ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 10/07/2008

הצעת חוק ההתיישנות, התשס"ד-2004

פרוטוקול

 
PAGE
52
ועדת החוקה, חוק ומשפט

10.7.2008


הכנסת השבע עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי

פרוטוקול מס' 605

מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט

יום חמישי, ז' בתמוז התשס"ח (10 ביולי 2008), שעה 08:30
סדר היום
הצעת חוק ההתיישנות, התשס"ח-2008

הכנה לקריאה שנייה ושלישית - דיון
נכחו
חברי הוועדה: מנחם בן-ששון – היו"ר

אברהם מיכאלי

דוד רותם
מוזמנים
פרופ' ישראל גלעד, האוניברסיטה העברית

עו"ד ארז קמיניץ, משרד המשפטים

עו"ד תמר קלהורה, משרד המשפטים

עו"ד אריאל צבי, משרד המשפטים

עו"ד אדוארד וייס, משרד הרווחה והשירותים החברתיים

זילפה גלינדוס, מנהלת תחום בכירה, מע"מ, רשות המסים בישראל

עו"ד יעל קינן-מרקוביץ, סגנית היועצת המשפטית, מינהל הכנסות המדינה

עו"ד ורד שהרבני, המוסד לביטוח לאומי

עו"ד שלומי מור, המוסד לביטוח לאומי

עו"ד יעל גויסקי-אבד, לשכת עורכי-הדין

עו"ד יראון פסטינגר, לשכת עורכי-הדין

עו"ד עפרה בן-מאיר, המועצה לשלום הילד

עו"ד יוסף אריה, בנק הפועלים, איגוד הבנקים

עו"ד יחיאל ברבן, בנק המזרחי-טפחות, איגוד הבנקים

עו"ד הדר ז'בוטינסקי, בנק לאומי, איגוד הבנקים

עו"ד ירון אליאס, יועץ משפטי, איגוד חברות הביטוח

עו"ד מאירה בסוק, יועצת משפטית לדיני עבודה, נעמ"ת

עו"ד גלי עציון, הלשכה המשפטית, נעמ"ת
ייעוץ משפטי
מירב ישראלי
מנהלת הוועדה
דורית ואג
רשמה וערכה
אהובה שרון – חבר המתרגמים בע"מ

הצעת חוק ההתיישנות, התשס"ח-2008

הכנה לקריאה שנייה ושלישית - דיון
היו"ר מנחם בן-ששון
אני פותח את ישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט.


רבותיי, ביד אחת ניקח את הצעת החוק וביד השנייה את החומר ששלחה לנו לשכת עורכי-הדין והכוונה היא לחומר של אסף פוזנר.
מירב ישראלי
בישיבה הזאת אנחנו רוצים לסיים את הדברים שנשארו פתוחים. נראה לי שיכול להיות שיהיו עוד דברים שהתקופה תשליך עליהם במידה קטנה, אבל אולי כדאי שנכריע בתקופה ונעבור על הכל כדי לראות אם צריך התאמות.
היו"ר מנחם בן-ששון
נכון. יש התאמות, אם כי אפשר לראות אותן כבר עכשיו בסעיפי הסיפא בסוף החוק.
מירב ישראלי
אני מפנה רק למקומות בהם אנחנו רוצים לסגור את הדברים.

הדבר הראשון הוא הגדרת בית משפט. הורדתם את המלים "רשות מעין שיפוטית", ואולי נקבל הסבר על כך.
היו"ר מנחם בן-ששון
כותב עורך-דין פוזנר: "עד כמה שרשום לי, הנושא הרלוונטי הוא נושא הרשות השיפוטית והרשות המעין שיפוטית. בעניין זה חשוב בעיניי להפנות לשלושה עניינים:

1.
יש להיזהר שנושא הבורר לא יושמט מהחוק. יובהר כי הבאה לבוררות אינה מהווה ויתור על טענת ההתיישנות כפי שהצגתי בוועדה. הספרות אומרת שיש דעות סותרות.

2.
לעניין סיווג רשות מעין שיפוטית, לדעתי יש לחתור לסיווג רחב ביותר, דהיינו שיאפשרו טענות התיישנות. כל הרעיונות עומדים בבסיס התיישנות לפיו בכל סכסוך ובכל התדיינות ואין שום הגיון להגביל זאת.

3.
אני מציע שתיבדק ההשפעה על מערכת בתי הדין הרבניים.
ארז קמיניץ
לגבי רשות מעין שיפוטית, בהמשך להערתו של חבר הכנסת רותם – היום אנחנו בכלל נהיה בסימן ההערות של חבר הכנסת רותם – בחנו שוב את ההשלכות של התוספת שרצינו לעניין החוק הזה יחסית למה שמופיע בחוק הקיים כאשר כוונתנו הראשונית בהכנסה של רשות מעין שיפוטית הייתה לומר שלמשל במקרים בהם בתי המשפט ראו בגורם המכריע כגורם שהוא כמו בית משפט, הם קראו לו בית משפט גם אם הוא לא ממש היה בית משפט, למשל נאמן בפשיטת רגל. אלה סוג המצבים עליהם חשבנו. אכן, אם נכניס את המונח רשות מעין שיפוטית, אנחנו נוסיף לכאן שורה שלמה של גופים שלא בטוח שאנחנו רוצים שחוק ההתיישנות יחול עליהם כפשוטו. יש גורמים רבים שהם גם רשויות מינהליות ממש וגם רשויות מינהליות שהן מעין שיפוטיות וזו קשת רחבה מאוד של גופים שלא בטוח שחוק ההתיישנות כפשוטו יכול או צריך לחול עליהם.


אם ניקח לדוגמה את המפקח על הביטוח, יש לו סמכות להכריע בסכסוכים מסוימים בין חברות ביטוח ובין חייבים או בין המבוטחים כאשר הסמכות שלו היא מאוד מאוד - אם אפשר לקרוא לזה סוג של אנדרוגינוס - והיא מאוד מאוד משונה כאשר היא מחייבת את חברות הביטוח והיא לא מחייבת את המבוטח.


הדוגמה שנתתי היא דוגמה שקשה להחיל עליה את חוק ההתיישנות כפשוטו. מצד אחד המבטחים מחויבים לפסיקת המפקח על הביטוח בהקשרים מסוימים ומצד שני המבוטח לא מחויב לפסיקה הזאת והוא יכול לפנות לבית המשפט בתביעה נגד חברת הביטוח על אף האמירה של המפקח או בלי קשר אליה, גם אם לא מצאה חן בעיניו האמירה של המפקח. כל הכללים שקבענו לעניין האם מוארכת התקופה במהלך הדיון אצלו או האם אפשר לטעון לגביו התיישנות, לגבי המפקח, אלה כללים שאי אפשר להחליט עליהם במחי יד של החלטה, שחוק ההתיישנות כפשוטו חל למשל על הגוף המינהלי הזה וצריך אולי, כנראה, לקבוע כללים מיוחדים לרשות המינהלית הזאת.


מה שעוד מצאנו הוא שיש רשויות מינהליות שהן אינן מעין שיפוטיות. ברשויות המינהליות מקובל להתייחס אליהן בסקאלה שנעה מרשות מינהלית שמקבלת החלטה שאינה מעין שיפוטית ועד לרשות שיפוטית, כמו ועדות ערר למיניהן בעיקר, ועדות ערר שמכריעות בסכסוך, ואז הסקאלה הופכת להיות מאוד קרובה לבית משפט, מאוד קרובה למעין שיפוטי, ולמעשה את הסקאלה הזאת אנחנו מנסים לתפוס ברשת בהגדרה שכרגע אנחנו מבקשים למוחקה, אבל למעשה מצאנו שדווקא בסקאלה של רשויות מינהליות שאינן מעין שיפוטיות יש בהוראות חוק מסוימות הוראות התיישנות. למשל, בחוק התכנון והבנייה, הוראת התיישנות שקובעת שתביעה לפיצוי בגין תוכנית פוגעת יש להגיש תוך שלוש שנים לוועדה המקומית. הוועדה המקומית, בתביעה שמוגשת אליה, אינה משמשת כגוף מעין שיפוטי. הגוף המעין שיפוטי הוא יותר ועדת הערר שדנה על החלטתה של הוועדה המקומית. לכן לא כל כך עוזר לנו המונח רשות מעין שיפוטית.


מה שכן יקרה בעת שאנחנו נוריד את הסיווג של רשות מעין שיפוטית, הרי ברוב החוקים בהם יש התייחסות לבקשה ולתביעה מהסמכות המינהלית, יש קביעה של תקופת הזמן בה צריך לפעול לצורך דרישת הזכות ובדרך כלל מתייחסים לתקופת הזמן ויש מצבים שגם מתייחסים לאפשרות להאריך את תקופת הזמן וגם זה קיים.


מה שאני מנסה לומר הוא שאין מנוס ואנחנו נידרש לזה, וזה בתוכנית העבודה שלנו, לעבור רשות רשות ולראות איזה כללים צריך להחיל בה. אי אפשר לעשות את זה במחי יד של אמירה של רשות מעין שיפוטית.
היו"ר מנחם בן-ששון
האם אני יכול להבין מכאן שאם אתה משאיר רשות שיפוטית, פרשנים יאמרו שזה גם מעין שיפוטית במקרים מסוימים?
מירב ישראלי
זה כבר היה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אם אני קורא נכון את דבריו של מר פוזנר, זה מה שהוא אומר. הוא אומר שהפרשן אמר שם במעין שיפוטית הוא מחיל ואז יכול להיות שאתה תגיע לוועדות תכנון ובנייה ומישהו יאמר שהוא לוקח על עצמו את הסמכות ונראה איך החלל הזה מתמלא או לא מתמלא. אתה תקבל בבוא הזמן הלכות שתוכל להכניס אותן או להחליט שאתה לא מכניס אותן.
ארז קמיניץ
נכון. בדיוק כך.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה אומר שאין לך עמדה היום.
ארז קמיניץ
אני לא יכול לקבוע עמדה נחרצת בכל השאלות. אני מסכים שאכן בית משפט, בבואו לבדוק את הרשות שבפניו ולהחליט האם להחיל את הוראות חוק ההתיישנות, כולן, ולא רק את התקופה שנקבעה, בבואו להכריע בשאלה הזאת, בהחלט יוכל לקחת בחשבון שאם הרשות מתנהגת כרשות שיפוטית, אין שום בעיה להחיל את הוראות ההתיישנות.
היו"ר מנחם בן-ששון
תתייחס בבקשה לבתי דין רבניים.
ארז קמיניץ
בבתי הדין הרבניים הבעיה היא בעיה אחרת.
דוד רותם
מה רוצים שיתיישן שם? אין להם סמכות בתביעות ממונות.
ארז קמיניץ
יש מצבים בהם יש להם סמכות בענייני ממונות. למשל, תביעה כרוכה, כאשר אתה כורך לתביעת הגירושין תביעות ממוניות. הסכם גירושין שמחלק את הרכוש.
דוד רותם
אם זה הסכם גירושין ואני מגיש את תביעת הגירושין, אף פעם זה לא יכול להתיישן. אין מצב שזה יכול להתיישן בכלל.
היו"ר מנחם בן-ששון
לכן אתה אומר שאין טעם לכתוב.
דוד רותם
אין טעם לכתוב.
קריאה
מה אתה עושה עם מזונות?
דוד רותם
מזונות, החובה מתחדשת כל חודש והיא לא מתיישנת לעולם.
ארז קמיניץ
ככל שהיא קיימת.
קריאה
זה מתיישן שבע שנים אחורה או ארבע שנים אחורה או לפי העניין.
דוד רותם
אז אתה נכנס לשאלה הלכתית כי אתה כבר נכנס למהות.
היו"ר מנחם בן-ששון
לפי דעתי, המצב היום של בית הדין הרבני, כל עוד הם לא מקבלים סמכויות, ואתם בוועדה לא נתתם להם עדיין סמכויות.
דוד רותם
לא ניתן להם לעולם.
היו"ר מנחם בן-ששון
עורך דין קמיניץ, אתה שכנעת את הפורום ואנחנו ממשיכים.
דוד רותם
על ידי כך אתה בורח מה שאני העליתי בישיבה הראשונה לגבי הגבייה המינהלתית.
ארז קמיניץ
אנחנו נגיע לזה. יש התייחסות.


לגבי הבוררות. באחת הישיבות הראשונות הזכיר חבר הכנסת רותם איזושהי סתירה לכאורה שקיימת בהוראות הדין. מצד אחד חוק ההתיישנות כפשוטו, הואיל ובורר מופיע בהגדרת בית משפט, לכאורה צריך לחול גם על הליכי בוררות, אבל מצד שני לפחות ברירת המחדל ביחס להסכמי בוררות שמוכתבת על ידי חוק הבוררות, על ידי התוספת לחוק הבוררות, קובעת שהדין המהותי – זה נקבע בתוספת בפרט י"ד - או הפרוצדורלי לא יחול על הבורר. שאל חבר הכנסת רותם, אם כך, האם חוק ההתיישנות צריך לחול על הבורר במצבים של ברירת המחדל, במצבים בהם אין איזשהו הסכם בוררות מפורש שיתייחס לכל הסוגיות.


נוכח ההערה הזאת בדקנו את המצב. פרופסור לנגי כתבה בספרה שחוק ההתיישנות כן חל על בוררות.
היו"ר מנחם בן-ששון
תאמר לנו מה המסקנה. אנחנו בדיון בחוק הבוררות ואתה יודע שיש אנשים שרוצים לאפשר ערוץ של דיון מהותי וגם ערוץ ערעור. לא רק דיון מהותי וגם ערוץ ערעור אלא הכנסה של הרבה מאוד מהמערכת הממשלתית לתוך מהלכים של בוררות. איך אתה תסתדר עם זה? תשנה עוד פעם את החוק?
ארז קמיניץ
צריך לראות מה ילד יום בחוק ההוא.
היו"ר מנחם בן-ששון
תוך כשבועיים נשוב לעסוק בזה. שר המשפטים והיועץ המשפטי הבהירו שיש להם עניין שהערוץ הזה ייפתח, שייפתח מסלול של דיון מהותי ושל אפשרות ערעור בבוררות. חברי הכנסת המציעים פחות מעונינים בזה. זאת הצעת חוק פרטית. יכול להיות שנצליח להידבר אתם.
דוד רותם
למה זה מעניין אותם? הרי הם אסרו על המדינה ללכת והמדינה איננה צד לבוררות.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני דיברתי עם היועץ ואמרתי לו שאנחנו נתקן אבל שהוא יפנה כי אחרת אין לזה ערך. הוא אמר מתחייב אני, אבל השאלה באיזה היקף.
ארז קמיניץ
מאוד יכול להיות שכאשר יהיה ערוץ מהותי, יצטרכו להחריג את מה שאנחנו עכשיו עושים מהערוץ המהותי, אבל ככלל הרעיון הוא לקבוע בברירת המחדל שחוק ההתיישנות לא חל על בורר. כאשר צדדים פונים להליך של בוררות, ואם הם מסכימים אגב כך בברירת מחדל שהדין המהותי והפרוצדורלי לא יחול עליהם, הרי שלמעשה הם מבקשים שהסכסוך יתברר אצל אדם שיוכל לרדת לשורשו של העניין בלי להיות כבול בכללים משפטיים אלא לפי איזה שהם עקרונות צדק שהוא מוצא לנכון.
היו"ר מנחם בן-ששון
לכן הוצאת את הבורר מכאן ושמת אותו בסעיף נפרד, אליו נגיע בהמשך.
ארז קמיניץ
כן. לכן אנחנו חושבים שקודם כל צריך לפרש את הדין. המצב, כפי שהזכיר חבר הכנסת רותם, שמצד אחד יש פרט י"ד בתוספת ומצד שני יש את חוק ההתיישנות שמחיל את ההתיישנות על בורר, אי אפשר להישאר במצב הזה וצריך להבהיר את הדין לאשורו. לשיטתנו הבהרת הדין צריכה להיות שברירת המחדל היא שחוק ההתיישנות לא חל על הבורר.
היו"ר מנחם בן-ששון
בינתיים זה לא נמצא, אבל נגיע לשם.
מירב ישראלי
חשבתי שאולי נקרא את כל ההוראות.
ארז קמיניץ
נגזרות מזה כמובן הוראות. ממה שאמרתי עכשיו נגזרים כללים שצריך להכליל אותם.
היו"ר מנחם בן-ששון
לפי דעתי נגיע אליהם.
מירב ישראלי
אתמול הייתה לי שיחה עם ארז וגם עם דוקטור פרץ סגל בעניין שהטריד אותי. בעצם קיימים חוזים שהרבה הם חוזים אחידים שיש בהם תנאי בוררות מראש ואז הסכסוך יכול להתעורר אחרי הרבה מאוד שנים. הטריד אותי שבמקרה הזה אלה יכולים להיות לקוחות שחשופים להליך בוררות גם אחרי הרבה מאוד שנים.


התשובה של דוקטור פרץ סגל לכך – ורציתי להביא את זה לדיון כדי שהוועדה תכריע כי אני חושבת שצריך לחדד את השאלה הזאת – היא שבתוך מנגנון הבוררות יש את המנגנון להתמודד עם הדברים האלה כי גם הבורר יכול לומר שהוא כבר לא יכול לדון בתביעה הזאת. הבנתי נכון מה שהוא אמר?
ארז קמיניץ
כן. מה שאמר פרץ סגל בעניין הזה הוא שככלל מעת שהתפיסה היא שהצדדים פונים לבורר כדי שיפסוק לפי עקרונות צדק כאלה ואחרים ולא לפי הדין המהותי או הפרוצדורלי, הרי שבוודאי הבורר יכול להתייחס לסיטואציה שבפניו כסיטואציה שלא ניתנת לבירור מבחינתו משום שחלף ועבר זמן רב ולא ניתן או שלא ראוי לברר נניח בתביעה צרכנית של אדם שפנה אחרי עשרים שנים וטוען שגבו ממנו 100-200 או 300 שקלים ביתר. יכול הבורר לומר שהוא לא יכול להידרש לסוגיה הזאת עכשיו אחרי שעברו עשרים שנים וזה גם לא צודק בעיניו. הוא יכול במסגרת שיקוליו, שיקולי צדק שהוא מפעיל, לומר שהוא דוחה את התביעה וזה מזכיר קצת שיקולים שמפעילים בתי משפט בסוגיית השיהוי.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה רוצה לתת לו את החופש להכריע. לגבי השאלה האוטומטית, הטייס האוטומטי שבחוזים, זה מה שהעלתה מירב, אני שואל את עצמי האם החשש הזה לא יכול להתממש לאורך לא מקרים בודדים אלא אלפים, אם לא עשרות אלפים.
מירב ישראלי
למשל דיברנו על נושא ליקויי הבנייה כאשר זה הרבה פעמים סטנדרטי להפנות את הסכסוך לבורר וזה יכול להגיע גם אחרי 20-30 שנים.
ארז קמיניץ
אין אמירה לגבי איך ידון הבורר.
היו"ר מנחם בן-ששון
התשובה שלו אומרת שיאמר הבורר או שהוא רוצה או שהוא לא רוצה.
דוד רותם
בדרך כלל כתוב שהבורר יהיה פטור מהדיון המהותי.
ארז קמיניץ
גם אם לא כתוב.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני מבין שהבורר לא ידון לפי חוק ההתיישנות אלא לפי הבנתו את ההתיישנות. השכל הישר שלו יאמר אם כן שמרו או לא שמרו. אני מניח שהוא ישאל איפה הם היו, עברו 35 שנים, יש חור באמצע הסלון, אבל לא שמתם לב וכנראה זה לא כל כך נורא.
דוד רותם
צריך לזכור עוד דבר. גם בתוספת י"ד וגם בחוזים בדרך כלל כותבים שהבורר יהיה פטור מהדין המהותי ומדיני הראיות. הוא פטור, אבל הוא לא חייב.
היו"ר מנחם בן-ששון
הסיכום לגבי בורר, בינתיים בנקודה הזאת, עד שלא קראנו את סעיף הבורר והמגשר – ונקרא אותם בשבע עיניים – אנחנו מניחים שהבורר ידע איך להתמודד עם הבעיה ולכן בחוזים הללו מצבם של שני הצדדים הוא זהה, חלש או חזק, תלוי בבורר שבחרה החברה. אני מניח שהבורר שבחרה החברה לכתחילה עלול לייצג אינטרס מסוג אחד ולא מסוג אחר.
דוד רותם
בדרך כלל, במקרי בנייה, גם בוחרים בוררים שהם לא תמיד עורכי דין. אתה מכניס מהנדס לבדוק התיישנות. ברגע שאתה מתחיל להכניס אותו לחיובי התיישנות והוא צריך לשמוע טענות, הוא צריך לקחת יועץ וזה לא יסתיים.
ישראל גלעד
אני לא מבין מבחינת טעמי ההתיישנות – עליהם דיברנו בהרחבה בוועדה – שהם לא יחולו על בוררות. כל הטעמים חלים.
היו"ר מנחם בן-ששון
התשובה פשוטה, הבורר יחליט.
דוד רותם
חוץ מטעם אחד. כשהעברנו לבוררות, הסכמנו שאנחנו מוחקים את טעמי ההתיישנות. אנחנו אומרים שהוא רוצה שהוא ידון בסכסוך בינינו. בתיאוריה פרופסור גלעד יכתוב מאמרים על התיישנות. אתה ואני מסכימים שאנחנו רוצים לפתור את הסכסוך.
יוסף אריה
כצעד עסקי אני יכול לומר לך שזה ממש לא כוונת הצדדים. כוונת הצדדים במסירה לבוררות היא לבחור הליך אלטרנטיבי, מהיר ויעיל.
היו"ר מנחם בן-ששון
זאת התשובה.
יוסף אריה
הם לא מתכוונים שבגלל שבחרנו בהליך של בוררות תבוא תביעה בעוד עשרים שנים כאשר אין לי כבר את הראיות, אין לי את העדים וכולי. אף אחד לא התכוון לזה ואף אחד לא העלה על דעתי, בטח לא בחוזים ישנים. יכול להיות שבעקבות חקיקת החוק, אם יתקבל החוק ורק מכאן ואילך ולא אחורה, יחשבו על זה.
דוד רותם
עד היום הבורר היה פטור גם מהדין המהותי. חוזים ישנים שחתמת, ידעת שאין התיישנות. יש פסיקה ויש אוטולונגי.
היו"ר מנחם בן-ששון
אם אתם רוצים שתהיה התיישנות, מכאן ולהבא תכתבו בכל החוזים שלכם באותיות קטנות שהבוררים ידונו לפי הדין המהותי ואז זה יפתור לכם את הבעיה.
יוסף אריה
לנו אין סעיפי בוררות.
יעל גויסקי-אבס
אין לנו אינטרס כי אנחנו לא בבוררות, אבל לצורך חקיקה טובה יותר. אם אתם אומרים שזה לא חל על בורר, זה ייתן תמריץ לצד מסוים שמעונין בזה שההתיישנות לא תחול לגרור את הצד השני. זה יכול לסכל את כל הסיכוי של בוררות בארץ.
היו"ר מנחם בן-ששון
מה היה עד היום? מה שהיה עד היום, יישאר. לא אמרנו בוררות כן או לא, אלא בינתיים אמרנו רק את הניסוח הזה.
ארז קמיניץ
למה שיגרור? אם מתגלע סכסוך עכשיו וצד מבקש לגרור את הצד השני לבוררות רק כדי שלא תחול התיישנות, הצד השני לא יסכים ללכת לבוררות או לחלופין יסכים ויאמר שהוא לא מוותר על טענות התיישנות. הצדדים יכולים להגיע לבוררות ולומר שהם מוכנים להגיע בכפוף לכך שהתיישנות כן תחול או יחול הדין המהותי. כתבנו את זה.
קריאה
אפשר גם לומר אלא אם הסכימו הצדדים אחרת.
יעל גויסקי-אבס
זה צריך להיות כמה שיותר תואם למצב הצדדים ופחות שיתנו עליו ויתנו עליו ויתנו עליו.
דוד רותם
הצדדים יכולים לקבוע אם הבורר פטור או לא פטור.
ארז קמיניץ
אני מציע שנקרא את סעיף 33.
תמר קלהורה
נערך הסכם בוררות בין צדדים לסכסוך, לא יחולו הוראות חוק זה על תביעה בשל נושאי הסכסוך שנמסר לבוררות, כולם או חלקם, אלא אם כן נקבע בהסכם הבוררות כי הבורר יהיה קשור בהוראות הדין או בהוראות חוק זה.
ישראל גלעד
אלא אם כן הסכימו הצדדים אחרת. למה צריך את האמירה הזאת? יש אמירה שזה לא יחול.
דוד רותם
אלא אם כן נקבע בהסכם אחרת.
ישראל גלעד
אולי אחר כך הם הסכימו?
דוד רותם
נכון. אלא אם כן הסכימו הצדדים.
ישראל גלעד
יש הגיון בטענה שאם הדין המהותי לא חל ולא חל הדין הדיוני, אז למה דווקא התיישנות תחול? זה הגיוני. מצד שני, הוראה מיוחדת שאומרת שרק הדין הזה לא יחול, כלומר, הבורר יכול להכניס.
היו"ר מנחם בן-ששון
הניסוח שלך בסדר.
ישראל גלעד
אלא אם כן יסכימו הצדדים אחרת.
היו"ר מנחם בן-ששון
בסדר. אתם רוצים לעבור לסעיף 17א? עמוד 8, סעיף 17א.
ארז קמיניץ
אני אומר מילה מקדימה. מעת שאמרנו שעל בוררות כברירת מחדל לא חלה התיישנות, המשמעות של זה היא שאנחנו צריכים להתייחס גם לתוצאה השנייה החשובה שקשורה לקשר בין הליכי התיישנות ובוררות וזה נוגע גם לגישור והיא השאלה מה קורה לעת הדיון בבוררות. היו הליכי בוררות, התקיים דיון בבוררות והדיון הזה הופסק בדרך כלשהי.
היו"ר מנחם בן-ששון
מה דינה של הפרוצדורה עצמה ושל הפסקתה.
ארז קמיניץ
מעת ההפסקה, האם אני מתחשב באיזושהי דרך בקיום ההליך מבחינת התיישנות. זאת אומרת, לצורך העניין, היה הליך בוררות, ההליך הזה הופסק למשל על ידי הפסקה של ההליך עם פסק בורר או בלי – ותכף נדבר על זה – והשאלה מה קורה לתביעה שאני עכשיו רוצה להגיש אותה.
היו"ר מנחם בן-ששון
הדברים ברורים. אני חושב שהשאלה הזאת נשאלת מנקודת מבט שהיא נקודת מוצא כל החוק, מתוך הנחה שמחר זה מגיע לבית המשפט ואז, כיוון שמחר אתה בודק את זה מנקודת מבטו של בית משפט, אתה מגדיר התיישנות. לא הוגדרה התיישנות קודם לכן כשזה נעשה לפני הבורר, אבל עכשיו נעשתה פרוצדורה בהליך ולכן ההליך מקבל סימן צופה פני עתיד שיכול להיות שלא היינו מאשרים, אבל מבחינתי הוא צריך להיות.
מירב ישראלי
17א
הארכת תקופת ההתיישנות בשל הליכי בוררות או גישור

(א)
התקיימה בוררות בין צדדים להסכם בוררות, לא תסתיים תקופת ההתיישנות של תביעה בשל נושאי הסכסוך שנמסר לבוררות, כולם או חלקם, ואשר ניתן להגיש תובענה בשלה, לפני תום שנה מיום שניתן פסק הבוררות או חצי שנה מיום שהצדדים הסכימו על הפסקת הבוררות, לפי העניין.

בפסקה זו ובסעיף 33 – "בוררות", הסכם או פסק בוררות כמשמעותם בחוק הבוררות.


אני מציגה סיטואציה. נחתם חוזה. אמרנו שהתיישנות לא חלה על בוררות. אחרי 20 שנים מתנהלת בוררות והבוררות הסתיימה. אנחנו סופרים את ההתיישנות של התביעה כתביעה למשל 7 שנים מיום העילה או שכל התקופה הזאת של ה-20 שנים?
ארז קמיניץ
את מקשה בשאלות קשות. אני רציתי להסביר את זה במקרים הפשוטים יותר. המקרים הפשוטים יותר הם שפנית להליך הבוררות נניח אחרי שלוש שנים והליך הבוררות מתמשך לאורך שלוש שנים, למעשה כבר הסתיים הליך הבוררות.
דוד רותם
לא, שם יש לך עוד שנה. שלוש ועוד שלוש זה שש.
ארז קמיניץ
זאת הסיטואציה שהסעיף נועד לפתור, מצב שבו נניח הופסק הליך הבוררות, יש למשל אפשרות להפסיק את הליך הבוררות לא בפסק בורר – פסק בורר פחות מטריד אותי – אבל הופסק הליך הבוררות בדרך של הפסקה שאינה על ידי פסק בורר, המשמעות של זה היא שהתובע, חלפה לו תקופת ההתיישנות של התביעה והוא רוצה ללכת עכשיו לבית המשפט ולהמשיך שם את ההליכים. אני חייב לתת לו גרייס של שנה, עילת הארכה לפנות לבית המשפט. כאן נתנו חצי שנה, אבל לא זאת הנקודה ותכף נסביר גם את זה.


מה שאת מתארת עכשיו הוא שבסיטואציה הזאת תהיה עוד שנה לפנות אבל צריך להזכיר את הרציונאל הקודם. אמרנו קודם שאנחנו אמרנו לעצמנו שאנחנו הולכים לבוררות ואנחנו לא מחילים את דין ההתיישנות, אם הבורר הסכים בכל זאת לדון בתביעה למרות שחלפו הרבה שנים אבל באמצע ההליך נפסק, אני חושב שכן ראוי לתת את השנה הזאת.
דוד רותם
ניתן פסק בורר. יש לי פסק דין ואין לי כבר זכות תביעה וזכות התביעה כבר לא מעניינת אותי. מה מתיישן? לכן המלים "לפני תום שנה מיום שניתן פסק הבורר" לשם מה הן קיימות? אם ניתן פסק הבורר, גמרנו, הכל נבלע בתוך ספק הבורר.
ארז קמיניץ
כי אתה אומר שיש מעשה בדין.
דוד רותם
אז אין לי התיישנות.
ארז קמיניץ
כמו שאמרנו לגבי בית המשפט. יש מצבים בהם ניתן פסק הבורר ולכאורה יש סיכוי קטן שעדיין ניתן להגיש תביעה אחרת שקשורה לסכסוך ואין לה מענה בפסק הבורר.
דוד רותם
לא, שים לב, אתה כותב "בשל נושא הסכסוך שנמסר לבוררות".
תמר קלהורה
ואחר כך הוא אומר "ואשר ניתן להגיש תובענה בשלה". זאת אומרת שעדיין נשארו עניינים.
דוד רותם
לא יכול להיות. אם הבורר לא הכריע בכל, אי אפשר להגיש תביעה. אפשר לבקש לבטל את פסק הבורר.
ארז קמיניץ
אני לא מדבר על לא הכריע.
דוד רותם
אם אני מסרתי לבורר את כל התביעות בנושא ליקויי בנייה, הגשתי לבורר תביעה על ארבע ליקויי תביעה, אני לא יכול להגיש את התביעה החמישית לבית המשפט. לכן הסעיף הזה לא יוצר הגיון בנושא כאשר ניתן פסק בורר.
ארז קמיניץ
התשובה למה שאתה שואל היא אכן שהמקרים האלה הם מקרים שיכולים להיות פעוטים מאוד מאוד עד שלא קיימים בכלל, אבל אם אנחנו מסתכלים על סעיף 17א, הליכים של בית משפט, גם שם התייחסנו למצבים בהם יש כבר פסיקה של בית משפט והשאלה אם אתה יכול להגיש תביעה כרוכה.
דוד רותם
יש פיצול סעדים בבית משפט, מה שלא קיים בבוררות.
ארז קמיניץ
אולי כן. אולי הצדדים יסכימו.
ישראל גלעד
יש לי הצעה לפתרון. הרעיון בהוראה הזאת הוא כיוון שיש דיון משפטי, לא ראוי שתביעה תתיישן במהלך התקופה בה נערך הדיון אלא צריך לתת הארכה לצדדים. הרעיון הזה בא לידי ביטוי בסעיף 17(א) שאומר את זה לגבי תביעות. לדעתי צריך לומר שהוראות זה יחולו בשינויים המחויבים גם על הליך בוררות וגם על הליך גישור. זה כל כך מורכב ותמיד יהיו דקויות כי הגישור שונה מהבוררות והבוררות שונה מהליך משפטי. יש כאן איזה רעיון פשוט שמופיע בסעיף 17א שברגע שיש דיון משפטי, לא רוצים שהתביעה תתיישן תוך כדי הדיון המשפטי ואומרים שאותו אדם ייקח שנה ואחר כך יגיש אם יש תביעה נוספת, אם אין מעשה בית דין, אם זה לא נבלע. לדעתי זה איכשהו משנה את האיזונים הפנימיים בתוך החוק שבוררות וגישור קיבלו איזשהו מעמד על. לכן אני מציע בסעיף 17א לומר ששני מחויבים ילכו לגישור או בוררות, יסמכו על בתי המשפט, הם מבינים את הרציונל והם יעשו את זה כמו שצריך.
דוד רותם
אבל לא הסעיף יחול אלא המועדים הקבועים בסעיף זה יחולו.
היו"ר מנחם בן-ששון
שכנעת את הצוות ועכשיו השאלה היא רק של ניסוח.
מירב ישראלי
הגדרה של תביעה כרוכה, בסעיף 17(ג), נוצרה מאותה עילה שיצרה את התביעה המקורית. הצדדים הם הנתבע או מי שהיה נתבע בתביעה המקורית או חליפו תקופת ההתיישנות טרם הסתיימה לגביה במועד הגשת התובענה וכולי.
ארז קמיניץ
זה בסדר, כי אם אמרנו שעל בוררות לא חלה התיישנות, היא לא הסתיימה.
ישראל גלעד
אם בבוררות יש התיישנות, יחול סעיף 17 כי הוא רלוונטי, אבל אם אין התיישנות, לא יחול.
היו"ר מנחם בן-ששון
בהגיענו לסעיף 17 נזכיר את שמו של מר פוזנר.
דוד רותם
לפני כן, יש לי רק בעיה אחת. התקיימה בוררות, ניתן פסק דין. נגמרה תקופת ההתיישנות. בקשה לאישור פסק בורר. הרי על פי הדין אני לא צריך להגיש בקשה לפסק דין שהוא פסק בורר אלא מה שאני צריך להגיש זה בקשה לביטול תוך 45 ימים. הצד השני לא ביקש. אני רוצה עכשיו לפתוח תיק הוצאה לפועל ואז אומרים לי להביא אישור של בית משפט. האם אחרי שעברה שנה אני אוכל להגיש או לא?
היו"ר מנחם בן-ששון
את ההוצאה לפועל?
דוד רותם
את הבקשה לאישור פסק בורר.
ארז קמיניץ
יש לך עוד 4 שנים.
דוד רותם
זה לא ייפול לי בשנה?
ארז קמיניץ
לא, כי יש לך עילה חדשה.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה הדין הרגיל.
מירב ישראלי
יש את ההתיישנות של פסק.
היו"ר מנחם בן-ששון
על זה אתה אומר שזה לא תיאורטי. בסדר גמור.
ארז קמיניץ
לגבי הגישור, אולי צריך לומר שיחול הגישור. הבעיה בגישור היא שההליך הזה הוא לא כל כך ברור.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה צודק. אני רוצה לומר את מה שאני חושב אתה רצית לומר אלא אם כן לא קראתי נכון את הדברים. הגישור שלך, ישראל אומר שתוציא אותו מכאן ותשים אותו בהסדרי גישור או שתאמר שזה אך ורק בגישורים שנעשים על פי חוק הגישור וכולי. לי יש בעיה אתכם בחוק הגישור. למה אתה צריך את זה כאן? אתם משכתם את רשימת המגשרים ואתם מתנהגים לא יפה.
דוד רותם
למה אתה צריך להכניס את זה בגישור? אם אתה הולך לגישור שנעשה על פי חוק בתי המשפט?
ארז קמיניץ
עם זה אין בעיה.
דוד רותם
זה תמיד בתוך ההליך.
ארז קמיניץ
בלי תביעה בבית משפט, לא פתחת תביעה, אלא יש אפשרות ללכת לגישור לפני שהולכים לבית המשפט. אז אתה סיימת את הליך הגישור.
דוד רותם
שלחת אותי לסעיף 79ג.
ארז קמיניץ
נכון. סעיף 79ג(ח) מתייחס למצב - זה נכון שזה לא ישיר כל כך – ואומרת: "הגיעו צדדים לסכסוך להסכמה על יישוב הסכסוך שביניהם בגישור שנערך לפי חוק זה, רשאי בית המשפט המוסמך לדון בתובענה נושא הסכסוך לתת להסדר הגישור שהוסכם ביניהם תוקף של פסק דין".


המשמעות של הסעיף הזה היא שאתה יכול לפתוח תובענה בבית המשפט שעניינה אך ורק אישור הסדר הגישור שעשינו. כמו בבית משפט למשפחה, מי שמכיר, בקשה ליישוב סכסוך. אתה לא חייב לפתוח הליך בבית משפט לצורך כך אלא אתה יכול ללכת לבית המשפט שיאשר את הסכם הגירושין.
היו"ר מנחם בן-ששון
לזה רצית את זה.
ארז קמיניץ
כן. רק עבור המצבים האלה.
דוד רותם
מה אתה רוצה כאן? הלכתי לגישור, עוד לא פתחתי הליך בבית המשפט, מאז חתמנו על הסכם הגישור עברו עשרים שנים ולא עשינו כלום. עכשיו אתה נותן לי עוד שנה.
ארז קמיניץ
לא.
דוד רותם
כן, כי עכשיו מה אני אעשה? אני עכשיו ארוץ לבית המשפט ואני אפתח הליך לאישור הליך הגישור.
ארז קמיניץ
לא, הליך לאישור הליך הגישור, כמו שאמרנו קודם, פסק בורר, יש לו תקופה. אתה רוצה בקשה לאישור הסדר הגישור, זאת בקשה שהתביעה המהותית שבה היא הרצון לאשר את הסדר הגישור. 4 שנים מיום הסדר הגישור.
דוד רותם
אבל זה כשיש הסדר גישור. הסדר גישור, הכוונה היא שהצדדים, אחרי שהיו אצל המגשר, הגיעו להסכמה.
ארז קמיניץ
נכון. אתה שואל אם לא היה?
דוד רותם
כן.
ארז קמיניץ
אם הלכתי עשרים שנים אחרי שפרץ הסכסוך, הלכתי למגשר והצדדים הסכימו – בגישור זה הכל בהסכמה – ללכת אחרי עשרים שנים למגשר, אז אתה צריך להחזיק אותם?
דוד רותם
אתה כותב כאן "כהגדרתם בסעיף 79(ג)", זה הליך גישור שהוגש כבר לבית המשפט.
ארז קמיניץ
לא.
דוד רותם
זה חייב.
היו"ר מנחם בן-ששון
אנחנו נוציא את זה. אתה רוצה לתקן את חוק הגישור, כל המערכת של הגישור נמצאת היום בפיילוט. המערכת של הגישור היא מערכת שלא מצליחה לצערי לתפוס את מקומה. חלק מהגישור ניתן למקורבים, החלק האחר של הגישור לא מגיע והיום נכנסו לפיילוט עם גישור, אם שמעת על הפרוייקט של השופטת רובינשטיין.
דוד רותם
אני לא מבין מה אתם רוצים. הסכם גישור, פירושו של דבר שהסכסוך נגמר בהסכמה.
מירב ישראלי
לא, יש את ההסכם ללכת לגישור ויש את הסכם הגישור.
דוד רותם
הסדר גישור הוא הסכם בין בעלי הדין על יישוב סכסוך שביניהם.
היו"ר מנחם בן-ששון
ולכן זה נכלל.
דוד רותם
הגענו להסכמה ואין לנו יותר תביעות. אתה יוצר עכשיו הזדמנות שנייה. אתה אומר שהגענו להסכמה אבל אתה נותן לי עוד שנה להגיש תביעות. אל תעודדו תביעות, יש מספיק תביעות במדינה.
ארז קמיניץ
תתייחס למצב בו הלכתי לגישור ואין בסופו הסדר. מה אתה עושה אתו?
דוד רותם
אם אין הסדר בתוכו, מכיוון שהלכת ביום האחרון של ההתיישנות, הפסדת את התביעה שלך. אז אל תלך לגישור.
היו"ר מנחם בן-ששון
או לא. או שהוא יכניס את זה לחוק הגישור.
ישראל גלעד
תנו לבית המשפט לעשות את זה. אי אפשר להיכנס לרזולוציות כאלה.
מירב ישראלי
השאלה מאיפה זה בא. אם אני זוכרת נכון, זאת הייתה בקשה של הוועדה. זה בא מהמקום שבו אמרנו שאנחנו רוצים למפות את כל המקומות בהם אנשים לפני שהם פונים לבית המשפט, הם מתדיינים ביניהם. הייתה כאן הצעה קיצונית של דיונים לפשרה בלי שאפילו יש איזשהו דבר פורמלי. אז הוועדה אמרה שאנחנו רוצים לעודד התדיינויות בין צדדים וניסיונות להגיע לפשרה או להסדר לפני שפונים לבית המשפט, אבל מצד שני אנחנו לא יכולים לתת את האפשרות לכל דיונים לפשרה כי אז כל צד יבוא ויאמר היו דיונים או לא היו דיונים על פשרה. הוועדה ביקשה לנסות למצוא איזשהו הסדר ביניים בו אנחנו כן יכולים לומר שאנחנו יודעים שהצדדים היו באיזשהו משא ומתן לנסות לפתור את הסכסוך בדרך היא לא בית משפט וזה היה המקום, שזה הסכם גישור בכתב.
היו"ר מנחם בן-ששון
אמת, אבל אומר לך חבר הכנסת רותם שיש הגדרה כוללת שתכניס את זה ודוקטור גלעד אומר שזה לא אסון אם תכניסו את זה לחוקי הגישור.
ארז קמיניץ
בסדר. אפשר לעשות את השינויים. אפשר לכתוב בשינויים המחויבים על בוררות וגישור ולסמוך על בית המשפט.
היו"ר מנחם בן-ששון
מה זה השינויים המחויבים?
ישראל גלעד
למשל, אם הסדר ההתיישנות לא חל, לא צריך את הסעיף הזה כי הוא לא חל. זאת התאמה שמתבקשת.
מירב ישראלי
אז אני רוצה לשאול. כאשר התביעה כרוכה, האם בהכרח התביעה הכרוכה גם לא מתיישנת כאשר אני הולכת להסדר בוררות? למה?
ארז קמיניץ
אם הלכת לבוררות אחרי חלוף תקופת ההתיישנות?
מירב ישראלי
או שכל הסכסוך הולך לבוררות ואז אין לי בעיה או שיש חלק מהסכסוך – אני מדברת על מקרה שהיה פסק בוררות - שלא נדון בבוררות ולכן אתה הולך לבית המשפט.
ארז קמיניץ
השאלה אם זאת תביעה כרוכה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אם זאת תביעה כרוכה, יש לנו את סעיף (ג).
מירב ישראלי
אני שואלת האם אולי צריך להחיל על זה התיישנות.
ישראל גלעד
ההגיון אומר שאם זאת תביעה כרוכה, סימן שנפתחה מחלוקת.
דוד רותם
אם הסכמנו להעביר חלק מהסכסוך לבוררות וחלק לא העבירו לבוררות, אז מה שהעברנו לבוררות, הולך לבוררות, ואת היתר, יש לך התיישנות רגילה, תגיש או לא.
ישראל גלעד
לא, ההגיון מאחורי הסעיף הוא שונה. לפעמים אדם תובע בפריטים א', ב' ו-ג' והוא שכח ב-ד' או לא ידע באותו רגע ואחר כך הוא רוצה להוסיף תביעה נוספת שהיא תביעה כרוכה. אז אומרים שכיוון שכבר תבעת בעניין, לא נחסום אותך בטענת התיישנות. דווקא זאת הוראה שמצילה את ההתיישנות.
דוד רותם
גם היום, הגשתי תביעה אחרי שש שנים ואחרי שנתיים נזכרתי פתאום שיש לי עוד עילת תביעה או עוד משהו, ואני מבקש להגיש תביעה, יאמר לי בית המשפט שהתביעה הזאת התיישנה והוא לא ייתן לי לתקן למרות שפתחתי בהליך.
ארז קמיניץ
המטרה של הסעיף היא להגן.
דוד רותם
אני רוצה לעגן ולא להגן. אני רוצה לעגן את מה שקיים כי אני חושב שזה נכון.
ארז קמיניץ
ההוראה הזאת הולכת לטובת התובע. היא אומרת לו שאם הוא תבע ב-איקס ויש וואי שקשור ב-איקס ואיכשהו זה לא בא, אז יש לך עוד שנה, למה? כי פתחת את הסכסוך. הנתבע לא מופתע, אתה לא מפתיע אותו כי כבר התחלת סכסוך. זה הרציונל ולכן זאת הוראה שמגינה על תובעים.
היו"ר מנחם בן-ששון
את סעיף הבוררות פתרנו באמירה שהחלנו אותה באמירה כללית. השאלה אם אנחנו מסוגלים לומר אמירה כללית כזאת לגבי הגישור או לא. אם לא מפריע, אם אנחנו לא עושים כאן נזק, אני אשמח לומר את זה, אבל אני רוצה שזה יהיה ברור שזה הגישור הנכון, זאת אומרת, הגישור שנעשה לפי סעיף זה וזה לחוק.
ארז קמיניץ
אני שואל אם להחיל את זה בשינויים המחויבים.
היו"ר מנחם בן-ששון
תנסה, תבדוק ותחזור אלינו.
מירב ישראלי
השאלה למה לא עדיף לומר את זה באופן ברור ולא בשינויים המחויבים, כי אז בית המשפט יצטרך להבין מה אלה השינויים המחויבים.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני מודיע לכם שהסעיף הזה סוכם כך: אין לנו א' רבא אלא אתה מכניס את זה לשם ואתה בודק אפשרות להכניס את ההתיישנות עם השינויים המחויבים. אתה חושב בבית אם זה גורם לנזקים או לא. אם זה לא גורם לנזקים, תשאיר. אם זה כן גורם לנזקים, תאמר לנו בפעם הבאה.
מירב ישראלי
זה אומר שתביעה בחוץ היא תביעה כרוכה למרות שאלה שני הליכים נפרדים.
ארז קמיניץ
השאלה היא באמת מה זה סכסוך לעניין בוררות.
היו"ר מנחם בן-ששון
את זה אתה רוצה להכניס להגדרות?
ארז קמיניץ
לא.
היו"ר מנחם בן-ששון
אנחנו עוברים לעמוד 1, הגדרת תביעה.
ארז קמיניץ
אנחנו נבקש להכניס את הנוסח שקיים כרגע באופציה.
היו"ר מנחם בן-ששון
"זכותו של אדם לדרוש את קיומה של זכות העומדת לו כלפי אחר". זה כדי שאף אחד לא יבין?
ארז קמיניץ
לא. זאת הגדרה.
דוד רותם
מצוין. אני בעד.
ישראל גלעד
תביעה זאת זכות?
היו"ר מנחם בן-ששון
זאת זכות.
מירב ישראלי
לא דרישה.
דוד רותם
הם תוקעים לעצמם גול שלא ייגמר כי הם לא יודעים להגדיר את זה. כאשר אני חייב לעירייה כסף והיא לא מוכנה לתת לי אישור, אם אתה אומר זכות של אדם לדרוש את קיומה של זכות העומדת לו, היא תהיה חייבת לתת לי אישור כי אני אומר להם שהזכות הזאת התיישנה והם לא יוכלו לבקש את קיומה של הזכות הזאת יותר והם יהיו חייבים לתת לי אישור. זאת כל הגבייה המינהלית. אני שמח על הסעיף הזה כי לי אתה פותר בעיה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אנחנו מתחילים את הדיון של לפני שנה. אני זוכר את זה כי אני זוכר את זה אפרופו תובענה.
ארז קמיניץ
אתה ביקשת.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני חוזר על השאלה שלי ופתאום אני רואה שאני מגלגל תקליט שגלגלתי אותו. השאלה אם זאת דרישה או זכות. זאת אומרת, האם זה בפועל או אופציה. אני לתומי מבין שזה הראשון, דרישה. אתה אומר שזאת אופציה אבל אני לא חושב שזאת אופציה. אופציה שאתה לא מממש, לא קיימת.
ארז קמיניץ
לא. כאשר אנחנו מדברים על מה מתיישן, על שאלת נושא ההתיישנות, אנחנו מדברים על המהות ולא על הפרוצדורה. היושב-ראש אמר שהמילה דרישה יוצרת אצלך תחושה או הרגשה מסוימת.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה לא צריך להוסיף. אני מבין את ההבדל בין השניים ואני מבין את הבעיה.
ארז קמיניץ
לחבר הכנסת רותם. השאלה היא מה תוצאת ההתיישנות ולא איך אני מגדיר. נושא ההתיישנות הוא התביעה וכאן אני מנסה להגדיר אותו, אבל השאלה היא מה התוצאה של ההתיישנות.
היו"ר מנחם בן-ששון
חבל להתווכח. אל תתפתל, אתה יכול להשאיר את הדיון הזה. אני מניח שזה יזכיר לנו מתנות כהונה וכל הדינים הללו.
דוד רותם
אני מסכים לאופציה.
היו"ר מנחם בן-ששון
מסכים לאופציה ואתה שמח לאופציה. הנחת את דעתי.
מירב ישראלי
לעניין ההגדרה של התובענה, העניין לא היה קשור בהכרח למעין שיפוטית אלא מה שאמרנו – זה דבר שעלה בפסיקה – הוא האם הליך מינהלי נכלל בהליך אזרחי או לא נכלל. אין לי עמדה חזקה. אפשר להוריד את זה, אבל יכול להיות שחלק מהדברים המינהליים ייכנסו דרך ההליך הזה.
דוד רותם
משרד המשפטים צודק במה שכתב כאן. להוריד הליכים בבית משפט לעניינים מינהליים ובבג"ץ כי הורדנו עניינים מעין שיפוטיים.
ישראל גלעד
זה לא קשור אחד לשני.
דוד רותם
הסבירו לי עכשיו שבג"ץ הוא לא בית משפט אלא הוא מעין שיפוטי.
ישראל גלעד
לא.
מירב ישראלי
אם כן, הורדנו את זה.
היו"ר מנחם בן-ששון
מציע החוק הוריד את זה. אנחנו עוברים לעמוד 2, סעיף 3(א).
דוד רותם
אבל הוא צריך להציע נוסח חלופי.
ישראל גלעד
הליך אזרחי בפני בית משפט.
דוד רותם
הבנתי. אין לנו נוסח אחר.
מירב ישראלי
לא, רק אזרחי.
ישראל גלעד
אז בג"ץ נשאר ערכאה שיפוטית.
דוד רותם
לא, הורדנו אותו, אז הוא נשאר מעין שיפוטית.
מירב ישראלי
לסעיף 3 הצעתם להוסיף פסקה (ב).

(א)
בית המשפט לא ייזקק לתובענה בשל תביעה שהתיישנה ובלבד שנטענה טענת ההתיישנות בהזדמנות הראשונה לאחר הגשת התובענה. לא נטענה טענת התיישנות במועד כאמור – לא תישמע הטענה.

(ב)
נטענה טענת התיישנות לפי האמור בסעיף קטן (א) ידון בה בית המשפט לאלתר, אלא אם כן מצא מטעמים מיוחדים, כי יש לדחות את הדיון בה לשלב מאוחר יותר.
ארז קמיניץ
למעה זה הדין הקיים. הואיל והתיישנות היא טענת סף, בית המשפט צריך לדון בה בדיון הראשון.
היו"ר מנחם בן-ששון
כותב מר פוזנר: "לא ברור לי מדוע סעיף זה עדיין בא לדיון. אם הכוונה היא לשנות את ההזדמנות הראשונה להזדמנות הראשונה הסבירה, הרי שיש לי בעיה עם זה פשוט מאחר שהיום הגרסה היא הזדמנות הראשונה. אם זה עובד, לדעתי אין מקום לתקן. גם היום הוכנס נושא של סבירות מסוימת. מה הרווחת בתיקון?"
מירב ישראלי
זה משהו אחר. הוא התייחס ל-(א).
דוד רותם
הוא מתייחס ל-(ב).
ארז קמיניץ
לא, הוא התייחס ל-(א). אנחנו רצינו להכניס הזדמנות סבירה ראשונה אבל הוועדה הורידה את זה.
מירב ישראלי
מה המשמעות של פסקה (ב) במקרה שבית המשפט לא מצא טעמים מיוחדים? אם בית המשפט דן בזה בסוף הדיון זה פסול?
תמר קלהורה
לא. הכוונה היא שאם צד מעלה טענת התיישנות, מבררים אותה, מקיימים הליך מיד.
מירב ישראלי
אני מבינה, אבל הסעיף מכוון לבית המשפט. לכאורה את אומרת לו שידון לאלתר אלא אם כן יש טעמים מיוחדים. נגיד שבית המשפט לא עשה את זה ולא קבע טעמים מיוחדים ובכל זאת הוא דן.
דוד רותם
אתם יודעים שבדיון קודם ביטלנו ברה על הליכים. אי אפשר יהיה להגיש על זה ברה.
תמר קלהורה
אני רוצה להזכיר מאיפה לקחנו את זה. בתיקון שעשינו בעניין חסינות עובדי הציבור, כתבנו שם שאם טוען אחד הצדדים שיש חסינות או שאין חסינות, הרי שהטענה הזאת תידון לאלתר. מכיוון שאם בית המשפט יאמר שהוא דוחה אותה לשלב הבא, בעצם אנחנו מרוקנים מתוכן את כל עניין החסינות. במידה רבה זה נכון גם לגבי טענת התיישנות מכיוון שכל הרעיון שאם באמת טענת התיישנות מוצדקת, אין הצדקה לנהל את התביעה לגופה ולכן זה מה שאנחנו אומרים לבית המשפט. מה שאפשר לעשות זה שאם בית המשפט יחליט שהוא לא דן והוא לא ייתן נימוקים מיוחדים, אפשר להגיש על זה בר"ע. זאת אומרת, שערכאת הערעור תודיע לבית המשפט שהוא חייב לדון. זה דבר שאפשר לעשות מבחינה דיונית. זאת הוראה שאומרת לבית המשפט שהוא צריך להחליט בעניין הזה לאלתר. אם הוא מחליט בלי לנמק, בלי טעמים מיוחדים, שהוא לא דן בזה עכשיו, אפשר להגיש על זה בר"ע ולהכריע.
דוד רותם
משרד המשפטים מעונין שתוגש בר"ע.
תמר קלהורה
זאת רק השאלה מה אפשר לעשות.
דוד רותם
אני יכול להשאיר את (ב) אבל אין לו משמעות כי בחוק אחר, רק שתדעו, אנחנו לוקחים את האפשרות להגיש בר"ע על זה.
היו"ר מנחם בן-ששון
לא בטוח שאנחנו לוקחים. אנחנו בתהליך.
הדר ז'בוטינסקי
המילה לאלתר נראית לי לא במקום. אם אני טוען בכתב ההגנה שיש לי טענת התיישנות, בית המשפט לא יתכנס לדון בה לאלתר. אם הכוונה היא בהזדמנות הראשונה או בקדם המשפט או בדיון הראשון, יש לומר את זה כי לאלתר זה לא מתיישב עם המציאות.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה מקבל את העיקרון של עורכת-הדין קלהורה אבל את שואל על טרמינולוגיה.
הדר ז'בוטינסקי
רק ניסוחית.
מירב ישראלי
מה שאתם רוצים שהוא ידון קודם בטענת ההתיישנות.
הדר ז'בוטינסקי
כן, לאלתר זאת מילה לא נכונה.


אני לא בטוח שהיכן שכתוב "ידון בה" זה גם יחליט בה כי בית המשפט יכול לדון בה ואולי להחליט במסגרת מאוחרת יותר. זאת הערה ניסוחית.
היו"ר מנחם בן-ששון
הצעתה של עורכת הדין קלהורה היא כדלהלן: "יכריע בה בית המשפט לפני קבלת כל טענה אחרת".
תמר קלהורה
הוצאת את המלים מפי.
היו"ר מנחם בן-ששון
"לפני כל דיון בטענה אחרת".
מירב ישראלי
לפני שאנחנו קובעים את הניסוח, נבדוק בחוקים אחרים ונראה איך זה מתבצע.
יראון פסטינגר
הכלל הזה של דיון בהזדמנות ראשונה הוא כלל שקיים בפסיקה ואני לא חושב שצריך לעגן אותו בחוק בצורה כל כך נוקשה כמו שמוצע כאן, שיכריע לפני שהוא מכריע בכל טענה אחרת. אנחנו לא יכולים לתת פתרון. יכולות להיות בעיות פרוצדורליות, יכולות להיות בעיות אחרות, יכול להיות משפט רב-צדדים. צריך לטעון את ההתיישנות בהזדמנות ראשונה וזה הכלל, אבל לומר לשופט שיכריע בזה לפני כל דבר אחר, נדמה לי שזה קשוח וזה מיותר, זה כובל אותו ואין בזה צורך.
היו"ר מנחם בן-ששון
מאידך גיסא אומרת חברתנו ממשרד המשפטים שאתה תתחיל להיגרר לדברים אחרים ובסוף יסתבר שנכנסת למהלך שכל כולו מתפתל כי טענת ההתיישנות עיינה את כל מה שעשית.
יראון פסטינגר
למשפט יש בעל בית והוא סוברני והוא אוטונומי והוא עצמאי, וזה השופט. אולי נכתוב לו גם בחוק שצריך להשאיר רווחים בסיכומים מצד ימין?
היו"ר מנחם בן-ששון
בוא נקיים דיון קצר. לשיטתך, מה שאתה היית אומר לי שהוא ישתדל או ישאף. אבל אז אתה אומר שאם כבר כתוב ישאף וישתדל, זה מיותר משום שזאת ההזדמנות הראשונה שכתבת ברישא ולכן למה צריך את זה. זה מה שאתה רוצה לומר.
יראון פסטינגר
יש לך כלל שאומר שצריך לטעון בהזדמנות הראשונה. מזה ועד לתת הוראות מנדטוריות מחייבות בחוק לשופט במה לדון, במה לא לדון ואיך לדון, לפי סדר הדיון, יש לו שיקול דעת. אולי המשפט הוא רב-צדדים. אני לא יכול לחשוב על כל האפשרויות.
תמר קלהורה
הסעיף הקטן הראשון מכוון אל הצדדים. העניין הוא שבפועל בתי המשפט מנהלים פעמים רבות את ההליך ומשתמשים בטענת ההתיישנות. אם הם חושבים שהתביעה לא מוצדקת, בסוף הם דוחים אבל קודם כל מבררים את התביעה. זה קורה הרבה פעמים בפועל.
ישראל גלעד
המטרה של החוק היא להגן גם על נתבעים וגם על המערכת מפני דיון בתביעות שעבר זמנן. המטרה הזאת לא תושג אם עניין ההתיישנות יוכרע לאחר שיוכרע העניין עצמו. כדי להגן על הנתבע אתה לא רוצה לגרור את הנתבע לתוך הדיון, וכדי לחסוך לו משאבים שיפוטיים, אתה לא רוצה שיתקיים כל השיפוט. כאן יש ראייה של המחוקק שהיא ראייה מערכתית שהיא אומרת שמטרת ההליך הזה היא להגן, אז בואו נוודא שההגנה הזאת אכן תתקיים הלכה למעשה.
קריאה
השופט רוצה סתם לעבוד?
היו"ר מנחם בן-ששון
כולנו מסכימים שההליך רצוי.
ישראל גלעד
השאלה אם הניסוח ראוי.
היו"ר מנחם בן-ששון
הניסוח יישאר.
ישראל גלעד
אפשר לרכך את הניסוח או לכתוב משהו אחר.
מירב ישראלי
צריך לראות איך זה מנוסח.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתם תמצאו את הניסוח ובלבד שיהיה ברור.
ישראל גלעד
שלא יהיה סד מלאכותי. הרעיון צריך להיות ברור.
דוד רותם
כתוב גם ששופט צריך לתת פסק דין תוך שלושים יום מיום שנשמע הדיון. אז מה? אז זה כתוב.
ישראל גלעד
אבל אם אתה נותן לו הוראות במה לדון קודם, זאת זכותו של המחוקק.
היו"ר מנחם בן-ששון
הדיון הושלם. אני רוצה לומר דבר אחד לגבי נוסח הסעיף. אתם נוטים לפישוט עד היום ותשתדלו. יכול להיות שאתם יכולים להכניס בסעיף אחד גם את (א) וגם את (ב). זאת אומרת, שלא רק הצדדים יטענו אלא גם בית המשפט באיזושהי צורה ייענה. תראו אם אתם מסוגלים להכניס את זה יחד. אם לא, יש לכם את סעיף (ב) שקיבלתם רשות לנסח אותו.
מירב ישראלי
אני מזכירה שהיה נושא של התחולה או אי תחולה של דיני ההתיישנות על הליכי גבייה מינהליים ומשרד המשפטים נשלח לעשות שיעורי בית בעניין.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני רוצה לקרוא גם את עמדת הלשכה או מה שכתב אסף פוזנר.


"הליכי גבייה אלטרנטיביים. אני חוזר על כך שקיימת פסיקה רבה מאוד לשני הכיוונים ויש בה גם מבנה ביניים. יש פסקי דין האומרים שצריך להסתכל על המהות ועל הרציונאלים של התיישנות, ויש המסתכלים על העניין הטכני. לצורך הנוחות אני מצרף מסמך של פסקה שונה בעניין.


לדעתי יש מקום מבחינת התוכן להגביל את התקופות, תחילה מבחינת הרציונאליות וגם אינטרס ציבורי. בניגוד למשרדי הממשלה, עצם העובדה שמדוב במדינה, לא הופך את זה לאינטרס ציבורי אפילו שדיני שמיטת כספים לא חלים על חוב לציבור. יש אף אלמנט של שינוי מצב. זה שלא פנו אלי כמשכיר בשל חוב של השוכר, אני לא פניתי אליו ולא גביתי סכומים גם ממנו.


יש לזכור שבמקרים רבים מדובר בחייבים באוכלוסיות חלשות ביותר. באים אליהם פתאום וטוענים שלפני עשר שנים בדירה שהייתה שכורה על ידם יש חוב ארנונה. ניתן לחשוב על תקופה מעט מוארכת, נניח עשר במקום שבע שנים ובכך יש משום מניעת התייעלות השירות הציבורי, דבר שלדעתי אסור לקרות אם תהיה התיישנות, אם כי יש לא מעט צביעות בדרישה של המדינה שהיא תהנה מההתיישנות ואף שונתה בעניין זה הנחיית היועץ המשפטי לממשלה באופן המאפשר למדינה לטעון כדבר שבשגרה טענות התיישנות אף שלא תחול ידי חובותיה שלה.


בשולי הדברים, קנסות חניה למשל, אכן מתיישנים".


תמו דבריו של עורך-דין אסף פוזנר.
דוד רותם
מזל שמר פוזנר לא מחנה את המכונית במקום אסור, כי הוא מגלה שיש שם גבייה מינהלתית ומה שקורה שמגיע פקיד הביתה בלילה ומוציא את הטלוויזיה אלא אם כן תראה לו כוונה, ועכשיו לך תצעק. לא שילמתי את הקנס, עברו 17 שנים ועכשיו דופקים לי בדלת. מאיפה אני אמצא את הקבלה ששילמתי?
ארז קמיניץ
אני אסביר מה עשינו נוכח פנייתה של הוועדה. קיימנו התייעצויות עם רשויות הגבייה המרכזיות – רשות המסים, המרכז לגביית קנסות, המוסד לביטוח לאומי והרשויות המקומיות. המסקנה שלנו הייתה שככלל, ואני אומר באופן עקרוני וגורף, לא ניתן להחיל את חוק ההתיישנות כפשוטו על הרשויות המינהליות. זאת אומרת, החלה כפי שהיא, לומר שגבייה מינהלית מתיישנת כפי שחוק ההתיישנות קובע, היא דבר שהוא בלתי אפשרי מבחינה טכנית.


לגבי גבייה מינהלית, לראשונה צריך לענות על השאלה מה בעצם מתיישן. האם מתיישנת הזכות של המדינה לקבל את הכספים או שמתיישן משהו אחר. התפיסה שהייתה בראשית הדברים היא שגם התיישנות של הזכות של המדינה, של הרשות, לקבל את הסכום מאדם, זה שהתביעה מתיישנת, התוצאות שלה אינן גוררות אחריה, אי אפשרות להשתמש בסעדים עצמיים. הגבייה המינהלית נתפסה כסעד עצמי ולכן כתבנו בראשית הדברים את סעיף 4(ב).


מעת שאמרנו את זה, השאלה היא למשל מהי תקופת ההתיישנות בהקשר של הליכי גבייה, האם מדובר בתביעה או שמדובר באקוויוולנט שלה שהוא פסק דין. למשל, חוב למס הכנסה. יש את אירוע המס והשאלה עד כמה זמן אפשר לדרוש את החיוב. יש כללים בפקודת מס הכנסה.
היו"ר מנחם בן-ששון
שלוש שנים. כמו ההתיישנות.
ארז קמיניץ
לא. יש שם ארבע שנים.
דוד רותם
שומה זה ארבע שנים.
ארז קמיניץ
בדיוק. היום חוק ההתיישנות הוא 7 שנים והשומה, נקבעה שם תקופת התיישנות של 4 שנים. אם חלפו 4 שנים מיום אירוע המס, יותר מ-4 שנים, לכאורה חוב המס אינו קיים. שם י התיישנות מהותית. אחר כך נשאלת שאלת הגבייה.
דוד רותם
שם נותנים את האפשרות לפקיד השומה, מטעמים מיוחדים שיירשמו.
ארז קמיניץ
כן, אבל רק בשנה נוספת. אני רוצה להסביר כאן שיש כאן שתי תקופות התיישנות. תקופה אחת מאירוע המס ועד שאפשר בכלל להגיע לשלב של הגבייה, עד שנקבעת השומה. עכשיו השאלה היא איזו תקופת התיישנות אני מחיל על השומה, האם אני מחיל עליה תקופת התיישנות רגילה כמו כל תביעה רגילה או שאני מחיל עליה תקופת התיישנות של פסק דין.
היו"ר מנחם בן-ששון
מהי תקופת ההתיישנות של פסק דין?
תמר קלהורה
לפי ההצעה 10.
ארז קמיניץ
אני נותן עוד דוגמה. למשל הוצאות שנפסקו בפסק דין שמרכז לגביית קנסות גובה. אני צריך להתייחס לזה כאל התיישנות של מה, של פסק דין? לא של פסק דין?
היו"ר מנחם בן-ששון
שם זה קל לך כי יש לך תחיקה מנדטורית שהיא דרקונית ואתה עובד לפיה. כל המרכז עובד כך.
ארז קמיניץ
נניח שאני רוצה להחיל את חוק ההתיישנות על פקודת מסים. זאת הנקודה. ניקח מצבים אחרים או כללים אחרים.
מאירה בסוק
ביטוח לאומי למשל.
ארז קמיניץ
השאלה מתי נוצר החיוב. יש תקופות מסוימות שקבועות בחוק הביטוח הלאומי או יש כללים מסוימים שנקבעים בחוק הביטוח הלאומי שמחייבים עובד למשל לשלם ביטוח לאומי.
מאירה בסוק
אין התיישנות. אתה צריך תמיד לשלם. אם לא שילמת, אתה מפסיד בזכויות שלך.
ארז קמיניץ
זאת בעיה אחרת. אולי הבעיה היא שאם אנחנו בגלל התיישנות לא נאפשר את הגבייה ואדם לא ישלם והוא יפסיד את זכויותיו, אולי אנחנו לא רוצים להגיע לתוצאה הזאת? זאת בעיה שיש בביטוח הלאומי למשל. יש כללים ברורים בביטוח הלאומי. אדם שלא שילם, מפסיד את זכויותיו. אנחנו רוצים להגיע לתוצאה שאם המוסד לביטוח לאומי לא יוכל לגבות והאדם לא שילם, המשמעות של זה שהוא יאבד את זכויותיו? זאת התוצאה שאנחנו רוצים?
דוד רותם
זה תלוי בברירה שאני אחליט.
היו"ר מנחם בן-ששון
הוא רוצה לתת את הדברים כדוגמה. הוא בטח בדוגמאות יגיע גם לארגונים פרטיים שעובדים לפי אותה שיטת מסלקות של הארגונים הציבוריים.
קריאה
כביש 6 למשל.
דוד רותם
עם כביש 6 לא דיברנו.
היו"ר מנחם בן-ששון
למה שתדברו? זה הגובה הדרקוני ביותר במשק.


אם היית אומר, מה שאני חושב שיכולה הממלכה לומר, שיש לי זכויות אחרות, שאני לא כפוף לכל הכללים, זה דבר אחד. אז נתווכח האם באמת לממלכה יש מעמד מעל החוק. אם אתה אומר שמעמדה של הממלכה הוא כמעמדו של כל ארגון, אז קודם כל אמרת לי טכנית ומהותית ואני עוד לא הבנתי למה מהותית ומדוע טכנית, אלה מוחרגים ומגן דוד אדום לא מוחרג, וחברות הביטוח לא מוחרגות, והבנקים לא מוחרגים. כולם עובדים היום באותה שיטה.
ארז קמיניץ
לא אמרתי שהם מוחרגים או לא מוחרגים. עוד לא הגעתי לתוצאה הסופית. אני רק אומר שהחלת חוק ההתיישנות כפשוטו על הגבייה המינהלית, הוא לא דבר שאפשר לעשות אותו בצורה כזאת חד משמעית.


אני אתן דוגמה טכנית. למשל, טענת התיישנות בהזדמנות הראשונה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אי אפשר לעשות אותו אוטומטית. מה עמדתכם?
ארז קמיניץ
גם כאשר אמרנו שאי אפשר לעשות אותו אוטומטית, זה לא אומר שהמדינה אינה כפופה במהלך הליכי הגבייה לכללים אחרים, כללים שמוכתבים מעצם היותה רשות מינהלית, ובהקשר הזה יש נורמות של שיהוי. המדינה לא יכולה כך סתם לפנות לאדם משום שזה סותר נורמות ברורות של התנהלות של הרשות המינהלית. זה שאין התיישנות, זה אומר שלא מתחשבים בזמן בכלל, אבל את זה אי אפשר לומר.


הצעתנו בהקשר הזה היא למחוק את סעיף קטן (ב) בו ביקשנו להחריג באופן מפורש ולומר באופן סוחף וברור שהליכי גבייה מינהליים אינם כפופים להתיישנות.
היו"ר מנחם בן-ששון
זאת כבר אמירה יפה. אתה יכול להשאיר את זה כך.
ארז קמיניץ
אנחנו מציעים את זה. המשמעות של האמירה הזאת, וצריך לזכור, כמו שציין בעניין הזה אסף פוזנר ואני מסכים אתו, שיש פסיקה לכאן ופסיקה לכאן. הכיוון והנטייה – אני אומר את זה כאן ולפרוטוקול – של בתי המשפט כמו שאנחנו מזהים אותה בעת האחרונה היא כן להחיל את ההתיישנות על גבייה מינהלית. עוד לא ברור איך עושים את זה, גם לבתי המשפט, ומה המשמעות.
היו"ר מנחם בן-ששון
אמרת את זה בצער גדול כבר לפני חצי שנה.
ארז קמיניץ
אני לא יודע אם אמרתי בצער. זאת הנטייה של בתי המשפט, לעשות את ההחלה הזאת. לבתי משפט יחסית קל משום שהם לא מסתכלים על כל הוראות חוק ההתיישנות ואומרים שאת הסעיף הזה נחיל ואת הסעיף הזה לא נחיל, את עילת ההשהיה הזאת נחיל ואת עילת ההשהיה הזאת לא נחיל. זאת גם שאלה מתי נחשב כאילו אתה מגיש תביעה לבית המשפט.


אנחנו אומרים לבטל את סעיף קטן (ב).
ישראל גלעד
גם לגבי אדם שבאופן פרטי יכול?
היו"ר מנחם בן-ששון
תכף נראה. אנחנו עוד לא יודעים מה אתם מציעים.
מירב ישראלי
הרישא של (ב) נגזר מהאופי הדיוני של ההתיישנות והשאלה אם אתה רוצה לומר אותו במפורש.
ארז קמיניץ
לגבי הגבייה המינהלית, ברור לנו שאנחנו נצטרך להחיל כללים ככל הנראה יותר ברורים בהקשר הזה של חלוף הזמן, איך מיישמים את הרציונלים של ההתיישנות בהקשר של הגבייה המינהלית.


הדרך לעשות את זה היא לפנות לכל רשות ורשות ולהחיל עליה כללים כאלה ואחרים שעיקרם יהיו – ואני כבר אומר אותם – דברים שהם כבר ברוב המקרים עושים היום. אולי רשויות מקומיות פחות, אבל רשויות אחרות עושות היום. נמצאים כאן נציגים והם יוכלו לומר.
היו"ר מנחם בן-ששון
לפי דעתי מה שאתה רוצה בחוק – ואני לא יודע למה אתה לא אומר את זה בבירור – שאת סעיף 4 לגבי התיישנות על גביות מינהליות או דברים שקשורים בסוגיות כאלה, אתם מבקשים שתהיה הוראה שאומרת שלגביות מעין אלה, הדברים ייכתבו בנספח כזה וכזה של החוק, ואז תהיה לך רשימה של הרשויות עם ההתיישנויות ואפשר להוסיף או לגרוע דברים באישור ועדת החוקה. או שאתה לא רוצה לעבוד כך?
ארז קמיניץ
לא.
היו"ר מנחם בן-ששון
כי אתה לא יכול לתת דין סוחף. נכון?
ארז קמיניץ
לא. אני לא יכול. אני אומר שהכללים האלה יצטרכו להיקבע לגבי כל רשות ורשות בפני עצמה. זה לא יכול להיות בוועדת חוקה למשל משום שיש דברים שיהיו בוועדת הכספים ויה דברים שיהיו בוועדת העבודה והרווחה.
היו"ר מנחם בן-ששון
לא זה מה שאני רוצה. בוא לא נתווכח על זה. מה שאני רוצה להבין הוא שאתה לא בשל עכשיו לקבוע את הסעיף הזה.
ארז קמיניץ
אני לא בשל עכשיו לקבוע את הכללים לגבי הכל.
היו"ר מנחם בן-ששון
אבל מה שאתה רוצה הוא שתהיה החרגה ואני לצורך זה אוכל להכניס גם למשל כל מיני גופים מינהליים ולא רק גופים ממשלתיים.
ארז קמיניץ
אני לא אומר שיש החרגה. לא אמרתי זאת. אני מבטל את ההחרגה.
ישראל גלעד
בנוסף לכך הוא רוצה לקבוע מגבלות אבל לא במסגרת הזאת.
היו"ר מנחם בן-ששון
יכול להיות שלא הבהרתי את עצמי כי לשוני לא מקצועית. האם כאשר תבקש את ההחרגה, ההחרגה תהיה אך ורק לגופים ממשלתיים או לכל מיני גופים מינהליים?
אברהם מיכאלי
הוא רוצה משהו כללי.
ארז קמיניץ
בעיקר גופים שניתנות להם על פי חוק אפשרויות גבייה, גופים שמשתמשים בפקודת המסים (גבייה). כל הגופים האלה, אנחנו פועלים לצורך קביעת כללים להפעלת הסמכויות שלהם. אני אתן דוגמה להפעלת הכלל. למשל, שאלת ההודעה. שאלה עקרונית ראשונית היא מה עוצר את מרוץ תקופת ההתיישנות. ביחסים בין אזרחים, הגשת תובענה לבית משפט עוצרת את המרוץ. דיברנו על זה. מה עוצר בהליכי גבייה מינהליים? משלוח הודעה לחייב יעצור את התקופה? למה לא, למה כן?
היו"ר מנחם בן-ששון
רעיון נהדר. עסקנו בהוצאה לפועל.
ארז קמיניץ
בסדר, שלחתי הודעה. נניח ששלחתי הודעה והמרוץ נעצר. שלחתי הודעה ובמשך עשרים שנים אני לא עושה שום דבר. זה בסדר? זה לא בסדר? כנראה שזה לא בסדר. לכן אולי נחייב בכללים האלה לשלוח הודעה אחת לתקופה מסוימת או לעשות הליכים יותר משמעותיים מהודעה.
היו"ר מנחם בן-ששון
זאת הוראה כבדה. נכון?
ארז קמיניץ
מאוד.
היו"ר מנחם בן-ששון
אנחנו עוסקים היום בהתיישנות אזרחית. הבאתם לנו חוק שעושה רפורמה בחוק ההתיישנות האזרחית. אתם חשבתם על זה לפני שעשיתם את החוק.
ארז קמיניץ
העניין הזה לא נדון בשעתו.
היו"ר מנחם בן-ששון
אבל חשבתם עליו. אתה נמצא במשק אדיר.
ארז קמיניץ
אנחנו חשבנו לא להחיל על זה התיישנות.
היו"ר מנחם בן-ששון
לזה אני לא מאמין. לא להחיל התיישנות על מנגנון גבייה כזה?
תמר קלהורה
זה מה שכתבנו.
ארז קמיניץ
זה לא אומר שלא חלים כללים אחרים. נמצאים כאן מרשויות המס. אנחנו ישבנו אתם ושמענו איך הם פועלים. רשויות המס פונות מיד כאשר חלפו 4 שנים למשל במס הכנסה, יש שומה והאדם לא משלם אותה.
היו"ר מנחם בן-ששון
נשמע מה הם אומרים. רבותיי, עשר דקות לסעיף שלא ייכתב בחוק. אם אני לא כותב את סעיף בחוק, המדינה חייבת בהתיישנות.
קריאה
או שכן או שלא.
דוד רותם
לא, היא לא חייבת.
ארז קמיניץ
יש פסיקה לכאן ולכאן. אני אומר שהנטייה של הפסיקה היא כן לחייב את המדינה בהתיישנות. הפסיקה עדיין לא יודעת איך לעשות את זה ואיך לקבוע את הכללים כי זה קשה. אני אומר לנו כמדינה שהנטייה הזאת של הפסיקה תחייב אותנו לקבוע כללים מיוחדים איך מפעילים את הסמכות במישור הזמן.
דוד רותם
לפחות בנושא של השלטון המקומי, בתי המשפט דחו את טענות ההתיישנות.
זילפה גלינדוס
אני רוצה להסביר על תהליך העבודה שאנחנו מבצעים היום. כאשר נוצר חוב ממס, בכפוף להוראות בחוקים הספציפיים – ואני כרגע מדברת על כלל רשות המסים – אנחנו פועלים לגביית החוב בהדרגה. לא מיד מפעילים את כל התותחים הכבדים על החייב. אז, אם אתם תכניסו אותנו לטווח קצר יותר, לעניות דעתי זה יפגע בחייבים מפני שאנחנו לא ניתן פריסות ארוכות, אנחנו נפעל מיד בהליכים אגרסיביים כדי למצות את הליכי הגבייה תוך פרק זמן קצר.
דוד רותם
נתתם פריסה ארוכה, אז אין התיישנות.
היו"ר מנחם בן-ששון
נכון. עצרתם את המרוץ.
זילפה גלינדוס
אם אישרתי פריסה, נניח לארבע שנים, ל-36 תשלומים, ואז לקראת התשלומים האחרונים הוא לא פורע את החוב, מה אני עושה אז?
דוד רותם
אז שוב נוצרת לך עילת תביעה.
היו"ר מנחם בן-ששון
אם ההתיישנות היא שלוש שנים.
ישראל גלעד
הסכם הפריסה יוצר עילה חדשה?
דוד רותם
לא. כל תשלום ותשלום יוצר לך עילה חדשה.
זילפה גלינדוס
האירוע היה נניח לפני 4 שנים. היה הסכם פריסה לפרק זמן מסוים, הוא פרע את התשלומים ונניח לקראת הסוף הוא כבר לא פורע את התשלומים. מה אני עושה אז?
דוד רותם
את מפעילה נגדו הליכי גבייה חדשים.
זילפה גלינדוס
עד מתי?
דוד רותם
מאותו יום שהוא לא פרע. אם הוא לא שילם, יש לך עכשיו 4 שנים.
זילפה גלינדוס
זאת אומרת שההתיישנות מתגלגלת.
דוד רותם
בוודאי.
זילפה גלינדוס
אם כך, מה רע בזה שאנחנו בעצם מודיעים לחייב כל שנה על החוב שלו? האם ההתיישנות תחול עלינו?
קריאה
לא.
היו"ר מנחם בן-ששון
הדוגמה שנתת מאירת עיניים. אגב, היא תהיה בצורה דומה גם ברשויות אחרות.
דוד רותם
האם יש אצלכם במחשבים חוב שלא התחלתם בהליכי גבייה או הגעתם להסדר תשלומים שהוא ישן יותר מאשר שבע שנים?
זילפה גלינדוס
אין דבר כזה.
דוד רותם
לכן אתם אין בעיה.
זילפה גלינדוס
כי אנחנו נוהגים לשלוח את ההודעות.
היו"ר מנחם בן-ששון
הממשלה שלנו יעילה והיא גובה את החובות תוך שנתיים.
קריאה
במרכז לגביית קנסות, חשוב לומר שיש מספר סוגים של חובות ולא על כולם חלים אותם כללים כיוון שעל החובות הפליליים לצורך העניין יש הוראה מפורשת לגבי ההתיישנות שלהם וכמובן שאז פועלים לפי הקבוע לגביהם. ככל שמדובר בחובות האזרחיים, בעצם אנחנו לא מחילים את כללי ההתיישנות מכל אותם נימוקים שכבר הועלו כאן, אבל אנחנו כן מחילים את הכללים של שיהוי. מבחינת פרקי הזמן, אנחנו שואבים את פרקי הזמן מההתיישנות. לכן על פי רוב כמעט באופן מוחלט לא יקרה מצב שבחוב אזרחי, כמו אגרות לדוגמה, אנחנו נגבה אחרי שחלפו השנים.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה ראינו במו עינינו ולכן לשאלתו של חבר הכנסת רותם, אני יכול לענות במקומך.
דוד רותם
השאלה היא אחרת. האם יש לכם מעקב שאני חייב חוב אגרות, כמה שנים עד שזה מגיע אליכם?
קריאה
היום מה שקורה הוא שבדרך כלל הדברים עוברים בצורה ישירה. הבעיה הייתה יותר בעבר כאשר הדברים לא עברו בממשקים ואז כאשר הדברים עברו בצורה ידנית, באמת היו מקרים שתיקים התעכבו ונוצר איזשהו פער. נכון להיום כבר כמעט לא קורה דבר כזה. כאשר מעלים את מערכת במה, לפעמים יש ספיחים מסוימים, אבל על פי רוב, אני יכולה לומר באחוזים מאוד מאוד גדולים, לא קורה דבר כזה כי הדברים עוברים בממשקים.
דוד רותם
לכן אליכם החוב מגיע תוך חצי שנה והגבייה שלכם לפי מה שהבנתי, אתם גובים חודשיים קודם כי אצלכם זה הכל בלחיצת כפתור.


אני אומר לך שחוץ מהרשויות המקומיות, אין לי בעיה.
ורד שהרבני
אני רוצה לחדד את מה שארז אמר לעניין הייחודיות והצורך בהסדרים מיוחדים בהקשר של ביטוח לאומי. אני אתן דוגמה לעניין של הקואורלציה, הקשר בין החוב בדמי הביטוח לזכאות לגמלה למשל.


זכאות לקצבת זקנה היא תלויית תקופת אכשרה. תקופת אכשרה היא עצם היותו של אדם תושב. יש תוספת לקצבת זקנה. אדם יכול להגיע לתוספת.
היו"ר מנחם בן-ששון
אולי זה גם תלוי בגיל.
ורד שהרבני
כמובן. הוא מגיע לגיל זכאות, אבל מבחינת הצבירה, זאת תקופת אכשרה. אדם יכול להגדיל את קצבת הזקנה שלו עד 50 אחוזים. ההגדלה של אותה קצבה תלויה בתשלום. זאת אומרת, זה אדם שהוא עובד או עובד עצמאי, אדם שצובר עוד תקופה כעובד. רק אם התשלום שולם בגין דמי ביטוח, הוא יוכל להגיע לצבירה. שמיטה של חוב כזה תפגע לו בזכאות.


כרגע מתנהלים הליכים. על החוב עצמו שקבוע בחוק לא קיימת התיישנות , אבל מתנהלים הליכים ועברה בקריאה ראשונה הצעת חוק של חברת הכנסת תירוש שהטילה על חוק הביטוח הלאומי שיטיל חובה להודיע לאדם לפחות אחת לשבע שנים על חובו, ואם לא, יישמטו חובותיו. אין עדיין התייחסות לכל המצבים הבעייתיים האלה של פגיעה בזכאות לגמלה.
היו"ר מנחם בן-ששון
את מצביעה על רכישת זכויות מול מימוש וזאת בעיה שהולכת לאורך הדרך, אבל צריך להסתכל עליה ולראות עוד פעם הגדרה של תאריך יצירת החבות וממנו לגזור את גזרת ההתיישנות.
מאירה בסוק
אני רוצה להמשיך את דבריה של ורד אבל בדיוק בכיוון ההפוך. מה קורה לזכאות של אדם. אנחנו מכירים מקרים רבים של אנשים שמגיעים לגיל זקנה ולא יודעים שמגיעה להם קצבת זקנה ומאבדים חלק מהשנים של הזכויות שלהם כי לזה יש התיישנות.
היו"ר מנחם בן-ששון
אמת. לכן אמרתי שאלה שני צדדים של אותו הדבר וכאן זאת לא סתם גבייה אלא יש כאן גבייה שמולה יש זכויות. אגב, מר קמיניץ העיר על זה קודם כשהוא נתן את הבעיה במלואה.
מאירה בסוק
הבעיה לא פתורה ואנשים לא יודעים את זכויותיהם.
היו"ר מנחם בן-ששון
סיימנו את עשר הדקות לדיון הזה. המסקנה היא שמשרד המשפטים לא בשל עדיין לחוקק את החוק ואתם צריכים להביא לנו גם נתונים של דרך ההתנהלות של הארגונים השונים כי לחיים יש שכל משלהם ואתה רואה את זה - אני לא אומר את זה כביקורת - בארגונים השונים אבל גם את הבעיה שיש לנו עם ההתיישנויות בארגונים הגובים השונים, גם הממשלתיים וגם שאינם ממשלתיים. לפי זה נוכל לחשוב איך מעצבים את החוק. אנחנו לא יכולים לכתוב עכשיו סעיף סוחף.
ארז קמיניץ
רצינו לכתוב סעיף סוחף אבל אנחנו רואים שאי אפשר.
היו"ר מנחם בן-ששון
נכון. אז בינתיים אנחנו מגדירים את הדברים עם ההתיישנות הקיימת ויש בזה גם בעיה של אנשים שמאבדים זכויות וגם כתוצאה מזה הממשלה אולי עלולה להפסיד לא מעט כסף.


אנחנו לא נשאיר את זה פתוח, אבל היום אני לא יכול לחוקק את זה כי הם לא יודעים מה הם רוצים.
דוד רותם
אבל אני יודע בדיוק מה אני רוצה. אין בעיה עם שלטונות המס, אין בעיה עם גביית קנסות, מעט מאוד בעיה עם הביטוח הלאומי. הגופים האלה גובים את החוב לפני תום תקופת ההתיישנות. יש עודף בגביית מס במדינת ישראל כי הם יודעים לעבוד. הבעיה היחידה היא ברשויות המקומיות שהן אומרות דבר מאוד פשוט והוא, למה לנו לבזבז כסף, את האזרח אנחנו אוחזים בגרון, כשהוא רוצה להעביר דירה או להעביר ירושה, אנחנו אומרים לו שעכשיו הוא ישלם 40 שנים אחורה כי אם לא, הוא לא יקבל אישור. האדם צריך לרוץ לבית המשפט ובדרך כלל בית המשפט אומר לו שהחוק לא מגביל את זה, לא שיהוי, כתבו לך, לא כתבו לך, אף אחד לא יודע מה כתבו לו. שם הבעיה העיקרית. בכל הרשויות האלה הם אקטיביים אבל הבעיה שלי היא ברשויות הפסיביות שמחכות לי בפינה.
היו"ר מנחם בן-ששון
ואז הן צוברות כל מיני דברים בדרך.
דוד רותם
הן צוברות ריבית והצמדה. אין דמי טיפול אבל ריבית רשויות מקומיות זה חצי אחוז לחודש.
ארז קמיניץ
בעניין הזה אני רוצה לשאול אותך שאלה. לצורך העניין, יש סיבות, לפעמים טעמים טובים, מדוע הרשות מחכה לך בפינה כמו שאתה אומר, אבל לפעמים יש סיבה טובה ואני אתן דוגמה. למשל, יש לאדם חוב ארנונה והרשות יכולה לצורך גביית חוב הארנונה הזה לפעול למימוש דירתו או לנתק את המים. אתה רוצה שהיא תעשה את ה?
דוד רותם
חוב ארנונה, היא לא יכולה לנתק מים.
ארז קמיניץ
בסדר, לא ניתוק מים.
דוד רותם
היא גם לא תממש לי את הדירה. איך היא יכולה לממש לי את הדירה? היא יכולה לתבוע אותי ולקבל פסק דין.
ארז קמיניץ
אחרי שהיא תובעת, זה נגמר.
היו"ר מנחם בן-ששון
אז נגמרת ההתיישנות.
דוד רותם
זה מה שאני רוצה.
היו"ר מנחם בן-ששון
הוא רוצה שהיא תהיה אקטיבית.
ארז קמיניץ
נניח שיש גם את הליכי הגבייה הפסיביים ברקע, וזה הכיוון שאנחנו רוצים ללכת אליו. צורך השימוש בהליכי הגביה הפסיביים נועד גם למצבים שבהם דוחים את תשלום המס בשל מצבו הסוציאלי של הנישום.
דוד רותם
אין דבר כזה על פי חוק.
ארז קמיניץ
יש.
דוד רותם
לא. יש או שאתה נותן לי פטור לפי תקנות הרשויות המקומיות (פטור מארנונה) או שאני חייב ארנונה. אין דחיית תשלום בארנונה.
ארז קמיניץ
יש הנחיות מנכ"ל בעניין הזה שלא פועלים בגבייה אגרסיבית כלפי אנשים. גם אנשים יש להם הנחות, הם עדיין חייבים חוב מסוים ולא פועלים לפי הנחיות מנכ"ל משרד הפנים בגבייה אגרסיבית כנגד אנשים שהמערכת מזהה ויודעת לומר שיש להם בעיות סוציאליות כאלה ואחרות.


הכיוון שלנו הוא לא לבטל את הגבייה הפסיבית אבל לצורך שימוש בגבייה הפסיבית יהיה צורך ליידע את הנישום בחובו באופן רציף ולעשות איזה הליכי גבייה ראשוניים כאלה או אחרים. אני חותר למצב שבו מבחינת טעמי ההתיישנות אנחנו נשיג את התוצאות שטעמי ההתיישנות מחייבות, את הרציונלים של דיני ההתיישנות. אנחנו נשיג באמצעות הכללים האלה. איך אנחנו נשיג אותם? על ידי זה שאנחנו נוודא שהנישום יודע על קיום חובו, לצורך העניין הוא יוכל בהקשר הזה לשמור על הראיות שלו ולדעת על העובדה שהוא צפוי לסיכון של גבייה, כאשר הרשות, אם היא לא תרצה לגבות מטעמים כאלה שהזכרתי, היא עדיין תצטרך להמשיך ולהודיע לחייב שזה מצבו וזאת הסיבה שהיא גם לא ממשיכה.
היו"ר מנחם בן-ששון
תחזרו אלינו ותאמרו לנו איך אתם רוצים את הסעיף הזה.
ארז קמיניץ
אם אנחנו צריכים לבוא חזרה, הסברתי מה צריך לעשות כדי לבוא בחזרה. קודם כל, ביטול של סעיף 4(ב) משאיר את המצב כמו שהוא.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה לא יקרה.
ארז קמיניץ
המצב כמו שהוא כיום בפסיקה נוטה לכיוון של החלת התיישנות על הליכי גבייה מינהליים. הצורך שלנו להכין כללים לגבי כל רשות ורשות, יש הרבה רשויות, עסקנו במרכזיות שבהן אבל לא בכולן, להכין סט של כללים לגבי כל רשות ורשות, המשמעות של זה היא משמעות של דחיית החוק. זה ייקח הרבה זמן.


יש עוד אפשרות. התחילה של החוק היא בתוך שנה ואפשר לנסות ולהגיע לתוצאה של הכללים האלה במהלך השנה הזאת. רצינו את תחילת החוק בתוך שנה כדי לאפשר לציבור להתרגל לשינויים המשמעותיים שנעשו ברפורמה הזאת. אני יכול לחזור עם תשובה מחייבת בעניין הזה בדיון הבא. נוכל לנסות ולהגיע במהלך תחילת החוק לאיזה שהם כללים יותר מוגדרים בעניין הזה.
היו"ר מנחם בן-ששון
ואז מה תעשה, תחוקק אותו?
תמר קלהורה
תיקונים עקיפים.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני מבקש בכל אופן הצהרה כללית. זאת אומרת, אני אצטרך בסעיף 4(ב) או אפילו בסעיף 5 אמירה מאוד מאוד ברורה שיש כללי התיישנות. המערכת התרגלה 60 שנים שאין התיישנות על גופים ממלכתיים ואני רוצה לומר את הדברים בצורה ברורה ולומר שיש התיישנות. לכן הצעתי קודם את ההצעה הקודמת. אמרתי שכללי ההתיישנות יהיו קיימים, היום אתה יכול לתת לי בנספח א' שבעה גופים או עשרה גופים, תן לי אותם. האחרים יבואו בתוספת שהשר יביא.
ארז קמיניץ
אני לא יכול להחליט על הכללים של חוק ההתיישנות.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני אנסה להסביר. אני מעונין להחיל התיישנות רגילה. אם יש התיישנות רגילה, כל מה שקיים לגבי א', קיים לגבי ב'. אני מוכן לשמוע טענות אבל לא שמעתי טענות שהממשלה לא מצליחה לגבות אלא להפך, מסתבר שהממשלה מאוד יעילה בגבייה כך שאני אפילו רגוע בזה.


נשארת השאלה מה יהיו הכללים. אני יכול לומר שלגבי רשויות מינהליות, כללי ההתיישנות הקיימים תופסים אלא אם כן הם מפורטים לפי כללים מיוחדים, ועכשיו יש שתי כתובות: כלל אחד יכול להיות בחוקי אותן החברות, ואז אתה פוטר את עצמך מלבוא אלי ואתה הולך לוועדות המקצועיות הרלוונטיות, ואולי טוב לך יותר שם, ואפשרות שנייה היא שאתה אומר שאתה בא אלי מדי פעם על מנת להוסיף עוד רשות ועוד רשות ועוד רשות לדיון של שעה או של שעתיים בבוקר. אתה מרוויח מזה מסגרת, סעיף סל, אתה מרוויח מזה, אני מניח שאת שנגמור את החוק תוכל להביא שלוש-ארבע רשויות ויש לך כבר מודל עבודה, ואתה מוציא חוק שאתה שמח בו משום שהוא בשל. הדבר היחידי שאתה לא שמח הוא שהחלתי אמירה סוחפת שיורית שבינתיים שיניתי את הדברים ב-180 מעלות. זאת המגבלה היחידה שהיא לא שולית.
ארז קמיניץ
לא. המגבלה הסופית היא משמעותית מאוד מאוד.
היו"ר מנחם בן-ששון
זאת ההצעה שלי, אבל בוא נראה מה תביא לי בסעיף הזה. זאת ההצעה שאני מציע לטיוטה.


חבר הכנסת רותם, אני מבין שההצעה שלי סוחפת מדיי.
דוד רותם
לא. אני אומר לך דבר אחד. אי אפשר לבוא מצד אחד ולומר שאתה לא רוצה שינקטו בהליכי גבייה אגרסיביים נגד המסכנים. זה נכון, אבל אז תלכו על זה לאורך כל הקו. אדם הגיש בקשה להנחה מארנונה, ועדת ההנחות ישבה בחודש אוקטובר-נובמבר ונתנה לו 90 אחוזים הנחה. אם הוא עד ה-31 בדצמבר ב-12 בלילה לא שילם את חוב הארנונה שלו, את ה-10 אחוזים, בשעה 12 ודקה הטלת עליו קנס של 90 אחוזים נוספים. זה החוק. תפתח נגדו בהליכי הוצאה לפועל או תיתן לו את הגבייה בדצמבר, הוא יאסוף כסף וישלם את ה-10 אחוזים ויחסוך לו 90 אחוזים.
היו"ר מנחם בן-ששון
אם הוא ידע.
דוד רותם
ברגע שאתה הולך לישון, כמו שהרשויות עושות, הן מחכות. אני מודיע לך, הייתי יועץ משפטי של רשויות הרבה שנים, שהחבר'ה בגבייה חיכו ל-31 בדצמבר בשעה 12 ודקה והריצו את המחשב, רק כדי שאנשים ייפלו בפח כי אי אפשר לבטל את זה.


לכן אני אומר לך שעדיף לי שתנקוט בהליכי גבייה מאשר עשר שנים תחכה.
ישראל גלעד
הקונטקסט הוא כיוון שהתיישנות היא דיונית, הרי שהיא מונעת למעשה הליכה לבית משפט. כיוון שהרשויות בהן מדובר אינן נזקקות לבית משפט, בגלל המגבלה הזאת החוק לא חל עליהן. צריך לומר שזה חל לא רק על רשויות אלא על כל אדם אחר. ככל שאדם פרטי יכול לאכוף זכות בלי ללכת לבית משפט, החוק מאפשר לו לעשות את זה.
דוד רותם
כאשר אני אבוא אליך הביתה, אתה חייב לי כסף.
ישראל גלעד
לא, יש הבדל גדול. יש הבדל עצום.
דוד רותם
אם אני אבוא אליך, יעצרו אותי ויאמרו לי כי זאת השגת גבול, אבל הם נכנסים ותופסים לך בגרון ומחכים לך. הם לא באים אליך אלא אתה תבוא אליהם.
ישראל גלעד
זה ברור לי. אם ההתיישנות הייתה מהותית כפי שהוצע בהתחלה, הבעיה הייתה נפתרת, כי אם זה מהותי, אז אין חוב מול המדינה וגמרנו. לכן זה מובנה אל תוך החוק שהיכן שאין הליך משפטי, החוק לא חל כי זה הקונספט שהחוק הזה מבטא.
ארז קמיניץ
אלא אם כן נאמר אחרת.
היו"ר מנחם בן-ששון
ביררתי אצל היועצת המשפטית אם טעיתי בבקשה. זה נטל שאתם מסוגלים לעמוד בו. תביאו לי דוגמאות מכמה רשויות ואולי אני אהיה רך יותר בסעיף הכולל. אני רוצה לדעת איך אני מנסח סעיף שבהחלט מתייחס להתיישנות. תביאו לנו עשר רשויות שאתם מכירים. זה שהבאתם את האנשים, זה לא עזר לי. אלה אנשים נהדרים, הם הראו לנו שהם עובדים מצוין.
מירב ישראלי
אתם רוצים לעשות הסדרים.
ארז קמיניץ
בתקנות וכללים?
היו"ר מנחם בן-ששון
לא יודע. הצעתי לך אמירת סל שאתה יכול לחיות אתה.
ארז קמיניץ
אמירת הסל הזה, היא תגרום שיהיו מקומות בו אני לא אעשה כללים.
היו"ר מנחם בן-ששון
בואו נראה איך זה עובד ואיך אני מחליט. עכשיו אין לך פתרון ולא תקבל חוק בלי פתרון.


אגב, את סעיף 5 ו-6 לא נשנה מהחוק הקיים.
דוד רותם
לא, הם מעדיפים לעשות את זה כמו בגבייה המינהלית, שזה יהיה בלתי מוגבל, אבל הם מוכנים להסכים אתנו על 7 שנים.
ארז קמיניץ
חוזרים על בלתי מוגבל, אבל זה לא נכון שזה בלתי מוגבל.
דוד רותם
נשאיר את ההתיישנות לתקופה של שיהוי. כמו בתי המשפט. נלך לפי פסיקתו של ביין גם בתביעות רגילות.
תמר קלהורה
חשבנו על זה אבל 4 שנים זה יותר מדיי.
דוד רותם
נכון. הם מוכנים להתפשר על 7.
מירב ישראלי
7.
מועד התיישנות תביעות

תביעה תתיישן במועד שבו הסתיימה תקופת ההתיישנות אלא אם כן הוארכה לפי הוראות הפרק החמישי.

זה תיקון ניסוחי.
ארז קמיניץ
אכן, זה תיקון ניסוחי. מה שהיה כתוב קודם הוא שנקבעה לפי הוראות חוק זה או בחוק אחר, ובזה אין צורך משום שסעיף 37 הוא סעיף כללי שאומר שהוראות חוק זה יחולו אלא אם כן נאמר בחוק אחר משהו אחר. אלא אם כן הוארכה לפי הוראות הפרק החמישי, זאת אלגנטיות חקיקתית כמו שאמרנו לגבי תחילת התקופה, תחילת המרוץ, שהיא מתחילה ביום שנולדה התביעה אלא אם כן הושהתה התחילה לפי הפרק הרביעי. כאן אני רוצה לומר לגבי הסיום אלא אם כן הוארך לפי הוראות הפרק החמישי.
היו"ר מנחם בן-ששון
אנחנו עוברים לסעיף 9.
מירב ישראלי
כאן הוועדה ביקשה ממשרד המשפטים לעשות סדר בכל הנושא של המינוח, מתי זאת תביעה ומתי זאת עילת תביעה. בעניין הזה ארז יסביר את התיקון שהם עשו לכל האורך.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני אקריא לכם את דבריו של אסף פוזנר.


"עילות שנוצרו מאירוע מתמשך. בעניין זה ניתן בימים אלה פסק דין חשוב של בית המשפט העליון, ב-22 ביוני, והוא מצורף. לבד מעקרונות חשובים המובאים לעניין קביעת ההתיישנות בדרך כלל היו שתי דעות בבית המשפט, דעת הרוב על פיה יש לבדוק מתי הוגשה התביעה ולספור שבע שנים אחורנית. נזק שצמח בתקופה הנ"ל יהיה בר תביעה. לדעת יחיד, יש לבדוק מתי הסתיימה העוולה ואז שבע שנים מאותו מועד ניתן לתבוע את כל הנזק, גם אם הוא צמח מי יודע כמה שנים קודם. אכן ברור שדעה זו תיחשב למרחיקת לכת בעיניך ואולם אני מציע לבדוק את הרציונל עליו הצביע השופט ריבלין. כאשר מדובר באירוע מתמשך סביר שאדם ירצה לחכות לסופו של האירוע על מנת לדעת מה גובה הנזק. זאת אמירה מהותית. יש גם אינטרס ציבורי שהוא ימתין. אופציה אחרת היא תביעה כל מספר שנים וככל שתקוצר תקופת ההתיישנות, תהיינה יותר תביעות. שכרנו יוצא בהפסדנו תוך פגיעה בריבוי תביעות, דבר שהוא בהחלט לא אינטרס לא שלנו ולא של המערכת המשפטית, ולכן צריך להקדיש מחשבה נוספת לנושא".
מירב ישראלי
הוא מעלה שאלה מהותית.
דוד רותם
יש לי עוד בעיה בסעיף 7. מי שמחק את המלים "אין צורך בהפניה לחוק אחר לפי סעיף 37, לדעתי יש בעיה. אם אנחנו מוסיפים "אלא אם כן הוארכה לפי הוראות הפרק החמישי" ואנחנו מפנים לסעיף 37, סעיף 37 אומר שהוראות חוק זה יחולו אם אין בחיקוק אחר כוונה אחרת בעניין הנדון. אם יש בחוק אחר תקופה ארוכה יותר, אני חושב שבית המשפט יאמר שזאת לא הכוונה האחרת.
תמר קלהורה
זה היה ברור לחלוטין שזה כך.
דוד רותם
למה אתם מוסיפים אלא אם כן הוארכה לפי הוראות הפרק החמישי?
ארז קמיניץ
זה בתוך החוק.
דוד רותם
למה אני צריך את זה? אם התקופה תתישן במועד שבו הסתיימה תקופת ההתיישנות, מכיוון שעל פי החוק הזה, על פי הפרק החמישי, זה מוארך, אז תקופת ההתיישנות נספרת.
ארז קמיניץ
זאת שאלה של אלגנטיות חקיקתית.
דוד רותם
באלגנטיות אני לא מבין. זה לא התחום שלי.
ארז קמיניץ
אפשר כך ואפשר כך.
מירב ישראלי
בגלל שהקדמנו לתקופת ההתיישנות את המלים – בסעיף 5 שעוד לא דנו באורך התקופה – המלים תקופת ההתיישנות לכאורה מיוחדות בחוק הזה לתקופה הבסיסית. זה פשוט עניין של ניסוח.
היו"ר מנחם בן-ששון
אנחנו בסעיף 9, עילות שנצברו מאירוע מתמשך. ההערה של אסף פוזנר היא במקום.
יראון פסטינגר
בפסק הדין הזה שאסף ציטט של השופטים ריבלין, פרוקצ'ה וג'ברן, יש כמה הערות מאוד מאוד חשובות לנושא ההתיישנות בכלל שנוגעות לדיון. זאת אומרת, באופן פילוסופי בית המשפט העליון אמר את כל הטענות שנשמעו כבר כאן, שההתיישנות היא מגן ולא חרב וזה עניין פרוצדורלי וצריך לפרש את זה בצורה מצומצמת ואסור שזה יפגע בזכויות המהותיות ושזאת לא זכות מהותית.
היו"ר מנחם בן-ששון
זאת הייתה הרצאת הפתיחה שלך. בזה התחלנו את הדיון. אני אז אמרתי, אם אני זוכר נכון, שלכל דבר יש שני צדדים. מה שהוא חרב לאחד, הוא מגן לשני, ומה שהוא מגן לאחד, הוא חרב לשני.
יראון פסטינגר
אני רק רוצה לומר בסוגריים, ברשות היושב-ראש, אפרופו פסק הדין הזה, לגבי סעיף 3, פסק הדין הזה עוסק בהתיישנות בנושא של תכנון ובנייה, כל מיני תוכניות מתאר. סעיף 3 שבו על פי ההצעה כרגע אומרים לשופט שיחליט בהתיישנות לפני כל דבר אחר. למשל, במקרה הזה של פסק הדין של השופט פרוקצ'ה, אם היו מחייבים אותו לדון קודם בהתיישנות, היה צריך ממילא לשמוע את כל המשפט. זאת אומרת, יש תיקים בהם על מנת לדון בעוולה מתמשכת למשל, אתה חייב לשמוע את כל העדים.
היו"ר מנחם בן-ששון
בכל זאת, את הסעיף ההוא שינינו. עכשיו אני שואל לגבי סעיף 9, איך אנחנו מציעים להתמודד עם העניין המתמשך.
דוד רותם
פסק הדין הזה הוא פסק דין ארוך?
יראון פסטינגר
כן.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני אתן לך אותו.
דוד רותם
אני לא מבין מתי היה לך זמן מה-22 ביוני ועד היום לקרוא פסק דין כל כך ארוך.
ישראל גלעד
המשמעות המעשית של ההוראה הזאת היא בעצם ביטול ההתיישנות. זאת המשמעות שלה משום שמה שנאמר הוא שלא תחול ההתיישנות לפני אדם ידע בדיוק מה הנזק שנגרם לו. כלומר, אדם נפגע ואחרי שלושים שנים הוא ידע בדיוק מה הנזק שנגרם לו. אז הבה נחכה שלושים שנים ואז נתבע. זה מנוגד באופן חד וברור לכל הרציונל של ההתיישנות, זה סותר את סעיף 7(ב) שאומר "תביעות לפיצויים השונות זו מזו, רק בנזק שבשלו נתבעים הפיצויים, ייחשבו כנובעות מאותה עילה". זאת הלכה כל כך מבוססת, כל כך מושרשת.
היו"ר מנחם בן-ששון
אז למה כתבתם את סעיף 9?
ישראל גלעד
סעיף 9, להפך, אומר את הדבר האחר.
היו"ר מנחם בן-ששון
אתה מדבר על הבקשה של אסף פוזנר, אבל הוא גם לא בטוח בבקשה שלו.
ישראל גלעד
זאת דרך לבטל.
היו"ר מנחם בן-ששון
הוא אומר שצריך להשקיע מחשבה.
ישראל גלעד
המחשבה הושקעה והעניין נדון באריכות. יש פסיקה מאוד ענפה. גם פסק הדין הזה, דעת הרוב קבע אחרת.


לאדם נולדת עילת תביעה ועוד אחת ועוד אחת ועוד אחת. זה המצב שמדובר בו. אותו אדם לא תובע לא על הראשונה ולא על השנייה ולא על השלישית, אז לזה נותנים לו פרס, על זה שהוא לא תבע לא פעם ראשונה ולא שנייה ולא שלישית, ואז אומרים נחכה עד הסוף. ממש לא. זה הפוך, הפוך על הפוך.


מה שאומר סעיף 9, הוא אומר את הדבר שהפסיקה אימצה ומפעילה הלכה למעשה. הוא אומר שאם לאדם נוצרות כמה עילות, למשל לא שילמו לו שכר דירה חודש ועוד חודש ועוד חודש ועוד חודש, ואלה דברים שכיחים, אז עברו שבע שנים ושכר הדירה הראשון מתיישן. עברו שבע שנים נוספות, שכר הדירה השני מתיישן. זה המצב וזה הגיוני אבל לבוא ולומר שכל זמן שמישהו לא שילם שכר דירה, כיוון שהוא לא ממשיך לשלם שכר דירה, אז העילה עומדת לנצח, זה בעצם סוף ההתיישנות.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני רוצה לומר לך שזה אחד הכיוונים לבעיה שהעלתה עורכת הדין שרהבני מהביטוח הלאומי. כיוון שיש לך חיוב בחוב שנוצר כל שנה או כל חודש, ההתיישנות תהיה מדורגת. יכול להיות שזה אחד הפתרונות שלך גם לחובות מינהליים אבל אנחנו עכשיו לא בחובות מינהליים אלא בסעיף 9.
מירב ישראלי
לגבי העניין של תביעה ועילה.
היו"ר מנחם בן-ששון
בתביעה יצרת זכות. על זה דיברנו בתחילת הבוקר.
קריאה
אבל עילה זה כולל תביעה במועדה.
היו"ר מנחם בן-ששון
כאשר הגדרת תביעה, לא היית בקטע הזה הבוקר. תסתכל איך מוגדרת תביעה. תביעה זה דבר מופשט וזאת לא התביעה בפועל.
מירב ישראלי
סעיפים 10 ו-11 הם לא דברים שצריך לדון בהם.


בנושא של עילות ההשעיה, אני מזכירה שהיה נושא של קטין וחסוי.
היו"ר מנחם בן-ששון
בזה אנחנו לא דנים היום.
מירב ישראלי
אנחנו מדברים על חסוי ולא על קטין.
ארז קמיניץ
כאן היו שני עניינים. הוועדה הציעה להוסיף הגדרה של אדם שהוא בעל ליקוי גופני שאינו מסוגל לדאוג לענייניו על מנת שהכללים שקשורים בעילות ההשעיה בהקשר הזה יחולו גם על לוקה בליקוי גופני שאינו מסוגל לדאוג לענייניו.


נסתכל על סעיף 12(2) ומשם נחזור ל-12(1)(ג) כי הנקודה היא כאן. ב-12(2) יש עילת השעיה שנוגעת למצב שבו יש אדם שאינו מסוגל לדאוג לענייניו, שלא מונה לו אפוטרופוס, ואנחנו נותנים עילת השעיה לאדם כזה. אנחנו אומרים לאותו אדם שאנחנו לא יכולים לתמרץ אותו להגיש תובענה בזמן ולכת יש עילת השעיה. פה התיקון שלנו הוא תיקון ניסוחי בלבד. המונח חסוי, ואנחנו מגדירים אותו לפי פסקאות (3) ו-(4) של סעיף 33 לחוק הכשרות, כפי שמוגדר שם, הוא או פסול דין או אדם שאינו יכול לדאוג דרך קבע לדאוג לענייניו. ההגדרות שבפסקאות (1) ו-(2) נוגעות לקטינים. הואיל ויש לנו כללים אחרים לקטינים, אז אין צורך בזה. אנחנו חושבים שההגדרה הזאת טובה יותר משום שההגדרה הציעה הוועדה זורקת איזשהו זרקור למונח ליקוי גופני כאשר התפיסה היום היא שהלוקה בליקוי גופני, לא צריך להחשיב אותו בגישה לערכאות כמישהו שיש לו איזושהי מגבלה בהקשר הזה. הליקוי הגופני אינו משהו שצריך לתת סימן באדם שהוא פחות מוכשר לפעולות משפטיות כאלה ואחרות. המצב שבו הוא אכן פחות מוכשר לפעולות משפטיות כאלו או אחרות הוא המצב שבו הליקוי הגופני גורם לכך שהוא אינו יכול לדאוג לענייניו, אבל זה ממילא מופיע בהגדרת חסוי, ואם זה המצב, עדיף לשמור את הגדרת החסוי שהיא הגדרה כללית ולא להתייחס למונח ליקוי גופני כי המונח הזה מסמן איזשהו כתם שלא היינו רוצים.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני רק רוצה להיות שקט. לא איכפת לי הגדרה שיש אתה מעט יותר, אם כי זה לא יהיה משמעותי. אני רק לא רוצה שיישארו אנשים מחוץ לתמונה. זאת אומרת, יהיו כאן אנשים שהם זכאים לאפוטרופוס וכתוצאה מזה אולי לעילת השעיה, והם לא יקבלו כי החמצנו משהו בהגדרה. זאת הייתה הטענה.
מירב ישראלי
זה אולי עניין ניסוחי ואני שואלת. בתוך הגדרת חסוי נאמר גם לגבי מי שמוסמך ומוכן לדאוג להם במקומו. השאלה אם זה רק מי שמונה לפי דין.
ארז קמיניץ
רק שמונה לפי דין כי כתוב ולא מונה לו אפוטרופוס.
מירב ישראלי
כן, אבל אתה הולך אחורה להגדרה של חסוי. יש לך שני תנאים, האחד, שהוא חסוי לפי ההגדרה של חסוי ולא מונה לו אפוטרופוס, אבל השאלה אם הוא נכנס להגדרה של חסוי מעצם העניין.
ארז קמיניץ
את אומרת שמעצם הגדרת חסוי הכנסנו גם אנשים. אם יש אפוטרופוס, למעשה לא היינו רוצים להפעיל את הכלל.
מירב ישראלי
אני חושבת שאנחנו כן רוצים שרק אם מונה לו אפוטרופוס כדין, אז הוא יהיה.
ארז קמיניץ
נכון, יש על זה פסיקה.
מירב ישראלי
אדי, אתה חושב שיש בעייתיות בהגדרה?
אדוארד וייס
זה תרתי דסתרי. הגדרה של חסוי הוא אדם שיש לו אפוטרופוס או יכול להיות שיהיה לו אפוטרופוס. זאת אומרת, זה מצב של האדם וזה לא מבוסס על אם יש לו אפוטרופוס או לא אלא בגלל שהוא חסוי. זאת אומרת, הוא לא יכול לדאוג לענייניו ולטפל בצרכיו.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה לא צריך להפריע אם אני משתמש בהגדרה. אתה צודק שההגדרה לא מציינת את מהות המגבלה, אבל אם מנקודת המבט שלנו עילת השיהוי היא היעדר אפוטרופוס לדוגמה, לו יצויר שזאת הבעיה, אז ההגדרה הזאת היא בסדר. היא אומרת לי שלאיש הזה אין או יהיה אפוטרופוס ופירושו של דבר שנקודת המבט שלי, זה מה שרציתי לתפוס בחוק. החשש שלי היה אחר.
אדוארד וייס
אנחנו בהחלט תומכים במה שארז אומר. צריך להיות מחובר לחוק הכשרות המשפטית. חסוי הוא בעצם הביטוי שמבטא אנשים שלא יכולים להגן על עצמם וזקוקים להגנה ועזרה.
היו"ר מנחם בן-ששון
מישהו נופל לנו כאן לפי מיטב זיכרונך?
קריאה
אני לא חושב.
היו"ר מנחם בן-ששון
אם יש לכם הערה, תאמרו לי. אני חושב שהפתרון הוא פתרון טוב, למרות שהוא לא מגדיר מהות אבל הוא מוליך אותנו אל הכיוון.
ארז קמיניץ
חסוי שימונה לו. אני חושב שההדגשה כאן הוא חסוי שימונה לו.
מירב ישראלי
קודם כל הוא צריך להיכנס להגדרת חסוי. הגדרת חסוי אומרת "ואין מי שמוסמך או מוכן לדאוג לו במקומו". זה חלק מהגדרת חסוי. השאלה אם המלים האלה זה רק מילוי כדין או שזה גם במקרים מסוימים אפוטרופוס למעשה.
ארז קמיניץ
לפי מה שאת אומרת, לחסוי שיש אפוטרופוס, למעשה הוא לא חסוי.
מירב ישראלי
אני שואלת.
אדוארד וייס
אדם שיש לו אפוטרופוס, הוא עדיין חסוי. גם אדם שאין לו אפוטרופוס יכול להיות חסוי.
מירב ישראלי
לא, היא אומרת חסוי שיש לו אפוטרופוס למעשה.
מירב ישראלי
אני שואלת האם המלים "ואין מי שמוסמך או מוכן לדאוג לו במקומו" מגבילות אותי? או שזה אומר שמונה לו אפוטרופוס ואז אין לי בעיה.
אדוארד וייס
זה יכול להיות מצב שלא מונה לו.
מירב ישראלי
אולי צריך לומר "פסול דין או אדם אחר שאינו יכול דרך קבע לדאוג לענייניו, כולם או מקצתם".
קריאה
נכון.
ארז קמיניץ
אחר כך אני צריך להשתמש במילה. אני צריך מילה בשביל זה.
ישראל גלעד
אתה כבר הגדרת חסוי.
ארז קמיניץ
אין בעיה. בסדר.
היו"ר מנחם בן-ששון
אגב, אולי אתה רוצה את זה בכלל בסעיף ההגדרות, מבחינת הניקיון החוקתי.
ארז קמיניץ
בסדר. לעניין זה התיקון הוא גם בסעיף 12(1)(ג).
מירב ישראלי
זה לעניין החסוי, ואז יש לנו את פסקה (4) כאן.
ארז קמיניץ
פסקה (4) זו בקשה של הוועדה לבדוק האם אנחנו יוצרים איזושהי עילת השעיה.
היו"ר מנחם בן-ששון
לא, אני לא רוצה לדון. הבטחתי שאני לא דן בעילות השעיה היום.
מירב ישראלי
לא לגבי קטין. לגבי חסוי.
היו"ר מנחם בן-ששון
נחכה עם זה. נדלג ונמשיך הלאה.
ארז קמיניץ
לגבי האזור. חבר הכנסת לא כאן. רצינו לבדוק האם אכן יש הליכים אזרחיים באזור וזה לצורך עילת ההשעיה ביחס לכך שאי אפשר לקיים את ההליך המשפטי בישראל או באזור. התשובה שלנו שלפחות כדין אין הליכים אזרחיים באזור.
מירב ישראלי
רק בית משפט לעניינים מקומיים.
ארז קמיניץ
נכון, אבל זה בעיקר בפלילי וזה לא נוגע אלינו. לכן אין צורך והערתו של חבר הכנסת רותם נכונה.
מירב ישראלי
בפסקה (7) אנחנו מוחקים את המלים "או באזור".
ארז קמיניץ
זה גם בסעיף 16(א).


בסעיף 13 ו-14 אני מבקש כן להוסיף כדי שיהיה ברור שכאשר אנחנו מדברים על חליפות או בהעברת זכות או בהעברת חבות, עצם החליפות לא תפקע במרוץ לרבות במצבים בהם המרוץ הושעה אצל המעביד.
היו"ר מנחם בן-ששון
זה דיון מהותי בהשעיה ולא נדון בו. התשובה היא אולי כן, אבל לפי דעתי זה דיון במהות.
ארז קמיניץ
אני לא בטוח שזאת מהות משום שהשאלה רק הייתה אם להעביר את זה או לא.
היו"ר מנחם בן-ששון
אני מאשר את זה. אבל תבדוק בבית.
ארז קמיניץ
בעבר הייתה פסקה (4). אנחנו מבקשים, כדי שהנוסח יהיה יותר ברור ומובהק, לכלול את הניסוח של עילה ולא של אירוע. אירוע יכול להיות משהו הרבה יותר רחב.
היו"ר מנחם בן-ששון
נכון, והוא קונקרטי ועילה היא דבר פתוח יותר.
ישראל גלעד
אירוע יכול להצמיח כמה עילות.
ארז קמיניץ
אירוע הוא הדבר הרחב ביותר. אירוע אכן יכול להצמיח מספר עילות. כאשר הייתה לנו פסקה (4), לפיה הנתבע, בעת שהגיש תביעה אחת, ידע או היה צריך לדעת שהסכסוך הוא רחב יותר, אבל מעת שאנחנו מורידים את פסקה (4) אנחנו לא יכולים להישאר עם מונח רחב כל כך כמו אירוע.
יראון פסטינגר
עילה, לא אירוע.
מירב ישראלי
בסעיף 19 יש משהו ניסוחי. משרד המשפטים אמר שכוונתו מראש הייתה ללכת על התקופה הקצרה ולא על התקופה הארוכה יותר.
ארז קמיניץ
בהחלט.
מירב ישראלי
אני חושבת שצריך לומר את זה באופן מפורש כי אחרת אחת מהתקופות דווקא הולכת לכיוון של הארוכה יותר.
ארז קמיניץ
בסדר.
מירב ישראלי
סעיף 20, אלה דברים עליהם החלטתם בוועדה. יש לכם מחשבות שניות?
היו"ר מנחם בן-ששון
לי אין.
ארז קמיניץ
אולי אני אומר משהו לגבי סעיף 24. ככל הנראה אנחנו שוקלים בחיוב רב להוריד אותו. זאת התיישנות רוכשת במטלטלים. אבל אם אנחנו לא נוריד אותו, מה שמפריע לבנקים כאן, ואני חושב שזה לא צריך להפריע כי זה הדין, אבל אנחנו מוכנים להבהיר את זה בכל זאת, זאת השאלה מה קורה בעת שחלפה תקופת ההתיישנות והמטלטלים הופכים להיות של המחזיק בהם, מה קורה אם נרשם על אותם מטלטלים, נניח מכונית, משכון והמשכון נרשם לטובתו של התובע, מי שלא מחזיק. ברור שהמשכון עובר עם הנכס. זאת אומרת, אם צריך להבהיר את זה, נבהיר.
קריאה
המשכון הוא לטובת צד ג'.
ארז קמיניץ
נכון.
היו"ר מנחם בן-ששון
אם הוא יחדד את זה, מבחינתכם זה בסדר?
ארז קמיניץ
אני אומר שלנו יש ספקות עם הסעיף. יש חקיקות שאומרות שהעברה מכוח הדין לא תפגע. ככל שנשאיר את סעיף 24, מוסכם עלינו להבהיר ואז הבנתי שלבנקים אין התנגדות.


לגבי סעיף 25, הנוסח של העיכבון, דיברתי על כך עם פרופסור דויטש.
מירב ישראלי
הייתה התלבטות מה קורה במצב שיש עיכבון על נכס ויש התיישנות, האם זה צריך להיות כמו המקרים של סעיף 25 ואז בית המשפט צריך לקבוע שהעיכבון פוקע, או שהפקיעה היא אוטומטית.
היו"ר מנחם בן-ששון
כאן זה אוטומטי.
ארז קמיניץ
כן.
מירב ישראלי
לגבי (ד) סיכמנו.
היו"ר מנחם בן-ששון
האם הוספתם את המשכון לעניין עיכבון?
מירב ישראלי
עשינו את זה עכשיו.
הדר ז'בוטינסקי
הטענה שלנו לגבי פסקה (ה) היא שהנושא של משכון רשום הוא בכלל לא רלוונטי לעניין זה. כאן מדובר בהתיישנות של בין צדדים ישירים ובהתיישנות בין צדדים ישירים לא ראינו כל מקור לדרוש כאמור בסעיף קטן (ה) שדווקא ידובר על משכון רשום. לטעמנו ככל שיש משכון שהוא בהסכם שבין הצדדים, יחול אותו דין בין אם הוא רשום ובין אם הוא לא רשום כי עילת הפומביות לא קשורה לעניין אלא היא נועדה לתת לצד ג' מידע.
ישראל גלעד
זה לא משליך על זכויות צד שלישי אם זה רשום או לא?
ארז קמיניץ
כן, אבל הוא טוען שאין רלוונטיות להשלכה.
הדר ז'בוטינסקי
משכון תקף לפי חוק המשכון בין הצדדים לבין עצמם גם אם הוא לא נרשם. הרישום של המשכון נועד לתת פומביות כדי שצדדים שלישיים ידעו עליו ועל זה אין ויכוח וזה בסדר.
ארז קמיניץ
זאת לא רק ידיעה אלא זה גובר על זכותם.
הדר ז'בוטינסקי
בסדר, אבל כאן זה בכלל לא הדיון. צדדים שלישיים כאן לא מעורבים והם אינם. כאן השאלה היא בין הצדדים כשלעצמם. השאלה כאן היא לעניין התיישנות בין הצדדים עצמם וכאשר אנחנו מדברים על הצדדים עצמם בא החוק ואומר שכאשר יש משכון, אדם יודע שיש לו משכון, הוא יכול אולי להאריך את תקופת ההתיישנות בעוד שנה, בעוד שנתיים, מה שייקבע, אבל מה עניין משכון רשום לכאן? מה עניין הפומביות לכאן? ככל שיש משכון, אז אותה הנחה צריכה להיות גם עם משכון שלא רשום. אנחנו לא רואים שום קשר.
דוד רותם
מה זה משכון? המשכון האמיתי הוא שאני לקחתי את הנכס כחפץ שלי, נתתי למלווה והוא מחזיק אותו. זה היה המשכון האמיתי ואז בעצם אנחנו חוזרים לסעיף של עשיית דין עצמי. אם הנכס אצלי, נניח שאנחנו נבטל את נושא הרישומים ונחזור למשכון העתיק.
הדר ז'בוטינסקי
זה משכון מופקד.
דוד רותם
האמת היא שכל משכון הוא בעצם משכון מופקד אלא שבגלל שהחברה השתכללה, בגלל השכלול בדרכי המסחר, היום לא כל משכון הוא פיקדון כי משכון בעצם הוא דבר מופקד. אנחנו באים ואומרים שמכיוון שאתה לא יכול להחזיק בבית את המגרש, אני ממשכן לך אותו ברישום אבל הרעיון בעצם הוא שאני מחזיק במשכון.
היו"ר מנחם בן-ששון
מה המסקנה?
דוד רותם
המסקנה היא שאנחנו חוזרים לעשיית דין עצמי.
ארז קמיניץ
דיברנו על זה בישיבה קודמת.
היו"ר מנחם בן-ששון
אנחנו חוזרים שעסקנו בו ואפילו לאחרונה.
ארז קמיניץ
נכון. דיברנו בזה בישיבה שעסקה בעניין הזה. אמרנו שנכון שעל אף ככלל התיישנות, כמו שנאמר, פועלת בין הצדדים, עדיין כאשר אנחנו מחפשים את עוצמת הזכות על מנת לקבוע תקופות התיישנות כאלו או אחרות, אנחנו בוחנים את הזכות גם בהקשרה אל מול צד ג'. הואיל ונתנו כאן לעניין המשכון תקופת התיישנות ארוכה מהתקופה למימוש החיוב, חיפשנו את אותם משכונות שעוצמתם יחסית למשכונות האחרים היא גבוהה יותר ואלה המשכונות שיש להם תוקף כלפי צד ג'. אני אומר שאם רוצים לחזור לכלל אחיד, להגיד שכל המשכונות אותו הדבר על אף מה שאמרתי, המשמעות של זה היא שמאוד יכול להיות שנוריד את זה לארבע שנים, לתקופה הבסיסית.
היו"ר מנחם בן-ששון
הבנתי את הטענה. אנחנו לא משנים את זה בשלב זה.


תודה. הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 11:00

קוד המקור של הנתונים