ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 25/06/2023

המשך הפעלת ההסעות למערכת החינוך

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



7
ועדת הכלכלה
25/06/2023


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 149
מישיבת ועדת הכלכלה
יום ראשון, ו' בתמוז התשפ"ג (25 ביוני 2023), שעה 9:30
סדר היום
המשך הפעלת ההסעות למערכת החינוך
נכחו
חברי הוועדה: דוד ביטן – היו"ר
מוזמנים
אסף צלאל - מנכ"ל משרד החינוך

הדר פוקס - רפרנטית חינוך באג"ת, משרד האוצר

אלי מורגנשטרן - רכז חינוך באג"ת, משרד האוצר

מיכל מנקס - סמנכ"ל חינוך, רווחה וחברה, מרכז השלטון המקומי

הילה זהבי - כלכלנית, מרכז השלטון המקומי

נועה בן אריה - יועמ"ש, מרכז השלטון המקומי

דודי גיל - מנכ"ל ארגון חברות ההסעה

ניסים סרוסי - יו"ר ארגון חברות ההסעה
ייעוץ משפטי
איתי עצמון
מנהלת הוועדה
ד"ר עידית חנוכה
רישום פרלמנטרי
סמדר לביא, חבר תרגומים



רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידע שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-דיוקים והשמטות.



המשך הפעלת ההסעות למערכת החינוך
היו"ר דוד ביטן
בוקר טוב לכולם, הנושא הוא המשך הפעלת ההסעות למערכת החינוך. בואו קודם כל נראה מי נמצא פה. מנכ"ל החינוך פה, גם שר החינוך דיבר איתי. מי הגיע ממרכז השלטון המקומי?
נועה בן אריה
עורכת דין נועה בן אריה, היועצת המשפטית, מיכל מנקס, סמנכ"ל חינוך, רווחה וחברה והילה מהיחידה הכלכלית.
היו"ר דוד ביטן
הבנתי שהיושב ראש אמר שהוא מגיע והוא ביטל את זה ברגע האחרון? הבנתי. מהאוצר מי פה?
אלי מורגנשטרן
אלי מורגנשטרן רכז חינוך והדר פוקס, רפרנטית חינוך.
היו"ר דוד ביטן
איפה היושב ראש?
אלי מורגנשטרן
יוגב לא יכול להגיע מסיבות אישיות, הוא ביקש לדחות את הוועדה.
היו"ר דוד ביטן
לא נכון, הוא לא ביקש, הוא אמר שהוא לא מגיע, יש הבדל. אנחנו לא בבית ספר תיכון עכשיו שצריך לתת הסברים. הוא אמר שהוא לא רוצה לבוא, יש לך סמכות לקבל החלטה? אין לך. לךְ יש סמכות לקבל החלטה?
הדר פוקס
בהחלט.
היו"ר דוד ביטן
אוקיי. אני לא מבין, כשהייתי יושב ראש קואליציה וגם אחריי, ראש אגף התקציבים היה מגיע המון לכנסת, מה קרה שיוגב לא יכול להגיע אף פעם? מה, הוא מורם מעם? מה הסיפור הזה? אנחנו נגיש נגדו תלונה לממשלה, תגיד לו. זו לא פעם ראשונה שאנחנו מזמינים אותו והוא לא מגיע. אז אם הוא שם פס על הוועדה אנחנו נשים פס עליו. זו תהיה התוצאה.
דודי גיל
דוד, דיברתי איתו, לא שאני בא להגן עליו, באמת הייתה בעיה אישית בבוקר.
היו"ר דוד ביטן
לא, הוא אמר שהוא לא בא, זה לא קשור. יכול להיות שעכשיו יש בעיה אישית, זה לא מעניין. שיהיה בריא, אני לא יודע מה הבעיה האישית, אני מקווה שתיפתר לו. התקדם משהו?
דודי גיל
כן.
היו"ר דוד ביטן
מה התקדם? בוא נשמע.
דודי גיל
נשמע את אלי מורגנשטרן ואחרי זה את אסף.
היו"ר דוד ביטן
אנחנו לא מתחילים את הדיון מאפס, תגיד מה התקדם.
דודי גיל
המנכ"ל פה.
אסף צלאל
מה שהתקדם זה שעשינו מספר פגישות, הגענו לסיכום שתהיה תמיכה של האוצר בסעיף הזה של ההתייקרויות, זה יוגדר כתמיכה חד פעמית כמובן.
היו"ר דוד ביטן
כן, בסדר, רק עכשיו.
אסף צלאל
אבל תהיה תמיכה שהיא בסך הכול מקובלת בפגישה שאנחנו עשינו יחד עם ארגון המסיעים ועכשיו אנחנו ננסח במכרז סעיף שמוסיף את התמיכה הזאת.
היו"ר דוד ביטן
במכרזים החדשים.
אסף צלאל
כן, בתוך המכרז. ההליך כמובן הוא דרך הרשויות המקומיות, אבל - - -
היו"ר דוד ביטן
בסדר, אבל הם מקבלים פיצוי, נכון?
אסף צלאל
בוודאי.
היו"ר דוד ביטן
האוצר, אתם דואגים לרשויות שזה לא יהיה על חשבונם?
אלי מורגנשטרן
אנחנו מעבירים את הכסף למשרד החינוך כמובן, הגענו ביחד עם משרד החינוך להסדר. משרד החינוך פועל מול הרשויות המקומיות, מול השלטון המקומי, ולא מול חברות ההיסעים, ההסדר בין הרשויות המקומיות לבין ההיסעים הוא נגזרת - - -
היו"ר דוד ביטן
הבנתי, אתם נותנים להם והם נותנים לרשויות. מה שהם יקבלו הם יתנו, נכון?
אסף צלאל
נכון.
היו"ר דוד ביטן
אתם לא תיקחו מזה עמלה?
אסף צלאל
לא, אנחנו בוודאי שלא. אנחנו רק כמובן רצינו שהדבר הזה יקרה ואני גם מאוד שמח עליו, אני רק אומר שיש כאן סוגיה אחת שאנחנו נטפל בה בניסוח וגם אין פה שום שינוי מהותי ממה שעד היום. הכסף הזה עובר לרשות המקומית, הרשות המקומית מעבירה את זה למסיעים. יש מקומות שבהם הרשויות המקומיות, זה גם במכתב שהעבירו לך, שהן ספגו אליהן את ההתייקרות, כתלות במה שהם עשו בחוזים מול המסיעים, ויש מקומות שזה הושת על המסיעים.

וכאן הסוגיה. בסוף הכסף הזה שמתווסף, צריך לראות שבמקומות שבהם זה הושת על המסיעים זה מגיע למסיעים, ובמקומות שבהם זה הושת על הרשות זה בעצם יהיה לרשות. אין לנו דרך להפריד בין רשות לרשות, אנחנו פשוט מעבירים את המכרז כפי שהוא.
היו"ר דוד ביטן
אבל לפני שאתם מעבירים לרשות אתם לא מבררים מה הם הולכים לעשות עם הכסף? מה זה הושת על הרשות? אתם לא מעבירים רטרואקטיבית, אתם מעבירים מעכשיו והלאה.
אסף צלאל
נכון.
היו"ר דוד ביטן
אז מה שהיה תסתדרו, לא יודע, זה כבר עניין של הרשויות מולכם, אבל שלא ייווצר מצב שאתם תעבירו עכשיו לרשות, סתם לדוגמה עשרה מיליון, והם ייקחו את זה על העבר.
אסף צלאל
לא, על העבר לא, זה עניין של הסתכלות קדימה. מי שמשלם למסיעים את ההתייקרויות, יש כאלה שמשלמים את ההתייקרויות.
היו"ר דוד ביטן
אני יודע, יש רשויות שאין להם ברירה, במיוחד הרשויות הגדולות ששמתם אותם במצב שאו שהילדים ייסעו שלא ייסעו.
אסף צלאל
אז אם הם גם ככה משלמים את ההתייקרויות והם יקבלו פה את התוספת אז זה לא הולך למסיעים כי משלמים להם את ההתייקרויות עד עכשיו.
היו"ר דוד ביטן
תשמע, אם הם משלמים אז משלמים, הם לא צריכים לקבל פעמיים, זה ברור.
אסף צלאל
זה בדיוק העניין.
היו"ר דוד ביטן
הרשויות, זה מקובל עליכם מה שאמר מנכ"ל משרד החינוך?
מיכל מנקס
זה מקובל עלינו כמשהו חד פעמי, זה לא מייתר את הדברים שאנחנו טוענים זה מכבר על ההתייקרויות ועל הצורך בהסדרת המדד.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, זה חד פעמי על מנת שאפשר יהיה להתקדם, אבל מה שאני מציע, אתם, הרשויות צריכות לטפל מול משרד האוצר, לפתור את הבעיה אחת ולתמיד, כי מי שייפגע זה הילדים כמובן, אבל זה גם אתם, כי אתם עומדים מול ההורים, לא הם. אתם מבינים את המצב.

אני יודע שהנהגים לא יכולים לעשות כלום כי יש להם ערבויות והם מפחדים שייקחו להם את הערבויות, אבל בסוף כשמתעמרים באנשים והם לא מרוויחים כסף, בסוף זה מתפוצץ בפנים של כולם, זה העניין. לכן יש אינטרס לכל העולם לטפל, במיוחד כשרוב הילדים שהם לוקחים זה ילדים מהחינוך המיוחד. יותר במושבים אולי לוקחים, יש שם בית ספר תיכון אזורי, אבל בגדול ביישובים רגילים הרוב זה ילדים מחינוך מיוחד ובהם כן צריך לטפל ואין ויכוח על זה.
דודי גיל
אני רוצה להוסיף שנגעת בנקודה חשובה, הקטע של העתיד, שאמרנו שיום חמישי, שייכנס סעיף ההתייקרות, אפרופו מחיר מקסימום כדי לפתור את הבעיות כדי שלא כל שנה נחזור לפה. זה יכול להיות מינוס, זה יכול להיות פלוס, אבל להכניס את זה כמו כל המכרזים שיוצאים דרך החשב הכללי, שיהיה את סעיף ההתייקרות.
היו"ר דוד ביטן
קודם כל פתרו לכם את הבעיה עכשיו, זמנית, אבל צריך לטפל בבעיה באופן כללי. אם במכרזי ממשלה יש סעיף אז למה שבמכרזי הרשויות לא יהיה? כמובן אתם צריכים לכסות את זה. אנחנו לא נעזוב את זה, נעשה ישיבה בעוד חצי שנה. אני מקווה שבינתיים תתקדמו עם משרד האוצר על העניין הזה לגבי העתיד, שזה יהיה מסודר. זה לא התפקיד של הוועדה, אנחנו לא מנהלים את המדינה, אבל מכיוון שפונים אלינו אנחנו בודקים אם זה אמיתי ונכון ואז אנחנו נכנסים לזה.

קודם כל תודה למשרד האוצר ולרשויות וגם למשרד החינוך בעניין הזה. בוא נגיד, בגלל שפתרתם את הבעיה זמנית אנחנו לא נתלונן על ראש אגף התקציבים, אבל תגיד לו שכשמזמינים אותו שיבוא, שלא יתחיל לעשות כאילו שהוא היום ראש ה-OECD או משהו כזה. עזוב, בחייך, מה זה? לבוא לוועדה של הכנסת? מעולם ראש אגף התקציבים, גם כשהיה מרידור וגם לפני זה, הם תמיד באו, אני לא מבין מה הבעיה, זה חלק מהעבודה שלו. הוא צריך לחוש את הביקורת, לחוש את הצרכים. לשבת במשרד רק? זה לא מתאים לו, אני מכיר אותו טוב, עוד כשהוא היה כמוך, רכז, או באוצר. כשאני הייתי יושב ראש קואליציה הוא היה רכז, או סגן, אני לא יודע מה הוא היה בדיוק, אחר כך הוא הגיע לרמה של ראש אגף תקציבים.

עוד מישהו רוצה להגיד משהו?
ניסים סרוסי
כן. בוקר טוב. קודם כל באמת תודה לכל מי שעשה את העבודה והגיע לתוצאה המבורכת, אבל אני לא מצליח להבין מה קרה פה עכשיו. שמענו שיש איזה שהוא תקציב שיגיע איכשהו לחברות ההסעה.
היו"ר דוד ביטן
יש פתרון לעכשיו, פתרון כללי אין עדיין.
ניסים סרוסי
זה הבנתי.
היו"ר דוד ביטן
אתם צריכים לשבת עם משרד החינוך, משרד האוצר, הרשויות המקומיות. זה דבר שצריך אותו, אבל זה לוקח זמן, הדברים האלה, לכן אני עושה ישיבה בעוד חצי שנה, לראות מה התקדם.
ניסים סרוסי
נכון, לכן אני קצת דואג מסוג הפתרון הזה. זה סוג של פתרון שאנחנו למודי ניסיון ויכול להיות שעם מנכ"ל משרד החינוך נצליח להגיע לפתרון יותר טוב מבחינת חברות ההסעה, אבל אני באמת חושב שאולי צריך לכוון את זה להתייקרויות שיהיו מהיום והלאה. זאת אומרת אנחנו בתוך אירוע שאומר שנשלם על העבר, קיבלו, לא קיבלו.
היו"ר דוד ביטן
לא, אם קיבלת לא מגיע לך, מה אתה רוצה? אם עיריית ראשון הביאה לך –
ניסים סרוסי
אז לא מגיע לי?
היו"ר דוד ביטן
אז לא מגיע לך, זה ברור, אתה רוצה פעמיים לקבל את ההתייקרות?
ניסים סרוסי
אני בכלל לא בעניין, אני רק אומר שבעיקרון יש מכרז שאני נמצא בו בשנה השנייה או השלישית, באותו מחיר, זה לא משנה, אני בעצם לא מקבל את ההצמדות קדימה, זה האירוע הגדול. נכון שיש לי פיצוי, אבל אני בתוך אירוע שמחר יש התייקרות של 10%, 15%.
היו"ר דוד ביטן
ניסים, דיברנו על זה, כרגע נותנים לך פתרון זמני, זה בסדר, לגבי העתיד כולם מבינים שצריך לפתור. אני חושב שהרשויות איתך, הם לא נגדך, כי בסוף בערים הגדולות, הן משלמות את ה – לא האוצר, כי הם נותנים פתרון.
ניסים סרוסי
בחלקם.
היו"ר דוד ביטן
ברוב הרשויות הגדולות. אני לא מאמין שעיריית תל אביב, ראשון וזה הם עומדים מהצד.
דודי גיל
אבל הייתה אמירה שיש סעיף התייקרות, גם זה צריך להגיד.
ניסים סרוסי
נכון. כל האירוע זה סעיף ההתייקרות.
היו"ר דוד ביטן
בסדר, ניסים. אנחנו נעשה בעוד חצי שנה ישיבה, עד אז תנהלו משא ומתן, זה לא דבר שנעשה בלי משא ומתן. האוצר, תנסו לראות פתרון קבוע, כמו במכרזי ממשלה, לקראת עוד חצי שנה. בינתיים כולם יירגעו, נעבור את הבחירות המוניציפליות, אחר כך נראה מה יהיה.

תודה רבה, הישיבה הסתיימה, אני מודה לכולם.


הישיבה ננעלה בשעה 09:45.

קוד המקור של הנתונים