ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 30/06/2024

חוק התקנים (תיקון מס' 19), התשפ"ד-2024

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



103
ועדת הכלכלה
30/06/2024


מושב שני



פרוטוקול מס' 415
מישיבת ועדת הכלכלה
יום ראשון, כ"ד בסיון התשפ"ד (30 ביוני 2024), שעה 9:30
סדר היום
הצעת חוק התקנים (תיקון מס' 19) (אימוץ הוראות מחייבות החלות בדין האירופי), התשפ"ד-2024
נכחו
חברי הוועדה: דוד ביטן – היו"ר
דן אילוז
משה פסל
חברי הכנסת
עודד פורר
מוזמנים
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
פרופ' אבי שמחון - היועץ הכלכלי של ראש הממשלה ויו"ר המועצה הלאומית לכלכלה

אמנון מרחב - מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה

יגאל דסקרוביץ (איגור)

הממונה על התקינה, משרד הכלכלה והתעשייה

שני ברוך עזרי - עוזרת ראשית בלשכה המשפטית, משרד הכלכלה והתעשייה

טיראן ששון - יועץ מנכ"ל, משרד הכלכלה והתעשייה

ליאור חיימוביץ - סגן ראש המועצה הלאומית לכלכלה

גלית יעקובוב - משנה ליועצת המשפטית, משרד הכלכלה והתעשייה

גל ברנס - רכז כלכלה ותעשייה באגף תקציבים, משרד האוצר

אסתי ליס - אדריכלית, מנהלת אגף תורת הבניה ופיתוח הנדסי, משרד הבינוי והשיכון

לי-אור אבינועם - יועץ מנכ"ל, משרד הבריאות

רובי מושייב - מרכז בכיר מעליות ודרגנועים, משרד העבודה

יובל גל אביעד - עו"ד, הלשכה המשפטית, משרד העבודה

צפריר גדרון - מנהלת תחום תעשיות, המשרד להגנת הסביבה

רומי קאופמן - עו"ד רפרנטית מול משרד הכלכלה והימורים, משרד המשפטים

יעל קריב טייטלבאום - עו"ד, משרד המשפטים

ד"ר מאיה אורלנד - מנהלת אגף משאבי סביבה, שה"מ, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

רון מוסקוביץ - מהנדס הבטחת איכות, חברת "סולמות חגית", התאחדות התעשיינים

אייל פרובלר - יועץ משפטי , ממונה משפט ורגולציה, התאחדות התעשיינים

רז הילמן - סמנכ"ל ייבוא מכס ותקינה, איגוד לשכות המסחר

אלכס מילר - ההסתדרות הכללית החדשה

תהל ברנדס - סגנית בכירה ליועצת משפטית, רשות המים

גל לבנט - ראש מטה רשות חשמל

רחל גור - עו"ד, מנהלת תחום ממשלה ולוביסטית ציבורית, , סמנכ"ל "לובי 99"

עידן בן ארי - מנכ"ל חברה, "סינרג'י כבלים", שדרות

אלי שטיין - מנהל פרויקטים, "חד אסף מתכות", לשעבר מנכ"ל מכון התקנים הישראלי

אילן בר - סמנכ"ל "סיסטם מעבדות", נציג מעבדות בדיקה

נמרוד זעירא

דירקטור תקינה, גולן תעשיות מתחדשות בע"מ
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
אביגל כספי
מנהלת הוועדה
ד"ר עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
מיכל, איטייפ


רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-דיוקים והשמטות.




הצעת חוק התקנים (תיקון מס' 19) (אימוץ הוראות מחייבות החלות בדין האירופי), התשפ"ד-2024, מ/1743
היו"ר דוד ביטן
אני פותח את הישיבה – הצעת חוק התקנים (תיקון מס' 19) (אימוץ הוראות מחייבות החלות בדין האירופי), התשפ"ד-2024. זו ישיבת המשך.

אני רוצה להסביר מספר דברים שעלו מהישיבה הקודמת, ואחרי כן עלו בתקשורת. דבר ראשון – לתקשורת יש כנראה משהו מיוחד כשהיא מסיקה מסקנות מדיון שהוא לא דיון סופי, אבל מכיוון שהוא לא דיון סופי, אי אפשר להסיק מסקנות.

דבר שני – מדובר פה על תהליך, כמו שכל מערכת החוקים זה עניין של תהליך. הממשלה הקודמת עשתה איזושהי רפורמה מסוימת, לאחר מכן בינואר חוקקנו חוק שקשור לכניסה לישראל, עכשיו מחוקקים את החוק הזה ולדעתי בעוד שלוש שנים הדברים יהיו הרבה יותר ברורים, וזאת מפאת העובדה שהמון משרדי ממשלה לא בתוך העניין כרגע מכל מיני סיבות.

החוק הזה מתייחס כרגע יותר למשרד הכלכלה, שמבחינת התקנים והרגולציה שהולכת להיות, קרוב ל-80% ממוצרי הצריכה יהיו חלק מהחוק הזה, וזו התקדמות רצינית. נכון שיש דברים שהם מוחרגים מהחוק הזה בגלל שמשרד הבריאות טוען טענות, ונכון שגם בגלל יש דינים אחרים. כן גם משרד העבודה טוען טענות, משרד המים טוען טענות ומשרד האנרגיה טוען טענות, אבל בגדול ברור שהדברים האלה צריכים לבוא לידי ביטוי באיזושהי צורה, ואנחנו בעניין הזה נגיש הצעה לחוק.

אני רציתי שתהיה תחולה שהחוק הזה גובר על דינים אחרים בעוד כשלוש שנים, אבל גם משרד המשפטים וגם היועץ המשפטי של הוועדה טוענים שזה בעייתי, ולכן אנחנו מצאנו שיטה אחרת ועדיין נדון בדבר הזה, אבל בגדול זו רפורמה טובה משתי סיבות – ראשית, צריך רפורמה שקשורה לתקנים כדי שהכניסה לישראל של ייבוא תהיה הרבה יותר חלקה והרבה יותר קלה.

דבר שני, זה בסופו של דבר צריך להשפיע גם על המחיר. אני לא יודע עד כמה הוא ישפיע, אבל בעיקרון ברגע שאנחנו נקל על היבואנים והם יורידו מחירים בהוצאות שלהם, זה צריך גם להשפיע על המחיר בסופו של דבר. אבל הרפורמה הזו דרושה גם לנושא של כניסה לישראל בדרך חלקה יותר, בלי רגולציה ולשפר את הייבוא.

אז כל הביקורת שהייתה היא טובה לעצם העניין הספציפי, אבל לא לעניין הגדול. נכון שזה לא מה שטוב לאירופה טוב לישראל בכל דבר, אבל מבחינת מוצרי הצריכה, 80% ממוצרי הצריכה, כפי ששמעתי ממשרד הכלכלה, בפנים, ואלה המוצרים שנמצאים על המדף בסופר – וזה באחריות משרד הכלכלה. לגבי מה שבאחריות משרדים אחרים, כרגע ישנן בעיות. כרגע מוקמת ועדה חריגים, ואנחנו נתייחס לעניין הזה. ייקח זמן עד שהדברים יסונכרנו עם כל משרדי הממשלה.

שר האוצר בבקשה.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
בוקר טוב ושבוע טוב. אתחיל בלי המצגת וברגע שהיא תעלה, נשלב אותה פנימה.

אני רוצה להזכיר לכולם מה היא המטרה. תפיסת העולם אומרת שאנחנו רוצים לשנות מערכת הפעלה מ-DOS ל-WINDOWS למי שזוכר מהמבוגרים כאן, משיטה של רגולציה ישראלית, לאימוץ סטנדרטים אירופאיים בינלאומיים שמאפשרים הרבה יותר תחרות. זו השאיפה ואני כרגע מדמיין ביחד אתכם – ביום שאנחנו נגיע למצב שאנחנו מאמצים הכול למעט חריגים והשוק ייפתח, אז זה כמו שיצרן באירופה לא יכול למכור יקר בצרפת וזול בפולין, כי הפולני מוכר בצרפת בזול, זה הרעיון.

ברגע שאנחנו מאמצים את הגישה שכל יצרן בחו"ל, כל יבואן יכול ללכת לראות משהו בזול ולהכניס אותו לישראל, אם הוא עומד בקריטריונים, ואנחנו רוצים עם מינימום החרגות, בהגדרה אנחנו מגדילים ומרחיבים את התחרות וככל שהתחרות תצמח ותגדל, כך אנחנו נדע חד משמעית שהפער במחירים בין ישראל לאירופה יקטן – זו המשוואה.

אדוני היו"ר, אני רוצה להודות לך כי אתה שותף אמתי, כמו כל הוועדה, אופוזיציה וקואליציה כאחד מבינים את הקונספט הזה. עכשיו כשאנחנו מגיעים לזמן החשוב ביותר, אנחנו צריכים להבין מה נכלל, מה לא נכלל ומה הוא תהליך הרפורמה של השינוי.

(הצגת מצגת)

אני עשיתי הרבה רפורמות בחיי בעולם העסקי, וזה לעבור משיטת הפעלה אחת לשיטת הפעלה חדשה. חלק מהמשרדים, ואני מדבר על הרגולטורים, נמצאים באזור הנוחות שלהם, הם מכירים את החקיקה הישראלית, היא עובדת במירכאות כפולות, הם מכירים אותה, אבל יש להם אי ודאות מה אנחנו מאמצים באירופה.

המשרד שלנו עשה עבודה והדרג המקצועי, הכולל את איגור, טירן, ינור ואחרים, הציג לנו את המספרים שנוכל לראות בשקף הבא, ואנחנו עומדים מאחוריהם. הדרג המקצועי אמר לנו להתייחס קודם כל למוצרי הצריכה שרואים על המדפים ולא רק של משרד הכלכלה, אלא של כל המשרדים.

בישיבות הממשלה קיבלנו החלטה, ולא סתם הכול נעשה במקביל – דיונים גם עם משרד הבריאות בנושא של תמרוקים ובריאות במזון ובאנרגיה שנעשה גם כאן בוועדה. אנחנו עושים הכול במקביל מכיוון שאנחנו רוצים לעשות שינוי שיטתי של מעבר מהרצוי אל המצוי, וזה כחלק מרפורמה עמוקה יתר.

אנחנו בתהליך הדרגתי של שינוי, לעבור ממצוי לרצוי זה קשה ואנחנו זקוקים לעזרה של הוועדה, על מנת לעשות זאת בצורה שבה בסוף עוברים מאי ודאות כזה או אחר לוודאות. אנחנו חייבים שבסוף התהליך הזה תהיה ודאות לטובת הציבור, לטובת הצרכנים, לטובת היבואנים ולטובת כלל הציבור – התהליך הזה מחייב אותנו בשלביות ביצוע.

השלביות שאנחנו בחרנו בה, היא קודם כל לפני המלחמה הכנסנו את איסור יבוא מקביל ואת איסור גיאובלוק. התחלנו לפני המלחמה וסיימנו בוועדה כאן, במרץ כמדומני, את העובדה שלא עוצרים בנמל בהערכה שזה חיסכון לבד של 10% ליבואנים בכסף, בין 8% ל-12%, ותודה לאל זה נכנס לתוקף מחר. ממחר לא עוצרים בנמל, וזו בשורה שעליה אני רוצה להודות לוועדה. אנשים כבר שוכחים, אבל זה לבד חלק מהותי מהרפורמה. עכשיו אנחנו דנים בשאלה איך אנחנו מביאים את כל הרגולציות למעבר משלב א' לשלב ב'.

עלה פה בדיון הקודם נושא אתגרי תקינה – אנחנו הסתכלנו על מוצרים ובשבוע שעבר היה כאן דיון על תקינה. ביקשתי מאיגור להציג לנו את ההיבט של התקינה, ומתוך 526 התקנים בסך הכול, כשהשאיפה שלנו היא להכניס את כולם לרפורמה, נכון לעכשיו כ-220 מהם מאושרים מיד ועוד 80 יצטרכו עוד קצת זמן בשביל ללמוד, כי אנחנו נותנים למשרדים את הזמן להסתגל, ללמוד ולהציג אותם במעלה הדרך כי בסוף הם אלה שעושים את הפיקוח ומשווקים לציבור מה מותר ומה אסור. יש לנו עוד 144 תקנים של תשומות – אלה לא מוצרי צריכה, אבל הם גם חשובים ואנחנו לא מוכנים לוותר עליהם ונתעסק בהם בשלב הבא, וכן עוד 82 לא רלוונטיים.

השקף הבא משמעותי מאוד, ואני ארחיב עליו דקה – איך אנחנו מתעסקים בהחרגות? קודם כל, היעד והשאיפה שסיכמנו עליה בממשלה, הוא שהכול מאושר אלא אם כן הוא הועבר תהליך של החרגה בוועדת החריגים, שכוללת את נציג ראש הממשלה, שיושב כאן, שיעמוד בראש הוועדה, עם נציג אוצר ועם נציג כלכלה – משרדי הממשלה הסכימו לייצר Conflict Resolution, שזו מערכת של ניהול קונפליקטים, שבמידה ויש קונפליקט בין התפיסה האירופית לתפיסה הישראלית, נוכל לייצר מנגנון שבסופיות דיון מביאים אותו לממשלה, אם יש צורך בכך, ומקבלים הכרעה – אם יש החרגה או אין החרגה.

נכון להיום, אנחנו לא מטפלים בכל התקינות, שכן בחלק מהתקינות נטפל במעלה הדרך כי הפלנו על איגור ועל החברים גם במשרדים אחרים תיק כבד מאוד. התחלנו עם מוצרי הצריכה, ועכשיו אנחנו צריכים לתת למשרדים זמן להתארגן על עצמם, ואז עלינו לראות מכל התקינות האחרות, מה הם מקבלים ומתקנים את התיקונים אצלם, או מה הם מעלים לוועדת חריגים.

נניח שלעניין הזה יהיו 18 חודשים עם אופציה לטובת העניין לבוא אל משרד הכלכלה, מעקף לוועדה זה לא משנה לנו כל-כך כרגע, ולקבל זמן נוסף כי אנחנו רוצים לראות מעבר מהיר. ככל שנעבור מהר יותר לתפיסה האירופית, כך התחרות תגבר מהר יותר – ולכן, בכלים השלובים אנחנו מעוניינים מאוד שכל המשרדים ירוצו מהר לאמץ את ה-WINDOWS ולא להישאר עם DOS, כי זה מאפשר לנו באמת להגיע להישגים גדולים מאוד בהקשר הזה של התחרות.

מהדיון שעשינו כאן גם עם דוד לפני כן, הרבה מאוד ממה שנשאר לנו פתוח סובב סביב הנושא הזה של ההחרגות. על פניו, תארו לעצמכם שאנחנו אומרים שהרצוי זה שהכול מאומץ ומבקשים לדעת מה נדרש להחרגה ואם אנחנו צריכים קצת זמן כדי לעבור על החומר הכול בסדר, אבל מבקשים להתחיל לרוץ קדימה מהר – אז באופן טבעי המשרד שלנו יישב מול משרדים אחרים לטפל קודם כל בדברים שיש להם השפעה גדולה על השוק - - -
היו"ר דוד ביטן
השר, מה שכתוב למעלה, זה לא מה שכתוב בחוק. אנחנו צריכים לתקן את החוק.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
כן, אני הבנתי וזה מקובל, וגם אם צריך לחזור לממשלה הכול בסדר.
היו"ר דוד ביטן
לא צריך לחזור, אנחנו פה.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
הבקשה שלי היא – אל תפחדו מאי ודאות. החוק לא צריך להיכנס בכל פרט, אלא להתעסק עם תהליך שמעביר אותנו מהמצוי לרצוי, זה לא חוק סטנדרטי, כי עוד לא היה מקרה שמדינת ישראל עוברת ממערכת הפעלה אחת שמכירים אותה למערכת הפעלה אחרת שהיא הרבה יותר רחבה ומאפשרת תחרות. אל תחששו מלחולל שינויים, אל תישארו באזור הנוחות כי כך נייצר מנגנון שהוא סופי. בסוף התהליך הזה, תהיה הכרעה אם כן מחריגים או לא מחריגים. תודה רבה.
היו"ר דוד ביטן
מהישיבה הקודמת, אנחנו בתוספת על האסדרה המאומצת. איגור, מה רצית לתקן בסעיף 10 או 11?
יגאל דסקרוביץ (איגור)
בסעיף 10 אין שינוי.
היו"ר דוד ביטן
כעת אנחנו בעמוד 14. משרד העבודה, מה היא הדרישה?
רובי מושייב
הדירקטיבות מדברות על מעליות, פיגום ממוכן, כלי לחץ, דוודי קיטור ומיכלי לחץ. לגבי כל הסוגיות האלו, אנחנו אימצנו את התקינה האירופאית, אבל יחד עם זאת בשער הכניסה לישראל במסגרת הייבוא אנחנו עוצרים אותם ובודקים בכניסה את הכלים האלה ואת התאימות כמובן.
היו"ר דוד ביטן
את הבטיחות שלהם.
רובי מושייב
ברור.
היו"ר דוד ביטן
האם אתם בודקים כל מעלית שנכנסת?
רובי מושייב
רוב המעליות נבדקות בכניסה לארץ, ויתרה מזאת אנחנו גם מקבלים מהמעבדות של אירופה מסמכים שהם אכן מאושרים מהדירקטיבה, וכשהם נכנסים לכאן אנחנו בודקים מול המסמכים האלה גם כן.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
אז אתה בודק לפי התקינה האירופאית?
רובי מושייב
ברור, כמו שאמרתי. יש תקינה אירופאית שאימצנו אותה במלואה במסגרת הדירקטיבה האירופאית.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
אז כל זה כרגע זה אם אתה עושה אכיפה בשטח או בודק שהמעלית - - -
רובי מושייב
בודק שהמעלית תגיע, לצורך העניין, לבניין, שאם היא תיפול חס וחלילה, מדובר פה בבטיחות הציבור ואחרי כן צריך יהיה להוריד את המעלית 20 קומות וזה גורם לטורח הציבור גדול מאוד.
דן אילוז (הליכוד)
האם באירופה המעליות נופלות?
רובי מושייב
אני לא אמרתי שהן נופלות שם, אבל גם אצלם - - -
היו"ר דוד ביטן
הרבה בודקים את המעליות. מה, נראה לך שלא?
רובי מושייב
אני לא אמרתי שהן נופלות.
היו"ר דוד ביטן
גם הם בודקים את המעליות. יש כאן אי הבנה רבותיי – אנחנו מאמצים את הרגולציה האירופית, אבל שם גם עושים בדיקות, ומכיוון שזה עניין של בטיחות הם אומרים שהם ממשיכים בבדיקות לגבי המעליות, וזה לא משפיע על מחיר השוק.
משה פסל (הליכוד)
לעניין המעליות, התקן האירופאי שאליו מתכווננים, הוא תקן מצוין, אבל עכשיו בודקים האם עושים אכיפה בשטח, או כל מעלית ברגע שהיא נכנסת. אני רק שואל האם באירופה בודקים כל מעלית שנכנסת?
רובי מושייב
בוודאי.
משה פסל (הליכוד)
בכניסה, לא בשווקים?
רובי מושייב
לכל מעלית יש מסמך של המעבדה ולכל מדינה יש לה את החוקיות שלה.
היו"ר דוד ביטן
אבל עדיין מעלית לא קונים בסופר. בשיא של החוק, זה קודם כל מה שיש בסופר, ומעלית זו מעלית והיא לא נמצאת בסופר. אתם גם מדברים על תקופת זמן, שהרי זה לא לכל החיים, נכון? אני מדבר על החוק כרגע.
רובי מושייב
החוק מדבר על כך שאחרי שלוש שנים, לא יהיה שום דבר. זאת אומרת שכל נושא הבדיקה בשערי הייבוא לישראל יתבטל, וכאן זו בעיה.
היו"ר דוד ביטן
אין שום בעיה. זה שאתה עושה בדיקה בטיחות למעלית, זה לא סותר את החוק. הכוונה פה היא לכך שאתם רוצים פה בסעיפים 10 עד 15 שהתחולה לא תהיה מיד אלא תוך שלוש שנים – האם זו הדרישה?
רובי מושייב
לא, אנחנו ביקשנו להחריג - - -
היו"ר דוד ביטן
אתה מדבר על ועדת חריגים, אבל אני מדבר עכשיו על החוק עצמו. האם מה שכתוב בחוק לגבי התחולה בתיקון מס' 19, האם זו התחולה המידית?
רובי מושייב
כן.
היו"ר דוד ביטן
אם התחולה מידית, אז זה לא כולל בדיקות. תקשיב טוב, אתה צריך שהתחולה לא תהיה מידית, כמו לדוגמה שנה ואז תגיש ועדת חריגים ותבקש את החריגים שאתה רוצה.
אייל פרובלר
אני מסביר משהו שאתם לדעתי מפספסים. יש פה את הרפורמה שלא עוצרים בנמל, אבל יש עדיין קבוצה של מוצרים מצומצמים מאוד שהמדינה, שאתם, החרגתם אותם מלעצור בנמל, והם עוצרים בנמל, כמו המוצרים שהאדון הזה דיבר עליהם וכמו פלדה ומוצרים שהם לא במוצרי צריכה, אבל הם נמצאים בחוק.
היו"ר דוד ביטן
איגור, איפה אתה בודק את המעליות?
יגאל דסקרוביץ (איגור)
מעליות לא נעצרות בנמל. אף מעלית לא עוצרת בנמל, אלא שהמעליות נבדקות לאחר התקנתן ולפני הפעלתן לציבור. המעליות בפועל לא עוצרות בנמל. אם אתה תחפש בחוקיות הייבוא, אין אפילו דרישה לאישור מעלית בייבוא.
היו"ר דוד ביטן
תרשמו בסעיפים 11 עד 15 תחולה בעוד שנה. בינתיים תגיש בקשה לוועדת חריגים על מה שאתה רוצה, ומה שיוחלט שם יוחלט.
גלית יעקובוב
כרגע רשום שלוש שנים.
היו"ר דוד ביטן
שלוש שנים זה מוגזם. תגישו לוועדת חריגים, שהיא דנה מבחינה מקצועית. למה צריך שלוש שנים אם צריך בדיקות כאלו או אחרת?
יגאל דסקרוביץ (איגור)
זה לא רק עניין של שלוש שנים. צריך להבין שיש רגולציה ענפה במשרד העבודה בתחום של ציוד לחץ ומעליות, זה לא רק שהם מבקשים לאשר תקן כזה או אחר, אלא שהם צריכים לטפל ברגולציה שלהם. יש פקודת בטיחות בעבודה ולצד הפקודה יש תקנות וצווים.
היו"ר דוד ביטן
אז בשביל מה יש ועדת חריגים? למה אתה לא יכול לפנות לוועדת חריגים?
רובי מושייב
אנחנו ביקשנו להכניס את זה לוועדת חריגים, ואני חושב ששנה זה לא מספיק, כי התחולה הרגולטורית היא גדולה מדי.
משה פסל (הליכוד)
אבל אתה אומר שהיום התקן האירופאי הוא תקין, שמעלית עם תקן אירופאי היא תקינה.
רובי מושייב
נכון.
משה פסל (הליכוד)
אז כל הוויכוח הוא על הבדיקה – האם אתה בודק בנמל או האם אתה בודק - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, הוא צריך ללמוד. מה שהוא אומר לך זה שהוא צריך ללמוד להחיל את הרגולציה, כי זה לא תקן, אלא שזו רגולציה.
היו"ר דוד ביטן
זה בסדר מבחינתו בגדול, אבל מישהו צריך ללמוד את זה ולהחיל את הרגולציה וזה לוקח זמן.
קריאה
שנה זו הצעה לגיטימית, ואם הם יצטרכו עוד הם יבקשו.
רובי מושייב
אנחנו דיברנו פה נקודתית לגבי מעלית, אבל מדובר גם על דוודי קיטור ומיכלי לחץ שהדין שלהם הוא שונה ממעלית.
היו"ר דוד ביטן
אז תגיד באילו סעיפים מדובר. במעלית אני חושב ששנה מספיק, אבל ניתן 18 חודשים. כמה זמן אתה צריך במכוני הלחץ האלה?
רובי מושייב
שלוש שנים זה יהיה מספיק בשלב ראשון.
דן אילוז (הליכוד)
למה צריך שלוש שנים? ואם זה השלב הראשון, מה קורה בשלב שני?
רובי מושייב
מכיוון שאנחנו נצטרך לעשות שינוי חקיקה, ואם רוצים לעשות את זה, זה לוקח זמן.
דן אילוז (הליכוד)
תסבירו לנו מה לוקח זמן, כי אנחנו רוצים להקשיב באמת.
קריאה
האם זה חקיקה או תקנות?
היו"ר דוד ביטן
זו לא חקיקה, זה יותר ללמוד איך להחיל את הרגולציה. החוק הזה מדבר על רגולציה. אם בפריז המעלית בסדר ברגולציה שלהם, הוא צריך להחיל את הרגולציה פה. אתם מתבלבלים בין רגולציה לתקנים.
משה פסל (הליכוד)
בואו נקבל את הרגולציה ומי שרוצה שילך לוועדת חריגים. משרד העבודה יגיע לוועדת חריגים, ישכנע אותם, מעולה.
היו"ר דוד ביטן
זה לא המצב. יש דברים שלוקח זמן להחיל אותם עד שהם ייכנסו לתחולה.
רובי מושייב
אנחנו כרגע כתבנו את חוק המעליות שכבר נמצא במשרד המשפטים, וזה לקח לפחות חמש שנים רק לכתוב אותו.
היו"ר דוד ביטן
לגבי סעיף 11, כמה זמן אתה צריך?
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
דוד, אני מבקש להעיר הערה לפני שאתה מחליט – אנחנו צריכים את העזרה שלך מהר. לי בוער כי אני יודע שאם זה ייקח יותר זמן, הציבור ישלם מחיר כבד יותר. אנחנו משרתי ציבור פה, וככל שנעשה את התיקון מהר יותר, הציבור יקבל את המוצר מהר יותר. ולכן, אני רוצה לראות מכם קצת דחיפות. קח קצת זמן, ואם תצטרך הארכה תבוא ותבקש מהוועדה.
משה פסל (הליכוד)
אני זוכר מה שאתה אמרת בדיון הקודם – אתה רצית בכלל להחריג את זה באופן כללי ועכשיו אתה מבקש זמן.
היו"ר דוד ביטן
כנראה בגלל ההערות שלנו, הוא כבר לא מדבר ככה.
רובי מושייב
אנחנו עדיין בעמדה הזו.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו עוד נגיע לסעיף הכללי שמתייחס לדברים האלה, אבל כרגע בתוספת סעיף 11 – כמה זמן אתה צריך?
רובי מושייב
אני הייתי הולך בכל הסעיפים מ-11 עד 15 על שלוש שנים.
היו"ר דוד ביטן
אין לך.
עודד פורר (יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות)
אם אתה תלך על הכול, אנחנו גם נלך על הכול. אם תבוא ותראה לנו בנימוק מקצועי למה אתה צריך פה שנה ולמה שם שנה וחצי, אז בסדר, אבל אם הכול שלוש שנים, אז יהיה שנה ותגיעו לוועדת חריגים על מנת להסביר.
היו"ר דוד ביטן
אצלו מילה זו מילה, אז תיזהר.
רובי מושייב
זה בדיוק שרצינו לעשות, להגיע לוועדת חריגים ולהסביר.
היו"ר דוד ביטן
לגבי סעיף 11 מה זה וכמה זמן אתה צריך לזה?
רובי מושייב
אני לא יודע כרגע להגדיר כמה זמן.
אמנון מרחב
למה אתה צריך זמן? לבוא לוועדת חריגים, אתה יכול לבוא מחר בבוקר.
רובי מושייב
אנחנו מעט מאוד אנשים במנהל הבטיחות שמתעסקים עם הרבה מאוד כלים כמו שאתה רואה, וכרגע על השולחן יש הרבה מאוד תקנות וכן את חוק המעליות. זאת אומרת, שכל תשומת הלב שלנו כרגע הולכת בלאו הכי לדברים השוטפים שלנו. עכשיו לקחת ולפתוח את הנושאים האחרים שהם כבר נמצאים במשרד העבודה ולהחזיר אותם חזרה - - -
משה פסל (הליכוד)
אבל סליחה רגע, אני לא מבין מה ההבדל בין מעלית בפריז למעלית בישראל. מה ההבדל הגדול? אם היא תקינה בפריז ותקינה בברלין, אז היא תקינה גם בארץ.
היו"ר דוד ביטן
אין הבדל, אבל זה שאתה מביא את המעלית לפה, זה לא אומר שהיא עובדת בחלל ריק. אם אנחנו מאמצים את הרגולציה האירופית, אנחנו צריכים לנקוט באותה רגולציה. זה לא רק לנקוט רגולציה, כי אנחנו צריכים גם לבדוק את המוצרים.
משה פסל (הליכוד)
אז שישקיעו בזה זמן.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, אז זה לוקח זמן.
משה פסל (הליכוד)
זה הרעיון של הרפורמה שלא צריך לבדוק כי יש תקן וברור שזה תקין.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו חוזרים בדיוק לעניין הזה שזו לא רפורמת שיווק, אלא רפורמת תקנים ויש הבדל בין הדברים, זו רגולציה.
משה פסל (הליכוד)
בלי קשר לשיווק, למעלית יש תקן אירופאי. אם אין לה תקן, אל תכניס אותה.
היו"ר דוד ביטן
ברפורמת שיווק אם המוצר שנמצא בסופר בברלין, אתה יכול להביא אותו, אבל זו לא הרפורמה.
משה פסל (הליכוד)
אבל כאן מדובר על מעלית שיש לה תקן.
היו"ר דוד ביטן
זה שהמעלית משווקת בצרפת, זה לא רלוונטי.
משה פסל (הליכוד)
אם מדובר על מעלית שמשווקת בגרמניה אתה צודק, אבל אני שואל אותך מה קורה אם יש תקן למעלית?
היו"ר דוד ביטן
אני לא יכול להתקדם ככה. לגבי סעיף 11, כמה זמן אתה צריך?
רובי מושייב
אני צריך 18 חודשים.
היו"ר דוד ביטן
מה הם המוצרים האלה?
רובי מושייב
מיכלי לחץ וכאלה. החל מסעיף 12 עד 15 אפשר להגיד שאנחנו מבקשים שלוש שנים.
היו"ר דוד ביטן
לא. תגיד לי כל דבר מה זה.
רובי מושייב
אני לא יכול להגיד כי במעליות לדוגמה, אנחנו כבר נמצאים בתוך תהליך של חקיקת חוק המעליות.
היו"ר דוד ביטן
אז מה הבעיה? החוק לוקח כל כך הרבה זמן?
דן אילוז (הליכוד)
לא הבנתי מה הקשר בין חקיקת חוק המעליות לבין התקן?
רובי מושייב
אני אסביר – זה אותו בן אדם שצריך להתעסק גם בזה וגם בזה, ולא יודע איפה לשים את היד קודם.
אמנון מרחב
שלא יתעסק בחוק מעליות. אם יש חוק שאומר מה שטוב באירופה טוב בישראל, לא צריך להמציא חוק מעליות. אין מדינה שיש בה חוק מעליות.
רובי מושייב
צו חירום של מעליות מתבטל בדצמבר השנה. במידה והצו הזה מתבטל, אין לנו שום חוק בנושא המעליות.
קריאה
מה אומר צו החירום? ומתי הוציאו אותו? נוכח מה הוציאו אותו?
רובי מושייב
הוא יצא במסגרת צו החירום. אדלשטיין נתן לנו הארכה עד סוף דצמבר בגלל המלחמה כשביוני זה היה אמור להסתיים.
היו"ר דוד ביטן
הוא אומר לך שמבחינה בטיחותית אתה צריך לבדוק.
רובי מושייב
הצו אומר, לדוגמה, איזה רישיון לתת לחברת מעליות.
היו"ר דוד ביטן
אתה יכול להביא מעלית שהיא לא תקינה, ולכן מה שבאירופה לא רלוונטי.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
מתי יצא הצו הזה?
רובי מושייב
ב-1984.
היו"ר דוד ביטן
מה אתה רוצה, שהמעלית לא תיבדק? שאחרי ששמת את המעלית והיא התחילה לזוז? עם כל הרצון, לדבר הזה יש את עניין הבטיחות.
משה פסל (הליכוד)
לבדוק פעמיים?
היו"ר דוד ביטן
לא, אתה לא בודק את זה בכניסה, אלא לפני שאתה מתקין.
משה פסל (הליכוד)
דוד, לדעתי אנחנו מדברים על שני דברים שונים. כאן מדובר במעלית ואני לא אומר שתכניס משהו שאין לו תקן, אבל כאן מדובר על מעלית שיש לה תקן אירופאי והיא תקינה באירופה עפ"י בדיקת מעבדה.
היו"ר דוד ביטן
מאיפה אתה יודע שהמעלית שהביאו היא תקינה?
משה פסל (הליכוד)
מה זאת אומרת? זה כל הרפורמה. יש בדיקות מעבדה.
היו"ר דוד ביטן
מעלית זו לא חברת בוטנים.
משה פסל (הליכוד)
אין בעיה, אז אם מעלית זו לא חמאת בוטנים, אני יכול לתת לך על כל מוצר הסברים למה צריך לבדוק אותו.
יגאל דסקרוביץ (איגור)
אפשר להביא מעלית סופר תקנית, אבל הבעיה של המעלית זו ההתקנה. אתה לא מביא מעלית כמו שאתה מביא גרעינים ושם על המדף, אלא שאתה חייב להתקין את המעלית בתוך המבנה. הרבה מאוד ליקויים נוצרים מסיפור ההתקנות, וזה לא קשור בכלל לרגולציה.
משה פסל (הליכוד)
נכון, ולכן יבדקו את המעלית בבניין, בעת ההתקנה.
רובי מושייב
זה עדיין מתבצע וזה לא קשור. כל מעלית נבדקת על ידי מכון התקנים.
היו"ר דוד ביטן
לגבי סעיף 12 קח שנתיים. מה הלאה?
עודד פורר (יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות)
יש בודקי מעליות ללא קשר למכון התקנים. יש בודקי מעליות שהקבלן צריך להביא אחת לתקופה ועושים לה ביקורת וכו'.
יגאל דסקרוביץ (איגור)
כל מעלית נבדקת בהתקתה פעם אחת, ופעם נוספת לפני הפעלתה.
משה פסל (הליכוד)
חוץ מהבדיקה היום?
יגאל דסקרוביץ (איגור)
אין בדיקה היום, זו רק הבדיקה שקיימת.
עודד פורר (יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות)
דוד אני אומר לך תן שנה, ואם יצטרכו ילכו לוועדת חריגים.
קריאה
שנה ובסמכות הוועדה לקבל הארכה.
היו"ר דוד ביטן
אבל פה זה לא רק ועדת חריגים כי צריך לתקן תקנות ולתקן חוקים.
דן אילוז (הליכוד)
אני עדיין לא הבנתי אילו חוקים צריך לתקן?
היו"ר דוד ביטן
הם בעצמם לא יודעים. יש סעיף כללי שאנחנו נביא אותו, וכרגע אתם מתפרצים לדלת פתוחה.
עודד פורר (יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות)
אני מציע שאחרי שנה הם יבואו לוועדת כלכלה ויגידו שהם עשו א, ב' וכו'.
היו"ר דוד ביטן
אתם יודעים כמה זמן לוקח לעשות תיקון תקנות, ביטול תקנות ותיקון חוקים?
עודד פורר (יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות)
אבל אני רוצה לראות מה הם עשו בדרך. בדרך כלל, זה לוקח הרבה זמן כי לא מגישים את זה, כי זה לא מגיע לכנסת וכי לא קובעים דיונים בתוך הממשלה ולכן זה לוקח הרבה זמן.
היו"ר דוד ביטן
אבל תמיד אנחנו יכולים לחזור ולתקן את זה.
עודד פורר (יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות)
הפוך, שהם יבואו לתקן את זה.
היו"ר דוד ביטן
הכוונה לתקן עכשיו בהקראה. כעת, מה זה סעיף 13 ומה אתה צריך?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני ארצה להכניס פה הסתייגות.
יגאל דסקרוביץ (איגור)
13 זו רגולציה כללית לציוד לחץ.
רובי מושייב
אני לא יכול להגיד לך מפה, אלא בצורה גורפת.
היו"ר דוד ביטן
אתם לא יודעים אילו תקנות צריך לתקן?
רובי מושייב
כי זה הרבה מאוד עבודה ואין לנו כוח אדם לזה.
היו"ר דוד ביטן
זו בדיוק הבעיה. אם היה מספיק כוח אדם, היו מסיימים את הכול בחצי שנה.
דן אילוז (הליכוד)
עוד לא הבנתי, האם אתה יכול לתת לי דוגמה אחת להתאמה שצריך לעשות בחוק בגלל שאתה מאמץ את התקינה? לא הבנתי מה צריך לשנות.
רובי מושייב
יש הרבה מאוד נהלים, אבל אני לא יכול להגיד במדויק כמה. יש הרבה מאוד נהלים והרבה מאוד נושאים שאנחנו נצטרך לשנות אותם, כמו לדוגמה במעליות שנצטרך להתאים את הנושא של הפיקוח אל מול הכניסה או אי הכניסה.
אייל פרובלר
תיכף נגיע לסעיף, אבל אתה מבין שברפורמה הזו אותו יבואן או יצרן של אותו מוצר בטיחותי לא צריך אפילו לשמור מסמך שהוא בדק את המעלית הזו והיא מתאימה לתקן. תיכף נגיע לסעיף הזה.
משה פסל (הליכוד)
אנחנו בעד לבדוק. תבדוק שיש בדיקת מעבדה, ואם יש בדיקה וזה עבר מעבדה אירופאית, המעלית תקינה.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
למיטב זכרוני, יש קצת יותר מעליות באירופה מאשר בישראל.
היו"ר דוד ביטן
זה נכון.
רובי מושייב
באירופה כל מעלית שנכנסת, אפילו כשהם מעבירים ממדינה למדינה, הם מקבלים אישורים עם מסמכים שנבדקים לגבי כל מעלית.
משה פסל (הליכוד)
אבל אתה אומר שבודקים התקנה.
רובי מושייב
בודקים התקנה, מה זה קשור?
משה פסל (הליכוד)
אז מה הבעיה?
רובי מושייב
אני אסביר – אם אתה עכשיו מכניס מעלית לארץ, לצורך העניין, אחרי שעשו פינוי בינוי בסין. הכניסו את זה ותחת הצהרה הוא אומר שזה מתאים לו לאירופה, ואנחנו בגישה של מה שטוב לאירופה טוב לנו. הוא מביא את זה לישראל, אנחנו מתקינים את זה בבניין של 20 קומות ומגלים שזה לא תקין בעת ההתקנה.
אמנון מרחב
כשמגלים בהתקנה לפני שהשתמשו בה, אז הקבלן לא יקבל טופס 4 ויצטרך לא לאכלס את הבניין עד שיחליף את המעלית.
משה פסל (הליכוד)
סליחה, לפי מה שאתה אומר, אתה לא מקבל את התקן האירופאי. זאת אומרת, שאתה רוצה לבדוק למרות התקן האירופאי אם זה תקין או לא.
רובי מושייב
אבל לתהליך הזה יש שני ערוצים – פעם אחת, זו התקינה שאנחנו אימצנו; ופעם שנייה, זה תהליך הכניס השלו לישראל – זה הכול. התקינה מאושררת, אנחנו אימצנו אותה ואפילו תרגמנו אותה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
בסוף יהיו לך גם את הבדיקות של ישראל וגם של אירופה.
רובי מושייב
לא, ממש לא.
משה פסל (הליכוד)
אם מעלית תגיע עם תעודת בדיקה אירופאית שהיא מתאימה לתקן האירופאי - - -
רובי מושייב
היא מחויבת להגיע עם תעודת בדיקה.
קריאה
אבל לפי החוק היא לא חייבת תעודת בדיקה.
היו"ר דוד ביטן
תמיד אפשר לשים הסתייגות, אבל אנחנו מנסים להגיע לפשרות.
אמנון מרחב
לכן אומרים להם לבוא לוועדת חריגים, אבל שייקחו את זה בזמן סביר. שנה זה מספיק כדי להביא דברים לוועדת חריגים, בדיוק כמו שהוא ידע ולבוא לטעון עכשיו את הדברים כאן שיטען את זה בוועדת חריגים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
תן לוועדת חריגים את הסמכות לתת לו שלוש שנים, אם אתה רואה שהוא עשה את הצעדים הנדרשים.
רובי מושייב
אני אסביר לך למה זה מעט זמן. אני באופן אישי עשיתי 120 ימי מילואים ועכשיו קיבלתי זימון למילואים, מה שאומר שמעכשיו עד סוף השנה כנראה אני לא אהיה פה. עכשיו, בוא תגיד לי אתה מתי אני יכול לעשות את זה כשאתה נותן לי רק שנה? אם זה חשוב כל כך מבחינת בטיחות הציבור ובטיחות העובדים, אנחנו מבקשים יותר.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
אדוני היו"ר, אני לא הבנתי. העיקרון המארגן אומר שאנחנו מקבלים את שיטת ניהול הסיכונים האירופי. הם יודעים לנהל סיכונים מול מעליות, ואנחנו צריכים להיות רגועים שמה שמקובל באירופה, כולל בנוגע לדברים מסוכנים יותר לכאורה, שהם יודעים לנהל.

כשאנחנו מקבלים את התקנים האירופים, נחה דעתנו עוד לפני שבכלל בדקנו שאנחנו מקבלים את שיטת ניהול הסיכונים. איגור אמר שאם כרגע מגיעה מעלית, או כל דבר אחר, כי זה לא שונה ממתקנים אחרים שיש בהם סיכון, אנחנו מקבלים את ניהול הסיכונים האירופי ובודקים בשטח לפני שבן אדם עולה על המעלית, כי אנחנו מבינים שהסיכון במעליות, זה לא רק המעלית אלא גם דרך התקנתה.

ולכן לא עוצרים בנמל, וזה אחוד לכולם, אלא בודקים בשטח, ובניגוד למוצרי צריכה שבודקים אקראית, אתה אומר שצריך לבדוק כל מעלית וזה מקובל עלינו, אבל למה אתה צריך זמן?
רובי מושייב
מעליות בנייה, לדוגמה, מכון התקנים לא בודק כל מעלית וזה יוצר בעיה. מה שטוב למעלית, לא טוב לכלים אחרים.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
מה היה עד היום? האם לא בדקו את כל המעליות?
רובי מושייב
בדקו אותם בכניסה.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
אז תמשיך את אותה שיטה שהייתה נהוגה עד היום, כי הסיכון לא גדל.
היו"ר דוד ביטן
השאלה כמה זמן הוא צריך לתקן.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
אבל אני לא מבין מה לתקן?
היו"ר דוד ביטן
את התקנות שקשורות לזה. מה לעשות שיש תקנות וחוקים בישראל? אנחנו צריכים לבטל או לשנות אותם.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
לא חבל על הזמן? הבנתי שיש מגבלה במשרד, אם מבחינת כוח אדם וכו', אבל בשביל שיהיה שינוי מהותי בתחרות, אנחנו רוצים את זה כמה שיותר מהר ולא לפי הנוחות של הפקיד.
רובי מושייב
השר, גם אנחנו רוצים את השינוי, אבל מדובר פה בבטיחות הציבור.
היו"ר דוד ביטן
משרד האוצר, אתה שומע בכל משרד שהבעיה היא כוח אדם, אז תנו כוח אדם מיוחד זמני לעניין הזה אם אתה רוצה שהכול ירוץ מהר.
גל ברנס
הבעיה היא תמיד סדרי עדיפויות ולא כוח אדם, כי מה שרוצים יודעים לעשות.
משה פסל (הליכוד)
זו רפורמה מספיק גדולה וחשובה למשק הישראלי, שנכון לתת תקנים לדבר הזה.
היו"ר דוד ביטן
תן תקן זמני לשנה למשרדים, כדי שיעשו את העבודה מהר, זה הכול. אחרי שנה תבטל את התקן.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
רעיון טוב.
גל ברנס
אם בסוף הוועדה תביא פתרון שנצטרך תקנים ותקציבים, נדון בתקנים ובתקציבים.
היו"ר דוד ביטן
אוקיי. נדבר על זה, כי זו הבעיה המרכזית בכל משרדי הממשלה. בינתיים, משרד הכלכלה, שגם להם אין מספיק כוח אדם, השר תיקף את זה ביחד עם המנכ"ל.

לגבי סעיף 13 במקום שלוש שנים, ניתן לו 18 חודשים. מה אתה צריך בסעיף 14?
איתי עצמון
במה עוסקת הדירקטיבה בסעיף 14?
רובי מושייב
זה למעשה כל התקנות של דוודי קיטור, מיכלי לחץ, ציוד הרמה וכ'.
היו"ר דוד ביטן
מה אתה צריך פה לעשות?
רובי מושייב
גם כן. יש תקנות, נהלים וחוקים שצריך לשנות ולהתאים מול מה שאתם מבקשים פה.
היו"ר דוד ביטן
האם אתה רוצה להכניס את הרגולציה האירופית לתוך התקנות? מה בדיוק אתה צריך לעשות?
רובי מושייב
לגבי כל הכלים האלה שהזכרנו, מכון התקנים לא בודק אותם בדיקה ראשונה, ולכן אנחנו צריכים להכניס אותם בתוך שערי הארץ ולראות איך אנחנו נוהגים ברגע שהצו מתבטל.
היו"ר דוד ביטן
וזה לוקח כל כך הרבה זמן לתקן את התקנות האלו?
רובי מושייב
אני לא יודע להגיד לך.
משה פסל (הליכוד)
הם עוד רוצים להוסיף בדיקות.
היו"ר דוד ביטן
טוב, שמענו את חברי הכנסת בעניין הזה.
משה פסל (הליכוד)
אנחנו רוצים שזה יהיה גורף על פי אירופה, ואם הם רוצים שילכו לוועדת חריגים.
היו"ר דוד ביטן
האם גם סעיף 15 קשור אליך?
רובי מושייב
כן, 15 זה המעליות.
היו"ר דוד ביטן
מעליות 18 חודשים. כעת לגבי סעיף 16 – משרד השיכון, מה זה סעיף 16 שאת דורשת שלוש שנים?
אסתי ליס
שמי אסתי ליס, מנהלת אגף תורת הבניה ופיתוח הנדסי. קודם כל, אני רוצה להגיד שאנחנו בעד.
היו"ר דוד ביטן
כולם בעד, אבל רוצים שמישהו אחר יעשה את העבודה.
אסתי ליס
בנוגע למוצרי בניה, מדובר במוצרים שונים. מוצרי בנייה מגיעים בתכלול ולא מגיעים בפני עצמם. אם אנחנו מדברים על לוחות פלדה או על צמנט או דברים כאלה, זה מגיע בתכלול ונשען על חוק תכנון ובנייה מצד אחד ועל תקנות וזה גם לא משהו שאנחנו יכולים לעשות לו re-call, אלא שזה משהו שברגע שהוא מגיע הוא יוצר איתו מורכבות רבה שצריכים לקחת בחשבון.
היו"ר דוד ביטן
ברגע שהפלדה בתוך הבניין, כבר אי אפשר לעשות re-call, זה ברור. מה אתם צריכים לעשות פה?
אסתי ליס
רגע, יש משהו נוסף. ברגע שאנחנו מייבאים מוצר, יש לזה אחריות גדולה מאוד גם למתכנן וגם למבצע. זו אחריות שאם אנחנו לא יוצרים את כל המערכת שתתמוך בסיכונים שאנחנו לוקחים איתו, אנחנו נעלה את מחירי הביטוח של האנשים האלה ולאו דווקא נוזיל מחירי דירות – זה נושא שאני רוצה להציג.

באירופה, שום דבר לא עומד בפני עצמו כאירופה. לכל מדינה יש את ההתאמות שלה, את החוקים שלה איך היא מקבלת את המוצר, את הסיכונים, את דרגת הבטיחות, את הקיים של המוצר ואת השירותיות של כל מוצר. היא קובעת את זה לעצמה. זאת אומרת, שאם משהו מגיע לצרפת הוא לא מגיע אותו הדבר כמו לשוויץ, ואני מדברת כעת על תחום הבניה.
היו"ר דוד ביטן
אז מה יהיה בעוד שלוש שנים? ביקשת שלוש שנים, תארי לי מה יקרה בעוד שלוש שנים.
אסתי ליס
אנחנו צרים לבחון איך אנחנו מדברים עם הרגולציה הישראלית. אנחנו מפנים בתקנות שלנו לתקנים, ואין לנו את הדרישות שיש בכל מדינה באירופה. אנחנו צריכים לראות מה אנחנו מחריגים מכל תקני הבנייה, אנחנו צריכים לבדוק את התקינה - - -
היו"ר דוד ביטן
ולזה את צריכה שלוש שנים?
אסתי ליס
אנחנו צריכים לפחות שלוש שנים לדבר הזה.
היו"ר דוד ביטן
בגלל כוח אדם?
אסתי ליס
אני לא אמרתי כוח אדם. זו בדיקה מורכבת מאוד, ואנחנו כבר התחלנו לעשות אותה בלי שום קשר לחוק התקנים. אנחנו מאוד בעד התיקון הזה והתחלנו לבדוק.
היו"ר דוד ביטן
האם מדוברים על סעיפים 16 ו-17?
עודד פורר (יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות)
דוד, אם לממשלה לוקח שלוש שנים לבדוק אילו תקנים יש ואיך משנים אותם, כמה זמן לוקח למי שלוקח לעמוד בתקנים האלה? מי שצריך ללמוד את התקנים האלה כדי להגיש אותם? לממשלה לוקח שלוש שנים לשנות, כדי שמשרד העבודה, משרד הבינוי והשיכון ומשרד הכלכלה ידברו אחד עם השני.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
אנחנו חייבים לתעדף את מהירות השינוי מאשר הלחץ על המשרדים. גם 18 חודשים זה הרבה מאוד זמן, ואני בטוח שאם תהיה בעיה אמתית, אנחנו נתחשב, מה שגם שאפשר לתת גם ארכה. אנחנו רוצים לעזור לכם.
היו"ר דוד ביטן
כמו שאני רואה את זה, אם רוצים תיקון, צריך כוח אדם רק לצורך העניין הזה. אם זה חשוב לממשלה, תנו לזה קצת תקציב.
אסתי ליס
אנחנו נעזרים במכון התקנים לדוגמה, ואנחנו צריכים תקציבים נוספים גם כדי לממן אותם וגם כדי לממן יועצים שונים.
היו"ר דוד ביטן
בסעיף 16 נעשה שנתיים כרגע. לגבי סעיף 17 – מי זה?
יגאל דסקרוביץ (איגור)
בעיקרון זה רק המשרד שלנו, זה Battery Regulation.
היו"ר דוד ביטן
למה ביקשת שלוש שנים?
יגאל דסקרוביץ (איגור)
כי זה נושא חשוב וחדש לחלוטין. אנחנו עדיין לא מכירים אותו, עוד לא למדנו את הנושא של הרגולציה בתחום הבטריות. הנה לדוגמה, רק היום הייתה שריפה של בניין כמעט שלם מסוללה כזו.
היו"ר דוד ביטן
אבל זה כשהסוללה נבדקה כמו שצריך, לא? הרי לא הביאו אותה מאירופה. כבוד השר, זה המשרד שלך – מבקשים שלוש שנים כי זה תחום שלא למדו אותו.
קריאה
אפשר לשים 18 חודשים.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
למה כל כך הרבה זמן?
יגאל דסקרוביץ (איגור)
אני לא מכיר את הרגולציה, אבל זה באמת רגולציה מורכבת מאוד.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
למה יותר משנה? זה גם הרבה זמן יחסית לאחרים.
היו"ר דוד ביטן
שנתיים כרגע.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
לא צריך שנתיים. זה חוק שלנו, ולכן אני אומר 18 חודשים מקסימום. איגור, בשבילי אני מבקש שתעשה את זה מהר יותר.
קריאה
זה יהיה כתוב בחוק?
היו"ר דוד ביטן
כן. אנחנו נכניס סעיף כללי שמבאר תוך כמה זמן בכל משרד יתוקנו התקנות והחוקים, אבל נגיע לזה לא עכשיו. זה סעיף שאנחנו מוסיפים לחוק.
משה פסל (הליכוד)
אני מציע אפילו להפוך את זה לחוק יסוד.
היו"ר דוד ביטן
משרד המשפטים והיועץ המשפטי לא מסכימים לזה, אבל אנחנו נדבר על זה.
משה פסל (הליכוד)
למה לא? זה שינוי גדול ומשמעותי שמקל על אזרחי ישראל. למה לא להפוך את זה לחוק יסוד?
איתי עצמון
כי חוקי יסוד עוסקים בזכויות אדם ובמבנה המשטרי של המדינה, ולא בייבוא וכו'.
משה פסל (הליכוד)
זו הבעיה השנייה הכי בוערת כרגע במדינת ישראל.
היו"ר דוד ביטן
אבל אנחנו לא דנים בזה כעת. אמרתי שאנחנו נדבר על הסעיף הזה אחרי כן. התהליך הוא שקודם כל אנחנו דנים בסעיפים שנותנים לנו, וכרגע תיקנו חלק, ויש סעיף אחד משמעותי שאנחנו נביא ונדון בו. אחרי כן תהיה בעיה של מי גובר על מי ואנחנו נתייחס לזה.
איתי עצמון
נותרו עוד שלושה סעיפים שנשמעו לגביהם הערות בתוספת החמישית, ועוד שני סעיפים חדשים.
יגאל דסקרוביץ (איגור)
אני רוצה להוסיף עוד מספר דירקטיבות לתוספת.
איתי עצמון
אנחנו מדברים כרגע על מה שמונח על שולחן הוועדה, אם יש לכם דברים נוספים זה צריך להתפרסם ולהגיע לדיון הבא, לא עכשיו.
היו"ר דוד ביטן
לא משנה, שיגיד אותם.
איתי עצמון
בדיון הקודם היו הערות לגבי סעיף 5 – מוצרים במתח נמוך. הייתה הערה של חברת "סינרג'י" לגבי הכבלים.
היו"ר דוד ביטן
מישהו יכול להסביר לנו מה הבעיה עם הכבלים?
עידן בן ארי
אי אפשר לעשות להם re-call.
היו"ר דוד ביטן
יש פה משרד ממשלתי שמכיר את הבעיה?
קריאה
רשות החשמל, לא מכיר את הבעיה.
היו"ר דוד ביטן
מי פה מהחברה? תציג את זה.
עידן בן ארי
בוקר טוב אדוני, שמי עידן בן ארי ואני מנכ"ל "סינרג'י". ראשית, המשרד הרלוונטי שעוסק בכל סיכוני האש, זו נציבות הכבאות שאמורה להציג את העניין הזה ואת הסיפור כולו כי היא נתקלת בנושא הזה כל הזמן.
היו"ר דוד ביטן
אתה המנכ"ל של החברה? אתה היחיד שמייצר את הכבלים האלה בארץ?
עידן בן ארי
כן, אני המנכ"ל ואני היחיד בארץ שמייצר את הכבלים האלה בארץ.
היו"ר דוד ביטן
מה ההבדל בין מה שאתה מייצר לבין מה שקורה באירופה? בישיבות האחרות אמרת שזה רק 20% מהשימוש של הכבלים בארץ, ו-80% כן מייבאים. ולכן השאלה היא למה ה-20% האלה משמעותיים מול ה-100%?
עידן בן ארי
היום הכבלים האלה נבדקים בארץ, וכבר היום ממה שנבדק, 25% לא תקינים, לפי הנתונים של המכון.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
לא תקינים או לא עומדים בתקינה האירופית?
עידן בן ארי
לא תקינים במובן שהציפוי לא מתאים, המוליך לא מתאים וכו'.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
לפי איזו תקינה?
עידן בן ארי
לפי התקן הישראלי.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
אבל אנחנו מאמצים תקן אירופי.
עידן בן ארי
דקה ברשותך אני אסביר. הבעיה שלנו היא לא התקינה, אלא שלא בודקים. כבר היום אנחנו יודעים שנכנסים כבלים לא תקינים ונעצרים. היום יש הגנה על הציבור – נבדק, נשלח. הבעיה שאנחנו חוששים ממנה היא לא לפי איזה תקן וכו' אלא שלא ייבדק.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
אז אתה רוצה שנבדוק את זה בנמל?
עידן בן ארי
אני מציע שתישאר הפרוצדורה שקיימת היום.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
לא יקרה.
היו"ר דוד ביטן
האם היום בודקים את זה בנמל?
עידן בן ארי
אדוני השר, ברשותך אני אשלים את דבריי בשני נושאים – אחד, בנושא הבטיחות ראינו שהגיע היום מכתב של המוסד לבטיחות וגהות שמסביר בדיוק את הנושא הזה. את שירותי הכבאות צריך להזמין לפה כדי שיציגו את העמדה המקצועית שלהם. אני בעברי הייתי מנכ"ל חברת "אמישרגז" במשך 13 שנים, ואני מעיד על עצמי שבבטיחות אני מבין ואני יודע שכשלי חשמל הם מקור השריפות מספר אחד בבניינים.
היו"ר דוד ביטן
הכבלים שאתה מייצר, לאן הם מיועדים?
עידן בן ארי
הסוג הזה מיועד לבניינים, זה נכנס ומותקן לכל הדברים האלה. זה חל גם על כבלים מאריכים.
משה פסל (הליכוד)
האם יש לכם נתונים כמה כשלי חשמל ושריפות יש באירופה ובמדינות שבהן יש תקן אירופאי, לעומת ישראל?
קריאה
באירופה הדברים האלה לא נבדקים בכניסה לאירופה.
משה פסל (הליכוד)
אם תספר ששם יש יותר שריפות, אז יכול להיות.
עידן בן ארי
אני מייצא לגרמניה, לדוגמה, ולצפון אמריקה לפי התקן הגרמני ולפי התקן הקנדי, אבל הבדיקות שעושים לנו בכניסה למדינה ומעבירים אותנו שבעה מדורי גיהינום כדי לוודא שאנחנו עומדים בתקנים - - -
משה פסל (הליכוד)
מעולה, אז אתה אומר שהתקן שלהם הוא טוב.
עידן בן ארי
אני לא מדבר על התקן, אלא על הבדיקות בכניסה.
משה פסל (הליכוד)
הבנתי, אז בוא נתחיל עם זה שאתה מסכים לתקן האירופאי?
עידן בן ארי
הבעיה שלי היא לא התקן, אלא לוודא שעומדים במה שאומרים, וזה לא קורה כבר היום. החשש שלנו הוא גם מבחינה בטיחותית, ואנחנו פותחים את המקום לכל מי שרוצה, גם מסין וגם ממזרח אירופה ולא מוודאים. פעם שנייה כשזה יקרה, אני לא יודע להתמודד, כי התחרות הזו מבחינתי היא לא שווה.
היו"ר דוד ביטן
רגע, אני רוצה להבין. היום 80% מגיעים, נכון?
עידן בן ארי
כן.
היו"ר דוד ביטן
אתה מנכ"ל מפעל ואתה לא אחראי כרגע על הדברים האלה, על המוצרים שהם לא שלך?
עידן בן ארי
אני לא אחראי.
היו"ר דוד ביטן
אז אתה עכשיו טוען מבחינה ציבורית?
עידן בן ארי
אני אסביר את הקשר. היום אני יודע שכבלים לא תקינים לא יכולים להיכנס, ואז יש לי תחרות הוגנת. אני מפעל בשדרות שעובד שם בתנאים קשים עם 150 משפחות ואני אומר בסדר, אבל אני רוצה תחרות הוגנת. כשיפתחו השערים ולא יבדקו, אז כל אחד יוריד בעובי מילימטר במשקל הנחושת ובעובי הציפוי, ותתחיל תחרות.
היו"ר דוד ביטן
תנו לו לדבר. חבר הכנסת, אחרי כן תתייחס.
משה פסל (הליכוד)
כל אחד יבוא וידבר, כל אחד מחריג, כל אחד יוצר חורים בחוק. רק על מה שיש פה, שזה עוד לא כל התקנים, ויש כבר בלי סוף חורים והחרגות.
היו"ר דוד ביטן
הבנתי שאתה לא בעד החרגה. בינתיים, למפעל בשדרות עם 150 עובדים אני כן אתן לדבר. יש לו זכות לדבר. עידן בבקשה.
עידן בן ארי
אדוני, הצד שאני מציג הוא שהמפעל הזה עבר פעמיים פשיטת רגל. יחד עם זאת, אנחנו מבקשים תחרות הוגנת. ברגע שלא יוודאו שמקפידים על דרישות התקן, וכרגע אני לא נכנס לאיזה התקן, מה שיהיה הוא שאני לא אוכל להתחרות.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אז אתה אומר שהאתגר זו האכיפה?
עידן בן ארי
לא. אני אומר שלדעתי אתם חייבים לוודא לשמור על שלום הציבור ולוודא את זה - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אבל גם באירופה אין אכיפה.
עידן בן ארי
באירופה מוודאים את הדברים האלה, אני עובר את זה בעצמי.
קריאה
זו אכיפה.
היו"ר דוד ביטן
ומה הטענה השנייה?
עידן בן ארי
הטענה הראשונה זה בטיחות, ושנייה זו תחרות הוגנת. מרגע שירדו הבדיקות בכניסה, לא תהיה תחרות הוגנת כי אנשים יזייפו והעלויות יצאו נמוכות יותר ואני לא יודע איך להתמודד עם זה.
אמנון מרחב
אבל זה נכון לכל מוצר ייבוא.
עידן בן ארי
אני לא יודע, אני מדבר על עצמי.
משה פסל (הליכוד)
עידן, כשאתה מייצא לגרמניה, מה הגרמנים עושים עם הכבלים? אילו בדיקות הם מבצעים?
אמנון מרחב
הם לא בודקים אותך בכניסה. אני מבקש שאיגור יגיד אם יש בדיקות באירופה לכבלים חשמליים בכניסה לנמל.
משה פסל (הליכוד)
אמרת שהם מעבירים אותך עם הרבה בלגן.
אמנון מרחב
חבר הכנסת פסל, הנה איגוד יגיד.
יגאל דסקרוביץ (איגור)
בייבוא באירופה אין בדיקה של כבלים ואין בדיקת המוצרים בכלל, אבל יש בהחלט משטרי בדיקות בשווקים בהמשך.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
ככה צריך להיות. לזכותו של המנכ"ל אני רוצה לומר שאם זה נכון, וצריך לבדוק את זה, ש-25% מהמוצרים שנכנסים לא עומדים בשום תקן, לא ישראלי ולא אירופי, זו בעיית אכיפה ואתה צודק שאם לא תהיה אכיפה אז זה יכול לפגוע לך בתחרות – אני מקבל את זה.
היו"ר דוד ביטן
לא, הוא אומר שבגלל שאתה נותן ייבוא חופשי והיום יש כבר בעיות בבדיקות ומרמים.
משה פסל (הליכוד)
אז צריך לטפל ברמאים.
היו"ר דוד ביטן
אבל מכיוון שזה הולך לכל מיני מקומות, אתה לא יכול אחר כך לחזור אחורה, ואם שמת כבל לא טוב בבניין, אתה לא יכול לפרק את הבניין.
עידן בן ארי
אין re-call בכבלים.
דן אילוז (הליכוד)
אז מה הפתרון? להשאיר את המצב הקיים, שהוא אומר בעצמו שהוא היום בעייתי?
היו"ר דוד ביטן
לא, היום בודקים את הכול.
עידן בן ארי
היום מגנים על עם ישראל ולא מאפשרים כניסה של כבלים לא תקינים.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
אי אפשר לבדוק כל מוצר בנמל. צריך לבדוק בשווקים וגם במקרה הזה. הטענה שלך שיש שרמאים בתחום הכלים ואתה ישר ולא מרמה, על פניו יש לך חיסרון. זו טענה לגיטימית, אבל המישור של הטיפול בבעיה, זה לוודא שלא מרמים וזה לא קשור לתקינה ולא בודקים כל מוצר בנמל.
היו"ר דוד ביטן
פורר בבקשה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני מכיר את החברה הזו מדיונים בוועדת כספים בקדנציות קודמות בסיפור של היטל היצף.
היו"ר דוד ביטן
כן, גפני דיבר איתי על הדבר הזה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הבאנו את זה פה למשרד הכלכלה באירוע הזה, ואם מדובר במפעל בשדרות שזקוק לתמיכה ישירה, הדרך הנכונה היא באמצעות תמיכה ישירה.
משה פסל (הליכוד)
חד משמעית. כולנו בעד תמיכה ישירה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני חושב שבאירוע הזה, כדי להכניס דברים לתוך החוק, צריך לייצר איזשהו מנגנון.
אמנון מרחב
חבר הכנסת פורר, ההיטל בתוקף והשר חתם עליו.
עידן בן ארי
בלי קשר להיטל הסף, יש לעשות תמיכה ישירה בין אם זה הטבות בקידום העסקה ובין בדברים נוספים, בוודאי במפעל שמעסיק 150 עובדים בשדרות.

הדבר השני שרציתי לומר, ופה אני כן מתחבר לדברי השר, בתוך האירוע הזה המשרדים צריכים להיערך לאכיפה אחרת כי כרגע אין אכיפה. זה כאילו ניהול סיכונים של אפס סיכונים ואנחנו משגעים את כולם בדרך. אגב, הרמאים ממשיכים לרמות גם במצב הקיים היום, וצריך בעניין הזה לייצר אכיפה.
אמנון מרחב
קיבלנו תקנים ממשרד האוצר.
אייל פרובלר
אבל מה שהוא אומר, שאחרי הרפורמה הזו יהיה קל יותר גם לרמאים כי הם לא צריכים דברים בסיסיים שמחייבים אותם באירופה. באירופה היבואן מחויב ללכת עם תעודות ולהצהיר. לא חוסכים ממנו את כל הדברים האלה.
היו"ר דוד ביטן
מה זה הנושא הזה של הצבעים והחוטים?
עידן בן ארי
צבעים זה נושא אחר. זו התאמת התקן הישראלי לדרישות התקן האירופאי.
היו"ר דוד ביטן
האם אתה יכול להתאים את עצמך בלי בעיה לזה?
קריאה
זו בחירה, הוא לא צריך להתאים.
עידן בן ארי
אדוני, זה נושא אחר.
היו"ר דוד ביטן
אז למה דיברו איתי על זה? גם גפני דיבר איתי על זה.
עידן בן ארי
זה לא נראה לי סביר. אני אומר לך שהנושא המהותי פה הוא אחר. אנחנו מפעל קטן ולא מפריעים לאף אחד, לא מעלים את יוקר המחייה. קשה לי, העובדים שלי באים אליי אחרי כל מה שקורה ושואלים מה קורה פה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
כמה אחוז בייבוא?
היו"ר דוד ביטן
עם 80% ייבוא, לכן ההחרגה לא משפיעה אלא מגבירה את הבטיחות ואת התחרות.
אלכס מילר
אדוני היו"ר, מההסתדרות הכללית, אנחנו מצטרפים כמובן לבקשה הזו. לא מדובר רק על העניין שהוצג לפני כן בסוגיה הבטיחותית. אני שומע פה הרבה שאומרים שהקבלן לא יקבל טופס ארבע, ואני אומר לכם שזה לב יוקר המחייה. אם בסופו של דבר אותם אנשים שצריכים להיכנס לבניינים ולא יכולים בגלל כבל או מוצר אחר שלא בסדר, איך נלחמים ביוקר המחייה?

אנחנו מדברים על שדרות, ובאירופה אין מלחמה שהם מתמודדים איתה. הבעיה היא שאותם 150 אנשים שצריכים לעבור היום כל דבר כולל פינוי, כולל פתיחת שנת הלימודים ועכשיו אולי יגידו להם שתהיה להם בעיה מבחינת מקום עבודה? להחריג 150 עובדים שהפרנסה שלהם לא תובטח, זה דבר שישבור את החוק הזה.

אדוני היו"ר, ההסתדרות מבקשת כמובן שהוועדה תתחשב בבקשה של מפעל "סינרג'י" בעניין החרגה כי זו גם סוגיה בטיחותית.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו נעשה החרגה לשנה, ובינתיים תפנה לוועדת חריגים. אם אתה צודק בטענות שיש לך, הם יצטרכו לתת לכם את ההחרגה. וגם בלי קשר, תפנה לשר הכלכלה ולמנכ"ל, על מנת שיסייעו לך בדברים אחרים.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
יש מנעד רחב של כלים כולל מה שחתמנו על היטלי היצף ודברים אחרים. נדבר איתך.
עידן בן ארי
מאחר ואני מכיר את הבירוקרטיה אני מבקש לפחות שנתיים אם אפשר.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו נעשה פה סעיף שמתייחס לעניין הזה של אורכות, אבל כרגע בחוק יהיה שנה. תפנה לוועדת חריגים, הנה נמצאים פה הנציגים – תנו קדימות למפעלים בארץ שנוצרות להן בעיות.
אייל פרובלר
אדוני, האם עברת פעם על וועדת החריגים? האם אתה יודע שתקינה זה בריאות, הגנת הסביבה ובטיחות. שום נציגות לאף אחד מהמשרדים האלה. ומי שיושב בוועדת החריגים – תקציבים, רשות התחרות, משרד ראש הממשלה, במשרד הכלכלה ממונה על חוקיות הייבוא. איפה הצד השני? זו החלטת ממשלה. אולי אפשר לעשות רביזיה לוועדה הזו.
היו"ר דוד ביטן
לסעיף הזה, במיוחד להחרגה שנתנו, אין השפעה על יוקר המחייה אלא על הבטיחות. לכן כן צריך להביא את זה לוועדת חריגים שהם יחליטו.
גל ברנס
כל הנושא הזה שאין השפעה על יוקר המחייה, ברגע שאתה יוצר חסם סחר, יש השפעה על יוקר המחיה כי ברגע שאתה צריך כל פעם לעשות בדיקות בנמל, ברור שאם נתקע המשלוח שלך בנמל וכשאתה שולח את המוצר לבדיקה זה גם עולה כסף – וכל הדבר הזה משפיע על יוקר המחייה. יש פה המון מוצרים שמשפיעים על הדיור ועל עלויות הביוב והמים ועל החשמל.
היו"ר דוד ביטן
אני אגיד לך מה משפיע – ברגע שהג"א משנה משהו קטן, זה מעלה את המחיר ב-3% או 4%, וכן לגבי מכבי אש וכו', אז זה לא מה שמשפיע.
גל ברנס
אז כדאי שגם הם לא ישנו.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
אני רק רוצה להזכיר שמפעל לא יכול להגיש לוועדת חריגים, וזה רק גוף ממשלתי שאני מניח שזה אחד המשרדים.
קריאה
אז מי יגיש?
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
משרד הבינוי צריך להגיש.
אלכס מילר
נראה שאתם מייצרים רגולציית יתר. כל משרד צריך להתחנן למשרד ממשלתי שיגיש. אדוני היו"ר, אני לא מצליח להבין אם החוק בא לפתור או לסבך. אנחנו באמצע מלחמה, האנשים מהדרום מפונים ואתם מתעסקים פה במשהו קטן. תנו להם שנתיים ועזבו את המשרדים. שמפעל יוכל להגיש בעצמו לוועדת החריגים, אחרת סיבכתם את הסיפור הזה לגמרי.
גל ברנס
אבל המפעלים לא אחראים על הבטיחות של מדינת ישראל, אלא שהרגולטורים הם האחראים ולא שמענו אף רגולטור שבא לפה לוועדה ואמר שהדבר הזה לא בטיחותי.
אלכס מילר
אולי כמו שאתם אומרים שגם יש בעיה מבחינת אכיפה של אותם משרדים, אבל אתם גם רוצים שעכשיו כל משרד יבדוק אילו מפעלים יש תחתיו ויבוא להילחם.
גל ברנס
אנחנו רוצים שהמשרדים יבדקו אילו מוצרים יש תחתם - - -
אלכס מילר
אין בעיה שתהיה הנחיה למשרד ראש הממשלה שכל משרד עכשיו יבדוק מי מתחתיו ויגיש ועדת חריגים על כל מפעל שעובד תחתיו.
היו"ר דוד ביטן
היו"ר דוד ביטן: כרגע זה שנה. אני אדבר עם גפני על זה.
עידן בן ארי
אדוני יש לי שאלה – רק רגולטור יכול להגיש בקשה לחריגים, איך אנחנו נגיש?
היו"ר דוד ביטן
הנה, השר פה, ואני אומר שאנחנו מבקשים ממשרד הכלכלה בעניין הזה להגיש את הבקשה, זה הכול. אל תדאג. המנכ"ל יושב פה ואומר שכן יגיש את הבקשה.
אמנון מרחב
אני אומר שהרגולטור יבחן את הפנייה. אם הוא אומר שזה מסוכן זה מסוכן, ואם לא אז לא. אם זה מסוכן הוא יביא את זה לוועדת החריגים, ימליץ לשר ונביא את זה.
אלכס מילר
לא אמרתי שזה לא מסוכן.
אמנון מרחב
מה שאתה תגיד, תמליץ לשר והוא יביא. זו דרך העבודה המקצועית.
היו"ר דוד ביטן
מקצועי או לא מקצועי, בנושא הזה אחרי מה ששמענו, כן אני מבקש שתגישו בקשה ותצהירו את זה לפרוטוקול בישיבה הבאה. תגישו את הבקשה הזו. ועדת חריגים היא מקצועית, ושם יהיה דיון.
משה פסל (הליכוד)
האם הדברים של ועדת חריגים באים לכאן לאישור בוועדת הכלכלה?
היו"ר דוד ביטן
לא, מה פתאום. אנחנו לא אנשי המקצוע.
גל ברנס
אם הוועדה לא ממליצה והשר בכל זאת רוצה, אז הם מגיעים לממשלה ולוועדה.
קריאה
תן לו שנתיים, למה שנה?
היו"ר דוד ביטן
איך אתה פותר את הבעיה של הבטיחות? באמצעות סיוע? לא.
אמנון מרחב
אבל עד עכשיו אף רגולטור לא קם ואמר שיש עם זה בעיה בטיחותית. אף אחד, לא רשות הכיבוי, לא משרד האנרגיה, אף רגולטור סביב השולחן לא אומר את זה. המפעל אומר משיקולים שלו, ואנחנו מכבדים פה כולנו את השיקולים שלו, אבל הוא צריך לקבל את הפתרון בדמות סיוע כזה או אחר שהממשלה נותנת לו.
היו"ר דוד ביטן
הוא אמר בהתחלה שנזמין את רשות הכיבוי, אבל אני לא רוצה להזמין אותה.
אמנון מרחב
נשמע אותם ונגיד.
אייל פרובלר
ככל הידוע לנו, כיבוי האש מתנגד מקצועית.
גל ברנס
אז חבל שהם לא באו בממשלה ואמרו שהם מתנגדים.
היו"ר דוד ביטן
על זה ועדת חריגים צריכה לדון.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
אין שום בעיה לוודא שתוך שנה זה יעלה לוועדת חריגים, ואז תתקבל החלטה – זו לא נראית לי דרמה.
עידן בן ארי
אני נמצא פה כבר במספר דיונים. רפורמה עצומה וכל האנרגיות האלו בשביל מפעל אחד שלא מעלה ולא מוריד את יוקר המחייה.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
זה לא עובד ככה.
עידן בן ארי
סליחה, אם אתה היית שואל את דעתי ואני אומר לך שאני ניהלתי מערכות גדולות ויש לי ניסיון. זה לא מעלה ולא מוריד. רק בשביל שדרות, הייתי שם את זה בצד .
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
אדוני המנכ"ל, רק בשביל המפעל הזה, אני חתמתי על היטל היצף רק למפעל אחד. דבר שני, שיננו את התמריצים ולשדרות אנחנו נותנים יותר אחוזים בכחול לבן מאשר למקומות אחרים בארץ. זה בסדר שאתה מעיר, אנחנו נעשה הכול בכדי לעזור למפעל. אל תתבלבל, אם יש בעיית אכיפה, זה עניין אכיפתי. אם יש שם גנבים שגונבים את השוק הישראלי, נטפל בהם וזה לא קשור אליך.
היו"ר דוד ביטן
מה הבעיה שוועדת החריגים תדון? אתם רוצים שאני אזמין את כיבוי אש, אני אזמין.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
סיכמנו שנה.
אמנון מרחב
הוא לא רוצה שנה, אלא יותר, אבל סיכמנו שנה.
היו"ר דוד ביטן
אם ועדת חריגים תחליט לתת לך יותר, היא תיתן לך. שנה דיון ועדת חריגים זה סביר.
איתי עצמון
שים את זה ראשון בוועדת חריגים. עכשיו סעיפים 4א' ו-4ב' לתוספת.
אלי שטיין
שלום, שמי אלי שטיין ואני נציג "חד אסף מתכות". בדיון שעבר העליתי את הנושא של ההחרגה של פלדה לבניין והסברתי את החשיבות.
איתי עצמון
לגבי איזה סעיף אתה מתייחס?
אלי שטיין
סעיף 16, ואתה אישרת.
היו"ר דוד ביטן
לסעיף 16 נתנו שנתיים, ובשנתיים האלו תציג את כל הבעיות.
אלי שטיין
השארת את ההחרגה של פלדה בניין.
איתי עצמון
לא התקבלה החלטה בעניין.
היו"ר דוד ביטן
אין צורך שתתקבל החלטה על הפלדה הספציפית, אם זה בסעיף 16 יש לך שנתיים לטפל בזה מול משרדי הממשלה ומול ועדת חריגים. אתם עשיתם מאתנו ועדה מקצועית ואנחנו לא. אם היינו ועדה מקצועית, הייתי צריך לשבת עם כל אחד ולראות מה בדיוק הבעיות.
אלי שטיין
הבעיה היא שאין תקן אירופאי, כי לכל מדינה באירופה יש תקן משלה.
היו"ר דוד ביטן
אז ועדת החריגים צריכה לדעת מזה. גל או משרד הממשלה, האם כשוועדת חריגים מחליטה, היא מתחילה באופן כללי או שהיא יכולה גם להחליט באופן ספציפי לדוגמה על מוצר מסוים?
פרופ' אבי שמחון
זו תהיה ועדה מקצועית שמנכ"ל משרד ראש הממשלה ימנה את היו"ר שלה.
איתי עצמון
זה כבר קיים היום בחוק.
היו"ר דוד ביטן
בסעיף 16 הפלדה בפנים. האם היא יכולה להחליט שלגבי הפלדה יש כללים אחרים?
פרופ' אבי שמחון
כן.
היו"ר דוד ביטן
אז יש לך שנתיים ימים, הכנסנו את זה באופן כללי לגבי הסעיף הזה. תסביר לי איזו בעיה יש לך פה. האם אתה רוצה החרגה לכל החיים?
אלי שטיין
נכון.
היו"ר דוד ביטן
אני לא אתן את זה. בשביל זה יש את ועדת חריגים.
אלי שטיין
הסברתי בדיון שעבר.
היו"ר דוד ביטן
הבנתי, ואני מסביר לך גם כן באופן אחר – יש ועדת חריגים ואם היא תגיד שלגבי הפלדה מכל מיני שיקולים צריך להחריג את זה ל-100 שנה, הם יחריגו לך את זה ל-100 שנה, אין שום בעיה. הם אלה שדנים בנושא מקצועית, הם יבדקו את השוק ויראו אם באמת במדינות אחרות יש החלטות רגולציה אחרות בכל מדינה ומדינה, אז סביר להניח שגם במדינת ישראל צריכה להיות רגולציה אחרת בגלל כל מיני סיבות.
אלי שטיין
זה לא העניין. הפלדה לבניין קובעת את החוזק של הבניין, ואין מדינות שיש שם רקטות וכתב"מים עליהן.
גל ברנס
תסביר את זה בוועדת חריגים.
היו"ר דוד ביטן
הסברת לי את זה גם בישיבה קודמת, ולכן נתתי שנתיים ואתה תלך לוועדת חריגים. מי צריך ללכת איתו?
גל ברנס
צריך משרד ממשלתי ושר שיגיד.
איתי עצמון
צריך משרד ממשלתי.
היו"ר דוד ביטן
דבר אחד אני רוצה להגיד והוא שיש לפעמים בעיות של מפעלים, שמישהו צריך להתייחס אליהן. מה יקרה אם המשרד לא ירצה להביא את זה לוועדת חריגים?
גל ברנס
זה המשרד ויש לו אחריות.
היו"ר דוד ביטן
לא, זה יוצר אצלי בעיה.
גל ברנס
מי שאמור להיות אחראי או מוטרד אם יש בעיה עם תקן הפלדה, זה משרד השיכון.
אלכס מילר
אתם יודעים כמה מאכרים אתם יוצרים בדבר הזה?
גל ברנס
כל התקנים המיוחדים האלה יוצרים מאכרים.
היו"ר דוד ביטן
בסוף אנחנו נדון מה יקרה כשהמשרד הרלוונטי לא מוכן.
גל ברנס
הערה קטנה לגבי הדיון הקודם, על מנת לוודא שמה שאנחנו דוחים בשנה זה רק את התקן הספציפי שרלוונטי לכבלים ולא את כל הדירקטיבה.
עידן בן ארי
לא ביקשנו הכול, אלא רק מה שקשור ל-law voltage.
היו"ר דוד ביטן
איגור, תענה לגל. מה קורה כשאני רושם פה דחייה לשנה?
יגאל דסקרוביץ (איגור)
זה רק עניין מוצר ספציפי שנמצא בתוך הדירקטיבה.
היו"ר דוד ביטן
איגור, תציג את שתי הדירקטיבות שאתה רוצה להוסיף.
איתי עצמון
בנוסח המעודכן שתי דירקטיבות חדשות מופיעות בסעיפים 4א' ו-4ב'.
תהל ברנדס
שמי עו"ד תהל ברנדס ואני מרשות המים. אשמח להתייחס לרשימה שלא נסגרה בדיון הקודם בסעיף (7).
היו"ר דוד ביטן
נתנו עד 1 ביוני.
תהל ברנדס
אני מבינה שהנושא היה בדיון בישיבה הקודמת, אבל לפחות מולנו זה לא נסגר.
היו"ר דוד ביטן
כתוב סימון רכיבים, ולא כתוב רשות המים.
איתי עצמון
הסבירי מה הרלוונטיות של הדירקטיבה.
תהל ברנדס
כתוב בסעיף באמת רק סימון רכיבים, אבל בחומרים שהעבירו לנו ממשרד הכלכלה, ההתייחסות היא לכך שבסופו של דבר ניתן יהיה לייבא דטרגנטים שמכילים "בורון" וכלורידים נוספים שההשפעה שלהם היא שלא נוכל לעשות שימוש בקולחים.
היו"ר דוד ביטן
אבל פה החלטנו שכן ניתן להם תקופת זמן. אבקות כביסה זה לא בסעיף הזה.
איתי עצמון
האם את מדברת על מועד התחילה או בכלל על החלת הדירקטיבה?
תהל ברנדס
אני חושבת שבנושא שבו כבר נעשתה בדיקה של התאמה לתקן האירופי ונמצא שיש אי התאמה, ואני חושבת שגם לכולם ברור למה, באירופה לא עושים שימוש בקולחים והשבה לחקלאות ובוודאי לא בהיקפים שאנחנו מדברים עליהם.
קריאה
זה נכון מאוד. היקפי המים המושבים לחקלאות בישראל זה 80%.
תהל ברנדס
זה 85%.
משה פסל (הליכוד)
עשיתם עבודה במשרד וראיתם שהתקינה האירופאית לא מתאימה בוודאות לישראל, זה נושא לוועדת חריגים.
היו"ר דוד ביטן
איגור, לגבי הרכיבים נתנו עד 1 ביוני, אז מה זה קשור למה שהיא אומרת?
יגאל דסקרוביץ (איגור)
זה קשור לרגולציות בתחום.
היו"ר דוד ביטן
הסתכלי בסעיף 4 שבחלק ג' – שם זה מוחרג הנושא של המים.
תהל ברנדס
זה לא זה.
היו"ר דוד ביטן
הם דיברו על המצרכים שקשורים למים, הם לא דיברו על משהו אחר, ככה זה היה בוועדה. "אם המצרך בא במגע עם מי שתיה - - - " ועל זה קיבלנו החלטה שזה בסדר.
יגאל דסקרוביץ (איגור)
כבוד היו"ר, אלה שני דברים שונים.
צפריר גדרון
סעיף 7 זו הרגולציה שמסדירה חומרי ניקוי ובתוכם אבקות כביסה.
איתי עצמון
האם זה לגבי סימון רכיבים או לגבי המרכיבים?
צפריר גדרון
הרגולציה הזו כוללת גם רכיבים ובאופן כללי גם מגבלות, אבל הנושא הזה לא נמצא בה כי באירופה זו לא נישה.
איתי עצמון
אז תסבירו מה ההשלכה של אימוץ הדירקטיבה.
תהל ברנדס
מדובר בייבוא של מספר חומרים ספורים שמשמשים את הבית ואת המלונות כשחומרי ניקוי זה חלק מבניהם.
היו"ר דוד ביטן
אז בשביל מה הכנסתם החרגה בחלק ג' סעיף 4 אם זה הדירקטיבה?
יגאל דסקרוביץ (איגור)
זו החרגה אחרת לגמרי. מדובר בהתאמה למי שתייה לפי תקנות.
היו"ר דוד ביטן
ועל מה היא מדברת?
יגאל דסקרוביץ (איגור)
היא מדברת על הכימיקלים בתוך חומרי ניקוי, כשהכימיקלים האלה חודרים אחרי כן למי תהום ומזהמים את מי התהום ופוגעים - - -
קריאה
לא. הם הולכים לקולחים.
יגאל דסקרוביץ (איגור)
בסדר גם לקולחים הם הולכים, ולכן כבר היה דיון בנושא הזה והסכמתם להחריג את זה לשנה או לשנתיים עד לדיון בוועדת חריגים.
היו"ר דוד ביטן
הם דיברו איתי על מי שתייה בעיקר ולא על מי קולחים. הם נימקו את מי השתייה בנושא של מי הקולחים שיש איזושהי ערבוביה.
יגאל דסקרוביץ (איגור)
מי השתייה זה משהו אחר.
היו"ר דוד ביטן
אז מה ההמלצה לגבי סעיף 7?
אמנון מרחב
האמירה שלנו לגבי סעיף 7 ולגבי דבריה של הגברת, היא לדחות את זה ל-1 ביולי 2025, שיביאו את זה לוועדת החריגים ועד שוועדת החריגים לא תקבל החלטה - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, זה לא לוועדת חריגים.
גל ברנס
זה בדיוק לוועדת החריגים.
אמנון מרחב
עד שוועדת החריגים תקבל החלטה, ההחרגה הזו תמשיך לחול.
תהל ברנדס
נכון להיום, אנחנו לא רואים את הסיפא של מה שאדוני אמר, אבל זה אכן יכול להיות פתרון. צריך להבין שאנחנו פה בנושא שכבר נבדק וההשלכה היא שהפסקת השימוש בקולחים לחקלאות וזה אומר שהקולחים האלה בנחלים.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
זו סיבה טובה.
משה פסל (הליכוד)
סיבה מצוינת לוועדת חריגים.
היו"ר דוד ביטן
בסעיף 7 כתוב "לעניין סימון רכיבים זה 1 ביולי 2025, אבל היא מדברת על משהו אחר.
תהל ברנדס
נכון.
היו"ר דוד ביטן
זה לא על עניין סימן הרכיבים.
תהל ברנדס
יש גם אי התאמה בנוסח הסעיף לעומת החומרים המקצועיים שאנחנו קיבלנו, לגבי המשמעות של הסעיף הזה.
היו"ר דוד ביטן
אז תכתוב שלעניין זה וזה ניתן להם יותר זמן. זה הכול.
תהל ברנדס
אם אפשר את מה שהוצע פה על ידי אדוני המנכ"ל, שבאמת כל עוד הדיון לא אושר בוועדת החריגים - - -
היו"ר דוד ביטן
זה לא קשור. זה יהיה סעיף כללי. איגור, בסעיף 7 כתבנו "לעניין סימון רכיבים תחילה 1 ביולי 2025". עכשיו, לעניין המוצרים שהיא מדברת עליהם, מה לכתוב פה כדי שניתן לה קצת יותר זמן?
קריאה
גל ברנס: צריך שנה שלמה על מנת להגיש פנייה.
היו"ר דוד ביטן
בינתיים אני לא רואה שאתם עובדים מהר. אפשר לחשוב שמיד כשמגישים מתקדמים.
שני ברוך עזרי
בדיון הקודם כבר נכנס שזה הרכב כימי ופריקות ביולוגית במקום לעניין סימון רכיבים, וכנראה עכשיו בהגשה לוועדה זה התפספס. במקום "לעניין סימון רכיבים", זה אמור להיות "לעניין ההרכב הכימי ופריקות ביולוגית".
היו"ר דוד ביטן
אז זה צריך להיות יותר מ-2025. אם זה יוצר בעיה במי קולחים, אז זה צריך להיות יותר. תן להם 18 חודשים.
ד"ר מאיה אורלנד
שמי ד"ר מאיה אורלנד ממשרד החקלאות.
היו"ר דוד ביטן
הסכמנו לתת להם 18 חודשים לוועדת חריגים.
ד"ר מאיה אורלנד
חשוב לי שחברי הוועדה גם יבינו על מה זה יושב. המשמעות של אי שימוש בקולחים להשקיה בחקלאות, היא לא רק שהקולחים הולכים לנחלים ופוגעים במי תהום, אלא גם היעדר מים בחקלאות.
היו"ר דוד ביטן
ברור, אנחנו לא ועדת חריגים. נתנו לכם 18 חודשים.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
מכל הדברים ששמעתי עד עכשיו, זה נשמע לי נושא שיקבל החרגה. זה משהו קלאסי.
היו"ר דוד ביטן
אני רוצה להגיד לך, בלי קשר למשרד הכלכלה, בואי נגיד שעשו טעות וועדת חריגים החליטה לא לתת לכם, לצורך העניין, תגישו הצעת חוק ממשלתית של משרד החקלאות שמשנה את החוק הזה. אתם לא עובדים בחלל ריק, ויש לכם את האופציות שלכם.
ד"ר מאיה אורלנד
אני רוצה גם להסביר שכשהתקן בזמנו בוצע ב-1999, היו חברים גם חברות מסחריות וגופים בינלאומיים שהבינו שפה זה לא עניין של הגבלה על המסחר, אלא בגלל הייחוד של ישראל צריך להירתם לזה ולתת כאן את המקום כדי לשמור על הקרקע.
היו"ר דוד ביטן
איגור, בחלק ג' סעיף 4, אם אנחנו ניתן לזה פטור כמו בסעיף 5?
יגאל דסקרוביץ (איגור)
פטור קבוע?
היו"ר דוד ביטן
כן, למה אני צריך ועדת חריגים כשהבעיה ברורה?
יגאל דסקרוביץ (איגור)
אבל אז צריך לסמן א החומרים הספציפיים.
גל ברנס
רגע, זה לא ברור וזה לא נידון 20 שנה, אז כדאי לדון בדבר הזה וכדאי לא לדחות בכל כך הרבה זמן. מדובר במוצרי צריכה בסיסיים מאוד.
היו"ר דוד ביטן
למה נתת בסעיף 4 מי שתייה? תן גם לזה.
פרופ' אבי שמחון
זה לא נכון שזה לא נידון 20 שנה, שהרי זה נידון רק לאחרונה. התקנים האלה עובדים בדיקה לאחר מספר שנים.
גל ברנס
התקנים זה נהדר, אבל זה לא נידון בשיח כלכלי.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
יש לי הצעה – אפשר להפנות אותם לוועדת חריגים ולציין שם שאם יש פגיעה במי הקולחים - - -
היו"ר דוד ביטן
איפה לציין? זה חוק. בסעיף 4 על מי שתייה נתנו החרגה טוטאלית, אז למה אי אפשר גם במי הקולחים לתת החרגה טוטלית?
גל ברנס
זו כל הסיבה שיש ועדת חריגים.
היו"ר דוד ביטן
זו לא הסיבה. יש גם אופציות שנותנים פטור גורף.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
צריך להבין ש-80% מהמים בישראל, מושבים לחקלאות. ברגע שאתה פוגע ביכולת שלהם להיות מושבים לחקלאות - - -
היו"ר דוד ביטן
בינתיים לא שכנעתם אותי. תכניסו בסעיף החרגה, ואחר כך נראה. אם אתם חושבים שזה לא ככה, יש לכם זמן עד לישיבה הבאה שאז תביאו את עמדתכם.
גל ברנס
אבל כבר עכשיו אנחנו חושבים שזה לא ככה.
טיראן ששון
כבוד היו"ר, שמי טירן ששון ואני יועץ מנכ"ל במשרד הכלכלה. צריך להסביר למה ההחרגה של מי השתייה נמצאת ולמה פה זה לא.
היו"ר דוד ביטן
אז אמרתי שמי שתייה נתנו וניתן גם למי קולחים.
טיראן ששון
צריך להסביר למה ההחרגה של מי שתייה נמצאת ולמה זה לא. שמי טיראן ששון ואני יועץ מנכ"ל משרד הכלכלה. ההחרגה של מי שתייה נמצאת לא בגלל שאנחנו חושבים שזו צריכה להיות החרגה או לא, אלא בגלל שזה סעיף שיש בו סתירת דינים וזה דבר שעוד לא פתרנו – ולכן הינו מוכרחים להכניס את זה פנימה.

לעומת זאת, כל הסוגיה של אבקות כביסה, שאגב זה לא רק אבקות כביסה אלא גם נוזל לניקוי כלים וטבליות למדיח, זה נושא שלא נדון ולא נבחן וצריך לעבור ועדת חריגים.
היו"ר דוד ביטן
לא שכנעתם אותי. את הנושא של מי הקולחים תכניס בהחרגה. אם יש לכם נימוקים אחרים, תביאו לי אותם. כרגע אלו דיבורים בעלמא. אני סומך על משרד החקלאות ועל משרדים אחרים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
דוד, אני חושב שאתה כן יכול להשאיר את זה לוועדת החריגים שיבחנו את זה, כדי שלא תהיה הפגיעה במי הקולחים ושוועדת החריגים תדאג שלא תהיה פגיעה לפי איך שוועדת החריגים תמצא את זה לנכון.
משה פסל (הליכוד)
מישהו מהמשרדים יודע להגיד בכמה כסף מדובר עם כל המוצרים האלה?
יגאל דסקרוביץ (איגור)
אני חושב שממש לפני שבוע, אתם שלחתם נייר עמדה, אז אולי תציגו את נייר העמדה הזה גם לגבי העלויות כפי שאתם מתארים?
יובל גל אביעד
העלויות הגיעו מרשות המים.
היו"ר דוד ביטן
המשרד להגנת הסביבה, האם אתם תומכים בהחרגה הקבועה?
צפריר גדרון
כן.
היו"ר דוד ביטן
משרד החקלאות גם תומך בהחרגה. בשביל מה ללכת לוועדת חריגים? אפשר לחשוב שזה משפיע עלינו ועל מה.
משה פסל (הליכוד)
מה זאת אומרת? אם זה משפיע על כל מוצרי הניקיון, אני רוצה לדעת על כמה כסף זה משפיע. הכי קל זה להחריג. על פניו, הדעה שלהם נשמעת צודקת כי יש ממש בטענות, אבל צריך לבדוק את זה.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
אני מבקש להציע הצעה – אנחנו נכנסים להמון תת נושאים ולמעשה יש לנו שאלה על הכלל. מה הכלל העקרוני לא רק למה שעלה עכשיו, כי יש עוד מאות רבות של נושאים שאני צריך לראות מה עושים איתם.

אנחנו לא אמרנו שכל מה שעכשיו מאושר או לא מאושר קיבל החרגה, אלא שהוא קיבל זמן לבקש ולאשר החרגה. אנחנו נותנים להם זמן מעבר. שיהיה ברור שזו תקופת מעבר ולא החרגות. זה זמן מהעבר כדי לבקש החרגה.
איתי עצמון
אבל אדוני השר, חלק ג' בתוספת כולל במפורש החרגות.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
למעט זה.
היו"ר דוד ביטן
אז שמתי את מי הקולחים בזה.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
אין בעיה. אני חי עם זה.
היו"ר דוד ביטן
אם המצרך בא במגע עם מי הקולחים.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
זה נשמע הגיוני.
פרופ' אבי שמחון
אתה נותן שלושה ימים?
היו"ר דוד ביטן
נתתי לך צ'אנס שתבדוק את הנושא עד לישיבה הבאה. לא הצבענו עוד על כלום.
גל ברנס
אבל בדקנו וזה עניין של מיליארד שקלים, זה לא משהו קטן. כדאי שוועדת חריגים תדון בהם באופן מקצועי.
תהל ברנדס
הנושא הזה נבדק מקצועית והוא שונה מדברים אחרים שאני שמעתי בדיונים.
היו"ר דוד ביטן
יש לכם פה מומחים של משרד החקלאות, מומחים של משרד הים ומומחים של משרד איכות הסביבה - - -
משה פסל (הליכוד)
ומומחים של משרד האוצר שאומרים הפוך.
היו"ר דוד ביטן
לא, משרד האוצר מסתכל על זה מכיוונים אחרים.
משה פסל (הליכוד)
יכול להיות שיש צדק בדברים שלהם, אבל צריך לאזן בין הסיכון לבין יוקר המחייה.
אמנון מרחב
אדוני היו"ר, אני גם רוצה להבהיר שההחרגות היחידות שאנחנו הכנסנו הם במקרה של סתירת דינים. אין לנו שום החרגה אחרת בחוק שהיא החרגה מהותית, כמו זו. לכן, הכלל צריך להיות לבוא לוועדות חריגים.
היו"ר דוד ביטן
אני עוד לא יודע כי עוד לא דנתי בחלק ג'. כרגע אנחנו נכניס את זה לחלק ג', ואנחנו לא מצביעים עדיין, כך שאפשר עוד לשנות. איתי, בסעיף 7 תיתן בינתיים 18 חודשים ותכניס את זה לחלק ג'. עכשיו אנחנו נדון בחלק ג' ואז נתייחס לזה וכך לא נצטרך לעשות אלף פעם דיונים.
צפריר גדרון
אני רק מבקש להבהיר משהו לגבי הטענה שלא נשמע הצד השני בדיון – שינויים לאומיים בתקינה רשמית עוברים גם ועדת אימוץ, ובוועדת אימוץ יושבים גורמים של משרד ראש הממשלה, משרד הכלכלה ומשרד האוצר, אז להגיד שזה לא עבר זה לא מדויק.
אמנון מרחב
אבל זה נעשה לפני הרפורמה הזו. זו מציאות שהייתה בעבר, ולכן ממשלת ישראל קבעה את הכלל שהכול בפנים.
היו"ר דוד ביטן
איגור, אם אני מחריג את זה, כמה מוצרי צריכה נכנסים פה פנימה?
גל ברנס
מיליארד שקלים של מוצרי צריכה.
יגאל דסקרוביץ (איגור)
אני לא יודע להעריך את זה בכסף. מדובר במספר תקנים כי יש מספר חומרי ניקוי בסיסיים. אני לא יודע להעריך את זה בכסף.
היו"ר דוד ביטן
אני מבקש שאתה תביא לנו לישיבה הבאה רשימה של המוצרים שזה כולל.
יגאל דסקרוביץ (איגור)
זה כולל סבון כלים, אבקת כביסה, טבליות למדיח ועוד.
צפריר גדרון
לפי רשות המים, מה שיידרש זו התפלה של הקולחים, שזה ייקר ב-1.7 שקל לכל קוב, שזה כמיליארד שקלים לשנה.
היו"ר דוד ביטן
אם לא יתנו את זה, יצטרכו לעשות פעולות שיעלו לנו מיליארד שקלים – אדון גל, שמעת?
גל ברנס
בוודאי שנשמע את זה בוועדת החריגים.
תהל ברנדס
המצב הנוכחי הוא שאם זה עולה לוועדת חריגים ואין שם החלטה אז התקן הזה - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זה אומר שיש לך שלוש שנים.
היו"ר דוד ביטן
לא, נתנו 18 חודשים.
משה פסל (הליכוד)
כל מה שיוגש לוועדת חריגים ולא יקבל תשובה, המצב יימשך כמו שהיה.
היו"ר דוד ביטן
אני השתכנעתי שהם צודקים. אם לא נקבל את הטענה שלהם, הוא אומר לך שזה יעלה מיליארד שקלים לעשות כל מיני שינויים. נסיים את התוספת הזו ואחרי כן נדבר על חלק ג'.
אמנון מרחב
למה אתם מתנגדים כל כך להביא את זה לוועדת חריגים? ממה אתם חוששים?
ד"ר מאיה אורלנד
אני רוצה רק להוסיף שיש את תקנות הקולחים, שהן תקנות בישראל ושם יש תקן לבורון ותקן לכלורידים ולנתרן וגם במי התפלה יש תקן לבורון. אלה תקנות הקולחים של ועדת ענבר, זה מופיע גם בחוות הדעת שביקשתי להעביר.
איתי עצמון
את אומרת שיש דין לעניין זה.
ד"ר מאיה אורלנד
יש גם דין בישראל לעניין הזה גם במי התפלה וגם בתקנות הקולחים.
היו"ר דוד ביטן
ברור שיש. יצטרכו לתקן אותו אבל הוא קיים.
אמנון מרחב
אמרנו סתירת דינים, ולכן אמרנו שזה צריך לבוא לחריגים.
היו"ר דוד ביטן
לא, מה שאנחנו נכניס בסעיף ג', זה לא לכל החיים. גם אם נתתי פטור, ברגע שוועדת חריגים יקבלו החלטה שמייתרת את הצורך בפטור אז אנחנו נתקן את התוספת ונמצא איזושהי שיטה. כרגע, נתנו שם 18 חודשים, ופה הוספנו את סעיף 5. תיכף אנחנו נסיים את חלק ב' ונעבור לחלק ג'.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
אדוני היו"ר, אני חושב שהיה קל יותר לקבוע כלל ואז לראות במה חורגים מהכלל. אנחנו עכשיו מתעסקים עם החריגים ואני חושב שניתן לעצור עצירה לוגית קטנה ולהבין שמה שאנחנו למעשה אומרים הוא שאנחנו במרוץ נגד הזמן, אנחנו רוצים כמה שיותר מהר לאמץ את הדירקטיבות האירופיות, אלא אם כן יש חריגים. ולכן, אם נקבע כלל אחוד לכולם, נראה מי צריך יותר זמן.
היו"ר דוד ביטן
אדוני השר, אנחנו רוצים לסיים היום את ההקראה. איגור, מה ביקשת להוסיף?
יגאל דסקרוביץ (איגור)
בנוסח שהגיע לוועדה, אנחנו ביקשנו להוסיף תוספת לגבי שתי רגולציות אירופיות שקשורות לתחום של חומרים הבאים במגע עם מזון –רגולציה 1/1935 מ-2004 זו רגולציה כללית של החומרים הבאים במגע עם מזון, וכן רגולציה ספציפית נוספת לגבי כלים קרמיים שבאים במגע עם מזון, רגולציה 84/500.
היו"ר דוד ביטן
זה לגבי תחולה מידית.
יגאל דסקרוביץ (איגור)
בנוסף, וזה עדיין לא מופיע כי העברתי את זה רק בבוקר ללשכה המשפטית שלנו, אבל בנוסף נבקש עוד שתי רגולציות – אחת בתחום רדיו - - -
קריאה
רגע, ממשרד הבריאות, לגבי המוצרים שבאים במגע עם מזון, אנחנו נבחן את זה כי עדיין לא ידענו על כך.
יגאל דסקרוביץ (איגור)
אבל זה כבר מופיע בנוסח.

רגולציה בתחום רדיו, בלי נושאים שקשורים לתחום האחריות של משרד התקשורת, כי מתברר שחלק מהמכשירים האלקטרוניים - - -
היו"ר דוד ביטן
בסדר. האם זה גם תחולה מידית?
יגאל דסקרוביץ (איגור)
כן. ורגולציה נוספת זה Eco-design.
היו"ר דוד ביטן
בעיקרון כל רגולציה שהיא נכנסת פנימה, זה טוב, ואם יש למישהו מהמשרדים התנגדות, שיגיד את זה בישיבה הבאה. כעת, היועץ המשפטי מבקש שבכל סעיף תכתבו על מה זה חל ומה היא מהות הרגולציה. אי אפשר ככה עם שמות כאלה.
איתי עצמון
צריך שיהיה ברור על מה חלה הדירקטיבה ככותרת.
יובל גל אביעד
שלום שמי עו"ד יובל גל אביעד מהלשכה המשפטית במשרד העבודה. בהמשך לדברים שאדוני אמר לכתוב בדירקטיבה כל נושא מה הוא כולל, אז בדירקטיבה שהיא בעיקר במכלי לחץ, מעליות ופיגומים ממוכנים, מי שמעיין בהם יכול לראות שיש הפניה למסמכים טכניים ול-notified body, ולכן אנחנו חושבים שזה לא פחות חשוב ממוצצים, לצורך העניין, אם אני מסתכל על הדברים שהוכנסו פה – מוצצים, מוצרי תינוקות ומתקני משחקים, שבהם דורשים באמת הצהרת יצרן ומסמכים טכניים, יש חשיבות לעניין הזה של לדרוש את אותם מסמכים. אם דיברנו על סתירת דינים, אז מה קורה אם באמת יש דירקטיבות שהן מפנות במפורש בגלל המסוכנות של אותו מצרך ל-notified body, אז לפחות שתהיה הצהרת יצרן במסמכים טכניים.
היו"ר דוד ביטן
אבל פה לא כתבנו.
יובל גל אביעד
יש סעיפים שהכנסתם בתיקון, לדוגמה על צעצועים לילדים ומתקני משחקים לילדים ומוצרי תינוקות.
איתי עצמון
האם אתה מתייחס לסעיפים 1 ו-2 לתוספת?
יובל גל אביעד
כן.
היו"ר דוד ביטן
נתנו להם עד 1 בפברואר 2025.
איתי עצמון
האם אתה מתכוון שצעצועים לילדים מתחת לגיל שלוש שהוחרגו, אלא אם כן החזיק העוסק בהצהרת יצרן?
יובל גל אביעד
כן.
היו"ר דוד ביטן
איגור, מה אתה אומר?
יגאל דסקרוביץ (איגור)
זה נכון, אבל אתה ביקשת להתחיל את השינוי הזה החל מ-1 בפברואר. זו לא דחייה, אלא שאתה ביקשת כדי שתהיה לנו היערכות.
היו"ר דוד ביטן
נכון, אבל פה נתנו לכם 18 חודשים ושנתיים, אז משרד העבודה, מה הבעיה שלכם? את הכול דחו אצלכם, ואם זה דחוי מה הבעיה?
יובל גל אביעד
איגור אומר שזה לא קשור ומדובר בדברים שונים. הסעיפים שאנחנו רוצים הם אותם סעיפים שכתובים בחלק ב' הגדרות "אסדרה אירופאית מאמצת - - - ".
משה פסל (הליכוד)
זה לא קיבל החרגה, אלא קיבל דחייה עד שתגיעו לוועדת חריגים. זאת אומרת שזו לא החרגה.
אמנון מרחב
אתה תוכל בוועדת חריגים לדרוש את התוספות האלה.
היו"ר דוד ביטן
לא, הוא אומר שהוספנו את זה בילדים עם מוצצים וכו'.
אמנון מרחב
כי שם אין חריגים.
יגאל דסקרוביץ (איגור)
הוא הבין שזה לא קשור.
היו"ר דוד ביטן
קיבלת שנתיים ו-18 חודשים, תעשה מה שאתה רוצה שם. כרגע, זה לא חל עליך בכלל. אם צריך לעשות שינויים, תביא. משרדי הממשלה, אני רק רוצה שתבינו שזה לא חוק שאי אפשר לתקן אותו אחר כך, זה לא חוק הקמת בית משפט לחוקה, אלא שזה רק חוק מסוים שתמיד אפשר להביא לו שינויים כמו בכל החוקים האחרים.אל תיבהלו מכל דבר.
קריאה
זו לא הוועדה למינוי שופטים.
היו"ר דוד ביטן
עושים משהו, בודקים איך הוא עובד ואחר כך תמיד מתקנים. כעת לגבי הסעיף הכללי, מכיוון שיש בעיות עם כל משרדי הממשלה, למעט משרד הכלכלה והאוצר, למרות שלאוצר אין תקנות - - -
משה פסל (הליכוד)
האנרגיה גם עשה עבודה טובה.
היו"ר דוד ביטן
האנרגיה פנו אליי בדיוק בעניין הזה, שלגבי חלק מהתקנים יש בעיה בטיחותית והם לא יכולים לוותר עליהם כרגע בשום מקרה. מדובר בכ-30 תקנים. הם ביטלו המון תקנים, אבל לא את זה.

כל המשרדים פנו – משרד הבריאות, משרד העבודה, משרד השיכון וכו', ולכן אנחנו אומרים שזה עניין של תהליך, כפי שאמרתי בהתחלה, עד כשכל התקנות וכל החוקים יתבייתו על העניין הזה, זה ייקח זמן ואז הרפורמה תהיה מושלמת יותר. היום זה עניין של תהליך.

אנחנו ראינו שמשרדי הממשלה לא זזים בעניין הזה, אז אנחנו ניסחנו סעיף שמתייחס לעניין הזה לגבי התפקוד שלנו מעכשיו והלאה לקראת השינויים שיעשו במשרדים האחרים. אני לא יכול לסמוך על הרצון הטוב שלכם, כי כל אחד פה אומר את הסיבות שלו כמו כוח אדם, סכנה בטיחותית וכו', ולכן אנחנו מציעים למשרדי הממשלה ולחברי הכנסת להוסיף סעיף. נכון שיש לנו בעיה מה יקרה אם הם לא יעמדו בסעיף הזה, כי משרד ממשלתי יכול שלא לקיים את החוק ולא עושים לו כלום.
איתי עצמון
אני רק אחדד שמדובר בדינים אחרים שבסמכות משרדים אחרים, שזה יכול להיות חקיקה ראשית או חקיקת משנה, שבה ישנן הפניות ותקנים או לתקנים רשמיים.
קריאה
כמו שהממשלה לא עמדה בחוק התקציב.
היו"ר דוד ביטן
לגבי חוק התקציב, יש בחירות.
משה פסל (הליכוד)
אבל אם המשרד לא יעמוד בזה, בסדר, אבל הדין הזה יגבר.
איתי עצמון
משפטית, לא ניתן לעשות את זה.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
אני לא מסכים עם זה.
משה פסל (הליכוד)
אז מה הסעיף אומר?
איתי עצמון
הנושא הזה עלה גם בדיון הקודם, ואמרתי גם בדיון הקודם שסעיף כללי שגובר על כל דין אחר במדינת ישראל, אני לא חושב שהוא אפשרי מבחינה משפטית.
משה פסל (הליכוד)
על דין תקינה.
איתי עצמון
ברור שזה לעניין תקינה, וזה נאמר בחיוך.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זה יכול להיות הפתרון.
היו"ר דוד ביטן
אתם דנים בפתרון הסופי, אבל אנחנו פה מדברים קודם כל על התהליך, ואם לא יעמדו בתהליך, נראה. בואו נקרא קודם את התהליך.
איתי עצמון
לפני שאני אקריא, אני מבקש לומר שלבקשתו של יו"ר הוועדה ניסחתי סעיף וכמובן שעוד לא קיבלנו הערות ממשרדי הממשלה.
היו"ר דוד ביטן
מכיוון שמבקשים מאתנו לסיים מהר את החוק, אז גם הם יצטרכו לעבוד ולא רק אנחנו. אני לא ממתין אף אחד. הישיבה הבאה היא מחר, אז עד מחר תתנו הערות לסעיף הזה אם אתם לא יכולים לתת הערות עכשיו.
קריאה
לפני פיזור הכנסת, אתה צריך להספיק.
היו"ר דוד ביטן
לא שייך לזה. אני לא יכול לגמור את החוק הזה עד סוף המושב, אם לא נעשה את זה מהר. אם כל אחד רוצה שבועיים לקבל החלטה, אז לי אין בעיה, שהממשלה תקבל החלטה שהחוק הזה יהיה רק בנובמבר.
איתי עצמון
מדובר על היקף לא ברור כל כך של דברי חקיקה, שבהם ישנן הפניות לתקנים ולתקנים רשמיים. אני לא יודע כרגע מה היא למעשה רשימת החוקים האלה ומה הן ההשלכות של התיקונים בהם. ולכן, אני מציע וזה מה שהיו"ר קיבל בישיבה קודמת, זהו מעין סעיף מיפוי דינים, שבתוך X זמן מיום פרסום של החוק הזה, כל משרד ממשלתי, אני חשבתי שהגורם המתאים הוא רשות האסדרה אבל כמובן גם שאפשר לחשוב על גורם אחר, יעביר רשימה של חיקוקים שבתחום סמכותו שבהם קבועות הוראות לעניין ייבוא מוצר או לעניין שימוש במוצר מיובא, שיש בהם הפנייה המחייבת לעמוד בדרישות תקן ובדרישות תקן רשמי או שחלים על המוצר שיש לגביו תקן רשמי.

רשות האסדרה, לאחר התייעצות עם הממונה על התקינה, תפרסם - - -
היו"ר דוד ביטן
רשות האסדרה, זו הרגולציה הזו?
איתי עצמון
זו רשות הרגולציה.

אני לא יודע מה היא עמדת הממשלה בנושא הזה, אבל אני חשבתי שזה לא נושא שקשור רק למשרד הכלכלה, כי זה למעשה נושא רוחבי שנוגע למספר משרדי ממשלה, ולכן בעיניי נכון שהרשות שהוקמה לעניין רגולציה, היא זו שתרכז את העבודה.

אני מציע שהרשות תפרסם באתר שלה את הרשימה של כלל החיקוקים שהיא קיבלה ממשרדי הממשלה, כדי לבחון את הצורך בהתאמת ההוראות בהן לדרישות האסדרה האירופית המאומצת. כלומר, אותה אסדרה מאומצת שמוחלת כאן בתוספת לחוק התקנים, ולאחר מכן יוגדר תהליך שבו כל שר ממונה בתוך תקופה מסוימת מיום פרסום הרשימה, יוכל לפנות לוועדת החריגים שקיימת גם היום לפי פקודת הייבוא והייצוא, אם הוא סבור שלמתקנים בישראל תנאים מיוחדים שמצדיקים דין שונה לעומת מה שכתוב ברגולציה האירופית.

אנחנו מציעים כאן להסדיר את המנגנון הזה, ואם ועדת החריגים המליצה שאין הצדקה לקביעת דין לאומי ייחודי לעניין אותו חיקוק, היא תודיע על כך לשר הממונה, תפרסם את ההחלטה שלה והשר הממונה רשאי יהיה לפנות לממשלה אם הוא חושב שעדיין יש הצדקה להחרגה כדי שתקבל החלטה בדבר הפנייה שלו.

הם הממשלה החליטה לקבל בכל זאת את המלצת ועדת החריגים ולדחות את עמדת השר הממונה, אני מציע לקבוע בחוק מועד לעניין חובת השר הממונה לפעול לתיקון חקיקה. אם מדובר על חוק, חקיקה ראשית, הוא צריך לפרסם תזכיר חוק בתוך תקופה שנגדיר, ואם מדובר על חקיקת משנה שבתחום סמכותו, לפעול לתיקון חקיקת המשנה, וכמובן שנצטרך להתייחס למצב שבו אותה חקיקת משנה טעונה אישור של ועדה מוועדות הכנסת.
קריאה
קצת מורכב הסעיף הזה.
משה פסל (הליכוד)
הסעיף הזה הוא כיוון מעולה, אבל מה יהיה בדיפולט?
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
אם אנחנו רוצים להרוויח זמן, ואני חושב שכולנו רוצים להרוויח זמן, ולפשט תהליכים, אני גם חושב שהכיוון הוא נכון, אבל יש לי מספר הערות – ההערה הראשונה היא שרק מה שהמשרדים רוצים להחריג, רלוונטי. כל שר לא צריך לעשות שום דבר, אלא לראות אם הוא רוצה לפנות לוועדת חריגים ולפנות.
היו"ר דוד ביטן
אבל הם רוצים הכול. האם יש משהו שהם לא רוצים? משרד הבריאות רוצה את הכול, משרד החקלאות רוצה את הכול - - - אם אתה מדבר ככה, הם ירצו את הכול.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
מה שביקש משרד החקלאות בסבירות הוא יקבל אישור, אין בעיה. אבל צריך להסתכל רק על הדברים שהם נכנסים לוועדת חריגים. הפוקוס הוא לא על הכול, לא צריך לפרסם סתם, אלא שרק מי שיפנה לוועדת החריגים.

שלב שני הוא שוועדת החריגים מסכימה או לא מסכימה. אם היא מסכימה להחריג, נגמר סיפור. אם היא לא מסכימה, יש מנגנון שנקבע בממשלה שהולך למנגנון ערעור בתוך הממשלה ובסוף יש סופיות של החלטת הממשלה. לכן, אני מציע מנגנון שיש לו סופיות לתהליך.
דן אילוז (הליכוד)
מה קורה כאן אם השר לא עושה כלום.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
הדיפולט הוא שאם לא קרה כלום, זה מאושר.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
מה שחסר לי פה, זה איפה הפיקוח של הוועדה נכנס? איפה חובת הדיווח של השרים לוועדה? ששר יצטרך לבוא לפה - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל זה בסוף.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לא, זה לא רק בסוף. אני רוצה לדעת גם מה היא ההתקדמות. נניח שהם צריכים לשנות תקנות, הם הרי צריכים לעשות מספר שינויים כדי להתאים. באים לפה המשרדים השונים ואומרים שהכנסנו את זה לתוקף ועכשיו צריכים שינויים. שיבואו לפה.
היו"ר דוד ביטן
השר ברקת, מה שאמרת בסדר, אבל הניסוח ההתחלתי מדבר על זה שצריך לראות אילו חוקים חלים על כל דבר.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
הכול מאושר למעט מה שהמשרדים רוצים.
היו"ר דוד ביטן
רגע, לפני שהכול מאושר, צריך לדעת מה הם החוקים, ולכן הוא הכניס בהתחלה שצריכים לראות בסעיף א' ו-ב' מה החוקים, להבין את התמונה כי בשלב הזה אין תמונה עובדתית.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
התמונה העובדתית היא שמאמצים את הרגולציה האירופית על מלא, למעט מה שהמשרדים רוצים לשנות.
איתי עצמון
יכול להיות שאין רגולציה.
היו"ר דוד ביטן
על זה בדיוק משרד המשפטים והיועץ המשפטי לוועדה מתנגדים.
משה פסל (הליכוד)
אבל זה לב העניין. איפה תהיה הדיפולט?
היו"ר דוד ביטן
על מנת שנדע מה הדיפולט, קודם כל בואו נעשה את התהליך, כי מה שאתם אומרים לא צריך תהליך. מה שאתם אומרים לא צריך תהליך. יפנו לוועדת החריגים ואם לא פנו, הכול בפנים.
משה פסל (הליכוד)
נכון. ככה זה צריך להיות.
היו"ר דוד ביטן
בדיוק על זה על זה מתנגדים משרד המשפטים.
משה פסל (הליכוד)
הבנתי שהם מתנגדים אבל אנחנו פה צריכים להתנגד להתנגדות, זה בדיוק העניין.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני מצטרף ואנחנו גם מתנגדים להתנגדות.
פרופ' אבי שמחון
אני מעריך מאוד את העבודה המקצועית והאינטנסיבית מאוד שאתה מוביל בוועדה וזה מרשים מאוד. בתור מי שריכז עבור ראש הממשלה את ועדת השרים ליוקר המחייה שהכינה את תזכיר החוק, אני מבקש להגיד שרוח הדברים בוועדת השרים הייתה הפוכה ממה שמציג פה היועץ המשפטי.
היו"ר דוד ביטן
אם היא הפוכה, למה לא הכנסתם את זה בחקיקה? אתם לא יכולים לטעון הפוך ולכתוב משהו אחר.
פרופ' אבי שמחון
הרעיון היה שהדיפולט יהיה שמה שטוב לאירופה טוב לישראל, ואם יש למישהו חריג, הוא יבוא עם החריג שלו לאותה ועדת חריגים מקצועית והוועדה החליטה לתת שנה ולפעמים 18 חודשים לבחינת העניין – זה הגיוני.

עכשיו, ועדת השרים שמייצגת את הממשלה רוצה שהדיפולט יהיה שאם מישהו רוצה להביא החרגה, הוא יביא את ההחרגה. זאת אומרת, קודם כל אנחנו מקבלים את מה שטוב לאירופה, תן שנה כזמן למשרדים לבדוק מה לא מתאים להם, ואז משרד שלא מתאים לו, יבוא.

זה מה שהשר שהגיש את הצעת החוק מבקש ממך, וזה מה שאני מספר לך, שראש הממשלה הבין שיהיה, ואם אתה תבקש שתהיה עוד החלטה של ועדת השרים, אפשר להביא עוד החלטה כזו. זה מה שכולם רוצים.
משה פסל (הליכוד)
זו הבשורה האמתית לאזרחי מדינת ישראל, אחרת אם הדיפולט הוא לא אירופה, אנחנו בבעיה.
פרופ' אבי שמחון
אדוני יו"ר הוועדה, עכשיו המשפטנים אומרים לנו שאי אפשר ככה וככה, אבל עד כמה שאני מבין, ואני פרופ' לכלכלה ולא למשפטים, אבל איך שאני מבין את זה, הכנסת קובעת את החוק ואתה המחוקק – זה מה שהממשלה רוצה, זה מה שוועדת הכלכלה רוצה – המשפטנים ימצאו את הדרך ולא יבואו ויהפכו את החוק על ראשו ויגידו ככה ואין בלתו.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זה החוק שאתם הגשתם, אנחנו לא הפכנו שום דבר. הממשלה מביאה לפה חוק חסר, ועכשיו היא אומרת שאנחנו הופכים את החוק.
פרופ' אבי שמחון
אם יש בעיה בפרשנות - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אין שום בעיה.
רחל גור
זה לא עניין של פרשנות.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
תכניסו סעיף ותודיעו לכל משרדי הממשלה שהם כנראה לא שייכים לממשלה כי מציגים הם פה עמדה הפוכה - - -
משה פסל (הליכוד)
אבל עודד אתה יודע טוב מאוד שהם עשו את החוק, ומשרד המשפטים התנגד לסעיף הזה, אז זה לא הם.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני לא מצליח להבין את עמדת הממשלה, זה כאילו שיש פה שתי ממשלות. הממשלה מביאה הצעת חוק ממשלתית לכנסת, ועכשיו היא מתנגדת לה?!
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
זה לא נכון.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אנחנו נפשט את החקיקה, נעשה מה שאתם לא עשיתם. דוד, תקבע שהרגולציה האירופאית חלה בדיוק בשתי שורות של חוק.
משה פסל (הליכוד)
נכון.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אומר את זה שר הכלכלה ואומרים את זה חברי הכנסת, אז כנראה שמשרדי הממשלה מיוצגים פה באופן שונה משרי הממשלה.
היו"ר דוד ביטן
לא, אני אסביר לך. בניגוד למה שפרופ' שמחון אמר, על זה היה ויכוח גדול מאוד, ומשרדי הממשלה לא ויתרו על העניין, למרות החוק שאתם מדברים עליו.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
עמדת משרדי הממשלה בכנסת אמורה להיות בהתאם לעמדת השרים.
היו"ר דוד ביטן
שר הכלכלה לא מייצג אותם בעניין הזה, ובשביל זה כל אחד מהם בא. בחוק הזה, בניגוד לחוקים אחרים שבהם אומרים עמדת ממשלה, פה אין עמדת ממשלה.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אז אתה רוצה שנביא עוד פעם החלטת ממשלה בנושא? יכול להיות שזה מה שנעשה.
היו"ר דוד ביטן
קודם כל, אין עמדת ממשלה כי החוק לא אומר את זה.
איתי עצמון
הוא אומר ההפך.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
הממשלה באה עם עמדה אחרת.
היו"ר דוד ביטן
דווקא חברי הכנסת העלו את זה בישיבה הקודמת, אנחנו העלינו את זה ואז משרד המשפטים וגם היועץ המשפטי של הוועדה, נעמדו על רגליהם.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
החוק הזה לא אושר בממשלה
איתי עצמון
אושר.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אז מה אתם רוצים?
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
מה שאושר בממשלה, זה מה שאבי שימחון ואני אמרנו, שעל פניו הדיפולט היא שהכול מאושר.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אדוני השר, חוק שהוגש על שולחן הכנסת, אושר בהחלטת ממשלה. אתם הצבעתם על החוק הזה.
רחל גור
לא קראתם את החוק?
משה פסל (הליכוד)
בדיוק בשביל זה יש ועדה ומגישים תיקונים. עכשיו השר רוצה להכניס תיקון שהדיפולט יהיה שהתקינה האירופאית נכנסת – מה הבעיה?! מה זה משנה מה היה, אנחנו עכשיו פה ואפשר לתקן את הסעיף.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זו הייתה הדרישה שלי בשבוע שעבר.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
משרד האוצר, משרד ראש הממשלה ומשרד הכלכלה חושבים דבר אחד - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זה מה שהיועץ המשפטי לוועדה בא עכשיו לסדר ומאשימים אותו בעניין – זה מה שלא מקובל עליי.
משה פסל (הליכוד)
לא מאשימים אף אחד, אלא רוצים לתקן את המצב.
היו"ר דוד ביטן
עם כל הכבוד, זה לא חוק יסוד שצריך לגבור על מישהו.
פרופ' אבי שמחון
אני חושב שיש אי הבנה. כשזה הגיע לוועדת השרים, ראש הממשלה ואני אומר את זה בתור מי שריכז עבורו את העבודה ויכול להיות שזו טעות שלי, אבל ראש הממשלה הבין שהדיפולט הוא - - - ועכשיו, החוקים עברו שינויים ואני מביא לפה את העמדה של ראש הממשלה, ואני חושב שזה ברור מאוד וזה מסתדר עם מה שאומר פה השר ברקת - - -
עודד פורר (ישראל ביתנו)
האם אני יכול להגיש הסתייגות לחוק?
היו"ר דוד ביטן
לא, אתה לא יכול להגיש שום הסתייגות כי עוד לא סיימנו.
פרופ' אבי שמחון
יו"ר הוועדה אני חושב שאין צורך להגיש הסתייגויות, כי אם אני מבין נכון את רוח הדברים פה, כל חברי הכנסת מסכימים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אתה צודק שזה לא הנוסח וצריך להכניס תיקון.
היו"ר דוד ביטן
השאלה אם אפשר לעשות זאת, כי זה לא דבר פשוט.
פרופ' אבי שמחון
נראה לי שכל חברי הכנסת מסכימים למה שהממשלה רוצה.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו נלך על משהו באמצע ונמצא דרך לרבע את המעגל הזה.
פרופ' אבי שמחון
אולי המשפטנים צריכים להתאים את עצמם לרצון הכנסת.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
מה המשפטנים קשורים? אני לא מצליח להבין.
היו"ר דוד ביטן
לא קשור למשפטנים. אין כמעט חוק שפוסל חוקים בלי שאנחנו יודעים אפילו אילו חוקים, אין חוק כזה.
משה פסל (הליכוד)
נכון, ואנחנו במצב חירום של יוקר המחייה ובשביל זה לא נורא שיהיה חוק גורף למען האזרחים.
היו"ר דוד ביטן
לא בטוח שזה ישפיע על יוקר המחייה.
משה פסל (הליכוד)
זה בטוח ישפיע אם מאמצים את התקינה האירופאית בוודאות.
היו"ר דוד ביטן
אז כל חוק שישפיע על יוקר המחייה נבטל? חבר'ה, תהיו קצת רציניים. אם היינו יודעים באילו חוקים מדובר, יכולנו לעשות תיקון עקיף.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
דוד ברשותך, אני לא זוכר אם אי פעם הייתה רפורמה עמוקה כל כך, עמוקה באופן שאתה אומר שאתה משנה את התשתית. אתה רוצה להגיד שעד היום הרגולציה הישראלית גברה על הכול, וממחר אתה אומר שרגולציה אירופית גוברת על הכול, למעט חריגים. ולכן, אנחנו מחפשים מנגנון שבו הדיפולט הוא שאנחנו מקבלים את הדירקטיבה האירופית, את ניהול הסיכונים האירופי – זו הדיפולט.

משרד החקלאות העלו כל מיני דברים שאני אתמוך בהם כי אני חושב שהם צודקים, אבל לא להתבלבל, אין ביניים. מערכת של החלפה או של אימוץ הדין האירופי זה הרעיון המרכזי.
היו"ר דוד ביטן
משרד המשפטים, הבנתי שגם המשנה ליועץ המשפטי רוצה לדבר אתנו על זה, אז בסדר, אנחנו לא מקבלים החלטה היום. הוא חולה קורונה ולא יכול היה לבוא לפה. בואו נלך על משהו שאתם תחשבו עליו טוב, כולל היועץ המשפטי לוועדה – הרי הטענה העיקרית שלכם היא שאנחנו לא יודעים באילו חוקים מדובר ולכן אי אפשר לבחון מה גובר על מה.
איתי עצמון
תן להם זמן.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו ניתן זמן, כמו שהיועץ המשפטי אמר, שרשות האסדרה תפנה לכל המשרדים וכל החוקים יצוינו.
איתי עצמון
היא לא צריכה לפנות.
היו"ר דוד ביטן
הם יפנו אליה. למה שהיא לא תפנה. ואם הם לא יפנו? אז מה? מישהו צריך לעשות את העבודה. אז נדע נגיד בתוך חצי שנה איזה חוקים ואילו תקנות צריך לתקן. דבר שני, הם פונים לוועדת החריגים אז שוב פונים בתקופת זמן ואחר כך יש להם זמן לתקן את החקיקה ואת התקנות אחרי ועדת החריגים ובהתאם להחלטה. אם סיימנו את התהליך כשאנחנו יודעים מה החוקים, מה הן התקנות ומה הן ההחלטות של ועדת חריגים – רק אז החוק הזה גובר על מה שהם לא עשו. ואז אני אדע בדיוק על אילו חוקים אנחנו מתכוונים.
קריאה
אדוני היו"ר, צריך לציין שבעולמות הבריאות והתמרוקים כבר עכשיו מתנהלים תהליכי אימוץ.
היו"ר דוד ביטן
זה פותר לכם את הבעיה. נתתי לך לתקן, נתתי לך לעשות ועכשיו אני יודע מה היא רשימת החוקים.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני תומך בהצעה של היו"ר.
משה פסל (הליכוד)
אני גם תומך, זה כיוון מצוין.
ליאור חיימוביץ
יכול להיות שהמשרדים הם אלה הם שצריכים לפנות?
משה פסל (הליכוד)
זה לא משנה אם הדיפולט בסוף כשהוא לא פונה הרגולציה האירופאית גוברת, אז זה לא משנה.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו בחוק מטילים את זה על רשות האסדרה, מה הבעיה?
דן אילוז (הליכוד)
אתה נותן זמן לתהליך.
היו"ר דוד ביטן
אתה עושה דיפולט אחרי תהליך. אתה לא יכול לעשות חוק שגובר על הכול ואתה לא יודע על מה.
משה פסל (הליכוד)
אנחנו תומכים בדעתך.
היו"ר דוד ביטן
זו רק הצעה.
דן אילוז (הליכוד)
אם אתה סולל לו כביש, והוא בוחר לא ללכת על הכביש הזה, אז זו בעיה שלו כי בסוף אנחנו מאמצים את האירופאי. אם הוא לא עושה כלום, בסוף אנחנו מאמצים.
משה פסל (הליכוד)
זו הצעה מעולה ואני מציע שנתכנס כולם.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו נותנים לכל הרגולטורים לעשות את זה. נראה לך שמשרד הבריאות לא ירוץ לעשות כל מה שצריך, כדי שלא יבטלו לו את החוק? ברור שכן.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אדוני היו"ר, מה שצריך להיות עוד זה דיווח לוועדת הכלכלה. צריך להיות דיווח.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, נכניס את זה.

נגיד X זמן יפרסמו מה הם החוקים ומה הן התקנות שצריך לשנות או לבטל או מה שלא יהיה. אחרי שעושים את זה, כל משרד פונה לוועדת החריגים לגבי אותן תקנות ואותם חוקים. לאור החלטת ועדת החריגים, הם יתקנו. אם הם לא תיקנו, אז החוק הזה יגבר על החוקים האלה שצוינו בהודעה הראשונית.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
ואם הם לא פנו, אז החוק הזה גובר.
היו"ר דוד ביטן
בשביל זה יש את רשות האסדרה.
דן אילוז (הליכוד)
אז זה לא מה שאנחנו רוצים.
היו"ר דוד ביטן
איתי, אם הם לא עושים שום דבר, זה לא אומר שאנחנו צריכים לשבת בשקט.
משה פסל (הליכוד)
שתיקה כהסכמה, ככה זה צריך להיות. משרד שלא היה לו מספיק חשוב לגשת לוועדת חריגים, כנראה שהוא מסכים לתקינה האירופאית.
היו"ר דוד ביטן
אז מה שווה החוק הזה? הוא לא שווה כלום חוץ ממוצרי הצריכה.
קריאה
גם שם זה לא נכון.
איתי עצמון
הצעת החוק הזו נוגעת לחוק התקנים ולתיקון פקודת הייבוא והייצוא. לא דובר בה וזה מוכח חד משמעית בנוסח שלה על דינים אחרים. אם רוצים לתקן דינים אחרים, יש דרך לעשות את זה – מביאים הצעת חוק או הצעה לתיקון תקנות, כמו שמקובל לעשות בחקיקה במדינת ישראל. אני לא מכיר תקדים להוראה בחוק רגיל שגובר באופן הזה על דינים אחרים, גם אחרי תהליך.
משה פסל (הליכוד)
אבל כאן מדובר על אימוץ כללי של תקן אירופאי שהוא כולל המון דברים ויש מלא דינים סותרים. לא הגיוני עכשיו שכל דין סותר - - - הרי גם במשרד הבריאות מדובר בתקן, אז אנחנו מודיעים לכולם שאימצנו את התקן ואם יש לכם בעיה, יש לכם שנה ואם לא רוצים שנה, קחו שנתיים אפילו, תפנו אלינו וכו'.
איתי עצמון
לא מדובר על הזמן, אלא על תהליך שבו מחוקקים חקיקה או מתקינים חקיקת משנה.
פרופ' אבי שמחון
צריך לכל הפחות להחריג פרטי חקיקה שבהם אומצו הוראות דין אירופי מפורשות, אגב תמרוקים ומזון.
היו"ר דוד ביטן
פרופ' שמחון וכבוד השר, הדרך הנכונה אם כבר מדברים, זה להמתין לכל המשרדים שיביאו את החוקים, מישהו יעשה עבודה ואז נעשה תיקונים עקיפים.
משה פסל (הליכוד)
אבל זה יכול לקחת 15 שנים. זה הפרמטר – הזמן.
היו"ר דוד ביטן
במצב הזה, אני חושב שזה בסדר גמור.
פרופ' אבי שמחון
הבעיה היא שצריך שיהיה תמריץ למשרד לעשות את זה כי כל משרד מסתכל על נקודת המבט שלו, ובשביל זה הממשלה ישבה והסתכלה מנקודת המבט הלאומית כללית.
היו"ר דוד ביטן
עם כל הכבוד לכולם, האם בהחלטת ממשלה כתוב שמשרד האוצר ייתן תקנים כדי שיעשו את העבודות האלו? האם יש משהו כתוב? כלום לא כתוב.
אמנון מרחב
זו תפיסת עולם. הם נמצאים באזור נוחות ולא רוצים להשתחרר.
משה פסל (הליכוד)
אגב, זו הערה נכונה למשרד האוצר – מדובר ברפורמה רצינית מאוד, ולא היה קורה כלום אם אתם הייתם נותנים כסף לטובת הרפורמה הזו, כי מדובר בחיסון של מיליארדים לציבור אם היא תעבור בצורה כמו שצריך.
פרופ' אבי שמחון
בשביל זה יש את הרשות לאסדרה, שהיא תעשה את העבודה הזו.
משה פסל (הליכוד)
אם נחכה לכל העולם לא נרוויח כלום.
פרופ' אבי שמחון
להפך רשות האסדרה תעשה זאת, ואז אנחנו לא תלויים במשרדים הספציפיים.
רומי קאופמן
שמי רומי קאופמן ממשרד המשפטים. קודם כל, חשוב לי להגיד שאנחנו בעד התוצאה שבסופו של דבר תאפשר את השימוש במוצרים שיובאו על בסיס ההתאמה לאסדרה האירופית, והקושי הקיים עם החקיקה הסותרת ברור לנו.

עוד משהו שצריך להגיד, זה שמה שסוכם בממשלה, הסוגיה הזו באה לידי ביטוי בהצעת החוק הממשלתית.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
זה לא נכון. יש פה פער ממה שאני זוכר, ואני הייתי בישיבת הממשלה. הסיכום היה שהדיפולט זה אימוץ החוק האירופי. מה שאמר עכשיו פרופ' אבי שמחון - - -
משה פסל (הליכוד)
כבוד השר, מה זה משנה? אז אם תהיה ממשלה חדשה, זה יהיה בסדר?
רומי קאופמן
קודם כל, מה שחשוב לנו באירוע הזה, הוא שכל המשרדים יבינו מה היא המשמעות של התגברות חקיקה בתחום שלהם.
קריאה
בשביל זה יש ממשלה.
רומי קאופמן
כן, אבל הדבר הזה לא סוכם בממשלה.
אמנון מרחב
זה נידון בממשלה, והיה נוכח המשנה ליועמ"ש, עו"ד מאיר לוין, והוא לא הסתייג.
רומי קאופמן
הדבר הזה נבחן, והטכניקה הזו שבחוק התקנים תהיה התגברות על כל חקיקה אחרת, בין אם היא הופיעה בתקן רשמי ובין אם מדובר על רגולציה שמביאה לידי ביטוי את הקושי לייבא את המוצרים האלה, זה נקבע שהטכניקה הזו לא אפשרית מבחינה משפטית – וזה הוסכם על כולם, לכן לא הבאנו את זה בהצעת החוק הממשלתית.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
סליחה, התיקון של יושב הראש עושה הרבה שכל – הוא אומר שדבר ראשון, אם משרד לא רואה בעיה, אז הוא לא צריך לעשות כלום כשהאירופי גובר. אבל אם הוא רואה בעיה - - - אם הוא לא מגיש בקשה ספציפית להחרגה, הוא הסכים לתיקון – זו האמירה.
משה פסל (הליכוד)
זו הסמכה שבשתיקה.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
אם הוא לא מסכים, זה מגיע להתנהל בוועדת חריגים ויש גם החלטת סופיות הדיון כשוועדת החריגים תחליט לתקן או לא לתקן והוא מחויב לעשות זאת. אם אחרי כן צריך זנב נוסף לאימפליקציה של ההחלטה זה בסדר. אני חושב שזה מתווה שמקובל על כולם.
רומי קאופמן
הבעיה עכשיו היא שעדיין בסופו של דבר, ולא משנה מה תהיה ההחלטה של ועדת החריגים של הממשלה, אנחנו עדיין לוקחים מהשרים את הסמכות לגבי החקיקה שלהם.
משה פסל (הליכוד)
הם הסכימו בהחלטת ממשלה, ועם כל הכבוד יש גם כנסת. אנחנו הכנסת ואנחנו מפקחים על הממשלה.
רומי קאופמן
חשוב לי להגיד שגם הכנסת בשלב הזה לא יודעת על איזו חקיקה מדובר.
משה פסל (הליכוד)
הכנסת יודעת שהיא רוצה לאמץ את התקינה האירופאית למען יוקר המחייה למרות הסיכונים, והיא נותנת שנה ואפשר שנתיים ובדברים מסוימים אפשר לחשוב על יותר, וזה הזמן למשרדי הממשלה להתארגן ולהגיד מה לא בסדר.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
בלהט הדיון דאז בממשלה, כשהדיון הזה היה לפני המלחמה, עלתה שאלה מי יהיה בוועדת החריגים. המשרדים רצו להיות בוועדת החריגים, ובסוף סוכם שוועדת החריגים לא כוללת את המשרדים, אלא משרד ראש הממשלה ומשרד הכלכלה כמתחלל ומשרד האוצר. זאת אומרת שהסופיות של הדיון נמצאת במנגנון שהגדרנו.

ולכן, השרים הסכימו, כי פה זה תכלול של שני דברים – כלכלה ובטיחות כזו או אחרת. אנחנו למעשה מאמצים את מערכת ניהול הסיכונים של אירופה שהיא שונה, ולכן כל הממשלה הסכימה לייצר מנגנון שכזה עם סופיות הדיון בסוף.
משה פסל (הליכוד)
אנחנו מכבדים את דעתך, אבל אם תגידי שצריך עוד החלטת ממשלה, תהיה עוד החלטת ממשלה שהשרים מסכימים כי אין ברירה.
רומי קאופמן
זו בטח הדרך הנכונה לעשות את זה, כשכל המשרדים יבינו מה היא המשמעות של המהלך הזה.
משה פסל (הליכוד)
אני חושב שכל המשרדים הבינו.
היו"ר דוד ביטן
אין בעיה, אנחנו מסבירים להם את זה פה. אני רוצה להוסיף משהו נוסף, על מנת שתירגעו – לפני שתתווסף החלטת ממשלה אחת בסוף המועד, שאומרת שהחוק הזה גובר על החוקים האלה והאלה - - -
איתי עצמון
אבל זה עבור כל מקרה לגופו.
היו"ר דוד ביטן
לא.
קריאה
בכפוף לוועדת חריגים.
היו"ר דוד ביטן
אמרתי, לפי ועדת חריגים. נגיד בעוד כשנה וחצי שזה התהליך, או אפילו שנתיים, יהיו מספר חוקים שצריכים להתבטל או כי לא תיקנו אותם ולא עשו כלום, אז תהיה החלטת ממשלה ספציפית עליהם ואז התחולה של החוק הזה גוברת עליהם. בואו נוסיף את הסעיף הזה.
איתי עצמון
זו אותה בעיה.
היו"ר דוד ביטן
למה? אני מכניס גם החלטת ממשלה.
איתי עצמון
החלטת הממשלה רלוונטית לנושא שמגיע לוועדת חריגים, זה לא כללי.
היו"ר דוד ביטן
לא, אנחנו נתקן את החוק. מה זו החלטת ממשלה? החלטת ממשלה תהיה לפני שהתחולה של זה שגובר תחול, תהיה החלטת ממשלה שאומרת שזה בסדר ואז היא תדון בעניין.
איתי עצמון
הבעייתיות המשפטית גוברת.
היו"ר דוד ביטן
אין בעיה משפטית, זה רק אתם עושים את זה כבעיה.
משה פסל (הליכוד)
איתי, אני מכבד את דעתך. אם תהיה החלטת ממשלה נוספת שתגיד שמשרדי הממשלה, האם זה בסדר?
היו"ר דוד ביטן
אנחנו כן נרצה החלטת ממשלה עכשיו שמדברת על מה שאנחנו מדברים – זה דבר ראשון וללא קשר, כדי שנהיה על קרקע בטוחה. ובלי קשר לזה, לפני שהחוק הזה יגבר בפועל על חוקים שלא נעשה בהם כלום וועדת החריגים לא החליטה לגביהם, תהיה גם החלטת ממשלה.
אמנון מרחב
אני יכול להקריא את החלטת הממשלה מיום 12 בספטמבר, וזה בדיוק מה שהיא קבעה.
פרופ' אבי שמחון
ראשית, ההצעה שלך מקובלת לחלוטין. הנקודה היא שאני חושב שאין בה צורך מפני שיש אופציה למשרד לערער בפני הממשלה על החלטת ועדת החריגים.
אמנון מרחב
וזו הייתה החלטת הממשלה מ-12 בספטמבר.
היו"ר דוד ביטן
במה זה סותר?
אמנון מרחב
היא החליטה שיהיה מנגנון. אני מקריא מהפרוטוקול – "יהיה מנגנון שיאפשר קביעת חריגים, אשר ייקח בחשבון הן שיקולים של בריאות הציבור ובטיחותו והן שיקולים כגון יוקר המחייה ושיקולי תחרות. מחלוקות שיתגלו במסגרת קביעת החריגים, יוכרעו בדיון בממשלה".
רומי קאופמן
הכוונה לגבי מנגנון החריגים שהיה שם?
היו"ר דוד ביטן
ואם לא הוכרעו ולא הביאו לממשלה? אז אני אומר שלפני שהתחולה של זה גובר על זה, תהיה החלטת ממשלה על כל מערכת החוקים שהיא גוברת עליהם.
משה פסל (הליכוד)
אבל דוד, למה החלטת הממשלה בסוף ולא עכשיו?
היו"ר דוד ביטן
גם עכשיו וגם בסוף.
רומי קאופמן
הכוונה של מנגנון החריגים שנקבע בהחלטת הממשלה, זה בדיוק ועדת החריגים שיש בפקודת ייבוא וייצוא לגבי החרגות של תקנים ומוצרים מהדירקטיבות שאנחנו מקבלים בתוספת החמישית. לא לגבי החריגות שבחקיקה אחרת שאנחנו לא מכירים.
אמנון מרחב
אנחנו היינו שם בדיון, ואפשר להוציא את הסטנוגרמה.
היו"ר דוד ביטן
אתם חושבים שאני עכשיו מבטל את כולם בלי לדעת, אבל לא. יהיה תהליך של שנה וחצי או שנתיים ובתהליך הזה האסדרה יקבעו אילו חוקים מול משרדי הממשלה - - -
משה פסל (הליכוד)
אבל אני לא מבין מאיפה הפחד הגדול.
היו"ר דוד ביטן
לפני שזה יגבר, ידעו בדיוק באיזה חוק מדובר.
איתי עצמון
מקסימום יביאו תיקון חקיקה.
היו"ר דוד ביטן
אבל זה ייקח שנתיים. קח את החוק ותעזוב אותי מזה. שמשרד המשפטים יעשה את החוק הזה וזהו. הבאתם חוק שלא נותן שום דבר. כל המשרדים עומדים על הרגליים האחוריות – אין כוח אדם, אין אפשרות לבדוק – אז מה אתם רוצים? שזה יחול רק על מוצרי צריכה? אם כך, אני לא צריך אף משרד ממשלתי. תעשו חוק פשוט. איגור, תכניס את הסעיפים שקשורים למוצרי הצריכה שאתה מטפל בהם, נאשר אותם ונגמר הסיפור.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
זו לא כוונת הממשלה. אם אני מבין נכון, ההסתייגות שיש למשרד המשפטים ואני לא מצליח למה זה מורכב כל כך כשמדברים על מעבר של מערכות הפעלה. אין פה מישהו שחושב אחרת שאנחנו רוצים לאמץ את כל הדירקטיבה למעט חריגים. זאת אומרת שאם מישהו לא מתלונן על חריגים, זה מאומץ. מה הבעיה לכתוב את זה בצורה מסודרת? אני לא מצליח להבין את החסם.
איתי עצמון
מה הסיבה לכך שהממשלה לא הביאה את זה בהצעת חוק? הרי הייתה סיבה.
דן אילוז (הליכוד)
אבל מה זה משנה? אנחנו כנסת והכנסת מעל הממשלה. אלו לא סיסמאות, זה אמתי.
היו"ר דוד ביטן
זו הצעת חוק ממשלתית ואנחנו עובדים עם הממשלה ביחד על העניין הזה, אנחנו לא לבד. זו לא הצעת חוק פרטית, אלא ממשלתית.
דן אילוז (הליכוד)
ברור שאני רוצה לעבוד עם הממשלה, אבל אני אומר מבחינה עקרונית, מפני שזה תוקע.
היו"ר דוד ביטן
מספיק שמשרד ממשלתי יגיש הסתייגות שלו על החוק, אז אנחנו ניתקע. אתם לא מבינים את התהליך אפילו.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
לכל תהליך יש לפעמים עליות וירידות ופתאום גם מתבררים דברים. בישיבת הממשלה המכרעת סוכם שהכול מאושר, למעט חריגים, ובנינו מנגנון חריגים. אני לא יודע איך הגיע לוועדת שרים לענייני חקיקה משהו שנראה דומה אבל שונה.

למען הסר ספק, אנחנו רוצים להבהיר את הכוונה של ראש הממשלה, של משרד האוצר ושל משרד הכלכלה, וההיגיון אומר את זה. יכול להיות שחלק מהמשרדים רוצים יותר זמן וזה בסדר, זמן אנחנו ניתן, זו לא הבעיה.
היו"ר דוד ביטן
נתתי להם זמן בתוספת.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
נכון, וזה לא כזה מסובך, כי יש לנו כ-150 או 200 רגולציות שמשרדי הממשלה השונים יצטרכו לראות מה במסגרתן הם רוצים להגיש הסגה. אם הם יגישו הסגה זה מצוין, זה זמן מעבר. אחרי שנגמר זמן המעבר, יש את סופיות הדיון, מה שאומר שאין מצב שבסוף התהליך הזה יבוא משרד ויגיד שיש לו חוק שהוא עדיין לא דיבר עליו, הוא עדיין לא הגיש לוועדת חריגים והוא רוצה שהדין הישראלי יחול ולא הדין האירופי. הרעיון הוא שהדיין האירופי יחול על הכול, למעט חריגים. יכול להיות היה כאן איזשהו פער בין הכוונה הראשונית למה שהוגש, אבל זה זמן טוב לתקן זאת.
איתי עצמון
זה משהו הפוך. הממשלה הגישה הצעת חוק, והרעיון היה אחר.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
אבל זה לא מה שקובל בהחלטת הממשלה. אל תינעל על מה שהוגש, אלא על מה שהממשלה התכוונה.
רחל גור
אבל אתם הגשתם את זה.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
נכון, אבל האם אסור לי לתקן?
רחל גור
אז לא קראתם את מה שהגשתם?
אמנון מרחב
לא הבנתי, האם את מתנגדת לתיקון?
רחל גור
כן, ואני אסביר למה.
קריאה
את היחידה שמתנגדת.
רחל גור
התיקון שאתם מציעים אינו ישים ואני אסביר – אני נוכחתי בדיונים. קודם כל, לא ברור לי איך הגענו למצב הזה שהממשלה מתלוננת לגבי חקיקה שהיא בעצמה הגישה.
אמנון מרחב
אנחנו לא מתלוננים, אלא משפרים. זה תהליך בריא ואת צריכה לברך על זה.
רחל גור
אתם כנראה לא קראתם את ההצעה.
פרופ' אבי שמחון
את רוצה תוצאה סופית, או שאת רוצה להאשים את הממשלה?
רחל גור
אני רוצה תוצאה סופית, ואני אסביר למה זה לא יעבוד איך שאתם הצעתם.
היו"ר דוד ביטן
את מובילה אותי לכיוון לא נכון, וזה לא מעניין אותי. אני לא נותן לך זכות דיבור.
רחל גור
אני רק רוצה להסביר למה ועדת החריגים לא תעבוד וזה לא יפעל.
היו"ר דוד ביטן
זה לא רלוונטי כל הדברים האלה. אנחנו נחוקק את השינוי בתיאום עם משרדי הממשלה. אין שום בעיה, וזה לא קשור לא לסמכויות הכנסת ולא לסמכויות הממשלה. נכון שפה מצביעים, אבל מכיוון שזה חוק ממשלתי, אני צריך לתאם את זה גם מול משרדי הממשלה.

גם משרד המשפטים, תחשבו על זה עד לישיבה הבאה מחר. יש לכם 24 שעות לחשוב על זה. רבותיי, הטענות שאתם טוענים ואני אומר את זה ליועץ המשפטי, בתהליך מסוים אפשר לבטל אותן ואין שום בעיה. אנחנו כן רוצים החלטת ממשלה, ומשרד המשפטים רוצה שזה יהיה ברור. תביאו את זה ביום ראשון כהחלטת ממשלה ותסבירו את העניין הזה.
איתי עצמון
האם אתה מתכוון לשינוי בהחלטת החוק הממשלתית?
היו"ר דוד ביטן
אני מתכוון לגבי העניין הזה. זה דבר לא מקובל להביא החלטת ממשלה לשינוי, אבל תביאו כדי שהעניין יהיה ברור. התהליך שאנחנו מייצרים, הוא תהליך טוב. אם אתם רוצים לשים עוד מספר דברים בתוך התהליך, אין לי בעיה עם זה, רק תגידו.

אנחנו נדע אילו חוקים וכשיעלה הנושא שאחד גובר על השני, נדע באילו חוקים מדובר. יהיה תהליך, ועדת חריגים ואסדרה. אולי גם צריך להכניס החלטת ממשלה, ואז כל המשרדים בממשלה יביעו דעתם לגבי הדבר הזה – זה לישיבה הבאה.

בלי זה, אני כבר אומר לכם משרד המשפטים, יש לנו באמת בעיה עם העניין הזה, כי זה אומר שחלק גדול מהתהליכים ומהתקנים וכו' לא יחולו אף פעם. נתנו פה אורכות בתוספת השנייה החמישית, אבל מה קורה בסוף האורכות? זה חל, ואני לא אצטרך לעשות שום שינוי בחוק כי נתתי שנתיים, ואחרי שנתיים הסעיף מבוטל.

אתם רוצים שיהיה ככה, יהיה ככה. אני דווקא עוזר לכם פה כשאני נותן תהליך. נתנו למשרד העבודה 18 חודשים, כאשר בתום 18 החודשים רק הדירקטיבה של אירופה קובעת, זה מה שנאמר בתוספת – ואז יצטרכו לרוץ לוועדת חריגים, ואם היא לא אישרה, זה מה שיחול.
רומי קאופמן
אבל זה רק לגבי התקנים הרשמיים שמכוחם אפשר לייבא, בהתאם לאסדרה האירופית. הבעיה שאנחנו מדברים עליה כאן, היא שיש חקיקה אחרת שהיא לא תחול בתום שלוש השנים האלו.
היו"ר דוד ביטן
עכשיו אם נתתי למשרד הרווחה 18 חודשים, מה קורה בתום 18 החודשים?
רומי קאופמן
זה למעשה מה שנגוע לחוק התקנים, וזו הבעיה שלנו, שאנחנו מדברים כאן על חוק התקנים.
משה פסל (הליכוד)
היא צודקת. היא אומרת שמה שיש בחוק זו חקיקה ספציפית.
רומי קאופמן
הבעיה שלנו זה שזה נוגע לחקיקה אחרת שאנחנו לא יודעים מה היא.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, אז אנחנו במצב שהחוק הזה קובע שהתקן האירופי קובע, וחקיקה של משרד העבודה והרווחה אומרים שבאלף תנאים זה לא חל – מה יעשה עכשיו שופט ומה יעשה יבואן?
אמנון מרחב
נכון. יש סתירה.
היו"ר דוד ביטן
ולכן זה דבר שאנחנו חייבים לפתור במסגרת החוק הזה, אחרת בעוד 18 חודשים תהיה לנו בעיה מול משרד העבודה והרווחה.
אמנון מרחב
כל השרים הנוגעים בדבר הסכימו איתך.
היו"ר דוד ביטן
אם אנחנו לא נכניס סעיף כזה שלמעשה משנה את הדברים, כולם יהיו בבעיה. יהיה תוהו ובוהו כי אף אחד לא יידע מה לעשות. לזה אתם רוצים להגיע? בגלל הנושא המשפטי שאי אפשר לבטל את זה וכו', אנחנו נגיע למצב שיהיה בלגן שלם.
רומי קאופמן
חשוב להגיד שאני לא אומרת שזו לא בעיה שצריך לפתור אותה. זו בעיה שצריך לפתור ואנחנו מודעים לזה.
היו"ר דוד ביטן
אז הנה ההצעה שהצעתי לכם, אני חושב שהיא פותרת את העניין כי במועד שזה גובר על זה, כבר נדע בדיוק על מה הוא גובר וזה לא יהיה כסיסמה באוויר. אם לא, יהיו חוקים ותקנות של ישראל, אבל יהיה חוק נוסף שהוא קובע משהו אחר לגמרי, שהדירקטיבה הספציפית הזו חלה על אותו מועד, ואז איך אתה גובר על זה? אני לא רואה כיצד מבחינה משפטית אתה גובר על זה בטיעונים שלכם. יהיה תוהו ובוהו שלם ואף יבואן לא יידע מה לעשות.
אמנון מרחב
אתה צודק.
פרופ' אבי שמחון
אדוני, קיבלנו את ההצעה שלך.
היו"ר דוד ביטן
הם לא חשבו כשהם יצרו את החוק, כי יש בלגן עם זה.
פרופ' אבי שמחון
אנחנו נשב עם משרד המשפטים וננסה להביא פתרון לאור ההנחיה שלך.
היו"ר דוד ביטן
אתם צריכים גם לדבר עם המשנה ליועץ המשפטי, עו"ד לוין, שהוא מתנגד לעניין הזה ואני מקווה שהוא שומע מה שקורה פה. אני אומר לכם שתגידו לו שיהיה תוהו ובוהו בעוד כשנתיים או שלוש שנים. מי גובר על מי? מה בית המשפט יעשה, אני לא יודע.
דן אילוז (הליכוד)
חוק חדש גובר על החוק הישן – זה הכלל.
היו"ר דוד ביטן
אתם תטילו עליהם קנסות ועל מה הם ישלמו קנסות? האם החשמל זה ככה או ככה?
יעל קריב טייטלבאום
שמי יעל קריב טייטלבאום ואני ממשרד המשפטים. הצורך כאן ברור, ואנחנו נעשה בחינה משותפת, אבל רק כדי לאחוז את השור בקרניו, אגיד שהמנגנון שאתם מציעים הוא שלמעשה תהיה ועדת פקידים שתגבר על חקיקה ראשית, כי מעבירים את הסמכויות - - -
משה פסל (הליכוד)
ממש לא. זה יאושר בחקיקה.
דן אילוז (הליכוד)
יש זכות ערעור לממשלה.
יעל קריב טייטלבאום
אם היינו היום בנקודה שבה היה אקסל שממפה את כל התקנות ואת כל החקיקה הראשית, היינו נמצאים במצב אחר והיינו יודעים בדיוק אילו תיקונים.
אמנון מרחב
אבל זה המנגנון שהיו"ר הציע.
היו"ר דוד ביטן
אף משרד ממשלתי לא אומר אילו חוקים.
לי-אור אבינועם
שמי לי-אור אבינועם ואני יועץ מנכ"ל משרד הבריאות. ברגע זה מתקיימים דיונים מקבילים בוועדת הבריאות על אימוץ דין אירופי במזון ובתמרוקים.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, זה לוקח זמן.
לי-אור אבינועם
כן, אבל רצינו להגיד שאם כבר מכינים הוראה כזו, צריך להחריג שלמעט במקומות שבהם אומץ דין אירופי, ששם אין שום סיבה להתחיל תהליך חדש של מה ניתן להחריג ומה לא ניתן להחריג – זה צריך להיות ברור.
היו"ר דוד ביטן
השר, זה חוק ממשלתי ויש שתי אופציות. קודם כל, אתם צריכים להסתדר וזה לא קשור לסמכויות הכנסת או לסמכויות הממשלה.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
הכיוון ברור, ואנחנו צריכים להביא לכם את הסכמת הממשלה.
היו"ר דוד ביטן
קודם כל, תביאו לנו החלטה ביום ראשון בעניין הזה. המתווה הוא מה שאנחנו הצענו, ושיהיה ברור שמי שלא מתקן ולא עושה את התהליך, יש לו בעיה – אני רוצה שיהיה כתוב.
איתי עצמון
אבל צריך להבין מה הוא התהליך שמקובל על הממשלה.
משה פסל (הליכוד)
היו"ר, לטובת ההערה שמשרד המשפטים העירו, שאם אתה מאמץ את כל התקינה האירופאית ונותן לוועדת חריגים שהם פקידים לסתור חקיקה, יש עם זה בעיה. אני מציע פתרון שאחרי ועדת החריגים, זה יכול לבוא לוועדת הכנסת לאישור.
איתי עצמון
יכול להיות שמדובר על חקיקה בתחום הבריאות, שזו לא הוועדה.
היו"ר דוד ביטן
לא משנה, אז במקרה הזה נכתוב ועדת כלכלה.
משה פסל (הליכוד)
אפשר שכל נושא יעבור בוועדה שלו.
איתי עצמון
אבל למה לא ללכת בדרך המלך ולתקן כמו שמקובל במדינת ישראל?
היו"ר דוד ביטן
אתה לא מבין שאי אפשר? לתקן כל כך הרבה חוקים זה ארבע וגם חמש שנים.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
עם כל הכבוד, זה לא יביא לנו את התוצאה.
איתי עצמון
אנחנו לא יודעים אפילו מה ההיקף.
היו"ר דוד ביטן
בעוד שלוש שנים, אנחנו כן נדע.
משה פסל (הליכוד)
איתי, סליחה שאני אומר לך, אבל זו בדיוק הבעיה שאף אחד לא יודע. התקינה גדולה ומסובכת כל כך שאנחנו לא יודעים. אנחנו רק יודעים שבאירופה המצב טוב ואנחנו רוצים להיות כמו באירופה.
קריאה
הוא פשוט לא עומד במבחן המציאות.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
זה פתרון פקידותי וזה לא נותן מענה לציבור. הציבור צריך מהר לעבור.
איתי עצמון
תביאו פתרון.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
הפתרון לא טוב. זה לשים את הבירוקרטיה מעל הציבור וזה לא יהיה. תצאו מזה ותהיו בראש פתוח.
משה פסל (הליכוד)
אז תציע לנו פתרון.
פרופ' אבי שמחון
יו"ר הוועדה, קיבלנו את ההצעה שלך, ואנחנו ננסה להביא החלטת הממשלה שתואמת להצעה שלך.
היו"ר דוד ביטן
תודה רבה.
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת
נשמע מצוין. תודה רבה.
היו"ר דוד ביטן
דברו עם לוין, שם הבעיה. לדעתי משרד המשפטים מקבלים את ההנחיות מלוין.
פרופ' אבי שמחון
ברור, תודה רבה.
משה פסל (הליכוד)
כבוד היו"ר, למרות שהתעצבת עליי קצת, אני רוצה להגיד לך שההצעה שלך זו ההצעה המנצחת והחשובה ביותר. תודה רבה לוועדה החשובה הזו.
היו"ר דוד ביטן
משרד המשפטים לא חושב כך.
דן אילוז (הליכוד)
אנחנו חושבים ככה.
היו"ר דוד ביטן
נמשיך לקרוא.
איתי עצמון
אנחנו בעמוד 15, חלק ג' התנאים הנוספים. כאן מדובר למעשה על ההחרגות – הוראות דין שבכל זאת יחולו לצד האסדרה האירופית המאומצת.
היו"ר דוד ביטן
זו ההחרגה לכל הזמן?
איתי עצמון
נכון.
גל ברנס
נראה לי שזה מיותר כי זה מה שנידון עכשיו, והממשלה צריכה לחזור עם עמדה.
שני ברוך עזרי
חלק ג' בתנאים נוספים, מדובר על סתירה.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, כרגע אנחנו נדון בזה.
שני ברוך עזרי
חלק ג' – תנאים נוספים

בלי לגרוע מהוראות כל דין, על מצרך המתאים לדרישות האסדרה האירופית המאומצת לעמוד גם בתנאים המפורטים להלן:

(1) המצרך סומן כנדרש לפי הדין הישראלי, למעט חובות סימון הקבועות בתקן הרשמי, והכול אלא אם נקבע אחרת בתוספת זו;

(2) אם המצרך הוא מכשיר חשמלי או ציוד חשמלי כמשמעותם לפי חוק החשמל, התשי"ד-1954 – הוא מתאים לדרישות לפי החוק האמור;

פה אנחנו מבקשים להוסיף גם "לרשת החשמל הנוהגת בישראל.

איתי, אני חוזרת בי.

(2) אם המצרך הוא מכשיר חשמלי או ציוד חשמלי כמשמעותם לפי חוק החשמל, התשי"ד-1954 – הוא מתאים לדרישות לפי החוק האמור;
איתי עצמון
על אילו דרישות מדובר? מה הנושא?
היו"ר דוד ביטן
כל מה שחשמל שמים בצד? לא הבנתי. מה זו ההחרגה הזו?
שני ברוך עזרי
זו לא החרגה. מדובר פה בסתירת דינים, מקום שהחוק קובע אחרת.
איתי עצמון
זאת אומרת שגם הדין הזה יחול לצד האסדרה האירופית, זה מה שאתם אומרים?
גל לבנט
כן.
איתי עצמון
ובמה מדובר?
גל לבנט
שלום, שמי גל ואני ראש מטה רשות חשמל. מבחינת המוצרים, קיבלנו רשימה של 188 תקנים ממשרד הכלכלה, עברנו עליהם ומתוכם כל מה שלא מופיע בתקנות, שזה 84 או 83, לא רלוונטי עבורנו ועוד 54 התקינה האירופאית כבר חלה עליהם, זו תקינה בהיבטי בטיחות שאנחנו חלק ממנה, גם זה נשאר בצד. נשארנו עם שני תקנים שקשורים לשקע ולתקע הישראלי, שאין תקינה אירופאית אחידה לגביהם. לצדם יש עוד - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל זו החרגה קבועה? זה אף פעם לא ישתנה?
גל לבנט
אין לנו למי להצמיד. למי נצמיד את התקן שלנו, לצ'כיה?
היו"ר דוד ביטן
וברגע שכן יהיה, אז אתה מבטל את ההחרגה הזו?
גל לבנט
מה הכוונה?
היו"ר דוד ביטן
אם בעוד שנתיים, תראו שאתם יכולים לבטל את התקן הזה ולהצמיד אותו לאירופה, אז אתם תעשו את זה.
גל לבנט
לא נדע בתקן של השקע והתקע למי להצמיד.
היו"ר דוד ביטן
כרגע לא.
גל לבנט
אני אומר מה שיש לנו לעשות. יש לנו 33 תקנים שמופיעים בתקנות החשמל, ואנחנו צריכים לבדוק אותם מבחינה פרטנית. רובם המכריע אלה דברים שלא משפיעים על הצריכה, מכיוון שמדובר בלוחות חשמל, כבלים וכו'. מה שמשפיע על הצריכה אלו מנורות בתוך בריכות, משהו שאנחנו כן רוצים לבדוק פרטנית ויש 16 תקנים שקשורים לצבעי הגידים – וכאן זו באמת החלטת מדיניות, למיטב ידיעתנו, ואנחנו בדיונים עם השר כדי להבין מה היא המדיניות כאן, וגם לגבי זה אנחנו נעשה את העבודה.
היו"ר דוד ביטן
גל ואיגור, האם זה ברור שזו החרגה קבועה?
גל ברנס
זה יידון בממשלה.
קריאה
מה זה יידון?! לפי ההצעה עכשיו, מחריגים את זה.
גל ברנס
הסעיף הזה הוא סעיף שהוא טכני במהותו. הוא בדק מה החוק אומר היום, והכניס את כל מה שהחוק היום אומר לתוך החוק הזה, למען הסדר הטוב, מה שנקרא.
היו"ר דוד ביטן
תמיד אפשר לתקן את החוק.
גל ברנס
ככל שהממשלה תחליט לקבל את עמדת חברי הכנסת ואת המלצת יו"ר הוועדה, אז כמובן שגם הסעיף הזה צריך להיות מתוקן.
היו"ר דוד ביטן
לא כל כך.
משה פסל (הליכוד)
לא, עכשיו אתה מחריג את זה. מדברים על סעיף שמחריג.
היו"ר דוד ביטן
מה שהוא אומר לך, הוא שיש תקנים שאין תקן מתאים באירופה. זה לא משנה מה תחליט, אין פה ועדת חריגים כי אין תקן מתאים.
גל ברנס
זו סיבה טובה מאוד לוועדת חריגים.
היו"ר דוד ביטן
זה ברור מראש, כמו שאמרת לי על המים, זה ברור שאין דבר כזה ואם יהיה, יביאו תיקון של החוק. אתם לא נעלמים ואפשר לתקן את החוק גם אחר כך.
גל ברנס
בכל מקרה, כל חלק ג' נעשה באופן טכני ויידון בממשלה.
היו"ר דוד ביטן
הבנתי. נמשיך בהקראה.
שני ברוך עזרי
(3) אם המצרך הוא מכשיר חשמלי מיטלטל, כמשמעותו בתקנות הבטיחות בעבודה (חשמל), התש"ן-1990 – הוא מתאים לדרישות לפי חוק החשמל, התשי"ד-1954‏, ולפי התקנות האמורות;
רז הילמן
שמי רז ואני מלשכת המסחר. אני מבקש להתייחס לסעיף 3, שהוא החרגה שמתייחסת לחסם שיש בתקנות הבטיחות בעבודה. חסם שלמעשה מעכב היום הכנסה של כלי עבודה חשמליים מוחזקים ביד שהם תקינים לפי הרגולציה האירופאית, ואנחנו לא רואים שום הצדקה אמתית שהם לא יהיו חלק מהרפורמה הזו. מבחינתנו, זה משהו שחשוב לתקן בדחיפות, זה לא משהו שיכול לחכות.
קריאה
באמת, מה היא ההצדקה?
משה פסל (הליכוד)
אני מבין שזה לא עניין שלנו, אלא עניין של בטיחות בעבודה ולא של חשמל.
רז הילמן
נכון, אלה תקנות של בטיחות בעבודה, אני לא יודע עם נציג שלהם פה.
משה פסל (הליכוד)
משרד העבודה, האם יש לכם התייחסות לדבר הזה?
יובל גל אביעד
זו פעם ראשונה שאנחנו שומעים על זה.
רז הילמן
זה ממש לא פעם ראשונה, כי פנינו אליכם לגבי זה כבר לפני מספר שנים.
היו"ר דוד ביטן
אוקיי. עד הישיבה הבאה, תבדקו לגבי הסעיף הזה. שני, תסמני שנחזור לסעיף 3. נמשיך בהקראה.
שני ברוך עזרי
(4) אם המצרך בא במגע עם מי שתייה, הוא מתאים לדרישות לפי סעיף 52ב(א) לפקודת בריאות העם מס' 40, 1940‏.
היו"ר דוד ביטן
הוספנו את מי הקולחים. הם ינסחו את זה לישיבה הבאה. האם יש משהו נוסף שקשור להחרגות האלו? לגבי המפעל בשדרות, אנחנו ניתן להם 18 חודשים במקום שנה, שזה משהו באמצע בין שנתיים לשנה.
איתי עצמון
זה בסעיף 5 לתוספת.
היו"ר דוד ביטן
ולגבי סעיף 3 זו אותה טענה, וזה ייבדק. זה לגבי הנושא של כל מיני מכשירים שמייבאים אותם.
יגאל דסקרוביץ (איגור)
אבל איך אתם רוצים לנסח את סעיף 5?
היו"ר דוד ביטן
איתי, אתה יכול לנסח את זה עכשיו מצדי. נעשה הפסקה קטנה ותנסחו כדי שנקרא את זה.
צפריר גדרון
בפעם הקודמת דיברנו גם על דירקטיבה נוספת, שבגלל שיש פה את הריץ' והדירקטיבה של POPs  לא נמצאת פה ולכן זה מייצר איזושהי אנומליה ואי בהירות.
יגאל דסקרוביץ (איגור)
מוצרי כיבוי כרגע לא בתהליך, אבל אם אתם חושבים שצריך להכניס את זה, האם זה רלוונטי רק לקצף כיבוי או גם למוצרים אחרים? שעלולים לזהם?
צפריר גדרון
אני צריך לבדוק, ותעבירו את זה בצורה מסודרת. אנחנו נשמח לראות את זה.
היו"ר דוד ביטן
אבל אין הרבה זמן.
קריאה
אדוני, מה קורה עם סעיפים שהוקראו כבר ותוקנו?
היו"ר דוד ביטן
נחזור אליהם. יש לנו הערות שלקראת הסוף היועץ המשפטי יעדכן.
קריאה
האם יקראו אותם שוב פעם?
היו"ר דוד ביטן
לא, מה פתאום, אלא אם לא הוחלט לגביו.
איתי עצמון
אם יש נושא שלא הוחלט לגביו עליו הנוסח אלא רק את ההחלטה הכללית, אנחנו כמובן נחזור אחורה. יש לנו מספר סעיפים כאלה כבר כרגע.
קריאה
יש סעיף ששאלתי קודם לגביו כשדובר על ההקלות, וביקשת שאני אעלה את זה.
היו"ר דוד ביטן
העלית את זה בפעם שעברה?
איתי עצמון
באיזה סעיף מדובר?
קריאה
זה סעיף שאז ביקשת שיגידו שאם נמצא מוצר שלא תקין, אז הוא יכול להוכיח שהמוצר תקין ותיקנו את זה.
היו"ר דוד ביטן
האם אתה מדבר לגבי תקנות ההפחתה.
קריאה
לא, זה לא בתקנות אלא בחוק התקנים. זה סעיף 10(ה) בחוק התקנים.
היו"ר דוד ביטן
איתי, יש נושא של התרגום שצריך לדון בו. היא אמרה שזה משפיע על הפלילי, משהו כזה. תרשום שצריך לדון בזה אחר כך.
שני ברוך עזרי
זה תחת סעיף 6 של החוק.
היו"ר דוד ביטן
מתי טענת את זה? לא טענת את זה כשקראנו את זה.
קריאה
לא. היה תיקון שאיתי ביקש בדיון הקודם, שאם נמצא מוצר שלא תקין ואז הממונה מתחיל בהליך מול היבואן, אז היה כתוב שם שהיבואן יכול לנסות או משהו כזה, ואתה ביקשת שיהיה כתוב שהיבואן יוכיח שהמוצר כן מתאים.
איתי עצמון
אבל אני לא חושב שזה היה בסעיף 10(ה).
קריאה
זה סעיף קטן 10(ה)(ב).
איתי עצמון
אנחנו נבדוק את זה. כעת אני מבקש בכל זאת שנתקדם ולקראת הסוף נדבר על זה.
היו"ר דוד ביטן
אתה יכול גם לכתוב את זה ולהביא לנו פתק. אנחנו נבדוק את זה.
שני ברוך עזרי
תוספת ששית, סעיף 9(א)(6) – פה כמובן יגיע מה שדיברנו עליו, היכולת של השר להכניס את האכיפה לגבי אותם אסדרות שייקבעו ויאומצו לתוך החקיקה.


17. תיקון פקודת היבוא והיצוא – בפקודת היבוא והיצוא [נוסח חדש], התשל"ט-1979 (להלן - הפקודה) –

"(1) בסעיף 2א –

בסעיף קטן (א), אחרי ההגדרה "אישור שחרור מותנה" יבוא:

"האסדרה האירופית המאומצת" – כהגדרתה בחוק התקנים";

(ב) אחרי סעיף קטן (א) יבוא:

(א1) בלי לגרוע מכלליות הוראות סעיף 2, על יבוא טובין המתאימים לדרישות
האסדרה האירופית המאומצת, תחול חובה לשמירת תיק מוצר לפי סעיף 2יב(א), ובכלל זה הצהרה כאמור בסעיף 2ו(ב1);

(ג) בסעיף קטן (ו) –

(1) ברישה, במקום "בסעיף קטן (ב)" יבוא "בסעיף קטן (א1) ו-(ב)";

(2) בפסקה (2), במקום "לפי סעיף קטן (ב)" יבוא "לפי סעיף קטן (א1) ו-(ב).

אני אסביר.
איתי עצמון
אנחנו למעשה מגיעים לתיקון של פקודת הייבוא והייצוא.
שני ברוך עזרי
כן, וגם נוספה פה ההגדרה של האסדרה האירופית המאומצת, ההפניה לחוק התקנים, וגם המסלול הנוסף במסגרת הייבוא. אם עד עכשיו דיברנו על מסלול נוסף בתוך פקודת הייבוא והייצוא בחוק התקנים שמדבר על האסדרה האירופית המאומצת, עכשיו אנחנו צריכים להביא לו ביטוי כאן בפקודה, ולכן סעיף קטן (א) (1) מבטא את התיקון הזה, את האפשרות לייבא על פי אותה האסדרה האירופית המאומצת.

גם כאן יש חובה כמובן, כמו בשאר המסלולים, לשמור תיק מוצר ולשמור את ההצהרה שנדבר עליה עוד מעט.
איתי עצמון
מה אמור לכלול תיק המוצר במקרה הזה של הדרישות האירופאיות?
שני ברוך עזרי
יש בפקודה את התוספת הראשונה לפקודה, שמדברת שם על מה צריך לשמור. כאן הכוונה שאלו יהיו אותם דברים שמופיעים בתוספת הראשונה לפקודה, שאלה דברים טכניים יותר, כמו – ארץ ייצור - - -
יגאל דסקרוביץ (איגור)
תיאור המצרך ופרטי יצרן.
איתי עצמון
לא כל כך ברור לי גם לפי הסעיפים שמגיעים אחר כך, מה בסוף יהיה חובה לשמור שם לעניין הזה בתיק המוצר?
שני ברוך עזרי
זה מדבר על החובה לשמור את כל המסמכים שכתובים בתוספת, למעט המוצרים שמעידים על התאמת המוצר לדרישות האסדרה האירופית.
משה פסל (הליכוד)
יש פה גם מספר תעודת בדיקה ומעבדת בדיקה.
יגאל דסקרוביץ (איגור)
לכן אמרנו "למעט". במסלול הישראלי זה כן, אבל במסלול האירופי לא.
אלי שטיין
למה לא?
קריאה
זו תעודת בדיקה, זה נדרש מאתנו בייצוא לאירופה.
אלי שטיין
אתם רוצים להיות אירופה, וברגולציה האירופאית יש תיק טכני שהיבואן חייב להחזיק. קודם דיברנו על ההקלות האלו במסלול האירופי - - -
דן אילוז (הליכוד)
דיברנו על זה כבר בהצעת החוק הקודמת שהייתה על הבדיקות, לא?
איתי עצמון
כן, זה קשור לזה.
משה פסל (הליכוד)
איגור, זה רק לקבוצה מספר שלוש?
יגאל דסקרוביץ (איגור)
תעודת הבדיקה ומעבדת הבדיקה זה לכול.
אלי שטיין
במסלול האירופי של לגבי הכול וזה מסוכן ולא הגיוני. גם הראינו שבתיק הטכני באירופה דורשים את זה, אז למה אצלנו זה צריך להיות פטור?
איתי עצמון
שוב, נא חזרו שוב – מה הוא הפטור שאתם נותנים לעניין תיק המוצר?
שני ברוך עזרי
זה לא פטור, אלא קביעה שלא מבוטאת בסעיף הזה אלא בסעיף שיבוא בהמשך לעניין תיק מוצר, אבל אתה צריך לשמור את כל מה שמופיע בתוספת הראשונה, למעט המסמכים שבאמת מעידים על התאמת המוצר לדרישות האסדרה האירופית.
קריאה
אז את זה צריך להחזיר?
אמנון מרחב
לא נחזיק תעודות בדיקה. זו טעות נוראית.
קריאה
זה לא אירופה.
אמנון מרחב
זה לא חוק שטוב למכון התקנים, אנחנו לא נחזור לזה.
נמרוד זעירא
אין שום קשר למכון התקנים. בייבוא אתה זכאי לקבל תעודה. ממני מבקשים בתור יצואן לשלוח לאירופה תעודת בדיקה ולא ממכון התקנים בכלל.
אמנון מרחב
אנחנו בייבוא לישראל לא נדרוש תעודת בדיקה כי זה חסם ייבוא נוראי.
נמרוד זעירא
אבל זה מה שקורה באירופה, אז אנחנו כן אירופה או לא.
דן אילוז (הליכוד)
אמרנו מה שטוב לאירופה טוב לישראל, ולא מה שלא טוב.
אמנון מרחב
אנחנו מנציחים פה את חסמי הייבוא למדינת ישראל.
אלי שטיין
כל אחד יצהיר שהוא מביא מוצר שהוא טוב לאירופה, והוא יכול להביא כל דבר שהוא רוצה.
משה פסל (הליכוד)
אבל זו מערכת הסיכונים שהחוק מנהל, כי אם הוא ייתפס שהוא מביא מוצר לא תקין או שהוא מרמה, הוא יבואן מפר ויהיו עליו עיצומים. ויותר מזה, אתה תוכל גם לתבוע אותו ולדרוש ממנו כסף בדיני נזיקין.
גל ברנס
המעבדה תעשה אכיפה, ואז אתה תגיד אם זה עומד בתקן או לא, עומד באסדרה האירופית או לא, זה הכול.
נמרוד זעירא
איך הוא יבדוק? למה שייקח למעבדה ולא לדרוש את הדבר הבסיסי ביותר?
אמנון מרחב
משום שליבואן מקביל אין יכולת.
נמרוד זעירא
מיצואן דורשים.
משה פסל (הליכוד)
אני אסביר לך למה – אם יבואן מקביל רוצה עכשיו להביא סטוק מפולין וזה נמכר גם ככה בשווקים באירופה, אז עכשיו אתה שולח אותו ליצרן. האחריות היא על היבואן.
אמנון מרחב
מי אתה?
נמרוד זעירא
שמי נמרוד זעירא מ"גולן תעשיות", אנחנו יצרני צנרת פקס, פוליאתילן מצולב.
אמנון מרחב
אז מתוקף מה אתה בא לטעון פה את הסוגיה של איזה מסמך נדרש יבואן להביא? מתוקף מה אתה מגן? מה מפריע לך? האם אתה רוצה לחסום ייבוא, תגיד את זה. אני שואל על מנת להבין.
נמרוד זעירא
זה לא קשור לחסימת ייבוא. אני לא רוצה לחסום שום דבר, אני רוצה שהעסק יהיה מסודר – שיהיה פיקוח, שתהיה דרישה לגיטימית שכמו שמבקשים ממני כייצואן לאירופה, אותו הדבר בחזרה, הוכחת התאמה לתקן. תקן אירופאי מצוין אני אתכם.
גל ברנס
למען הסדר הטוב, החוק היום לא דורש את זה מיצרנים בארץ. אנחנו בסך הכול משווים את התנאים בין היבואנים לבין היצרנים וכמו שאנחנו סומכים עליהם, אנחנו סומכים עליהם.
נמרוד זעירא
אבל לא באירופה, שם לא סומכים עליי. אתה מביא רפורמה של מה שטוב לאירופה, ואם להם טוב לדרוש ממני כייצואן - - -
גל ברנס
אנחנו מביאים רפורמה שמאמצת את האסדרה האירופית ומציעה חסמי ייבוא.
נמרוד זעירא
רק מה שנוח למעשה.
אמנון מרחב
מה שמסיר חסמי ייבוא.
דן אילוז (הליכוד)
מה שטוב.
אלי שטיין
אתם מדברים על המקרה שמישהו מביא מאירופה, אבל רוב הסחורה מגיעה מסין וכל אחד יבוא ויגיד שהמוצר הסיני - - -
אמנון מרחב
אל תפחידו את עם ישראל עד כדי כך.
אלי שטיין
אתם כל הזמן מדברים על הפחדה, ואני טוען שיש פה הפקרה של הציבור הישראלי.
משה פסל (הליכוד)
אני שואל אותך, האם באירופה מפקירים את האזרחים? הרי רוב המוצרים באירופה בשווקים גם באים מסין, אבל הם עברו.
אלי שטיין
אין לי בעיה עם מוצר שנמכר פיזית באירופה, אבל יבואו הרבה מוצרים שלא נמכרים באירופה ויגידו שזה נמכר באירופה, אבל אין להם כלום.
אמנון מרחב
בשביל זה, תהיה אכיפה.
משה פסל (הליכוד)
אתה טוען שיש רמאים ונוכלים, בסדר, אז בשביל זה צריך אכיפה ויהיו עיצומים.
אמנון מרחב
מי שייתפס לא יהיה זכאי להמשיך לייבא במסלול של מה שטוב באירופה.
משה פסל (הליכוד)
אי אפשר לבנות את החוק לפי רמאים ולפי נוכלים.
אלי שטיין
היבואן הישראלי והיבואן האירופי זה לא אותו הדבר.
דן אילוז (הליכוד)
מה אמרת על הישראלים? לא הבנתי.
אלי שטיין
הישראלי זה משהו ישראלי מאוד.
דן אילוז (הליכוד)
אני סומך על הישראלי.
נמרוד זעירא
רבותיי, אם מבקשים את זה באירופה כדרישה לגיטימית, למה לא לבקש את זה - - -
דן אילוז (הליכוד)
אני מכיר אירופאים שהם פחות ישרים מישראלים.
אלי שטיין
זו אחריות בסיסית שאתה משאיר לייבואן.
גל ברנס
למען הסדר הטוב, שהמוצר עובר מגרמניה עד יוון במרחק גדול מאוד בים ולא דורשים ממנו כלום.
נמרוד זעירא
בתור מי שמתעסק עם זה די הרבה, ברגע שהוא מגיע לשטח, המפקח לא אומר לי לתת לו הצהרה כללית והוא מאמין לי, אלא שהוא מבקש תעודת בדיקה של איזשהו גוף. אני בעד לגמרי הנושא הזה של הפיקוח בצורה מסודרת.
גל ברנס
הוא ישלח למעבדה והמעבדה תחליט. אם לא, תהיה אכיפה.
נמרוד זעירא
אבל זה לא עובד. תקן רשמי בישראל, לצורך העניין, עד היום לא עובד.
גל ברנס
אז כל התעשייה בישראל מפרה את חוק התקנים?
נמרוד זעירא
לא, אני מדבר על הייבוא.
גל ברנס
היבואן רמאי?
קריאה
מה זה קשור לתעשייה? אתה באמת משווה בין יצרן שיושב פה עם מישהו שעכשיו מביא מאווררים מרומניה?
אלי שטיין
אדוני היו"ר, אתה אמרת שאתה סומך על היבואן הישראלי - - -
דן אילוז (הליכוד)
עם אכיפה משמעותית, לא סתם.
אלי שטיין
אבל היבואן הפלסטינאי גם כן מייבא באותה צורה כמו היבואן הישראלי.
דן אילוז (הליכוד)
לא הבנתי. יש אכיפה משמעותית ואני סומך על האכיפה ועל ההתראה.
אלי שטיין
אין אכיפה משמעותית.
דן אילוז (הליכוד)
בחוק הזה, אנחנו דברנו על כל מיני דרכים לאכיפה.
נמרוד זעירא
בשנת 2011 מסתובבים בישראל.
אלי שטיין
אין איך לעשות אכיפה בשוק אצל הפלסטינאים, ואף אחד לא נכנס לשכם על מנת לקחת מוצר מהמדף.
אמנון מרחב
אנחנו אמרנו את דעתנו ואנחנו אומרים שהסיכון הזה הוא בר ניהול. יש קטגוריות קטנות מאוד של מוצרים כמו רעלים שלגביהם נבקש מסמכים קצת יותר משמעותיים, אבל כל השאר זה סיכונים ברי ניהול והם יטופלו גם באכיפה.
רון מוסקוביץ
שמי רון מוסקוביץ מ"סולמות חגית" ואנחנו גם יצרנים וגם יבואנים. תמיד חרטנו על דגלנו תוצרת כחול לבן, אבל גם הרגולטור לא עושה את תפקידו. גם כשנתפס מישהו שאנחנו אומרים שהוא יקבל קנסות וכו', אני אקריא לכם מודעה קטנה, לדוגמה, שבה כתוב כך –

"בתיאום הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה. במקרה סולם שהגיע מייבוא ונמכר באירופה. ליקויים טכניים וסכנת נפילה בעת הפעלת עומס על הסולם, עלולה להיפרד - - - "

אני הייתי עד מומחה בבית משפט לבן אדם שנשאר משותק, והדבר הראשון שהשופט מבקש ממי שנקבע זה להראות לו את כל אישורי התקן בזמן הייבוא, ולכן חייבים לשמור את מסמכי התקן, כי מדובר בסכנת חיים, לפחות במוצרים שקשורים במוצרים שקשורים בסכנת חיים.
גל ברנס
האם לא היית קונה את הסולם הזה באירופה?
קריאה
לא. אם אני לא מקבל את דו"ח הבדיקה, אני לא קונה.
נמרוד זעירא
זה מאוד יפה כל הקשקשת הזו בעיקר מאנשים שלא היו בשטח.
רון מוסקוביץ
שימו לב שבפרסום הזה כתוב שהסולם מיובא מחברה רצינית באירופה עם מספר אישור הבדיקה, וכך אני יכול להיכנס למערכת ולבדוק, ככה זה בחברה רצינית. יש המון כאלה באירופה, אבל אירופה זה לא כל מדינה ויש שם גם מדינות שגם בדו"ח מעבדה כתובים פס פס פס.
גל ברנס
אם אתם מדברים על מדינות האיחוד האירופי, אתם צודקים, זה לא כל אירופה.
נמרוד זעירא
תקליד פעם את מספרי הדוחות ואתה תראה את זה.
קריאה
התקן מפנה אותך לפעולות נוספות, הוא לא עומד בפני עצמו.
גל ברנס
בגלל זה עשו כאן לא תקנים, אלא עשרות רגולציות אירופאיות.
קריאה
אין כזה דבר תיק מוצר בלי תעודה שמעידה שהמוצר מתאים לאסדרה. תשאלו את הממונה על התקינה. אנחנו מברברים, אבל יש פה מישהו שאחראי על התחום הזה.
משה פסל (הליכוד)
אגב, איגור העברת את תעודת הבדיקה להצהרת יבואן, לא?
יגאל דסקרוביץ (איגור)
כשתגיע לנוסח, תראה.
קריאה
אין תעודת בדיקה, וההצהרה היא לא הצהרה. כשתגיעו לסעיף ותקראו את זה, אתם תראו.
אמנון מרחב
אגב, אם גם ליבואן לא הייתה תעודת בדיקה והוא ייבא מוצג פגום וגרם חלילה לפגיעה באזרח, כשהוא ייתבע בנזיקין, אין שום נפקא מינה אם הייתה לו את התעודה או לא. אם הוא הביא מוצר פגום, כנראה בדיני הנזיקין הכלליים הוא יימצא אחראי בנזיקין.

זו האחריות של היבואן. אני מבין שאתם רוצים להטיל הכול על הרגולטורים כי זה הכי נוח לכם וזה גם יוצר חסם ייבוא, אבל אנחנו שינינו את תפיסת העולם – ראשית, האחריות עוברת מהרגולטורים ליבואנים וליצרנים פעם אחת; ופעם שנייה, אנחנו מנהלים את הסיכונים.

אני לא מקבל את העמדה שלכם שהרגולטורים בארץ לא אוכפים נכון ולא אוכפים טוב, אבל אנחנו נגביר גם פה את הסיכונים לפי דו"ח שאני קראתי שאיגוד הגיש לי, יש לנו אכיפה הרבה יותר מדויקת וחכמה וכן ניהול סיכונים וזה קולע בינגו ב-90% מהבדיקות שהוא מבצע, ולכן אנחנו חושבים שאלה סיכונים שהם ברי ניהול.

מה לעשות שאנשים גם נופלים מסולמות שאתם מייצרים על פי כל דין ועל פי כל תקן ונפגעים – גם זה קורה, ולכן אחוז התאונות לא שונה בעליל וזה סיכון בר ניהול. קודם אמרתם שחשמל בקירות אי אפשר לבדוק, אבל סולמות אפשר לבדוק.
אלי שטיין
אתם רציתם אירופה, אז תעשו אירופה על אמת ולא על בלוף.
אמנון מרחב
למדינת ישראל יש עוד כמה חסמים.
משה פסל (הליכוד)
זה נחמד להגיד תעשו אירופה, אבל שמענו כל הדיון עכשיו במשך שלוש שעות שכל אחד בא להציג למה הוא לא צריך להיות כמו באירופה, ועכשיו אתם אומרים למה אנחנו עושים לא כמו באירופה.
נמרוד זעירא
בדיוק הפוך, אנחנו איתך. תעשה פיקוח כמו שצריך, תקבע את כל מה שצריך מבחינת הדוחות ואנחנו איתך.
משה פסל (הליכוד)
איגור, אתה בעד או נגד תיק טכני במסלול האירופאי?
יגאל דסקרוביץ (איגור)
מבחינה מקצועית, זו לא עמדה שהתקבלה בהנהלת המשרד.
היו"ר דוד ביטן
אל תערימו יותר מדי, אתם הרגולטורים העיקריים, זה מכון התקנים והמעבדות.
אלי שטיין
אני לא ממכון התקנים, אלא מ"סיסטם מעבדות".
היו"ר דוד ביטן
אתם אומרים שיהיה הר של תנאים, ככה יבואו אליכם.
נמרוד זעירא
אנחנו לא מכון התקנים.
אלי שטיין
אנחנו רוצים שיעשו אירופה על אמת.
אמנון מרחב
יבואו אליכם יותר עכשיו על מנת לבדוק תאימות לרגולציה. אתם מזלזלים ואתם חושבים שהיבואנים הם גנבים ומושחתים.
אלי שטיין
ממש לא.
אמנון מרחב
אז תפסיקו עם ההפחדה הזו. למה שהוא ייבא מוצר פגום?
נמרוד זעירא
אני גם יבואן.
היו"ר דוד ביטן
נמשיך בהקראה. האם היה משהו עד כה?
דן אילוז (הליכוד)
התנגדות בוטה מאוד.
קריאה
זה דיון היה כללי, כשנגיע לסעיף נתייחס.
משה פסל (הליכוד)
באופן ענייני, הטענה שלהם שכאילו אם זה באמת קיים באירופה, יכול להיות שצריך לשקול - - -
אמנון מרחב
אבל זה חסם.
קריאה
זה חסם שמגן על הציבור.
היו"ר דוד ביטן
קודם כל, זה כל הרעיון – שבאירופה עושים את הבדיקות בשבילנו.
משה פסל (הליכוד)
בדיקה זה ודאי שלא לעשות.
קריאה
אם עמדת הגורם המקצועי במשרד הכלכלה היא שצריך את תיק המוצר, אז למה מגוללים את זה פה על מעבדות.
היו"ר דוד ביטן
לא יודע, עוד לא הגענו לזה.
אמנון מרחב
אני מפנה אתכם לראיון שהתפרסם בעיתון בשבוע שעבר, שם הופיע מנכ"ל אלקטרה ואמר שלהכניס פצצה גרעינית קל יותר מאשר להכניס קצף גילוח. זו המציאות שהיבואנים חווים במדינת ישראל.

יבואן מקביל שרוצה להביא מוצר למדינת ישראל, היצרנים מערימים עליו קשיים ואין לו קשר איתם בחו"ל, היבואנים הראשיים והבלעדיים מערימים עליו קשיים, ולכן כל הדרישות האלה של החברים מחזירים אותנו עוד פעם אחורה.
אלי שטיין
אבל אם זה יבואן מקביל באירופה, לא יהיו לו את הדרישות האלו?
אמנון מרחב
לכן אמרנו שאם זה מתאים לרגולציה האירופאית, זה בסדר.
אלי שטיין
אני אומר לך בוודאות שהחוק האירופאי מדבר על יבואן, ולא יבואן מקביל או יבואן משני או עקיף. כל יבואן צריך להחזיק תיק טכני.
צפריר גדרון
האם אנחנו מדברים על מוצרים שמשווקים באירופה?
היו"ר דוד ביטן
לא משווקים.
צפריר גדרון
זאת אומרת כאלה שמצהירים על עצמם כעומדים בדין האירופי.
היו"ר דוד ביטן
כן.
צפריר גדרון
אז העניין של הבדיקות באירופה הוא לא רלוונטי, כי יכול להיות שאותם מוצרים לא נבדקים.
היו"ר דוד ביטן
זו לא רפורמת שיווק.
אמנון מרחב
זה כן רלוונטי, משום שלאירופאים יש מערכת מידע שבה הם מודיעים על מוצרים פגומים. היא מודיעה שהמוצר מסוים פגום, והרגולטור הישראלי יכול להישען גם על זה; דבר שני, יש גם אכיפה. המשרד יבצע אכיפה.
היו"ר דוד ביטן
אכיפה עם ארבעה עובדים?
אמנון מרחב
יש לו הרבה יותר עובדים, והוא קיבל תקנים נוספים במסגרת הרפורמה.
היו"ר דוד ביטן
על מנת שתהיה אכיפה, הוא צריך 1,000 עובדים, אבל לא משנה.
צפריר גדרון
קודם כל, המנגנונים באירופה שמזהירים או מתריעים באירופה לא רלוונטיים אם המוצר לא נמכר לאירופה; דבר שני, רציתי לשאול איך תבוצע האכיפה שמדברים עליה פה, כי האכיפה שהיום תיארת כשהוא דוגם, היא אכיפה שאתה הולך ובודק קודם את תיק המוצר.
היו"ר דוד ביטן
זו אכיפה מדגמית.
צפריר גדרון
יש אכיפה מדגמית, אבל הוא בודק קודם תיק מוצר.
היו"ר דוד ביטן
לא. רק אם יש בעיה הוא בודק את תיק המוצר, זה כל העניין. אם פתאום יש בעיה עם המוצר בשוק, אז מזמנים אותו ומבקשים ממנו לראות את תיק המוצר – את זה למדתי מהחוק הקודם, ותיכף נראה בחוק הזה מה יהיה.

כל הרעיון הוא שהאחריות היא של היבואן ולא של הממשלה.
צפריר גדרון
את זה אני מבין, אבל האחריות הזו עובדת פה לצרכן במידה רבה ולא ליבואן.
היו"ר דוד ביטן
לצרכן נגרם הנזק, אבל האחריות היא של היבואן ולא של הממשלה. הצרכן סופג את הנזק, וכשמגלים את העניין הזה, אז המשרד נכנס לתמונה ואומר לו להביא את תיק המוצר ואז מתחילים קנסות ופלילי וכל מה שצריך. ההתראה קיימת. כל יבואן שפתאום חוטף קנס, והקנסות פה יהיו גבוהים, זו בעיה מבחינתו, ולכן הוא נזהר לא לעשות טעויות.
קריאה
יכול להיות גם יבואן מפר.
היו"ר דוד ביטן
נכון.
איתי עצמון
נמשיך עם פסקה 2.
שני ברוך עזרי
(2) אחרי סעיף 2 (ה) יבוא – "עיכוב טובין על ידי הממונה על התקינה".

2ה1. על אף האמור בסעיפים 2ה(3א) ו־2טו(א3)(א), סבר הממונה על התקינה
כי קיים חשש ממשי לפגיעה בבריאות הציבור, בשלומו, בבטיחותו ובאיכות הסביבה, באופן שאינו מאפשר את אישור שיווק הטובין בטרם קבלת תוצאות הדגימה, רשאי הוא –

(1) להתנות את האישור להתרה בקבלת התחייבות בכתב של היבואן לקיום דרישות צו הפיקוח והנחיות הממונה על התקינה, ובמקרים המתאימים – קבלת ערובה לטובת אוצר המדינה להבטחת קיום הדרישות האמורות, והכול בהתאם להוראות שקבע שר הכלכלה והתעשייה לפי סעיף 2ה(ב)(4);

(2) לעכב את מתן האישור להתרה עד לקבלת תוצאות בדיקת הדגימה; התקבלו התוצאות האמורות, רשאי הוא להורות על סילוק הליקויים, השמדת הטובין או השבתם לספק שממנו נרכשו.
איתי עצמון
נא הסבירי והתייחסי גם לשאלה האם יש היום תקנות של שר הכלכלה לעניין.
שני ברוך עזרי
קודם כל, מדובר באיזשהו תיקון משלים לתיקון שעבר בינואר. למעשה, בינואר ביטלנו את הצורך בקבלת אישור עמידה בדרישות הממונה ובהצגת המסמכים לפני, ולכן עכשיו צריך שתהיה יכולת לממונה על התקינה כן במקרים שיש בהם איזושהי סכנה ממשית לביטחון הציבור, לבריאות הציבור או לאיכות הסביבה, שתהיה לממונה את אפשרות לעכב משלוחים, אם יש להם את החשד הזה.

לגבי התקנות של קבלת ערובה, אז כן יש תקנות של שר הכלכלה שמדברות על הערובה במצבים של יבואנים מפרי אמון או מצבים אחרים. שני הסעיפים האלה אומרים שיש לו את היכולת גם להתנות את האישור לקבלת היתר וגם לעכב את אותו אישור עד לקבלת תוצאות הבדיקה.
איתי עצמון
אבל זה באמת במקרים חריגים כשיש סכנה לבריאות הציבור וכו'.
שני ברוך עזרי
כן, במצבים שיש סכנה.
שני ברוך עזרי
(3) בסעיף 2ו –

(א) אחרי סעיף קטן (ב) יבוא –

(ב1) על אף האמור בסעיף קטן (א), יבואן טובין המייבא בהתאם
לדרישות האסדרה האירופית המאומצת, כאמור בסעיף 2א(א1), ישמור בתיק המוצר הצהרה, שאותה ימסור לממונה על התקינה לפי דרישתו, ולפיה –

(1) לא ידוע לו על ליקוי העלול לגרום לפגיעה בתקינותם או באיכותם של הטובין;

(2) לא ידוע לו על אי-תאימות הטובין לאסדרה האירופית המאומצת;

(3) הוא מתחייב לעקוב באופן שוטף אחר מידע המתפרסם בדבר הטובין, כמפורט להלן, וכן לפעול בהתאם להוראות או התראות ככל שנכללו במידע כאמור, ולדווח על כך לממונה על התקינה:

(א) מידע המפורסם במערכות ההתראה של האיחוד האירופי בדבר מוצרים מסוכנים (The EU rapid alert system for dangerous non–food products– RAPEX);

(ב) הודעות רשמיות של היצרן או נציגו.

מדובר פה על הרחבה של סעיף הצהרת היבואן. בכל מסלול יש הצהרת יבואן שונה, וגם כאן במסלול של מי שמייבא על פי האסדרה האירופית, היבואן יצטרך להחזיק הצהרה, וכאשר תהיה דרישה של הממונה, בעיקר בבקרות, הוא יצטרך להציג את אותה הצהרה, כשההצהרה למעשה כוללת את זה שלא ידוע ליבואן על ליקוי במוצר, שהוא לא מכיר אי תאימות של המוצר לאסדרה האירופית ושהוא מתחייב שהוא באמת עקב אחרי מערכת ההתראות של האיחוד האירופי או ההתראות של היצרן.
איתי עצמון
על מה הוא יצטרך בדיוק לדווח לממונה על התקינה?
שני ברוך עזרי
הוא מתחייב לעקוב אחרי ההתראות.
איתי עצמון
כן, אבל האם הוא צריך לדווח לממונה על התקינה על כל התראה? זה לא כל כך ברור מהנוסח.
שני ברוך עזרי
ככל שהוא יודע שיש התראה של מוצר שיצא תקול באירופה, אז כן, בוודאי שיש לו חובת דיווח.
יגאל דסקרוביץ (איגור)
ברגע שיש שם התראה, נניח הולכים לפי סעיף 3 ובתוך המערכת הייתה התראה על המוצר, אז למעשה הוא כבר לא יכול להצהיר על 1 ועל 2 והוא צריך לחזור ולעצור את התהליך בעצמו.
איתי עצמון
אני לא כל כך הבנתי עדיין, על מה הוא מדווח לממונה על התקינה?
גלית יעקובוב
הוא צריך לדווח לממונה על כל הודעה שמתפרסמת באותם אתרים שאחריהם הוא עוקב. ברגע שיש שם פרסום, הוא צריך לדווח לממונה על התקינה על הפרסום הזה, כדי שגם אנחנו נשים לב למהות הפרסום ונראה אם צריך להוציא התראות בגין זה.
אמנון מרחב
זה מפורט לו בסעיף 3 (א) או (ב).
איתי עצמון
בגלל זה רציתי לדעתי, כי יכול להיות שתהיה לו חובת דיווח די מתמשכת על הרבה הודעות כאלו.
אמנון מרחב
כן.
גלית יעקובוב
כל מוצר שיש לגביו הודעה, זה אומר שיש פוטנציאל סכנה גבוה וגם אנחנו צריכים לדעת על זה.
איתי עצמון
בנוסף, יש לי שתי שאלות – האחת שאלה טכנית, האם לעניין החובה למסור את ההצהרה לממונה על התקינה, האם צריך להפנות לסעיפים 2 (טו) (א)(2) או 2 (טז)? כי ככה גם מופיעה ההפניה בסעיף קטן (א) כנוסחו היום.
שני ברוך עזרי
זה סעיף של בקרות וזה יכול להיות בכל מצב כשהוא מבקש את ההצהרה.
איתי עצמון
גם בלי קשר לבקר?
שני ברוך עזרי
זה נכון שזה בעיקר בבקרה, אבל זה נכון לכל מצב שבה הוא דורש את ההצהרה.
איתי עצמון
ומה היא הסנקציה על הצהרה כוזבת?
יגאל דסקרוביץ (איגור)
על הצהרה כוזבת הסנקציה היא הפרת אמון. ברגע שהוגדר יבואן מפר אמון, הוא לא יוכל לייבא במסלול הזה.
גל ברנס
וגם הסנקציה בחוק התקנים כי הוא לא עומד באסדרה האירופית.
אייל פרובלר
אדוני היו"ר, הם הגיעו עכשיו לסעיף של ההצהרה, כאשר כל שנותר ליבואן זה רק להצהיר שהוא מכניס עכשיו מוצר שעומד באותה אסדרה שאפשרתם. אני מזכיר לך שלא עוצרים אותו בנמל, הוא נכנס חופשי, המוצר שלו לא נבדק על ידי שום מעבדה, הממונה על התקינה לא צריך לאשר שום מסמך, רק שיצהיר שהמוצר עומד באסדרה.
שני ברוך עזרי
רק נתקן כי זו לא הצהרה על עמידה באסדרה, אלא הצהרה על כך שלא ידוע לו על ליקוי במוצר.
אייל פרובלר
זה בדיוק מה שאני אומר, זו הבדיחה.
אמנון מרחב
זו בדיחה? האם אתה מוכן להיות יבואן ולהצהיר את זה?
אייל פרובלר
אני לא מבין איך אתם מתווכחים על הסוגיה הבסיסית ביותר. נכנס עכשיו יבואן, נתת לו להיכנס חופשי - - - אתם לא מבינים למה משרדי הממשלה בהיסטריה?! זו הסיבה שהם בהיסטריה. היבואן נכנס חופשי, לא בודקים לו שום דבר, ולכן האחריות המינימלית הבסיסית היא להצהיר שהמוצר שהוא מכניס למדינת ישראל עומד באסדרה.

אחרת, איך נדע בכלל שהוא עומד באסדרה. הוא מצהיר שלא ידוע לו על ליקוי – איך תאכפו את זה? אם תגיעו אליו עם טענה שהמוצר שלו מסכן ילדים, הוא ישיב שהוא מצטער ושזה לא היה ידוע לו שהוא לא עומד באסדרה. איך אוכפים כזה דבר?
גל ברנס
מה עושים עם תעשיין ישראלי שמייצר?
אייל פרובלר
עזוב את התעשיין.
אמנון מרחב
תענה לו. זה רלוונטי בוודאי שזה רלוונטי. מה עושים לתעשיין שמייצר מוצר פגום? תסביר לנו. זה אותו דין כדין היבואן, אין שאלה.
אייל פרובלר
ליצרן יש את כל התיק הטכני.
אמנון מרחב
ואם הוא יצר מוצר פגום, מה עושים לו? סוגים לו את המפעל?
אמנון מרחב
אם מה שמדאיג אתכם זה בטיחות הציבור, אז אם יש מוצר פגום שאיגור מצא אותו בדגימה, קודם כל יש ריקול, שזה הדבר שהכי מגן על בטיחות הציבור, זה אלמנט מרתיע מאוד גם כלפי יבואנים. דבר שני, כמו שנאמר פה היבואן הזה גם ייקרא "מפר אמון" והוא לא יוכל יותר להביא מוצרים במסלול הזה של תאימות אירופאית. דבר שלישי, יש סנקציות נוספות בחוק, כפי שהוזכר כאן, כך שלהגיד שאין פה שום התראה, זה לא נכון כי יש פה גם התראה וגם סנקציות.

אני אומר לכולנו – 99% מהעוסקים במדינת ישראל, גם אם מדובר על יצרן וגם על יבואן, חזקה שהוא מהאנשים שומרי החוק. אנחנו לא מחוקקים חוקים מתוך הנחה שיש פה גנבים, רמאים וחדלי אישים.
אייל פרובלר
אבל אתה אמרת שאתה מעביר את האחריות ליבואן.
אמנון מרחב
נכון.
אייל פרובלר
אז זו האחריות.
אמנון מרחב
עשיתי גזרה שווה גם מהיצרן. גם יצרן לא נדרש מעבר לזה. זו גזרה שווה וזה אותו הדבר. גם יצרן שמייצר מוצר פגום, אני עדיין לא סוגר לו את המפעל, אין לי סנקציה כזו.
נמרוד זעירא
אבל הוא מחויב בלקיחת אחריות.
אמנון מרחב
גם היבואן. יש פה יבואנים גדולים - - -
גל ברנס
על מה אתה מצהיר? איפה ההצהרה שלך בחוק?
נמרוד זעירא
ברגע שאני עובד תחת תקן רשמי, אני מחויב להוכיח התאמה לכל הדרישות.
אמנון מרחב
איפה?
גל ברנס
ברגע שיבואן מייבא מוצר תחת תקן רשמי, הוא חייב - - -
נמרוד זעירא
הוא חייב להצהיר שהוא איננו יודע שהייתה בעיה, זה מה שהוא מחויב.
גל ברנס
אני אעשה קצת סדר, כי יש פה בלבול מוזר מאוד – התעשייה רק צריך לעמוד בתקן; והיבואן גם צריך לעמוד בתקן, שזה חוק התקנים וגם להצהיר הצהרות. אפשר למחוק לו את ההצהרות ואז זה יהיה בדיוק כמו בתעשייה.
אמנון מרחב
האם אתה שואל עכשיו מה הוא העונש על היבואן, או איך אתה מגן על בטיחות הציבור?
נמרוד זעירא
אני שואל שאלה פשוטה – ברגע שיבואן מצהיר שהוא איננו יודע במעמד הייבוא שיש איזושהי בעיה, אז זה אומר שהוא מסיר מעצמו אחריות. אגב, כל היבואנים מבחינתי הם אנשים שומרי חוק רציניים, ואני חלק מהם.
אמנון מרחב
בתור מה אתה אומר את הדברים האלה?
אייל פרובלר
תחרות הוגנת.
אמנון מרחב
בעניין הזה, משרד המשפטים חושב אחרת כי זה עבר גם כמדומני את המשנה הפלילי.
אייל פרובלר
אנחנו רוצים לאתגר אותך בשאלה – אם אני יבואן חאפר, ויש מעט כאלה - - -
אמנון מרחב
יש גם יצרנים חאפרים.
אייל פרובלר
אבל מה אתם רוצים עכשיו מיצרנים?
אמנון מרחב
כי יש פה גזרה שווה.
אייל פרובלר
אני עכשיו לדוגמה רוצה לייבא מרומניה מאווררים, והמאווררים האלה לא עומדים בתקן, איך אתה מבטיח לי כיצרן ישראל שהמוצרים שלא עומדים באסדרה נכנסים לארץ? איך אתה מונע את הפגיעה בתחרות ההוגנת הזו? אני אומר לך שאין שום בעיה לייבואן שרוצה להפר את החוק הזה אפילו עם ההצהרה, כי הוא מצהיר מאוורר שעומד בתקן, ואתה לא מחייב אותו.
גל ברנס
אתה רוצה תחרות הוגנת? הפוך. יש פה הצהרות - - -
אמנון מרחב
גל, היצרן גם לא מצהיר, אז למה צריך הצהרה מיבואן? לא צריך הצהרה בכלל.
גל ברנס
אפשר להוריד אותה.
קריאה
שייכנס לבד כמו היצרן.
קריאה
שוב אני חוזר, תשאלו את הממונה.
משה פסל (הליכוד)
אני לא מבין ההתנגדות הגדולה? מה החסם הגדול? תכתוב שזה עומד בתקן זה הכול.
גל ברנס
למה התאחדות התעשיינים מעירה על מה שהיבואן עושה?
אייל פרובלר
תחרות הוגנת.
אמנון מרחב
כי האינטרס שלכם הוא ברור.
נמרוד זעירא
תוסיף לחוק שאני אצטרך להצהיר על זה.
קריאה
אם יש קושי לא להצהיר על זה, יש לך בעיה כמדינה.
גל ברנס
לגופה של הטענה, יש את חוק התקנים שבוחנת אם המוצר עומד בתקן או לא.
היו"ר דוד ביטן
הם אומרים שתעשה כמו ברגולציה באירופה. אם אתה נותן לו לייבא מה שהוא רוצה, על סמך זה שזה נמכר באירופה, אז אם באירופה דורשים ממנו תיק מוצר, תן לו גם פה.
אמנון מרחב
ליבואן הישראלי אין גישה לנתונים האלה, וכך אתה מייצר חסם יבוא דרמטי למדינת ישראל, כי אין לו גישה לנתונים האלה ואין לו אפשרו להביא אותם, פרט ליבואן הבלעדי שמחזיק את זה צמוד מאוד אליו.
היו"ר דוד ביטן
אז מה עושה יבואן מקביל באירופה?
אמנון מרחב
באירופה אין דבר כזה יבואן מקביל או יבואן בלעדי, אלא שהיצרן קודם כל מחויב לייצר מוצר בהתאמה לשוק האירופאי ולרגולציות שלו, וכשהוא נכנס לשוק האירופאי הוא מחזיק אצלו את הניירת. פה בישראל, זה לא יכול לעבוד ככה בגלל חסמי הסחר. אנחנו גם מדגישים שגם היצרן הישראלי באותה נשימה לא נדרש להחזיק את הדברים האלה, והוא גם לא נדרש להצהיר את ההצהרות האלו. אין פה חשיפה מוגברת מול הייצור הישראלי.
היו"ר דוד ביטן
בואו נעבור רגע – "לא ידוע לו על ליקוי העלול לגרום לפגיעה בתקינותם או באיכותם של הטובין". זה נכון כי לא ידוע לו. "לא ידוע לו על אי-תאימות הטובין לאסדרה האירופית המאומצת", צריך להיות כתוב שידוע לו. הרי את מה הוא מביא? הוא מביא לפי התקינה האירופית, וזה ידוע לו.
אמנון מרחב
אתה מייצר פה מצב שהוא לא יוכל.
גל ברנס
הוא מנהל סיכונים וצריך לעמוד בזה.
היו"ר דוד ביטן
אילו סיכונים? אם לא ידוע לו הוא יגיד שלא ידע.
גל ברנס
יש לנו שני חוקים – אחד זה בחוק התקנים; השני זה חוק הייבוא והיצוא. חוק התקנים אומר לו שהוא חייב לעמוד באסדרה האירופית, לעומת זה יש לו עיצום. החוק הזה בא לגשר עליו ולסייע לו במידה מסוימת כדי שיידע איך להתנהל ביחד לחוק התקנים כי חוק התקנים חל והוא החוק המהותי.
היו"ר דוד ביטן
ברור, זה מה שאמרנו.
גל ברנס
הוא צריך לנהל את הסיכון שלו. אם לדוגמה ניקח מישהו שעכשיו הביא מכונת כביסה מיצרן Bosch בגרמניה, סביר מאוד שהמוצר עומד, אבל הוא לא יבדוק אותו כי הוא קיבל אותו - - -
היו"ר דוד ביטן
הוא לא צריך לבדוק אותו.
אמנון מרחב
הוא לא יידע להצהיר את תאימות.
היו"ר דוד ביטן
למה? אז מה הוא מניח? שזה לא תואם?
אמנון מרחב
הצהרה זה נטל כבד מאוד על כל אדם. כדי להצהיר דבר כזה, הוא צריך לבצע בדיקה פוזיטיבית, וזה בדיוק מה שהחברים רוצים. הם רוצים להשאיר אותנו באותו מצב בלי שום שינוי.
היו"ר דוד ביטן
"לא ידוע לו על אי-תאימות הטובין לאסדרה האירופית המאומצת" – זה בסדר, אבל נוסיף – "אולם שיצהיר שהוא משווק באירופה", שהרי הוא לא מביא מוצר מהאוויר.
קריאה
בדיוק.
היו"ר דוד ביטן
שיגיד שהוא משווק באירופה, שזה כן ידוע לו.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
לשיטתכם, איך אני אדע שהמוצר הזה טוב באירופה?
גל ברנס
אתה יודע כמו שאתה יודע שיש בישראל אלפי מפעלים שיש עליהם חוק, כמו שיש לי חוק לא לעבור באדום ועוד הרבה חוקים אחרים שקובעים רגולציה. אני בודק בנמל, אני יכול להגיד לך שזה החוק ואתה צריך לעמוד בזה. אם לא עמדת בו, תהיה חשוף לעיצומים.
קריאה
אבל המנכ"ל אמר שהם לא עושים פיקוח בשווקים.
גל ברנס
מה פתאום, זו המהות. נתנו עשרות תקנים, כדי לעשות פיקוח בשווקים, נתנו תקציבים כדי לעשות פיקוח בשווקים. איגור כבר מיומן בדבר הזה והדבר הזה כבר עובד.
עודד פורר (ישראל ביתנו)
איגור אמר לנו בדיון הקודם שהוא לא יכול לפקח בשווקים.
גל ברנס
לא, הוא אמר שהוא לא מכיר את הדירקטיבה.
היו"ר דוד ביטן
אם הוא מביא מוצר שהוא טוען שלא ידוע לו ולא שהוא לא עומד בתקן אז זה בסדר, אבל זה שהמוצר משווק, ברגע שהוא משווק אני מניח שהוא צריך להיות בסדר. אם הוא לא משווק, זה בעייתי.
גל ברנס
זה בדיוק יצור חסם.
היו"ר דוד ביטן
אם הוא משווק בסין ולא באירופה, אז זה לא חל.
אמנון מרחב
אתה יכול להביא גם מסין משהו שתואם את הרגולציה האירופאית. כך אתה סוגר את השוק, כי אין לו אפשרות להביא נתונים מהיצרנים.
קריאה
אז שלא ייבא לארץ.
קריאה
איך אני יודע שהמוצר משווק?
אמנון מרחב
הדיון הוא לא על השיווק באירופה, אלא על התאימות למוצר.
היו"ר דוד ביטן
אבל איך הוא יודע שמוצר בסין תואם את הרגולציה האירופאית?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
זו האחריות הבסיסית שהעברת אליו. אם זו האחריות שלו, אתה לא מוכן שהוא יצהיר את זה.
היו"ר דוד ביטן
אני לא מבין מאיפה אתה מביא העניין הזה שמוצר שלא משווק באירופה ומיוצר בסין הוא תואם את הרגולציה?
אמנון מרחב
משיח עם היבואנים הגדולים ביותר במדינת ישראל.
גל ברנס
אם הוא לא תואם הוא חשוף לאכיפה.
אמנון מרחב
אדוני היו"ר, אני אנסה שוב לעשות סדר – במסגרת הדברים שאנחנו מנסים לתקן, זה גם על מי הנטל.
היו"ר דוד ביטן
את זה תיקנו.
אמנון מרחב
אם הנטל היום הוא על מדינת ישראל, כשאתה מבקש שכל דבר לפני שנכנס למדינת ישראל שיוכיחו לך שהוא תקין ושהוא עומד בכל הרגולציות וכו'. היבואנים אומרים שככה הם לא יכולים להיכנס.
היו"ר דוד ביטן
הוא יביא מוצר מסין שלא משווק באירופה והוא יצהיר שלא ידוע לו שהוא לא עומד בתקן?
אמנון מרחב
כן, ואתה מעביר עליו באותו רגע את הנטל.
קריאה
טוב מאוד שהנטל יהיה עליו.
אמנון מרחב
אבל עליכם, היצרנים בישראל, אין נטל כזה. אין עליהם נטל להצהיר כלום, לא שאתה מייצר לפי תקן ולא שום דבר.
נמרוד זעירא
אבל באירופה יש רגולציה, והיא דורשת מהיבואן שיביא רק מוצרים שעומדים באסדרה האירופאית.
אמנון מרחב
למה על עצמך אתה לא נוטל כזה נטל?
נמרוד זעירא
בוודאי שכן.
אמנון מרחב
אין פה שום נטל שמחייב אותך להצהיר הצהרות כאלו.
נמרוד זעירא
ברגע שאני עומד תחת תקן רשמי - - -
אמנון מרחב
אבל אתה לא מצהיר את זה. האם אתה מוכן לקחת על עצמך אחריות פלילית על זה?
נמרוד זעירא
בוודאי.
אמנון מרחב
אז תצהיר ונתקן את זה.
נמרוד זעירא
לשאלתך היו"ר, אני יצרן ויבואן.
היו"ר דוד ביטן
מוצר שמיוצר בסין ואתה לא יודע אם הוא משווק באירופה, אז איך אתה מניח שהוא עומד בתקן?
אמנון מרחב
היבואן צריך להיזהר כשהוא מביא את זה. אתם רואים שב-76 שנים האחריות הזו סגרה את השוק.
היו"ר דוד ביטן
מה זה שייך לסגירת השוק? כל מוצר שמשווק באירופה, אני מניח שהוא בסדר.
אמנון מרחב
אדוני היו"ר, תזמין לכאן את היבואנים הגדולים והם יסבירו לך. אני לא מדבר על יבואן מקביל קטן, אלא על יבואנים גדולים. הם יסבירו לך עד כמה הם מתקשים להביא את כל האישורים האלה, ואני מדבר על הגדולים בארץ.

כדי שבן אדם יצהיר כזו הצהרה באופן פוזיטיבי, הוא נדרש לבדיקות ולמסמכי הצהרה.
נמרוד זעירא
האם זו לא עבודתו של הממונה על התקינה?
היו"ר דוד ביטן
הוא רק מצהיר שהוא יודע שזה משווק באירופה, זה הכול.
אמנון מרחב
אני מסכים שתתווסף המילה "או - - - ".
היו"ר דוד ביטן
לא. זה גרוע יותר ממה שכתוב.
אמנון מרחב
כך עוד פעם סגרת את מדינת ישראל. אני מציע לך להזמין את היבואנים ולשמוע אותם.
גל ברנס
ההצהרה בסוף היא לא נחוצה, כי חוק התקנים הוא המהות. ההצהרה הזו רק מוסיפה משנה זהירות. חוק התקנים שאומר שצריך לעמוד ברגולציה האירופית חל, וזה החוק המהותי שהרגע הקראנו וסיימנו אותו. אם יבואן יביא מוצר שלא עומד בחוק המהותי והיבואן אחראי לו - - - ההצהרה הזו רק מוסיפה.
היו"ר דוד ביטן
אז למה אתה מוסיף?
גל ברנס
היא לא פותרת את היבואן מכלום.
אמנון מרחב
אחת הטענות אמרה לפתור את היבואן גם מההצהרות, והיה רצון גם בקרב חלק מהמשפטים שהוא יצהיר משהו, בוודאי שהוא יצהיר שלא ידוע לו שהמוצר פגום.
היו"ר דוד ביטן
החוק הזה מדבר על מה שברגולציה אירופית. סביר להניח שמה שמשווק באירופה, יש הנחה חזקה שאמנם ניתנת לסתירה, שהמוצר בסדר כי הוא לא משווק סתם וכנראה הוא עומד ברגולציה האירופית, אלא אם כן מדובר על זיופים והדברים מהסוג הזה. הוא מצהיר שלא ידוע לו שזה לא עומד, אבל אם הוא מיוצר בסין ומשווק בסין ולא באירופה, האם אני צריך להניח לגביו שהוא עומד ברגולציה האירופית? על סמך מה?
גל ברנס
החוק אומר לו את זה.
קריאה
לפחות שיצהיר שהוא יודע שהוא עומד.
היו"ר דוד ביטן
לא שהוא עומד, כי את זה הוא כותב. מדובר על כך שלא ידוע לו על אי תאימות. אם הוא כן משווק באירופה, הוא צריך להגיד. אם הוא לא משווק, אז אולי צריך איזה סעיף שמתייחס לעניין הזה, כי זה לא הגיוני הסעיף הזה.
גל ברנס
יש לנו פה שני חוקים שונים שעובדים אחד ליד השני. חוק התקנים חל על כולם, גם על היבואנים וגם על היצרנים. יש לנו פה עכשיו חוק שהוא מוזר מאוד בליבתו כי הוא חל רק על יבואנים ולא על כל היתר, שמוסיף עליהם דרישות נוספות. אנחנו רוצים שהדרישות הנוספות האלו שהן בסדר, רק שיהיו מינימליות ולא ייצרו חסמים.
היו"ר דוד ביטן
תשאיר את זה פתוח ותמשיכו לקרוא. מה סגרתם עם משרד המשפטים ועם משרד הכלכלה?
קריאה
סגרנו שזה יישאר בנוסח שהצענו.
רומי קאופמן
בהמשך לדבריה של הנציגה שהייתה פה בבוקר, מבחינתנו זה נכון יותר שזה יהיה במנגנון של התראה, כמו שהיא אמרה.
איתי עצמון
תסבירי לוועדה על מה את מדברת.
רומי קאופמן
שנושא התרגום יהיה במנגנון של התראה, זה נכון יותר מבחינת איך שזה מעוצב בדרך כלל. אנחנו מסכימים שצריך לתת איזושהי הקלה - - - ולכן בנסיבות אנחנו מסכימים.
היו"ר דוד ביטן
אז אין צורך ברביזיה, והנוסח כפי שאושר, זה מה שהיא אומרת.
גלית יעקובוב
אנחנו נעלה על זה ל-20%.
היו"ר דוד ביטן
אז כן צריך רביזיה.
אמנון מרחב
אני מבקש רק לעדכן לבקשתך – שווי השוק של תכשירי כביסה, נוזלי כלים וטבליות למדיח, הוא מיליארד וחצי שקלים בשנה. תכשירי כביסה, אבקות, נוזל וקפסולות זה 556 מיליון, נוזל כלים 578 מיליון וטבליות למדיח 385 מיליון – כמעט מיליארד וחצי שקלים בשנה.

הריכוזיות היא שזה נמצא בידי שני שחקנים ראשיים. זאת אומרת, שאין להם שום אינטרס לפתוח את השוק הזה, ולכן צריך להעביר את זה לוועדת חריגים, כדי לשמוע את הכול.
קריאה
אדוני המנכ"ל, לא הכנסת כאן את העלויות שייגזרו מכך שאי אפשר - - -
אמנון מרחב
זה אתם ציינתם מיליארד. אנחנו התבקשנו להביא את שווי השוק.
היו"ר דוד ביטן
רק שניים מביאים את ה מוצרים האלה?
אמנון מרחב
הם השולטים. שני הראשונים שולטים ב-59% משוק הקפסולות, ב-71% משוק נוזלי הכלים וב-91% בטבליות למדיח.
היו"ר דוד ביטן
מי מפריע לאנשים להביא?
אמנון מרחב
התקן הייחודי הישראלי, כי זה כך רק בישראל. הכול בסדר, אנחנו לא תוקפים את זה אבל צריך לדון בזה בוועדת חריגים.
היו"ר דוד ביטן
אני נועל את הישיבה הזו.


(הישיבה נפסקה בשעה 12:50 ונתחדשה בשעה 13:00.)
היו"ר דוד ביטן
אני פותח את הרביזיה. מי בעד הרביזיה?

הצבעה
אושרה
אביגל כספי
אציג את הדברים – בישיבה הקודמת הגיעה נציגה ממשרד המשפטים ואמרה שמסיבה של אי תרגום על ידי המשרד, זה לא מתאים שתהיה נסיבת הפחתה בתקנות הפחתה, אלא שזה צריך להיות עילה למקרה שבו הרגולטור שולח התראה מנהלית ולא מטיל עיצום כספי.
היו"ר דוד ביטן
מדברים על התקנות האירופיות. הייתה בעיה שקשורה לתרגום, שאם לא תורגם מאנגלית לעברית, זו עילה להפחית את הקנס בתקנות ההפחתה. בהתחלה הם אמרו שזו בעיה ורק התראה זה לא לתקנות ההפחתה. אחרי כן הגיעו להסכמות שזה כן, ועכשיו הם רוצים לשנות מ-10% הפחתה ל-20% הפחתה, ולכן אני חייב לפתוח את זה ברביזיה ולתקן.
אביגל כספי
בגלל שזה בהסכמת שר המשפטים, רצינו לקבל ממשרד המשפטים את ההסכמה, אבל הם מבקשים להעלות את האחוז שמפחיתים מ-10% ל-20%.
היו"ר דוד ביטן
זה בהסכמה כן?!
רומי קאופמן
כן.
אביגל כספי
למעשה, העילה היא שההפרה האסדרה האירופית מאומצת שלא תורגמה באתר בהתאם להוראות 9 (א) (1) לחוק, ובחוק כתוב שהנוסח המחייב הוא בשפה האנגלית, אבל יפורסם לעיון הציבור תרגום מהימן ומקצועי – ולכן, ברגע שלא יהיה תרגום, זה 10%. צריך רק להבהיר שזה איזשהו תרגום, או שצריך להיות גם מהימן ומקצועי?
גלית יעקובוב
לא, רק היעדר תרגום לחלוטין. רק במצב שלא תרגמנו בכלל, רק אז זה נכנס לתוקף ללא פרשנויות ופערים בין תרגומים, כי אם זה יהיה כך לא תהיה אכיפה בכלל.
רומי קאופמן
אני רוצה להבהיר לפרוטוקול בדיון הזה, כי מבחינת משרד המשפטים המנגנון הנכון יותר, זו התראה בסיטואציה הזו, אנחנו מבינים את הנסיבות ולכן זה בסדר שזה יהיה בתקנות הפחתה, לאור הצורך שאנחנו מבינים בהקלה במצב הזה.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו בעד התיקון. פורר?
עודד פורר (ישראל ביתנו)
אני בעד. אם אתה בעד, גם אנחנו בעד.
היו"ר דוד ביטן
הצבעה
אושרה

הישיבה ננעלה בשעה 13:00.

קוד המקור של הנתונים