ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 09/06/2024

חוק הגנה על בריאות הציבור (מזון) (תיקון מס' 10 והוראת שעה), התשפ"ד-2024

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



2
ועדת הבריאות
09/06/2024


מושב שני



פרוטוקול מס' 201
מישיבת ועדת הבריאות
יום ראשון, ג' בסיון התשפ"ד (09 ביוני 2024), שעה 9:30
סדר היום
הצעת חוק הגנה על בריאות הציבור (מזון) (תיקון מס' 9 והוראת שעה) (הרחבת אימוץ הדין האירופי, ייעול הליך האימוץ והסרת חסמים ביבוא מזון במסלול האירופי), התשפ"ד-2024
נכחו
חברי הוועדה: יונתן מישרקי – היו"ר
טטיאנה מזרסקי – מ"מ היו"ר
אחמד טיבי
חברי הכנסת
דן אילוז
מוזמנים
פנינה אורן שנידור - מנהלת שירות המזון הארצי, משרד הבריאות

ד"ר זיווה חממא - מנהלת היחידה לניהול סיכונים, משרד הבריאות

שרון גוטמן - עו"ד, יועצת משפטית, שירות המזון הארצי, משרד הבריאות

ד"ר ריבה בן עזרא - וטרינרית ראשית לפיקוח על מוצרים מן החי, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

ד"ר לילא שיני חג' יחיא - מנהלת אגף כימיה ותכשירי הדברה, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

חגית איגרמן - עו"ד, המחלקה המשפטית, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

אפרת ורד - עו"ד, לשכה משפטית, משרד החקלאות ופיתוח הכפר

שי סומך - עו"ד, ממונה ייעוץ וחקיקה, המחלקה למשפט ציבורי-חוקתי, משרד המשפטים

קרן רוט - עו"ד, משרד המשפטים

הילי אנושי בתרון - עו"ד, משרד המשפטים

גל ברנס - רכז כלכלה ותעשייה, אגף תקציבים, משרד האוצר

טיראן ששון - יועץ מנכ"ל, משרד הכלכלה

רוית ארבל - עו"ד, יועצת משפטית, איגוד המזון, התאחדות התעשיינים

ליאור לוי - תעשיין, יו"ר אגף סחר חוץ, התאחדות התעשיינים

אביב חצבני - מנהל, איגוד תעשיות המזון, התאחדות התעשיינים

רז הילמן - סמנכ"ל, יבוא, מכס ותקינה, לשכת המסחר

עמיר עופר - עו"ד, מנהל ענף המזון, לשכת המסחר

ריבה שרון - יועצת, איגוד לשכות המסחר, ענף המזון

אורי דורמן - מזכ"ל, התאחדות חקלאי ישראל

פרופ' טליה אינהורן - חברה קבועה באקדמיה הבין-לאומית למשפט השוואתי

ניר קפלן - סמנכ"ל התאחדות המלונות

רחל גור - עו"ד, סמנכ"לית, לובי 99

דן סלומון - ארגון הצליאק

שמואל לויט - מנכ"ל המועצה, ענף הלול

אורן ברנע - מזכיר, ארגון מגדלי ירקות

ד"ר גידי ציפורי - מנהל הבטחת איכות, המכון הישראלי לאיכות ובטיחות מזון

נופר טל - עו"ד, ויקטורי ויוחננהוף

לילך דחוח - עו"ד, שופרסל
ייעוץ משפטי
נעה בן שבת
מנהלת הוועדה
מיכל דיבנר כרמל
רישום פרלמנטרי
איה פרידמן, איטייפ


רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-דיוקים והשמטות.



הצעת חוק הגנה על בריאות הציבור (מזון) (תיקון מס' 9 והוראת שעה) (הרחבת אימוץ הדין האירופי, ייעול הליך האימוץ והסרת חסמים ביבוא מזון במסלול האירופי), התשפ"ד-2024, מ/1742
היו"ר יונתן מישרקי
שלום וברכה לכולם, נא לשמור על שקט בחדר הוועדה. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הבריאות הבוקר. אנחנו ממשיכים בנושא הצעת חוק הגנה על בריאות הציבור (מזון) (תיקון מס' 9 והוראת שעה) (הרחבת אימוץ הדין האירופי, ייעול הליך האימוץ והסרת חסמים ביבוא מזון במסלול האירופי), התשפ"ד-2024, בהכנה לקריאה שנייה ושלישית.

אני מבקש לפתוח את הישיבה הזו, כמו כל ישיבה, בתפילה לרפואתם של הפצועים מהמלחמה הקשה הזו וכמובן, תפילה לחזרתם הביתה במהרה של כל 120 החטופים והחטופות. מדינת ישראל התאחדה אתמול יחד עם השמחה הגדולה בהשבתם וחילוצם של ארבעה חטופים, נועה, אנדרי, שלומי ואלמוג. כמובן שאנחנו מברכים אותם בברכת ברוכים השבים.

יחד עם זאת, אין במר בוכה ולב שמח. עין במר בוכה על נפילתו של לוחם הימ"מ, ארנון זמורה זכרונו לברכה והשם יקודם שם. הוא באמת חירף את נפשו בכדי להציל את החטופים הללו. אנחנו מתפללים להשבתם הביתה של שאר החטופים והחטופות שנמצאים בשבי, זה העין במר בוכה, לב שמח הוא כמובן על חזרתם הביתה. אנחנו מקווים שבמהרה נראה את כולם איתנו כאן בשמחה גדולה.

אנחנו נמשיך היום בהקראה של אותם סעיפים שהוועדה פרסמה לפני הדיון הזה. אעביר כרגע את רשות הדיבור ליועצת המשפטית להמשך הקראה ואני מבקש מכל מי שיש לו הערה שאנחנו נמשיך לנהל את הדיונים באותה צורה שניהלנו עד עכשיו בכבוד ובשיח וננסה לאחד את כל השורות כדי להגיע לנוסח שיובא בהסכמה רחבה ככול הניתן.
נעה בן שבת
אנחנו עסקנו בפרק של היבואן וגם הוא מובא פה בנוסח שבפניכם עם התיקונים שנעשו. בינתיים קיבלנו עוד כמה הערות ונגיע אליהן אולי בהמשך. אדוני, אני מציעה שניכנס לנושא של אימוץ הוראות האיחוד האירופי ומנגנון האימוץ לעדכונים בנספחים.
היו"ר יונתן מישרקי
כן.
נעה בן שבת
לשם כך, דבר ראשון אנחנו נקרא את תיקון סעיף 2.

תיקון סעיף 2
1.
בחוק הגנה על בריאות הציבור (מזון), התשע"ו – 2015 (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 2, בהגדרה "הוראות האיחוד האירופי", במקום "בטור א' בתוספת השנייה א'" יבוא "בחלק א' לתוספת השנייה א'".



התוספת תהיה מורכבת מהוראות שמופיעות בחלק א', שם מפורטות כל ההוראות שאותם מאמצים לפי שמם ובחלק ב' יש כל מיני החרגות, כפי שנראה מיד.

תיקון סעיף 3א
2.
בסעיף 3א לחוק העיקרי –



סעיף 3א לחוק העיקרי מפרט את דרך האימוץ וכתורתו היא "החלת הוראות האיחוד האירופי".



(1) בכותרת השוליים, בסופה יבוא "על מזון";



יש פה הדגשה שאנחנו מאמצים את הוראות האיחוד האירופי על מזון, לא על מזון לבעלי חיים ולא על חומרים שהם לא מזון כמו סמים מסוכנים אז זה דגש אחד.



(2) במקום סעיף קטן (א) יבוא:
"(א) הוראות האיחוד האירופי המנויות בחלק ב' לתוספת השנייה א', יחולו בישראל על מזון, ובכלל זה על עניינים שבסמכות שר הבריאות לפי חוק זה, בהחרגות, בתנאים, בשינויים או בהרחבות הקבועים לגביהן בטורים א' עד ג' באותו חלק ובכפוף לאמור בסעיף זה, וכן בעדכונים להוראות כאמור שנקבעו בצו לפי סעיפים קטנים (ד)(1) או (ט) (בחוק זה – ההוראות המאומצות)



אם היה לנו את הוראות האיחוד האירופי, אמרנו שאנחנו מתייחסים אליהם וקובעים מה הם הוראות האיחוד האירופי, שזה ההוראות המחייבות באיחוד האירופי ועכשיו יש לנו את מה שמאומץ בישראל ואיך הוא מאומץ. יש לנו פה שלושה טורים ואנחנו נראה אותם ואת הפירוט שלהם כשאנחנו נגיע לתוספת.

כרגע, יש לנו כמה הוראות שאומרות, למרות שאנחנו נקרא את הוראות הדין האירופי והם יהיו חלק מהדין בישראל אז יש כמה חריגים ומיד אנחנו נקרא אותם בסעיף קטן (א).



(א1) לא יראו כל אחת מאלה כהוראה מאומצת, אלא אם כן נקבע במפורש אחרת בטור ג' בחלק ב' בתוספת השנייה א', ולעניין פסקה (2) גם בהתאמות שייקבעו בו בטור ג' כאמור

(1) התייחסות או הפניה להוראת האיחוד האירופי שאינה הוראה מאומצת, המופיעה בהוראה המנויה בחלק ב' לתוספת השנייה א';



זאת אומרת, יש לי את הוראת האיחוד האירופי ונניח שהיא עצמה מפנה להליך, לפרוצדורה או לחומר שמזוכר על ידי דרך של הפנייה להוראה אירופית אחרת אז אם גם ההוראה האירופית האחרת מאומצת אז הדין יחול, אם ההוראה האירופית האחרת לא מאומצת אז הדין לא יכול אלא אם כן הדבר הזה נכתב במפורש בטור ג' לתוספת.
היו"ר יונתן מישרקי
כתבנו שמה? שלא יחול?
נעה בן שבת
כתבנו שכן יחול כי הכלל הוא שאם זה - - -
היו"ר יונתן מישרקי
אם יש הפנייה, בדרך כלל לא - - -
נעה בן שבת
אם ההוראה המאומצת מפנה להוראה שהיא עצמה לא אומצה אז זה לא יכול אלא אם כן כתבנו את זה במפורש.
היו"ר יונתן מישרקי
במפורש, הבנתי.
רוית ארבל
אבל אין מצב.
רז הילמן
אפשר להתייחס?
היו"ר יונתן מישרקי
כן, אחד, אחד. שם ותפקיד לפרוטוקול.
רז הילמן
רז הילמן, לשכת המסחר. הכלל הזה הוא כלל שמייצר חוסר וודאות. אם מבטלים הפנייה וחלה במקומה חקיקת המזון אז בעצם שולחים את העוסק במזון לחפש במקום מאוד רחב מה יחול ולכן, מאוד חשוב מבחינתנו שייעשה מיפוי מאוד מדויק ובכל מקום בו לא חלה אותה הפנייה אירופית אז צריך להיות כתוב בצורה מפורשת מה כן יחול.
היו"ר יונתן מישרקי
מקובל?
פנינה אורן שנידור
אנחנו עושים את זה ככול שניתן במסמכי הנגשה כדי שהם יראו את התרגום שאנחנו עושים לתקנות. אנחנו גם מנגישים את כל מה שכתוב בגוף התקנות, אנחנו אומרים ברחל ביתך הקטנה.
היו"ר יונתן מישרקי
מצוין.
פנינה אורן שנידור
הוודאות היא חשובה.
רז הילמן
פנינה, זה יופיע בהמשך?
היו"ר יונתן מישרקי
כן.
פנינה אורן שנידור
זה במסמכי ההנגשה, בתרגומים.
נעה בן שבת
אבל אלה לא התרגומים הישירים נכון, נכון?
פנינה אורן שנידור
חלק מהדברים כבר מעודכנים.
רז הילמן
אני רק מוודא כי בתרגומים כרגע זה מופיע.
פנינה אורן שנידור
מה שראית זה עדיין טיוטות. בסוף אנחנו ננגיש את הכול.
היו"ר יונתן מישרקי
יונגש.
פנינה אורן שנידור
יונגש, בעתיד.
היו"ר יונתן מישרקי
בבקשה, עורכת הדין רוית.
רוית ארבל
לשם ההבהרה, אני רוצה להבין. סעיף (1) אומר שאם יש הפנייה להוראות האיחוד האירופי זה ברור שכשהיא לא ההוראה המאומצת היא כמובן לא חלה אבל מה קורה במצב שהוא מפנה להוראה אירופית שהיא עצמה לא חלה אבל במקום זה יש דין ישראלי? לדעתי בהמשך יש התייחסות לכך, אז אולי עדיף שתהיה כבר כאן.

במקרה הזאת, לגישת שירות המזון יחול - - -
פנינה אורן שנידור
זאת הרחבה שאנחנו עושים, זה מופיע בתור ג' ויש התייחסות לזה בהמשך. אני לא מצליחה להבין, בפירוט שיש לנו על התפקיד של כל טור א', טור ב' וטור גם, מפורט גם מה נכנס לכל דבר. אלה דברים כללים.
נעה בן שבת
פנינה, את רוצה להרחיב קצת על המבנה של הטורים?
פנינה אורן שנידור
אני חושבת שמי שיסביר על המנגנון זה שי סומך ממשרד המשפטים כי זה לא משהו שהוא ייחודי רק לשירות המזון על אף שאנחנו היינו הראשונים.
רוית ארבל
אני אעיר הערת מבוא לפני שניכנס לכל הנושא של הטורים. בסופו של דבר, אחת המטרות זה שהחקיקה הזאת גם תהיה כזאת שאפשר ליישם אותה ואפשר להבין אותה. כרגע, החלוקה לטורים היא בלתי ניתנת להבנה גם על ידי טובי המקצוענים.
פנינה אורן שנידור
בגלל זה אנחנו אומרים שאנחנו מבינים אבל תתנו לנו הזדמנות ותראו את מסמכי ההנגשה שבהם יבוא לידי ביטוי ויוטמע בהם כל מה שנאמר בטורים כי זה מה שנדרש לפי החוק. אני מציעה שנתחיל קודם עם נציג משרד המשפטים שיסביר את המנגנון וגם את מה שעומד מאחורי הדברים.
היו"ר יונתן מישרקי
טוב. מולי, בבקשה. רגע, מה אמרת שי?
שי סומך
שי סומך, ממשרד המשפטים. כדאי לקרוא את הנוסח לגבי הטורים ואז אני אסביר.
היו"ר יונתן מישרקי
בסדר, אנחנו נעשה את זה מיד. מולי, בבקשה.
שמואל לויט
כן. אני עוד נמצא קצת מאחור כי לי לא ברור ההיגיון מאחורי הסיפור הזה. ככול שמדברים על יבואן נאות ולהקל על יבואנים בהבאת תוצרת שלא תעבור תקינה כפולה ותסתפק בתקינה האירופאית וזה יביא להזולה תחת הכותרת של "מה שטוב לאירופה טוב לישראל", אז אנחנו מבינים שזה עשוי להביא להוזלה ואין בעיה, זה מתאים לכותרת.

אבל אני לא ראיתי ולא קיבלתי שום הסבר בשום מקום על איך תוספת רגולציה והכפלת רגולציה – כי אנחנו נשאיר את הרגולציה הישראלית – מביאה להוזלה אלא אם רוצים לאחז את עיני הציבור. הוספת רגולציה לעולם תביא להתייקרות המזון בישראל. עכשיו זה משפיע גם במישרין. אמנם לא רואים את זה כהרף עין אבל אם מישהו רוצה לעשות ריבת משמש, לדוגמה ולעמוד בתקן הישראלי אז היצרן של המשמש – מי שמייצר, רוקח ומבשל את הריבה – צריך לעמוד בתקן האירופי כי מנכ"ל משרד הבריאות אמר כבר שתהיה רק תקינה אחת במדינת ישראל. זאת אומרת, זה מגולגל באופן ישיר לחקלאים ולתוצרת החקלאית.

לכן, בכל ההחרגות שמצויות פה ובסבך ההחרגות שהולכים לעשות, אנחנו לא נמצא את הידיים והרגליים אבל אני בעיקר רוצה לקבל הסבר שאני, הקטן באלפי מנשה, אוכל להבין אותו. אני רוצה להבין איך תוספת רגולציה מביאה להוזלת הייצור.
היו"ר יונתן מישרקי
טוב, תודה. בבקשה, שי.
שי סומך
צריך לומר כמה דברים על האימוץ. אנחנו התלבטנו אם לעלות את זה עכשיו כי בעצם הוחלט על האימוץ כבר ב-2021 והוא נכנס לתוקף בתחילת 2023. התלבטנו אם להעלות את זה כי הממשלה כרגע לא מציעה - - -
קריאה
עד סוף 2023?
פנינה אורן שנידור
לא נכנס התוקף.
קריאה
הייתה דחייה.
שי סומך
לא, אני לא מדבר על חומרי הדברה.
היו"ר יונתן מישרקי
נא לאפשר לשי לסיים את הדברים שהוא רוצה לומר.
שי סומך
לכן התלבטנו. מה שהממשלה מציעה כאן זה להרחיב את המנגנון של האימוץ ולשפר אותו בהתאם ללקחים שהופקו אבל בכל זאת, אני חושב שכדאי להתייחס לדברים כי בכל דיון עולות נגד מנגנון האימוץ ויש טענה לפגיעה בריבונות. אני לא מתייחס לחומרי הדברה, אני מתייחס לנושא הרחב של האימוץ.

קודם כול, לבחון את תהליך האימוץ דרך העיינם של החקלאות זה לא נכון. יש הבדלים מהותיים בין המזון לבין הרגולציה של החקלאות. הבדל אחד הוא מבחינת - - -
אורי דורמן
אז תוציא את החקלאות.
קריאה
תוציא את החקלאות.
אורי דורמן
למה אני פה?
היו"ר יונתן מישרקי
אורי, אני התלבטתי אם בכלל לאפשר לשי להמשיך כי אני לא חוזר כל דיון לדיון העקרוני אבל היות ואני מכבד את שי, אני בכל זאת רוצה לתת לו. אנחנו מכירים את הטענות משני הצדדים וזה לא חדש. בואו נכבד וניתן לו לומר את דבריו בצורה מושלמת ואולי נשמע כאן איזשהו טיעון חדש. בבקשה.
שי סומך
אני מדבר על כל הליך האימוץ, בכל תחום המזון. אני לא נכנס כרגע לדברים שהם קשורים בחקלאות בכלל. יש שני הבדלים גדולים מהרגולציה בתחום החקלאות, ההבדל הראשון הוא דרך הרגולציה. משרד הבריאות מסתמך על פקודת מחלות בעלי חיים. כשאומרי פקודה זה אומר חקיקה מנדטורית. זאת אומרת, יש שם גמישות מאוד גדולה על הרגולציה.
פנינה אורן שנידור
משרד החקלאות הוא זה שמסתמך.
שי סומך
משרד החקלאות, סליחה. לעומת זאת, משרד הבריאות עובד לפי חוק מ-2016 וזו רגולציה שמתאימה לישראל של היום. היא הרבה יותר מורכבת לאימוץ והיכולת לעשות שינויים היא הרבה יותר קטנה מאשר במשרד החקלאות.

הדבר השני הוא ההיקף, במשרד הבריאות הרגולציה חלה על תחומים הרבה יותר רחבים מהרגולציה בתחום החקלאות. מזון זה גם מזון מעובד וגם הרבה יותר חומרים שאינם מן החי וזה גם שיווק שכולל גם סימון ולכן זה לא נכון להסתכל דרך המשקפיים של משרד החקלאות.

עכשיו נעבור לאתגרים שהיו ב-2021, ערב האימוץ ואלו אתגרים שקיימים גם היום ובגללם הממשלה חשבה שנכון לעשות אימוץ. לצורך הדיון, אני שם בצד את נושא חסמי הסחר ועוד רגע נגיע אליו אבל זה הרבה מעבר לחסמי שכר.

הדבר הראשון הוא ההיקף של הרגולציה. כדי לסבר את האוזן, ההערכה של משרד הבריאות היא שכשהחוק הזה יעבור – כמו שאנחנו מקווים – יהיו 200 עדכונים בשנה, זאת רגולציה בהקיף עצום. אם אנחנו רוצים רגולציה טובה, צריך היקף עצום של מומחים שיטפלו בזה ואין בישראל היתכנות לזה. יש קושי למלא גם את התקנים הקיימים ויהיה צריך הרבה יותר תקנים בשביל לעשות רגולציה בהיקף כזה ולעדכן אותה אחר כך באופן שוטף.

הבעיה השנייה היא בעיה משפטית ואולי תהליכית. החקיקה או הרגולציה בתחום המזון, ערב 2021 וגם היום, מורכבת טלאים, טלאים מחוק, מתקנות, מצווים לפי חוק הפיקוח על מחירים, מהרבה הנחיות, מתקנים ומצו הגנת הצרכן. זאת אומרת, זה גם הרבה תקנות מכל מיני סוגים וגם גורמים שונים אחראיים עליהן. זה לא רק שר הבריאות, תקנים זה לא משרד הבריאות וצו הגנת הצרכן נוגע גם לשר הכלכלה וצריך לכל דבר אישור של הכנסת.

גם אם למשרד הבריאות היה עכשיו קסם והוא היה מצליח לעשות רגולציה טובה אז בשביל להפוך את זה לרגולציה שאפשר היה לעבוד על פיה, זה היה לוקח שנים רק להפוך את זה לתקנות. אנחנו מכניסים לעניין הזה גם את נושא חסמי הסחר. חסמי הסחר זה עניין של משרד האוצר והוא הסביר את זה אז אני לא אחזור על זה. שואלים למה אירופה והתשובה היא שהארץ המובטחת היא ארץ ישראל ולא מקסיקו.

כלומר, אנחנו שכנים של אירופה, לא של ארצות הברית ולכן מאמצים כאן את הדין האירופי – משרד האוצר יסביר את זה יותר טוב – כדי להוריד חסמי שכר. זה יקל גם על היצרנים בארצות הברית ובשאר העולם כי יש יצרנים בעולם הרחב שמייצאים לאירופה וכל אותם יצרנים, יוכלו לייצא גם לישראל בלי החסמים שיש היום. קשה להאמין שיהיה יצרן בארצות הברית שרוצה לייצא רק לישראל. אני מתאר לעצמי שהיצרנים הרצינים בחו"ל, שהם לא באיחוד האירופי, מייצאים לאירופה ואז הם יוכלו גם לייצא לישראל בלי חסמים.

אמרתי מקודם קסם ויש לנו כאן מוצר בחינם שפותר את כל הבעיות האלה. זאת אומרת, יש לנו את הרגולציה האירופית, משרד הבריאות אומר שזה רגולטור רציני שיש לו את כוח האדם המקצועי, הוא מעודכן לפי הידע המדעי והמקצועי ואנחנו פשוט יכולים לקחת את המוצר הזה של הרגולציה האירופית ולפתור את כל הבעיות שציינתי.

יש כאן טענה של פגיעה בריבונות. קודם כול, אני חושב שזה מעשה ריבוני. הממשלה והכנסת בחנו את כל הקשיים העצומים שהיו ערב האימוץ ויש כאן מעשה ריבוני בניסיון לעשות את הדבר שהוא הכי טוב למדינת ישראל, מכול מכיוון בין אם זה הכיוון הכלכלי, המקצועי או הכיוון של האסדרה המשפטית. זה מעשה ריבוני לגמרי ובחקיקה הישראלית יש אפשרות לסתות מהדין האירופי. זה דבר שהוא קיים ויש גם שינוי שאנחנו עושים עכשיו. אין שום מניעה שאם יש איזשהו חומר שמתאים לישראל – אני לא רוצה לגעת בחומרי הדברה אבל בכל זאת אני אגיד – חומר הדברה או חומר אחר שיש איתו בעיה, אז יש את המנגנונים המתאימים כדי לאמץ אותו.

יש עכשיו גם הקלה, במקום ועדת החריגים אז הכנסת מציעה כאן ועדה אחרת. לגבי שאלת הפגיעה בריבונות, זאת לא פגיעה. אנחנו לא עוסקים בעניינים מדיניים, אלו עניינים מקצועיים ויש גורמי מקצוע שעוסקים בזה באירופה ומגבשים את הכללים אלה בצורה מקצועת. יש כאן עניין של תקן מקצועי לגמרי ולכן, אני לא רואה כאן פגיעה בריבונות.

כשאומרים "זה לא טוב לאמץ את הדין האירופי" – אני לא מתייחס לדברים נקודתיים פה ושם אלא בכלל – אז צריך להגיד מה כן. צריכים להבין מה הבעיות במצב הקיים וצריך להגיד מה מציעים במקום זה. אם יש הצעה אז בבקשה, אפשר לשמוע אותה. בממשלה לא מצאנו שום הצעה אחרת שמאפשרת להגיע לתוצאות שאימוץ הדין האירופי מאפשר ומשיג את אותן מטרות שדיברתי עליהן.
היו"ר יונתן מישרקי
או-קיי, תודה רבה. משרד החקלאות, עורכת הדין חגית, בבקשה.
חגית אירגמן
עורכת הדין, חגית אירגמן.
היו"ר יונתן מישרקי
רגע, שנייה.
הילי אנושי בתרון
אני אשמח להשלים.
היו"ר יונתן מישרקי
להשלים את מה?
הילי אנושי בתרון
להשלים את הדברים של שי קצת. הילי בתרון ממשרד המשפטים.
היו"ר יונתן מישרקי
או-קיי, חגית, אנחנו נמתין איתן. בבקשה.
הילי אנושי בתרון
אנחנו מכירים הרבה דוגמאות – בישראל אנחנו יכולים להגיד, עשרות רבות של דוגמאות –לשימוש בפרקטיקה של אימוץ בהפניה בתחומים מאוד מגוונים. המזון זה ממש לא הדוגמה היחידה שאנחנו מכירים אותה, שלא התחילה ב-2021 וצריך להגיד את זה.

אנחנו מכירים את זה גם מהעולם ואני יכולה לתת כדוגמאות מדינות שמאמצות דין של מדינות שכנות להן ודין של האיחוד האירופי וזה מוכר גם ממדינות שהן לא חברות באיחוד האירופי ועדיין מאמצות.

שי התייחס לשתי הצדקות משמעותיות שאנחנו מכירים, אלו מסמכים שלא יעיל לתרגם אותם מילה במילה כי הם מאוד מקצועיים ובוודאי לא להעביר אותם בהליך חקיקה שלם שייקח זמן של הכנסת וזמן של הממשלה.

בנוסף, אלו מקרים שיש לגביהם מומחיות בין לאומית נורא גדולה ואנחנו מכירים אותה מהעולם. אלו אנשים שכבר הקדישו מחשבה לאותם שאלות שמרד הבריאות פה מתמודד איתם. זה באמת נכס, כמו ששי אמר, שיש לנו את הרגולציה של האיחוד האירופי.

את המודל הזה כבר יש מ-2021 והוצע לתקן אותו ולעשות בו איזשהם שינויים. יש מדינות שבהם מאמצים רגולציה אירופית או אמריקאית באופן נושם. זה מוכר גם בחקיקה הישראלית כשכתוב "כנוסחו מזמן לזמן". הדבר הזה אומר שלא משנה איזה עדכון יהיה בהמשך, המדינה מקבלת על עצמה את השינוי כמו שהוא. זאת אומרת, גם אם יהיה עדכון בעוד עשר שנים, אנחנו מכניסים אותו באופן אוטומטי לחקיקה הישראלית וזה לא מה שמוצע כאן. הדבר הזה הוא מאוד משמעותי מול הטיעונים של הריבונות כי הסמכות להגיד "זה לא, זה מקפיץ לי נורה אדומה" נשארת אצל משרד הבריאות. זה מאוד משמעותי ובסוף בכל חקיקה לכנסת, הכנסת סובלת לשנות אותה.
רוית ארבל
זה לא מדויק להגיד שאנחנו לא מאמצים את מה שבהמשך.
היו"ר יונתן מישרקי
רוית, אני אתן לך את זמן הדיבור עוד מעט. תודה רבה. אני אפשרתי למשרד המשפטים לומר את דברו כי עד עכשיו במהלך הדיונים אנחנו חיכינו לשמוע את העמדה העקרונית של משרד המשפטים כלפי החוק הזה. לכן, הקדשתי לכך את הדקות הללו, למרות שאני לא חושב שנכון להיכנס כל דיון ולשמוע עוד הפעם הסברים למה החוק הזה נכון וחשוב כי כבר קיימנו עליו מספר דיונים ארוכים אבל בכל מקרה, אני אפשרתי את זה כדי לשמוע את העמדה של המשרד ואני שמח על כך שזה הוצג פה. משרד החקלאות, חגית, בבקשה.
חגית אירגמן
אדוני, אנחנו קצת חולקים על הדברים שנאמרו פה.
היו"ר יונתן מישרקי
על איזה חלק?
חגית אירגמן
על החלק של משרד המשפטים. לעמדתנו, אנחנו גם רואים את הדין האירופי כרפרנס חשוב ברמה המקצועית. אין ספק שגם משרד החקלאות מסתמך בגישה שלו, בהחלטות שלו ובדברים שהוא קובע, על הדין האירופי. אבל הוא לא מסתמך רק על הדין האירופי ובנוסף, אנחנו מאמצים את הדברים בחקיקה ישראלית, אנחנו לא מפנים לחקיקה האירופית ונותנים למפוקחים שלנו ללכת לחפש כדי להבין מה הולך שם ואם זה מתעדכן או לא התעדכן.

התיקונים צריכים להיות בהתאמה לחקיקה האירופי אבל לעמדתנו, בתוך החקיקה הישראלית. לגבי זה שזה קשה, זה קשה, אנחנו יודעים. יש עוד דרכים לעשות את זה. אם חושבים שיש תקנות שלא צריך בשבילן את אישור הוועדה אז אפשר שהוועדה תקבע בחוק שהתקנות האלה לא מצריכות אישור ועדה ואז זה יהיה יותר קל ויותר מהיר.

להגיד שאנחנו מפנים לכל מה שיש באירופה זה פשוט נראה לנו לא סביר ולא הגיוני אגיד רק עוד דבר אחד לגבי מה שנאמר פה על כך שיהיה אפשר לייבא מוצרי מזון. מוצרי המזון לישראל הם לא המוצרים שמשווקים באירופה, אלה מוצרים כשרים ולכן זה לא אותו מוצר. להגיד שיהיה אפשר להביא לפה את כל מה שמשווק באירופה, זה לא נכון. בכל מקרה זה דורש ליין נפרד ואישורים נוספים, בטח במזון מן החי ודברים כאלה שהם בכלל אירוע.
היו"ר יונתן מישרקי
אתם משרד החקלאות או הדתות?
חגית אירגמן
חקלאות אבל צריך להגיד שזה לא אותו מוצר. אדוני, אי אפשר לייבא מוצר שהוא לא כשר למדינת ישראל.
היו"ר יונתן מישרקי
כן, יש - - -
נעה בן שבת
זה מזון שהוא מותר בשיווק לאירופה? אנחנו מדברים על מזון שהוא מותר לשיווק באירופה.
חגית אירגמן
כן אבל אירופה לא משווקת כשר ב-99% - - -
פנינה אורן שנידור
אני רק מזכירה - - - וזאת החלטת ממשלה.
נעה בן שבת
מותר לשווק באירופה?
היו"ר יונתן מישרקי
אגיד שני דברים בהקשר למה שאמרת. אחד, נושא הכשרות אכן עלה בדיונים המקדימים שלי עם אנשי המקצוע במשרדי הממשלה השונים, כולל משרד ראש הממשלה. אני אומר את זה כאן גם לפרוטוקול, המשרד לשירותי דת, הרבנות הראשית, משרד ראש הממשלה ואחרים צריכים לתת את הדעת לעניין הזה. כמובן שאם אנחנו נפתח את הייבוא בלי שאנחנו ניתן את הדגש על נושאים של מוצרים כשרים אז אפשר לומר שחטאנו למטרה. אני יודע שאכן נעשית עבודה מאומצת בתקופה האחרונה סביב הנושא הזה.

בהקשר של איך החוק יראה או אימוץ דינים, השולחן פה הוא לא - - - אנחנו קיבלנו חוק ממשלתי. הממשלה היא זו שדנה בו, המליצה עליו, העבירה אותו בקריאה ראשונה והביאה אותנו לפה להכנה לקריאה שנייה ושלישית. זאת אומרת, אם יש מחלוקת לגבי איך צריכה להיראות החקיקה מול משרדי הממשלה אז פה זה לא השולחן לדון בה.

אני מזכיר לפרוטוקול גם עכשיו, גם לאחר שנאשר את החוק הזה – אם נאשר אותו ואיך שנאשר אותו – הוא יגיע בחזרה לשולחן הממשלה, כך על פי החלטה של ועדת שרים, נכון? זאת ועדת שרים או הוועדה - - -
נעה בן שבת
אני לא יודעת אם זה צריך להגיע, זאת חקיקה ממשלתית אז אני לא חושבת שהיא מותנית בלהגיע חזרה.
היו"ר יונתן מישרקי
לא, יש. יש התניה, עד כמה שאני יודע.
חגית אירגמן
היא חוזרת לממשלה אבל אדוני, בסוף היא מגיעה להחלטת הכנסת. אנחנו עוסקים בחוק ראשי של הכנסת.
היו"ר יונתן מישרקי
אני יודע.
נעה בן שבת
אני מבינה שאם תהיה דרישה כזאת של משרד החקלאות אז זה כן אמור.
היו"ר יונתן מישרקי
או-קיי אז יש לכם את האפשרות הזו, לחזור עוד פעם לשולחן הממשלה ולקיים דיון לגבי איך נכון לאמץ. כרגע, זה החוק שעומד לרשותנו וכך קיבלנו אותו מהממשלה שגם אתם חברים בה. עד כאן, תודה רבה. אביב.
אביב חצבני
בהמשך להערה של רז ממקודם, אנחנו סומכים על פנינה שבסוף תהיה הנגשה אבל השאלה היא מה לוחות הזמנים להנגשה והאם במועד שייכנס החוק הזה לתוקף, תהיה גם הנגשה מקבילה אליו, כן או לא?
פנינה אורן שנידור
החוק ייכנס לתוקף יחד עם המסמכים המונגשים ואנחנו נשתדל לעשות את זה לפני.
היו"ר יונתן מישרקי
תודה רבה. טליה? פרופ' טליה איינהורן, סליחה.
פרופ' טליה איינהורן
זה בסדר גמור, הכול טוב. קודם כול, אני שמחה שהייתה לי הזדמנות לשמוע את נציג משרד המשפטים ואת הדברים שלו. יש לי מספר הערות לגבי מה שנאמר. משרד הבריאות צודק, יש אצלנו מחסור במומחים ומחסור במומחים משפיע לא רק על מתקין התקנות אלא גם על כל מי שאמור לאמץ את התקנות.

אנחנו דורשים מהיצרנים ומהחקלאים להתאים את עצמם, בלי שיש לנו - - - עשיתי בדיקה מסוימת והתברר שיש שתי חברות בישראל שמסוגלות לסייע, להדריך ולהסמיך יצרנים וחקלאים בתקנות החדשות. זה כבר מייצר צוואר בקבוק רציני לגבי אופן אימוץ התקנות. כלומר, איך כל היצרנים בישראל יישמו בלי מומחים, כמו שאומרת בצדק נציגת משרד הבריאות?

דבר נוסף, נאמר כאן שהבעיה המשפטית היא שהיום יש טלאים, טלאים אבל עד כמה שאני רואה, זה נשאר בתוקף. כלומר, גם נשארים הטלאים וגם נשארת מעליהם תקנה אירופית שהיא דבר נוסף
היו"ר יונתן מישרקי
הדין האירופי לא אמור להחליף את הדין הישראלי?
פנינה אורן שנידור
בוודאי שכן, אמרנו את זה מספר פעמים.
פרופ' טליה איינהורן
לא.
פנינה אורן שנידור
על כל תקנה אירופית שאנחנו מאמצים, אנחנו במקביל מבטלים תקנות, הנחיות וצווים שעוסקים באותו נושא.
היו"ר יונתן מישרקי
מולי, זה עונה גם לך.
פנינה אורן שנידור
אנחנו כן משאירים את זה לתקופת מעבר בין הדינים.
היו"ר יונתן מישרקי
כן, ככה אני גם הבנתי את זה.
פרופ' טליה איינהורן
כן ולא מפני שנאמר בפרוש שמה שלא נמצא ב-ג' - - - אני עכשיו שמעתי שיש חלק שעדיין יישאר מפני שהוא לא מתאים, זה החריגות.
פנינה אורן שנידור
אבל זה לא אותם נושאים. אנחנו רוצים לדייק רגע, בבקשה.
פרופ' טליה איינהורן
בסדר, בהחלט.
היו"ר יונתן מישרקי
כן, זה חשוב. מולי, תקשיב כי זה עונה גם למה שאמרת.
פנינה אורן שנידור
אם את מצטטת אותנו אז בואו נדייק.
פרופ' טליה איינהורן
בוודאי, כן.
היו"ר יונתן מישרקי
מצוין, זאת מטרת הדיון. בבקשה, רק מה השם לפרוטוקול?
שרון גוטמן
שרון גוטמן מהלשכה המשפטית של משרד הבריאות. אנחנו עוד לא הקראנו את הטורים אבל הרעיון הוא כזה, גם בסעיף 3(א)(י) אם יש התנגשות באותו עניין בין חקיקה ישראלית לבין החקיקה האירופית אז החקיקה האירופית תגבר.
פרופ' טליה איינהורן
מי ייקבע אם יש התנגשות?
שרון גוטמן
רק שנייה, תתני לי לסיים את כל המודל. כמו שאמר שי, חקיקת המזון כיום, בנוי מהרבה מאוד חוקים, תקנות ותקנים. יש פסיפס שלם שמאוד קשה להתמצא בו ולכן אמרתי גם בדיון הקודם, אנחנו נביא לשולחן הזה לפני ההצבעה, טיוטה של תקנות שמבטלת חקיקה ישראלית באותם עניינים, כמו הסימון למשל.

אנחנו נבטל מספר די רב של תקנות שלא יתקיימו. לכן, חלק מהשאלה שלך מתייתרת. בטור א' כתוב לך במפורש מה הדין הישראלי ובאיזה עניין הוא ממשיך לחול, כך אנחנו חושבים שזה הרבה יותר ברור מהמצב הקיים.
פרופ' טליה איינהורן
יש לי הרבה ניסיון עם משפט האיחוד האירופי כי אני עובדת איתו כבר שנים, לימדתי אותו, עבדתי איתו ועסקתי בסחר חוץ מול האירופאים. מי שחושב ששם זה לא מאוד מורכב, חי באשליות מסוימות. גם שם מאוד מורכב ואם כבר מברים על זה, ראיתי שאימצו גם תקנות וגם הנחיות, directives. האופי של ה-directives הוא שזאת חקיקה שלא מיושמת אוטומטית בכל המדינות של האיחוד האירופי אלא כל אחת מהן מחילה באופן שמתאים לתנאי הארץ ותושביה.

כלומר, יש מטרה אבל כל היתר צריך להיות מוחל. מה זה יעזור אם אצלנו יתרגמו את ה-directives? – במקום להגיד דירקטיבה בעברית, הייתי מעדיפה הנחיה – מה זה יעזור אם נתרגם את ההנחיה לעברית כאשר לא ברור מה היא החקיקה?

הלאה לנושא הבא. לגבי מה שאמר נציג משרד המשפטים על כך שיש יצואנים מארצות הברית, ארגנטינה וכן הלאה שמייצאים לאירופה. עשיתי בדיקה ל-2023. 8.6% מהייצוא מארצות הברית, זה 1.7% מהייצור, הם אלה שמייצאים לאירופה. כלומר, זה אחוזון קטנטן.
קריאה
כמה לישראל?
פרופ' טליה איינהורן
רגע. כן אבל אנחנו מאוד מגבילים את עצמנו בכל מה שקשור לייצוא מאירופה. אגב, בארגנטינה המצב חמור עוד יותר. שם, האיחוד האירופי לא נמצא אפילו בחמישייה הראשונה, זה 2.3% מהייצוא. עכשיו אתה בא לאותו יצואן שמייצא לאירופה ואתה אומר לו "מתוך 100 מכולות שאתה מייצא לאירופה, אנחנו רוצים שתייצא גם לנו אבל כמובן שאנחנו נשלח אליך ונכשיר לך את המפעל". כמה מאלה יישארו? זאת שאלה שצריך לבחון אותה ואיש לא בחן אותה.

כלומר, מספרית, אנחנו מצמצים את מקורות הייבוא בצורה דרסטית. אעיר עוד דבר אחד בהקשר הזה, בזמן האחרון אני מסתכלת בעין חדשה לגמרי בשני הסופרמרקטים ליד הבית. במוצרי מזון מעובד, לכל מוצר ישראלי, יש תחרות גדולה מן העולם. זה לא רק מהאיחוד האירופי אלא גם ממקומות אחרים כמו ארצות הברית, ארגנטינה קנדה וכן הלאה. נכון להיום, אנחנו מייבאים מכל מקום והכול במחירים תחרותיים.

עשיתי תרגיל שהוא יותר מזה. נכנסתי לרשתות שיווק באירופה אונליין והתחלתי לבדוק מוצרי מזון מעובד, אני לא מדברת על תוצרת חקלאית טרייה. מוצרי מזון מעובד נמצאים בישראל בשפע במרכולים – אני גרה בסביבה יקרה – במחירים שהם תחרותיים לגמרי אז לא ברור לי מה אנחנו בעצם עושים פה. אנחנו מנסים לפתור בעיה שהיא לא בעיה ואנחנו לא פותרים את הבעיה האמיתית. לגבי יוקר המחייה, הפער הגדול אצלנו נמצא דווקא בתוצרת הטרייה. התוצרת הטרייה זה פירות, ירקות, ביצים ומוצרי בשר. שם הסתכלתי גם כן, פתחנו לייבוא ואיזה פלא, המחיר בסופר של התפוחים שמגיעים מארצות הברית והאגסים מארגנטינה, הוא הרבה יותר גבוהה מתוצרת הארץ וזה לא מגיע לחקלאי אז שם צריך לבדוק מה לא בסדר, לא במוצרי המזון הרגילים.

היה לי דיון בשבוע שעבר ונאמר לי שבעלי קרפור טוען שיש מוצרים שהוא לא מצליח להביא. אני הייתי רוצה לראות רשימה של מוצרים שאי-אפשר להביא אותם לארץ. אנחנו עובדים בלי נתונים. אומרים לנו שהקדישו שעות אבל אין שום בסיס בנתונים לשום דבר.
דן סלומון
שבעלי קרפור יביאו ממזרח אירופה ולא ממערב אירופה, בואו נראה אותם.
פרופ' טליה איינהורן
מה שמביאים בעלי קרפור ממערב אירופה, אין איתו בעיה.
דן סלומון
בעלי קרפור מביאים ממערב אירופה - - -
פרופ' טליה איינהורן
נכון אבל המחירים תחרותיים.
דן סלומון
שיביאו ממזרח אירופה ותראי איך המחירים יורדים.
פרופ' טליה איינהורן
תקשיב, המחירים יורדים גם ככה. אני מסתכל על המחירים במערב אירופה - - -
דן סלומון
אם יביאו ממזרח אירופה את תראי איך המחירים יורדים עוד יותר.
פרופ' טליה איינהורן
בסדר אבל זה לא העניין, העניין הוא שכאן אין באמת בעיה, לפי דעתי.
היו"ר יונתן מישרקי
טוב, תחתרי לסיום.
פרופ טליה איינהורן
דבר אחד שהוא מאוד חשוב לגבי מה שאמר נציג משרד המשפטים וגם נציגת משרד הבריאות. את אמרת שיש דוגמאות לזה שמדינות שכנות באיחוד האירופי אימצו את התקינה האירופית אבל ההבדל הגדול הוא ששוויץ ונורבגיה יושבות בתוך ועדות התקינה. לישראל אין מעמד בתוך ועדות התקינה וזה כל ההבדל.

אני לא מכירה מדינה שאימצה את התקינה של מדינה אחרת בלי שיהיה לה מה לומר בתוך ועדות התקינה.
היו"ר יונתן מישרקי
טוב.
פרופ' טליה איינהורן
זה א', ב' של ריבונות.
פנינה אורן שנידור
יש את קנדה, לדוגמה.
פרופ' טליה איינהורן
קנדה לא אימצה את האיחוד האירופי.
פנינה אורן שנידור
היא אימצה את ארצות הברית והיא לא חברה בתקינה.
פרופ' טליה איינהורן
לקנדה יש הסכמים מיוחדים עם ארצות הברית ולכן היא יכולה להשפיע. זה לא ככה אבל אבדוק את קנדה, לבקשתך.
היו"ר יונתן מישרקי
טוב. אורי, בבקשה.
אורי דורמן
זאת הישיבה הרביעית או החמישית?
היו"ר יונתן מישרקי
הרביעית.
אורי דורמן
סוף כל סוף הגענו למה שהתכוננו מעבר לכל הפלפולים המשפטיים. אנחנו לא בקטע הזה כי החקלאי לא הולך לשטח ב-06:00 עם פלפולים משפטיים, הוא לא חי עם זה. "התוספת הזאת או התוספת הזאת", אני לא מזלזל באף אחד, אני מכבד את כולם וכולם עושים עבודה נהדרת אבל לחקלאי צריכה להיות וודאות והחוק הזה מרסק מספר גידולים שבמקרה, מרבית הגידולים האלה נמצאים בעוטף עזה.

אני לא מבין מה המוטיבציה פה. מה קרה? הרי, את יוקר המחייה זה לא יוריד, טליה כבר דיברה על זה. זה לא יוריד שום יוקר מחייה ואנחנו רואים את זה. זה רק יצור אנדרלמוסיה וייפגע קשות במספר ענפים מאוד מרכזיים כמו תפוחי אדמה, כמו גזר, כמו חלב וכל הענפים האלה שעוברים עיבוד תעשייתי. בכל הענפים האלה, החוק הזה ייפגע.

עם כל הפלפולים המשפטיים, אנחנו לא יודעים מה ההשפעות ואתם לא בדקתם את ההשפעות של החוק הזה. אתם באים עם רגולציה בלי לבדוק, בלי שקיפות ובלי להציג מה החלופות, מה עושים ואיך ממשיכים. האם זה מייקר את הגידול? זה מאפשר את הגידול?

אני לא מדבר רק על הנושא של שאריות חומרי הדברה. יש שורה של רגולציות או הוראות מאומצות, כמו שאתם קוראים לזה, שקשורות לחקלאות. כל ההוראות האלה הם מבלי שאנחנו נדע מה זה אומר וזה לא יכול לעבור. אי-אפשר להכניס את זה וצריך לפסול את זה. תודה.
היו"ר יונתן מישרקי
אורי, כמובן שכשאנחנו נגיע לכל רגולציה בפני עצמה, אנחנו נדבר ונשמע את ההערות של החקלאים. בבקשה, מולי. דובר אחרון ואנחנו ממשיכים להקראה.
שמואל לויט
אני לא קיבלתי תשובה לגבי הנושא של מעמד ההוראות האירופיות שגוברות בכל מקרה של סתירה על ההוראות הישראליות.
היו"ר יונתן מישרקי
מה השאלה?
פנינה אורן שנידור
אנחנו נגיע לזה בהמשך ההקראה.
שמואל לויט
אני אתן שתי דוגמאות.
היו"ר יונתן מישרקי
אולי נעשה את זה כשנגיע לשלב הזה בהקראה, באימוץ.
שמואל לויט
אני רוצה לתת שתי דוגמאות קונקרטיות, בהמשך למה ששי אמר לגבי המעמד.
היו"ר יונתן מישרקי
טוב.
שמואל לויט
למדינת ישראל יש מפעלים של מוצרי עוף מעובדים שמאושרים לייצוא גם לאירופה וגם לארצות הברית. התקן האירופי והתקן האמריקאי איננו אותו תקן לגבי מוצרים וכמובן על פסט רמות - - - השירותים הווטרינרים של האירופאים מצד אחד ומצד אחר האמריקאים, באים אחת לשנתיים כדי לבדוק את העמידה בתקנים. אם ייקבע שהתקן האירופי קובע אז זאת אומרת שנסגרת האפשרות לייצא לארצות הברית. זאת דוגמה אחת.

דוגמה שנייה היא לגבי נושא רצינות העבודה המקצועית האירופאית. הדבר הראשון שהאירופאים באים לבדוק בשנים האחרונות במפעלים שהם יצרני בשר זה האם נכנס לשם בשר מרמת הגולן ומבקעת הירדן. אם נכנס לשם בשר מבקעת הירדן ורמת הגולן אז השחיטה של אותו יום לא מתקבלת באירופה. הם עושים בעניין הזה דיסקרימינציה מאוד פוליטית, זאת המקצועיות שלהם.

אני יכול להגיד שלגבי מפעל שעד לפני חודש וחצי היה מורשה לייצא לאירופה, החליטו כנראה שזה כבר לא טוב והם סגרו את האפשרות הזאת אז אני לא מתרשם מהמקצועיות שלהם. לצערי הרב, יש שם הרבה פוליטיקה ולכן, אנחנו חייבים להשאיר את התקינה הישראלית בתוקפה.

שאלו אותי מה אני מציע ומה האלטרנטיבה. האלטרנטיבה היא שהתקן הישראלי יישאר כפי שהוא ומי שרוצה לייבא על פי התקן האירופאי, ייבושם לו. אין שום בעיה ולא צריך להריץ אותם לעשות תקינות כפולות או משולשות אבל התקן הישראלי חייב להיות הקובע. זה מה שנקרא "שלא נסתר על ידי תקנות אירופאיות".
היו"ר יונתן מישרקי
פנינה, בבקשה.
דן אילוז (הליכוד)
יש לי שאלה. באירופה הם לא מייצאים לארצות הברית?
פנינה אורן שנידור
אני רוצה לענות לך. מולי, אענה לך על כל דבר ודבר. אנחנו נעשה רגע סדר כי אמרת הרבה דברים ואני חושבת שמה שאני אומר עכשיו יעשה לך נחת. היום, למדינת ישראל אתה מייצר לפי חקיקת המזון הישראלית ואם אתה מייצא לאירופה או לארצות הברית, אתה עומד בחקיקות הרלוונטיות למדינת היעד. ממחר או בסיום תקופת המעבר, יהיו שתי רגולציות. מי שירצה לעבוד לפי הרגולציה שאנחנו מאמצים –לא אימצנו את כל הרגולציה האירופית ולכן, האמירות לגבי בקעת הירדן לא רלוונטיות כי במדינת ישראל אנחנו מאצים רגולציות מאוד נקודתיות והאיסורים שאמרת לא נכללות בהן.

זה היה דבר ראשון, הדבר השני הוא שאף-אחד לא הולך למוטט את הייצוא שקיים לארצות הברית כי גם היום, יש ייצור לשם ייצוא שלא עומד בדרישות חקיקת המזון וזה מתאפשר. חוקי מדינת ישראל עדיין חלים פה ואף על פי כן, יש מפעלים שעומדים בסטנדרט אירופה או בסטנדרט אמריקה.

ממחר בבוקר, הדין הישראלי יישאר לאותם תחומים שאנחנו לא מאמצים ויוסר לגבי התחומים בהם החלטנו לאמץ את הרגולציה האירופית.
קריאה
מה לא מאמצים?
היו"ר יונתן מישרקי
כשנגיע לתוספת נראה את זה.
פנינה אורן שנידור
כשנגיע לתוספת אני אוכל להגיד לך מה מאמצים.
נעה בן שבת
גם פה יש.
פנינה אורן שנידור
מה כן מאמצים.
אורי דורמן
כבוד חבר הכנסת משריקי, אנחנו מתקדמים, אנחנו מדברים ועוברים על סעיפים ובסעיפים האלה מזכירים את ההוראות המאומצות ואת התוספת השנייה. אנחנו חרדים – חרדים ממש, תרתי משמע – שאנחנו נגיע לדיון בתוספת השנייה ובהוראות המאומצות ויגידו לנו "רגע, עברנו כבר על הסעיפים האלה".

זה בסדר ומצוין שנגיע לדון בכל רגולציה אבל שלא ייווצר מצב שמישהו יגיד "רגע, כבר היינו שם. עברנו על הסעיף הזה, הקראנו אותו ולא אמרתם שום דבר". או-קיי?
היו"ר יונתן מישרקי
או-קיי. אני מתחייב לך פה שכשאנחנו נגיע לתוספת, אנחנו נדון בכל פרט ופרט, נבין את הפערים, נבין את ההשלכות שלהם וגם ננסה למצוא פתרונות. בסדר?
אורי דורמן
או-קיי.
היו"ר יונתן מישרקי
בבקשה, גברתי.
נעה בן שבת
(2) הוראת האיחוד האירופי החלה על מוסדות האיחוד האירופי, ובכלל זה על הנציבות או על המדינות החברות, לרבות לעניין חובתן לקיים היוועצות, להתקין תקנות משלימות או לעניין יחסי הגומלין ביניהן.



אלו הוראות שגם כן לא חלות מתוקף האיחוד האירופי.
נעה בן שבת
(א2).
היו"ר יונתן מישרקי
רגע, לא הבנתי את זה, אני מתנצל. מה זה אומר?
נעה בן שבת
אמרנו שיש לנו פה שני חריגים ואמרנו לא יראו כל אחת מאלה כהוראה מאומצת אלא אם כן הדבר נקבע במפורש. דבר ראשון זה אם אנחנו מפנים להוראה אירופית אחרת שלא אומצה בפני עצמה ודבר שני, אלה הוראות בתוך האיחוד האירופי שאומרות "מדינות צריכות להיוועץ ביניהם ומדינה צריכה להתקין תקנות משלימות" או איך מדינות מתנהלות זו מול זו. אלה הוראות חיצוניות שלא נוגעות למזון.
היו"ר יונתן מישרקי
זה לא קשור אלינו.
נעה בן שבת
מה שבעצם מאומץ זה ההוראות המקצועיות ולא ההוראות - - -
היו"ר יונתן מישרקי
לא היחסים.
נעה בן שבת
כן, לא ההוראות של היחסים בין המדינות או ההוראות שמסביב להן.
נעה בן שבת
(א2) התייחסות או הפניה כאמור בפסקה (1) לסעיף קטן (א1) שלא נקבע לגביה במפורש כי היא חלה כאמור באותו סעיף קטן, ועניינים שהוחרגו מהוראות האיחוד האירופי בטור א' בחלק ב' לתוספת השנייה א', יחולו לגביהם הוראות חקיקת המזון המקומית כמשמעותה בסעיף קטן (י);



אולי אני אקרא את (א2), (א3) ו-(א4) ואחרי זה אני אבקש מהמשרדים שיסבירו.



(א3) עניינים שהוחרגו מהוראות האיחוד האירופי בטור ב' בחלק ב' לתוספת השנייה א', לא יראו אותם כחלק מההוראות המאומצות ולא יחולו לגביהם הוראות חקיקת המזון המקומית כמשמעותה בסעיף קטן (י) או הוראות דין ישראלי אחר, ככל שקיימות;

(א4) קבעו בטור ג' בחלק ב' לתוספת השנייה א', שינויים או תנאים בהוראות האיחוד האירופי או הרחבות להוראות כאמור, יחולו ההוראות האמורות בתנאים, בשינויים או בהרחבות כאמור; לעניין זה, "הרחבה" – החלה של הוראת האיחוד האירופי, כולה או חלקה, על תהליך, על מוצר מזון או על חומר.";



אני אבקש שמשרד הבריאות או משרד המשפטים יסביר את החלוקה הזאת לטורים ומה המשמעות של כל טור מבחינת אכיפה וגם מבחינת האופן בו הדבר הזה אמור להתנהל.
היו"ר יונתן מישרקי
בבקשה, שי.
שי סומך
אלו באמת נושאים שהוכנסו על ידי המחלקה הפלילית אצלנו ואסביר אותם. הטורים האלה מבטאים גם את שאלת הריבונות שדיברנו עליה. אנחנו לא רק מאמצים את הדין האירופי אלא מאפשרים מנגנונים המאפשרים לא להחיל את הדין האירופי או להרחיב את הדין האירופי גם על נושאים אחרים.

שני הטורים הראשונים מדברים על מצב בו הדין האירופי לא חל. טור א' מדבר על מצב בו הדין האירופי לא חל ובמקומה חל דין ישראלי וטור ב', הטור השני, מדבר על מצב בו הדין האירופי לא חל ובמקומו גם לא חל דין הישראלי.
חגית אירגמן
איך אפשר לבטל את כל הדין הישראלי ולא רק את חקיקת המזון?
שי סומך
מה?
חגית אירגמן
אתם מבטלים פה את כל דיני מדינת ישראל בהקשר. כלומר, חקיקה של משרד החקלאות או חקיקה של הגנת הצרכן. איך אפשר להגיד שכל הדין בטל באופן גורף?
קריאה
זה לאו דווקא מאותם אינטרסים.
נעה בן שבת
אני לא מבינה, הוראת הדין האירופי חלה רק לגבי המזון. מה יכול להיות?
חגית אירגמן
לא יודעת, הגנת הצרכן, אולי יש כל מיני עניינים שלהם של סימון ויש דברים שלנו שנכנסים פה. זה מייתר את כל - - - אתה מבטל את כל הוראות הדין הישראלי באשר הוא.
שי סומך
זה לא הטורים. הטורים מדברים על - - -
חגית אירגמן
ב-(3א) בסוף. רשום " לא תחול חקיקת המזון המקומית או הוראות דין ישראלי אחר".
נעה בן שבת
צריך להבין מה הדוגמה. אולי צריך לתת הסבר לפי דוגמה.
חגית אירגמן
אם אין שום דבר שחל אז לא צריך את זה ואם יש דבר שחל אז - - -
נעה בן שבת
המשמעות של טור ב' היא הוראה באיחוד האירופי שלא באה במקומה שום דבר. השאלה היא מה המשמעות של החרגת הדין האירופי. אם אני לא מאמצת משהו מהוראת הדין האירופי, מה נכנס לוואקום?
רוית ארבל
למה צריך לציין את זה בכלל?
נעה בן שבת
האם הוואקום נשאר וואקום ואין בו שום דבר או שנכנס לוואקום הדין הישראלי. טור א' אומר שלוואקום נכנס הדין הישראלי.
חגית אירגמן
נכון.
נעה בן שבת
טוב ב' אומר שהוואקום הוא וואקום ולא נכנס לשם שום דבר אחר.
רוית ארבל
למה צריך לציין את זה?
חגית אירגמן
אנחנו אומרים שאי-אפשר לבטל את כל הדין הישראלי באשר הוא בחוק המזון, כשיש לו אינטרסים אחרים ודברים אחרים שמגינים עליו.
היו"ר יונתן מישרקי
אני הבנתי את השאלה. מישהו יכול לתת לנו דוגמה של משהו מטור ב' שבטל בו הדין האירופי וגם לא חל בו הדין הישראלי? יש לכם איזה מוצר?
נעה בן שבת
הייתה לכם דוגמה אחת לגבי הקילו ג'אול.
רוית ארבל
תמשיכו בכל 1169, אולי לסעיף אחד. טור ב' הוא טור מיותר.
היו"ר יונתן מישרקי
רגע. משרד הבריאות, יש משהו כזה?
קרן רוט
קרן רוט ממשרד המשפטים, בוקר טוב. אולי אני אסביר באופן כללי. השינוי שעשינו הוא יותר שינוי בשביל להבהיר לציבור המפוקח את המבנה הקיים כרגע לגבי ההוראות המאומצות וזו נקודת המוצא שלנו. נקודת המוצא שלנו היא לא איזשהו שינוי מהפכני של אימוץ ההוראות המאומצות אלא נתינה של הסבר ברור יותר לגבי המבנה הנורמטיבי עצמו ובעקבותיו, גם הנושא של האכיפה.

לכן, היה לנו חשוב שיהיה מאוד ברור שיש לנו הוראות שהן הוראות מאומצות, יש לנו בתוך הטבלה הזאת התייחסות לדין הישראלי כשברור שנקודת המוצא שלנו לפי סעיף (3א) היא שרק במקום בו יש סתירה בין הדין הישראלי לבין ההוראות המאומצות אז ההוראות המאומצות - - -
אפרת ורד
חקיקת המזון, לא כל הדין הישראלי.
קרן רוט
כמובן. זה ברור.
אפרת ורד
(א3) מדבר על כל הדין הישראלי.
קרן רוט
אפרת, אני רוצה קודם להתייחס. לפני שאני צוללת להערות, אני רוצה לתת את ההסבר למבנה עצמו של מה שיצרנו. אני חוזרת ואומרת שוב, המבנה שבחרנו בו בסופו של דבר הוא כמו המודל הקודם במובן הזה שיש לנו קודם כול את חקיקת המזון הישראלית, יש לנו את ההוראות המאומצות ובמצב שבו יש לנו סתירה בין השתיים אז ההוראות המאומצות יגברו.

בשביל להבהיר לציבור המפוקח איזה דין יחול עליו גם בהיבטים של האכיפה, ייצרנו את שלשת הטורים האלה. כפי שאמר שי, הטור הראשון בעתם נועד בשביל מצב שבו יש לנו סתירה בין הדין הישראלי לבין ההוראה המאומצת. במצב הזה אנחנו אומרים "תשימו לב, אנחנו מחריגים את הדין האירופי, את ההוראות המאומצות, ומכניסים במקומו את הדין הישראלי ולכן האכיפה תתבצע על פי הדין הישראלי. זה מה שאומר טור א'.

טור ב' אומר שאנחנו מחריגים את ההוראות המאומצות ולא רוצים שהם יחולו אבל גם אין משהו שייכנס במקום בדין הישראלי ולכן, לא תתבצע אכיפה לגבי אותם הוראות שהוחרגו.

טור ג' אומר שאנחנו לוקחים את ההוראה המאומצת ופה אנחנו נחיל איזשהם שינויים, תנאים או הרחבות והאכיפה לגבי הדבר הזה, תהיה בהתאם להוראה המאומצת המורחבת, השונה, עם התנאים וכל מה שקשור לזה. זה הרעיון הכללי של הטבלה עצמה.
היו"ר יונתן מישרקי
למה טור ב' רלוונטי? מתי הוא רלוונטי?
קרן רוט
טור ב' בא להגיד שאנחנו לקחנו תקנה מאומצת שלמה, אימצנו את כולה אבל אנחנו רוצים להוציא ממנה חריגים. יש דברים מסוימים בבחינה המקצועית של משרד הבריאות - - - כמובן שמשרד הבריאות יסביר את זה.
היו"ר יונתן מישרקי
יכול להיות מוצר שלא יחול עליו לא דין ישראלי ולא דין אירופאי?
קרן רוט
נכון, בדיוק. כי יש דברים מסוימים - - -
היו"ר יונתן מישרקי
אז מה הוא כן?
קרן רוט
הוא כלום.
היו"ר יונתן מישרקי
מה הדין שלו?
קרן רוט
יכול להיות שמדובר - - -
היו"ר יונתן מישרקי
אני רוצה דוגמה לזה.
חגית אירגמן
איך מסמנים ארץ מקור?
רוית ארבל
אבל אם אין חקיקה אז גם לא צריך - - -
קרן רוט
יושב-הראש, מה שחשוב לי להגיד זה שאנחנו כרגע במבנה עצמו של המודל. כשאנחנו נגיע לתוספת עצמה אתם תוכלו ממש לראות את הדוגמאות עצמן ומה מופיע בכל טור, מה מופיע בטור א', מה בטור ב' ומה בטור ג'.
פנינה אורן שנידור
אני אתן דוגמה.
היו"ר יונתן מישרקי
אני רוצה רק בשביל לסבר את האוזן ולהבין.
פנינה אורן שנידור
אני אתן דוגמה. 1169, כהנגשה לצרכן - - - באירופה יש חובה לציין שתי אמות מידה, שני מדדים. יש קילו ג'אול וקילו קלוריות. במדינת ישראל, אנחנו החלטנו שאנחנו מחריגים את קילו ג'אול ומשאירים רק קילו קלוריות וזה מופיע בטור ב' כי זאת החרגה. הורדנו את הקילו ג'אול ואין אסדרה אחרת, אנחנו נשארים עם הקילו קלוריות. זאת דוגמה - - -
רוית ארבל
אם נשארים עם הקילו קלוריות אז זה צריך להיות בטור ג' או בטור א'.
פנינה אורן שנידור
לא.
חגית אירגמן
זה יכול להיות בטור א', פשוט החקיקה הישראלית שותקת בעניין.
רוית ארבל
זה ניסוח מסורבל.
חגית אירגמן
מה עם סימון ארץ מקור? חוק הגנת הצרכן קובע כל מיני דברים.
פנינה אורן שנידור
אבל זאת דוגמה ויכול להיות - - -
היו"ר יונתן מישרקי
אם המודל הזה עוזר לצרכן להבין יותר טוב אז אני לא מתנגד.
אביב חצבני
אדוני, זה אמור לעזור למפוקחים לעמוד בחוק. אנחנו המפוקחים וכרגע, זה מייצר לנו בלאגן.
היו"ר יונתן מישרקי
למה?
פנינה אורן שנידור
אביב חצבני: בסוף, כשאתה מחלק על זה לשלושה טורים - - - דיברנו על ההנגשה. פניניה דיברה על זה לפני כן באופן ספציפי.
פנינה אורן שנידור
אבל ההנגשה היא זאת שנותנת לכם - - -
היו"ר יונתן מישרקי
דווקא זה עושה יותר סדר.
אביב חצבני
אדוני, הנגשה לא עוזרת כשאתה מתמודד עם תובע ייצוגי. סליחה.
פנינה אורן שנידור
זה לא נכון.
חגית אירגמן
בהנגשה, את מתייחסת לכל החקיקה של מדינת ישראל, לא רק לחוק המזון ולתקנות.
פנינה אורן שנידור
ממש לא.
חגית אירגמן
אבל זה מה שהסעיף אומר, שזה גובר על כל דין.
היו"ר יונתן מישרקי
רגע. קרן, את יכולה להתייחס לנושא הזה?
קרן רוט
זה, משרד המשפטים - - -
היו"ר יונתן מישרקי
לא.
פנינה אורן שנידור
לא, היא אומרת שזה גובר על כל דין.
היו"ר יונתן מישרקי
היא אומרת שההתגברות שגוברת על כל דין תפגע גם במשרד החקלאות.
קרן רוט
פה באמת החרגנו את כל הנושא של בשרים ודגים. כל הדבר הזה הוא מוחרג.
אביב חצבני
מה אנחנו עושים עם תוצרת מעובדת שקשורה לתוצרת - - -
היו"ר יונתן מישרקי
אביב, רגע. יש פה שאלה של משרד החקלאות.
חגית אירגמן
בתקנות החדשות לא החרגנו כלום. בסימון יש נושאים של ארץ מקור ועוד כל מיני דברים שנכנסו אך לאחרונה לחוק הגנת הצרכן. היינו עם פנינה בדיונים. כל זה - - -
פנינה אורן שנידור
קודם כול, ההחרגות חלות על אותם דברים ואותם נושאים.
חגית אירגמן
אבל ביטלתם סעיפים של ארץ מקור.
פנינה אורן שנידור
זה על אותם נושאים שקיימים. אם תשימי לב, 1169 מדבר בדיוק על התיקון שעשינו בחוק הגנת הצרכן.
חגית אירגמן
אבל ביטלתם כל מיני סעיפים שנוגעים לארץ מקור.
פנינה אורן שנידור
לא ביטלנו.
חגית אירגמן
זה מה שאני ראיתי. בכל מקרה, בעיינו זאת אמירה לא סבירה ברמה העקרונית כי היום זה, זה אבל מחר יהיו עוד תקנות.
היו"ר יונתן מישרקי
אני מבקש ממך, תעברי על טור ב' ותנסי לראות האם יש תקנות - - -
חגית אירגמן
מחר יהיו עוד תקנות שאולי כן יהיו רלוונטיות. אני לא מכירה את כל החקיקה הישראלית, זה מה שאני אומרת.
נעה בן שבת
כן אבל התקנות האלה - - - יעבור בוועדה.
חגית אירגמן
גם הם לא מכירים את כל החקיקה הישראלית.
היו"ר יונתן מישרקי
התיקונים יבואו לכאן. אני רוצה לדעת האם באמת יש משהו שמתנגש כרגע ומבטל דינים שלכם.
חגית אירגמן
למה לקבוע את זה? אנחנו רק מבקשים למחוק את המשפט הזה. זה גובר על חקיקת המזון, בסדר אבל למה שזה יגבר על כל דין ישראלי באשר הוא? אלה לא דברים שמשרד הבריאות אוכף, אלה דברים אחרים.
קרן רוט
לאיזה הוראה את מתייחסת כרגע?
נעה בן שבת
היא מתייחסת ל-(א3) ואומרת שהמילים "הוראת דין ישראלי אחר" מפחידות אותה.
חגית אירגמן
או הוראות דין ישראלי אחר.
נעה בן שבת
היא חוששת שזה מתגבר על - - -
פרופ' טליה איינהורן
נכון, היא צודקת.
קרן רוט
ההוראה של הסתירה מתייחסת לחקיקת המזון.
אפרת ורד
אבל לפני המילים האלה, יש לך את חקיקת המזון. בסעיף הזה יש גם את העניין של חקיקת המזון וגם הוראת כל דין ישראלי אחר אז שאלנו למה צריכים את שניהם. למה לא מתייחסים רק לחקיקת המזון, שזו הסמכות של אותו משרד?
רז הילמן
אבל זה סעיף תשתיתי שבסך הכול נותן את האפשרות לזה. אחרי זה, כשייכתבו את התוספת אז יהיה אפשר לראות איך משתמשים בזה ואם זה נעשה - - -
אפרת ורד
אבל זה בדיוק מה שחגית הסבירה.
חגית אירגמן
אתה יודע לסקור את כל הדין הישראלי ולדעת על מה - - -
רז הילמן
לא, ישמו את זה. זה צריך להיות בתוספת. כשישימו את הדברים בתוספת אבל אנחנו נראה - - -
חגית אירגמן
אבל אני אומרת שאנחנו אפילו לא יודעים, אנחנו לא סורקים את כל החקיקה הישראלית.
פרופ' טליה איינהורן
בדיוק. אפשר להעיר משהו לגופו של עניין?
רז הילמן
ההוראה הספציפית תגיע לכנסת.
היו"ר יונתן מישרקי
יש פה מחלוקת בין המשרדים ואני רוצה לנסות לפתור את זה.
פרופ' טליה איינהורן
אני רוצה לקדם את המחלוקת.
קריאה
שהם יסבירו על זה מה חל.
שרון גוטמן
בכל מקרה, כל תיקון של התוספת מחויב אישור של ועדה.
פרופ' טליה איינהורן
אז מה?
שרון גוטמן
לעניין ההערה של חגית על חוק הגנת הצרכן, צו הגנת הצרכן הוא צו משותף לשני השרים.
נעה בן שבת
הוא בחקיקת המזון. הוא נחשב חלק מחקיקת המזון המקורית.
שרון גוטמן
נכון, הוא חלק מחקיקת המזון ובמידה ויש לכם הערות - - -
קריאה
חוק הגנת הצרכן הראשי, לא הצו - - -
שרון גוטמן
במידה ויש לכם הערות אז יש לשר החקלאות מנגנון התערבות בעניין הוראות מאומצות ויש סמכות לראש הממשלה להתערב כך שדעת משרד החקלאות יכולה להיות נוחה. דבר שני שאני אומרת לפרוטוקול - - -
חגית אירגמן
ברמה העקרונית, האם סרקתם את כל החקיקה הישראלית לגבי כל דבר שאתם מחריגים? למה צריך את זה? זה ברור לי שזה יגבר על חקיקת המזון, זה בסדר, זה שלכם ואתם מכירים את זה. למה צריך להחריג מכל החקיקה של מדינת ישראל באשר היא? גם אין מכס כי הורדתם אותו? לא יודעת. מה המשמעות של האמירה הזאת?
נעה בן שבת
אני יכולה רגע לנסות להבהיר את הטענה? נניח שעכשיו בתוך החוק הזה, אנחנו היינו אומרים "על אף הוראות חוק הגנת הצרכן" והיינו קובעים איזושהי הוראה, האם היה מותר לנו לעשות את זה בחקיקה ראשית?
חגית אירגמן
קודם כול, אני לא סגורה בדיוק על איך זה עובד כשזה חוק מול חוק אבל - - -
נעה בן שבת
אבל היה מותר לנו לעשות חקיקה ספציפית ולהגיד שאנחנו מתכוונים - - -
חגית אירגמן
יכול להיות אבל כשקובעים את זה באופן גורף ולא מתייחסים למשהו ספציפי אז אנחנו לוקחים סיכון.
פנינה אורן שנידור
לא נכון.
חגית אירגמן
- - - אתה לא יודע אפילו על מה.
פנינה אורן שנידור
זאת אמירה כללית שהיא ריקה מתוכן אם אתה לא מפנה אותה לתוספת הרלוונטית.
חגית אירגמן
לא, היא ברמה העקרונית.
פנינה אורן שנידור
רגע, לא.
נעה בן שבת
פנינה, אולי אפשר לעשות - - -
חגית אירגמן
על מה שיש לך, תכתבי "על אף האמור בחוק איקס, זה גובר".
נעה בן שבת
אם עורכת הדין אירגמן חוששת שמשהו לא יהיה ברור בגלל שכתבנו אותו בטור ב' ואז הוא מתגבר על חקיקה ישראלית שלא ידענו לגביה אז אולי צריך גם לפרט בטור ב' ואם זה מתגבר על חקיקה אחרת ולכתוב "על אף האמור בחוק מסוים" ככה , אנחנו כן נפרש על מה אנחנו מתגברים ואז תהיה איזושהי בהירות.
פנינה אורן שנידור
בתוספת אפשר להעביר הכול אבל אני מבינה שהיא מסתייגת מהסעיף העקרוני שמופיע כאן.
חגית אירגמן
אם בתוספת את אומרת ספציפית על איזה חוק את מתגברת אז אין לי בעיה כי אז אנחנו יודעים לבדוק ולדון אבל כשאת אומרת את זה רוחבית וזה מתגבר באשר הוא אז עולה השאלה על מה.
היו"ר יונתן מישרקי
טוב.
נעה בן שבת
אני מציעה שאנחנו נאפשר להגיד שאם אנחנו מתגברים על דין ישראלי אחר אז נציין במפורש את הדין.
פנינה אורן שנידור
אבל הבנתי שיש לך התנגדות לאופן שסעיף (א3) מנוסח היום, לא דווקא על האופן שהוא מתנהג בתוספת.
חגית אירגמן
אני אומרת שאם זה מתגבר על דין ישראלי אחר שהוא לא חקיקת המזון אז שיהיה כתוב גם בסעיף פה, כמו שנעה הציעה. "אם נכתב כזה במפורש בתוספת", לא "באשר הוא". זה פשוט נראה לי כל כך רחב.
היו"ר יונתן מישרקי
יש הסכמה על זה?
פנינה אורן שנידור
אין לנו בעיה.
היו"ר יונתן מישרקי
אין לכם בעיה?
רוית ארבל
שיהיה כתוב מה?
היו"ר יונתן מישרקי
שי?
פנינה אורן שנידור
אנחנו נגיד "לא יחולו לגביהם הוראות חקיקת המזון הישראלית, המקומית כמשמעותה בסעיף (י) ולא יחולו עליהם הוראות דין ישראלי אחר שצוין באותו טור", בסדר?
ליאור לוי
זה ברור.
נעה בן שבת
אז אנחנו נהיה ספציפיים לגבי מה לא חל.
היו"ר יונתן מישרקי
ליאור, זה יושב על צלקות עבר. זה לא באמת קשור לעכשיו. צריך להבין שזה עניין רגשי, זה לא עניין מהותי.
ליאור לוי
אתה מבין את האמירה? אני כאדם שהוא לא משפטן אלא סתם כאזרח, שומע משהו שקצת לא סביר.
היו"ר יונתן מישרקי
אתה צריך להיות פסיכולוג, לא משפטן.
ליאור לוי
כמו שאמרה הגברת היועצת המשפטית, נוצר וואקום ואומרים "בסדר, הוואקום יישאר וואקום", זה לא הגיוני.
נעה בן שבת
לא, להפך. הוואקום לפעמים יישאר וואקום כי אם אנחנו לא רוצים לאמץ קילו ג'אול אז אף אחד לא יכול להגיד לנו "תכתבו משהו אחר".
רוית ארבל
אבל בדוגמה הזאת, אם לא רוצים לאמץ קילו ג'אול אז אומרים שמחריגים את הקילו ג'אול ואם רוצים להחליף את הקילו ג'ואל בקילו - - - מה?
ד"ר לילא שיני חג' יחיא
קלוריות.
רוית ארבל
בקילו קלוריות אז כותבים את זה בתור ג' ואומרים שאיפה שכתוב קילו ג'אול, תקראו קילו קלורית ואז לא צריך את טור ב'. מבחינה רעיונית, להגיד שאין חקיקת מזון או אין חקיקה זה מצב מוזר.
היו"ר יונתן מישרקי
טוב. איך יהיה הנוסח אם ככה.
קריאה
ההצעה מקובלת.
רוית ארבל
אני חושבת שזה ניסוח לא מוצלח שמגיע מאיזשהו עניין להוראות העונשיות ואולי במקום להגיע למסקנות, אולי כדאי שמשרד המשפטים - - - אני הראיתי את זה לכמה אנשים שעסקו בעבר בחקיקה מהסוג הזה וזה ניסוח לא מוצלח, מאוד מסורבל ומאוד לא פשוט.
היו"ר יונתן מישרקי
כל טור ב'?
רוית ארבל
כל החלוקה לשלושה טורים. אני מציעה שההנחיה תהיה שמשרדי הממשלה יחשבו עוד פעם על איך מנסחים את זה בצורה שהיא יותר הגיונית וידידותית. הם יצרו את טור ב' ובעצמם הם לא יודעים מה לשים בו. יש בו שתי שורות כשאחת היא סעיף שממילא הולך להתבטל, סעיף (26) והשנייה זה הקילו ג'אול שהיה צריך להיות בטור ג' בכלל.

מישהו שם חשב לא נכון אז צריך לחשוב על זה עוד הפעם, לעשות חשיבה ולחזור עם הצעה לניסוח חדש שהוא יותר פשוט ויותר ידידותי למשתמש.
נעה בן שבת
אדוני, אנחנו מדברים כרגע ברמת העקרון על המבנה, מבנה הטורים והמבנה העקרוני בו יש לנו הוראות שההוראות הישראליות מחליפות אותן, יש לנו הוראות שבהן יש תוספת להוראות האירופיות והנושא של האכיפה מאוד חשוב.

אולי כשאנחנו נגיע לטורים ולתוספות ונראה מה נכנס לכל טוב ואיך הטבלה הזאת עובדת, יכול להיות שנוכל גם לחשוב אם צריך פה עוד התאמות בנוסח. בסדר?
רוית ארבל
בסדר גמור.
פרופ' טליה איינהורן
אפשר?
היו"ר יונתן מישרקי
מיד אתן לך. פחות מטריד אותי המבנה ויותר מעניין אותי הצרכן יבין את זה בסוף. אם כשנקרא את זה אנחנו נרגיש שזה מסורבל מידי - - -
קריאה
המפוקח.
קריאה
זה למפוקח.
רוית ארבל
זאת הבעיה, זה בלתי קריא.
פנינה אורן שנידור
זה קריא. אנחנו העלנו לאתר ושלחנו לכולם טיוטות של איך אנחנו מנגישים את המידע. כמובן שהכול זה עדיין טיוטות כי הדברים עוד לא נסגרו ולא אושרו כאן עדיין אבל כל הרעיון הוא שבסופו של דבר התרגום יהיה מונגש לצרכן, למפוקח ולמפקח והוא יהווה את כלי העבודה שהכול בא לידי ביטוי בו.

אם אתה מפנה לטור א' או טור ב', אנחנו הנגשנו ועשינו את כל העבודה בשביל כולם. אנחנו קיבלנו את ההערות.
היו"ר יונתן מישרקי
טוב. טליה.
פרופ' טליה איינהורן
רק רציתי להעיר שנאמר קודם שחקיקת המזון היא מאוד מורכבת ומסובכת בגלל שהיא מורכבת טלאים, טלאים מכל מיני דברים שנמצאים בהגנת הצרכן ובכל מיני מקומות. עכשיו מה שמנסים לעשות כאן זה עוד טלאי ועוד טלאי, במקום לפשט כי לא תהיה כאן הפשטה.

אין כאן ניסיון לרכז את הכול במקום אחד או לעשות פה סדר.
פנינה אורן שנידור
להפך.
קריאה
להפך.
נעה בן שבת
זה בדיוק הנוסח.
פרופ' טליה איינהורן
אני מודה שאני לא הבנתי איך. אומר דבר נוסף, גם חקיקת האיחוד האירופי העשית בתוך המסגרת שלה. כלומר, בתוך דיני הגנת הצרכן שלה ובתוך הדברים שלה. דבר נוסף לגבי הסימון, אני עשיתי בדיקה של במה נבחן הסימון האמריקאי מהסימון האירופי.

הסימון האירופי פחות ברור לצרכן מהסימון האמריקאי. הסימון האמריקאי דורש לומר את החומרים עצמם ובסימון האירופי יש E כזה ו-E אחר ואף אחד לא יודע מה מסתתר מאחורי ה-E.
היו"ר יונתן מישרקי
בסדר, כשנגיע לסימון נדבר על זה.
פרופ' טליה איינהורן
לכן, זאת הערה רלוונטית. אם אנחנו מדברים על ההגנה על הצרכן - - -
פנינה אורן שנידור
גם היום יש E ואנשים יודעים על זה.
פרופ' טליה איינהורן
שהוא ידע מה הוא אוכל אז התקינה האירופית היא לאו דווקא הטובה ביותר.
היו"ר יונתן מישרקי
כשנגיע לסימונים נדבר על זה, בסדר?
פרופ' טליה איינהורן
בשמחה.
נעה בן שבת
לגבי הריכוז במקום אחד, דווקא פה ההערה פחות מובנת לי כי לכאורה התוספת השנייה א' תרכז ותגיד מה הדין החל והיא תגיד "יש לי פה את ההוראה, אתם יכולים לפתוח אותה ולראות מה ההחרגות, על מה היא עוד חלה, תראו מה מתוכה בכלל לא חל ומה מתוכה מוחל על הדין הישראלי" אז למה זה לא מרכז את זה במקום אחד.
פרופ' טליה איינהורן
לא כי חוקי הגנת הצרכן עדיין נשארים לנו.
נעה בן שבת
להפך, יש לזה פוטנציאל של ריכוז.
פרופ' טליה איינהורן
עדיין כל דבר נשאר במקומו אבל אנחנו אומרים שהחקיקה האירופית תגבר עלן כל חקיקת המזון שאת אומרת שהיא כוללת את הגנת הצרכן.
נעה בן שבת
לא, היא כוללת את צו הגנת הצרכן.
פרופ' טליה איינהורן
אז אני כבר לא מבינה כלום.
נעה בן שבת
אולי זאת הייתה אי-ההבנה. יש צו מכוח חוק הגנת הצרכן שמדבר על האופן בו מסמנים סוגי מזון מסוימים והוא נוגע במזון.
היו"ר יונתן מישרקי
תוכלי בבקשה להקריא את התיקון שהגענו אליו לאחר ההערה של עורכת הדין חגית.
נעה בן שבת
(א3) עניינים שהוחרגו מהוראות האיחוד האירופי בטור ב' בחלק ב' לתוספת השנייה א', לא יראו אותם כחלק מההוראות המאומצות ולא יחולו לגביהם הוראות חקיקת המזון המקומית כמשמעותה בסעיף קטן (י) ולא יחולו לגביהן הוראות דין ישראלי אחר שצוין באותו טור, ככול שקיימות;




בעצם, אם זה "צוין באותו טור" אז זה לא "ככול שקיימות", לא צריך את זה.
היו"ר יונתן מישרקי
טוב. זה מקובל, נכון?
פנינה אורן שנידור
אנחנו רק נאמר שבטור ב' השתמשנו רק פעמיים.
היו"ר יונתן מישרקי
נכון, זה מה שנאמר פה מקודם. לכן רוית שאלה את מה שהיא שאלה. או-קיי.
נעה בן שבת
הקראנו כבר את (א4), עכשיו 3.



1. בסעיף קטן (ב) במקום "התנאים וההחרגות" יבוא "התנאים, ההחרגות, השינויים וההרחבות" ובמקום "בטור ב' או בטור ג'" יבוא "בחלק ב'";



פה יש לנו רק התאמות של הנוסח הקיים.



1. בסעיף קטן (ג) במקום ואת עיקריו "יבוא "ולגבי שינוי שאינו בנספח (Annex) – גם את עיקריו", במקום "בצו המחיל" יבוא "בהחלת" ואחרי "בלבד" יבוא "כאמור בסעיף קטן (ד1)";
היו"ר יונתן מישרקי
מה זה?
נעה בן שבת
לצורך כך, אפשר לעניין בנוסח המשולב שהובא בפני הוועדה כדי להבין בדיוק. אנחנו מדברים כאן על מנגנון האימוץ. הוזכרו פה המילים "אימוץ נושם" אבל כאן מדובר על כל שכל תיקון שנעשה בהוראה האירופית, לא נכנס אוטומטית לתוך הדין הישראלי אלא אם כן ניתנה פה החלטה עם פרסום לציבור.

לכן, זה לא כעדכוניו מזמן לזמן, כפי שצוין קודם אלא כל עדכון שנעשה צריך לעבור איזשהו הליך כדי להיות חלק מהדין הישראלי, זה לא נעשה באופן אוטומטי. לכן, לא הייתה ברורה לי כל כך ההערה שהערת קודם לגבי הנושא של הדין הנושם.
רוית ארבל
נכון, זה לא מנגנון נושם במאה אחוז אבל אם יש סקלה אז הוא מאוד קרוב לשם מכיוון שאם האימוץ הוא כמו שהוא אז מעבר ל-14 יום מהוראות הציבור אז אין בעצם שום פיקוח, לא של הוועדה הזאת, לא של וועדות הכנסת ולא של ועדה אחרת.

זאת אומרת, ברגע שמאמצים עדכון כמו שהוא, בלי הרחבה או שינוי שלו אז זה יהיה רק 14 יום מהוראות ציבור.
פנינה אורן שנידור
אבל כל הרעיון היה שאם אין התייחסות מכם ואין לכם התנגדות ורוצים - - -
רוית ארבל
אני רק הסברתי למה אמרתי שזה כן מאוד דומה למנגנון נושם.
היו"ר יונתן מישרקי
אני רוצה שיהיו מנגנוני פיקוח כשיש מחלוקת. יש לי אפשרות להגיד את זה?
נעה בן שבת
כן.
פנינה אורן שנידור
כשיש מחלוקת אז יש ועדת חריגים.
היו"ר יונתן מישרקי
לא, אני רוצה שהכנסת תפקח.
פנינה אורן שנידור
הרעיון הוא שאנחנו רוצים שהרגולציה שלנו תהיה כמה שיותר עדכנית - - -
היו"ר יונתן מישרקי
כמה שיותר מהר.
פנינה אורן שנידור
ולא תהווה חסם בייבוא.
היו"ר יונתן מישרקי
אני לא מדבר איתך על השוטף. אני מדבר איתך על הרגע שיש בו מחלוקת. אם קיבלתם הערה מהותית לגבי אימוץ דין מסוים - - -
פנינה אורן שנידור
ההערה יכולה להיות דבר כזה, אם מבקשים להחריג, זאת אומרת שאנחנו סוטים מאירופה, אני צריכה ללכת לוועדת חריגים ואז אנחנו גם ככה מגיעים לוועדה.
רוית ארבל
אבל לא הממשלה ביקשה להחריג, הציבור ביקש להחריג.
היו"ר יונתן מישרקי
אני מדבר על הציבור.
רוית ארבל
במקרה כזה, לפי החקיקה את לא צריכה.
פנינה אורן שנידור
יש ועדת חריגים, לא נכון.
רוית ארבל
ועדת חריגים זה רק אם הממשלה רוצה להחריג.
נעה בן שבת
מה שהיא אומרת זה שזה לא כך תמיד. יכול להיות שאת קיבלת הערה מהציבור ואת החלטת לא להחריג, נכון?
פנינה אורן שנידור
לא, אני עדיין - - -
נעה בן שבת
גורם בציבור ביקש ממך להחריג, את החלטת לא להחריג ואז זה לא יוחרג וזה יעבור כך, בלי פיקוח.
פנינה אורן שנידור
כל המשמעות של הרעיון זה - - -
דן אילוז (הליכוד)
אי-אפשר לתת לכל אחד בציבור לבקש החרגה ואז אחר כך - - -
פנינה אורן שנידור
המשמעות פה היא כזאת - - -
דן אילוז (הליכוד)
אני מבין. אתה יכול לעשות מנגנון פיקוח בדיעבד אבל אתה לא רוצה לפגוע בתהליך של האימוץ המהיר.
פנינה אורן שנידור
ככול שיש שינוי החמרה - - -
דן אילוז (הליכוד)
כל בן אדם יכול להגיד "אני לא מסכים".
פנינה אורן שנידור
הוא יגיד "אני לא מסכים" ואז יבוא לכאן.
שי סומך
זה יכול להיות מנוצל להרבה מאוד דברים.
פנינה אורן שנידור
זה יכול גם להיות מנוצל לרעה.
טטיאנה מזרסקי (יש עתיד)
- - - חריגים.
היו"ר יונתן מישרקי
יש להם.
דן אילוז (הליכוד)
מנגנון פיקוח זה חשוב ואני תמיד בעד אבל הוא צריך להיות בדיעבד, אחר כך. צריך לוודא שההחלטות התקבלו בשכל והתהליך היה נכון.
פנינה אורן שנידור
אנחנו מפחדים שהמנגנון ינוצל לרעה.
נעה בן שבת
איך ההערות של הציבור מובאות היום? עד כמה יש שקיפות לגבי הערות הציבור וכמה אפשר לראות אותם?
פנינה אורן שנידור
אני רוצה להגיד שאין לנו בעיה לשקף ולשמוע את הערות הציבור וזה מה שאנחנו עושים היום. היום אנחנו מפרסמים את זה גם באמצעות אתר תסקירים ובאתר האינטרנט של משרד הבריאות. לטעמנו, יהיה אפשר לנצל את המנגנון הזה לרעה. כל דבר שמישהו ירצה להחריג בגלל שאירופה מחמירה או אוסרת אז ירצו החרגה ואז אנחנו ניתקע. שוב נהיה עם רגולציה שהיא לא תואמת ולא עדכנית.
דן אילוז (הליכוד)
זה גם יכול להיות הפוך, שזה מקל ושיש גורמים בארץ שלא רוצים את ההקלות האלה.
פנינה אורן שנידור
נכון, גם זאת דוגמה. יש את זה מכל מכיוון שיכול להיות ולכן אנחנו אומרים שמנגנון הנספחים אמור להיות עדכון די אוטומטי של חומר נוסף, MRL או הרחבה של חומר לתהליך שלא היה קיים. זה הדבר היחיד בו משאירים שיקול דעת לעשות את זה בצורה אוטומטית.

במקור, כבר החלטנו על האימוץ והחלטנו שאנחנו סומכים את ידנו על מערכות הבטיחות והערכות הסיכונים שנעשות באירופה. לכן, זה צריך להיכנס בצורה חלקה.
נעה בן שבת
רגע, את עברת לדבר על הנושא של הנספחים אבל זה לא העניין. אנחנו מדברים - - -
פנינה אורן שנידור
לא, אנחנו מדברים עכשיו רק על הנספחים כי זה הסעיף שהקראת.
נעה בן שבת
לא, רגע. אנחנו דיברנו על כך - - -
אורי דורמן
הכול צריך להיות באישור.
נעה בן שבת
דיברנו על כך שהוראות האיחוד האירופי הן מאומצות ועל כל שינוי בטורים צריך יהיה להגיע לוועדה אבל אנחנו מדברים על התיקונים. סעיף קטן (ג) עוסק במצב שבו תוקנו הוראות האיחוד האירופי ואז הרעיון הוא שיהיה פרסום על השינוי ועל הדרך לחליל את ההערות, ההודעה תכלול הפנייה לנוסח השינוי בשפה האנגלית – זה לא תוקן, זה רק קיתון נוסח – ולגבי שינוי שאיננו בנספח, אתם תצרפו את עיקריו.

זה אומר שלגבי שינוי שהוא בנספח, אתם אפילו לא מציינים מה עיקריו אבל גם לגבי השינויים האחרים, עלתה שאלה לגבי איזה מנגנון ביקורת יכול להיות על הערות שהיו ולא נשמעו או לא עלו.
גל ברנס
למען הסדר הטוב, זה המצב היום. לא משנים אותו פה.
נעה בן שבת
כן, נכון.
גל ברנס
זה החוק היום, אנחנו כבר כמה שנים עם הדבר הזה ועוד לא קרה פה איזה משהו.
נעה בן שבת
כן משנים את הנושא שלגבי שינוי בנספח, עיקריו לא - - -
אביב חצבני
אדוני, אתם עולים מארבע תקנות ל-31 תקנות, זה משמעותי.
היו"ר יונתן מישרקי
אני רוצה מנגנון ומצידי אפילו שיהיה בדיעבד. יש אפשרות להכניס לפה מנגנון כדי שאנחנו נוכל לפקח? גם אם זה בדיעבד, נוכל לקבל פעם בשנה את החריגים שלכם ולהבין אם יש איזשהו - - -
פנינה אורן שנידור
אפשר יהיה לשקול את מה שהיה בפעם הקודמת שאנחנו ביקשנו לבטל כי זה יוצא - - -
היו"ר יונתן מישרקי
את ההערות.
פנינה אורן שנידור
לדווח על ההערות שיתקבלו בכנסת.
היו"ר יונתן מישרקי
כן, כדי שתהיה אפשרות לכולם פה לשבת פעם בכמה זמן.
פנינה אורן שנידור
אין בעיה, אנחנו נדווח.
פרופ' טליה איינהורן
בדיעבד זה מייצר בעיה עם מה שבאמצע. באמצע, זה יתקבל ובדיעבד הוועדה - - -
דן אילוז (הליכוד)
בסדר אבל זה קורה הרבה פעמים שהכנסת מפקחת על הממשלה בדיעבד.
פנינה אורן שנידור
יש 200 עדכונים בשנה.
דן אילוז (הליכוד)
זה חלק מהתפקיד של הכנסת, הכול בסדר.
ליאור לוי
אדוני, עוסקים פה במה שכבר עסקו.
אורי דורמן
זה לא בדיעבד, האישור צריך לבוא.
פרופ' טליה איינהורן
מראש.
אורי דורמן
אישור מראש, לא בדיעבד.
היו"ר יונתן מישרקי
אני אסביר. כדי לא לתקוע את תהליך אימוץ התקנות, אנחנו ניתן למשרד הבריאות לאמץ באופן מידי לאחר הערות - - - שבועיים, כמו שכתוב כאן. פעם בתקופה, שנחליט עליה, נעשה כאן דיון ונקבל את כל הערות הציבור לגבי כל האימוץ ואתם, התעשיינים, הצרכנים וכולם, תוכלו לבוא ולהשמיע את דבריכם. ככול שיהיה צורך או שנבין שהאימוץ היה לא בסדר אז אנחנו נדע לתקן אותו.
פרופ' טליה איינהורן
נעשה ונשמע מתאים למעמד הר סיני, לא לפה.
ליאור לוי
ועדת הבריאות עסקה בנושא בתקנות אחרות או בחוק אחר שבא לפתחך בתחום התמרוקים. היא החליטה כבר בנושא הזה, למיטב זכרוני. בתקנות אירופאיות שמאומצות בתחום התמרוקים, באים לוועדת הבריאות עם ההודעה של משרד הבריאות. זה מה שאני חושב, תבדקו אותי.
שי סומך
בהצעת החוק הממשלתית אנחנו מציעים לשנות את זה ולאמץ בדיוק את - - -
ליאור לוי
כרגע, זה ככה.
רז הילמן
לא, כרגע אין שם בכלל אימוץ בהפניה. האימוץ של תקנות ישראליות - - -
ליאור לוי
היום, בתקנות התמרוקים - - -
רז הילמן
בגלל זה הן לא עובדות, היה צריך לתקן אותן כבר עשר פעמים בשנה האחרונה.
ליאור לוי
היום יש תקנות תמרוקים שעובדות ושם, בתקנות התמרוקים, כאשר משרד הבריאות, לא המחלקה של שירות המזון, המחלקה של - - -
היו"ר יונתן מישרקי
ליאור, אנחנו רוצים פיקוח של הכנסת. אני בטוח לא אדבר על זה - - -
ליאור לוי
גם אני רוצה פיקוח של הכנסת אבל אני רק אומר לך שיש את זה.
היו"ר יונתן מישרקי
שנייה. אנחנו רוצים את זה בלי לתקוע את תהליך אימוץ הדינים והתיקונים באירופה.
ליאור לוי
אז תקבעו לוח זמנים זריז, אין שום בעיה.
היו"ר יונתן מישרקי
זה מה שאני אומר, בואו נקבע.
ליאור לוי
אבל לא בדיעבד, בדיעבד אין שום - - -
דן אילוז (הליכוד)
יהיה מצב שכל מי שמתנגד לזה - - -
היו"ר יונתן מישרקי
יש פגרה, יש בחירות ויש אלמנטים - - - רגע, אני מנסה להבין. אם הכנסת הייתה עובדת כמו משרד ממשלתי – מה שנקרא, כל השנה – אז זה היה בסדר אבל כשיש לך זמנים מיוחדים, תקופות מיוחדות ודברים שלא תלויים - - -
ליאור לוי
אדוני, זה בדיוק אותו טיעון שטענו הטוענים כאשר שר הבריאות היה יושב-ראש הוועדה והטיעונים האלה לא עמדו מפני שכאשר יהיה איזשהו נוהל שרוצים להגדיר אותו מאירופה או להתקין אותו מאירופה ויפעילו אותו אז המפוקחים ולא רק התעשייה אלא היבואנים, המשווקים או כל אחד, יצטרך לפעול על פי זה מיד ואז, מה הוא יעשה בדיעבד? יחזור אחורה? הוא לא יכול לחזור אחורה.
היו"ר יונתן מישרקי
בסדר גמור. שי?
שי סומך
תמרוקים זאת דוגמה מצוינת כי על תמרוקים בהתחלה הרגולטורים אמרו "אנחנו נסתדר עם אימוץ על דרך העתקה. פשוט נאמץ את הדין האירופי לתוך התקנות ונביא אותם לוועדה". בתמרוקים זה פחות מורכב ממזון.
היו"ר יונתן מישרקי
מה קרה?
שי סומך
הם לא הסתדרו ולכן בהצעת החוק הממשלתית שתגיעו לוועדה - - -
היו"ר יונתן מישרקי
מה זאת אומרת, לא הסתדרו?
שי סומך
הם לא הסתדרו עם ההעתקה.
גל ברנס
היו כל כך הרבה תיקונים שאנחנו כבר באיחור של שנה מכל תיקון, בערך. אם יש חומרים שנמצאו באירופה כמסרטנים, בארץ עדיין משתמשים בהם.
קריאה
50 שנה.
היו"ר יונתן מישרקי
אבל למה לא הבאתם לכאן?
גל ברנס
כי זה כל הזמן מתעדכן, זה לא עניין של פעם בכמה שנים.
שי סומך
להעתיק אותם זה - - - בירוקרטיה.
קריאה
זה לא נכון.
פנינה אורן שנידור
זה נכון.
היו"ר יונתן מישרקי
חבר'ה, אני רוצה לשמוע את שי.
שי סומך
מי שהיה אחראי על תחום התמרוקים במשרד הבריאות חשב שהוא יסתדר. אני זוכר את הישיבה ב-2021. אנחנו שאלנו אם הם רוצים את המודל של המזון והם אמרו "לא, אנחנו נסתדר" והם לא מסתדרים כי יש כל כך הרבה שינויים.
היו"ר יונתן מישרקי
פרקטית, זה לא עובד. הבנתי.
שי סומך
פרקטית, זה לא עובד ולכן הם בדיוק עכשיו מציעים בכל זאת לאמץ את המנגנון הזה.
היו"ר יונתן מישרקי
אני בכל זאת רוצה מנגנון פיקוח של הכנסת ונחשוב על זה לקראת הישיבה הבאה, תודה רבה.
שי סומך
יש עוד דבר שאמרתי ואני אגיד שוב. כשהחוק יעבור – אנחנו מקווים שהוא יעבור – יהיו 200 עדכונים בשנה.
נעה בן שבת
עדכונים ל-Annex?
פנינה אורן שנידור
ל-Annex.
ד"ר זיווה חממא
אלו עדכונים טכניים.
שי סומך
זאת כמות עצומה גם בתוך הממשלה וגם בתוך הכנסת. לא נעשה שום דבר - - -
היו"ר יונתן מישרקי
אני גם לא רוצה להטריח את זמן הוועדה אבל לשמור על איזשהו איזון במנגנון פיקוח של הכנסת.
דן אילוז (הליכוד)
אז פעם בשנה, כמו שאמרת.
היו"ר יונתן מישרקי
זה לא מה שאמרתי.
דן אילוז (הליכוד)
בסדר, פעם בתקופה.
היו"ר יונתן מישרקי
אני מבקש לחשוב על העניין ולנסות להביא לי איזשהו מנגנון פיקוח של הכנסת על נושאים כאלה כדי שכולם פה יוכלו לבוא להשמיע דברים, זה הכול.
נעה בן שבת
למעשה, היה מנגנון דיווחים בחוק הקודם אבל בהצעת חוק הזאת, המשרד ביקש לבטל את הוראת הדיווח משום מה.
פנינה אורן שנידור
בסדר אז נחזיר אותו.
קריאה
זה רעיון טוב.
אביב חצבני
זה מה שרציתי להגיד, נועה. מוצע לבטל את הדיווח לוועדה בסעיף אחר בחקיקה וזה לא הגיוני.
היו"ר יונתן מישרקי
תודה רבה. אני מתעקש על כך שיהיו מנגנונים - - -
שרון גוטמן
אפשר לרכז את העדכונים פעם בחצי שנה או פעם בשנה.
היו"ר יונתן מישרקי
בסדר. אני מתעקש על מנגנון פיקוח אבל עוד לא יודע להגיד מה הוא. לקראת הדיון הבא אנחנו נדבר על זה, תודה רבה.
אורי דורמן
כבוד היושב-ראש, גם המשרד הרלוונטי צריך להיות.
היו"ר יונתן מישרקי
בוודאי.
אורי דורמן
בנושאים שקשורים לחקלאות, צריך להיות משרד החקלאות.
היו"ר יונתן מישרקי
כרגע אנחנו מדברים על חקיקת מזון.
טיראן ששון
טיראן ששון, יועץ מנכ"ל משרד הכלכלה. בנושאים שקשורים לחקלאות - - -
היו"ר יונתן מישרקי
מי הדובר?
טיראן ששון
טיראן ששון, יועץ מנכ"ל משרד הכלכלה. בנושאים שקשורים לחקלאות ובעניינם של משרד החקלאות, משרד החקלאות יכול להביא את זה לוועדת חריגים אז אנחנו מדברים כאן רק על הערות ציבור שלא באות לידי ביטוי עם משרד ממשלתי משלים.
היו"ר יונתן מישרקי
מאה אחוז.
ד"ר ריבה בן עזרא
זה לא נכון, סליחה.
היו"ר יונתן מישרקי
מה לא נכון?
ד"ר ריבה בן עזרא
ריבה בן עזרא ממשרד החקלאות. בנספח הם יכולים להוסיף דברים שקשורים למשרד האחר כמו משרד החקלאות. האימוץ הזה לא נותן לנו - - -
שרון גוטמן
האימוץ הוא רק על מזון, זה כתוב בסעיף (3א).
ד"ר ריבה בן עזרא
יש לנו גם מזון שאנחנו מפקחים עליו, על כל מזון מן החי השירותים הווטרינרים מפקחים ויש גם על הצומח.
נעה בן שבת
רגע, זה תלוי. יש מוצרים שלא חלה עליהם הנורמה, על בשר ועל ביצים.
חגית אירגמן
מה שלא מוחרג היום, לכאורה ומחר יכניסו לשם דברים שקשורים. היום אין, מחר ייכנס.
נעה בן שבת
מה זאת אומרת, מחר נכנס? אני לא מבינה מה את אומרת. הטורים?
פנינה אורן שנידור
אלה נושאים שהם תחת אחריות של משרד הבריאות. לדוגמה, אם אנחנו מדברים על תוספי מזון אז משרד החקלאות מעולם לא פיקח עליהם. על מה את מדברת?
ד"ר ריבה בן עזרא
יכול להיות סימון ויכולים להיות כל מיני דברים.
פנינה אורן שנידור
סימון זה גם בסמכות של הבריאות.
אפרת ורד
זה גם בסמכות שר החקלאות. תפתחי את החוק שלך.
פנינה אורן שנידור
זה בהתייעצות עם שר החקלאות.
היו"ר יונתן מישרקי
חבר'ה, חבר'ה.
אפרת ורד
גם לשר החקלאות יש סמכות לגבי חקלאות.
היו"ר יונתן מישרקי
תודה.
נעה בן שבת
עולה פה עוד שאלה לגבי התיקון שהוצע בסעיף קטן (ג), למה לא מפרטים לגבי השינוי בנספח אפילו את עיקריו אלא רק מפנים לנוסח האירופי?
פנינה אורן שנידור
דיברנו על זה שהרבה פעמים זה חומר שהוסף לו MRL לעוד גידול. אנחנו רוצים להסביר את עיקר השינוי ולא לרדת באופן פרטני לכל שינוי ושינוי.
נעה בן שבת
להפך, מה שכתוב פה זה שלגבי שינוי שהוא לא בנספח, את מצרפת את עיקריו.
פנינה אורן שנידור
נכון.
נעה בן שבת
משמע שלגבי שינוי בנספח, את אפילו לא כותבת את עיקריו. את רק מפנה לדין.
פנינה אורן שנידור
לא. את העיקרים אנחנו תמיד מפרסמים בהודעה, אנחנו לא מפרסמים הודעה בלי לבוא ולומר מה השינוי אבל לא מפרטים בהודעה את הפרטים אלא אומרים "עודכן לגבי החומר הזה ונוספה לו שארית נוספת בגידול כזה או אחר".
נעה בן שבת
אז אולי צריך למחוק את התיקון הזה בסעיף קטן (ג).
פנינה אורן שנידור
בסדר.
נעה בן שבת
כי מה שהתיקון אומר זה שלגבי שינוי בנספח לא צריך לפרט את העיקרים, רק בשינוי שהוא לא שינוי בנספח.
פנינה אורן שנידור
אנחנו מוכנים לפרט את העיקרים תמיד אבל כשיש לנו שינוי ב-article, אנחנו מסבירים ומעברים את השינוי.
שי סומך
נבחן את זה.
נעה בן שבת
אדוני, עוד דבר בנושא של ההודעה לציבור. כמו שכתוב בסעיף קטן (ב), "מועמד לעיון הציבור באתר האינטרנט באופן שיאפשר תיעוד ונגישות" ויש פה הוראה בסעיף קטן (ב) שהנוסח המחייב של הוראות האיחור האירופי יהיה הנוסח בשפה האנגלית, עלו הערות בנושא הזה ורציתי לבקש ממשרד המשפטים שיסביר מה הוא מצא.
היו"ר יונתן מישרקי
רגע, כתוב כאן "הנוסח בשפה האנגלית וכן תרגומו לעברית יועמדו לעיון הציבור באתר האינטרנט".
נעה בן שבת
נכון.
היו"ר יונתן מישרקי
אז יש כאן גם תרגום לעברית.
נעה בן שבת
השאלה היא מה מעמדו של התרגום לעברית.
היו"ר יונתן מישרקי
מה השאלה?
דן אילוז (הליכוד)
זאת שאלה חשובה.
נעה בן שבת
מה מעמדו של התרגום לעברית כי ההוראה העיקרית היא שהנוסח המחייב הוא הנוסח בשפה האנגלית.
היו"ר יונתן מישרקי
אנחנו מבקשים את משרד המשפטים.
הילי אנושי בתרון
הילי בתרון ממשרד המשפטים. להפוך את התרגום בעברית לנוסח המחייב זה בעצם לא לעשות אימוץ בהפניה, זה לשמוט את הקרקע מתחת למודל שקיים מ-2021, כזכור. זה לא קיים בשום הוראה מקבילה של אימוץ בהפניה וכמו שאמרתי קודם, יש עשרות רבות כאלה גם בישראל וגם בעולם – בישראל זה עשרות רבות ובעולם אנחנו מכירים עוד – וזה בעצם, לא לאמץ בהפניה.

זה מייצר מצב שבו מתרגמים ומאמצים שום דל הנחיות שלא כל כך ברור מה המעמד של התרגום הזה. מבחינת היעילות זה בוודאי לא - - -
נעה בן שבת
כשאנחנו אומרים שהנוסח המחייב הוא הנוסח באנגלית ובכל זאת יש תרגום אז מה המעמד של התרגום?
פרופ' טליה איינהורן
אין לו.
הילי אנושי בתרון
המשרד מחייב את התרגום כהנגשה.
פנינה אורן שנידור
יש גם סעיף שאומר שאם יש טעות בתרגום אז אי-אפשר לעשות אכיפה לעומת הנוסח באנגלית.
פרופ' טליה איינהורן
כן אבל יש כאן בעיה קטנה.
פנינה אורן שנידור
רגע, שנייה.
רוית ארבל
זה רק אכיפה מנהלית.
היו"ר יונתן מישרקי
לא להתפרץ.
פנינה אורן שנידור
אנחנו רק אומרים שמבחינתנו, כל המנגנון של האימוץ היה בשביל להביא לכאן את כל התפיסה האירופית ואת הפשטות של אימוץ נושם ככול שניתן. ברגע שאנחנו צריכים לתרגם את זה – שי הזכיר כאן את הדוגמה של רגולציית התמרוקים – המשמעות היא ששוב פעם נחזור לכך שלמדינת ישראל תהיה רגולציה שהיא לא עדכנית ושהיא לא מתעדכנת באופן בו מתעדכנות רגולציות אחרות בעולם.

זה נעשה בשביל לאזן. מצד אחד, להנגיש את המידע ולומר שהנוסח האנגלי הוא המחייב וגם לקחת אחריות על כך שבמידה ומשרד הבריאות עשה טעות, הנגיש או תרגום משהו שהוא לא נכון אז הנושאים האלה לא יהיו ברי אכיפה.
היו"ר יונתן מישרקי
טוב, תודה רבה.
פרופ' טליה איינהורן
אפשר להעיר משהו?
היו"ר יונתן מישרקי
רגע, יש פה חבר כנסת. רצית לומר משהו? לא. טליה?
פרופ' טליה איינהורן
באיחוד האירופי, ביוון הנוסח המחייב הוא ביוונית, בפורטוגל הוא מחייב בפורטוגזית. לא עולה על הדעת שבישראל יחייבו - - - זאת לא שאלה רק של אכיפה אלא גם עניין של תביעות ייצוגיות, כמו שאמרנו. מה נגיד בתביעה ייצוגית? שהתרגום לא בסדר?

לא יכול להיות שבישראל, איפה שאנחנו טוענים שמשתקפת גם הריבונות שלנו, זה יהיה הנוסח האנגלי שאיתו אנשים לא יכולים להתמודד. אני רואה את זה אפילו בבית-משפט אצלנו. אתה צריך לתרגם להם כל מסמך מאנגלית לעברית, לא מקבלים באנגלית. בהולנד למשל, אתה יכול להגיש באנגלית אבל בארץ לא אז יש כאן בעיה.
היו"ר יונתן מישרקי
טוב, ניר קפלן.
ניר קפלן
שלום, ניר קפלן. סמנכ"ל הרגולציה של התאחדות המלונות. אני בצו שמונה ועוד חוזר היום לרצועה אז אני מודה על זכות הדיבור.
דן אילוז (הליכוד)
קודם כול, תודה לך על השירות שלך.
ניר קפלן
תודה ותודה לחבר הכנסת אילוז, לחברי ולפנינה אורן משירות הבריאות. אני כנראה לא אוכל להיות בשאר הדיונים כי אני לפני - - - של צה"ל לכן, אם אפשר אקדים אולי את המאוחר ואומר את ההערה של התאחדות המלונות.

אני מודה למשרד הבריאות, אנחנו עובדים איתם בשיתוף פעולה, הכוונות שלהם חיוביות ואנחנו מעריכים אותם. קיימת מיני מחלוקת בעניין התקן האירופי או משרד הבריאות מבקשים להחיל עלינו חובה של סימון הפריטים האלרגנים של המזון בבופה בחדר האוכל.

באירופה, איפה שמגישים קרואסון יבש וקפה בלי טעם, זה אולי משהו שהוא אפשרי. יש שם שניים או שלושה פרטי מזון. בישראל, ארוחות הבוקר מפוארות, נדיבות ולפעמים יש בהן מגוון של 50 פריטים בארוחת בוקר אז זה לא אפשרי לשים סימון ליד כל אחד מסוגי המזון השונים. אנחנו לא נצא מזה.

אחת הרשתות המוכרות בישראל עשתה פיילוט לפני כמה שנים וניסתה לשים את רשימת פרטי המזון בכל אחת מן המנות בשביל שהציבור ידע. לצערנו, מהר מאוד סימון הסלמון היה ליד הביצה, הסימון של הביצה היה ליד הסלט ולא כל העובדים יודעים עברית או שעברית היא לא בהכרח שפת האם שלהם וגם ככה יש חוסר בעובדים.

בתחום כזה שהוא מסוכן, תחום של אלרגיות שעשויות גם לסכן חיים, אנחנו לא נוכל לעמוד בזה מבחינת תפעולית. לכן, אנחנו צריכים לחשוב על החרגות מסוימות. ראינו שבנוסח האנגלי של התקן – אני לא יודע מה הנפקות שלו כי כל ארץ באיחוד האירופי קצת שינתה, כנראה ובריטניה היא לא חלק מהתקן אז היא אימצה את התקן ואנחנו לא יודעים אם בסוף זה התקן הרשמי – יש שם איזושהי החרגה ושם מאפשרים לבתי המלון לשים שלט שאומר "אם יש לך חשש מחינת אלרגיות, אנא פנה לצוות המלון", בזה אנחנו יכולים לעמוד.
היו"ר יונתן מישרקי
תגיד, אנחנו אוכלים הרבה או מגוון?
ניר קפלן
אנחנו אוכלים הרבה מאוד ובגיוון.
דן אילוז (הליכוד)
אני מוחה על כך שהוא צחק על הקרואסונים הצרפתיים. אתה צריך לדעת עם מי את מדבר לפני שאתה מגיב.
ניר קפלן
אפשר לומר הרבה דברים על המלונות בארץ אבל מבחינת השפע, הגיוון והטעם, אני חושב שאין כאן ויכוח.
היו"ר יונתן מישרקי
דן, מה?
דן סלומון
אני רוצה להגיב לו. לפרוטוקול, דן סלומון, ארגון זכויות הצליאק. בספרד, לכל מזון שמוגש במסגרת כל התקנות של ה-ISO22000 שיש למלונות – אין אף מלון בארץ שיש לו ISO22000 – לכל מה שמוגש יש את המסמך שלו. כשאתה הולך לכל בתי המלון בספרד – יש רשת אחת שיש לה מלונות גם בארץ וגם בספרד – יש שם סמל של בדיוק מה מופיע, מה עם אלרגן ומה לא עם אלרגן.

אני מסכים איתך שיש הרבה מקומות בארץ שכתוב "אם יש לך אלרגן תיגש" אבל אני לא ראיתי מלון אחד שאפילו ניסה לעשות את זה והסתובבתי בהרבה מלונות. אנחנו עושים הרבה נופשים ללא גלוטן אצלנו.
ניר קפלן
תקשיב - - -
דן סלומון
אל תגיד לי "תקשיב".
ניר קפלן
אין לי - - -
היו"ר יונתן מישרקי
דן, דן. לא.
דן סלומון
אנחנו יודעים משהו אחר, אל תגיד לי תקשיב. זאת לא תגובה אישית.
ניר קפלן
אז אל תקשיב.
היו"ר יונתן מישרקי
למה? דן, ניר נראה מאוד נחמד.
ניר קפלן
אני לא בא - - -
דן סלומון
המילה "תקשיב" מזכירה לי דברים מהעבר, לא רוצה להגיד מה.
היו"ר יונתן מישרקי
חס ושלום.
דן סלומון
זאת פקודה מעצבנת שאני לא רוצה לשמוע.
ניר קפלן
אז אל תקשיב, אני לא התכוונתי - - -
פרופ' טליה איינהורן
ברוח טובה.
היו"ר יונתן מישרקי
תקשיב, אנחנו צריכים פה פסיכולוג צמוד בחדר. לא בגללך, דן. יש פה הרבה דברים.
דן סלומון
מי שמכיר אותי יודע לא להגיד "תקשיב" או שהוא יכיר אותי, הכול בסדר.
אביב חצבני
ליאור הוא הפסיכולוג שלי אם אתם רוצים.
ניר קפלן
בתשובה קצרה. קודם כול, אני גם הייתי בספרד ויש לנו רשתות ישראליות שגם עובדת שם. אני לא מכיר את זה ולא ראיתי את זה כשהייתי שם. יכול להיות שזה בחלק מהמלונות. בישראל, בגלל בעיית כוח האדם וגם לאור המגוון שאין לו אח ורע – הייתי בטורקיה. אומרים טורקיה ויוון וראינו את זה אבל באמת לישראל אין אח ורע – תפעולית, אנחנו לא נוכל לעמוד בזה. כבר היום יש את השלטים בארץ וזה משהו שהוא מוכר בבריטניה לפי התקן האירופי שאפשר לשים שלט שאומר "אם יש לך חשש, אנא פנה לאיש צוות המלון".

אם יו"ר הוועדה וחברי הוועדה ירצו, יש לי גם צילום מרשת אסטרל באילת ויש את השלט. בדרך כלל או השף או סגן השף זמינים בחדר האוכל כדי שיהיה אפשר לשאול אותם אבל לסמוך אנחנו לא מצליחים לסמוך על העובדים שישימו את השלטים.
פנינה אורן שנידור
ניר, אנחנו ניתן מענה. קודם כול, אנחנו עוד לא הגענו לדיון על 1169.
ניר קפלן
ברור, אני פשוט הקדמתי כי יכול להיות שאני לא אהיה פה.
פנינה אורן שנידור
הבנתי. תנוח דעתך, אנחנו מבינים את הקשיים והבעייתיות. כרגע, גם במדינת ישראל, לא תהיה חובה לסמן את המזונות בתפזורת בכל מה שקשור לאלרגנים אבל אנחנו כן מצפים שיהיה שילוט שיפנה את אותם צרכים שהם אלרגיים כשדברים לא ברורים ומובנים מאליהם, בשביל שיוכלו לקבל מידע פרטני.

כיום הנושא של אלרגיות הולך ותופס ויש לזה הרבה השלכות. יש אוכלוסייה רבה ומגוונת שחולה בזה ולכן, חייבים להנגיש את המידע בדרך זו או אחרת.
נופר טל
כבוד היו"ר, אני יכולה להתייחס רגע?
היו"ר יונתן מישרקי
למה את רוצה להתייחס?
נופר טל
לדברים של הגברת פנינה.
פנינה אורן שנידור
אבל עוד לא הגענו לזה.
נופר טל
זה דווקא לחיוב. אני רוצה לומר משהו שהוא דווקא - - -
נעה בן שבת
מה שמך?
נופר טל
שמי נופר טל.
נעה בן שבת
מאיפה את?
נופר טל
היום אני פה בשם ויקטורי, יוחננהוף, קמעוני המזון.
קריאה
אלה שמעלים את המחירים.
נופר טל
הרגולציה מעלה מחירים אבל נתקדם. אני רק רוצה לומר משהו על אלרגנים כי אני חושבת תוך כדי השיחה. אני חושבת שמשרד הבריאות היה קשוב והבין ואני באמת באה לברך כי בפעם הזאת הרגשנו שקיימת הקשבה אמיתית ויש שיח.

את דיברת עכשיו ולרגע זה עשה לי שכל שבדברים שהם לא מובנים מאליהם יסומנו אלרגנים אבל איפה תהיה הבעיה? במה שאנחנו חושבים שהוא מובן מאליו ואז במקום אחד יהיה שלט ובמקום שני לא יהיה אז יבוא הצרכן או האורח הסביר ויגיד "אם פה יש ופה אין אז בטוח אין".
פנינה אורן שנידור
לא הבנת. כשיש שלט הכוונה היא שיש שלט שמפנה לאדם שיכול לכוון. השלט יאמר מי הבן אדם שאליו ניגשים בכדי להבין איזה מנה ניתן לאכול עבור אותה אוכלוסייה אלרגנית.
נופר טל
אני חייבת לומר בתור מישהי שמתארחת בבתי מלון בישראל שכבר היום זה קיים ויש נסיון אבל אנחנו מברכים.
פנינה אורן שנידור
תודה.
דן אילוז (הליכוד)
להמשיך את הדיון על האנגלית הוא אמר.
היו"ר טטיאנה מזרסקי
על העברית.
ליאור לוי
חוזרים לאנגלית?
דן אילוז (הליכוד)
על העברית והאנגלית.
ליאור לוי
אפשר לחזור לדבר על האנגלית, בבקשה? אני יכול להתייחס בבקשה?
היו"ר טטיאנה מזרסקי
כן.
ליאור לוי
ליאור לוי, התאחדות התעשיינים, תעשיין. קודם כול, פספסתי את זה מקודם אז אני אומר עכשיו לפרוטוקול, אמרת שבתחום התמרוקים השיטה לא עובדת, היא עובדת. עכשיו, לאנגלית.
שי סומך
היא עובדת , אין ייבוא ויקר.
ליאור לוי
אין בעיה, הכול בסדר. זה לא סביר בכלל שבישראל העברית לא תהיה השפה הקובעת. זה אבסורד, זה לא נורמלי, זה לא הגיוני וזה מסכן את העוסקים בדבר בכך שאם הם לא יפעלו לפי העברית ויהיו נתונים לשפה האנגלית, הם יהיו חשופים לתביעות כאלה ואחרות.

גברתי היושבת-ראש, לכן דעתנו היא מאוד פשוטה. העברית חייבת להיות השפה הקובעת, בדיוק כמה שקורה באירופה. כמו שהסבירה פרופ' איינהורן, השפה הקובעת - - -
פרופ' טליה איינהורן
השפה המקומית.
ליאור לוי
השפה הקובעת היא השפה המקומית והחקיקה האירופאית מחייבת לתרגם כל חקיקה אירופאית לשפה המקומית.
נעה בן שבת
אתה מתכוון במדינות האיחוד?
ליאור לוי
כן.
נעה בן שבת
זאת הוראה שהיא הוראה שחלה במדינות האיחוד.
ליאור לוי
נכון, זאת הוראת בסיס.
פנינה אורן שנידור
אז בואו נבטל את האימוץ. המשמעות היא שנבטל את האימוץ.
ליאור לוי
לא, אני מבקש. רבותי וגברותי, נכבדי, לא יכול להיות שעל כל דבר שהוא בסיסי ילכו ויגידו "בואו נבטל".
פנינה אורן שנידור
לא.
ליאור לוי
אנחנו לא בעד לבטל, אנחנו בעד לקדם.
היו"ר טטיאנה מזרסקי
מה הבעיה עם לפרסם את המסמכים בעברית?
ליאור לוי
אנחנו בעד, לא נגד.
פנינה אורן שנידור
הבעיה היא - - -
דן אילוז (הליכוד)
שמענו, אני רוצה להתקדם - - -
היו"ר טטיאנה מזרסקי
רגע. פנינה, את תתייחסי עכשיו או בסוף?
פנינה אורן שנידור
בסוף.
קריאה
אני יכול להתייחס.
רז הילמן
אני גם אשמח.
היו"ר טטיאנה מזרסקי
מה שמך?
רז הילמן
רז הילמן מלשכת המסחר. אנחנו היינו בסרט הזה, משרד הבריאות ניסה להתקין תקנות על ידי תרגום של תקנה אירופאית וראינו שהיו שם הרבה דברים שיצאו מההקשר כמו שינוי של מילה ששינתה משמעות אז מאוד חשוב שהנוסח האירופאי יהיה הנוסח המחייב.

זה נכון שצריך לעשות הגנה למי שיסתמך על הנוסח בעברית ואם ההגנה היום היא לא מספיק טובה אז צריך לראות אם אפשר להרחיב אותה.
נעה בן שבת
יש הגנה.
פנינה אורן שנידור
יש הגנה.
ליאור לוי
לא לייצוגי.
רוית ארבל
לא נכון. נועה, ההגנה היחידה שיש זה בעקבות טיעונים שלנו ב-2021. בסעיף 297 לחוק נקבע שכשיש הבדלי נוסח בין עברית לאנגלית אז תהיה הגנה - - -
נעה בן שבת
מעיצום כספי.
רוית ארבל
מעיצום כספי, מאכיפה מנהלית אבל אין הגנה מפני תביעות אזרחיות, לרבות תובענות ייצוגיות שבהן יכול התובע לבוא ולומר "לא, על פי הנוסח באנגלית היית צריך לעשות איקס, וואי, זד ועשית משהו אחר", מזה אין הגנה אז או שימצאו פתרון לדבר הזה - - -
דן אילוז (הליכוד)
יש סיבה שלא הכנסתם הגנה?
פנינה אורן שנידור
לא, רגע.
היו"ר טטיאנה מזרסקי
פנינה, בבקשה. פנינה או שי?
פנינה אורן שנידור
שי יגיד על הגנות - - -
רוית ארבל
אז זה לא עניין של שירות המזון אבל משרד המשפטים צריך לתת לזה מענה.
היו"ר טטיאנה מזרסקי
כן.
שי סומך
דבר ראשון, אם רוצים שהנוסח העברי יהיה הנוסח המחייב אז זה בעצם המצב של לפני 2021 כי גם לפני 2021 היה אפשר לעשות את זה ואז זה הליך חקיקה לכל דבר. זאת אומרת, להטביע את הממשלה ואת הכנסת בבירוקרטיה ועבודה אין-סופית.

יש 200 עדכונים בשנה אז להפוך כל אחד מהם לחקיקה שעוברת קודם כול את הדרג המקצועי במשרד הבריאות - - -
קריאה
AI מתרגם בשנייה.
שי סומך
אני אחזור על הדברים, אדוני.
היו"ר יונתן מישרקי
כן, בבקשה.
שי סומך
לגבי הנוסח העברי. אם רוצים שהנוסח העברי יהיה הנוסח המחייב אז זה בעצם מחזיר את הגלגל לאחור.
רוית ארבל
שי, מה התשובה לגבי ההגנה?
היו"ר יונתן מישרקי
הוא חוזר עכשיו בשבילי.
שי סומך
דבר ראשון, אם רוצים שהנוסח העברי יהיה הנוסח המחייב אז בעצם מחזירים את הגלגל לאחור אל לפני 2021 כי נוסח עברי זה אומר חקיקה לכל דבר ועניין. אין דבר כזה שיש - - -
רוית ארבל
זה לא נכון, ממילא יש - - -
היו"ר יונתן מישרקי
רגע, תתנו לו בבקשה לסיים. אני רוצה לשמוע.
שי סומך
בוודאי שאי-אפשר שתרגום יהיה נוסח מחייב כי אנחנו לא נסמיך חברת תרגום פרטית ואיש מקצוע ממשרד הבריאות שיבדוק אותה למחוקק בישראל אז אם רוצים שזה יהיה בעברית זאת חקיקה לכל דבר ועניין.

אני מזכיר שיהיו 200 עדכונים בשנה אז קודם כול, זה אומר שהדרג המקצועי במשרד הבריאות עובר על זה ואז הדרג המקצועי בלשכה המשפטית ואז משרד המשפטים ואז הנוסח ואז זה אולי יגיע לכנסת – מה שתחליטו – אז זאת חקיקה לכל דבר ובדיוק מזה רצינו להימנע באימוץ.
היו"ר יונתן מישרקי
תודה.
שי סומך
דבר שני, אני מוכן לבדוק את זה עם אנשי משרד המשפטים. כבר היום יש הגנה מפני - - -
רוית ארבל
אכיפה מנהלית.
שי סומך
אכיפה פלילית או אכיפה של עיצומים כשיש פער בין הנוסח העברי לנוסח באנגלית. אני מוכן לבדוק אם אפשר לתת הגנה דומה בפני תובענה ייצוגית או תביעה אזרחית.
היו"ר יונתן מישרקי
יפה. מעולה.
שי סומך
במצב שיש פער כזה.
היו"ר יונתן מישרקי
תודה.
רז הילמן
זו בקשתנו.
רוית ארבל
תודה רבה.
היו"ר יונתן מישרקי
תודה רבה. רחל.
רחל גור
תודה. עורכת דין רחל גור, לובי 99. חשוב להבהיר שהתרגום מונגש פה כשירות לציבור ושזה לא יתפרש בשום פנים ואופן כדבר מחייב כי כמו שכבר אמרו נציגי הממשלה, אחרת אנחנו מבטלים את הרפורמה כולה. אנחנו כבר היינו במקום הזה ב-2021 ואנחנו כבר גילנו שתרגום, משמעותו פרשנות ואם אנחנו מפרשים את התקנים האירופאים או את הרגולציה האירופאית, במקרה הזה אז בסופו של דבר - - - מה?
נעה בן שבת
לא שומעים אותך. תגידי עוד פעם את מה שאמרת.
רחל גור
לא, עדיף שמי שיוכל לייבא פשוט ילמד את הדירקטיבה האירופאית וזה נשמע שממילא הם כבר יודעים.
קריאה
הנושא מוצא.
אביב חצבני
עדיף שמי שמדבר בשם הצרכן ידבר בשם הצרכן ולא בשם המפוקחים שאמורים לעמוד ברגולציה.
היו"ר יונתן מישרקי
מה שמטריד את המפוקחים זה הנושא של האכיפה ובנושא הזה - - -
רחל גור
אין לנו שום התנגדות שתתן הגנה לאכיפה כפי שצוין.
היו"ר יונתן מישרקי
מצוין, זה הכול. אני חושב שזה פותר את העניין הזה.
רחל גור
אבל אסור בשום פנים ואופן להסתמך אך ורק על העברית.
היו"ר יונתן מישרקי
הבנו, ברור.
רחל גור
זה מבטל את הרפורמה.
היו"ר יונתן מישרקי
בסדר גמור, הנושא הזה אוורר ולקראת הדיון הבא אנחנו נשמח לקבל את העמדה של משרד המשפטים לגבי הגנה על אותו מפוקח. כן, גברת ארבל.
רוית ארבל
יש לי הערה משפטית טכנית ליועצת המשפטית. עכשיו אנחנו בסעיף קטן (ג). נכון, נועה?
נעה בן שבת
לא, כרגע אנחנו בסעיף א(1) ב-4.
היו"ר יונתן מישרקי
כן אבל הוא מתייחס לנוסח המשולב ב-(ג).
רוית ארבל
אני רק שואלת כי שמתי לב עכשיו. בסעיף קטן (ג) אומרים לראשונה שהשינוי יכול להיות לא רק בצו אלא גם בהחלה בהודעה, נכון?
נעה בן שבת
יש הוראה אחר כך שממש מפרשת את זה.
אפרת ורד
זה קצת מבלבל שהערות הציבור והצו נקראות הודעה אז אולי כדאי לשנות את המינוח.
רוית ארבל
אני רק רוצה להפנות את תשומת ליבכם לזה שקודם לכן, כשהקראנו את סעיף קטן (3א)(א) אמרנו שהוראות האיחוד האירופי יחולו בישראל עם ההרחבות, השינויים וכן בעדכונים להוראות כאמור שנקבעו בצו - - -
נעה בן שבת
זה צריך להיות או בצו או בהודעה.
רוית ארבל
אז מה עם אלה שלא נקבעו בצו?
נעה בן שבת
צריך לקבוע בצו או בהודעה בהתאמה.
רוית ארבל
צריך לתקן גם את הסעיף הזה.
נעה בן שבת
תודה.
היו"ר יונתן מישרקי
טוב. סעיף (3א)(א) יירשם כסעיף (3א)(א) ארבל.
רוית ארבל
בצו או בהודעה. כשמפלפלים מפלפלים.
נעה בן שבת
אז אנחנו נתקן בהתאם את סעיף קטן (א) כפי שתוקן בפסקה 2.
היו"ר יונתן מישרקי
הערה טובה.
נעה בן שבת
עכשיו אנחנו בפסקה 5.



(5) בסעיף קטן(ד)(2), במקום "משישה חודשים" יבוא "משנה" ובמקום "משנה" יבוא "משנתיים";
היו"ר יונתן מישרקי
מה זה?
נעה בן שבת
זה נוגע להוראות הכניסה לתוקף של התיקונים. שרון, פנינה או שי, אתם רוצים להסביר מדוע הארכתם?
היו"ר יונתן מישרקי
כן. אנחנו נמצאים בסעיף קטן (5).
נעה בן שבת
הארכתם את מועד הכניסה לתוקף של העדכון. אתם אמרתם שלשם הקלה על העוסקים במזון - - - לשם היערכות מעבדה בישראל, אתם יכולים לקבוע מועד מאוחר יותר ובלבד שמועד מאוחר כאומר ייקבע, לא יאוחר - - - משנה ממועד כניסתו לתוקף של השינוי ולעניין הוראות של סימון מזון, לא יאוחר משנתיים מאותו מועד. למה נעשה התיקון הזה? זה נותן יותר זמן להתארגנות?
שרון גוטמן
נכון. כדי לתת יותר זמן לעוסקים במזון או למעבדות להתארגן.
היו"ר יונתן מישרקי
כן, אביב.
אביב חצבני
זה מה שרציתי לוודא, שזה יותר זמן לעוסקים ולא לרגולטור.
היו"ר יונתן מישרקי
גם וגם.
פנינה אורן שנידור
לא הצחיק אותנו.
אביב חצבני
חייבים להיות קצת ציניים. דורשים מאיתנו התייחסות תוך 14 יום אז רצינו לוודא את זה, מבחינת לוחות זמנים.
היו"ר יונתן מישרקי
טוב, הלאה.
שרון גוטמן
גם אם לא הספקנו, יש סעיף שאומר שההוראות של נספח ממילא נכנסות.
אביב חצבני
זה שינוי מצוין, נכון.
שרון גוטמן
כך שגם אם רגולטור מתעכב ומתעצל, עדיין יש הגנה על העוסקים במזון.
אביב חצבני
אם יש משהו אחד שאי-אפשר להגיד על פנינה זה שהיא מתעצלת.
נעה בן שבת
עכשיו אנחנו בתיקון של סעיף קטן (ד1), הוראות מיוחדת לעניין שינוי שהוא שינוי בנספח בלבד.



(6) בסעיף קטן (ד1) –

(1) ברישה, במקום "כאמור בסעיף קטן (ג) שהוא שינוי בנספח בלבד" יבוא "בנספח";



זאת אומרת, הרישה תהיה "לעניין שינוי בנספח יחולו הוראות סעיף קטן (ד) בשינויים אלה". השאלה היא מה קורה אם זה מהוראה ולא בנספח בלבד, אז מה החידוד פה?
קריאה
אני יכול להתייחס?
היו"ר יונתן מישרקי
רגע, קודם כול הסבר. מה זה נספח ומה זה נספח בלבד?
שרון גוטמן
זה אותו דבר, פשוט למעלה יש הגדרה של מה זה "בנספח בלבד" ולכן עשינו אחידות מונחים. אין פה הבדל מהותי.
נעה בן שבת
או-קיי, אז השינוי הוא שינוי בנספח.
פנינה אורן שנידור
כן.
נעה בן שבת
במקרה כזה, אתם אומרים שבמקום פסקאות (1) ו-(2), יחולו השינויים האלה ומיד נקרא את השינויים.


(2) במקום פסקאות (1) ו-(2) יבוא:

"(1) בלי לגרוע מהוראות סעיף קטן (ה), החלת שינוי בנספח תיקבע בידי השר, בידי המנהל הכללי של משרד הבריאות או בידי מנהל שירות המזון, בהודעה שתפורסם ברשומות;



זאת אומרת, אם עד עכשיו זה היה בצו של השר או הודעה של המנהל הכללי, עכשיו זה יכול להיות גם על ידי מנהל שירות המזון ולגבי שלושתם זה בהודעה שתפורסם ברשומות.



1. הודעה על החלת שינוי בנספח לפי פסקה (1) בידי מנהל שירות המזון תפורסם בתוך שנה לכל המאוחר מיום כניסת השינוי בהוראת האיחוד האירופי לתוקף, ואולם אין בכך כדי לגרוע מסמכות השר או המנהל הכללי של משרד הבריאות לפרסם הודעה כאמור גם לאחר תום התקופה האמורה;";
פרופ' טליה איינהורן
אז בשביל מה לכתוב את זה?
רוית ארבל
כן, לא הבנו.
נעה בן שבת
אולי תסבירו מה המנגנון שמוצע כאן לעניין מנהל שירות המזון ומדוע אנחנו מאפשרים לאמץ שינוי בדין אירופי בישראל דרך מנהל שירות המזון שיחסית, זה פחות ממנכ"ל משרד ופחות משר.
רוית ארבל
אין כאן הפרדה בין שינוי בנספח טכני לבין שינוי בנספח שיכול להיות גם לא טכני.
נעה בן שבת
נכון.
קריאה
מה זאת אומרת?
שרון גוטמן
נספח בדרך כלל זה טכני.
פנינה אורן שנידור
זה טכני.
רוית ארבל
בדרך כלל, אבל אני יכולה לתת דוגמאות מ-1169 של נספחים שהם המהות.
נעה בן שבת
למשל, אלרגנים שהם גם בנספח - - -
רוית ארבל
למשל, אלרגנים.
נעה בן שבת
אבל זה עניין מהותי.
היו"ר יונתן מישרקי
נכון.
רוית ארבל
נחמד מאוד.
שי סומך
קודם כול, כאן הבירוקרטיה היא המהות ומאז 1 בספטמבר 2023 הופקו לקחים ומשרד הבריאות הבין בדיוק במה מדובר אז כמו שאמרתי, אם החוק הזה יאושר אז יהיה מדובר ב-200 עדכונים בשנה. 200 עדכונים בשנה זה מספר ממש עצום ולשרות המזון יש יכולות מסוימות וגם לכל מי שעוסק בנושא הזה. הרצון הוא לעשות הליך שהוא יעיל כי בלי היעילות הזאת אנחנו עוד פעם נהיה בפערים עם הוראות שלא מעודכנות בזמן ואת זה אנחנו רוצים לפתור.

משרד הבריאות הגיע למשרד המשפטים וביחד חשבנו איך אפשר לייעל את התהליך הזה כדי שהאימוץ באמת יקרה, משרד הבריאות גם הציע הצעות. אחד הדברים שכתובים כאן ב-(ד1) זה מי הגורם שאמור להודיע על החלת השינוי. אחרי דיונים שקיימנו במשרד – באמת התלבטנו בשאלה הזאת כי זאת לא שאלה פשוטה – חשבנו שזה מספיק שמנהל שירות המזון יעשה את זה משתי סיבות.

קודם כול, משרד הבריאות הסביר את הנטל. אם יש בשנה 200 עדכונים שהמנכ"ל צריך לעשות אז צריך לפנות למנכ"ל ולעדכן אותו וזה תהליך בירוקרטי מאוד רציני. מצד אחד הנטל הוא באמת עצום ומצד שני, מה שמנהל שירות המזון עושה זה מה שהמחוקק אמר לו לעשות. המחוקק אמר שברירת המחדל היא הדין האירופי אז כל מה שהוא עושה זה בעצם ליישם את מצוות המחוקק ולכן, הוא לא עושה כאן משהו מהותי. אם הוא רוצה לחרוג מהדין האירופי אז זה כבר לא הוא אלא עושה את זה השר עם ועדת חריגים ואישור של ועדה. בגלל שתי הסיבות האלה, חשבנו שזה דבר שהוא אפשרי.
היו"ר יונתן מישרקי
לגבי שנה?
שי סומך
לגבי שנה אני אסביר. ב-2023 הוסיפו תיקון שאיגוד המזון והיבואנים ביקשו שאמר שאפשר יהיה לפעול על פי הדין האירופי עוד לפני שהתיקון אומץ בדין הישראלי. החשש היה שרגולטור עצלן – פנינה היא חלילה לא עצלנית אבל יכול להיות מקרה של רגולטור עצלן – יגיד "ממילא היבואנים והיצרנים יכולים לפעול - - -
היו"ר יונתן מישרקי
אז לא צריך לאמץ.
שי סומך
אז לא נתקן את הצו" ואז יהיה מצב שיהיו שני דינים, גם דין ישראלי וגם דין אירופי אז כדי לקבל את ההצעה של איגוד המזון והיבואנים אז אמרנו שנטיל איזושהי סנקציה על משרד הבריאות ואם הוא לא מעדכן בזמן אז זה יעבור - - -
היו"ר יונתן מישרקי
למה שנה?
שי סומך
לדרגה הבאה. זאת אומרת, לשר. מה ששירות המזון אמר זה שאנחנו מאוד מקלים עליהם בנוסח – אם הוא יתקבל – אז אני לא חושב - - -
היו"ר יונתן מישרקי
למה, כי שנה זה הרבה זמן?
שי סומך
לא, הם אמרו "אנחנו נעדכן את הדין" כי אנחנו מאוד מקלים. עכשיו מנהלת שירות המזון אומרת שתפרסם, לא צריכים לפרסם את העיקרים כשמדובר בנספח, זה יכול להיות גם הודעה ברשומות – זה הנושא הבא – זאת אומרת, זאת הודעה בילקוט פרסומים במקום בקובץ תקנות ואז אין באמת חשש שאנחנו לא נתקין את זה בזמן.

אנחנו אמרנו להם שאם בתוך 60 ימים זה לא מותקן אז זה עובר לדרג הבא, אז הם אמרו "תוותרו בכלל על ה-60 ימים". בדו-שיח ביננו אמרנו שניתן שנה. אנחנו סומכים עליכם שתעדכנו בזמן עם כל ההקלות שעשינו אבל אם לא תהיו בסדר - - -
היו"ר יונתן מישרקי
זה הרבה זמן.
שי סומך
אז הכנסת יכולה לשנות את זה. פנינה אומרת שעם כל ההקלות הם יפרסמו בזמן.
היו"ר יונתן מישרקי
שנה? אנחנו רוצים לאמץ מיד. מה - - -
רוית ארבל
לציבור ניתנו 14 יום להערות.
שי סומך
את בוודאי יכולה לשנות אבל - - -
פנינה אורן שנידור
היה מוצע 60 יום - - -
שי סומך
מיטת סדום כזאת.
פנינה אורן שנידור
נסכים לחצי שנה.
היו"ר יונתן מישרקי
לא, גם יש כאן החרגה נוספת. אם עברו את השנה אז בשביל מה כל זה?
פנינה אורן שנידור
לא, אם עברנו את השנה זה להעניש אותנו.
היו"ר יונתן מישרקי
אבל למה שנה? שנה זה הרבה זמן. אנחנו רוצים - - -
פנינה אורן שנידור
אפשר גם חצי שנה.
היו"ר יונתן מישרקי
חצי שנה?
פנינה אורן שנידור
כן.
היו"ר יונתן מישרקי
חצי שנה, טוב.
חגית אירגמן
אפשר להעיר?
פרופ' טליה איינהורן
בכל זאת אתה משאיר את הסיפה שכתוב בה שאפשר אחר כך אז זה לא משנה אם כתבת שנה או חצי שנה.
היו"ר יונתן מישרקי
לא אבל זה כבר עם עונש. הסיפה זה עם עונש.
שי סומך
העונש הוא שהמנכ"ל יצטרך לעשות את זה ואז זאת פרוצדורה מאוד רצינית.
פרופ' טליה איינהורן
מי יענש?
שי סומך
העונש הוא שהמנכ"ל יצטרך לעשות את זה ולא שירות המזון.
רוית ארבל
מה עונש בזה?
שי סומך
מבחינת משרד הבריאות זה עונש כי זה אומר שיש 200 עדכונים בשנה וזה אירוע ענק.
פנינה אורן שנידור
אנחנו לא רוצים להגיע לעונש.
שי סומך
עוד הקלה שעשינו כאן - - -
פנינה אורן שנידור
אנחנו רוצים לקבל את הפרס על כל - - -
שי סומך
עוד הקלה שעשינו כאן זה שזה פרסום בהודעה בילקוט פרסומים במקום קובץ תקנות שזו הקלה פנימית בתוך העבודה הממשלתית כי זה יותר קל לפרסם בילקוט פרסומים.
היו"ר יונתן מישרקי
עם כל ההקלות האלה, למה אנחנו צריכים כל כך הרבה זמן? אנחנו רוצים לאמץ את זה מיד, המטרה היא לאמץ מיד כדי שזה יהיה ברור לכולם.
נעה בן שבת
אבל גם כשזה נעשה על ידי המנכ"ל או השר זו הודעה ברשומות ולא צו?
שי סומך
זאת הודעה ברשומות.
פנינה אורן שנידור
אם זה נספח אז כן.
נעה בן שבת
נספח זה תמיד הודעה ברשומות? לגבי התיקון שדיברנו עליו קודם, עשינו תיקון בסעיף קטן (א) אבל אני חושבת ששם דובר רק על סעיפים קטנים (ד1) או (ט).
רוית ארבל
כן אבל מה זה אומר? שכל העדכונים שנעשים מסעיפים אחרים לא מחייבים?
נעה בן שבת
אני אבדוק את זה.
היו"ר יונתן מישרקי
חגית, בבקשה ואחרי זה רז.
חגית אירגמן
כל הפרוצדורה של העדכון לא לגמרי ברורה לנו. אני עוד לא מגיעה לוועדות חריגים של 2 אבל גם פה, יש שלושה גורמים שיש להם סמכות מקבילה כשזה מגיע לאישור כמו שהוא. זה מרוץ סמכויות? זה לא ברור לנו.

אלו תקנות לכל דבר ועניין. אני לא יודעת איפה ילקוט הפרסומים אבל בסוף זאת רגולציה שהיא תקנות ואין ספק שזה - - -
פנינה אורן שנידור
אתר אינטרנט זה יותר טוב.
חגית אירגמן
אנחנו חושבים שמן הנכון שהשר יאשר. אין בעיה שמנהל שירות המזון יודיע על זה בהודעה ברשומות ולא שהשר עצמו יחתום על העדכון אבל בסוף, צריך להיות גורם אחד שמחליט האם הולכים לוועדת חריגים או האם מאשרים את זה כמו שזה. לא יכול להיות שיש שלושה גורמים שונים וכל אחד יחליט משהו אחר.
פנינה אורן שנידור
לא.
היו"ר יונתן מישרקי
זה לא מה שאני הבנתי. יש מדרג.
חגית אירגמן
מנהל שירות המזון יכול לאשר את זה כמו זה והשר יכול לקחת את זה לוועדת חריגים אז אם היא פרסמה לפני שהשר הפעיל שיקול דעת, מה קורה? זה לא סביר שיש פה כמה אנשים עם אותה סמכות.
היו"ר יונתן מישרקי
יש לנו פה מדרג של קבלת החלטות?
אפרת ורד
לא, אין בסעיף.
חגית אירגמן
לא.
היו"ר יונתן מישרקי
רגע, אני שואל.
שי סומך
הרעיון הוא שאם נותנים סמכות למנהלת שירות המזון אז אמורה להיות גם סמכות למנכ"ל ולשר. בסוף, בחיים האמיתיים, מנהל שירות המזון הוא זה שיעשה את זה אלא אם כן תחלוף חצי השנה שדיברנו עליה עכשיו ואז זה עובר לגורמים אחרים.
היו"ר יונתן מישרקי
אז כן יש מדרג.
פנינה אורן שנידור
בטח שיש מדרג.
חגית אירגמן
אם השר רוצה החרגה ופנינה תפרסם אז - - -
פנינה אורן שנידור
איך השר ירצה החרגה?
חגית אירגמן
זה גובר על ההחלטה של השר?
נעה בן שבת
עד תום חצי השנה, זה נכון שיש אפשרות למרוץ סמכויות אבל זה ברור שאם השר בוחר להפעיל את סמכותו - - -
חגית אירגמן
זה מגיע לפתחו בכלל? הוא מפעיל שיקול דעת?
פנינה אורן שנידור
אני לא מבינה את האירוע.
שרון גוטמן
לפני רגע אמרו שעשו את זה כדי לא להגיע לשר.
נעה בן שבת
אני מנסה להבין. לכן, השאלה שלכם היא אולי קצת משונה כי זאת היררכיה באותו משרד עצמו.
שי סומך
בדיוק.
נעה בן שבת
ממילא, אם היינו אומרים שהשר עושה את זה בצו זה ברור שלא השר יושב ובוחן את הדין האירופי כדי לבדוק מה מתאים אלא הוא נעזר באנשי המקצוע שלו.
שרון גוטמן
אבל בסוף הוא - - -
אפרת ורד
אז למה לוועדת חריגים צריך שר?
היו"ר יונתן מישרקי
שרון.
שרון גוטמן
אני רוצה להבין ממשרד החקלאות איפה הסמכויות של שר החקלאות בתוך תקנות - - -
פנינה אורן שנידור
בתוך פקודת מחלות בעלי חיים.
שרון גוטמן
כן, בתוך פקודת מחלות וכל ההנחיות שלכם שאף-אחד לא יודע איפה הן מפורסמות.
היו"ר יונתן מישרקי
טוב, תודה.
חגית אירגמן
חזרנו לזה? אתם בחוק מודרני, נכון? מה הקשר?
אורי דורמן
אני מבקש לא לתקוף את משרד החקלאות.
היו"ר יונתן מישרקי
לא התכוונתי להיכנס לזה. רז, בבקשה.
אורי דורמן
משרד החקלאות עושה את עבודתו מצוין.
פנינה אורן שנידור
ברור.
שרון גוטמן
ברור.
קריאה
במיוחד כלפי המפוקחים.
רז הילמן
הסעיף הזה מאפשר לעוסק במזון לפעול לפי הוראה אירופאית שהתעדכנה, גם לפני שעשו את התהליך הזה בארץ אבל עושים את זה רק כשמדובר בתיקון שנעשה בנספח. בפועל, מידי כמה זמן משתנה גם ההוראה עצמה. עכשיו אנחנו בסיטואציה שהשתנה ההוראה 1881 האירופאית והיום היא נקראת 915. עברו כמה חודשים מאז שזה קרה ועוד לא עשו את זה כאן בארץ אז עוסקים שמביאים מזון שהיצרנים מייצרים לפי 915 עלולים להיות בבעיה.
רוית ארבל
אין סעיף שמסדיר את זה.
רז הילמן
אנחנו חושבים שאת הסעיף הזה שמאפשר לפועל לפי הוראה אירופאית לפני שהיא אומצה בארץ, צריך להחיל גם כשמדובר על ההוראה עצמה ולא רק כשמדובר על תיקון בנספח.
היו"ר יונתן מישרקי
התייחסות.
פנינה אורן שנידור
עד עכשיו אנחנו התפלפלנו על למה זה רק על תיקונים בנספח שהם טכניים ולא תיקונים מהותיים וסוכם על זה שגם תיקונים שהם ברמה articles עם דברים הרבה יותר מהותיים יעברו, כמו שרז מבקש. אנחנו כמובן - - -
ד"ר זיווה חממא
מה שיוחלט, אנחנו נקבל.
פנינה אורן שנידור
מה שיוחלט, אנחנו נקבל. אין לנו בעיה להכניס גם את זה.
נעה בן שבת
השאלה היא אם זה נכון לעשות אימוץ בדרך הזאת.
רז הילמן
לא, אני אבהיר. הכוונה היא לא לאמץ באופן אוטומטי, הכוונה היא שאפשר יהיה לפעול באופן אוטומטי. המנגנון יקרה ואם יחליטו שלא רוצים משהו מסוים - - -
פנינה אורן שנידור
לא, אבל - - -
רז הילמן
זה לפי התנאים שמוגדרים.
דן אילוז (הליכוד)
תסביר מה ההבדל בין לאמץ לבין זה שאפשר לפעול.
רז הילמן
אנחנו לא במנגנון הנושם שחל על כולם. מי שכבר יכול ורוצה לפעול לפי זה, יכול לפעול לפי זה. המנגנון הזה הוא גם כזה שאם משרד הבריאות יגיד שהוא לא הולך לאמץ את זה כמו שזה אז אנחנו כבר לא במנגנון וזה גם בסדר. זאת אומרת, יש כאן את ההגנות האלה. זה מנגנון עם כמה בקרות.
פנינה אורן שנידור
אנחנו מדברים פה על מקרה שהיה. כפי שאמרנו, אירופה לא שוקטת על השמרים והיא מאוד פעילה בתחום הרגולציה. היה לנו מקרה שאנחנו אימצנו את רגולציה 1881 ובבוא היום, ברגע שסיימנו את האימוץ ויום לאחר שהוא אושר פה, אירופה עשתה מחדש את הקודיפיקציה, איחדה הרבה תיקונים שהיו לה וממש שינתה את השם של הרגולציה. במקום 1881 היא הפכה ל-915/2005 - - -
היו"ר יונתן מישרקי
במקרה כזה?
פנינה אורן שנידור
על 2023, סליחה. המשמעות של זה הייתה שכביכול, לא אימצנו את הרגולציה הזאת. השם של הרגולציה היה אחר ואז היינו צריכים להגיש צו כי זה דורש עדכון בצו. אנחנו מבינים שאלו במקרים מאוד חריגים אבל הם קורים. לצערי הרב, המנגנון שייצרנו לא יכול לתת פתרונות לאינסוף הווריאציות והנושאים שיהיו. אנחנו מצאנו את המודל הזה כמודל הטוב ביותר שיש.

כמובן שמשרד המשפטים חושבים שזה לא יהיה נכון לאפשר רמת - - - זה עדיין צריך להיות באישור של ועדה וזה לא נכון שזה יהיה ברמה של מנהל שירות המזון ולכן אלה מקרים פרטניים - - -
קריאה
זאת לא הבקשה.
רז הילמן
אני רק אגיד שהבקשה שלי היא לא שזה יהיה מנגנון אשם, הבקשה שלי היא רק של יראו את מי שפועל לפי זה כמפר, זה הכול.
שרון גוטמן
בואו נחשוב על זה.
פנינה אורן שנידור
בואו נחשוב על זה.
גל ברנס
זה נראה לי טריוויאלי.
פנינה אורן שנידור
זאת שאלה בעיקר למשרד המשפטים. אפשר לחשוב על זה.
דן אילוז (הליכוד)
טריוויאלי שכן? זה מה שאתה אומר?
גל ברנס
כן, המפעל באירופה מייצר לפי מה שקורה באירופה, אם שינו לו את הרגולציה הוא לא יתאים עוד פעם בשביל לישראל.
היו"ר יונתן מישרקי
טוב. אביב, רצית משהו? בבקשה, משרד החקלאות.
אפרת ורד
אני רוצה לחזור על ההערה שלנו ולחדד אותה. אני שומעת פה גם את המפוקחים וגם גורמי מקצוע במשרד. יכולים להיות שינויים מהותיים גם בהוראות וגם בנספחים, שמשפיעים בצורה דרמטית על מפוקחים. שי אומר שיכולים להיות 200 עדכונים בשנה ולא ניתן להעמיס על הוועדה וזה יכול להיות אבל גם במקרים האלה וכמו שנעשה בדברי חקיקה אחרים, כאשר מדובר בשינוי שיש לו השפעות מרחיקות לכת אז הדבר כן צריך להגיע לוועדה ולא לדלג באופן אוטומטי עליה כאשר יש שינויים בהוראות ובנספחים.
גל ברנס
רק למען הסדר הטוב, זה סעיף שאפילו לא הובא לפה לוועדה. אנחנו דנים פה על משהו שכבר עבר בשלוש קריאות על דעת הממשלה והכול היה לפני מספר שנים.
שרון גוטמן
משרד החקלאות מאחר את הפרויקט, זה היה ב-2021.
אפרת ורד
זה עלה פה לדיון והעירו על זה ולכן מן הראוי להתייחס לזה.
אביב חצבני
נהדר אבל יש עמדה ממשלתית בנושא הזה.
אפרת ורד
דבר שני, אנחנו נותנים פה סמכויות לפקידות ולא לשרים ומנכ"לים ולכן, חשוב שגם זה יאמר.
נעה בן שבת
אני רוצה לציין שיש שינוי בהוראה שנוגעת לאימוץ הנספחים, יש פה הורדה של הדרג המאשר ודרך השיטה לאימוץ הנספחים. כשאנחנו נגיע להוראות האירופאיות שמאמצים, אנחנו נוכל לראות מה קבוע בנספחים. אם בתקנות שאושרו עד היום היו מפורטים חומרים, כמויות וזה היה דברים מאוד מצומצמים, אנחנו כרגע מגיעים לדברים שיכולים להיות באמת מהותיים ומשמעותיים.
רוית ארבל
נכון, זו בדיוק ההערה שלי.
נעה בן שבת
כמו למשל, האלרגנים. אנחנו נוכל לראות את זה יותר כשנגיע לתוספת.
רוית ארבל
איך אנחנו מבחינים בין עדכון - - -
היו"ר יונתן מישרקי
מהותי לטכני.
רוית ארבל
בדיוק, בין מהותי לטכני כי כרגע אין שום הבדל.
היו"ר יונתן מישרקי
הבנתי.
רוית ארבל
זה לא רק שאין הבדל אלא גם לקחו את הנוסח הקודם שדיבר על עדכון בנספח והפכו את זה לכל שינוי בנספח, גם אם הוא לא רק עדכון.
היו"ר יונתן מישרקי
חבר'ה, אנחנו חוזרים על אותן טענות.
ליאור לוי
אדוני היושב-ראש, אולי אומר עוד נקודה לגבי אותם 200 עדכונים שנתיים. אני מזכיר לחברי הכנסת ולכל הנוכחים שאותם עדכונים הם לא הודעות שהשוק האירופי מוציא תוך שנייה ואז צריך לעדכן את זה, הוא דן בזה לא מעט זמן וצריך לזכור את זה.
היו"ר יונתן מישרקי
טוב, ריבה.
ד"ר ריבה בן עזרא
אני רוצה להתייחס ל-200 תיקונים בשנה. אני הסתכלתי על ארבעת הרגולציות שכבר אומצו, 396, 205 והכי נפוץ לעדכונים זה 2023 שזה חומרי הדברה. היו 19 שינויים ב-2023 ו-14 ב-2022. החקיקה 2073 – עודכנה ב-2020 והחקיקה 915/2003 – התעדכנה בשנה שעברה, כמובן.
שרון גוטמן
כמה עדכונים היו בשנה שעברה?
ד"ר ריבה בן עזרא
בכל ארבעת החקיקות שאצלנו, היו 19.
פנינה אורן שנידור
לא, לא.
שרון גוטמן
לא, את לא ספרת את כל השאריות הכימיות. את לא ספרת ואת מתייחסת רק לארבע חקיקות וכרגע מוצע לאמץ 32. תעשי את החישוב.
אפרת ורד
ראינו רק 20.
ד"ר ריבה בן עזרא
אני ספרתי עכשיו מולך - - -
שרון גוטמן
נוספות. תעשי חישוב, זה עניין של מתמטיקה פשוטה.
אפרת ורד
איפה ה-32?
שרון גוטמן
אני שמחה שמשרד החקלאות מגלה מעורבות.
היו"ר יונתן מישרקי
שרון, תודה רבה.
פנינה אורן שנידור
יש לו זמן לספור - - -
היו"ר יונתן מישרקי
כן, פרופ' טליה איינהורן.
פרופ' טליה איינהורן
והיא הנותנת, אנחנו עומדים להחליף חקיקה שאומרים עליה שהיא מסובכת בחקיקה שהיא מסובכת פי כמה וכמה. אני באמת לא מבינה, אם המטרה היא להוריד חסמים על הייבוא אז אין בעיה לומר שמה שמתאים לתקינה אירופית יוכל להיכנס ומה שמתאים לתקינה אמריקאית יוכל להיכנס.
שרון גוטמן
לא, המטרה היא להגן על בריאות הציבור.
פנינה אורן שנידור
המטרה היא בראש ובראשונה להגן על בריאות הציבור.
פרופ' טליה איינהורן
משרד האוצר והכלכלה מתעקשים שזה בא בכדי לטפל במאבק ביוקר המחייה אז בואו נעשה סדר. זה מאבק ביוקר המחייה? התשובה היא לא, זה מגביר את יוקר המחייה.
פנינה אורן שנידור
כפי שאמר לך ביום הראשון מנכ"ל המשרד, משרד הבריאות מקדם רגולציה לקדם את בריאות הציבור.
פרופ' טליה איינהורן
או-קיי, אז אני אומר מילה אחת על בריאות הציבור אם מותר לי. תוחלת החיים בישראל היא גבוהה יותר מתוחלת החיים במדינה הטובה ביותר באיחוד האירופי. כלומר, אני לא מבינה למה אנחנו עושים את כל התרגיל הזה בשורה התחתונה.
היו"ר יונתן מישרקי
או-קיי, תודה.
דן אילוז (הליכוד)
את חושבת שזה בגלל הרגולציה הישראלית?
פרופ' טליה איינהורן
אולי.
דן אילוז (הליכוד)
אני לא חושב.
פרופ' טליה איינהורן
כל רגולציה בתחום הזה היא מורכבת ומי שחושב שהוא יחליף רגולציה מורכבת ברגולציה עוד יותר מורכבת ועל ידי זה ישפר את המצב , הוא חי בטעות וזאת אשליה גמורה. אנ באמת לא מבינה את המהלך.
היו"ר יונתן מישרקי
טוב, תודה רבה.
פרופ' טליה איינהורן
בבקשה.
היו"ר יונתן מישרקי
בואו נתקדם, בבקשה.
נעה בן שבת
(3) בפסקה (3) –

(1) ברישה, במקום "שינוי בנספח בלבד לפני תחילתו של צו" יבוא "שינוי בנספח, לפני תחילתה של הודעה";
היו"ר יונתן מישרקי
אני מבקש לשמור על שקט בחדר הוועדה כי אנחנו רוצים להתרכז בהקראה.
נעה בן שבת
(2) במקום פסקת משנה (א) יבוא:

"(א) פעולתו נעשתה לאחר כניסת השינוי בדין האירופי לתוקף;";
(3) במקום פסקת משנה (ב) יבוא:

"(ב) מנהל שירות המזון טרם פרסם הודעה לציבור כאמור בסעיף קטן (ג) על השינוי, ואם פרסם הודעה כאמור, היא אינה כוללת כוונה שלא להחיל את השינוי או להחריגו בהחרגות או בהגבלות;";



אלה ההוראות שעוסקות במה שרז ביקש קודם, מתי לא יראו את העוסק במזון כמי שהפר את ההוראות המאומצות אם הוא פעל לפי השינוי בנספח עוד לפני שהוא נכנס לתוקף. אתם אמרתם שתחשבו על האפשרות הזאת ותודיעו לוועדה.



(7) בסעיף קטן (ו)(2), במקום "תנאים והחרגות" יבוא "תנאים, החרגות, שינויים והרחבות" ובמקום "בטור ב' ובטור ג'" יבוא "בחלק ב'";
היו"ר יונתן מישרקי
טכני?
נעה בן שבת
זה טכני, כן. זה סמכות השר לשנות בצו תנאים והחרגות.
היו"ר יונתן מישרקי
(ו)(2), כן?
נעה בן שבת
צריך להגיד שהשינוי בחלק ב' לתוספת השנייה א', "לקבוע תנאים והחרגות להוראות המאומצות", נעשה לאחר קבלת ועדת החריגים לפי סעיף 313א, כמו שכתוב כבר היום ב-(ו)(2).
היו"ר יונתן מישרקי
כן.
נעה בן שבת
(8) בסעיף קטן (ז), במקום "או הקובע" יבוא "או הקובע, מרחיב";



הכוונה היא שצו שמחיל לפי הסעיפים האלה, טעון גם אישור הוועדה. אם מסתכלים בנוסח המשולב אנחנו בסעיף קטן (ז) ואנחנו אומרים שזה טעון גם אישור ועדה.



(9) אחרי סעיף קטן (ז) יבוא:
פרופ' טליה איינהורן
רגע, דיברנו על הרכב ועדת החריגים?
נעה בן שבת
הרכב ועדת החריגים יבוא בסעיף 313א ואפשר יהיה לראות שזה דובר ב-2021.
פרופ' טליה איינהורן
אבל מתי נוכל להתייחס לזה בוועדה?
נעה בן שבת
אחר כך בהמשך יש תיקון לסעיף 313.
פרופ' טליה איינהורן
אז זה יהיה בהמשך. כלומר, לא איבדנו את ההזדמנות להתייחס לוועדה?
נעה בן שבת
לא, לא.
פנינה אורן שנידור
באיחור של שלוש שנים.
נעה בן שבת
אדוני, (ז1) זאת תוספת שנעשתה בעקבות הדיונים פה בוועדה כשמשרד הבריאות הציע לעשות תיקון בעקבות ההוראות.



(ז1) על אף האמור בסעיפים קטנים (ה) עד (ז), הרחבה המתירה או מאפשרת שימוש בחומר, בתהליך או בכמויות, מעבר למה שמותר לפי נספח להוראה מאומצת, טעונה התייעצות עם הוועדה המיעצת לפי סעיף 3ב במקום אישור ועדת החריגים לפי סעיף 313



אתם רוצים להסביר? אנחנו מיד נגיע לוועדה המייעצת, היא מופיעה בהמשך העמוד.
פנינה אורן שנידור
אנחנו נענינו פה לדרישה שעלתה מהוועדה וגם להערות שקיבלנו בעיקר מהאמריקאים. באופן כללי אמרנו שאנחנו מאמצים את אירופה אבל אם תהיה דרישה להוספת חומר או תהליך מסוים שיאמרו לנו שבילתו אין חקלאות או בלתו אי-אפשר יהיה לייצר משהו בתעשיית המזון כי החומר הספציפי הזה הוא הכרחי אז תשב ועדה מקצועית שתדון בכך בהרחבה.
היו"ר יונתן מישרקי
או-קיי.
פנינה אורן שנידור
על כל אותם חומרים יורחב הדין האירופי ואנחנו נפרסם אותם בטור ג'.
היו"ר יונתן מישרקי
אורי, אתה רוצה לברך?
אורי דורמן
להפך.
היו"ר יונתן מישרקי
מה? הוא רוצה לברך.
אורי דורמן
לברך?
היו"ר יונתן מישרקי
כן, אתה רוצה לברך את המשרד על כך שהוא הסכים שתהיה ועדה מייעצת ועל כך שאם תהיינה החרגות - - -
קריאה
ועדה מייעצת זה מנכ"ל משרד הבריאות.
אורי דורמן
אני לא יודע מי הוועדה המייעצת.
נעה בן שבת
אנחנו מיד נגיע אליה.
היו"ר יונתן מישרקי
עוד רגע נדבר על זה אבל - - -
פנינה אורן שנידור
תכף נגיע להרכב הוועדה.
היו"ר יונתן מישרקי
אורי, אני חושב שאתה צריך לברך. הם אומרים שאם במהלך במעלה הדרך והזמן, אנחנו ניווכח שישנם איזשהם חומרים או תהליך שצריכים להיכנס, להחריג או להוסיף - - -
חגית אירגמן
להחריג לא נכנס שם.
קריאה
הפוך, אדוני.
אפרת ורד
יש פה שתי וועדות וזה לא בדיוק ברור. אנחנו מברכים על ועדה מקצועית.
פנינה אורן שנידור
תודה.
אפרת ורד
בדומה לאירופה, אנחנו חושבים שצריכה להיות ועדה בלתי תלויה אבל למה שלא הכול ילך לוועדה מקצועית? בסוף, גם ההחרגות וגם ההחמרה זה עניין מקצועי.
היו"ר יונתן מישרקי
לדעתי, ועדה מייעצת היא זו שאמורה לשאת ולתת בעניין ובסופו של דבר להוציא את ההחלטה שלה ולכן זה מבורך. זה מנגנון שלא היה קיים.
אפרת ורד
היא על חלק ויש את הוועדה של 313א שהיא על דברים - - - אלו שתי ועדות.
נעה בן שבת
הם אומרים שבהרחבות כאלה אנחנו לא רוצים - - - מה הייתה ההוראה הראשונה שהוצעה פה? היא אמרה שאם התנאים או ההרחבות מקלים, לא מהווים חסם סחר או לא נכנסים בגדר ההגדרה מזון אז אנחנו לא נצטרך את הוועדה המייעצת.
חגית אירגמן
אם זה לא מזון אז זה בכלל לא רלוונטי.
נעה בן שבת
נכון, לכן זה לא היה כל כך ברור. המונחים היו עמומים, לא היה ברור מהו חסם סחר ומה לא, מה מקל ומה לא מקל ולכן, מוצע שמצד אחד נחנו נבהיר פה שתהיה ועדה מייעצת שתדון ותאפשר לעשות הרחבות - - -
אורי דורמן
מתי?
אפרת ורד
היא מייעצת או שהיא מחייבת?
נעה בן שבת
היא מייעצת.
אורי דורמן
אנחנו כבר יודעים את המשמעויות.
היו"ר יונתן מישרקי
כשאנחנו נגיע אנחנו נדבר על מה שאנחנו יודעים אבל לגבי מה שאנחנו עוד לא יודעים - - -
פנינה אורן שנידור
מה זה, יודעים?
אורי דורמן
ממה שאנחנו יודעים, אם תהיה הבנה שמה שאנחנו יודעים הוא גורם לכך שיש בעיה ויש גידולים חקלאים שלא מסוגלים לעמוד בזה אז ועדה מייעצת לא תעזור לנו.
פנינה אורן שנידור
למה?
היו"ר יונתן מישרקי
מה שאנחנו יודעים לדבר עליו פה - - -
רוית ארבל
למה היא רק מייעצת?
היו"ר יונתן מישרקי
על מה שאנחנו יודעים, אנחנו נדבר כאן ועל מה שאנחנו עוד לא יודעים, הוועדה תעשה את העבודה שלה.
אביב חצבני
אדוני, אני אשמח להתייחס.
היו"ר יונתן מישרקי
אני אתן לך עוד רגע.
אורי דורמן
לפני שעושים חקיקה אומרים "בואו נחוקק ואחר כך נבדוק" אז לא, זאת לא הדרך. קודם נבדוק, קודם נבין, קודם נשאל את כל השאלות ונבין את ההשפעות ורק אחר כך - - -
פנינה אורן שנידור
ואז לא יהיה כלום.
אורי דורמן
זה בדיוק - - -
שרון גוטמן
כמו בתקנות חומרי הדברה שלא התעדכנו מ-2017.
אורי דורמן
רגע. רוצים להחיל פה הוראות שהן ייושמו תוך כדי תנועה כשאנחנו לא יודעים. חקלאות לא מבינה תוך כדי תנועה. חקלאות מבינה שקודם בודקים, קודם לומדים, קודם חוקרים את כל ההשפעות כמו ההשפעה הכלכלית וההשפעה האגרוטכנית ואחרי זה מחליטים אם עושים את השינוי.
דן אילוז (הליכוד)
ואכן עושים את זה באירופה לפני שמביאים - - -
אורי דורמן
כאן רוצים קודם לעשות שינוי ואחר כך ללמוד.
דן אילוז (הליכוד)
את כל הבדיקות האלה עושים באירופה ולכן אנחנו מתבססים על אירופה.
היו"ר יונתן מישרקי
רגע, אני אאפשר לכם את רשות הדיבור.
דן אילוז (הליכוד)
זאת כל הרפורמה. תהיו נגד הרפורמה, זה בסדר אבל אנחנו - - -
היו"ר יונתן מישרקי
דן, תודה רבה. אנחנו לא נחזור לדיון העקרוני על הצעת חוק. לילא ואחרי זה רביד.
דן אילוז (הליכוד)
אבל זה כן חוזר, זה העניין.
ד"ר לילא שיני חג' יחיא
דוקטור לילא שיני חג' יחיא ממשרד החקלאות. אני רוצה להתייחס לחומרי ההדברה.
היו"ר יונתן מישרקי
מה?
ד"ר לילא שיני חג' יחיא
לוועדות המייעצות. אני לא מבינה למה צריך להקים עוד ועדות כשנושא חומרי ההדברה מוסדר בתקנות ביותר מתקנה אחת ויש וועדות מייעצות אז אני לא מבינה למה צריך לייצור עוד כפילות.
היו"ר יונתן מישרקי
זאת לא כפילות. זאת כפילות?
ד"ר זיווה חממא
אנחנו מזמינים את משרד החקלאות לדון איתנו על המנגנון שהצענו בדיוק בהקשר הזה כדי לפתור בעיות קריטיות בהקשר של חומרי ההדברה.
ד"ר לילא שיני חג' יחיא
לא, שנייה. אנחנו לא - - -
פנינה אורן שנידור
עם כל הכבוד, לילא - - -
ד"ר לילא שיני חג' יחיא
סליחה, תתנו לי להתייחס. אני רק עכשיו מתחילה לדבר.
אורי דורמן
זיווה, זה לא רק חומרי הדברה. זה גם אקרילאמיד וגם חומרים מסוימים במזון, זה הכול.
נעה בן שבת
- - - ועדה מייעצת לדין הישראלי אבל אין ועדה מייעצת לעניין הדין האירופי.
היו"ר יונתן מישרקי
אלה דברים שיבואו לוועדה.
אורי דורמן
הכול, לא רק חומרי הדברה.
היו"ר יונתן מישרקי
אביב ואז טליה.
ד"ר לילא שיני חג' יחיא
ברשותכם, רק אשלים את המשפט. כמו שאמרו העמיתות שלי כאן, אנחנו לא מוזכרים בוועדות. שנית - - -
היו"ר יונתן מישרקי
עוד רגע נגיע לזה.
ד"ר לילא שיני חג' יחיא
שנית, אנחנו כבר הזכרנו כמה וכמה פעמים שיותר ממחצית התקנים שיש בהם צורך בארץ, לא קיימים באירופה אז אני לא מבינה. אתם עושים עוד בירוקרטיה וכפילויות של וועדות. כיום, משרד הבריאות וכל המשרדים לא מספקים ואין להם את הזמן לשבת איתנו ולדון על כל הבקשות ועכשיו אתם מייצרים עוד ועדה ורוצים להוריד את הבירוקרטיה. אני לא מבינה את זה.

צריך להבהיר מאוד מהי הוועדה, מה בדיוק הסמכויות שלה ומי החברים בה. לצערי, אנחנו במשרד החקלאות לא רואים את עצמנו כאן במה שאתם רשמתם. תודה.
היו"ר יונתן מישרקי
אביב ואחרי זה טליה.
אביב חצבני
עצם העובדה שיש ועדה זה באמת מאפשר ועל זה אנחנו מברכים. מה שטוב באירופה טוב בישראל אבל לא רק מה שטוב באירופה טוב בישראל אבל במצב הנוכחי מה שמוצע על ידי שירות המזון זה שניקח את כל הרשימות הקיימות של תוספי מזון, אנזימים וכן הלאה, נדרוס את הכול והמפוקחים יגישו בקשות מחדש.

זה ברור שאנחנו לא בעולם רגיל. כל מה שיש באירופה, שייכנס במסלול ירוק. כל מה שאושר עד היום, שימשיך להיות מאושר ואם אותה ועדה מתרשמת שצריך לפסול חומר מסוים אז שתתכבד ותפסול. המהות פה היא על מי מוטל הנטל הבירוקרטי, האם הוא על העוסקים או האם הוא על הרגולטור. בעניין הזה, זה נטל לא סביר לדרוש מהעוסקים במזון.
רז הילמן
אני מסכים.
קריאה
זה ממש לא נכון. מה שיוגש לוועדה - - -
נעה בן שבת
אתה אומר שאם יש חומרים שאושרו היום - - -
פנינה אורן שנידור
אפשר להתייחס?
היו"ר יונתן מישרקי
כן, אנחנו נשמח.
פנינה אורן שנידור
קודם כול בשביל לסבר את האוזן, אני חוזרת לתחילת הדיון. כל ההוראות המאומצות חלות על הוראות שהן בסמכות של שר הבריאות והוועדה תהיה מכוח אותן רגולציות. ברירת המחדל היא שאירופה נכנסת בצורה חלקה אבל כמו שאנחנו מלינים על כך שבשאריות חומרי הדברה ובתכשירי הדברה ישנם חומרים שנרשמו מ-1970 ולא עברו הערכה מחדש, כך גם נכון לתוספי מזון, לאנזימים ולעוד חומרים נוספים שמשתמשים בהם כיום בתעשיית המזון.

הדרך הנכונה היא שאנחנו נותנים שלוש שנים של זמן התארגנות ואומרים שיצרן או יבואן שרוצה להרחיב את הרשימות מעבר למה שמותר ברגולציה האירופית, יועיל ויפנה כדי שאנחנו נוכל לעשות ניהול סיכונים מושכל ולהגיב האם החומר הזה רלוונטי והאם יש לו חלופה וצריך לרשום אותו. כל העניין הוא מתן מענה גם ליבואנים וגם לתעשיינים. אנחנו חושבים שכתפיסה רגולטורית - - -
דן אילוז (הליכוד)
בשלוש שנים האלו יהיה מותר להשתמש בהם?
פנינה אורן שנידור
בשלוש שנים האלו יהיה מותר להשתמש ואם בסוף שלשת השנים, אתה צריך עוד זמן התארגנות אז יהיה אפשר לדבר על הארכה של תקופת ההתארגנות.
אורי דורמן
אבל הנה, כבר חצי שנה לא דיברנו בנושא של חומרי ההדברה. הייתה החלטה של ועדת בריאות ואז חצי שנה עברה ולא דיברנו.
פנינה אורן שנידור
כדי להגיע לפתרון של בעיה, הטנגו לא נמצא רק אצל משרד הבריאות אלא הוא נמצא גם אצל משרד החקלאות ואנחנו אמרנו שזה יהיה בנפרד.
אורי דורמן
מאה אחוז אבל למה החקלאים צריכים להיפגע מזה שהטנגו לא תקין, לא אמרתי מילים יותר קשות. אין טנגו.
פנינה אורן שנידור
החקלאים והתעשייה לא תיפגע, אמרנו את זה.
אורי דורמן
כן.
פנינה אורן שנידור
אנחנו נגיע להסכמות עם הקולגות שלנו ממשרד החקלאות. אמרנו את זה בישיבה הקודמת ואני חוזרת ואומרת את זה גם בישיבה הנוכחית ובכל מקרה, אנחנו אומרים שככול שהיבואנים והיצרנים יבקשו עוד זמן התארגנות כי הם עוד לא עברו, אנחנו נוכל לדבר על זה.

לא יעלה על הדעת שיצרן או יבואן ישתמש בחומרים שהוא לא יודע מה הם. את הבעיות של הרגולטור להשאיר לבעיות של הרגולטור ובהם אנחנו נדע לטפל אבל אנחנו עומדים על כך. גם אירופה עושה הערכה מחדש גם לאותם חומרים שהיא אישרה בעבר, אין כאן אישור לכל החיים.
היו"ר יונתן מישרקי
טוב, תודה. לילא ואחרי זה אביב.
ד"ר לילא שיני חג' יחיא
אני חייבת להגיד שכל פעם שמנסים להגיד חומרי הדברה אז רוצים להשתיק ומצד שני, משרד הבריאות מביא את הטענות אז אם מדברים, חשוב שידברו וכל מי שיושב כאן יבין. אם אתם שמים לב, עם כל מה שמדברים עליו, לא מדברים על תקן שאריות ומה הערכים בסוף אלא מדברים על תהליכי רישום של תכשירי הדברה. זה הדבר הראשון ואנחנו כל הזמן נחזור עליו.

יש תקנות של משרד החקלאות, יש לנו תקנות משותפות עם משרד הבריאות והעמדה של משרד הבריאות נשמעת גם בוועדות המייעצות – הם גם יו"ר הוועדה – וגם נמצא בתקנות המשותפות. כיום, הם המובילים בכל הקביעה אז לבוא ולהגיד שלא קובעים ולא עושים - - -
ד"ר זיווה חממא
אלה תקנות שלא עודכנו כבר הרבה שנים ולא בכדי.
אורי דורמן
אז מה, אז צריך ללכת על הראש?
ד"ר לילא שיני חג' יחיא
לא, סליחה. אנשים כל הזמן מביאים טענות אבל אתם - - -
אורי דורמן
זאת השיטה? כוחניות?
היו"ר יונתן מישרקי
אנחנו חוזרים שוב ושוב.
ד"ר לילא שיני חג' יחיא
סליחה, אתם מעלים טענות ולא מספרים את כל התמונה. את מדלגת על חוות דעת של משרד המשפטים בנושא. העובדה היא שאנחנו מאשרים תכשירים, מורידים תכשירים ולכם אין זמן לעדכן תקנות עם משרד החקלאות.
ד"ר זיווה חממא
תכשיר אחד לא הורד, שנים.
ד"ר לילא שיני חג' יחיא
לא, את לא מעודכנת ואת לא מכירה את תחום הזה. תדברי עם התעשייה - - -
היו"ר יונתן מישרקי
טוב, אם צריך לעדכן את המשרדים - - -
ד"ר לילא שיני חג' יחיא
היא כנראה לא מעודכנת בחוות הדעת של משרד המשפטים.
ד"ר זיווה חממא
אני מאוד מעודכנת.
ד"ר לילא שיני חג' יחיא
לא, את לא.
היו"ר יונתן מישרקי
זה לא מכבד את המשרדים שאנחנו דנים ככה. תודה, לילא.
ד"ר לילא שיני חג' יחיא
את אומרת שלא מורידים חומרים.
היו"ר יונתן מישרקי
לילא, אני רוצה להגיד משהו. זה לא מכבד את המשרדים שאנחנו נכנסים כל פעם לוויכוחים על אם השיח בינכם מתקיים או לא מתקיים ואיך הוא מתקיים. בואו נסכם שהשיח שצריך להתנהל בינכם, תנהלו אותו שלא במסגרת הדיון הציבורי, בסדר? אני יודע שזה מורכב ואני יודע שזה לא פשוט.
ד"ר לילא שיני חג' יחיא
אז שישימו לב שלא יגידו דברים לא נכונים ולא מדויקים.
היו"ר יונתן מישרקי
או-קיי. חבר הכנסת דן אילוז.
דן אילוז (הליכוד)
זה ברור שהרפורמה הזאת לא באה כדי לפגוע בתעשיינים או בחקלאים. אם הם אומרים שהדרך שלהם לעשות משהו כיום תיפגע מהרפורמה הזאת אז אני חושב שברירת המחדל צריכה להיות הפוכה. אתם צריכים להגיד מה מהדברים שהם עושים היום צריך לאסור ולא להגיד הפוף, הכול אסור ועכשיו נאשר את הדברים אחד-אחד.
פנינה אורן שנידור
אנחנו לא אומרים שהכול אסור. מה שאנחנו באים ואומרים זה - - -
אורי דורמן
רק 100 חומרים שצריך להוציא אותם.
קריאה
חצי מהשימושים בארץ, כן.
דן אילוז (הליכוד)
אנחנו עושים כרגע מעבר מהרגולציה הישראלית לאימוץ הרגולציה האירופאית אז יש פער מסוים ויהיה פער, בפער הזה תגידו ה הבעיה ואת הבעיות האלה אנחנו נוריד. כהוראת מעבר, שתהיה איזושהי הקלה לדרך בה הדברים נעשים כרגע בתחום העסקים ובתחום החקלאות.
פנינה אורן שנידור
אנחנו נצטרך לבחון את זה.
אורן ברנע
אפשר להגיד משהו?
היו"ר יונתן מישרקי
כן. מה השם שלך?
אורן ברנע
אורן ברנע, מזכיר ארגון מגדלי ירקות מקיבוץ סעד בעוטף עזה. אני מאלה שחרדים ממה שקורה פה בנושא חומרי ההדברה. אני חושב שהייתה קיימת ועדה בין-משרדית שדנה בצורה מאוזנת לגבי איזה חומרים צריכים להיכנס ולצאת והיא עשתה את זה בצורה שלפחות היה פה איזשהו איזון בין צורכי הבריאות לצורכי החקלאות.

מה שקורה עכשיו זה שנוחת עלינו חוק שלצערי, משרד הבריאות לא מבין את המשמעות שלו ולא מבין מה הולך לקרות פה לחקלאות כי הוא לא חקלאי. הם יודעים השם מאמצים תקנה אירופאית אבל הם לא מבינים שהוצאת החומרים האלה סוגרת את תפוחי האדמה בעוטף עזה ואת העגבניות. הם לא מבינים את ההשלכות כי הם לא ישבו והבינו מה עושה כל חומר וחומר.

אנחנו מבינים את זה ועשינו פה עבודה מאוד גדולה כדי להראות את זה ליושב-ראש הוועדה, הוא ראה את זה והוא ראה בזה יסודיות. רק בנוגע לתפוחי האדמה, ישבנו על 400 חומרים שהולכים לצאת והסברנו שאי-אפשר לגדל בישראל תפוחי אדמה בלעדיהם. מה אני שומע עכשיו? שהוועדה שלפחות דנה בזה בצורה מאוזנת הולכת להימחק ובמקומה יש וועדה מייעצת.
פנינה אורן שנידור
ממש לא.
אורן ברנע
אני לא יודע אם היא מאוזנת או לא, אני לא מבין מי שולט בה וההרגשה שלי היא שהמהלך הכוחני הזה ממשיך וגם דברים שאפשר להעלות, יהיו בשליטה מלאה של משרד הבריאות ומה לעשות, אני לא סומך עליו. אתם מבינים בבריאות יותר ממני, אני מבין בחקלאות יותר ממכם. אם נשב ביחד אז נוכל להגיע למשהו אבל אם כל הכוח בידיים שלכם אז אני מצטער, לא תהיה חקלאות בישראל וגם לא בעוטף עזה.
נעה בן שבת
הוועדה המייעצת היא לגבי הדין הישראלי. החומרים שלגביהם לא מוחלות ההוראות האירופיות לא נוגעים בה. כרגע מדובר על וועדה מייעצת בכלל לגבי ההרחבות של ההוראות המאומצות.
פנינה אורן שנידור
אנחנו שמחים לקבל את העובדות שאתה הצגת ליו"ר.
אורן ברנע
אין בעיה, תשבי איתנו.
ליאור לוי
אני יכול להתייחס?
היו"ר יונתן מישרקי
תתנו לי רגע. כשאנחנו נגיע לכל תוספת - - -
קריאה
כל הנספחים, הכול.
היו"ר יונתן מישרקי
תודה. ליאור, בבקשה.
ליאור לוי
אני רוצה להתייחס גם למה שאמר חבר הכנסת אילוז וגם למה שאמר אביב. מהרגע שהשיטה תהיה השיטה שהוצגה על ידי משרד הבריאות שבה התקנות האירופאיות יידרסו את החקיקה הישראלית או את תוספי המזון, חומרי ההדברה וכל הרשימה הזאת – אני מזכיר שאני מייצג בעיקר את המפעלים הקטנים והבינוניים, לא את הגדולים אבל כעת, את כל התעשייה – החובה שלנו וניהול הסיכונים שלנו תחייב את הדבר הבא, לצאת מנקודת הנחה שזאת התמונה החדשה ולהתחיל לנוע אליה.

אנחנו נתקשה מאוד לייצר מצב שבו אנחנו בוחנים, בודקים, מודיעים ואולי בסוף הדרך גם מקבלים החרגה. אני מזכיר שרוב התעשייה נמצאים בתהליך של בניית מערכת בטיחות מזון עצמית. לא לכולם יש את זה, לחלק קטן יש את זה וזה עוד דבר שמשיטים עלינו.

לכן, הרעיון הבסיסי המסדר שבו לא מקבלים את מה שהיה חוקי עד היום אלא מוחקים אותו ואומרים "מעכשיו מחקנו את זה ושמו זה" הוא רעיון שבבסיסו הוא כמעט בלתי אפשרי.

דבר נוסף שצריך לזכור הוא שבסוף, אם אנחנו עכשיו צריכים לשנות משהו אז יש זמן. אנחנו צריכים לעשות בדיקות יציבות, שינוי פורמולציה ואלף ואחת דברים אחרים אם אנחנו צריכים להחליף רכיב כזה או אחר. לכן, בבסיסו של דבר, הרעיון שאומר "אנחנו מוחקים את זה, עושים רק את זה ואחר כך נבדוק" הוא לא תקין ולא אפשרי. מה שצריך להיות זה מה שאביב אמר, מה שהיה חוקי עד עכשיו הוא חוקי, משרד הבריאות יודיע לנו מה הוא חושב שלא צריך להיות ואז נעשה על זה דיון. פשוט וקל.
אביב חצבני
אדוני, זה לא סותר את העובדה שזה עדיין אומר "מה שטוב באירופה" במסלול ירוק וזה מאזן את כל הצדדים.
שרון גוטמן
למעשה, מה שאתם מבקשים פה זה לא לאמץ את החקיקה האירופית אלא לעשות את המכנה המשותף לכלל החקיקות ושזו תהיה הנורמה הבריאותית בישראל.
אביב חצבני
עד היום, המכנה המשותף היה גם אירופה, גם ארצות הברית, גם - - -
שרון גוטמן
זה לא נכון.
ליאור לוי
אנחנו רק אומרים שהדרך הזאת היא בלתי אפשרית.
שרון גוטמן
זה לא נכון. אני מציעה - - -
אביב חצבני
אדוני, אעיר הערה נוספת שהיא גם קריטית. מקודם כשדיברנו בסעיף 50א שהוא סעיף 33 החדש, דיברנו על העובדה אם הפסיק הקטן הזה בכפוף להוראות המאומצות. אם בסוף יצרן ירצה להתחרות על המדף אז לא תהיה לו את תקופת המעבר להמתין להחלטה ולהגיש בקשה. יש כאן דברים שהם שורשיים, מהותיים ובנויים טפח על טפח אז אי-אפשר לנתק סעיף אחד מסעיף אחר.

אנחנו עדיין חושבים שאם משרד הבריאות יחליט שחומר מסוים נאסר לשימוש, באותה ועדה מייעצת עם משרד החקלאות, זה מעולה ואז תהיה תקופת מעבר אבל אי-אפשר להפוך את היוצרות ולצפות שיצרן או יבואן יגיש בקשה מחדש על חומר שכבר אושר לשימוש.
שרון גוטמן
זאת המשמעות של אימוץ.
ליאור לוי
אבל זה בלתי אפשרי. זה פשוט בלתי אפשרי.
אורי דורמן
אנחנו לא ב"נעשה ונשמע".
נעה בן שבת
ההערה שלכם היא רק לגבי תוספי - - -
אביב חצבני
לא, לא. ההערה שלנו היא רלוונטית לתוספי מזון, אנזימים, חומרי טעם וריח, שאריות חומרי הדברה - - -
ליאור לוי
לכל הרשימה.
רז הילמן
חומרי אריזה.
אביב חצבני
נכון, חומרים שבאים במגע עם מזון.
ליאור לוי
נכון. זה בסיסי.
רז הילמן
לא מדובר במכנה משותף נמוך כי משרד הבריאות - - -
שרון גוטמן
רז, אפשר להשאיר את המצב הקיים. אתם בקשתם אירופה.
רז הילמן
כי משרד הבריאות יבוא ויגיד אם יש משהו שלא נראה לו מתאים והוא יפסול אותו.
פנינה אורן שנידור
אנחנו שמענו אתכם ואנחנו נחשוב אם יש איזשהו כלי AI שאיתו אפשר יהיה לזהות את ההבדל בין אירופה לבין הרגולציה הישראלית ואנחנו נעדכן את כל הדלתא שמוחרגת.
אביב חצבני
תודה, אדוני ושים לב שכל הצד הזה של המגזר העסקי באותה עמדה. זה כבר הישג.
דן אילוז (הליכוד)
זה לא מה שאנחנו מנסים להשיג ואז זה סתם.
פנינה אורן שנידור
מה שאנחנו מנסים להשיג זה לא להקשות.
דן אילוז (הליכוד)
נכון, בדיוק.
פנינה אורן שנידור
אנחנו כן מנסים לדעת שאם חומר רשום במדינת ישראל אז שיש לו שימוש באמת דה-פאקטו כי יש חומרים שנרשמו והם אות מתה וכבר מזמן לא רלוונטיים וגם אם באמת יש צורך באותם עשרות כי קיימים כבר - - -
ליאור לוי
למה צריך בשביל זה חוק?
דן אילוז (הליכוד)
יכול להיות שהפתרון הוא לתת תקופת מעבר יותר ארוכה ובזמן הזה הוועדה תוכל לעשות עבודה מעמיקה.
נעה בן שבת
אני מזכירה שלגבי תקנים - - -
היו"ר יונתן מישרקי
מהניסיון שלי, אין שום זמן שהוא מספיק לזה. ראינו את זה בחומרי ההדברה וראינו את זה בדברים אחרים אז אני לא מאמין בכל הדבר הזה.
נעה בן שבת
לגבי תקנים בהוראה הקודמת, הייתה ועדה שבחנה וביטלה את - - -
פנינה אורן שנידור
אבל פה אנחנו מדברים על דברים טכניים. אנחנו נחשוב על כלי AI שיודע לעשות את ההבדל בין - - -
קריאה
היום אנחנו לא יודעים מה לא נכלל?
פנינה אורן שנידור
הרג'יסטר הישראלי לרג'יסטר האירופי ונעדכן לגבי כל הדלתא שזה דורש רישום מחדש.
היו"ר יונתן מישרקי
טוב, תודה רבה. חבר הכנסת טיבי, בבקשה.
אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל)
יש לי שאלה קטנה. בתיקון מספר 5, סעיף ד' כתוב "הסמכויות הניתנות לשר הכלכלה והתעשייה יהיו נתונות לשר", זה עובר משר הכלכלה לשר הבריאות?
נעה בן שבת
איזה סעיף?
רוית ארבל
איזה סעיף?
היו"ר יונתן מישרקי
באיזה סעיף? איפה אתה מסתכל?
אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל)
תיקון מספר 5, סעיף ד'.
רוית ארבל
תיקון מספר 5 למה?
אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל)
בסוף.
היו"ר יונתן מישרקי
עוד לא הגענו. איפה זה סעיף 5?
אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל)
אנחנו על אותו חוק?
נעה בן שבת
לא, אני לא בטוחה.
פרופ' טליה איינהורן
איזה סעיף זה בחוק?
אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל)
נוסח חלקי משולב, תיקון מספר 5, סעיף ד'. "הסמכויות הנתונות לשר הכלכלה והתעשייה יהיו נתונות לשר".
טיראן ששון
זה החוק היום, זה לא משתנה.
אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל)
איזה שר?
טיראן ששון
אני אסביר. זה החוק היום וזה לא קשור בכלל.
רוית ארבל
על איזה סעיף אנחנו מדברים?
טיראן ששון
יש איזושהי ועדה שהוקמה - - -
היו"ר יונתן מישרקי
איזה עמוד זה? זה בעמוד 6?
אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל)
9.
טיראן ששון
עמוד 9 בנוסח המשולב. יש ועדה שהוקמה מתוקף פקודת הייבוא והייצור ברפורמה שקרתה ב-2021. הוועדה הזאת היא של שר הכלכלה ואז בחוקים אחרים שפועלים לפי הוועדה הזאת זה החוק הזה, פקודת הרוקחים וחוק מקורות האנרגיה. פשוט החליפו את השר הרלוונטי, זה טכני לחלוטין.
אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל)
מכלכלה לבריאות?
רוית ארבל
תיקון איזה סעיף זה?
נעה בן שבת
זאת ההוראה שבסעיף 313א.
אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל)
תיקון מספר 5, 2023. זה שנתיים אחרי 2021.
נעה בן שבת
זה תיקון שנעשה ב-2023, זה כבר בחוק הקיים.
אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל)
נכון.
נעה בן שבת
זה פשוט מופיע בנוסח המשולב, לגבי אותה ועדת חריגים שכבר קיימת בחוק.
אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל)
ועדת חריגים, כן.
היו"ר יונתן מישרקי
טוב.
נעה בן שבת
אפשר לקרוא את פסקה 10?
היו"ר יונתן מישרקי
כן, אפשר להמשיך.
נעה בן שבת
בפסקה 10 בסעיף קטן (ט) - - -
היו"ר יונתן מישרקי
רגע. לילא, כן.
ד"ר ריבה בן עזרא
אני.
היו"ר יונתן מישרקי
מי? ריבה? בבקשה.
ד"ר ריבה בן עזרא
לגבי הוועדה המייעצת, קודם כול, אני חושבת שזה מצוין אבל אנחנו חייבים ליישר קו עם אירופה. אם אנחנו פה בעניין של אירופה אז אנחנו צריכים ללכת עד הסוף. החקיקה האירופאית אומרת שצריכה להיות ועדה שעושה הערכת סיכונים לכל סיכון ובודקת אם לאמץ או לא לאמץ וזה נפרד מהרגולטורים ומכל האחרים שיכולים להיות בניגוד עניינים. צריכים להיות בלתי תלויים ושקופים.

אני חושבת שזה מאוד פשוט ואנחנו מברכים את הגישה הזאת שעלולה למנוע את כל חילוקי הדעת פה אבל צריכה להיות הערכה של כל סיכון לגבי כמה הוא משמעותי ואם אפשר לוותר עליו. אפשר לחשוב על דברים אחרים כמו יוקר מחייה או כל דבר אחר אבל היום איך שזה כתוב זה לא עושה את המנגנון הזה ולא נותן מספיק את האפשרות לעשות את העבודה המושכלת, במיוחד בעניין של מי נמצא ומי לא נמצא בוועדה.
היו"ר יונתן מישרקי
אנחנו נגיע לזה.
ד"ר ריבה בן עזרא
אנחנו מבקשים ליישר קו עם החקיקה האירופאית ולבנות את הוועדה המייעצת כמו שהם עושים.
היו"ר יונתן מישרקי
באיזה סעיף אנחנו מדברים על החברים?
נעה בן שבת
אנחנו מיד נגיע, זה בכוכבית שבסוף העמוד הנוכחי.
היו"ר יונתן מישרקי
עוד רגע נגיע לחברים.
ד"ר לילא שיני חג' יחיא
אפשר?
היו"ר יונתן מישרקי
ריבה לא דיברה בשמך, לילא?
ד"ר לילא שיני חג' יחיא
לא.
היו"ר יונתן מישרקי
סליחה.
פרופ' טליה איינהורן
גם לא בשמי. אני גם ביקשתי.
היו"ר יונתן מישרקי
לא, טליה. אם ידברו בשמך - - -
ד"ר לילא שיני חג' יחיא
רציתי לחדד נקודה. אין לנו בארץ תקנים על המדפים שאין בהם שימוש. לכל תכשיר הדברה יש תווית וכל השימושים בתווית אז אין לנו עודף תקנות ודרך האימוץ, יהיו לנו עשרות, פי חמש או שמונה תקנים נוספים שיסכנו את הבריאות ויזהמו את הסביבה. בעניין הוועדות המייעצות - - -
היו"ר יונתן מישרקי
אז איך הם חיים באירופה ולא מתים?
ד"ר לילא שיני חג' יחיא
זה לא העניין. לכל מדינה יש סל חומרי הדברה שמותאם לה.
היו"ר יונתן מישרקי
איזה חומרי הדברה? דיברת על המדף.
ד"ר לילא שיני חג' יחיא
לא, אני רוצה להגיד שאין רק את משרד החקלאות ומשרד הבריאות בתמונה. אי-אפשר לבוא ולהציג את הנושא כאילו יש רק חקלאות ובריאות. חלק מההתייעצות שלנו בכל נושא חומרי ההדברה כמשרד החקלאות, זה עם משרד העבודה והמשרד להגנת הסביבה כי יש הרבה נושאים סביבתיים וצריך לקחת את זה בחשבון.
היו"ר יונתן מישרקי
משרד החינוך?
נעה בן שבת
לא, הגנת הסביבה בגלל חומרי ההדברה וההשפעה שלהם על הסביבה.
ד"ר לילא שיני חג' יחיא
אולי נעלה את המודעות אבל בינתיים זה עם משרד העבודה והגנת הסביבה.
היו"ר יונתן מישרקי
אורי, מה אתה צוחק?
אורי דורמן
לא, זה מצוין.
היו"ר יונתן מישרקי
אנחנו צריכים לחנך לתרבות של - - -
אורי דורמן
מצוין. דור ממשיך בחקלאות, זה דבר מאוד חשוב. יחסכו בחומרי ההדברה, יעשו הדברה משולבת, יעשו הדברה ידידותית, אוייבים טבעיים, הכול.
היו"ר יונתן מישרקי
יפה מאוד.
אורי דורמן
זבובים עקרים.
היו"ר יונתן מישרקי
מה עם משרד התקשורת?
אורי דורמן
יאללה.
ד"ר לילא שיני חג' יחיא
אנחנו גם נשמח לקיים דיון ברישוי חומרי ההדברה שמתברר שמעדכנים חוקים - - -
היו"ר יונתן מישרקי
עכשיו אנחנו בוועדה מייעצת.
ד"ר לילא שיני חג' יחיא
מדברים על חומרי הדברה ובחיים לא ראו את התקנה.
היו"ר יונתן מישרקי
טוב, פרופ' טליה, בבקשה.
פרופ' טליה איינהורן
אם אנחנו לומדים מהאירופאים אז רציתי לומר איך הם מחוקקים. הם קודם כול מבררים אם זה מתאים או לא מתאים להם ורק אז הם מחוקקים. אצלנו אומרים שמה שהם אימצו, אנחנו אוטומטית נאמץ.
היו"ר יונתן מישרקי
זה לא מה שאביב אמר מקודם?
פרופ' טליה איינהורן
לא, זה מה שנאמר קודם ואז תקום ועדה מייעצת.
היו"ר יונתן מישרקי
זה לא מה שאביב אמר מקודם?
נעה בן שבת
לא, הועדה מייעצת נועדה להוסיף חומרים שהם לא באירופה.
פרופ' טליה איינהורן
תראה, אני רק מחדדת כמשפטנית שמכירה איך הם עושים את התהליכים באירופה ואנחנו לא עושים את זה ככה. אנחנו מספרים שזה אירופה אבל אנחנו עושים משהו בלי לבחון סוף מעשה במחשבת תחילה.
היו"ר יונתן מישרקי
אם כבר את מדברת על שיח משפטי אז תתני לנועה לענות לך.
נעה בן שבת
כאן, התוספת הזאת מדברת על שהועדה המייעצת תאפשר להוסיף חומרים נוספים או הליכים נוספים שמעבר לאירופה, שרוצים להכניס מארצות הברית, נניח. כלן הזמן שואלים "למה רק אירופה?" אז אולי נוכל להכניס ביחד עם ההוראות האירופאיות - - -
פרופ' טליה איינהורן
אבל בשביל זה לא צריך עוד ועדה.
קריאה
אז מה צריך?
פרופ' טליה איינהורן
בשביל זה כל התרגיל הזה.
פנינה אורן שנידור
מה צריך? איזו ועדה תדבר על תוספי מזון?
פרופ' טליה איינהורן
אני אסביר.
פנינה אורן שנידור
הוועדה של שאריות חומרי הדברה?
חגית אירגמן
צריך ועדה אחת גם להחרגות.
ד"ר לילא שיני חג' יחיא
למה להקים ועדה ועוד ועדה מייעצת לנושאי חומרי הדברה שקיימים? הכול מוסדר.
חגית אירגמן
את לא מעדיפה ועדה מקצועית בשביל הכול?
פרופ' טליה איינהורן
העניין הוא שאנחנו מנסים לקחת חליפה, לגזור אותה ולחבר ממנה חליפה חדשה וזה לא עובד ככה. כשאתה בא לבנות משהו, אתה לוקח בד, גוזר אותו ועושה ממנו חליפה חדשה. עכשיו יש לנו חליפה - - -
היו"ר יונתן מישרקי
שנחזור עוד פעם על הרציונל של למה אנחנו משנים?
פרופ' טליה איינהורן
אין שום הגיון בכול התרגיל הזה. אני מוכרחה להגיד שכל פעם שאני יושבת כאן אני שואלת את עצמי מה ההיגיון בתרגיל הזה. רוצים לפתוח חסמים לייבוא? אין שום בעיה, מה שמתאים לתקינה כזאת, תקינה כזאת - - -
היו"ר יונתן מישרקי
גל, יש לך זמן לפגוש את פרופ' איינהורן?
פרופ' טליה איינהורן
אני באמת לא מבינה את הרציונל.
גל ברנס
בשמחה רבה.
היו"ר יונתן מישרקי
אני אומר ברצינות, אני מציע לך שתשבי עם גל ואני די משוכנע שאחרי הפגישה איתו את תדברי קצת אחרת.
פרופ' טליה איינהורן
בשבוע שעבר הייתה לי שיחה עם היועץ הכלכלי של שר האוצר ואני צריכה לומר לך שהופתעתי מחדש עד כמה לא היו להם שיעורי בית. כלומר, לא היו נתונים, לא עשו את השיעורים ואז באים עם חקיקה - - -
היו"ר יונתן מישרקי
אני שומע ולכן אני מפנה אותך לגל.
פרופ' טליה איינהורן
אני מוכנה לשבת עם כל אחד.
היו"ר יונתן מישרקי
אני אשמח שתעשי את זה, בסדר? זאת בקשה שלי.
פרופ' טליה איינהורן
בוודאי, בשמחה.
היו"ר יונתן מישרקי
גל גם כן הביע את נכונותו אז נראה שזה יהיה בסדר.
פרופ' טליה איינהורן
בוודאי, בשמחה.
אורי דורמן
הוא מחכה לזה.
היו"ר יונתן מישרקי
נא לשמור על השקט, ממשיכים בהקראה. סעיף קטן 10, נכון?
נעה בן שבת
נכון. אנחנו בסעיף קטן (ט).
רוית ארבל
איזה סעיף קטן?
נעה בן שבת
אנחנו בפסקה 10.



(10) בסעיף קטן (ט), ברישה, אחרי "הצו" יבוא "או ההודעה" ובמקום פסקאות משנה (1) ו-(2) יבוא:

"(1) לבטל צו או הודעה שניתנו לפי סעיפים קטנים (ד) או (ד1), לפי העניין;

(2) לקבוע תנאים, החרגות, שינויים או הרחבות לגבי צו או הודעה שניתנו לפי סעיפים קטנים (ד) או (ד1) לפי העניין;";



זאת אפשרות של צו שנותן ראש הממשלה, יש לו סמכות לתת את הצו הזה.
היו"ר יונתן מישרקי
באיזה מקרים זה?
נעה בן שבת
אם אני זוכרת נכון, המטרה של הוראת ראש הממשלה זה לפי בקשת שר החקלאות. כתוב פה גם כן "לפי בקשת שר החקלאות ופיתוח הכפר", במקרה שהצו לא מוצא חן בעיניו אז הוא מעלה את הנושא לרמת ראש הממשלה.
היו"ר יונתן מישרקי
מה אומר פה התיקון?
נעה בן שבת
התיקון מתייחס לאפשרות לתת לו רק צו שנתן השר אלא גם הודעה של מנהל שירות, כמו שאמרנו וגם הנושא של התנאים וההחרגות. התיקון עצמו הוא יותר עניין של נוסח.
שרון גוטמן
נכון, זה גם עונה להערה של חגית.
נעה בן שבת
המשמעות היא לעלות את זה לראש הממשלה.
היו"ר יונתן מישרקי
משרד החקלאות, כן.
אפרת ורד
אנחנו רוצים להזכיר שיש לנו מחלוקת מהותית מול משרד הבריאות בנושא ההחרגות.
היו"ר יונתן מישרקי
באמת?
אפרת ורד
מה לעשות? זו אחת מני רבות. הסעיף מדבר על פרטים 1-4 ולכן, כאשר נגיע לנושא ההחרגות יכול להיות שאנחנו נצטרך לחזור לסעיפים האלה ולראות התאמה שלהם כי כל דבר שקשור בחקלאות - - -
היו"ר יונתן מישרקי
אבל זה כללי, זה מדבר על כל החרגה.
אפרת ורד
לא, לא. "סעיף לתיקון התוספת השנייה א' הנוגע לפרטים 1-4, זה הנוסח של (ח) היום ולכן, גם כשמפנים אליו אנחנו רוצים - - - אנחנו נצטרך להגיב על כל הוראה שקשורה בחקלאות.
נעה בן שבת
את אומרת שהיום סעיף קטן (ט) עוסק בנושא כאמור בסעיף קטן (ח1) ושם כתוב ש-(ח1) זה בפרטים 1-4 אז משרד החקלאות רוצה להגיד שכל נושא - - - אבל אתם צריכים להגיד מה הנושאים הרלוונטיים לכם שבהם את עומדים על כך שתהיה אפשרות לערב את ראש הממשלה, לפי בקשת שר החקלאות.
היו"ר יונתן מישרקי
טוב.
נעה בן שבת
אפשר לחזור לזה אחרי זה.
אפרת ורד
שוב, זה נכון גם לגבי (ח) לגבי ההסכמות כי אנחנו נצטרך גם עדכון של (ח) בהתאמה וגם לגבי (ט).
שרון גוטמן
אבל תאמרו מה אתם רוצים.
פנינה אורן שנידור
תאמרו מה אתם רוצים ואיפה זה רלוונטי אליכם.
נעה בן שבת
זאת אומרת, סעיף (ט) יושפע ממה שתכללי ב-(ח).
פנינה אורן שנידור
אז כבר עכשיו תעבירו.
רוית ארבל
איזה סעיף (ח)? על מה מדברים?
שרון גוטמן
לגבי מה שאתם יודעים, תאמרו עכשיו משום שלגבי תוספי מזון וסימון נקבע כבר בשנת 2021 שזה לא בסמכות שר החקלאות.
נעה בן שבת
או-קיי, אז אתם תבחנו ותודיעו מה הבקשות שלכם לעשות ב-(ח1) מבחינתכם.
היו"ר יונתן מישרקי
אתם יכולים לעשות את זה בהקדם?
פנינה אורן שנידור
הם לא יודעים עדיין.
גל ברנס
הן נשלחו אליכם ואפילו מתורגמות.
היו"ר יונתן מישרקי
לא יודע, תנהלו שיח בינכם. תשאלו ויעבירו לכם נוסח. תביאו את זה לקראת הדיון הבא.
אפרת ורד
אנחנו אמרנו גם למשרד הבריאות וגם למשרד האוצר מה ההחרגות שאנחנו מבקשים. במידת הצורך אנחנו נחזור עם זה לממשלה ולכן, כרגע ההערה היא לפרוטוקול כדי שנדע שיש מחלוקת ושאולי נחזור לזה.
היו"ר יונתן מישרקי
או-קיי.
אפרת ורד
נראה בהמשך.
היו"ר יונתן מישרקי
טוב, בסדר גמור.
נעה בן שבת
(11) במקום סעיף קטן (י) יבוא:

"(י) במקרה של סתירה בין ההוראות המאומצות לבין חקיקת המזון המקומית בנושאי האסדרה בהן עוסקות ההוראות המאומצות לפי העניין



לא "לפי העניין", המילים "לפי העניין מיותרות".
פרופ' טליה איינהורן
לפי מה?
נעה בן שבת
המילים "לפי העניין מיותרות".



במקרה של סתירה בין ההוראות המאומצות לבין חקיקת המזון המקומית בנושאי האסדרה בהן עוסקות ההוראות המאומצות, יגברו ההוראות המאומצות; בסעיף קטן זה, "חקיקת המזון המקומית" – החקיקה המנויה בפסקאות (1) ו-(2) עד (5) להגדרה "חקיקת המזון" שבסעיף 2.";
היו"ר יונתן מישרקי
אני מניח שכולם בסדר עם זה, נכון?
רוית ארבל
לא.
קריאה
מה חשבת?
היו"ר יונתן מישרקי
איך ידעתי. בבקשה, גברת ארבל. רגע, אולי קודם כול נסביר את הסעיף?
נעה בן שבת
כן. הסעיף הזה הוסבר בתחילת הדיון פה.
היו"ר יונתן מישרקי
נכון.
נעה בן שבת
כשההוראות המאומצות חלות וחלה גם החקיקה הישראלית אז עולה השאלה של מה קורה במקרה של סתירה וההוראה אומרת שההוראות המאומצות יגברו.
היו"ר יונתן מישרקי
הן גוברות, או-קיי. בבקשה, ארבל.
רוית ארבל
מה שקורה זה שהסעיף עצמו ברור ואנחנו שמחים שחזרנו לנוסח המצומצם יותר שלו בדומה למה שקיים אבל יש בעיה אחרת. אנחנו מאמצים עכשיו עוד 20 ומשהו תקנות של הוראות האיחוד האירופי וביניהן את 1169 שהיא חקיקה רחבה בפני עצמה.

1169 דנה באופן כללי בנושא הסימון והיא אומרת למשל, שאם יש הוראה ספציפית לגבי סוג מזון מסוים אז אותה הוראה ספציפית לגבי אותו סוג מזון היא זאת שחלה. זאת אומרת, הספציפי גובר כל הכללי אז אנחנו נכנסים עכשיו למין מלכוד 22. אם יש לי סתירה בין תקן שחל על - - - תנו לי דוגמה.
קריאה
דבש.
רוית ארבל
על שוקולד, על דבש. יש הוראה שחלה על דבש לעומת הוראה מאומצת אז (3א)(י) אומר לי שההוראה המאומצת גוברת ואם אני הולכת להוראה המאומצת זה 1169 ו-1169 מחזיר אותי לספציפי אז יש פה בעיה כללית עם מה שקורה עם דין כללי לעומת דין ספציפי.

כדי להיות פרקטים, מה שאנחנו מציעים זה פשוט להוסיף שאחרי המילים "בין הוראות חקיקת המזון המקומית", לאחר המילים האלה יבוא "לרבות הוראת דין החלה על מזון מסוים" ואז יהיה ברור שכשיש הוראה מאומצת, גם אם היא כללית, היא גוברת גם על הוראת דין שחלה על מזון מסוים. זאת ממילא כוונת משרד הבריאות.
היו"ר יונתן מישרקי
לכאורה, נשמע סביר.
דן אילוז (הליכוד)
יש למישהו התנגדות?
אפרת ורד
אנחנו חושבים שאם יש הוראה ספציפית אז מן הראוי שגם היא - - -
פנינה אורן שנידור
תוכלי לחזור על מה שאמרת?
אפרת ורד
אם מישהו חשב על משהו מאוד ספציפי אז מן הראוי שזה יגבר.
רוית ארבל
אנחנו דיברנו על זה, יש את הבעיה של מה קורה אם - - -
היו"ר יונתן מישרקי
לא שמעתם את מה שהיא אמרה?
פנינה אורן שנידור
לא, סליחה. לא הייתי פה.
היו"ר יונתן מישרקי
אוי ואבוי לנו.
פנינה אורן שנידור
סליחה.
היו"ר יונתן מישרקי
אל תחזרי על הכול. בתמציתיות.
רוית ארבל
לא, אני לא אחזור. היא מכירה את זה. זה העניין של כללי לעומת ספציפי. אני רק מבקשת שב-(3א)(י) יהיה ברור שכשאומרים שההוראות המאומצות אז זה גם לגבי הוראת דין שחלה על מזון מסוים. כלומר, גם על חקיקה מקומית שחלה על מזון מסוים.
פנינה אורן שנידור
זה לא ברור?
דן אילוז (הליכוד)
היא רוצה שיהיה כתוב לרבות ספציפי.
פנינה אורן שנידור
זאת התקנה.
רוית ארבל
נכון אבל זה לא ברור כי ב-1169 יש הוראה שאומרת הפוך, שאם חל על מזון מסוים אז הוא גובר ונכנסים פה לאיזושהי מערבולת.
פנינה אורן שנידור
לא, כבר דיברנו על זה.
רוית ארבל
נכון אבל זה הפתרון המשפטי.
פנינה אורן שנידור
לא, רגע. זה לא פתרון משפטי כי - - -
רוית ארבל
העובדה ששירות המזון רואה משהו וחושב שזאת הפרשנות - - -
היו"ר יונתן מישרקי
או-קיי, השאלה ברורה. עורכת הדין ארבל.
פנינה אורן שנידור
הבנתי. אנחנו סבורים שפה העניין - - -
רוית ארבל
לכן אנחנו מסכימים.
פנינה אורן שנידור
אנחנו מסכימים אבל אני לא חושבת שיש כאן שינוי ואין כאן סתירה. הרבה פעמים יש עניין של הוראות משלימות ועל זה אנחנו מדברים, זה לא גובר על הוראה משלימה.
רוית ארבל
זה עניין משפטי.
פנינה אורן שנידור
איפה שיש סתירה, זה גובר.
רוית ארבל
פנינה, זה עניין משפטי. אני מנסה לעזור. אני רק אומרת שכדי שמה שאת רוצה שיקרה יקרה אז צריך להוסיף "לרבות הוראת דין שחלה על מזון מסוים".
קריאה
הבעיה היא שלא ברור מה זאת סתירה ומה זאת הוראה משלימה.
נעה בן שבת
אבל אז ההוראה - - - חלה על מזון מסוים. את אומרת שבתוך 1169 הם מפנים אותי למזון הספציפי החל אז מה יגבר, ההוראה שמפנה אותי לדין הספציפי?
פנינה אורן שנידור
זה משלים.
רוית ארבל
(3א)(י) צריך לומר שההוראה המאומצת גוברת גם כשמדובר בהוראה ספציפית למזון מסוים.
קריאה
אבל זה לאו דווקא סתירה. זאת יכולה להיות תוספת.
נעה בן שבת
מה שפנינה אומרת זה שמכיוון שאירופה אמרה - - -
קריאה
אם זאת לא סתירה?
פנינה אורן שנידור
זאת לא סתירה. בסימון הרגולציה היא באמת מורכבת. אין רגולציה אחת שאפשר לומר "אני לומד אותה וזה הידע שאני צריך". יש רגולציות שהן משלימות וגם אירופה מפנה לתקנים שהם ספציפיים. לכן, מבחינתנו זו לא רגולציה סותרת, זאת רגולציה שהיא משלימה וכשאנחנו מדברים על רגולציה משלימה אז סעיף (3א)(י) לא חל.
רוית ארבל
נכון, אין בעיה. אם היא משלימה אז אין בעיה אבל אם היא סותרת אז צריך שיהיה ברור שההוראה הכללית חלה אלא אם כן משרד המשפטים יבהיר לי שזה חד-חד ערכי.
פרופ' טליה איינהורן
מתי תדעי אם זה סותר או משלים?
רוית ארבל
בסדר, זאת בעיה אבל בסוף אנשים - - -
קריאה
בסוף האנשים המקצועיים יודעים.
שרון גוטמן
אם הבעיה היא ב-1169 אז אולי תאמרי את זה בסעיף הספציפי.
רוית ארבל
הבעיה היא לא - - -
גל ברנס
היא אומרת שזאת בעיה של דין ספציפי מול דין מאוחר, אם אני מבין נכון. ההוראות המאומצות אומרת שהן דין מאוחר ואם יש לי דין ספציפי אז השאלה היא מה גובר. נכון, אני צודק?
רוית ארבל
יש כללים משפטים לגבי דין מאוחר.
גל ברנס
אני יודע, זה מה שאני אומר.
רוית ארבל
את משנה פה ואומרת שכל הוראה מאומצת גוברת אבל יש לך כלל משפטי שאומר שההוראה הספציפית חלה על ההוראה הכללית.
גל ברנס
ככול שזה מוסכם וזה רק נוסח אז בואו נבדוק את זה אחרי זה.
נעה בן שבת
אני חושבת שמצד אחד זאת הערת נוסח ומצד שני, יכול להיות שאנחנו נראה את הדוגמאות האלה כשאנחנו ניכנס לתוספת עצמה.
רוית ארבל
אנחנו לא נראה.
נעה בן שבת
לא נוכל לראות את זה?
רוית ארבל
אנחנו לא נראה כי בטבלה את תדוני רק בשינויים אז רק בחיי היום-יום כשיבואו לפרש את זה כמו שאנחנו ניסינו אז תיכנסי למין איזשהו מבוך.
שרון גוטמן
אבל אני לא מצליחה להבין איך זה עוזר. אני באמת לא מצליחה להבין.
גל ברנס
אבל אם זה נוסח בואו נפתור את זה אחר כך.
רוית ארבל
גל, זה לא עניין של נוסח. מנסים לשנות פה ויש כללים. אולי משרד המשפטים יעזור לי.
גל ברנס
התחלתם בזה שאתם מסכימים, אם אתם מסכימים אז זה נוסח.
רוית ארבל
לא אבל אני חושבת שזה ככה. יש כללים שלומדים אותם בשנה א' במשפטים שאומרים - - -
קריאה
אנחנו לא היינו.
רוית ארבל
הוראה חדשה גוברת על הוראה ישנה, הוראה ספציפית גוברת על הוראה כללית.
שרון גוטמן
כאן זה בא לגבור על שני הכללים.
רוית ארבל
(3א)(י) בא ואומר שהוראה מאומצת גוברת על חקיקה.
שרון גוטמן
נכון.
רוית ארבל
אבל מה קורה לגבי - - -
שרון גוטמן
במקרה של סתירה.
רוית ארבל
נכון, במקרה של סתירה – תמיד זה במקרה של סתירה – אבל מה קורה במקרה של הוראה ספציפית לעומת הוראה כללית?
שרון גוטמן
את יכולה לתת דוגמה?
נעה בן שבת
לכן אני חושבת שאולי אם נראה דוגמה ספציפית אז - - -
רוית ארבל
יש הוראת סימון.
נעה בן שבת
בהוראת הסימון אולי נוכל לראות אותה ואז נוכל לראות ולהבין אם באמת נוצרת שם סתירה.
רוית ארבל
יש אלפי דוגמאות כאלה.
היו"ר יונתן מישרקי
יש פה דיון על ניסוח משפטי שייכנס או לא ייכנס וייתן מענה.
קריאה
יש כאן דוגמה להמחשה.
היו"ר יונתן מישרקי
בבקשה, שם ותפקיד לפרוטוקול.
ריבה שרון
ריבה שרון, אני יועצת לאיגוד לשכות המסחר, ענף המזון. לדוגמה, יש תקנות של מזון שמכיל חפץ. יש לנו תקנות ישראליות, נכון? מאידך, אנחנו מאמצים עכשיו גם תקנות ואחת התקנות מדברת על חפצים חכמים ושם יש הוראה שמגדירה סימון שהיא שונה מההוראות שיש לנו בתקנות הישראליות לגבי אריזה שמכילה חפץ.

אם אני משתמש בחפץ חכם בתוך מזון אז מה יגבר על מה? זאת שאלה כי זאת הוראה ספציפית רק לחפצים חכמים, לא על חפצים באופן כללי.
נעה בן שבת
אולי אפשר לשאול, הרי לכך נועדו הטורים שדיברנו עליהם - - -
רוית ארבל
נעה, זה לא קשור לטורים.
אביב חצבני
את לא תראי את זה בטורים, נעה.
נעה בן שבת
אני רוצה לשאול למה לא כי בהוראה כזאת שאומרת - - -
פנינה אורן שנידור
רגע.
נעה בן שבת
נניח שאנחנו מאמצים את ההוראה על חפץ ואנחנו אומרים שבהוראה הזאת, במקרה של סתירה כזאת אז צריך להעלות עליה - - -
פנינה אורן שנידור
היא גוברת.
נעה בן שבת
לא, אני מניחה שאתם לא תגידו שהיא גוברת, אתם תגידו שיחולו הוראות הדין הישראלי או שההוראה הזאת לא תחול או שתקבעו איזושהי החרגה.
פנינה אורן שנידור
נכון, אנחנו נצטרך להגיד משהו ברחל בתך הקטנה.
נעה בן שבת
אתם תצטרכו להגיד משהו אם נראה את הדברים האלה מראש.
פנינה אורן שנידור
בעצם מה שנועה באה ואומרת לך זה שאם שתקנו, זה באמת גובר ואם אנחנו רוצים להתנגד לה אז אנחנו נגיד או שנעשה החגרה - - -
רוית ארבל
מה גובר, 1169 גובר?
נעה בן שבת
הדין הישראלי. אם אנחנו נרצה להגיד שהדין הישראלי גובר בכל זאת וההוראה הישראלית תחול גם על החפץ הזה אז הם יגידו שתקנות אריזת חפץ יחולו - - -
רוית ארבל
אני חושבת שלמען הסר ספק, צריך להוסיף "לרבות הוראה שחלה על סוג מזון מסוים".
ריבה שרון
בסופו של דבר, זה צריך להיות פרקטי.
פנינה אורן שנידור
אבל הפרקטיות לא תבוא מפה.
רוית ארבל
לרבות הוראת דין החלה על מזון מסוים.
פנינה אורן שנידור
הפרקטיות לא תבוא מפה, היא תבוא מהחרגה שתהיה רלוונטית בטורים.
רוית ארבל
אם את מסכימה לפרשנות הזאת אז למה להכניס אותנו - - -
פנינה אורן שנידור
למה? בגלל שהיועצת המשפטית שלי סבורה שהתוספת הזאת היא לא רלוונטית.
רוית ארבל
לרבות הוראת דין החלה על מזון מסוים.
פנינה אורן שנידור
אבל היועצת המשפטית שלי - - -
רוית ארבל
כל עוד היא סותרת, כשהיא משלימה אז היא משלימה וזה ברור.
שרון גוטמן
קודם כול, אני לא זוכרת שדיברנו על הדוגמה הזאת או קיבלנו אותה מכם. לא זכור לי משהו כזה.
ריבה שרון
לא כי זאת הוראה שרק לא ממזמן - - -
שרון גוטמן
בסדר אז אנחנו ישבנו מספיק שעות כדי לקבל את ההערות, אם צריך להוסיף החרגה לאחד הטורים אז אנחנו נוסיף אותה.
ריבה שרון
אתם מאמצים הרבה מאוד הוראות והן משתנות. פעם היה 24, עכשיו אנחנו כבר ב-32 ולא הספקנו לעבור על הכול.
שרון גוטמן
בסדר אבל זה בדיוק המקום.
ריבה שרון
לא הספקנו, באמת שלא.
פנינה אורן שנידור
אבל על תרגומים אתם מספיקים.
שרון גוטמן
כל הוראה כזאת תידון פה אם צריך - - -
רוית ארבל
אם זה רק אמור לפתור בלגן אז למה לא לעשות את זה כבר?
היו"ר יונתן מישרקי
רבותי, אני מבקש לצאת עכשיו להפסקה של חמש דקות. אנחנו נחזור ב-12:23.
ריבה שרון
אז זאת עוד שאלה, האם זאת סתירה? האם זו הוראה משלימה?
רז הילמן
עד מתי צפוי להיות הדיון בערך?
היו"ר יונתן מישרקי
עד 13:00 בערך.
נופר טל
אדוני, אנחנו לא נספיק לדבר על אחריות משווק.
היו"ר יונתן מישרקי
אנחנו נספיק. יהיו עוד דיונים.

(הישיבה נפסקה בשעה 12:16 ונתחדשה בשעה 12:23.)
היו"ר יונתן מישרקי
רבותי, אני מחדש את דיון הוועדה. נא לשבת ולשמור על השקט בחדר הוועדה. אני ממשיך את הדיון. לגבי ההערה של עורכת הדין ארבל, אני מבין שאנחנו נמשיך לדון בזה מאוחר יותר. אנחנו נמשיך בהקראה של הסעיף הבא, בבקשה.
נעה בן שבת
פסקה 12 אומרת שסעיף קטן (יב) בטל.
היו"ר יונתן מישרקי
מה זה אומר?
נעה בן שבת
סעיף קטן (יב) היה סעיף שאמר שבנושא שבו אומצה הוראה אירופית, סמכות השר תהיה מוגבלת וכרגע, ההוראה הזאת בטלה. זאת אומרת, הסמכויות ישמרו אבל מכיוון שקבענו את הוראת ההתגברות הכוללת אז לא נוצרת בעיה עם סמכות השר.
היו"ר יונתן מישרקי
או-קיי. בבקשה.
נעה בן שבת
עכשיו יש לנו את התוספת שנוגעת לוועדה המייעצת.

הוספת סעיף 3ב
*.
אחרי סעיף 3א לחוק העיקרי יבוא:




ועדה מייעצת

3ב. (א) השר ימנה ועדה מייעצת לעניין הרחבה כאמור בסעיף 3א(ז1)



זה הסעיף שעכשיו קראנו.



שבראשה יעמוד מנהל שירות המזון; מספר חברי הוועדה המייעצת, ובכללם יושב הראש, לא יפחת מחמישה ולא יעלה על תשעה שרוב חבריה יהיו נציגי ציבור ושאר חבריה עובדי המדינה.



פה יש עוד מקום להרחיב ולברר מי ישבו בוועדה המייעצת ואנחנו מיד ניכנס לשאלה הזאת.




(ב) תקופת כהונתו של חבר הוועדה המייעצת תהיה שלוש שנים מיום מינויו ומותר לחזור ולמנותו; הודעה על מינוי חבר הוועדה המייעצת תפורסם ברשומות.

(ג) שלושה מחברי הועדה המייעצת ובהם יושב ראש הוועדה ונציג ציבור אחד לפחות, יהיו מנין חוקי לישיבותיה ובלבד שכל חבריה זומנו לישיבה; הוועדה המייעצת תקבל החלטה ברוב דעות של המשתתפים בישיבה.

(ד) הוועדה המייעצת רשאית לקבוע את סדרי עבודתה."
היו"ר יונתן מישרקי
הערות? משרד החקלאות לא רצה להגיד משהו מקודם? אמרתם?
חגית אירגמן
אנחנו נגיד שוב, אין בעיה.
היו"ר יונתן מישרקי
אנחנו בסעיף הרלוונטי עכשיו.
ד"ר ריבה בן עזרא
אנחנו צריכים לעשות את זה כמו בחקיקה האירופאית, בנפרד מהרגולטורים, על כל אימוץ או לא אימוץ.
נעה בן שבת
אז מי זה צריך להיות?
היו"ר יונתן מישרקי
מי זה?
נעה בן שבת
השאלה היא לא אם אימוץ או לא אימוץ, זאת לא הוועדה המייעצת לעניין הזה.
פנינה אורן שנידור
זאת לא הוועדה המייעצת.
נעה בן שבת
הוועדה הזאת היא לגבי הרחבה.
חגית אירגמן
צריך שתהיה ועדה שמתייחסת להכול.
פנינה אורן שנידור
צריך לחזור לסקופ של הוועדה לפי שמציעים את מה שהצעת, ריבה. זה לא הסקופ של הוועדה.
חגית אירגמן
להוסיף 20 רגולציות בלי שהן רשומות זה כן הסקופ?
היו"ר יונתן מישרקי
ככול והוועדה הזאת מתקיימת, אתם מבקשים - - -
חגית אירגמן
א', כמובן שאנחנו מבקשים נציג שלנו בוועדה.
היו"ר יונתן מישרקי
או-קיי.
חגית אירגמן
ב', אנחנו מבקשים להבין מה הם נציגי הציבור כי להגיד נציגי ציבור בלי לפרט את מי הם מייצגים זאת גם בעיה.
אביב חצבני
אדוני, על זה בדיוק רצינו לדבר ולהגיב.
היו"ר יונתן מישרקי
אני כבר אתן לך להגיב, קודם כול אני מכבד את המשרדים.
היו"ר יונתן מישרקי
אז אתם מבקשים נציג שלכם, מבקשים לדעת מי הם נציגי הציבור ולפי מה הם נבחרים?
חגית אירגמן
כן.
היו"ר יונתן מישרקי
עוד הערה?
חגית אירגמן
אמרתי שיהיה נציג של משרד החקלאות.
היו"ר יונתן מישרקי
חוץ מזה?
חגית אירגמן
זאת ועדה מייעצת אז זאת אומרת שאין מעמד להמלצות שלה, זה לא מחייב אף אחד.
נעה בן שבת
מעמד מייעץ.
חגית אירגמן
לא מחייב.
נעה בן שבת
בלי התייעצות בוועדה המייעצת, אי-אפשר לעשות הרחבה שמתירה שימוש בחומר בתהליך או בכמויות מעבר למה שמותר במסמך הוראה מאמצת.
חגית אירגמן
אבל גם אם היא ממליצה להרחיב, לא חייבים לקבל את ההמלצה.
נעה בן שבת
נכון.
חגית אירגמן
אם רוצים להחריג אז זאת הוועדה לפי 313?
היו"ר יונתן מישרקי
כן.
נעה בן שבת
בכלל אם רוצים לעשות החרגה מההוראה האירופאית אז את צריכה את ועדת החריגים - - -
פנינה אורן שנידור
את יכולה ללכת לוועדת חריגים.
נעה בן שבת
לפי סעיף 313א.
חגית אירגמן
אנחנו חושבים שמספיקה ועדה אחת שתהיה מקצועית ותעשה את הכול במקום להתחיל ולשאול - - -
היו"ר יונתן מישרקי
או-קיי, שמענו את ההערה.
נעה בן שבת
אני אסביר את ההבדל בין הוועדות.
אביב חצבני
אנחנו רוצים לבקש את כולנו.
נעה בן שבת
הוועדה שם נוגעת בהחרגות, היא ההוראה שנוגעת לחסמי סחר ומשרד הכלכלה מאוד חזק שם כי שם באמת אלו השיקולים.
חגית אירגמן
מה קורה אם חומר - - -
נעה בן שבת
סליחה, רק שנייה. כמו שד"ר בן עזרא אמרה קודם, כאן השיקול צריך להיות יותר ספציפי ויותר מקצועי. זאת צריכה להיות ועדה מקצועית שאומרת שאת החומר הזה אפשר להוסיף ולהחיל עליו גם את הוראת האימוץ האירופי. לכן, היא באמת צריכה להיות מקצועית.
חגית אירגמן
השאלה היא אם זה כולל חומר שבכלל לא כלול באירופה או רק שינוי של ה-MRL?
נעה בן שבת
כן.
פנינה אורן שנידור
כן, זה בדיוק הרעיון.
היו"ר יונתן מישרקי
זאת המשמעות של ההרחבה. אפשר את התייחסות משרד הבריאות להערות משרד החקלאות?
ד"ר לילא שיני חג' יחיא
אני רק אדגיש שאנחנו לא רוצים כפילויות. יש לנו מספר ועדות ואנחנו לא רוצים לעשות כפילויות.
פנינה אורן שנידור
אבל אין לנו סמכות לוועדה שלך.
היו"ר יונתן מישרקי
טוב, השתכנעתי שהוועדה הזאת נצרכת באופן ספציפי. פנינה, אשמח לשמוע את התגובה שלכם להערות המשרד.
פנינה אורן שנידור
אנחנו קבענו שיהיו תשעה חברים בוועדה ואנחנו כן חושבים שנציגות של משרד החקלאות היא חשובה לדיונים האלה.
היו"ר יונתן מישרקי
אפשר להכניס את זה לתוך הסעיף?
נעה בן שבת
כן, בוודאי.
היו"ר יונתן מישרקי
בבקשה, או-קיי.
פנינה אורן שנידור
זה מה שאנחנו רוצים להוסיף עכשיו. אנחנו גם סבורים שצריך להיות נציג של שר הכלכלה או שר האוצר לפי העניין.
גל ברנס
אנחנו לא צריכים נציג.
פנינה אורן שנידור
שר הכלכלה לא רוצה להיות חלק?
היו"ר יונתן מישרקי
לא, גל דיבר בשם משרד האוצר.
פנינה אורן שנידור
שר הכלכלה רוצה להיות? כי בחלק מהדברים מדובר על תקנים.
היו"ר יונתן מישרקי
אז להכניס גם את זה.
פנינה אורן שנידור
נציג היבואנים.
אביב חצבני
מסכימים עם זה, אדוני.
היו"ר יונתן מישרקי
רגע, נציג היבואנים יהיה נציג ציבור? לא?
פנינה אורן שנידור
הם חלק מאנשי הציבור.
אביב חצבני
אדוני, שימנו את נציג היבואנים מאיגוד לשכות המסחר בבקשה.
נעה בן שבת
כן, זה לא עובדי המדינה.
פנינה אורן שנידור
זה לא עובדי המדינה.
נעה בן שבת
- - - נציגי ציבור ועובדי מדינה.
פנינה אורן שנידור
בנציגי הציבור אנחנו רוצים נציג של התעשייה, נציג של היבואנים ונציג של הצרכנים.
אורי דורמן
וחקלאים. חקלאית.
היו"ר יונתן מישרקי
רגע, תעשיינים, יבואנים.
גל ברנס
יש כבר נציג של החקלאים, קוראים לו משרד החקלאות.
פנינה אורן שנידור
הנציג שלכם זה משרד החקלאות.
קריאה
לא, לא.
קריאה
לחקלאים יש נציג אחר. ממש לא.
ד"ר לילא שיני חג' יחיא
ממש לא.
אפרת ורד
משרד הכלכלה מייצג את התעשייה?
היו"ר יונתן מישרקי
זה לא מעבר, נכון?
נעה בן שבת
לא, מנהל שירות המזון הוא אחד מהתשעה ואבל הוא עומד בראשם.
היו"ר יונתן מישרקי
הבנתי, אז יש לנו כבר שישה. מי השניים הנוספים?
פנינה אורן שנידור
היתר הם עובדי משרד הבריאות.
היו"ר יונתן מישרקי
עובדי משרד הבריאות?
חגית אירגמן
כמה נציגים?
אביב חצבני
צריך להיות רוב לנציגי ציבור, לא?
אורן ברנע
זה נקרא איזון. זאת ועדה מאוזנת פיקס.
נעה בן שבת
אמרנו שרוב חבריה צריכים להיות נציגי ציבור ובינתיים יש לנו רק שלושה שהם נציגי ציבור.
פנינה אורן שנידור
יבואנים, תעשייה וצרכנים.
נעה בן שבת
יבואנים, תעשייה וצרכנים.
אורי דורמן
חקלאים. לפחות שני חקלאים.
היו"ר יונתן מישרקי
אני שואל ברצינות, משרד החקלאות לא מייצג אתכם?
חגית אירגמן
כמו שכלכלה לא מייצג את התעשייה.
אורן ברנע
שניים מהדרום, שניים מהצפון.
פרופ' טליה איינהורן
תעשייה על ידי שר התעשייה, כלכלה על ידי שר הכלכלה.
אורי דורמן
שני חקלאים לפחות.
היו"ר יונתן מישרקי
איך אני הופך את רוב חברי - - -
נופר טל
מאחר ומשרד הבריאות אוהב לתת את הכנסות למשווקים - - -
היו"ר יונתן מישרקי
מי הדוברת? מה השם?
נופר טל
נופר טל.
היו"ר יונתן מישרקי
מאיפה?
נופר טל
ויקטורי.
פנינה אורן שנידור
בואי תהיי גם נציגה.
נופר טל
היום אנחנו רואים את זה וזה כבר נכנס דרך החוק, זה כבר לא מנהלי, זה כבר הפך להיות קנס שמפורסם אז אולי כדאי לתת גם למשווקים לדבר בוועדה הזאת?
עמיר עופר
עמיר מלשכת המסחר. אם אפשר לדייק בבקשה, אנחנו דיברנו על נציג יבואנים ונציג של התעשייה אז אפשר לרשום שזה יהיה נציג יבואנים מאיגוד לשכות המסחר ונציג - - -
אביב חצבני
תיק תעשייה מהתאחדות התעשיינים. זה מופיע בחקיקה נוספת אז כבר יש תקדים לזה אדוני.
רז הילמן
בחוק התקנים זה מופיע ככה.
עמיר עופר
זה מופיע בחוק התקנים, זה לא משהו שהמצאנו.
פנינה אורן שנידור
חברים, אתם צריכים להבין שמדובר על ועדה של מומחים.
ד"ר זיווה חממא
היא אמורה להיות.
פנינה אורן שנידור
זאת אמורה להיות ועדה של מומחים.
אביב חצבני
תקבעו קריטריונים ותנאי סף ואנחנו נעמיד את המומחה הרלוונטי, ברור.
עמיר עופר
ברור, זה לא יהיה עובד הארגון.
ליאור לוי
זה ברור שזה צריך להיות איש מקצוע.
פנינה אורן שנידור
אני מדברת על מומחיות שהיא רלוונטית לעולם התוכן של תוספי מזון.
עמיר עופר
נכון, כמובן.
אביב חצבני
אין מחלוקות.
נעה בן שבת
למה שלא ייכנסו המומחים באמת? אולי אפילו אנשי סגל אקדמי עם מומחיות רלוונטית?
רוית ארבל
כי זאת לא מומחיות רלוונטית.
נעה בן שבת
אם זה רלוונטי, אני לא יודעת.
פנינה אורן שנידור
נציג אקדמיה.
פרופ' טליה איינהורן
סגל אקדמי ממכון וולקני.
חגית אירגמן
נעה, אולי צריך לעשות שיהיה אפשר לשנות את הנציג לפי הנושא שבדיון, שיהיו נציגים לפי הנושאים.
נעה בן שבת
אז באמת עולה השאלה מה קורה אם יש לנו נושא שעוסק באריזה ואולי זה שונה מנושא שעוסק בתוספי מזון.
פנינה אורן שנידור
לגמרי, זה צריך להיות גמיש.
נעה בן שבת
החברים צריכים להיות בהתאם.
חגית אירגמן
צריך שיהיה נציג של הגורמים אבל לפי הנשואים שדנים בהם.
פנינה אורן שנידור
צריכים להבין שכדי שהוועדות האלה יהיו פרקטיות, צריכים אנשים שהם מומחים. הניסיון שלנו מראה שמי שבסוף נשאר בוועדות האלה זה גורמי המקצוע הרלוונטיים מתוך המשרד אז אין בעיה להביא חקלאים ומשווקים – כמו שכבודה רוצה – אבל בסופו שלח דבר, אנשים שהם לא מהתחום ולא מבינים אז אין להם רלוונטיות. תעשייה ויבואנים הם מבורכים והם צריכים להיות חלק מהתהליך - - -
אורי דורמן
למה, החקלאים לא מבינים?
פנינה אורן שנידור
רוב הבקשות מובאות מהם.
אורי דורמן
פנינה.
פנינה אורן שנידור
מה זה קשור? אתם לא רלוונטיים בעולם התוכן שאנחנו מדברים עליו.
אורי דורמן
אנחנו מאוד רלוונטיים.
פנינה אורן שנידור
אם הייתם מכירים את הרגולציה של אריזות אז לא הייתם כאן כי הייתם מבינים שאין שינוי אבל בגלל שאתם לא מכירים את הרגולציה של האריזות - - -
אורי דורמן
אנחנו לא מכירים כי זה לא שקוף, לא אמרו לנו מה המשמעות של זה ולא אמרו לנו איך זה משפיע עלינו. כן, יש מומחים במכון וולקני ויש מומחים בפקולטה לחקלאות.
נעה בן שבת
אולי כפי שהומלץ, באמת צריך לראות מה הוועדות הרלוונטיות באירופה ולנסות לבנות ועדה מקבילה.
היו"ר יונתן מישרקי
הניסוח של הסעיף כמו שהוא מובא כאן הוא קצת כלילי מידי.
נעה בן שבת
הוא חסר.
היו"ר יונתן מישרקי
וחסר, כן.
נעה בן שבת
נחזור לנושא הזה.
היו"ר יונתן מישרקי
אנחנו נבקש לחזור לנושא הזה, בדיוק.
נעה בן שבת
אדוני, אני מבקשת לדלג על שני הסעיפים (13) ו-(15) ולעבור לפי הבקשה שעלתה פה בבקשה לתיקון לסעיף 130א בעמוד 9. לפי המוצע, זה הוספת סעיף 130א, סעיף 12. עזבנו את נושא האימוץ ואנחנו חוזרים כאן לנושא של המשווקים.

הוספת 130א
12.
אחרי סעיף 130 לחוק העיקרי יבוא:




"חובת יישום
מערכת בקרת איכות עצמית בידי משווק
130א.
משווק לא ימכור מזון, שאינו ארוז מראש על ידי יצרן או מיובא ככזה על ידי יבואן, אלא אם כן הוא מיישם מערכת בקרת איכות עצמית ונוקט אמצעים סבירים כדי להבטיח שהמזון שהוא משווק התקבל מידי עוסק במזון הפועל כדין וכי המזון האמור עומד בדרישות לפי חקיקת המזון, ובכלל זה לעניין החזקת המזון, הטיפול בו, הובלתו, אחסנתו ומכירתו; בסעיף זה, "בקרת איכות עצמית" ו"נקיטת אמצעים סבירים" – כפי שייקבעו בהוראות מנהל שירות המזון ויפורסמו בילקוט הפרסומים שברשומות."
נופר טל
קודם כול, אני שוב מברכת על כך שהייתה הידברות והנוסח בסעיף כן שונה אז אני מבקשת להודות למשרד הבריאות אבל לא יושם מלוא השינוי. יש משהו שהוא מאוד חשוב לנו וגברת פנינה אמרה כאן שהיא מסכימה לזה וזה תהליך האסדרה ואנחנו מבקשים שזה יהיה כתוב.

אנחנו רצינו תקנות ומשרד הבריאות אמר "אל תכבלו את זה לתקנות ודברים שייקחו יותר זמן" אבל כשאנחנו מדברים על מה זה בקרת איכות עצמית ומה זה נקיטת אמצעים סבירים שייקבעו בהוראות מנהל שירות המזון ויפורסמו אז אנחנו רוצים שיהיה ברור שתהיה חובת היוועצות עם בעלי עניין וזה יובא לאישור ועדת הבריאות של הכנסת כי אנחנו אלה שבשטח.

אני חייבת לומר משהו שאמרה גם כבוד פרופ' איינהורן שיצאה.
קריאה
היא פה.
נופר טל
היא פה, סליחה. הסתרת אותה. היא דיברה פה על תוחלת החיים בישראל ואני הייתי רוצה לדעת כמה מקרים היו בישראל של הרעלת מזון כתוצאה ממעשה או מחדל של קמעוני מזון. אני חושבת שאנחנו עומדים היום על אפס.

במובן הזה, זה מטיל עלינו עוד משהו. אם יש פה מישהו שחושב שמי שיושב פה בחדר או מיוצג פה בחדר מהקמעוניים הגדולים, לא מיישם היום מערכת בקרת איכות אז תתנו לי להסיר דאגה מליבכם. כולם מיישמים ולכולם יש קווים מנחים. אין לנו בעיה אם מישהו מאוד רוצה שהם יפורסמו ברשומות אבל יש בעיה עם זה שהם יפורסמו בלי חובת היוועצות איתנו ובלי לדעת מה קורה בשטח.

מי שיושב במשרד ולא יודע מה קורה בשטח ומה נעשה בפועל יפרסם משהו שיחול עלינו? מעבר לזה שאולי זה יוביל לקנסות ועיצומים, הדבר הראשון שאתם תראו שקורה זה גל תובענות ייצוגיות – מה לעשות, זה תחום המומחיות שלי – "ראינו ככה, לא ראיינו ככה, עשית סעיף א', לא עשית סעיף ב'". אנחנו מבקשים להחיל בחוק חובת היוועצות לפני פרסום של דבר כזה וגם שזה יובא לוועדה.
היו"ר יונתן מישרקי
תודה. אנחנו כבר נחליט בעניין הזה. מה התגובה שלכם?
פנינה אורן שנידור
פרסום ברשומות מחייב אותנו בהיוועצות עם הציבור, פרסום להערות הציבור - - -
נעה בן שבת
אתם מפרסמים את ההנחיות האלה? אתם תפרסמו אותן מראש?
פנינה אורן שנידור
ברור. גם היום, רשות האסדרה מחייבת אותנו לפרסם לכל נוהל שיש לו השפעה משקית ולעשות עליו תהליך עבודה. החבר'ה פה שותפים ואנחנו מקדימים היום רגולציות נוספות שאמורות להקל על תהליך מתן רישיון יצרן גם לפעולת יצרניות שנעשות אצל המשווקים והן כולן ככולן מותנות ביישום מערכת בטיחות מזון.

אנחנו פרסמנו, עושים איתם שיח ונמשיך לעשות. הם רצו שנאמר לפרוטוקול שההנחיות לא יפורסמו לפני היוועצות וזה מה שאנחנו נמשיך לעשות ולו רק בגלל שלא כל הידע נמצא במשרד הבריאות והשיח איתם הוא חיוני.
היו"ר יונתן מישרקי
יפה מאוד.
נעה בן שבת
במי אתם רוצים להיוועץ?
נופר טל
כבוד היו"ר, אני מכבדת מאוד את הדברים אבל אגיד מאיפה החשש שלי. אנחנו יושבים פה היום, ישבנו פה לפני תשע שנים וחלק מהחברים פה בשולחן אפילו יושבים באותם מקומות. האנשים משתנים והיום, אני בהחלט סומכת ואמרתי את זה. אני מברכת על כל מילה שנאמרת מפי פנינה אבל אנחנו לא יודעים מי ישב פה בעוד תשע שנים או בעוד 15 שנים או בעוד שש שנים. כשהדברים לא כתובים זו בעיה.

היה לנו ניסיון עם הרשות להגנת הצרכן שהיא גם מאסדר. דברים נאמרו לפרוטוקול ובפועל, חובת ההיוועצות הייתה "שמענו אתכם, תודה רבה ודחינו את הכול".
נעה בן שבת
יש כללים לביצוע ההיוועצות ולא חייבים לקבל את הדברים בהיוועצות. זה שנועצו ולא קיבלו זה אפשרי, זה דבר שקורה.
נופר טל
אני מאוד מכבדת את מי שנמצא כאן ואני חושבת שבאמת קיים שיח אבל הפחד שלי הוא מפני - - -
היו"ר יונתן מישרקי
שלא יהיה בעתיד.
נופר טל
שלא יהיה בעתיד.
היו"ר יונתן מישרקי
או-קיי, תודה רבה. כן, בבקשה. מה השם?
לילך דחוח
עורכת דין לילך דחוח, שופרסל. אני רוצה להצטרף למה שנאמר על כך שיש לנו דלת פתוחה והקשבה מלאה בשנים האחרונות אז תודה לפנינה ולצוות שלה על זה. אני רוצה להגיד שתי הערות. אחת, לגבי הוראות מנהל שירות המזון יכול להיות שבהקשר הזה אנחנו צריכים להצמיד את זה לאירופה ולמה שנהוג באירופה. זה גם מתכתב עם הרפורמה וגם ככה אולי נבטיח שלא יקומו יום אחד הוראות שמישהו יחליט להתקין.
נעה בן שבת
את מתכוונת הוראות שקיימות באירופה לעניין מה זה מערכת בקרה עצמית ומה זה נקיטת אמצעים סבירים?
לילך דחוח
כן, יכול להיות. לעניין בקרת איכות עצמית או נקיטת אמצעים סבירים. יכול להיות שזה משהו שיצמצם יותר את הדברים. אני רק אומרת שיש כאן איזושהי סוגיה והסוגייה שבוודאות צריכה לקבל ביטוי זה שלא יכול להיות שמישהו יכתוב איזשהם הוראות שהן לא סבירות, לא הגיוניות ויטיל עלינו איזשהו נטל שלא קיים בעולם ולא הגיוני להטיל אותו על משווק כי אלו מונחים מאוד פתוחים.

אני בטוחה שגם יו"ד הוועדה יכול להבין שמונחים כמו "בקרת איכות עצמית" או "נקיטת אמצעים סבירים" יכולים להיות סבירים ויכולים גם להיות הוראות שייקבעו משהו שהוא לא סביר ובהקשר הזה, אנחנו צריכים להסדיר את הסוגייה הזאת.
היו"ר יונתן מישרקי
או-קיי.
לילך דחוח
רציתי לשאול את פנינה, ברשותך, כשכתבתם כאן שמשווק לא ימכור מזון שאינו ארוז מראש על ידי יצרן או מיובא ככזה על ידי יבואן, למה הכוונה? מדוע לא "משווק לא ימכור מזון שאינו ארוז מראש אלא אם כן"? למה הסיפה "על ידי יצרן או מיובא ככזה על ידי יבואן"? לא הבנתי מה היא באה לחדד.
שרון גוטמן
גם בסעיף 132 זה הנוסח. כשעשו הגנה למשווקים ב-2015 אז התייחסו למזון שמי שאורז אותו הוא היצרן והוא נמכר כארוז, זאת הכוונה. זה חל גם על מזון מיובא שהמשווק מוכר אותו וגם על מזון בייצור מקומי.
היו"ר יונתן מישרקי
מה לגבי ההתייעצות עם היבואנים?
קריאה
לא יבואנים.
היו"ר יונתן מישרקי
סליחה, משווקים.
פנינה אורן שנידור
באמות המידה שלנו אנחנו מסתמכים על אירופה. כל הסעיף הזה נולד - - -
היו"ר יונתן מישרקי
אם בכל מקרה יש לכם היוועצות אז מה אכפת לכם להוסיף את זה כאן?
נעה בן שבת
נכון.
היו"ר יונתן מישרקי
"תוך היוועצות עם".
קרן רוט
זה בהערות הציבור.
פנינה אורן שנידור
זה בהערות הציבור.
קרן רוט
זה חלק מהתהליך שקיים היום.
קריאה
זה לא נכון.
פנינה אורן שנידור
זה בתהליך החקיקה שקיים היום ולפי חוק האסדרה שעבר, אתה לא יכול לפרסם כל נוהל שיש לו השפעה משקית מבלי שעשית את תהליך ההיוועצות עם הציבור. זה חלק בלתי נפרד היום מההוראות.
היו"ר יונתן מישרקי
שי, תביא לנו איזשהו נוסח שנוכל להתקדם.
שי סומך
יש את חוק עקרונות האסדרה בסעיף (2)(3).
נופר טל
מחר החוק ההוא ישונה ואנחנו נשארים עם החוק הזה.
פנינה אורן שנידור
אבל זה החוק.
נופר טל
נערה הייתי וכבר זקנתי.
שי סומך
לא, יש כאן עקרונות של אסדרה ואחד מהעקרונות ב-(2)(3) למשל, זה תהליך גיבוש האסדרה וקביעתה מתבססים במידה מספקת על נתונים הנוגעים לעניין ונעשים בהתאם לעקרון השקיפות ותוך שיתוף הציבור במידה הנדרשת בנסיבות העניין.
היו"ר יונתן מישרקי
אני לא הבנתי. אם זה קיים אז זה קיים, אם זה החשש הוא שזה ישונה אז גם פה זה יכול להשתנות.
נופר טל
יש לנו כאן חוק אחד שהוא חקיקה ראשית ואתם מבקשים לתקן אותו אז אני לא מצליחה להבין למה מהחוק הזה נקיש לחוק ההוא.
פנינה אורן שנידור
אין לנו התנגדות.
שי סומך
יש כללי מנהל תקין למדינת ישראל, חלקם בחוק עקרונות האסדרה וחלקם פשוט בעבודה הממשלתית. אני לא מכיר שום דבר שקורה בלי הערות ציבור ומפורסם באתר התזכירים. זאת השיטה.
נופר טל
הייתי שמחה מאוד לומר לך איך מתייחסים להערות הציבור בחלק מהמשרדים.
לילך דחוח
רגע, אז שמשרד הבריאות יאמר לפרוטוקול שיהיה הליך היוועצות וזה יהיה - - -
היו"ר יונתן מישרקי
הוא אמר. פנינה אמרה את זה.
פנינה אורן שנידור
אמרנו לפרוטוקול.
היו"ר יונתן מישרקי
זה נאמר לפרוטוקול.
נופר טל
רק שנייה, אני אגיד את הנוסח וגברת פנינה תאשר. הנוסח הוא שמשרד הבריאות מתחייב להיוועצות עם בעלי עניין לפני שיפורסמו אותן הגדרות.
שי סומך
ומה יקרה בהוראות אחרות כשזה לא ייכתב, אז משרד הבריאות לא יהיה חייב לעשות את זה?
נעה בן שבת
לא, היא מקריאה בשביל הפרוטוקול.
נופר טל
אני מקריאה לפרוטוקול, אני לא ניסחתי את החוק, אני לא יושבת בכיסא שלך ואני לא מתיימרת.
שי סומך
הבנתי אבל אני אומר שאם מעגנים את הנושא של שיתוף ציבור כאן אז מה - - -
נופר טל
אבל מעגנים את זה לפרוטוקול.
נעה בן שבת
לא, היא לא רוצה לעגן בחוק, היא רק רוצה להקריא משהו לפרוטוקול.
היו"ר יונתן מישרקי
זאת הערה לפרוטוקול.
פנינה אורן שנידור
אני אמרתי בצורה ברורה שתהיה היוועצות עם הציבור טרם - - -
היו"ר יונתן מישרקי
עם בעלי עניין. מצויןץ
נופר טל
רגע, איפה מי שרושמת את הפרוטוקול.
קריאה
הכול מצולם ומוקלט.
היו"ר יונתן מישרקי
זה גם מצולם וגם מוקלט באופן אוטומטי. אפשר להמשיך?
נופר טל
דבר אחרון.
היו"ר יונתן מישרקי
לא סיימת?
נופר טל
אנחנו נחזור אחורה כי אני לא יודעת אם אני אגיע לעוד ישיבות. אלו ישיבות מאוד חשובות אבל אני צריכה לעשות עוד כמה דברים. לעניין סעיף 24, אנחנו רואים לחיוב את הכוונה של שירות המזון לפרסם את ההוראות לפעולות שאינן - - -
נעה בן שבת
איזה סעיף 24?
פנינה אורן שנידור
אבל זה לא פה. זאת ההודעה ברשומות ב-24(ג). זה לא חלק מהדיון.
נופר טל
באופן כללי, יש להם רצון לפרסם הוראות שנוגעות לפעולות כדי שלא יהיו טעונות אישור אבל אנחנו חושבים שיש לבצע טיוב בהצעה הזאת ואנחנו נמשיך להעביר אליכם הערות ואת השיח. אני גם חושבת שיש כל מיני מונחים ארכאיים וסעיפים ארכאיים שזה מפנה אליהם כמו המילה "מדור".
שרון גוטמן
אני אחדד לעניין ההיוועצות בציבור, אנחנו עושים את זה גם היום והדרך היא שאנחנו מפרסמים את זה באתר האינטרנט של משרד הבריאות ובאתר תזכירים ככול שמדובר במשהו שטעון היוועצות באתר תזכירים.
נופר טל
סעיף 24 מדבר על רישיון - - -
שרון גוטמן
לכן, אנחנו אמורים לקבל את הערות הציבור כשאנחנו כותבים וכמובן שאנחנו לא מחוייבים לקבל את הערות הציבוא. אם כבר מדברים לפרוטוקול, אז נחדד.
נופר טל
לקבל, לא להטמיע.
שרון גוטמן
בוודאי.
היו"ר יונתן מישרקי
הסעיף המדובר הוא סעיף 24 בנוסח המשולב?
פנינה אורן שנידור
זה לא בחלק לדיון, זה בנפרד. זה פרסום ברשומות של מנהל שירות המזון ואלה פעולות שנעשות היום.
היו"ר יונתן מישרקי
זה חלק מהחוק פה?
פנינה אורן שנידור
לא לדיון עכשיו.
היו"ר יונתן מישרקי
אז כשנגיע - - -
נופר טל
רק שנייה, שרון. גידי אומר לי פה משהו נכון ככי הוא שם לב לחידוד, אתם מתעקשים על הערות הציבור ולא בעלי עניין ואנחנו כן רוצים שיתקיים איתנו שיח בדיוק כמו שהתקיים לפני כחודשיים.
פנינה אורן שנידור
הציבור כולל בעלי עניין.
ד"ר גידי ציפורי
לא. כבודו, סליחה.
היו"ר יונתן מישרקי
שם?
ד"ר גידי ציפורי
ד"ר גידי ציפורי, אני מנהל הבטחת איכות, בין היתר של קרפור ועוד כמה רשתות מזון. דיון עם בעלי עניין כפי שנהוג באירופה וכפי שנהוג בארצות הברית זה לא הערות לציבור, זה לא פרסום באתר אינטרנט אלא פנייה לבעלי העניין שאתם יודעים עליהם ואנחנו צריכים להיות חלק מהדיון הזה.

אנחנו מייצגים לפחות 60% מהאנשים שהולכים אחרי זה למכור את המוצרים ודיון עם בעלי העניין זה לא אותו דבר כמו קבלת פניות הציבור.
נופר טל
אם מאמצים את הדירקטיבה מאירופה אז צריך לאמץ אותה.
ד"ר גידי ציפורי
באירופה יושבים בעלי העניין בוועדות.
פנינה אורן שנידור
אנחנו מעבירים את זה דרך לשכת המסחר לגוף הרלוונטי שם ויש גוף רלוונטי גם בהתאחדות התעשיינים. מי שרשום כהתאחדות אז אנחנו מעבירים לו, יודעים לפנות אליו ואנחנו בקשר איתם אבל לד"ר ציפורי כאדם בודד אנחנו לא מגיעים.
נופר טל
הוא לא אדם בודד.
ד"ר גידי ציפורי
ד"ר ציפורי לא מדבר כאדם בודד, אני מדבר כרגע כנציג של רשתות השיווק בישראל וישנה עוד בעיה כי רשות השיווק בישראל מייצגות אולי 60% מאלה שמוכרים מזון. מה קורה עם נציגי החנויות הפרטיות ונציגי הגופים הקטנים שאינם חברים באיגוד לשכות המסחר?
פנינה אורן שנידור
מפרסמים באתר האינטרנט.
ד"ר גידי ציפורי
30% מהציבור.
ליאור לוי
אבל אין להם גוף מייצג, ד"ר ציפורי.
נעה בן שבת
זה הערות הציבור.
ליאור לוי
סליחה שאני מתערב, אדוני היושב-ראש אבל אני רוצה להגיב למה שהוא אמר. בעיקרון, לגבי הפרשנות של בעלי עניין באירופה ד"ר ציפורי צודק במה שהוא אמר אבל הפרקטיקה בישראל דומה למה שקורה באירופה. יש ארגונים מייצגים כמו התאחדות התעשיינים וכמו לשכות המסחר ומשרד הבריאות, כמו כל משרד אחר, פועל באותה שיטה. הוא מדווח ומודיע לארגונים המייצגים את החדשות ולזה הוא קורא הודעות לציבור או שיתוף הציבור וכך הפרקטיקה נעשית. אם ד"ר ציפורי מתייחס עכשיו לקבוצה של קמעונאים קטנים – והיא גדולה, היא לא קטנה – שאיננה מיוצגת אז יש בעיה, שיתכבדו ויעשו לעצמם גוף מייצג.
היו"ר יונתן מישרקי
או שיעקבו אחרי הפרסומים.
ליאור לוי
נכון, או שיעקבו אחרי הפרסומים.
נופר טל
ליאור ציין דבר אחד חשוב. בסוף, לקמעוניים הגדולים יש מערכות בקרת איכות – יושב פה ד"ר ציפורי ויש עוד רבים – ואני מזכירה לכם שהחוק הזה חל על כל משווק מזון בישראל, כל האטליזים והירקניות.

מטבע הדברים יש כוח אדם אז זה לא בגלל שמשרד הבריאות לא רוצה אבל האכיפה ביחס אליהם - - - אז אני לא יודעת כמה הם ידעו מה חל עליהם או מה הם מיישמים מתוך החוק, אפילו היום. אם אנחנו דואגים לבריאות הציבור אז בואו נסתכל גם עליהם.
נעה בן שבת
בתחילת דברייך אמרת לנו שכל היצרנים והמשווקים מפעילים היום מערכת בקרה עצמית עכשיו את בעצם אומרת שיכול להיות שלא.
נופר טל
לא, אני מדברת על המשווקים והקמעוניים הגדולים.
ד"ר גידי ציפורי
הרשתות המוסדרות.
נעה בן שבת
הרשתות המוסדרות. השאלה היא איזה מין נטל אנחנו מטילים על המשווקים הקטנים. אני שואלת את משרד הבריאות.
פנינה אורן שנידור
בשלב הזה, אם מכולת קטנה מוכרת מזון אינו ארוז מראש אז היא תידרש. יהיה לה זמן התארגנות, אנחנו נגיש לה את הנהלים והיא תידרש.
נעה בן שבת
מה זה דורש ממנה, מערכת בקרה כזאת?
קריאה
אנחנו לא יודעים. אף אחד לא יודע.
פנינה אורן שנידור
אנחנו נפרסם את העניין. גם באירופה באים ואומרים - - -
קריאה
הכול יהיה יותר יקר. נכון, גל?
פנינה אורן שנידור
כמו שכשאתה רוצה להיות יבואן נאות, אתה צריך לנהל את הסיכונים אז אותו דבר כאן. גם היום זה חלק מהתנאים של משווק, גם היום אנחנו לא נמצאים בוואקום. היום, כחלק מתנאי המפרט האחיד שקובע כתנאי לקבלת רישיון עסק, משווקים צריכים לנהל סיכונים.

לגבי ניהול סוכנים, ככל שאתה קטן יותר, אתה עושה פחות פעולות יצרניות עם מזון שהוא בתפזורת אז ניהול הסיכונים שלך הוא ממילא קטן והמשמעות לגביך היא קטנה יותר. אנחנו גם נצטרך להנגיש כמובן ואנחנו נעשה את זה.
ד"ר זיווה חממא
זה מערך שלם של גמישות בהתאם לגודל של העסק.
נופר טל
כי למה חשובה לנו הבריאות של מי שקונה במכולת. מה אכפת לנו ממנו?
נעה בן שבת
לא, אנחנו לא מדברים על מכולת שמוכרת מוצרים ארוזים מראש, אנחנו מדברים על מישהו שמוכר בתפזורת, נכון?
נופר טל
נעה, יש לי שאלה. כמה עסקים גדולים לעומת כמה מכולת שכונתיות - - - אם אנחנו כבר פותחים את זה לדיון אז היום, החזקה על אחריות משווק היא תאריך תוקף, אחסון נאות ודברים כאלה. אם נלך היום לסניפים של הרשתות המוסדרות או למכולות כמה פגי תוקף נמצא על המדפים של זה או של זה או אריזות נפוחות?
פנינה אורן שנידור
אבל אנחנו כרגע בדיון על - - -
נעה בן שבת
כרגע אנחנו מדברים על מזון שאינו ארוז מראש, אנחנו מדברים על מזון בתפזורת.
נופר טל
לא, אני מדברת על 130א.
פנינה אורן שנידור
130א זה על מזון בתפזורת.
נעה בן שבת
130א זה על מזון שאינו ארוז מראש.
פנינה אורן שנידור
בואו נדייק. 132 עוסק במזון ארוז אבל היום אנחנו מדברים על - - -
נעה בן שבת
אנחנו מדברים על 130א, מזון שאינו ארוז מראש ואת רוצה תוכנית בקרה עצמית.
פנינה אורן שנידור
אנחנו מדברים על כך שאם מכולת עושה פעילות יצרנית וטוחנת בשר שלא לעיני הלקוח, היא תהיה חייבת לנהל סיכונים כדי לעשות את הפעולה הזאת.
נעה בן שבת
או-קיי.
פנינה אורן שנידור
זאת דוגמה אחת. מצד שני, גם אם מכולת קונה גבינה מיובאת או קונה גבינה מתוצרת מקומית ואז היא חותכת אותה ופורסת אותה במעדנייה, שלא לעייני הלקוח אז מבחינתנו, זו גם פעילות יצרנית שנדרשת היום ברישיון ייצור וזה חלק מהתהליכים שאנחנו רוצים לפתור אותם מרישיון ייצור אבל כתנאי לכך זה שהיא תהיה תנהל סיכונים ותיישם מערכת בקרת איכות.
נעה בן שבת
אבל את לא מדברת רק על מי שעוסק בפעילות יצרנית.
פנינה אורן שנידור
אני מדברת על כל מי שמוכר - - - מה זה מזון בתפזורת? אם אתה מוכר - - -
ד"ר זיווה חממא
פיצוחים.
פנינה אורן שנידור
אם אתה מוכר חמוצים ואתה פותח קופסת שימורים ומרוקן אותה אז אתה צריך לדעת מתי פתחת, מה חיי התוקף שלה, איך מנקים בין לבין וזה ניהול סיכונים שאתה צריך לעשות לגבי הפעולה הספציפית הזאת. זה מוצר בתפזורת.
רחל גור
זאת אומרת, זה רק על המזון שהוא לא ארוז או שהתוכנית צריכה להיות על כל העסק עצמו, ארוז ולא ארוז?
פנינה אורן שנידור
מדובר על מזון שאינו ארוז מראש. רק אצל משווק ורק על התפזורת. תקראי את סעיף 132 ששם זה ממילא חל על המזון הארוז.
היו"ר יונתן מישרקי
רצית לקרוא עוד משהו?
נעה בן שבת
כן, 313 בעמוד 12.
שי סומך
אפשר להבהיר שהתוכנית תחול רק לגבי המזון שלא ארוז.
נעה בן שבת
או-קיי, תוכנית בטיחות עצמית לגבי אותו מזון.
היו"ר יונתן מישרקי
זאת המשמעות של מה שכתוב, לא?
פנינה אורן שנידור
זה מה שכתוב.
נעה בן שבת
אני גם חושבת שזה עולה מתוך הדברים אבל אם רוצים להבהיר את זה אז אפשר גם להבהיר.
פרופ' טליה איינהורן
בוודאי, אחרת זה מאוד לא ברור.
נופר טל
חשוב לי לציין שהתוכנית תחול רק על המזון שלא ארוז מראש.
נעה בן שבת
כן, זאת התוספת וההערה ששי ביקש.
היו"ר יונתן מישרקי
זאת ההבהרה.
נעה בן שבת
אנחנו נדלג לעמוד 12 כדי להשלים את הנושא שעסקנו בו קודם לגבי אימוץ ההוראות האירופיות. אנחנו בעמוד 12, סעיף 22.
קרן רוט
נעה, את לא רוצה להקריא כבר גם את סעיף העיצומים?
נעה בן שבת
אני מעדיפה לעשות את העיצומים בדיון נפרד.

תיקון סעיף 313
22.
בסעיף 313(ג) לחוק העיקרי, הסיפה החל במילים "הוספת תנאים" – תימחק.
נופר טל
יש לי שאלה, מה קורה עם פירות וירקות לא ארוזים מראש? יושבים פה חקלאים וזאת שאלה. אני אצטרך לדעת מהם על חומרי הדברה, מי גידל, מי שטף ומה יש בפנים. הרי, לא הכול ארוז מראש אז אני אחראית גם על פירות וירקות? אתם מבינים בכמה זה ייקר את הפירות והירקות בישראל?
פנינה אורן שנידור
אלא אם כן תקבלי את המידע הזה מהחקלאים ולא תצטרכי לעשות את זה.
נופר טל
את יודעת שחלק מהמגדלים הם מגדלים קטנים שאנחנו הולכים להטיל עליהם עכשיו חובות אז מישהו יממן את החובות האלה וזה כנראה יהיה הצרכן.
פנינה אורן שנידור
אז נמכור משהו שהוא - - -
אורן ברנע
זה פשוט, שיקראו את התקנות, את התרגום ויראו מה קובע. זהו. תוך כדי שהוא מוריד את המגפיים, הוא יקרא עם התרגום ויבין.
אורי דורמן
יש בעיה עם מה שקורה היום? מוכרים תוצרת בתפזורת אז מה עושים? מה קרה?
נופר טל
אני שאלתי כמה מקרי תחלואה היו בישראל ואף-אחד לא ענה.
ד"ר זיווה חממא
זה נשמע סביר למישהו שמשווק ימכור משהו כשהוא לא יודע מה הוא מוכר?
נופר טל
אני שאלתי כמה מקרי תחלואה היו בישראל ואף-אחד לא יודע לענות. למה צריך עוד רגולציה. האם קרה משהו? רגולציה נועדה להסדיר.
קריאה
רוצים לייקר את המוצרים.
פנינה אורן שנידור
את עוד פעם התחלת להפוך את היוצרות.
נעה בן שבת
סעיף 313 הוא הסעיף שעוסק בשינוי התוספת וסעיף קטן (ג) אומר היום שעל אף האמור בסעיף קטן (א), על שינוי התוספת השנייה א' יחולו הוראות סעיף 3א והוספת תנאים והחרגות לטורים, טעונה המלצת ועדת החריגים.

אנחנו מורידים את הסיפה שאומרת שהוספת תנאים או החרגות טעונה גם בקבלת המלצת ועדת החריגים לפי 313א.
פרופ' טליה איינהורן
רגע, באיזה סעיף את?
נעה בן שבת
אני בעמוד 12, בסעיף 22.
היו"ר יונתן מישרקי
למה אנחנו מוחקים את הוספת התנאים?
נעה בן שבת
אני מבינה שאנחנו לא מוספים את הוספת התנאים וההחרגות כי תהיה לנו את הוועדה המייעצת, נכון?
היו"ר יונתן מישרקי
עמוד 12, תיקון סעיף 313. בסעיפים שלנו זה סעיף 22. מישהו יכול להסביר למה אנחנו מוחקים את הוספת התנאים?
שרון גוטמן
כן, מאחר ושינינו את הטורים והוספנו גם את טור א' אז זה מתייתר כי ממילא 3א קובע. סעיף 313(ג) קובע עם מי השר צריך להתייעץ או את ההסכמה של מי דרושה כדי לתקן את התוספות. מאחר ושינינו את כל התוספת זה פשוט מיותר כי זה מפנה ל-3א והוא קובע את הפרוצדורה.
נעה בן שבת
את אומרת שבתוך סעיף 3א כבר יש לנו את הדרישה להיוועץ בוועדת החריגים ובמקרים המתאימים, גם בוועדה מייעצת במקומם.
שרון גוטמן
נכון.
נעה בן שבת
עכשיו יש לנו את סעיף 313א לגבי ועדת החריגים.
היו"ר יונתן מישרקי
זה הסעיף האחרון להיום.
נעה בן שבת
תיקון סעיף 313א
23.
בסעיף 313א לחוק העיקרי –

(1) בסעיף קטן (א) –

(1) בפסקה (1), במקום "בתנאים או בהחרגות" יבוא "בתנאים, בהחרגות, בשינויים או בהרחבות";



זה בהתאמה לטורים החדשים שמופיעים.




(2) במקום פסקה (2) יבוא :

"(2) הוספה של תנאים, החרגות, שינויים או הרחבות לחלק ב' לתוספת השנייה א', כאמור בסעיף 3א לפי הוראות סעיף 313;";
היו"ר יונתן מישרקי
זה גם בהתאם.
נעה בן שבת
זה גם בהתאמה לטורים.
היו"ר יונתן מישרקי
בהתאמה לטורים.
נעה בן שבת
(2) בסעיף קטן (ה), אחרי "או החלתו בתנאים או בהחרגות" יבוא "או הרחבתו".



צריך לראות בסעיף קטן (ה). כתוב פה שהשר יפנה לוועדת החריגים לשם קבלת המלצתה בעניין הפעולות ולפנייה יצורפו וכן הלאה וגם פירוט הנימוקים, גם להחלה בהחרגות או הרחבתו. כמובן שזאת הרחבה שדורשת - - -
היו"ר יונתן מישרקי
ועדה.
נעה בן שבת
אולי צריך להבהיר פה שזה רק הרחבה שדורשת הוועדה.
היו"ר יונתן מישרקי
אז כן, צריך להגיד את זה.
רוית ארבל
גם בסעיף 313א?
נעה בן שבת
כן.
חגית אירגמן
אנחנו מבקשים שבסעיף קטן (ג) יהיה תוספת של נציג משרד החקלאות לוועדה.
פנינה אורן שנידור
לאיזו ועדה? חריגים?
חגית אירגמן
חריגים.
אביב חצבני
אנחנו מתנגדים ואפשר לתת את זה לממשלה אם רוצים, זאת הצעת חוק ממשלתית.
היו"ר יונתן מישרקי
על איזו ועדה אנחנו מדברים?
נעה בן שבת
אנחנו מדברים על ועדת החריגים שאמורה לאשר במקרים שבהם לא רוצים לאמץ את הדין האירופי או את העדכונים בדין האירופי כפי שהם ואז צריך להעלות לוועדת החריגים.
חגית אירגמן
זה יכול לחסוך את כל הפרוצדורה של ראש הממשלה ודברים כאלה, אם יש נציג שלנו.
אביב חצבני
אם אתם מציעים להוריד סעיפים אחרים אז אפשר - - -
שרון גוטמן
עדיין לא קרה פעם אחת שפניתם לראש הממשלה וכבר עברו שלוש שנים.
היו"ר יונתן מישרקי
תנהלו שיח בינכם, לא פה על השולחן הזה. אתם יכולים להגיד את עמדתיכם וזה בסדר. בסוף, ככול שנשאר בעמדות סותרות אז זה יגיע לשולחן הממשלה אבל אני בכל זאת מציע שתנהלו שיח בינכם. בסדר?
נעה בן שבת
אדוני, בזה סיימנו את התיקונים לסעיף 313 ו-313א.
היו"ר יונתן מישרקי
עד כאן להיום. תודה רבה לכולם על ההשתתפות, הישיבה הבאה תהיה ביום חמישי. עד כאן להיום, הישיבה ננעלה.


הישיבה ננעלה בשעה 14:01.

קוד המקור של הנתונים