ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 14/07/2008

הצעת חוק ביטוח בריאות ממלכתי (תיקון מס' 42) (שירותי בריאות נוספים - חישוב תקופת אכשרה במעבר בין קופות החולים), התשס"ח-2008

פרוטוקול

 
PAGE
10
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
14.7.2008

הכנסת השבע עשרה




נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 490

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שני, י"א בתמוז תשס"ח (14 ביולי 2008), שעה 12:00
סדר היום
הצעת חוק ביטוח בריאות ממלכתי (תיקון – ביטול תקופת אכשרה במעבר בין קופות החולים), התשס"ז-2007 - של חה"כ חייים אורון, חה"כ דוד אזולאי, חה"כ אחמד טיבי, חה"כ אריה אלדד, חה"כ אליהו גבאי, חה"כ אורית נוקד, חה"כ אלחנן גלזר, חה"כ בנימין אלון, חה"כ דב חנין, חה"כ שלמה ברניץ, חה"כ משה גפני, חה"כ עמירה דותן, חה"כ משה שרוני, חה"כ זבולון אורלב, חה"כ דוד טל (פ/2828)
נכחו
חברי הוועדה: יצחק גלנטי – היו"ר

חיים אורון

אריה אלדד
מוזמנים
עו"ד נתן סומך - משרד הבריאות

רויטל טופר חברטוב - משרד הבריאות

אנואר חילף - רפרנט בריאות אגף התקציבים, משרד האוצר

עו"ד רביב מייזל - ראש תחום מדיניות ציבורית, ההסתדרות הרפואית

עידנה מרקס - יו"ר האגודה לזכויות החולה

יצחק גנור - מכבי שירותי בריאות

ראובן שפירא – מ"מ מנהל מערך הביטוחים, קופת חולים מאוחדת

עו"ד דליה רסקאי - המועצה הישראלית לצרכנות

עו"ד יעל נבון - קופת חולים לאומית

פיני קבלו - מרכז השלטון המקומי

אמיר צוקרמן
ייעוץ משפטי
יהודית וסרמן

ליטל שוורץ
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
רשמה וערכה
יעל – חבר המתרגמים בע"מ
הצעת חוק ביטוח בריאות ממלכתי (תיקון – ביטול תקופת אכשרה במעבר בין קופות החולים),

התשס"ז-2007

של חה"כ חייים אורון, חה"כ דוד אזולאי, חה"כ אחמד טיבי, חה"כ אריה אלדד, חה"כ אליהו גבאי, חה"כ אורית נוקד, חה"כ אלחנן גלזר, חה"כ בנימין אלון, חה"כ דב חנין, חה"כ שלמה ברניץ, חה"כ משה גפני, חה"כ עמירה דותן, חה"כ משה שרוני, חה"כ זבולון אורלב, חה"כ דוד טל (פ/2828)
היו"ר יצחק גלנטי
אני מתכבד לפתוח את הישיבה.

הנושא היום הוא הצעת חוק, ביטול תקופה האכשרה במעבר בין קופות החולים, התשס"ז-2007, של חבר הכנסת חיים אורון, חה"כ דוד אזולאי, חבר הכנסת אחמד טיבי, חבר הכנסת אריה אלדד, חבר הכנסת אליהו גבאי, חברת הכנסת אורית נוקד, חבר הכנסת אלחנן גלזר, חבר הכנסת בנימין אלון, חבר הכנסת דב חנין, חבר הכנסת שלמה ברניץ, חבר הכנסת משה גפני, חברת הכנסת עמירה דותן, חבר הכנסת משה שרוני, חבר הכנסת זבולון אורלב וחבר הכנסת דוד טל.

אנחנו בתיקון לסעיף 10, חבר הכנסת חיים אורון בבקשה.
חיים אורון
התיקון על פניו נראה פשוט, אני זוכר איך הוא צמח וצריך לתקן. בזמנו זו היתה איזו תוספת קטנה לסל בסיסי רחב, ובשנים האחרונות עשינו מאמצים במטרה להקל על המעבר בין הקופות. היה מעניין לשמוע מאנשי הקופות עד כמה הוא צולח, לדעתי המעברים הם די קטנים. רק הבנקים מתחרים בכם איפה זזים פחות, בקופות הגמל חל עכשיו שינוי שניתן להעביר את כל הזכויות.

שלא תהיה כאן אי הבנה אני לא מהחסידים כדי יקפצו מקופה לקופה ואני חושב שיש יתרון לקביעות וליציבות וכל מיני דברים אחרים, אבל אותם אלה שעוברים או שוקלים כן לעבור, השב"ן - שירותי בריאות נוספים שקיבל ממדים, לצערי אני אומר, חלק הרבה יותר משמעותי ממה שהוא היה בעבר, מבחינת מה שהוא מכיל בתוכו, מבחינת משקלו ושיקול הדעת של מבוטח של קופת חולים.

כפי שהחברים יודעים, השב"ן - שירות בריאות נוספים, הוא לא ביטוח פרטי, שב"ן- שירות בריאות נוספים הוא צמוד לקופה והוא בעצם חלק מתוך החוק, יש את סל בסיסי ויש את השב"ן – שירות בריאות נוספים, ועכשיו יש שירותים בריאות נוספים עם יותר רבדים, ואני מבין לפי התיקון שהונח כאן על ידי משרד הבריאות שהוא בעצם עושה הבחנות בין הרבדים השונים. אני קראתי אותו ואני הבנתי את הנוסחים המשפטיים המפולפלים האלה, על פניו זה נראה לי הגיוני.

הדבר הבסיסי אומר דבר פשוט, עברת מקופה לקופה לא חלה עליך תקופת אכשרה לגבי הזכויות שאתה כבר צברת אותן והן כבר שלך, אם אני מבין נכון, ואתם תתקנו תכף, יש היום מציאות שאתה בשירות בריאות נוספים, אבל יש רובד נוסף שגם בקופה הקודמת שלך הוא עדיין לא הבשיל לזכאות מלאה.

הוא לא הבשיל, או שעברה שנה מתוך שנתיים, יש כאן גם מצב ביניים, הוא כבר הצטרף לרובד השני אבל ברובד השני ישנה תקופת אכשרה ואנחנו מכירים את זה מנושא אחר, ולא יכול להיות שעצם המעבר משחרר אותו ממה שהיה בקופה הקודמת, אני לא רוצה לתת לו פה בונוס ואני לא רוצה לעודד מעבר, לא רוצה לגרוע מזכויותיו, זאת אומרת שהוא בעצם צריך לעבור עם החבילה כפי שהיתה החבילה בקופה שאותה הוא עוזב, נניח את הדוגמה שאתם הבאתם פה, אם נניח שיש תוקפת אכשרה של שנתיים לרובד, אם אין לו רובד ראשון אז אין לו זכות, אבל בהנחה שיש לו זכות והוא עכשיו צובר לרובד השני, תקופת אכשרה לרובד השני והיא שנתיים הוא כבר שנה מימש מתוך השנתיים, הוא עבר בתום שנה לקופה השנייה, הוא בעצם צריך לחכות עוד שנה כדי להבשיל באופן מלא לזכויותיו, אם אני מבין זה התיקון שלכם.
היו"ר יצחק גלנטי
אולי ניתן לנציגי משרד הבריאות להבהיר את ההצעה.
נתן סומך
ההצעה כמובן הולכת עם יתרון הצעת החוק, אנחנו פשוט חידדו איזו נקודה שהיא ברת משמעות. אגב שזה נכון שהתוכניות אינן זהות, גם כשמשווים בין הרובד הראשון בין קופת חולים אחת לרובד הראשון בקופת חולים אחרת בין הרבדים השניים אין זהות, אבל אלו דקויות שנדמה לי שלא נכון להיכנס אליהן, בהחלט יש דמיון ואם אנחנו ניכנס לפרטים בדיוק לגבי הזכויות שהיו לך בקופת חולים אחת ושתקבל אותן בקופת חולים אחרת כשהזכויות מנוסחות בצורה שונה – זה לא יהיה נכון.

אנחנו חושבים שצריך לעשות הבחנה, ואני חושב שזה גם נשען על מה שכתוב בהצעת החוק המקורית, בין הרבדים באופן כללי. היית חבר ברובד ראשון אתה תהייה זכאי לפטור מתקופת אכשרה ברובד הראשון של קופת החולים שאליה אתה עובר כמשך חברותך ברובד הראשון של הקופה שממנה עברת.

אם אתה חבר ברובד השני, אתה תהייה פטור גם מתקופת אכשרה גם ברובד השני של קופת החולים אליה אתה עובר כמשך חברותך ברובד השני הקודם. יכול להיות מאוד להיות שבקופת חולים אחרת, וצריכים להבין את המשמעות, בקופת חולים אחרת שממנה אתה עובר תקופת האכשרה למשל לשירותים בחוץ לארץ ברובד השני היא שנה, בקופת החולים אליה אתה עובר תקופת האכשרה היא שנתיים, כאן מה שההצעה שלנו אומרת שאתה תהייה פטור רק למשך שנה כי אנחנו לא נפלה לטובה מול המבוטחים של קופת חולים האחרת אליה אתה עובר, הם צריכים להמתין שנתיים אז גם אתה תמתין שנתיים, גם אם בקופת חולים האחרת עוד יום זכויותייך היו משתכללות. הגישה הזאת היא מאוד פשוטה, היא גישה שמנכה דקויות שיכולים לעלות כן שירותים יקרים יותר בקופת חולים אחת לא בשנייה, בסך הכל הזכויות די דומות ולכן אין הצדקה להיכנס לדקויות.
היו"ר יצחק גלנטי
תודה רבה, הגישה ברורה. חבר הכנסת אריה אלדד, מיוזמי ההצעה.
אריה אלדד
תודה אדוני היושב ראש. יש מקרים שאם אנחנו מסתכלים לאולם הוועדה אנחנו מבינים שאין עניין לציבור בחוק או שאין התנגדות, נדמה שהמקרה השני הולם יותר את המקרה של החוק הזה, הממשלה בעד וההסתדרות הרפואית בעד ויש כבר שתי קופות חולים שהודיעו על כך שהן ממילא מחילות את זה על עצמן ואני מציע להתקדם, ההצעה של משרד הבריאות מקובלת עלי ואפשר להתקדם.
יצחק גנור
מהדיון הקצר שהיה פה אפשר לחשוב שמדובר בארבע תכניות זהות ושוות בכל קופת החולים, לכל אחת יש שני רבדים, אתה עובר מקופה א' לקופה ב' והבעיה היא רק תוקפת ההמתנה ואז אנחנו איך שהוא משלימים ובזה נגמר העניין, זה לא בדיוק כך, אנחנו לא מתנגדים וזו האמת, אבל צריכים למצוא דרך חכמה למנוע ניצול לרעה.

אני אתן דוגמה. לנו יש תכנית שנקראת "הזהב החדש", שאותה הפעלנו באפריל 2007, ויש בה סעיף שנקרא "ניתוחים מיוחדים בחוץ לארץ". הזכות הזאת מאפשרת למי שזקוק לניתוח שאין לו ניסיון בארץ והוא מוכיח שהניסיון בחוץ לארץ הרבה יותר מאשר בארץ אז נאפשר לו לעשות את הניתוח הזה בחוץ לארץ, תוקפת ההמתנה שנתיים, חבר שעבר כבר שנתיים בקופה שלו ועובר למכבי וכעבור חודש וחצי חודשיים עושה את הניתוח אצלנו בסדר גודל של שביעים שמונים אלף דולר, זה לא פשוט, זה לא פשוט וצריך להביא את זה בחשבון, אי אפשר לבוא ולומר שהמעבר, ברגע שפסקנו שהמעבר הוא חופשי אז בסדר כי כולם באותן תכניות ובאותו דבר, ישנן עוד כמה נקודות כאלה. את התרופות גמרו לנו אז אני לא יכול לדבר על התרופות אבל גם שם יש קושי כי יש לנו חברת ביטוח ואנחנו לא יכולים לאפשר מעבר עם תרופות עם המתנה למי שצבר במקום אחר.

יש לנו מבטח משנה, שזו חברת ביטוח שעושה את ביטוח המשנה בסעיף התרופות החדש. אין לנו פתרון לעניין הזה ואת זה בוודאי צריך לסייג, אי אפשר להשאיר את זה כך כי בעצם אנחנו מטילים על חברת הביטוח הפניקס, שהיא המבטח המשנה שלנו, לקחת על עצמה דברים שלא תוכננו.
היו"ר יצחק גלנטי
הבעיה זהה לכל קופות החולים?
חיים אורון
הבעיה היא, שהוא כאילו עם ביטוחים יותר טובים, אז הוא אומר שהמעבר אליו מעמיס על חברת הביטוח עומס.
יצחק גנור
סיכון גבוה, זאת הבעיה.
נתן סומך
יש דברים שלגביהם יש מבטח משנה ויש דברים שאין לגביהם מבטח משנה. אגב, אני חושב שאין בעיה בין שני הדברים. לגבי דבר שאין לגביו מבטח משנה צריך לשאול את עצמנו כאשר אנחנו מסתכלים על המציאות אנחנו רואים אנשים שעוברים מקופה לקופה בשביל ההטבה הזאת שאתה מדבר עליה, הדלתא הזאת שאתה מדבר עליה, התחושה שלנו שהמעברים הם מעטים וזכויות מהסוג הזה לא גורמות לאנשים לעבור מקופת חולים אחת לאחרת. אמר פה המציע "אנחנו לא באים לעודד אנשים", כי אנשים לא צריך שיעודדו אותם, בדרך כלל הנטייה שלהם היא לא לעבור, העניין הוא שמי שרוצה לעבור לא למנוע ממנו את זה, אבל לחשוב שיש מישהו שעובר בגלל הדבר הזה זה נראה לא כל כך הולם את תחושת המציאות שלנו כרגע.

לגבי המבטח המשני זה לא מדיוק משום שההסדרים שלכם גם עם מבטחי המשנה מדברים על זה שינויים רגולטוריים שנספגים לתוך העניין, ואם נזכור מה המשמעות של התיקון הרגלוטורי מהבחינה שאנחנו לא צופים שתהיה איזו נהירה המונית אז קל וחומר.
חיים אורון
כמה עוברים?
נתן סומך
אחוז בערך.
רביב מייזל
לשנת 2004 - 1.1 אחוזים, שבעים וארבעה אלף.
ראובן שפירא
הסטטיסטיקה הזאת נכונה לגבי המצב הקיים, אנחנו יודעים שברגע שאנחנו הולכים להיטיב עם התהליך הזה צריכים להיות זהירים אם הסטטיסטיקה הזאת תמשך או לא, אין נתון כזה שאומר לאן זה הולך אבל לפחות את הדבר צריך לקחת בחשבון.
חיים אורון
אבל כל הנושא של שירותי בריאות נוספים, יש הבדלים בין הקופות גם במחירים וגם בעלויות, אם מישהו שוקל את השיקול של מעבר מקופה לקופה, אני לא יודע איך למנוע את מה שמישהו אמר פה, זאת אומרת שהוא ידע. תוך כדי הדברים חשבתי על פתרון, יכול להיות אבל אני לא יודע איך מכניסים את זה לתוך החוק. כמו שיש זכות לאזרח לפנות לנציב קבילות ולהגיד לא סיפקו לי, אין לי בעיה ליצור פה כלי הפוך, ניתן לקופה לפנות לנציב תלונות.
נתן סומך
אני אומר מראש.
היו"ר יצחק גלנטי
חיים אורון, בוא ותשלים את הרעיון.
חיים אורון
הרעיון מאוד פשוט אם אני רוצה לתת לקופה שמרגישה שמרמים אותה, זאת אומרת שבא בנאדם שלפני חודש הוא ידע שזה וזה וזה ונניח את המקרה שאתה תיארת אותו פה, תהייה אפשרות לקופה, לא היא תחליט אלא יהיה גורם שלישי כמו למשל נציב קבילות הציבור, הקופה תוכל ולהגיד הנה יש לי עובדה, הוא הגיע אלי לפני כחודש הוא ידע כבר, אתה חושב שזה לא פתרון?
נתן סומך
כל האתוס של החוק זה לבוא להגיד גם לגבי שירותי בריאות נוספים, זה לבוא והגיד אנחנו לא מתייחסים למצב הקודם, אנחנו לא קובעים זכויות עקב מצב רפואי קודם, אנחנו לא מעמידים אנשים בחזקה, ברגע שאתה אומר את מה שאתה אומר אז יש חשש שלאדם בגלל שהוא חולה זכויותיו תהיינה פחותות מאדם שהוא בריא, וזה בדיוק הדבר שסעיף 10 מדבר עליו.
יצחק גנור
אני מציע שלא לפתוח את לגמרי, סגרנו בתוך החוק את זה ואת זה ואין יותר תקופות המתנה במעבר, אלא לאפשר לשר הבריאות לפי פניה של כל אחת מהקופות בכל זאת להשאיר פריט אחד או שניים, הדוגמה הזאת היא דוגמה שבגללה כן צריך להשאיר את זה שאותם סעיפים שבאופן בולט עלולים להיות מנוצלים לרעה להשאיר אותם בחוץ.

דוגמה נוספת, שלא מזכירים אותה בדרך כלל אבל מה לעשות אלו הם החיים, זה טיפולי הפריה חוץ גופית. יש טיפולי הפריה חוץ גופית שמוגבלים בכמות, אז נשים שרוצות להורות והרצון הזה הוא רצון שאין חזק ממנו, לעבור מקופה לקופה לקופה כדי לנצל במקסימום את האפשרויות של הפריה. רופאים יגידו שמי שלא הצליחה כעבור ארבעה חמישה פעמים הסיכויים שלה כל כך קטנים שהמאמץ הוא מיותר אבל אני לא נכנס לצד הרפואי, שוב זה ניצול לרעה במעבר בין הקופות. אני אומר הפתיחה הכוללת מסוכנת, אנחנו עכשיו אגב התחלנו באופן חד פעמי במבצע עד סוף השנה הזאת ביטלנו את תקופת ההמתנה.

אנחנו נדע מה זה עשה לנו בעוד שנה שנתיים, ונראה מי אלה שהצטרפו.
היו"ר יצחק גלנטי
תודה רבה אדוני, חבר הכנסת אריה אלדד בבקשה.
אריה אלדד
אני יכול להתחבר למשפט האחרון של נציג "מכבי", אני מציע שבעוד שנתיים נבחן אם היו פה איזה שינויים שגרמו באמת פגיעה או שימוש או ניצול לרעה של התופעה הזאת, נוכל לשוב ולבחון את זה, אבל צריך לזכור כשקופת חולים באה להציע שירותי בריאות נוספים משופרים, היא עושה את זה כדי למשוך אנשים שיצטרפו לקופה, אז אי אפשר אחרי שהצענו את ההטבות האלה לבוא להגיד כן אבל אנחנו לא רוצים שאנשים יבואו אלינו רק בגלל ההטבות כי אחרת אין לדבר סוףץ
יצחק גנור
אפשר גם לבצע ניוד, זה יבוא וזה לא יבוא.
אריה אלדד
צריך לזכור שאם "מכבי" תגלה שהתחילה תופעה של אנשים שצריכים לעבור ניתוח בחוץ לארץ או רוצים לעבור ניתוח בחוץ לארץ עוברים הם ל"מכבי" רק כדי לעבור את הניתוח הזה במסגרתה, היא תמיד חופשית לבוא להגיד סל הטבות אחר בשירותי בריאות נוספים שלה, וקופות חולים אחרות כדי למשוך אליהן לקוחות יכולות להציע את אותו דבר. אני לא חושב שאנחנו צריכים בחקיקה הזאת לפתוח פתח לשר להתיר או לאסור שימוש בחקיקה, החוק הוא פשוט, העקרונות שלו הם טובים, ואם יסתבר באמת אחרי פרק זמן מסוים שנעשה שימוש לרעה נחזור ונבחן.
היו"ר יצחק גלנטי
חבר הכנסת אריה אלדד, אתה מציע לבחון את זה בתקופה מוגבלת של זמן?
אריה אלדד
אנחנו לא נקבע סייגים, אבל הקופות כשמישהו עשה שימוש לרעה, הן יודעות לפנות גם למשרד וגם לחברי כנסת, ואם נראה שהן נפגעו מבלי שהן יכולות לתקן את זה הלאה, תקנו אותו אם אני טועה, "מכבי" יכולה בעוד שנה לפרסם סל אחר של שירותי בריאות נוספים, על דעת משרד הבריאות ולהגיד פגעו בנו, היא רוצה והיא לא רוצה, היא רוצה להיראות הקופה שמציעה הכי הרבה ומצד שני היא לא רוצה שאנשים ישתמשו בזה לרעה.
יצחק גנור
איך אומרים הישראלים? הכי זול, הוא לא פראייר.
אנואר חילף
אני רפרנט בריאות ממשרד האוצר. עמדתנו היתה לתמוך בחוק, אנחנו כמובן בעד אבל עדיין אין פה עלות תקציבית וגם לא תהייה, אבל יכול להיות שינוי במצבה הפיננסי של קופת חולים ומזה אנחנו רוצים להימנע, ספציפית פה את קופת חולים "מכבי" שיש לה לכאורה את שירותי הבריאות הנוספים, את הסל האולי הכי טוב, אז יכול להיות שיהיו מעברים או שמספר המבוטחים שיעברו לשם יהיה גדול, וזה יכול להיות שזה ישפיע באיזו צורה על מצבה הפיננסי ומזה צריך להיזהר.

נכון ש"מכבי" עשתה תכנית שירותי בריאות נוספים אטרקטיבית למשוך מבוטחים, אבל חשובה גם נקודת ההצטרפות, פה אנחנו פותחים את זה ואומרים שנקודת ההצטרפות היא יכולה להיות בכל מקום ולא בהתאם לתוקפה האכשרה, ופה בעצם החוק נותן כלי של תקופת האכשרה, לקופה יש שיקול דעת והיא יכולה לבוא לכל מבוטח חדש ולקבוע לו תקופת אכשרה.
יהודית וסרמן
זה לכלל המבוטחים.
אנואר חילף
לכלל המבוטחים. בעצם הצעת החוק מבטלת את הכלי הזה, המעבר מקופה לקופה. למשל, מבוטח של "הכללית", שהיה בתכנית שירותי בריאות נוספים של הכללית, עובר ל"מכבי" וזכויותיו נשמרות.
חיים אורון
לא, הוא סוחב את אותו מצב שהיה בקופה הכללית.
אנואר חילף
מה זה סוחב?
חיים אורון
אם זה לשנתיים ועברה שנה, הוא ממתין שנה.
אנואר חילף
בוא ונדבר על הניתוחים שדיברת עליהם בחוץ לארץ, הוא יקבל אותם או לא יקבל אותם?
נתן סומך
יש גם בקופות חולים אחרות, אגב הוא אומר בצדק כי הוא מכיר את שירותי הבריאות הנוספים שלו, אבל שירותי בריאות הנוספים בכל הקופות והם לא שונים זה מזה ואת הניתוחים בחוץ לארץ יש גם באחרים.
היו"ר יצחק גלנטי
אתם יכולים להגיע בינכם לכלל הסכמה?
אנואר חילף
אנחנו תומכים ומעוניינים לעודד תחרות, ואני מציע שנקיים ישיבה. עמדת הממשלה היתה גם לתמוך, זה לא יעכב, אני לא יודע מתי תקבעו את הישיבה הבאה, אבל לפני כן אנחנו צריכים להיפגש.
אריה אלדד
זה לקריאה ראשונה.
נתן סומך
אפשר להיפגש לקראת קריאה שנייה ושלישית.
יצחק גנור
התמונה שאתה מתאר, כאילו שיש גל רק בכיוון אחד.
רויטל טופר חברטוב
יש גם ברובד השני, כמו ניתוחים פלסטיים, שמופעים ב"שיא" וב"פלטינום".
אריה אלדד
אפשר להוסיף סעיף אחרי סעיף 10, שאומר 'משרד האוצר ומשרד הבריאות יפגשו'.
יצחק גנור
לפני ההחלטה, אני רוצה להגיב דברים של פרופסור אריה אלדד, תראו מה בעצם המשמעות של מה שהוא אמר, שאנחנו במקום להתחרות אחד בשני ולשפר כל הזמן אנחנו נגיע במהלך השנים, לא מהיום למחר, זה יכול לקחת חמש שנים או עשר שנים, להתיישר על הרובד הנמוך ביותר ולא הגבוה ביותר, וזה החשש האמיתי.

היום יש לנו רצון וסיבה להתחרות, יש לנו סיבה להוסיף זכויות לפעמים בצורה העלאת דמי החבר ולפעמים בלי אבל להיות טובים יותר, הסיכון שבכך שברגע שאתה משפר זכויות, הרי מה קורה? ברגע שאני משפר זכויות לחברים שלי ואני עושה את החשבון האקטוארי שלי, יש לי מיליון וחצי חברים ואני עושה את הממוצע, אני מוסיף זכות ואני יודע בכמה על מיליון וחצי חברים הדבר יעלה, אם אני היום צריך לשקול אם להוסיף זכות אני צריך באותו רגע לשקול מה יקרה לאותה זכות שאומנם כתוב עליה שנתיים תקופת המתנה, חבר מקופה אחרת למרות שהוא אחריי הוא יכול להתחרות מחר בבוקר, הרף הזה שוב מהווה ספקולציות וניצול לרעה והוא יכולת לבחור ולעשות את מה שהוא זקוק לו באותו רגע.

אנחנו בעד השינוי אבל אנחנו מבקשים להשאיר בכל זאת איזה הסתייגויות שימנעו את הדברים האלה, כי אם לא, נתיישר וניפגש בעוד עשר שנים ונראה שלכולם יש את אותם שירותי בריאות נוספים, את אותו דבר, אותן זכויות רדודות כי לא יהיה אפשר לשפר אותן.
חיים אורון
אני רוצה לומר לך דוקטור יצחק גנור, אני מודה שאם כל התחרות היא בשירותי הבריאות הנוספים אז אני מעדיף את החברות הפרטיות, אני בכוונה אומר את זה בקיצוניות, אני מקווה שנורא שהתחרות האמיתית בין הקופות היא בסל, עם כל הכבוד פתאום מתקיים הדיון פה שיש לו שירותי בריאות נוספים ועל ידו יש סל, השמן והרזה, ויש חוק בריאות אני מקווה שהתחרות תהייה בשירותי הבריאות לילדים ובשירותים לקשישים ובשירותים האלה, ששם תהייה התחרות.
אריה אלדד
זה לא רק בסל, זה גם באיכות השירות.
חיים אורון
לזה אני מתכוון, באיכות השירות, בטיפול אצל הרופא באיך נראית קופת החולים, לתלות את כל התחרות באיזה תכנית יותר טובה בביטוח בריאות נוסף. אתה יודע - - -
נתן סומך
מה שאתה אומר זה, שבאותו שיקול גם אין לך אינטרס.
חיים אורון
מה גם שבחלק מהשירותים, שירותי בריאות נוספים הם אובליגטוריים, וזו דרך "הקומה נוספת".
אריה אלדד
ההרחבות הן תמיד אובליגטוריות.
חיים אורון
אם עכשיו אני הולך להיות בקופת חולים, אני רוצה לעשות סלקציה בין המבוטחים דרך שירותי בריאות נוספים, אני לא צריך שירותי בריאות נוספים שיקנו אותו אובליגטורי.

אני חושב שהפתרון שאריה אלדד הציע הוא סביר. קודם כל תפגשו בין קריאה ראשונה לשנייה שלישית, אנחנו נבחן את התיקון, והאפשרות לעשות בחירה אחרי פרק זמן מסוים ולהגיד שזה הדבר הצנוע הזה ייצר פה גלים שממוטטים את כל הסכרים של הביטוח הבריאו. אריה אלדד יהיה בכנסת הבאה, וכנראה גם אני.
ראובן שפירא
כבוד היושב ראש, אני רואה פה סעיף שנאמר על ידי משרד הבריאות, 'אנחנו בקופת חולים מאוחדת מרגישים נוח עם העניין הזה של מעבר מקופה לקופה כיוון שאנחנו מפעילים את זה בכל מקרה'. העניין שרשום וישנה פה הגדרה שונה בין הרובד הראשון לרובד השני, האם אתם יכולים להבהיר יותר למה כוונתכם?
נתן סומך
אנחנו אומרים שאם אתה היית חבר ברובד הראשון של הקופה ממנה עברת, זכותך לעבור לקופת החולים החדשה, לתכנית שירותי ביטוח נוספים רק לרובד הראשון, רק לגבי הרובד הראשון זכותך לקבל פטור בתקופת אכשרה אם יש לך תוקפה ברובד הראשון.
ראובן שפירא
זאת אומרת שאם היית שנה בקופת חולים אחת ואתה עובר לקופת חולים אחרת, אתה סוחב את השנה ואתה ממשיך ברובד הראשון כפי שהיית בקופה הקודמת.
נתן סומך
אם היית חבר ברובד השני והיית נניח שנה בה, אז יהיה לך פטור משנה בתקופת אכשרה בתכנית שירותי בריאות נוספים לגבי הרובד השני.
ראובן שפירא
זאת אומרת שאתה גם סוחב את השנה הזאת?
נתן סומך
כן, אבל חשוב לדעת שאם היית חבר ברובד הראשון ולא היית חבר ברובד השני.
ראובן שפירא
המעבר הוא מרובד לרובד?
נתן סומך
כן, ולרובד השני אתה יכול לעובר אליו רק שלא יהיה לך פטור בתוקפת האכשרה.
היו"ר יצחק גלנטי
תודה רבה, אם אין עוד מישהו שרוצה להתייחס, אנחנו יכולים להקריא.
ראובן שפירא
היום בקופת חולים "כללית", מופיע הנושא הסיעודי בתוך הרובד שלהם.
נתן סומך
הנושא הסיעודי הוא לא בשירותי בריאות נוספים, הוא ביטוח פרטי ויש הצעה כרגע שמסתובבת, אני מניח שמסגרת דיוני הממשלה לתקופה הקרובה נטפל גם בנושא הזה מבחינת התיקון הזה.
היו"ר יצחק גלנטי
זה לא כאן. תודה רבה, אני אבקש מהייעוץ המשפטי לקרוא את הנוסח.
ליטל שוורץ
הצעת חוק ביטוח בריאות ממלכתי (תיקון – ביטול תקופת אכשרה במעבר בין קופות חולים)

התשס"ז- 2007

תיקון סעיף 10.
1 .
במקום סעיף ג(2) יבוא:

מבוטח שעבר לקופת חולים אחרת, (להלן - הקופה הנעברת), והצטרף לתכנית שירותי בריאות נוספים של אותה קופה תוך 60 יום מהמועד שהחל להיות חבר בקופת החולים הנעברת, יהיה פטור מתוקפת אכשרה בתכנית של הקופה הנעברת, כמשך חברותו בתכנית של הקופה ממנה עבר, (להלן – הקופה הקודמת). אולם קופת חולים המפעילה תכנית הכוללת שני רובדי זכויות רשאית לקבוע בתכנית כי תחולת הפטור האמור על אכשרה ברובד השני תהייה רק על מי שהיו חברים בתכנית של קופה קודמת הכוללת שני רבדים, וכמשך חברותם ברובד השני של אותה תכנית.
היו"ר יצחק גלנטי
תודה רבה, אני מעלה להצבעה. מי בעד?

הצבעה

בעד – פה אחד

נגד – אין

נמנעים - אין

ההצעה התקבלה
היו"ר יצחק גלנטי
אנחנו מעבירים זאת למליאה לקריאה ראשונה.

תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 12:45

קוד המקור של הנתונים