ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 27/12/2023

התמודדות עסקים קטנים של משרתי ומשרתות במילואים 

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



23
ועדת הכלכלה
27/12/2023


מושב שני



פרוטוקול מס' 255
מישיבת ועדת הכלכלה
יום רביעי, ט"ו בטבת התשפ"ד (27 בדצמבר 2023), שעה 10:13
סדר היום
התמודדות עסקים קטנים של אנשי מילואים ונשותיהם
נכחו
חברי הוועדה: דוד ביטן – היו"ר
אברהם בצלאל
שלום דנינו
בועז טופורובסקי
רון כץ
שלי טל מירון
אלון שוסטר
חברי הכנסת
סימון דוידסון
פנינה תמנו
מוזמנים
תא"ל במיל' ארי סינגר - קמל"ר לשעבר, משרד הביטחון

סא"ל אבישג סבג ראובן - ראש ענף מילואים באכ"א, משרד הביטחון

אל"מ שולי אלכסנדר - רמ"ח פרט, משרד הביטחון

גל ברנס - רכז כלכלה ותעשייה באגף תקציבים, משרד האוצר

טלי קיסר סטויה - סגנית המפקח על הבנקים, בנק ישראל

שגית בכנר - יועצת ארגונית ונציגת פורום נשות המילואים – נלחמות על הבית

יעל היבש - נציגת פורום נשות ומשפחות משרתי הקבע

שי פרטוש - נציג לשכת עורכי הדין

איריס שפירא - עו"ד, בונות אלטרנטיבה
מנהלת הוועדה
עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
הדר אביב


רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-דיוקים והשמטות.



התמודדות עסקים קטנים של אנשי מילואים ונשותיהם
היו"ר דוד ביטן
אני פותח את הישיבה בנושא: התמודדות עסקים קטנים של אנשי מילואים ונשותיהם. זו כמעט ישיבת המשך. חברי כנסת הגישו הצעת לדיון מהיר, ומצד שני, חה"כ דנינו הגיש לי בקשה לדיון, ואמרתי שנחלק את זה לשעה ועוד שעה. זה כמעט המשך כי פה נשים דגשים אחרים. חה"כ דנינו, בבקשה.
שלום דנינו (הליכוד)
ראיתי בקבוצות של נשות המילואים שהרבה דברים לא ברורים, ויש דרישות נוספות ואחרות, וחשבתי שמעבר לנושא העסקים של העצמאים והזעירים, אנחנו בוועדת הכלכלה צריכים לראות את התמונה הכללית, כי צו 8 מגייס את כל המשפחה של איש המילואים, והנשים שנותרות בקו השני עם עומס מטלות של קריירה, משפחה וכלכלה.

בדיון היום אנחנו רוצים לראות את התמונה הכוללת והמלאה של הזכויות והתגמולים, הטבות שניתנות למשרתים, ולוודא שהם נגישים לנשות המשרתים; לראות היכן יש לקונות בחוק ושעלו בוועדת הכספים שלשום, כמו אותו מילואימניק מבאר-שבע, בעל עסק שנשאר עם מקרר ריק, ואתמול נציב מס הכנסה הצהיר בוועדת הכספים שהוא לא יוצא מהכנסת עד שהתקנות האלה יושלמו. אז אנחנו רוצים לדעת מהאוצר מה הושלם.

נגישות למידעים ולמימוש הזכויות, שהבנתי מצה"ל שהם פתחו בשלישות. זה משהו שרציתי לעשות עם משרד ראש הממשלה ועם המנכ"ל. אני מבין שפתחתם חמ"ל ברמת-גן. אנחנו רוצים לדעת איך מיידעים את נשות המילואים, איזה סוג של קשר, איך מתחברים לשם ולשאר הגורמים.

משרד האוצר מפרסם שיש הטבות נוספות למשרתים. אנחנו רוצים לדעת איפה זה עומד ואיזה הטבות. סמוטריץ' הצהיר שהתגמול של מעל 60 יום יחול על כל החיילים, ולא רק מדרגת מ"פ. אנחנו רוצים לדעת איך זה הולך להתבצע ולהתקיים וממתי.

קצין מילואים ראשי דיבר על קרן של 70 מיליון שקל לסיוע לעסקים עצמאיים. אנחנו רוצים לדעת מה הפרמטרים. הבנתי שמבחינתו זה מספיק לצרכים, אז אנחנו רוצים לדעת איך זה מגיע למילואימניקים כי הם נלחמים בשבילנו בעזה, ואנחנו נילחם על העסקים שלהם פה. לא יכול להיות מצב שעסק של מילואימניק אחד ייסגר כי אנחנו לא עשינו את העבודה. זו תהיה חרפה בשבילנו.

אתמול פגשתי בניחום אבלים את ענבר, אשתו של טל שועה שנפל בעזה, שיש לה עסק משותף עם בעלה של מכון כושר ופילאטיס, והם חיברו יחד את העסק. ראיתי גם ברמה הרגשית כמה חשוב לה, מעבר לצד הכלכלי, שהעסק הזה ימשיך להתקיים. אז אנחנו צריכים לעשות הכול כדי ששום עסק של שום אלמנה לא ייסגר. זה חשוב.

ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, עושה הבוקר פודקאסט לגבי העוטף, ואני ביקשתי ממנו לעשות אותו דבר לגבי הזכויות במתווים. אנחנו מעבירים פה בכנסת את המתווים, ולא תמיד אנחנו מבינים את התקנות המדוקדקות, למי מגיע ואיך מגיע, איך רושמים ומי נפל בין הכיסאות. חשבנו שמאוד חשוב שהוא יהיה פה, והוא אמר שיכול להיות שהוא ישלח מישהו אחר. יש מישהו במקומו? אז גם ממנו רצינו לשמוע, ואם לא, אז נעשה איתו פודקאסט – זו הבטחה – לטובת נשות המילואים בנושא הזכויות מאת יועץ מס.
עידית חנוכה
- - -
שלום דנינו (הליכוד)
הוא יעלה בזום. מצוין.

אדוני היו"ר, אני מבקש שאתה תעמוד על זה – יש חשש שאחרי המלחמה ואחרי שהמילואימניקים יחזרו, יתחילו החשבונאים של משרדי הממשלה, ויש מצב בחישוב מסוים, ככה אומר לי ירון ואני סומך עליו, שאנשי המילואים עוד יידרשו להחזיר כספים. אסור שזה יקרה, ויש הצעת חוק פשוטה מאוד.
היו"ר דוד ביטן
מה זאת אומרת, להחזיר כספים? אם הם קיבלו ביתר?
שלום דנינו (הליכוד)
כן, אם לכאורה קיבלו ביתר, כי מחשבים את זה במסלול של תשעה חודשים שהם עבדו, והוסיפו את הפיצויים שהם קיבלו, אז יש מצב כזה.
היו"ר דוד ביטן
יש עסקים של אנשי מילואים ושל אנשים שעובדים. אלה שעובדים וההכנסות שלהם היו טובות, רק אז הם יידרשו להכניס כסף. זה שהוא איש מילואים, זה לא אומר כרגע שהעסק שלו הולך להתמוטט מחר בבוקר. יש עסקים שעובדים, לא באמצעות איש המילואים, אלא באמצעות העובדים שלו, ואם המחזור שלו לא נפגע, אז אין שום סיבה שהוא לא יעמוד בפני הקריטריונים כמו כולם.

אנחנו צריכים לחשוב על אנשי מילואים כשזה לא קורה. שם אנחנו צריכים לתת סיוע מיוחד, ובינתיים המתווים הקיימים חלים על כל המדינה. אנחנו צריכים לשנות את המתווים, מבחינת המערכת הבנקאית וגם מבחינת האוצר, לאנשי מילואים ואנשים לגבי העסקים הספציפיים האלה. יש לנו כמה הצעות ונגיד לכם מה אנחנו רוצים לראות. עוד מעט נתייחס לזה.
שלום דנינו (הליכוד)
טוב, אז כשירון גינדי יעלה לזום הוא ידייק את זה.

אני רוצה לסיים בבשורה טובה בבוקר הזה לכלכלת ישראל – בהצהרה של פט גלסינגר, מנכ"ל אינטל, שהצהיר על השקעה של 25 מיליון דולר, בהרחבה דווקא בקרית-גת בדרום.
היו"ר דוד ביטן
זה דבר שטופל לפני המלחמה.
שלום דנינו (הליכוד)
אבל לא בסכום הזה, ועכשיו יצאה ההצהרה שלו. אני חושב שבימים אלה, ההצהרה החמה שהוא נתן לטובת עם ישראל - - -
היו"ר דוד ביטן
אבל לא הכול של אינטל. חלק מזה של המדינה, דרך אגב.
היו"ר דוד ביטן
12% ומשהו תמיכה ממשלתית, אבל לא ישירה. הוא הצהיר שהעם הישראלי מתאושש במהירות הגדולה ביותר שהוא מכיר בעולם, הם עמדו בכל היעדים, גם בזמן המלחמה בעזה, ובגלל זה אנחנו מאמינים באמונה עמוקה בעם הישראלי. וגם ועדת הכלכלה מאמינה בעם הישראלי.
היו"ר דוד ביטן
לפני שנמשיך, נמצאת איתנו יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, שבחודשיים האחרונים מטפלת בזה יום-יום במסגרת הדיונים שלה ועשתה עבודה טובה. בשבוע הבא נעשה דיון לא ארוך יחד איתכם, שקשור לנשות המילואים בנושא הארכת חופשת לידה. אתמול במתווה הם נתנו התייחסות לעניין הזה, אבל אנחנו נדון אם ההתייחסות מספיקה ואיך אנחנו מטפלים בזה. זה בשבוע הבא.
פנינה תמנו (המחנה הממלכתי)
תודה לך, אדוני היו"ר. אתה השותף הראשון, עוד לפני שהתחילו להשמיע פה זעקה בעניין המשפחות ובני ובנות הזוג של מגויסי צו 8, הרמת את הכפפה ועל כך אני מודה, ואתה יודע, מחמאות אני לא מחלקת בחינם. תודה רבה על הסיוע ועל המאבק המשותף, גם על הפיצוי ועל השיפוי של אובדן הכנסה.

נמצאת כאן צמרת אכ"א, סא"ל אבישג שמלווה את הוועדה. להשיג מענק של עד 10,000 שקלים שיפוי ופיצוי חודשי – ואנחנו מעניקים שזה חודשי כי בהתחלה זה לא הובהר, ועכשיו זה הובהר ותוקן- זה לא דבר של מה בכך. אם כי, אני חושבת שאנחנו בתחילת הדרך.

אני רוצה לברך את שר האוצר ואת שר הביטחון, ולומר להם תודה שהם הבינו והפנימו צריך להכניס את היד לכיס ולתת תשומת לב ואת התקציבים הנדרשים. אתמול שוחחתי עם גורמים באוצר, ואני מבינה שהמתווה הוא יחסית בסדר. יהיו תיקונים כאלה ואחרים שאנחנו בטח נבקש, אבל עצם העובדה שמקצים לזה 9 מיליארד שקלים זה ראוי להערכה. אומרים שהצבא צועד על קיבתו, אני אומרת, על תמיכתו מבית.

כל חייל וחיילת שמתראיינים לא מסיימים בלי לומר שהגיבורים האמיתיים הם מי שנמצאים בעורף, ואנחנו צריכים לשמוע את הקולות שלהם. אז תודה רבה גם לנציגות הפורום של נשות המילואים, וגם גברים, וגם יש פה נציגות של הפורום של נשות הקבע.
היו"ר דוד ביטן
בן כמה התינוק?
קריאה
שמונה חודשים.
היו"ר דוד ביטן
נדמה לי שזו אחת הפעמים הבודדות שהכניסו תינוק לישיבה, וניתן לו גם זכות דיבור.
פנינה תמנו (המחנה הממלכתי)
אני רוצה להודות על זה שאתן יוצאות מהבית על אף כל האתגרים, ומגיעות לוועדות. גם נשות פורום אנשי הקבע – דוד, צריך לצלול לשם.
היו"ר דוד ביטן
זה שונה.
פנינה תמנו (המחנה הממלכתי)
זה שונה, אבל שים לב, קרן הביטחון לא נותנת להם סיוע, ואנחנו צריכים להסתכל על התמונה והדיוקים צריכים להיות בכנסת. תודה רבה לך.
היו"ר דוד ביטן
עוד מישהו מהח"כים רוצה להגיד משהו? בבקשה.
שלי טל מירון (יש עתיד)
תודה רבה, אדוני היו"ר. קודם כול, אני ממש שמחה על עצם קיום הדיון הזה. הוא דיון המשך לדיון הקודם.
היו"ר דוד ביטן
כן, אמרתי. הוא דיון המשך עם שינוי מסוים.
שלי טל מירון (יש עתיד)
נכון, והוא דיון חשוב מאוד. אני רוצה להגיד לנשות המילואים, וזעקתי את זה קודם באמת מדם ליבי – אנחנו רואים אתכן, אנחנו שמים לב שאתן קיימות, כי מסתבר שיש הרבה שלא כל-כך שמו לב עד עכשיו שהן קיימות, ואנחנו פה כדי לסייע להן. הן חלק ממש חשוב בחזית שלנו, גם כדי לתת לחיילי המילואים את היכולת להילחם ולהתרכז בלחימה בראש שקט, וגם כי זה העתיד שלנו. בסוף, העסקים שלהם, העבודות שלהם, המשק הישראלי, תלויים גם בהן, ואנחנו צריכים לדאוג להן ממש לא פחות מלחיילי המילואים. זו יחידה כלכלית אחת, וככה אנחנו צריכים להתייחס לזה.

מחד, אני כמובן מברכת שמשרד האוצר ומשרד הביטחון הגישו תוכנית שאני עוד רוצה להעמיק בה ולהבין אותה עד הסוף. רק מפריע לי מאוד ששר האוצר מציג תוכנית בלי שום מקור תקציבי. עוד לא שמעתי מאיפה ה-9 מיליארד האלה יגיעו. ואני מודאגת מאוד שהם יגיעו מכספי המיסים שלנו במקום מסגירת משרדים וויתור על כספים קואליציוניים בתקציב 2024.
היו"ר דוד ביטן
סגירת משרדים זה אולי חצי מיליארד או מיליארד שקל. אז זה לא מה שיפתור את הבעיה.
שלי טל מירון (יש עתיד)
זה לא מספיק, זו התחלה, ויש לזה גם ערך של נראות. לא רק ערך כלכלי. בכל מקרה, תוכניות לחוד ומציאות לחוד, ואני מאוד מקווה שהמקור התקציבי יהיה ראוי ולא בסוף יבוא על הגב של כל החברה היצרנית בישראל.
היו"ר דוד ביטן
זה יכול לבוא אולי על-ידי הגדלת הגירעון. זה מה שדיברו.
שלי טל מירון (יש עתיד)
יש עוד פתרונות.
היו"ר דוד ביטן
יש. ודאי שיש.
שלי טל מירון (יש עתיד)
בסדר, נגיע לזה. אני בעיקר רוצה לשמוע את הנשים שהגיעו לוועדה. תודה רבה.
היו"ר דוד ביטן
בבקשה.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אני רוצה לברך על הדיון, לברך על ההחלטות האחרונות, לציין בשם שדולת המילואים בכנסת שחלק מחבריה משרתים במילואים, שאנחנו עושים את הדבר המובן מאליו, להצטער על כך שנאלצתם להגיע. האורח היוצא-דופן, ואני חושב שהוא בין היחידים שייקח את זכות הדיבור ולא יקבל אותה.

אני מצטער על כך שזה לא נעשה כמובן מאליו. המקורות, אכן, צודקת חברתי, לא ידועים ועליהם מתמודדים צרכים אחרים. רק כדוגמה קלאסית, מיגון הצפון. אז יש מה לעשות עם התקציבים החסרים. אבל אנחנו נכנסים לשנה קשה מאוד, והיא הנותנת, בשנה מאוד קשה אנחנו לא רק רואים אלא אנחנו מבינים לגמרי – אנחנו מדברים על 300,000, אבל אני רוצה להזכיר לכם שבשנים קודמות, שקטות יותר, דיברנו על עשרות אלפים שמקיימים את מצוות הקודש הזו, והיה קשה להזיז ולנתב את הכספים.

לצערנו, הגענו לאירוע אחר, ואני חושב שהתגובה של החברה הישראלית, העם הישראלי, האורגן המשותף הזה פועל באינסטינקט מדהים ונכון, וגם אם התמהמה קצת, בוא יבוא, ואנחנו הולכים בצעדים הנכונים.

אני מבקש מוועדת השרים למילואים, שהכרתי בשבתי כסגן שר הביטחון – ויש פה נציגים מצה"ל שיכולים להעביר את המסר – לקחת על עצמה את העיסוק בבני-הזוג שלא היה קיים. אנחנו אומרים נשות, אבל אנחנו מתכוונים לבני ובנות הזוג של אנשי ונשות המילואים. תודה רבה.
היו"ר דוד ביטן
שגית בכנר מפורום נשות המילואים – נלחמות על הבית, רצית להציג לנו מצגת?
שגית בכנר
נכון. הכנו סקר בקרב הקהילה שלנו. לפני כן, תודה רבה על ההזדמנות לבוא ולהשמיע את הקול שלנו. אנחנו כן מרגישות ורואות את השינויים שקורים ואת המתווה של אתמול. אנחנו עוד לומדות אותו עד הסוף, אבל אנחנו כן רואות את השינוי ומתחילות להרגיש שרואים שאנחנו משפחות, ולא רק המילואימניק שבפרונט.

אני שגית, אני אימא לשלושה – זה הקטן, אני יועצת ארגונית ואשתו של מתן שבמילואים. אנחנו קודם כל משפחה ואנחנו חיים ביחד, ואני באה להציג את הקול של נשות המילואימניקים העצמאיות שבחרו, בשיתוף עם בן-הזוג, להיות בדרך עצמאית, ואפילו לוותר לא פעם על חופשת לידה כדי להצליח להתקיים, והיום עצרנו את החיים שלנו בעקבות המלחמה.

את הסקר העברנו אצלנו בקהילה. יש 17,400 נשים עצמאיות שבן-הזוג שלהן גויס. זה נתון של הכנסת, ומתוכן כ-2% ענו לסקר. ככה הצלחנו להרים את זה כי חשוב לנו לבוא עם נתונים ולא לדבר רק מתחושת הבטן שלנו.
היו"ר דוד ביטן
יש בעיה עם המצגת?
עידית חנוכה
לא, יש פשוט תקלות תקשורת היום.
היו"ר דוד ביטן
אז דברי. אנחנו לא חייבים לראות מצגת.
שגית בכנר
להיעדרותם של אנשי המילואים מהבית השלכות מרחיקות-לכת על התא המשפחתי. המשמעות של גיוסם היא ביטול חלוקת התפקידים השגרתית בכל בית. מעבר למציאות שבה אנו, הנשים, אחראיות לבדנו לתפעול משק הבית ולגידול הילדים, אנו נדרשות במקביל להמשיך כרגיל בתעסוקה שלנו כעצמאיות ובעלות עסקים. בפועל, מדובר בהתגייסות של המשפחה כולה.

במצגת נתתי דוגמאות של התכתבויות. אם אפשר לעבור ישר לשקופית מס' 3. אלה התכתבויות בווטסאפ שלי יחד עם נשות מילואימניקים עצמאיות.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו לא רואים מפה, אז דברי, זה הכי טוב.
שגית בכנר
אלה שני ציטוטים שחשוב לי להעלות היום: "כמובן שבתקופה הזו היו לי גם פניות ממטופלי עבר שרצו לחזור וגם ממטופלים חדשים, אך אני נאלצת לסרב. לא יכולה לקחת על עצמי מחויבות למטופלים כשאין לי את הגיבוי היציב בבית". "החל מה-7.10 בוטלו או ניתקו לזמן לא ידוע סדנאות רבות והרצאות שזומנו מראש. הייתי בבית עם הילדים, ובנוסף, אין לי אפשרות לעבוד אחה"צ, כפי שהייתי נוהגת לפני כשבן-הזוג היה בבית".

95% מהעונות על הסקר הן אימהות, ו-89% מהן הן אימהות לילדים מתחת לגיל 13. 68% הם עצמאיות בלבד, בעוד ש-31% הן גם עצמאיות וגם שכירות. 45% הקימו את העסק שלהן בשנה עד חמש השנים האחרונות – מחקרים מראים שאחרי חמש שנים עסקים נופלים או ממשיכים להתקיים, והן נמצאות בדיוק בטווח הזה, כאשר 47% מהן בעלות עסק ותיק ו-8% מהן בעלות עסק שנפתח בשנה האחרונה.

85% מהן עובדות לבד בעסק שלהן. אצל 36% מהן חלה ירידה של מעל 51% בהכנסות. 34% דיווחו על ירידה של בין 21% ל-50%. 41% לא מכירות את הפיצוי של המדינה. 74% הודיעו ודיווחו כי הסיבה העיקרית לפגיעה בעסק היא חוסר יכולת לעבוד באותה כמות שעות עקב הטיפול בילדים. אני שמה פה דגש – נכון, המשק כביכול חזר, אנחנו לא חזרנו וצריך להבדיל אותנו מעסקים אחרים שבהם שני בני-הזוג נמצאים בבית.

אני לא מכניסה למסגרת היום כי אם הילד יהיה חולה, אף אחד לא יפצה אותי. אני אשלם 4,000 שקל למסגרת ואחסיר עבודה. אף אחד לא יפצה אותי על זה כי אני לא זכאית לפיצוי מהמדינה על ימי מחלת ילד כמו עובד שכיר.

33% דיווחו כי הן שוקלות לסגור את העסק לצמיתות עקב מילואים של בן-הזוג.
פנינה תמנו (המחנה הממלכתי)
33%?
שגית בכנר
כן.
פנינה תמנו (המחנה הממלכתי)
הרבה.
שגית בכנר
המון. קראנו את הנתונים והצטמררנו.

באותה נשימה ישבנו ועשינו חושבים יחד עם רואה חשבון על אילו תיקוני אפשר להביא כבר במידי כדי לעזור לנו. יצירת מנגנון פיצוי המביא בחשבון את המורכבות של ניהול עסק כאשר בן-הזוג מגויס למילואים. אכיפת הגנה על זכויות נשות המילואים במשרד העבודה בהתאם - - - על זכויות נשים בחופשת לידה. אפשרות הארכה של תקופת חופשת לידה למשך חצי שנה. תוספת שכר יומי לאיש המילואים שבת-זוגו עצמאית בכדי להשוות להטבה הקיימת לעובדים שיש להם ילדים מתחת לגיל 14, אשר זכאים להיעדר מהעבודה שעה ביום בתקופה שבני-הזוג נמצאים במילואים. אנחנו לא זכאיות לשעה הזאת. אנחנו לא מקבלות שום פיצוי אם אני עובדת שעה פחות.

תוספת שכר יומי לאיש המילואים שבת-זוגו עצמאית בכדי להשוות להטבה הקיימת לעובדים לזכאות ימי מחלה. הוספת שתי נקודות זיכוי לאחד מבני-הזוג, מכיוון שלעצמאיות אין אפשרות לצאת לחל"ת או לאבטלה. אפשר גם לתת חלופה של מתן אפשרות לעצמאיות לחתום אבטלה למי שלא עובדת בתקופת הלחימה.

סיוע בהוצאות השוטפות הקבועות שלנו. אנחנו ממשיכות לשלם המון כסף על שכירות, רואה חשבון, אחזקת אתר אינטרנט, שיווק, ואנחנו לא מכניסות בתקופה הזאת. מתן מענק שיווקי כפי שהיה בקורונה. בקורונה נתנו לנו מענק של 5,000 שקל לשיווק העסק. זה לא קיים היום. מתן נקודות בתמ"ת של סבסוד מעונות וצהרונים, ואפשרות להקפאת תשלומי הצהרונים לעצמאית שאינה עובדת בתקופת המלחמה.

גם ביום שאחרי המלחמה ייקח לנשים העצמאיות רגע להחזיר את הפעילות העסקית שלנו, וההשפעה של המלחמה יכולה להיות ארוכת-טווח על אותן נשים. ולכן, חשוב לתת לנו מענה ופתרון. יש לפעול בהקדם כדי למנוע את הפגיעה התעסוקתית בנשות המילואימניקים שנובעת באופן ישיר מגיוס בני-זוגן להגן על המדינה. ובאותה נשימה, זה גם לגברים שהנשים שלהם נמצאות במילואים. כל מי ששלח את בן-הזוג או בת-הזוג שלו למילואים – תסתכלו עלינו. תודה על ההזדמנות.
שלי טל מירון (יש עתיד)
תודה לך.
שלום דנינו (הליכוד)
דוד, אני חושב שצריך לעבור על מה שהיא הציגה פה. את המסמך הזה שקיבלנו בוועדה והדפסנו, צריך להעביר אותו לאוצר במסגרת - - -
אברהם בצלאל (ש"ס)
האוצר נמצא פה.
היו"ר דוד ביטן
גל הגיע? הוא היה בוועדת הכספים.
אברהם בצלאל (ש"ס)
הוא גם נכנס בחיוך, שלום. הוא נכנס מחויך. נראה לי שיש לו מה להגיד.
שלום דנינו (הליכוד)
חברים, אין לנו הרבה זמן. בוא לא נשחית זמן. המסמך הזה יעבור לגל, ובמסגרת התוספות תראו איפה אפשר לשלב מה. אני מציע שנעבור לזכויות ולהטבות הקיימות.
היו"ר דוד ביטן
רגע. לאט-לאט. יש לנו את נשות הקבע. דברי, אבל קצר. הדיון הוא על נשות המילואים, לא על קבע, אבל ניתן לך אופציה לדבר.
יעל היבש
קוראים לי יעל, אני מייצגת את פורום נשות אנשי הקבע. נעים להכיר, אני האישה שמחזיקה את החזית.
שלי טל מירון (יש עתיד)
את צודקת לחלוטין.
יעל היבש
אני האישה שמחזיקה את החזית, לא רק בתקופת מלחמה, גם בשגרה. אני מאוד מתרגשת. פעם ראשונה שאני מדברת בפורום כזה.

אתמול, כמו כל עם ישראל, קיבלתי לידיים שלי את המתווה המדהים שניתן לנשות המילואים, שכל-כך כל-כך מגיע להן, כי אני יודעת מה זה להיות במקום הזה. ופשוט כל-כך הופתעתי שאף אחד לא רואה אותנו, שאנחנו לא מופיעות שם, לא במילה. אפס שקלים של סיוע לנשים שמחזיקות את החזית כל הזמן.

לא זימנו אותנו, לא משרד הביטחון ולא משרד האוצר, לא להתייעצות, לא שמעו את דעתנו. היו ניסיונות שאנחנו ניסינו להגיע לאותם חברי כנסת, ניסיונות שלא צלחו.
שלי טל מירון (יש עתיד)
לאיזה חברי כנסת? את מדברת על משרד הביטחון?
יעל היבש
משרד האוצר. ניסינו להגיע למשרד האוצר ולא הצלחנו אפילו לשמוע מה התוכניות שלהם, אם אנחנו כלולות, להשמיע את הקול שלנו שדווקא בתקופה כזאת הציפייה שלי ושל חברותיי הייתה שמישהו ידבר איתנו ושמישהו ישאל אותנו. גם לנו קשה, ואני לא מקבלת את האנשים שאומרים לי שאצלנו המצב שונה, ושאני רגילה, כי אני אישה עם קריירה, אני אישה עצמאית שמצליחה לעשות הכול ביחד, וביום-יום אני עושה את זה טוב מאוד. בתקופת מלחמה כל תנאי המשחק השתנו, ואני נמצאת ממש באותה סירה כמו אחיות שלי שיושבות פה בקצה.
פנינה תמנו (המחנה הממלכתי)
תביאי דוגמה. בעלך היה חוזר?
יעל היבש
בעלי היה חוזר לאפטר בסופי שבוע, והייתי יכולה להתאים את זה עם העבודה שלי, ויותר מזה, הייתי יכולה להתאוורר מהעבודה ומהטיפול בילדים. הבעל שלי לא חזר 11 שבתות במלחמה הזאת, ואני יכולה להגיד לכם שראיתי אותו ארבעה ימים בסך-הכול מתוך 80 יום. זה לא מצב שאני רגילה אליו. זה לא מצב שאני יודעת להתמודד איתו. אף אשת קבע לא יודעת להתמודד איתו, ואני לא צריכה להכיר את כל נשות הקבע בשביל להגיד את המשפט הזה.

יש נשים שהבעלים שלהן היו יוצאים יומיות, והם היו שותפים מלאים בתחזוקה של הבית, והיום הן צריכות להתמודד עם זה לבד. זה שיש עלינו את הכותרת של אשת קבע, לא הופך אותנו לחסינות יותר או חזקות יותר בתקופת מלחמה, כי בתקופת מלחמה כולם, כלל האוכלוסייה, נפגעת וגם אנחנו. אני מודה שהציפייה שלנו שלפחות תשמעו את דעתנו.

אני רק אתן נתון קטן. בסקר שערכנו וענו עליו 1,100 נשות קבע, וגם זה לא ברור מאליו, לא כולן רצו לענות ולהשתתף בסקר – מה יקרה אם אנחנו נוציא את הדברים החוצה – 80% מהנשים מעידות שההכנסה שלהן נפגעה, 30% שוקלות לסגור את העסק שלהן – נתון דומה מאוד למה שנשות המילואים הציגו עכשיו. והנתון שהכי צריך להפיל את כולנו מהרגליים, שנשים רבות מעידות שהן שוקלות את המשך השירות של הבעלים שלהן אחרי שהמלחמה הזאת תיגמר. תודה.
שלי טל מירון (יש עתיד)
תודה רבה לך.
היו"ר דוד ביטן
הנושא של נשות אנשי קבע זה לא לדיון פה. אני מציע לקיים על זה דיון בוועדה שלך.
שלי טל מירון (יש עתיד)
צריך להתייחס לזה כמובן.
היו"ר דוד ביטן
אין לנו זמן להתייחס לזה.
שלי טל מירון (יש עתיד)
לא עכשיו, אבל אנחנו צריכים לתת על זה את הדעת. זה חשוב מאוד.
פנינה תמנו (המחנה הממלכתי)
אנחנו נעשה דיון וגם נעשה פנייה משותפת.
היו"ר דוד ביטן
זה לא רק נשות אנשי הקבע. זה גם נשות אנשי שב"כ, נשות אנשי מוסד, משטרה, משמר הגבול. ולכן, תדונו בזה בנפרד אם כן צריך או לא צריך להשוות. כרגע אנחנו דנים בנשות אנשי מילואים.
פנינה תמנו (המחנה הממלכתי)
אני רק אומר לך משפט. פניתי לא מעט פעמים לאוצר, ויש להם נכונות גדולה מאוד. הבלימה מגיעה דווקא מהצד שלכם. תבדקו את עצמכם, אולי זה משרד הביטחון. אני אומרת לכם חד וחלק, קיבלתי תשובות מגורמים הכי בכירים. היא הציגה באופן הכי קוהרנטי ואמיץ, כי אתה יודע, זה קשה מאוד לנשות הקבע לבוא לפה כי אז זה חושף את הבעלים שלהן. הן חששו נורא. אבל אנחנו גם נוציא פנייה משותפת לשר הביטחון, ואני אקיים על זה גם דיון המשך.
היו"ר דוד ביטן
עוד פעם את מכניסה אותי לזה?
שלי טל מירון (יש עתיד)
אתה חשוב, מה לעשות. קשה לנו בלעדיך.
היו"ר דוד ביטן
כן, אני דוגלת בגברים שלוחמים למען נשים ולמען משפחות.
שלי טל מירון (יש עתיד)
לגמרי. אני איתך.
יעל היבש
חברת הכנסת, את מדהימה. אני רק רוצה להוסיף שאנחנו לא רואות במשרד הביטחון כמעסיק שלנו, ואנחנו בעצמנו לא בטוחות שזה הגוף שצריך לפנות אליו.
היו"ר דוד ביטן
יכול להיות. אני לא יודע. לא טיפלתי בזה עד היום.
שלי טל מירון (יש עתיד)
אנחנו נטפל בזה בוועדה.
היו"ר דוד ביטן
גל, אתה יכול לתת לנו קצת מידע? ראיתי עכשיו שיש תוכנית חדשה שאתמול עשו עליה מסיבת עיתונאים, אבל עדיין לא נכנסתי לתוכנית הזאת. אז בוא תסביר לנו איך אפשר לסייע כרגע לאנשי מילואים ולנשים שלהם בנושא עסקים, לא בנושאים אחרים.
גל ברנס
בחלק מהתוכנית ניתן דגש גם לנושא העסקים בשלוש רגליים עיקריות: הרגל הראשונה היא לתת מתווה פיצויים מורחב. זאת אומרת, עד עכשיו, מאוקטובר עד דצמבר, לאנשי מילואים היו שני מענקים, אחד מביטוח לאומי שזה החזר על משק הבית וההכנסות, ועוד מתווה מרשות המסים על ההוצאות. החל מינואר נגמרת תוכנית המענקים, ואנחנו נפעיל תוכנית מיוחדת לאנשי מילואים דרך משרד הביטחון, שימשיכו לתת מענק של מה שנקרא: מסלול מחזורים, זה המסלול שניתן כיום לעסקים שקרובים לעוטף או בצפון, ויינתן מסלול דומה גם לאנשי המילואים כך שהם יקבלו פיצוי מלא על כלל ההפסדים שלהם במודל שהיה קיים גם בצוק איתן, ונפעיל אותו עכשיו שוב דרך הקרן למשרתי מילואים.
שלום דנינו (הליכוד)
גל, יש תאריך מתי התקנות האלו מתוקנות ואיך זה יגיע לידיעת המילואימניקים ונשות המילואים?
גל ברנס
הכול ייעשה בוועדת מטה כמה שיותר מהירה. להבנתי, זה צריך להגיע לתיקון החלטת ממשלה של הקרן, לתקצב אותה ביותר כסף ואז זה יופעל.

כל מילואימניק שימשיך ויעשה שירות מילואים, גם כשלא יהיה את המתווה של המענקים בכלל הארץ, ימשיך לקבל פיצוי לעסק שלו אם תהיה ירידה במחזורים; וגם ינסו לעשות בחינה קדימה, למשל, אם איבדת לקוחות וכל מיני דברים כאלה, אז יהיה גם שיפוי עתידי על הדבר הזה. כך תינתן מעטפת מלאה במקום אחד מול משרד הביטחון. לא צריך לרוץ לרשות המסים.
היו"ר דוד ביטן
זה בתוכנית שהוצגה אתמול?
גל ברנס
כן.
שלום דנינו (הליכוד)
ולגבי המענק הייחודי של מעל 60 יום וההשוואה בין מפקדים לחיילים?
גל ברנס
אני יודע להתייחס לעסקים. יש עוד המון מענקים שאני פחות יודע להתייחס אליהם. ברמה הפרסונלית, הורים לילדים, הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, מענק לשירות ממושך, וכל מיני דברים כאלה – יש תוכנית שפורסמה ואני לא יודע להתייחס אליה.
פנינה תמנו (המחנה הממלכתי)
לא הבנתי. זה פיצוי למי שנפגע במחזור מסוים?
היו"ר דוד ביטן
הדיון היום הוא על עסקים.
פנינה תמנו (המחנה הממלכתי)
כן, אבל יש התניה של פגיעה באחוז מסוים במחזור?
גל ברנס
לא.
פנינה תמנו (המחנה הממלכתי)
כל פגיעה? יופי.
אבישג סבג ראובן
דרך אגב, המסלול הזה פועל כבר כרגע דרך קרן הפיצוי, ומה שיקרה, פשוט יגדל הסכום שאפשר יהיה לתת מענה רחב יותר לכולם וגם לזמן ממושך יותר.
שלי טל מירון (יש עתיד)
אבל בקרן הפיצוי כל הזמן יש בעיה עם הפרמטרים. יש כאלה שמקבלות, יש שלא מקבלות. לא ברור בכלל מה הפרמטרים.
רון כץ (יש עתיד)
זה יותר גרוע, אף אחד לא יודע למי לפנות ואף אחד לא יודע כמה מקבלים. אני אומר את זה כמו תקליט שבור בוועדה הזאת שוב: למה אין מקום אחד שיודעים לפנות אליו וגם מתי זה יגיע?
אבישג סבג ראובן
יש מקום אחד.
רון כץ (יש עתיד)
אנחנו מקבלים מאות פניות ממי שהגישו ומחכים הרבה-הרבה זמן, ואין תשובה.
אבישג סבג ראובן
אם יורשה לי, אני אתייחס.
גל ברנס
הרעיון פה הוא לעשות one stop shop. לא רצינו להמשיך את זה ברשות המסים. זה היה הרבה יותר מסורבל למצוא בדיוק מי הם העסקים של אנשי המילואים ולהחליט איך נותנים להם, כמה ולמה. ולכן הרבה יותר מדויק לעשות את זה שם וזה בדיוק אותו מתווה.
רון כץ (יש עתיד)
אבל זה לא מגיע.
גל ברנס
זה חדש.
היו"ר דוד ביטן
זה הוצג רק אתמול.
גל ברנס
עד עכשיו המענקים ניתנים על-ידי רשות המסים וביטוח לאומי - - -
אופיר כץ (הליכוד)
אז אני אומר, המענקים של רשות המסים לא מגיעים.
היו"ר דוד ביטן
מה זה הם לא מגיעים? שילמו המון כסף.
רון כץ (יש עתיד)
הם לא מגיעים. אני אומר לך חד-משמעית, ואני אתן לך פניות פרטניות של עסקים שהגישו בזמן ולא הגיעו. ינון אזולאי מוועדת הכספים עוזר באופן אישי לאנשים שאני שולח לו.
היו"ר דוד ביטן
שלא מקבלים את הכסף?
רון כץ (יש עתיד)
שלא מקבלים את הכספים וצריך שח"כ יעזור להם לקבל - - -
היו"ר דוד ביטן
אולי לא מילאו את הטפסים - - -
רון כץ (יש עתיד)
מילאו הכול פרפקט ולא קיבלו את הכספים. מילואימניקים שנלחמים בעזה, מקבלים טלפון מהבנק כשהם פותחים את הטלפון. זה נראה נורמלי למישהו?
פנינה תמנו (המחנה הממלכתי)
צריך לשאול, מי הכתובת שמטפלת.
היו"ר דוד ביטן
אני לא יודע ספציפית, אבל תכל'ס שילמו להרבה מאוד עסקים. אני יודע על הרבה עסקים שקיבלו.
קריאה
יש הרבה שנפלו בין הכיסאות.
רון כץ (יש עתיד)
מספיק עסק אחד שלא קיבל ויקרוס, כמו הלוחם שישב בוועדת הכספים. מספיק אחד כזה לגמור משפחה.
פנינה תמנו (המחנה הממלכתי)
מי נציג רשות המסים?
שלום דנינו (הליכוד)
אבישג, אולי את יכולה לדבר על החמ"ל שהקמתם ברמת-גן ועל איך אתם אוספים את המידע?
אבישג סבג ראובן
אני אדבר בקצרה. עד עכשיו למילואימניק היו שתי כתובות. הוא היה צריך למצות את הזכאויות שלו מול המדינה, מול רשות המסים, לחכות בתור שהוא תור של כל המדינה כי לא רק המילואימניק נפגע. ולאחר מכן, לפנות אלינו להשלמות בתוך הקרן. עכשיו עשינו איחוד של שני הדברים יחד, ואז תהיה לו כתובת אחת לפנות אליה. הכתובת הזאת היא קרן הסיוע למשרתי המילואים ובני משפחותיהם.
רון כץ (יש עתיד)
בכתובת הזו הוא יודע למה הוא זכאי? הוא מכניס מספר אישי שלו או תעודת זהות, ויוצא פלט מה מגיע לו?
אבישג סבג ראובן
לקרן הזו יכולה לפנות גם בת-הזוג וגם בן משפחה שלו, במקומו. ניתן להקיש את הפרטים שלו בתוך הקרן, הקרן הזו נשלחה לכולם באס.אם.אסים האישיים, ופורסמה בכל האתרים. לבקשתה של חה"כ גם עלה התקנון ופורסם באופן גלוי לכולם.
רון כץ (יש עתיד)
השאלה היא אם יודעים מה מגיע להם שם.
אבישג סבג ראובן
ויש איגרת שלמה של מה מגיע לו. יש לו את כל מה שאפשר לקבל מהקרן, מאיש מקצוע שיבוא לתקן את מכונת הכביסה בבית, עד לפיצויים לעצמאים ועד לשיעורי עזר לסטודנט, ולאחרונה נתנו בייביסיטר לכלבים. לכל דבר יש שם פתרון.

חלק מהבעיה עם העצמאים היא שבסוף לא נתנו להם עדיפות בתורים ברשות המסים, וחלקם נמצאים ברשימת המתנה כמה זמן שלוקח.
פנינה תמנו (המחנה הממלכתי)
ביקשנו גם - - - לבנות-הזוג, ואמרת שאתם בדרך לפרסם. יש חיילים שהם בתוך עזה, אין קליטה, לא קיבלו הודעות, מי בכלל מסתכל, הם עסוקים בלחימה.
רון כץ (יש עתיד)
נכון, הם לא יודעים את זה.
אבישג סבג ראובן
הקרן יורדת לשטח. שבע פעמים בשבוע היא נמצאת בשטח. בכל נקודות ההתרעננות יש צוותים שלי, צוותים של הקרן, מגיע גם נציג ביטוח לאומי לשטח ומגיש עם האנשים את הבקשות בשטח, באפס ביורוקרטיה. יש תורים. הקרן נותנת מענה לכאלה שמקבלים תוך יום כי כל הטפסים שלהם קיימים, ולכאלה שזה יכול לקחת עד שלושה שבועות.
רון כץ (יש עתיד)
יש לי שאלה הפוכה. למה אתם צריכים שהם יגישו את הטפסים ושהם ייפנו אליכם? הרי המדינה יודעת, רשות המסים יודעת – אתם לא יודעים מי בעל עסק?
גל ברנס
לא, אנחנו לא יודעים מה הזכאות שלו עד שהוא לא מגיש נתונים.
רון כץ (יש עתיד)
אבל אתם יודעים מי בעל עסק ואתם יודעים מי המילואימניקים שיש להם עסקים. למה אתם לא נותנים לו מענק ראשוני לנשום?
שלום דנינו (הליכוד)
אני לא בטוח שזו דרך קצרה יותר.
רון כץ (יש עתיד)
כל עסק צריך. אין עסק שלא צריך.
פנינה תמנו (המחנה הממלכתי)
אבל רון, אתה לא רוצה שיחלקו לסתם אנשים.
אבישג סבג ראובן
את החלק היחסי החודשי מההכנסות שלו הוא מקבל מדי חודש.
שלום דנינו (הליכוד)
מביטוח לאומי.
אבישג סבג ראובן
כן, מביטוח לאומי.
פנינה תמנו (המחנה הממלכתי)
סא"ל אבישג, אנחנו לא מצפים שתיתנו כספים בלי שיש טפסים, אבל כל אחד מכם צריך, ולזה מתכוון רון - - -
רון כץ (יש עתיד)
זה נחמד בסך-הכול לשבת וזה, אבל בעלי עסקים קורסים.
פנינה תמנו (המחנה הממלכתי)
אבל רון, אפשר להשלים משפט?
רון כץ (יש עתיד)
בבקשה.
פנינה תמנו (המחנה הממלכתי)
מה שחה"כ רון כץ אומר וגם אותי זה הדאיג – צריך לפשט את העניינים. גם ככה, כשהם יוצאים לאפטר - - -
היו"ר דוד ביטן
זה די מפושט.
רון כץ (יש עתיד)
יש פה מילואימניקים. יש מישהו שיכול לדבר? אם לא, אני אעלה על הקו ותשמעו בספיקר. זה לא נורמלי, כאילו יושבים במזגן ונחמד לנו.
פנינה תמנו (המחנה הממלכתי)
לא, יש פה נשים.
אבישג סבג ראובן
חה"כ, אתה צודק. יש קושי למילואימניקים, ואני משקפת אותו. אני רק אומרת שהמתווה החדש יצא אתמול.
קריאה
אני רוצה להגיד לך שגם המתווה הקודם לא עובד עדיין. לא עובד.
היו"ר דוד ביטן
תקשיבו, תמיד יש טענות כאלה ואחרות. הדברים מטופלים ותמיד יש בעיות ספציפיות עם אנשים. זה לא מעיד על הכלל. אני רוצה להגיד לכם רק דבר אחד. לכל העסקים, גם של מילואימניקים וגם של נשות המילואים יש רואה חשבון או יועץ מס שמטפל בעניין. הם מגישים בשמם את הבקשות. גם אדם שלא במילואים ניגש לרואה חשבון, והוא מעלה לו את הטופס.
רון כץ (יש עתיד)
אבל אני מדבר על הכלל. זה נתקע ברשות המסים. יודעים את זה.
שלום דנינו (הליכוד)
המספרים לא מראים - - -
רון כץ (יש עתיד)
אמרו בוועדת הכספים שזו טעות של רשות המסים ונתקע שם הכסף. זה הכלל, זה כולם.
היו"ר דוד ביטן
יכול להיות, אבל בזה צריך לטפל מערכתית.
גל ברנס
170,000 מתוך 200,000 שהגיש בקשה, קיבלו - - -
היו"ר דוד ביטן
זה לא קשור לאנשי המילואים. אם יש בעיה כללית, אז היא צריכה להיות מטופלת באופן כללי ואז גם אנשי המילואים יקבלו.

אין לנו הרבה זמן. גל, אני רוצה כמה דברים שתשקלו לקראת הישיבה הבאה. קודם כול, יש אנשי מילואים שאין להם בעיה במובן זה שיש מי שמנהל להם את העסק, והם מנהלים את זה מרחוק. אלה לא הבעיה שלי, כי העסק עובד, ההכנסות שלו אולי ירדו כמו כלל מדינת ישראל.

הבעיה שלי היא עם אנשי מילואים שהעסק שלהם זה הם, זה רק הם, או רק הנשים שלהם זה העסק שלהם, יועצים כאלה ואחרים, כל מיני דברים כאלה, שלא יכולים לעבוד כמעט. לאלה אתם צריכים לעזור באופן מיוחד.
גל ברנס
אני אחדד. דווקא העצמאים האלה מקבלים עד היום בכפל, כי הם מקבלים פעם אחת את ימי המילואים מביטוח לאומי, וזה 125% הכנסה שלהם, והם מקבלים עוד את המענק של רשות המסים.
שגית בכנר
והנשים שלהם, מה הן מקבלות? אני יועצת, לא עבדת ולא מקבלת כלום.
גל ברנס
אז יש את המענקים - - -
שגית בכנר
אני לא מקבלת כלום.
פנינה תמנו (המחנה הממלכתי)
היא מסבירה לך. הם משלמים ממשק הבית שלהם לצבא. גם הוא נמצא בחזית וגם היא משלמת עוד תשלום על זה שהוא במילואים.
היו"ר דוד ביטן
זה לא בכפל, כי כל מי שעושה מילואים מקבל גם את המשכורת שלו וגם את מה שמגיע לו על זה שהוא עושה את המילואים. הוא נלחם שם, ריבונו של עולם, מה זה כסף?
גל ברנס
אנחנו לא אומרים שזה לא בסדר, חלילה, אני אומר שניתן הרבה. זה הכול.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו צריכים לעשות מתווה מיוחד. אם יש לנו את המתווה הכללי שנותן X כסף פיצוי על כך, אז לדעתי, צריך לשדרג את אנשי המילואים ואת הנשים בעסקים הספציפיים שלהם. זה דבר ראשון.
גל ברנס
זה קורה. זה מה שאמרתי עכשיו.
היו"ר דוד ביטן
אבל זה לא מספיק, מה שאתם נותנים.
קריאות
זה לא קורה. אבל תקשיב מה היא אומרת לך.
שגית בכנר
אני לא זכאית לכלום. אני עסק בצמיחה. ההכנסות שלי השנה יותר - - -
היו"ר דוד ביטן
שגית, תני לי לסיים. אני אגיד לך מה הבקשות שלי, והח"כים יכולים להוסיף אם הם רוצים.

קודם כול, צריך מתווה מיוחד ופיצוי הרבה יותר גדול, שלא בהתאם למתווה הכללי, ולחשוב איך נותנים להם מתווה מיוחד.
גל ברנס
זה מה שהתחלתי להגיד. יש פיצוי שהוא לא בהתאם למתווה הכללי, פיצוי של 100%. כל הפסד המחזור והרווח יינתן חזרה.
רון כץ (יש עתיד)
מתי הוא יינתן?
פנינה תמנו (המחנה הממלכתי)
מינואר?
גל ברנס
כן.
פנינה תמנו (המחנה הממלכתי)
אז מה היא צריכה להאכיל את הילדים שלה עד אז?
רון כץ (יש עתיד)
מה הם יעשו עד ינואר?
איריס שפירא
המתווה שאתה מדבר עליו כפוף לאישור תקציב 2024. זה לא מתווה שאושר. המתווה הקיים גם לא מגיע - - - האחרון.
רון כץ (יש עתיד)
אם זה מגיע בינואר, זה אומר שהם שם כבר חמישה חודשים בלי הכנסות. מה הם יעשו עד ינואר?
פנינה תמנו (המחנה הממלכתי)
דוד, אתה יודע מה הבעיה? זה לא שלא הכניסו את היד לכיס ולא רוצים. הבעיה היא שיתוף ציבור. אם אתם לא תקשיבו לקולות שלהם ותכירו את המציאות שלהם, אתם תיתנו אפילו כפול ומכופל, ועדיין זה לא יעזור.
איריס שפירא
אבל הם נותנים על הנייר. זה לא מגיע.
פנינה תמנו (המחנה הממלכתי)
זה יגיע. אני אומרת לך שיגיע. אני לא מודאגת ממקור תקציבי כרגע. טוב שהם יצאו אתמול עם הכרזה על התוכנית.
רון כץ (יש עתיד)
פנינה, הכרזה על תוכנית בלי מקורות תקציביים - - -
היו"ר דוד ביטן
אתם רוצים שאני אפסיק את הישיבה? כל אחד רוצה לדבר עכשיו בשביל הפייסבוק? אנחנו צריכים לפתור את הבעיות, נכון?
רון כץ (יש עתיד)
נכון. אבל דוד, צריך להוריד את זה מהתיאוריה לפרקטיקה. אני אחבר אותך לאנשים שתשמע אותם בעצמך- הם לא מקבלים.
היו"ר דוד ביטן
אני אסביר לך מה הבעיה. פה בכנסת באופן כללי וגם בציבור, כל גוף מדבר בשם עצמו, ולא רואה את התמונה הכוללת. התמונה הכוללת היא שאי אפשר לתת בלי גבול פיצוי, ולכן אנחנו צריכים לראות אם יש בעיה אמיתית, ובה אנחנו צריכים לטפל. במקרה, בצד הזה של אנשי מילואים והנשים שלהם יש בעיה אמיתית שנובעת מזה שאנשים משרתים במילואים. לנשים יש יותר מטלות ואף אחד לא עוזר להן, מצד אחד, ומצד שני, יש נשים שפועלות בעסק במקום הבעל. ואז או שהן פוגעות בעסק שלהן, אם יש להם עסק פרטי, או שהן פוגעות בדברים אחרים. אנחנו צריכים לחשוב איך אנחנו מסייעים להם מאוקטובר באופן רטרואקטיבי, לא מינואר. זה דבר ראשון.

דבר שני, צריך להקים ועדת חריגים. הרי אי אפשר לדון עכשיו בכל בעיה ספציפית. ועדת חריגים שאומרת שאם עסק מסוים שקשור לאישה או לבעל שמשרת במילואים נפגע באופן חריג בגלל נסיבות מיוחדות, אז לו אתם צריכים לתת פיצוי הרבה יותר גדול. תקימו ועדת חריגים. זה לא יכול להיות מתווה לפי התקנות ושהכול אותו דבר. בדיוק כמו שעשיתם עד 40 ק"מ או עד 20 ק"מ. נתתם להם בגלל הבעיות שיש ביישובים האלה באופן כללי, ואם לפי פיקוד העורף יש בעיות אז ניתן להם מתווה מיוחד.

אתם צריכים לתת מתווה מיוחד לגוף הזה, כי מגיע להם, בלי קשר כרגע לבעיות הכלליות של המדינה, ולעשות ועדת חריגים. זה בדיוק המקום לוועדת חריגים. תעשו אותה.
פנינה תמנו (המחנה הממלכתי)
דוד, אבל גם לנשות הקבע שהעסק נפגע.
היו"ר דוד ביטן
אני בכוונה לא דן בזה. אני משאיר לך.

הרי יש גבול גם מה אפשר לתת. השמיכה היא לא רחבה בלי גבול. אבל קודם כול, צריכים לפתור את הבעיות של אנשי המילואים, לפני שפותרים את הבעיות של אנשי הקבע. ברגע שמוסיפים את הקבע, לא נפתור לאף אחד את הבעיה.
פנינה תמנו (המחנה הממלכתי)
אגב, זה אינטרס של הצבא לפתור לנשות הקבוע. אני אומרת לכם חד וחלק.
רון כץ (יש עתיד)
אחרת הם לא יישארו שם.
פנינה תמנו (המחנה הממלכתי)
אנחנו לא נוותר. אל תדאגו.
היו"ר דוד ביטן
אבל זה לא לעכשיו. אני לא משנה את מהות הדיון כרגע, כי אנחנו לא נסיים שום דבר.

יש עוד בקשה מסוימת. תשקלו גם את ההטבות שמדברים עליהן, כמו שעה ביום, אני לא נכנס לזה כרגע. תשקלו את הכול מבחינת הזכויות האלה.

אנחנו מבקשים שכל מתווה שיחול עליהם יחול רטרואקטיבית מאוקטובר. נתחיל מזה. דבר שני, ועדת חריגים, ודבר שלישי, מתווה מיוחד. הם צריכים לקבל מתווה הרבה יותר טוב ממה שקיים היום לכלל המשק.
פנינה תמנו (המחנה הממלכתי)
נכון.
היו"ר דוד ביטן
זה דבר שאנחנו רוצים לישיבה הבאה. תבואו אלינו מוכנים לפי הבקשות שלנו. יש בקשה נוספת שהח"כים רוצים לבקש? בבקשה.
רון כץ (יש עתיד)
ברשותכם, אני רוצה לנסות לפשט את התהליך הזה כמה שיותר, כי בראש שלי אני רואה את הסרטון של נדב מוועדת הכספים בלופים, וזה לא יוצא לי מהראש.

אני מבקש שתהיה כתובת אחת, אתר אינטרנט פשוט שיזינו בו מספר אישי או תעודת זהות, והם ידעו כל מה שמגיע להם. כמו שנכנסים לרשות המסים ואתה יודע כל שמגיע לך, וכמו שנכנסים לעירייה ויודעים כל מה שמגיע, יוכלו לסמן V על מה הם צריכים, ויהיה סד זמנים. זה לא יהיה שהאוצר יגיד פעם אחת בדצמבר, פעם אחת בינואר. אנחנו נדע בדיוק מה מגיע להם ומתי הם אמורים לקבל את זה. ואז נדע לעזור לפניות הציבור, אם הם לא קיבלו את מה שמגיע להם או לא קיבלו בזמן שמגיע להם, כי היום פניות הציבור הן כלליות מאוד ואנחנו לא יכולים לעמוד בהן.
היו"ר דוד ביטן
אמרתי משהו שלא לקחתם לתשומת ליבכם. לכל העסקים יש רואה חשבון ויועץ מס. את הזכויות שלהם הם יודעים מהם. הם יודעים בדיוק ואפילו ממלאים להם את הבקשות לקבל את הפיצוי. כל העסקים. יש לי חבר רואה חשבון, יש לו 1,000 לקוחות והוא מילא את זה לכולם.
רון כץ (יש עתיד)
דוד, זה לא כולם. יש עסקים קטנים שאין להם את זה.
היו"ר דוד ביטן
למי אין? לעוסק פטור. עוסק פטור מקבל מענק מיוחד. זאת אומרת, אצלם הבעיה פחותה.
רון כץ (יש עתיד)
דוד, למה אנחנו צריכים להוריד מהמדינה אחריות? אני לא רוצה להוריד אחריות מהמדינה. אני בסך-הכול מבקש אתר הכי פשוט שיש.
היו"ר דוד ביטן
אין בעיה. שיהיה אתר, אני לא נגד.
פנינה תמנו (המחנה הממלכתי)
רון, אתה צודק. היו על זה דיונים. אני קוראת לך לבוא לוועדה שלנו, הוועדה לקידום מעמד האישה.
רון כץ (יש עתיד)
אני אשמח.
אלון שוסטר (המחנה הממלכתי)
אחלה ועדה.
פנינה תמנו (המחנה הממלכתי)
אני חושבת שאתם מפספסים נקודה שהייתה יכולה לעזור לכם כצבא. אתם עושים, אז לפחות תשווקו את זה. כמו שיושב נציג פיקוד העורף על מוגנות, אמרתי לכם, תגיעו לאולפנים, שימו תשדירים, תעזרו לנו לעזור לכם.
רון כץ (יש עתיד)
אם זה כבר קיים, רק תעשו את זה קל ונגיש.
פנינה תמנו (המחנה הממלכתי)
אנחנו, חברי הכנסת, בסך-הכול יצירתיים. אולי אתם מכירים את העבודה יותר טוב בתחום הזה.

יש פה את אל"מ שולי אלכסנדר, רמ"ח פרט, ואני יודעת שזה לא הדיון ועדיין חשוב לי שהיא תיתן על זה נקודה. את שמעת את הקולות. את שולי אני מכירה, ואני יודעת שכולכן ביצועיסטיות, אבל אתם לא יכולים שיהיו קולות כאלה.
שולי אלכסנדר
ממש במילה, כי אכן, זו לא הוועדה. בצה"ל נלחמים כתף אל כתף, חובה, קבע ומילואים. צה"ל מטפל בכולם באופן שווה מול הצרכים והאתגרים, וגם נקודת הפתיחה של כל אחד. לא דומה נקודת הפתיחה של איש הקבע לאיש המילואים, ואת זה צריך לומר בפתח הדברים.

אנחנו שוקדים לילות כימים על טיפול באנשי הקבע, על מסילות קיימות, ואכן, המלחמה הזו ייצרה אתגרים חדשים שנתנו להם מענה מותאם. זו האחריות של צה"ל לטפל במשרתים. ביום שישי נפגשתי עם רח"ט הסגל בפגישה אישית, יחד עם אנשי הפרט, ואנחנו ניפגש שוב כדי ללמוד מהם הצרכים המשתנים, ואיך צה"ל לוקח את הדבר הזה ומתאים את המענים הקיימים; ועדות פרט, מענקים, מרכזי המשפחה בפיקודים - - -
פנינה תמנו (המחנה הממלכתי)
לפני שהרכבת נוסעת.
שולי אלכסנדר
אנחנו על זה, והיא יודעת. תודה.
יעל היבש
אני רק רוצה להדגיש שצה"ל הוא לא - - -
היו"ר דוד ביטן
זה לא נושא הדיון. אמרתי את זה בהתחלה, ואמרתי לח"כית שתדון בזה בוועדה שלה.

דבר נוסף ששכחתי, להגדיל את אחוז ערבות המדינה להלוואות שלהם.
גל ברנס
עכשיו בדיוק אושר בוועדת הכספים תקציב לקרן חדשה לערבות מדינה רק לעסקים בבעלות אנשי מילואים. הערבות שם היא פי שניים ומשהו מהתיק. הריבית מסובסדת בשנה הראשונה.
היו"ר דוד ביטן
כמה אחוז של ערבות מדינה?
גל ברנס
הערבות לכל הלוואה היא 90%. הערבות לכל התיק היא 30%. הערבות לתיק הרגיל היא בין 12% ל-15%.
היו"ר דוד ביטן
מה זה אומר תיק? אני לא מבין.
גל ברנס
הבנק פודה הלוואה-הלוואה עד לגובה ערבות כוללת לתיק, לסך ההלוואות שלו.
היו"ר דוד ביטן
אז לא מספיק 30%. אתם אומרים 90%, אבל כל התיק 30%. אם היו לו הלוואות ישנות - - -
גל ברנס
לא, זה חדש.
היו"ר דוד ביטן
התיק הוא תיק ההלוואות שלו, תיק האשראי שלו, נכון?
גל ברנס
רק למי שיגיש בקרן הזאת, לא בכלל הבנק. כל מי שיגיש בקרן הזאת שתיפתח עכשיו, יקבל ערבות הרבה יותר גדולה לתיק. בשגרה אנחנו נותנים אחוזים בודדים. עכשיו במלחמה נתנו, אני לא זוכר אם 12% או 15%, ופה אנחנו נותנים - - -
שלום דנינו (הליכוד)
זה נמוך, גל.
גל ברנס
זה לא נמוך בכלל. זה אחוז גבוה מאוד. בנקים רגולטוריים בכלל לא יודעים לתת הלוואות מסוכנות כאלה, ובגלל זה אנחנו מגדילים פה מאוד את הערבויות. אנחנו נותנים פה סבסוד ריבית בשנה הראשונה, ועכשיו אושר לזה התקציב - - - עסקים של אנשי מילואים.
רון כץ (יש עתיד)
מי יודע את זה? איפה זה יוצא?
שלום דנינו (הליכוד)
גל, אשת מילואים שיש לה עסק עצמאי, היא לא מגישה במסלול פיצוי של העסק שלה?
גל ברנס
היא מגישה.
שלום דנינו (הליכוד)
אז למה היא אומרת שהיא לא מפוצה? יש מסלול אחד של השכר מביטוח לאומי, בשני, העסק של איש המילואים, ואם היא - - -
היו"ר דוד ביטן
אנחנו עושים מתווה מיוחד. זה שונה.
שלום דנינו (הליכוד)
שגית, למה את לא מגישה על העסק שלך את הפיצוי? גם את ראויה לפיצוי.
שגית בכנר
כי אני לא זכאית כרגע.
שלום דנינו (הליכוד)
למה את לא זכאית? כי זה עסק חדש?
שגית בכנר
זה עסק של חמש שנים, והוא עסק בצמיחה - - -
היו"ר דוד ביטן
רבותיי, בגלל זה אמרתי שזו בעיה ארצית.
רון כץ (יש עתיד)
גל, אתה יכול לשלוח לי קישור? משהו שאני יכול - - - למילואימניקים?
גל ברנס
כשייפתח - - -
רון כץ (יש עתיד)
מתי זה ייפתח?
גל ברנס
אני מקווה שבהקדם. הרגע אושר התקציב בוועדת הכספים - - -
היו"ר דוד ביטן
אני חייב לסיים את הישיבה. תקשיבו, זה בדיוק מה שאמרתי, צריך ועדת חריגים. מה שהמתווה הכללי לא פותר, ויש לנשות מילואים נסיבות מיוחדות, פה אתם צריכים להיכנס עם מתווה מיוחד במסגרת ועדת חריגים. לתקצב את ועדת חריגים בסכום מסוים ולתת להם את האפשרות הזאת, ואז הבעיה שלה תיפתר במסגרת ועדת חריגים. תשקלו את העניין. אנחנו נעשה עוד ישיבה בעניין הזה כי לא הספקנו פה.

בישיבה הבאה תיתנו לנו תשובות למה ששאלנו, תחשבו על זה טוב-טוב, ומי שלא דיבר ניתן לו אפשרות לדבר. אני מאוד מצטער. נעשה ישיבה בעוד שבוע או 10 ימים. גל, ועדת חריגים פה זה חשוב מאוד.


הישיבה ננעלה בשעה 11:02.

קוד המקור של הנתונים