ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 03/04/2024

הצעת חוק כביש אגרה (כביש ארצי לישראל) (תיקון מס' 5) (החזר הוצאות אגרה לחיילי מילואים), התשפ"ד–2024

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



24
ועדת הכלכלה
03/04/2024


מושב שני


פרוטוקול מס' 351
מישיבת ועדת הכלכלה
יום רביעי, כ"ד באדר ב התשפ"ד (03 באפריל 2024), שעה 9:05
סדר היום
הצעת חוק כביש אגרה (כביש ארצי לישראל) (תיקון - פטור מאגרה לחיילי מילואים בדרכם לשירות), התשפ"ג-2023, של ח"כ חנוך דב מלביצקי
נכחו
חברי הוועדה: דוד ביטן – היו"ר
אברהם בצלאל
אלי דלל
משה פסל
אלון שוסטר
חברי הכנסת
חנוך דב מלביצקי
אחמד טיבי
דבי ביטון
נוכחים
סיגלית ואקיל ברקאי - עו"ד בלשכה המשפטית, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

דניאל שוורץ - רפרנט תחבורה באגף תקציבים, משרד האוצר

ספיר איפרגן - רכזת תחבורה באגף תקציבים, משרד האוצר

שי ששתיאל - רפרנט תחבורה ופרויקטים, משרד האוצר

אור שלהבת - מתמחה, משרד המשפטים

דוד מוריוסף - ראש תחום זכיינות, חברת כביש חוצה ישראל

הראל ורבין - חבר הוועד המנהל 'צו 8 - פורום המילואים של ישראל'

רושל מושייב - חבר צוות, 'צו 8 - פורום המילואים של ישראל'

יעל שכטר-סיטמן - לוביסטית ציבורית, לובי 99

משה ראובני - יוזם הצעת החוק בשת"פ עם ח"כ חנוך דב מלביצקי
נוכחים באמצעים מקוונים
נופר יחזקאל - אזרחית עובדת צה"ל, רמ"ד תע"מ ושמ"פ, משרד הביטחון
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
מנהלת הוועדה
ד"ר עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
רעות חביב, חבר תרגומים

רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-דיוקים והשמטות.

הצעת חוק כביש אגרה (כביש ארצי לישראל) (תיקון - פטור מאגרה לחיילי מילואים בדרכם לשירות), התשפ"ג-2023, פ/2069/25
היו"ר דוד ביטן
רבותיי, בוקר טוב לכולם. אני פותח את הישיבה בנושא הצעת חוק כביש אגרה (כביש ארצי לישראל) (תיקון – פטור מאגרה לחיילי מילואים בדרכם לשירות), התשפ"ג-2023, של חבר הכנסת חנוך דב מלביצקי. רק אתה הגשת את זה? לא החתמת אף אחד? יפה. אתם יודעים שאנחנו עשינו מספר ישיבות בעניין הזה בהצעה לסדר שהייתה, ובעצם סגרנו הסכם גם האוצר, גם עם משרד הביטחון וגם עם החשב הכללי, על כיסוי ההוצאות האלה בתקופת מצב החירום. גם חברות האגרה הסכימו לבטל את כל הקנסות שהוטלו על המילואימניקים כתוצאה מאי תשלום.
איתי עצמון
בעלות הזיכיון של כביש 6.
היו"ר דוד ביטן
בעלות הזיכיון, כן. כביש 6, מנהרות הכרמל. בסופו של דבר, זה לא כולל את כביש האגרה של איילון מפני ששם יש את הנתיב המהיר שנוסעים בצמוד, אז אין שום בעיה. לא צריכים לעשות שם שום דבר. בינתיים, כשסיימנו את הכול, הגיעה אלינו הצעת חוק שאושרה בוועדת שרים לחקיקה ועברה טרומית, של חנות מלביצקי, שמתייחסת לכיסוי ההוצאות האלה לכל חיילי המילואים, גם בבט"ש רגיל, לא בתקופת החירום. ישבנו עם האוצר, ישבנו עם חנוך. העלות התקציבית של העניין הזה היא יחסית גבוהה.

אם עושים את זה דרך החברות הזכייניות, זאת אומרת אם נותנים פטור גורף, אם עושים את זה בדרך שקבענו – במצב החירום, באמצעות כיסוי הוצאות, כמו שעושים היום לפי המתווה שאנחנו סגרנו – 50% משרד הביטחון ו-50% משרד האוצר. אבל, מה שמשרד האוצר טוען זה שאם עושים את זה בדרך של הצעת החוק זה בעלות תקציבית של 100 מיליון שקלים, ואם עושים את זה בדרך של כיסוי הוצאות, כמו שעושים היום, העלות יורדת לקרוב ל-20 מיליון שקלים. חנוך אמר לי שהוא דיבר עם משרד הביטחון, תכף אנחנו נעלה אותם לשידור, אחרי שחנוך יסביר את הצעת החוק שלו.

אם הם מוכנים לממן את החוק הזה אז אני אשכנע, אלחץ לחץ בלתי סביר על אגף התקציבים, על מנת שהם יסכימו לעניין הזה, כמובן. אם זה לא בא מתקציב שהם צריכים להוסיף לתקציב המדינה אלא במסגרת העלויות של משרד הביטחון. שזה בעצם, דרך אגב, זה דבר שמשרד הביטחון צריך לעשות במסגרת הפעולות שהוא צריך לממן לחיילי המילואים. אז בואו נתחיל. אחרי שנתתי הקדמה, אני מעביר אליך את זכות הדיבור. בבקשה, חנוך, תסביר את הצעת החוק.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
תודה, אדוני יושב-הראש. הצעת החוק היא פשוטה מאוד. חייל שהולך לעשות שירות מילואים לא צריך לשלם על כביש 6, נקודה, סוף. מעבר לזה אין מה להרחיב ואין מה להסביר, זה מאוד ברור. מתי המעט שגם ככה עושים שירות מילואים לא צריכים לשלם אגרת כביש. זה דבר שהוא באמת, זה לא מתחיל אפילו חלק מהחוב שהחברה הישראלית חייבת להם. וזה בעיקר, אני מתייחס לזה בתור אקט סמלי. אני מוכרח להגיד לך, אדוני יושב-הראש, שיש לי ספק רב מאוד, אני אומר את זה במילים עדינות, שמדובר באמת בעלות של 100 מיליון שקל.

בפעם הקודמת שדיברתי על זה, עוד לפני שאישרו, אז דיברו איתי על 50 מיליון ועכשיו זה פתאום עלה ל-100 מיליון. אני מניח שאם נצלול למספרים אנחנו נגלה שאנחנו מדברים על סכומים הרבה יותר משמעותיים. אבל, אין לי התעקשות. זאת אומרת, אם יש דרך לבוא ולממן את זה בפחות כסף, אני לא, זה ברור לחלוטין.
היו"ר דוד ביטן
גם אם לא תתעקש נעשה את זה ככה.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
בסדר.
היו"ר דוד ביטן
את זה אני אומר לך. ודאי, לא צריך לשלם סתם כספים.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
נכון, נכון. ברור לחלוטין. וזהו. לכן, מעבר למצב החירום, שהוא בסדר, יש גם שגרה. אני לא יודע מתי בדיוק יבטלו את מצב החירום. הרי, למצב החירום יש משמעויות על כלל המשק. לכן, אני לא חושב שזה צריך להיות תלוי. זה שהגעתם בינתיים לאיזשהו הסכם זה מצוין, אני לא נגדו. אבל, אני חושב שבמקביל צריך לקדם את הנושא הזה כך שזה יחול ללא קשר למצב החירום, גם בשגרה. וזו המטרה של הצעת החוק.
היו"ר דוד ביטן
לא, זה לא מדויק. אמרתי לך, יש דרכים אלטרנטיביות לנסוע. ההבדל הוא, למה בתקופת החירום יש לזה חשיבות? מכיוון שאדם שנמצא, חייל שנמצא בעזה 90 יום ומקבל חופשה של 24 שעות להגיע הביתה, אז חשוב שהוא יגיע מהר הביתה. חייל מילואים שנמצא בבט"ש בבסיס צבאי מסוים, אם הוא מקבל חופשה, הוא יכול למצוא את הזמן.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
גם חשוב שהוא יגיע הביתה.
היו"ר דוד ביטן
לא, חשוב שהוא יגיע הביתה, אבל הוא לא חייב להגיע הביתה תוך שעה.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
אז על כך אנחנו חלוקים.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, אז לכן, בעניין הזה יש הבדל בין מצב חירום לבין מצב רגיל. אני לא מסכים איתך בעניין הזה. אבל, אני אמרתי שאם משרד הביטחון מוכן לממן את זה, "על הכיפאק", אני גם בעד. אבל, יש הבדל בין המצבים. אתה לא יכול להשוות בין המצבים. ולכן, במצב חירום, במיוחד היום שהם נמצאים תקופות ארוכות במילואים, אמרנו שאם הם יוצאים לתקופה קצרה שיגיעו מהר הביתה, ולא יתחילו לנסוע בדרכים חלופיות שמוסיפות להן עוד שעתיים או עוד שעה וחצי. זה היה השיקול שלנו בעניין הזה.
אלי דלל (הליכוד)
יש גם נושא, אדוני יושב-הראש, קודם כל אני רוצה להודות לחברי חנוך על הצעת החוק, שהיא באמת נכונה, אבל גם יש הבדל בין הדרום לבין הצפון. תאר לך שבצפון אתה צריך לנסוע דרך כבישים כמו ואדי עארה וצמתים, וחייל מילואים בשעות מסוימות, זה גם מסוכן.
היו"ר דוד ביטן
אני נוסע גם בוואדי.
אלי דלל (הליכוד)
אני אומר לך שבאזור דרך ואדי עארה, ולעקוף.
היו"ר דוד ביטן
זה כי יש בלגן.
אלי דלל (הליכוד)
בסדר, אבל לך תדע. מתי יש בלגן? במצבי חירום. ולכן, כשאתה עוקף דרך כביש 6.
היו"ר דוד ביטן
על מצב חירום אמרתי. מצב חירום – אין בעיה.
אלי דלל (הליכוד)
בסדר, אבל, אני בכלל חושב - - -
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
דרך אגב, הפשרה שלכם כוללת גם את האירוע בצפון, לכשיתפתח? או שלא?
היו"ר דוד ביטן
כן, כל עוד אנחנו במצב חירום. מצב החירום לא קשור רק לדרום, הוא קשור גם לצפון. ואם יהיה משהו עם החיזבאללה זה גם יהיה במרכז.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
נכון.
היו"ר דוד ביטן
נו, אתה יודע את זה. אז מצב חירום זה הכרזה על מצב חירום. אין עם זה בעיה. לא ישאלו בגלל, אתה רואה שהיום כמעט ולא נלחמים בדרום. מה נלחמים? כמעט ולא. אבל, עדיין, מצב החירום בפועל קיים.
משה ראובני
אדוני, יושב-הראש, אפשר להוסיף משהו, ברשותך? אני משה ראובני. אני ביחד עם חבר הכנסת חנוך מלביצקי, וג'רמי, היועץ המקצוען שלו, בין היוזמים של הצעת החוק.
היו"ר דוד ביטן
אתה עובד איתו?
משה ראובני
לא, אני לא עובד איתו. אני בין ההוגים של הצעת החוק הזו ועוד כמה הצעות חוק שקשורות למילואימניקים.
היו"ר דוד ביטן
אתה מטעם המילואימניקים עכשיו?
משה ראובני
אני לא מטעם המילואימניקים. אנחנו גם מכירים מלפני, אתה ואני.
היו"ר דוד ביטן
כן, ראיתי, אני מזהה אותך.
משה ראובני
אני משרת מילואים פעיל בצנחנים כבר למעלה מכמעט שני עשורים. אני רוצה להגיד לך משהו. אני שותף למה שחנוך אומר מפני שיש פה איזושהי הבעת אמון במילואימניקים, וזה צריך להיות גם בשגרה וגם בחירום. אני הייתי, אגב, בתעסוקה מבצעית איפה שעכשיו הייתי, במלחמה. השתחררתי לפני חודש וחצי. היינו שם באותו מקום, בדיוק באותה גזרה, בקיץ האחרון, והיינו קרובים כבר אז למלחמה. הדין צריך להיות שווה גם בזמן שגרה וגם בזמן חירום. אנחנו מגיעים ומתייצבים, ויש אזורים שאתה חייב לנסוע רק דרך כביש 6, שאגב, הוא לא פחות מסוכן מאזור ואדי עארה. טולכרם נמצאת על כביש 6.

אבל, לגופו של עניין, זו איזושהי הבעת אמון בסיסית לחיילי המילואים שמשרתים גם בשגרה וגם בחירום. עוזבים את האישה, את הבית, את הילדים. יש מספיק התמודדויות גם עכשיו.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
אדוני, יושב-הראש, קיבלתי עכשיו הודעה ממישהו שחזר לא מזמן מהמילואים, ונאמר להם, המפקדים שלהם נתנו להם הנחיות לא לנסוע בוואדי עארה.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, עוד פעם, אתם מרימים לי להנחתה. למה אתם מרימים לי להנחתה? אמרתי לכם מה השיקולים במצב חירום. במצב חירום יש לנו הסכמה שצריך לעשות את זה, ואנחנו עושים את זה.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
אני לא חושב, לדעתי, חיילים צריכים לנסוע בכל מקום. זה אם אתה שואל אותי.
היו"ר דוד ביטן
בדיוק, ואני לא רוצה מצב למה חייל מילואים לא יכול לנסוע בוואדי עארה.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
אבל, אני חושב שצריך לאפשר להם את כביש 6.
היו"ר דוד ביטן
זה לא מסר נכון גם, דרך אגב, לבוא ולהגיד. אני אומר שיש הבדל בין בט"ש לבין זה. אבל, אני מקבל את הצעת החוק ואני תומך בה. אין לי בעיה, בוודאי.
משה ראובני
רק רציתי להגיד שהמילואימניקים, בשורה התחתונה, גם בבט"ש - - -
היו"ר דוד ביטן
אין שום בעיה. לא, רק נתתי הסבר לחנוך למה יש הבדל בין מצב חירום למצב רגיל.
משה ראובני
אני רק רוצה להבהיר, ברשותך, שמילואימניקים זה אחוז אחד שמשרת מסך מדינת ישראל, ומן הראוי שהם יקבלו את מלוא הזכויות.
היו"ר דוד ביטן
המילואימניקים שמשרתים במילואים מקבלים גם הטבות נוספות שצריך להתייחס אליהן. לא מדובר פה על סכומי עתק, כשאתה נוסע בכביש 6, כן? לא צריך להגזים ומכל דבר לעשות סיפור. אבל, אני מקבל את זה שבמצב חירום הם צריכים להגיע מהר מאוד הביתה, כי הזמן שלהם הוא מוקצב. הם מייד צריכים לחזור לעזה או לצפון וכולי. לעומת זאת, במצב רגיל הם מקבלים חופשות יותר ארוכות וגם יותר פעמים מאשר במצב של היום. ולכן, לא דיברנו על מצב רגיל. בא חנוך, הגיש הצעת חוק שאושרה בוועדת שרים לחקיקה, ולכן אמרתי גם לאוצר שהם מאשרים הצעת חוק ואחר כך הם באים לוועדה להגיד שהם לא מסכימים? זה לא הולך בצורה הזאת.

אבל, אני מקבל את העניין, ואני אומר לך שהיום הם מכסים את ההוצאה הזאת. זאת אומרת, אם יש הוצאה או אין הוצאה זה מכוסה, אוקיי? עד לגמר מצב החירום. זה יכול להיגמר מתי שייגמר, ואז באותו רגע זה לא יהיה.
איתי עצמון
ההסדר שהגעתם אליו תקף עד סוף השנה הזו, לא?
היו"ר דוד ביטן
עד סוף מצב החירום, כרגע, כן. כן, כן, לקחתי בחשבון שמצב החירום לא יהיה עד 2026.
איתי עצמון
סוף 2024.
היו"ר דוד ביטן
אז אמרתי שכנראה סוף 2024 זה יהיה. אלא אם כן, לא יודע, תהיה התפתחות מיוחדת, ואז כולנו נתגייס למילואים. גם חנוך יתגייס, הוא יותר צעיר ממני. אבל, דלל ואני גם נתגייס. אנחנו נהיה פקידים בשלישות – זה מה שאנחנו יכולים לעשות כרגע, לא, דלל?
אלי דלל (הליכוד)
אני קצת יכול יותר מזה.
היו"ר דוד ביטן
למה אתה יכול יותר? אתה פוגע בי עכשיו?
אלי דלל (הליכוד)
לא, חס וחלילה, אני פוגע? גם אתה יכול יותר מזה.
היו"ר דוד ביטן
מה אני יכול לעשות?
אלי דלל (הליכוד)
למה פקידים בשלישות?
היו"ר דוד ביטן
אני הייתי חובש בצבא.
אלי דלל (הליכוד)
אז הנה, חובש יכול להמשיך להיות.
היו"ר דוד ביטן
כן, אבל הרבה זמן לא הכנסתי מזרק.
אלי דלל (הליכוד)
טכנאי מטוסים הייתי, אני יכול להמשיך להיות. מה הבעיה, לא הבנתי?
היו"ר דוד ביטן
שמו אותי, הייתי נותן זריקות בבקו"ם למתגייסים.
אלי דלל (הליכוד)
נו, אז אתה יכול להמשיך.
היו"ר דוד ביטן
1,000 זריקות ביום – נראה אותך נותן 1,000 זריקות ביום.
אלי דלל (הליכוד)
אני לא מסוגל לזה. אני מסוגל לעשות דברים אחרים.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
טוב, מה?
היו"ר דוד ביטן
טוב, נמשיך.
אלי דלל (הליכוד)
יאללה, נאשר.
היו"ר דוד ביטן
אבל, משרד הביטחון עוד לא נכנס לזום. הוא נכנס לזום? הוא לא שמע את מה שאמרנו. או בתום מצב החירום, לפי המוקדם. ככה צריך. טוב, מישהו רוצה לדבר בינתיים? את מקוד 99?
יעל שכטר-סיטמן
לובי 99. אתה מתחיל להכיר אותי, זה טוב.
אלי דלל (הליכוד)
זו הבדיחה פה בוועדה.
היו"ר דוד ביטן
אני קורא להם קוד 99.
יעל שכטר-סיטמן
אנחנו באמת חשבנו להחליף, בגלל זה, אגב.
היו"ר דוד ביטן
דווקא יותר טוב מלובי 99, תאמיני לי. לא, חנוך?
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
מה זה לובי 99?
היו"ר דוד ביטן
לובי 99, אתם לא מופיעים בוועדת כספים?
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
מופיעים.
יעל שכטר-סיטמן
בטח שמופיעים.
היו"ר דוד ביטן
אז איך אתה לא יודע? זה לוביסט ציבורי.
יעל שכטר-סיטמן
אנחנו הארגון הגדול ביותר במדינה.
היו"ר דוד ביטן
זאת אומרת, הם לא מייצגים חברות, הם מייצגים את הציבור.
יעל שכטר-סיטמן
יש לנו כ-12,000 חברים שמשלמים תשלום קבוע.
היו"ר דוד ביטן
עושים עבודה, דווקא. עושים. קצת מנדנדים יותר מידי, אבל עושים.
יעל שכטר-סיטמן
וסומכים עלינו כדי שבעצם נעמוד על האינטרס שלהם כנגד כלל התאגידים ולוביסטים אחרים. אז תודה, אני יעל שכטר, לובי 99. אנחנו תומכים מפטור מתשלום בכבישי אגרה עבור המילואימניקים. אין ספק שמדובר באנשים שנרתמים לסייע ועוזבים את המשפחה והעבודה מאחור. ולכן, עבורם, הזמן הוא פקטור. ועד שהתחבורה הציבורית לא תשתפר ותוכל גם להביא אותם לבסיס המרוחק וחזרה בזמן סביר, אז כנראה שהם גם יאלצו להמשיך להשתמש ברכב הפרטי שלהם.
אלי דלל (הליכוד)
הם כבר ישתחררו ממילואים עד שהתחבורה הציבורית תשתפר.
יעל שכטר-סיטמן
בדיוק, אז אנחנו מקווים שהיא כן תשתפר, אנחנו גם פועלים בשביל זה. אבל, עד שזה יקרה, אנחנו בהחלט בעד החוק הזה. ואני רק רוצה להגיד שבדיון המהיר שהשתתפנו בו, בעצם סוכם על מנגנון להחזר הוצאות.
היו"ר דוד ביטן
נכון, זה מה שיהיה גם הפעם.
יעל שכטר-סיטמן
לא, לא, אז רגע. אז יש אופציה נוספת שכדאי לשקול, שהיא בעצם רישום של כלי הרכב במערכת של אותן זכייניות של כבישי האגרה. כפי שנרשם רכב לצורך מנוי, אז כך גם ניתן לבצע התאמות כדי לרשום מספרי כלי רכב לצורך מתן הפטור. זה משהו שכדאי לשקול.
היו"ר דוד ביטן
אם מצאו את השיטה הזאת, וזו שיטה שהייתה מקובלת - - -
יעל שכטר-סיטמן
לא, אבל זה יכול למנוע גם התעסקות מיותרת גם של צה"ל.
היו"ר דוד ביטן
שיטה שהייתה מקובלת על החשב הכללי.
יעל שכטר-סיטמן
מצוין. אז זה משהו שבאמת חשוב לשקול, כי זה יכול למנוע התעסקות גם של צה"ל וגם של המילואימניקים.
היו"ר דוד ביטן
אבל, אנחנו לא הולכים על הפטור, אנחנו הולכים על שיטה אחרת. זה הוצאות, לא פטור. או פטור או החזר מימון, לפי התקנות, וזהו. כן, לעשות תקנות.
יעל שכטר-סיטמן
אז אנחנו בהחלט מקווים שהצעת החוק תעבור, אבל אנחנו מניחים שגם יהיה זמן היערכות מספק. אז כמובן שיהיה ניתן לבצע את ההתאמות הדרושות במערכת של המפעילות כדי שיהיה ניתן - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, החזר הוצאות כבר מתבצע. השיטה מתבצעת.
יעל שכטר-סיטמן
נכון.
היו"ר דוד ביטן
והיא מקובלת גם על משרד הביטחון וגם על משרד האוצר.
יעל שכטר-סיטמן
אבל, זה כרגע גם כי אתם רוצים את זה רטרואקטיבי, אבל אם אנחנו מסתכלים על זה כמשהו גורף זה משהו שכדאי לשקול, כדי באמת למנוע התעסקות.
היו"ר דוד ביטן
לא רטרואקטיבית, מכיוון שהיום זה מתבצע רטרואקטיבית.
יעל שכטר-סיטמן
נכון, עכשיו זה מתבצע רטרואקטיבית.
היו"ר דוד ביטן
החוק, אם יעבור, ידבר על 01 בינואר 2025 או בתום מצב החירום, לפי המוקדם. אז אין בעיה.
יעל שכטר-סיטמן
לא, זה מצוין, אבל החזר הוצאות – זה אומר שהמילואימניקים צריכים כל הזמן להגיש, צה"ל צריך להתעסק עם הקבלות.
היו"ר דוד ביטן
כן, מה הבעיה?
יעל שכטר-סיטמן
במקום זה, אפשר פשוט לרשום את מספרי כלי הרכב במערכת.
היו"ר דוד ביטן
כן, הם בבסיס, מה יש להם לעשות בבסיס? אין להם מה לעשות בבסיס.
יעל שכטר-סיטמן
זה נותן פטור אוטומטי.
היו"ר דוד ביטן
בבסיס מבזבזים גם זמן כל הזמן. הם בבסיס – יגישו את הבקשה.
יעל שכטר-סיטמן
אנחנו אומרים שתשקלו. זה משהו שיכול לעזור.
היו"ר דוד ביטן
אין שום בעיה עם זה. הם עושים את זה היום.
יעל שכטר-סיטמן
תודה רבה.
היו"ר דוד ביטן
כשהם בעזה הם מגישים את הדבר הזה, אז מה הבעיה?
יעל שכטר-סיטמן
בכל מקרה, אנחנו מדברים על הצעת החוק - - -
היו"ר דוד ביטן
אני הבנתי שהשיטה זה לא שהם צריכים לבוא להגיש קבלה, נכון? הם עכשיו יסבירו את השיטה. משרד האוצר, תסבירו לה את השיטה ואיך אתם עושים את זה היום.
דניאל שוורץ
אני אסביר. היום יש כבר מנגנון של החזר הוצאות דלק. יודעים איפה כל חייל גר, איפה הוא משרת, ועל בסיס הדברים האלה מחשבים לו כמה פעמים הוא יצא הביתה. הוא לא צריך להביא קבלות של דלק או להביא הוכחות. הוא פשוט מקבל לחשבון הבנק באחד בכל חודש סכום קבוע שצה"ל מחשב עבורו. אותו דבר אפשר לעשות עם כביש 6.
היו"ר דוד ביטן
הם לא צריכים להביא קבלה.
דניאל שוורץ
הם לא צריכים להביא קבלות, כמו שהם לא צריכים להביא קבלות מתחנת הדלק. יחשבו איפה אתה גר, איפה שירת – נסעת על כביש 6? ייתנו לך את ההחזר הנורמטיבי. רוב החיילים, לגבי החזר הוצאות דלק - - -
יעל שכטר-סיטמן
אבל איך הם ידעו שהם נסעו בכביש 6? זאת הכוונה.
דניאל שוורץ
כי אם המסלול הכי קצר בין הבית שלך לבין איפה שאתה משרת עובר דרך כביש 6 ייתנו לך את ההחזר אוטומטית, במקום שתתעסק עם קבלות. עד שזה יגיע, תחכה לסוף הרבעון, תשכח את זה. חצי שנה אחרי הוא צריך לשלוח לצה"ל ועד שמישהו יענה לך. אתה תקבל אוטומטית. ואם, אדרבא, אם החלטת שאתה לא רוצה לנסוע בכביש 6 אז הרווחת, נכון? מעולה. בדיוק כמו שקורה עם הדלק. אנשים מרוויחים מהדלק. חוסכים טיפה.
היו"ר דוד ביטן
טוב, תעלי את משרד הביטחון בזום.
נופר יחזקאל
בוקר טוב, שמי נופר.
היו"ר דוד ביטן
שמעת את כל ההקדמה שלי או שלא?
נופר יחזקאל
כן, כן, שמעתי הכול.
היו"ר דוד ביטן
אוקיי, מה העמדה שלכם?
נופר יחזקאל
אנחנו, מן הסתם, יודעים על ההסכם בין משרד הביטחון לאוצר לתת מענה להשתתפות בהוצאות האגרה בנסיעה בכביש 6 למשרתי המילואים שעקב שירות המילואים נסעו בכביש 6. אנחנו עובדים על המנגנון הזה ועד פסח אנחנו נוכל להפיץ את אופן ההשתתפות ואיך זה יתקבל. המנגנון יסוכם באופן סופי עד לפני פסח.
היו"ר דוד ביטן
את מדברת על המנגנון של עכשיו? את מכירה את הצעת החוק? הצעת החוק מדברת לא רק על מצב חירום, גם על מצב רגיל.
נופר יחזקאל
אני מדברת על המנגנון של ההשתתפות.
היו"ר דוד ביטן
זה, את במצב החירום. אבל, הצעת החוק של חנוך מלביצקי מדברת על מצב רגיל גם. לכל החיים, מה שנקרא. שגם בעוד שנתיים, גם בעוד שלוש, כל חיילי המילואים - - -
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
בזמן המילואים.
היו"ר דוד ביטן
אני לא מדבר עכשיו, הוא ניסח איזה פטור אבל אנחנו נדבר על זה. אלא, שיהיה כיסוי לא רק במצב החירום. את מכירה את זה? מה העמדה שלכם בעניין הזה?
נופר יחזקאל
אני מכירה את זה. אבל, צריך להגיד, אם זה יעבור חקיקה רחבה תהיה בעיקר איזושהי בעיה להעביר את המידע בין צה"ל לבין 'דרך ארץ', למעשה, בשביל לפטור את משרתי המילואים באופן פרטני. כי אנחנו לא יכולים לדעת, כצה"ל, האם כל נסיעה קשורה בכלל לנסיעה של מילואים או שהיא נסיעה בשעות הפנאי. זו בעייתיות.
אלי דלל (הליכוד)
למה זה בעייתי?
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
נופר, שלום לך, חנוך מלביצקי. החוק הזה, כדאי להתעדכן. החוק הזה, לפני שהגשתי אותו, הוא סוכם ואושר ביחד עם הלשכה של שר הביטחון. אחרת, מראש, זה לא היה מתקדם. לכן, אני מציע ללכת ולברר בדיוק ולהבין, כי לי נאמר ברחל ביתך הקטנה שמשרד הביטחון ייתנו את חלקם באירוע הזה.
היו"ר דוד ביטן
לא חלקם – יממנו את הכול. זה מה שאמרו לכם. מה זה חלקם? 0.2? הם אמרו שיממנו את זה. אין לך עמדה, בקיצור? בעניין הזה של חיילי המילואים באופן קבוע.
נופר יחזקאל
אני לא בקיאה בעניין הזה.
היו"ר דוד ביטן
טוב, הבנתי, תודה. תמשיכי להיות איתנו. מי אתה?
רושל מושייב
שלום, קוראים לי רושל, אני מפורום צו 8. מתעסק בזכויות מילואימניקים. רציתי להוסיף משפט. הבנתי שהצעת החוק מתייחסת, כמו שעכשיו אמרת, לא רק לתקופת המלחמה, אלא רגע לנסות להבין מה קורה בעתיד.
היו"ר דוד ביטן
מלחמה נסגר, סגור העניין.
רושל מושייב
יפה.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו מדברים עכשיו על השוטף, על הרגיל.
רושל מושייב
אז בשוטף יש איזה מונח שנקרא זה נהנה וזה לא חסר. האפשור של חיילי מילואים להשתמש במשאב שהוא חצי ציבורי וחצי פרטי בהיבט של השירות.
היו"ר דוד ביטן
לא, זה לא משאב ציבורי.
רושל מושייב
לא התכוונתי ציבורי, התכוונתי שהכביש הוא סלול.
היו"ר דוד ביטן
יש חברות פרטיות פה.
רושל מושייב
זו לא הייתה כוונתי, התכוונתי שהכביש הוא סלול. אם חיילים משתמשים בו לצורך הגעה לבסיס כדי לעשות את המשימות שלהם, אז אך הוגן והגיוני שאם אפשר לקצר זה יקרה. ולא בטוח, אני מעלה שאלה – לא בטוח שצריך להשית את זה על משלם המיסים, אלא לבחון אופציה. אני חושב.
היו"ר דוד ביטן
בכל מקרה זה על חשבון, בוא, אתה לא מכיר את התהליך. יש הסכם זיכיון. לא צריך רק לדבר, תקשיב רגע. יש הסכום זיכיון – כל דבר שהוא לא בהסכם הזיכיון עולה כסף למדינה, נקודה. מה זה "אתה לא יכול להשית"? אתה יודע מה, אני אגיד לך משהו אחר.
רושל מושייב
בסדר, גם חיילי מילואים לא חייבים 24 שעות להגיע בהסכם הזיכיון שלנו מול המדינה. יש תקופות מסוימות שעושים בהן מילואים.
היו"ר דוד ביטן
רגע. אולי חנוך יגיש הצעת חוק נוספת שאומרת שכל חייל מילואים יקבל חניה חינם, כל עוד הוא במילואים.
רושל מושייב
יש ערים שאפשרו בתקופות מסוימות.
היו"ר דוד ביטן
גם בחניון פרטי. בגלל שזה חייל מילואים. אין סוף לדברים האלה.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
מה אתה מייצג?
רושל מושייב
אנחנו פורום צו 8, פורום מילואים.
היו"ר דוד ביטן
אוקיי, הבנתי.
הראל ורבין
הראל ורבין מצו 8. לגבי ההסתייגות של משרד הביטחון, הבנתי שמשרד הביטחון מסתייג מהאפשרות לעקוב אחרי הנסיעות שמילואימניקים מבצעים כדי לדעת האם באמת מדובר או לא מדובר בנסיעה שהיא חלק משירות מילואים. חשוב רק לציין שמשרד הביטחון כן יודע לזהות נסיעות של מילואימניקים לצורך החזר דלק, לכן אני לא חושב שצריכה להיות כאן בעיה.
היו"ר דוד ביטן
לא, לא, השיטה של החזר הוצאות, אין איתה בעיה. הוא מקבל רק על - - -
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
כשהם לא רוצים אז יש הרבה בעיות תמיד.
היו"ר דוד ביטן
הם יודעים מתי הוא השתחרר לחופשה ולכן הם יודעים.
הראל ורבין
בדיוק, זה מצוין. אני אנצל את ההזדמנות ורק אגיד תודה ליושב-הראש ביטן על קידום הנושא הזה, וכמובן לחבר הכנסת מלביצקי, שהעלה את הצעת החוק.
היו"ר דוד ביטן
האמת שקיבלתי לחץ בלתי סביר מחנוך, מכיוון שאני סגרתי את העניין לתקופת החירום. הוא לחץ אותי לקיר אז אמרתי יאללה בסדר.
הראל ורבין
אשרי הלוחץ ואשרי יושב-הראש.
היו"ר דוד ביטן
<< יור >

אני לא יכול להיות נגד חנוך, הוא היה עורך הדין שלי פעם כשאני הייתי בראשון בכל מיני תביעות. אז מה אני יכול לעשות.
הראל ורבין
הרבה מילואימניקים מאוד מעריכים את הצעת החוק הזאת.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
שלושים שניות. בתור חבר בשדרת המילואים, אנחנו ממנים את חנוך לחבר של כבוד. אני חושב שזה המעט, מסוג המעט שמחזיק את המרובה. מדובר פה, שלא בתקופת משבר, על עשרות אלפי פשוט – בחשבון פשוט זה מיליונים בודדים במקרה שהממוכנות שלנו תהיה בסדר. ואני חושב שזה, כפי שאמרתי, המעט שאנחנו יכולים לעשות, לצד עוד המון שצריך לחזק את מי שנושא בנטל ובני משפחתו. תודה.
משה פסל (הליכוד)
כבוד יושב-הראש, אני גם מצטרף לדברים האלה. כל הכבוד לחבר הכנסת חנוך, כל הכבוד לוועדה. אני חושב שזו הצעת חוק חשובה. לפעמים לנו נראה שדברים מכאן נראים "טוב, כביש 6" – זה דבר חשוב מאוד, גם למילואימניקים. הם מרגישים. גם בהרגשה, גם בתוצר הסופי. אני חושב שזה צריך להיות הקו פה של כל חברי הכנסת בתקופה הזאת. צריך להגיד את זה, אנחנו פה יכולים לקיים דיונים מכיוון שיש מילואימניקים שנחלמים ונותנים מעצמם. זה צריך להיות הקו בכל הצעות החוק, והלוואי והרבה ילמדו ממך, חבר הכנסת.

אני רק, למעשה, בעניין, חושב שאם לא רוצים שזה יעלה הרבה כסף ויש איזושהי בעיה, אני חושב שפשוט אפשר להכניס בתנאי הזיכיון להבא שבכל כביש אגרה מילואימניק נוסע בחינם. זה הכול, זה מאוד פשוט. וככה גם לא יוטל שם דבר, לא מיסים ולא זה. זה פשוט בתנאי הזיכיון. כל גוף פרטי שלוקח ומנהל כביש שיידע שמילואימניקים נוסעים בחינם בכביש, ועל בסיס זה הוא יציע את ההצעה שלו למכרז. אני חושב שזה הכיוון הנכון. וכבוד גדול להצעת החוק הזאת.
היו"ר דוד ביטן
אוקיי, מי את?
סיגלית ואקיל ברקאי
סיגלית ברקאי, משרד התחבורה.
היו"ר דוד ביטן
הנה, עכשיו באתם עם הזיכיון. בואו נראה. החוק מדבר, דרך אגב, באופן כללי על כל הזיכיונות, נכון?
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
לא, רק על כביש 6.
סיגלית ואקיל ברקאי
הוא מדבר רק על כביש 6.
היו"ר דוד ביטן
אוקיי. איפה כתוב רק כביש 6?
סיגלית ואקיל ברקאי
כי זה חוק כביש אגרה (כביש ארצי לישראל) – זה כביש 6.
היו"ר דוד ביטן
כביש ארצי זה כביש 6? הבנתי, טוב.
משה פסל (הליכוד)
בסדר, אפשר להרחיב לכל כבישי האגרה.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
זה טוב שאתה העלית את זה, אנחנו נוכל לתקן את זה עכשיו ולהרחיב את זה.
משה פסל (הליכוד)
מצוין, בשביל זה אנחנו פה בוועדה – להרחיב את זה לכל כבישי האגרה.
סיגלית ואקיל ברקאי
אני רוצה להגיד קודם כל שכמובן שזו מטרה טובה וחשובה, ובשביל זה הובאה הסכמה עקרונית של המשרד לעניין הזה, לעיקרון. אבל, המנגנון שמוצע כאן הוא מנגנון - - -
היו"ר דוד ביטן
זה לא יהיה המנגנון הזה, אמרתי כבר. זה יהיה כיסוי הוצאות.
סיגלית ואקיל ברקאי
בדיוק. בכיסוי הוצאות ולא במנגנון הזה, כי אחרת זה פשוט מוסיף עול בירוקרטי על חיילי המילואים, וממש חבל. אז לא במנגנון הזה.
היו"ר דוד ביטן
זה המנגנון שנקבע, של כיסוי הוצאות. טוב, בינתיים אנחנו נקרא את החוק, נעשה תיקונים. לא נצביע היום. נמתין שבוע-שבועיים לסיכומים, ואחרי זה אנחנו נצביע.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
אז אני מבקש שנקבע, אדוני, לאחרי הפגרה כבר דיון.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, אין בעיה.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
ישר אחרי הפגרה, לא, אתה יודע. ואני מקווה שעד אז.
היו"ר דוד ביטן
עד אז הדברים ייפתרו. דיברת כבר, לא?
הראל ורבין
רק הערה אחת נוספת. זה נכון, הייתי רק רוצה להתייחס לסוגייה של הרחבת הצעת החוק.
היו"ר דוד ביטן
לא, לא. לא יהיה חוץ מכביש 6. תירגעו.

תקרא, בבקשה.
איתי עצמון
הצעת חוק כביש אגרה (כביש ארצי לישראל) (תיקון – פטור מאגרה לחיילי מילואים בדרכם לשירות), התשפ"ג-2023

כמובן שנשנה את השם בהתאם למהות של התיקון.
היו"ר דוד ביטן
כן.
איתי עצמון
תיקון סעיף 6
1.
בחוק כביש אגרה (כביש ארצי לישראל), התשנ"ה-1995 (להלן – החוק העיקרי), בסעיף 6, אחרי סעיף קטן (ב) יבוא:



"(ב1) מי שנקרא להתייצב לשירות מילואים כהגדרתו בחוק שירות המילואים, השתס"ח-2008 - - -



כן יהיה כתוב "יהיה פטור מתשלום אגרה".
היו"ר דוד ביטן
כן, תשנה את זה. זה יהיה רק בדרך של כיסוי הוצאות.
איתי עצמון
יהיה זכאי להחזר הוצאות?
היו"ר דוד ביטן
יהיה זכאי להחזר הוצאות בדרך שתיקבע, למה צריך תקנון? בדרך שתיקבע על ידי משרד הביטחון ומשרד האוצר.
איתי עצמון
אני חושב שזה צריך להיות בחקיקת משנה.
היו"ר דוד ביטן
תקנות?
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
חייב, חייב.
היו"ר דוד ביטן
גם דבר כזה, תקנות?
איתי עצמון
זה גם הצעת החוק.
היו"ר דוד ביטן
כן, אני מכיר, אני ראיתי. אי אפשר בלי תקנות?
איתי עצמון
אני לא חושב.
היו"ר דוד ביטן
אוקיי, אז תקבע תקנות. אבל, אם אפשר בלי אז תעשה את זה בלי.
איתי עצמון
אנחנו נבדוק.
היו"ר דוד ביטן
תעשו את זה יותר פשוט. תקנות, זה לא לוקח זמן. לא יוצאים מזה.
הראל ורבין
יושב-הראש, זו בעצם הנקודה שרציתי להתייחס אליה.
איתי עצמון
רגע, אני לא סיימתי.

תיקון סעיף 6
1.
"(ב1) מי שנקרא להתייצב לשירות מילואים כהגדרתו בחוק שירות המילואים, השתס"ח-2008, יהיה זכאי להחזר הוצאות בעד תשלום האגרה בעת שימוש ברכבו הפרטי בדרכו לבסיס השירות וממנו."



וכאן יש את ההסמכה להתקין תקנות. אלה תקנות של שרת התחבורה.
היו"ר דוד ביטן
אבל מה עם האוצר?
איתי עצמון
בהסכמה של שר האוצר?
סיגלית ואקיל ברקאי
לא, אז לא נדרשת. אם זה מנגנון שסוכם בין שר התחבורה והאוצר - - -
היו"ר דוד ביטן
לא, אבל זה חוק. מה שעשינו בהסדר, אי אפשר לעשות. אני בעד שלא יהיו תקנות, אלא בהסדר שייקבע. ולכן, תבדוק את זה, בסדר? יש לנו זמן לבדוק את זה.
סיגלית ואקיל ברקאי
כי אז לא צריך את שרת התחבורה כאן.
איתי עצמון
לא, אבל מי קובע את המנגנון? מישהו צריך לקבוע. איזשהו גורם צריך לקבוע את המנגנון, ולהבנתי אלה כן הוראות - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל גם שר הביטחון פה.
קריאה
שרת התחבורה.
היו"ר דוד ביטן
אני חושב שהמנגנון צריך להיקבע על ידי שר הביטחון ושר האוצר, זה הכול.
איתי עצמון
משרד התחבורה זה המשרד שאמון על ביצוע החוק.
היו"ר דוד ביטן
מה הם קשורים, אני לא מבין? בהסכמת שר התחבורה, יאללה. הם צריכים, הרי, זה הביטחון עם האוצר. בהסכמת שר התחבורה, כן.
משה פסל (הליכוד)
כבוד יושב-הראש, אבל זה מצב שהוא רק נקרא למילואים או באופן כללי?
איתי עצמון
לא, זה רק כשהוא נקרא.
משה פסל (הליכוד)
לפי הנוסח זה רק כשהוא נקרא למילואים.
היו"ר דוד ביטן
ודאי, מה? מה זה באופן כללי?
איתי עצמון
מי שהתייצב לשירות, בעצם כשהוא נוסע.
היו"ר דוד ביטן
אם הוא במילואים. אם הוא נקרא למילואים, הוא במילואים והוא נוסע לבסיס.
משה פסל (הליכוד)
אז רק בתקופת הזמן של המילואים – על זה הוא יקבל החזר?
היו"ר דוד ביטן
כן, כן, ברור.
איתי עצמון
אז אני אקרא את סעיף ההסמכה.
היו"ר דוד ביטן
אחרת אתה נותן למדינה פטור מכביש 6.
משה פסל (הליכוד)
אני חושב שבאופן כללי לא נורא שיהיה בזיכיון שמילואימניקים ייסעו בחינם בכביש 6. יש להם הרבה הטבות.
איתי עצמון
אני לא בדקתי את מנגנון שינוי הזיכיון. הזיכיונות האלה גם ניתנים לתקופות ארוכות.
היו"ר דוד ביטן
לא צריך, אבל. לא צריך את זה. אם אתה עושה את זה, אתה לא היית בהתחלה, בדרך של זיכיון, פטור, אז זה עולה 100 מיליון שקל.
משה פסל (הליכוד)
איך זה עולה? למי זה עולה כסף?
היו"ר דוד ביטן
יש תחשיבים. אם אתה עושה את זה בדרך של החזר הוצאות זה משהו בסביבות 20 מיליון. אז למה שניתן להם 100 מיליון זיכוי, לחברות האלה? הן חברות פרטיות שמרוויחות כסף.
משה פסל (הליכוד)
אבל, יש לי שאלה.
איתי עצמון
אולי אני אסיים לקרוא את הצעת החוק. אז דיברנו על תקנות של שרי הביטחון והאוצר בהסכמת שר התחבורה. האם צריך אישור ועדה גם?
היו"ר דוד ביטן
כן, כן, אישור ועדה.
ספיר איפרגן
יושב-ראש הוועדה, ממשרד הביטחון מבקשים להתייחס להקראה.
איתי עצמון
רגע, אני לא סיימתי להקריא, אז כדאי קודם כל לשמוע עד הסוף. אז אמרנו שרי הביטחון והאוצר, בהסכמת שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ייקבעו הוראות לעניין, וכאן זה כבר לא פטור, בעצם לעניין זה. האם צריך את התיבה "בשים לב לאורך תקופת השירות ולמרחק הנסיעה"?
היו"ר דוד ביטן
לא, לא צריך. כל עוד הוא במילואים מגיע לו.
איתי עצמון
אוקיי. עכשיו יש כאן סעיף נוסף שנוגע לתקנות ראשונות.

תקנות ראשונות
2.
תקנות ראשונות לפי סעיף 6(ב1) לחוק העיקרי, כנוסחו בסעיף 1 לחוק זה, יובאו לאישור ועדות הכלכלה של הכנסת בתוך שלושה חודשים מיום פרסומו של חוק זה.



והתחילה.
היו"ר דוד ביטן
תחילה אמרנו – מה-01 בינואר 2025 או בסוף תקופת מצב החירום. לפי המוקדם.
איתי עצמון
01 בינואר 2025 או בתום המצב המיוחד בעורף, לפי המוקדם.
היו"ר דוד ביטן
כן. אבל, ההצהרה של משרד האוצר, אתם תצהירו עכשיו שעד סוף מצב החירום הנושא נפתר. זאת אומרת, יש כבר ביצוע. תצהירו את זה לפרוטוקול.
ספיר איפרגן
ספיר איפרגן, אגף התקציבים. כפי שבאמת הוזכר פה קודם, סיכמו המקורות התקציביים למימון הנושא שבנדון למשך תקופת הלחימה, בין משרד האוצר לבין משרד הביטחון.
היו"ר דוד ביטן
שיטה של החזר הוצאות, כן?
ספיר איפרגן
נכון. פה המקום גם להתייחס לכך שאין מקור לחוק, שבעצם מדבר על קיבוע הטבע באופן פרמננטי, וגם את זה צריך לומר.
משה פסל (הליכוד)
מה זה? מה?
היו"ר דוד ביטן
אין מקור תקציבי כרגע.
ספיר איפרגן
לתקופה שמעבר לתקופת החירום, שזו התקופה שסוכמה עבורה מקורות.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, תודה.
ספיר איפרגן
מה שרציתי לומר קודם, ואני מתנצלת על זה שקטעתי. רק רציתי להסב את תשומת ליבם של הוועדה שמשרד הביטחון מבקשים גם להתייחס.
היו"ר דוד ביטן
עכשיו ניתן להם. מה רצית להגיד, משה?
משה פסל (הליכוד)
לא, שוב, אני לא מבין איך בזיכיון, קדימה, לא מה שהיה, לא עכשיו – קדימה, עוד שנתיים או שלוש יש זיכיון חדש - - -
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
זה לא שנתיים-שלוש, זה עשרים שנה.
איתי עצמון
לא, תקופות הזיכיון הן תקופות ארוכות. תכף אפשר כאן לשמוע את זה.
היו"ר דוד ביטן
זה לא שנתיים-שלוש, זה 25 שנה.
משה פסל (הליכוד)
יכול להיות אבל שנגמר עוד מעט איזשהו זיכיון?
היו"ר דוד ביטן
אני לא צריך לכתוב את זה בחוק. אתה חושב שמשרד האוצר פראיירים? ברגע שיהיה איזה דבר קבוע הם יכניסו את זה כבר לזיכיון הבא. סמוך עליהם. הם לא יממנו את זה. אבל יש לזה עלויות. ככל שאתה מגדיל את ההוצאות של הזכיין, אתה נותן להם גם יותר שנים. יש לזה השלכות לשני הצדדים. זה לא, למשל, אם אתה צריך להוסיף עוד מסלול לכביש 6, וצריך להוסיף - - -
משה פסל (הליכוד)
ברור, הזכיין ישלם פחות.
היו"ר דוד ביטן
אתה מגדיל את תקופת הזיכיון.
משה פסל (הליכוד)
ברור, הזכיין זה. אני רק אומר, ברעיון, אנחנו צריכים להגיע למצב שזה לא רק, עזבו רגע. באופן כללי, מילואימניקים צריכים להיות שווים יותר. לא רק בתקופת חירום, לא רק בזה. הם צריכים לקבל הטבות. ואם המדינה יכולה, באמצעות זיכיון, להכניס הטבה למילואימניקים, זה דבר חשוב.
היו"ר דוד ביטן
זה נכון. בואו ניתן להם גם חניה חינם.
משה פסל (הליכוד)
בהחלט, אני לא חושב שזה רעיון רע שתהיה להם חניה חינם.
רושל מושייב
אם זה עוזר ללחימה אז כן, מה הבעיה?
היו"ר דוד ביטן
במה זה עוזר? אם אתה בא לתל אביב למסעדה.
רושל מושייב
אמרתי "אם". לא, בתל אביב זה לא עוזר לי, אבל אם זה עוזר – כן.
היו"ר דוד ביטן
אתה לא חושב שאתה מגזים קצת? נו, באמת. אמרתי את זה סתם להתרסה, לא בשביל שתגיד לי עכשיו שנעשה את זה.
משה פסל (הליכוד)
זה רעיון מצוין שתהיה להם הנחה בחניה.
היו"ר דוד ביטן
מה משרד הביטחון רוצה לומר? כן.
נופר יחזקאל
לא ביקשתי לדבר, מתנצלת.
היו"ר דוד ביטן
אמרה ממשרד האוצר שאת רוצה.

טוב, סיימנו? יש לנו תקציבים, אתה יודע. אני לא מצביע עכשיו אז אין בעיה. אנחנו קראנו, תיקנו. אחרי הפגרה תתקיים ישיבה של הצבעה, אחרי שנסגור את כל העניינים עם משרד האוצר והביטחון. לתחבורה פה אין עניין, נכון? אתם, מה שיקבעו משרד הביטחון והאוצר, אתם תסכימו, נכון? מה שיוסכם עם משרד התחבורה והאוצר, אתם בעד? בסדר. חנוך, רצית להגיד עוד משהו לסיכום?
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
תודה.
היו"ר דוד ביטן
אוקיי.
משה פסל (הליכוד)
תודה לך.
קריאה
תודה לך, בדיוק.
היו"ר דוד ביטן
אז אתה מוחק את ההודעות משלשום, ששלחת אליי?
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
לא, זה שיישאר שם.
היו"ר דוד ביטן
שיישאר, אתה אומר? לא למחוק.
משה פסל (הליכוד)
עד שהחוק יעבור אנחנו נשאיר את ההודעות.
היו"ר דוד ביטן
מה אתה קשור לעניין, לא הבנתי? איך נכנסת לתמונה?
משה פסל (הליכוד)
הצעת חוק טובה, מה?
היו"ר דוד ביטן
לא, איך נכנסת לתמונה של ההודעות, לא הבנתי.

טוב, הישיבה הסתיימה, תודה.


הישיבה ננעלה בשעה 09:43.

קוד המקור של הנתונים