר, אנחנו נותנים כסף ותמיכה לספרייה. אני יודע שצריך לבוא קובי, ולמשרד הקליטה יש הרבה שאלות לקובי, ואנו נותנים את התקציב ואנו רוצים לדעת פרטים. שתהיה תמונה ברורה. לענות על שאלות טכניות, לפי מה שהבנתי זה לא מתפקידה של רוקסנה. אני יודע שלא התקיימה עדיין ועדת כספים בעירייה, אני הייתי במקום שממליצים שתהיה בו הספרייה, שאומרים ששם יהיה שיפוץ, אני רוצה להעיד שראיתי ששם צריך לבנות תקרה, רצפה, וקירות. אנחנו מדברים על מחסן. מחסן של שופרסל. עם כל הצינורות וכל מיני הדברים שתמצאו מחסן כזה. הייתי שם. לא יודע מאיזו סיבה העירייה הסכימה למקום הזה. היה מתאים המקום בו ממוקם כיום בנק דיסקונט. שם יכולים לעשות שיפוץ קוסמטי, והכל יהיה מוכן. במחסן זה שיפוץ גלובלי. אני אומר, ואני לא מאמין למה שאומר בעל הבית, שהוא יכול לעשות שם שיפוץ בסיסי.

חוץ מזה זה יעלה הרבה מאוד כסף להחזיק ספרייה במקום ההוא, ואני לא יודע איך אפשר בכלל להכניס למקום ההוא ספרייה, אין שם חלונות בכלל, ודמיינו כמה עולה שם מזגן גם בחורף וגם בקיץ. אני חושב שעל כל השאלות צריך לבוא קובי ולענות. זה בכלל לא מתחומה של רוקסנה.
היו"ר סופה לנדבר
רבותיי שמעו, אנחנו כועדת פניות ציבור, יש דברים שמקובלים עבורנו. יש דברים למשל כמו שבישיבה הקודמת העירייה הודיעה לנו שב-15 בספטמבר הספרייה תיפתח , ואנחנו לא ראינו עד היום קיומה של אמרה זו, אז יכול מאוד להיות שהיום אנו נגיד לקלרה לא לסגור את הספרייה, ושלא תיתן לארוז את הדברים, וגם זה לא יתקיים. עריית ירושלים תבוא ותורה להעביר את הדברים ישירות. אבל אם הם חושבים שזה יעבור להם בקלות, אני מודיעה שזה לא יעבור בקלות. אז אנחנו טובים, אנחנו עדינים, אבל אנחנו לא אדישים. אני רוצה למצוא מילים מתאימות למה שקורה, אני מתאפקת שלא לומר דברים מפוצצים, אבל אני חושבת שלא לתת לארוז את הדברים בכל מחיר, ושעיריית ירושלים תשבור את הראש. שישברו את הראש. זאת ספרייה, היא צריכה לעבוד, היא לא צריכה להיות בקרטונים, לא צריכים להביא לשם את ההובלה. עד שלא הכינו את המקום החלופי הראוי, שישברו את הראש.
רוקסנה פטלרסקי
אני בכל זאת חושבת שצריך לארוז את הספרים ולבצע העברה.
היו"ר סופה לנדבר
בסדר, את חושבת ואני חושבת, ואני הפסקתי לעשות את הטעות של להאמין לעיריית ירושלים. אנחנו דיברנו כאן איתך, ואמרת דברים מקצועיים וסיכמנו איתך את שסיכמנו, ואמרתי שאני אחשוב. אני דיברתי אחר כך עם קובי, ואני ממתינה שקובי יגיע ויאמר בפורום זה את מה שהוא אמר לי בשיחה אז.

אני לא רואה כאן בעיה להעביר ספרייה לאחר שיסתיים השיפוץ. אבל לא נסגור הספרייה טרם הושלם השיפוץ והוכן מקום ראוי, משום שאחרת אנחנו נסגור את הספרייה ואני לא יודעת אם ומתי נפתח ספרייה חדשה.
רוקסנה פטלרסקי
אני, אם זה מעניין אותכם, את דעתי אני אביע בכל זאת. אני אומרת שהספרייה הינה ספרייה עירונית. קלרה היא מנהלת ספרייה ואני מנהלת מחלקת הספריות. אז אם אתם רוצים לבצע פניות מהסוג הזה, אני מעדיפה שתפנו אליי כיוון שזה קצת מנוגד לנהלים לפחות של עיריית ירושלים.

שנית, כמו שאמרתי לך בשיחה שלנו, שבאמת הייתה מאוד מקצועית ואני מודה לך שפנית אליי בנושא, אין אפשרות בכל מצב שספרייה יוצאת לשיפוצים, לא לסגור אותה.
היו"ר סופה לנדבר
אז אפשר לסגור אותה למשך שבוע ימים, להעביר את הספרייה ממקום למקום כאשר המקום החלופי מוכן וזה יהיה דבר אחד. דבר אחר לגמריי זה כאשר המקום רק בגדר הבטחות, מי יודע מתי הוא יהיה מוכן.
רוקסנה פטלרסקי
אבל בעלי המקום מציבים ייעדים שאנחנו לא נוכל לעמוד בהם. את מדברת על שבוע ימים, אני אומרת שבחיים זה לא יכול לקרות. אם חודש ימים צריך רק לארוז את הספרייה, אז לפחות חודש צריך לסגור אותה.
היו"ר סופה לנדבר
חודש ימים זה לא ארבעה חודשים. אני אומרת שוב, מקום מוכן אחרי שיפוצים זה דבר אחד. אבל כאשר מקום צריך לאשר ולשפץ ולהכניס אליו את כל הספרים זהו סיפור אחר לגמריי.
רוקסנה פטלרסקי
כמו שאמרתי לך בשיחה, אני מכירה ספריות ואני מכירה את הספרייה הספציפית הזאת. אני יודעת בדיוק כמה זמן זה ייקח להעביר את הספרייה.
ניר ברקת
לא לא, משהו פה לא הגיוני. לעיריית ירושלים יש גישה. היא עושה מה שנוח לה ולא מה שנוח לציבור. אתן לך דוגמא. על הרכבת עובדים על כל הציר במקביל במקום על קטעים. כך גם רוצים לעשות עם הספרייה, קודם כל לארוז אותה, לפני השיפוצים אפילו. זה לא עובד ככה. אפשר להעביר אותה בחלקים, ושלציבור זה יהיה פתוח המקום רוב הזמן. ואם הייתה פה גישה של לקוח, כלומר של הציבור, אפשר היה לחשוב על העברת הספרייה במודולים, מודול אחרי מודול. אמנם זה אולי קצת יותר מסובך למעבירים, אבל זה הרבה הרבה יותר נכון לתושבים. וכל הנושא הזה בכלל מחייב גישה עירונית אחרת. לא מה שנוח רק לעירייה, אלא גם מה שנוח לתושבים.
יולי אדלשטיין
אפילו לפני הויכוח הזה, אני חושב שהבעיה העיקרית שאני שומע זו הערכה אופטימית מאוד שבראשון לספטמבר המקום יהיה מוכן לקלוט. יחד עם זאת , אני שומע את מר נשפיץ אומר משהו אחר לגמריי. ואני מאמין למר נשפיץ. אני יכול לגלות כאן סוד, בזמנו כשהייתי אחראי על משרד הקליטה הייתי שולח את אותו מר נשפיץ להעריך לי כל מיני נכסים ובדרך כלל התחזית שלו הייתה מדויקת. לכן אני אומר, זאת הבעיה, המצב נורא, וכולנו הודענו שלפחות פעם בחיינו חווינו ניסיון במעבר בין דירות. ולהאמין לשיפוצניק שאומר שתוך שבועיים השיפוץ יהיה מוכן, זה לא תמיד חכם. לפעמים השבועיים הופכים לחודשיים ואפילו לשנתיים.

לכן אני אומר, ומה שאמרה יו"ר הועדה סופה לנדבר זה נכון. קודם כל צריכים להיות בטוחים שבשלב מסוים השיפוצים נגמרים. הלאה אני סומך עלייך מבחינה מקצועית במאה אחוז שאת יודעת איך להעביר סיפרייה, אבל לא תוכלי לעשות שום דבר אם פתאום יסתבר שהקירות עדיין ללא טיח והרצפה עדיין מורמת.
לידיה בלוצקי
כפי שאני רואה את התמונה לפי הניסיון שלי, המדיניות של עיריית ירושלים זה לפנות את המקום וזהו. בכל מחיר. והמחיר זה להעביר את הספרים למקום שאינו מיועד לספרייה, כי מחסן של סופר ללא חלונות אינו תואם כלל למבנה שניתן למקם בו ספרייה, ולכל אחד שמבין משהו במציאות ברור שזה מקום המיועד למחסן לכל היותר, ובו תמות הספרייה לנצח. הספרים יהיו שם שנה, שנתיים, ארבעה חודשים.
רוקסנה פטלרסקי
למה את חושבת שעיריית ירושלים החזיקה ספרייה 10 שנים ועכשיו פתאום היא לא רוצה להחזיק אותה יותר?
לידיה בלוצקי
אני לא חושבת שום דבר, לא צריך לדעת לחשוב אפילו, אני פשוט רואה את התמונה כפי שהיא. אם אנחנו מעבירים ספרים למקום שאין שם חלונות, אין שם ריצוף, תקרה, קירות, ומה שיש זה רק ריח של סופר, של בשר ודגים, וחולדות ועכברים ששורצים במקום, זה לא מקום שמיועד לסיפרייה ציבורית. זה מקום שמיועד לאחסון. אחסון של בשר ודגים ולא ספרים.
אירנה דרשבסקי
אני רוצה להוסיף שאני מאוד מזדהה עם המילים של יושבת הראש של הועדה ועם דבריו של חבר הכנסת אדלשטיין, אני רוצה לומר שלא צריך להיות מהנדס בניין כדי להבחין בין אם יש חלון או אין חלון, יש גג או אין גג. ואם הבניין בנוי כך שאין שם חלונות וגג, הוא אינו ראוי להיות בניין לשום ספרייה, בטח ובטח לא ספרייה ארצית.

מהפן שלי, של החינוך והתרבות, אני רוצה להגיד שזה משקף את היחס כלפי כל הציבור של עולים דוברי רוסית. למה מצאו דווקא בניין שאין בו גג ויש חולדות ועכברים ודווקא על יד השוק, לספרייה ארצית המוכרת כספרייה הגדולה ביותר בכל העולם מחוץ לתחומי ברית המועצות לשעבר? ודווקא במקום כזה רואה עיריית ירושלים את המקום ה"ראוי" להעביר את הספרייה?
מרק נשפיץ
בתיק אחד יש ספרייה, בתיק ליד יהיו דגים.
אירנה דרשבסקי
אז אני חוזרת, אם הבניין האמור הוא ה"ראוי" בעיני עיריית ירושלים לעלייה דוברת רוסית, מחסן ללא גג באמצע שוק עם ריח של דגים ובשר וחולדות ועכברים שורצים שם, בעיניי זה בהחלט משקף איזשהו יחס של העירייה כלפי כל הציבור של עולים דוברי רוסית.

אנחנו עם הספר. זה ידוע. קל וחומר, העלייה הדוברת רוסית. העלייה הדוברת רוסית מגיעה דרך הספר לזהות היהודית וישראלית החדשה שלה. אנחנו, אנשי חינוך , תרבות וחברה מחפשים בכל הכוחות איך לחבר את העלייה הרוסית לחברה הישראלית, אם בדרך חברתית, תרבותית וכו'. ופה, על ידי הביזור הזה בעצם, זה בעצם להפריד בין אנשים שנרקמה רקמע עדינה בינם במשך עשרות שנים שקלרה בנתה את זה לאט לאט בקידוש השם וכוחות נפש אדירים. וזה לא רק מקום אליו באים אנשים, לוקחים ספר והולכים הביתה. זהו בעצם מקום מפגש בין העולים החדשים לעולים הותיקים, בין החברה הותיקה של הישראלים לבין חברת העולים החדשים. לבוא ולהרוס את כל מה שנבנה בכוחות אלה, הוא פשוט דבר שלא ייעשה. לכן אני חושבת שהשאלות לקובי צריכות להיות מאוד ברורות, ולצערי אני לא אוכל לשאול אותן כיוון שאני אצטרך לעזוב, איך אפשר לקחת ולהרוס דבר שאי אפשר לבנות אותו אחר כך?
ניר ברקת
את צודקת בכל דבר שאמרת, הבעיה היחידה שזה לא קובי.
אירנה דרשבסקי
יכול להיות, אני לא יודעת, אני רק שומעת ממנהלת מחלקת הספריות, שבעצם דנים בדברים טכניים לחלוטין, שתהיה הובלה, ששמות הספרים יהיו רשומים על גבי כל ארגז, אלה דברים חשובים מאוד ובעלי ערך, אבל רק אחרי שפותרים בעיה מהותית. והבעיה המהותית היא האם בכלל יש לנו זכות להרוס דבר שנבנה במשך עשרות שנים.
ניר ברקת
ודאי.
רוקסנה פטלרסקי
לא יודעת אם בכלל להיכנס לזה, בכל זאת אומר שסיירתי בכל מיני מקומות בחוץ לארץ והסיפריות הכי פעילות הן סיפריות הנמצאות בקניונים או במקומות כמו זה שאנו מדברים עליו. זו בדיוק הסיבה שהסכמתי למקום הספציפי הזה. את עושה תמונה שחורה, אבל את לא ראית את המקום.
אירנה דרשבסקי
אני הייתי שם עוד בפתח העניין כולו. ראיתי טוב מאוד באיזה מקום מדובר.
רוקסנה פטלרסקי
במיוחד אם ראית את המקום. כאשר את מדברת על עכברים וכל זה, יכול להיות את צודק בפן כלשהו, אבל בעיני זאת דמוגוגיה.
היו"ר סופה לנדבר
לא רוקסנה, זו לא דמוגוגיה, זו עובדה. עיריית ירושלים התחילה לחפש מקום ברגע האחרון, לא מצאה, ועכשיו בוחרים בין מה שיש.
רומן ארבל
אני שומע את ההסברים המאוד הגיוניים של רוקסנה, שהמקום החדש עוד יותר מפואר מהמקום הישן, אני לא מתווכח על כך. פשוט יש לי תחושה מאוד קשה. יש לי תחושה שאנו עכשיו עומדים לאבד את הסיפרייה. אני צריך לומר שאני לא כל כך רואה פיתרון זמין. אני רואה לפי מהלך הדברים שישנו חשש ממשי שנאבד את הספרייה. אנו צריכים לבנות איזושהי תוכנית פעולה. מה אנחנו עושים עם זה בפועל כדי לא לתת לזה לקרות? אולי לא לתת להוציא ספרים. כי אם לא נבלום את ההריסה, בסוף נאבד את הספרייה וזהו.
היו"ר סופה לנדבר
נכון מאוד, לא ניתן להוציא ספרים. עד שיביאו את המקום חדש למצב ראוי, הספרייה תיוותר איפה שהיא נמצאת. אנחנו לא מאיימים. יחד עם כל חברי הכנסת נגיע לשם ולא ניתן להרוס את הספרייה. עד שהמקום החדש לא יהיה מוכן, הספרייה תעמוד בהגנתם של כל חברי הכנסת שיחסמו את ההריסה בגופם.
ניר ברקת
אנחנו מוכנים להציע את החדרים שלנו במועצה אם צריך, יש לנו חדרי מועצה, לכל פיתרון זמני אם יצטרכו, ברמה כזו או אחרת כמובן בהתאם לחוק.
היו"ר סופה לנדבר
קודם כל צריכים להעביר דחוף את האישורים במועצת העירייה. זה לא מובן למה העירייה לא עשתה את זה עד כה. למה במועצת העיר לא אישרו את הדברים שהיו צריכים לאשר?

דבר שני, אנחנו רוצים לראות את תוכנית השיפוצים, מתי מתחילים ומסיימים את השיפוצים, ואחרי שהשיפוצים יסתיימו, נסכים לארוז את הדברים ולהעביר אותם.
ניר ברקת
יש לי רק הצעה אחת, ושימו לב, אני מכיר את זה מהאופוזיציה בעירייה כיוון שאני מכיר את המערכת העירונית, וכחבר אופוזיציה אני יכול להעיד שמכל 70 הצעות לסדר ששמנו עד היום, קיבלו 0. ולא הייתה הצעה אחת שלא הייתה עניינית. כולן היו ענייניות. אני מציע לכם בסגנון של המשא ומתן מול עיריית ירושלים, קצת להבין במה מדובר. במקום כל פעם לבקש ולהתאכזב מחדש שאין נציג עירוני, ועוד פעם לבקש ושוב להתאכזב.

הבחירות הם ב-11 בנובמבר, אבל זה לא פותר לנו את הבעיה נכון להיום. אני מציע להיות מאוד מאוד נחרץ ולחפש את המנופים שיש לכנסת על מנת שהעירייה תבין ששווה לה לשלם קנס לבעל הבית שקנה את המקום ולא לפנות את הספרייה.
היו"ר סופה לנדבר
אני חושבת שהייתי מאוד ברורה. אנחנו לא ניתן להרוס את הספרייה.
ניר ברקת
אני צופה שיצפצפו עלינו.
מרינה קונצביה
למה בעצם קלרה, אני רוצה להגיב על מה שרוקסנה אמרה. רוקסנה מנהלת מחלקת הספריות וקלרה בעצם עובדת תחת הפיקוד שלה. באותו רגע שיתחילו לעשות את הדברים הללו קלרה פשוט תחת סכנה של פיטורין.
רוקסנה פטלרסקי
על מה את מדברת, את יש לך יציאות...
היו"ר סופה לנדבר
אנחנו נגן על קלרה. אם רק תעיז עיריית ירושלים לפטר אותה יהיה להם עסק איתנו, אנחנו בכל זאת ועדת כנסת ישראל, ולכן לא יעיזו אפילו לנקוט בצעדים כאלה.
ניר ברקת
בכל מקרה, יש פה ועד פעולה. יש ציבור. צריך לעבוד במיוחד עם הציבור, זה לא עניין של קלרה. פליקס, אתם צריכים לארגן את הציבור ביחד עם רומן שהוא ועד הפעולה, ואחנו, לידיה ואני, נעזור לכם לארגן את חברי הכנסת שלהם יש חסינות, ונתייצב מאחורי הספרייה ומאחורי קלרה. אין שום בעיה.
מרינה סולודקין
רציתי להוסיף, אנחנו וסופה היינו בקונגרס של תרבות רוסיה במוסקבה. היינו בעיריית מוסקבה. חבל שלא שמעתם, כאשר דיברנו על סיפרייה ירושלמית בשפה רוסית, הכי גדולה במזרח התיכון, איזו חשיבות כבירה הם נותנים לדבר. הם אומרים שהם לא יכולים לשמור ולטפל באחזקה של המקום, אבל הם מוכנים מ-2009 לשלוח מתקציביה של עיריית מוסקבה ספרים חדשים וחומר נוסף לסיפרייה. ואני מקווה שאתם מבינים איזו חשיבות יש לדבר. איזה מקום חשוב יש לדו שיח בין מעצמת על, שלא כל כך ידידותית למדינתנו, ולעובדה שיש לה אינטרס לשמור ולפתח את הספרייה שלנו, ואני חושבת שחשיבות הדברים ברורה.
היו"ר סופה לנדבר
אנו ממתינים לקובי, לכן נעשה הפסקה עד 10:30 ואז כאשר קובי יגיע נמשיך בועדה.

הפסקה
היו"ר סופה לנדבר
קובי, תאר לנו איפה הדבר עומד היום. סיכמנו בפרוטוקול כי ב-15 בספטמבר נפתח את הסיפרייה לקוראים.
קובי סדן
מאחר והתבייתנו, והתרכזנו בסיפור של השוקניון, יצאנו לשם, גם קלרה הייתה וגם מאריק ממשרד הקליטה, וראינו את המקום. למעשה יש שני מקומות. יש את השטח של בנק דיסקונט, שחשבנו שיתפנה באוגוסט אך הסתבר לנו כי מאריכים את תקופת השכירות עד לחודש נובמבר...
ניר ברקת
הוא יותר טוב?
קובי סדן
השטח של בנק דיסקונט הוא הרבה יותר טוב. יש שטח צמוד אליו, שהוא פנוי, יכול להיות מוכשר תוך שבועיים שלושה, ועליו אנחנו מדברים היום בגלל האילוצים. אני הייתי מעדיף לקבל את השטח של בנק דיסקונט, אבל הוא לא זמין. ישנו פער של שלושה חודשים שצריך לראות איפה שמים את הדבירם.

מה שחשבנו בהתחלה אך התוכנית הזאת לא צלחה, זה לקחת את המקום של ה-300 מ' שזה השטח הצמוד ואחר כך לעבור. הם לא מסכימים לדבר כזה. מה שהם מסכימים אליו כדי למלא את ה-400 מ' זה לתת לי את ה-300 מ' האלה, וכשבנק דיסקונט מפנה הם יתנו לי עוד 100 מ'. וכך אנחנו מצרפים את זה ל-400 מ' שהם צריכים לתת לנו, שמתאימים להקמת הספרייה.
ניר ברקת
אבל זה פחות טוב.
קובי סדן
זה אותם בעלים, זה פשוט שטח צמוד. מה לעשות, השטח של בנק דיסקונט לא פנוי. אם לא תסכימו אני מניח, הרי אי אפשר להעביר ספרייה לשלושה חודשים לאף מקום.
ניר ברקת
אם כך, צריך להשאיר את זה פתוח.
קובי סדן
אין בעיה. תפנה אל בעל הנכס, תגיד לו, תעשה טובה לעיריית ירושלים, ואז עיריית ירושלים אפילו תהיה מוכנה לשלם לך שכר דירה גבוה, תאפשר להם שלושה חודשים.
דוד שמואל
פניתם אליהם?
קובי סדן
בודאי שפנינו, וקיבלתי הודעה חד משמעית בפקס, המועד האחרון האחרון ואל תבקשו יותר, הוא הראשון לספטמבר. אם מישהו מסוגל לבקש ולשכנע אותם להשאיר אותנו עוד שלושה חודשים, מה טוב.
ניר ברקת
מי ביקש?
קובי סדן
אני ביקשתי.
ניר ברקת
אתה ביקשת. ראש עיריית ירושלים ביקש?
קובי סדן
לא. לא יודע.
היו"ר סופה לנדבר
ואז מה אנחנו עושים?
קובי סדן
אם תהיה תקופה של רגרסיה עוד שלושה חודשים ארבעה חודשים, אז נוכל להתארגן על השטח של בנק דיסקונט שהוא הרבה יותר טוב, וגם זמן אורך המעבר יהיה הרבה יותר סביר, זה ברור. אבל את זה אני חושש שפשוט לא נצליח להשיג.
היו"ר סופה לנדבר
אבל מה שנמצא מתחת לבנק דיסקונט זה עוד 100 מ' שאתה פשוט מוסיף ל-300 מ' שאתה מתחיל לשפץ.
קובי סדן
לא. יש 300 מטר שהם צמודים לבנק דיסקונט שזה מה שהוא יכול לתת עכשיו, את זה הוא משפץ תוך שלושה שבועות לפי הערכה שלהם, וזה מה שהובטח לי. המאה מטרים הנוספים על מנת להשלים למה שחסר לנו יינתנו בעוד שלושה חודשים.
ניר ברקת
לא זה לא בסדר. צריך לחשוב לטווח הרחוק יותר. הרי הספרייה לא עוברת לשבועיים. היא עוברת לתקופה ארוכה, כולנו מקווים. אתה לא יכול בגלל שלושה חודשים ללכת על מקום פחות טוב.
היו"ר סופה לנדבר
אומר איך אני הבנתי את הדבירם. קיימים 300 מטרים, וצריכים אחר כך כאשר הם מתפנים להוסיף 100 מטרים נוספים.
ניר ברקת
רגע, החלק הטוב יהיה מיועד לספרייה? אתה לוקח את השטח הכי טוב לספרייה או את השטח הפחות טוב?
היו"ר סופה לנדבר
סך הכל הוא לוקח 400 מטרים.
ניר ברקת
לא את טועה סופה, שלא תתבלבלי. הוא אומר לך שבגלל שיש פער של שלושה חודשים הוא לא לוקח את השטח הטוב. הוא לוקח שטח פחות טוב. זה מה שהוא אומר.
קובי סדן
אני מודה. הייתי יכול להגיד שזה שווה לזה, אבל רואים שהשטח הלא זמין עדיף.
ניר ברקת
שעדיף השטח של בנק דיסקונט.
קובי סדן
כן. אני רוצה לקחת את הטוב ביותר, אבל לא תמיד יש לך את הטוב ביותר בזמן שאתה רוצה.
ניר ברקת
אז יש מה לעשות בנידון.
קובי סדן
ניר, האפשרות היחידה שזה לא יהיה סגור.
ניר ברקת
ה-400 מטרים הטובים שהספרייה ראוייה להיות בהם, זה לא מה שמציעים לנו לקחת בתחילת אוגוסט או ספטמבר לשיפוץ, שזה מחסן. השטח הטוב, מגיע שלושה חודשים אחרי.
קובי סדן
גם זה יהיה מחסן של בנק דיסקונט.
מרק נשפיץ
אבל יש שם צנרת של תשתיות חשופה. אם יקרה משהו?
קובי סדן
מה אתה דואג?
היו"ר סופה לנדבר
אם לא ראיתם את המקום הזה, אני רוצה להגיד שלפני כמה חודשים, לפני סגירת המקום, הוא היה נראה קטסטרופה. הרי זה כמו אתר. זה היה אתר. אז מרק אומר דבר נכון, שזה צריך לקחת זמן, עד שעוטפים את הקירות, זה קירות גבס, ויש שם עוד עבודה רבה ומרובה.
קובי סדן
אבל באיזה מין מקום אין צינורות. איזה מן תלונות.
מרק נשפיץ
קובי, אני רוצה לשאול דברים מקצועיים. קודם כל, הייתה ועדת כספים של עירייה?
קובי סדן
תהיה בשלישי באוגוסט.
מרק נשפיץ
כלומר לא הייתה. זאת אומרת שלא הייתה ועדת כספים. ומה משתמע מכך? שעדיין אין החלטה. העירייה רוצה לקנות, או להשכיר, זה לא ידוע, אין תוכנית ואין לוח זמנים מתי זה יהיה מוכן וכמה כסף צריך להקציב על מנת לקנות או להשכיר.

כשתהיה ועדת כספים, אתה צריך לבוא לועדת הכספים ולהגיד כזה דבר- יש שתי אופציות. או שאנחנו לוקחים את המחסן, או שאנחנו לוקחים את הבנק דיסקונט.
קובי סדן
על מה אתה מדבר, מה, ועדת הכספים תחליט אם זאת תהיה האופציה הראשונה או האופציה השנייה?
מרק נשפיץ
כמה עולה שיפוץ של מחסן וכמה עולה שיפוץ של בנק דיסקונט. נכון או לא נכון?
קובי סדן
עזוב, הם נותנים לנו את המקום מוכשר.
מרק נשפיץ
אני לא מדבר על זה שנותנים. אני מדבר על עך שהעירייה צריכה לאשר את התקציב. על זה אני מדבר.
קובי סדן
על איזה תקציב אתה מדבר?
מרק נשפיץ
התקציב של השטח המוצע. או הראשון או השני.
קובי סדן
אני מסביר לכם שאנחנו סוגרים איתם ככה שהם נותנים לנו את המקום מוכשר.
מרק נשפיץ
ואתה אומר שזה ייקח שלושה שבועות? אני מצטער מאוד, רק בחלום בלילה. לסגור את התקרות, לבנות את כל הרצפה?
קובי סדן
בסדר, אז מה לעשות? לבטל את זה?
מרק נשפיץ
לא, את זה צריכה להחליט הועדה.
קובי סדן
מה שאתם תגידו, זה מה שיהיה, רק תגידו.
מרק נשפיץ
אם זה באמת ייקח שלושה שבועות אני מוריד את הכובע.
ניר ברקת
לא, אתה צודק, אבל המשמעות היא לחכות שלושה חודשים לקבל את השטח של בנק דיסקונט, אתה לא ממליץ ללכת לבנק דיסקונט?
מרק נשפיץ
אבל הוא אומר שבעל הבית מי שלו עכשיו שייך הבניין של הספרייה, לא מסכים לחכות.
ניר ברקת
בואו נעשה הפרדה בין לאן הולכים לבין איך יוצאים. זה לא אותו דבר.
היו"ר סופה לנדבר
אנחנו עכשיו תוך שנייה עשינו סלט כזה שאף אחד לא יצא מזה.
מרק נשפיץ
אני רוצה לומר דבר אחד. הגענו וגילינו שעכשיו אנחנו במצב שבעל הבית, של הבניין איפה שעכשיו נמצאת הספרייה בשום פנים ואופן לא מוכן שתהיה שמה ספרייה יותר.

הוא שלח פקס, כמו ששמענו, שב-9 בספטמבר, שהבניין צריך להיות ריק.
היו"ר סופה לנדבר
אנחנו צריכים להבין שהבניין הזה לא שייך לעירייה. זה בניין פרטי שמכרו אותו ומי שקנה לא רוצה שהספרייה תישאר. אני חושבת שזה לגיטימי.
מרק נשפיץ
עכשיו פה במקום הועדה צריכה להחליט, וזאת הועדה שלנו. או לחכות שלושה חודשים ואז לעבור לבנק דיסקונט, או שמייד מה שאומר קובי, ואז הספרייה תיכנס למחסן, לפי מה שאני התרשמתי.

אני שואל את קובי דבר אחר, הרי יש הבדל גדול מאוד בתקציב בין בנק דיסקונט לאותו מחסן.
היו"ר סופה לנדבר
הוא שואל אותך, האם נעשה ביסנספלן כמה כסף זה, מה התוכנית, כמה כסף עולים השיפוצים.
קובי סדן
אז אני עונה לכם. לא צריך שום דבר לשיפוצים. אנחנו מקבלים את המקום לא כמחסן, אלא כמקום מתאים לספרייה. הם משפצים, אין שום בעיה. והם מתחייבים שזה ייקח שלושה שבועות. תהיה תוכנית בה אנו נגיד מה אנחנו רוצים, וזה מה שייכנס להסכם. בהסכם גם יהיה כתוב, אם הם אומרים שזה ייקח שלושה שבועות- חודש, הם מתחייבים שזה ייקח שלושה שבועות חודש. ואם זה לא יהיה, אז מה נעשה? אז הם מפירים הסכם. זה טווח הזמן שזה אמור לקחת, הרי הם התחייבו. אז אתה לא מאמין שזה ייקח שלושה שבועות או חודש. יכול להיות אתה צודק, ואז אם תהיה חריגה או כל דבר אחר, נתמודד איתה. אבל אתה לא יכול לדעת כל דבר במדויק מראש ולצפות מה בדיוק יקרה. אתה רק יכול להעריך. אתה מעריך שלושה חודשים כי ראית צינורות, הוא יכניס לשם פועלים ויגמור את זה תוך שלושה שבועות. מה אכפת לך?

אז אם אתם לא רוצים את המקום הזה, ויש בו כל כך הרבה בעיות, וריח, ואוורור, וכל מה ששמעתי, אז נעבור למקום אחר.
ניר ברקת
אסור בגלל הלחץ של הזמן להיכנס למקום פחות טוב.
קובי סדן
אין בעיה.
ניר ברקת
אני חושב שצריך להיכנס למקום הנכון בלבד.
קובי סדן
אז לא יורדים מהשוקניון, ואני אמשיך לחפש מקומות אחרים גם.
ניר ברקת
בנק דיסקונט זו אופציה אפשרית נכון?
קובי סדן
אבל בנק דיסקנט יוצר מצב של שלושה חודשים המתנה.
ניר ברקת
אז תפתור את הביעה הזאת.
קובי סדן
יש שלוש אפשרויות דרכן ניתן לפתור את הביעה הזאת. אפשרות אחת היא לסגור את המקום, אפשרות שנייה הינה לקבל עוד הארכה, והאשפרות השלישית היא לעבור למקום אחר לשלושה חודשים. כלומר- לא מעשי , לא מעשי ולא מעשי.
ניר ברקת
יש עוד חלופה, חלופה רביעית. אני מציע שהחל מהראשון באוגוסט, בכל יום בבוקר יבוא חבר כנסת ויפתח את המקום, עם קהל. בראשון לאוגוסט או בשלישי, נעשה ישיבת ועדה בספרייה, ובכל יום בבוקר יבוא חבר כנסת אחד, כי לחברי כנסת יש חסינות, עם הקהל הרחב, ויפתח את המקום.
דוד רותם
לא, אתה מתכוון מספטמבר, שאסור לנו להיות שם, לא מאוגוסט. אני חושב שכן, שיבוא בכל בוקר חבר כנסת, יישב במקום, יפתח את הספרייה, ויבוא קהל רחב.
קובי סדן
להמשיך עם השוקניון, או לרדת, זה מה שאני שואל.
ניר ברקת
זה רק אם אנחנו מדברים על החלופה היותר טובה בבנק דיסקונט, לא החלופה הפחות טובה.
קובי סדן
אין בעיה.
לידיה בלוצקי
קובי, אני אגיד דבר אחד. השיפוצים ייקחו אותו זמן שמינימום שווה לזמן המתנה לדיסקונט. וגם אפילו פחות כסף.
קובי סדן
טוב, אז אנחנו נמתין לבנק דיסקונט.
היו"ר סופה לנדבר
מהלך הדברים היה כזה, בישיבה הקודמת החלטנו לעשות ישיבת מעקב היות והבנו שהעירייה הציגה לנו דברים, והדברים שהיא הציגה דיברו על כך שבעצם עד 15 בספטמבר יהיו מסוגלים להיכנס למקום החדש המשופץ במצב טוב, שבעצם הספרייה מתוכננת להיפתח שם. אני צודקת קובי, כך זה היה?
קובי סדן
כן.
היו"ר סופה לנדבר
נקבע כי האישורים הנדרשים צריכים לעבור במועצת העיר ולהיות מאושרים בועדות העירייה. מה שקרה, זה שקובי הגיע עכשיו והודיע כי יש כמה אפשרויות. יש שני מקומות, אחד מהם תפוס מספר חודשים נוספים, שכרגע נמצא בו בנק דיסקונט והפינוי יתבצע בעוד שלושה חודשים, החוץ ממנו יש מקום פחות טוב, בו השיפוץ צריך להיות מאוד מאוד יסודי כיוון שבינתיים המקום נראה קטסטרופה. מדובר במקום הנמצא צמוד לבנק דיסקונט, וזה עניין של חודש בו בעלי המקום מתחייבים לעשות עבודות שיפוצים במקום וכך העירייה לא צריכה כסף לשיפוצים, היות ובעלי המקום התחייבו לזה. קובי, אני הבנתי נכון?
קובי סדן
הם לא קשורים לארונות ספרים וכו', פיסית הוא מכשיר את האולם כמתאים למיקום הספרייה בפנים.
ניר ברקת
ולא נעשה מאמץ ציבורי של ראש העירייה. חבר הכנסת יחידי שאל את מספר הטלפון של מי שרכש את הנכס, בשביל להפעיל לחץ ציבורי ולבקש ציבורית הארכת זמן, ואני מבין ממך שראש עיריית ירושלים לא עשה דבר. אתה כפקיד עשית את שלך, אין לנו בעיה, אבל לא נעשה לחץ ציבורי להשאיר את הספרייה פתוחה עוד שלושה חודשים כדי לעשות את המעבר בצורה מכובדת שהספרייה תישאר פתוחה.
דוד רותם
לא אכפת לי אם במקום הראשון או במקום השני. האם עד אז הספרייה תישאר פתוחה במקומה הנוכחי?
קובי סדן
אם בוחרים את האופציה של השטח הנחות יותר אם אפשר לומר, אז אין מצב שהיא תהיה סגורה, אולי לכמה ימים כן, כי בכל אופן זאת לא העברה של ספר או שניים, אלא מדובר בהעברה של אלפי ספרים.
ניר ברקת
זה לא כך, זה לא נכון מה שהוא אמר.
דוד רותם
אתם אומרים שהמקום הטוב יותר זה בנק דיסקונט ושמה זה עניין של שלושה חודשים נוספים. האם מישהו פנה לבעל הנכס וביקש ממנו להרשות לנו להשתמש בנכס לעוד שלושה חודשים?
ניר ברקת
כן, ודאי.
דוד רותם
פניתם, ומה הייתה התשובה?
קובי סדן
אין בעיה, אבל זה לא מועדף כי בשלושה החודשים האלה צריך לחשוב איפה הם יהיו.
דודו רותם
אתה לא מקשיב למה שאני שואל, האם פנו לבעל הנכס הנוכחי?
קובי סדן
כן, עשיתי את זה.
דודו רותם
ומה הייתה התשובה?
קובי סדן
התשובה הייתה חד משמעית, שההארכה האחרונה היא עד ל-1 לספטמבר.
דוד רותם
אתה דיברת עם בעל הנכס?
קובי סדן
לא, אני לא מדבר עם בעל הנכס עצמו, אני מדבר עם עורכי הדין שלו.
דוד רותם
מי זה עורכי הדין שלו?
קובי סדן
ישראל פוקס, יעקב נאמן.
דוד רותם
יעקב נאמן הוא בעצמו?
קובי סדן
לא, לא דיברתי עם יעקב נאמן בעצמו.
דוד רותם
אז תגיד לי מי מטפל בזה מולכם, עם מי אתם דיברתם.
קובי סדן
אריאל ועוד יעל אחת, הבת של נאמן. אני דיברתי עם אריאל, ממנו קיבלתי את הפקס.
דוד רותם
ומי בעל הנכס?
קובי סדן
אין לי מושג, לא שאלתי.
דוד רותם
אתם לא יודעים אפילו מי קנה את הנכס?
קובי סדן
אני לא יודע. זה גם לא מעניין אותי, מי שקנה קנה. אני מבקש דרך עורכי הדין.
דוד רותם
אזרח בריטי שקוראים לו רייכמן, שמו הפרטי זה אחד מהדברים הכי נעלמים במדינת ישראל היום, שאי אפשר לדעת מי האיש.
קובי סדן
אדוארד, מי זה, אחד מהאחים?
דוד רותם
עד כמה שאני מבין זה לא אחד מהאחים.
קובי סדן
השאלה אם זה חשוב כל כך.
ניר ברקת
ודאי שזה חשוב, לא רק חשוב, זה קריטי. אתם לוקחים את זה כנתון, כאילו נפלה משמיים ההחלטה הזאת.
דוד רותם
אנחנו דיברנו פה בישיבה הקודמת. אנחנו כחברי כנסת נעשה כל מאמץ שהספרייה לא תיסגר אפילו ליום אחד. גם אם אנחנו נצטרך לשבת שם ולקרוא ספרים, ויכול להיות שזו השיטה שבה אני אלמד רוסית. אני אשב שמה במשך חודשיים, יום ולילה ואקרא ספרים. תוציאו אותי בכוח.

עיריית ירושלים פעלה ברשלנות שאין כדוגמתה, תסלחו לי. בעיה בשביל עיריית ירושלים לפנות לאדם שקנה נכס ולומר לו- תשמע אדוני, יש לנו בעיה ציבורית , מדובר באלפי קוראים, תן לנו עוד חודשיים?
קובי סדן
למה אתה חושב שזה לא נעשה, זה נעשה כבר במשך שנה.
ניר ברקת
קובי, עם כל הכבוד הפנייה שלך זה לא פנייה של ראש העיר.
קובי סדן
אני יודע שגם היו פניות של אנשים אחרים.
ניר ברקת
אני לא מאמין. אם זה מבחן התוצאה אני לא מאמין.
זאב אלקין
מי אלה האנשים האחרים?
קובי סדן
לא יודעת, אבל אני יודע שהיו אנשים שפנו.
זאב אלקין
אתה מייצג את העירייה, אתה לא מייצג אנשים אחרים נכון?
קובי סדן
יש הרבה אנשים שרוצים לעזור לספרייה הרוסית, אז אני יודע שאנשים אחרים פנו בחודשים קודמים.
דוד רותם
יש הרבה אנשים שרוצים לעזור, רק שעיריית ירושלים לא רוצה לעזור.
ניר ברקת
זה תפקיד של ראש העיר.
היו"ר סופה לנדבר
רבותיי, הוא לא ראש העיר. קובי לפחות עושה מאמצים.
דפנה סידס כהן
יש פה איזושהי סתירה ותתקנו אותי אם אני טועה. אתם מצד אחד במכתב של רוקסנה מודיעים כי רק בראשון בדצמבר הספרייה תיפתח, כלומר אתם מדברים על ארבעה חודשים. מנגד אתם באים ואומרים, דיסקונט יהיה פנוי לנו רק בעוד שלושה חודשים. כלומר זה עדיין לפני המועד שאתם מתכוונים לפתוח בשוקניון . אז למה מלכתחילה לא ללכת על האפשרות הטובה יותר? יש פה פער של חודש. בנק דיסקונט אומרים שאנחנו יכולים כבר ב-1 בנובמבר לקבל את המקום, להפעיל אותו. מצד שני, אתם אומרים, את השוקניון רק עוד ארבעה חודשים נהיה מוכנים לפתוח. כלומר גם בדיסקונט זה מוקדם יותר, וגם אתם מעדיפים אתה החלופה הפחות טובה? יש פה איזושהי סתירה לא מובנת.
רוקסנה פטלרסקי
כשאני מדברת על סגירת הספרייה בתקופה הספציפית הזאת, אני מדברת רק על הנכס, לא של בנק דיסקונט, אלא הנכס המצורף . כמו שהסברתי אני הזמנתי אנשי הובלה והם נתנו לי הערכה שייקח חודש ימים לארוז את הספרייה. מכיוון שהמקום שם טרם הוכן, אני יכולה לנסות לפי ההמלצה שלך להעביר את זה מודולרי, אבל כרגע אין לי אפשרות. אז אני מניחה שתוך חודש ימים הם יארזו את הספרייה, ואז אני מניחה שלא פחות מחודש ימים ייקח לחברה להחזיר את הדברים למקומם, כי כמו שלוקחים, כך מעבירים. זה פחות או יותר אותו זמן. אני אומרת שגם להעביר ספרים ממקום למקום זה לוקח זמן. אני רוצה להיות מציאותית. אם אני אצליח לפתוח את הספרייה לפני אני אשמח מאוד. מצד שני אני לא רוצה לאכזב את קהל הקוראים ולדבר על ייעדים שאני לא אוכל לעמוד בהם.
דפנה סידס כהן
אבל בשטח של דיסקונט, אתם מקבלים שטח שהוא בסדר גמור. רק להכניס את הספרייה פנימה וזה הכל.
ניר ברקת
אני לא הייתי ממליץ לוותר על דיסקונט בשום מקרה.
דוד רותם
אני רק רוצה להבין משהו. קובי, נגיד שמחליטים על דיסקונט שזה גם לדעתך וגם לדעת כולם האופציה המועדפת. את דיסקונט אפשר לקבל באמצע נובמבר. זה לא טעון שיפוצים. זאת אומרת שאם אפשר לקבל הסכמה מבעלי הבניין הנוכחי עד ל-15 לאוקטובר, אז אתה סוגר עד 15 לאוקטובר, אורז עד 15 לנובמבר, ב-15 לנובמבר עובר לשטח של דיסקונט ומרים את הספרייה.
קובי סדן
כן. זה מהלך הדברים.
ניר ברקת
זה הדבר הכי חשוב. אסור לוותר על המקום הטוב בגלל המצוקה הרגעית. המעבר נעשה להרבה שנים הבאות, ואנחנו לא נסלח לעצמנו אם נוותר על המקום המתאים.
היו"ר סופה לנדבר
נאמן הוא עורך דין לצורך הזה, או הוא בעלים?
לידיה בלוצקי
הוא עורך הדין. בפועל הוא בעצם בעלים כי הוא מחליט החלטות לפי מה שידוע לי.
ניר ברקת
אגב, ואני בכל מקרה ממליץ לחברי הכנסת לחשוב ולעשות את הועדה שם, ולבוא באמת לפתוח את הספרייה כי בינתיים עיריית ירושלים מדברת בשני קולות. מנהלת הספריות הוציאה מכתב בו היא מורה לסגור את הספרייה בראשון לאוגוסט. נכון או לא נכון?
רוקסנה פטלרסקי
נכון מאד.
ניר ברקת
לכן אנו כאן מדברים, אבל בפועל יש הוראה וכאן נמצאת הבחורה שנתנה את ההוראה, לסגור את הספרייה בראשון לאוגוסט.
קובי סדן
היא עושה משהו אחראי . כי היא יודעת שב-1 לספטמבר היא צריכה לעזוב את המקום. היא צריכה בראשון לספטמבר לעזוב את המקום כשהכל ארוז. ואם לא יפנו אותו, אז לא יפנו.
ניר ברקת
עדיין יש פה נייר ממנהלת הספריות לסגור את הספרייה בראשון לאוגוסט. והבקשה שלי לחברי הכנסת, תבואו כל בוקר לפתוח את המקום לציבור.
היו"ר סופה לנדבר
אתה פורץ לדלת פתוחה, אנחנו אמרנו לפני שקובי הגיע ולפני שחברי הכנסת הצטרפו שאנחנו קוראים לא לסגור את הספרייה ושאנחנו לא ניתן לשזה יקרה בגופנו. לכן אנו אומרים לא לארוז דבר עד שהמקום החדש לא יהיה מוכן. אם נצטרך לעשות שם תורנות, נעשה שם תורנות.
ניר ברקת
אני ממליץ לך לשנות את ההחלטה הזאת, אבל היא שליחה של מי שלא הגיע. צריך לפנות למנכ"ל העירייה.
דוד רותם
היא עובדת וגם מנהלת הספריות. אנחנו לא יכולים להטיל עליהם תפקידים.
ניר ברקת
לכן אני פונה לחברי הכנסת. לי אין חסינות, לכם יש חסינות. אני אבוא איתכם בשמחה רבה, ויבוא קהל רחב ואנחנו נדאג לזה, צריך לפתוח את המקום ולהעביר את המסר לעיריית ירושלים, כי אני יודע מה יהיה. מי שיבוא לשם, העירייה רק מחכה לבוא עם המערכת המפשטית, עם נזקים, עם סיפורים. אנחנו מכירים את התהליך הזה. וכדי למנוע אותו, אני חושב. לפי החוק, כמובן אני לא רוצה להפר את החוק, היחידים שיכולים להפר זה חברי הכנסת.

מנכ"ל עיריית ירושלים צריך לשנות את ההחלטה. אני אפנה אליו.
זאב אלקין
גברתי יושבת הראש, אני מציע בהמשך להצעה של ניר והדברים של דודו לעשות שני דברים. קודם כל אני חושב שיהיה טוב אם חבר הכנסת רותם יפנה בשם כולנו לעורך הדין נאמן ויבהיר לו שגם מבחינתו של בעל הנכס עדיף לו להגיע להסדר שקט מאשר לעמוד במצב שהוא בסופו של דבר יצטרך להוציא מהבניין גם חברי כנסת עם סערה ציבורית גדולה שתקום ועם כל ההשלכות שאני לא בטוח שרצויות לו, ולא למי שמייצג אותו. זה נתיב אחד. אם יושג עוד השבוע ההסדר הזה, מה טוב. המכתב הזה יוכל להתבטל לאלתר והספרייה תוכל לעבוד בשקט.

במידה ולא יושג ההסדר, אני הייתי מציע בהמשך לדבריו של ניר, שהועדה שלך, תזמין גם את החברים מוועדת התרבות. כדאי שגם הם יתנו את דעתם, כי הרי זה אירוע לא שגרתי שספרייה כזו, מרכז תרבות כל כך חשוב, נמצא תחת סכנת סגירה. אני מציע לקיים את הישיבה שם במקום, ביום ראשון או שני, ממש בתחילת שבוע הבא, כשלכאורה הנכס עוד בשכירות של העירייה ואין שום סיבה שהעירייה תמנע מהועדה של הכנסת לקיים שם ביקור ולקיים שם דיון.

מצד שני לכאורה הסגירה כבר תופעל, ועל ידי זה אולי נפתח את דלתות הספרייה ונזמין לשם גם את מנכ"ל העירייה. אם הוא היחיד שמוסמך לתת הוראה לבטל את המכתב על הסגירה, אז ננהל שם מולו את הדו שיח. אני חושב שהצירוף של שני הדברים האלה, גם האמירה ההפגנתית של הכנסת שהיא תהיה במקום ולא תיתן לו להיסגר, גם כועדה וגם כבודדים אחר כך, בתורנות אם זה יידרש, ובמקביל ניהול משא ומתן מול עורך הדין נאמן, אם זה לא ייסגר השבוע, אולי זה ייסגר שבוע הבא. אם הוא יראה שהכנסת רצינית בכוונות שלה, אז הוא גם יבין שכדאי לו להגיע בשם בעל הנכס להסדר.

מצד שלישי, העירייה צריכה פה להיות קואופרטיבית. אם היחיד שמסוגל לעשות את זה הוא מנכ"ל העירייה או מי שמעליו, נצטרך לזמן לשם את מנכ"ל העירייה.
קובי סדן
לא לארוז, ולהפר את ההסכם כך שבראשון לספטמבר אנחנו לא מוסרים את הנכס. זו החלטה שמישהו צריך לקחת עליה אחריות. אם דוב אייכמן או מי שקנה בסופו של דבר יתרצה ויאריך, מצויין. אם לא , מיד אנחנו נחטוף תביעה.
זאב אלקין
העירייה לקחה אחריות שלא להיערך מראש לכל התסריט הזה? לקחה.
קובי סדן
זה לא נכון כל כך.
זאב אלקין
מה זאת אומרת זה לא נכון כל כך, מי שלקח את האחריות, מי שהכניס את המצב למצב הנתון, צריך לדעת לקחת אחריות.
קובי סדן
יש הסכם אם בן אדם פרטי. אם בתום לב נשארת, אתה לא יודע שאתה צריך לפנות, זה דבר אחד. אבל אתה יודע שאתה צריך לפנות. אז היא חובתה להיערך כך שבראשון לספטמבר אפשר יהיה למסור את הנכס. מי שמוסמך להגיד לה אל תסגרי, אנחנו ניקח את הסיכון, נחטוף את התביעה, נשלם, אבל לא נצא משם, זה מנכ"ל העירייה או ראש העיר.
מרק נשפיץ
רק שני משפטים. אנחנו שכחנו לדבר על כוח האדם בספרייה. משרד הקליטה נותן את התקציב למשכורות. לפי החוק אנו משלמים משכורות עבור הפעילות. אני מבקש מכולם לקחת בחשבון שהזמן שהספרייה תהיה סגורה, הספרנים לא יקבלו משכורות. אני לא מדבר על חודש אחד. הלוואי ואני טועה, אבל למיטב ידיעתי בזמן שהספרייה אינה עובדת, עובדים אינם מקבלים משכורות.
קובי סדן
נראה לך שדבר כזה צריך להוסיף עכשיו? זה בכלל עולה על הדעת שכשהם אורזים אז הם לא מקבלים משכורות?
היו"ר סופה לנדבר
אני רוצה לסכם את הישיבה.
מרק ישראלי
אני ממטה המאבק, שמי מרק ישראלי. אני לא ידוע מה המיומנות של בעל הנכס של המחסן, או של הקבלן. איך משפצים מקום שמיועד לספרייה. אני רציתי לשאול את פליקס. מישהו התייעץ איתכם איך צריך להיראות המקום הזה? אם יקרה איזשהו אסון במקום, משהו ינזול או כדומה, כל הספרייה הלכה. יש שמה אוורור, יש שם אור?
קובי סדן
היה שם מהנדס.
היו"ר סופה לנדבר
אני חושבת שאנחנו חוזרים כמה צעדים אחורה. אנחנו סיכמנו שלא משפצים את המקום הזה שנראה כמו מחסן, אנחנו עוברים למקום שבינתיים תפוס על ידי בנק דיסקונט. זה נכון קלרה? אתם לא רוצים את המקום שממליצים, אתם מוכנים רק לקחת את המקום שנמצא שם כרגע בנק דיסקונט?
קלרה אלברט
בודאי, המקום בו נמצא כרגע בנק דיסקונט ללא ספק מתאים יותר עבור הספרייה. לגבי המחסן, אני יודעת שכרגע מפחיד אפילו להיכנס אליו. הוא גם צמוד לחנות פירות, אבל אפילו לא זה העניין. המקום ההוא דורש שיפוצים קולוסאליים וייסודיים.
מרק ישראלי
מכרסמים למשל יכולים להיכנס ולאכול בפה מלא את הספרים, הרי זה שוק. וזה גובל עם חנות של פירות.
דוד שמואלי
רצינו להודיע כאן, שיש לנו 15 ארגונים שהקימו מטה מאבק להצלת הספרייה. הארגונים האלה ב-11 לחודש בשעה 17:00 אחר הצהריים מארגנים בכיכר ספרא אירוע מחאה תרבותי, עם תאטרון ועם מוסיקה והופעות. כל חברי הכנסת מוזמנים, כל מועצת עיריית ירושלים הוזמנו, אנחנו לא ניתן לסגור את הספרייה. אני חושב שעצם העובדה שאנחנו מדברים כרגע על להכניס את הספרייה למחסן של שופרסל או למחסן של בנק דיסקונט, זה מצב חמור מאוד שהעירייה אחראית עליו במחדלים הקשים שלה.
היו"ר סופה לנדבר
בנק דיסקונט גם לא מתאים עכשיו?
דוד שמואלי
לא, העירייה צריכה לדאוג לספרייה כזאת למשכן הולם, לא זמני, לא חלקי, לא כזה שמפנים אותך למחרת בבוקר. מהפרוטוקולים של הועדה אפשר לראות טוב מאוד שהעירייה ידעה שדבר כזה מתגבש והולך, העירייה הייתה צריכה להגיב ולתת לזה מקום ראוי, מה שהיא לא עשתה, והיא עדיין צריכה לתת לזה מקום ראוי.
מוטי שמידט
גברת היו"ר, אני בטוח שכל היושבים פה בחדר בסופו של דבר פה בשביל אותה מטרה. אין בן אדם שיכול להגיד אני לא מסכים. השאלה איך. ואם אפשר לקצר את כל הנאום של מוטי, להוציא פנייה של הועדה לראש העיר, נא בקשה תעזור כמה שאתה יכול, אנחנו נעמוד מאחוריך בבקשה שלך להפר את החוזה עם הקונה. נבקש מהקונה להתאפק עד 15 באוקטובר. ובכך נוכל סך הכל, גם טכנית וגם נפשית לצאת מהמצב הזה.
היו"ר סופה לנדבר
אני מחליטה את הדבר הבא. ביום רביעי תתקיים עוד ישיבה, אני אודיע על מועד. אני רוצה שמנכ"ל העירייה יגיע לכאן. בינתיים תדברו עם נאמן בעצמכם, גם אנחנו נצטרך לבוא בדברים איתו, אני אצטרף לחבר כנסת רותם במשא ומתן מול נאמן, אבל אתם לא נערכתם בזמן ואני לא רוצה לאיים, אני אומרת שאנחנו נהיה שם במקום ונעשה תורנות של חברי כנסת.

אנחנו לא נעשה ישיבה נוספת, אני חושבת שזה מיותר, אנחנו עכשיו קוראים לעיריית ירושלים לא לפנות את המקום. אם תרצו לפנות את המקום בכל זאת, רק דרכנו. עכשיו נבנה לוח זמנים, בכל יום יגיע לשם חבר כנסת, לא ניתן לפנות את המקום עד שהמקום החדש המיועד לספרייה לא יהיה מוכן. עכשיו תחזרו לעירייה, למנכ"ל של העירייה ותגידו- עד כה היינו ממש עדינים, אצילים. אני לא חושבת שמטה המאבק וכולנו יחד צריכים לעלות על בריקדות, אבל אני אומרת בשפה מאוד מאוד עדינה קובי, ואתה שמעת ממני היום, אנחנו הקשבנו, ושיתפנו איתכם פעולה. לא נערכתם בזמן, תשברו את הראש לבד. אנחנו לא ניתן לארוז את הספרים עד שהמקום החדש לא יהיה מוכן, משום שאם ניתן לארוז את הספרים, מחרתיים לא תישאר ספרייה. אני לא מאמינה יותר לעיריית ירושלים. אני מכבדת אותך קובי, אותך רוקסנה, אבל אני לא מכבדת את בעלי ההחלטות בעירייה הזאת. לכן אני אומרת שתפתרו את הבעיה עד יום רביעי, אחרת אתם בבעיה. והבעיה הזאת היא לא רק מטה מאבק, זה כבר נוגע לכל חבר כנסת באופן אישי שלא רוצה שדבר כזה יקרה בירושלים. אנחנו אמרנו ואתה לא היית כאן, היינו בישיבות בקונגרס במוסקבה, ועיריית מוסקבה נערכת לעזור לספרייה הזאת, אבל הם אומרים- אחזקה והמקום זה לא מענייננו. הספרים, הקידום של הדברים והנושאים שהספרייה מקדמת – כאן אנחנו איתכם ואנחנו נאשר תקציב בשנת 2009 על מנת לעזור ולקדם את הספרייה הזאת.

אתם צריכים לפתור את הבעיה. אני ביום רביעי רוצה שתגיעו לכאן יחד עם המנכ"ל, ואם הוא יחליט. לפני זה אני מוכנה שלא לקיים את הישיבה ביום רביעי, אבל שיהיה כתוב שבעצם אנחנו לא מפנים את הספרייה עד שהמקום החדש שנמצא בו בנק דיסקונט כרגע לא יהיה ערוך ומוכן לקבל את הספרייה באופן ראוי.

אני מאוד מצטערת, עשינו ישיבה ראשונה לפני יותר מחצי שנה. אתם ידעתם שהמצב בעייתי ושעליכם לפתור אותו. הייתם צריכים לפתור אותו אז. תפתרו אותו עד יום רביעי, אחרת, אם לא תפתרו את הבעיה, נחסום את הפינוי הזה בעזרת גופנו.

תודה רבה, הישיבה נעולה.
הישיבה ננעלה בשעה 11:15

קוד המקור של הנתונים