ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 23/01/2024

התגברות מקרי ניצול כלכלי של שורדי שואה וזקנים על רקע המלחמה

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



21
הוועדה המיוחדת לטיפול בשורדי השואה
23/01/2024


מושב שני



פרוטוקול מס' 33
מישיבת הוועדה המיוחדת לטיפול בשורדי השואה
יום שלישי, י"ג בשבט התשפ"ד (23 בינואר 2024), שעה 12:00
סדר היום
ישיבת מעקב - התגברות מקרי ניצול כלכלי של שורדי שואה וזקנים על רקע המלחמה
נכחו
חברי הוועדה: מירב כהן – היו"ר
מוזמנים
נויה ורדי - עו"ד, ייעוץ משפטי, רשות שוק ההון הביטוח והחיסכון, משרד האוצר

דור פישר - עו"ד, הלשכה המשפטית, רשות שוק ההון הביטוח והחיסכון, משרד האוצר

אלדד לוי - מנהל מחלקת מודיעין, רשות שוק ההון הביטוח והחיסכון, משרד האוצר

אנסטסיה גרשון - מנהלת תחום מיצוי זכויות, אגף בכיר אזרחים ותיקים, משרד הנגב והגליל

רפ"ק אבי בן אל - ק' הונאה ארצי, משטרת ישראל, המשרד לביטחון לאומי

רס"ר ענבל אזולאי - חוקרת חוליית הונאה בחטיבת חקירות, משטרת ישראל, המשרד לביטחון לאומי

ברהן מלדה - מפקח ארצי קהילתי לקליטת עלייה, משרד העלייה והקליטה

הילה דוידוביץ בלומנטל - עו"ד, ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

אניטה יצחק - ס. הממונה, ראש אגף חקירות ומודיעין, הרשות להגנת הצרכן

אילנה מזרחי - עו"ד, ראש צוות אזרחי, לשכה משפטית, הרשות להגנת הצרכן

מאיר בן מאיר - מנהל מחלקת פניות הציבור, קופת חולים כללית

חן פליישר - עו"ד, מחלקה משפטית, בנק ישראל

עודדה פרץ - מנהלת יחידת בנק לקוח, הפיקוח על הבנקים, בנק ישראל

הילה דניאלי-נחמה - מנהלת מדור תלונות, מדיניות והסדרה, הפיקוח על הבנקים, בנק ישראל

הדר דיינים - הפיקוח על הבנקים, בנק ישראל

לוטם בכר - עו"ד, מנהלת קשרי ממשל ורגולציה, בנק הפועלים

רון שטיין - אחראי רגולציה, הבנק הבינלאומי

אליסה יפימוב - מנהלת תחום חברתי כלכלי, לובי המיליון

אסף לוין - עובד סוציאלי, מיזם למניעת הונאות קשישים

דורית אלון כשר - עו"ד, רכזת פרויקט הגנה על אזרחים ותיקים מפני ניצול צרכני, עמותת מחווה

איליה רבינוביץ' - נעקץ בעוקץ הרוסי

ליאן רצון - בתו של איליה רבינוביץ' שנעקץ בעוקץ רוסי

משי בן עמי - מלווה

יונתן פלג - יועץ של יו"ר הוועדה, חה"כ מירב כהן
משתתפים באמצעים מקוונים
מישל לוין - סבתה נעקצה בעוקץ הרוסי

שלמה פרלוב - ראש האיגוד המקצועי, הסתדרות הגמלאים
ייעוץ משפטי
שלומית ארליך
מנהלת הוועדה
אריאלה אהרון
רישום פרלמנטרי
חבר תרגומים; מיטל פורמוזה



רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-דיוקים והשמטות.



ישיבת מעקב - התגברות מקרי ניצול כלכלי של שורדי שואה וזקנים על רקע המלחמה
היו"ר מירב כהן
קשה אפילו לפתוח היום דיון בכנסת. אנחנו קמנו הבוקר ליום באמת קשה מנשוא, עם בשורות מאוד מאוד קשות על עוד 21 חיילים שנהרגו אתמול בעזה. אז אנחנו כמובן שולחים מכאן תנחומים למשפחות ההרוגים וכמובן למשפחות של 136 חטופים וחטופות שעדיין בשבי, שאיתנו במחשבה ובלב בכל רגע נתון.

אני רוצה לשתף אתכם שאחד הלוחמים שנהרגו השבוע הוא אוריאל אביעד סילברמן ז"ל, רק בן 23 ממושב נחלים. אוריאל הוא הבן של אביבה סילברמן, שהיא מייסדת עמותת אביב לניצולי שואה. שזו עמותה מאוד חשובה שעוזרת להרבה מאוד שורדים ושורדות. ויש לה גם נציגות כאן בוועדה מידי שבוע. אז אני מרגישה שהיא כמו חברת צוות שלנו, שאיבדה את הבן היקר שלה. מההספדים ששמעתי על אריאל, אז ברור שהוא אדם מאוד מיוחד, בן אדם של מעשים. איש שהיה שם תמיד בשביל החברים, שתמיד רוצה להתנדב ולעזור לזולת. כמובן ישר קפץ ורצה להתגייס למילואים, אפילו בלי שקראו לו. אז אני מוסרת מכאן לאביבה שאנחנו כולנו משתתפים בצערה העמוק ובאמת העמותה שהיא הקימה עזרה לכל כך הרבה אנשים, שהלוואי שברגע הקשה הזה נוכל לנחם אותה אפילו במעט. אז חיבוק ותנחומים.

אני עוברת לנושא שעל סדר היום. קשה לעבור מהנושאים האלה לנושאים שוטפים, אבל אין ברירה. אז בעצם זה דיון שני שעוסק במקרים של ניצול כלכלי של זקנים. בעצם איך שפרצה המלחמה אני יכולה להעיד שלפחות הלשכה שלי קיבלה הרבה מאוד פניות מאנשים מבוגרים שנוצלו כלכלית. עלייה דרסטית אל מול תקופות שקדמו. אז בברומטר שלי יש עלייה מאוד מאוד משמעותית. והנוכלים גם לא היססו לנצל את החרדה של אותם מבוגרים מהמצב.

חלק מסיפורי הכיסוי נגעו למלחמה, סיפורים כמו 'יש מתקפה אירנית ורוצים לחדור לחשבון הבנק שלכם, אז לכן אנחנו מבקשים את מספר החשבון, כדי להעביר לחשבון אחר'. ובאמת, גם אתם שמעתם פה מקרים מאוד קשים של אנשים מבוגרים שלקחו מהם סכומי עתק. גם 200,000 שקלים ו-300,000 שקלים וסכומים מאוד מאוד גבוהים. לפעמים זה גם רק 30,000 שקלים, אבל עבור אותם אנשים זה כל מה שהיה להם בחשבון הבנק. וזקנים נותרו ממש חסרי כול.

אז זה דיון שני בנושא הזה. והיום אנחנו נקדיש את הדיון לשני חלקים: חלק אחד ממש מעבר פרטני על מקרים, כדי להבין גם את השיטה, אבל גם לראות פרטנית שעזרנו לאנשים. כי כל אדם כזה זה עולם ומלואו. בחלק השני אנחנו נעסוק בחקיקה שנדרשת כדי לקדם רגולציה אפקטיבית יותר, אכיפה והרתעה אל מול אותם נוכלים.

אנחנו נתחים עם לשמוע את המקרים. אנחנו ממש ניגע במקרים פרטניים, כי כל מקרה כזה גם אפשר ללמוד ממנו על הכלל, וגם חשוב לנו לעזור לאנשים שכרגע החשבון שלהם ריק, אין להם איך להמשיך את החיים שלהם. זו הסיטואציה. אז אנחנו נתחיל עם ליאן ואבא שלה. תודה רבה שבאתם.
ליאן רצון
תודה לכם.
היו"ר מירב כהן
מאוד חשוב לנו לשמוע את המקרה שלכם. יושבים סביב השולחן נציגים של משרדי ממשלה, של בנק ישראל, של בנקים מסחריים. ולכן אני חושבת שזה מקום מאוד רלוונטי. הבמה שלכם ותודה שבאתם.
ליאן רצון
אני ליאן, אני הבת של איליה. הוא בן 71. עלינו מברית המועצות לשעבר בשנת 1991. הגענו לגור בכפר אדומים ומאז אנחנו גרים שם. חשבון הבנק שלו מתנהל כל החיים שם, מאז שעלינו לארץ.

לצערי, הוא נפגע בעוקץ הרוסי בספטמבר האחרון, וזה מאוד מאוד פגע בנו. תוך כמה דקות העבירו 120,000 שקלים מהחשבון שלו, בלי שום שיחת טלפון לשני בעלי החשבון. גם אמא שלי עכשיו נפטרה לצערי, אבל היא גם הייתה חלק מהחשבון. לא התקשרו, לא אליו, לא אליה. פשוט תוך שנייה העבירו. וכשניסו להעביר עוד סכום אז כבר נחסמה הגישה לאפליקציה. זה אומר שהבנק הבין שיש איזה שהיא בעיה. כי באמת, בחשבון הזה לא היו שום העברות כאלה גדולות לעולם. היו הכנסות נמוכות והוצאות מאוד נמוכות. והכספים שהיו שם זה היו פיצויים ופנסיה שפשוט שכבו שם בחשבון המון שנים בעובר ושב.

זה מאוד מפליא אותי שאף אחד לא התקשר. כי כשיש מינוס של 1,000 שקלים הבנק מתקשר מיד. וזו פשוט רשלנות, חוסר אחריות. כאילו, בן אדם חסך מלא כסף, זה מה שהיה לו ליום שחור, והוא נשאר בלי כלום.
היו"ר מירב כהן
תרצה לדבר?
איליה רבינוביץ'
איבדתי את הדבר היקר, את אשתי.
ליאן רצון
כן, אמא שלי הייתה חולה בדיכאון. ולפני חודשיים היא נפטרה. אני לא מאשימה את המקרה, אבל אני מניחה שזה הוסיף לצער שלה.
איליה רבינוביץ'
אני מצטער.
היו"ר מירב כהן
אל תצטער. תודה שבאת ותודה שאתה משתף אותנו. כי הרבה אנשים נפגעים מהתופעה הזו בדיוק כמוך.
איליה רבינוביץ'
גרנו איתה 50 שנה ביחד. ועכשיו אני לבד (בוכה). אצל בנות שלי יש בעיות משלהן, ואני ככה.
ליאן רצון
הוא עדיין עובד קצת.
איליה רבינוביץ'
על הפנסיה שלי 1,000 שקלים אני לא יכול לחיות.
ליאן רצון
לא רחוק היום שהוא כבר לא יוכל לעבוד ולא יהיה לו ממה לחיות.
היו"ר מירב כהן
אתה יכול לתאר מה בדיוק קרה?
איליה רבינוביץ'
קרה שהתקשר בן אדם. ואמר 'אני ממחלקת סייבר. אני יודע שבסניף שלך בבנק יש אנשים שמעבירים כסף. מעבירים כסף מהחשבונות. אז אנחנו רוצים שתעזור לנו לתפוס אותם. אל תדאג, הכסף שלך נשאר בחשבון, כי אנחנו עשינו חשבון המרה משם. לעזור זה תחום שלי'. לא יודע, על פי התנאים אני הייתי צריך לקבל מבנק מספרים. אני קיבלתי, ראיתי אותם, אבל לא העברתי לאף אחד. זה 110 אחוז. אבל כנראה יש טכנולוגיה שהם יכולים להיכנס בטלפון שלי ולקרוא אותם.

היינו במשטרה. שם עשו הכול. אחר כך הלכו לבנק, אצלי בבנק, פעם אחרונה היינו שם, אפילו פנקס צ'קים פקידה הייתה צריכה לקבל אישור מלמעלה. חשבון שלי רק בשביל לראות מה יש.
היו"ר מירב כהן
אז בעצם זה 120,000 שקלים שעברו בבת אחת?
ליאן רצון
שתי העברות.
איליה רבינוביץ'
40,000 שקלים ו-80,000 שקלים. לחשבונות של בן אדם מבאר שבע, לשני חשבונות שלו.
היו"ר מירב כהן
וזה בעצם כל החסכונות שהיו לך.
איליה רבינוביץ'
נשארו קצת.
ליאן רצון
ממש קצת.
היו"ר מירב כהן
ממה אתה חי כרגע? מה ההכנסה שלך?
איליה רבינוביץ'
פנסיה 1,000 שקלים, מביטוח לאומי 2,000 ומשהו ומה שאני מקבל משכורת.
היו"ר מירב כהן
באיזה בנק מדובר?
ליאן רצון
בנק הפועלים.
איליה רבינוביץ'
הפועלים. אבל אני יודע שבבנק צריך להיות ביטוח. מה שקורה הוא צריך להחזיר לי. לא, עניין של בנקים שאני אהיה במינוס, אני מבקש מהם הלוואה.
היו"ר מירב כהן
ברור. טוב, נציגי בנק ישראל ובנק הפועלים נמצאים פה. אנחנו נציג עוד מספר מקרים ואז נבקש את ההתייחסות שלהם. יש לנו איתנו בזום את מישל?

עד שמישל תעלה אני אבקש, יונתן פלג הוא יועץ שלי, והוא ריכז את כל המקרים. ואני ביקשתי ממנו לעשות סקירה של המקרים השונים שיש, כדי שנבין את סדרי הגודל והדפוסים. אז אני אשמח אם תציג את זה. סליחה אם זה יהיה לכם מלאה, אבל חשוב לי לשמוע כל מקרה ומקרה וגם חשוב לי שנפתור ככל שניתן לאנשים את הבעיות האלה. כי אתם רואים את המציאות שבה הם חיים.
איליה רבינוביץ'
אני אכניס כמה מילים.
היו"ר מירב כהן
כן, בטח.
איליה רבינוביץ'
ביום רביעי התקשרו אליי מהביטחון של הבנק. אנחנו ראינו שאתה העברת למישהו כסף. אז תענה על שאלות, אחרת אתה תהיה בכלא עד סוף העולם, עד סוף החיים שלך. אני שלחתי אותו בראשית קיבינימט וזהו, סגרתי. למחרת חבר שלי מעבודה קיבל אותו דבר.
קריאה
ניסו לעקוץ אותו עוד פעם, ממש כך.
היו"ר מירב כהן
תודה. יונתן, אז אני אשמח לסקירה שלך של המקרים.
יונתן פלג
אז באמת, בכל מה שנוגע לדפוס הפעולה הזה של העוקץ הרוסי, הגיעו בשלושה חודשים האחרונים 15 מקרים רק אל הלשכה של חה"כ מירב כהן. מתוכם הרוב כבר נמצאים באיזה שהוא הליך של טיפול. אם זה מול הבנקים ומול הפיקוח על הבנקים. בכל המקרים הוגשה תלונה למשטרה גם. בחלקם אנחנו יודעים שכבר סגרו את התלונה, למרות שהיא נפתחה. כן הגיעו גם כמה מקרים שהם יחסית חדשים ועוד בתחילת טיפול, אז אולי לא כולם מיודעים עליהם.

אני לא אזכיר שמות, אבל אני כן אזכיר את המקרים ואולי קצת פרטים עליהם. על חלקם גם דובר בדיון הקודם לפני חודש. נפגעת בת 82, קשישה ערירית, גרה בדיור, יש לה ירידה קוגניטיבית מאוד חמורה. הסכום שלקחו לה בעוקץ הרוסי זה סכום של 10,000 שקלים. שאולי נשמע קצת, אבל בשבילה זה ממש סכום עצום. מישהי שאין לה הכנסות. בגלל הירידה הקוגניטיבית לא ברור לחלוטין אם היא גם מסרה פיזית. אבל היא כן טוענת שלקחו. זאת אומרת שהיא לא זו שמסרה, אלא שלקחו ממנה את הכרטיס ומשכו בשמה. לקוחה של בנק הפועלים. בעזרה של עובד סוציאלי היא הגישה גם כמובן תלונה במשטרה.

יש עוד לקוחה שדיברה פה גם לפני חודש, שממנה לקחו 50,000 שקלים, כולל הלוואה של 16,000 שקלים שלקחו על שמה. זאת אומרת שהיא לא ביצעה את הפעולה, ביצעו את הפעולה על שמה. הבן שלה שותף בחשבון ולא יודע על זה בזמן אמת, אלא רק בדיעבד, כשהחשבון התרוקן והם גילו שבעצם הם נעקצו. גם כמובן הגישו תלונה במשטרה. הנוכל ממשיך להתקשר אליהם. אפילו ממש פעם אחרונה התקשר אליהם בסוף שבוע שעבר. גם מנסים כל הזמן ליידע את התחנה הרלוונטית שמונתה. התחנה שמיודעת מזה, החוקר שמקבל את השיחות.

עוד מבוגרת דמנטית מדיור מוגן, שממנה לקחו את התיק. פה זו לא הונאה דיגיטלית; זאת אומרת, לא הייתה השתלטות מרחוק, אלא ממש באו ולקחו ממנה את התיק ואת הכרטיסים ומשכו בשמה. היא כנראה גם נתנה את הקוד. גם קשה לברר את הפרטים לחלוטין. ברור לגמרי שהיא לא זאת שמשכה כספים. יש תלונה במשטרה, כולל העברה של תיעוד של בן אדם אוסף את התיק שלה, כולל מספר הרכב שלו. התיק הזה נסגר. ככל הידוע לי הוגשה בקשה לפתוח אותו מחדש.

אלה מקרים שנמצאים בטיפול. יש עוד מקרה, אני לא יודע אם מישל תעלה או לא. במקרה שהיא לא תעלה, היא גם דיברה בפעם הקודמת. מישהי בת 72, ממנה לקחו 90,000 שקלים. כספים שנמשכו במזומן ונאספו על ידי שליח. תודות לתושייה של הנכדה שלה, עצרו את מי שאסף את הכספים בזמן אמת. ואני מבין שזה עדיין פתוח במשטרה. אני יודע ששם כן היה מעצר, בניגוד למקומות אחרים.

כל המאפיינים של המקרים האלה הם מאפיינים דומים. זאת אומרת הבסיס הוא הנדסת אנוש. מתקשרים לבן אדם, בדרך כלל מתוך 15 מקרים שהגיעו, 14 הם של יוצאי ברית המועצות וקשישים. מקרה אחד הוא של קשישים שהם לא ממוצא של יוצאי ברית המועצות. מטרגטים את האוכלוסייה הזאת, פונים אליה בטלפון. מצליחים להבהיל אותם לגבי החשבון שלהם ומצליחים לגייס אותם לבצע פעולות, בעצם להיות מעין שותפים לדבר הזה, כדי להגן על החשבון שלהם וגם כדי לעצור את ההונאה הזאת ולמנוע פגיעה באחרים. וככה או על ידי העברות דיגיטליות או על ידי העברות במזומן מרוקנים אנשים מכספם. הסכומים שהגיעו זה בין 5,000 שקלים ל-550,000 שקלים. זה סכומים שבשביל אנשים, ברור שחצי מיליון זה גומר חיים של בן אדם. אבל אני חייב להגיד, גם זו שפנתה עם ה-6,000 שקלים, בשבילה זה סכום, זה הון עתק. אלה המאפיינים.
היו"ר מירב כהן
תודה. יש פה משהו שחוזר על עצמו. אם מישל תעלה בזום תאפשרו לה, תגידו לי ואני אתן לה לדבר. אני רוצה עכשיו לתת לבנק ישראל להתייחס, ולאחר מכן לבנק הפועלים ומשטרת ישראל. מתוך כלל המקרים נפתרו לנו ארבעה. נכון? מתוך 30?
יונתן פלג
מתוך 15 מקרי עוקץ רוסי וישראלי נפתרו ארבעה.
היו"ר מירב כהן
ויש עוד מקרים אחרים. אז אני אשמח להתייחסות של בנק ישראל, בנק הפועלים והמשטרה. נתחיל עם עודדה מבנק ישראל.
עודדה פרץ
אז אלינו הגיעו 10 מקרים מתוך ה-15 שאתם מציינים. חלק נפתרו והאנשים פוצו. חלק מהמקרים עדיין, והיתר עדיין בבירור. אני אגיד שיש מקרים, לא בכל המקרים אפשר לעזור לאנשים. זאת אומרת חלק מהמקרים זה ממש גניבה. זאת אומרת כולם הם גניבה, אבל יש מקרים שהם גניבה במובן הכי פשוט של המילה. שאנשים משכו כסף ונתנו לאנשים באופן פיזי את הכסף. אז אנחנו בכל תיק אנחנו בודקים האם אפשר לסייע, אם בהתאם לדין, אם זה בהתאם לחוק שירות התשלום או בהתאם להוראות שלנו. אם נפל איזה שהוא פגם בהתנהלות של הבנק אנחנו קובעים עמדה. אם לא, אז אנחנו ננסה לסייע לפנים משורת הדין.
היו"ר מירב כהן
עודדה, אנחנו קודם כל נוודא שיש לכם את כל הפניות. ואני גם מודה לך על הסיוע במקרים האלה. אני אשמח שנגיע למיצוי, כיוון שזה דברים די דחופים לאנשים. נגיע למיצוי ואולי תעבירו גם איזה דברים עקרונית אתם חושבים שאין פה עניין של לבוא בטענות לבנק, כיוון שזה לא קשור להתנהלות שלו והוא כן עמד בכללי הזהירות. ובאיזה מקרים אתם חושבים שיש מקום לפצות ושכך גם נלמד האם יש פה משהו מבני שמצריך תיקון. תיקון חקיקה. יכול להיות שיש מקרים שבהם אין מה לעשות, זה רק משטרה. והייתי רוצה שנגיע למיצוי של זה. ואנחנו כמובן נעשה גם דיון המשך, אבל אולי נקבל משהו כתוב מתוך המקרים. כך וכך טופל, כך וכך לא טופל. פה אנחנו חושבים שאין לנו מה לעשות, כי הבנק עשה את מה שנדרש ממנו. ואז נחליט באמת אם יש שינוי חקיקתי שצריך לעשות. בסדר? תודה רבה.

אני רואה שמישל עלתה לזום. מישל, את רוצה לעדכן אותנו מה קורה בגזרתכם, עם המקרה המאוד קשה של סבתא שלך?
מישל לוין
לא, אין חדש. אנחנו עדיין מתמודדים עם אותה מציאות. לא קיבלתי לא תגובה מהבנק, לא תגובה מאף אחד. אנחנו עדיין באותו הסרט.
היו"ר מירב כהן
אוקיי, אז בואי מישל, תציגי את עצמך לפרוטוקול, תני תקציר של האירוע ונבקש התייחסות מאנשי המקצוע פה.
מישל לוין
סבתא שלי נעקצה ב-93,000 שקלים, עוקץ רוסי. התקשרו אליה בעצם, הציגו את עצמם מהמשטרה, אמרו שיש הונאה שמנסים לפרוץ לחשבון הבנק שלה. שטרוריסטים מאירן מנסים לגנוב ממנה כסף. והיא בעצם צריכה להוציא את כל הכספים שלה מחשבון הבנק ובעצם להעביר לחשבון שלהם, לענן. היא התחילה להוציא את כל הכספים. ככה במשך שלוש פעמים הגיע אותו שליח לקחת את הכסף. וכך הלכו להם 93,000 שקלים. זהו, השליח עצמו נתפס. אבל הוא לא משתף איתנו יותר מידי פעולה. וזהו, ככה בגדול מה שהיה.
היו"ר מירב כהן
תודה. אני עוברת לנציגת בנק הפועלים. לוטם, תודה שבאת, אודה להתייחסותך.
לוטם בכר
צוהריים טובים. קודם כל, אני רוצה לעדכן שאנחנו הקמנו בבנק צוות בראשות מנכ"ל לבחינת כל אותם מקרים שאנחנו מבינים את המשמעויות. גם לבחינה פנימית, איך אפשר להימנע ולמנוע את הדברים האלה וגם לתת מענה. זה צוות שמתכנס פעם בשבוע-10 ימים וממש בוחן כל מקרה לגופו. ואני לא מכירה הרבה סיטואציות שהמנכ"ל ממש שולח ידיים פנימה ומתעסק בדברים הקטנים האלה. לא קטנים, גדולים, אבל ממש בפרטים הקטנים.

לצד זה, אני מצטערת, אבל אני גם עדכנתי את הוועדה ואת הצוות שלך. אנחנו לא נוכל להגיב למקרים הפרטניים. אני מזמינה את כולם לפנות אליי, לצוות שלך יש את הטלפון שלי. לוועדה יש את הטלפון שלי.
היו"ר מירב כהן
פונים, אבל זה לא נפתר. תאמיני לי, לא הייתי מעלה את זה כאן אם זה היה נפתר.
לוטם בכר
כל פנייה שמגיעה אלינו עוברת לטיפול הגופים המומחים והרלוונטיים אצלנו בבנק. אני אישית אפילו לא חשופה לכל הפרטים האלה, בגלל אותו חיסיון בנק לקוח. זה הפרטים של בן אדם.
היו"ר מירב כהן
אבל היא מבקשת, יש פה את מישל שמבקשת לדון על המקרה שלה. היא לא מעוניינת בפרטיות, היא רוצה לעזור.
לוטם בכר
אני לא יכולה, בנק ישראל איתי. אני לא יכולה לדון במקרים.
היו"ר מירב כהן
אוקיי, אז אני מבקשת את הדבר הבא: פשוט כדי לעשות סוף ללוח הזמנים האין-סופי הזה. האירועים האלה הם לפחות חודשיים כבר באוויר ולאנשים האלה יש מציאות כלכלית בלתי אפשרית. אני מבקשת עד סוף החודש תמצו את זה. תבדקו.

הדיון הזה הוא דיון שני. הדיון הקודם היה לפני חודש. אנחנו העברנו את המקרים שבועות לפני הדיון הקודם. זה סדר גודל של למעלה מחודשיים ברוב המקרים של טיפול. ולאנשים אין שקל בחשבון הבנק. אתם ראיתם אותם, מצב נפשי על הפנים, בנוסף לכל מה שקורה במדינה. אני מבקשת עד סוף החודש תעדכנו אותנו, תעדכנו את האנשים.
לוטם בכר
אני לא יכולה לעדכן את הוועדה.
היו"ר מירב כהן
אז תעדכני את האנשים, אין בעיה. הם על הטלפון שלי כל היום. הפרטיות שלהם זה הדבר האחרון שמעניין אותם. הם בקשיי הישרדות.
ליאן רצון
אנחנו כבר מחכים חמישה חודשים לתשובה.
היו"ר מירב כהן
אז הם מחכים חמישה חודשים, אוקיי? וגם מבנק הפועלים. אז אני מבקשת, אין בעיה, אל תודיעי לי, תודיעי לאנשים. לא אכפת לי, רק שהם יקבלו איזה שהוא מענה ושנמצה את האירוע. אם צריך הם ילכו להליכים משפטיים, אם צריך נתקן חקיקה. אבל תגידו להם איפה הדברים עומדים. יש רשימה.

יונתן, אני מבקשת לוודא שכל הגורמים מקבלים את כל האנשים. עד סוף החודש, אני מבקשת שתודיעו לאנשים מה קורה. תבדקו, תעשו עבודה מקצועית. יש מקרים שבהם אולי לבנק יש יותר אחריות. אולי יש מקרים עם פחות אחריות. תמצו את זה. תנו לאנשים תשובות. ואז כל אחד יחליט גם מה הצעדים הבאים שהוא צריך לעשות. אבל אל תשאירו אותם ככה באוויר, זה כבר חודשים. וזה, שמעתם את האנשים. אני הבאתי אותם לפה. זה אנשים שאין להם עוד כסף, אין להם. אז אני מבקשת למצות את זה ועד סוף החודש לתת תשובות. אתם לא יכולים לתת לי? אז תתנו לאנשים. אני גם ככה בקשר יום יומי איתם, שלא נגיד שעתי איתם. אז בואו נמצה את זה. משטרת ישראל?
רפ"ק אבי בן אל
צוהריים טובים. אני לא אתייחס גם למקרים פרטניים, אני אתייחס לכלל הרשימה שהועברה. אבי בן אל, קצין הונאה ארצי, חטיבת חקירות. אז בכלל המקרים שקיבלנו נפתחה חקירה. בכל המקרים הגיעו מתלוננים. קודם כל חשוב להגיד שזה מאוד חשוב שהמתלוננים יגיע אלינו, גם אם בשלב זה הפתרון הוא לא מושלם ואנחנו לא מצליחים להגיע למבצעים. מאוד חשוב למצות ממצאים שעולים מכל תיק ותיק.

לגבי התיקים, אני גם התייחסתי בדיון הקודם. יש צוות חקירה ארצי שפועל בנושא הזה, בהובלה של יחידת סייבר ארצי בלהב 433. ושותפים בצוות כל יחידות הונאה במחוזות. כל יחידת הונאה מחוזית למעשה שותפה בצוות חקירה הזה. כל תיק שמוגש בו תלונה, מועבר ליחידת הונאה מחוזית. נבחנים כל הממצאים שעולים, אם זה ממצאים סיגנטיים וכדומה, אני לא אפרט את זה כאן, כי החקירה עדיין מתנהלת. ומרוכז במקום אחד. והטיפול הוא כוללני, הוא כללי של כל התיקים. אין משמעות אם תיק כזה או אחר פורמלית נסגר או אחר, הטיול הוא כללי והפרשייה עדיין מתנהלת.

הוזכר פה לגבי הנושא שעדיין מתקשרים למתלוננים. אני התייחסתי גם בוועדה קודמת, יש לנו תופעה גם אנשים שנעקצו מתקשרים אליהם שוב. מתחזים לחברת חקירות פרטית ומציעים פתרונות כביכול להחזיר כספים. זה המשך של אותה הונאה וצריך להיזהר גם מהתופעה הזאת.

בנוגע לתיקים שהועברו, בחלק מהתיקים אכן אותרו, כמו שיונתן הזכיר, אותרו שליחים שהגיעו לאסוף את הכספים מהקורבנות. במקרה אחד, גם שמענו את מישל לפני זה, נעצר השליח. וכשהוא נחקר, הוא היה עצור כמה ימים. הוא נקשר גם לשלושה מקרים נוספים, גם מקורבנות אחרים שהוא אסף כספים. לאחר מעצר מספר ימים החליטו בפרקליטות לשחרר אותו, כי קשה היה מאוד להוכיח את המודעות שלו לכלל העוקץ וכלל ההונאה שמתבצעת. וזה הקושי שלנו. בהרבה מקרים נשלחים לקשישים נהגי מוניות או שליחים שהמודעות שלהם לכל התהליך הזה של הונאה, אנחנו לא, לפחות לא ברורה בינתיים המעורבות שלהם. אז יש מקרים, גם היה מקרה בדרום, שנחקר נהג מונית והמעורבות שלו נשללה לכל האופרציה הזאת.
היו"ר מירב כהן
תודה לך אבי. האם יש משהו שתרצו להפנות, שאלות? אני מאפשרת לפני שאני עוברת לחלק הבא, לליאן ומישל?
איליה רבינוביץ'
אני פשוט רוצה להגיד. ליאן לקחה אותי לעורך דין, לפתח תקווה. כדי להוציא את הכסף, עורך דין. הוא פתח תיק, שילמנו לו 10,000 שקלים והוא בפירוש אמר אני לא מבטיח לכם שאתם תקבלו את הכסף. אז אשתי, מסכנה, אמרה - - - (בוכה).
היו"ר מירב כהן
אני מבטיחה שנעשה כל מה שאפשר כדי להקל על הכאב שאתה חווה. אני ממש מצטערת שזו החוויה. באמת. זה מבייש.
איליה רבינוביץ'
אמרתי לו שאשתי - - - כנראה אותו עו"ד מאותה קבוצה, הוא פעם היה עובד לטובת הבנקים, אז כנראה הוא ממשיך.
היו"ר מירב כהן
מישל, שאלה שאת רוצה להפנות לפני שאני עוברת לנושא החקיקה?
אליסה יפימוב
אפשר גם להתייחס?
היו"ר מירב כהן
את מי את מייצגת?
אליסה יפימוב
אני אליס יפימוב, מלובי המיליון.
היו"ר מירב כהן
אז תמתיני לתורך. כרגע זה רק אנשים שנפגעו. את לא מקרה של נפגעת. אז מישל? יש לך שאלה לפני שאני עוברת לעניין הרגולציה?
מישל לוין
לא, אני מחכה לתשובה מהבנק. שמישהו ידבר איתי, שמישהו יפנה אליי.
היו"ר מירב כהן
מתי פעם אחרונה חזרו אלייך?
מישל לוין
אף אחד לא חזר אליי. חוץ ממה שאתם עושים אף אחד לא דיבר איתי. אף אחד. סבתא שלי עכשיו נמצאת במינוס, סבתא שלי לא יכולה להעביר את האשראי לקנות לחם במכולת. כל הכסף שהיה לה לא נמצא אצלה עכשיו. אז אני מאוד מאוד מקווה שאני אשמע מהר מאוד מהבנק.
היו"ר מירב כהן
בואו נשים לעצמנו יעד עד סוף החודש לפחות למצות את זה. שנבין איפה הם עומדים. אם צריך, שהם יבינו מה הם צריכים לעשות. ובואו, בסוף בסוף הבנקים מקבלים עמלות כדי לשמור לנו על הכסף והכסף לא נשמר.
ליאן רצון
אולי זה קצת אינטרס שלהם, שאנשים ייכנסו לחובות, ייקחו הלוואות והם ירוויחו מזה.
היו"ר מירב כהן
אני חושבת שאין פה כוונה רעה. באמת אני חושבת שלא, אין פה כוונה רעה. אבל צריך לייצר שמירה טובה יותר. וזה מוביל אותי לנושא של החקיקה. אנחנו היינו בקשר עם לשכת שר הכלכלה. אם אתם זוכרים, אלה היו שיעורי הבית שאני קיבלתי מהדיון הקודם. אנחנו סיכמנו ששני חוקים יעלו לוועדת שרים לחקיקה עד ה-4 בפברואר. זאת אומרת לא יום ראשון הקרוב, אלא יום ראשון הבא לאחריו. שני החוקים שסוכם עליהם, יש פה מישהו מלשכת השר? לא. אתם מתואמים? אז קדימה, אתם תציגו את זה, הכי טוב.
אילנה מזרחי
אילנה מזרחי מהלשכה המשפטית ברשות להגנת הצרכן וסחר הוגן. היו ארבעה חיקוקים שמכוח החלטת ממשלה 450 שביקשת שאנחנו ככה נבחן. שניים מהם, אני כבר אגיד, עדיין לא בשלים. זה מסמך מסירת מסמך בשפה זרה וחובת דיווח.
היו"ר מירב כהן
ועיצומים על מנהל.
אילנה מזרחי
שהוא גם עדיין בעבודה.
היו"ר מירב כהן
נכון. אז זה שלושה שנשארים בעבודה. אוקיי.
אילנה מזרחי
ומניעת פגיעה כלכלית בצרכן, שזה בעצם אותו תיקון שמבקשת ההפסקה של הסליקה, מקום שבו ראינו שעוסק, שנפגע בנסיבות מחמירות וגם חובת הקלטה הם שני תיקונים שממש נמצאים בישורת האחרונה. ממש תיאומי תיאומים אחרונים, סגירות אחרונות ואנחנו בהחלט נראה לי שאפשר לעמוד להביא אותם.
היו"ר מירב כהן
הקלטת שיחה והפסקת סליקה. אוקיי. אז אנחנו סיכמנו שעד ה-4.2. נציגת משרד המשפטים, הילה, תודה שבאת. זה מתואם איתך, זה מקובל?
הילה דוידוביץ בלומנטל
כן, הפסקת סליקה קיבלנו אישור מהמשנה היום, ממש היום בבוקר, להתקדם הלאה. מאז הדיון האחרון היו לנו כמה ישיבות פנימיות. עשינו עוד כמה תיקונים עם בנק ישראל ועם הרשות להגנת הצרכן. ויש לנו נוסח סופי. עכשיו אנחנו אחרי קבלת האישור מהמשנה. כי זו הפרוצדורה גם וגם במהות כמובן שצריך את אישורה.

אנחנו ממשיכים ללשכת השר. יש שם גם תיקונים עקיפים לחוקים שבאחריות שר המשפטים ולכן בעצם מדובר בחקיקה משותפת גם של שר הכלכלה וגם שר המשפטים. אז לפחות מבחינתנו אנחנו ממש מחר מחרתיים נעביר ללשכת השר. ולגבי חובת הקלטה גם להבנתי יש דברים עוד קטנים אחרונים וגם משם זה תיקון של שר הכלכלה, אבל אני מניחה שיינתן אישור מהותי גם אצלנו על ידי המשנה.
היו"ר מירב כהן
מאה אחוז. אז זה עד ה-4.2. עודדה מבנק ישראל, אז אלה שני חוקים שאני יודעת שגם העניין של הפסקת סליקה מתואם אתכם ומקובל עליכם. אז אנחנו סגורות. מתוך החוקים האחרים שעדיין בעבודה, מסירת מסמך עיקרי העסקה בשפה זה לא אתם. חובת דיווח זה כן קשור אליכם. נכון? מה רמת הבשלות של החקיקה מבחינתכם? של חובת הדיווח. אני כבר מדברת על החבילה הבאה. השניים שמוכנים סיכמנו עד ה-4 בפברואר. בחבילה הבאה האם החוקים האלה מתואמים בין בנק ישראל, אני מדברת כרגע על חובת דיווח. בנק ישראל, משרד הכלכלה, משרד המשפטים.
חן פליישר
חן פליישר מהמחלקה המשפטית של בנק ישראל. על חובת דיווח אני יכולה להגיד שהתחילה עבודה משותפת בזמנו. היא קצת נעצרה, עקב איזה שהוא קושי משפטי להבנתי ואנחנו בהחלט נשמח לחזור לשולחן הדיונים.
היו"ר מירב כהן
הילה, על חובת דיווח מה? כמה זמן להערכתך צריך עוד לעבוד על זה?
הילה דוידוביץ בלומנטל
קצת קשה לי, תגידו, אני צריכה לתאם מולם.
היו"ר מירב כהן
אוקיי. אני אעשה פה עוד חודש דיון מעקב ותתנו לנו עדכון.
הילה דוידוביץ בלומנטל
אני מניחה שנוכל להתקדם.
היו"ר מירב כהן
אוקיי, אז בואו, אנחנו נעשה עוד חודש דיון מעקב ותגידו. יש לנו שלושה חוקים. חובת דיווח קשור גם לבנק ישראל. עיצומים על מנהל לא קשור לבנק ישראל ושפת העסקה לא קשורים. אז אני אשמח שעל היתר תעשו את העבודה המקצועית שלכם ואני מקווה שזה יבשיל. והשניים שסיכמנו עליהם יעלו עד ה-4.2.
אילנה מזרחי
אני רק אשמח להבהרה. מה את רוצה בסל השני?
היו"ר מירב כהן
זהו, אז יש לנו שלושה דברים: שפת החוזה, יש לנו את חובת הדיווח ויש עיצומים על מנהל. אני הייתי רוצה את השלושה האלה להבשיל. מה את מזהה? איפה יש בעיה? זאת אומרת, מה הכי בשל מבחינתכם?
אילנה מזרחי
אני אשמח על השאלה הזאת לענות בעוד חודש, ככה ננסה לתת פוש.
היו"ר מירב כהן
אוקיי, אז אנחנו בעוד חודש נתכנס שוב ותשתדלו אנשי המקצוע לשבת עד אז ולהגיע להבנות. אני חושבת שהשיח בין אנשי המקצוע הוא באמת טוב, כי כל אחד משפר את החקיקה מהכיוון שלו, אבל אנחנו גם רוצים להגיע לאיזה שהוא קו סיום. בסדר. אני פותחת רגע להתייחסויות של גורמים נוספים. לובי המיליון, בבקשה.
אליסה יפימוב
שלום, תודה. אז רציתי בעצם לשאול שאלה לגבי אנשים. אנחנו רואים פה מקרים ואנחנו מודעים לזה שזה באמת הרוב דוברי רוסית. מה קורה לאנשים שאין להם קרובי משפחה, נכדים, ילדים. איך בעצם הם יכולים לפנות? לאן הם פונים? ואולי אפשר לעשות איזה שהוא קמפיין עם המשטרה, כי בסוף אני בטוחה שיש עוד הרבה אנשים שפשוט לא יודעים איך להגיע והם גם כנראה מתביישים בזה. אולי לעשות איזה שהוא קמפיין ברוסית או לפתוח להם איזה שהוא קו.

רציתי גם לשאול, כשהם פונים למשטרה כבר, האם יש להם שם אנשים ברוסית? עובדים שלכם ברוסית שמטפלים בהם.
היו"ר מירב כהן
אז את נוגעת בנקודה שעלתה גם בדיון הקודם, הצורך בפרסום והסברה בצורה ממוקדת ברוסית.
אליסה יפימוב
גם אולי להגיד את זה שבבתים המוגנים אולי גם לעשות את זה באמת שהעובדים הסוציאליים יסבירו להם שזה מה שמסוכן, אל תענו לטלפונים או אל תביאו פרטים, דברים כאלה.
היו"ר מירב כהן
אוקיי. בזמנו, בדיון הקודם אמרנו שמשרד הכלכלה יבדוק אפשרות לקמפיין ממומן ברוסית ואני רואה שגם המשטרה רוצה לומר, שאבי מהמשטרה רוצה לומר.
רפ"ק אבי בן אל
קמפיין שכזה כבר נערך לפני כמה חודשים.
היו"ר מירב כהן
ברוסית?
רפ"ק אבי בן אל
גם ברוסית, גם בעברית. וגם עשינו וובינרים באינטרנט וגם דובר שלנו בשפה רוסית הופיע בערוץ 9.
היו"ר מירב כהן
איפה היה קמפיין?
רפ"ק אבי בן אל
הקמפיין היה בכל הארץ למעשה. שזה היה בשיתוף עם בנק ישראל ואיגוד הבנקים. למעשה הגענו ל-100 מוקדים, שביקשנו ממועצות מקומיות לאסוף אנשים, קשישים או במתנ"סים ולהרצאות. הגענו ל-100 מוקדים.
היו"ר מירב כהן
אבי, כל פעם כששואלים אותי אני נותנת את המספר הנייד שלי, כי אין לי מספר שאני יודעת שיענו בו ברוסית. מה המספר שאני יודעת לתת לאנשים דוברי רוסית?
רפ"ק אבי בן אל
עכשיו, לגבי אנשים שקשה להם להגיע לתחנת המשטרה. אנחנו גם פרסמנו את זה ואמרנו את זה גם בהרצאות שלנו. יש שוטרים קהילתיים שאפשר לפנות, אפשר להיכנס לאתר של משטרת ישראל. בכל שכונה למעשה יש מספרים של שוטרים קהילתיים. חלקם אפילו מתקשרים ישירות. זה היה לפני כמה ימים.
היו"ר מירב כהן
יש מספר טלפון שאנחנו יכולים לתת להם?
רפ"ק אבי בן אל
יש שם טלפונים של השוטרים.
היו"ר מירב כהן
אבל זה כל מקום והמוקד שלו? אין משהו ארצי?
רפ"ק אבי בן אל
זה לא מוקד, זה שוטר שמגיע לבית.
היו"ר מירב כהן
היום אם דובר רוסית מתקשר למוקד 100 הוא יודע לקבל שירות ברוסית?
רפ"ק אבי בן אל
אני בטוח שכן, אני בטוח שכן. ייתנו לו פתרון כזה או אחר. מקסימום יחזרו אליו אם אין כזה. אני לא נתקלתי במקרים כאלה שלא היה עובד דובר רוסית. וגם מאוד צריך להיעזר מאוד בשוטרים קהילתיים. אפשר לפנות אליהם. השוטר יגיע לקשיש, מי שצריך סיוע ויגבה תלונה במקום, בבית והחקירה תיפתח.
היו"ר מירב כהן
אניטה ממשרד הכלכלה, יש לכם אפשרות לפרסם לדוברי רוסית?
אניטה יצחק
קמפיין, אנחנו בדקנו ברמה תקציבית. אני יכולה לדבר על הרשות. לרשות אין את התקציב להרים קמפיין. הם יכולים לעשות פעולות, אבל הן ברמה יותר מצומצמת. אנחנו עדכנו את לשכת השר בקושי התקציבי שיש לרשות. במסגרת הזאת כרגע אני לא יכולה להתחייב על קמפיין בסדר גודל כזה.
היו"ר מירב כהן
למוקד שלכם אם יתקשרו, יודעים לתת שירות ברוסית?
אניטה יצחק
כן.
היו"ר מירב כהן
ומה המספר שניתן לתת לאנשים?
אניטה יצחק
יש לי כאן: 073-3717777.
היו"ר מירב כהן
אוקיי. אני פשוט לא חושבת שאנשים מכירים. עודדה מבנק ישראל, רצית להוסיף משהו?
עודדה פרץ
כן. אני אוסיף שגם הפיקוח על הבנקים מתכנן קמפיין בסוף הרבעון הנוכחי. כמובן שהוא יהיה ממוקד גם באוכלוסייה הרוסית, יחד עם המערכת הבנקאית.
היו"ר מירב כהן
לכם גם יש מוקד לצרכנים שיכולים לפנות?
עודדה פרץ
יש לנו מוקד של היחידה לפניות הציבור, בוודאי.
היו"ר מירב כהן
אוקיי. מה המספר שלה?
הילה דניאלי-נחמה
02-6552680. יש מענה בכל השפות, כל מה שצריך.
היו"ר מירב כהן
כמה מוקדים, אנשים הולכים לאיבוד. אבל בסדר. אני אסיים עם הדוברים כאן ואז אני אעבור לזום. אסף לוין ביקשת התייחסות. כן?
אסף לוין
תודה רבה. מאיר היקר, אם אפשר בבקשה להעלות את המצגת.

(הצגת מצגת)

קוראים לי אסף, אני עובד סוציאלי בתחום מניעת הונאות קשישים. אנחנו כאן כולנו בחדר למטרה אחת, למנוע את ההונאות. משפחת רבינוביץ', אני מאוד מצטער. אני נפגשתי עם למעלה מ-1,000 קשישים ומכיר את התופעה מקרוב.

כאב הבטן הזה שליווה אותי המון זמן הוביל אותי לייצר אפליקציה, פתרון טכנולוגי יעיל. עד כמה הוא יעיל? מנהל מחלקת ההונאות של חברת מקס אמר שהוא הכי יעיל שהוא ראה אי פעם. והציע גם שם לעשות פיילוט. אני חייב לפרגן רגע למשטרת ישראל, שממש פתחו את הפתח וחיברו אותי כבר עם מחלקת הסייבר שלהם.

קצת לגעת בתופעה, כמו שיונתן אמר, ממוצע הפסדים למעשה, מירב, זה מחקר שלך מ-2018, 85,000 שקלים. זה שלוש שנים בלי קצבת זקנה. אז דרך הפעולה של העוקץ הרוסי, בזה אנחנו רוצים לטפל. ישבנו שלושה אנשים, אחד מומחה לאבטחת מידע ואחד שהוא CTO של יוניקורן ישראלי. איך מייצרים טכנולוגיה שלא מכבידה על הקשישים ולא פולשת להם לפרטיות. שני האגפים האלה ישבנו וחשבנו איך עושים את הדבר הזה. וגם חשבנו על עוד צלע מעניינת. משפחת רבינוביץ' וגם משפחות שראינו קודם, כולם ילדים שעוזרים להורים המבוגרים שלהם. אחד מכל חמישה ישראלים עוזר להורים המבוגרים שלו. אז אנחנו צריכים לדעת איך אנחנו משלבים את הסיוע הזה.

אז אנחנו למעשה בנינו אפליקציה שעובדת ככה: במקרה של משפחת רבינוביץ', אם היה להם את האפליקציה שלי, השיחה לא הייתה מגיעה למשפחה, היא הייתה מגיעה אל הנכדה או אל הבת. הטלפון לא היה מופיע אצל אותו קשיש שמבקש את העזרה של הנכדה. הנכדה הייתה מקבלת שהנה, יש לנו טלפון מסבא אהוב שלנו. אז היא כבר יודעת לפתוח עיניים, ארבע עיניים, בהרבה יותר זהירות. והיא לא נתונה ללחץ ולאיומים של האנשים שמתקשרים, במיוחד ברוסית, מאוד תקיפים. ואז אנחנו יכולים לשמור, אם זה מתנדב של ביטוח לאומי או אדם שהוא בהחלט מישהו שהוא טוב לנו אנחנו מכירים אותו, יודעים במי מדובר. אנחנו יכולים לשמור את זה.

למרות המערך של ההסברה ולמרות הפיילוטים ואגף קהילות של משטרת ישראל, עדיין אחד מכל ארבעה קשישים עובר הונאות. זה ההורים שלנו. אחד מכל ארבעה. מה אנחנו עושים עם סקופינג? מה שקורה בעוקץ הרוסי זה נקרא סקופינג. אני יכול להתקשר ואתם תראו על המסך שזה בנק פועלים. אז בטח שאני עונה לשיחה הזאת. ואחרי זה מתקשר מישהו ואומר עוד רגע מהמשטרה הולכים להתקשר. ומתקשרים ורואים על המסך שזה המשטרה. האפליקציה שלי לא מאפשרת את זה. ברגע שזה טלפון לא שמור השיחה לא מגיעה. אל מי השיחה הזאת כן תגיע? היא תגיע אל בנק פועלים, שתתריע שמר גולדשטיין כרגע ניסו להונות אותו. ניסו לזייף את המספר שלהם. אז איך אני אדע בסופו של דבר ליצור קשר עם משפחת גולדשטיין בצורה אמיתית? יש חייגנים. זה עובד דרך מחשבים, IT, חברת האשראי, ויזה. ישבנו עם המנהל הטכנולוגי שלהם. שני מחשבים בסך הכול, עליהם אני שם קוד.
היו"ר מירב כהן
רק לסיום, יש לך חצי דקה.
אסף לוין
שורת הקוד הזאת יוצאת עם השיחות ונפגשת עם האפליקציה שלי, זה הזיהוי. רק שמר גולדשטיין היה מקבל טלפון הוא היה יודע בוודאות שזה הבנק או חברת אשראי או קופת חולים, שגם הייתה פה מנהלת של קופת חולים אמרו שעברה הונאות. אני מבקש את העזרה שלכם לקדם את האפליקציה הזאת. המטרה שלנו למנוע. היא מונעת. אני אשמח מאוד לשיתוף הפעולה. שוב, תודה רבה. גם לאילנה מזרחי, לוטם ככה פתחה את הדלת.
היו"ר מירב כהן
תודה אסף. תודה רבה. עוד מישהו כאן שלא נתתי לו לדבר? לוטם, את רוצה להתייחס?
לוטם בכר
רק להוסיף שאני מזכירה מה שדיברנו בדיון הקודם וגם דיברתי עם יונתן לא מזמן. איפה משרד התקשורת?
היו"ר מירב כהן
משרד התקשורת הגיע, הזמנו אותם.
לוטם בכר
הנושא הזה, זה צריך להיפתר.
היו"ר מירב כהן
משרד התקשורת נמצא כאן? לא הגיעו. הוזמנו ולא הגיעו. אז באמת בחסות משרד התקשורת קורה שניתן לזייף בעצם את המספרים של המשטרה, של הבנק ושל גורמים מוסמכים אחרים. וכשהזקנים מקבלים את אותה שיחת טלפון זה נראה כאילו הם קיבלו מגורם מוסמך את הטלפון. וזה הכול תחת האחריות של משרד התקשורת, שלא מצא לנכון לבוא ולתת תשובה. אנחנו נזמין אותו גם לדיון הבא ונמצא את הדרך גם להעביר לו את חוסר התפקוד שלו בסוגייה מאוד פשוטה שהוא יכול לפתור. בבקשה, שם לפרוטוקול.
ברהן מלדה
ברהן מלדה, משרד העלייה והקליטה. גם לנו יש מספר מוקד שאפשר לפנות אליו בכל פנייה. וחלק מהנפגעים הם עשויים להיות או עלולים להיות זכאים של מתן שירות על ידי המשרד. ואפשר לפנות בכל פנייה. ואם הוא זכאי הוא גם יקבל ליווי. יש לנו תוכנית שמלווה יחידים או משפחות בנושאים מגוונים. אז קל וחומר שהם יכולים בנושא הכלכלי הזה שבן אדם מבוגר שחי על קצבה.
היו"ר מירב כהן
אז אתה אומר יש ליווי, כשלצורך העניין האבא, האורח שלנו פה יכול היה לבוא ולקבל מכם ליווי?
ברהן מלדה
אם הוא בשנת הזכאות שלו הוא יכול. עד 10 שנים הוא יכול. אבל במקרים מיוחדים גם אנחנו יכולים לאפשר שכן ייכנס.
היו"ר מירב כהן
מה סוג הליווי שאתם יודעים לתת? אתם יודעים לתת לו למשל ייצוג משפטי?
ברהן מלדה
לא ייצוג משפטי, אבל ליווי לבנק, ליווי לכל מקום שהוא צריך. יש עובד סוציאלי ויש מלווה משפחות.
היו"ר מירב כהן
איך מגיעים אליכם? איך אנשים מגיעים אליכם?
ברהן מלדה
יש לנו 11 מרחבים בפריסה ארצית.
היו"ר מירב כהן
אף אחד לא יודע על זה. שיהיה לך ברור, אף אחד לא יודע. אף אחד לא מגיע. אני טיפלתי עכשיו בדי הרבה אנשים. אף אחד לא העלה על הדעת את האפשרות לפנות למרחב של משרד הקליטה ולבקש ליווי. זה לא קיים.
ברהן מלדה
אז אני אומר שיש ואפשר.
היו"ר מירב כהן
לא, סבבה. אבל אף אחד לא יודע. זה שיש בתיאוריה זה כואב לי הלב, כי יש אנשים שזקוקים לעזרה ואף אחד לא מלווה אותם. אז איך אנחנו מביאים את זה לידיעתם?
ברהן מלדה
אנחנו מפרסמים בכל מקום אפשרי. ואני אוסיף אם יש למישהו אפשרות להוסיף את מספר המוקד.
היו"ר מירב כהן
מה מספר המוקד?
ברהן מלדה
כוכבית 2994. פעיל חמישה ימים בשבוע מ-8:00 עד 16:00. אפשר להתקשר ואפשר להשאיר הודעה גם. ולקבוע תור.
היו"ר מירב כהן
טוב שאנחנו לפחות נכיר, שאנשים שפונים אלינו נפנה אותם. אבל, אני מציפה בעיה יותר רחבה מזה: בלתי אפשרי להתנהל מול כל כך הרבה מוקדים. לא שחס וחלילה יש בעיה פרטנית; כל הכבוד לכם על הפעילות. אבל ריבוי המוקדים והגורמים והמספרים – גורם לזה שאף אחד לא יודע כלום ואף אחד לא פונה לקבל עזרה.
ברהן מלדה
ויש תוכנית שנקראת קליטה מיטיבה, שמלווה משפחות ויחידים. שהוא יכול במשך שנה לקבל ליווי.
היו"ר מירב כהן
טוב, זה מי שעכשיו עלה. אנחנו מדברים על אנשים ותיקים פה. טוב, עוד מישהו כאן באולם? לא. אז אני עוברת לזום. שלמה, בבקשה התייחסות קצרה שלך, ואנחנו מסכמים את הדיון.
שלמה פרלוב
שלום גברתי, אני חוזר למה שאמרתי בסיום הישיבה הקודמת. מוקדים מוקדים, מספרים. הקשיש מנטלית לא יכול להתמודד עם כל כך הרבה מספרים. ומניסיון, כל מוקד שולח אותו למישהו אחר. החל מ-8840 שגברתי מכירה את זה וזה ממשיך, תפנה להוא, להוא. בקיצור, העוקץ מבוצע.

מה שאני מבקש ואני לא אשתמש במילים, אני מבקש עוד פעם, שהרשות להגנת הצרכן תואיל לפנות לשר ולבקש את האמצעי. רק הסברה כמו שגברתי אמרה. ואני קיבלתי חומר מגברתי באמצעות העוזרת שלה, ברוסית, ופרסמנו את זה. אבל זה חייב להיות ברמה הלאומית. הסברה בערוץ 9, שזה כרגע המכשיר הכי יעיל. ולא להגיד בישיבה הבאה אנחנו נערכים. כל אחד נערך.
היו"ר מירב כהן
לא, הם דווקא אמרו שהם עושים פה, שמתוכננים קמפיינים ברוסים. רק יהיה קמפיין של המשטרה זה אחד, של בנק ישראל זה שתיים. אנחנו רואים שיש פה משרד הקליטה.
שלמה פרלוב
אנחנו צריכים דבר אחד, קמפיין אחד בשפה הרוסית עם עוקץ רוסי. ואצל דוברי רוסית. ולא תוכניות. אני כמעט בטוח שבישיבה הבאה עוד פעם אנחנו נדבר על תוכניות וזה.
היו"ר מירב כהן
נכון. תודה רבה לך. תודה. אני רק אגיד שאנחנו דיברנו פה על המקרים שהגיעו ללשכתי בכל הנוגע לעוקץ רוסי. יש עוד הרבה מאוד סוגים אחרים של עוקצים שגם מופנים כלפי אנשים מבוגרים ומנצלים את השעה. אתה רוצה רגע לתת? וכשאני מבקשת למצות עד סוף החודש את המקרים השונים, אני רוצה לעשות סדר בכל הפניות ולראות מה קיבל מענה ומה לא. לא רק העוקץ הרוסי. אתה רוצה להציג את האחרים?
יונתן פלג
אז בין היתר הגיעו שלושה מקרים נפרדים לגבי חברה בשם אמבולן, גם עליה דובר לפני חודש. זאת חברה שנותנת שירותים של לחצני מצוקה רפואיים לגיל השלישי. אני חושב שבפעם הקודמת הייתה לנו פנייה אחת. מאז התווספו עוד שתיים. גם, בלי פרסום, פשוט הגיעו אלינו. אני מניח שהמספרים הרבה יותר גבוהים, גם לפי זה שקיימת תביעה ייצוגית נגדם.

בשבוע שעבר גילינו שהם גם זכו במכרז של אגף שיקום במשרד הביטחון. הפיקוח על הבנקים נכנס גם לסיפור, לבדוק אותם. כי יש פה עניין של גם המשכי סליקה שלהם וקושי בהפסקת הוראות קבע. שזה מה שהם עושים זה בעצם חברה שנותנת שירותים במנוי חודשי בעלות של 55-60 שקלים בחודש. שעל זה חותמים. ומסתבר שלא מעט לקוחות מגלים כשהם בודקים בחיובים שלהם בין חיובים כפולים, למשל חייבו אותם פעמיים באותו חודש, ועד חיובים עודפים של אלפי שקלים. הגיעו לנו המקרים שנעים בין 200 שקלים ל-10,000 שקלים שגבו בניגוד להסכם ביניהם. החברה אחרי הרבה מאוד מאמצים להשיג אותם כן עונה וכן מודה שעשתה טעות. ומבטיחה להחזיר כספים ולא החזירה עדיין כספים באף אחד מהמקרים שהועברו על ידי הלשכה שלך. יש לנו פה שלושה מקרים שהגיעו אלייך.

עוקץ פדיון הפנסיות, גם על זה דובר בישיבה הקודמת. זו תופעה שגם בשיחה עם מי שמייעץ בהתנדבות לנפגעים של העוקץ הזה ממש נמצאת בפריחה. הוא אומר שאי אפשר כמעט להיכנס לאינסטגרם בלי לראות פרסומות שמציעות לך למשוך את כספי הפנסיה שלך.

עוד סוג של הונאה זה הצעה של שירות פלטינום, שהוא לכאורה מטעם קופת חולים כללית, אבל הוא לא מטעם קופת חולים כללית. פעם שעברה הייתה תלונה אחת כשדיברנו על זה לפני חודש. מאז הגיעה עוד תלונה, גם נפרדת. אני מבין שקופת חולים כללית הגישה תלונה על הסיפור הזה. גם נעשתה אליהם עוד פנייה לראות איך הם ממשיכים את הטיפול הזה. כי בסופו של דבר פונים ללקוחות שלהם עם מידע על הלקוח. הם יודעים במי מדובר, שם, גיל, מגורים, סטטוס משפחתי. ומציעים להם לכאורה את אותו שירות שהם כבר מנויים עליו, שירות פלטינום מטעם כללית, במחיר זול יותר. כשהבן אדם בצד השני מבין שהוא מדבר עם נציג של קופת חולים כללית, כשבעצם מדובר על שירות פלטינום שלא קשור בשום צורה לקופת חולים כללית. אנשים מתקשרים בגובה של מאות שקלים בחודש ובלי לקבל בעצם שום דבר ועם כפל ביטוחים.

יש עוד כמה מקרים פרטניים שהגיעו, שאולי הרלוונטי ביותר ביניהם זה משהו שנקרא עוקץ טכנאי הוט. הוא מאוד מזכיר את המאפיינים של העוקץ הרוסי. מתקשרים, במקום להציג את עצמך כנציג של המשטרה או של הסייבר בבנק, בן אדם בצד השני מציג את עצמו כטכנאי של הוט, שמבקש לבדוק את מהירות הגלישה. ועל ידי חיבור מרחוק גם מבצע פעולות בחשבון של הקורבן. הגיע מקרה אחד, אבל לפי איך שזה תואר, אין ספק שזה דפוס שקורה בהרבה מאוד מקרים.

יש חברה שנקראת המרכז למימוש נכסים, שבעצם נתנה לקורבן להבין שמדובר ברשות המיסים. גבו ממנו כספים. החברה הסכימה להעביר את הכסף חזרה, אבל בינתיים לא עשתה את זה. שוב, אחרי פנייה שלך. אלו המקרים.
היו"ר מירב כהן
בקיצור, רגע לסכם את זה, יש מלא שיטות של נוכלים. בשורה התחתונה, אם נצליח לייצר, כמובן המשטרה התפקיד שלה הכי חשוב, כי אלה גנבים. וכקו שני אנחנו צריכים הגנה של המערכת הבנקאית שבסוף לוקחים ממנה את הכסף. ואם היא תדע לזהות הונאות זה יכול לחסוך הרבה מאוד עוגמת נפש. אז אני מסכמת ברשותכם.
אניטה יצחק
אני אתייחס רק לפני. הרבה מאוד מהמקרים שאתה מעלה כאן הם מקרים שלנו שנחקרים על ידי הרשות להגנת הצרכן ועל חלק מהם גם הטלנו עיצומים.
היו"ר מירב כהן
זה לא עוזר, זה ממשיך.
אניטה יצחק
וגם כשזה ממשיך אנחנו על זה ואנחנו ממשיכים. דרך אגב, החקירות שהזכרנו קודם מאוד-מאוד יעזרו לנו גם לתפוס את האנשים ולעצור את התופעה דרך אותם אנשים שעוברים מחברה לחברה. אז לנו חשוב גם לקבל את הפניות אלינו. כי הרוב הגדול מגיע אלינו, אבל יש כאן כמה דברים שהם לא מוכרים.
היו"ר מירב כהן
נעביר לכם את הכול.
ליאן רצון
אני יכולה להוסיף משהו?
היו"ר מירב כהן
כן, בבקשה.
ליאן רצון
הפנייה לבנק ישראל היא גם לא כל כך פשוטה, כי הם בעצם דורשים התייחסות של הבנק עצמו למקרה. אז זה שפניתי לבנק ישראל, דרשו התייחסות של בנק פועלים, מכתב. בנק הפועלים לא מתייחס. אז קשיש שאין לו ילדים ולא מבין מה לעשות, גם לא בטכנולוגיה, אין לו מה לעשות עם זה. הוא פשוט יישאר חסר אונים.
היו"ר מירב כהן
שזו דאגה גדולה, כי באמת אני בטוחה שעל כל אחד כזה כאן שפנה אליי יש הרבה מאוד אנשים אחרים שלא קיבלו מענה כי הם לא ידעו למי לפנות.
ליאן רצון
אז זה שפניתי לבנק ישראל ופניתי לבנק הפועלים, שלא התייחסו – שם זה נגמר בעצם.
איליה רבינוביץ'
אפשר להוסיף קצת?
היו"ר מירב כהן
כן. תוסיף ואז עודדה תתייחס.
איליה רבינוביץ'
יש כאלו בפנסיה. אז אני היה לי קופה הזאת בחברה מגדל. בסדר, עשו מיטיב. אני לא זוכר, 20 שנה אני אקבל את הסכום של הפנסיה אם אני, אם אני אמות, אז אשתי תקבל 40% מהפנסיה שלי. אז יצא הפוך. כמה היינו, לא ניסיתי, אי אפשר להחליף אותה. אסור.
היו"ר מירב כהן
עוד בעיה. עודדה ואז אני אסכם.
עודדה פרץ
קודם כל, כל הפניות שהן מועברות באמצעותך, מה שתיארת זה באמת השיטה הרגילה שאנחנו עובדים בה בפניות. אנחנו נותנים קודם כל, מפנים, השיטה היא שקודם כל הבנק צריך להשיב לפונה. ואם הפונה לא מרוצה או שלא קיבל תשובה תוך 45 ימים אז הוא יכול לפנות אלינו. זה לא שהוא נשאר חסר אונים.
ליאן רצון
איך קשיש שלא מבין בכלל במחשבים וטכנולוגיה יכול לדעת את זה?
עודדה פרץ
אפשר לפנות אלינו גם בדואר. זאת אומרת, אנחנו לא חסומים לפניות בדואר.
היו"ר מירב כהן
בקיצור, זה קשה. זה בכלל נס שמישהו פנה אליכם.
ליאן רצון
הם לא יודעים שיש בנק ישראל.
היו"ר מירב כהן
כן, זה נכון, אנשים אבודים. אבודים. לא יודעים למי לפנות באופן כללי. כן? זה קשה, זו אוכלוסייה חלשה. אבא שלי לא היה יודע לעשות את זה. אז אני מסכמת.

אני מבקשת, אנחנו נעשה ריכוז היום, ויונתן יעביר לכם מלשכתי את כל הפניות שלנו לגורמים השונים: הרשות לסחר הוגן, הבנקים המסחריים ובנק ישראל. לדעתי רוב הדברים כבר אצלכם, אבל נעשה סדר לוודא שגם המקרים החדשים שהגיעו, הכול יהיה מסודר. בואו נעשה מאמץ עד סוף החודש הנוכחי למצות את הטיפול בזה, כי המצוקה הכלכלית היא אדירה. שמעתם את מישל, לאנשים פשוט אין כסף בסיסי למחייה.

החלק השני זה שסיכמנו על שני החוקים שעולים עד ה-4 בפברואר לוועדת שרים לחקיקה.
נושא הקלטת שיחות
אני רק אסביר, זה שכל שיחה של מכר מרחוק תהיה מוקלטת. ואז הבן אדם יהיה לו הוכחה מה באמת הובטח לו. והעניין השני זה הפסקת הסליקה. שברגע שיש חברה שאנחנו מזהים שיש עליה הרבה תלונות, אז אפשר יהיה לעצור את החמצן. הבנק לא ייתן לה יותר שירותי סליקה. אלה שני חוקים שסיכמנו עליהם עד ה-4.2.

בעוד חודש אנחנו נעשה פגישת המשך ונקבל עדכון על החוקים הבאים בתור: מסירת מסמך עיקרי העסקה בשפה שבה נעשתה הפנייה השיווקית. חובת דיווח זה החוק השני. החוק השלישי זה עיצומים על מנהל. עיצומים על מנהל זה שברגע שמוצאים חברה שהפרה הוא לא יוכל יותר להתחבא מאחורי חברה בעירבון מוגבל ואז לא להחזיר את הכספים. שזה מה שקורה היום. הם בעצם סוגרים חברה ופותחים חברה אחרת וככה לא משלמים גם את הקנסות. אז אלו שלושת החוקים לנגלה השנייה.

משרד התקשורת, אני מבקשת, הם שלחו לנו התייחסות כתובה קצרה שקראתי עכשיו. היא לא פותרת לי את הבעיה ולא נותנת לי מענה. אני מבקשת שנציג משרד התקשורת יגיע לדיון הבא וייתן פתרון לבעיה שמתקשרים מטלפונים של משטרה ובנקים וגופים מוסדיים ובכך מבססים את ההתחזות בפני זקנים. אז שייתנו לזה מענה.

אני אגיד משהו שאין לי, זה משהו שרק משרדי ממשלה יכולים לעשות. צריך קמפיין ממוקד בשפה הרוסית, עם מוקד אחד, ברור. בכלל זקנים צריכים מוקד אחד ואנחנו רואים פה שיש בשפה הרוסית ממש עטים על האוכלוסייה הזאת שמסומנת כטרף קל.

אנחנו נתראה שוב בעוד חודש ואני מקווה שיהיו בשורות גם בעניין הטיפול במקרים הפרטניים, גם בעניין החקיקה וגם העבודה מול משרדי הממשלה. תודה רבה, אני נועלת את הדיון.


הישיבה ננעלה בשעה 13:02.

קוד המקור של הנתונים