ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 23/01/2024

הצעת תקנות הרוקחים (מתן מרשם בידי רוקח בעל הרשאה אישית) (תיקון), התשפ"ד-2023

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



24
ועדת הבריאות
23/01/2024


מושב שני



פרוטוקול מס' 153
מישיבת ועדת הבריאות
יום שלישי, י"ג בשבט התשפ"ד (23 בינואר 2024), שעה 11:37
סדר היום
הצעת תקנות הרוקחים (מתן מרשם בידי רוקח בעל הרשאה אישית) (תיקון), התשפ"ד-2023
נכחו
חברי הוועדה: יונתן מישרקי – היו"ר
מוזמנים
מגר' אליהו מרום - סגן מנהל אגף הרוקחות, משרד הבריאות

מירי טריינין - רוקחת מחוזית, לשכת הבריאות תל אביב, משרד הבריאות

שירלי אברמוביץ' - עו"ד, ממונה בכירה, טכנולוגיות רפואיות, הלשכה המשפטית, משרד הבריאות

יואב סטשבסקי - עו"ד, משרד המשפטים

אמיר ניצן - מנכ"ל הסתדרות הרוקחים

כראם טהא - רוקח, איגוד הרוקחים
משתתפים באמצעים מקוונים
מרק לוין - מנהל המחלקה לרוקחות ופרמקולוגיה, שירותי בריאות כללית

מגר' שרון אלמקייס - מנהלת אגף רוקחות, קופת חולים מאוחדת

דניאלה רחמים - מנהלת המחלקה לרפואה בקהילה, מכבי שירותי בריאות

יוסי לומניצקי - יו"ר הוועדה המקצועית, ארגון הרוקחות בישראל
ייעוץ משפטי
ענת מימון
מנהלת הוועדה
מיכל דיבנר כרמל
רישום פרלמנטרי
אהובה שרון, חבר תרגומים



רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. יתכנו אי-דיוקים והשמיטות.


הצעת תקנות הרוקחים (מתן מרשם בידי רוקח בעל הרשאה אישית) (תיקון), התשפ"ד-2023
היו"ר יונתן מישרקי
שלום לכולם. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הבריאות בהצעת תקנות הרוקחים (מתן מרשם בידי רוקח בעל הרשאה אישית) (תיקון), התשפ"ד-2023.
שירלי אברמוביץ'
הלשכה המשפטית, משרד הבריאות. אנחנו מתכבדים להניח בפני הוועדה את טיוטת תקנות הרוקחים (מתן מרשם בידי רוקח בעל הרשאה אישית). התקנות עצמן מאפשרות לרוקח שעבר הכשרה ייעודית לקבל הרשאה מהמנהל לרשום מרשמים לתרופות רוקח, גם לטיפול המשכי.
היו"ר יונתן מישרקי
זה המצב הקיים.
שירלי אברמוביץ'
זה המצב הקיים. התיקון הנוכחי מבקש להקל בהסדר הזה, להתיר חסמים בירוקרטיים, להרחיב את השירות עבור המטופלים, למנוע מהרוקחים את הצורך לקבל הרשאה חוזרת ונשנית מדי חמש שנים. התיקון הזה הוא חלק ממתווה רחב יותר שמשרד הבריאות מקדם בימים אלה בתחום הרוקחות כאשר המטרה שלו היא גם הסרת חסמים בירוקרטיים ורגולטוריים לבתי המרקחת וגם חיזוק מעמד הרוקח כמטפל לפי חוק זכויות החולה.
היו"ר יונתן מישרקי
הציבור יודע על כך? אני שואל בכנות גדולה כי זה כבר קיים. גם היום לרוקחים יש אפשרות לתת כל מיני סוגי מרשמים. אני חושב שהציבור לא מודע לזה.
שירלי אברמוביץ'
אתה צודק וזאת אחת הסיבות שמצאנו לנכון לעשות את התיקון הזה, כי שמנו לב שמדובר בשירות שיכול להיות מאוד מאוד מועיל לאוכלוסיות נרחבות כמו אימהות לילדים שחבל לטרטר אותם לרופאים לצורך קבלת מרשם. הציבור לא מודע לזה ובפועל זה לא מיושם כהלכה. לכן אנחנו רוצים להקל בדרישות, להרחיב את השירות הזה ולהנגיש אותו בצורה יותר טובה.
היו"ר יונתן מישרקי
נבקש ממשרד הבריאות, בלי קשר לנוסח התקנות, להביא את זה לידיעת הציבור. זה יכול להיות בקמפיינים ובכל מיני דרכים כי בסופו של יום אנשים באים לרופא, מקבלים מרשם והולכים. אנחנו רוצים לחסוך להם את כל התהליך הזה.

לאן בסופו של דבר אתם חותרים במסגרת מה שנקרא התוכנית הכללית שלכם?
שירלי אברמוביץ'
יש לנו הרבה תוכניות מאוד שאפתניות, הסדרה של עיסוק חדש בשם טכנאי בית מרקחת, שזאת גולת הכותרת שלנו, כאשר המטרה היא לאפשר לרוקח להתמקד בסוגיות המקצועיות הרוקחיות לשמן הוא הלך ללמוד רוקחות ופחות עניינים בירוקרטיים ולוגיסטיים בתוך בית המרקחת. אנחנו מתכננים הקלות לבתי המרקחת בתחום תקנות הרוקחים (פתיחה וניהול), אנחנו מתכננים הקלות בתחום תקנות הרוקחים (מתן מרשם שלא בבית מרקחת שלא על ידי רוקח), מה שידוע כתרופות GSL, שימוש במכונות אוטומטיות, כל מה שיכול להנגיש טיפולים תרופתיים בצורה קלה יותר וכל מה שיכול לחזק את מעמד הרוקח כמטפל.
היו"ר יונתן מישרקי
אני חושב שזה מבורך. מישהו חושב אחרת? לא.

איגוד הרוקחות בישראל כאן?
כראם טהא
כן.
היו"ר יונתן מישרקי
אני רוצה לשמוע את דעתכם לפני שאנחנו צוללים להקראה.
כראם טהא
את הצעדים שמשרד הבריאות מקדם בכלל בתקופה האחרונה מרגישים בשטח ולדעתנו כל הדברים האלה מאוד חיוביים וחשובים. אלה צעדים מבורכים גם מבחינת מרשם רוקח, גם לגבי טכנאי בית מרקחת יש הסכמות וזה מקובל עלינו. יש כמה סייגים שהם בנושא אחר.
היו"ר יונתן מישרקי
עכשיו, בתקנות הללו או באופן כללי?
כראם טהא
לא, באופן כללי. מה שמשרד הבריאות חותר אליו, זה לעשות את המקצוע בצורה יותר מקצועית כי שיטת העבודה היא מיושנת והיא מערימה קשיים גם על הרוקחים וגם על הציבור וכל הזמן רואים את זה בשטח. מרשם רוקח הוא משהו שקיים אבל הוא לא קודם. היו כל מיני תנאים שמשרד הבריאות מנסה להסיר אותם ולפי דעתנו זה מאוד מבורך אבל כפי שאמרת, זה לא רק הציבור שצריך לדעת. אם מודיעים לציבור ובשטח המערכות הן לא מוכנות לזה, אין לזה משמעות. זה כבר מ-2016. צריכה להיות התגייסות של כל המערכות כדי לשנות. מקצוע הרוקחות סובל מהסכמים שהם לא תואמים לשטח ולמציאות ועכשיו צריך להתאים אותם לכל השינויים שמשרד הבריאות מקדם. אני מאמין שאם כן נגיע לזה, גם מבחינת הסכמים, גם מבחינת חוקים והתנהלות עבודה בשטח, זה כן יגיע לשם. במשך שנים מקצוע הרוקחות סובל
מכל הבירוקרטיה המיושנת.
היו"ר יונתן מישרקי
תודה רבה. אמיר ניצן, הסתדרות הרוקחים בישראל.
אמיר ניצן
אני הפה של בתי המרקחת הפרטיים. קודם כל, אנחנו מעורבים בתהליך הזה וזה נעשה בתיאום. מה שנציגי משרד הבריאות שכחו להזכיר זה שיש עוד מהלך סופר משמעותי שעוסק בהנגשת המידע הקונקרטי הרפואי של החולה לבתי המרקחת באופן כזה שהרוקח שייתן מרשם רוקח ותהיה לו הרשאה, או שייתן תרופות אחרות, הוא ידע מה ה-בק ראונד של המטופל והוא לא יצטרך להישען רק על מה שהמטופל מספר לו. זה נשכח כאן כי בוצעה כאן סקירה מאוד מהירה אבל זה המהלך המז'ורי שיאפשר גם את הסרת הרגולציה שיש במסגרת ההצעה לשינוי של התקנה הנוכחית.
היו"ר יונתן מישרקי
אולי יהיה נכון גם לבקש מאיגוד הרוקחים, מהסתדרות הרוקחים, מכל מי שעוסק מול האזרח, שאולי גם הוא יוכל ליידע או יצטרך ליידע את האזרח באפשרות למתן התרופה או מה שזה לא יהיה.
אמיר ניצן
זה בהחלט חלק מהתפקיד שלנו. מעבר לזה אנחנו מייצגים את בתי המרקחת, התפקיד שלנו הוא להעביר מסרים לציבור הרחב ואנחנו עושים זאת. ברגע שתהיה הבשלה ותהיה יכולת, ברור שאנחנו נשתמש בדבר הזה. להבדיל מאחרים שהם עוסקים בכל מיני תחומים בתוך המערכות הרגילות, אצלנו זה גם החיים שלנו, זה הביזנס שלנו. לכן מאוד חשוב לנו שהציבור ידע.
היו"ר יונתן מישרקי
זה קורה היום?
אמיר ניצן
היום זה לא קורה כי התהליך שגובש לפני 10 שנים בגלל כל מיני לחצים חיצוניים, לאו דווקא של משרד הבריאות, היה תהליך כל כך מסורבל שמספר האנשים שיש להם הרשאה אישית הוא מאוד מאוד קטן.
כראם טהא
בערך 160.
אמיר ניצן
זה לא נבע בגלל חוסר הרצון הטוב של משרד הבריאות אלא בגלל כל מיני השפעות צדדיות של כל מיני גורמים שהיו מעורבים. אני מקווה שעכשיו הדבר הזה יפתח את העסק ונוכל להתקדם עם זה.
ענת מימון
אני רוצה לשאול שאלה, גם משרד הבריאות וגם את הרוקחים. כבר בתיקון שנעשה בשנת 2017, התקנות קבעו את הצורך לעיין במידע הרפואי. קבענו מפורשות שקופת חולים או מוסד רפואי צריכים להנגיש את המידע הרפואי. רצינו להבין איך בשטח, האם באמת יש איזשהו ממשק והמידע מתחיל לזרום או שהיום אין שום אפשרות לבתי המרקחת לקבל את המידע הרפואי מהקופות ומהמוסדות הרפואיים.
אמיר ניצן
הנושא הזה עלה גם בחקיקה ראשית של פקודת הרופאים וגם במרשם פתוח. הצורך הזה בשימור הנתונים זה משהו שהוא מאוד מורכב. הוא דורש לקשור את כל קופות החולים שמה שישוו זה למידע של כל מערכות בתי המרקחת. לאחרונה משרד הבריאות נותן לזה סדר עדיפות מאוד גבוה ואני חושב שזה מה שבאמת יפרוץ את הסכר מבחינת הנגישות של בתי המרקחת למטופלים.
ענת מימון
אבל בתיקון הנוכחי אנחנו לא משנים משהו. למה שמחר בבוקר יקרה משהו והמידע יעבור?
כראם טהא
זה חלק משינוי.
שירלי אברמוביץ'
אני חושבת שקודם כל, ככל שיבוא גם הביקוש מהשטח, קופות החולים ירגישו שהן צריכות לספק את השירות הזה שקיים על פי דין.

אני רוצה להזכיר שבשנת 2018 תוקן חוק ביטוח בריאות ממלכתי והוא קבע שם בסעיף 21(ד) ביחס לניפוק תכשיר מרשם שלשם ניפוק תכשיר מרשם שניתן במרשם אלקטרוני, תאפשר קופת חולים לכל בית מרקחת, ובכלל זה לבית מרקחת שאינו נותן שירותים לקופת החולים לפי סעיף 23, לקבל גישה למערכת הממוחשבת שלה. זאת אומרת, על פניו התשתית המחשובית הטכנית לדבר הזה כבר קיימת. השאלה היא האם הקופה מאפשרת את מתן השירות הזה במסגרת השירותים שהיא מעניקה למבוטחים שלה. אנחנו מקווים שככל שהשירות הזה יהיה יותר אטרקטיבי, זה יעבוד יותר.
היו"ר יונתן מישרקי
נמצאים כאן נציגי קופות החולים? אולי ב-זום. קופת חולים מאוחדת, שרון אלמקייס. שלום. אנחנו רוצים להבין קצת יותר - פתחנו איתך אבל נשמע גם את יתר הקופות – איך עובדת היום הדינמיקה לגבי המידע הרפואי ביניכם לבין בתי המרקחת.
שרון אלמקייס
אני לא אדבר בשם קופות החולים. אנחנו מעבירים מידע רפואי שהיום הוא בסיסי ביותר - המרשם עצמו, המינון, הכמויות. אנחנו מעבירים גם מידע של רכישות קודמות. אנחנו לא מעבירים אבחנות, לא מעבירים רגישויות, לא מעבירים מידע על המטופל עצמו אלא רק את המרשם והרכישות שלו.
היו"ר יונתן מישרקי
זה נדרש על פי חוק?
ענת מימון
לפי התקנות, כדי לאפשר את מרשמי הרוקח, נדרש מידע עוד יותר מפורט כמו מועדי ביקור אחרונים אצל הרופא, אבחנות והוראות הרופא המטפל, תוצאות בדיקת מעבדה רלוונטיות שיכולות להיות רלוונטיות. למעשה המידע הזה לא עובר ולכן אין אפשרות לתת את המרשמים שהרוקח רשאי לתת.
שרון אלמקייס
בבתי מרקחת החיצוניים הפרטיים, נכון. במצב הקיים היום.
היו"ר יונתן מישרקי
ובבתי המרקחת של הקופה?
שרון אלמקייס
רוקחים מורשים כן חשופים למידע.
היו"ר יונתן מישרקי
אנחנו כאן למעשה מבקשים שגם לפרטיים ייתנו. נכון?
שירלי אברמוביץ'
בכל מקום שבו יש רוקח בעל הרשאה. אנחנו היינו מעוניינים שהשירות הזה יהיה פתוח לכולם.
היו"ר יונתן מישרקי
אני חושב שזה נכון. הבקשה שלנו כוועדה היא שהקופות יאפשרו לאותם בעלי הרשאות, לאותם רוקחים בעלי הרשאות, לצפות בכל הנתונים שנדרשים עבורם כדי לקבל החלטה עבור אותן תרופות שהם יוכלו לספק וזה במטרה להקל על האזרח שנזקק, על אותה אמא שנזקקת, על אותו חולה שנזקק. אני מניח את זה בפניכם. אנחנו כמובן נשמע את הקופות הנוספות. תודה רבה לך.
היו"ר יונתן מישרקי
שירותי בריאות כללית מרק לוין ב-זום.
מרק לוין
שלום. אני רוצה לומר שכללית תומכת בהצעה לתיקון החוק. אני מתחיל מהדיון הראשון. אנחנו בעד תיקון של תקנות מתן מרשם לרוקח. היינו שותפים בכל התהליך ולכן הנוסח הסופי לגמרי מקובל על כללית.

בנוגע לסוגייה השנייה של הנגשת מידע. כאמירה אנחנו מנגישים מידע באופן שוויוני גם לבתי מרקחת בהסדר וגם לבתי מרקחת אורגניים של הקופה. כלומר, כל מידע שאני מנגיש לרוקחים בתוך הבית, לרוקחים שמועסקים בכללית, זה אותו מידע שמונגש לבתי מרקחת בהסדר. מעבר למידע בסיסי, שזה מידע לגבי מרשמים, בירוקרטיה, אנחנו נותנים גם מידע קליני. אנחנו מנגישים חלק מתוצאות מעבדה כאשר זה רלוונטי לטיפול תרופתי כמו למשל רמה של LDA, רמה של המוגלובין A-1-C כל מיני מדדים הקשורים בסוכרת. כלומר, מדדים מתוך עולם מעבדות שקשורים באופן ישיר לביצוע התפקיד שלנו כי הם מונגשים גם היום. בכוונתה של כללית להמשיך להנגיש מידע רפואי מעבר למה שמונגש כבר היום. יש לנו תרופות נטרופתיות, יש לנו רמה של תרופה בדם, כל מיני מדדים קליניים שמונגשים ואנחנו אכן מתכוונים בשנה זו להנגיש גם רגישויות ואבחנות. כל זה יקדם אותנו וגם יסייע בטיפול השוטף של הרוקח.
היו"ר יונתן מישרקי
תודה רבה על הדברים. משרד הבריאות עושה איזשהו פיקוח או אכיפה לגבי העברת מידע רפואי בין הקופות לבתי המרקחת?
מירי טריינין
אני רוקחת מחוזית של לשכת הבריאות תל אביב ומעורבת בקידום המתווה. כרגע אנחנו עוד לא עושים את הפיקוח אבל כן יצא מכתב מטעם משרד הבריאות לקופות החולים שמנחה אותם בצורה ברורה לבצע את ההנגשה של המידע הנדרש לכל בתי המרקחת, גם אלה של הקופות.
היו"ר יונתן מישרקי
באותו מכתב מצוין איזה סוג מידע רפואי?
מירי טריינין
נכון. כל המידע הנדרש כדי לקיים את מרשם רוקח וייעוץ רוקחי יזום כמו שצריך. גם הוגדר שזה צריך להיעשות במהלך שנת 2024.
היו"ר יונתן מישרקי
ב-זום נמצאת דניאלה רחמים מקופת חולים מכבי.
דניאלה רחמים
שלום. אני יכולה להתייחס למערך הרפואה. אני אחראית על רפואת המשפחה במכבי. אני אשמח שהרוקח הכללי שלנו יתייחס לגבי הפרטים שביקשתם. אם אפשר, אחר כך אני אתייחס לגבי התקנות כי למכבי יש הסתייגות אחת.
היו"ר יונתן מישרקי
כשנקריא את התקנות, תרימי דגל ונאפשר לך להתייחס.
יוסי לומניצקי
שלום. אני מייצג את ארגון הרוקחות, יושב-ראש הוועדה המקצועית של ארגון הרוקחות שהוא הארגון המוביל מבחינה מקצועית בישראל של כל ארגוני הרוקחות. אנחנו עבדנו במשך שנים רבות על תקנון התקנות של מתן מרשם רוקח ולצערי הרב קופות החולים עושות מאמץ עליון לעצור את זה ולא נותנות לקדם את זה למרות שהדבר הזה מאוד חשוב גם מבחינה מקצועית וגם מבחינת השירות. הרקח הוא זה שרואה את המטופל הכי הרבה פעמים כי הוא בא לקחת את התרופות כמעט כל חודש.
היו"ר יונתן מישרקי
מה לדעתך הקופות עושות בתהליך שהוא לא בסדר?
יוסי לומניצקי
כל ארגון דואג לאנשיו. זה הכול גילדה. יש כאלה שדואגים למטופל ויש כאלה שדואגים יותר לגילדה. חשוב מאוד שהדבר הזה יקודם ושהוועדה הנכבדה תדרוש מקופות החולים לקדם את הדבר הזה כיוון שזה יקל על מערכת הבריאות וזה יוסיף נופך מקצועי למטופלים. לרופאים אין היום הרבה זמן. לשבת עם מטופלים ולהתחיל להסביר להם על התרופות, איזה תופעות לוואי יש ואין. היום רופא נותן את המרשם, שולח אותו באון-ליין, וברור שהוא לא מסביר לחולה שום דבר. בסוף הרוקח הוא החולייה הקריטית שנותנת את השירות המקצועי וחשוב מאוד להעצים אותו. לכן חשוב להקל כמה שיותר על חסמים אדמיניסטרטיביים שמערימים בדרך כדי לעצור את המהלך החשוב הזה.

להזכיר רק שאחיות שעושות קורס בנושא של מרשמים לתרופות, הן יכולות לרשום מרשמים. רוקחים שלומדים ארבע שנים ועוד עושים השתלמות אישית ומתעסקים כל היום בתרופות, לא יכולים לעשות את זה. ברור לכם שמשהו כאן לא סביר מבחינת עומס על מערכת הבריאות והיכולת לתת מענה יותר טוב למטופלים.
היו"ר יונתן מישרקי
תודה רבה. אנחנו בדיוק עכשיו על זה. אתה התפרצת לדלת פתוחה בהקשר הזה. לא כל כך הצלחתי להבין קודם, מכבי ציינו שהרוקח שלהם ב-זום, אבל אני מבין שהוא לא שם.
קריאה
הוא הנציג.
היו"ר יונתן מישרקי
אתה גם נציג מכבי וגם נציג ארגון הרוקחות.
יוסי לומניצקי
לא. אני לא נציג מכבי. דניאלה היא נציגת מכבי ואני הוסמכתי רק לייצג את ארגון הרוקחות בישראל.
מירי טריינין
הייתי שמח לשמוע גם ממכבי וגם מלאומית.

אני אבקש חידוד קטן. אני חושב שאף פעם לא עסקתי בתקנות הרוקחים, אולי פעם אחת, אבל אני רוצה לדעת מה המשמעות של בעל הרשאה אישית.
מירי טריינין
זה אומר רוקח שסיים לימודי רוקחות, יש לו תואר ברוקחות ועשה עוד הכשרה נוספת, לימודים נוספים, כדי לקבל הרשאה שהיא נרשמת באגף הרוקחות. יש רשומה של הרשאות. אנחנו יודעים לגבי כל רוקח ורוקח, מתי הוא קיבל את ההרשאה שלו, מתי הוא עשה את ההכשרה, אם הוא רוקח קליני, אם הוא רק עבר את ההכשרה. זה רוקח שיש לו עוד רמה של לימודים והתמקדות.
היו"ר יונתן מישרקי
למה יש רק 160 כאלה? לכאורה זה אמור להיות כלי לקידום הרוקחות.
מירי טריינין
נכון. יש רק 160 מכיוון שהתקנות, כפי שהן רשומות כיום, כמו שגם אמיר אמר, הן מאוד מסורבלות ולא ישימות. לכן, מכיוון שזה לא היה ישים, רוקחים הפסיקו לעבור הכשרות שעולות להם הרבה מאוד כסף.
היו"ר יונתן מישרקי
אם כן, אנחנו עושים צעד בענין הזה.

גברתי, אם תראי את נציגי קופות החולים, אני אשמח לשמוע גם אותם אבל בואו נתחיל לצלול לתקנות.
דניאלה רחמים
תודה. מאחר ויוסי הוא הרוקח שלנו, חשבתי שהוא יתייחס ספציפית. לא הבנתי שהוא בא בכובע אחר ואני מתנצלת.

מבחינת מה שיש לנו במכבי. היום הרוקחים בבתי המרקחת של מכבי, סופר פארם, אני לא יודעת לגבי הפרטיים, אבל נדמה לי שגם אצלם, יכולים לראות את המרשמים הווירטואליים שנשלחים ואת הפרטים. זה פתוח להם. הקופה כבר אישרה בוועדת הרשומה שלה שהרוקחים יכולים לראות מעבר לזה כדי לתת את הייעוץ שהם נותנים בבתי המרקחת.
היו"ר יונתן מישרקי
אנחנו נבקש להחיל את זה גם בפרטיים.
דניאלה רחמים
אני יכולה לבדוק את זה. יכול להיות שזה קיים. אני מתנצלת. בדרך כלל זה לא תחתיי ולכן אני לא יודעת את זה ב-100 אחוזים. אני רושמת לעצמי לבדוק את זה.

ייעוץ רוקחי מאפשר לרוקחים לעשות את זה בבית המרקחת לשבת עם מטופל, להסביר הרבה יותר לגבי תופעות לוואי, לגבי דרך לקיחת התרופות וזה כבר אושר. לגבי שיחה מלאה שזה התיק הרפואי, יש בזה הרבה מאוד בעיות טכניות ומחשוביות. זה משהו שאנחנו בודקים אותו.

לגבי אינטראקציות תרופתיות, מכבי הכניסה מערכת מאוד מתוחכמת בשם סיגנל שהיא לכל המטפלים, גם רופאים, והיא תהיה פתוחה לכל הרוקחים שלנו בבתי המרקחת והיא תיתן עוד מידע ואינפורמציה קלינית חשובה לרוקחים במעמד הזה של בית המרקחת.
היו"ר יונתן מישרקי
מעולה. תודה רבה.
ענת מימון
טיוטת תקנות הרוקחים (מתן מרשם בידי רוקח בעל הרשאה אישית) (תיקון), התשפ"ד-2024

בתוקף סמכותי לפי סעיף 26(א)(1)(5) לפקודת הרוקחים (נוסח חדש), התשמ"א-1981, ובאישור ועדת הבריאות של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

1. תיקון תקנה 2

בתקנות הרוקחים (מתן מרשם בידי רוקח בעל הרשאה אישית), התשע"ד-2014 (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 2(5), במקום "שישה חודשים" יבוא "שלושה חודשים".

התקנה הזאת מדברת על המרשם לטיפול המשכי. יש שני סוגים של מרשמים שיכול לתת הרוקח, כאשר האחד הוא לטיפול המשכי, לתרופות מסוימות, למטופלים במשך זמן מסוים, שהם חולים כרוניים ומטופלים בתרופה. מרשמי המשך, הוא יוכל לתת להם.
היו"ר יונתן מישרקי
ששת החודשים הם ששת החודשים של המטופל. צמצמנו את זמן הטיפול כדי שהוא יוכל לקבל את התרופה. זו הקלה.
ענת מימון
להרחיב את קשת המצבים בהם המטופל יהיה זכאי לקבל את המרשם ההמשכי.
היו"ר יונתן מישרקי
מעולה. למה שלושה חודשים ולא חודשיים או חודש אחד? מה הנחה אתכם בבחירת המספר?
מירי טריינין
נכון שמטופל יצרוך תרופה מסוימת במשך זמן מה כדי לראות שבאמת התכשיר טוב לו. אם לא, הוא יחזור לרופא. שלושה חודשים זה פרק זמן מקובל וסביר לראות את התאמת הטיפול התרופתי למטופל.
ענת מימון
אני גם אעיר שבפקודה עצמה מדובר על מצב של טיפול כרוני ולכן לא יכולנו לומר שהוא מטופל שבוע.
היו"ר יונתן מישרקי
בסדר.
ענת מימון
2. תיקון תקנה 3 -

בתקנה 3 לתקנות העיקריות –

(1) בתקנת משנה (ב), במקום "תיעשה בכתב, בפעם הראשונה" יבוא "תינתן בפעם הראשונה".

(2) תקנת משנה (ג) – בטלה.

התקנה הזאת מדברת על הסכמת המטופל לעיון במידע רפואי. אחד הדברים המרכזיים כאשר הוועדה קבעה את ההסדר הזה, היא ביקשה שמטופל שמקבל מרשם מרוקח, יהיה מודע לכל הפרוצדורה. הוא יהיה מודע לכך שהתיק הרפואי שלו בחלקו חשוף בפני הרוקח ובתוך בית המרקחת, גם אם זה לא במסגרת הקופה. הוועדה קבעה שההסכמה של המטופל למתן המרשם ולחשיפת המידע הרפואי תיעשה בכתב פעם בשנה. בפעם הראשונה שהוא מבקש את המרשם הזה, היא תיעשה בכתב ועכשיו למעשה אנחנו מורידים את הדרישה שזה יהיה בכתב ומבקשים שפשוט תינתן הסכמה. אני מניחה שמשרד הבריאות סבר שיש כאן איזשהו חסם שמקשה.
שירלי אברמוביץ'
כמה סיבות. גם יש כאן את ההיבט האדמיניסטרטיבי, הטופסולוגיה המיותרת והלא נדרשת, וגם אני רוצה לציין שאנחנו בשום פנים ואופן לא מוותרים על דרישת ההסכמה של המטופל לעיון בתיק הרפואי שלו. יש לנו כמה אמצעים לוודא את זה בכל פעם שהמטופל מבקש מרשם מרוקח, הרוקח בעל ההרשאה צריך לוודא שאכן ניתנה הסכמה ושהמטופל מבין את זה. בכל שנה, כשהוא מחדש את ההסכמה שלו בפני המוסד הרפואי - - -
היו"ר יונתן מישרקי
לא כתוב כאן כל שנה. כתוב בפעם הראשונה.
שירלי אברמוביץ'
בפעם הראשונה בכל שנה. אז הוא מקבל לפי תקנה 25 דף הסבר למטופל, ההסכמה שלו מתועדת לפי תקנה 8.
היו"ר יונתן מישרקי
בסדר. משרד המשפטים חושב שזה נכון?
יואב סטשבסקי
ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים. אנחנו מסכימים עם המהלך. אני אציין שבעקרון לפי סעיף 20 לחוק זכויות החולה, ניתן להעביר מידע רפואי לגורם מטפל לצורך מתן טיפול.
היו"ר יונתן מישרקי
לא כתוב כאן בכתב או לא בכתב.
יואב סטשבסקי
בדיוק. אני אגיע לזה. אני קודם כל אגדיר שרוקח מוגדר כמטפל לעניין הזה. שנית, בהתאם להוראות סעיף 14 לחוק זכויות החולה, הסכמה להעברת המידע או להיחשפות למידע יכולה להיות גם בדרך של התנהגות וגם בעל פה. מבחינת המטופל, ברגע שיש פרוצדורה חריגה, הוא אומר שיש כאן אולי מידע חריג ולכן זה מרתיע אותו. לעומת זאת אם זו הסכמה בעל פה או בהתנהגות כמו שיש לגבי גישה לכל רופא שחשוף למידע, זה מפחית מהחשדנות.
היו"ר יונתן מישרקי
איך הרוקח יבין שבאמת הוא הבין שהמידע שלו נחשף והוא מסכים לכך?
מירי טריינין
לכל דבר יש תיעוד.
היו"ר יונתן מישרקי
זה בעל-פה.
שירלי אברמוביץ'
הוא נותן את הכרטיס המגנטי כדי להיכנס למערכת.
מירי טריינין
בתיק יש תיעוד.
אמיר ניצן
הטרנזקציה עצמה היא טרנזקציה מיוחדת. הפעולה הזאת מבחינת מחשוב ותיעוד, היא פעולה מיוחדת. זאת לא פעולה סטנדרטית. כאן הרוקח מייצר את הדאטה ובמצב הרגיל הרוקח מקבל את הדאטה. דרך הדבר הזה אתה מקבל גם את הזמן, גם את המועד, מי היה בנקודה וברור שהוא לא יעשה את זה אם המטופל לא יסכים לקבל את השירות הזה.
דניאלה רחמים
לגבי תיקון תקנה 2 שמתייחס לחודשים, להעביר את זה ממרשם שיכול להיות מונפק אחרי שהמרשם האחרון מונפק שישה חודשים והורדה לשלושה חודשים. מבחינה רפואית אין בזה הגיון ואפילו מבחינתנו יש בזה סכנה. אני אסביר את התהליך למי שלא מכיר. מרשם כרוני אנחנו מנפיקים כשיש איזשהו מצב רפואי כרוני, לדוגמה יתר לחץ דם. המטופל אובחן עם יתר לחץ דם במרפאה, אנחנו מנפיקים מרשם כרוני. המרשמים הכרוניים מונפקים כל שלושה חודשים אבל המרשם הראשון שעכשיו אתם מציעים באופן שהרוקח יוכל להמשיך אותו בלי שיש עוד מפגש עם הרופא, מאוד מסוכן כי זה בדיוק הזמן שבו אנחנו מעריכים האם יש תופעות לוואי, האם באמת המינון שנתנו לו הוא המינון הנכון, האם אני צריכה לשנות, להעלות את המינון, להוסיף עוד משהו. נקודת המפגש עם הרופא כדי שהוא יוכל להמשיך את המרשם הזה היא קריטית מבחינה רפואית.

אני באמת חושבת שלהוריד את זה משישה חודשים לשלושה חודשים, עלול להיגרם מצב שהמטופל לא בא לרופא למרות שהרופא יאמר לו לבוא אלא הוא יגיע ישירות לרוקח והרוקח ממשיך את מתן התרופה במשך שנה שלמה.
היו"ר יונתן מישרקי
הערה חשובה. משרד הבריאות, תגובתכם.
מירי טריינין
הרוקח הוא לא חותמת גומי. זה לא שהוא מאריך את המרשם אוטומטית אלא הוא עושה הערכה קלינית. הוא מדבר עם המטופל והוא בודק תופעות לוואי.
היו"ר יונתן מישרקי
איך?
מירי טריינין
בשיח. הוא שואל כמו שרופא שואל. אם צריך בדיקות מעבדה, הוא בודק בדיקות מעבדה.
היו"ר יונתן מישרקי
רוקח יודע לקחת בדיקת דם? לבדוק לחץ דם?
מירי טריינין
הוא חשוף למידע.
שירלי אברמוביץ'
הוא חשוף לבדיקות.
היו"ר יונתן מישרקי
היא אמרה עכשיו שבתום שלושה חודשים זה בערך הזמן שעושים הערכת מצב על אותו חולה. אני שואל איך עושים את הערכת המצב. רופא נכנס לחדר, בודק, לוקח בדיקות דם בודק לחץ דץ עם מכשור מסוים. לרוקח אין את הכלים האלה.
מירי טריינין
אם זו תרופה שצריך רמות בדם לדוגמה, אם אין בדיקות מעבדה, הרוקח לא יוכל לחדש את המרשם, כמו רופא.
היו"ר יונתן מישרקי
ציינו כאן חולה כרוני אחרי שלושה חודשים ולא הגבלנו את זה.
ענת מימון
לא. יש עוד תנאים שאנחנו לא נוגעים בהם. הסעיף מדבר על עוד תנאים.
היו"ר יונתן מישרקי
מה התנאים?
ענת מימון
קודם כל, החוק עצמו קובע את התנאים ואומר שהמרשם הזה שהרוקח נותן, מוגבל לחצי שנה. אחרי תשעה חודשים הוא כן יגיע לרופא והרוקח לא יכול להמשיך. מעבר לזה, יש את התנאים שהוא עיין במידע הרפואי, הוא בדק והוא עשה תשאול לגבי המצב הרפואי והתרופתי. הוא קיבל הסכמה. זה ייערך בעמדה או בחדר שיאפשרו קיום בירור בצורה הולמת ובשמירה על פרטיות, הוא מצא כי יש צורך רפואי בתכשיר לפי ההתוויה שבתעודת הרישום, הוא יידע.
שירלי אברמוביץ'
אני יכולה להוסיף שבתקנה 5 יש את הנושא של עיון במידע רפואי ושם יש פירוט של כל מה שהרוקח בעל ההרשאה האישית נחשף אליו. רשימת מרשמים לתכשירים רפואיים שניתנו ב-19 החודשים הקודמים, שני מועדי ביקור אחרונים של המטופל אצל רופא מטפל, אבחנות והוראות הרופא המטפל לעניין מתן מרשמים לרבות מרשמים לטיפולים המשכיים – ניתנו, תוצאות בדיקות מעבדה כגון דם, שתן, צואה ותרביות של המטופל מהחצי שנה האחרונה.
היו"ר יונתן מישרקי
השאלה אם זה מספיק לשלושה חודשים.
מירי טריינין
אם הרוקח בעל ההרשאה סבור שמבחינה מקצועית הוא לא יכול לקבל את התמונה הקלינית הנדרשת, הוא יפנה את המטופל בחזרה לרופא ולא ירשום לו את המרשם.
ענת מימון
אפשרנו גם לרופא לכתוב שהוא רוצה שהרופא המטפל ימשיך במטופל. זאת אומרת, אם הרופא סביר שיש כאן מטופל שחייב לחזור לבדיקות אצל הרופא, זה יהיה כתוב בתיק הרפואי וכמובן שבמצב כזה הרוקח לא ייתן מרשם.
כראם טהא
אני אומר משהו כרוקח שעובד גם בדלפק מחוז תל אביב. גם כך לפי העבודה שלנו כיום פיזית ליד הדלפק, כפי שאמר מרק לוין אנחנו כל הזמן חשופים למידע לגבי בדיקות מעבדה ודברים כאלה. גם משרד הבריאות יודע את זה ונדמה לי שזו גם אחת הסיבות לקידום מקצוע הרוקחות. בהרבה מקרים מגיעים מטופלים שלוקחים תרופות במשך חצי שנה ושנה ואנחנו עוצרים את זה. מגיעים מטופלים עם תפקודי כליות פחות מ-30 שלוקחים תרופות והרוקח עוצר את זה. הרופאים חווים עומס רב ויש מקרים שהרופאים פשוט מחדשים מרשמים ואין להם זמן לגעת בדברים אלה. כשאתה מביא את הרוקח אחרי שלושה חודשים, אחרי שהמטופל עושה בדיקות מעבדה וכבר יש תוצאות, גם הרוקח עצמו יכול להעיר מיד שהטיפול לא יעיל. זה לא אומר הוא בטוח ימשיך את הטיפול אלא זה אומר שמשרד הבריאות אומר שאחרי שלושה חודשים הרוקח מעיין, יש שינוי לטובה, שינוי של ממש, רואים שהתרופה מיטיבה וטובה לטיפול, הרוקח כן יכול להמשיך את זה.
היו"ר יונתן מישרקי
הועלתה טענה שלא רואים, אבל בסדר, אני שומע.
כראם טהא
בבתי המרקחת רואים את זה כל הזמן.
היו"ר יונתן מישרקי
לא נעשות בדיקות האם התרופה משפיעה לטובה או לא בטרם עברו שלושה חודשים.
כראם טהא
אי אפשר להחליט אם התרופה משפיעה או לא אם לא עושים בדיקות. צריך מעקב. יש את מה שהרופא עושה ויש את מה שהרוקח עושה.
שירלי אברמוביץ'
כפי ענת הסבירה, רופא שמעוניין להביע הסתייגות לאפשרות ולמנוע את אפשרות הארכה, הוא יכול לרשום את זה בתיק הרפואי.
היו"ר יונתן מישרקי
זה לא מרגיע אותי יותר מדי.
יוסי לומניצקי
לגבי מה שנאמר. שלושה חודשים זה בהחלט מספיק זמן. אני לא מכיר תרופה שאחרי שלושה חודשים היא לא מאוזנת. יש יתרון לזה שהרוקח רואה את המטופל. הרופא מקבל פנייה באון-ליין, הוא לא רואה את המטופל, הוא לא מדבר איתו, הוא בסך הכול מתכתב איתו. היתרון של הרוקח הוא שאחרי שלושה חודשים הוא יכול לראות את המטופל. אם הוא רואה שהוא חיוור, הוא אומר לו שאולי זה בגלל התרופה, והוא שואל אותו אם יש לו תופעות לוואי ומתחקר אותו יותר לעומק לפי האופי של התרופה. לכן אני חושב שזה יתרון גדול שאחרי שלושה חודשים כבר רואה אותו מישהו באופן פיזי ויכול לקבל ממנו את כל האינפורמציה.
היו"ר יונתן מישרקי
הרוקח צריך לשאול את המטופל על תופעות לוואי.
יוסי לומניצקי
בוודאי. בכל מפגש.
כראם טהא
זה קיים בחוק. אנחנו חייבים לעשות את זה.
יוסי לומניצקי
דניאלה לא ידעה לענות לגבי התיק הרפואי. כרגע את התיק הרפואי במכבי רואים רק בבתי מרקחת של מכבי. בתי מרקחת פרטיים עדיין לא רואים. קיבלנו מכתב ממשרד הבריאות וחייבים לוודא שמיישמים את זה. לא יכול להיות שהחשיפה למידע ורמת השירות תהיה שונה בבית מרקחת פרטי לבין בית מרקחת של הקופה.
היו"ר יונתן מישרקי
זאת דרישת הוועדה וזאת דרישת משרד הבריאות. אני לא יודע אם המנגנונים שלכם צריכים לפקח על כך שזה קורה.
ענת מימון
אנחנו עוברים לתקנה 3 שמתקנת את תקנה 8.

3. תיקון תקנה 8

בתקנה 8 לתקנות העיקריות –

(1) בתקנת משנה (ב), הסיפה החל במילים "לטופסי התיעוד יצורף" – תימחק.

(2) בתקנת משנה (ג) המילים "ואת כתבי ההסכמה שניתנו בבית המרקחת" – ימחקו.
היו"ר יונתן מישרקי
זה בעקבות זה שמחקנו את ה"בכתב".
ענת מימון
נכון. תקנה 8 זה טופס התיעוד. טופס התיעוד ממשיך להיות קיים. זה טופס שהרוקח ממלא ומתעד. אנחנו מורידים את הצירוף שלש כתבי ההסכמה לטופס התיעוד.

4. תיקון כותרת פרק ג'

בכותרת פרק ג' לתקנות העיקריות, המילה "והשתלמות" – תימחק.

למעשה היום ההרשאה האישית שדובר עליה לפני שהתחלנו להקריא ניתנה לחמש שנים וקבעו שכדי להאריך אחרי חמש שנים צריך יהיה לעבור איזושהי השתלמות. כרגע משרד הבריאות קבע או חושב שאין צורך בהשתלמות הזאת ולכן אנחנו מורידים את ההשתלמות וגם את חמש השנים של ההגבלה. כלומר, הרשאה אישית יכולה לצאת ללא הגבלת זמן ולא יהיה צריך השתלמות כדי לחדש אותה.
היו"ר יונתן מישרקי
זה לא מוגזם מדיי?
שירלי אברמוביץ'
אנחנו סבורים שכמו שלמשל עורך דין שעובר השתלמות בייפוי כוח מתמשך לא נדרש לעבור כל פעם מחדש את ההשתלמות - - -
היו"ר יונתן מישרקי
כן, אבל האינטרס שלו הוא לשבת וללמוד את החקיקות ואת הפסיקות החדשות.
מירי טריינין
כנ"ל לגבי רוקח.
שירלי אברמוביץ'
רוקחים תמיד צריכים להתעדכן כמו כל גורם מטפל בספרות המקצועית הרלוונטית.
היו"ר יונתן מישרקי
עורך דין, כדי לתת שירות, הוא צריך לדעת מה הפסיקות החדשות.
שירלי אברמוביץ'
גם רוקח.
כראם טהא
זה כל הזמן מתעדכן. יש לנו את זה און-ליין.
שירלי אברמוביץ'
יתרה מכך, גם משרד הבריאות יספק באופן וולונטרי.
היו"ר יונתן מישרקי
אם כן, למה מלכתחילה רציתם השתלמות?
שירלי אברמוביץ'
מכיוון שהמנגנון נבנה כך שההרשאה תינתן לתקופת זמן של חמש שנים והוא יצטרך לחדש אותה. סברנו שנכון יהיה שלאור החידוש תיערך גם השתלמות אבל אנחנו מגלים שהחידוש החוזר ונשנה הזה מדי חמש שנים הוא מיותר.
היו"ר יונתן מישרקי
בסדר גמור.
ענת מימון
מחקנו את ההתייחסות להשתלמות.
היו"ר יונתן מישרקי
אף אחד לא מתנגד לזה, נכון? נכון. נמשיך.
ענת מימון
5. תיקון תקנה 9

בתקנה 9 לתקנות העיקריות –

(1) בתקנת משנה (א), הסיפה החל במילים "תוקפה של הרשאה" - תימחק.

כאן מדברים על ההרשאה האישית. מאחר שהסיפה אומרת שהרשאה אישית תהיה לחמש שנים, אנחנו מוחקים את ההגבלה הזאת.
היו"ר יונתן מישרקי
בסדר.
ענת מימון
(2) במקום תקנת משנה (ב) יבוא:

"(ב) הורה המנהל על הגבלת תוקפה של הרשאה אישית לפי סעיף 26(א1)(2) לפקודה ופקע תוקפה, יהיה רשאי המנהל לחדש לרוקח המורשה את ההרשאה ללא צורך בביצוע הכשרה נוספת. לעניין זה "הכשרה – הכשרה לפי תקנה 10".

למעשה אנחנו מורידים את ההגבלה שזה יהיה לחמש שנים אבל כמובן שמנהל שנותן הרשאה אישית יכול להגיד שמדובר כאן ברוקח צעיר.
היו"ר יונתן מישרקי
מי זה לצורך העניין המנהל?
שירלי אברמוביץ'
מנכ"ל משרד הבריאות או מי שהואצלה לו סמכותו, אגף הרוקחות.
ענת מימון
אז הוא אומר שההרשאה הזאת היא לשלוש שנים.
היו"ר יונתן מישרקי
התקנות בעצם מאפשרות להגביל כך שלא יהיה באופן אוטומטי לכולם. בסדר. יש לכם מנגנונים לפיקוח?
מירי טריינין
כן. הרוקחים הם הזרוע הביצועית של פיקוח ובקרה למדיניות שנקבעת על ידי אגף הרוקחות.
ענת מימון
(3) בתקנת משנה (ג), בסופה יבוא "קבע המנהל כי ההרשאה תינתן ללא הגבלת תוקף יציין בהרשאה כי תוקפה הוא ללא הגבלת זמן".

כלומר, גם אם זה ניתן לא לתקופה, יהיה כתוב הרשאה ללא הגבלת זמן כדי שידעו שזה תקף לתמיד.

(4) בתקנת משנה (ה), אחרי "בקשה לחידוש הרשאה אישית" יבוא "לפי תקנת משנה (ב)" והמילים "אישור על השתלמות" – יימחקו.

גם כאן הורדנו את הדרישה להשתלמות.

6. תיקון תקנה 10

בתקנה 10 לתקנות העיקריות -

(1) בכותרת השוליים, המילה "והשתלמות" – תימחק.

תקנה 10 מדברת על ההכשרה וההשתלמויות.

(2) תקנת משנה (ד) – בטלה.

גם תקנה זו שעוסקת בהשתלמות, בטלה.

7. תיקון תקנה 25

בתקנה 25(ב) לתקנות העיקריות, בספקה (3), במקום "נחתם כתב ההסכמה" יבוא "ניתנה ההסכמה".

בתקנה 25 אנחנו מדברים על דף הסבר.
היו"ר יונתן מישרקי
למה אנחנו לא כותבים שניתנה הסכמה בעל פה?
ענת מימון
ניתנה הסכמה בכל דרך שהיא.
היו"ר יונתן מישרקי
כאן לא כתבנו בעל-פה?
ענת מימון
לא. כתבנו תינתן לראשונה.
היו"ר יונתן מישרקי
בסדר.
ענת מימון
אני רק אגיד שתקנה 25 זה דף הסבר שצריך למסור למטופל. זה עדיין נשאר. המטופל יקבל דף שיסביר לו בדיוק מה זה הדבר הזה.
היו"ר יונתן מישרקי
אבל לא צריך לחתום על הסכמה.
ענת מימון
בדיוק.

8. תיקון תקנה 26

בתקנה 26(6) לתקנות העיקריות המילים "או מנותן השתלמות לרוקחים בעלי הרשאה אישית" – יימחקו.

גם כאן הפיקוח והבקרה, כבר אין לנו את ההשתלמויות.

אני אציין שמועד התחילה הוא מיידי עם הפרסום ועכשיו אנחנו עוברים לתיקון התוספת השנייה. יש לנו שתי תוספות. בתוספת הראשונה מנויות התרופות בהן אפשר לתת את המרשם ההמשכי. בתוספת השנייה, כל התרופות של המרשם רוקח. זה הסוג השני. אלה תרופות שרוקח יכול לתת עליהן מרשם גם אם המטופל לא קיבל את זה לפני כן מרופא.
היו"ר יונתן מישרקי
זה תיקון חדש? תרופות חדשות?\
ענת מימון
הפרוצדורה קיימת ואנחנו מוסיפים עוד תרופות. כלומר, מרחיבים את רשימת התרופות שהרוקח יוכל לתת להם מרשם בעצמו.
שירלי אברמוביץ'
אני אשמח אם אתם תוכלו להציג את התרופות.
מירי טריינין
לפני שאנחנו מציגים את התרופות, אני רוצה להגיד שהתהליך של הגדרת התוספות האלה לתוספת השנייה נעשה עם איגוד הפרמקולוגים הקליניים בישראל. אלה רופאים פרמקולוגיים קליניים. ניהלנו איתם דיונים, ישבנו וקיבלנו את אישורם להכליל את התכשירים האלה לתרופות רוקח בהיבט שגם מבחינתם זה ראוי, נכון ואין סכנה.
היו"ר יונתן מישרקי
בעולם?
מירי טריינין
בעולם התכשירים האלה, חלקם אפילו ללא מרשם רופא. ללא מרשם בכלל.
היו"ר יונתן מישרקי
יש לך את האומץ לצלול להקראה של זה?
שירלי אברמוביץ'
אם לא היא, אז מי?
מירי טריינין
ממש מקריאים הכול?
היו"ר יונתן מישרקי
כן.
מירי טריינין
9. תיקון התוספת השנייה

(1) במקום פרט 1 יבוא:

חומר פעיל, ריכוזו ושילובו עם
חומר פעיל נוסף מטרת השימוש ומגבלות

"1. Adapalene בריכוז של עד 0.3% לטיפול באקנה, לשימוש חיצוני
כחומר פעיל בודד. יתכן בשילוב עם על העור
עם Benzoyl peroxide בריכוז עד
10%.

1א. Amoroifine בריכוז עד 5% כחומר לק לטיפול בזיהום פטרייתי
פעיל בודד בציפורניים

1ב. Bemzocaine בריכוז של עד 3%, לטיפול מקומי בדלקות
בשילוב עם Neomycin בריכוז אוזניים".
עד 0.35%, Phenylephine בריכוז
עד 2.5%, Sodium Propionate
בריכוז עד 5%.

(2) במקום פרט 2 יבוא:

חומר פעיל ריכוזו ושילובו עם חומר
פעיל נוסף מטרת השימוש ומגבלות

"2. Benzoyl peroxide בריכוז עד לטיפול באקנה, לשימוש חיצוני
10% כחומר פעיל בודד. יתכן על העור".
בשילוב עם Erythromycin בריכוז עד
4% או בשילוב עם Clindamycin
בריכוז עד 1% או עם Adapalene
בריכוז עד 0.3%.

2א. Bifonazole בריכוז עד 1% לטיפול מקומי בסבוריאה ופטרת,
כחומר פעיל בודד לשימוש חיצוני על העור.

2ב. Bilastine בחוזק עד 20 מ"ג לטיפול בתסמיני אלרגיה מעל
כחומר פעיל בודד גיל 12".

(3) אחרי פרט 3 יבוא:

חומר פעיל, ריכוזו ושילובו עם חומר
פעיל נוסף מטרת השימוש ומגבלות

"3ב. Butenafine בריכוז עד 1% כחומר לטיפול בפטרת על העור, במפשעות
פעיל בודד ובכף הרגל לשימוש חיצוני על העור

3ב. Caltipotrol anhydrous עד 50 לטיפול חיצוני על העור בפסוריאזיס
מיקרוגרם/גרם בשילוב עם וולגריס, במטופלים שאובחנו
Betamethosone בריכוז עד 0.5 בפסוריאזיס וולגריס".
מ"ג/גרם.

(4) אחרי פרט 4 יבוא:

חומר פעיל, ריכוזו ושילובו עם חומר
פעיל נוסף מטרת השימוש ומגבלות

"4א. Ciclopirox olamine בריכוז 1% לטיפול בפטרת על העור, לשימוש
כחומר פעיל בודד חיצוני על העור

4ב. Ciclopirox בריכוז עד 1% בשילוב לטיפול בדלקות עור משולבות עם
Gentamicin בריכוז עד 0.1% פטירת, לשימוש חיצוני על העור
ו-Clobetason butyrate בריכוז עד
05.%

4ג. Clotrimazole בריכוז עד 1% בשילוב לטיפול בדלקות עור משולבות עם
עם Neomucin בריכוז עד 0.645% פטרת, לשימוש חיצוני על העור".
ו-Dexamethasone בריכוז עד 0.044%.

(5) אחרי פרט 5 יבוא:

חומר פעיל, ריכוזו ושילובו עם חומר
פעיל נוסף מטרת השימוש ומגבלות

"5א. Desloratidin כחומר פעיל בודד לטיפול בסימפטומים אלרגיים
בעבור מטופלים מעל גיל שנה.

5ב. Desogestral בחוזק 0.075 מ"ג כחומר גלולות למניעת הריון
פעיל בודד.

5ג. Dimethindeum בריכוז 1 מ"ג/מ"ל לטיפול נוגד גרד, אנטי-
כחומר פעיל בודד היסטמיני ואנטי אלרגי
למטופלים מגיל שנה.

5ד. Doxylamine בחוזק עד 20 מ"ג לטיפול בבחילות בנשים בהריון
בשילוב עם Pridoxine בחוזק עם מ"ג שאינן מגיבות לטיפול שמרני".

(6) אחרי פרט 6 יבוא:

חומר פעיל, ריכוזו ושילובו עם חומר
פעיל נוסף מטרת השימוש ומגבלות

"6א. Eletriptan בחוזק עד 40 מ"ג לטבליה לטיפול במיגרנה במטופלים
כחומר בודד שאובחנו בעבר כסובלים ממיגרנה".

(7) אחרי פרט 7 יבוא:

חומר פעיל, ריכוזו ושילובו עם חומר
פעיל נוסף מטרת השימוש ומגבלות

"7א. Epinephpine בריכוז עד 1.3 מ"ג/ לטיפול חירום בתגובות אלרגיות
0.3 מ"ל כחומר פעיל בודד חמורות לרבות אנפילקסיס

7ב. Erdosteine בחוזק עד 300 מ"ג לטיפול מכייח במחלות נשימתיות
כחומר פעיל בודד אקוטיות וכרוניות

7ג. Estriol בריכוז 0.1% כחומר פעיל לשימוש וגינלי, לטיפול בהפרעות
בודד נרתיקיות הנובעות בחוסר באסטרוגן

7ד. Etoricoxib בחוזק עד 90 מ"ג לטבלייה לטיפול בכאב בינוני קצר טווח בדלקות
כחומר פעיל בודד מפרקים ושרירים ולאחר ניתוח דנטלי
לתקופה של עד 10 ימים.

(8) אחרי פרט 9 יבוא:

חומר פעיל, ריכוזו ושילובו עם חומר
פעיל נוסף מטרת השימוש ומגבלות

"9א. Fluticasone furoate בריכוז עד 27.5 לטיפול בתסמינים של דלקת אף
מיקרוגרם/מנה לחומר פעיל בודד אלרגית במטופלים

9ב. Fusidic acid בריכוז עד 20 מ"ג/גרם לטיפול בדלקות עור, לשימוש חיצוני
כמרכיב בודד. יתכן בשילוב עם על העור.
Hydrocortisone acetate בריכוז
עד 10 מ"ג/גרם

9ג. Glyceryl trinitrate בחוזק עד 0.4 מ"ג להקלה ומניעת התקפים של תעוקת
כחומר פעיל בודד חזה (אנגינה פקטוריס) במטופלים
שאובחנו כסובלים מתעוקת חזה.

9ד. Guaiacolsulfonate בריכוז עד 33.3 לטיפול בשיעול כחומר מכייח".
מ"ל בשילוב עם Oxomemazine
בריכוז עד 1.65 מ"ג/ 5 מ"ל ועם
Benzoic acid בריכוז עד 33.3
מ"ג/ 5 מ"ל.

(9) אחרי פרט 10 יבוא:

חומר פעיל, ריכוזו ושילובו עם חומר
פעיל נוסף מטרת השימוש ומגבלות

"10א. Hydrocortison בריכוז עד 2.5% לטיפול בדלקות עור, לשימוש
בשילוב עם Neomycion as sulfate חיצוני על העור".
בריכוז עד 0.5%.

(10) במקום פרט 12 יבוא:

חומר פעיל, ריכוזו ושילובו עם חומר
פעיל נוסף מטרת השימוש ומגבלות

"12. Ketoconazole בריכוז עד 30 מ"ג/ לטיפול בפטרת ובסבוריאה,
גרם כחומר פעיל בודד לשימוש חיצוני

12א. Lansoprazole בחוזק עד 15 מ"ג טיפול להפחתת הפרשת חומציות
כחומר פעיל בודד בקיבה.

12ב. Lavender oil עד 80 מ"ג כחומר לטיפול בחרדה במבוגרים מעל
פעיל בודד גיל 18".

(11) אחרי פרט 13 יבוא:

חומר פעיל, ריכוזו ושילובו עם חומר
פעיל נוסף מטרת השימוש ומגבלות

"13. Melatonin עד 2 מ"ג כחומר פעיל לטיפול בטווח קצר בנדודי שינה,
בודד קושי להירדם או לישון ברציפות
או איכות שינה ירודה בחולים בני
55 ומעלה".

(12) אחרי פרט 14 יבוא:

חומר פעיל, ריכוזו ושילובו עם חומר
פעיל נוסף מטרת השימוש ומגבלות

"14א. Mupirocin בריכוז עד 2% כחומר לטיפול בזיהומי עור, לשימוש חיצוני
פעיל בודד על העור.

14ב. Maloxone בחוזק עד 1.8 מ"ג למנה תרסיס לאף, לטיפול חירום לאחר
החומר פעיל בודד מנת יתר של הרואין/סמים
אופיואידים אחרים מעל גיל 14.

14ג. Nystatin בחוזק עד 100000 לטיפול בזיהום פטרייתי בחלל הפה
יחב"ל/מ"ל כחומר בודד בלבד

14ד. Ofloxacin בריכוז עד 0.3% כחומר לטיפול מקומי בדלקת עיניים
פעיל בודד

14ה. Olopatadine בריכוז עד 1 מ"ג/מ"ל לטיפול בדלקת אלרגית של הלחמית
כחומר פעיל בודד

14ו. Omega-3 בחוזק 1000 מ"ג כחומר לאחת המטרות שלהלן:
פעיל בודד 1. טיפול שניוני מניעתי לאחר אוטם
שריר הלב בנוסף לטיפול התרופתי.
2. לטיפול במצב של רמות גבוהות
של טריגליצרידים בדם, כתוספת
לדיאטה שאינה מספקת לבדה".

(13) אחרי פרט 15 יבוא:

חומר פעיל, ריכוזו ושילובו עם חומר
פעיל נוסף מטרת השימוש ומגבלות

"15א. Paracetamol בריכוז עד 500 מ"ג לטיפול בכאב שרירים".
בשילוב עם Orphenadrine בחוזק
עד 30 מ"ג.

(14) אחרי פרט 18 יבוא:

חומר פעיל, ריכוזו ושילובו עם חומר
פעיל נוסף מטרת השימוש ומגבלות

"18א. Polymyxin B בחוזק של עד 20000 לטיפול מקומי בזיהומים דלקתיים
יחב"ל בשילוב עם Dexamethasone של האוזן החיצונית".
בחוזק עד 1 מ"ג ועם Neomycin
בחוזק עד 5 מ"ג.

(15) אחרי פרט 19 יבוא:

חומר פעיל, ריכוזו ושילובו עם חומר
פעיל נוסף מטרת השימוש ומגבלות

19א. Prednisolone בריכוז עד 0.5% לטיפול בדלקת עור, לשימוש
בשילוב עם Gentamicin בריכוז חיצוני
עד 0.16%

19ב. Salbutamol בריכוז עד 5 מ"ג/מ"ל להקלה על עיוות הסימפונות בעבור
כחומר פעיל בודד אנשים המאובחנים באסטמה וצורות
אחרות של ברונכוספאזם ובתנאי שמטופלים במשאפים סטרואידיים

19ג. Salicylic acid בריכוז עד 10 גרם/ לטיפול ביבלות, לשימוש חיצוני על
100 גרם בשילוב עם Fluorouracil העור".
0.5 גרם/100 גרם.

(16) אחרי פרט 20 יבוא:

חומר פעיל, ריכוזו ושילובו עם חומר
פעיל נוסף מטרת השימוש ומגבלות

"20א. Sildenafil בחוזק עד 50 מ"ג כחומר לטיפול באין אונות – הפרעות בזקפה
בודד.

20ב. Sulfadizine silver בריכוז עד 1% לטיפול חיצוני בכוויות וזיהומי עור
כחומר פעיל בודד חיידקיים".

(17) בסופה יבוא:

חומר פעיל, ריכוזו ושילובו עם חומר
פעיל נוסף מטרת השימוש ומגבלות

22. Tadalafil בחוזק של עד מ"ג 20 לטיפול באין אונות – הפרעות בזקפה
כחומר פעיל בודד לפני מגע מיני ולא כטיפול של נטילה
יומית

23. Tobramycin בריכוז עד 0.3% לטיפול מקומי בדלקת עיניים
כחומר פעיל ב ודד.

24. Triamcinolone acetonide בריכוז לטיפול בדלקת עור, לשימוש
עד 1 מ"ג/גרם בשילוב עם חיצוני
Gramicidin בריכוז 0.25 מ"ג/גרם
ועם Neomycin בריכוז עד 2.5 מג/גרם
ו-Nystatin בריכוז 100000 יחב"ל/גרם

25. חלבונים פעילים מטוהרים מאוד של חיסון למניעת מחלות הנגרמות
HPV מסוגם (6, 11, 18, 31, 33, 45, על ידי נגיף הפפילומה האנושי
52, 58)

26. חיסון מוחלש לשפעת עונתית חיסון הניתן בהתזה לאף לסייע
בהגנה מפני שפעת לגילאי 49-2
שנים בלבד".
היו"ר יונתן מישרקי
ועדת הבריאות מבקשת להוקיר ולהעריך מאוד את גברת מירי טריינין על הקראה מאומצת במשך דקות ארוכות בצורה מדויקת להפליא בתנאים מאוד מאוד קשים.
ענת מימון
נעבור לסעיף 10, הוראת המעבר.

10. הוראת מעבר

הוראה אישית שניתנה לרוקח לפי תקנה 9, ערב תחילתן של תקנות אלה, יראו אותה כאילו ניתנה לפי תקנה 9 לתקנות העיקריות כתיקונה בתקנה 5 לתקנות אלה.

אנחנו יודעים שהיום יש 160 רוקחים שיש להם הרשאה אישית, כך למעשה ההוראה הזאת אומרת שזה כבר לא מוגבל לחמש שנים אלא ההרשאה שלהם, אלא אם המנהל מגביל אותה, היא ללא הגבלה, אבל בנוסף הסתבר שהיו רוקחים שכבר עברו את ההרשאה האישית, היא פקעה אחרי חמש שנים, הם לא חידשו אותה וגם לגביהם, ככל שהמנהל ימצא שההכשרה הספיקה, גם ההרשאות שלהם ימשיכו להיות בתוקף לתוקף שיקבע המנהל.

אנחנו יודעים כמה רוקחים כאלה יש בנוסף ל-160? זה מגדיל את המאגר?
מירי טריינין
הם כלולים בתוך ה-160. אם לא ניתן להם, זה יצמצם את המספר של 160.
ענת מימון
נכון. כמה משך ההכשרה כדי לקבל הרשאה אישית?
מירי טריינין
60 שעות של הכשרה. אני כבר יודעת לומר שמכיוון שהמתווה שלנו הוא מתווה שפורסם והכיוונים לאן אנחנו לוקחים את המקצוע ידועים וברורים, יש ארגונים שכבר התחילו הכשרות נוספות, להכשיר עוד רוקחים.
ענת מימון
אפשר להצביע לפי הנוסח שהוקרא.
היו"ר יונתן מישרקי
אנחנו נעבור להצבעה לפי הנוסח שהוצג והוקרא בצורה מרשימה מאוד.

מי בעד אישור התקנות? מי נגד? אין מתנגדים. מי נמנע? אין נמנעים?

הצבעה
אושר
היו"ר יונתן מישרקי
התקנות אושרו פה אחד. תודה רבה לכולם.

שנזכה לראות את מערכת הרוקחות בתפארתה.

הישיבה נעולה.


הישיבה ננעלה בשעה 12:36.

קוד המקור של הנתונים