ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 16/07/2008

חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 167), התשס"ח-2008

פרוטוקול

 
PAGE
4
ועדת הכספים

16.7.2008


הכנסת השבע עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס'

מישיבת ועדת הכספים

יום רביעי, י"ג בתמוז התשס"ח (16 ביולי 2008), שעה 10:15
סדר היום
הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה, התשס"ח-2007 (תושב חוץ)
נכחו
חברי הוועדה: סטס מיסז'ניקוב – היו"ר

ראובן ריבלין
מוזמנים
עו"ד מיכל דויטש-הנר, מנהלת מחלקת חקיקה, רשות המסים בישראל, משרד האוצר
ייעוץ משפטי
שגית אפיק

ענת מימון
ייעוץ כלכלי
סמדר אלחנני
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ

הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה, התשס"ח-2007 (תושב חוץ)
היו"ר סטס מיסז'ניקוב
אני פותח את ישיבת ועדת הכספים בהצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה, התשס"ח-2007 (תושב חוזר), סעיף 22(2) מתוך הצעת חוק ההסדרים במשק המדינה.
מיכל דויטש-הנר
התיקון המוצע כאן הוא תיקון של טעות שנפלה בתוספת של הסיפא של 97(ב)(2) ואני אסביר.


תושב חוץ פטור ממס לגבי מכירת ניירות ערך בבורסה בישראל. יש בפקודה טיפול בזמן שהמניה הייתה פרטית בידיו ואז היא נרשמת למסחר והיא הופכת להיות מניה שרשומה למסחר בבורסה. הכוונה של הסעיף במסגרת תיקון 147 אמרה שעל החלק הפרטי של האחזקה הזה אין פטור, ועל החלק "הבורסאי" של האחזקה, יש פטור. נוצר משפט הפוך, לא ברור, לא מה שהתכוונו וגם לא מה שנעשה כי כולם מבינים הייתה כאן טעות. כולנו מחוקקים אבל אנחנו יודעים שהמחוקק לא תמיד אנחנו מדייקים בכל דבר.


אנחנו מבקשים לחוקק את אותו מצב שהתכוונו לחוקק כבר אז ולקבוע שבסך הכל רווח ההון לא יכול להיות יותר גבוה ממה שהיה מחויב אילולא היה הנישום זכאי לפטור על החלק הבורסאי.
ראובן ריבלין
הייתה טעות בנוסח? טעות סופר או טעות בכוונת המחוקק?
מיכל דויטש-הנר
טעות ביישום כוונת המחוקק, בכתיבת כוונת המחוקק.
ראובן ריבלין
איך אני יודע מה הייתה כוונת המחוקק? את רוצה היום לשאול אותי מה הכוונה שלי. את רוצה חוק חדש. היה חוק ואת באה ומספרת לי מה חשב המחוקק. תביאו לי את המחוקק שחוקק את זה ונראה אם באמת הוא התכוון לזה או לא התכוון לזה. המשתמע מהחוק שהוא קיים לפנינו הוא אחר ממה שאת רוצה היום. את מבקשת לשנות היום את מטרת החוק. את טוענת שגם בזמנו המחוקק התכוון לדבר אחד וניסח דבר אחר. זה לא מעניין אותי. גם לבית המשפט העליון הערתי כמה פעמים שהם יכולים לפרש את כוונותינו בהתאם למלים האמורות ולא בהתאם לכוונתנו כי הכוונות משתנות ובית המשפט רואה את הכוונה כפי שהייתה צריכה להיות במקום את הכוונה כפי היא נרשמה. אני מתנגד לזה בכל תוקף. זאת אומרת, אנחנו מפזרים את הכנסת על פי הכתוב או על פי הכוונה?
ענת מימון
השאלה איך הם נהגו בפועל מאז ועד היום.
ראובן ריבלין
יש מי שאומר שהמלים גוברות על הכוונה וכאשר הוא רוצה להשתמש בכוונה אומר שהכוונה ורוח החוק גוברים על המלים. אני מבקש קודם כל לומר שרשות המסים, משרד האוצר וממשלת ישראל מבקשת לשנות את החוק כפי שהוא מנוסח וכפי שמשתמעת ממנו כוונת המחוקק שיתכן שלא הייתה זאת הכוונה אז. היום מבקשים לשנות את החוק ואת כל האמור בו.
מיכל דויטש-הנר
אני מסכימה אבל אוסיף עוד מילה. בסעיף 97(ב)(2) מופיעים אזכורים של שלושה ימים – יום הרכישה, יום הרישום ויום המכירה. בסיפא שהוספה כתוב ביום האמור ואז לא ברור. לכן ההצגה שאני נתתי בהתחלה בעצם כאילו אמרה מעבר למה שכתוב בלשון ובמלים, הציגה את העמדה הכי קיצונית לגבי פרשנות 97(ב)(2).
ראובן ריבלין
זה כאשר את רוצה לבוא לבית המשפט ולשכנע אותו שכוונת המחוקק אז הייתה כמו שאת רוצה לבקש מאתנו היום לשנות. אנחנו היום לא בית המשפט. אנחנו היום המחוקק שיכול לשנות את חוקיו ואנחנו מבינים שאת רוצה היום להעמיד את המצב לגבי תושב חוץ בצורה שבה הסעיף מנוסח היום.
מיכל דויטש-הנר
כן, שמוצע לפניכם.
ראובן ריבלין
שהוא מנוסח היום כהצעת חוק שבאה לידי חקיקה בזמנו בחוק ההסדרים ועכשיו היא בחקיקה רגילה. אני הבנתי את מה שאת אומרת.
מיכל דויטש-הנר
רציתי להבהיר. אתה צודק בכל מה שאמרת. ביקשתי רק להבהיר שמה שאמרתי בדבריי בהתחלה, הוצגו כעמדה הקיצונית לפרשנות למלים "ביום האמור".
ראובן ריבלין
ואני אמרתי את מה שאמרתי לא כדי לפגוע בך אלא כדי להוציא אפילו מחשבה מטעם מפרשי המחוקק שהם יכולים לפרש אותו גם כפי שאני לא ניסחתי את עצמי, כאילו אני חשבתי כך בעבר.


אני רוצה שיהיה מצב כפי שהוא מנוסח היום, אז כוונתי היא לפי הלשון. יכול להיות שאני אומר שאני לא יודע מה כתוב בחוק, משום שאני לא מבין את הניסוח ואת הדקדוק הלשוני, ולכן אני אומר לך שכוונתי היא כזאת וכזאת. יכול בית המשפט לבוא ולפרש את כוונתי לפי אמירתי בדברי ההסבר או בדיון בוועדה. היום אני מבין, את באה ואומרת שאת רוצה שהדבר יעלה בקנה אחד, גם הכוונה וגם האמור.
מיכל דויטש-הנר
באופן מלא ולא באופן עמום כמו שמופיע היום.
ראובן ריבלין
אני בעד זה. אני רק לא יודע לגופו של עניין אם זה צודק ואם יהיו אנשים שיאמרו לי מדוע זה לא צודק, זה משהו אחר.


טמיר, האם הוזמנו אנשים? מבחינתי אני מוכן להצבעה.
היו"ר סטס מיסז'ניקוב
גם אני לא מתכוון לעשות למיכל יום לימודים ארוך.
ענת מימון
לגבי תחילה, מה היה המצב עד היום? אתם משנים כאן?
ראובן ריבלין
לא, זה לא רטרואקטיבית.
מיכל דויטש-הנר
לא ביקשתי גם בהצעת החוק.
ראובן ריבלין
זה יחול מה-1 בינואר 2008. מיום פרסומו.
מיכל דויטש-הנר
אני לא רוצה סעיף תחילה בחוק הזה. הצעת חוק ההסדרים פורסמה ב-15 באוקטובר 2007 והכוונה הייתה שהכל יחול מה-1 בינואר 2008. אני רוצה שזה יהיה מיום פרסומו.
ראובן ריבלין
אין לי בעיה. תכתבי מיום פרסומו. הואיל וזה היה בחוק ההסדרים, צודקות היועצות המשפטיות.
מיכל דויטש-הנר
הן לא אמרו שזה צריך להופיע בחוק. זה נאמר באופן כללי, על פי החוק הכללי שחל על חקיקה.
ראובן ריבלין
לא יהיה רטרואקטיבי. אין לי בעיה. את לא רוצה שיהיה כתוב.
ענת מימון
בפקודת מס הכנסה, בסעיף 97)ב2), אחרי "נמכר לפני יום רישומו למסחר בבורסה" יבוא "ולא יותר מסכום רווח ההון במועד מכירת נייר הערך", ובמקום "ובלבד ששוויו ביום האמור אינו נמוך מהתמורה במועד מכירתו" יבוא "ובלבד ששוויו ביום הרישום גבוה משוויו ביום רכישתו ושהתמורה במועד מכירתו גבוהה משוויו ביום רכישתו".
היו"ר סטס מיסז'ניקוב
מי בעד אישור הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה, התשס"ח-2007 (תושב חוץ)?

ה צ ב ע ה

אושר פה אחד

תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:25

קוד המקור של הנתונים