ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 15/07/2024

דיווח לפי סעיף 19 כא)ג( לפקודת בתי הסוהר ]נוסח חדש[, תשל"ב- 197

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



16
הוועדה לביטחון לאומי
15/07/2024


מושב שני



פרוטוקול מס' 239
מישיבת הוועדה לביטחון לאומי
יום שני, ט' בתמוז התשפ"ד (15 ביולי 2024), שעה 13:30
סדר היום
דיווח לפי סעיף 19 כא(ג) לפקודת בתי הסוהר [נוסח חדש], תשל"ב- 1971 – ישיבת מעקב
נכחו
חבר הוועדה: צביקה פוגל – היו"ר
מוזמנים
אביב ישראלי - עו"ד, ייעוץ משפטי, המשרד לביטחון לאומי

אליאסף זכאי - רע"ן תכנון כליאה, שירות בתי הסוהר, המשרד לביטחון לאומי

אוהד בוז'י - לשכה משפטית, שירות בתי הסוהר, המשרד לביטחון לאומי

יורי רבינוביץ - רמ"ח בינוי, שירות בתי הסוהר, המשרד לביטחון לאומי

ליאור לונדר - ראש צוות שכר נגדים, שירות בתי הסוהר, המשרד לביטחון לאומי

עדי וולנרמן - עו"ד, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

מרדכי אבנרי - מסווג, משרד ראש הממשלה

ישי שרון - עו"ד, מנהל מחלקת חקיקה ומדיניות, הסניגוריה הציבורית

מנחם קלמנזון - אחיו של אלחנן קלמנזון הי"ד, נפל בקרב בבארי ב-8.10

אודי גורן - בן דודו של טל חיימי - נרצח ב-7.10 וגופתו מוחזקת בשבי בעזה

גיל דיקמן - בן דודה של כרמל גת החטופה בעזה

אייל קלדרון - בן דודו של עופר קלדרון החטוף בעזה

איתי סיגל - אחיינו של קית' סיגל החטוף בעזה

שמי קלדרון - משפחות החטופים
משתתפים באמצעים מקוונים
ערן שמיר - משטרת ישראל, המשרד לביטחון לאומי

עידו חי - רפרנט בט"פ ואכיפה, משרד האוצר
ייעוץ משפטי
גלעד נוה
מנהלת הוועדה
לאה גופר
רישום פרלמנטרי
א.ב., חבר תרגומים

רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-דיוקים והשמטות.


דיווח לפי סעיף 19 כא(ג) לפקודת בתי הסוהר [נוסח חדש], תשל"ב- 1971 – ישיבת מעקב
היו"ר צביקה פוגל
צוהריים טובים, הדיון הזה הוא דיון מאוד קצר. אנחנו עד 14:00 חייבים לסיים. נמצאים איתנו ביום ה-283 למלחמה הזו נציגי המשפחות. כמו תמיד אני אתן לכם את הבמה. אני רק מבקש, הפעם אני גם אקצה לכם זמן, אז תשתדלו תוך רבע שעה לסיים כדי להשאיר לי רבע שעה לדיון, בסדר? תודה.

בבקשה.
אייל קלדרון
תודה. אעשה את זה בקצרה. כאמור, כמו שאמרת וחשוב שציינת את זה, זה היום ה-283. אני אייל קלדרון, בן דוד של עופר קלדרון ששני ילדיו חזרו אחרי 52 יום בעסקה הראשונה. הוא נמצא שם עדיין והם מחכים לו, והם לא מצליחים להתחיל איזה שהוא תהליך של שיקום כלשהו, רק הולכים אחורה ומחכים לרגע שהם יראו אותו שוב, ורק אז הם יוכלו להתחיל כולם ביחד איזה שהוא תהליך של שיקום.

אני חייב להגיד שבהתנהלות של המלחמה בסך הכול אף אחד מאיתנו לא יודע, אבל אני חושב שהחיסול שאנחנו מקווים שבאמת קרה, של דף ביום שבת, איפה שהוא עשוי מאוד לעזור וחשוב שבן אדם כזה כבר לא יכול לאיים עלינו. זה בלי שום קשר, אבל אני חושב גם שצריך להבין מתי אנחנו עושים את הסטופ ומבינים שהשגנו את מה שאנחנו יכולים כרגע להשיג על מנת להוציא אותם משם, ושיהיה עוד את מי להוציא בוודאי בחיים, אבל את כולם כמובן, גם את הנרצחים. צריכים לדעת מתי אנחנו עושים לזה סטופ, מחזירים אותם ואחר כך מייצרים את הקונסטלציה שבה אנחנו יכולים לחזור ולעשות את מה שצריך.

החובה שלנו היא תמיד לזכור שהם צריכים להיות המטרה. ההחזרה שלהם, ההצלה שלהם צריכה להיות המטרה העליונה שלשמה אנחנו נלחמים ולשמה אנחנו מחרפים את נפשנו, והחיילים שלנו. אני מקווה שכל חבר כנסת וכל שר פה מבין שזו המטרה העליונה ואין שום דבר אחר שעומד מעל המטרה הזו. תודה.
היו"ר צביקה פוגל
תודה רבה לך. אני מזכיר לאלה שנכנסו, אנחנו התכנסנו כאן לדיון מאוד קצר שאמור להסתיים עד השעה 14:00, וביקשתי שנסיים את החלק הזה של המשפחות עד 13:45, אז בבקשה, מי שרוצה, מוזמן.
איתי סיגל
שלום, דוד שלי, קית' סיגל נמצא בעזה כבר 283 ימים. לי קוראים איתי סיגל. אביבה אשתו נחטפה גם היא. שניהם נחטפו מהממ"ד. היא שוחררה ביום ה-51 כחלק ממאמצים מדיניים של משא ומתן, ובימים אלו יש דיבורים חדשים על משא ומתן.

לפני שאני ממשיך לזה, אני חייב לחזק את המשטרה ולהגיד לה תודה, וגם בעיניי להקריא משהו מאוד חשוב שהמפכ"ל היוצא אמר אתמול בנאום הפרישה שלו. אני מצטט: "ההתמודדות נגד פוליטיזציה של המשטרה והסטתה מהדרך המקצועית נמצאת בעיצומה", אז אני כאן מחזק את המשטרה ואני מחזק אתכם. אני מאמין בכם שתמשיכו בדרך הישר ותעשו את הדברים הנכונים. היה לי מאוד חשוב להגיד את זה, כי בימים אלו כל - - - הם בשאפל אחד ענק ואין אמת ואין שקר, ועל המשטרה להמשיך בישר שלה.

אני מאוד מופתע גם שאין היום טריקים פוליטיים מצד מסוים על שחרור שהיה, של אסירים מפאת חוסר מקום, ואני מבקש שהממשלה תעזור למשטרה למצוא את מקומות הכליאה לאותם אנשים מסוכנים שעוצרים, שלא יפגעו בנו וגם שיעזרו לנו במאמצי המשא ומתן.

בקשה שלי לך, כבודך, חבר הכנסת שאנחנו כבר מכירים, וגם לשאר נבחרי הציבור, היא חמלה. אני אקריא את משמעות החמלה לפי ערך בויקיפדיה. "חמלה היא רגש המבטא תחושה של השתתפות בסבל המלווה לרוב ברצון להקל או להפחית מן הסבל של האחר". "ביטוי של טוב לב מיוחד כלפי הסובל". משפט מאוד חשוב עכשיו – "חמלה נובעת מתוך אמפתיה, ומאופיינת בדרך כלל במעשים בהם האדם החש חמלה מנסה לסייע לאלה אשר כלפיהם הוא חש רגש זה", אז אני מבקש ממך, אני מבקש מכל שאר עם ישראל לחוש חמלה ולפעול מתוך אמפתיה לעשות מעשים, להחזיר את דוד שלי וכל שאר ה-119, את החיים לשיקום ואת הנרצחים לקבורה מכובדת בארץ ישראל. תודה.
היו"ר צביקה פוגל
תודה לך. כרגיל, יודע להגיד את המילים הנכונות. תודה.

עוד מישהו? מכובדיי, בבקשה.
אודי גורן
תודה. קצת יותר מגדר הרגיל, אנחנו בוחרים לומר הצהרה משותפת לא משני צידי השולחן. אני אודי גורן, בן דוד של החטוף טל חיימי.
מנחם קלמנזון
מנחם קלמנזון, אח של אלחנן שנפל בבארי ב-8 באוקטובר, ובן דוד של סרן פדיה מרק שנפל באסון הנמ"ר ב-31 באוקטובר.
אודי גורן
"שבועות קשים עוברים על כולנו, משפחות החטופים, וכולנו איתם מקווים לראות את יקירנו בבית. אנו סומכים את ידנו על ראש הממשלה בדרכו למתווה שישיב את כל החטופים, תוך עמידה על העקרונות שיאפשרו את השגת מטרות המלחמה למען ביטחון ישראל. ימים של אי ודאות מביאים איתם מתח שמתבטא לא פעם בוויכוחים נוקבים. חילוקי דעות היו ועוד יהיו בינינו, אבל אנחנו מקפידים לנהל אותם בשיח ענייני ומכבד מתוך ראיית הכאב של כל אחד מאיתנו. איתנו משפחות שכולות, משפחות חטופים, אימהות לוחמים ומילואימניקים, המגיעים מרקעים שונים ואוחזים בדעות שונות, אך מאמינים שרק בעבודה משותפת נוכל להניע את המדינה לעבר עתיד טוב יותר. אנו רואים באחדות ערך אסטרטגי למדינת ישראל וסוד קיומו של העם היהודי".
מנחם קלמנזון
"אנחנו קוראים לממשלה שלא לתת מתנות חינם למי שרצח, אנס, שרף ועודנו מחזיק בחטופינו. בוודאי שלא לשחרר מחבלים, להגדיל סיוע או לאפשר הכנסת חומרי בניין לרצועה ללא כל תמורה. יש לראות בכל מחווה מנוף לחץ אפשרי, ולהתנות כל סיוע והקלה בשחרור החטופים. אף עזתי לא חוזר לביתו לפני שאחרון החטופים חוזר לביתו. לוחמי צה"ל הפגינו ומפגינים גבורה יוצאת דופן במלחמה כבר תשעה חודשים ארוכים. אנחנו קוראים לגבות את הלוחמים ולגנות כל ניסיון לפגוע בגיבורים שמסכנים את חייהם עבור כולנו.

לסיום נדגיש שוב, יש לנו, לכל עם ישראל ציפייה ותקווה לראות את החטופים בבית בהקדם האפשרי, לצד מחויבות בלתי מתפשרת לביטחון המדינה. עם ישראל חי".
היו"ר צביקה פוגל
הלוואי וכולנו נדע לנהוג כמוכם. הלוואי. כל הכבוד. תודה.

עוד מישהו? מכובדיי, תודה רבה.

מכובדיי, אני רוצה להזכיר לכולנו שאנחנו התכנסנו כאן כדי לקיים ישיבת מעקב בדיווח השר לביטחון לאומי לפי סעיף 19 כא(ג) לפקודת בתי הסוהר. הרעיון המרכזי של הדיון הזה - במסגרת ההכרזה על מצב חירום כליאתי עלינו כוועדה לבחון את היעדים ואת הצעדים שהמשרד לביטחון לאומי יחד עם שירות בתי הסוהר נוקטים כדי לטפל ולתת מענה למצב החירום הכליאתי. במסגרת הזו פירטנו במהלך התקופה של כמעט השנה שחלפה. נקבעו חמישה נושאים שאני זוכר אותם, אחד זה החופשות המיוחדות, השני היה תוכנית בינוי מיידית בתוך החללים הציבוריים, תוכנית בינוי לטווח ארוך יותר, פיקוח אלקטרוני שבו דיברנו על הרחבת מצבת המפוקחים מ-1,250 ל-1,750, והדבר האחרון היה משמורת בקהילה שכרגע לפחות לפי מה שאני מבין, לא ממש מתקדם. אני לא מחפש את האשמים. אני רוצה לדעת מה אני צריך לעשות כדי שזה כן יתקדם.

כל הרעיון הוא בסופו של דבר לאפשר לסוהרים שלנו, ללוחמי הכליאה לבצע את עבודתם על הצד הטוב ביותר, ולהקטין את הסיכון שהם נמצאים בו. אני באמת לא מרחם על אף לוחם נוח'בה שנמצא אצלנו. ממש לא. כן, קראתי לו לוחם נוח'בה מכיוון שככה הוא רואה את עצמו, ואני חושב שמגיע לו יחס של מחבל וככה צריך להתייחס אליו. יחד עם זה אנחנו כולנו גם כפופים לדין הבין-לאומי ואנחנו רוצים להיות חלק מאומות העולם, לכן אנחנו מקיימים את הדיון הזה כדי לראות איך אנחנו משתפרים. הייתי רוצה באמת פה במהלך הדיון לדעת האם במהלך התקופה האחרונה, לפחות על פי פרסומים שונים ומשונים שחררנו ביוזמתנו אנשים בשל מצוקת כליאה? אני אשמח לקבל את הנתון על זה.

אביב, בבקשה.
אביב ישראלי
שלום לכולם. כפי שצוין פה, השר לביטחון לאומי נדרש להגיש אחת לשבועיים דיווח על מצב החירום הכליאתי. בהתאם לדיווח שהועבר ב-10 ביולי לוועדה, נתונים שהם עד ה-09.07 בעניין חופשה מיוחדת לאסיר, יצאו בפועל 230 אסירים בסך הכול לחופשה מיוחדת.
היו"ר צביקה פוגל
אסירים פליליים.
אביב ישראלי
פליליים. ביטחוניים מוחרגים, ועבירות נוספות כדוגמת אלמ"ב ומין מוחרגים גם מהמתווה. נתון מעודכן להיום - 257.
היו"ר צביקה פוגל
כמה היה בדיווח הקודם, 135?
אביב ישראלי
ב-03.07 זה עמד על 230. נכון להיום זה כבר 257.

לעניין תוכנית להסבת שטחים ציבוריים למקומות כליאה נוספים, תוכנית 888 או 999, אז בעצם הושלמה בנייתם של למעלה מ-530 מקומות נוספים.
היו"ר צביקה פוגל
נוספים מעבר ל-999?
אביב ישראלי
זה בתוך המסגרת של ה-999.
היו"ר צביקה פוגל
אני רוצה להבין. מכל התוכנית של 999 כרגע נוספו רק 530?
אביב ישראלי
530 בסך הכול.
היו"ר צביקה פוגל
שהם כבר מאוישים?
אביב ישראלי
איוש. אליאסף יוכל להתייחס.
אליאסף זכאי
מתוכם 360–370 - - -
היו"ר צביקה פוגל
מה מפריע לנו לאייש את ה-200 הנוספים, אליאסף?
אליאסף זכאי
לא מפריע. זה עובר אצלנו ביקורת של מחלקת אבטחה. לפעמים יש תיקונים קלים שעושים.
היו"ר צביקה פוגל
זה גם כולל העברה בין בתי סוהר?
אליאסף זכאי
האיוש עצמו?
היו"ר צביקה פוגל
כן.
אליאסף זכאי
לא ניכנס עכשיו לסוגי האסירים, אבל איפה שעושים את השיפוצים, ברוב המקומות לא זו הסוגיה.
היו"ר צביקה פוגל
לא יצטרכו להעביר מבית סוהר מסוים לקציעות כי שם פינינו או בנינו תאים נוספים.
אליאסף זכאי
אמרתי, כרגע בקציעות אין נוספים. במקומות שכן בנינו זה פחות בעיה.
היו"ר צביקה פוגל
אוקיי.

אני איתך, אביב.
אביב ישראלי
לעניין צוות היישום וההיגוי הלאומי, זה צוות שהוקם מכוח החלטת ממשלה 1903. זה צוות בראשות המנכ"ל למשרד לביטחון לאומי ומשתתפים בו כלל הגורמים הרלוונטיים מכוחות הביטחון, המשטרה, שב"כ, שב"ס, צה"ל ומשרדי הממשלה הרלוונטיים - משרד המשפטים, משרד האוצר. התכנס ב-30.06, זה בעצם הכינוס השני שלו, שם התקבלו הערכות מצב והתייחסויות של כל הגורמים הרלוונטיים, ובסוף הדיון הנחה מנכ"ל המשרד לפעול לבחינת קידומן של חלופות בינוי מואץ נוספות לצד קידום של תהליכי תכנון בטווח הבינוני, של אשכולות כליאה נוספים.
היו"ר צביקה פוגל
טווח הבינוני זה 2025 או 2024?
אביב ישראלי
הטווח הבינוני זה לא 2024. טווח הבינוי המואץ זה התוכניות המוקדמות כבר היום באופן מדורג. קשה לי להגיד כרגע מבחינת הטווח הבינוני איפה זה עומד. זה בתהליכי תכנון של אשכולות נוספים מעבר למה שהיה על הפרק.
היו"ר צביקה פוגל
אני מבקש מאוד בדיון הבא שאנחנו מקיימים על סטטוס מעקב, להזמין את המנכ"ל של המשרד לבל"מ.

בבקשה, אביב.
אביב ישראלי
בהמשך להערות שעלו פה בוועדה, המנכ"ל הנחה גם לקיים דיון בנושא של חלופות מעצר בהשתתפות של משרד המשפטים, משרד האוצר, שב"ס והמשרד כמובן. זה בהיבט הזה.

החלטת ממשלה 1712 - במסגרת ההחלטה כפי שידוע לוועדה, הוחלט לפעול להוספת 1,000 מקומות כליאה נוספים. גם בהיבט הזה טרם התקבל התקציב, אבל שב"ס כבר התחיל להיערך בנושא.
היו"ר צביקה פוגל
מה קורה עם משמורת בקהילה?
אביב ישראלי
משמורת בקהילה, זה אני אפנה למשרד המשפטים.
גלעד נוה
אני יכול שנייה?
היו"ר צביקה פוגל
בוודאי.
גלעד נוה
לגבי הנושא של התקציב זה החלטה 1712. מה הדד-ליין מבחינת היכולת לממש את הכספים האלה? הם צריכים לעבור קודם כל הרי פה בכנסת בוועדת כספים. באיזה שהוא שלב אם אתם רוצים להתקשר, אתם צריכים עד למועד מסוים בהנחה שזה אמור להיות לשנה הזו, ל-2024.
אביב ישראלי
אני לא גורם תקציב. אני יכולה לבחון את הדברים מול גורם התקציב.
היו"ר צביקה פוגל
שאלה טובה.
אביב ישראלי
אנחנו נביא לדיון הבא את גורם התקציב ויתייחסו לזה באופן מפורט, אבל כן להבנתי זה מסוג הדברים שנלקחו בחשבון ויש איזה שהוא סיכום עם האוצר. גורמי התקציב יוכלו להרחיב.
היו"ר צביקה פוגל
אוקיי.

אליאסף, רגע לפני שאנחנו עוברים למשרד המשפטים ולגורמים הנוספים, כמה לוחמי כליאה יש לנו היום בסיכון?
אליאסף זכאי
מאוד קשה להעריך את זה.
היו"ר צביקה פוגל
אני לא מתייחס עכשיו לאירוע של אותו סוהר שלנו שנרצח בביתו. זה משהו אחר.
אליאסף זכאי
תראה, ככל שמצבת הכלואים עולה והתפוסה גדלה, כמובן שהסיכון גדל. מאז המסמך ב-04.07 שהמצבה עמדה של 21,950, רק מאז עלינו בכ-200 ב-12, אז כמובן שהסיכון גדל ככל שהצפיפות מחמירה. מאוד קשה לי להעריך. אני לא הסמכות להגיד כמה - - -
היו"ר צביקה פוגל
אנחנו מצליחים לגייס לוחמי כליאה חדשים?
ליאור לונדר
שמי ליאור, ראש צוות שכר נגדים. ברבעון ב' של שנת 2024 לא הצלחנו לעמוד ביעד שלנו של 300 מכסות גיוס. הגענו ל-205 סוהרים בתחום הביטחון. ברבעון א' עמדנו ביעד. רוב פוטנציאל הגיוס שלנו כרגע שוהה במילואים, אז זה אתגר בפני עצמו. מעבר לזה, לגבי סיומי שירות אנחנו די זהים לשנה הקודמת.
היו"ר צביקה פוגל
היעד לתקופה הבאה עולה?
ליאור לונדר
היעד השנתי שלנו הוא 1,300.
היו"ר צביקה פוגל
זאת אומרת אתם תצטרכו להגיע ל-1,300 גם אם בתקופה מסוימת לא עמדתם.
ליאור לונדר
נכון. אנחנו עומדים על 500 כרגע. - - - לרבעון ג' ו-ד' גדלו סביב ה-400 בכל רבעון.
היו"ר צביקה פוגל
הבנתי. כמה לוחמי כליאה ביקשו לסיים את שירותם בשנה האחרונה?
ליאור לונדר
בתחום הביטחון, 186.
היו"ר צביקה פוגל
186 ביקשו לסיים את שירותם?
ליאור לונדר
כן, סיימו כבר את שירותם. עדכני להיום.
היו"ר צביקה פוגל
אנחנו יודעים למה, חוץ מפנסיה?
ליאור לונדר
כן, יש לי פה פילוח.
היו"ר צביקה פוגל
כמה מהם בגלל תחושת מצוקה או אי מיצוי?
ליאור לונדר
מעט מאוד. אני יכול להגיד שעל אף שהסיכון עלה, תחושת הביטחון של הסגל דווקא עלתה גם כן. רבע מהכמות זה גיוס לגוף ביטחוני אחר, זאת אומרת זה מעברים בין גופים ביטחוניים, וחוסר שביעות רצון מהתפקיד ואי הסתגלות זה עוד איזה רבע. זה העיקר של הסיבה לסיומי השירות.
היו"ר צביקה פוגל
הבנתי. תודה.

אליאסף, כמה אסירים ביטחוניים שחררנו בגלל מצוקת מקום?
אליאסף זכאי
אני באמת לא יודע להגיד, אבל אני יכול להגיד לך עובדתית שמצבת הביטחוניים ממשיכה לעלות. אנחנו לא מחליטים את מי משחררים.
היו"ר צביקה פוגל
זה בדיוק המשפט שאני רוצה שתאמר פעם נוספת.
אליאסף זכאי
יש צו של סיום מעצר, אם זה מנהלי או אם זה לא מנהלי. יש סיום מאסר. אם זה אסיר ששפוט, אנחנו לא מחזיקים אסירים שלא בהתאם לדין.
אביב ישראלי
שב"ס לא מעורב בצווים האלה. בסופו של דבר שב"ס מיישם בפועל את צווי הכליאה, הוראות הכליאה בהתאם למה שהוא מקבל.
היו"ר צביקה פוגל
את רוצה להגיד לי שאת מנהל בית חולים שיפא אנחנו לא שחררנו?
אביב ישראלי
אני לא יודעת להתייחס לאירוע הזה. אני יכולה להגיד ששב"ס בוודאי לא מקבל החלטות כאלה על דעת עצמו. שב"ס פועל בהתאם לצווי כליאה שהוא מקבל, צווי שחרור.
אליאסף זכאי
דרך אגב, אם מחזיקים אסיר שלא בהתאם לדין, לא עם צו בתוקף, לא עם פקודת מאסר בתוקף, זה מבחינת שב"ס עבירה על החוק אפילו כגוף. אתה לא יכול להחזיק אסיר בלי צו בתוקף או בלי פקודת מאסר או מעצר בתוקף.
היו"ר צביקה פוגל
הבנתי.

אתה מכיר משהו כזה, הוראה שאתם נותנים לשירות בתי הסוהר לשחרר אסירים בגלל מצוקת מקום?
מרדכי אבנרי
יש מצוקת כליאה, מוכרת לכולם. ועדה בראשות המנכ"ל הוקמה עוד לפני המלחמה. המקרה הספציפי שאתה מדבר זה גם פורסם ומבוצע תחקיר. הייתה פנייה של מל"ל בגלל סוגיית שדה תימן לשחרר מקומות. אני מניח שכל הסוגיה הזו מוכרת. צריך להגיד, יש גם צד שני למטבע. יש גם מעצרים שלא מתבצעים כתוצאה ממצוקת כליאה. יש תעדוף בסוגיה הזו וזה לא סוד. אין לי מספרים כרגע אבל הסוגיה הזו על המדוכה כל יום.
היו"ר צביקה פוגל
הבנתי.

משרד המשפטים, בבקשה.
עדי וולנרמן
עדי וולנרמן, משרד המשפטים, ייעוץ וחקיקה. לגבי הנושא של המש"ק, להבנתי התקיים בשבוע שעבר דיון של השרים עם היועצת, והובהר שם שהנושא הזה כרגע לא מקודם. מכיוון שהגופים הרלוונטיים, הרווחה ושב"ס הם לא ערוכים כרגע לקדם את החוק, המודל הזה בנוי על איזוק אלקטרוני מבוסס GPS שזה משהו שכרגע לא קיים ולא ישים. אני מזכירה שאנחנו מדברים על להחזיר לקהילה עבריינים מורשעים. מעבר לזה שאנחנו רוצים לטפל בבעיה של הצפיפות, אנחנו גם רוצים לשמור על אינטרסים חשובים אחרים של ביטחון ושלום הקהילה, ולכן אנחנו צריכים לוודא שהדבר הזה מתקיים ושיש לנו את היכולת לעשות את זה באמצעות האיזוק האלקטרוני מבוסס GPS, לכן אנחנו לא רואים טעם לקדם את החקיקה כל עוד אין היתכנות לבצע אותה. הגופים לא ערוכים כרגע לעשות את זה. עם זאת אני אגיד שאנחנו כן חושבים שנכון לשים את הדגש על עצורים במובחן מאסירים שפוטים שכבר בית משפט קבע את אשמתם וגזר את דינם. לגבי העצורים אנחנו מקדמים את הרחבת הסמכויות של שחרור בערובה. טיוטת התזכיר בהקשר הזה מוכנה. יש כרגע דברים שדורשים בחינה נוספת, אבל אנחנו כן רואים ערך בלקדם את הנושא הזה.

דבר נוסף שמקודם זה בתי המשפט הקהילתיים, שזה חלק מהחלטה 1903. פורסם כבר להערות ציבור תזכיר החוק. בדבר הזה אנחנו עומדים בלוחות הזמנים והדבר הזה מקודם.
היו"ר צביקה פוגל
תודה.

כן, אביב.
אביב ישראלי
כן חשוב לי להגיד משהו קטן. זה נכון שתזכיר החוק של משמורת בקהילה, זה גם משהו שנאמר פה, זה לא פתרון לטווח הזמן המיידי וזה אכן מצריך היערכות של הגופים. שלא ישתמע חלילה שזה מה שמונע. שירות בתי הסוהר קיים לא מעט דיונים בנושא, גיבש תפיסת הפעלה, זאת אומרת הייתה עבודה ומבחינת שב"ס והמשרד גם לקדם את הנושא הזה, גם אם זה ייקח קצת יותר זמן.
היו"ר צביקה פוגל
הבנתי. כמה עלינו מ-1,250 לכיוון 1,750 באיזוק אלקטרוני, אנחנו יודעים לבוא ולומר את זה?
אביב ישראלי
אמור להיות נציג משטרה בזום, לדעתי.
היו"ר צביקה פוגל
ערן איתנו?
ערן שמיר
שלום, צוהריים טובים.
היו"ר צביקה פוגל
צוהריים טובים, ערן. אני מבין שיש לנו יכולת להעלות מ-1,250 ל-1,750 אסירים צמודי אזיק אלקטרוני. כמה מתוך זה באמת קיים היום כבר?
ערן שמיר
לפי הנתונים שנמצאים אצלי כרגע, נתונים של חטיבת תביעות, אני נציג של חטיבת תביעות, חשוב להגיד, לא של המשטרה בכללותה.
היו"ר צביקה פוגל
ברור לי.
ערן שמיר
לפי הנתונים שנמצאים בידי, בחודש יוני נמצאים סך הכול מפוקחים תחת איזוק אלקטרוני גם בתחום הפלילי וגם בתחום התעבורה, נאשמים של חטיבת תביעות בלבד, לא של פרקליטות ולא של גופים אחרים, 392 מפוקחים. אלה נתונים של חודש יוני שנמצאים תחת פיקוח במהלך חודש יוני.
קריאה
אבל זה בלי פרקליטות.
אביב ישראלי
כן. צריך להגיד, זה נתונים רק של התביעות. לפי הנתונים שיש אצל שב"ס, סך הכול יש 1,079 שזה בעצם כולל גם של התביעות, גם של הפרקליטות ויש גם את המשוחררים באיזוק - - -
היו"ר צביקה פוגל
זאת אומרת יש לנו בפוטנציה על עוד.
אביב ישראלי
יש, נכון.
היו"ר צביקה פוגל
הבנתי. תודה רבה, ערן.

רגע לפני שאנחנו עוברים לזום האחרון, ישי, כמובן.
ישי שרון
כמה הערות קצרות. קודם כל לעניין המש"ק, אנחנו מסתובבים סביב העניין של הטכנולוגיה GPS כבר חודשים ארוכים. נדמה לי שמדינת ישראל לרבות שירות בתי הסוהר הצטיידו בטכנולוגיות מהסוג הזה בזמנים קצרים יותר ובתקופות חירום, שזה התקופה שאנחנו נמצאים בה.

אני אגיד עוד משהו, שזה גם משהו שנאמר בזמנו בוועדה שהמליצה על המהלך הזה של מש"ק. ה-GPS זה לא תנאי קדוש, במיוחד שאנחנו נמצאים פה במצוקה הזו. יכול להיות שבאופן זמני, באופן חירומי אנחנו יכולים להסתפק בטכנולוגיות שאנחנו משתמשים בהן היום, שהן לאGPS . אפשר גם לטייב את סוג האוכלוסייה. זה לא הכול או כלום. אפשר לראות את אותם אנשים שאנחנו אולי לא מוכנים לשחרר בלי GPS. אולי אנחנו כן מוכנים לשחרר עם טכנולוגיה פחות מתקדמת. בצד זאת אמרתי כבר בדיונים הקודמים, יש לא מעט הצעות שאנחנו כסנגוריה העלינו גם בפני משרד המשפטים, גם בפני המשרד לביטחון לאומי.
היו"ר צביקה פוגל
אתם משתתפים בוועדה הזו?
ישי שרון
לא משתתפים בוועדה ולא קיבלנו תשובות על ההצעות האלה כבר תקופה מאוד ארוכה.
היו"ר צביקה פוגל
אתה רוצה להשתתף בוועדה?
ישי שרון
אם יקבלו אותנו וישמעו אותנו ויתייחסו אלינו, בשמחה.
היו"ר צביקה פוגל
אוקיי.
ישי שרון
דבר אחרון שהוא סופר דחוף ואני מבין שגם הוועדה מודעת לזה. אנחנו הגענו למצב שאותה הוראת שעה שאושרה כאן, של השחרור המנהלי המורחב לגבי קבוצת הפליליים, פוקעת בסוף החודש. אנחנו שבוע וקצת לפני יציאת הכנסת לפגרה. עוד לא הופץ תזכיר חוק. איך שאני רואה את הדברים, כרגע יש סיכוי לא מבוטל, אולי אפילו גבוה שלא יספיקו להאריך אותה בזמן, אם בכלל. המשמעות כאן היא דרמטית. מדובר בהיקף גדול מאוד של אסירים. זה לא הסיפור של החופשה המיוחדת, ואני מציע גם שנשמע מה יהיו ההשלכות כאן. האם אנחנו נראה מצב שבו משליש מהפליליים שלנים על הרצפה, אנחנו נגיע לחצי ואף יותר? מה המשמעות של היעדר ההארכה הזאת על הצפיפות? אני מזכיר גם שזה מהלך מרכזי שהמדינה הקפידה לציין בכל הודעות העדכון שלה לבג"ץ. זה גם מוזכר בהחלטת הדחייה האחרונה של השופט עמית בבג"ץ בעניין שטח המחיה. אנחנו נכנסים פה לאיזה שהוא בור שאנחנו כבר נמצאים בתוך הבור הזה, אבל כנראה שאנחנו נכנסים לבור עמוק בהרבה. אני מציע שהוועדה תשמע תשובות בנושא הזה.
היו"ר צביקה פוגל
תודה, ישי.

גיל.
גיל דיקמן
תודה רבה על רשות הדיבור. גיל דיקמן, בן דודה של כרמל גת החטופה בעזה. שמעתי את השאלה של יושב-ראש הוועדה על כמה אסירים ביטחוניים שוחררו בגלל מצוקת הכליאה, ולא שמעתי את התשובה.
אליאסף זכאי
אתה שואל אותי.
גיל דיקמן
אם אפשר. אני לא יודע אם אני מוסמך לפנות אליך. שמעתי שהסברת שזה לא בסמכותכם להגיד מי שוחרר.
אליאסף זכאי
אנחנו לא מכניסים אדם לכלא וגם לא משחררים. זה ההסבר.
גיל דיקמן
אני הבנתי, אבל השאלה היא כמה, לא מי קיבל את ההחלטה. זה מה שאותי מעניין לדעת.
אליאסף זכאי
כמה שוחררו בגלל מצוקת כליאה?
גיל דיקמן
כן. כמה אסירים ביטחוניים שוחררו בגלל מצוקת כליאה? יש מספר כזה?
אליאסף זכאי
מכיוון שהסמכות שלנו היא נוגעת רק להחזקת עצורים ואסירים, אין לי תשובה לשאלה הזו, אם בכלל.
גיל דיקמן
למי יש תשובה לשאלה הזו?
אליאסף זכאי
אני חושב שקיבלת תשובה חלקית מנציג - - -
גיל דיקמן
שמענו, אני מבין, את הנציגים, אבל הם נתנו את התשובה חלקית.
אליאסף זכאי
יש מצוקת כליאה. אנחנו נמצאים פה בדיון, דיווח של השר מכיוון שיש מצוקת כליאה.
היו"ר צביקה פוגל
אליאסף, אני מכיר את גיל כבר 283 ימים, וזאת שאלה נכונה וזאת שאלה טובה. כמו שאתה מבין, אף אחד לא ייתן לך את התשובה. המספר הוא מספר לא מפורסם.
גיל דיקמן
זה מספר אסור בפרסום?
היו"ר צביקה פוגל
נכון.
גיל דיקמן
אבל אנחנו מבינים שיש כמות נכבדת של אסירים ביטחוניים ששוחררו בגלל מצוקת כליאה, בגלל שלא נפתר הנושא של מצוקת הכליאה, נכון?
היו"ר צביקה פוגל
גיל, חלקם שוחררו מתוך שירות בתי הסוהר, כלומר מבתי הכלא. משדה תימן אנחנו לא יודעים כמה. אין לנו שליטה על זה בכלל. זה של הצבא.
גיל דיקמן
ומבתי הכלא אנחנו יודעים להגיד כמה?
היו"ר צביקה פוגל
אנחנו יודעים אבל אנחנו לא יכולים לפרסם את המספר.
אליאסף זכאי
גם לא כל מי שמשתחרר, הוא משתחרר בגלל מצוקת כליאה. צריך לזכור את זה.
גיל דיקמן
בגלל זה אני רוצה להבין. עלו כל מיני ההאשמות לגבי למה שוחררו האנשים ששוחררו.
היו"ר צביקה פוגל
לא יהיו נתונים. גם אני רוצה לדעת. כמו שראית, גם אני לא מקבל את הנתונים. אני רק יושב-ראש ועדה.
גיל דיקמן
אוקיי.
היו"ר צביקה פוגל
תודה.

עידו חי מהאוצר, ואנחנו נסיים בזה. בבקשה, עידו.
עידו חי
היי, שלום לכולם.
היו"ר צביקה פוגל
שלום, עידו.
עידו חי
רק רציתי להתייחס לעניין החלופות והמש"ק, כי זה נושא שבאמת עולה יחסית הרבה. להגיד שהחסם היום לקידום המש"ק הוא תנאים או היערכות של הגופים, זה פשוט לא נכון. שב"ס יצא למכרז חדש כדי להטמיע טכנולוגיה של GPS שהמוכנות של זה לפי מה שאני יודע, יכולה להיות כבר בחצי שנה הקרובה.

לגבי שירות מבחן, גם. משיחה אחרונה עם מנהלת שירות המבחן, ההיערכות שלהם היא גם יכולה לעמוד על סביב השישה חודשים.
היו"ר צביקה פוגל
מישהו מהגורמים האלה פנה אליך בבקשה לתוספת תקציב?
עידו חי
נושא המש"ק הוא חשוב והוא יטופל ברמה התקציבית ברגע שהחקיקה תקודם על ידי משרד המשפטים. הסיבה כרגע שהמש"ק לא מקודם היא ממש לא היערכות של הגופים, אלא כי משרד המשפטים לא מקדם את זה. זה הכול.
היו"ר צביקה פוגל
הבנתי.

שאלה נוספת אליך, ברשותך, עידו. משרד לביטחון לאומי קיבל תקציב. אושר לו תקציב באישור התקציב לשנת 2024. חלק מהתקציב הזה עדיין לא מוצה. מה האפשרות של המשרד לביטחון לאומי לקחת חלק מהתקציב הזה ולהעביר אותו לסעיפים אחרים כדי לממש את הצורך המיידי כתוצאה מהלחימה?
עידו חי
יש משהו יותר קונקרטי. בעיקרון התיעדוף של הנושאים הם לפתחו של השר ושל המנכ"ל.
היו"ר צביקה פוגל
איזה תהליך הוא צריך לקיים בשביל שזה יעבור, ועדת כספים או רק שיח אתכם?
עידו חי
שיח איתנו. אם השר לביטחון לאומי מעוניין לתעדף משאבים שיועדו למשטרה או לכבאות, ולהסיט אותם לטובת צרכים אחרים שיש בשירות בתי הסוהר, זה נתון לתיעדוף שלו.
היו"ר צביקה פוגל
אני מניח שאתה מבין שאם שאלתי את השאלה, אז כנראה שלמישהו יש בעיה, אבל אנחנו נמצא את הדרך ביני לבינך. תודה רבה, עידו.

עוד מישהו? היועץ המשפטי?
ישי שרון
אין אפשרות לקבל תשובות על העניין של השחרור המוקדם? זה עניין דחוף מאוד.
היו"ר צביקה פוגל
בבקשה, אביב.
אביב ישראלי
אני אשיב על שני הדברים. עידו הבהיר את זה אבל אני אגיד את זה שוב. הפער בכל הנוגע למשמרות בקהילה לא נובע מהיכולת של שב"ס להיערך עם אזיקים כאלה או אחרים. העבודה הייתה בעיצומה והופסקה מטעמים שאנחנו לא יודעים.

לעניין השחרור המנהלי יש עדיין שיח אינטנסיבי מאוד בתוך הממשלה. המשמעויות של אי הארכת הוראת השעה בזמן ברורות לכולם. אנחנו מקווים שנוכל לקדם את זה ממש בלוחות הזמנים הנדרשים בשביל שהוראת השעה תופעל באופן רציף. המשמעויות ברורות. אין מחלוקת בעניין הזה.
היו"ר צביקה פוגל
כמה אנחנו קרובים ליום שבו נגיד, אנחנו לא יכולים לקלוט יותר, אליאסף?
אליאסף זכאי
אני כבר אמרתי בעבר. מצב של חוסר יכולת לקלוט בכלל הוא מצב תיאורטי. כנראה שלא יקרה. אמרתי - - -
היו"ר צביקה פוגל
אני יודע מה אמרת ולמרות זאת אני שואל.
אליאסף זכאי
כי אסירים משתחררים בלי קשר גם למצוקת כליאה. אסירים גם משתחררים. במקומם קולטים אסירים חדשים. דווקא אני אופטימי כרגע מכיוון שגם תוכנית ה-999, יש המון פרויקטים ואנחנו לכיוון 700 אפילו. יש המון חלקים בפרויקט שהם ממש על סף סיום, אז זה מוסיף לנו מקומות. אני לא רואה שזה קורה בקרוב.
היו"ר צביקה פוגל
אני שואל את זה מכיוון שעם ישראל צופה בנו, ועם ישראל רוצה לדעת שרוצחים נאצים, אנסים, פושעים, אני מדבר על חמאסניקים, לא משוחררים כי אין לנו מקום.
אליאסף זכאי
אני אמרתי שאני אופטימי.
היו"ר צביקה פוגל
אני מכיר את התשובה ולכן שאלתי אותך פעם נוספת.
אליאסף זכאי
יש גם התוכניות שהן לטווח הקצר מאוד יחסית, פרויקט 999 שזה מתקדם יפה - - - . אני לא רואה את זה קורה מאוד מהר, אלא אם כן פתאום יהיו אלפי עצורים חדשים שלא נוכל לעמוד בזה.
גיל דיקמן
או שתהיה עסקה ואז המצב ישתפר.
היו"ר צביקה פוגל
בבקשה, אביב.
אביב ישראלי
לפני כמה חודשים ישבנו פה ושאלת את השאלה הזו, ואנחנו הרבה מעבר למספר שבזמנו נאמר.
היו"ר צביקה פוגל
נכון. בגלל זה אני שואל.
אביב ישראלי
שירות בתי הסוהר עושה מאמצים משמעותיים להמשיך ולקלוט עצורים מכוחות הביטחון כל הזמן. אנחנו רואים את זה גם בנתונים, שהעלייה נמשכת כל העת. גם בנתונים שעכשיו שיקף אליאסף. ב-12 ימים אנחנו כמעט על 200 עלייה, לצד הפעולות ששב"ס נוקט בתוך מתקני הכליאה על מנת לאפשר את המשך קליטת העצורים. בשביל זה אנחנו גם יושבים פה על השולחן. משבר הכליאה מוכר וברור לכולנו, ומקודמים צעדים, בין אם צעדים בתוך שב"ס ובין אם צעדים רחבים יותר מול יתר גורמי הממשלה. ממשיכים לקדם, פועלים כל העת לבחון פתרונות נוספים בשביל לאפשר כל הזמן קליטה מכוחות הביטחון.
אליאסף זכאי
אנחנו נעשה הכול, כל מה שאנחנו יכולים, את כל המאמץ שאנחנו יכולים לעשות כדי לקלוט כמה שיותר מגורמי האכיפה.
היו"ר צביקה פוגל
תוך כדי זה שאתם שומרים על ביטחונם של לוחמי הכליאה. אל תעמידו אותם בסכנה. זה כבר לא שווה שום דבר. קחו את זה בחשבון. תודה רבה.
גיל דיקמן
אפשר לשאול האם צפויים שחרורים נוספים של אסירים ביטחוניים בעקבות מצוקת מקום בזמן הקרוב?
אביב ישראלי
שירות בתי הסוהר לא יכול להשיב לשאלה הזו. הוא לא הגורם שמקבל החלטות בנושא הזה. הוא גורם מבצע. זה לא הכתובת.
גיל דיקמן
אבל המצוקה היא שלכם.
אליאסף זכאי
אנחנו לא לוקחים אסיר ומשחררים אותו. אני מנסה להסביר.


הישיבה ננעלה בשעה 14:10.

קוד המקור של הנתונים