ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 27/05/2024

חוק מקורות אנרגיה (תיקון מס' 5), התשפ"ד-2024

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



26
ועדת הכלכלה
27/05/2024


מושב שני



פרוטוקול מס' 375
מישיבת ועדת הכלכלה
יום שני, י"ט באייר התשפ"ד (27 במאי 2024), שעה 12:45
סדר היום
הצעת חוק מקורות אנרגיה (תיקון מס' 5), התשפ"ד-2024
נכחו
חברי הוועדה: דוד ביטן – היו"ר
שלום דנינו
משה פסל
חברי הכנסת
אליהו ברוכי
מוזמנים
שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן
טליה אלבז - סמנכ"לית, משרד האנרגיה והתשתיות

רון אייפר - ראש חטיבת אנרגיה מקיימת, משרד האנרגיה והתשתיות

גל ברנס - רכז כלכלה ותעשייה באגף תקציבים, משרד האוצר

רז הילמן - סמנכ"ל יבוא מכס ותקינה, איגוד לשכות המסחר

יאיר שלם - משנה למנכ"ל הסתדרות העובדים הלאומית

אילן בר - סמנכ"ל סיסטם מערכות
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
מנהלת הוועדה
ד"ר עידית חנוכה
רשמת פרלמנטרית
שרון רפאלי



רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-דיוקים והשמטות.






הצעת חוק מקורות אנרגיה (תיקון מס' 5), התשפ"ד-2024
היו"ר דוד ביטן
שלום רב, אני פותח את הישיבה בנושא הצעת חוק מקורות אנרגיה (תיקון מס' 5), התשפ"ד-2024. כמו שאמרתי זאת מערכת של חוקים שמשתלבים יחד לחוק אחד. הנושא שלנו היום הוא מקורות אנרגיה, ובישיבה הקודמת דיברנו על התקנים. שר האנרגיה, בבקשה.
שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן
תודה רבה לאדוני היושב-ראש, חבריי חברי הכנסת, החוק שאנחנו מביאים היום נועד לבצע הקלה משמעותית בכל הנושא של ייבוא מוצרי חשמל למדינת ישראל. המטרה שלנו היא להקל בצורה משמעותית על כניסת מוצרי חשמל למדינת ישראל שעומדים בתקינה האירופית. הכוונה שלנו שהכול יהיה מבוסס אך ורק על בסיס הצהרה, והמוצרים יוכלו להיכנס במסלול מהיר בלי בדיקות ובלי בקרות מיותרות. להערכתנו, זה יוביל לחיסכון של למעלה מ-10% במחירי המוצרים. השוק הזה נאמד בלמעלה ממיליארד שקלים – מדובר בהיקף שוק משמעותי מאוד. הדבר הזה יאפשר גם כניסה של שחקנים חדשים - ספקים ויבואנים קטנים ובינוניים - שהיום עם כל גלגלי הרגולציה להבאת מוצרים היו צריכים לעבור תהליך ארוך וקשה, ובחלק גדול מהמקרים הם ויתרו. המהלך הזה יאפשר כניסה של שחקנים נוספים, יגדיל את התחרות בצורה משמעותית, יגדיל את מגוון המוצרים. לכן בסופו של דבר זה יביא להגדלת התחרות, הורדת המחירים, יצירת מקומות עבודה וסיוע לעסקים קטנים ובינוניים. יש לנו גרף פעילות שאנחנו מעוניינים שביוני 25' בעוד שנה מהיום זה יהיה בתוקף.

אני רוצה להודות לרון אייפר מהמשרד ולדלית, מנהלת האגף המשפטי שעשו וטרחו. אני רוצה לבקש בקשה מיושב-ראש הוועדה ומחברי הכנסת שילוו את הדיונים שאם יש מקומות נוספים שאתם חושבים שאפשר להקל תגידו. אנחנו פעלנו לשים חוק שמונח בפניכם שנותן הקלות מאוד משמעותיות ולמעשה, מאפשר מסלול ירוק. אנחנו קבענו הצהרה של יבואן כדי להיצמד לכללים באירופה. אם אתם חושבים שיש מקום להקלה נוספת הגישה שלנו במשרד האנרגיה והתשתיות זה לתת את ההקלות המקסימליות כדי לסייע במלחמה ביוקר המחיה ולפשט את הרגולציה. גם אני אהיה בחלק מהדיונים – כשהיושב-ראש ירצה אני אגיע וגם נציגי משרד האנרגיה. אבל הדיונים המקדמיים שאנחנו קיימנו כהכנה לקראת הדיון הזה היו מתוך מסר אחד: להקל כמה שיותר. החוק שמונח היום לפניכם הוא חוק מקל שלא היה כמוהו. אני לא אובייקטיבי אבל אני יכול להגיד שזה החוק עם ההקלות המשמעותיות ביותר ביחס למגוון המוצרים שאמורים להיות לפי התקינה האירופית.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
סליחה, אמרת לתת רעיונות למקומות שאפשר להקל. אם זה ארצות-הברית שנראה לי שגם הגיוני לקבל את מה שהם מקבלים ממוצר חשמל – לא בוולטג' אבל - -
שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן
מוכנים לשקול את זה.
קריאה
ברור. למה לא להוסיף את התקן? אחלה רעיון.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אתם מוכנים לשקול, ואני רק מנסה להבין למה לא. חוץ מזה שזה לא אותו מתח.
קריאה
יכול להיות שיש לזה משמעויות.
היו"ר דוד ביטן
בועז, המטרה של הממשלה זה להשוות לתקן האירופי. אם נגיד לארצות הברית על חשמל – ארצות הברית גם על כל המוצרים.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
הוא שאל אם יש עוד מקומות.
רון אייפר
שלא כמו בדיון הקודם שלא משנה אם שולחן מגיע מאירופה או מארצות-הברית, פה צריך להיות סטנדרט אחיד, כי התוויות לדירוג אנרגיה צריכות להיות אחידות. לא יכול להיות שתהיה תווית לדירוג אנרגיה אירופית ותווית לדירוג אנרגיה אמריקאית ואז הצרכן לא יידע להשוות. צריך שיהיה סטנדרט אחיד, והחוק כבר קבע שזה יהיה אירופה. רוב מוצרי החשמל שמיוצרים בעולם עומדים ברגולציה האירופית.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אני גם מניח שהם מיוצרים בארצות-הברית.
שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן
הרוב מיוצר בסין עם תקינה אירופית.
רון אייפר
גם למה שמיוצר בארצות-הברית פעמים רבות יש תקינה אירופית.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
הרי ב-2021 אימצנו חלק מהתקינה האמריקאית. זה נוגע גם לזה?
רון אייפר
החוק שלנו עצמו אומר שכל הדירקטיבה, כל הרגולציה ולא רק התקינה האירופית חלה בישראל. צריך להיות אבסולוטי.
משה פסל (הליכוד)
לא רק התקנים, גם הדירקטיבות.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
אז אתה אומר משהו שמנוגד למה שהשר אומר. אני רק רוצה לדעת כי הייתי הולך לעבוד בזה.
שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן
זה לא מנוגד.
היו"ר דוד ביטן
ליועץ המשפטי יש משהו להגיד בעניין הזה.
איתי עצמון
תכף נציגי משרד האנרגיה יציגו את עקרונות הצעת החוק, ואני רק רוצה לחדד. אנחנו מדברים על דירוג אנרגטי של מכשירים חשמליים – זה הנושא.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
רק על הדירוג?
איתי עצמון
כן.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
הבנתי. סליחה, אני מתנצל.
היו"ר דוד ביטן
חברי הכנסת רוצים להגיד משהו?
שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן
אולי ניתן לאייפר להציג כמה דקות?
היו"ר דוד ביטן
נחזור אליהם. עד סוף המושב נסיים את החוק הזה. חברי הכנסת רוצים להגיד משהו?
משה פסל (הליכוד)
לא. תן לו להציג.
היו"ר דוד ביטן
טוב, בבקשה.
רון אייפר
אני אציג בזריזות, אדוני היושב-ראש. המטרה של הרפורמה הזאת היא כפולה מבחינתנו: קודם כול, הורדת יוקר המחיה, הגדלת התחרות והגדלת המגוון בשוק מוצרי החשמל. אבל יש פה עוד מטרה – מעבר המשק למוצרים יעילים וחסכוניים באנרגיה. אלה המוצרים האירופיים שמועילים לנו במשקית פעמיים: גם למשפחה – מקטינים את צריכת החשמל. ממחקר שעשינו מעבר למוצרים אירופיים יחסכו למשפחה לפחות 350 שקל בשנה בעלויות החשמל שלה; וגם בראייה המשקית היום בשעות השיא ב-14:00 בצהריים ביולי יותר מ-50% מצריכת החשמל היא ממוצרים ביתיים. אנחנו בונים את כל משק החשמל לשעות השיא, וכשנוכל להוריד ולעבור למוצרים חסכוניים יותר בחשמל זה ישפיע בצורה דרמטית. ככה אנחנו מתכננים את משק החשמל בהיבט של הקמת תחנות כוח וכדומה.

מדובר בשוק ענק. שוק מוצרי החשמל בישראל נאמד בכ-10 מיליארד שקלים בשנה. בשנה נמכרים בישראל כ-11.5 מיליון מוצרי חשמל, והרפורמה משפיעה על השוק הזה באופן משמעותי.
שלום דנינו (הליכוד)
איך ניתחת את החיסכון של 350 שקל?
רון אייפר
לקחנו מוצרים בדירוג אנרגיה מסוים שהוא דירוג האנרגיה הישראלי, ולקחנו מוצרים בדירוג אנרגיה אירופי, ועשינו הנחה. בדרך כלל התחלופה הממוצעת של מוצרי החשמל היא שבע שנים.
היו"ר דוד ביטן
אבל לפני חצי שנה אישרנו תקנות על מוצרי חשמל ובעצם ביטלנו את התקן הישראלי. נכון? עשינו את זה.
רון אייפר
נכון. יש פה תוצאות של זה.
היו"ר דוד ביטן
ראיתי את התוצאות. יש בעיה איתן. אני שאלתי את האוצר עד כמה זה הוריד את המחיר. ברור שהעלויות של היבואן קטנו ב-10% בערך. שאלתי כמה זה זלג לצרכן. האוצר אמר לי בשיחה פרטית, לא פה בוועדה, שמדובר בערך ב-2%.
רון אייפר
לא, אז זה לא - - -
היו"ר דוד ביטן
רגע. גם אתה אמרת לי 2%. מה לא?
גל ברנס
גם אמרתי בוועדה וגם אמרתי שזה בין 2% ל-5%, תלוי במוצרים.
רון אייפר
גל לא מכיר את זה עדיין.
היו"ר דוד ביטן
זה היה בשיחה פרטית.
שלום דנינו (הליכוד)
לא שמענו - - -
היו"ר דוד ביטן
אנחנו עוד נעשה על זה ישיבה אבל אני מנצל את ההזדמנות. ראיתי את הדיאגרמה ששלחתם. יש עליה ב-2023 שהיא לא מוסברת, ופתאום יש ירידה וזה מתיישר עם הקו שהיה ב-2022. אז לקחתם את העלייה המהירה והירידה, אבל זה אותו מחיר שהיה ב-2022 למרות התקנות. אז תסביר לי מה פשר העלייה הזאת. יכול להיות שיש לה הסבר אחר. כי עובדה שזה התיישר באותו קו. היום זה המחיר של 22'.

אני בעד הורדת רגולציה ושיפור אבל אני עדיין לא מבין גם בנושא התקנים איך אני מבטיח שזה ירד לטובת צרכן. בסופו של דבר אני עוזר ליבואן, מוריד לו את ההוצאות, אבל אחר כך יש מיליון סיבות למה המחיר לא משתנה – בין זה שער הדולר או שער היורו ועוד. אחרת אין טעם ברפורמות – הכול טוב ויפה אבל מדברים על רפורמות ותכלס אין לזה תוצאה בשטח וגם לא מהר. עשינו את זה לפני חצי שנה ואפשר לבדוק את זה – המחיר הנוכחי הוא המחיר של 22'.
רון אייפר
אנחנו דווקא הופתענו מאוד לטובה מההשפעה של התוצאות של הרפורמה. המועד הקובע מבחינתנו שבו הרפורמה נכנסה לתוקף – לוקח לה זמן להיכנס לתוקף. הרפורמה הקודמת חוקקה בנובמבר 21' ולקח זמן להשלמתה. השלמתה התבצעה ברגע שאישרנו את התקנות פה בכנסת.
היו"ר דוד ביטן
עשינו תקנות, אבל הן לא השפיעו על המחיר. אותו מחיר.
רון אייפר
התקנות אושרו בכנסת במאי 23'. עד אז העולם הישן המשיך – היו עליות מחירים. התחלנו את המדידה ב-21' ואם היינו הולכים עוד אחורה הגרף היה ממשיך לעלות. אבל מרגע שהעברנו מסר לציבור שאנחנו עוברים לאירופה ובחרנו את המועד שבו אנחנו מתחילים למדוד את ההשפעה של הרפורמה. הנקודה האדומה היא הנקודה - -
היו"ר דוד ביטן
רגע, עזוב את הנקודה האדומה. לקחתם את המחיר הזה – זאת לא נקודת ההשוואה. אתה מסתכל על המחיר והוא באותו קו של 21'.
רון אייפר
נכון. אבל מה שהיה לפני כן זה דברים שלא קשורים לרפורמה.
היו"ר דוד ביטן
אתה אומר שזה עצר את העלייה. זה מה שאתה אומר?
רון אייפר
אני אומר שזה עצר את העלייה. העלייה לא הייתה קשורה לרפורמה. אף אחד לא התכחש. בגלל זה עשינו את הרפורמה.
היו"ר דוד ביטן
העלייה היא מיד אחרי הקורונה.
רון אייפר
נכון.
היו"ר דוד ביטן
הוא אומר שההשפעה של התקנות של הרפורמה היא מיתון העלייה ולא עשה ירידה.
רון אייפר
אנחנו רק בתחילת השפעתה של הרפורמה.
היו"ר דוד ביטן
שאלתי גם את שר הכלכלה האם עשיתם עבודה כלכלית? כמו היום כשאתה עושה כביש האוצר עושה תכנית כלכלית ואומר מהי החשיבות הכלכלית של הכביש הזה לפני שמשקיעים. לכן גם משקיעים במטרו כי יש לזה השפעות כלכליות ולא במקומות אחרים כמו הכבישים האדומים. התוצאה היא – מה שאני רוצה לדעת – האם עשיתם עבודה כתוצאה מאישור כל החוק, כי הרי זאת מערכת של חוקים. האם זה מוריד את המחיר ובכמה? לא שזה יוריד ליבואן, אני רוצה לדעת בכמה זה יוריד את המחיר לצרכן.
רון אייפר
אדוני היושב-ראש, הניתוח שיש פה זה מידע ייחודי שיש לנו במשרד האנרגיה שלוקח בחשבון כמה מכירות בפועל לצרכן. אפשר לראות שמתחילת יישום הרפורמה המחיר ירד ב-5.4%. נכון ש-5.4% החזיר אותנו למצב הקודם כי לפני כן היו עליות מחירים שלא קשורות לרפורמה. אנחנו מאמינים, במיוחד לפי הרפורמה הנוספת עכשיו שהיא משמעותית יותר ותביא גם הקלות ליבואנים מקבילים וכדומה שיעוררו פה עוד תחרות - אז 5.4% שאנחנו הופתענו לטובה, בתקופה שבה הדולר עלה ובה היו חות'ים שהשפיעו על זה - -
היו"ר דוד ביטן
- - -
רון אייפר
אבל בכל זאת אנחנו מציגים פה ירידה ניכרת שאני מאמין שהיא הייתה יותר משמעותית אם לא היו לנו חות'ים, אם לא היה לנו שער הדולר, אם לא הייתה ריבית ואם לא הייתה אינפלציה - -
היו"ר דוד ביטן
הדולר מתנייד – פעם הוא גבוה ופעם הוא נמוך. כשזה עולה הוא עולה, כשזה יורד שום דבר לא יורד.
רון אייפר
בדקנו מתקופת הייחוס שלנו – שער הדולר עלה. אז אנחנו מאוד מרוצים מהתוצאות האלה. בסביבה אינפלציונית כל כך גבוהה כמו עכשיו עם משק אחד שבו המחירים יורדים בצורה כל כך ניכרת זאת בשורה גדולה. אנחנו מאמינים שהדבר הזה יימשך – גם תוצאות הרפורמה הקודמת שנעשתה פה וגם תוצאות הרפורמה הנוכחית.

אני רוצה להציג מה הרפורמה הנוכחית שאנחנו עושים עכשיו: הרפורמה שאנחנו עושים עכשיו כוללת שלוש הקלות משמעותיות: הקלה ראשונה היא שעד עכשיו יבואן שהיה רוצה להביא מוצרים לישראל היה צריך להוכיח שהמוצר שלו עומד ברגולציה האירופית. זאת אומרת הוא היה צריך להמציא לנו מסמכים שמראים תאימות בין המוצר שלו לרגולציה האירופית או היה צריך להביא אישור ממעבדה שאומר שהמוצר הזה עומד ברגולציה האירופית – את זה אנחנו מפסיקים. עכשיו כל מה שיבואן צריך לעשות כדי להכניס מוצר לישראל זה להוכיח שהמוצר משווק באירופה.
שלום דנינו (הליכוד)
איך הוא מוכיח את זה? בעזרת אותם מסמכים, פחות או יותר.
רון אייפר
חבר הכנסת דנינו, דווקא לא. דווקא פה יש לנו הקלה נוספת – יש לנו מזל שהאירופים בתחום מוצרי החשמל מאוד מסודרים, ויש מרשם אירופי פתוח לכול.
משה פסל (הליכוד)
של מה שמשווק?
רון אייפר
של כל מוצרי החשמל המשווקים באירופה. הם נמצאים במרשם אינטרנטי פתוח לכול. הוא נקרא EPREL – כל אחד יכול לעשות גוגל ולמצוא. לכן בחורה צעירה שהשתחררה מהצבא מצאה הזדמנות עסקית לייבא מקררים לישראל בייבוא מקביל. כל מה שהיא צריכה לעשות זה למצוא את המוצר הזה באתר האינטרנט ולשלוח לנו לינק למוצר. ברגע שהיא עושה את זה היא מקבלת אישור להכניס את המוצרים לישראל. זה פותח את השוק בצורה דרמטית, ומאפשר גם לייבואנים קטנים מקבילים להיכנס למשחק הזה. זאת ההקלה הראשונה המשמעותית שאנחנו מביאים לכאן. אנחנו לא צריכים קבלות ולא שום דבר – רק את ההוכחה שזה מופיע במרשם.
דבר נוסף שבו נצמדנו לאירופים
האירופים אמרו, אנחנו צריכים לרשום רק את המוצרים הגדולים שיש להם השפעה אנרגטית גדולה.
היו"ר דוד ביטן
כשאתה אומר "שיווק באירופה", זאת אומרת אם מוצר סיני משווק באירופה - -
רון אייפר
נכון.
שלום דנינו (הליכוד)
90% הם כאלה.
רון אייפר
זה לא משנה אם הוא מיוצר בסין או בטיוואן. כל עוד הוא משווק באירופה הוא נכנס לזה.
היו"ר דוד ביטן
אני רוצה שיהיה ברור. אני מתייחס גם לשאלות שעלו בישיבה הקודמת.
שלום דנינו (הליכוד)
אני מבין.
רון אייפר
הדבר הזה יהיה ערוץ נוסף. זאת אומרת גם אם מוצר לא משווק באירופה אבל הוא כן עומד ברגולציה האירופית אז הוא יכול לפי הערוצים הקודמים שפתחנו בפניו להכניס את המוצרים. אנחנו רק מגדילים את היריעה ומרחיבים; דבר נוסף – האירופים החליטו לתת פטור למוצרים קטנים. מוצרים קטנים לא צריכים להיכנס אצלם למרשם. אז אנחנו לקחנו את הפטור של האירופים והעתקנו תו אלינו.
שלום דנינו (הליכוד)
מה זה קטנים? קומקום, מצנם?
רון אייפר
בדיוק. מחשבים, מסכים, ממירים. מכשירים שצריכת האנרגיה שלהם קטנה, הדירקטיבה האירופית אמרה שהם יהיו פטורים, וגם אנחנו מציעים לתקן את החוק שלנו.
משה פסל (הליכוד)
רמקול JBL כזה?
רון אייפר
כן. יש רשימה. היא מופיעה בחוק.
שלום דנינו (הליכוד)
אז יש גם רשימה של הפטורים, שאפשר לדעת שהם פטורים?
רון אייפר
נכון, זה בתוספת.
היו"ר דוד ביטן
מה זה הפטורים?
שלום דנינו (הליכוד)
מה שהצגתי.
רון אייפר
הם לא צריכים לקבל אישור לייבא את המוצרים בכלל, הם פשוט יכולים להיכנס לישראל.
שלום דנינו (הליכוד)
גם הם מופיעים באתר האירופי?
משה פסל (הליכוד)
אירופה פטרה אותם וגם אנחנו.
שלום דנינו (הליכוד)
זה ברור לי. אני רק שואל אם יש רשימה של אלה שגם פטורים; כי אתה לא יכול לדעת מה פטור ומה לא.
רון אייפר
אני אענה. החוק אומר שגם המוצרים הפטורים צריכים לעמוד ברגולציה האירופית. כל המוצרים הפטורים מופיעים בתוספת, והם לא יצטרכו לקבל אישור. זאת ההקלה השנייה.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
לפי הדירוג האנרגטי שלהם?
רון אייפר
כן, כן.
היו"ר דוד ביטן
עד עכשיו אמרו לנו שאנחנו מדינה של ארצות-הברית, עוד כוכב. עכשיו אנחנו גם מדינה אירופית?
רון אייפר
זה מה שמופיע בחוק, כן.
שלום דנינו (הליכוד)
אני אחזור אחורה לרשימת המוצרים שצריך להעביר את הלינק. זה בסדר בייבוא אישי אבל בייבוא של חברה גם צריך לקבל ממך אישור או היא שומרת את זה לעצמה?
רון אייפר
טוב ששאלת, חבר הכנסת דנינו. זאת ההקלה השלישית. עד עכשיו החוק קבע שהיו צריכים לקבל מאתנו אישור פעם בשנה, לגשת למערכת ולהגיש פעם בשנה. השר אתגר אותנו לפתוח כמה שיותר ועשינו את הבדיקה פה, ופה החלטנו לעשות הקלה משמעותית. גם פה לא הצלחנו לאשר פעם בשנה. זאת אומרת יבואן שרוצה להביא מקרר מסוג מסוים שמשווק באירופה ייכנס לאתר האינטרנט שלנו, ישים את הלינק וברישום מאוד מהיר תוך שלוש שניות הוא מקבל אישור אוטומטי לייבא לישראל, והאישור הזה בתוקף כל עוד המוצר עומד ברגולציה האירופית.
שלום דנינו (הליכוד)
אז השר ביקש שנביא רעיונות איך להקל יותר. אז למה בכלל צריך לדווח לך ולחכות ושזה יהיה לשנה? אם זה ברישום אז זה בסדר.
היו"ר דוד ביטן
פעם אחת.
רון אייפר
פעם אחת.
שלום דנינו (הליכוד)
אפילו לא פעם אחת. אתה אומר, תיכנס ואתה רואה שיש לזה היתר. למה צריך לשלוף לך לינק?
רון אייפר
אנחנו מחויבים גם לצרכנים. יש לנו יחידת פיקוח שעושה פיקוח בשווקים.
שלום דנינו (הליכוד)
זה מצחיק - -
שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן
חבר הכנסת דנינו, השאלה שלך היא במקומה.
שלום דנינו (הליכוד)
זה מצחיק. כי אם יש לינק אז זה בסדר.
שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן
השאלה שלך היא במקומה. אנחנו חשבנו על זה. ואני שוב אומר שזה מצריך מחשבה. אתה שואל שאלה ששאלנו אותה ויש מקום לקבל את ההחלטה כאן על סמך חוות הדעת המקצועיות וההיגיון הבריא שלנו.
היו"ר דוד ביטן
אין יותר ייבוא מקביל, נכון?
רון אייפר
יש. לא הבנתי, אדוני היושב-ראש.
היו"ר דוד ביטן
יש יבוא מקביל, נכון? במקום שהיצרן נותן אישור מיוחד. יותר לא צריך? אפשר לייבא וזהו?
רון אייפר
כן.
היו"ר דוד ביטן
אז מה עושים עם הסכמי בלעדיות ודברים מהסוג הזה שיש מול יצרנים אירופיים?
רון אייפר
אם אני יבואן מקביל ומצאתי סטוק של 300 מקררים בצרפת שאני רוצה לייבא אותם בייבוא מקביל – עד החוק הזה המצב היום הוא שאתה צריך להוכיח לי שהמוצרים האלה עומדים ברגולציה האירופית. זאת אומרת אתה צריך ללכת ליצרן ולקבל את המסמכים שמראים שזה ברגולציה האירופית או שאתה צריך ללכת למעבדה ולבדוק את המקרר ולהביא לי אסמכתה מהמעבדה.
היו"ר דוד ביטן
היום אין את זה?
רון אייפר
זה מה שיש היום.
היו"ר דוד ביטן
אחרי החוק הזה אין את זה?
רון אייפר
אחרי החוק הזה אין את זה. אותו יבואן עושה גוגל, רושם את הדגם של המקרר שלו, רואה שהמקרר נמצא במרשם, נכנס לאתר האינטרנט שלי, נותן לי את הלינק וזהו.
היו"ר דוד ביטן
זאת אומרת אין דבר כזה יבואן ראשי. אני רוצה להבין – בחוק הקודם של סופרפארם אמרתם לי שאתה לא יכול לבטל הסכמים קיימים. בחוק הזה בעצם ביטלתי את כל ההסכמים הקיימים.
קריאות
- - -
היו"ר דוד ביטן
למה לא?
רון אייפר
אני לא מתעסק בהסכמים המסחריים בין היצרנים.
היו"ר דוד ביטן
למה לא? יש להם הסכם, ואתה בא באמצעות חקיקה ומבטל את הכול.
איתי עצמון
יש הבדל בין הסכם - - -
משה פסל (הליכוד)
זה הסכם עם חברה שהיא לא בארץ.
היו"ר דוד ביטן
זה קשור למשהו אחר שהתווכחנו עליו.
איתי עצמון
אי אפשר להשוות בין שני התחומים האלה.
היו"ר דוד ביטן
למה לא? כי זה קניין?
איתי עצמון
בוודאי.
היו"ר דוד ביטן
מה זה משנה? מה ההבדל? גם להם יש קניין.
איתי עצמון
יש הבדל גדול. מדובר על הסכם - -
משה פסל (הליכוד)
אבל מה אכפת למדינה מההסכם בין היבואן - -?
היו"ר דוד ביטן
בחוק הקודם שקשור לסופרפארם אמרו לי, אתה לא יכול להתערב בהסכם קיים.
משה פסל (הליכוד)
אבל זה בין שתי חברות בארץ.
היו"ר דוד ביטן
זה אותו דבר – זה הסכם קיים. מה ההבדל?
רון אייפר
היושב-ראש, היבואן המקביל והיבואן הרשמי יצטרכו לעבור אותו תהליך אצלי. מאוד פשוט. ההסכמים שיש להם עם היצרן זה לא עניין שלנו.
היו"ר דוד ביטן
עד עכשיו זה היה העניין שלנו.
רון אייפר
מעולם זה לא היה העניין שלנו.
היו"ר דוד ביטן
למה? עם יבוא מקביל יש הרבה מאוד בעיות כי היבואן היה צריך להוציא ניירת שקשורה להסכם.
רון אייפר
נכון. זה בדיוק מה שאנחנו פותרים עכשיו, היושב-ראש. אני לא מתעסק בהסכמים שלו. כל הרפורמה הזאת היא להקל על כולם ובראש ובראשונה על היבואן המקביל.
היו"ר דוד ביטן
מה ההבדל בין הסכם בלעדיות בנושא כזה לבין הסכם שיש למישהו לפתוח חנות, שאמרו שזאת זכות קניינית?
איתי עצמון
נדבר על זה. זה נושא אחר.
היו"ר דוד ביטן
אותו דבר. בחקיקה אתה מבטל את הזכות שלו.
שלום דנינו (הליכוד)
דוד, נראה לי שאתה בבעיה בעניין הזה.
היו"ר דוד ביטן
אני בכלל לא בבעיה. זה אותו דבר. אין הבדל בין זה לבין זה. פה אני מתערב בחוק ופה אני מתערב בחוק. פה לא מאשרים לי משרד המשפטים, ופה כן מאשרים לי.
משה פסל (הליכוד)
דוד, אבל אלה שתי חברות בארץ וזאת חברה בחו"ל. איך המשרד יעשה אכיפה על משרד בחו"ל שעשתה הסכמים? זה ברור שאי אפשר לעשות דבר כזה.
היו"ר דוד ביטן
יש לך חוק אחר שהעברנו שאפשר לתת קנס של 100 מיליון שקל.
משה פסל (הליכוד)
למי ייתנו, לחברה בחו"ל?
היו"ר דוד ביטן
לחברה הישראלית, לא לחברה בחו"ל.
רון אייפר
חבר הכנסת דנינו שאל אותי שאלה: כל מה שהיבואן צריך לעשות ברגע שיש לו לינק הוא להיכנס לאתר שלי ולמלא טופס שלוקח לו למלא דקה ולשים את הלינק הזה. למה אני בכל זאת דורש את זה פעם אחת? – לא כל שנה, זאת ההקלה. בעינינו זה איזון. אנחנו בסופו של דבר צריכים ללכת לשטח ולהכיר את היבואנים.
שלום דנינו (הליכוד)
זה למעקב שלכם.
רון אייפר
בדיוק.
היו"ר דוד ביטן
אל תשכח שיש נושא של קנסות ודברים כאלה.
שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן
היו שתי אפשרויות: א', בלי בדיקה בכלל, כמו שאמרת, אפילו לא ההצהרה הזאת; אפשרות פעם בשנה מידי שנה; ואפשרות פעם אחת בחיים. אז משפט שלמה שעשינו זה פעם אחת בכל החיים. זה האיזון. אבל השאלה ששאלת היא שאלה שנשאלה.
היו"ר דוד ביטן
- - - המעקב, אתה יודע למי יש מוצר ואתה יכול להפעיל קנסות.
רון אייפר
חבר הכנסת דנינו, לוקח 3 דקות למלא את הטופס, והאישור מגיע תוך 3 שניות. זה אוטומטי. ואתה מקבל את זה לכל החיים. לשאלתך, המרשם האירופי מתעדכן. אם עכשיו מישהו מביא מוצר חדש שמשווק באירופה אז הוא חייב לרשום אותו במרשם.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
מעולה. ואם הם עולים על בעיה וגורעים, איך תדע שהם גרעו?
רון אייפר
אם יש עדכון של הרגולציה - -
משה פסל (הליכוד)
לא של הרגולציה. הוא מדבר על מוצר ספציפי שנגרע מהרשימה.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
- - -
שלום דנינו (הליכוד)
ואתה נתת לפני שניה בשלוש דקות לכל החיים.
רון אייפר
זאת נקודה טובה.
משה פסל (הליכוד)
אתם תצטרכו להתעדכן.
רון אייפר
נכון. זאת נקודה שנבדוק, זאת נקודה טובה. הנקודה השנייה היא שכשמתעדכנת הרגולציה האירופית, למשל עכשיו אומרים שמקררים מדגם מסוים הם לא יעילים ולא עומדים ברגולציה האירופית אז אנחנו נוציא הודעה, ואי אפשר יהיה לקנות אותם.
היו"ר דוד ביטן
מאה אחוז.
רון אייפר
אלה שלוש ההקלות הגדולות.
שלום דנינו (הליכוד)
אז אני יכול להמליץ לך במסגרת מה שאמרת שאם באמת גורעים משהו ואתם רואים שגם במרשם זה יצא תודיעו לאלה שהרשיתם להם עכשיו מכם אליהם שזה לא בתוקף.
היו"ר דוד ביטן
אני רואה, ברוכי, שאתה מתמצא בתחום.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
- - -
היו"ר דוד ביטן
בגלל שאתה מתמצא בתחום אני אמנה אותך למי שילווה את החוק הזה לפרטי פרטיו. כמו שעשית לי עם החוק השני.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
עכשיו גל בכלל כועס.
היו"ר דוד ביטן
למה שיכעס?
רון אייפר
היתרונות של הרפורמה זה פתיחה מוחלטת של שוק ייבוא מוצרי החשמל לישראל.
היו"ר דוד ביטן
קודם כול, זה טוב. רק תדאגו שזה ישפיע על המחיר לצרכן.
רון אייפר
אני אראה לך עוד שני שקפים על המחיר.
היו"ר דוד ביטן
זה טוב בלי קשר, אבל עדיין גם צריך לדאוג לצרכן.
רון אייפר
חוץ מזה שאנחנו פותחים באופן מוחלט אנחנו כמעט מורידים לאפס – ובחלק מהמקרים לאפס לגמרי – את הבירוקרטיה והרגולציה.
היו"ר דוד ביטן
החוק הזה טוב מבחינת הרגולציה וכל מה שצריך. זה מפשט את הייבוא וזה טוב מאוד; מעבר לזה אל תציגו את זה רק מן הצד של המחיר לצרכן. זה עוד נושא. ואני רוצה שתבדקו את העניין הזה. זה הכול.
רון אייפר
היושב-ראש, עשינו עבודה שהוגשה לך, ואנחנו נמשיך לעקוב.
היו"ר דוד ביטן
הנה, מינינו חבר כנסת שיטפל בזה.
שלום דנינו (הליכוד)
דוד, נושא יוקר המחיה זה באחריותו של משרד האנרגיה?
היו"ר דוד ביטן
זה באחריותנו, לא באחריותם. החוק הזה הוא טוב לעניין הייבוא באופן ספציפי, ובנוסף לזה צריך להוריד גם את המחיר. זה טוב מאוד מבחינת הייבוא, התקנים וכדומה בלי קשר למחיר; מצד שני זה גם ישפיע על המחיר. זה מה שאני מתכוון לומר. מכל הבחינות זה טוב אבל שיבדקו את הנושא של המחיר כי גם זה חשוב לנו.
רון אייפר
גרף אחרון שאני רוצה להראות פה זה השוואה בינלאומית של מחירי מוצרי החשמל. ב-OECD אין השוואה בינלאומית של מחירי מוצרי החשמל, יש מחירי מוצרים ביתיים שמוצרי החשמל הם כ-40% מתוך מחירי המוצרים הביתיים. אתם יכולים לראות שישראל ב-2023 כשהרפורמה נכנסה לתוקף היא חריגה בנוף של ה-OECD בשינוי במחירים.
משה פסל (הליכוד)
ה-OECD זה בלי מזון, נכון?
שלום דנינו (הליכוד)
מי העמודה הענקית?
רון אייפר
טורקיה. אבל בשורה התחתונה אפשר לראות פה שבעוד בממוצע באירופה ב-2023 המחיר של המוצרים הביתיים עלה ב-5.5% אצלנו ירד כמעט ב-5.5%.
שלום דנינו (הליכוד)
למה? כי היינו גבוהים יותר דרמטית?
רון אייפר
לדעתי, יש פה גם השפעות של הרפורמה.
שלום דנינו (הליכוד)
אז צריך לראות את זה בהשוואה של מחירים; כי זה לא מבטיח שהמחיר באמת ירד.
רון אייפר
חבר הכנסת דנינו, הגרף שמוצג פה – נכון שהייתה עלייה שהתחילה לפני כן בגלל הקורונה ודברים כאלה. מה שיש פה אלה נתונים שאנחנו רכשנו שמראים את המחירים בפועל לצרכן. אלה נתוני קופות.
היו"ר דוד ביטן
אבל למה הייתה עלייה?
רון אייפר
העלייה נבעה מהרבה סיבות של יוקר המחיה פה.
היו"ר דוד ביטן
זאת לא נקודת ההשוואה. אתם שמתם לנו אותה כדי להראות לנו שהמחיר ירד. זה לא מדויק. - - - כמעט כמו 2021. אז על מה אתה מדבר? זה שמראים לי עלייה פתאום זה לא רלוונטי.
רון אייפר
שמנו לך את זה פה - - -
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
העלות מאוד גבוהה.
קריאות
- - -
שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן
במהלך השנה וחצי האחרונות מדד המחירים עלה בכ-7% וכאן לא הייתה עלייה.
היו"ר דוד ביטן
ומה המדד של הדולר? עלה ב-7% - -
שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן
גם עלה בגלל המלחמה.
היו"ר דוד ביטן
אני לוקח אותך ברצינות - - -
קריאות
- - -
שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן
- - - גם הדולר עלה. זה פעמיים.
היו"ר דוד ביטן
לא סתם הדגשתי שהחוק הזה טוב בלי קשר. לכן אני לא מתייחס. אבל לגבי הורדת המחיר אנחנו באמת הורדנו את התקנים הישראליים וזה השפיע אבל השפיע בקטן ולא בגדול. מה שאני מנסה להגיד לכם – תראו איך אפשר להעביר את זה גם לצרכן. שיהיו לזה שני ענפים: ענף ראשון - - - בלי קשר.
רון אייפר
כמובן, זאת המטרה שלנו, אדוני היושב-ראש. אבל הגרף פה הוא מעודד מאוד. אני לא מסכים עם הניתוח שלך. העלייה שהייתה עד לפיק - -
היו"ר דוד ביטן
בסדר, אנחנו לא מסכימים הפעם, מה לעשות.
רון אייפר
אבל אנחנו לא מסתירים את העלייה שאתה רואה פה. אבל היא נובעת מהעלייה במדד המחירים לצרכן, מהדולר - - - אנחנו רואים שמרגע שהרפורמה נכנסה לתוקף יש ירידת מחירים משמעותית.
שלום דנינו (הליכוד)
מחירי מוצרי החשמל בכל העולם הם במגמת ירידה. המחירים יורדים. רק במחירים שנוכל להשוות פריטים בדולר של אותו מספר מוצר - -
היו"ר דוד ביטן
פה זאת עלייה מיוחדת. יש לזה סיבות שאני לא יודע מהן. אתה רואה שהמחיר השתווה ל-2021. זאת אומרת שבגדול יכול להיות שהדבר הזה גרם לכך שהמחירים לא יעלו. אבל תכלס זה אותו מחיר.
רון אייפר
אם אתה משחרר את המדד שהיה אז אתה כבר מקבל פה עלייה.
היו"ר דוד ביטן
כן, אבל הם פחות מושפעים מהמדד. הם מושפעים יותר מהמחיר של הדולר. אתה יודע את זה, נו, באמת.
רון אייפר
שער הדולר עלה באותה תקופה ב-2%. יש פה הרבה פקטורים – היו חות'ים – יש המון גורמים. אנחנו מאוד מעודדים מהנתונים.
היו"ר דוד ביטן
מה שאני אומר – אל תציגו לנו סתם טבלה. יש לזה כל מיני השלכות – עזוב את זה.
משה פסל (הליכוד)
המחירים ירדו, זה הכי חשוב.
היו"ר דוד ביטן
הם לא ירדו, הם לא עלו. זה כל העניין. נושא הקפיצה והירידה לא קשור כי ב-2023 המחיר הוא כמו ב-2021. אז מה אתם מספרים לי סתם דברים?
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
מה ההבדל בין הרפורמה הנוכחית לקודמת?
רון אייפר
הרפורמה הקודמת אימצה את הרגולציה האירופית ופתחה את הערוץ שאתה כבר לא צריך להביא לי מעבדה אלא להביא מסמכים שהמוצר תואם לאירופה. עכשיו אנחנו הולכים עוד צעד ואתה כבר לא צריך להביא לי את המסמכים, כי ליבואן המקביל היה קושי להביא את המסמכים. עכשיו אתה רק צריך להביא - - -
שלום דנינו (הליכוד)
רק לוודא שבמקרה הזה שהוא העביר לך את הלינק אין עיצומים ואין קנסות אם נמצא משהו לא תקין.
היו"ר דוד ביטן
אתה לא יכול להשוות בין הרפורמה הקודמת לרפורמה הזאת. היא פותחת את הייבוא באופן מוחלט ועושה את הדברים טובים יותר.
משה פסל (הליכוד)
לא הבנתי. אם עשיתם אכיפה בשוק והמוצר לא תקין ברור שיהיו עיצומים כספיים.
רון אייפר
אם מישהו שם לי לינק למוצר - -
משה פסל (הליכוד)
אם זה מוצר אחר אז הוא יבואן - - -
שלום דנינו (הליכוד)
לא, על אותו מוצר. הוא שם את המוצר הנכון. כשמרמים אני לא מתעסק עם זה.
רון אייפר
מה הרמאות?
שלום דנינו (הליכוד)
אם הוא העביר לך את הלינק אין עיצומים.
משה פסל (הליכוד)
אם זה אותו מוצר אז ברור שלא.
שלום דנינו (הליכוד)
זה יכול להיות אותו מקרר דגם 3345 אבל הוא עם עשר שמות. כי השם של המותג הוא לא מעניין, מה שמעניין זה מספר הדגם, המק"ט.
היו"ר דוד ביטן
אתה רואה, זה לינקים.
שלום דנינו (הליכוד)
זה לינק. אם הוא הביא את אותו מוצר קטלוגי ונמצאה תקלה – הוא פטור? אני לא מדבר על רמאים שאומרים, הבאתי זה והביאו משהו אחר.
רון אייפר
לאיזה סוג של תקלה אתה מתכוון?
שלום דנינו (הליכוד)
אתה תגיד לי איזה סוג של תקלה אתם חושבים שצריך להטיל עליו עיצומים ואיזה לא. אתם מחוקקים פה חוק, אז תגידו מה אתם אומרים.
רון אייפר
זה מה שאיתי הסביר קודם. החוק שלנו לא מדבר על בטיחות; החוק שלנו מדבר על נצילות באנרגיה. בטיחות זה משרד הכלכלה – הדיון הקודם. כל מה שאנחנו בוחנים פה זה שהמוצר עומד ברגולציה האירופית בנצילות האנרגיה שלו. זה הכול.
היו"ר דוד ביטן
לא ספציפי.
רון אייפר
אם אתה מביא מקרר מסוים, והיבואן הביא את המקרר הזה - -
משה פסל (הליכוד)
אתה לא בודק.
רון אייפר
אני יכול לבדוק אותו. אבל אם יש לו מקרר - - -
משה פסל (הליכוד)
אתה לא תבדוק את נצילות האנרגיה שלו אם הדגם הוא אותו דגם.
היו"ר דוד ביטן
אז למה לא הכנסתם את זה בחוק הקודם? עשיתם לי שני חוקים.
איתי עצמון
זה חוק נפרד למשרד אחר.
היו"ר דוד ביטן
בסדר. יכלו לערבב את זה במשרד אחד. את כל החוקים האלה יכולתם לשים בחוק אחד.
שלום דנינו (הליכוד)
כולל משרד הבריאות.
היו"ר דוד ביטן
הייתם מעבירים בוועדה אחת והיו דנים בכול. עכשיו כל פעם צריך לקפוץ לוועדה אחרת בעניין אחר. זה אני אומר לך, גל.
גל ברנס
משרד האוצר תומך בהצעת היושב-ראש. זה פשוט לא המשרד היחיד בממשלה, לצערנו.
היו"ר דוד ביטן
מה?
גל ברנס
אנחנו, כמובן, בעד הצעת היושב-ראש. אבל אנחנו לא המשרד היחיד בממשלה. בחוק ההסדרים נביא את החוק יחד.
היו"ר דוד ביטן
באמת? אתם לא המשרד היחיד בממשלה? שמעת את זה? הכול אתם קובעים, בחייכם.
שלום דנינו (הליכוד)
גל, נכנסת לבעיה.
היו"ר דוד ביטן
בבקשה, מי שרוצה לדבר שידבר.
רז הילמן
אני סמנכ"ל יבוא מכס ותקינה בלשכה. אם בדיון הקודם אמרתי שאנחנו לא בעולם של מה שטוב לאירופה טוב לישראל - -
היו"ר דוד ביטן
ועכשיו אתם נגד?
רז הילמן
לא.

- - גם בוועדת הבריאות אמרתי לגבי מזון שאנחנו לא בעולם שמה שטוב לאירופה טוב לישראל. פה אנחנו הכי קרובים לזה. המשרד לקח את זה הכי רחוק והפערים מינוריים.
היו"ר דוד ביטן
אתם בעד.
רז הילמן
אנחנו מאוד בעד. אנחנו מודים על שני התיקונים שנעשו פה שביקשנו כבר ברפורמה הקודמת.
היו"ר דוד ביטן
אתה נציג המסחר, נכון?
רז הילמן
אני נציג - - -
היו"ר דוד ביטן
ברור שאתה בעד. תכף נשמע את היצרנים.
רז הילמן
שניים מהשינויים שהחלטתם עליהם כאן שאנחנו מודים עליהם וביקשנו כבר ברפורמה הקודמת גם בנושא תוקף האישור וגם הנושא של פטור למוצרים שההשפעה שלהם על משק האנרגיה היא נמוכה זה חשוב ומקל. תודה. אנחנו מברכים על המהלך הזה.
היו"ר דוד ביטן
אתם בעד.
רז הילמן
כן.
היו"ר דוד ביטן
יפה. אז בשביל מה יותר מידי לדבר?
רז הילמן
יש נושא אחד שלא הגענו להסכמה, ואם יצליחו להגיע לכאן להחלטה אנחנו נשמח. יש מקרים חריגים, כמו שרואים במלחמה, למשל, שיש סיטואציות שייתכן מצב שנרצה תקופת התארגנות שהיא עוד מעבר למה שניתן באירופה. זה לא יהיה הכלל. הכלל יהיה לפי אירופה, אבל לדעתנו, נכון שלמשרד האנרגיה תהיה סמכות במקרים חריגים לתת תקופת מעבר בלי לעשות תיקון חוק בשלוש קריאות; שתהיה סמכות לשר לעשות את זה.
היו"ר דוד ביטן
מה העמדה שלכם? יש מקרים חריגים כאלה?
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
יש בכלל חריגים בחוק? לא ראיתי חריגים.
רון אייפר
החוק שלנו מאמץ את אירופה. הלכנו עד הקצה שחור על גבי לבן. אם אנחנו אירופה אז אנחנו אירופה. ברגע שעושים שיטת סלמי, כמו שאנחנו רואים את זה, אז לדעתנו ייווצרו חסמי ייבוא כי אנחנו נהיה בעולם שחצי מהרגולציה האירופית - - -
היו"ר דוד ביטן
מקובל עליי מה שהוא אומר. קיבלתם בחוק הזה המון אז תירגעו.
קריאה
אנחנו רגועים.
אילן בר
אני סמנכ"ל בסיסטם מעבדות.
היו"ר דוד ביטן
משהו חדש, לא מהישיבה הקודמת.
אילן בר
לא, לא. שמענו הרבה על הקלות. אני חייב להגיד, כמו שאמרו, שאנחנו בעד. העניין הוא שנשמח לשמוע בצד ההקלות מהי האכיפה. כי בחוק הזה לא מוזכר כלום, ורמת האכיפה מצד משרד האנרגיה כמו שאנחנו מכירים אותה הייתה דלה עד היום. כאן פותחים את הדלת ליבואנים להביא דברים, ומצד שני צריך להחמיר את הפיקוח ואת האכיפה.
היו"ר דוד ביטן
אבל יש אכיפה.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
כל אלה שהתעסקו עד עכשיו עם אישורים ובדיקות – לקחת אותם עכשיו ליחידת האכיפה.
היו"ר דוד ביטן
אבל יש אכיפה.
אילן בר
אכיפה זה גם צוות אכיפה במשרד האנרגיה.
היו"ר דוד ביטן
החוק לא יכול להתייחס למספר העובדים שצריכים להיות במשרד כזה או כזה. אנחנו מעבירים חוק. הממשלה צריכה לשבת עם האוצר ולדון בעניין הזה. זה לא לחוק עצמו. חוץ מאשר בחוק מסוים שאיימתי עליהם שאני אכניס את זה לחוק. אבל זה לא משנה כרגע.
אילן בר
בלי אכיפה החוק הזה לא יהיה - - -
היו"ר דוד ביטן
זאת אמירה כללית. היא לא קשורה לחוק. בחוק יש קנסות ויש אכיפה. גם היום יש אכיפה.
רון אייפר
כמובן, תהיה אכיפה, כבר היום יש אכיפה. במסגרת תיקון החקיקה הזה אנחנו גם רוצים להגדיל את העיצומים - -
היו"ר דוד ביטן
בסדר. מישהו רוצה לומר עוד משהו?
משה פסל (הליכוד)
אתה יכול לקחת עוד תקנים של אכיפה. זה הזמן.
היו"ר דוד ביטן
יאיר, רוצה לומר משהו?
יאיר שלם
מכל הדיון הזה הדבר היחיד שנתפס לי זה טובת הצרכן. את זה אני רוצה לראות בהמשך כי אני נמצא פה מהצד של הצרכן.
היו"ר דוד ביטן
הראשון הוא מצוין, והשני יהיה מצוין בעתיד. תבדוק אותם, נעקוב אחרי העניין הזה.
רז הילמן
אם אפשר להתייחס לנושא המחיר. אתם אומרים כאן שנהיה אירופה באנרגיה. אבל צריך לזכור - -
היו"ר דוד ביטן
יותר טוב שלא תדבר על זה הרבה כי אם תדבר על הורדת מחיר הסוחרים יפטרו אותך.
רז הילמן
אנחנו באג'נדה של תחרות ואין לנו שום בעיה עם זה. מה שעושים כאן – מורידים את החסם של האנרגיה. החסם של הבטיחות בחלק מהמקרים נשאר. לדוגמה, מזגן שהוא מוצר צורך אנרגיה מאוד – באנרגיה הוא כמו באירופה אחד לאחד, אבל אני לא יכול לקנות מוצר מדף מאירופה שהוא מזגן בגלל שבאירופה - -
משה פסל (הליכוד)
בסדר, את זה נתקן בחוק - - -
היו"ר דוד ביטן
בסדר, זה כמה חוקים, אמרנו.
רז הילמן
- - - כי שם יש חסם של - - - שאסורים בישראל.
היו"ר דוד ביטן
השר, אתה רוצה להגיד משהו לפני שאני מסיים?
שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן
לא. היה דיון ענייני, נשאלו השאלות הרלוונטיות.
משה פסל (הליכוד)
כל הכבוד, השר. זאת באמת רפורמה לעניין, כיוון נכון, כיוון טוב. תודה רבה.
היו"ר דוד ביטן
האמת היא שאני יכול לסיים מהר. כמה עמודים יש בחוק הזה?
רון אייפר
עמוד אחד.
איתי עצמון
- - - קצר - - -
שלום דנינו (הליכוד)
יש כמה סעיפים בעייתיים.
משה פסל (הליכוד)
בואו נצביע. חבל על הזמן.
היו"ר דוד ביטן
בואו נגיד שאת החוק הזה נסיים מהר.
אליהו ברוכי (יהדות התורה)
כבוד היושב-ראש, אולי נעשה הצבעה עכשיו.
היו"ר דוד ביטן
לא, צריך לקרוא ולראות תיקונים.
משה פסל (הליכוד)
בואו נעשה הקראה. חבל על הזמן.
היו"ר דוד ביטן
חוק נכנס ולא יוצא אותו דבר.

אלבז, מזל טוב על התפקיד. אמנם זה זמני אבל מצוין.
טליה אלבז
מה שזמני קבוע.
היו"ר דוד ביטן
זה נכון.
שלום דנינו (הליכוד)
איזה תפקיד?
היו"ר דוד ביטן
סמנכ"לית.
שלום דנינו (הליכוד)
בהצלחה.
משה פסל (הליכוד)
אנחנו מבקשים לקבל גרף מאז שהיא נכנסה מה רמת המחירים – בכמה היא ירדה.
היו"ר דוד ביטן
אני בטוח שאת הטבלה היא עשתה וסידרה אותה כמו שצריך.
שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן
תודה לצוות המקצועי, תודה ליושב-ראש. שיהיה לנו יום טוב.
היו"ר דוד ביטן
תודה רבה.


הישיבה ננעלה בשעה 13:40.

קוד המקור של הנתונים