ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 26/06/2023

הצעת צו הבלו על הדלק (פטור והישבון) (תיקון מס'....)התשפ"ג-2023 (שמני סיכה תכשירי סיכה ותחליפי דלק)

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



2
ועדת הכספים
26/06/2023


מושב ראשון


פרוטוקול מס' 179
מישיבת ועדת הכספים
יום שני, ז' בתמוז התשפ"ג (26 ביוני 2023), שעה 11:00
סדר היום
הצעת צו הבלו על הדלק (פטור והישבון) (תיקון מס'....)התשפ"ג-2023 (שמני סיכה תכשירי סיכה ותחליפי דלק)
נכחו
חברי הוועדה: משה גפני – היו"ר
ינון אזולאי
אורית פרקש הכהן
שרן מרים השכל
משה סולומון
יצחק פינדרוס
מיכל שיר סגמן
מוזמנים
מיכאל נישליוק - ראש ענף תעשייה, משרד הכלכלה והתעשייה

אלעד סלומיאנסקי - עו"ד משפט כלכלי ייעוץ וחקיקה, משרד המשפטים

יואב הכט - רפרנט מקרו, משרד האוצר

אפרת שרעבי - מנהלת תחום דלק והסדר הדולר, רשות המסים

יולי קומפורט - עוזרת ליועץ המשפטי, רשות המסים

סימונה פריימוביץ - מנהלת תחום מהנדס כימיה, רשות המסים

רוית נעים - ממונה בלו, רשות המסים

דורון מלר - סגן מנהל היחידה לבלו ומס קניה, רשות המסים

בוריס גינזבורג - מנהלת תחום בכיר מעריך ראשי, רשות המסים

קובי בוזו - מנהל תחתום בכיר תכנון וכלכלה, רשות המסים

מיכל אחיטוב - מנהלת תחום בכירה תכנון וכלכלה, רשות המסים

לילי אור - עוזרת ראשית מחלקה משפטית, רשות המסים

אורי זיסקינד - מנהל תחום בכיר מעריך ראשי, רשות המסים

נועם רוזינק - ראש צוות, ייעוץ משפטי, רשות המסים

רונן לוי - יו"ר, איגוד המוסכים

אריה אשד - מנכ"ל, איגוד המוסכים

דויד מסבכר - מנהל החטיבה המסחרית גדות

שמואל מולד - מנהל כספים סאסאטק אגודה שיתופית חקלאית בע"מ

אברהם דהן - עו"ד, יועץ למנכל סאסאטק אגודה שיתופית חקלאית בע"מ

חיים ברגפרוינד - סמנכ"ל כספים חברת נירלט צבעים בע"מ

ברוך שניר - מנהל מחלקת כלכלה התאחדות המלאכה והתעשייה

קרן מנור - יועצת משפטית כימוקריט בע"מ

חיים סיטון - מנהל טכני, איגוד לשכות המסחר

נתנאל היימן - ראש אגף כלכלה, התאחדות התעשיינים בישראל

תומר גיגי - בעל עסק בתחום העיבוד השבבי, התאחדות המלאכה והתעשייה

שרית פרולה לופוביץ - ראש תחום המיסים, חברת החשמל

עומר וגנר - שדלן, עו"ד קסלמן

איריס וינביגר - שדלנית, עו"ד, התאחדות התעשיינים בישראל
ייעוץ משפטי
שלומית ארליך
תמר בנתורה
מנהל הוועדה
טמיר כהן
רישום פרלמנטרי
יפעת קדם

רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-דיוקים והשמטות.


הצעת צו הבלו על הדלק (פטור והישבון) (תיקון מס'....)התשפ"ג-2023 (שמני סיכה תכשירי סיכה ותחליפי דלק)
היו"ר משה גפני
הצעת צו הבלו על הדלק (פטור והישבון), טיוטת צו תעריף המכס והפטורים וטיוטת צו הבלו על הדלק. אנחנו בעיקר מדברים על הממסים, נכון?
שלומית ארליך
כן, ממסים ושמנים.
היו"ר משה גפני
אם מישהו מחפש את יוקר המחייה הוא יכול למצוא אותו כאן. בזה שעשיתם בקדנציה הקודמת את הצו על הממסים העליתם את יוקר המחייה. המחיר של מוצרים רבים שהיום מבקשים לפטור עלה בגלל שהם היו צריכים לשלם מס. אי אפשר להחזיק את החבל בשני הקצוות. ביקשתי לבטל את הצו הזה על הממסים ולא נעניתם לבקשתי, אתם רק מביאים קטעים של פטורים על כאלה שהגעתם למסקנה שעליהם זה לא צריך להיות.
שלומית ארליך
בניגוד לפעמים קודמות שבהם השר פרסם את צו תעריף המכס שנכנס לתוקף ואז הוא הגיע לוועדה והיה צריך לשנות ככל שהוועדה מצאה שיש לקבל תיקונים, פה אתם מביאים את הטיוטות כדי שהוועדה תוכל לבחון את התיקונים מראש ולקבל איזו שהיא החלטה, כאשר ביחס לשניים מתוך שלושת הצווים שהבאתם השר צריך יהיה לפרסם ברשומות ומהרגע שהוא יפרסם ההוראה תיכנס לתוקף ויהיה לה חודשיים לחזור חזרה לוועדה בהתאם לפרוצדורה שקבועה בחוק מיסי מכס ובלו (שינוי התעריף). הצו השלישי של הוועדה דורש אישור מקדים של הוועדה.
היו"ר משה גפני
אני מבין שכל הצו הזה, שכל המס הזה מכניס הרבה כסף לאוצר המדינה. אי אפשר להחזיק את המקל בשני הקצוות, אין מציאות כזאת. אם אתה גובה מס מיצרנים, אם אתה לוקח מהם למעלה ממיליארד שקל, זה גורם למחיר המוצר לעלות. אחרי זה באים השר וראש הממשלה ואומרים שהם נלחמים ביוקר המחייה. זה לא רק ראש הממשלה של היום או שר האוצר של היום, זה גם ראש הממשלה הקודם ושר האוצר הקודם. אתם גורמים ליוקר המחייה. מה זה הממסים? במס על הממסים אתם מעל את מחיר המוצרים. או שרוצים שהמחירים ירדו, או שרוצים כסף. מותר לרצות כסף, להגיד שבלי זה אי אפשר לנהל כאן מערכות, אבל תגידו את האמת. מה פתאום לוקחים מס על הממסים? למה?
קובי בוזו
אני אתחיל דווקא בהכנסות שאמרת. ההכנסות של המיליארד שקל הן לא הכנסות ישירות מהממסים, אלו הכנסות שנכנסו על הסולר שגדל. קודם הציפו את הארץ בכמויות אדירות של ממסים ושמני סיכה כך שהייתה ירידה בצריכה של הסולר התקני, הייתה ירידה בהכנסות של הבלו. אחרי הרפורמה הייתה צניחה בצריכה של הממסים וההכנסות גדלו בגלל שהייתה עלייה בסולר התקני, שזה מה שרצינו. כל הרפורמה נעשתה בשיתוף משרד האנרגיה והמשרד להגנת הסביבה. שני המשרדים זיהו שבכל תחנות הדלק נמצא המון דלק מהול. מה שקרה זה שלקחו את הממסים או את שמני הסיכה, מהלו אותם עם סולר נקי, זיהמו את הסולר התקני ומכרו אותו בתחנות הדלק. בבדיקות שמשרד האנרגיה עשה הוא מצא כל חודש עלייה במספר התחנות שבהן נמצא דלק לא תקני. הייתה פה השבה של ההכנסות שאבדו במהלך שנים רבות.
היו"ר משה גפני
תמיד אתם עושים תקנות שפותרות בעיות ומרוויחים מזה כסף. מתי תעשו איזו שהיא תקנה לציבור כך שהציבור יקבל כסף, לא שאתם תקבלו? נראה שפה אתם מקבלים כסף. אי אפשר להיאבק בזה שאנשים לא אומרים אמת. בשביל זה צריך לגבות כסף? רוב הציבור הוא לא כזה.
קובי בוזו
הכסף חזר לקופת המדינה אחרי שהוא אבד שנים רבות.
היו"ר משה גפני
אתה יודע שנגרם נזק גדול ליצרנים ישרים שמוהלים את הממסים האלה בגלל שהם מוכרחים לעשות את זה?
קובי בוזו
כל העניין זה שברפורמה, מעבר לעניין של ההכנסות, ניתן גם לראות את היתרונות, כמו העובדה שמשרד האנרגיה ראה פחות מהילות בתחנות הדלק. מהילות בתחנות הדלק אומר שמבחינה משקית רכבים שנסעו על סולר לא תקני נתקעו בטווח הקצר או הארוך. הייתה פה פגיעה בתחרות, כי מי שמכר סולר תקני שילם את הבלו המלא, את השלושה שקלים לכל ליטר, ואילו כל מי שמהל הרוויח את הבלו, כאשר נכנסו לזה ארגוני פשיעה, הון שחור, פיקטיביות, תחנות פיראטיות.
היו"ר משה גפני
מה, זה גם מלחמה בהון השחור?
קובי בוזו
כן, זו מלחמה בהון השחור.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה קודם כל מלחמה בהון של העצמאים הקטנים והחפים מפשע, אחר כך מלחמה בשחור. כמה עבריינים תפסתם מאז שנכנסו התקנות האלו שהביאו למעצרים ולקנסות לעומת מה שהיה לפני זה? תגידו לנו כמה אנשים תמימים וישרים בסופו של דבר שילמו בגלל אותם עבריינים ופושעים גדולים. השאלה הגדולה היא אם האכיפה הוגברה, אם העסקים שעליהם הטלתם גלגלו את ההפסד על הלקוח הקטן כמו במדללים ובכל הדברים האלה. אל תענו לנו במקרו ובכך שעשיתם מיליארד שקל, שזה באמת סכום מפוצץ למדינת ישראל. בואו נסתכל על העצמאים, על האזרח, על מי שכאן הפסיד. הפושעים ימשיכו להיות פושעים אם לא בדלק אז בעפר, ואם לא בעפר אז בחשבוניות פיקטיביות. בסופו של דבר אתם לא מצליחים להגיע לאותם פושעים אלא לאותם עצמאים מסכנים.
היו"ר משה גפני
בוא נשמע קודם מה התכנית שלכם עכשיו בצווים.
קובי בוזו
בעקבות הקנסות בעולם הסולר הפחתנו בשנתיים האחרונות מסים הרבה יותר מהמיליארד שקל שנכנסו. מאז אפריל 2022 אנחנו כל חודש מפחיתים את המחיר של הבנזין על ידי זה שאנחנו מפחיתים את הבלו, שזה דבר שמתגלגל ישירות לצרכן.
ינון אזולאי (ש"ס)
זה אחיזת עיניים מה שאתה אומר, כי למעלה מ-60% שאתה לוקח בבלו ובמע"מ הולכים להכנסות המדינה. להגיד שאתה מוריד את השמונה אגורות האלו זה אחיזת עיניים. קודם תורידו מהמחיר של הבלו, תחתכו אותו ב-50%, כדי שבאמת המחיר של הדלק יהיה יותר זול. אתה יכול להגיד שמנעתם את העלייה, אתה לא יכול להגיד שסבסדתם. גם את העלייה שמנעתם אתם מנעתם במנות. אם תורידו פעם אחת מ-60% ל-30%, אני אגיד, קובי, שיחקת אותה, הבאת בשורה לעם ישראל.
היו"ר משה גפני
אתם גובים הרבה מאוד כסף על הדלק בגלל הבלו. עכשיו אתם אומרים שבמקום שזה יעלה באחוז גבוה זה יעלה קצת פחות, אבל אתם מרוויחים על כל אחד שקונה דלק אותו דבר כמו על מישהו שקונה דירה. אתה בא ואומר עכשיו שנתת כסף?
קובי בוזו
בגלל שהסכום הוא סכום קצוב.
היו"ר משה גפני
אנחנו מכירים את השפה הזאת. אמרתי פעם שאני יודע עברית. שפה אוצרית היא שפה אחרת. אתם מעלים את המחיר של הדלק ואומרים שסבסדתם. איזה מן דיבורים אלה בכלל? מה, זה הכסף שאתם נותנים לדלק? אתם לא נותנים לדלק שום דבר. אתם גובים מהדלק הון תועפות כמו שאתם גובים מהדירות. כשאני קונה דירה אתם לוקחים ממני 60%. המחירים עולים. אם באמת נתתם, למה יוקר המחייה לא יורד? בגלל שאתם גובים. עכשיו אתם גובים גם מפה? אתם צריכים לשכנע אותנו שהצווים שאתם מביאים הם טובים.
שרן מרים השכל (המחנה הממלכתי)
אדוני היושב ראש, זה דיון שקיימנו גם פעם קודמת. הם לא הביאו עכשיו את התיקונים שדרשת.
ינון אזולאי (ש"ס)
דרשנו יותר תיקונים. מה שאנחנו מקבלים פה זה משהו אחר לגמרי, כי הוסיפו משהו, לא הורידו את מה שרצינו.
קובי בוזו
מאז הרפורמה שמיסתה את כל תחליפי הדלק – הממסים ושמני הסיכה בעיקר – ניתנו פטורים לכמה מישורים. אחד המישורים שנתנו לו פטור זה כאשר תחליף הדלק משמש כחומר זינה לייצור מוצרים שאינם חייבים במס קנייה או בבלו. אם מפעל צריך את הממס לייצר ממנו דבק או צבע, במסגרת הרפורמה הוא קיבל תעודה מאיתנו שאיתה הוא קנה בפטור את הממס שהוא ייצר איתו צבע. בשיתוף עם התאחדות התעשיינים הגענו ל-14 סוגי תעשיות. קראנו לכל מי שמשתמש במוצרים האלה כחומר זינה לפנות אלינו. אחרי שבדקנו שהוא משתמש בחומר הזה כחומר זינה הכנסנו אותו זה לצו ונתנו לו פטורים. בשיתוף ועדת הכספים קבענו שעל שמן סיכה או תכשיר שמשמש כחומר שבא במגע בתהליך הייצור של המוצר יינתן פטור, כשלזה נכנסו מאפיות, חומרי בניין ועיבוד שבבי, ושגם לשמן לתוסף עם חמישה קריטריונים יינתן פטור מלא ממס קנייה או מבלו.
ינון אזולאי (ש"ס)
על המדללים גם תיתן מילה.
קובי בוזו
מאז כניסת הרפורמה לתוקף היו תעשיות נוספות – הן לא נכנסו ל-14 התעשיות שקיבלו פטור - שכשהן פנו ליצרנים שמהם הן קנו את הממסים, היצרן ביקש מהם תעודה כדי לראות שבאמת מגיע להן פטור ולא היה להן תעודה כזאת. כשהן פנו אלינו וביקשו שניתן להן פטור, בדקנו כדי לראות שהן עונות לקריטריונים שאמרתי ואז הכנסנו אותן לצו שהבאנו. הצו הזה כולל את כל מי שפנה והראה שהוא משתמש בזה כחומר זינה או כחומר שבא במגע.
היו"ר משה גפני
הוא יקבל פטור?
קובי בוזו
כן, הוא יקבל פטור. החל מהיום שהצווים יפורסמו ברשומות אותם מפעלים יפנו ויוכלו לקבל פטור על כל תחליפי הדלק שהם קונים כחומר זינה או כחומר שבא במגע בתהליך הייצור. אחרי הרפורמה פנו אלינו יצרנים ויבואנים שמייבאים תרסיסי שמן או תרסיסים שמורכבים מתכשירי סיכה וביקשו שנבחן מתן פטור גם להם. אחרי שבחנו את הנושא מצאנו הגדרה שיכולה להתאים ובצו הזה מופיע פטור מלא ממס קנייה או מבלו לכל תרסיסי השמן. אנחנו נמצאים בקשר גם עם יבואנים וגם עם יצרנים מקומיים ששואלים אותנו מתי זה ייכנס לתוקף. ברגע שזה יאושר כאן בוועדה ויפורסם ברשומות זה ייכנס לתוקף ואותם יבואנים יוכלו לשחרר את הכל בפטור.
אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי)
מה צומצם פה? מה היה בפטורים קודמים ולא נמצא כרגע מבחינת התעשיות?
קובי בוזו
הרשימה פה היא רשימה של הרחבות, לא של צמצום הפטורים. יש פה 10 מיליון שקל שאנחנו מוותרים עליהם.
אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי)
מה בחרתם שלא להוסיף ומאיזה סיבות?
ינון אזולאי (ש"ס)
מה הוספתם? למשל תזקיק שעווני הוספתם.
קובי בוזו
הפנו את תשומת ליבנו שיש כל מיני גריזים כאלה.
היו"ר משה גפני
הם נותנים פטור ב-10 מיליון, שזה יפה.
אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי)
איזה פטורים בחרתם לא לשים?
קובי בוזו
דברים נוספים שהוספנו בצו: גריזים, משחות סיכה, משחות שמייצרים משמנים או מתכשירי סיכה.
היו"ר משה גפני
בתזקיק השעווני זו החמרה?
קובי בוזו
כן.
ינון אזולאי (ש"ס)
אם הוספתם כל כך הרבה פטורים, למה לא הלכתם על מה שאמרנו לכם בפעם שעברה, על לתת פטור לכל התעשייה וכשיש בעיה להכניס לבפנים?
קובי בוזו
הפטורים ניתנו בהתאם לקריטריונים.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתם יושבים פה ושומעים את העצמאים, את התעשיינים, את בעלי המלאכה וגם אותנו, חברי הכנסת. אמרנו לכם שאתם בסופו של דבר תגידו שאתם מוסיפים גם את זה וגם את זה בפטורים. עכשיו אתם באים ועושים את זה. אני אומר לך עכשיו שאתם תבואו עוד פעם. למה שלא תחריגו את כל התעשייה? ההסתכלות צריכה להיות על האנשים האלה כאנשים ישרים.
קובי בוזו
לתת פטור לכל התעשייה זה לא לבקר את הפטור, לא לאכוף אותו.
ינון אזולאי (ש"ס)
אמרתי לך דבר כזה?
קובי בוזו
זה בלי יכולת.
ינון אזולאי (ש"ס)
יש לך יכולת, אחרת למה הבאת את זה? הבאת את התקנות האלו כי עשית עבודה. או שאתה בא ואומר: "אני אוסר את הכל ואז מתחיל מידי פעם להתיר", או שאתה אומר: "את התעשייה אני מחריג, אבל אם יש בעיה ספציפית אני יודע לבוא לתת עוד נקודה, עוד נקודה". במקום ללכת על זה שהכל אסור, צריך להגיד שלתעשייה מותר. אין לי בעיה שתכניס כמה החרגות ראשונות, אבל לא שתכניס את הכל בפנים ואז תחריג איזה פטור פה ועוד פטור שם, כי זה לא לעניין. מה יוצא? שהאנשים הישרים משלמים את המחיר. גם אתה מסכים שרוב התעשייה ורוב העצמאים הם אנשים ישרים.
קובי בוזו
אי אפשר לעשות רפורמה שיש בה מאות מפעלים בלי יכולת לבקר ולאכוף. לתת פטור לכל מפעל שהיום צריך שמן הידראולי או שמן מכונות לשימון מכונה, מלגזה, מנוף או כל דבר אחר שנמצא במפעל, זה לעשות רפורמה בלי רפורמה. מאבדים שליטה כשיש אלפי מפעלים שיבקשו פטור בכמות כזאת או אחרת ואי אפשר יהיה לאכוף את זה, אי אפשר יהיה להגיע לכולם ולראות.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה אומר: "אין לי שליטה על המצב אם אני עושה את זה כך, לכן אני מסתכל על האנשים האלה כאנשים לא ישרים שיש לי שליטה עליהם ומידי פעם זורק להם איזו שהיא עצם".
קובי בוזו
לא אמרתי את זה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני אומר לך שהאנשים האלה ישרים. למה אנחנו צריכים להטיל עליהם עוד מס ועוד מס ועוד מס? אתה אומר שזה בגלל שאין לך יכולת אכיפה. אתה יכול לבוא ולהגיד: "שמע, בגלל שאין לי יכולת אכיפה אני לוקח חצי מיליארד שקל מתוך המיליארד שקל שאנחנו מכניסים בשביל אכיפה". אתה יודע מה, מקובל עלי שתגיד כך, לא שתהפוך אותם לאנשים לא ישרים.
היו"ר משה גפני
יש שני אופנים לעשות רפורמה. יש אופן אחד שאתה מטיל על כולם מס ואז מתחיל לתת פטורים לאלה שאתה מבין שצריך להוציא אותם, ויש אופן שאתה נותן פטור לכולם ואז מכניס את מי שלפי דעתך ראוי שישלם את המס. אנחנו ביקשנו שתיתנו פטור לכולם ושתבואו לפה עם כאלה שאתם רוצים לחייב.
ינון אזולאי (ש"ס)
מדובר פה בתעשייה, שזה לא אלה שאתם באמת רוצים לתפוס, זה לא האנשים הפושעים.
היו"ר משה גפני
אומר קובי בוזו שהוא תיאם את כל הנושא הזה איתכם, עם התעשיינים.
קובי בוזו
את הרשימה.
נתנאל היימן
אני אתחיל בזה שגם המילה "פטור" כרוכה בבירוקרטיה וכרוכה בעלויות מצד העסקים. פטור לא היה הדבר האידיאלי מבחינתנו. אחרי שהם אמרו לנו שהם מתכוונים להעביר את זה נכנסנו למשא ומתן. מהרגע הראשון אמרנו שיהיו אנשים שלא נצליח לתפוס, שיוקמו עסקים חדשים וכל פעם נצטרך לתקן את הצו. אנחנו הצענו בדיוק את מה שאתה, אדוני היושב ראש, הצעת. בתוך המסגרת שנכפתה עלינו אלה הענפים שכרגע זיהינו.
ינון אזולאי (ש"ס)
גם הכמויות מתואמות איתכם?
נתנאל היימן
מהרגע הראשון ביקשנו פחות מבחינת הכמויות. הוועדה ביקשה 4,000. בצו זה ירד ל-3,000.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתם ביקשתם אז 2,000, נכון?
נתנאל היימן
כן. צריך לזכור שיוקר המחייה מורכב מדברים קטנים. זה לא שהורדת סעיף מסוים תפתור את יוקר המחייה. הרבה תקנות קטנות שנקבעות בבית הזה מרכיבות את יוקר המחייה.
היו"ר משה גפני
מה היית מצפה מהממשלה שתעשה במקרה הזה? הוא מדבר על זה שיש אנשים שמרמים.
נתנאל היימן
הצענו שיגדירו תעשייה או ייצור תעשייתי לכל מי שמוגדר כייצור תעשייתי.
היו"ר משה גפני
דיברנו על זה באחת הישיבות הקודמות.
נתנאל היימן
הצענו גם הישבון לשמנים הידראוליים. הצענו כל מיני פתרונות שאף אחד מהם לא התקבל, וזה תמיד מאותו טיעון שהם לא יודעים לאכוף והם לא יודעים לנהל את זה.
ינון אזולאי (ש"ס)
מישהו מאיגוד המוסכים טען פה פעם שעברה שיש כ-30% עלייה בטיפולי הרכבים, שזה גם משהו שקשור ליוקר המחייה.
רונן לוי
זה וגם כל הטיפול שלנו בצבע עלה.
נתנאל היימן
יש גם דברים, מעבר לפרוצדורה והטפסים שאנחנו צריכים להגיש כל הזמן, שיצרו פגיעה ועיוות בשוק. כל פעם שאני צריך לעבור ספק אני צריך לקבל אישור מרשות המסים.
היו"ר משה גפני
כמה זמן לוקח לקבל מהם אישור?
נתנאל היימן
נכון להיום הם מביאים את זה מהר מאוד, אבל זאת פרוצדורה.
היו"ר משה גפני
חיים ברגפרוינד, סמנכ"ל כספים בחברת נירלט, בקשה.
חיים ברגפרוינד
למה לא פוטרים את המדללים אם מוסכם שזה לא המטרה של החוק, אם זה מאוד ברור ומוגדר? אם כל התנאים שקובי אמר לגבי המדללים מתקיימים, למה לא פוטרים אותם? הרי אף אחד לא מדלל עם חמישה ליטרים דלק. על תעשייה שיושבת בדרום, על עובדים קשיי כפיים בעוטף עזה מטילים מסים. אנחנו משקיעים במס הבלו הזה פי 10 יותר מאשר אנחנו משקיעים בכל המיסים, משקיעים כפול מסים על מה שאנחנו מדללים. כדי לקבל בחזרה את הכסף הכפול ששילמנו מוציאים לנו את הנשמה. עכשיו לראשונה קיבלנו את הדברים ששילמנו עליהם לפני שנה וחצי. מבקשים ממך להוכיח שאין לך אחות, מתייחסים אליך כאילו אתה גנב. אנחנו אומרים להם: תגידו מה לשלוח ונשלח, אבל אחרי שאנחנו שולחים יש דברים חדשים. יש פה את כל הסיבות לפטור אותנו. אפשר לעשות את זה בצורה קלה, אפשר לפטור דליים של חמישה ו-20 ליטר. אני לא מדבר בשמי, אני מדבר בשם עובדי ייצור שפשוט פוגעים להם בפרנסה. מטרללים פה את כולם, מטריפים את המערכת ברמה של בירוקרטיה. פשוט הפכו אותנו לחברות דלק.
ינון אזולאי (ש"ס)
אגב, גם המחיר של המדלל הביתי של שלושה ליטר עלה, שזה משליך על הצרכן.
היו"ר משה גפני
למה את המדללים לא פוטרים מראש? רונן לוי, יושב ראש איגוד המוסכים.
רונן לוי
אנחנו התנגדנו לצו הזה. אנחנו רואים שלאורך הזמן הצו הזה לא פתר את הבעיה. זה צו חדש יחסית, הוא לא היה עד עכשיו. הרבה שנים רשות המסים ניסתה להכניס אותו ולא הכניסה.
היו"ר משה גפני
כשהייתי יושב ראש ועדת הכספים במשך ארבע שנים לא נתתי להכניס את זה, אבל מה לעשות שכשהוחלפה הממשלה הכניסו את זה.
ינון אזולאי (ש"ס)
אתה יכול עכשיו לבטל את זה.
היו"ר משה גפני
יכול להיות שאפשר לבטל. ארבע שנים הם ניסו להביא את זה.
רונן לוי
זה רק עושה בעיות לעסקים.
ינון אזולאי (ש"ס)
מי הביא את זה?
היו"ר משה גפני
איווט ליברמן.
רונן לוי
אפשר וצריך לבטל את זה. בזמנו הצלחנו לשכנע אותם שאפשר וצריך לבטל את זה, לכן אני לא יודע למה זה נכנס. זה בא לטפל בעבריינים.
היו"ר משה גפני
תסביר לנו למה טוענים ברשות המסים שעושים בזה שימוש לא נכון ולא צודק.
רונן לוי
המס לא היה כלפי העסקים, הוא היה כלפי אלה שמערבבים סולר עם שמן בשטחים. העסקים הקטנים שמייבאים שמן נפגעים מאוד, הם יצאו מהתחרות כי הם לא מסוגלים לעמוד במס הזה. עסק קטן שהביא 100 ליטר במכולה, 200, שזה מה שאפשרו לו לעשות, כבר לא יכול להביא. עלויות הצבע אצלנו עלו ב-50%. הן לא עלו רק בגלל המס, אבל גם המס הזה הוסיף.
היו"ר משה גפני
לוקחים את זה מהצרכן הפרטי?
רונן לוי
ודאי, כי חברות הביטוח לא משלמות, חברות הליסינג לא משלמות. מי שמסבסד את זה בסוף הוא הצרכן הפרטי, כששם המחיר קפץ בעשרות אם לא במאות אחוזים. זה פשוט מס שעושה רק דברים רעים. זה צו רע שלדעתנו צריך להעביר מהעולם.
היו"ר משה גפני
שמואל מולד, בקשה.
שמואל מולד
אני סמנכ"ל כספים של קבוצת שני וסאסאטק.
היו"ר משה גפני
במה אתם עוסקים?
שמואל מולד
אנחנו מייצרים מוצרי טואלטיקה וקוסמטיקה.
היו"ר משה גפני
באיזה מקום יושב המפעל?
שמואל מולד
המפעל יושב באזור התעשייה דלתון, 10 דקות מצפת. יש עוד מפעל ברמת הגולן שעכשיו אנחנו מעבירים לאזור תעשייה דלתון. הפטור שניתן לתעשיות הוא לא בפועל פטור, כי אם אתה רוצה לייצר 100 טון ובסוף צריך 120 טון אתה מתחיל לעבור שרשרת ייסורים, וזה ממש לא שלושה ימים. יש היום שלוש היררכיות: צוות שמקבל את הבקשה בצורה אינטרנטית, כשהדרישה היא כל פעם למלא מחדש את כל הדברים, אחר כך מפקחת, ומעליה, במקרים חריגים, מנהל. זה ממש ממש לא פטור, זה תהליך שהוא פשוט ייסורים. למה שזה לא יהיה כמו בכל דבר אחר שיש במדינה שאתה בא בסוף שנה ומדווח כמה חומרים קנית? למה כשאני מייצר שמפו, כשאני מייצר מרכך כביסה, כשאני מייצר נוזל כביסה אני צריך להיות קשור לאותם אנשים שרימו בדלק? הפכו את כל המדינה לגנבים. תקים צוות אכיפה שילך לאותן חברות שמייצרות את הדלק ואותן תתקוף. כך גם תחסוך כסף למס הכנסה וגם תשיג הישג הרבה יותר גדול. אם ביקשת לקנות מיצרן ישראלי ורצית לעבור ליבואן, אומרים לך להקטין את ה-100 טון שביקשת ל-70 טון שהיו לך ולהגיש בקשה חדשה על 30 טון. ככה יום אחרי יום אתה עובר שרשרשת של ייסורים, עד שאתה מגיע למצב שאתה לא יכול לייצר את המוצרים לחברות שהתחייבת אליהן, בין אם זה שופרסל, רמי לוי ועוד. לפעמים אתה אומר, אני אשלם את ה-60,000 ולא אתבזה בזה שאני לא אייצר את המוצרים שלי. נכון שעושים מאמצים והתהליך השתפר, אבל עדיין מפספסים את המהות. המהות הייתה לבוא ולמנוע מהילה של דלק. מה קשורים כל התעשיינים לדבר הזה? למה מי שהולך ומייצר שמפו צריך בכלל להתעסק עם הדבר הזה? מדברים פה על דלק, אבל זה בכלל לא דלק, כי יש חומרים כמו D60, אתנול, כל מיני דברים שנכנס מהם בתוך המוצרים פרומיל.
היו"ר משה גפני
גברת לופוביץ, חברת החשמל.
שרית פרולה לופוביץ
רציתי להעלות את נושא שמן הטורבינות. שמן הטורבינות הוא שמן שנועד לטורבינות שמשמשות לייצור חשמל. כשביקשנו בקשה להחרגה של שמן הטורבינות לא קיבלנו אותה. הבקשה היא לפטור מותנה, כי אפשר לראות מי האנשים שמבקשים. מכיוון ששמן הטורבינות הוא שמן מאוד יקר יחסית ליתר השמנים וליתר הממסים, לא הגיוני שישתמשו בו למה שמדברים פה.
היו"ר משה גפני
אתם משלמים מס על שמן הטורבינות?
שרית פרולה לופוביץ
שמן הטורבינות נכלל בתוך - -
שלומית ארליך
זה נקבע במקור, נכון?
שרית פרולה לופוביץ
נכון, וקיבלנו שלילה. לחברת חשמל יש רגולציה מאוד מאוד גבוהה על נושא של היתרי פליטה ואין לה שום אינסנטיב למהול את השמן הזה ולהוסיף אותו לחומר לבעירה, הוא משמש לייצור חשמל בלבד. המס הזה סתם מייקר את עלות ייצור החשמל. זה אולי לא סכום מאוד גדול מבחינת עלות ייצור חברת החשמל, אבל עדיין - -
היו"ר משה גפני
האם אתם גובים מס מחברת החשמל?
אורי זיסקינד
כן, החברה פנתה אלינו על נטל מס בעקבות הרפורמה של חברת החשמל. נטל המס, כפי שהם ציינו בפנייה, מסתכם ב-650,000 ₪ בעקבות המיסוי של שמני הטורבינה.
היו"ר משה גפני
מדינת ישראל גובה כסף מחברת החשמל על השמן של הטורבינות כדי שאני אשלם את זה בחשבון החשמל?
אורי זיסקינד
מיסינו בצווים שמני סיכה.
ינון אזולאי (ש"ס)
כמה עצורים יש מחברת החשמל שמהלו דלק?
אורי זיסקינד
אנחנו גובים, אבל זה לא חידוש, זה נדון במסגרת הדיונים הקודמים, הכל היה על השולחן.
היו"ר משה גפני
למה גובים מחברת החשמל כסף? אני ואתה צריכים לשלם את זה. באתם אלינו ואמרתם שאתם נלחמים בעניין של מהילת דלק. יש חשש שחברת החשמל תמהל דלק עם השמן של הטורבינות?
אורי זיסקינד
לא.
היו"ר משה גפני
אז למה אתם גובים?
אורי זיסקינד
יש לנו פה דלקים, כמו בנזין וכמו סולר, שממוסים במס מאוד מאוד גבוה. החומרים שאנחנו ממסים אותם, אם זה שמני הסיכה, אם זה הממיסים וכדומה, הם חומרים שדומים בהרכב הכימי שלהם לבנזין וסולר, לכן עבריינים, ארגוני פשיעה או מוהלים למיניהם לקחו את החומרים האלה ומהלו אותם בתוך הדלקים. התוצאה של הדבר הזה היא: א', קופת המדינה, ציבור משלמי המסים איבד מיליארדים של שקלים לאורך השנים; ב', ארגוני הפשיעה משתמשים בכסף הזה כדי לממן את הפעילות שלהם העבריינית, וג', כמו שקובי אמר, רכבים שממולאים בחומרים האלה פועלים פחות טוב, מזהמים את האוויר. היו גם פיצוצים שקרו בגלל שהחומרים האלה היא מאוחסנים לפעמים בלולים, בקרבת מושבים, מה שסיכן חיי אדם. בשביל לפתור את התופעה המאוד מאוד חמורה הזאת באנו ומיסינו את הממסים ואת שמני הסיכה. אחרי שמיסינו ראינו ירידה עצומה ודרמטית בהם ועלייה בחומר התקני, בסולר שמשמש את כולם, מה שאומר שהכסף הזה במקום ללכת לעבריינים ולפגוע בחברה הלך לקופת משלמי המסים, איפשר לנו לעשות דברים טובים עם הכסף הזה.
ינון אזולאי (ש"ס)
תבקשו מכל משפחה שתתרום שקל ויהיה כסף כדי לעשות דברים טובים.
היו"ר משה גפני
עכשיו תגיע לנושא של חברת החשמל. האם בחברת החשמל יש עבריינים?
אורי זיסקינד
לא.
ינון אזולאי (ש"ס)
אם יש, אנחנו רוצים לדעת כמה עצורים היו.
היו"ר משה גפני
חברת החשמל מבקשת להשתמש בשמן הטורבינות כדי לייצר עם זה חשמל. זאת חברה מפוקחת לחלוטין, חברה גדולה. למה אתם גובים ממנה מס? כולנו הרי צריכים לשלם את זה אחר כך. למה אתם מעלים את יוקר המחייה? מה זה נוגע לכל מה שאמרת עד עכשיו?
אורי זיסקינד
היו דברים טובים ברפורמה הזאת.
היו"ר משה גפני
אפילו דבר אחד טוב לא היה. היה צריך שלא תהיה רפורמה כזאת, שתביאו לפה רק את מה אתם מחייבים, לא את מה שאתם פוטרים, כדי שההוא לא יצטרך לעבור כל הזמן עם טפסים. אחרי זה באים בטענות למה אי אפשר לייצר במדינה, למה הולכים לחו"ל.
אורי זיסקינד
שמנו על השולחן את העובדה שהחקיקה לא תאפשר פטור לכל המשתמשים הלגיטימיים. ידענו שתהיה פנייה, ידענו שימוסו גם משתמשים לגיטימיים, אבל זה נבע בגלל מגבלות של פיקוח ואכיפה. בתוך ההכנסות של מיליארד שקל יש פחות מ-100 מיליון שקל כתוצאה מהמיסוי הישיר הזה, כתוצאה ממיסוי ישיר של ממסים.
היו"ר משה גפני
אתם גובים מאלה שאנחנו עושים כל הזמן מאמצים שיהיה להם כסף, שהם יוכלו לייצר.
ינון אזולאי (ש"ס)
אמרתם שיש גם מיליארד שקל של ההון השחור שמגולגל כל שנה.
אורי זיסקינד
בתוך המשתמשים הלגיטימיים האלה יש פעילויות שאנחנו לא יכולים להרחיב, כאשר אחת מהן היא הפעילות של שימון. המשמעות של החרגה של פעילות השימון היא פריצה של הרפורמה.
היו"ר משה גפני
אני לא מבין, הרפורמה הזאת ניתנה למשה בסיני?
ינון אזולאי (ש"ס)
למה את השימון במאפיות החרגתם ואת השימון של הטורבינות אתם לא יכולים להחריג? למה יש משהו שאתם יכולים להחריג ומשהו שאתם לא יכולים? תסביר לנו למה פה אתם מחריגים ופה לא, רק אל תגיד לי שאתם מוציאים עכשיו מההחרגה את המאפיות.
אורי זיסקינד
אנחנו לא מוציאים. בעזרת הוועדה יכולנו לבוא ולהחריג שמנים מסוימים, כמו שמן עם תוסף שנותן מענה מאד גדול לשמני המנוע.
שלומית ארליך
כשגם את זה עשיתם באמצעות חמישה קריטריונים שלגביהם באו מהתעשייה ואמרו שבאחד מהם לפחות אם לא בשניים או בשלושה אי אפשר לעמוד.
אורי זיסקינד
נכון, זה נאמר אז כשלא יכולנו לדעת. היום אנחנו רואים בנתונים שהפטור הזה ישים. החיוב שם גבוה מאוד, מעל 100 מיליון ש"ח. יש יותר מ-100 יבואנים שמייבאים. האמירה שזה לא ישים לא עמדה בנתונים. באמצעות חמישה תבחינים יכולנו ליצור מתכון לפתרון שמאפשר להרחיב את הפטורים ומאפשר לשינוי הזה להיכנס.
ינון אזולאי (ש"ס)
כמה לא מצליחים להיכנס בתוך זה?
אורי זיסקינד
כל מי שמייבא שמן עם תוסף מקבל פטור מלא על החומר, מאחר ואנחנו יכולים לדעת בסבירות גבוהה שהחומר הזה לא יימהל. חברת חשמל העבירה לנו המלצה שמנסה לחקות את אותו תו שירות, לקבוע בעצם תבחינים כימיים, אבל אחרי התייעצות עם גורמי המקצוע שלנו ראינו שזה לא מונע את המהילות ואנחנו לא יכולים לאפשר את הדבר הזה.
היו"ר משה גפני
בינתיים משלמים?
אורי זיסקינד
כן, 650,000 שקל.
היו"ר משה גפני
זאת אומרת, הצרכן שנמצא בבאר שבע, במעלות או במקום אחר משלם את זה.
אורי זיסקינד
חברת החשמל משלמת את התשלום - -
היו"ר משה גפני
מי שמשלם את זה הוא הצרכן מבאר שבע או מאשקלון.
אורי זיסקינד
זה מתגלגל לתעריף החשמל.
היו"ר משה גפני
לא חברת החשמל ולא אתם משלמים את זה, מי שמשלם זה הצרכן.
אורי זיסקינד
העלות הזאת מתגלגלת לתעריף.
היו"ר משה גפני
נתתם כסף לסולר, לא?
אורי זיסקינד
הפחתנו את התעריף בעלות של 430 מיליון שקל.
ינון אזולאי (ש"ס)
איזה תעריף הפחתתם?
אורי זיסקינד
את תעריף החשמל במסגרת הוראת השעה. הורדנו את הבלו על הפחם.
היו"ר משה גפני
מה, אתם לוקחים כסף מאנשים שמצבם הכלכלי חלש ואחרי זה באים ואומרים שנתתם להם?
שרית פרולה לופוביץ
מה שביקשנו זה שתהיה בחינה לפני מתן הפטור, שיתנו פטור לחברת חשמל או לחברות אחרות באופן ספציפי. האפשרות שחברת החשמל תמהל או תמכור את זה החוצה למהילה לא עולה פה על הפרק.
קובי בוזו
זה היה גורף לכל החברות.
אורי זיסקינד
אנחנו בוחנים כל בקשה לעומק.
היו"ר משה גפני
אני רק מבקש שברגע שתקבלו פטור תודיעי לנו ואנחנו נעקוב אחרי זה. בכל פעם שיבוא אלי מישהו ויגיד שעלה המחיר של החשמל, אני אגיד לו שזה בגלל המלחמה בהון השחור. קרן מנור, קבוצת רדימיקס, בקשה.
קרן מנור
הצו הנוכחי חולש על כמה תחומי פעילות שלנו בישראל, והתחום הראשון הוא התחום של תבניות ויציקות הבטון. משנת 2022 טרם קיבלנו פטור על בקשה שנכללה במסגרת הפטור הקודם.
היו"ר משה גפני
על מה ביקשתם פטור?
קרן מנור
על שמן הסיכה שהוא חלק מתהליך הייצור של המוצר העיקרי שלנו.
היו"ר משה גפני
למה לא קיבלתם תשובה?
קרן מנור
הפרוצדורות, כמו שהוא מתאר, הן בלתי נגמרות.
קובי בוזו
זו לא פרוצדורה, זה בצו. כרגע זה מופיע בצו והם מחכים לאישור הצו. ברגע שיאושר הצו הם יקבלו.
קרן מנור
זה הצו הקודם.
היו"ר משה גפני
יש פה שני צווים שעדיין לא נחתמו. איפה רדימיקס נמצא?
קובי בוזו
בצו הקודם שהתפרסם בינואר 2022 לא הייתה תעשיית בטון. עכשיו יש.
היו"ר משה גפני
איפה?
קובי בוזו
בצו שעכשיו הבאנו.
קרן מנור
הגשתי בקשה אחת ב-2022 לגבי שמן סיכה כחלק מייצור מוצר הבטון, שזה נכלל בצו הקודם. אני כרגע פונה לא לגבי התעשייה הזאת, אני פונה לגבי תעשיית המוספים לייצור הבטון ששם יש לקונה בחוק. לגבי הבקשה הראשונה שהתייחסה לצו הקודם יש עיכוב משמעותי, עדיין לא קיבלנו את הפטור.
היו"ר משה גפני
זה לא נוגע לתעשיית הבטון?
קרן מנור
זה נוגע. במוצר בטון יש מספר חומרי גלם מבחינת שרשרת הייצור.
היו"ר משה גפני
על מה את מדברת?
קרן מנור
אני כרגע מדברת על תבניות לייצור, שזה תחום בפני עצמו שנכלל בצו הקודם.
היו"ר משה גפני
למה הם לא מקבלים את זה?
קובי בוזו
תעשיית הבטון לא הופיעה בצו.
קרן מנור
סעיף 3(א)(18) בצו הקודם.
קובי בוזו
את מדברת על שמן שבא במגע?
קרן מנור
כן, שמן שבא במגע אגב תהליך הייצור.
קובי בוזו
אם אתם עונים על הקריטריונים אתם אמורים לקבל.
קרן מנור
הבקשה הוגשה וטרם קיבלנו את הפטור.
ינון אזולאי (ש"ס)
מתי הגשתם את הבקשה?
עומר וגנר
הגשנו בדצמבר 2022.
היו"ר משה גפני
מה ענו לכם?
עומר וגנר
כל פעם באים בדרישות חדשות. אנחנו מספקים שרטוט כזה או אקסל כזה ולא מסתיים הסיפור.
קרן מנור
בתוך מוצר הבטון יש חומר גלם שנקרא מוסף. בתוך המלל של החוק כרגע לא מתייחסים לתחליף דלק כחלק מתהליך הייצור עצמו, מתייחסים רק לשמן סיכה. תחליף דלק זה אותו חומר שנכנס לאותו תהליך ייצור.
קובי בוזו
זה נכנס עכשיו בפטורים.
קרן מנור
מה קורה עם כל המסים ששולמו על דברים שעכשיו מבקשים בגינם פטור?
קובי בוזו
ברגע שהצווים ייכנסו לתוקף ויתפרסמו ברשומות אותם דברים יהיו זכאים לפטור, לא אחורה.
ינון אזולאי (ש"ס)
למה? אם הגעתם למסקנה שצריך לתת את הפטור, למה לא להחזיר את הכסף? אם רשות המסים הייתה רואה שהיא לא גבתה באיזה שהוא מקום, היא הייתה רודפת ומביאה את הכסף עד השקל האחרון. אם פה רשות המסים אומרת שהיא טעתה, למה לא להחזיר? למה על כל הדברים שעכשיו אתם מחריגים ושולם בגינם כל כך הרבה כסף בשנתיים האחרונות לא מגיע החזר?
קובי בוזו
אנחנו מתנגדים למתן פטורים באופן רטרואקטיבי. יש לנו המון מקרים של מפעלים שמבקשים פטור החל מיום מסוים, אם זה במכס, אם זה במיסי קנייה. רק כאשר אנחנו מגיעים למסקנה שבאמת מגיע הפטור אנחנו מפרסמים ברשומות והחל מאותו יום נותנים אותו, אנחנו לא הולכים שנתיים, שלוש, ארבע שנים אחורה.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה לגבי המקרה שבו עדיין לא החזרתם לה תשובה? מה אם היא תוכיח לכם שהיא הגישה בקשה ב-2022 ועדיין לא קיבלה תשובה? האם היא תזוכה על התקופה הזאת?
קובי בוזו
אם זה משהו שבא במגע שהיא פנתה עליו בדצמבר 2022, בוודאי שהיא יכולה להגיש את הבקשה.
קרן מנור
היה גם תשלום על מלאי חד פעמי כשהצו נכנס לתוקף וגם אותו צריך לקבל.
ינון אזולאי (ש"ס)
אני רוצה לדבר על התזקיק השעווני. למה אתם רוצים את התזקיק הזה? מה הסיפור שלו?
קובי בוזו
התזקיק השעווני הוא מקטע מסוים מהנפט. עד לרפורמה שהחלה ב-17 בינואר 2022 לא היה ייבוא של תזקיק שעווני, למעט בתי הזיקוק שהביאו את המוצר הזה. ברגע שהרפורמה נכנסה לתוקף שמנו לב שמתחילים לייבא את התזקיק השעווני בכמויות גדולות.
ינון אזולאי (ש"ס)
ומה עושים עם זה?
קובי בוזו
ייבאו אותו בכמויות גדולות, כי לא מיסינו אותו ברפורמה הקודמת במסגרת כל תחליפי הדלק שהיו ראויים להיות ממוסים. היה צריך להיות עליו כבר מס עוד קודם, אבל לא מיסינו.
ינון אזולאי (ש"ס)
למה לא מיסיתם?
קובי בוזו
היינו צריכים למסות אותו.
ינון אזולאי (ש"ס)
למה הוא נועד?
קובי בוזו
הייעוד שלו עד לכניסת הרפורמה לתוקף היה חומר גלם בבתי הזיקוק שממנו ייצרו סולר, קרוסין או נפטא.
ינון אזולאי (ש"ס)
שזה בסדר.
קובי בוזו
כן, זה בסדר. הם שילמו את הבלו על המוצרים, בין אם זה חייב או בין אם זה פטור.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה יקרה עם בתי הזיקוק? יוסיפו לנו את הכסף הזה?
קובי בוזו
עם בתי הזיקוק היינו בדין ודברים כך שברגע שייכנסו לתוקף הצווים ויפורסמו ברשומות התזקיק השעווני יהיה חייב במס קנייה או בבלו.
היו"ר משה גפני
אני מבקש שתוציאו את התזקיק השעווני מהצו, אני רוצה לקיים עליו דיון נפרד. אני מבקש שתפרסמו את הצו בלי התזקיק השעווני.
קובי בוזו
אני אעביר את מה שאתה אומר.
היו"ר משה גפני
למי צריך להעביר את זה?
קובי בוזו
למנהל רשות המסים ולשר האוצר. כל הצו הזה מתוקצב לפי מה שכתבנו בדברי ההסבר.
היו"ר משה גפני
אני מבקש שתפרסם את הפטורים האלה שאתם בעצמכם אומרים שצריך לתת. על התזקיק השעווני אני מבקש לדון בנפרד. אני לא מקבל את התהליך הזה. זה לא רק הכסף שאנשים מפסידים עד שהם מקבלים את הפטור, זה גם כל העניין שאנשים צריכים לשבת עם טפסים, להביא לכם. זה שהם צריכים כל פעם שעולות הכמויות להתחיל את הכל מחדש זו גם פגיעה ממשית בתעשייה. ביקשנו חזור ובקש שהנושא של התעשייה לא יהיה בכל הנושא הזה. מה אתה עכשיו מספר לי על מה שיהיה בבתי הזיקוק? אנחנו רוצים שהפטור, שזה המינימום שצריך לעשות, יפורסם ברשומות. לגבי מה שאתם רוצים לחייב נדון בנפרד. גם את אלה שפנו אליכם תוסיפו לפטורים.
ינון אזולאי (ש"ס)
לא קיבלנו תשובה על המדללים. אין שום סיבה שעל שלושה ליטרים או על חמישה ליטרים יהיה את המס הזה.
היו"ר משה גפני
אני מבקש שתבדקו ותביאו את זה. המדללים לא צריכים להיות בחיוב. איריס וינברגר, בקשה.
איריס וינביגר
עוד נקודה שאנחנו חושבים שאפשר להוסיף לצו, מעבר לנושא של המדללים ומעבר לנושא של ההקטנה של הכמות של העיבוד השבבי, זה פישוט הבירוקרטיה לעניין הייצור והייבוא. כמו שבתזקיקי דלק, סולר, בנזין וכו' אם מייבאים את זה למקום ייצור אין חיוב במס קנייה וזה נכנס למשטר של בלו, כך אנחנו מבקשים לגבי תחליפי הדלק ושמני הסיכה שיהיה סעיף שיגיד שאם ישווק במקום ייצור לאחר שבוצע בו פעולה של אריזה, גידול, או מיתוג וישולם הבלו זה יעבור למשטר אחד של בלו. זה יפשט לבעלי הפטור כך שלא יצטרכו למלא אישורים לצורך ייבוא ולצורך ייצור מקומי, זה יפשט ליצרנים, יהיה פה משהו שיסייע לכולם.
היו"ר משה גפני
תבדקו את העניין הזה. תומר גיגי, בקשה.
תומר גיגי
ממה שאני מבין ורואה החבר'ה פה ממס הכנסה באים ואומרים: "אנחנו לא יודעים להתמודד עם אנשים שמוהלים דלקים, לכן בואו נאשים את כולם". לא יכול להיות הגיוני שבסופו של יום יש צו שאומר שמפעל שמגיע לצריכה של 500,600 ליטר מקסימום ישלם סכומים לא הגיוניים על כל ליטר שמן שבסופו של יום מגיע לכל נקודה ונקודה, אם זה אליכם הביתה, אם זה לאוכל שאתם אוכלים. אם אני צריך לייצר גיר במפעל מתכת כזה או אחר, מן הסתם העלות תגיע לצרכן ולכל בן אדם.
חיים סיטון
אנחנו היינו יבואנים של שמני הידראוליקה עד הרפורמה. השמן ההידראולי הוא בצמיגות כל כך גבוהה ובנקודת היתוך כל כך גבוהה שלא ניתן להפוך אותו לסולר או לדלל אותו. אנחנו היינו מייבאים את השמן כמוצר מוגמר.
היו"ר משה גפני
יש לכם פטור על זה?
חיים סיטון
אין לנו על זה פטור.
היו"ר משה גפני
למה אין לכם?
חיים סיטון
אני לא יודע. אני הייתי שותף עם כל הכימאים כשהוציאו את חמשת הפרמטרים. בחמשת הפרמטרים הכניסו 500 PPM של מתכות. בשמן הידראולי אסור שיהיו מתכות. מה שקורה עכשיו זה שחברות הדלק שמייצרות פה בארץ הוציאו תקן חדש ולהן יש פטור כי הן מייצרות שמן עם 500 PPM, שזה בניגוד לכל התקנים העולמיים. אין באף מקום שמן הידראולי עם 500 PPM. מה שקורה כרגע זה שאני בכלל לא תחרותי כי אני מביא שמן תקני מאיטליה עם 200 PPM, כשבארץ מייצרים שמן הידראולי עם 500 PPM. אתה יודע מה זה להכניס מתכות לשמן הידראולי?
היו"ר משה גפני
אתם יכולים לבדוק את זה?
קובי בוזו
הוא יכול להביא לנו נתונים.
חיים סיטון
העברתי לכם נתונים ולא קיבלתי שום תגובה.
קובי בוזו
על כל ההערות שקיבלנו עשינו דיונים מעמיקים.
חיים סיטון
שמן הידראולי הוא לא שמן סיכה, הוא לא שמן זינה.
ינון אזולאי (ש"ס)
תעביר להם עוד פנייה אחרי הדיון בוועדה.
היו"ר משה גפני
אדוני, אני מבקש שתעביר את הנייר. אנחנו לא מסיימים את הדיון, כי הם גם יביאו צווים וגם אנחנו ניזום דיונים בעניין. אני לא יודע איזה מכתבים העברת, אבל אני מניח שהם יענו לך תשובה.
דויד מסבכר
כשאנחנו מוכרים שמן יש מגבלות של תקן ומגבלות לגבי גודל האריזה. שמן שאני מוכר לתעשייה הצבאית, והם לא מוהלי דלק, חייב במס, אבל קנקן של 20 ליטר שמוכרים ברחוב, בשטחים או במוסך פטור ממס, שזה לא הגיוני. ממבקש פטור לוקחים אגרה. איזה היגיון יש לקחת אגרה ממבקש פטור?
היו"ר משה גפני
על מה אגרה?
דויד מסבכר
אגרה על הרישיון.
קובי בוזו
על פטורים אין אגרות.
היו"ר משה גפני
על מה אתה משלם אגרה?
קובי בוזו
יש אגרות על יצרני דלק, לא על פטורים.
היו"ר משה גפני
האגרה לא קשורה לכל העניין הזה. אנחנו מדברים על המס, על כל התהליך שהם קוראים לו רפורמה. אני לא מצליח להבין מה הרפורמה פה חוץ מלהרוויח כסף על חשבון אלה שצריכים לייצר.
קובי בוזו
אתה מבקש לפרסם את הצווים עם הפטורים שקבענו, אבל צו הפטור אמור להיות באישור מקדים.
שלומית ארליך
ממילא אחרי שאתם מפרסמים את הצו אתם צריכים להגיע חזרה לוועדה, יש חודשיים שצריך להגיע לאישור הוועדה. ברגע שתפרסמו נעלה את זה שוב לדיון.
קובי בוזו
את מתכוונת שנפרסם את הצו עם תאריך תחילה עתידי?
לילי אור
האם הוועדה מבקשת לפרסם את צו תעריף המכס ואת צו הטלת בלו עם תאריך תחילה עתידי?
שלומית ארליך
כן.
היו"ר משה גפני
בלי השעווני.
שלומית ארליך
מה שהוועדה ביקשה אז ומבקשת היום זה לבוא מראש - -
היו"ר משה גפני
שנשמע גם את האנשים כדי שתוסיפו את מה שצריך.
שלומית ארליך
הוועדה עוד תדון בצו. יכול להיות שייכנסו בו שינויים.
לילי אור
בשלב זה מה שהוועדה מבקשת זה שצו הטלה וצו תעריף המכס יפורסמו ברשומות עם תאריך תחילה עתידי?
היו"ר משה גפני
כן, בלי השעווני.
שלומית ארליך
אם הם לא היה מפורסמים היום, מה היה מבחינת התחילה?
לילי אור
היינו קובעים תחילה עתידית.
ינון אזולאי (ש"ס)
מה זה תחילה עתידית? מתי?
לילי אור
התאריך שהוצע בזמנו היה 1 ביולי. אני מניחה שקובי בשיחתו עם ערן והשר יראה מה התאריך העדכני.
שלומית ארליך
אותה דלתא של מה שהיה. נתתם חודשיים מראש כשהבאתם את הטיוטה לוועדה, נכון? היינו בסדר גודל של חודשיים מראש?
לילי אור
אני לא יודעת בדיוק.
שלומית ארליך
אותו דבר לעשות עתידי.
לילי אור
בסדר.
ינון אזולאי (ש"ס)
את הפטור צריך להחיל במיידי, לא עוד חודשיים.
היו"ר משה גפני
כשאתם מפרסמים ברשומות אתם יכולים להפעיל אותו באופן מיידי, אין סיבה לחכות.
שלומית ארליך
תעשו את זה במסגרת של שבועיים.
היו"ר משה גפני
אני מבקש לפרסם את זה בלי התזקיק השעווני שאנחנו הולכים לקיים עליו דיון. אנחנו ביקשנו לא לעשות את זה, אבל אם עושים, אז לפחות את הפטורים תתנו בזמן, שהרגולציה תפסיק עם זה שצריך לחכות כל כך הרבה זמן. תודה רבה, אני מודה לכם.


הישיבה ננעלה בשעה 12:45.

קוד המקור של הנתונים