ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 13/07/2008

חוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול) (תיקון מס' 14), התשס"ח-2008

פרוטוקול

 
PAGE
136
ועדת החוקה, חוק ומשפט

13.7.2008


הכנסת השבע עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 607

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום ראשון, י' בתמוז התשס"ח (13 ביולי 2008), שעה 10:00
סדר היום
הצעת חוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול) (תיקון מס' 14), התשס"ח-2008

הכנה לקריאה שנייה ושלישית
נכחו
חברי הוועדה: יצחק לוי – היו"ר

מנחם בן-ששון – יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט

דוד רותם
מוזמנים
השופטת סביונה רוטלוי

עו"ד רחל גוטליב, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, פלילי, משרד המשפטים

עו"ד ענת אסיף, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

עו"ד יפעת רווה, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

עו"ד מוריה בקשי, משרד המשפטים

עו"ד אופיר בן-גור, משרד המשפטים

ד"ר עו"ד חגית לרנאו, סגנית הסניגורית הארצית

ד"ר עו"ד אביטל מולד, ממונה ארצית על תחום הנוער, הסנגוריה הציבורית

עו"ד נחמה נוחי פוליטיס, הסנגוריה הציבורית, ירושלים

ד"ר יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה לשלום הילד

עו"ד ורד וינדמן, היועצת המשפטית, המועצה לשלום הילד

עו"ד צפנת בוזי-גרנביץ, הלשכה המשפטית, המועצה לשלום הילד

עו"ד בתיה הרטמן, היועצת המשפטית, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

אפי ברוור, מנהל שירות המבחן לנוער, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

מוריאל נחמן, מפקחת ארצית ברשות חסות הנוער, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

רונית צור, אחראית חקירות ילדים, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

עו"ד ציפי בר-לבב, הלשכה המשפטית, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

עו"ד עודד ברוק, עוזר היועץ המשפטי, המשרד לביטחון פנים

רפ"ק מאיר ברקוביץ, עוזר ראש חטיבת חקירות, משטרת ישראל

רפ"ק קרן אור חזן, קצינת תביעות, משטרת ישראל

תג"ד חיים שמולביץ, היועץ המשפטי, שירות בתי הסוהר

רב כלאי איתן גולן, עוזר היועץ המשפטי, שירות בתי הסוהר

פקד אייזק סימון, קצין נוער, משטרת ישראל

עו"ד אילנה מישר, הלשכה המשפטית, משרד הבריאות

כנען נאהד

רותי אלדר, יועצת עמותת "הומניקט", מרכז נוגה למען נפגעי עבירה
ייעוץ משפטי
אפרת רוזן
מנהלת הוועדה
דורית ואג
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ

הצעת חוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול) (תיקון מס' 14), התשס"ח-2008

הכנה לקריאה שנייה ושלישית
היו"ר יצחק לוי
בוקר טוב. היום בעזרת השם אנחנו מקיימים דיון לפני אחרון בהצעת חוק הנוער (שפיטה, ענישה ודרכי טיפול) לפני ההצבעות. אנחנו רוצים היום להסדיר את הנוסח לאחר שדנו כמעט בכל הנושאים. אני רוצה להקדים ולומר מראש שבמשך השבוע היו לנו דיונים עם המשרד לביטחון פנים ועם משרד הרווחה, ואני מתאר לעצמי שמשרד המשפטים היה מעורב בהם, כאשר ניסינו להגיע להבנות ולהסיר הסתייגויות כדי להסיר מועקות תקציביות וזאת כדי שהחוק יוכל לעבור. אני חושב שהגענו להבנות טובות בלי לוותר על עקרונות חשובים שקבענו בחוק. נעבור על כל הסעיפים, על הנקודות שנשארו פתוחים, על הנקודות שבמחלוקת, על השינויים שבכל אופן אני הסכמתי להם וגם יושב-ראש הוועדה הסכים להם.


כאמור, הכוונה היא שהיום נצא עם חוק מסודר שאפשר יהיה להביא אותו להצבעות. גם אם לא הכל יהיה מוסכם וגם אם יהיו חילוקי דעות, אנחנו נביא את ההצעה להצבעות.


אני רוצה לומר מילה בנושא הסיגריות, אותו לא נכניס לחוק למרות שאני כן חושב שצריך לתקן את החוק. אני יודע שמשרד הבריאות מתנגד, אבל אנחנו ננסה לראות את זה בדרך אחרת. בכל אופן, בחוק הזה כרגע אנחנו לא מכניסים את זה.
מנחם בן-ששון
ההתרשמות שלי הייתה שזה לא דבר שולי. יכול להיות שבבתי סוהר רגילים, שם עובדים בצו, בהנחתה, התמונה היא אחרת, אבל במקומות בהם חלק מהמהלך הוא מהלך של שיקום, יש לו כל מיני שלבים ויש שיקום בו נותנים סוג מסוים של תרופות ומטפלים בכל מיני טיפולים. אני לא רוצה להגיע להיבטים הפרטניים. אני מאמין שאנחנו צריכים לחזור לזה משום שחלק מהפעילות התקינה של בית סוהר והרצון לעשות אותו למסגרת אחרת נמנע כאן משום שיש חוסר איזון בין אלה שיש להם מבקרים שמצליחים להביא להם ואז האנשים הללו מעשנים לבין אלה אין להם. חוסר האיזון הוא כזה שאני חושב, למרות שהוועדה הזאת היא זו שהטילה את העונש הקשה על מעשנים במקומות ציבוריים, ומשרד הבריאות קיבל אז חוק מאוד משמעותי לתקינות חיינו והעישון הפסיבי והאקטיבי כאן, אבל על מנת לסייע לילדים להשתקם נדמה לי שצריך לשמוע לא רק עמדה נוקשה חד-ממדית אלא לדעת גם מהו מהלך השיקום על כל היבטיו והנושא ראוי לדיון ולחקיקה.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו התכוונו לא להתיר אלא להסמיך. ההסמכה יכולה להיות גם בכיוון השני שהוא לאסור על כולם. כלומר, מבחינתי אין בעיה עם זה. העניין הוצג בתקשורת כאילו אנחנו רוצים להתיר, אבל לאו דווקא. הכוונה היא הסמכה, אבל לא ליצור מצב של תלות כל כך גדולה בתוך בית הסוהר בין נערים, שאפשר לסחור בסיגריות בדברים מאוד חמורים. זאת הייתה הכוונה. אם יבוא שירות בתי הסוהר יחד עם משרד הבריאות ויחליטו שלא מעשנים בכלא אופק, אדרבא, אז לא מעשנים ואז אף אחד לא מעשן. מבחינתי זה בסדר. כלומר, אני לא איש טיפולי ולכן אני לא יודע לומר אם זה אפשרי או לא אפשרי, אם לדבר הזה יש ייתכנות או אין ייתכנות, אבל אני אומר שהתופעה של התלות הגדולה הזאת שיש בין אחד לשני שם בגלל הסיגריות, היא גוררת לדברים מאוד מאוד חמורים שצריכים להיפסק.
אילנה מישר
יכול להיות שהפתרון הוא לאסור את העישון.
היו"ר יצחק לוי
אין לי שום בעיה עם זה. לכן הכוונה בהצעה לא הייתה להתיר אלא הייתה להסמיך, אבל אם גם לזה אתם מתנגדים, אנחנו לא נכניס את זה לחוק. אני מתכוון להגיש הצעת חוק פרטית בעניין הזה ואנחנו עוד נדבר על זה ונמצא פתרון או לכאן או לכאן. יגידו שההסמכה לא מספיקה וצריך לאסור לגמרי, יכול להיות שנסכים. אם הגורמים הטיפוליים בכלא יסכימו, לי אין שום בעיה עם זה, אבל המצב הנוכחי הוא רע.
דוד רותם
אי אפשר לפתור מצב נוכחי רע על ידי עישון סיגריות.
היו"ר יצחק לוי
אני מסכים אתך. לך לכלא, תפתור את הבעיה, אל תשכח להביא לשם את הסיגריות שלך בזמן שאתה נמצא ואולי כך תפתור בעיה לילד או לשני ילדים.
מנחם בן-ששון
יש תפיסה היום בחברה שאני שותף לה שהדברה ה-11 היא לא תעשן וזה בסדר.
היו"ר יצחק לוי
אני מסכים.
מנחם בן-ששון
אבל אדם צריך להכיר את מערך השיקום ולהבין מה המחיר שאנחנו משלמים. את הסוגייה הזאת אי אפשר לפתור כלאחר יד. לא יעלה על הדעת להתיר. על זה אני אומר שאני, שמימיי לא נגעתי בסיגריה, מסתכל אחרת אחרי מה שראיתי שם.
היו"ר יצחק לוי
לכן אני אציע לחבר הכנסת רותם להצטרף להצעת החוק.
דוד רותם
אני, שנגעתי בסיגריה, ואני בין אלה שהחמירו את הענישה, אומר לכם לא לתת לילדים לעשן.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו נדבר על זה בקונטקסט הנכון. זה הדבר שצריך לומר כאן היום.
השופטת סביונה רוטלוי
בהצעות הוועדה שלנו, יש פרק מאוד גדול שנקרא הזכות להישרדות והתפתחות בתנאים שוללי חירות, הצעה שהורדה לחלוטין מסדר היום. מבחינתי זאת אחת ההמלצות הכי חשובות של הוועדה. לומר היום שאנחנו לוקחים דווקא את עניין הסיגריות כחלק מהזכות של ילד לשיקום, זה יהיה לעג לרש. קטינים שצריכים שיקום וצריכים שהמדינה תיקח אחריות לזכות שלהם להישרדות ולהתפתחות, מה שהם יקבלו מהמדינה זה את הזכות הזאת לעשן סיגריות.
מנחם בן-ששון
לכן הכנסתי את זה לקונטקסט של הפרק.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו מדברים כאן על חלופות למעצר, על שיקום, על טיפול והוועדה מכינה הצעת חוק לנושא החלופות. אנחנו לא עוסקים רק בסיגריות. זה מסוג הדברים שרואים ואומרים שצריך לתקן אותו. לו הדיון היה יותר מוקדם בהצעה, יכול להיות שהיינו עורכים דיון בעניין הזה, אבל כיוון שהעניין מאוחר, אמרנו שלא נעשה את זה עכשיו אלא נעשה את זה בפעם אחרת ובזה סיכמנו את נושא הסיגריות.


אני רוצה לדבר על עוד נושא אחד והוא הנושא של טביעות אצבעות.
יצחק קדמן
נטילת אמצעי זיהוי. הנחית אותנו בפעם הקודמת שאם נצליח להגיע לאיזושהי הבנה עם המשטרה, ואכן הגענו להבנה לגבי איזשהו נוסח.
היו"ר יצחק לוי
אני מבין שזה סעיף הסמכה ואני לא מבין איך אתה מסכים לו.
יצחק קדמן
אדוני אנס אותי.
היו"ר יצחק לוי
אם כך, נעשה את זה יחד עם הסיגריות. יש לך סעיף הסמכה כל כך רחב. לתת למשטרה לקבוע את הדברים, זה בסדר כי גם היום היא קובעת וכך לא עשינו כלום. אם אנחנו רוצים לחדש משהו בחוק, אנחנו צריכים לחדש בחוק ולראות מה העקרונות ולא לתת סעיף הסמכה גורף. מכיוון שלמשטרה זה לא חסר, מכיוון שאתה רוצה לעשות עבודה קצת יותר מקיפה, אז בואו נעשה עבודה יותר מקיפה ונעזוב את זה כרגע. כך אני מציע. אני מציע שהדבר ייעשה בהסכמה. אם היו כאן מפורטים מספר עקרונות מוסכמים, היה שווה להקדיש שעה דיון, אבל אם לא, זה רק סעיף הסמכה, אני חושב שזה לא נכון לעשות את זה כי היום בין כך יש להם הסמכה בחוק.
יצחק קדמן
זה מחייב את המשטרה להתייחס בנפרד לקטינים בנושא הזה.
היו"ר יצחק לוי
היא עושה את זה לפי מה שלמדנו באופק, היא ממילא עושה זאת. גם היום יש הוראות מיוחדות לגבי קטינים.


אני חייב תשובה לדוקטור קדמן, ואם רוצים לומר כמה מלים על העניין הזה, אני מוכן לשמוע. אנחנו בחנו בכלא אופק את עניין ההפרדה הגילית בתאים. גם חבר הכנסת בן-ששון וגם אני – אני חושב כך, אבל הוא תכף יאמר את דעתו – הגענו למסקנה שלא נכון לחוקק את זה מכיוון שזה תלוי בתפיסה טיפולית, זה תלוי במצב האסירים, זה תלוי בכל מיני שיקולים אחרים שהוראת חוק כזאת תמנע אפשרויות רבות למנהלי הכלא ולמטפלים בכלא לעשות כל מיני פעולות טיפוליות וכן הלאה. אני הגעתי למסקנה שאנחנו לא צריכים לכלול את זה בחוק. כלומר, הפרדה גילית בין התאים. אנחנו ראינו שם אגפים והאגפים מחולקים לפי עניין אחר, לפי המצב הנפשי, ההתקדמות של הילדים, ולאו דווקא לפי גילים. כלומר, החלוקה שם היא חלוקה אחרת לגמרי. יכול להיות שיבוא מנהל כלא ויחשוב אחרת ותהיה לו תפיסה אחרת, אבל למשל היום, אם היינו עושים את זה, זה לקחת את כלא אופק ולהפוך אותו על כרעיו ואל קרבו. כלומר, לומר שכל מה שעושים שם פסול מעיקרו וצריך לעשות עכשיו משהו אחר לגמרי. אני חושב שזה דבר מאוד מגביל ולא נכון לעשות אותו.
מנחם בן-ששון
הפרט שציירת הוא נכון. אני מבקש לחזור למה שאמרנו קודם ולסוגייה הזאת אני מניח שיימצאו מעט מאוד מתווכחים מסביב לשולחן. דרכי השיקום הן מגוונות והדבר החשוב בהן הוא להוציא את התוצרת, זאת אומרת, כמה שפחות עבריין וכמה שפחות רצידיביסט מן התהליך הזה. מה שצריך לתת הוא אפשרויות סבירות לאנשים, אפשרויות שאינן מסכנות כמובן את שלומם של האסירים. אלה השאלות שאנחנו שאלנו. מה שנוכחנו בעת הביקור, בגישה מצד אחד שמגובה על ידי אנשי מקצוע כגישה שיקומית מובהקת, כאשר השאלות ששואלים הן השאלות שמזכירות לנו חלק מהעקרונות שעכשיו רשומים בפרק העקרונות בחוק הזה, ומבחינה זאת מצוין לפי דעתי שהוועדה החליטה לקבל על עצמה רשימת עקרונות, וזהו המבחן. כאשר אתה מודיע שאסור שייעשה א' או ב' או ג', הרבה פעמים אתה עלול לחבל במהלך שיקום תקין. זה נכון יהיה גם כאשר נגיע לסעיפי מעון נעול וגם כאשר נגיע לסעיפי כוח. הסוגיות הללו הן סוגיות שצריכות להישאל מתוך העקרונות. חזרתי אחר כך לקרוא את העקרונות וראיתי שהדברים נעשים נכון לפי מיעוט הבנתי אבל הבנתם המקצועית של הגורמים שפגשנו שם.
יצחק קדמן
ההסתייגות שלנו נגעה להפרדת אוכלוסיות קטינים במאסר ואתם מדברים כרגע על כלא אופק וזה סיפור אחר לחלוטין. הניסיון שלנו הראה שאי-הפרדה של קטינים במעצר מביא לדברים חמורים ביותר. לא אשכח ביקור שלנו בתאי המעצר בבאר-שבע בדרום, שם היה מקרה קשה מאוד של קטין כבן 14 שנאנס על ידי קטינים שהיו בני 17 וחצי. אני חושב שלא דינו של מעצר ועקרונות שיקום, כאשר בכלא יש קצינת חינוך, יש קצינת טיפול, יש קצינת שיקום. בתא המעצר אין קציני חינוך ואין קציני שיקום ואין שם שיקולים שיקומיים. בתא המעצר מכניסים לפעמים קטינים בטווח הגילים של 12 עד 17 וחצי וזה דבר לא נכון לעשותו.


לכן, עם כל הבנתי למה שראיתם בכלא אופק, זה איננו מייצג את המצב בתאי מעצר. ההסתייגות שלנו היא לא לגבי מאסר ואיך כלא אופק יכלכל את ענייניו אלא חלוקה במעצר של קטינים שנמצאים שם עם רקע שונה, עם עבירות שונות ובגילאים שונים. לכן אני לא רואה סתירה בין מה שראיתם לבין מה שאנחנו מבקשים.
היו"ר יצחק לוי
בכלא אופק, מתוך 200 נערים שנמצאים שם, 100 במעצר ו-100 במאסר. לא כולם נמצאים שם עד תום הליכים. כלומר, 100 במעצר ו-100 במאסר ולא רק עד תום הליכים. בפירוש לא רק עד תום הליכים. ראינו שם ילדים גם במעצרי ימים. רוב הילדים העצורים נמצאים בכלא אופק.
יצחק קדמן
ממש לא.
היו"ר יצחק לוי
למה לא? לך ותראה.
יצחק קדמן
יש הרבה יותר עצורים. אתה יודע כמה מעצרים יש בשנה?
היו"ר יצחק לוי
לא אמרתי שאין. אני אומר לך שהרוב נמצאים שם ואלה הנתונים שקיבלנו משירות בתי הסוהר.
רותי אלדר
אני פונה אל חברי הוועדה בבקשה לשקול אפשרות לדון מחדש לקראת סיום הדיונים בתיקון לסעיף 9 שלצערנו כבר נמחק מהתיקון לחוק. מדובר בסעיף שהוא בסך הכל סעיף הצהרתי במהותו, שמגדיר את נפגע העבירה.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו דנים עכשיו בעניין אחר. בהמשך תוכלי להתייחס לנושא.
חיים שמולביץ
צודק היושב-ראש בתשובתו לדוקטור קדמן. מאז כל נושא מערך המעצרים עבר לשירות בתי הסוהר, החלק המסיבי של אותם עצורי ימים אכן מוחזקים בכלא אופק, אותם עצורים בחקירה. המצב שתיאר דוקטור קדמן, אני לא יודע אם היה או לא היה, אבל בכל אופן הוא לא מצב שקיים היום. היום הוא אחרת והוא תחת אחריות של שירות בתי הסוהר כאשר רוב העצורים – גם עצורים לחקירה וגם עצורים עד תום הליכים, וגם כמובן שפוטים – נמצאים בכלא אופק או במקומות אחרים שאנחנו מייעדים לעצורים עם כל ההקפדה. לכן מבחינתנו, אם תהיה הפרדה תוך גילית בין הנערים, זה יפגע בנערים עצמם ואני מבין שלא זאת כוונתך. זה יפגע באפשרות לשמור עליהם, שהם לא יפגעו בעצמם וגם באפשרות לטפל בהם תוך כדי המעצר הראשוני, בהלם הראשוני שהם נמצאים כשהם במעצר. אנחנו עושים את זה, וראו את זה חברי הוועדה בביקורם בכלא אופק, ראו את אופן הטיפול שאנחנו נותנים כאשר בוגר חונך ושומר על קטין יותר צעיר. לכן השיטה של הפרדה גילאית תפגע בנערים.
יצחק קדמן
אני מוכרח לומר שאני לא מקבל את הדברים האלה. גם התיאור של המצב האידיאלי הוא רחוק מלהיות נכון.
היו"ר יצחק לוי
זה לא מצב אידיאלי. אנחנו לא מדברים בשום מקום על מצב אידיאלי אבל אנחנו מדברים על מגמות ועל צורת עבודה של שירות בתי הסוהר, שאנחנו לא חושבים שנכון כרגע לבוא ובחוק לצמצם אותן ולבטל אותן, את אותן דרכי עבודה קיימות. אגב, אני רוצה לומר לך שאני מקווה שהנתונים שקיבלנו משירות בתי הסוהר הם נתונים נכונים אבל מאנשי העבודה הסוציאלית נמסר לנו שיש כל יום ביקור של עובד סוציאלי בכל תא מעצר.
השופטת סביונה רוטלוי
מהקטינים קיבלנו דיווח אחר.
היו"ר יצחק לוי
אלה נתונים שקיבלנו משירות בתי הסוהר.
השופטת סביונה רוטלוי
זה ממש לא נכון.
יצחק קדמן
כך גם במגרש הרוסים?
היו"ר יצחק לוי
כן, בהחלט כן. כך נמסר לנו, שיש כל יום ביקור של עובד סוציאלי בכל תא מעצר. אם הם מסרו לנו נתונים לא נכונים, זה משהו אחר. בכל אופן, ביררנו, שאלנו, שאלנו שאלות ממוקדות וכך הדברים נמסרו לנו.


אני מבקש לא להכניס את זה לחוק עכשיו, את הנקודה הזאת, כיוון שלדעתנו ולהבנתנו זה יגרום לעבודה בשירות בתי הסוהר להיות בשיטה אחרת לגמרי כאשר כרגע השיטה שהם עובדים בה היא שיטה אחרת.
יצחק קדמן
אתה מדבר רק על הגילאים או גם על הפרדות אחרות? למשל, לפי סוגי עבירה שהם עצורים בגינה. יכולים להחזיק עצור חשוד בעבירות מין יחד עם עצור שעשה הפגנה בבית ספר?
היו"ר יצחק לוי
תלוי בשלב הטיפולי והשיקומי שהוא נמצא.
יצחק קדמן
איזה טיפול שיקומי? הוא עצור.
היו"ר יצחק לוי
הוא גם אסיר וגם עצור, לפעמים הוא עצור לחודשים וליותר חודשים, והוא נמצא בקבוצות טיפוליות, הוא נמצא בתהליך של טיפול בתוך בית הסוהר.
השופטת סביונה רוטלוי
אני מוכרחה לומר שאני מאוד מצטערת שזה לא נכנס לחוק. אני שומעת כאן דיווחים שנראים בעיניי שהלוואי שזה היה. אפילו בבתי המשפט עצמם, כפי שאתם רואים יום יום בטלוויזיה, קטינים נחשפים לעין כל, מובאים בקרב קהל מבוגרים, ולא תמיד גם מוחזקים בנפרד. כאשר החוק מחייב, מה אנחנו אומרים? המצב יותר טוב, אז אנחנו יכולים להסיר את הרסן. אני חושבת שהמצב רק הורע בשנים האחרונות, לפי מה שאני רואה וזה בגלל כניסת התקשורת ועוד כל מיני דברים מסוג הזה. הנושא הזה של קטינים שנמצאים בחקירה, אני לא מקבלת את הנתון הזה, ואני לא יודעת מהיכן הוא נשאב. קטין שנחקר בצפון או נחקר בדרום או נחקר בירושלים לא מובא לאופק אם יש לו יומיים או יום אחד לחקירה.
היו"ר יצחק לוי
ליום אחד הוא לא מובא לאופק.
השופטת סביונה רוטלוי
וגם לא שלושה ימים.
חיים שמולביץ
לא אמרתי שכולם עוברים לאופק.
השופטת סביונה רוטלוי
כך השתמע, שיש חלק גדול שמובא לאופק.
חיים שמולביץ
יש גם בקישון, יש גם בבית מעצר ירושלים, יש מקומות ספציפיים, אבל אני אמרתי שאופן הטיפול וההתייחסות היא שונה.
היו"ר יצחק לוי
ויש הרבה שמובאים לאופק.
השופטת סביונה רוטלוי
אם היו רוצים באמת לטפל ולשקם, היו מקבלים את ההצעה שלנו לפרק נפרד על הזכות של קטינים להתפתחות במקום שכולאים אותם אבל לא רצו לדון בזה. פתאום שירות בתי הסוהר כן יטפל בזה וכן ישקם אותם? אם כן, תכניסו את זה בצורה מסודרת לחוק בתור זכות של קטינים להתפתחות ולהישרדות שכוללת גם את השיקום.
היו"ר יצחק לוי
הפרק לא הוכנס בגלל שיקולים של הממשלה ואנחנו לא דנים בפרק הזה עכשיו. אם אנחנו רוצים, אנחנו יכולים להגיש הצעת חוק נפרדת ולטפל בו. אנחנו מדברים כרגע על פרט אחד והפרט הזה הייתה בקשה של המועצה לשלום הילד, של דוקטור קדמן, לקבוע בחוק הפרדה גילאית בתאים.
השופטת סביונה רוטלוי
לא רק גילאית.
יצחק קדמן
לפי עבירות ולפי גילים.
השופטת סביונה רוטלוי
אנחנו עשינו אז את ההפרדה גם לפי גילים, גם לפי סוגים שונים של עבירות, גם לפי סיכונים. עם כל הכבוד לשירות בתי הסוהר, אני לא חושבת שהם יהיו אחראים על טובתם של קטינים ושלומם.
היו"ר יצחק לוי
היום הם אחראים.
יצחק קדמן
אדוני יודע שבנוהל מתא"ר של המשטרה, בנוהל הישן, הופיעה ההפרדה הזאת? נכון שהיה כתוב שם ככל הניתן, אבל זה היה כתוב. אנחנו הולכים כל הזמן אחורה מדברים שכבר השגנו אותם.
השופטת סביונה רוטלוי
יש רגרסיה.
דוד רותם
אז נוסיף את זה.
היו"ר יצחק לוי
אני לא מוסיף את זה עכשיו.
השופטת סביונה רוטלוי
זאת לא בעיה של תקציב. הם אומרים שהם ממילא עושים את זה.
היו"ר יצחק לוי
זה לא עניין של תקציב והם גם לא עושים את זה ממילא.
מוריה בקשי
יכול להיות שלגבי הסעיף הנוקשה לגבי קטינים ובגירים, אפשר לכתוב נוסח מרוכך יותר שמדבר על החובה לשקול הפרדות רלוונטיות לטובת הילד, בין אם גילאיות ובין אם אחרות, בלי ליצור את זה בצורה שהיא נוקשה יותר.
השופטת סביונה רוטלוי
הבעיה היא שכרגע המשמעות של זה היא שתעשי הבחנה בין עצורים שנמצאים כרגע בבתי מעצר לבין עצורים שנמצאים בכלא.
היו"ר יצחק לוי
ההצעה שלך היא הצעה מוסכמת על ידי הממשלה?
רחל גוטליב
לא, היא מציעה את זה עכשיו. לי זה היה נראה נכון. גם בחוק המעצרים כאשר נקבעו הפרדות, יש הפרדות שהן נוקשות ויש הפרדות שהן כאילו שיקול דעת. אני לא רואה מניעה. צריך לבחון את זה בתשומת לב כיוון שזה נפסל ואני מוכנה שנבחן את זה.
היו"ר יצחק לוי
תבחנו את זה עד יום שלישי.
מנחם בן-ששון
בנוסח המוצע?
היו"ר יצחק לוי
בנוסח אופציונאלי ולא בנוסח מחייב.
רחל גוטליב
כמו בחוק המעצרים.
היו"ר יצחק לוי
תבחנו את זה.
רחל גוטליב
באמת ילד בן 18 עם ילד בן 12, זה לא טוב.
היו"ר יצחק לוי
תלוי מתי, תלוי באיזה שלב.
רחל גוטליב
כאשר קובעים שזה בא לשרת – כמו במקרה שסופר כאן – את טובת הילד, זה דבר אחד. אם זה בגלל מצוקת כליאה, זה דבר אחר.
היו"ר יצחק לוי
נכון. את צודקת. זאת בעיה טיפולית וזאת בעיה תקציבית.
רחל גוטליב
נבחן את זה עד יום שלישי.
היו"ר יצחק לוי
אני אשמח לראות סעיף שלכם בעניין הזה.
חיים שמולביץ
לגבי ההערה לגבי עובד סוציאלי. אני מצרף את זה כמסמך לוועדה, מסמך של ראש ענף טיפול ושיקום בשירות בתי הסוהר לגבי קליטת נוער בשירות בתי הסוהר. כתוב בו: "על פי נוהלי שירות בתי הסוהר, כל קטין הנקלט לשירות בתי הסוהר נקלט על ידי עובד סוציאלי" – ולא מדובר דווקא על אופק – "סמוך ככל האפשר למועד קבלתו אלא אם כן נקלט מעבר לשעה 19:00 כאשר במקרה זה נקלט למחרת. במקרה שנקלט מעבר לשעות העבודה או בסוף שבוע ומאובחנת מצוקה על ידי גורם כלשהו – בית משפט, קצינת מבחן, חובש, מפקד משמרת או האסיר עצמו – מופנה הנער לגורם טיפולי בבית הסוהר או מחוצה לו עוד בטרם יעברו 24 שעות להמשך טיפול וקבלת הנחיות".


יש גם המשך לגבי פסיכיאטר ולגבי חובש. כלומר, אלה ההוראות. לכן זאת לא איזושהי אמירה.
היו"ר יצחק לוי
לנו נמסר לא רק לגבי קליטה בבית מעצר אלא לנו נמסר יותר מזה, שאם זה מאסר של שלושה ימים, יש שלושה ביקורים. כלומר, כל יום יש ביקור של עובד סוציאלי.
חיים שמולביץ
נכון.
אביטל מולד
על אף שאני נוטה להסכים עם היושב-ראש שלא כל דבר אפשר לקבוע בחקיקה וצריך לתת לגורמים המקצועיים גם אפשרות עבודה ושיקול דעת, אני מוכרחה לומר שדווקא היום לדבר על אופק נוכח הביקורת של לשכת עורכי הדין, נוכח דברים שהסנגוריה כבר חודשים מתכתבת עם שירות בתי הסוהר ועם הייעוץ המשפטי של שירות בתי הסוהר, גם כאשר נותנים לגוף שיקול דעת, יכול להיות שהגוף צריך לעמוד בזכות הזאת לשיקול דעת והתחושה שלנו לגבי אופק היא מאוד מאוד קשה בחודשים האחרונים. יש שם אלימות קשה כלפי קטינים, יש שם שיקול דעת שאנחנו לא מצליחים להבין אותו, יש לנו אין סוף התכתבות עם שירות בתי הסוהר בעניין הזה, התגובות הן מאוד מאוד בעייתיות. אני רואה את התבונה לומר שלא כל דבר יכול להיות בחקיקה ראשית, אבל עם זאת חייבת להיות מערכת של ביקורת.
היו"ר יצחק לוי
השאלה אם רק זאת הבעיה או שיש בעיות אחרות. אינני יודע.
אביטל מולד
העניין הוא שקשה מאוד לומר שניתן שיקול דעת לגוף שהתחושה הבסיסית היא ששיקול הדעת מופעל בצורה לא טובה.
היו"ר יצחק לוי
אין ברירה כי הם המופקדים. את יכולה לומר שנחליף את ההנהלה שם, אבל אני אומר שכרגע הם המופקדים. בכל מקרה אנחנו נותנים להם שיקול דעת. אפשר לנסות לבנות את שיקול הדעת, זה נכון, ולכן אמרתי שאם יהיה סעיף הבניה, נבדוק אותו.
רחל גוטליב
הייתי הולכת על פרמטרים של גיל וסוג העבירה, בהתחשב בטובת הקטין.
היו"ר יצחק לוי
את מתכוונת להפרדה נוקשה?
רחל גוטליב
לא נוקשה. שיקול דעת ככל הניתן. ברגע שנכתוב הפרדה נוקשה, יבוא שירות בתי הסוהר, בצדק, ויאמר שזה עולה לו.
היו"ר יצחק לוי
אני חושב שהסעיף הזה – אני הולך ו משתכנע – דורש דיון הרבה יותר רחב.
יצחק קדמן
כמו עוד כמה סעיפים בחוק.
היו"ר יצחק לוי
שעשינו דיון מאוד רחב. זאת הישיבה ה-15.
יצחק קדמן
בהרבה מאוד סעיפים לא דנו כמו שצריך.
היו"ר יצחק לוי
אתה חושב כך?
יצחק קדמן
נכון.
היו"ר יצחק לוי
אני חושב שכן דנו.
רחל גוטליב
אין בעיה שנדחה גם את הנושא הזה לסוג הנושאים שנבחן אותם. בהמשך יש עוד נושאים שראוי לדון בהם יותר לעומק.
מאיר ברקוביץ
הערת הבהרה אחת, בעיקר לשופטת רוטלוי שמתנועות הגוף אני מבין שגם היא חושבת לגבי התיאורים כאן שזאת מדינה אחרת ממה שהיא מכירה. אני יכול לומר במלוא הכנות שמאז העברת מערך הכליאה, גם לגבי עצורי הימים, לשירות בתי הסוהר – וזה בסך הכל תהליך שהושלם כאשר המעבר האחרון של מחוז ירושלים היה לפני חודשיים או משהו כזה, זאת אומרת, התהליך הזה כולו הושלם לפני כחודשיים – באמת תופעות כמו התופעות שמתאר דוקטור קדמן מהדרום, ואני זוכר את התקופה בה הייתה ההתכתבות, לפני שנתיים או יותר, כל הדברים האלה הם מלפני התקופה הזאת. בראייה שלנו הנושאים האלה השתפרו לאין ערוך כי לשירות בתי הסוהר יש את היכולות ואת המקצועיות לטפל בנושא של עצורים, מה שלמשטרה לא כל כך היה גם בגלל מצוקת המקומות כאשר היו מתקני כליאה ומקומות כליאה בתחנות ואילו היום לא משאירים קטינים בתחנות למשך ימים, אלא תמיד יש בית מעצר ובית המעצר לא הוכן רק עבורם אלא אלה מקומות גדולים, בתי סוהר שבנויים עם אנשי המקצוע שצריכים להיות. לנו זה לא היה ואי אפשר היה להבטיח שכל יום יבוא קצין מבחן או עובד סוציאלי ויראה את העציר אבל שירות בתי הסוהר כן יכול להבטיח את זה. לכן אני חושב שחלק מהרושם הגרוע שיש על המקומות האלה, קשור לתקופה שקדמה למעבר לשירות בתי הסוהר.
יצחק קדמן
אם מחר יחזירו את זה למשטרה?
מאיר ברקוביץ
אני לא רואה שמחר מחזירים את זה למשטרה.
צפנת בוזי-גרנביץ
אני רוצה להתייחס לנקודה של העובדים הסוציאליים. התחלנו לדון בזה בעבר אבל עצרנו באמצע. הדיווחים שאנחנו מקבלים מהקטינים הם שלא רואה אותם גורם טיפולי לא ביום הקליטה במעצר, לא למחרת וגם לא אחר כך, אם אנחנו לא מתריעים על סיכון אובדני. אם שירות בתי הסוהר אומר שממילא זה קיים, ראוי לעגן בחוק את החובה שגורם טיפולי כלשהו יראה את העציר תוך כך וכך שעות. התורנים שלנו מגיעים הרבה מאוד פעמים ומזדעזעים ממה שהם רואים והם מתקשרים או לקצין מבחן או לעובד סוציאלי או למישהו כדי שיבוא ויראה את הילד.
חיים שמולביץ
בהמשך למה שנאמר כאן על ידי נציגת הסנגוריה. נושא של הטיפול בנוער בשירות בתי הסוהר נמצא כרגע בסדר עדיפות עליון של נציב שירות בתי הסוהר ושל שירות בתי הסוהר וכמסר בתוך המערכת, בגלל שהיו ביקורות כאלה ואחרות, ולמרות שאנחנו לא חושבים שזאת הייתה אחריות אישית של מישהו כזה או אחר, אבל רואים את זה כאיזושהי אחריות מיניסטריאלית ולכן הייתה החלטה של הנציב – מבלי לומר שזאת אשמה של מישהו – על החלפת ההנהלה של בית סוהר אופק. זאת החלטה שניתנה ביום חמישי האחרון ותהיה הנהלה חדשה. זה בגלל הרצון שלו והוא אומר שהוא רואה את הטיפול בנוער כנקודה המרכזית בה הוא רוצה להתמקד בחצי השנה הקרובה.
היו"ר יצחק לוי
האם שירות בתי הסוהר היה מתנגד להכניס סעיף בחוק שגורם טיפולי צריך ליצור קשר ולבקר- עוד נראה מה יהיה הנוסח – כל עציר קטין תוך 24 שעות?
חיים שמולביץ
לפי מה שכתוב במסמך שהעברתי, אלה הנהלים.
היו"ר יצחק לוי
מכיוון שבין כך זה כך.
חיים שמולביץ
אין לי בעיה שזה ייכנס לחוק, לפי מה שכתוב במסמך שהעברתי. כלומר, בכפוף לדברים שנאמרו במסמך לגבי סוף שבוע.
היו"ר יצחק לוי
האם תסכים שאנחנו ננסח סעיף ונביא לכם אותו לפני יום שלישי, סעיף שיגדיר את החובה של גורם טיפולי לבקר, ליצור מגע, לראות – עוד נראה מה יהיה הביטוי הנכון – קטין שנכנס למעצר תוך 24 שעות עם המגבלות שכתבת, לילה, שבת וכולי? לא תתנגד שיהיה סעיף כזה. גורם טיפולי זה עובד סוציאלי או פסיכיאטר.


אדוני היושב-ראש, אני מציע שנבקש מהיועצת המשפטית שלנו לגבש סעיף פחות או יותר לאור המסמך הזה.
אפרת רוזן
אני צריכה קצת הכוונה על איזה גורם טיפולי מדובר והאם מדובר על בית מעצר מסוים.
היו"ר יצחק לוי
מדובר על כל בית מעצר. כל מקום בו יש עצור קטין.
מאיר ברקוביץ
אמרתי במפורש שקטינים שמוחזקים ושוחררו, לא יעברו בכלל לשירות בתי הסוהר ולא יוארך המעצר שלהם. כל עוד הם נמצאים אצלנו, אנחנו לא יכולים להבטיח את זה.
היו"ר יצחק לוי
אמרתי שמדובר כאן בהוראה לשירות בתי הסוהר. כמה זמן אתם מחזיקים קטין לפני שאתם מעבירים לשירות בתי הסוהר?
מאיר ברקוביץ
יכול להיות מצב שזה יהיה 24 שעות ועוד 24 שעות, תלוי באיזה שעה הוא נעצר, אם זה לילה או לא לילה, אם הוא יועבר רק ללינה ויחזור לחקירה. זה קטין שעוד לא הובא להארכה בבית משפט.
היו"ר יצחק לוי
באיזה בית מעצר הוא נמצא?
מאיר ברקוביץ
בזמן מעבר כזה הוא יכול להיות במעצר בתחנה.
היו"ר יצחק לוי
יש תא מעצר בתחנה? באחריות מי תא המעצר הזה?
מאיר ברקוביץ
המשטרה.
היו"ר יצחק לוי
הוא עוד לא עבר לשירות בתי הסוהר?
מאיר ברקוביץ
הוא עוד לא יכול לעבור לשירות בתי הסוהר.
היו"ר יצחק לוי
אני כרגע מדבר על כל המתקנים שבאחריות שירות בתי הסוהר.
חיים שמולביץ
תוך 24 שעות מרגע שהוא הועבר לשירות בתי הסוהר ולא מרגע המעצר.
מנחם בן-ששון
יש לי הערה שאני אומר אותה עוד פעם ביום שלישי ואני אומר אותה גם מעל במת הכנסת, אם תתנו לי הסתייגות דיבור כי אדוני ודאי יציג את הנושא. מהמקום בו אני יושב אני אומר שהאויב של הטוב הוא הטוב ביותר והאויב של הטוב ביותר הוא המצוין. יש כאן שינויים עצומים. צריך לקרוא איפה היינו קודם ואיפה אנחנו נמצאים היום. צריך לראות מה הממשלה הביאה ולמה הממשלה נכונה. אם חושבים ארגונים להכניס את החוק הזה לתוך מסגרת שחורה, לשים אותו תחת הכותרת הידרדרות במצב, בהחלט אפשר לקחת ארבעה סעיפים מכאן ולבודד אותם ובצורה מסוימת ליצור את הדה-לגיטימציה, אבל אז אני מניח שבשיח שיש בו או חייב להיות בו הרבה רצון טוב מצד גורמי השיקום והמאסר, שגם הם עכשיו חלק מן המערכת הזאת, התשובה תהיה תשובה באותו הסגנון. הכנסת עושה כמיטב יכולתה במסגרת שניתנת לה. התמרון שהרב לוי ניסה להגיע אליו בין גורמים ממשלתיים שונים הוא לא רק ראוי לכל שבח אלא רואים את התוצאות שלו. זה לא לשפוך את התינוק עם המים אלא זה התינוק שעכשיו יהיה התינוק שלנו. לתת לו דה-לגיטימציה, אפשר בהבל פה וכבר היו לי דברים כאלה בחוקים אחרים שאני הייתי יושב-ראש אבל אז לא היו סניגורים מן הצד.


אני אומר את הדברים גם בחרדה, גם בדאגה וגם מתוך קריאה שתראו מה יש כאן ולא רק מה אין כאן.
היו"ר יצחק לוי
אני מבקש שוב מהיועצת המשפטית כן לכתוב סעיף שמתייחס למתקנים של שירות בתי הסוהר.
אפרת רוזן
אני צריכה להבהיר שמבחינה משפטית אנחנו לא מבדילים בין עצור שנמצא בחזקת שירות בתי הסוהר או בחזקת המשטרה. אנחנו צריכים לדבר על סטטוס משפטי. עצור מעל תקופה מסוימת, עצור עד תום ההליכים. כלומר, אנחנו צריכים לדבר על סטטוס משפטי ולא על החלופה שזה משהו שהוא משתנה והוא לא קבוע בחקיקה.
היו"ר יצחק לוי
תבררי עם המשטרה למה אפשר להגיע. אפשר לכתוב בחזקת שירות בתי הסוהר ובחזקת המשטרה.
רחל גוטליב
במיוחד היום. לפני ההעברה זה היה אקראי לגמרי וזה יצר אי-שוויון, אבל היום, כאשר בעצם כל מערך הכליאה עבר לשירות בתי הסוהר, ואני מבינה שמיד סמוך לאחר או במהלך החקירה או מועבר לשירות בתי הסוהר, אני לא רואה למה לא.
חיים שמולביץ
ברגע שהוא מועבר לשירות בתי הסוהר, הוא נחשב כאסיר לפי פקודת בתי הסוהר.
היו"ר יצחק לוי
המשטרה, למה אתם מתנגדים שגם אצלכם יבוא עובד סוציאלי לבקר את הילדים?
קריאה
זה עולה להם.
מאיר ברקוביץ
אני חוזר להצעת החוק הממשלתית הראשונה, שהיו בה את הדברים התקציביים שאנחנו כל פעם חוזרים אליהם. שם היה מדובר בקצין מבחן בכל מקום מעצר, על מנת שיוכל להיפגש עם כל הקטינים האלה. הדבר הזה ירד בגלל בעיות תקציביות.
היו"ר יצחק לוי
אני מדבר עכשיו על משהו אחר.
מאיר ברקוביץ
אנחנו לא יכולים להבטיח את זה. אין לנו עובד סוציאלי בכל תחנה. אנחנו לא יכולים להבטיח. אם קצין מבחן יכול להתחייב להגיע בתוך 24 שעות לפגוש קטין, העובדים הסוציאליים שאנחנו מכירים הם רק קציני מבחן. אם קציני מבחן יכולים להתחייב תוך 24 שעות להגיע ולפגוש את הקטין, אנחנו כמובן נסכים אבל זה לא משהו שאנחנו יכולים להעסיק אותו ולתקצב עובדים סוציאליים. לשירות בתי הסוהר יש עובדים סוציאליים מחוץ לקציני המבחן שנמצאים בקשר עם הקטינים.
היו"ר יצחק לוי
יש בעיה שהעובדים הסוציאליים של שירות בתי הסוהר יגיעו לבתי המעצר המשטרתיים ויראו שם את הקטינים?
מאיר ברקוביץ
בוודאי. מה זה בתי המעצר? עכשיו אנחנו מדברים על כל תחנה ותחנה.
היו"ר יצחק לוי
עזוב את החוק ובוא נדבר על המציאות.
מאיר ברקוביץ
זה לקחת מישהו שהתפקיד שלו במקום מסוים ולומר לו שעכשיו ילך למקום אחר.
היו"ר יצחק לוי
מה זה מקום אחר? זה איש מקצוע.
מאיר ברקוביץ
זה כמו שתאמר עכשיו שעובד סוציאלי מהרשות המקומי יבוא לפגוש את הקטין במאסר. לשם כך יש קצין מבחן.
היו"ר יצחק לוי
צריך לשנות תבניות. לא צריך להיות מאוד כבולים בתבניות שלנו. אם המטרה היא שתוך 24 שעות איש מקצוע יראה קטין, ואם אתם מסכימים למטרה, אני לא יודע אם כרגע אפשר יהיה לחוקק חוק גורף, אבל קודם כל נדבר מדוע אתם חושבים שרק קצין מבחן צריך לבוא ולמה לא יכול לבוא עובד סוציאלי משירות בתי הסוהר. אתם תמסרו רשימה יומית של כל הנחקרים ועובד סוציאלי בא ומבקר אותם.
רחל גוטליב
זה לא ריאלי.
מאיר ברקוביץ
שירות בתי הסוהר צריך לענות על השאלה ולא אני. זה לא עובד סוציאלי מטייל. מי שאנחנו מדווחים לו על המעצר, זה קצין מבחן. עד שהדיווח יגיע לשירות בתי הסוהר שיש אצלנו עצור, זה רק כאשר אנחנו מודיעים שאנחנו עומדים להעביר אותו אליו. מי שאנחנו מודיעים לוב רגע שנעצר קטין, שולחים הודעה, זה לקצין מבחן ולסנגוריה. אם קצין מבחן יכול להגיע לפגוש אותו תוך 24 שעות, כמו שהיה בזמנו אבל זה דרש אז משהו מיוחד, גם תקציב מיוחד וגם התחייבות מיוחדת, בזמן ההתנתקות, אז מבחינתנו אנחנו ודאי לא נתנגד לפגישה הזאת בכפוף לצורכי חקירה, לעיתוי, לזמן, אבל אלה דברים קטנים.
היו"ר יצחק לוי
אני מבין ממשרד המשפטים שכן אפשר אולי להגדיר מתקני שירות בתי סוהר מול מתקני משטרה.
קריאה
הסטטוס של העצור ניתן להגדרה.
רחל גוטליב
אולי בתיקון עקיף לפקודת בתי הסוהר.
היו"ר יצחק לוי
בואו ננסה לעשות את זה. לא נרוויח הכל אבל נרוויח חלק.
רחל גוטליב
הרעיון הוא לעגן בחקיקה את מה ששירות בתי הסוהר בנהלים.
אפי ברוור
גם בהצעת החוק הממשלתית המקורית דובר על קציני מבחן בבתי מעצר, בכפוף לתקציב, ולא בתחנות משטרה. תחנות משטרה זה לא מציאותי. אנחנו מדברים על עשרות, אם לא יותר, כך שזה ממש לא מציאותי.
היו"ר יצחק לוי
את הנושא הזה סיימנו. הסיכום הוא שאנחנו כן מנסים להביא ביום שלישי סעיף שיעגן את ההוראות של שירות בתי הסוהר כפי שכתובות במכתב הזה ולהכניס אותן לחוק בהסכמת שירות בתי הסוהר ובהסכמת משרד המשפטים.
רותי אלדר
אני מבקשת להעלות מחדש – וכתבנו גם נייר עמדה בעניין – את הדיון בסעיף 9 לחוק הנוער. היה דיון והוחלט למחוק את ההצעה שמדברת על נפגע עבירה כאחד מהאנשים שבית המשפט רשאי להרשות את נוכחותם בבית המשפט בדיון בבית משפט לנוער. ממש ברגע זה נמצאת דוקטור דנה פוגץ' בבית משפט על מנת לבקש רשות למשפחת קלינר להיות נוכחים בדיון בעניינו של מי שהרג את בתם עורכת הדין ענת קלינר. אני חושבת שהסעיף הזה הוא במהותו סעיף הצהרתי והוא לא דורש בוודאי תקציב.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו דנו בזה ואני מצטער מאוד שרק עכשיו ההערה שלכם מגיעה.
רותי אלדר
לא, אנחנו גם הערנו אותה קודם. אנחנו מבקשים לדון בזה מחדש.
היו"ר יצחק לוי
אני לא חושב שנדון בזה מחדש. אני חושב שכל אדם זה כולל גם נפגע עבירה.
רותי אלדר
הדוקטרינה החדשה של הכרה במעמדו ובזכותו של נפגע עבירה, אפילו על פי חוק כבוד האדם וחירותו, בכבודו, על מנת להזכיר אותו כאחד האנשים שבית המשפט יהיה רשאי להרשות להם. לא מדובר כאן על שינוי שהוא במהות אלא זה שינוי סמנטי שיש בו איזשהו מסר ערכי שנותן את הכבוד לנפגע העבירה.
היו"ר יצחק לוי
כאשר אנחנו נגיע לסעיף 9, נעלה את זה שוב ונשמע את עמדת אנשי המקצוע ואת עמדת משרד המשפטים. אני רק אומר לך שבדיון הראשוני כבר סיכמנו שלא, אבל נשמע את הדעות כאשר נגיע לסעיף.


אני מציע שנעבור על סעיפי החוק לפי הסדר. אנחנו נביא שינויים מסוימים, לדעתי לא גדולים, אליהם הגענו להבנה עם המשרד לביטחון פנים ועם משרד הרווחה. לגבי משרד הרווחה השינוי הוא קטן מאוד, לגבי המשרד לביטחון פנים השינויים הם קצת יותר, ואנחנו נראה אותם תוך כדי החוק. יש גם סעיפים שעוד לא סוכמו, יש סעיפים שיש גרסאות ואנחנו תכף נראה אותם.


אני רוצה לומר משהו לגבי סעיף חוקר הנוער.
אפרת רוזן
סעיף 11א, עמוד 28.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו בדיון עם השר דיכטר לגבי הסעיף הזה. כמובן שהממשלה מתנגדת לסעיף הזה. בעיניי סעיף 11א הוא סעיף מאוד חשוב. תוך כדי הידברות עם המשרד לביטחון פנים אמר השר שהוא יעביר לנו מכתב לגבי תוכניותיו בעניין הזה, לגבי הרחבת מערך חוקרי הנוער וכולי. קיבלנו טיוטה שלא הניחה את דעתנו, שלדעתי לא הייתה מספיק משמעותית. אני מבין שהיום אין לנו מכתב של השר כפי שביקשנו, אבל אם הוא יגיע עד יום שלישי, נקריא אותו ונראה מה לעשות, ואם לא, בינתיים מבחינתנו הסעיף הזה נשאר כאן. יכול להיות שהוא יישאר כחלק מהנוסח ויכול להיות שיישאר כהסתייגות שלי. תלוי מה תהיה ההחלטה כאן.
מנחם בן-ששון
עמדתו של השר היא שצריך לבנות תוכנית להעביר את המערך שעוסק בנוער, את ההדרכות ואת ההנחיות.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו לא דיברנו רק על הדרכות והנחיות אלא על הרחבת המערך, על תוספת תקנים למערך.
יצחק קדמן
היו להם 600 תקנים והם נשארו עם 450 תקנים וזה כשהם עברו ממדור, שזה קטן, למחלקה גדולה.
מאיר ברקוביץ
לא, זה לא נכון ואמרנו את זה.
יצחק קדמן
זה נכון ומדויק.
מאיר ברקוביץ
זה לא נכון ומדויק. אני אומר למה הוא מתכוון כדי שלא יהיה משהו בספר. יש 600 ומשהו חוקרי נוער והדבר הזה לא השתנה.
יצחק קדמן
ירדו 150.
מאיר ברקוביץ
הדבר שהשתנה הוא שכדי לפנות את יחידות הנוער לעסוק בעיקר בחקירה של עבריינות נוער ולא לטפל בתיקים של מבוגרים שבהם הנפגע או העד הוא קטין, את האחריות לטיפול בתיקים האלה – ויש לזה ביטוי גם בסעיפים שאנחנו מנסחים כאן – עברה לפי העניין. הקימו יחידות בתל-אביב והקימו יחידה שעוסקת בנושא המשפחה. כדי לשמור על העיקרון שאותם קטינים בכל מקרה נחקרים על ידי חוקרי נוער, הם בפועל יושבים ביחידות האלה ולא ביחידות הנוער אבל הם עדיין מפוקחים מקצועית על ידי מערך הנוער. לכן זה לא נכון שמערך הנוער ירד ב-150 תקנים אלא פשוט הם עסקו בדברים האלה בתוך יחידות הנוער והם עוסקים בזה בחקירות הקטינים רק בתיקים הגדולים, במקום שהיחידה תעסוק עכשיו במשך זמן רב מיום העובדה שלה בטיפול בתיקים שהם בעצם תיקי בגירים ולא תעסוק בתיקים של קטינים עבריינים.
עודד ברוק
המכתב ממתין עדיין להנחיית לשכת השר.
היו"ר יצחק לוי
אני אומר שאני לא מתכוון לדון בסעיף הזה. הסעיף הזה מבחינתי כרגע נשאר וכאשר נגיע אליו, אנחנו נדון פה בין חברי הכנסת אם הוא נשאר כנוסח ראשי או אם הוא נשאר כהסתייגות שלי. אם יגיע המכתב של השר והמכתב הזה יספק אותנו ויניח את דעתנו, יתכן שיהיה שינוי, אבל כרגע אני אומר שכאשר נגיע לסעיף 11א לא נדון בו אלא הוא יישאר בנוסחו.


עמדת השר הייתה שיש כוונה להכניס בתוכנית העבודה של המשרד הרחבת השירות הזה.
רחל גוטליב
תוך כמה זמן?
מנחם בן-ששון
זה לא היה.
היו"ר יצחק לוי
אם המכתב יהיה מכתב שיספק אותנו והוא יבקש מתאנו לא להכניס את זה לחוק כי הוא מוסר לנו התחייבות, בסדר. אם המכתב יהיה כמו הטיוטה הראשונה שראיתי, אני לא מקבל את זה.
יצחק קדמן
זאת דוגמה קלאסית. אינני רוצה להשחיר את המצב ואני מודע לכל הדברים שאמרת. היו שנים בעבר שילדים לא נחקרו על ידי מי שאיננו חוקר נוער. אם אנחנו לא נשים את זה בחוק, יש בפועל היום, ותהיה עוד יותר אחרי החקיקה, נסיגה בהשוואה למצב הקיים. אני רוצה להזכיר שהצעת החוק הממשלתית במקור שלה כללה סעיף כזה של ייחוד פעולה אך ורק לחוקר נוער.
אפרת רוזן
בתזכיר.
יצחק קדמן
בתזכיר זה הופיע, מפני שזאת הייתה גם ההמלצה של ועדת רוטלוי.
היו"ר יצחק לוי
אני מודה לך. אני אמרתי מה המצב של הסעיף הזה כרגע והיום לא נטפל בו. אם יש לנו מכתב מספק, אנחנו ביום שלישי נדבר.
דוד רותם
הסעיף הזה קיים.
היו"ר יצחק לוי
מבחינתי הוא קיים. אם חברי הכנסת ירצו להעביר הסתייגות, אני מוכן.
דוד רותם
אנחנו משאירים את הסעיף הזה כמות שהוא.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו כרגע מתחילים לעבור על החוק סעיף אחר סעיף. במקום שאין חילוקי דעות, אנחנו נעביר עליו מהר, במקום שיש גרסאות, יהיו גרסאות, במקום שיש שינויים, נודיע על שינויים.


מרגע זה אפרת מנהלת את הדיון.
אפרת רוזן
אנחנו מתחילים בעמוד הראשון, בסעיף ההגדרות, תוספת להגדרת חוקר נוער.

בהגדרה "חוקר נוער", בסופה יבוא "לא יוסמך שוטר כחוקר נוער אלא לאחר שקיבל הכשרה לצורך כך, כפי שיקבע המפקח הכללי של משטרת ישראל".


התיקון הזה הוא בלתי תלוי בהצעה לחייב חוקר נוער אלא הוא מדבר על הכשרה ואינני חושבת שיש כאן התנגדות.
דוד רותם
כשאני אומר הכשרה, אדם הוכשר לפני עשר שנים ועשר שנים היה שוטר תנועה ופתאום עכשיו זה משתנה. האם לא צריך לומר שהוא גם עסק בתחום חוץ מאשר ההכשרה?
היו"ר יצחק לוי
דיברנו על זה והחלטנו לא לכלול את זה בחוק כיוון שהדבר הזה מאוד מאוד בעייתי. יש אנשים שעוברים מתפקיד לתפקיד לזמן מסוים, יש אנשים שיוצאים לחופשות ואי אפשר להגדיר את זה בחוק. זה כמו בכל מקצוע, גם במקצוע של עריכת דין וגם במקצוע של רופא או מהנדס, שגם שם אין סעיפים כאלה. לכן גם כאן החלטנו לא להכניס את זה.


הנוסח מאושר.
דוד רותם
אני מבקש הסתייגות, שהוא עוסק בתחום. לא יכול להיות שייקחו שוטר, ייתנו לו הכשרה ואחרי כן עשר שנים הוא לא יעסוק בזה.
היו"ר יצחק לוי
ואם הוא עסק שנה ועכשיו עשר שנים הוא לא עסק, זה בסדר?
דוד רותם
לא, לכן אני רוצה להגביל את זה שבתקופה לפני שהוא מתחיל לעסוק בזה, הוא לפחות היה ביחידת נוער או משהו כזה.
היו"ר יצחק לוי
אם הוא היה שוטר תנועה ועכשיו הוא עובר לחקירות נוער? אתה מדבר על סטאג'.
דוד רותם
בדיוק. סטאג' זאת הכשרה.
היו"ר יצחק לוי
נרשמה הצעה נוספת וביום שלישי נצביע עליה.
אפרת רוזן
בעמוד 3, הגדרה של קצין מוסמך, להוסיף: ולעניין חקירה בעבירות לפי פקודת התעבורה, ראש מחלק תאונות דרכים במרחב ובהיעדרו קצין הבוחנים המחוזי, ובלבד שקיבלו הכשרה לצורך תפקידם לעניין חוק זה, כפי שיקבע המפקח הכללי של משטרת ישראל.


הוועדה הסכימה לשקול את הגרסה הזאת בתנאי שבאמת מדובר על קצינים שקיבלו הכשרה מיוחדת. הבנתי שהמשטרה מסכימה לתוספת הזאת.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו מסכימים לגרסה ב'.
רחל גוטליב
לגבי סעיף העקרונות הכלליים, אפרת עשתה מאמץ בהמשך להחלטה של הישיבה הקודמת להעלות את הנושא הזה של שיקול וכולי. אני מדברת על סעיף 1. יש פער בין א' ל-ב'. אני מציעה לאחד את א' ו-ב' כי הכל צריך להילקח בחשבון ואני אקריא מה אני מציעה:


"מימוש זכויות של קטין בהפעלת סמכויות ונקיטת הליכים כלפיו ייעשו תוך שמירה על כבודו של הקטין, תוך מתן משקל ראוי לשיקולים של שיקום, טיפול ושילוב בחברה והכל בהתחשב בגילו ובמידת בגרותו של הקטין".


זה נראה לי יותר נכון.
אפרת רוזן
בסדר. צריך לשים לב לשני שינויים לעומת הנוסח הקיים עכשיו, שלא מדובר רק על מימוש זכויות ולא על פגיעה בהן.
רחל גוטליב
אני לא יודעת מה זה. פגיעה בזכות. זאת הפעלת סמכות. זאת לא פגיעה. נראה לי לא נכון לומר פגיעה בזכויות כי זה נותן לגיטימציה. אני חושבת הפעלת סמכות אבל בהפעלת סמכות יש איזושהי פגיעה. נראה לי לא נכון לכתוב פגיעה בהם.
אפרת רוזן
אני חושבת שזה נכון לכתוב הפעלת סמכויות ולא פגיעה.
רחל גוטליב
כן, נראה לי נכון.
אפרת רוזן
זה נוסח שהוועדה כן דנה בו בנושא של הפגיעה. דבר שני הוא שאתה מוסיף את "בהתחשב בגילו ובמידת בגרותו" גם לעניין שיקולי השיקום, דבר שכרגע לא נמצא בסעיף.
רחל גוטליב
בהחלט.
אפרת רוזן
אני לא אומרת שלא, אלא אני אומרת שצריך לשים לב לפני שינויים מרכזיים.
אביטל מולד
לעניין הפגיעה בהם, יש בהחלט פעולות כלפי קטין של פגיעה בזכויות שלו.
רחל גוטליב
רק במסגרת הפעלת סמכויות. אם זה לא במסגרת הפעלת סמכויות, לא ראוי שתהיה פגיעה. לכן אני לא חושבת שזה נכון לכתוב את זה. צריך לכתוב מימוש זכויות והפעלת סמכויות ולא פגיעה בזכויות כי אנחנו לא רוצים לתת לגיטימציה לפגיעה בזכויות.
היו"ר יצחק לוי
הסעיף יאוחד לפי הנוסח שהוקרא וביום שלישי נביא את זה כסעיף אחד.
אפרת רוזן
בעמוד 6 יש הוספה של סעיף 5א, סעיף שכדאי להשאיר להצבעות ביום שלישי.
היו"ר יצחק לוי
למשרד הרווחה יש הסתייגות שאני לא מבין למה היא קיימת.
רחל גוטליב
גם אני רוצה להסתייג. קראתי את זה עוד פעם בתשומת לב. אני מדברת על סעיף 1ב(ג)(2), בעמוד 4. זה סעיף של עיקרון כללי ואחד מהסייגים של זכות ההשתתפות שנקבעה כאן שלא לתת לו אפשרות להביע עמדה, אי מתן ההזדמנות העומדת לגרום פגיעה ממשית בקטין, שזה בסדר גמור וראוי, אבל (2) נראה לי לא נכון כי ב-(2) לא ניתן לקטין מפאת דחיפות בקבלתה, זה נכון רק באותם מקרים בהם אכן ראוי הנושא של דחיפות בקבלתה. הרי עברנו מהלך וכל הסעיף מסויג רק באותם מקרים בהם נקבע בחוק שיש לו זכות להביע עמדה. ככל שרוצים – ועברתי, זה לא תמיד נכון – לסייג את אפשרות מתן העמדה בגלל שלא ניתן מפאת חיקוקה לקבל אותה, אז נכתוב את זה בסעיף עצמו אבל לא לקבוע את זה כעיקרון כללי שמסייג את אותם מקומות בהם דרשנו שתינתן לו אפשרות.
היו"ר יצחק לוי
איפה נכתוב את זה?
רחל גוטליב
אני עברתי ולא מצאתי מקום שבו בגלל דחיפות בקבלתה, לא ייתנו לו זכות להביע עמדה. אמרנו שצריך את הסכמתו, ייתנו לו את ההסכמה והסייג הזה לא נכון.
היו"ר יצחק לוי
הוא לא נכון מבחינת התוכן שלו?
רחל גוטליב
צריך להוריד אותו. כעיקרון כללי זה לא נכון. אני מציעה להוריד. זה היה נכון בוורסיה הקודמת אבל זה לא נכון עכשיו.
היו"ר יצחק לוי
בסדר. אפשר להוריד אותו. את סעיף קטן (2) בעמוד 4 אפשר להוריד.
אפרת רוזן
לסעיף 5א יש שתי גרסאות שמונחות על שולחן הוועדה. הגרסה שחבר הכנסת לוי תמך בה למעשה מבחינה בין שפיטה של מי שהוגש נגדו כתב אישום עת היה מעל גיל 18 אך ביצע את העבירה כשהוא היה קטין, בין שני גילאים – האם כתב האישום הוגש עד גיל 19 או מעבר לגיל 19. אם מדובר במי שהוגש נגדו כתב אישום כשהוא היה בגיר וביצע את העבירה כאשר היה קטין וכתב האישום הוגש עד גיל 19, ההצעה היא שהוא יישפט בבית משפט לנוער עם תחולה מלאה של הוראות חוק הנוער. אם הוא מעל גיל 19, ההצעה היא שהוא יישפט בבית משפט רגיל עם תחולה חלקית של הוראות חוק הנוער. זו ההצעה של חבר הכנסת לוי שמבוססת גם על ההצעה הממשלתית כפי שהייתה אחרי דיונים אצל לבנת משיח.


ההצעה של חברי הכנסת רותם ומיכאלי אומרת לשנות את נקודת המוצא, לשנות את ההגדרה של קטין, לפי מועד ביצוע העבירה ולא לתלות את מועד הגשת כתב האישום בגילו.
היו"ר יצחק לוי
יש לנו שתי הצעות. משרד הרווחה רוצה להעיר משהו בעניין הזה.
דוד רותם
אנחנו מסכימים שאם הוא עבר את גיל 39, הוא יישפט בבית משפט.
היו"ר יצחק לוי
עד איזה גיל?
דוד רותם
קטין, לא ישפטו אותו כאשר הוא יגיע לגיל 40.
היו"ר יצחק לוי
אולי ישפטו אותו בגיל 25. תקבע גיל. אני קבעתי 19.
דוד רותם
אני אומר שברגע שהוא היה קטין, הוא יישפט בבית משפט לקטינים.
היו"ר יצחק לוי
לא חשוב מה הגיל.
דוד רותם
לא חשוב מה הגיל. תגישו את כתב האישום כמה שיותר מהר ואל תחכו אתו.
בתיה הרטמן
אנחנו ביקשנו לחזור לנוסח המקורי משני טעמים. ראשית, מטעם תקציבי שחותך את כל הנוסחאות והגרסאות.
היו"ר יצחק לוי
למה?
בתיה הרטמן
כי התבססנו כנראה על נתונים לא נכונים. כאשר ביקשנו לבדוק את העלות התקציבית, ביקשנו מידע לגבי כמה מקרים קציני מבחן למבוגרים נתנו תזכירים ועסקו בהעמדה לדין של קטינים שעשו את העבירה כקטינים והועמדו לדין כמבוגרים. נאמר לנו שהמספר הוא זעום ביותר. הסיבה לכך – אחר כך ביררנו – שהסניגורים לחצו מאוד שקטינים יעמדו לדין בבית משפט לנוער ולכן הנתונים לא היו מדויקים. זה ההסבר שנמסר לנו. לאחר שבדקנו את הנתונים, ראינו שהנתונים הם נתונים גבוהים. כפי שהסברנו במסמך התקציבי שלנו, מדובר ב-737.
היו"ר יצחק לוי
זה עד גיל 19?
בתיה הרטמן
לא. אין לנו את ההבחנה עד גיל 19.
היו"ר יצחק לוי
אז תעשו.
בתיה הרטמן
זה מבחינה תקציבית.
היו"ר יצחק לוי
תקציבית, זה לגרסת חבר כנסת רותם.
בתיה הרטמן
לא, מבחינה תקציבית זה כל מי שעשה עבירה כקטין, הועמד לדין בבית משפט לנוער ויחולו עליו הסעיפים לחוק הנוער.
היו"ר יצחק לוי
כלומר, העלות התקציבית היא לפי הצעת הממשלה. אתם חוזרים בכם מהצעת הממשלה. כלומר, אתם באים ואומרים שגם אותם סעיפים שאמרתם, שכאשר הוא ילך לבית משפט רגיל, יחולו עליו אותם סעיפים של נוער, מה שכתוב כאן בסעיף קטן (ב).
בתיה הרטמן
לא, אנחנו לא חוזרים בנו מזה. אנחנו אומרים שלפי העלות התקציבית ההצעה שלנו מעוגנת גם בנימוק שהגורמים המקצועיים שמטפלים באותם אנשים שעשו עבירות כקטינים, הם קציני מבחן למבוגרים ולא קציני מבחן לנוער ולכן זה לא נכון בכלל שהעניין שלהם יידון בפני בית משפט לנוער אלא הוא צריך להידון בפני בית משפט רגיל, אבל בגלל שהם היו קטינים צריך להתחשב בהם ולהחיל סעיפים מסוימים מחוק הנוער גם בבית משפט לא של נוער. זה הנוסח הכחול שאנחנו עומדים מאחוריו.


לכל אחד מהנוסחים והגרסאות יש עלות תקציבית וטעינו כי לא עשינו הערכה נכונה. ההערכה הנכונה היא כפי שהגשנו במסמך, כאשר מדובר לא בעלות כל כך גבוהה אבל יש לנו התנגדות של האוצר למרות שעשינו הרבה מאוד ניסיונות להציע להם כל מיני פתרונות אבל נענינו בשלילה.
היו"ר יצחק לוי
את צריכה להסביר לי מדוע כאשר אנחנו מדברים עד גיל 19 העלות היא כל כך גבוהה. אני חושב שהעלות היא מאוד נמוכה כי אין הרבה כאלה. אם אנחנו הולכים בצורה מאוד גורפת, העלות היא גבוהה, אבל אם אנחנו רוצים לפתור בעיה מסוימת של עיכוב בהגשת כתב אישום, אנחנו מגבילים את זה לשנה אחת. אתם בחנתם גם כאן והעלות היא גבוהה? תבחנו את זה.
בתיה הרטמן
לנו אין שליטה על זמן ההעמדה לדין.
היו"ר יצחק לוי
אני שואל כיום, לפי הפרקטיקה, כמה כתבי אישום מוגשים לאנשים שעברו עבירה כשהם קטינים ועכשיו הם בני 19.
מנחם בן-ששון
משרד הרווחה, תראו איך אני מציע לעשות את העבודה, לא חלילה שאני אלמד את הסטטיסטיקאים שלכם איך לעבוד. לכו ארבע שנים אחורה ותשימו לב, המבוגרים שעומדים לגין על עבירות שעשו כנערים, ומתוכם תפצלו, אלה שהם בשנה הזאת בין 18 ל-19. ההנחה היא שההתנהלות של המערכת מכאן ולהבא תהיה דומה. זאת אומרת, שמתוך נניח 100 בשנה, שישה הם כאלה שעוברים מגיל 18 ל-19 ואחרים הם בני 20, 21, 23 וכולי, אלא אם כן אתם בשטח רואים שאלה לא שישה אלא חמישה.
אפי ברוור
יש לנו את הנתונים. קיבלנו מהמשטרה כמה נתונים. יש לנו קטינים שביצעו את העבירה בהיותם קטינים והועמדו לדין כבגירים – 737 מקרים.
מנחם בן-ששון
לא הבנת מה אמרתי.
בתיה הרטמן
אני בקשתי אבל נאמר לי שאי אפשר לתת נתונים. אני לא בטוחה שנגיע לנתונים, אבל נעשה את הניסיון.
צפנת בוזי-גרנביץ
גם מתוך ה-737, רוב אלה שנשפטים בגילאי 19-20 היום, במערכת של הבגירים, נשפטים עם תזכיר ועם מעורבות של שירות המבחן.
אפי ברוור
לא נכון.
בתיה הרטמן
גם אנחנו חשבנו כך, אבל זה לא נכון.
אפי ברוור
לגופו של העניין המקצועי, לפני התקציב והסטטיסטיקה. אנחנו מדברים על אוכלוסייה חדשה במהותה לשירות המבחן לנוער, לשופטי הנוער ולכל המערכת. אין לנו את המיומנות היום לעסוק באוכלוסייה הזאת. זאת אוכלוסייה שאנחנו משאירים אותה למבוגרים ולכן המבוגרים עושים את העבודה בצורה נכונה. הסעיף הזה לא עומד בזכות עצמו, כל המערכת בנויה עד גיל 18. שירות בתי הסוהר בנוי עד גיל 18, המעונות בנויים עד הגילאים האלה, כך שצריך לקחת בחשבון גם חקיקה בסעיפים אחרים כי אחרת הסעיף בזכות עצמו הוא לא נותן את המענה.
אביטל מולד
גם היום מטופלים בשירות המבחן נערים בני 19 ו-20 והכל תלוי בעומס בתחנת המשטרה באזור בה הם גרים. זאת אומרת, אני מייצגת היום שני קטינים מתוך רבים שייצגתי שהם בני 19 והם בטיפול של שירות מבחן והם יודעים לטפל בהם. גם במעונות וגם בשירות בתי הסוהר מחליטים לפעמים להשאיר מעל גיל 18. אי אפשר להשאיר את האפליה שקיימת היום לפי עומס כוח אדם.
השופטת סביונה רוטלוי
אני מבינה את הבעייתיות בשנה הזאת, אבל מצד שני מפריע לי מאוד שאנחנו לוקחים מערכת שהיא מיועדת לטיפול ושיקום קטינים, אנחנו מונעים ממנה תקציבים ואנחנו מעבירים את זה למבוגרים שהם כבר מעל גיל 18. במבוגרים מעל גיל 18, שיטת ההתייחסות והטיפול היא לגמרי שונה ולא הייתי רוצה לערבב בין הדברים. כל אלה שהם צעירים ומגיעים לבתי משפט, מקבלים תזכירים ויש התייחסות טיפולית בהתאם לגילם, אבל לא צריך להכפיף את זה לחוק כאשר זה כולל את כל השירות של שירות המבחן, זה כולל מעונות נעולים וכולי שהם לא רלוונטים. אם כן, למה לנו בכלל להכניס את זה למסגרת החוק כאשר החוק צריך לדון בקטינים ובואו ניתן להם טיפול יותר טוב ושיקום יותר טוב.
דוד רותם
כי הם עברו את העבירה כקטינים.
אביטל מולד
אני רוצה להגיב לדבריה של כבוד השופטת. מדובר בנערים שביצעו את העבירה בגיל 17 וחודשיים. בתל-אביב יש מספיק כוח אדם בתביעות וכתב האישום מוגש בגיל 17 וחצי והם נשפטים בנוער. בקריית שמונה אין מספיק כוח אדם וכתב האישום מוגש בגיל 18 ויום, ואז הם מאבדים את כל הזכויות שיש להם כקטינים, את כל הזכויות למערכת שמכירה בייחודיות של ביצוע העבירה בגיל 17 וחודשיים. לא מדובר על כך שבגיל 18 ויומיים הוא ביצע את העבירה. אותו ילד במקום אחד נשפט בנוער ובמקום אחר נשפט ברגיל והאפליה הזאת חייבת להיפסק.
מנחם בן-ששון
משפט אחד למהות, משפט שני לפתרון, משפט שלישי לחקיקה.


למהות. אנחנו שמענו על מקרים בהם מאיימים על קטינים שאם הם לא יודו בדברים מסוימים, אז הם יידונו בגיל 18 או 19 בפני שופט רגיל.


את הנתון שביקשתי, אפשר לבדוק במשהו כמו שעתיים.
מאיר ברקוביץ
הוא קיים כאן.
מנחם בן-ששון
למה לא אמרתם לי אותו?
מאיר ברקוביץ
אנחנו מנסים.
מנחם בן-ששון
מהו הנתון?
היו"ר יצחק לוי
אני שואל לגבי הנתון עד גיל 19.
מאיר ברקוביץ
זה עד גיל 19.
יצחק קדמן
700 בין 18 ל-19?
מאיר ברקוביץ
כן. זה רשום לכם במפורש.
היו"ר יצחק לוי
הם עברו את העבירה לפני גיל 18?
יצחק קדמן
לא יכול להיות.
מאיר ברקוביץ
המחשב יכול לפלח - וכך זה נעשה – לפי מועד ביצוע העבירה ולפי מועד הגשת כתב האישום, ואת זה היה אפשר לפלח עד גיל 19 ואחר כך מעל גיל 19 זה כבר לא מפולח לפי שנים מצומצמות. לכן הנתון שיצא מכאן, הוא 737 והוא מדבר על קטינים שהעבירה שלהם בוצעה לפני גיל 18 והם נשפטו כמבוגרים עד גיל 19.
מנחם בן-ששון
אני רוצה את פלט המחשב.
מאיר ברקוביץ
אנחנו מעבירים את זה כדיווח פורמלי.
דוד רותם
אתה יכול לומר לי כמה יש לך מעל גיל 19?
מאיר ברקוביץ
מעל גיל 19 זה מפוזר. אין לי כאן את הנתון, אבל זה לא הרבה.
דוד רותם
זה לא אותו פלט?
מאיר ברקוביץ
אנחנו התבקשנו לבדוק עד גיל 19 .
היו"ר יצחק לוי
אפשר לראות את הפלט הזה?
מנחם בן-ששון
אני מעונין לראות את פלט המחשב.
מאיר ברקוביץ
אנחנו יכולים להעביר מסמך פורמלי לוועדה עם הנתון. אפשר לראות את הפלט, אבל אתם לא מאמינים לנתון שאנחנו מוסרים?
היו"ר יצחק לוי
אנחנו מאמינים לכל מילה שאתה אומר ואני לא מפקפק אלא שאני רוצה לראות. אני מאמין למה שאתה אומר, אבל טוב מראה עיניים.
מנחם בן-ששון
אם מדובר ב-700, אני מקבל את עמדת הממשלה.
היו"ר יצחק לוי
סיכמנו את הסעיף הזה שיש לו שלוש גרסאות: גרסת הממשלה, גרסת ה-19 וגרסת חבר הכנסת רותם. זה יובא להצבעה ביום שלישי.


אני מבקש מהמשטרה להעביר נתונים יותר מפורטים.
מאיר ברקוביץ
הועבר משהו מאוד מפורט למשרד הרווחה כדי שהוא יעשה את ההערכות שלו.
דוד רותם
תאמרו גם כמה יש מעל גיל 19.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו נשמח לראות את המסמך הזה. הרווחה, אתם תעבירו לנו את המסמך?
בתיה הרטמן
כן.
קריאה
זה מסמך של המשטרה.
בתיה הרטמן
נבקש מהם ונעביר.
קריאה
למה לך להסביר פלט של המשטרה?
בתיה הרטמן
מעירים לי שהמשטרה תסביר את הסטטיסטיקה שלה.
מאיר ברקוביץ
אני לא יודע למה אתם מופתעים מהמספר.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו לא מופתעים משום דבר. אחרי מה שקורה במדינה בסוף השבוע הזה, אין לנו הפתעות יותר, כך שלא יהיה מופתעים שהנתון הזה נכון.


אני מבקש לדעת מי מעביר לנו את הנתון.
מאיר ברקוביץ
את הפלט המשטרתי אנחנו נעביר. את הניתוחים התקציביים, משרד הרווחה יעביר.
היו"ר יצחק לוי
אם אפשר לקבל אותו היום, יש כאן שלושה חברי כנסת נוכחים, למזכירות הוועדה.
דוד רותם
אני מבקש שיהיה עד גיל 19 ומעבר לגיל 19.
מאיר ברקוביץ
אני לא יודע אם אפשר להעביר את זה היום. אם יש את זה, נעביר היום.
היו"ר יצחק לוי
מה שאפשר להעביר היום, אפשר להעביר היום למזכירות הוועדה כדי שנוכל לראות את זה.
אביטל מולד
אולי אפשר במקביל לבקש נתונים משירות המבחן.
היו"ר יצחק לוי
אני לא בוחן הערכות תקציביות.
אפרת רוזן
תיקון סעיף 6 רלוונטי רק אם תתקבל גרסתו של חבר הכנסת לוי ואז יצטרכו לתקן את זה במקביל.


תיקון סעיף 9א ו-9ב, עמוד 7. זאת הצעה של משרד המשפטים כדי לעשות איזושהי אחידות גם בנוער וגם בחוק הגנת ילדים. הם מציעים שבכל מקום, סעיפים שמתייחסים לעדים בחוק הנוער, כאשר כתוב "הממונה על חקירת העבירה" יבוא "הקצין הממונה על חקירת העבירה".
היו"ר יצחק לוי
שמענו כאן הערה ואני מבקש ממשרד המשפטים להתייחס.
רחל גוטליב
לרבות נפגע עבירה. זה נראה מיותר. אני לא מתנגדת להוסיף את זה. זה היה בהצעה הכחולה.
היו"ר יצחק לוי
אף אחד לא מתנגד. אנחנו מחזירים "לרבות נפגע עבירה".
אביטל מולד
הנושא הזה נדון בהקשר של חוק נפגעי עבירה, האם להחיל את החוק, את סעיף 15, על קטינים או לא, והוחלט שלא להחיל בגלל שהשיקולים בבית משפט לנוער הם שונים ולפעמים נחשפים שם דברים. לבית המשפט לנוער גם היום יש שיקול דעת להכניס את נפגע העבירה אבל להדגיש את זה, זה יכול לשנות את האיזון. דובר על זה בדיון בוועדה. השיקולים בבית משפט לנוער הם שונים. יש שם גורמים שונים שבאים בפני בית המשפט, גורמי חינוכיים, גורמים סוציאליים. אני רוצה לומר שהנוכחות של נפגע עבירה הרבה פעמים יוצרת אווירה של שדה קרב ואני לא בטוחה שאנחנו רוצים לחשוף את הקטינים לזה. לכן הוועדה החליטה להשאיר את זה לשיקול דעת של בית המשפט.
השופטת סביונה רוטלוי
בהצעות הוועדה הופיע נפגע עבירה ואני מוכרחה לומר אני בכל זאת הייתי בעד להשאיר את זה כ"לרבות נפגע עבירה" וזאת משום שחלק גדול מהתיקים האלה לא מובאים לבתי משפט רגילים אלא מובאים לבתי המשפט המחוזיים בשבתם כבית משפט לנוער.
היו"ר יצחק לוי
בדלתיים סגורות.
השופטת סביונה רוטלוי
כן, בוודאי. היו בפניי מקרים שהובאו לדיון והפעלנו את שיקול הדעת באופן כזה שקבענו שלא כל המשפחה תשב אלא קבענו מי ישב, קבענו באיזה ישיבות ישבו, נניח שבזמן חקירה של נאשם קטין אסרנו על משפחת נפגע העבירה לשבת באולם. השארנו את זה גמיש. זה נכון שזה נתון לשיקול דעת בית המשפט אבל אני חושבת שהמעמד של נפגעי העבירה, ראוי שיינתן לו ביטוי כדי שלא יחשבו שבחוק הנוער לא צריך לתת ביטוי לנפגע העבירה. גם שם צריך לתת ביטוי אבל צריך לתת ביטוי מותאם לסוג ההליך וצריך לסמוך על בתי המשפט שידעו לעשות את האיזונים הנכונים, אבל זה לא כולל שום תוספת תקציבית, זה לא פוגע בקטינים משום שבית המשפט יפעיל תמיד את שיקול הדעת שלו.
קריאה
המחוקק יאמר שסוגי בני אדם כולל גם נפגעי עבירה.
היו"ר יצחק לוי
זה מובן מאליו.
אביטל מולד
נקודת המוצא היא דווקא בסעיף 15 לחוק זכויות נפגעי עבירה ומשם צריך להתחיל את הדיון. בסעיף 15 מדובר על זכות לנוכחות בדיון הנערך בדלתיים סגורות. כאשר המחוקק חוקק את סעיף 15 הוא התייחס לדיון שנערך בדלתיים סגורות לפי חוק בתי המשפט ולא לפי חוק הנוער. כלומר, בחקיקה של חוק זכויות נפגעי עבירה הייתה הבחנה בין בתי משפט רגילים לבין בית משפט לנוער. בכל המקרים יש שיקול דעת, אלא שבחוק זכויות נפגעי עבירה שיקול הדעת מתחיל מנקודת מוצא בה יש זכות להיכנס לדיון ואפשר לשלול אותה בנימוקים מיוחדים.
היו"ר יצחק לוי
מה אומרת הרווחה?
בתיה הרטמן
אנחנו חושבים שצריך להשאיר שיקול דעת לבית המשפט.
היו"ר יצחק לוי
זה בכל מקרה.
בתיה הרטמן
לפי הנוסח של סעיף 9. לא איכפת לי שיהיה כתוב שזה לרבות נפגע עבירה, אבל אנחנו חושבים שבאמת הדיון בבית משפט לנוער הוא דיון מיוחד ויש פרטים על המשפחה, יש כאן כל מיני פרטים שהם לא צריכים להיות בידיעת נפגע העבירה. לכן אנחנו חושבים שהנוסח שקיים היום בחוק הנוער הוא נוסח נכון ואין לנו התנגדות שיהיה כתוב לרבות נפגע עבירה למרות שלפי דעתנו זה פוגע בנפגע העבירה כי אני מוציאה אותו מסוגי בני אדם.
יצחק קדמן
אנחנו חושבים שברגע שניתן שיקול דעת לבית משפט שיכול גם למנוע, אין שום מניעה שיוזכרו נפגעי העבירה. אני רוצה להזכיר שרבים מנפגעי העבירה הם קטינים בעצמם שאנחנו צריכים לדאוג גם לשלומם ולכן כל עוד בית המשפט יכול להחליט במקרים מסוימים לא לאפשר את זה או בקטעים מסוימים, היה ראוי ונכון מבחינת המסר לכלול את נפגעי העבירה.
היו"ר יצחק לוי
הסנגוריה עדיין מתנגדת?
אביטל מולד
אנחנו מתנגדים.
היו"ר יצחק לוי
אני חושב שהוויכוח הוא ויכוח הצהרתי והוא לא ויכוח בפועל. כלומר, בסופו של דבר הנושא מתברר אצל השופט. כלומר, הסנגוריה תטען, אלה יטענו אם כן לפתוח או לא, אבל בסופו של דבר הנזק, מידת הנזק, לפי המקרה, הכל יתברר על שולחנו של השופט. אנחנו כאן דנים האם יש ערך הצהרתי לעניין לומר שנפגעי העבירה, אנחנו רוצים לאחרונה, בשנים האחרונות, להבליט את זכויותיהם יותר או לא. העניין הוא לא כל כך עקרוני. אני לא רוצה לבזבז הרבה זמן על זה.
אביטל מולד
לדעתי, בגלל שזה עניין הצהרתי, לכן החשיבות שלו.
היו"ר יצחק לוי
כן, אבל להצהרה יש חשיבות לכאן או לכאן. זה לא כל כך חשוב. אנחנו נוסיף את זה.
אפי ברוור
כאשר יוצאים מבית משפט שלא לנוער, אנחנו רואים שיש הרבה מאוד חשיפה בתקשורת וצריך להדגיש כאן שהדלתיים הן סגורות והדיון הוא חסוי.
היו"ר יצחק לוי
זה בגוף החוק וזה חלק מהחלטת השופט.
אפרת רוזן
אם מחזירים את התיקון לסעיף 9, להסב את תשומת לב הוועדה שצריך להחזיר גם את התיקון לחוק בתי המשפט, בעמוד 50, שהוא תיקון מקביל.
אפרת רוזן
תיקון סעיפים 9א ו-9ב, הוועדה הסכימה לכך. אני מפנה אתכם לעמוד 8, לתיקון של סעיף 9ד, חקירת עד קטין בשעות הלילה.


השעות הן אותן שעות, כהגדרת שעות הלילה.


סעיף קטן (ג) מדבר על המקרים בהם ניתן לחקור קטין בעבירה בשעות הלילה ויש מספר עילות שנוספו וגם כאלה שאני מציעה לדון בהן מחדש.

(2)
הקטין ביקש מיוזמתו להגיע לתחנת המשטרה, להגיש תלונה או למסור עדות על עבירה שבוצעה (בלי לגרוע מהוראות כל דין, ניתן לחקור קטין כאמור בפסקה זו גם מחוץ לתחנת המשטרה).


אחרי שבחנתי את זה שוב אני סבורה שהעילה הזאת היא מיותרת. העילה בספקה (1) מדברת על המצב שהקטין הגיע מיוזמתו ואני חושבת שהיא מספיקה. למעשה מה שפסקה (2) עושה, היא כן משנה את האיזון מהוראות הדין הכללי לגבי מתי ניתן לחקור מחוץ לתחנת המשטרה ומתי לא, והכוונה של הוועדה כמובן לא הייתה לשנות מהוראות חוק חקירת חשודים לעניין זה. לכן אני סבורה שניתן להסתפק בעילה.
היו"ר יצחק לוי
איפה כתוב שמחוץ לתחנת המשטרה כן אפשר?
אפרת רוזן
ברישא של סעיף קטן (ב): קטין לא ייחקר בשעות הלילה בתחנת משטרה.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו אמרנו שמחוץ לתחנה, המשטרה יכולה לחקור בכל עת. אנחנו מדברים על זירת אירוע, אנחנו מדברים על מקרה שקרה, אנחנו מדברים על התפרעות בשעה 3 בלילה כאשר המשטרה צריכה לחקור באותו זמן.
אפרת רוזן
שוב, בלי לשנות מהוראות הדין לגבי מתי אפשר.
קריאה
יש סעיף כללי שאומר שככלל החקירה תהיה רק בתחנת משטרה.
רחל גוטליב
אנחנו מדברים כאן על חוקרי ילדים.
היו"ר יצחק לוי
לאו דווקא. אנחנו מדברים על ניידת משטרה שהגיעה לאירוע באמצע הלילה. יש אירוע דקירה או התפרעות או סמים או אלכוהול.
אפרת רוזן
אם כן, אני מוחקת את עילה 2 בעמוד 8.


פסקה (2א) היא עילה חדשה שמוצעת בעקבות השיחות עם השר לביטחון פנים:

(2א)
אם העבירה שהוא היה עד לביצועה נעברה בסמוך למועד החקירה, והוא נדרש להילוות לשוטר אל תחנת המשטרה לפי סעיף 68(ב) לחוק המעצרים.
היו"ר יצחק לוי
שוחחנו עם המשטרה והבנו שיש ערך רב לגבות עדות באופן מיידי, כי אם לא, יש תיאום עדויות והעניין הוא בעייתי מאוד. לכן כתבנו את זה בהסתייגות, שזה ממש סמוך למועד.
אפרת רוזן
זה אגב מצב של עיכוב.
היו"ר יצחק לוי
כן. כלומר, זה תיקון שהכנסנו בעקבות הדיונים.
יצחק קדמן
זה לא מכסה את החשש שהבעת קודם, שצריך מאוחר בלילה, ב-3 בלילה.
היו"ר יצחק לוי
זה מחוץ לתחנת המשטרה וזה בתוך תחנת המשטרה. זה להביא אותו, להביא עד. באה המשטרה ומעכבת חמישה אנשים, אחד הוא החשוב וארבעה הם העדים, וזה קורה בשעה 2:30 בלילה והיא צריכה לעשות את זה כרגע כי אם ל א, אחר כך יהיה תיאום עדויות ואנשים יתפזרו כך שמחר בבוקר לא תמצא אותם.
יצחק קדמן
זה מובן לחלוטין אבל למה מחוץ לתחנת המשטרה לא מכסה את כל הבעיות?
היו"ר יצחק לוי
כאן אנחנו מדברים על בתוך תחנת המשטרה. אנחנו רוצים לאפשר למשטרה גם לחקור בתחנת המשטרה ולעכב אנשים. הזירה כרגע היא זירה ואי אפשר לנהל את החקירה מחוץ לתחנת המשטרה.
יצחק קדמן
האירוע קרה לפני שבועיים. המשטרה רוצה לחקור בלילה. מספיק לה שהיא תצא מתחנת המשטרה כדי לחקור?
קריאה
לא, כי יש חוק אחר.
אפרת רוזן
יש כאן שתי דרישות מצטברות, גם העבירה עצמה נעברה בסמוך למועד החקירה וגם שמדובר על מצב של עיכוב לפי סעיף 68(ב). הדרישות בסעיף 68(ב) הן דרישות מאוד ספציפיות.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו לא מדברים על עבירה שנעברה לפני שבועיים.
אביטל מולד
יכול להיות שכדאי להבהיר שמדובר בשעות הלילה ובסמוך למועד חקירת קטין.
היו"ר יצחק לוי
על זה מדובר. כל הסעיף מדבר על חקירה בשעות הלילה.
מאיר ברקוביץ
לגבי סעיף (2). ההערה הייתה מכוונת לסוגריים ובסוגריים זה לא המקום להסדיר מתי חוקרים בתחנה ומתי לא חוקרים בתחנה, אבל ההבדל שהיה בזמנו בין (1) ל-(2) היה שב-(1) הוא מגיע מיוזמתו לתחנה, הוא כבר נמצא בתחנה, הוא הגיע לתחנה כדי להגיש תלונה, ו-(2) יכול להיות זה מחוץ לתחנה כאשר הוא מבקש מיוזמתו להגיש תלונה או למסור עדות על העבירה שבוצעה. הוא מבקש לבוא. הוא עדיין לא בתחנה.
היו"ר יצחק לוי
שיבוא לתחנה. אני חושב שאין הבדל.
מאיר ברקוביץ
הוא בא אתנו. אנחנו נביא אותו לתחנה אבל יאמרו לנו שעיכבנו אותו ואז השאלה תהיה האם העבירה בוצעה בסמוך. יכול להיות שהעבירה לא בוצעה בסמוך אבל הוא רוצה לבוא.
רחל גוטליב
ביוזמתו או לבקשתו.
מאיר ברקוביץ
גם אם לא נקרא לזה עיכוב, הרי אם אנחנו מביאים אותו בניידת, יהיה קשה מאוד להסביר אחר כך שהוא היה מרצונו בניידת.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו מסכימים לתוכן של הדברים ואנחנו מבקשים מאפרת שתנסח את זה כך שלא תהיה בעיה בעניין הזה, שאם קטין רוצה להגיע, שאפשר יהיה לקחת אותו בניידת ולא לומר לו שיתפוס מונית ויבוא.
אפרת רוזן
בפסקה (3) הממשלה מציעה:
קצין מוסמך
הקצין הממונה על חקירת העבירה, לאחר שהתייעץ עם חוקר נוער.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו מסכימים לתיקון הזה.
מאיר ברקוביץ
זה תיקון שהוא לא רק כאן.
מנחם בן-ששון
הוא לכל אורך הדרך.
מאיר ברקוביץ
הכוונה היא לכל העבירות שחקירת התיק לא מתבצעת ביחידת הנוער כי מדובר בעד.
היו"ר יצחק לוי
בסדר.
אפרת רוזן
פסקה (4), בעמוד 9.

(4)
הקטין והורהו נתנו הסכמתם לחקירה בשעות הלילה ובלבד שלא תתאפשר חקירתו של הקטין בשל הסכמתו כאמור אחרי השעה 00:00.
היו"ר יצחק לוי
יש כאן שינוי. זה אחד השינויים שבשיחות עם המשטרה הגענו לכך שהשינוי הזה הוא נצרך. מדובר כאן על כך שגם הקטין גם הורהו נתנו הסכמתם ואמרנו עד חצות. זה יכול להיות בגלל שהאבא עובד והוא יכול להתלוות לילד רק בשעות האלה וזה יכול להיות בגלל כל מיני סיבות אחרות. אם יש הסכמה גם של הקטין וגם של ההורה, לאפשר חקירה עד חצות.
יצחק קדמן
איך ניתנת ההסכמה הזאת?
היו"ר יצחק לוי
אני לא יודע.
רחל גוטליב
לפי העקרונות הכלליים.
מנחם בן-ששון
צריך לומר שהיתרון בתוספת הזאת הוא שזה יעודד את המשטרה למצוא את הורהו וזה היה חלק מהתפיסה.
אביטל מולד
הייתי משאירה את הגילאים, עד 14 ומעל 14, במיוחד בגלל שאני חושבת שהרבה פעמים זה יהיה מתוך אינטרס של ההורה ולא מתוך הכשירות של הקטין לדבר בשעה 11:00 בלילה בחקירה. קודם זה היה עד שעה 9 ועד 11, כך שאפשר לעשות עד 10 ועד 12, לפי גילאים. ילד בגין 12 וחצי לא צריך להיות בשעה 11 בלילה נתון לחקירה משטרתית אם אין דחיפות בחקירה אלא רק בגלל שלהורה שלו נוח.
היו"ר יצחק לוי
בגיל 14 עד 11 בלילה ומגיל 14 עד 12 בלילה?
אביטל מולד
אני חושבת שאפילו לפני 10, אבל אם צריך פשרה, ילדים עד גיל 14 ייחקרו עד 10 וילדים עד גיל 18 ייחקרו עד 12.
מנחם בן-ששון
אני מציע לא ללכת להבחנה הזאת משום שאז נצטרך גם להבחין בסוגי עבירות למשל.
מאיר ברקוביץ
אנחנו חושבים שזאת בעיה לעשות את ההבחנה הזאת. יש כאן בקרה גם של הקטין, גם של ההורה, ויש כאילו איזשהו סף.
היו"ר יצחק לוי
ההגיון של ההצעה היא שבדרך כלל בגילים האלה זאת רק ההסכמה של ההורה כי הקטין יסכים למה שההורה אומר.
מאיר ברקוביץ
אז יש את ההסכמה של ההורה.
היו"ר יצחק לוי
בגיל מבוגר יותר לקטין יש יותר עמדה עצמאית, אבל עד גיל 14 לא כל כך ישאלו את הקטין אלא ישאלו בעיקר את ההורה.
מאיר ברקוביץ
אני מניח שמדובר כאן בעד והורה שלא רוצה או שהיה חושב שזה יפגע בילד שלו אם הוא יעיד בלילה, הוא יעדיף שהוא יבוא מחר או בזמן אחר.
היו"ר יצחק לוי
לא מדובר כאן על כך שתפסנו את הקטין בזירת הפשע.
מאיר ברקוביץ
לא. כאן מדובר בדיוק במצב הזה שכולם מוכנים, זה לא מישהו שעכשיו הולכים להכשיל אותו או הולכים לעשות לו תרגילי חקירה. נוח להורים, נוח לו, הוא רוצה ללכת מחר לבית הספר ולא רוצה לבוא, לא רוצה שיראו אותו בא.
היו"ר יצחק לוי
אתה לא רואה לנכון להבחין כאן בשעות? לתת הארכה אבל לתת הארכה שונה?
מאיר ברקוביץ
אני לא חושב. זה מאוד מלאכותי. לחשש שההורה מעורב, כמו שאני שומע כאן מהצד, לזה יש הוראות מפורשות איך חוקרים עד ללא ידיעת הורה.
היו"ר יצחק לוי
אלה הוראות אחרות.
יצחק קדמן
אני הייתי מבקש להוסיף הסכמה בכתב כי אחרת יאמרו שאמרו או לא אמרו.
היו"ר יצחק לוי
אני לא יודע מה הם כללי ההסכמה. אנחנו נשאיר את זה כך.
מאיר ברקוביץ
בכל מקרה, כתוב שהקצין שקיבל את ההחלטה הזאת חייב לנמק אותה בכתב.
אפרת רוזן
סעיף 9ו(ג)(3), עמוד 11. אנחנו מדברים על מצב של חקירת חשוד או על מעצרו. פסקה (3) מדברת על מצב

(3)
החליט הקצין הממונה על מעצרו של קטין חשוד לפי הוראות סעיף 27 לחוק המעצרים, יודיע על כך גם לקצין מבחן וכן לסנגוריה הציבורית או לסניגורו של הקטין, לפי העניין.

הסנגוריה מציעה להעביר את הסיפא הזאת לפסקה (1) שמדברת על ההודעות או דברים שהמשטרה צריכה לעשות ברגע שקטין מובא לתחנת המשטרה כשהוא עצור, וזאת על מנת שזה יתאים לחוק הסנגוריה הציבורית בעניין. אני חושבת שזה נכון לעשות זאת.
מאיר ברקוביץ
אנחנו מתנגדים לזה התנגדות נחרצת. יש מחלוקת ששוב, לא דרך החוק הזה נכריע בכל המחלוקת. יש מחלוקת עתיקת יומין לגבי החובה של ההודעה אחרי המעצר לסניגור. לפי חוק המעצרים חובת ההודעה היא אחרי החלטת הקצין הממונה. יש נוסח של סעיף אחר, סעיף 19 נדמה לי, בחוק הסנגוריה הציבורית, שהסנגוריה פנתה – וזה כבר במשך שנים רץ הדבר הזה – בפניות שונות שהסעיף הזה צריך להכריע את הפרשנות, שההודעה צריכה להיות מרגע שמגיעים כעצור לתחנה ולא מרגע החלטת הקצין על המעצר.


הפרשנות שקיימת כרגע, גם לפי הנחיות שיש לנו ממשרד המשפטים, ולכן יש לנו דיונים על הנושא של מתי מודיעים לעורך דין, מתי מקיימים את חובת ההתייעצות. לאחרונה בגלל פסק דין יששכרוב הסנגוריה העלתה שוב את הסוגיה הזאת אבל היא חזרה לאותו מקום של דיון. השאלה איך מפרשים שם את המילה מעצר. אנחנו סוברים שחוק המעצרים קבע שההודעה תהיה עם החלטת הקצין הממונה וזאת הכוונה למעצר אבל הסנגוריה סבורה אחרת. לא נראה לי שאת ההכרעה הזאת – שכבר רצה כמה שנים – צריך להכריע כאן.


אין הבדל בין קטין לבגיר אלא ההפך, אצל קטין ההודעה לסנגוריה הציבורית נעשית אוטומטית אחרי החלטת הקצין הממונה והיא הולכת ישר לסנגוריה הציבורית והוא זכאי לייצוג של הסנגוריה הציבורית, בין אם הוא אומר לנו שהוא רוצה ובין אם הוא אומר לנו שהוא לא רוצה. אנחנו שולחים כדי שאף אחד לא יאמר שאנחנו השפענו עליו, שאמרנו שכן יגיד או שלא יגיד. אצל מבוגר, אם הוא לא ימלא את הטופס שהוא מבקש, זה לא יישלח.
צפנת בוזי-גרנביץ
זה נכון שחוק המעצרים קושר את ההודעה לסנגוריה עם החלטת הקצין הממונה אבל חוק המעצרים שמסתכלים עליו התכוון שהחלטת הקצין הממונה תהיה מיד עם הבאתו של החשוד/עצור לתחנת המשטרה ולא שיביאו אותו לתחנת המשטרה, יחקרו אותו, יפרשו את זמן החקירה כזמן שבכלל לא נספר בזמן העיכוב ויעצרו אותו פורמלית רק אחרי החקירה הראשונה. הוויכוח הוא על זה. הוויכוח הוא על השאלה האם אדם זכאי להיוועץ עם עורך דין לפני החקירה או רק אחרי החקירה. המשטרה במשך שנים נותנת פרשנות שלטעמנו היא מאוד יצירתית ורחוקה מכוונת חוק המעצרים, וזה נכון שאנחנו כאן מבקשים להדגיש בצורה ברורה שהודעה על זכות ההיוועצות תינתן לפני חקירת החשוד ולא אחרי שגומרים לחקור אותו ורק אז נזכרים להודיע לסניגוריה על זכות ההיוועצות. אני מוכרחה לומר שבפסק דין יששכרוב העמדה הזאת התקבלה והמשטרה ממשיכה להתעלם הן מחוק המעצרים.
מאיר ברקוביץ
לא נקבעה הלכה.
צפנת בוזי-גרנביץ
לא נקבעה הלכה.
מאיר ברקוביץ
לכן יש דיונים על הצעת חוק שלמה במשרד המשפטים.
צפנת בוזי-גרנביץ
יש היום דיון במשרד המשפטים על זכויות של חשודים כאשר להבנתי העמדה שלנו היא עמדה שהתקבלה ולכן ראוי לקבוע את זה במפורש.
רחל גוטליב
אכן יש מחלוקת. אני חייבת לומר שדעתי האישית נוטה לכיוון הפרשנות של הסנגוריה אבל זאת לא בהכרח הדעה שהתקבלה במשך כל השנים ועדיין זה לא הוכרע.
צפנת בוזי-גרנביץ
זה הוכרע בחוק המעצרים. יש הפרה שיטתית של חוק המעצרים.
רחל גוטליב
עדיין זה לא המקום בחוק הזה להכריע בשאלה הזאת, ולא רק לעניין קטין. המחלוקת היא רוחבית.
דוד רותם
לגבי קטין יש לזה יותר משמעות.
רחל גוטליב
אני לא יודעת. גם בגיר בעבירות חמורות, זכות ההיוועצות היא מאוד חשובה וחיונית.
דוד רותם
ממילא הולך להיות סעיף שחקירות יתואמו עם החשודים.
היו"ר יצחק לוי
למה בסעיף קטן (3)?
מאיר ברקוביץ
סעיף קטן (3), זה מה שקורה גם היום. זה מעגן את מה שקורה גם היום.
היו"ר יצחק לוי
אני מבין, אבל אתם אומרים שהעניין הזה במחלוקת.
רחל גוטליב
לא. אין מחלוקת על סעיף קטן (3).
אביטל מולד
הוא מרע לעומת 19(א).
רחל גוטליב
סעיף (3) כפי שהוא, כולל הסיפא, אני מבינה שאין עליו מחלוקת.
דוד רותם
יש. המשטרה חולקת.
מאיר ברקוביץ
לא. סעיף (3) בסדר מבחינתנו. הרצון כאן עכשיו הוא להרחיב אותו ולהעביר את זה לסעיף (1), דבר שאומר הרחבה. על זה לא דובר אף פעם ואני אומר שיש לזה היסטוריה ארוכה.
רחל גוטליב
אני מציעה להשאיר את זה בסעיף קטן (3) ולא להכריע כרגע. סעיף קטן (3) נותן מענה וגם יש מענה נוסף בסעיף 9ח, בעת החקירה של החשוד, בהודעה על זכויותיו, כשהוא נחקר. כתוב שבטרם ייחקר, יודיעו לו על זכותו להיוועץ בעורך דין ביחידות וכן זכותו להיות מיוצג.
אביטל מולד
אם מסכימים לסעיף 9ח, אדרבה. על אחת כמה וכמה, ראוי להודיע לסנגוריה לפני ולא אחרי, ולו רק כדי לייעל את החקירה.
היו"ר יצחק לוי
העניין מובן. אני רואה פה דיסוננס מסוים בין 9ח לבין מה שנאמר כאן. בסעיף 9ח קבענו שלא בהתנגדות המשטרה, כאשר מגיע קטין, עוד לפני החקירה, מודיעים לו על זכויותיו וכאשר מודיעים לו על זכויותיו, אחת מהזכויות שלו היא להיוועץ בעורך דין. לכן טבעי הדבר שיודיעו לסנגוריה. זה דבר מובן. למה לנו לבוא ולומר שאנחנו מודיעים לו את זכויותיו אבל לא מאפשרים לו את הכלים? זה כאילו כך אתה אומר. אתה אומר שאתה מודיע לו את הזכויות אבל מכיוון שאתה יודע שהילד הזה תלוי בסנגוריה, אתה לא מודיע לסנגוריה עד לסיום החקירה.
מאיר ברקוביץ
זה שאני מודיע לו על הזכות להיוועץ, עדיין החוק הזה – וכמו שאנחנו דנים בהשלכות של יששכרוב – לא אומר מתי הוא ייוועץ, החוק לא אומר איפה הוא ייוועץ.
דוד רותם
הזכות שלו היא תיאורטית על הקיר?
היו"ר יצחק לוי
אני הבנתי. אני מציע שגם בסעיף 9ח תודיע שהזכות להיוועץ היא בתום החקירה. כלומר, זאת הצעתי לכם כי לא ניצור מצב בו מצד אחד נודיע לו לפני החקירה ונאפשר לו אחרי החקירה. זה או זה או זה. יש פה שתי גישות ואני מכבד את שתיהן. אני לא מספיק מיומן לומר מה נכון יותר, אבל 9ח ומה שאתם דורשים עכשיו סותר אחד את השני. לכן הגרסה שלי בהצעת החוק הזאת תהיה כן להקדים את מה שכתוב כאן לסעיף (1). יכול להיות שיהיה חבר כנסת שיאמר אחרת ולכן תהיינה הצבעות.
מאיר ברקוביץ
אנחנו נבקש להגיש על זה הסתייגות כי לזה יש השלכות רוחביות יותר גדולות. למשל, ההודעה הזאת היא לא רלוונטית לגבי כל אותם קטינים שאחרי החקירה הולכים. אף אחד לא יחכה לסניגור, לא נקבעו הוראות כמה זמן צריך לחכות לסניגור.
היו"ר יצחק לוי
אני לא בטוח שצריך לחכות לסניגור. צריך להודיע אבל לא כתוב שצריך לחכות לו.
מאיר ברקוביץ
זה בדיוק מה שאני אומר. הפרשנות למה שאני אומר היא שאפשר לומר שאם רוצים להודיע לו על הזכות אבל ממילא לא מתכוונים לתת לו אותה. זה תלוי מאוד בנסיבות משום שיכול להיות שיצטרכו לחכות לסניגור שעתיים והכוונה היא לחקור ולשחרר אותו. אני אומר שכל ההוראות האלה חסרות.
היו"ר יצחק לוי
אל תודיע לו גם בסעיף 9ח. בוא נהיה ישרים עם עצמנו עד הסוף. תודיע לו אחרי שהחלטת לעצור אותו.
מאיר ברקוביץ
אני לא אבוא לבקש כאן משהו שהיה מוסכם. אתם רוצים לשנות, אנחנו לא נתנגד, אבל אתם מוסיפים דבר שלא היה עד היום ואפילו לא דנו בו.
היו"ר יצחק לוי
התפקיד שלנו בוועדה הוא לעשות חוק שתואם סעיף אחד את השני ולא סותר אחד את השני. מבחינת העניין, ההבנה היא הבנה ברורה. אם אתה מודיע לקטין שאתה מביא אותו למשטרה את זכויותיו, הכוונה שהוא יכול לממש את זכויותיו. אם לא, נכתוב שאת הזכות הזאת נודיע לו אחרי החקירה.
מאיר ברקוביץ
אני מוכן לפרוס חלק מהסוגיה. התחילה החקירה או הודיעו לו על זכותו להיוועץ. עכשיו הוא אומר שעד שהוא לא יכול להיוועץ בעורך דין, הוא לא רוצה לדבר. זאת שמירה על זכות השתיקה עם כל ההשלכות.
היו"ר יצחק לוי
אם אתה מודיע לו לפי 9ח והוא אומר לך שהוא לא רוצה לדבר עד שיגיע הסניגור, מה אתה עושה?
מאיר ברקוביץ
לא הוכרע הדבר הזה.
היו"ר יצחק לוי
אני שואל אותך כרגע, בפועל מה אתה עושה. אתה מודיע לו ברגע שאתה מביא אותו לתחנת המשטרה שזכותו להיוועץ עם עורך דין, ואז נניח הקטין אומר שהוא לא ידבר לפני שיהיה עורך דין. מה ע אתה עושה היום? דבר כזה לא קורה?
אביטל מולד
להבנתי, ברגע שהקטין אומר שהוא רוצה להיוועץ עם סניגור, ראוי לתת לו להיוועץ עם עורך דין. החקירה צריכה להפסיק.
היו"ר יצחק לוי
מה קורה הנוער עושה היום? מה עושה החוקר הרגיל? מה אתם עושים?
מאיר ברקוביץ
היום אף אחד לא פירש ולא קבע שפסק דין יששכרוב קבע מסמרות בעניין הזה. הדבר היחיד שבו פסק הדין קבע מסמרות הוא לגבי מי שהוא עצור, מי שנעצר, מעצר במובן של החלטת הקצין הממונה.
היו"ר יצחק לוי
מה אתם עושים?
מאיר ברקוביץ
זה משתנה מסיטואציה לסיטואציה. יכול להיות שאם סניגור שם, ייתנו לו לדבר ויכול להיות שלא ייתנו לו לדבר.
היו"ר יצחק לוי
אתם תבררו את כל הדברים האחרים במערכות שלכם, מה כן, מה לא, מה מותר ומה אסור, או שנמחק גם את סעיף 9ח ולא נשאיר את זה פתוח. להשאיר את זה פתוח, זה כמו להשאיר איזה דבר בחוק כאילו כדי לצאת ידי חובה כתבת את סעיף 9ח ולא יותר מזה.
רחל גוטליב
במה זה עוזר להעביר את זה לסעיף (1)?
מנחם בן-ששון
ברירת מחדל בתחילת המהלך. זה מסר.
רחל גוטליב
אבל רק לגבי עצור.
מנחם בן-ששון
זה בדיוק מה שאומר מר ברקוביץ, שהוא לא אוהב את הרעיון, אבל התשובה היא שאין מה לעשות.
מאיר ברקוביץ
פסקה (1) זה גם אם הוא עצור או לא עצור, כל קטין שבא לתחנה, שצריך להודיע עכשיו לסנגוריה.
רחל גוטליב
אני לא בטוחה שיש סתירה. אתה אמרת שיש סתירה בין (3) לבין 9ח אבל אני לא בטוחה שיש סתירה, כי סעיף 9ח קובע את זכותו וכמו שתיארת נכון, הודעת לו על זכותו והוא אומר שהוא לא רוצה לדבר עד שיהיה שם סניגור ואז צריך להתנהל כך. אין מה לעשות, זכותו המהותית נקבעה בסעיף 9ח וזה בסדר גמור. סעיף (3) מדבר על הודעות. מי יודע.
היו"ר יצחק לוי
הוא חשוד, הוא עוד לא עצור. גם בסעיף 9ח כתוב חשוד ולא עצור. האם את חושבת שאנחנו צריכים להיות כאן פה לקטינים או לא.
רחל גוטליב
ודאי שכן.
היו"ר יצחק לוי
אם כן, אנחנו צריכים לבוא ולהודיע באותו רגע שאת מודיעה לו על הזכויות שלו.
רחל גוטליב
נראה לי שמבחינת המיקום זה לא המיקום הנכון.
אביטל מולד
אנחנו נראה לך צילומים מחקירות בהם אנשים מבקשים סניגור ויושב החוקר ואומר להם תעזבו, עכשיו תדברו אתי ואחר כך הוא יעזור להם והוא ידאג להם לסניגור טוב. אם מהותית חושבים שיש זכות היוועצות, צריך לתת אותה.
צפנת בוזי-גרנביץ
אנחנו כאילו מרעים את המצב שנוצר.
מאיר ברקוביץ
לא מרעים כי אתם יודעים שעד היום זה לא הוסכם.
רחל גוטליב
אני הייתי מוסיפה את זה בסעיף 9ח, את ההודעה לסנגוריה, כי הרי יכול להיות שיש לו סניגור ויכול להיות שהוא לא רוצה. זה נראה לי יו תר נכון שיהיה שם מאשר כאן.
היו"ר יצחק לוי
בסדר. נמחק את זה כאן.
יצחק קדמן
חייבת להיות הודעה לסנגוריה.
רחל גוטליב
הודעה מנדטורית לסנגוריה, אם הוא מבקש. אתה מודיע לו על זכותו.
יצחק קדמן
אם הוא לא יודע לבקש?
דוד רותם
הוא פוחד פחד מוות.
רחל גוטליב
על כל חקירה של קטין אתם רוצים הודעה? בין אם יש לו עורך דין ובין אם לא?
מאיר ברקוביץ
אנחנו לא נעשה את זה כך. אם יחייבו אותנו – ואנחנו נתנגד – להודיע את ההודעה מרגע שהוא נחקר, אז ההודעה תהיה אוטומטית כמו שהוא עצור. כלומר, כל קטין נחקר, מה שאנחנו עושים אחרי החלטת הקצין הממונה, נשלח פקס לסנגוריה הציבורית והיא תעשה עם זה מה שהם רוצים. על כל קטין נחקר, נשלח פקס לסנגוריה הציבורית והיא תחליט אם היא רוצה או לא רוצה. יש 60 אלף קטינים נחקרים וכך נעשה. אני אומר שאנחנו נתנגד לזה, אבל אם זה יוחלט, זה מה שיהיה.
דוד רותם
למה תתנגדו?
מאיר ברקוביץ
כי זה לא נכון. אלה קטינים שאתה משחרר אותם, הם לא צריכים לראות סניגור, אנחנו לא מתכוונים לחכות עד שהסניגור יגיע.
היו"ר יצחק לוי
תתנהג אתם כמו שאתה נוהג בבגירים. כאשר בגיר בא ואומר שהוא לא רוצה לדבר עד שיבוא הסניגור, אתה מחכה.
מאיר ברקוביץ
גם קטין.
היו"ר יצחק לוי
אבל הקטין לא יודע לדבר כמו שיודע לדבר הבגיר. כאשר אתה עוצר ילד בן 12 וחצי באיזה עניין והוא רועד כולו כעלה נידף, הוא לא יודע מה זה סניגור בכלל. תן לו את אותה זכות שאתה נותן לבגיר.
מאיר ברקוביץ
גם לבגיר בשלב הזה אני לא אומר את זה.
היו"ר יצחק לוי
אתה מודיע לו על זכויותיו מהרגע הראשון.
מאיר ברקוביץ
אני אומר ההפך. ההוראה הזאת שיש כאן בסעיף ח' לא קיימת היום לגבי בגיר. אני לא חייב להודיע לו בתחילת חקירתו שיש לו זכות להיוועץ עם עורך דין. אני חייב להודיע את זה רק כאשר הוא נעצר על ידי הקצין הממונה. זאת זכות עודפת לקטין.
קריאה
אתה מדלג על 19א?
מאיר ברקוביץ
אני מדלג על 19א כי אמרנו שאנחנו לא מפרשים כך וזאת מחלוקת שלא נכון להכריע בה דרך הדיון הזה בלי לשמוע את כל מה שהיה עם הדבר הזה. לכן יש חוק שעוסק במיוחד בזכויות חשודים.
היו"ר יצחק לוי
האם לכלול את זה בסעיף 9ח או כאן?
רחל גוטליב
בסעיף 9ח, אם מוסכם על הזכות המהותית.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו נביא שתי גרסאות.
מנחם בן-ששון
את 9ח דחקנו מבחינת הכרונולוגיה, למרות שזה לא אסון, ואין מוקדם ומאוחר לחוק, אבל אם את דוחקת אותו לשם, חשוב לי לדעת.
רחל גוטליב
הרעיון הוא בטרם ייחקר.
היו"ר יצחק לוי
התוכן שאנחנו רוצים הוא שקטין שנחקר, אנחנו מודיעים לו על זכויותיו ובמקביל תצא הודעה לסנגוריה הציבורית.
מנחם בן-ששון
ישאלו בצדק אנשים, הרי סעיף 9ו מדבר על הודעה לרשויות אחרות.
היו"ר יצחק לוי
לכן אני עוד לא יודע אם האכסניה תהיה 9ו או 9ח ואפרת תברר את זה. אנחנו נכניס את זה. יש כאן נוסח של המשטרה ויש נוסח שלנו כאשר כרגע שלושת חברי הכנסת הנוכחים מסכימים לו ואת זה נביא.
קריאה
אנחנו מדברים בחוק נוער שיש לו היבטים שונים מאשר אצל בגירים. נעזוב לרגע את סוגיית הבגירים, אבל לגבי קטין שהסכמתם שחייבים להודיע לו על הזכות שלו להיוועץ, אי אפשר להשאיר את זה כזכות נטולה מתוכן, בעיקר כאשר מדובר בילדים. זה כל כך מובן מאליו שצריך להודיע לסניגוריה באותה עת כדי שתהיה היערכות במידת הצורך. גם כך אני בטוחה שיהיו הרבה קטינים שלא ידעו מה לומר בסיטואציה הזאת, בזמן שהם חשודים ולא צריך לעשות את האנלוגיה לבגירים. אנחנו דנים בחוק מיוחד.
מאיר ברקוביץ
אני לא רוצה להתווכח עם זה אבל אומר דבר אחד. הדבר שמפריע לי בצורה הזאת הוא שהסעיף הזה נדון כאן הרבה פעמים וזה לא עלה. להעלות עכשיו נושאים חדשים שלא היו בדיון האחרון כאשר אין זמן לתת את כל הרקע שלהם, להיכנס לעומק של הדבר, הרי יש למשל את הנושא של נוסח אזהרת קטין שכולנו הסכמנו שצריך להיות נוסח שונה אבל אמרנו שחוק זכויות חשודים שיעסוק בהגדרת הנוסח של האזהרה, וזה גם החוק שעוסק בנושא של חובת ההיוועצות, זה החוק להסדיר את זה וזה בדיוק אותו הדבר. אני לא אומר ששם לא צריך לעשות משהו שהוא מיוחד לקטינים, אבל אנחנו עושים אותו עכשיו מהמותן.
היו"ר יצחק לוי
אני חושב שהדיון הוא לא דיון חדש. אני חושב שבסעיף 9ח הדבר הזה היה מובן מאליו. תשקלו את זה עד יום שלישי. דברו עם אפרת.
מאיר ברקוביץ
פורמלית נרשמה בקשתנו להסתייגות.
אפרת רוזן
זה יעלה כהצעה שלכם.
היו"ר יצחק לוי
הצעה להצבעה, ואם לא יהיה לה רוב, תהיה הסתייגות.
אפרת רוזן
בסעיף קטן (ד) אנחנו מדברים על הודעה להורה שלא ניתן לאתר אותו. בעקבות הדיונים נוצר הצורך להמשיך ולחפש את ההורה כל עוד הקטין בחקירה או במעצר, לפי המאוחר.

(ד)
לא נמסרה הודעה להורה של קטין חשוד כאמור בסעיפים קטנים (א) עד (ג) מחמת היעדר אפשרות לאתרו כאמור באותם סעיפים קטנים, תודיע המשטרה להורה, כל עוד הקטין נתון בחקירה או במעצר, לפי המאוחר, ללא דיחוי, עם היווצרות האפשרות לאתרו.
היו"ר יצחק לוי
מוסכם. סעיף קטן (ד) משנה את הסעיף שהמשטרה לא צריכה לחפש את ההורה לנצח אלא עד תום המעצר או עד תום החקירה.
אפרת רוזן
סעיף 9ו1, בעמוד 12, סעיף קטן (א)(2), חקירת קטין חשוד ללא הודעה להורהו או לקוב אחר. משרד הרווחה מציע, כאשר אנחנו מדברים על הבאה לשיבוש הליכי חקירה בשל חשד סביר כי הקרוב האחר, ההורה או מנהל המעון מעורב בעבירה, להרחיב את זה ככל שזה נוגע לקרוב האחר או להורה גם לבן משפחתו.

(א)
על אף הוראות סעיף 9ו, רשאי קצין מוסמך להורות על הזמנת חשוד שאינו עצור לחקירה או על חקירתו, מבלי להודיע על כך להורהו, לקרוב אחר או למנהל מעון, לפי העניין, אם שוכנע כי הודעה כאמור עלולה לעשות אחד מאלה:

(1)
לפגוע בשלומו הגופני או הנפשי של הקטין או של אדם אחר.

(2)
לשיבוש הליכי חקירה, בשל חשד סביר כי אחד מהמנויים ברישא היה צד לעבירה שבה חשוד הקטין.

משרד הרווחה מבקש לומר שאם מדובר על ההורה או על הקרוב האחר, להרחיב את זה גם למצב שמדובר על בן משפחתו.
רונית צור
מאחר שמדובר במצבים בתוך המשפחה.
מנחם בן-ששון
זה מרחיב את המעגל.
אביטל מולד
לא מדובר רק על מצבים של עבירות בתוך המשפחה. אני אתן דוגמה, כאשר האבא לוקח את הילד לגנוב ביחד אתו מתחנת דלק, אין שום סיבה שהסבתא לא תהיה עם הילד בחקירה או שהאימא לא תהיה אתו. אם מדובר בעבירות בתוך המשפחה, אני יכולה להבין את ההתנגדות, אבל בעבירה כללית?
קריאה
לא, שבן המשפחה האחר היה מעורב בעבירה, לא שהוא לה יהיה אתו בחקירה. כלומר, הסבתא אכן הייתה מעורבת בעבירה. אם למשל קרוב משפחה אחר, שהוא לא ההורה, היה מעורב, בן משפחה של אותו קרוב אחר, אותו קרוב אחר לה יהיה נוכח בחקירה. לזאת הכוונה.
אביטל מולד
אם זאת הכוונה, אין לי התנגדות.
קריאה
צריך לשפר את הניסוח.
מנחם בן-ששון
יש משהו שאני לא יודע איפה להכניס אותו ואני אומר אותו עכשיו ואתם תשימו אותו באיזשהו מקום.


אנחנו רגילים בדיווחים – וידווחו לנו על החוק – באופן מיוחד מאוד חשוב לנו לקבל דיווח כוועדת חוקה על הסוגיה הזאת של אי נוכחות אף אחד, כאשר לא הצליחו למצוא אף אחד בדרך מסתורין. במנגנון של הדיווח צריך לזכור שזה צריך להיות.
היו"ר יצחק לוי
נדבר על סעיף דיווח.
מנחם בן-ששון
סעיף דיווח הוא חיוני.
רחל גוטליב
כאשר מדובר בהורה או בקרוב אחר, ברירת המחדל צריכה להיות הורה, ואם לא ניתן לאתרו בתקופה קצרה, קרוב אחר. זה לא מופיע.
קריאה
זה נמצא בסעיף 9ו.
רחל גוטליב
קרוב אחר, זה לא זה שלא ניתן לאתר אותו.

הישיבה הופסקה לחמש דקות
היו"ר יצחק לוי
אני מחדש את הישיבה.


בסעיף שאנחנו רוצים לנסח על חובת ההודעה לסנגוריה טרם חקירת חשוד, אנחנו נוסיף שאין בכך כדי לעכב את החקירה. נוסיף את זה בפירוש.
רחל גוטליב
לא צריך לחכות בגלל זה.
היו"ר יצחק לוי
אין בכך לעכב את החקירה. השוטרים יוכלו להמשיך את החקירה. תכתבי את זה איך שאתם מבינים, העיקר שהרעיון ברור.
אפרת רוזן
אנחנו עדיין בסעיף 9ו1, לסעיף קטן (ג)(2) יש שתי גרסאות, אם חלפו שש שעות או ארבע שעות מעת ההגעה לתחנה.
רחל גוטליב
אני רוצה להעיר עוד פעם הערה שצריכה לעבור כחוט השני. ראשית, הורה עדיף על פני קרוב, כאשר לדעתי זה לא מובן בנוסח של ההגדרה של להלן קרוב אחר, ושנית, – לא נמצא כאן מר ברקוביץ ולא דיברתי אתו - בסעיף אחר הוכנסה החובה להודיע אבל אם יש נבצרות מלהודיע בהתחלה, להודיע, דבר שגם הוא צריך להיות נכון לגבי כל הסיטואציה ולא רק לגבי סיטואציה של 9ו(ד). זה הוסדר בסעיף 9ו(ד).
מנחם בן-ששון
את עושה תיקון רוחב באותה רוח. יש בזה הגיון.
אפרת רוזן
איפה יש לך עוד סעיף שאומר שצריך לאתר או שבמעמד סביר.
רחל גוטליב
זה נכנס לתוך ההגדרה שלך. אני הייתי חוזרת על זה כל פעם מחדש.
אפרת רוזן
אני מדברת על (ד). טוב, אנחנו נבדוק את זה.
רחל גוטליב
בסדר, אבל אני מציעה שתהיה החלטה עקרונית שבכל מקרה קודם כל הודעה להורה.
היו"ר יצחק לוי
אם צריך הבהרה, תבהירו. זאת הייתה הכוונה, שהורה קודם לכל קרוב אחר.
קריאה
היינו בכלא אופק ושמענו מה קורה עם הורים.
היו"ר יצחק לוי
הורה קודם לקרוב אחר. אם יש בעיה עם ההורה, הולכים לקרובים אחרים.
רחל גוטליב
אני רוצה לתת דוגמה שרשמתי לעצמי. סעיף 9ו1, עמוד 14, סעיף קטן (ה): "חדל להתקיים הטעם שבשלו לא נמסרה הודעה להורה, תימסר ההודעה ללא דיחוי" אבל אז צריך להחיל את הוראת סעיף (ד). כלומר, עד מתי צריך לטרוח ולהודיע.
אפרת רוזן
לא, בגלל שבסעיף הזה בצורה מפורשת מדברים על מצב שהקטין נמצא בתחנה ושרצינו להודיע להורים.
היו"ר יצחק לוי
אז סעיף (ד) לא רלוונטי.
אפרת רוזן
זה לא הסעיף שדומה לאי האפשרות לאתר. אל תקראו את זה במנותק מהסעיף כולו כי זה סעיף אחר.


הגענו לסעיף של נוכחות הורה, סעיף 9ז בעמוד 14. הגרסה של הנוסח שנמצא כאן מבחינה בין סעיף 9ז לסעיף 9ט כאשר סעיף 9ז מכריז על זכות קטין חשוד לנוכחות הורהו וסעיף 9ט קובע את ההוראות הפרטניות. בנוסח החלופי שנמסר לדיון אנחנו מדברים על סעיף אחד.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו לא מבחינים בין מתחת לגיל 14 למעל לגיל 14 בנושא הזכות. זה סעיף 9ז.
אפרת רוזן
בנוסח הזה, כן, אבל גם בנוסח החלופי אנחנו לא מבחינים. אני מדברת על נוכחות הורה, הצעה חלופית.
היו"ר יצחק לוי
אולי נציין רק את ההבדלים ולא נקרא את כולו. מה השתנה בין הנוסח שסוכם עליו בוועדה לבין הנוסח הקודם?
אפרת רוזן
אנחנו קובעים את האפשרות לנוכחות הורה או קרוב אחר בחקירת קטין חשוד בכך שמלכתחילה הקצין המוסמך סבר שאין במתן האפשרות כדי להביא לאחד הטעמים שמנויים בסעיף. כלומר, יש כאן הפיכה של ברירת המחדל. יש פה עוד מספר טעמים שלא הופיעו בנוסח הקודם. כלומר, חלקם הופיעו בנוסח הממשלתי והוועדה מחקה ועכשיו הם חוזרים, כאשר מדובר בפגיעה בטובת החקירה או בטובת הקטין ופגיעה בפרטיותם של קטינים אחרים. אלה השינויים המרכזיים.
היו"ר יצחק לוי
יש כאן נייר שקוראים לו הצעה חלופית וההצעה החלופית הזאת באה להחליף את סעיף 9ז ו-9ט.
יצחק קדמן
מה רע ב-9ז וב-9ט?
היו"ר יצחק לוי
אין שום רע. אנחנו רוצים כרגע לומר לכם מה השינויים.
יצחק קדמן
למה להחליף אותם?
היו"ר יצחק לוי
סיכמנו על שינויים מסוימים. תשמעו אותם, נדבר, נראה מה טוב ומה רע. יש שלושה שינויים. בכל המסמך הזה, בכל הנוסח החדש הזה יש שלושה שינויים.
אפרת רוזן
שינוי ברירת המחדל, כך שהקצין הממונה יצטרך למצוא שאין במתן האפשרות לנוכחות ההורה כדי להביא לאחד הטעמים שמפורטים בסעיף, בתוספת של שני טעמים: פגיעה בטובת החקירה ובטובת הקטין ופגיעה בפרטיותם של קטינים אחרים.


חוץ מזה יש עוד דברים שצריכים להכריע בגרסאות, בין אם זה הנוסח הקודם ובין אם זה הנוסח הזה, אבל נדבר נקודתית.
היו"ר יצחק לוי
אלו השינויים. אני חושב שאפשר לוותר על טובת הקטין. כאשר מדברים על פגיעה בטובת החקירה או בטובת הקטין, אני חושב שאפשר לוותר על המלים בטובת הקטין. אני מתכוון ל-(א)(1). לטובת הקטין כלולה בשלומו הנפשי והגופני של הילד שיש לנו את זה במקום אחר בסעיף.
השופטת סביונה רוטלוי
צריך לעשות הבחנה בין שלומו הגופני והנפשי של קטין לבין טובת הקטין. שלומו הגופני בא מתוך שפה של הגנה ואנחנו מדברים בשפת זכויות. זכותו של קטין שטובתו תילקח בחשבון בכל החלטה הנוגעת לו. זה לא אקוויוולנטי לשלומו הנפשי והגופני. טובתו זה משהו יותר רחב.
היו"ר יצחק לוי
כלומר, טובתו, איזו עילה תהיה לא להזמין את ההורה בגלל טובתו של הקטין מעבר לכל העילות.
השופטת סביונה רוטלוי
לא, להזמין זאת נוכחות. תמיד צריך להזמין.
היו"ר יצחק לוי
מעבר לכל מה שכתוב כאן. כאן כתוב פגיעה בשלומו, סיכול או שיבוש, מניעת גילוי ראיה, סיכול למניעת עבירות נוספות, מצבו של הקטין וכולי. כל הדברים האלה כתובים כאן. מה עוד יכול להיות בטובתו של הקטין. כלומר, טובתו של הקטין זה סעיף סל ואני קצת חושש מסעיף סל. אני הסכמתי לטובת החקירה כסעיף סל. היה לנו דיון בעניין הזה ואנחנו מוסיפים כאן – תוספת שאני מסכים לה – סעיף סל של פגיעה בטובת החקירה. הסכמתי כיוון שהוסבר לי שיש הרבה מאוד מצבים שאנחנו לא יכולים לכלול כאן והם טובת החקירה. אני שואל את המשטרה האם טובת הקטין זה אותו הדבר. האם זה אותו משקל, טובת החקירה וטובת הקטין.
מאיר ברקוביץ
בהמשך למה שאמרה השופטת רוטלוי. כמו שטובת החקירה זה משהו שהוא יותר רחב מאשר הסיכול, מניעת מעצר, השיבוש והדברים שמפורטים שהם צריכים להיות קונקרטיים מאוד, כך טובת הקטין זה יותר רחב מאשר רק פגיעה בשלומו הגופני והנפשי.
היו"ר יצחק לוי
זה ברור.
מאיר ברקוביץ
הכוונה הייתה אם נניח מתרשמים שעצם העובדה שעכשיו קוראים להורה או שהוא שומע שההורה מוזמן לכאן והוא מתעצבן והוא לחוץ. הוא לא אומר כלום. אני גם לא יודע לומר משהו קונקרטי על פגיעה בשלומו הגופני או הנפשי. אני אצטרך לנמק בכתב מה היה הדבר. אני גם לא יכול להגדיר את זה סתם כפגיעה בטובת החקירה כי זה שהוא עצבני אולי זה טוב לי מבחינה מסוימת בחקירה, אבל הנוכחות של ההורים תיכנס לאיזה משהו שהוא הרבה יותר כללי וזה נכון. זה סעיף שהוא יותר כללי.
היו"ר יצחק לוי
השאלה אם זה לא מאפשר לך בעצם בכל מקרה להוציא את ההורים.
מאיר ברקוביץ
טובת החקירה מאפשרת לי הרבה יותר. לכן נראה לי שאם טובת החקירה קיימת כאן, זה לא הגיוני שדווקא לגבי מה שקשור לשיקולים של הקטין, דווקא כאן זה נהיה דווקני.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו עוד נדבר על זה אבל אני רוצה לעבור לרגע לסייג הבא שהוספנו, פגיעה בפרטיותם של קטינים אחרים. אני הבנתי, אחרי שהובהר לי, שפגיעה בפרטיותם של קטינים אחרים זאת לא חשיפת שמותיהם אלא מדובר בפגיעה ממשית בפרטיות. הסעיף הזה אותי לא מספק. הנוסח לא מספק אותי. אני מבין מה שאתה רוצה, אני מבין שאתה רוצה לומר שאם תוך כדי החקירה, בנוכחות ההורה, יתגלו עבירות מיניות של קטינים אחרים או של בני משפחה אחרים שייפגעו על ידי זה, אתה אומר שבמקרה הזה אתה לא רוצה שההורה יהיה נוכח, אבל סעיף פגיעה בפרטיותם של קטינים אחרים הוא שוב סעיף סל מאוד רחב ואני הייתי רוצה לצמצם אותו.
מאיר ברקוביץ
אני לא יודע להציג נוסח אבל אני יכול לומר איך בכוונתנו לפרש את זה. אם צריך לכתוב הנחיות, אני יכול לומר שזאת תהיה המגמה. הכוונה במצב הזה הייתה לשני סוגי סיטואציות שאני יכול להעלות על דעתי עכשיו למרות שאני מניח שיכולות להיות עוד. האחד, בגלל סוג העבירה, זאת אומרת, כמו שהדגמת בעבירת מין שבה על פניו העובדה שחושפים פגיעות מיניות ותיאור של הפגיעות בילדים אחרים, זה דבר בעייתי. המצב השני הוא מצב שיש היכרות, כלומר, זה ששומעים שם של מישהו שאני לא יודע מראש שמכירים אותו ובמקרה כן מכירים אותו, אין לי מה לעשות, אבל כאשר אני יודע שאני חוקר חקירה שהיא לצורך העניין בישוב מסוים, בתוך מסגרת מאוד מצומצמת, בתוך מקום שאני יודע שההורים והילדים כולם מכירים אחד את השני, אז כאן זה באמת מאוד רגיש שהורה אחד שומע מה שההורה השני עוד לא שמע על הילד שלו והוא יודע עליו כל מיני דברים. אני כן מסכים שזה צריך להיות משהו קונקרטי. זה לא עצם העובדה שמוזכר שם של קטין הופך את זה לפגיעה בפרטיות של אותו קטין.
היו"ר יצחק לוי
מה עם פגיעה ממשית?
מאיר ברקוביץ
בעבירת מין, זה יכול להיות משהו שהוא מאוד מובנה. עבירת מין בקטין, אני לא חושב שזה כל כך פשוט שכל התיאור שהוא יתאר על מה קרה עם אותה קטינה או עם אותו קטין, ההורה שלו צריך להיות חשוף לזה.
יצחק קדמן
הילד ממילא יספר להורה.
מאיר ברקוביץ
לא. הוא לא ממילא יספר להורה.
יצחק קדמן
אתה יכול למנוע ממנו?
מאיר ברקוביץ
הוא לא יספר. אם וכאשר יוגש כתב אישום, ההורה אולי ייחשף לזה אבל הרבה מהתיקים האלה סופו של דבר נסגרים וחבל על החשיפה הזאת. אותו הדבר זה כאשר יש היכרות שאני יודע מראש. כלומר, אני יודע שהעבירה בוצעה במקום מסוים, עם אנשים מסוימים, בין הילדים שהם חברים של ההורים אחד של השני, בין שכנים, בין בני דודים.
היו"ר יצחק לוי
וההורים שלהם עוד לא יודעים.
מאיר ברקוביץ
יכול להיות שהם בינתיים עוד לא יודעים, יכול להיות שהם ידעו בהמשך. הדבר הזה הוא בעייתי ולכן חשבנו שבמקרים האלה צריך להיות שיקול דעת לא לאפשר את נוכחות ההורים. אם תמצאו נוסח שמצמצם את זה יותר, אנחנו לא נתנגד לו.
היו"ר יצחק לוי
נעשה סבב קצר ונשמע הערות לשינויים האלה שערכנו.
יצחק קדמן
אם אפשר, הייתי מבקש להשאיר את הנוסח. הנוסח שהוצע כאן פותח פתח גדול מדיי. אני דווקא הייתי משאיר את טובת הקטין ומוריד את טובת החקירה. ברגע שאתה כותב טובת החקירה מספיקה כדי להורה לא להיות נוכח, כמעט כל מקרה אפשר לומר שאם ההורה יהיה, טובת החקירה תיפגע. זה רחב מדיי. אני חושש מאוד שדרך הסעיף הזה ברוב המקרים לא יאפשרו להורים להיות נוכחים.
היו"ר יצחק לוי
צריך לנמק.
יצחק קדמן
תמיד אפשר לומר שההורה שם, זה יגרום לעיכובים ובזה נפגעת טובת החקירה. זה רחב מדיי. אני גם חושב שברירת המחדל צריכה להיות במפורש שההורה נוכח והטעמים ששוללים את נוכחות ההורה צריכים להיות החריג ולא להפך. ברגע שאתה עושה את זה להפך, מהר מאוד אנחנו נעמוד בפני מצב שברוב המקרים לא ייתנו להורה להיות נוכח בחקירה.

טובת החקירה זה רחב מדיי ואני מציע לצמצם את זה מאוד ובעיקר לעמוד על הכלל שההורה נוכח והחריג הוא שהוא לא נוכח. פגיעה בפרטיותם של קטינים, זה עוד יותר מרחיב. כאשר מתחילה החקירה לא תמיד יודעים לאיזה מצב אתה תגיע ומי עוד יהיה שם. הברירה בין זה שהילד יושב לבד מול החוקרים והוא יושב עם ההורה שלו, זאת טענה כללית מאוד שאולי יוזכרו שמות אחרים. הילד בבית יספר להורה שלו מה קרה ואם מישהו גנב יחד אתו, הוא יאמר שגם שלמה היה אתו. לא צריך לחכות לתחנת המשטרה כדי שהילד יספר את זה להורים שלו.

אני חושב שלא יכול להיות מצב, כפי שלצערי לא פעם קורה, שילדים קטנים מאוד, גם בעבירות קלות מאוד, נמנע מההורה להיות נוכח.
אביטל מולד
גם אני מרגישה שאנחנו קצת מרוקנים מתוכן את הסעיף. זאת אומרת, מצד אחד אנחנו מעניקים זכות לנוכחות הורה, מצד שני בטח על זה שהפכנו את הדיפולט וקבענו שזאת תהיה זכות במקום לקבוע בפירוש קודם כל זכות ואחר כך החריגים והחריגים רבים מספור. מעבר לזה, מתוכן החריגים, אני מרגישה שעם זה שלא רצינו להבחין בין 14 ל-18, השווינו את המצב של כולם, זה אומר שלכולם לא יהיו הורים בחקירה. יש כאן טובת חקירה שזה שיקול מאוד רחב, מה עוד, מעבר לשיבוש, לסיכול, למניעת גילוי ראיה.
היו"ר יצחק לוי
את מסכימה לחזור להבחנה בין 14 ל-18?
אביטל מולד
לכל הפחות צריך לחזור. אני מעדיפה לחזור לנוסח שנמצא בהצעה היום. אני חושבת שהחריגים האלה, בוודאי שצריך סעיף מעקב כפי שהציע חבר הכנסת בן-ששון כי כמו שזה עכשיו, לדעתי ב-98 אחוזים מהמקרים לא יהיו הורים.
חגית לרנאו
אני רוצה להעיר הערה על חובת ההנמקה שלכאורה יש בה איזשהו פתח לשיקול דעת. אני מוכרחה לומר דווקא מניסיון מחוק המעצרים שאותו למדתי עמוקות בדוקטורט. להערכתי שבוע אחרי החוק, יש טופס במשטרה שפשוט צריך לסמן וי על העילה ותהיה עילה של שיבוש חקירה, טובת הקטין, יסמנו וי ולא תהיה הנמקה ספציפית. לדעתי מה שיקרה בסופו של דבר זה שנוכחות הורים בחקירה תהיה רק כאשר לתפיסת המשטרה זה עוזר בחקירה, שההורים יכולים ללחוץ על הקטין להודות או להצטרף לחוקר בלחצים ובכל פעם שזה אמור באמת להגן על הקטין מפני לחצים, זה ממילא לא ייעשה.
מנחם בן-ששון
אם כן, השיטה הטופסולוגית שהפרקליטות הייתה מעבירה נניח לתביעה המשטרתית לפי תיקון 33, גם כן יעשו טופס כזה שהדברים עוברים לטיפול התביעה המשטרתית עם טופס?
חגית לרנאו
להבנתי אחד המפתחות שצריך להבין את המערכת זה שיש שאיפה לבירוקרטיזציה.
מנחם בן-ששון
את מאמינה שזה יהיה עם טופס? שכך זה יבוא מהפרקליטות?
קריאה
כן.
מנחם בן-ששון
אני רוצה לומר לך שזה לא נעשה עם טופס אלא זה נעשה עם חותמת.
חגית לרנאו
אני לא יכולה לענות על השאלה.
מנחם בן-ששון
אני עניתי במקומך. בעיניי ראיתי מאות תיקים עם חותמת ואפילו לא עם טופס. הפרקליטות מעבירה ככה, סדרתית. זאת אומרת, זה בהחלט נעשה. זה לא נעשה עם טופס אלא עם חותמת ולפעמים אפילו אין זמן לחתום מתחת לחותמת ואלה דברים הטעונים בירור. ודאי שכאשר נקבל בעוד חודש את המידע לגבי תיקון 33, נקבל את התשובה גם איך עושים את הדברים האלו.


לעניין עליו אתה מדבר הרב לוי, לא מפריע לי שיהיו הפרטים לפי הנוסח החדש, אבל אם גרפיקה עושה משהו, הייתי שם במספר אחד את טובת הקטין למרות שזה כתוב במקומות אחרים. את הנושא הזה של טובת החקירה הייתי שם בסוף. לא שזה משנה הרבה, אבל שקודם כל תדע מה לנגד עיניך.-
רחל גוטליב
אני מציעה לחברי הכנסת לחזור לנוסח המקורי, להגביל את העניין הזה עד גיל 14 בלי הניסוח החדש. נראה לי שזאת הדרך הנכונה. נכון, יש כאן אמירה שמעל גיל 14 לא, אבל נראה לי שעדיף. זאת הרי הצעת פשרה לאור בקשת המשטרה ואני חושבת שעדיף לחזור עד גיל 14 עם הבניה הרבה יותר ברורה. הייתה לזה הסכמה גם בהצעת החוק הממשלתית ונראה לי שזה נכון יותר.
השופטת סביונה רוטלוי
אני מסכימה עם הדברים. אני חושבת שלא יכול להיות שניתן זכות ונעקר אותה מתוכן וזה מה שעומד לקרות בהצעה שעומדת לפנינו. אם החקירה תצריך זאת, אני צופה שרוב החקירות יצריכו זאת כי הורים מפריעים. אין ספק שאפשר לחקור יותר טוב בלי הורים. אם רוצים לתת זכות כזאת, צריכים גם לממש אותה ולא רק לכלול אותה סתם. לכן נראה לי שאני הייתי חוזרת להצעה הקודמת.
רחל גוטליב
עד גיל 14. זאת הייתה ההסכמה.
היו"ר יצחק לוי
הסתובבנו וניסינו להגיע למה שאפשר ויכול להיות שזאת ההצעה. אפרת, אם חוזרים להצעה בהצעת החוק.
אפרת רוזן
חוזם להצעה הממשלתית בכחול אבל עדיין יש כמה נושאים שאני חושבת שכן ראוי שהוועדה תיתן את דעתה בלי לשנות מהעילות, אם ההסכמה היא לגבי העילות.


קודם כל, צריך להבין שגם סעיף 9ז וגם סעיף 9ט יהיו מוגבלים לחשוד שטרם מלאו לו 14 שנים.


ההצעה הממשלתית לא כללה את העילות של פגיעה בשלומו הגופני או הנפשי של הקטין ואני חושבת שזאת עילה שחשוב להכניס אותה. אנחנו מדברים על מצב שהוא מחליט להתחיל את החקירה מבלי המתין להורה. צריך להכניס את שלומו הגופני או הנפשי. צריך להכניס את מניעת שחרורם ממעצר של הקטין או של חשודים אחרים וגם את לא ניתן לאתר את ההורה, ואז אפשר להתחיל את החקירה.


ההצעה הממשלתית כלל לא כללה סעיף שהתייחס למצב שאפשר לאתר את ההורה, אבל אתה עדיין לא רוצה שההורה יהיה נוכח בחקירה ועכשיו הוועדה צריכה להחליט האם מתחת לגיל 14 אתה רוצה גם לאפשר למשטרה, וזה לא היה בהצעה הממשלתית, אם כי אני חושבת שיש בזה הגיון לא לאפשר להורה להיות נוכח בגלל טעמים מסוימים ואלה הטעמים שקבענו.


השאלה אם מחליטים לחזור לנוסח הממשלתי.
היו"ר יצחק לוי
אני כרגע מתייעץ עם חבר הכנסת בן-ששון, אבל ההתייעצות היא בקול רם.
מנחם בן-ששון
אם אתה מדבר על איזונים, צריך לדעת שאם אתה לא רוצה לעמוד בהתחייבות, אני מוכן לעמוד ואתה תחזור לנוסח הכחול.
היו"ר יצחק לוי
לא, אני רוצה יחד עם המשטרה. אני לא רוצה לעשות את זה לבד. אנחנו עשינו כאן בעצם סיבוב שלם של דיונים, כלומר, לקחנו את הצעת הממשלה, החלטנו שהיא גורפת ואז התחלנו לדון עד שהגענו לנוסחה הזאת שהיא נוסחה שיכול להיות שבסופו של דבר לכולנו היא פחות טובה מהנוסח הכחול. אני שואל את המשטרה, כיוון שהדברים עלו מהמשטרה ואני רוצה להיות נאמן למה שדיברנו. אני חוזרים להחלטת הממשלה.
מנחם בן-ששון
כן.
מאיר ברקוביץ
הנוסח הממשלתי, בכל מקרה, כאשר התחילו כאן הדיונים, בלי קשר לשאלה של מתחת לגיל 14 ומעל גיל 14, התברר שהיו חסרים בו כמה מצבים שציינה אפרת. אם חוזרים לנוסח הממשלתי ומוסיפים את המצבים שראינו שהיו חסרים גם מהנוסח הממשלתי, אנחנו לא נתנגד לזה.
אביטל מולד
התקיימו כאן דיונים ארוכים על הזכות של גילאי 14 עד 18 לנוכחות הורים. אני לא חושבת שחלקם צריך להיות כפוף לזה שגילאי 12 עד 14, סיטואציה של חקירה, בוודאי חקירה רשמית של קטין כשהוא עומד לבד מול שוטר, חוקר מנוסה, היא סיטואציה לא שוויונית וצריך לפחות לאפשר לו נוכחות של הורה. אני מודה שכאשר ראיתי את הנוסח ביום חמישי בלילה, חשכו עיניי ועדיין, בכל זאת, זה נראה לי עדיף מאשר לשלול מהקטינים האלה את הזכות. אני מציעה שתהיה הוראת שעה אפילו שתבדוק את כמות המקרים בשנה הקרובה.
היו"ר יצחק לוי
בנוסח החדש.
אביטל מולד
בנוסח החדש כמו שהרב לוי סיכם עם המשטרה ונבדוק בעוד שנה כמה קטינים נחקרים עם הורים ובלי הורים ובהתאם לזה נחליט האם להחזיר את זה רק לגילאי 14.
היו"ר יצחק לוי
בסדר גמור.
מאיר ברקוביץ
אני רוצה להתייחס לזה. אני מחזיר אותנו לדיונים שהתקיימו ואני אומר מה הבעיה במעקב הזה ולמה הוא יכול להטעות אותנו, וזאת משתי סיבות. האחת, אמרנו כאן בצורה הכי גלויה בדיון שהוכנסו החריגים, אם אדוני זוכר, גם מעל גיל 14, אמרנו באחת הפעמים שהחריגים האלה אומרים שב-85 אחוזים, אם לא יותר מהמקרים, ייכנסו לחריגים כאשר אנחנו מדברים מעל גיל 14 ואז אדוני אמר שגם אם יהיו 90 אחוזים, הוא רוצה שזה יהיה כתוב כמו שזה כתוב. עכשיו, כאשר עשינו את השינוי, חזרנו ואמרנו את זה ולכן הגענו למסקנה שזה כתוב יותר נכון במבנה שזה מופיע כאן.


דיווח על הדבר הזה, מאחר שזה לא יהיה בצורה שאמר כאן, שיעשו טופס, שיסמנו וי, אלא הנימוק הזה צריך להינתן כמו שהיום בחלק מהמצבים בהם אין נוכחות הורים, הוא צריך להינתן בכתב ולפעמים העובדה שההורה נכח או לא נכח מצוינת בגוף ההודעה, זאת אומרת שהדיווחים על הדבר הזה הם דיווחים ידניים. אנחנו כבר – וחבר הכנסת בן-ששון מכיר את זה – עושים שמיניות באוויר כדי לדווח את הדיווחים שאנחנו מחויבים בהם לגבי חוק חקירת חשודים ואני אומר תמיד שאנחנו מביאים את הדיווחים לכנסת, עושים את כל המאמצים, אבל משהו שמבוסס על דיווחים ידניים והוא לא נתון ממוחשב, הוא תמיד מוטל בספק. לא מספיק שזה מוטל בספק אלא שהתוצאה כאן לכאורה תצביע על כך שמעל גיל 14, כמו שאמרנו לכתחילה, אולי ההורים לא נוכחים. אמרנו בגלוי כאן בוועדה. אז המשמעות היא שאולי הסעיף לא נכון ואולי צריך לחייב, וזה לא העניין כי הרי זה נאמר והיה ברור ועל דעת זה נכתבו גם הסייגים.


לכן אני לא חושב שהפתרון הוא מעקב של שנה. זה לא יקדם אותנו לשום דבר וזה גם כמעט בלתי ישים לביצוע על ידינו.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו כן נרצה מעקב.
מאיר ברקוביץ
הצעתי גם בדיון מעקב בחוק חקירת חשודים. כמובן הוועדה עושה מה שהיא חושבת אבל אני מציע שכאשר קובעים סעיפי דיווח, בואו נראה. יש דברים שאפשר לפתח כלי מעקב ממוחשבים, ואז הדיווח יהיה נכון ואנחנו גם נוכל לעמוד ברצינות מאחורי הדברים שאנחנו מציגים לכם כאן ולא להיות סמוכים על דיווח ידני של חוקר זה או חוקר אחר שאנחנו לא יכולים לדעת כל מה שנעשה בדרך אלא אנחנו מקבלים נתון שאנחנו מנסים לאמת אותו בכל מיני דרכים אבל זה מאוד בעייתי. כאן אנחנו מדברים על דיווח מעשרות אלפי מקרים. בחקירת חשודים מדובר בכמויות הרבה יותר קטנות מאשר חקירות מתועדות. כאן יהיה מדובר על דיווח שצריך לכלול עשרות אלפי חקירות וזה כמעט בלתי אפשרי לעשות בדיווח ידני.
היו"ר יצחק לוי
מבחינת ההשקפה העקרונית שלי אני מעדיף את הגרסה החלופית על הצעת הממשלה.
מנחם בן-ששון
היא מפורטת יותר.
היו"ר יצחק לוי
הצעת הממשלה מוציאה לגמרי את הזכות מעל לגיל 14. כאן אנחנו כן קובעים זכות. יתכן שעם הזמן נעשה שינויים, אבל קבענו עיקרון. יכול להיות שהעיקרון הזה, נרוויח ממנו רק 10 אחוזים או רק 15 אחוזים מהמקרים, אבל את העיקרון קבענו וברגע שקבענו את העיקרון, אנחנו נתקדם אתו. הצעת הממשלה משאירה את העיקרון ההפוך שמעל לגיל 14 ו-18 אין שום זכות להזמין את ההורה.
חגית לרנאו
למה לא לקבוע מדרגות? לקבוע כלל אחד לגבי ילדים עד גיל 14 וכלל אחר לגבי ילדים מעל גיל 14?
היו"ר יצחק לוי
כי כל התפיסה הייתה כאן שבנושא של זכויות הורים אין הבדל. זו הייתה גם התפיסה בדוח של השופטת רוטלוי, שאין הבדל. מזה יצאנו. עכשיו הרף ירד, בעקבות הדיונים שהיו, גם אני מצטער על זה, אבל החוק היה חוזר לוועדת שרים ואני לא יודע איך הוא היה חוזר לכאן, אם הוא היה חוזר בכלל, וזה כבר קרה לוועדה הזאת. היושב-ראש יאמר לכם שזה כבר קרה לו פעם או פעמיים בקדנציה הזאת שחוק פתאום נעלם לנו בגלל עניין אחד.
מנחם בן-ששון
בדרך כלל זה שייך לחוק ההסדרים.
היו"ר יצחק לוי
מכיוון שבחוק הזה יש הרבה מאוד דברים חשובים, גם עקרונות וגם דברים אחרים, אני מעדיף בין שתי האפשרויות את ההצעה החלופית. אם אפשר היה לתקן את (4), פגיעה בפרטיותם של קטינים אחרים – אני אומר למשטרה – ולהגדיר יותר את הסעיף הזה או למחוק אותו, אני הייתי שמח, ולהשתמש בעילות אחרות אם אתה רוצה לראות איך אתה מוצא עילות אחרות, לבוא ולרפא את החוליים.
מנחם בן-ששון
הדוגמה שאתה נתת היא פגיעה בקטין עצמו.
היו"ר יצחק לוי
ביקשתי מאפרת להסביר לי את הסעיף הזה והיא הסבירה לי כמו שאתה מסביר, אבל אני חושב שכפי שהוא כתוב, הוא הרבה יותר רחב. כלומר, הוא מאוד רחב. כלומר, אתה כאן לוקח שני סעיפי סל, גם טובת הקטין וגם פגיעה בקטינים אחרים.
מאיר ברקוביץ
המיקוד הוא קטינים אחרים.
היו"ר יצחק לוי
נכון, אבל הרבה פעמים טובת הקטין היא שההורה לא יודע על קטינים אחרים. אני רוצה בכל אופן לראות אם באמת (4) נחוץ או לא ואני לא בטוח שהוא נחוץ לאור סעיף הסל הראשון שהוא רחב מאוד.
מאיר ברקוביץ
למצבים שתיארתי, אדוני מסכים שהוא נחוץ?
היו"ר יצחק לוי
כן. אבל זה כלול בטובת הקטין.
מאיר ברקוביץ
לא, זאת לא טובת הקטין הזה.
היו"ר יצחק לוי
זאת טובת הקטין שהוא לא יוכל אחר כך להסתובב בחברה שלו או בכיתה שלו או בישוב שלו.
מאיר ברקוביץ
לא, כאן מדובר על טובת קטין אחר. הנפגע.
היו"ר יצחק לוי
אני מבין אבל חשיפת קטינים אחרים שהם חבריו, אם אתה חושב שהפגיעה היא חמורה, היא הופכת להיות גם טובת הקטין הזה.
מאיר ברקוביץ
לא, היא לא קשורה, היא יכולה להיות בכלל לא פגיעה בו.
ורד וינדמן
יוצא מזה מצב אבסורדי שבכל חקירה על עבירת מין, תאמר המשטרה שיש כאן פגיעה בקטינים אחרים.
מאיר ברקוביץ
יכול להיות.
ורד וינדמן
אני חושבת שצריך להיות איזשהו גבול וכשהקטין זקוק להורים שלו בחקירה, זה מה שהוא צריך לקבל.
היו"ר יצחק לוי
אני שואל האם אפשר את הסעיף הזה או לבטל או להגביל. או להגביל לפי סוגי עבירות, כלומר, שזה לא יהיה על כל פריצה ועל כל גניבת אופניים ועל כל עניין כזה שאפשר יהיה להשתמש בסעיף הזה כדי להוציא את ההורים החוצה. אם הילד לא רוצה לומר מי החבר, יהיה לכם סעיף להוציא אותם ולומר שזה פוגע בטובת הקטין, גם על גניבת אופניים. אולי להגביל את הסעיף הזה לעבירות מין נניח.
ורד וינדמן
זה כמו לקבוע שבכל עבירת מין תהיה נוכחות הורה. זאת המשמעות. השאלה אם זה הרצוי.
היו"ר יצחק לוי
הרצוי היה הנוסח הקודם. אני מודה. אני מבקש עוד פעם לראות בסעיף (4) אפשרות של הגבלת הסעיף.
מאיר ברקוביץ
נעשה מאמץ. הכוונה לא הייתה לסעיף סל.
היו"ר יצחק לוי
אבל כך הוא נקרא וכך הוא נראה. מדובר פה בסעיף סל.
מאיר ברקוביץ
ננסה ביחד, בסיועה של אפרת, איך לנסח אותו יותר ממוקד.
היו"ר יצחק לוי
דעתי כרגע היא שאני מעדיף את ההצעה החלופית. תהיה אופציה, אם אתם רוצים. השאלה אם אתה רוצה להעמיד ביום שלישי גם אופציה של חזרה להצעת הממשלה.
מנחם בן-ששון
זה תמיד אפשר. הרי הממשלה יכולה לבקש את זה כהסתייגות.
היו"ר יצחק לוי
לא, יש לנו הסכמה עם הממשלה על ההצעה הזאת ואני מבקש לתקן את סעיף (4).
מנחם בן-ששון
בסדר גמור.
אפרת רוזן
יש עדיין דברים שנותרו פתוחים גם בתוך הגרסה הזאת. בסעיף קטן (א) אנחנו מדברים על מצב שהקטין היה מוחזק במעצר לפי צו שיפוטי או לפי החלטת קצין ממונה כאמור בסעיף 32 לחוק המעצרים.


גרסה חלופית היא לומר או אם הקטין היה מוחזק במעצר. לא שמעתי התנגדויות לכך מגורמי המשטרה.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו קובעים את גרסה ב'.
אפרת רוזן
העילה של (ג)(3) שלא ניתן לאתר מי מהם במעמד סביר. אני חושבת שזה גם נכון. מצב שאפשר להתחיל את החקירה ללא נוכחות הורה, זה אכן הגיוני במצב שלא אותר ההורה ואז אפשר להתחיל בחקירה. אני מציעה להוסיף את זה בסעיף הזה.


אם כן, אנחנו נכניס את הגרסה הזאת במקום 9ז ו-9ט.
היו"ר יצחק לוי
אני מבקש לצמצם את סעיף (4), למקד ולשקול לבטל אותו.
מאיר ברקוביץ
הערה לגבי הנתונים שהתבקשו מאתנו קודם. הם נשלחו.
אפרת רוזן
סעיף 9ז ו-9ט יאוחדו לסעיף אחד. אחרי הסעיף הזה של נוכחות הורה יבוא סעיף 9ח, הודעה לקטין חשוד על זכויותיו בטרם חקירתו. אנחנו נראה אם להוסיף את ההודעה לסנגוריה הציבורית.


נשאר עוד דבר פתוח בסעיף (א)(1) של סעיף 9ח, הדעה על זכותו להיוועץ בעורך דין ביחידות ולהיות מיוצג על ידי סניגור. הסנגוריה מציעה להוסיף גם הודעה על זכותו להיות מיוצג על ידי סניגור ציבורי לפי חוק הסנגוריה הציבורית.
היו"ר יצחק לוי
זה מאושר.
מאיר ברקוביץ
הזכות של קטין להיות מיוצג - מאחר שאתם הרחבתם את זה לא רק לעצור – על ידי הסנגוריה הציבורית קיימת רק אם הוא עצור או שהוגש נגדו כתב אישום. יש זכות לייצוג לכל נחקר? לא.
אפרת רוזן
אנחנו לא יוצרים זכות חדשה.
מאיר ברקוביץ
כאן כתוב שצריך להודיע לו.
מנחם בן-ששון
לפי חוק הסנגוריה הציבורית. מה כתוב בחוק הסנגוריה הציבורית?
היו"ר יצחק לוי
העניין הוא ברור. אנחנו לא מרחיבים את חוק הסנגוריה הציבורית בהזדמנות זאת.
מנחם בן-ששון
הסיפא מוכיחה על הרישא.
היו"ר יצחק לוי
ההערה היא במקומה והנוסח יטפל בזה.
קריאה
אפשר בסוף להוסיף, אם הוא זכאי לכך.
היו"ר יצחק לוי
אם הוא זכאי לכך על פי החוק.
אפרת רוזן
בסעיף קטן (ב) של סעיף 9ח בעמוד 15, הוראות בדבר נוסח ההודעה ייקבעו על ידי שר המשפטים בהסכמת השר לביטחון פנים ולא ההפך, כפי שהוצע מלכתחילה.
מנחם בן-ששון
וזה למה?
רחל גוטליב
אלה זכויות מהותיות.
היו"ר יצחק לוי
שר המשפטים יותר מתמצא בזכויות מאשר השר לביטחון פנים.
רחל גוטליב
לא עניין של מתמצא אלא זה יותר תחום של אחריות שלו.
אפרת רוזן
סעיף 9י בעמוד 18, חקירת קטין חשוד בשעות הלילה.
אביטל מולד
בסעיף 9ט דילגנו על ההמשך. הצענו לגבי 9ט(ב)(1), הסעיף שמדבר על כך שקצין מוסמך להורות שהקטין ייחקר שלא בנוכחות ההורה, להתנות את זה בכך שניתנה לקטין הזדמנות להיפש עם הסניגור.
אפרת רוזן
הפכנו עכשיו את ברירת המחדל ולכן אין אפשרות להכניס את זה. את צריכה שהקצין יחליט לכתחילה שאין בכך כדי לפגוע.
היו"ר יצחק לוי
טיפלנו בזה עכשיו בסעיף 9ח. אין לך צורך בזה כי טיפלנו בזה בסעיף 9ח.
מאיר ברקוביץ
שם כבר כתבנו שזה לא מעכב את החקירה.
אביטל מולד
אם ההורה לא מגיע או לא מגיע קרוב אחר, תיושם בפועל הזכות שלו להיפגש עם סניגור.
היו"ר יצחק לוי
יש עבירה שנעברה בשעה 2 בלילה ועצרו אותו לפי החוקים שקבענו כאן וההורה לא מגיע, אנחנו נעיר את הסניגור שיבוא?
אביטל מולד
ודאי, אנחנו מעירים אותו גם היום.
אפרת רוזן
המשמעות של ברירת המחדל אומרת שתמיד תצטרכי לתת לו הזדמנות להיפגש עם סניגור ולהיוועץ בו לפני קבלת החלטה כזאת. זה נראה לי בעייתי.
אביטל מולד
אפשר להוסיף ב-(ד).
אפרת רוזן
זה לא מתיישב ביחד.
אביטל מולד
אני מדברת עכשיו על הנוסח החלופי. "הורה קצין מוסמך על חקירת קטין ללא הזמנת הורה, ינמק את ההחלטה והיא תתועד בכתב ויוודא שניתנה לקטין הזדמנות להיפגש עם סניגור".
מאיר ברקוביץ
למה זה קשור לכאן?
חגית לרנאו
אנחנו אומרים שלשני הדברים האלה בסופו של דבר יש את אותה פונקציה מבחינת הקטין. הנוכחות של ההורים בחקירה, וגם ההיוועצות עם הסנגוריה, מאפשרים לקטין גם להבין יותר מה קורה אתו, גם להתמודד עם הלחצים של החקירה. לנסות לקבוע סעיף שאומר שיעשה את זה חלופי, כי החשש שלנו הוא שהמשטרה לא תדאג לממש את זכות ההיוועצות לפני חקירה כפי שהיא עושה היום ולא תדאג לנוכחות הורים כפי שמובא באופן מאוד ברור לשולחן הזה, ולכן מן הראוי לקבוע שלפחות אחד הדברים האלה יתאפשר.
רחל גוטליב
אם קבענו והוחלט לפני ההפסקה שתישלח הודעה לסניגוריה הציבורית לפני כל חקירת חשוד, למה את צריכה את זה כאן?
מאיר ברקוביץ
כדי שזה לא יעכב. עכשיו מה אני אמור לעשות?
רחל גוטליב
האפשרות להיות מיוצג מומשה בהוראה פוזיטיבית בסעיף הקודם. את לא צריכה להתנות את זה כאן. היה לזה מקום אם לא הייתה ההודעה אבל אם יש הודעה, את יודעת על כל חקירת חשוד בהוראה פוזיטיבית כזאת. לדעתי יצאנו ידי חובתנו לעניין הזה בין אם הודיעו להורה ובין אם עיכבו. לא נראה לי שנדרש עוד משהו.
חגית לרנאו
השאלה היא בסוף במבחן התוצאה.
היו"ר יצחק לוי
זה הרבה יותר רחב. זה תלוי בכם, בסנגוריה. אתם מקבלים הודעה ואתם יכולים לבוא. כלומר, מי מונע מכם לבוא? אתם יכולים לקבל הודעה. יכול להיות שבהודעה צריך לכלול, אם מדובר בחקירה או בעצור, אם ההורה יהיה בחקירה או לא יהיה בחקירה ואתם תראו אם אתם באים או לא באים. אנחנו לא צריכים לעכב את המשטרה ולומר לה שעכשיו תחכה ארבע שעות עד שאיזה סניגור יגיע.
חגית לרנאו
לא, בוודאי.
היו"ר יצחק לוי
לכן אני אומר שאי אפשר לעכב את החקירה, אבל יכול להיות – אני אומר את זה למר ברקוביץ – שאם בהודעה שאתם שולחים לסנגוריה, האם ייאמר אם ההורה השתתף בחקירה או לא או ידוע או לא ידוע או מחפשים או לא.
רחל גוטליב
הוא לא יודע כרגע בהכרח.
היו"ר יצחק לוי
אני שואל, אולי הוא כן יודע.
מאיר ברקוביץ
אני לא יודע, אבל אני אומר שזה יכול להשתנות ממצב למצב. אולי ההורה זומן ועוד לא הגיע. אני לא עושה עכשיו מרוץ בין הסניגור לבין ההורה מי יגיע ראשון. אני חייב להודיע. הסנגוריה צריכה להניח תמיד שבין אם ההורה נמצא או בין אם הוא לא נמצא, ראוי לקבל ייעוץ מסניגור.
אפרת רוזן
בעמוד 18, סעיף 9י, חקירת קטין חשוד בשעות הלילה. מוצע להוסיף גם כאן עילה שהעבירה שהוא חשוד בביצועה נעברה בסמוך למועד עיכוב הקטין או מעצרו.
מנחם בן-ששון
יש לי שאלה ששאלתי בזמנו את היועצת המשפטית. אם המתכונת הזאת של מה העילות בהן כן או לא אני מזמין אנשים, הן חוזרות על עצמן פעם אחר פעם אחר פעם.
אפרת רוזן
בכל המקומות שההגדרה היא זהה, הוצאתי את זה.
מנחם בן-ששון
הוצאת מחוץ לסוגריים.
אפרת רוזן
נכון.


בסעיף 9י, עמוד 19, סעיף קטן (3), "הקטין והורהו נתנו הסכמתם לחקירה בשעות הלילה ובלבד שלגבי קטין שטרם מלאו לו 14 שנים" וכולי.

הנוסח הקודם הבחין בין הגילאים והאריך את שעות הלילה בשעה אחת וכעת מוצע, בעקבות מה שהוחלט לגבי עדים, לקבוע ששעות הלילה לגבי כל הגילאים יהיו עד 12:00. זה בשל הסכמתם כאמור ולא רק הסכמתו.


אם כן, גרסה ב' מתקבלת.


תקנות לעניין סעיפים 9ו עד 9י, בסעיף 9יא. הסנגוריה הציבורית מציעה להוסיף שהתקנות יהיו באישור ועדת החוקה.
היו"ר יצחק לוי
אני מסכים.
מנחם בן-ששון
כמובן.
רחל גוטליב
כל התקנות של חוק הנוער הן באישור ועדת החוקה?
מנחם בן-ששון
למה לא?
היו"ר יצחק לוי
הסעיפים האלה יהיו באישור ועדת חוקה. אלה סעיפים חדשים ואנחנו רוצים לראות איך מיישמים אותם.
אפרת רוזן
בעמוד 20, סעיף 10א1 המוצע לעניין כבילת קטין עצור במקום ציבורי. זה סעיף חדש שאני אקריא אותו.

בסעיף 9א לחוק המעצרים, לעניין קטין, האמור בו יסומן "(א)" ואחריו יבוא:

10א1
כבילת קטין עצור במקום ציבורי

"(ב)
בלי לגרוע מהוראות סעיף קטן (א), לא יוחלט על כבילת קטין עצור אם ניתן להשיג את מטרת הכבילה בדרך שפגיעתה בקטין פחותה, וכבילתו תהיה לפרק הזמן הקצר ביותר הנדרש לשם השגת המטרה כאמור. בקבלת החלטה על כבילתו של קטין, יובאו בחשבון גילו והשפעת הכבילה על שלומו הגופני והנפשי.

(ג)
בטרם ייכבל קטין לפי הוראות סעיף קטן (א), יודיע לו השוטר כי הוא עומד לכבול אותו, אלא אם כן סבר כי מתן הודעה כאמור תסכל את מטרת הכבילה.


תיקון מקביל נעשה גם בפקודה.
היו"ר יצחק לוי
זה סעיף חדש שהוספנו.
אביטל מולד
סעיף מבורך וחשוב מאוד. אני בכל זאת הייתי מבקשת לעגן בחוק את נהלי המשטרה לגבי מה שהם מגדירים עצור מסוג מיוחד, שזה עצור מתחת לגיל 14 לגביו ההוראות צריכות להיות יותר קפדניות, כבילה ברגל לדעתי צריכה להיות נדירה ביותר, רק אולי אם יש איזשהו סיכון לפגיעה עצמית. הייתי מסייגת את זה עוד יותר, אבל לכל הפחות לעגן את מה שהם עושים כבר היום, אם אנחנו כבר מסדירים את זה. זה היה למעשה בנוסח שהיועצת המשפטית העבירה בתחילת שבוע שעבר וזה נדחק לקראת סוף השבוע.
ורד וינדמן
זוג גם הייתה ההצעה אנחנו העברנו בוועדה שנסמכת על המלצות ועדת רוטלוי.
היו"ר יצחק לוי
לגבי קטינים מתחת לגיל 14.
ורד וינדמן
שתהיינה הוראות מחמירות לגביהן ובין היתר יהיה איסור על כבילת רגליים לגבי קטינים צעירים.
היו"ר יצחק לוי
אני רוצה לומר לכם שהמשטרה ושירות בתי הסוהר אומרים שהם הכי זריזים לברוח. הם גם עוברים דרך חלונות ודרך סורגים כי הם קטנים ודקים.
ורד וינדמן
מה המשמעות של הטענה הזאת?
היו"ר יצחק לוי
שצריך לכבול אותם.
ורד וינדמן
עוד יותר לכבול אותם?
היו"ר יצחק לוי
לא עוד יותר.
אביטל מולד
אני רוצה לספר לכם שבשנה שעברה הוציאו קטין מאופק ללוויה של אחותו כשהוא כבול בידיים וברגליים לעיני כל המלווים, מלווה בשישה סוהרים.
היו"ר יצחק לוי
זה נורא.
אפרת רוזן
זה שלא מיישמים את החוק לא לגבי בגירים ולא לגבי קטינים, אני חושבת שכולם כאן יודעים.
היו"ר יצחק לוי
המשטרה, מדובר כאן שעל הסעיפים האלה שהם סעיפים מוסכמים להוסיף הוראה שנוגעת על הקפדה מיוחדת לגבי ילדים מתחת לגיל 14.
אביטל מולד
הקפדה שקיימת היום בפקודה.
מאיר ברקוביץ
זה כבר כתוב. הבקשה כאן היא להגדיר את הגיל וזה אני חושב שלא נכון לעשות. כתוב כאן בקבלת החלטה על כבילתו של קטין יראו בחשבון גילו והשפעת הכבילה על שלומו הגופני והנפשי. זאת אומרת, אנחנו ושירות בתי הסוהר צריכים לקבוע את ההוראות המיוחדות, כמו שאגב במשטרה זה כבר נעשה ושירות בתי הסוהר משלים את זה בימים אלו. לכן אני חושב שדווקא כאן לציין את גיל 14, זה לא יהיה נכון בלי להיכנס למשמעויות כאשר פרסנו בפני אדוני את ההבדלים בין סוגי הכבילה. העניין של כבלי רגליים, השתמשו בו גם בוועדת רוטלוי וגם בפניות של הסנגוריה הציבורית וזה מפני שבנהלים של המשטרה הייתה הוראה מיוחדת לגבי כבילת רגליים עד גיל 16, אבל בינתיים נעשתה עבודה הרבה יותר מקיפה לנושא של הכבילה ויש אמצעי כבילה שיכולים להיות יותר בעייתיים אפילו מכבילת רגליים ולכן מה שנקבע בתוך אותה פקודה נעשתה הגדרה של מדרג אמצעי הכבילה, מדרג המצבים לכבילה שצריך להתאים בין אחד לשני כאשר הנהלים האלה קבעו שמתחת לגיל 14 אנחנו לא משנים את המדרגים כי המדרגים קשורים למצבים ולא קשורים לגיל, חייבת להיות התחשבות בגיל ומתחת לגיל 14 נקבעו הוראות מיוחדות לגבי מדרג האישורים. זאת אומרת, ההחלטה לבצע כבילה כזאת או אחרת תלויה הרבה פעמים באישור מראש. אי אפשר כאן להכניס את זה בלי לפתוח את כל הסוגיה.
היו"ר יצחק לוי
אי אפשר להסתפק בהוראה כללית אחת. כלומר, הדבר קצת יותר מורכב. נכון היה לעשות חקיקה קצת יותר רחבה, אם רוצים לקבוע את זה בחוק ולדבר גם על סוגי הכבילות השונות, גם על האישורים השונים ומי צריך לתת אישור ולא לקחת רק פרט אחד ולקבוע אותו למשל לגבי כבילת רגליים.


אני מציע שנסתפק בסעיפים האלה עכשיו.
מנחם בן-ששון
כתוצאה ממה שלמדנו צריך לומר את הדברים, אבל נדמה לי שהמסגרת הזאת היא מסגרת סבירה.
מאיר ברקוביץ
אני חושב שאין מקום להרחיב מעבר לזה.
היו"ר יצחק לוי
סיימנו. תודה רבה. זה מה שנשאר.
מנחם בן-ששון
רציתי להיות רגוע. אני יושב בחדר ליד בהתייעצות סיעתית. אני רוצה לדון בהסתייגות השנייה של משרד הרווחה.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו מדלגים לסעיף 10י.
אפרת רוזן
עמוד 26, סעיף 10י. הוועדה החליטה, בעקבות דיון שהיה על הצעה של הסנגוריה לקבוע איסור על מעצר עד תום הליכים לגבי קטין מתחת לגיל 14 בהיקש מכך שנקבע איסור על מאסר קטין מתחת לגיל 14, פשרה שהוצעה בוועדה הייתה לקבוע חלופת מעצר עד תום ההליכים לקטין מתחת לגיל 14 במעון. זה סעיף (ב)(1) המוצע. הבנתי שמשרד הרווחה מתנגד לסעיף.
היו"ר יצחק לוי
דיברתי עם מנכ"ל משרד הרווחה והוא הבטיח לי תשובה ולא נתן לי אותה. אני מאוד מאוכזב מזה.
מנחם בן-ששון
תשובה למה?
היו"ר יצחק לוי
לעניין הזה.
מנחם בן-ששון
הוא נתן לי.
היו"ר יצחק לוי
יכול להיות שהוא נתן רק לך תשובה, אבל בכל אופן אני לא שמעתי ממנו תשובה. הסברתי לו שמדובר בסך הכל היום בשני מקרים כאלה.
מנחם בן-ששון
הוא אמר שהוא ידאג להם.
היו"ר יצחק לוי
לא, זאת לא תשובה. זאת התשובה שהוא נתן לך, אבל לי הוא לא נתן תשובה. אני נשאר בדעתי ואני חושב שכאן התירוץ התקציבי הוא תירוץ ממש.
מנחם בן-ששון
לא. אני אסביר לך את העמדה שבעל פה.
בתיה הרטמן
התירוץ הוא מהותי.
היו"ר יצחק לוי
בין כך היום אתם מקבלים ילדים כאלה. כך נמסר לי.
אביטל מולד
אם יש רק שניים באופק, כל השאר אצלכם.
בתיה הרטמן
לא.
קריאה
אולי בחלופות מעצר אבל לא במעונות.
מנחם בן-ששון
החשש שלהם שכל מעצר ייכנס כתוצאה מזה למעון נעול.
היו"ר יצחק לוי
זה לא כל מעצר. זה מעצר עד תום הליכים עד גיל 14.
מוריאל נחמן
יהיו יותר. לכן אנחנו מתנגדים מהותית.
מנחם בן-ששון
ברגע שזה יהיה למעון נעול, יהיו הרבה יותר מעצרים עד תום הליכים.
היו"ר יצחק לוי
את המסכים לדעת משרד הרווחה?
מנחם בן-ששון
כן. מקצועית אני מסכים.
היו"ר יצחק לוי
בסדר גמור. אני אגיש הסתייגות. אני אשקול איזו הצעה. יש לי אפשרות לשתי הצעות.
אביטל מולד
אני חושבת שאם מדובר רק בשניים, אפשר לחזור להצעה שלנו שמתבססת על דוח ועדת רוטלוי. אם מדובר רק בשניים ולשניים האלה שר הרווחה אומר שהוא ימצא פתרון, אז בואו פשוט נקבע שאי אפשר לעצור עד תום הליכים.
היו"ר יצחק לוי
זה מה שחשבתי לומר כרגע. יפה שהקדמת אותי.
אביטל מולד
כיוונתי לדעת גדולים.
היו"ר יצחק לוי
אם אין הסכמה, למה שנלך לפשרה? יושב-ראש הוועדה הקבוע יציע את עמדת הממשלה ואני אציע את עמדת האופוזיציה. האופוזיציה כאן היא השופטת רוטלוי ואחרים.
בתיה הרטמן
מה העמדה שלך לגבי המעצר במעון נעול? כאשר יש עילת מעצר עד תום הליכים ישימו אותם במעון נעול כשאין חלופת מעצר.
השופטת סביונה רוטלוי
אני חושבת שהגיע הזמן שמשרד הרווחה יתקצב את אותם קטינים.
בתיה הרטמן
אני לא מדברת עכשיו על התקציב. אני מדברת על הבחינה העקרונית.
השופטת סביונה רוטלוי
אני ערה לכך שכאשר ילד מוחזק במעצר עד תום הליכים, זה לא אותו תהליך שיקומי אחרי שהוא נמצא אשם, אבל הוא עדיין ילד שיכול להיות זמן רב במעצר ואני חוזרת לזכות להתפתחות ואני חוזרת עליה כמעט בכל דבר כי היא מתקשרת לכל דבר. אם היינו מכירים בזכות להתפתחות של ילדים, כאשר הם במעצר עד תום הליכים או במאסר או במעון נעול, הייתה מתממשת הזכות שלהם להתפתחות על ידי כך שהיה מקום מיוחד להחזיק בהם.
בתיה הרטמן
דיברנו על בית מעצר לקטינים.
מוריאל נחמן
מעול נעול הוא לא התחליף לבית המעצר לקטינים.
השופטת סביונה רוטלוי
אני מסכימה אתך שמעון נעול הוא לא תחליף לבין מעצר והמגמה שלו צריכה להיות לשקם קטינים שנמצאו אשמים בעבירה.
מוריאל נחמן
לכן אנחנו מתנגדים מהותית.
השופטת סביונה רוטלוי
אל תציגו את זה כי כך אתם צריכים לשאוף לזה שכן תקבלו את המעון הנעול.
מנחם בן-ששון
הם אומרים שהם רוצים את זה.
בתיה הרטמן
אנחנו אומרים.
היו"ר יצחק לוי
יש לנו שתי גרסאות. אני חושב שבעיקרון ילדים מתח לגיל 14 אי אפשר להחזיק אותם במעצר בבית סוהר עד תום הליכים שזה דבר נורא. אם יש חלופה, יש חלופה. אם לא, צריך לבנות להם פתרון ברווחה ולא במשטרה.


זו עמדתי ואני רוצה להביע אותה גם בהצעה. יכול להיות שיש לי רוב ויכול להיות שלא יהיה לי רוב. יש כאן שתי הצעות, ההצעה של חבר הכנסת בן-ששון שמאמצת את עמדת הממשלה והצעתי שמתחת לגיל 14 במעצר עד תום הליכים הוא לא יהיה בבית סוהר אלא או במעון או בהצעה חלופית אחרת.
מאיר ברקוביץ
המשמעות היא שקטין שנאשם ברצח, שצריך לעצור אותו עד תום הליכים, אין איפה להחזיק אותו.
היו"ר יצחק לוי
למה אין איפה להחזיק אותו?
מאיר ברקוביץ
כי מעון נעול, אתה לא נותן אופציה כזאת בחוק.
היו"ר יצחק לוי
אני נותן מעון נעול.
קריאה
היא קיימת. כבר שלחנו לשם קטין.
מאיר ברקוביץ
חלופת מעצר היא חלופת מעצר בהסכמה.
היו"ר יצחק לוי
גם מעון נעול.
מאיר ברקוביץ
אם משאירים כאן את הסעיף של מעון נעול, זה סיפור אחר.
היו"ר יצחק לוי
אני משאיר את מעון נעול. חשבתי שאפשר או מעון נעול או חלופת מעצר אחרת. נניח שיש אפשרות לחלופה אחרת שבמעון נעול אין מקום או שזה לא מתאים.
מאיר ברקוביץ
זאת חובת השופט לבדוק בכל מקרה.
השופטת סביונה רוטלוי
בהנחה שאתה לא יכול לשים את הקטין הזה אצל קרוב משפחה או מישהו אחר בגלל מהות העבירה והמסוכנות שלו, אז צריך מקום אחר.
היו"ר יצחק לוי
אבל אני מעדיף מעון נעול על בית סוהר, גם אם מעול נעול הוא לא בדיוק המסגרת כי בית סוהר הוא עוד פחות המסגרת.


אם הצעתי תתקבל, הממשלה תצטרך למצוא את הפתרון הראוי. אבל אם את שואלת אותי מה רע ומה רע יותר, רע יותר זה מעצר ורע פחות הוא מעון נעול. הכי טוב היה אם הייתה מסגרת מיוחדת שמטפלת בילדים הקטנים שהם עצורים עד תום הליכים. זה היה הטוב ביותר.
מוריאל נחמן
לכן רצינו להקים את בתי המעצר.
היו"ר יצחק לוי
תקימו. אני אשמח אם תקימו. לכן אני מציע שזה יהיה מעול נעול או חלופת מעצר אחרת.
בתיה הרטמן
מדובר על אלה שלא שמים אותם בחלופת מעצר אלא שמים אותם במעצר עד תום ההליכים. אלה המקרים היותר חמורים
מאיר ברקוביץ
אדוני מציע את מה שכתוב כאן.
בתיה הרטמן
כן.
מאיר ברקוביץ
לא הבנתי מה השינוי.
היו"ר יצחק לוי
השינוי הוא שאני מוכן גם לראות חלופת מעצר אחרת. אם זה קיים, זה קיים. רבותיי, הדיון הסתיים בעניין הזה.
מנחם בן-ששון
הערה פרוצדורלית. רציתי להיות רגוע שבפרוטוקול נרשמה גם העמדה של ההסתייגות כעמדה מקצועית ולא תקציבית.
היו"ר יצחק לוי
ברור.
מנחם בן-ששון
האם הייתה לכם ההזדמנות לומר אותה? כי אני אמרתי בקצירת העומר שלפי תפיסתי, ואולי היא לא מקצועית, אבל חששתי, שאם באמת ההצעה של אדוני תתקבל, ברירת המחדל של שופטינו תהיה לשלוח כל מיני אנשים שפעם שלחו אותם למעצר בית או לכל מיני דברים אחרים ועכשיו ישלחו אותם למעון נעול.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו כרגע צריכים להסדיר את העניין הזה לא רק תקציבית אלא גם לפי התפיסה הנכונה שהדברים צריכים להיות. עכשיו יש שתי הצעות, הצעת היושב-ראש הקבוע שהיא הצעת הממשלה ויש את הצעתי.
ורד וינדמן
זה לא מה שנאמר קודם. כאן יש רשות גם לשים במעצר, לפי הנוסח הזה וזה לא מה שאדוני היושב-ראש אמר.
היו"ר יצחק לוי
אני רציתי שלא תהיה.
ורד וינדמן
לכן אני אומרת שזה הנוסח הקיים.
השופטת סביונה רוטלוי
יש חשש כבד מאוד שיהפכו את המעונות הנעולים שהם לצורך טיפול, לבתי מעצר. אני חושבת שאסור לעשות את זה.
היו"ר יצחק לוי
בסדר, אני אשאיר את זה כמו שזה.
אביטל מולד
לגבי סעיף (ב)(1), אני חוששת שישתמע ממנו שלגבי קטינים מעל גיל 14 אי אפשר לשלוח למעון נעול והיום כבר שולחים.
אפרת רוזן
רשאי. זאת חלופת מעצר.
מאיר ברקוביץ
כחלופת מעצר אפשר גם היום.
אביטל מולד
רשאי הוא לעניין קטין שטרם מלאו לו 14 שלא לתת צו מעצר, דהיינו, לגבי קטין מעל גיל 14, הוא לא רשאי.
אפרת רוזן
בתור חלופת מעצר, זה פתוח לכולם. זה לא משהו שצריך להסדיר בחוק.
אביטל מולד
אז מה עשינו בסעיף?
היו"ר יצחק לוי
ההערה נשמעה. אפרת תעיין בה ותראה איך אפשר לסדר את זה בנוסח. אין בכוונתנו למנוע היום את מה שקורה ואנחנו נראה את זה.
אפרת רוזן
אם תתקבל הצעת הממשלה לסעיף שדיברנו עליו כרגע, נצטרך לתקן גם את סעיפים 10יב ו-10יג בהתאמה.


סעיף 10ז, תסקיר מעצר וחוות דעת הממונה על המעונות, עמוד 23. בסעיף קטן (ב) אנחנו מדברים במצב של תסקירי מעצר חובה. הוועדה הציעה בזמנו שתהיה חובה על הגשת תסקיר מעצר בכל מקרה של מעצר ימים מעל 72 שעות ובמעצר עד תום הליכים.
היו"ר יצחק לוי
חזרנו בנו מהעניין הזה של מעצר ימים ולמעצר עד תום הליכים הסכמנו עם הרווחה.
אפרת רוזן
סעיף קטן (ג) בעמוד 24 הוא סעיף שהוספנו בוועדה בעיקר בגלל חובה של הגשת תסקיר מעצר במעצר ימים. זה סעיף שאומר שעל אף חובת הגשת התסקיר, רשאי בית משפט שלא להורות כאמור באותו סעיף קטן נוכח פרק הזמן הקצר הנדרש.
היו"ר יצחק לוי
אפשר למחוק את זה.
אפרת רוזן
סעיף (ה) הוא סעיף שלמען הסר ספק, אם לא פועלים לפי חובות החוק, זה כשלעצמו לא עילה.
קרן אור-חזן
אולי צריך להירשם במפורש שלא תשמש עילה עצמאית להמשך מעצרו של הקטין. זה לא לגמרי ברור.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו מוחקים את סעיף קטן (ג). לגבי סעיף קטן (ה), אפרת תעיין בנוסח.
אפרת רוזן
סעיף 10ח, הזמנת הורה או קרוב אחר לדיון במעצרו של קטין. בסעיף קטן (ב)(1) אנחנו מדברים על מצבים שלא יוזמו הורה של קטין לבוא לדיון. הסיפא אמרה שלרצונו של הקטין יינתן משקל ראוי בהתחשב בגילו ובמידת בגרותו. אני חושבת שהסיפא הזאת מיותרת לאור הוראות סעיף (1)(ב) והעקרונות הקיימים שקובעים שבכל מקום שיש זכות טיעון והסעיף מעניק זכות טיעון לקטין, צריך להתחשב בגילו. זאת כפילות מיותרת ואפשר למחוק את הסיפא.
היו"ר יצחק לוי
נכון.
אפרת רוזן
סעיף קטן (ג) של אותו סעיף, אנחנו עדיין באותו עמוד 25, לא הגיע הורה של קטין או קרוב אחר לדיון בעניין מעצרו של הקטין אף כי הוזמן אליו, מציעים להוסיף כאן "או שלא אותר במאמץ סביר, יחולו הוראות אלה". אני חושבת שזה נכון להוסיף מצבים כאלה.
אביטל מולד
איך יכול להיות מצב שלא הורה ולא הקרוב לא אותרו?
קרן אור-חזן
למשל, אם הקטין מסרב להזדהות.
אביטל מולד
זה לא עונה ללא אותר במאמץ סביר. תכתבי שלא ניתן לאתר. אין מצב שלא נצליח לאתר מישהו בוגר שיוכל להיות עם הקטין.
קרן אור-חזן
לכן את אומרת מאמץ סביר.
היו"ר יצחק לוי
למה זה מפריע לך שזה יהיה כתוב?
אביטל מולד
כי אני רוצה שמישהו יהיה.
היו"ר יצחק לוי
גם אני רוצה. מדובר פה על כך שהם עושים מאמץ סביר.
אביטל מולד
אני לא רואה סיטואציה כזאת.
היו"ר יצחק לוי
יכולות להיות סיטואציות שאנחנו לא מתארים לעצמנו כרגע וכדאי שלא נפסיק חקירות או לא נפסיק משפטים.
קרן אור-חזן
אם אפשר להתייחס לגבי סעיף 10ח(א). בדיונים קודמים העלינו את עניין ההזמנה ונאמר שהכוונה היא לא לאישור מסירה כדין.
אפרת רוזן
המונח הזמנה, דיברנו על כך שזה לא זימון כדין, זה לא זימון חובה, זה לא במובן שיש חובה.
קרן אור-חזן
להציג אישורי מסירה.
אפרת רוזן
זה לא זימון שיש בצדו חובה להגיע אלא זאת הזמנה וזה הנוסח שגם נעשה בו שימוש בחקיקה בחוק הגנת ילדים ובחוק הנוער עצמו.
קרן אור-חזן
כמו שזה כתוב עכשיו, זה עלול להתפרש כהזמנה כדין.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו לא מדברים על עניינים של נוסח. הערת הערה. דברי אחר כך עם אפרת.
קרן אור-חזן
כבר דיברתי.
היו"ר יצחק לוי
אם דיברת עם אפרת, סימן שמה שכתוב כאן זה מה שצריך להיות.
קרן אור-חזן
אם יורשה לי דקה. ראית אדוני שאני לא מתערבת אבל זה נושא שכבר העליתי אותו. לא צריך אולי לרשום במפורש מה, אבל צריך אולי להשתמש בנוסח אחר ואני מציעה נוסח חלופי. אני מציעה שייאמר ידאג להודיע להורה על הזמנתו או להורה או לקרוב אחר.
היו"ר יצחק לוי
ברירת המחדל שלי היא ללכת עם אפרת. מצטער.
קרן אור-חזן
אני לא חושבת שאפרת מתנגדת. אפרת עוד לא שמעה את ההצעה שלי.
היו"ר יצחק לוי
אם היא לא שמעה, תעבירי לה אחר כך וזה יובא ביום שלישי. חבל על הזמן. זה עניין של נוסח. אין מחלוקת לגבי התוכן אלא יש מחלוקת לגבי הנוסח. את הנוסח תתאמו ביניכן.
אפרת רוזן
שוב, אני רוצה להבהיר. אני לא רוצה לעשות כאן משהו אחר שיכול לגרום להבנה אחרת לגבי סעיפים קיימים.
היו"ר יצחק לוי
זה בדיוק הדיון שאני לא יכול להיות שותף בו כי אני לא מבין מספיק.
קרן אור-חזן
אני אדבר עם אפרת.
אפרת רוזן
זה לאחר התייעצות עם נסחית החוק ולא על דעתי.


סעיף 10יד, עמוד 28, ביקורת תקופתית על איסור יציאה של קטין ממקום מגורים. כותרת השוליים של הסעיף תצטרך להשתנות כיוון שהוספנו כאן גם תקופת מקסימום למעצר בית. יש הצעה של המשרד לביטחון פנים, בעקבות פגישה, להגדיל את הביקורת התקופתית רק כאשר מדובר על מעצר בית לפרק זמן מצטבר שעולה על 16 שעות.
קריאה
למה?
היו"ר יצחק לוי
בגלל העומס. אם קטין יכול לצאת מחוץ לבית 8 שעות, אנחנו כאן סומכים על בית המשפט. הוא יכול ללכת לבית ספר, הוא יכול ללכת לחוגים, הוא יכול ללכת לבית הכנסת, הוא יכול ללכת למשחק כדורסל. הוא יכול לצאת. אנחנו רצינו יותר פיקוח כאשר מדובר במעצר בית שהקטין סגור ולא יכול לצאת ולכן הגענו ל-16 שעות. המחוקקים רוצים 14 שעות, 14 שעות.
אפרת רוזן
בכל מקרה יהיה פיקוח מעבר לתשעה חודשים.
יצחק קדמן
ניתן להאריך את תשעת החודשים.
היו"ר יצחק לוי
נכון, ניתן להאריך. שנית, גם ללא הסעיף הזה ניתן לבקש דיון ולא צריך לחכות. אנחנו רצינו לקבוע כלל תקופתי שיהיה דיון ולאחר שראינו שמדובר בעומס רב, גם על המשטרה וגם על האחרים, הגבלנו את זה.
אביטל מולד
זה סעיף עליו הוסכם בהצעה הממשלתית.
היו"ר יצחק לוי
אז מה?
יצחק קדמן
הם חזרו בהם.
היו"ר יצחק לוי
פעם ראשונה שהממשלה חוזרת בה ממשהו? לצערנו הרב היא רגילה לזה.
אביטל מולד
אני אסביר מה החשש. הדיון כל שלושה חודשים נועד בעצם להוות איזושהי אבן דרך שתקדם את התהליך. כאשר קטין נמצא במעצר בית מ-8 בלילה עד 8 בבוקר, ואלה רוב ההחלטות – לא רוב, אבל הרבה מאוד מההחלטות – אחרי שלושה חודשים צריך לבחון את זה.
היו"ר יצחק לוי
מי מונע מהסנגוריה לבקש דיון אצל השופט? הרי המעצר הזה הוא לא מעצר שמגביל אותו מללכת לבית ספר או לפעילויות אחרות. מי מונע לבקש? רצינו להקל ואמרנו שאת ההקלה הזאת אנחנו עושים בשני עניינים: האחד, שאי אפשר לקבוע מעבר לתשעה חודשים, ואם רוצים, צריך דיון נוסף, והדבר השני, שבמעצר שהומר ל-16 שעות אנחנו צריכים בדיקה של שלושה חודשים.
אביטל מולד
אני אומרת ש-16 שעות יחול בעצם רק על מעצרי בית.
היו"ר יצחק לוי
את רוצה לצמצם את זה ל-14 שעות?
אביטל מולד
ל-12.
היו"ר יצחק לוי
אני חושב שהוויכוח הוא לא עקרוני, בין 12 ל-16.
אביטל מולד
אני מסכימה שזה צריך להיות לגבי הכל, אפילו שהתנאי הוא רק ליווי של ההורים, שההורים צריכים לצאת אתו לכל מקום, דבר שיוצא מעמסה מאוד מאוד גדולה. ההורים צריכים ללוות אותו לבית ספר, הם צריכים ללכת אתו לחוגים, אנחנו צריכים להגיש בקשה ללכת רופא שיניים.
היו"ר יצחק לוי
אז תגישו. שלושת החודשים לא נותנים לזה פתרון. הוא פתאום צריך ללכת לרופא שיניים כל שבוע וצריך ליווי של הורה ויש מצוקה, אז הולכים לבית המשפט.
מאיר ברקוביץ
במקרים כאלה הוא לא יחכה שלושה חודשים אלא הוא יגיש בקשה מיד.
אביטל מולד
עלול להיות כאן איזשהו מסר שמזה שצריך דיון רק פעם בשלושה חודשים רק על ה-16 שעות, לגבי כל השאר לא חייבים.
מאיר ברקוביץ
ההפך, אולי זה יכוון את השופטים לתת פחות מ-16 שעות כדי להימנע מהדיון.
היו"ר יצחק לוי
אני חושב שאנחנו כאן מוסרים מסר שילד לא יכול להיות כלוא בבית גם אם זה מעצר בית לי השגחה תקופתית. מעבר ל-16 שעות, אנחנו אומרים שהכליאה היא כליאה סבירה. אנחנו לא קוראים לזה כאן כליאה, הוא יכול לצאת אלא שבלילה הוא צריך להישאר בבית. 16 שעות זה בערך הלילה.
אביטל מולד
12 שעות זה בערך הלילה.
יצחק קדמן
אני מוטרד עדיין מבעיה שלא נתנו לה פתרון וזאת האפשרות שמעצר בית יימשך שנים.
היו"ר יצחק לוי
נתנו פתרון.
יצחק קדמן
אבל אפשר להאריך את זה.
היו"ר יצחק לוי
החלופה היא מעצר.
מאיר ברקוביץ
גם מעצר אפשר להאריך.
היו"ר יצחק לוי
אתה לא מבין שהחלופה היא מעצר? אם אתה תגביל את השופט, אחרי תשעה חודשים, אם השופט חושב שהילד הזה לא יכול להיות חופשי לגמרי, הוא יכניס אותו לבית סוהר. המנגנון הזה הוא מנגנון חשוב וטוב.
מאיר ברקוביץ
הערה לסעיף 10 שיכול להיות שהיא הערה ניסוחית, ואם תאמרו שהיא הערה ניסוחית, נדבר עליה אחר כך. סעיף 10ד(א) בעמוד 22. כתוב "אם סבר שהדבר דרוש לשלומו הגופני או הנפשי של הקטין". השאלה אם דרוש - מאחר שמדובר כאן בכל מיני הערות להורה וכל מיני דברים שנכנסים לנושא הטיפול וההשגחה – יכול להיות דרוש לכל אחד על פניו והשאלה אם לא היה נכון לייחד את זה למשהו שהוא יותר מסתם דרוש, שהוא חיוני או הכרחי, כי אחרת כל אחד הוא דרוש. תראו את הפירוט של ההוראות של טיפול והשגחה בחוק הנוער טיפול והשגחה ותראו שזה יכול להיות כל דבר. אין קטין עצור שזה לא היה נכון לומר לו משהו כזה ואנחנו מכניסים כאן את המנגנון של פקיד סעד. יכול להיות שהיה נכון לייחד את זה למקרים מיוחדים.
אפרת רוזן
הנוסח קודם אפילו לא דרש את הדרוש.
היו"ר יצחק לוי
אתה כאן בעצם עושה איזו הבניה על בית המשפט.
אפרת רוזן
לבית המשפט יש את שיקול הדעת.
היו"ר יצחק לוי
זה סעיף של שיקול דעת של בית המשפט.
מאיר ברקוביץ
מאחר שאנחנו מכניסים כאן הליכים שממילא הם בעייתיים גם מבחינת משרד הרווחה, השאלה אם לא נכון להגדיר את זה למצבים כאשר זה באמת הכרחי, כי אחרת זה היה נכון על הכל.
אפרת רוזן
חוק הנוער, טיפול והשגחה, שמדבר על קטין נזקק, אני לא חושבת שהוא מדבר במושגים של חיוני או הכרחי.
מאיר ברקוביץ
נכון, אבל שם הכניסה לסעיף של דרכי הטיפול מחייבת מעבר דרך סעיף 2 שקובע את עילות הנזקקות. כאן אנחנו מדלגים על זה. אנחנו אומרים אם נראה לי שצריך.
אפרת רוזן
אני לא מחייבת אותו. אני מאפשרת לו לדון ויש לו את הסמכויות שלו לגבי קטין נזקק.
מאיר ברקוביץ
זה לא משנה לנו באופן מעשי מאוד, אבל נראה לי שזה מכניס לכאן כמעט כל עצור.
יצחק קדמן
אתה משאיר את זה לשופט.
היו"ר יצחק לוי
הסעיף נשאר כמות שהוא.
אפרת רוזן
סעיף 13 בעמוד 29. אנחנו מדברים על החזקת קטינים עצורים בתא לבד. אני מציעה להוסיף. בסיפא שקטין זכאי שתינתן לו הזדמנות להביע את עמדתו לעניין זה ולהוסיף זכות טיעון בכל מקרה. אני חושבת שזאת אחת ההוראות שנכון להוסיף ספציפית לקטין.
היו"ר יצחק לוי
לשירות בתי הסוהר אין התנגדות.
אפרת רוזן
עמוד 31, סעיף 17א, מתן הזדמנות לקטין להביע את עמדתו בפני בית המשפט. המשרד לביטחון פנים מציע להוסיף לסעיף את הסיפא האומרת שהוראות סעיף זה לא יחולו על החלטה בעניינו של קטין שניתנה שלא בנוכחות הקטין.


אנחנו מדברים על סעיף שאומר שהחלטה של בית משפט בעניינו של קטין תינתן לאחר שניתנה לו הזדמנות להביע את עמדתו.
מאיר ברקוביץ
זה לא היה כל כך ברור.
היו"ר יצחק לוי
השאלה אם צריך את התוספת הזאת.
אפרת רוזן
אם נבהיר שסעיף 17ב הוא במעמד צד אחד, אולי לא צריך את הסיפא של 17א. אם נבהיר ב-17ב שקובע סייגים לתחולה, שזה לא רק צו הבאה אלא זה כולל גם צווים שניתנו במעמד צד אחד, יכול להיות שזה מייתר את הסיפא של 17א.
השופטת סביונה רוטלוי
נכון.
קרן אור-חזן
אבל זה כולל כל מיני מצבים בהם הקטין פטור מהתייצבות על פי החלטת בית המשפט.
אפרת רוזן
אני לא נכנסת לסוגים.
היו"ר יצחק לוי
בסעיף 17ב אנחנו מוסיפים "או צו אחד שניתן על פי כל דין במעמד צד אחד", ואז אנחנו לא צריכים את הסיפא של 17א.
קרן אור-חזן
מה קורה במקרים שבית המשפט פטר מהתייצבות?
קריאה
זה צו שניתן במעמד אחד.
קרן אור-חזן
לא, הצו שניתן במעמד צד אחד מקביל לצו מעצר או צו חיפוש.
מאיר ברקוביץ
מה זאת אומרת במעמד צד אחד? אולי זה בנוכחות סניגורו? זה יכול להיות בנוכחות סניגורו. זה לא צד אחד אלא זה עדיין יכול להיות בשני צדדים.
אפרת רוזן
אני יכולה לומר במעמד צד אחד או שלא בנוכחות הקטין.
מאיר ברקוביץ
זה בסדר.
קרן אור-חזן
עוד הערה לעניין סעיף 17א. הוא מחייב גם לשמוע את הקטין לפני הכרעת דין כי הכרעת דין ניתנת לפי החוק כסעיף 21 ואני סבורה שאין מקום לזה אם הנאשם בחר למשל שלא להעיד. אולי זה אפילו עומד בניגוד לעמדת הסנגוריה. אם אתם סבורים שהקטין לא צריך להישמע מבחינת שיקולי ראיות או מבחינת שיקולים אחרים.
היו"ר יצחק לוי
זאת זכות. הוא לא חייב לממש את הזכות.
קרן אור-חזן
יכול להיות שהוא ירצה.
היו"ר יצחק לוי
שיסתדרו ביניהם. כאן מדובר על זכות ולא על חובה.
השופטת סביונה רוטלוי
יש הליך של פרוצדורה פלילית בו נוהג בית המשפט. שמעו ראיות, יש סיכומים. אם הוא בחר להעיד, הוא עדי. אם הוא לא בחר להעיד, הוא לא מעיד.
מאיר ברקוביץ
אם הוא לא הועד, לפי זה צריך לשמוע אותו. יש לו זכות להביע את דעתו.
קריאה
הייתה לו הזדמנות.
מאיר ברקוביץ
לא, לא הייתה לו הזדמנות כי הסנגוריה החליטה לא להעיד אותו.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו צריכים להיכנס כאן לוויכוחים בין הסנגוריה לבין הקטין?
קרן אור-חזן
אנחנו במצב שהוא לא העיד, הוא עומד בפני הכרעת דין. בחרה הסנגוריה שלא להעיד את הקטין והגענו לשלב של הכרעת הדין ולפני כן, לפי החוק, אנחנו מחויבים לשמוע את הקטין אלא שבעמידה הזאת שבה אנחנו מחויבים לשמוע את הקטין, הוא לא חשוף לחקירה נגדית משום שהו לא עומד כקטין שמעיד אלא הוא עומד כקטין שאומר את דברו.
השופטת סביונה רוטלוי
את מדברת לפני הכרעת דין או לפני גזירת הדין?
קרן אור-חזן
לפני הכרעת הדין. זאת הבעיה. לפני גזירת הדין, אני מסכימה שהקטין צריך להישמע, אבל לפני הכרעת הדין זה הליך מיותר שבאיזשהו מקום מרוקן מתוכן את הרציונל. הרציונל הוא לשמוע את הקטין בכל מקום.
היו"ר יצחק לוי
מישהו רוצה להביע עמדה אחרת? לא. אתם מסכימים עם מה שנאמר כאן?
חגית לרנאו
קשה לנו לחשוב על מצבים, אבל אם אני מבינה, הכוונה היא למצבים בהם מתנהלים הוכחות והקטין לא מעיד, ואז בסוף הסיכומים רוצים לשמוע את דעתו.
היו"ר יצחק לוי
ואז התביעה לא יכולה לחקור חקירה נגדית.
חגית לרנאו
אלה מצבים שהם החריגים שבחריגים. ראשית, לא נשמעות הוכחות ושנית, כאשר נשמעות הוכחות, בדרך כלל גם הנאשם מעיד כי אחרת זה מאוד מחליש את עמדת ההגנה. במקרה הזה אני מניחה שבית המשפט ידע מה לעשות עם בקשה כזאת, אם לאפשר לו אותה או לא לאפשר ואת המשקל שהוא ייתן לדברים שנאמרו. לא עלתה על דעתנו האפשרות הזאת.
השופטת סביונה רוטלוי
אף פעם לא נתקלתי במצב כזה שקטין ביקש לדבר לפני הכרעת הדין.
קרן אור-חזן
כי עד היום זאת לא חובה לפי חוק. הצעת החוק מטילה את זה כחובה.
חגית לרנאו
זאת לא חובה. זאת עדיין אפשרות.
מאיר ברקוביץ
חובה לתת לו הזדמנות.
קרן אור-חזן
היום זאת חובה. חובה לתת לו הזדמנות להשמיע את דברו במידה שהוא לא העיד. אין לכם שום מצב שניהלתם הוכחות והקטין לא העיד? שום מצב? לא קרה מעולם דבר כזה? הוא לא מדבר, אבל לפי החוק הוא מחויב לדבר.
חגית לרנאו
הוא לא מחויב לדבר.
היו"ר יצחק לוי
הוא לא מחויב לדבר. זכות לדבר אבל הוא לא מחויב. אם הוא היה מדבר, הוא היה מדבר בזמן העדויות והראיות. כלום לא חובה אלא הכל זכות. הסעיף הזה הוא זכות ולא חובה.
מאיר ברקוביץ
יש חובה בסעיף הזה.
היו"ר יצחק לוי
יש חובה לאפשר לו.
מאיר ברקוביץ
נכון.
היו"ר יצחק לוי
לתת לו הזדמנות. ניתנה לו הזדמנות בזמן הראיות, השופט יוכל לומר שהיה לו זמן לדבר, הייתה לו אפשרות לדבר, אי אפשר לדבר. יבוא הסניגור וישכנע את השופט ויאמר שחשוב כרגע שהוא ידבר, ואז השופט יחליט. אולי השופט יאמר לתביעה שהיא תוכל לחקור אותו. תנו לשופט לעשות את שלו. אנחנו רוצים כאן לקבוע זכות לקטין לדבר, אז תנו לשופט לעשות את שלו. השופט לא מבין שאם מדברים, צריך שתהיה אפשרות לחקירה נגדית? השופט לא מבין שנתנו לו לדבר בזמן העדות והוא לא רצה ועכשיו פתאום הוא רוצה? חוץ מזה, יש שם תובעים שיוכלו לומר שהם מסכימים בתנאי שתהיה חקירה נגדית וכולי.
קרן אור-חזן
אם אדוני יקבע שזאת חקירה נגדית, אין לנו שום בעיה עם זה.
היו"ר יצחק לוי
אני לא אקבע כי זה מובן מאליו. אני לא כותב שיש לו את הזכות ללא חקירה נגדית. אם אני הייתי רוצה לתת לו זכות ללא חקירה נגדית, הייתי כותב שזאת לא חקירה נגדית.
קרן אור-חזן
לגבי סעיף 18, לעניין זכות הייצוג. הערתי איזושהי הערה שבדומה להסדר שחל על חובת הודעה על מאסר.
אפרת רוזן
ההערה כאן הייתה לתחולה של תיקון 49. אני לא רואה שום קשר בין תיקון 49 לבין זכאות לסניגור.
קרן אור-חזן
ההוראה לא הייתה בקשר לתחולה. ההוראה ביקשה להחיל הסדר דומה לא בקשר למאסר. אני רוצה להימנע ממצב שבו קטין יסרב לשתף פעולה עם סניגורו למרות שהוא זכאי לייצוג ואנחנו נימצא במצב שאנחנו לא יכולים להמשיך בניהול ההליך הפלילי נגד אותו קטין משום שהוא אינו מיוצג.


אני לא מדברת על תיקון 49. אני אומרת שבדומה נקבע בתיקון 49 שבגלל החובה להטיל מאסר, אתה לא יכול לנהל את ההליך בלי סניגור ואז נקבע בצדו חריג שאם בית משפט משחרר מייצוג, יהיה ניתן להמשיך את ההליך ובדומה לזה אני סבורה שצריך לקבוע הסדר.
אפרת רוזן
זה נקבע במפורש משום שאת קובעת שם בטלות, את בעצם קובעת שם הוראה מהותית שלא מאפשרת לגזור עונש מאסר בפועל על בן אדם אם לא היה לו סניגור. כאן את לא כותבת הוראה מהותית כזאת אלא את כותבת זכאות לסניגור ולכן אין מקום לעשות את ההקבלה הזאת. הוראות הדין הכללי, החסד"פ, צריכות לחול כאן כמו בכל דבר אחר. אני לא רואה כאן צורך לעשות הוראה חריגה.
היו"ר יצחק לוי
זה מובן מאליו.
רחל גוטליב
אני עדיין מוטרדת מהדיון בסעיף הקודם. לגבי החלטות מינהליות, החלטות לפני מעצר, החלטות במשטרה וכולי, עשינו פיין-טיונינג בכך שקבענו בחוק מתי תישמע עדותו וכך גם ניסחנו את הסעיף של שמיעת דברו של הקטין. לגבי סעיף 17א, זה לא נעשה וזאת הוראה מאוד כללית. שאלתי את ענת, כמי הייתה שותפה לכתיבה, אם הם נתנו את הדעת ליחס בין זה לבין חוק סדר הדין הפלילי, מתי נותנים לשמוע. נראה לי שצריך לבדוק את זה.
היו"ר יצחק לוי
תבדקו את זה. אם יש הערות, אפשר להביא אותן עד יום שלישי.
אפרת רוזן
מה לעניין הערות המשטרה?
קרן אור-חזן
להוסיף הוראה כמו ולא בגלל, כמו ההוראה בתיקון 49. הזכות לא קיימת לבד. בצד הזכות יש את החובה למנות סניגור לקטין.
אפרת רוזן
היא מציעה לקבוע שאם לא מונה לקטין סניגור, אבל אין לי כאן הוראה שקובעת מה קורה אם לא ממונה סניגור, כמו שאין לי הוראה כזאת בכל סדר הדין הפלילי. זה ההבדל בין תיקון 49 לבין כל הסיטואציות האלה. תיקון 49 קבע הוראה מהותית. אם אין סניגור, אי אפשר לגזור מאסר בפועל. אין כזה דבר בכל מקרה אחר של זכאות לסניגור ולכן אין צורך להבהיר את זה.
קרן אור-חזן
השאלה מה נעשה במצב שבאמת הקטין למשל לא משתף פעולה עם סניגור.
היו"ר יצחק לוי
אז 15 יחול עליו.
קרן אור-חזן
סעיף 15 ו-17 חלים בנוגע למאסר בלבד. אני חוששת ממצב אחר.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו לא מתחילים עכשיו דיון. דיברנו על זה.
קרן אור-חזן
נכון, אני חושבת שלא הובנתי.
היו"ר יצחק לוי
בתום הדיון תשכנעי את הגברת גוטליב.
אפרת רוזן
בעמדו 34, בסעיף 20(ו): ממצאים שהתקבלו לפי סעיף זה ולפי סעיף 20א לא ישמשו ראיה נגד הקטין בכל הליך פלילי. משרד המשפטים מציע להוסיף שמדובר בכל הליך פלילי בדבר ביצוע עבירות נוספות או אחרו ת על ידו. אני לא חושבת שזאת הבהרה אלא אני חושבת שזה משנה מהמטרה בגלל שחבר הכנסת רותם רוצה שזה גם יחול לגבי אותה עבירה עצמה ולא רק עבירות אחרות נוספות. לכן הוועדה הכניסה את הסעיף הזה. הכל בכפוף כמובן לחריג של חובת דיווח על עבירות בתוך המשפחה או עבירות נגד קטינים לפי 368(ד), אבל המטרה היא שזה יחול גם על ההליך עצמו.
היו"ר יצחק לוי
משרד המשפטים, למה הכנסתם את זה? אני חושב שזה מאוד מצמצם את (ו). אני מתנגד לתוספת הזאת. יהיו שתי גרסאות.
מאיר ברקוביץ
אני יכול לומר למה הוספנו את זה. הממצאים שמתקבלים לפי סעיף זה, בהליך הפלילי שבו דנים עכשיו זה ודאי משמש.
רחל גוטליב
לזה זה מיועד.
מאיר ברקוביץ
ולכן הכוונה היא שלא ישתמשו עכשיו כדי לפתוח נגדו הליכים חדשים שיתבררו.
רחל גוטליב
ההליך הזה, זה כל התכלית. זאת המטרה.
היו"ר יצחק לוי
התוספת הזאת לא נראית לי. אני חושב שאנחנו עושים כאן דבר שאנחנו גורעים מזכויותיו של הקטין בצורה מאוד גדולה, כיוון שהקטין יהיה פתוח בפני קצין מבחן והוא יאמר דברים שאחר כך הסניגור יאמר לו לא לומר בגלל שהראיה לא מספקת או בגלל כך או בגלל אחרת. אנחנו רוצים לנהל בפני השופט משפט מוחלט ולא שקצין המבחן כבר יתחיל לאסוף ממצאים.
מאיר ברקוביץ
כאן אולי צריך את השופטת רוטלוי. השופט הרי מסתמך בהחלטה שלו - הוא רוצה בסוף להחליט על דרכי טיפול - על כל מה שיש כאן.
היו"ר יצחק לוי
אבל אני לא רוצה שהוא ישתמש בזה לצורך הרשעה. אם זה לצורך הרשעה, אני מוותר על כל ההליך הזה. אני לא רוצה לגרוע מזכותו של הקטין יותר מאשר של הבגיר. אם אתה תשתמש באמצעים האלה לצורך ההרשעה, נמחק את כל הסעיף הזה.
מאיר ברקוביץ
מתוך החלטה אם הוא ביצע את העבירה אתה מתכוון.
היו"ר יצחק לוי
כן. לכן אני מבקש למחוק את השורה הזאת. הדיאלוג בין השופט לבין קצין המבחן יהיה כזה שמה שדרוש לטיפול יהיה דרוש לטיפול, אבל הדבר הזה ודאי שלא צריך להיות.
מאיר ברקוביץ
אם המשמעות תהיה כתוצאה מהבירור הזה שהוא לא כשיר לעמוד לדין או שהוא כנראה לא יכול לתת את הדין, מה עושים עכשיו? זה לא יכול לשמש.
יצחק קדמן
זאת ראיה נגד הקטין.
מאיר ברקוביץ
נמצאת כאן השופטת רוטלוי ומה שהיא תאמר, אני אקבל. אני חושב שהדבר הזה הוא חלק ממה שהשופט לוקח בחשבון עם תוצאות הבדיקות שהיא מקבל מתי שהוא יקבל אותן. זה ישמש אותו גם לפני כן. לומר שזה לא ישמש לכלום, זה לא ישמש לכאן או לכאן.
היו"ר יצחק לוי
לא אמרתי שזה לא ישמש לכלום. זה לא ישמש בהליך הפלילי. זה ישמש לחלופות טיפוליות, זה ישמש לכל מיני החלטות ולא צריך לשמש להליך הפלילי.
מאיר ברקוביץ
זה חלק מההליך.
השופטת סביונה רוטלוי
זה הליך מאוד חשוב. אתם מנסים להבדיל לבין "הראיות" שנאספות לצורך הכרעת דין – ואני לא רוצה לומר הרשעה כי זאת לאו דווקא הרשעה – אלא קביעה אם הוא ביצע את העבירה או לא, וזה לא בסדר כי זאת לא המטרה. צריך להבהיר את זה. זה הליך אבל לא יכול להיות שאם הקטין התוודה בפניו, המשטרה תיקח את זה עכשיו כראיה נוספת.
מאיר ברקוביץ
זה לא בידיה בכלל. זה בכלל לא עובר אליה
השופטת סביונה רוטלוי
עכשיו זה יהיה חלק ממה שידוע לתביעה במהלך המשפט.
מאיר ברקוביץ
זה עובר לתביעה בשלב שאחרי כן, לא?
היו"ר יצחק לוי
לא, תוך כדי הדיון.
השופטת סביונה רוטלוי
זה יכול להיות תוך כדי ויכול להיות אחרי.
מאיר ברקוביץ
תוצאות ההשגחה – ויתקנו אותי אם אני טועה – יעברו אחר כך לתביעה בשלב שאחרי הקביעה אם הוא ביצע את העבירה או לא.
היו"ר יצחק לוי
לא. זה יכול לעבור תוך כדי בירור העובדות. אני מבקש למחוק את זה.
מאיר ברקוביץ
אם ההבחנה תהיה כמו שאמרה השופטת רוטלוי, זה מספיק. אנחנו מסכימים שזה לא צריך לשמש לקביעת האשמה אבל זה כן משמש בהליך הפלילי.
היו"ר יצחק לוי
רבותיי, אנחנו נראה את ההבהרה ביום שלישי. ננסה למקד שלא ייגרעו זכויות של הקטין תוך כדי ההליך הפלילי בהקשר לקביעת אשמה או לעובדות וכן הלאה. מצד אחד אי אפשר להוציא את זה לגמרי מההליך, אבל מצד שני אנחנו לא רוצים שהקטין יינזק. אנחנו נמצא נוסח.
אפרת רוזן
עמוד 41, תיקון לסעיף 31 לחוק העיקרי, התוספת של סעיף קטן (ג). אני מציעה להוסיף כאן זכות טיעון לקטין במקרה של ההחלטה על המעונות.


בהתאמה, הצעת החוק לא הציעה לתקן את סעיף 32 לחוק העיקרי שעניינו החזקה של קטין בידי משפחה אומנת, אבל אני מציעה כן לקבוע כאן זכות טיעון על העברה של קטין.
היו"ר יצחק לוי
שתי ההערות מוסכמות.
אפרת רוזן
בעמוד 43, במסגרת סעיף 34ב לחוק בתי סוהר לקטינים. מוצע להוסיף בסעיף קטן (ב) זכות טיעון של החזקה של קטין במאסר בתא יחד עם מי שאינו קטין וטרם מלאו לו 21.
היו"ר יצחק לוי
אי אפשר לכתוב סעיף סל?
אפרת רוזן
לא. זה צריך להיות לחוד.


בנוסף מוצע לדון בסעיף קטן (ד) שמאפשר החזקה של קטין לא בבית סוהר מיוחד לקטינים או באגף נפרד לתקופה של מעל 24 שעות במקרים שמפורטים בסעיף קטן (ד).

(ד)
על אף הוראות סעיף קטן (ג) ניתן להחזיק קטין כאמור באותו סעיף קטן לפרק זמן שלא יעלה על 72 שעות במקרים אלה:

(1)
חל מועד הדיון בבית המשפט בשבת או בחג או בסמוך לתום שבת או חג.

(2)
הקטין הוא עצור שטרם ניתנה החלטה בדבר מעצרו או שטרם הוגש נגדו כתב אישום.

זה בעקבות הביקור בכלא. אלה שני המקרים שזקוקים לזמן ארוך יותר מ-24 שעות. צריך להדגיש שגם במקרה הזה, כאשר הוא מוחזק 72 שעות מחוץ לכלא מיוחד לקטינים, עדיין חלה הגבלה שזה בתא לא עם בגירים.
יצחק קדמן
זה יכול להיות התא הסמוך בו יושבים בגירים.
אפרת רוזן
נכון.
היו"ר יצחק לוי
אין לנו פתרון לזה.
יצחק קדמן
אפשר למחוק את הסעיף הזה.
היו"ר יצחק לוי
למחוק אותו, בלתי אפשרי כי צריך להביא את האנשים לבית המשפט ולפעמים צריך להשאיר אותם.
מאיר ברקוביץ
זה מה שעושים היום.
אביטל מולד
זה מאוד עצוב.
היו"ר יצחק לוי
נכון, זה מאוד מאוד עצוב אבל זה מה שעושים היום. מבחינה לוגיסטית, אין אפשרות אחרת. המחיר של הדבר הזה הוא הארכת מעצרים. לבוא ולומר לשופטים שלא יקבעו דיונים ליום ראשון אלא שיקבעו דיונים רק לימי שני, שלישי, רביעי וחמישי.
קריאה
למה כתוב כאן שצריך תא נפרד?
אפרת רוזן
בגלל שהוספתי בסוף (ב) שהוראות סעיפים קטנים (ג) ו-(ד) יחולו בכפוף להוראות סעיף קטן (ב) וסעיף קטן (ב) מדבר על ההפרדה.
מנחם בן-ששון
ראיתי במו עיניי בראש השנה כאשר הלכתי לבדוק מה המצב בבית המעצרים וזה לא בא לידי ביטוי כאן בסעיף ובכל מיני מקומות. יש לך שני ימי ראש השנה צמודים לשבת, מה שכתבת כאן הוא לא ישים. יש מקומות בהם יש דיונים במהלך החג וזה בסדר ואין בעיה, אז שמרת על זכותו של העציר. יש מקומות אחרים בהם מקפידים על זכותו של השופט לא לבוא באמצע החג ואז יש שאלה איך אתה מממש את הסעיף.
היו"ר יצחק לוי
כידוע לאדוני, הסדרנו את זה עם מנהל בית המשפט.
מנחם בן-ששון
הסדרת את זה ואני שקט אבל זה לא הוסדר מבחינת האנשים שהם שומרי אמונים.
היו"ר יצחק לוי
שומרי אמונים ימשיכו לשמוע את תקיעת השופר.
היו"ר יצחק לוי
אני רק אומר שיכולה להיות בעיה.
יצחק קדמן
אם החלטתם להישאר עם הסעיף הזה שהוא תקלה מאוד גדולה, לפחות לנסות לסייג אותו שכאשר אתם מחזיקים במתקן אחד, שייעשה הכל על מנת להרחיק את הקטינים מהבגירים. זה שברוב המקומות זה כך, זה יפה, אבל צריך לשים לב.
היו"ר יצחק לוי
אני מסכים. תכתוב נוסח ככל הניתן ונראה אותו ביום שלישי. תנסה לתאם אותו עם שירות בתי הסוהר. אני מוכן לקבל נוסח שאומר ככל הניתן. אני מסכים אתך בעיקרון, אני לא אוהב את הסעיף הזה אבל אנחנו כותבים אותו כי אין ברירה אחרת. אני ממש לא אוהב אותו, ואם אפשר לבוא ולהוסיף לו עוד הוראה, אני מוכן. תתאם עם שירות בתי הסוהר ועם אפרת ותראה איך אפשר לכתוב אותו.
אפרת רוזן
בעמוד 44, תיקון לסעיף 36, הסעיף שדנו לגבי ועדת השחרורים. אני מציעה להוסיף כאן זכות טיעון לקטין, שהקטין זכאי שתהיה לו הזדמנות להביע עמדה לעניין זה.


בעמוד 45, תיקון לסעיף 37, הסעיף שנוגע לחופשות. ביקשת שהממשלה תציע סעיף נוסף ואני אקריא אותו.

36.
בסעיף 37(א) לחוק העיקרי, במקום הסיפא החל במלים "לתקופה" יבוא "מטעמים ובפרקי זמן אלה:


(1)
בימי מנוחה כמשמעותם בסעיף 18א לפקודת סדרי השלטון והמשפט.

(2)
בימי חופשה שיינתנו מעת לעת, במניין כולל שלא יעלה על 15 ימים בשנה.


(3)
(א)
בימי חופשה מיוחדת במניין כולל שלא יעלה על 30 ימים בשנה –

מטעמים מיוחדים, לרבות בשל אבל או שמחה, לצורך השתלבות הקטין במסגרות חינוכיות או תעסוקתיות, או כדי לבחון את אפשרות שילובו של הקטין בקהילה בטרם גיבוש המלצות לבית המשפט בדבר החלפת דרכי טיפול.

(ב)
להוסיף באישור יושב-ראש ועדת השחרורים, 30 ימים נוספים לכל היותר לחופשה המיוחדת כאמור בפסקת משנה (א) ובאישור ועדת השחרורים – 30 ימים נוספים לכל היותר בכל פעם.
אביטל מולד
אני חושבת שימי האבל או שמחה, במיוחד באבל, לא צריכים להיכלל במניין 30 הימים בשנה. זאת אומרת, זה שילד יושב שבעה לא צריך לגרוע מה-30 ימים שנועדו להשתלבות הקטין במסגרות חינוכיות או תעסוקתיות.
היו"ר יצחק לוי
אני חשבתי שלא מדובר על כך שהוא יושב שבעה אלא ששחררו אותו בגלל שיושבים שבעה במשפחה נניח או בגלל שמישהו אחר מתחתן. אני מוכן להחריג, אם הוא בעצמו יושב שבעה.
מנחם בן-ששון
או מתחתן.
מאיר ברקוביץ
זה לא אמור להיות שונה במצבים שהוא צריך לסעוד אימא שהוא במצב סופני. זה שכתוב כאן לרבות, אני חושב שזה מספיק. דווקא את זה להוציא, מה שונים המצבים האחרים? לפעמים יש הרבה יותר צורך לפני השבעה מאשר השבעה.
היו"ר יצחק לוי
אני מסכים.
השופטת סביונה רוטלוי
אני חושבת "לרבות".
היו"ר יצחק לוי
אני מסכים.
אביטל מולד
אני רוצה לשאול לגבי זכות ההשתתפות בהחלטות בפני ועדת השחרורים. האם סעיף 17(א) חל על ועדת שחרורים?
אפרת רוזן
חשבתי שלא ולכן כתבתי במפורש את זה בתיקון לסעיף 36. סעיף 17(א) מדבר על בית משפט. אפילו שאני יכולה לראות את ועדת השחרורים כדיון מעין שיפוטי, זה לא חל עליו ולכן כתבתי במפורש.
מוריאל נחמן
זאת לא ועדת שחרורים של הכלא אלא זאת ועדת שחרורים ליד בית המשפט.
אפרת רוזן
אם אין לו זכות טיעון לפי חוק שחרור על תנאי ממאסר, לא כתבנו את זה.
אביטל מולד
יכול להיות שצריך לתקן את זה. אני אבדוק את זה עד יום שלישי.
מוריאל נחמן
אין ועדת שחרורים שאין לקטין זכות טיעון.
היו"ר יצחק לוי
אני חושב שכן יש זכות טיעון.
מוריאל נחמן
בוודאי.
אביטל מולד
לכל אסיר יש זכות השתתפות בכל הליך. כאן הגענו בצורה שונה.
היו"ר יצחק לוי
אם צריך, נכתוב את זה. תבדקי את זה ודברי עם אפרת. אם יש זכות גורפת, יש זכות גורפת ולא צריך לכתוב את זה. תבדקו את זה.
אפרת רוזן
עמוד 46, סעיף 41א, מניעת בריחה והתפרעות.

41א
מניעת בריחה והתפרעות

(א)
עובד הנמנה עם צוות במעון או במעון נעול (בסעיף זה – עובד צוות) רשאי להשתמש בכוח סביר כלפי קטין המוחזק בו לשם מניעת בריחתו או לשם מניעת פגיעה בגופו של הקטין או בגופו של אחר, או לשם מניעת פגיעה ממשית ברכוש. שימוש בכוח לפי סעיף זה יהא במידה שאינה עולה על הנדרש לצורך השגת התכלית האמורה, למעט כבילתו של הקטין.
היו"ר יצחק לוי
תשאירי את הסעיף הזה ותמשיכי לסעיפים אחרים. אנחנו נחזור אחר כך לסעיף הזה.
אפרת רוזן
בעמוד 49, תיקון לסעיף 45ב, סעיף שהמשטרה מציעה לתקן.
עודד ברוק
מדובר בתיקון טכני. כאשר קטין לא מחדש את הרשיון שלו והוא נתפס, אנחנו לא רואים צורך מיוחד להביא אותו בפני בית משפט לנוער אלא הוא יכול להיות בפני כל בית משפט רגיל אחר כיוון שהעונש הוא גם עונש טכני. כלומר, מדובר במישהו ששכח לחדש רשיון.
יפעת רווה
זה לא נכנס ברישא של למעט עבירה שהוכרזה כעבירת קנס?
מאיר ברקוביץ
לא, כי עבירת קנס כוללת גם את זה ולכן צריך למעט את זה.
יפעת רווה
אבל כתוב למעט עבירה לפי אותו סעיף אשר הוכרזה כעבירת קנס. זאת אומרת, כבר מראש ממעטים את עבירת הקנס, אז למה צריך למעט גם את העבירה?
עודד ברוק
אם הבנתי נכון, הם באים בפני בית משפט כי זה לא נחשב עבירת קנס. מעל חצי שנה. וידאתי. אין כאן משמעות לכל חלופות המאסר וכדומה, וזה גם לא עניין של מאסר אלא זה עניין שהוא מקבל קנס מבית משפט לתעבורה ובזה נגמר הסיפור.
היו"ר יצחק לוי
אפשר להוסיף את זה? התוספת הזאת מפריעה למישהו? אני חושב שהיא הגיונית, שהיא בסדר, שהיא נכונה. מדובר לא בקטינים קטנים אלא במי שיש לו רשיון.
אפרת רוזן
באותו עמוד, יש כאן תיקון בפקודת בתי הסוהר. התוספת היא בפסקה (2א). זאת תמונת ראי לסעיף 9א לחוק המעצרים.


אני מזכירה שבעמוד 50, בסעיף 46 להצעת החוק, אנחנו נחזיר את התיקון לגבי נפגע העבירה, התיקון המקביל לסעיף 9א לחוק.


אני מציעה שנדלג על הגנת ילדים, נחזור לזה לאחר מכן כי זה ארוך ונראה אם יש עוד נושאים שנותרו פתוחים.


למעשה הסעיפים שנותרו פתוחים הם תיקון לחוק הגנת ילדים, בריחה והתפרעות וסעיף התחילה.
בתיה הרטמן
אנחנו העברנו לוועדה הערכה תקציבית לגבי סעיפים שכלולים בהצעת החוק. אנחנו זקוקים גם לתוספת תקציבית וגם לתוספת תקנים ולולא התוספת הזאת אנחנו יודעים שלא נוכל לבצע את הוראות החוק.
היו"ר יצחק לוי
את מדברת על הסעיפים שהממשלה הציעה?
בתיה הרטמן
כן.
היו"ר יצחק לוי
אז תלכי לממשלה.
בתיה הרטמן
אני יודעת. כמו שהסברתי עוד בישיבות הראשונות, עשינו טעות בהערכה.
היו"ר יצחק לוי
אני לא אקח את החוק בחזרה בגלל זה. אני ממש מצטער לומר לך, אבל אנחנו כבר בישיבה ה-15.
בתיה הרטמן
אנחנו פשוט רוצים את עזרת הוועדה בהשגת תקציב או תקנים כי לולא זה יחוקק חוק שאנחנו יודעים מראש שהוא לא יבוצע.
היו"ר יצחק לוי
להבנתי – אני לא יושב ראש הוועדה – קצרה ידה של הוועדה מלאשר תקנים. הדיון הזה צריך להיות במקום אחר ולא כאן.
בתיה הרטמן
אנחנו יודעים שלא הצלחנו ולכן אנחנו מבקשים את סיוע הוועדה, כי לולא זה אנחנו מודיעים מראש שהחוק יחוקק ואנחנו נהיה מפירי חוק.
מנחם בן-ששון
כך היא אפשר להעמיד אותנו. האם יש לכם תוכנית עבודה שאומרת שבהינתן תחולת חוק של במקום עוד חצי שנה או עוד שמונה חודשים, תוכלו לבצע אותו?
בתיה הרטמן
לא הצלחנו כרגע להגיע לשום הסכמה שגם בדחיית תחולה נוכל לבצע את החוק. ניסינו גם את זה.
מנחם בן-ששון
אתם צריכים לחזור לאוצר.
היו"ר יצחק לוי
קיבלנו את ההודעה ורשמנו אותה. אין לי יותר מה לומר בעניין הזה אלא אם כן תבואו ותאמרו שבסעיף פלוני ואלמוני אתם מבקשים תחולה קצת יותר ארוכה.
מנחם בן-ששון
זה אפשר בתיאום עם האוצר.
היו"ר יצחק לוי
במקרה כזה, נדבר על זה. אבל אם לא, אין לנו פתרון בוועדה לאשר תקנים.


נשארו לנו שלושה נושאים עליהם נדבר.
אפרת רוזן
התיקון לחוק הגנת ילדים נועד למעשה לקבוע הוראות ספציפיות לעניין חקירה גם של ילדים וגם של חשודים. לקחנו את ההוראות שנמצאות בפרק החקירה, זה חוק הנוער, העברנו אותן לחוק הגנת ילדים ועשינו את זה בתיקונים הנדרשים מבחינת בעלי התפקידים ותיקונים נוספים.
היו"ר יצחק לוי
כולם ראו את התיקון הזה בחוק הגנת ילדים. האם למישהו יש הערות לגבי זה?
אפרת רוזן
יש דברים שצריך לדון בהם. אני אומר לפרוטוקול שינויים שנקבעו.

בסעיף 4ד לחקירת ילד בשעות הלילה קבענו במקום תחנת משטרה, שזה יהיה תחנת משטרה או מקום אחר המשמש דרך קבע לחקירת ילדים בידי חוקרי ילדים, כיוון שחוקרי ילדים חוקרים לא רק בתחנת המשטרה. הבנתי שמשרד הרווחה רוצה לקבוע מקום אחר בלי לומר "משמש דרך קבע".
מוריאל נחמן
כן. כי דרך קבע מצמצם את המקומות בהם יכולים לחקור כמו בתי חולים.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו מסכימים.
רחל גוטליב
זה אומר שהמגבלות לגבי השעות יחול גם על חקירה בבית חולים?
מוריאל נחמן
כן.
רחל גוטליב
אני לא יודעת אם אתם מבינים מה אתם עושים כי לגבי המשטרה, חקירה במקום אחר, המגבלות אינן חלות.
מוריאל נחמן
אנחנו חושבים שזה לא נכון לחקור ילדים בשעות הלילה ובמגבלות מסוימות אפשר לחקור אותם.
אפרת רוזן
לאורך כל התיקון זה יהיה תחנת משטרה או מקום אחר ולא מקום אחר המשמש דרך קבע. אני לא חוזרת על זה בכל אחד מהתיקונים, אלא נעשה זאת.
קריאה
יש סעיף שמדבר על חקירת ילדים בבתי ספר שזה לא מקום שמיועד דרך קבע.
מאיר ברקוביץ
זה חוסר התאמה בין המגבלה בחקירות לילה של המשטרה לכאן ויוצר הרבה בעיות. צריך לחשוב שעל זה שהוא לא ייחקר בשעה הזאת, יכול להיות חשוד שבינתיים נעצר ויישאר עצור כי בשעה 8 החליטו להפסיק לחקור. או שמישהו נמצא בבית חולים והוא הגיע לשם רק בשעה 8 בערב וצריך לחקור.
קריאה
זה חל.
מאיר ברקוביץ
ההתאמה צריכה להיות לאורך כל הדרך, כאשר ההורים רוצים והקטין רוצה. כל המנגנון הזה צריך להיות. למה להגדיר כאן שעות לילה בצורה אחרת?
אפרת רוזן
אתה מגדיר את המקום.
היו"ר יצחק לוי
אני חושב שאולי לא קראת את כל התיקון.
מאיר ברקוביץ
לא קראתי את כל התיקון.
היו"ר יצחק לוי
אם כך, תשמע עד הסוף ואחר כך תעיר הערות כי ההערות שלך נמצאות בתיקון. ניסינו להתאים כמה שיותר את הדברים
אפרת רוזן
אנחנו עדיין בסעיף 4ד, הסעיף שמאפשר חקירה בשעות הלילה של קטין. הסעיף המקביל הוא שהגיע הילד מיוזמתו בשעות כאמור כדי להגיש תלונה או למסור עדות על עבירה שבוצעה. משרד הרווחה מציע להוסיף שהוא הגיע מיוזמתו או בליווי הוריו. אני לא בטוחה שזאת התאמה שחייבים לכתוב אותה במפורש.
יצחק קדמן
איך ילד הגיע ביוזמתו לחוקר הילדים?
מוריאל נחמן
ילדים מגיעים לתחנת משטרה לפעמים.
אפרת רוזן
נעשה תמונת ראי למצב בחוק הנוער, שזה הגיע מיוזמתו או לבקשתו כדי למסור תלונה.
ורד וינדמן
בעניין הזה הצענו שהחריג יחול לא רק אם הילד הגיע מיוזמתו אלא הוא ביקש להיחקר בשעות הלילה.
אפרת רוזן
אני כבר אסביר את הגרסה החלופית של המועצה לשלום הילד. במקום הפסקה הזאת, ופסקה (2) שנמחקת בינתיים כי זה מחקנו בחוק הנוער, שהילד ביקש מיוזמתו בשעות הלילה על עבירה שבוצעה.
ורד וינדמן
נניח שהוא רק מגיש תלונה ולא מבקש להיחקר.
היו"ר יצחק לוי
מה שכתוב אצל המטרה, נכתוב כאן. בואו נתאים את זה ולא נעשה שני חוקים שונים. אגב, יש לנו תיקון בפתח של חוק הגנת ילדים ואם נצטרך התאמות, נעשה שם את ההתאמות. עכשיו בואו נגביל את זה למשטרה. אני מציע שלא נעשה שני חוקים.
ורד וינדמן
נקביל את המשטרה לכאן.
היו"ר יצחק לוי
זה יכול להיות.
מאיר ברקוביץ
עכשיו אנחנו עוסקים בקטין שאינו חשוד.
אפרת רוזן
בפסקה (3), ההתאמה הנדרשת לגבי בעל התפקיד הוא קצין ממונה על חקירת העבירה לאחר שהתייעץ עם חוקר ילדים. אני מפנה את תשומת לב הוועדה להתאמה הזאת. בפסקת משנה (א), מדובר כאן על עבירות מסוימות והקבלנו את זה לעבירות המנויות בתוספת לחוק כי אין טעם לדבר על כל עבירות הפשע או העוון.


המועצה לשלום הילד מציעה גרסה חלופית בה אנחנו מוחקים את פסקת משנה (ד) שמאפשרת חקירה בשעות הלילה כאשר יש פגיעה בשלומו הגופני או הנפשי של הילד ולהוסיף פסקה (3) ואת סעיף קטן (ד).


פסקה (3) אומרת – זאת לא הקבלה לחוק הנוער אלא זה משהו קצת אחר – שחוקר הילדים לאחר שהתייעץ עם הקצין הממונה שוכנע כי דחיית החקירה עלולה לפגוע בשלומו הגופני או הנפשי של הילד.
סעיף נוסף
על אף האמור בסעיף קטן (ג)(2) רשאי חוקר הילדים להורות על דחיית החקירה למועד מאוחר יותר, מוקדם ככל הניתן, שאינו בשעות הלילה, אם סבר כי לא ניתן לקיים את החקירה בשעות הלילה נוכח מצבו הגופני או הנפשי של הילד.
מאיר ברקוביץ
לא הבנתי למה צריך את (3) אם יש את (ד).
היו"ר יצחק לוי
גם אני.
ורד וינדמן
יש כאן שתי הצעות שהן שונות. הנושא השני אומר שגם כאשר מתקיימים החריגים לטענת המשטרה ולמשל המשטרה טוענת שיש חשש לשיבוש ודחוף לקיים את החקירה בלילה, אבל חוקר הילדים מוצא שבשעה 4 בבוקר יש ילדה בת 5 שאם יעירו אותה, היא לא תוכל להיחקר בגלל המצב הפיזי שלה, הגופני שלה, הנפשי שלה, אז חוקר הילדים יכול לומר שהוא לא יכול לבצע את החקירה הזאת ולכן החקירה תתבצע במועד הכי קרוב האפשרי כשהיא תקום בבוקר.


אנחנו חשבנו שצריך להחליף בין מי מקבל את ההחלטה ועם מי מתייעצים, כאשר מדובר במצבו הנפשי של הקטין. יש כאן גוף שהוא עושה חקירה אבל הוא גם גוף טיפולי שאמון על טובת הילד והוא יכול לקבל את ההחלטה הזאת בעצמו.


אלה שני נושאים שהם שונים.
השופטת סביונה רוטלוי
לא הבנתי איך יש ילדים שהם לא חשודים והם נכללים בחוק הנוער שפיטה, ענישה ודרכי טיפול. הם צריכים להיות בהגנת ילדים.
יפעת רווה
דווקא לא. אני רוצה לתת דוגמה הפוכה. חוק הגנת ילדים הוא מעין התנ"ך של חוקרי הילדים ככל שהטיפול מגיע לחוקרי הילדים. יש לנו סעיף בחוק הנוער. לגבי חשודים יש הצעת חוק שאמורה להיות חלק בלתי נפרד מהדבר הזה.
השופטת סביונה רוטלוי
אם כבר מתקנים את החוק, למה זה צריך להיות בחוק שדן בחשודים, בעצורים ובמי שנמצאו אשמים?


אני מדברת על חוק הנוער, שפיטה, ענישה ודרכי טיפול, הוא הרי לא אמור לטפל במי שלא חשוד, לא עצור וכולי.
ורד וינדמן
כשעשינו את זה אז, לא היה שום מקום שמתאים לזה. חוק הגנת ילדים חל על המקרים שחוקרי ילדים חוקרים וחוק הנוער חל על קטינים חשודים, ואז הדבר הזה איכשהו נפל בין הכיסאות.
אפרת רוזן
נקודתית, לגבי ההצעה של המועצה לשלום הילד, באמת מדובר כאן לגבי העילה של פגיעה בשלומו הגופני או הנפשי, הם מציעים כאן שינוי של מי שמחליט. כלומר, שזאת לא תהיה התייעצות של חוקר הילדים אלא שחוקר הילדים הוא הגורם המחליט לאחר שהוא התייעץ עם הקצין הממונה, שזאת המשמעות של פסקה (3). סעיף קטן (ד) הוא באמת משהו אחר, אנחנו מדברים כאן על איזושהי הוראה חדשה.
ציפי בר-לבב
גם אם חלים התנאים לחקור ילד בלילה, שיבוש הליכי חקירה או כל מיני דברים שדורשים, עדיין אם הילד לא מסוגל להיחקר, שלומו של הילד גובר.
יצחק קדמן
הוא בבית חולים, הוא בדיוק נרדם עכשיו.
ציפי בר-לבב
אנחנו נתקלים בהרבה מצבים שצריך להעיר ילד מאוד צעיר ואי אפשר לעשות זאת.
מאיר ברקוביץ
הקוהרנטיות של המבנה בכל ההחלטות לגבי החקירה, בין ההחלטות על דחיפות החקירה ובין ההחלטות לשיבוש ולצורך בחקירה המיידית וכל השיקולים האלה, מי שצריך לקבל את ההחלטה הזאת הוא הממונה על החקירה כי הוא זה שרואה את התמונה הכוללת. בכל מקרה, מאחר שלנו אין סמכות לבצע את החקירה, גם היום כאשר אנחנו קובעים דחיפות לחקירה מסוימת, הממונה על החקירה אומר לחוקר הילדים שהחקירה נדרשת בדחיפות ואם חוקר הילדים אומר שמצב הילד וכל מיני סיבות לא מאפשר זאת, זאת חובת ההיוועצות שלי אתו והוא אומר שהוא לא יבצע את זה, הוא לא מבצע. זאת אומרת, אני הרי לא יכול לבצע במקומו.
יצחק קדמן
אבל אתה יכול להורות לו.
מאיר ברקוביץ
לא.
היו"ר יצחק לוי
אתה אומר שהסעיף הזה בעצם לא משנה את המצב הקיים
מאיר ברקוביץ
לא. יוצא מצב אבסורדי.
היו"ר יצחק לוי
מה שאתה אומר, בוא תעגן את זה בחוק.
מאיר ברקוביץ
זה מעוגן בחוק. אנחנו עושים כאן הסדר אחד לגבי הנושא של הלילה שלא קיים לגבי כל מיני החלטות אחרות. למשל, חקירה ללא ידיעת הורה, שלדעתי זאת החלטה הרבה יותר חשובה מחקירה בלילה, זה לא בנוי במתכונת הזאת. איך שזה כתוב כאן, זה גם לא אומר את מה שנאמר כאן, מפני שתראו שסעיף (3) שאמור להיות (4) – אם אני מבין נכון לפי הגרסה שיש אצלי – הוא תחת סעיף (ג). סעיף (ג) אומר שעל אף האמור בסעיף קטן (ב) ניתן לחקור ילד בעבירה שהוא אינו חשוד בביצועה בשעות הלילה באחת מאלה, ויש כמה מצבים: יוזמתו, הוא ביקש מיוזמתו, הקצין הממונה החליט מכל מיני סיבות והוא התייעץ ועכשיו בא הדבר הנוסף שהוא חוקר הילדים, לאחר שהתייעץ עם הקצין הממונה ושוכנע. זאת אומרת, זה אחד המצבים שהממונה על החקירה לא חשב שצריך לעשות את זה בדחיפות – כך יוצא מהכתוב כאן – וחוקר הילדים חשב שיש צורך דחוף ולכן הוא מבקש. לכן זה בכל מקרה לא טוב כאן.

כדי להשיג את מה שרוצים, זה כתוב בסעיף קטן (ד): על אף האמור בסעיף קטן (ג)(2) "רשאי חוקר הילדים להורות על דחיית החקירה למועד מאוחר יותר מוקדם ככל הניתן שאינו בשעות הלילה אם סבר כי לא ניתן נוכח מצבו הגופני או הנפשי של הקטין" – את זה אפשר להחיל אם רוצים לא רק על (ג)(2) אלא על כל מיני מצבים.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו מחליטים שאנחנו לא מכניסים את זה בסעיף הזה. אם אתם רוצים לעשות תיקון כולל לגבי כל סעיפי החקירה, שאתם רוצים שחוקר הילדים הוא זה שקובע את שלומו הנפשי והגופני, בסדר, אבל אומרים שגם בלי זה כך מתבצע מכיוון שחוקר הילדים הוא החוקר.
מאיר ברקוביץ
הוא המחליט.
היו"ר יצחק לוי
אם אתם רוצים לעגן את זה, בואו נראה איפה נעגן את זה אבל לא כרגע.
בתיה הרטמן
אפר אולי במקום "להיוועץ" לכתוב במקרה הזה "בהסכמה" ואז התוצאה היא אותה תוצאה.
היו"ר יצחק לוי
לאו דווקא לגבי הלילה.
מאיר ברקוביץ
זה לא עניין של הסכמה. לכן יש את סעיף (ד)(2).
היו"ר יצחק לוי
חוקר הילדים הוא החוקר.
ציפי בר-לבב
עדיין מי שמחליט הוא הממונה על החקירה.
היו"ר יצחק לוי
הממונה על החקירה לא יכול להכריח את החוקר לחקור?
מאיר ברקוביץ
הוא לא יכול להכריח אותו.
בתיה הרטמן
יוצא שמפרים את ההוראה של המשטרה.
היו"ר יצחק לוי
אני חושב שהדבר הזה הוא לאו דווקא לגבי חקירה בלילה אלא יכולים להיות כל מיני מצבים אחרים. זה יכול להיות לגבי הוראות שונות, נוספות, מצבים שונים ולכן צריך סעיף סל בעניין הזה שמבהיר את הסמכויות. אם אתם רוצים לעסוק בזה, אם אפשר יהיה להביא סעיף כזה מוסכם, בבקשה. כלומר, זה דבר חדש שאנחנו דנים בו עכשיו. אנחנו לוקחים את חוק הגנת הילדים ורוצים להוסיף לזה סעיף סל.
ציפי בר-לבב
אין צורך לשנות כי חוק הגנת ילדים נותן לחוקר הילדים את הסמכויות לקבוע מי יהיה נוכח בחקירה, לקבוע פעולות שונות, אבל אם אנחנו כאן רוצים להכניס את הנושא של חקירה בשעות הלילה, צריך לתת לחוקר הילדים.
היו"ר יצחק לוי
זה רק לגבי חקירה בשעות הלילה וזה לא נוגע לשום נושא אחר. לא נעבור על הסעיפים ונאמר שצריך להוסיף את זה בעוד סעיף ובעוד סעיף ובעוד סעיף. זה רק לגבי חקירה בשעות הלילה.
ציפי בר-לבב
כן.
בתיה הרטמן
לכן זה צריך להיות "בהסכמה" וכך פותרים את העניין.
היו"ר יצחק לוי
רק לגבי חקירה בשעות הלילה. המועצה לשלום הילד, זאת הצעה שלכם. זה רק לגבי חקירה בשעות הלילה או שזה נוגע לסעיפים אחרים ולמצבים אחרים?
ורד וינדמן
קודם כל, זאת הפעם כמעט היחידה שמדברים על אוכלוסייה שלא קשורה לאוכלוסייה שדנו בה עד עכשיו. עשו כאן איזושהי התאמה שבסך הכל הגרעין שלה ראוי, אבל חייבים לעשות לה את ההתאמות. ההתאמות חייבים להיעשות ואם הן לא תעשינה, יהיה מצב לא ראוי.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו מסכימים שצריך לעשות התאמות. אני שואל לגבי המיקום.
ורד וינדמן
אני מסכימה שיהיה כתוב "בהסכמה" במקום בהתייעצות.
מאיר ברקוביץ
זה לא נכון לומר כאן בהסכמה כי אני לא צריך את ההסכמה של חוקר הילדים. חוקר הילדים צריך לומר לי שנכון שאני חושב שזה דחוף, אבל הוא לא צריך להסכים אתי שזה דחוף. הוא צריך לומר לי שלמרות שאני חושב שזה דחוף, בגלל טובת הילד הוא לא יחקור אותו עכשיו ולי אין מה לעשות.
היו"ר יצחק לוי
רוצים לתת סמכות לחוקר הילדים. לא צריך הסכמה.
מאיר ברקוביץ
זה מה שכתוב בסעיף (ד).
היו"ר יצחק לוי
העניין מובן. אני רק רוצה לבקש מאפרת לשקול. אנחנו מדברים על סעיף (ד), על אף האמור בסעיף קטן (ג)(2) וכולי, אני חושב שסעיף (ד) כולל את (3) ולכן אני לא צריך גם את (3). לכן מספיק (ד) ולא צריך את (3). אני מבקש מאפרת לבדוק, האם (ד) זה מקומו או הוא צריך להיות יותר רחב. אם זה מקומו, זה מקומו ואני מסכים לו ומוחק את (3).
רחל גוטליב
(3) זה בעצם (4).
מאיר ברקוביץ
כן, הוא היה צריך להיות (4).
רחל גוטליב
הוא מדבר על סיטואציה אחרת. זאת הסיטואציה שבה כן חוקרים אותו בשעות הלילה כי דחיית החקירה עלולה לפגוע בו. סעיף (ד) מדבר על מקרה הפוך, כאשר חקירה בשעות הלילה עלולה לפגוע בו. לכן אני הייתי משאירה את (4) ו-(ד) צריך לומר על אף האמור בהוראות סעיף קטן (ג)(3), כי (ג)(3) נותנים לו הוראה לבצע, הקצין הממונה מורה לו.
מאיר ברקוביץ
אני מציע לכם אפילו יותר רחב. (ד) צריך לחול על כל מצב בו הייתה החלטה. זאת יכולה להיות נוכחות הורים, בלי הורים, בלילה וכולי.
היו"ר יצחק לוי
שאלתי את הרווחה ואמרו לי רק לגבי הלילה.
מאיר ברקוביץ
זאת טעות.
היו"ר יצחק לוי
עכשיו הבנתי את ההבדל. סעיף (3) מדבר על כך שהחקירה בלילה כן נחוצה.
מאיר ברקוביץ
(3) מרחיב את מה שהיה. מרחיב את האפשרות לחקור בלילה.
היו"ר יצחק לוי
אז אנחנו כן צריכים את (3). אם כן, אנחנו כן משאירים את (3). אני משאיר גם את (ד) אלא מבקש מאפרת לבדוק האם זה מקומו של (ד) או שהוא צריך להיות סעיף כולל יותר.


יש כאן שתי גישות. הרווחה אומרת שלה מספיק (ד) לגבי הלילה והיא לא צריכה יותר. באה המשטרה ואומרת שזאת טעות כי יש לפעמים עניינים של נוכחות הורים ולכן תשתמשו ב-(ד) באופן הרבה יותר רחב.
יצחק קדמן
אנחנו בעד המשטרה.
אפרת רוזן
אני אבדוק. ההצעה של המשטרה נראית לי קצת תמוהה.
היו"ר יצחק לוי
לא נתקן את כל העולם ברגע. יש לנו עוד תיקון בחוק הזה ואני חושב שכרגע להחיל את זה על הכל, זה דורש דיון הרבה יותר רחב. אנחנו נשאיר את זה ללילה. על אף שאתה מסכים עם המשטרה, אנחנו נקבל את הצעתך הראשונה, היכן ששמת את זה ונשאיר את זה ללילה.
אפרת רוזן
בסעיף 4(ה) המוצע, הודעה על חקירת ילד חשוד או על מעצרו, עשינו תמונת ראי למצב בחוק הנוער. משרד הרווחה מציע שלא לכלול את סעיפים קטנים (ג), (ד) ו-(ה) בחוק הגנת ילדים.
בתיה הרטמן
זאת הודעה על מעצר. זה לא נמצא היום. היום זה נמצא בחוק הנוער, שפיטה וענישה, ואין שום סיבה להכניס את זה לחוק.
היו"ר יצחק לוי
זה לא נוגע לחוק הגנת ילדים. אז תורידי אותם.
אפרת רוזן
חקירת ילד חשוד ללא הודעה להורה או לקוב אחר, סעיף 4ו המוצע. שוב, התאמה שעשינו לבעלי התפקידים. קבענו שזה הקצין הממונה על חקירת העבירה לאחר שהתייעץ עם חוקר הילדים.


בסעיף קטן (א)(2) ו-(3) אנחנו מוסיפים ב-(א)(2) בן משפחתו של מי שמעורב בעבירה, ועשינו את זה גם בחוק הנוער.


משרד הרווחה מציע למחוק את פסקה (3) כיוון שחוקרי הילדים לא מתעסקים בעבירות פגיעה בביטחון המדינה.


בסעיף קטן (ב), עמוד 55, התאמות לעניין בעלי התפקידים. מדובר ברישא על קצין הממונה על חקירת העבירה.
מאיר ברקוביץ
בסעיף הקודם ירד כל סעיף (ג)?
קריאה
(ג), (ד) ו-(ה).
היו"ר יצחק לוי
בסעיף 4ה ירדו סעיפים (ג), (ד) ו-(ה).
אפרת רוזן
בסעיף 4ו עשינו הורדנו את הילד החשוד בעבירות ביטחון והוספנו את בן משפחתו של מי שחשוד כי היה מעורב בעבירה.


מפורט בסעיפים קטנים (ב), (ג) ו-(ד), בעלי התפקידים המקבילים לעניין חוק הגנת ילדים שזה קצין הממונה על חקירת העבירה, תחנת משטרה או מקום אחר, חוקר הילדים. בסעיף קטן (ד), הדבר היחידי שנותר פתוח הוא שמדובר כאן על קצין נוער מרחבי ובהיעדרו על קצין נוער מחוזי. כאן קיבלתי הערות של משרד הרווחה האם זה צריך להישאר אותו בעל תפקיד או לא. אני חושבת שזה נכון שזה יישאר כרגע אותו בעל תפקיד.


בסעיף קטן (ד)(2) אנחנו נוסיף את בן משפחתו של אחד מהם, שזה תיקון מקביל לחוק הנוער.


פסקה (3) היא פגיעה ממשית בביטחון המדינה. משרד הרווחה מציע למחוק את זה כיוון שהוא לא מתעסק בעבירות ביטחון.


אחרי סעיף 5ב יבוא סעיף 5ג ו-5ה ואני מציעה שנעשה את התיקונים בעקבות התיקונים עליהם הוחלט עכשיו על נוכחות הורה ונעשה תמונת ראי.


בסעיף 5ד, הודעה לילד חשוד על זכויותיו בטרם חקירתו, שוב נעשה תמונת ראי כאשר במקום חוקר יבוא חוקר הילדים. כל מה שהוחלט לגבי חוק הנוער, יתווסף לכאן.


בעמוד 59, סעיף 5ו, חקירת ילד חשוד בשעות הלילה, נעשה את ההתאמה לתחנת המשטרה או מקום אחר. שוב, מדובר כאן על עבירה שמנויה בתוספת ולא על כל העבירות.
היו"ר יצחק לוי
בנושא תחילה אני לא חושב שיש מה לדון.
אפרת רוזן
יש דברים שכבר לא זקוקים להם, לפי מה שהוצע בנוסח הממשלתי.
מאיר ברקוביץ
יש לנו מה להעיר לגבי סעיף התחילה.
אפרת רוזן
עמוד 46, סעיף 41א, מניעת בריחה והתפרעות.

(א)
עובד הנמנה עם צוות במעון או במעון נעול (בסעיף זה – עובד צוות) רשאי להשתמש בכוח סביר כלפי קטין המוחזק בו לשם מניעת בריחתו או לשם מניעת פגיעה בגופו של הקטין או בגופו של אחר, או לשם מניעת פגיעה ממשית ברכוש. שימוש בכוח לפי סעיף זה יהא במידה שאינה עולה על הנדרש לצורך השגת התכלית האמורה, למעט כבילתו של הקטין.

(ב)
עובד צוות רשאי להחזיק קטין הנתון להשגחתו בחדר נעול לאחת המטרות המנויות בסעיף קטן א) לפרק זמן של עשרים דקות ורשאי הוא להאריך את פרק הזמן האמור להחזקה בחדר הנעול כמפורט להלן:



(1)
לפרק זמן נ וסף של עשרים דקות – באישור האחראי על המשמרת.

(2)
לפרקי זמן נוספים של עשרים דקות בכל פעם עד לפרק זמן כולל של שעתיים – באישור מנהל המעון או המעון הנעול או הרכז החינוכי שלו.

(3)
לפרקי זמן נוספים של עשרים דקות בכל פעם עד לפרק זמן כולל של שש שעות, ואם הייתה ההחזקה בחדר הנעול אחרי השעה 22:00 – עד לפרק זמן כולל של עשר שעות והכל באישור מפקח על המעונות, ובהיעדרו – הממונה על המעונות.

(ג)
לא יוחלט על החזקת קין בחדר נעול כאמור בסעיף זה, או על המשך החזקתו בחדר כאמור, אם ניתן להשיג את מטרת ההחזקה בחדר הנעול בדרך שפגיעתה בקטין פחותה.

(ד)
עובד צוות המחזיק קטין בחדר נעול לפי הוראות סעיף קטן (ב) יבדוק לעתים תכופות ולפחות אחת לעשרים דקות את מצבו של הקטין ואת הצורך בהמשך החזקתו בחדר כאמור, והוא יערוך דוח בכתב שבו יפרט את נסיבות ההחזקה בחדר הנעול והעילה להחזקה כאמור, לרבות קבלת האישור להמשך ההחזקה ככל שניתן.

(ה)
השר, לאחר התייעצות עם שר המשטים, יקבע הוראות לעניין סעיף זה, לרבות לעניין תנאי ההחזקה בחדר נעול והתנאים למתן אישור להמשך ההחזקה וכן לעניין אופן התיעוד והדיווח בדבר הפעלת הסמכות לפי סעיף זה.
היו"ר יצחק לוי
עד שהשר יתקין, אפשר יהיה לנעול או אי אפשר יהיה לנעול? נניח השר יתקין בעוד שבע שנים, במשך שבע שנים ננהג בסעיפים האלה ללא תקנות של השר?
יצחק קדמן
אפשר למחוק את הסעיף.
היו"ר יצחק לוי
אני שואל כיוון שכל העניין הזה של חדר נעול הוא בעייתי. אני לא יודע כמה אתם משתמשים בזה. במעונות אתם משתמשים בזה?
רחל גוטליב
במעונות נעולים בלבד.
יצחק קדמן
כאן מרחיבים את זה.
היו"ר יצחק לוי
גם כך צריך שבמעון הנעול יהיו שירותים וכולי. נניח שהשר לא יקבע הוראות, ואז אין לנו את זה.
רחל גוטליב
צריך להתנות את תחילת הסעיף בתקנות. עשינו את זה בחוק המעצרים.
היו"ר יצחק לוי
אני מציע קודם כל שזה יהיה, שאנחנו נתנה את תחילת הסעיף בתקנות.
בתיה הרטמן
יש כבר תקנות. הן לא מתאימות אבל יש.
היו"ר יצחק לוי
אני מדבר על התקנות החדשות.
ציפי בר-לבב
אנחנו לא יכולים לחכות שבע שנים אלא אנחנו צריכים אותן עכשיו.
היו"ר יצחק לוי
גם אתם משערים שזה ייקח שבע שנים.
יצחק קדמן
גם הילדים לא יכולים לחכות.
היו"ר יצחק לוי
חשבתי שתאמרו לי שתוך חודש השר יביא את התקנות.
מוריאל נחמן
אני אומרת שאי אפשר להפעיל, לחנך או לטפל או למנוע בריחות והתפרעות של קטינים.
היו"ר יצחק לוי
אם לא נחוקק את זה, מה קורה היום?
קריאה
יש תקנות ויש נהלים.
היו"ר יצחק לוי
אם כן, למה אני צריך לקבוע את זה בחוק אם אין לי תקנות?
קריאה
יש תקנות.
היו"ר יצחק לוי
תביאו את התקנות לוועדה תוך חודש או תוך שבועיים. יש לכם תקנות איך החדר צריך להיראות?
קריאה
לא.
היו"ר יצחק לוי
אני רוצה תקנה שאומרת אך החדר צריך להיראות. אני לא רוצה שיסגרו אותם בכל חור מלא ג'וקים. גם אם אתם צריכים לנעול, ואני מסכים שלפעמים צריך לנעול, צריך לנעול כשיש למשל שירותים.
קריאה
אין שירותים.
היו"ר יצחק לוי
אז אין נעילה.
מוריאל נחמן
אנחנו מוציאים מהחדר עם המדריך לשירותים והוא חוזר.
בתיה הרטמן
הרי כל עשרים דקות צריך לדבר ולבדוק.
קריאה
כל עשרים דקות מדברים אתם?
מוריאל נחמן
כן.
השופטת סביונה רוטלוי
מה הסנגוריה הציבורית אומרת על זה?
היו"ר יצחק לוי
אנחנו פותחים דיון קצר בעניין. אנחנו מדברים עכשיו רק על החדר הנעול כאשר על השימוש בכוח נדבר בהמשך.
יצחק קדמן
אני רוצה קודם כל לבקש שהעניין הזה יחול, אם בכלל, רק על מעונות נעולים. זה המצב היום.
היו"ר יצחק לוי
יש הסכמה לזה?
קריאה
כן.
היו"ר יצחק לוי
לממשלה יש הסכמה. מה שאני לוקח, אני לוקח. יש כרגע הסכמה שזה יהיה רק על מעונות נעולים.
אביטל מולד
אנחנו מתנגדים לחקיקת הסעיף הזה וחושבים שצריך לעשות חשיבה מחודשת ומסודרת על השימוש בחדר הנעול. ביקרנו גם במסילה וגם שמענו דיווחים מקטינים אחרים. המקום לא משמש להרגעה אלא הוא משמש לענישה. לא רואים את הקטינים כל עשרים דקות אלא הקטינות שם הם נמצאות שעות ארוכות, דופקות על הדלת ולא נענות. אנחנו ממש לא חושבים שאפשר להפעיל את זה בלי התקנות.
מוריאל נחמן
אני רוצה להתנגד לדבריה של אביטל מולד.
אביטל מולד
אפשר לראות דוח ועדת בדיקה שמשרד הרווחה הקים לגבי מעון מסילה?
מוריאל נחמן
לא אצלי.
אביטל מולד
כדאי שהוועדה תראה את מסקנות ועדת הבדיקה שהוקמה בעקבות הביקור שלנו שם, אחרי התלונות של הבנות.
מוריאל נחמן
הנערים והנערות נכנסים לפסק זמן במצבים שונים ומשונים, גם במצבים של מניעת בריחה, גם למניעת התפרעות, גם למניעת פגיעה בעצמו או באחרים. אני אומרת שאני רואה את הדיווחים על גבי טופס שאומרים שמסתכלים כל עשרים דקות על מצבו של קטין או קטינה. אני אומרת בנוסף לזה גם על מסילה ובמיוחד על מסילה, שהכנסה לפסק זמן היא הרבה פעמים על פי בקשת הנערה שמרגישה שהיא צריכה להירגע וזה בהחלט לצורך הרגעה.
היו"ר יצחק לוי
הסעיפים האלה יהיו רק לגבי מעון נעול. שנית, אין ספק שיש מקרים ויש מקרים ואנחנו מכירים את החיים. החיים הם לא שחור-לבן. יש ודאי מקרים שזה לצורך הרתעה אבל יש מקרים שזה לצורך ענישה.
מוריאל נחמן
זה מה שאני אומרת אבל לא ענישה.
היו"ר יצחק לוי
לא את אומרת אבל אני אומר. אני אומר שלפעמים זה לצורך ענישה ואני אומר יותר מזה. אני אומר שאתם משתדלים מאוד שיגיעו אליהם כל עשרים דקות אבל אני אומר שזה לא תמיד קורה. כך אני חושב כי זה לא יכול להיות אחרת וככה זה.


מה שאני צריך בשביל זה, כיוון שאני מבין שכך זה ימשיך להיות כי אין לנו שליטה על כל דבר, אני צריך שיהיו תנאי מינימום לכליאה הזאת. אני חושב שילדים, הלוואי שלא היינו צריכים להשתמש בדרך הזאת מבחינה חינוכית ומבחינת התפיסה שלי, ואני חושב שגם שלכם, בוודאי זה דבר מאוד קשה לבוא ולנעול ילד. אני חושב שכשמישהו נועל ילד בבית בחדר, אפשר להעמיד אותו לדין. ילדים שהורים נועלים אותם לעשר שעות. לא מעמידים אותם לדין?
קריאה
יכול להיות. התעללות.
קריאה
עד גיל שש.
היו"ר יצחק לוי
גם במעון אסור להתעלל בילדים.
מוריאל נחמן
שאדוני לא יחשוב שאנחנו עושים את זה מתוך התעללות.
היו"ר יצחק לוי
חס ושלום. אני רק אומר שלשים ילד בתנאים מסוימים, גם כשזה לא מתוך התעללות, יש בזה התעללות מסוימת. אני לא חושד לרגע שזאת כוונתכם, חס וחלילה.


אני חושב שזה אמצעי שאולי אתם כרגע לא יכולים בלעדיו, אם כי אני חושב שצריך להגיע למצב, והלוואי שהיינו במצב כזה, שאפשר בלעדיו. לכן, לפי הבנתי, אם אתם רוצים להשאיר את זה מחוץ לחוק, תשאירו מחוץ לחוק. אם אתם רוצים להכניס אותו לחוק, זה צריך להיות עם תקנות שוועדת החוקה תראה אותן. כלומר, אנחנו לא יכולים לחוקק את זה עם התקנות הישנות. אנחנו כרגע לוקחים נושא ורוצים לראות אותו, רוצים לראות במה מדובר, רוצים לראות מה קורה אתו ויהיה כתוב בחוק שתחולת הסעיף הזה ביום אישור התקנות.
רחל גוטליב
כל זמן שהתקנות לא מאושרות, התקנות הקיימות ממשיכות?
היו"ר יצחק לוי
אני לא יודע לומר לך. אני חושב שלא. כלומר, לפי הבנתי אני חושב שלא. כלומר, זה צריך מאוד לזרז אותם להביא תקנות. זה אומר שאתם תצטרכו להביא תקנות תוך הזמן הכי קצר שאתם יכולים.
רחל גוטליב
אם הפירוש הוא כפי אתה חושב, זאת אומרת שלמחרת בבוקר אי אפשר להשתמש במצב הזה.
מאיר ברקוביץ
תעשו דחיית תחילה.
היו"ר יצחק לוי
אני מוכן ללכת לקראתכם ולסעיף הזה לעשות דחיית תחילה לחודשיים-שלושה.
מאיר ברקוביץ
כל החוק הזה ממילא הוא בדחייה.
היו"ר יצחק לוי
אני עוד לא יודע. עוד לא דיברנו.
מאיר ברקוביץ
לפי ההצעה כאן.
קריאה
אני מציעה לא לחוקק.
יצחק קדמן
ממילא התחילה לא נכנסת מיד לתוקף וכל עוד היא לא נכנסה, החוק הישן בתוקף.
מוריאל נחמן
אנחנו לא יכולים לחיות בלי להמשיך משהו.
יצחק קדמן
את יכולה כל זמן שהחוק החדש לא נכנס לתוקף.
היו"ר יצחק לוי
בכל החוק הזה יש לנו הרבה דברים מאוד חשובים. יש עוד הרבה דברים שצריך לתקן ולעשות ואלה דברים חשובים. ראיתי בדבר הזה אחד הדברים החשובים שמכניסים לחוק, הסדרה גם של השימוש בכוח שתכף נדבר עליו ובעיניי ההסדרה היא חשובה, וגם ההסדרה הזאת היא חשובה. מכיוון שהממשלה הביאה את זה, אני לא כל כך רוצה לסגת. אני הייתי כן רוצה שהממשלה תלך אתי בעניין הזה ותאמר בואו נסדיר את זה ובואו ניקח את הזמן בו אנחנו מסוגלים להסדיר. כלומר, אני הייתי מאוד שמח אם זאת הייתה הגישה ולא לומר שייקחו את זה בחזרה. אני לא יודע מתי תהיה לנו הזדמנות לעשות את זה בחוק, אבל כרגע יש לנו הזדמנות, זה בהצעה הממשלתית ואנחנו רוצים להסדיר את זה כי זה דבר מאוד חשוב. לכן אני מבקש מהממשלה כן להשאיר את זה בחוק. אני בכל אופן משאיר את זה בחוק. אני מבקש שנקבע זמן. אם נניח התחולה של כל החוק הזה תהיה חצי שנה או תשעה חודשים, אני חושב שזה מספיק. לדעתי זה מספיק. אם אתם תאמרו שלסעיף הזה אתם צריכים עוד שלושה חודשים, בסדר, זה לא סוף העולם ואפשר לעשות את זה.
מוריאל נחמן
רק לגבי הסעיף הזה?
היו"ר יצחק לוי
רק על הסעיף הזה. על כל החוק, תכף נדבר על התחולה, אבל לגבי הסעיף הזה אני אומר, מעבר לסעיף התחולה הכללי, אם תבקשו עוד הארכה, אפשר לדבר על עוד הארכה, באישור ועדת החוקה.
רחל גוטליב
עוד הערה לסעיף הזה שהטריד אותי. כתוב כאן עובד צוות. אני לא יודעת מי אלה עובדי הצוות. אני טעיתי לחשוב שמדובר בעובדי מדינה אבל מסתבר שלא כך.
יצחק קדמן
עובדי קבלן.
רחל גוטליב
לגבי מעונות נעולים.
בתיה הרטמן
צריך את האמצעי הזה גם במעונות הפרטיים.
היו"ר יצחק לוי
עוד לא דיברנו על שימוש בכוח אלא רק על הנעילה.
רחל גוטליב
החלטה בדבר החזקה של קטין בחדר במעון נעול תיעשה על ידי מי שהוא לא עובד מדינה? יש מצב כזה?
יצחק קדמן
בטח שכן.
בתיה הרטמן
יש את המצב שאנחנו חושבים שצריך להיות ושבמעונות נעולים לא יהיה צוות שהוא לא עובד מדינה.
היו"ר יצחק לוי
האחראי על המשמרת הוא תמיד עובד מדינה?
מוריאל נחמן
כרגע לא. הוא צריך להיות.
בתיה הרטמן
מה שקרה זה שבמשך השנים התפתחה, בגלל כל מיני אילוצים, דרך העסקה בצורה שאנחנו מתנגדים לה ועכשיו אנחנו פועלים לתיקונה. במעונות נעולים הצוות יהיה צוות שהוא עובד מדינה. זה נושא שנמצא עכשיו על שולחן משרד הרווחה מול האוצר ואנחנו נתקלים בקשיים אבל זה הכיוון. הכיוון הוא שבמעון נעול כל העובדים יהיו עובדי מדינה כי ממילא בית הדין לעבודה יכיר בהם כעובדי מדינה. לכן המצב צריך להישאר כפי שהוא. צוות, הכוונה לצוות שהוא עובד מדינה.
יצחק קדמן
מה שאת אומרת זה גם על דעת האוצר?
בתיה הרטמן
זה במשא ומתן.
רחל גוטליב
מכל מקום, אני מציעה לכתוב את זה ולהתנות את זה.
היו"ר יצחק לוי
האחראי על המשמרת נוכח במעון. נכון?
בתיה הרטמן
ודאי. המדריכים, אחראי על המשמרת.
היו"ר יצחק לוי
למה שהנעילה הראשונה לא תהיה באישור האחראי על המשמרת אלא רק הנעילה השנייה, אם הוא במקום? אחראי על המשמרת נמצא במקום ולכן למה שעובד צוות בלי ידיעת האחראי על המשמרת ינעל ילד למשך עשרים דקות?
רחל גוטליב
יכול להיות אישור טלפוני.
היו"ר יצחק לוי
לא, הוא נמצא במקום. שאלתי אם האחראי על המשמרת נמצא במקום. אני משער שגם אם יש עובדים שהם עדיין לא עובדי מדינה, בכל אופן אחראי על המשמרת הוא יותר ותיק, הוא יותר מנוסה, יש לו בכל אופן קצת יותר אחריות.
רחל גוטליב
אני חושבת שהחלטה כזאת צריכה להינתן על ידי מי שנתון לדין משמעתי. זה ההבדל בינו לבין עובד קבלן.
היו"ר יצחק לוי
אני מסכים אתך.
בתיה הרטמן
עובד סוציאלי תמיד נתון לדין משמעתי.
רחל גוטליב
לא דין משמעתי של המקצוע אלא דין משמעתי לגבי אופן התנהלות וכולי. במובן הזה אם ייקבע כמו שמציע חבר הכנסת לוי שההחלטה בדבר הכנסה לחדר נעול תהיה לעולם באישור אחראי משמרת, אחראי המשמרת צריך להיות עובד מדינה.
מוריאל נחמן
אנחנו במשא ומתן עם האוצר כבר שנה וחצי.
היו"ר יצחק לוי
לפעמים אנחנו משתמשים בחוק כדי לזרז הליכים. צריך להבין שהחוק צריך מאוד מאוד להתחשב במצב הנוכחי. בחוק הזה התחשבנו מאוד במצב וכל מיני דברים שחשבנו שצריכים להיות, ירדנו מהם.
יצחק קדמן
התחשבנו יותר מדיי.
היו"ר יצחק לוי
בכל אופן, אנחנו כן רוצים שהחוק הזה יניע משהו ולא ישאיר את המצב כמות שהוא. אחד הדברים הוא שאחראי משמרת במעון נעול יהיה עובד מדינה. אם למשל אתם נמצאים כרגע במצב של משא ומתן עם האוצר, אנחנו מורידים כרגע את העומס רק לאחראי משמרת ואני מציע, אפרת, שאחראי המשמרת הוא זה שקובע גם את הנעילה הראשונה ולא רק את הנעילה השנייה.
מוריאל נחמן
אחראי על המשמרת הוא לאו דווקא בסיטואציה הנדונה, כי המדריך הוא מי שנמצא שם.
היו"ר יצחק לוי
אני שאלתי אם אחראי על המשמרת נמצא במקום.
מוריאל נחמן
הוא נמצא במעון.
היו"ר יצחק לוי
אם הוא נמצא במעון, המדריך יקרא לו והוא יאמר לו שהוא מסכים שינעל את הילד. אולי לאחראי המשמרת יהיה עוד שיקול דעת. עובד הצוות לפעמים הוא בחור צעיר ולפעמים גם חם מזג. אני סומך עליו, אני לא אומר שלא, אבל בנושא של נעילה אני רוצה שיהיה אחראי משמרת.
מוריאל נחמן
ישנן סיטואציות בלתי צפויות שנער מתנפל על נער אחר ופוצע אותו ואין זמן לקרוא לאחראי המשמרת.
היו"ר יצחק לוי
יש לי פתרון בשבילך. הנעילה הראשונה תהיה של חמש דקות.
רחל גוטליב
זה אפשר.
היו"ר יצחק לוי
אני אומר שהנעילה הראשונה תהיה של חמש דקות עד שיבוא אחראי המשמרת. אם את מסכימה, בסדר. האחראי משמרת נמצא שם. אני הייתי מנהל בית ספר, ילד התפרע, קרה משהו, אז המורה קרא לי. לא הייתה לו סמכות לעשות שום דבר, לא לזרוק אותו מבית הספר, לא להכות אותו, לא שום דבר אלא הייתה הוראה שקוראים למנהל. אז קוראים למנהל, זה לוקח עוד דקה, עוד שתי דקות.
מוריאל נחמן
אנחנו מדברים על החדר הנעול.
היו"ר יצחק לוי
אני מדבר על החדר הנעול. תכף נדבר על שימוש בכוח. קודם כל, לגבי החדר הנעול, אני מבקש שזה יהיה רק מאחראי משמרת ומעלה. שיהיה אישור שלו לנעילה הראשונה.
בתיה הרטמן
צריך להתאים.
אפרת רוזן
20 דקות ראשונות יהיו באישור אחראי משמרת ואחר כך כל פרק זמן של 20 דקות נוספות באישור מנהל המעון.
היו"ר יצחק לוי
נכון.
מאיר ברקוביץ
עכשיו יש 40 דקות עד סמכות מנהל המשמרת.
היו"ר יצחק לוי
אני מוריד מ-40 ל-20. מה שכתוב כאן זה 20, 40 ואחר כך מנהל המעון ואני רוצה שמ-20 מנהל המעון יהיה מעורב. תתקשרו אליו הביתה.
קריאה
מנהל המעון או רכז.
היו"ר יצחק לוי
כן.
רחל גוטליב
שכולם עובדי מדינה.
בתיה הרטמן
אל תכתבי את זה.
יצחק קדמן
אם לא תכתבי את זה, אלה יהיו עובדי קבלן.
בתיה הרטמן
לא יהיו עובדי קבלן. מדובר רק על ה-20 הדקות הראשונות כי אחר כך ממילא זה או מנהל המעון או הרכז.
רחל גוטליב
מדברים כאן על סמכות כליאה, סמכות ענישתית ולא יכול להיות שיעשה את זה עובד קבלן, גם אם הוא מבצע את זה בפועל. מי שצריך להפעיל את שיקול הדעת זה מי שנמצא תחת דין משמעתי, אם יש לנו טענות נגדו.
בתיה הרטמן
אמרתי לך שיש הבדל בין הרצוי לבין המצוי.
היו"ר יצחק לוי
אני חייב להפסיק את הדיון הזה. נשאיר את הפרט הזה ונראה את המשך העניין. אנחנו מדברים על 20 דקות של אחראי משמרת ומ-20 דקות המנהל. אני שואל אתכם האם לפי הניסיון שלכם אתם נזקקתם אי פעם לעשר שעות נעילה.
מוריאל נחמן
במקרים מאוד מאוד בודדים. אני בדקתי במשך חמש השנים האחרונות.
היו"ר יצחק לוי
כמה פעמים במשך חמש שנים השתמשת בעשר שעות נעילה?
מוריאל נחמן
אני רק רוצה את האופציה.
היו"ר יצחק לוי
אבל אני שואל שאלה.
מוריאל נחמן
מקרים בודדים.
היו"ר יצחק לוי
כמה מקרים בחמש השנים האחרונות?
מוריאל נחמן
אני חושבת שבין 10 ל-20 מקרים.
היו"ר יצחק לוי
כלומר, כארבעה מקרים לשנה. מקסימום ארבעה מקרים לשנה במשך חמש שנים. אולי נצמצם את עשר השעות?
אביטל מולד
הדיווחים שאנחנו מקבלים הם על נערות ונערים שנמצאים לילה שלם. הייתה נערה שדיווחה לנו שהיא הייתה יומיים בחדר הנעול והייתה צריכה לחכות שמונה שעות כדי שיוציאו אותה לשירותים. אני חושבת שצריך למחוק את זה מהחוק וצריך לעשות חשיבה מחודשת. זאת גישה טיפולית החדר הנעול אבל יש גישות טיפוליות אחרות וראינו על זה גם כתבות בטלוויזיה בתחקיר של עובדה. צריך יותר לאט לעבוד עם כל השימוש בסמכות הזאת.
היו"ר יצחק לוי
אני רוצה לומר לכם עוד דבר, שלפי דעתי כאשר אתה נועל מישהו לשם הרגעה או לפסק זמן, עשר שעות זה פסק זמן מאוד ארוך. אני חושב שמה שלא השגנו בשעתיים הראשונות, לא נשיג בשעה השלישית, לא ברביעית ולא בחמישית. לא נשיג את זה.


אני הייתי מגביל את מקסימום הכליאה לשעתיים.
רחל גוטליב
אם הוא ימשיך להתפרע, תזמינו את המשטרה והיא תעצור אותו.
מוריאל נחמן
המשטרה לא רוצה להגיע.
היו"ר יצחק לוי
גברת הרטמן אמרה לפני רגע שתמיד אפשר לכלוא עוד פעם ולהתחיל את התהליך מהתחלה. אני אומר שאנחנו הרי יודעים את זה. אנחנו יודעים שאפשר לעשות עוד ועוד, אז מה אנחנו כותבים בחוק? אנחנו כותבים בחוק שאנחנו מתירים כליאה של עשר שעות, לשם מה? זאת לא ענישה, זה לא מעצר. אם מישהו לא נרגע בשעתיים, הוא יירגע בעשר שעות?
מוריאל נחמן
אנחנו לקחנו את עשר השעות במקרים החריגים ביותר.
היו"ר יצחק לוי
אבל אין מקרים חריגים שצריך להרגיע במשך עשר שעות. גם אם את שמה בלילה ואת מכניסה מישהו ב-10 בלילה, תוציאי אותו ב-12 למיטה שלו. הוא כבר נרגע. אחרי שעתיים הוא כבר נרגע, ואם הוא לא נרגע, לא יעזור לך שתשאירי אותו שלושה ימים.


אני מבקש מכם שתעשו רביזיה בכל העניין.
אביטל מולד
לא בטוח אם מישהו היה מעמיד את זה למבחן של חוק יסוד כבוד האדם וחירותו זה היה עומד במבחן. מידתי ודאי שלא.
היו"ר יצחק לוי
ההצעה שלי היא להגביל את מקסימום הכליאה לשעתיים.
מוריאל נחמן
אני חושבת שזה לא מספיק.
היו"ר יצחק לוי
זאת החלטה שלי. אם הרווחה ירצו לערער, הם יעמידו הצעה אחרת להצבעה.


אנחנו עוברים עכשיו לנושא השימוש בכוח. לגבי עובד מדינה, אני לא יודע. אני רוצה שנדבר על זה עוד פעם. נדון בזה ביום שלישי. אם משרד המשפטים יעמוד על שלו, נדבר על זה ביום שלישי. אני מציע שעד יום שלישי תדברו ביניכם.
מאיר ברקוביץ
מעל שעתיים, רק עם עובד מדינה.
היו"ר יצחק לוי
אחרי 20 דקות המנהל הוא זה שמאריך.
רחל גוטליב
גם הוא לא עובד מדינה.
היו"ר יצחק לוי
יש מנהלי מעונות שהם לא עובדי מדינה?
קריאה
בוודאי.
מוריאל נחמן
בנעולים, לא. כולם עובדי מדינה.
היו"ר יצחק לוי
הסעיף האחרון, שימוש בכוח.
אפרת רוזן
סעיף קטן (א), שימוש בכוח.

(א)
עובד הנמנה עם צוות במעון או במעון נעול (בסעיף זה – עובד צוות) רשאי להשתמש בכוח סביר כלפי קטין המוחזק בו לשם מניעת בריחתו או לשם מניעת פגיעה בגופו של הקטין או בגופו של אחר, או לשם מניעת פגיעה ממשית ברכוש. שימוש בכוח לפי סעיף זה יהא במידה שאינה עולה על הנדרש לצורך השגת התכלית האמורה, למעט כבילתו של הקטין.
היו"ר יצחק לוי
אני אומר לכם מה אני מבין איפה המחלוקות בסעיף הזה. אני חושב שעברנו את המחלוקת שהסעיף הזה מיותר. אני חושב שסעיפי ההגנה בחוק הפלילי לא מספיקים. כלומר, לא מדובר באדם שצריך להגן על עצמו, על מדריך שצריך להגן על עצמו, אלא שצריך להשתמש בכוח לצורך הטלת משמעת וכן הלאה והסעיפים לא מספיקים לזה. אני מבין שהמחשבות כאן לגבי הסעיף הזה הן שאנחנו עושים כאן תיקון מאוד מצומצם. היום אף אחד לא ילך להגיש כתב אישום נגד מדריך שהשתמש בכוח. בואו נשאיר את המצב כמות שהוא. יש מקומות אחרים שרוצים לתקן את זה אם רוצים לתקן. למה לא כותבים את זה בכל מיני מקומות אחרים שצריך?

הייתה הצעה של דוקטור מולד שאמרה שנשאיר את הסעיף הזה עכשיו ונחשוב באופן כללי על כל העניין של סעיפי שימוש בכוח ורק לגבי זה. למה לקחת נושא אחד וכרגע להחליט עליו? נשאיר את המצב כפי שהוא עכשיו, ללא סעיף הסמכה כזאת, ונשקול את זה.


ההצעה הנגדית אומרת שמכיוון שאנחנו עוסקים בחוק הזה ומי יודע מתי נעסוק בו שוב, זה הזמן לתקן.
יצחק קדמן
אם מחליטים לתקן, השאלה איך מתקנים.
היו"ר יצחק לוי
אני מוכן לשמוע וריאציות.
חגית לרנאו
אני אומר ממקום מאוד אישי. הזדמן לי בהתחלת הקריירה שלי לעבוד שנתיים במעון שאני לא יודעת אם הוא של חסות הנוער, אבל מדובר במעון בני ברית, מעון לילדים עם בעיות נפשיות בירושלים.
קריאה
הוא לא של חסות הנוער.
חגית לרנאו
אני יכולה לומר מאחר שעברו דיני ההתיישנות שהנורמות של עבודה עם ילדים, מאחר שהסיטואציות הן מאוד מאוד קשות, הן בקלות נוטות להתיר בכל מיני הזדמנויות שימוש בכוח. קשה לי מצד אחד לתקוף את זה. אני לא רוצה להציג עמדה צדקנית שאומרת שלעולם אסור להשתמש בכוח, אבל אני כן די בטוחה שבמקום שבו החוק מתיר שימוש בכוח, זה עושה הרחבה של שימוש שממילא קיים. במקום בו החוק לא מתיר, נדמה לי שהנורמות, על אף שיש מידה מסוימת של שימוש בכוח, הכוח הזה יהיה מאוזן יותר.


אנחנו חשבנו שזה ממש לא נכון לחוקק סעיף כזה בצורה הזאת, שזה מגיע בשולי הדיונים בלי לתת הסבר כולל.
מאיר ברקוביץ
זה לא בשולי הדיונים. זה גם אחרי דיונים ממשלתיים רבים. זה בכלל לא בשולי הדיונים.
מוריאל נחמן
היו דיונים במשך הרבה מאוד שנים.
היו"ר יצחק לוי
גם בוועדה כאן דיברנו על זה. זה לא שכרגע פעם ראשונה אנחנו רואים את הסעיף הזה.
חגית לרנאו
זה נכון, אבל אני לא ישבתי בכל הדיונים אבל אני יודעת מחברתי דוקטור מולד שהדבר בוועדה לא נדון בצורה מעמיקה. אם לוקחים מודל שמתיר שימוש בכוח בחוק, צריך לפחות מנגנון פיקוח שהוא מנגנון חיצוני לחסות הנוער. אני חושבת שצריך גם לשאול שאלות על מידת הפיקוח שחסות הנוער עושה היום. אני חושבת שצריך לשאול שאלות על הכשרה של מדריכים. שוב, אני לא ממש יודעת ולא הוצגו נתונים, אבל ככל שמדריכים באים לתקופת זמן קצרה יותר ועוברים פחות הכשרה, כך סעיף כזה שמתיר שימוש בכוח הוא סעיף בעייתי.


אני חושבת שצריך להסדיר את כל הדברים האלה וצריך לחשוב עליהם. לי נדמה שהסעיף כאן הוא מאוד מאוד כללי והוא עלול להפוך שימוש בכוח להיות נורמה במעונות האלה. בגלל הקושי לעבוד שם, ובאמת יש שם קושי, זה תהליך שעלול לקרות מהר מאוד וצריך להיזהר ממנו.
יצחק קדמן
הייתי מציע שאם הסעיף הזה יתקבל, הוא לפחות מאוד מאוד יסויג ולא כפי שהוא מנוסח עכשיו.


אני מציע שוב לא להכניס את העניין של מעונות פתוחים. אני חושב שזה לא נכון להשתמש בם בכוח. אני חושב שיש מעונות פתוחים שהקטין נמצא שם בהסכמתו, ואם הוא רוצה ללכת, אני לא רוצה שמישהו יפעיל כוח כדי למנוע זאת ממנו.
מאיר ברקוביץ
הוא נמצא שם בצו.
יצחק קדמן
לא תמיד. לא בהכרח. איפה זה כתוב שנמצא שם רק מי שהוא בצו? מעון זה שם מאוד כללי.


אני חושב שהמושג של שימוש בכוח הוא רחב מדיי. בחוקים אחרים יש למשל את השימוש במונח אחיזה מרסנת שהיא הרבה יותר מצמצמת.
קריאה
אין בחוק.
מאיר ברקוביץ
אין בחוק אלא בנהלים.
רחל גוטליב
זה משהו אחר. זה טיפול, זה HOLDING.
יצחק קדמן
זה לא משנה. שימוש בכוח הוא מושג רחב מדיי. יש מקומות שיפרשו את זה ולצערי זה כבר קורה היום שגם סטירת לחי זה שימוש בכוח.
היו"ר יצחק לוי
ברור שזה שימוש בכוח.
יצחק קדמן
לכן אני מבחין. שימוש בכוח הוא מושג מאוד רחב. אם אתה רוצה למנוע בריחה ואתה אוחז אותו, זה דבר אחד. אם הוא התנהג לא יפה והזיק לקירות ואתה נותן לו סטירת לחי, זה עניין שונה. בנוסח הנוכחי הכל מותר ואני חושב שצריך מאוד לצמצם את הגדרת שימוש בכוח.
מאיר ברקוביץ
כתוב, במידה שאינה על הנדרש לצורך השגת התכלית האמורה. לא נראה לי שסטירה עונה על הקריטריון הזה.
יצחק קדמן
לך לא נראה אבל למישהו אחר זה כן נראה.


הדבר הנוסף הוא שזה ניתן לפי הצעת החוק לכל עובד במעון ולא לאנשים מאוד מסוימים.
היו"ר יצחק לוי
כאן אי אפשר לקרוא למנהל אלא לפעמים צריך לפעול מיד. בנעילה אפשר להמתין, אבל כאן לפעמים צריך להגיב באופן מיידי. אם יש עובד שהוא לא עובד מדינה וצריך להשתמש בכוח, לא תאפשר לו?
יצחק קדמן
למרבה הצער חלק מהעובדים – ואני אומר את זה בצער – בחסות הנוער, חלקם הם לא עובדי מדינה אלא הם עובדי קבלן.
היו"ר יצחק לוי
אלה לא מצבים שניתן להשתהות. לפעמים אתה צריך לעשות מעשה כדי למנוע פגיעה במישהו אחר. שני ילדים מתקוטטים בצורה מאוד אלימה, אז המדריך צריך להתערב ואפילו לפעמים לתת סטירה כדי להרגיע מישהו או כדי למנוע המשך קטטה.
יצחק קדמן
אני חושב שיש הבדל בין למנוע, לתפוס מישהו שלא ירביץ, לבין לתת לו סטירה. אני לא מקבל את זה שסטירה היא דרך נכונה לשימוש בכוח. לכן אני אומר שצריך מאוד לצמצם את העניין הזה כי אחרת זה פתח לדברים שאף אחד מאתנו לא רוצה.


גברת מוריאל נלחמת על כבודם של העובדים הנוכחיים. החוק לא נכתב לא לתקופת כהונתה ולא לתקופת כהונתם של עובדים מצוינים כאלה ואחרים אלא החוק צריך להביא סיטואציות אפשריות שמחר את יוצאת לפנסיה ומישהו אחר שאולי הוא מינוי פוליטי ואולי הוא משהו אחר בא לשם ועליו אני לא סומך. עליך אני סומך. את כל הזמן שואלת אם לא סומכים עליכם, אבל השאלה היא לא אם סומכים עליך או על מישהו אחר. זה שיק פתוח.
מוריאל נחמן
אני רוצה להגיב לדבריו של דוקטור קדמן. שימוש בכוח, לצערי צריך גם במעונות הנעולים וגם במעונות הפתוחים. בניגוד למה שאתה אומר, רוב הנערים, 90 אחוזים מהנערים אצלנו הם תחת צו ותחת החלטת בית המשפט. נגמרה התקופה שהנערים באו מיוזמתם לפי חוק טיפול והשגחה, בלי צו. זה מזמן לא קיים. עכשיו רובם נמצאים בצו ובהחלטת בית משפט.


מה לעשות שבגלל קושי של האוכלוסייה, הרבה מאוד מהנערים ומהנערות שנמצאים במעונות הפתוחים הם אוכלוסייה גם שם על קצה הרצף הטיפולי החינוכי. לצערי הגדול גם במעונות הפתוחים ישנם מצבים שנערים רוצים לברוח. אז אני יכולה לפתוח את הדלת ולומר תברח, אני לא אעשה לך שום דבר ואני לא אמנע ממנו לברוח. יש גם מצבים של קטטות, כמו שאמר הרב לוי, של התפרעות אחד על השני והם פוגעים גם בעצמם וגם באחרים. אני אפילו לא מדברת עכשיו על הצוות. אי אפשר להשאיר את זה רק בידי המעונות הנעולים. אנחנו חייבים את הכלים האלה כדי להחזיק את הנערים וכדי לעסוק בטיפול ובחינוך. בסופו של דבר, אם לא יהיו לנו כלים, הם יהיו בחוץ, הם יהיו ברחוב ולא נוכל לטפל בהם וזאת לא המטרה שלך ולא שלנו. ברור לכולנו שאף אחד לא מחפש את השימוש בכוח סתם אלא רק כדי למנוע מצבים קריטיים.
בתיה הרטמן
דרך אגב, יש חובת דיווח.
מוריאל נחמן
ההבחנה בין עובדי מדינה לעובדי עמותה בעיניי היא ממש לא משמעותית. אני לא רוצה לומר מילה על עובדי מדינה. כולנו מבינים שעובדי מדינה הם לא טלית שכולה תכלת, וכך גם עובדי העמותות.
רחל גוטליב
זאת השתייכות ארגונית.
יצחק קדמן
הם כפופים לדין.
מוריאל נחמן
יכולים להגיש תלונה במשטרה על מדריך או מנהל שהוא איננו עובד מדינה.
רחל גוטליב
זאת פעם ראשונה שמחוקקים נושא של סמכות שימוש בכוח למטרה טיפולית. בדרך כלל המושג סמכות שימוש בכוח, אנחנו נותנים בקשר לסמכויות אכיפה וזה המקרה הראשון, וזה חזר בדברי כל האנשים, שאנחנו מדברים כאן בשימוש בכוח למטרה טיפולית, חינוכית או סיטואציות כאלה.
מוריאל נחמן
זה לא טיפולי.
רחל גוטליב
אני מציעה קודם כל, דווקא בגלל הדוגמה שנתת לגבי הסטירה, ואני מתחברת לחלוטין למה שאמר דוקטור קדמן, ולא נראה לי שאנחנו מוכנים לתת לעובד כזה סמכות לתת סטירה.
היו"ר יצחק לוי
גם לי לא נראה. אני לא רוצה לתת לו סמכות לתת סטירה, אבל יכול להיות שהייתה קטטה המונית והתחילו להרוס את החדר, ואז בא מדריך ונתן סטירה למישהו. היום אין לו הגנה.
קריאה
אין לו סמכות.
רחל גוטליב
לכן אני מציעה קודם כל להשתמש לא במושג של שימוש בכוח סביר אלא במה שמשתמשים כאן כולם – אחיזה מרסנת.
מוריאל נחמן
אתם לא מבינים את המושגים.
רחל גוטליב
אני לא יודעת אם דווקא המלים האלו, אבל הרעיון הוא שימוש בכוח, תפיסה או אחיזה על מנת למנוע את המשך ההתפרעות או למנוע בריחה. כל זה בסדר, אבל לא סמכות שימוש בכוח כמו שיש לגורמי האכיפה כי עובדי צוות המעון האלה הם לא גורמי אכיפה אלא הם גורמים טיפוליים. לכן אני מציעה קודם כל להשתמש במושגים אחרים.


מניעת בריחה, אני מציעה לקבוע את זה רק למעון נעול ולא ממעון שאיננו נעול.
מוריאל נחמן
חבל.
רחל גוטליב
לך חבל, אבל כך אני סבורה.

עובד הנמנה עם הצוות, זה לא נותן בו סימנים. לגבי אפשרות שימוש בכוח, אם אנחנו נמצאים במצב שבו חלק מהאנשים לפחות יהיו עובדי קבלן, הם צריכים לעבור הכשרה מיוחדת לעניין הזה ואני מציעה שכמו שהחלטתם קודם לגבי תקנות והתניית הסעיף הזה בתקנות, אחד מהנושאים שייקבעו בתקנות יהיו דרכי השימוש באחיזה מרסנת כי שמעתי מאביטל מולד – היא לא דיברה על זה עכשיו אלא בישיבות הקודמות – על דרכי אחיזה שאינם ראויים. אם רוצים למסד את הנושא של שימוש באחיזה מרסנת, בואו נקבע את זה בתקנות או בהוראות של השר או מה שזה לא יהיה והסעיף הזה יותנה בתקנות האלה.
בתיה הרטמן
הסעיף הזה של שימוש בכוח הוא לא סעיף חינוכי. אין לנו שום התנגדות שבמקום שימוש בכוח סביר יהיה אחזקה בכוח סביר או משהו כזה.


לגבי ההבדל בין מעונות פתוחים למעונות נעולים. גם במעון פתוח אין נער שאומר שמתחשק לו להיות במעון, אני בא ושם את עצמי במעון וכשלא מתחשק לי להיות בו, אני הולך. מתי נמצאים שם נערים בהסכמה ולא לפי צו? כאשר יש הסכמה של ההורים. ההסכמה היא הכמה של ההורים ולא רק של הילד. יש דרכי טיפול, אומרים להורים שהילד הזה צריך להיות במסגרת מסוימת, ואם הם מסכימים, לא הולכים לבית המשפט, אבל אם אין הסכמה וחושבים שהילד הוא בסיכון או בחוק שפיטה וענישה, הולכים לבית משפט. לכן הילד לא נמצא שם כי מתחשק לו והוא מסכים אלא הוא נמצא שם כי הוא צריך להיות שם. ברגע שהוא נמצא שם לצוות יש אחריות עליו. לא יכול להיות שהוא יברח.
מאיר ברקוביץ
אני רוצה להתחיל מאחרי הבריחה. קודם כל, ההפרדה בין מעון נעול למעון שהוא לא נעול, החוק קבע שבשניהם בריחה מהם היא בריחה ממשמורת. כלומר, חוק הנוער עצמו קבע באחד הסעיפים האחרונים, סעיף 42, שמי שמוחזק במעון או במעון נעול על פי סעיפים כמפורט, רואים אותו כמי שנתון במשמורת חוקית אם נמלט ממנו או שבוטל שחרורו ממנו, רשאי שוטר לעוצרו ללא צו מעצר ולהחזיקו במעצר עד להחזרתו למעון או למעון הנעול ממנו נמלט או שוחרר.


בהצעת החוק היותר רחבה לא היה מדובר רק על סמכות של שימוש בכוח כדי למנוע בריחה, אלא היה מדובר גם על פעולה ראשונית שנעשית על ידי המעון כדי לאתר, כי הרבה מהקטינים שאנחנו צריכים לבזבז הרבה זמן כדי לחפש אותם והמעון אומר לנו שהבריחה שלהם היא לפעמים חלק מההסתגלות שלהם למקום, וכל פעם הם נעצרים על ידי המשטרה ומובאים אחר כך בניידת למעון, אלה קטינים שהרבה פעמים לא חזרו מחופשה או המעון יודע היכן הם נמצאים ויכול היה להביא אותם אבל זה היה כרוך בתקציבים. לכן המינימום שהיה נדרש שלפחות לפני שיהיה צריך להפעיל עכשיו משטרה, לחפש אותו ולעצור אותו, לפחות מי שבמעון יעשה את המקסימום כדי למנוע את הבריחה. את זה אי אפשר לעשות בלי שיינתנו לו סמכויות של שימוש בכוח, שיוגדר שימוש בכוח או שתוגדר אחיזה. ההפרדה בין מעון נעול למעון הלא נעול מכשילה את הילדים כי זה אומר שמבחינתם הדרך פתוחה לברוח, זאת בריחה ממשמורת וזה תיק נוסף, ואפשר למנוע את זה בקצת מאמץ של האנשים במעון שלפעמים הוא כרוך בשימוש בכוח. אם זה לא יעזור, זה יהיה כוח אלים מאוד והוא יברח, המשטרה תצטרך לטפל בזה, אבל עדיף למנוע את המעורבות הזאת בשלב שעוד אפשר לעשות זאת.
השופטת סביונה רוטלוי
אני ממש אתבייש אם בחוק יהיה כתוב שאפשר להשתמש בכוח כדי למנוע פגיעה של קטין ברכוש. זאת אומרת, המידתיות כאן, אני לא חושבת שמישהו צריך בכלל לדבר עליה. אני לא רואה שום דבר מידתי שאפשר יהיה לומר לגבי פגיעה ברכוש.
מוריאל נחמן
יש ילד שקופץ משולחן לשולחן בכיתה ולא נותן למורה לנהל את השיעור וזורק את כל החפצים.
השופטת סביונה רוטלוי
טוב שנתת את הדוגמה הזאת כי על זה בדיוק רציתי לדבר. הכנסת סעיף כזה בחוק, מחר זה יהיה בבתי ספר לחינוך מיוחד ומחרתיים בכל בתי הספר. רבותיי, זה לא יכול להיות. זאת קריסה וחידלון של המערכת שלכם, של מערכת השיקום והטיפול ומחר של מערכת החינוך.


לכן אני חושבת שעצם האמירה של שימוש בכוח מבחינתי היא לא ראויה, לא מתאימה, לא מוסרית, לא נכונה ואני יכולה להוסיף עוד מלים. פשוט אי אפשר שאנחנו נתיר שימוש בכוח. שימוש בכוח בדרך כלל זאת עבירה של תקיפה או משהו דומה כלפי אחרים.


אני מסכימה שיש סיטואציות בתוך המעון, למשל קטטה בין ילדים ושצריך להפריד, אבל לשם כך לא צריך לקבוע את האפשרות לשימוש בכוח אלא צריך לחשוב על אפשרויות אחרות. אז יקראו לזה אחיזה, אם בכלל צריך.
קריאה
החזקה.
השופטת סביונה רוטלוי
שימוש בכוח זה משהו אקטיבי שיש לו השלכות רוחביות על כל מערכת החינוך. אני חושבת שמורה בכיתה של 40 ילדים שמשתוללים, הוא נמצא סיטואציה לפעמים יותר קשה מאשר חבר צוות במעון שיש לו קבוצה יותר קטנה, אמנם יותר קשה, אבל יש לו גם יותר סמכויות. מחר יבואו המורים ויאמרו שהם צריכים את השימוש בכוח.
היו"ר יצחק לוי
ההבדל בין המורה בכיתה לבין המעון הוא שכאשר הצלצול מצלצל, הוא הולך הביתה אבל במעון הוא נשאר אתם בשמך 24 שעות ביום.
היו"ר יצחק לוי
אני רוצה לנסות להתכנס. שמענו את כל הדעות ואני חושב שאין חידושים. יש כאן כמה נקודות שאנחנו צריכים לדבר עליהן ולנסות להסכים. אני מבין שיש הסכמה שהמושג שימוש בכוח לא ראוי כאן.
אפרת רוזן
אני לא בטוחה. אני מצטערת שאני אומרת זאת. אני חושבת שיכול להיות שזה סעיף שמצריך דיון מעמיק יותר כדי למצוא את כל השלכות הרוחב שלו, אבל אני חושבת שנקודת המוצא, וסליחה שאני שמרנית מבחינה משפטית אבל אני שמרנית מבחינה משפטית, חייבת להיות שבשביל מי שיוכל לעשות שימוש – עוד מעט נקרא לזה כוח או משהו אחר – חייבים לתת לו את זה בצורה מפורשת. שימוש בכוח, גם אם יש לי קטין שעומד באמצע חדר האוכל ולא מוכן לזוז, לא הורס שום דבר, לא פוגע ברכוש, לא פוגע במישהו אחר, ואני רוצה כעובד מעון לבוא ולהזיז אותו, זה שימוש בכוח כלפי הקטין וזה לא להחזיק אותו בצורה מרסנת ולא שום דבר אלא זה להזיז אותו בצורה אקטיבית מהמקום בו הוא נמצא למקום אחר ולשם כך צריך לתת הסמכה מפורשת בחוק. אם חושבים שיש לזה השלכות רוחב, לא נתמודד עם זה עכשיו, אבל זה שימוש בכוח.
מנחם בן-ששון
והיה ולא נחוקק את הסעיפים הללו עכשיו, ויש לנו הרי תקנות עליהן דיברת לפני שלוש ישיבות. אנחנו צריכים לשבור את הראש גם על הטרמינולוגיה, לא ללכת למכבסת המלים אלא לחיים שמסתתרים מאחוריהן. אמרה השופטת את דבריה ובדיוק לזה התכוונתי כאשר דיברתי לפני שלוש שעות ואמרתי שאין שום קושי לקחת את הסעיף הזה, לשים אותו בכותרת ולומר שהכנסת אמרה שמותר לתת מכות למי שפוגע ברכוש. בדיוק על זה חשבתי. נחשוב איך אנחנו מטפלים בסעיף הזה ואולי יהיה צריך להקים ועדה. אתם לא חסרים כלים, היועצת המשפטית אומרת שלא כתוב בחוק ואסור לכם להשתמש, אבל אתם יודעים איך להתמודד עם הבעיה. אלא אם כן אומרת היועצת המשפטית שלא נתקדם בחוק עד שלא כתבנו במפורש מה מותר ומה אסור, ואז אני נזהר. אם התקנות הן רשת ביטחון מספקת לעובדים שלכם בינתיים למצוא פתרון, בינתיים אני אעצור את זה ונדבר על זה. אני לא רוצה שנעמוד עם חוק גמור ועם סוגייה מסוימת שלא כלאחר יד לא נחקקה.
היו"ר יצחק לוי
הסוגיה היא לא כלאחר יד. דנו בה.
מנחם בן-ששון
אני יודע.
אביטל מולד
אני מסכימה שאנחנו דנים בה, דנו בה בכמה ישיבות ודנו בה גם בישיבות הפנימיות שלנו. היושב-ראש ביקש ממני הצעה איך לצמצם. אני אומרת קטונתי. אני חושבת שצריך לשמוע אנשים מתחום בריאות הנפש, אני חושבת שצריך לשמוע אנשים מפנימיות אחרות עם קטינים בסיכון כדי לדעת איך הם מתמודדים עם המצבים האלה. בהחלט ההצעה של חבר הכנסת בן-ששון להקים ועדה שתשמע ותבחן את הדברים יותר לעומק, אני מסכימה לה. אני לא אומרת שלא נחוקק ושלא נתייחס, אי אפשר לטמון את הראש בחול, גם אני הדרכתי בפנימיות ויודעת שיש מצבים שמפעילים כוח, אבל לחוקק בחוק, להתיר שימוש של סמכות בכוח מול ילדים כאשר מראש העמדה היא לא שוויונית, מראש העמדה היא של ילד מול מבוגר, זה נראה לי משהו שלא ייעשה.
מוריאל נחמן
דוקטור הפטר במשך שנים אומר לנו שהוא לא מבין איך אנחנו יכולים להפעיל את המעונות מבלי להשתמש באיזה שהם אמצעים שיחזיקו את הקטין שלא יברח, לא יתקוטט ולא יתפרע. הוא לא מבין איך אנחנו מצליחים. מי שרצה, הראשונים שרצו להכניס את זה לחוק, הייתה גברת יהודית קרפ שראתה שיש את זה בתקנות ורצתה לעגן את זה בחוק.
אביטל מולד
מאז גילינו הרבה דברים.
מנחם בן-ששון
אני חושב שכאשר דנו בסוגייה הזאת כאן, לא עסקנו במשפט משווה.
היו"ר יצחק לוי
עסקנו במשפט משווה כי היו שני דוחות, גם של קרפ וגם של רוטלוי והיו שם הרבה משפטים משווים. הם השתמשו בזה. ברור שאנחנו לא חקרנו את כל הדברים.


הפתרון בהקמת הוועדה הוא שלא תהיה חקיקה בכנסת הזאת. אם הממשלה מסכימה, בבקשה. אני חושב שאפשר היה כן לחוקק בקצת יותר עבודה. ראשית, בכך שהיינו משנים את הטרמינולוגיה ושנית, שהיינו מבקשים תקנות והיינו אומרים שהסעיף הזה יחול רק לאחר התקנת התקנות ובתקנות היינו אומרים את זה. אני לא מתנגד להעביר את זה לוועדה אבל פירוש הדבר לא לחוקק.
מוריאל נחמן
אם נסכים למינוח החזקה ולא לשימוש בכוח? באחיזה אל תשתמשו כי זה משהו אחר.
בתיה הרטמן
כדי למנוע כל מיני מצבים, אם אנחנו קוראים לזה החזקה בכוח, וננסה בהמשך גם לתקן את התקנות אבל עדיין יהיה אפשר במצבים שמנויים כאן, כולל רכוש, לעשות החזקה בכוח? דרך אגב, בפקודת הנזיקין יש בדיוק הגנות על אותם דברים ובדיוק שם דנו למה צריך את זה ואמרו שצריך את זה גם לבתי הספר וגם למעונות.זה קיים גם בפקודת הנזיקין ולא רק בחוק הפלילי ולכן זה צורך שקיים. נדבר על החזקה בכוח ונראה במשך הזמן איך לתקן את זה, אבל חייבים את הכלי הזה.
יצחק קדמן
לגבי מעונות פתוחים, לפחות לסייג את זה למי שנמצא שם בתוקף צו של בית משפט.
מוריאל נחמן
זה ברור.
יצחק קדמן
אל תגידי לי שזה ברור כי זה לא כתוב.
היו"ר יצחק לוי
אני לא מסכים לזה.
רחל גוטליב
אני מתנגדת לזה.
היו"ר יצחק לוי
אל תעשה איפה בין ילד לילד באותו מעון. מבחינה חינוכית זה לא בא בחשבון. אני מעדיף להוציא לגמרי את המעונות הפתוחים מאשר לומר ילד כזה וילד כזה. לזה אני לא מסכים.


אני רוצה לסכם. אני משאיר את האופציה שהעלה חבר הכנסת בן-ששון. אני רוצה לראות ביומיים האלה למה מגיעים. זאת אומרת, אני מבקש לקבל ניסוח חדש של הסעיף שידבר לא על שימוש בכוח אלא על החזקה או אחיזה ואני מבקש שגם תהיה הבנה שיש כאן תקנות באישור ועדת החוקה, חוק ומשפט ושהסעיף לא יחול לפני שתהיינה התקנות.
מנחם בן-ששון
רעיון מבריק.
היו"ר יצחק לוי
אם הדבר הזה יעלה בידינו, נביא אותו להצבעה. אם הוא לא יעלה בידינו מסיבה זו או אחרת, נלך למסלול של חבר הכנסת בן-ששון, הווה אומר שניקח את הסעיף, נפריד אותו ונראה איך נטפל בו בהמשך.


לכן אני מבקש מאפרת לרכז עבודה עם משרד המשפטים, עם הרווחה, עם הסנגוריה, עם המשטרה, עם המועצה לשלום הילד ועם כל הגורמים שנמצאים כאן ולנסות להגיע לסעיף שנוכל לחוקק אותו עם תקנות כמו שאמרנו לגבי הנעילה, תקנות שיאושרו על ידי ועדת החוקה, חוק ומשפט. אני מדבר על תקנות לעניין מי העובד שמותר לו להשתמש בכוח ולפרט. אני למשל הייתי רוצה בתקנות יהיה דיווח על השימוש בכוח. שיהיה דוח שיימסר למישהו שנקבע אותו, שכל פעם שיש שימוש בכוח, יהיה דוח. שזה לא יהיה איזה דבר שמשתמשים בו ועוברים הלאה אלא שהדבר ייוודע ושכל פעם כאשר מישהו מאנשי הצוות משתמש בכוח, יהיה דיווח על הנסיבות ועל השימוש שהיה וכן הלאה. אני רוצה שתהיינה תקנות. אני לא רוצה להתיר שימוש בכוח סתם ככה אלא אני רוצה להתיר שימוש בכוח רק במקרים מאוד מאוד יוצאי דופן וכאשר יש שיקול דעת מאוד גדול. כל מי שמשתמש בכוח ומשנה את המושג של שימוש בכוח ידע שאחרי חמש דקות הוא צריך לשבת ולכתוב מה קרה, מה היה וכולי. אני רוצה שהשר הממונה, שר הרווחה, יתייחס לעניין הזה ויראה איזה תקנות צריך להביא לכאן כי בסופו של דבר זה במאת סעיף מאוד קשה, מאוד יוצא דופן ומאוד בעייתי. נכון מה שנאמר כאן, שהוא יכול אחר כך להיות מושלך גם למסגרות אחרות וגם זה בעייתי מאוד. אם נגיע להבנה שתספק פחות או יותר את הנורמות המוסריות שלנו עם הצרכים, נגיע להבנה. אם לא, נפריד את הסעיף. האופציה הזאת תמיד קיימת. נפריד את הסעיף ואז היושב-ראש הקבוע יקבע את סדרי הדיון בסעיף הזה.
מנחם בן-ששון
שאלה לפרוטוקול. יש כאן נציג של האוצר?
היו"ר יצחק לוי
הוא היה והלך.
מנחם בן-ששון
אני רק מבקש לרשום את זה.
קריאה
הוא התנצל.
היו"ר יצחק לוי
אין מה להתנצל. פקידי הממשלה מוזמנים בפרט בנושא כזה והם צריכים להיות כאן. רק רציתי לרשום את הדברים בפרוטוקול.
היו"ר יצחק לוי
מלכתחילה הייתי מעדיף שמשרד האוצר לא יהיה כאן.
מנחם בן-ששון
כל אחד לפי עמדתו. אני חושב שמעט אחריות נדרשת, שאחרי כן לא תישאלנה שאלות.
היו"ר יצחק לוי
אנחנו עוברים לסעיף התחילה.
אפרת רוזן
לפי מה שמוצע בנוסח הממשלתי, התחילה של החוק ככלל היא תשעה חודשים מיום פרסומו כאשר מיעטו מתוך זה את סעיף 13ב שהוא לעניין אחזקה של קטינות במעצר בתא לבד ונתנו לזה סעיף תחילה הדרגתי. הבנתי משירות בתי הסוהר שיכול להיות שכבר אין צורך בסעיף תחילה הדרגתי כי הכל עבר לאחריות שירות בתי הסוהר, כך שכאן אפשר לקבוע סעיף תחילה כוללני.
היו"ר יצחק לוי
ההצעה היא שסעיף התחילה יהיה תשעה חודשים מיום תחילת החוק.
מנחם בן-ששון
יש לי כוכבית על זה. יכול להיות שאני אצליח להגיע לסיכומים שחלק מהסעיפים שנראים היום כסעיפים מאיימים תקציבית, אפשר יהיה להגיע להסדרים בין משרדי הממשלה שאז תוך שנה נוכל לעשות חלק אחר של החוק.
היו"ר יצחק לוי
מדובר על כל החוק, תשעה חודשים?
מנחם בן-ששון
אתה יכול להשיג בלי הסתייגויות. כרגע, נכון להיום, כוכבית. את הפטנט הזה לימד אותי מדריכי וגם כאן תהיה כוכבית.
היו"ר יצחק לוי
רבותיי, החוק מוכן להצבעה ביום שלישי.
מאיר ברקוביץ
יש לנו הערה לגבי התחילה. אני רוצה לומר מה הבעיה שלנו לגבי הזמן של תשעה חודשים. ניסינו לעשות הערכה מה אנחנו צריכים לעשות כדי להכשיר עכשיו את המערך לחוק החדש ועיקר הדברים חלים כאן על ההגבלות ועל הסמכויות שנוגעות למשטרה. ההערכה היא שכדי לעשות הכשרה לחוק הזה, צריך לעשות משהו שהוא בסדר גודל של יומיים השתלמות שאנחנו מניחים שאפשר להסתפק בזה, לכל אלה שעברו הסמכת נוער. אנחנו מקווים שיספיקו יומיים בהנחה שאנחנו נצליח להבין את זה כך שאפשר יהיה להסביר את זה בתוך יומיים. מדובר בהכשרה של כ-600 אנשים. לצורך העניין הזה יש לנו כיתה שצריך לפנות אותה ולפחות פעם בשבוע לקיים יומיים. המשמעות היא שאנחנו צריכים לעשות כ-25 מחזורים כאלה כאשר צריך להשתלב בתוכנית בית ספר. זאת אומרת, אנחנו לא באים עכשיו ואומרים שמפנים את בית הספר מכל הקורסים ועושים רק את הדבר הזה.
היו"ר יצחק לוי
חצי שנה.
מאיר ברקוביץ
זה 25 מחזורים שזה חצי שנה, כאשר צריך את הזמן לכתיבת הנהלים.
היו"ר יצחק לוי
על איזה תקופה אתה מדבר?
מאיר ברקוביץ
רצינו שתהיה לנו אפשרות לדבר על שנת עבודה של השתלמויות, מ-1 בינואר עד 1 בינואר, כך שמעכשיו, בחודשים הספורים שנשארו לנו עד סוף השנה, נוכל לעשות את עבודת כתיבת הנהלים והפקודות, שזאת עבודה גדולה מאוד ולא דבר של מה בכך.
אפרת רוזן
עד ינואר 2010.
מאיר ברקוביץ
שנה וחצי.
היו"ר יצחק לוי
זה המון זמן.
מאיר ברקוביץ
עכשיו קובעים את התוכנית של 2009, הקורסים שנקבעים עכשיו לכל מיני נושאים – לעבירות מין, לסיור, לכל תחום החקירות – אלה קורסים שקבועים בבית הספר. יש כיתות והכיתות האלה סגורות, כולל הסמכות נוער שאנחנו צריכים. אנחנו עושים ארבע-חמש הסמכות בשנה והן קבועות שנה מראש.
היו"ר יצחק לוי
החקיקה לא יכולה להיות לפי תוכנית בית הספר שלכם. אם אתה אומר שאתה צריך שלושה חודשים לכתוב נהלים, זה בסדר.
מאיר ברקוביץ
אין תקדים לחקיקה כבר הרבה שנים, ואולי טוב שכך, שלקחה תחום אחד והפכה אותו מן הקצה אל הקצה.
היו"ר יצחק לוי
רצו להפוך אותה עוד יותר, אבל לא הצלחנו.
מאיר ברקוביץ
הרבה דברים שרצינו לעשות בחוק הזה כולנו לא הסתייעו, אבל גם מה שנעשה, הוא משמעותי מאוד. אנחנו צריכים לכתוב את כל פקודות הנוער מחדש ואת כל ההנחיות וזה אמור לגבי כל דבר, לגבי חקירה, לגבי מעצר, לגבי נוכחות הורים, לגבי חקירות בלילה וכולי.
היו"ר יצחק לוי
אתה בעצם רוצה שנה וחצי. שנה וחצי לדעתי זה הרבה זמן.
מאיר ברקוביץ
זה יצא פחות עד שהחוק ייחקק אבל אני מדבר על ה-1 בינואר 2010.
היו"ר יצחק לוי
לדעתי זה הרבה זמן. חבל שחוק כזה ימתין כל כך הרבה זמן.
מנחם בן-ששון
דעתי לא נוחה משום שיש לנו כאן גם עוד כל מיני בעיות אחרות שאינן נוגעות רק להדרכה. המנגנון הזה צריך להתרגל שהוא עובד ולא רק בבעיות ההדרכה אלא בבניית מבנים, בהשגת תקנים ובכל הסוגיות הללו. אם אנחנו נותנים זמן שנה, נימצא כמו בחוק אחר שאנחנו עכשיו רודפים אחריכם, אחרי רוב הגורמים מסביב לשולחן, וזה מעקב אחרי עברייני מין.


אני מציע אדוני היושב-ראש שתגדיר להם תחנות ביניים, שסעיפים מסוימים יהיו בזמן מסוים וסעיפים אחרים בזמן אחר. אז אני יודע העסק נכנס במסלול ואני יכול לבוא אתך חשבון על הדיווחים לגבי א', ב' ו-ג' כבר עכשיו ומה שקשור בהדרכה, נראה, אתה תיתן תוכנית עבודה. זה סביר בעיניי.


אם את כל החוק דוחה לשנה וחצי, מנטאלית כל המערכת נערכת לחודשיים לפני תום השנה וחצי. זה מה שקרה לי בחוקים אחרים.
מאיר ברקוביץ
תבקש מאתנו לראות בתוך החודשים הקרובים את התוכנית של השנה הבאה. את זה אנחנו יכולים.
מנחם בן-ששון
אני אתן לך את הדוגמה של שלב ב' בחוק הגנה מפני עברייני מין. ידעתם את זה שלוש שנים, ואני יודע את זה כי אז הייתי מורה באוניברסיטה. אתם חוקקתם את החוק. התחלתם לדבר אתי על כך שאי אפשר לעשות את החוק הזה בעצם חודשיים או שלושה לפני שנכנס שלב ב', ונכנסתי לתוך שלב ב' כבר עם מרדף אחרי הזמן. יש בעיה במנטאליות של ארגונים. זה לא אתה, אתה איש נפלא, אבל המערכת עובדת אחרת. המערכת רגילה לדחות החלטות כי יש עליה עומס עצום. אני מבקש שתחלק את האימפלימנטציה של החוק. אם לא, תשעה חודשים נראה לי ולא אתווכח אתך, אבל אם אתה רוצה זמן, תחלק אותו בצורה מושכלת שאני אדע שהפנמתם את החוק ובעוד שלושה חודשים יהיה שלב א', ובעוד שישה חודשים יהיה שלב ב', ובעוד שלושה חודשים יהיה שלב ג'. לי לא כואב לכתוב בסעיף התחילה שסעיפים אלה ואלה כך, סעיפים אלה ואלה כך.


מה דעתו של אדוני כיושב-ראש?
היו"ר יצחק לוי
בדעתי להיות הרבה יותר קשוח עם הממשלה. יש לך כאן שתי הצעות של תחילה. הצעה אחת של תחולה היא שהתחולה היא תוך 9 חודשים והצעה שנייה של היושב-ראש שהיא תחולה מדורגת. לפי דעתי אין הצעה של שנה וחצי. כרגע, בוועדה, אין הצעה של שנה וחצי ואנחנו מבקשים מהמערכות להתכוונן לזמן יותר קצר. שנה וחצי, אני יודע מה יקרה כי יש לי הרבה ניסיון בזה. חצי שנה ראשונה או תשעה חודשים ראשונים אף אחד לא ישים על החוק. ישימו אותו בצד כי יש דברים יותר דחופים.
מנחם בן-ששון
אני עובד מולכם ואני אומר את הדברים לא כי אתם רעים אלא כי יש עליכם עומס.
היו"ר יצחק לוי
זה מה שיקרה בסוף. נצטרך לבוא לכאן עם כל מיני הוראות שעה, להאריך ולהאריך. אני מעדיף הוראת שעה בעוד תשעה חודשים, כי למה אני צריך הוראת שעה בעוד שנה וחצי?
מאיר ברקוביץ
אני רוצה להציע עוד אפשרות לחלוקה. לחוק הזה במקורו היו כל מיני סעיפים שהתחילה שלהם הייתה ארוכה יותר. רוב הסעיפים האלה התיתרו כי הם בעיקר היו בגלל שהם דרשו כל מיני תוספות תקציביות. עכשיו, מה שנשאר כאן מבחינת המשטרה, המשמעויות התקציביות שלו שהן קיימות, הן לא כאלה שזה ישנה עכשיו את החלוקה ואת המדרג. אין לנו בעיה, אם זה הדבר שיכול לשכנע, במקום לעשות את החלוקה המדורגת לפי נושאים, שאני חושב שהיא לא שייכת כאן, אפשר לקבוע את הזמן של סוף השנה הזאת כמספר חודשים, שעד אז המשטרה תצטרך להצביע כאן על כל תוכנית ההיערכות בשנה הבאה מ-א' ועד ת'.
היו"ר יצחק לוי
ולעכב את החקיקה?
מאיר ברקוביץ
לא. החשש שנאמר כאן הוא שמחכים לרגע האחרון. אני אומר שעד סוף 2008 צריכים להיות סגורים עם כל ההיערכות של שנה הבאה להכשרת כל המערך. אנחנו יכולים להציג את זה כי אלה דברים שאנחנו מחויבים אליהם מבחינת המערכות שלנו ואנחנו לא יכולים ברגע האחרון לבוא ולומר שיש לנו השתלמות.
היו"ר יצחק לוי
אם לא תבואו עד סוף 2008? אם בספטמבר תהיה ממשלה חדשה ויהיה שר חדש והשר החדש יאמר שהוא רק עכשיו נכנס למשרד ויבקש עוד חודשיים-שלושה?
מאיר ברקוביץ
אפשר לומר את זה על כל תחילה.
היו"ר יצחק לוי
בסדר, אז תבואו ותבקשו דחייה. אתה יודע את העניין. בסופו של דבר, המשרדים, ברצותם מאריכים, ברצותם מקצרים. אנחנו מכירים את זה. יש חוקים שבאים ואומרים תנו לנו תחולה לשנה ואנחנו יודעים שחצי שנה לא עשו כלום או שמונה חודשים לא עשו כלום ואחר כך פתאום בחודשיים האחרונים אתה מרגיש איזו תזוזה ענקית ואז מבקשים עוד חצי שנה כי אין להם זמן ולא יכלו ו לא הספיקו, והיה אירוע כזה והיה אירוע אחר. לפני שנתיים היה תירוץ, הייתה מלחמה, בסדר, המלחמה לקחה זמן, אבל כל פעם יש עניין אחר. אני אומר לך אני מבין מה שאתה אומר אבל אני חושב שכן צריך להיערך ואם בעוד תשעה חודשים תבוא ותאמר שיש כמה נושאים שאנחנו צריכים עוד הארכה, תקבלו אותה. אם תאמר לי בעוד תשעה חודשים שעוד לא נעשה שום דבר, לא תקבלו.
מאיר ברקוביץ
אלה הרי לא נושאים כי לא תביא את האנשים פעמיים. פעם אחת תביא אותם להסביר להם את הכל. לכתוב את כל הנהלים מחדש, לא היה לזה תקדים. אנחנו לוקחים את כל הנהלים של הנוער, יש עבודה שכבר התחילה מזמן, נעצרה בזמנו כי אמרו שכל מה שאנחנו עכשיו מנסים לקבוע, חוק הנוער ישתנה והכל השתנה כאן הרבה פעמים, מהצעות הממשלתיות להצעות שהוגשו לאחר מכן. הדברים האלה כן נמצאים בעבודה. לנו יש עניין שהדברים יהיו מוסדרים הכי טוב שיכולים להיות בנהלים, אבל הדברים האלה לא קורים מהיום למחר. כמו שהחוק הזה לא גובש מהיום למחר והדיונים בוועדה גם לא היו מהיום למחר. גם כדי לעשות את ההטמעה וההטמעה של מה שכתוב כאן, אני לא מקנא במי שצריך לתת את ההסברים האלה עם כל הניסוחים המסובכים שבחוק הזה, אבל זה המצב וצריך לתת לנו לעשות זאת.
היו"ר יצחק לוי
למה ניסוחים מסובכים? תקראו את החוק, תפשטו אותו, תורידו את כל הסוגריים של הפניות, תכתבו אותו בצורה יותר מסודרת.
מאיר ברקוביץ
כאן צריכה להיעשות עבודה.
היו"ר יצחק לוי
נכון, צריכה להיעשות עבודה.
מנחם בן-ששון
אם מדברים על שנה, אני מבקש באיזושהי צורה חלוקה בין סעיפים. שישה חודשים, סעיפים אלה, שישה חודשים, סעיפים אלה. אני חושבת שהמערכת מוכרחה להתחיל לעבוד.
מאיר ברקוביץ
זה מסרבל את התהליך.
היו"ר יצחק לוי
אם אתה אומר שאתם לא יכולים להספיק, שאפשר ללכת על שנה. שנה וחצי זה הרבה זמן. גם שנה זה הרבה זמן.
מאיר ברקוביץ
לא ביקשנו להרוויח זמן.
היו"ר יצחק לוי
אני יודע שאתם לוקחים את העניין ברצינות אבל זה לא תלוי רק בכם. אנחנו רוצים כאן לשדר למערכת שהעסק הזה צריך להיכנס ולהיכנס בצורה המהירה ביותר.
מנחם בן-ששון
אם אי אפשר בשתי תקופות, שיהיה שנה.
היו"ר יצחק לוי
גם אני מסכים לשנה. אנחנו נביא להצבעה תחולה של שנה.
היו"ר יצחק לוי
יש כאן סעיף שמר ברקוביץ מסר נתונים לגביו ואני רוצה שנדבר עליו.
מאיר ברקוביץ
שתי הערות קצרות לפני הנתונים. אנחנו נותנים את הנתונים האלה עם הטבלה שהיא הפלט של המחשב ואנחנו רואים בזה חריג למה שאנחנו נוהגים בדרך כלל. אנחנו חושבים שאם המשטרה מגישה מסמך פורמלי שאומר שאלה הנתונים, זה צריך לספק ולא צריך לראות את חומר הגלם, אבל באופן חריג, לבקשת הוועדה, אנחנו מציגים אותו כאן.


הדבר השני שאנחנו רוצים להעיר הוא שאנחנו נותנים את זה כאן או מדווחים על זה כאן, מראים בינתיים לעיון כאן, רק כדי להעביר את זה באופן פורמלי לוועדה. זה לא שזה נתון מסווג או משהו, אבל אנחנו צריכים לעבור את הפרוצדורה, זה צריך לעבור דרך לשכת מפכ"ל, לשכת שר ואחר כך זה עובר לוועדה. קיבלנו אישור להציג את זה.
מנחם בן-ששון
הרבה פעמים זה מגיע לעיתונות לפני שזה מגיע אלי.
מאיר ברקוביץ
לא תמיד מהמשטרה.


הנתון שמסרנו הוא הנתון שמופיע בתוך הטבלה. אמרנו 737 כתבי אישום שתאריך העבירה היה מתחת לגיל 18 וכתב האישום הוגש בין 18 ל-19.
מנחם בן-ששון
זה לא היה כתוב בנייר הקודם. המשטרה, גם כשהיא לא מוסרת נתונים בזמן, אני עובר על מידותיי ואני מקבל את הנתונים כי אני שמח לקבל אותם. במקרה שלפנינו לא היה כתוב הגיל ולכן התעקשתי לראות את הטבלאות. אם היה כתוב הגיל, לא הייתי שואל שאלה.
מאיר ברקוביץ
אבל הצענו להביא את זה עם הגיל במסמך מסודר. אמרתם שזה לא מספיק לכם.
מנחם בן-ששון
שיהיה ברור. אין התנצחות כאן. כאשר המשטרה שולחת סודי ביותר, אני אומר סודי ביותר.
מאיר ברקוביץ
לשאלה שהייתה, כמה יש מעל גיל 19, זה לא מפולח הלאה בגילאים – יש 59 בסך הכל.
מנחם בן-ששון
בנוסף על ה-737?
מאיר ברקוביץ
כן. מדובר כאן בסך הכל, מתוך 1,512 כתבי אישום בהם העבירה הייתה בין גיל 17 ל-18 וכתבי האישום הוגשו אחרי גיל 18 – אמרנו, 737 ועוד 59 כאשר ה-59 האלה אני לא יכול לומר מה הגילאים שלהם ומה הנסיבות שלהם. לעניין הזה, נאמר כאן שהנימוק כאן הוא יותר מקצועי ולא כמותי. כלומר, אלה יכולים להיות אנשים שהם בגיל 24 לצו רך העניין.
השופטת סביונה רוטלוי
כמה אחוז זה מתוך כלל כתבי האישום?
קריאה
כחצי.
מאיר ברקוביץ
מי שבעת ביצוע העבירה היה בין 17 ל-18 וכתב האישום הוגש בין 17 ל-18, זה 1,512. זאת אומרת, שני-שליש ושליש. 737, הגיל בעת העבירה הוא מעל 17 אבל כתב האישום הוא בין 18 ל-19, ו-59, העבירה היא מעל גיל 17 וכתב האישום הוא מעל גיל 19.
היו"ר יצחק לוי
תודה רבה על הנתונים.
מנחם בן-ששון
אני מזדהה עם ההצעה של הנוסח של הממשלה ויש לי גם נימוק. אני חושב שלהרחיק את זה ל-19, מחר בבוקר "המשחק" יהיה לנסות להביא אותם עד כמה שאפשר עד גיל 19.
היו"ר יצחק לוי
19 ויום.
מאיר ברקוביץ
אי אפשר כי יש שנת התיישנות.
מנחם בן-ששון
זאת תהיה מערכה זוחלת ולכן באיזשהו מקום צריך לקבוע. 19 ו-18 מבחינתי זה דומה. ההתנהגות היא התנהגות סבירה. אני בהחלט מזדהה עם העמדה של הממשלה.
היו"ר יצחק לוי
יהיו שתי הצעות.
מאיר ברקוביץ
יש שני דברים שנשארו לפחות לנו לא ברורים, או אחד שהוא לא ברור ואחד שאני רוצה להעיר לגביו. לעניין של חוקרי הנוער.
היו"ר יצחק לוי
אני ממתין למכתב. אם יהיה מכתב, נראה את תוכן המכתב, ואם לא יהיה מכתב, אני מעלה את זה.
מאיר ברקוביץ
כהסתייגות?
קריאה
לא. כרגע זה בחוק.
היו"ר יצחק לוי
אני כרגע לא מדבר על הסתייגות כי זאת הצעה.
מנחם בן-ששון
ואין אחרת.
מאיר ברקוביץ
זה מה שנאמר לנו לפני הדיון הזה. נאמר שבהצעה שתוגש זה לא יהיה, אם תהיה הבטחה של השר אתה תשקול אם להגיש הסתייגות, ואם לא, זה יופיע כהסתייגות שלך. זה מה שנאמר בדיון.
מנחם בן-ששון
אני לא הייתי בדיון הזה, אבל אני אומר לך עוד פעם שאין שום הצעה אחרת אלא רק הצעה אחת.
היו"ר יצחק לוי
האמירה הזאת נאמרה בהבנה שיהיה רוב לממשלה להפיל את זה ואז אני אגיש את זה כהסתייגות. אמרתי שאני מוכן לוותר על ההסתייגות אם יהיה מכתב.
מאיר ברקוביץ
אנחנו עכשיו מוטעים כאן. חלק מהגישה הייתה שיש אפשרות ביום ראשון ללכת לוועדת שרים. אמרנו שזה סעיף שעליו אנחנו הולכים לוועדת שרים.
היו"ר יצחק לוי
היה מדובר על כך שיהיה מכתב ואין מכתב. זה היה חלק מהסיכום.
מאיר ברקוביץ
אני לא מכיר את המכתב. אני מבין שהיה מכתב שאדוני לא מרוצה ממנו.
מנחם בן-ששון
הוועדה לא מרוצה.
היו"ר יצחק לוי
כי במכתב לא כתוב שום דבר.
מאיר ברקוביץ
זה סעיף שאנחנו לא יכולים לחיות אתו, בלי תקציב.
מנחם בן-ששון
לממשלה יש רשות לומר שהיא לא רוצה.
היו"ר יצחק לוי
הדברים נרשמו בפרוטוקול. אני אדבר אתך לאחר מכן.


מה עוד לא ברור לך?
מאיר ברקוביץ
אמנם אני לא בטוח שכולם יסכימו לזה אבל נראה לי ששם החוק לא מתאים עכשיו למה שיש בו. הוא כבר לא שפיטה, ענישה ודרכי טיפול אלא הוא הרבה יותר רחב. אני חשבתי שצריך לקרוא לו חוק הנוער, נקודה. יש אנשים שרצו שיזכירו דווקא בכותרת את השפיטה, ענישה ודרכי טיפול, אבל נראה לי שמבחינת החוק הזה, זה היה נכון מבחינת הבכורה שלו שייקרא חוק הנוער, נקודה.
היו"ר יצחק לוי
רבותיי, אני רוצה להודות לכל החברים על הדיונים המעניינים והמרתקים שהיו בוועדה, על שיתוף הפעולה, על רוחב הדעת שכולם הציגו.


אני חושב שאנחנו מביאים חוק שיקדם את ענייני הנוער ויקבע זכויות חשובות שהיו חשובות בחוק ולא היו בו. קודם כל, צריך להודות לממשלה על העבודה שנעשתה ולוועדה, לאפרת בראש ובראשונה שהשקיעה ימים ולילות, ואני אומר את זה ברצינות.
מאיר ברקוביץ
יש כאן כאלה שיכולים להעיד על המיילים בשעה 11:00 בלילה.
היו"ר יצחק לוי
יש גם כאלה שגם ענו למיילים בשעה 11:00 בלילה והאנשים האלה נמצאים כאן בחדר.
אפרת רוזן
אם נאמרו דברי תודה, אני אנצל לומר שכל חוק שעובדים עליו הוא חשוב. אני לא מפלה בין חוקים, אבל אני באמת מרגישה זכות מאוד מאוד גדולה שיצא לי לעבוד על ההצעה הזאת, אבל יותר מזה, שיצא לי לעבוד אתכם על ההצעה הזאת.
היו"ר יצחק לוי
רבותיי, תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 16:30

קוד המקור של הנתונים