ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 17/10/2023

חוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (מס' 64 – הוראת שעה – חרבות ברזל) (מצב חירום כליאתי), התשפ"ד–2023

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



2
הוועדה לביטחון לאומי
17/10/2023


מושב שני



פרוטוקול מס' 78
מישיבת הוועדה לביטחון לאומי
יום שלישי, ב' בחשון התשפ"ד (17 באוקטובר 2023), שעה 9:30
סדר היום
הצעת חוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (מצב חירום כליאתי) (הוראת שעה – חרבות ברזל), התשפ"ד-2023 (מ/1658)
דיון והצבעה
נכחו
חברי הוועדה: צביקה פוגל – היו"ר
סימון מושיאשוילי
משה סעדה
מוזמנים
אתי אלקבץ - תג"ד, ראש חטיבת כליאה, שב"ס, המשרד לביטחון לאומי

אליאסף זכאי - סג"ד, ראש ענף תכנון וכליאה, שב"ס, המשרד לביטחון לאומי

כנרת צימרמן - סג"ד, ראש ענף משפט מנהלי ופלילי, המשרד לביטחון לאומי

נעמה פויכטונגר - עו"ד, ממונה ייעוץ וחקיקה פלילי, משרד המשפטים

גיל שפירא - עו"ד, מנהל המחלקה לייצוג אסירים, הסניגוריה הציבורית

דבי גילד חיו - עו"ד, קידום מדיניות וחקיקה, האגודה לזכויות האזרח
משתתפים באמצעים מקוונים
אביב ישראלי - עו"ד, עוזרת משפטים ליועמ"ש, המשרד לביטחון לאומי

גאל אזריאל - עו"ד, מחלקת ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים
ייעוץ משפטי
עידו בן יצחק
מנהלת הוועדה
לאה גופר
רישום פרלמנטרי
ליאור ידידיה, חבר תרגומים


רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי -דיוקים והשמטות.



הצעת חוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (מצב חירום כליאתי) (הוראת שעה – חרבות ברזל), התשפ"ד-2023
היו"ר צביקה פוגל
בוקר אור. אני מניח שחלק לא קטן מהנוכחים פה היו מעדיפים להיות עכשיו במקומות אחרים, ולהיות שותפים גם בדרך אחרת, אולי, למאמץ המלחמתי – אבל אנחנו פה. חשוב לי להזכיר לכולנו שאנחנו במלחמה. מלחמה על זכות קיומה של מדינת היהודים בארץ ישראל; לא פחות מזה. אנחנו נלחמים מול אויב שהוא לא פחות מההגדרה של נאצי, עם אמצעים דאע"שיים, אכזרי מאין כמוהו. זה האויב שמולו אנחנו מתמודדים.

ככל שאני נחשף יותר ויותר לזוועות – אני מעדיף להיצמד יותר למה שאני למד על האנשים האמיצים והגיבורים שהיו שם בשבילנו. אותם אזרחים נושאי נשק; אותן כיתות כוננות; אותם רב"שים; אותם שוטרים ואנשי מג"ב, שהגיעו לשם, ואף פעם לא חשבו שהם יצטרכו להתמודד במלחמה שכזו; חיילים שהגיעו בכוחות עצמם, או במסגרת היחידות שלהם. האנשים האמיצים האלה מנעו מאיתנו טבח הרבה יותר גדול, וגם כך – אנחנו מתמודדים עם משהו שכמעט בלתי אפשרי לסבול אותו.

זו ההזדמנות שלי להגיד להם, פעם נוספת, תודה. נאחל לעצמנו שלא ניקלע לאירועים כאלה בעתיד. אני אנצל את ההזמנות גם כדי להשתתף בצערן של המשפחות השכולות, לאחל החלמה מהירה לפצועים – ויש לא מעט כאלה; חלק בנפש, חלק בגוף וחלק בשניהם - ולקוות שהשבויים, החטופים והנרצחים, שנמצאים בידיהם של בני העוולה האלה, יחזרו הביתה כמה שיותר מהר.

אנחנו התכנסנו כאן הבוקר כדי לדון בהצעת חוק לתיקון פקודת בתי הסוהר, התשפ"ד–2023, שתכליתה לדון במצב חירום כליאתי כהוראת שעה, למשך תקופת חרבות ברזל. זו ההגדרה. נכתבו לזה הרבה מאוד דברי הסבר, ואני לא מתכוון לעבור על כולם. אני מתכוון לעבור על התמצית של הדברים, כדי שיהיה ברור.

ב-07 באוקטובר, בבוקר יום שבת, בשמחת תורה, נפתחה התקפת טרור רצחנית, ולצורך האירועים – הוכרז, על ידי ממשלת ישראל, על מצב חירום בעורף, לכל המדינה. מאותו רגע – כוחות הביטחון, על כל מרכיביהם, פועלים בעצימות – בדרך כלל אנחנו נוהגים את זה לעצימות נמוכה, בינונית וגבוהה, אז תרשו לי להוסיף לזה ביטוי חדש – שטרם נראתה כמוה במדינת ישראל.

התוצאה של אותה עצימות היא מעצרים רבים, שכבר קרו, ומעצרים נוספים, שעוד יהיו, של כל אלה שאם לא יחוסלו – ייעצרו ויישפטו, כמה שיותר מהר – כך אני מקווה – כפושעי מלחמה; לא פחות מזה.

כדי לאפשר את כל התהליך הזה – יש צורך בחקיקה זמנית, בהוראת שעה, שתאפשר את המעצרים האלה, תוך חריגה מהוראות הדין הנוגעות למרווח המחיה, או לשטח המחיה של העצורים, ולעתים גם לכך שהם לא יהיו על מיטה, אלא ישנו על הרצפה. זה הדבר שאותו אנחנו אמורים לאשר היום כהוראת שעה.

אנחנו נקריא את הצעת החוק. עידו, שמשמש כיועץ המשפטי לוועדה באירוע הזה, יקריא את הצעת החוק. אנחנו נשמע את ההתייחסות של כל מי שרוצה להתייחס, ובסופו של דבר חברי הכנסת יסכמו ויצביעו על העניין הזה. אם לחברי הכנסת, חבריי, סימון מושיאשווילי ומשה סעדה, יש משהו לומר בפתיח – בבקשה. אם לא – בואו נתחיל.
משה סעדה (הליכוד)
ברשותך, דבר קצר. כמו שאמר היושב ראש – אנחנו במצב חירום, וכולנו יצאנו מהשגרה שלנו. הילדים שלי, הילדים של כולנו והאחים של כולנו – התגייסו למילואים בצו 8. הם לא שואלים באיזו צפיפות, בדיוק, הם ישנים שם – מזרונים או לא מזרנים; זה לא בשיח. כולם נמצאים שם כדי להגן עלינו, כפשוטו של דבר.

לכן, גם כל ארגוני הזכויות – שאני מבין ומכבד אותם, ככלל – צריכים לדעת שזו שעת חירום, ובשעת חירום – כולם יוצאים מהשגרה שלהם ומהמקום הרגיל שלהם. לכן אני מצפה מכם להבנה, כדי שנוכל לחוקק את החוק הזה כמה שיותר מהר, ובכלות מצב החירום – כולנו נחזור לשגרה; הילדים ישובו אל ביתם והאסירים יקבלו את הזכויות. כולנו צריכים להבין שמצב חירום – זה על כל המשתמע.
היו"ר צביקה פוגל
תודה לחבר הכנסת משה סעדה. סימון, משהו? בבקשה, עידו.
עידו בן יצחק
אני חושב שיותר טוב שמשרד המשפטים יציג את זה.
היו"ר צביקה פוגל
בבקשה. עו"ד אביב ישראלי, בבקשה.
אביב ישראלי
בוקר טוב, אדוני היושב ראש. לא פשוט לדבר אחרי הדברים שנאמרו. אני אתייחס להצעת החוק. במסגרת הצעת החוק, כפי שציינת, הוצע לתקן את פקודת בתי הסוהר, ולקבוע הסדר זמני, כהוראת שעה לשלושה חודשים, בהתאם לנוסח שהוגש, בנוגע למצב חירום כליאתי.
היו"ר צביקה פוגל
אני חייב לעצור אותך. שלושת החודשים האלה ימשכו אוטומטית, או שנצטרך להתכנס פעם נוספת?
אביב ישראלי
בעצם, בתוך הצעת החוק יש מנגנון הכרזה, שבמידת הצורך, אם השר שוכנע – ניתן להכריז על מצב חירום, אבל ההסדר כולו הוא לשלושה חודשים. זאת אומרת, ברגע שהוא יפקע – לא ניתן יהיה להכריז על מצב חירום.
משה סעדה (הליכוד)
למה זה לא תלוי במצב החירום במדינה? זאת אומרת, למה צריך לחדש בכל פעם? הרי, כל עוד מצב החירום קיים – החוק צריך להיות תקף. זה כמו שצו המילואים לא מתחדש.
עידו בן יצחק
זה מותנה במצב המקומות בבתי הסוהר. יכול להיות שבארץ – עדיין יפלו טילים, אבל שב"ס ימצא פתרונות והכל יהיה בסדר, ואז לא תצטרך.
משה סעדה (הליכוד)
הרי, זה היה - - -. כל עוד יש מצב חירום בארץ - - -
עידו בן יצחק
לא בהכרח.
היו"ר צביקה פוגל
אני לא סתם שאלתי את השאלה הזו, ואני שמח שקיבלתי תשובה והבהרה. בואו נתקדם.
אביב ישראלי
כן חשוב לי להגיד שיש בזה את שני הצדדים, כי אנחנו חושבים שיכול להיות – בתקווה – שמצב החירום יסתיים, אבל העצורים שנקלטו – עדיין נמצאים בתוך מתקני הכליאה. זאת אומרת, מצב החירום במתקני הכליאה יימשך, אולי, מעבר. אני אתייחס לזה - - -
היו"ר צביקה פוגל
ברור. בבקשה, אביב, תמשיכי. סליחה על ההפרעה.
אביב ישראלי
כמו שאמרנו, מדינת ישראל נמצאת במצב חירום חריג; במצב מלחמה, שבשלו – הכריז שר הביטחון על מצב מיוחד בעורף, בשטח המדינה כולה, והוכרז על מבצע חרבות ברזל. נוכח מצב החירום – כפי שאדוני, יושב הראש, ציין – כוחות הביטחון פועלים בעצימות גבוהה מאוד לשמירה על שלום הציבור וביטחונו.

בוצעו מעצרים רבים, ומצבת הכלואים במתקני הכליאה עלתה משמעותית. הערכת גורמי הביטחון היא שהמעצרים האלה עוד ימשכו, ויש צפי לקליטת עצורים רבים. בהתאם לנתונים שהתקבלו משב"ס, ממש הבוקר – מצבת הכלואים עומדת על 17,073 כלואים, בעוד כשתקן הכליאה שקבע השר לביטחון לאומי, באישור הוועדה, עומד על 14,500 בלבד.
צריך להגיד, ברקע הדברים
בשנתיים האחרונות חלה עלייה משמעותית במצבת הכלואים במתקני הכליאה, מה כשלעצמו מקשה על קליטת עצורים במתקני הכליאה. העלייה החריגה בימים האחרונים – ונציגי שב"ס יפרטו, קצת, על הנתונים – היא חריגה אפילו ביחס למשבר הכליאה שקורה בשנתיים האחרונות.

לנוכח האמור, ולאור מצב החירום שבו מצויה מדינת ישראל, ועל מנת לאפשר לשב"ס להמשיך ולקלוט עצורים נוספים ולתת מענה לגורמי הביטחון – יש צורך בקידום הוראת השעה, שתאפשר הלנת עצורים ואסירים בחריגה מהוראות הדין לעניין שטח המחייה, וככל הנדרש – גם שלא על מיטה.
בתמצית, ביחס להסדרים
בסעיף 11ב לפקודת בתי הסוהר נקבע, בין השאר, שאסיר יהיה זכאי למיטה. הוראה דומה קיימת ביחס לעצורים בחוק סדר הדין הפלילי (מעצרים). לעניין שטח המחיה, אני חושבת שכל הנוכחים פה מכירים את בג"ץ שטח המחיה – שבית המשפט קבע מהו שטח המחיה שצריך להיות לכל אסיר ועצור, תוך שקבע פעימות ליישום החלטתו.

לאור מצב החירום, כפי שאמרתי, במסגרת ההסדר הזה מוצע לקבוע כי השר לביטחון לאומי, בהמלצת הנציבה ובהסכמת ראש הממשלה ושר הביטחון, יהיה רשאי להכריז על מצב חירום כליאתי. ההכרזה תתאפשר רק במקרים שבהם שוכנע השר שבשל מצב החירום השורר במדינה – קיים צורך במקומות כליאה נוספים באופן מידי, או שיש סבירות גבוהה שיהיה צורך כאמור.

ההכרזה תאפשר למנהל בית הסוהר להלין עצורים ואסירים תוך חריגה מהוראות הדין, גם לעניין שטח המחיה וגם לעניין הזכאות למיטה; בעצם, להלין על מזרון כפול בתאים.
לעניין מנגנון ההכרזה
בהסדר שקיים היום, בהצעת ההחלטה שהוגשה, השר לביטחון לאומי רשאי להכריז, בהסכמת ראש הממשלה ושר הביטחון. ההכרזה תיכנס לתוקפה עם מסירתה לנציבה, ותהיה בתוקף עד חמישה ימים. יש מנגנון הארכה – לאחר חמישה ימים צריך להביא את זה לממשלה, והיא יכולה להאריך, בכל פעם, בשמונה ימים, ולאחר חודש – הממשלה יכולה להאריך באישור הכנסת. זה המנגנון שנמצא, כרגע, בהסדר.
משה סעדה (הליכוד)
אבל זה לא מנגנון שמקשה על התפקוד, פוגל? למה כזה מנגנון צר, במצב של מלחמה, שלא לוקחת שבוע-שבועיים?
עידו בן יצחק
חבר הכנסת סעדה, בעיניי הבעיה היא לא שהוא מקשה על התפקוד, אלא שהוא גם מסורבל וגם לא מאפשר בקרה אמיתית. אישור של הממשלה, בכל הכבוד – עושים הצבעה טלפונית; זה סתם.
משה סעדה (הליכוד)
נכון. זה חסר ערך.
עידו בן יצחק
מה שבאמת חשוב פה הוא בקרה פרלמנטרית. לפי הצעת החוק מגיעים אלינו רק אחרי 35 ימים, וזה המון זמן. הרבה דברים אחרים, שנידונים כיום בוועדת החוץ והביטחון – אישור מצב מיוחד באו"ם; אישור צווי 8; אישור גיוס ציוד; אישור לפי חוק לוחמים בלתי חוקיים, שהוא הדבר הכי דומה לפה, כי משנים את הוראות החוק בגלל שיש כל כך הרבה לוחמים בלתי חוקיים שצריך לטפל בהם – מגיעים לוועדה תוך חמישה ימים עד שבוע.

הוועדה, כשלעצמה, יכולה להחליט שבמצב הדברים הנוכחי – היא חושבת שזה מספיק לשבוע, או שהיא חושבת שצריך את זה לשלושה שבועות. מה שהוועדה מחליטה – כך יעשה. כך נהגה ועדת החוץ והביטחון לגבי כל אחת מארבע ההכרזות; בחנה כל אחת לגופה, והחליטה בכמה זמן היא מאריכה אותן. אני חושב שזה מה שנכון לעשות גם פה. להביא את זה לממשלה בכל שמונה ימים – לא נותן כלום.
משה סעדה (הליכוד)
בוא נרחיב את מקצבי הזמן, וניתן לוועדה - - -
עידו בן יצחק
אני אומר שצריך להביא את זה לוועדה יותר מוקדם, ושלוועדה תהיה את הפררוגטיבה להחליט כמה זמן - - -
משה סעדה (הליכוד)
חמישה ימים הוא זמן לא משמעותי באירוע כזה. צריך לתת לפחות שבועיים.
היו"ר צביקה פוגל
הרעיון הוא כמה זמן אנחנו מעריכים.
משה סעדה (הליכוד)
הוא צריך להעביר לעוד אישור בתוך חמישה ימים. התוקף הראשוני הוא לחמישה ימים. זה לא משמעותי. גם בעניין של המעצרים של הלוחמים – זה 14 יום, אם אני זוכר נכון.
עידו בן יצחק
חמישה ימים. אין לך מה לבדוק; אנחנו אישרנו את זה בשבוע שעבר, ויש גם הכרזה חדשה, שפוקעת ביום חמישי.
משה סעדה (הליכוד)
חמישה ימים זה קצת זמן.
היו"ר צביקה פוגל
השאלה היא, אביב, אם אפשר לתקן.
עידו בן יצחק
הרעיון הוא לא הזמן שזה יהיה בתוקף; הזמן שזה יהיה בתוקף הוא מה שהוועדה תחליט. הרעיון הוא: מתי מגיעה - - - הפרלמנטרית - -
משה סעדה (הליכוד)
הבקשה לוועדה.
עידו בן יצחק
כי פה, בדיון הזה, אנחנו יכולים לשמוע את הנציגים של הסנגוריה ואת הנציגים של לשכת עורכי הדין, להבין את הבעיות האמיתיות בשטח ולבחון פתרונות.
משה סעדה (הליכוד)
אז צריך שהוועדה תחליף את הממשלה באישורים, מעת לעת.
היו"ר צביקה פוגל
נכון. זה בדיוק מה שאני מציע, עידו.
אביב ישראלי
העמדה של היועץ המשפטי של הוועדה ברורה לנו. גם המשמעויות של ההכרזה פה הן לא פשוטות; אין ספק. אני מבינה את ההשוואה ביחס להכרזות אחרות, ואני חושבת שפה – הצפי לשינוי, לצערי, הוא לא משמעותי.
עידו בן יצחק
אז הוועדה תקבע קבועי זמן יותר ארוכים אם היא תחשוב שאין צפי לשינוי, אבל לא יכול להיות שבמשך חודש – לא תהיה על זה שום - - -
אביב ישראלי
אפשר לחשוב על איזו שהיא הצעה שבה זה יגיע לוועדה יותר מהר. כן חשוב לנו, אולי, לשמר הכרזה של חמישה ימים של השר, או מועד שונה, ואחר כך שמונה ימים. כלומר, כן לשמור על המדרג שיש בהצעת החוק, ולאחר מכן – זה יגיע לכנסת; לא אחרי 35 ימים, אלא אחרי הכרזה של השר והממשלה, בתוך שבועיים, בערך.
עידו בן יצחק
לא אכפת לי שיהיה אישור של הממשלה באמצע, אבל הזמן שבו זה צריך להגיע לפה - - -
נעמה פויכטונגר
אם אפשר, נעמה ממשרד המשפטים. קודם כל, נמצאת איתנו בזום עו"ד גאל אזריאל. נשמח אם היא תוכל להתייחס, כי זה נושא שהוא בתחום אחריותה. כן חשוב לי לומר, רק לפתיחה, בהמשך לדברים שאמרו פה היושב ראש וחבר הכנסת – ברור לכולנו שאנחנו כאן על רקע סיטואציה מאוד חריגה. אני חושבת שאין חולק על כך שאלמלא הסיטואציה הזו – הצעת החוק הזו בכלל לא הייתה מונחת. אני חושבת שהנתון הזה הוא ברור, וכל המאמץ של כולנו הוא להגיע - - -
היו"ר צביקה פוגל
להיפך; ניהלנו דיון בהצעת חוק אחרת, שמאפשרת דברים אחרים; שכן דואגת לזכות של העצירים ליהנות משטח מחיה.
נעמה פויכטונגר
אז המטרה שלנו היא, באמת, למצוא את האיזון, שלוקח בחשבון גם את העובדה שאנחנו נערכים פה – כמו שאמרה אביב כמה פעמים – גם לטווח בינוני וארוך, וזה מצריך ראייה עם הפנים קדימה. אם אפשר לתת לגאל להתייחס – נשמח.
היו"ר צביקה פוגל
אוקיי. אנחנו ניתן לכולם להתייחס. בבקשה, אביב.
אביב ישראלי
אני אשלים את ההסדרים בנוגע להצעה. בהיבט של זכויות העצורים, כן יש, בתוך ההסדר, התייחסות לכך שהלנה של עצור שלא על מיטה תיעשה רק בנסיבות בהן לא ניתן לספק מיטה, ולתקופה קצרה ככל הניתן, ולעצור, כאמור, יסופק מזרן כפול. ההלנה תבוצע בהתחשב בגודל התא ובמאפייניו. מעבר לכך, מנהל בית הסוהר - - -
משה סעדה (הליכוד)
אני לא זוכר שיש מזרון כפול במילואים; רק הערה.
היו"ר צביקה פוגל
אביב, בבקשה.
אביב ישראלי
רק התייחסות אחרונה ביחס להסדר בהצעת החוק: נרשם שמנהל בית הסוהר יפעיל את סמכותו ביחס לאסירים לתאים בהם מוחזקים עצורים שהורשעו בעבירות המפורטות בסעיף 38ג(ב). זה מפנה, בעצם, לעבירות הביטחון שמנויות בסעיף של השחרור המינהלי. לעניין יתר האסירים – ככל שהדבר נדרש, נוכח מצב החירום, ביחס לכל היתר. עד כאן.
היו"ר צביקה פוגל
תודה רבה. מה שאני אבקש, עידו, זה שבהמשך – תכין את ההצעה שלך לשינוי, כי יכול להיות שבסוף – אנחנו נצביע עליה ונבחר בה. התייחסויות, בבקשה. מישהו רוצה להשלים את אביב? מישהו רוצה להתייחס, לפני שאנחנו עוברים ל-Zoom? לא אזנח פה אף אחד; זה דיון חשוב מדי מכדי שנוותר על חוות דעת זו או אחרת. עו"ד גיל שפירא, בבקשה.
גיל שפירא
תודה, אדוני. בראשית הדברים, אומר שכולנו מכירים את הכלל שלפיו כאשר התותחים רועמים – המוזות שותקות.
היו"ר צביקה פוגל
אני לא רציתי להגיד את זה כי אני חשוד כתותחן, כידוע לכם.
גיל שפירא
זה נכון, אבל כתותחן ששומע טוב, שזה חריג בפני עצמו, אבל אני חושב שאנחנו צריכים להיזהר מלהשתיק, לא רק את המוזות אלא גם את קול ההיגיון והשכל הישר. הצורך בתיקון הזה ובהתמודדות עם המצב שנוצר הוא מובן וברור, כולל הצורך לצופף את התאים בעת הזו.

העניין הוא שאנחנו נמצאים כאן אחרי תקופה ממושכת מאוד, ולפני כמה חודשים, ערב היציאה לפגרה, גם התקיים דיון אצל אדוני, כשדיברנו על תקן כליאה, על שחרור מינהלי וכו'. כבר אז – עמדנו והתרענו על המצוקות שיש בשב"ס, ועל הבעיה שנוצרה. בעיה, אגב, שלא נמצא לה פתרון הולם מזה שנים רבות, והנה, אנחנו נמצאים עכשיו במצב שלא שיערנו, כמובן, אבל החומרה שלו ברורה.

לכן, בהקשר הזה, אני חושב שהדבר הראשון - - -
היו"ר צביקה פוגל
רק למען ההגינות: לא נמצא לו פתרון לאורך שנים, אבל היום – ממוסד פתרון. כלומר, בימים אלה, בשנה האחרונה, מתמסד פתרון – בונים תאים חדשים ונוספים אמצעים נוספים.
גיל שפירא
אם כבר נכנסים לעניין ההגינות – אנחנו נמצאים כבר שש שנים אחרי הפסיקה של בית המשפט. לא חשוב; זה לא העניין כרגע. כולם עובדים - - -
היו"ר צביקה פוגל
אני לא אשם ברצח של ארלוזורוב; אני מבקש לזכור את זה.
גיל שפירא
זה נכון. זה לא לפתחו של אדוני, ואני אומר, מעבר לזה – כדי שיהיה ברור – שזה גם לא רק על כתפיו של שב"ס. זו משימה אחרת לגמרי; זה סדר גודל של המדינה, ולא שב"ס הם האשמים בדבר הזה. לכן, חשובים כאן כמה דברים: קודם כל, כפי שהיועץ המשפטי של הוועדה ציין – חשוב הפיקוח הפרלמנטרי ההדוק על מה שקורה.

למלחמה יש השפעה גדולה גם על מה שקורה בתוך הכלא. יש אסירים שבני המשפחות שלהם נחטפו, נרצחו או נעדרים. אגב, אני לא מדבר על פושעים גדולים או על עבריינים גדולים, אלא על אנשים שאיתרע מזלם לשבת בכלא בתקופה הזו. הם דואגים לבני המשפחות שלהם, לחטופים, למשפחות שנמצאות בבית, ואולי אין להן ממ"ד.

הלחץ גדול, וכאשר אל הלחץ הגדול הזה מצטרפת צפיפות שהיא באמת בלתי אפשרית – ואנחנו מדברים כאן על להלין אסירים על הרצפה, עם המקקים והפשפשים, כי אין ברירה – צריך להבין שלדבר הזה יש משמעות גם מבחינת תנאי המחיה של האסירים, ולכן נדרש כאן פיקוח של הוועדה, על התקופות, על הזמנים, על הצעדים שננקטים ועל החלופות. כל דבר כזה – חייב להיות בפיקוח. כנראה שיש גם צפי לגידול נוסף בהיקף הכלואים, כי אחרת – לא היינו כאן.

לצד זאת, אני חושב שהצעדים הזמניים שננקטים חייבים לכלול שורה של אמצעים נוספים, שבמסגרתם ייעשה כל מה שאפשר כדי להקל על הצפיפות. אנחנו יודעים, למשל, שהיום – ועדות שחרורים לא פועלות, ויכול להיות שיש אסירים שיכולים לזכות בשחרור מוקדם, והם נשארים בכלא משום שהפעילות הזו לא מתבצעת; יכול להיות שיש אסירים שנמצאים ממש לקראת סיום תקופת מאסרם, ואפשר להקדים את השחרור בחודש, ובכך – לפנות הרבה מקומות; אפשר, אולי, להרחיב את מנגנון שחרור הנציבה, ועוד כל מיני פעולות אחרות. אנחנו פירטנו את זה בהתייחסות שלנו.

אני חושב שיש שורה של פעולות שצריך לחשוב עליהן, גם בהקשר של שחרור מקומות, ולא רק הוספת מקומות בתוך הכלא. אני חושב שהדיון הזה חסר כאן, בהצעה הזו, וזה מה שאני מבקש מהוועדה לשקול. אני חושב שזה חלק מהדברים שהוועדה תצטרך לשקול לאורך הדרך, בפעמים הבאות שבהן היא תתבקש לדון בסוגייה הזו.

בנוסף, אני אפנה את תשומת לב הוועדה לכך שיש כמה טעויות הגהה שצריך לעבור עליהן בנוסח, ושאולי כדאי לתקן. נעשה את זה כשיוקראו הסעיפים. בשורה התחתונה, הנושא של חלופות שמאפשרות גם יציאה ושחרור מקומות, ולא רק הוספת מקומות – לא עלה על השולחן עד עכשיו, ולטעמי, כדאי שהוועדה תבקש הסברים גם לדבר הזה. תודה.
עידו בן יצחק
אם יורשה לי, היושב ראש: הצעת החוק כוללת גם סעיף של חובת דיווח לוועדה. אני חושב שחובת הדיווח הזו צריכה לכלול גם התייחסות לחלופות שנבחנות, שיושמו או שלא יושמו.
היו"ר צביקה פוגל
תודה רבה, עו"ד גיל שפירא, על ההתייחסות החשובה הזו. בבקשה.
דבי גילד חיו
עו"ד דבי גילד חיו מאגודת זכויות האזרח. אני אתחיל בכך שאמנם מדובר פה על צעדים שנעשים בשל מצב חירום, ולכאורה – לתקופת מצב החירום, אבל מאחר שמדובר באסירים ועצורים, אני חושבת שכל מי שיושב פה בחדר מבין היטב שגם אם המלחמה תיגמר בעוד שבועיים, שלושה או ארבעה – לא משנה - אני מעריכה ב-100% שלא ישחררו את האנשים האלה. לכן, מדובר פה בבעיה שהיא ארוכת טווח, והפתרונות צריכים להיות ארוכי טווח. כל החיבור הזה, כאילו שזה משהו מאוד זמני; פגיעה חמורה בזכויות, שנעשית רק לפרק זמן מוגבל – היא לא באמת נכונה, ואנחנו צריכים להבין את זה כשאנחנו דנים בחקיקה הזו.

אני רוצה לדבר על העומק של הפגיעה, כי אני חושבת שמאוד חשוב שהדברים ייאמרו פה, בוועדה. בבג"ץ הצפיפות, למשל – וזה החלק שמתייחס לצפיפות – בית המשפט אמר: "לא נפריז אם נאמר כי שטח מחיה פיזי של אסיר מהווה אחד מצרכיו הבסיסיים ביותר; הקיומיים. חיוני מכל בחינה שיתקיים שטח שבו יוכל האסיר לחיות את חייו, במגבלות הנובעות ממאסרו. עניינו בליבת כבוד האדם ובגרעין הזכות".

יושבים פה משפטנים שעוסקים במשפט חוקתי. אני חושבת שזו אחת מהאמירות הכי משמעותיות על זכות חוקתית, על זכות יסוד, שנאמרה על ידי בית המשפט. לגבי הלינה במיטה – להבדיל מעל רצפה או על מזרון – נאמר, על ידי בית משפט, שלינה במיטה, עם מזרון ושמיכה, מהווים חלק מזכותו של אסיר לכבוד האדם. זאת אומרת, זה לא משהו טכני, אלא חלק ממה שמבטיח כבודו ואנושיותו של האסיר או העצור הזה.

למשמעות של הצפיפות וההלנה על הרצפה יש השלכות מרחיקות לכת – גם מבחינת המתח והתנאים הסניטריים בתוך התאים עצמם – וזה מתווסף לשלל דברים שקורים בזמן האחרון. קודם כל, כמו שנאמר פה, יש חריגה מאוד משמעותית משטח המחיה שקיים כבר היום. במקום 14,500 אסירים – אנחנו נמצאים בחריגה של כמעט 300 מקומות; אלה מספרים מטורפים. גם כך, כבר כעת – ישראל היא עם שטח המחיה הקטן ביותר בעולם המערבי.

מאז שהתחילה המלחמה, זכויותיהם של האסירים בבתי הכלא כבר נפגעות בצורה משמעותית – ואני מדברת על כלל האסירים – בגלל מצב החירום, הטילים וכל מה שקורה בזמן המלחמה. בין השאר, נמנעות יציאות לטיפולים רפואיים ופגישות עם עורכי דין; יש הגבלה על שיחות טלפון ועל גישה למרפאה; חופשות מבוטלות, וגם ביקורים של משפחה, יציאה וכל הדברים האלה.

בנוסף, אתם העברתם Video Conference – אני לא יודעת אם זה הושלם עד הסוף. אין דיונים פליליים, למעט זה, ואין עתירות אסירים. כל המכלול הזה כבר קורה לאסירים ומשפיע. עכשיו, בנוסף לכל הדברים האלה – אנחנו רוצים להוסיף גם את שטח המחייה.

אני עוברת למה שאנחנו חושבים שכן צריך לעשות, כחלופה. יש כמה חלופות אפשריות, ולמיטב ידיעתנו, לפחות – אנחנו לא רואים שום מאמץ משמעותי; וכשאני אומרת "מאמץ משמעותי" – הכוונה היא שזה ישליך על מספרים משמעותיים מאוד, של מאות ואפילו אלפי אסירים.

בקורונה ראינו כמה אמצעים כאלה, שהשתמשו בהם כחלופה לציפוף. יש את העניין של הוצאת אסירים לחופשה: אז, בתקנות של הקורונה, נקבעה הצעה של חופשה של 30 יום. על בסיס זה שוחררו, אז, סדר גודל של 600 אסירים. תחשבו כמה זה משמעותי ביחס למספרים שעליהם אנחנו מדברים עכשיו.
הפחתת שימוש במעצרים
היו גם תקנות מיוחדות, בזמן הקורונה, שלפיהן היה צריך אישור מיוחד לעצור וכו'. באותה התקופה זה הפחית ב-45% את המעצרים. תחשבו כמה זה משמעותי. צריך לזכור שאין הפרדה טוטאלית – ופה יודעים זאת היטב – בין התאים בכלא לבין התאים של המעצר. הדברים האלה משליכים האחד על השני.

יותר מכך, זה זולג, בסופו של דבר, גם לתחנות המשטרה. אנחנו כבר ראינו שכשהתחילו מעצרים יותר משמעותיים, בשנה האחרונה – זה זלג גם לתחנות המשטרה, שהתחילו להלין בהן אנשים. גם בית המשפט פסל את הפרקטיקה הזו. דרך אגב, כשהפסיקו עם המעצרים בקורונה – הלכו לחלופות מעצר ולפיקוח אלקטרוני. זה לא ששחררו מגה-פושעים וזה פגע בביטחון.

חוץ מהחופשות והפחתת המעצרים – יש את השחרורים המינהליים, שצריך להגביר; דחיית כניסה לכלא; וחלופות מעצר. עוד שתי הערות שיש לי הן לגבי קביעה של מינימום של שטח מחיה, בכל מקרה, אבל זה יותר מתאים להערות לסעיפים עצמם, אז אני אשאיר את זה לאחר כך. תודה.
היו"ר צביקה פוגל
תודה. יש לנו מישהו בזום? בבקשה.
גאל אזריאל
שלום. גאל אזריאל ממחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים. בוקר אור. עידו דיבר על אפשרות לבנות את ההכרזה בצורה שונה. אני לא אתייחס למהות של ההסדרים, כי הם הוצגו על ידי המשרד לביטחון לאומי והדברים ידועים לכם.

הצעת החוק היא לתקופה מאוד מוגבלת, בגלל כל הדברים שהסנגוריה והאגודה לזכויות האזרח הציגו. יש פגיעה קשה בזכויות; אנחנו מודעים לדברים. זה משהו חריג לתקופה הנוכחית, וכמובן שנצטרך למצוא חלופות בזמן הזה.

זה מתקשר בצורה ישירה לנושא של ההכרזה. ההכרזה נדרשת כדי להחליט לחוג מההסדרים הקיימים היום, ומהאיזונים החוקתיים הנדרשים כדי לשמור, בכל זאת, על זכויות בסיסיות לאסירים. כרגע, הכל תלוי בבחינה של המשרד לביטחון לאומי, של שירות בתי הסוהר ושל הגורמים הרלוונטיים בממשלה, כדי לנסות למצוא פתרונות לטווח ארוך וחלופות שהן יותר מידתיות. לכן, זה נושא שהוא ממש בליבת העבודה של הרשות המבצעת.

כמובן שאני מסכימה שהכנסת תבצע פיקוח פרלמנטרי על העבודה של הרשות המבצעת. זה לא מה שכתוב בהצעת החוק הממשלתית כרגע, אבל כמובן שאפשר לחשוב על הקדמת המועדים שמגיעים לוועדה לצורך אישור של החלטת הממשלה להכריז, אבל ההצעה שהוצעה על ידי הייעוץ המשפטי לוועדה, לפיה הממשלה תכריז פעם אחת, ואחרי זה מי שיחליט האם ההכרזה נדרשת או לא היא הכנסת – היא הצעה שלא תואמת את חלוקת התפקידים בין הרשויות השונות בשלטון.

יש תפקיד לרשות המבצעת, והוא לבחון האם יש צורך בסמכויות החריגות האלה. הרשות המבצעת היא זו שמוטל עליה לבחון חלופות אחרות ולהכין חלופות אחרות, כמה שיותר מהר ולטווח ארוך, תוך כדי בחינת ההשלכות התקציביות והאפשרויות השונות – בשים לב למצב החירום ולמשאבים הקיימים לכל הרשויות הרלוונטיות. הכנסת, כמובן, יכולה לפקח על הדברים.

לכן, אני לא חושבת שנכון לכתוב נוסח אחר, שיאפשר לכנסת לקבוע את התאריכים ואת המועדים הרלוונטיים להכרזה, אלא שהשר יכריז – כמו שהצענו בהצעת החוק הממשלתית – לתקופה הראשונית. אחר כך, הממשלה תדון, תבחן ותחליט האם להאריך, ולכמה זמן אפשר להאריך כרגע, במגבלות המועדים שבהצעת החוק.

המועדים הם קצרים על מנת שהממשלה תבחן כמה שיותר מהר, ולעתים קרובות, את האפשרויות ואת החלופות, ותקדם את החלופות האפשריות. במקביל, כמובן, הכנסת יכולה לאשר את ההחלטה של הממשלה, אחרי זמן שהוא רלוונטי.

אגב, אם כבר מדברים על הכרזות ועל תפקיד הממשלה והכנסת, בהקשר הזה – אני כבר אעיר שלגבי ההכרזה על מצב מיוחד בעורף, ועדת החוץ והביטחון אישרה את ההכרזה של הממשלה, בשבוע שעבר, עד השבוע, ביום חמישי בערב. החוק קובע שעל הממשלה לבקש מהכנסת אישור להאריך, ולכן כרגע – הכדור נמצא אצל הממשלה; אם הממשלה חושבת שעדיין צריך לבקש הארכה של מצב מיוחד בעורף. בלי זה – הכנסת לא יכולה להחליט לבד על הארכה.
עידו בן יצחק
גאל, מה שאת אומרת הוא ממש לא נכון.
גאל אזריאל
כרגע, הממשלה מקיימת דיונים בנושא, ונדבר על זה כשנדבר על מצב מיוחד בעורף. זה רק כדי להשוות בין דברי חקיקה שונים, כי התבססתם והשוויתם מצב מיוחד בעורף. שוב, חוק ההתגוננות האזרחית אומר שאם רוצים להאריך – על הממשלה לפנות לכנסת בבקשה להארכה. זה כתוב במפורש בחוק.

אני יכולה גם להשוות לחוקי חירום שונים ומשונים, שלא בהכרח נידונים מול ועדת החוץ והביטחון. יש הסדרי חירום והכרזות על מצב חירום, שנותנים סמכויות מאוד מרחיקות לכת. למשל: בהקשרים כלכליים – מצב חירום בגז; מצב חירום בחשמל; מצב חירום במים. דברים שנותנים סמכויות מאוד משמעותיות לגופים האמונים על השירותים החיוניים האלה. דברים כאלה – בכלל לא מגיעים לכנסת.

יש הסדרים שונים וחקיקות שונות. בהקשר הנוכחי, של שינוי בסדרי הכליאה וציפוף האסירים בתוך תאים – הצגתי את השיקולים ואת הנימוקים שגרמו לנו, בתוך הממשלה, לבנות את ההסדר כפי שהוא בנוי עכשיו, בהצעת החוק הממשלתית. זה מה שהממשלה מבקשת לאשר כרגע.
עידו בן יצחק
אני רוצה לשאול, רגע, לגבי מצב מיוחד בעורף. כמה זמן דנה הממשלה בהכרזה על מצב מיוחד בעורף? כמה זמן מתקיים הדיון בממשלה?
גאל אזריאל
אני לא יודעת את הנתון, ולדעתי הוא לא רלוונטי. זהו תפקידה של הממשלה להחליט האם צריך - - -
עידו בן יצחק
הוא רלוונטי. אני אגיד לך למה זה רלוונטי: משום שאנחנו יודעים איך מתקבלות החלטות בממשלה. הדברים האלה הם הרבה יותר דרמטיים מהנושאים של פקודת בתי הסוהר, ואנחנו יודעים איזה קשב יש בממשלה לנושא של פקודת בתי הסוהר. פה – זה המקום שבו צריך לקיים את הבקרה.

לגבי מה שנעשה לגבי המצב המיוחד בעורף: הממשלה, באותו דיון – שאנחנו לא יודעים כמה זמן הוא ארך, אבל אנחנו יכולים לשער – הכריזה על מצב מיוחד בעורף ללא הגבלת זמן. ועדת החוץ והביטחון, שקיימה דיונים, החליטה: "אנחנו לא נאשר ללא הגבלת זמן, כי לא סביר לעשות כזה דבר; אנחנו נאשר את זה לתקופות", והכדור נמצא בידי ועדת החוץ והביטחון. היא הודיעה לממשלה: "אתם לא צריכים לפנות אלינו עוד פעם. אנחנו נדון כשיסתיים השבוע" – ואכן, מחר יתקיים דיון נוסף בהארכה לתקופות נוספות. כך הוועדה פועלת.

הממשלה, כמובן, בסמכותה – אם היא מוצאת לנכון - - -
גאל אזריאל
עמדתה של הממשלה, כרגע, על דעת היועצת המשפטית לממשלה בעצמה, היא שכדי להאריך את ההכרזה על מצב מיוחד בעורף – צריך שהממשלה תגבש את דעתה מחדש, ותפנה לוועדת החוץ והביטחון לצורך אישור מראש.
עידו בן יצחק
זה לא נעשה מעולם וזה לא יתחיל עכשיו. אנחנו לא נדבר עכשיו על מצב מיוחד בעורף, אבל - - -
משה סעדה (הליכוד)
כל כמה זמן הממשלה צריכה לאשר את זה?
עידו בן יצחק
מה שהוועדה מחליטה. הממשלה החליטה שהיא ללא הגבלת זמן, והוועדה החליטה: "אנחנו לא מקבלים כזה דבר". אנחנו מאשרים, כרגע, לשבוע, ובעוד שבוע – נתכנס ונראה אם אנחנו - - -
משה סעדה (הליכוד)
והוועדה קובעת את המקצבים?
היו"ר צביקה פוגל
כן. זה מה שאנחנו עושים פה עכשיו; אנחנו גם מאשרים.
עידו בן יצחק
תמיד לממשלה יש את הסמכות. היא יכולה לבטל בכל עת, אם היא מוצאת לנכון, בעצמה, שאין צורך יותר.
היו"ר צביקה פוגל
גאל, תודה רבה על ההתייחסות.
גאל אזריאל
אני אשמח רק להשלים.
היו"ר צביקה פוגל
בבקשה.
גאל אזריאל
הממשלה, כרשות מבצעת שאמונה על הצבא ועל הגנה על ביטחון האזרחים, היא זו שצריכה לגבש את דעתה, גם לגבי הצורך בציפוף אסירים, וגם בקשר לצורך שלפיו פיקוד העורף ייתן הוראות לציבור האזרחים. בסופו של דבר, הכנסת – כמו שעידו ציין, ובצדק – היא גורם מבקר. הבקרה של הכנסת היא מאוד חשובה, אבל היא לא צריכה להיות הגורם המחליט במקום הרשות המבצעת.
היו"ר צביקה פוגל
תודה רבה על ההתייחסות החשובה שלך, גאל. עוד התייחסויות, בבקשה?
אביב ישראלי
רק התייחסות קטנה. הוזכרו פה ההסדרים שהיו בתקופת הקורונה. אני חושבת שאפשר, אולי, ללמוד מהם, אבל בוודאי שאי אפשר לקחת אותם למקרה הזה. אנחנו במצב אחר. השיקולים שהיו בקורונה הם שיקולים של בריאות הכלואים, ובמקרה הזה – אנחנו באירוע מלחמתי. זה לא אותו הדבר. לא נכון לאמץ או לבחון, בעת הזו, את כל ההסדרים שהיו בקורונה.

כן חשוב לי להגיד שהמשרד, ושירות בתי הסוהר, בוחנים חלופות נוספות. זאת אומרת, המהלך הזה מקודם, כרגע, אבל עדיין יש בחינה של עוד חלופות, ושל עוד צעדים, שניתן לנקוט בהם בשביל להקל על הצפיפות במתקני הכליאה באופן מידי.
היו"ר צביקה פוגל
אוקיי. אנחנו אמורים לעבור עכשיו על הסעיפים.
עידו בן יצחק
כן. רק שתי שאלות: ציינתם שכרגע יש 17,000 אסירים. כמה היו לפני המלחמה?
אליאסף זכאי
16,350. יש עלייה של מעל 700.
עידו בן יצחק
חשוב לציין שמלכתחילה – היינו - - -
היו"ר צביקה פוגל
זה צוין.
אליאסף זכאי
חשוב לי לציין: רק בשנה האחרונה, עד ערב המלחמה, עלינו בקרוב ל-1,200.
היו"ר צביקה פוגל
מ-14,500?
אליאסף זכאי
לא; מ-15,200, ועד ערב המלחמה – הגענו ל-16,350. זאת אומרת, נכנסנו לאירוע במצב - - -
היו"ר צביקה פוגל
כן. בבקשה.
עידו בן יצחק
דבר שני, האם נבחנת הקמה של מתקני כליאה זמניים?
אתי אלקבץ
שמי אתי, ואני ראש חטיבת הכליאה בשב"ס. אני לא חושב שהשאלה של פתיחת מתקני כליאה זמניים יכולה להיות לפתחנו בשלב הזה. כרגע, מבחינתנו, אנחנו עושים את המקסימום כדי לתת מענה בתוך שירות בתי הסוהר, על מנת שנוכל לתת ביטחוני ולשמור על כולם כמו שצריך.

לצד זה, כמו שאמרה אביב, אנחנו בוחנים, כמובן, את כל האפשרויות שנוכל לתת להן מענה, אחרי שהן יעברו אישורים בכל מיני רמות; לרבות רעיונות שנחשפנו אליהם בקורונה. אנחנו בעיצומם של דיונים אצלנו, כדי להציע חלופות ורעיונות נוספים.
היו"ר צביקה פוגל
הנושאים שהועלו פה על ידי חלק מהדוברים, של ניסיון לבחון אפשרויות של שחרור מוקדם, חופשות יזומות, כל מיני דברים כאלה – נלקחים בחשבון?
אביב ישראלי
זה נמצא על השולחן. אני מסכימה, כמובן, על כך שאנחנו במצב חירום ונדרש לבחון את הדברים כמה שיותר מהר, ועדיין, אנחנו צריכים להגיע פה למסד נתונים ולהבין את ההשלכות של כל אחד מהצעדים האלה. אנחנו עושים את זה כמה שיותר מהר, בהתחשב במצב החירום, אבל זה נמצא על השולחן.
היו"ר צביקה פוגל
דעתי לא תהיה נוחה מהעובדה שגנב משוחרר הביתה; זה ברור לחלוטין. אבל אם הגנב משוחרר הביתה עם אזיק אלקטרוני, ובתמורה נכנס עצור, ואני עדיין לא פוגע בשטח המחיה – מבחינתי זה מהלך מועדף, כמובן. אני מקווה שגם עליכם.
משה סעדה (הליכוד)
פוגל, אבל יש פה פגיעה מסוימת בציבור, כי חוטא יוצא נשכר. זה לא פשוט, ולוקח המון זמן עד שמכניסים גנב לכלא, פה, במדינת ישראל, והאיש הזה – שהחברה החליטה להרחיק אותו, ברשות ובסמכות – אין שום סיבה שהוא ייצא החוצה.
היו"ר צביקה פוגל
אבל אני סומך על שיקול הדעת של שירות בתי הסוהר - - -
משה סעדה (הליכוד)
אבל אני, כגורם מפקח, אומר שעם כל הכבוד – גם משפחות שלמות כלואות היום בממ"ד, ולא יכולות לצאת מהבית. זאת אומרת, מדינת ישראל – כולה במצוקה, ולכן אני לא רוצה למהר לשחרר אסירים בגלל מצב החירום.
היו"ר צביקה פוגל
אני מבין את מה שאתה אומר, וזה גם נכון, אבל יש פה דברים שאנחנו לא דנים בהם, כמו, למשל, על היכולת שלהם לשלוט על מה שקורה בתוך בית הסוהר כשיש כל כך הרבה עצירים באותו תא, או באותו מקום. יש פה אלמנטים נוספים של שליטה בכוח אדם ושל ביצוע משימות.

אני משאיר להם את שיקול הדעת שלהם. אני איתך; אני לא רוצה לראות אנשים הולכים הביתה, אבל יחד עם זאת, אני רוצה לראות שהם מצליחים לעשות את העבודה שלהם על הצד הטוב ביותר, ואני סומך על שיקול הדעת שלהם.
גיל שפירא
אני רק אוסיף, ברשותך, אדוני: במענה לחששו של חבר הכנסת סעדה - -
משה סעדה (הליכוד)
חששו הכבד.
גיל שפירא
- - שגם בתקופות הקודמות – מדובר היה על פרקי זמן מאוד קצרים, שכבר סמוכים למועד השחרור ממילא. כלומר, אלה אנשים שישתחררו שבועיים או שלושה לפני מועד השחרור. זה יכול לפנות לשב"ס מקום מאוד יקר, כרגע. האסיר אמנם ירוויח שלושה שבועות, אבל מבחינת הפגיעה בציבור – אנחנו במצב אחר של איזון, כשמדובר - - -
היו"ר צביקה פוגל
ולכן גם נצטרך לדעת להסביר את זה נכון. חבר הכנסת משה סעדה צודק: אנחנו לא יכולים לשדר לציבור שיש הקלות בעונש של עבריין. זה ברור לחלוטין.
אתי אלקבץ
תת גונדר אתי אלקבץ, ראש חטיבת הכליאה בשירות בתי הסוהר. חשוב לי לומר: כרגע, תמונת המצב היא כזו שבה אנחנו לא יכולים לכרוך את זה אחד בשני, ולומר: "רק אם נמצא פתרונות אחרים". אין לנו יותר מקומות להלין בהם. חייבים לאפשר לנו לעשות את זה באופן חוקי.
היו"ר צביקה פוגל
אני סומך עליכם. בסדר גמור. אביב, נמשיך לסעיפים.
אביב ישראלי
מבחינתי, התייחסתי לכל הסעיפים.
היו"ר צביקה פוגל
אנחנו צריכים לעבור על עוד משהו, עידו?
עידו בן יצחק
לא. נקרא את הצעת החוק.

הצעת חוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (מצב חירום כליאתי) (הוראת שעה - חרבות ברזל), התשפ"ד–2023

פקודת בתי הסוהר – הוראת השעה
1.

בתקופה שעד תום שלושה חודשים מיום תחילתו של חוק זה יקראו את פקודת בתי הסוהר [נוסח חדש], התשל"ב–1971, כך שאחרי סעיף 19יט יבוא:



"סימן ב'3: מצב חירום כליאתי




הכרזה על מצב חירום כליאתי
19כ.
(א)
שוכנע השר כי נוכח המצב הביטחוני השורר במדינה, שבשלו הוכרז מצב מיוחד בעורף כהגדרתו בחוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א–1951, ביום כ"ב בתשרי התשפ"ד (7 באוקטובר 2023), יש צורך במקומות כליאה נוספים באופן מיידי, או שקיימת סבירות גבוהה כי יהיה צורך כאמור בהתבסס על חוות דעת מטעם גורמי הביטחון, וכי לא ניתן לקיים את הוראות הדין לעניין שטח מחיה מזערי (בסימן זה – ההוראות לעניין שטח מחיה), או את ההוראות לעניין זכאות למיטה לפי סעיף 11ב(ג)(2) לפקודה זו או לפי סעיף 9(ב)(2) לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים), התשנ"ו–1996 (בסימן זה – ההוראות לעניין זכאות למיטה), רשאי הוא, בהמלצת הנציב, ובהסכמת ראש הממשלה ושר הביטחון, להכריז על מצב חירום כליאתי (בסעיף זה – ההכרזה); לעניין סעיף קטן זה –







(1) ""גורמי הביטחון" – משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר, צבא הגנה לישראל או שירות הביטחון הכללי, לפי העניין;
"דין" - לרבות הלכה פסוקה.
היו"ר צביקה פוגל
עד כאן סעיף א'. הערות? התייחסויות? משהו מיוחד?
גיל שפירא
למעט העובדה שצריך להשמיט את ה"א הידיעה בשירות הביטחון הכללי – "שירות ביטחון כללי", ולא "שירות הביטחון הכללי".
עידו בן יצחק
הם כתובים כך בחקיקה, דווקא, אבל בסדר.
היו"ר צביקה פוגל
אני רק רוצה להזכיר לעו"ד גיל שפירא שאנחנו מתעסקים בקוצו של יו"ד, ולא בקוצו של ה"א. בואו נתקדם. תודה.
עידו בן יצחק
(2) ההכרזה תיכנס לתוקף עם מסירתה לנציב ותוקפה לא יעלה על חמישה ימים.







(3) הממשלה רשאית להאריך את תוקפה של ההכרזה לתקופות נוספות שלא יעלו על שמונה ימים כל אחת, ובלבד שסך כל תקופות ההארכה לפי סעיף קטן זה לא יעלה על שלושים ימים.







(4) הממשלה, באישור הוועדה לביטחון לאומי של הכנסת, רשאית להאריך את תקופת תוקפה של ההכרזה לתקופות נוספות מעבר לתקופות כאמור בסעיף קטן (ג).







(5) חדלו להתקיים הנסיבות המצדיקות את ההכרזה, יבטלו השר או הממשלה את ההכרזה; הודעה על הביטול תימסר לנציב באופן מיידי.







(6) ההכרזה וכן הארכת תוקפה וביטולה יפורסמו בהקדם האפשרי ברשומות.
היו"ר צביקה פוגל
הערות לכל הסעיף הזה?
גיל שפירא
בעניין הזה, יש פרק זמן ממושך, לפני שזה מגיע לפיקוח פרלמנטרי של הוועדה. זו הערה שנשמעה גם קודם לכן, וגם אנחנו מצטרפים לקריאה לצמצם את פרק הזמן לפני שזה מגיע לוועדה. כלומר, ראוי ורצוי שהפיקוח של הוועדה ייכנס כמה שיותר מוקדם.
משה סעדה (הליכוד)
למה שלא נעשה את זה דומה למצב חירום בעורף, כפי שאתה אמרת? שזה מגיע לוועדה, ואז הוועדה תקבע, לפי הצורך - - -
עידו בן יצחק
כמובן שהוועדה יכולה, מראש, להגיש בקשה – זה מה שמצופה ממנה לעשות. היא לא עשתה את זה במצב מיוחד בעורף, אבל היא יכולה לעשות את זה. אם היא לא קבעה – הוועדה תוכל להגביל. זה ברור. לכן, מה שאני מציע - - -
היו"ר צביקה פוגל
אין פה, כרגע, הגדרה למתי זה מגיע לוועדה.
עידו בן יצחק
כרגע זה מגיע אחרי חמישה ימים אצל השר, פלוס 30 ימים אצל הממשלה.
אביב ישראלי
בסך הכל – 35 ימים.
עידו בן יצחק
אני חושב שזה צריך להגיע לוועדה בתוך שבוע. אם תבקש הממשלה X זמן, או זמן אחר – זה מה שתחליט הממשלה לבקש מהוועדה, והוועדה, כמובן, רשאית לקצר - - -
משה סעדה (הליכוד)
אבל אז נבטל גם את - - -. זאת אומרת, הפיקוח יהיה של הוועדה, והוועדה תחליט אם זה עשרה ימים או שני ימים; תלוי במצב החירום.
עידו בן יצחק
נכון. אם הממשלה תפנה ותגיד: "אנחנו רוצים רק לשבועיים" – אנחנו נדון בו לשבועיים. אם היא תגיד שהיא רוצה חודש – נדון לחודש. אם היא תבוא ללא הגבלת זמן – פה אין הגבלת זמן, כי כל החוק הוא - - -
משה סעדה (הליכוד)
ואז אתה מבטל את כל המקצבים של שמונת הימים.
היו"ר צביקה פוגל
אביב, התייחסות לעניין הזה, בבקשה.
אביב ישראלי
כמו שאמרתי מקודם, אנחנו נבקש להשאיר את המדרג שנוצר פה; שזה אצל השר לחמישה ימים, לאחר מכן – אצל הממשלה לשמונה ימים, ואז אפשר להביא את זה לכנסת. אחרי שנגבש איזו שהיא הצעה, אנחנו נשמח לקיים איזו שהיא התייעצות, אצלנו במשרד ובשב"ס, ולהביא את זה לשר ולנציבה.
היו"ר צביקה פוגל
אנחנו ניתן לכם בסוף הדיון חמש או עשר דקות להתייעצות, כי אתם לא רוצים שנחליט אחרת. אני רוצה שנהיה שותפים לעניין הזה. אני מבקש לקצר את הזמן שבו זה מגיע לוועדה, כדי שנוכל לבצע את עבודתנו כגורם מפקח ומבקר.
אביב ישראלי
העיקרון הזה מקובל עלינו.
עידו בן יצחק
אבל אביב, למה זה צריך לשבת שמונה ימים אצל הממשלה?
אביב ישראלי
אפשר שזה יהיה פרק זמן שונה; אפשר גם חמישה ימים או שבעה ימים. אפשר לדבר על זה, אבל יש שני עקרונות שחשובים לי: דבר ראשון, שהמצב לא ישתנה, ככל הנראה, בפרקי זמן מאוד קצרים; ודבר שני, להבין שבסופו של דבר – שירות בתי הסוהר מצוי גם הוא במצב חירום, ואני לא רוצה להיות במצב שבו הם יידרשו להגיע לפה - - -
משה סעדה (הליכוד)
יש לך, כרגע, קצובות של שמונה ימים. יכול להיות שהוועדה תקבל את זה אחרי חמישה ימים, ותגיד: "יש לכם שבועיים", לפי הצורך. במצב של היום, נגיד, שבו המלחמה רק מתחילה – אני מניח - - - ייקחו שבועיים-שלושה. זאת אומרת, לא הייתם צריכים, אפילו, לחזור לממשלה. זה היה, אפילו, מקל עליכם.
אביב ישראלי
ההצעה של הוועדה היא חמישה ימים, ואחר כך – אפשרות להארכה?
עידו בן יצחק
כן. תעברו את הממשלה בדרך, אבל לא להגיע אחרי 13 ימים.
אביב ישראלי
אוקיי. ואם נעשה את זה חמישה וחמישה?
נעמה פויכטונגר
אני רק מבקשת לומר, בלי להתייחס, כרגע, לספירה המדויקת, שאני מאוד מציעה בכל זאת לשמור על המודל של מדרג – שהגעה לכנסת תבטא את ההחמרה ההדרגתית; שהכנסת לא תיכנס לתמונה מיד אחרי הנשימה הראשונה.
עידו בן יצחק
אנחנו שומרים על זה. קודם הולכים לממשלה, ורק אחרי זה - - -
היו"ר צביקה פוגל
אנחנו נשמור על המדרג, אבל בואו נאפשר לוועדה להיכנס הרבה יותר מהר לתמונת הפיקוח. בבקשה, כן.
דבי גילד חיו
רציתי לשאול: זה מכוון לסעיף קטן (ד), אבל מה שקורה זה שאנחנו נעשה כך, ובתום שלושים הימים של סעיף (ג) – בין אם המלחמה תיגמר או לא, ובין מצב החירום בעורף או בחזית ייגמר או לא – האסירים האלה עדיין יהיו, ואני מניחה שיהיו עוד הרבה; אולי עוד 1,000.
היו"ר צביקה פוגל
נכון.
דבי גילד חיו
זה מביא אותנו לגדרי סעיף קטן (ד): לכאורה, נגמרה המלחמה, אבל בעצם אי אפשר להפסיק להשתמש בחוק הזה, כי צריך להמשיך להחזיק את האנשים – אולי חודשיים, שלושה או שנתיים; אנחנו לא יודעים כמה.
עידו בן יצחק
הוא כולו בתוקף לשלושה חודשים. זאת אומרת, כרגע, גם אם אנחנו מותחים עד הקצה – הרף שלנו הוא שלושה חודשים שבהם החוק בתוקף. אם ירצו להרחיב מעבר לזה – יצטרכו לתקן את החוק.
דבי גילד חיו
אנחנו נמצא את עצמנו בדיוק באותו המצב מיד בתום שלושת החודשים.
עידו בן יצחק
נכון.
דבי גילד חיו
גם לגבי סעיף (ד) – הכרזה לתקופות נוספות: הרי, אנחנו בטוח נשתמש בסעיף הזה, ואין פה שום הגבלות בזמן. לכאורה, אפשר להאריך את זה בלי שום הגבלה.
עידו בן יצחק
זה מוגבל עד שלושה חודשים.
דבי גילד חיו
עכשיו אתם מסתמכים על "עד שלושה חודשים", אבל כולנו יודעים היטב שבעוד 30 יום ובעוד שלושה חודשים – לא יהיה פתרון למצב הזה; אנחנו נהיה באותו המצב. יהיו לנו 2,000 עצורים. החל מיום שבת שעבר - - -
היו"ר צביקה פוגל
אל תתארי לי מה יקרה; תתארי לי מה את רוצה שיהיה.
דבי גילד חיו
הסעיף הזה מציג מדרג, שמביע הבנה שלפיה מדובר בפגיעה קשה בזכויות אדם, שבגללה צריך איזה מדרג, ולהתקדם צעד-צעד – חמישה ימים, שמונה ימים וכו' – אבל כולנו יודעים טוב מאוד שזה מוביל לחודשים.
היו"ר צביקה פוגל
מה את מציעה?
דבי גילד חיו
אני לא יודעת.
משה סעדה (הליכוד)
זכויות האדם של החברה הישראלית כולה נפגעות היום.
דבי גילד חיו
מה הקשר? אנחנו לא מדברים עכשיו על המלחמה או על - - -
משה סעדה (הליכוד)
אבל מה הפתרון?
דבי גילד חיו
סליחה, אני רוצה לנצל את ההזדמנות כדי להגיד לחבר הכנסת סעדה שההערות האלה, על המלחמה, על המילואימניקים ועל כל הדבר הזה - - -
משה סעדה (הליכוד)
אלה לא הערות; זו המציאות. אני רק מעדכן אותך.
דבי גילד חיו
זה לא רלוונטי, ולא קשור לזכויות האדם של אסירים בבתי הכלא. לאסיר בבית הכלא מגיעים מזון, שטח מחיה ומיטה. מה הקשר בין זה לבין זה שאני יושבת בממ"ד?
משה סעדה (הליכוד)
ובתקופת החירום – זה מצטמצם.
דבי גילד חיו
זה לא בתקופת החירום; זו הפואנטה. זה הולך להיות אפילו שנים, אולי, שבהן מחזיקים את האנשים האלה.
היו"ר צביקה פוגל
אני מבקש שבהתייחסויות שלכם – תציעו הצעות; אל תגידו רק "לא".
דבי גילד חיו
אז בסעיף קטן (ד) – להגביל לפרקי זמן קטנים.
היו"ר צביקה פוגל
הבנתי. יופי; זו התייחסות. תודה רבה. המשך.
עידו בן יצחק
ציפוף במיתקני כליאה
19כא.
(א)
הכריז השר על מצב חירום כליאתי לפי סעיף 19כ, רשאי מנהל בית סוהר להלין אסיר תוך חריגה מההוראות לעניין שטח מחיה, וככל הנדרש - גם להלינו שלא על מיטה תוך חריגה מההוראות לעניין זכאות למיטה, והכול בכפוף להוראות אלה:







(1) הלנת אסיר שלא על מיטה תיעשה רק בנסיבות שבהן לא ניתן לספק לו מיטה, ותהיה לתקופה קצרה ככל האפשר;







(2) לאסיר שלא סופקה לו מיטה יסופק מזרן כפול;







(3) הלנת אסירים בתא תוך חריגה מההוראות לעניין שטח מחיה ומההוראות לעניין זכאות למיטה, תיעשה בהתחשב בגודל התא ובמאפייניו.
גיל שפירא
כאן אנחנו נבקש להעיר שני דברים: ראשית, אני מסב את תשומת הלב לכך שאין כאן מגבלה על היקף החריגה האפשרי משטח המחייה של התקנות. כלומר, אם התקנות, היום, קובעות מספר, ופסיקת בית המשפט העליון קבעה מספר – אנחנו חושבים שכאן צריך להיות מספר מינימום. אוקיי, אתם רוצים לחרוג? אבל עד כמה? להוריד את זה לשלושה מטרים? שניים וחצי מטרים? עד מטר? חצי מטר? אני חושב שראוי שגם במצב החירום - - -
היו"ר צביקה פוגל
עו"ד גיל, אתה עוד מעט מעמיד אותם; אתה לא נותן להם לשכב.
גיל שפירא
נכון. לכן אני אומר: בסדר גמור; שיידעו שהם עומדים, אבל על כמה הם עומדים. אם עומדים על חצי מטר – עומדים על חצי מטר, אבל צריך שיהיה כאן מינימום אחר; מספר אחר, שיבוא חלף המספר - - -
היו"ר צביקה פוגל
יש איזו שהיא התייחסות לעניין הזה, אנשי שב"ס?
אליאסף זכאי
זה מאוד בעייתי לקבוע מספר של מינימום, מכיוון שלא תמיד השטח הוא מה שמתאר את יכולת תוספת המיטות, בשילוב שמירה על תנאי מחייה מינימליים בתא. בסופו של דבר, בהצעה, יש סמכות למפקד בית סוהר, שהוא בדרגה של מח"ט בצה"ל, להכניס לתאים תוספת של מיטות או מזרנים, בהתאם לתנאי התא.
היו"ר צביקה פוגל
אם אני לא טועה, מפקד בית סוהר, בחלק מן המקרים, הוא כמו מפקד אוגדה, מבחינת הדרגה.
אליאסף זכאי
בחלק מהמקרים הוא גם מפקד אוגדה. למה אני אומר את זה? אני אמשיל את זה לדירה: כשקונים דירה, או כשבונים קוטג', נניח, ויושבים עם אדריכל – יש שטחים שהם מנוצלים ויקרים, ויש שטחים שפחות, בנישות כאלה. ככל שמנצלים שטח יותר טוב למחייה – כך התכנית האדריכלית היא יותר טובה.

לא כל התאים זהים. אם אני אקח תא שהשטח שלו הוא 15 מטר רבוע, מול תא שהשטח שלו הוא 12 מטר רבוע – גם מבנה התא, ולא רק השטח, מכתיב כמה מיטות אפשר להכניס. לכן הנוסח הזה קבוע בחוק, ויש מפקד בית סוהר, שהוא כמו מח"ט בצבא, או מפקד אוגדה.

בסופו של דבר, אין כוונה, חס וחלילה, ליצור מצב שבו אסירים לא יוכלו ללכת בתא. אתה קצת הפרזת – חצי מטר, מטר – זה לא יגיע למקומות האלה. אין כוונה, חלילה, שאסיר לא יוכל להגיע לתא השירותים או למקלחת.

מפקד בית הסוהר מכיר את התאים שלו. התאים, לפעמים, הם שונים. זה בלתי אפשרי לנקוב באיזה שהוא שטח מינימלי. ההצעה, כפי שהיא כרגע – היא הכי נכונה.
גיל שפירא
למה זה שונה ממצב שגרה? קודם כל, אני מזכיר שאותם מפקדי אוגדות ומפקדי חטיבות החזיקו אנשים, במשך עשרות שנים, בתנאים שבית המשפט העליון כבר קבע שהם פוגעים בליבת הזכות הגרעינית לכבוד. זה כבר קרה. כלומר, ראינו שהפגיעה הזו כבר קרתה, גם אצל אותם מפקדי אוגדות - - -
היו"ר צביקה פוגל
רק אל תאשים אותם בזה. מי שאשמים בזה אלה אנחנו.
גיל שפירא
אני לא מאשים אותם; אני רק אומר שזה כבר היה. היינו במצב הזה עשרות שנים.
אליאסף זכאי
אני דיברתי על שיקול הדעת ועל הפיקוד.
גיל שפירא
אין בעיה. גם שיקול הדעת צריך להיות תחום. כל הבעיות שאתה מציף כרגע, אליאסף – ואני מבין אותן; אני לא חולק על זה לרגע – הן בעיות שקיימות גם בשגרה. גם ארבעה וחצי מטר, או שלושה וחצי מטר, תלויים בגודל התא, באילוצים, בתכנון וכו'. אין כאן משהו שונה בין מצב השגרה לבין מצב החירום.

אני מפנה את העניין הזה לוועדה: משנים כאן איזה שהוא קריטריון של מינימום שטח מחייה. עד כמה אפשר להוריד אותו? אני חושב שהדבר הזה צריך להיות נקוב, גם כדי שאפשר יהיה לפקח על זה. הרי, בסופו של דבר, הוועדה תצטרך לפקח, ותגיד: "אתם לא נותנים שלושה וחצי מטרים? כמה נתתם?".
היו"ר צביקה פוגל
עו"ד גיל שפירא, תודה רבה.
עידו בן יצחק
בעניין הזה, אני חושב שכדאי להיזהר מאוד מלעגן סטנדרט נמוך בחקיקה.
אביב ישראלי
אם אפשר להשלים ולהוסיף על מה שאליאסף אמר: גם כשגובשה הצעת החוק – זה משהו שעלה. המורכבות פה ברורה לנו, אבל בסופו של דבר, אנחנו רוצים לאפשר למנהל בית הסוהר את ניהול מתקן הכליאה שלו ואת הפעלת שיקול הדעת בשטח.

לרשום פה שטח מחייה זה אולי "קל", אבל בסופו של דבר, השב"ס צריך לנהל את האירוע הזה בשטח ולאפשר השמה מיטבית של העצורים, תוך מתן שטח מחייה גדול ככל הניתן בהתחשב בנסיבות.
אליאסף זכאי
ובתנאים הפיזיים של התא. הוא מכיר את התא.
אתי אלקבץ
ועדיין לשמור על ביטחונו ושלומו של האסיר.
גיל שפירא
אז תרשמו: "תוך שמירה על שטח כמה שיותר גדול".
אביב ישראלי
רשמנו: "תיעשה בהתחשב בגודל התא ומאפייניו". זה נרשם.
היו"ר צביקה פוגל
עו"ד גיל, הערתך נקלטה. אני מבקש: כשאתם מתארים את בית הסוהר – מי שאחראי עליו הוא לא רק מנהל; הוא גם מפקד. יש לזה משמעות, ואני מבקש להקפיד על העניין הזה. תודה.
אביב ישראלי
אנחנו נוקטים במילה "מנהל" כי זה עדיין בנוסח של החוק הישן, אבל נכון; היום, בפועל, הוא נקרא "מפקד".
היו"ר צביקה פוגל
נדמה לי שזו אחריות קצת יותר גדולה, אבל זה איש צבא מדבר מגרוני. כן, בבקשה.
דבי גילד חיו
שוב, עו"ד דבי גיל חיו מהאגודה לזכויות האזרח. קודם כל, אני רוצה להצטרף לדברים של גיל שפירא לגבי שטח המחייה. גם אנחנו חושבים שצריך לקבוע מינימום. זה לא שאנחנו ששים לעגן את זה בחוק, אבל לרדת משלושה מטרים – אפילו באמנות הבין-לאומיות, וכו', זה נחשב כענישה אכזרית, בלתי אנושית ומשפילה. זה כבר נחשב לענישה שהיא לא מותרת ולא אפשרית, לכשעצמה.
לעניין המיטה – ההגדרה פה
"תהיה לתקופה קצרה ככל האפשר" היא לא מספקת. אני מרגישה קצת מגוחכת אפילו לטעון את זה, מרוב שאני יודעת שאתם לא מציעים אופציות חלופיות. כל זה מוביל לכך שצריך אופציות חלופיות, בסופו של דבר.

אני רוצה לתת לכם, כדוגמה, שנקבע בחוק שכששוללים זכות לטיול יומי – שזה תנאי מחייה של אסירים, למשל – יש הגבלה מפורשת של פרק הזמן; "לא יעברו יותר משבעה ימים". כלומר, יש לקבוע שכשאתה חורג מזכות בסיסית של בן אדם, שבית המשפט קבע שמגיעה לו – כבודו, בריאותו, זכויות האדם הכי בסיסיות של אדם – זו לא יכולה להיות חריגה ליותר מפרק זמן של כמה ימים, או משהו כזה.

זה צריך להיות חלק מהחקיקה הזו, ולא להשאיר את זה לשיקול דעת כללי. בואו לא נשכח שגם מפקד הכלא, ובכלל, שב"ס – הם הקורבנות של המצב הזה. הם צריכים לספק את השירות של להחזיק אנשים בתנאים שיש להם. אין להם תנאים אחרים ואפשרויות אחרות, ואם הם צריכים לצופף עשרה אנשים בתא, בסוף – הם יצופפו, כי אין להם משהו אחר. להגיד: "מפקד הכלא יחליט" – הוא יחליט כי זה מה שיש לו. התפקיד שלכם הוא למצוא את החלופות ואת ההגבלות האלה.
היו"ר צביקה פוגל
תודה רבה. המשך קריאה.
עידו בן יצחק
(ב)
מנהל בית סוהר לא יפעיל את סמכותו כאמור בסעיף קטן (א) אלא –







(1) לעניין תאים שבהם מוחזקים אסירים החשודים, הנאשמים, או שהורשעו בעבירה מהעבירות המנויות בסעיף 68ג(ב);


אלה, בעצם, האסירים הביטחוניים.







(2) לעניין תאים שבהם מוחזקים אסירים אחרים – אם שוכנע כי החריגה מההוראות לעניין שטח מחיה או מההוראות לעניין זכאות למיטה נדרשת, במישרין, נוכח המצב הביטחוני השורר במדינה כאמור בסעיף 19כ(א), ולאחר שלא נמצאו חלופות אחרות.






(ג)
הנציב ידווח לוועדה לביטחון לאומי של הכנסת, אחת לשבועיים, על הנתונים הנוגעים ליישום הסמכויות לפי סעיף זה במיתקן הכליאה.
היו"ר צביקה פוגל
הערות לסעיף הזה? בבקשה.
עידו בן יצחק
אני חושב שהדיווח צריך לכלול גם התייחסות לבחינת חלופות וליישומן.
היו"ר צביקה פוגל
אוקיי. רשמתם את זה, אביב?
אביב ישראלי
כן.
היו"ר צביקה פוגל
כן, בבקשה.
דבי גילד חיו
אנחנו חושבים שהסעיף של הדיווח צריך להיות מפורט, גם לטובת הוועדה בכנסת; שתהיה פה רשימה של הדברים שצריך לדווח עליהם – מה השטח שצופף? כמה אסירים בתאים? כמה על הרצפה? לכמה ימים? וכו'. כדי שתוכלו להבין מה המצב.
היו"ר צביקה פוגל
אוקיי, בסדר גמור. סעיף הבא.
עידו בן יצחק
(ד)
אין בהוראות סימן זה כדי לגרוע מההוראות שנקבעו לפי סעיף 11(4) לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים), התשנ"ו–1996."
היו"ר צביקה פוגל
הערות? סיימנו. לפני שאנחנו עוברים לסיכומים – מישהו רוצה איזו שהיא התייחסות מיוחדת? אני נותן לכם, תכף, 5-10 דקות כדי לסגור ביניכם את ההצעה המעודכנת. מישהו רוצה משהו? אז אנחנו נעשה הפסקה של 10 דקות. אנחנו מתכנסים ב-10:45. נא לסגור את הדברים, כדי לסכם ולהצביע.


(הישיבה נפסקה בשעה 10:35 ונתחדשה בשעה 10:53.)
היו"ר צביקה פוגל
חזרנו. עידו.
עידו בן יצחק
מבחינת מנגנון אישור ההכרזה – סעיף קטן (ב) יישאר כמו שהוא; סעיף קטן (ג) – "הממשלה רשאית להאריך את תוקפה של ההכרזה לתקופה אחת נוספת, שלא תעלה על חמישה ימים"; סעיף קטן (ד) יישאר כמו שהוא – "הממשלה, באישור הוועדה לביטחון לאומי של הכנסת, רשאית להאריך את תקופת תוקפה של ההכרזה לתקופות נוספות, מעבר לתקופות כאמור בסעיף קטן (ג)".
כלומר, המנגנון הוא כזה
חמישה ימים בסמכות השר, בהסכמת ראש הממשלה ושר הביטחון; חמישה ימים נוספים באישור הממשלה; וכל תקופה מעבר – באישור הוועדה. זאת אומרת, זה מגיע לפה אחרי עשרה ימים.

לגבי הדיווח – עוד אין לי נוסח, כרגע, אבל אני אומר את העיקרון: הדיווח הראשון יימסר עם הפנייה הראשונה של הממשלה לאישור הוועדה, וממנו ייספרו קבועי הזמן של השבועיים, כדי שתהיה לנו התאמה בין הדברים. הדיווח יתווסף לדיווח של נציב הדיווח של השר על צעדים נוספים להתמודדות עם מצב החירום הכליאתי.

עלתה פה הערה, שמקובלת עליי אבל לא מקובלת על השב"ס, לגבי פירוט של מספרי האסירים שהוצפפו, של מספרי האסירים שלא ישנים על מיטות ושל התקופות. לעמדתי, זה נכון שזה ייכלל בדיווח. שב"ס, רוצה להתייחס?
אתי אלקבץ
למה הכוונה במספרי האסירים? לכמות? "כמותית, עשרים אסירים לנו על מזרן"?
עידו בן יצחק
כן.
אתי אלקבץ
אני חושבת שזה לא אפשרי, כי אין לנו מערכות לזה; אנחנו מבצעים את זה באופן ידני. לכן, נוכל לתת תמונת מצב רחבה יותר, של כמה אחוז הוצפפו מתחת לשלושה מטרים, וכמה מהם לנים על מזרנים – כי אנחנו יודעים כמה מיטות – באחוזים, אבל לא במספרים.
עידו בן יצחק
אבל אחוזים הם חלק מהמצבה.
קריאה
איך מחשבים אחוזים? לפי מספר, לא?
משה סעדה (הליכוד)
מה ההבדל? זה אותו הדבר.
אתי אלקבץ
ברגע שאתה מדבר במספרים – זה יורד לרמה של לעבור תא-תא, וכו'. כשאני מדברת באחוזים, אני לוקחת - - -
משה סעדה (הליכוד)
אבל האחוז נגזר מהמספר; לא תקבע אחוז אם לא תדע את המספר.
עידו בן יצחק
אם יש לך 17,000 אסירים, ואת יודעת ש-10% מהם לנים על מזרון – זה 1,700.
היו"ר צביקה פוגל
חברים, אני מקווה שאתם סומכים עליי שאני לא אוותר על להבין את תמונת המצב, ואני גם מתכוון ללכת לבקר שם, אבל אני לא רוצה להתעקש על דברים שברור לי מה רמת הקושי שלהם. הבעיה שלהם היא לדייק, וברור לנו שאי אפשר לדייק עד לרמת המיטה או המזרן. אנחנו מבינים את זה. בבקשה.
דבי גילד חיו
בחוקים אחרים, שבהם יש דיווחים מהסוג הזה, ושצריך לדווח לפי סעיפים – המערכות הצליחו להביא נתונים מספריים. למשל: בחוק של השב"חים ובעוד חוקים. מביאים טבלה עם מספרים, או שמשתמשים בהאזנות סתר, וכל הדברים מהסוג הזה. יש דיווחים וטבלאות, ומביאים את זה מפורט לפרטי פרטים.

כשיש חריגה מזכויות אדם – צריך לתת את התמונה המפורטת והמדויקת. דרך אגב, זה גם יחייב אותם לתשומת הלב הזו; שזה לא איזה משהו סיטוני וכו'. אלה האמצעים היחידים שיש, כרגע, שמונעים משהו שהוא מעבר להכרח - - -
היו"ר צביקה פוגל
אתי, שנמצאת כאן כראש המערכת השב"סית – אני מבין את הקושי לייצר את זה החל ממחר בבוקר ולהכניס את זה למערכות, והכל – אני חי את המערכות שלכם – אבל צריך להיבנות לזה, כך שאם התקופה הזו נמשכת ונמרחת – נגיע למצב שבו אנחנו מסוגלים לקבל תמונת מצב מדויקת יותר בכל פעם. זו המחאה שאתם יודעים לחיות איתה?
אתי אלקבץ
אנחנו נעשה את המקסימום כדי לתת נתון כמה שיותר מדויק.
היו"ר צביקה פוגל
אין לי ספק. עוד משהו?
עידו בן יצחק
עוד הערה אחת: הסעיף שמתייחס לאסירים הביטחוניים – נעדר התייחסות, כרגע, לעצירים מינהליים, ואנחנו נוסיף אותה.
היו"ר צביקה פוגל
אוקיי. מקובל. הערות? אז רגע לפני שאנחנו עושים הצבעה – אני מבקש להגיד כמה מילות סיכום. משה, אתה רוצה להגיד משהו?
משה סעדה (הליכוד)
אין צורך.
היו"ר צביקה פוגל
אוקיי. הוערו פה הרבה מאוד הערות, ואני רוצה שהרוח שתוביל אותנו היא הרוח היהודית. יש לנו ערכים שגדלנו ושחיינו עליהם. בואו נשמור עליהם כמה שאפשר, למרות התמונות הבלתי אפשריות שאנחנו חיים איתן.

אני לא רוצה לקרוא לזה "זכויות אדם"; אני רוצה לקרוא לזה "ערכים יהודיים". אני מעדיף לחיות עם הדבר הזה. בואו נראה שאנחנו מסוגלים לחשוב כך, לחפש את אותן החלופות ולעשות את הדברים כך שבסופו של דבר – אנחנו שומרים על צלם האנוש שלנו. זה לא פחות חשוב.

הצעת החוק הזו היא הצעת חוק זמנית, אבל עם השלכות ארוכות טווח – בדיוק כמו שנאמר פה. זה לא ייגמר כשתוגדר הפסקת מצב החירום בעורף; כנראה שאנחנו נצטרך לחיות עם זה לתקופה נוספת, וצריך להיערך לזה שזה באמת כך.

תוך כדי השיחות שלכם, אני דיברתי על נושא מתקני הכליאה הצבאיים – לראות אולי אפשר להשתמש בהם, או בכל דרך אחרת, כדי להרחיב את היכולות שלנו. אני מכיר את המגבלות של בתי הכליאה הצבאיים. לא הייתי כלוא, אבל ראיתי את המקומות האלה, וזה לא דומה למה שלמדתי להכיר בשירות הסוהר, לצערי הרב. עם זאת, במצוקה שבה אנחנו נתונים – אולי אפשר לבחון אפשרויות נוספות.

אני מודה לעידו על הניסיון ועל ההצלחה בהגברת הפיקוח והבקרה של הכנסת, כדי שנראה שאנחנו באמת עושים את זה. אני רוצה להפנות הערה לכל אנשי זכויות האזרח, זכויות האדם וזכויות הפרט: אני לא מזלזל בזה; אתם יודעים את זה, גיל ודבי. זה מאוד חשוב לי; אף פעם לא ויתרתי על זה, אבל אני מבקש שתזכרו באיזה סוג של תקופה אנחנו נמצאים, ומה עומד לנו בין האוזניים.

אני לא אומר את זה כדי שנחרוג, אלא כדי שנבין שבעת הזו – אנחנו נדרשים להשאיר את שיקול הדעת למפקדים של שב"ס. אין לנו דרך לעשות את זה אחרת. הכנסת תפקח על זה – אני מתחייב לכך – אבל בסוף, זה הגוף שאמון על העניין הזה. אני נותן בו אמון, ואני מבקש שכולנו ניתן בו אמון.

בסופו של דבר, המשימה של כולנו כאן, בדיון הזה, נשענת על הצורך לאזן בין הרצון שלנו להישאר ערכיים ויהודיים, ולשמור על הזכויות, לבין כך שאנחנו צריכים לא לשכוח לרגע מול מה אנחנו מתמודדים; עם אילו תמונות, ששוכבות לנו בזיכרון. זה לא משהו שקל להתעורר איתו בבוקר.

באיזון הזה – נדמה לי שהצעת החוק שגובשה כאן היא הצעת חוק ראויה, שמאפשרת לנו לצאת מפה זקופים, ולהבין שעשינו את הדבר הטוב ביותר. לכן, מה שאני אבקש כרגע זה לקיים את ההצבעה.
אביב ישראלי
אדוני היושב ראש, סליחה שאני קוטעת אותך בסיכום. רק נושא קטן: לעניין העצורים המינהליים שהוועדה ציינה – אני חושבת שכדאי להוסיף שם התייחסות גם לעניין הלב"חים (לוחמים בלתי חוקיים).
אתי אלקבץ
כל מי שמוחזק במשמרות שב"ס, בעצם, אבל בהפרדה בין הסעיפים.
היו"ר צביקה פוגל
בסדר גמור. הערה מצוינת. אז אנחנו נערוך הצבעה על קבלת הצעת חוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (מצב חירום כליאתי) (הוראת שעה – חרבות ברזל), התשפ"ד-2023, כל שהיא מוגדרת, כאישור להצבעה בכנסת לקריאה שנייה ושלישית. מי בעד? שניים. מי נגד? אין. מי נמנע? אין נמנעים.


הצבעה

אושר.
היו"ר צביקה פוגל
אני שמח, עד כמה שאפשר להיות שמח, לומר שהצעת החוק התקבלה, והיא תועבר למליאה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית, וזה אמור להתקיים מחר.
דבי גילד חיו
לפני שאתה נועל, אפשר לבקש בקשה מהיו"ר? האם תוכלו, אולי, לזמן דיון בעוד עשרה ימים או שבועיים, בלי קשר למה שקורה בפועל, כדי שהם ייתנו תמונת מצב אמיתית של כל בחינת החלופות? אילו חלופות הם מציעים? על אילו מספרים מדובר? משהו מסודר.
היו"ר צביקה פוגל
אחד התפקידים העיקריים שלי בתקופה הזו, כיושב ראש הוועדה, הוא לקיים, כל הזמן, בקרה על החלטות שקיבלנו כאן – כמו כיתות כוננות; כמו מוכנות בשומר החומות; כמו האירוע הזה. בהחלט כן.
משה סעדה (הליכוד)
אתה גם צריך לזכור שלא תמיד יש חלופות. לפעמים – אין אופציה. גם לחלופות יש מחיר.
היו"ר צביקה פוגל
נכון. לכן נקיים דיון ונשמע את הדברים.
משה סעדה (הליכוד)
התפקיד שלי הוא לדאוג שלא ימהרו לתת את - - -.
היו"ר צביקה פוגל
תודה רבה לכל מי שהגיע ולכל מי שהיה בזום, שהיה מוכן לשתף איתנו פעולה. המשך יום מוצלח, עד כמה שאפשר.



הישיבה ננעלה בשעה 11:03.

קוד המקור של הנתונים