ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 16/01/2024

הצעת תקנות הרוקחים (תמרוקים)(תיקון), התשפ"ד–2024

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



5
ועדת הבריאות
16/01/2024


מושב שני



פרוטוקול מס' 148
מישיבת ועדת הבריאות
יום שלישי, ו' בשבט התשפ"ד (16 בינואר 2024), שעה 15:00
סדר היום
הצעת תקנות הרוקחים (תמרוקים)(תיקון), התשפ"ד–2024
נכחו
חברי הוועדה: יונתן מישרקי – היו"ר
מוזמנים
אור אלדר - לשכה משפטית, משרד הבריאות

רותי אלגוזי - מנהלת יחידת תנאי יצור נאותים בתמרוקים, משרד הבריאות

אנואר חילף - הממונה על חוקיות, משרד הכלכלה והתעשייה
ייעוץ משפטי
ענת מימון
מנהלת הוועדה
מיכל דיבנר כרמל
רישום פרלמנטרי
שלומית יוסף



רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-דיוקים והשמטות.



הצעת תקנות הרוקחים (תמרוקים)(תיקון), התשפ"ד–2024
היו"ר יונתן מישרקי
בוקר טוב לכולם. אני מתכבד לפתוח את ישיבת ועדת הבריאות שתעסוק בנושא הצעת תקנות הרוקחים (תמרוקים)(תיקון), התשפ"ד–2024. כנהוג פה בוועדה, גם בבוקר הזה אנחנו נאלצים בצער רב לפתוח את ישיבת הוועדה עם הידיעה הנוראה שפורסמה הבוקר על נפילתו של החייל ניצן שסלר בן 21 מחדרה, שנפל בדרום הרצועה. יהי זכרו ברוך. אני מבקש מכאן לשלוח תנחומים למשפחה וכמובן לאחל רפואה שלמה ומהירה לפצועים, וכמובן אנחנו כולנו תפילה להשבתם של החטופים.

אני רוצה במילה אחת להתייחס בהקשר של הבשורה הטובה אתמול באישור תקציב המדינה לשנת 2024. אחרי מאמצים גדולים של שר הבריאות ושל מנכ"ל המשרד מול הגורמים באוצר, אתמול שמענו על בשורה טובה מאוד בהקשר של אישור תקציב המדינה. למעלה מ-1.4 מיליארד שקלים שנוספו לתקציב המשרד בהקשרים של בריאות הנפש, שיקום, מיגון, סייבר והמכון לרפואה משפטית, נושאים שעסקנו בהם פה בוועדה. אלה נושאים באמת חשובים מאוד. כמובן שמעבר לבשורה הזאת, הסכמי השכר שייחתמו בעזרת ה' עם הפסיכולוגים בזמן הקרוב, שגם בזה אנחנו עסוקים הרבה, לא נכללו בתוך התקציב הזה, זאת אומרת שיהיה כסף תוספתי לטובת העניין הזה. אני רוצה מכאן למסור כמובן תודה רבה לכל הנוגעים בדבר, ליושב-ראש ש"ס הרב אריה דרעי שפעל בעניין הזה רבות מול הגורמים ומול משרד האוצר.

נעבור לנושא שעל סדר-היום. אור, את מציגה את התקנות. תני לנו בריף קצר ואז נצלול פנימה.
אור אלדר
בוקר טוב. אני מהלשכה המשפטית במשרד הבריאות. הבאנו לכאן היום לאישור הוועדה את טיוטת תקנות הרוקחים (תמרוקים)(תיקון). תקנות הרוקחים (תמרוקים) מסדירות את כל הנושא של תמרוקים, שיווק תמרוקים בישראל. בין היתר התקנות אוסרות על שימוש בחומרים מסוכנים בתמרוקים. ככלל אנחנו נוהגים לאמץ את הוראות האיחוד האירופי בכל הנוגע לחומרים בתמרוקים. ביולי 2023 הרגולציה האירופית השתנתה ונוספו עוד חומרים שחברתי רותי אלגוזי תוכל להציג. אנחנו מבקשים לאמץ את אותו עדכון ולהכניס אותו לתקנות שלנו וגם בישראל לאסור את השימוש בחומרים הללו.

אני אציין שבאיחוד האירופי האיסור נכנס לתוקף ב-1 בדצמבר 2023, אבל אנחנו, בין היתר גם בגלל המצב בישראל, החלטנו לדחות מעט את כניסתו לתוקף של העדכון ולהתחיל את האיסור החל ביום 1 בפברואר 2024.
היו"ר יונתן מישרקי
למה זה לא נכנס בצורה אוטומטית? למה כל פעם אנחנו צריכים להגיע עם תקנות אם אנחנו תמיד בהשוואה אליהם?
אור אלדר
נכון. תיקנו את פקודת הרוקחים לפני שנתיים או שלוש, וגם בעת התקנת התקנות לפני חצי שנה לא היה לנו זמן מספיק ליצור מנגנון של אימוץ אוטומטי, בדומה למה שנהוג לדוגמה במזון. אני כן יכולה לעדכן שאנחנו עובדים על זה ואנחנו מקווים להביא בקרוב מאוד הצעת חוק שתתקן את פקודת הרוקחים כך שלא נצטרך להגיע באופן שיטתי לוועדה.
היו"ר יונתן מישרקי
זו דרך המלך. כך גם לא נאחר מועדים. אני חושב שזה הכי נכון.
אור אלדר
נכון.
היו"ר יונתן מישרקי
הרשימה הזאת שאנחנו עובדים עליה כרגע היא רשימה שהתעשיינים והיבואנים מכירים שכך באירופה? איפה הם פוגשים את זה?
אור אלדר
פרסמנו את העדכון הזה פעמיים להערות הציבור ושלחנו את זה בדיוור ישיר לעוסקים בתמרוקים כדי שגם הם יכירו את הכוונה של משרד הבריאות לאמץ את העדכון הזה, גם לשמוע את ההערות שלהם וככל שיש התנגדויות. לא הועברו אלינו שום התנגדויות. אבל אנחנו כן יודעים שהם קיבלו את העדכון והם מודעים לו.
היו"ר יונתן מישרקי
בסדר גמור.
ענת מימון
יש היום תמרוקים שמשווקים שיש בהם שימוש בחומרים האלה שאנחנו אוסרים היום?
רותי אלגוזי
אני מנהלת היחידה לתנאי ייצור נאותים במחלקה לתמרוקים. להגיד אם בפועל משווקים במדינת ישראל אני לא יכולה להגיד, כי אנחנו נותנים רישיונות ואין להם חובת עדכון אם התמרוק משווק או לא. אבל לפי המידע שיש לי נכון לאתמול, מתוך 30 החומרים יש לנו סך הכול שימוש בשלושה חומרים, שזה בנזופנון, פנטסודיום, פנטט וטפילולין. רישיונות מקומיים יש לנו סך הכול 20, שביחס לעדכון זה מעט מאוד. מחו"ל יש לנו סך הכול כ-70 רישיונות, שזה נחשב מעט מאוד.
היו"ר יונתן מישרקי
ברגע שהתקנות נכנסות לתוקף ב-1 בפברואר, איך המשרד יודע לאכוף שהחומרים הללו יוצאים מהשוק?
אור אלדר
ברגע שהתיקון הזה נכנס לתוקף אסור לעשות שימוש באותם תמרוקים. יש לנו גם בפקודת הרוקחים סעיפים שמחייבים את העוסקים בתמרוקים. זה לא משנה, אגב, אם זה היבואן, זה יכול להיות גם המשווק. אם הוא יודע שהוא שיווק מוצר שהוא מזיק, כלומר שהוא לא עומד בהוראות הפקודה, הוא מחויב לערוך ריקול, ובמידת הצורך אנחנו גם יכולים להודיע לציבור על ההימצאות של אותו תמרוק בשוק ולהזהיר את הציבור.
היו"ר יונתן מישרקי
אז אולי זה מה שתעשו. תודיעו שזה חומר מסוכן. לא כולם יודעים מה החומרים שיש בכל תמרוק. תודיעו לציבור בצורה מסודרת, שגם הציבור ידע מהם התמרוקים הספציפיים. לא החומר, אני לא יודע לקרוא את הרכיב הקטן בתוך תמרוק. אבל כן להודיע שבתמרוק הזה והזה יש בעיה של חומר מסוכן ולכן המשרד דורש להסיר. זה גם ייתן הודעה למשווקים שלא תמיד יודעים מה שהיבואנים יודעים, וגם ייתן עזרה לציבור, שהציבור ידע במה הוא משתמש. זו הבקשה שלנו.
אור אלדר
בסדר גמור.
ענת מימון
אני אקריא את הרישא. למעשה יש לנו פה רשימה מאוד ארוכה של החומרים. נציג את טיוטת תקנות הרוקחים (תמרוקים)(תיקון).

בתוקף סמכותי לפי סעיף 55ב(א)(2) ו-(ב)(2) לפקודת הרוקחים [נוסח חדש], התשמ"א-1981, ובאישור ועדת הבריאות של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה.

בעצם אנחנו מתקנים את התוספת השלישית, שבה מפורטים החומרים המסוכנים.

1. בתקנות הרוקחים (תמרוקים), התשפ"ג-2023 (להלן – התקנות העיקריות), בתוספת השלישית, בחלק ב', בטבלה שבה – ואז אנחנו מתקנים את מספר סידורי (ישראל) 1002. ושם בטור ג', במקום האמור בו אנחנו מתקנים וממעטים. אני אפילו לא אנסה לקרוא את המילה שם בשורה השנייה, אני מתנצלת. (ב) בטור ד', במקום האמור בו יבוא "/149-57-5" ובטור ה', במקום האמור יבוא "/205-743-6". בסעיף (2), בסופה יבוא, יש הרשימה של החומרים. אנחנו נצרף אותם לפרוטוקול.
היו"ר יונתן מישרקי
את לא רוצה להתאמץ לקרוא את זה?
ענת מימון
אם מישהו רוצה להרים את הכפפה. אם כבר רותי יכולה לסייע.
רותי אלגוזי
בפעם הקודמת צחקתם עליי.
ענת מימון
אנחנו כן נצרף את הרשימה לפרוטוקול כדי שידעו מה רשימת החומרים שהייתה בפנינו. יש איזה קבוצות שאפשר להסביר, או באופן כללי לתאר לנו מה החומרים האלה?
רותי אלגוזי
באופן כללי החומרים האלה מסווגים כ-CMR, שזה אומר שהם מסרטנים או עלולים לפגוע במערכת הרבייה שלנו או לפגוע בגנום שלנו, לגרום לאיזושהי פגיעה בגנים. באיחוד האירופי באופן כללי CMR אסורים בקוסמטיקה, בתמרוקים. כשיש החלטה של הרגולציה 1272-2008, שהם אלה שמסווגים את החומרים, אחר כך זה יורד לרגולציה האירופית לתמרוקים ואז מתבצע עדכון בתוספת השנייה שלהם שהיא התוספת השלישית שלנו. אין פה כל כך מה לדבר עליהם חוץ מזה שהם מסוכנים והם לא אמורים להיות בתמרוקים.
היו"ר יונתן מישרקי
טוב. משרד הכלכלה, אנואר חילף, בבקשה.
אנואר חילף
אנחנו כמובן תומכים בתיקון הזה.
היו"ר יונתן מישרקי
זה חלק ממהלך גדול של המשרד.
אנואר חילף
ברור. גם דיברנו עם המגזר העסקי, ניסינו לאתר התנגדויות. התיקון הזה הוא תיקון נכון.
רותי אלגוזי
גם זה קורה לפעמים.
ענת מימון
תחילתן של התקנות האלה ביום כ"ב בשבט התשפ"ד, 1 בפברואר 2024, ואפשר להעלות את זה להצבעה.
היו"ר יונתן מישרקי
בדברי ההסבר כתוב 2023.
ענת מימון
זה ברגולציה באירופה, ואנחנו בכל זאת נותנים זמן היערכות.
היו"ר יונתן מישרקי
אם כך, נעבור להצבעה. אני חושב שהנושא הזה ברור ופשוט. מי בעד?

הצבעה

בעד – 1
נגד – אין
נמנעים – אין
היו"ר יונתן מישרקי
פה אחד. תודה לכולם.


הישיבה ננעלה בשעה 10:11.

קוד המקור של הנתונים