ישיבת ועדה של הכנסת ה-17 מתאריך 30/06/2008

תקנות הדואר (תשלומים בעד השירותים הכספיים) (הוראת שעה) (מס' 2) (תיקון מס'2),התשס"ח-2008

פרוטוקול

 
PAGE
7
ועדת הכלכלה

30.06.08

הכנסת השבע-עשרה






נוסח לא מתוקן

מושב שלישי
פרוטוקול מס' 615

ישיבת ועדת הכלכלה

מיום שני, כ"ז בסיוון, התשס"ח (30 ביוני, 2008) בשעה 13:50
סדר היום
תקנות הדואר (תשלומים בעד השירותים הכספיים)(הוראת שעה)(מס' 2)(תיקון מס'2),

התשס"ח-2008
נכחו
חברי הוועדה: גלעד ארדן – היו"ר
מוזמנים
אורי ישראלי – משרד האוצר
משרד התקשורת
עו"ד ברוריה מנדלסון

פיני יצחקי – יועץ שר התקשורת
חברת דואר ישראל
אבי הוכמן – מנכ"ל

עו"ד ישראל איתן

עו"ד פרלי שר
ייעוץ משפטי
אתי בנדלר
מנהלת הוועדה
לאה ורון
רשמת פרלמנטרית
לאה קיקיון


תקנות הדואר (תשלומים בעד השירותים הכספיים)
(הוראת שעה)(מס' 2)(תיקון מס'2), התשס"ח-2008
היו"ר גלעד ארדן
שלום לכולם. אני פותח את ישיבת הוועדה. על סדר היום - תקנות הדואר (תשלומים בעד השירותים הכספיים)(הוראת שעה)(מס' 2)(תיקון מס'2),התשס"ח-2008. מי מסביר?
ברוריה מנדלסון
המטרה של התקנות היא להאריך בחודש- זו הבקשה שלנו, את תקנות הדואר, תשלומים בעד שירותים כספיים, הוראת שעה מס' 2 התשס"ו-2006. התקנות האלה, בתוספת שבהן קבועים התעריפים שרשאית חברת הדואר לגבות עבור השירותים הכספיים שלה. תוקפן של התקנות האלה אמור לפוג היום, 30 ביוני, בחצות. אנחנו מבקשים להאריך את התוקף בחודש. הכוונה שלנו במהלך החודש, כפי שכתבנו במכתב לוועדה, היא להשלים את בחינת האפשרות של הוספת מספר שירותים לתוספת, לקבוע להם תעריפים, וגם, כמובן, להוסיף את המדד. חלק מהתעריפים האלה לא עודכנו מאז פברואר 2006 ובכוונתנו לעדכן אותם מבחינת המדד.
היו"ר גלעד ארדן
תודה. אני רוצה להבהיר את עמדתי, לפרוטוקול. אני מאד מעריך ומכבד את העובדה שאתם מגיעים להסכמות בפני בית הדין האזורי לעבודה, אבל הכנסת לא עובדת – לא אצל הממשלה ולא אצל בית המשפט. הכנסת היא סובריינית בעניין הזה. אני פשוט מבהיר את זה כי היו לי שיחות גם מנכ"ל רשות הדואר וגם עם שר התקשורת, בעניין הזה, שבאמת – ביקשו ממני בכל לשון של בקשה להסכים לאשר את התקנות לחודש. ואני אומר – זו לא הפעם הראשונה או השניה שהכנסת נדרשת לתקנות האלה. נדמה לי שזו הפעם השלישית.
ברוריה מנדלסון
אלה תקנות שהוחלף שמן.
היו"ר גלעד ארדן
אני זוכר, כי חבר הכנסת כחלון הסביר לי עליהן בזמנו, הוא דן בזה פעמיים בתקופתו, וגם כאשר מדובר בפעם בשנה זה מוגזם שמשרד ממשלה לא עושה תקנות קבועות. שיקבע את סוג העדכון ותצא לדרך. אם ירצו פעם לשנות – שיגישו תקנות חדשות שלגביהן יהיה דיון נפרד. על אחת כמה וכמה, קל וחומר שלא יעלה על דעתי שהממשלה עכשיו תביא תקנות לחודש, או אולי לשבועיים אפילו, ובעוד שבועיים – בהתאם להתקדמות המשא ומתן בין האוצר לתקשורת ורשות הדואר, ועדת הכלכלה שוב תיאלץ להקצות מזמנה המועט, וממתינים פה עשרות אם לא מאות חוקים, אני לא מוכן לאשר תקנות שהן לחודש בלבד. אני דורש שנציגי הממשלה כאן, הן האוצר והן התקשורת, כי צריך את הסכמת שני השרים, יסכימו שהתקנות האלה יאושרו ל – 6 חודשים. בלי זה אני לא אעלה את זה להצבעה, על כל המשמעויות הכרוכות בכך. אם במהלך החודש הקרוב תגיעו להסכמה על הבעיה הנוספת של אותם 36 מיליון שקלים, וחלק מההסכמות יכללו גם שינוי בתעריפים הקיימים, על חלק מדובר שאולי לא יהיו בכלל תעריפים ופשוט תשלמו להם כסף, 36 מיליון, אולי חלק יבוא כשירותים חדשים שהציבור ישלם עמלה בגינם, או מישהו אחר ישלם, וזה יופחת מההתחייבות של ה – 36 מיליון, אולי זה יבוא על ידי העלאת התעריפים – ואז יש רלבנטיות, לא בהכרח שתהיה רלבנטיות בהסכמות ביניכם לתקנות הקיימות,בכלל. הרי יכול להיות שבסוף לא תגיעו להסכמה, ראש הממשלה יתערב ויהיה פתרון שבכלל לא כרוך בשינוי התעריפים הקיימים. לכן, אם אחר כך תגיעו להסכמה, כמו שהתחייבתם בבית המשפט, ותגישו בקשה לשנות, כיוון שההסכמה כרוך בה גם שינוי המחירים לגבי התעריפים שכבר היום גובים עליהם כסף, אז אני אכנס את הוועדה, אבין את מצבכם ואנסה לכנס כמה שיותר מהר. אבל מראש להכניס את ועדת הכלכלה ללו"ז שלכם? לזה אני לא מוכן, כי אולי לא תעמדו בלוח הזמנים הזה כמו שקורה.
אורי ישראלי
אני חושב שיש בעיה להחיל את התעריפים כמו שהם קיימים היום ל –6 חודשים, מכיוון שהתעריפים הנוכחיים לא כוללים הצמדה למדד של שנה וחצי – שנתיים, כי הם לא עודכנו. המשמעות של להחיל את התעריפים האלה למשך חצי שנה נוספת זה אומר שהדואר לא יקבל את ההצמדה למדד בגין אותן שנתיים. מדובר על 3-4% על תעריפים של 200 מיליון שקל, זה שווה ערך ל – 3 מיליון שקלים.
היו"ר גלעד ארדן
קודם כל – הוא לא מקבל רטרואקטיבית. מדובר על מעתה ואילך.
אורי ישראלי
ברור – מעתה ואילך. אם עכשיו במשך חצי שנה אתה לא מצמיד את התעריפים למדד, אתה יוצר פה נזק - -
היו"ר גלעד ארדן
אני לא אמרתי חצי שנה.
כשתגיעו אתם להסדר כולל. פתאום אתם חרדים להכנסות של הדואר?
אורי ישראלי
אנחנו תמיד חרדים להכנסות שלהם.
היו"ר גלעד ארדן
לא כל כך נראה לי. אני גם חרד להכנסות של הדואר, אבל גם לדברים אחרים שצריכים לעשות, וצריך לאזן בין כל הדברים, אז אולי זה יהיה עוד זרז לכך שתגיעו לפתרון כולל. כפי שאמרתי – אם במסגרת פתרון כולל יידרש גם לשנות את התעריפים ולעדכן אותם בהתאם למדד, אז נדון גם בזה. אמרתי – ככל שהפתרון ביניכם יהיה רלבנטי גם לתקנות האלה, אני אכנס את הוועדה מהר ככל שאוכל. הגשתם את זה ביום חמישי. חברי הכנסת לא ראו, לא למדו, לא הבינו את המשמעויות. מדובר פה גם על ייקור התעריפים. תייקר את זה לחברת חשמל – ואחרי זה יהיו גם תוצאות עקיפות בטח. יהיה צורך לייקר את החשמל גם לציבור, כי חברת חשמל תצטרך לשלם לדואר עוד 3% או כעליית המדד. אני לא מוכן לעשות את זה בהליך ציבורי כזה. אז תזרזו ביניכם את הפתרון ואחר כך נדון פה על פתרון כולל. אתה גם יודע שאני צודק.
אורי ישראלי
לגבי הפתרון של קביעה של תעריפים כספיים חדשים, אותו פתרון מדובר שכבר נמשך הרבה מאד זמן, יכול להיות שבאמת לא נגיע להסכמות, ויכול להיות באמת שהדבר הזה יידחה.
היו"ר גלעד ארדן
תפרו את התחייבויותיכם לבית המשפט?
אורי ישראלי
לבית המשפט - - למשך חודשיים, התקנות הן למשך חודש – יכול להיות שזה ייקח באמת יותר מחודש - -
היו"ר גלעד ארדן
- - לחצי שנה. אני רואה חצי שנה מול עיניי, אני לא רואה פה חודש. אני לא רואה פה תקנות של חודש.
קריאות
- - -
אורי ישראלי
הארכת התקנות כרגע היא לחודש. מה שאני בא להגיד –
היו"ר גלעד ארדן
- -
ברוריה מנדלסון
בית הדין לעבודה זה עד אוגוסט, ועוד חודש עד ספטמבר.
ישראל איתן
בית הדין כבר לקח את השלייקס, וקבע גם את המנגנון ל – 30 יום נוספים, לארכה, כך שאנחנו יכולים בקלות להגיע ל – 1 בספטמבר.
אורי ישראלי
ההצמדה למדד היא באמת דבר שמוסכם על ידי שני המשרדים ואני חושב שאין סיבה לדחות אותו עכשיו למשך חצי שנה. מדובר בהליך טכני, ובאמת עכשיו יש דחייה של חודש, כשלאחריה - גם אם לא נגיע להסכמות ודברים אחרים, אפשר יהיה להחיל את ההצמדה למדד בנושא הזה, ולא לפגוע בחברת הדואר.
אתי בנדלר
תמיד אפשר להביא תיקון לתקנות.
היו"ר גלעד ארדן
זה מה שאני מנסה לומר. כשתגיעו להסכמה, תביאו תיקון גם לעניין המדד, חברי הכנסת יקבלו זמן סביר מראש הודעה על כך. תראה, אם לא היה צריך את אישור הכנסת – אז בסדר. אתם, משרד האוצר, תציעו לממשלה לשנות את החוק כך שלא צריך את אישור הכנסת לתעריפים אלא יש עדכון מדד אוטומטי, ואז לא צריך לכנס את הכנסת. אבל כנראה שאין חוק כזה שיש עדכון אוטומטי לתעריפי הדואר. אם יש לנו סמכות לא לאשר את ההצמדה למדד – באיזה חוק כתוב בכלל שהתעריפים האלה צמודים למדד?
אורי ישראלי
ההצמדה היא בהתאם לדו"ח שגיא שהמליץ על עדכון תעריפי הדואר במהלך ה - -
היו"ר גלעד ארדן
יש עוד חלקים לדו"ח שגיא. אז לכם יש זמן לחלקים ההם ולי יש זמן לחלק אחר.
אתי בנדלר
אתה יכול להחליט שהוועדה מאשרת את התקנות בשינוי הבא: שבמקום עד התאריך שנקוב בנוסח שהובא בפניך אתה דורש שזה יהיה עד התאריך שיוצא בעוד 6 חודשים.
היו"ר גלעד ארדן
אתה הרי מכיר את הדינמיקה של הליכי קבלת החלטות בממשלה: הרי אם אני מאשר את זה לחודש, בעוד 4 שבועות כעת חיה עומד לפקוע המועד, ואז נצטרך לכנס את הוועדה.
קריאות
- - -
היו"ר גלעד ארדן
אז למה אתם צריכים את זה? אתה אומר שבית המשפט עצמו אפשר גם חודשיים. אז תעשו את זה 6 חודשים. אם במסגרת הפתרון יהיה צורך לשנות גם את התעריפים הקיימים --


כמה הכנסות של רשות הדואר לחודש - -
אורי ישראלי
הנתון שאני מכיר הוא באזור 170 מיליון שקל בשנה – מהתעריפים המפוקחים של בנק הדואר.
היו"ר גלעד ארדן
זה חצי מיליון ליום? אז כמה זה 3% לחודש?
אורי ישראלי
400 אלף שקל לחודש. אבל מה שאני אומר – שאם אנחנו עכשיו קובעים את זה ל – 6 חודשים אולי זה יגרום ל - -
היו"ר גלעד ארדן
לא, אני פה אומר לך: אם תעמדו בלוחות הזמנים של בית המשפט, אני עדיין אהיה פה עוד חודש וחצי בוועדה. אם תיקחו את החודשיים כבר יהיה יושב ראש אחר. אבל אם זה יהיה חודש וחצי תפנו אלי ואקבע דיון. אני מקווה שלא תעלו תעריפים ובסוף תממנו את זה בצורה אחרת, כלשהיא.
קריאות
- - -
ברוריה מנדלסון
מבחינת חברת הדואר – לפעמים יש להם בעיה לעדכן תעריפים בשבת. הם מעדכנים את כל המחשבים. זה עניין טכני. אנחנו בודקים עכשיו בכלל מתי יוצא התאריך.
קריאה
31 בדצמבר יוצא יום רביעי בשבוע. ד' בטבת.
היו"ר גלעד ארדן
זה ברור לכם שהאישור, בהסכמת נציג האוצר ונציגת משרד התקשורת, הוא שהתקנות מוארכות עד ליום 31 לדצמבר, 2008, וכל עוד אין החלטה אחרת של ועדת הכלכלה שמאשרת משהו אחר, הן בתוקף.
ברוריה מנדלסון
כן.
פיני יצחק
ואם יבוא הסכם - -
היו"ר גלעד ארדן
בכל מקרה עוד צריך פה דיון, זה לא קשור לתקנות האלה. זה מחיר של דמוקרטיה, שיש פיקוח של הפרלמנט.
ברוריה מנדלסון
משרד התקשורת מסכים לחצי שנה.
אורי ישראלי
משרד האוצר גם יסכים – כמו שאמרתי, מתוך דאגה לרשות הדואר.
היו"ר גלעד ארדן
תקראי בבקשה את התקנות.
ברוריה מנדלסון
(קוראת את התקנות בתיקון: "...ותוקפן עד יום ד' בטבת, תשס"ט, 31 בדצמבר, 2008".
אורי ישראלי
ההסכמה שלי כאן היא על דעתי. אני צריך מן הסתם לפנות לשר האוצר בעניין הזה.
היו"ר גלעד ארדן
אתה רוצה שנחכה עם המכתב של אישור התקנות עד שתדבר עם שר האוצר? כי התעריפים פוקעים היום בלילה.
אורי ישראלי
אני לא יודע להגיד ברמה המשפטית אם אני יכול - - אני בטח לא מוסמך להגיד בשם שר האוצר.
קריאה
עשינו את זה כבר פעם אחת בוועדה הזו בצורה הזו.
היו"ר גלעד ארדן
ודאי שאתה מוסמך, אם המשרד שלח אותך לכאן. כך זה מתקיים כאן בכל דיון על תקנות.
ברוריה מנדלסון
הוועדה מוסמכת לקבל כל החלטה. מבחינתנו, מבחינת הפרסום ברשומות, אי אפשר יהיה לפרסם את זה עד שאנחנו לא יודעים שיש הסכמה, אפילו בעל פה, אמרו לנו – של שר האוצר. מחר תשלחו את המכתב. הוועדה רשאית להחליט כל החלטה, גם לא שהשרים מסכימים לה.
היו"ר גלעד ארדן
אבל אני לא רוצה להחליט החלטות משוללות תוקף. אם הוא יגיד מראש ששר האוצר לא מסכים, אז גם אין טעם שאני אחליט.
אורי ישראלי
ברשותכם אני אעשה בדיקה משפטית עכשיו.
היו"ר גלעד ארדן
זה לא משנה. אנחנו מחליטים לאשר את התקנות רק בגרסה של 31 לדצמבר, 2008. ירצה שר האוצר – יסכים, ואז זה ייכנס לתוקף. לא ירצה – לא יסכים, ואז הן לא חוקיות ולא בתוקף, אם הוא לא יביע את הסכמתו. כפי שאמרה עורכת הדין מנדלסון – היום – בעל פה, מחר – רצוי שזה יהיה בכתב.

אנחנו מאשרים את התקנות. תודה רבה, הישיבה נעולה.

הישיבה ננעלה בשעה 14:30

קוד המקור של הנתונים