ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 08/07/2008

מפגש עם קבוצת ילדים בני עולים, החברים בתנועת צדק והצגת פעילות התנועה שנוסדה ע"י עולים מן המערב, ע"י ראשיה. פעילותה מתמקדת בנזקקי החברה בישראל, נוער בשכונות מצוקה והקניית מורשת העם היהודי.

הכנסת השבע-עשרה נוסח לא מתוקן

סדר-היום
מפגש עם קבוצת ילדים בני עולים, החברים בתנועת צד"ק והצגת פעילות

התנועה שנוסדה על ידי עולים מן המערב, ע"י ראשיה, פעילותה מתמקדת

בנזקקי החברה בישראל, נוער בשכונות מצוקה והקניית מורשת העם היהודי.
נוכחים

התנועה שנוסדה על ידי עולים מן המערב, ע"י ראשיה, פעילותה מתמקדת

בנזקקי החברה בישראל, נוער בשכונות מצוקה והקניית מורשת העם היהודי
היו"ר מיכאל נודלמן
שלום לכולם, אני יושב ראש ועדת העלייה, קליטה והתפוצות, אתם האורחים שלנו.

אני פותח את הישיבה יחד איתכם ועם המורים והמלווים שלכם ועם תנועת צד"ק.

אתם נמצאים בכנסת שהוא המוסד הכי גבוה שיש במדינה שלנו. בכנסת ישנן הרבה ועדות, וכן יש את המליאה. בוועדות דנים בכל מיני נושאים, בוועדה שלנו דנים בנושאי העולים החדשות והבעיות שיש בקרב הילדים של העולים חדשים. דנים בבעיות של היהודים בתפוצות, לימודי השפה העברית, לימודי מסורת, על גיור ועל כל מיני נושאים שקשורים לעולים חדשים ולמדינת ישראל.

אנחנו רוצים לשמוע על תנועת צד"ק, איזה מטרות יש לתנועה, איזה פעילות אתם עושים. אין לנו הרבה זמן כי יש תרגיל ביטחוני. אני מבקש להתחיל.
שלומי עמר
אני רוצה לברך את יושב ראש ועדת העלייה והקליטה על זה שהסכים לפגוש אותנו וגם את הילדים. תנועת צד"ק היא תנועה שמטפלת בילדים בשכונות חלשות בכל הארץ, ובתוכם גם ישנם ילדים עולים חדשים. אנחנו פועלים ב-37 מקומות בארץ, ויש לנו כ-6,000 ילדים שפועלים בכל הארץ.

היום יש מחנה של ילדים קטנים שמתחיל על יד הכנסת, רצינו להקפיד שהמחנה יתחיל ליד הכנסת, כי כפי שאמר היושב ראש, אנחנו רואים בזה סמל הדמוקרטיה, ומאוד חשוב לנו ללמד את כל הילדים האלה גם עולים וגם ישראלים ותיקים יותר שזה המקום החשוב ביותר לנו, וזה המקום שהוא מאוד מרכזי לחיי אזרחי המדינה. לקחנו דוגמה קטנה, ישנם עוד 350 ילדים למעלה, לא נביא את כולם לפה. היום הם נמצאים בפארק הוורדים, ואחר כך במוזיאון המדע, הילדים יקבלו הדרכה מהמדריכים. בערב יש להם שחייה לילית ובריכה והם ישנים שם, למחרת הם הולכים כולם לסופר-לנד. בשבוע לאחר מכן יש פעילות לגדולים יותר, שזה כבר חמישה ימים, וכן סמינר מדריכים. הגדולים אצלנו מקבלים אצלנו סמינר הדרכה, החבר'ה האלה באים משכונת הקטמונים בירושלים, הגדולים ביניהם יהיו עוד מעט המדריכים, הם קיבלו הכשרה מאיתנו. גם פסיכולוגיה, פדגוגיה, והם יחזרו לשכונה שלהם כדי לחנך את הילדים.

יש לנו גם שתי נציגות, הודיה וקורין, הן מהמפעל להכשרת ילדי ישראל. ילדים שבאים מבתים עם בעיות בתוך המשפחה, והוחלט שהם יהיו בתוך הכפר. אנחנו פועלים בתוך שמונה בתי ילדים כאלה, וכן ישנם הרבה עולים חדשים.

כפי שאתם רואים יוצאים משם ילדים למופת, ילדים שמתגייסים לצבא או לשרות לאומי ותורמים את שלהם.

האידיאולוגיה שלנו מאוד פשוטה, קודם כל למרות שאנחנו כאן, אנחנו גוף לא פוליטי, לא משתייכים לשום מפלגה פוליטית, אנחנו למטרה חינוכית בלבד.

שנית, אנחנו גוף שונה, אנחנו בעד המדינה, למען המדינה, רוצים שהילדים ישרתו את המדינה בכל האפשרויות, שלא יעזבו ולא ימצאו תירוצים לא לשרת את המדינה. אנחנו גוף שהוא

בעד מסורת ישראל, אין שום כפייה, יש לנו דתיים וחילוניים ביחד. אנחנו בעד שהאנשים יידעו בשביל מה הם פה, ולא באוגנדה, ולא במקום אחר.

דבר אחרון, אנחנו גם גוף קהילתי, הילדים האלה שאתם רואים לא רק מקבלים גם נותנים. לא רק הם מקבלים פעילות בשביל עצמם, אנחנו מארגנים להם מבצעים למען החולים, למען החיילים. יש לנו פעילות מאוד יפה עם חברת "עמידר", שם אנחנו עוזרים לצבוע בתים של נזקקים. הילדים צריכים להבין שהם לא צריכים רק לקבל את האווירה של מגיע לנו כל הזמן, הם צריכים גם לתת. כך אנחנו בסופו של דבר מחנכים דור חדש של אזרחים, הם אזרחים טובים למדינה.

כל הגוף הזה הוקם לפני 30 שנה על ידי עלייה מצרפת. אם אנחנו מדברים במבטא צרפתי זה לא במקרה, כשהגיעו העולים לפה ראו שיש עוד עליות חוץ מהעלייה מצרפת וצריך לעזור, ולא רק אנחנו מקבלים עלייה מהצרפתים, אלא חייבים לעזור לעליות אחרות, ולכן עד היום הבורד של הדירקטוריון אלה אנשים שעלו מצרפת וכבר נכנסו והפכו להיות אזרחים טובים של המדינה.
שלמה מולה
אני רוצה להודות לכם למחנכים, ולתלמידים, ברוכים הבאים לכנסת. אני רוצה להודות לך אדוני היושב ראש, על הדיונים שאתה מקיים, וכן מגלה רגישות רבה לנושא. הלוואי והרבה חברי כנסת היו עושים מה שאתה עושה. מדיון לדיון אני רוצה להודות לך.

אתמול שאלו אותי ב"רדיו ירושלים", שיעורי האזרחות מאוד חשובים, מבחני האזרחות מאוד חשובים, אבל התלמידים הם הכי שונאים ללמוד אזרחות ומקבלים את הציון הכי נמוך באזרחות. שאלו אותי למה, ואני אומר כך. מי שלא לומד אזרחות הוא פוגע באזרחות שלו, זאת אומרת מה שמגיע לו כאזרח בדמוקרטיה הישראלית, במסורת היהודית, בדת היהודית, בתוכן של המדינה שלנו כמדינה, במוסדותיה של המדינה בבתי המשפט, במשטרה, בגופי אכיפת החוק וכן הלאה. זאת אומרת, אנחנו באים ואומרים אנחנו מוותרים על זה, אז לימודי האזרחות הופכים להיות לא רציניים. אז לתלמידים אין הגירויים ללמוד, אין להם את המוטיבציה ללמוד, ואז התוצאה היא שבסופו של דבר אנחנו מייצרים דור שכל נושא האזרחות שלה הוא נושא בעייתי. כשאתה מדבר על אזרחות, אתה מדבר על עליות שונות, על הקבוצות השונות, למה באו, למה הקימו לנו בית, בית לאומי כאן בארץ ישראל. למה ארץ ישראל, אדוני הזכרת את אוגנדה, למה לא אוגנדה, למה לא אתיופיה. למה לא עוד מדינות אחרות, באנו לכאן כי הארץ הזאת היא ארץ אבות אבותינו, ארץ שהובטחה גם כשהיינו באתיופיה, ואתה היית בצרפת. אדוני היושב ראש כל אחד בא מכל מיני מקומות, אז יש לנו רק את הארץ הזאת, היא זאת שמקשרת את כולנו זו הארץ, המסורת היהודית וכן הלאה.

אני גאה לראות שדווקא הילדים הם ילדי עולים, ואני משוכנע שלא קל לכם. אבל אתם עושים עבודת קודש, אני מכיר את שחר, ורק לפני שבועיים ביקרתי באחד מבתי הספר, בית הספר "הימלפרב" הלכנו לראות איך באמת קולטים את הילדים במבשרת ציון, כי יש בית ספר שרוצה להיות נקי מהאתיופים, קיימנו דיון בוועדת החינוך שהם לא רוצים את האתיופים. יש לך בית ספר אחר שאומר אני רוצה לחבק את יוצאי אתיופיה, ראינו כמה שהם פועלים ועושים.

אני רוצה לומר דווקא לעוסקים במלאכה יישר כוח. אני רוצה גם להגיד לתלמידים, אתם פה יושבים כרגע בכיסאות שבהם חברי כנסת יושבים, שתדעו, גם אתם תהיו חברי כנסת עוד כמה שנים, שתדעו שאתם יכולים. זה חשוב שתדעו שאתם יכולים, אבל צריך להיות תלמידים טובים, ללמוד הרבה אזרחות, להיות ממושמעים כמובן למורים. הלוואי שהיינו עושים עוד מפגשים כאלה. תודה רבה לכם.
היו"ר מיכאל נודלמן
ילדים, אתם רוצים לומר משהו או לשאול.
שחר מלדה אוולין
אני חושב שצריך לתת יד חזקה כזאת שדווקא לאנשים, לגופים כאלה שנכנסים לתוך לב ליבה של שכונה, לב ליבה של משפחה שאיכפת לה, שאיכפת להם מילדי ישראל, שבאמת יחוו חוויה נכונה בחופש של מערכת החינוך שנתנה להם, למדינת ישראל, ילדי ישראל.

זאת הזדמנות מאוד חשובה שנתנה לנו עמותת "צדק", ונתנה יד לילדי שכונת קטמונים, אמרו לי שחר אנחנו לרשותך, לילדים האלה אולי לא יהיה להם אי פעם בחופש הזה חוויה כזאת. אז הם חווים, רואים מקומות מכובדים, אני רואה את הילדים מאוד נהנים, מתרשמים. בשבוע הבא יש המשך, טיול של חמישה ימים. זה מתנה. המשפחות האלה לא יכולות להשתתף בהוצאות האלה. לוקחים את מלוא כובד ההוצאות, ואני מאוד מברך.

אני מברך את חבר הכנסת שלמה מולה וגם את היושב ראש, כל האנשים שהוגים בעניינים האלה. צריך לתת לנו את ההזדמנויות האלה שנותנים לנו לתת, אני בטוח שזה מגיע אלינו ישירות. תמשיכו בתרומות האלה. תודה רבה.
היו"ר מיכאל נודלמן
ילדים, אתם הייתם במוזיאון?
שחר מלדה אוולין
עכשיו הם הולכים למוזיאון.
תודה שבאתם.

אנחנו נחכה שבעוד מספר שנים מישהו יהיה פה חבר כנסת ויישב פה.

אני מקווה שתיהנו מהרגשה טובה ומידע טוב מהמוזיאון שאתם מתכוונים להגיע אליו. אתם תחשבו מה אומרים, ומה אתם רואים. למה זה עובד כך, ולא כך. מוזיאון הטכנולוגיה מאוד מעניין, זה מוזיאון הטוב ביותר שיש בירושלים.

תודה רבה.

(הישיבה ננעלה בשעה 14:00)