ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 14/07/2008

חוק החברות (תיקון מס' 8), התשס"ח-2008

פרוטוקול

 
PAGE
30
ועדת החוקה, חוק ומשפט

14.7.2008


הכנסת השבע עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 608

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום שני, י"א בתמוז התשס"ח (14 ביולי 2008), שעה 09:00
סדר היום
הצעת חוק החברות (תיקון מס' 8) (כשירות דירקטור ודירקטור בלתי תלוי), התשס"ח-2008

הצעתם של חברי הכנסת גלעד ארדן ואבישי ברוורמן, הכנה לקריאה שנייה ושלישית.
נכחו
חברי הוועדה: מנחם בן-ששון – היו"ר

גלעד ארדן

אבישי ברוורמן

יצחק לוי
מוזמנים
עו"ד מרים אילני, משרד המשפטים

עו"ד שמשון אלבק, היועץ המשפטי, רשות לניירות ערך

עו"ד שיראל גוטמן-עמירה, היועצת המשפטית, רשות התאגידים, רשות לניירות ערך

עו"ד נתי שילה, היועץ המשפטי, איגוד החברות הציבוריות

עו"ד יהודית קורן, לשכת עורכי הדין

עו"ד מישל אוחיון, לשכת עורכי הדין

אייל אלדן, מתמחה, לשכת עורכי הדין
ייעוץ משפטי
תמי סלע
מנהלת הוועדה
דורית ואג
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ

הצעת חוק החברות (תיקון מס' 8) (כשירות דירקטור ודירקטור בלתי תלוי), התשס"ח-2008

הצעתם של חברי הכנסת גלעד ארדן ואבישי ברוורמן

הכנה לקריאה שנייה ושלישית
היו"ר מנחם בן-ששון
אני פותח את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט בהצעת חוק החברות (תיקון מס' 8) (כשירות דירקטור ודירקטור בלתי תלוי), התשס"ח-2008, הצעתם של חברי הכנסת גלעד ארדן ואבישי ברוורמן.
תמי סלע
219.
מספר הדירקטורים

(ה)
חברה ציבורית רשאית לקבוע בתקנונה כי יכהנו בה דירקטורים בלתי תלויים במספר שתקבע, והיא רשאית לקבוע כי תחול עליה ההוראה בדבר שיעור הדירקטורים הבלתי תלויים לפי סעיף קטן זה. בחוק זה –
"דירקטור בלתי תלוי" – דירקטור שמתקיימים לגביו תנאי הכשירות למינוי דירקטור חיצוני הקבועים בסעיף 240(ב) ו-(ג) וועדת הביקורת אישרה זאת, ושאינו מכהן כדירקטור בחברה מעל תשע שנים רצופות ולעניין זה לא יראו בהפסקות כהונה שאינה עולה על שנתיים כמפסיקה את רצף הכהונה.

"הוראה בדבר שיעור הדירקטורים הבלתי תלויים" - הוראה בתקנון של חברה ציבורית הקובעת כי אם אין בחברה בעל שליטה או מי שמחזיק בדבוקת השליטה יהיו רוב בחרי הדירקטוריון דירקטורים בלתי תלויים, ואם יש בחברה בעל שליטה, יהיו לפחות שליש מבין חברי הדירקטוריון דירקטורים בלתי תלויים.

כאן חשבתי, בעקבות משהו שעלה בדיון הקודם וגם הערה שקיבלנו, כן להבהיר שדירקטור בלתי תלוי לעניין הזה כולל גם דירקטור חיצוני לעניין השיעור.


הייתה הערה שהשיעור שמוצע כאן הוא גבוה מדי. מוצע שיעור של רבע מהדירקטורים שיהיו דירקטורים בלתי תלויים. זאת הייתה הערה של נציגי בנק לאומי, שזה יהיה בהתאמה לנוהל בנקאי.


אני רוצה לומר לפרוטוקול שהופץ תזכיר לתיקון חוק החברות שבין היתר מתייחס לנושא של ממשל תאגידי שזה בעניינים מסוימים דברים שאנחנו מתקנים גם בהצעת החוק הזאת ושם יש חפיפה מסוימת. זאת אומרת, גם שם חברה תוכל לאמץ הוראות בעניין הדירקטורים הבלתי תלויים, אם כי במתכונת אחרת.
גלעד ארדן
הממשלה לא ידעה שיש כאן הצעה?
מרים אילני
לא, זה היה הפוך. התחלנו לעבוד על תיקון 10. אמרנו שנוציא את זה בינתיים ונמשיך לעבוד על זה.
תמי סלע
התזכיר יצא אחרי כן.

היה חשוב לי לומר שבעניין של ההוראות המומלצות, התזכיר תואם את המוצע כאן אלא שהוא במתכונת אחרת.
היו"ר מנחם בן-ששון
לא קיבלתי נייר של לשכת עורכי הדין.
מישל אוחיון
לא קיבלת כי אני נמצא כאן במקום מישהו שאמור היה להגיע ומסיבות אישיות לא יכול היה להגיע.
היו"ר מנחם בן-ששון
בדרך כלל הלשכה שולחת עמדה. יש עמדת לשכה?
מישל אוחיון
כן, יש עמדת לשכה ואני מייצג אותה.
היו"ר מנחם בן-ששון
בדרך כלל הגברת לשמאלך מייצגת את עמדת הלשכה.
יהודית קורן
לא בדיון הזה אלא בדיונים בוועדת החוקה בנושא חוקה בהסכמה.
מישל אוחיון
פורמלית אני סגן הפורום הכלכלי של לשכת עורכי הדין שאחראי בין היתר על ועדת תאגידים.


אני מתנצל, חשבתי שמה שעומד לסדר היום זו ההצעה של חבר הכנסת ארדן וחבר הכנסת ברוורמן.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה בדיוק מה שעומד, אבל זה עבר קריאה ראשונה. לקראת קריאה שנייה ושלישית אף פעם לא משאירים את ההצעה כלשונה אלא מנסים להביא אותה למקום אחר.
מישל אוחיון
מאחר שאני עוסק בחברות אני יכול לומר לכם שכאשר אני מסתכל על ההצעה הזאת אני לא מבין כעורך דין מה אני אמור להמליץ לחברות. בהצעה הזאת יש יותר מדיי עמימות וזה הכשל הראשון שלה.
גלעד ארדן
אתה יכול להיות קונקרטי?
מישל אוחיון
בוודאי.


הדבר השני הוא שההצעה עצמה אומרת מה לא אבל היא לא אומרת מה כן. כנראה שהגיע הזמן להגדיר כישורים פוזיטיביים לדירקטורים. ההצעה של חבר הכנסת ארדן וברוורמן התחילה בכיוון הנכון ואני חושב שהיה נכון להמשיך אותה ואולי מעט לחדד אותה. יש לנו גם הצעות מעשיות לדבר הזה.


לגבי העמימות, אני לא מצליח להבין איך דירקטור יאמר שיש לו את הכישורים הדרושים ויחתום על תצהיר. מה הוא יכתוב בתצהיר? הרי כישורים דרושים, לתת אמירה שיש לי כישורים דרושים, זה לא משהו שיכול להיכנס כתצהיר אלא זאת עובדה. בתצהיר אתה לא נותן חוות דעת על עצמך. איך אפשר לתת תצהיר על חוות דעת? אין דבר כזה.
גלעד ארדן
עדיין לא הסברת לגבי הקונקרטיות ולא אמרת מה ההצעות שלך. שנית, לגבי ההצהרה, אני לא חושב שזה כמו תצהיר לבית משפט. זה אולי תצהיר חוסם כדי שהוא לא יטען אחר כך, בעתיד, שלא היו לו את הכישורים המתאימים. בוא נגיד שזה סוג של פשרה, אני מסכים אתך, והיא פשרה שאנחנו גם התפשרנו כי חשבנו בהתחלה שהמודל הנכון הוא באמת לקבוע תנאי סף ויושב-ראש הרשות לניירות ערך שכנע אותי – ואני חושב שגם את חבר הכנסת ברוורמן – שבאיזון בין חופש הקניין ובין הרצון שלנו לא להפחיד כל מיני יזמים, שישראל לא תיראה כמו המקום הקשה ביותר בעולם להשקעות ולהקמת חברות, לכן עדיף להתחיל במהלך ביניים שאם הוא לא יוכיח את עצמו ויתגלו בו עוד כשלים, ניתן יהיה לחשוב בעתיד גם על ההתערבות המשמעותית יותר בחופש הקניין. כך אנחנו תפסנו את הנושא.
היו"ר מנחם בן-ששון
הכשירות כטענה עמומה, אתה אומר שרצית משהו אחר ולא הסתייע.
גלעד ארדן
לא, זה היה הנוסח המקורי. הרי רצינו דרישות סף, אבל הוא רצה להציע דברים קונקרטיים. אם הדברים הקונקרטיים הם להציע דרישות סף, זה פשוט לא יעבור כי הממשלה מתנגדת. אני לא יודע מה עמדת יושב-ראש הוועדה כאן, אבל אנחנו הסכמנו עם יושב-ראש הרשות על השלב הזה שהוא שלב ביניים שיכול להיות גם סופי.
מישל אוחיון
אפשר לעשות שלב ביניים אחר.
מרים אילני
לגבי ההצהרה על עובדות. זה לא תצהיר בפני עורך דין אלא זאת הצהרה חוזית, התחייבות שלו שהוא חושב שהוא מתאים וזה צריך להתבסס על איך שהוא מכיר את עצמו ואת החברה, ולבדוק את הנתונים ולהצהיר. אני לא רואה בזה בעיה.


לגבי הנושא הכשירות הפורמלית. דנו בזה ואני לא יודעת אם צריך לפתוח את זה מחדש. אמרנו שהדרישה הפורמלית מצד אחד היא מגבילה אנשים שראויים, שיכול להיות שיש להם ניסיון רב וזה פוגע ביכולת של בעלי השליטה למנות את האנשים שהם רוצים כאשר הם כן מתאימים, ולכן חשבנו שלבחון את הרכב הדירקטוריון מן ההיבט של אי התלות, זה נכון יותר מאשר לקבוע את דרישות הסף הפורמליות.
היו"ר מנחם בן-ששון
עוד דבר שלמדנו בכנס עורכי הדין האחרון שהיה אירוע משמח, היו דברים של השופטת מיכל אגמון-גונן ואחרי כן גם שרון מאוניברסיטת תל-אביב חידדה את הדברים, ובכלל היו לה הערות בעניין דוח גושן – שוחחתי אתו על כך בשבוע שעבר – בטענה האחרת שבעלי שליטה משלמים טוב מאוד כדי שהחברה שלהם תיוצג על ידי בעלי אינטרס. התשובה שלי היא שאתה רוצה גם מישהו שייצג את האינטרס הציבורי, של מי שמושקעים ושגם לאינטרסים הללו יש מה לומר והמקצועיות אמורה להיות המשרתת הטובה ביותר של כל היעדים. אלה הם ההיבטים השונים.
נתי שילה
חשבתי שהדיון הולך לפי הסעיפים, אבל אם כבר מתייחסים לעניין הכשירות, גם איגוד החברות הציבוריות היה בזמנו בעמדה של תמיכה ולפחות אי התנגדות להצעה של חברי הכנסת גלעד וברוורמן לגבי כשירויות שהן כבר מובנות על פי התקנות של כשירות לגבי דירקטורים חיצוניים.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה מדבר על סעיף 240 או 219(ג)? לאן אתה רוצה לשלוח אותנו?
נתי שילה
לתקנות על פי 240 שנותנות מרווח גדול מאוד של כשירות, הן חשבונאית ופיננסית, והן כשירות כללית, שם יש גם נושא של ניסיון עסקי, גם נושא של ידע מקצועי והשכלה פורמלית וכולי.


אם היו מורידים את זה, אז מורידים, אבל אם חזרנו לנושא הכשירות, שכל דירקטור או מועמד צריך להצהיר שהוא כשיר, כבר יותר טוב שיש איזשהו בסיס, לפחות בסיס סף, שעל פיו מסתמכים ולא מסבכים את החברות כל אחת עם התצהיר.
היו"ר מנחם בן-ששון
לכן היית חוזר ל-240 על תקנותיו.
נתי שילה
אם כבר מדברים על כשירות, הייתי מחזיר אותנו ל-240, כן. כך יש לנו דירקטור חיצוני רגיל, יש דירקטור חיצוני מומחה על פי התקנות.
היו"ר מנחם בן-ששון
היית כאן בדיון הקודם? מדוע לא העלית את זה אז?
נתי שילה
את הנוסח הזה אנחנו רואים לראשונה.
היו"ר מנחם בן-ששון
בכחול שעלה לראשונה זה כבר היה.
נתי שילה
לא היינו בדיון הזה.
שיראל גוטמן-עמירה
בדיוק מהסיבה שאכן יש בעלי שליטה שיש להם זכות קנויה שהם שילמו עבורה כסף, ההצעה בדוח ועדת גושן מדברת על כך שבמקום שיש דבוקת שליטה, יהיו רק שליש ולא חצי. העניין הזה בא לאזן את אותם יחסי כוחות ששרון דיבר עליהם.
נתי שילה
על זה אנחנו לא אומרים שום דבר.
מישל אוחיון
אני מנסה להבין מה יהיה התהליך כאשר יבוא אלי דירקטור ויאמר לי שהוא צריך לתת את ההצהרה ויבקש ייעוץ משפטי. מה אני אמור לעשות? איך אני אמור לייעץ לו? אני אומר לו אם הוא כן מתאים או לא מתאים?
גלעד ארדן
אנחנו כאן אמונים על הכשרת עורכי דין כיצד לייעץ ללקוחותיהם?
היו"ר מנחם בן-ששון
אני היסטוריון של ימי הביניים ואני אומר לך מה אני אייעץ לאנשים שבאים ואומרים שכתוב כשירות ואחרי כן יהיה כתוב שזאת כשירות באותה חברה ציבורית, עבור לסעיף 224(א) ותראה, ואני אומר לו כדלהלן: אם החברה הציבורית שאתה הולך לעבוד בה מתמחה בסחורות עתידיות, אתה צריך להיות או בעל יכולת חשבונאית או בעל ידע של עורך דין או כלכלן שיודע איך עוסקים בסחורות עתידיות או עם איזושהי התנסות בבורסה או אם היית חבר למשל בוועדת הכלכלה של הכנסת ובאת לישיבות, כל שכן אם היית יושב-ראש ועדת הכלכלה, ואז אני חושב שאתה יכול בשקט לכתוב כשיר. אני חושב כך כי השכל הישר – וזה אחד הפגמים שלי כיושב-ראש ועדת חוקה – אמור להיות רלוונטי. כך אני חושב. הרב לוי תכף יאמר לך מה אומר השכל הישר שלו, שהוא של מחנך.
מישל אוחיון
למה לא לומר מה השכל הישר של המחוקק?
היו"ר מנחם בן-ששון
זה השכל הישר. לא כל המשפטנים צריכים לומר.
מישל אוחיון
ההצעה של חבר הכנסת ארדן היא הצעה מצוינת. אגב, אני אומר את זה כמי שמייצג חברות ציבוריות. אני בעד שדירקטורים יהיו אנשי מקצוע ואני בעד לנגוס בכוחם של בעלי השליטה.
שמשון אלבק
עוד הערה קטנה לעניין הכישורים. הדבר הנוסף שיצטרך לשאול אותו דירקטור הוא האם הוא מודע לחובות ולאחריות שיש לו. ברגע שהוא יאמר שזה המצב, שהוא מודע לחובות ולאחריות שיש לו, עברנו שלב מאוד מאוד משמעותי בכללים שחלים על דירקטור.
היו"ר מנחם בן-ששון
אבל כישורים בכל זאת זה לא מספיק ולכן אני רוצה התאמה. אני חושב שמבחינת התשובה לשאלות הללו, כשירות היא לא רק שאלה משפטית וכאשר אתה עושה חוקים, אתה לא שואל רק שאלות משפטיות. אם חברי הכנסת אומרים לי שאחזור לסעיף המקורי, אני אחזור ואתחיל את הדיון מהתחלה.
גלעד ארדן
אני אומר לך משהו יותר קיצוני. בכלל לא מקובל עלי שפותחים מחדש את הנושא שכבר הוכרע כאן בקריאה הראשונה. אמרתי שהייתי מאוד שמח שכל מאוויי בחיים היו מתגשמים, אבל אחד הדברים הוא שאתה מגלה שבחיים אתה לא מצליח להשיג הכל אבל אתה משתדל להשיג את הרוב. הרוב בעיני הוא לא לחייב עדיין את בעל השליטה להעביר אותם איזושהי מסננת שאני חשבתי שהיא נכונה, קיבלתי את הטענות של פרופסור גושן ואני חושב שיש כאן עדיין התקדמות משמעותית וצריך לראות את ההצהרה הזאת כמשהו חוסם טענות עתידיות. כלומר, כאשר דירקטור נכנס להיות דירקטור, ההצהרה הזאת נועדה שהוא יבין מהי האחריות המוטלת עליו וידע שאם בעתיד תקרה איזושהי קריסה בחברה מסיבות שהן לא כוח עליון אלא שהן רלוונטיות לאופן ניהול החברה, לא תישמע טענתו בעתיד שלא היו לו לא כישורים ולא זמן וביקשו ממנו לעשות טובה ולהיות ולכן הוא הסכים. לא. חתמת, תהיה מודע לאחריות שלך ולא תוכל בעתיד לטעון אחרת. כל עורך דין ייעץ ללקוח שלו כמיטב יכולתו האם הוא באמת כשיר או לא וזה לא משהו שאפשר לתת לו מענה בניסוחים כאלה ואחרים.
תמי סלע
עוד שתי הערות לעניין ההצהרה. יש פירוט של העניין בסעיף 224(ב) ואם אני מבינה נכון, אנחנו מדברים על כך שהכישורים עצמם יפורטו. זאת אומרת, לא יהיה רק משפט שיאמר שיש לי את הכישורים אלא גם צריך לפרט על סמך מה הוא מגיע למסקנה שיש לו את הכישורים. בנוסף, ההצהרה הזאת מובאת בפני הגורם הממנה ולא הוזכר כאן שהסעיף לגבי הכישורים מדבר גם על אחריות של הגורם הממנה ולא רק על המודעות של הדירקטור לכך שיש לו את הכישורים ושהוא מצהיר על כך. אחריות הגורם הממנה למנות מישהו שיש לו הכישורים. דיברנו על כך שלכל חברה לפי סוג העניינים בהם היא עוסקת, יכול להיות שיתאים אדם עם כישורים אחרים, לפעמים דווקא לא כישורים של השכלה מסוימת אקדמית או אחרת אלא של ניסיון באותו תחום, ואני חושבת שהעמימות יש בה גם תועלת.
גלעד ארדן
אני מסכים אתך.
שיראל גוטמן-עמירה
לסעיף 219(ה). בסעיף נאמר "בסעיף 240(ב) ו-(ג)" ואני חושבת שפשוט השמטנו את (ד) שהלוגיקה שלו היא אותה לוגיקה. 240(ב) הוא זיקה, (ג) הוא ניגוד עניינים, (ד) שלא נמצא כאן, הוא כהונה צולבת. זאת אומרת, יש שתי חברות והן עושות שמור לי ואשמור לך, הדירקטור שלי יהיה דירקטור חיצוני אצלך ודירקטור שלך יהיה דירקטור חיצוני אצלי, אני חושבת שאותה לוגיקה צריכה לחול גם על (ד).
היו"ר מנחם בן-ששון
יש הערות לבקשה? אין. אנחנו נוסיף. תודה.
תמי סלע
224א
כשירות למינוי

לא ימונה לדירקטור בחברה ציבורית ולא יכהן בה כדירקטור מי שאין לו הכישורים הדרושים והיכולת להקדיש את הזמן הראוי, לשם ביצוע תפקיד של דירקטור באותה חברה ציבורית / בשים לב בין היתר לצרכיה המיוחדים של החברה ולגודלה.


כאן יש שתי חלופות.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני מעדיף את ה"בשים לב".
תמי סלע
זה מבוסס על נוסח שקיים כבר בחוק החברות הממשלתיות לגבי מינוי של דירקטור.
גלעד ארדן
גם אני מעדיף.
יצחק לוי
מה זה משנה גודלה? אני הייתי מוחק את המילה גודלה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אם אדם עסק קודם בפנקסנות של מכולת, עם כל הכבוד, הוא לא מתאים. הוא יאמר שיש לו ידע חשבונאי, הוא יודע לחבר ולחסר, הוא עסק בענייני סחורות אבל הוא עסק בענייני סחורות במקום אחר.
תמי סלע
224ב
הצהרת מועמד לכהן כדירקטור

(א)
בחברה ציבורית לא תזומן אסיפה כללית שעל סדר יומה מינוי דירקטור, ולא

ימונה דירקטור, אלא לאחר שהמועמד הצהיר כי יש לו הכישורים הדרושים והיכולת להקדיש את הזמן הראוי לשם ביצוע תפקידו ופירט את הכישורים כאמור וכי לא מתקיימות לגביו ההגבלות הקבועות בסעיפים 226 ו-227 לחוק, ולעניין דירקטור בלתי תלוי מתקיימות בו גם הוראות סעיף 219(ה) (בסעיף זה – הצהרה).


(ב)
ההצהרה תובא הממונה ויחלו עליה הוראות סעיף 241(ב).
היו"ר מנחם בן-ששון
כאן נשאלנו מי זה הממנה והתשובה היא שלא תמיד זאת האסיפה אלא לפעמים הממנה היא לא האסיפה.
שיראל גוטמן-עמירה
בדרך כלל זה לפי התקנון.
גלעד ארדן
מי זה יכול להיות?
מרים אילני
יכול להיות נושה מסוים.
גלעד ארדן
יכול להיות בעל מניות ספציפי.
מרים אילני
הוא השקיע 10 אחוזים בחברה ושמר לעצמו זכות למנות דירקטור.
היו"ר מנחם בן-ששון
מר אוחיון, החמצנו משהו?
מישל אוחיון
החמצתם הרבה, אבל דעתי לא נשמעה. שאל אותי חברי נתי שילה מה זאת הצהרה. אנחנו, עורכי הדין, צריכים בסופו של דבר לייעץ, אז מה יהיה כתוב? אני מצהיר בזאת לאחר שהוזהרתי.
מרים אילני
לא לאחר שהוזהרתי. זה לא תצהיר. זה כמו הצהרה לפי 241 שהיא לא לפני עורך דין, למרות שאולי אתם עושים את זה בפני עורך דין, של דירקטור חיצוני. זאת הצהרה חוזית, התחייבות חוזית. זאת לא הצהרה בפני עורך דין אלא התחייבות חוזית. יש הגדרה של תצהיר בחוק הפרשנות.
מישל אוחיון
גם בפקודת הראיות.
מרים אילני
כאן מדובר בהצהרה שהיא לא בפני עורך דין אלא בהתחייבות חוזית. אתה אמרת שאין כאן הצהרה על עובדות.
מישל אוחיון
זאת הודעה.
מרים אילני
זה כמו כל התחלה של חוזה שכתוב בו הואיל והואיל.
היו"ר מנחם בן-ששון
הסימפוזיון נגמר. מי שיש לו שאלות יודע גם שב-241(ג) כתוב במפורש שהשר יכול לתת הנחיות וההנחיות בין השאר, אני מניח, יכולות להיות גם טופס.
שיראל גוטמן-עמירה
יש היום הצהרה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אם כך, אז הכל בסדר.
נתי שילה
אגב, אנחנו נוהגים לעשות זאת לפני עורך דין.
היו"ר מנחם בן-ששון
ויש העושים לפני רואה חשבון.
תמי סלע
227
הגבלת מינוי

(א)
לא ימונה לדירקטור קטין, פסול דין, מי שהוכרז פושט רגל כל עוד לא הופטר, וכן תאגיד שהחליט על פירוקו מרצון או שניתן לגביו צו פירוק.

כאן הוספנו "וכהונתו תפקע במועד מתן ההודעה", שזה מתאים את זה להוראות שקיימות לגבי עילות תביעה אחרות שיש הודעה ובמועד מתן ההודעה.

סעיף 228(א) הוא סעיף שמונה את המקרים בהם התלונה פוקעת לפני תום התקופה. בפסקה (5) הוספנו את מתן ההודעה לפי הסעיפים החדשים.


התיקון בפסקה (2) הוא תיקון שמיישר קו בין סעיף אחר שראינו שלכאורה אפשר לחשוב שהוא סותר לעניין מועד הפקיעה, כי מסעיף 228 כאילו עולה שבמועד שבו היה פסק דין מרשיע, שניתן פסק דין מרשיע, זה מועד הפקיעה ולעומת זאת ב-232 כתוב שגם במקרה הזה יש הודעה של הדירקטור. אני חושבת שהכוונה ב-228 מלכתחילה הייתה להפנות לסעיף 232, אבל כדי לפתור את הסתירה הזאת, תיקנו גם כאן. כיוון שבחנו את הסעיף הזה ותיקנו אותו, עשינו את יישור הקו הזה. לפי הפרשנות שלנו זה לא משנה מהותית את הדין.
גלעד ארדן
אם כולם הורשעו כל עוד הם לא הודיעו, יש דירקטוריון.
תמי סלע
יש חובות על מישהו שרואה שדבר לא תקין קרה בחברה, גם על הדירקטוריון.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני מבקש שתקראי את סעיף 234 בגרסתו המתוקנת ואז נוכל לדבר על שלושת התיקונים האלה ביחד.
תמי סלע
234
חובת אמונים

דירקטור שהפר את חובת הגילוי לפי סעיפים 225, 227א, 227(ב) או 232, יראו אותו כמי שהפר את חובת האמונים לחברה.


עד היום זה היה לפי הסעיפים האחרים שמחייבים אותו לגלות שהתרחש אירוע שהוא נדרש לגלות אותו. כיוון שהוספנו סעיף שמדבר באופן כללי על כך שכל אירוע שהוא עילה לפקיעת כהונה או תנאי שלא מתקיים, הוא צריך להודיע, חשבתי שגם את הסעיף הזה צריך להוסיף. זה נכון שהוא מוסיף איזושהי עמימות, כי אם התקיימו תנאים בגלל אי כשירות, זה לא משהו שהוא לגמרי ברור ומובהק, אבל הסעיף הזה, 234, מופנה בעיקר, כך אני חושבת, לבית המשפט כאשר הוא דן בשאלה של האם הייתה הפרה של חובת אמונים או לא ובית המשפט כן יכול לבחון גם את שאלת הכישורים, אם זה מגיע אליו.
שיראל גוטמן-עמירה
לעניין סעיף 234, מדובר גם בסעיף 227א.
היו"ר מנחם בן-ששון
נכון, עם כל מה שיש בו, גם הדברים הקלים וגם הדברים הקלים יותר.
שיראל גוטמן-עמירה
בהתאמה צריך גם את סעיף 245.
היו"ר מנחם בן-ששון
אין בעיה. תודה. אם תסכימו, כן.
שמשון אלבק
עוד הערה אחת שהיא יותר למהות. השאלה של זיקה או אי זיקה או של ניגוד עניינים היא שאלה לא פשוטה והיא לא טריביאלית לחלוטין. אני חושב שצריך להוסיף על חובת גילוי על מצב שבו לא התקיימו תנאים, חובת גילוי נוספת למצב שבו יש חשש ל-התקיימו תנאים. על מנת שהדירקטוריון או הממנה לצורך העניין יוכל בעצמו להחליט האם אכן התקיימו התנאים או לא, מכיוון שכאשר אנחנו משאירים את זה רק במצב של לא התקיימו התנאים, אנחנו משאירים כר רחב מאוד של שיקול דעת שהוא לא בהכרח שיקול דעת.
היו"ר מנחם בן-ששון
תסביר לי למה עד היום הזה בחיצוני לא תבעת את זה.
שמשון אלבק
אנחנו עושים עכשיו תיקון. לגבי חיצוני, שים לב שכתוב בסעיף 246 ש"נודע לדירקטוריון כי קיים חשש שדירקטור חיצוני חדל לקיים תנאי מן התנאים או כי קיים חשש כי דירקטור הפר, ידון בכך". זאת אומרת, החוק מכיר במצב שבו יש חשש לאי-קיום התנאים והדבר איננו ברור, ואז הוא צריך לדון בעניין.


על מנת שיהיה על מה לדון, על מנת שהעובדות יגיעו ועל מנת כולם יוכלו לפעול בתום לב, ראוי שאנחנו נטיל חובה גם לגלות מצב כזה ואז חברה תוכל לדון בעצמה ולקבל החלטות על סמך המידע שיש בידיה.
שיראל גוטמן-עמירה
לשאלתך לעניין הדירקטור החיצוני, זה סעיף שקובע את המקבילה של 227א והוא באמת הוסף אגב התיקון הזה והוא 245א.
תמי סלע
סעיף 246 כשלעצמו חל גם עניין דירקטור חיצוני.
היו"ר מנחם בן-ששון
סעיף 245א – עשינו ולכן על זה אין לך טענה. אם אתה הולך אתי לסעיפי ההודעה, אנחנו שם ואנחנו תיקנו בהתאם. זאת אומרת, יישרנו קו.
גלעד ארדן
הוא רוצה להעלות את הרף. לא חדל אלא יש חשש.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני מבין את ההערה.
תמי סלע
לומר שזה נראה לי רחב מדיי, אבל במחשבה ראשונית כיוון שגם כך אלה תנאים שהם לא מובהקים והם עמומים. כלומר, מה זאת זיקה ומה זה ניגוד עניינים ומה זה כישורים, אז עוד להרחיב את זה לחשש? זה מטיל חובה מאוד רחבה.
נתי שילה
אני מציע לא להיכנס עכשיו לנושא החשש כי הוא דבר יותר מדי רחב ומסובך.
היו"ר מנחם בן-ששון
גם אני חשבתי כך.
נתי שילה
אפשר להביא את זה לתיקון 10.
היו"ר מנחם בן-ששון
בדיוק. כאשר שאלתי את השאלה זה לא היה על מנת לקנטר אלא לומר שעכשיו, בהזדמנות זאת, אתם מביאים את תיקון 10 ולא על גבו של חבר הכנסת ארדן. אז תקנו את החששות הללו כהיקף, בהגדרות, ותוכלו לעשות את זה לסטנדרט שכולם יישרו קו אתו, אם תצליחו.
תמי סלע
233
פסלות לפי החלטת בית משפט

בית המשפט רשאי לבקשת החבה, דירקטור, בעל מניה או נושה, להורות על פקיעת כהונתו של דירקטור אם מצא כי התקיים אחד מאלה:


יש עילות שקיימות כבר היום ופסקה (3) אומרת:

(3)
לגבי דירקטור המכהן בחברה ציבורית – אין לו הכישורים הדרושים והיכולת להקדיש את הזמן הראוי, לשם ביצוע תפקידו כאמור בסעיף 224א.


זה לא סטנדרט קבוע, כישורים וזמן, לבצע תפקידים של דירקטור בחברה אלא באותה חברה ספציפית.
מישל אוחיון
סעיף 233(3) הוא סעיף בלתי אפשרי משום שהוא יוביל לשטף של פניות לבתי משפט ומשום שבתי המשפט שנוהגים בדרך קבע למשוך ידיהם כמו מאש, לא יתערבו בהחלטות שהן לא החלטות מאוד ברורות. זה עוד פעם חוזר לשאלת העמימות. אגב, יש כאן גם סמכות לנושא ולא ברור איזה נושה. מחר בבוקר כל נושה, כל אחד שיעלה בדעתו שהוא רוצה להציק, ילך ויגיש בקשה לבית המשפט ויאמר שלדעתו דירקטור איקס לא ראוי. זה לא יכול לעבוד. זה לא מציאותי מה שכתוב כאן.
היו"ר מנחם בן-ששון
אם נכתוב בסעיף הזה – וזה מה שכתוב לך שם בהערה המוצללת – "ובלבד שפנה קודם אל החברה", זה סביר יותר בעיניך?
מישל אוחיון
זה בערך כמו המנגנון של תביעה נגזרת שאתה צריך לפנות קודם ליושב-ראש הדירקטוריון ולבקש ממנו להגיש תביעה. קודם כל, לדעתי הנושא של נושה בכלל לא בא בחשבון. דבר שני, לגבי דירקטור, יכול לומר דירקטור שיש לו איזושהי אחריות לקולקטיב שנקרא דירקטוריון ולכן אולי לו יש זכות. לגבי בעל מניה, שוב, אני חושב שגם כאן צריכה להיות איזושהי מגבלה. חייב להיות בעל מניה מהותי אבל לא יכול להיות שכל אחד יפנה לבית המשפט, ישלם אגרה של המרצת פתיחה ויפתחו כאן עשרות או מאות תיקים נגד דירקטורים.
היו"ר מנחם בן-ששון
ואתה אומר שבסוף יידחו על הסף.
מישל אוחיון
או שיידחו על הסף או שיתחיל דיון ואז יחזרו לכאן ויאמרו למחוקק שיקבע מה זה דירקטור בעל כישורים.
גלעד ארדן
ואם אין את הסעיף הזה, לא יכול מישהו לפנות?
מישל אוחיון
אני אומר לך שאם יש את הסעיף הזה. זה כמו שבשנת 1988 שאלו למה לתקן את חוק ניירות ערך ולהכניס מנגנון תובענות ייצוגיות כי הרי אפשר לעשות את זה לפי תקנות סדר הדין האזרחי. תיקנו את חוק ניירות ערך וחודש אחרי כן תובענה ייצוגית מספר אחת.
גלעד ארדן
מה רע בזה?
מרים אילני
הכנסנו את זה עכשיו כהוראה לממנה שאסור לו למנות אדם שהוא לא כשיר. ברור שגם בלי הסעיף הזה, כמו שחבר הכנסת ארדן אמר, אפשר לפנות לבית המשפט ולומר שזה בניגוד לחוק החברות, בניגוד להצהרה שלו, הפר את החוזה שהוא חתם אתנו.
מישל אוחיון
אז תני לבית המשפט להחליט אם יש לו סטנדינג.
מרים אילני
מה שאפשר להציע זה לעשות משהו דומה לתביעה נגזרת. אני מתנגדת שתהיה פנייה אל החברה שהיא תקבע כי אז אתה יוצר כוח לחברה לקבוע, אבל בדומה להליך של תביעה נגזרת, יכול להיות הליך מקדמי של בקשה, לבחון שהבקשה היא בתום לב ושהיא לא טורדנית. כך לא תהיה הצפה, עליה מדבר מישל אוחיון.
היו"ר מנחם בן-ששון
גבירתי רוצה לתת את זה לכל סעיף 233?
מרים אילני
לא. אני חושבת שיתר הסעיפים הם מאוד סובייקטיביים. יש הרשאה ואני לא צריכה בשביל זה הליך מיוחד כדי לקבוע אם זה בתום לב או לא.
תמי סלע
מה עמדתכם לגבי העניין שזה לא יהיה כל גורם שמפורט כרגע ברישא אלא רק חלקם?
מרים אילני
אני חושבת שהם כולם בעלי עניין ואינטרס שהחברה תתנהל כמו שצריך ושהדירקטוריון יהיה בהרכב נאות.
מישל אוחיון
אני ממלא דלק בתחנת דלק, אני אגיש תביעה נגד דירקטור?
מרים אילני
לכן אני אומרת שיכול להיות שצריך להיות הליך מקדמי שבית המשפט יבחן אם התביעה הוגשה על ידי האדם המתאים , היא לא טורדנית והיא בתום לב. אפשר לבנות הליך דומה לתביעה נגזרת.
נתי שילה
אני מסכים עם הערתו של עורך-דין אוחיון שהסעיף הזה הוא מאוד בעייתי.
היו"ר מנחם בן-ששון
מה אתה מציע? הרי לא יעלה על הדעת שאדם לא ייתן דין וחשבון.
נתי שילה
יש זכות תביעה נגד דירקטורים, נגד רשלנות, נגד כל מיני דברים.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה אומר שיהיה מכללא ולא צריך לפרט.
נתי שילה
גם היום יש תביעות נגד דירקטורים.
גלעד ארדן
אני חושב שצריך לשים לב שמר אוחיון, למרות שהוא מייצג את לשכת עורכי הדין, מוותר על הרבה עבודה שאולי הייתה יכולה להיווצר מהסעיף הזה. לכן אני רוצה להצטרף לדבריו ולומר שגם אני מעדיף להשמיט את הסעיף הזה.
יהודית קורן
לצערי אני לא שותפה לדעתו של חברי או לחששו שבתי המשפט יוצפו תביעות. הלוואי ובתי המשפט היו מוצפים בתביעות נגזרות אבל זה לא קיים. בכל זאת אני חושבת שהערתו מאוד צודקת משתי סיבות. ראשית, בעיית הגנה על זכויותיה של החברה על ידי דירקטור או בעל מניות נפתרת ממילא על ידי סעיפים שמאפשרים תביעה נגזרת, 194 ואילך. האפשרות לתת לנושה היא איזושהי חריגה מהקונספציה של דיני החברות שהשמירה על תיאום חובות זהירות וחובות אמונים כלפי החברה נתונה אך ורק בידי חברי החברה והדירקטורים. בוא נגיד שלשינוי קונספטואלי כזה צריך להיות קודם דיון קצת יותר ממצה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אנחנו בעצם מחקנו את הסעיף. יכול להיות שעורך-דין אלבק יוכל למסמר אותו בדקה ה-90.
שמשון אלבק
אני לא בטוח שכאשר יבוא היום מישהו, למשל נושה או בעל מניות, ויגיש תביעה כזאת, אני לא בטוח שיהיה לו סטנדינג בבית המשפט. שאלת הסטנדטינג תעלה ולחלוטין לא בטוח שבית המשפט יכריע בסוגיה הזאת.
שיראל גוטמן-עמירה
לעניין הערתו של עורך דין אוחיון לגבי הסטנדינג של נושה. מבחינת המהות זה בסך הכל עקבי עם שני הסעיפים קודם לכן.
היו"ר מנחם בן-ששון
בוודאי.
שיראל גוטמן-עמירה
לעניין ההצפה, גם עורכת דין אילני נתנה פתרון. ההצעה שההליך הזה יתבצע באמצעות תביעה נגזרת, אני חושבת שנדונה מלכתחילה לכישלון בגלל ניגוד העניינים המובנה, שהרי דירקטור בלתי תלוי אמור להיות מי שמייצג לצורך העניין את הציבור, הדירקטוריון בפנים אני לא יודעת את מי הוא מייצג, ושוב אנחנו נותנים כוח, כמו שאמרנו בדיון הקודם לעניין ההערה שכתוב שם למטה, כוח עודף ואנחנו גם רואים שכל התובענות הנגזרות, אנחנו לא רואים שזה מתעורר.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני חושב שאתם טועים. אני חושב שעורך דין אוחיון צודק והוא משך אותנו לכיוון אחר לגמרי שזאת חזית משתלמת מאוד. להשחיר פניו של אדם, תמורת הודעה קטנה בעמוד 7 או 9 בעיתון שאחרי כן למחוק אותה יהיה קשה, שווה לכל מיני אנשים שמנהלים עסקים היום ומנהלים אותם בין השאר בדרך בלתי תמימה כזאת.


אם זה חשוב, אתם יכולים להוסיף את זה בתיקון 10.
תמי סלע
בסימן ד' שמופיע בעמוד הבא, יש התייחסות לנושא של דירקטור חליף ויש שם הוראה שלעניין דירקטור חיצוני קובעת שאם ממנים דירקטור חליף לדירקטור חיצוני, הוא צריך לעמוד בכל התנאים והכישורים שנדרשים מדירקטור חיצוני.

לא התייחסנו בקריאה הראשונה להתאמה של ההוראות האלו לגבי דירקטור בלתי תלוי וחשבתי שצריך. נכניס את זה בסעיף לגבי דירקטור בלתי תלוי, סעיף 249ג.
היו"ר מנחם בן-ששון
תחליטו איך שאתם רוצים.
מישל אוחיון
שאלת הבהרה. הכוונה כאן היא שאם רוצים למנות דירקטור חליף לדירקטור בלתי תלוי.
היו"ר מנחם בן-ששון
הוא צריך לעמוד בתנאים.
מישל אוחיון
השאלה אם הוא לא צריך לעבור את מנגנון המינוי.
תמי סלע
מנגנון המינוי של דירקטור בלתי תלוי הוא כמו של דירקטור רגיל. שם אין הבדל. זה לא כמו דירקטור חיצוני.
מרים אילני
הוא כן צריך להצהיר שהוא בלתי תלוי. הוא כן צריך להיות מסומן כדירקטור בלתי תלוי.
מישל אוחיון
צריך לומר שיחולו לגביו כל ההוראות.
מרים אילני
נכון, זאת ההגדרה שלו.
תמי סלע
סעיף 240(ב), לעניין הזיקה לחברה, הרחבנו וזה יהיה רלוונטי גם לדירקטור בלתי תלוי כי זה אחד התנאים שחלים לעניין דירקטור בלתי תלוי.

(ב)
לא ימונה לדירקטור חיצוני יחיד, שיש לו, לקרובו, לשותפו, למעבידו, למי שהוא כפוף לו במישרין או בעקיפין או לתאגיד שהוא בעל השליטה בו, במועד המינוי או בשנתיים שקדמו למועד המינוי, זיקה לחברה, לבעל השליטה בחברה במועד המינוי, או לתאגיד אחר.

בדיון הקודם דיברנו על כך שלמשל במקרה של מנכ"ל או סמנכ"ל, אותו אדם שרוצים למנות לדירקטור חיצוני, כפוף לו מקצועית, לא תמיד זה נחשב למעביד ולכן זה לא נכנס למרות שזאת בהחלט זיקה או ניגוד עניינים שמשפיעה על היכולת למלא את התפקיד.


הייתה הערה שיכול להיות שהמילה "בעקיפין" היא הרחבה מוגזמת וחשבתי שיכול להיות שיש ממש בהערה הזאת וכי מספיק לומר כפוף לו במישרין או כפוף לו.
שיראל גוטמן-עמירה
לעניין ה"בעקיפין", קיימנו דיון בפעם הקודמת והטענה הייתה שהבעיה שלנו היא בדיוק עם המילה הזאת. זאת אומרת, יש לי סמנכ"ל שממנה מישהו שהוא לא כפוף אליו, דרגה אחת פחות או שתיים פחות אבל עדיין הוא משפיע על העתיד שלו ועל ההתקדמות שלו, לא סביר שמישהו כזה, שלסמנכ"ל יש זיקה, ימונה כדירקטור.
היו"ר מנחם בן-ששון
תמחקי גם "במישרין" וגם "בעקיפין", ותאמרו "שהוא כפוף לו" ואז תני לשכל הישר לעבוד.
נתי שילה
כאשר אתה אומר "כפוף לו", זה "במישרין". היא צודקת.
היו"ר מנחם בן-ששון
לא, גם אם אני לא כותב "במישרין".
גלעד ארדן
למה אנחנו מפחדים מהגדרה רחבה של העניין הזה? המהות היא החשובה כאן.
היו"ר מנחם בן-ששון
כתב לי עורך דין אייל דותן שבסעיף 6 להצעת החוק מציעים בעקיפין וכי בתאגידים גדולים מצב כזה לא יוצר כל ניגוד עניינים. אני אומר שאז יבוא השכל הישר.
שיראל גוטמן-עמירה
אומר עורך דין אוחיון שאם לא נאמר, זה יהיה במישרין.
היו"ר מנחם בן-ששון
לכן אני מקבל את הטענה וזה יישאר.
שיראל גוטמן-עמירה
יש עוד משהו שאני רוצה להעיר בהקשר הזה, דבר שאני לא בטוחה שהיינו ערים לו. בדוח המלצת גושן המקורי, הזיקה כללה גם היעדר זיקה לנושא משרה וכרגע זה לא נכנס. כאשר יש בעל שליטה, הזיקה היא לחברה או לבעל השליטה. שימו לב שהצענו כאן שכאשר אין בעל שליטה, יהיו מחצית דירקטורים בלתי תלויים, והשאלה בלתי תלויים ממי כי הרי בעל שליטה אין. אחד, זה בלתי תלויים בחברה, זאת אומרת, הם לא נושאי משרה בחברה וכולי, אבל אני יודעת שכאשר אין בעל שליטה, המצב הוא כמו המצב בארצות-הברית כאשר מי שמכוון ויש לו את הכוח, זה הדירקטוריון. לכן נראה לי שבהגדרת זיקה צריך לומר - זה נכון לגבי דירקטור חיצוני, אבל בוודאי לגבי בלתי תלויים – שמקום בו אין בעל שליטה, הזיקה היא גם לנושא המשרה כי אין מישהו אחר שתהיה כלפיו זיקה.
היו"ר מנחם בן-ששון
מה שעשינו בתיקון בסעיף הזה, במישרין או בעקיפין, תיקנו לא רק את הדירקטור החדש של חברינו ארדן וברוורמן אלא תיקנו תיקון יפה. התלבטנו בו והגענו למסקנות מסוימות. את חוזרת עכשיו למהות של יחסים בתוך חברות ואת חוזרת לשורשו של החוק. אני מניח שזה יחול על חברות לתועלת הציבור או רק על חברות ציבוריות?
שיראל גוטמן-עמירה
לא, מדובר על חברות שם אין מישהו שהוא בעל זיקה לחברה.
תמי סלע
מה זה זיקה לחברה?
מרים אילני
שהוא לא עובד שלה, שהוא לא נותן לה שירותים.
תמי סלע
זאת הערה שצריך לבחון אותה. לראות על איזה מצבים בעייתיים מדובר והאם באמת הם לא מכוסים.
מרים אילני
אני מציעה שנבחן את זה בתיקון סעיף 10.
נתי שילה
אני מציע שאת זה נבחן ביישוב הדעת.
תמי סלע
אלה גם הגדרות שאחר כך יש להן השלכות רוחב.
גלעד ארדן
אנחנו לא מוסיפים את זה?
היו"ר מנחם בן-ששון
לא.


כולכם יודעים מה זאת חברה, יודעים מה זה בעלי תפקידים, אבל אני רוצה להבין את זה.
גלעד ארדן
תרשמו לכם בצד שבתיקון הממשלתי נדון בזה.
מישל אוחיון
יש הוראה שאומרת: "לא ימונה לדירקטור חיצוני יחיד" וכן הלאה וכן הלאה. בסעיף הזה מתייחסים למגבלה לגבי דירקטור חיצוני, אבל כאשר אני הולך לדירקטור בלתי תלוי – אם אני חוזר להגדרות וזה נקשר לעניין הזה – לקחו את המגבלות של סעיף 240(ב) ו-240(ג) ו-(ד), לגבי דירקטור בלתי תלוי. למה אפשר למנות דירקטור בלתי תלוי אם עיסוקיו האחרים יוצרים ניגוד עניינים עם תפקידו כדירקטור?
מרים אילני
לא יכולים. זה (ג).
מישל אוחיון
ומה לגבי סעיף קטן (ה)?
היו"ר מנחם בן-ששון
זאת שאלה יפה. לא איכפת לי להכניס את זה.
מרים אילני
גם אפשר.
היו"ר מנחם בן-ששון
נכניס את כל 240.
מישל אוחיון
אם כך, מה שאפשר לעשות זה שבסעיף קטן (ב), פשוט מבחינת פשטות הניסוח, לומר ש"לא ימונה לדירקטור חיצוני או בלתי תלוי יחיד שיש לו כך וכך".
היו"ר מנחם בן-ששון
אז תוסיף את זה לכל אורך הדרך. אתה רוצה לכלול את כל 240 והרעיון הוא יפה.
תמי סלע
לא, לא כל 240.
היו"ר מנחם בן-ששון
חוץ מאשר (א).
מרים אילני
עם תושב ישראל, גם ככה יש לנו בעיה עם זה בהקשר הכללי.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה רוצה (ב) עד (ה) ונתקבלה טענתך.
גלעד ארדן
אנחנו מסכימים לכך.
מישל אוחיון
איך זה ייעשה מבחינה ניסוחית? זה ייעשה בסעיף ההגדרות?
היו"ר מנחם בן-ששון
כן.
תמי סלע
זאת הוראה וולנטרית שבעצם החברה רשאית לאמץ אותה בתקנון שלה, אבל לא בהכרח. הכל נכנס דרך ההוראות ב-219.
מישל אוחיון
השיטה הזאת לא נכונה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אולי נסחית החוק תציע שיטה אחרת.
תמי סלע
על סעיף 245 כבר עברנו לעניין דירקטור רגיל וכאן זה אותו הדבר לגבי מינוי דירקטור חיצוני.

249ב
סיווג דירקטור כדירקטור בלתי תלוי

חברה ציבורית רשאית לסווג דירקטור כדירקטור בלתי תלוי אם הוא כשיר להתמנות ככזה לפי הוראות סעיף 219(ה) לאחר שהצהיר כאמור בסעיף 224ב. לעניין זה, לא יראו בכהונה כדירקטור בחברה בטרם הסיווג כדירקטור בלתי תלוי, כזיקה לחברה.


בגלל שדרך המינוי היא אותה דרך מינוי, אפשר גם לסווג דירקטור שמונה מלכתחילה כדירקטור רגיל, אם הוא עומד בכל התנאים כדירקטור בלתי תלוי.
היו"ר מנחם בן-ששון
דרך המינוי היא אותה דרך.
תמי סלע
סעיף 249ג מכיל הוראות שחלות על דירקטור חיצוני ועל דירקטור בלתי תלוי.

הוראות סעיפים 244 שעניינו גמול והחזר הוצאות, 245א בו מדובר על הודעה לחברה לגבי אי התקיימות התנאים למינויו, 246, סמכות של האסיפה הכללית להפסיק את הכהונה, את סעיף 247 אנחנו לא מחילים.
מרים אילני
כן מחילים. לגבי התנאים האחרים.
היו"ר מנחם בן-ששון
להפך, עכשיו שמחקנו את (ג), מקל וחומר.
תמי סלע
נכון. סעיף 249 מדבר על תקופת צינון של שנתיים למינוי כנושא משרה עובד בחברה, ו-249א(א) שמדבר על מצב בו החברה הופכת לחברה פרטית ואז ההוראות שחלות על הדירקטור הבלתי תלוי, כדירקטור בחברה ציבורית, לא חלות. אנחנו נוסיף את 237(ד) לעניין דירקטור חליף.


הדבר האחרון הוא הוראת תחילה וכאן יש שאלה שמופנית לנציגי הממשלה. אני חשבתי שכן צריך כאן מספר חודשים של היערכות.
היו"ר מנחם בן-ששון
שלושה חודשים.
תמי סלע
שלושה חודשים נשמע לי כזמן סביר.
היו"ר מנחם בן-ששון
מר אוחיון, אתה רצית להציע איפה לשים את סעיף המעטפת? איפה אנחנו שמים את זה שבכל מקום בו כתוב דירקטור חיצוני, יהיה גם דירקטור.
מישל אוחיון
הייתה כאן הצעה להכניס את זה להגדרה. אפשר לומר שעל דירקטור בלתי תלוי יחולו כל ההוראות החלות על דירקטור למעט מה שלא חל.
תמי סלע
כתבנו במפורש מה כן חל.
היו"ר מנחם בן-ששון
יש מישהו שחושב שאסור לנו להצביע על החוק הזה? אין.
יהודית קורן
תיקון סמנטי. יש מילה מיותרת בדברי ההסבר.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה כבר לא שייך. כבר אין דברי הסבר.
מרים אילני
לעניין של הוראות התחילה לגבי דירקטור מכהן. לא נתנו את דעתנו. התחלנו לדבר על כך פעם אבל לא המשכנו.
היו"ר מנחם בן-ששון
לכן ניתנו שלושה חודשים כי אחרת היה אפשר להתחיל את זה מחר בבוקר.
מרים אילני
אתה אומר שאין לו את הכישורים המתאימים ואתה מפטר אותו עכשיו.
היו"ר מנחם בן-ששון
למה לא? למה החזקת אותו שם?


עכשיו יש שלושה סוגים. יש סתם דירקטור, יש דירקטור חיצוני ודירקטור חדש שעכשיו עשינו אותו והוא בלתי תלוי. זה שהוא סתם דירקטור, ימשיך להיות סתם.
מרים אילני
הוא צריך להצהיר?
היו"ר מנחם בן-ששון
לא צריך כלום. זה סיפור האופציה.
מרים אילני
לא, אין כאן אופציה.
תמי סלע
לפי הסעיפים כרגע ההצהרה היא בשלב של המינוי ולא יכהן מי שלא הצהיר. אין הוראה כזאת למרות שיכול להיות שעדיין החברות יעדיפו לדרוש. זה אומר שמי שלא מתקיימים בו הכישורים, זה יחול, אבל לא הדרישה להצהיר כי זה בשלב המינוי.
היו"ר מנחם בן-ששון
אם כך, תעשו סעיף מעבר ובסעיף המעבר תציינו לגבי הצורך להודיע ולתת אפשרות למי שרוצה להוציא, לצאת. מי שרוצה לקבל הצהרות, שיקבל הצהרות סתם כדי לחזק את מעמדו ואז לשם כך יש לכם שלושה חודשים.


כמה חברות יש לכם?
שיראל גוטמן-עמירה
800.
היו"ר מנחם בן-ששון
יש לכם קשר אל כולן בזמן אמיתי.
נתי שילה
לגבי דירקטורים רגילים שמכהנים, לגביהם כרגע לא קורה כלום.
היו"ר מנחם בן-ששון
לא, לגביהם יש שאלה. אם למישהו יש סעיפי חדלות, הוא צריך מיד להפסיק.
גלעד ארדן
אף אחד מהם עוד לא מוגדר כדירקטור בלתי תלוי.
היו"ר מנחם בן-ששון
לא, אתה החלת עליהם עכשיו.
מרים אילני
ההצהרה חלה על כולם.
יצחק לוי
אני לא חושב שאפשר עכשיו לפטר דירקטורים, מי שכבר מכהן, בעקבות החוק הזה.
היו"ר מנחם בן-ששון
לא ביקשתי לפטר.
יצחק לוי
אולי אין לו כישורים והוא דירקטור.
גלעד ארדן
אז רצוי שלא יהיה דירקטור. הוא מחליט על כספי ציבור.
יצחק לוי
אתה עשית חוק חדש וזה בסדר, אבל תן לו לסיים את הקדנציה שלו.
מרים אילני
אף אחד לא יקום ויצהיר שהוא לא בסדר והוא הולך. אם אנחנו מקבלים את זה שההצהרה מביאה את האדם לחשוב בכובד ראש שהוא מתאים או לא מתאים ולקחת אחריות, וזה לא היה קודם, אנחנו חושבים שהוספנו כאן את הנדבך הזה. לבוא ולומר לאדם שהוא יצהיר על כך או שיקום ויעזוב, זה לומר שהוא לא כשיר וכי הוא היה שם שנתיים בלי כשירות, זה קצת יותר קשה.
היו"ר מנחם בן-ששון
הסימפוזיון נגמר. הבעיה היא בעיה. ההצעה של הרב לוי היא שהוראת המעבר אומרת שזה לא חל לגבי המכהנים ואם תום כהונתם הם ייכנסו לזה.
מישל אוחיון
תוקפה של קדנציה היא בדרך כלל שנה ואפשר לקחת את מחצית התקופה ולומר שהחוק הזה או התיקון ייכנס לתוקף אחרי שישה חודשים. סטטיסטית, בגדול, זה יפתור את רוב הבעיות.
גלעד ארדן
אם הם מונו לפרק זמן בלתי מוגבל? יש גם מקרים כאלה.
מרים אילני
אפשר לומר שלגבי מי שמכהן, עד האסיפה השנתית הבאה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני הולך עדיין לפי ההצעה של הרב לוי שאני חושב שהיא הפשוטה. זה יקרה אחרי 9 חודשים ואם מישהו קיבל אתמול מינוי, זה יקרה אחרי 12 חודשים.
גלעד ארדן
לא, אין הוראה כזאת. יכול להיות שהוא מונה לתמיד.
נתי שילה
אין מינוי ללא הגבלת זמן.
גלעד ארדן
צריך לקבוע תאריך לעניין.
תמי סלע
לגבי מכהנים אפשר להכיל את זה כעבור תקופה יותר ארוכה. לתת יותר זמן להיערכות לחברות ולדירקטורים לתקופה של שנה.
היו"ר מנחם בן-ששון
שלושה חודשים מהתחולה הרגילה של החוק הזה. נשארו לנו בתוך שלושת החודשים הללו אנשים שעדיין מכהנים. עם האנשים שמכהנים עדיין ותקופתם קצובה, אין לנו שאלה. אם תקופתם קצובה, בתום תקופתם.
תמי סלע
השאלה לכמה זמן היא קצובה.
יצחק לוי
גם אם לשלוש שנים.
היו"ר מנחם בן-ששון
יש כאן כלל של שלוש שנים.
תמי סלע
לא, זה דירקטור חיצוני.
היו"ר מנחם בן-ששון
להם אני חושב שצריך לתת, לפי הצעתה של היועצת המשפטית, ואז הניסוח יאמר שדירקטורים מכהנים יכהנו עד תום כהונתם ובלבד שהיא נגמרת תוך כדי השנה הקרובה. אז יש לך שנה להודיע לכל המקומות, ואם מישהו ייעלב, הצלחנו לעשות משהו.
גלעד ארדן
מה זה ייעלב? כל מה שאתה מבקש ממנו זה להצהיר. יש לו שנה ללכת ללמוד והוא יכול אחר כך לחתום.
היו"ר מנחם בן-ששון
הבנת מה אני מציע?
גלעד ארדן
כן.
היו"ר מנחם בן-ששון
סביר בעיניך?
גלעד ארדן
מאוד.
יצחק לוי
אני חושב שגם בשלושת החודשים האלה אנחנו צריכים לדאוג שלא ימונו אנשים לא מתאימים. כלומר, ברגע שיש חוק, אני לא יודע למה צריך שלושה חודשים תחולה ולמה לא מיד.
היו"ר מנחם בן-ששון
אין לי בעיה.
יצחק לוי
אני אומר שנתקן את המצב שבאופן מיידי הדבר הזה יחול ולא צריך שלושה חודשים.


שנית אני רוצה לומר שלא כל כך קל לי לבוא לאנשים שמונו כדירקטורים והרי כאן לא מפורטים הכישורים בצורה מאוד מפורטת. יש אנשים שהם אנשים שמונו בעקבות איזה תהליך, מינויים של כבוד וגם זה יכול לקרות. פתאום לבוא לאנשים האלה ולומר להם שהם לא ראויים ושילכו הביתה, זה לא כל כך פשוט בעיני.
גלעד ארדן
הם בעצמם מחליטים.
יצחק לוי
הם הולכים הביתה. אפשר לקבוע שמי שיש לו כהונה קצובה, יש לו כהונה קצובה. מי שאין לו כהונה קצובה, בתוך שלוש שנים.
מישל אוחיון
בשונה ממה שסבור הרב לוי, אני חושב שצריך לתת לזה איזושהי תקופת התארגנות. זה גם לכנס אסיפות כלליות, גם לשבת בין בעלי מניות יש ביניהם הסכמי הצבעה. שלושה חודשים זו תקופה סבירה.
נתי שילה
אני הייתי מציע שזה יהיה עד האסיפה הכללית.
היו"ר מנחם בן-ששון
הקרובה של כל אחת מהחברות, אבל אז זה לא שלושה חודשים.
תמי סלע
זה יכול להיות לכל היותר.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני רוצה תחולה אחת וזה שלושה חודשים. השתכנעתי.
שיראל גוטמן-עמירה
אני מציעה להתחבר להצעה של עורך-דין שילה רק בקשר עם המכהנים. כלומר, לתת איזושהי הוראת מעבר וכך אין פה עניין של לפגוע כי בסך הכל הם צריכים לחשוב עם עצמם או שהם נותנים הצהרה או שלקראת האסיפה הבאה הם בעצמם באים ואומרים שמפסיקים ואף אחד גם לא צריך לדעת למה.
שמשון אלבק
התקופה הקצובה יכולה להיות גם לחמש שנים. לכן חייב להיות לגבי המכהנים איזשהו מנגנון שבסופו של דבר יעצור את זה לתקופה סבירה.
היו"ר מנחם בן-ששון
איש לא מציע חמש שנים ואפילו הרב לוי הציע רק שלוש.
יצחק לוי
שלוש שנים לא מהחוק אלא שלוש שנים מתחילת כהונתו.
היו"ר מנחם בן-ששון
תכף אני אציע את ההצעות להצבעה.
יצחק לוי
שלוש שנים מתחילת כהונתו כדירקטור.
גלעד ארדן
לגבי מי שעוד לא מכהנים, גם אני חושב ששלושה חודשים זה ארוך מדיי. אם תסכים, אני הייתי מוכן לחודש.
היו"ר מנחם בן-ששון
חודש נראה לי.
יצחק לוי
אני מסכים.
גלעד ארדן
אני חושב ששלוש שנים זה מוגזם כי יכול להיות שיש הרבה אנשים שמונו בחצי השנה האחרונה. אנחנו שוב רואים את טובתו של האדם הפרטי, של הדירקטור, ולא של עשרות אלפי משקיעים ששמים את כספם בחברה שאולי חלק מהדירקטורים שבה אין להם התאמה.
יצחק לוי
הם הסכימו למנות אותם.
גלעד ארדן
הם לא הסכימו. מה פתאום? איך הם הסכימו?
יצחק לוי
הם מונו.
מרים אילני
אין להם שליטה על זה.
גלעד ארדן
זאת בדיוק הבעיה. יש הרבה מאוד חברות שם יש קבוצת שליטה והציבור שמושקע שם כספית, אין לו השפעה באמת על ההחלטות בה.
היו"ר מנחם בן-ששון
הרב לוי, אתה עומד על הצעתך? יש עכשיו שתי הצעות מול ההצעה שלך.
גלעד ארדן
אני חושב ששנה זה די והותר.
היו"ר מנחם בן-ששון
הצעה אחת שלי של שנה, הצעה אחרת שהוצעה כאן היא עד לאסיפה הקרובה. אני נוטה להצעה של עד האסיפה הקרובה. נכון שהיא לא זמן אחיד, אבל היא יוצרת איזה משהו בחיי החברה. זאת אומרת, היא לא מכניסה את החברה לאיזשהו מהלך שהוא לא טבעי לה. תחנת הביניים היא המקום בו החברה מתכנסת וזה נראה לי סביר. לכן אני מבקש לוותר על ההצעה שלך ולהצביע פה אחד.
יצחק לוי
בסדר.
גלעד ארדן
אני תומך בזה.
תמי סלע
אם כן, התחולה היא חודש.
נתי שילה
לגבי הנושא של חודש, זאת יכולה להיות בעיה לגבי חברות שהוציאו הודעה לגבי אסיפה כללית קרובה.
יצחק לוי
חודש וחצי.
שיראל גוטמן-עמירה
נכון, יש 45 ימים.
היו"ר מנחם בן-ששון
המציעים, חודשיים זה בסדר?
גלעד ארדן
בסדר גמור.
תמי סלע
לגבי דירקטור מכהן, יש עניין של הארכת כהונה. יכול להיות שזה ייעשה לא באסיפה כללית? כלומר, הארכת הכהונה תיעשה בדרך אחרת ואז ייווצר מצב שיאריכו את כהונתו וזה עדיין לא יחול בשלב הארכת הכהונה אלא רק באסיפה הכללית הבאה, וזה לא הגיוני.
מרים אילני
אסיפה שנתית כללית.
תמי סלע
אני אומרת שלגבי מי שמכהן, נכון להחיל את זה לכל המאוחר באסיפה הכללית הבאה, אבל אם יש הארכת כהונה עוד לפני כן, זה צריך לחול.
היו"ר מנחם בן-ששון
המוקדם מביניהם.
מישל אוחיון
אני חושב שצריך לקבוע הוראה שהיא הוראה אחידה ולומר שזה יהיה שנה ממועד החוק. אם מדובר על כינוס של אסיפה כללית שנתית, יש חברות שצריכות לעשות את זה בעוד חודש ויש חברות שיש להן 15 חודשים מהיום.
היו"ר מנחם בן-ששון
אין בעיה.
מישל אוחיון
אתה רוצה להחיל כאן נורמה שהיא נורמה כללית. אין שום הגיון להחיל אותה במועדים שונים לגבי חברות שונות כאשר המועד של האסיפה השנתית הוא מקרי לחלוטין.
היו"ר מנחם בן-ששון
יש שני דינים. יש דין אחד, ואתה צודק, שכל העולם מתנהג לפי סרגל אחד ואני חושב שהוא נכון, אבל כאשר לחברה יש לוח שנה שלה שקובע את מקצב החיים שלה, זה טבעי – את זה אתה תגיד טוב מכל אחד אחר – שזה יקרה. אתה הרי מדבר על הוצאת אנשים והכנסת אנשים במקומם.
מישל אוחיון
אין בעיה לעשות את זה כי חברה ציבורית חייבת לכנס אסיפה שנתית כל שנה. אם אתה מגדיר שנה, זה בהכרח מועד שיתאים לה.
היו"ר מנחם בן-ששון
או שהיא החליטה שהיא עושה את זה אחת ל-15 חודשים.
מישל אוחיון
היא לא יכולה.
היו"ר מנחם בן-ששון
לכן אמרתי באסיפה השנתית.
מישל אוחיון
אבל אסיפה שנתית, אם חברה מתכנסת בעוד חודש, זה אומר שהיא תחיל את הנורמה אחרי חודש ואילו חברה אחרת תחיל אותה אחרי שנה. למה?
היו"ר מנחם בן-ששון
משום שאני רוצה שזה יהיה במקום שהוא סגניפיקנטי לחיי החברה. הרי לא כל החברות מתיישרות בבת אחת לפי הציר אלא כל חברה צריכה לבדוק את אנשיה ולהביא את אנשיה אל הרף הראוי. את זה אני עושה במקום המתאים.
יהודית קורן
יש לי הצעת פשרה. לומר "ולא יאוחר משנה מיום כניסתו של החוק לתוקף".
היו"ר מנחם בן-ששון
אבל מה אם חברה בכל אופן רוצה לעשות אסיפה אחרי 13 חודשים כי השנה היא שנה מעוברת? לא תהיה אחידות כי מה שיקבע זה התאריך הקודם.


חברים, כמו שאנחנו עוסקים בדברים חמורים מעט ובדברים הקלים לכאורה הרבה, אני נשאר בהצעה שהציע מר שילה שאומרת האסיפה השנתית הקרובה.
מישל אוחיון
אני מנסה להבין. זאת אומרת שאם יש לי אסיפה בעוד חודש, ההוראה תחול בעוד חודש.
יצחק לוי
לא, יש לך חודשיים.
מישל אוחיון
אם לי אסיפה בעוד חודשיים, ההוראה תחול אז. אם יש לי אסיפה בעוד 15 חודשים, ההוראה תחול אז.
גלעד ארדן
עד האסיפה הכללית הבאה ולא יאוחר מעוד שנה.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה מה שהציעה הגברת קורן.
גלעד ארדן
הוא צודק. למה לא תשים תאריך עליון לעניין הזה?
היו"ר מנחם בן-ששון
קודם הייתי בגישה של שנה, אבל מר שילה שכנע אותי.


חברים, אנחנו מצביעים על החוק.

ה צ ב ע ה

אושר פה אחד.

תודה רבה.

הישיבה ננעלה בשעה 10:10

קוד המקור של הנתונים