ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 07/05/2024

צמצום פערים ותקצוב בחברה הערבית, העדר תוכנית חומש לרשויות המקומיות בחברה הדרוזית

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



16
ועדת הכספים
07/05/2024


מושב שני



פרוטוקול מס' 387
מישיבת ועדת הכספים
יום שלישי, כ"ט בניסן התשפ"ד (7 במאי 2024), שעה 12:30
סדר היום
1. צמצום פערים ותקצוב בחברה הערבית
2. העדר תוכנית חומש לרשויות המקומיות בחברה הדרוזית
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
ינון אזולאי
ולדימיר בליאק
אימאן ח'טיב יאסין
אחמד טיבי
חמד עמאר
מיכל שיר סגמן
נאור שירי
עאידה תומא סלימאן
חברי הכנסת
יואב סגלוביץ'
יאסר חוג'יראת
בועז טופורובסקי
יוסף עטאונה
מוזמנים
עשהאל צור - אגף תקציבים, משרד האוצר

חיאם קעאדן - סמנכ"ל המגזר הערבי, מרכז השלטון המקומי

נזיה דבור - ראש מועצה מקומית בית ג'אן

מאזן גנאים - ראש העיר סכנין

יאסר ג'דבאן - ראש המועצה המקומית כסרע סמיע

סיף משלב - ראש מועצת אבו סנאן

ואיל מוגרבי - ראש המועצה המקומית עין קניה

מוניב סאבא - ראש רשות עספיא

רפיק חלבי - ראש מועצת דלית אל-כרמל

פואד עווד - ראש מועצה מקומית מזרעה

אדגאר דכוואר - ראש מועצה מקומית פסוטה

כבישי חוסאם - יו"ר מועצה מקומית ג'וליס

עלי זידאן - ראש מועצה מקומי תכפר מנדא

מוניר זבידאת - ראש מועצת בסמת טבעון

דרוויש ראבי - ראש מועצת ג'לג'וליה

אחמד בדראן - חוקר – התכנית לחברה הערבית בישראל, המכון הישראלי לדמוקרטיה

דרוויש ראבי - ראש מועצה, הוועד הארצי רשויות ערביות

עיסאם מדאח - מנהל אגף ביטחון, הוועד הארצי ראשי רשויות ערביות

מוחמד אבו ליל - רכז יחידה כלכלית חברתית של החברה הערבית, מרכז מוסאוא

אמל זיאדה - אחראית חברה ערבית, אדם טבע ודין - אגודה ישראלית להגנת הסביבה
ייעוץ משפטי
שלומית ארליך
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם



רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-דיוקים והשמטות.


צמצום פערים ותקצוב בחברה הערבית
היו"ר משה גפני
אנחנו מתחילים בנושא של צמצום פערים ותקצוב בחברה הערבית. אחמד טיבי, בקשה.
אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל)
מכובדי היושב ראש, שיגרנו לך פנייה משותפת שלי, של עאידה תומא ושל אימאן ח'טיב, חברי ועדת הכספים, לדון בכל מה שקשור לקיצוץ בתקציבים של החברה הערבית כפי שבא לידי ביטוי או אמור לבוא לידי ביטוי בתקציב שאושר ובתכניות והחלטות הממשלה.

היום נמצאים איתנו הרכב מכובד של ראשי הרשויות. נמצא פה מאזן גנאים, ח"כ לשעבר וראש עיריית סכנין שנבחר ליושב ראש הוועד הארצי לפני שבוע, אנחנו מברכים אותו, וראשי רשויות רבים.
היו"ר משה גפני
שיהיה לכם בהצלחה.
אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל)
זה נושא שחשוב להם ביותר. מטרת התכניות, בעיקר תכניות החומש, היא צמיחה וצמצום פערים. זה לא יביא לקפיצה מטאורית במצב של היישובים הערביים, זה רק יביא לצמצום פערים ולצמיחה הדרגתית ואיטית. היה קשה להשיג את 200 מיליון השקלים, תקציב האיזון, אבל בסוף שר הפנים העביר את אותם 200 מיליון שקל לרשויות. כדאי לשמוע מראשי הרשויות מה הגיע, כמה קיבלו. באחת ההחלטות יש קיצוץ של 600 מיליון שקל למשך 3 שנים. 85% מתכניות החומש הן תכניות של החברה הערבית, כולל תכנית למאבק בפשיעה. נאמר לנו על ידי האוצר שכל מה שקשור בחוק עדיפות לאומית מחייב אישור ועדה, מה שמחייב אותך, מכובדי יושב ראש הוועדה גפני, לכנס את הוועדה ולאשר.
היו"ר משה גפני
אני לא אכנס את הוועדה ולא אאשר. אני לא אתן יד לזה שתהיה פגיעה ברשויות הערביות ובציבור הערבי.
אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל)
זו אמירה חשובה. רצינו את הישיבה הזאת כדי לשמוע את ההתחייבות הזאת.
היו"ר משה גפני
אני חוזר בי מהעניין שלא יהיה דיון. יהיה דיון, אבל לא יהיה אישור. יהיה דיון, בגלל שאנחנו דנים על הנושא הזה של הקיצוץ. דיברה איתי השרה מאי גולן, השרה לשוויון חברתי. היא ביקשה לבוא לכאן ולהגיד שהיא מתנגדת לקיצוץ.
אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל)
אפילו ראש הממשלה עצמו אמר שהוא מתנגד לקיצוץ משמעותי, כשבינתיים שר האוצר מתנהג אחרת באמירות ובהחלטה על הקיצוצים. ההתחייבות שלך היא הדבר המתחייב בישיבה הזאת, כל השאר זה כלאם פאדי.

אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת):

אני רוצה להגיד תודה לכבודו שנענה לבקשה שלנו לקיים את הדיון החשוב הזה.
היו"ר משה גפני
תודה לא מגיעה לי, אבל זה נכון - -

אימאן ח'טיב יאסין (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת):

יכולת להגיד משהו אחר. מה שאמרת עכשיו מעיד על זה שאתה מחויב לחברה הערבית. אתה יכול לקבוע מציאות אחרת. עם הקיצוץ הזה אנחנו נהיה מופלים לרעה כפליים. היה קיצוץ רוחבי של 5% לכל החברה הישראלית בגלל המצב, אבל לא יכול להיות שיהיה קיצוץ נוסף של 15% לחברה הערבית.

הפיתוח של החברה הערבית וצמצום הפערים בה זה מנוף הצמיחה הכי גדול לחברה הישראלית. חבל שאנחנו כחברה ערבית צריכים להתחנן על משהו שהוא לטובתה של החברה הישראלית, לא רק לטובתה של החברה הערבית.

התקציבים האלה לא נעשו בשליפה, הם נעשו בעבודה עם אנשי מקצוע מהחברה הערבית, עם אנשי כספים, חברה, רווחה ובריאות. מדובר על תכנית שנותנת מענה ראשוני לבעיות אקוטיות שצועקות עד השמיים בחברה הערבית. התכנית הזאת שעבדה במשך פחות משנה הוכיחה את עצמה, הביאה תוצרים בשטח, אם בבריאות, בחינוך, בהשכלה גבוהה, בתשתיות. אנחנו לא מוכנים לקבל את הגזרה הזאת. אני פונה מכאן לחברי ועדת הכספים ולכל חברי הכנסת שאיכפת להם מהחברה הישראלית בכלל ומהחברה הערבית בפרט, קומו ועשו מעשה אם זה יהיה. כחברי כנסת, ואני בטוחה שגם ראשי הרשויות, נהיה יד ביד, כתף אל כתף עם כל מי שמאמין בצדקת דרכנו כדי לשנות את המציאות הרעה של החברה הערבית.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אדוני היושב ראש, אני רוצה לברך אותך על קיום הדיון החשוב הזה בפגרה. אנחנו מדברים על קיצוץ של 15% למגזר הערבי, אבל מדובר על קיצוץ גבוה יותר מ-15% למגזר הערבי כי למשרדים יש תקציב קבוע שלא נוגעים בו, כמו משכורות, כמו פרויקטים שרצים. ברגע שאתה מוריד את המשכורות ואת הפרויקטים הקיצוץ של ה-15% במגזר הערבי יהיה קיצוץ של מעל 25%, אפילו 30%. עם הקיצוץ של ה-15% נגיע ל-50% קיצוץ במגזר הערבי. על כסף תוספתי שהועבר למשרדים המשרדים מחליטים. בסעיף 54 בתקציב היה לתשתיות למגזר הערבי מיליארד מאתיים וקצת. לכמה הורידו אותו? ל-800 מיליון שקל. כשלחצתי בוועדת הכספים על התקציב של המגזר הדרוזי, נאמר לי על ידי האוצר שמתוך הכסף הזה יועברו 200 מיליון שקל למגזר הדרוזי. הקיצוץ במיליארד 200 לא יהיה קיצוץ של 25%, 15%, הוא יהיה 50%.
היו"ר משה גפני
השרה מאי גולן שנמצאת בחו"ל אמרה לי שהיא מתנגדת לקיצוץ הזה. להגיד שזה פותר את הבעיה, זה לא פותר את הבעיה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
צריך לשמוע את האוצר, לא את המשרד לשוויון חברתי או כל משרד אחר. האוצר צריך לתת את התשובות. אושרו 200 מיליון שקל למענקי איזון כל שנה. ב-2022 העברנו את ה-200 מיליון שקל. ב-2023 שר האוצר התנגד להעביר את ה-200 מיליון השקלים, אבל אחרי מאבק קשה הם הועברו. שר האוצר אמר בעצמו שאת 600 המיליון שצריך להעביר כל שנה עד גמר התכנית הוא מבטל כי זה כסף קואליציוני. הקיצוץ במגזר הערבי יהיה מעל 50%. אסור לוותר לממשלה הזאת, צריך לעשות מאבק קשה כדי שהרשויות הערביות יקבלו את הכסף שמגיע להן. כמו שאמרו, זה כסף כדי לסגור פערים בין המגזר הערבי לחברה היהודית, זה לא כסף לטובת אף אחד.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
כבוד היושב ראש, תודה שאתה עושה את ישיבת המעקב הזאת לאחר הדיון הקודם. כל מי שמתנגד לקיצוץ הזה, כולל השרה, היה צריך להשמיע את קולו ולהצביע בהתאם על תקציב המדינה. מה זה עוזר לי עכשיו שהיא באה ואומרת שהיא נגד הקיצוץ הזה? היא הצביעה בעד התקציב, היא לא נלחמה אז על התקציב.

זה טוב שכבודו אומר שהוא יפעל כדי לא להגיע למצב שאכן יאשרו את הדברים, אבל אנחנו כבר לקראת סוף מאי. כל התכניות של המשרדים השונים שהיו צריכות להיות מאושרות בוועדה המתמדת במשרד לשוויון חברתי עוד לא אושרו. אפילו 85% מהתקציב הכולל לא בטוח שהאוכלוסייה הערבית תקבל. למה עד עכשיו מעכבת השרה את ישיבת הוועדה המתמדת? למה עד עכשיו לא אושרו התכניות שאפשר דרכן להתחיל להוציא את הקולות הקוראים וליישם את התקציב המקוצץ? אני מציעה שלדיון הבא נשמע שהשרה מתנגדת, נשמע מה יושם מהתכנית הזאת ומה בדיוק המשרדים עושים. אני לא ראיתי העברות תקציביות שהגיעו לוועדה שקשורות לתקציב של החברה הערבית, אם זה במשרד החינוך, אם זה במשרדים אחרים. למה התקציבים עוד לא הגיעו לוועדה? מתי זה יתחיל לזרום? הבעיה, כבוד היושב ראש, שהם מעכבים את הכל.

ראשי הרשויות כבר קיבלו הוראות איך להכין את התקציב שלהם בלי כל התוספות האלו. אני מציעה שלא נתמקד בקיצוץ שכבר עשו והצבעתם עליו בתקציב המדינה, אלא באיך אפשר לשמור על מה שנשאר ולהתחיל לבצע אותו.
היו"ר משה גפני
מאזן גנאים, אני מברך אותך על התפקיד החדש של יושב ראש ועד ראשי הרשויות הערביות.
מאזן גנאים
אני רוצה להודות לך, אדוני היושב ראש, ללא ספק ישיבה מאוד מאוד חשובה. האמירה שלך היא אמירה מאוד חשובה, אבל אנחנו עתירי ניסיון ובין החלום לבין המציאות כנראה שהמרחק גדול. אני רוצה לחזור ל-2013, כשהייתי יו"ר הועד הארצי לרשויות הערביות וראש עיריית סכנין והייתי אחד מהמובילים של תכנית חומש 922. עשינו מיפוי לחברה הערבית. על מנת להשתוות לחברה היהודית היינו צריכים לקבל 61 מיליארד שקל. אם ב-2013 המיפוי אמר שאנחנו זקוקים ל-61 מיליארד שקל, אז ב-2024 נצטרך יותר מ-100 מיליארד שקל על מנת להשתוות לחברה היהודית.

אדוני היושב ראש, קיבלנו מכתב רשמי ממשרד הפנים לא להכליל את זה בתוך התקציב. אנחנו לא הולכים לבנות תקציב ל-2024, אני אומר את זה בשם חבריי ראשי הרשויות, כי אנחנו לא יכולים. אנחנו לא מחפשים בורקס או עוגות, אנחנו מחפשים את הלחם. אין את הלחם לרשויות המקומיות.

כשנבחרתי לפני חודשיים הגיע אלי מישהו מפיקוד העורף ואמר לי: "תהיו מוכנים במידה וחס וחלילה תפרוץ מלחמה". תגיד לי, איזה כלים יש לנו? לא תקציב, לא כלים. אני לא מחפש מקלטים ולא דברים אחרים, אני מדבר על דברים בסיסיים. הקצינו בתכנית חומש 550 סך של שני מיליארד וחצי שקל למיגור תופעת האלימות והפשיעה בחברה הערבית, אבל כל יום אנחנו קמים לרציחות. אנחנו נהיינו במחשב עוד מספר. בשנה שעברה היו 250 נרצחים והשנה כבר הגענו ל-80. מה עם 2.5 מיליארד למיגור תופעת הפשיעה בחברה הערבית? כראש רשות שהאמינו שאני יכול לחולל את השינוי, איזו בשורה אני נותן לבני הנוער של החברה הערבית? איזה שינוי אנחנו מחוללים? איזו בשורה אני מקבל מהבית הזה? מה אני אגיד לבני הנוער שרק יוצאים קילומטר מהיישוב ורואים את ההבדל בין שכנינו ובני דודנו? אם הלחם לא יצא מהבית הזה תהיה לנו בעיה. אם לא נקים צוות בין משרדי שיטפל בחסמים בחברה הערבית, לצערי לא יתקדם כלום. אנחנו לבד לא נוכל לפתור את החסמים שישנם בחברה הערבית. אני מבקש להקים צוות בין משרדי שילווה אותנו, יפתור לנו את החסמים כדי נצליח לחזור כל אחד ליישובו עם בשורה טובה.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
אדוני היושב ראש, בקדנציה הקודמת הייתי יושבת ראש הוועדה לזכויות הילד. כחלק מהוועדה ערכתי סיורים בכפרים ובמועצות אזוריות ערביות. ביישוב השלישי ביקשתי מהצוות שלי להוציא לי את רשימת הסוציו של כל הערים והכפרים הערביים. לא נפלתי מהכיסא כשראיתי שהעשירה ביותר הייתה סוציו 5. צריך לעשות מגבית ביישובים האלה בשביל שאוטובוס ייקח ילד לבריכה במרחק של 40 דקות מהבית שלו. אין ביישובים האלה תשתיות, חינוך, גני ילדים. כשאתם מדברים איתי על קיצוץ, אני תוהה מאיפה כי הרי צריך משהו כדי לקצץ ממנו. ממה מקצצים בדיוק? מה ילד בן 14,16 שמסיים בית ספר, אם הוא בכלל הולך, יעשה אחרי שעות הלימודים כשהוא רואה עבריינים שמסתובבים עם הב.מ.וו שלהם? ואז אנחנו רואים שאחוזי הפשיעה עולים. אני מתביישת לומר שעד שחבר שלי מכפר ראמה, סעאר איסמאיל זכרונו לברכה, לא נרצח ביציאה מהבית שלו אז גם אני לא התעניינתי. אנחנו חייבים לשים לזה סוף. או שאתם מתווים מדיניות, או שלא תחוו דעה. המילה "להתנגד" לא רלוונטית, היא מילה ריקה. צריך להוביל.
דרוויש ראבי
תודה רבה, אדוני היושב ראש, ותודה לחברי הכנסת שיזמו. אני גם מודה לחבר הכנסת יואב סגלוביץ' שהכרנו מאוד טוב בטיפול בנושא של מיגור הפשיעה בחברה הערבית. אני רוצה לחדד את המספרים שיו"ר הוועד הארצי הזכיר. קיבלנו הנחיה לא להכליל את הכספים האלה בתקציב. אנחנו לא נצליח לפנות זבל ולתת שירותים.

אם אני משווה את ג'לג'וליה לכפר סבא, אז בג'לג'וליה ההכנסה הממוצעת לתושב היא 549 שקל ובכפר סבא 5,900 לתושב. אנחנו מפנים את האשפה באותו מחיר ועושים את הגינון באותה רמה כמו בכפר סבא. אמנם מ-549 שקל עלינו ל-1,300 שקל לתושב, אבל אנחנו עדיין 20% מכפר סבא. בלי לתגבר את החינוך ובלי לתגבר את השירותים לא נוכל למגר את הפשיעה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אם היית משווה לדימונה ולא לכפר סבא, האם גם אז יש פערים גדולים?
דרוויש ראבי
גם.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
הוא השווה את עצמו לכפר סבא כי כפר סבא קרובה אליו.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
בכל מה שקורה עם החברה הערבית לאורך התקציב כולו אין קשב, אין אכפתיות ולעיתים יש כוונת מכוון להכעיס. כל התכניות נמצאות בנפילה חופשית. גם אם עכשיו הממשלה מחליטה שכל הכסף עובר מיד, אנחנו נהיה במינוס מבחינת היכולת להתרומם ולחזור לאותו מצב. יש פה כוונת מכוון של הממשלה. שנת 2023 הייתה השנה הרעה ביותר אי פעם מבחינת הפשיעה הערבית. 2024 תהיה רעה יותר. מדוע אני אומר קשב במקום כסף? כי כל משרד ממשלתי יודע מה כוונת המכוון. כשזו כוונת המכוון אז זה הביצוע. שנת 2023 הייתה עדיין תחת אותה מטריה, אבל הכל כובה. תכניות שלמות כובו. לא סתם הייתה עלייה של 130% במקרי הרצח. הסיפור הוא האוריינטציה.

אני פונה אליך, אדוני היושב ראש, כמו שפניתי לכל שרי הממשלה, תעשה מעשה, תפעיל את השפעתך על הקואליציה כדי להכניס רוח של תיקון.
יאסר חוג'יראת (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
היינו בדיון כזה לפני מספר חודשים. מה שמצא חן בעיני זו הכותרת שהייתה באחד העיתונים: "מייבשים את החברה הערבית: התרגילים של סמוטריץ', ההקפאה של גולן". עם כל הכבוד למאי גולן שאומרת שהיא נגד הקיצוץ, נכון לעכשיו היא לא כינסה את הוועדה המתמדת בשביל לאשר את תכניות החומש לביצוע. שום דבר לא בוצע. תבדקו את המשרדים ותראו ששום קול קורא לא יוצא.
היו"ר משה גפני
אני לא רוצה לסנגר עליה ולא לקטרג עליה, אבל היא התקשרה אלי הרבה פעמים וביקשה ממני לדחות את הדיון כי היא רוצה להשתתף. אמרתי לה שאני לא דוחה את הדיון.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
אולי נקיים דיון מיוחד בנוכחות השרה.
היו"ר משה גפני
אנחנו נקיים.
יאסר חוג'יראת (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
נכון לעכשיו הוועדה לא התכנסה. אם תבדקו במשרדי הממשלה תראו שאין קולות קוראים לחברה הערבית מתוקף תכנית 550, הכל מוקפא. אנחנו לא רוצים לבכות, אנחנו באים לתת הצעות. אתה כיושב ראש ועדת הכספים צריך לדאוג שבכל אישור של תקציבי המשרדים יהיו גם הסעיפים של תכנית 550 לחברה הערבית. אתה צריך להיות נגד כל הקיצוצים. הרבה מהקיצוצים צריכים את אישור הועדה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אדוני היושב ראש, אני חושב שהדיון הזה חשוב אבל מעבר לדיון צריך גם להגיע למעשים. חבר הכנסת סגלוביץ', בתקופה שהיית סגן שר הייתי איתך הרבה בקשר, עשית שם עבודה טובה. אנחנו רואים שהקיצוצים גורמים לנו לשלם אחר כך יותר כי ברגע שהפשיעה עולה אנחנו צריכים להוציא יותר על חינוך, בריאות, שמירה, רווחה. ילד שלא מצליח ללמוד מגיע לפשיעה, כשהפשיעה זה כדור מתגלגל. יואב, האם עשיתם בזמנו איזה שהוא מחקר כדי לראות כמה הפסדנו מכל הקיצוצים האלה?
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
לא עשינו מחקר. לא סתם מתקצבים שיטור במדינות, אבל פה זה לא רק שיטור, פה זה נוער מנותק.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה חומר למחשבה. ילד שלא לומד מידרדר לפשיעה וההוצאה על המדינה יותר גדולה. הקיצוץ במיליארד או ב-100 מיליון תביא לנו תוצאה בדיוק הפוכה. זה כמו שאם לא נשקיע בבריאות יהיו לנו יותר חולים.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
תכניות שלמות שהיו לגבי משכנתאות בחברה הערבית, לגבי הנושא של חשבונות פיקטיביים בדרך שאני חשבתי שנכון לטפל, לא בדרך שהאוצר חשב, בוטלו. חלקן היו גם בחוק ההסדרים והוצאו. העניין הרבה יותר רחב מאשר סתם להוסיף כסף. מדובר על ראייה כוללת של איך רוצים להפוך חברה למשהו אחר.
יוסף עטאונה (חד"ש-תע"ל)
למרות הכוונות הטובות וההצהרה שלך בפתיחה, אדוני היושב ראש, מבחן התוצאה במציאות שונה ורחוק מהכוונה הזאת. אמנם אנחנו מדברים על הקיצוץ הרוחבי ועל קיצוץ של 15%, אבל במציאות יש עצירה מוחלטת של כל התכניות. אם תיקח כל סעיף שאתה רוצה בתכניות האלו, אם ב-550 ואם ב-5279, כל משרד ממשלתי יגיד לך שאין לו כסף, שאין תקציב ולא מעבירים שום דבר. מקימים את תקומה בנגב המערבי בתקציב של 18 מיליארד שקל ומוציאים את העיר רהט.
היו"ר משה גפני
זה נאמר כאן בוועדה.
יוסף עטאונה (חד"ש-תע"ל)
הקריטריון של המרחק מבחינת הפגיעה של היישובים לא עמד בסבב המלחמה האחרון.
היו"ר משה גפני
אני מתכוון לפתוח את זה .
יוסף עטאונה (חד"ש-תע"ל)
זה מקומם שמינהלת תקומה מתקצבת את החברה היהודית ולא רואה עיר של 80,000 תושבים. אי אפשר להתעלם מהמצוקה של העיר ומהפגיעה שלה. מה שקורה בנגב בימים אלה זה שעצרו את כל התכניות, לא מתכננים, כשהדבר היחידי שלא נעצר וממשיך בכל הכוח זה ההרס והתקציב של יחידת יואב, יחידת האכיפה הארצית, היחידה של רמ"י, של הסיירת הירוקה. יש מלחמה נגד הערבים הבדואים בנגב. מחר ב-8:00 בבוקר מתוכנן הרס רב לאוכלוסייה שלא מתנגדת לעבור, שלא מתנגדת לכביש 6. משרד הפנים והרשות להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב נרדמו בשמירה שלוש-ארבע שנים ועכשיו רוצים להעביר את האנשים למקום אחר. אי אפשר לכפות על אנשים איפה לגור. כל מי שמסביב לשולחן פה בחר איפה לגור, כל אחד יכול לגור איפה שהוא רוצה. מחר בבוקר כולנו נתייצב כדי למנוע את ההריסה. פניתי למשרד הפנים ולשר הממונה על החברה הערבית הבדואית, אבל הם אומרים שאין כסף לתכנן, שאין כסף לכוח אדם. איך זה שיש להם כסף להרוס לאנשים? את המדיניות הזאת צריך להפסיק. עם מילים טובות ועם רצון טוב לא הולכים לשום מקום.
נאור שירי (יש עתיד)
ב-20 בפברואר 2024 היה הדיון על התקציב ואמרת, אדוני היושב ראש, שהדיון היחידי שעשית לפני הדיון על התקציב היה על הרשויות הערביות. מה אנחנו עושים עכשיו? עוד פעם מדברים? עוד פעם יש דיון? מה, אתם רוצים נתונים חדשים? כל משרדי הממשלה הסכימו שהקיצוץ לא טוב, אבל מה קרה בסוף עם הקיצוץ?
יוסף עטאונה (חד"ש-תע"ל)
ממשיך להיות.
נאור שירי (יש עתיד)
בדיוק, כי זו ממשלה אטומה שעושה הפוך ממה שצריך לעשות. גם מהדיון הזה, גבירותיי ורבותיי, ואני מצטער להיות הפסימיסט בחדר, לא יצא כלום. אתם מגיעים לכנסת וחושבים שזו במה רצינית. לא משנה כמה נתונים תגידו על פינוי אשפה, על חינוך, על בריאות וכמה נתונים אמפיריים תציגו על גירעון כלכלי כתוצאה מאי השקעה בחברה הערבית כשכל היושבים מסביב לשולחן יסכימו איתכם, בסוף נעשה עוד חודשיים את אותו דיון.
היו"ר משה גפני
ראש מועצת פסוטה, אדגאר דכוואר.
אדגאר דכוואר
תודה על הדיון החשוב הזה, תודה לחברי הכנסת הנכבדים שיזמו את הדיון הזה, ותודה ליושב הראש על האמרה הסופר חשובה. אני רוצה לחבר אתכם קצת לשטח. אנחנו, ראשי הרשויות, חוזרים למועצות וצריכים לדון באישור התקציב לשנת 2024. על פי ההנחיות הקיימות אנחנו נדרשים לתקצב ללא אותם 200 מיליון שקל. האמרה שלך, אדוני היושב ראש, צריכה להיות האמרה בסיכום הדיון הזה. חשוב שהיא תחלחל גם לאוצר וגם למשרד הפנים, כי בסופו של דבר אם עד 30 ביוני אנחנו לא מאשרים תקציבים כולנו הולכים הביתה. אדוני צריך להגיד את האמרה הזאת במפורש בסוף הדיון, בסיכום, כדי שנוכל להעביר אותה הלאה למשרד האוצר, למשרד הפנים, לתרגם אותה הלכה למעשה בתקציב הרשויות. ללא אותם כספים מהחלטות הממשלה, במיוחד כספי מענק האיזון, אף רשות ערבית לא תוכל לאשר תקציב, כולן יהיו גרעוניות.
היו"ר משה גפני
את האמרה הזאת אמרתי לאנשי האוצר.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
שר האוצר אמר בצורה ברורה שלא יהיו 600 מיליון שקל.
נאור שירי (יש עתיד)
בואו נשבית את הוועדה.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
אני חושבת שלכולכם יש עדיין את ה-200 מיליון. תבנו את התקציב לפי זה, תגישו ותאשרו תקציבים לפי זה.
היו"ר משה גפני
זה לא קוצץ ולא יקוצץ. ראש מועצת בסמת טבעון.
מוניר זבידאת
אדוני היושב ראש, חברי הכנסת, אני מודה על הדיון.
היו"ר משה גפני
אתה יושב ראש ראשי המועצות הבדואיות?
מוניר זבידאת
בצפון. היישובים הבדואים בצפון הם חלק בלתי נפרד מתכנית החומש 550. אם הקיצוץ יצא לפועל שמונת היישובים הבדואים בצפון יקרסו כי הם נמצאים במצב סוציו אקונומי מאוד נמוך. לכל יישוב יש שלושה-ארבעה יישובים שהוא צריך לתת להם שירותים. ככל שהשירותים יותר מרוחקים כך העלות יותר גבוהה. החלק הזה יכול למוטט אותנו ולא לאפשר לנו לנהל את הרשויות שלנו.

כל הנושא של ההנחה לחיילים בשיווק מגרשים קוצץ. אנחנו מברכים על האמירה שלך ועל האמירה של השרה מאי גולן שלא יהיה קיצוץ, אנחנו מקווים שזה באמת יעבוד.
היו"ר משה גפני
יכולתי לא לקיים את הדיון הזה ולהגיד שעשיתי את כל מה שאני יכול לעשות, אבל בכל זאת נעניתי לבקשת חבר הכנסת טיבי, חברת הכנסת אימאן וחברת הכנסת עאידה לקיים את הדיון. אני לא מתכוון לוותר בעניין הזה, אני לא מתכוון להרפות, ואמרתי את זה לראש הממשלה ולשר האוצר.
נאור שירי (יש עתיד)
תשבית את הוועדה.
היו"ר משה גפני
אני לא אאשר שיקצצו 200 מיליון ובוועדה המתמדת. שמחתי לשמוע ממאי גולן, היא אחראית על העניין הזה בגלל שהיא השרה לשוויון חברתי. אני אמשיך את הישיבה איתה. כשהיא ביקשה לדחות את הדיון לא הסכמתי בגלל שהבטחתי לחברי הוועדה שנקיים את הדיון.
אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל)
אני מבקש שתבדוק לגבי הנושא של מינהלת תקומה ולגבי היישוב רהט.
היו"ר משה גפני
אני אבדוק.
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
אפשר לבקש שלא יהיו העברות תקציביות למשרדים שלא מכלילים את התקציבים של החברה הערבית בתוכם?
היו"ר משה גפני
נראה את העברות, נראה מה הם שולחים בכלל.
נאור שירי (יש עתיד)
מה, אתה לא יודע? שלחתם כבר את העברות.
היו"ר משה גפני
זה נמצא על סדר היום?
עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל)
אתה מוכן לעשות צעד כזה?
היו"ר משה גפני
אני לא רוצה סתם לדבר באוויר. בקשתך מובנת, אני אבדוק את זה.
אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל)
בשבוע הבא אין העברות, נכון?
היו"ר משה גפני
אין העברות.







העדר תוכנית חומש לרשויות המקומיות בחברה הדרוזית
היו"ר משה גפני
חמד עמאר, לגבי הנושא של הדרוזים.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אני באמת רוצה להודות לך על קיום הדיון של המגזר הדרוזי ולברך את יושב ראש פורום הרשויות הדרוזית, יאסר, שנכנס לתפקיד רק בשבוע שעבר. אני רוצה לברך את כל ההנהלה שנבחרה בפורום, שיהיה לכם בהצלחה, ואני רוצה לברך את כל ראשי הרשויות הדרוזיות שנמצאים איתנו.

במגזר הדרוזי אין תכנית חומש, היא הסתיימה ב-31.12.2023. אנחנו מדברים על תכנית חומש חדשה למגזר הדרוזי שצריכה הייתה להיות מאושרת בממשלה כבר בינואר-פברואר השנה. בשנת 2024 העברנו תקציב. אני רוצה לראות באיזה סעיף תקציבי נמצא הכסף התוספתי של המגזר הדרוזי. אם אני לא אדע בדיוק באיזה סעיף תקציבי נמצא הכסף של 2024 כל הדיון הזה יהיה מיותר. בדיונים שקיימנו על התקציב נאמר לי על ידי האוצר שמוקצים 200 מיליון שקל מסעיף 54. אני רוצה לדעת איפה יש עוד כסף תוספתי למגזר הדרוזי בתקציב 2024.
יאסר ג'דבאן
כבוד הרב, יושב ראש הוועדה, תודה רבה לכל מי שיזם את הדיון הזה. נמצאים יחד איתי כאן שבעה ראשי רשויות.
היו"ר משה גפני
אנחנו מברכים אותך על הבחירה בך ליושב ראש ראשי הרשויות הדרוזיות.
יאסר ג'דבאן
אני שמח שהשרה לשוויון חברתי מאי גולן נתנה את ההנחיה לטובת החבר'ה הערבים במגזר הערבי, אבל אסור לנו להתעלם מהדלת המסתובבת, מכך שהיא אומרת כן אבל האוצר לא מעביר את הכסף לטובת החברה הערבית.

אני רוצה לדבר על המגזר הדרוזי והצ'רקסי. החלטה 716 הסתיימה בדצמבר 2023. מתוך תקציב מדינה 2023 היה אפס תקציב למגזר ומתוך תקציב 2024 היה אפס תקציב למגזר. אני חושב, כבוד הרב, שאין חלקה טובה במגזר הדרוזי והצ'רקסי שלא נוגעים בה. מייבשים את הערבים ומחסלים את הדרוזים והצ'רקסים. לא יעלה על הדעת שבשנת 2024 אין תכנית חומש למגזר הדרוזי והצ'רקסי. אנחנו מכירים את החלטת ממשלה 708 של ראש הממשלה שאומרת שעד סוף 2023 אמורים להכין תכנית. עד היום אפילו טיוטה לתכנית אין. משרד הרווחה ומשרד החינוך אומרים, "אנחנו מפסיקים את מה שהתחלנו בתכנית החומש", מה שאומר שאין פעילות ויש פיטור עובדים.

יש כאן תשעה ראשי רשויות חדשים. אני לא מבין, אדוני היושב ראש, איך הבאת את תקציב 2024 בלי תכנית חומש, בלי שיהיה תקציב שוטף. כל הזמן אומרים לנו באוצר שכן יהיה. אני שמח שמאי גולן היא זו שמייצגת, אבל היה חשוב לי שיבוא לפה נציג ממשרד ראש הממשלה ויגיד שהדרוזים והצ'רקסים יקבלו. חבר'ה, רק לפני יומיים קיבלנו ביטול הקלות. מה נשאר לדרוזים, לצ'רקסים ולערבים? אתם יודעים מה זה ביטול הקלות בנייה? זה לחנוק אותנו יותר, זה קמיניץ 2. עד מתי? מה יהיה? חשוב לנו לדעת מה המסגרת של הרשויות, איך לתכנן, איך להתקדם, איך להמשיך ל-2024.
היו"ר משה גפני
אמר שר האוצר בדיון שהתקיים בוועדה: "לא נפגע ברשויות הדרוזיות".
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אבל אין תכנית לרשויות הדרוזיות. במה הוא יפגע? שיבנה תכנית ואחרי זה לא יפגע.
נאור שירי (יש עתיד)
הוא אמר: "על גופתי לא יהיה קיצוץ", רק שכח להגיד שאין כסף.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
את הדיון על יוקר המחייה הוא קושר לרפיח.
יאסר ג'דבאן
אדוני היושב ראש, אתה אמור להשבית את הוועדה. הגיע הזמן שהאסימון ייפול. איפה האור בקצה המנהרה? למגזר הערבי יש לפחות תקציב שלא מעבירים להם אותו.
עלי זידאן
אני מברך אותך, אדוני היושב ראש, על הדיון החשוב הזה. כולנו סובלים מאותו מצב, מאותה מדיניות שמפלה את כל האזרחים הלא יהודים בישראל במשך שנים רבות. יש היום עוד צעד נוסף שהוא מסוכן וחמור: קיצוץ תקציבים. חשוב מאוד שיהיה יחס הוגן לכל תושבי המדינה, לא חשוב אם הם יהודים, ערבים, דרוזים או צ'רקסים. אני מציע לכל הרשויות שנאחד כוחות, שנתאם מדיניות ביחד כדי לעמוד נגד המדיניות המפלה הזאת, שנפסיק אותה בצורה מעשית. אוי ואבוי אם לא יצא מהדיון הזה משהו. אני פונה ליאסר, מוניר ומאזן, בואו נאחד כוחות ונעבוד ביחד עם חברי הכנסת השפויים מכל המפלגות כדי להפסיק את המדיניות ההרסנית של הממשלה הזאת שבאה לקצץ תקציבים שנועדו לצמצם פערים ולשפר את השירותים לאזרחים יהודים וערבים כאחד.
רפיק חלבי
יצאתי מהדיון הקודם של ראשי הרשויות הערביות בתחושה מאוד קשה. אולי אנשים יצאו בתקווה שההתנהלות נכונה, אולי הם היו קצת אופטימיים, אבל התוצאה הסופית היא כלום. בשבוע הבא זה יום הזיכרון. אתה יודע, אדוני, כמה ימרחו אותנו "אחים לנשק", "ברית דמים", "ברית חיים", "ברית שווים"? יגידו לנו על החללים שלנו שנפלו על ביטחונה של המדינה והאמפתיה תהיה מטורפת, אבל כאשר נבוא אחר כך לבדוק מה האמפתיה הזאת נותנת נראה שהיא נותנת אפס.

הבחורים שלנו מתגייסים לצבא עם שני צווים: צו גיוס וצו הריסה, צו שמונה וצו הריסה. חוסר הרגישות גורמת לכך שמוניר, יאסר ואני החלטנו שלא נקבל אף נציג של הממשלה ביום הזיכרון. אנחנו לא רוצים אותם. בשביל מה הם יבואו? כדי שניר ברקת יבוא ויגיד "אנחנו ביחד"?

אדוני היושב ראש, אני פונה אליך. אנחנו עכשיו בונים תקציבים. כל יום מחליפים לנו ומשנים. אין לנו פוסטרים, אין לנו תמיכה, אין לנו כלום. איזה מסר אני אעביר לאוכלוסייה שלי? אני יודע שהדיון כאן הוא דיון יותר עקרוני, יותר תיאורטי.
היו"ר משה גפני
אני לא ארפה מזה, אני אמשיך את זה. לא ייאשו אותי בזה שלא יעשו את מה שצריך לעשות. אני לא מתכוון להרפות.
רפיק חלבי
אם לא נקבל עכשיו את מנת הדחף לא נוכל להתקיים. גם מענק האיזון שלנו קוצץ.
היו"ר משה גפני
לא יהיו קיצוצים כאלה. היועץ המשפטי של משרד האוצר, אסי מסינג, אמר שאי אפשר לעשות את הקיצוצים האלה אלא באישור ועדת הכספים.
נאור שירי (יש עתיד)
אז איך לא מעבירים את הכסף לאישור? הממשלה עוברת על החוק?
נזיה דבור
אנחנו מדברים על קיצוץ ועל פת לחם לחיילים שחוזרים מהמלחמה. אצלי ביישוב יש את אחוז החללים הכי גבוה בארץ. היישוב שלי, הוא נמצא בהר מירון, לא מאושר כקו עימות ולא מאושר בשום תקציב תוספתי שיטיב עם הלוחמים ועם משפחות החיילים שנמצאים שם.
היו"ר משה גפני
לא יהיה דבר כזה שאתם לא תהיו בתוך - -
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
עד דצמבר הם היו. עכשיו נחזיר אותם.
נזיה דבור
אני חודש שומע את ההבטחות, וגם שמעתי את זה מראשי רשויות קודמים. זה לא קורה. אני רוצה שזה יהיה בשטח, שזה יהיה תכל"ס, אני לא רוצה הבטחות ומילים. אין לי ספק שלא יהיה קיצוץ ושיכניסו אותי לקו עימות, רק השאלה מתי כי אנחנו שומעים את זה המון זמן.

כלוחמים שלחמנו חזרנו לשרת את התושבים שלנו. אנחנו לא יכולים לעזוב את פיסת הקרקע הקטנה שנשארה לנו אחרי שהלאימו לנו 80% מהאדמות הפרטיות שלנו. אין לנו איפה לבנות, אין לנו איפה להתפתח ורת"ג, רמ"י והירוקים לא מאשרים לנו. מה אני כראש רשות חדש שבאתי משדה הקרב, עשרה ימים לפני הבחירות רק השתחררתי, אגיד לתושבים שלי? אין לנו תקציב, אין לנו מה שייתן שירות הכי בסיסי לאימא שמחכה לילד שיחזור מהמלחמה, לאימא שהתפטרה מהעבודה שלה בגלל שהאבא שלו לא נמצא. איזה חינוך יש לנו? איזה מסגרות חינוך פורמאליות, מסגרות חינוך בלתי פורמאלי ורווחה יש לנו? אין לנו כלום. בטוח שהפשיעה תעלה. אני מבקש שזה יהיה בפועל, שנחוש את זה, שנקבל תקציב. תנו לנו פתרונות.
היו"ר משה גפני
לגבי הנושא השני שהעלית, שזה נושא הדיון, לא נרפה. אנחנו לא גוף שמבצע, אנחנו גוף שמפקח על עבודת הממשלה. על בית ג'אן ועל שלוש הרשויות הדרוזיות שלא היו בתוך המערכת קיימנו כמה דיונים. הייתה התחייבות של משרד האוצר ורשות המסים שלגבי הרשויות האלו, כולל הרשות שלך, הם יבואו עם הודעה. אני לא מתכוון להרפות מזה.
נזיה דבור
אתה מפקח ומוודא שזה מתבצע או רק מפקח?
נאור שירי (יש עתיד)
הוא מפקח על מה שהוא רוצה לפקח.
היו"ר משה גפני
ואיל מוגרבי, ראש מועצה מקומית עין קניה.
ואיל מוגרבי
אני חייב להודות לך אדוני היושב ראש ולהודות לחבר הכנסת חמד עמר שתמיד דואג ולא שוכח את היישובים הדרוזיים ברמת הגולן. באתי לפה תחת מתקפה, תחת הטילים שיורים על הצפון. אני כאן רואה שהממשלה שוכחת את הצפון, את היישובים הדרוזים ברמת הגולן. אנחנו מבקשים שתתייחסו לגולן, לצפון וליישובים הדרוזיים בגולן. הממשלה דאגה לפינוי קו עימות, ליישובים של קו עימות, אבל שכחה שיש יישובים שנפגעו מהפינוי של קו עימות. היישובים הדרוזיים בגולן נפגעו פגיעה ישירה. כשקרית שמונה, מטולה וכל האזור שלנו מפונה אז לנו אין מה לאכול. אני לא בא להתבכיין, אדוני היושב ראש, אני בא לחבר אתכם למציאות של הצפון. אין תושבים בצפון. בתקופה האחרונה נוספו 70 תיקים נוספים לרווחה בעין קניה, וזה רק במגמת עלייה. מועצה מקומית עין קניה חיברה את החשמל לשעונים חכמים אבל לתושב שבא לשלם אין איך להעביר העברה בנקאית כי אין עבודה. הצפון מופקר. המדינה דאגה ליישובים המפונים ולתקציבים ושכחה שיש יישובים בצפון שהם לא מפונים ואין בהם עבודה.

עין קניה נחשב כיישוב ספר ולא נכלל בוועדת הכספים. עכשיו אני מקבל טלפון מרואה החשבון שאומר לי שדואגים להחזיר כספים לכל העסקים חוץ מלעין קניה. למה? בגלל טעות, בגלל שליישוב בדרום שגם נקרא עין קניה יש מספר שונה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
בגלל המספר עין קניה לא נכללת.
היו"ר משה גפני
אפשר לטפל בזה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
כשדיברתי עם האוצר הם אמרו לי שהעניין תוקן.
ואיל מוגרבי
בפעם הראשונה תוקן, אבל עכשיו - -
היו"ר משה גפני
חמד, אם יש בעיה אני מבקש לדבר איתי.
ואיל מוגרבי
איבדנו במלחמה האחרונה בחור דרוזי שדאג לפרנס את המשפחה שלו. הוא החליט לעבוד תחת מתקפה בקרית שמונה וחטף טיל. רמ"י לא עוזבים אותנו, הם באים לעקור לנו את האדמות החקלאיות. לא מספיק שיש מלחמה ואין לנו מה לתת לתושבים שלנו גם רמ"י החליטו לבוא אלינו. כשאני עושה הסדר אדמות בעין קניה אני פתאום מגלה שמשרד המשפטים החליט לקבוע שהאדמה שהחקלאים אצלנו עובדים כבר מעל 60 ו-70 שנה, שהאדמה שהם ירשו מאבותיהם היא אדמת מדינה. זה ההחזר שאתם מחזירים לנו? גם מלחמה וגם לקחת מאיתנו את האדמות? בסוף גם תגידו לנו לצאת מהבתים. לאן נלך?
היו"ר משה גפני
משרד האוצר, בקשה.
עשהאל צור
אני אתייחס קודם לדברים שהעלה חבר הכנסת חמד עמאר. מסיבות כאלו ואחרות שחבר הכנסת חמד עמאר מכיר טוב מכולנו, ואם הוא ירצה הוא יוכל להרחיב עליהן, כשהוחלט על תקציב החומש לחברה הערבית ההחלטה הייתה ללכת על תקציב תלת שנתי לחברה הדרוזית. כמו שחבר הכנסת אמר, החלטת הממשלה הסתיימה. יש עוד שאריות של דברים שלא סיימנו שאנחנו מסיימים בשנת 2024, אבל התקציב הסתיים בסוף שנת 2023. אנחנו מאוד מאמינים בצמיחה של היישובים הדרוזים והצ'רקסים, בין בגולן ובין בגליל. השר לשעבר חמד עמאר עמד היטב על זה שעל כל שקל שניתן ניתן גם השקל היחסי לגולן.
נאור שירי (יש עתיד)
הוא שאל על 2024.
עשהאל צור
לשנת 2024 לא הייתה תכנית. משרד ראש הממשלה מתכנן לקדם תכנית - משרד האוצר תומך בה. קיבלנו איזה משהו מאוד מאוד ראשוני שיש לנו הרבה מאוד השגות עליו. המטרה של התכנית, כמו שכולנו יודעים, היא לעודד צמיחה, לא רק לעזור נקודתית לדברים. אנחנו מדברים על מנועי צמיחה, אנחנו מדברים על דברים לשנים הבאות, כשברור לכולם שהמטרה היא שיום אחד אף אחד לא יצטרך תכנית חומש ולא יצטרך שום תמיכה. הסכומים גם ייגזרו מהשאלה לאן התכנית הולכת.
היו"ר משה גפני
מתי תהיה תכנית רב שנתית למגזר הדרוזי?
עשהאל צור
המדינה, כמו שאתה יודע, נמצאת בסיטואציה מסוימת. אנחנו תומכים בקידום התכנית הזאת, בין אם יחליטו ללכת על תכנית לשנה, בין אם יחליטו ללכת על תכנית לחמש שנים. אנחנו בשיח עם גורמי המקצוע שמתעסקים בזה במשרד ראש הממשלה.
נאור שירי (יש עתיד)
מי אחראי על זה במשרד ראש הממשלה?
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
יש רשות שאחראית על כל הדרוזים. איפה המקור התקציבי ל-2024? ראשי הרשויות קורסים.
עשהאל צור
כמו שאתה מכיר מצוין, עיקר המקור התקציבי מתוקצב בסעיף 54.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אמרו לי שב-54 יש 200 מיליון שקל. מה יש חוץ מזה?
עשהאל צור
אני לא יודע להגיד איפה שמו את כל הכסף, אבל בגלל שכבר הייתה תכנית תלת שנתית מסוימת אז יש כספים כאלה ואחרים במשרדים עצמם. סעיף 54 הוא לא סעיף ביצועי. חלק מהמשרדים הרלוונטיים כבר נערכו כדי לחסוך את הצורך בלהמתין לפנייה תקציבית בשביל הדבר הזה. הכספים בסעיף 54 מיועדים להעברה למשרדים בהתאם לתכנית שאני מקווה שתתקבל.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
כל ה-800 מיליון שקל שיש בסעיף 54 עוברים לדרוזים?
עשהאל צור
לא, יש שם כספים לכל מיני החלטות.
נאור שירי (יש עתיד)
זה סעיף חניה.
עשהאל צור
זה לא סעיף חניה.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
זה סעיף חניה שממנו קיבלנו 200 מיליון שקל. אני שואל על שאר הכסף. אני מכיר את התקציב כמו שהכרתי אותו כשהייתי שר במשרד האוצר. אין שם שום סעיף שממנו אני יכול לגזור תקציב תוספתי למגזר הדרוזי, חוץ מה-200 מיליון שדיברנו עליהם.
עשהאל צור
ה-200 זה מה שאני מכיר כרגע.
היו"ר משה גפני
אני מבקש בתוך שבועיים לדעת היכן הכסף שאמור להיות בתכנית התלת שנתית, בתכנית החומש או בתכנית השנתית. את ה-200 מיליון כולנו מכירים. אני מבקש לקבל תשובה כדי שנדע מה עומד מאחורי המילים "אנחנו נעזור למגזר הדרוזי". חמד, אני מבקש גם את המעקב שלך.
חמד עמאר (ישראל ביתנו)
אני מכיר כל שקל בתקציבים.
היו"ר משה גפני
אנחנו לא נרפה עד שהבעיה הזאת תיפתר. לא נסכים שיהיו קיצוצים במגזר הדרוזי כמו גם לגבי המגזר הערבי. זאת התנהגות שאסור שתקרה ותימשך בצורה הזאת. אני מבקש לדעת איפה יש כסף.
אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל)
יש דבר אחד שלא קוצץ בוועדה הזאת ובמשרד האוצר, וזה הכסף הקואליציוני והכסף להתנחלויות. לא רק שהוא לא קוצץ, הוא עוד עלה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
הנושא של המאבק בפשיעה, מה שכתוב ב-549, כולל גם את החברה הדרוזית. הפשיעה בחברה הדרוזית עולה בסדרי גודל, פשיעה חמורה ומאורגנת גם ביישובים הכי טובים - מבית ג'אן, עד עספיא ודליה.
היו"ר משה גפני
אני מודה לכם על ההשתתפות בדיון.


הישיבה ננעלה בשעה 14:10.

קוד המקור של הנתונים