ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 05/05/2025

הצעת תקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בניה)(תיקון), התשפ"ג-2023

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



69
ועדת העבודה והרווחה
05/05/2025


מושב שלישי



פרוטוקול מס' 402
מישיבת ועדת העבודה והרווחה
יום שני, ז' באייר התשפ"ה (05 במאי 2025), שעה 12:10
סדר היום
הצעת תקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בניה)(תיקון), התשפ"ג-2023
נכחו
חברי הוועדה: ישראל אייכלר – היו"ר
אביחי אברהם בוארון
חוה אתי עטייה
עאידה תומא סלימאן
מוזמנים
חזי שוורצמן - מהנדס, מפקח עבודה ראשי וראש מינהל הבטיחות, משרד העבודה

רן כהן - מנהל תחום בכיר בטיחות בעבודה, מינהל הבטיחות, משרד העבודה

יובל גל אביעד - עו"ד, ראש תחום בטיחות בעבודה, לשכה משפטית, זרוע העבודה, משרד העבודה

נועה רוס קמלי - עו"ד, לשכה משפטית, זרוע עבודה, משרד העבודה

נטליה רובינשטיין - ראש תחום הנדס מכונות, משרד הכלכלה והתעשייה

נאור אושר - עו"ד, לשכה משפטית, המשרד לביטחון לאומי

שני קרני - עו"ד, לשכה משפטית, המשרד לביטחון לאומי

סנ"צ ליאת שניידר - רמ"פ פלס, להב 433, משטרת ישראל, המשרד לביטחון לאומי

הדיל יונס - ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

עדי אבירם - מנהלת תחום תו"ב ונגישות, מרכז השלטון המקומי

סטס יגורוב - מהנדס ראש מינהל הנדסה, המוסד לבטיחות ולגיהות

גבריאל פינקלשטיין - מהנדס, חבר ועד מנהל, לשכת ממוני הבטיחות בישראל

אוהד עינבר - חבר ועד מנהל, לשכת ממוני הבטיחות בישראל

ישראל אסל - עו"ד, יועץ משפטי, הפורום האזרחי למניעת תאונות עבודה

אמנון שינדלר - מנהל חטיבה ארצית, הסתדרות עובדי הבניין בהסתדרות החדשה

אביתר חנן - רכז אסטרטגיה ומדיניות אגף כלכלה ומדיניות בהסתדרות החדשה

ששי שדה - משנה למנכ"ל, הסתדרות העובדים הלאומית בישראל

מתי רביבי - מהנדס מטה הבטיחות, הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה

ירדן איבצן - עו"ד, יועמ"ש ארגון המהנדסים והאדריכלים העצמאים בישראל

רועי ויינשטיין - יושב ראש ארגון מפעילי אגורן צריח בישראל

דיאנה בארון - עו"ד, מנהלת מדיניות ציבורית, קן לעובד

אביהו לוי - מנהל המעבדה למכניקה ומערכות הבניין, מכון התקנים הישראלי

דן ורשבסקי - יו"ר איגוד המנופאים

אריאל סופר - מנהל בטיחות, מרצה לבטיחות, סייפטיזון

אברהם יחזקאל - סמנכ"ל בטיחות, פורום שותפים לבטיחות

עדנאן פייסל - מנהל עבודה בכיר

יהודה כהן - מנכ"ל התאחדות קבלני מערכות כיבוי אש

יוסף אבי יאיר אנגל - סבא של אופיר אנגל שהיה חטוף בעזה ושוחרר לאחר 54 ימים

ד"ר חנה קטן - רבנית, יו"ר תנועת נשים תקומה, אימהות לוחמים
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
מנהלת הוועדה
ענת כהן שמואל
אורית ארז – סגנית מנהלת הוועדה
רישום פרלמנטרי
חבר תרגומים, מיטל פורמוזה



רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-דיוקים והשמטות.




הצעת תקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בניה)(תיקון), התשפ"ג-2023
היו"ר ישראל אייכלר
ברוכים הבאים לישיבת ועדת העבודה והרווחה, ז' באייר התשפ"ה, 5 במאי 2025. אנחנו חוזרים לנושא הצעת תקנות הבטיחות בעבודה (עבודת בנייה). היו לנו כבר הרבה דיונים וגם היו דיונים שהעברתי הלאה והיה דיון אצל אתי עטייה בוועדה של עובדים זרים. אנחנו רוצים להתקדם הלאה, לא לחזור על מה שהיה, אלא איפה אנחנו עומדים מכאן והלאה, קדימה.

לפני הכול אנחנו ניתן ליוסף אבי יאיר אנגל.
יוסף אבי יאיר אנגל
חברי הכנסת, 577 ימים מהיום הנורא ביותר שעברה המדינה מאז הקמתה כש-59 חטופים עדיין בגיהינום. עוד פגרת כנסת הסתיימה ואנחנו באותה נקודה. דברים שנאמרים היום כל כך דומים לאלה שנאמרו כאן לפני שנה ויותר. אין שינוי. אחרי 577 ימים מה-7 באוקטובר, כאשר 59 ישראלים חטופים עדיין בגיהינום, מר הפקרה ושר הביטחון שלו כמעט בו זמנית כל כמה ימים מבטיחים שיש לנו תוכניות מפתיעות לנצח את החמאס ולהחזיר את החטופים. האם שמעתי נכון?

ב-19 חודשים של לחימה עיקשת בארגון הקיקיוני "החמאס הוא נכס" שהוקם במשך שנים מכספים שמר הפקרה אישר להעביר מידידתו הקרובה קטאר, כספים בהם הוקמו קילומטרים רבים של מנהרות שעדיין אחרי 577 ימים חיילים נופלים בניסיונות לפרקם ולרכוש כמויות אין סופיות של נשק מסוגים שונים שהצבא הטוב במזרח התיכון לא מצליח להתגבר עליו. קטאר כל כך קרובה למר הפקרה שמסתבר שהצליחה להכניס אנשים שלה לאקווריום במשרדו, שכנראה מנעו כמה עסקאות להחזרת חטופים.

חברי הכנסת, איפה אתם? איך השערוריות המתפרסמות חדשות לבקרים אינן מזיזות לכם? 19 חודשים שאין פתרון אמיתי לטירוף אליו נכנסנו ב-7 באוקטובר. מהאמירה החלולה "ניצחון מוחלט והחזרת החטופים" מסתבר שוב ושוב שאין מאחוריה כלום. לא ניצחון ולא החזרת החטופים. כבר בשבוע הראשון של המלחמה אמרו בעלי ניסיון כמו עו"ד אורי סלונים שזו שטות מוחלטת שאינה ניתנת לביצוע. כל כך צדק.

אני מברך כל יום על המזל הגדול שהיה לנו עם שחרורו של אופיר שלנו אחרי 54 ימים. ובמקביל הכאב הגדול על יוסי שרעבי, אביה של חברתו יובל, מקיבוץ בארי, שגופתו זרוקה אי שם בעזה כבר 480 ימים והמשפחה מחכה להביאו לקבורה באדמת המדינה. מהסיפורים אותם אנו שומעים מאופיר ומהחטופים ששבו, לאחר מאות ימים במנהרות החשוכות, מפחיד לחשוב על מה שעובר על החטופים שעדיין שם כבר 577 ימים ועדיין בחיים. כמה עדיין בחיים? אף אחד לא יודע. מר הפקרה נוקב במספר, כשרעייתו הפסיכולוגית מתקנת אותו "כנראה פחות".

ההתעללות במשפחות החטופים נמשכת כאשר אף אחד מכם, חברי הכנסת, אינו פוצה פה ושואל שאלה בעניין. מה קרה לכם? במה אתם עסוקים בימים קשים אלה? בהעלאת שכרכם? באיזה ועדה העליתם, חברי ש"ס ואגודת ישראל, את נושא החטופים מלבד להצהיר כבר 577 ימים שאתם בעד החזרתם? מצווה יהודית מדרגה ראשונה.

השרים בן גביר וסמוטריץ', שעומדים על השמדת החמאס קודם החזרת החטופים, כי אוי לנו שיחזור ה-7 באוקטובר. בן גביר וסמוטריץ', אם תתנו להם לגדול ולצמוח, כפי שעשה מר הפקרה, ראש הממשלה שאתם שותפים בה, הם לא יצמחו. את החשבון עם "החמאס הוא נכס" חייבים לסגור, אבל קודם כל, כולל הכול, שכל החטופים ישובו לביתם ולאפשר לחיילים להילחם ללא יד קשורה לאחור מחשש לפגיעה בחטופים. מה לא ברור כאן?

חברי הכנסת, מתי סוף סוף תקום ועדת חקירה ממלכתית שתיתן לי תשובה איך קרה שנכדי נחטף כאשר כל חטאו היה בביקור אצל חברתו בבארי אשר במדינת ישראל?

במהלך חג הפסח ערכתי סיור מקיף במנרה. מראות קשים שמעידים על ההפקרה של המדינה את יישובי גבול הצפון. בשבת ביקרתי בבארי אשר בחצרים. נסעתי לבקר את משפחות העקורים שאינן יודעות מה יהיה עתידן. כל זאת כשאנחנו מציינים 77 שנות עצמאות. אף אחד מהמערכת הפוליטית לא לוקח אחריות על מה שהיה ביום ההוא ומה שיהיה בגורל החטופים. אגב, מי מכם טרח להגיע לבקר במנרה או ללמוד על מצב הקיבוץ? או את עקורי בארי בחצרים? כמה חברי כנסת היו שם?

חברי הכנסת מכל הסיעות, אתם נבחרי העם. בידיכם להחזיר את החטופים כולם ויפה שעה אחת קודם. תודה רבה.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה.
יוסף אבי יאיר אנגל
כדאי לא רק להגיד שאנחנו בעד החזרת החטופים, מר אייכלר, כדאי לעשות משהו. ואתם יודעים לעשות את זה יפה מאוד. להגיד לראש הממשלה אם עד שבוע הבא הם לא חוזרים אנחנו לא בקואליציה. נראה אתכם עושים את זה, כי נורא חשוב לכם שהם יחזרו. כך אתם אומרים.
היו"ר ישראל אייכלר
נראה לך שהם בכיס שלו, רק צריך להוציא אותם וזהו. אתה, באמת.
יוסף אבי יאיר אנגל
אני באמת מאמין לאורי סלונים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתה מאמין שהוא יכול לעשות את זה?
יוסף אבי יאיר אנגל
אני מאמין לאורי סלונים יותר מאשר לכל חברי הכנסת.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רק אומר לך שאם היינו חושבים שהוא יכול לעשות את זה, היינו עושים.
יוסף אבי יאיר אנגל
אה, הוא לא יכול?
היו"ר ישראל אייכלר
ודאי שלא.
יוסף אבי יאיר אנגל
אז תוציאו אותו, תזיזו אותו. זה בדיוק העניין. בטח שהוא לא יכול, כי הוא לא רוצה.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, לא. עשית את זה כאילו אנחנו לא - - -
יוסף אבי יאיר אנגל
כן, אתם לא. אתם אומרים, אבל אתם לא עושים. מה לעשות?
היו"ר ישראל אייכלר
מאותה סיבה, כי אנחנו - - -
יוסף אבי יאיר אנגל
577 ימים.
היו"ר ישראל אייכלר
הוא לא יכול ואנחנו לא יכולים.
יוסף אבי יאיר אנגל
הוא לא יכול כי הוא לא רוצה.
היו"ר ישראל אייכלר
בסופו של דבר, אני מקווה, ג'וחה, שרק הקדוש ברוך הוא, שהוציא 190 אנשים - - -
יוסף אבי יאיר אנגל
עזוב, עזוב, אל תגיד - - -
היו"ר ישראל אייכלר
תשמע, אני זוכר את גלעד שליט יושב חמש וחצי שנים. היה לנו פה נס גדול מאוד שהוציאו אותם, אלו שהוציאו. אני מקווה שהנס הזה שקרה לנכדך יקרה גם לאלה שנשארו שם ויחזרו, עד האחרון שבהם.
יוסף אבי יאיר אנגל
אוי ואבוי לנו על ניסים כאלה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לאפשר לגב' קטן זכות דיבור.
חנה קטן
תודה רבה ליושב-הראש. אני מייצגת פה את אימהות ללוחמים. אני רוצה קודם כל לומר שהמדינה שלנו היא מדינה שהיא מדינה שעושה הכול, אבל הכול, כדי גם להחזיר את החטופים, גם לנסות להכניע את עזה, גם להבריח את החמאס. ואנחנו באמת נמצאים בפלונטר גדול מאוד.

אני אישית יצאתי מוועדה לביקורת המדינה שדיברה על הרחבת השירות של המילואימניקים, כי לא יכולתי בתור אמא לסבול את זה יותר. בתור אמא, שאני לא ישנה בלילות. אני אישה חזקה בדרך כלל, רופאה במקצועי, יש לי המון המון לוחמים כבר המון זמן, שהם מאוד חזקים והם לא הולכים להתחמק מהשירות והם ימשיכו לעזוב את המשפחות שלהם. גם משפחות של שמונה ילדים ותשעה ילדים ושבעה ילדים. ויש המון מורכבויות, באמת, אני לא אכנס למורכבויות האישיות של כל משפחה ומשפחה. וגם כל הסדירים וגם כל הרווקים, שגם להם יש זכות להקים משפחה, להמשיך בלימודים, להמשיך להתפרנס. יש פה פלונטר מאוד גדול שאנחנו נמצאים במערכה מול המון אויבים שרוצים לכלותנו. והקדוש ברוך הוא, בעזרת השם, ידאג לכך שזה לא יקרה. ויש לנו חזיתות רבות. יש לנו צורך בהמון סד"כ, והסד"כ הזה לא קיים בצורה מספקת.

אני באה לומר ככה: את הבעיה הזאת אני לא אפתור.
היו"ר ישראל אייכלר
אני רוצה לשאול, את רוצה לדבר על החטופים?
חנה קטן
אז אני רוצה לומר ככה: קודם כל, אסור לחזור להעביר סיוע לחמאס בשום פנים ואופן. אם אנחנו רוצים להכניע את החמאס, אם החטופים לא אוכלים הם לא אוכלים. זה אויב. זה לא דבר מוסרי להעביר סיוע לחמאס. אנחנו אומרים שמי שקורא לסרבנות, סרבנות מכל סוג שהיא, מכל אוכלוסייה שהיא, מקומו בכלא.

דבר שלישי, מי שמשרת, צריך לקבל הכול, בלי מבחני הכנסה, בלי ועדות חריגים. כרטיסי VIP. האנשים האלה מוסרים את הנפש בעד המדינה. עושים את זה גאון, שמחים בזכות הגדולה הזאת להיות חלק ממלחמת מצווה נגד אויב אכזר. אבל אין שום סיבה שנשב בוועדות ונתחיל להתפלסף האם יקבלו תוספת במעונות שיורידו אותם בדרגה אחת או שתי דרגות. אלה אנשים שנותנים את הכול. אלה צריכים להיות מענקים שבאים מלכתחילה. הם לא ילכו לצבא בשביל המענקים האלה. הם לא יימנעו מללכת לצבא אם לא יקבלו את המענקים האלה. הם אנשים חדורי מוטיבציה, חדורי אידיאלים, חדורי אמונה בריבונו של עולם ובצדקת הדרך.

אבל בכל אופן, אנחנו כן מבקשים שההתייחסות תהיה קצת יותר רצינית. קצת יותר מכבדת. להבין את גודל האירוע, את גודל הזכות של הציבור של המילואימניקים ושל הסדירים שמגיעים ולוחמים. הזכות הגדולה שלהם זה סיירת שאין לה תחליף. וזו שעה גדולה. וכל מי שעכשיו שייך לזכות הגדולה הזאת הוא באמת נמצא במקום גדול. אנחנו בתקופה ענקית וגדולה. ומצד שני אנחנו מבקשים כן להתייחס לצרכים של הציבור הזה ולבקשות שלו. לא להיכנס למערכות שמסכנות חיילים על פי קנה מידה שאינם קני מידה מוסריים. לא לתת סיוע לאויב.

תודה רבה ובעזרת השם שיחזרו החטופים, שאנחנו נכניע את האויב. כל הלוחמים לבתיהם. שיחזרו הפצועים ומשפחותיהם לבתיהם, שכל זה אנחנו שוכחים להזכיר. שכל האנשים האלה יצאו כדי לנסות להחזיר את החטופים.
היו"ר ישראל אייכלר
בעזרת השם, אמן ואמן.
חנה קטן
בעזרת השם, אמן ואמן.
היו"ר ישראל אייכלר
תודה רבה. עכשיו אנחנו רוצים להתקדם בנושאים. אתם הרבה זמן, אני ממש מתנצל בפני כל האנשים שבאים פה, כל כך הרבה פעמים באתם ועדיין אנחנו לא מצליחים למצוא את הדרך הנכונה לגבי בטיחות בעבודה.

אני רוצה לאפשר ליועצת המשפטית נעה, שכבר השקיעה אני לא יודע כמה ימים, שבועות וחודשים.
חוה אתי עטייה (הליכוד)
אדוני יושב-הראש, אפשר שנייה? אפשר לדעת למה? אתה טוען שזה הרבה זמן מתעכב. אפשר לדעת מה הסיבה?
היו"ר ישראל אייכלר
כי אין הסכמות לגבי האחריות, פשוט מאוד.
נעה בן שבת
אני מזכירה שאנחנו עוד לא סיימנו לקרוא את התקנות. מדובר בתקנות ארוכות ומפורטות, בהם הסדרים שחלקם ספציפיים, כמו שנקרא, נחזור לאיפה שעצרנו בדיון הקודם. אז יש הסדרים ספציפיים כמו למשל עכשיו לגבי הנושא של הפיגום הממוכן. אבל יש דברים שהם כלליים, שאלות של אחריות. על מי האחריות והיו טענות והיו הערות. והוועדה קיימה הרבה מאוד דיונים.
חוה אתי עטייה (הליכוד)
מדובר בהצלת חיים. בשנת 2024 הם טענו בפנינו שנהרגו 24 עובדים. וגם אני לא מדברת עכשיו על העובדים הזרים, אני אומרת באופן כללי. מדובר פה, חובה עלינו לקדם את זה. מדובר בהצלת חיים. הם טוענים שזה תקוע.
היו"ר ישראל אייכלר
נכון, זה מה שצריך לעשות.
חוה אתי עטייה (הליכוד)
והם אומרים את הנושא של הפקחים, שיש רק 80 פקחים ואין שיתוף פעולה גם עם הרשויות המקומיות. זה מה שהם טענו.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נמשיך מפה הלאה. היועצת המשפטית, בבקשה.
נעה בן שבת
אנחנו נמשיך מעמוד 28 בנוסח הנוכחי. אנחנו הגענו, בדיון הקודם דיברנו על הביטול של תקנות 46 עד 49 לתקנות העיקריות. אבל התקנה שלפני כן זה קשור לתקנה 45 לנושא של הפיגום הממוכן. הייתה הצעה, אני אקרא את הסעיף. הוא עכשיו מסומן כסעיף 26, לספור מחדש.

החלפת תקנה 45
26.
במקום תקנות 45 לתקנות העיקריות יבוא:



"פיגום ממוכן
45.
(א) מבצע בנייה לא ישתמש בפיגום ממוכן אלא אם כן יש לגביו תוכנית הנדסית ולא יתקין פיגום ממוכן, לא יפרקו או יעשה בו שינוי, לרבות העתקתו ממבנה למבנה בתוך האתר, אלא לפי תוכנית הנדסית כאמור.





(ב) מנהל עבודה ישגיח כי תהליך הקמת פיגום ממוכן עומד בתקנת משנה (א).



יש פה עוד חובה ספציפית חוץ מהאמירה הכללית שחלה, חובה כללית שחלה על מבצע הבנייה. יש חובה ספציפית למנהל עבודה לוודא שהדבר אכן מבוצע.





(ג) מנהל העבודה ינקוט באמצעים למניעת המשך עבודה בפיגום ממוכן שהוקם, הותקן, הועתק או שונה שלא לפי תקנה זו".



הנושא הזה של פיגום ממוכן קשור, התקבלו כמה הערות לגבי הסוגייה. האמירה או החידוש שיש פה הוא שלגבי פיגום ממוכן חייבת להיות תוכנית הנדסית. בעוד שהמצב הקיים, כפי שהוסבר לנו, יש לנו את ההוראות שעוסקות בפנקס דגמים. פנקס שמנהל משרד העבודה לדגמים. איזה דגמים מותר ואיזה דגמים אסור.
ישראל אסל
כן, דיברנו על זה פעם שעברה.
נעה בן שבת
לבטל את הנושא של פנקס דגמים ובמקומו לחייב בתוכנית הנדסית. אז נשמעו הערות, אפשר לשמוע הערות.
ישראל אסל
יש לי הערה בקשר לפיגום.
היו"ר ישראל אייכלר
לא להפריע אני מבקש. כולנו מכירים, אנחנו רוצים לקדם את הדיון ולא לאפשר שום הפרעה.
נעה בן שבת
אז באמת התקבלו הערות בכתב מעו"ד ישראל אסל וגם התקבלו הערות ממכון התקנים בנושא. אם רוצים להעלות אותן, להסביר אותן ונקבל התייחסות של משרד העבודה.
ישראל אסל
אני רוצה רגע להבין. הנושא של פנקס דגמים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מי נתן לך רשות?
ישראל אסל
עו"ד אסל.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אני לא נתתי לך זכות דיבור.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מתנצל, אני מחכה לרשות.
היו"ר ישראל אייכלר
אני פשוט מסתכל סביב השולחן ושואל מי יכול לענות לשאלתה של היועצת המשפטית?
נעה בן שבת
לא, אולי נוכל לשמוע את ההערות.
ישראל אסל
אני הגשתי את העמדה.
נעה בן שבת
אפשר לשמוע בקצרה את העמדות, מה הטענות לגבי זה. ולשמוע את התשובה של משרד העבודה, למה הוא בחר.
היו"ר ישראל אייכלר
אז הראשון שביקש להביע זה עו"ד אסל, דבר.
ישראל אסל
צריך להבחין בין שני דברים: בין ייבוא של עגורן והכנסתו למדינת ישראל – שהוא חייב להיעשות בהתאם לפרוצדורה מסוימת ורישום הדגמים של אותו פיגום ממוכן בפנקס הדגמים, לבין שימוש יום יומי בפיגום הזה. במצב היום משרד העבודה, ואנחנו ראינו את זה עם כמה תאונות של פיגומים ממוכנים, יש לו שליטה על היכולת לרשום או למחוק פיגום ממוכן מהפנקס. כלומר, היו כמה תאונות שהתברר שהגיעו מסין כל מיני פיגומים ממוכנים עם רמות ריתוך לא טובות, לא מספיק חזקות. ופשוט הפיגומים נשברו ועובדים נהרגו. אז באמת מינהל הבטיחות בעבודה מחק את הפיגומים האלה מהפנקס. גם לזה שיעשו איזה שהוא חידוש או בדיקה מחדש של הפיגומים ונתנו אישור להמשיך לייבא את הפיגומים.

אז אני מבחין בין שני דברים, ולא צריך לערבב ביניהם. רישום הדגמים חייב להישאר. הסמכות הזאת שיש למשרד העבודה, שעכשיו הוא רוצה להיפטר ממנה. הסמכות הזאת חייבת להישאר בידיים שלו ולהשגיח. זה בעצם הפיקוח בשער כניסה של מדינת ישראל, שלתוך המדינה לא נכנסים כל מיני פיגומים מסין או מכל מיני, ברמות איכות מאוד נמוכות. זה דבר אחד, זה חייב להישאר. אני לא רואה שום סיבה למה לבטל אותו, חוץ מזה שמשרד העבודה רוצה להיפטר מהדבר הזה, מהמשימה הזאת.
נעה בן שבת
אתה יכול להמשיך? יש לך עוד טענה בעניין הזה?
ישראל אסל
כן. בקשר לתוכנית ההנדסית. התוכנית ההנדסית היא לא תחליף לרישום. היא צריכה להיות בנוסף לרישום דגם. ואם רוצים להקים את אותו דגם בבניין מסוים, שיקימו אותו לפי תוכנית הנדסית. אבל לבטל את הפנקס זה בשום פנים ואופן לא. עשו את זה באופן עצמאי עם נושא במות ההרמה ואנחנו ראינו לאן זה הוביל.
היו"ר ישראל אייכלר
רק רגע, מי רוצה להגיב ממינהל הבטיחות? בבקשה.
נעה בן שבת
אולי מכון התקנים?
היו"ר ישראל אייכלר
מכון התקנים, סליחה. אתה אמרת שהם אחראים, נכון? אז אני רוצה תשובה מהם.
ישראל אסל
לא. מכון התקנים, חלק מייבוא - - -
נעה בן שבת
לא. הם פשוט שלחו עמדה. הם אמרו שהם מעדיפים להוסיף על החובה של פנקס הדגמים גם את ההוראות של קצין ההנדסה.
ישראל אסל
נכון.
היו"ר ישראל אייכלר
מי כתב את זה?
נעה בן שבת
אלה הערות של מכון התקנים.
היו"ר ישראל אייכלר
אז איפה מכון התקנים? אתה. אז דבר. אחרי זה אתה תדבר, בסדר?
ישראל אסל
לא שאתם עושים עבודה מי יודע מה, אבל עדיף שיהיה.
היו"ר ישראל אייכלר
רגע, אתה סיימת.
אביהו לוי
אביהו לוי, מנהל המעבדה למכניקה ומערכות הבניין.
היו"ר ישראל אייכלר
מה עם הפנקס? אני רוצה תשובה לגבי הפנקס.
אביהו לוי
באשר לתוכנית ההנדסית - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, לא, קודם הפנקס.
אביהו לוי
הפנקס מחליף, התוכנית ההנדסית אמורה להחליף את הפנקס לפי התקנה.
ישראל אסל
ואז לא צריך תעודות שלכם יותר, אתה מבין את זה.
אביהו לוי
אני יודע להסתדר, תודה.
ישראל אסל
אוקיי, אז זהו.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, זה בעיה. כי אם מגיעות מכונות לא תקינות?
אביהו לוי
ההערה שלנו היא שלמעשה התוכנית ההנדסית בטיוטה המוצעת אין בה שום דרישה שהכלי עצמו יהיה כלי תקני, יתאים לאיזה שהוא סטנדרט ישראלי, אירופאי, whatever. מי שכותב את הפנקס או מי שכותב את התוכנית אין לו כלים לוודא שהכלי הוא כלי שיודע לספק את הייעוד שאליו הוא מיועד. זה תפקיד של בדיקה בהתאמה לתקן.
היו"ר ישראל אייכלר
מי קובע איזה מכונה לא טובה הגיעה מסין ולכן המכונות האלה לא ייכנסו לפנקס?
אביהו לוי
אם קובעים סרגל מדידה, יש תקן ישראל, יש את התקן האירופי. אם קובעים סרגל מדידה ובודקים את המוצר לפיו אפשר למיין כאלה.
היו"ר ישראל אייכלר
מי צריך לעשות את זה.
אביהו לוי
המשרד בודק.
ישראל אסל
לא, אני רוצה לחדד, אם אפשר.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, לא, לא. יש פה עוד הרבה אנשים שרוצים לדבר. אני רוצה למצות איתך. אתה אומר שאתם לא.
ישראל אסל
לא, הם כן.
אביהו לוי
אני אומר שכאשר מבקשים בדיקות התאמה לתקנים מכון התקנים כגוף בודק יכול לעשות את זה ועושה את זה היום. כאשר מוותרים על הפיצ'ר הזה, אז למעשה אין גורם אובייקטיבי שעושה את זה. שערי המדינה נפרצים.
נעה בן שבת
אבל בדרך כלל בדברים רגילים יש לנו תקן. יכול להיות שקבוע תקן.
אביהו לוי
גם כאן יש.
נעה בן שבת
ואין תקן וגם פנקס דגמים. יש תקן.
אביהו לוי
גם כאן יש תקן. לא, אבל זה חלק - - -
ישראל אסל
זה חלק מהתהליך. צריך להבין שזה חלק מהתהליך.
נעה בן שבת
יש דרישה של התקן. לא בכל דבר שיש בו תקן יש גם בדיקה מקבילה במשרד שקובעת פנקס דגמים. אפשר לבוא ולהגיד אם יחליט המשרד להגיד שהתקן הזה הוא יהיה תקן רשמי, אז הוא יגיד שזה תקן רשמי. אבל זה סיפור אחר, זה לא קשור לפנקס הדגמים.
ישראל אסל
זה כן קשור, כי זה חלק מהתהליך.
אביהו לוי
סליחה אדוני.
ישראל אסל
תסביר את התהליך.
אביהו לוי
אני מנסה.
ישראל אסל
אתה מנסה, אתה לא מצליח.
אביהו לוי
תודה. אחד הפרמטרים כדי להכניס כלי לפנקס הדגמים זה ראיה שהוא מתאים לדרישות התקן.
ישראל אסל
תעודה שלכם.
היו"ר ישראל אייכלר
ואתם נותנים, אתם מפקחים על זה?
אביהו לוי
אנחנו מספקים תעודות כאלה. אנחנו מספקים בדיקות כאלה.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אתם הפסקתם לתת תעודות למכונות המיוחדות?
אביהו לוי
אנחנו מספקים בדיקות לכל מי שמזמין מאתנו בדיקה.
ישראל אסל
ומשלם.
אביהו לוי
אם הרגולטור לא מצפה לקבל את המסמכים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
מי זה הרגולטור? משרד העבודה.
אביהו לוי
מינהל העבודה. אם מינהל העבודה לא מצפה לקבל את המסמך הזה, אז אף אחד לא יבקש.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אנחנו נעבור למשרד העבודה. כי אנחנו אנשים פשוטים, לומדים מבחוץ את הנושא. בבקשה משרד העבודה.
רן כהן
רן כהן, מינהל הבטיחות. קודם כל, לגבי המצב היום שבו אנחנו רוצים לתקן, כי המצב היום מסוכן. בסדר? למרות שיש פנקס, שלא שווה הרבה. היום כאשר מגיעים למכון התקנים, קודם כל יש תקן רשמי, שמי שאחראי עליו זה משרד הכלכלה. הוא עשה גם בזה שינויים, תכף אני אסביר. מה שעוד יותר ייתר את התפקיד והמעמד של פנקס הדגמים שהפך להיות חובה בירוקרטית שלא מבטיחה שום בטיחות, ואני אסביר.

אבל כאשר מגיעים היום למכון התקנים, זה הוא לא ציין, מגישים למכון התקנים את הפיגום עם צורת תלייה אחת של הפיגום על הבניין. לפיגום יש משהו כמו ארבע-חמש צורות תלייה. מכון התקנים לא בודק ארבע-חמש. הוא בודק רק את מה שהיבואן מביא לו, מפרסם שהוא בדק, לא יודע מה הוא בדק, בעיקר את הניירות. ואז יש מספר. המספר הזה בעצם בפועל לא אומר שאכן תלית אותו בהתאם למה שאושר בידי המכון.
ישראל אסל
תבקש לכל צורת תלייה תעודה.
רן כהן
שנייה, אני לא סיימתי. תודה רבה שאתה זה, תבקש אתה, תעשה מה שאתה רוצה.
ישראל אסל
אתה רוצה פשוט לזרוק את זה ממך כמו שעשית עם העגורנים.
רן כהן
אפשר להתקדם?
היו"ר ישראל אייכלר
אני לא, עו"ד אסל - - -
רן כהן
אדוני, אי אפשר לנהל ככה פעם אחר פעם.
היו"ר ישראל אייכלר
עו"ד אסל.
רן כהן
מה זה, בעל הבית?
היו"ר ישראל אייכלר
עו"ד אסל, אני לא בטוח שאתה מודע לנזק שאתה גורם לדיונים האלה כאשר אתה מפריע לאנשים לדבר. אנחנו מאוד מכבדים את הדברים שלך, רוצים לשמוע את הדברים שלך.
ישראל אסל
אבל זה מרתיח אותי שהם רוצים לזרוק - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אותו כבוד יש לנו גם למוזמנים האחרים ואנחנו נאפשר להם לדבר. זה לא נושאים שצריך לצעוק בהם. יש מספיק נושאים במדינה הזאת שצועקים. זה נושא מאוד מקצועי, בטיחותי. בוא נדבר על זה עניינית. בבקשה.
רן כהן
כאשר הפיגום הזה תלוי בשטח בכלל לא בטוח שהוא אושר בהתאם לקונפיגורציה שמכון התקנים אישר אותו. זה פעם אחת.

פעם שנייה, עברה בממשלה ובכנסת, הכנסת אישרה, את חוק התקנים. חוק התקנים החדש בעצם היום דורס אפילו את התקן הרשמי, הישראלי, ואומר תלך ותביא לי פיגום שאתה מצהיר כיבואן. לא צריך אפילו לבדוק אותו לפי חוק התקנים. מצהיר רק שהוא אכן עומד בתקינה האירופאית, במקרה ויש תקינה. אם לא, זה רק הדירקטיבה. והוא יכול להיכנס ואתה אפילו לא יכול לחסום אותו בדרך.

זאת אומרת, המצב שאנחנו עכשיו מבקשים שיהיה פה - - -
ישראל אסל
זה למוצרי צריכה בלבד. תדייק.
רן כהן
אתה לא מכיר את חוק התקנים.
ישראל אסל
אתה מכיר.
רן כהן
תדייק אתה. אני מכיר, נכון.
ישראל אסל
ראינו בינתיים מה אתה עושה.
רן כהן
לכן מה שאנחנו מציעים עכשיו זה מענה שייתן מענה נקודתי שתפור לבניין. שקשור גם לתכנון של הפיגום, שהוא אכן מתאים למטרתו. וכמובן להוראות ההרכבה והפירוק, שזה שלב מאוד מסוכן, שהיום בכלל אין לו מענה. הפנקס דגמים לא נותן שום דבר. הוא נותן מענה לברזל. והברזל הזה, אגב, אני יכול להכניס אותו לארץ, גם היום, דרך מכון התקנים, פנקס דגמים וכו', כל מה ששמעת פה. once הכנסתי אותו אני הולך לדילר באירופה, מוצא מאותות דגם 30 פיגומים כאלה מלפני 20 שנה, מכניס אותם לארץ. כי הם רשומים בפנקס.

לכן המצב שיש היום הוא לא טוב, הוא מסוכן. ומה שאנחנו נותנים פה יתקן אותו הרבה יותר ממש שמנסים לתאר לך כאן.
היו"ר ישראל אייכלר
מה אתה מציע?
רן כהן
מה שהצענו בדיוק בתקנות.
היו"ר ישראל אייכלר
תקריא לי, אני לא מבין.
נעה בן שבת
התוכנית ההנדסית תפרט את אופן התלייה של הפיגום הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
איפה זה?
נעה בן שבת
זה התוכנית. יש לה הגדרה, קראנו את הגדרת תוכנית הנדסית בדיון הקודם. והיא תקבע איך צריך לתלות את הפיגום. ומנהל העבודה חייב לוודא. מבצע הבנייה, הקבלן, צריך יהיה לוודא שיש תוכנית כזאת והוא צריך יהיה לפעול בהתאם לתוכנית. מנהל העבודה צריך לבדוק שהדבר הזה אכן מתבצע. ואם לא נעשה, אז הוא צריך לנקוט באמצעים למניעת המשך העבודה בפיגום, אם הוקם או הותקן לא בהתאם לתוכנית ההנדסית. זה בעצם מה שמציע הנוסח.
היו"ר ישראל אייכלר
משרד העבודה, כן?
יובל גל אביעד
עו"ד יובל גל אביעד, ממונה תחום בכיר, לשכה משפטית, משרד העבודה. אני רוצה בבקשה רק לחזור להגדרה של תוכנית הנדסית. יכול להיות ששם צריך להוסיף את המילה "לפי כל דין". ואז אם יש תקנים רשמיים, לצורך העניין, גם תוכנית ההנדסית תהיה מחויבת באותם תקנים.
נעה בן שבת
השאלה אם זה תקן שהוא מחייב או לא תקן שהוא מחייב. כי האם התקן רשמי?
קריאה
הוא רשמי, אך לא מחייב. ברגע שיורידו אותו מהתקנה.
ישראל אסל
אין דבר כזה רשמי ולא מחייב.
יובל גל אביעד
רק רגע, אין דבר כזה רשמי הוא לא מחייב. דקה, חייב להגיד את זה. יש או רשמי או מחייב, לצורך העניין. או וולונטרי כמובן.
חזי שוורצמן
ורשמי זה מעמד של חוק, וזה רשמי.
יובל גל אביעד
רשמי, כמובן כאשר כותבים לפי כל דין, זאת אומרת שאם הממונה על התקינה מכריז עליו רשמי הוא נדרש לצורך העניין, סליחה, שר הכלכלה, אז לצורך העניין הוא צריך לעמוד גם בתקנים האלו. אני חושב שכם מעבר, אם יש תקנות קשורות או דברים עדינים שקשורים בתוכנית הנדסית, חוקי תכנון ובנייה לצורך העניין, אני חושב שכדאי שפשוט נזכיר - - -
נעה בן שבת
אתה רוצה לחזור, אם אנחנו חוזרים לעמוד 5, את ההגדרה תוכנית הנדסית, זה אמרנו. אתה רוצה להגיד שהכין מהנדס רשום או מהנדס רשוי, לפי כל דין?
יובל גל אביעד
כן, גם.
חזי שוורצמן
בדיוק, נכניס את זה בהגדרה של התוכנית ההנדסית.
ישראל אסל
בכל מקרה אסור לבטל את הפנקס, זה בנוסף צריך להיות.
נעה בן שבת
הרשמיות של התקן, איפה היא נקבעה? הוא תקן ישראלי, אנחנו יודעים.
נטליה רובינשטיין
נטלי רובינשטיין, מינהל התקינה, משרד הכלכלה. אני רוצה לדייק פה על כמה דברים, לדברי רן שנגע בכל מיני מונחים דורסים. בסופו של דבר, עכשיו לצד התקינה הרשמית הישראלית קיימים עכשיו כמה מספר מסלולים חלופיים. זה לא דורס, זה במקביל. וזאת אחראיות של העוסק, יבואן, יצרן, משווק ובוחר לראות איך הוא מתקיים, איך הוא מתאים את המוצר שלו לדרישות התקן הרשמי.

לבוא ולהגיד עכשיו לטענה של מינהל הבטיחות שיש 30 מתקנים שלא מתאימים, כי ההצהרה היא לא הצהרה. זה בדיוק האחריות שניתנה לעוסקים, שהם חייבים למלא את כל הדרישות. עכשיו אני גם אציין, שכרגע אנחנו נמצאים בשלב ביניים של הרפורמה. כל הדרישות, כל האפשרויות למסלולים מקבילים לעניין פיגומים תלויים ייכנסו לפי התוכנית לתוקף ב-1 ביולי 2026. זאת אומרת יש לנו עוד שנה וקצת לראות איך העסק הזה מתקדם.

עכשיו אין מה לומר, המסלול הזה לא קיים כרגע. כרגע המוצר הזה משויך לקבוצת יבוא אחת שכל משלוח נבדק. וכאן נשאלת השאלה איך פה מסתדרת הדרישה לשמירה על דרישות התקן הרשמי לצד התוכנית ההנדסית או פנקס הדגמים שהולך להימחק.
ישראל אסל
אני רוצה להתייחס, כי נאמרו פה הרבה דברים.
נטליה רובינשטיין
אנחנו מדברים שלב יבוא, יצוא.
ישראל אסל
זו הנקודה החשובה.
נעה בן שבת
רק רגע, לפני שאתה משיב, בבקשה אדוני.
ישראל אסל
הוא רוצה לפתוח את השערים של המדינה, שיכניסו הכול.
רן כהן
תודה רבה לך על חוות הדעת שלך.
נעה בן שבת
אני רוצה לשאול אותך לפני העניין של המועדים. כי לגבי המועדים, לגבי המחיקה של פנקס הדגמים אמר לנו כבר בדיון הקודם משרד העבודה שיכול להיות שהם יבקשו לדחות את זה. לדחות או לקבוע מועד תחילה של הוראה הזאת.
נטליה רובינשטיין
אתם מדברים על כניסה לרפורמה?
נעה בן שבת
ברגע שיש לך תקן רשמי ישראלי, אם מוצר לא מתקין לתקן, ויש לך עוד הרבה מוצרים שבנוסף לקביעת התקן הרשמי יש לנו גם עוד פנקס דגמים שמאשרים שהרגולטור לא צריך לאשר דגמים, מעבר לתקן? או שבדרך כלל התקן הוא משמש - - -
ישראל אסל
לא. הפנקס הוא הדרך לאכוף את זה.
נעה בן שבת
אסור לייבא, אסור לשווק בניגוד לתקן. וממילא התוכנית ההנדסית עוסקת רק בשאלה איך מפעילים את זה.
ישראל אסל
הפנקס הוא הדרך לאכוף את זה.
נעה בן שבת
לא, זו טענה שלך, אבל זה לא חייב להיות. אני לא יודעת אם יש הרבה, אני שואלת.
ישראל אסל
תבקשי שיציגו לך.
נעה בן שבת
סליחה, אני שואלת האם יש הרבה מוצרים שבהם בנוסף לרשמיות שניתנה לתקן יש גם עוד בדיקה שנעשית במשרד לגבי אותו מוצר? או שבעצם התקן - - -
נטליה רובינשטיין
היה תקדים עם במות הרמה, שבסופו של דבר ביום אחד בהיר כבר בוטלה חובת רישום בפנקס. בפנקס יש הרבה כלים שמפקח עליהם מינהל הבטיחות, אבל לא מדובר בו על תקינה רשמית.
נעה בן שבת
אוקיי.
רן כהן
קודם כל לגבי במות הרמה התקן רשמי.
נעה בן שבת
יש תקן רשמי חוץ מזה? במוצרים אחרים.
נטליה רובינשטיין
במות הרמה בסופו של דבר מה שאני יודעת - - -
יובל גל אביעד
נטלי, במוצרי צריכה אחרים, זאת השאלה.
נטליה רובינשטיין
לא, לא, אין.
יובל גל אביעד
אז תעני לה, ליועצת המשפטית.
נעה בן שבת
אוקיי, אין. זאת אומרת המקרה החריג היה שהיה פנקס דגמים בנוסף לתקן הרשמי. וכרגע הם אומרים לא, אנחנו רוצים שהדבר יעמוד בתקן, בוודאי. הוא חייב לעמוד בתקן. הם לא יכולים להשפיע על זה, כי זה תקן רשמי.
קריאה
הדרישה הזאת שהוא יעמוד באיזה שהוא תקן, זה לא מופיע שם.
רן כהן
לא הבנתי, ב-2026 זה נכנס לתוקף. מה, אנחנו משחקים משחקים? אז עוד שנייה זה שם.
ישראל אסל
אז למה אתה נלחץ?
נטליה רובינשטיין
מה זה קשור? התקן הרשמי קיים.
רן כהן
מה זה "מה זה קשור?"? אם משרד הכלכלה, תקן רשמי, אגב, אני עומד על דעתי שדורסים. למה דורסים? היו פה שיחות ארוכות גם עם חה"כ ביטן בוועדת הכלכלה. זה ישראבלופ אחד שלם. למה דורסים? ואמרנו את זה לפרוטוקול בוועדת הכלכלה והגשנו גם לוועדת חריגים מסמכים שלמים. משום שאם אתה אומר ליבואן לך למכון התקנים, תשלם X שקלים. כנראה זה לא X, כנראה זה 1,000 X. או תחתום שזה מתאים לאירופה. מה הוא יעשה? הרי הם מכווינים שוק. מה זה השטויות האלה. סליחה. לפרוטוקול אני אומר שזה שטויות. אם משרד הכלכלה חושב, והיא באה לפה, היא לא הייתה עד עכשיו בכל הדיונים. תודה רבה לך שבאת.

אני מבקש שמינהל התקינה, משרד הכלכלה, אם הוא כזה אמיץ לגבי עוד לא נכנס, שלא ייכנס. שתצהיר פה שזה לא נכנס שחוק התקנים גובר ועכשיו הופך להיות, נשאר רק תקן רשמי בלי מסלולים. מה? החוק עבר. השלב של 2026 יגיע. זה לא שאולי לא, אולי כן. יגיע. אז מה?
נטליה רובינשטיין
השאלה פה היא אחרת.
רן כהן
לא, אין שאלה, זאת השאלה, סליחה.
נטליה רובינשטיין
רגע רן. בוא לא נדבר פה בטונים כאלה, אין שום סיבה.
היו"ר ישראל אייכלר
אני ממש מתפלא, זה דיון כל כך מקצועי, בטיחותי, שאני לא רואה מה פה האמוציות בכלל.
רן כהן
בגלל השיקולים.
חזי שוורצמן
אתה לא רואה בכל הוועדות?
ישראל אסל
בגלל השיקולים. לאט לאט הם נחשפים.
רן כהן
שיקולים שלך.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, בנושאים כאלה - - -
ישראל אסל
אתה מבקש לבטל, אני מבקש להשאיר.
היו"ר ישראל אייכלר
הרי כולנו רוצים שלא יהיו תאונות. סליחה רגע, אני רוצה להסביר את עצמי. כולנו רוצים. אין פה אף אחד שלא רוצה שלא יפלו אנשים מהבניינים. כולנו רוצים בטיחות, כולנו רוצים בנייה. כולנו רוצים קידום. איפה יש פה ויכוח בכלל?
ישראל אסל
איך זה מקיים את הבטיחות אם מורידים את החסם הזה?
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
כסף וכוח.
נעה בן שבת
אדוני, אני רוצה, אני חושבת שזה מאוד חשוב להגיד את הדברים האלה. כי זה באמת כולם רוצים את אותה מטרה.
היו"ר ישראל אייכלר
אז בואו אנחנו כוועדה, בואו ננסח את הדברים. את היועצת המשפטית. תגידי לנו מהם הניסוחים שצריך להכניס ואנחנו נאשר את זה, שלום על ישראל.
נעה בן שבת
אדוני, לכן אני רוצה בבקשה עוד שאלה את משרד הכלכלה. כשיש לנו תקן רשמי הוא בעצם גם, חייבים לפעול לפיו. נכון? חייבים?
נטליה רובינשטיין
חייבים לשמור על דרישות.
נעה בן שבת
לעמוד על דרישות. אומר לנו, מסבירים לנו שבגלל הרפורמה של מה שטוב לאירופה טוב לישראל אז גם התקן האירופי, ממילא, גם אם הוא לא עומד בתקן הרשמי, אלא עומדים בתקן האירופי, גם זה נחשב - - -
נטליה רובינשטיין
רגע, אבל התקן הרשמי מאמץ את התקן האירופי.
רן כהן
אדוני, זה עוד לפני, אדוני, אני חייב להסביר.
היו"ר ישראל אייכלר
היא באמצע השאלה.
נטליה רובינשטיין
אבל זאת לא הנקודה. חברים.
היו"ר ישראל אייכלר
היועצת המשפטית באמצע שאלה, אני רוצה לשמוע אותה.
נעה בן שבת
- - - כשמייבאים מחוץ לארץ משהו שלא עומד בתקן, אי אפשר לייבא משהו שלא עומד בתקן הרשמי או שלא עומד בתקן האירופי.
נטליה רובינשטיין
ברור. ואם ההצהרה של אותו יבואן, אותו עוסק היא כוזבת, אנחנו לא צריכים ללכת ובעצם לבנות עוד שלב על משהו שהוא לא אמור להיות. שזה מלכתחילה זה פשע. הצהרה, גם מאחורי הצהרה יש הרבה דברים. אותו סט חייב להחזיק ב- technical fine. מה זה אומר? זה אומר שצריך להיות גוף הערכה אירופי שמוכר, שידוע, שנעשו שם בדיקות. אני לא פוסלת שום בדיקה של מכון תקנים. אבל זה לא רק מכון תקנים. מכון תקנים ישראלי יודע לבדוק דברים. יש גם גופים, יש - - -
רן כהן
נוטיפיי באדי באירופה. איך אתה מוותר על זה?
נעה בן שבת
אם נסכם את הדברים שנאמרו, שהוסברו לנו כאן. היום יש תקן. אסור לייבא בניגוד לתקן הרשמי או לפי אותו תקן אירופי.
נטליה רובינשטיין
עוד פעם, או תקן רשמי או תקן שמאומץ. יש גם מסלול תקינה בין לאומי. זה תקן שמאומץ.
היו"ר ישראל אייכלר
ומי מפקח על זה שהדברים נעשו?
רן כהן
משרד הכלכלה.
ישראל אסל
הם, הם רוצים לבטל את זה.
נעה בן שבת
אם הוא לא פועל כך, הוא לא פועל לפי דין.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל מי מפקח?
נעה בן שבת
משרד העבודה אומר אני מפקח, אני רוצה לוודא שמנהל העבודה צריך לוודא שהפיגום הזה הוא גם תלוי נכון. וזה אני רוצה לחייב את מבצע הבנייה לעשות את זה, לפי תוכנית הנדסית. לכן יש תוכנית הנדסית שמהנדס או הנדסאי צריך לחתום עליה ולהגיד איך תולים. צריך לוודא שעושים את זה. ואם לא, מנהל העבודה חייב להפסיק גם את העבודה בפיגום הזה. את השימוש בפיגום הזה, אם הוא לא נתלה.
ישראל אסל
כבוד יושב-הראש, אני רוצה לתת דוגמה.
נעה בן שבת
יש לנו בעצם את ההגנה על השלבים הרלוונטיים.
רן כהן
אני לא מבין למה חושדים בכשרים. באמת.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, רגע, אני צריך פה מישהו בין מנהל העבודה המסכן בשטח לבין היבואנים.
רן כהן
המבצע.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אני צריך מישהו שיפקח האם הדברים שיובאו והובאו הם באמת לפי - - - רק רגע. לא, משרד הכלכלה יש לו שיטה מה שטוב לאירופה טוב לפה. אבל אני רוצה שהם יבדקו האם זה באמת עומד בתקן האירופי או הישראלי.
רן כהן
אדוני, הדרך היא מאחר והמדיניות של הממשלה הגדולה, לא של משרד העבודה, והיא במסגרת חוק, גם לא תקנה, קובעת מה שטוב לאירופה, נא לא לדבר, טוב לישראל.
היו"ר ישראל אייכלר
לא 'לא לדבר', נבדוק את זה.
נטליה רובינשטיין
זה לא רלוונטי לדיון.
ישראל אסל
זה על מוצרי צריכה.
רן כהן
זה לא רק מוצרי צריכה. אין לך מושג מה אתה מדבר, די.
ישראל אסל
זה לא תכנון בנייה. אתה רוצה את המנופים, זה מה שאתה רוצה. לא תקבל את זה.
רן כהן
לך תקרא את החוק. אתה עורך דין, לא? אני לא מבין, אני לא עורך דין, אני יודע את החוק יותר טוב ממך? תקרא את החוק.
ישראל אסל
כן, אתה יודע הכי טוב.
רן כהן
אני רוצה להמשיך.
נעה בן שבת
לולים של ילדים - - -
היו"ר ישראל אייכלר
לא, לגבי ציוד בנייה. אני רוצה לשאול את מכון התקנים. האם אתם ערוכים פיזית לבדוק עגורנים ומכונות ודברים כאלה? האם הם עומדים בתקנים האירופים? אתם יכולים לבדוק? הישראלים והאירופים?
אביהו לוי
התקנים הישראלים הם אימוץ של תקנים אירופים ומאחר ואנחנו בודקים בהתאמה לתקנים הישראלים אז גם אנחנו ערוכים לבדוק בהתאמה.
היו"ר ישראל אייכלר
ואתם בודקים כל מכונה?
אביהו לוי
אנחנו בודקים כל דגם.
היו"ר ישראל אייכלר
ואתה סומך על הפיקוח הזה?
רן כהן
לא. כי אני הסברתי כמה הוא מחורר. כי הם מאשרים צורת תילוי אחת מתוך ארבע, עם מוצר חד פעמי שאחר כך, ברגע שאני מאשר לך מאזדה 3, אתה עכשיו הולך לאירופה, לוקח מאזדה 3 בת 30, משאית אתה לוקח, מכולה. דוחף לשם 200 מאזדה 3 ומעביר את כולן בארץ. זה לא עוזר לך כלום שהמאזדה 3 רשומה כדגם.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אתה רוצה שיהיה כתוב גם איזה שנה?
רן כהן
אני לא רוצה את זה. אני אומר, בנוסף למציאות היום שהיא מסוכנת, מדינת ישראל העבירה בחוק מה שטוב לאירופה טוב לישראל. תצהיר זה נכנס. היא גם אמרה לך ממשרד הכלכלה, אחריות של העוסק. הוא הצהיר, אחריותו.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל מי עוקב אחריו?
נטליה רובינשטיין
זה לא רלוונטי.
רן כהן
זה נכנס אוטוטו, מה לא רלוונטי? זה עוד לפני סרט ההמשך, מה שטוב לאמריקה טוב לישראל. גם זה בדרך.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל לא ציוד מסוכן.
ישראל אסל
כבוד יושב-הראש, אני רוצה לתת דוגמה אחת.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
זה לא באותה רמת מסוכנות.
ישראל אסל
כבוד יושב-הראש, אני רוצה לתת דוגמה אחת לחשיבות של הפנקס. אני רוצה לתת דוגמה אחת.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, לא, הפנקס האדום כבר נגמר. אפילו לי כבר אין פנקס, אני הייתי אחרון שהיה לי פנקס. היום יש הכול ממוחשב.
ישראל אסל
משפט אחד. ב-2020 ניסו להביא למדינת ישראל עגורן. עגורן צריח מדגם איטלקי. ואז אי אפשר היה לרשום אותו בפנקס, כי מכון התקנים לא נתן את התעודות. וחזי, עם כל הכבוד לו, עצר את זה. ובסוף החברה הזאת שניסתה להביא את העגורן הזה לארץ הגישה עתירה לבג"ץ. מה בא בג"ץ ואמר? אדוני, העגורן שלך לא עומד בנוהל, לא עומד בתקינה, לא נותן לך להיכנס לארץ.

זה בדיוק אותו דבר. אם אנחנו מוותרים על פנקס הדגמים בפיגומים הממוכנים בעצם אנחנו פותחים את שערי המדינה להכניס כלים, כל אחד יביא מה שהוא רוצה.
רן כהן
זה לא נכון, כי בכל אתר, בניגוד להיום יהיה אישור מהנדס שתפור לבניין שאתה בונה.
ישראל אסל
הם אישרו עגורן - - -
רן כהן
יהיה אישור הרכבה, יהיה אישור פירוק, שאלה דברים סופר קריטיים. עוד יותר מחתיכת הברזל שאישרו אותה היום.
היו"ר ישראל אייכלר
למה שמשרד העבודה, אני לא יכול להרים את הטון.
רן כהן
לא, בסדר, סליחה.
היו"ר ישראל אייכלר
למה משרד העבודה לא יפקח לפני שזה מגיע לאותו מנהל עבודה? למה שאתם כמפקחים לא תראו האם המכונה הזאת שמכון התקנים אמר שאפשר להכניס, באופן תיאורטי הם אומרים שאפשר להכניס. והם אין להם את האנשים, הם לא מתיימרים לבדוק את המכונות. למה שמשרד העבודה לא יבדוק את המכונות האלה לפני שהן מגיעות לשטח?
רן כהן
זה בדיוק המנגנון שעכשיו, אם הדבר הזה מתקבל, כפי שאנחנו הצענו, כך הוא יעבוד. כי ברגע שיש לך, רגע, אני רוצה לחדד לך, כי אתה פחות חי את העולם הזה ביום יום איתנו, אז חשוב לי לחדד אותך כדי שלא תבין משהו אחר ממה שאני מתכוון.

כשיש לך תוכנית שחתום עליה לפי הדרישות כרגע קונסטרוקטור, שזה מהנדס אזרחי עם רישיון, ויש לך מהנדס רשום ויש לך הוראות הרכבה ואחר כך הוראות פירוק. ויש לך חתימות. לא של רק מנהל עבודה. הוא רק צריך לוודא שהתוכנית קיימת לפני שעובדים. עוד לפני זה, של המבצע. אז כאשר מגיע מפקח שלנו הוא בודק את מה שהיום אין לנו בכלל שום יכולת לוודא. שמה שהוא רואה מול העין מתאים בדיוק למה שנבנה. וזה בטיחות פי מאה מאשר המצב שיש עכשיו.
ישראל אסל
זה אחרי הייבוא.
נעה בן שבת
אפשר לחזור להצעה שהציע עו"ד יובל אביעד ממשרד העבודה. הוא הציע קודם שבהגדרת תוכנית הנדסית אנחנו נבהיר שאמרנו שזה תוכנית של התקנה, שינוי, פירוק או העתקה, הכוללת תכן מפורט ועומסים מותרים. אנחנו אולי נגיד הכול לפי כל דין?
ישראל אסל
זה לא הפתרון.
יובל גל אביעד
ואז זה מכסה את הכול.
ישראל אסל
זה לא מכסה שום דבר.
נעה בן שבת
הקביעות האלה, כל ההקמה, אם אנחנו אומרים שזו תוכנית הקמה, התקנה וכן הלאה, זה צריך להיות לפי כל דין. ממילא אם יש תקן רשמי, אם ממילא צריך להתחשב בה ולדרוש.
ישראל אסל
אבל זה שיש תקינה צריך לוודא שזה מקוים.
חזי שוורצמן
זה פתרון טוב.
ישראל אסל
זה לא שום פתרון.
נעה בן שבת
- - - לפי חוק התקנים מונע יבוא ושיווק של מוצרים שהם לא בהתאם לתקן הרשמי.
היו"ר ישראל אייכלר
זאת אומרת שמשרד העבודה כבר יבדוק את המכונות האלה לפני שהם מגיעים לשוק?
ישראל אסל
לא, הוא לא יבדוק. הוא רוצה להיפטר מזה.
חזי שוורצמן
הוא יבדוק בשטח.
היו"ר ישראל אייכלר
אחרת אתם לא תרוצו לכל בניין.
חזי שוורצמן
לא, אבל אנחנו בודקים בשטח את ההתקנה, את האישור של התוכנית.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה רץ לכל בניין לבדוק את העגורן ואת הפיגום? הקונסטרוקציה?
חזי שוורצמן
המפקחים באים לאתר הבנייה, לאתרי בנייה.
היו"ר ישראל אייכלר
לכמה אתרי בנייה אתה מגיע בשנה?
חזי שוורצמן
יש לנו 80 מפקחים. אנחנו מגיעים לאתרים.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה מגיע לכל האתרים?
קריאה
לא.
ישראל אסל
למה צריך לחפש באתרים?
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
הם לא מגיעים לכל. אבל כל אתר ידע שהם עלולים לבקר.
חזי שוורצמן
נכון, אנחנו שם.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
זה הרתעה.
רן כהן
הקונסטרוקטור שקבל רישיון ממשרד העבודה הוא זה שבודק מטעמנו כצד ג' עוד לפני שאנחנו מגיעים.
ישראל אסל
לא, לא, לא.
רן כהן
שאכן זה מתאים.
ישראל אסל
הוא אחרי הייבוא בודק. אתה על השער צריך להיות, השער של המדינה.
רן כהן
אתה תשב.
ישראל אסל
לא לפרוץ את המדינה. זה מה שאתה צריך לעשות.
היו"ר ישראל אייכלר
יש לנו פה זקן, אצלי המילה זקן זה לשון של כבוד, קחו את זה, אני לא בפוליטיקלי קורקט של האקדמיה המודנה. אצלי זקן זה שקנה חוכמה.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
אזרח ותיק.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, מה פתאום. בא על קביים, אני לא יודע. מה יגידו עלינו?
מתי רביבי
אני רוצה להציע הצעה.
היו"ר ישראל אייכלר
זקן זה שקנה חוכמה.
מתי רביבי
חה"כ אייכלר, אני רוצה להציע הצעה לסדר היום. שמי מתי רביבי.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, בעניין הזה אתה רצית לדבר.
מתי רביבי
בעניין הזה, זה נובע מהעניין הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
רק העניין הזה.
מתי רביבי
אני חושב שהדיון בנושא הזה מעקר - - -
נעה בן שבת
אם הדיון הזה סוטה כרגע, אם ההצעה לסדר היא סוטה מהנושא, אם אנחנו רוצים להתקדם וכשנשאלנו בתחילת הדיון - - -
מתי רביבי
צריך לדלג על הנושא הזה.
נעה בן שבת
אז אולי לא נחזור על הדבר הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
מה את מבקשת?
נעה בן שבת
אני מבקשת שכן יתאפשר להמשיך ולקרוא את התקנות. כי אני מרגישה, כל פעם באים בטענות ואומרים שוועדת העבודה והרווחה לא מסיימת את הדיון בתקנות ומעכבת.
מתי רביבי
אני מבקש להציע הצעה, אני יכול? ההצעה שאני מציע היא כרגע לדלג על הנושאים הטכניים, כי זה לא הליבה.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אנחנו עכשיו בנושאים הטכניים.
מתי רביבי
לקיים דיון בנפרד על הנושאים הטכניים. כי כרגע מהות ההתכנסות פה היא על האחריות והסמכות. ואנחנו לא מגיעים לשם בכלל.

יש פה מיסוך. בשפה הצבאית קוראים לזה מיסוך. הנושאים הטכניים ממסכים את הנושא העיקרי שעבורו התכנסנו. לכן אני מציע לעשות מן שינוי קטן בסדר הדיון. ללכת רק לאותם סעיפים, כרגע, שעוסקים בליבה, קרי בסמכות ואחריות. ולעשות דיון בנפרד, משלים, על הנושאים הטכניים.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אנחנו עכשיו בנושאים הטכניים ואחרי זה נדבר על האחריות.
מתי רביבי
אז אם זה מחליט ככה, אז בסדר.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו מתמקדים בטכני. אנחנו נדבר על האחריות. אני יודע שבגלל האחריות אנחנו כבר תקועים שנתיים.
מתי רביבי
לכן אני אומר, צריך לעשות שני דיונים.
היו"ר ישראל אייכלר
אז בוא לפחות את הדברים הטכניים. בבקשה, היועצת המשפטית.
נעה בן שבת
אז אנחנו משאירים, בעצם מתקנים את ההגדרה "התוכנית ההנדסית", שכל הקביעות שבה צריכות להיות לפי כל דין. ואנחנו מתקנים את סעיף 45 כמו שהקראנו.
אריאל סופר
אני מציע לכתוב את מספר התקן שאת אומרת "לפי כל דין" גברתי.
ישראל אסל
ומי יבדוק את העמידה בתקינה?
אריאל סופר
כמו שכתוב בפיגומים פרק ג' 1(1)(3)(9) גם שם אפשר לכתוב. אריאל סופר, יועץ בטיחות.

במילה אחת, כמו שכתוב בפרק ג', תקנות פיגומים, 1(1)(3)(9) גם כאן אני מציע לכתוב, להוסיף את 1(1)(3)(9) בדיוק איזה חלק, שמי שנמצא בשטח יוכל לפתוח את התקנות, לראות על איזה תקן אנחנו מדברים. ואז כשהוא מקבל תעודה של אותו תקן, לראות שאכן יש הלימה בין המוצר לבין התעודה.
היו"ר ישראל אייכלר
שמענו את ההצעה. בואו נמשיך.
נעה בן שבת
משרד העבודה התחייב להתייחס למועד כניסת הביטול של תקנות 46 עד 49 לתוקף. אני מבינה שאתם רוצים שזה ייכנס לתוקף יחד עם הכניסה של התקינה האירופית. זאת אומרת ב-1 ביולי 2026?
רן כהן
אני חושב שהמצב עכשיו לא טוב. אם תגידו לנו, כדי להרגיש יותר טוב.
נעה בן שבת
לא, הביטול של פנקס הדגמים, זה ההוראות של הביטול של פנקס הדגמים.
קריאה
לתוקף יש תקן רשמי היום. אז חשבנו זה ייכנס לתוקף יחד עם הכניסה של כל התקנות.
נטליה רובינשטיין
אין קשר פשוט. אני לא מבינה.
ישראל אסל
אין קשר, אתם עושים סלט.
נטליה רובינשטיין
אין שום קשר. יש תקן רשמי. אחר כך נוספו חלופות שחל עליהם תקן רשמי. זאת אומרת בכל מקרה הסעיף הראשי זה שמירה על דרישות התקן הרשמי. אם זה תקן בין לאומי שמועמד בתקינה רשמית, אם זה מסלול התאמה להסדרות אירופיות. אין לזה שום משמעות. אני לא מבינה למה זה עלה פה ואנחנו ממשיכים עם זה.
נעה בן שבת
אז את אומרת בעצם זה לא קשור בכלל לכניסה של האפשרות האירופית, כי גם היום יש תקן רשמי ולכן זה יכול להיות ביטול יחד עם כניסתן לתוקף של התקנות. אוקיי. אז זה ההסבר שנתנו. אז זה באמת ייכנס לתוקף ביחד.
היו"ר ישראל אייכלר
אם משרד המשפטים פה אומר נכון, אז אפשר ודאי להכניס.
נעה בן שבת
עכשיו אנחנו בתקנה 50.

תיקון תקנה 50
328.
בתקנה 50(א) לתקנות העיקריות, אחרי פסקה (3) יבוא:



"(4) בעת העתקת פיגום ממוכן בתוך אתר הבנייה".



הסעיף אומר מתי צריך לבדוק פיגום ממוכן. הוא מחייב את מבצע הבנייה לוודא, מבצע הבנייה אחראי שפיגום ממוכן ייבדק בדיקה יסודית בידי בודק מוסמך, הוא אומר מיד אחרי התקנות. אלה האפשרויות שקיימות עכשיו.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
מי בודק?
נעה בן שבת
בודק מוסמך צריך להגיע ולבדוק את זה. אבל מבצע הבנייה אחראי לוודא שאכן הבדיקה מבוצעת. מיד אחרי ההתקנה ולפני התחלת השימוש, מיד אחרי כל תיקון במערכת ההרמה. אחת לשישה חודשים ועכשיו מוצע להוסיף בעת העתקת פיגום ממוכן בתוך אתר הבנייה.
היו"ר ישראל אייכלר
הבודק המוסמך הוא מטעם המדינה או שמישהו מוסמך?
ישראל אסל
מטעם מי שמשלם לו.
נעה בן שבת
לא, הוא מטעם מבצע הבנייה. מבצע הבנייה צריך להזמין אדם כזה שהוא בודק מוסמך.
היו"ר ישראל אייכלר
שהוא מוסמך על ידי משרד העבודה.
חזי שוורצמן
הוא מוסמך על ידי משרד העבודה. על ידי מינהל הבטיחות.
ישראל אסל
הוא מוסמך מטעם משרד העבודה, אבל מטעם מי שמשלם לו.
היו"ר ישראל אייכלר
לא משנה, זה התפקיד שלו. כשאני מביא טכנאי גז בבית, אני רוצה שהוא יהיה מוסמך, אבל אני משלם לו ואני רוצה שהוא יתקן לי את המכונה.
ישראל אסל
אני לא מכיר הרבה בודקים מוסמכים שפוסלים.
רן כהן
טעות.
ישראל אסל
כשמשלמים להם.
נעה בן שבת
עכשיו אנחנו בתקנה 51.

תיקון תקנה 51
329.
בתקנה 51(א) לתקנות העיקריות, במקום "שבעה ימים" יבוא "שני ימי עבודה".



תקנה 51(א) מחייבת את הבודק המוסמך שבדק במועדים כמו שציינו למסור תסקיר על תוצאות הבדיקה. ועד עכשיו זה היה שהוא צריך למסור את זה בתוך שבעה ימים. וכעת מוצע להגיד שני ימי עבודה.
ישראל אסל
למי למסור?
היו"ר ישראל אייכלר
שני ימי עבודה הוא בא אחרי שבוע. אם נגיד שבוע הוא יבוא אחרי - - --
נעה בן שבת
הוא חייב למסור למבצע העבודה תסקיר ולשלוח העתק ממנו למפקח העבודה האזורי. זו ההוראה.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
אפשר לשאול שאלה פה? כי בכל זאת, אני מבינה למה הורדתם משבעה ימים לשני ימים, זה מצמצם את האפשרות של סחבת וסכנה שקיימת, צריך להודיע עליה. בא אדם המורשה לבדוק ומצא שממש צורת ההתקנה היא מסוכנת. מה, יחכה עד שיכתוב את הדוח אחרי יומיים?
חזי שוורצמן
לא, בגלל זה צמצמנו משבעה ימים ליומיים.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
זה מה שאני אומרת. אפילו יומיים במקרים ספציפיים, כלומר, האם יש לו סמכות להתריע?
קריאה
מיד, הוא חייב להודיע מיד אם הוא מצא פגם.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
אוקיי, תודה.
היו"ר ישראל אייכלר
יש. בסדר. הלאה.
קריאה
למה טסט של אוטו מקבל תוצאה ישר ופה הבודקים לא יכולים להוציא את התוצאה ישר? אני לא מבין את זה.
חזי שוורצמן
אני מסכים שפיגום ממוכן יעבור לאחריות משרד התחבורה, שייתנו לך ישר. בסדר? זה כרגע אצלנו.
נעה בן שבת
ביטול תקנה 53
31.
תקנה 53 לתקנות העיקריות – בטלה.



תקנה 53 התייחסה להעתקת פיגום ממוכן בתוך האתר. אבל בעצם הדרישות המהותיות שלה נכללות בהוראות שקראנו עתה. דיברו גם העתקתה.

החלפת תקנה 58
31.
במקום תקנה 58 לתקנות העיקריות יבוא:



"פיגום תלוי
58.
מבצע בנייה לא יקים, לא יתקין ולא יפרק פיגום תלוי ולא יעשה שינוי בו, אלא לפי תוכנית הנדסית ובהתאם להוראות תקנות אלה".



אתם רוצים להסביר את הבקשה שלכם להוסיף את ההוראה הזאת או להחליף את תקנה 58?
היו"ר ישראל אייכלר
אולי תקריאי אז אנחנו נבין.
נעה בן שבת
58 הקיימת אומרת שלא ישתמשו בפיגום תלוי עם כננת ידנית, אלא לעומס שימושי שאינו עולה על 100 קילוגרם למטר רבוע של רצפה. זאת אומרת, היא מאוד ספציפית לגבי תנאים מסוימים מאוד לפיגום תלוי.

מה שאומרים עכשיו שצריך תוכנית הנדסית. שוב, אמרנו זה או מהנדס או הנדסאי רשוי. הם צריכים להכין את התוכנית ההנדסית ולהתחשב במכלול הדרישות ולפי זה לעשות. ואז אנחנו לא אומרים רק לעומס שלא עולה על 100 קילוגרם למטר רבוע רצפה, כי יכול להיות שיש פה עוד דברים שצריכים להביא אותם בחשבון.
ישראל אסל
מי קבע את הנתון הזה של 100 קילוגרם למטר? זה משהו מקצועי, מי קבע את זה?
נעה בן שבת
100 קילוגרם למטר רבוע, זה מה שקבוע היום בתקנות.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, השאלה אם את רוצה לשחרר את המומחה מהמגבלות האלה או שאת רוצה להוסיף עליו את המגבלות?
נעה בן שבת
זה שאלה.
חזי שוורצמן
התקנה הישנה כתובה בממד טכני. יש פה 100 טון, 100 קילוגרם.
היו"ר ישראל אייכלר
ואיך אתם עושים את זה היום?
חזי שוורצמן
היום אנחנו רוצים שהמהנדס, תוכנית הנדסית תבחן מה שיש לו, אם זה 120, אם זה 150. פה זה מגביל אותנו ל-100. מה הקשר ל-100? הבנייה התקדמה. יש אתגרים בבינוי.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אתה רוצה שהמהנדס יחליט במקום?
חזי שוורצמן
לא יחליט. הוא יחליט ויאשר. הוא יכין תוכנית הנדסית שעליה הוא חתום, מהנדס קונסטרוקטור.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל זה רשום מגבלות למעשה.
חזי שוורצמן
מהנדס רשוי, זה מה שהוא למד.
נעה בן שבת
לא. יושב-הראש אומר עד עכשיו הוגבלת ואמרת מעל 100 קילוגרם במטר רצפה אתה לא משתמש בפיגום תלוי. עכשיו אתה אומר לו יכול להיות שזה יהיה 1,000 קילוגרם עומס על מטר רצפה.
נעה בן שבת
בוא נשאל את השאלה של ברקת. איך זה באירופה?
חזי שוורצמן
באירופה בונים לפעמים מעל 100.
נעה בן שבת
לא, כי הוא אומר מה שטוב באירופה טוב פה. אז בואו נשמע איך זה קורה בעולם?
רן כהן
ככה זה בעולם, כמו שהצענו, מהנדס.
היו"ר ישראל אייכלר
שמהנדס מחליט לפי?
רן כהן
מהנדס בודק לפי התקן, לפי הוראות יצרן של הפיגום. הפיגומים גם כן משתנים, זה לא אותם חומרים כמו לפני 40 ומשהו שנה שהתקנות האלה במקור חוקקו. אבל אתה יודע מה? אין לי בעיה, באמת, בקטע פתוח לגמרי. יש פה קבלנים. יש פה כמה. תשאל אותם האם הם מעדיפים שהמגבלה הזאת תישאר כפי שהיא היום. אנחנו עדיין נרצה תוכנית הנדסית לגבי הפירוק, ההרכבה. זה נקודות מסוכנות.

אנחנו חושבים שההגבלה הזאת מיותרת, כי מהנדסים היום בונים בניינים שלמים ועובדה שהם יודעים, גם בלי שתגיד להם בדיוק באיזה חוזק.
ישראל אסל
שאלו אותך מה יש באירופה.
רן כהן
בבקשה, תשאל. אנחנו חושבים, אנחנו הסברנו את עמדתנו.
ישראל אסל
עכשיו אתה שולח אותנו לקבלנים?
אברהם יחזקאל
אדוני יושב-הראש, אני אשמח להתייחס לנושא. שמי אבי יחזקאל, אני סמנכ"ל בטיחות ואני מייצג את פורום שותפים לבטיחות. אלה אנשים שנמצאים כל יום באתרי בנייה ועוסקים אך ורק בבטיחות.
היו"ר ישראל אייכלר
מה אתה אומר, אפשר לסמוך על המהנדס או צריך להגביל אותו?
אברהם יחזקאל
אני במקרה הזה מסכים עם מינהל הבטיחות. היום אנחנו עוברים לבנות בשיטות בנייה מתקדמות ומתועשות. לדוגמה בתלייה יבשה, אם בונים עם אבן חיצונית, לפעמים משקל של אבן אחת זה 30-40 קילו. המגבלה הקיימת של 100 קילו, שלוש אבנים, עוד בלי בן האדם שם על הפיגום, כן? אם הוא אכל צהריים אז הוא שוקל עוד קצת יותר. והמגבלה הזאת של ה-100 קילו מונעת מאתנו היום לעבוד.

לכן אני חושב שאם יש אישור של מהנדס שבדק את הפיגום והחליט אחרי הבדיקות שהוא עשה שעל הפיגום הזה אפשר להעמיס 200 קילו, אז אפשר לעבוד 200. ואם הוא יכתוב 300, אז 300.

אבל בסופו של יום, אני אשלים ברשותך אדוני את המשפט. המצב היום שבו מטיל עלינו מגבלה של 100 קילו, כמו שאמר מינהל הבטיחות ובצדק, זו תקנה ישנה. כמו שאמרתי היום, לעיתים שני אנשים עומדים זה מעל 100 קילו. אני עוד לא מדבר על הציוד שיש, על מברגות ומקדחות ואבנים וכיוצא בזה. לכן אם מהנדס בחן את הפיגום והחליט שאפשר להעמיס עליו 300 או 400 חזקה עליו שהוא יודע מה הוא עושה. אני מניח שמהנדס לא ייתן אישור, קונסטרוקטור ייתן אישור סתם לעמוד עם 300 קילו כשהוא מסכן את העובדים שם. אני משוכנע בזה.
ישראל אסל
זה צריך להיות אך ורק לפי הוראות יצרן.
היו"ר ישראל אייכלר
מה את אומרת?
דיאנה בארון
עו"ד דיאנה בארון מעמותת קו לעובד. שאלה בהקשר הזה. מה הוראות היצרן? מה התקן? האם יש תקן לגבי הדבר הזה?
ישראל אסל
לא תקן. הוראות יצרן ספציפית לפיגום.
דיאנה בארון
אם רוצים לבטל את הסעיף הזה אז צריך שיהיה איזה סטנדרט אחר שיהיה אפשר להפנות אליו.
חזי שוורצמן
יש. יש את הוראות התקן.
דיאנה בארון
אז למה לא להפנות לתקן? מה התקן?
דיאנה בארון
העניין של תוכנית הנדסית זה לא טוב מספיק וכבר דיברנו על זה.
חזי שוורצמן
למה לא טוב מספיק?
דיאנה בארון
אי אפשר להפנות כל דבר לתוכנית הנדסית. עדיין צריך להפנות לתקנים. תקנים מדברים על איכות וכאן אנחנו מדברים על בטיחות. אוקיי? עדיין צריך להכווין איך עושים שימוש בציוד הזה.
אברהם יחזקאל
המהנדס לא ייתן אישור בניגוד להוראות היצרן. אם היצרן של הפיגום נניח - - -
היו"ר ישראל אייכלר
משרד העבודה, יש לי שאלה. באירופה מאפשרים למהנדס לפי שיקול דעתו?
חזי שוורצמן
באירופה, בגרמניה, מה שאני יודע, המהנדסים כן חותמים.
רן כהן
זה לא דעתו אבל.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, השאלה אם הם מוגבלים לגבי כמויות?
רן כהן
זה לא דעתו. הם מחויבים, כשהם מתכננים לפתוח - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אולי תביאו לנו איזה מסמך מאירופה, מאיזה שהיא מדינה למשל?
ישראל אסל
רק סיפורים אנחנו שומעים.
רן כהן
אני יכול לבקש שישלחו לנו.
היו"ר ישראל אייכלר
נהיה חכמים יותר פשוט. למה אנחנו צריכים להמציא את הגלגל?
רן כהן
אין בעיה לשלוח. אני לא חושב שזה יעזור, כי אתה תגיע לאותה - - -
ישראל אסל
למה? בדקת, לא?
היו"ר ישראל אייכלר
בלי צעקות, אני מאוד רגוע.
רן כהן
גם אני מאוד רגוע.
היו"ר ישראל אייכלר
אז אני רוצה לשמוע. הרי חוכמה בגויים תאמין. יש תקנים בעולם, בואו נראה מה קורה שם.
רן כהן
בסדר, אין בעיה. בנוסף אני רוצה להסביר, כאשר מהנדס מתכנן, גם באירופה, הוא בודק כמובן גם את הוראות היצרן. כמובן. זה ברור לכולנו שהוא בודק גם הוראות יצרן.
ישראל אסל
אז תכתוב בתקנות.
רן כהן
הוא בודק גם אם יש תקן אפילו באירופה, אגב, גם אם הוא לא "מחייב" כמו שהם קוראים לזה בדירקטיבה, עדיין התקן הוא כללי מקצוע. הוא מחויב להסתכל גם על כללי המקצוע כפי שהם רשומים בתקנים, הוראות יצרן, זה גם סוג של כללי מקצוע וכו'. ובסוף לחשב את החישובים. בחלק מהמדינות הוא גם מקבל רישיון כפי שיש בישראל. זאת אומרת, זה גם לא כל מהנדס. אתה מסיים לימודים, כל הכבוד, אתה יכול להיות מהנדס ביצוע. אתה רוצה להיות מתכנן, לך תהיה שלוש שנים ניסיון, תיבחן, תעמוד בבחינה, תקבל רישיון ותהיה גם קונסטרוקטור שיכול.

אז השיטה כשיטה היא מספיק מאוזנת. בונים לך היום בניינים שלמים. כאילו מה? שמעת קבלנים שבונים. אתה יכול לשאול פה עוד קבלנים, יש פה עוד כמה. אין פה בעיה שנוצרה בעקבות ההצעה הזאת.
ישראל אסל
צריך לבדוק מה קורה באירופה, לקבל סקירה רצינית ממינהל הבטיחות. זה מה שצריך עכשיו.
רן כהן
אני מודה לך על העבודה שאתה מטיל עלינו.
ישראל אסל
זה מה שאתה לא רוצה לעשות.
אריאל סופר
אני חוזר להערה הקודמת אדוני, ברשותך. אותה הערה, גברתי, שאמרתי קודם. אם וכאשר התקנה מטילה אחריות על מהנדס כזה או אחר לבצע בדיקה או לבצע תכנון, אז שהתקנה גם תפנה להוראות יצרן או תפנה לתקן הרלוונטי ואז זה יהיה הרבה יותר קל.

אני כן מתחבר לשינויים שצריך לבצע, אבל בכפוף להוראות יצרן. כמו שכתוב על פיגומים, כמו שכתוב על כל נושא כזה או אחר.
ישראל אסל
לכל מוצר.
אריאל סופר
צריך להוסיף לפי הוראות יצרן. להתחשב בהוראות יצרן, להתחשב בתקן. לא סתם לתת למהנדס לך תעשה לבד.
נעה בן שבת
זאת אומרת אתה מציע שאנחנו לא נגיד רק לפי דין. אתה מציע להגיד בהתחשב בדין, בתקן.
ישראל אסל
איזה דין יש? איזה דין?
אריאל סופר
כמו שכתוב בפרק ג' בפיגומים לפי תקן 1(1(3)(9).
נעה בן שבת
לא לפרט, אנחנו לא יכולים.
היו"ר ישראל אייכלר
אל תיתן מספרים, ברגע שאתה נותן מספרים כבר נכנסת - - -
אריאל סופר
לא, אבל תפנה אותי למשהו. אני כמהנדס אתה רוצה שאני אבנה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
קודם אמרת שצריך שיהיה גם לפי התקן ולפי הוראות היצרן.
אריאל סופר
לפי הוראות יצרן או לפי תקן.
נעה בן שבת
אם המהנדס לא יודע איזה תקן חל, אז אולי הוא לא מהנדס שמתאים.
אריאל סופר
הוראות היצרן זה מחייב על פי חוק.
אברהם יחזקאל
הוראות היצרן, גברתי, פותרות את הבעיה. לא יעלה על הדעת שמהנדס מסתכל על הוראות היצרן בגרמניה, ששם כתוב 400 קילו והוא יאפשר לעבוד ב-800 קילו. הרי זה לא יעלה על הדעת. לכן אני חושב שאישור מהנדס בסמיכות עם הוראות היצרן, מהנדס לא מבטל את הוראות היצרן, כן? שניהם יחד אני חושב שנותנים פתרון.
היו"ר ישראל אייכלר
עכשיו מכון התקנים.
נטליה רובינשטיין
אני מייצגת את מינהל לבחינה, משרד הכלכלה.
היו"ר ישראל אייכלר
מכון התקנים זה לא משרד הכלכלה?
נטליה רובינשטיין
גוף.
נעה בן שבת
גוף נפרד, תאגיד נפרד.
היו"ר ישראל אייכלר
את משרד הכלכלה, רצית לומר משהו. תגידי.
נטליה רובינשטיין
מה שרציתי להגיד, בסקירה שאנחנו עושים הגישה המודרנית בתקנות ובדירקטיבות לא להתייחס לפרמטרים מאוד נקודתיים. כלומר, לכל הדברים המקצועיים יש תקנים, יש הוראות. אני אישית, אני לא נכנסת, זה לא תחומי, אבל לא הייתי משאירה את זה לשיקול דעת של מהנדס, של היצרן. יש תקן, יש הוראות, יש נהלים של מפקח עבודה ראשי. ככל הנראה, אתם תחליטו.
ישראל אסל
אבל זאת העבודה שלכם.
נעה בן שבת
אולי אנחנו צריכים להגיד כאן שהוא צריך לעשות את התוכנית ההנדסית אמרנו לפי דין. אני מבינה שהאמירה היא כל הזמן בואו תגידו גם תקן, תגידו גם הוראות יצרן.
ישראל אסל
מה זה דין אבל?
נעה בן שבת
תגידו גם נהלים.
ישראל אסל
מהנדס יודע מה זה דין?
אברהם יחזקאל
כי ההגדרה דין היא הגדרה כללית שמנסה לברוח. ולהגיד כל דין. אז מחר יגידו שפנקס הדגמים מקודם הוא חלק מהדין. ומוחרתיים ההנחיה הזאת היא חלק מהדין.
היו"ר ישראל אייכלר
אני מתחיל להרגיש, אולי אני לא צודק, שיש מישהו שלא מעוניין שנתקדם בעניין הזה של התקנות? יש כאלה?
ישראל אסל
רוצים להתקדם, אבל שנגביר את הבטיחות.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, כי אם יש פה מישהו שלא רוצה להתקדם, אני רוצה לדעת. כי אני חשבתי שכולם רוצים להתקדם ולכן כולם רוצים לעזור. אבל אני מתחיל לשמוע שלא כולם רוצים להתקדם. אז בואו נחליט שכולנו רוצים להתקדם.

היועצת המשפטית הציעה "לפי כל דין" והציעו לה שנבדוק בחוץ לארץ איך זה בנוי ונעתיק את הנוסח הזה משם לפה. זו הייתה הצעה. ואני חושב שזה מקובל.
נעה בן שבת
לגבי ה-100 קילוגרם הכוונה?
היו"ר ישראל אייכלר
לא, לא הפרטים. איך מנסחים שם את הסמכות של המהנדס. הרי אף אחד מאתנו לא רוצה לסמוך על מהנדס שהוא יכול להיות מופקר ולחתום שימו פה 1,000 טון. אנחנו צריכים על פי איזה שהוא נוהל או תקנות או איזה שהיא הוראה.
נעה בן שבת
אדוני, אם אפשר אולי נבדוק לדיון הבא איך זה כתוב.
היו"ר ישראל אייכלר
איך זה כתוב, גם בישראל וגם נניח קחי את גרמניה או איזה שהיא מדינה יעילה.
נטליה רובינשטיין
זה דירקטיבה למכונות, באיחוד האירופי.
היו"ר ישראל אייכלר
או איחוד אירופי, לא מעניין איפה. חומר שאני יכול לסמוך שזה מקובל על מדינות שלמות שבונים שם אלפי בניינים בשנה, אז אני אדע שאני מכוסה.
אברהם יחזקאל
מה רע בהוראות יצרן?
היו"ר ישראל אייכלר
השאלה מי היצרן.
ישראל אסל
ולא כל יצרן עומד בדירקטיבה האירופית. זה בדיוק הרישום בפנקס.
היו"ר ישראל אייכלר
יש יצרנים שכותבים שהשוקולד שלהם זה בכלל לא משמין. אני לא יודע מה זה הוראות יצרן.
נעה בן שבת
אדוני, אם הדיון הבא אמור להיות בזמן קרוב, בדיקה כזאת אנחנו נעזרים פה בממ"מ, יש יחידה שבודקת דין השוואתי. אבל לפעמים הדברים מאוד לוקחים קצת זמן. אז אם אנחנו נבקש מהם דוגמה אחת.
היו"ר ישראל אייכלר
אמרתי לך, כוכבית. את לא מאשרת את זה.
נעה בן שבת
דוגמה אחת של תוכנית להגדרה מה צריך מהנדס לבדוק בתוכנית הנדסית במדינה מסוימת.
היו"ר ישראל אייכלר
על פיגומים. קחי מדינה מסוימת. אני יודע ששוויץ מאוד מקפידים.
נעה בן שבת
אז אם הדין מפרט שהוא חייב לבדוק דין ותקן ונניח גם הוראות יצרן.
היו"ר ישראל אייכלר
כן, אז זה גם יהיה פה.
נעה בן שבת
אז אנחנו נבדוק איך מוגדרים ואם התקן נחשב דין או לא נחשב דין.
ישראל אסל
אני חושב שצריך לעשות לנו מצגת.
נטליה רובינשטיין
תקינה ישראלית, התקן האירופי - - - סטנדרט מתוקף דירקטיבה למכונות של האירופים.
נעה בן שבת
אז הוא נחשב דין. הוא נחשב דין. כשאומרים דין זה אמור להיכלל.
נטליה רובינשטיין
אבל עדיין, הגישה האירופית היא גמישה. זאת אומרת יכול להיות מצב שאין התאמה מלאה לדרישות התקן. אבל צריך לעשות סקר סיכונים. זה עכשיו אני לוקחת אתכם להרבה ישיבות של ועדות הכלכלה, שדיברנו בנושא הזה. וזאת בדיוק הנקודה. זו אחריות שאם יש אי התאמה לדרישה כזו או אחרת זה עדיין אי ההתאמה הזאת לא תפגע לא בבטיחות של הציבור ולא בבריאותו. אבל זה לא הוראות יצרן.
ישראל אסל
אני חושב שצריך לעשות מצגת מפורטת שמינהל הבטיחות יראה לנו פה איך זה עובד באירופה.
רן כהן
טוב.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו נמשיך להקריא עכשיו.
נעה בן שבת
אנחנו בביטול תקנה 66.

ביטול תקנה 66
32.
תקנה 66 לתקנות העיקריות – בטלה.



מה שאומרת תקנה 66, היא מתייחסת לתנאים לפיגום שלוח. דרשה שהוא נסמך ומעוגן, הוארך וחתם. וכרגע אנחנו במקומה בעצם מוספת עכשיו תקנה 66א ונקרא אותה.

הוספת תקנה 66א
33.
אחרי תקנה 66 לתקנות העיקריות יבוא:



"פיגום שלוח, פיגום זיזי ופיגום זיזי מיוחד
66א.
(א) מבצע בנייה לא יקים, לא יתקין, לא יפרק, לא יעתיק ולא ישנה פיגום שלוח, פיגום זיזי או פיגום זיזי מיוחד, ולא יעשה בהם שימוש, אלא לפי תוכנית הנדסית;
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
מה זה פיגום זיזי?
אברהם יחזקאל
כמו מרפסת. היא עומדת ככה.
היו"ר ישראל אייכלר
אף אחד לא שאל. אבל למה הנוסח לא יקים, לא יתקין? אולי היה צריך להיות יקים, יתקין, יפרק, יעתיק, ישנה לפי תוכנית הנדסית? מה פה?
נעה בן שבת
לא. אנחנו רוצים ליצור איסור, כדי שאחר כך תהיה גם עבירה, מי שלא עמד בדרישות האלה.
היו"ר ישראל אייכלר
הבנתי. כי יש הרבה אנשים שיסכימו לא להתקין, לא להקים.
דיאנה בארון
אפשר להתייחס לזה? אנחנו שלחנו הערות לדיון הקודם בסעיף הזה.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל היועצת המשפטית רוצה להקריא ואנחנו תוך חמש דקות צריכים לסיים. בואו נקריא.
נעה בן שבת
(ב) מנהל עבודה ישגיח כי תהליך התקנת פיגומים, פירוקם, העתקתם או שינויים כאמור בתקנת משנה (א) תואם את התוכנית ההנדסית.





(ג) מנהל העבודה ינקוט באמצעים למניעת המשך עבודה בפיגום שלוח, פיגום זיזי או פיגום זיזי מיוחד שהותקן, שונה, פורק או הועתק שלא לפי תקנות אלה."



יש פה ביטול של תקנה 67 ו-68 לתקנות העיקריות בטלות וזה היו תקנות שעסקו היום בפיגום זיזי ופיגום זיזי מיוחד.

ביטול תקנות 67 ו-68
34.
תקנה 67 ו-68 לתקנות העיקריות – בטלות.



אדוני, אם אפשר ברשותך כן לשמוע מה שיש להם להעיר.
היו"ר ישראל אייכלר
בבקשה. חשבתי שאת רוצה. בבקשה, קו לעובד.
דיאנה בארון
כן. זה מתחבר לדברים שדיברנו עליהם קודם ואנחנו חושבים שצריך, ככל שתיעשה איזה שהיא בדיקה, לעשות אותה גם לגבי הדבר הזה. בגלל שבדיון הקודם, בדצמבר, מכון התקנים ציין שהתקנים שקיימים היום לגבי פיגום שלוח ולגבי הדברים שרוצים לבטל, הם עוסקים באיכות של החומרים, אבל הם לא עוסקים בהרכבה של החומרים. באיך עושים בהם שימוש בצורה בטיחותית.

הסעיפים שעכשיו רוצים לבטל הם סעיפים שמדברים על איך מרכיבים את הפיגום, על האורך והחתך שלו, על זה שהוא יסתמך רק על חלקים יציבים. על עומס שימושי שגם לא עולה על 100 קילוגרם. אז העניינים האלה גם צריכים לקבל איזה שהוא מענה כמו הפיגומים שדיברנו עליהם קודם.
חזי שוורצמן
כתוב, כתוב.
נעה בן שבת
למה זה לא בתוכנית הנדסית? אם אני צריכה להתקין, לבנות את זה בעצם רק בהתאם לתוכנית ההנדסית והיא צריכה להתייחס לכל העניין הזה - - -
דיאנה בארון
העניין של התוכנית ההנדסית, אנחנו גם אמרנו את זה בדיון הקודם. התוכנית ההנדסית לא מהווה תחליף לתקן ולהפניה לתקן רשמי. צריך איזה שהוא סטנדרט שבו המהנדסים - - -
אריאל סופר
אז בואו נשנה את הדין הזה ליצרן.
ישראל אסל
מה זה כל דין? חזי, מה זה כל דין?
דיאנה בארון
זה חוזר לאותו דבר, לשנות אולי את ההגדרה של תוכנית הנדסית.
יובל גל אביעד
אם בתקנות - - - יש התייחסות להוראות יצרן אז זה יכלול. אם הדין מתייחס להוראות יצרן במקום שיתייחס להוראות יצרן - - -
ישראל אסל
בוא תראה לי בדין איפה רשום הוראות יצרן.
אריאל סופר
אתה מדבר פה למנהלי עבודה שעומדים בשטח, בשמש, פותחים את התקנות ורוצים להבין מה זה דין. הם לא עורכי דין.
ישראל אסל
אין שום מקום בדין. אין.
אריאל סופר
התוכנית הנדסית. אבל עכשיו אתה נותן למהנדס לבוא ולתכנן לך איזה כל דבר כזה או אחר. תן לנו אמות מידה.
מתי רביבי
אני תומך בעמדה של אריאל. התקנות בשונה מחוק יש להן ייעוד, בשונה.
אריאל סופר
צריך להנגיש את זה.
מתי רביבי
ייעוד יישומי. חוק נותן את המסגרת העקרונית רחבה. תקנות זה כמעט כמו נהלי עבודה. והוא צודק. אני מייצג את ארגון הקבלנים, ואני מודיע שהדבר הזה לא מעשי.
אריאל סופר
מדברים פה רק על המינוח, לא על התוכן, רן וחזי. אנחנו מדברים על המינוח. בסוף אתה מביא את זה למנהל עבודה חדש. מה זה לפי כל דין? איזה דין? מי הדין?
ישראל אסל
דין זה גם פסקי דין.
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר, אני מסכם את הדברים שלכם.
אריאל סופר
בסוף הוא מרים את הפיגום.
היו"ר ישראל אייכלר
אריאל, אני מסכם את הדברים שלך. היות וביקשתי מהיועצת המשפטית שנמצא איזה שהוא מודל מחוץ לארץ שהם יכתבו - - -
אריאל סופר
לא, אבל זה חוזר על עצמו עכשיו גם בלי קשר למודל הזה. זה כבר בא לידי ביטוי בדברים אחרים.
ישראל אסל
חייב מצגת.
היו"ר ישראל אייכלר
אתה לא שמעת מה שאמרתי.
אריאל סופר
סליחה, בבקשה.
היו"ר ישראל אייכלר
איך אתה עונה לי על משהו שעוד לא שמעת? אמרתי שאחרי שסיכמנו שאנחנו הולכים לבדוק מה קורה במדינה אחרת, גם את הנוסח הזה שכותבים שם, דין או הוראות יצרן, גם את זה היא תלמד משם.
אריאל סופר
במילה אחת, אנחנו רגילים להוראות יצרן.
היו"ר ישראל אייכלר
הוראות ברורות.
אריאל סופר
הוראות יצרן, כך היה כתוב כל השנים, עם זה חיינו.
היו"ר ישראל אייכלר
בסדר, זה אתה כבר יודע. אני רוצה לדעת עוד משהו מה שקורה באירופה. ואז אם היא תמצא דין, נוהל, יצרן, כל דבר שיכול להבטיח את בטיחות העבודה נשלב.
אריאל סופר
טוב.
נעה בן שבת
ונביא אליכם. אם אפשר להמשיך לקרוא.

תיקון תקנה 69
35.
בתקנה 69 לתקנות העיקריות, פסקה (1) – תימחק.



תקנה 69 עוסקת בפיגום כיסא. והוא אומר כך: שלא ישתמשו בפיגום כיסא אלא בנסיבות שאין זה מעשי להתקין פיגום אחר ובתנאים מסוימים. ותנאי הראשון בהם הוא שהשימוש בו נעשה בהשגחתו של בונה מקצועי. ואת הפסקה הזאת מבקשים לבטל. אתם רוצים להסביר למה לא צריך מה זה בכלל פיגום כיסא ולמה דווקא את הדרישה הזאת מוחקים?
אריאל סופר
מסוכן מאוד, אין סיבה להסביר.
היו"ר ישראל אייכלר
משרד העבודה, נשאלתם.
נעה בן שבת
דווקא פה יש כן הוראות מאוד ספציפיות מה המידות שלו ומה המשטח ומה הכבלים, מה העומס עליהם.
רן כהן
הפיגום הזה כבר לא קיים באתרים. הוא גם מאוד מסוכן. שמעתי פה איזה קריאת ביניים. היא גם זכתה להסכמה אצל כל בעלי העניין שהעירו לנו. בשנות ה-80 הדבר הזה היה קיים באתרי בנייה. נכחד וטוב שכך. אנחנו לא רוצים להשאיר פתח לעשות פיגום כזה.
נעה בן שבת
אבל אתם לא ביטלתם את האפשרות. אם הייתם רוצים, אז אולי עדיף - - -
קריאה
ביטלנו, אין בונה מקצועי. נעה, אנחנו מחקנו את ההגדרה של בונה מקצועי. אין יותר פונקציה כזאת בונה מקצועי.
מתי רביבי
אז מה יש במקום זה?
ישראל אסל
אז מי בונה פיגומי זקפים?
נועה רוס קמלי
לא בונה מקצועי לפיגום זקפים, אלא בונה מקצועי. יש שניים היום.
ישראל אסל
יש שני סוגים?
נועה רוס קמלי
תקרא. קראת, אתה יודע?
ישראל אסל
לא, אני שואל.
נועה רוס קמלי
אז יופי.
נעה בן שבת
עו"ד נועה רוס קמלי מסבירה לנו למה אי אפשר להשאיר את ההתייחסות לבונה. בגלל שאין כזה תפקיד. אבל השאלה שלנו, אם הפיגום הזה הוא טעות, אז מדוע לא להגיד לא ישתמשו בפיגום כיסא, נקודה. ואז לא להשאיר את התנאים ולהגיד לא ישתמשו בו אלא אם כך וכך.
ישראל אסל
ומה ההכשרות לבונה מקצועי?
רן כהן
אני אחלק את המענה לשניים. התקנות האלה עברו הרבה גלגולים. קודם כל, לגבי פיגום שלא עונה פה על אחד מהפרקים של הפיגומים בכלל יש הגדרה של פיגום מיוחד. נגיד מחר יש איזה מוצר שצריך לתת לו מענה עם פיגום, יש לו דרישות גם עם מתכנן ועוד כמה דברים. אין פה איזה פער.

לגבי בונה מקצועית, קונקרטית מה שהתייחסת. בונה מקצועית זאת הכשרה שלא קיימת היום. וכאשר עברנו על התקנות, היא לא קיימת שנים. אין דבר כזה בעל תפקיד שנקרא בונה מקצועי. פעם כשהייתה פה עבודת ישראלים בענף הבניין היו כאלה. אין אותם יותר. ולכן זה היה חלק מהמחיקה של דברים שפשוט היו לא רלוונטיים.

אפשר לפתוח את זה פה לדיון אין בעיה שיימחק בכלל כל הקטע הזה של פיגום כיסא. אם יש צורך נקודתי יש סעיף אחר בתקנה שיכול לתת לו מענה דרך פיגום מיוחד.
היו"ר ישראל אייכלר
פעם היה בונה מקצועי, היום יש פקידים מקצועיים.
רן כהן
גם על זה יחלקו עליך.
מתי רביבי
מה מחליף את הבונה המקצועי? מי יחליף אותו?
היו"ר ישראל אייכלר
מי מחליף את הבונה המקצועי? הבונה הלא מקצועי.
ישראל אסל
העובדים הזרים. הם לא צריכים להיות מקצועיים, הם יכולים למות.
מתי רביבי
אני שואל שאלה אמיתית.
נעה בן שבת
בעצמם אני מבינה שאין פה התנגדות למחוק את תקנה 69, אבל זה לא מאפשר לעשות. זה שנמחק אותה, השאלה אם למחוק אותה או להגיד לא יעשה שימוש בפיגום כיסא?
רן כהן
לא, לא צריך להגיד לא יעשה. אפשר למחוק אותה. אם מחר בבוקר יש צורך בפיגום מיוחד, שיכול להיות כיסא, יכול להיות שרפרף, יכול להיות לא יודע, יש הסדרה לגבי המתכנן והתוכנית ומה שצריך לגביו.
נעה בן שבת
אוקיי. אז אנחנו נגיד תקנה 69 בטלה כולה.
ישראל אסל
לא, אין, באיש הזה אין אמון.
מתי רביבי
סליחה נועה, אני רוצה רגע להבין. אני מייצג את התאחדות הקבלנים, אני צריך להבין עד הסוף.
נעה בן שבת
רק נסיים פה.
רן כהן
אני צריך להסביר לקבלנים שאין כזה בודק מקצועי, מתי?
מתי רביבי
אני רוצה להבין מי יחליף את הפונקציה.
רן כהן
מה אתה עושה היום? בוא תספר לי.
מתי רביבי
היום בונה מקצועי בונה.
רן כהן
לא, זה משהו אחר, מתי. יש בונה מקצועי לפיגומי זקפים.
נועה רוס קמלי
לא בונה מקצועי לפיגומים.
רן כהן
זה נשאר.
נועה רוס קמלי
נעה, אני יכולה להגיד מה ההגדרה של בונה מקצועי.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, אני לא פותח עכשיו דיון.
חזי שוורצמן
מתי, לזקפים.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו הולכים עכשיו להקריא את סעיפים שאין עליהם מחלוקת, כדי שנוכל להתקדם. בבקשה.
נעה בן שבת
אני מקווה שאין עליהם מחלוקת.

הסעיף הבא הוא תקנה 71. מוצע לבטל אותה.

ביטול תקנה 71
36.
תקנה 71 לתקנות העיקריות – בטלה.



היום תקנה 71 מאפשרת למפקח עבודה ראשי לאשר חריגה מהוראות פרק זה אם לדעתו החומר שממנו עשוי הפיגום, צורתו או מבנהו או חיזוקו מקנים למשתמש בו את מידת הבטיחות הנאותה. נותנים את האישור הזה בכתב. אתם מציעים לבטל דווקא את האישור.
רן כהן
נכון, כי יש תוכנית הנדסית.
ישראל אסל
הכול התוכנית אשמה.
אריאל סופר
תוכנית הנדסית והוראות יצרן.
היו"ר ישראל אייכלר
נמשיך.
נעה בן שבת
תכף אנחנו נראה. הם אומרים לך שיכול להיות שאחרי הבדיקה אנחנו נכתוב שהתוכנית ההנדסית צריכה להתחשב בהוראות היצרן. אבל אני לא אומרת עכשיו שזה מה שייקבע. אני אומרת שנבדוק את זה.
היו"ר ישראל אייכלר
אבל אתה לא תפסיק להגיד הוראות יצרן.
אריאל סופר
להגביל את המהנדס עם אמות מידה מסוימות. אי אפשר לתת לו אחרת. בסוף יש פה מוצר עם יכולת לשאת עליו דברים מסוימים. המהנדס יודע לחבר, אבל הוא צריך להכיר את המוצר.
היו"ר ישראל אייכלר
אף אחד לא מתווכח איתך. מי רוצה לפעול בניגוד להוראות יצרן? הרי כל האמונה שלנו זה שהתורה היא הוראות יצרן של הקדוש ברוך הוא איך אדם צריך להתנהג בעולם. אנחנו בעד הוראות יצרן. יוצר העולם הוא נותן את ההוראות.
נעה בן שבת
עכשיו יש לנו תיקון לתקנה 79 ותקנה 80.

תיקון תקנה 79
37.
בתקנה 79 לתקנות העיקריות, בפסקה (1), במקום "9, 10 ו-11" יבוא "9 ו-11".

תיקון תקנה 80
38.
בתקנה 80 לתקנות העיקריות, במקום "9, 10 ו-11" יבוא "9 ו-11".



זה תיקון טכני שנובע מכך שתקנה 10 בוטלה, כמו שקראנו קודם. אלה שני תיקונים טכניים.
היו"ר ישראל אייכלר
אנחנו חשבנו לסגור, אבל היות והיועצת המשפטית ביקשה להתקדם יותר, אז אנחנו נקדיש עוד זמן. בסדר? אבל לא להפריע כדי שנוכל להתקדם, כולנו רוצים להתקדם.
נעה בן שבת
עכשיו אנחנו עוברים, התקנות שקראנו עכשיו עסקו בפיגומים. אנחנו כרע עוברים לטפסות. אני מקווה שאני אומרת נכון את הביטוי הזה. עוברים לפרק ו' שעוסק בטפסות. היה פה תיקון לתקנה 82, אבל אני רוצה לוודא אם משרד העבודה רוצה לבטל את התקנה כולה או לבטל את התיקון לתקנה?
נועה רוס קמלי
את התיקון של התקנה.
נעה בן שבת
להשאיר את תקנה 82 כמות שהיא היום?
יובל גל אביעד
לא, אני רק רוצה להגיד שהוספנו תקנה 85 תכנון טפסות. ולכאורה תקנה 82 בנוסחה גם היום מיותרת.
רן כהן
כי זה ב-85.
נעה בן שבת
אוקיי. אז היום אומרת תקנה 82 שמערכת טפסות הותקן כיאות למטרה שאליה היא מיועדת ובאופן המונע את התמוטטותה או נפילת אדם או חפץ מעליה ותהיה מתאימה לתקן ישראלי ת"י904. אתם מציעים לא לתקן, להשאיר את התקנה הזאת כפי שהיא?
אריאל סופר
לא ברור מה אתם רוצים, כי בתקנה 85 יש ארבעה סעיפים. מה קורה עם זה כאן?
נעה בן שבת
אתם רוצים שנעבור לתקנה 85 ואז נחזור לתקנה הזאת?
נועה רוס קמלי
כן, כן.
נעה בן שבת
אוקיי, אז זה מה שנעשה.
ירדן איבצן
אני עו"ד ירדן איבצן, אני פה מטעם ארגון המהנדסים והאדריכלים העצמאים בישראל. אני רק רוצה רגע לפני שמתקדמים, בנוגע לטפסות. להתעכב רגע על ההגדרה שאומרת בעצם תוכנית שהכין אחראי לביצוע שלד הבניין, שזה בעצם מפנה לקונסטרוקטור. אנחנו כמובן ישר אחרי ההצעה בעצם לתיקון התקנות פנינו גם במכתב רשמי לוועדה בטענה שאנחנו חושבים שהסעיף הזה לא מדויק והלכה למעשה זה לא מה שקורה בפועל ובעצם הסעיף צריך להיות מוגדר בעצם שזה לא הקונסטרוקטור, אלא מבצע הבנייה. כי הלכה למעשה זה מה שקורה בפועל. תוכנית הטפסות היא לא משהו שהקונסטרוקטור עושה בעצמו, אלא מבצע הבנייה בהתאם בעצם להגדרות שלו.
רן כהן
בטח שכן המהנדס עושה.
נעה בן שבת
למעשה, רק שאני אסביר את ההקשר. ההערה הוערה לגבי הגדרה של תוכנית הטפסות שמופיעה בעמוד 5. כרגע היא אומרת שתוכנית טפסות זו תוכנית שהכין אחראי לביצוע שלד הבניין הכוללת פירוט לגבי החומרים המתאימים להקמת מערכת הטפסות, איכותן והכמות הנדרשת מהן. הוראות לעניין הקמה, פירוק או שינוי מערכת באופן המונע התמוטטותה או נפילת אדם או חפץ מעליה, שצורפה לפנקס הכללי ונמצאת באתר הבנייה. זאת אומרת, היא גם מדברת על החומרים וגם לגבי הוראות - - -

כרגע ההערה שקודם שמענו מארגון המהנדסים והאדריכלים, הם בעצם שואלים למה אנחנו צריכים להפנות לאחראי לביצוע שלד הבניין.
אריאל סופר
ברור, שאלה נוקבת ביותר.
נעה בן שבת
אם אפשר בבקשה להסביר את ההקשר. האחראי לביצוע שלד הבניין הוא, יש פה הגדרה שלו בעמוד 1 שאומרת שאחראי הוא כהגדרתו בתקנות התכנון והבנייה רישוי בנייה. ופה מופיע בפניכם מה כוללת ההגדרה הזאת, שזה או שאדם שמונה לאחראי לביצוע שלד מטעם הקבלן. שם מדובר בקבלן, אנחנו מדברים בהוראות תכנון ובנייה ולא בבטיחות בעבודה. או שהיא אומרת שהוא רשום בפנקס המהנדסים והאדריכלים במדורים של מבנים, ניהול וביצוע או ניהול בנייה. לעניין של מבנה פשוט מדובר גם בהנדסאי. או שהוא בהנדסה אזרחית או הנדסת בניין. יש פה פירוט.
אריאל סופר
אז להבין רק, שתי שאלות ברשותך, בקצרה. יש פה רעשי רקע ויהיה הרבה רעשים על הדבר הזה, אם זה באמת ככה. ואם לא, אז אני לוקח את דבריי בחזרה. קודם כל, מי רשאי לתכנן טפסה? רק אותו בן שאדם שהתייחס, שתכנן את הבניין בעצם הנדס את השלט, כן או לא? או שיש כל מיני אמות מידה אחרות למי כן רשאי? והאם מה שאנחנו קוראים פה הוא באמת נכון, שכל טפסה, אפילו של 40 ס"מ או של מטר תצטרך תכנון של מהנדס?
נועה רוס קמלי
לא, עשינו תיקון אבל.
אריאל סופר
אם אני טועה אז אני מתנצל, ואם לא, זה חמור מאוד.
נועה רוס קמלי
עשינו תיקון ב-85, פשוט עוד לא הגענו לזה.
היו"ר ישראל אייכלר
מה התשובה שלכם?
נעה בן שבת
הם אומרים שהם עשו תיקון.
אריאל סופר
אבל כתוב 85 בטלה. בבקשה, אז הנה.
נועה רוס קמלי
מה שהציעה היועצת המשפטית זה לקרוא את התיקון של סעיף 85, נכון? את התכנון. ואחר כך מה שאנחנו חושבים שצריך להכניס את סעיף 82 המקורי היום, להכניס אותו כסעיף בתוך 85.
נעה בן שבת
אוקיי. אבל מה שבעצם עולה מתוך ההערה של ארגון המהנדסים והאדריכלים שנצטרך לתקן גם את ההגדרה תוכנית טפסות ולא לדבר על העניין של האחראי לביצוע שלד הבניין.
אריאל סופר
כן, אבל מה חידשתם פה, אם אפשר להבין. יובל, נכון? מה החידוש? אם 82 נכנסת ל-85, מה החידוש?
נעה בן שבת
אתה רוצה שנקרא רגע את תקנה 85?
אריאל סופר
אני אשמח מאוד. 85, כן.
נעה בן שבת
אנחנו מדלגים כרגע על התיקונים לתקנה 83, 84 ונעבור רגע לתקנה 85.
נועה רוס קמלי
את 85 להכניס ל-82 יותר נכון לעשות.
נעה בן שבת
בסדר, לא משנה מבחינת הסדר. זה רעיון טוב, אבל רגע.
נועה רוס קמלי
ואז קבענו ב-85 מתי תידרש תוכנית.
אריאל סופר
מה החידוש פה?
נועה רוס קמלי
היא עוד לא הקריאה.
אריאל סופר
אוקיי, בבקשה.
נעה בן שבת
הצעת המשרד: החלפת תקנה 85
43.
במקום תקנה 85 לתקנות העיקריות יבוא:



"תכנון טפסות
85.
(א) מבצע הבנייה לא יקים, יפרק או ישנה מערכת טפסות אלא אם כן יש בידו תוכנית טפסות או שמתקיים אחד מאלה:






(1) בתקן נדרשת הקמה לפי תכן;






(2) רכיב קיים של המבנה משמש דופן לטפסה;






(3) הטפסה היא מסוג של טפסות מיוחדות כגון טפסות מחליקות אנכיות או אופקיות;





(ב) מבצע בנייה לא יקים, יפרק או ישנה מערכת טפסות לפי תקנה זו, אלא אם כן ההקמה, הפירוק או השינוי, לפי העניין, נעשים בהשגחתו של מנהל העבודה."



עכשיו עולות פה כל מיני שאלות.
אריאל סופר
יש הרבה שאלות.
נעה בן שבת
מה רציתם בעצם להציע שיקרה במקרה של - - -
אריאל סופר
זה עדיין כל טפסה. זה לא נורמלי.
נעה בן שבת
אולי תסבירו את השינויים שאתם רוצים בכלל - - -
נועה רוס קמלי
יש פה בקשה של המינהל לנסות לדון בזה עוד פעם, לאור השאלות שגם את שאלת. יש לנו תשובות, גם כתבנו את התשובות. אבל הם מבקשים שזה יהיה בדיון הבא.
אריאל סופר
אפשר רק להבין, ברשותכם, בקצרה. בניתי טפסה לערוגת פרחים. אני צריך בשבילה תכנון של מהנדס?
אברהם יחזקאל
בהגדרה הקיימת כן. וזה לא הגיוני.
אריאל סופר
ואם בניתי טפסה לתקרה שיוצאת מהבניין - - -
נועה רוס קמלי
לא, התיקון היה אמור לכלול מקרים מסוימים שבהם היא תידרש.
אריאל סופר
אבל זה לא כתוב.
נועה רוס קמלי
שאלה המקרים, והם הולכים לדעתי לפי התקן.
אברהם יחזקאל
לא, אבל עזבי את התקן. היום אני בונה את טפסה לקיר פיתוח, קיר בגובה מטר.
קריאה
לא, זה רק במקרים המצוינים שבתקנה עצמה.
אריאל סופר
כמו בתקנה 85?
נועה רוס קמלי
כן.
אריאל סופר
זה נראה אחרת לגמרי.
ירדן איבצן
אבל התקנה עצמה לא אומרת את זה.
נועה רוס קמלי
היא אומרת.
אריאל סופר
והיה כאן עוד משהו, שהטפסה צריכה לקבל תמך של מבנה. אם אני בונה טפסה כמגדל אקרו לצורך תקרה כלשהי באתר לצורך איזה שהוא משהו מסוים, האם אני לא יכול לבנות את הטפסה הזאת יותר, כי חייב קיר תמך של מבנה? או שאני לא הבנתי את זה נכון? לפי מה שהגברת הקריאה קודם. לפי השינוי שלכם.
קריאה
תוכנית נדרשת כשבתקן נדרשת הקמה לפי תכן. כשרכיב קיים של מבנה משמש דופן לטפסה. אולי לזה אתם מתכוונים?
אריאל סופר
כן, כן.
קריאה
אז זה נדרש.
אריאל סופר
אבל זה לא הגיוני. זה לא ישים.
רן כהן
אנחנו אמרנו גם ליועצת המשפטית וליושב-ראש הוועדה. נעשה דיון, נזמין אליו גם כמה בעלי מקצוע מבחוץ.
אריאל סופר
הכול בסדר, נעשה את זה עכשיו.
רן כהן
אם אתם רוצים לגהץ את זה. ונבוא לדיון הבא מיושרים.
אריאל סופר
בשמחה.
רן כהן
חבל לבזבז עכשיו.
אריאל סופר
ברצון רב, תודה.
נעה בן שבת
אנחנו נדלג על כל הפרק של הטפסות.
ישראל אסל
אם היית עושה את הכול לפני היה הרבה יותר קצר.
רן כהן
אני מודה לך. יש הערכת עובד עוד מעט, תוכל לתת ציונים.
נעה בן שבת
נדמה לי שזה מה שיוצקים, נכון?
אריאל סופר
תופסת את הבטון בשלבו הנוזלי, הופכת אותו אחר כך - - -
נעה בן שבת
אנחנו נמשיך רגע מתיקון תקנה 101.
ירדן איבצן
רק אני אשמח לוודא, זה כולל, הדיון שיהיה סביב הטפסות, גם כולל ההגדרה של תוכנית טפסות.
נעה בן שבת
כן. כולל הגדרה של תוכנית טפסות ובכלל האם צריך האחראי לשלד הבניין הוא רלוונטי או לא רלוונטי.

כרגע אנחנו עוברים לפרק ז' שעוסק בבנייה טרומית. התיקון הוא תיקון תקנה 101.

תיקון תקנה 101
46.
בתקנה 101 לתקנות העיקריות, במקום "מתכנן" יבוא "מהנדס רשוי".



תקנה 101 היום מחייבת את מבצע הבנייה האחראי לכך שהתקני התלייה משמשים להרמתו, טלטולו, הרכבתו של רכיב טרומי, יהיו כך שמיקומם, חוזקם וצורתם ימנעו נפילת המשא או כשל שלהם. ו-ב', לא יורם רכיב טרומי אלא לאחר שנבדקו התקני התלייה שלו ולא נמצא בהם פגם ולו לעין. וכשנתגלה פגם יסומן הרכיב באופן בולט לעין ולא יטפלו בו אלא לפי הוראות מתכנן. כך נאמר.

מה שבעצם מבקשים פה, וזה צריך להיות ב-101(ג) באמת להבהיר, במקום "מתכנן" זה צריך להיות "מהנדס ראשי".
אריאל סופר
מה החידוש?
נועה רוס קמלי
שאין הגדרה של מתכנן היום.
אריאל סופר
מה זה מתכנן? מהנדס רשוי.
ישראל אסל
משנים את התקנות.

החלפת תקנה 106
47.
במקום תקנה 106 לתקנות העיקריות יבוא:



"הקמת מבנה מתכת
106.
(א) מבצע בנייה לא יקים מבנה מתכת שגובהו מעל שישה מטרים, אלא לפי תוכנית הנדסית.





(ב) מנהל עבודה ישגיח כי תהליך הקמת מבנה מתכת כאמור בתקנת משנה (א) תואם את התוכנית ההנדסית.





(ג) מנהל העבודה ינקוט באמצעים למניעת המשך עבודה במבנה מתכת שהוקם שלא פי תקנות אלה.



כאן אנחנו חוזרים לאותה שאלה, מהי התוכנית ההנדסית ולדיון שהיה פה קודם בנושא הזה.

אבל הסעיף הקיים מדבר על כך שמבנה מתכת, סליחה, יש פה תכנון אמצעי בטיחות. הוא מדבר על מבנה מתכת שגובהו מעל שישה מטרים ואומר שיש תוכנית הרכבה ודורש איזה פרטים או איזה - - -
אריאל סופר
חייבים הוראות יצרן. שוב גברתי, לפרוטוקול, חייבים הוראות יצרן גם פה.
ישראל אסל
לא, הוא מדבר על מבנה בתכן.
נועה רוס קמלי
בסדר, זה לגבי כל מה - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אריאל, הפרוטוקול מציע לך שמעכשיו תגיד כנ"ל.
אריאל סופר
כנ"ל. קיבלתי אדוני.
ישראל אסל
יש התייחסות מפורטת למבנה מתכת והן מצוינות. אני לא רואה פה, אני רואה פה דווקא הורדה של תקני הבטיחות לא החמרה.
נעה בן שבת
מה שאומרות היום ההוראות, הן אומרות התוכנית צריכה לכלול לפחות את פרטי תוכנית הביצוע. ביצוע הרצפה או התשתית, תכנון שלבי ביצוע הקמה, את איתור הסיכונים בביצוע ואמצעים למניעתם.
ישראל אסל
איפה זה נעלם כל זה?
נעה בן שבת
זה כתוב ב-106(א) הקיים. ותכנון של משטחי עבודה והמעברים לעוסקים בביצוע. זאת אומרת היא כן אומרת תתייחסו לנקודות האלה של המעברים, של הרצפה ושל שלבי ההקמה. אבל היא לא נותנת פה פרטים, פרטי פרטים. אז אני לא רואה את ההבדל הגדול. בכפוף לבדיקה שאנחנו נעשה לגבי התוכנית ההנדסית.
מתי רביבי
צריך כאן לתת איזה שהוא שלד, מן צ'ק ליסט כזה במה התוכנית צריכה להתמקד. ברמה של ראשי פרקים. כי ללא זה זה הופך להיות מילה מתה. אז צריך כן להגדיר את זה, כי אחרת אנחנו יורים לעצמנו בראש.
חזי שוורצמן
למה צ'ק ליסט? למה אתה מגביל? אנחנו רוצים לפתוח, למה להגביל?
היו"ר ישראל אייכלר
במסגרת הבחינה שאתם עושים תבחנו גם את זה.
חזי שוורצמן
בסדר.
נעה בן שבת
הסעיף הבא מבקש לבטל שלוש תקנות: תקנות 108, 109 ו-110. שעוסקות במניעת נפילת אדם, גישה לנקודות העבודה ומניעת נפילת חפצים. אבל הן מדברות על מבנה המתכת.

ביטול תקנות 108 עד 110
48.
תקנות 108 עד 110 לתקנות העיקריות – בטלות.



אני מבינה שיש לכם הוראות כלליות שעוסקות בנקודות האלה. או רצית להתייחס לזה, הדיל?
הדיל יונס
לא. זה בכל מקרה גם כלול בתכנון.
ישראל אסל
אבל למה להשמיט את זה? מה זה מפריע?
נעה בן שבת
הם מציעים, בעצם ההצעה שנאמרה עכשיו היא להגיד שבתוכנית ההנדסית, גם בהגדרה להגיד להתייחס בין השאר לנושא של המעברים, לנושא של מניעת נפילת אדם. לנושא של מניעת נפילת חפץ. אולי צריך לבחון, אולי צריך להתייחס לכל הדברים האלה.
ישראל אסל
מה שעושים, לוקחים את כל הוראות הבטיחות הספציפיות ודוחפים את הכול לתוך התוכנית ההנדסית.
נטליה רובינשטיין
תוכנית הבטיחות אמורה להתייחס לכל - - -
נעה בן שבת
תוכנית הבטיחות את מדברת, לא התוכנית ההנדסית.
רן כהן
לא, לא הנדסית.
דיאנה בארון
ברשותך נעה, אני שבה ואומרת שדברים שנאמרו כבר בעבר. לא בכל עבודת בנייה תהיה חובה של תוכנית הנדסית. זאת אומרת, עצם זה שעכשיו הביטול של תקנות 108 עד 110 - - -
נעה בן שבת
לא, אבל כרגע זה בתוכנית הנדסית. כרגע זה מבנה מתכת ויש פה חובה לתוכנית הנדסית.
דיאנה בארון
אני מבינה. אבל כאן מדובר על מניעת נפילת אדם ומניעת נפילת חפצים.
נעה בן שבת
לא, אבל מדובר במבנה מתכת.
ישראל אסל
העבודה עם מבנה מתכת היא מסוכנת.
נעה בן שבת
זה לא הוראות כלליות. זה לא אמירה כללית, זה לגבי מבנה מתכת.
אריאל סופר
מתכת שגובהו שישה מטרים ומעלה. נתנו פה גם איזה שהיא הגבלה לזה. לא כל מבנה מתכת.
דיאנה בארון
ואין מקרים, מבני מתכת?
נעה בן שבת
שני מטרים אני רואה. אבל זה לא, כלומר, ההוראות הן, אתה בעצם מציע להשאיר את זה בשביל הגובה של שני המטרים?
אריאל סופר
שישה מטרים, גברתי, מה שהיה. מה שהיה, היה מצוין.
היו"ר ישראל אייכלר
לא להוריד.
קריאה
אבל יש היום תקנות עבודה בגובה ממילא ויש תוכנית בטיחות ויש גידורים ויש הרבה סעיפים שמדברים על נפילה מגובה של שני מטרים.
ישראל אסל
אבל למה צריך לסבך את זה? זה כתוב כל כך פשוט. מה שיש, זהו.
קריאה
יש פתרונות גם לדברים האחרים.
ישראל אסל
לא צריך פתרונות, מה שכתוב היה מצוין.
נעה בן שבת
אוקיי. אז התקנות האלה בטלות בגלל שיש מקום, נצטרך אבל לבדוק אם אנחנו צריכים לפרט את זה גם לתוכנית ההנדסית. כי למקרה, את אומרת שאין בכל מקום תוכנית בטיחות. תוכנית הנדסית, בנושא של מבנה מתכת, שעלה לגביו התייחסויות.
דיאנה בארון
זאת השאלה ששאלתי.
נועה רוס קמלי
גם תוכנית בטיחות יש עכשיו בכל מקום, עוד לא הגענו לתקנה 166.
קריאה
לא הגענו לסעיף הזה, אז פשוט חבל.
נעה בן שבת
בסדר. תקנה 111 היא כבר בפרק ט' שעוסק בחפירות ועבודות עפר. תקנה 111 הקיימת אומרת שעבודת חפירה ומינוי תבוצע כך שתימנע פגיעה בעובד. ו-ב' מבצע בנייה אחראי לכך שלא יתחילו ולא ימשיכו בביצוע חפירה העלולה להפחית מיציבותו של מבנה, מתקן או חלק מהם, בין אם קבועים ובאין אם ארעיים, אלא אם כן ננקטו אמצעים מתאימים למניעת פגיעה באדם, הן לפני תחילת החפירה והן במהלכה.

את התקנה הזאת אתם מבקשים לבטל. למה בעצם?
ישראל אסל
כל כך הרבה אנשים מתים בתוך מפולות וחפירות ותעלות.
נעה בן שבת
לא מבקשים לבטל את כל ההוראות.
היו"ר ישראל אייכלר
מה בא במקום זה? אם מבטלים את זה, מה בא במקום זה כדי להבטיח את הבטיחות? מישהו שומע את השאלה?
דיאנה בארון
תקנה 111(א) בעצם לא אומרת שום דבר, כאילו, זה ברור שעבודות חפירה ומילוי יבוצעו בכך שלא ייפגע עובד. אין בזה שום אמירה. אבל לגבי סעיף (ב) - - -
נעה בן שבת
שהוא ממש חובה על אחריות בעצם, של מבצע עבודה להבטיח שננקטו אמצעים למניעת פגיעה באדם. לפני תחילת החפירה או במהלכה. אולי אפשר להשאיר את זה.
ישראל אסל
מה זה מפריע?
אריאל סופר
חד וחלק להשאיר את זה. אני לא רואה חלופה אחרת.
רן כהן
נעה, אפשר להשאיר את זה.
ישראל אסל
גם את מבנה המתכת, אמצעי בטיחות, היה אסור להוריד. זו תקלה.
היו"ר ישראל אייכלר
לא, לא, השאירו את זה.
נעה בן שבת
עכשיו תיקון טכני.

תיקון תקנה 115
49.
בתקנה 115 לתקנות העיקריות, המילים "במפורט בתקנה 10" – יימחקו.



כי תקנה 10 בוטלה.

אנחנו עכשיו עוברים לתקנה 125. תקנה 125 אומרת שמנהל העבודה יבדוק מידי יום את יציבותו של קיר החיצוב. כשיש לנו חציבה באתר. ואם נמצא בדיקה חומר בולט או רופף הוא יוסר בדרך בטוחה.

תיקון תקנה 125
50.
בתקנה 125 לתקנות העיקריות, אחרי "החיצוב" יבוא "ויתעד את תוצאות הבדיקה לפי תקנה 122".
ישראל אסל
וירשום אותה ביומן.
היו"ר ישראל אייכלר
יתעד זה נקרא לרשום.
נעה בן שבת
כן, זה התיקון.
ישראל אסל
אנחנו מבינים את זה ככה.
היו"ר ישראל אייכלר
בעברית שלנו זה היה לרשום, היום זה נקרא יתעד. אבל זה אותו דבר.
נעה בן שבת
פרק י' עוסק בנושא ההריסות. ותקנה 129 בו אומרת שהעבודות המפורטות להלן יבוצעו רק בידי בונה מקצועי. אומר שההריסה תיבנה מפלדה מבטון או מבטון מזוין. הריסת גג, תקרת קמרון, קיר נושא, קיר מגן, עמוד נושא או מדרגות. וגם הריסת קיר או עמוד שגובהו מעל 1.5 מטרים. כרגע מוצע לבטל את תקנה 129.

ביטול תקנה 129
51.
תקנה 129 לתקנות העיקריות – בטלה.
ישראל אסל
למה לבטל? מה הבעיה?
אריאל סופר
רגע, שנייה. לאט-לאט, תקנה 129 שדורשת, גברתי תוכלי לחזור בבקשה?
נעה בן שבת
היא אומרת שעבודות דורשות להיות על ידי בונה מקצועי. שזה או הריסת מבנה מפלדה, מבטון או מבטון מזוין. הריסת גג, תקרת קמרון, קיר נושא, קיר מגון וכו'.
אריאל סופר
אז אמרו לנו שאין יותר בונה מקצועי, אז לא צריך את התקנה.
ישראל אסל
אז עכשיו כל אחד יעבוד וייפול לו הקיר על הראש?
אריאל סופר
לא, אבל אין לך יותר בונה מקצועי, אז גם אין לך את התקנה.
נועה רוס קמלי
הסיבה היא, עוד פעם, מאותה סיבה שאין בונה מקצועי בפועל. הם לא מבצעים את זה לפי זה.
אריאל סופר
אבל יש לך מנהל עבודה. יש לך מנהל עבודה עם שנה של ניסיון. אז זה מספיק, זה עונה על זה.
נועה רוס קמלי
שנייה. אני רוצה להתייחס לזה במסוגר.
אריאל סופר
אני צודק? מנהל עבודה נשאר, נכון? עם שנה של ניסיון בעבודות הריסה. יפה, זהו.
דיאנה בארון
ברשותכם, אנחנו מבינים שהסיבה שרוצים לבטל את זה זה כיוון שהתפקיד של בונה מקצועי מבוטל. זה היה רשום בדברי ההסבר, זה היה ברור. אבל השאלה מה מחליף את זה. בגלל שבונה מקצועי היו בתוך התקנות הקיימות עבודות מסוימות שהיו חייבות להיעשות על ידי בונה מקצועי. אנחנו מבינים שבתכלס אין את ההכשרות האלה. המציאות השתנתה.
ישראל אסל
היא לא השתנתה, הם היו צריכים להכשיר את האנשים, זה הכול.
רן כהן
מה תכשיר, 100 מיליון סינים שבאים לפה?
דיאנה בארון
סליחה, סליחה.
היו"ר ישראל אייכלר
סליחה, תנו לה את רשות הדיבור.
דיאנה בארון
הריסת מבנה פלדה, הריסת גג, הריסת קיר שגובהו עולה על 1.5 מטרים. יש הרבה עבודות ותפקידים שבעצם בונה מקצועי היה אמור לעשות אותם. דברים מסוכנים. והעובדים שמבצעים אותם היום הם בלי הכשרה. אז השאלה היא איזה הכשרה תינתן לאותם עובדים שעובדים בעבודות המסוכנות האלה.
אריאל סופר
יש הכשרה למנהל עבודה שמשגיח על המלאכה הזאת, שהוא צריך להיות עם ניסיון של שנה לפחות בעבודות הריסה.
ישראל אסל
ויש לו עוד 50 פועלים.
אריאל סופר
והוא מחליף פועלים, במיוחד בזמנים של מלחמה.
קריאה
אין הכשרה. גם לבונה מקצועי היום, רגע, דיאנה. דיאנה. את יודעת מה ההגדרה של בונה מקצועי היום בתקנות?
אריאל סופר
אין דבר כזה.
דיאנה בארון
זה לא משנה לי.
קריאה
אין לו הסכמה גם היום.
ישראל אסל
זה תקלה שלכם. זה תקלה שלכם שאין הסמכה.
קריאה
זה מישהו שעבר את גיל 18 והוא עבד שלוש שנים בדיוק באותו תפקיד שהוא עשה.
אברהם יחזקאל
המצב רק משפר את הבטיחות מסיבה פשוטה. היום אין הגדרה למי יכול. ברגע שמינהל בטיחות אומר מנהל עבודה יעשה את זה, מנהל עבודה זה אדם עם הכשרה, עם ניסיון. זה כבר יותר טוב מהמצב היום שכל אחד - - -
ישראל אסל
הם היו צריכים להסדיר את הנושא הזה של הבונה מקצועי והם לא עשו את זה.
אברהם יחזקאל
לא, לא, אבל היום המצב הוא מצב שבונה מקצועי מה שנקרא, ואין, אין הסמכה לאחד כזה.
היו"ר ישראל אייכלר
רבותיי, אני מבקש רשות דיבור. עו"ד אסל, אני מבקש רשות דיבור. הגברת מקו לעובד הראתה ליועצת המשפטית שיש שורה מפורשת שמנהל העבודה הוא מפקח או אחראי על הביצוע של הדברים האלה. באופן טבעי בשטח מי שעושה את העבודות האלה זה פועלים לא מקצועיים. אבל האחראי עליהם צריך להיות מנהל עבודה.
אריאל סופר
וגם רשמו שיש לו שנה שלמה של ניסיון, שזה יפה.
היו"ר ישראל אייכלר
וזו תקנה 127.
אריאל סופר
שזה כבר יותר טוב מהמצב היום.
דיאנה בארון
אין ספק, אנחנו ראינו את זה. אבל זה עדיין מדאיג אותנו, כיוון שמי שמבצע את העבודות - - -
היו"ר ישראל אייכלר
תמיד יעשו את זה אנשים - - -
דיאנה בארון
זה עדיין העובדים.
היו"ר ישראל אייכלר
מה לעשות שעורכי דין לא רוצים לרדת לפרק?
אריאל סופר
אדוני, אני מתנגד להתנגדות. ואני אומר לך מהשטח, אין סיכוי - - -
היו"ר ישראל אייכלר
אתה לא צריך להתנגד להתנגדות, כי זה ברור.
אריאל סופר
אני מסכים עם הלך הרוח. הפועלים משתנים, אי אפשר להכשיר אותם להריסות, לבנייה, לזה. ,
היו"ר ישראל אייכלר
הפועלים הם פועלים ומנהל עבודה לפי סעיף 127 יהיה אחראי שהם יעשו את זה באופן בטיחותי.
מתי רביבי
אני מבקש להוסיף רק דגש אחד. המושג תוכנית הריסה זה מושג שצריך לצקת לתוכו תוכן. כיוון שעבודות הריסה הן מסוכנות מאוד. והן קשורות במגע עם הציבור.
אריאל סופר
יש לך סקר סיכונים.
ישראל אסל
ואישור קונסטרוקטור.
מתי רביבי
אני מדבר על המושג תוכנית הריסה. המוסג הזה חסר.
נעה בן שבת
לא, יש כתוב. יש 128 שמבצע בנייה אחראי לכך שכל עבודת הריסה תתבצע לפי תוכנית עבודה מפורטת.
מתי רביבי
אז אני אומר המושג תוכנית הריסה. ברור שזה משתמע לכל מיני מקומות. אבל המושג תוכנית הריסה - - -
נעה בן שבת
אבל כתוב פה בתקנות.
היו"ר ישראל אייכלר
מה אתה רוצה שיהיה כתוב על תוכנית הריסה?
מתי רביבי
בבקשה צריך להיכנס קודם כל לסעיף הגדרות בהתחלה. החשיבות שלו היא קריטית, כיוון שהיום חלק ניכר מעבודות הבנייה בישראל מתבצעות בהתחדשות עירונית.
היו"ר ישראל אייכלר
נכון, הריסה ובינוי.
מתי רביבי
חלק גדול מאוד. וזה הולך וגדל. ואנחנו בהתאחדות הקבלנים שוברים את הראש כל הזמן סביב הסוגיות האלו. יש לנו יותר ויותר עדויות על אזרחים, עוברי אורח שנפגעים כתוצאה מעבודות הריסה ישנים והקמה תחתם של מבנים חדשים.

אנחנו כתבנו נוהל שברור שהוא רוכב על החוק. הוא לא סותר אותו, רק מרחיב אותו. עכשיו כן יש תוכנית הריסה. כתבנו בנוהל תוכנית הריסה מפורטת.
נעה בן שבת
כן, אבל פה כתוב תוכנית עבודה מפורטת. אתה רוצה להחליף את המילה?
מתי רביבי
אני רוצה להגדיר מה, נעה, שנייה. אני בעד, שנייה. אני רוצה להגדיר מה הסעיפים המינימליים שלוקחים את הגרסה הזאת כוללת, מפאת חשיבותה. מפאת הסכנה שקיימת בה. אם תואילו, אני יעביר למינהל את מה שאני כתבתי. והמינהל יחליט אם הוא מאמץ את זה חלקית או מלא.
היו"ר ישראל אייכלר
תעביר את זה והם יראו את זה.
מתי רביבי
אוקיי.
אריאל סופר
הערה ברשותכם. נאמר פה מקודם, גברתי היועצת המשפטית אמרה שכל תוכנית הריסה, שוב, אם אני טועה אני חוזר בי. כל תוכנית הריסה צריכה איזה שהיא, כל הריסה בעצם צריכה תוכנית מסוימת. ואם הרסתי, שוב, אני מדבר על קיר פיתוח שגובהו מטר. גם פה אני אצטרך תוכנית?
ישראל אסל
לא, אתה צריך אישור קונסטרוקטור.
היו"ר ישראל אייכלר
מנהל עבודה צריך להיות אחראי למה שקורה.
אריאל סופר
לא, לא, אבל אדוני, רשום שצריך תוכנית. זה משהו שאי אפשר יהיה לבצע אותו בשטח.
מתי רביבי
אריאל, התשובה היא כן. רגע, רגע, התשובה היא כן.
נעה בן שבת
אני מפנה אותך לתקנה 128. היא אומרת שהוראות תקנת משנה (א) לא יחולו על הריסת מבנה שגובהו אינו עולה על ארבעה מטרים. זה כתוב היום.
אריאל סופר
מצוין, תודה.
מתי רביבי
אבל אני לא מקבל את זה, אני מבקש לבטל את זה. אני מבקש לבטל את הסייג הזה.
ישראל אסל
צריך אישור קונסטרוקטור.
מתי רביבי
כיוון שכל הריסה היום מתחככת עם הציבור. ולא רק עם העובדים.
אריאל סופר
זה צריך סקר סיכונים מסודר. תלוי בסיטואציה.
מתי רביבי
אני מבקש שזה יופיע בתוכנית, באיזה שהיא תבנית.
אריאל סופר
תוכנית הריסה. קיר בגובה של השולחן.
היו"ר ישראל אייכלר
מתי, אמרת שאתה מעביר את התוכנית, את הנוהל הזה.
מתי רביבי
כן, כן.
היו"ר ישראל אייכלר
בטח אתה כתבת את זה.
מתי רביבי
חיובי.
ישראל אסל
אם אפשר הערה אחת. אישור קונסטרוקטור. כי יש רכיבים במבנה שהם רכיבים נושאי משא או רכיבים שהם לא נושאים. אז לכן צריך בכל תוכנית הריסה שבא עובד ואומרים לו את העמוד הזה אתה מוריד ואת הקיר הזה אתה מוריד. הוא צריך לדעת שהעמוד הזה מותר לו להוריד או לא, כי זה משנה את כל היציבות של המבנה. או שזה סתם קיר בלוקים פנימי.
אריאל סופר
אני חושב שזה כתוב.
מתי רביבי
אתה צודק, וגם כתבתי את זה בתוכנית. התוכנית שכתבתי היא כוללת.
נעה בן שבת
יש לנו עוד שני סעיפים שיש בהם תיקונים באותו פרק של ההריסות.

תיקון תקנה 131 שאומרת שהמקום שבו נעשית פעולת הריסה יגודר - - - יותקנו בו שלטי אזהרה. אני לא קוראת את הכול, אני רק אומרת את העיקרון. קובעים את דרכי הגישה הבטוחות למקום ההריסה. ואם אין בו גדר צריך אמצעים נאותים אחרים למניעת גישה.

תיקון תקנה 131
52.
בתקנה 131 לתקנות העיקריות, בסופה יבוא:



"(ג) תקנה זו תחול גם בזמן הפסקה בעבודות ההריסה".
היו"ר ישראל אייכלר
זה פותר את העניין שאנשים עוברים.
נעה בן שבת
עכשיו תקנה 132 אומרת, מדברת על הפסקת עבודה. היא באמת קשורה לתיקון שעשינו ב-131. היא אומרת שחלה הפסקה בעבודות ההריסה - - - אמצעים למניעת התמוטטות החלק הנותר. והיה פה איזה שהוא סייג שאומר שהוראות תקנת משנה (א) לא תחול על הפסקה שאינה עולה על 48 שעות ובלבד שבפרק הזמן האמור כולו יגודר המקום ויועמד - - -
מתי רביבי
אנחנו גם לזה התנגדנו.
נעה בן שבת
את הדרישה הזאת, בעצם את התנאי הזה של תקנת משנה (ג) שבהפסקה שאינה עולה על 48 שעות, במקום שיינקטו אמצעים למניעת התמוטטות יהיה גידור ויועמד שומר, אז מוצע לבטל את התנאי הזה.

תיקון תקנה 132
53.
בתקנה 132 לתקנות העיקריות – תקנת משנה (ב) – בטלה.
מתי רביבי
אנחנו מתנגדים. התאחדות הקבלנים מתנגדת להקצבה של זמן. ברגע שמבנה התחיל את ההריסה שלו צריך לאבטח אותו כל הזמן. בכל פרק זמן, או שעובדים או שלא עובדים.
נעה בן שבת
אתה מסכימים בעצם לביטול של תקנה 132(ב).
אריאל סופר
מה השינוי? בוא נסכם רגע, ירד השומר?
נעה בן שבת
האמירה היא שבכל הפסקה זמנית, בכל משך שלה צריך לנקוט אמצעים נאותים למניעת התמוטטות החלק הנותר. אין את החלופה שאומרת אל תנקוט אמצעי נאותים, רק תשים שומר.
אריאל סופר
אם שמת שומר. כן, מצוין. טוב מאוד.
היו"ר ישראל אייכלר
במילה "מצוין" אנחנו נסכם את הדיון. תודה רבה לכולכם.
אריאל סופר
יש לך עוד תקנה אחת ואתה גומר את הכול.
היו"ר ישראל אייכלר
יש עוד כמה דברים, אבל כל הדברים האלה אנחנו נעשה בדיון הבא. כל מה שדיברנו.
אריאל סופר
ישר כוח, תודה.
היו"ר ישראל אייכלר
כל אחד יביא את מה שהוא צריך. תודה רבה לכולכם. ישיבה זו נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 13:55.

קוד המקור של הנתונים