ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 20/11/2023

הצעת חוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (שלילת זכאות למימון שירותי בריאות משפרי איכות חיים לאסיר ביטחוני), התשפ"ג-2022, הצעת חוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (שלילת זכאות למימון שירותי בריאות משפרי איכות חיים לאסיר ביטחוני), התשפ"ג-2022

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



34
הוועדה לביטחון לאומי
20/11/2023


מושב שני



פרוטוקול מס' 86
מישיבת הוועדה לביטחון לאומי
יום שני, ז' בכסלו התשפ"ד (20 בנובמבר 2023), שעה 12:33
סדר היום
1. הצעת חוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (שלילת זכאות למימון שירותי בריאות משפרי איכות חיים לאסיר ביטחוני), התשפ"ג-2022, של ח"כ שרן מרים השכל
2. הצעת חוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (שלילת זכאות למימון שירותי בריאות משפרי איכות חיים לאסיר ביטחוני), התשפ"ג-2022, של ח"כ צביקה פוגל
נכחו
חברי הוועדה: צביקה פוגל – היו"ר
שרן מרים השכל
נאור שירי
חברי הכנסת
מיכל מרים וולדיגר
רון כץ
מוזמנים
שי סומך - ממונה ייעוץ וחקיקה, המחלקה למשפט ציבורי-חוקתי, משרד המשפטים

נעמה פויכטונגר - ממונה יעוץ וחקיקה – פלילי, משרד המשפטים

ד"ר מרים מדר - רע"ן רפואת אסירים, שירות בתי הסוהר

כינרת צימרמן - רע"ן משפט מנהלי ופלילי, שירות בתי הסוהר

אביב ישראלי - עוזרת משפטית ליועמ"ש, המשרד לביטחון לאומי

דוד בבלי - יועץ חקיקה לשר לביטחון לאומי, המשרד לביטחון לאומי

איתי טהורי - עו״ד בלשכה המשפטית, המטה לביטחון לאומי

שלמה כהן - ראש תחום שב"ס, מזכירות ביטחונית, המשרד לביטחון לאומי

שרונה עבר הדני - יועצת משפטית, משרד הבריאות

שי גליק - מנכ"ל בצלמו

משה חן - שוטר לשעבר

יובל בר און - נציג משפחות החטופים

שיר סיגל - נציגת משפחות החטופים

נעם דן - נציגת משפחות החטופים

ג'קי לוי - נציג משפחות החטופים
משתתפים באמצעים מקוונים
ד"ר הגר מזרחי - ראש חטיבת הרפואה, משרד הבריאות

ד"ר יוסף ולפיש - יו"ר הלשכה לאתיקה, ההסתדרות הרפואית
ייעוץ משפטי
עידו בן יצחק
מנהלת הוועדה
לאה גופר
רשם פרלמנטרי
ויקטור ינין


רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת.
ייתכנו אי-דיוקים והשמטות.


הצעת חוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (שלילת זכאות למימון שירותי בריאות משפרי איכות חיים לאסיר ביטחוני), התשפ"ג-2022, פ/37/25
הצעת חוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (שלילת זכאות למימון שירותי בריאות משפרי איכות חיים לאסיר ביטחוני), התשפ"ג-2022, פ/231/25
היו"ר צביקה פוגל
שלום רב לכולם ותודה לכל מי שהצטרף לדיון החשוב הזה. אני אחרי סערה לא קטנה מדיון קודם שקיימנו, אז תסלחו לי אם אני אקח קצת אוויר בין משפט למשפט כדי לומר את הדברים בצורה המדויקת ביותר לדיון הזה. הדיון הזה חשוב לא רק בהקשר של הדיון הקודם שקיימנו בנושא עונש מוות למחבלים, אלא חשוב בגלל המציאות שאותה אנחנו חווים ומכירים בחודש וחצי האחרונים מאז ה-7 באוקטובר, אותה שבת ארורה, שבמקום לחגוג את שמחת תורה נאלצנו להתמודד עם אירוע שאין בשפה העברית מילים מתאימות שיכולות לתאר את גודל הזוועה שחווינו שם.

אני מזכיר לכולם, אנחנו בדיון על שלילת זכאות למימון שירותי בריאות משפרי איכות למחבלים. אנחנו לא נעשה פה הצבעה היום. אני חשבתי שנכון לקיים את הדיון הזה, למקד את הנושאים, ובזמן הקרוב ביותר שאנחנו יכולים להביא אותם לכלל הצבעה. אני רוצה להזכיר לעצמנו כמה דברים, כדי שהדיון הזה באמת יהיה משמעותי. אנחנו נסיים אותו בסביבות השעה 14:00. אם נצטרך לחרוג קצת, נחרוג, אבל אני אתן לכל אחד להביע את עמדתו ודעתו.

הדין הבין-לאומי, חוק זכויות החולה, חוק ביטוח בריאות ממלכתי, פקודות הנציבות של שירות בתי הסוהר הנוגעות לטיפול רפואי באסיר – כל אלה ביחד קובעים שחלה עלינו החובה להעניק טיפול רפואי כדי לשמור על בריאותו ותפקודו של כל אסיר. יש לי יסוד אמיתי להאמין שכשחוקקו את החוקים וקבעו את הפקודות למיניהן, הרעיון שהסתתר מאחורי זה היה הצורך להעניק לאדם טיפול רפואי. אני לא בטוח שכשישבו וחוקקו את החוקים או כתבו את הפקודות, מישהו דימה במוחו שהחוק הזה הולך להעניק אפשרות לטיפול רפואי לטורפים, לחיות אדם, לאנשים שמבחינתם לרצוח ילד זה חלק מהשגרה. אני מציין את זה כי חשוב לי שנבין את נקודת ההתייחסות בדיון הזה. היא לא יכולה להיות נקודת התייחסות רק הומניטרית. היא חייבת להיות כזאת שגם מגינה עלינו, תושבי מדינת ישראל, בהחלטות שאנחנו מקבלים.

בדיונים הקודמים שקיימנו עלתה, בצדק, הטענה של אנשי הרפואה: אל תעמידו אותנו בדילמה – כן להעניק טיפול רפואי או לא להעניק טיפול רפואי. אני מבין אותם. אני אומר לכם, שמאז הדיון האחרון – שעברה כבר חצי שנה נדמה לי מאז שקיימנו אותו – אני מתחבט בעניין הזה. אני לקחתי לעצמי את הזכות – ואני לא רופא – להתייעץ עם עוד כמה רופאים. אני אתהדר, ברשותכם, בזה שהם בעלי שם או לפחות בעלי יכולות רפואיות מאוד גבוהות. הם אמרו לי: תשמע, אנחנו לא רוצים לעמוד בדילמה הזאת, אבל חשוב לזכור שיש חריגות והיתרים בעולם הרפואי. למשל, בחלק מהמדינות בעולם המתת חסד מבוצעת על ידי רופאים. זה לא משהו שכתוב כמשהו שמותר או הכרחי על פי שבועת היפוקרטס, אבל זה מתבצע.

הם אמרו לי שיש מדינות שבהן לא נותנים טיפול דיאליזה או השתלות לאנשים מגיל מסוים, כי עדיף לנצל את מה שיש כדי לתת לאלה שתוחלת החיים שלהם ארוכה יותר. זאת אומרת, יש מקומות שבהם אנחנו לוקחים אחריות על חייהם או על בריאותם של אנשים, כדי לאפשר סדר עדיפויות או מה שהרופאים קראו לו תיעדוף, למי כן ולמי לא.

אין בעולם מודרני אף מדינה שמתמודדת עם האתגרים הבלתי אפשריים שמדינת ישראל מתמודדת איתם. אין. אנחנו כל הזמן חיפשנו את הדרך להשוות את עצמנו למדינות העולם המערבי, לעולם החופשי. אין אף מדינה שמתמודדת עם מה שאנחנו מתמודדים אצלנו. לכן אני חושב שאנחנו צריכים להרשות לעצמנו – אולי אפילו לחייב את עצמנו – לחשוב קצת אחרת.

אני לא רוצה להטיל את האחריות על הרופאים. אני רוצה שאנחנו ניקח אותה. אנחנו – המחוקקים. אנחנו נקבע את החוקים. אנחנו נקבע את הנהלים. לא נעמיד את הרופאים במקום שבו הם לא רוצים להיות. לכן, לתוך תחולת החוק אני אבקש להכניס שני דברים מאוד חשובים תחת הכותרת, שכל מי שיחפש איזשהו טיפול רפואי או כל דבר אחר – יקבל אותו רק בתוך הכלא. לא יצא מכותלי הכלא. הכול בכלא. אין שום סיבה לאפשר למי מהם לצאת מכותלי הכלא. אלה אנשים שבאו לרצוח אותנו, שבאו לפגוע בנו. אלה אנשים שבאו לפגוע במדינה שלנו. זה מה שעמד להם על הפרק. התמזל מזלם והם נשארו בחיים, ואין עונש מוות למחבלים – שינמקו בכלא, אבל את הכול הם יקבלו בכלא.

ואם זה טיפול רפואי חורג – שישלמו על זה. ולמי שאין לו כסף – נגבה את הכסף מהרשות. אותם אנשים באו לתוך שטח מדינת ישראל כדי לפגוע בנו. אין להם שום זכות ושום עדיפות על פני מישהו אחר שאמור לקבל טיפול רפואי. בדיוק להפך.

לכן אני חושב שהמשמעות של החוק היום היא הכרחית. היא לא פוגעת בשום דבר. היא לא מעכבת שום דבר. היא רק מייצרת סטטוס חדש לזכות של מדינה להגן על עצמה ולא לאפשר לאף מחבל לזכות בתנאים שהוא לא היה מוכן לתת לקורבנות שאליהם הוא פנה.

עד כאן דברי הפתיחה שלי. מכיוון שחברת הכנסת שרן השכל עדיין לא פה – היא גם הייתה אמורה לשאת דברי פתיחה – אני אתן לכל מי רוצה להתייחס, לכל הנושאים ובעיקר לנושאים שאני שמתי כחשובים להתייחסות.

שב"ס, אתם רוצים להתחיל? בבקשה.
אביב ישראלי
אני אתייחס לנושאים שציין יושב-ראש הוועדה. הם חורגים מהצעת החוק ולא התקבלה בעניינם עמדה ממשלתית. חשוב לי להגיד שהטיפול הרפואי שניתן בשב"ס, הוא טיפול רפואי ראשוני. אולי תוכל להתייחס לזה גם ד"ר מדר. שב"ס לא משמש כבית חולים, אין לו את הכלים לעשות את כל הטיפולים הרפואיים האלה. זה פער שצריך לתת עליו את הדעת. כמובן, צריך גם להביא את זה אצלנו ולעשות את הבדיקות בנושא.
היו"ר צביקה פוגל
אני יודע בדיוק מה אני אומר. לא סתם התעקשתי על זה שהם יישארו בתוך הכלא. אני יודע מה הם מקבלים שם. אני חושב שזה כל מה שהם צריכים לקבל. אני מזכיר לכם שאני אחד ממגישי הצעת החוק.
אביב ישראלי
אני יודעת, אבל הצעת החוק עסקה בשאלת המימון ופה אנחנו מדברים כבר על היקף הטיפול שיינתן לאותם כלואים.
היו"ר צביקה פוגל
לכן זה דיון ולא הצבעה.
אביב ישראלי
נכון. זה לא נבחן במסגרת הממשלה. אנחנו נצטרך לבחון את הדברים ואת המגבלות.

לעניין התיעדוף של מתן טיפולים. זאת שאלה שמונחת גם לפתחו של משרד הבריאות. בסופו של דבר הם מגיעים לבתי החולים לקבל את הטיפול שהוא מציל חיים, טיפול שלא ניתן בתוך מתקני הכליאה.
היו"ר צביקה פוגל
נמצאים פה מיטב המוחות המשפטיים של המשרד לביטחון לאומי, לא? גם עורכת הדין אביב, גם - - -
דוד בבלי
מיטב המוחות – אני פה, כן?
היו"ר צביקה פוגל
דוד בבלי, כן, לא חשבתי שתתייחס לעצמך אחרת. זה בסדר.

שב"ס?
יובל בר און
סליחה, סליחה שאני מתפרץ, חבר הכנסת פוגל. האם אפשר את רשות הדיבור?
היו"ר צביקה פוגל
בוודאי.
יובל בר און
תודה. שמי יובל, אני בן זוג של שיר ששני הוריה, אביבה וקית', חטופים בעזה כבר 45 ימים לצערי. אנחנו נפגשנו לפני שבוע. עוד שבוע שעבר, בתוך ה-45 הימים, שבהם הם לא חזרו.

אני בעצמי סטודנט לרפואה, הנושאים שאתם דנים בהם נוגעים לליבי. אני רוצה להזכיר לכם ולהזכיר לכולנו – לפני האסירים שלנו ולפני האזרחים שלנו – שיש היום בעזה 236 אנשים. חלק גדול מהם פצועים, אחרים חולים שנוטלים תרופות קבועות, וכבר 45 ימים שאף סיוע רפואי לא הצליח להגיע אליהם.

זו בושה לכל הארגונים שקמו בשביל המטרה הזו, ובראשם לצלב האדום. גם אני מתבייש בזה, כאזרח במדינת ישראל. וזו בושה למשכן הזה, שאנשים שנלקחו בשבי לא קיבלו סיוע רפואי מינימלי.

אנחנו פה באמירה מאוד מאוד ברורה. הגענו, משפחות החטופים – הינה, עוד ועוד נכנסים, כי יש כל-כך הרבה – שאף דיון לא יתחולל פה בכנסת, במשכן המחוקקים, בלי שנושא החטופים יידון בו תחילה. אי-אפשר ואסור לנו, כאזרחים במדינה הזו, לחזור לסדר היום ולדון בנושאים של שגרה, גם אם זו שגרה בצל מלחמה, כש-236 מיקירינו – וכן, זה מספר עדכני שהולך ומצטמצם, כי יש סכנה אמיתית לחייהם, לא רק לבריאות – נמצאים בשבי, במנהרות, מי יודע באיזה תנאים.

אני לא מבקש, אני דורש מכם שלא תעברו לסדר היום ללא התייחסות, ללא מחשבה, ללא דיון על נושא החטופים. זה המינימום שאנחנו חייבים להם.
היו"ר צביקה פוגל
אני מאוד מודה לך, חשוב שדיברת. חבל שלא ראיתי אותך לפני, הייתי נותן את זכות הדיבור כבר מלכתחילה.
יובל בר און
תודה.
היו"ר צביקה פוגל
בבקשה, מי עוד מהמשפחות? עוד מישהו רוצה? הבמה שלכם.
נעם דן
אנחנו נקשיב, כי מעניין אותנו לשמוע מה שקורה בוועדות. לא באנו רק להתלהם.
היו"ר צביקה פוגל
לא, אני לא רואה בזה שום התלהמות. אני מכבד את זה, אני מוקיר את זה.
נעם דן
אני מניחה שרוב האנשים שנמצאים כאן ויש להם יכולת לחתום על העצומה – כבר חתמו עליה, נכון?
היו"ר צביקה פוגל
אנחנו נחתום עליה.
יובל בר און
אז העצומה עוברת אליכם ברגעים האלה.
נעם דן
- - - שאנחנו נקריא מי מחברי הכנסת לא חתם על העצומה?
היו"ר צביקה פוגל
יש לי עותק, תודה. תרימו יד אם תרצו להביע את דעתכם לגבי משהו.

שב"ס, בבקשה.
כינרת צימרמן
מאוד קשה לי לדבר אחרי הדברים שנאמרו פה, גם ברמת התחושה, באמת. אין לנו אלא להשתתף איתכם בכל המאבק שלכם – שירות בתי הסוהר בכלל וכל אחד מאיתנו באופן אישי. מבחינתי, כל דבר שאני אגיד עכשיו הוא קשור להתנהלות היום-יומית שלנו. אני חושבת ששירות בתי הסוהר עומד במצב הכי בלתי אפשרי, של חיים בצל הצורך בשמירה וטיפול באנשים שבאו – כמו שנאמר כאן – לפגע במדינת ישראל.

העמדה שלנו הייתה – ואנחנו שוב חוזרים עליה, רק בהיבטים שהם מאוד כלליים, וזה נאמר גם פה – שיש רופאים בשירות בתי הסוהר, הם צריכים לפעול בהתאם לחובות המקצועיות שלהם. כמובן שככל שהחקיקה תתקבל, שירות בתי הסוהר יפעל בהתאם לה. אנחנו פחות נכנסים לעניין של מדיניות, אבל בסופו של דבר הרופאים צריכים לפעול בהתאם ליכולת המקצועית שלהם. יש להם חובות מקצועיות וצריך לכבד את זה. לכן אנחנו דיברנו גם אז על ההפרדה בין הטיפול לבין המימון. בהקשר הזה, אנחנו לא התנגדנו לאיזשהו הסדר שיפעל כדי להפריד בין השניים.

לגבי איפה יינתן הטיפול. חשוב להבין שזה יותר מורכב מהאמירה הזאת. צריך לתת על זה את הדעת. שירות בתי הסוהר נותן טיפול לכל המוחזקים במשמרתו, אבל הרבה מהטיפולים ניתנים באמצעות שירותים חיצוניים. יש דברים שביכולות שלנו היום אי-אפשר לתת אותם בתוך שירות בתי הסוהר. אם זה יוחלט, זה יצטרך לעבור איזשהו סוג של שינוי בחשיבה.
היו"ר צביקה פוגל
אני ניסיתי להבליט את נושא התיעדוף, מכיוון שלא עולה על דעתי שמחבל שבא לרצוח אותנו או לפגוע בנו יקבל תור ל-MRI כשמישהו אחר מחכה 133 ימים כדי לקבל את התור הזה. לא נראה לי סביר או הגיוני בשום דרך שהיא. ולכן אמרתי: יקבל טיפול רפואי על פי החוק שאנחנו נחוקק, אבל רק את מה שניתן לקבל בתוך הכלא.

אני אשמח לשמוע התייחסות שלכם לעניין הזה.
כינרת צימרמן
שוב, אין לנו את הכלים כדי לתת את הטיפול הזה בתוך בתי הכלא.
היו"ר צביקה פוגל
יש לכם אפשרות לתת טיפול ראשוני בלבד.
כינרת צימרמן
נכון.
היו"ר צביקה פוגל
אני רוצה שזה יובהר, זה הכול.
כינרת צימרמן
זה מה שאנחנו נותנים.
עידו בן יצחק
את יכולה לתת דוגמאות לאיזה טיפולים אתם מוציאים אסירים מבתי סוהר לבתי חולים? כדי שנדע על מה אנחנו מדברים.
ד"ר מרים מדר
אני אתייחס לנושא. אמת, יש לנו הרבה אפשרויות לתת מענה רפואי ברמה ראשונית בתוך הכלא. אתם יודעים שיש לנו מרכז רפואי שב"ס, שזה לא בית חולים. בחלק מהדברים ניתן להעניק טיפול אישי לאסיר, לא משנה איזה סוג אסיר, כעת אני לא מדברת על זה. אני אדגיש שרוב הרופאים בשירות בתי הסוהר הם לא רופאים מומחים בתחומים שונים, הם בעיקר רפאים כלליים.

מבחינת הבדיקות שניתן לבצע בתוך שב"ס. אנחנו מרחיבים את זה עד כמה שניתן ומכניסים לתוך הכלא מדי פעם אולטרסאונד, מדי פעם אקו לב, ממוגרפיה ודברים בסיסיים נוספים שניתן לעשות בתוך הכלא. אבל הרבה מהבדיקות המורכבות כמו לדוגמה CT, MRI, ואפילו אולטרסאונד שדורש פיענוח של רופא מקצועי, לא ניתן לבצע אותן. לכן זה קושר לנו את הידיים מלהתקדם מבחינת הטיפול בכל אסיר – לא רק אסיר ביטחוני, אלא גם אסיר פלילי – ואנחנו לא יכולים להעניק לו טיפול ראוי כפי שמקובל במשרד הבריאות ולפי החוק במדינת ישראל. זה אחד.

דבר שני. יש טיפולים שאנחנו לא מסוגלים להעניק, לדוגמה טיפולים ניתוחיים. אנחנו לא מסוגלים לעשות שום ניתוח שהוא מורכב, לא יכולים לצנתר. מלא דברים שניתן להם היום מענה רפואי בתוך בתי החולים לא ניתן להעניק בתוך בתי הסוהר, כי אין לנו – לא ציוד מתאים, לא אנשים מקצועיים שעוסקים בזה, ואין לנו שום דבר מותאם לטיפול באנשים כאלה.

מצד שני, יש לנו מכון דיאליזה. יש לנו הסכם עם בית החולים איכילוב, שמעניק טיפולי דיאליזה בתוך מר"ש, וזה אחד מהדברים שאנחנו התקדמנו בהם. יחד עם זאת, זה רק דבר בסיסי שאנחנו מסוגלים להעניק. אבל יש המון טיפולים שאת רובם אנחנו לא מסוגלים להעניק בתוך הכלא.
היו"ר צביקה פוגל
תודה רבה על ההתייחסות ועל המידע הזה, זה חשוב מאוד.

דוד, אני רואה שאתה רוצה להגיד משהו?
דוד בבלי
תמיד. יש מקרים שבאמת קשה - - -
היו"ר צביקה פוגל
חברותיי חברות הכנסת וחבר הכנסת, ברגע שאתם תרצו – תרימו יד ואתן לכם לדבר. שרן, את רוצה להציג דברים או שאת רוצה להקשיב עוד קצת?
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אני אקשיב. אבל אני גם רוצה לשמוע את הצעת הפשרה שלך.
היו"ר צביקה פוגל
זאת לא הצעת פשרה. אני הצעתי להוסיף לעובדה שאני רוצה שישלמו על הטיפולים הרפואיים – שזה מה שדיברנו בפעמים הקודמות – שכל הטיפולים שיינתנו זה רק מה שאפשר לקבל במסגרת בתי הכלא. לא לתת להם לצאת מהכלא ולקבל טיפולים רפואיים, כי אז זה בא על חשבוננו. הוא צריך MRI. אנחנו מחכים 133 ימים כדי לקבל MRI, אז הוא ייכנס לפניי עכשיו?
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
לא.
היו"ר צביקה פוגל
זה מה שרציתי להוסיף.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
הם בסדר עם זה?
היו"ר צביקה פוגל
בגדול, מה שכולם אמרו לי עד עכשיו, זה: תחוקקו, אנחנו נבצע. רק בואו לא נטיל את האחריות על הרופאים או על אחרים. אני מבין את זה היטב, זאת בקשה לגיטימית. נתתי בתחילת הדיון דוגמאות לגבי מה קורה בעולם. למשל באנגליה דיאליזה והשתלות של איברים לא ניתנות מגיל מסוים. למה? כי יש מעט, אז מעדיפים לתת את זה למי שתוחלת החיים שלו יותר ארוכה. זה לא רק באנגליה, זה בעוד כמה מדינות.

אני התייעצתי עם כמה רופאים מומחים, שהם לא היו מוכנים לבוא לפה, אבל היו מוכנים להגיד לי את הדברים האלה. נתנו לי למשל דוגמה של המתת חסד, שמבוצעת על ידי רופאים. זה לא כתוב בשבועת היפוקרטס, אבל זה בכל זאת מבוצע על ידי רופאים. למה? כי אנשים הגיעו למסקנה שיש מקומות שבהם ניתן לצאת קצת מתחומי השבועה ולקיים גם דברים אחרים – כי זה משרת את הציבור הרחב, כי זה נותן דברים יותר חשובים, יותר טובים.

אז אני רוצה שאנשים יבינו באיזה עולם אנחנו חיים, מה גם שבאמת, שרן, אין בעולם אף מדינה כמו ישראל.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
זה ברור, בגלל זה הצעתי את הצעת החוק הזאת.
היו"ר צביקה פוגל
אני יודע. אני חושב שהצגתי אותך בהתחלה בצורה מכובדת.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
תודה.
היו"ר צביקה פוגל
את רוצה לומר משהו עכשיו או להמשיך להקשיב?
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אני אמשיך להקשיב.
היו"ר צביקה פוגל
יפה מאוד.
מיכל מרים וולדיגר (הציונות הדתית)
אני רק חייבת לומר שאני כתבתי את הצעת החוק.
היו"ר צביקה פוגל
אני אתן גם לך.
מיכל מרים וולדיגר (הציונות הדתית)
לא, אני לא רוצה לדבר. רק להקשיב. זה היה בעקבות השיחה שלי עם משה חן, שזה השוטר שנפגע וסיפר לי על האירוע.
היו"ר צביקה פוגל
הוא כבר היה אצלי פה בדיון אחד. משה, אנחנו תכף ניתן לך לדבר.

דוד בבלי, עצרתי אותך. בבקשה.
דוד בבלי
לא יודע אם ראית, אבל פורסם גם בעבר וגם בימים האחרונים לגבי רב המרצחים – לא יודע איך להגדיר אותו – יחיא סינוואר, שהיה לו גידול סרטני בראש ב-2008. הוא עבר טיפול, שכנראה הציל אותו. אי-אפשר שלא לחשוב מה היה קורה אם לא היו מצילים אותו.

התראיינה בימים האחרונים בטי להט, רח"ט מודיעין. היא סיפרה שלא רק טיפלו בגידול הסרטני שלו, אלא שהוא גם זכה לקדימות על פני אזרחים נורמטיביים. זה בלתי נתפס. פשוט בלתי נתפס המצב הזה. אין שום ספק שהמצב הזה פשוט לא יכול להימשך.
היו"ר צביקה פוגל
עורכת הדין שרונה, אני אשמח לשמוע את דעתך.
שרונה עבר הדני
קודם כל, איתנו בזום גם ד"ר הגר מזרחי, ראש חטיבת בריאות של משרד הבריאות.
היו"ר צביקה פוגל
את מעדיפה שאני אדבר איתה לפני?
שרונה עבר הדני
לא, אני מציינת שהיא פה. אנחנו רואות חשיבות בדיון הזה, ומייחסות לו את מלוא המשקל הראוי.

אינני יודעת עם אילו מומחים דיברת, אבל אני מניחה שהמסר שהעברת כאן הוא המסר שבסופו של דבר בליבה של הדברים. זה לא נכון שהמערכת הרפואית תהיה זו שתקבל את ההחלטות האלה. אלה הן לא החלטות רפואיות, הן לא מתכתבות עם אמות מידה רפואיות, הן לא מתכתבות עם הכלים של מערכת הרפואה.
היו"ר צביקה פוגל
אני חייב לומר לך שאותם רופאים שהתייעצתי איתם מחזקים אותך. כלומר, גם הם אמרו לי: אל תשאיר לנו את ההחלטה, אבל תקבלו אותה.
שרונה עבר הדני
אף אחד לא מתווכח על הסמכות והפררוגטיבה של המחוקק לחוקק. נושאים כבדי משקל כאלה, אם מחליטים שמקדמים אותם ורוצים שהם יהיו גם ישימים, הם לא יכולים להיות כאלה שאי-אפשר לבצע אותם או שמטילים את האחריות לביצוע על מי שזה לא תואם את הכלים שיש לו כדי לבצע אותם.

הנכון הוא שכן במדינות שונות יש תיעדופים שונים של שירותים. יש גם מערכות שונות. יש מדינות, שלא כמו במדינת ישראל, אין בהן ביטוח בריאות ממלכתי. ויש מדינות שיש בהן ביטוחים רחבים יותר, צרים יותר. גם במדינת ישראל יש תיעדוף של משאבים, על זה אין חולק. אבל משם לחלץ מה יהיה המענה פה? המערכת הרפואית לא יכולה להיות זו שתיתן את התשובה.
היו"ר צביקה פוגל
תודה רבה, תודה על ההתייחסות. עוד מישהו רוצה להתייחס, בבקשה? חבריי חברי הכנסת, בבקשה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אני אשמח להתייחס.
נעם דן
אני נדהמת. אני נדהמת.
היו"ר צביקה פוגל
בבקשה, רק תזכירי לנו את שמך.
נעם דן
אני סתם אחת. אני כאן בשם המשפחה שלי, הרצוחה - -
היו"ר צביקה פוגל
את לא סתם.
נעם דן
- - הרצוחה והחטופה. קוראים לי נעם דן, אני כאן בשם כרמלה שנרצחה ונויה שנרצחה. כרמלה בת 80 ונויה בת 13, מניר עוז. אני כאן גם בשם שלושת בני המשפחה שלי. אני גאה בעצמי שאני לא רואה אותם בין הרשימות עכשיו, כי כבר מזמן עופר וארז וסהר הם לא רק אבא ובן ובת. המשפחה שלי מורכבת מכל האנשים האלה.

אני מקשיבה ברוב קשב. קראתי גם את הצעת החוק, ואני אומרת לעצמי: כל דבר שאני עשויה להגיד יתפרש כאילו אני מסנגרת על הפושעים הנתעבים שהחריבו וריסקו את הקהילות שלנו, את המשפחות שלנו, המיטו עלינו חורבן. האמת היא שלא הם המיטו עלינו חורבן. האחריות היא על הממשלה שלנו ועל הכנסת שלנו ועל הקבינט שלנו ועל האנשים שמנהיגים את המציאות שלנו, גם כשהם מקדימים את סינוואר ונותנים לו קדימות על פני אחרים בטיפול בסרטן שלו.

אני רוצה להגיד שאני מקשיבה לכם באמת ברוב קשב, ורואה את נשות השב"ס עסוקות בלא להבין מה הציפייה מהן. אבל אני רוצה להגיד שאנחנו אומה חפצת חיים. אנחנו פשוט מוסריים. זה העם שלנו. אנחנו כאלה. ואני גאה להיות כזאת. אני הרחמנית. אני הרחמנית, ואני צריכה שאתם תהיו רחמנים ורחמניות איתי.
אני מסתכלת על חברות וחברי הכנסת שלנו ולא רואה שכולם עונדים את הדיסקית עם שמות החטופים. אתם הש"צים שלי. אתם שליחות הציבור ושליחי הציבור. עובדה שכרגע לא כל אנשי הכנסת הולכים עם זה. ולא, הסרטים הצהובים האלו לא מתאימים לידיים. ולא, חולצות הטי שירט האלה הן מכוערות. ולא, המציאות האיומה שלנו כבר 45 ימים היא בלתי הגיונית. זה שאני יושבת עכשיו בכנסת ישראל והפריבילגיה המפוקפקת שלי היא לדבר על זה, זה כי יש לי משפחה רחבה של 238 אנשים בחיים.

אנחנו מדברים פה על איך נמית ובאיזה אופן נזיק למחבלים הארורים סביבנו שנמצאים בבתי הכלא. אז אני רוצה להגיד קודם כל שהעובדה שלא כל חברי הכנסת חתמו – 31 חברי כנסת עדיין לא חתמו על העצומה שאנחנו מובילים, שהיא מאוד מאוד חלבית, היא בסך הכול דורשת שכל החטופות והחטופים יהיו בראש סדר העדיפויות שלנו – זאת עדות למה מעסיק את חברי הכנסת שלנו ואת הוועדות שלנו ואת העולם כרגע, וזה לא רק המשפחות.

המשפחה הזאת היא לא רק שלי. המשפחה הזאת היא של כולנו. היא לא שמאל וימין, היא לא קיבוצניקים, היא לא העוטף. אנחנו כולנו עטופים כרגע במוגלה של דאגה, וכנסת ישראל כרגע עסוקה – אני מניחה שלהבדיל מהדיון המופרע והשערורייתי הקודם, הדיון הזה כנראה נקבע בסדר היום. אבל לדבר על טיפולים קוסמטיים וטיפולים משפרי חיים, כאילו הם בכלל אפשרות? הרי גם כל הטריגר של הדבר הזה, שעליו הוצאת את הצעת החוק, הוא לא קרה באמת. המחבלת הארורה הזאת לא קיבלה טיפול משפר חיים. היא קיבלה נחיריים לנשום.

מה שאתם עושים זאת דמגוגיה. דמגוגיה בשביל איזה ביס שכבר לא קיים. אין יותר בייס. אין שמאל וימין. יש משפחה עצומה שנקראת משפחת החטופות והחטופים וכולנו חלק ממנה, כי חטפו לנו את המדינה. לא אחרים חטפו לנו את המדינה – כל מי שמתעסק עכשיו בדמגוגיה הזולה הזאת של טיפולי משפרי חיים. טיפול שיניים הוא משפר חיים? כן כלא, לא כלא. אנחנו כולנו שבויים באותן קונספציות.

תניחו לזה, דברו רגע על מה שחשוב. האומה הזאת לא תתקיים אם לא יחזירו את החטופות והחטופים. ואם בשביל זה צריך – תחזיקו חזק, אני הולכת להגיד משהו חתרני – לבעוט בוולה את כל האסירים באשר הם, תעשו את זה. תאשרו למי שצריך להעלות אותם על טלטוליות, להעמיד אותם שם בכניסה למעבר רפיח ושהם ייקחו את האנשים האלה, במקום שאנחנו נממן להם טיפולים מצילי או טיפולי משככי או את התואר הבא שלהם. תפעילו את הראש היהודי המבריק שהתהדרנו בו ותעשו הכול, גם אם זה אומר להעלות את כל האסירים על אוניות ולהעביר אותם כשצוללת עוברת לידם ואנחנו אומרים להם: תשחררו תוך 24 שעות את כל החטופות והחטופים, הילדים, הילדות, האזרחים של כולנו. גם נילי מרגלית היא ילדה של מישהו.

היום יום הילד הבין-לאומי. הכי קל זה להצטלם עם איזה ילד מתוק אומלל. כשזה התחיל הוא היה בן תשעה חודשים, ועכשיו הוא בן עשרה חודשים. יש ילד או ילדה – אני לא יודעת, וגם אם הייתי יודעת לא הייתי מגלה לכם – שנולדה בכלא. זה של אלה, העובדים הזרים, זה פחות רלוונטי לנו, עם סגולה לבדד ישכון. יש ילדה או ילד שנולדו בכלא לפני 41 ימים. איפה אנחנו? אתם מדברים איתי על טיפולים משפרי חיים?

עד שלא תראה לי את אותם רופאים שסירבו להגיע לוועדה, אבל לך הם לחשו באוזן שכך וכך, אני לא אאמין שזאת לא דמגוגיה. תעשו לי טובה. איפה כל האנשים שאומרים: אנחנו לא יכולים לעבוד בשום דבר אחר כי אזרחי המדינה הזאת שבויים בעזה ואנחנו סמכנו את ידינו על קבינט ביטחוני – שמורכב מאנשים טובים, מדינאים חלקיים, גנרלים בוודאי.

יש עוד דרכים. תפעילו את כל הכוח שלכם. והכוח שלכם מתחיל מהדיסקית, ממודעות הפשוטה שיש אנשים שנעצר להם העולם לפני 45 ימים ואתם מתעסקים בשטויות. כי הדבר הזה – זה למשוך את כל תשומת הלב הציבורית אל המקומות הלא רלוונטיים.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
- - - כל מה שהיא רוצה - - -
נעם דן
כל מה שאני רוצה זה שאת תלכי עם הדיסקית. כל מה שאני רוצה זה שתביני שאת רוכבת על גל של מישהי שמעולם לא קיבלה טיפול משפר חיים. אף מחבלת לא קיבלה ניתוח לאף סולד. גם אני לא. ואני, כמישהי שהמחבלים פרעו במשפחה הגרעינית שלה, אומרת לכם: אתם מבזבזים את הזמן ואת האנרגיות שלכם ושלנו ושל הציבור, במקום לשים את מלוא הכובד שלכם עכשיו בלאשר עסקאות ולהוציא את האהובים שלנו ושלכם מעזה.

כי אחרת לא תהיה מדינה. לא תהיה מדינה שבשבילה יהיה צבא, ולא תהיה מדינה שבשבילה יהיו בתי כלא, ולא תהיה מדינה שבה יהיה שב"ס שישמור על בתי הכלא האלה ויגיד אם להוציא אותה או לא להוציא אותה לטיפול מציל חיים. המחבלים האלה הם חלק מאותו עולם שבו אנחנו מחזיקים אותם, כאילו שיש לנו במה להילחם ומול מי להילחם.

האמת היא שהפסדנו, אני ואתם, הפסדנו ב-7 באוקטובר. הפסדנו. השאלה היא לא אם ניתן להם את המחבלים או לא. השאלה היא כמה נפסיד יותר. ואתם מפקירים אותנו. הדיון הזה מפקיר אותנו. הוא מייצר תחושה שיש עולם, ובעולם הזה הדיון הוא על אם לעשות אולטרסאונד או לא. אין אולטרסאונד. אין טיפול משפר חיים. המחבלת הזאת מעולם לא קיבלה טיפול משפר חיים. תפסיקו להתעסק בשטויות. לכו עם הדיסקיות, כולכם, כקוד לבוש מיליטנטי, ותשאירו את המיליטריזם לצבא. ותוציאו אותם משם. לא במבצע הרואי צבאי, אלא באופן אינפנטילי, דיאלוגי. אנחנו נדבר עם הפושעים האלה.

היו לנו 12 שנים להיפטר מהחמאס ולא עשינו את זה. אותו אדם שהוביל את סינוואר לכאן להסרה של הגידול, הוא הבן אדם שאליו אתה צריך לפנות. ועכשיו אני נותנת לאותו אדם, ראש הממשלה של מדינת ישראל, את כל הגיבוי שבעולם: תעשה את הדבר המוסרי היחידי שאפשר לעשות. וגם אתם צריכים לתת לו את הגיבוי הזה, כולכם – בלייקים, בשיתופים, בהחלפת תמונות הווטסאפ שלכם, בהחלפות הפייסבוק שלכם, בכל המרחבים. תנו לו להבין שיש לו גב כדי לעשות, לא משנה איזו עסקה, ושאין שום מחיר שהוא יקר מדי בשביל להחזיר את הילדות והילדים, את המבוגרים והצעירים האלה. שום מחיר.

הם אזרחים, הם לא חיילים. הם לא נתנו את זה לאף אחד. אנחנו מפקירים אותם כשאנחנו מנהלים את הדיון הזה, זאת האמת. זה מה שאני רוצה להשיג. אני רוצה להשיג אותם הביתה.
היו"ר צביקה פוגל
תודה רבה. אני יודע שזה בא מהלב.
נעם דן
אני משאירה אותם פה. אתם – אל תשאירו אותם. אל תפקירו אותם שוב. כולכם שייכים לזה. הצעת חוק למחבלת. היום אנחנו מחבלים לעצמנו בעצמנו.
היו"ר צביקה פוגל
יש דברים שחייבים להישמע, חייבים להיכנס ללב, גם אם אנחנו לא תמיד מסכימים. חשוב שהם נאמרים. תודה.

חברותיי חברות הכנסת, בבקשה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
קודם כל, למשפחות שנשארו כאן איתנו: אתן יכולות להגיד הכול, כל שעל הלב שלכן. מגיע לכן. אני יודעת שהעולם שלכן פשוט חרב ב-7 באוקטובר. אנחנו כאן כדי לשמוע אתכן. אתן איבדתן את היקר לכן מכל והעולם פשוט מתמוטט. ליבי וליבם של כל חברי הכנסת איתכן.
יובל בר און
חשוב לדייק: עוד לא איבדנו, הם עוד חיים. אני יודע שלא לזה התכוונת, אבל זה ניואנס חשוב.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
לא התכוונתי לזה, התכוונתי לאירוע.
יובל בר און
זה ניואנס חשוב. הם עוד בחיים וניתן להשיב אותם.
היו"ר צביקה פוגל
נכון מאוד.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
התכוונתי לאירוע שהתרחש ב-7 באוקטובר, שפשוט חירב את העולם שלכן. אני יכולה להגיד לכן שאני פה. כל דבר שתצטרכו כדי להשיב אותם – אני לרשותכן.

אני מבינה שגם הנושא הסימבולי חשוב לכן. והינה, אני מתחייבת בפניכן: תביאו לי שבע חולצות, אני אלבש - - -
ג'קי לוי
אבל זה לא רק סימבולי.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
שנייה, רגע. אני אלבש כל יום את החולצה שלכן, לכל מקום שאני אלך, בכל דבר שאני אעשה, בכל ראיון, מעל בימת הכנסת. אני לוקחת את זה על עצמי, ללבוש את החולצה עליי כל הזמן.
ג'קי לוי
את אומרת שכל חברי הכנסת – ליבם איתנו. זו מליצה מאוד יפה. אבל היום חבר כנסת בכנסת ישראל שאג על משפחות החטופים ואמר להם את המילים: אין לכם מנדט על הכאב. אני לא יודע בשם איזה עולם אידיאולוגי הוא אמר את זה. אבל הוא צריך להרגיש מכם - - -
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
מי אמר את זה?
ג'קי לוי
אלמוג כהן, חבר כנסת. יש אחד כזה. אלמוג כהן. הרבה סרטונים.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
הוא ידוע בהתבטאויות, שלא - - -
ג'קי לוי
אבל הוא צריך להרגיש מכם, מה אתם חושבים על זה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
נכון, הוא יודע את זה.
ג'קי לוי
הוא צריך להרגיש מכם, שמילים כאלה לא עוברות אתכם.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
נכון.
ג'קי לוי
ואותו דבר לגבי הישיבה מקודם. לבחור בעיתוי כזה ולהציע הצעת חוק, שכל יועץ משפטי זוטר או בכיר אומר שהוא מיותר, בשביל להרוויח איזה רגע אלקטורלי?
מיכל מרים וולדיגר (הציונות הדתית)
ג'קי, ניהלנו את הדיון הזה מקודם, בוועדה הקודמת.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אבל הם צודקים.
ג'קי לוי
ברגע שחברתך פנתה אלינו בסוף ואמרה לנו: אני מתנצלת בשם חברי הכנסת על הטרטור, על אי-הנעימות, על הכאב המיותר ועל בזבוז הזמן שלכם – על זה יושב-ראש הוועדה המכובד ביקש ממנה לצאת מהחדר. זאת לא התנהלות שגורמת לנו להאמין לדברים של שרן.
מיכל מרים וולדיגר (הציונות הדתית)
ג'קי, אני רוצה להגיד לך משהו מלב ללב. אני חושבת שאם אנחנו נלמד את תרבות הדיבור ונדע להקשיב, כל אחד לאחר, בלי להגיד: הוא קיצוני, הוא נוראי, הוא שונא אותנו, הוא פופוליסט – הרי אנשים מדברים פה מהכאב. ולכן אני מוכנה לסבול הכול, גם אם החברה היקרה שישבה פה מקודם ודיברה - -
ג'קי לוי
אשתי, דרך אגב.
מיכל מרים וולדיגר (הציונות הדתית)
- - ולא הסכמתי לחצי מהדברים שלה, אבל החזקתי את עצמי ואמרתי לעצמי: מיכל, זה כואב. דיברתי גם לפני כן עם חברתי שרן שיושבת פה לצידי. אנחנו אמרנו שצריכים רגע להקשיב, כי היא מדברת מהלב שלה.

גם אלמוג כהן – אני לא מדברת בשמו, אני לא - - -
ג'קי לוי
אבל את עושה לעצמך עבודה קלה, כשאת אומרת מהלב.
מיכל מרים וולדיגר (הציונות הדתית)
אני לא עושה עבודה קלה. אני לא ישנה 45 ימים.
ג'קי לוי
כשאומרים: הוא מדבר מהלב – מתכוונים גם להגיד שהוא מדבר קצת מהבטן.
מיכל מרים וולדיגר (הציונות הדתית)
לא, למה? למה לך מותר לדבר ככה ולי אסור? גם לנו, לחברי הכנסת, יש לנו לב.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
מיכל, אבל אנחנו לא יכולים לדבר מהבטן. להם מגיע לדבר מהבטן. הם יכולים לדבר מהבטן. אנחנו אמורים להיות המבוגר האחראי.
מיכל מרים וולדיגר (הציונות הדתית)
ג'קי, אני לא יודעת מי המשפחה שאתה מחובר אליה. אני עם המשפחות. אני חשבתי שהעיתוי של דיון הקודם לא היה בסדר, בהחלט. אבל עדיין, אני רוצה להקשיב לאלה שחושבים שהוא כן בסדר, כי אני מאמינה שגם הם רוצים את החטופים – היום, אתמול ולפני 45 ימים – בבית.

אני לא חושבת שאנשים עושים את זה כדי ליצור פופוליזם. זה כואב, כי - - -
ג'קי לוי
אז אני חולק עליך.
מיכל מרים וולדיגר (הציונות הדתית)
אתה יכול לחלוק עליי. מותר לך, ומותר לנו לנהל את השיח הזה.
ג'קי לוי
אני מבטיח לך שאם זה היה ילד שהיה לו אכפת ממנו - - -
מיכל מרים וולדיגר (הציונות הדתית)
אל תגיד את זה. למה אתה אומר את זה?
ג'קי לוי
מכיוון ש - - -
מיכל מרים וולדיגר (הציונות הדתית)
זה לא נכון, אכפת לו מכל ילד. כואב לי לשמוע את זה. אתה רוצה שאני אתחיל לבכות פה?
ג'קי לוי
אני מצטער שזה כואב לך. אני באמת שבור. עכשיו שברת לי את הלב.
מיכל מרים וולדיגר (הציונות הדתית)
אני הלכתי לכל ההלוויות.
ג'קי לוי
את מבינה מול מי את משתמשת במילה כאב?
מיכל מרים וולדיגר (הציונות הדתית)
אני מבינה. אני מדברת גם אליהם. אני הלכתי ללוויות של כולם, הלכתי לנחם כמה שיכולתי. אני יודעת כמה ילדים האלה חשובים.
היו"ר צביקה פוגל
אפשר רגע לנהל את הדיון הזה בלי לזלזל בחברי הכנסת? אני לא זלזלתי בך ולא הכאבתי לך.
ג'קי לוי
אתה באמת לא זלזלת. אבל לדבר על הכאב, על המילה הזאת, מול המקהלה הזאת שיושבת מולכם, זה חוסר טקט משווע.
מיכל מרים וולדיגר (הציונות הדתית)
למה חוסר טקט משווע? אני לא מבינה את הכאב?
ג'קי לוי
כי לא מדברים על החבל בביתו של התלוי, ולא משתמשים במטאפורה של כאב – כי קשה לך עם איזה שתי מילים – מול אנשים שכאב זה מה שהם נושמים כבר חודשיים.
מיכל מרים וולדיגר (הציונות הדתית)
תגיד לי, ג'קי, אני לא מבינה. אתה רוצה להיות עכשיו התליין ולתלות אותי? הרי אני פה כדי להקשיב לכאב שלהם. אני פה כדי לעזור לעם ישראל.
קריאה
את יכולה להפסיק עם הקורבנות הזו?
מיכל מרים וולדיגר (הציונות הדתית)
מה?
קריאה
את יכולה להפסיק עם הקורבנות הזו? מה את מנסה לעורר אצלנו? את מבינה מול מי את מדברת?
מיכל מרים וולדיגר (הציונות הדתית)
אני מבינה.
קריאה
את מבינה מה אנחנו עוברים פה?
מיכל מרים וולדיגר (הציונות הדתית)
אני מורידה את הכובע. אני תוהה מה את רוצה שאני אעשה. אני מקשיבה לך. באתי להקשיב. אני רוצה את החטופים האלה בבית. אני רוצה אותם בבית. אבל אני חושבת שלפעמים הדרך היא מפה ואת חושבת אחרת. אז בואו נקשיב אחד לשני.

אני מבינה לגמרי. כשאני מבינה, זה לא טוב. כשאני כואבת, זה לא טוב. אז מה כן טוב? אני באמת מדברת אליכם מלב ללב, לכל אחד ואחד מכם. ואם אני פוגעת בכם, סליחה, אני מבקשת מכם שתיקחו את הדברים שלי לא כדי לפגוע בכם, לא כדי להתנצח איתכם, לא כדי לעורר את הרחמים שלכם עליי. ממש לא. הרצון שלי הוא להחזיר את הילדים הביתה, את ההורים, את הקשישים, את המבוגרים. זה הרצון שלי. במקביל, הרצון שלי הוא גם – מתחת, למעלה, כרגע זה לא משנה, כי זאת מטרה כל-כך חשובה שאני רוצה שהיא תיקרה, לא היום אלא אתמול, ולא אתמול אלא לפני 45 ימים – שכל האירוע הזה בכלל לא היה קורה.

אני רוצה גם שננצח את החמאס אחת ולתמיד. אני רוצה שתחזרו לבתים שלכם. אני רוצה כמוכם. אין בינינו שום הבדל ברצון ובמטרות שלנו. יכול להיות שאנחנו טועים בדרך, אם מישהו חושב ככה ומישהו חושב אחרת. אז בואו נחשוב רגע ונדבר ברצינות, ולא על כל מילה שאני אגיד תגידו לי: פופוליסטית. אני לא פופוליסטית.
ג'קי לוי
אנחנו לא אמרנו על כל מילה. אבל אל תפסלי את האפשרות שלפעמים חלק קטן מהמילים הוא אכן פופוליסטי. ניגשים הנציגים שלנו לשר הנכבד שהציע את הצעת החוק, ואומרים לו: בוא נחכה עם זה. עצם הזכרת הדיון הזה בתקשורת העולמית עשויה לגרום לנו לקבל הערב שלושה סרטונים שבהם יומת מיתה משונה מישהו שאנחנו לא יודעים מי זה. זו רולטה רוסית. הוא שומע את הדברים האלה – שהם לא מופרכים, הם לא באים מדמיון קודח, הם לגמרי ריאליים.

כל היועצים המשפטיים אומרים שהחוק הזה מיותר. הכלים להוצאה להורג קיימים. לא צריך את זה.
מיכל מרים וולדיגר (הציונות הדתית)
לא על זה. על חוק המוות.
ג'קי לוי
כן. ומה שאומר השר הנכבד, באיזה מן חיוך, זה: תודה, אני בכל זאת אלך להעביר את זה. אז תביני שחלקנו נגררים בעל כורחנו אל המסקנה שאנחנו לא בלב של כולם פה, שיש פה פופוליזם. ושהפופוליזם, בניגוד לימים כתיקונם שבהם הוא בא על חשבון עיקר וטפל וכאלה, הפעם הוא על חשבון חיי יקירינו.

אנחנו במשחק אחר לגמרי. אז תביני את הכאב הזה גם, שיש בו מן התסכול.
היו"ר צביקה פוגל
למעט המילה משחק, אני מסכים לכל מילה שאמרת.
מיכל מרים וולדיגר (הציונות הדתית)
גם אני מסכימה.
ג'קי לוי
משחק כדיבור.
היו"ר צביקה פוגל
אני יודע למה התכוונת. זה הרבה יותר עוצמתי, זה הרבה יותר ממשי ממשהו שאפשר לקרוא לו משחק.
ג'קי לוי
כן.
היו"ר צביקה פוגל
אני אומר לך, ואל תצטט אותי בשום מקום, אבל אמרתי את זה בתקשורת: קחו את כל ה-8,000 שיש לי בכלא, תחזירו לי את ה-239. אמרתי את זה. זה עזר? אמרתי את זה בתקשורת, לא היום, לפני חודש. קחו את כל ה-8,000 שיש, תחזירו לי את ה-239. הייתי מוכן לשלם את המחיר הזה, בדיוק כשם שהודאתי בזה שאני תמכתי בעסקת גלעד שליט. תמכתי, הייתי בין אלה שעשו את הנזק הזה, של שחרור אותם רוצחים. אני יודע בדיוק מה המשמעות של להחזיר את ה-239. אבל אני מחויב, כאחד שנבחר – לא על ידך כנראה, על ידי אחרים – לדאוג לעתידה של המדינה, להסתכל גם מה קורה ביום שאחרי.

יכול להיות שאנחנו לא מסכימים על הדרך, וזה לגיטימי. אני מוכן לשלם כל מחיר, אמרתי את זה בסיכום הדיון הקודם. אני מוכן מחר בבוקר – לא מחר בבוקר, היום אחרי הצוהריים – להחליף את יקירך ולהיות שם במקומם, ועדיין ארצה שעונש מוות למחבלים יחוקק. אני אהיה שם, במקומם, כי עתידה של מדינת ישראל הוא לא רק ה-239, הוא כל – חס וחלילה – הנרצחים והנחטפים הבאים. חלה עליי החובה להסתכל גם על זה, ואני מוכן לשלם כל מחיר היום כדי להחזיר את ה-239.
קריאה
אז אתה יכול לחכות קצת? הרי מה ביקשנו היום? לחכות קצת. לתזמון הזה, כשהם עדיין שם, יש השפעה מכרעת על גורלם ועל היכולת שלהם לשרוד.
היו"ר צביקה פוגל
לדעתך.
קריאה
זה לא עניין של דעה.
היו"ר צביקה פוגל
ואני חושב אחרת.
קריאה
אתה חושב שהם לא רואים?
היו"ר צביקה פוגל
אני חושב אחרת.
ג'קי לוי
אתה מתעלם מהעובדה - - -
קריאה
אתה חושב שאין השפעה? הרי אל מי מכוון התזמון הזה, של העלאה של זה על סדר היום של הוועדה היום? אל מי? אתה חושב שהם לא רואים את זה שם? אתה חושב שאין שם בני אדם שרואים חדשות, שרואים ערוץ הכנסת ויודעים את הדבר הזה? הם לא ייקחו את הדבר הזה וינסו לנקום דרכו חזרה בנו?

זה לכל הפחות לזלזל בסיטואציה שבה אנחנו נמצאים.
היו"ר צביקה פוגל
לא, מה שאת עושה עכשיו זה לזלזל בי.
קריאה
לא, זה לא לזלזל.
היו"ר צביקה פוגל
מה שאת עושה עכשיו זה לזלזל בי, כאילו אני לא משקיע מחשבה בזה, כאילו אני עושה את זה בשביל הבוחרים הפוטנציאליים לבחירות שלי מחר בבוקר. באמת, תצאו מזה. אני תת-אלוף במילואים. חייתי כל חיי בצבא. הייתי מוכן למות כדי שיהיה ביטחון לתושבי מדינת ישראל.
יובל בר און
אז בוא תסביר לנו למה לא לחכות. מה הדחיפות להעביר את זה עכשיו?
היו"ר צביקה פוגל
יש דברים שאני לא יכול להסביר לך בפורום כזה. תבוא אליי למשרד ואני אסביר לך בארבע עיניים. לכן לא עשיתי את הדיון הזה כדיון חסוי, עשיתי אותו כדיון פומבי. תאמינו לי, שאין דבר שאני רוצה יותר בסדר העדיפויות מלראות את ה-239 חוזרים הביתה.
ג'קי לוי
תודה, אני נאלץ לעזוב. אבל אני רק רוצה להזכיר שוב: שיבתם של 238 האנשים האלה הביתה זה לא רק עניינן הפרטי של המשפחות. זה עניין שגם הוא קשור לעתידה האפשרי של מדינת ישראל.
היו"ר צביקה פוגל
נכון מאוד.
ג'קי לוי
לא מדובר באנשים פרטיים, מדובר בשרידי קהילות.
היו"ר צביקה פוגל
לחלוטין לא. זה אנשים שנחטפו מהמיטות שלהם. אתה לא צריך לשכנע אותי.
ג'קי לוי
לראשונה בתולדות העם הזה נחטפת קהילה. אם היא לא חוזרת הביתה, הלכה המדינה. ניצחון – זה לא רק ניצחון החוצה. זה גם ניצחון פנימה.
היו"ר צביקה פוגל
לחלוטין. אין לך ויכוח איתי.
ג'קי לוי
ושום תמונת ניצחון, שלא כוללת את שיבתם, לא תגרום לאיש בישראל לחוש פנימה שהוא ניצח.
היו"ר צביקה פוגל
ואם היית שומע, כשהתבקשתי לתאר את תמונת הניצחון שלי – זו הייתה תמונת הניצחון.
ג'קי לוי
תודה רבה. היית מפקד שלי בצבא, דרך אגב.
היו"ר צביקה פוגל
אני מקווה שזה לא חרות לך כמשהו טראומטי.
ג'קי לוי
התאוששתי.
היו"ר צביקה פוגל
תודה.
קריאה
באיזה שעה אפשר להגיע אליך לשיחה?
היו"ר צביקה פוגל
מיד אחרי הדיון.
יובל בר און
נגיע.
היו"ר צביקה פוגל
בבקשה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אני רק אגע אולי במה שנאמר. יש הרבה דברים שאנחנו אומרים פה. מיכל, גם את אמרת את זה. ואנחנו יכולים להגיד להם המון דברים. אבל בסוף עלינו להוציא את זה לפועל ולבצע.
מיכל מרים וולדיגר (הציונות הדתית)
חד וחלק.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
גם לגבי מה שאנחנו מרגישים. מסתכלים עלינו כנבחרי ציבור, לא רק כמי שיגיד ומי שיחוש את הכאב הזה, אלא כמי שבאמת יביא חזרה את האהובים שלהם לבית שלהם, למיטות שלהם. זו אחריות גדולה, וזה עלינו.
היו"ר צביקה פוגל
אין ספק.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
הייתי אתמול בלוויה של יהודית וייס, וראיתי את השבר הגדול שנפער שם בתוך קהילה כל-כך גדולה, והלב שלך נשבר. כל אחד ואחד שנמצא פה היום בכנסת פוחד שמחר זה יהיה הוא, כי האהובים נמצאים שם. ויכול להיות שהמעשים שאנחנו עושים היום, עלולים להשליך על כך. אנחנו חייבים לקחת גם את זה בחשבון.
היו"ר צביקה פוגל
לחלוטין. הייתי אתמול בקיבוץ בארי. עשיתי שם סיור עם מישהו שהיה שם שותף ונפצע. אני הייתי יועץ אסטרטגי של מועצה אזורית אשכול במשך כמה שנים, אני מכיר כל סנטימטר בבארי. אתה מבין שקהילת בארי לא קיימת. אין דבר שאני רוצה יותר מאשר לראות את בארי ירוקה וחוזרת לחיים.
שיר סיגל
בארי ועוד 25 יישובים בעוטף.
היו"ר צביקה פוגל
אני יודע. אני הייתי בכל היישובים האלה – גם בשער הנגב, גם בשדות נגב, גם בחוף אשקלון. בכולם, תאמינו לי. נתתי אותו כדוגמה ליישוב שספג את המכה הקשה ביותר.

מי עוד רוצה לדבר? חבריי חברי הכנסת, בבקשה.
מיכל מרים וולדיגר (הציונות הדתית)
אני רוצה לומר בהתייחס למה שאמרה זאת שדיברה קודם, לגבי המוסר. אני חושבת שאיבדנו או סירסנו את המילה מוסר, היא השתבשה לנו עם הזמן. כי בעיניי – היא יכולה להסכים איתי או לא, היא לא נמצאת פה – זה לא רק דיון פילוסופי. זה דיון מהותי. האם המוסר זה כל הזמן רק לרחם ולרחם, ולהבין שאם זאת אישה אז צריך לתת לה ככה וככה? בעיניי זה לא נכון, זה לא המוסר.

אני אשתמש במשהו שהיא אולי קצת זלזלה בו. אני לא שופטת אותה, כי היא במקום שבאמת אף אחד מאיתנו לא רוצה להיות שם. אבל כן, כשמרחמים על אכזרים, אנחנו גורמים נזק עצום למדינת ישראל.
נאור שירי (יש עתיד)
את אומרת: אני לא שופטת אותה, אבל – את שמה לב?
מיכל מרים וולדיגר (הציונות הדתית)
אני לא מסכימה עם הדברים שלה. אני לא שופטת. אני יכולה להבין מאיפה היא מביאה את הדברים, אבל אני לא מסכימה איתם. האבל – זה בגלל שאני לא מסכימה. זה לא לשפוט. זה בסדר. מותר לי להתווכח לגבי הדעה, אני לא פוסלת את האדם שאומר אותה.

ולכן, בעיניי, החוק הזה צריך להתקבל. הוא לא חוק אזוטרי, הוא כבר הונח בכנסת הקודמת והונח גם בכנסת הנוכחית. היו עליו לא מעט דיונים בוועדה הזו. אנחנו לא צריכים לתת ולאפשר לאסירים ביטחוניים שרוצים – ולפעמים אפילו מצליחים – לפגע בנו, להרוג אותנו, שירותים שהם אינם שירותים מצילי חיים. זה חשוב, זה קריטי, זה נכון בכל צורה ובכל אופן, בוודאי ובוודאי גם לחיזוק העם שלנו ולחיזוק האמת שלנו. צריך ללכת איתה עד הסוף ולא לפחד ממה שיגידו אחרים.

זה נכון, זה חשוב. בעיניי, זה המוסר האמיתי.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אני רוצה להגיב על החוק בשני משפטים.
היו"ר צביקה פוגל
בבקשה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אנחנו נצביע על זה היום?
היו"ר צביקה פוגל
לא.
נאור שירי (יש עתיד)
זו הצעת חוק פרטית, נכון?
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
כן. היא כבר עברה בטרומית.
נאור שירי (יש עתיד)
אני יודע.
היו"ר צביקה פוגל
אני ביקשתי לקיים פה דיון, כי הוספתי - - -
נאור שירי (יש עתיד)
אבל אין קידום של הצעות חוק פרטיות, אז אני מנסה להבין את הבירוקרטיה של הדיון.
היו"ר צביקה פוגל
אין בירוקרטיה.
נאור שירי (יש עתיד)
זה דיון לשם דיון?
היו"ר צביקה פוגל
ביקשתי להוסיף סעיף נוסף לדיון הזה, מעבר לתשלום עבור העניין, שכל שירותי הבריאות שינתנו לאסיר ביטחוני יהיו רק בתוך הכלא.
נאור שירי (יש עתיד)
אני רק שאלה, כדי להבין. הכנסת החליטה שבמהלך החודשים הקרובים, או לפחות עד שיוחלט אחרת, אין הצעות חוק פרטיות. נכון?
היו"ר צביקה פוגל
אין הצבעה על הצעות חוק פרטיות.
נאור שירי (יש עתיד)
אין קידום. לא הצבעה.
היו"ר צביקה פוגל
אני רוצה עכשיו לנסות לנסח את זה, להכין ולשים את זה על השולחן. לעתיד.
נאור שירי (יש עתיד)
אין בעיה. אני לא נכנס לחוק. אין דיון וקידום של הצעות - - -
מיכל מרים וולדיגר (הציונות הדתית)
אם יש הסכמה על זה - - -
נאור שירי (יש עתיד)
לא, זה לא עניין של הסכמה.
מיכל מרים וולדיגר (הציונות הדתית)
בהסכמה יש.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
לא.
נאור שירי (יש עתיד)
לא. אין קידום של הצעות חוק פרטיות. אז אני תוהה, בינינו – אני שם בצד את כל המאורעות היום – למה אנחנו עוסקים בדיון שני ברצף בהצעות חוק פרטיות. יש המון הצעות חוק שאני יכול לכתוב, אתן יכולות לכתוב, אתה יכול לכתוב, אני ואתה נסכים על כמה הצעות חוק שרצינו אולי לקדם - -
היו"ר צביקה פוגל
נכון.
נאור שירי (יש עתיד)
- - שהן גם רלוונטיות למלחמה. למה היום אנחנו עושים דיונים בהצעות חוק פרטיות – שיש להן רלוונטיות, אני לא אומר, הן מוצדקות במאה אחוז, אבל באלף ואחד דברים אחרים אסור לנו. לי אסור לקדם הצעת חוק. אני חבר כנסת בישראל – אין לי יכולת. אז אני תוהה - - -
היו"ר צביקה פוגל
אני חבר כנסת בדיוק כמוך.
נאור שירי (יש עתיד)
וגם לך אין יכולת. אבל לך יש יכולת לעשות דיונים. אני לא יכול. אני לא יכול לחשוב לעשות דיון באיזה חוק.
היו"ר צביקה פוגל
אני לא בטוח שאם תבקש ממני יפה, אני לא אקיים דיון.
נאור שירי (יש עתיד)
לבקש כן, אבל אפילו בסנהדרין אין לי יכולת לקדם הצעות חוק. אז למה היום הוא יום דיוני הצעות חוק פרטיות?
היו"ר צביקה פוגל
כי אני חושב שנכון לגבש אותן ולהעלות אותן על סדר היום.
נאור שירי (יש עתיד)
אין לי בעיה. אז זו החלטה של הכנסת? אני שואל שאלה אמיתית.
היו"ר צביקה פוגל
זה אושר לי על ידי הנשיאות. אני לא בנשיאות הכנסת.
נאור שירי (יש עתיד)
אתה לא צריך אישור מהם כדי לקיים דיונים.
היו"ר צביקה פוגל
בוודאי שכן. כל נושא עובר בנשיאות הכנסת.
נאור שירי (יש עתיד)
אתה לא בנשיאות בשביל דיון מהיר בוועדה בהצעת החוק.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
בעיקרון רק אנשי קואליציה יושבים בפורום הזה.
נאור שירי (יש עתיד)
נכון. ההבדל הוא שאתה בפורום שמאשר את הדיונים.
היו"ר צביקה פוגל
לא.
נאור שירי (יש עתיד)
זה רק קואליציה.
לאה גופר
לא. זה מזכיר הכנסת, יועצת משפטית ויושב-ראש הכנסת.
נאור שירי (יש עתיד)
קואליציה. אני יושב שם? יו"ר האופוזיציה יושב בפורום הזה? זה קואליציה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
הוא צודק. שירי לפעמים מקשקש, אבל פה הוא גם צודק.
נאור שירי (יש עתיד)
אני רוב הזמן צודק, ולפעמים אני גם מקשקש. אני צודק. היום הזה, אני שם בצד את מה שהיה, אבל לא שם בצד את מה שהיה, כי הוא הביא אותנו לנקודת רתיחה והתנגשות, בדיון שהמהות שלו היא פסולה – כי אין דיונים בהצעות חוק פרטיות. ואנחנו חצי יום, כל הברדק שקרה היום הוא בגלל הדיון בהצעות חוק פרטיות.

עכשיו, אם מוסיפים סעיף פה – גם אי-אפשר. אם אפשר – אז לכולם. אני גם רוצה להגיש הצעות חוק.
היו"ר צביקה פוגל
תגיש.
נאור שירי (יש עתיד)
אבל אין.
היו"ר צביקה פוגל
אבל זאת לא הגשה. זאת הצעת חוק קיימת.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
פוגל, האמת שיש סיכום בין קואליציה לאופוזיציה שלא נוגעים בהצעות חוק פרטיות, בעיקר בגלל שבעיקרון האופוזיציה ניאותה לא להעלות הצעות חוק פרטיות בימי רביעי. הרי אתה מבין מה המשמעות של להעלות הצעות חוק פרטיות ביום רביעי.
היו"ר צביקה פוגל
בוודאי, ברור.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
לקואליציה זה יהיה קשה. אז האופוזיציה ויתרה על הזכות להעלות הצעות חוק פרטיות, שזה הכלי היחיד שיש לה ביום רביעי, בתנאי שלא יקודמו הצעות חוק פרטיות. בגלל זה, מה שהוא אומר זה מאוד נכון.
נאור שירי (יש עתיד)
אני מנסה להבין, בכנות. לא ששאר הדברים לא היו בכנות. אבל אם אנחנו מעלים הצעות חוק פרטיות, אז זה שינוי מההסכמה. אם יש שינוי מההסכמה, אז נודה על זה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
זה אומר שהאופוזיציה יכולה להתחיל להעלות גם, אם אנחנו שוברים.
נאור שירי (יש עתיד)
כי מונעים ממני את הכלי הבסיסי ביותר בבית המחוקקים במדינת ישראל.
היו"ר צביקה פוגל
נלך ונבחן ביחד למה זה עלה ולמה זה אושר, ולמה אף אחד לא קפץ לפני זה כדי להגיד: תעצרו את זה.
נאור שירי (יש עתיד)
מי אישר את הדיונים היום בוועדה? שאלה אמיתית, כחבר כנסת חדש.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
יש ועדה שמתכנסת, ראשי הוועדות עם יושב-ראש הכנסת מתאמים ביניהם.
היו"ר צביקה פוגל
אני יושב-ראש ועדה ולא הייתי באף ישיבה כזאת. מעולם לא הייתי. הגשתי בקשה לקיים את שני הדיונים.
נאור שירי (יש עתיד)
אני שואל, כי אני לא יודע.
היו"ר צביקה פוגל
דרך אגב, היו שני דיונים שביקשתי והם לא אושרו.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
צריך לשאול את אמיר או את מרב.
נאור שירי (יש עתיד)
אוקיי.
היו"ר צביקה פוגל
עוד התייחסויות? מישהו רוצה להתייחס לעניין?

בבקשה שי, מיד אחריו נשמע את מי שבזום.
שי גליק
אני רוצה להגיד שתי נקודות חשובות, גם בהקשר לדיון הזה וגם בהקשר לדיון הקודם.
היו"ר צביקה פוגל
לא, עזוב את הדיון הקודם, שי, בבקשה.
שי גליק
אוקיי, אז בהקשר לדיון הזה. מטרת החוק היא להפעיל מנוף לחץ על מחבלים שיושבים בכלא, שלא יקבלו את התנאים שלהם. צריך להבין שהאסירים לא מפחדים לשבת בבתי כלא. כל מי שמכיר את התחום הזה, יודע שבבתי כלא יש תנאים מאוד מאוד טובים לאסירים ביטחוניים. אפילו לא קוראים להם מחבלים, קוראים להם אסירים ביטחוניים, שזה שם מכובס.

הם מקבלים טיפולים רפואיים ברמה מאוד גבוהה. מקבלים הרבה מאוד דברים ברמה מאוד מאוד גבוהה. כמובן שחייבים לתת להם את מה שמגיע להם על פי חוק, אין בזה ספק בכלל. אבל למשל לראות את הצביעות הזאת שהצלב האדום דורש לבקר את אותם אסירים, את אותם מחבלים שרצחו – והצלב האדום מסרב עד היום ללחוץ על החמאס, בכל דרך. הצלב האדום מנותק מכל מה שקורה בישראל. הוא לא הסכים לבקר עקורים, לא הסכים לעשות שום פעילות אקטיבית כלפי אותם 240 החטופים שלנו שנמצאים בעזה ולא מקבלים טיפול רפואי.

יש כאן צביעות, ולכן זאת המטרה: המטרה כרגע היא להפעיל כמה שיותר מנופי לחץ על החמאס, ושאנחנו נוכל להשתמש בהם. גם החוק הזה, גם החוק הקודם – מטרתם היא אחת, ואני רוצה להגיד את זה במפורש: שיהיה לנו מנוף לחץ כדי שהחמאס ירצה לחתור לעסקה. כרגע לחמאס לא בוער לרוץ לעסקה. אין לו לאן למהר. ברגע שיהיו לנו מנופי לחץ עליו – של תנאים קשים בכלא, חוק עונש מוות למחבלים – הוא ירצה לרוץ לעסקה. האימהות של תושבי עזה ילחצו לבצע את העסקה, כי יידעו שיש פה איזושהי נקודה.

החוקים האלה הם לטובת החטופים, שיהיו לנו מנופי לחץ. כל מי שמבין טיפה במשא ומתן, מבין שכשיש לך מנופי לחץ אתה מצליח וכשאין לך מנופי לחץ אתה לא מצליח. כרגע לישראל אין הרבה מנופי לחץ, צריך להגיד את האמת. ראינו את זה. כשגלעד שליט היה הרבה מאוד שנים בכלא, לא היה לנו מנוף לחץ להפעיל עליהם. היינו צריכים להביא להם את רוב הדרישות שלהם. מטרתם של שני החוקים האלה זה להפעיל מנוף לחץ על החמאס, להתקדם לעסקה כמה יותר מהר, ולכן אני מברך על החוקים האלה. שוב, אכן רואים את החוקים האלה בצד השני. אבל מנופי הלחץ יגרמו להם לחתור לעסקה. הם רוצים עסקה, אבל הם צריכים מנוף לחץ, וזה מטרתם של החוקים האלה.

אני מחבק את המשפחות. כל הכבוד להן שהן נאבקות, צריך להגיד את זה. באמת כל הכבוד להן. הן מתפרקות כל פעם מחדש. אני גם הייתי בדרום, ראיתי את המראות. לקחתי נעל של ילדה שנרצחה, יש לי אותה עד היום. אני מסתובב איתה כל הזמן, כדי לזכור מאיפה הגענו ולאן אנחנו צריכים להגיע. אנחנו צריכים לחתור לזה שלמדינה יהיה כמה שיותר כוח. כמה שיותר כוח. אני אומר תמיד: כשעבריין ועורך דין נלחמים – העבריין מנצח. אתם יודעים למה? כי לעבריין יש עורך דין, ולעורך דין אין עבריין שעוזר לו.

אנחנו חייבים להראות שבעל הבית השתגע, שיש לנו כוח של עבריינים. כמובן, בצורה חוקית לגמרי. במדינת ישראל אנחנו פועלים לפי חוק, אך ורק לפי חוק. החוק הזה וגם החוק הקודם הם מנופי לחץ. בעזרת השם, פדויי השם ישובון ובאו לציון ברינה.
היו"ר צביקה פוגל
שי, תודה רבה על ההתייחסות.

יש לנו בזום ד"ר יוסף ולפיש, יושב-ראש הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית. בבקשה. אני רואה שאתה במילואים, אני מקנא בך.
ד"ר יוסף ולפיש
גם אני גאה להגיד שהחיים שלי נעצרו ב-7.10, צה"ל מצא לנכון לגייס אותי. אני רופא חטיבתי במפקדת חטיבה לוחמת בדרום. בזכות הדיון הצלחתי לצאת לכמה שעות הביתה כדי להופיע בפניכם. לא הספקתי אפילו להחליף בגדים.

חשוב לי להדגיש שכל מה שאני אומר הוא לא על דעת צה"ל. אני לא דובר של צה"ל, אני רק מדבר בשם הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית.

צריך להגיד שקשה מאוד לדבר אחרי הדברים של משפחות החטופים. אני נמצא בחזית, החטיבה שלי לוחמת בתוך עזה, אנחנו עושים מאמץ כדי להכריע את החמאס. אני רואה את הצבא, ואני חייב להגיד שזה מאוד מבליט את ההבדל בינינו לבין אותם חלאות אדם שעשו את מה שעשו באותו יום מקולל. הצבא שלנו, למרות שהוא קיבל על עצמו למוטט את שלטון החמאס ולהילחם בתוך עזה, עושה את זה בצורה מאוד אתית, שמתאים למדינה מערבית - -
היו"ר צביקה פוגל
וטוב שכך.
ד"ר יוסף ולפיש
- - שמשיגה מטרות צבאיות בכל הכוח ועם כל העוצמה, אבל בצורה מוסרית ונאותה.

הדבר הראשון שאני רוצה להגיד – זה כבר נאמר, אז אני אגיד את זה בקצרה, כי חשוב להעביר את המסר הזה, כמו שכבר אמרת ואתה מקבל את זה – אי-אפשר לתת לרופאים לקבל את ההחלטה אילו טיפולים הם משפרי איכות חיים ואילו לא. דיברנו על זה בדיון הקודם. זה מושג שהרופאים לא מכירים אותו. המחוקק, אם הוא רוצה להשתמש בדבר כזה, הוא צריך להגיד מה הוא יממן ומה לא. אבל אי-אפשר לתת לרופא להחליט איזה טיפולים הוא ייתן או לא ייתן. רופא מחויב לתת כל טיפול, על פי שבועת הרופא.

דרך אגב, אני לא מקבל את האמירה שהרופאים מעגלים את הקצוות לגבי שבועת הרופא. חבר הכנסת פוגל, אתה הבאת את הדוגמה של המתת חסד. על פי החוק במדינת ישראל המתת חסד היא רצח.
היו"ר צביקה פוגל
לא במדינת ישראל. אמרתי שזה קיים בעולם, במדינות אחרות.
ד"ר יוסף ולפיש
אוי ואבוי לנו אם בישראל רופא ילך נגד שבועת הרופא או נגד החוק. בהקשר הזה אנחנו מאוד נאמנים לאתיקה שלנו, ואני לא מקבל את העובדה שיש רופאים שהם לא אתיים. חשוב לי להדגיש את העניין הזה – אולי לאור מה שאמרו משפחות החטופים – שאנחנו לא יכולים להתנהג בצורה שהיא לא מוסרית ולא אתית, בשום צורה.

אני מאוד רוצה להתייחס למה שאמרת בהקשר של לתת רק בתוך הכלא. אני תוהה מה יקרה כשאסיר – לא משנה איזה אסיר – יעבור התקף לב. רופא הכלא יכול לאבחן אותו בכלא, לעשות לו אק"ג ולראות שיש לו התקף לב. אבל צנתור, שזה הדבר שמציל חיים, אי-אפשר לעשות בתוך הכלא.

אני ביקרתי במתקן הרפואי של שב"ס, במר"ש. הם נותנים טיפול שראוי למקום והם עושים את מה שהם יכולים. אבל מר"ש הוא לא בית חולים. הוא לא מאפשר טיפולים מצילי חיים. הוא מהווה מן מיון קדמי ורפואה ראשונית, ובהחלט ראוי שרוב הדברים יעשו שם. שב"ס מקפיד מאוד לתת את הטיפול שצריך לתת לאסירים, על פי החוק במדינת ישראל. הוא עושה את מה שהוא צריך, כמו שצריך, ואני מאוד מגבה.

אני חייב להגיד שאני מאוד מתרשם מהשב"ס ומהטיפול המאוד איכותי שהם נותנים לאסירים. אבל להגיד להם: תנו טיפול בתוך הכלא, ואם זה מחוץ לכלא אז אל תיתנו, זה מאוד בעייתי, כי בהרבה מאוד מקרים זה אי-אפשר וצריך לעשות דברים בתוך בתי החולים.

אם רוצים להקים בית חולים שלם לשב"ס במימון ציבורי, אפשר יהיה לעשות דבר כזה ואז ניתן להם הכול בתוך השב"ס. אני מניח שלא זאת כוונת המחוקק.
היו"ר צביקה פוגל
לא, כוונת המחוקק היא אחת: לא להעניק את האפשרות למחבלים. ההגדרה היא מאוד ברורה: למישהו שבא לרצוח בך ובי, לאלה אני מכוון את החוק. לא לשום דבר אחר, לא לאף אחד אחר.
ד"ר יוסף ולפיש
אני יודע. אני מבין את זה היטב. אני שואל מה קורה כשאדם כזה כבר נמצא אצלנו והוא חווה התקף לב. האם ניתן לו למות בידיים של הרופא בשב"ס כי אי-אפשר להעביר אותו לצנתור דחוף שעושים לכל אדם בכל העולם במצב הזה? זאת השאלה שלי לדוגמה.
מיכל מרים וולדיגר (הציונות הדתית)
סליחה, אבל התקף לב לא קשור לשירותים משפרי איכות חיים. זה החיים. ולכן בוודאי שהוא יקבל את הטיפול. אני לא נכנסת לדעתי הפרטית, אבל זה לא מה שהחוק אומר. החוק מדבר על משפרי איכות חיים.
עידו בן יצחק
בדיונים הקודמים הוא אמר שאי-אפשר לעשות את ההבחנה הזאת.
היו"ר צביקה פוגל
בין משפרי חיים ולא משפרי חיים.
ד"ר יוסף ולפיש
אני לא יודע מה זה טיפולים משפרי איכות חיים. כשאומרים שהטיפולים יינתנו רק בתוך הכלא, כסעיף נוסף – איזה טיפולים יינתנו בתוך הכלא? מה הכוונה בנושא הזה? זה לא ברור. צריך להבהיר את הנקודה הזאת. זה דבר ראשון.

הדבר השני שחשוב להגיד, זה להזכיר את האמנות הבין-לאומיות. מדינת ישראל חתומה על האמנה. דרך אגב, הלשכה לאתיקה כבר בשבוע הראשון פנתה לצלב האדום במכתב תקיף, שיפעילו את כל קשריהם בעולם במטרה להגיע לשבויים ולנעדרים. אני מכיר את אנשי הצלב האדום בישראל, כמובן שהם צריכים לעשות יותר. אבל היכולת שלהם להשפיע – ובואו נגיד את האמת – על החמאס, כשאין להם שום חוזה, הסכם או איזשהו קשר עם הצלב האדום, זה קשה מאוד. זה לא אומר שהם לא צריכים להמשיך להתאמץ, כמו כולנו, אבל צריך להגיד גם את זה.

אנחנו חתומים על ההסכמים הבין-לאומיים, ובגלל זה אנחנו מתנהגים כמו שאנחנו מתנהגים, בצורה מוסרית ואתית. ובהקשר הזה לבוא ולהגיד שלא ניתן לאסירים את מה שמגיע להם על פי ההסכמים הבין-לאומיים – שזה טיפול מינימלי המחויב בחוק – זה יוצר בעיה כלפינו, זה יוצר לחץ בין-לאומי עלינו.
מיכל מרים וולדיגר (הציונות הדתית)
אני רק רוצה לשאול שאלה. האם האמנות הבין-לאומיות חלות על המחבלים מהאירוע הזה? לפי חוות הדעת שאני קיבלתי מאנשי מקצוע – אבל אני אשמח לשמוע גם חוות דעת אחרת – האמנות הבין-לאומיות לא חלות על המחבלים. אז מעניין אותי לדעת, אם יש כאן חוות דעת. ואם לא, אני אבקש מהיועץ המשפטי לתת לנו חוות דעת בנושא, האם על המחבל של החמאס חלות האמנות.
ד"ר יוסף ולפיש
אני אענה תשובה פשוטה על הדבר הזה.
היו"ר צביקה פוגל
בבקשה, דוקטור יוסף, בבקשה.
ד"ר יוסף ולפיש
אני לא בוחן מה חל על המחבלים. אני בוחן מה חל על הרופאים. על הרופאים חלה חובה לעמוד באמנות שהם חתומים עליהן בשבועת הרופא, שהיא להעניק טיפול רפואי לכל אדם באשר הוא אדם, בצורה שווה. אנחנו לא רוצים שהרופאים יהיו שופטים. אנחנו לא רוצים שהרופאים יקבלו החלטות למי לתת או איזה טיפול לתת לזה ואיזה טיפול לא לתת לזה. זאת הנקודה היחידה שאני בא להגיד.

ברגע שבעולם מזהים שיש חולשה בהקשר הזה, לוחצים עלינו מאוד ואומרים: ישראל היא מדינה פוגעת, שמות כאלה ואחרים. אנחנו לא צריכים לתת להם את הנשק הזה ללחוץ עלינו, בטענה שאנחנו לא עומדים באמנות הבין-לאומיות.

אני לא יכול להגיד כלום על המחבלים ולמה הם זכאים. אני יכול להגיד שהרופאים מחויבים לאמנות הבין-לאומיות. הרופאים מחויבים לשבועת הרופא.
מיכל מרים וולדיגר (הציונות הדתית)
אבל מה זה הרופאים מחויבים? אני רוצה להבין מה אתה אומר לי. אם האמנה לא חלה על מחבלים, אז הרופאים לא מחויבים. עזוב את מי שרוצה. תסביר לי רגע את מה שאתה אומר. אם יש חוות דעת שאומרת שהאמנה לא חלה על המחבלים הספציפיים הללו, אז הרופא לא מחויב לזה.

אני לא מבקשת שרופא יפעל כנגד האמנה. אני אומרת: אם האמנה חלה – אז מחויבים לה. אם היא לא חלה – אז לא מחויבים לה.
ד"ר יוסף ולפיש
אני אסביר, זה מאוד פשוט. אומנם אני יושב-ראש הלשכה לאתיקה ואני מבין באתיקה. אבל אני לא עורך דין ולא איש משפט, אני רופא. אני אומר שאפילו אם יגידו שמדינת ישראל לא מחייבת לתת טיפול לפי האמנה לאותם מחבלים, זה אומר שהמדינה – כמדינה – לא מחויבת. ועדיין, כל רופא מחויב לתת טיפול לכל אדם, כי הוא נשבע על זה והוא חתום על האמנה. האם המדינה תממן או לא תממן את זה, איך המדינה תביא את הטיפול הזה – זה כבר עניין שלכם, של המחוקקים.

אבל אל תציבו בפני הרופאים את הדילמה הזאת. הבאתם לטיפולו של רופא שב"ס – ורופאי שב"ס הם אנשים יקרים שמשקיעים ימים ולילות בטיפול באנשים שהחברה אמרה שמגיע להם עונש. אבל בכל זאת, ברגע שמגיע לטיפולם אסיר כזה – ולא משנה מה הוא עשה – הם מטפלים בו, כי הם מחויבים גם לאמנות, ובעיקר לשבועת הרופא שאומרת שמטפלים בכל אדם באשר הוא אדם, בצורה שווה.

אל תביאו אותם לרופאים. זה עניין שלכם. תכלאו אותם, תזרקו את המפתח לים – זה עניין שלכם. אני אומר: את הרופאים אל תכניסו לסיפור הזה. הרופאים מחויבים לתת טיפול לכל אדם – וכל טיפול שהם צריכים לתת. הם לא יכולים להבדיל בן אדם לאדם. זה הדבר המרכזי, את זה צריך להבין ולחדד מאוד כשאתם עושים את החוק הזה. ואם זה יהיה עניין של מימון, אז זה יהיה עניין של מימון. לא רלוונטי אליי. דרך אגב, מדינת ישראל היא מהמדינות המתקדמות בעולם בטיפול באזרחים שלה מבחינת כספי ציבור, ואני גאה להיות חלק מהמערכת הציבורית בישראל.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
מה קורה לרופא שלא מטפל כראוי באותו חולה ולא מעניק לו טיפול מציל חיים או נאות, מבחינת החוק הבין-לאומי או מבחינת האתיקה של איגוד הרופאים העולמי?
ד"ר יוסף ולפיש
לא אני הכתובת לשאלה מה קורה לרופא. אני בא עם הדגל של אתיקה רפואית. אני בא להגיד מה ראוי או לא ראוי שהרופא יעשה. אני בא להגיד מה המחויבות של הרופא מכוח השבועה שלו, מכוח המוסר שלו.

האמנות הבין-לאומיות חלות עלינו במובן הזה שאנחנו חלק ממשפחת העמים. החלק המשפטי, כלומר מה הסנקציה, הוא לא הרלוונטי בעיניי. אני לא מחפש לשאול מה יעשו לרופא.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
פשוט זאת שאלה שאני תוהה בה. אולי היא לא לחלוטין קשורה לדיון, אבל למעשה - - -
היו"ר צביקה פוגל
קשורה, קשורה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
הפצועים והחטופים שהגיעו לבתי החולים – האינדונזי ושיפא ורנתיסי – שנכנסו, רואים אותם במצלמות, נכנסים לתוך חדרי הטיפולים, עם צוות רפואי. ככל הנראה הם לא קיבלו את הטיפול הראוי, לא קיבלו טיפולי מצילי חיים ואפילו לפעמים סייעו לחמאס בעוולות.

השאלה מה הדין הבין-לאומי, או מה נכון מבחינת איגוד הרופאים, לגבי צוות רפואי כזה.
ד"ר יוסף ולפיש
ברשותכם, אני אענה על זה שתי תשובות קצרות. התשובה הראשונה היא שאכן שווה לעשות בדיקה משפטית בנושא הזה. לא אני הכתובת, הכתובת היא אנשים שעוסקים במשפט בין-לאומי ובאמנות בין-לאומיות, הם צריכים לתת תשובה לנושא הזה. זאת שאלה טובה, אבל לא אני כיושב-ראש הלשכה לאתיקה יכול לתת תשובה לזה.

התשובה השנייה היא שהאתיקה המערבית נבנתה על האדנים של רופאים שפשעו בתקופה של הנאצים, שנתנו יד לאנשים שהם רצחו יהודים - -
היו"ר צביקה פוגל
עשו ניסויים בבני אדם.
ד"ר יוסף ולפיש
- - מטעמים שהם כאילו רפואיים וכעזרה לחיה הנאצית. ולכן קמה האתיקה הרפואית, שבאה ואמרה: כל רופא מחויב לכללים אתיים, לא משנה איפה הוא ולא משנה על מה הוא חתום, בדיוק כדי למנוע את העובדה שרופאים ייתנו יד למעשי זוועה. בהקשר הזה, יש לנו תביעה כלפי כל רופא, לא משנה איפה הוא יושב, בין אם זה בשיפא או בתל השומר בשיבא.

רופאים הם רופאים, והם מחויבים כולם בכל העולם לאותם כללי האתיקה. אם הם לא עומדים בזה, זה פוגע בזכות שלהם לעסוק במקצוע הקדוש הזה שנקרא רפואה. זה מקצוע שהחברה נתנה להם את הזכות לעסוק בו, ועם הזכות הזאת באה חובה גדולה להתנהג בצורה מוסרית ואתית, כמו שצריך.
היו"ר צביקה פוגל
תודה רבה, ד"ר ולפיש. אני מאוד מודה לך על הדברים האלה. אני מאוד גאה שהייתי פעם שייך לצבא הזה, שעדיין ממשיך לפעול כמוסרי.

אני אומר לך משהו. אתה – אל תענה לי עליו. אבל חשוב לי לומר לך אותו, דווקא מפני שאתה לובש מדים ודווקא מפני שאתה אחראי על האתיקה. לרוצח שנכנס לבית משפחת פוגל וחזר אחורה כדי לרצוח את הילדה שהוא לא שמע אותה, אם אני הייתי רופא והוא היה מקבל התקף לב לידי – אני לא הייתי מפנה אותו לצנתור. יש בעיה עם המוסר שלנו כנראה. תודה. אל תענה לי.
אביב ישראלי
אני רוצה להגיד משהו אחר, אפשר?
היו"ר צביקה פוגל
בבקשה, אביב.
אביב ישראלי
אם שאלת ההיקף היא פה על השולחן, האמירה שאסיר לא יצא לטיפול רפואי וזה יינתן לו רק בתוך בתי הסוהר אין בה כדי לצמצם את ההיקף. זה שם שאלה אחרת על השולחן: מה היקף הטיפול ששירות בתי הסוהר צריך לתת בתוך בית הסוהר. זאת שאלה שגם אנחנו צריכים לחזור - - -
היו"ר צביקה פוגל
לכן קיימנו דיון הכנה הזה. תלכו לעשות שיעורי בית ותגידי לי אחרי האם זה – הגיוני או לא הגיוני, כדאי לא כדאי. אחרת נחזור למתכונת הקודמת, רק של תשלום או תגמול עבור קבלת טיפול רפואי – ופתרנו את העניין. אני חושב שצריך ללכת צעד אחד רחוק יותר. תגידו לי אם זה אפשרי או לא, זה הכול.
אביב ישראלי
אנחנו נעשה את הבדיקה. אבל שוב, זה לא שם את שאלת ההיקף על השולחן.
היו"ר צביקה פוגל
לא, זה יחייב אתכם לחשוב על ההיקף.
אביב ישראלי
אבל זה שוב יחזיר אותנו לשאלה לגבי מהו אותו טיפול, האם ניתן לעשות איזשהו פילוח מה הטיפול שהוא טיפול הכרחי, טיפול שנדרש לתת לשם שמירה על בריאותו ומה זה הטיפולים האחרים. זה יחזיר אותנו אחורה, לחלוקה הזאת של סל הבריאות. ואני חושבת שהבנו ששם זה מאוד בעייתי.
היו"ר צביקה פוגל
אז יכול להיות שקטגורית נצטרך לבוא ולהגיד שמחבל עם דם על הידיים – שנשפט כמחבל עם דם על הידיים – יקבל רק את מה שהכלא יודע לתת לו. מעבר לזה – לא יקבל. למה? ככה. כי הוא בא לקחת חיים מאיתנו. לא יכול להיות שאני אתן לו חיים כדי לעשות את זה עוד פעם.
מיכל מרים וולדיגר (הציונות הדתית)
הוא גם לקח חיים. לא רק בא לקחת.
היו"ר צביקה פוגל
לקח, כן.

זו דעתי. זה בסדר, לא חייבים לקבל אותה.
אביב ישראלי
לא, אני לא בעניין של לקבל את הדעה או לא לקבל את הדעה. אני אומרת שהמשמעות היא – צריכים להיות מאוד ברורים, כי הקביעה של כן יוצא או לא יוצא היא לא שאלת היקף הטיפול.
היו"ר צביקה פוגל
לי זה ברור.

עוד התייחסויות? בבקשה.
נעמה פויכטונגר
נציגי המשפחות אומנם יצאו, אבל אני חושבת שאי-אפשר שלא לומר שמאז ה-7 באוקטובר כולנו קמים כל בוקר והולכים לישון כל לילה עם אבן כבדה בבטן. האסון הוא אסון של כולנו, והתקווה שכולם יחזרו בשלום היא תקווה של כולנו.

בנוגע להצעת החוק, כמו שאדוני אמר, התחלנו לדון בה במושב הקודם של הכנסת. הייתה אז התייחסות נרחבת גם לקשיים המשפטיים וגם לקשיים היישומיים שההצעה מעלה. מאז המציאות שלנו השתנתה מאוד, אי-אפשר להתעלם מזה. יכול להיות שלחלק מהשינויים והתמורות שחלו יש גם משמעות משפטית. כמו שהזכרנו אז, כשיש נימוקים ביטחוניים עניינים, הם לפעמים מהווים בסיס להבחנה בין אוכלוסיות אסירים, בהקשרים שונים. כך שהדבר הזה בהחלט צריך להיבחן.

לגופו של עניין. מכיוון שההצעות שאדוני העלה פה הן חדשות ולא תואמות את ההצעה שהובאה בפני הממשלה ולא כל-כך את הדברים שבהם דנו, מטבע הדברים אנחנו כרגע לא יכולים להתייחס באופן קונקרטי להצעות עצמן. כמובן שנוכל להתייחס אחרי שנקבל איזשהו נוסח.

מעבר לכותרות או לדברים הכלליים שאדוני אומר, כדי להתייחס אנחנו נצטרך תרגום של ההצעות האלה למשהו שהוא קצת יותר קונקרטי, כי אפילו מההתייחסויות פה של חברי הכנסת היה נראה שאולי יש קצת פערים בין חברי הכנסת לגבי המתווה שעליו מדובר – כן מציל חיים, לא מציל חיים וכולי.
היו"ר צביקה פוגל
בהחלט.
נעמה פויכטונגר
ככל שתונח הצעה קונקרטית, נוכל להתייחס.

אדוני הזכיר בפתח הדברים גם את הנושא של קיזוז כספים של הרשות הפלסטינית. בהקשר הזה כמובן נדרשת לא רק התייחסות משפטית, אלא גם של גורמי המקצוע הרלוונטיים שעוסקים בהיבטים האלה – מל"ל, מט''ל. יש כמה גופים שהסוגיות האלה מונחות לפתחם.
היו"ר צביקה פוגל
תודה רבה על ההתייחסות.

עוד מישהו? בבקשה משה, רק תגיד למה אתה פה.
משה חן
שלום לכולם. אני פעם שלישית-רביעית פה. יש כאן חדשים שאולי לא מכירים את הסיפור שלי. לפני שמונה שנים אני הייתי שוטר, בעיקרון הסיפור הזה התחיל ממני. אני מנעתי פיגוע גדול עם מחבלת לפני שמונה שנים, בכביש מעלה אדומים לכיוון ירושלים.

אבחנתי בנהגת שהשתוללה על הכביש. חשבתי שהיא צריכה ללדת. בסך הכול לא רציתי לתת לה דו"ח, לא רציתי כלום. אני רציתי לעזור לה, לעצור אותה בצד ולשאול למה היא נוסעת ככה בטירוף, למה עוקפת פעם ימינה, פעם שמאלה, למה נכנסת בין מכוניות. אמרתי לה: גברת, תעמדי רגע בצד, מה את צריכה? צריכה ללדת? בואי אני אקח אותך להר הצופים. אני אפעיל סירנה ואקח אותך להר הצופים. ואז היא באה אליי בטענה, אמרה: מה אכפת לך? דיברה איתי בערבית, התחילה צועק עליי. אמרתי לה: גברת, תעמדי בצד, אני רוצה לבדוק אותך. היא אמרה לי: בוא, בוא – ואז היא הפעילה עליי בלון גז. היו לה עוד ארבעה בלוני גז מאחורה, שבמזל לא התפוצצו. אני נשרפתי, עפתי 20 מטרים אחורה. זה סיפור זוועה שאני כבר מספר ומספר, וזה מרגש.
איך שאני, פצוע ושרוף בפנים – היו לידי שש אוטובוסים מלאים, בכל אוטובוס 50 איש, בכל האוטובוסים, מכוניות. היו שם אלפי אנשים. זה היה פקק תנועה, כמעט ממחסום א-זעיים לכיוון מעלה אדומים. אני לקחתי מהר מטף כיבוי, איך שאני, שרוף, לא מעניין אותי כלום, העיקר להציל את האנשים. כיביתי את האש, ישר הוצאתי אותה מהאוטו כדי שלא תפעיל, כנראה שהיה לה עוד מטען מאחורה עם בלוני גז. יש הוצאתי אותה למטה. האנשים שהיו שם עזרו לי להרחיק את האנשים. ביקשתי שלא יירו בה, כי היה שם עוד ריח של גז.

מה שאני רוצה להגיד בזה הוא שזה שקיבלתי צל"ש או משהו כזה – חבר'ה, זה לא מזיז לי. אני הצלתי פה אנשים. אבל אחרי תקופה של שש או שמונה שנים פתאום אני שומע בתקשורת שהאישה הזאת, אחרי שהיא נשרפה כולה, רוצה לעשות ניתוח אף מפלסטיק. חבר'ה, אתם לא יודעים כמה אני בוער מזה. אני אחרי הפיגוע הזה עשיתי ניתוח ברגליים. אני סובל מפוסט טראומה. עשיתי ניתוח בבטן. ואני פתאום שומע שהיא צריכה לעשות ניתוח אף מפלסטיק?

חבר'ה, כל המקטרגים למיניהם, כל הרופאים למיניהם יכולים להגיד מה שהם רוצים. אבל יש לנו נכי צה"ל, שהם נכים מעל 100%+. בעזרת עורך הדין עידן קלימן, יושב-ראש ארגון נכי צה"ל, ברגע שהוא שמע את זה, הוא אמר לי: משה, תעלה את זה, תציף את זה הלאה. חיילי צה"ל, נכי צה"ל 100%+, הם לא יכולים לקבל ניתוחי אף מפלסטיק. הם לא יכולים לקבל שום ניתוח. למה שהמחבלים שבאו לפגוע בנו יקבלו? יש להם אמנה? קודם כל שיטפלו בחיילי צה"ל. שיבואו אליי, יטפלו בי.

בזכות מיכל וולדיגר. אני ישבתי איתה ודיברתי איתה, ואמרתי לה: מיכל, חייבים להעלות את הצעת החוק הזאת, שאף אחד לא יקבל. בזכות זה שמיכל ואני נלחמנו על זה, שירות בתי הסוהר קיבלו את הטענה שלנו – ואז היא לא קיבלה. ועכשיו אני מבין שצריך חוק לגבי זה.

אני מקווה שהחוק הזה יעלה, שאף מחבל שבא לפגוע בנו לא יקבל את זה. תודה רבה לכולם.
היו"ר צביקה פוגל
משה, תודה רבה על הסיפור. אני שומע אותו כבר בפעם השלישית וכל פעם זה שורף מחדש.

חבר הכנסת רון כץ, אתה רוצה לומר משהו?
רון כץ (יש עתיד)
הדברים שלך נשמעים היטב. אני מסכים איתך שאנחנו צריכים לאפשר בדיוק מה שהחוק מאפשר ולא מעבר, וזה מה שאנחנו צריכים לעשות. ברור שקודם כל צריכים לדאוג לאנשים שנלחמו עבור המדינה, לפצועים שלנו ולנכי צה"ל. זה חד משמעית, וחשוב שתשמע את זה מכולנו.
משה חן
אני רוצה להגיד לך שאפילו נכי צה"ל שהם 100%+ – אני לא מדבר על 20% או 40% שיש להם כווייה ביד או בפנים או משהו כזה – הם לא מקבלים את זה. אני צריך לריב עם משרד הביטחון בשביל שתי נקודות שאני צריך, אני לא מקבל.
היו"ר צביקה פוגל
משה, תודה רבה על הדברים. חבר הכנסת רון כץ, תודה רבה על הדברים.

עוד מישהו? כן, בבקשה.
כינרת צימרמן
שוב, בכל הרגישות – ובאמת בכל הרגישות – אנחנו רק מבקשים להדגיש שוב, ואמרנו את זה גם בדיונים הקודמים, בעיקר ביחס להצעת החוק המקורית: שירות בתי הסוהר מעולם לא התכוון ולא הסכים ולא חשב לתת ניתוח קוסמטי-פלסטי לאותה אסירה. זה בכלל לא היה על השולחן. העתירה שהוגשה הייתה בגלל הסירוב של שירות בתי הסוהר לאפשר את הטיפול הקוסמטי הזה, את זה חשוב לדייק.

שוב, זה לא מפחית מכל מה שבעינינו מגיע לכל שוטר ולכל חייל פצוע, מבחינתנו אין קשר בין שני הדברים הללו, אבל כן חשוב לנו לדייק את העניין הזה.
רון כץ (יש עתיד)
חידוד חשוב מאוד.
היו"ר צביקה פוגל
נכון מאוד.

כמו שנאמר פה מלכתחילה, הצעת החוק הזאת לא תעלה להצבעה כי אנחנו לא דנים היום בהצעות חוק פרטיות בכנסת. אבל היה חשוב לקיים את הדיון הזה כדי לגבש איזושהי הצעת חוק, שתיקח את המציאות של היום בצורה קצת יותר ריאלית.

רון, איך אנחנו אומרים? אחרי המלחמה? יום אחרי? אנחנו נביא את זה לדיון. אביב, אני מבקש עד אז לבדוק את האפשרות לגבי ההצעה שאני ביקשתי, שההחמרה תהיה כך שאפשר יהיה להגדיר שהמחבל שנשפט כמחבל עם דם על הידיים הטיפול הרפואי המקסימלי שהוא יזכה לו יהיה רק בתוך הכלא.

תודה רבה לכולם, לכל מי שהגיע לכאן. שיהיו לנו בשורות טובות.


הישיבה ננעלה בשעה 14:00.

קוד המקור של הנתונים