ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 21/02/2024

הצעת צו המועצות המקומיות (עבירות קנס) (תיקון מס' ), התשפג-2023 - מצפה רמון

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



61
ועדת החוקה, חוק ומשפט
21/02/2024


מושב שני



פרוטוקול מס' 266
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום רביעי, י"ב באדר א' התשפ"ד (21 בפברואר 2024), שעה 9:06
סדר היום
הצעת צו המועצות המקומיות (עבירות קנס) (תיקון מס' ), התשפג-2023 - מצפה רמון
נכחו
חברי הוועדה: שמחה רוטמן – היו"ר
חברי הכנסת
אחמד טיבי
מוזמנים
אביבית ברקאי-אהרונוף - עו"ד, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

יפעת רווה - עו"ד, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

מעיין רכל - עו"ד, מתמחה, ייעוץ וחקיקה פלילי, משרד המשפטים

בתאל בן-עזרא - עו"ד, עוזרת ראשית, ייעוץ משפטי, משרד הפנים

דרור דבש - מנכ"ל, המועצה המקומית מצפה רמון

טל גבורה - מנהלת אגף שפ"ע, המועצה המקומית מצפה רמון

ליזה פודגייצקי - עו"ד, יועצת משפטית, המועצה המקומית מצפה רמון
ייעוץ משפטי
טליה ג'מאל
מנהל הוועדה
אלירן כהן
רישום פרלמנטרי
ליאור ידידיה, חבר תרגומים



רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי -דיוקים והשמטות.


הצעת צו המועצות המקומיות (עבירות קנס) (תיקון מס' ), התשפג-2023 - מצפה רמון
היו"ר שמחה רוטמן
בוקר טוב. לצערי, אנחנו פותחים את הבוקר עם ידיעה על חלל צה"ל שנפל בצפון הרצועה – אברהם אובגן מנתניה. אנחנו שולחים מפה ניחומים למשפחה ואיחולי החלמה לפצועים. אנחנו מקווים שזו תהיה הפעם האחרונה שבה אנחנו מודיעים הודעות כאלה, ושנגיע במהרה לניצחון המלא, לשחרור החטופים, להשמדת החמאס ולכל מטרות המלחמה, בעזרת השם.

היום, אנחנו בעניין צו המועצות המקומיות (עבירות קנס) של מצפה רמון. נמצאים איתנו נציגים ממצפה רמון. זו כבר הישיבה השנייה, אז הוועדה מכירה אתכם, אבל אני לא הייתי, אז שלום וברכה. אנחנו נצלול ישר פנימה כי אנחנו בישיבת המשך. טליה, ספרי לנו איפה אנחנו.
טליה ג'מאל
בסוף הישיבה האחרונה הגענו לאזור עמוד 4 או 5. יש משהו נוסף שצריך לפני. כרגיל בעבירות מס, אנחנו לא מקריאים את כל הסעיפים, אלא מדברים ביחס לנוסח שנמצא בפני חברי הכנסת. כל מה שמסומן בנוסח הזה בירוק משקף הכרעות של הוועדה בדיון הקודם; כל מה שמסומן בצהוב מסמן הסכמות בין הייעוץ המשפטי לבין הרשות המקומית ומשרדי הממשלה; וכרגיל, יש סוגיות שיש לדבר עליהן.

אני מציעה שנתחיל בחוק העזר של מניעת מפגעים ושמירה על הסדר והניקיון, שטיפלנו ברובו בשבוע שעבר. יש דבר אחד בעמוד 2, לפני שמתקדמים, בעניין הגדרת בעל נכס לצורך קנס. בפעם הקודמת, הוועדה קיבלה את ההכרעה שלגבי בעל נכס – קנסות יוטלו רק בהתאם למדיניות הוועדה של אדוני, עם כל מיני החרגות.

עכשיו, הממשלה והרשות ביחד באו והציעו שבמקום כל מיני סייגים שנכנסים בתוך הגדרת בעל הנכס – אם הנאמן הוא כזה או אחר; אם הוא בחו"ל; אם פה ואם שם – ללכת על משהו פשוט יותר, שפשוט מחריג פסקאות שלמות מההגדרה. בעינינו – זה מקובל וטוב, ואפילו ברור יותר.
היו"ר שמחה רוטמן
מהי הגדרתו בסעיפים (1) ו-(3)? איפה ההגדרה של חוק העזר?
ליזה פודגייצקי
עו"ד ליזה פודגייצקי, יועצת משפטית של המועצה. (1) זה "הבעל הרשום של נכס בפנקס המקרקעין, לרבות בעל זכות חכירה, ובהיעדר רישום כאמור הזכאי להירשם על פי דין". (3) זה "בעל דירה כמשמעותו בסעיף 52 לחוק המקרקעין".
טליה ג'מאל
ואז אנחנו מורידים את "הנציגות של הבית המשותף" ואת "אדם הזכאי לקבל הכנסה". אם זה מקובל – זה השינוי היחיד, ואנחנו נעשה אותו לאורך חוק העזר ביחס למה שנאמר בפעם הקודמת. אם כך, אני מתקדמת לעמוד 7, ברשותך, אדוני.

בעמוד 7 יש את סעיף 35(א), שמתייחס להבערת פסולת, או להבערת אש במקום ציבורי. יש סייג שבדרך כלל הוועדה מאשרת, אבל במקרה של מצפה רמון, אחרי הדיון בפעם הקודמת, וביחס לסעיף אחר – הוועדה הכריעה על סייג טיפה שונה. לכן, אנחנו מציעים לעשות את אותו הדבר כאן. זה רק הסבר לפרוטוקול בדבר הסטייה הקטנה במדיניות הוועדה.
היו"ר שמחה רוטמן
בגלל מזג האוויר.
טליה ג'מאל
בגלל מזג האוויר; בגלל בעיות שיש להם בתוך המכתש; בגלל שהם הבטיחו שהם יקבעו אזורים שמתאימים להבערת אש – לא פסולת; פסולת, בהקשר הזה, כוללת גם קרשים, ולכן זה גם מדורות. אני עוברת לעמוד 8. יש לנו את סעיף 42(א):

טור א
חוקי העזר
טור ב סעיפים
טור ג דרגת הקנס
סכום הקנס בש"ח
תוכן הסעיף

20 חוק עזר למצפה רמון (איכות הסביבה, מניעת מפגעים ושמירת הסדר והניקיון), התשפ"א – 2021
42-(א)
ג
320 ₪
לא יעמיד אדם, ולא יניח, יציב, יוציא או ישאיר ברשות הרבים כיסאות ושולחנות, צלונית, שמשייה, מאזניים אוטומטיים, מכונות לייצור גלידה או למכירת מיצים, או כל מכונה אוטומטית אחרת, או מכשיר כיוצא באלה אשר נועדו לשימוש מסחרי, אלא אם כן קיבל היתר לכך מאת ראש המועצה או מי מטעמו ובהתאם לתנאי ההיתר.



כאן, אנחנו רוצים לוודא, גם לפרוטוקול, שהסיפה של "נועד לשימוש מסחרי" – גם מבחינת הרשות וגם מבחינת הממשלה – מתייחסת, ביניכם, לכל הכלים האלה. אם לא – אנחנו נציע להחריג את זה לשימוש מסחרי.
ליזה פודגייצקי
מבחינתנו – כן.
טליה ג'מאל
בסדר גמור. זה לפרוטוקול. אנחנו עוברים לסעיף 56(א).
היו"ר שמחה רוטמן
מאזניים אוטומטיים זה ספציפי מאוד.
טליה ג'מאל
הוועדה החריגה, בעבר, ואפשר להחריג גם כאן אם אדוני רוצה.
היו"ר שמחה רוטמן
לא אכפת לי. אני מנסה להבין למה דווקא מאזניים אוטומטיים לעומת מאזניים לא אוטומטיים.
ליזה פודגייצקי
אולי אין היום יותר מדי מאזניים לא אוטומטיים.
היו"ר שמחה רוטמן
אם בן אדם שם מאזניים ישנות עם משקולות?
ליזה פודגייצקי
כנראה שכבר לא משתמשים בהן יותר.
טליה ג'מאל
אפשר להחריג אם אדוני רוצה.
היו"ר שמחה רוטמן
זה לא מפריע לי.
טליה ג'מאל
אוקיי. בסעיף 56(א), בסוף עמוד 8, אנחנו בסיפור של החזקת בעלי חיים. זה סעיף שהוועדה אישרה בעבר, עם הסייג שמוצע כאן.


56(א)
ד
245 ₪
לא יחזיק אדם ולא ירשה לאחר מטעמו להחזיק בעל חיים, אלא אם כן הוא נוקט אמצעים סבירים כדי למנוע מבעל החיים לגרום סכנה לחייו או לבריאותו של אדם, ולא יחזיקו באופן שגורם או העלול לגרום לפסולת או ריחות רעים, רעש חזק, לכלוך, או הטרדה בלתי סבירים לשכנים או לעוברי אורח.



כאמור, זה סעיף שאישרנו בעבר, עם הסייג של "למעט הגורם או העלול לגרום למטרדים". עם זאת, בדיון בעניין נתיבות, בזמן האחרון, נתיבות הציעה סייג אפילו יותר מצומצם ממה שיש כאן. הדבר הזה עלה לדיון לפרוטוקול ואדוני לא אישר את הסעיף הזה, בסוף, מתוך עמדה שלפיה הוא חשש שזו בעצם דרך עקיפה לומר שאי-אפשר להחזיק בעלי חיים מסוגים שונים בשטח המועצה. לכן אנחנו מעלים את זה לדיון ולתשומת לבו של אדוני.
היו"ר שמחה רוטמן
השאלה היא: האם באמת מדובר במניעת המקרים החריגים, או שזה נועד למנוע גידול סוגים מסוימים של בעלי חיים בהגדרה? למשל, בן אדם שמחזיק תרנגולות בחצר; בוודאי ביישובים שהם יותר סמוכים למרחב הכפרי, גם אם הם יותר עירוניים באופיים, כמו בשכונות של וילות במצפה רמון וכדומה. תרנגול, שעושה "קוקוריקו", עושה רעש בלתי סביר, אם רוצים לקרוא את זה כך.
דרור דבש
זה אך ורק למקרים חריגים, אדוני. במצפה רמון, אנשים מגדלים חיות מכל הסוגים והמינים – זה יישוב כזה שמאפשר את הדברים האלה – אבל יש מקרים חריגים. למשל, אני, כמנכ"ל המועצה, מקבל כלב תוקפן ממקום מסוים, שנובח כל הלילה בלי הפסקה והורג את - - -
טליה ג'מאל
כלב לא נכנס כאן, בסעיף, מלכתחילה.
ליזה פודגייצקי
במקרה הזה מדובר דווקא בחיות אחרות ומוזרות, שבאמת גורמות למטרדים.
טליה ג'מאל
בחיות משק למיניהן.
היו"ר שמחה רוטמן
אנחנו מחריגים כלב, לצורך העניין, כי אנחנו יודעים שבסופו של דבר – כלב נובח, אבל יכולה להיות סיטואציה שבה כלב נובח ללא הפסקה. אם מחזיקים אותו בצורה שגורמת לו לנבוח או לא מטפלים בו כמו שצריך – הוא מייצר מטרדים. במקרה הזה, אני בא ואומר: אלמלא כלב פוגע בכם – תתמודדו עם המקרים החריגים האלה שלא בצו קנס, אבל אני לא רוצה סיטואציה שבה כל מי שמחזיק תרנגול – חוטף קנס כי זה עושה רעש בלתי סביר.
ליזה פודגייצקי
הרציונל פה הוא שמי שרכש בית בנוף הפסטורלי, השקט והיפה במצפה רמון – מצפה שיגדלו שם בעלי חיים ביתיים. אנחנו רוצים למנוע מצב שבו מגדלים בעלי חיים שהם לא מתאימים, במקומות שהם מקומות למגורים. הציפייה שלך, כשאתה רוכש נכס במקום כזה, היא שישמרו על השקט שלך ועל איכות הסביבה. גם יש חיות שהן מטנפות מאוד, כמו עזים וכן הלאה; אני לא אפליג בדוגמאות. זה נועד בדיוק למקרים הללו, ולא למקרים שבהם מדובר בחיות ביתיות, שמטבע הדברים – כשאני רוכש את הבית אני מבין שיכול להיות שיהיה שם בעל חיים כזה או אחר.
היו"ר שמחה רוטמן
יש, לפעמים, שכונות שקטות בהגדרה, שזה חריג ומשונה מאוד. יש שכונות – בייחוד שכונות ישנות יותר – שבהן כן נהוג מאוד שאנשים מגדלים תרנגולות בחצר לצריכה אישית. שוב, אני לא מכיר את מצפה רמון עד כדי כך, אבל אני בטוח שיש שכונות יותר חדשות, של וילות, ויש שכונות יותר ישנות.
דרור דבש
לאלה ארגנו פינת חי מוסדרת, שמנוהלת על ידי אחד האנשים המבוגרים של מצפה רמון.
היו"ר שמחה רוטמן
אז הכוונה שלכם היא למנוע גידול תרנגולות?
דרור דבש
נכון. אלה החריגים.
היו"ר שמחה רוטמן
אתם רוצים שאנשים לא יגדלו תרנגולות במצפה רמון? זה לא כתוב.
ליזה פודגייצקי
זה לא בדיוק תרנגולות; לאחרונה הייתה לנו סיטואציה עם עיזים.
טל גבורה
טל גבורה, מנהלת אגף שפ"ע. יש לנו מקרים רבים שלאו דווקא קשורים בתרנגולות – חמורים, טווסים, עזים. טווס זה באמת מטרד, ולא היה לנו מה לעשות עם זה יותר מדי. זה נוגע בדיוק לסיטואציות האלה.
טליה ג'מאל
אני חושבת שבנתיבות יש פחות מקרים כאלה, וגם הסעיף שלהם מנוסח קצת אחרת.
היו"ר שמחה רוטמן
בנתיבות, הם אמרו שיש הרבה תרנגולים ושהם רוצים למגר את התופעה. אמרתי להם: "לא דרך הדבר הזה".
ליזה פודגייצקי
זה לא הרעיון. הדברים הם הרבה יותר גדולים, ואנחנו, כרשות מקומית, חייבים לשמור על מי שהגיע לאזור מגורים כדי שיישאר באזור הזה.
טליה ג'מאל
אתה רוצה לכתוב בעניין חיות המשק?
היו"ר שמחה רוטמן
אם בן אדם פותח לול תרנגולי הודו בחצר – זה יכול לייצר - - -
טליה ג'מאל
למעט כלב וחתול – היו דברים כאלה שהוועדה עשתה בעבר. נשאיר את זה כך.
היו"ר שמחה רוטמן
העברה לפרוטוקול הזה – במקרה של מצפה רמון, אני שומע שהכוונה היא לא למנוע את הדברים הסבירים, אלא את החריגים.
טליה ג'מאל
בסדר גמור. אנחנו בעמוד 10.


66
ג
320 ₪
לא יבצע אדם באזור מגורים ולא ירשה לאחר מטעמו לבצע, בימי חול בין השעות 20:00 ל-07:00 למחרת, ובימי מנוחה בין השעות 17:00 ל-07:00 למחרת יום המנוחה, עבודות בנייה, תיקונים או שיפוץ, הגורמות לרעש, בבניין המשמש בעיקר למגורים או בסביבתו הקרובה, ולא יתקין בו מיתקנים במשך השעות כאמור.


אני מציינת את זה לפרוטוקול: בדרך כלל, בסעיפים כאלה, יש איזה שהוא סייג שאומר: "אלא אם כן יש צורך דחוף למניעת סכנה". במקרה הזה, הרשות הסבירה לנו למה היא לא רוצה את הסייג וזה נראה לנו בסדר, אבל תגידו לפרוטוקול.
ליזה פודגייצקי
אנחנו חושבים שכשאומרים "מניעת סכנה" – זה משהו רחב מאוד, וזה סייג בעייתי, בעינינו. זאת אומרת, פה מגבילים בשעות לילה סבירות באזור מגורים, ולכן אנחנו חושבים שאין לסייג את זה. אם יש צורך דחוף - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אם יהיה אירוע של צורך דחוף למניעת סכנה – זה יהיה לפי צו של ראש הרשות.
ליזה פודגייצקי
או, לחילופין, אם יהיה משהו באמת חריג שראינו – יגישו בקשה והדוח יבוטל. זה קורה כדבר שבשגרה.
טליה ג'מאל
בסעיף 67(א), שמדבר על הפעלת מכונות – יש את הסייג בתוך חוק העזר של מניעת סכנה. כאן, מדובר בעבודות שיפוץ, שהן משהו וולונטרי שאדם עושה, בדרך כלל, ולכן זה נראה לנו בסדר.
היו"ר שמחה רוטמן
בסדר גמור.
טליה ג'מאל
אני קופצת לעמוד 13, סעיף 43(א). הוא עוסק בהקמת פרגולות וכו' לסגירת חורף. בדיון שהוביל אותו חבר הכנסת ארז מלול – הוא לא אישר סעיף דומה שדיבר על מתן ההיתר מטעם הוועדה המקומית. הסעיף פה הוא טיפה שונה, אבל בגלל שזה סעיף שבדרך כלל לא מבקשים – ובפעם האחת שהוא התבקש, בשנתיים האחרונות, לא אישרו אותו במתכונת כזה או אחרת – אני מעלה את תשומת הלב לכך.
היו"ר שמחה רוטמן
למה הוא לא אושר אז?
טליה ג'מאל
במקרה ההוא, הבקשה להיתר הייתה מטעם הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, או משהו כזה. הוא חשב שזה פרויקט שלם, ולא היה ברור, דרך ההסדרה של קבלת - - -
היו"ר שמחה רוטמן
איך סגירות חורף עובדות אצלכם? יש חורף במצפה רמון, בכלל?
ליזה פודגייצקי
יש חורף קר מאוד. במסגרת ההנחיות שלנו בוועדה המקומית, פרסמנו באתר האינטרנט שלנו – וזה גם אושר בוועדה – את המקומות שבהם מותר לעשות ובאיזה אופן מקבלים היתר. אלה הוראות סדורות וברורות מאוד שאפשר לראות באתר הוועדה, ולכן קבענו בסייג - - -
היו"ר שמחה רוטמן
יש אגרה על בקשה כזו?
ליזה פודגייצקי
אני לא זוכרת, אבל ההוראות שם הן ברורות מאוד. לא בכל מקום מותר – יש מקומות שאנחנו מתירים מראש, ואנחנו מסבירים באיזה הליך. לכן, כתבנו פה, בסייג, "בלבד שהוראות מדיניות הנוגעות לאופן מתן ההיתרים יפורסמו באתר האינטרנט של המועצה המקומית", והן כבר מפורסמות שם.
טליה ג'מאל
זו הייתה הצעה שלנו, כדי לוודא שלא תהיה אכיפה סלקטיבית בעתיד, ושזה לא יהיה תלוי בהיתר פרטני לגמרי.
ליזה פודגייצקי
וזה גם מפורסם עוד קודם, ללא כל קשר - - -
טליה ג'מאל
ברור. כבסיס לאישור הקנס.
ליזה פודגייצקי
זה משהו שקוף, ואנחנו מפרסמים את כל המדיניות שלנו בוועדה המקומית.
היו"ר שמחה רוטמן
יש אגרה כשמבקשים?
דרור דבש
אנחנו בודקים את זה עם הוועדה.
היו"ר שמחה רוטמן
בינתיים, התוספת הזו בסדר? אני רוצה לפתוח את הנושא הבא.
טליה ג'מאל
אם כך, לדעתי, סיימנו את חוק העזר של איכות הסביבה – שהוא חוק העזר שעשינו עליו את העבודה, מעמוד 4 ועד עמוד 14 – ואני חושבת שהוא בסדר, בשלב הזה. עכשיו, אנחנו נכנסים לסיפור של חוק העזר לטיפול בפסולת, מעמוד 16 והלאה. זהו חוק עזר יחסית עדכני והוא מנוסח בצורה שונה מאוד מהרבה חוקי עזר בנושא הזה שראינו לאחרונה, באופן שעורר הרבה מאוד בעיות, לטעמנו – ולהבנתי, גם המדינה והרשות מסכימות לכך.

ברמה המשפטית של אופן הניסוח, זה העלה כל מיני שאלות – גם לגבי התאמה למודל של ברירת משפט וגם לגבי ההתנהגויות שמנסים להכווין את האדם אליהן. לכן, כל מה שמסומן בצהוב הוא הצעה מטעם הממשלה – בהסכמה של משרד הפנים, משרד המשפטים והרשות המקומית – לשינויים בתוך חוק העזר הזה. רוב הדברים הם ויתור על קצת יותר מ-20 סעיפים, שהממשלה ביקשה מלכתחילה, בגלל שלהבנתה – הם לא מתאימים למודל הזה. אני מציעה שנעבור סעיף-סעיף.
ליזה פודגייצקי
הבעיה העיקרית, שבשלה היו הרבה מחיקות, היא סעיף 7(א), שקובע שכל פינוי של פסולת ייעשה בהיתר. טליה העלתה פה איזו שהיא סוגייה - - -
טליה ג'מאל
עוד שנייה נגיע לסעיף הזה, אגב. אותו – השארתי.
ליזה פודגייצקי
אני יודעת. עוד חשבנו עליו אתמול בלילה ודסקסנו עליו היום בבוקר, ואני חושב שאפשר לסדר את זה באופן שיתיישב עם הסעיפים שנותרו. לכן, זו ההצעה, אבל אם את רוצה אותה כשנגיע – זה בסדר.
היו"ר שמחה רוטמן
באופן כללי, גם כאשר יש חוק עזר מורכב, בהרבה מאוד פעמים, אם העבודה המקדימה נעשית –זה זורם באופן חלק בוועדה, ומאשרים מהר מאוד. פה, אני מבין שחלק מהעבודה נעשתה וחלק מהעבודה לא נעשתה, ואני מבין שחלק מהעבודה נעשתה ממש ברגע האחרון.
ליזה פודגייצקי
יש אולי שני סעיפים שאנחנו צריכים לדון בהם, כרגע.
דרור דבש
יש לנו פתרון לסעיף 1 שפותר כמעט את הכול.
ליזה פודגייצקי
אני חושבת שדי סגרנו את זה. היו לנו לא מעט ישיבות - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אני פחות מדבר אליכם.
טליה ג'מאל
אני לא יודעת לחתום על הכול, כרגע, ואני גם לא מבינה לגמרי את כל מה שנעשה.
היו"ר שמחה רוטמן
אנחנו נעבור על זה. אני רק אומר שאם ניתקע יותר מדי – אני אגיד לכם: "חבר'ה, היום אני לא מאשר את זה", או שתחליטו שנאשר עד לפה ונמשיך בפעם הבאה. בואו נראה; יכול להיות שנקבל תשובות והכול יזרום.
ליזה פודגייצקי
בואו נתחיל. עשינו פה כברת דרך באמת ארוכה.
דרור דבש
נעשתה עבודה רצינית.
היו"ר שמחה רוטמן
בסדר גמור.
טליה ג'מאל
הדבר הראשון הוא שיש לנו, שוב, את הסיפור של הגדרת בעל הנכס. כאן, בגלל שההגדרה קצת שונה – אני שוב מעלה את זה לתשומת הלב. יש לאדוני פה, בהערה, את ההגדרה של בעל נכס בחוק העזר. אחרי דין ודברים, הרשות המקומית הסכימה להוריד התייחסות לשוכרים, אבל כל מה שפה ב-Underline הם דברים שמבקשים להטיל עליהם כבעל נכס – זה כולל גם חוכר, דייר מוגן וחוכר משנה. נראה לי שזה בסדר, אבל אדוני יכריע.
היו"ר שמחה רוטמן
עכשיו אנחנו מדברים על מתקן לצמצום נפח – דהיינו, דחסן של קרטונים וכאלה. זה דבר שנוגע לעסקים, או גם לבעלי בתים פרטיים?
ליזה פודגייצקי
גם לבעלי בתים פרטיים – כשיש דרישה של אגף שפ"ע לכמות כלי העצירה שיש להתקין כשמישהו מקבל היתר בנייה, לצורך העניין.
היו"ר שמחה רוטמן
אני מבין שאפשר לדבר, כללית, על בעל נכס, אבל אני מדבר, ספציפית עכשיו, על 5(ב)א.
טליה ג'מאל
אני אקריא את הסעיף, כדי שיהיה ברור לכולנו על מה מדובר.


5(ב)
א
730 ₪
המועצה רשאית להורות לבעל נכס להתקין בנכסו מיתקן מיוחד לצמצום נפחם של פסולת או פסולת אריזות או לאצירתם; מקבל הוראה כאמור חייב למלא אחריה.



הסעיף לא מדבר על בעל עסק, אלא על בעל נכס, ולכן ההצעה שלנו, כאן, הייתה להגיד שזה רק לעניין בעל נכס בנכס שמשמש לעסק, כדי שזה לא ישמש לקנסות בעולם הפרטי, למרות שהסמכות כאן נותרת בידי העירייה.
היו"ר שמחה רוטמן
זה, למשל, דחסן. כן יהיו שיגישו כתב אישום - - -
טליה ג'מאל
בלי קנסות?
היו"ר שמחה רוטמן
הקנסות – הם לבעל נכס של עסק, אבל לכאורה, במקרה הזה, לא הייתי רוצה לצמצם שוכר, כי הרבה מאוד בעלי חנויות ובעלי עסקים הם שוכרים, ולא הבעלים. לכן, לעשות את הצמצום כללי, להכול – זה לא נכון, בעיניי.
טליה ג'מאל
אז אפשר אחרי הסעיף.
היו"ר שמחה רוטמן
זה נכון. בנכס המשמש לעסק, השוכר יכול להיות גם חוכר, חוכר משנה או בעל הנכס מכוח ההסכם. לפעמים זה גם זכיין; הוא אפילו לא שוכר, אלא בעל היתר הפעלה בנכס. בעל הנכס תמיד נמצא שם בסוף, אבל אני לא יכול - - -
טליה ג'מאל
אז נכריע פרטנית על כל סעיף?
היו"ר שמחה רוטמן
כן, נראה לי.
ליזה פודגייצקי
הסעיפים שנותרו כאן, רובם ככולם מתייחסים דווקא למצבים כאלה, אז אולי לא נצטרך סעיף-סעיף ונוכל - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אני חושב שפה, "בעל נכס בנכס המשמש לעסק" – סוגר את הכול. זה הצמצום העיקרי. לא הייתי מצמצם עוד פעם את בעל הנכס; גם אם זו חנות שהיא בדיירות מוגנת.
טליה ג'מאל
לא היית מצמצם בכלל?
היו"ר שמחה רוטמן
כן, מאחר והצמצום הוא לעסק.
טליה ג'מאל
בסדר גמור. כדי שיהיה לנו ברור על מה מדובר – "בעל נכס" הוא אחד או יותר מאלה: (1) הבעל הרשום של נכס בפנקסי המקרקעין; (2) בעל נכס מכוח הסכם או מסמך אחר או מי שזכאי להירשם כבעל נכס; (3) חוכר או חוכר משנה - - -
היו"ר שמחה רוטמן
למעט (6), (7) ו-(8). לפי הגדרות (1) עד (5).
טליה ג'מאל
בסדר גמור. לעניין המהות של הסעיף עצמו, אני לא זוכרת מקרה שבו הוועדה אישרה להטיל קנס על מישהו שלא התקין בנכסו מתקן מיוחד לצמצום נפחם של פסולת או פסולת אריזות – גם לא בהקשר העסקי.
היו"ר שמחה רוטמן
אבל פה זה לעניין הוראה. זאת אומרת, ניתנה הוראה ספציפית, וזה אי-קיום ההוראה. זה לא שהוא לא עמד בכללי רישוי העסקים שדורשים דחסן; אתם מדברים פה על הוראה ספציפית, ולא על כל בעלי העסקים מסוג מסוים.
טליה ג'מאל
בוודאי, אבל אז, בגלל שאנחנו מדברים על דין פלילי, אני מציעה לשמוע: האם זה לא דבר שנקבע במסגרת היתרי בנייה?
ליזה פודגייצקי
דחסן? לא.
טליה ג'מאל
בשום צורה? וזה משהו שיש איזו שהיא מדיניות כללית לגביו?
ליזה פודגייצקי
למשל, יש לנו סופר גדול שיש לו הרבה מאוד קרטונים, והוא נמצא בעייתי מאוד, בכניסה ליישוב, ליד המרכז המסחרי. אנחנו רוצים למנוע מצב שבו יהיה מראה מזוהם.
היו"ר שמחה רוטמן
קרטוניה אדירה.
דרור דבש
יש בית מלון ממש בגב שלהם – מה שהיה, פעם, בניין המשרדים של המועצה – ויש עוד בית מלון במרכז המסחרי החדש, ואנחנו כל הזמן מקבלים תלונות.
טליה ג'מאל
אני לא זוכרת שהוועדה אישרה, או בכלל התבקשה לאשר, הטלת קנס על התקנה של דבר נוסף מעבר לכלי אצירה ראשון לפסולת – בטח שלא דחסן וגם לא דברים אחרים שנגיע אליהם. זאת בגלל שמטילים עלות כספית על אדם, וגם כך יש למועצה דרך לאכוף את זה – אם, חלילה, מלון או סופר גדול לא מקיימים את ההוראות, אפשר לאכוף כתב אישום. לשיקול דעתך.
היו"ר שמחה רוטמן
אני לא זוכר שדבר כזה הונח לפתחנו.
טליה ג'מאל
בדרך כלל, זה לא מבוקש, וכשזה התבקש – פעם או פעמיים בעבר, נראה לי – הוועדה לא אישרה.
היו"ר שמחה רוטמן
בהקשר של מצפה רמון, אני מבין שמדברים על דחסן קרטונים. בהינתן הרוח והמכתש, קרטונים שלא נמצאים במחסן – מוצאים את עצמם בתוך המכתש.
דרור דבש
לא רק בתוך המכתש. יש בעיה נוספת – הסברתי את זה לחבר הכנסת פינדרוס, שישב פה בישיבה הקודמת: יש לנו תופעה של מאות יעלים שמסתובבים ביישוב, והם מתים באמצע היישוב מאכילת הקרטונים. זה מייצר אווירה נוראית – גם בתקשורת וגם ביישוב. לכן, זה ממוקד לדברים האלה שאתה אומר.
היו"ר שמחה רוטמן
קחו בחשבון ש-730 שקלים זה לא נורא לסופר, אבל את החנות הקטנה – זה מרתיע מאוד.
דרור דבש
- - - גישה לדחסן.
היו"ר שמחה רוטמן
זה תלוי כמה קרטונים היא מייצרת. אם זו חנות מכולת קטנה – היא כן מייצרת הרבה קרטונים.
דרור דבש
גם יש קרטוניות.
טליה ג'מאל
אני אגיד, לפרוטוקול, שאנחנו מאשרים את סעיף 5(ב) באמירה של העניין: "בעל נכס, כהגדרתו בפסקאות (1) עד (5) להגדרת בעל נכס בחוק העזר" - - -
היו"ר שמחה רוטמן
הייתי מוסיף פה את ההתראה הספציפית, למרות שזו הוראה והפרה, כדי שלא תהיה פרשנות לפיה זו הוראה ברישיון העסק – שהוא קיבל הוראה כללית.
ליזה פודגייצקי
אין לנו בעיה. אנחנו מתריאים גם כך.
טליה ג'מאל
"לעניין בעל נכס כהגדרתו בפסקאות (1) עד (5) להגדרת בעל נכס בחוק העזר, בנכס המשמש לעסק בלבד ובכפוף למתן התראה עובר להטלת הקנס".
היו"ר שמחה רוטמן
בסדר גמור. עכשיו, אנחנו ב-14(ג) – פסולת הבניין שדיברנו עליה.
טליה ג'מאל
פינוי פסולת בניין. כאן, יש הגדרה ספציפית לאחראי לביצוע עבודות לעניין הסעיף הזה, של 14(ג). לכן גם הבאנו בפני הוועדה את הסעיף המלא. זה סעיף שמדבר על פינוי פסולת בניין במהלך תקופת ביצוע עבודות, במועדים ובתדירות שייקבע המפקח בהתאם להנחיותיו.

במקרה של הסעיף הזה – אני מפנה אתכם לסעיף קטן (ו) בעמוד הבא – אחראי ביצוע עבודות מוגדר כבעל הנכס – אחר כך זה משרשר לנו גם את השוכר, כמו שדיברנו עליו:

21. חוק עזר למצפה רמון (טיפול בפסולת), התשפ"ב – 2021
14(ג)
ג
320 ₪
(ו) בסעיף זה, "האחראי לביצוע עבודות" – אחד או יותר מאלה:
(1) בעל הנכס שבו בוצעו העבודות או המחזיק בו או בעל היתר הבנייה לביצוע העבודות בנכס;
(2) אדם אשר בעבורו או בעבור נכס שבבעלותו או בהחזקתו, בוצעו העבודות;
(3) אדם אשר לפי הזמנתו בוצעו העבודות;
(4) מבצע העבודות, בין אם
בעצמו ובין באמצעות אחרים.
היו"ר שמחה רוטמן
אתם רוצים לצמצם את זה למבצע העבודות בפועל?
טליה ג'מאל
זו הצעה או שאלה, כי אני חושבת שבהקשר של - - -, אדוני – אתה ניהלת, נכון?
היו"ר שמחה רוטמן
נכון, אבל למה הקנס ירד מ-730 שקלים ל-320 שקלים?
טליה ג'מאל
ההצעה שלנו היא הצעה כפולה – מה שלא מסומן בצהוב: זה נראה לי בסדר אם מצמצמים למבצע עבודות, ואם אנחנו לא מצמצמים למבצע עבודות, ומשאירים מקרים של שוכר - - -
היו"ר שמחה רוטמן
צריך להקטין את הקנס. אני חושב שצריך להשאיר את הקנס 730 שקלים, ולצמצם את זה למבצע העבודות בפועל.
ליזה פודגייצקי
אני חושבת שאם אנחנו מדברים רק על קבלן – קודם כול, לא תמיד אפשר למצוא את הקבלן. יש קושי - - -
היו"ר שמחה רוטמן
לכאורה, הכי קל למצוא את הקבלן.
ליזה פודגייצקי
נתקלנו במקרים שבהם הוא "זרק והלך", ואנחנו לא יודעים מזה. לדעתי האישית, כשאני מזמינה עבודות לבית שלי, לבניין שלי או לעסק שלי – אני אחראית שהפסולת תפונה. לכן, אני חושבת שאת הקנס צריך להטיל על האחראי לביצוע העבודות, כהגדרתו. אין לי בעיה עם צמצום הקנס, במקרה הזה, אבל אני חושבת שזה לא נכון להטיל את זה רק על הקבלן באופן גורף.
דרור דבש
אני אסביר עוד דבר אחד. למעלה מ-70% מהנכסים הם בכלל לא של אלה שגרים ומשתמשים בהם. אני רוצה שבעל הנכס יהיה אחראי לזה.
היו"ר שמחה רוטמן
בעל הנכס – בוודאי בהגדרות של (6), (7) ו-(8) - - -
אביבית ברקאי-אהרונוף
נראה לי שפה – צריך להחריג שוכר.
היו"ר שמחה רוטמן
פה צריך להחריג שוכר, מצד אחד. דווקא בגלל המיקום הפיזי המרוחק, והעובדה שבסופו של דבר, השוכר הוא הבעלים, למעשה – לך תחפש את בעל הנכס. הוא גם גר רחוק, וזה משפיע על היכולת שלו להתגונן, אחר כך.
דרור דבש
לא רק מבצע העבודות, אלא גם השוכר.
היו"ר שמחה רוטמן
לפעמים זה כך ולפעמים אחרת. מה שהוועדה ניסתה לעשות פה זה לצמצם את זה ל-320 שקלים, כדי להגיד: "כשהקנס מצומצם – אני חי עם זה יותר בשלום". אני עדיין מעדיף שכשפקח עובר ורואה עובד של הקבלן שזורק משהו, או שמישהו שולח לו תמונה של העובד של הקבלן - - -
טליה ג'מאל
פה אנחנו מדברים רק על אי-פינוי פסולת במהלך תקופת ביצוע העבודות, בהתאם לתדירות שקובע המפקח. לקראת סוף העבודות – יש סעיפים אחרים, שמדברים על כך שצריך לפנות - - -
היו"ר שמחה רוטמן
נכון. לכן, זה כאשר אנחנו בזמן ביצוע העבודות. יש מבצע. יותר מזה: הרי, יש לכם הוראה שאומרת שכשיש מבצע – צריך לתלות שלט - - -
ליזה פודגייצקי
בפרויקטים גדולים; לא בפרויקטים קטנים של שיפוצים, אבל אני מקבלת את העמדה הזו שאומרת שאם אנחנו במהלך ביצוע העבודות - - -
היו"ר שמחה רוטמן
במהלך ביצוע העבודות – אני רוצה את המבצע, ותתנו לו קנס גבוה מאוד. אני לא מצפה שהשוכר ישב שם כל היום ויחטוף קנסות, וגם לא הבעלים.
ליזה פודגייצקי
אוקיי. אז אנחנו משאירים את זה 730 שקלים - - -
היו"ר שמחה רוטמן
ורק על מבצע העבודות.
טליה ג'מאל
730 שקלים, ואני כותבת: "ובלבד שהקנס יוטל על מבצע העבודות בלבד, המנוי בפסקה (4) לסעיף קטן (ו).
היו"ר שמחה רוטמן
בסדר גמור.
טליה ג'מאל
כאן את המילה "קבלן" בהגדרה, ולכן זה שונה מנתיבות.
ליזה פודגייצקי
אדוני, לגבי סגירת חורף – אנחנו לא גובים אגרה. זו התשובה שקיבלנו.
היו"ר שמחה רוטמן
בסדר.
טליה ג'מאל
אז את זה אפשר לאשר, נכון?
היו"ר שמחה רוטמן
כן. עכשיו, אנחנו בסעיף 2(א). מי שזורק זבל ברחוב.
טליה ג'מאל
כן. אתם נתתם סייג שאומר: "למעט המילים "ובאופן שלא יגרום למטרד" וכו'. אני מציעה לכתוב את זה בצורה פוזיטיבית – "קנס רק לעניין השלכת פסולת מחוץ לכלי אצירה לפסולת".
ליזה פודגייצקי
זה אותו הדבר.
היו"ר שמחה רוטמן
לא הבנתי.
טליה ג'מאל
הם רוצים קנס רק על הרישה של הסעיף – על "לא ישליך אדם ולא ישליך למי שפועל מטעמו להשליך פסולת ברשות הרבים, אלא לתוך כלי אצירה".
היו"ר שמחה רוטמן
הכוונה היא שהם לא רוצים את זה עבור מי שזרק פסולת לתוך כלי אצירה באופן שכן גורם למטרד?
ליזה פודגייצקי
כן. הם לא הסכימו לכך, אז אנחנו הסכמנו למחוק. זאת אומרת, הייתה פה התנגדות, ואז אמרנו: "מה שחשוב לנו זו הרישה, על אף שאנחנו סבורים - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אני חייב לומר שמישהו שמכניס משהו, לתוך כלי אצירה, שתוקע את פינוי הזבל של כולם – הרבה יותר מטריד מאשר מישהו שבורח לו משהו מהפח. בעיניי – זה הפוך.
טליה ג'מאל
אדוני, פה, הייתה לנו שאלה מהותית על הסעיף בנוסח המקורי שלו. הממשלה הציעה להחריג פה מטרד, אבל אני אקריא את הסעיף המלא ואז נדבר:


2(א)
ה
165 ₪
לא ישליך אדם ולא ירשה למי שפועל מטעמו להשליך פסולת ברשות הרבים, אלא לתוך כלי אצירה לפסולת ובאופן שלא יגרום למטרד או למפגע, לנזק לכלי אצירת הפסולת או לקושי לפנות את הפסולת מתוכו.


יש סעיפים שבהם אנחנו מדברים על דברים שאסור לזרוק לתוך כלי אצירה לפסולת – כי הם פוגעים, אחר כך, ויש לנו את הסעיפים הקבועים של "למעט נוזלים", וכו' – ואז אנחנו יודעים לעשות את זה בצו, כוועדה וכממשלה.

כאן, במקרה הזה, אם אנחנו מסתכלים על הנוסח – הרשות הסבירה לנו שהיא רוצה לקבוע שיש סוגי פסולת ביתית שאסור להכניס לתוך אותו כלי אצירה. זה לא כתוב בסעיף הזה, למיטב הבנתנו.
ליזה פודגייצקי
הסברנו ונתנו דוגמה: למשל, שלא יכניסו לנו פסולת כמו ארון לתוך פח ירוק, ואז ברגע שמרימים את הפח הזה עם המשאית – הוא נשבר.
טל גבורה
נשבר, או שיש נזק למשאית?
טליה ג'מאל
יש סעיפים אחרים לגבי ארון או תנור, שנוגעים לאופן שבו צריך לפנות אותם. כאן, אנחנו מדברים על השלכה של פסולת ביתית - - -
טל גבורה
לא נשארו לנו סעיפים, טליה.
ליזה פודגייצקי
מחקנו את כולם.
טליה ג'מאל
כאן אנחנו מדברים על השלכה של פסולת, שעל פי הסעיף הזה: "לא ישליך אותו אלא לתוך כלי האצירה", ואז אומרים: "באופן מסוים". זה אומר שאני לא יכולה לדבר על מה אני אמורה להכניס, כי אני מחויבת להכניס.
היו"ר שמחה רוטמן
לצורך העניין, אם אני מכניס גרוטאת מתכת, אם אני שובר אותה לחתיכות קטנות – הן לא יוצרות מטרד או מפגע. אני חשבתי דווקא על הדוגמה של ברזל בניין, או משהו קפיצי, שאם אתה מכניס אותו לפח כפי שהוא – הוא תוקע את כל הזבל. צריך לזרוק אותו לתוך כלי אצירה, אבל לשבור אותו קודם. גם אם יש לך קרש אחד שנשבר מהארון ואתה רוצה לזרוק אותו לפח – תשבור אותו ותכניס אותו לפח. אם תכניס אותו כפי שהוא, באלכסון – הוא יחסום את כל הפח.
טליה ג'מאל
השאלה היא האם הרשות מבקשת את הסעיף בשביל זה, או כדי לאכוף.
היו"ר שמחה רוטמן
אם זה בשביל הסיטואציות האלה – הייתי מבין את זה, אבל אם יש סעיפים אחרים בשביל זה – עדיף לשים את זה בסעיפים אחרים.
ליזה פודגייצקי
אין לנו סעיפים אחרים. לא נותרו לנו סעיפים אחרים בחוק העזר.
טליה ג'מאל
יכול להיות שזה חלק מכך שלא עשינו את הגיבוש הזה ביחד, מראש, אבל אני הבנתי מהרשות, בזמנו, שאתם הצעתם, בשלב כלשהו, לכתוב בשילוט מה אסור להכניס. אם זה משהו שאסור להכניס – זה לא מתכתב עם הסעיף הזה, כי הסעיף הזה מדבר על דברים שחייבים להכניס.
היו"ר שמחה רוטמן
בסדר, הבנתי. אז "לא ישליך אדם ולא ירשה למי שפועל מטעמו להשליך פסולת ברשות הרבים, אלא לתוך כלי אצירה לפסולת". זה קנס של 165 שקלים.
טליה ג'מאל
אז לעניין הרישה בלבד, 165 שקלים, ואנחנו ננסח את זה באופן פוזיטיבי – "לעניין השלכת פסולת מחוץ לכלי אצירה לפסולת בלבד".
היו"ר שמחה רוטמן
אגב, אני רואה שמחקתם את הסעיף: "לא יניח אדם או מי שפועל מטעמו, פסולת מחוץ לכלי האצירה לפסולת".
טליה ג'מאל
נכון. בגלל המילה "יניח".
היו"ר שמחה רוטמן
זה "יניח" וזה "ישליך"? זה נקרא "להניח".
טליה ג'מאל
כן. כבר היה דיון ועדה שלם – באזור של טבריה, איתך ועם גלעד קריב – שבו דנו על הנחה של פסולת לידי, שאחר כך אני מתכוונת לזרוק בפח או בכל מקום.
היו"ר שמחה רוטמן
אם אני עדיין לא זורק את זה – זה לא פסולת.
טליה ג'מאל
זה לא נכון; זה בדיוק העניין של ההגדרות של פסולת בחוקי העזר האלה. הרי, פסולת כוללת כמעט הכול.
היו"ר שמחה רוטמן
בסדר, לא משנה, אבל אני מסכים שיש קצת הבדל בין להניח ולהשליך. פתרנו את הבעיה, ולכן אני לא מתווכח על זה.
ליזה פודגייצקי
סעיף 4(ג), שמחקנו, הוא הסעיף שמחייב לזרוק לאותו כלי אצירה, נכון?
היו"ר שמחה רוטמן
כן. זה בהמשך. כרגע הוא נמחק, ותכף נגיע אליו. בואו נעבוד לפי סדר הטבלה. מה זה: "בעל נכס חייב להתקין על חשבונו כלי אצירה לאשפה"? זה בסדר?
טליה ג'מאל
נראה לי שכן. זה בהתאם למדיניות הוועדה - - -.
היו"ר שמחה רוטמן
בסדר גמור. ואז יש את 4(ג), שנמחק: "לא ישים אדם ולא ישאיר כל פסולת אלא בתוך כלי אצירה שהותקנו".
טליה ג'מאל
אולי הממשלה תסביר למה היא מחקה את זה, אם הרשות לא רוצה למחוק?
ליזה פודגייצקי
אני רק מוודאה שזה הסעיף שדיברנו עליו קודם. חשבתי שזה ייתן את המענה, ועכשיו זה לא נותן את המענה, אז אני חושבת מאיפה כן לקבל את המענה.
היו"ר שמחה רוטמן
למה הוא נמחק? הוא הגיוני, דווקא.
ליזה פודגייצקי
כן, זה הסעיף. אני כבר לא זוכרת.
טליה ג'מאל
אני יכולה להגיד לכם למה אני מניחה שהוא נמחק. בגלל שזה נמחק – לא הבאנו את הסעיף המלא בפני חברי הוועדה, אבל אתה יכול לראות שחוק העזר מדבר על כך ש-"לא ישים אדם ולא ישאיר כל פסולת אלא בתוך כלי אצירה שהותקנו, כאמור בסעיף קטן (א)", אבל ההתקנה של כלי אצירה, לפי סעיף קטן (א), היא רק לגבי אותן צפרדעים ששמים בבתים, כנראה. אין שום הצדקה לכך שאני לא אניח זבל בתוך כלי אצירה לפסולת - - -
היו"ר שמחה רוטמן
בגלל שהותקנו כאמור בסעיף קטן (א).
טליה ג'מאל
אני מניחה שזו הייתה הבעיה.
ליזה פודגייצקי
טליה, הוא מדבר על כל כלי אצירה לפסולת.
היו"ר שמחה רוטמן
לא. הוא מדבר על כלי אצירה שהותקנו כאמור בסעיף קטן (א).
ליזה פודגייצקי
סעיף קטן 4(א) אומר: "בעל נכס חייב להתקין על חשבונו כלי אצירה לפסולת".
היו"ר שמחה רוטמן
כשאני בונה בית, אתם אומרים לי: "תשים 360 ירוק בחוץ", ואז לגזם – או שאתם שמים בשכונה – זה לא אומר שאני מתקין על חשבוני – או שאתם אומרים: "תוציא למדרכה בין הימים האלה והאלה"; כל רשות ומה שהיא עושה.
ליזה פודגייצקי
נכון.
היו"ר שמחה רוטמן
לנוזלים דליקים, לסוללות וכו' – זה תלוי במאפיין השכונתי או העסקי של האזור – אתם מייצרים קרטוניה.
טליה ג'מאל
עכשיו אני נזכרת, אדוני, שהייתה פה מורכבות נוספת. יש פה שני דברים: א', זה מדבר רק על השלכת פסולת לתוך אותם פחים, שהותקנו כך רק כי מגיעה דרישה מהמפקח – לא אם אני התקנתי פח על דעת עצמי ולא אם אני משתמשת בפח שנמצא בפארק ציבורי.

ב', יש סעיפים אחרים, לצורך העניין, שמדברים על פסולת גזם, וכאן – הבעיה האמיתית שלנו הייתה עם איך שסעיף 4(ג) מנוסח. אם תשים לב, אין הקשר לוגי בין החלקים של המשפט, אז לא לגמרי ברור מה הניסיון לעצור.
המשפט הולך כך
""לא ישים אדם ולא ישאיר כל פסולת אלא בתוך כלי אצירה שהותקנו כאמור בסעיף קטן (א)", ואז, בלי להגיד לנו מה – "פסולת גזם, פסולת בניין, חומרים נוזליים, חומרים דליקים או פסולת העלולה לגרום למטרד או למפגע סביבתי או בריאותי, לקרוע או להשחית את כלי האצירה, או להקשות את פינוי הפסולת מתוכו".
היו"ר שמחה רוטמן
הבנתי. נמשיך.


6(א)
ב
475 ₪
בעל נכס יתקין ביתן פסולת לפי דרישת המפקח, אשר יקבע את מספר ביתני הפסולת הדרושים בנכס.
טליה ג'מאל
כאן, בדרך כלל, הוועדה מסכימה רק להתקנת כלי אצירה ראשון בלבד.
היו"ר שמחה רוטמן
מה זה "ביתן פסולת"?
ליזה פודגייצקי
חדר אשפה. זה בפרויקטים חדשים, בעיקר.
היו"ר שמחה רוטמן
אני לא מצליח להבין למה יש על זה קנס. נניח שהקבלן לא בנה לי חדר אשפה; עכשיו אני, כבעל נכס, אקבל קנס של 475 שקלים? כמה עולה לבנות ביתן אשפה?
ליזה פודגייצקי
אני לא יודעת.
היו"ר שמחה רוטמן
זה יכול לעלות גם מיליון שקלים. זה קצת לא הגיוני לאכוף, בקנס של 475 שקלים, אי-עמידה בדרישות שאתם נתתם למפקח בזמן הבנייה.
ליזה פודגייצקי
זה לא תמיד בזמן הבנייה; בגלל זה הסעיף הזה חשוב.
היו"ר שמחה רוטמן
זה לא 475 שקלים.
ליזה פודגייצקי
אז בואו נעשה 730 שקלים.
היו"ר שמחה רוטמן
זה גם לא 730 שקלים. גם כשהיו לנו פה דיונים על בניינים מסוכנים, אמרתי להם: אם אתם דורשים מבן אדם להוציא הוצאה של 5 מיליון שקלים בשביל לשפץ בניין משותף גדול, כדי שהוא לא יקרוס, ואומרים לו: 'אם לא תעשה את זה – אני נותן לך קנס של 730 שקלים' – הוא ישלם 730 שקלים כי אין לו 5 מיליון שקלים.

חדר אשפה זו דרישה אין-סופית. קנס של 475 שקלים – או קנס אחר – לא רלוונטי עבורו. זה אמור להיות בשלב היתר הבנייה או בצו סגירה לעסק. יש לכם כלים אחרים. אתם מייצרים פה הפרה יעילה. בעלות היומית, שווה לי לקבל את הקנס בכל יום, גם אם תטילו אותו בכל יום, ואי-אפשר להטיל קנס בכל יום. לכן, זה לא מתאים. זה עניין של תכנון ובנייה.
ליזה פודגייצקי
מקבלת.
טליה ג'מאל
אז סעיף 6(א) יורד מהצו.
היו"ר שמחה רוטמן
אגב, זה חוק שנחקק, אומנם, ב-2021, אבל הוא כתוב עם שגיאות.
ליזה פודגייצקי
נשתמש, בינתיים, בסעיפים שנותרו, ונפעל במקביל.
טליה ג'מאל
יש עוד סעיפים, בעמוד הבא, שנראים לנו בסדר.
ליזה פודגייצקי
באיזה עמוד?
היו"ר שמחה רוטמן
עכשיו הגענו לעמוד 21. בסעיף 12(ב) – שכחת את תיקוני בעל הנכס.
טליה ג'מאל
שכחנו את תיקוני בעל הנכס. היו לנו כמה סעיפים על אדם, אבל אני מעיפה מבט אחורה כדי לוודא שלא עשינו טעויות.
היו"ר שמחה רוטמן
בסעיף 10(א) זה היה בעל בית עסק, ובסעיף 8(א) – הובלת פסולת על-פי היתר הייתה על ידי קבלן מורשה. לא היו טעויות; הייתי שם לב אם היו.
טליה ג'מאל
אני אוודא בכל זאת, ברשותו של אדוני. אני חוזרת אחורה לעמוד 18, סעיף 4(א), לגבי התקנת כלי אצירה ראשון בלבד. צריך להכריע פה מי הוא בעל הנכס – האם זה כולל שוכר או לא.
היו"ר שמחה רוטמן
בעל נכס, פה, מוגדר ככולם חוץ מ-(6), (7) ו-(8).
טליה ג'מאל
שוכר חייב להתקין על חשבונו כלי אצירה לאשפה?
היו"ר שמחה רוטמן
כן.
טליה ג'מאל
זה לא נדחסים.
היו"ר שמחה רוטמן
נכון, אבל דווקא ה-360 ירוק הוא דבר מתכלה, שיכול להישבר באמצע. אנחנו עושים את זה רק לכלי האצירה הראשון?
טליה ג'מאל
נכון.
היו"ר שמחה רוטמן
גם זה לא הגיוני בעיניי, אבל בסדר.
טליה ג'מאל
תמיד, כוועדה, אנחנו עושים את זה. זו בקשה של הממשלה?
יפעת רווה
בסוף, אנחנו מדברים על עבירה פלילית. יש הרבה דברים שראוי שיהיו. אם מישהו נגע לו או עשה לו - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אני מבין, אבל מי אמור לטפל בזה? לא יהיה לו פח; הוא יזרוק זבל כל היום.
יפעת רווה
הוא ידאג לזה, אבל זו לא חייבת להיות עבירה פלילית. לא כל דבר שהרשויות עושות, והרבה דברים שאנחנו לא מאשרים - - -
היו"ר שמחה רוטמן
זו עבירה פלילית, כרגע, כי אתם אישרתם את זה כעבירה פלילית; לא אני. השאלה היא אם זו תהיה עבירת קנס.
יפעת רווה
זה לא נכון. את חוקי העזר – אנחנו לא מאשרים.
היו"ר שמחה רוטמן
חוקי עזר לא מאושרים על ידי שר הפנים?
יפעת רווה
אנחנו משרד המשפטים.
היו"ר שמחה רוטמן
אתם הממשלה; הממשלה מדברת בקול אחד.
יפעת רווה
בחקיקה ראשית. בחקיקת משנה – יש חקיקה שעוברת דרך משרדים מסוימים ולא עוברת דרך משרדים אחרים.
היו"ר שמחה רוטמן
אבל הממשלה אישרה - - -
טליה ג'מאל
משרד הפנים נמצאים פה.
היו"ר שמחה רוטמן
שלום, משרד הפנים. אתם אישרתם פה עבירה פלילית, אבל בסדר, כי זה בחוק העזר. מבחינת הפרקטיות, כמו שכל בית צריך מרפסת – כל בית צריך מיכל אשפה. אם מיכל האשפה הזה ניזוק, מי שהזיק לו – צריך לטפל בו. כמה עולה 360 ירוק?
טל גבורה
400 שקלים.
היו"ר שמחה רוטמן
הרעיון הוא שבן אדם אמור לדאוג לכך שיש לו פח, ואם אין לו פח – צריך שיהיה לו פח. אני מבין שביתן אשפה הוא רק של בעל הנכס ובבנייה – אל תתנו היתר בנייה ותעשו מה שאתם רוצים – אבל הגיוני שיהיה 360 ירוק; הגיוני שגם אם הוא ניזוק – אתה תקנה; ואם יבוא פקח וישאל: "איפה הפח שלך?", ותתחיל לספר לו – מאיפה הוא יודע אם זה הראשון, השני, השלישי או הרביעי? זה אומר שאף פעם אי-אפשר יהיה לבוא בטענות.

לי זה נראה משונה. כשכתוב פה "התקנת מכל ייעודי" – אתם צודקים, אם זה לבוא ולייצר איזו שהיא נישה. אבל אם מדובר פה – וזו הפרשנות שאני הבנתי מהם – על הירוק 360, שקונים אותו בעירייה, או בחנות שליד העירייה, ומביאים – צריך שיהיה אותו. זה לא נראה לי הגיוני שיהיה בית בלי פח ושלא יהיה לי מה לעשות, כרשות.
בתאל בן-עזרא
בתאל בן-עזרא, משרד הפנים. כמדיניות, אנחנו תמיד מחריגים את זה לעניין כלי אצירה ראשון. אנחנו לא חושבים שצריך להטיל את זה על חשבון התושב באופן גורף. זו המדיניות שהייתה לנו במשך שנים, ולכן אנחנו רוצים להותיר את זה כך.
טליה ג'מאל
למיטב הבנתי, מדיונים שהיו לנו בנושא הזה בעבר, המפקח קובע מתי הוא מבקש ממך להתקין. הטענה הייתה שיש לרשויות המקומיות אפשרות לאכוף את הדבר הזה, בדרך כלל, וגם שאם לאדם אין צפרדע ליד הבית, כמו שצריך – הוא לא עומד בהרבה מאוד הוראות אחרות של חוק העזר, ולכן יש לו אינטרס שיהיה שם פח צפרדע.
כשהשאלה היא
האם אפשר לבקש ממנו לא רק להתקין – שזה דבר שעולה כסף בפני עצמו – אלא שהמפקח יכול לבוא אליו, בכל שבוע, לבקש ממנו להתקין חדש ולהטיל על זה קנס נוסף? זה משהו שגם בתוך עולמות של מדיניות אכיפה והתקנה מחדש סלקטיבית.
היו"ר שמחה רוטמן
מה זה אומר: "תתקין חדש"?
טליה ג'מאל
חובת ההתקנה נובעת מהוראה ספציפית של מפקח בחוקי העזר. לכן, פעם אחת המפקח ידרוש, ואם לא עמדת בזה – אפשר לתת קנס, אבל לא לאפשר למפקח להורות לאדם מסוים בכל שבוע וגם לקנוס אותו.
היו"ר שמחה רוטמן
שאלת הקנסות הנמשכים היא שאלה שדנו בה הרבה פעמים.
טליה ג'מאל
אלה לא קנסות נמשכים; בכל פעם, זו תהיה דרישה חדשה של המפקח.
היו"ר שמחה רוטמן
אבל יש פח, אז איך הוא ידרוש?
אביבית ברקאי-אהרונוף
למשל, אם הוא יהיה סבור שהוא ישמור על תקינותו - - -
טליה ג'מאל
המפקח רוצה להחליף. הוא גם יכול לקבוע את מספר הפחים, בדרך כלל, ואז הוא יכול להגיד: "יש לך פח צפרדע אחד? עכשיו אני רוצה שניים". לכן, כדי למנוע אכיפה סלקטיבית – אנחנו מוכנים לתת קנס על פעם ראשונה. אנחנו גם מבינים שבמקרה הזה, ספציפית, יש לאדם אינטרס שיהיה לו את הצפרדע הזה - - -
היו"ר שמחה רוטמן
לשמור על תקינותם זה לא לעניין התקנה. המפקח תמיד יכול להגיד לו: "זה לא תקין".
טליה ג'מאל
בגלל זה הוועדה לא מאשרת על זה קנסות מזה שנים. הקנס היחיד הוא רק על הפעם הראשונה.
היו"ר שמחה רוטמן
אני חייב לומר שזה נראה לי משונה, אבל בסדר.
טליה ג'מאל
כאן, אנחנו מדברים על נכס לדיור, ולא רק על עסק, ואז השאלה היא: אם אני בדירה שלי, למשל – האם צריך להטיל עליי קנס על כך שאין צפרדע? בדרך כלל, כשאנחנו מדברים על האם אנחנו מטילים את הקנס על השוכר או על בעל הנכס, אנחנו אומרים: "גם בעל הנכס יודע להיפרע מהשוכר, בהקשר של החוזה בין - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אבל דווקא הכלי הירוק הזה הוא נכס הרבה יותר מתכלה, והוא גם לא נכס יקר. הוא נשבר אחת לכמה שנים.
טליה ג'מאל
השאלה היא: האם להטיל קנס על שוכר או על בעל נכס? פה, אנחנו מדברים גם על עסקים וגם על דיור, כי אנחנו עושים סעיף רוחבי.
היו"ר שמחה רוטמן
בעסקים – בוודאי שכן.
טליה ג'מאל
האם, כשוכר, אני תמיד יודע? האם יש לי, בכלל, שליטה לגבי המקומות שהורה עליהם המפקח?
היו"ר שמחה רוטמן
קיבלת דרישה; זה בכפוף לדרישה ולהתראה. אם אני שוכר בית פרטי במצפה רמון - - -
טליה ג'מאל
אבל במישור היחסים עם בעל הדירה שלי - - -
היו"ר שמחה רוטמן
מישור היחסים לא משנה לי. אני שוכר בית פרטי במצפה רמון, ופוגש את המשכיר פעם בהרבה מאוד זמן – הוא גר בחו"ל, בכלל, וקנה דירה להשקעה במצפה רמון. המפקח אמר שמחוץ לבית שלי צריכים לעמוד שני פחים ירוקים 360; הם צריכים לעמוד שם, צריך להוציא אותם ביום מסוים ואוספים אותם, על פי כל הכללים של פינוי זבל.

נתתי את הרכב החדש שלי לבן שלי, שעשה רוורס, דרס את הפח הירוק ומעך אותו. עכשיו – אין שני פחים; יש רק פח אחד. המפקח אומר לי: "אתה צריך שיהיו לך שני פחים. הפח הזה שבור, ואי-אפשר לעבוד איתו". מערכת היחסים ביני לבין המשכיר – לא מעניינת; צריכים לעמוד שני פחים ירוקים מחוץ לבית בכל יום פינוי אשפה.
טליה ג'מאל
לכן, בדרך כלל אנחנו מטילים את הקנסות האלה על בעל הנכס, ומניחים שהוא יכול להיפרע מהשוכר במישור החוזי, אם זה המצב הרלוונטי. למשל, במקרה שבו אני שוכרת יחידת דיור והמפקח הורה לשים את הצפרדע בחוץ, אבל על פי ההסכם החוזי ביני לבין בעל הנכס – אין לי אחריות על המקום הזה בחוץ, ואין לי אישור מבעל הנכס לשים שם משהו.

לכן, בדרך כלל, כשאנחנו מדברים על נכסים פרטיים – בשונה מעסקים – השאלה היא האם זה קנס - - -. מה דעתכם?
היו"ר שמחה רוטמן
אני מבין ששאלת השוכר מטרידה אותך, אבל אותי מטריד יותר הקטע של הראשון.
אביבית ברקאי-אהרונוף
לעניין התקינות, כן ניתן לקנוס על אי-תקינות. על ניקיון – החרגנו, בדרך כלל, ואמרנו "למעט ניקיון", אבל אם הפח לא תקין, מסיבה כזו או אחרת - - -
היו"ר שמחה רוטמן
זה לא כתוב פה.
טליה ג'מאל
האם יש לכם דוגמה אחת שבה הוועדה לא החריגה את זה? ניקיון וגם תקינות?
בתאל בן-עזרא
היא תמיד מחריגה את זה.
טליה ג'מאל
שנים שהממשלה ביקשה להחריג את זה, ובשנה האחרונה – הוועדה החריגה את זה, בדיונים על הנושא הזה. אתה מדבר על הראשון ולא על השני, נכון? לא אכפת לך מהתקין והנקי?
היו"ר שמחה רוטמן
אני שם בצד, שנייה, את התקין והנקי, כי התקין והנקי יכולים להיות שרירותיים.
ליזה פודגייצקי
לא החרגנו את זה עד היום.
היו"ר שמחה רוטמן
זה לא קשור אליכם.
טליה ג'מאל
להיפך; זה תמיד הוחרג. זה לא אושר בשנים האחרונות.
אביבית ברקאי-אהרונוף
לבקשת הוועדה. מבחינתנו – היה נכון לעשות את ההבחנה הזו בין תקינות לניקיון, בכפוף להתראה.
היו"ר שמחה רוטמן
זה לא משנה, כרגע. את הדיון הזה ננהל בפעם אחרת. יש פה התראה בכל מקרה, כי זה על דרישת המפקח. לי יש בעיה עם העניין של הפח הראשון, כי מדובר על כך שאי-אפשר לעשות שום דבר לבעל נכס של נכס שקיים 50 שנה; כבר החליפו שבע פעמים את סגנון הפחים שצריך להתקין, כל העיר כבר עברה והוא עדיין נשאר עם זה, ואי-אפשר להטיל עליו קנס. זה נראה לי משונה מאוד.
בתאל בן-עזרא
זה גם מה שאישרנו בכל המצבים האחרונים.
היו"ר שמחה רוטמן
אני לא זוכר את זה, אבל זה לא משנה. יש הבדל, וזו שאלה של המקרה הנפוץ. כאשר אנחנו עוסקים בבניינים גדולים, רבי קומות, ובהתאם לתנאים שמפורטים על ידי המפקח, המתקן דומה יותר לחדר מאשר לצפרדע ירוק קטן – זה לא הגיוני שאני תופס שוכר, או נציגות של בית משותף, ואומר להם: "לבניין שלכם אין דחסן עם שרוול שעושה שאיבה פניאומטית למרכז המסחרי".

יש את הפעם הראשונה, וזה חסר משמעות, כמו שאמרתי. אין בזה צורך וגם לא יעשו בזה שימוש. כשמדובר על חד-משפחתיים או על דו-משפחתיים, וצריך שיהיה להם פח תקין בחוץ, שאפשר לעבוד איתו ולפנות את הזבל – אני פחות חושש. לכן, זה האירוע; זו שאלה של מקרה נפוץ.

עם כל הכבוד למדיניות, בסופו של דבר – השאלה היא למה הם מתכוונים. היו מקומות שבאו ואמרו לי: "אנחנו מתכוונים לכך שלבניין גדול יהיה פח גדול כזה", ואמרתי להם למצוא דרך.
בתאל בן-עזרא
זו המדיניות שלנו לאורך שנים. במקרה של חוק העזר של מצפה רמון, אם החוק הזה היה מגיע לטיפולנו היום, והיינו צריכים להשאיר אותו – בוודאי שהיינו מחריגים את זה אך ורק לכלי האצירה הראשון. במקרה הזה – זה לא נעשה; אני לא יודעת למה, כי אני לא טיפלתי בזה. בנוסח עצמו, של חוק העזר, אנחנו היינו מבקשים שהרשויות יכתבו את זה, אבל פה, במקרה הזה - - -
טליה ג'מאל
למה?
בתאל בן-עזרא
כי זו המדיניות שלנו לאורך שנים.
טליה ג'מאל
אני חושבת שההבנה שלי של המדיניות של משרד הפנים הייתה הפוכה עד עכשיו, בדיונים, ואמרה: "בחוקי העזר, אנחנו מאפשרים למפקח להורות יותר פעמים, אבל לגבי האכיפה באמצעות קנס – אנחנו מדברים רק על כלי האצירה הראשון, לעניין הצווים".
בתאל בן-עזרא
לא. היה גם צו של רמת ישי, וזה היה הנוסח של הצו עצמו. "בעל נכס חייב להתאים כלי אצירה ראשון". זה הנוסח שאנחנו מאשרים. היום, אנחנו לא מאשרים - - -
טליה ג'מאל
אז מה ההצדקה לכך?
היו"ר שמחה רוטמן
אבל זה ב-2021.
בתאל בן-עזרא
אני לא יודעת מה נפל כאן.
היו"ר שמחה רוטמן
עזבי, כרגע, את מה שאתם מאשרים או לא; מה אמורה לעשות רשות כשבן אדם דרס ברוורס את הפח של מישהו?
טליה ג'מאל
להטיל עליו קנס על כך שהוא לא זרק אשפה לתוך אותו צפרדע שהוא חייב להתקין; להטיל עליו קנס על כך שהוא זרק ליד; יש הרבה מאוד קנסות.
היו"ר שמחה רוטמן
אבל אין.
טליה ג'מאל
פה אין, כי אין לנו את האפשרות לאכוף באמצעות קנסות בגלל האופן שבו חוק העזר מנוסח, ולכן אין פה את הסעיפים. בדרך כלל, יש הרבה מאוד סעיפים כאלה שהוועדה מאשרת.
היו"ר שמחה רוטמן
טוב.
טליה ג'מאל
חזרנו לסעיף הזה בגלל הסיפור של על מי אתה רוצה להטיל, מבחינת בעל נכס.
היו"ר שמחה רוטמן
אני חושב שאם זה רק על הראשון – הסעיף הזה לא רלוונטי בכלל; לא יהיה להם מה לעשות איתו.
ליזה פודגייצקי
את הראשון.
טליה ג'מאל
זה עדיף לכם מכלום, לא?
היו"ר שמחה רוטמן
אין להם ראשון; הראשון הוא חסר משמעות. הם לא יעשו את זה. אני מבין שהם רוצים להוריד את הסייג.
טליה ג'מאל
אגב, זה סייג שהתבקש, במקור, על ידי הממשלה כאן.
ליזה פודגייצקי
והרשות הסכימה לו, מחוסר ברירה.
היו"ר שמחה רוטמן
אני לא מסכים. אם יש סעיף שאתם לא תשתמשו בו כי זו הפרה יעילה, או אם יש סעיף שהוא אות מתה – חבל לי לאשר אותו. למה מחקתם את 12(ג), למשל, בעמוד 21?
ליזה פודגייצקי
כי לא רצו להשאיר פה שיקול דעת למפקח. זה הסעיף הקודם, בעצם.
טליה ג'מאל
זה סעיף שלא דיברנו עליו עדיין.
היו"ר שמחה רוטמן
זה על מחזור. למה, למשל, אין קנס על 12(ג)? אני חייב לומר שהצו שלכם מנוסח בצורה שבה כמעט בלתי אפשרי לאכוף אותו בקנסות; הוא מנוסח לא טוב. בצורה ש-12(ב) כתוב כרגע – לא יהיה לכם מה לעשות איתו; תעשו עם זה מה שאתם רוצים.
ליזה פודגייצקי
אנחנו נשאיר אותו כך.
היו"ר שמחה רוטמן
לא אכפת לי להשאיר לכם אותו בצורה שבה הוא כתוב, אבל לא יהיה לכם מה לעשות איתו.
טליה ג'מאל
אדוני, אנחנו ב-4(א) וקפצת ל-12(ב).
היו"ר שמחה רוטמן
לא קפצתי; היינו שם וירדתי ל-12(ג). אני באותו עמוד.
טליה ג'מאל
סליחה, דיברנו מקודם על התקנת כלי אצירה ראשון, ב-4(א).
היו"ר שמחה רוטמן
אבל זה מכל ייעודי ראשון.
טליה ג'מאל
למען הסדר הטוב, חזרנו אחורה ואמרת שנדבר על בעלי הנכס, גם בסעיפים שאמרת שהם בסדר. התחלנו לדבר על 4(א), ששם צריך להגיד מי הוא בעל נכס – האם אנחנו מסייגים את השוכר, את הזכאי לקבל הכנסה וכו'? כי רצית להגדיר בעל נכס לעניין כל סעיף ספציפי.
היו"ר שמחה רוטמן
אני רק אומר שאם אתם עושים את זה על כלי אצירה ראשון בלבד – זה חסר משמעות.
טליה ג'מאל
רוב העיריות לא חושבות כך.
ליזה פודגייצקי
בכל זאת, זה עדיף מכלום, ואנחנו מעדיפים את זה מאשר כלום.
היו"ר שמחה רוטמן
בסדר, אז תשאירו את זה.
טליה ג'מאל
על איזה בעל נכס, אדוני? תסתכל, בבקשה, על ההגדרה של בעל נכס, כי אנחנו רוצים להוריד את "האדם המקבל".
היו"ר שמחה רוטמן
בלי (6), (7) ו-(8).
טליה ג'מאל
עם שוכר? בדרך כלל, אנחנו לא מאשרים שוכר לדברים האלה.
היו"ר שמחה רוטמן
בסדר. בגלל שזה רק כלי אצירה ראשון – אני אאשר. בסיטואציה של הצו המשונה מאוד שיש פה, שבה אני משאיר אותם בלי שום כלים אחרים – אני אתן להם גם שוכר. אחר כך יגידו שאישרנו בעבר. לא; זה בגלל שאני משאיר אותם בעירום ועריה, בלי שום יכולת לאכוף שום דבר אחר.
טליה ג'מאל
אז לעניין סעיף 4(א), בעל נכס כהגדרתו בפסקאות (1) עד (5) להגדרה בחוק העזר. גם ביחס לסעיף 4(א), ששם אנחנו מאשרים קנס, וגם ביחס לסעיף 12(ב), אותו הדבר.
היו"ר שמחה רוטמן
13(א) מדבר על השלכה למתקן המחזור הנכון.
בתאל בן-עזרא
האם בסעיפים הללו - - - ניקיון?
טליה ג'מאל
ב-4(א), הבקשה המקורית של הממשלה – לא היה איתנו שיח על הדבר הזה – "לעניין כלי האצירה הראשון בלבד". הוספנו את המילה "התקנה", כי כך זה מנוסח, בדרך כלל.
היו"ר שמחה רוטמן
בסדר גמור. בואו נתקדם. הבנו את 12(ב).
טליה ג'מאל
13(א) נראה לי בסדר.
היו"ר שמחה רוטמן
לגבי 13(א) – אני שואל את זה את כולם, וסליחה על השאלה: לפי מה שאני יודע, היום לוקחים את כל מתקני המחזור השונים ובסוף – מערבבים את הכול ביחד. אצלכם לא עובדים כך?
דרור דבש
ממש לא. הבעיה היחידה אצלנו היא רק צה"ל. למעלה מ-50% מהאשפה שלנו היא מצה"ל, וצה"ל מסרב להיכנס להפרדה. ביישוב עצמו, יש הפרדה.
היו"ר שמחה רוטמן
אתם עושים, אבל מה קורה עם המשאית, אחר כך?
דרור דבש
יש לנו מקומות ייעודיים שבהם אנחנו שופכים, כמו דודאים וראשון לציון.
היו"ר שמחה רוטמן
יכול להיות שזה השתנה לאחרונה, אבל אני יודע שהיו מקומות שבהם היו מערבבים את הכול אחר כך, פשוט כי לא היה לאן לשלוח והכול היה באותו המקום.
טל גבורה
זה עובר תהליך מיון באתרים, ומשם – זה מתקדם. ממחזרים את מה שניתן למחזר, ואת מה שלא ניתן - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אני יודע, אבל היו לוקחים את הפח הכתום ואת הפח הירוק, והם היו מתערבבים.
טל גבורה
לא. אצלנו – זה לא מעורבב.
היו"ר שמחה רוטמן
בסדר גמור, אז אני משאיר לכם את הקנס. סעיף 16 בעמוד 22.
טליה ג'מאל
16(ה).
היו"ר שמחה רוטמן
16(ה)
ב
475 ₪
המחזיק בפסולת ציוד וסוללות שאינה מהמגזר הביתי, כהגדרת "פסולת ציוד וסוללות שאינה מהמגזר הביתי" בסעיף 2 לחוק ציוד חשמלי ואלקטרוני, יפנה פסולת זו שברשותו בהתאם להוראות חוק ציוד חשמלי ואלקטרוני.
טליה ג'מאל
חוק ציוד חשמלי ואלקטרוני הוא חוק משנת 2012, אם אני לא טועה, שקובע שאפשר לאכוף את ההוראות שלו באמצעות חוקי עזר. בגלל שזה חוק שלא דנו בו בשנים האחרונות – אולי כדאי לשמוע איזה שהוא הסבר על העניין מהממשלה, וגם לשאול: האם מתכוונים, דרך זה, להטיל קנס על הפרה של כל הוראות החוק? אם יש צורך ספציפי לרשות – אולי כדאי למקד את זה כדי להכווין את ההתנהגות בצורה יותר טובה. אולי תסבירו לנו על האירוע?
יפעת רווה
נאמר פה, בהערה, שהחוק מאפשר להתקין חוק עזר - - -
היו"ר שמחה רוטמן
בסדר. מה הרשות רוצה לעשות עם זה?
ליזה פודגייצקי
אנחנו רוצים לאכוף, למשל, מכבסה שיש לה גנרטור שלא עובד שהיא רוצה לזרוק – משהו שהוא לא סוללות קטנות. זו הכוונה של החוק. החוק מחייב אנשים שמתעסקים עם חפצים כאלה - - -
טל גבורה
כל ציוד שהוא גדול.
היו"ר שמחה רוטמן
בכל מקרה, זה רק על עסקים. יש לכם לאן לפנות אותם?
ליזה פודגייצקי
על פי החוק הזה, הם מחויבים להתקשר עם - - -
היו"ר שמחה רוטמן
קבלן.
טל גבורה
ולפנות, כי אנחנו לא יודעים לפנות.
ליזה פודגייצקי
זה נקרא "משווק מורשה". הוא יודע לפנות את זה למקום ספציפי, ומוטלת עליו חובה שלא להטמין את זה באיזה שהוא מקום, חלילה. אלה החובות שהחוק מטיל, ואנחנו צריכים לדאוג - - -
טליה ג'מאל
אם הכוונה שלכם היא לאכוף את חובת ההתקשרות בסעיף 34 - - -
ליזה פודגייצקי
לא רק, כי החוק קובע שגם אסור לו להטמין את זה. אנחנו רוצים שכל מה שהחוק מחייב אותו – יתבצע.
טליה ג'מאל
אז אתם רוצים לאכוף את כל הוראות החוק?
ליזה פודגייצקי
כן.
היו"ר שמחה רוטמן
רק על עסקים, כי אלה פסולת, ציוד וסוללות שאינם מהמגזר הביתי.
טל גבורה
נכון.
טליה ג'מאל
השאלה היא אם כדאי להגדיר כאן - - -
היו"ר שמחה רוטמן
זו ההגדרה בחוק.
טליה ג'מאל
ההגדרה בחוק של "שאינה מהמגזר הביתי" לא מתייחסת במפורש לבעל עסק או לא בעל עסק – הבאתי פה את כל ההגדרות והשרשורים ביניהן. לכן, רק למען הבהירות, אולי כדאי לכתוב כאן - - -
היו"ר שמחה רוטמן
"לבעלי עסקים בלבד". אין בעיה. אני מנסה להבין: הבנתי לגבי גנרטור; לגבי בעל העסק – זה נכון שזה לא בסדר, אבל בעיקרון, אם הוא זורק סוללה של השלט של הטלוויזיה שפועלת אצלו בעסק - - -
ליזה פודגייצקי
זה לא חל, כי זה לא נחשב כפסולת שאינה מהמגזר הביתי.
היו"ר שמחה רוטמן
זה כן.
טליה ג'מאל
סוללה היא פסולת ביתית.
טל גבורה
זה נכון שבעל העסק זרק אותה, אבל הסוללה היא ביתית, אז אנחנו לא נבצע אכיפה על סוללה.
ליזה פודגייצקי
אנחנו לא יכולים.
טליה ג'מאל
נכון. "פסולת, ציוד וסוללות שאינו מהמגזר הביתי" מוגדר ככזה שהוא לא כן מהמגזר הביתי. "פסולת, ציוד וסוללות מהמגזר הביתי" מוגדר כך: "פסולת, ציוד חשמלי ואלקטרוני שמקורה במשקי בית פרטיים", או "פסולת, ציוד חשמלי ואלקטרוני שמקורה במוצרים המתאימים גם לשימוש ביתי, ואשר מחמת הרכבה, טיבה וכמותה היא בעלת מאפיינים דומים לפסולת ציוד חשמלי ואלקטרוני שמקורה במשקי בית פרטיים".
היו"ר שמחה רוטמן
בסדר, אין בעיה.
טליה ג'מאל
אז אנחנו מאשרים את זה לעניין עסקים בלבד.
ליזה פודגייצקי
עכשיו אנחנו מגיעים לעמוד 24, ושם אני ביקשתי את זכות הדיבור לעניין סעיפים 7(א) ו-7(ב). טליה, סליחה שאני חוזרת ל-7(א) למרות שהסכמנו למחוק אותו, אבל אתמול, אחרי שחשבתי - - -
היו"ר שמחה רוטמן
"לא יפנה אדם פסולת ממקום אחד למשנהו, בעצמו או בידי אחרים, אלא לפי היתר או דרישה".
ליזה פודגייצקי
אני אסביר מה זה. לצורך העניין, אני אדם פרטי שעושה שיפוץ בבית שלי, ויש לי באלה של פסולת בניין. אני לא יכולה לפנות אותה בעצמי; אני צריכה היתר בשביל לפנות אותה. מה שהועלה בפנינו, בשיחות בינינו, זה שלפי הסעיף הזה – הפרשנות היא שאני גם לא יכולה לזרוק את האשפה הביתית שלי.

אמרתי שאני מסכימה, ושאפשר לסייג כל אשפה ביתית או אשפה שהיא של בית עסק, אבל אני עדיין חייבת שיפנו לפי היתר את הגזם, הגרוטאות, פסולת המחזור או פסולת הבניין, כי זה החוק. אתה, כמי שמשפץ לבד בבית שלך ואסף בקבוקים – לא יכול ללכת ולפנות את זה.
היו"ר שמחה רוטמן
אסף בקבוקים?
ליזה פודגייצקי
זו פסולת למחזור.
היו"ר שמחה רוטמן
נכון. אז אני אספתי הרבה מאוד בקבוקים, ואני רוצה לנסוע לסופר כדי שהוא ייתן לי 25 אגורות עליהם.
ליזה פודגייצקי
בואו נראה את ההגדרה, ונסייג מההגדרה את כל מה שהוא "הזוי", לצורך העניין. מחיקת הסעיף הזה לא מאפשרת - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אז למה לכתוב "למעט", ולא "לעניין פסולת בניין, גזם וגרוטאות גדולות"?
ליזה פודגייצקי
אפשר.
טליה ג'מאל
יש סעיפים אחרים שעוסקים בדברים האלה.
היו"ר שמחה רוטמן
יש סעיפים אחרים שלא נתנו להם קנסות עליהם.
טליה ג'מאל
אדוני, בסוף, אנחנו מתכתבים עם חוק העזר עצמו.
היו"ר שמחה רוטמן
חוק העזר עצמו, שאושר, אומר: "לא יפנה אדם פסולת ממקום אחד למשנהו". אני מוכן לתת להם קנס גורף, אבל למה לא לכתוב: "לא יפנה אדם פסולת, ובלבד לעניין גזם, פסולת בניין וגרוטאות"?
טליה ג'מאל
הוא לא אמור לקבל היתר לעניין גזם, כי יש פה סעיף אחר בחוק העזר שאומר איך הוא אמור לפנות אותו. נכון שהסעיפים בחוק לא מתכתבים אחד עם השני, אבל - - -
ליזה פודגייצקי
הורדנו את הסעיף של הגזם.
טליה ג'מאל
אני מסתכלת על חוק העזר עצמו, כי אני לא רוצה לתת קנס על משהו שהוא לא חוקי מכוח סעיף אחר. סעיף 16 מדבר על פינוי פסולת מסוגים שונים, ואומר: יפנה מנכסו פסולת רפואית – כך, פסולת אלקטרונית – כך - - -
היו"ר שמחה רוטמן
זו לא בעיה. את יכולה לכתוב: "לא יפנה אדם, לעניין גזם, פסולת בניין וגרוטאות, ולמעט פינוי שנעשה בהתאם להוראות סעיף 16".
טליה ג'מאל
אני שיקפתי לוועדה את הבקשה של הממשלה מהחוק.
היו"ר שמחה רוטמן
אני לא רואה בזה בעיה. בעניין "לא יפנה אדם פסולת ממקום אחד למשנהו, בעצמו או בידי אחרים, אלא לפי היתר או דרישה שקיבל מראש מאת ראש המועצה או המפקח ובהתאם לתנאי ההיתר או הדרישה" – אני נותן קנס לעניין גזם, פסולת בניין וגרוטאות, ולמעט פינוי שנעשה בהתאם להוראות סעיף 16.
טליה ג'מאל
סעיף 16 אומר שלא צריך היתר.
היו"ר שמחה רוטמן
למקרים מסוימים.
טליה ג'מאל
על גזם – לא צריך.
היו"ר שמחה רוטמן
לא נכון. רק אם הפינוי מתבצע למתקן מסומן שתקצה המועצה. אם הוא עשה את זה שלא למתקן מסומן שתקצה המועצה - - -
טליה ג'מאל
אז אסור לו, גם עם היתר.
היו"ר שמחה רוטמן
מותר לו עם היתר אם הוא קבלן פינוי הגזם של המועצה.
אביבית ברקאי-אהרונוף
למקום שמיועד לזה.
היו"ר שמחה רוטמן
חברים, הסעיף מנוסח באופן פשוט מאוד; אתם מסתבכים לחינם. אני יצרתי גזם בבית, ומותר לי לפנות אותו למתקן המסומן. מילאתי את האוטו שלי בגזם ואני נוסע למתקן המסומן. עוצר אותי פקח ואומר לי: "לאן אתה נוסע עם הגזם?". אני אומר לו: "למתקן המסומן". הוא אומר לי: "בסדר, אתה פועל בהתאם להוראות סעיף 16".

אז, בן אדם לוקח את כל הגזם לא למתקן המסומן, אלא מתחיל לעשות פינוי עצמאי של גזם למקום אחר – ל-360 או בדרך אחרת, בכל מיני מקומות – ומוביל את הגזם בעגלת סופרמרקט. אני שואל אותו: "לאן זה?", והוא אומר: "אני מפה, אני לשם". אני אומר לו: "זה לא בהתאם לסעיף 16. אני מטיל עליך קנס". מה הבעיה?
טליה ג'מאל
אתה רוצה להטיל קנס על אי-עמידה בהוראות סעיף 16 מכוח סעיף 7?
היו"ר שמחה רוטמן
אני מטיל מכוח סעיף 7, ולא אטיל קנס על מי שעומד בהוראות סעיף אחר. אני חושב שזה לגיטימי.
ליזה פודגייצקי
אני חושבת שאין לנו פינה, בהתאם להוראות החוק - - -
טליה ג'מאל
אני מבינה את הכוונה העקרונית לנסות ולעזור פה, ואני איתך, אבל אני רק מנסה, שנייה, להבין מה אנחנו עושים, כדי שאחר כך נדע לנסח אותו. הפרשנות של אדוני אומרת שסעיף 7(א) מכסה פינוי פסולת גזם, ולא שרק סעיף 16 עוסק בזה? אני לא מדברת על הצו שלנו.
היו"ר שמחה רוטמן
ודאי שסעיף 7(א) הוא רחב הרבה יותר מכל הסעיפים האחרים.
טליה ג'מאל
ולכן, האם סעיף 16 הוא לא הסעיף הייחודי בחוק העזר שעוסק בפסולת גזם?
היו"ר שמחה רוטמן
הוא מציין דרכים מסוימות מאוד שאפשר לפנות באמצעותן, אבל כל דרך אחרת היא לא חוקית. מה הסעיף שאוסר אותה? פה – זה סעיף שאומר לי איך לעשות; איפה הסעיף שמטיל את האיסור?
טליה ג'מאל
משרד המשפטים, אני אשמח להתייחסות שלכם. אני לא מבינה את זה כך. אני חושבת שסעיף 7 לא מדבר על איסור, אלא על האופן שבו אפשר – שזה בהיתר. אין לך אפשרות לקבל היתר לפינוי פסולת גזם - - -
ליזה פודגייצקי
למה?
היו"ר שמחה רוטמן
זה בעל נכס. טליה, סליחה, בעל הנכס או המחזיק – יש לו כללים של מה שהוא עושה. לצורך העניין, גם מתוך הנכס עצמו, לכאורה, הוא לא יכול להיעזר בקבלן לטובת הדבר הזה. סעיף 16 עוסק בפינוי פסולת הגזם הביתית של אדם או מחזיק בנכס, או פסולת הגזם העסקית, אל המתקן המסומן הסמוך למקום מגוריו. בזה הוא עוסק.

בשנייה שאני צריך להזמין קבלן ולהגיד לו לאסוף לי את זה – אני כבר לא בעל הנכס או המחזיק, אלא אדם שעובד בפינוי זבל. אדם שעובד בפינוי זבל – צריך לעבוד לפי 7(א).
טליה ג'מאל
יש סעיפים אחרים לגבי אדם שעובד בפינוי זבל.
היו"ר שמחה רוטמן
לא; זה סעיף 7(א).
טליה ג'מאל
יש. 14 או 15.
היו"ר שמחה רוטמן
טליה, במחילה, את מקשה על ההבנה שלי ושלך. לא מעניין אותי מה משרד המשפטים אומר; צריך שאני ואת נבין, קודם כול, ורק אחר כך שמשרד המשפטים יבין. נדבר עם משרד המשפטים בעוד רגע על כך שהוא לא אוהב את זה, אבל קודם כול – תבינו מה אני אומר.

אני אומר דבר פשוט מאוד: יש סעיף שאומר מה קורה כאשר אני, כבעל נכס או מחזיק בנכס, רוצה לפנות זבל – סעיף 16 חל עליי. יש סעיף שאומר מה קורה כאשר אינני בעל נכס או מחזיק בנכס, או כאשר אני בעל נכס או מחזיק שפועל בניגוד לסעיף 16.

בסיטואציה הזו – לכאורה, כי בעל הנכס יכול, פתאום, להתחיל להוביל בעסק – אומרים לו: "כל זמן שאתה פועל בתוך תחומי סעיף 16 – חל עליך סעיף 16. אם אתה לא בעל נכס או מחזיק בעסק, או שאתה מפנה למתקן שנמצא בעיר אחרת, שהוא לא מתקן מסומן – אתה יכול לעשות את זה, אבל אתה צריך היתר או דרישה לפי סעיף 7(א).
טליה ג'מאל
אני מקבלת ומבינה את מה שאתה אומר, אבל בכל הכבוד הראוי, אם אתה קורא את החוק בצורה מלאה – אני לא בטוחה שזו הדרך. יש לך סעיפים אחרים שעוסקים - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אז מה אם יש לי סעיפים אחרים? אני לא מבין למה זה מפריע לי.
טליה ג'מאל
אני מסתכלת על סעיף 7 המלא. סעיף 7(א) מדבר על אדם; יש מקומות אחרים שבהם מדובר על קבלן או על בעל נכס. כאן – הוא מדבר על כל אדם, על פינוי של כל פסולת.
היו"ר שמחה רוטמן
הוא לא מדבר על כל פסולת.
טליה ג'מאל
שנייה, אדוני. לגבי אותו פינוי שאני דורשת היתר לגביו – סעיף 7(א) דורש היתר של פינוי פסולת ממקום אחד למשנהו – בא סעיף קטן (ב) ואומר: "פינוי הפסולת יעשה באמצעות קבלן מורשה לתחנת מעבר". כלומר, הוא מדבר רק על פינוי.

שוב, מדובר על היחס בין "לא יפנה אדם אף פעם שום פסולת ממקום אחד למשנהו". אם אנחנו מדברים על ההוראות לאופן שבו הקבלן מעביר את הפסולת – יש סעיפים אחרים. אם אנחנו מדברים על אדם שמעביר פסולת ממקום אחד למשנהו – השאלה היא אם יש הצדקה לקנוס אדם - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אני לא קונס את האדם. באמצעות הקנס, אני מצמצם ואומר: לא כל אדם, שמפנה כל פסולת, יקבל את הקנס; זה נכון שהסעיף הוא רחב מאוד, ויבואו לבית המשפט על 1,000 דברים אחרים אם יהיו מקרי קצה, אבל לעניין קנס – אני מצמצם את זה לשלושה סוגי פסולת שמתכננים לאכוף אותן, ועליהן אני נותן את הקנס: גזם, גרוטאות ופסולת בניין.

יוכלו להטיל קנס רק לעניין הפסולת הזו, וכמובן שזה לא יחול על פינוי בהתאם להוראות סעיף 16, שהוא מצומצם יותר: הוא מדבר על אדם, על מחזיק בנס או על בעל נכס, שמפנה את הפסולת למקום הפינוי הקרוב למקום מגוריו, ופועל בהיתר.
עכשיו, את שואלת אותי
"מה היחס הפרשני בין סעיף 7 לבין סעיף 16?" – היחס הפרשני הוא כלל ופרט; כללי וספציפי. האיסור הוא כללי וההיתר הוא ספציפי, ואנחנו יודעים שהספציפי גובר על הכללי. אלה כללי פרשנות רגילים של חוק; זה לא קשור, בכלל, למשרד המשפטים או אלינו. כך מפרשים חוק. גם המאוחר גובר; במקרה 16 הוא אחרי 7, אבל לא צריך את זה. זה פשוט. זה מה שהחוק אומר.
טליה ג'מאל
שוב, אדוני יכול להחליט איך שהוא רוצה, כרגיל. כאן, בכל הכבוד הראוי, אני חולקת על הפרשנות המשפטית הזו של אדוני. אני חושבת שהבקשה מהוועדה היא לאשר קנס לפי מה שכתוב בחוק העזר, והפרשנות המשפטית שלי את האירוע היא שמה שאדוני אומר לא כתוב בסעיף 7.
היו"ר שמחה רוטמן
מה לא כתוב בסעיף 7? את טוענת שהוא לא אוסר על פינוי פסולת?
טליה ג'מאל
אני חושבת שסעיף 7 עוסק בפינוי פסולת - -
היו"ר שמחה רוטמן
כל פסולת מכל סוג.
טליה ג'מאל
- - ממקום אחד למשנהו, לגבי כל אדם, למעט דברים ספציפיים שבהם עוסקים סעיפים אחרים. אני חושבת שזו הפרשנות הנקייה של חוק העזר. שוב, מותר לי לחלוק על אדוני, כיועצת משפטית, ומותר לאדוני להכריע איך שהוא רוצה.
היו"ר שמחה רוטמן
בסדר גמור.
טליה ג'מאל
לכן אני ממליצה לשמוע את הממשלה, שלא ביקשה את הדבר הזה - - -
היו"ר שמחה רוטמן
שביקשה שלא.
אביבית ברקאי-אהרונוף
היועצת המשפטית של הוועדה הסבה את תשומת לבנו לסתירה שיש כאן.
היו"ר שמחה רוטמן
אני לא רואה סתירה.
ליזה פודגייצקי
אני חושבת שאנחנו יצרנו את הסתירה בחוסר ההבנה של הכוונה, ובגלל זה פניתי אליך בבוקר, אחרי שדנתי בזה עם עצמי, אתמול, והתייעצתי. סעיפים 7(א) ו-7(ב) הם פשוטים מאוד; 7(א) אומר שאני, כאדם פרטי, לא יכולה לפנות פסולת ללא היתר – אסור לי לפנות לבד פסולת בניין או פסולת גזם. יש דברים מסוימים שאני חייבת היתר בשביל לפנות אותם.

סעיף 7(ב) אומר שאת סוגי הפסולת האלה אני חייבת לפנות לאתר מורשה, באמצעות קבלן מורשה; אני לא יכולה לזרוק את זה בשום מקום אחר. אלה שני סעיפים חשובים והגיוניים מאוד, שאני לא חושבת שאפשר לפרש אותם.

בגלל שהועלה בפנינו הנושא הזה, שאולי אפשר להבין ממנו שאסור לי לפנות פסולת ביתית, אמרתי: "זה הגיוני; בואו נחריג את הפסולת הביתית", אבל לא לבטל את הסעיף במלואו, כי הוא לא משאיר לנו בכלל אפשרות לאכוף; כל אחד יוכל לזרוק פסולת בניין איפה שהוא רוצה, וזה לא הגיוני.
דרור דבש
ומתי שהוא רוצה.
היו"ר שמחה רוטמן
עכשיו אני מבין למה הם התבלבלו מכם. יש פה שני דברים: הראשון הוא פינוי פסולת ממקום למקום. אפשר לבוא להגיד שכשבן אדם זורק זבל מהבית – הוא מפנה פסולת ממקום למקום. אני חושב שזו פרשנות לא סבירה בכלל של הסעיף; זו לא דרך לקרוא את הסעיף, וזו לא ההבנה.

פינוי פסולת ממקום למקום נעשה כאשר יש הצטברות משמעותית במקום מסוים ואתה עושה פינוי ממקום למקום. זו לא השלכה או הנחה ברשות הרבים; זה נקרא "פינוי". זו עבודה שאותה עושה קבלן של פינוי אשפה, מעצם טיבה.

לפעמים, נוצרת סיטואציה שבה יש אצל אדם – בתוך הנכס או בצמוד לו – כמות פסולת שחורגת מתחום השימוש הרגיל של הבית שלו או של העסק שלו, ואז זריקת הזבל אצלו כבר חרגה מתחום ההשלכה, אלא נמצאת בתחום הפינוי.

איך אנחנו יודעים? בדרך כלל, האדם הרגיל מזמין מחברת פינוי, שמביאה לו באלות, מרימה אותן עם מנוף וזורקת אותן. אז, גם הוא לא אומר: "עכשיו זרקתי את הזבל, כי באה משאית עם מנוף והרימה באלה". זו שפה והתנהגות רגילה של בני אדם שיודעים איך עובד פינוי זבל מאתר בנייה.

נכון שיכול להיות שאני בעל הבנייה, ויכול להיות שאני עשיתי את השיפוץ בעצמי ושברתי את הקיר, אבל בסופו של דבר – להוציא את כל האבנים האלה זה לא לזרוק את הזבל, אלא לפנות פסולת ממקום למקום.
טליה ג'מאל
דיברנו על הסעיף של פינוי פסולת מאתר שיפוץ, למשל. יש סעיפים אחרים לכל הדברים האלה.
היו"ר שמחה רוטמן
אני מבין, ועכשיו נשאלת השאלה: האם פינוי הפסולת ממקום למקום דורש היתר? האם כל בן אדם שמפנה פסולת ממקום למקום – ברמה של פינוי פסולת ממקום למקום, ולא השלכת פסולת – נדרש בהיתר? סעיף 7(א) אומר שכן. אז, נשאלת השאלה: מה קורה אם אדם עושה את העבודה הזו בלי היתר?
יפעת רווה
למה שלא לכתוב ב-7(א) את המקרים שחל עליהם סעיף 16?
היו"ר שמחה רוטמן
זה בדיוק מה שהצעתי. תודה.
טליה ג'מאל
צריך לעשות פה בדיקה נוספת, כי סעיף 14, למשל – שמדבר על פינוי פסולת בניין – אומר שהאדם צריך לפנות לקבלת היתר כקבוע בסעיף 7. סעיף 15 אומר שהוא צריך לפנות - - -
היו"ר שמחה רוטמן
נכון.
טליה ג'מאל
כל הדברים האלה מוסדרים מכוח סעיפים אחרים.
היו"ר שמחה רוטמן
אלמלא הסעיף הזה – לא הייתי צריך את סעיפים 14 ו-16. סעיף 7 קובע את כלל האיסור, וסעיפים 14 ו-16 אומרים לי איך מותר. קבעתי את האיסור לעשות את זה עצמאית, ואז יש לי סעיפים שאומרים: "למרות שאמרתי לך שאסור, באופן כללי – לזרוק גזם מן המקום שסמוך אליך לא נחשב פינוי שאסור לך לעשות"; "לקחת פסולת בניין ולעשות לה כך וכך – לא נחשב פינוי אסור ממקום למקום". הכלל – "עונש שמענו; אזהרה מניין?", אז זו האזהרה שאומרת "אסור לך לפנות ממקום למקום בלי היתר".

אתם אומרים שאולי, יום אחד, יבוא איזה יועץ משפטי של מצפה רמון ויכניס לתוך זה הרבה מאוד דברים שאנחנו לא רוצים, בפרשנות מרחיבה מאוד, ואז יתחילו קנסות, אכיפה בררנית וכל הדברים האלה. אני מסכים איתכם; לכן אני רוצה לצמצם את הקנסות לשלושת הסוגים האלה – גרוטאות, בנייה וגזם – ולוודא שלא ייעשה בזה שימוש לדברים אחרים.
טליה ג'מאל
אדוני, מותר לנו לחלוק, וזה בסדר. אני רק מבהירה את מה שאני כותבת לפרוטוקול. כמו שאנחנו תמיד מבקשים את אישור הממשלה כשאנחנו משנים – בסוף, זה צו של השרים, אז אולי כדאי, בכל זאת, לשמוע את עמדתם.

אני כותבת כך: "לעניין 7(א), קנס בגובה 320 שקלים - - -
היו"ר שמחה רוטמן
יש הצבעה בוועדת הכנסת. אני חייב לעלות. יצאנו להפסקה.

(הישיבה נפסקה בשעה 10:29 ונתחדשה בשעה 10:39.)
היו"ר שמחה רוטמן
טוב, אז אנחנו סגרנו לגבי 7(א) – אמרנו שהקנס יחול רק לגבי שלושה סוגים של פסולת, ולמעט פינוי שנעשה בהתאם להוראות חוק זה. אפשר להפנות לסעיפים הספציפיים?
בתאל בן-עזרא
לפי מה שאני מבינה מההצעה שעלתה פה – הוצע להשאיר את זה, למעט פסולת ביתית - - -
היו"ר שמחה רוטמן
זו לא ההצעה שלי. ההצעה שלי היא שההחרגה תהיה לעניין פסולת בניין, גזם וגרוטאות, ולמעט פינוי שנעשה בהתאם להוראות חוק זה.
בתאל בן-עזרא
סעיף 16?
היו"ר שמחה רוטמן
חוק זה; יש כמה סעיפים.
בתאל בן-עזרא
אוקיי. בהתחלה, הבנתי שהתכוונת שזה יהיה בהתאם להוראות סעיף 16, אבל זה קצת מרחיב את זה, בעיניי. אני חושבת שאם יש פה פרשנויות של אדוני ושל הרשות, וגם אנחנו מבינים את זה אחרת – אולי צריך לשקול, בכלל, אם לאשר את הקנס הזה.
טליה ג'מאל
בסוף, זה צו של השרים. אנחנו עוסקים בתקנות, ולא בחקיקה ראשית, והשרים שלכם צריכים לחתום על זה בסוף. בדרך כלל, השינויים נעשים בהסכמת הממשלה, אז השאלה היא: מהי עמדת הממשלה?
אביבית ברקאי-אהרונוף
בסופו של דבר, הסעיפים צריכים להיות ברורים ולהכווין התנהגות. באופן שבו הם מנוסחים כעת – יש קושי, וזה יוצר סרבול מסוים. אני חושבת שמן הראוי, בדרך המלך, שהמועצה תתקן את - - -.
היו"ר שמחה רוטמן
"בדרך המלך" זה כשחוק עזר הוא משנת 2021. כשבאים אליי עם חוק עזר ישן – אני בעולם אחר. חוק עזר משנת 2021 שאושר על ידי משרד הפנים – ומשרד הפנים נמצאים פה – אומר שמשרד הפנים מאשר חוקי עזר שאי-אפשר להבין מה כתוב בהם – זו פרשנות אחת – או שההבנה הפשוטה של חוק העזר, וגם פרשנות מקיימת, תמיד עדיפה.
אם אומרים, בפרשנות
"החוק לא אומר כלום" – שזה, בעצם, מה שאני שומע פה ב-Sub-text – זה לא לגיטימי; זה נגד חזקת התקינות המנהלית של משרד הפנים ונגד חזקת התקינות המנהלית של מחוקק העזר של העירייה. אני לא יודע אם יש חזקת תקינות מנהלית על חקיקת עזר, אבל בכל מקרה – משרד הפנים אישר אותה.
לכן, להגיד
"החוק לא אומר כלום - - -
אביבית ברקאי-אהרונוף
זה לא נאמר.
היו"ר שמחה רוטמן
המשמעות של סעיף 7(א) היא שבן אדם לא יפנה פסולת. המשמעות של הסעיפים האחרים היא איך כן מפנים פסולת. המשמעות שלהם, יחד, היא שאם בן אדם מפנה פסולת שלא בהתאם להוראות – הוא אשם, ואפשר להגיש נגדו כתב אישום. זו המשמעות הפשוטה של המילים; אחרת, אני לא מבין מה המשמעות של הסעיף.
אביבית ברקאי-אהרונוף
יש פרשנות אחרת, שהועלתה גם על ידי היועצת המשפטית של הוועדה. זה לא נוגע רק לאופן שבו מפנים את הפסולת, אלא שזה קנס על אי-פינוי פסולת של גזם. כלומר, מצד אחד, אתה קונס על כך - - -
טליה ג'מאל
סעיפים אחרים מפנים לחובת ההיתר בסעיף 7. בפסולת בניין, כל אדם – בעל הנכס וכל האנשים האלה – צריך לקבל היתר, לפי סעיף 7, לעניין פינוי פסולת בניין. כך, סעיף 7 מוחל גם על פסולת הבניין.
היו"ר שמחה רוטמן
ובגזם – את חושבת שלא?
אביבית ברקאי-אהרונוף
אין הפניה לסעיף 7.
היו"ר שמחה רוטמן
אז איך אפשר להבין?
טליה ג'מאל
כשאדם פרטי, שהוא לא בעל נכס, רוצה לפנות פסולת גזם – האם, בעיניכם, הוא צריך לפנות אליכם לקבלת היתר, או שהוא אמור להוביל את זה לאן שהוא צריך על פי חוק העזר?
טל גבורה
בכמות מסוימת, הוא צריך להניח כמו - - -
היו"ר שמחה רוטמן
במיכל גזם.
טליה ג'מאל
ולכן סעיף 7 לא חל על אותו אדם שלא - - -
היו"ר שמחה רוטמן
הוא חל; אם הוא עושה בהתאם להוראות – הוא לא צריך היתר. יש הוראה ספציפית שאומרת לו איך לעשות את זה.
טליה ג'מאל
אם הבנתי נכון את אדוני, דיברת מקודם על כך שסעיף 16 מדבר על בעל הנכס או המחזיק, וסעיף 7 מדבר על כל אדם.
היו"ר שמחה רוטמן
סעיף 16 בא ואומר: יש לי מקרה פרטי שבו לא נדרש היתר - - -
טליה ג'מאל
שזה גזם, תמיד.
היו"ר שמחה רוטמן
לא. זה בעל נכס, או המחזיק בו, שמפנה פסולת גזם באופן עצמאי למתקן מסומן הנמצא בסמוך.
ליזה פודגייצקי
זו לא הכוונה שלהם. אם שמתי גזם ליד הבית שלך ואת פינית – את לא צריכה היתר, כי את עושה את זה בהתאם - - -
טליה ג'מאל
אדם פרטי שהוא לא בעל נכס או מחזיק - - -
ליזה פודגייצקי
אם אני רוצה לפנות כמות גדולה של גזם למקום אחר – לא קצת גזם שנוצר מכך שגזמתי את העצים שלי בגינה, ואז הנחתי במתקן שהמועצה שמה לך, אלא כמות גדולה של גזם - - -
היו"ר שמחה רוטמן
שוב, יש פה סעיף שאומר בצורה ברורה מאוד שמי שהוא בעל נכס או מחזיק בו – מפנה פסולת גזם באופן עצמאי, למתקן מסומן שהעירייה מקצה בתחומה, שנמצא בסמיכות לנכס ועליו מוצב שלט. אם בן אדם, שהוא בעל נכס או מחזיק בו, מפנה גזם למתקן הזה – הוא בסדר. בכל מקרה אחר – הוא צריך היתר.
טליה ג'מאל
אם אני אדם שהוא לא בעל נכס, אבל המחזיק הוא אחי, למשל, ואני מפנה פסולת גזם מהדירה שלו לאותו מתקן שהקצתה העירייה – לכאורה, אני יכולה, מכוח סעיף 7 - - -
היו"ר שמחה רוטמן
לכאורה.
טליה ג'מאל
אבל הם אומרים: "אני לא מתכוון לתת היתר".
היו"ר שמחה רוטמן
נכון, בגלל שאין דרך להבחין בין בעל נכס לבין מי מטעמו, גם בהגדרת המילה "בעל נכס".
טליה ג'מאל
לא לעניין הקנסות.
היו"ר שמחה רוטמן
בוודאי שכן. מהי הגדרת "בעל נכס"?
טליה ג'מאל
אדוני, אתה ביקשת להחריג, לעניין הקנסות, את המקבל או הזכאי לקבל; זה לא מי שמטעמו.
היו"ר שמחה רוטמן
זה לא לעניין הקנסות; עכשיו זה נוגע למקרים שבהם אני לא מטיל קנס.
טליה ג'מאל
אין "מי מטעמו". כשיש "מי מטעמו" – כתוב בסעיף, בדרך כלל, "לא יעשה אדם ולא ירשה לאחר מטעמו".
היו"ר שמחה רוטמן
אבל זה באיסור. בהיתר – הוא יבוא ויגיד: "אני עושה את זה בשביל אחי" ולא יאכפו את זה.
טליה ג'מאל
הם לא יתנו לו לבקש היתר.
היו"ר שמחה רוטמן
הם לא יתנו לו; הוא גם לא צריך, כי הוא לא עושה את זה.
ליזה פודגייצקי
זה לא נועד למקרים הקיצוניים.
טליה ג'מאל
אני באמת לא מצליחה להבין איך סעיף 7 חל על סעיף 16.
היו"ר שמחה רוטמן
שוב, אם הוא לא בעל נכס - - -
טליה ג'מאל
אז אפשר לכתוב את מה שאדוני הציע: "לעניין פינוי פסולת בניין, גזם וגרוטאות, ולמעט פינוי שנעשה בהתאם להוראות חוק זה - - -
היו"ר שמחה רוטמן
"זה, או להוראות סעיפים 16 ו-14" – ניתן להפנות לסעיפים.
טליה ג'מאל
הממשלה, אתם רוצים - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אני לא מבין למה זה מפריע לכם. ממה אתם חוששים?
אביבית ברקאי-אהרונוף
עמדתנו נשמעה.
דרור דבש
גם חוששים וגם לא מאפשרים לנו את הכלי הכי חשוב שיהיה לנו.
היו"ר שמחה רוטמן
מאיזה תרחיש אתם חוששים?
טליה ג'מאל
שאנחנו מטילים קנסות על משהו שלא קבוע בחוק העזר. זה החשש.
ליזה פודגייצקי
אגב, אני מזכירה שאתם אישרתם את הסעיף הזה כמו שהוא בצו עבירות הקנס, בלי סייגים.
טליה ג'מאל
המטרה במודל של ברירת קנס היא להכווין התנהגות. זה נועד למקרים פשוטים שקל להבין על מה - - -
היו"ר שמחה רוטמן
זה מקרה פשוט מאוד.
ליזה פודגייצקי
זה גם מקרה שכיח מאוד, של פינוי פסולת בניין, גזם וגרוטאות. זה קורה בכל יום.
טליה ג'מאל
אבל יש הוראות ספציפיות שעוסקות בנושא הזה.
היו"ר שמחה רוטמן
נכון. אם אתה פועל בהתאם להוראות הספציפיות האלה – אתה בסדר, ואם אתה פועל שלא בהתאם להוראות הספציפיות האלה – חל סעיף 7(א).
טליה ג'מאל
אז למה אתה מקבל קנס מכוח סעיף 7?
היו"ר שמחה רוטמן
כי סעיף 7(א) אומר לך את האיסור הכללי. יש סעיף שקובע איסור ויש סעיף שקובע היתר. כתוב: "לא יפעיל אדם רכב אלא ברישיון ובהתאם לתנאיו", ואז יש סעיף שאומר איך מקבלים רישיון. על מה אני מטיל את הקנס? על "לא ייסע ברכב אלא ברישיון ובהתאם לתנאיו".
טליה ג'מאל
אדוני, אני חושבת שכאן – הפרשנות צריכה להילמד מנוסח החוק. כשחוק העזר רוצה – למשל, בפינוי פסולת בניין – הוא אומר שהאחראי – והוא מדבר על בעל נכס, על שוכר, על קבלן וכו' – צריך לקבל היתר, כקבוע בסעיף 7, וסעיף 14 מחיל על עצמו את סעיף 7.
היו"ר שמחה רוטמן
נכון.
טליה ג'מאל
לעומת זאת, אם סעיף 7 היה חל תמיד, במקרים האלה, לכאורה, בלי ההפניה הזו – לא היה צריך את - - - האלה.
היו"ר שמחה רוטמן
כל המחלוקת פה היא על עניין גזם? אם הייתי כותב "פסולת - - -
טליה ג'מאל
אני לא יודעת.
היו"ר שמחה רוטמן
את לא יודעת על מה את חולקת עליי?
טליה ג'מאל
אני לא מצליחה להבין על אילו נסיבות מתכוונים להטיל קנס מכוח סעיף 7, במקרה הזה.
היו"ר שמחה רוטמן
הרגע הסברת שלגבי פסולת בניין – את כן מבינה.
טליה ג'מאל
לא. לגבי פסולת בניין, הסעיף שמטיל על זה חובה להיתר הוא סעיף 14, ולא סעיף 7. לכן, ההנחה שלפיה סעיף 7 מחיל חובה לקבל היתר על מקרים אחרים, שלא מצוינים, נראית לי - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אני לא מטיל עליו את הקנס על זה שהוא לא קיבל היתר, אלא על זה שהוא מפנה. הבעיה היא שהוא מפנה. כדי לא לקבל את הקנס על הפינוי – הוא צריך לקבל היתר או לפעול בהתאם להוראות סעיפים 16 או 14. אני לא מבין למה זה מורכב.
טליה ג'מאל
האם יש לו אפשרות לקבל היתר?
ליזה פודגייצקי
בטח, מה זאת אומרת? זה קורה.
טליה ג'מאל
אני רוצה להוציא גזם מהנכס של אחי. יש לי אפשרות לקבל היתר, לא באופן של סעיף 16?
ליזה פודגייצקי
קודם כול, כן – את חייבת לקבל היתר. אגב, על כל סוג של פסולת שהיא לא - - -
טליה ג'מאל
על פסולת בניין, אני חייבת לקבל היתר מכוח סעיף 14.
ליזה פודגייצקי
כן.
טליה ג'מאל
אני, אדם פרטי, יכולה לפנות אליך ולהגיד: "אני רוצה היתר לפינוי פסולת גזם"?
היו"ר שמחה רוטמן
לפנות את הגזם בעצמי; אני רוצה לשרוף את הגזם אצלי, בפנים.
דרור דבש
נכון.
טליה ג'מאל
זה לא בעצמי, כי סעיף 7(ב) יחייב אותי לעשות את זה באמצעות קבלן. אם אתה אומר שסעיף 16 לא חל על כל אדם, אלא רק על בעל נכס ועל מחזיק – הדרישה של העירייה היא שאני, לטובת אחי, אעביר את פסולת הגזם למקום מסוים. על פי סעיף 7 – אני לא יכולה לעשות את זה.
ליזה פודגייצקי
בהיתר - - -
טליה ג'מאל
לא; סעיף 7(א) מדבר על חובת ההיתר, אבל סעיף 7(ב) אומר שהפינוי יעשה באמצעות קבלן מורשה.
היו"ר שמחה רוטמן
טליה, את מתפלפלת על סעיף או שאת מתפלפלת על מציאות?
טליה ג'מאל
אני לא מבינה על אילו נסיבות מציאות מוטל הקנס.
היו"ר שמחה רוטמן
לכולנו ברור המקרה הקלאסי, שבו יש קבלן שמפנה גזם עבור כל השכנים למקום אחר, ומוביל את זה בטנדר של האלטע זאכן שלו במקום לעשות את זה בצורה מסודרת, עם רישיון והיתר ועם קבלן מורשה. את רוצה להוסיף את התנאי דרך עיסוק? אפשר, אולי, לעשות את זה.
טליה ג'מאל
יש הוראות על קבלנים.
היו"ר שמחה רוטמן
יכול להיות שיש הוראות, אבל זה האיסור: "לא יפנה, אלא לפי היתר או דרישה". הם לא רוצים שיהיה קבלן זבל שעושה פינוי זבלים במועצה ללא היתר מראש המועצה.
טליה ג'מאל
יש לך את 7(ב) לצורך זה בדיוק – למישהו שהוא לא קבלן. עוד שנייה נגיע אליו. 7(א) מדבר על "לא יפנה אדם". אם אני הבנתי נכון את אדוני, אדוני מדבר על אדם שלא חל עליו - - -
היו"ר שמחה רוטמן
בפעם העשירית, אני לא מתפלפל על הסעיף. עכשיו – אני מדבר על מקרים.
טליה ג'מאל
אז אני שואלת מה המקרה.
היו"ר שמחה רוטמן
אחרי שנדבר על מקרים – אז נתפלפל על סעיפים.
טליה ג'מאל
המקרה של קבלן לא מורשה הוא 7(ב).
היו"ר שמחה רוטמן
קבלן מורשה לא רלוונטי. אני לא מצליח להבין: אם סעיף 7(א) לא חל – איך סעיף 7(ב) חל? איך תחילי את סעיף 7(ב) אם אין איסור על 7(א)?
ליזה פודגייצקי
בדיוק בגלל זה ביקשנו - - -
היו"ר שמחה רוטמן
יש איסור ב-7(א); הוא ברור וחד. ואז נשאלת השאלה: כאשר אתה מפנה ורוצה לעמוד בתנאי 7(א) – אתה פועל לפי 7(ב), שהוא איסור כללי. כאשר אתה מפנה גזם – יש הוראות ספציפיות ב-16; כאשר אתה מפנה פסולת בניין – יש הוראות ספציפיות ב-14; כשאתה מפנה פסולת רגילה – פסולת ביתית – אתה פועל לפי 7(ב).

הכלל הגדול הוא ב-7(ב); הכלל הספציפי של גזם נמצא ב-14 או ב-16, והכלל של פסולת בניין נמצא ב-14. האיסור הכללי על הפסולת נמצא ב-7(א). זה הגיוני מאוד. החוק עצמו – בניגוד לכל פלפולי החוק שהיו פה, שלא ברור לי למה הם קיימים – די ברור, בעיניי.
עכשיו, נשאלת השאלה
על מה מטילים קנסות? למרות שהכוונה, הפירוש והיישום של החוק הם די ברורים, האם יש אפשרות שמחר בבוקר – פקח עצבני יטיל קנסות על כל מיני דברים שאנחנו לא רוצים? לכן, קודם כול, בואו נחדד את זה למקרים של גזם, בניין וגרוטאות, ועליהם נטיל לפי 7(א). למה? כי הוא עשה את זה בלי לקבל היתר או דרישה.

איזה סוג של היתר? אם זו פסולת רגילה – היתר לפי 7(ב). אם זו פסולת בניין – היתר לפי 14. אם זה גזם – לפי 16.
טליה ג'מאל
בסיטואציה רגילה, שבה לא היו את הבעיות בניסוח של שאר הסעיפים, היית אומר: מי שרוצה לפנות פסולת בניין ולא עושה את זה לפי היתר – יקבל קנס מכוח סעיף 14, שקובע שהוא חייב לפעול על פי היתר מכוח סעיף 7.
היו"ר שמחה רוטמן
לא.
טליה ג'מאל
זה על פי מה שאדוני עושה בדרך כלל. סעיף 14 אומר שאדם שרוצה לפנות פסולת בניין – וזה כולל שוכר ואת כולם – חייב לבקש היתר לפי תנאי סעיף 7.
היו"ר שמחה רוטמן
איפה מופיע האיסור לפנות מבלי היתר? איפה, בסעיף 14, כתוב: "לא יפנה"? בסעיף 14 – לא כתובות המילים "לא יפנה". האיסור מופיע בסעיף 7. את שואלת: "למה האיסור מופיע בסעיף 7 ולא בסעיף 14?". זו שאלה ניסוחית מעניינת מאוד – אני דווקא אוהב את הניסוח הזה – אבל המהות אינה במחלוקת.

האיסור מופיע בסעיף 7 וההיתר מופיע בסעיף 14, ומפנה לסעיף 7; זה בסדר גמור. האיסור הכללי מופיע ב-7(א); כתוב במפורש: "אסור לפנות אלא בהיתר". ואז, שואלים איך מקבלים היתר; מה התנאים להיתר; איזה היתר צריך אם יש לך גזם וכו', ויש סוג של היתר כללי, שהתפרסם בחוק, לפינוי ביתי של גזם למתקן הקרוב, שהוא בסדר ולא מצריך היתר ספציפי.

אם היה כתוב, בפתיחת סעיף 16: "על אף האמור בסעיף 7(א)" – יכול להיות, אבל זה מה שעלה למחלקת נוסח החוק. זו לא שאלה משפטית, אלא שאלה נוסחית, וברור לכולם שזו הכוונה. מחלקת נוסח החוק של משרד הפנים ושל מצפה רמון לא עבדה כמו שצריך, אבל בגלל זה צריך לבוא ולהגיד שהחוק לא ברור? הוא כן ברור. אין פה הבנה פשוטה אחרת; צריך לתת פרשנות מקיימת לחוק.
אביבית ברקאי-אהרונוף
אנחנו הבנו אחרת.
היו"ר שמחה רוטמן
מה הבנתם? שמותר? שאסור? עכשיו, טליה העלתה מקרה קצה, שבא ואומר שבעל הנכס לא מפנה בעצמו, אלא באמצעות אדם אחר. האם הוא עדיין זכאי להגנות של סעיף 14?
טליה ג'מאל
בגלל שאדוני דיבר על מי שהסעיף מדבר עליו. אני הבנתי שסעיף 7 מדבר באופן כללי, ושיש לך סעיפים ייחודיים, ספציפיים, בפרשנות החוק, שמדברים על גזם, על פסולת חקלאית - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אבל בסעיף 16 – אין איסור.
טליה ג'מאל
ולכן, סעיף 16 מעורר שאלות.
היו"ר שמחה רוטמן
אז אני לא מטיל קנס על סעיף 16; אני מטיל איפה שהאיסור נותן.
טליה ג'מאל
בסדר. אדוני יכול לעשות איך שהוא רואה לנכון, כאמור.
היו"ר שמחה רוטמן
אין בעיה. אני אומר, שוב, שהקנס על 7(א), בגובה 320 שקלים, יחול לגבי גזם, פסולת בניין וגרוטאות, ולמעט פינוי שנעשה בהתאם להוראות חוק עזר זה.
טליה ג'מאל
בסדר. סעיף 7(ב).
היו"ר שמחה רוטמן
7(ב)
ג
320 ₪
פינוי הפסולת יעשה באמצעות קבלן מורשה לתחנת מעבר, אתר לטיפול בפסולת או אתר לסילוק פסולת המורשים לפי חוק רישוי עסקים וחוק התכנון והבניה לקלוט או לטפל בפסולת מאותו הסוג.
טליה ג'מאל
להבנתי, אדוני, אתה צריך לעשות את אותם הסייגים גם פה.
היו"ר שמחה רוטמן
האמת היא שאני לא צריך את הסעיף הזה בכלל, כי בשנייה שהוא מפנה פסולת ללא ההיתר – אני מטיל קנס לפי סעיף 7(א). אני לא צריך את הקנס על סעיף 7(ב).
ליזה פודגייצקי
בהיתר, אני אהיה חייבת לכתוב שהוא צריך לפנות באמצעות קבלן מורשה.
היו"ר שמחה רוטמן
נכון.
ליזה פודגייצקי
אז למה שלא להשאיר את הסעיף שאומר בדיוק שכל פינוי צריך להיעשות באמצעות קבלן מורשה לאתר מורשה?
היו"ר שמחה רוטמן
יש לך נוסח כללי להיתר שלך.
ליזה פודגייצקי
אבל אז אני אצטרך לדאוג לכך שבכל היתר יהיה כתוב - - -
היו"ר שמחה רוטמן
כן.
טליה ג'מאל
זה המינימום.
ליזה פודגייצקי
בסדר.
היו"ר שמחה רוטמן
את אפילו לא תצטרכי לכתוב את זה ספציפית, כי הנוסח יהיה: "עליך לשמור על הוראות חוק העזר", וזה יפנה לכל הוראות סעיף החוק. לכן כתבנו: "בהתאם להוראות חוק זה", ולכן לא צריך את הקנס של סעיף 7(ב).
טליה ג'מאל
נכון.
ליזה פודגייצקי
בסדר. אז אנחנו מוחקים את 7(ב).
היו"ר שמחה רוטמן
אנחנו מורידים את 7(ב), ושמנו את 7(א). הסיבה היחידה לשים את 7(ב) היא בשביל מי שמפנה פסולת ביתית בניגוד לכללי ההיתר. למשל, אם בן אדם החליט שהוא מפנה את הפחים הירוקים של ה-360. אז צריך את 7(ב), כי הוא יחול גם על פסולת אחרת בניגוד לכללי ההיתר.
טליה ג'מאל
סעיף 7(ב) מדבר על האופן שבו מפנים לפי ההיתר.
היו"ר שמחה רוטמן
כן, אבל אנחנו מיעטנו את זה רק לשלושה סוגים של פסולת. לצורך העניין, אם קבלן פינוי האשפה של העירייה יזרוק את הזבל למקום אחר – אי-אפשר להטיל קנס על הנהג.
טליה ג'מאל
אפשר. יש לך סעיפים של השלכת פסולת מחוץ לכלי אצירה.
היו"ר שמחה רוטמן
זה לא מחוץ לכלי אצירה. הוא לא עשה את זה, אפילו, בתחומי המועצה; הוא זרק את זה מחוץ לתחומי המועצה.
טליה ג'מאל
יש לך, בכלל, סמכות להטיל קנסות על משהו שקורה מחוץ לתחומי המועצה?
היו"ר שמחה רוטמן
לכן, אני לא מטיל עליו על זה, אלא על הפינוי.
אביבית ברקאי-אהרונוף
מודבר פה על כך שפינוי פסולת יעשה באמצעות קבלן מורשה. כלומר, כל פסולת? גם פסולת ביתית?
היו"ר שמחה רוטמן
ודאי.
טליה ג'מאל
זו בדיוק השאלה שהייתה.
ליזה פודגייצקי
לא מדובר על השלכה, אלא על פינוי.
היו"ר שמחה רוטמן
פינוי פסולת – זו לא הזריקה לפח. פירושו שאיסוף הפחים מהבתים אמור להיעשות על ידי קבלן מורשה.
טליה ג'מאל
כתוב: "כל אדם, ממקום אחד למשנהו". זו לא המועצה שעושה את זה?
ליזה פודגייצקי
נגיד שהמועצה, והקבלן שלי שפך את זה בדרך.
טליה ג'מאל
זה חוזי איתם; למה את צריכה דין פלילי בשביל זה?
היו"ר שמחה רוטמן
הנהג רוקן את זה מחוץ לשטח המועצה. אני לא מטיל עליו קנס על השפיכה, אלא על זה שהוא פינה שלא למקום המותר.
טליה ג'מאל
השאלה היא אם זו פעילות שעושה העירייה.
היו"ר שמחה רוטמן
נניח שמישהו עשה את זה בעצמו.
טליה ג'מאל
אם זה מקרה חריג מאוד – תגיש כתב אישום. זו התשובה, בדרך כלל, נכון?
היו"ר שמחה רוטמן
בסדר גמור, אז תוותרו על 7(ב).
ליזה פודגייצקי
7(א) היה חשוב מאוד. זה הסעיף החשוב ביותר בחוק העזר.
טליה ג'מאל
אנחנו עוברים לעמוד 26, סעיף 5(ג).


5(ג)
ד
245 ₪
בעל נכס, מחזיק או בעל עסק לפי העניין יפנה את המיתקן המיוחד לדחיסת חומרי אריזה כאמור בסעיף קטן (ב) בהתאם לדרישות המפקח.



בדרך כלל, זה לא דבר שאנחנו מאשרים בוועדה. יכול להיות שזה הגיוני מאוד, אבל כדאי לשמוע על הנסיבות.
היו"ר שמחה רוטמן
למה אתם צריכים את זה? יש דחיסה. אכפת לכם מתי הוא מפנה? למה אתם רוצים להטיל עליו קנס כי המפקח אומר: "תפנה את זה"?
טל גבורה
חשוב לנו שיהיה נקי.
היו"ר שמחה רוטמן
חשוב מאוד, אבל אם הוא זורק מחוץ לכלי האצירה – יש לכם קנס גדול על כך. אם הדחסן פנוי, אבל אני יוצא לסוף השבוע ולא מתכנן לפנות, ובשבוע הבא העסק לא יפתח - - -
טל גבורה
אבל כל הקרטונים נשארו כמו שהם.
היו"ר שמחה רוטמן
בתוך הדחסן. מה אכפת לך?
טל גבורה
אם הם לא בתוך הדחסן?
היו"ר שמחה רוטמן
אם הם לא בתוך הדחסן – זה לא קנס מהסעיף הזה.
טל גבורה
הדחסן דוחס את הקרטונים, ואז הוא מניח את הקרטונים בצד, בתוך - - -
היו"ר שמחה רוטמן
"יפנה את המתקן המיוחד לדחיסת חומרי אריזה" – זה הקנס שאנחנו מדברים עליו עכשיו.
ליזה פודגייצקי
זה לא הדחסן עצמו; ליד הדחסן, יש מקום שבו אוגרים את כל הקרטונים. הוא ממשיך למלא אותו, ואז הכול מתפזר - - -
טל גבורה
והיעלים יבואו ויתחילו לאכול את הקרטונים.
היו"ר שמחה רוטמן
הוא ממשיך למלא וזה מתפזר, אז הוא שם בחוץ. אני לא מפנה, כי אני צופה שבחודש הקרוב לא יהיו לי ארגזים. מה אכפת לכם? אם כתבתם את זה בחוק – כנראה שאכפת לכם, אבל למה להטיל קנס על הבן-אדם הזה?
טל גבורה
אני חושבת שהם יכולים להתפזר, ולא להישאר באותה האריזה, גם אם תהיה חודש בחו"ל.
טליה ג'מאל
אם זה מתפזר – יש סעיפים אחרים.
היו"ר שמחה רוטמן
אם זה מתפזר – תטילי את הקנס על כך שזה התפזר.
טל גבורה
בסדר. אז 5(ג) יורד.
היו"ר שמחה רוטמן
כן. 13(ב). כבר היה לנו את זה, לא?
טליה ג'מאל
זו השאלה.
ליזה פודגייצקי
היה לנו אחד אחר; אישרנו את 13(א), נכון?
היו"ר שמחה רוטמן
כבר היה לנו 165 שקלים על מחזור, ושאלתי אתכם אם אתם מפרידים או לא. למה צריך עוד סעיף?
ליזה פודגייצקי
הסעיף הזה מדבר על מחזור, והסעיף הקודם דיבר - - -
היו"ר שמחה רוטמן
גם הוא היה על מחזור.
טליה ג'מאל
זה היה בסעיף 13(א). אני אקריא את זה, כדי שיהיה לכולנו ברור על מה אנחנו מדברים.


13(ב)
ה
165 ₪
לא ישליך אדם ולא ירשה למי שפועל מטעמו להשליך, למיתקן מחזור או למכל ייעודי אלא פסולת למחזור, בהתאם לסוג הפסולת למחזור שנקבע לאותו מכל או מיתקן כאמור בהודעה המוצגת על גבי המכל או המיתקן או בסמוך לו, ובאופן שלא יגרום למטרד או למפגע סביבתי או בריאותי או תברואתי, לנזק למכל הייעודי או מיתקן המחזור, או לקושי לפנות את הפסולת למחזור מתוכם.
היו"ר שמחה רוטמן
שם – זה לא היה נזק; זו הייתה סתם השלכה. פה – מדובר בנזק.
טליה ג'מאל
הסייג שהציעו אתמול הממשלה והרשות הוא: "ובלבד שעל גבי כלי האצירה או לצידו מוצב שילוט המפרט את הכללים בדבר אופן השלכת הפסולת".
היו"ר שמחה רוטמן
זה מצוין, אבל אני לא רוצה שיהיה אפשר להטיל שני קנסות מכוח שני סעיפים, אז אפשר לבטל את הסעיף הקודם, שאומר את אותו הדבר בלי התוספות.
ליזה פודגייצקי
אוקיי.
טליה ג'מאל
אני חושבת שהסעיף הקודם שדיברנו עליו כאן נגע בפסולת, ולא במחזור.
ליזה פודגייצקי
כן. "הותקן מכל ייעודי או מתקן למחזור". הסעיף הקודם מדבר על כל מיני סוגים של כלי אצירה.
היו"ר שמחה רוטמן
גם פה יש מכל ייעודי, וההשלכה היא פסולת למחזור.
טליה ג'מאל
אתה צודק.
היו"ר שמחה רוטמן
תורידו את 13(א) ותשאירו את 13(ב).
טליה ג'מאל
הדגש של 13(ב) הוא על האופן שבו זורקים לתוך המכל, ו-13(א) מדבר על השלכה למתקן לא נכון.
היו"ר שמחה רוטמן
גם פה יש מתקן לא נכון: "בהתאם לסוג הפסולת למחזור שנקבע לאותו מכל". יש פה כפילות. 13(ב), בלי 13(א). בשניהם גם יש מכל ייעודי.
ליזה פודגייצקי
אז למחוק?
היו"ר שמחה רוטמן
ב-13(א) לא יהיה קנס; יהיה קנס על 13(ב). אני לא יודע למה הוא כתוב פעמיים; אפשר לראות את החוק כדי להבין מה היה ההיגיון בלכתוב את שניהם.
טליה ג'מאל
בסעיף 13 היה, בהתחלה, (א), (ב) ו-(ג), ובשלושתם – היה לנו קשה להבין מה הנסיבות שנופלות לכל אחד. הם היו מנוסחים בצורה דומה מאוד.
ליזה פודגייצקי
בגלל שאנחנו בסוף – אני אקח רגע כדי לקרוא אותם שוב.
אביבית ברקאי-אהרונוף
ב-13(א) זה גם השלכה לתוכו. מי שמשליך בחוץ - - -
היו"ר שמחה רוטמן
יש לנו סעיף אחר לגבי מי שמשליך בחוץ.
טליה ג'מאל
לדעתי, 13(א) מדבר על מי שמשליך בחוץ פסולת למחזור. היה לנו סעיף אחר, על מי שמשליך בחוץ פסולת רגילה, וכאן אנחנו מדברים על פסולת למחזור.
ליזה פודגייצקי
נכון.
היו"ר שמחה רוטמן
"פסולת רגילה" זה יותר רחב, וכוללת בתוכה גם פסולת מחזור.
טליה ג'מאל
אני לא חושבת.
ליזה פודגייצקי
יש הגדרה בחוק.
טליה ג'מאל
לדעתי, פסולת רגילה החריגה פסולת מחזור, ולכן זה הגיוני.
ליזה פודגייצקי
כן. זה הרציונל.
היו"ר שמחה רוטמן
פסולת לא ממעטת פסולת מחזור; היא כן כוללת. "פסולת" זו הגדרה יותר רחבה, למעט חומרים מסוכנים ואסבסט.
טליה ג'מאל
אבל אז זו בעיה שם, כי שם – מדובר על כלי אצירה לפסולת ולא על מתקן מחזור.
היו"ר שמחה רוטמן
אסור להשליך פסולת מחוץ למתקן פסולת. אסור להשליך פסולת מחזור לתוך מקום לא נכון של מחזור, וממילא – אסור להשליך אותה גם לתוך פסולת רגילה. זה סעיף אחר שחל; לא צריך את זה. גם פסולת מחזור נחשבת כפסולת; אין החרגה.
דרור דבש
בהגדרות, יש פסולת מחזור בנפרד.
היו"ר שמחה רוטמן
אני יודע, אבל יש עוד הרבה פסולות. יש רק שני דברים שממועטים מפסולת, והם חומרים מסוכנים ואסבסט. כל השאר – נחשב פסולת. עכשיו, נשאלת השאלה: כשבן אדם זורק פסולת מחוץ לפח – מחזור או לא מחזור – אני יכול להטיל עליו קנס מכוח פסולת. אם הוא משליך פסולת מחזור לפח רגיל – אני יכול להטיל עליו קנס מכוח סעיף 13(ב). אני לא צריך את סעיף 13(א) בשום מקרה.
טליה ג'מאל
רק כדי שיהיה לנו ברור מה אנחנו עושים: סעיף 2(א) שדיברנו עליו מקודם – שמדבר על פסולת, כולל פסולת מחזור – מדבר על כלי אצירה לפסולת, שהוא דבר שונה ממתקן מחזור, שעליו מדבר סעיף 13.
היו"ר שמחה רוטמן
נכון, אבל עדיין אין קבוצה. אם בן אדם ישליך קרטון ביצים, שהוא פסולת למחזור קרטון, מחוץ לפח – אתם תוכלו לקנוס אותו לפי סעיף 2(א), כי הוא השליך פסולת מחוץ לפח. אם הוא השליך קרטון ביצים לתוך הפח הלא נכון – אתם תוכלו לקנוס אותו לפי סעיף 13(ב).
טליה ג'מאל
כן.
היו"ר שמחה רוטמן
נשאר לנו סעיף 5(א). אתם מצמצמים את זה לעסק?
ליזה פודגייצקי
כן.
טליה ג'מאל
5(א)
ה
165 ₪
לא ישליך אדם לתוך כלי אצירה לפסולת או למכל ייעודי למחזור או למתקן מחזור, פסולת או פסולת אריזות בעלי נפח גדול שאפשר לצמצם את נפחם על-ידי פירוק, קיפול, קריעה או דחיסה, אלא לאחר שפורקו, קופלו, נקרעו או נדחסו.



בחודשים האחרונים, הייתה לאדוני מורכבות עם הסעיף הזה. אמרת: "אם כבר בן אדם מתכוון לזרוק את הקרטון של הפיצה לפח – תעזבו אותו. הוא קיפל אותו פעם אחת, עם כל הכבוד".
היו"ר שמחה רוטמן
נכון, אבל פה מדובר בבעל עסק.
טליה ג'מאל
אין לי בעיה עם זה; אני רק משקפת. בחודשים האחרונים, אדוני לא הסכים לאשר את הקנס הזה בכלל – לא בעסק ולא ביחידים. בדיון בעניין בית שאן, אם אני לא טועה, שניהל אותו חבר הכנסת ארז מלול, בגלל שעיריית בית שאן הסבירה על קושי נקודתי שהיה להם עם הסעיף – הוועדה אישרה את זה בדרגה ז', ולא בדרגה ה', והסייג שם לא היה רק עסק, אלא רק למתקני מחזור שהותקנו על ידי העירייה לשירות עסקים. ברור שאדוני יכול לעשות משהו אחר, ושאפשר גם את זה. אני רק שמה את הדברים על השולחן.
היו"ר שמחה רוטמן
קודם כול, אנחנו מדברים פה על השלכות של עסק. לכאורה, תמיד אפשר לצמצם עוד – לדחוס יותר, לשבת על זה או לקפוץ על זה – והשאלה היא מה סטנדרט האכיפה הנדרש פה. אני לא בטוח ש-165 שקלים יעזרו פה, בסיפור הזה, וגם הקטנה של זה לא תעזור, בגלל הסובייקטיביות של העניין. השאלה היא: לאיזה תרחיש אתם מכוונים את הסעיף הזה?
טל גבורה
מילוי נפח בפח.
היו"ר שמחה רוטמן
כי לקרטונים – יש לכם דחסן.
טל גבורה
לא לכל עסק יש דחסן. הלוואי שלכל עסק היה.
ליזה פודגייצקי
אנחנו לא רוצים לעשות את זה, בגלל שיש עסקים קטנים שבהם אנחנו לא רוצים לדרוש דחסן - - -
היו"ר שמחה רוטמן
בסדר. השאלה היא: איך הדבר הזה ייאכף? בסופו של דבר, בן אדם עשה שני קיפולים והכניס; הוא יכול היה לעשות עשרה קיפולים.
טל גבורה
פירוק הקרטון.
דרור דבש
אנחנו רוצים לוודא שהוא לא שם קרטונים שלמים, כי אחרי יום אחד – הקרטוניה מלאה.
טליה ג'מאל
אנחנו בדין פלילי, והמטרה שלו היא הכוונת התנהגות. לכן, אני חושבת שהוועדה חשבה, בדרך כלל, שזה סעיף שלא מתאים לאכיפה באמצעות דין פלילי.
דרור דבש
נכון. ניתן התראה.
היו"ר שמחה רוטמן
אם זה בכפוף להתראה – אני חושב שאני יכול לחיות עם זה.
טל גבורה
זה בכפוף להתראה. אין בעיה.
היו"ר שמחה רוטמן
לעניין השלכה על ידי בעל עסק ובכפוף להתראה.
טליה ג'מאל
ו-165 שקלים. זה יותר גבוה - - -.
ליזה פודגייצקי
יש עוד סעיף אחד שראיתי שנמחק, אבל אנחנו לא דיברנו על המחיקה שלו – עם הפסולת החקלאית. בסעיף 7(א), סייגנו רק פסולת בניין, גזם וגרוטאות. יש לנו הרבה חוות חקלאיות, ויש סעיף נפרד לפסולת חקלאית שאנחנו דורשים שגם הוא ייעשה למתקנים מיוחדים או לאתר מורשה לפסולת חקלאית – סעיף 15(ז).
היו"ר שמחה רוטמן
אז אתם רוצים להוסיף לסעיף זה את הפסולת החקלאית?
ליזה פודגייצקי
להוסיף לסעיף 7(א) פסולת חקלאית או לאשר את הסעיף הזה, כי אנחנו חייבים פתרונות.
היו"ר שמחה רוטמן
הסעיף הזה הוא לא סעיף שקובע איסור. אתם רוצים להוסיף פסולת חקלאית לסעיף 7(א)?
דרור דבש
כן.
ליזה פודגייצקי
בסייג.
היו"ר שמחה רוטמן
עם אותו סייג, בהתאם להוראות חוק זה.
ליזה פודגייצקי
כן. ובחוק כתוב איך מפנים פסולת חקלאית. זו תופעה רווחת מאוד אצלנו – זה כולל פגרים וכל מיני דברים.
היו"ר שמחה רוטמן
אז להוסיף פסולת חקלאית ל-7(א) ולהחריג בפינוי בהתאם להוראות החוק, כאמור.
טליה ג'מאל
אביבית, ביקשתם עכשיו התראה על 7(א)?
ליזה פודגייצקי
היתר.
אביבית ברקאי-אהרונוף
אבל זה לא יחייב את הבן-אדם לפנות את הפסולת.
ליזה פודגייצקי
בהיתר יהיה כתוב לאן הוא מפנה וכן הלאה.
היו"ר שמחה רוטמן
אני אסביר, במחילה: סעיף 7 קובע רק את אופן הפינוי הפסולת ממקום למקום, וקובע איסור על פינוי ללא היתר וללא עמידה בתנאים. הסעיף של הפסולת החקלאית קובע מתי מפנים, וסעיף 7(א) לא אוכף את זמן הפינוי. לכן, במקרה של פינוי של פסולת חקלאית שלא בהתאם להוראות סעיף 15 – יחול עליו סעיף 7.
אביבית ברקאי-אהרונוף
אני הבנתי מהמועצה שהבעיה היא בכך שבעלי החוות מותירים את הפסולת אצלם.
היו"ר שמחה רוטמן
נכון, אבל על זה הם לא יקבלו אכיפה, בטח שלא לפי החוק הזה, אם זו מניעת מטרדים.
ליזה פודגייצקי
נכון.
היו"ר שמחה רוטמן
אז הוספנו גם פסולת חקלאית ל-7(א).
טליה ג'מאל
גזם, גרוטאות, פסולת חקלאית ופסולת בניין.
ליזה פודגייצקי
בדיוק, ואז אנחנו בסדר.
היו"ר שמחה רוטמן
טוב, סיימנו. תודה רבה לכולם. לפני ההצבעה, אני רוצה להגיד: בשירת הבאר, אני חושב, כתוב: "את והב בסופה". חז"ל אומרים: אפילו רב ותלמידו שעוסקים בתורה בפרק אחד – נעשים כאויבים זה לזה, ולא זזים משם עד שנעשים כאוהבים זה לזה; שנאמר: את והב בסופה. כל הוויכוחים כאן הם על ההתעמקות בפרטי הסעיפים, אבל - - -
דרור דבש
זה חשוב לכל עם ישראל.
היו"ר שמחה רוטמן
נכון. אז את והב בסופה. תודה לכולם.

אנחנו נעבור להצבעה. מי בעד הצו, בשינויים האמורים?
אלירן כהן
אחד בעד.
היו"ר שמחה רוטמן
מי נגד? אין מתנגדים. מי נמנע? אין נמנעים.


הצבעה

אושר.
היו"ר שמחה רוטמן
אני קובע כי צו המועצות המקומיות (עבירות קנס) (תיקון), התשפ"ג-2023 – מצפה רמון – אושר בשינויים שהוקראו והוכנסו, על יסוד מה שנאמר.

תודה רבה לכולם. ישיבה זו נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:16.

קוד המקור של הנתונים