ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 08/07/2008

תקנות הביטוח הלאומי (מתנדבים)(תיקון), התשס"ח 2008

פרוטוקול

 
PAGE
10
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

8.7.08

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
פרוטוקול מס' 483

מישיבת ועדת העבודה, הרווחה והבריאות

יום שלישי, ה' בתמוז התשס"ח (8 ביולי 2008), שעה 12:25
סדר היום
תקנות הביטוח הלאומי (מתנדבים) (תיקון), התשס"ח 2008
נכחו
חברי הוועדה: יצחק גלנטי – היו"ר

זבולון אורלב
מוזמנים
דב בארי
- רפרנט עבודה ורווחה, משרד האוצר

נעמה שחל
- הלשכה המשפטית, המשרד להגנת הסביבה

אילנה סופר
- מינהל גמלאות, המוסד לביטוח לאומי

אורנה גייל
- המוסד לביטוח לאומי

דב גולדברגר
- יו"ר מנהיגות אזרחית

שושנה טרגין
- קק"ל

עליזה גורן
- קק"ל

אורית מור
- ראש אגף משאבי אנוש ברשות הטבע והגנים

אלמוג חכמון
- הלשכה המשפטית, רשות הטבע והגנים

נאור ירושלמי
- סמנכ"ל חיים וסביבה

מאיה קרבטרי
- חיים וסביבה

ענת אסל
- החברה להגנת הטבע

דלית רוכמן
- מנהלת משאבים ופרויקטים מיוחדים, משולחן לשולחן

רחל פפר
- משולחן לשולחן

מייק נפתלי
- ברית עולם

אוריאל לדברג
- עמותת פעמונים

אלה אלון
- המשפט בשירות הקהילה

נציג יד שרה
ייעוץ משפטי
ג'ודי וסרמן


ליטל שוורץ - מתמחה
מנהלת הוועדה
וילמה מאור
קצרנית פרלמנטרית
רויטל יפרח

תקנות הביטוח הלאומי (מתנדבים)(תיקון), התשס"ח-2008
היו"ר יצחק גלנטי
אני פותח את הישיבה. אנחנו עוברים לנושא הבא: תקנות הביטוח הלאומי (מתנדבים)(תיקון), התשס"ח-2008, וזה במסגרת דיון של יום החברה האזרחית בכנסת. אבקש מחבר הכנסת אורלב לשאת את דברו ברבים.
זבולון אורלב
ראשית כל, אני מודה ליו"ר שקבע את מועד הדיון בסוגיית תקנות הביטוח הלאומי (מתנדבים) ותחומי חוק הסביבה של הגנת הטבע והגנת חיות הבר היום. היום אנחנו מציינים את יום החברה האזרחית בכנסת. כל 30 אלף הארגונים על 360 אלף העובדים שלהם, שתורמים תרומה מכרעת למדינת ישראל, ואנחנו מקיימים היום שורה ארוכה של דיונים בוועדות הכנסת. אני בא מוועדת הכספים ובשעה 13:00 תשב השדולה עם יו"ר הכנסת ותיחתם אמנה בין החברה האזרחית לבין הכנסת.

בישיבה הקודמת הבענו את מורת רוחנו על כך שהתקנות האלה מחריגות את המתנדבים באיכות הסביבה, שמירת הטבע והגנה על חיות הבר ומפלות לרעה לעומת ייתר המגזרים וייתר התקנות שקשורות בביטוח מתנדבים. אני קיבלתי על עצמי לקיים הידברות. ההידברות הזאת לא הוסיפה ולא יכולתי לשכנע את הנוגעים בדבר לרדת מהתנאי הזה, למרות שהשקעתי בכך מאמץ. השאלה כרגע היא האם כשנדע שאנחנו רוצים את הטוב ביותר לא נסתפק בטוב ואני לא יודע מתי זה יהיה, האם הכל או לא כלום? הואיל ואני חושב שצריך להשיג בכל פעם את הדבר האפשרי, גם אם האפשרי לא מושלם, בעיניי התקנות האלה אינן מושלמות אבל במציאות הנוכחית אני אמליץ בפני היו"ר ובפני חברי הכנסת, כמי שיזם את התקנות האלה, לאשר את התקנות ולא להשאיר את התיקון הזה כמות שהוא. אני מקווה שברבות הזמן, הואיל ובין כה וכה אנחנו שוקלים להוסיף תקנות נוספות, אנחנו עושים כרגע סריקה עם החברה האזרחית על תחומים נוספים שנשכחו, ומשום כך, אנחנו נקיים דיונים יותר מעמידים עם שר הרווחה והביטוח הלאומי ובאותה הזדמנות נעשה סדר גם בענין הזה.

קיבלתי הערה אחת מהקרן הקיימת, ואני עדין לא מבין האם מעמדכם הוא כמו משרד ממשלתי לצורך הענין.
קריאה
לא תמיד, הוא נחות יותר.
זבולון אורלב
הואיל וכאן בתקנות כתוב: על פי הפנייה מאת משרד ממשלתי, המוסד, רשות מקומית, הסתדרות ציונית עולמית או הסוכנות היהודית לארץ ישראל, ואני מבין שהואיל ולא כללו כאן גם את הקרן הקיימת, אני מציע, ואני לא חושב שצריכה להיות התנגדות לכך, שתתווסף גם הקרן הקיימת כי היא חלק בלתי נפרד מהמוסדות הלאומיים.
קריאה
זה מחייב תיקון בחקיקה ראשית.
זבולון אורלב
אז אני אתקן את החקיקה הראשית. תאמרי ליועץ המשפטי של הקרן הקיימת לבוא בדברים עם הביטוח הלאומי ולהציע נוסח ואנחנו נתקן. אין לזה שום סיבה בעולם, זאת תקלת לשון גרידא, ובעיקר בתחום שלנו הקרן הקיימת לישראל מאוד משמעותית בהפעלת המתנדבים ואין שום סיבה להפלות אותה. במצב הנוכחי, אני ממליץ בפני היו"ר לאשר את התקנות האלה.
היו"ר יצחק גלנטי
תודה רבה. אבקש לשמוע את פרופסור דב גולדברגר.
דב גולדברגר
תודה רבה על האפשרות שלנו להופיע גם בוועדה הזאת. אני יו"ר מנהיגות אזרחית, שהוא ארגון הגג של העמותות ואני מתנדב. אני מתנדב בארגון הזה ויו"ר של ארגון הגג של כל העמותות והמנכ"לים. אני רוצה לומר משהו כללי על ההתנדבות: אנחנו נוטים ויש לנו בחברה הישראלית נטייה לראות תמיד את הדברים הרעים והלא יפים, והשחורים. היום אנחנו באים להציג פה או לעסוק בנושא שלדעתי משקף את הפן היפה של החברה הישראלית וזה נושא ההתנדבות. הרבה מאוד אנשים, ולשמחתי בשנים האחרונות על פי כל המחקרים, יש גם הרבה מאוד צעירים מתנדבים. פעם היתה נטייה לראות שאת ההתנדבות עושים פנסיונרים שכבר אין להם עיסוק ורק הם מתנדבים, ואנחנו שמחים מאוד לראות שהרבה מאוד בני נוער, הרבה מאוד צעירים והרבה מאוד אנשים בשנים הקשות שלהם, שאז הם לומדים או עובדים בעבודה קשה, מוצאים זמן להתנדבות. אני חושב שזה בהחלט דבר ראוי לציון. יש חשיבות עצומה להתנדבות, מעבר למה שהמדינה עושה, מעבר לכל עובדי המדינה והעיריות. העובדה שיש אנשים שעושים זאת בהתנדבות חשובה לנתרם. הוא מרגיש אחרת כאשר בבית החולים יושב לידו מתנדב שבא לעודד ולדבר אתו, וזו תרומה עצומה למי שזקוק, בעיקר בנושאי רווחה, חינוך ובריאות, והיא גם חשובה מאוד לתורם. יש חשיבות עצומה לתורם שיודע שהוא חייב להקדיש מזמנו, מכישרונו, מכספו לאחרים.

אני רוצה לומר 4 אקסיומות בנושא ההתנדבות: 1. כל אחד יכול להתנדב. אין דבר כזה שיש מישהו שאומר שאין לו במה להתנדב. אפשר לתרום כישרון, אפשר לתרום זמן, אפשר לתרום כסף. אין מצב כזה שמישהו לא יכול לתרום משהו. 2. בכל גיל אפשר לתרום. יש להתחיל להרגיל ילדים, כמו שמחנכים אותם לערכים אחרים, יש להרגיל אותם להתנדב מגיל צעיר מאוד, בין אם זה בגן, בין אם זה לקחת אחריות על הסביבה הקרובה. אפשר לעשות התנדבות וכשאתה מרגיל את עצמך בגיל צעיר, גם כשתהיה מבוגר תעשה אותם. 3. הדבר הבעייתי ביותר, אני קורא לזה "חובה להתנדב". לכאורה יש בזה סתירה כשאתה אומר "חובה להתנדב" כי או שזה להתנדב או שזאת חובה. אני נזכר בימים שהייתי משנה למנכ"ל משרד החינוך והתחלנו את פרויקט "מחויבות אישית". בתיכון כל תלמיד חייב לעשות פעולת התנדבות, וזה נקרא "מחויבות אישית". אמרו לנו שאם זאת התנדבות זאת לא מחויבות. אמרנו שחייבים להתנדב, כמו שהוא חייב לעשות שיעורים וללמוד, הוא חייב לשמור על ערכים מסוימים וגם להתנדבות צריך לחנך, ואני אומר לכם שמה שההתנדבות עושה לבני נוער, הרבה אנשים קבעו את הקריירה שלהם בעתיד על פי נושא ההתנדבות שלהם. הם המשיכו ללמוד במקצועות שהם התנדבו והמשיכו להתנדב גם לאחר סיום התיכון. לכן, יש חשיבות עצומה לענין. 4. הדוגמה האישית – ברגע שההורים והמורים והמבוגרים ישמשו דוגמה אישית כמתנדבים, גם הילדים שלהם יגדלו וידעו שזה בית שמתנדבים ועוזרים ונותנים צדקה, וגם הצעירים יתחנכו, כאשר הם יקימו את המשפחות שלהם, להיות מתנדבים.

תראו, ניהול ההתנדבות היום הפך להיות מקצוע. זה לא דבר שאפשר לעשות אותו כלאחר יד. זה דבר שדורש הכשרה, דורש לימודים, דורש יידע, משום שאנחנו מדברים על ארגונים שמפעילים הרבה מאוד מתנדבים. היינו בוועדת הכספים והזכירו את ארגון "יד שרה", שיש בו בסך הכל עשרות עובדים בשכר ו-6000 מתנדבים. להפעיל מערך כזה של מתנדבים דורש יידע - -
זבולון אורלב
שנותנים שירות ל-400 אלף איש בשנה.
דב גולדברגר
נכון. לכן, הנושא של ניהול ההתנדבות, ויושב פה מולי דוקטור מייק נפתלי, שאחת ההתמחויות שלו זה ללמד באקדמיה את ניהול ההתנדבות. נושא ההתנדבות הוא נושא קשה, צריך ללמוד איך מגייסים מתנדבים, איך מתחזקים מתנדבים, איך נפרדים ממתנדבים, זה נושא קשה.

מאחר ויש גידול עצום במתנדבים ויש שינוי, אנחנו צריכים להתמודד גם בחקיקה ולשם זה אנחנו כאן. צריכים לעשות שינויים שיתאימו לגידול ולמה שקורה בנושא ההתנדבות. אנחנו כתבנו לכם בדף שהכנו לכם שאנחנו מבקשים שתהיה ועדה משותפת עם הביטוח הלאומי ואתכם, כדי לטפל בתקלות שישנן היום בנושא. אני לא נכנס לדבר על נושא החקיקה, יושבת משמאלי עורכת הדין נאווה בן מאיר, שתציג את נושאי החקיקה עצמם. אני רציתי לתת תמונת מבוא לענין ולומר שבגלל ההיקפים, בגלל החשיבות, בגלל הגודל, חייבים להתמודד מידית עם השינוי.
היו"ר יצחק גלנטי
תודה רבה. גברתי, לפני שתציגי את הדברים כפי שהם נראים מהבחינה המשפטית, הייתי מבקש את המשרד להגנת הסביבה לומר את דברו.
נעמה שחל
אני מהלשכה המשפטית. בהתייחס לתקנות אנחנו תומכים כמובן - -
זבולון אורלב
אדוני, סליחה. אני מציע שקודם נגמור עם התקנות. לפי דעתי יש שני אנשים שיקבלו רשות דיבור בענין התקנות ונגמור.
נעמה שחל
אני כמובן מתייחסת לענין התקנות. אנחנו כמובן תומכים ברוח התקנות, ומעוניינים לתמוך במתנדבים שמתנדבים בנושא הסביבתי. ההערה היחידה שיש לנו לענין הנוסח, והיא מאוד קטנה, זה להחליף את "הגנה על חיות בר" ב"הגנה על בעלי החיים". זאת הערה שלהערכתי מקובלת גם על אנשי הביטוח הלאומי.
אורנה גייל
בסדר גמור.
היו"ר יצחק גלנטי
זה לא רק חיות בר אלא חיות בכלל.
נעמה שחל
אנחנו מעודדים את התהליך ונשמח אם התקנות יעברו.
היו"ר יצחק גלנטי
אין פה נציג של משרד המשפטים? כנראה שזה מקובל עליהם. אבקש לשמוע את נציג משרד האוצר, יש נציגות?
דב בארי
אחזור על מה שאמרתי בדיון הקודם שהתקיים פה לפני 3 שבועות: למשרד האוצר יש חשש לפתוח את התקנות בצורה כזאת גורפת.
קריאה
יש לך בעיה עם הנוסח הקיים?
דב ארי
יש לי בעיה, ואם היתה לי אפשרות לשנות את הנוסח הייתי מסתייג מהגוף הציבורי ומשאיר רק את הענין הממשלתי בתוך הענין.
היו"ר יצחק גלנטי
תודה רבה. אבקש לשמוע את נציג משרד הרווחה.
דוד כנפו
אני מנהל האגף לתפקידים מיוחדים וממונה על היחידה להתנדבות במשרד הרווחה. אני רוצה לומר שהנושא של איכות הסביבה והגנה על החיות זה נושא שכל השנים היה מוגבל על ידינו. אנחנו מרכזים את כל המידע למתנדבים עבור הרישומים של הביטוח הלאומי, גם באמצעות הרשויות המקומיות, בהן אנחנו מפעילים ב-115 רשויות מקומיות יחידות התנדבות שבהן אפשר להירשם ולרשום את המתנדבים. הנושא של איכות הסביבה היה בעייתי בכך שאנשים יתנדבו ולא יהיה להם כיסוי בביטוח לאומי. הגיע הזמן לתקן את התקנות האלה אבל יש עוד דברים שצריכים לתקן בחוק ובתקנות, וצריך לקיים דיון בוועדה או שיהיה צוות שיגבש את ההצעות.
היו"ר יצחק גלנטי
תודה. מאחר ויש לי בקשה מחבר הכנסת אורלב, שמוגבל בזמנו...
אלמוג חכמון
אני מרשות הטבע והגנים. אנחנו מברכים על כל הרעיון, אנחנו בעד רוח ההתנדבות. יש לנו בעיה לגבי הסיפא, כמו שאמרנו בפעם הקודמת, שקשה לנו להגביל מיקום ומועד מראש. בתור רשות סטטוטורית, אנחנו יחידת סמך של המשרד לאיכות הסביבה, יש לנו בעיה עם זה. נתתי דוגמה לחברתי מביטוח לאומי לענין המיקום - -
זבולון אורלב
לא שכנעת אותה.
אלמוג חכמון
לא שכנעתי אותה, אבל אני מאמין שהסיפא לא צריכה להיות כי אם רוצים לתת משהו נותנים אותו מכל הלב, ולא נותנים משהו שהוא חצי עבודה. זאת הגישה שלי בחיים ולא נותנים משהו ריק מתוכן, כי מבחינתו זה ריק מתוכן. לדוגמה: היה ותהיה פעילות של הרשות בהר הנגב, וזה שטח עצום, אני לא יכול להגיד שהמתנדב שלי נמצא ב-נ.צ 1 - -
קריאה
אתה לא צריך לומר. אתה אומר "הר הנגב".
אלמוג חכמון
יש לי בעיה עם המיקום הזה. אני לא יכול לסייג אותו למיקום ספציפי.
היו"ר יצחק גלנטי
מה לגבי הזמן?
אלמוג חכמון
יש לנו פקחים מתגברים שפועלים כסיוע לפקחים שלנו.
נאור ירושלמי
פקחים ולא מתנדבים?
אלמוג חכמון
מתנדבים, ואני עובד באופן אישי על התיקון הזה. קשה לי להגביל את אותו מתנדב שיגיע לכביש 90 ולהגיד לו: לא תמשיך לאכוף פגיעה בערכי טבע או בנוף.
היו"ר יצחק גלנטי
מה אתה מציע? איזה שינוי אתה מציע?
אלמוג חכמון
המשפט בסיפא "מיקומה ומועדה נקבעו מראש" זה מגביל ומרוקן מתוכן את כל הנושא הזה מבחינתנו, אלא אם כן החברים הנכבדים יגידו לי שמבחינתם הביטוח הלאומי מכיר ברשות הטבע והגנים, שנכלל במסגרת התיקון לחוק - -

זבולון אורלב"

צריכים לתקן את החוק ולהוסיף כאן תאגידים על פי חוק, כי זה לא רק אתה, זה גם "יד ושם" וכולי, וזה לא פשוט. אני לא יודע מה ההבדל בין "יד ושם" ומשרד החינוך או "יד בן צבי". יש תאגידים על פי חוק ועל זה נדבר בנפרד.
אלמוג חכמון
אולי אפשר לעשות תיקון בחוק לענין הכמות, בואו ננסה להגביל כמות מתנדבים למשך שנה - -
זבולון אורלב
אני לא מציע להגביל את התקנות בזמן כי יגמר הזמן ולא יהיה מי שיטפל בתקנות האלה.
אורית מור
אולי לקבוע כמות של אנשים לתקופת זמן מסוימת.
זבולון אורלב
רבותי, אני לא ממשלה, אני באופוזיציה. אני רציתי להוריד את שני הדברים אבל לא שכנענו אותם ועכשיו או שמאשרים או שלא מאשרים את זה. אתם ממשלה, השר שלכם היה צריך לדבר עם השר הרצוג, ולא רק אני צריך לרדוף אחריו כל היום. אם אתם לא עושים את זה, יש לכם בעיה גדולה מאוד. מה אתם רוצים ממני?
אורית מור
אנחנו מתייחסים למגבלה שדיבר עליה בפעם שעברה הביטוח הלאומי, לגבי האבחנה בין פעילות שהיא לצורך התנדבות ופיקוח לבין פעילות שהיא הווי, שזה מה שאתם רוצים למנוע בסיפא הזה. ואז, אולי יש אפשרות לבקש לקבוע כמות מסוימת של עובדים, שאת הרשימות שלה נגיש מראש לשנה, בלי קביעת מועד ומקום אלא לתקופה של שנה, שרק אותם אלה שיקבעו הם יהיו מכוסים בביטוח הלאומי.
זבולון אורלב
אין לך בעיה אם המשרד שלך יגיש את הרשימות האלה, אבל משרד לא צריך להודיע מראש על מיקום ומועד. אני מסכים אתך, ואם הייתי שר הרווחה לא הייתי שם את המגבלות האלה. אלא מה? כרגע יש מציאות, ואני שואל אותך מדוע אתם לא יכולים בשלב הזה, עד שנצליח לתקן, אם נצליח לתקן, בשלב הזה תגישו את השמות האלה דרך המשרד להגנת הסביבה כי למשרד אין הגבלות.
אלמוג חכמון
אנחנו רוצים לקבל את האישור של היועצת המשפטית של הביטוח הלאומי בנושא הזה, שנגיש את זה - -
היו"ר יצחק גלנטי
לא, דרך המשרד. אתה רוצה אישור מראש. אני מבקש להיענות לבקשתו של חבר הכנסת המציע זבולון אורלב, ולנסות להתחיל לקדם את הנושא הזה באופן חיובי. לאחר מכן, אם יהיה צורך, נבצע שינויים. זה לא דבר שלא ניתן לשינוי. לכן, אני מבקש להקריא את הצעת התקנות.
ליטל שוורץ
מקריאה: "תיקון תקנה 1 1. בתקנה 1(א) לתקנות הביטוח הלאומי (מתנדבים), התשל"ח-1978, אחרי פסקה (21) יבוא: "(22) פעילות למען איכות הסביבה, שמירת הטבע והגנה על בעלי החיים, על פי הפנייה מאת משרד ממשלתי, המוסד, רשות מקומית, ההסתדרות הציונית העולמית או הסוכנות היהודית לארץ ישראל, או פעילות כאמור שאורגנה בידי גוף ציבורי אחר כמשמעו בסעיף 287 לחוק ושמיקומה ומועדה נקבעו מראש". תחילה ותחולה 2. תחילתן של תקנות אלה ב-1 בחודש שלאחר פרסומן והן יחולו על פעילות התנדבותית שבוצעה באותו יום ואילך."
נאווה בן מאיר
אם אפשר להפנות שאלה אחת לביטוח הלאומי, כדי שנבין למה אתם מסייגים את סעיף 22?
זבולון אורלב
לא כרגע, אני מתנצל. על זה היה דיון בפעם הקודמת...
היו"ר יצחק גלנטי
חבר הכנסת אורלב...
זבולון אורלב
אני מצביע במקומו של חבר הכנסת אלדד.
היו"ר יצחק גלנטי
נעבור להצבעה. מי בעד אישור התקנות?

מי בעד – 2

נגד – אין

נמנעים – אין

התקנות אושרו.
זבולון אורלב
אני רוצה להודות לאנשי הביטוח הלאומי.
היו"ר יצחק גלנטי
אני מצטער שקיצרתי במהלך הישיבה, וזה עקב אילוץ של הישיבה הקודמת. זאת אחת הוועדות שיש בה הרבה מאוד חיכוכים, ובכל זאת, הצלחנו גם היום.
קריאות
לא נתנו לנו לומר כלום.
וילמה מאור
הסתיים הדיון.
היו"ר יצחק גלנטי
בבקשה, אני נותן עוד זמן להתבטא.
זבולון אורלב
עוד הערה אחת: כל גורמי הממשלה, בתאגידים על פי חוק שיש להם בעיות, שיזמנו דיון בממשלה עם השרים שלהם, עם שר הרווחה, ותסדרו ביניכם את העניינים. זאת לא הזירה הנכונה. תודה.
היו"ר יצחק גלנטי
תודה.
מייק נפתלי
כבוד יושב ראש הוועדה, אני היו"ר לשעבר של המועצה הלאומית להתנדבות וגם יושב ראש תנועת התנדבות בשם "ברית עולם". האמת היא שהגעתי לישיבה הזאת מאוד מוטרד. מדינת ישראל אוהבת לדבר בשבחם של המתנדבים. מוסדותיה, חברי הכנסת וכדומה, וגם האוצר והמוסד לביטוח לאומי. דה-פקטו, אני חייב להגיד בצורה המוסמכת ביותר, שרוב המתנדבים הפעילים במדינת ישראל לא מבוטחים. אני לא רוצה להתייחס ל-44% במסמך שהכינה המנהיגות האזרחית. 44% זה 3 מיליון אנשים. מבוטחים במדינת ישראל כמה מאות אלפי מתנדבים בלבד, כולל אלה שבחוק מד"א, כבאות וכדומה. רוב רובם של המתנדבים בעבודה היומיומית שלהם לא מכוסים. זו העובדה, מכיוון שכל מיני פרובלמטיקות בעריכת החוק ובתקנות לא מאפשרים למנדבים שנכנסים לזירת ההתנדבות להירשם כהלכה וכדומה. יושבת לידי יועצת משפטית מטעם אוניברסיטת תל אביב, שגם ייעצה למועצה הלאומית להתנדבות והכינה מסמך מצוין, שמפרט הרב מהנישות, שנדע עד כמה אנחנו בפרובלמטיקה.

בשנים האחרונות היתה במדינת ישראל התגייסות מאוד יפה של מתנדבים לסיוע הומניטארי בין-לאומי. זהו תחום ראוי בכל מובן. אנחנו מדברים בשבחם של חסידי אומות העולם, המתנדבים הישראלים יוצאים ברמת סיכון מאוד גבוהה לעזור בבורמה, בצונאמי ובמקומות אחרים. הדברים האלה רחוקים מרחק מזרח ממערב מהאוצר, מהמוסד לביטוח לאומי וממקומות אחרים. אני יכול להביא אין ספור דוגמאות שבהן פעילות ענפה מאוד של מתנדבים נעשית ברמת השטח, אבל גם במבנה התקנות ואורך ההתארגנות שלהם ודרכי הרישום, אין להם שום סיכוי לקבל סיוע בדרך שכרגע מדינת ישראל מציעה להם את הסיוע.
זבולון אורלב
אני מזמין אתכם להכין הצעה ונשתף פעולה עם היושב ראש. השדולה האזרחית, יש בה חברי כנסת מכל הסיעות, נדבר עם הממשלה כמו שעשינו פה, עם שר הרווחה ועם השרים הנוגעים בדבר כדי לעזור לכם.
מייק נפתלי
מיותר להגיד שזאת הליבה של החברה הישראלית, ודווקא הם לא מקבלים - -
אלה אלון
אני מאוניברסיטת תל אביב, המשפט לשירות הקהילה והמועצה הלאומית להתנדבות. שלחתי לוועדה מסמך שמציין את הבעיות שנתקלנו בהן, ועשינו יום עיון ושלחנו התייחסויות של כל מיני ארגונים לגבי המצב בנושא של ביטוח מתנדבים. המצב מאוד קשה כי הבלבול וחוסר הוודאות, חוסר הידיעה של מי מבוטח ומי לא ומה הפרוצדורות הנדרשות רבים מאוד בתחום הזה, וגם החוק מאוד ישן והתקנות ישנות, שלא כוללות ולא מתייחסות למאפיינים של ההתנדבות כיום. אנחנו חושבים שמבחינת הפרוצדורות ומבחינת המטרות, מה שנוצר זה שאפילו אם יש מתנדב שמתנדב למטרה שקבועה בתקנות ושהוא מתנדב במסגרת ארגון מסודר, פעמים רבות הוא לא יהיה מבוטח בגלל שלא התקיימה כל הפרוצדורה של ..., לפעמים לא באשמת הארגון אלא בגלל הסיבוך של הפרוצדורות האלה. גם המטרות מאוד לא מעודכנות ויש עוד כל מיני בעיות שפירטנו במסמך. אנחנו חושבים שצריכה להיעשות בחינה מסודרת וכללית, להתאים את התקנות האלה למצב של היום מבחינת ההתנדבות. והמדינה, ששולחת כל כך הרבה אנשים להתנדב וזקוקה לעזרה שלהם, שתדאג לזה שהם יהיו מבוטחים ולא תציב בפניהם כל מיני מכשולים שמונעים מהם להיות מבוטחים. אני רוצה לציין שבתקופה של מלחמת לבנון השנייה הדברים בלטו בצורה יוצאת דופן כי הצטרפו רבבות מתנדבים למתנדבים הרגילים של הארגונים, ולא היתה אפשרות מעשית לבטח את כל המתנדבים שנוספו בבת אחת ובצורה מיידית, שלא אפשרה את הביטוח כמו שצריך. חייבים לתת את הדעת גם לנושא של שעת חירום כשעושים את הרפורמה בתקנות.
היו"ר יצחק גלנטי
האם את מתייחסת בדבריך רק לשעת חירום מבחינת ההגדרה של ביטחון המדינה או שעת חירום יכולים להיות לה גם מצבים אחרים?
אלה אלון
לדעתי צריך לעשות רפורמה כללית בתקנות. לדוגמה, יש פה מתנדבים מעמותה לחלוקת מזון. הם בכלל לא נכללים בתוך התקנות, אז עושים איזו פרשנות של תקנה ומוצאים דרך להכליל סיוע לאוכלוסיות נזקקות, אבל זה תחום שהמדינה לא מתעסקת בו וסומכת רק על העמותות ועל המתנדבים.
היו"ר יצחק גלנטי
סליחה, אני לא כל כך מתמצא בנושא. אני מבקש לדעת, בין היתר, ואמרתי שאני לא מתמצא, האם יש הגדרה של המונח "מתנדב" מבלי להתייחס לשאלה של תמורה כספית או בשכר?
זבולון אורלב
לצורך הקיצור, חוק ביטוח מתנדבים של הביטוח הלאומי והתקנות, אני חושב שהן מגדירות היטב. אני הייתי המייסד של יחידת ההתנדבות במשרד הרווחה לפני 30 שנה, והייתי היוזם של אותו חוק. אני לא מכיר או אנחנו לא יודעים על דוגמאות שבהן מתנדבים נכשלו בתביעות שלהם בביטוח הלאומי כתוצאה מאי הגדרות.

בעקבות הדיון הזה, אדוני היושב ראש, ברשותך ובברכתך כיו"ר השדולה האזרחית, אני אזום צוות משותף שיוקם מהביטוח הלאומי, משרד הרווחה, השירותים החברתיים ונציגי המגזר השלישי והמומחים הנוספים. אנחנו ניזום תחת ברכתך את הדבר הזה כדי לקיים דיון יותר ענייני ויותר מקצועי, נבוא לוועדה ונציע הצעות כיצד להתמודד עם ההצעה הזאת. אני רק צריך שתיתן את הברכה, כי אז אוכל לגייס גם את הייעוץ המשפטי של הוועדה.
היו"ר יצחק גלנטי
צא לדרך.
זבולון אורלב
אני מודה לך על הדיון. אני חייב לעזוב.
דלית רוקמן
אני משתייכת לארגון שנקרא "משולחן לשולחן", שמפעיל כ-60 אלף מתנדבים בשנה.
היו"ר יצחק גלנטי
מתנדבים רשומים?
דלית רוקמן
מה זה רשומים? אנחנו שולחים רשימות לביטוח לאומי ומבקשים הכרה ואישור. שנתיים וחצי של טלפונים, פקסים, ללא תשובות וללא מענה, ורק עכשיו נודע לנו שבעצם ארגוני המזון לא כלולים.
זבולון אורלב
זה אחד הנושאים שאני הולך לטפל בהם. יש לך בשביל זה חברי כנסת.
דלית רוקמן
אנחנו עוסקים בהתנדבות ולא בקיאים בפוליטיקה ולא בכלום. אני רוצה להגיד לכם שזה ביזיון, שהסיפור של ביטוח מתנדבים מרוכז בידי אדם אחד בביטוח הלאומי שלא ניתן להשיג אותו. אני מצטערת להגיד שאני לא מכירה את האדם. הביטוח הלאומי מיוזמתו היה צריך להתעורר ולא לחכות שיקרה אסון לאיזה שהוא מתנדב. המדינה כולה מתגייסת גם בעיתות חירום וגם בימים רגילים, וצריך טיפול לנושא הזה בצורה הרבה יותר מעמיקה גם בביטוח הלאומי.
היו"ר יצחק גלנטי
תודה רבה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 13:00.

קוד המקור של הנתונים