ישיבת ועדה של הכנסת ה-25 מתאריך 28/06/2023

סטאטוס "דור ממשיך" בדיור הציבורי

פרוטוקול

 
פרוטוקול של ישיבת ועדה

הכנסת העשרים-וחמש

הכנסת



2
ישיבה משותפת של הוועדה המיוחדת לענייני הצעירים
והוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל
28/06/2023


מושב ראשון



פרוטוקול מס' 28
מישיבת הוועדה המיוחדת לענייני הצעירים
ופרוטוקול מס' 34
מישיבת הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל
יום רביעי, ט' בתמוז התשפ"ג (28 ביוני 2023), שעה 9:00
סדר היום
סטאטוס "דור ממשיך" בדיור הציבורי
נכחו
חברי הוועדה: נעמה לזימי – היו"ר, יו"ר הוועדה המיוחדת לענייני הצעירים
מיכאל מרדכי ביטון – יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל
יסמין פרידמן
מוזמנים
אפרת פרוקצ'יה - עו"ד, יועצת משפטית, משרד הבינוי והשיכון

נתנאל לפידות - מנהל אגף נכסים, משרד הבינוי והשיכון

יעל קסטן רבסקי - ממונה ארצית מדיניות ציבורית, משרד המשפטים

אביבית אלינזון דוד - מנהלת תחום פ"א עוני והדרה, מינהל שירותים אישיים וחברתיים, משרד הרווחה והביטחון החברתי

אולגה דדון - סמנכ"לית דיור, משרד העלייה והקליטה

אורית בלזר - מנהלת מחלקת אכלוס ודיור ארצי, עמידר החדשה

כרמית סביון - עו"ד, מנהלת אגף בתי גיל הזהב, עמיגור

רון דרך - עו"ד, הקליניקה לייצוג אוכלוסיות בפריפריה, האוניברסיטה העברית

אביגיל חכמון - נציגת הצעירים

מרדכי קנטורר - יו"ר ועד דיור ציבורי גילה

שלמה לביא - פעיל משכונת גילה בירושלים

מרים דוד - פורום נתל"ה נשים חרדיות לדיור ציבורי

רפי נחום - דייר דור ממשיך עם צו פינוי

לילך ויצ'בסקי - דיירת, דור ממשיך עם צו פינוי

מור כהן - בתו של עמוס כהן, דייר עם צו פינוי

מיטל כהן - דיירת, ארגון "שוברות קירות"

דני גיגי - מנכ"ל, פורום דיור ציבורי

אתי חן - פורום דיור ציבורי

בני באשר - פורום דיור ציבורי

שלומי לביא - פורום דיור ציבורי

ג'נופר איסקוב - פורום דיור ציבורי

אילנית - פורום דיור ציבורי

טטיאנה קצלצקין - נציגת תנועת נתגבר למען הנכים השקופים

לב לבוב - תנועת נתגבר למען הנכים השקופים
ייעוץ משפטי
נירה לאמעי רכלבסקי
מנהלת הוועדה
דפנה סידס-כהן – מנהלת הוועדה המיוחדת לענייני הצעירים
רישום פרלמנטרי
אפרת שלמה, חבר תרגומים



רשימת הנוכחים על תואריהם מבוססת על המידה שהוזן במערכת המוזמנים הממוחשבת. ייתכנו אי-דיוקים והשמטות.



סטאטוס "דור ממשיך" בדיור הציבורי
היו"ר נעמה לזימי
שלום בוקר טוב חברים חברות, אני שמחה לפתוח את הדיון הבוקר, דיון משותף של ועדת הצעירים והוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל יחד עם חברי חבר הכנסת מיכאל ביטון, על סטטוס דור ממשיך בדיור הציבורי, וכמובן בהקשר המאוד ברור לפינויים בדיור הציבורי.

לא פעם הממשקים הם מאוד מאוד חופפים בין עוד סוגיות בדיור הציבורי, פה אנחנו ננסה להתמקד בסוגיית הפינויים, ואני אתן למיכאל לפרט.

אני אפתח בציטוט שאני רוצה להביא אותו גם בפתח הדברים, מפסק הדין של בג"צ בנוגע לדייר ממשיך, פסק דין מאוד מאוד חשוב בוא בדעת רוב פסקו לטובת הדייר הממשיך השופט אלרון והשופטת ברון, עמדת המיעוט נגד הדייר הממשיך היה של השופט סולברג, ואני אקרא את דבריו של השופט יוסף אלרון:

"ניסיון החיים לימדני כי דירת עמידר אינה קורת גג בלבד היא משמשת עבור מי שידם אינה משגת כתשתית לבניית עתידם סביבה מצויים חבריו שכניו ומכריו של אדם, טול מילדיהם את הדירה ובכך תשמוט את הקרקע תחת רגליהם פשוטו כמשמעו, כך גם במקרה שלפנינו שבו ההשלכות של פינוי המערער מדירתו, מערער ללא ייצוג יש לומר ערער לבדו, מדירתו עלולות להיות הרות אסון, איני יכול אף הוא להשלים עם עקירת המערער מסביבתו המוכרת והתומכת על בסיס דוחות ביקורי מעגל דלים בפרטים אשר כאמור ניתן לתהות על מידת דיוקם, ככלל אעיר כי לאחרונה אני מוצא עצמי דן בעניינם של בני הדור השני של דיירי הדיור הציבורי אשר ניצבים בפני סכנת פינוי, אכן דיור ציבורי הוא משאב מוגבל ויקר ערך, אולם אסור כי הדבר יבוא על חשבונם של החלשים שבחלשים שבחברה הישראלית, לא כל הכתפיים הצנומות של המערער ודומיו יש לפתור על מצוקתם של אחרים."

יש פה ציטוט מדהים של השופטת ברון, אבל אנחנו נשאיר אותו אולי להמשך הדיון. רק לומר שעל הדברים האלה לא צריך להוסיף, הם אומרים את הסיפור כולו. ואני אתן לחברים מיכאל ביטון להמשיך את הדברים.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

תודה רבה חברת הכנסת נעמה לזימי יושבת ראש הוועדה המיוחדת לענייני צעירים, ואני שמח יחד עם הוועדה שלנו לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל לפעול בסוגיות חברתיות.

נושא הפינויים הוא נושא שאנחנו עוסקים בו במשותף בשנים האחרונות, הנושא הזה היו בו עליות ומורדות, השיא הקודם היה פינויים בממשלה הקודמת ועצירתם כולל מאבק במהלך ההצבעה על תקציב המדינה, לאחר אותו אירוע התחייבו משרד השיכון לפעול במתודה של שיתוף משרד הרווחה ונציגי הרווחה המקומיים לפני כל פינוי כולל הצגת קריטריונים ושיטת עבודה לפינויים אותם גם סקרנו בוועדה.

אנחנו מרגישים שכשממשלות מתחלפות מישהו לוחץ על הגז בפינויים ובניגוד למדיניות שנקבעה בוועדת כלכלה והוסכמה על ידי משרד השיכון והרווחה, ובניגוד לכללים שנקט בג"צ שכלל איך עושים פינוי שהוא ראוי ומה הדרכים ומה השיטות.

ולכן אנחנו פה רוצים היום להשיג שני דברים, אחד תמונת מצב אמיתית ומדיניות של משרד השיכון מה הוא עושה בפינויים, מה השיטה? באיזה היקף? האם הוא דחף קדימה? האם הוא עוצר? האם הוא מקיים את מה שהוא התחייב לוועדת הכלכלה? האם הוא מקיים את מה שבג"צ דורש בתהליך של פינוי? אלה דברים שאנחנו רוצים לבדוק אותם.

בסוף אנחנו רוצים להגיע להסכמה שפנויים לא יתרחשו כל עוד אין שיטה ראויה והוגנת שלא פוגעת בחלשים ביותר, אדם שפלש לפני שבועיים והוא רודף בצע או משכיר דירות ודאי שצריך לפנות אותו, אדם רווחתי שהוא בן של משפחה שהייתה שם שהוא סוחב שנים של מגורים, או סוגיות רפואיות, או נפשיות, או סוציאליות, או כל סוגיה שמחייבת בדיקה לפני שהופכים אותו להומלס, אנחנו רוצים לעצור את הפינויים האלה, ולהסכים רק אם תהיה דרך ושיטה שמבוססת על מה שהוסכם בעבר ועל העקרונות של בג"צ.

היום אנחנו מוסיפים שייתכן וכל הליך הפינויים הזה לא חוקי, היום מתפרסמת כתבה של בר פלג ב"הארץ" שבו בעצם הוא אומר שעורכי הדין שפועלים מטעם עמידר לפינוי, וייתכן גם של חברות אחרות, הם פועלים ללא סמכות, ובמה דברים אמורים? עו"ד של עמידר שנדרש לבצע פינויים על פי הנוהל והחוק אמור לקבל כתב מינוי ממשרד השיכון, ולהכריז ולדעת שאין ניגודי עניינים בצורת העבודה שלו, משרד השיכון לא הקים את הוועדה שממנה את אותם עורכי דין ובודק את ניגודי העניינים שלהם.

כשהתקשורת פנתה למשרד השיכון לבדוק מדוע לא מונו, פנו משרד השיכון גם ליועץ המשפטי לממשלה ולמי שצריך, אבל טרם קמה הוועדה הזאת שממנה עורכי דין שיפעלו מטעם חברות ממשלתיות, זאת בעיה רוחבית של חברות ממשלתיות, אבל בשבילנו זאת בעיה ספציפית שמטילה בספק את החוקיות של הליכי פינוי והוצאה לפועל שבוצעו על ידי עמידר בשנים האחרונות.

יש גם חריגות נוספות, החוק מסמיך אותם לפעול באכיפה של 10 אלפים ש"ח ומעלה, ואנחנו רואים עורכי דין שפעלו באכיפה של 1,900 ₪, אנחנו רואים שהחוק דורש לאחר שש שנות ייצוג של אותם עורכי דין שלוש שנות צינון ובפועל אין צינון וחלקם עובדים מעל שש שנים.

אנחנו גם יוזמים בג"צ יחד עם עו"ד אסף דרעי מהקליניקה המשפטית של המכללה למינהל והפורום הציבורי בראשות דני גיגי, שיבדוק האם בכלל יש חוקיות לכל ההליכים המשפטיים שבוצעו כאשר אותם עורכי דין פעלו שלא בייפוי כוח רשמי וחוקי לפי הנוהל והדרישה כפי שהיא כתובה, כל הנתונים האלה מחזקים את הצורך בבדיקת הליכי הפינויים.

אני רוצה לשבח את הכתב בר פלג שעשה עבודה יסודית של חקירה וחשף את הדברים הבוקר ב"הארץ" ואנחנו נעקוב.

אנחנו מפנים את השאלה הבאה לשיכון ואחר כך לחברות הממשלתיות, החברות הממשלתיות ביקשו לא להיות בדיון ואני אסביר לכם למה דרשנו שתהיו בדיון, אחד כי הסוגייה הזאת לממש פינויים באמצעות עורכי דין, כאשר אתם יודעים שעורכי הדין האלה לא קיבלו ייפוי כוח זה חל גם עליכם, גם אתם חרגתם הנוהל בכך שהפעלתם עו"ד שאין לו ייפוי כוח, אתם גם צריכים לתת הסברים למחוקק למה פעלתם בניגוד לנוהל.

הדבר השני, ביצוע הפינויים אתם כפופים להוראות ועדת כלכלה לא פחות ממשרד השיכון, ואם שם סוכם בהליך מסוים עם עובדים סוציאליים מקומיים וארציים, עם תהליך משותף למשרד הרווחה והשיכון לפני כל פינוי, ורצתם קדימה על פינוי לא קיימת אם הוראות של הכנסת, זה שהשיכון דורש מכם או מאיץ בכם לפנות, זה עדיין לא אומר שאתם לא כפופים לבדוק כל דרישה והאם היא עומדת בכללים בחוקים ובנהלים, ולכן ביקשנו מכם להיות כאן ולתת הסברים גם על ההיבט של עורכי הדין שפועלים ללא ייפוי כוח, ולמה אתם מממשים את זה כשאתם בבעיה, וגם על המדיניות שלא בוצעה במקרים מסוימים.

לפני שנתחיל אתכם אנחנו רוצים לשמוע ממשרד השיכון, לעת עתה מהי המדיניות של המשרד בסוגיית הפינויים? מה היישום של הדיונים הקודמים בוועדת כלכלה על השותפות בין משרד הרווחה למשרד השיכון ברמה המקומית והארצית? האם האצתם את הפינויים לאחרונה? מה הולך לקרות בקרוב? ומה התשובות שלכם לחשיפה על עורך דין שפועל ללא ייפוי כוח, בעצם פועל בניגוד לחוק כשהוא באכיפה מול דייר בדיור הציבורי? אלה השאלות הראשונות ומשם נעמה גם תוסיף ונעבור גם לגופים אחרים, בבקשה משרד השיכון.
אפרת פרוקצ'יה
הי, אפרת פרוקצ'יה היועצת המשפטית למשרד הבינוי והשיכון. קודם אחזיר אותנו רגע אחורנית לדיוני הוועדה בממשלה הקודמת, במסגרת הכנסת הקודמת עלתה הטענה שיש צבר של אנשים שניתן לגביהם פסק דין חלוט לפינויים, אנחנו לא פועלים שלא בהתאם לפסק דין חלוט של בית המשפט, בסופו של יום אנחנו מדינה שמקיימת חוק מקיימת פסקי דין, נטען על ידי הוועדה שיש צבר של אנשים שמיועדים לפינוי בהתאם לפסק הדין, אבל נדרש לבדוק את מצבם, צריך לראות רגע בתאום עם רווחה איך מבצעים את הפינוי, הובהר ליושב ראש הוועדה הקודמת ועדת הכלכלה, גם על ידי, גם על ידי משרד המשפטים, המדינה לא יכולה לפעול על דעת עצמה, היא לא יכולה לפעול בניגוד לפסקי דין חלוטים שקבעו באופן מפורש, שאדם הוא פולש וצריך לפנות את מקומו לטובת מי שזכאי לכך בהתאם לדין, ויושב ומחכה במשך שנים רבות למחסה ולבית בדיור הציבורי, כי הוא מצבו בהתאם לדין הוא כזה שהוא רע יותר.

מה שכן הוסכם ביחד עם הוועדה, שאנחנו נבחן מקרה מקרה ואנחנו נשייך את האנשים לפי מידת הקושי שלהם, אנחנו קודם נפנה את האנשים הפולשים הקלים יותר אוקיי? כאלה שמפעילים עסקים במקום, כאלה שיש להם דירות נוספות, כאלה שמצבם הכלכלי בסך הכל טוב, אחר כך נפנה לפינוי של האנשים הקשים יותר.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אני רוצה לשאול אותך שאלת ביניים, על הדברים שאמרת כי אני צריך הבהרה.

אמרת שאתם ביצעתם כל פסק דין חלוט של בית המשפט, ואנחנו יודעים ששרים נתנו הוראה לעצור פינויים, לא אחד ולא שניים גם גלנט גם אלקין, ואתם כן פעלתם על פי ההוראה הזאת.
אפרת פרוקצ'יה
ההוראה היחידה בזמן הכהונה שלי, היא ההסכמה שתיכף נדבר עליה כולל היועץ המשפטי לממשלה דאז שנדרש לעניין והיה דיון אצלו בנושא הזה היא לשבת ולפעול, אנחנו לא יכולים להחליט על דעת עצמנו שוב אנחנו מדינה שומרת חוק, לא יכולים להחליט על דעת עצמנו שאנחנו לא מקיימים פסק דין של בית המשפט שהחליט לפנות אדם כי הוא נטל לעצמו - -
קריאה
אתם קובעים את החוק.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

תיכף תספרו, רגע, שנייה, לא להפריע, לא להפריע, גברתי, אנחנו ניתן לכם להתבטא, אם תתאזרו בסבלנות.
אפרת פרוקצ'יה
מי שקובע את החוק זה לא אני - -

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

רק שנייה, אבל קודם כל תפרטי את ההוראה בזמנו שכן נתן היועץ המשפטי כדי להתמודד עם הסוגייה הזאת, אבל מה שאני גם רוצה לדעת בתוך עולם הפינויים אנחנו נחשפים למקרים של 5, שנים 10 שנים, 12 שנה, זאת אומרת אז עכשיו את מדברת על איזה דחיפות ואיזה אכיפה ואין לנו שום שיקול דעת אני שואל אותך בתוך הדברים, אין לנו שיקול דעת ואז איך נוצרו מצבים של 10 שנים של 5 שנים אם יש שיקול דעת?
יסמין פרידמן (יש עתיד)
מה זאת אומרת 10 שנים?

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

שאנשים באותן דירות 10 שנים ואז מפעילים עליהם אכיפה, ופה נאמר הכל מיידית הכל לפי פסק דין חלוט, אז אנחנו רוצים להבין את זה.
אפרת פרוקצ'יה
לא אמרתי מיידית, נתחיל רגע שנייה עם הסיכום שהגענו אליו בכנסת הקודמת ונראה אם עמדנו בו אחד לאחד, מה שסוכם זה שלא ניתן להחליט שלא מקיימים פסק דין, אפשר לבחון קודם כל מי דחוף מיותר, אפשר גם לתת איזשהו מעטפת עוטפת במקרים מסוימים.
קריאה
עמוס כהן - -
קריאה
נגד מי אתם חזקים? נגד - - נשים? איזה חוק זה? איזה חוק זה?
קריאה
תזכרי את השם עמוס כהן, מחר הוא ימות זה יהיה על המצפון שלך, דרגה חמש עומד למות אתם מפנים אותו מהבית שלו, עמוס כהן תזכרי את השם הזה - -

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

חברים, חברים יותר נכון - -
קריאה
רפי נחום אסיר משוחרר, חי מאבטחת הכנסה, חייב 2 מיליון שקל, באים מפנים אותי, לקחו לי - -
היו"ר נעמה לזימי
תקשיבו אתם תדברו אנחנו צריכים לשמוע אתכם.

(התפרצויות של מוזמנים, כולם מדברים יחד)
היו"ר נעמה לזימי
אני רוצה שתדברו כמו שצריך פה שישמעו את הקול שלכם.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

שב איתנו ואנחנו נשתדל לתת לך להתבטא.
היו"ר נעמה לזימי
תבינו את החשיבות של הדברים שלכם, הם צריכים להיות לפרוטוקול.
קריאה
לא, הם אטומים אטומים - -
היו"ר נעמה לזימי
אדוני מה שמך? רפי אני רוצה שתדבר כמו שצריך, בוא ניתן לך את הבמה.
קריאה
לכו לטייקונים תפנו אותנו, תפנו את עצמכם מהכיסאות שלכם, בוא נראה אתכם מתפנים.
היו”ר נעמה לזימי
הקול שלך חשוב.
רפי נחום
אני רוצה להביע את עצמי אני לא באתי לריב איתך, אני כל החיים שלי סבלתי, רגע, אימא שלי עבדה בספונג'ה, בספונג'ה במשרד המסחר והתעשייה, אנחנו שבע בנות וארבעה בנים, אני תמיד רציתי לחיות בחיים שלי חיים טובים, הייתי כל החיים סוחר סמים שילמתי, באו עיריית ירושלים, באו המשטרה 300 שוטרים רפי נחום הרסו לי בית, אחרי הבית שהרסו לי הלכתי לבית השני, למה אמא שלי היה לה כסף היא קנתה מחסנים, אני הביאו אותי למצב להיות סוחר סמים למה? לא היה לי מה לאכול, גדלתי בשכונת פשע, שבע בנות וארבעה בנים בדירת שני חדרים, היינו חיים בעוני, אני חייב 2 מיליון שקל, באים לפנות אותי עכשיו מהבית, אין לי עורך דין, השופטת אומרת אדוני אם אתה תפקיד 5,000 ש"ח ותשלם את האגרה זה כבר נהיה 7,000 ₪, אנחנו רק נשמע את הדיון רק נשמע את הערעור, ואמרתי לה אני בגלל שלמדתי בפשע מהבית סוהר, משורת הדין אני צריך הגנה לא סיוע משפטי לא כלום, איך בן אדם יכול להביא 7,000 ש"ח אם הוא לא יהיה סוחר סמים, רק סוחר סמים יכול להביא את הכסף.

יש לי שבעה נכדים היום אני בן 60, כל החיים שלי סבלתי, אני פעיל שכונות אני אוהב את המדינה, אני רוצה לחזור למוטב, אני 12 שנה העובדת הסוציאלית רושמת לבית המשפט רפאל חייב 2 מיליון שקל לשתי נשים, אני לא אשם שיש לי שתי נשים, שלמה המלך אמר שאדם אחד מאלף לא מצאתי, אני שתיים היו לי, יש לי שבעה נכדים היום, אני רוצה להתקיים בכבוד, אני לא יכול לעבוד אני חי מ- 2,000 ₪, השופטת רוצה שאני אפקיד 7,000 ₪ מאיפה?

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

רפי, רפי שמענו את הדברים ואנחנו נתייחס גם למקרה הספציפי שלך.
רפי נחום
ואני רוצה להגיד עוד דבר - -

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

לא רגע רפי, לא שנייה לא לא, רפי אנחנו לא יכולים.
רפי נחום
אם הרסתם לי שתי דירות ואני נמצא עכשיו בדירת עמידר, תניחו לי זה חדר, זה חדר.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

רפי אנחנו נלווה אותך אישי ונבין את העניין שלך אבל קיבלת הזדמנות, אתה השמעת את הדברים.
רפי נחום
ביטון ביטון אתה יכול להסתכל בוואטסאפ שלך, אני עדכנתי אותך שאני רוצה להתאבד.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אני יודע מהבוקר כתבת לי, אני מכיר אנחנו בקשר.
רפי נחום
אין לי מה להפסיד.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אז חברים בוא נשמע כדי שנוכל להתייחס, אם תחכו בסבלנות אתם יודעים שאנחנו משתדלים לתת לכולם להתבטא, בבקשה היועצת המשפטית.
אפרת פרוקצ'יה
אני אשלים את הדברים, מה שסיכמנו בוועדה הקודמת והיה באמת מקובל גם על הממשלה וגם על הוועדה - -
קריאה
סליחה, אני הייתי מצפה לפחות להזדהות איתו, איזה מילת תמיכה, אני שומעת את הדברים ואני נחנקת, איזו מילת עידוד להתייחס לבן אדם שיושב, אני לא מכירה אותו כואב לי עליו, את אטומה?
קריאה
אבל לא אכפת להם לא סופרים אותנו את לא מבינה? לא סופרים אותנו תתעוררי איזה מילת עידוד?

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

חברים, אם לא נוכל לקיים את הדיון בצורה מסודרת, אנחנו נעשה הפסקה ויהיה דיון בלי פעילים, חברים.
קריאה
לא סופרים אותנו, תפנו את עצמכם מהכיסאות שלכם חסרי לב, אטומים.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

חברים, פעילים יקרים ופעילות, אם אנחנו לא יודעים לקיים דיון מסודר פה אנחנו נעשה הפסקה ואז נקיים דיון רק עם אנשי מקצוע, אנחנו נוותר, אני אכניס אתכם בנפרד.
רפי נחום
ביטון, קח אותי ותעזור לי פרויקט, אני לא רוצה לחזור לבית סוהר.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אתה יודע שאנחנו מנסים לעזור לך, אתה יודע שמנסים.
רפי נחום
אני לא רוצה לחזור לבית סוהר, הכי קל להיות סוחר סמים.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אבל עכשיו אתה השמעת את דברך, זהו מספיק, עכשיו כל התפרצות אנחנו פשוט נוציא אין לי ברירה, אם אתם לא נותנים לנו לקיים דיון אנחנו נוציא אנשים, צעקתם, אמרתם, מדם לבכם דיברתם, עכשיו תתחילו להקשיב, אם אתם רוצים להחריב את הדיון הזה, נעשה הפסקה ונכנס רק אנשי מקצוע, זה לא עובד ככה, מספיק. תמשיכי בבקשה.
אפרת פרוקצ'יה
מה שסוכם בכנסת הקודמת, זה שאנחנו נעשה השהיה של הפינויים לשם בדיקה ומיפוי של כלל המקרים, נעבור אחד אחד, קודם כל נפתח את התיקים שוב לראות אם יש משהו שהוא שובר שוויון, אם יש אנשים שניתן לתת להם איזשהו פתרון אחר, ולחלקם אגב תכף אני אסביר גם הקמנו את הוועדה ובחנו וגם מצאנו פתרונות, ומי הולך קודם לפינוי, מי הולך לפינוי תחת איזושהי מעטפת - -

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

כשאת אומרת הקמנו את הוועדה תסבירי למה את מתכוונת.
אפרת פרוקצ'יה
אני אסביר אני אסביר, וגם למי יש פתרונות חלופיים שהמשרד יכול לתת אותם.

הקמנו ועדה של גורמי מקצוע גם במשרד הבינוי והשיכון, גם עם רווחה, איגמנו נתונים גם נתונים שלא קיימים אצלנו הרי - -

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אז ביקשנו שגם הסיוע של הסנגוריה הציבורית גם של משרד המשפטים שפעיל בנושא גם יהיה חלק מהוועדה.
אפרת פרוקצ'יה
אני לא זוכרת שהסנגוריה הייתה חלק מזה, ובכל אופן זה לא הוסכם לדעתי זה גם לא התבקש.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

זה כן הוסכם שתדעי.
אפרת פרוקצ'יה
אני לא מכירה דבר כזה.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אז אני אומר לך, לכי לפרוטוקולים וסיימנו פגישה, ונאמר יקום צוות, אגב שר הרווחה אישר את זה ושר המשפטים, שנציגים שלהם יהיו אתכם בעבודה משותפת, זה הוסכם בפירוש בתוך הוועדה.
אפרת פרוקצ'יה
את הטענה הזאת היה צריך לטעון לפני שנה, לטעון אחרי שהוועדה סיימה את עבודתה - -
היו”ר נעמה לזימי
רגע אפרת, הוסכם גם שעד מסקנות ועדת הכהן שאני לא בטוחה כמה הם יהיו מזהירות אבל שלא יהיו פינויים - -
אפרת פרוקצ'יה
לא לא נאמר שיש ועדה שמתכנסת - -
היו”ר נעמה לזימי
זה לא נכון.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

את אמרת בעצמך שתקום ועדה ועד אז עצרנו את הפינויים, זה המשפט שנאמר.
אפרת פרוקצ'יה
לא אני אסביר מה סוכם במסגרת דיון גם עם היועץ זה הגיע עד היועץ המשפטי לממשלה דאז אביחי מנדנבליט היה דיון ספציפי אצלו, ביחד עם הפרקליטות, ביחד עם אנשי משרד המשפטים ואנשי המשרד והוסכמו גבולות הגזרה, מה שסוכם יש פינויים של אנשים שלא הייתה שום סיכוי שבאיזשהו סנריו האנשים האלה יהיו זכאים לדיור ציבורי, יש אנשים עם רכבי יוקרה, זו כמובן לא כל הקבוצה אני לא שמה את כל הקבוצה באותה - -

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

חברים, אני אומר לכם אנחנו לא נוכל לקיים דיון ככה חבל.
אפרת פרוקצ'יה
יש אנשים שמשתמשים בדיור הציבורי לצורך עסקים, היו פולשים שלא היה ספק לגביהם שהם לא יכולים להיות זכאים לדיור ציבורי, מה שאמרנו אנחנו בעצם - -
היו”ר נעמה לזימי
אפרת יש לי שאלה.
אפרת פרוקצ'יה
רק אם אפשר להשלים, כינסנו ועדה ביחד עם גורמי הרווחה, איגמנו נתונים מכל מקור אפשרי ואז בחנו את האנשים, אנחנו בעצם עשינו איזשהו מדרוג בוועדה את אלה שניתן להוציא מיד לפינוי כי מדובר באנשים שאין שום סיכוי שהם יהיו זכאים לדיור ציבורי, קושי כלכלי זה לא מאפיין אותם, את האנשים האלה הם הוצאו לפינויים באופן מיידי, הוועדה לא עצרה לרגע במסגרת הפינויים, פינויים נעשו בממשלה הקודמת, לא הייתה הוראה להפסיק ואסור היה לנו להפסיק לפי הוראת היועץ המשפטי לממשלה בהתאם להוראות הדין.
היו”ר נעמה לזימי
אפרת, אני מבינה. עכשיו ככה, מיכאל פתח פה וממש הקריא את כל המסקנות מהכתבה שפורסמה היום, ועכשיו את מציגה משהו, ואני רוצה רגע לשאול שאלה משפטית, נשאיר רגע את יתר הטיעונים נפרק את זה, זה דיון ייעודי על הבאמת פינויים, אם עורכי הדין פעלו ללא סמכות, אז הסמכות לפינוי שהייתה בשלוש השנים האחרונות ללא כתבי המינוי היא סמכות שהיא מוטלת בסימן שאלה, זה לא משהו תיאורטי.
אפרת פרוקצ'יה
אני רק אשלים את הטיעון הקודם אם זה מה שסוכם בסופו של יום זה שלב א' שלב ב', שלב א' כבר הסתיים בממשלה הקודמת, זה לא נכון, לא רק שהממשלה הקודמת לא עצרה, הממשלה הקודמת השלימה את כל שלב א'.
היו”ר נעמה לזימי
לא נכון, היה דיון.
אפרת פרוקצ'יה
הממשלה הקודמת השלימה זה עובדתית היא השלימה את הפינויים - -
היו”ר נעמה לזימי
לצערנו, אבל היה דיון בוועדת כלכלה שבו הגיע שר השיכון, הודיע על השהיית הפינויים, ואז היה דין ודברים בין הייעוץ המשפטי לשר, אבל לא הייתה ההחלטה רשמית, אלקין נלחם בסיפור הזה אני זוכרת.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
אבל נעמה היא מדברת על שלב א', על אנשים שמחזיקים עסקים שם, על אנשים שפוגעים באנשים שבאמת מגיע להם.
היו”ר נעמה לזימי
אנחנו לא מתווכחים עם אלה, אנחנו לא מדברים על - -
יסמין פרידמן (יש עתיד)
על זה היא מדברת שלב א' לא?
אפרת פרוקצ'יה
אם תתנו לי רק להשלים באמת יסייע אני חושבת לדיון כי חשוב להבין רגע שנייה את העובדות, את שלב א' קודם כל פינינו את האנשים שמצבם טוב יותר ואתם התקדמנו כבר בכנסת הקודמת.
היו”ר נעמה לזימי
רגע אפרת מה זה אומר מצבם טוב יותר?
אפרת פרוקצ'יה
זה מדובר ברווקים בגיל העבודה שאין להם נכות אוקיי? מדובר באנשים שיש להם בית נוסף, מדובר באנשים שמצבם ממה שראינו בלי נכויות עם יכולת לעבוד ויכולים לתחזק את עצמם, ויש יחידים כאלה, נכון עשינו חוות דעת של משרד הרווחה, ישבנו עם אנשי רווחה בדקנו אותם.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

זה הסכמנו שמי שלא ראוי להישאר בבית לא יישאר, אבל זה קבוצה קטנה בסך הכל?
אפרת פרוקצ'יה
לא כל כך קטנה מסתבר לא כל כך קטנה, 93 כבר פונו - -

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

זה קטן מתוך ה-2,000, זה 5%.
אפרת פרוקצ'יה
זה לא 2,000 הרבה פחות, זה 204 מתוך 400.

יש שונות מאוד גדולה במסגרת הפינויים ויש הרבה אנשים - -

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אוקי, אז שלב א' נגמר, שלב ב'?
אפרת פרוקצ'יה
שלב א' מבחינת ההחלטות נגמר, זה אומר ש-93 כבר הסתיימו, עוד 100 בפעולה, האנשים האלה מפונים.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

כל ה-100 האלה שעתידים להתפנות, עובד סוציאלי מקומי ונציגת משרד הרווחה והסנגוריה הציבורית אמרו שאפשר לפנות אותם? כי זה כן היה הסיכום.
אפרת פרוקצ'יה
אנחנו אחרי ועדה יחד עם גורמי הרווחה עברנו שם שם במשך חודשים.
קריאה
רק שהם מתנגדים לזה מהרווחה, הנציגה של הרווחה אמרה לכם חד משמעית שאתם נותנים לה לדבר.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

מוטי איש הרווחה כאן?
קריאה
אם היה אפשר לדבר - -

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

לא אי אפשר, אני אומר לכם אני אתן לכם לכל אחד דקה לדבר ואני אוציא את כולכם, אתם לא תספיקו לשמוע אנשי מקצוע, פעילים אתם רוצים לדבר כל אחד יקבל דקה ותצאו החוצה כי אתם לא מאפשרים דיון, אי אפשר לעבוד ככה באמת, אנחנו רוצים לשמוע אתכם ואתם ליבת העניין, אבל אם אתם לא מאפשרים לנו לחקור ולהעמיק אנחנו לא מגיעים לתוצאה, צעקות לא מביאות תוצאה רק עבודה יסודית, אז תנו לנו לעשות את העבודה שלנו ולשאול את השאלות היסודיות.

האם יש פה נציג רווחה בחדר שהיה פעיל בנושא?
אביבית אלינזון דוד
כן אדוני שלום, בוקר טוב מדברת אביבית אלינזון, אני מנהלת תחום עוני והדרה, אני חדשה במטה ואני לא הייתי שותפה פעילה בתהליך.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

מי היה לפנייך?
אביבית אלינזון דוד
נורית הייתה לפני, היא לא נמצאת כאן.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

היא ישבה בדיונים האלה?
אביבית אלינזון דוד
היא ישבה בדיונים האלה, אני כן אגיד שאני עד עכשיו עבדתי בשטח, הייתי מנהלת נפה במשרד הרווחה ואני יודעת על שותפות עם הרשויות המקומיות, עם המחלקות לשירותים חברתיים בפינויים שהיו, הם היו מעורבים.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אבל את ישבת בדיוני הוועדה על כל ה-100 העתידיים האלה?
אביבית אלינזון דוד
לא. נורית ישבה.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

נורית, אני מבקש שתעלו אותה בזום, תכתבי לה שתעלה בזום. אין לכם זום? אז אולי שתגיע לפה, זה משרד הרווחה, אולי היא יכולה להגיע בשעה הקרובה.
אביבית אלינזון דוד
נורית לא יכולה להגיע היום, היא לא נמצאת היום בעבודה ולכן היא לא תוכל.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אבל זה חבל, כי אם היא הייתה בוועדה והיא בקיאה באנשים הספציפיים, וגם אם אתם עושים העברת שרביט, ואני בטוח שאת אשת מקצוע מן המעלה הראשונה; אם אדם נכח בוועדה הזאת אנחנו רוצים לקבל ביטחון שהוא סומך ידו על כל הרשימה העתידית של הפינויים הללו, ואם היא יכולה אפילו, לא יודע, אולי לכתוב לי את זה בטלפון, כי אנחנו פה סומכים על שיקול הדעת שלה, או שהיא תעשה איתי שיחת ועידה על רמקול גם אפשרי, תגידי לה שאני רוצה לשוחח איתה.
אביבית אלינזון דוד
אני מנסה להשיג אותה.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

תגידי לה שאני רוצה שיחת ועידה איתה על רמקול מה עמדתה במציאות עכשיו, אם היא יכולה לעלות בטלפון ולעדכן.

והאם יש פה נציג סנגוריה ציבורית?
רפי נחום
אני רוצה להגיד משהו.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

לא אל תגיד כלום, אדוני אל תגיד כלום, אתה קיבלת הזדמנות סליחה, נא להוציא אותו בבקשה החוצה אתה לא יכול, אנחנו נעזור לך אישית אבל אתה לא יכול, קיבלת הזדמנות מספיק, אתם לא מכבדים, אנחנו נלווה אותך אישית, אבל אתה לא יכול להפריע 10 פעמים, פעם אחת שתקנו שמעו אותך כולם פה 5 דקות קצת פרופורציות, רגע שקט בבקשה.

נציג סיוע משפטי נמצא פה? אז היא תבוא, בסדר. אנא אפרת, תשלימי את הדברים אפרת.
אפרת פרוקצ'יה
אנחנו שנייה על הצד השני של הסקאלה, וזה אנשים שמצבם הוא באמת קשה במסגרת הפינויים, לא רק קשה מצאנו שחלק לא קטן מהם בעצמם זכאים לדיור ציבורי, רק לא זכאים לאותה דירה, כלומר יכול להיות אדם שזכאי לדירת חדר או לגיל זהב ויושב על דירה של חמישה חדרים.

לגבי האנשים האלה פעלנו אחרת לחלוטין, אנחנו מייעדים אותם לדירות שמתאימות להם, באופן רגיל היינו צריכים להוציא אותם באותו רגע, וגם אם אין דירה בדיוק פנויה להוציא אותם ושיחכו לדירה אחרת, במקרים האלה הגמשנו, אנחנו מלווים אותם, אנחנו מחכים לדירה שתהיה מתאימה להם ואז אנחנו נעביר אותם, זה המקרים הבאמת קשים שקיבלו את טיפול הוועדה.

ובתווך יש את האנשים שבסופו של יום לא זכאים לדיור ציבורי, בסוף אנחנו רואים כאן בוועדה מקרים קשים, אבל צריך לזכור שמאחורי המקרים הקשים האלה יש אלפים של מקרים לצערנו יותר קשים, כאלה שהם זכאים לדיור ציבורי בהתאם לכללים שהמדינה הזאת קבעה, והאנשים האלה כרגע עומדים בתור, אין להם זכאות לדירה, יש אנשים עם נכויות קשות והרבה ילדים שיושבים ואין לנו דירה, כי במקומם יושבים אנשים לא זכאים.

עכשיו האנשים האלה לא נמצאים פה בחדר - -
יסמין פרידמן (יש עתיד)
זו לא הסיבה אגב הסיבה שאין לכם דירה לתת.
אפרת פרוקצ'יה
זו הסיבה.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
לא זו לא הסיבה, הסיבה היא מדיניות לא שאני מאשימה אותך, הסיבה היא מדיניות הממשלה שהיא ייבשה את הדיור הציבורי, רגע תנו לי מילה לומר, לפני שנה בדיונים שישבנו דיברנו על 52 אלף דירות בדיור הציבורי, עכשיו אנחנו מדברים על 48 אלף דירות בדיור הציבורי וזה רק ילך ויחמיר, זאת אומרת המאבק פה שאנחנו מנהלים היום הוא רק ילך ויחמיר כל שנה כל שנה כל שנה, ואני גם לא רואה לו פתרון למרות שעמידר עושים כרגע מאמץ לרכוש דירות בקצב מהיר ביותר ומשרד השיכון וכולם, אבל אנחנו בחיים לא נכסה על הפער, כי אנחנו פשוט מדיניות ב-20 שנה האחרונות שהיא פשע נגד האנשים האלה, ונגד בכלל נגד המדינה הזאת.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

ואגב, מי ששומר על החוק היה צריך לשמור על כל החוקים, שכסף של רכישת דירה יגיע מהר לקנות בתים, כל החוקים של אחוז דירות בדיור חדש.
היו”ר נעמה לזימי
שהקרן תמומש בדיוק, תמיד החוק פוגש את האזרח הכי מסכן, אבל כל השאר אוכפים את החוק.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
תקשיבו רגע, הטענות הם לא אליכם, אתם אנשי הביצוע של מדיניות, שרים אחרי שרים אחרי שרים, שמכרו את הדיור הציבורי, אבל יש לי שאלה אחת, במסגרת הפינויים היו גם 1,500 דירות שלא קשורות לכלום, שישבו בהם גנים ובתי כנסת וחנויות, מה קורה עם הפינוי הזה? כי אנחנו מדברים על 1,500 שכמעט יש 2,000 פינויים, אבל יש לכם 1,500 דירות - -

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

נשארו 700 ומשהו.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
נשארו 700 כי הם הורידו את כל הדירות של בית החולים.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

ניתן לה לסיים ואז דני יתייחס.
אפרת פרוקצ'יה
בעניין הזה אנחנו באותה סירה, בסופו של יום האינטרס שלנו, החובה שלנו זו לא הזכות שלנו זו החובה שלנו, זה להגדיל את מאגר הדיור הציבורי, אנחנו האיש כאן לידי שתכף ידבר - -

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

האם הוא גדל בעשור האחרון?
אפרת פרוקצ'יה
הוא גדל.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

איך הוא גדל?
אפרת פרוקצ'יה
הוא גדל דרמטית, נתנאל אולי יפרט מה קרה בשנה האחרונה - -

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

איך הוא גדל? המספרים המוחלטים של דיור ציבורי הולכים וקטנים, מה גדל?
אפרת פרוקצ'יה
רגע, חלק מהקיטון נוצר בגלל חוק זכויות רכישה.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

את בעד מימוש חוקים, את בעד החוק לא? חוק זה חוק.
אפרת פרוקצ'יה
אבל חברים - -
היו”ר נעמה לזימי
אבל רגע אפרת, חוק זכויות הרכישה זה לא בגלל זה, זה שלא נקנו בכספים של הרכישה עוד דירות - -
יסמין פרידמן (יש עתיד)
זה בגלל שהכספים האלה נעלמו, אולי תעלה גם את אורי אריאל על הקו, נשאל אותו איפה הכסף.
היו”ר נעמה לזימי
רגע אני רוצה להגיד, אם כבר מדברים בגלל מה, כשהיה את 7% עם החלטת ממשלה לא מומש, לא בכל מחיר למשתכן למרות שהיה, חוק זכויות הרכישה לא מומש במלוא תוכנו, זאת אומרת כל הדברים שנועדו להגדיל דירות - -
אפרת פרוקצ'יה
חוק רכישה מומש.
היו”ר נעמה לזימי
לא, נצבר כסף שלא נקנה דירה זה לא מומש, אוקי אבל החוק פג תוקפו, זאת אומרת - - החוק כבר הוא לא, אנחנו גם נחדש אותו, ואני מאוד מקווה שמשרד השיכון ישנה את עמדתו, שהיא עמדה נגד חוק שבמהותו מכיר את זכות - -

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

טוב שר השיכון אמר שהוא בעד רק שלא יגרור רגליים, החוק הזה אמור להיות מאושר בוועדת פנים.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
תקשיבי, הוא בעד וזה מדהים לתת להם אופציה לרכוש את הדירות, אבל אנחנו כאילו מנגד פרחים ביד אחת, אבל אנחנו יורים לעצמנו למדינה ברגל כי אין דירות אין.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

כי המדינה לא רוצה להגדיל את המאגר היא לא רוצה.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
נכון אז אנחנו פה בבעיה מאוד קשה.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

וגם שהיו לה חוקים שמחייבים אותה להקצות אחוז מסוים לדיור ציבורי לא ביצעה את החוק של עצמה.
היו”ר נעמה לזימי
בוא ניתן לדני.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
כמה דירות כרגע בתהליך רכישה?
אילנית
אני רוצה להגיד לכם שהיום הילדים שלי אחת בת 14 והגדול בן 21, אני בחורה מכורה לסמים לשעבר 26 שנה נקייה, שני ילדים נלקחו לי לאימוץ, בנוסף להכל היום אני לא זכאית לדירה, מישהו יכול להסביר לי איפה אני עומדת? אני גרה בבית של אבא שלי שאני טיפלתי בו, אחותי שהיא הייתה פסיכיאטרית וגם נרקומנית, ובכלל היא לא הייתה מודעת למה שהיא עושה בכלל, אני זאת ששילמתי עמידר מהכסף שלי, ועכשיו רוצים להוציא אותי מהבית, כאילו איפה אני בכל הסיפור הזה? שנים אני נלחמת עם משרד השיכון שנים, אני כבר נהייתי חולת נפש רק בגלל בדיוק המקרה הזה שלכם, איפה ששמתם אותי היום.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אני לא יודע אם היא בקבוצה אחת או שתיים או ב-100 אבל בסוף זה הסיפור, אבל אנחנו עוד נגיע.
היו”ר נעמה לזימי
ממש, זה שאלה מעניינת מה המצב של מקרה כזה, איך מגדירים אותו.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

הייעוץ המשפטי חזר לשולחן? רגע חכו אנחנו ניתן ליועץ המשפטי, לגיגי, למשרד השיכון ואז ניתן לפעילים, עוד ארבעה דוברים יהיו פעילים, שיהיה שקט בבקשה.
יעל קסטן רבסקי
שלום נעים מאוד אני יעל קסטן רבסקי מהסיוע המשפטי במשרד המשפטים, הסיוע המשפטי אנחנו מעניקים ייצוג בתחומים האזרחיים לאוכלוסיות מוחלשות, בין היתר גם בתחומים של הדיור הציבורי, אני כן אציין שאנחנו מנהלים גם הליכים בנושא של פינויים ודייר ממשיך, ומייצגים ומגיעים לנו לא מעט מקרים של אנשים עם מצוקה מאוד קשה, ואנחנו רואים את הקושי בהעדר היציבות של קורת גג בהליכים האלה.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

כמה מקרים בשנה אתם מייצגים בערך?
יעל קסטן רבסקי
אני יכולה להגיד שמבחינת הנתונים, אבל זה נתונים כלליים על דיור ציבורי.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

בשנה נגיד בדיור ציבורי כמה מקרים אתם?
יעל קסטן רבסקי
בדיור ציבורי ב-2022 היו לנו כ-1,400 תיקים.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

שאתם מייצגים?
יעל קסטן רבסקי
שאנחנו מייצגים בתחום של דיור ציבורי, זה לא רק לא רק פינויים, זה גם בעתירות מינהליות.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

כן גם בתביעות כספיות?
יעל קסטן רבסקי
נכון, אני כן יכולה להגיד שאחד מהדברים שמאוד מטרידים אותנו ואנחנו רואים מספר מקרים כאלה, זה נקיטה של הליכי פינוי כנגד צעירים, צעירים חסרי עורף, צעירים שלא רק שחרב עליהם עולמם וההורים שלהם נפטרו, אלא שבדרך כלל זה קורה גם בסמוך לפטירה.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
תגדירי צעירים.
היו”ר נעמה לזימי
עד גיל 25 לא?

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

החוק זה 35 אבל בסדר.
היו”ר נעמה לזימי
החוק, אבל צעירים חסרי עורף משפחתי מוגדרים עד גיל 25, צעירים בהגדרה כללית עד גיל 35, זה בהגדרה.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

את ועדת הצעירים אנחנו סומכים עלייך.
יעל קסטן רבסקי
אנחנו כן רואים שיש היום תוכניות - - שמכירים בזה שצריך להגדיל ולהעלות את הגובה של צעירים שצריכים תמיכה, ובוודאי בגיל הצעיר מדברים על 18, 19.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

את יכולה לחזור על שמך בבקשה?
יעל קסטן רבסקי
שמי יעל קסטן רבסקי.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

יעל, שני המקרים האלה שפתחו את ליבם כאן, הם מוכרים לכם מיוצגים על ידכם?
יעל קסטן רבסקי
את המקרים הפרטניים האלה כמובן, אחרי הישיבה אני אקח את הפרטים.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

הם לא ברשימה שלך, אבל אם אדם בדיור הציבורי זקוק לך יש לך מגבלות לייצג אותו או כל אחד שיפנה יקבל ייצוג?
יעל קסטן רבסקי
אני אגיד שהסיוע המשפטי פועל על פי חוק הסיוע המשפטי ועל התקנות, ולכן מי שמגיע אלינו נבדקת גם הזכאות כלכלית, וגם הסיכוי המשפטי של הייצוג, אני מזמינה את כל מי שיש לו שזקוק לייצוג לפנות אלינו למחוזות, יש לנו שישה מחוזות מהצפון עד הדרום, יש גם אתר שמנגיש את כל הפרטים של המחוזות, וכמובן נבדוק וככל שנוכל.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

עכשיו לגבי התהליך הזה שבו משרד הרווחה היה בשיח עם השיכון ושם דרשנו שגם נציג משרד המשפטים, זה מופיע בפרוטוקול של ועדת כלכלה, יישב בצוות הזה וזה הוסכם, האם נציג שלכם ישב בדיונים האלה?
יעל קסטן רבסקי
למיטב ידיעתי נציג של הסיוע לא היה בוועדה, צריך לדעת יש מורכבות, זאת אומרת אם אנחנו מייצגים אנשים בהליכים פרטניים אז אנחנו לא יכולים להיות בוועדה שדנה בעניינם, לא ידוע לי שהיינו מעבר לשיחה הראשונית שהייתה, אבל שוב אני אומרת - -

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אני מבקש גם גיגי וגם הצוות שלי, ואם יש פה יועצת משפטית למצוא בפרוטוקולים של ועדת הכלכלה את הדיון על הצוות הזה שצוות הפעולה ששם אני מעיר הערה שצריך לכלול גם את נציג משרד המשפטים, אולי זה לא נוח שיהיה נציג משפט - -
יעל קסטן רבסקי
- - צריך להבין שאם אנחנו מייצגים אדם פרטי בהליכים אסור לנו להיות בוועדה שדנה בעניינו.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

כן אבל אתם כפופים למשרד המשפטים.
היו”ר נעמה לזימי
אז מי כן ממשרד המשפטים?

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אז הייצוג המשפטי איך זה נקרא הסנגוריה הציבורית? איך זה נקרא?
יעל קסטן רבסקי
אנחנו הסיוע המשפטי מטעם משרד המשפטים.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

הסיוע המשפטי, אז אנחנו דרשנו שיהיה נציג שלכם, הייתה פה מישהי אחרת בדיונים ודרשנו שהנציג שלכם יהיה בצוות הזה, אני משער שלא הזמינו אותו.
יעל קסטן רבסקי
לא, למיטב ידיעתי מאחר ואנחנו, זאת אומרת אולי יתכן שהיו בתחילת הדרך, אבל מאחר ואנחנו מייצגים, ככל שאנו מייצגים אדם פרטני בהליכים, אנחנו לא יכולים להיות בוועדה שדנה בשאלת - -

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

לא אתם לא צריכים לדון באדם, אבל אתם צריכים להשפיע על השיטה, יש לכם ניסיון מהשטח איך הדבר הזה ראוי שיעשה.
היו”ר נעמה לזימי
נכון, יותר מזה יעל אני רוצה לומר, שכשהיה פה דיון בוועדה הזו על ביטול חוק זכויות הרכישה אתם הבעתם עמדה מאוד חשובה על ההשלכות של ביטול החוק הזה, אני לא מבינה מה הפער שנוצר כרגע.
יעל קסטן רבסקי
לא אני לא אומרת שיש פער אנחנו שוב אני אומרת, אנחנו מייצאים פרטניים כנגד פינויים, אנחנו מייצגים גם צעירים וגם ככלל אנשים שזקוקים לייצוג, אני אומרת שספציפית בוועדה פרטנית ככל שיש אדם שיש לו ייצוג בהליכים - -

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

זה לא הייתה ועדה פרטנית, זה הייתה ועדה למדיניות על כולם, אחרי זה עוברים שם שם, אם את לא רוצה לעבור שם שם זה בסדר או להגיד אלה הם 100 מקרים שאני מייצגת אני לא רוצה לדון בהם, אבל כנציגת גוף שמכיר את הנושא, יש לכם סיי איך הליך כזה צריך להתקיים, ואם לא תביאו את האינפוט שלכם זה יקרה לא כמו שצריך.
היו”ר נעמה לזימי
רגע יש פה יועצת משפטית, בוא נפנה אליה גם את השאלה היועצת המשפטית לוועדה, אנחנו פה באיזשהו ויכוח על נציגות משרד המשפטים בוועדה שאמורה - -

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

יש סיוע משפטי של משרד המשפטים, והוא עושה עבודה ומייצג בשנה 1,000, 1,500 מקרים של דיור ציבורי, ואנחנו בוועדת כלכלה אמרנו שנציג שלו צריך להיות בצוות הזה של שיכון ורווחה, כי הוא יכול לתת אינפוט על התהליך והניסיון שלו, אז התשובה הייתה עכשיו לא נוכל כי אנחנו מייצגים מקרים פרטניים, אמרנו בסדר על הפרטני אל תדונו.
נירה לאמעי רכלבסקי
מדברים על מדיניות אני מבינה.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

בדיוק כי שם נקבעה המדיניות.
נירה לאמעי רכלבסקי
הכנסת רוצה להסתייע בכם במדיניות.
יעל קסטן רבסקי
אני מבינה, אבל פה הם דיברו על המקרים - -

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

יש שם שני מרכיבים, הרי נקבע קבוצה א' קבוצה ב' זה מדיניות שלביות.
נירה לאמעי רכלבסקי
אתם צריכים לפעול לא בניגוד אינטרסים כלפי הלקוחות שלכם, זה הדבר העיקרי, בדיוק ואני לא רואה כאן איך יש ניגוד אינטרסים עם הלקוחות שלכם בזה שאתם תדברו על המדיניות הננקטת כשאתם מייצגים אותם.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

מהניסיון שלכם אתם בשטח.
נירה לאמעי רכלבסקי
יש לנו פסק דין מדהים של בית המשפט תקדימי רגע, שהמערער לא מיוצג בכלל, זה די מדהים איך, אני לא יודעת לא מכירה את הפרטים זכאי לייצוג, אבל זה די מדהים, בסופו של דבר בגלל שהוא לא היה מיוצג.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

באיזה מובן זה מדהים את יכולה לפרט?
נירה לאמעי רכלבסקי
זה מדהים, כי זה פסק דין שעכשיו הוא מנחה כרגע בהמון מובנים.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

מנחה מה? אני רוצה פירוט על הפסיקה אני לא רואה בקיא בפסק דין, אם את יכולה לפרט מה.
נירה לאמעי רכלבסקי
ביקורי המעגל למיטב הבנתי המקום הראייתי שלהם מצטמצם מאוד, בית המשפט הודיע היום שביקורי המעגל שעליהם הסתמכו עד עכשיו בצורה כל כך רחבה כדי לקבוע את הזכות של דייר ממשיך, הם כרגע הוגדרו על ידי בית המשפט כראיות מאוד בעייתיות, ועל סמך זה ואולי גם על סמך זה שהמערער לא היה מיוצג השופט אלרון והשופטת ברון אולי באו לקראתו, אבל אני חושבת שלפחות תבדקו את עצמכם איך מקרים כאלה, אני לא יודעת אם הוא פנה אליכם קודם או לא אבל לא מקבלים סיוע.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אבל הם גם המשאבים שלהם מוגבלים, היא לא יכולה אוטומטית.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
אני הבנתי שאת מגדירה גם מצב כלכלי וגם היתכנות התיק, זאת אומרת שיש תיקים שאם אתם חושבים שתפסידו בהם אתם לא לוקחים.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אתם יודעים היה פעם, שנייה אחת.
היו”ר נעמה לזימי
רגע הדבר שקורה פה עכשיו חברים הוא מאוד חשוב ומאוד חשוב לפרוטוקול של הוועדה, תתנו לזה להתקיים זה לטובתכם. אוקיי בוא נמשיך.
יעל קסטן רבסקי
אנחנו כמובן רוצים לסייע לכל מי שיכול וזכאי וכל מי שמגיע אלינו, אנחנו כמובן פועלים להנגיש את השירותים, שאנשים שזקוקים לסיוע משפטי יפנו אלינו למחוזות ונבדוק את הזכאות ואנחנו עושים את המקסימום שאנחנו יכולים - -

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אתם עושים עבודת קודש יעל אני יודע את זה.
יעל קסטן רבסקי
גם בתחום הפינויים אנחנו מייצגים ואנחנו בוודאי חלק משמעותי לעזור לשמור על קורת גג, שלא ישתמע אחרת.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אנחנו עוד נמשיך את הדיון בחלק הזה, אבל אני רוצה להגיד לך אתם עושים עבודת קודש, ואנשים שייצגתם גם הצלתם נפשות, ומה שלנו חשוב שלא יהיה אדם שראוי לייצוג שנפל בן הכיסאות, בין אם זה שהוא לא ידע איך לגשת ולצרוך או כל תהליך אחר שמנע ממנו להיות מיוצג.

אבל מה שאני רוצה להגיד לכם פה, שקורה דבר מדהים שהגשש קרא לו 'קרקר נגד קרקר' שזה מערכון, מי שבגיל שלי יודע מה זה קרקר נגד קרקר, אבל היה סרט קרמר נגד קרמר, ופה בפינויים זה מדינת ישראל נגד מדינת ישראל, יושב השיכון ורץ קדימה על הגז, והסיוע המשפטי אומר תורידו את ההילוך מהגז של הצעירים, תורידו את ההילוך משיטת העבודה.

עכשיו זה טיפול פרטני אבל זה גם אמור להשפיע על מדיניות בסוף, כי פרטני ועוד פרטני ל-1,000 מקרים מייצר מדיניות, כל שכן עתירה שקיבלה תשובה בבג"צ שהפכה להוראות, הוראות למדינה כיצד לפעול, ולכן אני ביקשתי אני מבקש שוב מהיועצת המשפטית, לפרט את העתירה ואת השלכותיה ואת פרטיה, אנחנו נקדיש לזה 5 דקות, תציגי לנו את העתירה הזאת, את פסק הדין והמשמעות המעשית איך מדינה אמורה לפעול על פיו, והאם היא פועלת כיום לפי מה שאת שומעת?
נירה לאמעי רכלבסקי
אני בטוחה שנציגי המדינה מכירים את פסק הדין.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אבל לא, אבל הציבור צריך להכיר.
נירה לאמעי רכלבסקי
מדובר כאן בערעור של אדם שביקש להיות דייר ממשיך אחרי שאביו נפטר, ובבית המשפט העליון באופן זה עניין עובדתי כן, צריך היה לבדוק אם הוא אכן עמד בקריטריונים של דייר ממשיך, במקרה שלו מאחר שהוא עצמו לא היה זכאי לדיור ציבורי, הוא היה צריך להוכיח בעצם שהות בדירה או מגורים בדירה, שבתאריך הקובע במקרה שלו זה היה 2009 הוא גר ארבע שנים ברציפות עד שאביו נפטר.

שאלה עובדתית לחלוטין, ובאופן חריג בית המשפט העליון החליט מתוך הכרה במציאות המורכבת, שיש לה כמה רבדים כן כמו שהוא הציג אותה, להחזיר למרות שהשאלה עובדתית ראייתית והערכאה הקודמת קבעה שראייתית האדם הזה לכאורה המערער לא עומד בתנאים של דייר ממשיך, החליטו בכל זאת להחזיר עם איזושהי שלחו אותם עם איזושהי צידה לדרך, והצידה לדרך הזאת אומרת תבדקו את עצמכם, תבדקו את עצמכם והם גם התייחסו לעובדה שהוא לא מיוצג, תבדקו את עצמכם כי אותם ביקורי מעגל מפתיעים לכאורה.
היו”ר נעמה לזימי
לא מיוצג על ידי הסיוע המשפטי.
נירה לאמעי רכלבסקי
על ידי עו"ד.
היו”ר נעמה לזימי
בדיוק צריך להגיד את זה.
נירה לאמעי רכלבסקי
לא מיוצג על ידי עו"ד, וגם רואים את זה ברמה וזה היה חלק, השופט סולברג בדעת מיעוט החזיק את המערער בצורה מאוד פורמליסטית כמי שלא הביא בזמן ראיות, ואומרים לו השופטים אלרון וברון, שימו לב האדם הזה נכה נפשית, אולי אין לו נכות מוכרת אבל הוא נכה נפש, לא הספיק להביא להשיג את המסמכים האלה, הביא כל מה שהוא יכול וכן הביא ביקור מעגל אחד מתוך כמה שנאמר בו - -

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

תסבירי את המושג הזה ביקור מעגל.
נירה לאמעי רכלבסקי
ביקור מעגל, ביקורים שעורכים נציגי החברות המשכנות אני מבינה, כדי לבדוק אם האדם אכן גר באותו מקום.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

זה נקרא ביקור מעגל.
נירה לאמעי רכלבסקי
זה בדרך כלל ביקור פתע, הם באים בודקים מי האנשים שגרים בדירה נכון? לא פתע, מה מתאמים אותו?
קריאה
פעם זה היה פתע עכשיו זה מתואם.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

ביקור מעגל קטעתי אותך כדי להבין.
נירה לאמעי רכלבסקי
מצטטים פה מדבריה של השופטת ברק ארז שהיא אומרת שיש כאן פערי מידע, האנשים שגרים בדיור הציבורי ובאים לבדוק אותם לפעמים חוששים להגיד שגר שם מישהו נוסף כי הם לא רוצים שיעלו להם את שכר הדירה, מה שהם לא יודעים שאם הם יגידו את הדבר הזה הם בעצם פוגעים באותו אדם שבאמת גר אצלם ובסיכוי שלו להיות דייר ממשיך.
דני גיגי
הצבת מכשול לעיוור זה מה שהיא אמרה.
היו”ר נעמה לזימי
זה גם מה שנאמר נכון, רק נתקן שזו השופטת ענת ברון ולא ברק ארז.
נירה לאמעי רכלבסקי
לא, הם מצטטים את דבריה של ברק ארז שאמרה שפערי המידע האלה גם משפיעים, והמדינה צריכה להיות מודעת לזה שהאנשים האלה עם כל הרקע המוחלש לא מבינים גם את העניין הזה, וזה כנראה מה שקרה כאן גם במקרה של המערער הנוכחי.

בשורה התחתונה מבקשים השופטים מוועדת האכלוס לבדוק שוב את אותם סיכומי ביקורי המעגל, את אותו סיכום ביקור שבו נאמר שהאדם הזה כן, העובדת שביקרה שם ממשרד השיכון מעמידר התרשמה שהוא כן גר בדירה.
קריאה
אבל הם לא תמיד אומרים את האמת.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

רגע, רגע גברתי, את דיברת, אז אל תפריעי בבקשה.
נירה לאמעי רכלבסקי
ומטעמים פורמליסטים של דיני ראיות לא התחשבו בזה, ועדת האכלוס לא התחשבה בזה, מסמכים נוספים מסביב שהוא הביא מוועד השכונה מראש ועד השכונה שסיפר שהוא מלווה את אבא שלו לטיפולים רפואיים כל הזמן, והתוצאה, הנחה של פערי מידע שאומרת יכול להיות - -

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אז אחרי שאת קוראת את פסק הדין הזה ואת אומרת שיש בו בעצם סוג של הוראות למדינה לבדוק את עצמם.
נירה לאמעי רכלבסקי
בעיקר בהיבט של ביקורי המעגל, כך אני רואה את זה.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

בהיבט של הביקורים, ושל עוד היבטים אחרים?

כן אנחנו נעצור רגע, נורית איתך על הקו? בבקשה, כן.
דפנה סידס-כהן
דקה, ברשותכם.


(הישיבה נפסקה בשעה 09:50 ונתחדשה בשעה 09:52.)


מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

כן.
נירה לאמעי רכלבסקי
בית המשפט אומר, לדו"חות ביקורי מעגל משקל רב אולם הם אינם בגדר סוף פסוק, הוא אומר צריך להתייחס אליהם מעט בחשדנות, הרי בסופו של דבר במעמד של ועדת האכלוס לא נמצא המערער וגם לא הנציגים שהיו בבית ובדקו, פה למשל הם רואים את התצהיר שאותה עובדת שכן אמרה שהוא גר שם נתנה, והיא אומרת שהיא ציינה בטופס של חברת עמידר שאמור להימצא בתיק הדירה, שהיא ראתה אותו והיא ראתה איפה הוא ישן, גם אותו וגם את איפה הוא ישן בדירה, ומסתבר שהדבר הזה לא היה בתיק הדירה בסופו של דבר והוועדה לא ראתה את הטופס שלה בכלל למרות שהיו עוד ביקורי מעגל שאמרו שהם לא מועילים.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אז ליקויים בהליך בעצם.
נירה לאמעי רכלבסקי
ומה שחשוב הם גם אומרים שאנשים עונים לכם מי גר בדירה ולא גר בדירה, יכול להיות בגלל שאין להם את כל המידע הם מפחדים להגיד את האמת שגר שם עוד מישהו, כי הם חוששים מהעלאת שכר הדירה, והם צריכים להבין מה המשמעות של התשובות שלהם שהם נותנים תשובה כזאת, ולא בטוח שהאנשים האלה מבינים שככה הם בעצם פגעו בסיכויים.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

פגעו בזכויות של הבן אדם.
נירה לאמעי רכלבסקי
בוודאי.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

כי אין להם ייצוג משפטי, הם לבד מול המערכת.
נירה לאמעי רכלבסקי
אם הדבר הזה שבית המשפט מחזיר את זה בעצם לוועדת האכלוס תוך כדי שהוא באמת מתוך מקום של הכרה במצוקה של האנשים האלה, ונותן הצהרה בעצם בזה שהוא איך אני אגיד מרחיב ככל האפשר את דיני הראיות, כדי שהדבר הזה כן ניתן יהיה לעשות בו שימוש.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

הבנתי, וכל עוד לא עשית הליך עד הסוף עם הנתונים והמסמכים ולא משהו חד פעמי, יש בעייתיות בפינויים האלה.
נירה לאמעי רכלבסקי
בוודאי, הוא אומר הראיות שנאספות הם לא מספיק עמוקות, ולכן כשהוא מביא מכתב מראש ועד השכונה שהוא גר בה שאומר שהוא רואה אותו מלווה את אבא שלו, שנותנים תצהיר, סגן ראש עיריית בית שמש נותן תצהיר לגבי אמא שלו שהיא אישה שמתגוררת רוב הזמן לבד והיא חולה, ולא ידוע שגר איתה הבן הזה, כלומר ראיות שלא התחשבו בהם בסופו של דבר והוא הצליח להביא אותם מאוחר מדי, פורמליסטיקה מאוחר מדי כי האדם הזה נמצא במצוקה ולא מיוצג.

בית המשפט בעצם מתחשב בסופו של דבר עושה מדלג אפילו על המקומות של דיני הראיות הנוקשים רק כדי להתחשב במצב של המערער, ונותן בהחלט חוות דעת מאוד ברורה לגבי אותם ביקורי המעגל.
היו”ר נעמה לזימי
אגב אם אני לא טועה רק, אנקדוטה הפסיקה הזאת על עילת הסבירות, נכון יש בה את סוגיית הסבירות בין היתר?
נירה לאמעי רכלבסקי
יש בה אלמנט של סבירות של קבלת החלטות.
היו”ר נעמה לזימי
נעבור לדני גיגי ואז ליועצת המשפטית.
דני גיגי
טוב, קודם כל ממש תודה ליועצת המשפטית נאמרו פה דברים נוכחיים, אני חושב שיש עוד אלמנטים פה כמו למשל האלמנט שאדם בכלל לא יכול להגיע לוועדה, זאת אומרת אדם לא יכול לייצג את עצמו בוועדה, הוא שולח מסמכים, אף אחד לא שומע אותו, אף אחד לא מקשיב לו לעדויות שלו כלום, הוא פשוט שולח מסמכים, הוא לא נמצא, הוא לא קיים הוא לא נוכח.

עכשיו תראו פסק הדין הזה מדבר המון על הנושא של ייצוג משפטי, אני מתעסק עם קבוצה של אנשים גדולה מאוד שאין לה שום ייצוג משפטי, מעבר לזה שאין לה עו"ד הם לא יכולים לשלם אגרות, הם לא יכולים לעמוד באגרות, הם לא יכולים להגיע לבית משפט אפילו בחלק מהמקרים, רק לאחרונה מקרה שהגיע למשרד השיכון, של אישה מסורבת גט שחתמה לוותר על דירת עמידר, היא חתמה לוותר, אין לה שום סמכות לוותר על חברת עמידר היא ויתרה על דירת עמידר.
היו”ר נעמה לזימי
מה שטיפלנו בו?
דני גיגי
כן, היא לא היה לה כסף לשלם, אני הייתי צריך להוציא מכספי ללכת לבית המשפט העליון ולשלם כסף כדי שאנחנו נדחה את הפינוי, כדי שבית המשפט העליון ייתן לנו עוד יום כדי שמשרד השיכון יטפל, אתם מבינים עם מי אתם מתעסקים? אתם מתעסקים עם אנשים שאין להם שקל בכיס אפילו לא לנסוע באוטובוס לבית המשפט.
היו”ר נעמה לזימי
אגב זה מקרה קלאסי שגם משרד השיכון הכיר בו כמקרה בעייתי.
דני גיגי
עכשיו אני רוצה להגיד לכם יותר מזה מעבר לפסק הדין החמור הזה, תראו בית המשפט מחזיק בעמדה הזאת אנחנו מקיימים את החוק, הוא כותב את החוק, הוא כותב את החוק, דייר ממשיך חוק דייר ממשיך ב-2009 נכתב על הראש של הדיירים שחיים כבר בדירות, הם הפכו לפולשים בחייהם, הם חיו חיים רגילים, הם לא עשו כלום לאף אחד, הם המשיכו לגור בדירות של ההורים שלהם ושלחו להם צו פינוי כי הם שינו את החוק, זה הסיפור, יש תקשיבו 90% מהפינויים זה של דיירים ממשיכים ששינו להם את החוק על הראש ב-2009, זה הסיפור.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

והחילו את זה רטרואקטיבית, כשבדרך כלל חוקים כאלה הולכים קדימה, הוראת מעבר או משהו, ואם הייתה עתירה שהחילו את זה רטרואקטיבית לא היה מתקבל, אבל אין מי שיעתור.
דני גיגי
אין מי שיעתור, אין כסף, אין יכולת משפטית, אתה עומד בפרץ הזה מול אנשים שהם קצת אטומים, סליחה שאני אומר את זה אבל במשרד השיכון אטומים.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

דני תן לי שנייה חכה רגע, כי אני הוצאתי את הפרוטוקול מה-02.11.2021, מנובמבר 2021 לפני שנה וחצי, נעמה הייתה בוועדה הזאת, אז מישהו אמר לה איזו הערה לא במקום, אז היא אמרה לו כן אני פופוליסטית גאה, זה היה אביר קרא, אחריה אני מסכם את הדיון, עכשיו אנחנו בסיכום בבקשה חברים אקריא את הסיכום.

קודם כל ספציפית על הפינויים, שימו לב שזה משהו חריג אצלי, אני רוצה לברך את השר והמנכ"ל שהגיעו לפה היום, זה בנוכחות שר ומנכ"ל שיכון בוועדה, ונתנו בשורה תקשיבו גם אם היא זמנית של הקפאת הפינויים, השר לא יצא מהחדר ואמר לא אני לא מקפיא, הוא בירך על הסיכום הזה הוא יושב לידי הוא והמנכ"ל שזה חסר תקדים בוועדות בכנסת שגם שר וגם מנכ"ל בחדר, אני רוצה לברך את השר ואת המנכ"ל, קודם כל ספציפית על הפינויים שהגיעו לפה היום ונתנו בשורה גם אם היא זמנית של הקפאת הפינויים ויצירת צוותי עבודה משותפים לבחון כל מקרה לגופו.

העקרונות שהוגדרו על ידי השר אני עובר עליהם בקיצור, אחד מי שמוכן להתפנות בהסכמה ורק בהסכמה יקבל סיוע בשכר דיור, וזה עכשיו הדגש החשוב לדיון שלנו, כל נושא הדיור הציבורי שבידי גופים ציבוריים, פעולה מואצת לפינוי הדירות הללו והשמשתן לממתינים בתור לדיור ציבורי, יוקם צוות משותף עם ועדת כלכלה לניתוח המקרים הפרטניים, אליו אני אזמין נציג או שניים מהרווחה ונציג של הסיוע המשפטי ונעבור מקרה מקרה.

פה כתוב שאני משתתף בוועדה, אחרי זה השר אמר מיכאל תן לנו לעבוד במשרדי הממשלה, אבל פה כתוב נציג רווחה ונציג סיוע משפטי בסיכום של ועדת הכלכלה, לא ביצעתם את החלק הזה של הסיוע המשפטי וזה חבל.

ונעבור מקרה מקרה ונראה איפה זה באמת פושע ופולש, ואיפה מידת הדין והרחמים וההיסטוריה המשפחתית מחייבת התייחסות, נעבור על כל המקרים, יש צוות שיובילו משרד השיכון, שיובילו בדיקה מחודשת לקריטריונים לדיור ציבורי זה כבר משהו אחר.

אבל אני מקריא לכם סיכום בכנסת שבו סוכם איזה נציגים יהיו, וזה שהסיוע המשפטי לא השתתף בדיון זה חבל, כי אולי היה מעיר לכם עוד נקודות אור כמו הצעירים שיעל הזכירה, כמו נסיבות חיים אחרות שהיו מקטינים את המספר הזה שמאושר לפינוי.
יעל קסטן רבסקי
רק לגבי הנתונים שחלק מהמקרים אנחנו מייצגים, זאת אומרת - - בהליכים משפטיים.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אז תגידי, תגידי על המקרים, מצדי אל תבואי, במקרה שאת מייצגת תגידי אני אפגוש אתכם בבית משפט, דלגו עליו אני לא רוצה לדבר עליו, אבל מקרה שאת לא מייצגת הרי יש לך עמדה של מדיניות והמלצה מקצועית מה נכון, ובכלל המדיניות הייתה חשובה ולא המקרה הפרטני.

ועכשיו דיברתי עם נציגת הרווחה שנכחה בוועדה, והיא אומרת דבר כזה: אם יש מקרים שאני נכחתי בחדר ואישרתי אותם – אני מסכימה, אני הרווחה גם ברמה הארצית גם המקומית אישרתי פינוי, אני שאלתי האם האישור הזה כתוב? האם הוא חתום? האם שמך חתום ליד כל משפחה? היא אמרה לא.
אפרת פרוקצ'יה
לא נכון, חתום על כל אחת מהישיבות - -

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

רגע רגע שנייה שנייה, אני אמרתי לה שאני מבקש את הבקשה הבאה, בהעברת השרביט לנציגת הרווחה החדשה יעברו היא והנציגה על המשפחות שהיא אישרה את הפינוי שלהם, וייחתמו שכל משפחה כזאת מאושרת לפינוי על ידי משרד הרווחה.
אפרת פרוקצ'יה
חבר הכנסת ביטון, בסופו של יום הוועדות האלה מונחות על ידי השרים שעומדים בראשות המשרדים בליווי משפטי, וכאן היה ליווי של היועץ המשפטי לממשלה, אחרי שהוועדה סיימה את עבודתה, נחתמו פרוטוקולים, אושרו באופן אישי על ידי גם היועץ המשפטי לממשלה בישיבה שנערכה איתו, לא ניתן לפתוח בדיעבד את הדיונים האלה, בסופו של יום - -

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אנחנו לא פותחים בדיעבד, גברתי אנחנו לא פותחים בדיעבד אני אגיד לך מה הבעיה, אני אסביר לך מה הבעיה, אפרת אני אסביר לך את הבעיה במה שאת אומרת, קודם כל מסך מחשב הזה אפשר להשכיב אותו אז אנחנו נראה אחד את השני.

אנחנו לא פותחים את הדיונים שהיו, אבל אם ועדה מתכנסת על שמות של אנשים - -
אפרת פרוקצ'יה
התכנסה על שמות של אנשים.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אז המאשרים צריכים לחתום על כל שם.
אפרת פרוקצ'יה
הפרוטוקולים חתומים.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

למה? כי פרוטוקול של כללי מול פרטני האדם שנכח בחדר אומר על כל איש כזה אני חתום אני אישרתי את הפינוי שלו, ואני לא מבקש לשנות החלטות, אני מבקש לאשרר ולאשש ולוודא שאותה נציגת רווחה אכן חתומה על ה-200 האלה, ושלא נוסף שם בטעות לטבלה או שמישהו שינה אקסל, הרי המילים בפרוטוקול וטבלת האקסל זה לא אותו מסמך, אני צריך שעל השמות יהיו חתומים חברי הוועדה בגלל שזה החלטה פרטנית, בכל מקרה שבו ממשלה מחליטה על אדם פרטי חותמים על השם, לא על מילים כלליות, ואני רוצה לוודא כל שכן שיש פה העברת סמכות בין נציגה לנציגה שזה מה שקרה.

אם הרווחה בישראל חתמה לי על 200 שמות שהם הולכים לפינוי ובדקה מקומית וארצית, לא יהיה לי מולכם שום טענה למעט זה שלא השתתפו הייעוץ המשפטי, לא תהיה לי טענה, אני לא מחליף עובדים סוציאליים, אני לא מחליף את משרד הרווחה בישראל, אם הוא אישר 200 פינויים שמית וחתם עליהם לא תשמעו ממני, אני כן אבקש מכם לשמוע את היועץ המשפטי, ולכן אני רוצה לדעת שיש חתימה כזאת, ואני חושב שגם בית משפט ירצה חתימה כזאת.
אפרת פרוקצ'יה
הפרוטוקולים חתומים, אנחנו נציג לנורית שוב את הפרוטוקולים שנחתמו בסוף הדיון אנשים פרטניים.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

עם הרשימה.
אפרת פרוקצ'יה
אנחנו מרגישים שיש כאן איזשהו ספק באמיתות הדברים - -

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

לא לא לא לא לא אין שום ספק, הכול אמין הכל פיקס, אבל החלטה פרטנית נחתמת פרטנית, לא על טקסט לא על מילים כלליות של פרוטוקול ישיבה, יש טבלה או על כל שם או על הטבלה, חתימת העובדת הסוציאלית על טבלת הפינוי מאושר לפינוי, 100 אנשים אני חותמת מאשרת, בדקתי מקומית וארצית מאשרת.

אנחנו פה סיכמנו שגם ייעוץ משפטי יהיה בדיון הזה זה חסר לי, אבל אני אומר לך שאם הרווחה בישראל אישרה את זה ארצית ומקומית גם דני גיגי לא יפעיל אותי הוא לא יצליח, כי יש להם אחריות על חיי אדם, ומכירים את כל המערך הסוציו אקונומי של האדם הזה וגורלו ומה יקרה איתו כשהוא יפונה, אם הם חתמו זה מניח את דעתי.
דני גיגי
אז אני רוצה להעיר על זה משהו מיכאל.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

לא אתה לא יכול עכשיו.
דני גיגי
אבל הפסקת אותי באמצע.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

נכון אתה תתאפק אני הפסקתי הרבה אנשים באמצע, נציג משרד השיכון.
נתנאל לפידות
רק בהקשר הזה חשוב לי לציין דבר אחד, נתנאל לפידות סמנכ"ל נכסים וחברות משרד הבינוי והשיכון, בהקשר הזה חשוב להגיד דבר אחד, עם סיום עבודת הוועדה אחרי אישור, כמובן אישור של משרד הרווחה שהיה חלק מהצוות, רק אז התיקים הועברו להוצאה לפועל, זאת אומרת שכל הפינויים שהיום נמצאים בתהליך לאחר אישור משרד הרווחה שהיה חלק מהתהליך, וכמו שאמרה אפרת בהתחלה, הכל מדובר בפסקי דין חלוטים מלכתחילה שמנדט הוועדה היה תיעדוף סדר הפינוי עד שלב א' ושלב ב'.

בסוף התהליך אנחנו מנסים לאלה של שלב ב' למצוא להם פתרונות ולהרוויח את הזמן כדי למצוא פתרונות אחרים, כאילו למצוא פתרונות לא אחראים פתרונות כדי להימנע מהפינוי, ולמצוא את הדרכים לאפשר את הסיוע בדיור בדרכים כאלה ואחרות.

אבל את מימוש פסקי הדין, בסוף אם נגיע לנקודה הזאת אין מה לעשות אנחנו ממשלה ואנחנו חייבים לבצע.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
אני רק אומר לך שזה כאילו לי באופן אישי כל כך חורה ומייאש אותי, כי זה כאילו באיזה עוול לבחור, אני לא מאשימה אתכם חבר'ה אני לא מאשימה אתכם, אני מאשימה את ממשלת ישראל לדורותיה, אני מאשימה את השר אורי אריאל באופן אישי.
היו”ר נעמה לזימי
נכון גם אני.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
שבשנת 2014 מכר דירות למקורבים ב-50 אלף שקל.
היו”ר נעמה לזימי
אני הגשתי תלונה במשטרה על זה.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
בבאר שבע הוא רצה למכור 53 דירות ב-60 אלף שקל ואנחנו מנענו את זה, זה מתסכל אותי כי לא יהיה לזה שום פתרון, כי הדיון הזה הוא באיזשהו מקום עקר, אז אנחנו נפתור את הבעיה ואולי נפתור לך את הבעיה ואולי נפתור לך את הבעיה, אבל אנחנו נפגע באנשים אחרים כשהפתרון היחידי היחידי הוא הגדלת מלאי הדיור הציבורי, וזה התסכול הגדול שלי באופן אישי.
נתנאל לפידות
אז אני אגיד לך מהצד שלנו, בסוף אנחנו כמי שאמון בעצם על ניהול הדיור הציבורי וצריך לעשות גם מצד אחד להתמודד עם הנושא של הפינויים, ומצד שני תפקידנו גם לתחזק את המלאי וגם להגדיל אותו.

מה שהיה בעבר זה גם אני אגיד גם טרם שאנחנו בתפקיד אני כאילו אנחנו יודעים מה היה אבל אני חושב שלא צריך להתייחס לזה אני מסתכל קדימה, בסוף אנחנו עובדים היום על מאוד קשה - -
יסמין פרידמן (יש עתיד)
נתנאל אני יודעת, אבל אם אתה רוצה להסתכל קדימה אז בוא נתחיל מזה שאני מבקשת באופן אישי, יסמין מבקשת שאתה תעביר מסר לשר השיכון, שאתמול חילק מענקים של 50 שקל למגזר מאוד מאוד מסוים, שייקח את הכסף הזה את המיליונים האלה וישים אותם ברכישה של דירות נוספות.
היו”ר נעמה לזימי
אגב הבטיח לנו את זה.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
זה מה שאני מבקשת.
היו”ר נעמה לזימי
אני הייתי אצלו בפגישה לפני שלושה חודשים, הובטח לי שהתקציב יהיה לדיור הציבורי כולו.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
אין פתרון אחר אני מתנצלת נתנאל, אין.
נתנאל לפידות
אני אשמח להשלים את המשפט, אני חושב שהמחויבות של שר השיכון לנושא הזה הנוכחי וגם הקודם היא לא מוטלת בספק, ואני חושב שגם בחקיקה שהקואליציה הלכה ביחד עם האופוזיציה בהצעות חוק הפרטיות ומקדמת.
היו”ר נעמה לזימי
מה זה לא מוטלת בספק? אני מוטל בספק על הקודם ועל הנוכחי, למה לא מוטל בספק?
נתנאל לפידות
את מטילה ספק בכוונה שלו לקדם?
יסמין פרידמן (יש עתיד)
חד משמעית, אני מטילה ספק, אני לא חושבת שהוא שולט בחומר, אני לא חושבת שהוא מבין את חומרת הנושא.
היו”ר נעמה לזימי
רגע רגע יסמין, נתנאל אני רוצה לומר, רגע רגע שנייה אני רוצה להשחיל משפט, הטלת ספק לא אומר שבן אדם הוא נגד, זה אני אשאיר לציבור לבחור, אבל הטלת הספק היא נוכח זה שלי איתך בפגישה ממשרד השיכון הובטח שהתקציב הולך להיראות מדהים לעומת פעם קודמת על הדיור הציבורי והכל, זה לא קרה, זה לא קרה.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
שקל לא הוסיפו שקל על מה את מדברת שקל.
היו”ר נעמה לזימי
יותר מזה - -
נתנאל לפידות
אני רוצה להציג את העובדות.
היו”ר נעמה לזימי
תראה איך אנחנו רואים את זה, רגע יסמין יסמין רגע זה לא עובד ככה, שנייה, אני רוצה להסתכל רגע על עובדות אוקיי? התקציב הובטח שיוגדל ויהיה הרבה יותר ושמה שקרה עם אלקין לא יקרה הפעם, ושלא רק שיהיה 1,700 דירות, שיהיה כפול דירות דיון אתכם, זה לא קרה בתקציב הפעם גם, אז אני למדתי להטיל ספק למה עם אלקין שמה מה שהיה לא קרה בסוף, זה לא קרה ההמשך אז התקציב עבר לשנתיים, תפקידנו כגוף מפקח בכנסת גם להטיל ספק.

עכשיו רגע אני אגיד בנוסף לזה, הפינויים של הדיור הציבורי התחדשו על טורבו, אז יש פה גם את הפינויים, חוק רן כהן פג תוקפו, אתה יודע שהוא עכשיו בתהליך חידוש בגלל התעקשות.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

לא הוא בהקפאה, הוא היה צריך להיגמר בוועדת פנים, הביאו חוקים אחרים פחות דחופים וסיימו איתם, מישהו מעכב את הכל.
היו”ר נעמה לזימי
נכון אני אמרתי את זה, שני חוקים עברו בטרומית, רגע מיכאל דיברתם פה הרבה אני רוצה להשלים את המשפט שלי תודה.

היו פה שני חוקים שעברו בטרומית באותו היום ב-07.06, חוק טבריה של תפירת הג'וב וחוק הדיור הציבורי, אתם יודעים מה קודם בהליך מזורז לקריאה ראשונה ומה נקבע לנו דיון ראשון אחרי לחץ שלנו לאמצע יולי, זאת אומרת במושב הזה הוא לא יסיים חקיקה, יש שלושה חודשים אחר כך פגרה ורק אז חוזרים לדיון, זאת אומרת דיירי הדיור הציבורי שרוצים לרכוש את הדירה אם נצליח להביא את זה לקריאה שלישית, ייקח לנו כנראה לפחות חצי שנה.

עכשיו זה הטלת ספק רצינית ביותר במה שקורה פה, ואז אנחנו גם רואים את מה שיש פה עכשיו כולל מה שמיכאל שאל פה וביאר על הייעוץ המשפטי, אני אתמול שלחתי מכתב למנכ"ל משרד השיכון על הדיור המוגן, פנייה שהגיעה אלי אתה קיבלת את המכתב בוודאי אתה יודע, החליפו חברת ניהול לדיור מוגן, לכל הדיירים האלה העלו את השכירות וחייבו רטרואקטיבית, שלחתי מכתב אני אעביר לכם.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
זה חוקי?
נתנאל לפידות
נעמה זה לא נכון.
היו”ר נעמה לזימי
נכון ועוד איך, הפניית ציבור שהגיעה אלי מבן אדם שאני מכירה.
נתנאל לפידות
רגע זה הפנייה, עובדות - -
היו”ר נעמה לזימי
אז אני מטילה ספק, נתנאל עכשיו חובת ההוכחה לחשיבות הדיור הציבורי עליכם ואני אגיד ככה גם למה, כי דבר לא יכול לקרות כשהשני מנגד לא קורה, אנחנו מעבירים בטרומית את חוק זכויות הרכישה, מקבלים הדף מהאוצר ומכל גורם אפשרי לא לעשות את זה, להימנע מזה, הטלפונים, האיומים ימנעו תקציבים הכל, מנגד אומרת יסמין שר השיכון בינתיים מקדם פרויקטים מגזריים סקטוריאליים, באמת עיני לא צרה על אף אחד, החברה החרדית גם צריכה פתרונות דיור, אבל לא יכול להיות שהקבינט דיור שמתכנס לראשונה הוא פשוט לא נוגע בכל מה שישנו, בוודאי שזה מתסכל, אני אשמח לפרגן פה, ואנחנו ידועים כמי שמפרגנים למי שעושים.

זה לא סוגיה של קואליציה אופוזיציה אני אומרת חד משמעית, זאת סוגיה שצריכה להיות של כולנו, זה לא עניין באמת, אני באמת במקום הזה אומרת תמצאו אותנו עומדים אתכם נלחמים אתכם, אני לא מרגישה שאתם שם, לא בסוגיה של הפינויים, לא בסוגיה של חידוש החוק, לא בסוגיה של הרחבת הדיור, הכל בעצלתיים ואין ספק שיש פה כוונת מכוון לעבור לסיוע בשכר דירה ולחסל את הדיור הציבורי.

אתם מחכים שהדור הזה של הח"כים יתחלף בכנסת ויהיה באמת כולם יהיו רק נגד הדיור הציבורי זה יהיה הרבה יותר קל, ככה אני מרגישה אמרתי.
נתנאל לפידות
אפשר להתייחס?
קריאה
מפנים אנשים כשיש 100 דירות ריקות בבאר שבע.
דני גיגי
הנה יסמין יכולה להעיד על הדירות הריקות, יסמין תגידי להם, דירות ריקות.
היו”ר נעמה לזימי
טוב ניתן לנתנאל, אני עצרתי פה ניתן לנתנאל להמשיך, נתנאל רגע ישלים את דבריו, אני אשמח להתבדות אני אתן לך להגיד מה שאתה כמובן, אבל אני אומרת לך מה בחוויה שלנו בהתנהלות עד עכשיו, שנתיים.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אני גם אומר לך שגם לכם צריך להיות יד על הלב, מה הכוונה? ממשלות באות וממשלות הולכות, שרים באים שרים הולכים, הרוב ממשלות ימין, באמצע גם ממשלות לא ימין, כולם נושאים באחריות, הדיור הציבורי דועך, הוא לא צומח, הוא לא מתחזק, הוא לא מתרחב, האוכלוסייה בישראל גדלה, אחוז העניים גדול, והיינו מדינה ענייה עם הרבה בתים בדיור ציבורי, עם 100 אלף, יותר מ-100 אלף, והיום אנחנו 10 מיליון איש, אז היו 5 מיליון איש עם 100 אלף בתים, כן יותר ילדים מתחת לקו העוני וכל זה, אז התמונה הכללית היא עגומה בדיור הציבורי, אם מישהו הגדיל תחזוקה זה יפה, אבל מה התמונה? אתה יודע בסוף התמונה לא נראית טוב זו הבעיה.

ואגב איך אתה יודע שזה לא נראה טוב? יש אגף שאני אתן לך דוגמה ממשרד הביטחון, היה לי אגף נכי צה"ל ואגף משפחות שכולות ואני גם משפחה שכולה, שתיים שלוש תלונות בשנה באגף משפחות שכולות, 1,000 תלונות באגף נכי צה"ל, אחד הנושאים עם הכי הרבה תלונות בציבור בישראל זה דיור ציבורי עם הכי הרבה בעיות, ואם אתה בודק הבדלים בין תלונות אתה רואה את הפער בין עמידר ששולטת ברוב הדירות לחברות אחרות, גם באחוזים כמות התלונות אצלם מזעריות.

יש פה שבר אמיתי של מצב הדיור הציבורי בישראל, כל שיפור קל לעומת התמונה הגדולה שהעגלה נוסעת רברס, זה מחייב אותנו כחברי כנסת לא להאמין לאף אחד, עוד לא בא השר ממשרד השיכון ואמר אני יש לי שלושה יעדים, דיור בר השגה, דיור ציבורי, דיור לסטודנטים, זהו לא מעניין אותי כלום, ואז אני יודע שהוא לא יישן בלילה על זה.

גלנט וג'קי עשו עבודה טובה, הם בדקו רעיונות יפים עם רזניק, ורמת ההשקעה בשיקום שכונות ובבלוקים, ולהחזיר את עשה זאת בעצמך ודברים הם עשו, הם הוסיפו כסף, וגם לרכישות וחיפשו לעשות אגרות חוב ועוד רעיונות, לפחות הייתה יצירתיות הייתה נמרצות, היית שומע אותם מדברים על זה, ג'קי לוי כסגן שר זה היה כל עולמו, ידעת שיש מישהו כזה במדינה, עכשיו אנחנו בתקופה שאנחנו לא מרגישים שמישהו מתאבד על דיור ציבורי וגורר רגליים, פוגע בזכויות של דיירים, חוק המכר זה פגיעה בדיירים. נתנאל ישלים.
נתנאל לפידות
אני רוצה להתייחס לארבע נקודות שעלו פה בדקות האחרונות, אני אתחיל לדבר על הפינויים, בסוף גם אנחנו לא ישנים בלילה - -

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אל תעירו חברים, אני לא אקבל הערות עכשיו. הוא לא דיבר מילה פה שעה ושמע אתכם עם כל הנזיפות; אין לכם כבוד לשמוע דעה אחרת משלכם?
נתנאל לפידות
אנחנו פועלים וגם מסייעים ומנגישים את השירות של הסיוע המשפטי, אנחנו אלה שרואים את הצד השני ואומרים תלכו תפנו לסיוע המשפטי, אחרי זה אם הם זכאים או לא זכאים זה עניין כבר של הזכאות בסיוע המשפטי, לצערי הם לא, לצערנו אני אגיד לא כולם יכולים להיות מיוצגים בהתאם לחוק של הסיוע המשפטי אבל זה כבר מעבר לסמכות, אנחנו כן פועלים כדי לפחות שיהיה אפשר, - - ליידע את אותם הדיירים.

דבר שני לגבי חוק זכויות רכישה, אנחנו לאורך כל השנים תמיד אמרנו שהחוק במתכונתו שהייתה היה חוק לא מאוזן, הוא חוק שהוציא דירות מהמלאי ואין גורם מאזן שמכניס, אבל זו הייתה ההתנגדות המקצועית של המשרד לאורך כל השנים, לא שאנחנו מתנגדים עקרונית, הרי מי שעשה את כל מבצעי המכר כשלא היה את החוק היה המשרד, עשה את זה בהליכים מינהליים, מכרנו לאורך השנים עשרות אלפי דירות, אבל צריך גורם מאזן שיביא גם עוד דירות למלאי.

הדבר השלישי זה לגבי התקציבים, בקדנציה הנוכחית יש את שיא התקציבים של כל הזמנים לתחזוקה, נכון שזה תוספתי רגע, נכון זה לא בבסיס אמרתי את זה השבוע בדיון - -
יסמין פרידמן (יש עתיד)
זה ממה שנותר מתקציב קודם.
נתנאל לפידות
לא לא לא לא.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
מה לא?
נתנאל לפידות
לא לא.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
נתנאל, בספר התקציב לרכישת דיור - -
נתנאל לפידות
לא דיברתי על תחזוקה עכשיו רגע.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
על תחזוקה אני יודעת אבל לרכישה שקל לא התווסף השנה.
נתנאל לפידות
לפני רגע אמרתי יש ארבע נקודות, לגבי התחזוקה השנה המאבק של שר השיכון כדי לקבל תוספת תקציב הניבה את השיא של השנים האחרונות בתקציבי תחזוקה לשיפור המצב.
היו”ר נעמה לזימי
כמה מה הסכום?
נתנאל לפידות
יש לנו בסיס של 21 מיליון שקל, התוספת לתחזוקה היא של 180 מיליון בנוסף - -
היו”ר נעמה לזימי
שהיא התקבלה?
נתנאל לפידות
היא לא התקבלה - -

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

לא היה 120 הוא הוסיף, היה שנה קודם 120.
נתנאל לפידות
לכן אמרתי התוספות אבל התוספת גדלה משמעותית.
היו”ר נעמה לזימי
אבל רגע היא עדיין לא התקבלה, היא בהעברת תקציב?

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

לא אבל אני אומר, היה 120 והתוספת שלו היה 60, הכל תוספתי אבל היה 120 נהיה 60.
נתנאל לפידות
כן רגע שנייה רגע אני אדייק את זה ברשותך מיכאל, זה היה 140 ויש תוספת של 40 לתחזוקה, ויש עוד 60 מיליון שקל של תוספת לחיזוק מבנים כנגד רעידות אדמה.
היו”ר נעמה לזימי
סך הכל 240?
נתנאל לפידות
ובתוך החיזוק הזה גם עושים שיפוצים לדירות.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
עזבו זה לא הדיון עכשיו השיפוץ.
נתנאל לפידות
הנקודה האחרונה היא לגבי רכש דירות, אנחנו במאמץ מאוד גדול ואנחנו כרגע בקצב הרכישה שלנו עולה לשמחתי אני אגיד, עולה על תקופה של השר גלנט הצלחנו ל-פר חודש אנחנו קונים רוכשים מעל 70 דירות בחודש.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
אני יודעת.
נתנאל לפידות
עכשיו מתחילת שנה עד עכשיו רכשנו כבר נרכשו למלאי.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
700 ומשהו דירות, אני מעודכנת.
נתנאל לפידות
יפה, מעבר לזה אנחנו הגשנו פנייה תקציבית למשרד האוצר לגבי עוד 900 מיליון שקל נוספים על אותם 1,700 כדי לקבל את הכסף ולהמשיך, הדבר הזה בתוך תהליך צריך להגיע בסוף - -

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

למה צריך לבקש, הוא מתוקצב לא?
יסמין פרידמן (יש עתיד)
זה לא מתוקצב.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אז זה מותנה בעודפים?
נתנאל לפידות
נכון.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

זאת אומרת תיאורטית יכול לא להתקבל.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
איזה עודפים יהיו בממשלה הזאת תגידו לי איזה עודפים, אין לא יהיו עודפים.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אי אפשר לדעת, תיאורטית או מעשית זה יכול לא להגיע.
נתנאל לפידות
לא, יש הסכם חתום בין משרד השיכון - -

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

בסדר אבל לא כל עודפים מתממש בסוף, אין 100%.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
גם למשרד נגב גליל מחכה לעודפים - -

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אין 100% ביצוע בתקציב המדינה על הבטחות לתקציבים מעודפים, אין 100% ביצוע זה אני יודע, אז באופן מעשי אולי חלק יתממש אולי לא הכל אבל - -
נתנאל לפידות
אני עובד בשירות המדינה מעל עשור, סיכומים תקציביים חתומים עם משרד האוצר הוא מכבד במלואם, הוא התחייב בפנינו על הסכום הזה על אותם 1,700 דירות, אנחנו הגשנו בקשה לקבל - -

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

כן אבל אתה מכיר את זה, הוא יגיד לך תשמע, הכסף שהיה לך עוד לא סיימת אותו, תקבל את זה שנה הבאה, זה מתגלגל.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
מיכאל זה לא העניין, העניין הוא שבתקציב 2023, 2024 אין כסף, זה אומר שהם השתמשו ב-2023 ו-2024 הם השתמשו בתקציבים של 2021, 2022 שנשאר להם, אבל נגיע ל-2025 בלי כלום.
נתנאל לפידות
ב-2023, 2024 יש לנו 660 מיליון שקל בתקציב.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
ה-660 מיליון שקלים האלה, זה בגלל הדירות שאתה מוכר שהחוק נעצר, נתנאל אני שולטת בחומר.
נתנאל לפידות
אני אומר זה בתקציב.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אבל היא מראה לך שהתוספת היא לא מתקציב המדינה זה מהמכירות.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
נכון זה אחד, ושתיים אתם בונים על כסף שלא ייכנס כי המכר נעצר, אני לא יודעת מה יותר טוב.
אפרת פרוקצ'יה
שנייה רגע אני רוצה רגע להסביר, בעניין הזה כולנו באותה סירה, האינטרס של כולנו הוא להגדיל את המלאי, מה שאנחנו אומרים מבחינת העניין בפועל עושים את המרב, הגענו לתוצאות שלא הגיעו באף ממשלה קודמת - -
יסמין פרידמן (יש עתיד)
את צודקת, את צודקת אבל זה לא יעזור.
אפרת פרוקצ'יה
עכשיו אנחנו מקווים שזה כן יעזור.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אבל זה לא המרב, אני אגיד לך למה זה לא המרב, כי הממשלה קבעה כלל שהיא לא תוציא כסף מהכיס חדש לרכש דירות אלא מה שיימכר והכנסות ממכירות.
אפרת פרוקצ'יה
זה לא נכון, זה לא נכון.
נתנאל לפידות
לא ה-1,700 זה תוספתי, 1,700 זה לא מההכנסות של המכר.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

לא, קודם כל 1,700 זה גם התחשבנויות מהעבר, עד היום לא קיבלנו דוח מה היו הכנסות המדינה מהמכירות והאם כל הכסף הגיע, אני מדבר איתך על 10 ו-20 שנה.
אפרת פרוקצ'יה
בואו רגע נסביר את העובדות כדי שתבינו אותם כי זה חשוב.
קריאה
אתם כל הזמן מסבירים אנחנו פה יושבים ומחכים ולא עושים כלום בפועל, תפנו את עצמכם מהכיסאות יהיה טוב.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

חברים זה לא מכובד בואו.
קריאה
אתם מדברים פה על חוק - -

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אני אתן לך עוד רגע, תני לנציג השיכון ואחרי זה נעשה סבב פעילים שיתייחסו בכבוד ורגוע, תשלימו את הדברים שלכם.
אפרת פרוקצ'יה
לגבי התקציב יש בעצם שני מקורות, יש את המקור של הקרן שהוא תכף הולך ונגמר, אנחנו בסופו של יום המשרד עבד בקצב שלא היה כדוגמתו כדי להגדיל את המלאי, והוא מנצל עוד רגע כבר את כל הקרן אוקיי אנחנו כבר שם.

בנוסף לזה במסגרת הסיכום בין המשרדים יש עוד 1,700 דירות תקציב ל-1,700 דירות שאמור להגיע מעודפים, אנחנו כרגע הגשנו את הבקשה, מעבר למה שעשינו אנחנו לא חושבים שניתן, כלומר בסופו של יום אנחנו לא הגורם שגם מחליט על מה התקציב שיקבל המשרד.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

נכון.
אפרת פרוקצ'יה
עכשיו מעבר לזה אנחנו לא יכולים - -

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אני שואל אבל בתמונה של ה-20 שנה האחרונות, המאגר במספרים מוחלטים הולך ופוחת נכון?
יסמין פרידמן (יש עתיד)
הולך ונגמר, פוחת זו מילה עדינה מיכאל.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

לפני 20 שנה כמה היה? לפני 15 שנים כמה היה, לפני 10 כמה, לפני חמש? את התמונה הזאת של ה-20 שנה בתחנות כל חמש שנים.
נתנאל לפידות
אין לי כרגע בראש את ה-20, יש לי 10 שנים, ב-2011 עמדנו על 60, 61 אלף, היום אנחנו עומדים נכון לסוף 2022, 49 אלף על 119 יחידות.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אז המאגר הולך ופוחת, הדעיכה הינו מעל 100 אלף דירות דיור ציבורי, מה השיא של דיור ציבורי בישראל?
נתנאל לפידות
השיא עומד על 200.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

200 אז תראה, 200 במדינה שכמה היו בה, 3, 4 מיליון, איזה שנה זה? 60, 70?
יסמין פרידמן (יש עתיד)
לפני 20 שנה מיכאל.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

רגע רגע שנות ה-70 בערך.
יסמין פרידמן (יש עתיד)
לא, לפני 20 שנה עוד - -

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

רגע לא היה לא היה אני יודע, 200 אלף בשנות ה-70.
נתנאל לפידות
בשנת 1968 אם אני זוכר נכון זה עמד על 200 אלף.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

200 אלף, כמה תושבים היו במדינת ישראל ב-1968 חידה, פעילות תעזרו לי.
דני גיגי
3 מיליון גג.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אתה בטוח? אתה מנחש, זה 3, 4 מיליון, תעשו גוגל תמצאו לי אוכלוסיית ישראל ב-1968, ואז תראו 200 אלף על האוכלוסייה שהייתה, ועכשיו אנחנו 10 מיליון זה אני יודע וירדנו לרבע מהמאגר, אנחנו דועכים, יש מישהו, זה לא הקדוש ברוך הוא שלא יהיה דיור ציבורי בישראל, זה רוח אלוקים מרחפת מעל משרדי השיכון ומדעיכה את הדיור הציבורי, פעילים עכשיו אתה לא.
דני גיגי
אבל לא סיימתי מקודם, תן לי לסיים את הדברים.
רפי נחום
ביטון אפשר מילה?

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אתה דיברת חברים שלך לא דיברו, אתה תחכה רפי, יש לך חברות שלא דיברו, כן.
דני גיגי
אני לא סיימתי את דבריי, ואחד הדברים שהם מהממים בפסק הדין הזה זה האמירה של יוסף אלרון בדיוק לטענות שעולות פה ממשרד השיכון, שאומר שבעצם - -

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

שאלו למה דווקא אלרון כתב את זה.
היו”ר נעמה לזימי
גם ענת ברון, לא ניקח לאקטיביזם השיפוטי פה את הקרדיט, וזה היה השופט השמרן סולברג שהיה נגד יש לומר את האמת.
דני גיגי
אז הוא אמר בצורה מדהימה והוא עונה פה לנציג משרד השיכון נתנאל והוא עונה לכם בצורה מאוד מאוד ברורה, אל תטילו על הכתפיים הצרות של האדם הזה את כל המחסור בדיור ציבורי שבמהלך השנים אתם בעצם לא עשיתם שום דבר כדי להגדיל אותו, אתם טוענים פה שאתם קונים דירות, אתם טוענים פה שזה דירות עומדות ריקות בכל הארץ, בגלל שאתם עושים התחדשות עירונית אתם מחזיקים - -

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

לא עושים.
רפי נחום
100 דירות בקטמונים ריקים אני מוכן לקחת אותך.
דני גיגי
אתם עושים התחדשות עירונית בשכונת גילה אתם לא פועלים להגדלת המלאי, אתם לוקחים כסף שעד 2011 של עשרות אלפי דירות שנמכרו 35 אלף דירות שנמכרו והלכו למקומות אחרים ולא נכנסו כדי לרכוש דירות, אתם טוענים הכל, בסוף למי אתם באים עם כל הכשלים שלכם? אליהם לכולם פה.
רפי נחום
מיכאל, יש 100 דירות בקטמונים אני יכול לקחת אותך לסיור ותראה 100 דירות ריקות.
דני גיגי
שכונת גילה בירושלים מוחזקים יותר מ-100 דירות על ידי קיבוצים עירוניים גילה וקריית יובל, על ידי קיבוצים עירוניים שאתם נתתם להם את הדירות האלה, אבל אתם לא לוקחים אותם ולא מפנים אותם להם אין צווי פינוי, להם יש צווי פינוי, אבל לקיבוץ העירוני בגילה אין צו פינוי, הם יושבים על הדירות האלה כבר שנים ואתם מסובבים את זה ושומרים עליהם בכל דרך, ומגנים עליהם כי עליהם צריך לשמור, אבל על אנשים שאין להם ייצוג משפטי ולא יכולים לשלם אגרה כדי להתמודד איתכם עליהם אתם נטפלים, ומכל זה אתם יושבים פה ומתעלמים, ולצערי זה נראה אטימות שהיא פשוט היא פשוט כואבת היא פשוט כואבת אני אומר באמת היא כואבת.
רפי נחום
מיכאל תבוא לקטמון אני אראה לך 100 דירות ריקות לכל הוועדה, לא מאוכלסות בקטמונים, אני בן 60 ואני מכיר את כל הקטמונים.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

רפי זהו, עכשיו דני תנהל לנו דיון של פעילים כל אחד שתי דקות, כל אחד שתי דקות שיהיה זמן לכולם.
מיטל כהן
שלום לכם, אני מיטל כהן אני פעילת שטח בפורום הדיור הציבורי.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

שקיבלה פרס על הפעילות שלה על שם יובל פרנקל, ומלגה והייתה עשר.
מיטל כהן
תודה רבה, אני מובילה את המאבק בשטח מהצפון ועד הדרום במדינת ישראל, מגיעים אליי מקרים מאוד קשים שאנחנו מלווים אותם בפורום הדיור הציבורי, אתם יודעים מה? - אני לא רוצה, אני רוצה לעזוב את הכל בצד, אתם מדברים פה על חוק, ואתם מדברים פה על הרווחה, ואתם מדברים פה על כל ההתייפייפות הזאת שכולם פה לטובת המוחלש וזה שקר וכזב.

אני באה לתת לכם דוגמה של ס' מתל אביב פגועת נפש עם שני ילדים שגרה כל החיים שלה בדירה של אמא שלה, פעם אחת היא לא עזבה את הבית, לשנייה היא לא עזבה את הבית הזה, היא התחתנה שמה – היא לא התחתנה סליחה, היא הביאה שם ילדים, היא פגועת נפש עם חרדות מאוד קשות ועוד כל מיני מחלות נפשיות, ואני רוצה לספר לכם על הסיפור שלה איך השתלשל הסיפור שלה.

ס' גרה בדירה הזאת, עמידר הנחמדים הביאו לה פסק דין ככה, אמרו שהביאו לה את זה ביד הלכו איתה לבית משפט, שמו את פסק הדין הזה את ההזמנה לבית משפט בכלל אצל השכנים או לא יודעת איזה שם דפקו לה שמה ששמו את זה אצלם ופסקו אותה לא בפניה, הגיעו עם זה לבג"צ, ס' לא יכולה להגיע לפה בגלל שיש לה פחד במה, כשהיא רואה מלא אנשים היא משתתקת, אחת כמוה למשל לא יכולה להגיע לבית משפט ולהתגונן ולא יכולה להגן על עצמה ועשו לה צו פינוי, היא אוטוטו ברחוב.

הרווחה אני לא יודעת למה, אבל זה כנראה איזה סוג של מאפיה ביחד, הכל ביחד אחד חובר לשני, שהם שומעים את ההצדקות של משרד השיכון, ושהם קוראים להם פולשים וקוראים להם לא יודעת מה, אז הם באים ויאללה יחד עם משרד השיכון, ואז הרווחה אומרת לה אין ברירה זה החוק, זה המצב, זה משרד השיכון לא יתנו לך את הבית תלכי לרחוב, לרחוב היא לא יכולה ללכת, איפה היא תלך? איך היא תסתדר?

אנחנו בדיירי הדיור הציבורי אנחנו לא פח אשפה של אף אחד, אתם מתנהגים כמו פושעים, אתם מאפיה אחת גדולה, אתם נבחרי ציבור אנחנו בחרנו בכם, אתם אמורים להגן עלינו ולא לרמוס ולהתעלל בנו, תתעוררו לא טוב לכם תפנו את הכיסאות שלכם אבל די, תפסיקו כבר להתעלל באנשים חסרי ישע מספיק, אתם לא הולכים נגד אנשים שיש להם, מי שגר בדיור ציבורי זה חולי סרטן, זה נכים, זה חסרי ישע, זה אנשים זה שנשים זה ילדים, איך אתם מסוגלים? איך אתם מסוגלים לזרוק אותם כמו פח אשפה אני לא מבינה איך? מאיפה אתם מביאים את זה?

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אני רוצה להודות לך, אני מכיר אותך, ואגב הם לא הכתובת הם אנשי מקצוע, הם מבצעים מדיניות, אפשר לדרוש מהם לבדוק את עצמם אבל עיקר הביקורת זה כלפי שרים וממשלה, מה המדיניות ומה מחליטים שרים איך לעבוד.
מיטל כהן
זה גם הם, יש לכם חלק מאוד גדול בלפנות.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אני אומר שביקורת על אנשי מקצוע אפשר גם זה בסדר, אבל הם לא מאפייה תקשיבי לי הם לא מאפיה, השניים האלה זה לא מאפייה.
מיטל כהן
לבוא לאנשים חסרי ישע ולהתנהג בצורה כזאת שכל הדלתות אטומות, ואשה כמו ס' שלא יכולה אפילו להוציא את האף שלה החוצה לבוא לעשות לה בג"צ להוציא אותה לרחוב עם שני ילדים.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

לגבי האישה שציינת, גם אנחנו מטעמי צנעת הפרט נבקש בפרוטוקול למחוק את השמות, כי בסך הכל זה אדם פגוע.
מיטל כהן
פעם שעברה היא הופיע בזום בוועדה שלך.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

בסדר, אם היא אישית מחליטה אז זה בסדר, אבל אם אנחנו חושפים אדם - -
מיטל כהן
אני מייצגת אותה, היא מאשרת לי.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

בסדר גמור אם זה על דעתה, אבל בכל מקרה אנחנו נשמור, בכל מקרה נשמור על צנעת הפרט, ואני יודע אני מכיר אותך, אני יודע שזה מכל הלב, אבל אני יודע שגם לא התקדמנו.
מיטל כהן
אנחנו לא מתקדמים זה רק הולך ומחמיר.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

לכן אנחנו צריכים דרכי פעולה חדשות, לכן אנחנו הולכים עכשיו ליזום כמה בג"צים נגד מדינת ישראל. אנחנו, אני אהיה חתום על בג"צ נגד מדינת ישראל, זה שעורכי דין פעלו פה שלא לפי ייפוי כוח אני אהיה חלק מהבג"צ הזה, אז אנחנו לא יספיק לנו לצעוק, אלא תנו לנו להתחיל לשכלל את העבודה, את יודעת שאנחנו עושים תביעה ייצוגית על עוד תחומים, יש לנו בקנה עוד פעולות, אבל לא רק צעקות יש לנו עוד משימות. אתי בבקשה.
אתי חן
אני אתי חן פעילת הפורום דיור ציבורי, אני מטפלת בעמוס כהן כבר הרבה זמן, עמוס כהן קיבל צו פינוי, הוא חולה אונקולוגי חולה סרטן, כל שני וחמישי עמוס כהן מאושפז בבית חולים, הוא יש לו כבר חרדות הוא בדיכאון ממה שמשרד השיכון עושה לו, אף אחד לא מתייחס אלינו, אנחנו כבר כמה פעמים באנו לכנסת וצעקנו את הצעקה שלנו, כל אחד שיושב פה אומר לנו אנחנו נטפל, המזכירה מתקשרת מטפלת אחר כך נעלמת, אין אף אחד שעוזר לנו, אנחנו לא ניתן שיפנו את עמוס כהן לרחוב, עמוס כהן עומד למות, אני לא מבינה מבית חולים לקבר, ומשרד השיכון לא מפסיק להתעלל בו.
היו”ר נעמה לזימי
אתי סליחה שאני רגע עוצרת, אני מבינה שעדיין לא הוגש צו פינוי רשמי לעמוס כהן, אנחנו מנסים לטפל שאכן לא יהיה צו פינוי רשמי בגלל מצבו.
אתי חן
שלא יהיה צו פינוי, כל שני וחמישי אנחנו מקבלים בדואר.
היו”ר נעמה לזימי
אבל רק לומר חשוב גם שהבנאדם לא יהיה לו את הדבר הזה, אין כרגע צו פינוי רשמי.
אתי חן
רשמי עדיין אין ברוך השם.
היו”ר נעמה לזימי
ברוך השם ולא יהיה.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

צריך לוודא שלא יהיה.
נתנאל לפידות
יש פסק דין אבל אין צו.
רפי נחום
לי יש צו פינוי, ואם יבואו אני שורף את עצמי, אין לי מה להפסיד, הפסדתי את האישה, הפסדתי עוד אישה, יש לי שבעה נכדים, אין לי מה להפסיד, אני שורף את עצמי, שם בלון גז מפוצץ את עצמי. זה מה שיש.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

בבקשה תוציאו אותו להירגע, תוציאו אותו, אדוני אתה צריך רגע לצאת להירגע, אתה לא יכול לצעוק כל הזמן. טטיאנה תיקחי את המיקרופון אלייך בבקשה. אתי תגידי משפט סיום.
אתי חן
אז אני רק להגיד עוד משפט אחד, שכל שני וחמישי אנחנו מקבלים שעמוס כהן חייב 150 אלף, 250 אלף בנוסף לצו פינוי, 400 אלף.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

זה חלק הדרך להפחיד פה.
היו”ר נעמה לזימי
טוב אנחנו נפנה גם בעניינו האישי.
מור כהן
שלום אני הבת של עמוס כהן, אז בהמשך למה שהחברה אמרה החשבון שלו מעוקל.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

על החוב הזה של השיכון, ואת התשלומים השוטפים הוא כן משלם? את השוטף לא את העבר, עכשיו.
מור כהן
את התשלומים השוטפים הוא לא יכול לשלם הוא בהליך המשפטי.
אתי חן
יש להם שיטה הם לא רוצים לתת להם לשלם, הולכים לעמידר ואומרים אין שוברים.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

הייעוץ המשפטי אתם מכירים את המקרה הזה? יעל יעל רגע יעל אתם מכירים?
יעל קסטן רבסקי
לא יודעת אני יכולה לבדוק.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

רגע עוד מעט ניתן לרון, עכשיו טטיאנה כן.
טטיאנה קצלצקין
שמי טטיאנה, אני נציגה של נכים שקופים, יש הבדל בין נכים שבכיסא גלגלים ונכים שקופים, ועל זה אני שמה דגש, נכים בכיסא גלגלים מקבלים סיוע לשכר דירה, לפי נתונים של גלנט כשהוא היה שר השיכון ובינוי מ-3,000 עד 3,900 שקל לחודש, לעומת אנשים שלנו נכים שקופים שמקבלים אך ורק וכל האנשים פה מקבלים רק 770 שקל, ולא מעמידים אותם לתור לדיור ציבורי, זה הרבה דברים.

עכשיו אני חוץ מזה שאני ראש התנועה הזו, אני גם אמא של בת נכה על 100% רפואית, 100% נכות, יש לה הרבה מחלות כולל גם לופוס זאבת ומחלות נפש, וזה מאוד מאוד קשה על זה, ואפילפסיה, ומה חסר לה. אז אני קיבלתי את הדירה של עמידר מטעם משרד הקליטה, כבר 26 שנים אנחנו מתגוררות ביחד, ואנחנו עברנו במשרד הקליטה ועדה, ועדת חריגים שבדרך כלל אני נלחמתי לזה והמקרה עבר ועדה, ועדת חריגים שבדרך כלל זה נכים על כיסא גלגלים, אני מצאתי את הרופא שהוא משתתף ובסופו של דבר קיבלנו אישור של דירת נכה.

עכשיו, בזמן הזה הבת שלי הייתה בת 24, והחוקים אמרו שבזמן הזה בן אדם רק בן 25 צריך לחיות ב- -, אז היא הייתה קטינה לגבי הקריטריונים של משרד השיכון והבינוי. עכשיו אני נלחמת כל הזמן שיכניסו את הבת שלי לחוזה ועל זה יש את העיתון, ויש הרבה דברים שהרבה פעמים היו בעיתונים, זה כל הזמן מעמידר ומשרד השיכון והבינוי סירובים על סירוב, על הסירוב וסירוב, מפני הסיבה, ויש לי למה אני רציתי לדבר בזמן שפה יש נציגים גם של עמידר, גם משרד השיכון והבינוי גם משפטים, כי לכל מקום אני כתבתי מכתבים, יש לי תיקייה כזאת גדולה עם כל הסירובים, אם מישהו רוצה אני יכולה להראות את החומר, אני כל כך חלשה, יש לי כל כך הרבה מחלות, שכל רגע אני יכולה ללכת מתחת לשיש, אני כבר לא שומעת, יש לי גידול, יש לי בראש, כל רגע אני מועמדת מתחת לשיש, ומה יהיה עם הבת שלי.

עכשיו יש מכתבים מעובדים סוציאליים שהם טוענים שאם היא תישאר לבד - - -

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

טטיאנה המקרה שלך אמרת אותו בכאב, אנחנו שמענו אבל זה לא מספיק, אנחנו צריכים ללוות אותך במקרה הפרטני, את צריכה להגיד משפט לסיום, לסיום גברתי יש עוד אנשים, לסיים.
טטיאנה קצלצקין
אני מסיימת עוד מעט, אני מדברת לעניין, אז עכשיו אני קיבלתי לאחרונה כשכתבתי מכתב לוועדת חריגים במשרד השיכון והבינוי, הם אפילו לא קראו את מה שאני כתבתי, כל הנתונים הם לא התייחסו אתם מעט אנשים.

עכשיו אני בקשר עם עורכת דין, באה הגברת נירה שליו בסיוע המשפטי ב-10 לחודש אוקטובר יהיה לנו בית משפט, וגברת נירה יודעת שזה ככה, ומה יהיה איתה? אתם שמעתם על אחרים, אני אלך היא לא תוכל להתגונן, המחלה זאבת, אתם יודעים לופוס זאבת שיש לה כאבים בכל הפרקים זה מחלה אוטואימונית, יש לה גם פסיכיאטרי ואפילפסיה, ויש לה גם מחלות הרבה גופניות, כי המחלה הזו הכי קשה, אז מה יהיה.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

טטיאנה אנחנו מקשיבים לך ואת שואלת שאלה כואבת, ואת דואגת לא לעצמך אלא לביתך, ואנחנו נשתדל, קודם כל אני שמח שיש לך ייעוץ משפטי, אבל אנחנו גם נהיה מעורבים במקרה שלך, אנחנו נהיה מעורבים.

אנחנו גם לקראת סיכום הדיון, אנחנו נעשה עוד דיון, רון דרך בבקשה, לא לא אף אחד לא מדבר עכשיו, רון דרך עכשיו בבקשה, אם כל אחד מכם היה מדבר דקה היה אפשר לתת לאחרים, אתם מאריכים.
רון דרך
תודה רבה אני אגיד שאני כן באופן כללי מאוד חושב שהכי חשוב זה לשמוע את הדיירים ואת הפעילים ואני בדרך כלל נותן להם את הבכורה, ואני רק חושב שיש איזשהו ערך מוסף לזה שיהיה גורם חיצוני שעדיין כן מלווה את האנשים האלה.

אני אגיד, אני מנחה הקליניקה לייצוג האוכלוסיות בפריפריה באוניברסיטה העברית, אנחנו מסייעים למאות אנשים בדיור הציבורי כל שנה, ועשרות אנשים שבסיפור הזה כמו שדני גיגי אמר פה שהפכו להיות פולשים בביתם.

עכשיו לגבי עמוס כהן שנאמר פה הבן אדם הזה הוא דוגמה לעוד עשרות או מאות אנשים כמוהו, הבנאדם הזה בן 62 חולה סרטן בדרגה 4 שחי שם בדירה הזאת, זה הבית שהוא מכיר, היו כמה שנים שהוא לא גר שם אבל מ-2005 הבנאדם זה הבית שלו.

עכשיו אני אגיד משהו, אני כעורך דין - כל עורך דין חי מפי הלקוח, בדרך כלל אנחנו לא יודעים בדיוק מה הסיפור בסדר? אנחנו לא יודעים עכשיו מה, אנחנו מאמינים ללקוח ועושים הכי טוב, אבל הלכנו בזכות מור המדהימה שפה הבת שלו שיצרה איתנו קשר והלכנו כדי לעשות איזשהו מסלול עוקף, כי כל ההליכים שמדובר פה בבית משפט נוצרו כתוצאה מזה שעמידר רוצים לפנות את הבן אדם הזה ולגבות ממנו חוב, ולא כתוצאה מעתירה מינהלית, כי על החלטה של הוועדה בגלל שהוועדה בכלל לא, ניתנה החלטה הראשונה של ועדה ולא החלטה שנייה, אנחנו עכשיו מנסים לקדם את זה מחדש, אז אנחנו מנסים לעזור לו בעניין הזה.

הלכנו לבית של הבן אדם כדי לקבל חתימות על תצהירים, עכשיו אני רוצה להגיד, באנו לשם חיכינו והייתה שם במקרה אישה שלא הייתה אמורה להיות בין המצהירים, שכנה שלו מקסימה שראתה אותנו בחוץ והזמינה אותנו לקפה, והיא סיפרה, לא היה שום קשר לפני, ואמרה בצורה הכי טבעית הבנאדם הזה מספרת על השכן שלה, שדאג וסעד את אמא שלו כל החיים שלה וטיפל בה כל כך יפה, ואמרה איזה בושה שמפנים את הבנאדם הזה עכשיו.

והגיעו לשם אחר כך עוד 30 אנשים שהתייצבו רק כדי להגיד שהבן אדם הזה, אין לי שום ספק שזה הבית שלו וזה המקום המקום היחיד שהוא גר בו לפחות מ-2005, ובית משפט מאיזושהי סיבה לא ייחסו אמינות לקצין משטרה שאומר שהוא איתו כל בוקר בבית כנסת, ולא ייחסו משמעות לתצהירים, ובגלל שמתוך 15 שנה יש איזה שלושה ארבעה דוחות מעגל שבהן לא מצוין שהוא גר אז החליטו שהוא לא שם.

עכשיו לגבי הדוחות מעגל האלה זה לא ששנה הוא לא שם.
היו”ר נעמה לזימי
זה בדיוק מתכתב עם הפסיקה גם על מה שאמרנו זה בדיוק זה.
רון דרך
בדיוק, זה לא שהוא שנה לא שם, זה באותו יום לצורך העניין הבנאדם לא היה שם, וקיבלו וזה מכריע לו את החיים הדבר הזה, אין לו שום ייצוג, האמא שלו לא הבינה מה עומד פה על הכף כמו הרבה מאוד אנשים כמוה, אין להם ייצוג גם בוועדה אחר כך.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

רון אתה צריך בגלל שדיברת ואתה איש מקצוע, תן לנו את התובנות הכלליות שלך מה צריך להיעשות עכשיו.
רון דרך
קודם כל אני רוצה להגיד שמדברים פה על אנשים שצריכים את הדירה מי יותר או פחות, זה לא רק מי שצריך אותה יותר או פחות זה תיקון, אמור להיות פה תיקון עוות היסטורי, זה הבית של האנשים האלה ,לא מוציאים אנשים כדי לתת לאנשים שצריכים יותר צריך עוד דירות בסדר? זה דבר ראשון שנאמר פה ויאמר פה.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

תודה. אני רוצה עכשיו לפעילים תקשיבו לי, יש פה אולי ארבעה חמישה שלא דיברו, האם אתם יכולים לדבר דקה אתם מסוגלים? דקה כל אחד מהסדר מפה דקה אחת כל אחד, להציג את עצמך, את לא חכי את כבר דיברת, יש פה אנשים שלא דיברו, רגע רגע, כל אחד דקה לפי הסדר, להציג את עצמך ולהגיד את הדברים בקיצור, כן.
שלמה לביא
שלום לכולם קודם כל תודה רבה באמת על הדיון הזה, שלומי לביא אני מירושלים מגילה משכונת מרכז קליטה שם.

בהמשך לדיון הקודם בשנת 2016 היא יוצאת החלטה ממשלתית שמאפשרת לעמידר להיות יזמית בפרויקטים של התחדשות עירונית זה בהקשר של עמידר, כמה חודשים לאחר מכן בשנת 2017 עמידר שברשותה הפרויקט שמה נועלת את האופציה לדיירים לרכוש את הדירות שם במסגרת החוק של רן כהן של חוק הדיור הציבורי, מדוע עמידר הקפיאה את האופציה על המכר? בגלל שהיא לא רוצה שיהיה התנגדויות.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

תסביר את ההיגיון.
היו”ר נעמה לזימי
אתה אומר שלפני שפג תוקפו של החוק הקפיאו את האפשרות לקנות דירות?
שלמה לביא
לא, כבר מ-2017 לפני שש שנים.
היו”ר נעמה לזימי
לפני שפג תוקפו, שש שנים אחורה עמידר הקפיאה את האפשרות לרכוש את הדירות?
נתנאל לפידות
זה הניסוח של החוק, החוק קובע את זה, בהתחדשות עירונית החוק קובע שמרגע שהוגשה תוכנית לרשות עירונית, יש הקפאה של המכירה אין הקפאה של הזכאות, החוק מאפשר.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

ואז מה קורה בזכאות?
נתנאל לפידות
כל מי שרוצה יכול להגיש בקשה לזכאות, נעשית שומה, וכדי לאפשר את תהליכי התכנון והבנייה, אז בעצם מקפיאים את המכירה עצמה, אבל בסוף באישור התוכנית או סליחה בסיום הבנייה, בגלל עניינים של כל ענייני התכנון, רק בסוף תהליך הבנייה בעצם מבצעים את העסקה.
שלמה לביא
אז בעצם הוא אמור לשלם שכירות 10 שנים עד שהוא יקבל את הרשות?

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

רגע זה לא הבעיה, אבל כשהוא יקנה את הדירה הזאת הוא יקנה את זה בשווי של ההתחדשות?
נתנאל לפידות
כן של מה שנתנו לו לפני.
שלמה לביא
זה לא מדויק נתנאל זה לא מדויק ואני אגיד לך גם למה, כי בשנת 2017 המחיר היה X לדירה, ברגע שהפך להיות טייטל של פינוי בינוי לבית הזה ספציפית ועד שהגיעו ועם תשומות הבנייה.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

כבר השביח, השווי עלה.
שלמה לביא
השווי של הדבר הזה עלה ודיירי הדיור הציבורי הם לא מסוגלים לקנות במחיר הזה, אתה צריך להבין שכשהמחיר בשנת 2017 היה X אני לא יודע לא יודע במדויק כמה היה רשום לי.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

הכרזה על ההתחדשות כבר עשתה שווי.
נתנאל לפידות
זה לא נכון.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

מה לא נכון?
נתנאל לפידות
מי שהגיש בקשה והעסקה תבוצע - -

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

במועד, בשווי של מועד הגשת הבקשה?
נתנאל לפידות
נעשית שומה.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

והוא יהיה חלק מההתחדשות העירונית ויקבל דירה של מועד ההגשה?
נתנאל לפידות
בדיוק.
היו”ר נעמה לזימי
והוא עדיין זכאי למרות שפג תוקפו.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

נו זה טוב, זו בשורה טובה.
מרדכי קנטורר
אבל בינתיים האנשים האלה הם בין שמיים לארץ, הם לא יודעים מה קורה איתם.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

לא רק הם כל המדינה בין שמיים וארץ, תודה לך הבאת לנו נושא שלא קשור אבל קיבלנו, אני אשמח לשמוע את היועצת המשפטית, רגע רגע אני רוצה לשמוע אותה מתייחסת רפי לא לדבר, הוא אוהב אותך הוא לידך הוא ירושלמי, אתה יכול לריב עם ירושלמי?
רפי נחום
בגלל שאוהבים אותי גם אני סובל הרבה.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

הבנתי אותך, רק שמור אותי מאוהביי אתה אומר. עכשיו היועצת המשפטית, האם המקרה הזה שבו כאילו להסתכל על זה כאילו שאותו אדם שלפי חוק המכר יש לו זכאות לרכוש שם בית, האם זה באיזה סוג של זכות קניינית שנותנת לו זכות עמידה בהתחדשות עירונית עוד לפני שהוא רכש? או להתנגד או להגיד את דברו, את מבינה מה אני אומר?
נירה לאמעי רכלבסקי
אני מבינה אבל זה משהו שאני צריכה לבדוק.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אבל זה שווה בדיקה.
נירה לאמעי רכלבסקי
זה שווה בדיקה - -
נתנאל לפידות
אני רק אגיד, שבמסגרת הדיונים של התב"ע בוועדה, היו התנגדויות שהוגשו על ידי הדיירים והם נשמעו.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

לא אבל האם העובדה שבחוק המכר בזמן נתון היה לו זכאות לקנות בית ומתבצעת התחדשות עירונית, האם יש לו מעמד קנייני מול פרויקט ההתחדשות העירונית.
אפרת פרוקצ'יה
להבנתנו לא אמור להיות.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

להבנתך לא, אבל היועץ המשפטי של הכנסת ישיב לנו בדיון הבא, כן.
מרדכי קנטורר
אני רוצה להמשיך את שלומי שיושב פה לצידי, אני הוא מרדכי ואני יושב ראש של הוועד של הדיור הציבורי במרכז קליטה בגילה בשכונה שדיברנו עליה, רגע קודם כל אני רוצה להגיד תודה על הזכות להיות פה ולהגיד את הדברים, הוועדה פה היא עניינית אם כי לא מעט מהפעמים קשה לי מאוד לשמוע את הדברים שנאמרים.

אני מייצג 180 משפחות בשכונת גילה שמרגישות מרומות, מרגישות מרומות על ידי המדינה, אני מייצג אותן ואני נמצא בלא מעט ועדות בכנסת, אני מכיר את אגף נכסים, אני מכיר את הנציגים של משרד השיכון, אני מכיר את הנציגים של עמידר, אני מכיר גם את הסניגוריה הציבורית, אני נמצא במאבק מתמשך של ארבע שנים אל מול המדינה ואני מרגיש מרומה, כי אני יודע ובקיא בפרטים, אני בקיא בפרטים של דירות פנויות שנמצאות בשכונה שלי שרק מחכות לדיור ציבורי, אני בקיא בפרטים של אנשים דיירים ששבע שנים נמנע מהם מכר באופן הכי תאב בצע והכי מניפולטיבי שיש שקיים.

יושב לידי דייר שמנסה להיות בן ממשיך ולא מקבל את הזכות שלו ושעובדים עליו בפנים, ויש לי הקלטות של נציגי עמידר שמשנים חוזים באופן לא חוקי, ושכל מה שקורה פה הוא מתבצע באופן בלתי חוקי בעליל, החוק שנתנאל לפידות מציג אותו כמשהו חוקי הוא יודע בוודאות שהוא לא חוקי, אנחנו הגשנו מכתב ליועץ המשפטי של משרד הבינוי ואנחנו ממתינים כבר שנה וחצי לתגובה ללא תגובה.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

היא פה לידינו אבל אולי היא לא ראתה את המכתב, תשלח את המכתב שוב.
מרדכי קנטורר
אני ממתין לתגובה, שנה וחצי מכותבים בו גם נתנאל לפידות וגם היועצת המשפטית.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אוקי, תגיד משפט סיכום כי אני לא רוצה לעסוק בגילה, הוועדה שלי עסקה בגילה ואני אגיד לך גם מה - -
מרדכי קנטורר
אני רוצה להגיד משהו שהוא גם אופטימי, בשנת 2016 יצאה החלטת ממשלה שמאפשרת לעמידר ולחברות הציבוריות לקחת פרויקט נדלני ולקבל עליו המון המון כסף ולעשות פרויקט של התחדשות עירונית, בשכונה שלנו הולך להתבצע פרויקט של התחדשות עירונית שהמדינה הולכת לקבל 1,100 דירות אף לא דירה אחת לא חוזרת חזרה לדיור הציבורי.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אני מכיר, אתה יודעת שעסקתי בזה? אתה יודע שעסקתי בזה?
מרדכי קנטורר
אני לגמרי, אני רוצה להגיד לך תודה.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

לא צריך תודה רק תדע שאנחנו על הדבר הזה.
מרדכי קנטורר
אני רק רוצה להגיד תודה באופן אישי על מי שכן טורח להתערב ועל מי שכן בוחר להסתכל על הנקודות החשוכות, ואני ממליץ לעשות על השכונה שלנו ועדת חקירה, כי היא תספק הרבה תשובות לגבי ההתנהלות של המדינה בנושא.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

נעשה, אנחנו נעשה דיון על גילה נוסף אני אסביר לך למה.
קריאה
אני רק רוצה להגיד שתי מילים.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

זהו זהו לא לא הצלצול הזה סליחה אני לא יכול, אנחנו חייבים לסיים את הדיון עכשיו המליאה מתחילה, לא לא חברים אחרי שאני אסכם אני אשב פה עוד רבע שעה ואני אשמע מי שרוצה.
היו”ר נעמה לזימי
תנו לו להקריא סיכום, הסיכום יותר חשוב יהיה עוד דיון אין מה לעשות, יהיה פה עוד דיון.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אני אשאר איתך אני לא זז מפה, אני אבקש מהם גם להישאר.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

מיכאל אני מבקש שאתה תבוא לסיור בקטמונים ואני אתלווה אליך ואני אראה לך 100 דירות ריקות.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

נעמה אנחנו צריכים ללכת לגילה ולקטמונים, תודה אני חייב לסכם.

ראשית אני מודה לפעילים ולפורום הדיור הציבורי שהגיע, לאנשי המקצוע ממשרדי הממשלה שהיו כאן והתייחסו ברצינות לדיון, אנחנו זימנו את הדיון הזה במיקוד הפינויים ואנחנו חשפנו היום בעקבות כתבה של בר פלג, שבעצם כל עורכי הדין שפעלו מטעם חברות ממשלתיות באכיפה מול דיירים בדיור ציבורי לא קיבלו ייפוי כוח שנדרש מהם בחוק.
היו”ר נעמה לזימי
תקשיבו תצטרכו להיות בשקט או שאנחנו נסגור את הפרוטוקול זה לא עובד ככה.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

טטיאנה זה מפריע.
היו”ר נעמה לזימי
באמת שזה מפריע, זה חשוב, יש לנו דקה אחרונה עד 11:00 והזמן עובר.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

אנחנו חשפנו פה בעקבות כתבה שבה מצוין שעורכי דין פעלו מטעם חברות ממשלתיות ללא ייפוי כוח הנדרש מהם בחוק, ללא בדיקת ניגוד עניינים, פעלו וייצגו את החברות הממשלתיות יותר מן השנים המותרות, שש שנים ויותר כאשר הם נדרשים להיות בצינון, פעלו בסכומים שלא מוגדרים בחוק ועוד בעיות שהכתבה חושפת.

ייתכן שזה מטיל ספק משפטי בהמון מההליכים שבוצעו נגד דיירי הדיור הציבורי, אנחנו נעקוב אחר הדבר הזה, וגם אנחנו שוקלים עתירה בהתאם לאופן הפעולה של משרד השיכון ועמידר.

מה שגם מציינת הכתבה, בחודשים האחרונים עלו טענות בעניין חוסר הסמכות של עורכי הדין הפרטיים שמייצגים את עמידר ובית המשפט פסק נגד המדינה בכמה מקרים בשל כך, אני לא יודע אם בשל הייפוי הכוח צריך למצוא את הדבר הזה, אנחנו נמשיך אנחנו נמשיך.

עכשיו אנחנו פה עסקנו בפינויים, ואנחנו פוגשים אני ונעמה כנראה הכתובת לפינויים, ואנחנו פוגשים פניות אישיות, ואנחנו מרגישים לפי הפניות האישיות שלפעמים מאיצים פינויים ולפעמים עוצרים, ומאתיים מאיצים פינויים? במעבר בין ממשלות, זה קרה לנו עם אלקין עד שנלחמנו בו וזה קורה לנו עכשיו, ואנחנו רוצים לבדוק שאף אחד לא רץ קדימה, ומה שדרשנו פה א' שנציגה של העובדים הסוציאליים שהייתה של משרד הרווחה שהייתה בוועדה תחתום על רשימת המפונים, בין אם היא חותמת לצד המחליפה שלה בוועדה.

אנחנו כן דורשים את מה שסוכם בוועדת כלכלה, שהסיוע המשפטי יעבור על המדיניות ויתייחס, אגב כשאתם אומרים אנחנו לא יכולים להתייחס למקרה פרטני זה גם לא מדויק, כי כשאתה עותרים בבית משפט נגד המדינה בנושא מסוים או מיצגים אדם, שמורה לכם הזכות גם לשאת ולתת פשרות והסכמות או פתרונות, לא נעשה את זה עכשיו יהיו לנו עוד דיונים.

אנחנו מבקשים ממשרד השיכון לעצור את הפינויים, במיוחד את המקרים הקשים שעלו פה, ולברר לעצמו גם את תוקף הפינויים כפי שנעשו עד עכשיו לאור סוגיית ייפוי הכוח של עורכי דין, לאור העובדה שאנחנו רוצים מסמך חתום של עובד סוציאלי ארצי שמגובה בעובד סוציאלי מקומי שמאשרת את הפינוי הזה, שעל טבלאות האקסל של הפינויים חתומים עובדים סוציאליים.

אנחנו קוראים לשר השיכון לקבוע את המדיניות הזאת, ואנחנו מאמינים שהוא גם גדל על הערכים של 'פרוס לרעב לחמך ועניים מרודים תביא בית', אין יהודי ואין אדם מאמין שלא מכיר את הפסוק הזה, עניים מרודים תביא בית, ומחובתו של השר ומחובתו של משרד השיכון לפעול לפי הערך הזה במידת הרחמים ולפנים משורת הדין, ולא רק מידת הדין, ואם הדין קובע אז כל הדינים קובעים, 100% ניצול כספי של רכש דירות, ואחוז הדירות שהיה צריך לקנות במחיר למשתכן שלא בוצע, ועוד כאלה שיושבים בבתים ולא אוכפים מולם מסיבות כאלה ואחרים כי הם ארגון ותאגיד, אבל אוכפים נגד האדם הפרטי שאין לו ייעוץ משפטי.

אנחנו נעשה דיון המשך באותו פורום משותף של הוועדה המיוחדת לענייני צעירים והוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל, ייתכן ונספיק לעשות דיון המשך כבר במושב הזה ואם לא מיד בראשית ספטמבר, זה לא במקום שאנחנו נלווה את המקרים הפרטניים שעלו פה, אנחנו נבקש מהסיוע המשפטי לסייע לנו, ואנחנו בעצמנו נייצג.

ואני אגיד לכם עוד קריאה שאני ונעמה לזימי קוראים פה, ואם יש משהו שאני רוצה שייצא מפה זה הדבר הזה: אם יש עורכי דין במדינת ישראל כמו פרופסור יובל אלבשן, שכקראתי לו על עוול לנכה צה"ל ייצג אותו בחינם, אם יש עורכי דין במדינה שמתפרנסים יפה ויש להם כישורים, ויודעים לעמוד מול בתי משפט ולייצג גם במחוזי וגם בבג"צ, ומוכנים להתנדב ולקחת כל אחד אדם אחד, אדם אחד משפחה אחת מהדיור הציבורי שאין לה ייצוג משפטי, וללוות אותה עד להצלחה, וללוות אותה באופן שקולה ישמע, שהיא לא תפספס את הזכויות שלה, שהיא לא תיפול בין השורות של מה שמגיע ומה שהיא יכולה לממש, אנחנו קוראים לעורכי דין פרטיים ואחרים שמוכנים לייצג משפחה אחת או אדם אחד לפנות ללשכה שלי, הנה הנייד שלי 0504408805, כל עורך דין בישראל שמוכן להתנדב בחינם לייצג משפחה אחת בדיור הציבורי שיפנה אלינו, זה לצד מה שנעשה יפה בקליניקות ובעבודה היפה בכל האקדמיות.

ומשפטי סיום של נעמה בבקשה.
היו”ר נעמה לזימי
רק דבר אחרון, אנחנו גם נבקש התייחסות, עמדה רשמית של משרד השיכון והייעוץ המשפטי במשרד המשפטים, על פסק הדין התקדימי והחשוב של העליון, אני רוצה לדעת מה עמדתכם בהסתמך לדברי השופטים, זה חשוב מאוד שנבין האם יש איזושהי התאמה נוכח פסק הדין, הזה תודה רבה.

מיכאל מרדכי ביטון - (יו"ר הוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל):

תודה לכולם, אנחנו נועלים את הישיבה.


הישיבה ננעלה בשעה 11:05.

קוד המקור של הנתונים