פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



77
ועדת החוקה, חוק ומשפט
19/07/2023


מושב שני



פרוטוקול מס' 132
מישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט
יום רביעי, א' באב התשפ"ג (19 ביולי 2023), שעה 19:30
סדר היום
הצעת חוק-יסוד: השפיטה (תיקון מס' 5) (עילת הסבירות)
נכחו
חברי הוועדה: שמחה רוטמן – היו"ר
קארין אלהרר
עמית הלוי
מתן כהנא
עופר כסיף
יונתן מישרקי
חנוך דב מלביצקי
ארז מלול
יוליה מלינובסקי
יואב סגלוביץ'
משה סעדה
מנסור עבאס
יצחק פינדרוס
אורית פרקש הכהן
אריאל קלנר
יצחק קרויזר
גלעד קריב
חברי הכנסת
דן אילוז
קארין אלהרר
זאב אלקין
ולדימיר בליאק
מירב בן ארי
רם בן ברק
אברהם בצלאל
טלי גוטליב
סימון דוידסון
ואליד אלהואשלה
מטי צרפתי הרכבי
יוראי להב הרצנו
שרן מרים השכל
בועז טופורובסקי
אחמד טיבי
יוסף טייב
מיקי כהן
מירב כהן
אופיר כץ
נעמה לזימי
טטיאנה מזרסקי
שלי טל מירון
מיכל שיר סגמן
משה סעדה
צביקה פוגל
עידן רול
אלעזר שטרן
מוזמנים
שגית אפיק – היועצת המשפטית של הכנסת
ייעוץ משפטי
ד"ר גור בליי
נועה ברודסקי-לוי
אפרת חקאק
אלעזר שטרן
מנהל/ת הוועדה
איל קופמן
רישום פרלמנטרי
רויטל יפרח
מאיר פרץ
אלון דמלה

רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-דיוקים והשמטות.
הצעת חוק-יסוד
השפיטה (תיקון מס' 5) (עילת הסבירות), כ/968
היו"ר שמחה רוטמן
חברים, חזרנו מההפסקה להמשך ההצבעה בעניין הרוויזיות.
גלעד קריב (העבודה)
למה לא חיכינו עד סוף המליאה? למה לא כיבדנו את הנוהג בבית ולא המשכנו את ההצבעות האלקטרוניות? למה אתם מתעקשים לעבור ולרמוס את כל הסעיפים בתקנון?
היו"ר שמחה רוטמן
גלעד, אתה מפריע לי. תודה.
אנחנו בהצעת חוק-יסוד
השפיטה (תיקון מס' 5) (עילת הסבירות) - -
גלעד קריב (העבודה)
אולי אפשר להבין מהיושב-ראש למה עשו הפסקה במליאה?
קארין אלהרר (יש עתיד)
רגע, רוטמן, אנחנו הגשנו בקשה ליועמ"שית - -
היו"ר שמחה רוטמן
רבותי, היועמ"שית תבוא ותתייחס יותר מאוחר. שנייה, אני עכשיו מדבר. סליחה, מי שמדבר ברקע מאחורה – אני מבקש להפסיק להפריע.
גלעד קריב (העבודה)
אני מבקש למסור הצהרת פתיחה לפרוטוקול.
היו"ר שמחה רוטמן
סליחה, נא לא לדבר מאחורה.
קריאה
יש לנו הצהרות פתיחה.
היו"ר שמחה רוטמן
אני שמח שיש לכם הצהרות פתיחה, אתם תוכלו גם במליאה אחר-כך כמה שתרצו.

עכשיו, אני אומר שלפני שהיועמ"שית תגיע, יש רוויזיה אחת שהוגשה בנפרד משאר הרוויזיות, והיא הרוויזיה על הסתייגותו של חבר הכנסת פינדרוס. הגישו אותה מספר חברי כנסת שלדעתי מבין הנוכחים פה רק גלעד הצטרף אליה, היה גם אלקין וכדומה. ולכן, גלעד יכול לנמק את הרוויזיה. פרק הזמן שעומד לרשותך לטובת הנמקת הרוויזיה - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
רגע, אבל למה לפני שגית?
היו"ר שמחה רוטמן
- - הוא שלוש דקות אבל אני אהיה יותר נדיב ופחות אכזר. גאון – אני אשאיר למישהו אחר. שלוש דקות לרשותך.
קארין אלהרר (יש עתיד)
וואו.
קריאות
- - -
היו"ר שמחה רוטמן
אני קובע את סדר הדיון. זמן הנימוק שלך לרשותך. אם אתה לא רוצה לנמק – אני אנמק.
גלעד קריב (העבודה)
אבל על מה אנחנו מדברים?
היו"ר שמחה רוטמן
את הנמקת הרוויזיה שהגשת על הסתייגותו של חבר הכנסת פינדרוס. שניהם הגישו את ההסתייגות.
גלעד קריב (העבודה)
אדוני היושב-ראש, הרוויזיה הזו במידה רבה מתמצתת את כל העניין. מתמצתת היטב. אתם חבורה קיצונית וקנאית שהחליטה להחריב את הדמוקרטיה הישראלית, תוך פיזור אין-ספור שקרים, חצאי אמיתות. תוך זיוף עמדות של מומחים ואפילו שופטים בעליון. תוך רמיסה ברוטאלית של הוראות תקנון הכנסת. אתם הולכים על הגרסאות הכי קיצוניות האפשריות לחיסול עילת הסבירות. הדבר היחיד שמעניין אתכם זה פתיחת פתח אדיר לשחיתות שלטונית בתחום המינויים. פתיחת פתח לפיטורי היועצת המשפטית לממשלה וניסיון לשבש את מהלך הבחירות הדמוקרטיות החופשיות בישראל.

ההתנגדות שלכם לבסס במסגרת החקיקה הזאת את דיני ממשלות המעבר בצורה ראויה ולהחיל את הביקורת של עילת הסבירות על התקופה של ממשלת המעבר מרגע פיזור הכנסת, ועכשיו אנחנו רואים שגם מרגע הבחירות אתם לא מעוניינים בשום מגבלות – הדבר הזה מעיד על חיבור האינטרסים של חברות המושחתים עם חברות הקנאים. ראש הממשלה נתניהו, שמה שמעניין אותו זה לייצר דרך מילוט מהכלא, וראש הממשלה השני סמוטריץ', שמה שמעניין אותו זה להוביל את מהפכת הסיפוח בשטחים ומלווה אותם הבדרן, איש הקומדיה, הבריון והעבריין המורשע איתמר בן גביר – אלה השלושה.

גברתי, זה לא נהוג. אני מבין שאת מקורבת ליושב-ראש ואחיינית שלו אבל זה לא נהוג לעשות העוויות בזמן ש - -
היו"ר שמחה רוטמן
היא לא עשתה שום העוויות.
קריאות
- - -
גלעד קריב (העבודה)
אני בשלוש דקות, זה לא ראוי.
קריאות
- - - אל תפנה אליה. היא לא עשתה שום העוויות.
גלעד קריב (העבודה)
מקהלת הצווחנים מהצד השני – שבו בשקט.
היו"ר שמחה רוטמן
גלעד...
משה סעדה (הליכוד)
לא נשב בשקט מול מילות בלע ולא ניתן לך - - - בושה.
גלעד קריב (העבודה)
שבו בשקט חבורת המחריבים, השושבינים של מעשה החורבן שאתם מובילים כאן - -
משה סעדה (הליכוד)
אתה מחריב פה כל יום. אתה מחריב את חומות ירושלים, את החברה הישראלית
גלעד קריב (העבודה)
שב בשקט, איש ניגוד העניינים במח"ש, שאנחנו עוד נשמע על עלילות ניגוד העניינים שלך.
משה סעדה (הליכוד)
אנחנו עוד נשמע עליך.
קריאות
- - -
גלעד קריב (העבודה)
די, שמענו אותך, שב בשקט. שב בשקט, איש שנאת החינם סעדה. אני מגן על זכותי לסיים את דברי.
היו"ר שמחה רוטמן
- - - כי אתה תקפת אותה בזמן הדיבור שלך. יש לך משפט אחרון בבקשה.
גלעד קריב (העבודה)
הם הפריעו לי, די לפי המציאות שלך. החקיקה הזו, כולה בצלמך ובדמותך, בריון פרלמנטרי, אדם שאמירת אמת היא ממנו והלאה. אדם גס רוח שמוביל חקיקה גסת רוח, מוביל חקיקה בריונית כשהמטרה היחידה שלה היא הרס הדמוקרטיה ושלטון ללא מוגבלות - -
היו"ר שמחה רוטמן
תודה. תודה. אנחנו עוברים להצבעה על הרוויזיה - -
גלעד קריב (העבודה)
- - וללא הגבלה. ההיסטוריה הישראלית והיהודית תזכור לך לדיראון של שנים את המעשים שלך, מחריב הבית.
קריאות
- - -
משה סעדה (הליכוד)
אנחנו נוסיף אהבה איפה שאתם רוצים שנאה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
סעדה, תהיה בשקט.
קריאה
התייעצות סיעתית לפני כן.
היו"ר שמחה רוטמן
התייעצות סיעתית לפני כן, אין שום בעיה. אז מאחר ואתה ביקשת התייעצות סיעתית לפני כן, אז לפני ההתייעצות הסיעתית, מאחר ומדובר בהסתייגות של חבר הכנסת פינדרוס, אני אאפשר לו ואת זמן הדיבור שלי אני מעניק לו, להסביר את הרוויזיה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אני אגיד בדקה שבגלל שאני מבין שהקואליציה כרגע לא מסכימה, אני אבקש את רשות הקואליציה להימנע ברוויזיה כי אני חושב שההסתייגות נכונה, ועל זה נדבר.

אבל אני כן רוצה לנצל את ה-30 שניות: תקלה יצאה תחת ידי. הבוקר, פגעתי בנעמה לזימי אחרי 12 שעות רצופות של דיון פה ועייפות. אני בדיעבד הבנתי שעשיתי מעשה שפוגע, ומכיוון שעשיתי את זה פה, איך אומרים? - - - 12 שעות אחר-כך אני רוצה להתנצל. בטח שלא הייתה כוונתי לדמות לדברים שדיברו אחר-כך אבל זה לא מעניין אותי. המעשה נעשה ואני מתנצל ומבקש את סליחתה. אני חושב שזה לא היה ראוי. תודה.
משה סעדה (הליכוד)
יפה מאוד.
היו"ר שמחה רוטמן
יישר כוח. תודה רבה.

התבקשה התייעצות סיעתית ולכן אנחנו נצא לחמש דקות של הפסקה. זו ההתייעצות הסיעתית האחרונה בישיבה זו מאחר ועל הרוויזיות האחרות אין הנמקה אז גם אין התייעצות סיעתית.
קארין אלהרר (יש עתיד)
מה אין הנמקה?
היו"ר שמחה רוטמן
אנחנו נשוב ונתכנס פה בשעה 19:47. התייעצות סיעתית. תודה רבה, יצאנו להפסקה.

(הישיבה נפסקה בשעה 19:41 ונתחדשה בשעה 19:47.)
היו"ר שמחה רוטמן
חברים, אנחנו חוזרים ומצביעים על הרוויזיה להסתייגותו של פינדרוס.

מי בעד הרוויזיה ירים את ידו? מי נגד? מי נמנע?
איל קופמן
חברים, לכל סיעה יש את המפתח שלה אז בבקשה, חברי הוועדה, תשתדלו להצביע ואם חבר וועדה לא נמצא אז אנא ידעו אותי. אז אדוני היושב-ראש, בבקשה שוב.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד?
קריאות
- - -
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת סעדה, לא מדברים אצלנו באמצע ההצבעה, לא משנה מה קורה. אנחנו נתחיל את ההצבעה שוב. חברי הכנסת, אנחנו חוזרים להצבעה. מי בעד, ירים את ידו?


הצבעה
לא אושרה.
היו"ר שמחה רוטמן
שישה בעד, שבעה נגד, נמנע אחד. הרוויזיה נפלה. תודה רבה.
גלעד קריב (העבודה)
מושחתים. קואליציה מושחתת, אפילו את זה לא יכולתם.
היו"ר שמחה רוטמן
מי שיפריע - - -
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אבל אנחנו מחכים לתשובה.
היו"ר שמחה רוטמן
אבל אני באמצע לדבר. את לא יכולה להפריע. תודה. חברים, מי שיפריע, אני אאלץ לקרוא לסדר. תודה רבה.
קריאות
- - -
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת יוראי להב הרצנו - -
יוראי להב הרצנו (יש עתיד)
יש לי שאלה: יש פה חשד לאי סדרים בהצבעות - -
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת יוראי להב הרצנו, אני קורא אותך לסדר.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד)
- - אתה לא מאפשר ליועצת המשפטית לכנסת לענות לנו.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת יוראי להב הרצנו, אם תמשיך לדבר, אני אקרא אותך לסדר.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד)
- - -
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת יוראי להב הרצנו, אינך ברשות דיבור. תודה רבה. חברת הכנסת טלי גוטליב, גם את אינך ברשות דיבור. תודה.

בטרם נעבור להמשך ההצבעות על ההסתייגויות כמתוכנן, ביקשה היועצת המשפטית לכנסת, שקיבלה פנייה וביקשה לענות וביקשה להתייחס בפתח הישיבה – בבקשה.
שגית אפיק
אז באמת העברתם אלי וביקשתם את הבדיקה הדחופה ביחס ל-14 הצבעות שהתקיימו כאן - -
גלעד קריב (העבודה)
כדוגמה.
שגית אפיק
כדוגמה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
ב-11 דקות. נדגמו 11 דקות - -
גלעד קריב (העבודה)
אולי נצטרך להפעיל 50,000 סטודנטים לעבור על הפרוטוקולים, להסתכל על השעות.
שגית אפיק
בנוסף, העבירה אלי חברת הכנסת שרן השכל ארבעה סרטונים ביחס להצבעות נוספות שהיא צפתה בהם וסברה שהן שגויות בהיבטים כאלה ואחרים.
קארין אלהרר (יש עתיד)
קר פה.
היו"ר שמחה רוטמן
הכל טוב.
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא, לא, ממש לא טוב.
שגית אפיק
בנוסף, העבירה אלי שרן השכל ארבעה סרטונים שהיא צפתה בהם וסברה שהם שגויות בהיבטים כאלה ואחרים.
היו"ר שמחה רוטמן
לא לגעת במזגן.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אל תגיד לי לא לגעת במזגן, קר פה.
שגית אפיק
לאורך היום צפינו בלשכה המשפטית בסרטונים - -
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת קארין אלהרר, אני קורא אותך לסדר.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אבל טיפה התחשבות.
היו"ר שמחה רוטמן
את לא יכולה להפריע ליועצת המשפטית בדבריה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אתה לא יכול לענות אותי בקור הזה.
היו"ר שמחה רוטמן
את לא יכולה להפריע ליועצת המשפטית בדבריה. תודה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אין לתאר, צריך לבוא עם מעילים.
שגית אפיק
לאורך היום צפינו בלשכה המשפטית בסרטונים שהעברתם אלינו ושוחחתי גם עם מנהל הוועדה ביחס להצבעות שהתקיימו כאן. בחלק מההצבעות נכחתי בעצמי, ברוב ההצבעות נכח גם היועץ המשפטי לוועדה וכן יועצים משפטיים נוספים מצוות הייעוץ המשפטי לוועדה.

בהצבעה שהתקיימה כאן ביומיים האחרונים, למעשה התקיימה הצבעה ביחס ל-27,600 הסתייגויות שברובן המכריע היו לא מהותיות.

הוועדה קיימה בסופו של דבר כ-1,380 הצבעות בהסתייגויות, ולאחר מכן כ-1,330 הצבעות על רוויזיות.
היו"ר שמחה רוטמן
על-פי החלטתך.
שגית אפיק
על-פי החלטתי, כן, על-פי נוהל חריג של הנוהל - -
גלעד קריב (העבודה)
חריג לחריג לחריג של הנוהל.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת גלעד קריב, נא לא להתפרץ לדבריה של היועצת המשפטית.
גלעד קריב (העבודה)
על-פי שום נוהל.
שגית אפיק
- - על-פי הנוהל שנאלצנו לפעול על-פיו לאור המספר המופרז של ההסתייגויות שהוגשו במקרה הזה, ולאחר שנתנו לכם אופציות אחרות והן לא נבחרו על-ידיכם.

לאחר שעיינו בסרטונים, ראינו שקשה מאוד לצפות ולשחזר בדיעבד את תוצאות ההצבעה ולראות האם באמת היו טעויות כאלה ואחרות כיוון שזווית הצילום לא תמיד מאפשרת לראות באופן ברור את כלל חברי הכנסת שנוכחים בוועדה. חלק מחברי הכנסת אמרו כאן את ההצבעה בקול, חלק מחברי הכנסת הפריעו תוך כדי ההצבעה, חלק מחברי הכנסת הרימו יד באופן שלא תמיד היה ברור. יחד עם זאת, מנהל הוועדה, משיחות שקיימתי איתו, עמד על דעתו ועל כך שכלל ההצבעות שהתקיימו כאן, תוצאות ההצבעה, כפי שנספרו על-ידו, היו מדויקות ונעשו באופן המיטבי שניתן היה לעשות בנסיבות האלה.

לאורך כל הדיונים, לצד מנהל הוועדה, היה גם נציג נוסף מטעם צוות הוועדה שסייע לו בספירה, עשייה והתבוננות. גם אני, כשהייתי כאן, וחברת הכנסת שרן השכל הפנתה את תשומת ליבי למספר מקרים שאפשר היה לטעון אולי שהוא הרים את היד - -
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
זה היה ברור שהם הצביעו בעד.
שגית אפיק
אבל זה לא שינה את תוצאות ההצבעה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
זה כן.
שגית אפיק
זה לא שינה את תוצאות ההצבעה. עברנו על כלל הסרטונים שהעברת - -
רם בן ברק (יש עתיד)
את יכולה להניח מראש שזה שבע ועוד שש - - -
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
- - -
יוראי להב הרצנו (יש עתיד)
- - -
היו"ר שמחה רוטמן
אני מבקש לא להפריע ליועצת המשפטית בדבריה. חבר הכנסת יוראי להב הרצנו, תודה.
שגית אפיק
בכל המקרים שבהם חשבנו שההצבעה מתנהלת בקצב מהיר מדי או שישנו קושי אחר – ביקשנו שיחזרו על תוצאות ההצבעה. בשלב מסוים גם עברנו למצב שבו הייעוץ המשפטי לוועדה הקריא את מספרי ההצבעות או מספרי ההסתייגויות לפי העניין. וגם אילו היינו מקבלים או יכולים לצפות ולראות באופן ברור את הטענות שנטענו ביחס להצבעות ששלחתם, גם אז זה לא היה משנה את תוצאת ההצבעה הזו. זו הייתה המסקנה של כל מי שצפה בסרטונים האלה, לאורך היום צפינו בסרטונים - -
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אז יכולים לוותר על ההצבעות. פשוט תעשו - - -
שגית אפיק
- - ולא ראינו שזה משנה את תוצאות ההצבעה.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אז אפשר לוותר על ההצבעות.
שגית אפיק
- - גם אם כאשר מצביעים על הסתייגות מסוימת, לכאורה נפלה טעות כל שהיא, אז צריך לקחת בחשבון שלאחר מכן גם התקיימה רוויזיה ביחס לאותה הסתייגות, ולכן גם הרוויזיה הסירה את אותה הסתייגות מעל הפרק בתוצאה נוספת שהייתה דומה לתוצאה המקורית.

ולכן, המסקנה שלנו הייתה שביחס למכלול ההצבעות שהעברתם אלינו לבדיקה, לא מצאנו איזה שהוא פגם שמצדיק תיקון של ההצבעות. היה מקרה אחד בסרטונים, ביחס להצבעות 1681-1700 שבהן היה חוסר התאמה בין ההכרזה לבין התוצאה בפועל. גם במקרה הזה הטעות, לא היה בה כדי לשנות את תוצאות ההצבעה כי התוצאות שהוכרזו היו ארבעה בעד, שמונה נגד ושלושה נמנעים, וגם אם שלושה חברי הכנסת לא הצביעו, עדיין לא היה רוב להסתייגות.

יחד עם זאת, אני כן ממליצה על ההסתייגויות האלה, על ההצבעה הזאת של 1680-1700 - -
קריאה
זה על הרוויזיה.
שגית אפיק
לא, זה על הסתייגויות. זו הצבעה על הסתייגויות - -
היו"ר שמחה רוטמן
1,681...
שגית אפיק
1681-1700 – על ההצבעה הזאת אני ממליצה לחזור עליה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
אדוני היושב-ראש, אני רוצה רגע להתייחס למה שאמרה היועצת המשפטית - -
היו"ר שמחה רוטמן
בסוף. בסדר גמור.
שגית אפיק
אני רוצה להגיד גם ששוחחתי עם מנהל הוועדה והעמדה שלו הייתה חד-משמעית וברורה מאוד ביחס לספירה שלו עצמו וביחס לדיוק של התוצאות לעומת הספירה.
איל קופמן
אז אני רוצה באמת להתייחס לזה. אני אתייחס לזה בקצרה: גברתי, היועצת המשפטית, את אמרת את הדברים באופן מלא, גם בהמשך לשיחתנו וגם בהמשך לכך שהיית נוכחת פה. אני חייב לומר שאירוע ההצבעה פה הוא אירוע הצבעה מורכב, ולדעתי זה ברור לכל הצדדים, לכולם. לא פעם במהלך הספירה הכרזתי על ספירה, ומיד אחר-כך הצטרף מישהו אז מיד תיקנתי או שבמהלך הספירה או כבר שעברנו ל"נגד" או ל"נמנע", חבר כנסת או חברת כנסת ביקשו להחליף את הצבעתם, וכך זה נעשה.

וכאשר היו מקרים, לא רבים, שלא היה ברור או נטען מחבר מהקואליציה מה הייתה כוונתו, אני שאלתי בבירור על-מנת להבהיר את הצבעתו, וכך זה קרה ובהחלט אפשר גם שמי שהיה נוכח כאן, אז בוודאי הוא חזה בזה. וגם כמובן אפשר להתרשם בסרטונים ולראות את הדבר הזה.

מעבר לכך, גברתי היועצת המשפטית, אני חושב שאמרת את כל הדברים. תודה.
היו"ר שמחה רוטמן
בסדר גמור. חבר הכנסת סגלוביץ', בבקשה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
אדוני היושב-ראש, קודם כל, אם למישהו יש איזה שהוא ספק שאין פה שום הטלת דופי כלפי מנהל הוועדה וזה בכלל לא היה הנושא - -
שגית אפיק
לא, ברור.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
לא, אני בוחר להדגיש את העניין הזה. אני כן רוצה להדגיש את התהליך, ואני אומר לכם שאני חושב אחרת, אני לא כופר בזכותכם לראות סרטים ואני גם לא כופר בזכותי לראות סרטים. ומאחר ואני ראיתי את הסרטים, אני אומר לכם שמי שאומר כרגע שהוא לא ראה שום דבר ואי אפשר לראות כלום – אני חולק על זה, זה לא לדיון הזה.

אני אגיד כמה דברים לגבי התהליך: הרי מאיפה זה מתחיל? תשימו את שלושת האנשים שנספרו ועוד ארבעה שיפקחו, יושב-ראש הוועדה נכנס ל"קצב אש" בלתי סביר בעליל כשאף אחד לא יודע מי נגד מי, גם חברי בקואליציה יכולים להתבלבל. הרי לא אמרתי שעשו פה משהו בכוונה. לא אמרתי שמישהו עשה משהו בכוונה אבל אפשר להגיד שני דברים: אפשר להגיד – חבר'ה, בואו, אנחנו מדברים פה עכשיו רק על התהליך, אני לא מדבר על התוכן. בחרתם בכנסת, בניגוד לדעתנו, בתהליך. לא את היית כל השהות פה, ויותר מפעם אחת התפתחו פה "קטטות" - -
קריאה
- - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
כן, כן, התפתחו קטטות מול יושב-ראש הוועדה, שבהן אנחנו אומרים שאנחנו לא מצליחים להקשיב ובהחלט מהמקומות שגם יושב-ראש הוועדה, ואפשר לראות את זה גם בקטעים מצולמים, מתרגז על היועצים המשפטיים שמעירים לו.

עכשיו, לבוא אחרי הדבר הזה ולבוא עם טיעון – אני אומר לך, היועצת המשפטית, שזה טיעון נחמד מאוד אבל הוא לא טיעון משפטי. אם לתהליך יש ערך, אי אפשר להגיד שהטעויות האלה הן טעויות סופר. עזבו, זה לא משנה. יש יותר קואליציה, פחות אופוזיציה, הכל בסדר. לא. כשחבר כנסת מרים את ידו, זה כמו במליאה, ויש מצב של ארבעה, המספר צריך להיות ארבעה לא משנה אם זה קואליציה או אופוזיציה, בוודאי שלפעמים אנשים טועים, התבלבלתי, שיניתי, כל זה קורה. בקצב של חלק מהדברים שהיה פה בלתי סביר, אי אפשר להגיד עכשיו שהכל בסדר. הכל לא בסדר. התהליך היה פגום מתחילתו, המהירות שבה היושב-ראש הקריא, ואל תסתכלו רק על מה שאנחנו העברנו לכם למרות שאני עומד על כל דבר פה. יש פה אירועים שאנשים הצביעו פעמיים ואין לי שום טענה, חס וחלילה שלא יתפרש – אין לי שום טענה לאיל אבל התהליך, מאחר שהיה תהליך שהונחה על-ידי הכנסת, על-ידי היושב-ראש ועל-ידך, התהליך היה פגום ואי אפשר לבוא עכשיו ולהגיד: לא נורא, היו פה קצת פגמים.
שגית אפיק
לא אמרנו שהיו פה קצת פגמים, לא נורא.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
אני אומר שזה מה שאתם אומרים. תלכו אחורה - -
היו"ר שמחה רוטמן
לא, לא, אתה לא יכול להגיד שזה מה שהם אומרים. אתה יכול להגיד מה אתה אומר, אתה לא יכול להגיד שזה מה שהיא אמרה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
אתה תרשה לי להגיד מה שאני רוצה עכשיו ואל תפריע לי, אחרת אני אוציא אותך החוצה.
משה סעדה (הליכוד)
מה זה הדיבור הזה? למה אתה - - -
קריאות
- - -
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
כי ככה הוא צריך לדבר אתכם, זו השפה שאתם מבינים.
קריאות
- - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
אני חוזר ואומר: בשיחה שהייתה לנו במכתב שהעברנו - -
משה סעדה (הליכוד)
אני מוחל על כבודך גם אם אתה לא מוחל - - -
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת סעדה - - -
קריאות
- - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
הייתה במכתב דרישה, והיא עדיין קיימת, שהמקרים האלה - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
- - -
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת אלעזר שטרן, אתה מפריע לחבר סיעתך.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
לא, אני עוזר לחבר סיעתך.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
11 דקות בלבד שנדגמו, יש פה שורה ארוכה של פגמים – את אומרת פחות, אני אומר יותר. 16 מקרים, ולא משנה כרגע אם זה רלוונטי או לא רלוונטי לתוצאת ההצבעה. התהליך איננו קשור לתוצאה, הוא קשור לתהליך ואני מדבר על התהליך. הדרישה שלנו הייתה במכתב ועודנה שתסרקו אחורה את כל השעות, תראו מה היה פה בהצבעה כי אי אפשר להגיד אם זה דגימה של 11 דקות על כל-כך הרבה שעות שישבנו פה ואני מתאר לי כמה טעויות גם היו.

לכן, אני חוזר על מה שאמרתי: יש פה פגם עמוק בהליך. אתם החלטתם על ההליך הזה, היושב-ראש עשה "קצב אש" בלתי הגיוני ובלתי סביר אל המטרה. במקרה זה הטעויות יורדות לשורש העניין, לשורש התהליך, לשורש עבודת ועדת הכנסת, ואי אפשר לעשות את זה ולהגיד שזו טעות סופר - -
היו"ר שמחה רוטמן
תודה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
- - זו לא טעות סופר. זה טעויות רבות מספור.
קריאה
תן להם להמשיך - - - בבג"ץ. הכל בסדר.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה, חבר הכנסת סגלוביץ'. חבר הכנסת גלעד קריב.
גלעד קריב (העבודה)
גברתי היועצת המשפטית, אנחנו מתריעים שבועות וחודשים על דרך ניהולה של הוועדה הזאת. הדברים כמובן נאמרים גם במסגרת המחלוקת הלגיטימית והסוערת בין אופוזיציה לקואליציה אבל דברים שנעשו כאן, בוועדה, לא נעשו באף אחת מוועדות הכנסת בעבר.

הדרך הטובה ביותר להבין את מה שקרה כאן, ואנחנו היינו כאן במשך שעות, הוא להשוות את סגנון ההצבעות ואופן ניהול ההצבעות בשעה שהיושב-ראש הקבוע של הוועדה ניצח על המלאכה, ובין השעות שבהן חברי קואליציה אחרים ניהלו את ההצבעה, ואתם יודעים על מה מדובר כי הייתם כאן. לא בכדי, התלונות שלנו על דפוסי ההצבעה והדוגמאות שהבאנו, הוא לא היעד של התלונה, הוא לא מקשיב חצי שנה אבל לא בכדי, התלונות שלנו והדוגמאות שהבאנו מתייחסות לדפוס הניהול בזמן שיושב-ראש הוועדה הקבוע ניהל את העניין. אין לנו תלונות על מה שקרה כאן בשעות אחרות, גם כשהיו לנו מחלוקות גדולות עם יתר מנהלי הישיבות מטעם הקואליציה, ולכן לא צריך לעבור על כל השעות. צריך להסתכל על מה שקרה בהצבעות.

עכשיו, הייתה לנו ציפייה שכאשר אנחנו - -
היו"ר שמחה רוטמן
נא לחתור לסיום, גלעד.
גלעד קריב (העבודה)
- - כשאנחנו שולחים לכם דוגמאות מ-10 דקות משורת כשלים - -
היו"ר שמחה רוטמן
נא לחתור לסיום.
גלעד קריב (העבודה)
- - אז התשובה שאנחנו נקבל מהייעוץ המשפטי היא: אנחנו הולכים לבדוק את העניין כדי לראות האם היה מדובר בכשל נקודתי או במשהו שמאפיין חלק גדול מההצבעות. והתשובה הזו, יש לנו הרבה מאוד כבוד לייעוץ המשפטי - -
היו"ר שמחה רוטמן
גלעד, תודה, תסיים בבקשה.
גלעד קריב (העבודה)
- - אבל יש לנו תחושה קשה מאוד לנוכח התשובה הזאת. ההצבעות בחלקן הגדול התנהלו באופן פסול ואנחנו לא מוכנים שתזלזלו - -
היו"ר שמחה רוטמן
תודה, תודה.
גלעד קריב (העבודה)
- - שתזלזלו - -
אופיר כץ (הליכוד)
אתה יכול לפרט מה זה תחושה קשה?
גלעד קריב (העבודה)
כן. אנחנו חושבים שהיה כאן ניהול מכוון של - -
אופיר כץ (הליכוד)
אמרת "תחושה קשה" לגבי הפסיקה של הייעוץ המשפטי.
גלעד קריב (העבודה)
אם הייעוץ המשפטי מקבל שורה של מקרים בעייתיים ב-10 דקות ואומר: אני בודק רק את ה-10 דקות הללו, ולא אומר: אנחנו עכשיו עושים איזו שהיא עצירה, כולנו יודעים שאפשר לעשות את העצירה הזאת, לגשת, להתכנס באיזה שהוא חדר ולהסתכל בסרטים במשך כמה שעות ולראות האם נפל פגם יסודי בניהול - -
היו"ר שמחה רוטמן
תודה, גלעד. חתור בבקשה לסיים. תודה.
גלעד קריב (העבודה)
- - ואז לחזור – עדיין תצליחו להעלות את ה-D9 על בית המשפט העליון, יש לכם מספיק זמן.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה.
גלעד קריב (העבודה)
עכשיו, רק משפט אחרון - -
היו"ר שמחה רוטמן
לא, לא, נא לסיים.
גלעד קריב (העבודה)
- - מה זו האמירה הזו - -
אופיר כץ (הליכוד)
אתה לא סומך על העבודה שנעשתה על-ידי הייעוץ המשפטי - -
קריאה
אסי מסינג אמר פה משהו, אתה הגשת - - -
גלעד קריב (העבודה)
זה לא היה משנה - - -
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה גלעד, סיימת את דבריך. תודה רבה. שרן השכל, בבקשה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
תודה רבה. אז ככה – בסופו של דבר, כשאתם חוטבים עצים – עפים שבבים. מה לעשות? היועצת המשפטית אישרה לכם באופן חריג לצמצם כמות של הסתייגויות לכמות מזערית של הסתייגויות לעומת מה שהגשנו. לאחר מכן, צמצמתם את זמני הדיון של הוועדה באופן דרמטי ממה שאנחנו היינו אמורים לפחות להשתמש בהם בתוך כלי אופוזיציוני. יותר מזה – לא פיצלתם את הזמנים של הדיון בהסתייגויות או ההצבעות של ההסתייגויות, למספר ישיבות במרחק סביר ונורמלי שבו חברי הכנסת יכולים לישון, יכולים לקום לעבודה, בין לבין להגיע להצביע במליאה בכנסת. אנחנו אוטוטו סוגרים - -
גלעד קריב (העבודה)
הקואליציה ישנה שנת ישרים.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה, תודה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
- - אנחנו אוטוטו סוגרים 24 שעות כאן, וזה אחרי שלושה ימים ברציפות.

עכשיו, מה לעשות? החלטתם להעביר את זה בחקיקת בזק מטורפת שלא היה כמותה לפני כן, אז כן, גם הח"כים שלכם מתעייפים תוך כדי הצבעות. קחו בחשבון שכשאתם מקיימים דיון כל-כך אינטנסיבי, שלושה ימים ברצף, בניסיון לחוקק את זה בחקיקת בזק – יתעייפו לכם הח"כים ויעשו טעויות.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
לא, רגע, אני רוצה - -
היו"ר שמחה רוטמן
בסדר, אני מבקש שתחתרי לסיום.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
- - אני רוצה להסביר מדוע איני מסכימה עם אותה קביעה של הייעוץ המשפטי.
היו"ר שמחה רוטמן
אני חושב שהסברת וגם יותר מזה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
לא. איל, מנהל הוועדה - -
היו"ר שמחה רוטמן
שרן, בבקשה תחתרי לסיום.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
איל, מנהל הוועדה, נשמע בצורה ברורה אומר ליועצת המשפטית, כשהיא שאלה אותו: אני אמרתי לך שגית, הנה, תראי, גם פינדרוס וגם אלמוג לא הצביעו, הם הצביעו בעד ולא הצביעו נגד. זה שני קולות, מה שאומר שלא ההסתייגות אלא הרוויזיה עברה, מה שאומר ש-20 הסתייגויות נפתחות. את שאלת את מנהל הוועדה איל, שומעים את זה בסרטון - -
היו"ר שמחה רוטמן
רגע, לא שמעו אותך במיקרופון.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
סליחה, שגית, שומעים אותך בסרטון שואלת את איל: האם ראית את ההצבעה שלהם? והוא ענה: אני לא יכול לראות את הצד הזה כשאני מסתכל לכאן על אלה שמצביעים בעד. ולכן, הוא לא ראה - -
שגית אפיק
לא, לא - - -
היו"ר שמחה רוטמן
סליחה. ארז וטלי, תודה. לא ראיתי שאתה מקרב את המיקרופון - -
קריאה
יש קריאות רק לאופוזיציה ולא לקואליציה?
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
- - הדבר הזה - -
היו"ר שמחה רוטמן
שרן, אני אומר לך שתחתרי לסיום.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
לא, אז אין גם שום משמעות למה שנרשם בפרוטוקול. הדברים האלה נדרשים להיאמר לטובת הפרוטוקול בישיבה הזאת משום שזה נאמר בצורה ברורה, וכשאני העברתי - -
היו"ר שמחה רוטמן
שרן, תודה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
- - ליועצת המשפטית את הסרטון, רואים בבירור בווידאו ששניהם מצביעים בעד יחד איתנו.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה, שרן. שרן, תודה רבה.
שגית אפיק
לא, הם החזיקו את היד נמוך באותו מקרה - -
היו"ר שמחה רוטמן
רק רגע, גברתי היועצת המשפטית.
שגית אפיק
בזמן שהייתה הצבעה בעד – הם החזיקו את היד נמוך. בזמן שהייתה ההצבעה נגד – הם הרימו את היד.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
הם הצביעו פעמיים.
שגית אפיק
לא.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
פעמיים הוא קרא "בעד", ופעמיים הם הצביעו בעד. פעמיים שמחה רוטמן אמר - -
היו"ר שמחה רוטמן
אני מבקש לרשום לפרוטוקול שלפני זה את אמרת שהם הצביעו בעד ולא הצביעו נגד, ועכשיו את אומרת שהם הצביעו פעמיים, גם בעד וגם נגד. ואני מבקש לדעת למה את מתכוונת.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אני אסביר לך: אתה קראת מי בעד? והיה בלגן ואז אמרת עוד פעם: מי בעד? והם הצביעו פעמיים בעד.
היו"ר שמחה רוטמן
הבנתי.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
ונכון, נשאר אולי לחצי - -
היו"ר שמחה רוטמן
ובנגד? הם גם השאירו את היד? תודה. תודה רבה - -
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
לפני הסיום עם כולם הם הורידו את היד, אז אל תבלבל במוח.
היו"ר שמחה רוטמן
- - רק לא היה לי ברור מה אמרת. תודה. אז בבקשה, לפני שאיל ושגית יגיבו לטענות כאן - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
לא, יש לי גם מה להגיד.
היו"ר שמחה רוטמן
לא, לא, אין, לא פתחתי פה זכות דיבור. יש פה מכתב שנשלח. ביקשה היועצת המשפטית להגיד שאנחנו לא פותחים סבב דיון על המכתב הזה. אני מגיב כי נאמרו פה גם דברים כלפי, אני מגיב בקצרה ואז יגיבו מנהל הוועדה והיועצת המשפטית, ואז נעבור להצבעה.
קריאה
שמחה, אתה לא נותן לנו זכות דיבור?
היו"ר שמחה רוטמן
לא.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
לא, כי אין שום משמעות לדיון הזה, לא בא לו שיהיה כתוב בפרוטוקול - -
מיקי לוי (יש עתיד)
גברתי היועצת המשפטית, אין זכות דיבור לחברי הכנסת? זהו?
קריאות
- - -
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
חשוב שהדברים האלה יאמרו לפרוטוקול.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
לא, משהו קצר על זה.
קר
קריאות
- - -
היו"ר שמחה רוטמן
אני עכשיו מדבר, שמעתי. אין לכם זכות להתייחס כי אני לא נותן לכם זכות דיבור.
קריאות
אדוני היושב-ראש, זה ניהול לקוי של הוועדה.
היו"ר שמחה רוטמן
חברים, אני מדבר כרגע. תודה. עם כל הכבוד, נשלח מכתב ליועצת המשפטית שגם תענה לו בכתב, היא ביקשה להתייחס בקצרה. נתתי לנציגי שלוש סיעות שלדעתי היו חתומים על המכתב, לפחות חלקית - -
מיקי לוי (יש עתיד)
כל חברי האופוזיציה חתמו.
היו"ר שמחה רוטמן
כל חברי האופוזיציה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
ישראל ביתנו לא הגיבה. לפחות תיתן גם להם את זכות התגובה.
היו"ר שמחה רוטמן
אם סיעת ישראל ביתנו תרצה דובר אחד – אני אתן גם להם.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
וגם רע"ם.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת שרן השכל - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אדוני היושב-ראש, זה המשך ישיר לניהול הכושל שלך לאורך כל החודש האחרון. ניהול כושל. זו סתימת פיות ופגיעה ביועצים המשפטיים.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת מיקי לוי, תודה. נא לא להפריע.
קריאה
מאיפה הגיע הנוהל הזה של יושבי-ראש סיעות?
היו"ר שמחה רוטמן
אני מבקש, ככל שמישהו מישראל ביתנו ירצה להתייחס, אני אתן גם להם.
טלי גוטליב (הליכוד)
קיבלת תשובה.
היו"ר שמחה רוטמן
לא שאלתי אותך, שאלתי את מנהל הוועדה.
טלי גוטליב (הליכוד)
זה לא חייב לעבוד ככה - - -
היו"ר שמחה רוטמן
חברי הכנסת - -
קריאות
- - -
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה, אינני זקוק לעזרה.

לפני שאני אדבר – אם אינכם מעוניינים, אני אעביר למישהו אחר. לפני שאני אדבר, אני אתן לחבר הכנסת אופיר כץ, שביקש גם הוא להתייחס כנציג הקואליציה.
אופיר כץ (הליכוד)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש. אני די נדהם ובהלם לשמוע פה את הטענות של חברי האופוזיציה כי האמת שאלעזר, אי אפשר לנתק את התהליך וההצבעות המרובות שהיו פה מכמות ההסתייגויות המטורפת שהגשתם - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
מה לעשות?
אופיר כץ (הליכוד)
הקשבתי לכולכם, לא הפרעתי לאף אחד. קארין, לא הפרעתי לאף אחד, תאפשרי לי. אני יודע, קשה לכם לשמוע משהו טיפ טיפה שונה, אני יודע שלא קל לכם – תתאפקו.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אופיר, חאלס.
אופיר כץ (הליכוד)
אני ישבתי פה במשך שעות גם אתמול בלילה והיו פה הפרעות בלתי פוסקות של חברי האופוזיציה, אם זה בדיבורים, בצעקות וכל מיני משחקים של להרים את היד בצורה גבוהה או בצורה נמוכה כדי לבלבל פה את הצוות או אחרי ההצבעה כדי לבלבל את הצוות של הוועדה. אני לא זוכר שאנחנו עשינו דברים כאלה - -
קריאות
יאללה - - - כן, לא עשיתם. אופיר - - -
היו"ר שמחה רוטמן
מיקי, אני קורא אותך לסדר בפעם השנייה.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
- - - כי הוא נלחם יחד אתכם. איפה היה לכם גלעד קריב פה, בוועדה - - -
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת שרן השכל, קראתי אותך לסדר. אל תפריעי לו לדבר.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אבל צריך להגיד ביושר שלנו היו מלחמות עם גלעד קריב על זה שהוא דרש לנהל על-פי הנהלים ועל-פי התקנון - - -
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת שרן השכל, את בקריאה שנייה. תודה.
קריאה
המחנה הליבראלי.
גלעד קריב (העבודה)
אני ישבתי פה ארבע שעות ואתה יודע - - -
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת גלעד קריב, אני קורא אותך לסדר.
אופיר כץ (הליכוד)
אני מאוד מקווה שהגוש הליבראלי ייתן לי להשלים שני משפטים, לא שלושה - -
גלעד קריב (העבודה)
לא, לא, אסור. הכינורות והטישיו תכף מגיעים.
קריאה
הנה, התחילה הבכיינות.
טלי גוטליב (הליכוד)
- - -
היו"ר שמחה רוטמן
את ממהרת לאן שהוא, טלי?
אופיר כץ (הליכוד)
אז באמת, נעשה פה ניסיון לאורך כל הדרך, זה היה בולט ושקוף שכל הזמן ניסיתם בדרכים לא הכי לגיטימיות כאילו נעשה פה ויש פה פגם בתהליך, מה שהוכח כלא נכון. האמת, חוץ מהתבטאויות לא נעימות כלפי עובדי הכנסת וכלפי מנהל הוועדה – זה באמת היה לא נעים חוץ מ"להטריל" - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
סליחה? סליחה?
מיקי לוי (יש עתיד)
- - -
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת מיקי לוי, אתה כבר בקריאה שנייה.
מיקי לוי (יש עתיד)
ממתי קריאה שנייה?
קריאות
- - -
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת ארז מלול, אל תכריח אותי לקרוא אותך לסדר.
קריאה
רק בצד הזה קוראים לסדר.
היו"ר שמחה רוטמן
אני עכשיו גם לא קראתי את מיקי. מיקי כבר היה בקריאה שנייה - - - ולכן גם כשארז הגיב, לא קראתי לו.
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא הבנתי, את מיקי לוי אתה רוצה לקרוא לסדר?
אופיר כץ (הליכוד)
שמחה, אתה שם לב שפעם שלישית אני לא מצליח - -
היו"ר שמחה רוטמן
הם לא יתנו לך להשלים משפט, ככה הם עובדים כאן.
אופיר כץ (הליכוד)
שני משפטים אני לא מצליח. טוב, אז כפי שאמרתי, חוץ מלהעסיק את עובדי הכנסת בבדיקות על בדיקות ו"להטריל" את עובדי הכנסת בכל מיני - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
- - -
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת קארין אלהרר, אני קורא אותך לסדר.
קארין אלהרר (יש עתיד)
מה קרה?
היו"ר שמחה רוטמן
אתם תפסיקו להפריע לחבר הכנסת אופיר כץ, אני אשמור על זכותו לדבר. Comment by פרוטוקול ועדה: יע לח
אופיר כץ (הליכוד)
פעם רביעית שאני עוצר, תשימו לב. דמוקרטיה – פעם רביעית.
מירב בן ארי (יש עתיד)
על מה אתה מתלונן?
אופיר כץ (הליכוד)
אבל מותר לי, מירב, להגיד את מה שאני חושב כי אני הייתי פה וראיתי מה שהיה פה. מותר לי שתשמעו? - - -
מיקי לוי (יש עתיד)
מותר, מותר, בבקשה אופיר. אופיר, אני שומר על זכותך.
היו"ר שמחה רוטמן
מיקי, פעם רביעית שאתם עוצרים אותי - -
מיקי לוי (יש עתיד)
בבקשה. - - - שקט, מירב.
אופיר כץ (הליכוד)
ההשפעה פה הייתה ברורה ברוב ברור. התהליך פה היה תקין וראינו את זה לאורך כל הדרך.
קארין אלהרר (יש עתיד)
- - -
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת אלהרר, אני קורא אותך לסדר פעם שנייה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
עליזה, שלום - - -
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת קארין אלהרר, אם את לא רוצה קריאה שלישית, אנא תפסיקי לדבר.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני אתחיל לחשו שזה אישי...
אופיר כץ (הליכוד)
התהליך היה מפוקח לאורך כל שעות ההצבעה, והייתי פה, וכל טענה - -
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
- - - שעות ההצבעה - - -
אופיר כץ (הליכוד)
חברת הכנסת יוליה מלינובסקי, אני קורא אותך לסדר.
אופיר כץ (הליכוד)
פעם שישית אני מנסה לדבר ולא נותנים לי. כן, פעם שישית. זה לא יאומן, אתם פשוט לא אמיתיים.
קריאות
- - -
מיקי לוי (יש עתיד)
נראה לי ששכחתם מהר מאוד - - -
היו"ר שמחה רוטמן
בבקשה, חבר הכנסת אופיר כץ.
אופיר כץ (הליכוד)
אני מנסה, אדוני, אני מנסה. המחנה הליבראלי לא מאפשר לי לדבר, הם לא מוכנים לשמוע דעה אחרת - -
היו"ר שמחה רוטמן
זה ההליך התקין שהם רוצים.
אופיר כץ (הליכוד)
- - והם צועקים כל היום ברחובות דמוקרטיה. דמוקרטיה זה גם לשמוע משהו שלא נעים או שאתם לא מסכימים.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
אנחנו צועקים "בושה".
אופיר כץ (הליכוד)
אז אני אנסה בפעם השביעית – התהליך היה מפוקח וראינו פה שכל טענה שהעליתם נבדקה באותה שנייה. ואיפה שנמצא, אם הוא פספס איזה מספר או הסתייגות, חזרנו אחורה. ואם הייתה לכם איזו שהיא טענה על הצבעה – מישהו הרים את היד ועשיתם תרגילים, אז הייתה הצבעה נוספת או ספירה חוזרת. באמת, תהליך הכי תקין שיכול להיות.
מירב בן ארי (יש עתיד)
איפה?
אופיר כץ (הליכוד)
אתם קיבלתם פה מה שאף אופוזיציה לא קיבלה. מירב, ה-18 שעות, ואני פניתי לשגית גם בעל-פה וגם בכתב, ואני אנצל את הבמה עוד פעם להגיד שה-18 שעות שקיבלתם – לא היה לזה תקדים. לא הייתה שום הצדקה שתקבלו 18 שעות דיבור. אנחנו מעולם לא קיבלנו. 1,500 - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא היה תקדים - - - , לא היה חוק כזה מעולם.
אופיר כץ (הליכוד)
רק אלה שעולים בוועדת הכנסת, אז היא לא מאפשרת לנו - -
מירב בן ארי (יש עתיד)
מתי היה חוק כזה, שטלטל את כל המדינה?
היו"ר שמחה רוטמן
אפשר בבקשה לא להפריע, מירב?
מירב בן ארי (יש עתיד)
מתי?
היו"ר שמחה רוטמן
פעם שמינית, מה זה?
אופיר כץ (הליכוד)
עכשיו אני מנסה פעם שמינית. לאחר מכן, טענת נושא חדש - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
אוי באמת. יש לכם - - - הם לא זוכרים מה הם עשו - -
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת קארין אלהרר, את בקריאה שנייה כבר. אל תכריחי אותי קריאה שלישית.
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא, שתיים ורבע.
היו"ר שמחה רוטמן
פעם תשיעית, חבר הכנסת אופיר כץ, ינסה להמשיך לדבר.
אופיר כץ (הליכוד)
פעם תשיעית שאני אנסה לדבר ואני מקווה שהמחנה הליבראלי יאפשר לשמוע משהו שגם לא מוצא חן בעיניו - -
מירב בן ארי (יש עתיד)
- - -
אופיר כץ (הליכוד)
- - גם כשהיה טענת "נושא חדש", לא אפשרו לנו לנהל את זה בד בבד, ועדת הכנסת וועדת החוקה, מה שנתן לכם עוד זמן. אחרי זה, שעתיים הנמקות של הרוויזיות – אנחנו לא קיבלנו, ובדקנו את זה אחורה, שזה היה או שעה או שעה וחצי - -
מירב בן ארי (יש עתיד)
הכינורות ברקע כשאתה מדבר.
אופיר כץ (הליכוד)
- - קיבלתם פה באמת בצורה יוצאת דופן. ולמרות זאת - -
מירב בן ארי (יש עתיד)
תראה, גלעד הביא לך טישיו, תראה איזה חמוד זה.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת מירב בן ארי, אני קורא אותך לסדר.
מירב בן ארי (יש עתיד)
על מה?
אופיר כץ (הליכוד)
על זה שאת מפריעה לחבר הכנסת אופיר כץ לדבר.
מירב בן ארי (יש עתיד)
הוא משדר מצוקה. הוא במצוקה.
אופיר כץ (הליכוד)
הגענו לפעם עשירית.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת מירב בן ארי, תודה רבה.
מירב בן ארי (יש עתיד)
לא, לא, אל תגיע לשנייה.
היו"ר שמחה רוטמן
בבקשה.
אופיר כץ (הליכוד)
אדוני, כתבתי שלושה משפטים - -
ארז מלול (ש"ס)
אתמול, כשאכלנו פה - -
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת ארז מלול.
ארז מלול (ש"ס)
לא, לא, זה לא מכובד הטישיו. זה לא לכבוד הוועדה.
מירב בן ארי (יש עתיד)
מה הבעיה? זה טישיו ב - - -
קריאות
במקום לבזבז לנו את הזמן - - -
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת ארז מלול, אתה מפריע לחבר הכנסת אופיר כץ לדבר. תודה.
אופיר כץ (הליכוד)
באמת, היושב-ראש, שלושה משפטים בסך הכל כתבתי לעצמי להגיד שלא אשכח, 10 פעמים הם הפסיקו אותי ולא נותנים לי לדבר.
היו"ר שמחה רוטמן
ברוך הבא לישיבת ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת כאשר האופוזיציה - -
אופיר כץ (הליכוד)
הם באים אליך בטענות כל הזמן, כן?
רם בן ברק (יש עתיד)
אופיר, אבל אותך אנחנו אוהבים, תאר לך.
נעמה לזימי (העבודה)
ערב אחד בלי - - -
אופיר כץ (הליכוד)
לסיכום, קיבלתם מה שאנחנו לא קיבלנו אף פעם, מעל ומעבר, ולא היה מגיע לכם, וניסיתם בכל דרך ליצור פגם בתהליך גם כשלא היה – עשיתם "פייק" פגם. הכל היה תקין, הכל היה מפוקח. אתם חבורה של בכיינים והחוק יעבור ביום שני. תודה.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה לחבר הכנסת אופיר כץ.
קריאות
- - -
מיקי לוי (יש עתיד)
אנחנו מודים - - -
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת יוליה מלינובסקי - -
מיקי לוי (יש עתיד)
רגע, אנחנו רוצים להודות לחברי הכנסת - - -
מירב בן ארי (יש עתיד)
אנחנו רוצים להודות ליו"ר הקואליציה - - -
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת מיקי לוי, אני קורא אותך לסדר בפעם השלישית. אנא צא בבקשה.
קריאות
- - -
מיקי לוי (יש עתיד)
דיברתי עם אופיר.
היו"ר שמחה רוטמן
אני מוחל על הקריאה השלישית, נא לא להפריע.
מירב בן ארי (יש עתיד)
יפה. אין, אין, אין...
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת יוליה מלינובסקי, בבקשה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אדוני היושב-ראש, קודם כל, חבר הכנסת אופיר כץ: אני זוכרת שבכנסת ה-20 היה נאום מפורסם של בנימין נתניהו, נאום החמוצים. זה מאוד הזכיר לי, בדיוק הוא דיבר על אלה שכל הזמן בוכים, שלא נתנו להם - -
קריאה
על הבלונים.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
לא, לא, בכנסת ה-20, שלא נתנו להם, לקחו להם, מסכנים. אז מסכנים אתם לא, הכל בסדר.
עכשיו, לגופו של עניין
- -
קריאה
יש להם אמנזיה, יוליה.
קריאה
- - אני קיבלתי עדכון על הדברים של היועצת המשפטית של הכנסת, שהיא לכאורה צודקת אבל אז בעצם כל ההצבעות בכנסת מתייתרות מתוכן, אנחנו יודעים את התוצאה מראש.
שגית אפיק
יש הבדל בין ההצבעות בוועדה שהן רוב ומיעוט לעומת הצבעות במליאה שבהן באמת יש חשיבות וסופרים ויש חשיבות למספר המצביעים. בוועדות, ברוב הוועדות, דרך אגב, גם לא מכריזים את התוצאה המספרית אלא רק אומרים "בעד", "נגד", ואת התוצאה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
שגית, אני מבינה.
שגית אפיק
אז כאן, למרות מספר ההצבעות הגבוה מאוד, מנהל הוועדה אמר גם את מספרי המצביעים.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
שגית, לנו אמרו - - -
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת אלעזר שטרן, אני קורא אותך לסדר.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
מה זה נקרא? - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אתה לא קושר לעניין. חבר הכנסת אלעזר שטרן - -
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
תודה רבה, אני לא צריכה עזרה, הכל בסדר. אפילו אלוף בצה"ל לשעבר – לא, אני לא צריכה עזרה, הכל בסדר.
טלי גוטליב (הליכוד)
מה יש לכם? - - -
היו"ר שמחה רוטמן
יוליה, בבקשה. טלי וארז, בבקשה.
טלי גוטליב (הליכוד)
- - - די כבר. תת רמה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
גברתי היועצת המשפטית, אני מבינה את הטענות האלה למרות שלפעמים יש הצבעות קריטיות בוועדות כאשר הן על חודו של קול. אנחנו בחקיקה לא רגילה. אין לי טענות דווקא לעובדי הכנסת כי הם עובדים בתנאים בלתי רגילים. מי שנותן את הקצב, מי שמנהל את האירוע זה לא אני כאופוזיציה. מי שנושא באחריות על כל מה שקורה כרגע בכנסת, על השעות, על ההצבעות, על ההפסקות, על סדר היום – זה הקואליציה. ומי שמנהל את הוועדה הזאת זה נציגי הקואליציה, יו"ר הוועדה או מי שמחליף אותו. אז כל אחד יכול לבוא בטענות רק לעצמו אבל במקרה שלפנינו, שגית - -
שגית אפיק
אני מקשיבה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
- - זה חומר למחשבה. יכול להיות שבכלל אנחנו, ככנסת, צריכים להתקדם, וכפי שיש לנו הצבעות אלקטרוניות – תקשיבו, אנחנו ברגע מכונן. קורים פה דברים - -
היו"ר שמחה רוטמן
יוליה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
דקה. אני אפילו לא מדברת על החקיקה עצמה, שזה סיפור בפני עצמו כי אנחנו נדבר על זה בסוף הדיון, כשאני כבר אומרת ליושב-ראש שאני אבקש זכות דיבור לפני ההצבעה - -
היו"ר שמחה רוטמן
לא תהיה עוד זכות דיבור היום. אבל עכשיו את יכולה להתייחס למכתב ואם אין לך עוד מה לומר – אנא תסיימי.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
שגית, כל מה שקרה פה בכמה הימים האחרונים לדעתי דורש חשיבה מחדש על תנאי העבודה של הכנסת, על תנאי העבודה של עובדי הכנסת, על דפוסי הצבעה. יכול להיות שהגיע הזמן לצאת מהסיפור הזה של "בעד" ו"נגד" אלא להתקין פה מערכת אלקטרונית כזו או אחרת כי כן היו הסדרים - -
ארז מלול (ש"ס)
אני בעד.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
סליחה, היו הסדרים בהצבעה אבל אני לא יכולה לבוא בטענה למנהל הוועדה כי התנאים הם בלתי אפשריים. ומי שאחראי על התנאים האלה זה הקואליציה, שאתם מכתיבים את הקצב.
אופיר כץ (הליכוד)
אז למה לא סידרתם את זה לפני שנה וחצי, כשהייתם?
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אחרי 40 שנה שאתם בשלטון, אני מתנצלת שלא הספקתי לתקן את כל החטאים שלכם. אי אפשר.
אופיר כץ (הליכוד)
זה המזל, שלא הספקת - -
היו"ר שמחה רוטמן
אופיר, אתה לא ברשות דיבור כרגע. תודה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
יש לי שאלה קצרה - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אין לך. תודה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
איך אתה יודע שאין לי? - - - אבל יש לי שאלה.
היו"ר שמחה רוטמן
אבל אני לא נותן לך רשות דיבור. אני קורא אותך לסדר פעם שנייה. תודה.

חברים, תודה רבה.
קריאות
- - -
יוראי להב הרצנו (יש עתיד)
שגית, לחברי הכנסת אין אפשרות להעביר אליך שאלות? למה אנחנו נקראים לסדר כשאנחנו שואלים שאלות את היועצת המשפטית או את מנהל הוועדה?
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
אדוני היושב-ראש, אתה רוצה שאני אתייחס לרגע ענייני למה שנאמר?
היו"ר שמחה רוטמן
האופוזיציה דיברה. באמת בקצרה. בגלל שחבר הכנסת פינדרוס ניהל חלק גדול מההצבעה וחווה את החוויות גם מכלי ראשון, אני אבקש לא להפריע למנהל הוועדה.
מירב בן ארי (יש עתיד)
מה זה עכשיו, עדויות? - - -
קריאה
זה מור"קים מהוועדה.
היו"ר שמחה רוטמן
הטענה שלכם הייתה על עדויות כביכול, וגם על ההצבעה שלו אישית. אני חושב שמין הראוי לתת לו להתייחס. בקצרה בבקשה.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
יש תפקיד לאופוזיציה והוא ברור – לעכב את הדיון. זה בסדר, וזה לגיטימי וזה נכון. מה שקרה כאן הלילה והטענות שעלו פה מהאופוזיציה הם דבר והיפוכו. גברתי היועצת המשפטית, מה שעולה פה מהאופוזיציה הוא דבר והיפוכו. אנחנו, בוועדה, מנהל הוועדה, חלק מהפיליבסטר בלילה היה החלפה של הצבעה של חברי אופוזיציה תוך כדי הצבעה, ומדובר על בין 10% ל-25% מההצבעות באותו זמן. חלק מהפיליבסטר היה להחליף את ההצבעה תוך כדי. אני לא מדבר על 50% מההצבעות שהופרעו תוך כדי הצבעה וחברי האופוזיציה ניצלו את זה שאי אפשר להוציא אותם. ברור שזה מבלבל במשך 12 שעות. לבוא ולעשות את זה במשך 17 שעות ולבוא ולצעוק: חבר'ה, התבלבלתם, כשנתנו להם בגלל הדבר הזה גם לחזור על הצבעות, גם לשנות תוך כדי, ואני מדבר על מעל 10% מההצבעות. לבוא אחר-כך ולהגיד שמישהו החזיק את האצבע תוך כדי והחזיק את זה כל הזמן – זה קצת צביעות, גברתי היועצת המשפטית.
היו"ר שמחה רוטמן
"קצת" זה מילה עדינה.

אני אגיד בקצרה את מה שהיה לי להגיד, כולל לדברים שהוטחו כלפי באופן אישי - -
גלעד קריב (העבודה)
מחולקות גם תעודות?
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת גלעד קריב, אני קורא אותך לסדר פעם שנייה.

אני רוצה לומר בצורה ברורה ופשוטה: ראשית, אני רוצה להודות לצוות הוועדה, למנהל הוועדה ולכל צוות הוועדה על הרבה מאוד שעות של עבודה מסורה בתנאים בלתי אפשריים - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא הבנתי, לא סיימנו?
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת אלהרר, את בקריאה שנייה כבר. תודה.

אני רוצה להודות לצוות הייעוץ המשפטי שגם עזר, השגיח על ההצבעות, ליווה את ההצבעות ונתן להתייחס לסוגיות שעלו וגם לחלק גדול מההצבעות כדי לשמור על הקצב, לבקשת האופוזיציה, והרבה הרבה הרבה ועוד קצת הרבה לפנים משורת הדין, הקריא את מספרי ההסתייגויות במקום לדאוג שאתם תכירו את ההסתייגויות שלכם - -
מירב בן ארי (יש עתיד)
מה זה עכשיו? ערב "חיים שכאלה"?
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת מירב בן ארי, קריאה שנייה.
מירב בן ארי (יש עתיד)
על מה? לא הייתה - - -
היו"ר שמחה רוטמן
על זה שאת מדברת תוך כדי שאני מדבר. - - והקריא, וגם כך שמר על הקצב לבקשתם של חברי האופוזיציה כך שחלק גדול מההצבעות...

אני יכול להגיד שבבדיקה שאני ערכתי, שכאשר כנראה עקב הכבוד שאני מקווה שעוד נותר לכם למרות שאחרי התגובה המבישה שלכם לדבריה של היועצת המשפטית, אני לא בטוח שנשאר לכם כבוד ליועצת המשפטית ולצוותה, שבדקו את הסרטונים שלכם - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
יאללה, יאללה - - -
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת יוראי, אני קורא אותך לסדר. חבר הכנסת יואב סגלוביץ', אני קורא אותך לסדר בפעם השנייה.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
הלוואי שלך יהיה כבוד כמו שלנו יש.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת אלעזר שטרן, אני קורא אותך לסדר בפעם השלישית, אנא צא.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
בסדר, הלוואי שלך יהיה כבוד לייעוץ המשפטי כמו שלנו. תתבייש. אתה ריסקת אותם - -
קריאות
- - -
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת יוראי להב הרצנו, אני קורא אותך לסדר, צא בבקשה.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד)
יש עוד עדויות לזה שאתה מתנהג בצורה אלימה - - - אתה יכול לתת כבוד לייעוץ המשפטי ולדרג המקצועי. - - -
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אתה תלמד אותנו איך להתנהג אליהם? תתבייש.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת יוראי להב תצא בבקשה, אתה בקריאה שלישית.

(אחרי כן מאיר פרץ)
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת יוראי להב הרצנו, אתה בקריאה שלישית, צא בבקשה.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד)
אתה האחרון שיכול לדבר על כבוד לייעוץ המשפטי ולדרג המקצועי.
אלעזר שטרן (יש עתיד)
אתה תלמד אותנו איך להתנהג?
היו"ר שמחה רוטמן
צאו בבקשה.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד)
- - - לחבר - - -
היו"ר שמחה רוטמן
יוראי, צא בבקשה, אתה בקריאה שלישית. יוראי, אנא צא, בבקשה, תודה רבה.
יוראי להב הרצנו (יש עתיד)
אתה פשוט סותם פיות.
היו"ר שמחה רוטמן
לא אתן לכם, כל פעם שמדבר נציג מהקואליציה, כמו שעשיתם לחבר הכנסת אופיר כץ, אתם מתפרעים ולא נותנים להשלים משפט. יושב-ראש הקואליציה ניסה להשלים פה שלושה משפטים והדבר לקח לו כמעט 10 דקות בגלל ההתנהגות הבריונית שלכם ולכן לא אתן לכם לעשות זאת, תודה רבה.
מיקי לוי (יש עתיד)
זו סתימת פיות. ריסק את שני אלה, ריסק אותם, ועוד אומר להם שהוא מודה להם. ריסק אותם, את שני אלה.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
עזוב ריסק, הם הולכים להעביר עכשיו - - -
היו"ר שמחה רוטמן
סדרנים, אני ממתין שתוציאו אותם, בבקשה.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
הולכים להעביר הצעת חוק שהולכת לסתום להם את הפה.
אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי)
חץ טבול בדבש.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
חוק היומע"שים תכף עובר.
היו"ר שמחה רוטמן
אני מחכה שכולם יצאו, כולם יצאו?
טלי גוטליב (הליכוד)
יוראי הרצנו, כל הקריאות - - -
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת טלי גוטליב.
מירב בן ארי (יש עתיד)
מה עם קריאה?
היו"ר שמחה רוטמן
אנחנו נחכה, אמרתי שאנחנו נחכה ולכן לא קראתי למיכל כשהיא צעקה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
העיקר שלי קראת כבר.
מירב בן ארי (יש עתיד)
מה אמרתי? אמרתי משפט והוא קרא לי קריאה שנייה.
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
היושב-ראש, אתה יכול להעביר אלי חלק מהקריאות.
מירב בן ארי (יש עתיד)
אתה יכול להמשיך עם נאום הדמעות.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת קרויזר, השיחה פה ממש מפריעה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
הבכי והנהי.
היו"ר שמחה רוטמן
אני ממשיך את דבריי: אני חושב שהיועצים המשפטיים נענו הרבה מעל ומעבר. אני חושב שהדוגמה שנתן יושב-ראש הקואליציה על הזמן שניתן, אני חייב לומר שבאופן גורף נעניתי לכל בקשה גם אם חשבתי שהיא מוגזמת וגם אם חשבתי שהיא הולכת יותר מדי לקראתכם, בייחוד לאור ההפרות המשמעתיות החמורות - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
הולכת יותר מדי לקראתנו?
היו"ר שמחה רוטמן
- - שנעשו על ידי חברי אופוזיציה. הפרעות למהלך הצבעה, צעקות במהלך הצבעה, ניסיונות לשבש הצבעה דמוקרטית. אני חושב שכל הדברים האלה שנעשו על ידכם הם בושה וחרפה לכנסת, בושה וחרפה- - -
מירב בן ארי (יש עתיד)
והוועדה הזו אינה בושה וחרפה?
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת מירב בן ארי, אני קורא אותך לסדר בפעם השלישית.
מירב בן ארי (יש עתיד)
על מה? על מה?
היו"ר שמחה רוטמן
על זה שקטעת את דברי פעם נוספת.
מירב בן ארי (יש עתיד)
כולה אמרתי שזו בושה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
שמחה, אולי הבעיה היא איתך, חשבת על זה פעם?
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת סימון דוידסון, אני קורא אותך לסדר בפעם הראשונה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
זה לא קרה עם אף יושב-ראש ועדה.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת סימון דוידסון, אני קורא אותך לסדר בפעם השנייה.
אופיר כץ (הליכוד)
ביי, מירב. ביי, מירב. ביי, מירב. זה עונש על זה שהפרעת לי.
היו"ר שמחה רוטמן
חברים, תודה.
מירב בן ארי (יש עתיד)
עונש?
אופיר כץ (הליכוד)
בטח.
מירב בן ארי (יש עתיד)
מה זה עונש - - -
היו"ר שמחה רוטמן
תודה. חברת הכנסת מירב בן ארי, אני מודה, אני מוכן לקחת רק שליש בגלל ששתי קריאות היו אצלו.
מירב בן ארי (יש עתיד)
אני לא מבינה מה תעשו בלעדי.
היו"ר שמחה רוטמן
אם תתנו לי לסיים את דבריי, תודה. אני אומר לכל משך מהלך ההצבעה, בבדיקה שלי וגם הסתכלתי על הזמן הממוצע כאשר היועץ המשפטי אמר את מספרי ההסתייגויות ואתם משום מה החלטתם באותו הרגע לא להפריע ולצרוח – זה גם היה הישג – אז קצב ההצבעות הממוצע היה זהה כמעט לחלוטין לקצב שהיה כאשר אני עשיתי את זה בעצמי. הדבר היחיד שפגע ביכולת להצביע בצורה דמוקרטית בדיון הוועדה היה התנהגות מחפירה מצד חברי אופוזיציה שצעקו, ביזו עובדי כנסת, ביזו את היועצים המשפטיים והיועצות המשפטיות שהקול שלהן אינו חזק והן הרגישו שהן לא מצליחות להשמיע את קולן.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
זה בגלל שצעקת עליהן.
היו"ר שמחה רוטמן
לא, בגלל שאתם צעקתם תוך כדי - - -
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
יש סרטי וידאו שרצים ברשת, רואים שם איך אתה צורח עליהם וגם על אייל.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת סגלוביץ', לדעתי אתה כבר בקריאה שנייה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
אתה לא סופר?
היו"ר שמחה רוטמן
אמרתי, חסכתי ממך את הקריאה השלישית. חבר הכנסת קריב, אתה מפריע לי, תודה רבה.
גלעד קריב (העבודה)
המקרופון לא פה.
היו"ר שמחה רוטמן
אתה מדבר היטב גם בלעדיו. אני יכול לומר שלפחות לגבי חלק מהמקרים שאני ראיתי, והדבר הזה חשוב כי במהלך, ואני חוזר על מה שאמר חבר הכנסת פינדרוס, לכל אורך ההצבעה ביקשתם לשנות את ההצבעה תוך כדי הצבעה למרות שאין לכם שום זכות לעשות זאת. לעיתים ביקשתם זאת אף לאחר ההצבעה. לכל אורך הדרך לא הייתה לכם זכות לכך וכמו שאמרה היועצת המשפטית, ברוב הוועדות בכלל לא מקריאים את התוצאות. כאן, לבקשתכם, הוקראו התוצאות ומכריזים עליהן למרות שאין בזה צורך. למרות זאת נתתי לכם לשנות את הצבעתכם ואתם לא מתביישים להגיד שחבר כנסת שהרים את היד גם בזמן הבעד וגם בזמן הנגד, בהנחה שהוא עשה זאת, זה לא נחשב שהוא שינה את הצבעתו לנגד כאשר אתם שיניתם את הצבעתכם שוב ושוב. זה חוסר תום לב ברמה הקיצונית ביותר שידע הבית הזה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
רוטמן, הבנו את האירוע. כולנו לא יודעים - - -
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת קארין אלהרר.
קארין אלהרר (יש עתיד)
מה?
היו"ר שמחה רוטמן
לא יאומן איזה פרוטקציות יש לך פה.
גלעד קריב (העבודה)
החולשה שלך לחברת הכנסת אלהרר גובלת באכיפה בררנית.
היו"ר שמחה רוטמן
אכן, אני מודה.
גלעד קריב (העבודה)
הגיע הזמן שיהיה דין אחד לכל חברי הוועדה.
היו"ר שמחה רוטמן
אין בעיה, חבר הכנסת גלעד קריב, קריאה שלישית.
גלעד קריב (העבודה)
אבל עכשיו אני אומר לך.
היו"ר שמחה רוטמן
אנא, צא בבקשה.
גלעד קריב (העבודה)
לא, לא יכול להיות - - -
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אדוני היושב-ראש, אני יכולה לקחת עלי קריאה אחת?
היו"ר שמחה רוטמן
טוב, גלעד, אני מוותר לך כדי שלא תהיה אכיפה בררנית.
גלעד קריב (העבודה)
לא יכול להיות, אתה רציני? אתה אמיתי? קר לי, חם לי.
קארין אלהרר (יש עתיד)
לאור החיקוי ההולם של חברת הכנסת אלהרר אני מבטל את הקריאה השלישית, תודה רבה.
מירב בן ארי (יש עתיד)
למה לי אתה לא מבטל?
היו"ר שמחה רוטמן
כי לא עשית חיקוי של קארין אלהרר.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה. היועצת המשפטית, אין לך צורך להתייחס?
מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד)
אדוני היושב-ראש, אני יכולה לקחת קריאה אחת של מירב בן ארי ונחזיר אותה?
מירב בן ארי (יש עתיד)
תחזיר אותי גם.
אופיר כץ (הליכוד)
אני מצטרף, אם אפשרת לגלעד קריב תאפשר גם למירב.
מירב בן ארי (יש עתיד)
זה לא פייר.
היו"ר שמחה רוטמן
מנהל הוועדה, בבקשה.
איל קופמן
שתי הערות קטנות: לגבי עניין הצבעות על חודו של קול, פרט לפרק זמן קצר היום לא היו הצבעות שתוצאתן על חודו של קול, היה פער. דווקא בשלב - - -
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
היו 6–5.
איל קופמן
נכון, רק לפרק זמן קצר, חצי שעה אולי.
קארין אלהרר (יש עתיד)
זה לא מעט.
היו"ר שמחה רוטמן
חברי הכנסת, נא לא להפריע למנהל הוועדה.
איל קופמן
לא אמרתי שזה מעט אבל כולם היו פה ואנחנו כולנו, כל העיניים היו נשואות בשיא הריכוז וההצבעות התנהלו כסדרן. לגבי טענה ספציפית כלפי - - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
אייל, אף אחד לא טען כלפיך.
איל קופמן
אז קודם כל תודה רבה, אני באמת מעריך את זה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
כל הטענות כלפי רוטמן.
איל קופמן
הייתה אמירה לפיה אני אמרתי ליועצת המשפטית שאני לא יכול לראות והכרזתי, כך זה השתמע. אני חייב לומר בצורה ברורה שכשלא יכולתי לראות בבירור ובצורה המדויקת ביותר את תוצאות ההצבעה של חבר או חברת כנסת (ולא משנה, כמובן, זהותו) – לא הכרזתי. היו פעמים שציינתי שאיני יכול לראות או ביקשתי להרים את היד גבוה, כל זאת על מנת שאוכל לראות בבהירות ולהכריז במדויק על תוצאות ההצבעה, תודה.
היו"ר שמחה רוטמן
לבקשת היועצת המשפטית אנחנו חוזרים על הצבעה מסוימת. ביקשתי מצוות הוועדה שתוכלו לראות בטאבלטים את הסתייגויות 1681–1700. בעיני זה למעלה מן הצורך אבל אני מכבד את בקשתה של היועצת המשפטית לכנסת ואנחנו נחזור על ההצבעה הזאת.
גלעד קריב (העבודה)
אתה פשוט מוביל אותנו לבית המשפט.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד ההסתייגויות הללו, ירים את ידו? מי נגד? מי נמנע?
גלעד קריב (העבודה)
פשוט ניפגש בבית המשפט.
הצבעה

לא אושרו.
איל קופמן
חמישה בעד, תשעה נגד, אין נמנעים.
היו"ר שמחה רוטמן
אני קובע כי ההסתייגויות הללו נדחו. אני מכריז על רוויזיה.
גלעד קריב (העבודה)
אני מצטרף לבקשת הרוויזיה.
היו"ר שמחה רוטמן
גם חבר הכנסת קריב מצטרף לרוויזיה הזאת. הרוויזיה תידון החל מהשעה 21:10. הבנתי שיש כמה חברי ועדה שביקשו לומר דברים לפני שנתחיל את ההצבעה על סבב ההסתייגויות. אנחנו אמורים לחזור להצביע על הרוויזיות, קחו את הזמן בבקשה, אם אתם בכל זאת רוצים לפתוח את הטאבלטים. אנחנו נצביע הצבעה מספר 1251 שזו הסתייגות 25,001 ועד הסתייגות 25,020. ההסתייגויות הללו נמצאות אצלכם בטאבלטים, אני נותן לכם את הזמן לפתוח אותם. חברי ועדה יוכלו לדבר עתה בקצרה. אני מוכן לתת לכל חבר ועדה שירצה לדבר פרק זמן של לא יותר משתי דקות לפני ההצבעה, חברי ועדה בלבד מהקואליציה ומהאופוזיציה. אחרי פרק זה נעבור להצבעה. אם אזהה במהלך דברי חברי הכנסת ניצול של כך ליצירת מהומה, אנחנו נעבור ישירות להצבעה וככל שיוותר זמן נשאיר את אופציית הדיבור לאחרי ההצבעות. חבר הכנסת קריב רוצה להיות ראשון?, בבקשה.
אופיר כץ (הליכוד)
מזמן הוא לא דיבר.
היו"ר שמחה רוטמן
גלעד, שתי דקות לרשותך, בבקשה.
גלעד קריב (העבודה)
גבירתי היועצת המשפטית, אני מבקש לפנות אלייך מכיוון שלטעמי התשובות שקיבלנו מכם אינן מספקות. עשית בדיקה, כתוצאה מבדיקה זו חשבת שצריך לחזור על סדרת הצבעות, על סדרה אחת. אתם צפיתם ב-10 דקות. הטענה שהועברה אליכם היא שבמשך שעות האירועים הללו חזרו על עצמם. הפנייה אליכם הייתה בבקשה לבדוק מה קרה לא רק בעשר הדקות המדוברות.
שגית אפק
צפינו ביותר מ-10 דקות.
גלעד קריב (העבודה)
בסדר גמור.
שגית אפק
גם צפינו ביותר מ-10 דקות וגם נכחנו כאן. מקום שחשבנו שהקצב מהיר מדי ביקשנו מיושב-ראש הוועדה להאט אותו. מקום שחשבנו שההצבעה לקתה בפגם כלשהו, אפילו לפנים משורת הדין, ביקשנו לחזור עליה. אני חושבת שהפיקוח היה יחסית רחב ולאורך כל רצף הדיונים, גם מצד הייעוץ המשפטי לוועדה.
גלעד קריב (העבודה)
גבירתי, את יודעת שאני רוחש כבוד אדיר לייעוץ המשפטי של הוועדה ולייעוץ המשפטי של הכנסת ולא אחת, בהיותי יושב-ראש ועדת החוקה, כופפתי את דעתי ללא ויכוח. אני שב ואומר, צר לי, אני חושב שבכל תהליך הדיון בהצעת החוק הזו, והתרענו על זה מהיום הראשון, נפלו פגמים דיוניים קשים ואנחנו התכנסנו עקב שיא של בעיות בהליכים הדיוניים. שמענו את יושב-ראש הקואליציה אומר שההצעה תגיע למליאה ביום שני. היום יום רביעי, לא מתוך כבוד לטענות הנמשכות והולכות שלנו לבי ניצול של הוראות התקנון לרעה על ידי יושב-ראש הוועדה היה ניתן לעשות בדיקה יותר מקיפה ואם צריך לחזור על ההצבעה על הרבה יותר הסתייגויות.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה.
גלעד קריב (העבודה)
לצערי אתם לא מותירים לנו ברירה אלא להיפגש בבית המשפט העליון.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה, חבר הכנסת קריב.
גלעד קריב (העבודה)
עדיין יש שופטים בירושלים.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה. חבר הכנסת מלול, בבקשה.
ארז מלול (ש"ס)
אני רוצה לברך את יושב-ראש המחנה הממלכתי, בני גנץ, הוא עכשיו הוציא קריאה באומץ, בממלכתיות. אני קורא לכל המשרתים – המשיכו להתנדב ולשרת, לא לסרב. זה יתרום לאחדות עם ישראל. באמת, יישר כוח על זה.
גלעד קריב (העבודה)
אני מציע שקריאתו של חבר הכנסת מלול תעבור כאשר בשדה קוצים גם בישיבות.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת קריב, אני קורא אותך לסדר בפעם - - -
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
אף אחד לא הולך להתפשר על חצי דיקטטורה, אל תטעו, אל תטעו אפילו לשנייה, אף אחד לא הולך להתפשר פה על חצי דיקטטורה.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת מתן כהנא, בבקשה.
מתן כהנא (המחנה הממלכתי)
היות שחברי, חבר הכנסת מלול, ציטט מקריאתו של גנץ, ראוי לציין שמדובר בציטוט חלקי. החלק הנוסף הוא קריאה נרגשת לקואליציה להידבר בעניין עילת הסבירות. אפשר למצוא דרך מוסכמת לעילת סבירות תוך כדי שמבינים שגם את המשך החקיקה חייבים לבצע בהסכמה רחבה. כאשר מדברים על השיטה הדמוקרטית של המדינה שלנו, הדברים האלה צריכים להתבצע בהסכמות רחבות ואנחנו, גנץ קרא לזה ואני מקווה מאוד שתהיה היענות לזה מצד הקואליציה.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה, חבר הכנסת כהנא. חברת הכנסת אלהרר, בבקשה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
תודה. מכיוון שעלו פה כמה טענות חשוב לי להבהיר שאין לנו תלונות כנגד צוות הוועדה שהיה מאוד מסור במשך לילות כימים – גם מנהל הוועדה וגם הייעוץ המשפטי לוועדה. אנחנו חלוקים על הדרך שבה נוהל כל הדיון מראשיתו ועד סופו. כוונתי לאופן הצגת הצעת החוק, ניהול הדיונים ובוודאי לעניין ההסתייגויות. ראו, אמרתי את זה גם בלילה שבו הוחלט העל סדרי הדיון בהסתייגויות. אם אנחנו רוצים להפחית מכבודה של הכנסת אז זו הדרך, אנחנו נמצאים על המסלול הנכון ומתקדמים לעבר התחתית. אנחנו לא עושים כבוד למקום הזה כשהסתייגויות נשמעות במעמד צד אחד, אנחנו לא עושים כבוד למקום הזה כשמבינים שיש רוב ולכן גם אם התוצאה תהיה 6–2 או 6–4 או 6–6 זה לא משנה. ההתנהלות הפרוצדורלית הייתה רעה מאוד. בסופו של דבר כשמדובר בהצעת חוק כל-כך מהותית, אנחנו יושבים כאן כסמכות מכוננת אז קחו את זה לתשומת לבכם.
משה סעדה (הליכוד)
אני מצטרף לדברים של מתן כהנא שנכון להגיע להסכמות. לדעתי הפערים קטנים מאוד, ממש דק מן הדקה. לצערי, במקום שננהל פה שיח על הסתייגויות מהותיות ועל כבודה של הכנסת, ניהלנו פה שיח של 18 שעות על כלום ושום דבר. אקריא מספר דוגמאות מתוך 27,000 ההסתייגויות.
קארין אלהרר (יש עתיד)
מפלגת הליכוד לוקה באמנזיה.
משה סעדה (הליכוד)
לא הפרעתי לך.
היו"ר שמחה רוטמן
קארין, נא לא להפריע.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אתם אפילו לא הגעתם לדיונים בוועדות.
היו"ר שמחה רוטמן
קארין, אצטרך לקרוא לך בקריאה שלישית.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אבל יש גבול.
היו"ר שמחה רוטמן
אבל חברת הכנסת אלהרר, את דיברת ולא הפריעו לך.
נעמה לזימי (העבודה)
- - - מהותיות והיו - - -
אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי)
סעדה, טענו המון טענות מהותיות.
משה סעדה (הליכוד)
אני רוצה להראות לציבור - - -
נעמה לזימי (העבודה)
- - - אתה יודע את זה.
היו"ר שמחה רוטמן
חברי הכנסת, אתם מפריעים ואני אקרא לסדר.
משה סעדה (הליכוד)
במקום לדון לגופו של עניין הטרדנו את הכנסת, את עובדי הכנסת ואת הציבור כולו. כשאנחנו מקיימים דיון בן 18 שעות שמתעסק ב: "מטרת החוק – לקדם את הליצנים" או "אוטונומיה תרבותית לחזירי הבר" או בהמשך - - -
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אלו כותרות של שלשום.
נעמה לזימי (העבודה)
- - -
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני רוצה - - -
היו"ר שמחה רוטמן
קארין, אני קורא אותך לסדר בפעם השלישית, אנא צאי.
קארין אלהרר (יש עתיד)
- - - של שלמה קרעי.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
כותרות של שלשום.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת ולדימיר בליאק, אני קורא אותך לסדר.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
תודה רבה.
היו"ר שמחה רוטמן
צאי.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני אהיה בשקט.
היו"ר שמחה רוטמן
את תחזרי אחר כך.
קארין אלהרר (יש עתיד)
אני אהיה בשקט
משה סעדה (הליכוד)
אני מצפה שכבוד חברך יהיה חביב עלייך כשלך. תכבדי, תקשיבי, זו דמוקרטיה. באופן קבוע, כשאני מתחיל לדבר את לא נותנת לי לדבר. למה סתימת הפיות, מאיפה את מביאה את זה? אני רוצה להמשיך, יותר נמוך אתם לוקחים אותנו: "מטרת החוק, ללכת לשירותים". עד כמה נמוך אתם לוקחים את החברה הישראלית? אני אומר שלא מאוחר, כל עוד הנר דולק אפשר עוד לתקן, אפשר לשנות.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
תעצרו את החקיקה.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת שיר, אני קורא אותך לסדר.
משה סעדה (הליכוד)
חייבים להתכנס - - -
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
תעצור ונתכנס, מה הבעיה?
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת שיר, אני קורא אותך לסדר בפעם השנייה.
משה סעדה (הליכוד)
חייבים להתכנס לשיח, אפשר להגיע לעמק השווה, אז בואו נפסיק להטריל ונתחיל לעבוד.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה לחבר הכנסת משה סעדה. חבר הכנסת סגלוביץ', בבקשה.
יואב סגלוביץ' (יש עתיד)
אומר כמה דברים לגבי התהליך: ההליכה בעקבות סעיף 80 היא תקלה, זו הייתה צריכה להיות הצעת חוק ממשלתית שמגיעה כבר לכנסת כשהיא מבושלת. נכון שזה היה התהליך, כך היינו חוסכים הרבה מהדברים ללא כל קשר למה הייתי מסכים ולמה לא. התהליך בוועדה היה פגום גם מבחינת האנשים ששמענו. לא נשמעו הרבה אנשים מאוד משמעותיים שיכלו לשפוך אור ואולי גם לשנות את דעתם של חלק מהאנשים – אולי את דעתי או את דעתכם – לגבי ניואנסים. אגע בשני תחומים שנגעתי בהם יותר מפעם אחת: ההשפעה של החוק כפי שהוא על מערכת הביטחון. המאבק בשחיתות וההלכות. הדבר השלישי הוא ההשפעה על אוכלוסיות שפחות מדובר עליהם דוגמת האסירים, החלטות של כל שר לגבי תנאים של אסירים לפי פקודת בתי הסוהר – מטלפונים ועד כל מיני תנאים קיומיים של אסירים. החלטה של שר שלא יהיה עליה שום פיקוח לפי המתכונת הזאת. לקחתי את שני הקצוות – לוחמי צה"ל מצד אחד ואלה שהם בבית הסוהר – שום דבר מהדברים הללו לא נשמע בוועדה, לא הגיעו לפה נציגים של המשרד לביטחון פנים, לא היועץ המשפטי של מערכת הביטחון, לא של המשרד לאיכות הסביבה. התהליך התחיל עקום, כל דברי החקיקה לא הלכו בנתיב של הצעות חוק ממשלתיות מסיבות לא ענייניות. הדברים הללו מובילים להליך פגום ולתוצאה רעה. אני אומר ליועצת המשפטית של הכנסת – לא לעכשיו כי זה כבר מאוחר מדי – המהלך שבו מביאים לכנסת הצעת חוק מטעם הוועדה לפי סעיף 80 כאשר אף אחד מחברי האופוזיציה לא שותף לעניין הוא אם כל חטאת וזה מביא לתוצאה הלא-טובה שהגענו אליה.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה. חבר הכנסת חנוך מלביצקי.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
תודה, אדוני היושב-ראש, כל הדברים נאמרו ובטח שגם אני לא אחדש יותר מדי. יש ביננו חילוקי דעות מהותיים מאוד על תפיסת עולם, על דרך, על חוק, אם חוק ראוי או לא ראוי, אם נותרת ביקורת שיפוטית או לא אחרי צמצום עילת הסבירות בדרך שאנחנו מבקשים להוביל אותה. שום דבר מזה לא מצריך שנתחיל להתנהג אחד כלפי השני באופן שקורה לפעמים. אני לא מטיף מוסר לאף אחד, אני בא בטענות קודם כל אל עצמי, אני חושב שאם כל אחד מאיתנו ישתדל לזכור שאיך שאנחנו מתנהלים פה משפיע בערך פי 1,500 בחוץ, אז נעשה צעד נכון קדימה, תודה.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה. חברת הכנסת יוליה מלינובסקי.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
תודה רבה, אדוני היושב-ראש, היום בבוקר, במקרה, פגשתי את נציב שירות המדינה. שאלתי אותו למה הוא לא בא לוועדת החוקה אחרי שהזמנו אותו. אנחנו חשבנו שראוי לשמוע את שומרי הסף, היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה וגם את נציב שירות המדינה. הוא אמר שלי שהוא קיבל התרעה מהיום למחר לשעות מסוימות של הדיון. בשעות הללו הוא כבר היה בסיור חשוב ולא אפשרו לו לשנות את השעות הללו ולהגיע בזמן אחר. שאלתי אותו האם למה שקורה עכשיו יש השפעה על שירות המדינה. הוא ענה: "ודאי". אז זאת בדיוק הדוגמה, ביקורת קשה על נציג שירות המדינה. אם הוא, כשומר סף, יודע שיש לזה השפעה, היה עליו לבטל את כל התוכניות שלו ולהגיע לפה ולהגיד זאת לחברי הוועדה. בנוסף, ביקורת על יושב-ראש הוועדה שלא היה מסכים בשום פנים ואופן לאפשר לו להגיע בזמן אחר חוץ ממה שהוא קבע. מה שעוד יותר חמור הוא שזה שומר סף שמיישר קו עם השלטון. הוא יודע שהשלטון כרגע לא מעוניין שאנחנו נשמע אותו והוא מיישר קו בדרך לא דרך.
היו"ר שמחה רוטמן
משפט אחרון, בבקשה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
זאת ההשפעה של החקיקה. כולם מדברים על כך שזה לא חשוב ושזה משהו קטן - - -
היו"ר שמחה רוטמן
יוליה, משפט אחרון.
היו"ר שמחה רוטמן
אבל שומרי הסף ואנשים בתפקידי מפתח מושפעים מרוח המפקד. מה שאני שמעתי היום מנציב שירות המדינה זו הדוגמה.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
ומה שאני רואה עכשיו - - -
היו"ר שמחה רוטמן
יוליה, אבל יוליה, האמירה הייתה שלא מנצלים את זמן הדיבור ליצירת מהומה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
ומה שאני רואה עכשיו שאמסלם מתכוון לפטר את מנכ"לית רשות החברות זו עוד דוגמה.
היו"ר שמחה רוטמן
יוליה.
יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו)
אז אל תספרו לנו שזה קטן ובשוליים. רוח המפקד משפיעה כבר עכשיוף עוד לפני שזה חוקק, על שומרי הסף. תארו לעצמכם מה יהיה כשהחוק הזה יעבור. סתמתם פה לכולם.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה לחברת הכנסת יוליה מלינובסקי.
טלי גוטליב (הליכוד)
אני מחליפה את עמית, יש לי שתי דקות?
היו"ר שמחה רוטמן
נתתי לחברי ועדה.
טלי גוטליב (הליכוד)
אני מחליפה את עמית הלוי.
היו"ר שמחה רוטמן
לא נתתי למחליפים.
טלי גוטליב (הליכוד)
לא דחוף.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה. הצעתי גם לחברי הוועדה שנוכחים בחדר. אני מאוד מקווה שההתנהלויות שהיו כאן במהלך ההצבעות בנושא הזה לא תהפוכנה להיות הרגל בכנסת. אני מקווה שנדע איך לנהל מחלוקות והסכמות בלי שבירת כלים כפי שהיה פה במהלך החקיקות וההצבעות.
נעמה לזימי (העבודה)
יש לי עצה: לא לשנות משטר במדינה - - -
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת לזימי, אני קורא אותך לסדר.
נעמה לזימי (העבודה)
תאמין לי, נעשה פה הרבה דברים טובים יחד.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת נעמה לזימי, אני קורא אותך לסדר בפעם השנייה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אבל שמחה, אתה לא יכול להיות המורה ולחנך - - -
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת דוידסון, אני קורא אותך לסדר בפעם השנייה.
נעמה לזימי (העבודה)
אל תעשה חקיקה מטורפת - - -
סימון דוידסון (יש עתיד)
אבל אתה מתנהג כמו מורה שמחנך אותנו.
נעמה לזימי (העבודה)
- - - דיקטטורה.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת סימון דוידסון, קריאה שלישית.
נעמה לזימי (העבודה)
- - - אנחנו נגיע להבנות בהסכמות.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אבל אתה לא יכול - - -
היו"ר שמחה רוטמן
נעמה לזימי, אני קורא אותך לסדר בפעם השלישית, אנא צאי.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
אתה לא יכול להוציא את כל האופוזיציה.
סימון דוידסון (יש עתיד)
למה אתה לא בודק את עצמך.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת מיכל שיר, אני קורא אותך לסדר.
סימון דוידסון (יש עתיד)
אקרא להורים של ליום הורים, באמת.
היו"ר שמחה רוטמן
צאו בבקשה מהוועדה. תודה, צאו בבקשה.
נעמה לזימי (העבודה)
לצאת?
היו"ר שמחה רוטמן
כן.
נעמה לזימי (העבודה)
אבל לא הייתה קריאה.
היו"ר שמחה רוטמן
קראתי אותך שלוש פעמים לסדר.
נעמה לזימי (העבודה)
אני?
נעמה לזימי (העבודה)
אתה מתבלבל.
היו"ר שמחה רוטמן
אני לא.
נעמה לזימי (העבודה)
ישבתי פה בשקט.
היו"ר שמחה רוטמן
אייל, האם קראתי את חברת הכנסת לזימי שלוש פעמים?
נעמה לזימי (העבודה)
ישבתי בשקט שעה, לא דיברתי.
קארין אלהרר (יש עתיד)
לא.
היו"ר שמחה רוטמן
היית עסוק בלדבר, קראתי אותה לפחות פעמיים. שלוש פעמים? יושב פה הרשם הפרלמנטרי, טוב ששמתי לב. כן, כי את דיברת תוך כדי שאני מדבר. אנא צאי.
נעמה לזימי (העבודה)
את קולטת? ישבתי פה בשקט.
היו"ר שמחה רוטמן
אנא צאי, תודה רבה.
נעמה לזימי (העבודה)
יכולנו להגיע להסכמות והבנות.
היו"ר שמחה רוטמן
לא, את לא תקטעי אותי באמצע דבריי שוב ושוב.
נעמה לזימי (העבודה)
מה אני אגיד לך, רוטמן, אתה האיש לפשרות.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת לזימי, אנא צאי. רבותיי, ויתרתי על זכות הדיבור שלי אחרי שנקטעתי כל-כך הרבה. אנחנו נעבור להצבעות. היועץ המשפטי יקריא כ-53 הצבעות. נקריא את מספרי ההצבעות אליהן מתייחס הרוויזיה. אדוני היועץ המשפטי, אנא.
גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,001–25,020.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
שבעה בעד, תשעה נגד, אין נמנעים.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,021–25,040.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
שבעה בעד, תשעה נגד, אין נמנעים.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
גור בליי
רוויזיה על הסתיגויות 25,041–25,060.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
שבעה בעד, תשעה נגד, אין נמנעים.
גלעד קריב (העבודה)
איזו אישיות, אדם רגוע, לא יכולת לעשות את זה אתמול?
גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,061–25,080.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
שישה בעד, תשעה נגד, נמנעת אחת.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,081–25,100
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
חמישה בעד, תשעה נגד, שני נמנעים.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל. נא לא לדבר במהלך ההצבעה, רבותיי.
גלעד קריב (העבודה)
אתה רואה, כשאתה רוצה אתה יכול, רוטמן.
גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,101–25,120.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
שבעה בעד, תשעה נגד, אין נמנעים.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,121–25,140.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
שישה בעד, תשעה נגד, נמנע אחד.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,141–25,160.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
שישה בעד, עשרה נגד, אין נמנעים.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,161–25,180.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
שבעה בעד, תשעה נגד, אין נמנעים.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,181–25,200.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
חמישה בעד, תשעה נגד, שני נמנעים.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,201–25,220.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
שישה בעד, תשעה נגד, אין נמנעים.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,221–25,240.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
שישה בעד, תשעה נגד, נמנעת אחת.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,241–25,260.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
שישה בעד, תשעה נגד, אין נמנעים.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,261–25,280.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
שישה בעד, תשעה נגד, אין נמנעים.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,281–25,300.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
חמישה בעד, תשעה נגד, אין נמנעים.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,301–25,320.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
שישה בעד, תשעה נגד, נמנעת אחת.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,321–25,240.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
שבעה בעד, תשעה נגד, אין נמנעים.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
גלעד קריב (העבודה)
שמחה, אני דואג שאם תישאר כל-כך רגוע לא ירשו לך לחזור הביתה למאחז.
גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,341–25,360 .
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
שישה בעד, תשעה נגד, נמנע אחד.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,361–25,380.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
שבעה בעד, תשעה נגד, אין נמנעים.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,381–25,400.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
שישה בעד, תשעה נגד, נמנע אחד.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
מנסור עבאס (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
וואליד במקומי, אייל.
גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,401–25,420.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
חמישה בעד, עשרה בעד, נמנעת אחת.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,421–25,240.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
חמישה בעד, תשעה נגד, שני נמנעים.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,441–25,460.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
חמישה בעד, אחד עשר נגד, נמנע אחד.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,461–25,480 .
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
חמישה בעד, תשעה נגד, שני נמנעים.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,481–25,500.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
חמישה בעד, תשעה נגד, שתי נמנעות.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,501–25,520.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
שישה בעד, תשעה נגד, נמנעת אחת.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,521–25,540.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
שישה בעד, תשעה נגד, נמנעת אחת.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,541–25,560.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
חמישה בעד, עשרה נגד, אין נמנעים.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,561–25,580.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
חמישה בעד, תשעה נגד, נמנע אחד.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,581–25,600.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
ארבעה בעד, תשעה נגד, שני נמנעים.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,601–25,620.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
שבעה בעד, תשעה נגד, אין נמנעים.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
מנסור עבאס (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
חבר הכנסת שמחה, למה לא - - -
היו"ר שמחה רוטמן
לא להפריע במהלך ההצבעה.
מנסור עבאס (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
שאלה קטנה.
היו"ר שמחה רוטמן
לא.
מנסור עבאס (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
אני לא תמיד עושה את זה.
היו"ר שמחה רוטמן
לא להפריע במהלך ההצבעה.
מנסור עבאס (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
יש לי רעיון יצירתי.
היו"ר שמחה רוטמן
לא להפריע במהלך ההצבעה.
מנסור עבאס (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
בסדר, מכבד את זה.
ד"ר גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,621–25,640.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
שישה בעד, תשעה נגד, נמנע אחד.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
ד"ר גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,641–25,660.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
ארבעה בעד, תשעה נגד, שלושה נמנעים.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
ד"ר גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,661–25,680.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
שישה בעד, תשעה נגד, אין נמנעים.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
ד"ר גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,681–25,700.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
חמישה בעד, תשעה נגד, נמנע אחד.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
ד"ר גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,701–25,720.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
שלושה בעד, תשעה נגד, נמנע אחד.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
ד"ר גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,721–25,740.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
שישה בעד, תשעה נגד, אין נמנעים.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
ד"ר גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,741–25,760.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
שניים בעד, תשעה נגד, שלושה נמנעים.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
ד"ר גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,761–25,780.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
חמישה בעד, תשעה נגד, נמנע אחד.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
ד"ר גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,781–25,800.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
ארבעה בעד, תשעה נגד, שני נמנעים.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
ד"ר גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,801–25,820.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
חמישה בעד, עשרה נגד, נמנע אחד.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
ד"ר גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,821–25,840.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
חמישה בעד, תשעה נגד, נמנע אחד.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
ד"ר גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,841–25,860.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
חמישה בעד, תשעה נגד, שני נמנעים.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
ד"ר גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,861–25,880.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
שלושה בעד, עשרה נגד, שני נמנעים.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
ד"ר גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,881–25,900
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
ארבעה בעד, תשעה נגד, נמנע אחד.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
ד"ר גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,901–25,920.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
ארבעה בעד, תשעה נגד, אין נמנעים.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
ד"ר גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,921–25,940.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
שישה בעד, תשעה נגד, נמנעת אחת.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
ד"ר גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,941–25,960.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
חמישה בעד, תשעה נגד, נמנע אחד .
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
ד"ר גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,961–25,980.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
ארבעה בעד, עשרה נגד, נמנע אחד.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
ד"ר גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 25,981–26,000.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
שישה בעד, תשעה נגד, נמנע אחד.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
ד"ר גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 26,001–26,020.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
שישה בעד, תשעה נגד, נמנע אחד.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
איל קופמן
שישה בעד, תשעה נגד, נמנע אחד.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
ד"ר גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 26,021–26,040.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
שישה בעד, תשעה נגד, נמנע אחד.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל.
קריאה
תגידו, מה אתם עושים, אתם לא מבינים שאתם מנותקים מהרחוב?
טלי גוטליב (הליכוד)
להוציא אותו מפה.
משה סעדה (הליכוד)
מה, מה, די.
היו"ר שמחה רוטמן
סליחה, מה קורה פה?
ואליד אלהואשלה (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
מה הוא עשה? מה הוא עשה? אבל למה להוציא אותו, למה?
קריאות
- - - אתם מפרקים את החברה הישראלית, זה מה שאתם עושים. אנחנו היועצים, אנחנו נותנים את החיים שלנו פה - - - אתם פשוט מפרקים את החברה הישראלית.
טלי גוטליב (הליכוד)
להוציא אותם, להוציא אותם.
קריאה
מה זה יועצים?
קריאה
למה זה קורה - - - החברים שלך, מה יהיה עם המדינה?
טלי גוטליב (הליכוד)
לא באלימות, לא באלימות.
קריאה
אלו עוזרים של ח"כים, בושה.
קריאה
זה העתיד שלי ושל הילדים שלי - - -
טלי גוטליב (הליכוד)
- - - החוצה - - -
היו"ר שמחה רוטמן
נעמה לזימי לא נכנסת.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
כל הכבוד.
טלי גוטליב (הליכוד)
היועצים שלה, כרגיל.
קריאה
נו, אז מה, מה קרה?
טלי גוטליב (הליכוד)
גם היועצת של גלעד קריב.
משה סעדה (הליכוד)
כמה תעברו על החוק, אין לכם גבולות?
קריאות
- - -
ואליד אלהואשלה (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
מותר להתבטא, מה קרה?
יסמין פרידמן (יש עתיד)
תלמדו להתמודד עם ביקורת, זה מה יש.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת יסמין פרידמן, אני קורא אותך לסדר, תודה רבה.
קריאות
- - -
גלעד קריב (העבודה)
יש לנו - - - יש לנו כבוד, יש לנו מחויבות לציונות, לדמוקרטיה.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת עמית הלוי, תודה.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת גלעד קריב, אתה בקריאה שלישית. חבר הכנסת עמית הלוי, אני קורא אותך לסדר, תודה.
גלעד קריב (העבודה)
אתה רוצה שאצא ואחזור להצבעות, אני מוכן - - - קריאה ראשונה.
היו"ר שמחה רוטמן
אדוני, היועץ המשפטי, בבקשה.
ד"ר גור בליי
רוויזיה על הסתייגויות 26,021–26,040.
גלעד קריב (העבודה)
כל הכבוד ליועצים.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
כל הכבוד להם.
ארז מלול (ש"ס)
זו עילה לתלונה לוועדת האתיקה.
גלעד קריב (העבודה)
אז תגישו, תגישו.
היו"ר שמחה רוטמן
ארז, אתה מפריע באמצע הצבעה, אני קורא אותך לסדר, תודה.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?
הצבעה

לא אושרה.
איל קופמן
חמישה בעד, תשעה נגד, נמנעת אחת.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל, תודה רבה. הוגשה רוויזיה.
גלעד קריב (העבודה)
אדוני, לפני הרוויזיה.
היו"ר שמחה רוטמן
אין שום דבר - - -
טלי גוטליב (הליכוד)
לא, לא, לא, שקט.
גלעד קריב (העבודה)
יש לי טענת נושא חדש.
היו"ר שמחה רוטמן
אין טענת נושא חדש.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
הדיחו אותך מהוועדה.
היו"ר שמחה רוטמן
- - -
גלעד קריב (העבודה)
יש לי טענת נושא חדש.
טלי גוטליב (הליכוד)
תת-רמה.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
על הסעיף, אדוני היושב-ראש.
גלעד קריב (העבודה)
- - - אני מודיע שאני טוען טענת נושא חדש.
היו"ר שמחה רוטמן
גם חבר הכנסת פינדרוס - - -
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
- - - לא שומע.
גלעד קריב (העבודה)
אני טוען טענת נושא חדש על ההכנסה של השינויים בנוסח.
טלי גוטליב (הליכוד)
- - - לאורך כל הדרך אתה עושה - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אי-אפשר לטעון את זה אבל אני - - -
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
- - - שברתם את כל הכללים.
היו"ר שמחה רוטמן
אנחנו נעשה נושא חדש, תודה רבה.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
לפני ההצבעה על הסעיף אני גם טוען נושא חדש על הסעיף עצמו, בגלל השינויים שנעשו בנוסח.
היו"ר שמחה רוטמן
בסדר גמור, גם אתם הצגתם, בסדר גמור, מצוין. עכשיו אנחנו בהנמקת הרוויזיה על הסתייגויות - - -
גור בליי
1,681–1,700.
היו"ר שמחה רוטמן
אני הגשתי את הרוויזיה הזאת.
גלעד קריב (העבודה)
גם אני.
היו"ר שמחה רוטמן
נכון, אבל רק אני מנמק.
גלעד קריב (העבודה)
למה?
היו"ר שמחה רוטמן
כי אתה בקריאה שלישית.
גלעד קריב (העבודה)
זה ניצול סמכות, אני לא בקריאה שלישית.
היו"ר שמחה רוטמן
ודאי שכן, אתה לא אמור להיות פה.
גלעד קריב (העבודה)
אני בקריאה שנייה.
היו"ר שמחה רוטמן
קראתי לך בזמן ההפרעה. אני לא חייב לתת לך לנמק, יש מנמק אחד.
גלעד קריב (העבודה)
וזה יושב-ראש הוועדה.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה. אני מנמק את הרוויזיה.
טלי גוטליב (הליכוד)
היושב-ראש מחליט.
היו"ר שמחה רוטמן
אני מנמק את הרוויזיה. אתה בכלל לא אמור להיות פה עד להצבעה אבל בכל מקרה אני נותן לך להיות פה.
גלעד קריב (העבודה)
אצא אם אתה רוצה.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה.
גלעד קריב (העבודה)
אין שום בעיה, אני לא נהנה במחיצתך.
עמית הלוי (הליכוד)
גלעד, "שומע כעונה", אתה תשמע וכאילו שאתה אמרת.
היו"ר שמחה רוטמן
סיימתי את הנימוק, אני עובר להצבעה.
גלעד קריב (העבודה)
לא, לא, זה שימוש לרגע. הוא ויתר - - -
היו"ר שמחה רוטמן
אתה בקריאה שלישית.
גלעד קריב (העבודה)
לא, אדוני, אתה קראת לי לחזור.
היו"ר שמחה רוטמן
קראתי לך להצבעה, לא לדבר.
גלעד קריב (העבודה)
אין דבר כזה, הנמקה היא חלק מהליך ההצבעה.
היו"ר שמחה רוטמן
חצי דקה לנימוק הרוויזיה, בבקשה.
גלעד קריב (העבודה)
למה?
היו"ר שמחה רוטמן
ככה, כי זה מה שהחלטתי.
ואליד אלהואשלה (רע"מ – הרשימה הערבית המאוחדת)
תן לו דקה, מה קרה?
גלעד קריב (העבודה)
אתם, ככל הנראה , לא מבינים עדיין אבל הדור הצעיר של הישראלים - - -
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
צעיר - - -
יסמין פרידמן (יש עתיד)
אחלה דור צעיר - - -
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
חבר הכנסת חנוך לביצקי, אתה מפריע, אני קורא אותך לסדר.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
- - - חצי מהעם? הם לא מתייוונים.
היו"ר שמחה רוטמן
חברת הכנסת מיכל שיר, אני קורא אותך לסדר, לדעתי את עכשיו בקריאה שלישית, אנא צאי.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
למה אני בקריאה שלישת?
היו"ר שמחה רוטמן
כי קראתי לך קודם פעמיים, תודה. גלעד, חצי דקה לרשותך.
מיכל שיר סגמן (יש עתיד)
נפלתם על הדור הלא-נכון.
גלעד קריב (העבודה)
אתם כנראה עוד לא מבינים, חצי שנה של מחאה דמוקרטית מפוארת לא הביאה אתכם להבין שיש פה דור צעיר של ישראלים שאתם תמיד זלזלתם בו, ראיתם בו נהנתן, השמצתם אותו מעל במות הכנסת, אבל הדור הזה הוא דור ישראלי מפואר שלא ייתן לכם להרוס את מה שההורים שלהם, הסבים שלהם בנו כאן. יש כאן דור שמחויב לעתיד המדינה הזו, שמחויב לשירות איכותי בצה"ל על כל זרועותיו, שמחויב לעבוד ולשרת את עצמו, שמגדל כאן את ילדיו, הדור הזה לא ייתן לכם להפוך את המדינה הזו לא להונגריה ולא לפולין. נפלתם על הדור הלא-נכון.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה.
אופיר כץ (הליכוד)
בסדר, ולכן נצביע ביום שני ונעביר את החוק.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע? חבר הכנסת כץ אני קורא אותך לסדר. - - -
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
- - -
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת אופיר כץ, קריאה לסדר.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
- - - לא יוותר לכם.
גלעד קריב (העבודה)
אופיר, אני מקווה שראש הממשלה - - - את התוכניות שלו.
אופיר כץ (הליכוד)
- - -
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת אופיר כץ, מה קורה לך?
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
אנחנו לא מפחדים להמשיך להיאבק.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
אדוני היושב-ראש, בגלל הצעקות של חבר הכנסת אופיר כץ אני לא שומע את המספר.
גור בליי
הצבעה על הסתייגויות 1,681–1,700.
היו"ר שמחה רוטמן
מי בעד? מי נגד? מי נמנע?

הצבעה

לא אושרו.
איל קופמן
שבעה בעד, תשעה נגד, אין נמנעים.
היו"ר שמחה רוטמן
נפל. אני קובע כי כל ההסתייגויות וכל הרוויזיות נפלו.
גלעד קריב (העבודה)
גם הממשלה שלכם תיפול.
היו"ר שמחה רוטמן
נטענה טענת נושא חדש על ידי חבר הכנסת קריב, על ידי חבר הכנסת אלקין, על ידי חבר הכנסת פינדרוס ועל ידי.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
הטענה היא על השינויים בנוסח בקריאה ראשונה, במיוחד לגבי ההבהרה - - -
היו"ר שמחה רוטמן
תסביר את זה בבקשה בוועדת הכנסת. ועדת הכנסת תתכנס בעוד רבע שעה.
גלעד קריב (העבודה)
סליחה, ההודעה צריכה להגיע מוועדת הכנסת. יושב-ראש ועדת החוקה חושב שהוא מלך העולם אבל הוא עוד לא מכנס את ועדת הכנסת.
היו"ר שמחה רוטמן
אנחנו עושים זאת על דעת יושב-ראש ועדת הכנסת שיושב איתנו כאן.
גלעד קריב (העבודה)
לא, לא. הודעה של הוועדה.
היו"ר שמחה רוטמן
הוא יודיע.
גלעד קריב (העבודה)
מספיק עם הפרטצ', את - - - של המאחזים הלא חוקיים תנהלו ככה.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
אנחנו רוצים התראה של חצי שעה כמו שנדרש.
היו"ר שמחה רוטמן
אנחנו נשוב ונתכנס 10 דקות לאחר סיום ישיבת ועדת הכנסת. תודה רבה, אני מודה לכל חבר הכנסת מטעם הקואליציה שנכחו ושמרו על איפוק הרבה מעבר למקובל כאשר הוטחו בהם כל מיני טענות ושמרו על כבוד הכנסת. תודה לכולם, אנחנו יוצאים להפסקה.


(הישיבה נפסקה בשעה 21:30 ונתחדשה בשעה 23:10)

(אחרי כן אלון דמלה)
היו"ר שמחה רוטמן
אנחנו חזרנו והתכנסנו. אדוני היועץ המשפטי, בבקשה.
ד"ר גור בליי
אני אקריא את הנוסח. אומנם הקראנו אותו, אבל אני אקריא עכשיו, לפני ההצבעה.
גלעד קריב (העבודה)
אנחנו נבקש היוועצות.
ד"ר גור בליי
חוק-יסוד: השפיטה (תיקון מס' 4).
היו"ר שמחה רוטמן
אין היוועצות לתת.
גלעד קריב (העבודה)
למה? רגע, אדוני היועץ. אין היוועצות?
היו"ר שמחה רוטמן
בעיקרון, הישיבה היא להצבעה בלבד.
ד"ר גור בליי
היא זומנה להצבעה בלבד.
קארין אלהרר (יש עתיד)
מה זה בעיקרון?
קריאה
יש דיון, יש דיון, שמחה. מה?
ד"ר גור בליי
היא הוזמנה להצבעה בלבד.
היו"ר שמחה רוטמן
זימנו את הישיבה להצבעה בלבד. כבר הקראנו את הנוסח. אנחנו לא צריכים להקריא את הנוסח. אנחנו מקריאים שוב, כי היועץ המשפטי ביקש.
קארין אלהרר (יש עתיד)
מדובר בנוסח חדש?
היו"ר שמחה רוטמן
לא.
ד"ר גור בליי
לא. אותו נוסח.
ד"ר גור בליי
חוק-יסוד: השפיטה (תיקון מס' 4)

תיקון סעיף 15
1.
בחוק-יסוד
השפיטה, בסעיף 15 , אחרי סעיף קטן (ד) יבוא:



"(ד1) על אף האמור בחוק-יסוד זה, מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא ידון בעניין סבירות ההחלטה של הממשלה, של ראש הממשלה או של שר אחר, ולא ייתן צו בעניין כאמור; בסעיף זה, "החלטה" – כל החלטה, לרבות בענייני מינויים או החלטה להימנע מהפעלת כל סמכות."
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
כדי שלא תטעו על מה החוק, זה החוק.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
זה הגיוני שבחוק-יסוד, ככה יש - - -
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה. מי בעד?
גלעד קריב (העבודה)
לא, לא, אדוני, התייעצות סיעתית.
מירב בן ארי (יש עתיד)
מה בעד? רגע.
גלעד קריב (העבודה)
אלה התמונות של בית הדין הבין-לאומי בהאג. אתה קורא את מפקדי צה"ל, את חיילי צה"ל לבית הדין הבין-לאומי. תתבייש לך.
קריאות
בושה. בושה. בושה.
גלעד קריב (העבודה)
אתה קורא את החיילי צה"ל לבית הדין הבין-לאומי בהאג.
היו"ר שמחה רוטמן
תודה רבה.
מירב בן ארי (יש עתיד)
בושה וחרפה. היום הזה ייזכר לדיראון עולם, לדיראון עולם.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
תתביישו לכם על החוק הזה, על כל מה שהיה כאן. על כל מה שעשיתם כאן, תתביישו לכם. תתביישו לכם. תתביישו. תתביישו.
גלעד קריב (העבודה)
תתבייש לך. לשם, לבית הדין הבין-לאומי בהאג. מה אכפת לך? תתבייש לך, בריון פרלמנטרי שקורא את מפקדי צה"ל לבית הדין הבין-לאומי בהאג.
היו"ר שמחה רוטמן
מי נגד? מי נגד? מי נגד? מי נגד?
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
בושה וחרפה. תתביישו לכם.
גלעד קריב (העבודה)
מפרקים את צה"ל. מפרקים את החברה הישראלית. תתבייש לך.
היו"ר שמחה רוטמן
מי נגד? מי נגד? מי נגד? מי נגד?
גלעד קריב (העבודה)
זה יהיה רשום על שם יריב לוין, על שם נתניהו.
היו"ר שמחה רוטמן
מי נגד? מי נגד?
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
אני מבקש הצבעה שמית.
היו"ר שמחה רוטמן
מי נגד? מי נגד?
גלעד קריב (העבודה)
אתם מפרקים את החברה הישראלית. כשקצינים בצה"ל, כשטייסים, יגיעו להאג, אז זה יהיה על שמך. תתבייש לך.
היו"ר שמחה רוטמן
את לא יכולה להצביע. את לא יכולה להצביע.
מירב בן ארי (יש עתיד)
אנחנו מצביעים, כולם, נגד לאות מחאה.
היו"ר שמחה רוטמן
מי נגד?
גלעד קריב (העבודה)
בריון. הורס, מחריב הדמוקרטיה הישראלית. מחריב מערכת הביטחון. תתבייש לך. תתבייש לך, בריון.
רם בן ברק (יש עתיד)
תראה איזה בלגן. תעשה הצבעה שמית.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
איל, לפי תקנון הכנסת- - -
היו"ר שמחה רוטמן
שישה נגד. מי נמנע?
מירב בן ארי (יש עתיד)
תעשה הצבעה שמית.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
לא, לא, לא. לפי תקנון הכנסת, אם יש יותר ח"כים - - -
היו"ר שמחה רוטמן
מי נמנע?
מירב בן ארי (יש עתיד)
מי נמנע? איך אפשר להימנע ביום כזה? אי-אפשר לשבת על הגדר על דבר כזה.
היו"ר שמחה רוטמן
מי נמנע? מי נמנע? מי נמנע?
גלעד קריב (העבודה)
זו התמונה. זו התמונה. גורר את חיילי צה"ל לבית הדין הבין-לאומי בהאג. ואתם קוראים אנרכיסטים. בושה. בושה. בושה. בושה.
מירב בן ארי (יש עתיד)
אין נמנע.
היו"ר שמחה רוטמן
אין נמנעים. אני קובע כי ההצבעה - - -
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
בושה. בושה. רומסים את מערכת המשפט. קורעים את החברה הישראלית.
זאב אלקין (המחנה הממלכתי)
אני פונה אליך - - -
גלעד קריב (העבודה)
לבית הדין הבין-לאומי בהאג, לשם אתה לוקח את יוצאי צה"ל, את מפקדי צה"ל.
היו"ר שמחה רוטמן
רבותיי, ההצבעה - - -
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
תתביישו לכם. תתביישו.
מירב בן ארי (יש עתיד)
הצבעה שמית.
גלעד קריב (העבודה)
בריון. בריון. מחריב צה"ל.
יוסף טייב (ש"ס)
אתה מתנהג כמו בריון, גלעד.
גלעד קריב (העבודה)
שמעתי אתכם. אתם תדברו עלינו, מי שמשרתים, מי ששירתו במילואים.
היו"ר שמחה רוטמן
אני אומר שההצבעה התקבלה. אבל אני אעשה הצבעה חוזרת, שמית, לבקשה. למרות שההצבעה התקבלה, אני אעשה הצבעה חוזרת, שמית. תודה רבה.
גלעד קריב (העבודה)
בבקשה, תעשה הצבעה חוזרת. עוד מעט נראה מי הצביע בעד.
יוסף טייב (ש"ס)
- - - זולה. תתבייש לך, גלעד.
גלעד קריב (העבודה)
בעד זה. גם לזה אתם שותפים. אבל מה אכפת לכם? מה אכפת לכם?
גלעד קריב (העבודה)
מנהל הוועדה, קודם כול, בבקשה, תבקש את הצבעתו של חבר הכנסת גלעד קריב, כי מייד אחרי שתבקש את הצבעתו, אם הוא לא ימסור את הצבעתו, אני אקרא לו לסדר שלוש פעמים ואוציא ואותו, כי הוא מפריע להצבעה.
גלעד קריב (העבודה)
אין שום בעיה. אני גאה לצאת ממושב הלצים, שאתה הפכת את ועדת החוקה בבריונות שלך. בריון.
היו"ר שמחה רוטמן
אנא, הצבעה.
טלי גוטליב (הליכוד)
די.
איל קופמן
גלעד קריב.
גלעד קריב (העבודה)
אני מצביע נגד הבאת חיילי צה"ל לבית הדין הבין-לאומי.
היו"ר שמחה רוטמן
הוא הצביע נגד. תודה רבה.
גלעד קריב (העבודה)
בושה. אתה בושה.
היו"ר שמחה רוטמן
קריאה ראשונה, חבר הכנסת קריב. קריאה שנייה.
גלעד קריב (העבודה)
מחריב הדמוקרטיה.
היו"ר שמחה רוטמן
קריאה שלישית.
גלעד קריב (העבודה)
אויב הציונות.
היו"ר שמחה רוטמן
רבותיי, אנא הוציאו את חבר הכנסת קריב. תודה רבה.
גלעד קריב (העבודה)
תתבייש לך.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
שימו אותו במעצר של הכנסת. במעצר של הכנסת.

(חבר הכנסת גלעד קריב יוצא מחדר הוועדה)
היו"ר שמחה רוטמן
עכשיו תמשיך לפי הסדר.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
תעכבו אותו. הינה, זה פני הדמוקרטיה.
איל קופמן
שמחה רוטמן.
היו"ר שמחה רוטמן
בעד.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
הוא ירים ידיים. שימו לו אזיקים.
מירב בן ארי (יש עתיד)
בושה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
בושה.
איל קופמן
עמית הלוי.
עמית הלוי (הליכוד)
בעד.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
בושה.
איל קופמן
חנוך מלביצקי.
קארין אלהרר (יש עתיד)
בושה.
חנוך דב מלביצקי (הליכוד)
בעד.
איל קופמן
משה סעדה.
משה סעדה (הליכוד)
בעד.
מירב בן ארי (יש עתיד)
בושה.
איל קופמן
אריאל קלנר.
אריאל קלנר (הליכוד)
בעד.
מירב בן ארי (יש עתיד)
בושה.
קארין אלהרר (יש עתיד)
בושה.
איל קופמן
ארז מלול.
ארז מלול (ש"ס)
בעד.
רם בן ברק (יש עתיד)
עוכרי ישראל. מפרקי המדינה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
מפרקים את המדינה. קורעים את החברה הישראלית.
איל קופמן
יוני מישרקי.
יונתן מישרקי (ש"ס)
בעד.
היו"ר שמחה רוטמן
חבר הכנסת בליאק, קריאה ראשונה, שנייה ושלישית.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
הורסים את הכלכלה. הורסים את הביטחון האישי.
היו"ר שמחה רוטמן
אנא לצאת. אנא להוציא את חבר הכנסת בליאק.
בועז טופורובסקי (יש עתיד)
בליאק? אבל הוא חבר בוועדה.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
הוא מפחד ממני.
איל קופמן
יצחק פינדרוס.
יצחק פינדרוס (יהדות התורה)
בעד.
ולדימיר בליאק (יש עתיד)
בושה וחרפה.
טלי גוטליב (הליכוד)
מי מפחד ממך?
יוסף טייב (ש"ס)
אף אחד לא מפחד.
משה סעדה (הליכוד)
מה זה הדיבור הזה? מי מפחד ממך?

(חבר הכנסת ולדימיר בליאק יוצא מחדר הוועדה)
איל קופמן
צביקה פוגל.
צביקה פוגל (עוצמה יהודית)